Tuesday 27 November 2018

SEMUA KENA BERTENANG - INI KEJADIAN JENAYAH, TIADA KAITAN DENGAN ISU KAUM ATAU AGAMA


KENYATAAN AKHBAR YAB PERDANA MENTERI BERKENAAN KEJADIAN DI KUIL SRI MAHA MARIAMMAN


1. Saya mengikuti perkembangan yang berlaku melibatkan kejadian rusuhan di kuil Sri Maha Mariamman, Seafield, USJ25, Subang Jaya pada hari Isnin, 26hb November 2018.


2. Saya juga telah dimaklumkan oleh pihak polis akan perkembangan terkini siasatan ke atas kejadian ini.


3. Amat jelas dari siasatan awal bahawa kejadian pertama yang berlaku mempunyai unsur jenayah. Begitu juga kejadian susulan yang melibatkan kerosakan harta benda serta kecederaan kepada anggota polis.


4. Tidak timbul sama sekali isu perkauman mahupun isu berkaitan agama walaupun ianya berkaitan perpindahan kuil.


5. Kerana ianya berkaitan jenayah pihak polis telah diarah untuk mengambil tindakan lanjut bagi menangani serta mengawal situasi ini dengan segera.


6. Kerajaan juga kesal dengan tindakan yang tidak bertanggungjawab penjenayah yang menimbulkan kekacauan di kawasan kuil dan yang telah mencederakan anggota pasukan keselamatan serta anggota penyelamat di dalam rusuhan ini.


7. Penjenayah-penjenayah yang terlibat cuba melakukan rusuhan serta mencederakan anggota keselamatan dan penyelamat termasuk kerosakan harta benda awam akan dikenakan tindakan tegas mengikut undang-undang yang sedia ada.


8. Bagi dalang jika ada di sebalik kejadian ini mereka juga tidak akan terlepas daripada menerima hukuman yang sewajarnya.


9. Kerajaan juga ingin menasihati orang ramai agar tidak mendengar khabar angin serta tidak menyebarkan mesej yang tidak bertanggungjawab menerusi mana-mana media.


10. Sekali lagi saya tegaskan kejadian ini adalah insiden jenayah dan tidak ada kaitan sama sekali dengan unsur-unsur lain.


PEJABAT PERDANA MENTERI

PUTRAJAYA

27 NOVEMBER 2018

231 comments:

  1. Replies
    1. Ini aku repostkan balik dari posting Budin yang baru lepas tu beb !!!

      Tapi ramai orang yang aku jumpa tak setuju langsung dengan apa yang dipostingkan oleh Budin tu.

      Majoriti dari mereka yang sebulat suara mengatakan ketiga2 wanita tersebut langsung tak boleh celen kehebatan, keteguhan diri serta kesetiaan yang ditunjukkan oleh DS Rosmah , isteri DS Najib serta DS Hamidah, isteri DS Zahid.

      Mereka tetap beristiqamah untuk terus komited terhadap suami2 mereka dan dalam kes DS Rosmah..walaupun dikenakan pelbagai pertuduhan yang sengaja direkayasa dan tak masuk aakl..beliau tetap tabah menghadapinya, disamping terus komited untuk tetap berdiri teguh bersama2 dengan DS Najib dalam melalui segala liku2 hidup.

      Manakala untuk DS Hamidah pula..beliau sanggup turun padang dengan DS Zahid untuk menerangkan kepada ahli akar umbi UMNO akan segala pendakwaan bermotif politik yang telah dituduhkan kepada suaminya tu.

      Sorang lagi wanita yang sewajarnya diberikan penghargaan tinggi ialah Dato Nurul, anak perempuan kepada DS Zahid.

      Ternyata beliau WAJIB diangkat sebagai ikon wanita muda maas kini kerana berani mempertahankan prinsip perjuangan menentang Rejim yang dilihat sebagai Rejim Hiprokasi....dan bukannya Nurul Izzah , anak Bang Non tu.

      Jadi ..dah tentu lah kita setuju ketiga2 wanita yang disebutkan oleh Budin tu..langsung tak sampai level DS Rosmah, DS Zahid dan dato Nurul tu..bawah tapak diorang aje beb !!!!

      Delete
    2. Dah buang tebiat nampak!kalau lah apa yang dikata john doe akan benar2 berlaku kelak sujud syukur lah aku kepada Nya.

      Delete
    3. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya berkaitan isu lompat parti ADUN21 UMNO ke dalam parti Bersatu kat Johor baru2 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol. Tunggu lah Wak...hari ni PKR dah bising..dah tentu lepas ni DAP dan Amanah pulak melalak.

      Konpom punya..isu ni akan dibawa kedalam mesyuarat tertinggi kepimpinan Perdana..dan WAJIB lah Tun Madey kena balun dan bambu kaw2 punya oleh Bang Non, Mat Syabu dan Tokong kit sial tu.

      Nampaknya mmemang cerah lah peluang Bang Non untuk menjawat PM ke 8 dalam masa terdekat..dah tentu dengan sokongan kuat dari DAP dan Amanah.

      Dah tentu parti2 komponen dalam Rejim Haprakan ni tak mahu Bersatu akan menjadi punca kepada perpecahan dalam PH dan kini pun parti tu dah dilihat sebagai liabiliti..bukan aset lagi.

      Kalau dikekalkan Bersatu dalam koalisi..memang menempah kekalahan lah PH dalam PRU15 akan datang ni lah Wak!!!

      Kesimpulan yang boleh kita semua boleh ambik kat blog ni ialah...Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    4. Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora TongGeng.....??
      He he he he

      Delete

    5. AKU SCROLL OVER COMMENT SECTION IN KE BAWAH, NAMPAK PENUH DENGAN KOMEN2 BINATANG YANG PAKAI NAMA GENG NAJIB YANG JUGA PAKAI NAMA ANONYMOUS YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      AKU FIKIR RAMAI PEMBACA JUGAK HA NYA SCROLL OVER, TIDAK MEMBACA APA YANG DI KOPIPES NYA KE SINI DAR TEMPAT LAIN, TIDAK ADA KAITAN DENGAN TAJUK ATAU ISI POS BUDIN DI ATAS.

      SELAIN DARI OTHMAN, KEBANYAKAN PESERTA BIASA TIDAK MASUK MENKOMEN, MCM MEMBOIKOT BINATANG ITU. KOMEN2 BERISI SEPERTI YANG DI BUAT FAN TUN, DAD DLL TIDAK NAMPAK KELUAR.

      AKU PUN MENULIS DENGAN HURUF BESAR BAGi MENYENANGKAN SESIAPA YANG NAK MEMBACA.

      AKU AKAN TERUS MENTAHIKAH APA2 YANG DI TULIS BINATANG ITU DENGAN CARA YANG DI SEBUT DI DALAM KOPIPES BERIKUT.

      Delete

    6. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Anonymous, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengecewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nate’ yang guna mana GENG NAJIB, Anomouse dll itu ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes. Maka kita kopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes apa saja yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete
    7. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    8. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    9. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS =

      Delete
    10. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    11. PH = DI NEGARA MAJU MANA ADA JAMINAN MAHKAMAH SAMPAI HARGA JUTAAN HANYA GOVERMENT OF THE APE SAHAJA BUAT GITU = NELSON MANDELA MENJADI TAHANAN POLITIK KERANA MEMPERTAHANKAN BANGSANYA AKIBAT DASAR APARTHEID, ALJUBURI PULA DITAHAN KERANA KORUP DAN MASALAH PERIBADI JADI JANGAN DISAMAKAN KEDUANYA = JAMINAN MAHKAMAH BEGITU TINGGI SEKALI MENUNJUKKAN SESEORANG ITU BERSALAH SEHINGGA DIBUKTIKAN SEBALIKNYA = KULIT SAMAK SEJAK JOIN PARTI KUALI DAH JADI BANGANG. APA DIA INGAT JACK MA KUALI MACAM DIA KE = ASAL BERKENAAN ISLAM ADA JE NAK KRITIK. PASAL KHITAN PUN TAK PUAS HATI. JIJAH&IJAH TAK BERKHATAN KE = ALJUBURI NAK MINTA PAS KRITIK PASAL IMDB. TAK TAU KE TENGAH PROSIDING MAHKAMAH KAN JADI HINA MAHKAMAH PULAK. KERJA KAU CEPATKAN KEPUTUSAN BIAR RAKYAT TAHU = HEBAT PH MENTERI TAK ADA PARTI PUN BOLEH HURU HARA KAN NEGARA = MEMANG BENAR KERAjaan BERUK, BARU 6 BULAN PERINTAH NEGARA DAH LUPA TUNTUTAN MALAYSIA BARU NAK TELUS NAK DEMOKRASI, SEKARANG DAH JADI AUTOKRASI LEBIH TERUK DARI BN, = HIMPUNAN 8 DISEMBER BESAR MAKNANYA KERANA TELAH DIPERMAINKAN OLEH KAFIR DAN MUNAFIK. WALAUPUN SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH MEREKA SUDAH MENCABAR ISLAM MELAYU DENGAN PELBAGAI CUBAAN. JADI APA SALAHNYA RAKYAT MEMBERI ISYARAT SUPAYA LEBIH BERHATI-HATI = SIAPA PETANI SIAPA PEKEBUN, TIDAKKAH MEREKA SEMUA BANGSA MELAYU. NEGERI MANA PALING MISKIN. TIDAKKAH NEGERI MAJORITI MELAYU = KALAU DIKUMPUL ASET TOKEY BANGSA CINA TENTU KEKAYAAN MEREKA MELEBIHI NEGARA. DENGAN ASET SEBANYAK ITU MRREKA DENGAN MUDAH BOLEH MENUMBANGKAN NEGARA = RAJA GULA BAWA LARI HARTA MALAYSIA KE HONG KONG, RAJA BOLA BELI KELAB LUAR NEGARA = MAHA KRONI DALAM MASA 10 TAHUN PERTAMA PENSWASTAAN TELAH SWASTAKAN 75 SYARIKAT KERAJAAN MENYEBABKAN KRONI MEREKA TERMASUK ANAK MAHA BELIT MENJADI BILIONARE HANYA DALAM MASA 8 TAHUN SAHAJA KE-9 TERKAYA. KRONI ALJUBURI TERLIBAT SAMA. SELEPAS 1993 LEBIH BANYAK DISWASTAKAN. ANAK MAHA KRONI ADA 203 SYARIKAT 12 LISTED COMPANY TETAPI MAHA BELIT BERDALIH KAYA DENGAN USHA SENDIRI = PH KACANG LUPAKAN KULIT = KERAjaan PH TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG SANA CANTAS SINI = ICERD BARU TANGGUH BUKAN BATAL LAGIPUN BANYAK LAGI TEKANAN DARI LUAR PASTI MENERJAH KEDAULATAN ISLAM MELAYU = DEMO 8 DIS. BANYAK ISU YANG HENDAK DILUAHKAN RAKYAT BUKAN HANYA ICERD KERANA SEJAK PH PERINTAH NEGARA PELBAGAI ISU YANG TIMBUL YANG MERESAHKAN RAKYAT = MENTERI PH LEBIH GEMARKAN MENUNJUKKAN KUASA DARI MERAIH HATI RAKYAT = PARTI KADOK BERSATU TERIMA LAGI 2 EKOR KADOK JADI AHLI, SEKIAN DIMAKLUMKAN = PM-4 SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN, PM-7 SWASTAKAN GLC PLAK, BALIK-BALIK PUSING SITU JUGAK, AKHIRNYA YANG KAYA IALAH KRONI, BILA RUGI BAIL OUT RAKYAT TANGGUNG = MELAYU TIDAK ISTIMEWA KERANA TANAH INI ADALAH TANAH MEREKA. YANG ISTIMEWA IALAH PENDATANG YANG MENDAPAT PELBAGAI KEISTIMEWAAN = SEBELUM PERUSUH MEMBELASAH PENJAWAT AWAM PEMIMPIN PH TELAH BERTALU HENTAM MEREKA =

      Delete
    12. Pemimpin PH patut redakan isu, bukan tambah lagi ketegangan kaum



      Pemuda Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) kecewa kerana kerajaan Pakatan Harapan (PH) gagal menguruskan isu kekecohan dan rusuhan di kuil Sri Maha Mariamman, Subang Jaya.

      Ketua Pemudanya, Muhammad Farid Hussin berkata, PH sepatutnya berperanan lebih baik sebagai kerajaan, namun malangnya parti berkenaan terus terperangkap dalam mentaliti pembangkang yang hanya mencari kesalahan pihak lain.

      Malah lebih teruk lagi, apabila pimpinan PH sendiri yang menyumbangkan kepada ketegangan antara kaum dengan menyebarkan tuduhan serta fitnah terhadap Islam dan orang Melayu.

      “Ahli Exco DAP Selangor, V Ganabatirau menjadi salah satu sumber ketegangan apabila mengaitkan masyarakat Islam sebagai penyerang dalam insiden di kuil semalam.

      “Sama ada sedar salah maklumat atau salah langkah dalam menanam kebencian terhadap orang Islam, dia telah menukar status daripada ‘kumpulan muslim’ kepada gangster,” katanya, hari ini.

      Beliau berkata, tindakan Menteri Besar Selangor, Amiruddin Shaari membela Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Kemuning itu, turut disifatkan betapa lembiknya pemimpin Melayu dalam PH.

      Terdahulu ismaweb.net melaporkan Ahli Exco Selangor, V Ganabatirau memuatnaik status dalam Facebooknya menuduh sekumpulan orang Islam menyerang kuil itu.

      Tanpa mengemukakan bukti, Adun daripada parti tamak haloba dan anti-Islam DAP itu, berkata, serangan sekumpulan muslim menunjukkan terdapat cubaan untuk mewujudkan ketidakharmonian di kalangan kaum yang hidup aman damai selama ini.

      Ganabatirau bagaimanapun, menukar kenyataannya dengan menuduh kumpulan gangster yang berbuat demikian selepas Ketua Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor menegaskan, tiada unsur perkauman dalam kejadian rusuhan, dan hanya membabitkan perselisihan faham antara dua kumpulan saja.

      Pada masa sama, Muhammad Farid berkata, peranan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy yang sepatutnya meredakan ketegangan, bertindak sebaliknya apabila mengeluarkan kenyataan menyalahkan pihak polis.

      “Berapa banyak lagi peluang yang mahu diberikan oleh Perdana Menteri, walaupun pendirian dan tindakan Waytha Moorthy konsisten daripada dahulu lagi, seperti yang dibuktikan dalam video fitnah beliau?

      “Bukan sahaja patut dipecat, sepatutnya Waytha Moorthy diambil tindakan yang tegas atas pengkhianatan dan usaha mencetuskan ketegangan kaum yang dilakukan,” katanya.

      Waytha Moorthy semalam dilaporkan menggesa tindakan disiplin dikenakan terhadap anggota polis daerah Subang Jaya, susulan isu rusuhan berkenaan.

      Beliau mendakwa, polis daerah Subang Jaya mengeluarkan kenyataan salah apabila mengatakan rusuhan berpunca daripada perselisihan faham antara dua kumpulan India mengenai perpindahan kuil.

      Moorthy berkata, kenyataan salah dan tidak bertanggungjawab itu menimbulkan ketegangan dalam kalangan masyarakat India kerana kelewatan serta tindakan polis yang tidak berkesan untuk mengawal insiden berkenaan.

      Serentak itu, Pemuda Isma mencabar pemimpin-pemimpin Melayu di dalam PH untuk membuktikan keikhlasan dalam memperjuangkan kepentingan Islam dan orang Melayu.

      “Dalam isu-isu membabitkan Islam, orang Melayu dituduh ekstrem walaupun hanya ingin mempertahankan hak dengan saluran yang betul.

      “Ironinya, dalam isu kuil ini, dengan rusuhan yang berlaku dan kemusnahan teruk, tak kedengaran pula mereka melabel pihak terbabit sebagai ekstrem.

      “Yang lebih teruk, ada pula mahu menyalahkan dan memberi amaran kepada orang Melayu supaya tidak menimbulkan ketegangan. Apa jenis orang macam ini, pemimpin ke khadam?,” katanya.

      Delete
    13. SOP larang semburan air di tempat ibadat, Tapi kes Suwandi rusuhan melerai ceramah di Terengganu engkau tembak




      Sinar Harian menyiarkan kononnnya polis tidak boleh menggunakan semburan air untuk menyuraikan penunjuk perasaan dalam keganasan di Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25, Subang Jaya, semalam kerana ada prosedur operasi standard (SOP) yang perlu dipatuhi membabitkan tempat ibadat.

      Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun turut menafikan dakwaan sesetengah pihak yang polis tidak segera mengawal keganasan di sekitar kuil itu.

      “Benda tidak semudah itu sebab ini kawasan ibadat. Kalau kita menyerang, nanti kita akan disalahkan. Kita bagi bantuan pun kita disalahkan.

      “Jadi, takkan di tempat ibadat kita nak menggunakan ‘water cannon’ dan sebagainya, tidak logik. Kalau kita berbuat demikian, kita akan lagi diserang dan sebagainya.

      Bunyi macam baik aje...



      Masih ingat lagi peristiwa demostrasi aman di Batu Buruk Terengganu pada 8 September 2007? Apa yang polis dan FRU buat. Mereka tembak dengan peluru hidup kepada perserta demo akibat nak buat ceramah tapi tak ada permit sahaja.

      Tapi yang ini keluar beramai-ramai, sekat jalan raya, baling kepada kenderaan awam pukul bomba engkau sebut pasal SOP pula???

      Ini petikan akhbar..
      "Pembangkang memulakan rusuhan kerana tidak diberikan permit oleh pihak polis ....."

      "Pihak polis telah berusaha untuk meleraikan perhimpunan haram tetapi penyokong pembangkang telah bertindak liar dan ganas menyebabkan pihak berkuasa tiada pilihan terpaksa menyembur gas pemedih mata ..... " Berita Harian 10 September 2007
      Tak permit ceramah engkau tembak hadirin yang hadir pada ceramah berkenaan di Batu Buruk Kuala Terengganu.

      Sejarah tidak boleh dipadamkan



      Mangsa kena tembak oleh polis dalam melerai orang awam yang hadir ceramah PAS di Batu Buruk Kuala Terengganu. Suwanditelah ditembak dengan peluru hidup.






      Mangsa lain selain Suwandi ialah Zaidi pun cendera.




      Polis yang menembak Suwandi, tak sempat lari. Kena juga sikit... Ini polis yang tembak Swandi.


      Mereka menembak menggunakan Smith & Wesson .38 Specials, Pistol Yang digunakan Oleh PDRM.



      Dan ini Ketua Polis Terengganu yang berubah-berubah kenyataan setiap kali ditanya wartawan mengenai insiden ini.



      “Jadi, kita bertindak mesti mengikut kesesuaian,” katanya selepas melawat seorang anggota bomba dan penyelamat yang cedera parah diserang penunjuk perasaan, di Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC) hari ini.

      Ya ke??
      Atau pilih bulu siapa yang terlibat?



      KOMEN: Polis keras dengan Islam tapi macam tak ada 'cotal lembik' aje bila bukan Islam

      Delete
    14. Menteri Pakatan Harapan Punca Keganasan Merebak



      Naib Presiden Centre For A Better Tomorrow (CENBET), Dato' Simon Lim menganggap ahli-ahli politik sebagai punca merebaknya keganasan dalam tragedi perbalahan kuil Sri Maha Mariamman, Seafield USJ25, Subang Jaya.

      Sikap menyalahkan polis sebagai lambat bertindak dan tidak bertanggungjawab telah menyebabkan rasa panik di kalangan pihak-pihak terbabit yang akhirnya menimbulkan suatu suasana tidak terkawal dan orang awam menjadi mangsa.

      Kenyataan Simon tersebut dipercayai merujuk kepada empat orang menteri dan seorang timbalan menteri yang membuat kenyataan media drastik tanpa melalui saluran kabinet dan membelakangkan Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yasin.

      Justeru itu, bukanlah sesuatu yang mengejutkanku apabila ada di kalangan akar umbi Pakatan Harapan berbangsa Melayu sendiri pernah menyatakan kepadaku bahawa ahli-ahli politik tersebut sememangnya mengamalkan sikap perkauman melampau di dalam parti mereka.

      Ternyata konsep Malaysian Malaysia dan samarata hanyalah indah khabar dari rupa dan hanya cantik di atas kertas berbanding amalan di dalam parti mereka.

      Ditulis oleh:-

      ZAMZURI MOHAMED TAHIR

      Delete
    15. Saya nak minta maaf kerana sebelum ini berburuk sangka kepada ulama



      Menarik betul malam tadi dalam program ayahchik di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, ada seorang wanita bangun meluahkan apa yang terbuku di hati dia,

      ''Saya nak minta maaf lah tuan guru kalau sebelum ni saya pernah ada berburuk sangka. Saya tahu ramai orang yang datang sini ada yang macam berburuk sangka terhadap ulama' kan. Sekarang ni saya dah matang''.

      Dia juga siap minta doa lagi,

      ''Tuan guru last permintaan saya, saya bakal melahirkan zuriat, jadi saya minta doalah''



      Aku tertunggu-tunggu juga bagaimana respon ayahchik. Ayahchik pun kelihatan ceria dan senyum bila respon tentang luahan ini,

      ''Masalah apa ni buruk sangka terhadap saya, saya maafla takpa. Orang kita kata tak kenal maka tak cinta, saya anggap yang tanya tu cucu saya, yang tanya tadi tu pangkat cucu. Alhamdulillah, itu biasa la timbul salah faham ni''. Orang yang hadir pun sambut dengan tepuk tangan dan ketawa kecil.

      Begitulah hidup ni teman-teman, belum terlambat untuk kembali. Cukup-cukup lah kita berburuk sangka terhadap ulama. Kita termakan dengan persepsi yang ditanam oleh setengah pihak untuk membenci ulama.

      Bak kata ayahchik, tak kenal maka tak cinta. Mari lah sama-sama dekati ulama ini, mereka tak terkesan pun dengan buruk sangka kita, fokus mereka terhadap perjuangan agama tersangat lah besar.

      Malam tadi sarat dengan ilmu, ilmu ekonomi, ilmu geopolitik, konflik negara arab, peranan Malaysia, pejuang tanah air, konspirasi menjatuhkan Islam dan banyak lagi. Sesekali aku tertarik berkenaan konflik politik Turki yang disampaikan secara ringkas oleh ayahchik. Tak puas dengar walaupun 2 jam lebih!

      M Khairil Syazwan,
      Yang cetek pengetahuan.


      KOMEN : Sebaik-baik perbuatan sesama kita ialah maaf

      Delete
    16. Rusuhan di kuil: Waytha Moorthy sekali lagi gagal jadi menteri perpaduan



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy sekali lagi gagal membuktikan beliau layak menjadi menteri perpaduan apabila menyalahkan pihak polis dalam insiden rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25 Subang Jaya, awal pagi semalam.

      Setiausaha Agung Pemuda Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Eqwan Roslan berkata, Waytha Moorthy tidak sepatutnya mendahului pihak berkuasa dalam mengeluarkan kenyataan berkenaan fakta sebenar kes.

      Menyifatkan menteri Pakatan Harapan itu telah mensia-siakan peluang yang diberi rakyat katanya, pemimpin utama pertubuhan radikal Hindraf sudah agak keterlaluan.

      “Jika beliau mahu Bukit Aman mengeluarkan kenyataan, tunggu saja kenyataan, bukan mengatakan siapa salah.

      “Kenyataan tersebut dikeluarkan bersama beberapa Ahli Parlimen lain yang tidak dapat dipastikan apa kaitan portfolio di antara mereka. Itu turut menjadi persoalan,” katanya.

      Waytha Moorthy semalam dilaporkan menggesa tindakan disiplin dikenakan terhadap anggota polis daerah Subang Jaya, susulan isu rusuhan berkenaan.

      Beliau mendakwa, polis daerah Subang Jaya mengeluarkan kenyataan salah apabila mengatakan rusuhan bnerpunca daripada perselisihan faham antara dua kumpulan India mengenai perpindahan kuil.

      Katanya, kenyataan salah dan tidak bertanggungjawab itu menimbulkan ketegangan dalam kalangan masyarakat India kerana kelewatan serta tindakan polis yang tidak berkesan untuk mengawal insiden berkenaan.

      Kecewa dengan kenyataan pemimpin tertinggi kerajaan, Eqwan berkata, Waytha selaku menteri yang bertanggungjawab berkenaan perpaduan sepatutnya beliau tampil untuk menenangkan keadaan.

      “Beliau tidak perlu bercakap untuk salahkan sesiapa. Perwatakan beliau semalam tidak beza daripada video beliau yang tular sebelum ini, iaitu menyalahkan pihak lain dan tidak mahu ambil tanggungjawab.

      “Saya kira beliau telah sia-siakan peluang beliau untuk menjadi seorang menteri yang boleh diharapkan,” katanya.

      Delete
    17. Siapa Untung Bila Kuil Diserang?



      1. Satu kumpulan samseng berbangsa Melayu telah diupah melakukan kekacauan ke atas sebuah kuil di USJ. Tujuannya jelas untuk mewujudkan sentimen perkauman dan ketegangan agama.

      2. Kemudian dengan pantas EXCO Kerajaan Negeri Selangor beragama Hindu membuat kenyataan seolah-olah ia ketegangan antara agama Hindu dan Islam.

      3. Sekelip mata juga ribuan samseng India berkumpul di sana dan memberi amaran kepada Menteri mereka supaya menyelesaikan dengan segera atau mereka akan ambil tindakan sendiri.

      4. Kenyataan seperti itu disebarkan dengan tujuan apa? Untuk membangkitkan kemarahan orang Islam sahaja.

      5. Semua ini berlaku ketika orang Melayu dan Islam akan berkumpul pada 8 Disember nanti bagi menzahirkan bantahan kepada kerajaan mengenai cadangan meratifikasi ICERD.

      6. Jika keadaan berlarutan, kerajaan akan menggunakan situasi di kuil sebagai alasan untuk menghalang perhimpunan 8 Disember nanti. Orang Melayu akan dinasihatkan menangguhkan bagi mengelak ketegangan kaum.

      7. Pada fikiran anda siapakah dalang yang mencetuskan kejadian di kuil tersebut? Siapa yang untung dari kekakacuan ini?
      Ab Jalil Backer


      KOMEN : Jawapan ringkas IALAH kerajaan PH

      Delete
    18. Melayu Islam perlu sedar musuh mereka



      Sebenarnya pemimpin-pemimpin pelampau kafir telah lama melakukan pelbagai provokasi, fitnah dan penghinaan ke atas agama Islam dan umat Islam termausuk kaum Melayu tetapi umat Islam termasuk kaum Melayu Islam terlalu banyak bersabar dan naif yang menyebabkan musuh-musuh Islam menjadi semakin berani melakukan provokasi.

      Ini adalah kerana kebaikan dan sikap toleransi umat Islam telah dianggap sebagai kelemahan umat Islam yang perlu dipergunakan atau dieksploitasi oleh puak kafir untuk mencapai matlamat dan kepentingan kaum kafir.

      Dari dahulu hingga sekarang, puak-puak kafir harbi bebas campurtangan, menghina , menfitnah dan memburuk-burukkan agama Islam dan umat Islam walaupun kedudukan agama Islam dan umat Islam telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan tetapi pihak berkuasa seolah-olah memandang remeh isu ini dan tidak melakukan tindakan undang-undang yang sewajarnya ke atas puak rasis kafir ini.

      Pada masa yang sama puak kafir harbi tidak membenarkan umat Islam mencampuri urusan agama kafir. Ini menunjukkan puak kafir harbi adalah kepala bapak hipokrit yang berada pada tahap hipokrasi tertinggi dan mengamalkan double standard !

      Malangnya pemimpin-pemimpin KERAjaan BN dahulu adalah pengecut kerana mereka takut mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas pemimpin-pemimpin rasis dan islammopbia ini mungkin kerana mereka takut kehilangan undi puak kafir.

      Nah sekarang lihatlah 95% puak kafir mengundi pakatan walaupun KERAjaan BN tidak bertindak ke atas pemimpin-pemimpin rasis Islamophobia. Puak kafir mahu melihat kerajaan pimpinan Melayu runtuh dengan apa cara sekalipun 'by hook or by crook ' ... by fitnah or by janji palsu ... or whatever !!! Siapa bodo ?

      Dan bertambah malang lagi apabila terdapat sebilangan orang Melayu jahil murakkab dan bodoh sombong yang menyokong dan mengundi musuh Islam yang telah menyebabkan puak kafir harbi menang besar dan berkuasa untuk menindas agama Islam dan umat Islam.

      Adakah pemimpin-pemimpin Melayu dalam pakatan berfungsi sebagai pemimpin boneka sahaja kerana mereka seolah-olah tidak memperdulikan ancaman terhadap agama Islam dan umat Islam termasuk kaum Melayu sendiri?? Nampaknya KERAjaan pakatan lebih buruk dan hipokrit dari KERAjaan BN sendiri !!!

      Adakah pihak berkuasa mahu peristiwa berdarah 13 Mei berulang lagi dengan membiarkan puak kafir bebas melakukan provokasi terhadap agama Islam dan umat islam???

      Sesungguhnya Allah telah berfirman yang bermaksud:

      "Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu."(Al-Baqarah 2:120)

      Malangnya sebilangan orang Melayu yang mendabik dada mereka kononnya mereka beragama Islam tidak mengambil pengajaran dari ayat Al-Baqarah 2:120 dan sekarang mereka sedang menerima akibat buruk dari perbuatan mereka sendiri menyokong dan mengundi pemimpin kafir.

      Delete
    19. Rusuhan Kuil Sri Mariamman, DAP Tuduh Orang Islam, Menteri Jadikan Polis Kambing Hitam
      Posted by SnapShot at 11/28/2018
      Exco DAP Tuduh Orang Islam Punca Rusuhan




      Ahli Exco Selangor, V Ganabatirau menuduh sekumpulan orang Islam menyerang Kuil Seafield Sri Maha Mariamman di USJ 25, Subang Jaya, awal pagi tadi, hingga mencetuskan rusuhan...




      Tanpa mengemukakan bukti, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Kemuning daripada parti tamak haloba dan anti-Islam DAP itu, memuatnaik tuduhan berkenaan dalam laman Facebooknya...

      "Serangan sekumpulan muslim menunjukkan terdapat cubaan untuk mewujudkan ketidakharmonian di kalangan kaum yang hidup aman damai selama ini" katanya...

      Dia meminta polis menjalankan siasatan dengan teliti kejadian itu dan memberi perlindungan yang di perlukan kepada orang awam mengikut Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan...

      Menteri Cuba Jadikan Polis Kambing Hitam




      Lima menteri dan seorang timbalan menteri menegur pihak polis yang dalam kenyataan awal pihak berkuasa menyifatkan pergaduhan di kuil lama di Subang Jaya awal pagi tadi, melibatkan 2 kumpulan bangsa India"...
      Kenyataan ini palsu dan tidak bertanggungjawab...

      "Ia menambahkan ketegangan antara masyarakat India, terutamanya susulan respon lambat dan tidak efektif polis Subang Jaya" kata menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waythamoorthy...

      Waythamoorthy membacakan kenyataan itu yang di keluarkan bersama Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran, Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo, Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli Xavier Jayakumar dan Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar R Sivarasa...

      Waythamoorthy justeru berkata polis Subang Jaya patut di siasat dan di ambil tindakan disiplin...

      Waythamoorthy Sepatutnya Berterimakasih Pada Pihak Polis Bukannya Cuba Menjadikan Polis Kambing Hitam




      Pihak polis mempunyai SOP sendiri di dalam membuat penyiasatan dan mengambil tindakan susulan...

      Sebagai badan penguatkuasa yang profesional, pihak polis tak akan bertindak melulu macam Waythamoorthy yang bagi kenyataan tak berakal...

      Kejadian di lapurkan sekitar 2.15 am dan sebaik saja pihak polis mendapat maklumat, sebuah unit peronda telah di kejar ke tempat kejadian untuk meninjau keadaan...

      Dah memang betullah tindakan pihak polis tu, takkan pula dapat jer maklumat, terus nak tekan 'panic button' dan panggil satu batalion turun!!!

      Nak minta bantuan pun, pasukan polis kena pastikan juga, berapa ramai anggota yang di perlukan dan dari unit apa...

      Bila kereta peronda yang memantau keadaan dah melihat sendiri apa yang berlaku dan berikan maklumat semasa, barulah bantuan boleh di hantar...

      Proses menghantar bantuan tentulah memakan masa sebab unit FRU bukannya kat sebelah kuil tu...

      Sedangkan Waythamoorthy dan konco2nya sendiri pun malas nak turun ke tempat kejadian, tak perlulah nak alihkan perhatian tentang punca sebenar kejadian dengan mekambinghitamkan pihak polis pula!!!

      Tak tahulah Waythamoorthy fikir dia tu siapa...

      Tapi PDRM di bawah KDN dan bukannya Jabatan Perpaduan!!!

      Tak perlulah arahkan dan campurtangan dalam urusan pihak PDRM dengan keluarkan arahan anggota Subang Jaya patut di ambil tindakan displinlah, Bukit Aman mesti ambil alih kes tu lah...

      Selesaikan masaalah Jabatan Perpaduan yang banyak timbulkan ketegangan kaum sekarang nie...

      Simpanlah sikap rasis dan kebodohan tu, malu anak cucu nanti...

      Pihak PDRM dah cukup terlatih dan tahu buat kerja mereka...

      Pada Waythamoorthy dan Ganabatirau, baca dan hadamkan 'timeline' isu kuil Sri Maha Mariamman NIE

      Delete
    20. Memahami Isu Sri Maha Mariamman Temple, Hicom




      Tanah terletaknya kuil berkenaan asalnya di miliki oleh Consolidated Plantations Bhd yang merupakan adalah pemilik kepada Seafield Estate...

      Ada 2 teori mengenai tarikh asal pembinaan kuil tersebut :

      1974 ~ Kuil tersebut di bina pada tahun 1974 oleh seorang individu yang bernama Sabathy Perumal...

      1891~ Ia di bina pada tahun 1891 di sebahagian tanah yang di dedikasikan oleh pemiliknya untuk kegunaan pekerja Hindu di estet tersebut...

      Tahun 1987, Hak Milik Bertukar Tangan

      SIME UEP membeli tanah tersebut daripada Consolidated Plantations Bhd...

      Tanah tersebut asalnya adalah di bawah status tanah pertanian namun kemudiannya SIME UEP telah menukarkannya kepada skim pembangunan perumahan...

      1992 ~ 1993

      Tanah kuil berkenaan telah di tuntut oleh pihak SIME UEP yang bertindak sebagai pemilik tanah setelah membeli tanah tersebut daripada pemilik estet pada tahun 1987...

      Maka di tubuhkanlah Komiti Pengurusan Kuil berkenaan di bawah ROS dan Chellappa a/l K. Kalimuthu telah di lantik sebagai presiden mana kala Nagaraju a/l Merganathan telah di lantik sebagai setiausaha komiti tesebut...

      1996

      Tuntutan pertama melalui saman sivil : No.MT1-21-353-1996 di antara Chellappa a/l K.Kalimuthu (mendakwa sebagai Pegawai Awam Kuil Sri Maha Mariamman, Hicom Shah Alam Selangor sejajar dengan Seksyen 9 @ Akta Pertubuhan 1966) dan Sime UEP Properties Sdn Bhd, Pengarah Perancang Bandar dan Desa Negeri Selangor Darul Ehsan, Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan, One City Development Sdn Bhd, Merganathan a/l Nallo (Defendants) dan Nagaraju a/l Merganathan (perayu/pencelah)...

      Kes ini juga sebenarnya pernah di wakili oleh mendiang Karpal Singh...

      2001

      Berlakunya salah faham di antara Chellapa dan Nagaraju...

      Chellapa telah menuduh Nagaraju telah 'red caught handed' mencuri duit dan barang dapur kuil...

      Nagaraju kemudiannya meletakkan jawatan sebagai setiausaha, namun kemudiannya kembali bersama Mohan dan Vijayakumar dan memaksa ahli komitee termasuklah Chelappa untuk mengosongkan kuil dengan cara paksaan dan ugutan...

      Delete
    21. 2007

      One City Development telah membeli tanah itu dan telah ada rancangan untuk memindahkan kuil itu telah bermula sejak saman sivil pertama iaitu No. MT1-21-353-1996 untuk menuntut hak kuil tersebut di teruskan dan akhirnya dapat di selesaikan pada tahun 2014...

      2012

      Kira2 50 penganut Hindu mengadakan protes aman di hadapan bangunan Sekretariat Negeri Selangor...

      Mendesak kerajaan negeri untuk menghalang perobohan kuil berkenaan dan menyatakan bahawa mereka tidak bersetuju dengan ura2 cadangan pemindahan kuil berkenaan di Persiaran Harmoni di Putra Heights...

      2014

      Mac 2014

      Kedua2nya Chellapa dan Nagaraju telah bersetuju untuk menyerahkan tanah tersebut kepada One City selepas syarikat itu bersetuju :

      》Menyediakan 2 tanah lain yang terletak berhampiran kuil yang ada untuk di berikan kepada persatuan kuil berkenaan sebagai pampasan...

      》Mendermakan RM1.5 juta untuk membina kuil baru di salah satu daripada dua bidang tanah yang di berikan oleh One City...

      》Mahkamah mengarahkan tapak di mana kuil itu terletak untuk di serahkan kepada One City dalam masa dua bulan selepas pembinaan kuil baru oleh pemaju...

      Julai 2014

      Sebuah lagi saman sivil yang melibatkan pertelingkahan di antara Chellapa dan Nagaraju telah di failkan : No. MT1-22-491-2001 (MT5) di antara Chellappa a/l K. Kalimuthu (mendakwa sebagai Pegawai Awam Kuil Sri Maha Mariamman, Hicom Shah Alam Selangor sejajar dengan Seksyen 9 @Akta Pertubuhan 1966) (as Plaintiff) and Merganathan a/l Nallo, Nagaraju a/l Merganathan, Sangguletchumi isteri kepada Sanggu, Thanabalan a/l Murugiah, Low Kok Beng, Mohan a/l Muniandy, Subramaniam, Subramaniam a/l Sarangabani, Sarathy a/l Muthan, and Vello s (as Defendants).

      Saman ini telah di dengar dan Orders telah di masukkan pada 25 Julai 2014...

      Delete

    22. 2016

      Berdasarkan keputusan mahkahmah pada 2014, Chellappa telah di nobatkan sebagai pengurus kuil yang sah...

      Persatuan kuil berkenaan juga secara sukarela melepaskan hak mereka ke salah satu tanah yang di janjikan dan di bayar ganti rugi RM1 juta oleh One City sebagai pampasan...

      2017

      May 2017

      Pihak One City telah menghantar Notis Pengusiran (Eviction Notice) kepada pihak kuil...

      Lokasi baru itu juga telah di wartakan oleh kerajaan negeri sebagai tempat ibadat...

      Kawasan tanah untuk lokasi baru adalah satu hektar, dan ruang tambahan 0.86 ekar di sebelah kuil akan membolehkan para penganut memarkir kenderaan mereka...

      Jun 2017

      Isu menjadi panas semula apabila, Nagaraju bersama beberapa NGO telah menolak untuk mematuhi penghakiman persetujuan untuk berpindah, walaupun beliau telah menyetujui keputusan mahkhamah pada 2014...

      Nagaraju dan NGO seperti Malaysian Indian Progressive Association (Mipas),Malaysian Indian Education Transformation Association (Mieta) telah menggunakan beberapa hujah untuk menolak cadangan pemindahan kuil berkenaan ke tapak baru (2.7 KM) dari tapak lama, berikut adalah hujah mereka :

      》Sebuah pokok Ara yang berusia 140 tahun ada di tanah tersebut yang di anggap keramat kepada masyarakat Hindu...

      》Mempunyai merit sejarah bahawa kuil berkenaan adalah berusia lebih 140 tahun dan perlu di kekalkan...

      》Tapak baru bagi kuil adalah di kawasan Muslim yang mana acara sambutan di kuil mungkin akan menggangu masyrakat setempat dan mewujudkan racial-tension...

      Mereka juga memberi amaran kepada kerajaan negeri Selangor untuk menyelesaikan masalah ini jika tidak mahu menerima 'political backlash'...

      Delete

    23. Jun 2017

      Dato Seri Azmin (MB Selangor ketika itu) telah menasihatkan dan memujuk pemaju untuk meletakkan notis eviction mereka sebagai on-hold...

      Disember 2017

      Isu ini 'panas' sebentar apabila di bangkitkan semula oleh Sivarasa and Santiago yang mana mana kuil tersebut harus di kekalkan berdasarkan sejarah yang panjang sebagai kuil di tanah bekas estet tersebut...

      2018

      September 2018

      Isu menjadi panas semula apabila satu notis pengosongan di keluarkan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam yang mengarahkan penghuni kuil mengosongkan tapak pada atau sebelum 15 Oktober lalu...

      Oktober 2018

      Menteri Perpaduan YB Senator P.Waytha Moorthy menasihatkan masyarakat India untuk bertenang dan menegaskan bahawa beliau sedang menghubungi kesemua pihak taruh yang terlibat untuk menyelesaikan masalah tersebut...

      Menerusi hantaran yang tular di laman Facebook, kira2 300 individu yang tidak bersetuju kuil itu di pindahkan bertindak berkumpul di kuil berkenaan semasa urusan pemindahan di jalankan menyebabkan kesesakan teruk di LDP...

      Seramai kira2 300 orang anggota polis di tempatkan di lokasi terlibat bagi mengawal sebarang situasi tegang yang tercetus...

      Selepas perbincangan, pemaju (One City) bersetuju untuk menangguhkan perobohan sehingga 22 November iaitu selepas perayaan Deepavali...

      Pengurusan kuil itu akan di ambil alih oleh pasukan petugas khas yang diketuai oleh aktivis Hindraf 'Ramaji', yang nama sebenarnya M Ramachandran...

      YB Sivarasa berjanji untuk bertemu dengan MB Selangor sebelum 22 November untuk mencari penyelesaian isu tersebut...

      Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pemberdayaan dan Pembangunan Sosio Ekonomi dan Kerajaan Prihatin, V. Ganabatirau menasihatkan kepada pihak yang membantah untuk mengikut keputusan dan perjanjian di mahkahamah pada 2014...

      Beliau juga mengingatkan bahawa arahan untuk kuil itu di pindah atas arahan mahkamah bukan arahan kerajaan negeri...

      Delete


    24. November 2018

      Kumpulan yang membantah persetujuan antara jawatankuasa kuil dan pemaju untuk berpindah merancang satu tunjuk perasaan di luar Parlimen minggu depan bagi meminta campurtangan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, walaupun mahkamah sudah membuat keputusan pada 2014...

      Malah ada 2 orang penganut Hindu dikalangan jawatankuasa juga telah memulakan mogok lapar menentang pemindahan kuil tersebut...

      Kumpulan Save Seafield Sri Maha Mariamman Temple berkata kuil itu, yang di bina lebih 40 tahun lalu, adalah warisan sejarah dan tidak patut di pindahkan...

      Ketua kumpulan itu, S Ramaju, menuduh kerajaan tidak peduli akan bantahan mereka...

      "Ini adalah kerajaan baharu, tetapi tidak menawarkan penyelesaian dan tidak proaktif" katanya...

      Beliau menambah mereka akan berhimpun di luar Parlimen pada 21 November ini, sehari sebelum perpindahan kuil itu...

      "Kami mahu perdana menteri campurtangan dan bantu kami cari satu penyelesaian"...

      "Tiada orang dengar rayuan kami" katanya...

      21 November

      Sekumpulan penganut Hindu berdemonstrasi di depan bangunan parlimen bagi mempertahankan kuil tersebut daripada di robohkan pada tarikh akhir iaitu 22 November 2018...

      Mereka telah menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad supaya segera memberi perhatian kepada isu Kuil Sri Sakthi Maha Mariamman di Ladang Seafield itu...

      Memorandum tersebut di terima oleh seorang pegawai tugas2 khas di Jabatan Perdana Menteri yang berjanji akan membawa isu itu ke perhatian Mahathir...

      23 November

      Sekali lagi memorendum cuba di bawa ke parlimen oleh Ramaji, yang juga Pengerusi Badan Bertindak Kuil Sri Sakthi Maha Mariamman namun telah di halang masuk kira2 jam 5.50 petang semalam ketika ingin menghadiri perjumpaan bersama Menteri Perpaduan, P Waythamoorthy berhubung isu kuil...

      Beliau mendakwa telah di larang masuk parlimen kerana berpakaian Hindu...

      Pada hari yang sama juga pihak pemaju dari One City telah menafikan bahawa mereka telah menangguhkan tarikh akhir 22 November kepada 29 November...

      25-26 November

      Telah diadakan mesyuarat tergempar bahawa akan ada usaha daripada pihak pemaju untuk datang menghalau orang-orang di dalam kuil dan memulakan kerja pembersihan kuil mulai Isnin (26 November)...

      Maka ramailah telah turun tunggu di kuil sejak dari pukul 10 malam lagi...

      Delete
    25. Siapa Di Belakang Lelaki Melayu Yang Serang Kuil Sri Maha Mariamman

      Pada pukul 2 pagi, sekumpulan lelaki Melayu (50-100 orang) berpakaian hitam telah tiba2 datang menyerbu kuil dan mengarahkan semua orang untuk keluar, keadaan menjadi tidak terkawal dan perkara ini telah di viralkan di media sosial menggunakan fungsi live facebook...

      Unsur2 orang Melayu vs India, dan kononnya jeritan Allahu Akbar di jerit oleh kumpulan berkenaan telah di dendangkan di dalam seruan meminta bantuan oleh pihak dari dalam kuil berkenaan...

      Maka ramailah dari kalangan orang India yang turun ke kuil berkenaan dan berlakulah pertempuran dan pergaduhan diantara kumpulan lelaki Melayu tadi dengan orang yang turun memberi bantuan kepada persatuan kuil, ada yang cedera parah akibat dipukul secara beramai-ramai dari kedua2 belah pihak...






      Siapakah kumpulan lelaki Melayu nie???

      Apakah motif mereka menyerang kuil tersebut???

      Atau siapakah yang arah @ upah mereka untuk buat kerja bodoh tu???

      Apakah ada kaitan dengan parti PPBM kerana baju PPBM adalah antara bahan bukti yang di jumpai dalam kereta yang di katakan terlibat dalam serangan awal ke atas kuil tu???

      Pertempuran tersebut akhirnya telah berjaya di kawal oleh LPF dan FRU dan beberapa orang telah berjaya di gari dan di tangkap oleh pihak polis...

      Di dalam kekecohan tersebut, beberapa buah truck pickup telah di terbalikan dan beberapa buah kereta juga telah di bakar...

      Sebagai kesimpulan, isu ini bukanlah isu 'planted' yang di rancang secara tiba2...

      Isu ini adalah isu lama yang sudah berpanjangan sejak bertahun2 walaupun sepatutnya telah di selesaikan dengan cara mahkahmah...

      Namun mungkin kerana ada agenda daripada pihak2 tertentu isu ini menjadi panas dan semakin 'complicated'...

      Di harapkan, kita sebagai rakyat Malaysia juga tidak termakan akan provokasi atau hasutan yang tidak sepatutnya seperti kejadian semalam adalah kejadian rusuhan di antara kaum Melayu dan India, orang Melayu nak robohkan kuil Hindu, ekstrimis Melayu atau Muslim dsbnya...

      Walhal ianya adalah pergeseran di antara pihak pengurusan kuil yang mempunyai 2 puak dan juga pihak pemaju yang telah memakan masa hampir 20 tahun (lebih kalau di kira dari tahun 1992), namun tidak selesai2 lagi...

      Anyway, biarlah mereka selesaikan polemik di antara mereka dan usahlah di curah lagi minyak dalam bara kecil, kelak marak api membakar...

      Dan jujurnya saya rasa, kesemua pihak yang terlibat termasuklah pemaju harus di panggil dan di siasat sebelum benda ni jadi lebih merebak dan tidak terkawal...

      Delete
    26. "Kita bukan nak serang kuil, cuma jangan pijak Melayu"
      9 HRS AGO
      Facebook
      Click Here



      Menjelang tengah malam, polis cuba menyuraikan sekumpulan kecil kira-kira 60 individu yang berkumpul berhampiran kuil Seafield Sr Maha Mariamman di Subang Jaya yang menjadi lokasi rusuhan dua hari berturut-turut.

      Kumpulan berbaju hitam itu berkumpul di jalan berhampiran kira-kira 50 meter dari kuil yang dipisahkan Lebuhraya LDP.

      Mereka menjelaskan bahawa kehadiran mereka bukan untuk mencetuskan kekacauan.

      "Kita datang sini bukan nak serang kuil, tempat orang sembahyang. Tidak. Kita datang sini nak tunjuk betapa kita orang Melayu semua, jangan pijak orang Melayu. Jangan pijak kita, jangan paksa kita. Itu saja.

      "Kita nak tunjuk pada mereka. Mereka pukul orang awam, kita tidak akan pukul orang awam, kita tak akan serang. Kita ada akal.

      "Kita datang sini nak buat apa? Kita nak berhimpun secara aman, itu saja yang kami nak," kata salah seorang dari kumpulan itu. - MK


      © "Kita bukan nak serang kuil, cuma jangan pijak Melayu" - Abu Leman

      Sumber: http://www.abuleman.com/2018/11/kita-bukan-nak-serang-kuil-cuma-jangan-pijak-melayu.html

      Delete
    27. Kenyataan Perdana Menteri Mengenai Isu Kuil Sangat Lemah.
      November 27, 2018 rhg


      Oleh Ab Jalil Backer

      Kenyataan YAB PM bahawa kekecohan di Kuil Sri Maha Mariamman di Seafield sebagai kejadian jenayah bukannya isu agama dan perkauman sangat aneh.

      Beliau mahu meyakinkan rakyat bahawa ia isu jenayah namun gagal mengawal Menteri dan EXCO kerajaan Negeri bawah pimpinannya dari memainkan sentimen agama dan kaum.

      Memang ini sepatutnya bukan hal agama dan kaum. Namun Menteri beliau yang menimbulkan keadaan tegang ini.

      Jika ini bukan hal agama dan perkauman seperti kata YAB PM, mengapa ada Menteri kabinet beliau menolak keputusan Mahkamah dan persetujuan pihak pentadbir kuil untuk berpindah?

      Bukankah kenyataan penolakan keputusan mahkamah oleh seorang Menteri dari Hindraf merupakan satu kenyataan perkauman dan berunsur ektremis agama?

      Angkuhnya kerajaan ini keputusan Mahkamah boleh ditolak jika tidak sesuai dengan kehendak penyokong mereka?

      Penganut agama Hindu secara keseluruhannya tidak wajar tertipu dengan Hindraf dan mereka yang cuba menghasut sentimen agama.

      Cuba pertimbangkan fakta ini. Pihak pengurusan kuil telah menerima keputusan Mahkamah yang memihak kepada pemaju One City. Walaupun menang syarikat terbabit bersetuju menyumbang RM1.5 juta kepada kuil tersebut.

      Kemudian berlaku pergeseran dalam pemilikan kuil tersebut antara Chellappa dan Nagaraju. Akhirnya Mahkamah memihak kepada Chellappa.

      Jadi penganut agama Hindu yang berkumpul dan mencetuskan ketegangan perlu memikirkan secara rasional, ini isu penindasan agama Hindu atau perebutan kuasa dalam kuil sahaja?

      Sangat malang buat Malaysia apabila Menteri Perpaduan dari Hindraf dan Exco Selangor beragama Hindu bukan cuba meredakan keadaan; tetapi lebih kepada membakar sentimen dengan menyalahkan pelbagai pihak lain yang tiada kena mengena dengan kuil tersebut.

      Lebih malang buat Malaysia apabila Perdana Menteri yang mengatakan mahu menjadi “Harimau Asia” takut untuk menegur Menteri dan Exco ini kerana bimbang hilang kuasa.

      Harimau sudah jadi kucing parsi.

      Delete
    28. One thought on “Kenyataan Perdana Menteri Mengenai Isu Kuil Sangat Lemah.”

      TORATORA
      November 28, 2018 at 12:20 am
      Permalink
      Menteri Perpaduan dengan Exco Selangor ni nampak macam tak pandai nak bersyukur. Mereka beruntung datuk nenek atau mak bapak mereka memilih untuk tinggal di Malaysia diambang kemerdekaan dulu.

      Kalau mereka lahir di India sana..tak taulah apa jenis kasta yang mereka pegang..silap2 pergi sekolah pun tak dapat.

      Ini sekadar meluahkan rasa panas hati, bukan komen rasis ye!!

      Delete
    29. ‘Beginikah taraf menteri yang anda mahukan?’, tanya Najib
      - @politik - November 28, 2018
      Share
      Tweet
      Share
      KUALA LUMPUR: Adakah tindakan kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang dengan mudah menjarah wang RM82 bilion daripada Petronas untuk tahun ini dan tahun hadapan tidak menjahanamkan negara?

      Begitu juga dengan skandal perdagangan mata wang asing (forex) berjumlah RM33 bilion yang hilang begitu sahaja tanpa sebarang aset atau pulangan pada ketika saiz ekonomi negara hanya RM180 bilion ketika di bawah pentadbiran Perdana Menteri sekarang, Tun Dr Mahathir Mohamad, adakah tidak menjahanamkan negara?

      Kedua-dua persoalan tersebut ditimbulkan oleh bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang bersikap ‘tai-chi’ kepada soalan Ahli Parlimen Beluran.

      Ronald Kiandee menyoal mengenai pengaliran keluar dana haram, tetapi mengalihkan jawapan kepada isu syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) walaupun 1MDB tiada kaitan langsung dengan pengaliran keluar dana haram melalui kaedah ‘trade mispricing’.

      “Beginikah taraf menteri yang anda mahukan? Bagi kerajaan PH, semua ialah salah 1MDB dan 1MDB telah menjahanamkan negara,” kata Najib.


      Foto: Page Najib Razak
      Ahli Parlimen Pekan itu berkata, 1MDB ada aset berpuluh-puluh bilion dan juga ada perjanjian penyelesaian dengan IPIC untuk mendapat kembali setiap sen wang yang didakwa hilang.

      Jelasnya, 1MDB juga telah menyelesaikan masalah legasi perjanjian berat sebelah Penjana Tenaga Bebas (IPP) yang menguntungkan negara sebanyak RM400 bilion untuk tempoh 20 tahun.

      Ia juga membina lapan pangkalan tentera untuk negara dan ada projek TRX yang Guan Eng sendiri pernah akui akan mendapat keuntungan.

      “Ada lagi projek Bandar Malaysia yang bernilai sekurang-kurangnya RM20 bilion,” bidas Najib di dalam Facebooknya.

      Berhubung dengan isu pengaliran keluar dana haram dari Malaysia, Najib dengan berkata ia adalah satu masalah yang amat besar dan perlu kerajaan tangani.

      “Dua bulan dahulu, saya pernah menjelaskan bahawa pengaliran keluar dana haram berjumlah RM1.8 trilion dibawa keluar dari Malaysia dari 2004 hingga 2014. Mengikut laporan GFI (Global Financial Integrity), pada tahun 2014, dana sebanyak US$44.3 bilion (RM186 bilion) mungkin telah mengalir keluar dari Malaysia secara haram,” katanya.

      “Kebanyakan pengaliran keluar dana haram dilakukan oleh syarikat-syarikat di Malaysia dengan cara melakukan perbezaan pemindahan harga tidak betul (transfer mispricing) berikutan perbezaan kadar cukai antara negara,” ujarnya.

      “Saya juga menjelaskan bagaimana GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan) yang dilaksanakan pada tahun 2015 mengambil peranan yang penting untuk mencegah masalah ini,” katanya lagi.

      Kini tanpa GST untuk memantau dan mencegah masalah tersebut, Najib sekali lagi menimbulkan persoalan kepada Guan Eng apakah tindakan kerajaan PH untuk mencegah syarikat-syarikat di negara ini dari terus memindah keluar beratus bilion setiap tahun ke negara jiran.

      “Jawab betul-betul. Ini bukan taman permainan. Ini sebuah kerajaan bagi sebuah negara,” tegasnya. –Sarawakvoice

      Delete
    30. Rusuhan kuil : Anggota bomba cedera parah dibelasah perusuh kini dipindahkan ke IJN
      TTKM TTKM
      7 hours ago

      Gambar Bernama.


      SUBANG JAYA, 28 Nov: Anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Subang Jaya yang cedera parah dipukul perusuh di Kuil Sri Maha Mariamman, awal pagi semalam dipindahkan ke Institut Jantung Negara (IJN) jam 11.33 malam tadi menurut laporan Berita Harian.


      AMBULAN membawa Muhammad Adib Mohd Kassim menuju ke Institut Jantung Negara (IJN). – Foto MUHD ZAABA ZAKERIA, NSTP.

      Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin berkata keputusan itu diambil selepas perbincangan antara pakar perubatan IJN dan Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC) di sini.

      “Keputusan ini di ambil selepas Muhammad Adib menunjukkan sedikit perkembangan positif dan kelengkapan di SJMC tidak begitu sesuai bagi tujuan perawatannya. Di IJN terdapat sebuah mesin yang boleh memberi rawatan tambahan bagi meningkatkan keupayaan kemasukan oksigen untuk mengaktifkan paru-parunya. Jadi, kita buat keputusan untuk pindahkan Muhammad Adib sekitar pukul 10.30 malam tadi selepas mendapat persetujuan ibu bapanya,”. – Zuraida.


      Beliau turut berkata, keadaan Muhammad Adib juga sudah semakin baik walaupun masih belum sedar kerana kesan ubat sedatif, namun tekanan darahnya bertambah baik daripada tengah hari tadi.
      Dalam kejadian awal pagi Selasa, Muhammad Adib dipercayai dipukul sekumpulan perusuh ketika dalam operasi memadam kebakaran kenderaan di hadapan kuil Sri Maha Mariamman. Beliau mengalami kecederaan patah tulang rusuk dan pendarahan dalaman.



      46742222_259383858061485_5864238622428889088_n
      Kereta yang dibakar perusuh.



      Ambulans yang membawa Mohamad Adib meninggalkan SJMC pada pukul 11.33 malam dengan diiringi pegawai perubatan SJMC dan IJN, ibu bapa dan ahli keluarganya serta beberapa pegawai bomba sebelum tiba di IJN sejurus sebelum 12 tengah malam. – TTKM-

      Delete
    31. Kerana Keras Kepala, Engkar Keputusan Mahkamah
      November 27, 2018 BAN Masyarakat


      Bila perkara dah menjadi buruk dan teruk, baru pelbagai pihak muncul wira simpati. Kononnya menunjukkan belas kasihan. Tetapi mereka engkar perintah mahkamah, cuba tunjuk hero walaupun telah diberikaj wang pampasan untuk membina kuil yang baru. Semuanya gara2 sejarah dan mahu menunjukkan keegoan.

      Tidak cukup dengan kekecohan rusuhan, exco DAP selangor mencurah minyak didalam api dengan mengeluarkan kenyataan menyalahkan muslim sebagai dalang. Walaupun statement tersebut telah diubah, tetapi exco DAP selangor tersebut kekal ego dengan enggan meminta maaf. Dikatakan exco tersebut telah melawat adib bomba yang menjadi mangsa perusuh.

      Bukan itu saja, menteri hindraf perpaduan yang dilantik sepatutnya mententeramkan keadaan dan memberi sepenuh kepercayaan kepada polis. Tetapi mereka bersama menteri lain tampil dimedia dengan menyalahkan pihak polis yang lambat bertindak. Apakah dengan menjadi kerajaan tak sampai setahun mereka sudah memahami semua SOP polis dalam menjalankan sesuatu operasi. Nasib perusuh masih baik, polis masih mampu mengawal situasi dan tidak menyerahkan kes kepada ATM.

      Rentetan kes ini, kerajaan PH perlu mengambil inisiatif bersiap siaga dengan pelbagai polemik serangan kaum dan agama yang mungkin boleh berlaku diera pemerintahan PH. Jika menteri PH masih taksub dengan budaya pembangkang dan bertindak mengeluarkan kenyataan yang boleh menggugat keharmonian, tidak mustahil rusuhan lebih buruk boleh berlaku.

      Kepada pengerusi kuil, terimalah keputusan mahkamah. Ini malaysia

      Delete
    32. Malaysia Malaysian DAP agenda memusuhi Islam
      IZWAN ABDUL HALIM 27 NOVEMBER 2018

      BERITA
      NEXT ARTICLE
      Apa hasil kini dari undi PRU14 lalu?
      TYPOGRAPHY
      MEDIUM
      DEFAULT
      READING MODE
      SHARE THIS
      KUALA LUMPUR: Bidasan pemimpin PH bahawa PAS cuba menjadi juara rakyat dan negara dengan isu ICERD, tetapi kononnya senyap isu 1MDB adalah kerana mereka melihat ekonomi sebagai perkara paling besar.

      Sedangkan bagi PAS, politik bukan hanya untuk menjaga ekonomi, tetapi lebih besar dari itu adalah menjaga agama, demikian jelas Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Ustaz Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz.

      Tegasnya, ICERD adalah isu agama dan kedaulatan di mana kehilangan keduanya memustahilkan untuk ia didapati semula berbanding jika sekiranya kehilangan wang.

      Perkara tersebut dikemukakannya di hadapan lebih 200 hadirin ketika menyampaikan ceramah "Kenapa Bantah ICERD?" di Dewan Mualim Haji Wahid, Bukit Katil malam kelmarin.

      Menurut beliau, generasi lalu mendapatkan kedaulatan dan kemerdekaan dengan darah, berjuang menentang penjajah Jepun, British dan lain-lain.

      Begitu juga ketika menyelesaikan isu orang Cina dan India yang datang bekerja di negara ini, namun dengan perbincangan baik mereka diterima sebagai rakyat.

      "Tiba-tiba, mudah-mudah saja anak bangsa kita sendiri hendak langgar janji yang telah kukuh, dikemaskan oleh ayah-ayah kita yang terdahulu?

      "Kedaulatan bila hilang, dia bukan hanya sentuh cerita orang Bumiputera, Melayu, bukan. Dia akan menyentuh agama.

      "Kerana DAP sebagaimana kita tahu, adalah parti yang memang menolak Islam. Jelas!" tegasnya.

      Tambah beliau, walaupun terdapat yang membela kononnya DAP tidak memperlihatkan memusuhi atau anti Islam, tetapi matlamat parti itu menjelaskannya.

      Terang Ustaz Nik Abduh, matlamat DAP iaitu Malaysian Malaysia adalah idealogi yang mahu meletakkan semua adalah sama baik pada agama, bangsa dan segalanya.

      Menyanggah salah faham mengenai tahaluf pernah diadakan PAS bersama parti itu, jelas beliau tahaluf bermaksud berbaik dengan musuh, kerana dengan kawan semestinya kena baik.

      "DAP musuh. PKR tak sama dengan PAS dia bukan nak Islam. PAS nak Islam, jelas. PKR dengan cara dia. Tapi kenapa berbaik? Kerana mencukupi syarat agama.

      "Begitulah masa kita kawan DAP dulu, ada perjanjian, saling menghormati. Dulu mereka pertahan hudud juga. Allah lembutkan hati mereka untuk lihat Islam agama sejahtera.

      "Tapi sampai masa, dia naik kepala. Dia tak rasa selesa dengan PAS dan akhirnya lawan. Lupa pada janji mereka dan sampai masa berpecah," ujarnya turut mengemuka tahaluf Rasulullah dengan Yahudi di Madinah.

      Katanya, sebagaimana dahulu disebut Kerajaan Umno-BN, hari ini yang memerintah hakikatnya bukan Kerajaan PPBM-PH walaupun parti itu Perdana Menteri, tapi sebenarnya Kerajaan DAP-PH.

      Kemukanya, DAP hanya mahu menguasai kerajaan dan menggerakkan langkah-langkah perjuangan mereka untuk menyamakan semua kedudukan termasuk soal agama, sedangkan PAS berjuang meninggikan agama.

      Delete
    33. This comment has been removed by the author.

      Delete
    34. Bila Ada Api Dan Darah Tumpah
      November 28, 2018 Penulis Tamu

      Oleh Mohd Sayuti Omar

      Insiden kekecohan dan merusuh di tapak kuil Mariamma di Subang Jaya yang boleh ditafsirkan dengan berbagai kelemahan pihak keselamatan, kurang cekap daripada para pihak berkuasa termasuk bertaraf menteri menanganinya sedikit sebanyak memberi gambaran kerajaan PH hari ini.

      Kejadian di Subang itu pertama kali berlaku di era kerajaan PH. Walaupun ia cuba digambarkan ia kejadian terpencil yang berlaku di kalangan masyarakat India, tetapi terjemahan secara umum memberi makna lain.

      Rusuhan membakar kenderaan dan sehingga mencederakan seorang anggota Bomba bukan kes kecil sebenarnya. Ada api dan ada darah yang menyala dan tumpah di tapak kuil itu. Ertinya insiden itu serius.

      Gambaran terhadap kerajaan PH yang diterjemah dari insiden itu sesuatu yang sangat negatif. Timbul beberapa pertanyaan kenapa rusuhan itu sampai dua kali berlaku?

      Tapak kuil itu katanya sudah dimuktamadkan oleh mahkamah tetapi kenapa harus menjadi pertikaian sehingga meletus rusuhan? Ini menimbulkan persoalan.

      Dalam pada itu ada pula kecaman kepada pihak keselamatan (PDRM) yang dibuat sendiri oleh menteri.

      Kebetulan menteri yang membuat kenyataan itu seorang India. Di sini kurang bijaksana apa dilakukan menteri itu dan sekumpulan anggota kabinet yang menyertai kecaman itu.

      Yang saya dapat suluh dari kejadian ini ia adalah kelemahan, kurang tegas kerajaan dan kurang bijak menteri yang membuat kenyataan mengecam aparatnya sendiri. Ia memberi implikasi buruk.

      Kejadian di kuil itu pertama kali dan ia cukup mencermaskan. Tidak mustahil kalau kerajaan tidak cekap, tidak pantas tidak berani bertegas, terlalu toleransi dan tidak bijak pula melayani kejadian sebegitu ia berpotensi meruntuhkan kerajaan yang ada kini dengan isu yang menakutkan itu. Yang kita tidak mahu ia berlaku atas kesempatan dari kerajaan liberal dan toleransi.

      Insiden itu sama ada ia terkait langsung atau tidak dengan usaga damagekan kerajaan ia adalah sebagai testimoni kepada kredibiliti kerajaan PH? Trims.

      Delete
    35. Rusuhan Bukti ICERD Belum Sesuai Di Malaysia, MAZA Cadang Tukar Himpunan Bantah ICERD Kepada Himpunan Ummah..
      2:29:00 AM 0 Comments Sosmed


      Tukar perhimpunan bantah ICERD kepada perhimpunan survival ummah, itulah kenyataan Mufti Perlis, Dr. Asri Zainal Abidin bila mengulas mengenai rusuhan kuil yang berlaku pada pagi selasa 27 November 2018 itu.

      Menurut MAZA lagi, umat islam perlu melupakan perbezaan diantara mereka buat sementara waktu bagi memastikan kelangsungan umat Islam di negara ini.





      Berikut adalah kenyataan penuh;

      Ini kenyataan Dr. Asri Zainal Abidin (MAZA): Rusuhan pengganas yang baru berlaku menunjukkan betapa 'budi baik' bukan semuanya dikenang. Demikian juga sikap yang santun dan baik bukan semestinya dihargai. Maka, ini membenarkan pandangan bahawa ICERD belum serasi dengan iklim Malaysia.

      Saya ingin mencadangkan kepada pihak yang ingin mengadakan perhimpunan bantahan ICERD untuk menukar kepada Perhimpunan Survival Umat.

      Ia lebih luas merangkumi aspek yang lebih besar. Ini memandangkan kerajaan sudah mengisytiharkan tidak akan meratifikasi ICERD.

      Sementara dalam suasana sekarang, Umat perlukan pertemuan dan panduan untuk membahaskan langkah-langkah masa depan yang sewajarnya. Lupakan perbezaan antara kita. Bersatu untuk masa depan Ummah.

      Ini kenyataan Ustaz Rozaimi Ramlee (RORA): Kerajaan kena bersikap tegas tidak kira kepada siapa. Siapa yang melanggar undang-undang negara dan merusuh sehingga mencederakan mereka yang tidak bersalah patut ditangkap dan dihukum. Apatah lagi jika yang diserang dan dipukul itu pegawai kerajaan yang bertugas meredakan rusuhan.

      Jangan melampaui batas! Negara ini ada undang-undang.

      Delete
    36. RUSUHAN KUIL: PERKASA Persoal Mengapa Perdana Menteri Dan Muhyiddin Lambat Bertindak
      November 27, 2018 in Nasional
      129 0
      RUSUHAN KUIL: PERKASA Persoal Mengapa Perdana Menteri Dan Muhyiddin Lambat Bertindak
      193
      VIEWS
      Share on Facebook
      Share on Twitter
      Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Selangor mempersoal mengapa Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin lambat mengeluarkan kenyataan berhubung insiden rusuhan di Kuil Sri Mariamman.

      Yang Dipertuanya, Borhan Ahmad Zakaria berkata, kegagalan Dr. Mahathir dan Muhyiddin bertindak pantas dalam isu tersebut telah menyebabkan P. Wathya Moorthy mengambil kesempatan dan lebih memburukkan keadaan, pemimpin Hindraf tersebut sememangnya tidak layak mengisi portfolio Menteri Perpaduan.

      “Kita berasal pelik kenapa Waytha Moorthy yang membuat kenyataan berhubung isu rusuhan tersebut, sedangkan ia sepatutnya dibuat oleh Menteri Dalam Negeri atau Dr. Mahathir.
      “Mengapa Muhyiddin dan Perdana Menteri lambat bertindak dalam hal yang sebegini serius? Selepas sudah menjadi kecoh baru tampil buat kenyataan.
      “Sedangkan, semua masyarakat tahu yang Waytha Moorthy sendiri ketika ini sedang menghadapi beratus laporan polis berhubung pembohongan dan kenyataan rasisnya di Belanda tetapi individu ini yang diangkat menjaga portfolio perpaduan, “katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

      Dalam pada itu, Borhan Ahmad berkata, pihak keselamatan perlu segera menggunakan Akta Hasutan terutamanya dalam menyiasat pemimpin politik, kerana dilihat secara sengaja cuba memainkan sentimen agama dan perkauman dalam insiden rusuhan tersebut, yang menyaksikan lapan cedera termasuk anggota polis serta bomba.

      Katanya, tuduhan liar yang tidak bertanggungjawab seperti dibuat Exco Kerajaan Negeri Selangor, V. Ganabatirau yang mengaitkan insiden itu dengan agama Islam tidak boleh dibiarkan tanpa sebarang tindakan kerana ia akan memberikan mesej yang salah kepada rakyat. – UTUSAN ONLINE

      Delete
    37. Media dan ahli politik henti melagakan rakyat
      Tukang Merepek: Prince of Noob
      Isu-isu perkauman, keagamaan dan kenegerian di negara Malaysia memang tak boleh dipisahkan dari rakyat Malaysia sebab naluri manusia hidup berpuak-puak.

      Ada yang sentimen puaknya sangat tebal sampai membenci dan prejudis terhadap puak yang lain, ada pula yang sentimen puaknya tidak kuat dan boleh je bercampur dan "get along" dengan puak yang lain.



      Cuma sekarang isunya pihak media, pihak berkuasa dan ahli politik (pihak kerajaan atau pembangkang) sering labelkan puak tertentu bila berlakunya suatu kesalahan atau perkara negatif seperti ini:
      "Sekumpulan muslim mencetuskan pergaduhan"
      "Pertengkaran berlaku antara dua kumpulan bangsa india"
      "Wanita cina mengherdik pekerja melayu"
      "Guru tahfiz ditahan meliwat pelajar"
      "Sami Buddha ditahan mencabul budak lelaki"
      "Lelaki Kelantan ditangkap seludup dadah"

      Lepas tu kaum, agama dan negeri yang tertentu je biasa kena label. Aku tak pernah dengar pula orang buat tajuk berita macam ini:
      "5 lelaki Selangor ditahan kerana merogol"
      "Guru matematik didakwa mencabul anak murid"

      Perlu ke pihak media, pihak berkuasa atau ahli politik labelkan pelaku kesalahan dengan kaum, agama atau negeri yang diwakilinya?

      Aku tanya balik, MEMANG PERLU KE?

      Kalau tak melabel macam ni sahaja tak boleh ke?
      "Sekumpulan individu mencetuskan pergaduhan"
      "Pertengkaran berlaku antara dua kumpulan"
      "Pelanggan wanita mengherdik pekerja"
      "Seorang lelaki ditahan meliwat pelajar"
      "Seorang lelaki ditahan mencabul budak lelaki"
      "Lelaki warganegara ditangkap seludup dadah"

      Media, pihak berkuasa dan ahli politik sepatutnya lebih bertanggungjawab menjadi medium untuk menyatupadukan rakyat Malaysia. Ini disebabkan kenyataan dan tajuk berita yang dikeluarkan mereka, rakyat menjadi semakin berbalah sama sendiri.

      Isu sebenar tak selesai pun, tapi orang lebih mempersoal dan memperdebatkan kenyataan dan berita yang dikeluarkan. Kalau rakyat nak berbalah pun, biarlah mereka berbalah tentang isu sebenar yang lebih penting, bukan buang masa berbalah tentang kenyataan yang korang keluarkan.

      Tahu korang nak perjuang dan pertahankan puak kau orang, tapi perlu ke melabel, menuduh dan menyalahkan pula puak yang lain?

      Sudahlah rakyat asyik prejudis antara satu sama lain, korang pulak lagi tambah api kepada perpecahan ini. Kalau korang pun masih melabel antara satu sama lain, nak harap rakyat bersatu?

      Apa benda ni?


      P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik (ENIGMA) yang baru di sini - http://bit.ly/buybotk6.

      Delete
  2. Kengkawan ini satu berita yang baru diterima dari melaka...korang nilaikan lah sendiri dengan berlapang dada dan minda yang terbuka...boleh kan beb ???

    Daging/tulang Babi Dilempar Ke Surau Di Melaka, Apa Tujuan?

    BANGI, 19 Rabiulawal 1440H, Selasa – Belum reda isu rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman, Subang Jaya, kecoh pula dengan insiden di Melaka, apabila daging dan tulang babi dilemparkan pihak tertentu di kawasan surau di Taman Serkam Darat, di sini.

    Difahamkan, perkara itu disedari beberapa jemaah ketika memasuki perkarangan surau terbabit untuk menunaikan solat Subuh.

    Insiden berkenaan turut dikongsikan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO bahagian Jasin, Dr Akmal Saleh menerusi kenyataan di Facebook, hari ini.

    Beliau berkata, tindakan tidak bertanggungjawab itu disifatkan satu bentuk penghinaan kepada institusi Islam, apabila tempat ibadah sengaja dicemari daging babi yang sememangnya sensitif bagi umat Islam.

    Beliau berkata, Pemuda UMNO Jasin mengecam perbuatan berkenaan dan menggesa pihak kerajaan negeri dan polis mengambil tindakan tegas terhadap pelaku.

    “Kami percaya keamanan yang dikecapi selama ini adalah bertunjangkan sifat hormat-menghormati dan toleransi sesama kaum, dan menjadi tanggungjawab pemimpin untuk sama-sama mendidik serta menjaga rakyat agar sifat ini sentiasa diamalkan demi mengekalkan keamanan Malaysia.

    “Pemuda UMNO Jasin tidak akan berkompromi kepada sesiapa sahaja yang ingin melakukan provokasi murahan untuk menggugat ketenteraman rakyat dan kami bertekad untuk mempertahankan keamanan bumi Malaysia ini.

    “Jangan disimbah minyak kepada api yang sedang membara dan jika pihak kerajaan negeri mengambil ringan mengenai perkara ini, kami percaya ia akan menjadi semakin parah di masa akan datang,” katanya. (Ismaweb.net)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korang baca lah sendiri apa komen2 netizen berkaitan isu di atas tu..aku postkan semula tanpa sebarang edit..fresh dari ladang beb !!!

      Anonymous said...
      Disyaki si PENGGANAS2 PENDATANG Par*a HINDU hindrafHOMO/PENGGANAS Tamil Eelam SRI LANKA DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni - nak mengHALANG habisan GABUNGAN umat ISLAM/MELAYU dr. PAS-UMNO-G3 pd. 08/12 ni! Itulah juga disyaki sbb. RUSUHAN KUIL tu - utk. MENAKUTkan kita umat ISLAM/MELAYU kat TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni!

      Tok Terkedu.

      November 27, 2018 at 7:44 PM

      Anonymous said...
      Tgk. KERETA dan ANGGOTA BOMBA Islam/Melayu kita, adik Muhammad Adib Mohd Kassim, 24 - pun diSERANG dgn. GANAS sampai PARU2 ROSAK dan TULANG RUSUK PATAH - oleh si PENGGANAS2 PAR*A HINDU hindrafhomo/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni! BINATANG betul!!

      Patutnya bawa sj. ATM - TANGKAP semua perusuh2 PENGGANAS2 PAR*A ni, yg. makin MELAMPAU! Apalagi, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 32 & 41, DYMM YDPA adalah KETUA UTAMA NEGARA dan PEMERINTAH TERTINGGI ATM - dan mesti MELINDUNGI Islam/umatnya dan HAK dan IDENTITI seluruh bangsa Bumiputera kita, mengikut UNDG2 3(1) dan 153!

      Dan DYMM YDPA patut ISYTIHARkan DARURAT segera, sbb. TAK mesti mengikut nasihat PM/Menterikah dll (hanya '"HENDAKLAH", bukan "MESTI" mengikut nasihat, walau MAKNA "HENDAKlah" dah diPALSU-kan di KAMUS DBP setalah ANJING PN PAR*A tu menSABOTAJ akan DBP), mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 150!

      Lihat di -
      https://suara.tv/27/11/2018/doakan-dia-pinta-tunang-muhamad-adib/

      ‘Doakan Dia…’ Pinta Tunang Muhamad Adib

      November 27, 2018 Naimah Shaari

      (Tok Terkedu)

      November 27, 2018 at 7:48 PM

      Anonymous said...
      JILAKA betul! Skrg .si PENGGANAS2 PAR*A HINDU hindrafhomo/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni nak MENYALAHkan DYMM Sultan Selangor terCINTA kita pula dan POLIS - utk. MENGALIH PERHATIAN dr. JENAYAH2 TERORISMA si PENGGANAS2 PAR*A HINDU ni, yg. MENYERANG POLIS dan BOMBA, termsk. MENCEDERA PARAHkan seorg. anggota BOMBA kita, dan MEMBAKAR KERETA2, MENYERANG KERETA2 AWAM dan PEJABAT PEMAJU, yg. dah bagi PAMPASAN $1.5 JUTA, yg. dah diCEKUP puak PENGGANAS PAR*A HINDU PENIPU ni!!

      Lihat di - https://www.malaysia-today.net/2018/11/27/seafield-temple-committee-blames-selangor-sultan-for-conflict/

      Seafield temple committee blames Selangor Sultan for conflict

      By MT Webmaster On Nov 27, 2018

      (Tok Terkedu)

      November 27, 2018 at 8:31 PM

      Anonymous said...
      di tm ni ada lagi yang tak reti
      nak jaga keamanan
      berhati hati ngan puak puak tu

      November 27, 2018 at 9:22 PM

      Delete
    2. Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Delete
    3. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya berkaitan isu lompat parti ADUN21 UMNO ke dalam parti Bersatu kat Johor baru2 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol. Tunggu lah Wak...hari ni PKR dah bising..dah tentu lepas ni DAP dan Amanah pulak melalak.

      Konpom punya..isu ni akan dibawa kedalam mesyuarat tertinggi kepimpinan Perdana..dan WAJIB lah Tun Madey kena balun dan bambu kaw2 punya oleh Bang Non, Mat Syabu dan Tokong kit sial tu.

      Nampaknya mmemang cerah lah peluang Bang Non untuk menjawat PM ke 8 dalam masa terdekat..dah tentu dengan sokongan kuat dari DAP dan Amanah.

      Dah tentu parti2 komponen dalam Rejim Haprakan ni tak mahu Bersatu akan menjadi punca kepada perpecahan dalam PH dan kini pun parti tu dah dilihat sebagai liabiliti..bukan aset lagi.

      Kalau dikekalkan Bersatu dalam koalisi..memang menempah kekalahan lah PH dalam PRU15 akan datang ni lah Wak!!!

      Kesimpulan yang boleh kita semua boleh ambik kat blog ni ialah...Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    4. Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete

    5. Dr M: Orang luar dalang rusuhan di kuil
      27 Nov 2018, 11:21 malam

      Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata rusuhan yang berlaku berhampiran kuil Seafield Sri Maha Mariamman di Subang Jaya didalangi orang luar.

      Mahathir berkata demikian sebagai menegaskan bahawa rusuhan berkenaan tidak melibatkan perbalahan antara kaum.

      "Ini bukan soal orang Melayu lawan orang India. Ini masalah orang itu datang dari tempat lain. Bukan penduduk tempatan. Ada orang jadi dalang di belakang," katanya ketika ditemui selepas majlis Anugerah Akademik Negara ke-12 di Putrajaya.

      "Masa depan takkan berlaku (perkara seumpamanya). Kita ada cara untuk mengelakkan perkara serupa berlaku," kata Tun Mahathir

      Delete
    6. Ini semua orang kaya punya helah dan ada yang ambik kesempatan. Yang malang ada penjawat awam jadi mangsa.... Undang2 mesti ditegakkan walau sesiapun yg terlibat....

      Delete
    7. Amaran Najib: Batal ECRL tak maksud dapat balik RM10b
      Diterbitkan 22 Okt 2018, 11:13 malam | Dikemaskini 22 Okt 2018, 11:19 malam

      A+ A-
      Membatalkan projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) tidak bermaksud kerajaan akan dapat mengembalikan RM10.02 bilion daripada projek itu, kata bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Najib berkata malahan sebaliknya kerajaan akan diminta oleh Export-Import Bank of Malaysia Bhd (Exim Bank) untuk mengembalikan RM19.68 bilion yang telah disalurkan kepada kontraktor projek China Communications Construction Company Ltd (CCCC).

      "Projek ini dibiayai oleh pinjaman mudah tempoh 20 tahun dari EXIM Bank China dan semua pembayaran RM19.6 bilion kepada CCCC setakat ini adalah terus daripada bank berkenaan.

      "Jika projek itu dibatalkan sekarang, EXIM Bank akan membatalkan pinjaman kita dan akan minta untuk mendapatkan kembali pinjaman itu serta-merta.

      "Oleh itu tidak mungkin Malaysia akan mendapat kembali RM10 bilion kerana ini akan dikembali kepada EXIM bank.

      "Malahan, kita akan diminta membayar semula baki RM9.6 bilion lagi yang sudah dibayar EXIM Bank.

      "Adakah kerajaan mengambil kira perkara ini dan menyediakan dana bagi membuat pembayaran ini?" Soal beliau dalam hantaran di Facebook hari ini.

      Bayaran pendahuluan oleh MRL

      Awal hari ini, Menteri Kewangan Lim Guan Eng memberitahu parlimen Malaysia Rail Link (MRL) Bhd boleh mendapatkan semula RM10.02 billion dari CCCC jika kerajaan membuat keputusan muktamad untuk membatalkan projek yang ditangguhkan ini.

      Anggota Parlimen Bagan itu berkata angka tersebut merupakan pembayaran pendahuluan (deposit) yang dibuat oleh MRL kepada syarikat milik China.


      "Perlu ditarik perhatian bahawa wang pendahuluan RM10.02 bilion boleh ditebus MRL sekiranya projek ditamatkan.

      "Worse case scenario boleh dapat RM10.02 bilion daripada RM19.68 bilion yang telah dibayar (kepada CCCC setakat ini)," kata Lim ketika menjawab soalan Datuk Noh Omar (BN-Tanjong Karang).

      Beliau juga menjelaskan baki RM9.67 bilion yang tidak dapat dituntut telah dibayar untuk projek itu sehingga 15 Februari tahun ini.

      Delete
  3. Diamlah anjing Najib HARAMJADAH
    Orang tak mak tahu pon apa kau tulis
    Ibarat babi menyondol gunung
    Gunung yak goyang pon, tapi bani ni memang tak ada otak dan akal lah
    BABI PUNYA GENG NAJIS HARAMJADAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayutakberkhatan...Kau perasan tak pasal menteri2 India dalam Rejim Haprakan ni haah??

      Pelik betul lah diotrang ni kan..dah jadi kerajaan tapi mentaliti masih macam pembangang lagi macam dulu2 kan !!!

      Ingatkan bila dah jadi pemimpin Kerajaan, mentaliti diorang ni akan berubah.

      Rupanya, kalau dah jenis mentaliti tahap Longkang tu, memang tak ke mana la jawabnya.

      Dulu masa jadi Pembangkang, diorang ni suka salahkan pihak berkuasa kerana lambat ambik tindakan dengan niat nak memburukkan imej Menteri KDN.

      Hari ni, bila dah jadi Kerajaan pun diorang masih nak salahkan pihak Polis sedangkan semua tu berada didalam bidang kuasa mereka pada ketika ini?

      Bingai ke apa diorang ni????

      Hak ni Menteri KDN perlu berikan penjelasan kepada rakyat. Yang buat kenyataan pun dari kalangan Menteri Rejim Pakatan Haprak tu juga.

      Jadi, jangan la Menteri KDN tu buat-buat bodoh pulak!!!

      Delete
    2. Melayutakberkhatan muncul awal kali ini
      Agaknya dia bergaduh dgn dia punya bini
      Bini dtg bulan tak boleh serve malam ni
      Lagi satu, dia anjing portal meloyakini

      Delete
    3. Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Delete
    4. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya berkaitan isu lompat parti ADUN21 UMNO ke dalam parti Bersatu kat Johor baru2 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol. Tunggu lah Wak...hari ni PKR dah bising..dah tentu lepas ni DAP dan Amanah pulak melalak.

      Konpom punya..isu ni akan dibawa kedalam mesyuarat tertinggi kepimpinan Perdana..dan WAJIB lah Tun Madey kena balun dan bambu kaw2 punya oleh Bang Non, Mat Syabu dan Tokong kit sial tu.

      Nampaknya mmemang cerah lah peluang Bang Non untuk menjawat PM ke 8 dalam masa terdekat..dah tentu dengan sokongan kuat dari DAP dan Amanah.

      Dah tentu parti2 komponen dalam Rejim Haprakan ni tak mahu Bersatu akan menjadi punca kepada perpecahan dalam PH dan kini pun parti tu dah dilihat sebagai liabiliti..bukan aset lagi.

      Kalau dikekalkan Bersatu dalam koalisi..memang menempah kekalahan lah PH dalam PRU15 akan datang ni lah Wak!!!

      Kesimpulan yang boleh kita semua boleh ambik kat blog ni ialah...Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    5. Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Delete
    6. Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora TongGeng.....??
      He he he he

      Delete
    7. Toksah lari tajuk melibatkan orang lain. Ini antara kau dan aku.

      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    8. Prestasi Thomas dikritik bekas Ketua Hakim Negara
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA & RIDAUDDIN DAUD 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Abdul Hamid Mohamad
      Abdul Hamid Mohamad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Tommy Thomas berhubung pelbagai tindakannya selama tiga bulan menjawat jawatan Peguam Negara.

      Kritikan itu antara lain menyentuh keputusan Thomas dalam beberapa kes berprofil tinggi termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkaitan 1MDB.


      Dalam kes 1MDB itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwaan menarik diri dan melantik bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya.

      Alasan diberikan Thomas adalah tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara.

      Advertisement

      "Ini mata pertama oleh Thomas. Tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugas sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan.

      "Atau, apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan? Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel di blognya hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ‘Saya tetap Thomas yang sama’]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Agong perkenan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tommy Thomas undur diri ketuai kes Najib]

      Abdul Hamid berkata, apa yang dilakukan Thomas itu membuktikan bahawa beliau sebagai seorang peguam persendirian yang ternama tetapi tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan.

      Sebab itu kata Abdul Hamid, Peguam Negara seharusnya dilantik dalam kalangan perkhidmatan undang-undang dan kehakiman.

      "Apa-apa pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan dikenang untuk satu tempoh panjang.

      "Semoga dia tidak akan dikenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya.

      Abdul Hamid juga mengkritik keputusan Thomas melantik bekas Hakim Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes-kes berkaitan 1MDB.

      Selain kes 1MDB, Abdul Hamid turut menyentuh kes kapal persiar mewah Equanimity; kes kerajaan Sarawak dengan Petronas; pembatalan dakwaan terhadap ahli Parlimen dan penyokong PH serta kes pengguguran pendakwaan rasuah Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang membeli sebuah rumah banglo di bawah harga pasaran semasa.

      Setakat ini katanya, Thomas lebih dikenali dengan apa yang tidak dilakukannya, bukan apa yang telah dia lakukan," katanya, sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran.

      "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam-peguam ini atas pengorbanan mereka. Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan PH?" soalnya.

      Delete
  4. Lawak cai2 PH ni, aku gelak mcm nak pitam
    Sesama PH, udah mula saliing menghentam
    Geng 4 nama meriam buluh dentum dentam
    Lwn geng John, Ram & Gora dari panji hitam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora...

      Tak payah temberang cakap besar di alam siber ler.

      Jika kau anak jantan - bagitau tempat, masa & tarikh untuk kita bersemuka yg dah terlalu lama kau mengelak dan melarikan diri dari aku.

      Tak malu ker dilihat & dibaca orang tiap2 hari betapa pengecutnya engkau....!!

      Delete
    2. Punyalah malu Kejora, untuk menutup KESIPUAN SIKAP PENGECUTNYA - Kejora dgn bodohnya berauta klentong.

      Adakah masuk akal saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora...??

      Naudzubillah.......

      Itu adalah bukti nyata betapa Kejora TongGeng adalah seorang kski temberang berotak celaru, sewel & bengap.....!!

      Delete
    3. Pendedahan Mengejutkan: DAP Dibantu Komunis Sejak PRU 1969



      Sebuah buku baru bertajuk "DAP BAHAYA KEPADA MELAYU DAN ISLAM DI MALAYSIA" oleh kumpulan think-thank AIDC.

      Pendedahan mengejutkan bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas, Yuen Yuet Leng membayangkan bahawa Komunis telah membantu parti-parti pembangkang, termasuk DAP, untuk memenangi sebilangan besar kerusi pada PRU 1969.

      Yuet Leng berkata Komunis menyusup masuk ke dalam pembangkang sebelum pilihan raya, yang membantu mereka menembusi kawasan yang sebelum ini dipegang oleh Perikatan kerajaan.

      “Komunis itu telah menyusup masuk dalam banyak organisasi undang-undang, termasuk parti-parti politik, dan itulah yang membawa kepada pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum 1969,” katanya dalam program “Cerita Tanah Airku” di Telekom Malaysia bersempena dengan Hari Malaysia.

      Beliau berkata, rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 berpunca daripada provokasi oleh sesetengah masyarakat Cina yang menyambut kemenangan pembangkang dalam PRU itu dan disambut dengan ‘aksi berlebihan’ daripada masyarakat Melayu.

      “Beberapa samseng Cina menjerit dengan kata-kata penghinaan perkauman yang melampau dan ini menjadikan orang Melayu sangat marah.

      Saat sukar dalam masa 48 jam, dan pada akhir kejadian itu, lebih 200 orang terbunuh dan 43 ditembak oleh pihak polis,” katanya.

      Beliau berkata sentimen isu-isu perkauman yang ditiupkan parti politik hanya akan membawa kepada kemusnahan negara. “Ia memerlukan usaha tiga kaum utama untuk menamatkan rusuhan.

      Saya hanya mahu hantar satu mesej kepada generasi muda hentikan perkauman. Kita tidak mampu menyelamatkan negara ini tanpa menghilangkan perkauman,” katanya lagi.

      Menurut rekod, salah seorang pengasas DAP, Chan Kok Kit dan veteran parti, Chian Heng Kai telah ditahan ISA selama 57 bulan dari tahun 1976-1981 kerana didakwa terlibat dalam Communist United Front (CUF).

      Kok Kit adalah salah seorang jawatankuasa pro-tem DAP pada tahun 1966. Manakala, Heng Kai menyertai DAP pada tahun 1967, setahun selepas parti itu diluluskan ROS sebagai parti berdaftar.

      Kira-kira tujuh tahun selepas tragedi 13 Mei 1969, pada tahun 1976, Kok Kit dan Heng Kai telah ditahan ISA bersama lima tokoh lain yang diklasifikasikan sebagai CUF.

      Ketika ditahan ISA, Kok Kit merupakan Penolong Bendahari DAP Kebangsaan, manakala Heng Kai pula adalah Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan yang juga merupakan Ahli Parlimen DAP Batu Gajah serta ADUN Pasir Puteh.

      Kok Kit merupakan salah seorang Ahli Jawatankuasa CEC pertama DAP bagi sesi 1968/1969 bersama Dr Man Hin (Pengerusi) dan Kit Siang (Setiusaha Organisasi).

      Tidak seperti Dr Man Hin yang menang di Parlimen Seremban Timur dan DUN Rahang serta Kit Siang menang di Parlimen Bandar Melaka pada PRU 1969, namun Kok Kit tidak bertanding pada PRU itu.

      Kok Kit hanya bertanding pada PRU 1974 di DUN Bandar Kelang, namun tewas, tetapi dia tetap merupakan pemain utama parti di balik tabir.

      Delete
    4. Pada 4 Februari 1977, Ketua Polis Negara, Tan Sri Haniff Omar, berkata lima daripada enam pemimpin politik ditahan di bawah ISA itu telah membuat pengakuan bahawa mereka terlibat dalam aktiviti-aktiviti membantu CUF, namun dua daripada mereka tidak mahu membuat pengakuan terbuka kerana mahu menjaga karier politik mereka.

      Mereka dituduh sebagai individu yang bertindak bagi kepentingan PKM di bawah pimpinan Chin Peng.

      Kit Siang yang ketika itu merupakan Ketua Pembangkang dan Setiausaha Agung DAP mendakwa kenyataan Ketua Polis Negara yang merujuk kepada ‘dua orang yang tidak mahu mengaku secara terbuka’ itu merujuk kepada Heng Kai, Ahli Parlimen DAP Batu Gajah dan Kok Kit, Penolong Bendahari DAP Pusat.

      Dapatkan banyak lagi pendedahan mengejutkan antaranya bagaimana Kit Siang membunuh karier Devan Nair, serta kata-kata nista ahli-ahli DAP ke atas orang Islam pada tahun 1969. Kumpulan think-thank AIDC yang menerbitkan buku tersebut menyatakan 99.9% isi kandungan buku tersebut adalah benar dan sahih antaranya dari sumber Cawangan Khas tahun 1969 serta pendedahan ahli-ahli DAP yang telah berpaling tadah.

      Kumpulan think-thank AIDC.


      : Ini sebenarnya bukan rahsia lagi....

      Delete
  5. PUTRA SINGGORA / MAS27 November 2018 at 11:57

    SEMEMANGNYA:

    Ali Jaga, Don,GMN adalah orang yang sama.
    Menyamar macam hantu klepet. Menikam rakan-rakan PH
    dalam bloq.

    Woi si bodoh!

    Jurus politik tu ada 5 tingkat!

    Saudara John Doe berada di tingkat 5.Kerana dia mampu
    membina suatu rumusan hebat,dan tiada keperluan lagi untuk membicarakan hal remeh temeh semasa ini.

    Aku mempunyai jurus yang tidak kurang hebatnya!

    Engkau GMN,Ali Jaja dan Don...ada satu lagi samaran yang aku tak ingat..berada di Jurus 1,jurus terendah dalam berpolitik. Selaras meriam buloh yang bunyinya kuat,tapi tidak membawa apa-apa peluru.

    Kebommmmmm!!!!...Kebommmmmmm!!!!!

    Hi...hi.....pejuang sekapalku yang bodoh!!!!!

    Reply

    PUTRA SINGGORA / MAS27 November 2018 at 12:04

    Ha..ha...ALI JAGA sang meriam buloh!

    Aku akan terus menyerang kau kat bloq nih,
    kerana pada saat ini, engkau lebih bahaya dan lebih menyakiti dari sang Kejora.

    Selagi mana engkau tidak mencatat ayat
    permohonan maaf pada saudara kami John Doe!
    (walaupun saudara John tidak mengdampakan perbuatan itu)

    Ingat tu Ali Jaga@GMN@Don penyapu!.

    ___________________________________________

    All Jaga ni, Gora anggap hindu Manikam
    Si Gora dah ibaratkan Alli api dlm sekam
    Telor Tok Gora, si Alli cuba nak cengkam
    Tapi Tok Gora tepis dan Ali terus ditikam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Tok Gora cakap jurus politik ada 5 tingkat
    Tapi Alli tu, Gora kata sesat punya tarekat
    Alli naik meroyan, diia gulong kain pelikat
    Kini Alli tercungap2, nafas tersekat-sekat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Tok Gora direct panggil Alli Jaga si bodoh
    Terus wajah Alli berubah, mendung tedoh
    Muka Alli monyok rupa bertambah hodoh
    Tidak berani Alli, bila Tok Gora ajak gadoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Gora kata Alli cuma tahap jurus terendah
    Dia jugak cakap Alli tu, dia makan mudah
    Alli jaga terus jadi terkedu dan terngadah
    Ini menunjukkan Alli ni taraf haram jadah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Alli Jaga terus terdiam sambil mengeloh
    Menggiigil, menggeletar, badan berpeloh
    Semangat Alli macam udah hancur luloh
    Sbb itu Gora kat Alli hanya meriam buloh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Nampaknya Gora tu udah betul2 berang
    Si Gora cakap, Alli dia akan terus serang
    Terus kepala Alli Jaga tu si Gora parang
    Kini Alli sakit, mengelupor & mengerang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Mmg rapat le, Alli Jaga kena dgn si Gora
    Gora kata Alli tu lebih bahaya dari Kejora
    Dia anggap Alli itu, umpama seekor kera
    Namun Alli bacul diam je, tidak bersuara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Alli rasa bagai dlm gelap tiada berlampu
    Nak lwn si Gora, dia lemah & tak mampu
    Gora kata, Allii Jaga hanya taraf penyapu
    Alli terus bersembunyi, malu tersipu-sipu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau masih berkhayal angan2 mat jenin di alam siber ker, Kejora....??

      Prooot.. prooot... PANTAToon kentut, my foot...!!

      Konon.... dia nih ngaku jaguh PANTAToon Cartoon/lucah terhebat yg langsung tak berseni berbudaya....!! He he he...

      Ini contoh betapa bangsatnya PANTAToon Lucah Kejora....

      "Sumah punya / kangkang merekah".
      "Selak butuh / panjang lah sungguh".

      "Singgora gelak / Sumah nya longgar"
      "Pukah relah / Singgora rodokkan".

      "Sumah melentang tunggu Singgora cucuk"
      "Malang ler menimpa Singgora mati pucok"

      "Kain Sumah terselak, bulu burit tidak lebat"
      "Singgora capai vigra lantas ditelan itu ubat"

      "Sumah cekak / buah Singgora"
      "Batang gelebeh / Sumah lurutkan"

      "Nek Sumah nangis atuk Gora pujuk dan usap
      Sbg balasan, tetek Sumah, si Gora mau hisap"

      "Suman celaka / puki mak hang
      Di ibu negeri Johor / berani berlengan?"

      Kejora,
      Tokgaru brahim kamu ngajar bertelor sebiji riuh sekampung ker....??
      He he he he....

      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, Kejora - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    2. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya berkaitan isu lompat parti ADUN21 UMNO ke dalam parti Bersatu kat Johor baru2 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol. Tunggu lah Wak...hari ni PKR dah bising..dah tentu lepas ni DAP dan Amanah pulak melalak.

      Konpom punya..isu ni akan dibawa kedalam mesyuarat tertinggi kepimpinan Perdana..dan WAJIB lah Tun Madey kena balun dan bambu kaw2 punya oleh Bang Non, Mat Syabu dan Tokong kit sial tu.

      Nampaknya mmemang cerah lah peluang Bang Non untuk menjawat PM ke 8 dalam masa terdekat..dah tentu dengan sokongan kuat dari DAP dan Amanah.

      Dah tentu parti2 komponen dalam Rejim Haprakan ni tak mahu Bersatu akan menjadi punca kepada perpecahan dalam PH dan kini pun parti tu dah dilihat sebagai liabiliti..bukan aset lagi.

      Kalau dikekalkan Bersatu dalam koalisi..memang menempah kekalahan lah PH dalam PRU15 akan datang ni lah Wak!!!

      Kesimpulan yang boleh kita semua boleh ambik kat blog ni ialah...Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    3. Punyalah malu Kejora, untuk menutup KESIPUAN SIKAP PENGECUTNYA - Kejora dgn bodohnya berauta klentong.

      Adakah masuk akal saya dikatakan seorang nenek bernama Sumah terlibat dgn aksi2 pornografi bersama seorang jejaka, Putrasinggora...??

      Naudzubillah.......

      Itu adalah bukti nyata betapa Kejora TongGeng adalah seorang kski temberang berotak celaru, sewel & bengap.....!!

      Delete
    4. Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora TongGeng.....??
      He he he he

      Delete
    5. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya berkaitan isu lompat parti ADUN21 UMNO ke dalam parti Bersatu kat Johor baru2 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol. Tunggu lah Wak...hari ni PKR dah bising..dah tentu lepas ni DAP dan Amanah pulak melalak.

      Konpom punya..isu ni akan dibawa kedalam mesyuarat tertinggi kepimpinan Perdana..dan WAJIB lah Tun Madey kena balun dan bambu kaw2 punya oleh Bang Non, Mat Syabu dan Tokong kit sial tu.

      Nampaknya mmemang cerah lah peluang Bang Non untuk menjawat PM ke 8 dalam masa terdekat..dah tentu dengan sokongan kuat dari DAP dan Amanah.

      Dah tentu parti2 komponen dalam Rejim Haprakan ni tak mahu Bersatu akan menjadi punca kepada perpecahan dalam PH dan kini pun parti tu dah dilihat sebagai liabiliti..bukan aset lagi.

      Kalau dikekalkan Bersatu dalam koalisi..memang menempah kekalahan lah PH dalam PRU15 akan datang ni lah Wak!!!

      Kesimpulan yang boleh kita semua boleh ambik kat blog ni ialah...Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    6. Kenapalah sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng- Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng....,??
      He he he he

      Delete
    7. Toksah lari tajuk melibatkan orang lain. Ini antara kau dan aku.

      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    8. Jangan politikkan hukuman sebat syariah
      NURUL HUDA HUSAIN 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore377
      Takiyuddin
      Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media mengenai Muktamar Pas ke-64 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Gong Badak hari ini. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA NERUS - Pelaksanaan hukuman sebat syariah yang dilaksanakan terhadap dua wanita di Terengganu baru-baru ini tidak seharusnya dipolitikkan oleh pihak tertentu.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pelaksanaan hukuman yang bertujuan untuk mendidik itu perlu dilihat dalam aspek perundangan bukannya politik.


      "Ini adalah isu perundangan. Kenapa sebatan sivil tidak digembar-gemburkan. Sebatan sivil semua orang tahu tahu macam mana tetapi tak dikatakan zalim. Tidak dikatakan melakukan satu penderaan kepada pesalah.

      "Kalau kita tengok, banyak lagi pelaksanaan hukuman lain seperti dikenakan hukuman mati kepada kes-kes tertentu, tetapi tidak dikatakan zalim atau dipersoalkan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada sidang media khas di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pasangan lesbian didenda, disebat]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sebat wanita tidak cerminkan keadilan Islam: Kabinet]

      Menurut Takiyuddin lagi, semua pihak perlu melihat pelaksanaan hukuman sebatan syariah itu dari aspek yang lebih positif kerana ia bukan bertujuan untuk mencederakan tetapi lebih kepada pencegahan agar ia menjadi pengajaran kepada pihak lain.

      "Jadi, jangan jadikan hukuman ini sebagai modal politik dan sebagainya kerana pelaksanaan undang-undang ini di bawah bidang kuasa mahkamah,"katanya

      Delete
  6. melayutakberkhatan...kalau ko perasan lah kan, apa yang berlaku secara tersiratnya ialah....

    Usaha Menteri Rejim dan Ahli Parlimen Pakatan Haprak tu cuba memperlekehkan tindakan Polis menangani insiden kelmarin secara tidak sengaja memburukkan imej Menteri KDN.

    Malah perhimpunan haram yang dianjurkan oleh penyokong Wathya Moorthy dihadapan Balai Polis semalam juga membuktikan kelemahan Menteri KDN itu menangani situasi semasa.

    Jadi...ko setuju tak tentang cadangan diorang semua tu ni haah...?????

    Iaitu....memang amat wajar sekiranya penyokong Wathya Moorthy serta kepimpinan Pakatan Haprak yang mengecam pihak Polis sebelum ini mendesak agar Menteri KDN segera meletakkan jawatan sebab Tak Reti Buat Kerja!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora TongGeng Najib....

      As far as I am concern, you're nothing but merely a psychopath lunatic who relentlessly copy pasted & sprawled aimlessly with no valid reason.

      Yes indeed - you're a psychopath wno is suffering from chronic mental disorder with abnormal or violent social behaviour.

      You can also be desctibed as a a person with an antisocial personality disorder, manifested in aggressive, perverted, criminal, or amoral behavior without empathy or remorse.

      Psychopath like you tend to lack normal human emotions such as guilt. They are also often highly intelligent and skilled at manipulating others.

      Oh yesss - that's what you are...the damn bloody liar & coward who is still hiding & running away ftom me, ain't it so, silly-sissy boy......??

      Delete
    2. Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora TongGeng.....??
      He he he he

      Delete
    3. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya berkaitan isu lompat parti ADUN21 UMNO ke dalam parti Bersatu kat Johor baru2 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol. Tunggu lah Wak...hari ni PKR dah bising..dah tentu lepas ni DAP dan Amanah pulak melalak.

      Konpom punya..isu ni akan dibawa kedalam mesyuarat tertinggi kepimpinan Perdana..dan WAJIB lah Tun Madey kena balun dan bambu kaw2 punya oleh Bang Non, Mat Syabu dan Tokong kit sial tu.

      Nampaknya mmemang cerah lah peluang Bang Non untuk menjawat PM ke 8 dalam masa terdekat..dah tentu dengan sokongan kuat dari DAP dan Amanah.

      Dah tentu parti2 komponen dalam Rejim Haprakan ni tak mahu Bersatu akan menjadi punca kepada perpecahan dalam PH dan kini pun parti tu dah dilihat sebagai liabiliti..bukan aset lagi.

      Kalau dikekalkan Bersatu dalam koalisi..memang menempah kekalahan lah PH dalam PRU15 akan datang ni lah Wak!!!

      Kesimpulan yang boleh kita semua boleh ambik kat blog ni ialah...Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    4. Toksah lari tajuk melibatkan orang lain. Ini antara kau dan aku.

      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    5. Guan Eng fitnah Kelantan tak mampu bayar gaji kakitangan



      Dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng di Dewan Rakyat hari ini berhubung kerajaan Kelantan tidak dapat membayar gaji kakitangan adalah fitnah, kata Ahli Parlimen Pasir Mas, Ahmad Fadhli Shaari.

      Beliau berkata, dakwaan Guan Eng mengelirukan Dewan Rakyat dan beliau didesak menarik balik kenyataannya namun ia tidak dibenarkan.

      “Jika disebut bahawa Kelantan menerima bantuan Kerajaan Persekutuan untuk membayar gaji, perlulah dinyatakan bahawa tidak ada satu pun negeri di Malaysia yang tidak menerima peruntukan di bawah Perbendaharaan Negara.

      “Saya merujuk kepada data yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan pada 27 Oktober 2017 di bawah tajuk Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2018.

      “Di dalam Lampiran E iaitu di bawah tajuk Pemberian Sebenar Kepada Kerajaan Negeri Tahun 2016, Kelantan dinyatakan telah menerima RM397 juta.

      “Fakta-fakta ini menjelaskan bahawa Menteri Kewangan hari ini sekali lagi berbohong dan memfitnah Kelantan di dalam Dewan Rakyat.

      “Nampaknya Menteri Kewangan ini begitu berdendam dengan Kelantan yang telah ditadbir oleh PAS sekian lama.

      “Sedangkan soalan tambahan yang diajukan Datuk Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) adalah soalan biasa yang tidak mempunyai unsur provokasi.” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Sebelum ini, sidang Dewan Rakyat tegang apabila Takiyuddin Hassan dalam soalan tambahannya ingin tahu sama ada Kerajaan Kelantan dan Terengganu boleh mengambil alih projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) jika ia dihentikan kerajaan Persekutuan.

      Soalan Takiyuddin itu kemudiannya dijawab oleh Guan Eng dengan sindiran apabila beliau mempersoalkan kemampuan kerajaan Kelantan.

      “Mengenai cadangan YB bahawa kerajaan Kelantan dan Terengganu ingin ambil alih ECRL, saya tunggu suratlah sekiranya berminat nak buat demikian.

      “Tetapi dalam masa sama saya fikir macam mana Kelantan mampu buat sedangkan gaji anggota perkhidmatan pun tak mampu dibayar,” sindirnya.

      Delete
  7. Melayutakberkhatan beruk mat yeh kera duku
    Kepala dah jadi biol pagi petang kena luku
    Di sekolah suka tidur tutup kepala dgn buku
    Dah tua jadi bodoh otak pulak dah tiga suku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    2. Anon 22:43

      Dia itu dulu udah teruk kena dgn aku
      Kiri kanan atas bawah aku tibai paku
      Kena buah tomoi, siap dgn lutut siku
      Bila lihat je aku, diia jadi cuak & kaku

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    3. Jawapan tak diberi. Sebaliknya dia berterusan berauta singh Raggie Jessy.

      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    4. Kerajaan PH bakal berhadapan dengan cabaran besar bagi memastikan strategi Bajet 2019 yang disusun mampu memberi impak besar kepada rakyat terutamanya dari segi kos sara hidup.

      Penganalisis politik, Prof Dr Awang Azman Awang Pawi berkata, kesemua sektor yang diberikan penekanan dalam Bajet 2019 berkenaan adalah penting dan perlulah diberikan penekanan seimbang dengan saiz serta keperluan sesebuah kementerian untuk melaksanakan fungsinya.

      Menurutnya, setiap 12 sektor seperti kos sara hidup, pendidikan dan latihan, penjagaan kesihatan dan gaya hidup serta lain-lain lagi mempunyai impak kepada rakyat.

      “Kita tak boleh kata sektor itu penting, sektor itu tak penting, yang penting adalah keseimbangan. Penekanan seimbang dari segi jumlah peruntukan dengan saiz kementerian berkenaan, sebagaimana yang diamalkan oleh kerajaan terdahulu.

      “Kali ini, saya difahamkan banyak bajet yang akan dikurangkan dan ini bukanlah berita baik untuk rakyat. Kita lihat apa strategi penyusunan bajet kerajaan 2 November ini,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, hari ini.

      Awang berkata, mengikut sejarah, bajet berkaitan pendidikan dan juga kesihatan mendapat peruntukan yang besar dari kerajaan.

      Bagaimanapun menurutnya, kali ini pengumuman bajet yang bakal dikurangkan bukan hanya mampu memberi kesan kepada sesebuah kementerian, bahkan rakyat.

      “Kita lihat apa strategi kerajaan dalam menyediakan bajet kecil namun diharap mampu memberi impak besar ini nanti,” katanya.

      : Rakyat diminta untuk berkorban tapi pimpinan PH masih berjoli diluar negara....

      Delete
  8. Aku gelak berguling, sampai keluar air mata
    Sesama PH mereka udah mula bersengketa
    Geng panji hitam, diketuai oleh ust Doe aota
    Geng 4 nama, ketua nya Suman si jahil buta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
  9. Melayutakberkhatan Jin afrit setan gondol
    Samseng taik kucing serupa crook Sarip Dol
    Pantang ada cacing mula lah dia nak sondol
    Perangai serupa hantu ini makhluk samdol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    2. PH KATA NAK JADI TELUS JIKA DAPAT KUASA, KENCING RUPANYA


      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak sekali lagi mencabar kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mendedahkan dokumen berhubung perjanjian penyelesaian antara 1MDB dan International Petroleum Investment Co (IPIC) pada 2015 dan 2017.

      "Jika kerajaan ikhlas untuk menegakkan kebenaran dan keadilan kepada saya, keluarkan dokumen-dokumen ini dengan keseluruhannya serta-merta dan jangan sembunyi di belakang Akta Rahsia rasmi (OSA)," katanya dalam kenyataan di Facebook.

      Beliau juga mengulangi gesaan agar kerajaan memanggil pegawai kanan firma Abu Dhabi itu untuk disoal siasat bagi mengenal pasti pihak lain daripada IPIC yang terlibat dalam urusan itu.

      Pada 2015, IPIC setuju meminjamkan AS$1 bilion kepada 1MDB yang ketika itu menghadapi kesukaran membayar pinjaman bank.

      Perjanjian itu bagaimanapun tidak diteruskan apabila IPIC menarik diri dan menuntut 1MDB memulangkan semula wangnya.

      1MDB dan IPIC mencapai perjanjian penyelesaian pada 2017 dengan 1MDB membayar semula AS$1 bilion dan RM200 juta faedah.

      Najib pada Selasa lalu mendakwa dalam perjanjian itu, IPIC seharusnya membayar semula AS$3.5 bilion kepada 1MDB pada 2020.

      Butiran itu tidak disertakan dalam dokumen yang diserahkan IPIC kepada London Stock Exchange, sebaliknya hanya menyebutkan bahawa firma Abu Dhabi itu dan 1MDB "bersetuju untuk berbincang cara baik" berhubung bayaran yang dibuat 1MDB kepada "beberapa pihak".

      AS$3.5 bilion itu merujuk kepada dana yang 1MDB seharusnya bayar kepada syarikat subsidiari IPIC, Aabar Investments PJS. IPIC bagaimanapun mendakwa tidak pernah menerima bayaran itu.

      Terdahulu, media mendedahkan bahawa 1MDB sebaliknya membuat bayaran kepada syarikat British Virgin Islands yang mempunyai nama yang sama tapi tidak mempunyai kaitan dengan IPIC - Aabar Investments PJS Limited (Aabar BVI) – yang ketika itu didakwa diseleweng oleh Jho Low dan rakan-rakannya.

      Khamis lalu, Najib dan bekas ketua perbendaharaan negara Tan Sri Irwan Serigar Abdullah dikenakan enam pertuduhan berhubung urusan dengan 1MDB pada 2017.

      Sumber mendakwa kedua-dua mereka menggunakan dana kerajaan termasuk peruntukan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) untuk membayar IPIC.


      : Kalau Najib tak melayan sudah pasti dia lunyai dihentam Mahathir tiada pilihan melainkan melawan balik....

      Delete
  10. Suman ifrit umur je tua tetapi akal dia bodoh
    Udah le tolol bingai, perangai dia pula hodoh
    Kena balun sikit je, muka dia terus jadi tedoh
    Bila tewas berhujah, mula lah dia ajak gadoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapan tak diberi. Sebaliknya dia berterusan berauta singh Raggie Jessy.

      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    2. LGE ni buat-buat bodoh atau memang bodoh?




      LGE Kata Kerajaan PH Cekap Urus Kewangan Negara Apabila Berjaya Meningkatkan Jumlah Akaun Hasil Disatukan Daripada RM450 Juta Kepada RM3.7 Billion Pada 31 Ogos 2018

      Aku tak tau lah LGE ni bengap atau buat - buat bodoh ? Nama dah Akaun Hasil Disatukan mestilah ada kutipan yang dibuat oleh kerajaan daripada pembayar cukai
      .
      Apa ingat rakyat bodoh seperti LGE DAP? Banyak sumber ilmu yang rakyat boleh belajar mengenai sumber ekonomi negara dan bagaimana wang kerajaan diurus tadbir
      .
      LGE cuba mengalih perhatian rakyat dengan isu tanah runtuh dan tetulang konkrik runtuh baru - baru ini. Pihak berkuasa wajib menyiasat kes yang melibatkan nyawa pekerja tapak projek serta struktur binaan didapati tidak mengikut standard spefisikasi yang sebenar
      .
      Kemungkinan besar terdapat aktiviti rasuah melalui projek kerajaan negeri DAP P.Pinang yang ditadbir oleh LGE sebagai Ketua Menteri. Satu Suruhanjaya Siasatan wajib ditubuhkan segera bagi menyiasat 2 kejadian yang meragutnya selang beberapa hari



      : Sekarang mereka cuba kencving rakyat, tapi rakyat dah mula sedar melain puak minum air kencing aje belum sedar....

      Delete
  11. Wak Suman Penjaja Tempek Bacin...Kit orang tau lah, kalau kat blog ni..Wak lah penjilat tegar tolor PM ke 7 tu sampai licin berkilat !!!!

    Cuba Wak fikir2kan masak2 soklan cepu mas ni...dan beritau kita semua pendapat Wak dalam hal ni..boleh kan ???

    "Beri Peluang Pada Waythamoorthy", Apakah Dr. Mahathir Dah Lost Control Of His Government???

    Rasanya wak pun dah tau....Lebih 150 ribu petisyen, 150 lapuran polis dari rakyat Malaysia nak supaya Menteri Perpaduan di Jabatan Perdana Menteri, Senator Waythamoorthy (வேதமூà®°்த்தி பொன்னுசாà®®ி) di pecat...

    Rakyat Malaysia mempunyai alasan sangat CUKUP KUKUH untuk mendesak supaya Waythamoorthy di pecat :

    》Sebagai seorang menteri yang bertanggungjawab untuk menjaga perpaduan kaum di Malaysia, Waythamoorthy TIDAK BOLEH bersikap rasis dan mengeluarkan kenyataan2 atau mengambil tindakan dan keputusan yang menyentuh sensitiviti kaum lain!!!

    》Dengan berlatarbelakangkan pemimpin yang bersikap rasis, maka Waythamoorthy GAGAL melaksanakan amanah dan tanggungjawab yang di galas...

    》Tiada halangan kepada Perdana Menteri untuk memecat Wayta moorthy dari jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri malah sebagai seorang ahli Dewan Rakyat kerana Waytha moorthy HANYALAH SEORANG SENATOR YANG DI LANTIK DENGAN KUASA PERDANA MENTERI DAN BUKANNYA AHLI PARLIMEN YANG DIPILIH OLEH RAKYAT!!!

    Tapi apa jawab Dr. Mahathir!!!

    "Bagi dia peluanglah, dia masih barulah"...

    Hello, nie bukan kali pertama, Waythamoorthy DILANTIK sebagai SENATOR dan berada dalam kabinet...

    16hb Mei 2013 hingga 10 Februari 2014, Waythamoorthy pernah DILANTIK sebagai senator dan menjadi Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Kaum India) di bawah pentadbiran kerajaan BN era Datuk Seri Najib Razak...

    Dr. Mahathir Nak Bagi Peluang Atau TAKUT Nak Pecat

    Ada sumber yang dengar sendiri dari seorang 'Menteri Kanan' kata Dr. Mahathir dah tak gigit macam dulu...

    Maknanya LOST CONTROL of his government dan menteri tak nak dengar cakap dia...

    Ayoyo...

    ITU HARIMAU ASIA SUDAH TARA GIGI KAH!!!

    Mungkin sebab dah terlampau tua, kalau ada gigi yang tinggal pun, dah reput...🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

    Senator PENIPU Dr. Mahathir Lantik Sebagai Menteri Penuh
    Waytha yg menipu kata orang India DIPAKSA masuk Islam...

    Masa Hindraf timbul, dia menipu kaum India konon boleh saman kerajaan UK dan setiap orang India jadi jutawan...

    Mahathir hanya boleh kata beri Waythamoorthy peluang... 😲😲😲

    Apa yg dia takut sangat haaah????

    Soalan Dari Datuk Seri Zahid Hamidi Pada Menteri Luar : Are You Muslim???

    Kabarnya Saifuddin pun tak ambil endah dan tak mahu dengar briefing pegawai Wisma Putra utk mahu juga ratifikasi ICERD...

    Ini jadinya bila letak rebel to run government...

    Kepala diktator yang rebel nie tentang...

    Keluarga 69...

    Sekali lagi kita minta semua umat Melayu Islam di Malaysia, semua rakyat Malaysia yang cintakan perpaduan, mari beramai2 kita berhimpun pada 08hb Disember 2018 untuk sampaikan mesej yang jelas pada kerajaan bahawa KUASA RAKYAT SUDAH BERSUARA dan kuasa rakyat yang bersuara ini menentang ICERD kerana kuasa rakyat yang bersuara ini TIDAK SEKALI2 AKAN MEMBENARKAN WALAU SEBESAR ZARAH BENIH PERKAUMAN BERCAMBAH DI BUMI MALAYSIA INI!!!

    Kepada semua rakyat Malaysia, tidak kira bangsa atau ugama, sampaikan pesanan yang cukup jelas kepada anak cucu kita...

    Manusia yang bertanggungjawab mencetuskan ketegangan kaum di Malaysia pada 2018 bukan namanya Zahid Hamidi, bukan juga Haji Hadi Awang tetapi Mahathir Mohamad!!!

    ReplyDelete
  12. Geng najis haramjadah ibarat anjing menyalak bukit
    Yang pakai nama tikus,aku tak nak layan
    Aku ibarat kan dia gila babi aje
    Tak guna layan orang gila
    Betul tak geng najis babi HARAMJADAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayutakberkhatan..you're my bosom buddy beb !!!!

      Apa2 hal pun..kau kena tabik spring tinggi2 pada DS Zahid lah. Apa taknya..walaupun dah tak jadi menteri KDN lagi..tapi kasih, sayang serta keperihatinannya pada warga PDRM masih tebal lagi..ni lah baru betul kita WAJIB nobatkan sebagai menteri trbaik KDN sepanjang zaman bhai saab !!!

      Jangan salahkan PDRM – Ahmad Zahid

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy, diharap tidak menggunakan jawatan dalam kerajaan untuk mencetuskan provokasi agama di negara ini.

      Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, turut mengingatkan Waytha Moorthy dan pihak lain supaya tidak cuba menjadi wira berhubung kes rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman.

      Ahmad Zahid yang juga bekas Menteri Dalam Negeri berkata, Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak wajar dipersalahkan dalam insiden berkenaan dan berharap semua pihak mematuhi peraturan dan undang-undang ke arah mencari penyelesaian terbaik.

      “Penganut semua agama harus menghormati antara satu sama lain.

      Jangan ada mana-mana pihak yang berasa seolah-olah mahu menjadi wira kepada sesuatu agama.

      “Tambahan pula jika portfolio dipegang adalah untuk tujuan mewujudkan perpaduan, maka jangan kedudukan ini dijadikan tempat mencetuskan suasana kurang senang kepada penganut mana-mana agama.

      “Keharmonian beragama perlu dikekalkan.

      Ikut peraturan dan penguatkuasaan mesti dilaksanakan secara berhemah supaya tidak timbul masalah keharmonian antara kaum yang wujud sejak merdeka,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

      Semalam, Waytha Moorthy yang membacakan kenyataan bersama beberapa menteri, mendakwa polis lewat tiba di lokasi kejadian.

      Bagaimanapun, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Mohd Azis Jamman, pantas mempertahankan polis menjalankan tugas dengan baik, khususnya apabila tiada pihak yang kehilangan nyawa dalam insiden yang tercetus kira-kira jam 2 pagi semalam.

      Ahmad Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk, berkata kerajaan hari ini perlu menjadikan kejatuhan Barisan Nasional (BN) di Selangor pada 2008, yang antaranya berpunca daripada isu meruntuhkan kuil sebagai pengajaran.

      Katanya, insiden terbaru itu tercetus atas tiga faktor iaitu soal pematuhan kepada peraturan ditentukan pihak berkuasa negeri dan kerajaan tempatan.

      “Kedua adalah soal pemilikan tanah rumah ibadat dan ketiga mengenai bagaimana sesuatu agama diamalkan dalam keadaan yang mematuhi peraturan,” katanya.

      Setakat ini, polis dilaporkan menahan 21 lelaki tempatan bagi membantu siasatan kejadian rusuhan di tapak Kuil Sri Mariamman, USJ 25 Putra Heights, Subang Jaya, yang berpunca daripada isu perpindahan tapak kuil berkenaan.

      Selain itu, 23 kenderaan musnah dibakar, manakala cermin sebuah pusat beli-belah turut dipecah dan dirosakkan.

      Delete
    2. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd. Keganasan kuil hindu itu bukan isu perkauman tapi perbuatan jenayah, apatah lagi bila diapi-apikan oleh cyber-terompah tahap jamban macam Kejora TongGeng.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    3. Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    4. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      Delete
  13. Kengkawan semua..khususnya Wak Suman, melayutakberkhatan dan cai2 Haprak yang sewaktu dengannya.

    Saja nak share ngan korang satu artikel yang agak panjang..tapi sangat2 bermenafaat untuk kita semua menghadamnya betul2 beb !!!

    ICERD: ROSAK BAWANG DITIMPA JAMBAK

    Oleh Ab. Jalil Backer

    Kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) semasa ucapan beliau di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) beberapa bulan lalu tidaklah menimbulkan kontroversi besar.

    Ini kerana ramai beranggapan bahawa ia sekadar ucapan penyedap rasa di peringkat antarabangsa.

    Namun ia menjadi kontroversi apabila perkara ini ditimbulkan sekali lagi oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal-ehwal Perpaduan), Waytha Moorthy yang menunjukkan kesungguhan dan iltizam melaksanakannya.

    Anak-anak muda yang seronok dengan gagasan Malaysia Baharu mungkin tidak faham siapa Waytha Moorthy ini seorang yang bersikap rasis dan sanggup ke seluruh dunia memburukkan negara kita semasa beliau menjadi Presiden Hindraf.

    Beliau telah berjaya meracuni sebahagian besar masyarakat India di negara ini agar membenci kerajaan sebelum ini.

    Beliau ke luar negara mendakwa kerajaan Malaysia menindas masyarakat India, memaksa memeluk Islam untuk kerja dengan kerajaan merobohkan puluhan ribu kuil dan menyebabkan mereka terus berada dalam kemiskinan.

    Mengapa Bantah ICERD?

    Majoriti masyarakat Bumiputera dan Islam membantah ICERD kerana mereka percaya tindakan untuk meratifikasi ICERD ini akan menghakis hak-hak mereka yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 dan Perlembagaan Malaysia kemudiannya.

    Meratifikasikan ICERD ia merupakan langkah pertama ke arah menghapuskan fasal-fasal yang memberi keistimewaan kedudukan masyarakat Bumiputera dan agama Islam dalam Malaysia.

    Pada masa depan apa-apa pemberian keistimewaan dan kelebihan kepada agama Islam atau masyarakat Bumiputera akan dianggap sebagai pendiskriminasian terhadap kaum dan agama lain walaupun jelas ia tidak benar.

    Kerajaan Barisan Nasional telah pun menubuhkan Jawatankuasa mengkaji ICERD pada 2011 yang dianggotai oleh pelbagai kumpulan bukan kerajaan, tokoh akademik, pemimpin politik dan agama.

    Akhirnya keputusan telah dibuat bahawa kerajaan tidak akan meratifikasikannya, Ini kerana ia boleh menjejaskan Perlembagaan negara yang menjadi sebahagian kontrak kemerdekaan antara masyarakat Bumiputera dan masyarakat imigran.

    Diskriminasi dan Keistimewaan

    Agak menyedihkan apabila Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Samad, cuba menggambarkan mereka yang menentang ICERD sebagai bertentangan dengan Islam.

    Dalam mempertahankan usaha Waytha Moorthy ini, Khalid telah menyatakan Islam tidak membenarkan Ketuanan Melayu dan diskriminasi.

    Menurut beliau Islam menolak diskriminasi dan memperjuangkan keadilan.

    Kenyataan Khalid ini sangat nakal. Hakikatnya ICERD tidak bercakap mengenai ketuanan Melayu. Ketuanan Melayu adalah konsep kedudukan Raja-Raja Melayu.

    Para penentang ICERD bercakap soal kedudukan Bumiputera dan Islam yang dijamin perlembagaan akan terhakis.

    Apakah kebimbangan mereka? Ia berlegar pada kedudukan kaum Bumiputera yang dijamin keistimewaan mereka dalam Perlembagaan dan polisi kerajaan.

    Antaranya ialah kedudukan bahasa Melayu, tanah rizab Melayu, tanah adat, pemberian biasiswa dan perkara yang disediakan oleh kerajaan untuk tujuan pembangunan Bumiputera seperti, Majlis Amanah Rakyat (MARA), Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan Universiti Teknologi Mara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman pun tau pasal ni..tapi kerana menjadi penyokong tegar ICERD..sanggup2 butakan mata aje kan !!!

      Para penentang ICERD bercakap soal ancaman kedudukan istimewa Islam dalam Perlembagaan dan perundangan negara jika ICERD diratifikasikan.

      Antara impliaksinya Islam hanya sama kedudukan dengan agama lain dan tidak boleh dijadikan sebagai sebuah agama Persekutuan seperti sekarang.

      Serangan ke atas penentang ICERD sebagai bertentangan dengan ajaran Islam, rasis dan tidak menghormati kaum lain oleh anggota kabinet adalah satu sikap tidak bertanggungjawab.

      Kerajaan hari ini cuba mengelirukan rakyat antara privilege (keistimewaan) dan discrimination (diskiriminasi).

      Privilege bermaksud “a special right, advantage, or immunity granted or available only to a particular person or group.”

      Ia tidak semestinya sesuatu yang berbentuk diskriminasi.

      Sebaliknya discrimination bermaksud “the unjust or prejudicial treatment of different categories of people, especially on the grounds of race, age, or sex.”

      Masyarakat perlu bertanya apakah selama lebih 60 tahun merdeka ada antara kita ditindas, dihalang dan disisihkan oleh kerajaan seperti mana berlaku kepada kaum kulit hitam di Afrika Selatan suatu ketika dahulu?

      Masyarakat juga perlu memahami bahawa kewujudan dasar-dasar pro-bumiputera dalam kerajaan sebelum ini bukan satu bentuk diskriminasi, tetapi lebih kepada sedikit keistimewaan.

      Ini adalah balasan kepada persetujuan bumiputera, terutama orang Melayu, menerima semua kaum imigran yang telah datang ke Semenanjung Tanah Melayu dan Borneo sebelum merdeka sebagai warganegara yang sama taraf dan hak.

      Sejak merdeka sehingga Mei 2018 sebelum Barisan Nasional dikalahkan, UMNO tidak pernah menindas atau mendiskriminasi mana-mana kaum.

      Jika ada polisi-polisi tertentu yang khusus untuk bumiputera, ia adalah dalam bentuk memberi bantuan untuk mereka berjaya, bukannya menindas bukan bumiputera dari berjaya.

      Sebab itu kita lihat 70% kekayaan negara dan kelompok profesional ini masih ditangan bukan Melayu walaupun jumlah mereka hanya 30%.

      Sudah tentu ada persoalan, jika bukan diskriminasi mengapa takut menandatangani ICERD?

      Walaupun kita percaya ia adalah keistimewaan bukan diskriminasi, namun pihak luar terutama di PBB mungkin mempunyai tafsiran lain.

      Ia hanya memerlukan seorang cauvinis seperti Waytha Moorthy atau seorang “gay” ke PBB membuat aduan mengenai diskriminasi dan ia akan menyebabkan kerajaan berhadapan tekanan dan pemeriksaan melampau ke atas dasar negara.

      UMNO, PAS, Melayu Difitnah

      Namun yang lebih menyedihkan ialah kerajaan hari ini sedang merosakkan perpaduan rakyat demi kepentingan politik partisan.

      Mereka menuduh masyarakat Bumiputera, terutamanya masyarakat Melayu Islam bersikap perkauman kerana membantah ICERD dan mempertahankan Perlembagaan negara.

      Kerajaan menggunakan ICERD ini untuk memfitnah UMNO, Pas dan orang Melayu sebagai penindas dan bersikap perkauman.

      Kerajaan membiarkan polemik ini berterusan supaya masyarakat bukan bumiputera dan bukan Islam melihat parti-parti politik ini sebagai sekumpulan manusia yang bersikap perkauman.

      Ini mungkin ada kena mengena dengan Pilihan Raya Kecil DUN Rantau yang akan diadakan dalam sedikit masa lagi.

      Barisan Nasional bakal mencalonkan Timbalan Presiden UMNO dan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato Seri Mohamed Hassan sebagai calon.

      DUN Rantau hanya mempunyai 54% bumiputera Melayu Islam.

      Kerajaan membiarkan isu ini berlarutan untuk memberi gambaran UMNO sebuah parti perkauman dan tidak wajar disokong oleh bukan Melayu.

      Dengan menarik semua sokongan kaum lain, Pakatan Harapan mempunyai peluang cerah untuk menang dengan hanya menambah 10% undi Melayu.

      Mereka tidak peduli kerosakan perpaduan dan penghinaan ke atas masyarakat Bumiputera dan Islam kerana yang berada di atas tampak semacam sedang berusaha keras mempertahankan kuasa biar kehilangan bangsa.

      Maka nasib bumiputera dan Islam di negara ini seperti peribahasa “rosak bawang ditimpa jambak” (menjadi celaka kerana perbuatan [kawan, kaum dan sebagainya] sendiri).

      Delete
    2. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd. Keganasan kuil hindu itu bukan isu perkauman tapi perbuatan jenayah, apatah lagi bila diapi-apikan oleh cyber-terompah tahap jamban macam Kejora TongGeng.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    3. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      Delete
    4. Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar. Sambil2 itu bukan saja sijil kelahiran, kita sama2 lihat mereka benar2 wujud atau tidak. Amacam, beranikah engkau, pengecut....??

      Sampai bilakah kau Kejora sanggup menghina diri sendiri sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Delete
    5. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya berkaitan isu lompat parti ADUN21 UMNO ke dalam parti Bersatu kat Johor baru2 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol. Tunggu lah Wak...hari ni PKR dah bising..dah tentu lepas ni DAP dan Amanah pulak melalak.

      Konpom punya..isu ni akan dibawa kedalam mesyuarat tertinggi kepimpinan Perdana..dan WAJIB lah Tun Madey kena balun dan bambu kaw2 punya oleh Bang Non, Mat Syabu dan Tokong kit sial tu.

      Nampaknya mmemang cerah lah peluang Bang Non untuk menjawat PM ke 8 dalam masa terdekat..dah tentu dengan sokongan kuat dari DAP dan Amanah.

      Dah tentu parti2 komponen dalam Rejim Haprakan ni tak mahu Bersatu akan menjadi punca kepada perpecahan dalam PH dan kini pun parti tu dah dilihat sebagai liabiliti..bukan aset lagi.

      Kalau dikekalkan Bersatu dalam koalisi..memang menempah kekalahan lah PH dalam PRU15 akan datang ni lah Wak!!!

      Kesimpulan yang boleh kita semua boleh ambik kat blog ni ialah...Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    6. Jawapan tak diberi. Sebaliknya dia berterusan berauta singh Raggie Jessy.

      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    7. kengkawan..ni ada satu cadangan yang bernas...yang aku rasa korang pun tak boleh tolak punya beb !!!!

      Apa kata kalau Wak Suman tak berani dan pengecut sangat untuk memberi pandangannya berkaitan isu 3 orang ADUN UMNO yang lompat parti ke dalam Bersatu...

      Kita ramai2 jejak dia dan heret dia kepada Tn. Budin untuk memaksa dia memberi pandangan dan pendapat berkaitan isu tersebut...setuju tak kengkawan semua ????

      Delete
    8. Toksah lari tajuk melibatkan orang lain. Ini antara kau dan aku.

      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    9. MAHA DAYUS RINDUKAN UMNO


      Walau sudah lebih dua tahun Parti Pribumi Bersatu (PPBM) ditubuhkan, Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi tersasul menyebut Umno.

      Terbaru berlaku ketika mengumumkan tarikh persidangan tahunan parti itu, semalam, hingga mengundang ketawa pemimpin dan wartawan.

      “Yang pertama saya nak umumkan adalah kita menetapkan persidangan Umno tahunan kedua...,” kata pemimpin berusia 93 tahun itu, seperti dilapor Sinar Harian.

      “Bersatu, Bersatu,” sahut beberapa pimpinan parti.

      Pengerusi PPBM kemudian hanya membuat reaksi 'comel' dan ketawa kecil.

      Pada 1 Mei lalu, Mahathir pernah tersilap apabila meminta orang ramai tidak mengundi Pakatan Harapan (PH) ketika berucap dalam satu ceramah di Dungun.

      Malah ketika berkempen di Pantai Dalam beberapa hari kemudian, beliau meminta pengundi menyokong calon Barisan Nasional (BN).

      Julai tahun lepas, di ibu pejabat PKR, perdana menteri juga mengumumkan Mohamad Sabu, presiden Parti Amanah Negara (Amanah) sebagai presiden Umno.

      Delete
  14. melayutakberkhatan dan Wak Suman...Nak tanya lah satu soklan yang sangat2 mudah...boleh tak ???

    Soklan cepu mas tu ialah...

    Apa dosa Muhammad Adib?

    DITARIK keluar dari kenderaan dan dipukul hingga cedera parah.

    Ini bukanlah adegan seorang pencuri kereta tetapi itulah nasib seorang anggota bomba yang bergegas ke lokasi Kuil Sri Mariamman, USJ Subang Jaya bagi menjalankan tugasnya.

    Apa dosa Muhammad Adib Mohd Kassim sehingga diperlakukan sedemikian?

    Mereka yang menyerang anggota bomba berusia 24 tahun itu harus diburu sehingga ke lubang cacing.

    Jangan beri seincinpun ruang untuk individu-individu ganas tersebut melepaskan diri.

    Menyerang penjawat awam yang sedang menjalankan tugas tidak kira daripada jabatan atau organisasi manapun adalah perbuatan biadab dan sama sekali tidak bertamadun.

    Ia hanya dilakukan oleh kelompok manusia yang tidak tahu menghormati undang-undang dan perlu diasingkan daripada masyarakat.

    Justeru kita bersetuju dengan kenyataan tegas Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin yang mempersoalkan nilai hormat perusuh dan menyifatkan ia melampau dan keterlaluan.

    Benar kata beliau, ia adalah satu budaya yang harus dihentikan kerana, “mereka adalah penjawat awam beruniform.Perlu ada satu tahap hormat kepada penjawat awam yang beruniform oleh rakyat Malaysia.”

    Apapun Muhammad Adib sedang bertarung nyawa akibat kecederaan dalaman yang tidak sewajarnya diterima oleh seorang anggota bomba yang tugasnya semata-mata memadam kebakaran dan menyelamatkan nyawa orang lain.

    Di mana nilai kemanusiaan perusuh?

    Apakah terlalu buta mata dan hati untuk membeza antara penjawat awam yang menjalankan tugas dan kelompok yang mereka marah.

    Kejadian seumpama ini sama sekali tidak boleh dibiarkan berulang terhadap mana-mana juga penjawat awam.

    Sudah pasti apa yang berlaku kepada Muhammad Adib akan membangkitkan kemarahan seluruh masyarakat tanpa mengira kaum dan latar belakang agama, tetapi semua pihak perlu bertenang dan menyerah sepenuhnya kepada pihak polis untuk menjalankan siasatan.

    Lagipun sudah ada yang ditahan bagi tujuan siasatan.

    Pada masa sama, ahli-ahli politik juga pandai-pandailah menjaga mulut.

    Jangan terlalu celupar atau biadab menuding jari kepada mana-mana penjawat termasuklah polis apabila berlaku kes seumpama ini.

    Ahli politik sepatutnya lebih matang dan bijak, bukannya cuba mencari publisiti murahan dengan membuat kenyataan yang akhirnya meletakkan penjawat awam dalam bahaya dan tidak mencetuskan isu perkauman.

    Sesungguhnya marilah kita berdoa agar Muhammad Adib pulih seperti sedia ada.

    Pengorbanan yang beliau lakukan terlalu tinggi nilainya dan negara memerlukan khidmat beliau.

    Agak2 Wak Suman dan melayutakberkhatan lah..sapa ahli2 politik dari rejim Haprakan yang dimaksudkan tu...korang kenal ke depa semua tu bhai saab????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      Delete
    2. Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar. Sambil2 itu bukan saja sijil kelahiran, kita sama2 lihat mereka benar2 wujud atau tidak. Amacam, beranikah engkau, pengecut....??

      Sampai bilakah kau Kejora sanggup menghina diri sendiri sebagai Pengecut yg hanya berani cakap2 besar di alam siber, tapi tak berani memijak di bumi yg nyata......??

      Delete
    3. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya berkaitan isu lompat parti ADUN21 UMNO ke dalam parti Bersatu kat Johor baru2 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol. Tunggu lah Wak...hari ni PKR dah bising..dah tentu lepas ni DAP dan Amanah pulak melalak.

      Konpom punya..isu ni akan dibawa kedalam mesyuarat tertinggi kepimpinan Perdana..dan WAJIB lah Tun Madey kena balun dan bambu kaw2 punya oleh Bang Non, Mat Syabu dan Tokong kit sial tu.

      Nampaknya mmemang cerah lah peluang Bang Non untuk menjawat PM ke 8 dalam masa terdekat..dah tentu dengan sokongan kuat dari DAP dan Amanah.

      Dah tentu parti2 komponen dalam Rejim Haprakan ni tak mahu Bersatu akan menjadi punca kepada perpecahan dalam PH dan kini pun parti tu dah dilihat sebagai liabiliti..bukan aset lagi.

      Kalau dikekalkan Bersatu dalam koalisi..memang menempah kekalahan lah PH dalam PRU15 akan datang ni lah Wak!!!

      Kesimpulan yang boleh kita semua boleh ambik kat blog ni ialah...Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    4. Jawapan tak diberi. Sebaliknya dia berterusan berauta singh Raggie Jessy.

      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    5. kengkawan..ni ada satu cadangan yang bernas...yang aku rasa korang pun tak boleh tolak punya beb !!!!

      Apa kata kalau Wak Suman tak berani dan pengecut sangat untuk memberi pandangannya berkaitan isu 3 orang ADUN UMNO yang lompat parti ke dalam Bersatu...

      Kita ramai2 jejak dia dan heret dia kepada Tn. Budin untuk memaksa dia memberi pandangan dan pendapat berkaitan isu tersebut...setuju tak kengkawan semua ????

      Delete
    6. Toksah lari tajuk melibatkan orang lain. Ini antara kau dan aku.

      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    7. Larangan arak, judi bukan punca kegagalan Bumiputera
      NINA FARZUIN MD SHAROM 25 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore388
      Arak
      Gambar hiasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Cadangan supaya Bumiputera diberikan lesen pusat judi dan penjualan alkohol agar mampu bersaing dengan kaum lain dari segi ekonomi adalah pandangan yang tidak berlandaskan kepada fahaman agama Islam yang betul.

      Penceramah bebas, Wan Akashah Wan Abdul Hamid berkata, Islam dengan tegas melarang umatnya menjalankan perniagaan seperti itu kerana ia mendatangkan lebih banyak mudarat berbanding manfaat.


      “Memang di dalam al-Quran ada menyebut bahawa arak dan judi ini ada manfaatnya tapi pada masa sama, mudaratnya lebih banyak.

      “Ulama juga ada mengatakan, manfaat itu adalah dari segi ekonomi, namun pandangan yang tidak berlandaskan agama hanya akan memandang ke arah satu sudut itu sahaja (manfaat),” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.


      [ARTIKEL BERKAITAN: Siapa saran beri lesen kasino, alkohol kepada Bumiputera?]

      Mengulas lanjut, beliau berkata, di dalam Islam terdapat satu istilah yang perlu diambil kira iaitu keberkatan yang akan menjamin kesejahteraan hidup umatnya.

      “Apabila satu perniagaan dijalankan tanpa disertai keberkatan, maka ia akan mendatangkan kerugian untuk jangka masa panjang seperti mana akan hilangnya kebahagiaan, akan berlaku kemudaratan kepada keluarga dan sebagainya,” katanya.

      Katanya, larangan menjalankan perniagaan judi dan alkohol bukanlah punca utama mengapa golongan Bumiputera gagal bersaing dengan kaum lain dari segi ekonomi.

      “Ada banyak lagi perkara yang boleh dilakukan untuk memajukan ekonomi Bumiputera. Kekayaan itu bukan hanya datang dari judi dan arak, banyak lagi perniagaan lain yang Islam galakkan.

      “Bumiputera gagal bersaing bukan kerana judi dan arak tapi kerana sikap dan keperibadian mereka sendiri yang tidak mahu bersaing,” katanya.

      Menurutnya, ALLAH SWT ada menyebut umat Islam adalah yang terbaik dan ini telah dibuktikan di dalam sejarah.

      “Sejarah ada mengatakan bagaimana Islam telah menguasai dua pertiga dunia walaupun pada masa itu orang Islam tidak jual arak dan judi, tapi mereka mampu membina tamadun dunia,” katanya.

      Delete
  15. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd. Keganasan kuil hindu itu bukan isu perkauman tapi perbuatan jenayah, apatah lagi bila diapi-apikan oleh cyber-terompah tahap jamban macam Kejora TongGeng.

    Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      Delete
    2. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya berkaitan isu lompat parti ADUN21 UMNO ke dalam parti Bersatu kat Johor baru2 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol. Tunggu lah Wak...hari ni PKR dah bising..dah tentu lepas ni DAP dan Amanah pulak melalak.

      Konpom punya..isu ni akan dibawa kedalam mesyuarat tertinggi kepimpinan Perdana..dan WAJIB lah Tun Madey kena balun dan bambu kaw2 punya oleh Bang Non, Mat Syabu dan Tokong kit sial tu.

      Nampaknya mmemang cerah lah peluang Bang Non untuk menjawat PM ke 8 dalam masa terdekat..dah tentu dengan sokongan kuat dari DAP dan Amanah.

      Dah tentu parti2 komponen dalam Rejim Haprakan ni tak mahu Bersatu akan menjadi punca kepada perpecahan dalam PH dan kini pun parti tu dah dilihat sebagai liabiliti..bukan aset lagi.

      Kalau dikekalkan Bersatu dalam koalisi..memang menempah kekalahan lah PH dalam PRU15 akan datang ni lah Wak!!!

      Kesimpulan yang boleh kita semua boleh ambik kat blog ni ialah...Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    3. Jawapan tak diberi. Sebaliknya dia berterusan berauta singh Raggie Jessy.

      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    4. kengkawan..ni ada satu cadangan yang bernas...yang aku rasa korang pun tak boleh tolak punya beb !!!!

      Apa kata kalau Wak Suman tak berani dan pengecut sangat untuk memberi pandangannya berkaitan isu 3 orang ADUN UMNO yang lompat parti ke dalam Bersatu...

      Kita ramai2 jejak dia dan heret dia kepada Tn. Budin untuk memaksa dia memberi pandangan dan pendapat berkaitan isu tersebut...setuju tak kengkawan semua ????

      Delete
    5. Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    6. kengkawan..ni ada satu cadangan yang bernas...yang aku rasa korang pun tak boleh tolak punya beb !!!!

      Apa kata kalau Wak Suman tak berani dan pengecut sangat untuk memberi pandangannya berkaitan isu 3 orang ADUN UMNO yang lompat parti ke dalam Bersatu...

      Kita ramai2 jejak dia dan heret dia kepada Tn. Budin untuk memaksa dia memberi pandangan dan pendapat berkaitan isu tersebut...setuju tak kengkawan semua ????

      Delete
    7. Toksah lari tajuk melibatkan orang lain. Ini antara kau dan aku.

      Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    8. Memang betul lah ini adalah antara saya dengan Wak Suman..tapi yang Wak masih melari2kan diri dari persoalan pokok berkatan isu lompat parti ADUN UMNO ke dalam Bersatu tu apasal haah ????

      Atau Wak ni dah diarah oleh pemimpin2 parti Bersatu Johor agar tutup mulut dalam isu ni dan jangan kuarkan sebarang statement ke..kerana takut2 ia bakal mengaibkan dan memalukan mereka ke haah ???

      Cer citer sikit lah wak..jangan lah jadi bacul sangat..malu kat kengkawan semua kat blog ni bhai !!!!

      Delete
    9. Jawapan tak diberi. Sebaliknya dia berterusan berauta singh Raggie Jessy.

      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    10. Niat liberalis terserlah jua ....



      Kes sebatang ke atas pasangan leg sbian di Terengganu .... liberalis dan sekutu-sekutu mereka tak setuju, kenapa?

      Mula depa kata sebab zalim. Bila nampak pukulan tu lembut depa kata sebab mengaibkan. Bila orang balas banyak lagi yang lain lagi aib dari itu, depa kata imej Islam tercalar. Sebelum tu depa pernah kata mahkamah tak sedia, masyarakat belum faham dan macam-macam lagi.

      Sebenarnya dua perkara sahaja yang mereka mahu:

      1. Hubungan seks tanpa paksaan (apa juga bentuk) jangan dianggap jenayah, sebaliknya biarkan jadi hak peribadi. Begitulah juga dengan khalwat, lelaki nak bergaya perempuan dan yang seumpamanya.

      2. Jangan beri apa-apa jalan ke arah pengukuhan undang-undang Islam di Malaysia. Biarkan kekal macam sekarang dan undur belakang sikit-sikit.

      Liberalis memusuhi Islam walaupun mungkin depa pakai songkok dan baju Melayu.

      Delete
  16. melayutakberkhatan dan wak Suman Tempek Bacin...memang lah korang dah tau berita ni..tapi rasanya bukan lah satu dosa besar jika kita recap semula untuk jadi iktbar dan pengajaran berguna kepada rakyat semua..setuju tak beb ???

    Anggota bomba diserang perusuh parah, dalam ICU

    Anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) yang diserang kumpulan perusuh yang berhimpun di sekitar Kuil Maha Mariamam, USJ 25 awal pagi tadi dilaporkan cedera parah.

    Pegawai Penerangan JBPM, Dzulhaimy Dahari dalam satu kenyataan berkata, anggota terbabit telah dimasukkan ke dalam Unit Unit Rawatan Rapi (ICU) Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC).

    Ketua Pengarah JBPM Datuk Muhammad Hamdan Wajid dilaporkan akan melawat anggota berkenaan pagi ini.

    Sementara itu, memetik laporan Berita Harian Online, mangsa, Muhammad Adib Mohd Kassim, 24, berada dalam keadaan tidak sedarkan diri dipercayai mengalami kecederaan patah tulang rusuk serta beberapa kecederaan dalaman.

    Dalam kejadian kira-kira pukul 1 pagi itu, anggota berkenaan diserang apabila pasukannya tiba di lokasi selepas mendapat maklumat sebuah kereta terletak di luar kuil terbakar.

    Anggota yang duduk di bahagian penumpang hadapan unit EMRS itu ditarik keluar oleh kumpulan perusuh sebelum dipukul.

    Serangan itu juga turut menyebabkan pintu belakang tercabut, keempat-empat tayar jentera pecah selain kerosakan lain pada bahagian badan jentera dipercayai dipukul objek keras.

    Yang peliknya..masa zaman pemerintahan kerajan terdahulu..takde pulak terjadi benda2 macam ni..tapi tak sampai 6 bulan jadi kerajaan, macam2 hal pulak berlaku bawah Rejim Haprakan ni kan ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri Dalam Negeri & Timbalan Ketua Polis Negara telah memberi amaran, khususnya cyber-terompah tahap jamban, toksah mengapi-apikan isu kuil hindu & icerd. Keganasan kuil hindu itu bukan isu perkauman tapi perbuatan jenayah, apatah lagi bila diapi-apikan oleh cyber-terompah tahap jamban macam Kejora TongGeng.

      Justru, jika ada cyber-terompah tahap jamban masih berdegil, mari kita jejak mereka & heret mereka ke mana2 balai polis terdekat.

      Delete
    2. Woooit...Wak Suman Tempekk Bacin!!!!

      Apasal tak berani menjawab persoalan saya berkaitan isu lompat parti ADUN21 UMNO ke dalam parti Bersatu kat Johor baru2 tu haah ???

      Jadi betul lah apa yang saya postkan tu kan dan wak setuju sangat2 kan..sebab tu lah Wak cuba alih tiang gol. Tunggu lah Wak...hari ni PKR dah bising..dah tentu lepas ni DAP dan Amanah pulak melalak.

      Konpom punya..isu ni akan dibawa kedalam mesyuarat tertinggi kepimpinan Perdana..dan WAJIB lah Tun Madey kena balun dan bambu kaw2 punya oleh Bang Non, Mat Syabu dan Tokong kit sial tu.

      Nampaknya mmemang cerah lah peluang Bang Non untuk menjawat PM ke 8 dalam masa terdekat..dah tentu dengan sokongan kuat dari DAP dan Amanah.

      Dah tentu parti2 komponen dalam Rejim Haprakan ni tak mahu Bersatu akan menjadi punca kepada perpecahan dalam PH dan kini pun parti tu dah dilihat sebagai liabiliti..bukan aset lagi.

      Kalau dikekalkan Bersatu dalam koalisi..memang menempah kekalahan lah PH dalam PRU15 akan datang ni lah Wak!!!

      Kesimpulan yang boleh kita semua boleh ambik kat blog ni ialah...Rupa2nya pengecut jugak orang tua nak mampos ni yeer...soklan senang macam tu pun tak boleh jawab ..sembang aje kencanag, tapi kaboook pun tarak bhai !!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokoikihkik...ambik ko !!!

      Delete
    3. Puaka betul Kejora buat temberang.
      Dia guna pakai cakap Benggali Murtad, si Auta Singh Raggie Jessy konon-kononnya pembebasan Azwanddin & Auta Singh itu disebabkan sokongan istana.

      Istana mana tuuu - Istana Con-Sultan Melaka kerrr.....???
      He he he hi hi hi......!!

      Sebenarnya...Azwanddin Hamzah & Raggie Jessy, dibebaskan atas jaminan polis.

      Delete
    4. Jawapan tak diberi. Sebaliknya dia berterusan berauta singh Raggie Jessy.

      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, Kejora..,??
      He he he he

      Delete
    5. kengkawan..ni ada satu cadangan yang bernas...yang aku rasa korang pun tak boleh tolak punya beb !!!!

      Apa kata kalau Wak Suman tak berani dan pengecut sangat untuk memberi pandangannya berkaitan isu 3 orang ADUN UMNO yang lompat parti ke dalam Bersatu...

      Kita ramai2 jejak dia dan heret dia kepada Tn. Budin untuk memaksa dia memberi pandangan dan pendapat berkaitan isu tersebut...setuju tak kengkawan semua ????

      Delete
    6. Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    7. Setuju sgt pendapat ko geng najib ..elok sgt la kalu geng najib sendiri atau keluarga geng najib yg dibelasah oleh geng india baru ko tahu akibat dan kesan dari permusuhan kaum.bila sampai ada nyawa terkorban agaknya baru dia puas hati mengadu domba hal perkauman

      Delete
    8. PH YANG JAHAT SEBENARNYA


      Saya fikir isunya skrg bukan lagi persoalan kemampuan negeri menguruskan royalti petroleum kerana negeri mencapai standard pengurusan kewangan seperti ditetapkan Jabatan Ketua Audit Negara, tetapi kemampuan pusat memastikan wang royalti petroleum milik negeri yg dibayar oleh Petronas dibayar kepada Negeri seperti kehendak Akta dan Perjanjian.

      Mekanisma Petronas bayar dahulu royalti kepada Persekutuan termasuk royalti milik negeri perlu diperbetulkan. Apatah lagi perjanjian 1975 adalah antara Petronas dengan Terengganu. Terengganu bukan pihak ketiga kepada perjanjian.

      Terengganu tak sepatutnya diperlakukan seolah olah seperti “sub kontraktor “ kepada Persekutuan dalam Akta dan Perjanjian Petroleum ini.

      Mengapa Petronas bayar dulu kepada Persekutuan apa yg jelas milik negeri diperuntukkan dalam perjanjian.

      Adakah Terengganu sebagai pihak kepada perjanjian pernah mengeluakan apa apa “payment instruction”/arahan pembayaran kepada Petronas agar apa yg menjadi milik Terengganu dibayar dulu kepada Persekutuan dan persekutuan lepas itu bayar kepada Terengganu?

      Tidakkah Persekutuan sendiri sudah menerima bahagian royalti milik persekutuan sendiri 5% dari pengeluaran petroleum dinegeri negeri berkenaan, mengapa menjadi tamak sehingga mahu ditahan juga 5% royalti yg menjadi milik negeri?

      Wang yg ditahan itu pula, untuk apa? Negeri perlukan hasil mahsul yg menjadi milik negeri untuk pengurusan pentadbiran, kebajikan rakyat dan pembangunan negeri.

      Adakah wang ditahan kerana kerajaan persekutuan mahu “guna dulu” wang milik negeri untuk tujuan lain? Tidakkah jika itu tujuannya perlulah kepada persetujuan negeri jika persekutuan mahu guna wang milik negeri? Wang yg berbillion, bermalam satu malam pun bukan sikit hasil faedah riba diperolehi di bank (overnight rate). Siapa yg ambil manfaat atas itu?

      Tidakkah keutuhan federalisme yg dilaungkan oleh kerajaan persekutuan seharusnya bertitik tolak atas saling menghormati antara Persekutuan dan Negeri Negeri yg membentuk Persekutuan ini? Tiada negeri negeri , tiadalah persekutuan. Tiadalah lautan bagi persekutuan tidak kira contiguous zone atau exclusive economic zone EEZ. Itu adalah asalnya milik negeri yg dijadikan hak persekutuan melalui penubuhan persekutuan.

      Saya fikir, jika perlu, bagi mengelakkan salah guna wang royalti milik negeri oleh persekutuan, Akta dan Perjanjian yg ada perlu diperbetulkan dengan meletakkan peruntukan jelas bahawa bayaran bayaran royalti petroleum oleh Petronas mesti dibayar ke akaun pemiliknya.

      Royalti Persekutuan dibayar ke Persekutuan, Royalti milik negeri mesti dibayar kepada negeri.

      Tidak harus lagi berlaku seolah olah negeri bagaikan sub kontraktor pula meminta bayaran dari kontraktor utama yg telah terima bayaran penuh dari pelanggan.

      HJ AHMAD AMZAD HASHIM
      Ahli Parlimen Kuala Terengganu

      Delete
  17. melayutakberkhatan dan Wak Suman Tempek Bacin...Dah baca belum ulasan DS Najib dalam FBnya hari ni...kalau belum..apa lagi ..hadam lah dengan lahapnya beb !!!!

    Bertenang dan peliharalah keharmonian – Najib

    Saya berasa kecewa dengan insiden rusuhan yang berlaku di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, Putra Heights.

    Sepanjang tempoh pentadbiran saya, tidak pernah berlaku konfrontasi melampaui batas undang-undang atau tindakan keganasan sebegini.

    Segala pembinaan, pemindahan atau penempatan semula mana-mana tempat beribadat dan perumahan, selalunya dibuat mengikut perancangan setelah konsultasi dan rundingan, dan mendapat persetujuan oleh semua pihak.

    Kita cari penyelesaian yang baik sentiasa dan berpihak kepada rakyat.

    Saya berharap pihak berkuasa akan menjalankan siasatan terperinci dan saya doakan agar keputusan memihak kepada rakyat nanti.

    Saya amat sedih membaca kenyataan demi kenyataan pemimpin hari ini yang menyalahkan sesama sendiri dan ada juga yang salahkan pihak berkuasa – yang hari ini di tangan dan kawalan mereka.

    Tindakan segera dan amaran tegas juga perlu dikeluarkan kepada semua pihak supaya tiada yang mengambil tindakan undang-undang sendiri tanpa menghiraukan undang-undang negara.

    Saya menyeru kepada semua pihak. Bertenang. Peliharalah keharmonian negara dan perpaduan kaum.

    Jangan musnahkan apa yang kita telah bina sejak sekian lama.

    Malaysia ini tanah air kita semua.

    *NAJIB RAZAK*

    Fuuuhhh...macam ni lah yang dikatakan pemimpin berjiwa rakyat yang sentiasa mengambil berat dan perihatin tentang apa yang berlaku kat rakyat dalam Msia ni..bukan macam menteri2 kabinet kayu reput rejim haprakan tu...hapa pun tak boleh bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapalah nak dengar keluhan najib yg tak bermaruah, mencuri, menipu, membohong, tak amanah, penakut, pengecut, dikecam pandang hina seantero dunia, takut/tunduk kpd kuasa2 besar - yg talian hayatnya tercungap-cungap di hujung bontot.

      Kau TongGeng, kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    2. kengkawan..ni ada satu cadangan yang bernas...yang aku rasa korang pun tak boleh tolak punya beb !!!!

      Apa kata kalau Wak Suman tak berani dan pengecut sangat untuk memberi pandangannya berkaitan isu 3 orang ADUN UMNO yang lompat parti ke dalam Bersatu...

      Kita ramai2 jejak dia dan heret dia kepada Tn. Budin untuk memaksa dia memberi pandangan dan pendapat berkaitan isu tersebut...setuju tak kengkawan semua ????

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA AZEEZ DOUBLE EE EX-TABUNG HAJI DI TANGKAP DI REMAND LEBIH SEMINGGU DI SPRM -

      Ismail Ali
      Ahli parliment Baling ni elok kita baling dia ke Sg Buloh saja.

      Amar Rehan
      Sebagaimana hitam dahinya begitu lah hitam hatinya. Malah lebih hitam dari kulitnya. Ini adalah antara apa yg dikatakan Islam pada kulit...Duit yg ada dlm rumahnya umno x nak claimke.... duit selamatkan gaza/plasten mana peginya...

      KOMEN AKU: DIA NAMPAK NYA DAH PAKAI OBAT MENCERAHKAN KULIT DIA. LIHAT LAH GAMBAR DIA KEBELAKANGAN INI. DIA NAK ELAKKAN DI GELAR KELING ISLAM.

      Osama Aladin
      Tindakan Sprm ini gua sokong 100%....mana-mana musibat yang bersalah memang patut dihukum dan biarlah mahkamah yg menentukannya....

      Delete
    4. DAH DAPAT PUTRAJAYA POLITIK WANG BIASA AJEEE


      Secara tidak langsung Rafizi tuduh Azmin main politik wang







      Apabila Rafizi bercakap pasal politik wang dalam PKR, sudah tentu yang ditujunya aialah team wang dia, si Azmin. Takkan nak perli Kak Wan pun? atau Presiden baru Anwar.


      SEREMBAN - Budaya politik wang dilihat semakin membimbangkan pada musim pemilihan parti PKR.

      Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli berkata, ahli parti perlu menolak calon-calon yang mengamalkan budaya itu dan memilih calon yang berlaku adil, berkhidmat dan berjuang untuk rakyat di akar umbi.

      “Sekarang kita berada di kedudukan yang diuji dengan politik wang kerana akan ada pihak yang menawarkan wang sebab bila dah jadi kerajaan ramai pihak yang berduit ini akan berminat dengan parti kerajaan,” katanya ketika berucap pada Majlis Amanat Rafizi Ramli sempena Pemilihan PKR 2018 di sini malam tadi.

      Rafizi berkata antara sebab utama beliau mengambil keputusan bertanding jawatan timbalan presiden parti adalah kerana untuk membendung budaya politik wang daripada terus merebak dalam PKR.

      Beliau juga menasihati calon PKR Negeri Sembilan untuk mendekati dari awal ahli parti yang akan mengundi selain bersedia dengan sebarang provokasi daripada pihak luar. - Bernama


      : Rafizi menyerang secara terbuka Azmin pula menyerang dari dalam... selepas ini "terbelah dua" ....

      Delete
  18. Dimana nyonya di mana Muthu
    Kilau berbaju masakan siPora
    Irna dah tanya camna ari tu
    Kalau setuju katakan segera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atok Gora usah lah kau bersedih diri
      Aku faham le, kekasihmu itu dah lari
      Kekasih pengganti, cuba lah kau cari
      Aku & Mas, Feb nanti jadi raja sehari

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Tidak ada guna nya kau berpilu di hati
      Takkan le putus kasih ko spt nak mati
      Kekasih orang, buat apa le ko ternanti
      Nek Sumah kan ada boleh mengganti

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahh

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA AZEEZ DOUBLE EE EX-TABUNG HAJI DI TANGKAP DI REMAND LEBIH SEMINGGU DI SPRM -

      Md Radzi Othman
      PENDAKWAAN AKAN BERLAKU SEDIKIT MASA LAGI INILAH PEMBERSIHAN NAMANYA

      Talib Hussain
      hebat jika dilihat pada wajah nya org nya

      (KOMEN AKU: HEBAT APA? PENIPU, PEMBOHONG, PERASUAH, PENJILAT NAJIB DAN MAK BADAK)

      cukup kuat pegangan islam sebab penyondolannya berhamah islam sejati tetapi itu hanya pura2 saja semuga allah membalas nya dengan sewajarnya...gerak kerja mereka2 ini yg buat utk perut sendiri...fikirlah amin

      KOMEN AKU: TAK PAYAH FIKIR, MEMANG NYATA DAN PENYANGAK MCM NAJIB AL JIBO, PENCURI DUIT RAKYAT. BEDEBAH ITU PULAK DUIT BAKAL MUSLIMIN NAIK HAJI PUN DI SEBAT NYA. HAMJADAH.

      Delete
    3. Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong tidak sepatutnya risau tentang kemungkinan kerjasama antara PAS dengan Umno, kata Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

      Timbalan Presiden PAS itu berkata, Wee sebaliknya perlu lebih terbuka dan memikirkan cara untuk menambah serta menark kembali sokongan pengundi yang lari kepada Pakatan Harapan (PH) sejak pilihan raya umum Mei lepas.

      “Saya fikir MCA perlu berbuat sesuatu untuk mendapatkan semula kepercayaan dalam kalangan pengundi Cina.

      “Pada pilihan raya lepas, Barisan Nasional (BN) tumbang kerana parti itu hilang undi daripada orang Cina, khususnya kepada MCA, jadi sepatutya parti itu lebih memikirkan cara untuk menarik balik pengundi yang lari kepada DAP.

      “Itu lebih baik daripada beliau melihat PAS sebagai satu ancaman,” katanya ketika dihubungi FMT.

      Wee dalam satu kenyataannya semalam mengancam akan memutuskan hubungan dengan Umno sekiranya parti itu mengikat kerjasama dengan PAS tanpa terlebih dulu membincangkannya dengan MCA.

      Wee berkata, Umno atau presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, tidak boleh membuat keputusan satu pihak mewakili BN.

      Katanya, kerjasama antara 2 parti itu tidak akan bermakna apa-apa sekiranya masing-masing mempunyai prinsip berbeza.

      Tuan Ibrahim bagaimanapun berkata, PAS masih belum memutuskan untuk mengadakan kerjasama dengan Umno.

      Malah katanya, PAS juga masih belum berbincang tentang kemungkinan akan menyertai BN yang dijenamakan semula seperti diumumkan oleh Zahid semalam.

      Tuan Ibrahim memberitahu, sehingga kini PAS tidak menerima sebarang surat daripada BN, dan berkata perbincangan dalam kalangan pemimpin PAS hanya akan dilakukan selepas menerima jemputan rasmi daripada parti itu.

      “Kita perlu lihat dulu bentuk dan konsep yang dimaksudkan tentang penjenamaan semula BN itu.

      “PAS ada 3 rakan gabungan dalam Gagasan Sejahtera, jadi kita akan teliti kerana BN perlu selesaikan dalamannya dulu. Bagi pihak PAS, kita tiada masalah untuk berbincang dengan mana-mana pihak,” katanya.

      Zahid semalam berharap PAS akan menyertai dan mengukuhkan BN yang dijenamakan semula sebagai persiapan untuk menghadapi pilihan raya umum ke-15.

      Katanya, beliau menyerahkan urusan berkaitan penjenamaan semula BN kepada setiausaha agung gabungan politik itu, iaitu Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, yang turut bertanggungjawab mempelawa dan berbincang dengan PAS untuk tujuan itu.


      : MCA mampu hidup ke tanpa BN?....

      Delete
  19. Malaysia sedang berPMkan Tun Mahathir bin Mohamad, seorang insan yang diberi ilham yang benar apa yang perlu ia lakukan di dalam setiap keadaan. Beliau adalah ketua pasukan yang tidak pernah tewas, selain individu yang sentiasa berjaya mengatasi apa sahaja cabaran yang berada di hadapannya.

    Di dalam setiap cabaran yang ia hadapi, ia telah berjaya mengatasinya dan dan kejayaannya itu telah menyelamatkan negara ini daripada kebinasaan sekiranya ia telah gagal.

    In shaa Allah Tun M akan berjaya menghadapi segala ujian dan cabaran yang terjadi di bawah pentadbirannya termasuklah yang ini ibarat menarik rambut di dalam tepung, rambut tidak putus dan tepung tidak berselerak.

    Lihat saja kejayaannya mengelakkan terjadinya rusuhan kaum apabila dengan melaksanakan Operasi Lalang untuk mengawal keadaan. Itu hanyalah satu, banyak lagi sebenarnya sekiranya mahu disenaraikan.

    Lagipun bukankah Tun sendiri telah menulis sebuah buku hebat bertajuk 'MENGHADAPI CABARAN' ketika ia masih di usia muda. Pada usia 93 tahun beliau masih diuji dengan cabaran demi cabaran dan in shaa Allah Tun M akan kekal menjadi individu yang sentiasa berjaya mengatasi segala cabaran yang ia hadapi sehinggalah apabila tiba harinya apabila ia menjalankan tugas hakikinya iaitu memasyhurkan khalifah akhir zaman.

    Pada ketika itu seluruh dunia telah pun menyedari dan mengakui bahawa Tun M sebenar-benarnya seorang lelaki yang tidak pernah gagal di dalam MENGHADAPI CABARAN.

    2019M / 1440H in shaa Allah.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. John Doe,
      Mahathir tak pernah gagal. Dari sudut apa ye. Perwaja steel gagal, BBMB gagal, Memartabatkan Melayu dalam DEB jugak gagal,mahathir juga pernah gagal dlm pertahan jawatan di zaman Tunku Abd Rahman. Aku tak nampak sebarang kesempurnaan pada dia.

      Menaikkan Mahatihir seolah olah Imam Mahadi ni adalah keterlaluan. Jangan lah menempel ayat Quran atau hadis tanpa ada asas kpada kedua dua ilmu tersebut. Ngah ko meng pun boleh baca tafsiran Quran dalam Parlimen.

      Jangan telahan sangat, nanti ko kena kafarat , susah nanti. Ko bukan ahli firasat ataupun ahli kasyaf. Ko orang yang biasa biasa je macam aku jugak. Aku sedikit pun tidak terkagum dgn telahan telan ko tu.

      Elok ko rujuk pada ahli yg memang termasyhur dgn kasyafnya seperti Pak Su Hamid Bukit Tembaga Kuala Nerang.

      Aku bkn bermaksud nak kondem ko. Tapi ingat lah ketaksuban itu tanda kejahilan.

      Delete
    2. Velfire Strike

      J.Doe fanatik kpd Tun ke tahap yg juah
      Diia kata, Tun M ada karamah dan tuah
      Durian & manggis kak ipar dia berbuah
      Namun apa terjadii, rakyat makan kuah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Delete
    3. Vellfire Strike,

      Kegagalan Perwaja Steel bukan disebabkan kesilapan Tun Mahathir.

      BBMB tidak gagal sebaliknya hari ini telah menjadi CIMB.

      Sekiranya dikatakan yang gagal itu ialah kerana skandal BMF, maka di dalam skandal itu juga Tun M tidak terlibat.

      Kalau ikut sdr punya logik akal yang pendek maka Tun Mahathir juga punya banyak lagi kegagalan lain sebenarnya. Maka biar saya bantu sdr dengan sedikit tambahan; Tun Mahathir telah gagal mempastikan Malaysia menang Piala Dunia bolasepak selama 22 tahun dia jadi PM, gagal menjadikan Proton dan Perodua setanding BMW dan Mercedes, gagal menjadikan ringgit sebagai matawang utama dunia menggantikan dolar dan banyak lagi.

      Paling menyedihkan ialah Tun M juga gagal meletakkan ilmu dan hikmah di dalam kepala dan hati kesemua kaum Melayu dan saudara adalah salah satu simbol kegagalan Tun Mahathir tersebut.

      Bila saya katakan Tun Mahathir sebagai Imam Mahdi? Apalah sdr ni, perkara mudah sebegini pun masih tak boleh serap.

      Baiklah, untuk memasukkan fakta ke dalam akal saudara yang nampak sangat sangat lemah, maka saya ulangi lagi di sini.

      Tun Mahathir adalah calon tunggal yang memiliki segala ciri-ciri Pembawa Panji Hitam aka Pemuda Tamim, yang mana 2 ciri paling utama padanya ialah; (1) seorang pemimpin sebuah negeri Islam di Timur; (2) Ketua kepada satu pasukan yang telah banyak berjuang bertempur dengan para pendusta dan ahli fitnah pada zaman fitnah dan mereka menang di dalam kesemuanya. Kesimpulannya ialah Tun M adalah orangnya.

      Mari saya segarkan semula memori sdr yang lemah itu dengan melihat hakikat sejarah bahawa Tun M adalah ketua pasukan yang tidak pernah kalah.

      Senarai orang-orang yang telah ditewaskan oleh Tun Mahathir sebagai ketua pasukan :-

      1. Tunku Abdul Rahman - UMNO (Tun menjadi pencabar kepada ketua pasukan)

      2. Tun Hussein Onn - UMNO (Tun menjadi pencabar kepada ketua pasukan)

      3. Tengku Razaleigh - UMNO (Tun sbg Ketua Pasukan dicabar)

      4. Tun Musa Hitam - UMNO (Tun Musa sbg timbalan ketua pasukan berundur)

      5. Tun Abdullah Badawi - UMNO (Tun Abdullah sbg ketua pasukan berundur)

      6. DS Anwar Ibrahim - UMNO, Reformasi, PKR dan PR (20 tahun gagal sehingga berada di dalam PH iaitu pasukan yang diketuai Tun, kembali menang)

      (Bersambung)

      Delete
    4. 7. DS Fadzil Noor, DS Hadi Awang, D. Nik Aziz (3 serangkai 'kepimpinan ulamak'. Kalah di dalam kesemua PRU apabila bertembung dengan pasukan yang diketuai Tun)

      8. Tun Salleh Abbas (bekas KHN, cuba menyalahkan Tun di atas sikapnya sendiri yang kurang sopan ke atas YDPA. Tun M kembali sbg PM-7 sedang dia dilupakan)

      9. Ibrahim Libya (pemberontak Memali yang membunuh polis dan dibunuh balas, sedang majoriti rakyat kekal menyokong kerajaan UMNO-BN pimpinan Tun yang dianggapnya kafir).

      10. Ashaari Muhammad (Al-Arqam; Pasukan Panji Hitam palsu)

      11. Shahnon Ahmad (Penulis SHIT @ P*kimak yang mencerca Tun, akhirnya dia dipanggil balik dulu menemui penciptanya sedang Tun dipanggil balik ke atas takhta sbg PM-7)

      12. Najib Razak, Zahid Hamidi, Musa Aman, Nazri Aziz, Rahman Dahlan dan kesemua pemimpin UmNo yang telah berpaling. Kesemuanya tumbang di tangan 'orang tua yang baling gelas tak pecah' @ 'orang tua berumur 93 tahun tak masuk akal nak jadi PM' @ 'anak lelaki Iskandar Kutty' @ yang sama waktu dengannya.

      13. Fuad Zarkashi, Tun Faisal dan seluruh anggota A9 UmNo dan JASA yang KO terus kena pukulan Tun M di dalam PRU.

      Di antara PPBM, UmNo, PAS, Amanah dan PKR, PPBM adalah satu-satunya pasukan yang tidak pernah tewas di dalam PRU. Zaid, Hadi Awang, Mat Sabu dan Anwar Ibrahim yang kini memimpin 4 pasukan yang lain melainkan Hadi Awang yang tidak pernah merasai menang PRU, kesemua mereka yang lain telah merasai kemenangan dan kekalahan. Mereka menang apabila berada di dalam pasukan Tun M sedang mereka kalah apabila berada di pasukan lawan.

      Sekarang mari lihat fakta berikut dan soalan yang datang bersamanya:-

      1. Di dalam dunia demokrasi Tun M telah memimpin 6 PRU dan menang di dalam kesemuanya. Tunjukan kepada saya seorang pemimpin lain di dunia ini yang menyamai rekod tersebut.

      2. Di dalam dunia monarki, Tun M telah memasyhurkan 5 orang raja (Agong ke-8 sehingga Agong ke-12). Tunjukkan kepada saya mana-mana pemasyhur raja yang lain di dunia yang menyamai rekod tersebut.

      3. Di dalam mengetuai PERTEMPURAN, Tun M telah mengalahkan ramai lawan. Walaubagaimanapun saya hanya senaraikan 13 sahaja di atas itu. Tunjukkan kepada saya mana-mana pemimpin Islam di Timur yang telah MENGHADAPI CABARAN dan menang kesemua cabaran-cabaran itu yang setanding cabaran mahupun kemenangan Tun M.

      Para-para terakhir sdr menampakkan sifat sendiri sebut sendiri komen.

      Bilakah saya meminta sesiapapun kagum kepada telahan saya? Atau bila pula saya memaksa sesiapa pun percaya kepada telahan saya? Jiwa kacau saudara ni sama dengan bbrp orang lain di dalam ni.

      Kejahilan ditandakan dengan taksub tanpa ilmu dan fakta. Maka sekiranya sdr tidak jahil silalah jawab 3 soalan mudah di atas itu.

      Kita jumpa di dunia pada 2019M/ 1440H kelak. Tun M pasti menang dan kekal menang sehinggalah khilafah ditegakkan semula, in shaa Allah. In shaa Allah saya akan bersama-sama Tun di dalam PERTEMPURAN KLIMAKSnya kelak sekiranya mendapat izin orang tua saya.


      Wallahu a'lam.

      Delete
    5. Dan jangan lupa dua telahan saya yang lain iaitu VIRGO LARA yang gemar melaknat Tun M (kini muncul pun dengan nama lain) dan GENG NAJIB yang mencerca Tun M 'madeymatijadibabi' kedua-duanya akan ditimpa apa yang mereka cerca ke atas Tun M, sebelum PERTEMPURAN KLIMAKS itu berlangsung.

      Maka silalah ambil nota bahawa saya telah pun menasihati dan memberi peringatan kepada kedua-duanya walaupun VIRGO LARA tidak lagi menggunakan nama samaran yang sama di alam maya.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    6. john doe,

      Aku akan jadikan kau hero di blog ini.

      Sebab kau mengata apa yang aku akan kopopipes bertalu talu, seperti di bawah ini -

      john doe menibai Geng Najib

      Aku senang hati sikit dapat tahu bahawa "Ustaz" john doe ada mengata binatang yang pakai nama Geng Najib @ Kejora dll itu, yang sentiasa menjilat Najib, mengkopipes apa saja yang di luar tajuk pos, coba sabotaj blog pos pro-PHI ini –

      "Ustaz" john doe kata, "Saya tidak berminat dengan sikap bermain-main dan kebudak-budakan .. jarang reply kepada komen anon Kejora (@ Geng Najib, Anonymouse dll) kerana dia seorang yang suka bermain-main."

      Delete
    7. BARUA DAP


      Perit dan pedih. Seguni sumpah maki masih belum berbaloi untuk dihambur kepada Syed Saddiq. Ucapannya dalam Forum Ekonomi Belia 2018 sial dan majal. Katanya, zaman ketuanan Melayu telah berakhir. Inikah agenda yang hendak dibawa oleh budak Melayu baru? Semua pakat jadi barua DAP.

      Kalau bukan ketuanan Melayu, ketuanan siapa yang Syed Saddiq hendak perjuangkan? Ketuanan DAP? Barang semurah capal pun ada tuannya, inikan pula sebuah tanah air. Syed Saddiq bangga sangat kalau Malaysia baru jadi seperti Singapura? Maju tetapi pribumi merempat di tanah leluhur sendiri? Usah kata nak mengangkat agenda Islam, nak angkat muka sendiri pun Melayu diludah. Ayam di kepuk mati kelaparan. Itik di air mati kehausan. Hidup umpama menumpang di tanah sendiri?

      Aku tak kisah andai ketuanan Melayu hendak digantikan dengan ketuanan Islam. Dan ketuanan Islamlah yang mesti diperjuangkan bagi jiwa yang ada walau sekelumit iman. Apakah tiada terminologi ketuanan Islam di bawah tengkorak Syed Saddiq.

      LGBT nak diberi hak. Pesta arak diberi hak. Tukar agama nak diberi hak. Masuk bab hak syariah, macam-macam kebebalan keluar dari mulut. Inilah liberalisme yang perlu difahami ummah. Islam hanya pada nama; bukan pada agenda.

      Liberalisme cuba melumpuhkan Islam secara halus. Di zaman PH, Islam diinjak secara nyata. Apabila ketuanan Melayu dinafikan maka hak-hak istimewa orang Melayu yang dipersetujui dalam perlembagaan cuba dirungkai. Hak orang Melayu untuk mendaulatkan Islam disekat. Islam hanya menjadi agama rasmi Persekutuan tanpa roh. Sebaliknya ‘orang lain’ pula berhak membawa masuk agenda Kristianisasi ke dalam masyarakat Melayu. Inilah yang aku maksudkan sebagai sial dan majal.

      Andai Syed Saddiq atau sesiapa sahaja pemimpin PH tidak berani berbicara tentang 4 asas toleransi dengan ‘Jus Soli’, maka jangan pula berani mengusik hak Melayu. Empat asas yang menjadi timbal balas ialah mengenai kedudukan istemewa orang Melayu (Perkara 153), kedudukan Raja-Raja Melayu (Perkara 181), agama Islam sebagai agama Persekutuan (Perkara 3) dan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan (Perkara 152).

      Lembu dipegang pada tali. Manusia dipegang pada janji. Jangan jadi lebih lembu daripada lembu. Lembu pun tak akan lari kalau tali sudah dipegang. Nampaknya kaum yang asalnya imigran ini sengaja melupakan asas toleransi tersebut. Yang tololnya, ada pula anak butir tahi yang menjadi pembelot kepada bangsanya sendiri.

      Percayalah, tentangan DAP kepada RUU355 adalah natijah kepada Malaysian Malaysia DAP. Bagi DAP, tiada istilah ketuanan Melayu. Dan kini barua-barua DAP diangkat dalam kalangan Melayu oleh Melayu sendiri. Sial dan majal.

      #NekadBersamaIslam
      #PRU15UntukPAS

      BayangDiAir



      : Mereka sudahlah tolah Islam, Melayu pun mereka nak buang habis nak bergantung dengan apa. Cina walaupun datang di sini budaya, bangsa mereka pertahan dengan apa jua....

      Delete
  20. Buah kelapa kuning berseri
    Lebatnya sawa,terung& ceri
    Tuah tanpa si Taming Sari
    Jebat pelawa Separung Sari

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ini lagi bukti menunjukkan Gora ada lah juga Geng Najib, binatang yang guna banyak nama, sentiasa menjlat Najib.

      Berpantun dia, mcm GN.

      Takda kaitan dengan tajuk atau isi pos, mcm GN.

      Menjilat ler kamu.

      Delete
    2. PH CABUL PERLEMBAGAAN NEGARA


      Keputusan ‘nolle prosequi’ terhadap Lim Guan Eng dan Phang Li Koon tanpa melibatkan Peguam Negara, Tommy Thomas merupakan pencabulan ke atas Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan.

      Bekas Menteri Undang-Undang, Tan Sri Rais Yatim berkata, mengikut Perkara 145 hanya Peguam Negara yang berkuasa menarik balik sesuatu kes jenayah.

      Sehubungan dengan itu, katanya, jika benar kenyataan Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan, Dato’ Mohamad Hanafiah Zakaria semalam bahawa keputusan menghentikan pendakwaan ke atas Guan Eng dan Li Koon maka ia jelas menunjukkan Perlembagaan Persekutuan telah dicabul.

      “Jika betul seperti kata Ketua Perbicaraan dan Rayuan Jabatan Peguam Negara bahawa En Tommy Thomas selaku Peguam Negara tak terlibat dalam peberhentian kes rasuah Lim Guan Eng dan rakannya maka Per 145 Perlembagaan Persekutuan telah dicabul sebab hanya Peguam Negara yang berkuasa menarik balik sesuatu kes jenayah,” kata Rais di laman Twitter hari ini.

      Semalam Mohamad Hanafiah dalam kenyataannya menjelaskan bahawa keputusan tidak meneruskan pendakwaan terhadap Guan Eng dan Li Koon telah dibuat tanpa sebarang penglibatan oleh Peguam Negara.

      Beliau yang juga Timbalan Pendakwa Raya merujuk kepada kenyataan bersama yang dikeluarkan pada 2 Ogos 2018 oleh PeguamCara Negara, Datuk Engku Nor Faizah Engku Atek dan PeguamCara Negara II, Datin Paduka Zauyah Be Loth Khas.

      Kenyataan bersama itu memaklumkan bahawa Peguam Negara telah menarik diri daripada semua perbincangan berkaitan dengan kes tersebut dan tidak akan terlibat dalam membuat sebarang keputusan oleh Jabatan Peguam Negara.

      Kuasa utama yang diberikan kepada Peguam Negara oleh Perlembagaan Persekutuan menerusi Perkara 145 adalah kuasa pendakwaan dan sebagai penjaga kepentingan awam iaitu hak yang diwarisi melalui undang-undang common.

      Perkara 145(3) membawa kepada suatu pemahaman bahawa Perlembagaan telah menyerahkan ke dalam tangan Peguam Negara kuasa budibicara yang mutlak untuk memulakan, menjalankan dan memberhentikan prosiding kesalahan jenayah.

      Bagi memberikan kesan terhadap perjalanan kuasa itu, di bawah Perkara 145 (3A), Peguam Negara juga dibenarkan untuk menentukan mana-mana mahkamah bagi sesuatu prosiding jenayah dimulakan dan dipindahkan.

      Kuasa budibicara yang diberikan kepada Peguam Negara di bawah Perkara 145(3) adalah mutlak, tidak boleh dicabar atau digantikan oleh mana-mana kuasa termasuk Mahkamah. – MalaysiaGazette



      : Ini hanmgat untuk ragam aje

      Delete
  21. Kengkawan semua...saja nak kongsikan pandangan rakan2 peraih yang datang ke kebun aku untuk membeli sayur2an pagi tadi.

    Aku tanya lah kepada depa semua..berkaitan prestasi Rejim Haprakan setakat ni yang dah nak masuk 6 bulan memerintah..dan tak lupa jugak isu kuil di Selangor tu.

    Korang tau apa diorang punya respons...memang negatif habis..siap ada memaki hamun dan mencarut sampai tak sanggup pulak aku nak postkan kat sini.

    kesimpulannya yang aku boleh katakan kat sini ialah..100% dari peraih2 tu dan aku konfiden majoriti rakyat di negara tercinta ni kini menyesal tak sudah...harapkan dapat lah intan, emas, permata bila memenangkan PH ni..tapi rupa2nya apa yang mereka dapat ialah kaca2 yang pecah bertaburan di tepi longkang aje..yang takde nilai sesen pun bhai!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, TongGeng - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

      Aku ulangi....
      Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

      Beranikah engkau, TongGeng..,??
      He he he he

      Delete
    2. kengkawan..ni ada satu cadangan yang bernas...yang aku rasa korang pun tak boleh tolak punya beb !!!!

      Apa kata kalau Wak Suman tak berani dan pengecut sangat untuk memberi pandangannya berkaitan isu 3 orang ADUN UMNO yang lompat parti ke dalam Bersatu...

      Kita ramai2 jejak dia dan heret dia kepada Tn. Budin untuk memaksa dia memberi pandangan dan pendapat berkaitan isu tersebut...setuju tak kengkawan semua ????

      Delete

    3. Chua Ch
      Mana boleh percaya Tajudin sekor ni kaki hasut dan putar belit.

      Abu Bakar
      Dia ni mmg menghidapi "sindrom penafian"...isu 1MDB pun gitu..... Mula2 nafi
      ..... Akhirnya baru la ngaku ragui kat Jo Low & 1MDB.... Dlm parlimen pula nampok samseng semacam....

      Abdul Talib Hasan
      pujuk memujuk, spekulasi adalah mainan dalam politik Umno...permainan yang tidak ada referee, curi ayam ke,off side ke...finalty...semuanya tidak diambil kira!

      Semua nya budaya Najib Al Jibo.

      Delete
    4. PH EVANGELIST


      Enam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini membuat laporan polis berhubung dakwaan pengedaran kitab Bible kepada pelajar di hadapan sebuah sekolah menengah di Bukit Mertajam, Pulau Pinang baru-baru ini.

      Enam NGO itu ialah Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM), Ikatan Rakyat Insan Muslim Malaysia (IRIMM), Amanah Rahsia Cekal (ARC), Gerak Kerja Gabungan Ayahanda Selangor (Gegas), Reformis dan Kipidap.

      Laporan polis dibuat oleh Presiden IRIMM, Amir Amsaa Alla Pitchay dan Presiden Pertubuhan MJMM Abdul Rani Kulup Abdullah yang mewakili kesemua NGO berkenaan di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul pada pukul 3 petang tadi.

      Amir Amsaa berkata pengedaran kitab Bible berkenaan kepada pelajar selepas waktu sekolah menunjukkan satu tindakan berniat jahat dan tidak menghormati penduduk Islam di negara ini.

      "Ia menunjukkan mereka mempunyai niat jahat untuk memesongkan akidah penduduk Islam sekali gus menggugat keamanan dan keharmonian negara ini.

      "Justeru, kami menyeru agar Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kementerian Pendidikan dan Jabatan Agama Islam mengambil tindakan sewajarnya terhadap individu yang mengedarkan Bible kepada pelajar sekolah," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis itu di Kuala Lumpur.

      Semalam, Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang Datuk Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman dilaporkan berkata dakwaan berkenaan sedang disiasat Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Jabatan Pendidikan Pulau Pinang dan PDRM.

      Sabtu lepas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa mengakui terdapat aktiviti pengedaran kitab Bible kepada pelajar di hadapan sebuah sekolah menengah di Bukit Mertajam seperti yang tular di laman sosial baru-baru ini.

      Mujahid berkata perkara itu berdasarkan maklumat yang diperolehnya daripada Jabatan Agama Islam negeri, Jabatan Pendidikan negeri serta Anggota Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim Chee Keong.

      Kesemua NGO berkenaan turut membuat laporan polis mengenai seorang lelaki Myanmar yang bertindak menyerang anggota penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dengan penyembur lada di Pasar Borong Selayang, di Kuala Lumpur pada Sabtu lepas.

      Tindakan lelaki berumur 32 tahun itu menyebabkan empat anggota penguatkuasa DBKL yang sedang mencatatkan barang sitaan cedera di mata akibat diserang dengan penyembur lada.

      Katanya kejadian itu menunjukkan mereka tidak menghormati undang-undang dan tindakan tegas perlu diambil terhadap pendatang asing yang melanggar undang-undang negara ini.

      - Bernama


      : Seorang Dr dalam BERSATU setuju dia diberi Bible

      Delete
  22. Ok lah kengkawan...Ini aku bawakan update dari blog Malaysia Today yang terkini untuk pengetahuan korang beb !!!!

    Polis Minta Kumpulan Lelaki Bersurai

    (Berita Harian) – Polis meminta sekumpulan lelaki yang berkumpul di seberang jalan menghadap kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, di sini, beredar dari lokasi.

    Terdahulu, kumpulan berkenaan dilihat mula berlegar-legar di kawasan itu kira-kira jam 10.45 malam.

    UNIT Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) dan anggota Polis memantau sekitar laluan Kuil Sri Maha Mariamman. – Foto MAHZIR MAT ISA

    Sehingga kini berpuluh anggota polis berkawal di hadapan kuil, selain tujuh trak pasukan dari Unit Simpanan Persekutuan (FRU) bersiap-siaga di hadapan rumah ibadat itu.

    keadaan terkawal dengan pihak polis masih mengawasi kumpulan berkenaan.

    Seorang daripada lelaki dalam kumpulan itu berkata, tujuan kedatangan mereka bukan untuk membuat provokasi, sebaliknya hanya untuk meninjau keadaan.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Wee Meng Les
      Biasa saja kebanyakan rakyat malaysia tahu umno selalu main pancing main perkauman cakap berpusing pusing. Najib pulak ... Saya tak tahu ... pastu tahu, tuduh jho taek ... pusing ke bontot dia ..

      Wilson Tan
      nampaknya. Akta ISA masih diperlukan di Malaysia Skg. kami beri sokongan kpd krjaan utk tangkap tanpa bicara pihak yg suka terbitkan ketegangang kaum. hidup Mathadir..

      Anatta Zen
      Tak tak saya tak dengar, kata si Najib. Kalau ada pun saya tutup telinga ni. Malulah saya plan asyik gagal je.

      Delete
    2. MENTERI PH TAK ADA KERJA. NAH INI KERJA! SELESAIKAN


      Keluh resah penoreh getah
      NORHAFIZA MUSA 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore13.2K
      Keluh resah penoreh getah
      Video penoreh getah yang tular di media sosial
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      HARGA getah yang semakin merudum buat penoreh getah terus berkeluh resah. Sedangkan harga barang-barang lain meningkat termasuk harga makanan dan barang keperluan.

      Tular video di grup-grup WhatsApp luahan seorang pak cik yang dipercayai juga seorang penoreh getah memeluk sebatang pokok getah dengan berlatar belakangkan kawasan kebun getah namun tidak dipastikan di mana lokasinya.

      Dia juga meminta pihak-pihak yang tertentu mengambil tindakan sewajarnya bagi membela nasib pekebun-pekebun kecil sepertinya.

      "Saya cukup sedih, kerana harga sekilogram (KG) ikan kembung RM12 berbanding harga sekerap (getah sekerap) hanya RM2. Anak saya banyak (ramai), (jadi) saya kena motong (menoreh) 10 KG getah berbanding dengan harga (ikan) kembung... menangis saya setiap kali anak saya sedih.

      "Anak saya sedih, sekali hadap sahaja (ikan) satu kilogram. Saya berucaplah (bercakap) (agar) pihak yang berkenaan ambil tindakan sewajar(nya) (dengan) harga pokok-pokok getah pekebun kecil. Saya haraplah sangat pihak yang memaju (yang) meneroka (ambil tindakan)," luahannya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Penoreh 'gantung' pisau]

      Sudah pasti keluhannya itu, turut mewakili penoreh-penoreh getah lain yang berhadapan dengan situasi yang sama.

      Sebelum ini, memetik laporan Harian Metro, penoreh getah di Baling, Kedah yang memerah keringat dari pagi hingga tengah hari di kebun yang disewa mereka, tetapi hanya dibayar RM1 sekilogram.

      Dengan harga serendah itu, mereka mengikat perut dan terpaksa berhutang demi membeli sekilogram beras untuk keperluan seisi keluarga.

      Dalam laporan Sinar Harian sebelum ini juga, harga getah yang rendah memaksa ramai penoreh di sini menggantung pisau toreh buat seketika dan melakukan pelbagai pekerjaan lain termasuk menjadi buruh binaan demi kelangsungan hidup keluarga.

      Harga getah sekitar RM2 sekilogram dikatakan tidak berbaloi dengan usaha mereka mengerah keringat sedangkan banyak mulut yang perlu disuap setiap hari.

      Delete
  23. Fuuhh..Teruk menteri sukaneka dan wechat dari parti Bersatu ni kena bahan kaw2 kat media sosial pasal isu Kerajaan Terengganu wajibkan atlet2nya tutup aurat.

    Tapi apa kita nak herankan..menteri2 Rejim Haprakan ni ..khususnya dari parti Bersatu ni memang kejenya takde lain..asyik nak cari publisiti murahan aje, bukannya nak buat keje betul2 .

    Kalu tak..takkan lah pengerusi parti tu, yang juga PM ke 7 dah tegaskan menteri2 macam ni memang prestasi mereka tak sampai pun 40% dan WAJIB disekolahkan balik dalam hal ehwal pentadbiran negara...spt yang dicadangkan oleh Dato A. Kadir Jasin hari tu...setuju kan Wak suman???

    Wak suman tak pelik ke kenapa prestasi menteri2 Bersatu ni teruk dan below par.... khususnya menteri kasut hitam dan Sukaneka ni..kalau dibandingkan dengan menteri2 lain dalam kabinet kayu reput tu ke haah ???

    Menteri Muda WeeChat Tidak Perlu Bimbang Sekiranya Atlet Terengganu Menutup Aurat!!!!

    Tidak menjadi isu pun sekiranya Kerajaan Terengganu ingin menggalakkan atlet negeri berkenaan menutup aurat ketika bersukan.

    Pertama, atlet SUKMA Terengganu, Azreen Nabila Alias, telah memenangi emas 100 meter dengan catatan baru SUKMA. Beliau juga adalah atlet terbaik keseluruhan kejohanan.

    Bukti jelas, menutup aurat tidak menghalang prestasi atlet.

    Kedua, pasukan bolasepak negeri juga turut mengalu-alukan tindakan Kerajaan Negeri.

    Ketiga, jenama sukan terkenal Nike, dalam usaha untuk mengeluarkan produk keluaran mereka 'pro hijab' untuk kegunaan atlet di seluruh dunia.

    Nyata, menutup aurat dan bersukan bukan perkara asing.

    Kesimpulannya, Menteri Belia Dan Sukaneka tidak perlulah melatah dan mengeluarkan kenyataan yang tidak sepatutnya.

    Berilah kebebasan kepada badan sukan dan atlet untuk hak mereka menutup aurat.

    Kalau YB Menteri hendak berbogel dan menampakkan bontot di seluruh media sosial, itu hak YB Menteri.

    Kami pun tak halang...walaupun sikit beb !!!!


    ReplyDelete
    Replies

    1. Waaaaah, ini berita baik -

      SPRM: Azeez beri keterangan hampir 7 jam
      Diterbitkan 28 Nov 2018, 7:39 pagi |

      Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim selesai memberi keterangan hampir tujuh jam kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya semalam.

      Patut remand dia maksima 7 hari, kasi makan nasi bungkus, banyak benor duit rakyat di Tabung Haji di sebat nya, ikut arahan Al Jibo dan/atau Mak Badak.

      SPRM, Jangan lupa pakaikan dia baju oren, heret dia pakai gari ke mahkamah bila menuduh dia di situ.

      Delete
    2. MASYARAKAT DAH TENTERAM MAHA ZALIM JANGAN CUBA NAK GUGAT LAGI


      ICERD langkaui perundangan Islam
      WARTAWAN SINAR HARIAN 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.1K
      Usah layan desakan bubar Jakim
      Noor Hakimi Ab Halim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) adalah melangkaui perundangan Islam, khususnya bidang kuasa Majlis Agama Islam Negeri.

      Pengerusi Ummah Kedah, Noor Hakimi Ab Halim berkata, pihaknya menentang cadangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Wathy Moorthy yang turut disokong Menteri Agama, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa, kerana ia boleh menghancurkan jati diri umat Islam selain merosakkan pegangan agama Islam yang sebenar.


      Menurutnya, ICERD merupakan agenda kuasa besar bawah telunjuk Zionis yang merupakan musuh Islam dan disokong golongan Islam Liberal, kononnya memperjuangkan hak asasi manusia.

      “Usaha mendaulatkan ICERD di negara ini bertentangan dengan falsafah dan mencabar perkara-perkara termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, kontrak sosial yang dipersetujui ketika proses kemerdekaan tanah air serta kedaulatan undang-undang Islam sedia ada,” katanya.


      Noor Hakimi berkata, merujuk kepada Artikel ICERD perkara 5d(iv), (vi) dan (vii), iaitu melarang sebarang bentuk diskriminasi untuk kebebasan berkahwin silang agama dan bangsa, serta kebebasan keluar agama, dan hak terhadap perwarisan harta, ia jelas menggugat kedaulatan Perlembagaan dan kedudukan agama Islam.

      “Jika berlaku kes murtad, hak Muslim berkahwin dengan bukan Islam (silang agama) tanpa menukar agama, hak sama rata dalam pembahagian harta pusaka, pastinya kes tersebut akan dirujuk bawah undang-undang sivil,” katanya.

      Menurutnya, Ummah Kedah tidak boleh menerima sama sekali perjuangan membebaskan diskriminasi yang terkandung dalam ICERD kerana ia melibatkan soal akidah dan syariat agama Islam.

      “Kami ingin mengingatkan kerajaan bahawa langkah tersebut merbahaya dan telah menimbulkan keresahan kalangan umat Islam dan Melayu di negara ini. Ia ibarat mencurah minyak dalam api, marak menyala dan sukar dikawal,” katanya.

      Noor Hakimi berkata, sekiranya ICERD diterima, ia akan menjadi mala petaka buat umat Islam dan Melayu di negara ini.

      “Orang Melayu dan Islam tidak akan berdiam diri apabila kedudukan agama Islam dan hak isttimewa yang dijamin dalam Perlembagaan digugat mana-mana pihak. Kita hendaklah bersatu membantah usaha meratifikasikan ICERD ini,” katanya.

      Delete
  24. Hoooiii Wak suman....Dah membuta ke belum haah ???

    Kalau belum..ni saya kongsikan satu artikel yang rasanya Wak WAJIB setuju dengan pendapat penulisnya...kalau tak setuju..ada aku kesaah haah ????

    Kenyataan Perdana Menteri Mengenai Isu Kuil Sangat Lemah...

    Oleh Ab Jalil Backer

    Kenyataan YAB PM bahawa kekecohan di Kuil Sri Maha Mariamman di Seafield sebagai kejadian jenayah bukannya isu agama dan perkauman sangat aneh.

    Beliau mahu meyakinkan rakyat bahawa ia isu jenayah namun gagal mengawal Menteri dan EXCO kerajaan Negeri bawah pimpinannya dari memainkan sentimen agama dan kaum.

    Memang ini sepatutnya bukan hal agama dan kaum.

    Namun Menteri beliau yang menimbulkan keadaan tegang ini.

    Jika ini bukan hal agama dan perkauman seperti kata YAB PM, mengapa ada Menteri kabinet beliau menolak keputusan Mahkamah dan persetujuan pihak pentadbir kuil untuk berpindah?

    Bukankah kenyataan penolakan keputusan mahkamah oleh seorang Menteri dari Hindraf merupakan satu kenyataan perkauman dan berunsur ekstremis agama?

    Angkuhnya kerajaan ini keputusan Mahkamah boleh ditolak jika tidak sesuai dengan kehendak penyokong mereka?

    Penganut agama Hindu secara keseluruhannya tidak wajar tertipu dengan Hindraf dan mereka yang cuba menghasut sentimen agama.

    Cuba pertimbangkan fakta ini.

    Pihak pengurusan kuil telah menerima keputusan Mahkamah yang memihak kepada pemaju One City.

    Walaupun menang syarikat terbabit bersetuju menyumbang RM1.5 juta kepada kuil tersebut.

    Kemudian berlaku pergeseran dalam pemilikan kuil tersebut antara Chellappa dan Nagaraju.

    Akhirnya Mahkamah memihak kepada Chellappa.

    Jadi penganut agama Hindu yang berkumpul dan mencetuskan ketegangan perlu memikirkan secara rasional, ini isu penindasan agama Hindu atau perebutan kuasa dalam kuil sahaja?

    Sangat malang buat Malaysia apabila Menteri Perpaduan dari Hindraf dan Exco Selangor beragama Hindu bukan cuba meredakan keadaan; tetapi lebih kepada membakar sentimen dengan menyalahkan pelbagai pihak lain yang tiada kena mengena dengan kuil tersebut.

    Lebih malang buat Malaysia apabila Perdana Menteri yang mengatakan mahu menjadi “Harimau Asia” takut untuk menegur Menteri dan Exco ini kerana bimbang hilang kuasa.

    Harimau sudah jadi kucing parsi....Lu pikir lah sendiri Wak Suman Ooooiiii!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow... hujah GN mmg penuh berisi
      Satu pukulan padu sdr GN dah kasi
      Dlm isu kuil itu, TDM dah pucat lesi
      Harimau Asia dah jadi kucing Parsi

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete

    2. Memuji diri sendiri aje lah kau Geng mennjilat Najib, pakai nama Anomouse pulak. KEPALA BAPAK KAU.

      Berita Azees Raheem Double ee di interrogated, lagi -

      Menurut sumber SPRM, Abdul Azeez, yang juga ahli Majlis tertinggi (MT) Umno, keluar dari ibu pejabat SPRM pada kira-kira jam10 malam selepas diminta hadir bagi melengkapkan siasatan suruhanjaya itu berkaitan kes rasuah syarikat kontraktor.

      Abdul Azeez tiba untuk memberi keterangan pada jam 3.08 petang dengan menaiki kenderaan pelbagai guna (MPV) berwarna putih. CONTRAST OF COLOUR - DIA DOUBLE EE, HEHE.

      Delete
    3. MALAYSIA BARU KERAjaan TELUSLAH KONON! POODAH!


      Bersih 2.0 desak kerajaan dedahkan laporan CEP, IRC
      NURULFATIHA MUAH 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore46
      bersih
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 2.0 menggesa kerajaan mendedahkan laporan Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) dan Jawatankuasa Pembaharuan Institusi (IRC) kepada orang awam serta mengumumkan tindakan diambil daripada cadangan pembaharuan dikemukakan.

      Dalam satu kenyataan, Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 berkata, walaupun IRC dan CEP masing-masing sudah menghantar laporan mereka pada 16 Julai dan 7 Ogos lalu, namun, laporan tersebut tidak didedahkan secara umum.


      Katanya, ia menimbulkan persoalan rakyat sama ada pandangan dan cadangan daripada mereka telah diambil maklum secara serius oleh kerajaan atau sebaliknya.

      "CEP dan IRC masing-masing ditubuhkan pada 12 Mei dan 15 Mei lalu bagi memberi nasihat berkenaan hal ehwal ekonomi serta memberi cadangan reformasi institusi kepada kerajaan.


      "IRC telah menghantar laporan mereka kepada CEP pada 16 Julai dan CEP telah menghantar laporan kepada Perdana Menteri pada 7 Ogos. Walau bagaimanapun pada 27 Ogos Perdana Menteri mengatakan kepada media bahawa laporan tersebut tidak akan dibuat secara umum," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tiada hasrat dedah laporan CEP kepada umum: PM]

      Pada 27 Ogos, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kerajaan tidak berhasrat mendedahkan laporan CEP kepada umum kerana bidang tugas mereka adalah untuk menyiasat dan mengemukakan laporan kepada beliau.

      Dalam pada itu, Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 berkata, sepanjang penubuhan, CEP telah menemubual 350 orang daripada 300 organisasi, manakala IRC pula sudah mengadakan perbincangan dengan organisasi gerakan sivil dan menyemak lebih 1,000 cadangan bertulis daripada orang awam serta pemegang taruh.

      "Apabila orang awam dijemput untuk memberi cadangan, ada harapan bahawa cadangan dan pandangan mereka akan diambil berat di dalam cadangan yang dikemukakan oleh IRC dan CEP.

      "Bagaimanakah orang awam akan tahu sekiranya pandangan dan cadangan daripada mereka telah diambil maklum secara serius sekiranya laporan tersebut tidak dilaporkan kepada umum?" soalnya.

      Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 berkata, terdapat keperluan untuk laporan itu dibuka kepada umum, sama ada sebagai kertas putih atau hijau supaya orang ramai dapat menyemak serta menilai cadangan yang dikemukakan dan melakukan perbincangan peringkat awam, selari dengan Janji 16 Manifesto PH.

      "Sekiranya ada unsur di dalam laporan tersebut boleh menggugat ketenteraman awam atau keselamatan negara, maka perkara tersebut boleh dikeluarkan daripada laporan namun ianya tidak wajar menjadi halangan kepada pengeluaran laporan kepada awam.

      "Kami sekali lagi menekan seruan untuk memperkenalkan undang-undang maklumat sebagai hak nasional bagi memastikan ketelusan dan akauntabiliti. Manifesto PH untuk menggubal Akta Kebebasan Maklumat sebagai sebahagian perjuangan menentang rasuah adalah dipuji dan harus dipenuhi tanpa lengah lagi," katanya.

      Namun, jika laporan itu tidak dipaparkan, tindakan tersebut menyebabkan ketelusan dan akauntabiliti kerajaan kurang sehingga menghakis kepercayaan umum kepada kerajaan PH.

      "Salah satu sebab utama kerajaan PH dipilih adalah kerana janji kerajaan untuk mengangkat ketelusan dan integriti dengan lebih baik daripada kerajaan sebelumnya. Kerajaan PH tidak wajar mengulangi kesilapan yang lalu.

      "Justeru hak untuk mendapatkan maklumat yang telus adalah asasi untuk pentadbiran yang telus dan berakauntabiliti," katanya.

      Delete
  25. Tadi aku tidur awal, kini aku bangun semula
    Nak bersolat tahajud mengadap Allah Ta'ala
    Utk gi syurga, mau kumpul sebanyak pahala
    Di samping cai2 haprak nak aku taji dan tala

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Orang penyakit otak selalu di katakan susah tidur - 2-3 jam saja, sebab otak lobak nya asyik bergelora dengan samppah, dengan tahi.

      Lagi pasal Azeez double ee ex-Tabung Haji -

      Menurut sumber SPRM, anggota Parlimen itu sepatutnya hadir ke SPRM kelmarin untuk memberi keterangan, namun mendapat kebenaran untuk ditangguhkan ke semlamkerana beliau mahu menghadiri sidang Parlimen.

      Pada 25 Sept lalu, SPRM menahan Abdul Azeez dan abangnya, Datuk Abdul Latif , yang juga pengurus besar syarikat hartanah serta seorang pengarah syarikat berhubung kes rasuah syarikat kontraktor berkenaan.

      Delete
    2. PH TAKUT DAP LEBIH DARI TUHAN


      Tolak ICERD: Bersatu jangan takut DAP
      WARTAWAN SINAR HARIAN 8 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.5K
      Muhammad Khalil Abdul Hadi
      Muhammad Khalil Abdul Hadi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pas mengingatkan Bersatu agar tidak takut dengan tekanan DAP berhubung pendirian mereka mengenai Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Ketua Pemuda Pas, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata, Bersatu perlu menunjukkan sikap yang terang dan tegas dalam isu ICERD tanpa tunduk terhadap mana-mana tekanan.


      “Bersatu perlu menunjukkan sikap yang jelas terhadap isu ICERD. Tidak perlu takut terhadap DAP.

      “Kalau tidak ia menunjukkan mereka bersekongkol sekali untuk membuang hak Melayu dan Bumiputra,” katanya petik laporan FMT.


      Sebelum itu, Muhammad Khalil turut memuji sikap Armada Bersatu dan menganggap ada perkembangan positif berhubung pendirian pemuda parti itu, berhubung isu (ICERD).

      [ARTIKEL BERKAITAN: ICERD: Armada tolak jika jejas Perlembagaan Persekutuan]

      Sebelum ini, Ketua Armadanya, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dalam satu kenyataan berkata Armada akan menolak proses meratifikasi Konvensyen ICERD jika ia melemahkan atau menghakis fungsi dan kesan Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan, sistem Raja Berperlembagaan, kedudukan Islam, dan mana-mana hak termaktub dalam perlembagaan itu.

      Katanya, pendirian itu berdasarkan persefahaman dan ketetapan bersama parti komponen PH untuk meneruskan dan menyejahterakan Malaysia melalui asas dan dasar sedia ada dalam Perlembagaan Persekutuan.

      Syed Saddiq yang juga Menteri Belia dan Sukan berkata, sebarang bentuk agenda untuk mengubah dan menggubal dasar-dasar kenegaraan Malaysia yang baru di dalam Perlembagaan Persekutuan hanya boleh dibuat melalui proses di Parlimen.

      Delete
  26. PUTRA SINGGORA / MAS27 November 2018 at 12:04

    Ha..ha...ALI JAGA sang meriam buloh!

    Aku akan terus menyerang kau kat bloq nih,
    kerana pada saat ini, engkau lebih bahaya dan lebih menyakiti dari sang Kejora.

    Selagi mana engkau tidak mencatat ayat
    permohonan maaf pada saudara kami John Doe!
    (walaupun saudara John tidak mengdampakan perbuatan itu)

    Ingat tu Ali Jaga@GMN@Don penyapu!.

    ___________________________________________

    All Jaga ni, Gora anggap hindu Manikam
    Si Gora dah ibaratkan Alli api dlm sekam
    Telor Tok Gora, si Alli cuba nak cengkam
    Tapi Tok Gora tepis dan Ali terus ditikam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Tok Gora cakap jurus politik ada 5 tingkat
    Tapi Alli tu, Gora kata sesat punya tarekat
    Alli naik meroyan, diia gulong kain pelikat
    Kini Alli tercungap2, nafas tersekat-sekat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Tok Gora direct panggil Alli Jaga si bodoh
    Terus wajah Alli berubah, mendung tedoh
    Muka Alli monyok rupa bertambah hodoh
    Tidak berani Alli, bila Tok Gora ajak gadoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Gora kata Alli cuma tahap jurus terendah
    Dia jugak cakap Alli tu, dia makan mudah
    Alli jaga terus jadi terkedu dan terngadah
    Ini menunjukkan Alli ni taraf haram jadah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Alli Jaga terus terdiam sambil mengeloh
    Menggiigil, menggeletar, badan berpeloh
    Semangat Alli macam udah hancur luloh
    Sbb itu Gora kat Alli hanya meriam buloh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Nampaknya Gora tu udah betul2 berang
    Si Gora cakap, Alli dia akan terus serang
    Terus kepala Alli Jaga tu si Gora parang
    Kini Alli sakit, mengelupor & mengerang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Mmg rapat le, Alli Jaga kena dgn si Gora
    Gora kata Alli tu lebih bahaya dari Kejora
    Dia anggap Alli itu, umpama seekor kera
    Namun Alli bacul diam je, tidak bersuara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    Alli rasa bagai dlm gelap tiada berlampu
    Nak lwn si Gora, dia lemah & tak mampu
    Gora kata, Allii Jaga hanya taraf penyapu
    Alli terus bersembunyi, malu tersipu-sipu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies

    Othman Ahmad27 November 2018 at 22:45

    Kau masih berkhayal angan2 mat jenin di alam siber ker, Kejora....??

    Prooot.. prooot... PANTAToon kentut, my foot...!!

    Konon.... dia nih ngaku jaguh PANTAToon Cartoon/lucah terhebat yg langsung tak berseni berbudaya....!! He he he...

    Ini contoh betapa bangsatnya PANTAToon Lucah Kejora....

    "Sumah punya / kangkang merekah".
    "Selak butuh / panjang lah sungguh".

    "Singgora gelak / Sumah nya longgar"
    "Pukah relah / Singgora rodokkan".

    "Sumah melentang tunggu Singgora cucuk"
    "Malang ler menimpa Singgora mati pucok"

    "Kain Sumah terselak, bulu burit tidak lebat"
    "Singgora capai vigra lantas ditelan itu ubat"

    "Sumah cekak / buah Singgora"
    "Batang gelebeh / Sumah lurutkan"

    "Nek Sumah nangis atuk Gora pujuk dan usap
    Sbg balasan, tetek Sumah, si Gora mau hisap"

    "Suman celaka / puki mak hang
    Di ibu negeri Johor / berani berlengan?"

    Kejora,
    Tokgaru brahim kamu ngajar bertelor sebiji riuh sekampung ker....??
    He he he he....

    Kenapa sampai saat ini kau terus merepek bukan2 tidak menyahut cabaran aku, Kejora - Apakah kau takut teramat sangat, jika tidak jawablah....!!

    Aku ulangi....
    Jika kau benar-benar pejuang kebenaran & lelaki sejati, aku cabar kau umumkan tarikh, masa dan tempat untuk kita berjumpa membuat perhitungan bagi menentukan siapa yg benar.

    Beranikah engkau, Kejora..,??
    He he he he

    _____________________________________


    Tak jawab pun Alli bila aku belasah
    Tetiba Suman pulak yg naik gelisah
    Alli tenggelam naper Suman basah
    Suman nyamar Alli, mmg udah sah!

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kang Razzi Armansur
      Tajuddin ini wujud ke tak sebenarnya? MP bodoh ni tahu melalak dan menafikan saja... Zambry Metalica kata Real pulak? Orang kata kalau kita takut kita akan buat bising.. Tunggulah harinya kamu dipanggil SPRM.

      Che Alias Omar
      Tajuddin ni mulut longkang.
      Dlm parlimen pun bercakap mcm orang banggang. Sendiri cakap sendiri ketawa. Perhatikan watak gilanya tu.

      Delete
    2. LAGI TERUK PETRONAS PH KERJAKAN


      Moody's ubah prospek penarafan Petronas dari stabil kepada negatif
      Diterbitkan 9 Nov 2018, 8:52 pagi |

      A+ A-
      Moody's Investors Service mengesahkan penarafan A1 penerbit tempatan dan mata wang asing tidak bercagar kanan Petroliam Nasional Bhd (Petronas), tetapi mengubah prospek daripada stabil kepada negatif.

      Agensi penarafan itu juga mengesahkan penarafan A1 untuk nota tidak bercagar kanan Petronas Capital Ltd dan program nota jangka sederhana (MTN) US$15 bilion serta sukuk yang dikeluarkan melalui Petronas Global Sukuk Ltd, tetapi mengubah prospeknya menjadi negatif daripada stabil.

      Moody's berkata, tindakan penarafan itu disebabkan oleh pengumuman kerajaan bahawa Petronas akan membayar dividen sebanyak RM26 bilion pada 2018 dan RM54 bilion (termasuk dividen istimewa sebanyak RM30 bilion) pada 2019.

      "Prospek negatif terhadap penarafan Petronas mencerminkan pandangan kami bahawa profil kewangannya mungkin merosot jika kerajaan terus meminta syarikat itu untuk mengekalkan pembayaran dividen yang tinggi, terutama jika harga minyak merosot," kata Naib Presiden Kanan Moody’s, Vikas Halan dalam satu kenyataan semalam..

      Walaupun syarikat minyak negara itu boleh menyokong pembayaran dividen yang diumumkan dalam belanjawan dan masih mengekalkan kedudukan tunai bersih, peningkatan selanjutnya dalam pembayaran dividen tetap tidak dapat diketepikan, terutama jika keperluan pembiayaan kerajaan meningkat, katanya.

      "Pulangan pemegang saham yang tinggi akan mengurangkan keupayaan syarikat untuk menyerap turun naik harga minyak mentah dan mengekang fleksibiliti kewangannya. Bagaimanapun, Moody’s menjangka Petronas akan terus melabur dalam pertumbuhan pengeluaran dan rizabnya," katanya.

      Halan menegaskan bahawa perubahan dasar kerajaan selanjutnya untuk sektor minyak dan gas boleh mempengaruhi kedudukan Petronas sebagai pemilik tunggal sumber petroleum negara dan meningkatkan royalti yang dibayar ke atas pengeluaran minyak dan gas huluannya.

      Leveraj kewangan kasar Petronas, seperti yang diukur oleh jumlah hutang/pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan, meningkat kepada 0.7 kali bagi 12 bulan yang berakhir pada 30 Jun 2018 daripada kira-kira 1.0 kali pada 2016.

      Moody’​​​​​​​s menjangka syarikat itu mengekalkan leveraj kewangan kasarnya di bawah 0.8-1.0 kali dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang.


      Ia berkata, jumlah hutang/jumlah permodalan Petronas kekal konservatif, di bawah 15 peratus setakat 30 Jun 201, dan Moody’s menjangkakan nisbah ini akan kekal pada 15-20 peratus dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang berbanding penurunan tahap ambang melebihi 30-35 peratus.

      Berdasarkan kepada jumlah yang diselaraskan Moody’s, kedudukan tunai bersih syarikat - yang meningkat kepada RM97 bilion pada 30 Jun 2018 berbanding RM42.8 bilion pada 31 Dis 2016 - berkemungkinan kekal pada RM75 bilion - RM80 bilion dalam tempoh dua hingga tiga tahun, berdasarkan andaian harga minyak semasa agensi penarafan tersebut sebanyak AS$50-US$70 setong sepanjang 2019.

      "Secara keseluruhan, metrik kredit Petronas akan terus menjadi lebih kukuh daripada tahap yang diperlukan untuk mengekalkan penarafan A1nya jika tidak ada permintaan dividen satu kali lebih besar daripada kerajaan atau jika kerajaan membenarkan Petronas mengurangkan dividen apabila harga minyak merosot," tambahnya.

      - Bernama

      Delete

  27. SOKONG KATA2 BUDIN DALAM BLOG POS NYA DI ATAS.

    BERTENANG LAH SEMUA ORANG. SEPERTI TUN MAHATHIR PUN TELAH BERI PENERANGAN, ITU HA NYA ISU PEMINDAHAN KUIL. PUAK YANG MENYOKONG DAN PUAK YANG MEMBANTAH BERDEPAN DI ANTARA MEREKA.

    SESIAPA MAHU MAKLUMAT LANJUT, SILA LAYARI

    https://www.malaysiakini.com/news/453710
    https://www.malaysiakini.com/news/453715
    https://www.malaysiakini.com/news/453699
    https://www.malaysiakini.com/news/453684
    https://www.malaysiakini.com/news/453686
    https://www.malaysiakini.com/news/453672
    https://www.malaysiakini.com/news/453661

    ReplyDelete

  28. Isu kuil: Kawal perasaan bila komen di media sosial, pesan menteri
    Bernama | Diterbitkan 27 Nov 2018, 9:37 malam |

    Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo hari ini menasihati pengguna media sosial supaya mengawal perasaan apabila memberi komen tentang kekecohan yang berlaku di Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25, dekat Subang Jaya, semalam.

    Beliau berkata, setiap rakyat negara ini perlu memainkan peranan bagi memastikan isu itu ditangani dengan sebaik mungkin dan sehubungan itu, mereka perlu lebih berhati-hati apabila memberi komen melalui media sosial bagi mengelak timbul masalah yang tidak diingini.

    "Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sentiasa memantau keadaan dan saya telah memberi taklimat kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad tentang keadaan (isu kuil berkenaan)," katanya kepada pemberita selepas melawat anggota bomba yang berada dalam keadaan kritikal di sebuah hospital swasta di Subang Jaya, hari ini.

    Gobind berkata pergaduhan yang berlaku di kuil itu patut memberi pengajaran kepada setiap orang tentang perlunya meningkatkan perpaduan bagi memastikan keharmonian sentiasa terpelihara.

    Beliau juga mengingatkan petugas media supaya menjaga keselesaan keluarga mangsa dan menghormati privasi mereka, serta lebih berwaspada ketika menjalankan tugas masing-masing.

    Sehingga kini, polis menahan 21 orang bagi membantu siasatan.

    ReplyDelete

  29. Timb IGP: Jumlah polis, FRU 'lebih 2 kali ganda' malam ini
    Faisal Asyraf | Diterbitkan 27 Nov 2018, 6:24 petang |

    Timbalan Ketua Polis Negara Noor Rashid Ibrahim berkata polis akan menggandakan anggotanya di Kuil Sri Maha Mariamman di Subang Jaya malam ini, bagi menghalang lebih banyak kejadian tidak diingini berlaku.

    "Tiada lagi insiden seumpama ini. Jika ada tanda-tanda akan ada himpunan, kita akan ambil tindakan awal.

    "Jika ada orang yang berhenti (di kawasan itu), kami akan periksa mereka. Hanya mereka yang pergi atas tujuan keagamaan dibenarkan masuk ke kawasan itu. Kami akan bertegas," katanya ketika sidang media di bangi, hari ini.

    Beliau berkata bilangan anggota polis dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) akan ditambah dengan lebih banyak.

    "Saya telah arahkan mereka untuk bersedia. Bilangan (anggota) akan lebih ramai dari semalam, lebih dari dua kali ganda," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudahlah GMN/Don/Alli Jeger cipan
      Bila SKMM pantau, kau tunjuk sopan
      Degn J.Doe, kau tak berani berdepan
      Kena si Gora gertak kau lari spt lipan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete

    2. john doe menibai Geng Najib

      Aku senang hati sikit dapat tahu bahawa "Ustaz" john doe ada mengata binatang yang pakai nama Geng Najib @ Kejora dll itu, yang sentiasa menjilat Najib, mengkopipes apa saja yang di luar tajuk pos, coba sabotaj blog pos pro-PHI ini –

      "Ustaz" john doe kata, "Saya tidak berminat dengan sikap bermain-main dan kebudak-budakan .. jarang reply kepada komen anon Kejora (@ Geng Najib, Anonymouse dll) kerana dia seorang yang suka bermain-main."

      Delete
  30. Si Gora cabar Alli Jaga relaks jer spt nyanyi
    Alli Jaga kecut pelir terus sepi tak berbunyi
    Begitu jugak bila Doe cabar, Alli terus sunyi
    Takut geng panji hitam, Alli terus sembunyi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. GORA PUN GENG NAJIB BINATANG YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      john doe menibai Geng Najib

      Aku senang hati sikit dapat tahu bahawa "Ustaz" john doe ada mengata binatang yang pakai nama Geng Najib @ Kejora dll itu, yang sentiasa menjilat Najib, mengkopipes apa saja yang di luar tajuk pos, coba sabotaj blog pos pro-PHI ini –

      "Ustaz" john doe kata, "Saya tidak berminat dengan sikap bermain-main dan kebudak-budakan .. jarang reply kepada komen anon Kejora (@ Geng Najib, Anonymouse dll) kerana dia seorang yang suka bermain-main."

      Delete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DI ATAS INI KOMEN MENGHASUT. AKU SARANKAN BUDIN DELETE. KALAU TAK AKAN BERSALAH BILA PIHAK BERKUASA SIASAT DAN AMBIL TINDAKAN. KITA TAK MAHU MELEBIH BURUKKAN KEADAAN SEKARANG.

      AKU CADANGKAN PIHAK BERKUASA SIASAT ANONYMOUS DI ATAS DAN AMBIL TINDAKAN DI ATAS NYA. DIA JUGA BINATANG YANG PAKAI NAMA GENG NAJIB BAGAI.

      Delete
  32. Awalnya penghasut PH kemain buka kuntau
    Tapi kini menyepi bila tahu yg SKMM pantau
    Mereka udah bersembunyi rata ceruk rantau
    Yg tinggal pun monyok jer mcm kena santau

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. john doe menibai Geng Najib

      Aku senang hati sikit dapat tahu bahawa "Ustaz" john doe ada mengata binatang yang pakai nama Geng Najib @ Kejora dll itu, yang sentiasa menjilat Najib, mengkopipes apa saja yang di luar tajuk pos, coba sabotaj blog pos pro-PHI ini –

      "Ustaz" john doe kata, "Saya tidak berminat dengan sikap bermain-main dan kebudak-budakan .. jarang reply kepada komen anon Kejora (@ Geng Najib, Anonymouse dll) kerana dia seorang yang suka bermain-main."

      Delete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ini juga komen menghasut oleh Anomouse = Geng Najib yang sentiasa menjilat Najib. Memanaskan keadaan.

      Pihak berkuasa perlu siasat, tangkap dia, heret ke BBalai Polis, remand maksaima seminggu makan nasi bungkus, dahtu heret ke mahkamah, tuduh dia di bawah Akta Hasutan.

      Delete
    2. Tangkap sekli keluarga geng najib...sb ada kemungkinan mereka pakat2 menghasut org jadi jahat...

      Delete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Azeez double ee ex-Tabung Haji dan abang nya di tangkap Sprm -

      Semua suspek ditahan mengikut Seksyen 16(a) Akta SPRM 2009 bagi membantu siasatan berhubung dakwaan penerimaan rasuah daripada sebuah syarikat kontraktor bagi satu projek Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji).

      Abdul Azeez, Abdul Latif dan pengarah syarikat itu direman selama empat hari dan selepas itu tempoh reman Abdul Azeez dan abangnya dilanjutkan lagi selama enam hari bagi membolehkan SPRM melakukan siasatan lanjut.

      Pada 5 Okt lalu, Abdul Azeez merangkap bekas pengerusi Tabung Haji bersama abangnya itu dibebaskan dengan jaminan SPRM sebanyak RM500,000 setiap seorang dengan dua penjamin.

      BAGUS, BAGUS, WELL DONE, SPRM.

      SEKARANG, TOLONG TENTUKAN DEPA DIPAKAIKAN BAJU OREN, DI GARI BILA DI HERET KE MAHKAMAH.

      SUPAYA AKYAT UMUM TAHU BETAPA SERIUSNAY DAN JAUHI RASUAH.

      Delete
  35. Dah mula kecut pelir nampaknya GMN setan
    Tapi dia masih terloncat2 spt kera dlm hutan
    Kesian bapok maknyah mau berlagak jantan
    Bila dah mati hujah, asyik2 nak ugut hasutan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kecut pelir? Kau nak coba? Tonggeng ler.

      Kalo tak mau aku, cakap lah, aku akan panggil Bang Non.
      Tentu kau puas hati dengan Bang Non. Sebab dia nak jadi PM ke 8.

      Waaaaaaah, hebat nya ko bila dapat merasa sondolan bakal PM ke 8.

      Lalau berburas, kasi tahu, ye?

      Delete
  36. PUTRA SINGGORA / MAS27 November 2018 at 11:57

    SEMEMANGNYA:

    Ali Jaga, Don,GMN adalah orang yang sama.
    Menyamar macam hantu klepet. Menikam rakan-rakan PH
    dalam bloq.

    Woi si bodoh!

    Jurus politik tu ada 5 tingkat!

    Saudara John Doe berada di tingkat 5.Kerana dia mampu
    membina suatu rumusan hebat,dan tiada keperluan lagi untuk membicarakan hal remeh temeh semasa ini.

    Aku mempunyai jurus yang tidak kurang hebatnya!

    Engkau GMN,Ali Jaja dan Don...ada satu lagi samaran yang aku tak ingat..berada di Jurus 1,jurus terendah dalam berpolitik. Selaras meriam buloh yang bunyinya kuat,tapi tidak membawa apa-apa peluru.

    Kebommmmmm!!!!...Kebommmmmmm!!!!!

    Hi...hi.....pejuang sekapalku yang bodoh!!!!!

    Reply

    PUTRA SINGGORA / MAS27 November 2018 at 12:04

    Ha..ha...ALI JAGA sang meriam buloh!

    Aku akan terus menyerang kau kat bloq nih,
    kerana pada saat ini, engkau lebih bahaya dan lebih menyakiti dari sang Kejora.

    Selagi mana engkau tidak mencatat ayat
    permohonan maaf pada saudara kami John Doe!
    (walaupun saudara John tidak mengdampakan perbuatan itu)

    Ingat tu Ali Jaga@GMN@Don penyapu!.


    ___________________________________________

    GMN terus meracau royan, mcm giila sawan
    J.Doe cakap, dia itu jenis suka tiikam kawan
    Tapi dgn si Gora, GMN sentap tak berani lwn
    Gora tibai, GMN jadi mcm anjing mengawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ini lah jawapan nya bedebah bekas Pengerusi PAC (di zaman Njib Al Jibo) Hasan Arifin yang dulu kata dia "cari makan" (ikut cakap Al Jibo) sahaja -

      Laporan dipinda, bekas pengerusi PAC kata tak tahu menahu

      Bekas pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang (PAC) Hasan Arifin berkata beliau “tak tahu menahu” tentang Laporan Akhir Pengauditan 1MDB yang didakwa dipinda.

      “Tak ada. Kita tak tahu menahu. Tak tahu menahu,” katanya ketika disoal pemberita di parlimen hari ini.

      Beliau diminta mengulas kenyataan Ketua Audit Negara Madinah Mohamad bahawa perenggan berkaitan kehadiran Jho Low dalam satu mesyuarat lembaga pengarah 1MDB diarahkan untuk digugurkan oleh bekas ketua setiausaha sulit bekas perdana menteri, Shukry Salleh pada 26 Februari 2016.

      Madinah mendakwa bekas perdana menteri Najib Razak sendiri telah mengarahkan pindaan beberapa perkara termasuk penyata kewangan 1MDB bagi 2014.

      Bagaimanapun, firma guaman Shafee & Co yang mewakili Najib mendakwa dakwaan Madinah itu dibuat atas arahan kabinet.
      Menurut Hasan yang juga merupakan anggota parlimen Rompin, beliau hanya menerima laporan audit itu seadanya seperti mana yang diserahkan kepadanya.

      “Tak, tak, tak. Soalnya Tan Sri Ambrin Buang telah menafikan ada pindaan, semasa itu kita ambil yang sebenarnyalah.

      “[...] Apa yangf Ambrin Buang bawa ke PAC, kita anggap itulah laporannya,” katanya.

      Ambrin dipanggil ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan berhubung dakwaan pindaan Laporan Akhir Pengauditan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) semalam.

      AWAS: BANYAK YNG SUDAH JADI BISU, TERPENGARUH DEK NAJB AL JIBO.

      Delete
  37. "WE SHLD CALL A SPADE A SPADE".

    OLIH KERANA 'BANGSA MALAYSIA ' MASIH GAGAL D UJUDKAN, MAKA SEGALA ISU D LIHAT MELALUI KACA MATA KAUM MASING2.

    SAYA RASA IA NYA AKAN BERLARUTAN UTK PULUHAN/RATUSAN THN LAGI KERANA KITA MEMBIARKAN NYA TERBENTUK SECARA EVOLUSI.

    SAYA PERNAH BERMIMPI NGERI YG SABAH, SARAWAK N SINGAPURA AKAN BERGABUNG SATU HARI NANTI.

    MINTA D SIMPANG.

    ReplyDelete
  38. Mr syed albodin.
    Lagumana takdak unsor pekauman dan agama .coma jenayah kuang kuang kuang.

    Kalu mlayu memali yg ado coma makchik dan pakchik hangpa masok kampong .bawa reta perisai bonoh mlayu.
    Kes ygni hangpa nak bwat bodo mcm takdak telog.
    Kalu dkt indonesia satu seafield dan kawasan yg berhampiran keling jd cerah bkn lg gelap..
    Patot mabok dulu mcm memali punya kes.
    Mcm tak besa plak..
    Nga nga nak hirop kuah kwah kwah kwah mkn kuah yob.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Mt Sawang!

      Depa ini kalu dgn Melayu suka le buli
      Cth yg jelas ialah peristiwa di Memali
      Tapi kecut telor dgn keling dr Btg Kali
      Naper tak kaut dlm trak semua sekali

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Delete
  39. Mlayu laksamana padangjarak padang tekukog belom beperang dah jatoh tesungkog.
    Beketuronan ayam belanda.
    Belanda dpt tanah.
    Biag bedentom guroh d langit.
    Gunong tak runtoh selagi blom kiamat.
    Pinjam ckp abang ramli.

    Pasai yg masok icu keturonan itek serati bkn dari keturonan ayam belanda mcm hangpa.
    Aku ingat keling saja ada kasta kasta.
    Ropenya mlayu pong bekasta-kasta juge.

    Kwah kwah hirop le kuah yob..

    ReplyDelete
    Replies
    1. WALAUPUN JIBENG DIBENCI NAMUN KENA JUGAK DENGAN BUAH TANGAN DIA SEBAB DIA PEMBANGKANG PALING BERPENGALAMAN


      PH nak kembali ke zaman lama, dakwa Najib
      Diterbitkan 8 Nov 2018, 11:01 malam |

      A+ A-

      Najib Razak sekali lagi tampil dengan gaya bersahaja - namun sinis - untuk mengucapkan tahniah kepada Pakatan Harapan (PH) kerana menurunkan taraf penilaian Petronas daripada stabil menjadi negatif.

      Kata bekas perdana menteri itu perubahan berkenaan berlaku hasil 'kecekapan' kerajaan sekarang menguruskan wang negara serta langkah yang diambil dalam Belanjawan 2019.

      Menurut Najib kerajaan PH kini menjarah Petronasl untuk membayar dividen yang tinggi dalam usaha menampung kekurangan hasil negara.

      "Ini bermakna penarafan kredit negara pun berkemungkinan besar akan turut dipengaruhi," katanya melalui hantaran di Facebook malam ini.

      Tambah Najib penarafan negatif firma Moody's itu dibuat ketika harga semasa minyak dunia boleh dianggap tinggi serta stabil ketika ini.

      "Apa jadi kalau harga minyak jatuh?

      "Apa buffer atau penampan yang kita ada untuk nak tampung (kesan yang berlaku) sekiranya berlaku krisis harga minyak sekali lagi?" katanya.

      Menurut Najib sebelum ini kerajaan BN berusaha bersungguh-sungguh untuk mengurangkan kebergantungan negara kepada hasil minyak.

      Cara yang diambil katanya ialah dengan mempelbagaikan sumber selaras dengan keperluan semasa dan sejajar dengan arus perkembangan ekonomi dunia.

      "Tapi kerajaan PH nak kembali ke zaman lama pula. Tak pernah dibuat orang," katanya lagi.

      Delete
  40. Saya merujuk kepada komen GMN berikut:-

    GENG MENJILAT NAJIB28 November 2018 at 07:37

    GORA PUN GENG NAJIB BINATANG YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

    john doe menibai Geng Najib

    Aku senang hati sikit dapat tahu bahawa "Ustaz" john doe ada mengata binatang yang pakai nama Geng Najib @ Kejora dll itu, yang sentiasa menjilat Najib, mengkopipes apa saja yang di luar tajuk pos, coba sabotaj blog pos pro-PHI ini – 

    "Ustaz" john doe kata, "Saya tidak berminat dengan sikap bermain-main dan kebudak-budakan .. jarang reply kepada komen anon Kejora (@ Geng Najib, Anonymouse dll) kerana dia seorang yang suka bermain-main.

    Komen balas saya:-

    Pertama sekali saya mengulangi kenyataan saya bahawa Putrasinggora adalah seorang rakan sepasukan saya dan bukan Kejora.

    Kedua ialah harap ambil perhatian bahawa komen GMN di atas yang mengatakan memetik komen saya telah menokok tambah pada perkara yang tidak pernah saya katakan. Ini adalah komen asal saya yang sebenar :-

    "Saya tidak berminat dengan sikap bermain-main dan kebudak-budakan .. jarang reply kepada komen anon Kejora kerana dia seorang yang suka bermain-main"

    Tambahan (@ Geng Najib, Anonymouse dll) pada petikan oleh GMN di atas itu adalah bukan milik saya.

    Saya tidak pernah sesekali mengatakan bahawa Kejora (kini muncul sebagai anonymous) dan GENG NAJIB adalah orang yang sama. Bahkan pada isu ini saya juga mengatakan bahawa kedua-dua mereka adalah orang yang berlainan.

    Saya tidak menilai, menghakimi apalagi menghukum seseorang disebabkan kebencian dan dendam kepada orang tersebut. Malahan saya langsung tidak mempunyai sebarang dendam peribadi kepada Kejora mahupun GN.

    Sekiranya saya menentang Kejora ataupun GN, ia adalah kerana saya melihat mereka adalah di pihak yang salah dan pembenci kebenaran. Saya tidak berdendam dengan Kejora sehingga meletakkan kesemua kesalahan orang lain sebagai kesalahan Kejora juga, atau meletakkan semua orang lain sebagai Kejora.

    Kejora adalah pembenci kebenaran yang menggunakan kaedah memperolok-olokkan (mirip kaum Musyrikin).

    Ada pula GENG NAJIB adalah pembenci kebenaran yang menggunakan kaedah beralasan (mirip kaum Nasrani).

    Sekiranya ada sesiapa yang lain daripada rakan sepasukan yang mahu meletakkan segala kesalahan ke atas Kejora atau mahu mengatakan kesemua pembenci kebenaran adalah Kejora, maka saya pernah mengatakannya dulu dan kini saya akan mengatakannya sekali lagi iaitu 'saya berlepas diri dan tidak terlibat dengan sebarang tuduhan sahabat2 sepasukan yang lain bahawa anon Kejora dan GENG NAJIB adalah orang yang sama atau apa-apa tuduhan yang sepertinya'.

    Saya berpegang kepada prinsip yang sama yang dipegang oleh Tun M iaitu "kebencian atau dendam tidak patut mengaburi kita di dalam membuat penilaian, penghukuman mahupun penghakiman".

    Dosa orang-orang lain tidak patut dihempaskan ke atas seseorang individu sahaja hanya semata-mata individu tersebut juga adalah juga seorang yang berdosa.

    Samalah juga halnya saya tidak akan mengakui segala yang keluar dari penulisan seorang rakan sepasukan hanya semata-mata kami di dalam pasukan yang sama.

    Saya tidak punya upaya untuk menghalang rakan-rakan sepasukan yang lain berbuat sebaliknya tetapi saya memohon agar sebarang perbuatan sebegini tidak dikaitkan dengan saya.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...