Friday 2 November 2018

PEMANSUHAN MINIT DAN SURAT SOKONGAN JADIKAN MENTERI2 PAKATAN HARAPAN TIADA KUASA


Salah satu peraturan yang ditetapkan oleh Pakatan Harapan sebaik mengambil alih kerajaan pada pilihanraya lalu ialah menghapuskan amalan menulis minit dan surat sokongan bagi sebarang urusan yang berkaitan tender, projek dan hal-hal yang melibatkan kewangan.


Ia bermakna Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri, pegawai menteri dan lain-lain seperti pengrusi agensi kerajaan  tidak boleh lagi menulis apa-apa minit berbentuk sokongan atau arahan bagi sebarang permohonan yang dibawa rakyat sama ada untuk mendapatkan kontrak, lesen, tender perniagaan atau sebarang hal yang melibatkan kewangan kerajaan.


Turut tidak dibenarkan ialah menulis surat sokongan atas sebarang permohonan yang dikemukakan oleh rakyat atas urusan yang sama iaitu untuk mendapatkan kontrak, lesen, tender perniagaan dan sebarang hal yang melibatkan kewangan kerajaan.


Alasannya peraturan ini diperkenalkan ialah kerana kerajaan Pakatan Harapan ini ingin menjadi kerajaan yang bersih dan para pemimpinnya tidak dibenarkan terlibat dalam sebarang urusan yang memungkinkan ada konflik kepentingan, membolot peluang perniagaan atau "menyamun" atas jawatan yang disandang.


Sekali pandang dan dari segi idealismenya, peraturan itu memang nampak cantik dan ada baiknya, tetapi ia juga sebenarnya paling merugikan Pakatan Harapan sendiri.


Untuk apakah parti politik bertanding dalam pilihanraya dan menjadi kerajaan kalau bukan untuk mendapatkan kuasa?


Kenapakah semua parti yang bertanding berebut-rebut serta merayu-rayu kepada rakyat atau pengundi agar mereka diberikan kuasa sebagai kerajaan?


Tetapi, apakah pula gunanya kuasa yang sudah diperolehi itu jika ia tidak dapat dimanfaatkan untuk menolong rakyat dan penyokong sendiri?


Bagi penjawat-penjawat politik dalam kerajaan yang memperolehi kuasa melalui pilihanraya, satu-satunya kelebihan atau gahnya mereka ialah apabila boleh menulis minit dan surat sokongan atas sebarang permohonan atau membantu apa juga masalah yang dibawa oleh rakyat.


Ada surat permohonan dalam bentuk meminta sokongan tender, memohon kontrak, lesen, tuntutan bayaran, rayuan projek dan 1001 urusan lain yang kebanyakannya sudah tentu ada melibatkan kewangan kerajaan.


Selalunya melalui minit dan surat sokongan itulah ahli-ahli politik yang ada jawatan boleh menolong rakyat atau mereka yang datang untuk memerlukan pertolongan.


Bukanlah semua minit atau surat sokongan itu pasti akan beroleh kelulusan atau kejayaan kerana pegawai kerajaan atau agensi yang meluluskan itu biasanya terikat dengan peraturan-peraturan tertentu yang perlu dipatuhi.


Namun demikian, mereka yang datang itu akan berasa separuh lega apabila surat mereka sudah diminit oleh menteri atau timbalan atau diberikan surat sokongan yang ditandatangi oleh setiausaha politik atau setiausaha sulit kanan menteri, meskipun akhirnya apa yang dipohon atau dihajati itu menemui kegagalan.


Jika apa yang dipohon itu berjaya, tentulah lagi gembiranya mereka itu.


Begitulah bagaimana selama ini sistem parti politik menguasai kerajaan berjalan dalam sebuah negara demokrasi seperti Malaysia ini.


Bagaimanapun, dengan peraturan baru yang memansuhkan amalan menulis minit dan surat sokongan itu, kerugian bukan saja kepada mereka yang ada jawatan dalam kerajaan, tetapi juga penyokong dan rakyat yang selama ini menyokong perubahan.


Ramai yang datang menemui menteri, timbalan menteri atau setiausaha politik misalnya, untuk tujuan meminta pertolongan terpaksa pulang dengan tangan kosong kerana tiada apa-apa bantuan yang boleh mereka perolehi.


Menteri atau timbalan menteri dalam kerajaan baru ini tiada kuasa lagi untuk menulis minit kepada ketua setiausaha, pengerusi agensi di bawah kementeriannya sendiri, pengarah atau pelbagai penjawat jawatan kanan lain yang ada kuasa dari segi pentadbiran dan meluluskan sesuatu perkara.


Begitu juga dengan setiausaha politik dan setiausaha sulit kanan menteri, mereka juga tiada hak lagi menulis surat sokongan kepada pengarah atau pengerusi agensi kerajaan jika ada sesiapa datang meminta pertolongan.


Dalam waktu yang sama, tiadanya lagi amalan menulis minit itu seperti melepaskan menteri, timbalan menteri dan lain-lain penjawat itu daripada bebanan peranan menolong rakyat, meskipun ketika berkempen sebelum ini laungan meminta kuasa itulah yang dijerit ke sana sini.


Apa jadi akhirnya?


Akhirnya yang pasti ialah sistem parti menguasai kerajaan dengan sendirinya sudah pun terhapus dan yang benar-benar berkuasa dalam kerajaan sekarang tentulah ketua setiausaha, pengarah-pengarah, setiausaha bahagian dan penjawat kanan lainnya dalam kementerian itu.


Di peringkat agensi atau GLC pula, sudahnya yang benar-benar ada kuasa, walaupun setelah kerajaan bertukar tangan ialah ketua pengarah, pengarah urusan dan CEO yang bukan daripada kalangan orang politik.


Tetapi, siapa yang bertanding dalam pilihanraya dan siapa yang akhirnya dapat kuasa berganda secara percuma?


Sihatkah perkara ini kepada masa depan Pakatan Harapan?


Mampukah Pakatan Harapan terus bertahan dalam pilihanraya akan datang, sedangkan rungutan sudah semakin banyak kedengaran, malah ada yang sudah mula bosan dengan menteri dan timbalan menteri Pakatan Harapan yang tiada kuasa ini. (ShahbudinHusin 02/11/2018).

203 comments:

  1. Replies
    1. MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

      Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

      Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

      ps:
      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.
      ---------------------------------------------------------

      MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

      Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

      Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

      ps:
      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA

      Delete
    2. HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.

      Saya berpendapat adalah suatu tindakan kurang bijak jika membuat kritikan/kecaman tanpa solusi pembaikan - apatah lagi dibuat secara terbuka dgn jeritan bagai anak pelesit kelaoaran meracau-racau mencari tuan.

      Kan lebih elok jika kritikan membina dgn niat baik dibincang terkebih dahulu secara dalaman dalam semangat kemuafakatan-sepakatan kekeluargaan. Ini amat penting bagi menghindar sebarang dakyah hasutan & adu domba oleh spesis2
      Batu Api. Tambahan lagi - apakah elok & wajar kita menjelek-jelekkan kepincangan ahli keluarga kita kpd khalayak ramai secara terbuka bagai "meludah ke langit atau menepuk air di dulang"....??

      Fikir-fikirkanlah.....!!

      Salam Sejahtera & Salam Perjuangan.
      Ikhkas dari saya

      OTHAMAN AHMAD
      @ OTHMAN AHMAD

      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.

      Delete
    3. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    4. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    5. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP =

      Delete
    6. ICERD bukan untuk Malaysia
      NORAFIZA JAAFAR 2 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore598
      Shahir Adnan
      Shahir Adnan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) sesuai dilaksanakan di negara yang menindas sesuatu kaum seperti Palestin dan Myanmar disebabkan diskriminasi agama.

      Namun menurut Ketua Pemuda Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan), Shahir Adnan, situasi dalam Malaysia berbeza di mana rakyat hidup dengan harmoni, tanpa berlakunya penindasan kaum.

      ADVERTISING



      Shahir berkata, Pemuda Ikatan menggesa rakyat Malaysia menolak ICERD kerana tidak bertepatan dengan prinsip perlembagaan.

      "Konvensyen merupakan satu perjanjian antarabangsa. Semua negara yang merdeka dan berdaulat, tak boleh dipaksa untuk mengikut telunjuk negara asing.


      "Keadaan akan menjadi bertambah parah apabila pemimpin negara kita menandatangani perjanjian antarabangsa ini. Harus diingat bahawa keadaan di Malaysia adalah unik berbanding negara lain," katanya.

      Jelasnya, Dewan Pemuda Ikatan berharap kerajaan PH akan mengkaji usul konvensyen ini secara mendalam agar ia tidak menjadi 'pintu belakang' meminda perlembagaan negara.

      "Berdasarkan Artikel 5 ICERD, konvensyen menetapkan kebebasan daripada semua sudut yang boleh difikirkan oleh minda manusia, termasuklah kebebasan berkahwin dan memilih pasangan tanpa mengira diskriminasi jantina pasangan.

      "Di Malaysia agama Islam agama rasmi dalam perlembagaan, meletakkan kebebasan dibatasi prinsip agama dan norma budaya serta adat resam. Tiada kebebasan mutlak kerana kebebasan mutlak bakal menyebabkan ketidakseimbangan sosial antara kaum atau agama," katanya.

      Justeru katanya, diharapkan Peguam Negara membuat kajian yang teliti dan khusus, termasuklah mendapatkan persetujuan Raja-Raja Melayu kerana ini membabitkan perlembagaan negara.

      Delete
    7. Najib sekali lagi sindir menteri PH
      NURULATIQ AHMAD BANDI 2 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.5K
      Najib Tun Razak
      Catatan Najib di akaun Facebooknya.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sekali lagi menyindir menteri kerajaan PH dan kali ini melibatkan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti), Datuk Darell Leiking.

      Najib dalam catatan di akaun Facebooknya malam tadi berkata, Bank Dunia meletakkan Malaysia di tangga ke-15 dalam Laporan 'Doing Business' 2019, melonjak naik daripada tangga ke-24.


      “Pada asalnya saya ingat hebat juga menteri kita ini, begitu besar sumbangannya dalam lima bulan ini. Saya pun belek (semak) laporan ini sebentar tadi.

      “Rupa-rupanya Bank Dunia memberi kejayaan ini berdasarkan prestasi kerajaan BN dari tahun 2017 hingga 1 Mei 2018. Dan seingat saya, menteri ini dilantik pada 2 Julai 2018.


      “Tapi tak apalah, bagilah dia bergembira. Sekurang-kurangnya dia puji kerajaan BN kerana meletakkan Malaysia di landasan baik selama ini,” katanya.

      Najib berkata, dia sangat berterima kasih dengan menteri Miti kerana memuji Malaysia berada di landasan terbaik untuk menjadi negara ‘Harimau Asia’ yang digeruni.

      “Kalau tidak rajin membaca, maka sesatlah jalan. Sila rujuk muka surat lima ya menteri,” katanya sambil turut meletakkan capaian muka lima laporan tahunan Doing Busines http://www.worldbank.org/content/dam/doingBusiness/media/Annual-Reports/English/DB2019-report_web-version.pdf

      Najib juga memberitahu, dia akan tidur dengan lena malam ini.

      Terdahulu catatan di Facebook Menteri Miti, Datuk Darell Leiking melalui adminnya berkata, semakin positif, Malaysia melangkah naik sembilan anak tangga daripada kedudukan ke 24 tahun lalu ke posisi ke 15 terbaik dari 190 dalam laporan Bank Dunia Doing Business 2019.

      “Ramalan perniagaan itu membuktikan langkah yang diambil Malaysia kini berada dilandasan baik untuk kembali menjadikannya sebuah negara ‘Harimau Asia’ yang digeruni,” katanya.

      Delete
    8. Indeks jenayah Kuala Terengganu menurun
      WARTAWAN SINAR HARIAN 2 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore31
      Suffian Sulaiman
      Suffian Sulaiman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Indeks jenayah Kuala Terengganu menunjukkan penurunan sebanyak 27.12 peratus dalam tempoh 10 bulan tahun ini dengan 387 kes berbanding 531 kes tahun lalu.

      Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Superintendan Suffian Sulaiman berkata, penurunan sebanyak 144 kes itu dicatatkan bermula Januari hingga Oktober 2018.

      ADVERTISING



      "Kuala Terengganu telah menyelesaikan sebanyak 72.9 peratus kes menjadikan ia daerah kedua mencatatkan kadar penyelesaian kes tertinggi,” katanya.

      Delete
    9. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    10. Zahid: Bolehkah percaya Bajet HARAPAN?
      Diterbitkan 2 Nov 2018, 3:33 petang |

      A+ A-
      Menjelang pembentangan Bajet 2019, Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengkritik Pakatan Harapan (HARAPAN) dengan mempersoalkan jika belanjawawan itu dapat dilaksanakan.

      "Semua pihak menunggu dengan penuh debaran dan harapan tentang Bajet2019?

      "Persoalannya sama ada bajet ini mampu dipercayai sedangkan manifesto pun tak ditunaikan? Rakyat sedang memerhati," katanya dalam ciapan di Twitter hari ini.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng dijadual membentangkan belanjawan di Dewan Rakyat pada jam 4 petang ini.

      Ia bajet pertama oleh kerajaan baru sejak kemerdekaan negara pada tahun 1957.

      Imbangan fiskal negara

      Walaupun terdapat jangkaan tinggi, bajet ini boleh menjadi salah satu belanjawan yang paling sukar di tengah-tengah senarai dakwaan penyelewengan, perbelanjaan yang meragukan dan hutang tanpa justifikasi yang ditinggalkan kerajaan terdahulu yang diterajui oleh BN.

      Hal ini mungkin menjadikan lembaran imbangan fiskal hampir tidak dapat dibetulkan.

      Semalam, BN membentangkan dokumen "Inisiatif Ekonomi Rakyat" dengan lapan strategi yang dituntutnya dapat meningkatkan jumlah pendapatan negara kepada RM247 bilion pada tahun hadapan.

      Menteri kewangan bayangan BN berkata pendapatan tambahan akan dijana melalui pengenalan semula GST pada kadar yang lebih rendah sebanyak tiga peratus, serta pengenalan beberapa cukai baru.

      Dalam pembentangannya, Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin juga membentangkan cadangan BN mengenai cara-cara membelanjakan hasil tambahan negara.

      Menurut Khairy, cara-cara ini merupakan penerusan dasar daripada manifesto pilihan raya umum ke-14 dan juga inisiatif di bawah bajet terdahulu yang dibentangkan ketika BN menguasai kerajaan persekutuan.

      Delete
    11. PAS Sarawak gesa ketua menteri campur tangan isu tanah Melayu dan Jatti Meirek
      Bernama | Diterbitkan 2 Nov 2018, 3:14 petang |

      A+ A-

      PAS Sarawak meminta Ketua Menteri Sarawak supaya segera menyelesaikan isu pemilikan tanah kepunyaan orang Melayu dan komuniti Jatti Meirek di sini yang didakwa telah hilang.

      Pesuruhjaya PAS Sarawak Jofrie Jaraiie mendakwa kedua-dua kaum itu yang tinggal di kawasan pinggir bandar Miri mewarisi tanah kepunyaan nenek moyang mereka tetapi kehilangan hak milik disebabkan status Tanah Adat Bumiputera (NCR) ditukar kepada status tanah negeri di luar pengetahuan mereka.

      “Sedangkan, terdapat tanah yang diberi kepada pemaju dan syarikat perladangan untuk dimajukan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

      Jofrie berkata kerajaan negeri terutamanya Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg perlu segera campur tangan dengan membantu untuk mengembalikan semula hak pemilikan tanah kepada komuniti yang terjejas dan tidak membiarkan tanah warisan ini jatuh ke tangan warga asing yang hanya berminat untuk meraih keuntungan tanpa memikirkan nasib penduduk tempatan.

      Tambahan pula, katanya, terdapat juga tanah warisan Jatti Miriek dan tanah kepunyaan Melayu di Miri yang diserahkan kepada pemaju oleh sebab status tanah warisan ditukar menjadi tanah negeri atau zon bercampur.

      Beliau berkata sebagai contoh, kes membabitkan lebih 1,000 hektar tanah NCR di Pujut, Miri, yang ditukar daripada tanah NCR kepunyaan komuniti Jatti Meirek kepada tanah negeri.

      “PAS telah mengambil inisiatif untuk berjumpa dan bertanya pada pegawai di Jabatan Tanah dan Survei Miri mengenai status permohonan tanah yang dibuat oleh pewaris tanah Pujut, dan maklum balas yang kami terima daripada pegawai itu adalah status tanah itu telah ditukar kepada tanah negeri dan diserahkan kepada Jabatan Perhutanan untuk dibangunkan,” jelas beliau.


      Beliau berkata tanah berkenaan dikatakan akan dibangunkan sebagai ladang kelapa sawit, mengakibatkan ramai daripada kalangan pemilik tanah asal yang begitu marah dan kecewa.

      “Kami juga dimaklumkan bahawa pertukaran status tanah itu dilakukan sebab tanah itu tidak dituntut semasa tinjauan tanah dibuat pada awal 1980-an, jadi secara automatik ia menjadi tanah negeri,” katanya.

      Beliau berkata pemilik asal tanah tidak boleh dipersalahkan oleh sebab medium komunikasi yang kurang dalam tahun 1980-an untuk menghebahkan peraturan itu.

      - Bernama

      Delete
    12. Subky: Pemuda PAS mesti sambung perjuang ketuanan Melayu
      Subky Latif | Diterbitkan 2 Nov 2018, 2:04 petang | Dikemaskini 2 Nov 2018, 2:44 petang

      A+ A-
      ULASAN | Jangan biarkan isu ketuanan Melayu jadi perdebatan di antara Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan Dr Asyraf Wajdi Dusuki atau Pemuda Bersatu dan Pemuda Umno saja.

      Pemuda PAS mesti tampil menyambung apa yang diperjuangkan di ambang merdeka dulu.

      Jika dibiarkan Syed Saddiq dan Bersatunya, nescaya ketuanan Melayu yang tinggal nyawa ikan dilensingnya ke Laut China Selatan bagi dilanggar armada China yang bertuan di situ.

      Sama ada dia silap cakap atau sengaja dicakapnya demikian, padanya ketuanan Melayu sudah habis masa ditelan Malaysia Baru wawasan komponen Harapan, jenama baru Malaysian Malaysia yang orang Melayu tidak dapat terima dulu.

      Malaysian Malaysia itu punca utama Singapura ditendang dari Malaysia pertengahan tahun 1960-an.

      Pemuda PAS sebagai waris perjuangan itu mesti campur tangan mengemudi semula roh yang mahukan Melayu tidak hilang di dunia. Dulu, yang mahukan ketuanan Melayu diisi dalam perlembagaan Malaya merdeka gubalan Lord Reid hanya PAS.

      Umnolah yang dilihat berjaya mendapatkan kemerdekaan itu, tetapi kemerdekaan yang dirancang British selepas kewujudan piagam Bangsa-Bangsa Bersatu, bahawa kemerdekaan yang Umno dan Tunku Abdul Rahman minta itu tidak akan dianugerah sekadar ia dituntut oleh orang Melayu saja.

      Tak sempurna tanpa Pemuda PAS

      Ia hanya mungkin jika dikehendaki oleh penduduk Tanah Melayu pada masa itu.

      Bermacam-macam yang dilakukan PAS di bawah pimpinan Haji Ahmad Fuad, Dr Abbas dan Dr Burhanuddin Helmy buat supaya ketuanan Melayu menjadi sebahagian daripada isi perlembagaan.

      Terakhir, dua hari sebelum rombongan Malaya merdeka pimpinan Tunku berangkant ke London bagi memuktamadkan perlembagaan Reid itu, Dr Burhanuddin dan Datuk Onn menyerahkan memorandum kepada Tunku supaya jangan lupa ketuanan Melayu.

      Tun Razak dan Tun Dr Ismail yang turut serta dalam rombongan itu dikatakan Melayunya tidak sama dengan Melayu Tunku tapi reda dengan kemahuan British.



      Asyraf Wajdi sebagai Ketua Pemuda Umno yang tidak berkuasa lagi sekarang tidak punya kekuatan untuk mempertahankan saki-baki ketua Melayu yang ada sekarang kerana partinya membisu ketika isu itu dituntut PAS dan Kongres Melayu kedua di ambang kemerdekaan yang disifat separuh masak oleh orang Melayu di luar Umno.

      Sebarang wacana atau perdebatan yang mewakili suara anak muda tidak dikira sempurna jika suara Pemuda PAS tidak ditampilkan.

      Bukan penampilan Pemuda Umno dalam isu ini tidak penting, tetapi kehadirannya adalah untuk menebus apa yang tidak dibuat oleh pemimpin-pemmpin Pemuda Umno selama 60 tahun negara merdeka.

      Ada kadang-kadang Umno dan Pemuda Umno menimbulkan ketuanan Melayu, tetapi ia laksana ingatkan pesan Hang Tuah tentang tak akan Melayu hilang di dunia.



      Apa yang hendak disebut dalam debat dengan Syed Saddiq itu?

      Mahu bercakap tentang sejarah atau menyatakan apa yang Umno hendak buat jika ditakdirkan kembali berkuasa? Semua mahu dengar apa yang Umno dapat selamatkan ketuanan Melayu semasa Umno masih belum hilang di dunia.

      Jika Syed Saddiq tidak berubah, jika itulah wawasan anak muda BERSATU, tiada apa yang dapat diharapkan selain daripada tinggal harapan. Mungkin bertuah jika jadi 40 anggota parlimen Umno menyertainya.

      Habis apa Pemuda PAS boleh buat?

      Baca Hadi: Faktor bangsa penting dalam perjuangan Islam



      Ketuanan Melayu belum berkubur. Ia memperjuangkan Islam yang dalamnya ada ketuanan Melayu.

      Islam bermula di benua Arab ketika Arab penuh jahiliah. Islam masuk ke tengah masyarakat yang tidak berminat dengan Islam.

      Tetapi Islam ditolong Allah. Keadilan dan kebenarannya, Islam tegakkan di tengah kaum jahiliah, lalu tertegak ketuanan Islam.

      Dalam ketuanan Islam ada ketuanan Arab. Dalam ketuanan Islam nanti akan ada ketuanan Melayu dan ketuanan Malaysia.

      SUBKY LATIF

      Delete
    13. 'Payung' kartel jerut peluang kontraktor bumiputera
      Meor Hisham Zulkifli | Diterbitkan 2 Nov 2018, 12:29 tengah hari |

      A+ A-
      ULASAN | Visi jelas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memperkasa dan meningkatkan daya saing kontraktor bumiputera bagi menyeimbangkan ekonomi antara kaum jelas digagalkan oleh kehadiran kelompok yang boleh dianggap kartel pembolot tender utama kerajaan.

      Ketika banyak negara dunia menganggap monopoli adalah satu jenayah, lompang perundangan, kelemahan urus selia serta kegelinciran integriti, kartel berkenaan seakan-akan memperlekeh dan mempersenda Kementerian Kerja Raya dan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Hakikatnya, lebih 20,000 kontraktor bumiputera bukanlah lemah dan tidak mampu menjalankan projek mega, cuma mereka menjadi mangsa keadaan, atau lebih parah dituduh lemah untuk daya saing.

      Kemunculan kartel ini juga sebenarnya banyak berpunca daripada gelinciran integriti pegawai kerajaan - sama ada di peringkat kementerian atau pegawai perolehan - sejak bertahun-tahun lamanya.

      Pegawai terbabit biasanya dengan sengaja berpakat dan meminta kontraktor yang mereka kenali mengemukakan lima atau lebih nama syarikat untuk membida sesuatu projek.

      Tujuannya memang dapat difahami, iaitu bagi mengaburi mata Jabatan Audit Negara atau pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia jika ada kes berbangkit nanti.

      Masa berlalu dan ketika persekitaran rasuah semakin berleluasa dalam pentadbiran sebelum ini. Kemudian muncul individu yang mendakwa mempunyai hubungan dan sumber maklumat dalaman kukuh.

      Syarat berubah, strategi pun bertukar

      Orang sebegitulah yang mengumpulkan sehingga lebih 50 syarikat dalam kartel tersediri dan bersedia untuk mengaut hampir semua tender kerajaan.

      Perkara itu jelas kelihatan setiap kali sesi lawatan tapak untuk sesuatu tender, dengan kelompok terbabit bergaul sesama sendiri.

      Apabila sesi penerangan dijalankan mereka kelihatan acuh tidak acuh. Maklumlah, mereka sudah mewujudkan kartel sendiri yang mempunyai hubungan dan maklumat dalaman.

      Jabatan Kerja Raya (JKR) sebelum ini meminda peraturan dengan mensyaratkan hanya pemilik syarikat dibenar menghadiri proses pembidaan tender.

      Alasannya, bagi mengatasi tindakan pihak tertentu meminjam syarikat rakan atau kenalan bagi mendapatkan sesuatu tender.

      Namun langkah itu, gagal mengatasi masalah berkenaan apabila dalang kartel ini turut mengubah strategi.


      Mereka juga licik menyusun semua syarikat yang dinaungi dan - berpandukan maklumat dalaman daripada pegawai tertentu - memperoleh data mengenai jangkaan harga tender.

      Tidak sukar untuk mengesan kelompok terbabit kerana kebiasaannya harga yang dikemukakan syarikat-syarikat itu tidak banyak berbeza antara satu sama lain.

      Contoh terbaru kewujudan kartel ini adalah apabila borang tender untuk sebuah projek di Lumut pada minggu ini habis dalam tempoh hampir sekelip mata.

      Ia bukanlah sesuatu yang lazim untuk mana-mana pihak yang biasa memasuki proses mendapatkan tender.

      Kelemahan sistem cut off untuk bidaan tender turut mempunyai keburukan.

      Secara asasnya sistem cut off mengelompokkan harga tender yang ditawarkan mengikut belanjawan yang disediakan JKR.

      Delete
    14. Projek terbengkalai, kualiti merosot

      Namun jika 50 lebih syarikat memasuki tender dengan harga yang tidak jauh beza, maka pasti harga paling rendah yang ditawarkan syarikat bebas (tidak menyertai kartel), akan tersingkir.

      Malah, ada kalanya kelompok penender yang meletakkan harga yang lebih tinggi daripada dana diperuntukkan memperoleh tender terbabit, semata-mata berasaskan sistem cut off berkenaan.

      Oleh yang demikian kontraktor bebas pasti tidak mampu bermimpi mengatasi kehadiran kartel terbabit.

      Bagi syarikat yang menyertai kartel, ia memang rezeki yang lumayan, seumpama berenang dalam lubuk emas, kerana mereka sentiasa mempunyai komisyen bulanan untuk sesuatu projek yang dilaksanakan.

      Lebih-lebih lagi jika mereka menyerah kembali bulat-bulat kerja yang diperoleh kepada kartel menerusi kaedah 'Ali Baba' moden.


      Untuk syarikat yang memilih untuk melaksanakan kerja yang diperoleh secara sendiri, mereka perlu membuka akaun bersama dengan dalang kartel atau memastikan setiap bulan sejumlah 'ufti' diserahkan.

      Ia mesti dilakukan tanpa mengira syarikat terbabit sudah menerima bayaran daripada kerajaan atau tidak.

      Jadi tidak hairan kita mendengar banyak projek terbengkalai, kualiti kerja merosot dan sebagainya.

      Malah ada cakap-cakap di kalangan mereka yang terbabit dalam industri mendakwa, kualiti penyelenggaraan bangunan yang merosot pada aset kerajaan di Putrajaya juga berpunca daripada amalan berkenaan.

      Dikatakan kelompok kartel terbabit membolot hampir semua projek penyelenggaraan bangunan kerajaan di situ.

      Laporan Audit Negara yang diumumkan pertengahan tahun ini turut menyerlahkan betapa sebuah kementerian memberikan kontrak kepada beberapa syarikat yang kesemuanya diuruskan oleh hanya sebuah firma setiausaha syarikat.

      Nama-nama besar yang menawarkan khidmat penyelenggaraan - termasuk anak syarikat Lembaga Tabung Haji - turut menggigit jari angkara helah kartel berkenaan.


      Jika syarikat besar pun berputih mata, apatah lagi syarikat bumiputera yang biasa-biasa.

      Dan jika masalah ini berterusan, kerajaan HARAPAN - yang cuba mewujudkan pentadbiran bersih menerusi penghapusan amalan rundingan terus, anugerah langsung serta pelaksanaan tender terbuka menyeluruh - pasti akan terus dipersalahkan.

      MEOR HISHAM ZULKIFLI ialah bekas wartawan.

      Delete
    15. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    16. Cara Malaysia uruskan Equanimity turunkan nilainya, kata pemilik



      PETALING JAYA: Syarikat yang didaftarkan sebagai pemilik Equanimity memberi amaran tindakan Malaysia berkaitan kapal mewah itu menyebabkan nilainya turun, ketika mahkamah membenarkan 1MDB menjual kapal itu dalam usaha mendapatkan balik wang yang didakwa berkaitan dengan syarikat bermasalah itu.

      Equanimity (Cayman) Ltd berkata kapal itu, yang dianggarkan penyiasat Amerika Syarikat bernilai RM1 bilion, sekarang ini beroperasi menggunakan kuasa generator, yang menurut syarikat itu merosakkan kapal itu.

      “Malaysia melabuhkan kapal itu dalam persekitaran berbahaya di mana toksin seperti pencemaran air dan asap berdekatan merosakkannya,” kata syarikat yang didaftarkan di Kepulauan Cayman itu dalam kenyataan hari ini.

      “Oleh kerana Malaysia nampaknya tidak ada, atau tidak mahu membelanjakan, wang untuk menjaga kapal itu dengan baik sementara ia disiapkan untuk penjualan memaksimumkan nilai, Malaysia sebaliknya mencadangkan jualan murah, di mana kapal itu akan dijual pada harga lebih rendah daripada nilai sebenar.”

      Equanimity dikaitkan dengan ahli perniagaan Low Taek Jho, yang mengelak daripada pihak berkuasa Malaysia dan negara-negara lain, dan dituduh menggunakan dana 1MDB untuk memperoleh kapal itu.

      Low masih melawan dan berulang kali mengecam rampasan kapal itu sebagai “menyalahi undang-undang” dan berikrar tidak menyerah diri kepada pihak berkuasa Malaysia kerana katanya dia tidak akan dapat perbicaraan yang adil.

      Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengumumkan perintah ex-parte susulan permohonan kepada 1MDB Global Investments LTd, 1MDB Energy Holdings LTD, 1MDB dan kerajaan Malaysia.

      Peguam 1MDB berkata jualan harus dimuktamadkan segera kerana kos tinggi menjaga kapal itu, yang dilabuhkan di Pelabuhan Klang sejak awal bulan ini.

      Mereka juga bimbang sebarang penangguhan akan menyebabkan nilai kapal itu menyusut, dan merancang untuk menyelesaikan jualan itu pada hujung tahun ini melalui tender awam.

      Equanimity (Cayman) Ltd bagaimanapun berkata langkah itu “mencabul proses duluan dan komiti perundangan antarabangsa”.

      “Tindakan salah ini akan menyebabkan kerumitan ke atas pemilikan Equanimity yang akan mengambil masa bertahun untuk diselesaikan di beberapa mahkamah di serat dunia,” katanya.

      Syarikat itu berkata pihaknya tidak tahu tentang prosiding mahkamah hari ini kerana ia tidak menerima sebarang notis berkaitan permohonan oleh 1MDB.

      “Walaupun kami pemilik kapal itu, Equanimity (Cayman) Ltd belum menerima sebarang notis sah berkenaan sebarang pemfailan berkenaan Sale Pendente Lite, atau sebarang notis berkenaan pendengaran mahkamah dala perkara ini,” katanya.

      Syarikat itu menegaskan pendirian oleh Low mengatakan rampasan kapal itu di Malaysia menyalahi perintah mahkamah di AS yang melantik kerajaan AS sebagai penjaganya.

      “Tindakan unilateral oleh Malaysia ketika ada permohonan mahkamah di AS menghina kedaulatan undang-undang antarabangsa,” katanya.


      : Ini macam cerita nak jual lembu yang kena langgar, siapa nak beli agaknya. Entah siapa tuannya. Tuan lembu tak nak mengaku pasal kalau mengaku kena saman....

      Delete
    17. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    18. Pindaan laporan 1MDB: 'Itu bukan masa saya'
      RIDAUDDIN DAUD 30 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore360
      Hasan Arifin
      Hasan Arifin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Pengerusi Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Datuk Seri Hasan Arifin menafikan beliau terlibat dalam pindaan laporan Jabatan Audit Negara berkaitan 1MDB.

      Menurutnya, beliau tidak mengetahui maklumat lanjut berhubung perkara tersebut dan menegaskan ia tidak berlaku semasa pentadbirannya.


      “Itu bukan masa saya. Saya pun tak tahu apa sebenarnya. Apa yang sebenarnya dimaksudkan oleh Timbalan Pengerusi PAC?



      “Setahu saya, apa yg dibentangkan, itulah maklumatnya,” katanya ketika ditemui media di lobi Parlimen.


      Ketika ditanya adakah perkara itu berlaku sebelum beliau mengambil alih, Ahli Parlimen Rompin itu mendakwa beliau tidak pasti dengan perkara tersebut.

      “Itu saya tak pasti. Dakwaan itu tidak dijelaskan dengan betul. Kita minta Pengerusi PAC untuk jelaskan.

      “Pada saya, saya tak tahu benda itu. Apa yang dibentangkan kepada kita, itulah yang kita dapat daripada Ketua Audit Negara,” ujarnya.

      Maklumat berkenaan didedahkan Wong Kah Woh (PH-Ipoh Timur) di Parlimen semasa membahaskan usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 hari ini.

      Menurutnya, ia telah dipinda atas arahan pihak tertentu, Dewan Rakyat dimaklumkan.

      "Isu 1MDB begitu serius bukan sekadar PAC yang lepas gagal buka semula penyiasatan selepas tindakan DOJ.

      “Laporan Ketua Audit diklasifisikasikan rahsia rasmi di bawah OSA malah berlaku salah guna kuasa yang mana Laporan Ketua Audit Negara yang asal dipinda dengan arahan oleh sesetengah pihak,” dakwa beliau.

      Wong turut mendedahkan beberapa agensi kerajaan termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Pejabat Peguam Negara dan Bank Negara turut ‘dilumpuhkan’ berikutan isu berkenaan sebelum ini.

      “Kita nampak bagaimana agensi-agensi itu telah hilang integriti dan keyakinan rakyat dengan setiap kali menyatakan tidak ada kes terhadap mana-mana(pihak) dan tidak ada apa-apa salah laku.

      “Mujur…berlaku pertukaran kerajaan pada 9 Mei lepas, baru kesemua ini boleh ditunjukkan kepada rakyat apa yang terjadi,” katanya.

      Delete
    19. Tak cukup dgn samaran Justice League & Geng Najib, Kejora menukar wajah kpd CAPTAINMALAYSIA pulak mengutip bahan2 sampah yg langsung tidak ada kaitan dgn topik.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    20. nti ada surat sokongan jadilah macam wak jahid semua komisen tender kementerian dia sapu dn cuci
      kat kedai dobi..kikikiky

      Delete
    21. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Alahai malaysia baru. Pemikiran masih lama. Takde beza dengan kerajaan terdahulu. Hmmm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

      Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

      Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

      ps:
      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.
      ---------------------------------------------------------

      MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

      Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

      Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

      ps:
      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA

      Delete
    2. HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.

      Saya berpendapat adalah suatu tindakan kurang bijak jika membuat kritikan/kecaman tanpa solusi pembaikan - apatah lagi dibuat secara terbuka dgn jeritan bagai anak pelesit kelaoaran meracau-racau mencari tuan.

      Kan lebih elok jika kritikan membina dgn niat baik dibincang terkebih dahulu secara dalaman dalam semangat kemuafakatan-sepakatan kekeluargaan. Ini amat penting bagi menghindar sebarang dakyah hasutan & adu domba oleh spesis2
      Batu Api. Tambahan lagi - apakah elok & wajar kita menjelek-jelekkan kepincangan ahli keluarga kita kpd khalayak ramai secara terbuka bagai "meludah ke langit atau menepuk air di dulang"....??

      Fikir-fikirkanlah.....!!

      Salam Sejahtera & Salam Perjuangan.
      Ikhkas dari saya

      OTHAMAN AHMAD
      @ OTHMAN AHMAD

      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.

      Delete
    3. Untuk pastikan UMNO terus mampus 22 lagi Mahathir kena pangkah



      Tun M adalah seorang politician yang cukup menarik dan intelligent. Tun M berbeza dengan kesemua Perdana Menteri sebelumnya yang sememangnya berdarah elit. Tun M hanyalah anak seorang guru besar di sebuah sekolah.

      Di samping itu, Tun M pernah menjadi insan buangan dalam partinya sendiri. Berbeza dengan Perdana Menteri sebelumnya malah selepasnya yang naik ke puncak parti melalui jalan yang agak selesa dan lancar.

      Namun, kecerdikan Tun M khususnya dalam bacaan serta percaturan politik memberi laluan untuk beliau naik menggantikan Tun Hussein Onn walaupun sebelumnya Tun M hanyalah berada di kedudukan Naib Presiden 3 Umno (kedudukan ke-5 dalam parti).

      Kecerdikan politik Tun M juga memberi ruang kepadanya untuk berada selama 22 tahun di kedudukan nombor 1 kerajaan. Sepanjang Tun M berada di kedudukan nombor 1 kerajaan serta parti, Tun M cukup berstrategik dalam mencatur orang-orang dibawahnya serta rakan dari parti lain, lantas mengukuhkan posisinya.

      Ramai antara kita yang bersetuju bahawa Tun M ini zalim, malah dikatakan kemuncak kezaliman khususnya terhadap Pas berlaku pada zamannya memegang tampuk kerajaan. Tetapi saya yakin pada masa sama ramai antara kita yang bersetuju bahawa Tun M agak berjaya dalam membawa pelbagai pembaharuan selaku Perdana Menteri.

      Jadi untuk memastikan BERSATU bangun dan menguasai PH, Mahathir tak ada pilihan lain melainkan membunuh UMNO. Cara nak bunuh UMNO ialah cari kelasalah pimpinan mereka. Pimpinan UMNO sama macam Mahathir penuh dengan penipuan, bolok harta dan sebagainya. Cari dan pangkah aje. UMNO akan nampak kotor Mahathir dan sebagaian PH terselamat serta nampak bersih.

      Kalau UMNO tak mampus, maka sudah tentu BERSATU akan mampus apabila Anwar makin berkuasa dalam PH dan tak lama lagi bukan sahaja Anwar singkirkan Mahathir malah dengan BERSATU sekali.

      Delete
    4. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora H

      Delete
    5. Pendedahan Mengejutkan: DAP Dibantu Komunis Sejak PRU 1969



      Sebuah buku baru bertajuk "DAP BAHAYA KEPADA MELAYU DAN ISLAM DI MALAYSIA" oleh kumpulan think-thank AIDC.

      Pendedahan mengejutkan bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas, Yuen Yuet Leng membayangkan bahawa Komunis telah membantu parti-parti pembangkang, termasuk DAP, untuk memenangi sebilangan besar kerusi pada PRU 1969.

      Yuet Leng berkata Komunis menyusup masuk ke dalam pembangkang sebelum pilihan raya, yang membantu mereka menembusi kawasan yang sebelum ini dipegang oleh Perikatan kerajaan.

      “Komunis itu telah menyusup masuk dalam banyak organisasi undang-undang, termasuk parti-parti politik, dan itulah yang membawa kepada pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum 1969,” katanya dalam program “Cerita Tanah Airku” di Telekom Malaysia bersempena dengan Hari Malaysia.

      Beliau berkata, rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 berpunca daripada provokasi oleh sesetengah masyarakat Cina yang menyambut kemenangan pembangkang dalam PRU itu dan disambut dengan ‘aksi berlebihan’ daripada masyarakat Melayu.

      “Beberapa samseng Cina menjerit dengan kata-kata penghinaan perkauman yang melampau dan ini menjadikan orang Melayu sangat marah.

      Saat sukar dalam masa 48 jam, dan pada akhir kejadian itu, lebih 200 orang terbunuh dan 43 ditembak oleh pihak polis,” katanya.

      Beliau berkata sentimen isu-isu perkauman yang ditiupkan parti politik hanya akan membawa kepada kemusnahan negara. “Ia memerlukan usaha tiga kaum utama untuk menamatkan rusuhan.

      Saya hanya mahu hantar satu mesej kepada generasi muda hentikan perkauman. Kita tidak mampu menyelamatkan negara ini tanpa menghilangkan perkauman,” katanya lagi.

      Menurut rekod, salah seorang pengasas DAP, Chan Kok Kit dan veteran parti, Chian Heng Kai telah ditahan ISA selama 57 bulan dari tahun 1976-1981 kerana didakwa terlibat dalam Communist United Front (CUF).

      Kok Kit adalah salah seorang jawatankuasa pro-tem DAP pada tahun 1966. Manakala, Heng Kai menyertai DAP pada tahun 1967, setahun selepas parti itu diluluskan ROS sebagai parti berdaftar.

      Kira-kira tujuh tahun selepas tragedi 13 Mei 1969, pada tahun 1976, Kok Kit dan Heng Kai telah ditahan ISA bersama lima tokoh lain yang diklasifikasikan sebagai CUF.

      Ketika ditahan ISA, Kok Kit merupakan Penolong Bendahari DAP Kebangsaan, manakala Heng Kai pula adalah Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan yang juga merupakan Ahli Parlimen DAP Batu Gajah serta ADUN Pasir Puteh.

      Kok Kit merupakan salah seorang Ahli Jawatankuasa CEC pertama DAP bagi sesi 1968/1969 bersama Dr Man Hin (Pengerusi) dan Kit Siang (Setiusaha Organisasi).

      Tidak seperti Dr Man Hin yang menang di Parlimen Seremban Timur dan DUN Rahang serta Kit Siang menang di Parlimen Bandar Melaka pada PRU 1969, namun Kok Kit tidak bertanding pada PRU itu.

      Kok Kit hanya bertanding pada PRU 1974 di DUN Bandar Kelang, namun tewas, tetapi dia tetap merupakan pemain utama parti di balik tabir.

      Delete
    6. Pada 4 Februari 1977, Ketua Polis Negara, Tan Sri Haniff Omar, berkata lima daripada enam pemimpin politik ditahan di bawah ISA itu telah membuat pengakuan bahawa mereka terlibat dalam aktiviti-aktiviti membantu CUF, namun dua daripada mereka tidak mahu membuat pengakuan terbuka kerana mahu menjaga karier politik mereka.

      Mereka dituduh sebagai individu yang bertindak bagi kepentingan PKM di bawah pimpinan Chin Peng.

      Kit Siang yang ketika itu merupakan Ketua Pembangkang dan Setiausaha Agung DAP mendakwa kenyataan Ketua Polis Negara yang merujuk kepada ‘dua orang yang tidak mahu mengaku secara terbuka’ itu merujuk kepada Heng Kai, Ahli Parlimen DAP Batu Gajah dan Kok Kit, Penolong Bendahari DAP Pusat.

      Dapatkan banyak lagi pendedahan mengejutkan antaranya bagaimana Kit Siang membunuh karier Devan Nair, serta kata-kata nista ahli-ahli DAP ke atas orang Islam pada tahun 1969. Kumpulan think-thank AIDC yang menerbitkan buku tersebut menyatakan 99.9% isi kandungan buku tersebut adalah benar dan sahih antaranya dari sumber Cawangan Khas tahun 1969 serta pendedahan ahli-ahli DAP yang telah berpaling tadah.

      Kumpulan think-thank AIDC.


      : Ini sebenarnya bukan rahsia lagi....

      Delete
    7. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    8. Khilafah lawan ketuanan
      XIFU NASER 30 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Xifu Naser
      Xifu Naser
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      APABILA tokoh Zionis iaitu Theodor Herzl mencadangkan penubuhan Negara Israel di Uganda kerana wujudnya ramai Yahudi di sana, cadangan ini ditolak. Sebaliknya Zionis berusaha untuk menubuhkan Negara Israel di Palestin walaupun semasa zaman Herzl, Yahudi adalah golongan sangat kecil di Palestin.

      Yahudi Zionis menganggap merekalah tuan tanah Palestin seperti yang dijanjikan kitab agama mereka. Maka mereka memiliki hak istimewa ke atas tanah ini. Yahudi seluruh dunia patut dikembalikan ke tanah ini.


      Yang paling utama ialah setiap Yahudi di dunia wajib mengeksploitasikan sumber-sumber negara lain untuk manfaat tanah air Israel. Jika anda Yahudi, anda wajib bersifat rahmah kepada negara Israel walaupun anda adalah warga Amerika dan mungkin menzalimi Amerika!


      Demikian juga Gerakan Hindutva yang diperjuangkan oleh PM India iaitu Modi menganggap negara India adalah milik bangsa India yang beragama Hindu.

      Bapa Kemerdekaan India iaitu Mahatma Gandhi telah dibunuh oleh Hindu ekstremis kerana Gandhi memperjuangkan hak orang India beragama Islam untuk menjadi calon PM India.

      Bagi pembunuh Gandhi, hanya bangsa India beragama Hindu memiliki hak istimewa sebagai tuan tanah. Yang paling penting, India kekal budaya India dan agama Hindu. Tak kisahlah negara lain budaya dan agama apa sekalipun. Kalau anda berbangsa India dan beragama Hindu, anda wajib bersifat rahmah kepada negara India.

      Begitu juga China. Kerajaan China telah menjemput semua Cina dari seluruh dunia untuk memohon kad PR China. Kalau anda keturunan Cina, anda mempunyai hak istimewa di China pada asalnya. Bersifat rahmahlah kepada China. Jho Low telah melarikan diri ke China sekarang dan diberi rahmah!

      Bila kolonialis Inggeris menakluki negara-negara Asia dan Arab, mereka mengaut sebanyak keuntungan yang mungkin seperti puntianak menghisap darah. Yang penting, mereka kekal tuan tanah Britain dan bersifat rahmah untuk Britain sahaja.

      Inilah konsep ketuanan yang mengikat identiti dan tanggungjawab seseorang untuk bersifat rahmah dengan sebidang tanah. Mindset ketuanan bukan sahaja melihat dirinya sebagai tuan tanah yang memiliki hak istimewa ke atas tanah tertentu tetapi rasa skop tanggungjawabnya untuk bersifat rahmah hanya sekadar ke atas bidang tanah tertentu.

      Maka timbullah konsep negara. Salah satu ciri sebuah negara ialah memiliki 'territory' iaitu sebidang tanah yang ada had keluasan tertentu. Maknanya mindset ketuanan mengehad dan membataskan zon identiti serta tanggungjawab rahmah seseorang.

      Contohnya saya adalah Yahudi, maka identiti saya adalah terikat dengan negara Israel dan tanggungjawab saya ialah bersifat rahmah untuk negara Israel. Walaupun saya warganegara lain, tetapi saya perlu mengeksploitasikan sumber-sumber negara lain demi untuk memakmurkan negara Israel.

      Delete
    9. Ini berbeza dengan mindset khilafah. Bila kabilah Bani Umayyah mewujudkan Khilafah Umayyah, ia berpusat di Damaskus walaupun Damaskus bukan tempat asal Bani Umayyah. Kemudian Bani Umayyah memindahkan pusat pemerintahan ke Andalusia yang merupakan tanah bangsa Barat. Kampung Bani Umayyah ialah di Hijaz.

      Bila kabilah Bani Abbasiyah mewujudkan Khilafah Abbasiyah, ia berpusat di Baghdad walaupun Baghdad adalah tanah Parsi, bukan tanah Arab. Kita lihat bagaimana Damaskus, Andalusia dan Baghdad menjadi pusat tamadun umat Islam walaupun bukan tanah Arab.

      Mindset khilafah memang menggunakan asabiyah sebagai wasilah untuk mendapat kuasa tapi pada masa sama melihat seluruh muka bumi sebagai tanah airnya, sebagai satu amanah kepada umat Islam untuk memakmurkan. Bahkan seluruh dunia kecuali kubur dan tandas adalah masjid!

      Ringkasnya, mindset khilafah adalah bersifat rahmah lil-’aalamiin tetapi mindset ketuanan adalah bersifat sempit iaitu hanya bersifat rahmah pada tanah tertentu. Mindset khilafah inilah yang menjadikan umat Islam bersifat kompetitif secara global dan berusaha menuntut ilmu sampai ke China.

      Tanah Melayu bukan tanah Arab. Tetapi mindset Khilafahlah yang menyebabkan dakwah dan tamadun Islam disebarkan sampai ke Melaka. Melaka menjadi kuasa besar. Tetapi fikirlah sendiri apa jadi pada Melaka bila tuan Portugis, tuan Belanda, tuan Jepun dan tuan Inggeris memerintah kita?

      * Abdul Naser Tun Rahman Tokoh Pendakwah Perak

      Delete
    10. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  3. Membaca komentar Budin yang terbaru ni..
    Rasanya bro kejora matanya bercahaya keluaq,
    mungkin dia brangan nak jadi calon pru-15 nanti..

    buatla apa ko suka kejora woiiii..

    anak minang!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

      Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

      Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

      ps:
      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.
      ---------------------------------------------------------

      MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

      Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

      Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

      ps:
      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA

      Delete
    2. HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.

      Saya berpendapat adalah suatu tindakan kurang bijak jika membuat kritikan/kecaman tanpa solusi pembaikan - apatah lagi dibuat secara terbuka dgn jeritan bagai anak pelesit kelaoaran meracau-racau mencari tuan.

      Kan lebih elok jika kritikan membina dgn niat baik dibincang terkebih dahulu secara dalaman dalam semangat kemuafakatan-sepakatan kekeluargaan. Ini amat penting bagi menghindar sebarang dakyah hasutan & adu domba oleh spesis2
      Batu Api. Tambahan lagi - apakah elok & wajar kita menjelek-jelekkan kepincangan ahli keluarga kita kpd khalayak ramai secara terbuka bagai "meludah ke langit atau menepuk air di dulang"....??

      Fikir-fikirkanlah.....!!

      Salam Sejahtera & Salam Perjuangan.
      Ikhkas dari saya

      OTHAMAN AHMAD
      @ OTHMAN AHMAD

      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.

      Delete
    3. Ketahuilah bahawa Syiah sebahagian daripada pengikut kapal baharu ini



      Bermula Mei 2018, maka alkisahnya bergembiralah sebahagian daripada rakyat sebuah negara yang mendapat pemimpin baru. Maka menjajalah mereka ke sana ke mari, di dalam televisyen dan di dalam radio negeri-negeri akan jahatnya kerajaan yang dahulu.

      Diumumkan seantero Malaya, tiadalah apa kerja lainnya kerajaan dahulu melainkan menjahanamkan negara dan tidak seperti mereka yang baru naik ini, siang malam tidak tidur memikirkan masalah negara.

      Maka setelah beberapa purnama, mulalah bangkit sekumpulan puak meminta jati diri dan meminta dihalalkan segala yang diharamkan sebelum ini.

      Bertebaranlah cereka direka, bahawa Syiah juga sebahagian daripada Islam, bahkan kononnya tertindas di bumi Malaya.

      Walhal bukan tidak kami ketahui bahawa Syiah sebahagian daripada pengikut kapal baharu dan kini mula menuntut janji ghanimah. Maka setelah berlalu lima purnama, melalui jalur hak asasi, melalui jalur hak beragama, lantas disuarakan oleh penganut agama lain supaya diiktiraf Syiah atas alasan kononnya kebebasan hak beragama.

      Sebenarnya Syiah tidak peduli sedikitpun samada ia dikata Islam atau tidak, kerana yang penting bagi mereka adalah pengiktirafan.

      Apabila Syiah ini mendapat pengiktirafan, maka ia akan menuntutlah kebebasan hak beragama, dan ia akan menuntutlah hak membuat masjidnya, hak membuat suraunya, hak untuk mengadakan acara ritualnya dan pelbagai lagi hak-hak yang akan dituntutnya.

      Atas sebab itulah Syiah tidak pernah dimasyhurkan ianya itu agama di Malaysia sepertimana Hindu dan Budha, bahkan dikatakan ianya sesat jualah selama-lamanya. Supaya ia tidak menuntut macam-macam daripada kerajaan.

      Namun di bawah pemerintahan baru ini, kita masih belum pasti lagi. Buku-buku yang diharamkan dahulu kini sudah tidak haram lagi, maka sedikit masa lagi kita sama-sama tunggu bagaimana berterabur kitab-kitab Syiah di pasaran buku Malaysia.

      Apapun kita tunggu sahajalah, kesan daripada tangan-tangan jahil yang mengundi dahulu. Walaupun UMNO dan Barisan Nasionalnya itu jahat dan rasuah bagai, namun dalam tempoh 60 tahun mereka memerintah tidaklah sama dengan kerajaan baru ini yang lebih kurang beberapa bulan sahaja memerintah. Bahkan kerajaan baru ini dalam tempoh beberapa bulan ini sahaja sudah melebihi teruknya Barisan Nasional selama 60 tahun.

      Wallahu 'alam...apa nak dikata, tanggunglah kesan dan akibatnya.

      #tongkatsunan

      Delete
    4. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    5. Dilema pekerja binaan
      AZIMAH GHAZALI 30 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Dilema pekerja binaan
      Kamarul semasa Sinar Live dibawakan oleh Cakna Sinar.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KONTROVERSI penamatan kontrak kerja-kerja bawah tanah projek Transit Aliran Massa 2 (MRT2), selepas kerajaan baharu dan MMC-Gamuda KVMRT (T) Sdn Bhd gagal mencapai persetujuan dan penyelesaian untuk kos kerja-kerja bawah tanah, menjadi igauan ngeri kepada 20,000 pekerja yang dikatakan akan hilang pekerjaan.

      Isu Ini bukan sahaja menimbulkan kerisauan kepada pekerja-pekerja terlibat, malah keluarga mangsa, sub kontraktor, pembekal, konsultan, dan bakal graduan bidang TVET turut terkesan. Pendek kata besar rantaian impaknya.

      Penganjur Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Industri Binaan Malaysia (1989), Kamarul Bahrin Mansor, berkata isu berkenaan memang membangkitkan kegelisahan dalam kalangan pekerja tersebut walaupun ia belum berlaku.

      “Bila isu ini timbul, kerisauan pekerja adalah adakah mereka akan diberhentikan pada dua bulan akan datang, dua tahun lagi dan sebagainya, itu igauan bagi mereka,” katanya ketika menjadi tetamu jemputan dalam Sinar Live dibawakan oleh Cakna Sinar, baru-baru ini.

      Tegasnya, apa saja keputusan diambil oleh kerajaan, sama ada pemberhentian projek atas dasar politik dan sebagainya, pihaknya tidak masuk campur, namun melahirkan kerisauan terhasap kesan ke atas pekerja.

      “Sekarang ia jadi trauma kepada pekerja erana hingga kini mereka tidak tahu nasib, sama ada perlu cari kerja lain atau tidak, kehidupan dan kebajikan mereka bagaimana? kerana asalnya projek dikatakan ambil masa lima ke enam tahun.

      “Kebiasaannya pekerja dalam sektor ini, bila tahu sesuatu pembinaan itu akan ditamatkan, contoh dua bulan, mereka akan bersedia untuk cari projek lain, kerana perlu bekerja selepas diberhentikan. Jika ini berlaku dalam tempoh pertengahan, mereka tidak dapat membuat persediaan,” katanya.



      Perlu ada perancangan
      Kamarul berkata, dalam hal ini, perkara diharapkan kesatuannya adalah supaya kerajaan dapat menjaga kepentingan, terutama pekerja tempatan dan sekiranya merancang menamatkan tender sesuatu syarikat terbabit, perlu juga merancang kaedah membela nasib pekerja tempatan.

      Ini kerana daripada 20,000 pekerja yang terkesan dengan penamatan kontrak itu, seperti dilaporkan media lebih 3,000 ialah kakitangan MMC-Gamuda dan lebih 60% ialah Bumiputera.

      Menurut Kamarul, penting untuk kerajaan mempunyai perancangan terhadap pekerja-pekerja terlibat seperti memberikan latihan dalam tempoh berapa lama, dan sebagainya.

      “Jika konsesi baharu ambil alih pun, sama ada syarikat ini perlu ambil pekerja asal atau tidak, itulah yang perlu kita bincang dan uar-uarkan. Mungkin kerajaan boleh buat sebagaimana MAS (syarikat penerbangan) dulu di mana lebih kurang 6,000 pekerja terlibat (diberhentikan), tapi ada perancangan.

      “Difahamkan seperti syarikat Gamuda, Tun (Dr Mahathir Mohamad) pun sudah mengadakan perbincangan semula. Kita optimis perbincangan berjalan lancar dan kebajikan pekerja perlu diutamakan.

      “Buat masa ini kita tak boleh ambil tindakan sebab belum berlaku (pemberhentian pekerja). Kita tak pasti sejauh mana mereka buat keputusan,” katanya.

      Menurutnya nasib pekerja apabila projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) ditamatkan, antara contoh ramai pekerja diberhentikan serentak, hingga sekarang masih belum bekerja.

      Kamarul khuatir jika isu sama berlaku melibatkan projek MRT2, justeru merayu supaya tidak mengurangkan bilangan pekerja-pekerja projek itu demi masa depan mereka.

      “Harapan kita, bila kerajaan masih dalam perbincangan untuk tangguh projek, mereka bersama kontraktor harus bincang secara dalaman dan tertutup. Itu kita harapkan.

      “Bila perbincangan masih dalam proses, tapi diuar-uarkan, kesan emosi pada pekerja. Hasil perbincangan mereka pula perlu disalurkan kepada pekerja, sekurang-kurangnya tiga bulan awal, supaya mereka boleh buat perancangan, dan tak teraniaya,” katanya.

      Delete
    6. Pekerja wajib sertai kesatuan
      Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Industri Binaan Malaysia ditubuhkan pada tahun 1989, didaftarkan di bawah Kementerian Sumber Manusia, satu-satunya kesatuan mengambil ahli-ahli daripada industri pembinaan.

      Kamarul berkata, mana-mana pekerja dalam industri berkenaan wajarlah terlibat menjadi ahli dan berdaftar dengan kesatuan ini.

      “Mana-mana berdaftar dengan kesatuan, sekiranya berdepan isu pemberhentian kerja bolehlah memohon daripada kesatuan untuk dapatkan bantuan. Buat masa ini kesatuan bekerjasama dengan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) untuk kita menilai keadaan sekarang ini, sama ada pemberhentian ini akan berlaku atau tidak.

      “Kalau berlaku, kesatuan dan MTUC ambil maklum dan kita akan adakan perbincangan dengan pihak berkepentingan, seperti Jabatan Perhubungan Perusahaan, CIDB dan mana-mana ada kepentingan dalam sektor pembinaan ini,” katanya.

      Menurutnya, sekiranya terdapat pekerja mahu berdaftar, boleh ke Facebook Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Industri Pembinaan,1989 untuk maklumat lanjut.

      Dalam pada itu, mengulas isu pekerja asing terlalu ramai dalam industri pembinaan, dia tidak menafikan kelompok terbabit menguasai sektor pekerjaan itu, terutama sebagai buruh.

      Menyokong usaha kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk mengurangkan bilangan pekerja asing, namun Kamarul mempertikaikan sama ada kekosongan pekerjaan itu akan diisi pekerja tempatan.

      Mengulas isu gaji buruh warga asing dikatakan lebih tinggi daripada warga tempatan pula, dia tidak menafikan ada kalanya imbuhan diterima mereka lebih besar.

      “Sebenarnya gaji pekerja sektor binaan tinggi, kerana mereka kerja lebih 8,12, 16 jam, sudah tentu gaji lebih dari gaji minimum dan gaji pekerja tempatan.

      “Biasanya syarikat beri bukan gaji minimum, tapi gaji harian, jadi pekerja ini selama mana mereka mampu bekerja, sudah tentu masa lebih panjang, gaji lebih tinggi,” katanya.

      Delete
    7. Tak upaya bantah
      Sementara itu, mengulas isu pemberhentian 20,000 pekerja berkenaan, NGO Pertubuhan Kebangsaan Pekerja Berkemahiran menyifatkan pihaknya tidak berupaya membantah apa jua keputusan kerajaan.

      Setiausaha Agungnya, Mohammad Rizan Hassan berkata, bagaimana pun pihaknya berpandangan kerajaan perlulah menyediakan pelan dan perancangan untuk mengatasi masalah ini.

      “Mereka sepatutnya sudah belajar tentang bagaimana untuk menangani masalah pemberhentian pekerja ekoran krisis kewangan atau lebih tepat krisis politik juga.

      “Isu ii tidak boleh dilakukan secara bidan terjun atau ad-hoc. Budaya bila ada masalah baru mahu cari penyelesaian, hanya akan memburukkan lagi keadaan. Sepatutnya pihak kerajaan sudah mempunyai mekanisme-mekanisme tertentu untuk membendung perkara ini atau sekurang-kurangnya untuk menempatkan mereka bakal diberhentikan itu di sektor lain,” katanya.

      Delete
    8. Menurutnya, NGOnya juga berharap pihak kerajaan mengenal pasti sektor yang boleh menyerap pekerja-pekerja ini sekiranya diberhentikan.

      Membayangkan kesan sosial kepada negara jika 20,000 bakal diberhentikan itu gagal mendapat pekeraan lain, Rizan berkata, sudah tentu ia akan menyumbang kepada masalah pengangguran serius.

      “Kesan sampingannya ialah lahirnya pelbagai gejala sosial lain seperti jenayah dan masalah rumah tangga. Oleh itu, kerajaan terutama Kementerian Sumber Manusia perlu membuat persediaan rapi bagi menghadapi masalah pemberhentian pekerja ini.

      “Kenal pasti sektor yang boleh menyerap mereka atau serapkan mereka ke dalam program latihan semula. Dengan itu apabila ekonomi kembali pulih, mereka mempunyai kemahiran untuk memasuki pasaran pekerjaan,” katanya. -AG



      REAKSI

      "Apa jua keputusan sama ada positif atau sebaliknya bukan saja babitkan pekerja, tetapi juga kaum keluarga mereka, anak dan isteri. Semoga kerajaan PH prihatin.”

      - Ana Suryana Ali, 30



      "Kita tak pasti apa isunya sebenarnya. Apa pun diharap kerajaan dapat meneruskan projek untuk manfaat rakyat dan masa sama nasib pekerja binaan khususnya tetap terjaga.”

      - Mursalim Nahar, 56, bekerja sendiri



      "Fikirkan mekanisme terbaik supaya nasib pekerja terutama anak muda dalam bidang TVET tidak terkesan dengan penangguhan atau pembatalan projek kerajaan.”

      Amirul Abdul Halim, 24, bekerja sendiri

      Delete
    9. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  4. Sokong langkah ini. Ia menjadikan segala urusan lebih telus dan lebih bersandarkan kepada merit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

      Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

      Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

      ps:
      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.
      ---------------------------------------------------------

      Delete
    2. Sokong juga pemansuhan Surat sokongan. sebab yang banyak buat mcm ni ialah kontraktor yang nak mintak projek. Biasanya pulak mereka yang tak layak or tak competent tapi nak Cuba Cuba nasib maka mintak Surat sokongan. Kalau kontraktor yg competent dia tak begantung dengan Surat sokongan.Brapa banyak jambatan,siling runtuh..kalau diselidik mungkin ada Surat sokongan disebalik kontraktor yg buat keja tu. Maybe yang kes roofing Stadium runtuh pun sana jugak.

      Delete
    3. HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.

      Saya berpendapat adalah suatu tindakan kurang bijak jika membuat kritikan/kecaman tanpa solusi pembaikan - apatah lagi dibuat secara terbuka dgn jeritan bagai anak pelesit kelaoaran meracau-racau mencari tuan.

      Kan lebih elok jika kritikan membina dgn niat baik dibincang terkebih dahulu secara dalaman dalam semangat kemuafakatan-sepakatan kekeluargaan. Ini amat penting bagi menghindar sebarang dakyah hasutan & adu domba oleh spesis2
      Batu Api. Tambahan lagi - apakah elok & wajar kita menjelek-jelekkan kepincangan ahli keluarga kita kpd khalayak ramai secara terbuka bagai "meludah ke langit atau menepuk air di dulang"....??

      Fikir-fikirkanlah.....!!

      Salam Sejahtera & Salam Perjuangan.
      Ikhkas dari saya

      OTHAMAN AHMAD
      @ OTHMAN AHMAD

      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.

      Delete
    4. Tak di minitkan tapi boleh whatapp dan jumpa di mana mana.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Justru, amalan salah guna kuasa yg sdra utarakan itu memang lebih dari patut diRosmah-Mansuhkan,

      Nak tambah sikit - whatsapp masih belum cukup kuat untuk jamin ianya tidak tersebar meluas dek ada insan2 yg gatal tangan, penting diri & khususnya cyber-terompah upahan yg menganggur tanpa pekerjaan seperti Kejora Musibat.

      Contoh - lihat saja, 'rahasia kerajaan , 'soalan peperiksaan', 'keberadaan Jho Low' lagikan terbocor.

      Delete
    7. Bayar royalti seperti perjanjian 1975



      KOTA BHARU: Kerajaan Persekutuan perlu merealisasikan komitmen Perdana Menteri bagi membayar royalti petroleum kepada Kelantan.

      Tun Dr Mahathir Mohamad ketika mesyuarat Majlis Kewangan Negara pada 7 Jun lepas memberi jaminan akan membayar royalti kepada negeri-negeri pengeluar minyak.

      Timbalan Menteri Besar, Dato' Mohd Amar Abdullah berkata, kerajaan Kelantan dan persekutuan masih dalam perbincangan mengenai perkara tersebut.

      "Perkara itu masih lagi dalam perbincangan antara kerajaan negeri dan persekutuan. Jadi masih terlalu awal untuk mengupas perkara itu.

      "Cuma kita berharap kerajaan pusat membayar royalti sebagaimana perjanjian pada 1975," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

      Sebuah laman berita melaporkan Petronas sudah mengagihkan royalti petroleum dan Kementerian Kewangan sudah membayar kepada Sarawak dan Sabah namun tidak kepada Kelantan dan Terengganu. -

      Delete
    8. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora H

      Delete
    9. MAMPUSLAH KAU PH


      SST: Pemaju bertegas harga rumah akan naik
      NOR AINNA HAMZAH 26 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.3K
      SST
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Sekiranya kerajaan menarik balik pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang dikenakan terhadap bahan binaan dan perkhidmatan pembinaan, pemaju perumahan tidak menolak harga rumah akan melonjak naik.

      Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MSN Group of Companies (MSN), Masnawi Ariffin berkata, baik dari segi cukai barangan dan perkhidmatan (GST), mahupun pengenaan SST, ia bukanlah merupakan satu-satunya faktor tunggal bagi penentuan harga sebuah rumah.


      Menurutnya, faktor lain membabitkan penjualan sesebuah rumah ialah harga atau kos tanah terutamanya di kawasan atau lokasi yang mempunyai nilai tinggi.

      “Isu harga rumah ini subjektif. Sebenarnya yang tidak dikenakan SST ialah barangan asas antaranya pasir, batu, dan simen. Bagaimanapun, bagi kelengkapan serta kekemasan bilik air dan sebagainya, barangan ini dikenakan SST dan meningkatkan kos.

      “Bagi kita sebagai pemaju, pengecualian SST ini hanya mampu untuk mengekalkan harga rumah buat masa ini. Sekiranya kerajaan menarik balik pengecualian SST, harga rumah akan naik,” katanya kepada Sinar Harian.

      Masnawi berkata, sebaik kerajaan mengumumkan pengecualian SST berkenaan, rakyat beranggapan seolah-olah semua barang untuk sebuah projek perumahan tidak dikenakan cukai.

      “Walhal ia hanya membabitkan bahan asas sahaja dan aspek lain seperti tanah, kekemasan rumah dan lain-lain lagi masih lagi menelan kos yang tinggi,” katanya.

      “Bahkan, bolehkah kerajaan memberi jaminan tidak berlaku kenaikan harga barang binaan dalam tempoh masa sekurang-kurangnya dua tahun pemaju perumahan memohon kelulusan bagi projek perumahan.

      Bagi Pengarah Jualan Bandacaya Group, Raja Umar Raja Ali, dia menyatakan GST mahupun SST hanya memainkan peratusan kecil dalam penentuan harga jualan sesebuah rumah.

      Menurutnya, bagi isu harga rumah ini, hanya Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) yang boleh memainkan peranan dalam mengawal harga rumah.

      “Jabatan ini sudah tahu harga lokasi tanah dan binaan (bagi sesebuah projek pembinaan). Jabatan mesti bertegas. GST dan SST ini hanya memainkan peranan kecil sahaja dalam penentuan harga rumah,” katanya.

      Kelmarin, Guan Eng berkata kerajaan akan menarik balik langkah pengecualian SST sebanyak enam peratus yang dikenakan terhadap perkhidmatan dan bahan binaan jika semua pemaju perumahan tidak menurunkan harga rumah.

      Menurutnya, setiap pemaju perumahan perlu berbuat demikian memandangkan langkah pengecualian SST berkenaan adalah lebih baik berbanding pelaksanaan GST sebelum ini.

      Delete
    10. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    11. KAFIR TIDAK AKAN PUAS HATI SEHINGGA KAMU JADI BALACHI DIA


      ICERD adalah salah satu konvensyen antarabangsa Hak Asasi manusia yang telah berkuatkuasa dari tahun 1969 lagi.

      Malaysia dikatakan tidak pernah menandatanganinya, apalagi meratifikasinya.

      Walaupun tdak pernah menandatangani dan meratifikasinya,akan tetapi sekarang ini kerajaan Pakatan harapan hendak meratifikasikan ICERD ini untuk naga ekonomi Malaysia menelan habis hak isteimewa orang Melayu.

      Mengikut ICERD, negara yang meratifikasinya hendaklah menghapuskan segala bentuk diskriminasi bangsa/kaum (racial diskrimination).

      Negara Malaysia tidak boleh langsung ada undang-undang yang mendiskriminasi mana-mana kaum dan bangsa seperti MARA, UITM, FELDA FELKRA.

      Sedangkan selama ini malaysia walaupun dikatakan tak pernah meratifikasikan ICERD yang bercanggah dengan perlembagaan negara sebanarnya telah berbuat lebih dari pada itu, disamping mengamalkan hak istimewa orang Melayu yang akan dihapuskan tidak lama lagi.

      Pertama, tanah milik kerajaan Malaysia sudah 60 peratus jadi milik orang china (paling istimewa berbanding orang Melayu) dan 90 peratus ekonomi adalah milik orang china.

      Hanya 10 peratus sahaja ekonomi jadi milik orang Melayu.Orang china masih tidak puashati jugak, disamping beberapa orang pemimpin melayu yang kayaraya yang akan diheret kedalam penjara.

      Bermakna, sudah sekian lama naga ekonomi malaysia menelan ekonomi orang Melayu sehingga orang melayu begitu terpinggir di negara sendiri.

      Suatu masa dahulu, Tun Dr Mahathir pernah berkata, kedudukan Malaysia, nasi sudah jadi bubur.

      Cuba bayangkan nasi yang sudah jadi bubur.Sudah tentu sangat mustahil untuk jadi nasi semula.

      Oleh itu, kata kata untuk selamatkan negara Malaysia hanya gula gula dibibir untuk pujuk orang melayu puashati dengan malaysia baru, sedangkan itu hanya omomg kosong sahaja.

      Dan tiada usaha kearah untuk menyelamatkan malaysia atas dasar Islam agama persekutuan.

      Yang saya nampak mereka nak selamat dirinya dari diheret kedalam penjara kerana mengumpul harta kerajaan sejumlah USD 44 bilion.(jurnal antara pemimpin yang terkaya didunia)

      Di samping melantik penguam negara, ketua hakim negara dan menteri dijabatan perdana menteri yang akan meratifikasikan ICERD yang dibentang dalam parlimen penggal kedua ini.

      Delete
    12. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  5. Urustadbir yang baik adalah kunci kepada kemakmuran rakyat keseluruhan, bukan untuk golongan yang menyertai politik sahaja. Jika setiap parti politik fokus memakmurkan ahli ahlinya sahaja, bagaimana dengan golongan yang tidak berminat dengan politik kepartian?

    Jika cadangan yang dikemukakan berdaya maju secara teknikal dan komersil, apa perlunya surat sokongan lagi?

    Jika aktiviti Malaysia lama mahu diteruskan, tidak ada perubahanlah Malaysia ini. Bak kata pepatah, masuk angin keluar asap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makanlah babi sebanyak mana pun!



      TELAH tular di kalangan DAP yang gagah di kalangan gabungan PH yang berkuasa mempertahan dan mahu membudayakan pesta arak setiap Oktober kerana arak bukan larangan agama yang dianuti DAP.

      Apa hak yang kukuh bagi umat Islam membantahnya sedang Islam tidak menghalang lain-lain agama mngamalkan kepercayaannya.

      Umat Islam tidak membantah bukan Islam Cina makan babi sebanyak-banyaknya dan tidak mengganggu suku India tertentu makan biawak sekenyang-kenyangnya kerana ia adalah makanan mereka. Orang yang kenyang babi tidak mengganggu orang lain.

      Cuma yang orang Islam bangkitkan menternak babi di perkampungan semua kaum kerana najis dan pencemarannya. Kubang kerbau juga kotor, bukan najis berat – mughalazah, babi dan anjing - bagi semua. Tetapi bila ada bantahan kubang kerbau mengganggu penduduk, semua pihak wajar peka dengan bantahan itu.

      Islam menjauhi babi justeru haramnya dan babi adalah keutamaan kedua bila Nabi Isa al-Masih diturunkan semula ke dunia. Pertama mengalahkan Dajjal, kedua memerintah membunuh babi di muka bumi.

      Jika Singapura tidak mahu ada kandang babi, mengapa tempat yang ada Islam boleh ada kandang babi.

      Apapun tiada larangan makan babi sebanyak-banyaknya dan berniaga babi. Tetapi arak boleh mengganggu orang lain. Pengaruh arak boleh mengancam keselamatan ibu bapa sendiri.

      Peraturan jalan raya tidak melarang orang kenyang babi memandu, tetapi salah memandu bagi yang dipengaruhi arak.

      Orang Melayu umumnya mengutuk Inggeris ketika masuk Tanah Besar China dua abad lalu menjamu candu murah kepada rakyatnya kerana ia membinasakan manusiawi bangsa Cina. Chairman Mao Zedung mengikut wartawan agung Mesir, Hasnain Haikal dalam bukunya, Cairo Document, menyediakan sebanyak-banyak dadah kepada ribuan tentera Amerika dalam perang Vietnam dulu bagi membalas dendam Inggeris menjamu candu kepada rakyat China.

      Pemadat dadah soldadu Amerika yang pulang dari Vietnam mengedar dadah kepada seluruh penduduk dunia sekalipun perang Vietnam sudah selesai 40 tahun lalu tetapi penduduk dunia masih bergelut dengan perang dadah.

      Mungkin apa juga jenis arak tidak buruk racun candu, tetapi pengaruh arak boleh menjadikan pemabuknya seperti babi menyondol apa saja.

      Arak bukan benda yang disukai oleh pemimpin besar Singapura Lee Kuan Yew, penganut Kristian Cina dan pemimpin besar India, Jawaharlal Pandit Nehru, penganut Hindu. Kedua-duanya tidak meneguk arak. Bahkan Kuan Yew bangga menjadi seorang Puritan – non alcoholic, tidak berjudi dan bukan kaki betina.

      Dari sudut itu Kuan Yew dan Nehru adalah jauh lebih bermoral daripada setengah pemimpin Islam. Bukan kerana Islam mereka menjauhi arak tetapi arak itu pemusnah kemanusiaan.

      Mengapa Cina DAP dan India DAP tidak mencontohi Cina Kuan Yew dan Hindu Nehru menjauhi arak?

      Adalah benar Kuan Yew tidak memerangi arak di Singapura dan Nehru tidak memerangi arak di India. Ia adalah kelemahan mereka sebagai pemimpin manusia di negeri masing-masing, tetapi mereka menjauhi arak.

      Sepenuh tenaga Mahathir memerangi rokok semasa pemerintahannya, tetapi pengaruh DAP yang kuat seolah-olah menjadikan kerajaan barunya liberal dalam isu pesta arak Oktober.

      Dasar pro arak DAP atas pesta itu menjauhkan parti itu dan parti sekutunya jangka panjang dari orang Melayu. Ia akan sendirinya memayahkan penyatuan bangsa Malaysia. Sebagaimana BN ditinggalkan bukan Melayu dan Melayu pula selepas Mahathir dan Anwar akan ditinggalkan orang Melayu.

      Pesta arak antara pelan ahli kitab mengembalikan dunia ke alam jahiliah.

      SUBKY LATIF

      Delete
    2. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora H

      Delete
    3. Netizen persoal Mat Sabu sertai majlis Syiah



      Pemergian Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu ke salah sebuah markas Syiah di Selatan Thailand, tiga hari lalu, menjadi persoalan netizen media sosial di Malaysia, khususnya Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menolak fahaman itu.

      Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu, dikatakan menyertai majlis korban di masjid Zainabiyyah di Phatthalung, yang menjadi markas Syiah di wilayah itu.

      Kehadiran beliau yang turut memberi ucapan pada perhimpunan di masjid berkenaan dimuat naik dalam akaun Facebook pemimpin dan pengikut Syiah di markas berkenaan.

      Antara yang turut hadir pada majlis berkenaan ialah pegawai polis dan tentera Thailand. Pada majlis itu, Mat Sabu turut menyembelih seekor lembu kurban.



      Netizen media sosial mempertikaikan sama ada pemergian Mat Sabu ke majlis berkenaan dilakukan secara diam-diam sebagaimana beliau ke Syria, sebelum ini.

      Pada 2013 lalu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menjelaskan bahawa semua ajaran atau fahaman Syiah di Malaysia adalah menyeleweng daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan hukum syarak.

      Malah, Jakim juga menafikan sekeras-kerasnya dakwaan mengatakan ada fahaman Syiah yang mempunyai persamaan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah di negara ini.

      Jakim yang menjalankan kajian mendapati, dakyah Syiah sebagai sebuah mazhab berasaskan aliran Syiah Imamiyyah Ithna ‘Ashariyyah atau Imam Dua Belas mula aktif di Malaysia selepas kejayaan Revolusi Iran pada 1979.



      Mat Sabu sebelum ini didakwa mengikut fahaman Syiah.

      Malah, pada 2013 lalu, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) ketika itu, Datuk Abdul Rahim Mohamad Radzi mengesahkan bahawa Mat Sabu yang ketika itu Timbalan Presiden PAS, adalah pengikut fahaman Syiah.

      Abdul Rahim pada sidang media di Putrajaya, pada 12 Disember 2013 berkata, kenyataan itu berdasarkan kepada 10 fakta dan maklumat yang dikumpul oleh KDN, termasuk keterangan daripada Mohamad sendiri.

      Antaranya, Mat Sabu pernah menggesa supaya umat Islam mencontohi kepimpinan Islam berdasarkan cara Imam Khomeni melalui tulisannya bertajuk ‘Teladan Pemerintahan Nabi Yusof, Khomeni’ dalam ruangan Fikrah yang terbit dalam akhbar Harakah pada 5 hingga 15 Julai 2008.

      Delete
    4. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    5. BILA PH PONTENG SENYAP JE TAK BERSUARA PARA PENGAMPU

      Isu kehadiran Ahli Parlimen (MP) ke mesyuarat Dewan Rakyat sekali lagi dibangkitkan malam ini apabila seorang ahli Parlimen mengadu ramai MP dari kedua-dua belah gagal hadir ke sesi perbahasan meskipun isu yang dibincangkan berkepentingan nasional.

      Awang Hashim (Pas-Pendang) menarik perhatian bahawa kehadiran pada sesi petang persidangan hari ini amat rendah, iaitu tidak lebih 20 peratus.

      “Saya mengira dari pukul 4 petang hingga sekarang (7.30 malam) paling ramai hanya 38 orang sahaja (berada di dalam dewan) daripada 222 ahli Parlimen,” katanya semasa memulakan perbahasan usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 di Dewan Rakyat, malam ini.

      “Perkara itu perlu dititikberatkan jika semua pihak serius untuk membuat perubahan terhadap institusi Parlimen,” katanya.




      : Dulu hebat serang Abdul Hadi ponteng, sekarang mereka rileks ponteng tanpa bersalah.. dasar hoipokrit..



      Delete
    6. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  6. Apa pun situasi politik hari ini..
    Tun tetap menang!

    Teori "berfakta kukuh" dari John Doe
    adalah sesuatu yang 99 % akan berlaku

    siap sedia untuk kita menanti kebenarannya.

    Menurut sesetengah ulamak,tahun hijrah tak akan
    melepasi 1500,

    hanya tinggal sekitar 60 tahun sahaja
    nabi terakhir diutus pada permulaan akhir zaman
    kita hari ini berada di penghujung akhir zaman

    ketentuan turunnya imam al-mahdi
    dan pembai'ahnya sudah di depan pintu


    SOLUTE JOHN

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. pembawa panji hitam akan tampil di Malaysia

      seperti situasi terutusnya nabi di zaman Jahiliah
      banyak kemaksiatan dan kebobrokkan berlaku

      anak-anak perempuan di tanam hidup-hidup
      penzinaan menjadi mainan harian

      apa yang terjadi pada masyarakat melayu islam kini
      adalah apa yang berlaku di mekah dahulu

      malah melayu lebih teruk
      tak kira anak lelaki atau perempuan

      di buang ke tong sampah!

      Delete
    3. Noh baca pantun sindir Lim, Takiyuddin mahu bukti tuduhan



      KUALA LUMPUR, 22 Okt — Sesi soal jawab di Dewan Rakyat kecoh apabila Tan Sri Noh Omar membaca pantun “janganlah tipu” terhadap menteri kewangan.

      Ahli parlimen Tanjong Karang membacanya ketika bertanya mengenai perbincangan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dengan China, lapor Berita Harian.

      Pantun itu adalah “Bangun pagi terus bersenam, kaki sakit ubat disapu, soalan saya nombor enam, menteri jawab janganlah tipu”.

      Speaker Dewan Rakyat mengarahkan Noh menarik balik kerana pantun itu boleh menimbulkan “sangkaan jahat” kepada Lim Guan Eng (PH-Bagan) pagi ini.

      “[...] Tarik balik. Melalui pantun atau sebagainya, intipatinya adalah sangkaan jahat. Tarik balik Tanjong Karang,” kata Datuk Mohamad Ariff Md Yusof.

      Walau Noh mulanya enggan, beliau setuju menarik balik pantun itu tetapi meminta Lim memberi jawapan yang tidak mengelirukan dewan.

      Kekecohan juga berlaku sewaktu Lim menyatakan kerajaan Kelantan “tidak mampu” membiayai gaji kakitangan awam tanpa bantuan kerajaan pusat.

      Lapor Malay Mail, kenyataan itu disebut ketika beliau mengandaikan kerajaan Kelantan, Terengganu dan Pahang “berminat” mengambil alih ECRL.

      “Pada masa yang sama, saya berfikir bagaimana kerajaan melaksanakannya sedangkan mereka tidak mampu membayar gaji kakitangan awam mereka,” katanya.

      Berkeras menafikan dakwaan tersebut, Datuk Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Baru) mendesak Lim supaya membuktikan tuduhan berkenaan.

      Lim kemudian mengingatkan Takiyuddin mengenaikerajaan persekutuan sentiasa memberi ”bantuan” kepada Kelantan.

      Delete
    4. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    5. BUKTI DAP DE FACTO LEADER PH


      Apakah yang telah berlaku di negara ini?
      Kini lagu yang mengangkat DAP sudah dinyanyikan di majlis rasmi?
      Belum pun sampai 6 bulan memerintah Malaysia, kini DAP diangkat sebagai jaguh yang berjasa membina negara Malaysia yang berusia 61 tahun?

      Persoalannya, kenapa lagu DAP yang dinyanyikan?
      Bukankah Perdana Menteri mewakili Parti Pribumi Bersatu Malaysia?

      Kenapa bukan lagu PAKATAN HARAPAN yang dinyanyikan?
      Lenyap sudah jasa BARISAN NASIONAL?
      Apakah BARISAN NASIONAL akan terkubur di negara ini?
      UMNO pun tak pernah buat macam ini.

      https://pakdin.my/

      : UMNO tak buat PH yang buat itu tanda PH lebih teruk daripada UMNO..


      Delete
    6. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  7. SOKONG BUDIN!

    Itulah dia kjaan PH, bulur pelahap ular sawa
    Rakyat mula nampak, depa ini tiada wibawa
    Ramai mintri2 yg jadi badut & bahan ketawa
    PRU sekali lagi, depa ni tinggal ujung nyawa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. pi masjid dulu bro
      balik nanti hamba translate wassap terkini Mas

      Delete
    2. MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

      Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

      Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

      ps:
      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.
      ---------------------------------------------------------

      MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

      Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

      Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

      ps:
      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA

      Delete
    3. Beranikah Guan Eng ulangi fitnah?



      SEJAK DAP menyerang PAS dan membubarkan Pakatan Rakyat kerana tidak dapat menerima prinsip perjuangan Islam PAS, DAP berterusan memusuhi dan menyerang PAS.

      Bekas pimpinan PAS yang tewas dalam pemilihan parti dalam muktamar di Kuala Selangor didorong oleh DAP untuk menubuhkan parti baharu bagi menyaingi PAS.

      DAPlah berterusan memfitnah PAS kononnya bersekongkol dengan Umno dan menerima wang daripada Umno sehingga masyarakat bukan Melayu terpengaruh dan menolak PAS walaupun PAS berjaya melahirkan pimpinan yang bersih dan berkualiti.

      Semua tahu akan permusuhan DAP terhadap PAS tambahan dasar mereka yang sekular liberal pasti akan bertelagah dan bertentangan dengan apa sahaja yang dibawa dan dipertahankan PAS.

      Kini DAP berkongsi kuasa di peringkat Persekutuan dan sudah pastilah apa sahaja kuasa dan pengaruh yang ada pada mereka akan diguna dan dikerah untuk bertindak terhadap PAS.

      Dalam hal ini tidak perlulah Lim Kit Siang berpura-pura dan cuba memutarbelit fakta.

      Kebetulan pagi ini di Dewan Rakyat kita boleh lihat bukti betapa Menteri Kewangan yang juga Setiausaha Agung DAP memperlekeh, menghina dan memfitnah kerajaan PAS Kelantan dalam sesi soal jawab.

      Apabila Ahli Parlimen Kota Bharu bertanyakan pandangan jika kerajaan Kelantan dan Terengganu memulakan inisiatif sendiri menyiapkan projek ECRL yang dihentikan kerajaan PH, dengan selamba Guan Eng menyebut: "Gaji anggota perkhidmatan (Kelantan) pun tak mampu dibayar..."

      Kenapa perlu tohmah dan fitnah serta menghina begitu jika tidak kerana api kebencian terhadap PAS bersarang dan marak dalam kepalanya.

      MP Kota Bharu mencabar Guan Eng memberi bukti bilakah masanya Kerajaan Kelantan tidak membayar gaji kakitangannya tetapi Guan Eng dilindungi Speaker Dewan.

      Guan Eng dicabar mengulangi kenyataannya di luar Dewan agar kenyataannya itu dapat dicabar di mahkamah.

      Dan Kit Siang terhegeh-hegeh mahu minta bukti DAP mendiskriminasi Kelantan dan Terengganu. Semoga Guan Eng cukup sifat jantannya dan berani mengulangi kenyataannya dalam Dewan pagi tadi di luar Dewan

      ROSLAN SMS

      Delete
    4. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!


      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    5. Prestasi Thomas dikritik bekas Ketua Hakim Negara
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA & RIDAUDDIN DAUD 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Abdul Hamid Mohamad
      Abdul Hamid Mohamad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Tommy Thomas berhubung pelbagai tindakannya selama tiga bulan menjawat jawatan Peguam Negara.

      Kritikan itu antara lain menyentuh keputusan Thomas dalam beberapa kes berprofil tinggi termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkaitan 1MDB.


      Dalam kes 1MDB itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwaan menarik diri dan melantik bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya.

      Alasan diberikan Thomas adalah tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara.

      Advertisement

      "Ini mata pertama oleh Thomas. Tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugas sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan.

      "Atau, apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan? Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel di blognya hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ‘Saya tetap Thomas yang sama’]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Agong perkenan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tommy Thomas undur diri ketuai kes Najib]

      Abdul Hamid berkata, apa yang dilakukan Thomas itu membuktikan bahawa beliau sebagai seorang peguam persendirian yang ternama tetapi tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan.

      Sebab itu kata Abdul Hamid, Peguam Negara seharusnya dilantik dalam kalangan perkhidmatan undang-undang dan kehakiman.

      "Apa-apa pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan dikenang untuk satu tempoh panjang.

      "Semoga dia tidak akan dikenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya.

      Abdul Hamid juga mengkritik keputusan Thomas melantik bekas Hakim Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes-kes berkaitan 1MDB.

      Selain kes 1MDB, Abdul Hamid turut menyentuh kes kapal persiar mewah Equanimity; kes kerajaan Sarawak dengan Petronas; pembatalan dakwaan terhadap ahli Parlimen dan penyokong PH serta kes pengguguran pendakwaan rasuah Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang membeli sebuah rumah banglo di bawah harga pasaran semasa.

      Setakat ini katanya, Thomas lebih dikenali dengan apa yang tidak dilakukannya, bukan apa yang telah dia lakukan," katanya, sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran.

      "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam-peguam ini atas pengorbanan mereka. Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan PH?" soalnya.

      Delete
    6. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    7. MAHA DAYUS DIAM TANDA SETUJU


      Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mendakwa Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah angkuh memintanya untuk bubar UMNO dan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

      Jelas Presiden UMNO yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk itu lagi, beliau pernah berjumpa dengan Perdana Menteri tersebut secara peribadi bersama-sama dengan Timbalan Presiden dan tiga Naib Presiden parti.

      “Ia (mesej) sangat kuat dan jelas, bahawa kami mesti melompat dan menyertai PPBM, kami mesti membubarkan UMNO,” katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Perhimpunan Agung MIC Ke-72 di ibu negara hari ini.

      Terdahulu, ketika berucap pada majlis tersebut di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Ahmad Zahid dalam nada kesal berkata, beliau mungkin tidak berdepan puluhan pertuduhan di mahkamah jika memilih untuk lompat parti.

      Malahan beliau dalam nada sindiran, turut memberi peringatan kepada kepimpinan parti pembangkang yang lain terutama komponen Barisan Nasional (BN) bahawa mereka juga mungkin berdepan dengan tindakan sama.

      “Pasti bukan hanya pemimpin UMNO akan terus disiasat, dan diheret ke mahkamah, saya hampir pasti pemimpin MIC, pemimpin parti lain (bukan gabungan Pakatan Harapan) pun sama juga (akan terima nasib sedemikian).

      “Ada satu sayap (Pemuda UMNO) menyebut presiden parti patut ambil cuti sehingga kes selesai. Kes akan selesai mungkin tiga, empat tahun, penggal Presiden tiga tahun sahaja. No way (jangan harap),” tegas Ahmad Zahid.

      : Zahid rupanya tak nak proses penyucian atau diperkudakan untuk perkena Najib....

      Delete
    8. Zahid & Najib 2X5 macam kau juga besar punya auta temberang.


      Sebab itu entiti2 berikut DAH DI'FINALISED/CHEVKMATE'......
      - BN
      - UMNO
      - Najib & Rosmah
      ' Zahid Hamidi
      ' Abdul Azeez Abdul Rahim
      ' dll menunggu giliran

      Delete
  8. MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

    Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

    Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

    Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

    ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
    TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

    ps:
    HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.
    ---------------------------------------------------------

    MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

    Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

    Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

    Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

    ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
    TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

    ps:
    HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.
    --------------------------------------------------------
    MUQADDIMAH & PERINGATAN AWAL:

    Sebelum Kejora busuk hati melonggok sampah menimbun-nimbun untuk menghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, suka saya menyeru rakan2 seperjuangan ayuhlah kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu mendominasi ruangan seperti lazimnya Kejora atas samaran Geng Najib & Justice League lakukan.

    Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin dgn niat dengki yg saya nyatakan di atas.

    Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

    ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
    TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT'S TALKS COCK....!!

    ps:
    HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD SEKOR BATU API YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAM PAK OTHAMAN..

      SAYA SENTIASA BERADA DI BELAKANG PAK MAN
      KAMI ORANG MUDA MENUMPANG SEMANGAT PAK MAN
      BAGAIMANA FAHAMAN POLITIK PAK MAN DI MINDA
      BEGITULAH MINDA KAMI BILA DI TERJEMAHKAN

      TERUSKAN PERJUANGAN MU..PAK MAN
      ANDA DI PIHAK YANG BENAR!!!

      cuma saya perlu berbicara dengan Kejora
      kerana saya telah mengambil bekas kekasihnya

      dia hidup dalam illusi
      saya perlu nyata perkara yang betul

      adatlah Pak Man no...
      orang putus cinta..kata kan

      Delete
    2. Guan Eng fitnah Kelantan tak mampu bayar gaji kakitangan



      Dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng di Dewan Rakyat hari ini berhubung kerajaan Kelantan tidak dapat membayar gaji kakitangan adalah fitnah, kata Ahli Parlimen Pasir Mas, Ahmad Fadhli Shaari.

      Beliau berkata, dakwaan Guan Eng mengelirukan Dewan Rakyat dan beliau didesak menarik balik kenyataannya namun ia tidak dibenarkan.

      “Jika disebut bahawa Kelantan menerima bantuan Kerajaan Persekutuan untuk membayar gaji, perlulah dinyatakan bahawa tidak ada satu pun negeri di Malaysia yang tidak menerima peruntukan di bawah Perbendaharaan Negara.

      “Saya merujuk kepada data yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan pada 27 Oktober 2017 di bawah tajuk Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2018.

      “Di dalam Lampiran E iaitu di bawah tajuk Pemberian Sebenar Kepada Kerajaan Negeri Tahun 2016, Kelantan dinyatakan telah menerima RM397 juta.

      “Fakta-fakta ini menjelaskan bahawa Menteri Kewangan hari ini sekali lagi berbohong dan memfitnah Kelantan di dalam Dewan Rakyat.

      “Nampaknya Menteri Kewangan ini begitu berdendam dengan Kelantan yang telah ditadbir oleh PAS sekian lama.

      “Sedangkan soalan tambahan yang diajukan Datuk Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) adalah soalan biasa yang tidak mempunyai unsur provokasi.” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Sebelum ini, sidang Dewan Rakyat tegang apabila Takiyuddin Hassan dalam soalan tambahannya ingin tahu sama ada Kerajaan Kelantan dan Terengganu boleh mengambil alih projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) jika ia dihentikan kerajaan Persekutuan.

      Soalan Takiyuddin itu kemudiannya dijawab oleh Guan Eng dengan sindiran apabila beliau mempersoalkan kemampuan kerajaan Kelantan.

      “Mengenai cadangan YB bahawa kerajaan Kelantan dan Terengganu ingin ambil alih ECRL, saya tunggu suratlah sekiranya berminat nak buat demikian.

      “Tetapi dalam masa sama saya fikir macam mana Kelantan mampu buat sedangkan gaji anggota perkhidmatan pun tak mampu dibayar,” sindirnya.

      Delete
    3. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    4. PH KATA NAK JADI TELUS JIKA DAPAT KUASA, KENCING RUPANYA


      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak sekali lagi mencabar kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mendedahkan dokumen berhubung perjanjian penyelesaian antara 1MDB dan International Petroleum Investment Co (IPIC) pada 2015 dan 2017.

      "Jika kerajaan ikhlas untuk menegakkan kebenaran dan keadilan kepada saya, keluarkan dokumen-dokumen ini dengan keseluruhannya serta-merta dan jangan sembunyi di belakang Akta Rahsia rasmi (OSA)," katanya dalam kenyataan di Facebook.

      Beliau juga mengulangi gesaan agar kerajaan memanggil pegawai kanan firma Abu Dhabi itu untuk disoal siasat bagi mengenal pasti pihak lain daripada IPIC yang terlibat dalam urusan itu.

      Pada 2015, IPIC setuju meminjamkan AS$1 bilion kepada 1MDB yang ketika itu menghadapi kesukaran membayar pinjaman bank.

      Perjanjian itu bagaimanapun tidak diteruskan apabila IPIC menarik diri dan menuntut 1MDB memulangkan semula wangnya.

      1MDB dan IPIC mencapai perjanjian penyelesaian pada 2017 dengan 1MDB membayar semula AS$1 bilion dan RM200 juta faedah.

      Najib pada Selasa lalu mendakwa dalam perjanjian itu, IPIC seharusnya membayar semula AS$3.5 bilion kepada 1MDB pada 2020.

      Butiran itu tidak disertakan dalam dokumen yang diserahkan IPIC kepada London Stock Exchange, sebaliknya hanya menyebutkan bahawa firma Abu Dhabi itu dan 1MDB "bersetuju untuk berbincang cara baik" berhubung bayaran yang dibuat 1MDB kepada "beberapa pihak".

      AS$3.5 bilion itu merujuk kepada dana yang 1MDB seharusnya bayar kepada syarikat subsidiari IPIC, Aabar Investments PJS. IPIC bagaimanapun mendakwa tidak pernah menerima bayaran itu.

      Terdahulu, media mendedahkan bahawa 1MDB sebaliknya membuat bayaran kepada syarikat British Virgin Islands yang mempunyai nama yang sama tapi tidak mempunyai kaitan dengan IPIC - Aabar Investments PJS Limited (Aabar BVI) – yang ketika itu didakwa diseleweng oleh Jho Low dan rakan-rakannya.

      Khamis lalu, Najib dan bekas ketua perbendaharaan negara Tan Sri Irwan Serigar Abdullah dikenakan enam pertuduhan berhubung urusan dengan 1MDB pada 2017.

      Sumber mendakwa kedua-dua mereka menggunakan dana kerajaan termasuk peruntukan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) untuk membayar IPIC.


      : Kalau Najib tak melayan sudah pasti dia lunyai dihentam Mahathir tiada pilihan melainkan melawan balik....

      Delete
  9. Bang..pakatan hampeh..pakat hamput akn dtg p r u 15..
    Ponek buat kojo kempen..udah kuoso terbiar tersadai mencungap kito..mintak tolong sikit x boleh..ingatkan boleh tolong rupo eh membohong..nnti korang kito tondang msk kolong..mampus korang terlolong2..kehkehkehdahjdhantu polongdah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syabbas Ramly sahabat ku taulan
      Diia pun dgn PH, udah sgt terkilan
      Sudah mula jauhi PH, pelan-pelan
      PRU-15 Li, PH kita ucap slmt jalan

      Kah kaahh kaaahh kaaahhh kaahh

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Sdra Ramly Ahnad...

      HENTIKAN BERI KESEMPATAN SEKECIL MANAPUN KPD BATU API2 YG AKAN NENYEMARAKKAN BIBIT2 KEBENCIAN DAN MELAGA-LAGAKAN SESAMA KITA, seperti Rafizi Ramli, Dol Sani terKAPAR & sekor yg terdapat di blog ini.

      Tuuuu diaaaa 15:09, bukan kemainnnn lagi dia menababur racun....!!

      Delete
    4. LGE ni buat-buat bodoh atau memang bodoh?




      LGE Kata Kerajaan PH Cekap Urus Kewangan Negara Apabila Berjaya Meningkatkan Jumlah Akaun Hasil Disatukan Daripada RM450 Juta Kepada RM3.7 Billion Pada 31 Ogos 2018

      Aku tak tau lah LGE ni bengap atau buat - buat bodoh ? Nama dah Akaun Hasil Disatukan mestilah ada kutipan yang dibuat oleh kerajaan daripada pembayar cukai
      .
      Apa ingat rakyat bodoh seperti LGE DAP? Banyak sumber ilmu yang rakyat boleh belajar mengenai sumber ekonomi negara dan bagaimana wang kerajaan diurus tadbir
      .
      LGE cuba mengalih perhatian rakyat dengan isu tanah runtuh dan tetulang konkrik runtuh baru - baru ini. Pihak berkuasa wajib menyiasat kes yang melibatkan nyawa pekerja tapak projek serta struktur binaan didapati tidak mengikut standard spefisikasi yang sebenar
      .
      Kemungkinan besar terdapat aktiviti rasuah melalui projek kerajaan negeri DAP P.Pinang yang ditadbir oleh LGE sebagai Ketua Menteri. Satu Suruhanjaya Siasatan wajib ditubuhkan segera bagi menyiasat 2 kejadian yang meragutnya selang beberapa hari



      : Sekarang mereka cuba kencving rakyat, tapi rakyat dah mula sedar melain puak minum air kencing aje belum sedar....

      Delete
    5. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    6. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      Delete
    7. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    8. MAHA DAYUS RINDUKAN UMNO


      Walau sudah lebih dua tahun Parti Pribumi Bersatu (PPBM) ditubuhkan, Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi tersasul menyebut Umno.

      Terbaru berlaku ketika mengumumkan tarikh persidangan tahunan parti itu, semalam, hingga mengundang ketawa pemimpin dan wartawan.

      “Yang pertama saya nak umumkan adalah kita menetapkan persidangan Umno tahunan kedua...,” kata pemimpin berusia 93 tahun itu, seperti dilapor Sinar Harian.

      “Bersatu, Bersatu,” sahut beberapa pimpinan parti.

      Pengerusi PPBM kemudian hanya membuat reaksi 'comel' dan ketawa kecil.

      Pada 1 Mei lalu, Mahathir pernah tersilap apabila meminta orang ramai tidak mengundi Pakatan Harapan (PH) ketika berucap dalam satu ceramah di Dungun.

      Malah ketika berkempen di Pantai Dalam beberapa hari kemudian, beliau meminta pengundi menyokong calon Barisan Nasional (BN).

      Julai tahun lepas, di ibu pejabat PKR, perdana menteri juga mengumumkan Mohamad Sabu, presiden Parti Amanah Negara (Amanah) sebagai presiden Umno.

      Delete
  10. Kalau pembaca nak kenal, itulah dia wak Suman
    Hantar copy paste shj ini malaun si Autaman
    Orang macam ni, otak dah dijangkiti kuman
    Mcmana boleh terlepas, ini orang tak siuman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih tak malu menebar PANTAToon Cartoon glebeh-gdebeh ksu tuu, sewel....??

      Nih mananya pantun Melayu...

      Besar sungguh/ sejarah Melaka
      Disebut-sebut/ sepanjang zaman
      Jika sungguh/ dikau berkata
      Kenapa takut/ hendak berdepan

      iNGAT - Sampai saat ini, dah 7 kali kau menyorok diri untuk bersua muka, tak gitu, kan kan kan, wahai Pengecut...??

      Delete
    2. Larangan arak, judi bukan punca kegagalan Bumiputera
      NINA FARZUIN MD SHAROM 25 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore388
      Arak
      Gambar hiasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Cadangan supaya Bumiputera diberikan lesen pusat judi dan penjualan alkohol agar mampu bersaing dengan kaum lain dari segi ekonomi adalah pandangan yang tidak berlandaskan kepada fahaman agama Islam yang betul.

      Penceramah bebas, Wan Akashah Wan Abdul Hamid berkata, Islam dengan tegas melarang umatnya menjalankan perniagaan seperti itu kerana ia mendatangkan lebih banyak mudarat berbanding manfaat.


      “Memang di dalam al-Quran ada menyebut bahawa arak dan judi ini ada manfaatnya tapi pada masa sama, mudaratnya lebih banyak.

      “Ulama juga ada mengatakan, manfaat itu adalah dari segi ekonomi, namun pandangan yang tidak berlandaskan agama hanya akan memandang ke arah satu sudut itu sahaja (manfaat),” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.


      [ARTIKEL BERKAITAN: Siapa saran beri lesen kasino, alkohol kepada Bumiputera?]

      Mengulas lanjut, beliau berkata, di dalam Islam terdapat satu istilah yang perlu diambil kira iaitu keberkatan yang akan menjamin kesejahteraan hidup umatnya.

      “Apabila satu perniagaan dijalankan tanpa disertai keberkatan, maka ia akan mendatangkan kerugian untuk jangka masa panjang seperti mana akan hilangnya kebahagiaan, akan berlaku kemudaratan kepada keluarga dan sebagainya,” katanya.

      Katanya, larangan menjalankan perniagaan judi dan alkohol bukanlah punca utama mengapa golongan Bumiputera gagal bersaing dengan kaum lain dari segi ekonomi.

      “Ada banyak lagi perkara yang boleh dilakukan untuk memajukan ekonomi Bumiputera. Kekayaan itu bukan hanya datang dari judi dan arak, banyak lagi perniagaan lain yang Islam galakkan.

      “Bumiputera gagal bersaing bukan kerana judi dan arak tapi kerana sikap dan keperibadian mereka sendiri yang tidak mahu bersaing,” katanya.

      Menurutnya, ALLAH SWT ada menyebut umat Islam adalah yang terbaik dan ini telah dibuktikan di dalam sejarah.

      “Sejarah ada mengatakan bagaimana Islam telah menguasai dua pertiga dunia walaupun pada masa itu orang Islam tidak jual arak dan judi, tapi mereka mampu membina tamadun dunia,” katanya.

      Delete
    3. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    4. Niat liberalis terserlah jua ....



      Kes sebatang ke atas pasangan leg sbian di Terengganu .... liberalis dan sekutu-sekutu mereka tak setuju, kenapa?

      Mula depa kata sebab zalim. Bila nampak pukulan tu lembut depa kata sebab mengaibkan. Bila orang balas banyak lagi yang lain lagi aib dari itu, depa kata imej Islam tercalar. Sebelum tu depa pernah kata mahkamah tak sedia, masyarakat belum faham dan macam-macam lagi.

      Sebenarnya dua perkara sahaja yang mereka mahu:

      1. Hubungan seks tanpa paksaan (apa juga bentuk) jangan dianggap jenayah, sebaliknya biarkan jadi hak peribadi. Begitulah juga dengan khalwat, lelaki nak bergaya perempuan dan yang seumpamanya.

      2. Jangan beri apa-apa jalan ke arah pengukuhan undang-undang Islam di Malaysia. Biarkan kekal macam sekarang dan undur belakang sikit-sikit.

      Liberalis memusuhi Islam walaupun mungkin depa pakai songkok dan baju Melayu.

      Delete
    5. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    6. PH YANG JAHAT SEBENARNYA


      Saya fikir isunya skrg bukan lagi persoalan kemampuan negeri menguruskan royalti petroleum kerana negeri mencapai standard pengurusan kewangan seperti ditetapkan Jabatan Ketua Audit Negara, tetapi kemampuan pusat memastikan wang royalti petroleum milik negeri yg dibayar oleh Petronas dibayar kepada Negeri seperti kehendak Akta dan Perjanjian.

      Mekanisma Petronas bayar dahulu royalti kepada Persekutuan termasuk royalti milik negeri perlu diperbetulkan. Apatah lagi perjanjian 1975 adalah antara Petronas dengan Terengganu. Terengganu bukan pihak ketiga kepada perjanjian.

      Terengganu tak sepatutnya diperlakukan seolah olah seperti “sub kontraktor “ kepada Persekutuan dalam Akta dan Perjanjian Petroleum ini.

      Mengapa Petronas bayar dulu kepada Persekutuan apa yg jelas milik negeri diperuntukkan dalam perjanjian.

      Adakah Terengganu sebagai pihak kepada perjanjian pernah mengeluakan apa apa “payment instruction”/arahan pembayaran kepada Petronas agar apa yg menjadi milik Terengganu dibayar dulu kepada Persekutuan dan persekutuan lepas itu bayar kepada Terengganu?

      Tidakkah Persekutuan sendiri sudah menerima bahagian royalti milik persekutuan sendiri 5% dari pengeluaran petroleum dinegeri negeri berkenaan, mengapa menjadi tamak sehingga mahu ditahan juga 5% royalti yg menjadi milik negeri?

      Wang yg ditahan itu pula, untuk apa? Negeri perlukan hasil mahsul yg menjadi milik negeri untuk pengurusan pentadbiran, kebajikan rakyat dan pembangunan negeri.

      Adakah wang ditahan kerana kerajaan persekutuan mahu “guna dulu” wang milik negeri untuk tujuan lain? Tidakkah jika itu tujuannya perlulah kepada persetujuan negeri jika persekutuan mahu guna wang milik negeri? Wang yg berbillion, bermalam satu malam pun bukan sikit hasil faedah riba diperolehi di bank (overnight rate). Siapa yg ambil manfaat atas itu?

      Tidakkah keutuhan federalisme yg dilaungkan oleh kerajaan persekutuan seharusnya bertitik tolak atas saling menghormati antara Persekutuan dan Negeri Negeri yg membentuk Persekutuan ini? Tiada negeri negeri , tiadalah persekutuan. Tiadalah lautan bagi persekutuan tidak kira contiguous zone atau exclusive economic zone EEZ. Itu adalah asalnya milik negeri yg dijadikan hak persekutuan melalui penubuhan persekutuan.

      Saya fikir, jika perlu, bagi mengelakkan salah guna wang royalti milik negeri oleh persekutuan, Akta dan Perjanjian yg ada perlu diperbetulkan dengan meletakkan peruntukan jelas bahawa bayaran bayaran royalti petroleum oleh Petronas mesti dibayar ke akaun pemiliknya.

      Royalti Persekutuan dibayar ke Persekutuan, Royalti milik negeri mesti dibayar kepada negeri.

      Tidak harus lagi berlaku seolah olah negeri bagaikan sub kontraktor pula meminta bayaran dari kontraktor utama yg telah terima bayaran penuh dari pelanggan.

      HJ AHMAD AMZAD HASHIM
      Ahli Parlimen Kuala Terengganu
      26 Oktober 2018

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. DAH DAPAT PUTRAJAYA POLITIK WANG BIASA AJEEE


      Secara tidak langsung Rafizi tuduh Azmin main politik wang







      Apabila Rafizi bercakap pasal politik wang dalam PKR, sudah tentu yang ditujunya aialah team wang dia, si Azmin. Takkan nak perli Kak Wan pun? atau Presiden baru Anwar.


      SEREMBAN - Budaya politik wang dilihat semakin membimbangkan pada musim pemilihan parti PKR.

      Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli berkata, ahli parti perlu menolak calon-calon yang mengamalkan budaya itu dan memilih calon yang berlaku adil, berkhidmat dan berjuang untuk rakyat di akar umbi.

      “Sekarang kita berada di kedudukan yang diuji dengan politik wang kerana akan ada pihak yang menawarkan wang sebab bila dah jadi kerajaan ramai pihak yang berduit ini akan berminat dengan parti kerajaan,” katanya ketika berucap pada Majlis Amanat Rafizi Ramli sempena Pemilihan PKR 2018 di sini malam tadi.

      Rafizi berkata antara sebab utama beliau mengambil keputusan bertanding jawatan timbalan presiden parti adalah kerana untuk membendung budaya politik wang daripada terus merebak dalam PKR.

      Beliau juga menasihati calon PKR Negeri Sembilan untuk mendekati dari awal ahli parti yang akan mengundi selain bersedia dengan sebarang provokasi daripada pihak luar. - Bernama


      : Rafizi menyerang secara terbuka Azmin pula menyerang dari dalam... selepas ini "terbelah dua" ....

      Delete
    3. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    4. Kerajaan PH bakal berhadapan dengan cabaran besar bagi memastikan strategi Bajet 2019 yang disusun mampu memberi impak besar kepada rakyat terutamanya dari segi kos sara hidup.

      Penganalisis politik, Prof Dr Awang Azman Awang Pawi berkata, kesemua sektor yang diberikan penekanan dalam Bajet 2019 berkenaan adalah penting dan perlulah diberikan penekanan seimbang dengan saiz serta keperluan sesebuah kementerian untuk melaksanakan fungsinya.

      Menurutnya, setiap 12 sektor seperti kos sara hidup, pendidikan dan latihan, penjagaan kesihatan dan gaya hidup serta lain-lain lagi mempunyai impak kepada rakyat.

      “Kita tak boleh kata sektor itu penting, sektor itu tak penting, yang penting adalah keseimbangan. Penekanan seimbang dari segi jumlah peruntukan dengan saiz kementerian berkenaan, sebagaimana yang diamalkan oleh kerajaan terdahulu.

      “Kali ini, saya difahamkan banyak bajet yang akan dikurangkan dan ini bukanlah berita baik untuk rakyat. Kita lihat apa strategi penyusunan bajet kerajaan 2 November ini,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, hari ini.

      Awang berkata, mengikut sejarah, bajet berkaitan pendidikan dan juga kesihatan mendapat peruntukan yang besar dari kerajaan.

      Bagaimanapun menurutnya, kali ini pengumuman bajet yang bakal dikurangkan bukan hanya mampu memberi kesan kepada sesebuah kementerian, bahkan rakyat.

      “Kita lihat apa strategi kerajaan dalam menyediakan bajet kecil namun diharap mampu memberi impak besar ini nanti,” katanya.

      : Rakyat diminta untuk berkorban tapi pimpinan PH masih berjoli diluar negara....

      Delete
  12. INI AKU KUMPULKAN TIGA EPIDSOD TERAKHIR DARI SKETSA 'PANTUN DALAM CINTA' ANTARA AKU DAN 'SI DIA':

    Anonymous1 November 2018 at 12:37

    SELEPAS BALIK DARI SOLAT JEMAAH SUBUH DI SURAU TADI, AKU BUKA PHONE UTK MEMBELEK BALIK MADAH GURINDAM YG KAMI SAMA2 CIPTA ITU. AKU TANYA 'SI DIA', SAMADA DAH OK YG TERKEMASKINI ITU. SI DIA SEKALI LAGI INGIN MENGUBAH LAGI. 
    SI DIA MANJA KEMUDIANNYA SMS AKU:
    ___________________________________________
    Abg ku sayang...
    Dinda rasa rangkap 5 itu tak boleh ada. Ia berkaitan dgn 'ORANG TU', sdgkan orang tu tak ada kena mengena dgn cinta kita. Nanti anak2 cucu kita salah tafsir dan ingat ada cinta tiga segi pula. 'Orang Tokyo tu' hanyalah penyibuk yg cuba nak ganggu gugat cinta kita. Kita buang sajalah rangkap 5 itu. Kalau nak ada juga, dinda cadangkan kita pinda biar jadi begini:

    Percintaan mereka, sesungguh nya dramatik
    Pensyarah muda dgn seorang ckgu fantastik
    Bagai tak ada penghujung, nokhtah atau titik
    Anak2 cucu baca, jadi sebak airmata menitik

    Mcm mana abg ku sayang? Boleh tak bang?
    Alaah... orang ni tak lah secekap abang...

    Merendam selasih, di atas beranda
    Tepi di sebelah, ditekap lubang
    Gurindam kasih, dinda nak pinda
    Tapi tidak lah, secekap abang
    ___________________________________________

    (WOW... LIHAT LAH PEMINAT2 SEMUA, BETAPA CEKAPNYA SI DIA MANJA KU ITU. NAMUN BAKAL ISTERI KU YG BERHATI MULIA INI TETAP JUGA MERENDAH DIRI... BUKAN MCM 'SI TUA' BANGKAI TU, BUAT PANTUN MCM TAIK, LPS TU DIJAJA MENDABIK DADA.. HI HI.. TTG 'SI TAIKO' PULA, BENCI SUNGGUH SI DIA DGN TAIKO PSAIKO TU, HINGGA DISURUH BUANG RANGKAP MADAH YG MELIBATKAN ANAK TOK GURU YG JIWA LARA TU.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete

    ____________________________________________

    Anonymous1 November 2018 at 18:51

    PTG TADI KAMI MASIH DGN PERBUALAN PASAL 'HARI BAHAGIA' KAMI NANTI. TETIBA 'SI DIA' TIMBUL FIKIRAN UTK BUAT SATU LAGI 'FRAME' BESAR MADAH GURINDAM. KATANYA, YG PERTAMA ITU UTK GAMBAR PERSANDINGAN DI PELAMIN, YG KEDUA INI PULA UTK GAMBAR YG DIAMBIL DI DLM BILIK PENGANTIN.
    HADUHH.. PENING DIBUATNYA AKU SEPETANG..
    TAK NAK HAMPAKAN BAKAL ISTERI MANJA KU ITU, AKU KARANG JUGA, TAPI TAK LAH SUSAH SANGAT, MAKLUMLAH RAJA PANTUN BISTARI.
    DAH SIAP, AKU SMS KPD SI DIA:

    Di sini ada lah kisah percintaan teruna dara
    Seorang jejaka tampan yng baik budi bicara
    Pasangan nya itu cantik dan manis bak nira
    Asal darii berpantun, berputik kasih asmara

    Mereka berpantun begitu romantik & mesra 
    Si dara bukan sahaja jelita tapi merdu suara
    Si teruna pula guru popular bernama Kejora
    Dgn pensyarah Mas Merah, sepadan setara

    Kejelitaan asli si dara, memang amat ketara
    Mana2 lelaki terlihat, pasti jiwa resah gelora
    Si teruna bila berpantun tersangat lah bitara
    Semua orng akui dia, raja pantun sang juara

    Si dara sungguh muliia, adik2 dia lah yg sara
    Kampung rumah panjang di hutan belantara
    Si jejaka di ibu kota tetapi asalnya dari utara
    Segak dan tampan tak ubah seorang putera

    Mereka sentiasa riang ria ceria dan gembira
    Tak ubah, sepasang camar di pohon cemara
    Bila berbalas pantun, gaya srikandi dan wira
    Bagai di gelanggang, bertanding sayembara

    Cinta mereka benar2 ikhlas bukanlah pura2
    Tulus dan suci, bukan lah ia satu sandiwara
    Februari 2019, dibuat persetujuan dan kira2
    Kedua2 keluarga pasangan, berunding cara

    Kasih sayang dipupuk bukan utk sementara
    Hiingga ke hujung nyawa, ia tetap membara
    Dlm alam percintaan mereka terus kembara
    Yg dapat memisah mereka hanyalah pusara

    (MCM YG DULU, AKU MINTA PANDANGAN DAN CADANGAN SI DIA, SAMADA PERLU DIPERBAIKI ATAU DITAMBAH...)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuuuu diaaa - Sang Tikus Kejora Onani AnonyMOUSE dah muncul 'syok sendiri'...!! Patutlah dia pilih nama samaran 'Onani", tupa2nya dia syok sendiri berilusi sampai kuat melancap.

      Betuĺ tak jika gadis itu benar2 wujud, heran kenapa sang Onani Tikus tak direct jer contact dia dgn hp ker atau sms ker atau whatsapp ker - tak logik langsung temberang auta sang Onani Tikus nih.....!!

      Tak ker gila dan bodoh si Kejora Onani Tikus AnonyMOUSE nih, yer....??

      He he he he

      Delete
    2. ‘Kurang RM500 juta, saya pulak yang kena’
      NINA FARZUIN MD SHAROM 24 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore7.1K
      ‘Kurang RM500 juta, saya pulak yang kena’
      Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini bagi memberi keterangan berhubung kes pembayaran hutang dana pelaburan 1MDB kepada International Petroleum Investment Co (IPIC). - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoalkan mengapa dirinya dipersalahkan berhubung pembayaran balik Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kurang RM500 juta.

      Sedangkan menurutnya, apa yang beliau lakukan iaitu memanjangkan tempoh mula bayaran balik dari enam bulan kepada 12 bulan ketika membentangkan Bajet 2018 yang berkuatkuasa 1 November lalu hanyalah untuk membantu peminjam.


      “Ya betul, saya mengaku. Saya yang luluskan dasar di mana bulan ke-13 selepas tamat belajar, barulah pelajar mula bayar pinjaman.

      ”Salahkah saya buat begitu? Nak bantu belia kita pun tak boleh?,” katanya dalam satu kenyataan yang dimuatnaik menerusi akaun Facebook miliknya, hari ini.


      [ ARTIKEL BERKAITAN : Najib punca bayaran balik PTPTN kurang RM500 juta? ]

      Pada masa sama, beliau akui akur jika tindakan untuk membantu peminjam itu dilihat sebagai satu kesalahan.

      ”Jika ini salah Najib, saya terimalah. Mereka semua yang selesa di Putrajaya buat apa untuk bantu pelajar-pelajar ini?,” soalnya.

      Beliau berkata demikian ketika menjawab kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching dalam Dewan Rakyat mengenai kekurangan pembayaran balik PTPTN sebanyak RM500 juta.

      Najib berkata, jika kurang RM500 juta sekali pun, beliau tidak harus dipersalahkan kerana sebelum PRU14, pembangkang pada ketika itu berkempen akan menghapuskan pinjaman PTPTN sekiranya berkuasa.

      "Ada siapa boleh bantu saya jelaskan apa dia kata? Berkira pula dia pasal duit PTPTN sekarang.

      ”Mereka yang janji mansuh PTPTN dan hasut pelajar jangan bayar, tapi saya pulak yang kena?,” katanya.

      Delete
    3. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    4. Selepas tular gambar dalam tab mandi, Syed Saddiq nasihat media fokus isu lebih penting



      KUALA LUMPUR: Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menasihatkan pihak media agar memberikan tumpuan kepada isu yang lebih penting berbanding gambarnya tanpa baju yang tersebar di media sosial.

      Gambar Syed Saddiq yang menunjukkan beliau tidak mengenakan baju di dalam sebuah tab mandi menerima kritikan daripada rakyat Malaysia.



      "Saya hanya memberikan komen ke atas isu mustahak (di Dewan Rakyat), dan mencadangkan anda (media) fokus kepada perkara itu sekarang.

      "Anda perlu berhati-hati menulis berita. Kalau boleh, buat liputan tentang isu yang lebih penting," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen pada Selasa.

      Syed Saddiq pada Sabtu memuat naik gambar itu di kedua-dua akaun Twitter dan Instagram beliau, namun memadamkannya selepas dikritik oleh netizen.

      Gambar itu menunjukkan menteri termuda berusia 25 tahun melakukan terapi air sejuk selepas perlawanan bola sepak persahabatan yang diadakan bersempena Hari Sukan Negara 2018 pada Sabtu.

      Gambar berkenaan menunjukkan abdomen badan beliau kepada 613,000 pengikutnya di Twitter.

      "Selepas menjaringkan gol keemasan, (saya) segera merendam diri dalam ais. Permainan yang baik @dugongallstars," tulis Syed Saddiq pada tweet tersebut.

      Sesetengah rakyat Malaysia, bagaimanapun, menyifatkan posting tersebut tidak sesuai dengan jawatanya sebagai seorang menteri. - The Star

      : Taraf menteri budak-budak, itu yang mampu disediakan oleh PH....

      Delete
    5. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    6. EKONOMI MAKIN TERUK BAWAH PH


      Ringgit terus susut untuk hari dagangan ke lapan, mencecah paras terendah 11 bulan berikutan dolar Amerika Syarikat (AS) yang semakin kukuh.

      Pada 9 pagi, ringgit berada pada 4.1740/1780 berbanding dolar AS daripada 4.1730/1770 Jumaat.

      Peniaga berkata, dolar AS terus mengukuh dengan mana Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) AS berkembang 3.5 peratus pada suku ketiga, dengan inflasi rendah dan peningkatan dalam perbelanjaan pengguna.

      "Ini menjurus kepada pengukuhan dolar AS dan menarik lebih ramai pelabur ke AS," katanya kepada BERNAMA.

      Katanya, sungguhpun harga minyak menokok kepada AS$77.94 satu tong, pelabur masih tidak memasuki pasaran, menanti pengumuman Bajet 2019 Jumaat ini.

      "Sehingga hari bajet, adalah dijangka pelabur akan mengambil sikap tunggu dan lihat, dalam cubaan memahami hala tuju kerajaan baharu," katanya.

      Bagaimanapun, ringgit didagangkan kebanyakannya lebih lemah berbanding mata wang utama.

      Ringgit susut berbanding dolar Singapura kepada 3.0222/0256 daripada 3.0154/0189 Jumaat, tetapi berbanding yen ia mengukuh kepada 3.7281/7327 daripada 3.7282/7321.

      Ringgit menguncup berbanding pound British kepada 5.3544/3612 daripada 5.3419/3495 dan susut berbanding euro pada 4.7538/7596 daripada 4.7384/7438. - BERNAMA


      : Itulah hebatnya Mahathir dan Lim Guan Eng yang ramai tak tahu...

      Delete
    7. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  13. ___________________________________________

    SAMBUNGAN:

    Anonymous1 November 2018 at 23:57

    SELEPAS 'SI DIA' MEMBACA MADAH GURINDAM KEDUA YG AKU KIRIM ITU, DIA SUNGGUH GEMBIRA DAN BERPUAS HATI. DIA MEMUJI AKU KERANA SIAPKAN DGN PANTAS. DIA SURUH BUAT SIKIT JER, TAPI AKU BUAT PANJANG.. MAKLUMLAH NAK AMBIL HATI BAKAL ISTERI YG MANJA TU.
    LEPAS AKU BALIK DARI MASJID SOLAT ISYAK TADI, ADA SMS DARI SI DIA MANJA:

    Bangga adinda, bakal suami bijak dan cekap 
    Kalau dinda cuma mahir bergaya dgn mekap
    Abg tu bijak belaka berpantun atau bercakap
    Sebab tu le hati dinda ini boleh terperangkap

    Rusa buta ditimpa perangkap
    Terbang di hutan murai dan puyuh
    Dinda minta dua tiga rangkap
    Abang buatkan sampai lah tujuh

    Buah dah luruh duri bertanda
    Bakar jerami arang melayang
    Bertuah sungguh diri adinda
    Bakal suami orang penyayang

    ('SI TUA' LAHANAT TERUS TAK NAMPAK KELIBAT, AGAKNYA BETUL TERLANTAR DI WAD. LANTAK DIA LER, SIAPA SURUH MEROYAN.. HI HI...
    'SI TAIKO' PULA, MCM SELALU LAH DGN ANGAU PSAIKO NYA ITU, DAH MULA NAK BERPANTUN PULAK.. KI KI KIK...)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuuuu diaaa - Sang Tikus Kejora Onani AnonyMOUSE dah muncul 'syok sendiri'...!! Patutlah dia pilih nama samaran 'Onani", tupa2nya dia syok sendiri berilusi sampai kuat melancap.

      Betuĺ tak jika gadis itu benar2 wujud, heran kenapa sang Onani Tikus tak direct jer contact dia dgn hp ker atau sms ker atau whatsapp ker - tak logik langsung temberang auta sang Onani Tikus nih.....!!

      Tak ker gila dan bodoh si Kejora Onani Tikus AnonyMOUSE nih, yer....??

      He he he he

      Delete
    2. Ahmad Maslan simpati pemandu teksi dapat RM10 sehari
      Diterbitkan 24 Okt 2018, 5:33 petang |

      A+ A-
      Bekas timbalan menteri Datuk Ahmad Maslan meluahkan rasa simpati terhadap nasib pemandu teksi di Langkawi yang dilaporkan berhadapan dengan kesukaran dalam menjana pendapatan.

      "Kasihan pemandu teksi.

      "Ada yang dapat hanya RM10 sehari.

      "Yang di tempat lain seluruh negara pun bukan dapat banyak rezeki," katanya.

      Pemimpin Umno itu berkata perlu ada formula menang-menang antara pemandu teksi dan perkhidmatan Grab.

      "Mesti ada formula “win-win”, menang-menang dengan pihak-pihak berkaitan seperti #Grab agar nasib semua terbela, tidaklah rasa tertindas dengan dasar-dasar Pakatan Harapan (HARAPAN)," katanya lagi dalam ciapan di Twitter yang mengepilkan gambar laporan Utusan Malaysia yang memaparkan petikan pemandu teksi.

      Salah seorang daripada mereka, Senapi Mustapa dipetik berkata,"dari pagi hingga 4 petang hanya dapat seorang penumpang. Nasib baik dapat juga RM10. Sebelum ini, pernah satu sen pun tak dapat."

      Seorang lagi pemandu, Ahmad Sidek Ani menyalahkan kerajaan Pakatan Harapan.

      "Selepas menang dan menjadi kerajaan, mereka abaikan semua janji dan nasib pemandu teksi," katanya.

      Zam gesa jangan tolak ansur

      Sementara itu, Pengarah PicknGo Sdn Bhd, Valerie Chan dipetik berkata industri teksi menjadi sumber nafkah kepada 67,000 orang.

      Pada suatu acara dialog bersama Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Langkawi baru-baru ini, pemandu teksi bertindak keluar daripada majlis itu.

      Mereka dilaporkan kesal dengan kenyataan Mahathir bahawa Putrajaya tidak akan melarang khidmat e-hailing, sebaliknya akan cuba mencari mekanisme untuk memberi persaingan yang adil antara teksi dan perkhidmatan perkongsian kereta itu.

      Bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin menyifatkan tindakan pemandu teksi itu sebagai biadap.


      Zainuddin mahu kerajaan tidak lagi 'bertolak ansur’ dengan pemandu teksi memandangkan sudah begitu banyak rungutan yang diterima daripada orang ramai tentang perkhidmatan itu.

      Katanya, perkhidmatan teksi di negara ini perlu ditambah baik secara keseluruhan dan tidak boleh ada istilah 'setengah baik, setengah tak baik’.

      Delete
    3. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    4. Wajah baru dan aneh AMANAH



      Bagi pertubuhan semuda Parti Amanah Negara (AMANAH) yang meniup lilin hari lahir buat kali ketiga pada 16 Sept lalu, kejayaan yang dicapainya mungkin agak menakutkan.

      Kita barangkali tidak akan terlalu terkejut melihat seorang anak berusia tiga tahun pandai membaca, mengira atau menghafal beberapa juzuk al-Quran walaupun agak sukar juga untuk ia terjadi.

      Tapi jika pada usia sebegitu dia sudah pandai mencari kekasih misalnya, ia bukanlah satu perkara yang patut dibanggakan, sebaliknya jelas ada sesuatu yang tidak kena sedang berlaku dalam perkembangan tumbesarannya.

      AMANAH barangkali parti paling berjaya dalam PRU ke-14 lalu jika dilihat dari konteks menduduki posisi-posisi penting dalam kerajaan berbanding kerusi yang dimenanginya.

      Parti serpihan PAS itu hanya menang 11 kerusi parlimen - paling rendah berbanding parti-parti lain dalam Pakatan Harapan - tetapi daripada jumlah itu sahaja, enam orang dilantik menjadi menteri manakala tiga timbalan menteri.

      Tidak cukup dengan itu, seorang pemimpinnya dilantik menjadi senator untuk melayakkannya menjadi timbalan menteri pula selepas itu.

      Untuk menjadikannya lebih manis dan berdiabetes, seorang demi seorang pimpinan parti itu - dengan yang terbaru di Melaka - menjadi seperti anak-anak sekolah beratur menerima hadiah peperiksaan akhir tahun daripada ketua cawangan.

      Bom jangka rahsia

      Bergilir-gilir mereka menyambut gelar Datuk dan Datuk Seri dari istana atas ‘jasa besar’ mereka mentadbir negara ini sejak lima bulan lalu.

      Ya, kejayaan 9 Mei lalu barangkali amat manis. Seperti menang perang Badar agaknya bagi sesetengah pemimpin. Sesekali dapat pula menyindir parti lama mereka menjadikan ia lebih-lebih lagi manisnya, seperti menambah gula pada Coca-Cola.

      Apa yang mungkin mereka tidak sedar - atau sengaja mahu dinafikan kerana masih dalam mood perayaan - ialah kemanisan yang berlebihan boleh membunuh secara diam-diam. Ia seperti bom jangka yang tersimpan di tempat rahsia.



      Sebagai parti muda, AMANAH sebenarnya amat rapuh dan terdedah kepada kehancuran dari dalam jika tidak diperhatikan dengan cermat. Situasinya, hampir semua pemimpin utamanya memegang jawatan besar dalam kerajaan, baik di peringkat persekutuan mahupun negeri.

      Sewaktu ramai orang menganggap itu satu kejayaan besar, mungkin ramai tak menyangka ia boleh jadi bumerang kepada parti jika melihat kepada cawangan dan bahagian yang mula terabai lantaran kesibukan wakil-wakil rakyatnya.

      Jawatan menteri, timbalan menteri atau exco hampir pasti merebut masa mereka bersama rakyat di lapangan, walhal orang-orang itulah yang mengundi dan mengusung mereka ke kerusi-kerusi kabinet.

      Delete
    5. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    6. DAP JADI BOS DE FACTO DI MALAYSIA


      Istilah ketuanan Melayu heboh diperkatakan semula, bermula seorang makcik tua bekas menteri bercakap, kemudian disambut oleh menteri muda yang suka tayang body. Mereka mahukan kesaksamaan bagi memastikan Malaysia maju. Benarkah Malaysia tidak akan ke mana-mana jika ada yang mempertahankan kepentingan yang termaktub dalam perlembagaan?

      Atas apa tujuan apa ia dibangkitkan, saya kurang pasti. Cuma saya merasa pelik, bila Melayu mempertahankan hak Melayu, itu rasis. Namun, apabila bangsa Cina atau India mempertahankan hak mereka, itu hak. Seolah-olah kita mahu menutup mata bahawa di negara lain tidak mempertahankan kepentingan bangsa masing-masing?

      Sedar atau tidak, bahawa setiap negara yang ada di dunia ini, masih wujud ketuanan bangsa, cuma tidak diterjemahkan dalam bentuk nama iaitu ketuanan?.

      Apakah Cina tidak ada ketuanan Cina di China. Ketuanan Siam di Thailand. Begitu juga India di negara India. Jika tidak, ada masakan nama Allahabad yang ada bunyi Islam ditukar nama Prayagraj.

      Seluruh dunia senyap, apabila nama Allahabad ditukar nama Prayagraj oleh kerajaan India. Menurut sumber sejarah, sebelum ini Allahabad dikenali sebagai Prayag. Ada sumber lain mengatakan sebelum nama Prayag, adalah nama Khausambi.

      Allahabad sebelum itu, dikenali sebagai Illahabas (1584) bermaksud abode of God, diberikan oleh Raja Akbar ketika Islam memerintah India melalui kerajaan Moghul. Selepas itu menjadi nama Illahabas menjadi Allahabad ketika Shah Jahan memerintah. Itu dalam konteks di India.

      Di Malaysia, semua orang tahu bahawa apabila disebut ketuanan Melayu, ia BUKAN merujuk kepada Melayu itu tuan, manakala orang lain atau bangsa lain itu hamba. Ketuanan Melayu hanya merujuk Melayu sebagai penduduk asal rantau nusantara ini.

      Jika benarlah Melayu itu tuan yang sebenarnya tuan di bumi ini, sudah tentu Melayu sudah menjadi kaya raya, punyai bangunan pencakar langit dan tanah-tanah Melayu yang menjadi kepunyaan Melayu.

      Realitinya, Melayu sudah tidak punya apa-apa lagi. Jika di kawasan Kuala Lumpur dan sekitar, majoriti Melayu tinggal di rumah flat, bertanahkan lantai simen. Melayu sudah tidak punya tanah di tanah tumpah lahirnya sendiri.

      Semua tanah sudah menjadi milik bangsa lain.

      Justeru, saya menjadi sangat musykil, apa ada pada nama nama ketuanan Melayu jika sekiranya Melayu merempat di buminya sendiri.

      Jika Melayu benar-benar menjadi tuan di tanah ini, sudah tentu bukan Melayu telah diasimilasikan menjadi Melayu seperti mana Siam menyiamkan orang Cina dan orang Indonesia mengindonesiakan orang Cina.

      Tetapi di Malaysia, Cina terus dengan bentuk dan rupa ketuanan Cina. Begitu juga dengan India. Bukan itu sahaja, ketuanan mereka juga dijamin dengan mengekalkan sekolah-sekolah berasaskan bahasa ibunda masing-masing. Malah logo sekolah mereka ada yang sepatah haram pun bahasa Melayu tidak ada.

      Jika ketuanan Melayu mengakarkan sudah tentu sekolah sekolah vernakular ini akan dihapuskan seperti yang dilakukan oleh Thailand dan Indonesia. Tetapi ia tidak berlaku. Malah, sekolah berasaskan bangsa ini semakin bertambah dan mengakar.

      Secara tidak langsung, sudah wujud ketuanan Cina dan India sejak bermulanya penghijrahan, sebab tidak berlaku asimilasi seperti mana yang dapat dilihat di Thailand dan Indonesia.

      Jika diteliti secara mendalam, hari ini, Melayu langsung tidak menjadi tuan. Tuankah mereka jika semua gedung dan pasaraya dipunyai oleh bukan Melayu?

      Delete
    7. Tuankah Melayu jika tanah-tanah komersial dipunyai orang lain? Tuankah Melayu jika bahasa Melayu sendiri tidak diutamakan, malah bahasa asing yang mengakar?

      Tuankah Melayu, jika jawatan menteri pembuat dasar seperti undang-undang, ketua hakim, peguam negara disandangkan oleh bukan Melayu?

      Tuankah Melayu jika Melayu hanya menjadi pekerja bukan taukeh? Tuankah Melayu jika Melayu merempat di bumi sendiri?

      Tuankah Melayu apabila kita lihat dahulu nama-nama jalan semuanya ada tulisan jawi, hari ini nama-nama jalan hanya bertulis rumi, ada yang bertulis Cina.

      Tuankah Melayu, jika masjid surau hanya ada sekitar 30 ribu, sedangkan rumah ibadat bukan Islam ada 500 ribu?

      Sebenarnya, apa yang tidak sama rata dan apa tidak saksama?

      Terbaharu, kerajaan hari ini sedang berusaha untuk meratifikasi enam konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu terutamanya Konvensyen Antarabangsa Menentang Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD). Ini berkaitan secara langsung tentang kedudukan hak istimewa Islam dan Melayu dalam perlembagaan.

      Jika ICERD ini dilaksanakan, maka Perkara 3 dan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan jelas memperuntukkan kedudukan istimewa diberikan kepada Islam dan bumiputera akan dihapuskan, semua hak menjadi sama rata sama rasa.

      Dalam keadaan yang ada perlindungan, kita sudah tenat. Bagaimana jika tidak ada perlindungan langsung.

      Hanya kerana Raja Melayu itu raja, Perdana Menteri itu Melayu, adakah cukup untuk mengatakan bahawa kita tidak perlu risau, takkan Melayu hilang di dunia.

      Sesungguhnya Melayu akan hilang, jika agenda jahat ICERD ini dilaksanakan. Islam hilang daripada jati diri Melayu. Begitu juga dengan kedudukan ekonomi Melayu.

      Adakah Islam begitu rapuh sehingga kita memerlukan perlindungan? Sebenarnya Islam tidak perlukan perlindungan perlembagaan jika kita kuat dan bersatu. Tetapi masalah kita lemah, kita berpecah. Orang lain mengambil kesempatan.

      Jika tidak percaya, cuba kalau kita tukar nama Jalan Yap Ah Loi kepada nama Jalan Abdul Rahman. Atau nama Jalan Patto kepada nama Siti Kasim. Atau bandar Goh Tong jaya kepada nama Razak Jaya. Ketika itu apa reaksi ultra kiasu? Tuankah Melayu jika nama-nama yang pelik-pelik terus mengakar menenggelamkan nama Melayu? Sama-sama kita fikir.



      : Melayu akhir terpinggi dibumi sendiri akibat politik dendam sesama sendiri....

      Delete
    8. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  14. AKU MENGHARGAI UCAPAN TERIMA KASIH DARI 'SI DIA' ITU. DIA KELIHATAN SUNGGUH GEMBIRA SEKALI. BALIK DARI SOLAT JUMAAT, AKU SMS DIA:

    Untuk dinda sayang, akan abng karang cipta
    Biar pun abang terpaksa susun beribu kata2
    Dinda pilihan abang antara ramai beribu juta
    Abg kan buat apa saja utk mu dinda ku jelita

    Dinda pun tau abg ni bukan le kaya berharta
    Yg abng dpt beri utk mu, hanya coretan tinta
    Tiada apa balasa atau pujian yang abg pinta
    Anggap lah semua nya itu, sbg hadiiah cinta

    Pungguk melayang ke hutan bemban
    Anak dah makan masih meminta
    Untuk mu sayang abang kan berkorban
    Tak nak hampakan kekasih tercinta

    ('SI TUA' TERUS TERKEDU DAN MEROYAN HINGGA HAMPIR SUBUH... SOLAT SUBUH DIA, MCM SELALU LER, HANCUSS...HI HI..
    'SI TAIKO' PULA SIBUK DGN REKAAN BARU 'SMS PALSU' NYA ITU.. KI KI KIK...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara ku Kejora...nanti saudara akan bertemu
      Anak dara Mat Salleh dan anak tok guru agama Kedah

      di Tokyo....bulan Mac..di musim Sakura

      Delete
    2. Tuuuu diaaa - Sang Tikus Kejora Onani AnonyMOUSE dah muncul 'syok sendiri'...!! Patutlah dia pilih nama samaran 'Onani", tupa2nya dia syok sendiri berilusi sampai kuat melancap.

      Betuĺ tak jika gadis itu benar2 wujud, heran kenapa sang Onani Tikus tak direct jer contact dia dgn hp ker atau sms ker atau whatsapp ker - tak logik langsung temberang auta sang Onani Tikus nih.....!!

      Tak ker gila dan bodoh si Kejora Onani Tikus AnonyMOUSE nih, yer....??

      He he he he

      Delete
    3. 'Guan Eng jangan lupa pernah menangis minta bantuan pusat'
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 23 Okt 2018, 1:41 petang | Dikemaskini 23 Okt 2018, 6:22 petang

      A+ A-
      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengingatkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng di saat beliau menangis meminta bantuan kerajaan persekutuan ketika mentadbir Pulau Pinang.

      "Pulau pinang pun sampai menangis dia telefon Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (bekas timbalan perdana menteri), kita taklah sampai menangis minta bantuan daripada kerajaan pusat.

      "Dia sampai menangis, itu benda yang dia kena ingat. Asas yang paling penting adalah asas federalisme.

      "Semua negeri di Malaysia bergantung kepada peruntukan kerajaan persekutuan, tak ada negeri yang boleh berdiri sendiri termasuklah negeri Selangor yang kaya itu pun ada pinjaman dengan kerajaan persekutuan," jelasnya.

      Beliau merujuk tindakan Lim yang dilaporkan menelefon Zahid pada pukul tiga pagi bagi meminta bantuan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ketika banjir besar melanda Pulau Pinang pada November 2017.

      Mohd Amar membalas kenyataan Lim - kini menteri kewangan - di Dewan Rakyat semalam bahawa kerajaan Kelantan tidak mampu membayar gaji kakitangannya tanpa bantuan Putrajaya.

      Lim berkata demikian ketika menjawab soalan Anggota Parlimen Kota Bharu Datuk Takiyuddin Hassan berkenaan pendirian kerajaan jika kerajaan negeri ingin meneruskan projek Rangkaian Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan inisiatif sendiri.

      Lim berkata pihaknya menunggu surat rasmi kerajaan negeri berhubung perkara itu, tetapi pada masa sama terfikir "bagaimana Kelantan boleh melaksanakannya apabila gaji (kakitangan awam di negeri itu) pun tak mampu bayar."

      Mohd Amar berkata kenyataan itu jelas berniat jahat dan timbul daripada sikap Lim yang anti terhadap negeri yang ditabdir PAS.

      "Dia ini kita nampak dia anti-Kelantan dan Terengganu sebab diperintah oleh PAS. Ada benda yang dia tak puas hati dengan kita. Boleh jadi dia anti-Islam atau Melayu, kita tak tahulah.

      Ini semua tak sepatutnya berlaku sebab rekod semua (peruntukan persekutuan kepada negeri) ada dengan Majlis Kewangan Negara. Tetapi bila dia sebut Kelantan saja secara spesifik ada niat jahat dalam dirinya," katanya yang juga naib presiden PAS.


      Beliau juga sekali lagi mengingatkan janji Pakatan Harapan berhubung pemberian royalti kepada negeri pengeluar minyak, termasuk Kelantan, yang kini belum selesai.

      "Royalti itu tidak kurang daripada RM700 juta setahun.

      "Kalau kerajaan pusat boleh bagi royalti mengikut perjanjian sebenar, maka tak berbangkitlah isu kerajaan negeri memerlukan bantuan pusat," katanya lagi.

      Delete
    4. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    5. Agenda peribadi pun ada

      Jangan cerita kekecewaan para aktivis parti yang berhempas-pulas berkempen dari tempoh parlimen bubar (malah lama sebelum itu) sehingga menang.

      Kini, ramai yang sudah merajuk akibat berasa tidak dihargai pemimpin yang jarang turun padang kerana terlalu sibuk di Kuala Lumpur atau Putrajaya.

      Tidak mustahil ada cawangan atau bahagian yang terbubar. Untuk menjadikannya lebih teruk, ada cawangan baru AMANAH dibina, tapi yang mendirikannya adalah bekas ahli-ahli Umno yang tujuannya kita sendiri tahu kenapa.

      Mereka ‘menghimpit’ pegawai-pegawai menteri, malah sebahagiannya membawa budaya samseng, sampai ke satu tahap mengugut agar jangan dibuat cawangan baru di satu-satu kawasan itu, kerana ia bakal dibina dan diisi oleh orang-orang mereka.

      Disibukkan oleh tugas sebagai enteri dan timbalan menteri, mereka mungkin menyerahkan sepenuhnya urusan kawasan masing-masing kepada pegawai-pegawai di lapangan, yang sesetengahnya mungkin masih baru, mudah dipengaruhi lawan, atau... entahlah.

      Yang punya agenda sendiri pun mungkin ada barangkali.

      Politiking berlaku dalam lapis-lapis yang pelbagai, malah sehingga ke peringkat pemandu kenderaan rasmi menteri. Jangan cerita cawangan dan bahagian semata-mata. Pejabat parlimen tidak terkecuali.

      Ada stafnya yang seperti anak ayam kehilangan ibu.

      Program kawasan hampir tiada
      rakyat kurang diziarahi
      anggota parti lari
      orang Umno berbaju oren mari.

      Biarkan situasi ini berlarutan beberapa bulan lagi, AMANAH akan punya wajah baru. Kopiah sudah lama tercabut dari kepala mereka. Selepas ini, ketua-ketua cawangan mungkin terdiri daripada selebriti setaraf Wak Doyok, atau yang berpenampilan cermin mata hitam dengan songkok hitam, bangle di pergelangan tangan, suara serak-serak halus ala YB Melaka, dan kalau bergambar depan pemberita, kalau boleh semua orang mahu masuk dalam kamera.

      HASSAN PANTALONE

      : Tunggu pemilihan AMANAH nanti kita akan tahu siapa sebenar tokey "cai" dalam pemilihan PAS dahulu yang puak lebai kena tahi....

      Delete
    6. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    7. SEBAB PAKATAN RAKYAT HANCUR


      Antara faktor yang menyebabkan perpecahan Pakatan Rakyat dahulu, selain faktor serangan DAP kepada Islam secara terbuka, adalah pendirian PAS melalui TGHH yang menolak hasrat dan impian DAP untuk mengadakan Pilihanraya Kerajaan Tempatan. Akibat pandangan yang tidak popular ini, ketika itu, beliau dikecam.

      TGHH dengan tegas menolak cadangan tersebut kerana ia akan merugikan umat Islam kerana komposisi melayu/ Islam yang tidak sekata antara bandar dan luar bandar. Natijahnya, bandar-bandar akan dikuasai oleh non-Muslim atau Cina, secara tepatnya.

      Pandangan TGHH sejak 4-5 tahun yang lalu, akhirnya di akui oleh Tun Mahathir baru-baru ini di dalam suatu wacana, apabila beliau ditanya perihal Pilihanraya PBT yang termaktub dalam manifesto PH.

      Tun Mahathir berpandangan pilihanraya tersebut akan menguntungkan Cina kerana majoriti Melayu berada di luar bandar. Maka, ia bukan keutamaan untuk dilaksanakan.

      Begitu hebat pandangan Presiden PAS, merentas masa dan berpandangan jauh. Latar belakang akademik beliau yang mempunyai Sarjana Politik Islam dan menjawat jawatan di dalam Kesatuan Ulama Sedunia, sudah cukup membuktikan pandangan politik dan agama beliau adalah relevan...

      Delete
    8. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  15. KHAS UNTUK KEJORA SAHAJA


    wassap terkini Mas kepada sang kekasih
    (putra kejora @ anak tok guru Kedah)

    KUCING >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>AlOR SETAR
    KUCING >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>AlOR SETAR

    Abang, salam semoga abang sihat
    Buat apa tu masa free ni... kemas rumah ke?
    Mas nak ke Alor Setar awal Disember
    Nak kenal papa dan mama abang

    Abang,
    Papa dan Mama akan bercuti/tutup kedai, sempena krismas nih,
    mereka kat Kucing selama 5 hari. Seperti yang telah dirancang,abang dan keluarga boleh datang ye,untuk pinang Mas.
    Memang papa dan mama nak Mas cepat disatukan, mereka bimbang pasal Mas kat rantauan,walaupun saudara mama ramai kat rumah panjang.Nanti Mas aturkan tarikh nya ye.

    Abang,
    Pasal hajat abang nak jumpakan Mas dengan Abang Kejora kat Tokyo tu Mas setuju sangat. Memang Mas nak jumpa dengan Abang Kejora, nak kenal ngan dia,masing-masing tak kenal rupa..cuma berpantun kat maya.

    Cuma Mas takut je...kerana Abang Kejora tu terlalu memuja Mas. Mana lah tahu...........

    Mas juga risau,
    manalah tahu Abang Kejora tu lebih hansem dari abang, nanti Mas berubah lak,
    Mas bukannya ape, cepat terpikat..ha..ha
    Macam abang pikat Mas dulu..ha..ha..

    Abang, Mas seloroh je..jangan ambil hati

    Apa pun abang aturlah pertemuan tu ye

    Mas harapla...
    dalam tempoh ni Abang Kejora akan kawin dulu dari kita

    nanti masa kat Tokyo dia bawa isterinya sekali

    Abang,
    Untuk yang terakhir,
    Kenapa Mas ni masih terasa belaian abang kat pipi Mas
    masa last day kat Tokyo tu....

    ha....ha...gatal

    Jumpa lagi...sayang abang

    ReplyDelete
    Replies

    PUTRASINGGORA2 November 2018 at 15:03
    saudara ku cgu Kejora pakar maths.
    Mas dah setuju tu..
    Rancang cuti tu no..
    Akhir bulan Mac...ingat pertemuan cinta teragung

    Delete

    ReplyDelete
    Replies
    1. pantun untuk Mas Elina.

      Rembang di kuala nampak berbayang
      Serinya terpahat di langit mega
      Abangkan rela pertemuan tu sayang
      Demi melihat sang pemuja bahagia

      Delete
    2. Elak turun bala kerana LGBT seperti di Palu, kata Zahid
      Lu Wei Hoong | Diterbitkan 23 Okt 2018, 12:15 tengah hari |

      A+ A-
      PARLIMEN | Anggota parlimen Bagan Datuk berkata kejadian gempa bumi dan tsunami yang melanda bandar Palu di Sulawesi, Indonesia baru-baru ini berpunca daripada pembabitan sesetengah orang dalam aktiviti lesbian, gay, biseksual dan trangender (LGBT).

      Kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi akibat perbuatan mereka itu - didakwanya seramai kira-kira 1,000 orang - telah menyebabkan kemurkaan Allah.

      Mengaitkannya dengan situasi di Malaysia Ahmad Zahid yang juga presiden Umno berkata kejadian gempa bumi di kawasan tersebut adalah petanda bahawa Allah menurunkan hukuman-Nya.

      "Menurut data yang dikeluarkan oleh LGBT International Intersex Association, melalui laporan state-sponsored homophonia pada Apr 2018 mendapati secara rasmi ada 74 negara telah menolak LGBT.

      "Kita lihat situasi di Malaysia (berhubung isu LGBT) turut mengkhuatirkan, di mana kita tahu kejadian di Palu baru-baru ini apabila ada gempa bumi dan tsunami.

      "Dikhabarkan terdapat lebih daripada seribu di kalangan mereka terlibat dalam aktiviti yang berkenaan, akibatnya seluruh kawasan diranapkan, ini adalah hukuman Allah," katanya.

      Ahmad Zahid berkata demikian semasa mengemukakan soalan tambahan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof semasa sesi soal jawab.

      Malaysia tolak LGBT

      Terdahulu Ahmad Zahid bertanya mengenai pendirian kerajaan berhubung isu LGBT dan usaha yang diambil kerajaan bagi membendung gejala tidak bermoral terbabit.

      Ahmad Zahid juga meminta Mujahid menyatakan langkah-langkah yang akan dilakukan oleh kerajaan khususnya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kerana usaha berkenaan perlu diselaraskan secara menyeluruh.

      "Sejauh mana keberkesanan program mukhayyam dilaksanakan Jakim untuk mengelakkan hukuman Allah kepada rakyat Malaysia keseluruhan termasuk mereka yang menolak LGBT?" katanya.

      Untuk rekod mukhayyam ialah program yang dirangka Jakim untuk mendekati golongan LGBT dengan menekankan aspek kerohanian.


      Menjawab soalan itu Mujahid berkata pendirian Malaysia adalah jelas dalam isu LGBT iaitu menolaknya - sama seperti lebih 70 negara lain di dunia.

      Bagaimanapun kata Mujahid pendekatan yang diambil adalah berbeza-beza.

      "Kita faham segala sesuatu yang berlaku yang berlaku di negara ini mesti tangani (dengan dasar) rahmatan lil-amin yang dibuat untuk menyelamatkan pihak terbabit terutama apabila ia bercanggah dengan aspek syariah," katanya.


      Gempa bumi di Sulawesi itu berlaku pada 28 Sept lalu dengan kekuatan 7.4 magnitud. Ia kemudian menyebabkan berlaku tsunami yang membadai Palu serta Donggala yang dipisahkan jarak kira-kira 80km antara satu sama lain.'

      Menurut agensi penyelaras bencana Indonesia, setakat 10 Okt lalu lebih 2,040 orang terbunuh akibat kedua-dua bencana berkenaan.

      Bagaimanapun dakwaan ia berlaku sebagai hukuman atas kegiatan LGBT tidak pernah disahkan oleh mana-mana pihak berkuasa.

      Dakwaan sedemikian dibuat - lazimnya - di kalangan pendakwah atau penceramah tertentu saja.

      Delete
    3. Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    4. PH Ibarat sekumpulan monyet dapat kereta




      Dulu kawan aku kata bahawa PH disertai ramai profesional. Tambah dia, ramai profesional dalam PAS telah menyertai PH. Aku tak membantah kerana malas nak berhujah dengan mereka yang agak 'profesonal' rasa diri mereka sahaja yang betul orang lain macam tak ada pandangan atau pendapat.

      Kini setelah 5 bulan PH mengambil alih kerajaan Malaysia baru aku sedar, mereka bukannya profesional seperti yang digemburkan.

      Harga barang tak turun, daripada GST kepada SST semula kini macam ada yang baru nak tiru PAS CST. Alasan lebih banyak daripada logik.

      Harga minyak tak turun RON97 dalam sejarah naik terus 14 sen. Tapi rakyat dan kena kencing sampai basah diam dan membantah macam redha aje.

      Duit tak ada, bonus tak ada, BR!M dan bantuan rakyat tak ada. Yang ada Mahathir dan anak cucuk ke NewYork. Menteri, timbalan dan anak buah bergaya di luar negara.

      Projek kereta lebih diutamakan daripada keperluan rakyat.

      Setakat 5 bulan ini tak perkara yang menarik diperkenalkan. Yang ada penjenaam semula projek Najib dengan nama baru. Mula-mula tegas nak batal kononnya merugikan rakyat, alih-alih keluar nama baru. Tak jadi batal.

      Kasut hitam, main PS4 selain daripada penggunaan tandas untuk trangender itu taraf menetri PH. Mereka umpama sekumpulan kera yang dapat menguasai sebuat kereta spot. Sekadar boleh buka suis nyalakan lampu, picit hon, buka pintu.. main whipper. Nak gerak kereta pun tak mampu..

      Delete
    5. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Delete
    6. Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik cuba memperbodohkan Rakyat apabila beliau menegaskan bahawa lawatan Penasihat Khas beliau, Wan Saiful Wan Jan ke Luar Negara bersama rombongannya tidak menggunakan peruntukan Kementerian Pendidikan.

      Mengapakah Mazlee Malik beranggapan Rakyat bodoh untuk menerima alasan rombongan Wan Saiful Wan Jan yang pergi atas urusan rasmi menggunakan duit sendiri. Kalau nak menipu pun agak-agaklah.



      Maszlee Malik ingat pergi London naik bot pancung agaknya? Manakala delegasi semua tidur dalam khemah atau bermalam di stesen keretapi seperti lazimnya dilakukan oleh pelancong backpackers?



      CUCU TOK SELAMPIT



      : Ahli Majlis Syura IKRAM pun pandai kencing rakyat..hilang dosa pahala ke?....

      Delete
    7. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  16. ADAHAI..AKU TERLANJUR CAKAP, AKU KASI TAHU 'SI DIA' YG 'TAIKO PSAIKO' TU DAH MULA BALIK DGN REKAAN 'SMS PALSU' NYA ITU. NAMUN KALI INI SI DIA TAK LAK BEGITU MELENTING SPT DAHULU ... DIA MCM BERSIMPATI JUGA DGN TAIKO YG MENGALAMI PUTUS CINTA YG BERAT ITU.
    BARU SEKEJAP TADI, SI DIA MANJA SMS AKU:

    Kesian yer 'org tu', ternyata dia amat kecewa
    Dulu bila lihat 'rekaan' diia, tak tahan ketawa
    Tah2 dia akan merana terus ke ujung nyawa
    Sian pulak, dulu dinda mcm nak 'sue' dakwa

    Dinda rasa sifat org tu jenis buaya ular sawa
    Mesti berat dia, 'putus cinta punya peristiwa'
    Agaknya awek dia dulu tu org yg cantik lawa
    Tapi abng, nama dia usah lagi disebut bawa

    Terbang ke liku nila di air
    Masih nak makan di belukar mati
    Abang bagi ku mula dan akhir
    Kasih ku tak kan bertukar ganti

    Banyak kumbang berehat senja
    Bila bertemu bersama selamat
    Hanya abang tempat bermanja
    Tanpa diri mu umpama kiamat

    ('SI TUA' DAH SEMAKIN MENJADI2 ROYAN RABAN NYA ITU... BERSEPAH2 SAMPAH DIBAWA MASUK LONGGOK KE DLM BLOG BUDIN NI... HI HI..
    'SI TAIKO' PULA, DUA TIGA KALI UBAHSUAI DAN PINDA 'SMS PALSU' NYA ITU.. KI KI KIK..
    ALAHAI LAH DUA EKOR MAKHLUK PSAIKO...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa menyonyeh-nyenyeh macam nenek2 kehilangan sentel tembakau - dah tuu melalut kalut dgn PANTAToon Cartoon.?

      Kenapa sampai kini kau diam membisu, hey Kejora budak sialan...??

      Kalau sungguh bagai dikata,
      Bila tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      He he he he

      Delete
    2. Amaran Najib: Batal ECRL tak maksud dapat balik RM10b
      Diterbitkan 22 Okt 2018, 11:13 malam | Dikemaskini 22 Okt 2018, 11:19 malam

      A+ A-
      Membatalkan projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) tidak bermaksud kerajaan akan dapat mengembalikan RM10.02 bilion daripada projek itu, kata bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Najib berkata malahan sebaliknya kerajaan akan diminta oleh Export-Import Bank of Malaysia Bhd (Exim Bank) untuk mengembalikan RM19.68 bilion yang telah disalurkan kepada kontraktor projek China Communications Construction Company Ltd (CCCC).

      "Projek ini dibiayai oleh pinjaman mudah tempoh 20 tahun dari EXIM Bank China dan semua pembayaran RM19.6 bilion kepada CCCC setakat ini adalah terus daripada bank berkenaan.

      "Jika projek itu dibatalkan sekarang, EXIM Bank akan membatalkan pinjaman kita dan akan minta untuk mendapatkan kembali pinjaman itu serta-merta.

      "Oleh itu tidak mungkin Malaysia akan mendapat kembali RM10 bilion kerana ini akan dikembali kepada EXIM bank.

      "Malahan, kita akan diminta membayar semula baki RM9.6 bilion lagi yang sudah dibayar EXIM Bank.

      "Adakah kerajaan mengambil kira perkara ini dan menyediakan dana bagi membuat pembayaran ini?" Soal beliau dalam hantaran di Facebook hari ini.

      Bayaran pendahuluan oleh MRL

      Awal hari ini, Menteri Kewangan Lim Guan Eng memberitahu parlimen Malaysia Rail Link (MRL) Bhd boleh mendapatkan semula RM10.02 billion dari CCCC jika kerajaan membuat keputusan muktamad untuk membatalkan projek yang ditangguhkan ini.

      Anggota Parlimen Bagan itu berkata angka tersebut merupakan pembayaran pendahuluan (deposit) yang dibuat oleh MRL kepada syarikat milik China.


      "Perlu ditarik perhatian bahawa wang pendahuluan RM10.02 bilion boleh ditebus MRL sekiranya projek ditamatkan.

      "Worse case scenario boleh dapat RM10.02 bilion daripada RM19.68 bilion yang telah dibayar (kepada CCCC setakat ini)," kata Lim ketika menjawab soalan Datuk Noh Omar (BN-Tanjong Karang).

      Beliau juga menjelaskan baki RM9.67 bilion yang tidak dapat dituntut telah dibayar untuk projek itu sehingga 15 Februari tahun ini.

      Delete
    3. Dah keluar wak Suman pendekar Mustar
      Bertempik mencabar macam halilintar
      Tak sedar diri tangan dah terketar-ketar
      Pergi ke klinik bini yang tolong hantar

      Delete
    4. Kalau sungguh bagai dikata,
      Bila tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      He he he he

      Delete
    5. Kejora mengutip bahan2 sampah diselerakkan merata-rata di blog ini.

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....!!

      Betul tak apa yg saya katakan....??
      Kejora Haramjadah dah buat kerja haramjadah dahhh.....

      Delete
    6. Pendedahan Mengejutkan: DAP Dibantu Komunis Sejak PRU 1969



      Sebuah buku baru bertajuk "DAP BAHAYA KEPADA MELAYU DAN ISLAM DI MALAYSIA" oleh kumpulan think-thank AIDC.

      Pendedahan mengejutkan bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas, Yuen Yuet Leng membayangkan bahawa Komunis telah membantu parti-parti pembangkang, termasuk DAP, untuk memenangi sebilangan besar kerusi pada PRU 1969.

      Yuet Leng berkata Komunis menyusup masuk ke dalam pembangkang sebelum pilihan raya, yang membantu mereka menembusi kawasan yang sebelum ini dipegang oleh Perikatan kerajaan.

      “Komunis itu telah menyusup masuk dalam banyak organisasi undang-undang, termasuk parti-parti politik, dan itulah yang membawa kepada pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum 1969,” katanya dalam program “Cerita Tanah Airku” di Telekom Malaysia bersempena dengan Hari Malaysia.

      Beliau berkata, rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 berpunca daripada provokasi oleh sesetengah masyarakat Cina yang menyambut kemenangan pembangkang dalam PRU itu dan disambut dengan ‘aksi berlebihan’ daripada masyarakat Melayu.

      “Beberapa samseng Cina menjerit dengan kata-kata penghinaan perkauman yang melampau dan ini menjadikan orang Melayu sangat marah.

      Saat sukar dalam masa 48 jam, dan pada akhir kejadian itu, lebih 200 orang terbunuh dan 43 ditembak oleh pihak polis,” katanya.

      Beliau berkata sentimen isu-isu perkauman yang ditiupkan parti politik hanya akan membawa kepada kemusnahan negara. “Ia memerlukan usaha tiga kaum utama untuk menamatkan rusuhan.

      Saya hanya mahu hantar satu mesej kepada generasi muda hentikan perkauman. Kita tidak mampu menyelamatkan negara ini tanpa menghilangkan perkauman,” katanya lagi.

      Menurut rekod, salah seorang pengasas DAP, Chan Kok Kit dan veteran parti, Chian Heng Kai telah ditahan ISA selama 57 bulan dari tahun 1976-1981 kerana didakwa terlibat dalam Communist United Front (CUF).

      Kok Kit adalah salah seorang jawatankuasa pro-tem DAP pada tahun 1966. Manakala, Heng Kai menyertai DAP pada tahun 1967, setahun selepas parti itu diluluskan ROS sebagai parti berdaftar.

      Kira-kira tujuh tahun selepas tragedi 13 Mei 1969, pada tahun 1976, Kok Kit dan Heng Kai telah ditahan ISA bersama lima tokoh lain yang diklasifikasikan sebagai CUF.

      Ketika ditahan ISA, Kok Kit merupakan Penolong Bendahari DAP Kebangsaan, manakala Heng Kai pula adalah Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan yang juga merupakan Ahli Parlimen DAP Batu Gajah serta ADUN Pasir Puteh.

      Kok Kit merupakan salah seorang Ahli Jawatankuasa CEC pertama DAP bagi sesi 1968/1969 bersama Dr Man Hin (Pengerusi) dan Kit Siang (Setiusaha Organisasi).

      Tidak seperti Dr Man Hin yang menang di Parlimen Seremban Timur dan DUN Rahang serta Kit Siang menang di Parlimen Bandar Melaka pada PRU 1969, namun Kok Kit tidak bertanding pada PRU itu.

      Kok Kit hanya bertanding pada PRU 1974 di DUN Bandar Kelang, namun tewas, tetapi dia tetap merupakan pemain utama parti di balik tabir.

      Delete
    7. Pada 4 Februari 1977, Ketua Polis Negara, Tan Sri Haniff Omar, berkata lima daripada enam pemimpin politik ditahan di bawah ISA itu telah membuat pengakuan bahawa mereka terlibat dalam aktiviti-aktiviti membantu CUF, namun dua daripada mereka tidak mahu membuat pengakuan terbuka kerana mahu menjaga karier politik mereka.

      Mereka dituduh sebagai individu yang bertindak bagi kepentingan PKM di bawah pimpinan Chin Peng.

      Kit Siang yang ketika itu merupakan Ketua Pembangkang dan Setiausaha Agung DAP mendakwa kenyataan Ketua Polis Negara yang merujuk kepada ‘dua orang yang tidak mahu mengaku secara terbuka’ itu merujuk kepada Heng Kai, Ahli Parlimen DAP Batu Gajah dan Kok Kit, Penolong Bendahari DAP Pusat.

      Dapatkan banyak lagi pendedahan mengejutkan antaranya bagaimana Kit Siang membunuh karier Devan Nair, serta kata-kata nista ahli-ahli DAP ke atas orang Islam pada tahun 1969. Kumpulan think-thank AIDC yang menerbitkan buku tersebut menyatakan 99.9% isi kandungan buku tersebut adalah benar dan sahih antaranya dari sumber Cawangan Khas tahun 1969 serta pendedahan ahli-ahli DAP yang telah berpaling tadah.

      Kumpulan think-thank AIDC.


      : Ini sebenarnya bukan rahsia lagi....

      Delete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan politikkan hukuman sebat syariah
      NURUL HUDA HUSAIN 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore377
      Takiyuddin
      Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media mengenai Muktamar Pas ke-64 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Gong Badak hari ini. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA NERUS - Pelaksanaan hukuman sebat syariah yang dilaksanakan terhadap dua wanita di Terengganu baru-baru ini tidak seharusnya dipolitikkan oleh pihak tertentu.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pelaksanaan hukuman yang bertujuan untuk mendidik itu perlu dilihat dalam aspek perundangan bukannya politik.


      "Ini adalah isu perundangan. Kenapa sebatan sivil tidak digembar-gemburkan. Sebatan sivil semua orang tahu tahu macam mana tetapi tak dikatakan zalim. Tidak dikatakan melakukan satu penderaan kepada pesalah.

      "Kalau kita tengok, banyak lagi pelaksanaan hukuman lain seperti dikenakan hukuman mati kepada kes-kes tertentu, tetapi tidak dikatakan zalim atau dipersoalkan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada sidang media khas di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pasangan lesbian didenda, disebat]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sebat wanita tidak cerminkan keadilan Islam: Kabinet]

      Menurut Takiyuddin lagi, semua pihak perlu melihat pelaksanaan hukuman sebatan syariah itu dari aspek yang lebih positif kerana ia bukan bertujuan untuk mencederakan tetapi lebih kepada pencegahan agar ia menjadi pengajaran kepada pihak lain.

      "Jadi, jangan jadikan hukuman ini sebagai modal politik dan sebagainya kerana pelaksanaan undang-undang ini di bawah bidang kuasa mahkamah,"katanya

      Delete
    2. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prestasi Thomas dikritik bekas Ketua Hakim Negara
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA & RIDAUDDIN DAUD 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Abdul Hamid Mohamad
      Abdul Hamid Mohamad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Tommy Thomas berhubung pelbagai tindakannya selama tiga bulan menjawat jawatan Peguam Negara.

      Kritikan itu antara lain menyentuh keputusan Thomas dalam beberapa kes berprofil tinggi termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkaitan 1MDB.


      Dalam kes 1MDB itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwaan menarik diri dan melantik bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya.

      Alasan diberikan Thomas adalah tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara.

      Advertisement

      "Ini mata pertama oleh Thomas. Tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugas sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan.

      "Atau, apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan? Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel di blognya hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ‘Saya tetap Thomas yang sama’]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Agong perkenan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tommy Thomas undur diri ketuai kes Najib]

      Abdul Hamid berkata, apa yang dilakukan Thomas itu membuktikan bahawa beliau sebagai seorang peguam persendirian yang ternama tetapi tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan.

      Sebab itu kata Abdul Hamid, Peguam Negara seharusnya dilantik dalam kalangan perkhidmatan undang-undang dan kehakiman.

      "Apa-apa pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan dikenang untuk satu tempoh panjang.

      "Semoga dia tidak akan dikenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya.

      Abdul Hamid juga mengkritik keputusan Thomas melantik bekas Hakim Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes-kes berkaitan 1MDB.

      Selain kes 1MDB, Abdul Hamid turut menyentuh kes kapal persiar mewah Equanimity; kes kerajaan Sarawak dengan Petronas; pembatalan dakwaan terhadap ahli Parlimen dan penyokong PH serta kes pengguguran pendakwaan rasuah Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang membeli sebuah rumah banglo di bawah harga pasaran semasa.

      Setakat ini katanya, Thomas lebih dikenali dengan apa yang tidak dilakukannya, bukan apa yang telah dia lakukan," katanya, sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran.

      "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam-peguam ini atas pengorbanan mereka. Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan PH?" soalnya.

      Delete
  19. Suman si anak tikus merasa diri nya gajah
    Berdesing dia, bila asyiik jer ku tunjal tujah
    Kini mula longgok sampah, bila mati hujah
    Serupa babii hutan, sana sini terkam terjah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sungguh bagai dikata,
      Bila tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      Delete
    2. Wisma Putra tidak cukup bajet, kena saman pula di Paris



      KUALA LUMPUR: Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah mendedahkan Wisma Putra kini tidak mempunyai peruntukan mencukupi untuk menampung kos operasi pegawai dan duta Malaysia di luar negara.

      Katanya, tahun ini, Wisma Putra kekurangan peruntukan sebanyak RM133 juta sehingga terpaksa merayu kepada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng untuk memberi peruntukan diperlukan.

      “Walaupun sudah dimaklumkan kerajaan tidak cukup peruntukan, kami minta juga kalau boleh RM50 juta dan akhirnya Menteri Kewangan beri juga RM40 juta,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan usul khas ucapan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNGA) pada 23 September lalu dijadikan sebagai kerangka asas dasar luar Malaysia Baharu di Dewan Rakyat, hari ini.

      Saifuddin menjelaskan, peruntukan itu diperlukan Wisma Putra bagi menjaga kebajikan pegawai dan wakil Malaysia di luar negara serta memastikan urusan diplomatik berjalan lancar.

      “Kita ada duta yang dihantar untuk mengurus lebih satu negara. Ada duta yang menjadi duta di negara A tetapi duduk di negara B. Dia hendak terbang ke negara B, Wisma Putra minta tangguh sebab tidak ada bajet.

      “Punyalah azab dan daif. Kalau hendak diikutkan, dia boleh memandu kereta tetapi kena jaga ‘standard’, takkan naik kereta sampai lapan jam. Mereka pegawai diplomatik kita, takkan daif sangat (kena memandu).

      “Ada pegawai kita oleh kerana kadar siling sewa rendah, dia terpaksa duduk jauh daripada kedutaan. Ini menimbulkan masalah, iaitu menaikkan kos pengangkutan.

      “Ada yang lari ke kawasan yang tidak sesuai untuk seorang pegawai diplomatik. Malah kita ada satu kes, kuarters kita di Paris rosak, bumbungnya bocor, mengganggu rumah sebelah dan pemiliknya saman kita.

      “Oleh itu, saya minta Menteri Kewangan dengarlah keluhan Menteri Luar ini. Berilah bajet kepada kami,” katanya.


      : Hairan selepas aje PH ambil alih semua kementerian tak ada duit.. dulu duit drp mana?...

      Delete
    3. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BARUA DAP


      Perit dan pedih. Seguni sumpah maki masih belum berbaloi untuk dihambur kepada Syed Saddiq. Ucapannya dalam Forum Ekonomi Belia 2018 sial dan majal. Katanya, zaman ketuanan Melayu telah berakhir. Inikah agenda yang hendak dibawa oleh budak Melayu baru? Semua pakat jadi barua DAP.

      Kalau bukan ketuanan Melayu, ketuanan siapa yang Syed Saddiq hendak perjuangkan? Ketuanan DAP? Barang semurah capal pun ada tuannya, inikan pula sebuah tanah air. Syed Saddiq bangga sangat kalau Malaysia baru jadi seperti Singapura? Maju tetapi pribumi merempat di tanah leluhur sendiri? Usah kata nak mengangkat agenda Islam, nak angkat muka sendiri pun Melayu diludah. Ayam di kepuk mati kelaparan. Itik di air mati kehausan. Hidup umpama menumpang di tanah sendiri?

      Aku tak kisah andai ketuanan Melayu hendak digantikan dengan ketuanan Islam. Dan ketuanan Islamlah yang mesti diperjuangkan bagi jiwa yang ada walau sekelumit iman. Apakah tiada terminologi ketuanan Islam di bawah tengkorak Syed Saddiq.

      LGBT nak diberi hak. Pesta arak diberi hak. Tukar agama nak diberi hak. Masuk bab hak syariah, macam-macam kebebalan keluar dari mulut. Inilah liberalisme yang perlu difahami ummah. Islam hanya pada nama; bukan pada agenda.

      Liberalisme cuba melumpuhkan Islam secara halus. Di zaman PH, Islam diinjak secara nyata. Apabila ketuanan Melayu dinafikan maka hak-hak istimewa orang Melayu yang dipersetujui dalam perlembagaan cuba dirungkai. Hak orang Melayu untuk mendaulatkan Islam disekat. Islam hanya menjadi agama rasmi Persekutuan tanpa roh. Sebaliknya ‘orang lain’ pula berhak membawa masuk agenda Kristianisasi ke dalam masyarakat Melayu. Inilah yang aku maksudkan sebagai sial dan majal.

      Andai Syed Saddiq atau sesiapa sahaja pemimpin PH tidak berani berbicara tentang 4 asas toleransi dengan ‘Jus Soli’, maka jangan pula berani mengusik hak Melayu. Empat asas yang menjadi timbal balas ialah mengenai kedudukan istemewa orang Melayu (Perkara 153), kedudukan Raja-Raja Melayu (Perkara 181), agama Islam sebagai agama Persekutuan (Perkara 3) dan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan (Perkara 152).

      Lembu dipegang pada tali. Manusia dipegang pada janji. Jangan jadi lebih lembu daripada lembu. Lembu pun tak akan lari kalau tali sudah dipegang. Nampaknya kaum yang asalnya imigran ini sengaja melupakan asas toleransi tersebut. Yang tololnya, ada pula anak butir tahi yang menjadi pembelot kepada bangsanya sendiri.

      Percayalah, tentangan DAP kepada RUU355 adalah natijah kepada Malaysian Malaysia DAP. Bagi DAP, tiada istilah ketuanan Melayu. Dan kini barua-barua DAP diangkat dalam kalangan Melayu oleh Melayu sendiri. Sial dan majal.

      #NekadBersamaIslam
      #PRU15UntukPAS

      BayangDiAir



      : Mereka sudahlah tolah Islam, Melayu pun mereka nak buang habis nak bergantung dengan apa. Cina walaupun datang di sini budaya, bangsa mereka pertahan dengan apa jua....

      Delete
    2. Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!


      Aku ulangi.....

      Hey Kejora Musibat...

      Kau buta & pekak ker tak mengikuti pembentangan belanjawan 2019 di Parlimen tadi.....??

      Cuba kau bandingkan ini....

      Najib pinjam duit RM42 bilyon atas tajaan Yahudi Zionist dgn bunga riba haram 8% setahun. Duit pun lesap entah ke mana, tinggalkan hutang+bunga riba tertinggi dalam dunia perbankan.

      Tun M dapat pinjaman lebih RM70 bilyon dari Kerajaan Jepun dgn soft interest 0,5%.

      Nah, aku sekarang nak dgr apa komen engkau, beruk....!!

      Delete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong tidak sepatutnya risau tentang kemungkinan kerjasama antara PAS dengan Umno, kata Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

      Timbalan Presiden PAS itu berkata, Wee sebaliknya perlu lebih terbuka dan memikirkan cara untuk menambah serta menark kembali sokongan pengundi yang lari kepada Pakatan Harapan (PH) sejak pilihan raya umum Mei lepas.

      “Saya fikir MCA perlu berbuat sesuatu untuk mendapatkan semula kepercayaan dalam kalangan pengundi Cina.

      “Pada pilihan raya lepas, Barisan Nasional (BN) tumbang kerana parti itu hilang undi daripada orang Cina, khususnya kepada MCA, jadi sepatutya parti itu lebih memikirkan cara untuk menarik balik pengundi yang lari kepada DAP.

      “Itu lebih baik daripada beliau melihat PAS sebagai satu ancaman,” katanya ketika dihubungi FMT.

      Wee dalam satu kenyataannya semalam mengancam akan memutuskan hubungan dengan Umno sekiranya parti itu mengikat kerjasama dengan PAS tanpa terlebih dulu membincangkannya dengan MCA.

      Wee berkata, Umno atau presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, tidak boleh membuat keputusan satu pihak mewakili BN.

      Katanya, kerjasama antara 2 parti itu tidak akan bermakna apa-apa sekiranya masing-masing mempunyai prinsip berbeza.

      Tuan Ibrahim bagaimanapun berkata, PAS masih belum memutuskan untuk mengadakan kerjasama dengan Umno.

      Malah katanya, PAS juga masih belum berbincang tentang kemungkinan akan menyertai BN yang dijenamakan semula seperti diumumkan oleh Zahid semalam.

      Tuan Ibrahim memberitahu, sehingga kini PAS tidak menerima sebarang surat daripada BN, dan berkata perbincangan dalam kalangan pemimpin PAS hanya akan dilakukan selepas menerima jemputan rasmi daripada parti itu.

      “Kita perlu lihat dulu bentuk dan konsep yang dimaksudkan tentang penjenamaan semula BN itu.

      “PAS ada 3 rakan gabungan dalam Gagasan Sejahtera, jadi kita akan teliti kerana BN perlu selesaikan dalamannya dulu. Bagi pihak PAS, kita tiada masalah untuk berbincang dengan mana-mana pihak,” katanya.

      Zahid semalam berharap PAS akan menyertai dan mengukuhkan BN yang dijenamakan semula sebagai persiapan untuk menghadapi pilihan raya umum ke-15.

      Katanya, beliau menyerahkan urusan berkaitan penjenamaan semula BN kepada setiausaha agung gabungan politik itu, iaitu Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, yang turut bertanggungjawab mempelawa dan berbincang dengan PAS untuk tujuan itu.


      : MCA mampu hidup ke tanpa BN?....

      Delete
  22. SELAMAT BERBAHAGIA WAHAI KEKASIH

    Selamat berbahagia wahai kekasih cantik rupawan
    Selamat menempuh wahai kekasih gerbang perkahwinan
    Aku berdoa wahai kekasih kepada Tuhan
    Semoga aman wahai kekasih dan berkekalan...
    Berpisah kita hanyalah untuk di dunia saja
    Aku berjanji akan menanti di gerbang syurga
    Rela ku hidup wahai kekasih dalam derita
    Asalkan dikau wahai kekasih hidup berbahagia.
    Berpisah kita hanyalah untuk di dunia saja
    Aku berjanji akan menanti di gerbang syurga
    Rela ku hidup wahai kekasih dalam derita
    Asalkan dikau wahai kekasih hidup berbahagia.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Salam cgu Kejora,
    Aku hargai cintamu kepada Mas

    Aku akan bertunang pada penghujung Disember 2018
    Akan menikah pada Mei 2019

    Jika tersurat di azali
    Mas adalah bakal isteriku

    Kau hantarlah wassap senikata lagu ni kepada Mas
    di hari persandingan kami

    tq bro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti ambil no HP Mas, masa jumpa kat tokyo

      Delete
    2. PUTRASINGGORA....

      Cinta di usia remaja disebut orang 'cinta monyet atau puppy love'.

      Tapi kalau cinta "si tua bangka, kepala banak kolop tak bersunat, dah tuu syok sendiri keseorangan" - apakah istilahnya, yer.....??

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. BAHAYA IECRD


      BERDASARKAN kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri semalam, Kerajaan Persekutuan akan meratifikasi enam perjanjian (treaty) berkaitan Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada Suku Pertama tahun 2019.

      Komitmen untuk melaksanakan hal tersebut juga dikatakan selaras dengan manifesto Pakatan Harapan.

      Setelah PAS memperincikan beberapa maklumat berkaitan enam perjanjian tersebut, banyak perkara yang melibatkan Perlembagaan Persekutuan akan terancam terutamanya mengenai International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) dan International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR).

      Isu-isu kebebasan untuk murtad serta penghapusan hak keistimewaan orang Melayu dan bumiputera akan tergadai sekiranya negara meratifikasi perjanjian-perjanjian ini.

      Tambahan pula, semua peruntukan perjanjian akan tertakluk kepada kehendak PBB. Negara akan terikat, tunduk dan dikawal oleh kuasa luar secara tidak langsung.

      Oleh itu, Jika kerajaan meneruskan hasrat mereka, maka PAS bertekad untuk melancarkan satu bantahan secara besar-besaran dan akan mengadakan Himpunan Bantah Pengiktirafan Hak Asasi Manusia Acuan Barat dalam masa terdekat.

      Islam Memimpin

      Nasrudin HassanKetua Penerangan PAS Pusat
      18 Safar 1440 | 27 Oktober 2018

      : Bantahan secara besar atau kecil itu bukan isu utama, tapi sejauh mana PAS menyediakan maklumat yang baik yang disebarkan dimedia massa agar rakyat memahaminya itu yang sangat penting....

      Delete
    5. MMG SAH SI TUA CABOK NI DAH SASAU SAWAN TEROK..TUNGGU NAK STROKE...

      SBLM INI DIA ASYIK PANGGIL AKU, KEJORA BUDAK MENTAH, BUDAK HINGUSAN DLL... TETIBA DIKATANYA CIKGU JEJAKA NI TUA.. HAPER KE BENDER LER SI TUA NIH...

      DAH NYANYOK TEROK.. ITU LAH, BILA BERIDOLAKAN ORG TUA NYANYUK, DIRI SENDIRI JADI NYANYUK SAMA...

      KI KIK KI KIK KI KIK...

      Delete
    6. HI HI... MELAYU MUDAH LUPA..

      Delete
    7. Fuyooo...Wak Suman sah2 lah dah gila meroyan macam bapok siam tak dapat pelanggan..ada ke patut, cai yang sehaluan dengannya iaitu singgora telah ditibainya???

      Ada ke patut digelarnya Singgora sebagi si tua bangka bana kolop tak bersunat...maacm mana dia tau Singgora punya "ANU" kolop tu.. dia dah pernah kena ke haaah???

      Keh..keh..kh..Harrrk...Tuiii..kokkikhkiokikik!!

      Delete
  23. betol ka, kejora ni dah tua Pak Man?

    Jadi selama ni Kejora ni berpura-pura la?

    Tak pa....kalau dia seorang yang jujur

    Jumpa saya dan Mas di Tokyo Mac 2019

    Jangan dia bedah plastik dah la..

    KAMI TUNGGU!

    ReplyDelete
    Replies
    1. BILA TOKONG KUTUK KELANTAN BALA BENCANA TURUN DI PP


      SEJURUS selepas menghalakan kritikan kelemahan pentadbiran kepada negeri Kelantan, negeri yang Lim Guan Eng menjadi ketua menterinya sehingga Mac lalu, Pulau Pinang mengalami insiden memalukan pagi ini apabila banjir berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA).

      Kejadian selepas jam 9 pagi ini segera menjadi bahan trol di media sosial, pada masa pertengkaran terbuka antara Lim dengan pemimpin kerajaan Kelantan.

      Insiden ini merupakan kali kedua Pulau Pinang mengalami banjir yang teruk selepas pemimpin parti DAP mengecam masalah negeri Kelantan.

      Lim baru-baru ini mendedahkan surat rasmi yang menyatakan pemberian bantuan kepada negeri Kelantan dari kerajaan persekutuan, sesuatu yang sepatutnya tidak menjadi isu apatah lagi untuk diungkit sebagai pertolongan kepada negeri Kelantan.

      Pada November dan Disember tahun 2017, Pulau Pinang mengalami banjir terburuk hingga memaksa Lim meminta bantuan daripada kerajaan persekutuan.

      Pulau Pinang yang tidak bersedia mengalami insiden itu lumpuh dan kerajaan negeri tidak dapat berbuat apa-apa sejurus kejadian berlaku.

      Lim pada masa itu muncul dalam satu rakaman video memohon bantuan daripada kerajaan persekutuan sambil menangis.

      Kejadian banjir tahun lalu itu dikaitkan dengan pembangunan yang tidak terkawal di kawasan berbukit yang giat dijalankan sejak DAP memerintah negeri itu dengan Lim sebagai ketua menteri.

      Kejadian banjir di lapangan terbang Pulau Pinang hari ini menambahkan lagi insiden banjir kilat yang mengakibatkan gangguan dan kerosakan di negeri itu, yang semakin kerap dilanda banjir kebelakangan ini.

      Pengurus kanan PIA, Nadzim Hashim dilaporkan berkata kawasan paling terjejas ialah tempat parkir pesawat turboprop, di mana paras air setinggi buku lali dan melimpah ke balai pelepasan bagi pesawat berenjin turboprop.

      Beliau berkata, 28 penumpang sebuah penerbangan terpaksa meredah air untuk menaiki pesawat ke Subang yang berlepas pada 9.40 pagi, manakala pesawat lain sempat dilencongkan ke balai pelepasan lain. – Mynewshub.tv


      : Dah banyak kali berlaku tapi masih belum serik, agaknya kalau ada gempar bumi di PP baru mereka nak insaf....

      Delete
  24. SELALU JUGA AKU TUJUKAN LAGU BUAT 'SI DIA' MANJA. AKU TERKEJUT BILA SI DIA MINTA AKU CARI SEBUAH LAGU, AKU TANYA UNTUK APA. DIA KATA BAGI KAT 'TAIKO TU', SURUH TAIKO TU HANTAR KPD BEKAS KEKASIHNYA YG DAH KAHWIN ITU. AKU NI, DLM LAGU MMG PAKAR, SEKEJAP JER AKU CARI.

    AKU SMS LAGU ITU KPD 'SI DIA', NAK MINTA PANDANGAN DIA DULU:

    Duhai adinda Mas ku sayang, yg cantik lawa
    Camner, kita bagi lagu ni kat taiko ular sawa
    Suruh dia kasi, bekas kekasih yg dia kecewa
    Mungkin cara ni boleh ubat taiko punya jiwa

    __________________________________________
    LESTARI - "Mahligai mu dari air mata ku"
    (https://youtu.be/1e_vtsPkc0I)

    Izinkan diri ku meluahkan rasa 
    Maafkanlah aku andai kau terasa 
    Biar ku paparkan apa yang terjadi 
    Moga engkau tak ulangi 

    Sungguh tak ku sangka
    Kau berpaling tadah 
    Setelah lamanya
    Menjalinkan cinta 
    Dalam diam-diam
    Kau sudah berpunya 
    Tanpa aku menyedari semuanya 

    Aku mendoakan
    Agar kau bahagia 
    Bersama si dia
    Insan yang kau suka 
    Percintaan kita
    Tak sampai ke mana 
    Setakat di bibir saja sayang 

    Chorus:

    Kau bina mahligai dari air mata 
    Yang jatuh berderai di wajah sepi ku 
    Hancurnya hatiku bisa tak terkata 
    Terhumban rasa diri ku 

    Oh aduhai ku masih ingati 
    Janji manis dan saat romantis 
    Kau pinta ku supaya setia 
    Akhirnya kau yang berubah 

    Oh Tuhan ku tabahkan hati ku 
    Temukan ku dengan ketenangan 
    Jiwa ini dibelasah rindu
    Tetapi apa daya ku 

    Ku cuba pejam mata
    Tapi tak terlena 
    Kerana ku masih
    Teringat pada mu 
    Begitu payahnya
    Nak ku melupakan 
    Pernahkah engkau fikirkan oh sayang
    __________________________________________

    Boleh tak dinda, sayangku manja?

    Waktu menuai, duduk bersatu
    Cucuh pelita, bersihkan kain
    Lagunya sesuai, untuk orang tu
    Putus cinta, kekasih dah kahwin


    (MESTI PEMINAT2 SEMUA SETUJU...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cinta di usia remaja disebut orang 'cinta monyet atau puppy love'.

      Tapi kalau cinta "si tua bangka, kepala banak kolop tak bersunat, dah tuu syok sendiri keseorangan" - apakah istilahnya, yer.....??

      Tuuuu diaaa - Sang Tikus Kejora Onani AnonyMOUSE dah muncul 'syok sendiri'...!! Patutlah dia pilih nama samaran 'Onani", rupa2nya dia syok sendiri berilusi sampai kuat melancap.

      Betuĺ tak jika gadis itu benar2 wujud, heran kenapa sang Onani Tikus tak direct jer contact dia dgn hp ker atau sms ker atau whatsapp ker - tak logik langsung temberang auta sang Onani Tikus nih.....!!

      Tak ker gila dan bodoh si Kejora Onani Tikus AnonyMOUSE nih, yer....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete
    2. MMG SAH SI TUA CABOK NI DAH SASAU SAWAN TEROK..TUNGGU NAK STROKE...

      SBLM INI DIA ASYIK PANGGIL AKU, KEJORA BUDAK MENTAH, BUDAK HINGUSAN DLL... TETIBA DIKATANYA CIKGU JEJAKA NI TUA.. HAPER KE BENDER LER SI TUA NIH...

      DAH NYANYOK TEROK.. ITU LAH, BILA BERIDOLAKAN ORG TUA NYANYUK, DIRI SENDIRI JADI NYANYUK SAMA...

      KI KIK KI KIK KI KIK...

      HI HI... MELAYU MUDAH LUPA..

      Delete
    3. LAPORAN WIKILEAKS MENDEDAHKAN SIMPANAN TETAP KELUARGA DAN KRONI MAHATHIR DI BANK ISRAEL, SINGAPURA.

      FW: WikiLeaks Releases Secret Bank Accounts of Mahathir's family and his cronies
      rotary district conference 2011-2012
      1/7/11 Ananda Pillai.

      THE THIEF & HIS FAMILY

      Subject: WikiLeaks Releases Secret Bank Accounts of Mahathir's family and his cronies

      FIXED DEPOSIT ACCOUNTS OF MAHATHIR'S WIFE AND 5 OF HIS CHILDREN AS WELL AS HIS CRONIES

      The information regarding the Fixed Deposit Accounts of Mahathir's wife and 3 of his children are as below.

      These accounts were opened at an Israeli Singapore-based bank in the neighboring country of Singapore .

      The bank is ISRAELI NATIONAL BANK.
      That vast amount of monies could have been derived through the following:
      i. Deposited by an agent of the Israeli Government or any other foreign government.
      ii. Derived from various companies of Mahathir's cronies.
      iii. Or could be part of the RM1Bil missing from UMNO's account which Anwar Ibrahim brought up before he was dismissed from UMNO.

      Details of accounts are as follow:

      Family of Dr. Mahathir:

      1. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
      Post : Wife of Prime Minister
      Passport No. : D 173596 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : GB-6921-4212- 712 (F)
      Amount : USD 6,650,000.00
      Date of opening account : 19/03/95
      Date of Maturity : 19/03/98
      (Maturity continuity to 19/03/2001)

      2. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
      Post : Wife of Prime Minister
      Passport No. : D 173596 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : AGF-2192-2442- 722-(X)
      Amount : USD 4,000,000.00
      Date of opening account : 25/06/95
      Date of Maturity : 25/06/98
      (Maturity continued to 25/06/2001)
      (Extension interest agreed upon)

      3. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
      Post : Wife of Prime Minister
      Passport No. : D 173596 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : DD-3919-714- 271-(A)
      Amount : USD 5,500,000.00
      Date of opening account : 06/12/95
      Date of Maturity : 06/12/98

      4. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
      Post : Wife of Prime Minister
      Passport No. : D 173596 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : FA-4196-2493- 313 (A)
      Amount : USD 8,000,000.00
      Date of opening account : 09/06/97
      Date of Maturity : 09/06/00

      5. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
      Post : Wife of Prime Minister
      Passport No. : D 173596 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : FB-5614-1499- 515 (C)
      Amount : USD 9,800,000.00
      Date of opening account : 12/11/97
      Date of Maturity : 12/11/2000

      6. Name : Ms Siti Hasmah Bte Mohamed Ali
      Post : Wife of Prime Minister
      Passport No. : D 173596 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : CE-2418-7172- 492 (E)
      Amount : USD 5,000,000.00
      Date of opening account : 07/03/98
      Date of Maturity : 07/03/01

      7. Name : Ms Marina Bte Mahathir
      Post : Daughter ; Malaysia AIDS Council President
      Passport No. : R 671918 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : C-719-418-210 (M)
      Amount : USD 13,000,000.00
      Date of opening account : 17/06/96
      Date of Maturity : 17/06/99

      8. Name : Ms Marina Bte Mahathir
      Post : Daughter ; Malaysia AIDS Council President
      Passport No. : R 671918 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : F-817-200-11 (C)
      Amount : USD 12,500,000.00
      Date of opening account : 03/12/96
      Date of Maturity : 03/12/99

      Delete
    4. 9. Name : Ms Marina Bte Mahathir
      Post : Daughter ; Malaysia AIDS Council President
      Passport No. : R 671918 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      5 years
      Account No : G-211-922-718- 2 (D)
      Amount : USD 15,000,000.00
      Date of opening account : 12/07/97
      Date of Maturity : 12/07/02

      10. Name: Mr Mokhzani Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 719325 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : M-3121-3149- 512 (D)
      Amount : USD 7,000,000.00
      Date of opening account : 03/12/95
      Date of Maturity : 03/12/98

      11. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 719325 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : DA-9159-7211- 819 (M)
      Amount : USD 4,500,000.00
      Date of opening account : 20/05/96
      Date of Maturity : 20/05/99

      12. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 719325 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : ME-3138-5144- 219 (A)
      Amount : USD 10,000,000.00Date of opening account : 08/09/97
      Date of Maturity : 08/09/00

      13. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 719325 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Current Account
      Account No : A-7213-4441- 223 (MB)
      Amount : USD 15,500,000.00Date of opening account : 11/12/97
      Withdrawal : USD 5,000,000.00 on 10/02/98
      Cheque No. F2912718
      Deposit : USD 9,500,000.00
      Last Balance : USD 19,500,000.00
      14. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 719325 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      1 years
      Account No : F-3518-3279- 441 (ND)
      Amount : USD 10,000,000.00
      Date of opening account : 08/09/98
      Date of Maturity : 08/09/99

      15. Name : Mr Mokhzani Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 719325 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      1 years
      Account No : F-3532-3310- 501 (NG)
      Amount : USD 15,500,000.00
      Date of opening account : 21/09/98
      Date of Maturity : 21/09/99

      16. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 914315 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : LA-5716-3919- 862 (C)
      Amount : USD 15,000,000.00
      Date of opening account : 16/08/96
      Date of Maturity : 16/08/99

      17. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 914315 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit
      2 years
      Account No : CM-6983-7419- 365 (F)
      Amount : S $ 10,000,000.00
      Date of opening account : 29/06/97
      Date of Maturity : 29/06/99

      18. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 914315 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit
      2 years
      Account No : JE-8145-6073- 396 (L)
      Amount : S$ 5,000,000.00
      Date of opening account : 15/11/97
      Date of Maturity : 15/11/99

      19. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 914315 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit
      3 years
      Account No : YE-3909-2616- 398 (M)
      Amount : S $ 10,000,000.00
      Date of opening account : 25/11/97
      Date of Maturity : 25/11/00

      Delete
    5. 20. Name : Mr Mirzan Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 914315 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      1 years
      Account No : G-7051-3996- 521 (EC)
      Amount : USD 12,500,000.00
      Date of opening account : 26/09/98
      Date of Maturity : 26/09/99

      21. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 639296 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit
      3 years
      Account No : CF-3711-5681- 742 (G)
      Amount : S$ 7,000,000.00
      Date of opening account : 06/07/96
      Date of Maturity : 06/07/99

      22. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 639296 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      2 years
      Account No : M-2074-6219- 332 (E)
      Amount : USD 8,000,000.00
      Date of opening account : 05/06/97
      Date of Maturity : 05/06/99

      23. Name : Mr Mukhriz Bin Mahathir
      Post : Son of Prime Minister
      Passport No. : R 639296 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : DL-6074-3691- 7785 (E)
      Amount : USD 3,000,000.00
      Date of opening account : 26/09/97
      Date of Maturity : 26/09/00

      24. Name : Ms Melinda Bte Mahathir
      Post : Daughter of Prime Minister
      Passport No. : R 697339 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      2 years
      Account No : EX-6965-7718- 396 (D)
      Amount : USD 15,000,000.00
      Date of opening account : 19/11/97
      Date of Maturity : 19/11/99

      25. Name : Ms Melinda Bte Mahathir
      Post : Daughter of Prime Minister
      Passport No. : R 697339 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit
      2 years
      Account No : FN-1799-6673- 983 (M)
      Amount : S$ 10,000,000.00
      Date of opening account : 21/01/98
      Date of Maturity : 21/01/00

      TOTAL: USD 199.45 MILLION AND S$42,000,000. 00 IN FIXED DEPOSITPonder on the amount and think for yourself how could they have acquired these vast amount of wealth just being the wife and children of the PM of Malaysia.

      CRONIES WEALTH: BROTHER IN-LAW OF MAHATHIR

      1. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
      Post : Brother-in-law of Prime Minister
      Passport No. : C 341872 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      2 years
      Account No : BB-1792-5126- 2197-14 (XD)
      Amount : USD 6,600,000.00
      Date of opening account : 14/12/96
      Date of Maturity : 14/12/98

      2. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed AliPost : Brother-in-law of Prime Minister
      Passport No. : C 341872 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      3 years
      Account No : MG-3014-2132- 5188-19 (NF)
      Amount : USD 11,500,000.00
      Date of opening account : 16/05/97
      Date of Maturity : 16/05/00

      3. Name : Mr. Hashim Bin Mohamed Ali
      Post : Brother-in-law of Prime Minister
      Passport No. : C 341872 (M)
      Bank : Israeli National Bank
      Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
      2 years
      Account No : NE-5179-2212- 6125-42 (CE)
      Amount : USD 5,000,000.00
      Date of opening account : 18/06/98
      Date of Maturity : 18/06/00

      TOTAL: USD 23,100,00.00
      Date of opening account : 03/12/96
      Date of Maturity : 03/12/98

      Delete
    6. Wow..banyaknya PM punya harta
      Ini bilion trilion bukan ler ribu juta
      Dia kaya meliana, rakyat yg derita
      SPRM naper diam, cepat2lah sita

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
  25. Ini pantun pusaka utk wak Suman

    Kalau roboh kota Melaka
    Papan di Jawa hamba dirikan
    Tekaan wak Suman salah belaka
    Budin terkencing tergelak sakan

    ReplyDelete
  26. Suman tua daoh tu, mmg la sasau tak betoi
    Dgn aku, si pelaq mangkaq ini, kerap kantoi
    Dia ini kena pukulan aku, udah banyak ketoi
    Dah tak larat lekeh laih ketegaq juga nak toi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  27. Malu le Suman jadi ketua PH punya soldadu
    Dgn cikgu muda ini, iblis ni tak tahan beradu
    Dia kena tibai sikit je, dah melopong terkedu
    Itu belum ler, penumbok sulong aku yg padu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. Naper ko sembunyi hai Suman anjing dubok
    Bila aku bersungguh, ko lari masuk ke lubok
    Mmg ko penakut bacul dayus, hai tua cabok
    Jom ler pendekar taik, ke JB kita bertumbok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. Suman pendengki, hati nya busuk bernanah
    Merata orng dia terjah dgn sumpah seranah
    Tapi dgn aku, kemegahah dia habis musnah
    Nampak aku cengei, dia lari tak cukup tanah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Suman kalau gebang, bukit pun boleh pecah
    Orng tua bangka tapi otak tahap anak bocah
    'Kepala butoh pak dia', ni aku selit sikit lucah
    Itu pun, lintang pukang dia, sikit jer aku acah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. Suman idong mcm tauhu mulut mcm donat
    Dia kalah hujah sepah sampah buat khianat
    Pukimak ini dajal kulop pelir tak kerat sunat
    Jumpa aku, dia mampos ler ini iblis lahanat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. Suman iblis, sorok diri serupa burong gelam
    Mmg dia dayus ini, bapok khunsya dua alam
    Kat Dtrn Merdeka dia menyamar buta kelam
    Kena aku cabar, butoh sentap masuk dalam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak baik kutuk kat Pak Man sampai gitu

      Saya malula seorang bertaraf guru boleh berpantun
      buruk macam tu,

      saya dulu pon seorang guru juga, 5 tahun ja...

      Delete
  34. Cikgu Kejora yang saya hormati,

    Nyanyikan lagu ini diwaktu kau teringat kat Mas

    Hamba tak kisah, orang memuja bakal isteri hamba

    malah hamba berbangga..

    Carilah lagu ini dan dengarlah kesayuannya!

    SELAMAT BERBAHAGIA WAHAI KEKASIH

    Selamat berbahagia wahai kekasih cantik rupawan
    Selamat menempuh wahai kekasih gerbang perkahwinan
    Aku berdoa wahai kekasih kepada Tuhan
    Semoga aman wahai kekasih dan berkekalan...
    Berpisah kita hanyalah untuk di dunia saja
    Aku berjanji akan menanti di gerbang syurga
    Rela ku hidup wahai kekasih dalam derita
    Asalkan dikau wahai kekasih hidup berbahagia.

    ReplyDelete
  35. Abang,
    Untuk yang terakhir,
    Kenapa Mas ni masih terasa belaian abang kat pipi Mas
    masa last day kat Tokyo tu....

    ha....ha...gatal

    Jumpa lagi...sayang abang

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak mat salleh...anak mat salleh

      akhirnya aku yang tanggung dosa!

      cara yang terbaik..cepat kawin

      Delete
    2. SAUDARA KU SINGGORA:

      Rentiikan lah segala khianat
      Ko hanya kan dpt letih penat
      Lebih baik, ngko solat sunat
      Ayahmu tak de beri amanat?

      Aku tau kau betul2 kecewa
      Ramai lagi gadis yang lawa
      Ko sahabat ku yg istimewa
      Kenduri nanti ko ku pelawa

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh

      Delete
  36. Lihat lah pembaca betapa Suman gementar
    Jam 19:15 diia ada kat atas, dibuat kometar
    Bila tahu aku ada di bawah, dia menggeletar
    Tidak berani dia turun, itu pendekar Musytar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  37. Wak Suman..Wak tentu dari semalam makan tak kenyang, tido tak lena..sampai tak mandi seminggu kerana ghairah yang amat sangat menunggu Bajet 2019 ni.

    Wak suman Tempek Bacin...Wak kena ucapkan tahniah tak terhingga kepada budak2 k pop PTPTN yang menjadi penyokong tegar Rejim Haprakan ni.

    Apa taknya....Dulu Janji nak HAPUS, lepas tu tak jadi. Janji nak TANGGUH SEHINGGA GAJI CECAH RM 4 RIBU, pun tak jadi juga.

    Lepas tu Janji juga TAK MASUK SENARAI HITAM, sekarang diisytihar BANKRAP TERUS bagi sesiapa yang tak bayar.

    Hah! Sekarang, gaji lebih seribu je dah kena potong???

    Mahacai Pendedak Rejim Pakatan Hancing tak nak mengaku diorang dah bau hancing lagi ke???

    pelik lah...belajar2 tinggi2, tapi masih lagi kena kelentong dengan Rejim tu...satu aje kita nak ucapkan...PADAN MUKA bhai !!!

    ReplyDelete
  38. Pembaca pun tau, si Suman pendek gemok
    Aota kelentong saja lebih, itu hantu momok
    Kalau aku ada, dajal ni lari taik berkecamok
    Bila dah lengang baru le dtg konon ngamok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  39. Wak Suman...Wak tentu perasan Rejim Haprakan ni memang kaki belit dan aota, khususnya Pengerusinya , Tun Madey tu.

    Wak tentu sedar, si Ah beng ni serupa sebijik macam Bosnya tu...kaki kelentong dan spin.

    Apa taknya...Dengan rakyat, Rejim Pakatan Hancing ni jaja cerita sedih kononnya mereka terpaksa menanggung hutang Negara sebanyak 1 trillion hasil peninggalan BN.

    Makanya diorang paksa rakyat suruh berkorban. Habis semua bantuan serta subsidi kepada rakyat marhaein serta kebajikan rakyat dihapuskan dengan alasan nak membayar semula hutang.

    Tapi realitinya, hasil pendapatan menteri2 Rejim ni tak kurang daripada 50 ribu sebulan sedangkan rakyat nak cari makan pun susah.

    Kos sara hidup semakin meningkat.

    Yang diisytihar oleh mereka semalam tu pulak baru pendapatan. Belum termasuk aset yang mereka miliki seperti syarikat, rumah, kenderaan, saham dan lain-lain. Yang tu tak tau pulak berapa banyak yang mereka miliki.

    Soalnya, apa pengorbanan mereka sebagai pemerintah? Kenapa rakyat pulak yang dipaksa hidup susah?

    Sembang gajah boleh terbang, baik tak payah!!!

    ReplyDelete
  40. Wak Suman Tempek Bacin...Fuuuuh..Bukan main lagi berbuih2 mulut longkang si Ah Beng semasa membentangkan Bajet tadi.

    Kesian..sampai basah lencun YB Haprakan yang duduk kat sebelahnya kena tempias air liur busuknya tu !!!

    Wak tentu sedar betapa beriya2 si Tokong tu menasihatkan rakyat jelata agar berjimat cermat dan berhemah dalam perbelanjaan se hari2an.

    Di satu sudut lain, bukan main lagi diorang paksa rakyat suruh berdikari dan tidak lagi mengharapkan sebarang bantuan daripada Rejim Pakatan.

    Makanya semua bantuan kebajikan dan subsidi yang sepatutnya menjadi hak rakyat ditarik balik tanpa sebarang belas kasihan.

    Malah kenaikan gaji dan pemberian bonus kepada penjawat awam juga dikurangkan dengan menjaja dongeng kononnya Negara berhutang 1 Trillion.

    Tapi dalam masa yang sama, gaji diorang sebulan je mencecah puluhan ribu ringgit sehingga ada yang menjangkau ratusan ribu.

    Ironiknya, rakyat yang dipaksa berkorban supaya diorang boleh hidup mewah tak ingat dunia...Wak rasa adil ke macam ni kepada rakyat, khususnya golongan B40 yang telah memenangkan mereka dalam PRU lepas haah!!!

    ReplyDelete
  41. Wak Suman....Jom kta bedah siasat berkaitan dengan bajet yang baru dibentangkan tu beb!!!

    Salah satu yang disentuh ialah berkaitan minyak petrol yang dijanjikan turun mendadak selepas Rejim Haprakan naik, tapi malangnya lain pulak yang dapat yang dalam bajet tu.

    #Bajet2019 - Kereta Orang Kaya Layak Subsidi Minyak Bersasar


    Agak pelik di dalam Belanjawan 2019 yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang pelat Linggit Malaysia mengumumkan subsidi minyak bersasar berdasarkan kepada kapasiti enjin.

    Subsidi minyak dalam Belanjawan 2019 hanya akan dinikmati oleh golongan pemilik kereta yang berkapasiti enjin 1,500cc ke bawah dan motorsikal berkapasiti 125cc ke bawah sahaja.

    Kalau melihatkan kereta Proton sahaja, banyak jenis yang melebihi 1,500cc yang bakal tidak dapat subsidi minyak, seperti Exora, Preve, Suprima, Persona, Iriz malah Saga baru juga ada yang mempunyai kapasiti 1,600cc.

    Adakah pemilik kereta Proton di atas golongan kaya?

    Bagaimana dengan BMW 3 series, Audi A4, Mercedes Benz yang mempunyai kapasiti enjin 150cc dan ke bawah.

    Golongan ini miskinkah?

    Bandingkan harga Honda Civic 1.5 dan Proton Waja 1.6 di pasaran sekarang.

    Golongan mana yang lebih layak mendapat subsidi dan golongan mana yang dinafikan hak menerima subsidi. Adil kah Kerajaan PH?

    Bagaimana pulak dengan bantuan minyak diesel kepada para nelayan...kenapa mereka dinafikan bantuan tersebut, sedangkan mereka lah yang memberi sokongan undi kepada calon2 PH dalam PRU lepas???

    Jadi betul lah kalau kita ibaratkan...mereka ni seumpama habis manis, sepah dibuang ke dalam longkang aje???


    ReplyDelete
  42. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...