Sunday, 4 November 2018

SEDIAKAH ANWAR BERI LALUAN UNTUK TUN M JADI PM MELEBIHI DUA TAHUN?


Untuk kesekian kalinya, Tun Mahathir Mohamad sekali lagi mengulangi ketetapannya bahawa beliau hanya menjadi Perdana Menteri bagi tempoh dua tahun saja.


"Saya telah berjanji akan meletakkan jawatan. Saya akan pegang janji itu.


"Adakah anda ingat ada sebarang perkara yang saya tidak menepati janji saya.


"Saya satu-satunya diktator yang meletak jawatan," katanya lagi.


Tambah Tun Mahathir lagi, sebaik meletakkan jawatan nanti,  beliau akan menyerahkan kepada Presiden PKR, Anwar Ibrahim untuk menggantikannya.


Bagaimanapun, katanya, jika Anwar sedia memberi laluan lebih lama kepadanya menjadi Perdana Menteri, maka dapatlah beliau memegang jawatan itu sehingga dua tahun setengah lamanya.


"Kalau dia (Anwar) izin dua tahun setengahlah (jadi Perdana Menteri)," kata Tun Mahathir berseloroh sambil melirik kepada Anwar yang duduk di sebelahnya.

Daripada reaksi Tun Mahathir kali ini, meskipun nampaknya tetap berpegang kepada janji untuk hanya menjadi Perdana Menteri selama dua tahun saja, tetapi beliau juga tiada masalah untuk memegang jawatan itu dalam tempoh yang melebihi dua tahun.


Ia tentunya jika usaha-usaha memulihkan ekonomi dan menyelesaikan hutang-hutang negara masih tidak selesai dalam tempoh dua tahun beliau menjadi Perdana Menteri.


Tetapi, sebagai menghormati janji yang sudah dilafazkannya itu, selain Pakatan Harapan boleh membuat ketetapan lain berhubung masa beliau sepatutnya berundur, ia juga boleh dilakukan jika Anwar sendiri yang memberi keizinan kepada Tun Mahathir untuk terus menjadi Perdana Menteri melebihi tempoh dua tahun.


Meskipun hanya berseloroh jika Anwar memberi laluan, dapatlah beliau menjadi Perdana Menteri sehingga dua tahun setengah, hakikatnya kata-kata Tun Mahathir itu bukanlah selorohan kosong semata-mata.


Ia barangkali menuntut Anwar untuk berfikir dengan serius tentang negara dan tidak hanya mengutamakan kepentingan peribadinya sahaja, lebih-lebih lagi jika masalah ekonomi dan hutang masih banyak yang tidak selesai.


Pendirian Tun Mahathir itu juga nampaknya selari dengan kenyataan Setiausaha Politiknya, Zahid Md Arip baru-baru ini yang berpendapat  adalah wajar untuk Anwar sendiri memujuk Pengerusi Pakatan Harapan itu untuk menjadi Perdana Menteri bagi tempoh melebihi dua tahun.


Ini kerana, kata beliau, tempoh masa dua tahun adalah terlalu singkat bagi Tun Mahathir menyelesaikan pelbagai masalah serta kerosakan dalam negara yang ditinggalkan UMNO dan BN yang telah mentadbir negara ini selama 61 tahun lamanya.

Kenyataan itu kemudian disusuli dengan usul Bersatu Bahagian Setiawangsa yang juga diketuai Zahid dalam mesyuaratnya 29 Oktober baru-baru ini yang membuat ketetapan agar Tun Mahathir diberi tempoh memegang jawatan Perdana Menteri selama sepenggal sehingga PRU15.


Daripada semua rentetan itu, maksud yang paling mudah difahami ialah Tun Mahathir hanya akan senang hati menjadi Perdana Menteri melebihi tempoh dua tahun jika Anwar sendiri yang sedia memberi laluan  kepada perlanjutan tempoh masa itu.


Jika tidak, sebagaimana dijanjikan, Tun Mahathir tetap akan berundur selepas dua tahun untuk memberi laluan kepada Anwar mengambil alih jawatan Perdana Menteri yang disandangnya sekarang.


Persoalannya, bagaimana dengan Anwar?


Sediakah beliau memberi keizinan untuk Tun Mahathir lebih lama menjadi Perdana Menteri atau Anwar tetap berkeras  mahu mengambil alih jawatan itu genap-genap dua tahun selepas Tun Mahathir mendudukinya sebagaimana yang dijanjikan sebelum ini?


Atau kalau ditanya pendapat rakyat secara umum, apa agaknya pendapat mereka - Tun Mahathir perlu diberi lebih masa sebagai Perdana Menteri dan Anwar kena bersabar dulu atau Tun Mahathir wajib undur sebaik mencecah titik masa dua tahun untuk digantikan segera dengan Anwar? (ShahbudinHusin 04/11/2018)

129 comments:

  1. Replies
    1. siapa nk berkorban agak2.

      bankami.blogspot.com

      Delete
    2. BERITA AMAT MEMBANGGAKAN NEGARA:

      Our beloved Grand Old Statesman will be making another working visit to Japan again but for a special reason.

      PM Tun Mahathir will receive the highest award to foreigner, “The Grand Cordon of the Order of the Paulownia Flowers Award" from Emperor Akihito on this coming Tuesday.

      It is understood that Tun Mahathir will be the last foreign leader to receive the award before the emperor abdicates on April 30.

      The Japanese Embassy in a statement said Tun Mahathir is among this year’s foreign recipients and this is an acknowledgement of his contributions towards strengthening bilateral relations and promoting friendship between Japan and Malaysia.

      Dr Mahathir, according to the statement, made extraordinary contributions for close bilateral ties for decades, citing his Look East Policy which provided opportunities for more than 16,000 youths who studied in Japan.

      And to make this Japan trip more memorable, the 84-year-old emperor has invited Dr Mahathir and his wife Tun Dr Siti Hasmah Ali for a luncheon at the palace the following day.

      Source;
      Zahid Mat Arip
      PM Political Secretary
      -----------------------------------------------

      Makin terbeliak & terkedu ler Najib, Jahid, Hadi Awang &;Kejora Tonggeng Najib...!!

      Delete
    3. Hilang takkan berganti
      Patah takkan tumbuh lagi
      Tak ada duanya
      Dalam berjuta
      Hanya satu
      Perwira Melayu.....

      Tun Dr Mahathir Mohamad...!!

      Delete

    4. Bukan terbeliak, sdr Othman. Najib akan melompat lompat, mendabik dada nya, menjeritkan dia yang patut terima anugerah luar negara.

      Contoh nya, anugerah dari China "for giving a bit of territory like in Forest City Johor, a bit of national sovereignty like in the Chinese industrial zone in Kuantan, a lot of projects with huge profits to China's state-owned companies.

      Delete
    5. Mungkin juga Anwar lebih bijaksana dari Mahathir utk menyelesaikn masaalah negara..jadi apakata Mahathir serah kerusi PM pada Anwar lebih awal dari 2 tahun..

      Delete
    6. Saya tak setuju dengan tok janggut. Kuat tak setuju.

      Tun sudah teruji sebagai PM selama 22 tahun. Passed with flying colours. Anwar belom.

      Macam mana nak kata "Anwar lebih bijaksana dari Mahathir"? Kalau hanya berdasarkan "mungkin", saya tak sanggup ambil risiko serahkan kuasa PM sabelom 2 tahun.

      Boleh serah bila sudah sampai masa yang dijanjikan. Tetapi saya sokong pendapat bahawa ramai rakyat mahukan Tun teruskan sekurang kurang nya 5 tahun.

      Saya sendiri mahukan itu.

      Delete
    7. Eh eleh...bau hanyir "tok janggut" tersangat menyengit, tak gitu Kejora....??

      Delete
    8. Buat mcm Singapore, Tun dilantik sbg Menteri Mentor bila Anwar jadi PM. Transition pun jadi mudah. 2-3 penggal pun, x kesah. Dan bagi keutamaan pd bidang yg Tun minat iaitu Pendidikan. Sampai matilah pun senang kata.

      Amacam Budin? Habis selesai pasal nak jadi PM. Sbb peranan Tun ttp keutamaan pd kerajaan PH. Faktor umur tu kita kene hormati juga. Kesian Tun Siti. Org lain semua dah meninggal habis cuci dah. Kurang manis kita terus bergantung dgn tenaga tua mereka.

      Mcm lah kita ni xdak otak sgt. Boleh Budin?

      Delete
    9. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. biar stabil keadaan negara baru dsai ambil alih

    ReplyDelete
    Replies

    1. SETUJU, SOKONG DAN CADANGKAN KATA2 SDR ITU DI METERIKAN DI BATU (cast in stone).

      Dan liberalkan interpretasi istilah "stabil keadaan negara" itu. hehe

      Delete
  3. Dah bagi sepenggal nanti minta sepenggal lagi....bila nak selesai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Urusan dunia ni sampai bila bila pun takkan selesai...inilah yg dikatakan cabaran

      Delete

    2. Najib selesai penggal dia sebab curi, rompak dan lanun RM2.6 biliohn wang rakyat di 1MDB,

      Delete
    3. Makin lama makin sedap duduk di kerusi PM...bg pelbagai alasan utk lebih lama lg.

      Delete
    4. Kerusi tu mmg sedap. Sbb tu Najib tak nak turun.

      Delete
    5. Bagus kalau tok janggut beri bukti2 "bg pelbagai alasan untuk lebih lama lg."

      Supaya pendapat nya boleh dipercayai.

      Delete
    6. Woiii tok janggut lu punya pungkoq penuh hiv/aids laa..

      Delete
  4. Dah begitu perjanjiannya tunaikan je lah...tak salah pun

    ReplyDelete
  5. Siapa sebenarnya yg mahu Anwar jadi PM. Tun, PH, PKR, keluarga Anwar, Anwar sendiri, org politik atau RAKYAT ...???

    Ini bukan games kawan tapi ini urus tabir survivor rakyat dan negara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersangka baik je la ...selebihnya serahkan pada Allah

      Delete
    2. Kita ni bersangka segala perancangan dari kita, hakikatnya dlm perancangan Allah...bersangka baek je la bro

      Delete
    3. Setuju dgn safron rice.

      Yang minat Bang Non jadi PM - tambah Fizi. Menggelupur dia kalau tak dapat.

      Tapi takda siapa nafikan Bang Non akan jadi PM ke8. Ha nya soal bila.

      Delete
    4. Mrk yg mempersoalkan anwar sbg bkl pm ni mnkin tak faham sejarah panjang reformasi, barisan alternatif dn pakatan rakyat..mrk hanya tau pakatan harapan aje kot dn mnkon hanya menyokong tun m, bersatu aje kot yg lain boleh pigi mampos bg mrk..mammpoosss

      Delete
  6. Dipersetujui dari awal hanya tun dan dsai diberi kepercayaan untuk mentadbir negara ...teruskan je laa

    ReplyDelete
  7. Bagi betis nak peha....
    Kenyataan... pandangan....
    Haprak....asyik nak bodohkan rakyat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yang awak cakapkan ni, Bang?

      Beri lah bukti dan butiran.

      Delete
  8. Saya dari dulu lagi tak setuju Anwar jadi PM. Ramai lagi yang tak setuju. Apa kata kita buat referendum? Negara ini hak kita juga. Senang2 nak serah kepada sesiapa pun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah begitu persetujuannya sebelum pru14...dah menang takkan nak mungkir janji pulakkan ....salah tu

      Delete
    2. Anwar memang dulu pemidato hebat, tapi isinya kurang. Dia tak kuat kerja sendiri, semua diupahnya orang lain untuk melakukannya sewaktu menjawat TPM. Dia asyik sibuk berpolitik adu domba. Dia juga suka berselfie macam Najib, lepas tuu riuh sekampung dia bersahabat dgn si polan-si polan.

      Tentang tabiee luar biasa 'maju kena mundur kena', hanya Allah SWT yg tahu sama ada dia dah bertaubat atau tidak.

      Delete
    3. Saya sokong kata2 ayah.

      Kata2 Sdr Othman - "sama ada dia dah bertaubat atau tidak": saya dengar dari mulut seorang politikus yang pernah memegang jawatan yang bertanggung jawab mengata konon nya taubat itu "macam pergi mekah cap / bersihkan paspot". Bermakna, bila paspot tu kotor, boleh pergi Mekah lagi, cop baru, bersihkan.

      Astaghfirullah.

      Delete
  9. barangkali menuntut Anwar untuk berfikir dengan serius tentang negara dan tidak hanya mengutamakan kepentingan peribadinya sahaja, lebih-lebih lagi jika masalah ekonomi dan hutang masih banyak yang tidak selesai.
    ......,nampaknya x habis2 tuan Budin nak mengapi2kan yg DSAI nak jadi PM untuk kepentingan peribadi?????????
    Kalau untuk kepentingan peribadi tak de la majority 32k masa PRK PD hari tu. Jangan jadi Lokman yer tuan Budin, cakap ikut fakta jangan ikut suka sedap mulut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak faham apa maksud sdr - "Budin nak mengapi2kan yg DSAI nak jadi PM untuk kepentingan peribadi?

      Budin nakkan DSAI jadi PM? Betul ke? Saya tak nampak begitu.

      Delete
  10. Puteri putih, membawa pelita
    Tiba di tempat, kain baju terselak
    Diberi betis, paha pula diminta
    Paha dah dapat, nak yang tu le pulak

    Kah kaahh kaaaahh kaaahhhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali selak betis kudut, alamaakk.... kerdee daaa - kata Miname Ibrahim Din dalam fikem Do zRe Me.

      Kejora mengaku dia bapok melalui PANTAToonnya di atas.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Dulu dapat juga lima kupang...la ni berapa dpt wak kojolaa oiiii...kalau hujan apa pun tak dapat kannnnn....

      Delete
  11. BERITA AMAT MEMBANGGAKAN NEGARA:

    Our beloved Grand Old Statesman will be making another working visit to Japan again but for a special reason.

    PM Tun Mahathir will receive the highest award to foreigner, “The Grand Cordon of the Order of the Paulownia Flowers Award" from Emperor Akihito on this coming Tuesday.

    It is understood that Tun Mahathir will be the last foreign leader to receive the award before the emperor abdicates on April 30.

    The Japanese Embassy in a statement said Tun Mahathir is among this year’s foreign recipients and this is an acknowledgement of his contributions towards strengthening bilateral relations and promoting friendship between Japan and Malaysia.

    Dr Mahathir, according to the statement, made extraordinary contributions for close bilateral ties for decades, citing his Look East Policy which provided opportunities for more than 16,000 youths who studied in Japan.

    And to make this Japan trip more memorable, the 84-year-old emperor has invited Dr Mahathir and his wife Tun Dr Siti Hasmah Ali for a luncheon at the palace the following day.

    Source;
    Zahid Mat Arip
    PM Political Secretary
    -----------------------------------------------

    Makin terbeliak & terkedu ler Najib, Jahid, Hadi Awang &;Kejora Tonggeng Najib...!!

    ReplyDelete

  12. Tiada soal tidak, kalau untuk 2 tahun. Dah heboh di merata dunia Tun kata dia akan beri Anwar peluang selepas 2 tahun.

    Tapi rakyat mahukan dia pegang jawatan itu selama sekurang kurang nya stau penggal penuh, ia itu 5 tahun.

    Sebab amat bayak kerja yang perlu di buat bagi membaikkai keadaan yang di rosakkan Najib. Dan kerja2 bagi membangunkan negara. Juga bagi menaikkan lagi kedudukan ekonomi Melayu dan Bumputera Sabah dan Saawak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betil betul betul - saya sokong....!!

      Delete

  13. Dalam pada itu, ramai juga yang tidak mahu langsung Anwar memegang jawatan PM. Rekod liwat nya, kata mereka. Walau pun kesalahan nya telah di ampun YDP Agong, di atas nasihat PM Tun Mahathir.

    Dan watak nya yang gopoh, tak sabar. Di bebaskan dari penjara sahaja, dia melulu ke istana yang tak senang dengan Tun Mahathir menjadi PM. Di selatan dan di utara Semenanjung. Mana boleh jadi PM begitu, kata depa. Ada elemen subversif di situ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar memang dulu pemidato hebat, tapi isinya kurang. Dia tsk segigih Tun M. Anwar tak kuat kerja sendiri, semua diupahnya orang lain untuk melakukannya sewaktu menjawat TPM. Dia asyik sibuk berpolitik adu domba. Dia juga suka berselfie macam Najib, lepas tuu riuh sekampung dia bersahabat dgn si polan-si polan.

      Tentang tabiee luar biasa 'maju kena mundur kena', hanya Allah SWT yg tahu sama ada dia dah bertaubat atau tidak.

      Delete
  14. Puteri putih, membawa pelita
    Tiba di tempat, kain baju terselak
    Diberi betis, paha pula diminta
    Paha dah dapat, nak yang tu le pulak

    Kah kaahh kaaaahh kaaahhhh kaahh

    Reply
    Replies

    Othman Ahmad4 November 2018 at 18:07
    Sekali selak betis kudut, alamaakk.... kerdee daaa - kata Miname Ibrahim Din dalam fikem Do zRe Me.

    Kejora mengaku dia bapok melalui PANTAToonnya di atas.


    PUTRASINGGORA4 November 2018 at 18:14
    Ketupat dijual laris kat Pkn Sabtu
    Hari ini langanan ramai tak dapat
    Dapat peha dan betis kira ok la tu
    Ini,bayangan Mas pon ko tak dapat

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Ayam tua bapok chow kit road tuu..

      Delete
  15. alhamdulillah , tugas hari ni selesai
    esok sambong lagi.

    Kena risik-risik mas suka warna apa
    nak cat banglo bujang nihh

    Tengah rehat, sementara maghrib

    ReplyDelete

  16. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    Siapa kata perang antara puak dalam Umno ini tak melucukan? Amat lucu -

    KJ: Kalau jadi presiden Umno, saya pecat Lokman sebab IQ tahap lobak

    Bekas ketua pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata jika beliau menjadi presiden Umno, maka beliau akan memecat Anggota Majlis Tertinggi (MT) parti itu, Datuk Lokman Noor Adam.

    "Berdoalah saya tidak menjadi presiden Umno. Perkara pertama yang saya akan lakukan adalah memecat kamu kerana memiliki IQ yang rendah pada tahap lobak (IQ of a carrot)," ciap beliau kepada Lokman di Twitter.

    ...

    Ha nya tak tahu mcm mana sampai jadi lobak kepala si Lokman.

    ReplyDelete
  17. one of d best press conference given by tun m so far.

    he was witty, sharp n in complete control.

    dia tlh d apit olih dpm n insan yg pernah cuba 'stab him in d back in 1997/98. anwar looked very uncomfortable n subdued.

    satu perkara yg saya rasa gelisah sedikit ia lah bila tun m mengatakan yg mp n adun umno perlu melutut n merayu utk menyertai BERSATU.

    saya amat yakin yg tun m cuba bergurau n saya harap ahli umno jgn lah berasa hati sangat.

    sebagai insan yg dah lanjut umur, saya senetiasa berdoa agar tun m dlm masa terdekat akan kembali memimipin UMNO n seterus nya membersihkan semua saki baki pengkhianat bangsa yg masih bergayut dgn part keramat itu.

    ia nya serupa lah bagai 'sirih pulang k gagang' atau 'd return of d prodigal son'.

    ReplyDelete
  18. Ini bukan mengutuk atau membangkang tapi kita semua tak boleh terlalu yakin dengan Ajal Maut. Soalnya...sekiranya ditakdirkan adakah Malaysia bersedia dengan pengganti PM dalam kadar segera? Ini sikap tarik tolak tidak menjamin apa-apa.

    ReplyDelete
  19. Aku pernah bersembang dengan seorang pensyarah bertaraf Prof kat u tokyo dulu. Dia sebut gini :

    "Seorang politician dan ahli sesebuah parti politik yang bijaksana lebih bermakna dari seribu laras meriam perang,
    kerana mereka mampu menyusun strategi kpd kejayaan parti ,mampu melemahkan musuh politik mereka bukan dengan teriakan, tapi dengan psikologi mental"

    tq,sama-sama kita fikirkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang lah bijakasana..apa tah lagi untuk menggembungkan tembolok anak beranak dan kroni2.

      Bukan kah itu perjuangannya , walaupun dah pencen tapi masih nak libat diri dalam pentadbiran kerajaan agar legasinya terus kekal subur ...ini lah maksud sebenarnya..Perjuangan yang belum selesai !!!

      Delete
    2. Pemangku YDPA Sultan Perak Sultan Nazrin Shah mengingatkan kerajaan pada hari ini agar belajar daripada kesilapan pentadbiran terdahulu pimpinan DS Najib Razak kerana rakyat sedia menolak pemimpin yang menyalah guna kuasa.
      ------------------------------------------------

      Itulah pesanan Sultan yg paling tampan & terpelajar (scholar) masa kini. Almarhum yahandanya juga Sultan paling terpelajar seantero dunia, sangat fasih dalam perundangan, pernah menjawat sebagai Peguam Negara dan juga Ketua Hakim Negara.

      Delete
    3. Geng Najib ni serupa bos dia juga......bodoh, bangang, bongok, ngok, otak kelabu asap.
      Muka dah tak reti malu kepada manusia dan tak reti takut kepada Allah dengan terus berbohong.
      Ini lah satu contoh manusia KUMPULAN MUNAFIK AKHIR ZAMAN.

      (HBM anti munafik)

      Delete
    4. Woiii wak kojola kengkang bapok kepala mancis bila hang nak mati?

      Delete
  20. AKU MERUMUS, pada hari ini
    mereka yang dengan tulus memilih parti PPBM sebagai teras perjuangan adalah mereka yang benar-benar menjiwai semangat patriotisme dan pejuang kebenaran.

    Teruskan perjuangan mu pemimpin dan ahli PPBM
    Anda dibawah rahmat tuhan.

    Sokonglah Tun,
    kerana dia adalah insan terpilih,
    dan anugerah untuk orang Melayu.

    HIDUP TUN
    Arkitek Politik Malaysia Terhebat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr PS

      Setuju 100& dengan sdr.

      Walaupun sebuah parti baru dan tidak mempunyai ahli yang ramai, pengerusi PPBM telah menjadi ketua pasukan yang mengemudi PH menumbangkan UmNo-BN. Amat mirip sekali dengan Bani Abbasiyyah dan sekutu-sekutunya yang menumpaskan Bani Umayyah dan sekutu-sekutunya ketika ahli kabilah Bani Umayyah jauh lebih ramai berbanding ahli kabilah Bani Abbasiyyah.

      Paling penting ialah ahli PPBM telah mencecah ribuan orang. Ia sudah jauh lebih cukup untuk menghadapi PERTEMPURAN KLIMAKS yang hanya memerlukan 313/314 anggota sahaja untuk menumpaskan sama sekali kesemua pihak lawan.

      In shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. SAMA SEPERTI YANG KITA AKAN JANGKA

      SAYA KAGUMI KEBOLEHAN ANDA MENTAFSIR

      TQ, JOHN

      Delete
    3. Spot on, bro.

      Dah tercatat dalam sejarah, Ayahanda Tun M adalah satu2nya pemimpin berjaya memenangi 5 PRU berturut-turut walau ditikam belakang & tindakan berpaling tadah orang2 kepercayaannya semasa dalam kerajaan yg memerintah. Setelah 18 tahun bersara, tanpa beliau duga, beliau diminta memimpin barisan pembangkang ketika kedudukan pembangkang amat rapuh dan ketiadaan pemimpin berwibawa. Alhamdulillah, beliau berjaya menyatukan semua parti2 pembangkang dan buat julung2 kali mengalahkan Kerajaan Nasional - satu pencapaian yg tak mampu digalas oleh Tengku Razaleigh & Anwar Ibrahim.

      Delete
  21. Tiada apa yang kuharapkan dalam perjuangan ini,
    Binalah semula negara dari kerosakkan parah!
    Pulihkan semula maruah negara!
    Jadikanlah Melayu,bangsa terhebat
    Bukan Melayu yang haprak dan pencinta maksiat
    Bina semula ekonomi yang penuh selindung ini,
    Kepada yang berakar kukuh dan betol,

    Hasilnya,
    Kalau bukan untuk kita...
    Untuk anak-anak kita kelak
    Pandanglah wajah mereka
    (Untuk KEJORA) -pandanglah wajah anak muridmu
    Dengan rasa tanggungjawab dan belas kasihan

    ReplyDelete
  22. Semua orng nampak pakatan PH tu janggal
    Kalau DSAI berdiam, ciita2 PM nya itu gagal
    Bukan 2 1/2 thn, TDM mahu lagii sepenggal
    Dia nak jadi PM, kena nanti TDM meninggal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. Tun M now is changed man but still smart in solving critical matters. The nation needs this world recognized leader to rectify the wrongs that have been done by the greedy morons. Why can't we allow him to lead for a full term? Which is more imperative i.e. to let a proven capable man to continue leading the country or to change the skipper when the country is obviously ruined left right down under?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hear, hear ...

      words of wisdom

      Delete
    2. Speaking words of wisdom
      Let it be.

      Delete
  24. Rakyat Msia yang waras meraskan tempoh 2 tahun yang dijanjikan oleh Tun mdey untuk menyerahkan jawatan PM ke 8 kepada DSAI adalah terlalu lama.

    Kalau boleh hari ini jugak diserahkan jawatan itu, jangan tangguh2 lagi.

    lagi pun, lebih lama Tun Madey pegang jawatan tu, ini akan memberi lebih masa kepadanya untuk merancang strategi untuk mensailang DSAI dari jawatan tersebut.

    Kita bukannya tak kenal sapa Tun Madey ni...apa yang diperkatakannya memang tak boleh dipercayai langsung..mesti ada putar belitnya..ada cagu dalam sepatu.

    Sanggup ke Tun menghadapi tindak balas dari DSAI akibat dari dendam membara sejak berpuluh2 yahun dulu tu???

    Tak mustahil apa yang Tun Madey lakukan kepaad DSNR akan berulang pulak pada dirinya..pendakwaan akibat dendam politik. Jangan ingat orang yang dah berumur 93 tahun lebih tak boleh didakwa dan dihukum ...sejarah dah membuktikan ada pemimpin2 yang lebih berumur dari itu menghabiskan sisa2 hidupnya dalam penjara.

    Memang lah nampak DSAI ni banyak tersenyum aje...tapi dalam hati Allah saja yang tau segala perit jerih yang dilaluinya.

    DSAI perlu berhati2...Tun Madey pernah sailang dia satu ketika dulu, dan tak mustahil akan diulangnya sekali lagi.Perlu susun strategi yang ampuh untuk memastikan ia takkan berlaku ....umpama peribahasa omputeh tu..Once bitten..Twice Shy.

    Kartel Pizi perlu pastikan DSAI jadi PM ke 8..by hook or by crook, kalau tak korang makan asap aje ;ah bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bak kata Najib, KEPALA BAPAK KAMU.

      Kamu geng Najib, apa ada hak nak bersuara fasal Anwar jadi PM cepat ke lewat ke?

      Kalau nak mengapi apikan puak2 dalam PH, baik kamu tumpukan perhatian kpd mengapikan KJ, Lokman, Asyraf dsb nya.

      Btw, mengapa Ahmad Zahid senyap sahaja sekarang? Najib pulak yang bising. Memikirkan tuduhan ke atas dia lebih jumlah nya dari tuduhan ke atas Najib ke?

      Delete
    2. Geng najis dah tak ade saper lagi nak sokong...tunggu masa nak masuk dlm..

      Delete
    3. Rasanye Geng Najis pengikut lokeman carrotman..

      Delete
    4. CAKAP PELAN-PELAN BRO
      NAJIB ADA SEBELAH

      Delete
    5. geng najis sepatutnya ko pertahankan najib tu. ada allegation dia dgn bini dia....tapi ko cabut.......pussy!

      Delete
    6. Ha ha ha ha
      Hi hi hi hi
      Ho ho ho ho
      He he he he

      Delete
  25. Kalau nak DSAI jd PM ke 8, lepas PRU15 pun tetap PM ke 8 gak!!

    ReplyDelete

  26. FMT News
    HOME NEWS BERITA OPINION LIFESTYLE BUSINESS SPORTS VIDEOS

    Utusan tuduh Najib bohong isu sumber wang dalam akaun
    FMT Reporters - November 4, 2018 7:28 PM
    1.8k
    Shares
    PETALING JAYA: Editorial akhbar berkaitan Umno, Utusan Malaysia hari ini menggelar Datuk Seri Najib Razak seorang pembohong susulan wawancara dengan Al-Jazeera baru-baru ini, apabila beliau mendedahkan dia sebenarnya tidak tahu sumber sebenar wang yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi.

    Awang Selamat, nama samaran editorial Utusan berkata, rakyat dan ahli Umno terutamanya berasa tertipu kerana selama ini mereka menerima penjelasan dana itu sumbangan daripada kerajaan Arab Saudi.

    “Tidak masuk akal yang Najib tidak tahu dari mana sumber sebenar jumlah wang yang besar itu, dan lebih-lebih lagi setelah pendedahan demi pendedahan yang menjuruskan wang itu sebenarnya datang daripada Tanore Finance Corporation,” kata Awang Selamat dalam kolum hari ini.

    Tanore Finance Corporation adalah syarikat yang didaftarkan di Kepulauan British Virgin dan dikaitkan dengan skandal 1MDB.

    ReplyDelete
  27. Replies
    1. Sama ada Azmin atau Rafizi yang menang ia sudah tidak menjadi penting lagi.

      Serangan luar biasa dan kebudak-budakan oleh Rafizi dan teamnya ke atas Azmin, dan kucar-kacirnya pemilihan TP PKR akan membawa kepada perpecahan PKR. Sama ada Azmin atau Rafizi, ia bakal menjadi perpecahan yang meruntuhkan PKR sama sekali.

      Pada akhirnya umat Melayu-Islam di Malaysia ini akan kembali bersatu di bawah satu panji sahaja.

      Wallahu a'lam.

      Delete
  28. Maaf kengkawan..mohon izin untuk lari sikit dari tajuk psting....korang tentu perasan satu gambar dalam media sosial berkaitan dengan Ah Beng dalam pejabatnya tu.

    Yang peliknya...Demi Sebuah Gambar Ayat Al Quran, Cukup Bagi Macai Tomato Menjilat @guanenglim

    Ramai macai-macai Tomato PH yang memuji Lim Guan Eng kerana mempamirkan ayat Al Quran di pejabat beliau.

    Ada yang mengatakan Lim Guan Eng lebih suci dari Menteri Kewangan sebelum ini.

    Untuk pengetahuan macai-macai Tomato PH, ayat Al Quran ini telah lama dipamerkan di pejabat Kementerian Kewangan semenjak DS Najib Tun Razak menjadi Menteri Keuwangan lagi.

    Agak-agak lah macai kalau hendak menjilat pun.

    Jom mari kita lihat bagaimana sayangnya Lim Guan Eng dengan Islam dalam pembentangan Belanjwan 2919 yang lepas tu:

    SRK + SMK = 9,000 buah
    Bajet : RM250j.
    1 sekolah RM27,777.80 setahun

    SJK (C) = 1,298 buah
    Bajet : RM50j
    1 sekolah RM38,520.90 setahun

    SJK (T) = 532 buah
    Bajet : RM50j
    1 sekolah RM93,984.90 setahun

    SM Persendirian (C) = 60
    Bajet : RM12 juta
    1 sekolah RM200,000.00 setahun

    Kesimpulan, SM Persendirian milik kaum Cina yang paling beruntung.

    Ternyata Pandai betul Ah Beng menguruskan perbelanjaan negara..haaah..apa lagi, tepuk lah ramai2 bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau siapa nak berdakyah dgn bahan2 yg kau kutip dari tong2 sampah...??

      Bukankah lebih baik ambil pedoman dari orang2 terpelajar dan berintigriti....

      Pemangku YDPA Sultan Perak Sultan Nazrin Shah mengingatkan kerajaan pada hari ini agar belajar daripada kesilapan pentadbiran terdahulu pimpinan DS Najib Razak kerana rakyat sedia menolak pemimpin yang menyalah guna kuasa.
      ------------------------------------------------

      Itulah pesanan Sultan yg paling tampan & terpelajar (scholar) masa kini. Almarhum ayahandanya juga Sultan paling terpelajar seantero dunia, sangat fasih dalam perundangan, pernah menjawat sebagai Peguam Negara dan juga Ketua Hakim Negara.

      Kau apa ada, pelajaran sampai mana, kerja pun tiada.....??

      Delete
  29. Sobat2 yang aku hormati sekelian..Ramai orang yang berpendapat bahawa pembentangan Bajet tempoh hari hanya lah satu permainan halus kurangkan peruntukan untuk agama Islam.

    Hairan sungguh..ramai pulak melayu Islam yang terkinja2 macam beruk makyeh, mengucapkan tahniah dan bersyukur tak terhingga kepada Ah Brng dan Rejim Haprakan atas usaha tersebut...ini lah cth Islam akhir zaman!!!

    MELAKA TENGAH - Pembentangan Belanjawan 2019 baru-baru ini dianggap sebagai permainan halus pihak tertentu dalam mengurangkan peruntukan kepada institusi agama Islam.

    Pesuruhjaya Pas Melaka, Kamarudin Sidek berkata, ia dapat diperhatikan dengan membandingkan dengan bajet 2018 semasa zaman kerajaan terdahulu di bawah BN.

    “Contohnya pada Belanjawan 2019 peruntukan kepada sekolah agama serta pondok berdaftar hanya sebanyak RM75 juta, berbanding Bajet 2018 jumlahnya sebanyak RM100 juta.

    “Kekurangan bajet ini dilarikan ke entiti baru iaitu Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) sebanyak RM12 juta dan sebahagiannya dilarikan ke Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK),” katanya.

    Beliau berkata, sekolah SMPC adalah sekolah yang mengeluarkan sijil UEC yang masih belum diperakui oleh Kementerian Pelajaran.

    “Ini bermakna peruntukan institusi agama Islam berkurangan sebanyak RM25 juta. Dalam masa sama peruntukan kepada sekolah mubaligh tidak berkurangan RM50 juta.

    “Saya berharap orang Islam dapat memikirkan hak mereka semakin dikurangkan di bawah kerajaan PH sedangkan bilangan pelajar institusi sekolah agama serta pondok jauh lebih ramai berbanding SRJK, SMJK dan SMPC. Itu belum lagi mengambil kira infrastruktur sekolah yang masih daif,” katanya.

    ReplyDelete
  30. Sobat2 sekelian..khususnya Pak diny...Dalam ghairah melayan posting Tn. Budin kali ni, jangan lah sampai terlupa untuk mendengar apa ulasan DS Najib yang terlatest dalam FBnya.

    Rugi besar kalau tak baca...tapi tak pe, kalau tak sempat..saya dengan rendah hati mempostkan kat sini...sebagai tanggungjawab sosial saya kepaad rakyat Msia lah Pak !!!

    Najib Razak : Lim Guan Eng lain kali jangan ponteng sidang dewan rakyat


    Semalam, Lim Guan Eng memberi alasan bahawa kerajaan tidak boleh mendedahkan perjanjian penyelesaian antara syarikat Abu Dhabi, IPIC dan 1MDB kerana jika berbuat demikian akan menjadi subjudis kerana saya telah didakwa mengenainya, dua minggu dahulu.

    Saya telah beberapa kali meminta kerajaan untuk mendedahkan kedua-dua perjanjian penyelesaian tahun 2015 dan tahun 2017 jika benar-benar mahu menegakkan keadilan kepada saya dan rakyat tetapi tidak disambut.

    Guan Eng tuduh bahawa saya hanya bercakap tentang perkara ini selepas saya didakwa.

    Ini tidak benar. Saya juga pernah menyeru mereka berbuat demikian di dalam perbahasan saya di Dewan Rakat sebelum saya didakwa untuk kes IPIC tetapi ketika itu, Guan Eng ponteng dari Dewan.

    Dia juga memberi alasan bahawa dia dia tidak boleh bercakap tentang IPIC sekarang kerana ia kes di mahkamah tetapi rekod menunjukkan dia terus bercakap tentang kes ini termasuk di dalam ucapan belanjawan 2019 beliau.

    Ini termasuk bapanya yang terus melontar tuduhan mengenai kes IPIC dengan 1MDB.

    Guan Eng juga bertanya mengapa saya tidak mendedahkan ataupun mengulas mengenai penyelesaian ini pada masa lalu.

    Ini kerana bukan mudah untuk membuat dakwaan ketika anda menjawat jawatan Perdana Menteri apatah lagi ia melibatkan kerajaan negara asing.

    Saya berpendirian bahawa kerajaan tidak seharusnya dengan mudah untuk mencetuskan pergaduhan dengan negara lain dan saya lebih memilih untuk mencari jalan penyelesaian secara baik dan tanpa kekecohan.

    Seperti saya pernah menjelaskan, jika anda lihat kepada aliran wang, setiap satu pindahan wang 1MDB yang dikatakan hilang, selepas ia diterima atau dijamin syarikat pelaburan Abu Dhabi.

    Beberapa pegawai kanan syarikat itu turut didapati menerima secara langsung dan menggunakan dana berkenaan atau terlibat dalam penipuan.

    Ia sentiasa menjadi objektif saya untuk mendapatkan kembali setiap sen wang 1MDB dan tiada wang hilang.

    Oleh itu, kerajaan dulu pernah membuat dua perjanjian penyelesaian dalam tahun 2015 dan 2017 bagi mencapai matlamat ini.

    Saya nampak kerajaan tidak mahu mendedahkan dokumen ini kerana ia akan menunjukkan ada klausa menyatakan IPIC perlu membayar semula wang yang dikatakan hilang dari 1MDB sebelum 31 Disember 2020.

    Mereka tidak mahu rakyat tahu tentang hal sebenar 1MDB dan usaha kita untuk menyelesaikan masalah ini untuk mendapat balik wang 1MDB.

    Mereka mahu gunakannya untuk terus memburukkan nama saya.

    Saya ingin pulangkan soalan kepada Guan Eng:

    Mengapa kerajaan PH tidak mahu meneruskan usaha dengan IPIC untuk memenuhi klausa perjanjian bagi mendapatkan balik wang dari IPIC sebelum 31 Disember 2020?

    Adakah usaha untuk mendakwa saya lebih penting dari mendapatkan semula wang 1MDB dan menjaga hubungan negara dengan kerajaan Abu Dhabi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau siapa nak berdakyah dgn bahan2 yg kau kutip dari tong2 sampah...??

      Bukankah lebih baik ambil pedoman dari orang2 terpelajar dan berintigriti....

      Pemangku YDPA Sultan Perak Sultan Nazrin Shah mengingatkan kerajaan pada hari ini agar belajar daripada kesilapan pentadbiran terdahulu pimpinan DS Najib Razak kerana rakyat sedia menolak pemimpin yang menyalah guna kuasa.
      ------------------------------------------------

      Itulah pesanan Sultan yg paling tampan & terpelajar (scholar) masa kini. Almarhum ayahandanya juga Sultan paling terpelajar seantero dunia, sangat fasih dalam perundangan, pernah menjawat sebagai Peguam Negara dan juga Ketua Hakim Negara.

      Kau apa ada, pelajaran sampai mana, kerja pun tiada.....??

      Delete
  31. telo najib dah kena ikat...tinggal nak kena tarik aja....ko tak nak komen ke geng najis?

    kata dia pujaan hati...setipa kali kena kantoi...kona tempat lain....bodoh punya geng najis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad...Dalam keghairahan kau mengutuk DS Najib, sebenranya kau lupa jasanya yang besar ni.

      Cuba lah kau buka minda dan mata sikit..kalau DSNR tak lakukannya..dah tentu lah berjoget sakan Tun Madey dan kroni2 merekasekarang ni beb.

      Cuba kau citer sikit pasal benda ni..boleh kan ???

      Najib telah menghalang Mahathir daripada membawa dana peribadi RM1.194 trilion kembali ke Malaysia.

      Jom..kita imbas kembali Kenyataan Media oleh Chong Zhemin, Setiausaha Politik kepada Pengerusi DAP Perak dan Ketua Biro Pembangunan Ekonomi Perak DAP pada 8 Disember 2015

      Bekas kawan Tun Mahathir, Abdul Hamid, mendakwa bahawa alasan Mahthir menyerang Najib adalah kerana Mahathir tidak dapat memindahkan RM1.194 Trilion dana balik ke Malaysia.

      Abdul Hamid juga mendakwa bahawa Najib sebagai Menteri Kewangan enggan menandatangani pemindahan dana RM1.194 Trilion itu.

      Pendedahan ini jika benar, kedua-duanya mengejutkan dan hangat kerana ia tidak hanya menetapkan satu tetapi tiga rekod dunia.

      Pertama, RM1.194 Trilion (USD 279 Bilion) akan menjadikan Mahathir sebagai orang terkaya di dunia, di mana nilai bersihnya adalah 3.5 kali lebih tinggi daripada ‘2015 Forbes Richest man in the world’, Bill Gates bernilai USD 79.2 Bilion.

      Kedua, dana RM1.194 Trilion yang dimiliki oleh Mahathir akan menjadikannya satu-satunya mantan perdana di dunia yang mengumpulkan kekayaan yang bersamaan 4.47 kali belanjawan negara.

      Jumlah perbelanjaan negara dalam bajet 2016 ialah RM267 bilion.

      Ketiganya, Mahathir juga akan menjadi satu-satunya perdana menteri di dunia yang mengumpulkan kekayaan yang dapat melunasi seluruh hutang luar negara di dunia.

      Hutang Luar negeri Malaysia pada masa ini berjumlah RM 740.7 Bilion.

      Mahathir mesti membersihkan diri bagaimana beliau boleh mengumpul jumlah kekayaan yang 3.5 kali lebih besar daripada nilai bersih Bill Gates, 4.47 kali belanjawan negara dan 1.6 kali hutang luar negeri negara.

      Dia mesti mendedahkan sumber pendapatannya dan juga jumlah cukai yang dia bayar untuk mengumpul begitu banyak kekayaan.

      Fuuuh..Dakwaan ni bukan dibuat oleh UMNO, PAS , MCA dll..tapi dari parti komponen Paktan Haprakan sendiri.

      Kita tunggu aje lah perkembangan lanjut dari dakwaan yang telah dilaporakn kepada pihak berluasa tersebut..ada bran ke nak siasat???

      Delete
    2. kesian tengok ko ni....utusan dah tak percaya, umno sendiri dah menjauhkan dari najib....tapi ko masih percaya dgn pujaan hati ko.....

      bagusla....biar sama2 tenggelam......'loyalty has it's limit but stupidity......damn mannnnn!

      Delete
  32. Fuyooo.. Tabik spring 1000x dan angkat topi tinggi2 pada DS Najib kerana memberi penjelasan panjang lebar kepada semua rakyat Msia berkaitan 1MDB, khususnya kepada mereka yang masih tak faham2 lagi..finin lah macam ni !!!

    1MDB: Nazri Aziz dan KJ jangan bercakap sesuatu yang dia tak tahu hujung pangkal

    Nazri Aziz dan Khairy tidak hadir di acara sembang santai saya bersama rakan-rakan FB saya semalam namun mengeluarkan pendapat mereka bersandarkan kepada laporan berita yang tidak tepat dan nakal.

    Sudah tentu jika mereka hadir sama-sama atau menonton video FB live, sudah tentu mereka tahu apa yang saya maksudkan tentang propaganda tidak benar dan penipuan dibuat mengenai 1MDB.

    Saya tak kata 1MDB tidak menjadi faktor kekalahan BN.

    Jika saya percaya bahawa tiada apa yang salah tentang 1MDB, sudah tentu saya tidak akan mengarahkan PAC yang dianggotai ahli parlimen pembangkang dan kerajaan untuk siasat atau menandatangani penyelesaian dengan IPIC bagi mendapatkan semula wang yang dikatakan hilang.

    Saya tak mahu terjerumus ke dalam permainan menuding jari ini.

    Tetapi saya percaya setiap seorang daripada kita bertanggungjawab terhadap kekalahan ini.

    Saya ambil tanggungjawab itu dan melepaskan semua jawatan serta tidak bertanding dalam apa apa jawatan parti atau dilantik bagi apa apa jawatan.

    Tak usahlah bimbang tentang kelantangan saya di sosial media atau sokongan untuk sesi sembang santai semalam.

    Sebagaimana saya katakan di program itu semalam, saya hanya berminat untuk memperbetul dan menjelaskan mengenai penipuan yang berleluasa PH selama ini dan yang direka selepas jadi kerajaan, mengeluarkan fakta, membersihkan nama saya, mengkritik dan memberi pendapat saya apabila saya lihat sesuatu isu berkaitan rakyat dan halatuju negara.

    Berilah ruang untuk saya mencapai matlamat ini.

    Facebook Najib Razak

    Kalau masih tak mahu faham ..tak tau lah nak cakap macam mana lagi. Baik terjun dalam gaung aje lah bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemangku YDPA Sultan Perak Sultan Nazrin Shah mengingatkan kerajaan pada hari ini agar belajar daripada kesilapan pentadbiran terdahulu pimpinan DS Najib Razak kerana rakyat sedia menolak pemimpin yang menyalah guna kuasa.

      Delete
  33. geng najis....ni apa ni?? najib dah kena ludah dengan utusan pulak dah.....

    ""Najib must apologise to all Umno members for this lie which caused the people to lose confidence in the BN leadership, resulting its component parties losing power," the newspaper said under its pen name "Awang Selamat".

    "Awang is reminded of an old saying that not all thieves are liars but all liars would always steal," the newspaper said in its conclusion."

    tak lama lagi dah....kita tunggu meeting majlis tertinggi kejap lagi.....mana najib mau taruh muka??? celah ketiak cockman adam kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad...Kau tentu setuju kalau kita sama2 katakan bahawa melayari FB DS Najib ni memang banyak memberi info yang bermenafaat dan berguna untuk kita sedar betapa rakusnya Rejim Haprakan dewadsa ni beb !!!

      #Bajet2019: Aset negara dijual, rizab tunai Petronas dijarah oleh rejim PH.


      Kau dan cai2 yang melambak2 kat blog ni tentu perasan terdapat banyak rujukan di dalam Bajet 2019 mengenai penjualan aset-aset kerajaan termasuk penjualan tanah.

      Saya sebenarnya tidak terkejut kerana inilah “short-cut” yang sama dilakukan di Pulau Pinang sebelum ini.

      Bajet 2019 menyebut kerajaan juga berhasrat menjual lapangan terbang, hospital dan rangkaian landasan keretapi dengan kaedah REIT.

      Jika hasrat untuk menjualnya diteruskan, saya berharap mereka membuat penilaian sebaiknya.

      Adalah tidak masuk akal jika aset yang memberi pulangan tahunan yang tinggi berbanding kos faedah bon kerajaan 3.8 peratus dijual begitu sahaja. Ini mengorbankan masa depan kerajaan.

      Sebagaimana saya jangkakan, mereka telah menjarah rizab tunai Petronas yang sebelum ini sudah meningkat sehingga RM147 bilion sehingga Mac 2017 iaitu ketika pentadbiran saya.

      Kini, mereka mahu Petronas membayar dividen RM54 bilion kepada kerajaan untuk tahun ini dan tahun depan, satu angka tiga kali ganda berbanding pada 2017.

      Petronas ialah satu-satunya syarikat Global 500 yang Malaysia ada.

      Oleh itu, saya sentiasa menitikberatkan keutamaan untuk Petronas berkembang dan menjaga kekayaan negara ini dan masa depan serta bersedia untuk hari di mana rizab gas dan minyak negara kita susut.

      Saya harap penjarahan Petronas ini tak akan mengganggu-gugat perancangan pembangunan dan masa depan Petronas.

      PH kerap bercakap mengenai hutang meningkat ketika pentadbiran saya tetapi tidak pernah mendedahkan bahawa aset kerajaan turut meningkat yang dengan mudah mencapai RM500 bilion atau lebih.

      Lihat sahaja pada aset dimiliki Bank Negara Malaysia, Khazanah, Petronas dan lain-lain yang melonjak naik pada tempoh yang sama.

      Aset-aset inilah yang akan dijual oleh kerajaan PH.

      Facebook Najib Razak

      Delete
    2. Kau siapa nak berdakyah dgn bahan2 yg kau kutip dari tong2 sampah...??

      Bukankah lebih baik ambil pedoman dari orang2 terpelajar dan berintigriti....

      Pemangku YDPA Sultan Perak Sultan Nazrin Shah mengingatkan kerajaan pada hari ini agar belajar daripada kesilapan pentadbiran terdahulu pimpinan DS Najib Razak kerana rakyat sedia menolak pemimpin yang menyalah guna kuasa.
      ------------------------------------------------

      Itulah pesanan Sultan yg paling tampan & terpelajar (scholar) masa kini. Almarhum ayahandanya juga Sultan paling terpelajar seantero dunia, sangat fasih dalam perundangan, pernah menjawat sebagai Peguam Negara dan juga Ketua Hakim Negara.

      Kau apa ada, pelajaran sampai mana, kerja pun tiada.....??

      Delete
  34. geng najis.....you should download this game and save najib......

    "A Singaporean indie mobile game studio called Glassfire Games jumped on that question to make an app about it. Called “Where Is Najib”, it’s designed as a whack-a-mole style game.

    The game is pretty simple: Najib’s head appears out of multiple holes and all you need to tap on it as fast as possible.

    But if anyone has very strong feelings about him, you might be disappointed. You won’t be using a hammer to hit him—you will be throwing a diamond at him. The diamond probably represents the 22-carat pink diamond set in a necklace worth about RM115 million that is said to be with Rosmah.

    Players have ten seconds to score 100 points.

    If the player scores enough points in time, they unlock an answer to the question “Where Is Najib?”. There are 101 answers for players to unlock, including tongue-in-cheek locations.

    “You found Najib! He’s telling a pineapple tart how he really feels about being probed.”

    “You found Najib! He’s hiding the paper trail… by throwing away all his paperclips.”

    “You found Najib! He’s googling ‘how to delete your computer’.”

    So go ahead and whack to your hearts content with this game, as I got bored after 10 minutes with it. As it is meant as a fun and simple game, don’t expect much and you probably can go through 101 of the answers in a short time."

    have fun though...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad...Alhamdulillah...Akhirnya berlaku juga apa yang ditunggu2 oleh seluruh rakyat Msia selaam ni...apa bendanya tu haah ???

      Mahathir akui malaysia tidak akan bankrap kerana peningkatan aset khazanah, BNM dan Petronas oleh Najib Razak


      Mahathir baru saja berkata bahawa Malaysia tidak akan menuju kearah kebankrapan kerana ada “penjimatan besar” dari beberapa institusi kerajaan, terutamanya Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), yang boleh digunakan untuk membantu ekonomi pulih sekiranya berlaku krisis.


      “Saya tak fikir di bawah kerajaan ini (PH), negara akan muflis.” katanya dalam sidang media secara langsung dari Tokyo, Jepun di mana beliau menghadiri Persidangan ‘Future of Asia’ yang dianjurkan oleh Nikkei.

      Mahathir menjawab soalan sama ada Malaysia mungkin mengalami krisis kewangan berkaitan hutang dan liabiliti RM1 trilion.

      Adalah benar bahawa hutang kerajaan rasmi adalah RM681 bilion sekarang, iaitu RM380 bilion lebih daripada hutang RM300 bilion pada tahun 2008 sebelum kerajaan Najib berkuasa.

      Tetapi apa yang Mahathir lupa memberitahu kita ialah kekayaan atau aset Khazanah, Bank Negara Malaysia (BNM) dan Petronas sahaja telah meningkat sebanyak RM400 bilion antara 2008 hingga akhir 2017 – lebih daripada peningkatan hutang kerajaan.

      Antara 2008 hingga 2017:

      – Rizab bersih BNM (tidak termasuk FOREX) meningkat daripada RM31.7b kepada RM136.8b.

      – Aset bersih Petronas meningkat dua kali ganda daripada RM223.4b kepada RM432.4b.

      Lebih penting lagi, Petronas kini memiliki TUNAI sebanyak RM164.7b yang berkali lebih besar berbanding sebelum ini.

      – Nilai Bersih Khazanah meningkat daripada RM31.7b kepada RM136.8b.

      BNM, Khazanah dan Petronas semuanya 100% dimiliki oleh kerajaan oleh itu kerajaan boleh menggunakan wang mereka pada satu-satu masa untuk membayar hutang negara jika mereka mahu.

      Ini hanya 3 aset – tidak mengira aset dan dana lain yang dimiliki oleh kerajaan.

      Lebih menarik lagi, kekayaan rakyat semakin meningkat.

      Antara 2008 hingga 2017, dana PNB meningkat lebih daripada dua kali ganda daripada RM120b kepada RM280b manakala dana KWSP meningkat daripada RM340b kepada RM815b.

      Ini bermakna kekayaan rakyat dalam kedua-dua dana sahaja meningkat hampir RM700b – dari RM400b hingga RM1,095b

      Pada asasnya, Mahathir hanya mengakui hari ini bahawa Malaysia tidak pernah berada dalam situasi bahaya untuk muflis dan ia hanya menjadi bahan pembohongan sebelum GE14, yang juga akan dijadikan alasan yang baik untuk tidak melaksanakan janji-janji Manifesto mereka yang tidak realistik selepas GE14.

      Walau bagaimanapun, mari kita berdoa kerajaan baru Mahathir ini tidak akan songlap duit KWSP untuk tujuan ‘bail-out’ seperti yang pernah dilakukannya berkaitan skandal timah MAMINCO dan skandal Forex BNM.

      dad..nak tanya lah secara jujur pada kau..ada tak kemungkinan trajedi lama tu berulang lagi sekali haah???

      Delete
    2. Pemangku YDPA Sultan Perak Sultan Nazrin Shah mengingatkan kerajaan pada hari ini agar belajar daripada kesilapan pentadbiran terdahulu pimpinan DS Najib Razak kerana rakyat sedia menolak pemimpin yang menyalah guna kuasa.

      Delete
  35. mak aii..ramai dah berbelit dgn pandangan telahan tanggapan pelbagai reaksi membinggung keadaan hanya kerna perjanjian peralihan kuasa antara keduanya..Tun secara x lansung membuka jln untuk rundingan semula..seketika ini dsai belum bersuara..apa kata kalian bertanya pd diri yg dikatakan kuat berburit tu..pd kami apa2 pun no hal..

    ReplyDelete
  36. Permintaan Tun M itu memang masuk akal sebab satu penggal tempohnya 5 tahun dan apabila tempoh ini dikongsi di antara dua orang, setiap seorang sepatutnya mendapat 2 tahun setengah. Itupun Tun M kata 'hanya kalau Anwar setuju'. Bermakna kalau Pak Sheikh tak setuju Tun akan tetap turun apabila genap 2 tahun menjadi PM.

    Pada pandangan saya isu yang sebenar adalah terbalik. Isunya bukanlah sama ada pak Sheikh akan setuju Tun lanjutkan sehingga 2 tahun setengah tetapi sama ada Pak Sheikh mampu bersabar menunggu Tun habiskan 2 tahun tanpa gangguan.

    Sama-sama kita nantikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro..pembahgian setara tempuh kuasa bkn penting kan.. kalo Tun mampu/larat dpanjang pun boleh..andai prestasi p h cantik mungkin x sampai tempuh 5thn udah boleh adakan p r u 15..yg pentingnya mampu/larat ke dsai dgn kerenah dirinya serta puaknya dlm p k r..ni kami tunggu kata balasnya..

      Delete
    2. Dsai ganggu Tun M ke atau korang yang ganggu dsai untuk jadi pm

      Delete
  37. dad...Rasa2 kau lah..Nak ke Tun Madey dan kroni2nya sanggup mendengar nasihat ikhlas dari DS Najib ni beb ???

    Najib: Jangan jarah dana Petronas atau bagi misi ‘bail-outs’

    Alhamdulillah, rizab tunai Petronas meningkat kepada RM164.7 bilion pada akhir Mac 2018, meningkat RM36.5 bilion berbanding RM128.2 bilion pada tiga bulan lalu iaitu pada penghujung 2017.

    Peningkatan ini adalah berikutan harga minyak yang memberangsangkan selain dari penerimaan bayaran dari pelaburan Aramco Saudi bagi projek RAPID Pengerang.

    Rizab tunai Petronas sekarang jauh lebih tinggi berbanding tahun 2008 semasa saya mula bertugas sebagai menteri kewangan.

    Pada ketika pentadbiran saya, saya amat teliti dalam memastikan Petronas tidak perlu membayar dividen kepada kerajaan melangkaui keperluan kerana saya mahu memastikan mempunyai imbangan tunai mencukupi bagi memenuhi pelan pengembangan dalam sektor perniagaan utama dan hiliran bagi menjadi sebuah syarikat tenaga berintegrasi bertaraf dunia.

    Hasilnya, baki tunai Petronas telah meningkat secara signifikan dan syarikat ini berupaya membuat pelaburan serta berkembang untuk melaksanakan projek bersifat ‘game changer’ seperti projek RAPID Pengerang, Projek Integrasi Minyak dan Gas Sabah Sarawak (SSIOGP) dan projek Amonia dan Urea Sabah (Samur).



    Pada masa itu, Petronas turut diberi ruang kebebasan untuk membuat pelaburan dalam projek huluan yang besar di Malaysia dan di merata tempat di dunia seperti Kanada, Iraq dan Brunei.

    Pelaburan-pelaburan ini akan berupaya menghasilkan dividen yang tinggi bagi Petronas serta Malaysia bagi jangka masa panjang.

    Kita melabur untuk memastikan manfaat bagi jangka masa panjang.

    Kerajaan PH baru-baru ini telah menyatakan pemansuhan GST akan dibiayai dengan meminta Petronas, Khazanah dan BNM untuk membuat bayaran dividen yang lebih tinggi kepada kerajaan.

    Bagaimanapun pendekatan ini adalah rapuh (not sustainable) dan bakal mengorbankan jangka masa panjang hanya untuk pembiayaan jangka masa pendek.

    Keuntungan Petronas juga bergantung kepada harga minyak dan gas dunia yang terletak di luar kawalannya.

    Kebergantungan yang keterlaluan terhadap harga minyak yang tinggi sepatutnya dielakkan.

    Walaupun harga minyak dunia sekarang agak tinggi berbanding jangkaan dalam bajet 2018 saya, kita perlu menjaga jika harga minyak jatuh lagi seperti kejatuhan sebanyak 80% yang berlaku pada tahun 2014 dan 2015.

    Saya mohon kerajaan baharu ini akan terus memberi ruang dan modal yang cukup besar kepada Petronas untuk terus memenuhi visi mereka dan bukannya menjarah dana Petronas atau bagi misi ‘bail-outs’ sebagaimana dilakukan ketika pentadbiran 22 tahun Tun Mahathir yang dahulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahhh shut'up....!!

      Pemangku YDPA Sultan Perak Sultan Nazrin Shah mengingatkan kerajaan pada hari ini agar belajar daripada kesilapan pentadbiran terdahulu pimpinan DS Najib Razak kerana rakyat sedia menolak pemimpin yang menyalah guna kuasa.

      Delete
    2. Pentadbiran terdahulu..BN..PM 1,2,3,EMPAT,5 dan 6

      Delete
    3. Manusia buat silap..biasalah tu, belajar dari kesilapan? kena biasakan...

      Delete
  38. geng najis...ko dah sepatutnya jumpa psychiatrist ni.......minta nasihat. whatever it is....u r persistently dumb......that is my honest take on you....

    even umno pulling away from him....what do u know? are u saying u know better than umno? there is no cure for stupidity, geng!

    ReplyDelete
  39. Salam saudaraku KEJORA

    Dah takde lagi pantun pujuk cinta darisaudara
    malam ni.

    Terima kasih kerana saudara dapat menerima kenyataan

    Dan, saya berharap restukanlah pertunangan kami

    Saya pohon kerana:

    Saudara adalah bekas kekasihnya

    tq, saudara

    kita sesama islam

    ReplyDelete
  40. Bagi la tun rehat..DSAI pun bukan calang2 orgnya..

    ReplyDelete
  41. Haaah..Betul ke berita di bawah ni???

    Iye lah..macam tak caya pulak, ini parti bakal PM ke 8 tu. Ni baru dibongkarkan pasal PKR...belum bukak citer Bersatu lagi..agaknya lagi teruk kot ???

    'Senarai keanggotaan PKR mungkin dimanipulasi'

    Pegawai penyiasat percaya terdapat unsur rasuah dalam mendaftar pengundi hantu dalam senarai keanggotaan PKR, kata sumber Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

    Tindakan itu, kata sumber, didakwa dilakukan untuk memanipulasi sistem e-undi menggunakan "pengundi hantu" yang sudah didaftar sebagai anggota parti.

    "Kami percaya pihak yang terbabit, apa yang mereka cuba lakukan, adalah memanipulasi sistem e-undi menggunakan butiran pengundi hantu yang sudah didaftar sebagai anggota PKR.

    "Ia dilakukan dengan menggunakan nombor kad pengenalan dan butiran pengundi hantu untuk mengundi untuk mereka memandangkan semuanya dilakukan atas talian dalam pemilihan ini," kata sumber.

    Bagaimanapun, sumber enggan mendedahkan pihak atau kem yang terlibat dalam percubaan memanipulasi pemilihan PKR itu.

    Sumber juga mendedahkan bahawa SPRM sedang menyiasat sama ada rasuah diberikan kepada individu yang identitinya digunakan sebagai pengundi hantu.

    Pegawai penyiasat, katanya, kini sedang mengesan beberapa individu yang dipercayai bertanggungjawab mengumpul butiran peribadi "pengundi hantu" berkenaan.

    "Kami menerima maklumat bahawa sesetengah mereka sudah bersembunyi selepas laporan kepada SPRM berhubung perkara ini dibuat," kata sumber.

    Bagaimanapun, sumber enggan mendedahkan pihak atau kem yang terlibat dalam percubaan memanipulasi pemilihan PKR itu.

    Sumber juga mendedahkan bahawa SPRM sedang menyiasat sama ada rasuah diberikan kepada individu yang identitinya digunakan sebagai pengundi hantu.

    Pegawai penyiasat, katanya, kini sedang mengesan beberapa individu yang dipercayai bertanggungjawab mengumpul butiran peribadi "pengundi hantu" berkenaan.

    "Kami menerima maklumat bahawa sesetengah mereka sudah bersembunyi selepas laporan kepada SPRM berhubung perkara ini dibuat," kata sumber.

    Timbalan Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Seri Azam Baki mengesahkan pihaknya sedang menyiasat unsur rasuah dalam keanggotaan PKR.

    Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut.

    SPRM sebelum ini dilapor menahan anggota PKR yang bertanggungjawab terhadap pendaftaran keanggotaan partinya atas tuduhan mendaftar pengundi hantu.

    SPRM juga mengunjungi ibu pejabat PKR di Petaling Jaya pada Khamis lalu dan merampas beberapa dokumen sebelum memanggil salah seorang kakitangan parti itu untuk disoal siasat.

    Siast..jangan tak siasat, kalau boleh semua parti2 dalam pakatan haprakan ni kasi siasat sampai ke akar umbi, dan kalau sah ada berlaku penyelewengan macm kat atas tu..kasi bubar parti tu !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. gwng najis.....ko janganla nak melobak kat sini....u r iq is as good as a carrot!

      Delete
  42. I-phohe aku cabutkan dari 'chager' dalm laci
    Tapi 'alarm' kejut bangun, aku lupa set kunci
    Namun aku terbangun juga, dek niat yg suci
    Ingatan nak tahajud tak kurang walau seinci

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  43. Aku jauh berbeza, dari Suman kapla dongga
    Begitu juga, dibanding Taiko Puterasigaraga
    Bersolat malam depa itu tak pernah berjaga
    Senang di dunia je usah mimpi ler ke syurga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  44. Mengaku anak tok guru, agama Islam
    Mata saja cerah tapi hati pekat kelam
    Harapkan elok di luar tapi tidak di dlm
    Tak pernah pun bangun bersolat mlm

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

    ReplyDelete
  45. Kpd Allah, aku sentiasa mengharap berkat
    Selalu bangun mlm, mcm dikejut malaikat
    Amalan bersolat mlm jadi spt dah melekat
    Itu lah asal nya, 'si dia' boleh jatuh terpiikat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete
  46. Perkara ni benar, bukan le aku nak tayang2
    Baru jer berkenalan, dia panggil aku 'ayang'
    Ucapan yang ini, masih lagi jelas terbayang
    'Mas suka lah, abg ni tak tinggal semayang'

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  47. Perjuangan & beribadah, aku sama2 julang
    Cintakan bangsa & Allah, tak pernah hilang
    Teringat, "Mas hanya utk abg", si dia bilang
    Ok sambung baca quran, subuh menjelang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  48. i have doubts that nuar is ready for the 'post' yet. even now, pkr election is like school bullies running around.

    if he could not managed his own party, don't ever trust him to manage a country!

    ReplyDelete
  49. Saya sokong mereka yang mahukan Tun Dr Mahathir pegang jawatan PM sekurang kurang nya 5 tahun.

    Soal nya: Apa Anwar boleh buat jika Tun M teruskan sebagai PM hingga PRU15?

    1. Dia boleh ke hulu ke hilir lagi ke istana2 yang tak sukakan Tun. Tak nampak apa hasil yang dia boleh dapat. Tapi imej dia tak sabar dan gopoh akan bertambah.

    2. Dia boleh bisik kpd Rafizi jerit sana jerit sini. Tapi Rafizi pun pengaruh nya tidak begitu kuat. Dalam PKR pun, belom tentu dia boleh menang jawatah Timbalan Presiden. Di luar PKR, ramai yang lihat dia ha nya sebagai "trouble-maker".

    3. Anwar boleh coba bawa PKR berkerja sama dengan Umno. Tapi ramai pemimpin Umno yang di beritakan mirip kpd berkerjasama dengan Tun dan Bersatu. Zahid sudah berjumpa Tun, Hishamuddin di laporkan berjumpa hingga 2 jam.

    Dalam pada itu, mana tahu kalau2 ada lagi kes liwat keluar. Kalau ada, selesai lah isu itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.

      Kebarangkalian terakhir itu yang paling menarik.

      Delete
    2. Dah macam dia pulak anwar ibrahim...

      Delete
    3. Perihatin sungguh ....setiap tindakan anwar dapat di baca....phobia..paranoid..obses...yang mana satu....

      Delete

    4. Tabi'at main belakang ini di lakukan oleh manusia yang gelojoh - mahukan depan belakang. Membayangkan dia jenis yang semua hendak. Termasuk Chinese doll.

      Orang puteh kata di zaman silam ada dua bandar dekat Palestin bernama Sodom dan Gemorrah yang sudah jahanam sebab penduduk nya asyik dengan maksiat, termasuk main depan belakang.

      Istilah "sodomy" (main belakang) itu timbul dari Sodom, tempat penuh maksiat itu.

      Tetapi di zaman sekarang, tak tahu lah jika yang bertabi'at meliwat akan jahanam jugak seperti Sodom dan Gemorrah.

      Yang main politik, kot.

      Kalau di tangkap kali ke-3, sudah tentu jahanam.

      Delete
    5. Anwar kan kaki taji..dorang tu pun agaknya pernah kena taji kot..nak dangat dtaji..otak dorang penuh dgn ..kehkehkehkehdekburittaji.m

      Delete
    6. Rasa rasanya, depa ni semua berebut rebut ke, beratur depan Allah untuk menjadi saksi yang anwar tu peliwat??

      Delete
  50. Homosexuality tidak hilang begitu sahaja. Itu ada lah sex inclination sesetangah manusia. Pakar2 kata banyak berlaku di sekolah2 berasrama penuh saperti MCKK yang Anwar diami 7-8 tahun masa sekolah nya.

    Soal taubat ke tidak nya menjadi tanda tanya. Hal bahawa dia buat lagi dengan Saiful, selepas kena penjara akibat liwat drebar nya, menunjukkan kuat inklinasi nya.

    ReplyDelete
  51. Si tua & taiko, harta dunia je depa nak karau
    Hal beramal ibadat langsung depa tak hirau
    Bukan depa ingat, nak ke masjid atau surau
    Di dunia depa ni subur tapi akhirat kemarau

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  52. Anwar coba bawa PKR berkerja sama dengan Umno?

    Saya amat tertarik dengan pendapat yang telah di keluarkan di sini di masa lalu:

    Malays Will Eventually All Unite Under PPBM

    Tun Dr Mahathir Mohamad made very sure that Umno and Barisan Nasional no longer have any future in Malaysian politics. Mahathir believes in the doctrine that one must never wound an adversary, one must kill it. And Mahathir killed Umno and Barisan Nasional.

    There are only two ways a political party can come to power. One would be to cut across all races and be equally acceptable to Malays, Chinese, Indians, Sikhs, plus the natives of Sabah and Sarawak. The other would be to become a ‘hardcore’ party and be supported by not less than 85% of the Malay electorate.

    Pakatan Harapan, a coalition of four parties, is the first. Umno, on the other hand, is neither here nor there. It does not have absolute Malay support and neither does it have the support of the non-Malays and the natives of East Malaysia.

    Once Umno dies, PPBM will inherit Umno’s billions and its three million members

    Umno may soon face the fate of the Communist Party of Malaya, a relic of the past and no longer required today. This is the reality facing Umno and, by extension, Barisan Nasional.

    When Umno was deregistered in 1988, Mahathir formed Umno Baru and Tengku Razaleigh Hamzah formed Umno Malaysia (which later had to be changed to Semangat 46). Basically, both Mahathir and Razaleigh wanted to lay claim to being the new Umno or replacement Umno.

    Mahathir, however, managed to grab the billions of Umno assets and investments. Hence Mahathir won and Razaleigh lost because at the end of the day it is all about the money. Basically, whoever gets his hands on Umno’s billions wins, so Mahathir won.

    Umno is still worth billions but after the 1988 ‘experience’ Mahathir and Tun Daim Zainuddin made sure that the billions were no longer in the name of the party but parked under trustees, proxies, nominees and cronies — which means even if Umno Baru is, yet again, deregistered, like in 1988, the billions would be safe.

    (continued)

    ReplyDelete
    Replies
    1. (continuation)

      So, the death of Umno in 2018 is not as critical as the death of Umno 30 years ago in 1988. In 1988, when Umno died, its billions got jammed up or frozen for more than three years and Umno Baru was broke. Today, Umno will die alone because its billions are safely parked under trustees, proxies, nominees and cronies.

      There is only one problem though. Will those trustees, proxies, nominees and cronies hand back or serah balek Umno’s billions which they are holding? If given a choice probably not, but what the government is doing to Najib Tun Razak, Rosmah Mansor, Zahid Hamidi, and many more people to come over the next few weeks, very few would dare defy Mahathir and not hand back Umno’s cash, assets and investments they are holding.

      Keep Umno’s wealth and go to jail for money-laundering or hand it over and stay out of jail. That is the message Mahathir is sending by going after Najib, Rosmah and Zahid plus many more people in the weeks to come.

      Today is the last day for Umno. As of today, about 150 of Umno’s 191 divisions are considered illegal. So technically Umno is an illegal party and tomorrow the Registrar of Societies can deregister Umno like they did 30 years ago in 1988.

      Today, Umno’s fate has been sealed and PPBM is now the Umno Lebih Baru.

      For all intents and purposes, after today, Umno no longer legally exists. So, if the Malays still want a Malay party, then they need to join the only Malay party still in existence, which is Parti Pribumi Bersatu Malaysia or PPBM.

      And that is why PPBM is only for the Malays. If PPBM became like PKR and accepts non-Malays into the party, then the ex-Umno members would not join PPBM.

      Mahathir is a political genius and he knows what he is doing. He will make sure PPBM becomes Umno Lebih Baru and that the three million Umno members plus 35 or so Umno MPs join PPBM. Then PPBM will end up as the largest political party in Malaysia, and all Malay on top of that.

      All PPBM will need is the support of PAS and one faction of PKR plus the parties from Sabah and Sarawak to stay in power. So even if DAP and Anwar Ibrahim try to pull off a coup it will fail because they will not have the numbers.

      Delete
    2. Zahid Mat Ariff, Set Pol PM-7 yalah dulu Mursyidul Am TIBAI diPRU13. Jadi tiada yg mengejutkan, provokasi dia kpd Anwar samaada secara senyap atau terbuka.

      DiPD, mungkin baling batu sembunyi tangan tetapi sekarang lepas gagal diPD reverse psycho pulak terang2.

      Bila Kadir Jasin membuka salvo 40 perompak UMNO yg membela Klepto bersedia masuk BERSATU, mouthpiece Syed OSTB terus membuat rumusan kenapa BERSATU tak perlu obsess lagi dgn Brader Anwar kerana ikut sifirnya BERSATU sudah mempunyai bilangan yg cukup termasuk PAS utk undi tak percaya membolehkan Kerajaan Baru, BN2.0 atau apa nama. Padanlah viral, SetPol sorang lagi Abu Bakar Yahya bersama2 Hadi, Mustafa Ali dan Nordin Salleh diruang menunggu PMO.

      Too much words put in my mouth, right on the money PM-7!Mungkin, geng2 ini terlebih kuah dari sudu menjangkaui empunya badan.

      Daim dan PM-7 sbg akitek2 agung sendiri pun dah menjilat semua tuduhan liwat dan ketiadalayakan memimpin kerana nak berpakatan Harapan dengan Anwar.

      Tiada kedengaran moral high standing dari tokoh2 besar ini utk berpakatan, berjanji, pinjam bendera/simbol dan menang PRU14.

      Mengapa perlu moral high standing dari penyokong2? Tidak syak full pardon due to miscarriage of justice akan didedah bakal kes Shafee RM9.5 juta duit curi Klepto. Kita dah lihat preamble dari Shafee, yang dia dan PM-7 sama2 setuju Anwar tak pernah disabitkan liwat olih High Courts dan PM-7 yang berkehendak dia jadi Special AG Appeals Court. PM-7 rebuttal Shafee yg beria2 jadi pergi refer Klepto.
      Kita boleh anticipate sahajalah mcm mana Shafee nak lepas tengkuk dari tuduhan Mr. Fixit ini.

      Yang jadi fixasi kpd geng2 TIBAI ini yalah bagaimana nak lari unravel dari janji2 dan gimik politik PM Pakatan Harapan? Bukan roket sains utk menyoal mengapa perlu PKR dan parti2 sekutu khususnya Anwar yg berkorban dipenjara 11 tahun diperkudakan agenda self-serving geng2 TIBAI ini? Boleh kah reformis-reformis Kerajaan PH spt SPRM, TT, Gopal Sri Ram, Sulaiman Abdullah dll bertungkus lumus meneruskan kerja2 mereka menghukum Klepto dalam kecelaruan politik halus begini dalam PH?

      Kehendak rakyat, vote of no confidence, referendum, snap elections, pertempuran klimaks askar2 Panji2 dgn musuh?
      Tepuk dada tanya selera, takut yg dikendung berkekiciran yg dikejar terus jadi ilusi. Pakatan PH bisa ketemu noktah awal, jika ikut firasat mereka2 ini.

      Spt kata veteran analyst Mohd Sayuti Omar (MSO blogspot), Anwar hanya perlu sabar habiskan tesisnya yg bermula dari dalam penjara. Ada simbolik duduknya Anwar diParlimen celah LKS dan Shafee Sabah. Dan ada maknanya jugak LKS dan Anwar yalah angota2 baru Majlis Presiden PH, realpolitik PH.

      Tidak mustahil Majlis Presiden PH dgn ketokohan PM-7, Anwar dan LKS boleh cadang balas hormat
      PM-7 sbg Advisor kpd PM-8 selepas tempoh 2/2.5 tahun utk kesinambongan legasi PM-7, solidariti PH dan mengajar honour in politic spt kata Zaid Ibrahim sbg situasi win-win kpd semua kecuali TIBAI. Alang2 Kerajaan PH nak mengajar Klepto musibah dishonor mencuri khazanah negara!

      Mengapa fikir nak matikan PH selepas bersusah payah berpakatan dan berjanji? Siapa yg ajar Art of Machiavellian politic in self-destruction?

      Delete
  53. BAGI PEMINAT2 YG TAK BERKESEMPATAN MENGIKUTI NYA, INI AKU PAPARKAN SEMULA TIGA EPISOD TERAKHIR DARI SKETSA 'PANTUN DLM CINTA ANTARA AKU DAN 'SI DIA':

    Anonymous3 November 2018 at 13:01

    'SI DIA' MEMUJI AKU SETINGGI LANGIT DI ATAS KECEKAPAN AKU MEMILIH LAGU "MAHLIGAI MU DARI AIR MATA KU" KUMPULAN LESTARI, UTK DITUJUKAN KPD 'TAIKO' HARU BIRU ANAK TOK GURU TU...
    AKU TERIMA SMS DARI SI DIA MANJA:

    Pandai sungguh abg, mencari dan pilih lagu
    Kalau dinda ini, terlopong je le tongkat dagu
    Aduh sayang tak tahan rindu membelenggu
    Sehari masa beredar bagai sepuluh minggu

    Memegang bangku terkena di air
    Gobok sebelah dilindungi bayang
    Memang abang ku berjiwa penyair
    Sebab itu lah dinda ni sayang

    ('SI TUA' RAJA KOPIPES MAKIN MENJADI2 DGN TIMBUNAN SAMPAH NYA.. HI HI...
    'SI TAIKO' JIWA LARA, TIADA LAGI KISAH KOTA SAKURA.. KI KI KIK...)

    ReplyDelete

    Anonymous3 November 2018 at 13:41

    KAMI KERAP BERBUAL MELALUI PHONE. KINI PERBUALAN KAMI LEBIH BANYAK MENUMPU KPD MAJLIS 'HARI BAHAGIA' KAMI ITU. KADANG2 TU BERGURAU TERLAJAK, SAMPAI KE BILIK PENGANTIN... TETIBA HUBUNGAN PHONE TERPUTUS.. AKU CALL SEMULA, TERDENGAR MCM BUNYI SEBAK SEDU SUARA KEKASIH, "DINDA SMS ABANG JER LAH.."
    TAK LAMA LPS TU, DIA SMS AKU:

    Rekaan palsu org tu, dinda rasa cukup benci
    Kalu ler berdepan, mmg dinda nak maki caci
    Kasih pada abg, tak kan kurang walau seinci
    Walau pun kita berdua dah sama2 tidak suci

    Malam pengantin pasti kuat debaran di dada
    Anggap lah dinda masih suci, duhai kekanda
    Walau udah layu kasih ini kian berlipat ganda
    Kita sama2 hanyut masa di JB dinda ternoda

    Di dapur si dara, sila berlunjur
    Perca daun serumpun, beri perasa
    Dek kerna gelora, kita terlanjur
    Kita pohon ampun, dari Yang Esa

    (AKU SEBAK.. TAK SEDAR AIR JERNIH MELELEH TURUN DARI MATA KE PIPI KU... MMG SETIAP KALI AKU BANGUN BERSOLAT TAHAJJUD, AKU MEMOHON AMPUN KPD YG ESA, DI ATAS KETELANJURAN KAMI ITU...)

    ReplyDelete

    Anonymous4 November 2018 at 08:59

    4 HB NOVEMBER 2018 JAM 8:45 PAGI:
    ___________________________________________

    SEBENARNYA 'SI DIA' MASIH TERASA DGN RANGKAP CHORUS LAGU 'TERATAI' YG AKU KIRIM KPD NYA BEBERAPA HARI YG LEPAS:

    Ku tak menyangka wahai teratai ku sayang 
    Badai taufan datang menghembus dirimu 
    Engkau pun terkulai dan merunduk lah
    Layu tak berseri lagi

    AKU HANTAR SMS UNTUK MEMUJUK SI DIA MANJA DEWI INTAN KU ITU:

    Usah lah adinda sayang, begitu sedih terasa
    'PERISTIWA ITU' udah setahun ditelan masa
    Sebenarnya kita berdua dah sama2 berdosa
    Bersamalah kita pohon ampun dari Yng Esa

    Bertemu nakhoda, juragan bersembang
    Meminda atap, bersanggap besi
    Diri mu ternoda, di tangan nya abang
    Adinda tetap, ku anggap suci

    Bahtera bocor, tersadai di muara
    Kapal di sebelah, disusun terhimpun
    Kita terlanjur, dibadai gelora
    Kepada Allah, memohon lah ampun

    ('SI TUA' DAH TAK BERANI LAGI DGN AKU.. HI HI..
    'SI TAIKO' PULA DAH MAKIN BER'LEMBUT'.. TAPI 'LEMBUT' SANGAT PUN, AWEK LARI.. KI KI KIK.. )

    ReplyDelete

    ReplyDelete
  54. ENTAH KENAPA, SEMAKIN HAMPIR 'HARI BAHAGIA' KAMI, 'SI DIA' MAKIN KERAP MEMBANGKITKAN KERISAUAN NYA MENGHADAPI 'MALAM PENGANTIN'. PERISTIWA HITAM DI JB DULU TU, SPT KEMBALI MENGHANTUI FIKIRAN NYA. AKU TERKEJUT BILA BUKA SMS DARI NYA SELEPAS BALIK DARI SOLAT SUBUH DI SURAU TADI. (AKU YG BIASANYA KIRIM LAGU KPD NYA, TAPI TETIBA DIA PULA KIRIM LAGU KPD AKU.)
    INI SMS SI DIA MANJA KU ITU:

    Makin resah dinda, hari bahagia di ambang
    Memikir kesucian diri, dinda risau bimbang
    Sesuaikah bunga layu ini dampingi mu abg
    Terasa diri, kian hanyut dipukul gelombang

    ___________________________________________
    Gelombang - Salamiah Hassan
    (https://youtu.be/NikaZhfuFkw)

    Nasib ku dirundung malang
    Sederas gelombang
    Menghempas di pantai

    Semalam aku ternoda
    Dalam sinar cahaya
    Di jendela

    Tiada esok lagi
    Gelap masa depan
    Cemar hidup ini
    Tiada erti

    Hidup ku seperti badai
    Tak henti gelora
    Musnahlah segalanya
    Perasaan dan harapan
    Untuk hari esok
    Tiada lagi

    Oh tuhanku
    Kepadamu ku pohon ampun
    Doa restu....lindungi daku
    Yang tidak berdaya dibumi Mu ini..
    __________________________________________

    Gah dan meriah raja sehari
    Duduk di ambang kompang bergema
    Apa lah hadiah dinda nak beri
    Untuk mu abang di malam pertama

    Patah melati cabang menimpa
    Berderap jatuh pelita di sisi
    Tidakkah nanti abang kan hampa
    Mengharap sentuh mahkota suci

    (MMG WANITA SENSITIF... KALAU NAK IKUT TAK SUCI, AKU PUN TAK SUCI JUGA, SBB KAMI SAMA2 TERLANJUR... DIA TERNODA, AKU YG NODA.. PENING JUGA NAK FIKIR...)

    ReplyDelete
  55. DIHARAP PEMINAT2 SEMUA BERSABAR UNTUK MENANTI EPISOD2 YG SETERUSNYA PERCINTAAN KAMI INI, TERUTAMANYA PEMINAT2 PANTUN SEPERTI "BRO RAMLY KECEWA", "TAIKO JIWA LARA" & "SUMAN RAJA KOPIPES SAMPAH KERA"... KI KI KIK...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...