Tuesday 6 November 2018

KETINGGALAN 2,600 UNDI, RAFIZI MASIH YAKIN MAMPU MENANG BERGAYA


Keputusan pemilihan di Sabah hujung minggu lalu tidak termasuk keputusan di cabang-cabang Pensiangan, Keningau dan Tawau yang ditangguhkan. 


Pemilihan di Keningau tergendala apabila calon Kartel (pemangku Ketua Cabang) memilih satu dewan kecil di sebelah rumah beliau yang hanya boleh memuatkan 20 orang pada satu-satu masa. 


Kawasan itu juga tidak mempunyai liputan telefon, apatah lagi liputan internet. Tujuannya jelas iaitu untuk menghalang pengundi calon lawan yang menyokong saya daripada mengundi. 


Sabtu lepas, dianggarkan lebih dari 1,000 orang pengundi saya tidak dibenarkan mengundi di Keningau.


Keadaan yang sama berulang di Pensiangan. Sejak dari jam 8 pagi lagi, kehadiran telah mencecah ribuan dan menjelang tengahari, resit keanggotaan yang dikeluarkan (lengkap dengan nombor keanggotaan) telah mencecah sekitar 5,000 orang.


Malangnya, JPP hanya menyediakan 2 mesin kod QR kepada calon Raymond Ahuar yang membawa 5,000 orang pengundi; dan 2 lagi kepada lawannya yang hanya membawa sekitar 200 orang. Akibatnya, proses pengundian menjadi terlalu perlahan. 


Sekitar jam 12 tengahari, liputan internet Celcom hilang. Semakan dengan Celcom menunjukkan talian gentian di stesen mereka di situ telah dipotong. Kes ini kini menjadi kes polis.


Sekali lagi proses undian di Pensiangan tergendala. Akibatnya, menjelang jam 5 petang, ada sekitar 3,000 orang yang berada di dalam kawasan dewan mengundi tetapi beratur berasak-asak untuk masuk mengundi.


Akibatnya, pengundian di Pensiangan juga tidak dapat diteruskan, seperti yang berlaku di Keningau sehari sebelum itu.


Kedua-dua cabang ini dianggarkan boleh memberi margin kemenangan mencecah 3,000 kepada saya, jika pengundian dibenarkan berjalan baik dan tidak disabotaj dengan pelbagai masalah (dewan seperti reban ayam, tiada internet, mesin kod QR dan tablet yang tidak mencukupi dan lain-lain). 


Sebab itu, saya memohon supaya pendokong #Reformasi20Tahun yang telah berusaha sebaik mungkin setakat ini, untuk tidak gundah gulana walaupun digembar-gemburkan seolah-olah kita telah kalah di Sabah.


Sebenarnya, setakat keputusan rasmi setakat ini, saingan kita hanya mendahului di Sabah dengan kelebihan undi 1,611 sahaja. Tetapi kelebihan undi ini tidak termasuk cabang-cabang utama kita iaitu Pensiangan dan Keningau. 


Kehadiran di Pensiangan dan Keningau pada hujung minggu yang lepas menunjukkan kemampuan pasukan kita menggerakkan sekurang-kurangnya 4,000 orang di kedua-dua cabang ini.


Oleh itu, saya menyeru supaya JPP dengan segera mengumumkan pengundian di cabang-cabang yang keputusannya digantung: Pensiangan, Keningau dan Tawau. 


Saya juga mengingatkan JPP supaya tidak lagi mengulangi kesilapan yang berlaku minggu lagu, iaitu:


- Memilih tempat mengundi tanpa talian telefon dan terlalu kecil yang tidak masuk akal dengan jumlah pengundi yang ramai


- Tidak menyediakan mesin kod QR dan tablet yang mencukupi sedangkan JPP tahu cabang seperti Pensiangan sentiasa mengeluarkan ribuan anggota setiap pemilihan


Saya juga yakin cabang-cabang di Sarawak akan memberi saingan yang baik dan membantu #Reformasi20Tahun merapatkan jurang. 


Saya menyeru supaya tiada tangan-tangan ghaib yang cuba menekan cabang-cabang besar yang bersama dengan #Reformasi20Tahun, seperti Cabang Julau. 


Kita hanya ketinggalan 2,600+ undi setelah 185 cabang mengundi di seluruh negara. 


Dengan undi dari Pensiangan, Keningau, Julau dan cabang-cabang lain, saya yakin kita berupaya menamatkan musim pemilihan kali ini dengan bergaya, asalkan JPP melaksanakan tugasnya dengan memastikan pengundian di cabang-cabang yang besar ini berjalan dengan lancar.


Rafizi Ramli

Calon Timbalan Presiden PKR.

89 comments:

  1. first flight...

    kejora last flight

    ha...ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kononnya buat bisnes di Tokyo
      Padahal jual rojak Jln Pekeliling
      Itulah singgora kepala mcm toyol
      Nak mengurat, sanggup auta keling

      Delete
    2. Singgora declare umur dia baru 35
      Suman bocorkan rahsia, cucu dah 5
      Mata berair selalu batuk selsema
      Hingus meleleh keluar lendir gelema

      Delete
  2. macam mana nak tolong abang non,
    kalu kalah truk gitu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Padan muka bakal PM Malaysia ke 8.

      Nasi lemak cili BOH
      Sudah makan pedih jubo

      Delete
    2. Rasanya takkan lah Bang Non nak berdiam diri dan biarkan Jemin Jamban menang jawatan timbalan presiden PKR semudah tu.

      Bang Non sedar segaal isu yang berlaku semasa proses pemilihan jawatan dalam PKR ni adalah lanjutan dari konspirasi terancang yang didalangi oleh "orang tu"

      Logiknya, sejarah telah membuktikan bahawa segala sandiwara politik yang berlaku dalam negara ni adalah akibat dari campur tangan orang tu.

      Matlamatnya ...agar Bang Non takkan menjamah kerusi empuk PM ke 8 tu.

      Bang Non...rakyat memohon agar diambil tindakan segera untuk menghalang konco2 orang tu dari mendominasi jawatan2 utama dalam PKR...jangan risau...masih ada masa lagi, janagn menyesal tak berlagu pulak kalau konco2 dan proksi orang tu menang nanti!!!

      Delete

    3. SUDAH SAMPAI MASA NYA MEMBALUN GENG NAJIB YANG COBA MONOPOLI BLOG POS INI - SUDAH BERPULUH KOMEN DIA DI ATAS NAMA BIASA, ANONYMOUS DLL.

      YANG SELALU MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      GENG NAJIB = justice league = ana anana = yenggedey valikopo = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = PUCCIMK DIA

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      DIA KATA: SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      Delete
  3. ni seko boastful..self centred..pain in the ass..nak jaga kepenting anwar konon..x sedar tu kawan tu jeling2..dtajinya taulh..kehkehkehheheheehjambu tu..agaknyalah bang Shah..

    ReplyDelete
  4. Sobat2 yang dikasihi sekelian...ingat tak dulu menteri sukaneka ni cahar DS Najib untuk hidup dengan RM15OO sebulan.

    Betul ke korang tak ingat...cuba hentakkan kapla korang kat dinding kalau masih tak ingat lagi..mana lah tau bila dah bergegar otak tu, mungkin boleh ingat balik ???

    Amacam YB? Sanggup sahut cabaran diri sendiri tak? Sanggup tak Menteri Mahacai Politik Rejim Pakatan Hancing ni hidup dengan gaji RM 1050 sebulan?

    YB tak payah la beria nak sembang guruh. Bunyi je lebih tapi hujan belum tentu.

    Kalau YB setakat pandai bercakap je, Gajah Pun Boleh Terbang.

    Kalau YB seorang yang betul-betul ikhlas nak berjuang demi menjaga kebajikan rakyat, cuba la hidup dengan gaji RM 1050 sebulan tu..aad bran ke haah???

    Cuba la bayar hutang PTPTN dan tol dengan gaji sebanyak itu. Isi minyak jangan pakai duit rakyat. Makan pun cuba la beli sendiri. Jangan asyik nak tunggu Atok je yang suap!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Anonymous, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengecewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nate’ yang guna mana GENG NAJIB, Anomouse dll itu ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes. Maka kita kopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes apa saja yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete
  5. Wak Suman Tempek Bacin...Dah tentu Wak tau berkaitan berita Anthony Loke tak layan langsung dan menolak bulat2 rintihan para pemandu teksi dalam isu GRAB ni.

    Satu aje yang rakyat nak nasihatkan pemandu2 teksi ni....Apa boleh buat Pakcik.

    Nasi dah jadi bubur.

    Dulu sedap dapat makan nasi. Sekarang Pakcik makan la bubur basi tu.

    Hari tu Pakcik sibuk hasut orang suruh tukar Kerajaan.

    Hari ni Pakcik meroyan pulak sebab Rejim Pakatan mungkir janji.

    Pakcik yang mintak kan? Pakcik yang sibuk nak Pakatan Hancing ni jadi pemerintah dengan alasan nak hidup lebih bahagia.

    Sekarang baru Pakcik tau macam mana rasanya bau kelat hancing yang melekat pada badan.

    Maka meroyan la Pakcik macam orang hilang akal. Rejim Pakatan Hancing tu bukan peduli pun...

    kalau pakcik tak caya..cuba tanya pada penjilat tolor pemimpin2 Rejim haprakan, sapa lagi kalau bukan Wak Suman Tempek Bacin tu !!!

    ReplyDelete
  6. Sobat2 ku sekelian, terutamanya Wak Suman penjaja Tempek Bacin...korang masih ingat lagi tak nama Adam Adli, yang satu ketika dulu femes kerana tidur di dataran merdeka...dan pernah kena bahan dengan pemuda UMNO???

    Sekarang ni, namanya dah tak gah lagi...cuma baru2 ni timbul balik bila menyalak agar menteri kasut hitam tunaikan janji2 pasal PTPTN seperti dalam manifestomato tu.

    Wak Auman...tentu wak pun perasan, Waima Mahasewel ni menangis air mata darah sekali pun, Menteri Capang Cap Kasut Hitam Rejim Pakatan Hancing tu takkan mintak maaf.

    Dia peduli apa dengan tuntutan Si Mahasewel tu. Dulu dia sanggup tidur di Dataran Merdeka semata-mata nak hasut rakyat membenci Kerajaan BN.

    Harapan Si Mahasewel tu, dia nak Rejim Pakatan Hancing tu membela nasib anak muda. Tapi rupanya dia hanya sekadar menjadi Kuda Tunggangan Pakatan.

    Sekarang, meroyan la Si Mahasewel tu tak tentu arah macam orang hilang akal sebab mabuk bau kelat hancing pemimpin Rejim Pakatan Hancing macam Menteri Kasut Hitam tu!!!

    Wak suman..memang tak boleh pakai tul menteri2 Rejim Haprakan ni, khususnya dari parti BERSATU ..semuanya bukan boleh buat keje, taunya ngikut bontot Tun madey aje kemana dia pegi..tengok lah macam ke Jepun hari ni

    Sepatutnya settlekan isu2 pendidikan yang ada kat dalam negara kita..bukannya makan angin dan ngabihkan boreh aje !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA BANYAK NAMA, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
  7. Sobat2 sekelian..mana lah rakyat tak bengang dengan menteri kasut dan setokin hitam dari BERSATU ni...kejenya tak de lain, asyik2 buat lawak bodo dan berebut2 nak jadi badut of the year.

    Kita pun pelik sesangat lah..macam mana lah Tun Madey ni boleh pilih orang macam ni jadi menteri..buta ke apa haah ???

    Memang betul lah telahan rakyat Msia..semua menteri2 dari parti BERSATU ni satu sen pun tak guna bhai !!!

    Alahai Dr @Maszlee, Pernah Dengar Tak Rancangan Makanan Tambahan?

    Agak dangkal dan memalukan apabila Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik membuat kenyataan bahawa Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) akan mengkaji untuk menyediakan skim sarapan percuma berkhasiat untuk anak-anak dari keluarga B40.

    Sama ada Dr Maszlee bodoh atau membuat kenyataan tanpa rujukan, Rancangan Makanan Tambahan (RMT) sudah lama dilaksanakan oleh Kerajaan Malaysia semasa pentadbiran Barisan Nasional.

    Tahukah kamu wahai Pak Menteri Pendidikan, sejak kamu berusia 5 tahun (Menteri Pendidikan lahir pada tahun 1974), Kerajaan Barisan Nasional telah menyediakan makanan percuma kepada pelajar-pelajar luar bandar dan juga mereka yang datang dari keluarga yang berpendapatan rendah yang dikenali sebagai Rancangan Makanan Tambahan (RMT).

    Kita tidak perlu Kerajaan Pakatan Harapan yang kerja mereka tidak lain dan tidak bukan hanya sibuk membuat kajian.

    Persoalan penting adalah berapa bajet diperuntukkan untuk RMT dalam Belanjawan 2019?

    Kalau tidak ada bajet, tak guna pun nak kaji-kaji pada masa ini.

    Dulu Putera Mahkota Jepun datang melawat Malaysia, mereka kagum dengan program Permata Pintar.

    Jepun siap hantar 100 pelajar untuk ikuti program Permata Pintar.

    Menteri Kasut Hitam patut belajar dari program Permata Pintar.

    Jangan bazir duit rakyat pergi Jepun sekadar hendak dapat idea sarapan pagi percuma untuk pelajar sekolah.

    Kalau kita kata dia gi ke Jepun tu hanya mengabehkan boreh aje..bukan main lagi Wak Suman terlompat2 marah macam beruk tercekik belacan..tapi itu lah hakikatnya kan ????


    ReplyDelete
    Replies
    1. Alli Jaeger kata:

      GENG NAJIB YANG MENULIS / BERCAKAP DI ATAS BERBAGAI NAMA TERMASUK ANONYMOUS TAK HABIS2, PAGI PETANG SIANG MALAM, HINGGA PUKUL 4 PAGI INI IA LAH ORANG GILA -

      Google "talking too much for hours, symptom of ..", keluar keterangan berikut:

      What is excessive talking a symptom of?

      Compulsive talking can be a sign of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, a mental illness). The DSM-5 lists excessive talking, blurting out, difficulty waiting one's turn in a conversation, and interrupting or intruding on others as symptoms of hyperactivity and impulsivity. Anxiety is another cause of excessive speech.

      Anxiety dia nyata dari kekalahan Najib dan Umno di Pru14.

      Dia perlu jumpa pakar sakit jiwa (psychiatrist) bagi rawatan, makan pill yang di beri, supaya tidak sampai ke tahap di heret ke Hosptal Tanjung Rambutan.

      Delete
  8. Saya menghormati kedua-duanya - saudara Rafizi dan Saudara Azmin. Waklau bagaimanapun saya memilih Rafizi dan berharap beliau menang. Jika ditakdirkan beliau kalah, saya berlapang dada. Bagi saya, yang perlu menang ialah Pakatan Harapan dan semua ini merupakan proses kematangan parti dalam Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak setuju langsung dengan pilihan tu.

      Tun madey dah banyak kali beri hint baahwa Jemin lah pilihannya yang terbaik jika dia turun dari tahta nanti.

      Sebab tu lah Tun pergi all out untuk backing Jemin dalam pemiluhan TP PKR tu, cuma tak diumumkan secara rasmi aje.

      Bagi Tun, hanya kemenangan Jemin sebagai TP nanti adalah harapan terakhirnya untuk mensailang Bang non dari jawatan PM ke 8 nanti.

      kalau ditanya kehendak ahli2 PKR akar umbi..majoriti darinya nakkan Jemin jadi TP PKR. Pizi sotong ni ternyata terlalu gopoh dan tak boleh tunggu gilirannya...nampak sangat perjuangannya selama ni dalam parti ialah untuk temboloknya aje, bukan untuk kemaslahatan rakyat.

      Ayuh kita ratibkan..Jemin menang...Tun Madey senang!!!!

      Delete
    2. Ratib kamu ratib penghasut, Wahai Geng Najib. Kamu memanf sukakan permusuhan. Itu bezanya kami dengan kamu. Tak payahlah kamu nak membatu api di sini. Buang masa sahaja. Baliklah ke pangkuan Rosmah kamu itu. Pergi!

      Delete

    3. Alli Jaeger kata 25 October 2018 at 07:35 -

      GENG NAJIB,

      BACA LAH YANG BERIKUT INI. KAMU ADA PENYAKIT MENTAL - NARCISSISM.

      PERGI LAH JUMPA PSYCHIATRIST. GOOD FOR YOU AND FOR EVERYBODY ELSE IN HERE.

      AKU NASIHATKAN BEGINI SEBAGAI SUATU SOCIAL SERVICE.

      Narcissism - a mental illness affecting people who think that what they have to say is very important and entertaining.

      Narcissistic personality disorder (NPD) is a personality disorder recognized as a form of mental illness by the American Psychiatric Association.

      Like other types of mental illness, NPD is responsive to treatment, and those who sincerely dedicate themselves to overcoming their narcissistic tendencies have an excellent chance of achieving their goals. Narcissism doesn’t have to rule anyone’s life, if they refuse to let it do so.

      Quick checks:

      Mental Illness and the Spectrum of Narcissism
      NPD as a Mental Health Disorder
      Diagnosing NPD
      Treatment for Narcissistic Personality Disorder

      When narcissism runs out of control it can cause a slew of interpersonal and occupational difficulties, making happiness and success elusive.

      There is no disputing the disruptive capacities of narcissistic personality traits. Narcissists suffer from an extreme self-centeredness, which leaves them incapable and uninterested in seeing things from anyone else’s perspective.

      They suffer from delusions of grandeur boosted by feelings of infallibility, yet they are also highly competitive and insecure. They respond to the success of others with anger and envy, and they feel mistreated and overlooked if others fail to praise and compliment them repeatedly.

      Chronic narcissism often leads to a diagnosis of narcissistic personality disorder (NPD), listed in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5).

      Delete
  9. Weiii...nak tanya lah..korang sebagai peminat citer2 Allahyarham P.Ramlee. khususnya Wak Suman Tempek Bacin tentu tak pernah miss tengok filemnya.

    Dengar khabar..dia sampai tak makan dan tak mandi serta tak pedulikan anak bini kerana syokkan sangat citer2 tu.

    Salah satu filemnya yang kita anggap sebagai legend dah tentu lah Musang Berjanggut. Citer tu memang releven dengan menteri2 kabinet kayu reput yang kini ada dalam Rejim Haprakan ni beb !!!

    Watak-Watak Filem P Ramlee Menjelma Dalam Barisan Kabinet Pakatan Haprakan ????

    Allahyarham Tan Sri P Ramlee adalah seorang seniman yang teramat bijak, melangkaui zaman di mana beliau hidup.

    Watak-watak di dalam filem-filem beliau sentiasa segar dan terkesan dengan watak-watak yang masih hidup di zaman moden ini.

    Kadang kala kita dapat melihat watak Menteri-Menteri Pakatan Harapan menjelma kembali andai diambil contoh filem Musang Berjanggut, Allahyarham Tan Sri P Ramlee seperti berikut:

    1. Mujahid Yusuf Rawa

    Menteri Nikah Kawin dalam filem Musang Berjanggut.
    Alasan - Suka hati beliau hendak keluar apa-apa fatwa.

    2. Mat Sabu

    Sultan Alam Syahbana dalam fiem Nujum Pak Belalang.
    Alasan - Gadai maruah negara hanya kerana teka teki.

    3. Syed Saddiq

    Pak Maun dalam filem Nasib DoReMi.
    Alasan - Tidak tahu apa fungsi beliau tetapi sibuk hendak bersukaria sahaja.

    4. Dr Mazlee Malik

    Datuk Pujangga dalam filem Musang Berjanggut
    Alasan - konon nak suruh orang nampak beliau berpelajaran tetapi sengal nak mampus.

    5. Lim Guan Eng

    Ketua Penyamun dalam filem Ali Baba Bujang Lapuk
    Alasan - Ketua penyamun yang berlakon berlagak suci.

    8. Salehuddin Ayub

    Datuk Bentara Mangku Bumi dalam filem Musang Berjanggut
    Alasan - Tidak tahu apa benda pun tapi berlagak pandai.

    Amacam..tentu korang terfikir watak2 lain yang kita boleh kaitkan dengan menteri2 rejim Haprakan yang lain..kalau ada..jangan lah lokek..kongsi lah sama2 ..boleh kan ???

    ReplyDelete
    Replies

    1. Alli Jaeger kata 25 October 2018 at 06:56 -

      Nasihat di internet untuk GENG NAJIB yang bercakap tak renti2 -

      How can I control talking too much?

      1. Minimizing When You Talk
      2. Speak only when it's important. Before you speak, ask yourself if what you're saying is truly important. ...
      3. Avoid speaking to fill empty space. ...
      4. Think about your words carefully. ...
      5. Be aware of time when you speak. ...
      6. Think about whether you speak out of anxiety. ...
      7. Avoid speaking to impress others.

      Delete
  10. Astaghfirullah....kalau ikut pendapat ramai pakar2 ekonomi negara, mereka semua bersetuju dan bersependapat untuk membuat kesimpulan bahawa...

    BAJET 2019: INISIATIF KEPADA AGENDA DAP, TIDAK SASAR GOLONGAN LUAR BANDAR, KHUSUSNYA ORANG2 MELAYU!!!!



    Bajet 2019 yang dibentangkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) Jumaat lalu ialah terjemahan kepada agenda Dap kerana ia tidak mengambil kira golongan sasaran di luar bandar, kata Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

    Katanya, biarpun bajet tersebut mempunyai kumpulan sasaran isi rumah berpendapatan rendah (B40) dan pertengahan (M40) tetapi tidak mensasarkan kepada mereka di luar bandar, khususnya orang melayu.

    “Kita menganggap bahawa bajet yang telah dibentangkan adalah merupakan terjemahan kepada agenda bajet Dap kerana walaupun ianya mempunyai kumpulan sasaran di bawah B40 atau M40 tapi tidak mensasarkan kepada kumpulan di luar bandar.

    “Ia banyak menumpukan kepada di pinggir bandar atau di dalam bandar,” katanya dalam sidang media selepas Majlis Perjumpaan Presiden bersama kepimpinan UMNO di Negeri Sembilan di sini, hari ini.

    Sehubungan itu, beliau yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen memaklumkan bahawa Barisan Nasional (BN) dan Gagasan Pembangkang akan mengambil inisiatif dalam perbahasan Isnin nanti untuk memberi kesedaran kepada rakyat.

    “Jadi apa yang akan dibentangkan oleh UMNO dan Gagasan Pembangkang menuju ke arah untuk menyedarkan kepada rakyat keseluruhannya bahawa tidak semua kumpulan rakyat difokuskan dalam bajet 2019.

    “Dengan itu kita merasakan bahawa agenda nasional yang diwar-warkan dalam aku janji manifesto PH untuk 100 hari pertama tidak diterjemahkan dan tidak diperakukan pun dalam belanjawan sedemikian.

    “Oleh sebab itu kita melihat bahawa ini adalah bajet Dap yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan.

    Saya harap ahli-ahli Parlimen dalam PH juga sedar kerana mereka mewakili pelbagai parti tetapi agenda Dap diutamakan.

    Beliau yang juga Pengerusi BN memaklumkan ahli-ahli BN telah memutuskan bahawa yang akan mewakili pembangkang di dalam pembentangan Bajet 2019 adalah Ahli Parlimen Rembau, YB Khairy Jamaluddin.

    “Sebagaimana yang saya nyatakan Ketua Pembangkan akan diberikan peluang untuk membentangkan belanjawan.

    Ini adalah kelaziman dalam tatacara di Dewan Rakyat yang mana ketua pembangkang akan diberi peluang sebagai pembahas pertama di dalam membahaskan belanjawan yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan.

    “Maka ahli-ahli BN akan telah memutuskan bahawa yang akan mewakili pembangkang di dalam pembentangan ini adalah Ahli Parlimen Rembau kerana sejak awal lagi beliau telah diberikan untuk mengetuai kluster kewangan dan ekonomi.

    “Semua ahli-ahli BN bersama-sama dengan ahli-ahli Parlimen pembangkang telah diberikan input kepada penyediaan inisiatif ekonomi rakyat ini malah Ketua WIP iaitu Datuk Seri Ismail Sabri sendiri akan terus mengkombinasikan bahawa tiap-tiap ahli Parlimen BN akan membawa isu-isu yang telah ditentukan namun mereka juga diberi peluang untuk menyentuh perkara-perkara yang lain,” katanya lagi.

    Turut serta bersama beliau ialah Timbalannya, Datuk Seri Mohamad Hasan dan Naib-Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Datuk Seri Madhzir Khalid.

    Nampak gayanya..makin merempat lah hidup orang2 melayu di tanah air sendiri tak lama lagi !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Alli Jaeger kata 25 October 2018 at 07:12 -

      Berkenaan GENG NAJIB YANG TAK RENTI RENTI BERCAKAP -

      How to deal with a compulsive talker

      Chattiness can become excessive. Overly loquacious folks are seen as opinionated and disrespectful. They repeat the same stories and take too long to do it. They frequently interrupt others and redirect attention back onto themselves.

      The situation can become so pronounced that friends and co-workers avoid talking with them or excuse themselves from the conversation.

      Compulsive talking is a combination of two distinct traits: being highly verbal and failing to accurately read social cues.

      Talkaholics are insensitive to the fact that their listeners are bored, disinterested or restless.

      When their excessive talking is brought to their attention they’re apt to deny it.

      Compulsive talking can be a sign of ADHD. The DSM-5 lists excessive talking, blurting out, difficulty waiting one’s turn in a conversation, and interrupting or intruding on others as symptoms of hyperactivity and impulsivity.

      Anxiety is another cause of excessive speech. Individuals may be uncomfortable with breaks in the conversation so they carry on a nonstop monologue.

      HOW TO DEAL WITH A COMPULSIVE TALKER

      1. Redirect the conversation.

      2. Point out their behavior.

      3. Sweetly share your observations with the overtalker.

      4. Tell the overtalker he/she creates unnecessary hostility. Plus, it makes others feel angry and aggressive

      Yes, excessive talking is annoying.

      Delete
    2. a stupid person does not know anything. he cannot differentiate between lies and fraud. such as geng najis....his brain is not working anymore....the moment he sees najibut oh face....he forget everything.

      the moment he sees kak mah face.....it scared the shit out of him.....

      geng najis will go on this way till kingdom come.....

      a stupid person sees the truth, hears the truth but still believes the lies.....as we see in geng najis....

      Delete
  11. Aku wassap kat Mas,
    salam Mas "cgu tu" tak layan

    MAS WASSAP BALIK.

    Abang, Mas minta maaf
    Nanti mas tak nak kirim-kirim lagi

    Abang jangan la marah ye..

    Abang, Mas ....rindu ngat kat bang
    kadang-kadang Mas rasa sepi,
    kat banglo papa ni..

    Walaupun Mas ada kawan pompuan stay sekali kat sini

    Mungkin masa nak bertemankan abang dah sampai!

    rasa-rasanya lambat sangat la bulan Mei tu!!

    emmmmmmmmmmm.....hhh

    opsss..alamak ..apa yang Mas gurau ni..ha...ha..

    Maaf Abang,jom kita tidur
    Esok Mas keje...ari ni cuti

    Bye

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAS..MAS..AWATLA HANG SAMPAI MACAM TU...
      ........................................
      ........................................
      tak sangka no...
      ada ka patot..
      .........................................
      yang sebenaqnya...abang pom sama

      kah....kahhhh..kahhhhhhhh

      Delete
    2. Kilat menyambar hujan tak jadi
      Di luar kuat guruh berdentum
      Singgora dah kian teruk menjadi
      Sah si tua ini dah mabuk ketum

      Delete
  12. Kengkawan semua..Nak tanya satu teka teki kat korang...boleh kan ???

    Apa persamaan antara Mc Donalds dan Mc Lim Guan Eng@Ah beng???

    Kita semua tau bila Mc Donalds perkenal Burger Samurai. ia dapat untung berpuluh juta, rakyat Malaysia kenyang dan kegemukan.

    Mc Lim Guan Eng perkenal Bon Samurai, Malaysia dapat hutang RM7.6 bilion, kebajikan rakyat banyak tergadai.

    Jika ikut kebiasaan Jepun akan bagi pinjaman dalam nilai Yen. Walaupun kadar faedah murah, kenaikan Yen pada masa depan akan menyebabkan hutang meningkat secara automatik.

    Sebenarnya, Jepun memang memerlukan peminjam luar kerana pinjaman dalam negara mereka tidak menguntungkan.

    Yang untung Tun Mahathir dapat anugerah tertinggi Jepun sebab bantu sektor perbankan negara tersebut yang berhadapan kemelut pinjaman dalam negara.

    Rakyat Malaysia akan berhadapan ketidaktentuan hutang pada masa depan.

    Jepun boleh manipulasi nilai tukaran Yen pada bila-bila masa nanti seperti mana berlaku pada pinjaman 80-an.

    Harap2 jangan pulak Ah beng nak lakukan Harakiri kalau Samurai Bonds tu membebankan negara dan rakyat nanti sudah lah kan !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Alli Jaeger kata 25 October 2018 at 07:22 -

      Geng Najib,

      Coba kamu fahamkan dan sedari berikut ini:

      Social psychologist Gemma Cribb says the people who are most likely to be over-talkers are:

      • People with Asperger's-type disorders.

      • People who are anxious and babble out of nerves, trying to please the person they are talking to.

      • Narcissists, who think that what they have to say is very important and entertaining.

      Clinical psychologist Bob Montgomery says some people grow up with the "bad habit" of talking without listening.

      This is a problem, because communication problems often underlie many other problems people have in their relationships.

      "One of the most powerful communication skills you'll learn is good listening," Dr Montgomery said. "Communication is meant to promote understanding. You can't wind up understanding each other if you're not actively listening."

      And if you are trying to convince somebody of something, listening is a much more powerful tool than talking, says Dr Montgomery.

      Geng Najib, pergi lah jumpa Psychiatrist untuk mendapat rawatan. It will be good for you and for others in here. You can then write comments that others will read, not scroll over, like now.

      Delete
  13. Replies
    1. Melobak carotkan pun bleh jugak. TQ la bro kj....

      Delete
  14. Hahaha...teruk betul Singgora punya angau
    Cucu dah lima mengaku umur tiga puluh lima
    Dahlah angau, cakap pulak ada sengau-sengau
    Tau kat bini kau, mlm ni tidur kaki lima


    ReplyDelete
  15. Kan dah betul...Petronas ni memang jadi lubuk emas Rejim Haprakan ni untuk dijarah sesuka hati tanpa ada sikit pun rasa belas kasihan !!!

    Kerajaan PH menjarah Petronas bagi menutup kekurangan pendapatan – Najib

    Kerajaan PH menjarah Petronas membayar dividen RM54 bilion.

    Pada masa ini, Petronas mampu bayar kerana rizab mereka yang ditinggalkan kerajaan BN setinggi RM147 bilion pada akhir Mac 2018.

    Kenapa rizab Petronas tinggi?

    Antara sebabnya, kerajaan dulu tidak paksa Petronas untuk bayar dividen setinggi itu dan kita berjaya selesaikan isu perjanjian legasi Penjanaan Tenaga Bebas (IPP) berat sebelah pada 2012.

    Sebab itulah, isu IPP ini tak lagi jadi bahan propaganda PH selepas tahun 2013 walaupun sebelum itu mereka sering timbulkan isu ini dan dakwa kerajaan hilang RM20 bilion hingga RM30 bilion setiap tahun.

    Selepas 1MDB ambil alih banyak IPP dan jadi syarikat IPP kedua terbesar di Malaysia, ini membolehkan kerajaan untuk mengadakan tender terbuka buat kali pertamanya dalam sejarah pada bulan September 2012 untuk perjanjian IPP.

    Dengan kuasa pasaran yang kini ada pada 1MDB dan dengan lanjutan kerajaan, 1MDB adalah pembida terendah untuk setiap bidaan PPA baru atau pembaharuan yang dimasukinya.

    Ini beri kesan untuk memaksa pembida lain untuk turut menurunkan harga mereka juga – sekaligus menghapuskan isu legasi perjanjian berat sebelah.

    Selama lebih 15 tahun sebelum tahun 2012, Petronas dipaksa memberi subsidi dan membekal gas kepada IPP dengan harga sangat murah.

    Sebagai contoh, harga gas dikenakan Petronas kepada IPP pada tahun 2009 hanya RM6.40 setiap MMBtu.

    Ini menyebabkan Petronas menanggung kerugian lebih dari RM10 bilion setiap tahun.

    Setelah tahun 2012, harga gas Petronas kepada IPP dapat dinaikkan secara berperingkat kepada RM22.70/MMBtu pada tahun 2017.

    Oleh itu, kerugian Petronas untuk subsidi ini yang antara RM13 bilion hingga RM15 bilion setiap tahun dapat dikurangkan kepada RM1 bilion atau RM2 bilion setahun.

    Penjimatan subsidi gas kepada IPP bebas jelas dinyatakan di dalam laporan tahunan Petronas.

    Satu angka yang tidak dapat dinafikan dan itu juga sudah didedahkan sebelum ini tetapi ramai tak mahu membaca dan memahami.

    Pada masa yang sama, TNB juga tidak perlu membayar harga yang tinggi kepada IPP bebas dan ini membolehkan TNB membuat keuntungan tertinggi setiap tahun dan bukannya kerugian seperti dahulu sehingga memerlukan kerajaan untuk “bail-out”.

    KWSP, PNB dan Tabung Haji adalah antara pemegang saham utama TNB.

    Pembayaran dividen dan harga saham yang lebih tinggi akan secara langsung memanfaatkan pemegang dana yang disebut – iaitu rakyat Malaysia.

    Saya difahamkan bahawa saya dikecam kerana selepas masalah IPP berat sebelah ini telah diselesaikan,1MDB menjual IPP-IPP ini melalui tender terbuka yang dimenang oleh syarikat Cina dan ia disamakan jual negara.

    Perlu diingatkan ialah sebelum 1MDB mengambil alih, IPP-IPP ini bukanpun milik kerajaan tetapi milik pihak swasta yang sering dikatakan ialah kroni-kroni satu orang itu.

    Adakah ianya lebih baik untuk rakyat jika IPP dimiliki oleh pihak swasta dengan perjanjian berat sebelah dan menyusahkan negara dan rakyat ataupun dimilik oleh syarikat antarabangsa dengan perjanjian yang adil? Mana satu?

    Adalah sangat ironi yang mereka kata saya merompak dan menyamun dengan 1MDB padahal fakta menunjukkan Petronas dan TNB mendapat faedah sebanyak RM20 bilion setiap tahun iaitu nilai kerugian yang sering disebut oleh PH pada masa dahulu.

    Jika kira selama 20 tahun , iaitu tempoh purata perjanjian IPP, sudahpun RM400 bilion.

    NAJIB RAZAK

    ReplyDelete
    Replies

    1. GIGIL LAGI LUTUT KEPALA BAPAK DIA SI NAJIB MATAPUNG PELANUN -

      DOJ minta kerjasama k'jaan Thai berhubung berlian ibu Jho Low

      Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) merancang untuk mendapatkan kerjasama kerajaan Thailand bagi mengeluarkan waran berhubung barang kemas yang dikaitkan dengan 1MDB yang dipercayai diberikan kepada ibu Low Taek Jho, Evelyn Goh Gaik Ewe.

      Barang kemas yang dimaksudkan terdiri daripada sepasang anting berlian dengan cincin berlian yang sepadan.

      Dalam satu kenyataan kepada Mahkamah California bertarikh 2 Nov, DOJ berkata, kerajaan AS masih mengenalpasti lokasi sebenar barang kemas itu, namun menganggap ia berada di Thailand di mana pemiliknya yang bernama Goh dipercayai tinggal.

      Setelah rundingan dengan kerajaan Thai selesai, DOJ berkata ia akan menyediakan salinan saman sivil kepada pihak berkuasa Thailand terhadap barangan kemas berkenaan, notis tindakan pelucuthakan, dan waran tangkap bertarikh 16 Jun tahun lepas.

      Ini berdasarkan perjanjian bantuan guaman bersama (MLA) antara kedua-dua negara.

      "Apabila kerajaan menerima pengesahan daripada pihak berkuasa pusat Thailand bahawa ia telah menerima waran tangkap terhadap aset defendan, kerajaan akan bertindak ke arah membatalkan aset defendan," katanya dalam pemfailan 2 Nov yang dilihat oleh Malaysiakini .
      Pada 15 Jun tahun lepas, DOJ memfailkan saman pelucuthakan sivil atas pelbagai aset yang dipercayai dibeli menggunakan hasil penyelewengan 1MDB yang telah disalurkan melalui sistem kewangan Amerika Syarikat, termasuk barangan kemas.

      DOJ berkata Low telah menggunakan wang yang diselewengkan daripada terbitan bon 1MDB pada 2012 untuk membeli barang kemas itu dengan harga AS$ 1,695,475 dari tukang emas yang berpangkalan di New York, Lorraine Schwartz Inc.

      Low memberikan invois untuk barang kemas itu pada 28 Nov 2012, termasuk berlian Jenis 2A yang sempurna dengan 7.53 karat, 3.05 karat, dan 3.08 karat. Goh sepatutnya mengambil barang kemas itu di Hong Kong.

      Dalam pemfailannya pada 2 Nov, DOJ mengatakan ia telah menyiarkan notis mengenai saman pelucuthakan sivilnya terhadap syarikat barangan kemas atas talian itu pada 21 Jun. Selain itu, ia menghantar notis kepada Goh dan Lorraine Schwartz melalui peguam mereka pada 4 Ogos 2017.

      Bagaimanapun, bagi setiap kes, tarikh akhir memfailkan tuntutan balas terhadap tuntutan DOJ berhubung barangan kemas itu telah berakhir tanpa sebarang tuntutan balas difailkan.

      Low telah didakwa tanpa kehadiran di Amerika Syarikat dan Malaysia berhubung dakwaan pengubahan wang haram berkaitan skandal 1MDB. Dia bagaimanapun berulangkali mengatakan tidak bersalah.

      Delete
  16. Suman's behaviour is merely dirty and funny
    He can't see people happy & live in harmony
    His duty is simple, throw garbage for money
    But beaten by Kejora, he faces pain & agony

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    I really want to see, how Suman lost temper
    His poor face must surely look like a slipper
    He showed off that he's brave only on paper
    But actually, water is leaking from his diaper

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kejora's great pantuns keep coming in flying
    Suman is unable to do it, even so long trying
    Whatever he do, this 'skunk' can't help crying
    Feeling ashame he must now feel like dying

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Wow.. Kejora's pantun come, again & again
    Suman is loosing while Kejora got the gain
    He feels as if, being dumped into the drain
    That's the return, for a man without a brain

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD ERITA
      DOJ minta kerjasama k'jaan Thai berhubung berlian ibu Jho Low:

      Nor Aloya
      DOJ nampaknya benar2 berusaha nk tolong Kerajaan Malaysia dapatkan balik harta yg disamun oleh Najib n the gangs...tapi kesian macai2 Umngok terutamanya Lobak Man dan si Ellie serabai masih tak boleh terima kenyataan, baginya ini semua fitnah dari pihak kerajaan utk menjatuhkan Najib...

      Wan Khairul Annuar Kamaruddin
      Org-org UMNO terima kenyataan....1MDB bermasalah ...... bangsa kafir Yahudi membantu Malaysia menjejak penyamun .......malu org islam mengaku islam tetapi .... tidak ada perasan malu hadir kamar mahkamah sambil tersenyum dan melambai-lambai tangan sebab penyangak ....sedar penyokong menghalalkan perbuatan mencuri dan merompak harta rakyat Malaysia....rujuk kenyataan Tun M.....

      Trey Toy
      Korek jgn tak korek korek hingga lubang cacing tlg check dan korek sama ada saudara mara pun terlibat.


      Ziko Ro
      Cari sampai dapat semua pembelian dari jho low duit rakyat malaysia. Bukannya sikit. Jho low pun bedal banyak duit atas angin. Najib danj Rosmah yg bersubahat dan bekerjasama menipu bersama dgn jho low pun mesti di ambil tindakan.

      Delete
  17. Jom kengkawan semua...kita adjustkan masa kita untuk hadam ulasan DS Najib yang terkini dalam FB keramatnya tu...rugi besar kalau tak baca beb !!!

    Bajet paling besar tapi golongan pelajar dan mahasiswa dipinggirkan – Najib

    KENANGAN INDAH YANG TAKKAN BERULANG LAGI...

    Suara pejuang-pejuang mahasiswa sudah tidak kedengaran. Bayang pun sudah entah ke mana. Saya rindu anda semua.

    PTPTN kita tak perlu sebutlah, sebab bukan setakat ditipu, lebih sengsara dengan dasar mereka kini.

    Ada yang beritahu saya, ini merupakan kenangan terindah sebagai pelajar.

    Betullah, kini hanya tinggal kenangan.

    Mereka beria meninggi hidung umumkan Bajet 2019 adalah “paling besar”.

    Ya, “paling besar”, tapi apa sebenarnya yang ibu bapa, pelajar dan guru dapat?

    1) RM250 subsidi pendidikan seperti Baucar Buku 1Malaysia atau KADS1M, tidak disebut. Rasanya kini tiada lagi. Kita tunggu Menteri buat u-turn.

    2) Bantuan Makanan Prasekolah dipotong RM10 juta.

    3) Bantuan Makanan Asrama dipotong RM100 juta

    4) Biasiswa kecil persekutuan untuk murid-murid dipotong RM28 juta

    5) Peruntukan biasiswa perguruan persekutuan dipotong RM6.5 juta

    6) Bonus penjawat awam daripada RM1,500 tinggal RM500.

    Mungkin murid-murid dan guru termasuk dalam golongan “rakyat Malaysia yang tak patut diberi bantuan dan subsidi sebab malas” seperti kata Kerajaan PH.

    Kerajaan BN dulu merangka Bajet berdasarkan keperluan rakyat. Kami ikhlas nak beri dan bantu.

    Sekarang habis semua mereka potong.

    “Bajet Paling Besar” konon....Poraaaah !!!

    Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies

    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      JENAKA BESAR Najib kata tak bohong, nafi dirinya penyanyak, pencuri RM2.6 bilion

      106 KOMEN KPD BERITA ITU, CONTOH2 NYA:

      Nazrie Rohan
      Lagi banyak kau bercakap..lagi bnyk nmpk pembohongan kau Najib...duduk diam je la..kau ckp apa pun rakyat dh tak percaya..kecuali penjilat tegar kau je...tu pun tngk la sehari dua ni..hbs dedak diorg pun tikam kau ikut belakang mcm Awang Selamat..padan muka kau Najib..Najib..!

      Shafiek Abdat
      Dia ni PM giler,,semua yang fanatik dengan dia semuanya giler-giler belaka,.Jamal Jamban, Adam,Ellie Suriati,,Mat Over dan Papagamo.....!!

      Haron Bin Hasron Haron
      Dia ni sakit... xleh layan..
      Dlm perubatan ni simptom2 org otak lobak.. dah masuk kes 3/4... memang diri dia tak perasan pun.. pada dia betul je... jadi org yg waras klu cakap dia ni betul... org tu pun jadi sama.. otak lobak...

      Musmulyadi Trisno
      Alamak oiiii . . . sampai bila si Najib ni nak berdalih dan menafikan semua ini . . . ?????Benang tu dah terlalu basah lerr Najib tak boleh nak engko tegakkan lagi. . . . .Begitu engko berdalih dan menafikan semakin berat lagi sumpah yang engko terima dari Rakyat yang telah engko tindas

      Nor Aloya
      Menurut siasatan DOJ wang derma 2.6 billion itu datangnya dari Tanore Finance Corporation, iaitu firma milik Jho Low bersama Eric Tan Kim Loong... Selepas dana itu dipulangkan sebahagiannya ke akaun Tanore Finance Corporation, Jho Low telah menghadiahkan rantai berlian merah jambu kepada Rosmah yg berharga AS 27.3 juta...

      Menurut DOJ lagi Jho Low, Rosmah dan Najib sendiri pergi melihat rekabentuk berlian yg ditempah oleh pereka di New York...

      Sekiranya auta Najib yg mengatakan berlian itu adalah pemberian hadiah dari Putera Arab Saudi, kenapa mereka bertiga pergi sendiri ke New York berjumpa dgn pereka tersebut...?? Mcm Najib kata, Kepala Bapak dia

      Anatta Zen
      Saya bukan pencuri, penyamun, perompak atau penyangak. Saya ke empat2 nya sekali!

      Chedin Topup
      Kenapa dalam temubual dengan al jazeera ko kata tak tahu duit itu dari sumber mana?

      Ghazali Mohd
      NHajib ni dah benar2 gila atau buat2 gila..patut le negara terok dpt najib yg iq nya mcm ni ..ya Allah aku bershukor engkau telah selamatkan negara ini dari tangan org yg samacam ini..najib al gila ..

      Delete
  18. PENGLIPUR LARA KHAS UNTUK SUMAN:

    Sesekali, biar lah aku selitkan penglipur lara
    Kisah sorang pendatang tua, dari Singapura
    Si ifrit ini mari menyelinap masuk ini negara
    Merata dicucuk jarum, mau cetus huru hara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Merata dalam blog maya dibuatnya angkara
    Habis semak mcm sampah dia punya gara2
    Mungkin ia jadi tanda tanya di hati saudara2
    Siapa le lagi, kalau bukan si ifrit Suman kera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Di bidang pantun, dia langsung tak ada aura
    Tidak setanding aku yg sememangnya juara
    Pantun dia tergugup gagap bebalnya ketara
    Aku ni pula cekap belaka sains juga sastera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmg Suman dgn aku, langsung tidak setara
    Dia tergugup gagap, sdg aku ni petah bicara
    Bila berpantun terserlah cekap bistari bitara
    Semua org lihat bagai dlm suatu sayembara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia dengki benar, aku berpantun dgn si dara
    Cemburu, bila lihat kami dibuai kasih mesra
    Kami berkasih sayang, marah nya bergelora
    Sian jugak dia dulu tak pernah rasai asmara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Teruk dan berat syaitan munafiq ini aku dera
    Dah kerap sangat, dgn aku diia parah cedera
    Selagi kat sini, selama itu dia akan sengsara
    Kini, dia sentap pala kote, mcm kepala kura2

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Langkah aku di sini, tidak ubah seorang wira
    Blog langau ini, ku terus teroka dan kembara
    Aku melangkah gagah, hanya sebatang kara
    Namun dia rasa aku seperti pasukan tentera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Ingin hadapi aku, Suman buat berbagai cara
    Tapii tak jln, dia cuba gertak meninggi suara
    Apa saja helahnya, aku tetap kan terus mara
    Dia bersedih duka tapi aku tetap bergembira

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dendam Suman ifrit kat aku terus membara
    Dlm hati dia sedar, dia dgn aku ini tak setara
    Bab pantun, diia sang bingai, aku sang juara
    Lalu difitnah, siapa musuh PH dilabel Kejora

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman dah tak tahu lagi nak buat sandiwara
    Dgn aku, pelesit ini terpaksa lari bercempera
    Boleh jadi jugak dia berdoa agar mati segera
    Sesuai lah sangat, dgn lambaian dari pusara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. KESIAN NAJIB SUDAH KEHILANGAN PENYOKONG, MERAYU:

      "Suara pejuang-pejuang mahasiswa sudah tidak kedengaran. Bayangpun sudah entah ke mana. Saya rindu anda semua".

      208 KOMEN KPD BERITA ITU, CONTOH2 NYA:

      Syed Azahar
      Najis is mentally tortured. Di gambar nya, dalam senyum tampak kesedihan, penderitaan.

      Pulangkan apa yg diambil pada rakyat, itu supaya dapat menenangkan jiwa.

      Murad Shah
      Apa Jib kau tak berasa malu ke ...pemotongan bajet ini dibuat kerna kau yg kotorkan dgn hutang keliling pinggang berpuluh bilion...dan interest yg kau tinggalkan menyusahkan kerajaan skrg utk belanja mengurus.....penjimatan dan pemotongan ini adalah bersifat sementara saja. Baik kau tumpu kpd pendakwaan yg akan kau akan hadapi.. kau fikirkan bgmana nk jwb dlm mahkamah nt.....haha

      Kudingking Lumeeng
      Klu dia tahu malu taklah dia kebas duit rakyat, sbb tak tahu malulh selamba jer angkut duit dan barangan mewah bernilai bilion ringgit sorok dlm beberapa rumah kediaman.

      Hamzah Mohammad
      Semua org dh tau sbbnya orang tak sokong kleptokrasi, korupsi dan pemborosan kamu dan pemimpin2 Umno/BN tuk membiayai amalan politik wang/habuan dan bagi memuaskan nafsu serakah kamu dan isteri kamu, keluarga kamu, sukusakat kamu dan gerombolan kamu.

      Adi Putra
      perompak besar ko la...abis duit negara ko baham...lpas tu ko menyalak konon org buat seme tak btul...ko buat btul ke...ko ingat seme org ko bole perbodohkan...org seme menanti nak tngok ko ke dlm je...

      Ibnu Ali Kl
      Pejuang pejuang Mahasiswa bukannya nak dedak drpd awak. Bg Kami, Kami nak selamatkan negara drpd raja kleptokrasi. Kami tak terliur pun dgn umpan umpan bisa awak. Full stop.

      Delete
  19. Tiada lagi kelibat Suman tua pukimak puaka
    Mesti dia sedang meratap pilu, sedih & duka
    Kena pukulan aku luar & dlm dia cedera luka
    Terus dgn aku, dia tidak berani angkat muka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. LAGI CONTOH2 KIPD 208 KOMEN KPD BERITA NAJIB MERAYU MCM MENANGIS TAKDA PENYOKONG, TERMASUK MAHASISWA:

      Adi Masta
      najib terpaksa berjuang sendirian, cakap sendiri utk menentang PH..,tiada pengikut yg mahu membela najib, lebih2 kalangan pelajar unversiti...memang najib tadak pengikut spt kebangkitan rakyat membela anuar ibrahim dulu, ratusan ribu rakyat turun kejalanan...
      najib mengharap ada kabangkitan rakyat menbela dirinya...

      malangnya najib bukan anuar ibrahim, bukan Tun dr.mahathir yg punya pengikut tegar yg ramai...kenapa najib tiada pengikut...,itu petanda najib tdk pernah berjasa, berbuat kebaikan kpd rakyat...,walau najib mengaku banyak jasanya, hakikatnya najib penipu rakyat....

      sebaliknya najib memerah rakyat utk keoentingan dirinya, curi duit rakyat berpuluh2 bilion, menzalimi rakyat dgn cukai GST...,jika br1m...,itu adalah cara merasuah najib pd rakyat....maka itu najib tiada pengikut utk nembela dirinya dan menyokong dirinya yg kini tertekan dgn berbagai tuduhan segala kejahatan dirinya dulu...

      pendirian rakyat ada lah benar.., najib bukan jenis pemimpin yg patut dibela, malah najib memang patut menerima hukuman dari segala kejahatan yg pernah dilakukan terhadap rakyat, bangsa, Agama dan negara...

      Delete
  20. Kesian Suman, nak berpantun dia tak cekap
    Hulubalang Suman tak berani datang back-up
    Suman lantik Singgora sebagai jurucakap
    Singgora yg tua, Suman suruh pakai make-up

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro anon 23:49

      Si tua ini, ilmu nya tak lengkap
      Org lain dikata aku, dia serkap
      Tapi dgn aku dia terperangkap
      Mati pucuk, bantal jer didakap

      Delete

    2. LAGI CONTOH2 DARI 208 KOMEN KPD BERITA NAJIB MERAYU MCM MENANGIS TAKDA PENYOKONG, TERMASUK MAHASISWA:

      Xiang Nianni
      BODOH punya najib... kerana kau la hutang negara cecah $1 trillion , cari duit tak pandai tapi boros no 1 .... PH boleh bagi 2 kali ganda apa yg kau tawarkan dulu ...

      hutang negara akan bertambah $2 trillion jika ikut nafsu kau !!! Jika sebelum ini kau bagi ini bagi itu tanpa menyusahkan rakyat & hutang negara tidak meningkat , yg pasti kau masih PM hingga ke hari ini !!!! Nak hasut pun agak2 la ...BODOH AMAT SANGAT

      Abdul Talib Hasan
      meroyan lagi...rumahnya semakin nak roboh dia sibuk dengan rumahtangga orang!...
      macamlah dia dulu mesra pelajar, mesra rakyat sehingga memperlekehkan orang lain....betullah tu, kita pulangkan kata2 dia senidiri...'kepala bapak kamu!!!'

      Zulkifli Ismail
      Tkyah nak gebang la najib.. Dh tkde kuasa baru nak sedar. Zaman kau biasiswa di potong thn 2016.. Bajet kau dari 2009-2018 semua gebang.. Bnyk menipu. .

      Yong Lee
      Peruntukan banyak.. tapi sampai ke rakyat tinngal sikit.. malah rakyat tak dpt apa apa.. cuma saya rasa kekurangan bajet kali ini ialah keana 1MDB..

      Johan Hatim
      Najib sengaja nak mengalihkan perhatian dari kes mahkamah dia, Rosmah dll berkaitan 1MDB dan pengakuan banker Goldman Sachs tentang kehilangan wang 1MDB.

      Pulang balik duit 1MDB yg lebih 40bilion yg disonglap. Mahasiswa tak kisah kalau kene bayar semula hutang2 mereka. Najib pon kene buat yg sama utk pulangkan balik duit2 1MDB.

      Handri Lu Aat
      terbaik comen tuan

      Nordin Kcd
      Coba menyndir bajet paling besar konon. Bukan macam ko oi Najib, PENCURI yang paling BESAR yang pernah Malaysia ada sekarang, ko ni memang SIAL lah Najib.

      Johari Mohd Salleh
      Mahasiswa benci pemimpin rasuah, korup dan kletopkrasi. Tak sabar lihat Jibby dan KMah tinggal di Sg Buloh.

      Budaya perasuah dan penyanggak dlm negara harus dihapus. Negara korup rakyat azab sengsara. Hanya para korup dan pendedak saja yg suka. Mesti dihapus.

      Mohd Ismail Is
      Najib KO duduk lah kat rumah jaga Rosmah, takut Rosmah tinggal hang pulak .hang kaki pengbohang kuat . orang x percaya lagi pada hang . Aku dah letih cakap hang banyak janji hang bohong pada rakyat .

      anak2 hang dan keluarga hang semua hidup mewah .hang fikir lah Najib . Allah SWT akan turun bala pada hang . sekarang ni aku nak tinggok muka hang pun aku dah x lalu.

      Delete
  21. Suman kedi kemain awal nya megah takbur
    Dia tak sedar, diri sudah pun dilambai kubur
    Di blog, dia sbg badut sarkas jadi penghibur
    Melopong terkedu lari gi Chow Kit jual jubur

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. LAGI CONTOH2 DARI 208 KOMEN KPD BERITA NAJIB MERAYU MCM MENANGIS TAKDA PENYOKONG, TERMASUK MAHASISWA:

      Aleesha Nurhanis
      Tokjib tak tahu malu langsung, tak tahulah manusia kulit tebal apakah dia ni, seolah duit berbillion yg hilang tu tak ada kena mengena dgn tanggungjawab dia dulu sebagai mentri keewangan merangkap perdana mentri.

      sekarang dah buat ramai ahli dan kepentingan umno jatuh dgn selamba, mcm la kerajaan sekarng ni menang pilihanraya dgn segala kekayaan dan ekonomi melipah ruah ditinggalkan oleh c najib ni...

      najib oh najib ko ni dah gila ke nyanyok tak tahulah nak ckp mcmana...negara dahla banyak berhutang d sebabkan 1mdb yg d tubuhkan olehnya dan mcm2 lagi spt felda mara tabung haji semuanya melingkup d kerjakanya

      kalau ko menang pru14 tak tahulah apa akan jadi kepada rakyat dan ekonomi negara ni berterusan akan menipu dasar kemampuan negara ini..

      Alang Iboi
      PM facebook, dulu semua x tahu, semua balachi yg tolong jawab,..... sekarang baru bangun dari TIDUR ke

      Welfred Ans
      Seorang lanun penyamun bersuara mengajar kerajaan pula, sangat tak layak....najib hanya layak bercerita bagaimana seronoknya beliau menjadi penyamun dari a hingga z

      Alan Nikz
      orang marah bila kita panggil najib babi..ok lah,start hari ni..kita panggil najib ulamak la ya..

      Affendy Salleh
      Hoi Jiblis Babi, org lain tak bising pun? Ngko dgn beberapa ekor babi je yg berbunyi dlm sosial media.

      Yg ngko longgok bajet kat Permata bini ngko lebih dari bajet pendidikan tu ngko tak bising pulak? Anak haram betulla babi yg tak tak malu ni!!

      Zainundin
      kesian kat kau Najib, hari-hari meroyan bercakap tak abis2 mcm2 lawak keluar dari mulut kau...mengalahkan presiden UMNO dah kau ni. Dulu kau tak nak cakap puas2 pasal 1MDB, dan kau tutup juga mulut orang lain dari bercakap..kalau cakap juga kau pecat mereka..

      Patutnya sekarang kau pecat lah diri kau sendiri

      Delete
  22. Loklaq betoi si Singgora tua bangkai
    Nak menipu tapi kantoi tak guna akai
    Bisnes di Tokyo, tapi poket selalu pokai
    Cakap besaq, satu apa pun tak leh pakai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 00:00

      Singgora tua bengap otak dangkai
      Anak guru tapi syirik guna tangkai
      Dirinya bagai musafir putuih bekai
      Mau duga laut dgn kaey sejengkai

      Delete

    2. LAGI CONTOH2 DARI 208 KOMEN KPD BERITA NAJIB MERAYU MCM MENANGIS TAKDA PENYOKONG, TERMASUK MAHASISWA:

      JANGAN MARAH AKU KELUARKAN BANYAK - ADA 208 KOMEN LAH, KATAKAH -

      Farridzin Ikhsan
      Hai Jib, dei.. batu api kamu tak menjadi!! tiada yang percaya dengan kata-kata kamu raja kleptokrasi dunia..

      pemimpin pelajar telah di berikan kebebasan untuk berpolitik malah unversiti juga telah di berikan kuasa autonomi untuk menentukan hala tuju masing2 tanpa di pengaruhi oleh kerajaan. Jika mereka tak keluar menyokong kamu, kira kamu sudah jahanam lah

      Dan juga, golongan muda sedar mereka perlu berkorban setelah menjadi mangsa kerakusan raja kleptokrasi menjual negara kepada bangsa asing. Rakyat telah memberi lampu merah kepada pemerintah yang telah berusia 61 tahun pada PRU14 yang lepas. Menyokong Malaysia Baru untuk pembaruan negara..

      Md Khir
      TU Pasal la Tun cakap: Kalau betul nak tolong ekonomi negara, bawak balik mane2 duit Yg tersorok, disorok Dan menyorok... Bayangkan Yg Kat rumah je ade berbilion, Yg Kat luar rumah tak Tau la banyak mane. Susah ade bekas pm Yg Macam tembok china... tembus di serang orang Mongolia yang tak begitu ramai penduduk nya, menang menawan dan memerintah China di abad 13 ..

      Shamin Min
      Yang dok biasa makan dedak memang meroyan lah. nak senang dengan makan dedak je. pemalas.
      yang menyokong pH tak mengharapkan dedak.janji bn bungkus.lepas satu satu kena dakwa rasuah.ratusan juta lesap masuk poket mereka.bila pH dapat semula duit tu.barulah boleh dibuat berbagai peruntukan buat rakyat.

      Zolkifli Salleh
      Sudah sudah lah najib rakyat dah tolak kamu pasal kamu tak amanah mencuri jgn pulak kamu nak mengapi api kan rakyat tunggu aja dihari perbicaraan

      Justin Lodukim
      Aduhai najib, sia-sia saja ko melalak tu, bising cam mana pun tak guna. Lagi banyak songeh tambah lagi ko kena kutuk. 2.6 billion masuk akaun ko tu kalau untuk bajet belanjawaan negara memang cukup untuk beberapa tahun. Penyangak siapa lagi yang percaya.

      Jeman Joman
      Kontol mu jib..ko mntak semah jual la beg2 yg berjuta2 tu buat mahasiswa..

      Delete
  23. Rakan2 sekelian...Rasanya ramai cai2 Haprakan kat blog ni yang menyokong penuh agar kerajaan meratifikasikan ECRD ni secepat mungkin..tapi sebelum korang menyesal tak sudah, aad baiknya korang dengar aap kata pakar undang2 ni berkitan dengan isu tersebit beb !!!

    ICERD rugikan Bumiputera - mantan Ketua Hakim Negara, Tun Hamid


    ICERD atau Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination) (konvensyen) telah dibuka untuk ditandatangani dan disahkan (ratified) mulai 21 Disember 1965 dan mula berkuatkuasa pada 4 Januari 1969.

    Hingga ke hari ini, Malaysia tidak mengesahkannya. Malaysia adalah satu daripada 15 buah negara yang tidak mengesahkannya, termasuk Brunei dan Israel.

    Tetapi, dengan kemenangan Pakatan Harapan (PH) dalam PRU 14, kerajaan PH hendak mengesahkan konvensyen itu dan lima lagi konvensyen yang berkaitan, sebagai memenuhi janji pilihanrayanya, khususnya kepada orang bukan Melayu.

    Maka, kita perlu tahu mengapa selama lebih daripada 50 tahun Malaysia, di bawah pemerintahan kerajaan BN, tidak mengesahkan konvensyen itu dan mengapa kerajaan PH hendak mengesahkannya. Untuk itu, kita perlu tahu terlebih dahulu isi kandungannya dan kesan pengesahannya.

    Dalam rencana ini saya hanya akan memperturunkan beberapa peruntukan yang penting yang mungkin memberi kesan kepada peruntukan-peruntukan Perlembagaan kita, khususnya Perkara 153, kerana, atas satu alasan itu sahaja pun, ia sudah cukup merugikan orang lain.

    Konvensyen itu, antara lain, memperuntukkan:

    “Perkara 1

    1. Dalam Konvensyen ini, istilah “diskriminasi kaum” bermaksud sebarang perbezaan, pengecualian, sekatan atau keutamaan berdasarkan bangsa, warna, keturunan, atau asal-usul kebangsaan atau etnik yang mempunyai maksud atau kesan membatalkan atau merusakkan pengktirafan, penikmatan dan penggunaan, atas asas yang sama, hak asasi manusia (“or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights”) dan kebebasan asas dalam politik, ekonomi, sosial, kebudayaan atau mana-mana bidang kehidupan umum.”

    (Terjemahan saya. Untuk mengetahui peruntukan asal dalam Bahasa Inggeris, sila layari laman-laman web saya.)

    Ringkasnya memberi keistimewaan kepada sesuatu kumpulan berdasarkan kaum adalah diskriminasi.

    2. Konvensyen ini tidak terpakai bagi perbezaan, pengecualian, sekatan atau keutamaan yang dibuat oleh Pihak Negara kepada Konvensyen ini antara warganegara dan bukan warganegara. (Terjemahan saya).

    Maksudnya diskriminasi antara warganegara dan bukan warganegara dibenarkan.

    4. Langkah-langkah khusus yang diambil untuk tujuan tunggal untuk mencapai kemajuan yang mencukupi bagi sesetengah golongan kaum atau etnik atau individu yang memerlukan perlindungan sedemikian yang perlu untuk memastikan kumpulan atau individu yang sama menikmati atau menjalankan hak asasi manusia dan kebebasan asas tidak akan dianggap diskriminasi kaum , dengan syarat, bahawa langkah sedemikian tidak, akibatnya, membawa kepada penyelenggaraan hak yang berasingan bagi kumpulan kaum yang berlainan dan bahawa ia tidak akan diteruskan setelah tujuan ia diambil telah dicapai. (Terjemahan saya)

    Ringkasnya, diskriminasi seperti yang terkandung dalam Perkara 153 dibenarkan jika ia memenuhi syarat-syarat yang disebut dalam pasal ini.

    Tanpa menghujahkan alasan-alasan lain, Perkara 153 tidak akan terkecuali kerana ia bukan bagi suatu tempoh yang terhad.

    Ia tidak menyebut bahawa ia tidak akan “diteruskan setelah tujuan yang ia (langkah itu) diambil telah dicapai”.

    Selain dari itu, jika konvensyen itu disahkan, pihak yang tidak mahu adanya Perkara 153 akan menghujahkan bahawa tujuannya telah tercapai dan masa selama lebih daripada 60 tahun sudah cukup panjang dan ia tidak sepatutnya dibiarkan berterusan.

    Saya berani mengatakan, jika konvensyen itu disahkan, dengan serta merta, akan ada pihak yang akan mencabar kesahan (validity) Perkara 153 atas alasan ia bercanggah dengan konvensyen itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori lah..memang agak panjang sikit penjelasannya...tapi yakin lah, ini sangat2 penting untuk memastikan kelangsungan Islam, ihstitusi kesultanan dan bangsa Melayu terus utuh di negara tercinta ni !!!

      Perkara 2

      1 Negara-negara Pihak mengecam diskriminasi kaum dan berusaha untuk melaksanakan dengan segala cara yang sesuai dan tanpa kelewatan dasar bagi menghapuskan diskriminasi kaum dalam semua bentuknya dan mempromosikan persefahaman di kalangan semua kaum, dan, untuk tujuan ini:

      (a) Setiap Negara Pihak berjanji untuk tidak melakukan tindakan atau amalan diskriminasi kaum terhadap orang, kumpulan orang atau institusi dan untuk memastikan bahawa semua pihak berkuasa awam dan institusi awam, nasional dan tempatan, hendaklah bertindak mengikut kewajipan ini; (Terjemahan saya)

      (b) ……..

      (c) Setiap Pihak Negara akan mengambil langkah-langkah yang berkesan untuk mengkaji semula dasar kerajaan, nasional dan tempatan, dan untuk meminda, membatalkan atau memansuhkan mana-mana undang-undang dan peraturan yang mempunyai kesan mewujudkan atau mengekalkan diskriminasi kaum di mana-mana ia wujud; (Terjemahan saya)

      Ringkasnya, kerajaan hendaklah, antara lain, berusaha untuk menghapuskan diskriminasi kaum dengan segera termasuk meminda, membatal dan memansuhkan undang-undang yang mengekalkan diskriminasi kaum.

      Dalam kata-kata lain, Perkara 153 perlu dimansuhkan dan segala dasar yang yang mengutamakan orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak, mestilah dihentikan.

      Saya tiada masalah dengan Pasal 3 kerana kita tidak pernah mengamalkan apartheid.

      Pasal 5 agak panjang.

      Sebagai misalan, ia menghendaki Negara Pihak menghapuskan diskriminasi dan menjamin hak kepada semua orang untuk mengambil bahagian dalam politik seperti bertanding dalam pilihanraya; hak untuk kebebasan bergerak dan tinggal dalam sempadan negara; hak untuk kebebasan keluar negara dan kembali semula; hak untuk kebebasan memiliki harta secara bersendirian atau bersama-sama orang lain; hak untuk mewarisi harta; hak untuk kebebasan berhimpun dan berpersatuan dan lain-lain. Semuanya sudah pun diperuntukkan dalam Perlembagaan kita. Kita tidak ada masalah dengannya.

      Apakah kesannya jika kita mengesahkan konvensyen itu?

      Dalam hubungan negara kita dengan negara-negara lain, kita terikat dengan konvensyen itu.

      Di peringkat dalam negera, kita kena melaksanakannya, termasuk mengubah dasar kita, misalnya UiTM mestilah dibuka kepada semua, tidak boleh dikhaskan kepada pelajar-pelajar Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak sahaja; pengambilan pegawai-pegawai awam tidak boleh mengikut quota lagi; demikian juga pemberian biasiswa, lesen dan kontrak, tidak boleh diberi keutamaan kepada orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak lagi, dan berbagai-bagai lagi; undang-undang yang bersifat diskriminasi, termasuk Perkara 153 mestilah dimansuhkan, dan lain-lain lagi.

      Itulah sebabnya kerajaan BN tidak mengesahkannya.

      Dalam hal ini, kita patut puji kerajaan BN dan peguam-peguam negara yang menasihatkan kerajaan BN dalam tempoh 50 tahun itu.

      Perlu diambil ingatan, tempoh itu termasuk 22 tahun Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri.

      Kita juga patut puji beliau bagi tempoh itu. Bagaimana sekarang?

      Delete
    2. Jangan lah gundah gulana...ini ada sambungan ulasannya lagi...teruskan membaca !!!

      Sekarang, dengan Waytha Moorthy, Pengerusi Hindraf sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri bertanggungjawab bagi perpaduan dan kesejahteraan;

      Tommy Thomas sebagai Peguam Negara; DAP sebagai parti dominan dalam PH walau pun PH menafikannya;

      pemimpin-pemimpin Amanah seperti masih khayal dengan kemenangan dan jawatan menteri;

      pemimpin-pemimpin PKR sibuk berebut jawatan dalan parti; Tun Dr. Mahathir cuba menyesuaikan diri dengan fahaman liberal dan sosialis DAP;

      kebencian terhadap Dato’ Seri Najib sampai ke tahap apa yang dibuat oleh kerajaan BN termasuk 22 tahun yang dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir sendiri,

      semuanya salah; beberapa orang menteri kerajaan PH yang tidak pernah merasakan kuasa dan kedudukan cuba menjadi juara masyarakat mereka sendiri; iri hati dan dendam terhadap orang Melayu dan janji pilihan raya PH, dengan itu semua, maka kerajaan PH bersedia untuk mengesahkan konvensyen itu.

      Para pemimpin Melayu dalam PH, sama ada dari Amanah, PKR atau pun PPBM, terus membisu.

      Saya tiada masalah jika kita boleh mengesahkan konvensyen itu dengan pengecualian bahawa kita menerima konvensyen itu setakat yang ia tidak bercanggah dengan Perlembagaan kita.

      Bolehkah Peguam Negara Tommy Thomas dan Waytha Moorthy memberi jaminan ia boleh dilakukan?

      Saya hujahkan bahawa pengecualian (reservation) seperti itu tidak boleh dilakukan sebab ia bercanggah dengan tujuan asas konvensyen itu, iaitu menghapuskan diskriminasi kaum.

      Lagi pula, bersetujukah Waytha Moorthy dengan pengecualian seperti itu? Jika Perkara 153 akan kekal, untuk apa konvesyen itu hendak disahkan sedangkan itulah tujuan ia hendak disahkan?

      Jika sekadar untuk mengadakan kesalahan-kesalahan untuk mengelak ketegangan antara kaum, sekarang pun kesalahan-kesalahan itu telah ada dalam Akta Hasutan 1948.

      Jika tidak cukup tambahkan sahaja.

      Peliknya Akta Hasutan hendak dimansuhkan. Konvensyen itu hendak disahkan.

      Saya katakan, tujuan utama konvensyen itu hendak disahkah adalah kerana mereka mahukan keistimewaan yang diberikan kepada orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak itu, dihapuskan.

      Mereka tidak berkata dengan terus terang bahawa itulah tujuan mereka, untuk mengelak bantahan.

      Maka, mereka menuntut supaya Malaysia mengesahkan konvensyen berkenaan.

      Apabila Malaysia mengesahkannya, Perkara 153 dan dasar yang bersifat diskriminasi kaum yang telah dipersetujui sebagai balasan kepada persetujuan orang Melayu memberi kerakyatan kepada orang bukan Melayu, yang telah termaktub dalam Perlembagaan itu, akan terpaksa dimansuhkan.

      Untuk mengelak bantahan orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak, mereka mengatakan bahawa pengesahan itu tidak akan melibatkan peruntukan Perkara 153.

      Itu tidak betul.

      Alasan yang mereka beri untuk memansuhkan Perkara 153 (walaupun mereka tidak berkata dengan terus terang) ialah Perkara 153 itulah yang menghalang perpaduan.

      Mansuhkan Perkara 153, perpaduan akan tercapai.

      Dalam kata-kata lain, hapuskan hak keistimewaan orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak dan berikan mereka hak yang sama, perpaduan akan wujud!

      Itu adalah hujah yang meleset.

      Ia adalah helah untuk memansuhkan Perkara 153. Ini orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak, perlu sedar.

      Kepada anak-anak negeri Sabah dan Sarawak saya ingatkan, bahawa untung rugi mereka adalah bersama orang Melayu dalam hal ini.

      Jangan kerana benci kepada orang Melayu atas isu agama hingga terlupa isu yang lebih besar.

      Delete
    3. Fuuuh...Makin terang lagi bersuluh ulasan dari Tun Hamid tu...Ooops ada sikit lagi lah!!!

      Kepada pemimpin-pemimpin Melayu dalam PKR, PPBM dan Amanah saya bertanya, apakah pendirian mereka?

      Kepada kerajaan PH saya ingin bertanya, adakah ia benar-benar hendak menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak?

      Jika, ya, cakap terus terang supaya semua orang tahu.

      Jangan berselindung di sebalik konvensyen itu.

      Kepada semua yang berjuang untuk mengesahkan konvensyen itu, jangan cuba memberi gambaran bahawa Malaysia adalah sebuah negara paria kerana tidak mengesahkan konvensyen itu.

      Amerika Syarikat pun baru mengesahkannya dalam tahun 1992.

      Kovenan Antarabangsa Mengenai Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya (1966) yang merupakan sebahagian daripada International Bill of Human Rights belum disahkan oleh Amerika Syarikat.

      Malaysia juga belum mengesahkannya.

      Konvensyen Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita (1979) telah disahkan oleh Malaysia.

      Amerika Syarikat adalah satu-satunya negara maju yang masih belum mengesahkannya.

      Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak (1989) telah disahkan oleh Malaysia.

      Amerika Syarikat adalah satu daripada dua buah negara yang belum mengesahkannya.

      Akta Mahkamah Jenayah Antarabangsa Rome (1998) belum disahkan oleh Malaysia.

      Amerika Syarikat juga belum mengesahkannya.

      Konvensyen Antarabangsa Mengenai Perlindungan Hak Semua Pekerja Pendatang dan Anggota Keluarga Mereka (1990) belum disahkan oleh Malaysia.

      Amerika Syarikat juga belum mengesahkannya.

      Konvensyen Mengenai Hak Orang Kurang Upaya (2006) . Malaysia sudah pun mengesahkannya.

      Amerika Syarikat masih belum mengesahkannya.

      Itu adalah beberapa misalan daripada berapa banyak konvensyen yang belum disahkan oleh Amerika Syarikat.

      Orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak perlu sedar apa yang sedang berlaku dan mempertahankan hak mereka yang telah dipersetujui dan termaktub dalam Perlembagaan.

      Kita mempertahankan peruntukan Perlembagaan yang sedia ada.

      Pelampaukah kita?

      Amacam..setelah korang membaca dan menghadamkan ulasan tu sampai habis..masih lagi terkinja2 macam beruk makyeh nak menyokong ICERD tu lagi keeer haah ???

      Delete
    4. HAHAHA, DAH TUNGGANG LANGGANG ANTARA UMNO NAZRI DAN BEKAS KETUA MENTERI SABAH YANG NAK COBA BERSIHKAH MUKA DARI TERPALIT TAHI RASUAH -

      Nazri: SPRM yang bersihkan Musa, bukan saya

      Datuk Seri Nazri Aziz menafikan kenyataan Datuk Seri Musa Aman bahawa beliau telah membersihkan nama bekas ketua menteri Sabah itu daripada kesalahan rasuah, ketika menjadi menteri di jabatan perdana menteri pada 2012.

      APO NAK DI KATO. NAJIB DAH BIKIN SEMUA DEPA MENRASUAH. BEDEBAH.

      Delete
  24. Mana Suman pukiimak lahanat, anak haram
    Entah di mana terperap, sepertii labu peram
    Melopong terkedu muka dia monyok suram
    Dengar batuk aku pun dia udah takut seram

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  25. Petaka besar dah kena Suman ifrit musibat
    Dgn aku ni, dia cuba nak lagak tunjuk hebat
    Tapi berbirat belakang pelesit ini, aku sebat
    Terus dia menghilang, tidak ada lagi kelibat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Mana Singgora penipu lahanat anak musibat
    Entah di mana terperap, takut kena sebat
    Muka monyok macam mat pit tak cukup ubat
    Tunangan mas konon, ini muka tauhu sumbat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro anon 00:29

      Dia pala botak, bulu ketiak je lebat
      Lutut longgar berjalan pun lambat
      Tak tau silat nak lagak Hang Jebat
      Dosa banyak tak mahu nak taubat

      Delete
  27. Suman bapok terus sedih pilu berhati lara
    Badan nya sakit dek mulut punya angkara
    Terus diam sepi tidak berani lagi bersuara
    Baru dia tahu, penangan besar cgu Kejora

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
  28. Astaghfirullah...Ini ulasan dari menteri yang jaga agama di JPM berkaitan isu edar bible di Penang tu...macam tak caya pulak jawapannya !!!

    Menteri Sahkan Kes Edar Bible Kepada Pelajar Namun Jawapan…

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mujahid Yusof mengakui berlaku kegiatan mengedar kitab Bible kepada pelajar di hadapan sebuah sekolah menengah di Bukit Mertajam di sini, seperti yang tular baru-baru ini.

    Menurut Mujahid, beliau telah mendapatkan penjelasan daripada Jabatan Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP), Jabatan Pendidikan negeri dan ahli Parlimen Bukit Mertajam, sebaik sahaja perkara itu tersebar.

    “Pihak yang berbuat demikian dipercayai wakil daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) namun tidak mewakili gereja atau persatuan agama Kristian di kawasan berkenaan.


    “Saya nasihat supaya jangan menimbulkan masalah kerana kena hormat Perlembagaan Persekutuan,” katanya kepada pemberita.

    “Saya nasihat supaya jangan menimbulkan masalah kerana kena hormat Perlembagaan Persekutuan, kita juga siasat sama ada Bible itu diedarkan kepada umat Islam atau tidak.

    “Mereka perlu faham Artikel 11 (4) yang mana agama lain bebas diamalkan tetapi tidak boleh didakwah kepada orang Islam,” katanya lagi.

    Ditanya sama ada pihak berkuasa agama telah membuat laporan polis berhubung kes itu, Mujahid berkata, perkara itu tidak dilakukan.

    “Apa yang saya tahu, ia berada dalam pengetahuan pihak polis,” katanya.

    Ini kah yang dikatakan era Msia baru..apa komen dari sdra John doe dalam hal ni...kat tempat anda tu bhai????

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Nazri: SPRM yang bersihkan Musa, bukan saya

      Sumilau Parai
      UMNO yg membersihkan perompak lanun Dedak juta2 bilion2 kali haram..Penyokong dan pengundi UMNO amat cinta sangat kuasa perompak Dedak..Biar negara tergadai hutang lebih 1 trilion asalkan Perompak jerung2 terus berkuasa..

      Kudingking Lumeeng
      Musa Aman kata Nazri Aziz sudah brrsihkan saya dari tuduhan rasuah, Nazri Aziz kata bukan saya yg bersihkan Musa Aman, tapi sprm yg bersihkan musa dia, nnti sprm pula akan kata, hey bukan kami yg nak bersihkan Musa Aman, tapi Najib yg suruh bersihkan Musa Aman. Nnt DS Najib kata, saya tak tahu, saya kena tanya dulu mem besar. Tapi mem besar kata, mungkin jolo yg simpan berus dan sabun, nnti saya telefon jolo, heyy dia tak dapat dihubungilah....

      Disuatu Ketika Zuann Hbs
      Ada yg ckp kenapa dari dulu tak didakwa. Sekarang baru pula didakwa .siapa yg ckp begitu memabg tak pakai otaklah. Zaman najib zaman musa aman semua undang undang BN sprm dan apa apa semua penyiasat dibawah telunjuk Bn.

      Pak Man
      Kalau ko orang nak tau pasal Muas aman yang dah tak berapa aman ni, ko orang boleh tanya Sheh Fadli Sheh ahmad dia anak sabah dia lebeh mengahtaui.nya.


      Asai Asai
      Semasa pemerintahan najib SPRM, PDRM , Peguam Negara di bawah cengkaman najib, sesiapa yg menentang akan dipecat atau ditukarkan ke unit yg lebih kecil utk ‘DISEJUKBEKUKAN’


      Mohd Danial Dahlan Dahlan
      Tak sabar rasanya menunggu sprm panggil si botak jahanam ni..... gengster .. bouncer ..

      Delete
  29. Fuuuh...Boleh caya ke cakap Bang Non ni haah ???

    Ada kah cakap2 macam ni betul2 keluar secara jujur lagi ikhlas dari hatinya...atau hanya sekadar untuk berbasi2 saja.

    Ataupun Bang Non ni dah putus harap dan pasrah serta menerima hakikat bahawa dia memang takkan menjamah kerusi empuk PM ke 8 tu??? Ada tak sesapa di blog ni yang sudi berkongsi jawapannya!!!

    Anwar: Tiada tekanan dari saya untuk Dr M berundur

    Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak mahu meletakkan tekanan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berundur bagi memberi ruang kepada perdana menteri untuk mentadbir negara.

    Beliau berkata demikian dalam wawancara bersama Bloomberg ketika ditanya tentang peralihan kuasa daripada Mahathir kepadanya, dan sama ada ia akan dipercepatkan.

    "Bila saya menggantikannya? Saya fikir ketika kami berdua sedia. Mahathir berulang kali berkata beliau akan mematuhi persetujuan dan saya tiada masalah dengan itu.

    "Biasanya saya tidak layan soalan seperti ini kerana saya mahu memberi sokongan dan kebebasan penuh kepadanya untuk melakukan perkara tanpa memikirkan bila masa beliau perlu berundur," kata Anwar.

    Mahathir yang juga pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) berkata beliau akan menyerahkan kuasa kepada Anwar selepas kira-kira dua tahun, di sebalik gesaan daripada dalam parti itu agar beliau kekal untuk satu penggal penuh.

    Dalam wawancara itu, Anwar juga mengulas kenaikan dalam jangkaan defisit tahun ini selepas Pakatan Harapan menjadi kerajaan.

    Menurut Belanjawan 2019 yang dibentang Jumaat lalu, defisit yang pada mulanya disasarkan pada kadar 2.8 peratus, kini dijangka mencapai 3.7 peratus pada untuk tahun ini.

    Bagaimanapun kerajaan berharap dapat mengurangkannya kepada 3.4 peratus untuk tahun depan.

    "Kita ada dasar untuk mengurangkan defisit secara bertahap, tetapi untuk mengurangkannya secara drastik bermaksud akan ada potongan dalam perbelanjaan pembangunan dan ia akan menyebabkan ekonomi lembap, kita tidak mahu keadaan itu.

    "Sebab itu dasar kini adalah untuk mengurangkan defisit tanpa membenarkan pembangunan menjadi perlahan dan lembap," katanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies

    1. BAGUS, AMAT BAGUS -

      PAC teruskan prosiding siasat 1MDB
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 6 Nov 2018, 1:42 petang | Dikemaskini 6 Nov 2018, 1:52 petang

      A+ A-
      Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) akan meneruskan prosidingnya ke atas 1MDB ekoran penjelasan yang diterima daripada Peguam Negara Tommy Thomas Jumaat lalui.

      Timbalan Pengerusi PAC Wong Kah Woh berkata Thomas berpendapat siasatan berkenaan tidak bersifat subjudis terhadap perbicaraan jenayah melibatkan 1MDB.

      KASI KOREK SEMUA MAKLUMAT, BOLEH MEMBANTU TUDUHAN2 DI MAHKAMAH KE ATAS NAJIB, MAK BADAK, DLL.

      Delete
  30. Alooo Geng...Nak tanya lah...Sapa pernah dengar ceramah di bawah ni...bukan main lagi dia tibai dan balun Tun Madey, habis di"bogelkan"nya orang tua tu..tapi sekarang nampak macam mintak nyawa pulak..

    Apa taknya...kini dia sedar dia hanya lah lah umpama mentimun dan Tun Madey ibarat durian..bergolek kena, digolek..lagi lah teruk beb !!!

    You tahu siapa curi Negara punya wang. You pun tau. Saya kesian juga, Dr. Mahathir hari-hari marah sama saya.

    Antara orang yang paling takut saya jadi Perdana Menteri ialah Mahathir. Dia demam tau.

    Kemudian ada orang beritahu, “Mahathir, Anwar mungkin jadi Perdana Menteri. Terus dia bangun, tak boleh, kata dia haha.

    You tau apasal takut? Sebab harta sudah banyak. Harta anak-anak dia berpuluh puluh billion. Tengok kontrak Petronas.

    Siapa dapat banyak? Kencana Petroleum. Mokhzani Tun Mahathir. Semua dia angkut.

    Takdak melayu pandai berniaga kah? Tak da Cina, Dayak pandai berniagakah? Semua anak dia punyakah?

    Itu satu. Kemudian beli itu beer punya company. St Migul Filipina. Saya punya meja takdak. Carlsberg takdak.

    Tetapi Mahathir punya anak, Mirzan beli..beer punya company.. Aiyoo! Kadawale..Berapa harga? 2900 juta cash..RM 2.9 billion cash!

    Mana angkut (dapat duit)? Menang loteri tiap hari? Dia menang loteri, every month for 20 years.

    Kemudian selepas ambil St Miguel ini untung. Beli Esso Malaysia.

    Kalau tak salah kira-kira RM 1.7 billion. Tukar nama kepada Petron.

    Semalam, Malaysia Airlines. Siapa dia penasihat petronas? Mahathir. Semalam Malaysia Airlines umum, pertama sekali dalam sejarah dan ini satu syarikat penerbangan di dunia yang beli minyak untuk enam bulan ini, tiada syarikat penerbangan lain (lakukannya).

    Malaysia Airlines hanya akan beli dari syarikat minyak (milik) anak Mahathir, Petron - 6 bulan.

    SAYA MAU TANYA INI NEGERI.. BAPAK YOU ATAU RAKYAT PUNYA? KALAU RAKYAT PUNYA, HENTIKAN BENDA MENGARUT INI.

    Sori bhai..kalau korang dapat teka dengan tepat ceramah sapatu..ko claim lah hadiah dari Wak Suman Tempek Bacin..dia yang suruh aku postkan soalan ni !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surat untuk Najib tentang 1MDB oleh
      Mohamad Siddiq Azani ialah seorang peguam dan anggota ARMADA Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU):

      Saya merujuk kepada kenyataan media Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan yang merayu supaya parti itu tidak dikaitkan dan dihukum oleh skandal 1MDB.

      Beliau juga mahu Umno dibenarkan terus berkhidmat kepada rakyat dan bangsa Melayu, serta berharap segala apa-apa yang mengaitkan 1MDB dengan Umno diputuskan.

      Maaf Datuk Seri, Umno itulah yang merupakan perisai yang mempertahankan Datuk Seri Najib Razak sewaktu skandal 1MDB terbongkar.

      Umno memperjuangkan nasib orang Melayu? Tidak boleh sebenarnya untuk kita mendakwa membela orang Melayu pada satu sisi tetapi di sisi lagi kita juga merembat, mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa.

      Itu bukanlah perjuangan. Itu pengkhianatan.

      Hari ini segala tindakan ke atas Najib dan Umno dibuat lunas undang-undang.

      Selepas Najib dituduh di mahkamah pun, masih ramai pemimpin dan penyokong Umno datang memberi sokongan. Ia menunjukkan parti itu masih berdiri teguh di belakang figura yang terpalit dalam skandal 1MDB.

      Di mana Datuk Seri

      Jadi di mana rasionalnya permintaan Datuk Seri yang mahu sebarang pautan 1MDB terhadap Umno diputuskan? Pemimpin dan penyokong Umno masih mendukung kepalsuan 1MDB sehingga hari ini!

      Wang yang diterima adalah derma? Ini satu sindrom penafian yang sangat teruk.

      Pemimpin dan penyokong Umno masih mendakwa 1MDB merupakan satu konspirasi politik yang digunakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad ke atas musuh politiknya, seperti yang dilakukan beliau 20 tahun lalu terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Datuk Seri, terbukti bahawa saranan Datuk Seri untuk Umno menjauhi 1MDB tidak disambut baik oleh ahli Umno dan pemimpinnya. Justeru sewajarnya parti Datuk Seri dihukum jika didapati terlibat dengan skandal 1MDB ini.

      Di mana Datuk Seri semasa skandal 1MDB ini mula terbongkar? Di mana anggota parlimen (MP) Rembau? Akhirnya MP Rembau pun menyesal kerana mempertahankan bekas Najib. Itu kekesalan yang terlewat.

      Peguam Negara dipecat, pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ditukar, laporan audit dirahsiakan, Akta Antiberita Tidak Benar diwujud untuk menutup hak kebebasan bersuara, rakyat ditakut-takutkan, siasatan 1MDB ditutup, sedangkan satu dunia menjalankan siasatan dan pendakwaan terhadap skandal berkenaan.

      Sebagai pemimpin di peringkat tertinggi Umno pada masa itu, mengapa Datuk Seri tidak berbuat sesuatu?

      Datuk Seri, tubuh dihukum kerana nafsunya; jasad ditanam kerana rohnya tiada, begitulah parti dihukum kerana pemimpinnya.

      Parti tidak bertangan dan berkaki, tidak bergerak dan tidak bertutur. Lidah parti ialah lidah pemimpinnya, tubuh parti diserap roh pemimpinnya, tangan parti adalah tangan pemimpinnya.

      (Bersambung)

      Delete

    2. (sambungan)

      Harga dibayar Umno

      Jika kotor tangan pemimpin, kotorlah parti itu. Jika celupar lidah pemimpin, celuparlah parti itu. Jika jahat roh pemimpin, jahatlah jasad parti itu.

      Maka Datuk Seri janganlah cuba untuk memisahkan parti dengan pemimpin seolah-olah parti tidak berdosa akibat kerakusan pemimpin.

      Jika Datuk Seri mendakwa parti tidak seharusnya dilibatkan, sudah tentulah sebelum PRU14 lagi Umno sudah menyingkirkan Najib. Tetapi Umno terus mempertahankannya.

      Maka jika parti terlibat, ia haruslah berdepan dengan sebarang tindakan undang-undang.

      Tidak ada sesiapa pun akan terkecuali, Datuk Seri.

      Percayalah, tindakan yang diambil pada hari ini bukan bermotifkan politik, tetapi inilah yang sewajarnya dilakukan kerajaan Umno dan BN dulu. Namun keengganan Umno mengambil tindakan membuatkan rakyat terpaksa bertindak pada 9 Mei.

      Datu Seri, rakyat bukan undi Pakatan Harapan (HARAPAN) kerana manifestonya. Mereka mengundi HARAPAN kerana mahu siasatan telus dijalankan ke atas 1MDB.

      Ramai ahli Umno tidak berpuas hati kerana parti Datuk Seri melindungi 1MDB. Kesilapan terbesar Umno ialah memecat Tan Sri Muhyiddin Yasin dan Datuk Seri Shafie Apdal ekoran kelantangan mereka bersuara dalam isu 1MDB.

      Saya juga membuat keputusan untuk keluar dari Umno sehari selepas Muhyiddin dipecat.

      Datuk Seri perlu menerima hakikat bahawa orang Melayu marah dan menghukum Umno kerana isu 1MDB.

      Kerana, 1MDB dan Umno memang tidak dapat dipisahkan. Inilah harga yang terpaksa dibayar oleh Umno pada hari ini.

      Delete
  31. Tuan Budin, mohon lari tajuk.

    Sahabat-sahabat. Lihatlah dengan pandangan hikmah akan kejadian terkini, Tun muncul berbaju Melayu hitam penuh persis seorang pendekar Melayu sejati dan diberi anugerah tertinggi oleh Maharaja Jepun, Maharaja Negara Matahari Terbit, negara paling Timur di muka bumi ini. Benar-benar persis "Panji Hitam muncul di ufuk Timur".

    Tidak seperti segelintir orang Melayu yang terpekik-pekik melaungkan ketuanan Melayu padahal hakikatnya merekalah yang berlaku khianat kepada bangsa Melayu. Tun adalah hero bangsa Melayu yang sebenar.

    In shaa Allah, pakaian Tun inilah yang bakal menjadi pakaian 313/314 anggota Pasukan Panji Hitam yang akan mengiringi Tun M di dalam PERANG BESAR @ PERTEMPURAN KLIMAKS akhir zaman daripada Istana Kehakiman ke Seri Perdana, Putrajaya untuk berhadapan dengan YDPA dan berkata kepada Baginda "Tun M adalah Perdana Menteri kami, maka biarlah dia menjalankan tugasnya sebagai Perdana Menteri tanpa halangan". 313/314 anggota berpakaian hitam penuh seperti pakaian tersebut adalah selari dengan gelaran 'Pasukan Panji Hitam'.

    In shaa Allah apabila YDPA melihat karamahnya Pasukan Panji Hitam ini, baginda sendiri akan memberi laluan kepada Tun untuk kekal di Seri Perdana dan melaksanakan tugas-tugas Perdana Menteri selagi hayatnya dikandung badan, walaupun baginda telah pun mengisytiharkan darurat sebelum itu.

    Dengan izin Allah, pada hari itu kebenaran akan menghancurkan kebathilan dan pasukan yang benar akan muncul pemenang mutlak sedang pasukan-pasukan bathil yang bersekutu pula akan mengalami ketewasan mutlak.

    Tun M mempunyai kehebatan seorang raja. Walaubagaimanapun Tun tidak menjadi raja dan tidak akan menjadi raja disebabkan dia tidak mempunyai takdir seorang raja. Takdir Tun adalah seorang pemasyhur raja. Tun telah memasyhurkan 5 orang raja (Agong ke-8 sehingga Agong ke-12) dan in shaa Allah dia adalah orangnya yang bakal memasyhurkan khalifah akhir zaman.

    Segala rahsia akan terbongkar..
    Takkan dapat lagi berpura-pura..
    Kerana ia akan terjadi..
    Ia akan pasti tiba....

    Masa akan memberi jawapan tepat sama ada telahan saya di atas mengena ataupun meleset.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra John Doe..saya ada minta komen anda terhadap posting saya pada 01.28 kat atas tu..apa citer eerk???

      Delete
    2. Sdr GN,

      Maaflah, saya memang selalu skip shj sebarang komen sdr disebabkan saya melihatnya tiada nilai pun. Di dalam 20 komen sdr mungkin hanya satu yang saya 'jeling'. Selebihnya saya hanya scroll down sahaja.

      Baiklah, berkenaan tindakan dakwah Kristian ke atas orang Islam. Ini jawapannya:-

      Tindakan dakwah orang-orang Kristian ke atas orang Islam tiada kaitan dengan Malaysia Baru pimpinan Tun M. Ia adalah kesinambungan daripada kehendak orang Kristian sendiri yang menyangka mereka perlu 'selamatkan' orang-orang Islam dari jalan kebathilan.

      Ketika zaman UmNo memerintah lagi orang-orang Kristian telah pun melakukan dakwah mereka ke atas orang-orang Islam. Lina Joy, Aishah Bukhari, pasangan suami isteri Yusri-Lea, mereka semua telah murtad menganut Kristian pada zaman UmNo memerintah.

      Sekiranya kewujudan orang-orang Kristian yang mahu berdakwah kepada orang-orang Islam adalah salah kerajaan maka kerajaan UmNo-BN jauh lebih besar kuantum kesalahannya kerana murtad lebih banyak berlaku di bawah kerajaan BN berbanding PH yang baru memerintah beberapa bulan.

      Walaubagaimanapun berbeza dengan kerajaan PH pimpinan Tun M, kerajaan UmNo-BN di bawah Najib telah melakukan perkara besar yang ditegah di dalam Islam iaitulah mengambil Yahudi dan Nasrani menjadi wali. Inilah sebenarnya murtad yang disebut di dalam surah Al-Maidah. Ia bukan murtad dengan menjadi penganut agama Kristian mahupun Yahudi, tetapi dengan menjadikan diri sendiri dan pengikut sebagai Yahudi dan Nasrani dengan cara mengambil mereka menjadi wali.

       يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

      “Wahai orang-orang yang beriman, barangsiapa diantara kamu yang murtad (kalimah yartadda) dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintai-Nya, mereka prihatin terhadap orang yang beriman, sedang mereka tegas terhadap orang-orang kafir, mereka berjyang pada jalan Allah, dan tidak takutkan cercaan orang-orang yang mencerca. Demikianlah kurniaan Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas pemberian-Nya, lagi Maha Mengetahui.” ( Al-Maidah: 54).

      Siapakah orang-orang yang murtad (berpaling dari agama Islam) yang dimaksukan di dalam ayat 54? Jawapannya ada pada ayat-ayat 51-53 sebelumnya. Mari kita lihat.

      يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

      "Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil menjadi wali orang-orang Yahudi dan Nasrani. Sebahagian mereka menjadi wali kepada sebahagian yang lain. BARANGSIAPA DI ANTARA KAMU YANG MENGAMBIL MEREKA MENJADI WALI, MAKA SESUNGGUHNYA IA TERMASUK GOLONGAN MEREKA. Sesungguhnya Allah tidak menunjuki kaum yang aniaya" (Al-Maidah :51).

      Kalimah 'wali' adalah unik kerana ia boleh membawa beberapa maksud. Di dalam konteks ayat tersebut sekalipun kalimah wali hanya digunakan sekali tetapi ia membawa maksud berlainan apabila dirujuk kepada Yahudi dan berlainan apabila dirujuk kepada Nasrani.

      (Bersambung)

      Delete
    3. (Sambungan 1)

      Mengambil Yahudi menjadi wali ialah mengambil Yahudi menjadi penasihat, sedang mengambil Nasrani menjadi wali pula bermaksud mengambil mereka menjadi sekutu bahkan pemimpin. Kedua-dua larangan ini telah dilakukan oleh Najib semasa menjadi PM / Presiden UmNo.

      Buktinya ialah ia telah mengambil Yahudi Zionist APCO sbg penasihat dan berwala mutlak kepada Nasrani Zionist Trump sebagai pemimpin apabila berkata 'your enemy is my enemy'.

      Inilah murtad yang tidak disedari yang dimaksudkan pada ayat 'BARANGSIAPA DI ANTARA KAMU YANG MENGAMBIL MEREKA MENJADI WALI, MAKA SESUNGGUHNYA IA TERMASUK GOLONGAN MEREKA'.

      Mari lihat ayat 52 pula yang menjadikan keterangan ayat 51 lebih terperinci.

       فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ ۚ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنفُسِهِمْ نَادِمِينَ

      "Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya (orang-orang munafik) amat bersegera kepada mereka itu (Yahudi dan Nasrani), seraya berkata: "Kami takut akan mendapat bencana". Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan atau perintah dari sisi-Nya. Maka kerana itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang mereka rahasiakan dalam diri mereka" (Al-Maidah : 52).

      Kalimah "yusari'u" yang maksudnya bersegera boleh dibaca sebagai beria-ria. Di dalam kedua-dua keadaan, Najiblah orang yang beria-ria kepada Yahudi dan Nasrani. Buktinya di dalam kes APCO, Najib yang mencari APCO untuk dibuat penasihat dan bukan APCO mencari Najib untuk mendapatkan kontrak. Beria-rianya Najib dengan APCO, ia telah membayar fee penasihat yang berharga ratusan juta ringgit wang rakyat negara ini. Beria-ianya Najib kepada Trump boleh dilihat apabila ia tertunduk-tunduk mempersembahkan ufti yang tidak diminta oleh Trump dan setiap satu paragraf berjela-jela persembahannya kepada Trump hanya dijawab oleh Trump 'yes..yes..great..thank you Mr Prime Minister" di dalam keadaan tangan bersilang menunjukkan betapa hinanya Najib Presiden UmNo di mata Trump.

      Kalimah 'fath' di dalam ayat yang sama bermaksud 'pembukaan' atau 'kemenangan' dan juga terma 'amrin min i'ndih' yang bermaksud 'perintah dari sisiNya' adalah salah satu sumber saya apabila mengatakan pasukan Tun M akan mengalahkan habis-habisan pasukan bathil yang bersekutu termasuklah UmNo-Najib yang telah mengambil Yahudi dan Nasrani menjadi wali pada hari PERTEMPURAN KLIMAKS itu kelak. Perintah dari sisiNya ialah 'Act of God' dan Act of God ialah 'kebinasaan melalui kuasa alam'.

      Apabila UmNo-Najib ditewaskan secara mutlak pada hari PERTEMPURAN KLIMAKS dengan segala rahsia yang telah terbongkar, pada hari itulah seluruh manusia akan melihat bagaimana Najib menyesal kemudian tiada berguna. Pada hari itu juga Yahudi dan Nasrani akan ditewaskan melalui proksi mereka UmNo-Najib. Pada hari itu juga sebahagian Yahudi dan Nasrani yang menyaksikan Najib-UmNo dan sekutu yang lain ditewaskan oleh thaifah akhir zaman pasukan Panji Hitam, mereka akan memeluk Islam apabila mendapati khabar Nabi Daniel a.s tentang 'Perang Besar Akhir Zaman' rupanya berlaku di tangan orang Islam iaitulah Pasukan Panji Hitam yang mengiringi Tun M.

      Mari kita lihat ayat 53 pula yang menjadikan ayat 52 lebih terperinci.

      (Bersambung)

      Delete
    4. (Sambungan 2)

      يَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ ۙ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ ۚ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خَاسِرِينَ

      "Berkatalah orang-orang yang beriman; adakah mereka ini orang-orang yang berat sumpahnya di atas nama Allah, bahawa mereka bersama-sama kamu (orang-orang yang beriman). Rosak binasalah segala amalan mereka dan jadilah mereka orang-orang yang rugi" (Al-Maidah : 53).

      Berdasarkan ayat 53 orang yang bersegera kepada Yahudi dan Nasrani ini telah bersumpah dengan nama Allah seberat-berat sumpah bahawa mereka akan menjaga orang-orang beriman, padahal akhirnya mereka yang mengkhianati orang-orang beriman apabila melakukan 'bersegera kepada Yahudi dan Nasrani'.

      Ini benar-benar kena bull's eye ke atas Najib. Apabila mengangkat sumpah jawatan PM, dia telah bersumpah seberat-betat sumpah 'wallahi, wabillahi, watallahi' akan menjaga kepentingan rakyat negara ini, sebuah negara Islam dengan majoriti rakyat beragama Islam. Alih-alih apa yang dilakukannya ialah menggunakan dana awam rakyat negara ini untuk fee penasihat APCO Yahudi Zionist dan kemudian menawarkan wang KWSP kepada Amerika untuk 'membantu ekonomi Amerika'.

      Selepas ayat-ayat 51-53 ini barulah datangnya ayat 54 yang menyebut tentang MURTAD daripada agama melalui kaedah mengambil Yahudi dan Nasrani menjadi wali. Ayat 54 juga menceritakan tentang satu kaum yang didatangkan Allah kemudiannya, selepas kaum yang asal ini berpaling.

      Siapakah yang mirip kaum yang asal tersebut ? Ia adalah PPBM, kaum yang bermufaraqah daripada UmNo selepas UmNo berpaling menjadi sekutu Yahudi dan Nasrani Zionist di bawah Najib.

      In shaa Allah kaum PPBM inilah yang akan terbukti sebagai 'mereka itulah orang-orang yang di atas petunjuk daripada Tuhan mereka dan mereka itulah golongan yang menang' pada hari berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS itu kelak.

      Kemenangan mutlak PPBM ke atas UmNo pada hari tersebut akan menjadi permulaan kepada menangnya Islam ke atas Kristian dan Yahudi di akhir zaman.

      UmNo pada hakikatnya ialah proksi Yahudi dan Nasrani, dan UmNo akan ditewaskan dan dilenyapkan secara mutlak pada hari PERTEMPURAN KLIMAKS itu berlaku, in shaa Allah.

      Sama-sama kita nantikan.

      Wallahu a'lam.

      Delete
  32. Ada sorang kawan aku tu..yang merupakan orang kuat BERSATU kat tempat aku pernah cakap macam ni...

    Namaknya anwar ibrahim akan tersungkur di kaki lima dgn janji mahathir.

    Dlm hati mahathir, anwar bknlah calon yg layak sbb tu mahathir berani buat statement baru2 ni. Mahathir nak Azmin jadi PM sbb azmin anak angkatnya.

    Nampaknya, anwar melepas lagi, azmin akan pastikan anwar jadi MP tak berfotpolio. Jwtn presiden pun kena lucut bila azmin jadi PM.

    Kaalu tak nak caya cakapnya tu tu pun tak boleh jugak..ini keluar dari mulut orang kuat BERSATU di tempat aku, dia kaat dia ada akses kepada maklumat2 sulit dalam parti tu.

    Jadi korang pikir lah sendiri beb...takkan lah tak boleh kot !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. 104 KOMEN KPD
      Surat untuk Najib tentang 1MDB, contoh2 nya:

      Chundi Donald
      Betul. Rakyat majoriti memilih PH bukan kerana manifestonya tetapi kerana amalan rasuah dan menyalahguna kuasa pemimpin UMNO dan BN.

      Saripah Jusoh
      Saya stuju 100% apa yg dikatakn oleh saudara mohd siddiq azani itu..syabas penulisan saudara amt baik skli & yg syoknye kne tepat pd muka mat hassan & kj! Hahahaha.....

      Weldan Deen
      Tokmat Hassan n KJ msih perasan umno parti suci. x sedar dr dlu lg dh sedia kotor!

      Ismail Ali
      Masuri Isa Tok Mat tu bagus? apa kamu ni buta ke? bukan ke dia yg mengarahkan SPR untuk dia menang tanpa bertanding di Rantau ke?

      Delete
  33. Lega betul rasa bila selesai bersolat tahajud
    Kpd Allah, aku sentiasa je ingin utk bersujud
    Bangun tadi pun sendiri, tidak siapa yg kejut
    Bukan spt Suman-Singgora, Yakjud-Makjuud

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  34. Dlm hidup, akhirat kita kena ada kesedaran
    Jgn semata-mata harta, kita buat sandaran
    Bangun ler berwirid, sblm azan kedengaran
    Atau pun, perkemaskan membaca al-Quran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  35. Bukan le apa, cuma nak ingat sesama insan
    Kita diserukan, agar saling pesan memesan
    Ingat lah bahawa, akhiirat nanti ada balasan
    Kita tak tahu, biila nak berteman batu nesan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  36. Rajin2 lah bersolat & iman dirii kita perkuat
    Ingatlah Allah mengetahui apa yg kita buat
    Buat ibadat kita sementara diri masih sihat
    Ok lah, aku nak ke surau ni, dah agak lewat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  37. Aku baru balik, solat kat surau sebentar tadi
    Imam tak sihat, aku ler pulak kena ganti jadi
    Kpd Allah, hendak lah kita semua mengabdi
    Ingatkan Dia, selama mana ada denyut nadi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  38. Anonymous 6 November 2018 at 21:29

    LAPANG SUNGGUH RASA HATI BILA 'SI DIA' DAH BOLEH TERIMA KEADAAN KAMI YG TERLANJUR SBLM NIKAH TU... PERBUALAN KAMI BERKISAR PASAL PANTUN PULA.. AKU HENTAM PARTI DIA YG DAH GILA, MELARANG PANTUN DLM MAJLIS... NAK PUJUK PUAK KAFIR, HABIS BUANG KETUANAN DAN BUDAYA MELAYU... P*K*M*K PUNYA PARTI KERAJAAN...
    MASA AKU BALIK DARI MASJID LPS SOLAT MAGHRIB TADI, AKU TERIMA LAGI SMS DARI SI DIA MANJA:

    Dinda rasa kecekapan pantun kian meninggi
    Terima kasih di atas tunjuk ajar yng abg bagi
    Nantii udah kahwin pun, nak belajar juga lagi
    Kalau hari cuti, abg ajar le dinda sampai pagi

    Dinda tahu abg jujur, tidak pandai putar kilas
    Nanti ajarkan lah dinda dgn rasa tulus ikhlas
    Dlm bilik tu, tak nak le abg minta apa2 balas
    Nanti terpenyek diinda, abg bikin bahan alas

    Melayang terbang ibu-anak kelicap
    Senduduk serumpun melata merata
    Sayangkan abang tak tahu nak ucap
    Tak cukup dihimpun sejuta kata-kata

    Mula dah rekah, tali akar seruntun
    Mempelam pelik, berpuru di cabang
    Bila dah nikah, lagi cekap berpantun
    Di dalam bilik, berguru kan abang

    ('SI TUA' MEROYAN RABAN SAKAN KENA PANTUN2 B.I. AKU.. HI HI... 'SI TAIKO JIWA LARA' PULA DAH TIRU STYLE AKU, MAIN TUJU2 LAGU.. TAPI AKU TAK CITER KAT 'SI DIA'... KI KI KIK...)


    ReplyDelete

    ReplyDelete
  39. 'SI DIA' DAH MULA CERIA KEMBALI, LEGA RASANYA. GURAUAN NYA PULA DAH SEMAKIN MANJA, SAMPAI KE BILIK PULAK DAH... AKU PUN MEMBERANIKAN DIRI UNTUK BERGURAU MENGIKUT RENTAK DIA. AKU KARANG PANTUN MADAH DAN SMS KPD NYA:

    Udah tidak lama lagii, dinda akan abg lamar
    Seronok abg ni, bila berpantun dinda gemar
    Nanti abg kan ajar dinda, pantun dlm kamar
    Upahnya, bibir dinda mengganti buah tamar

    Tak ada hal bila adinda jadi abg punya milik
    Boleh saja belajar kat luar atau kat dlm bilik
    Dah tentu le sampai ke siang kita jaga celik
    Tapi jgn lah pula, sampai katil habis terbalik

    Menunggang kuda, di hutan bukit
    Ke hutan di barat, nak cekup tekukur
    Sayangkan dinda, bukan sedikit
    Lautan dan darat, tak cukup diukur

    Indahnya kain, berbatik seni
    Berukir renda, tersurat samar
    Sudah berkahwin, sebilik nanti
    Bibir adinda, ku buat tamar

    ('SI TUA' BETUL2 PARAH DEK TIKAMAN PANTUN2 B.I. AKU TU, TERUS HILANG KELIBAT, BAGAI DISEBAT, KE KLINIK CARI UBAT... HI HI...
    'SI TAIKO' PULA, MASIH POYO DGN 'SMS PALSU' DARI TOKYO NYA ITU... KI KI KIK...)

    ReplyDelete
    Replies

    1. HAHAHA, ADA YANG SURUH UMNO PECAH PULAK -

      KJ should leave Umno and form his own party

      Khairy Jamaluddin could create a political earthquake by cutting his umbilical cord with Umno and forming his own multiracial party. But no disaster would await him then; in fact, he would likely be in for a pleasant surprise.

      Umno members, especially the young and the very old, like those who lived in the era of Tunku’s multiracial Malaysia, are fed up with the racial rhetoric, bigotry and lies. If KJ cannot transport the Umno dinosaurs into the 21st century, he should stop wasting energy on people who refuse to change or listen.

      His new multiracial party should dispense with the rituals, kow-towing and idolatry of specific individuals currently present in Umno. The new party should be equal in every sense of the word.

      The Rembau MP must learn to trust his instincts and be more self-confident. The affirmative action policies and Ketuanan Melayu complex have robbed many Malays of their self-esteem. But KJ has the right qualities and experience. Malaysians are snobs, so his Oxford credentials give him a head-start.

      He has already developed the necessary networking skills, but he could learn to be less haughty and arrogant. He is normally associated with the elite; it would not hurt him to climb down from his ivory tower. His biggest mistake was to allow himself to be the poodle of former prime minister Najib Razak.

      The last video in which Najib and KJ were seen together, just days before GE14, was a PR disaster. They were seen discussing matters in a pristine and deathly quiet mamak shop. Whoever heard of a mamak shop with no grease and the atmosphere of a graveyard? That video was the last nail in Najib’s coffin. Both the location and content of their discussion were ludicrous.

      KJ has a following. He can get more people on board, but he needs to offload the Umno baggage with which he is tainted. He would earn the respect of millions of Malaysians by ditching Umno.

      Ahmad Zahid Hamidi, the current Umno president, is not a leader. He butchers the English language each time he opens his mouth. He did not even try to protect his granddaughter after her foolish tirade about the criminal charges against him.

      (Continued)

      Delete
  40. Suman bapok terus lesap, tak lagi kelihatan
    Kepala dia rasa bagai disekeh dgn belantan
    Udah kecut sentap pelir, ini tua bapak setan
    Tak berani dia ke JB, mmg dia bukan jantan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Continuation)

      The signs are not good. Umno, the party which used to spend so much on its general assemblies, is as good as dead. Remember the days when its leaders would arrive in the latest imported car, with their women decked out in jewels and carrying designer handbags? Now they seem busy with trips to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) for grilling.

      People are now openly critical of Umno and its leadership. Loyalty to Umno came at a heavy cost to the people. If KJ were to leave Umno and form his own party, it would rejuvenate the political scene.

      It might also restore KJ’s image, which was dented by his association with Najib. He appears vocal about corruption and abuse of power, but only after Umno lost the election.

      Najib and Zahid have been arrested by MACC. Their trials are imminent. KJ should distance himself from them and start anew. Time is on his side.

      There’s no point creating an Umno 2.0. KJ should strike out boldly and persuade progressive Malaysians to join him. Pakatan Harapan (PH) needs a strong opposition, especially as it begins to look as though it may become a carbon copy of Umno.

      Forming a new multiracial party would be in the best interests of the people. Dr Mahathir Mohamad is ruthless and politically savvy, but he is not immortal. The young politicians in PH are still naive and struggling to find their footing. Let them catch up, but in the meantime, KJ should capitalise on this opportunity and form a strong opposition because that is what the nation needs.

      Delete
  41. Tidak berani mari Suman pukimak taik palat
    Dia setakat buka dan baca saja ler, terkulat2
    Ingin lagak pendekar, kengkang tak reti silat
    Kalau jumpa aku di JB, simen ler iblis ni jilat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  42. a stupid person does not know anything. he cannot differentiate between lies and fraud. such as geng najis....his brain is not working anymore....the moment he sees najibut oh face....he forget everything.

    the moment he sees kak mah face.....it scared the shit out of him.....

    geng najis will go on this way till kingdom come.....

    a stupid person sees the truth, hears the truth but still believes the lies.....as we see in geng najis....

    ReplyDelete
  43. umporno is cracking up....after kj and nazri teased najibut.....after utusan backhand najibut.....and now nazri arm wrestling with musa.....it is on the way down into the pit....

    "Former law minister Nazri Abdul Aziz has denied clearing former Sabah chief minister Musa Aman of graft charges in the past.

    Instead, Nazri said it was the MACC which had cleared Musa.

    "It was the MACC, it wasn’t me... As a minister, I cannot interfere with the MACC’s findings. My statement was based on what they wanted me to announce,” Nazri was quoted as saying by The Malaysian Insight.

    Musa yesterday claimed trial to 35 charges of receiving bribes totalling US$63 million in exchange for logging contracts.

    After being charged, Musa questioned why he was being charged for old cases which he had been cleared.

    "Why (is it an issue) again? It was cleared by the minister in charge at the time, in Parliament, (by) Nazri... there is no case against me," he insisted.

    Nazri said it was wrong for Musa to cite him as such.

    “Musa shouldn’t have quoted me as I do not have power over an independent body. It was wrong of him to name me since I was only a minister,” Nazri said."

    everyone is taking care of own asses....

    but the one who really guarding najibut asses religiously is geng najis......

    as always...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...