Thursday 1 November 2018

BUANG MASA SAJA NAJIB TUNJUK AKTIF DAN BERANI SEKARANG INI


Jika kita lihat, sejak hilang jawatan ini Najib Razak bukan saja lebih aktif, cepat memberi respon terhadap apa juga isu yang melibatkan dirinya, UMNO, rakyat atau kerajaan terdahulu yang pernah dipimpinnya, malah seolah-olah baru menerima suntikan keberanian dalam tubuh badannya.


Kalau dulu Najib begitu lambat memberi respon terhadap apa juga isu yang berbangkit, mengekang sebarang soalan berkaitan 1MDB di Parlimen dan tiada sidang akhbar selepas sesuatu majlis yang dihadirinya atau jika ada pun, tiada sebarang soalan boleh ditanyakan, sebaliknya sekarang ini beliau begitu rajin bertemu media dan terbuka untuk disoal jawab oleh mereka.


Tidak cukup dengan sedia ditemubual oleh portal yang sebelum ini dilarang menghadiri sidang medianya, sehingga dengan TV Al Jazeera pun beliau sanggup menjual  muka dan cerita, meskipun mungkin sedar risiko akan berhadapan dengan soalan-soalan yang panas daripada mereka.


Di media sosial miliknya pula, hampir setiap hari ada saja tulisan atau catatan diluahkannya, kadangkala pada waktu malam juga, tidak kira berkaitan apa saja isu untuk menjawab apa-apa yang dibangkitkan oleh pemimpin kerajaan, terutamanya Tun Mahathir Mohamad dan Lim Guan Eng.


Di Parlimen pula, jika tiada kes mahkamah, tercongoklah banyak masanya di Dewan Rakyat, bahkan kehadiran lebih kerap berbanding ketika menjadi Perdana Menteri dahulu.


Di portal-portal media bebas, hampir setiap hari ada saja berita mengenai Najib yang boleh ditemui dan dibaca.


Tidak cukup dengan itu, meskipun sebelum ini beliau beberapa mengelak dan lari daripada program NothingToHide, kali ini Najib sendiri menawarkan forum terbuka untuk sesiapa saja bertanya soalan kepadanya.


Melalui hantaran di laman facebooknya semalam, Najib memaklumkan bahawa majlis santai bersamanya itu akan diadakan pada 3 November ini, jam 3.00 petang di PWTC, Kuala Lumpur.


Kenapakah Najib tiba-tiba menjadi aktif dan berani sekarang ini, tetapi tidak melakukannya ketika menjadi Perdana Menteri dahulu?


Siapakah yang merangsang dan memberi semangat kepadanya sekarang ini?


Apakah ia disebabkan kerana ketika ini Rosmah Mansor tidak banyak lagi mengganggunya sebagaimana dahulu?


Sementara itu, ada juga yang bertanya, buat apa lagi beliau sibuk-sibuk memberi komen itu dan ini, sedangkan yang lebih patut diberi perhatian olehnya ialah berkaitan 38 kes mahkamah yang sedang dihadapinya?


Lebih daripada itu, untuk apa juga Najib berbalas hujah dengan Tun Mahathir, Guan Eng atau lain-lain pemimpin Pakatan Harapan, walhal seluruh dunia tahu punca utama kekalahan UMNO dan BN dalam pilihanraya lalu adalah disebabkan dirinya?


Tidak ada rasa malukah Najib terus menonjolkan diri dan seolah-olah menunjuk dirinya suci di ketika seluruh dunia tahu kekotoran diri, keluarga dan pertadbirannyalah yang menyebabkan rakyat menghumban UMNO ke lembah kekalahan dalam pilihanraya lalu?


Apa lagi yang Najib mahu kejar selepas ini?


Apakah beliau mahu kembali jadi Perdana Menteri semula seperti Tun Mahathir?


Dalam hal ini, atas apa hujah dan keadaan sekali pun, sebetulnya adalah sia-sia dan sangat membuang masa saja tindakan Najib sekarang ini.


Najib harus sedar, beliau adalah bekas Perdana Menteri yang dikalahkan dalam pilihanraya kerana skandal dan kekotoran pentadbiran, diri serta keluarganya sehingga rakyat tiada pilihan lain selain menolaknya melalui peti undi di seluruh negara.


Tidak cukup dengan itu, sehingga ini beliau sudah pun berdepan dengan 38 pertuduhan di mahkamah, manakala isterinya, Rosmah pula ada 17 pertuduhan.


Adalah dipercayai lebih banyak lagi pertuduhan bakal dikenakan kepada Najib, Rosmah, anak tirinya Riza Aziz serta rakan-rakan seperdosaan sama ada berkaitan 1MDB atau skandal-skandal yang lain.


Dengan itu, untuk beberapa tahun akan datang, Najib dan keluarganya dipercayai akan terus sibuk dengan urusan turun naik mahkamah, bahkan tidak mustahil jika turut menjadi penghuni Penjara Sungai Buloh atas kesalahan yang disabitkan kepada mereka.


Maka, apa juga keaktifan dan keberanian yang ditunjukkannya sekarang tidak memberi sebarang makna kerana penjara adalah kemungkinan yang paling sukar untuk dielakkan sebagai destinasi akhir dalam kehidupannya.


Sesuatu yang Najib harus sedari juga ialah beliau bukan Tun Mahathir yang mampu bangkit untuk jadi Perdana Menteri buat kali kedua. 


Tun Mahathir berhenti dengan sukarela ketika namanya dipuncak pada 2003 dan beliau tidak pernah ada apa-apa kes mahkamah atau jenayah yang menjadi bebanannya, manakala Najib berderet-deret kes mahkamah menantinya.


Lantaran itu, meskipun tidak bergelar Perdana Menteri, aura Tun Mahathir kekal disanjung tinggi.


Tetapi, di manakah kelebihan Najib yang boleh membuatkan rakyat mahu menerimanya semula?


Kalau pun ditakdirkan andai kata dalam dua atau tiga pilihanraya akan datang UMNO dan BN mampu bangkit semula menggapai kuasa, kerusi Perdana Menteri hampir mustahil jadi milik Najib semula. 


Najib bukan saja menjadi punca kalahnya UMNO, tetapi juga dijangka berdepan dengan kes mahkamah yang panjang.


Di waktu yang sama, UMNO sudah ada barisan kepimpinannya dan beberapa pemimpinnya sebelum ini telah menyatakan ingin menjarakkan diri daripada bekas Perdana Menteri itu serta menganggapnya sebagai beban bagi mereka.


Untuk itu, selain harus sedar diri, daripada Najib terus membuang masa melakukan kerja sia-sia, adalah lebih baik beliau menumpukan lebih perhatiannya kepada kes-kes mahkamah yang sedang dihadapinya saja. (ShahbudinHusin 01/11/2018)

172 comments:

  1. Anonymous31 October 2018 at 18:41

    'SI DIA' CALL AKU. DIA TANYAKAN, ADA TAK APA2 KENANGAN CINTA KAMI YG BOLEH DISIMPAN UTK ANAK2 CUCU KAMI NANTI. ALAHAI INTAN DEWI KU SAYANG... BELUM KAHWIN LAGI, DAH FIKIR PASAL CUCU...
    TAK NAK HAMPAKAN DIA, AKU CADANG KPD NYA UTK BUAT GURINDAM PANTUN MADAH DLM 'FRAME' BESAR, SEKALI DGN GAMBAR PERSANDINGAN KAMI.
    INI GURINDAM ITU KU KARANG DAN AKU SMS KPD SI DIA MANJA:

    Untuk anak cucu, ia akan jadi unik dan antik
    Dua insan yng bertemu bertentangan politik
    Seorg jejaka tampan & seorang gadis cantik
    Mereka berbalas pantun, sungguh romantik

    Si dara ayu hidung mancung alis mata lentik
    Kulit halus, mulus, gebu bak kulit buah betik
    Teramat jelita, di desa berkemban kain batik
    Kecantikan asli teserlah tanpa perlu ke butik

    Si teruna kemas tangkas, orangnya fantastik
    Dia seorang guru yg terkenal dlm matematik
    Kat sekolah, dia jurulatih pasukan gimnastik
    Sesuai dgn si dara, pensyarah yg siistematik

    Mereka mesra bercanda pantun setiap detik
    Asal dari pantun, cinta suci mereka berputik
    Akhirnya cinta berbuah ranum, boleh dipetik
    Mmg mereka sepadan, tak siapa akan kriitik

    Ada orang yg cemburu buat tindakan drastik
    Tohmahan racun fitnah, dia cuba mau suntik
    Bila kami intim, telinga nya pedih spt dijentik
    Di kota Tokyo, org itu, air mata jernih menitik

    (AKU MINTA DIA PERBAIKI ATAU TOKOK TAMBAH JIKA PERLU...)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry, saya celah dulu di sini sebelum si musibat Kejora melambakkan sampah menghadang-halang posting2 kita yg dia buat melalui samaran2nya Justice, Geng Najib, AnonyMOUSE, dll.

      AHAA...KEJORA EXPOSED AGAIN...!!
      AHAA...KEJORA KENA LONDEH LAGI...!!

      Bukan kemain sayang lagi Si Gay Boy Kejora kat Bang Non. Ini buktinya.....

      justice league 31 October 2018 at 10:53
      Saiful Pertahan Diliwat Oleh Anwar
      Saiful Bukhari Azlan sekali lagi mengulangi pendiriannya bahawa kes liwat membabitkannya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim benar-benar berlaku.
      Calon Bebas itu berkata, beliau tiga kali bersumpah bagi mempertahankan dakwaannya berhubung perbuatan songsang Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) itu.
      Beliau berkata, keputusannya untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson adalah untuk menghalang kemaraan Anwar kerana ia boleh merosakkan negara.
      “Saya sudah report (lapor) polis, bersumpah tiga kali, satu di Masjid Wilayah Persekutuan, di Makkah dan di Mahkmah. Tapi dia (Anwar) tak pernah bersumpah,” katanya ketika ceramah kelompok bersama penduduk di Kampung Teluk Pelanduk, Port Dickson, Sabtu malam.
      Nampaknya ada yang cuba membesarkan isu ini dan penyertaan Saiful memang tujuan untuk isu ini. Siapa dibelakang Saiful patut dicari....

      Ini satu lagi 'keperihatinan sayang' tak terhingga Kejora kat Bang Non tersayang....

      justice league 31 October 2018 at 14:29
      Azmin Perlu Ditewaskan Untuk PKR Dilihat Ada Satu Nakhoda
      Anwar double trouble jika Azmin masih Timbalan Presiden.
      Di DAP, BERSATU, AMANAH dan PAS tidak ada dua nakhoda, tidak ada dua puak, tidak ada dua pengaruh... dan Anwar akan dilihat, lemah, tempang dan tiada kuasa mutlak jika Azmib kekal Timbalan Presiden.
      Anwar akan dilihat hilang cengkaman, hilang kuku di akar umbi jika Azmin menang dan bukan mustahil Anwar akan disingkirkan pada pemilihan PKR akan datang atau tersingkir atas undi tidak percaya kepada Presiden.
      Umum mengetahui rafizi tidak akan terkam jawatan Timbalan Presiden jika tanpa direstui. Malah secara terang rafizi menuduh azmin jadi penghalang untuk anwar diangkat sebagai PM.
      Persepsi Azmin menyeberang ke BERSATU jika tewas merupakan pandangan nakal dan bukan satu penyelesaian terbaik. Ia akan meNgeruh lagi hUbungan BERSATU/PKR dan susana tidak selesa di PH.

      ps:
      Sejak semenjak Saiful dah tak ada meninggalkan Bang Non, bukan main kemain lagi Kejora ambil kesempatan jeling-menjeling, menjilat, mengulum Bang Non.

      Ha ha ha ha
      Hi hi hi hi
      He he he he

      Delete
    2. Sebelum Kejora dgn buduk hatnya melonggok sampah bertimbun-timbun untuk nenghadang/menghalang pembaca lain mengikuti blog ini, mari kita semua mendahului dia sebab jika puaka itu yg muncul awal, pasti dia akan buat kerja busuk itu

      Kejora boleh bertukar bermacam-macam wajah seoerti Geng Najib, Justice League dll beraksi macam 'good' - sayang kemàmpuan & kerjanya hanya kopipes & spin.

      Jika Kejora pejuang & jantan sejati, tentu dia tak alih tiang gol & mengelak berhadapan dgn saya.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT IS TALKS COCK....!!

      Delete
    3. Adakah wajar pantun warisan kebanggaan bangsa diPANTAToon oleh budak hingusan Kejora Goon, ehh ehh ehh ehh...??

      PANTAToon yg glebeh-gdebeh macam kepala banak dia yg kolop tak bersunat penuh busuk dgn taik palat.

      Diulangi....


      PANTAToon yg glebeh-gdebeh macam kepala banak dia yg kolop tak bersunat penuh busuk dgn taik palat.

      Go back to school kiddo, and learn from the very basic, why you idiot....!!

      Delete
    4. He he he he

      Alahai kesiannya Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora, semalam dah ku tangkap basah buat kerja keji mencuri ciplak kopipes rangkap pantun pembayang saya kemudian diputar belit jadi PANTAToon Cartoon ntah aper2.

      Apalah nasib malang orang tua yg melahirkan engkau Kejora, lahir tak cukup bulan & terencat akal, buat kerja bodoh pulak tuu mencuri kopipes di siang hari, bagai dah terang lagi bersuluh.

      Kau memang bengap, tak gitu, kan kan kan...??

      He he he he

      Delete
    5. Dah dilarang mengkopipes, tapi Kejora degil buat jugak.

      Sah2 budak hingusan taik kucing nih tak reti buat pantun, dah ler tuu, masih jugak auta temberang berangan tapi tetap takut berhadaoan dgn saya.

      Delete
    6. Dah ler rangkap pantun tak sama bunyinya, kurang ajar & biadab pulak tuu...!!

      Suman terhencot,
      Cedera parah,
      Kalah berdebat,
      Kini tektik baru.

      Terhencot
      Parah
      Berdebat
      Baru

      Hissyy...aper jenis binatang budak sewel nie...??

      Delete


    7. Anonymous1 November 2018 at 11:59 = GENG NAJIB = GENG MENJILAT NAJIB = justice league = JUST LICK NAJIB'S WOUNDS OR HIS ASSOL.

      Endlessly copy-pasting bloke using the name Anonymous, geng najib, “justice league” must lick his wounds losing pru14. Or lick Al Jibo's assol.

      YANG SELALU MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      GENG NAJIB = justice league = ana anana = yenggedey valikopo = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = PUCCIMK DIA

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      DIA KATA: SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      Delete
    8. Kenyataan P Kasthuriraani beri imej buruk kepada Islam



      Ketua Pemuda UMNO Nibong Tebal, Mohd Norhiesam Ismail mendesak Ahli Parlimen DAP, P Kasthuriraani tidak mencampuri hal ehwal agama Islam.

      Menyifatkan kenyataan wakil rakyat Batu Kawan dalam sidang Dewan Rakyat baru-baru ini memalukan, katanya, anak perempuan bekas pemimpin DAP, P Patto itu dangkal berkenaan Islam.

      “Kami warga Pulau Pinang berasa kesal dengan kenyataan beliau yang jelas tidak memahami hal ehwal Islam berkaitan agama dan fahaman, walaupun beberapa kali ditegur oleh Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim, namun sedikit pun tidak diendahkan.

      “Bagi saya, beliau tidak layak bercakap berkaitan hal tersebut kerana beliau tidak memahami dan terlalu dangkal terhadap perkara itu”, katanya seperti dilapor UMNO Online.

      Terdahulu, P Kasthuriraani mendesak kerajaan menghentikan tangkapan ke atas individu yang menganut fahaman Syiah Imamiyyah dan ajaran sesat yang lain dengan alasan fahaman-fahaman itu adalah agama yang berbeza daripada agama Islam.

      Kenyataannya itu bersandarkan kepada Perlembagaan negara yang mengatakan Islam Agama bagi Persekutuan tapi agama lain boleh diamalkan di Malaysia.

      Walhal, Syiah Imamiyyah adalah salah satu fahaman yang menyeleweng di dalam Islam dan hanya fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah bermazhab Syafie sahaja yang dibenarkan untuk diamalkan dan diajarkan di dalam negara.

      Mengulas lanjut, Norhiesam berkata, P Kasthuriraani sepatutnya merujuk kepada mereka yang lebih mengetahui terhadap konsep agama dan fahaman yang ingin dibentangkan.

      Katanya, dalam Perkara 3, Perlembagaan menyebut hanya Islam adalah agama Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan, jadi sebagai Yang Berhormat, maka beliau seharusnya perlu memahami pendirian Malaysia dan bukannya Iran.

      “Jadi tidak perlu memandai-mandai menyamakan ajaran yang diamalkan oleh Iran dan Malaysia.

      “Syiah dan Ahmadiah bukanlah agama tetapi adalah fahaman yang sesat seperti yang disepakati oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Perkara ini jelas dan tidak perlu lagi dipertikaikan lagi. Sebab itu saya tegaskan di sini, kalau tidak tahu tidak perlu cakap.

      “Apa yang saya risaukan kenyataan beliau akan memaparkan imej buruk serta tidak benar terhadap Islam sebagai Agama rasmi negara kita dan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai fahaman yang diiktiraf oleh Majlis Fatwa Kebangsaan,” katanya.

      Delete
    9. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    10. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU =

      Delete
    11. PEROMPAK BOLEH BAGI SUBSIDI TAK KAN PENYAMUN TAK BOLEH BAGI


      Bekas Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak membidas kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengatakan pemberian subsidi menyebabkan rakyat tidak mampu berfikir dan terlalu bergantung kepada kerajaan.

      Menyifatkan kenyataan tersebut sebagai penghinaan kepada rakyat, Najib berkata ia juga membayangkan kerajaan akan menghentikan pemberian subsidi yang diberikan sebelum ini.

      "Hari ini keluar kenyataan bahawa kerajaan bayangkan untuk hentikan subsidi, kononnya ia sebabkan rakyat tak mampu fikir, jadi malas tak boleh berdikari, duduk tak buat kerja pun boleh dapat duit.

      "Setiap hari rakyat dihina. Apa sebenarnya kerajaan hari ini buat untuk negara, untuk rakyat Malaysia?" soalnya menerusi laman Facebook.

      Terdahulu Utusan Online hari ini melaporkan Mahathir sebagai berkata, subsidi hanya membuatkan seseorang itu tidak mampu berfikir dan tidak boleh berdikari.

      “Lihat saja kerajaan terdahulu, mereka memberi wang kepada golongan miskin dan golongan itu tidak perlu bekerja. Walaupun tidak bekerja,tetap mendapat RM500 (Bantuan Rakyat 1Malaysia).

      “Jika Malaysia terus menjadi sedemikian, tidak lama lagi, semua orang tidak akan mampu berfikir, tidak boleh bergerak dan tidak boleh melakukan kerja dengan sendiri kerana terlalu bergantung kepada subsidi,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan dasar nasional Industri 4.0, Industry4WD di Menara MITI.

      Mengulas lanjut, Najib berkata kerajaan BN sebelum ini tidak pernah menyatakan pemberian bantuan atau 'subsidi' seperti BR1M adalah untuk menggantikan gaji atau pendapatan.

      "Kita buat adalah sebagai social safety net, untuk bantu mereka lengkapkan apa yang mungkin kurang daripada pendapatan harian mereka.

      "Inikah yang dimaksudkan subsidi buat rakyat tak mampu berfikir?" soalnya.

      Delete
    12. PH SUKA TONGGANG ARAK


      Sekretariat Save Ummah telah menyerahkan memorandum membantah penganjuran pesta arak Oktoberfest kepada Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) dan Polis Daerah Subang.

      Serahan diketuai Timbalan Pengerusi Sekretariat Save Ummah, Ustaz Hanafi Zulkapli yang juga Timbalan Ketua Pemuda PAS Selangor ke Ibu Pejabat Polis Daerah Subang dan MPSJ, di sini semalam.

      Bantahan itu ekoran iklan yang tular di media sosial mengenai penganjuran majlis tersebut dan bakal dilangsungkan di Sunway di mana ia dilihat akan mengundang lebih banyak budaya negatif dan kerosakan lain.

      Menurut Ustaz Hanafi, bantahan itu adalah suara hati penduduk yang mahu pihak Polis dan MPSJ pastikan supaya penganjuran majlis itu tidak berlaku di mana turut menjejaskan imej dan kesucian Islam sebagai agama Persekutuan.

      Hadir sama adalah wakil Dewan Ulamak PAS Selangor, Ustaz Hamzah Abu Seman dan Ketua Muslimat PAS Selangor, Wan Hasrina Wan Hassan bersama kira-kira 30 anggota yang lain.

      Delete
    13. PH LAGI TERUK DARI BN


      Selamatkan Malaysia Hentikan Lynas (SMSL) yang merupakan kumpulan yang membantah loji nadir bumi Lynas di Kuantan menyatakan kekecewaan terhadap keputusan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) melanjutkan permit penstoran sementara bahan buangan terjadual syarikat berkenaan.

      Kumpulan itu mendakwa Lynas menghasilkan bahan toksik namun Lynas menafikan dakwaan itu dengan berkata bahawa bahan buangan berkenaan diuruskan dengan selamat dan "boleh dikembalikan kepada alam" melalui proses penguraian dan pencairan radioaktif.

      "Di mana-mana negara dengan kerajaan yang bertanggungjawab, kilang penapisan tidak akan diberikan lesen membina loji, apa lagi menghasilkan begitu banyak bahan buangan yang mengandungi thorium, toksik, besi berat, dan bahan kimia yang Lynas belum dedahkan sepenuhnya.

      "China pun ada piawaian yang lebih baik sejak 2010 berbanding Malaysia dalam mengurus dan mengawal industri nadir bumi.

      "Kami rasa tertipu kerana mengundi kerajaan HARAPAN dengan menganggap ia akan membuat perbezaan untuk masa depan yang lebih selamat dan bersih," kata pengerusi SMSL Tan Bun Teet dalam kenyataan hari ini.

      Tan berkata, rakyat di Kuantan, Pahang, meletakkan harapan kepada kerajaan hari ini untuk membetulkan kesalahan kerajaan lama.

      "Gagal bertindak untuk menjamin kepentingan rakyat akan menyebabkan kerajaan hari ini sama dengan kerajaan rasuah sebelum ini dan rakyat tidak akan lupa bagaimana mereka dikhianati," katanya.

      Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (MESTECC) sebelum ini menegaskan tempoh lanjutan penstoran sementara bahan buangan terjadual yang diberikan kepada Lynas Malaysia Sdn Bhd bukanlah tanpa had tempoh seperti yang diumumkan syarikat itu.

      Sebaliknya, jelas kementerian itu, Jawatankuasa Eksekutif Penilaian Operasi dan Pengurusan Residu Lynas Advanced Material Plant (LAMP) diberikan masa sehingga 15 Februari untuk mengkaji dan menilai semula operasi dan penstoran residu oleh syarikat tersebut.

      Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Yeo Bee Yin berkata dia terkejut kerana Lynas dalam pengumumannya di bursa saham Australia tidak menyebutkan tentang tempoh lanjutan berkenaan.


      : Satu persatu pendokong PH kini sedar mereka di"kencing"....

      Delete
    14. KALAU PH DI PIHAK BENAR SILA BUAT SIARAN LANGSUNG


      Peguam kepada Datuk Seri Najib Razak, Tan Sri Shafee Abdullah meminta supaya perbicaraan terhadap bekas perdana menteri itu disiarkan secara langsung di kaca televisyen supaya dapat ditonton semua rakyat Malaysia.

      "Saya fikir idea yang bagus, biarkan orang tahu mengenai perbicaraan itu.

      "Bagi saya, saya tidak mempunyai masalah (dengan perbicaraan disiarkan secara langsung di TV).

      "Saya fikir segala-galanya mesti telus, tidak ada yang perlu disembunyikan," katanya kepada pemberita ketika ditemui di luar Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur awal hari ini.

      Shafee menjawab soalan sama ada perbicaraan Najib perlu disiarkan secara langsung untuk ditonton orang awam.

      Najib sebelum ini berkata perbicaraan tersebut adalah platform terbaik untuk membersihkan namanya daripada semua tuduhan yang dibuat terhadapnya.

      Beliau menghadapi 38 pertuduhan jenayah termasuk pecah amanah dan pengubahan wang haram berkaitan 1MDB dan anak syarikatnya SRC International Sdn Bhd.

      Ini termasuk penyelesaian 1MDB dengan syarikat Abu Dhabi International Petroleum Investment Corporation (IPIC).

      Shafee berada di mahkamah hari ini bagi pengurusan kes membabitkan 32 pertuduhan berkaitan 1MDB dan SRC International.

      Mengulas mengenai pengurusan kes hari ini, Shafee berkata, pasukan peguam bela membantah permintaan pendakwa raya untuk memindahkan kes-kes itu ke Mahkamah Tinggi Putrajaya.

      Beliau berkata tidak ada sebab perbicaraan Najib dibuat di pusat pentadbiran kerajaan itu memandangkan Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur jauh lebih besar.

      "Mereka (pihak pendakwa) telah menulis surat meminta kes-kes berkenaan dipindahkan ke Putrajaya. Ia sangat panjang, tapi kami jawab dengan surat yang lebih panjang mengatakan bahawa ia tidak perlu.

      "Ini sepatutnya di sini. Ini adalah mahkamah yang lebih besar daripada Putrajaya, anda boleh meletakkan tiga (kompleks mahkamah) Putrajaya di sini.

      "Kenapa kamu mahu pindah ke Putrajaya? Ia hanya ada lapan mahkamah manakala Kuala Lumpur mempunyai 38 Mahkamah Tinggi, 27 Mahkamah Sesyen, 30 Mahkamah Majistret dan 12 mahkamah lain yang tidak digunakan," katanya.

      : Smart juga Shafee, yang tertuduh nak siar.. apa macam PH? Kita tunggu siapa kena 'gamesbe'......

      Delete
    15. DAP PARTI JAHAT


      SAYA boleh jamin kalau sesiapa mendengar atau membaca amaran MCA terhadap UMNO, pasti tersenyum sendiri.

      Kalau orang Melayu, akan tempelak ukur baju di badan sendiri anda dululah MCA. Kalau MCA sebuah parti yang kuat macam DAP, lainlah. Ini parti yang hanya memiliki satu kerusi Parlimen.


      Maka macam mana boleh pula keluarkan amaran terhadap sebuah parti Melayu yang memiliki kerusi Parlimen terbesar dalam kalangan parti politik di negara ini. Ada tidak parti dalam Pakatan Harapan yang jumlah kerusinya mengatasi UMNO? Ada, iaitu PKR sebanyak 50 kerusi, lebih dua kerusi sahaja daripada UMNO. Tetapi PKR berbilang kaum.

      Parti Bersatu pula - khabarnya berteraskan Melayu - yang penerajunya adalah Perdana Menteri pun cuma memiliki 14 kerusi?

      Inilah yang bukan sahaja saya, malah semua orang hairan bagaimana boleh Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Wee Ka Siong ‘tergamak’ keluarkan amaran tidak akan bekerjasama dengan UMNO jika parti itu terus menjalin hubungan dengan Pas tanpa berbincang terlebih dahulu dengan parti itu. Cuba Ka Siong perhatikan betul-betul di mana kedudukan MCA dalam carta ringkas dalam ruangan ini. Terakhir kan?

      Pas ‘penjahat’?

      MCA harus realistik. Pas yang diketuai Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah parti pemerintah di Kelantan dan Terengganu. Apa maknanya itu?

      Maknanya rakyat di dua negeri itu memberi mandat kepada Pas. Rakyat Kelantan dan Terengganu tidak beri undi kepada parti lain, waima daripada Pakatan Harapan sekali pun.

      Tindak tanduk Ka Siong yang terang-terang menentang jalinan kerjasama UMNO-Pas seolah-olah melabelkan Pas itu ‘penjahat’. Mana ‘jahat’nya Pas itu Ka Siong? Adakah kerana Ka Siong mahu mencatur strategi kempen memenangi jawatan Presiden MCA, Ahad 4 November ini, maka dia ‘terpaksa’ jadikan Pas sebagai ‘kambing hitam dalam persaingan tiga penjuru itu.

      Ka Siong yang juga Pengerusi MCA Johor akan dicabar Ketua MCA Bahagian Kluang, Gan Ping Sieu dan Ketua MCA Bahagian Beruas, Ngoo Teck Kiong setelah penyandangnya, Datuk Seri Liow Tiong Lai mengumumkan tidak mempertahankan jawatan itu.

      Kalau saya boleh imbas keupayaan MCA dalam tempoh lima tahun ini, nampaknya tidak ada yang melekat di kepala. Ada tidak? Kalau ambil contoh sepanjang empat tahun sejak 2013, tidak ada langsung hingar-bingar ataupun ungkapan-ungkapan pedas atau sinikal yang dicetuskan pemimpin-pemimpin kanan MCA terhadap musuh ketat mereka, DAP.

      Delete
    16. MCA sekadar ‘peluk tubuh’

      Pemimpin-pemimpin MCA diam membatu, cuma sekadar berpeluk tubuh sahaja melihat orang UMNO pula menjawab tohmahan atau fitnah daripada musuh tradisi mereka.

      Kalau beradu kekuatan dengan DAP pun, yang nampak kelibatnya daripada kaum itu seingat saya, hanyalah daripada Parti Cinta Malaysia (PCM) yakni kelantangan Timbalan Presidennya, Datuk Huan Cheng Guan. Di Pulau Pinang khabarnya MCA tidak mampu angkat muka pun. Menjawab isu jauh sekali.

      Tempoh hari waktu Pilihan Raya Umum ke-14, 9 Mei lalu, MCA hanya menang satu daripada 39 kerusi Parlimen dan dua daripada 90 kerusi Dewan Undangan Negeri, sekali gus kekalahan paling teruk dalam sejarah 69 tahunnya.

      Ka Siong menang di kerusi Parlimen Ayer Hitam dan dua kerusi DUN yang dimenangi MCA ialah Cheka, Pahang dan Titi Tinggi, Perlis.

      Pada PRU-13 MCA dikenali sebagai parti 7/11 kerana menang tujuh kerusi Parlimen dan 11 kerusi DUN. Saya setuju dengan Ka Siong yang dengarnya bertekad untuk membina semula MCA. Komitmen ini senada dengan yang diluahkan Presiden MIC, Tan Sri S A Vigneswaran. Tapi saya lebih salute Vigneswaran yang berpendirian, kerjasama Pas-UMNO tidak memberi sebarang kesan kepada parti komponen BN.

      “Secara prinsipnya, kerjasama itu tiada kesan negatif selagi mana kerjasama itu tidak menjejaskan perjuangan MIC terhadap kaum dan agama Hindu,” demikian tegas Vigneswaran kepada Sinar Harian bulan lalu.

      Pas ekstrem?

      Lagipun, Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man sudah menjelaskan kepada MCA tidak perlu bimbang dengan apa yang Pas perjuangkan kerana Pas bukanlah parti ekstremis.

      Ikut logik akal, apa ekstremnya Pas? Hari ini rakyat Kelantan dan Terengganu menderitakah? Ka Siong barangkali sudah pergi ke Afrika, Amerika Tengah dan Amerika Selatan. Bandingkanlah dengan kedamaian yang dikecapi penduduk-penduduk negeri Pantai Timur? Ada bezakan?

      Kalau Pas bertekad membentangkan Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355 di Parlimen, itu bukanlah soal ekstremisme wahai Ka Siong. Itu tanggungjawab sebagai seorang Islam untuk memperjuangkan usaha memperkasakan Mahkamah Syariah dan meningkatkan hukuman jenayah sedia ada tanpa membabitkan masyarakat bukan Islam.

      Dengan Pas yang memiliki 18 kerusi Parlimen, tidakkah cantik untuk MCA turut menjalin kerjasama dalam satu gabungan BN.

      Sayang sekali Ka Siong kelihatannya masih ‘cetek pemikiran’ dengan seolah-olah masih duduk di bawah tempurung. Padahal kerajaan Pakatan Harapan sekarang amat menggalakkan aspek kepelbagaian dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia.

      Yang penting adalah bagaimana mengisi kemenangan serta meyakinkan pelbagai kaum dalam negara ini bahawa kepelbagaian itu suatu kekuatan.

      Dan ini bukan bermaksud apabila bercakap kepada kelompok Cina, mereka ditakut-takutkan oleh MCA dengan kebangkitan Pas.

      Leftist, rightist

      Sedangkan MCA harus menganggap ia suatu cabaran yang perlu diuruskan dengan baik, dengan memberi ruang kepada kaum tertentu untuk menjadi pemimpin dalam institusi masing-masing.

      Agaknya elok juga Ka Siong dapat membaca dan menelaah buku terbaharu karya Prof. Francis Fukuyama yang berada di pasaran bertajuk Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment.

      Buku itu membahaskan pertembungan antara leftist dan rightist iaitu leftist yang begitu memberi tumpuan kepada hal-hal berkaitan sosialisme. Di sebelah kanan (rightist) pula kumpulan yang bercakap soal-soal nasionalisme yang mana faktor kebersatuan itu adalah negara. Negara jadi pengikat pertembungan kedua-dua ini.

      Dan kalau diterjemahkan dalam konteks Malaysia, kepelbagaian ini bukan sahaja kita ada leftist, rightist malahan pelbagai kelompok.
      Zulkifli Jalil

      : PAS bukan dijahat tapi selalu dijahatkan....

      Delete
    17. PH SAMPAI MAMPUS PUN DIA TAK FAHAM


      Sekumpulan aktivis berhimpun di luar bangunan parlimen di ibu negara bagi membantah keputusan kerajaan untuk menandatangani Konvensyen Antarabangsa Menghapuskan Diskriminasi Kaum (Icerd), Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

      Berhimpun kira-kira 1km daripada pagar parlimen, mereka melaungkan pelbagai slogan anti-Icerd dan membawa keranda sebagai simbolik “kematian” bagi orang Melayu dan Islam di negara ini.

      Mereka bertemu Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan pemimpin muda PAS terkenal parti itu Nik Abduh Nik Abdul Aziz.

      Pemimpin-pemimpin itu kemudian mengiringi wakil demonstran ke parlimen bagi menyerahkan memorandum kepada kerajaan.

      Beberapa pemimpin akar umbi Umno tutur kelihatan dalam acara itu, selain aktivis Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan kumpulan pelajar pro-PAS Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia (GAMIS)

      : Suara rakyat perlu juga diselangi dengan suara Islam agar mereka yang mentadbir tidak membiar Islam dikotak katikkan....

      Delete
    18. PH SIANG MALAM KERJA NAK BUANG MELAYU DAN ISLAM


      Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan hari ini menyaksikan kedua-dua belah pihak iaitu kerajaan negeri dan pembangkang berkongsi pandangan sama berkaitan Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Kedua-dua belah pihak bersetuju tindakan kerajaan Persekutuan mahu meratifikasi ICERD menimbulkan kebimbangan kerana dikhuatiri menjejaskan kedudukan kaum bumiputera dan agama Islam di negara ini.

      Timbalan Menteri, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, kerajaan Pas Kelantan akan terus mempertahankan hak-hak keistimewaan orang Melayu sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan Malaysia.

      "Secara rasmi kita belum berbincang isu ini dengan Pusat tetapi kita berpegang teguh kepada Perlembagaan negara terutama membabitkan Perkara 152, Perkara 59 dan lain-lain.

      "Kita mempertahankan perkara ini sejak dahulu lagi kerana tanah ini milik orang Melayu. Orang India ada benua India, orang Cina ada benua China maka tanah Melayu adalah milik orang Melayu,” katanya.

      Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Md. Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas) berhubung pendirian kerajaan negeri terhadap langkah diambil kerajaan Persekutuan yang dikatakan komited mahu meratifikasi konvensyen berkenaan.

      Sementara itu, Md. Alwi yang juga Ketua Pembangkang menggesa kerajaan Pusat supaya tidak tergesa-gesa menandatangani sebarang perjanjian antarabangsa seperti ICERD kerana memberi kesan besar terhadap orang Melayu dan kaum lain.

      "Parti-parti seperti UMNO, MCA dan MIC kena haram, malah Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) iaitu parti Perdana Menteri sendiri pun kena haram sebab berasaskan kaum. Pas juga kena haram sebab ada nama Islam.

      "Dari segi implikasinya terhadap insitusi pula, banyak yang akan terjejas seperti Mara, PNB (Permodalan Nasional Berhad), malah mungkin Tabung Haji juga kena haram sebab hanya untuk orang Islam sahaja," katanya.

      Tambah beliau, suatu ketika dulu kerajaan Pusat pernah melakukan kesilapan dengan menandatangani satu perjanjian antarabangsa yang mengharamkan penanaman tembakau.

      "Akhirnya Kelantan yang menderita paling banyak kerana kita ada ramai penanam tembakau. Walaupun Lembaga Tembakau Negara (LTN) ditukar kepada Lembaga Kenaf dan Tembakau Negara (LKTN) namun masih tidak dapat membantu penanam tembakau.

      "Negara jiran seperti Indonesia, Thailand, Filipina, Brunei malah Singapura pun tak tandatangan. Kita pernah buat kesilapan, itu hanya jejaskan penanam tembakau. Tapi ICERD ini besar, melibatkan maruah bangsa dan negara kita," katanya.

      : Apabila kuasa politik Melayu Islam terhakis, tidak meustahil kedudukan agama Islam sendiri tergugat....

      Delete
    19. I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, Kejora Geng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Geng Najib,
      Kenapa kau bertersan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Geng Najib bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    20. Bala sudah sampai di Malaysia?
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 1 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4.4K
      Bala sudah sampai di Malaysia?
      Instagram Pencetus Ummah Amin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pendakwah, Pencetus Ummah (PU) Amin atau nama sebenarnya, Mohamad Amirul Amin Maula Lokman Hakim, melahirkan kegusaran dengan kehadiran ikon gay antarabangsa ke Malaysia.

      Dakwanya kehadiran Sinon Loresca, yang juga merupakan aktor, dan model berasal dari Filipina itu ke Malaysia bakal membawa bala dan malapetaka kepada negara.

      ADVERTISING


      "Bala sudah sampai di Malaysia. Mereka bakal berpesta . Beliau disambut baik oleh pendokong gay dan pengamal seks songsang di negara ini.

      "Moga ALLAH selamatkan Malaysia daripada malapetaka dan bencana besar yang meranapkan seluruh isi di dalamnya," katanya menerusi perkongsian di Instagramnya.


      Jelasnya, bulan depan bulan maulid, iaitu bulan kelahiran Nabi Muhammad, jadi kehadiran Loresca buat masa ini sangat tidak sesuai dan dilihat tidak menghormati bulan kemuliaan umat Islam.

      "Satu pencabulan yang sangat jahat oleh puak gay kepada kemuliaan bulan kelahiran Nabi Muhammad SAW.

      "Ayuh bersama saya menentang aktiviti songsang dan haram yang bakal mengundang bala. Islam, Yahudi, Kristian, Buddha dan Hindu menolak sekeras kerasnya amalan songsang LGBT," katanya.

      Kehadiran Loresca di Malaysia dikongsi olehnya menerusi Instagramnya, dia turut berkongsi gambarnya berswafoto di KLCC.

      Selain Malaysia Loresca juga akan mengunjungi Apollo Club di Indonesia pada 24 hingga 27 November nanti.

      Delete
    21. Pendapatan Dr Mahathir dan isteri RM75,861.57
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 1 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4K
      Pendapatan Dr Mahathir dan isteri RM75,861.57
      Portal Perisytiharan Harta yang dibangunkan oleh SPRM.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali meraih pendapatan sebanyak RM 75,861.57.

      Manakala Timbalan Perdana Menteri, Datuk Ser Dr Wan Azizah Wan Ismail dan suami, Datuk Seri Anwar Ibrahim meraih pendapatan dalam tempoh sama sebanyak RM59,048.33.


      Bagi Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, pendapatannya termasuk isteri dan anak direkodkan sebanyak RM86,464.92.



      Sementara Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri meraih pendapatan RM72,276.37.


      Bagi Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, beliau meraih pendapatan sebanyak RM50,253.88.

      Jumlah pendapatan dua pemimpin tertinggi negara itu dipaparkan dalam portal Perisytiharan Harta yang dibangunkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM).

      [ARTIKEL BERKAITAN: 100 MP PH isytihar harta]

      [ARTIKEL BERKAITAN: SPRM papar senarai pengisytiharan harta 1 Oktober]

      Portal itu disediakan untuk membolehkan perisytiharan harta oleh Anggota Pentadbiran & Ahli Parlimen Kerajaan dipaparkan kepada masyarakat berdasarkan kepada keputusan kerajaan untuk membuktikan ketelusan kepimpinan kerajaan.

      Portal tersebut merekodkan sebanyak 47 orang atau 40 peratus ahli Parlimen Kerajaan sudah mengisytiharkan harta masing-masing manakala 76 individu lagi masih belum berbuat demikian.

      Bagi anggota pentadbiran, seramai 20 individu atau 40.8 peratus sudah mengisytiharkan harta masing-masing manakala 29 individu lagi belum berbuat demikian.



      Portal Perisytiharan Harta yang dibangunkan oleh SPRM.

      Delete
    22. ICERD rugikan Melayu
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 1 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore8.2K
      ICERD rugikan Melayu
      Demonstrasi ICERD semalam.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad berkata, pemeterian Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD), hanya akan merugikan Melayu jika ditandatangani.

      Katanya, jika ia dimeterai mungkin akan memberi kesan kepada peruntukan-peruntukan Perlembagaan kita, khususnya Perkara 153.

      "Saya berani mengatakan, jika konvensyen itu disahkan, dengan serta merta, akan ada pihak yang akan mencabar kesahan (validity) Perkara 153 atas alasan ia bercanggah dengan konvensyen itu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Mengulas lanjut, katanya, jika ia dimeterai kerajaan hendaklah, antara lain, berusaha untuk menghapuskan diskriminasi kaum dengan segera termasuk meminda, membatal dan memansuhkan undang-undang yang mengekalkan diskriminasi kaum.


      "Dalam kata-kata lain, Perkara 153 perlu dimansuhkan dan segala dasar yang mengutamakan orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak, mestilah dihentikan," tegasnya.

      Jelasnya, konvensyen ini antara lain menghendaki negara pihak menghapuskan diskriminasi dan menjamin hak kepada semua orang untuk mengambil bahagian dalam politik; hak untuk kebebasan bergerak dan tinggal dalam sempadan negara; hak untuk kebebasan keluar negara dan kembali semula; hak untuk kebebasan memiliki harta secara bersendirian atau bersama-sama orang lain; hak untuk mewarisi harta; hak untuk kebebasan berhimpun dan berpersatuan dan lain-lain.

      "Semuanya sudah pun diperuntukkan dalam Perlembagaan kita. Kita tidak ada masalah dengannya," katanya.

      Sementara itu katanya, di peringkat dalam negera, kita kena melaksanakannya, termasuk mengubah dasar kita, misalnya Universiti Teknologi Mara (UiTM) mestilah dibuka kepada semua.

      "Saya katakan, tujuan utama konvensyen itu hendak disahkah adalah kerana mereka mahukan keistimewaan yang diberikan kepada orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak itu, dihapuskan.

      "Mereka tidak berkata dengan terus terang bahawa itulah tujuan mereka, untuk mengelak bantahan. Maka, mereka menuntut supaya Malaysia mengesahkan konvensyen berkenaan," katanya.

      Jelasnya, apabila Malaysia mengesahkannya, Perkara 153 dan dasar yang bersifat diskriminasi kaum yang telah dipersetujui sebagai balasan kepada persetujuan orang Melayu memberi kerakyatan kepada orang bukan Melayu, yang telah termaktub dalam Perlembagaan itu, akan terpaksa dimansuhkan.

      Dalam pada itu katanya, beliau tiada masalah jika kita boleh mengesahkan konvensyen itu dengan pengecualian bahawa kita menerima konvensyen itu setakat yang ia tidak bercanggah dengan Perlembagaan kita.

      Konvensyen ICERD telah dibuka untuk ditandatangani dan disahkan (ratified) mulai 21 Disember 1965 dan mula berkuatkuasa pada 4 Januari 1969.

      Hingga ke hari ini, Malaysia tidak mengesahkannya. Malaysia adalah satu daripada 15 buah negara yang tidak mengesahkannya, termasuk Brunei dan Israel.

      Delete
    23. Gesa siasat A Kadir Jasin hina Sultan Kedah
      SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR 1 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1K
      Gesa siasat A Kadir Jasin hina Sultan Kedah
      Sidang media Johari di lobi Parlimen hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Polis digesa menyiasat wartawan veteran, Datuk A Kadir Jasin di bawah Akta Hasutan berhubung tulisan di blognya yang mengandungi unsur penghinaan terhadap Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah.

      Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul Ghani mendakwa, tulisan tersebut boleh mencetuskan prasangka buruk seolah-olah Sultan Kedah mengambil kesempatan untuk berniaga dan menyalahgunakan kedudukannya.


      "Kalau kita perhatikan tulisan di blog itu jelas memaparkan gambar Tuanku. Di peringkat awal seolah-olah beliau puji Tuanku tapi keluarkan kata berunsur fitnah yang tak wajar oleh seorang wartawan dan penasihat kerajaan.

      "Sultan Kedah dihormati kerana baginda bukan saja raja tapi bekas pegawai tentera. Jadi tak wajar beliau keluarkan kata sebegini di saat kita baru raikan pertabalan Sultan Kedah," katanya dalam sidang media hari ini.


      [ARTIKEL BERKAITAN: Sultan Sallehuddin selamat ditabal Sultan Kedah Ke-29]

      Baru-baru ini, A Kadir di blognya menceritakan mengenai hari pertabalan Sultan Kedah namun dalam masa sama mengkritik baginda.

      Johari yang juga Adun Gurun berkata, beliau akan membuat laporan polis dan meminta semua rakyat Kedah turut berbuat demikian.

      "Saya tak halang beliau sebagai wartawan untuk tulis tapi kena ada etika. Kena tulis betul-betul memandangkan beliau mempunyai ramai pengikut di blognya," katanya.

      Delete
    24. 'Dr M, HARAPAN perlu ingat alasan rakyat tak undi BN'
      Diterbitkan 1 Nov 2018, 3:05 petang |

      A+ A-
      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Pakatan Harapan (HARAPAN) perlu ingat bahawa rakyat Malaysia mengundi mereka pada pilihan raya umum (PRU) lalu bukan untuk menyaksikan anggota parlimen BN lompat parti menyertai gabungan itu.

      Badan pendesak pembaharuan pilihan raya itu berkata pihak yang menukar parti hanya mahukan jawatan dan kepentingan peribadi, selain tindakan itu dilihat sebagai ingin lari dari didakwa sekiranya pernah melakukan kesalahan sebelum ini.

      Dalam kenyataan medianya hari ini, Jawatankuasa Pemandu BERSIH menyatakan kebimbangan berhubung kemungkinan anggota parlimen Umno menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

      "Tindakan anggota parlimen seperti itu adalah pengkhianatan terhadap mandat yang diberikan pengundi pada PRU ke-13 yang mengundi mereka menjadi wakil rakyat berdasarkan parti politik yang mereka naungi.

      "Ia juga memperlekehkan demokrasi negara ini sekiranya anggota parlimen yang kalah seperti Umno dengan mudah menyertai parti pemerintah dan menikmati semua manfaat menjadi kerajaan dan bukannya memainkan peranan sebagai pembangkang untuk semak dan imbang," katanya.


      BERSIH turut mempersoalkan sama ada anggota parlimen Umno yang menyertai BERSATU akan dipertanggungjawabkan dengan kesalahan mereka berkaitan salah guna kuasa dan rasuah ketika berada di rejim BN.

      Selain itu, pertubuhan berkenaan juga menyorot cadangan kerajaan untuk memperkenalkan undang-undang menghalang tindakan lompat parti.

      "bagaimanapun, undang-undang yang melarang lompat parti melanggar kebebasan menyertai persatuan yang dijamin di bawah Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan oleh Mahkamah Persekutuan dalam kes melibatkan Dewan Undangan Negeri Kelantan dan Nordin Salleh pada 1992," katanya.

      Delete
    25. ICERD: Umno ingatkan kerajaan tidak terburu-buru
      Diterbitkan 1 Nov 2018, 12:51 tengah malam |

      A+ A-
      Umno menzahirkan rasa tidak bersetuju dengan rancangan untuk meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata parti itu juga menyarankan agar kerajaan membuat penelitian lebih terperinci dan mempertimbangkan semula keputusan itu.

      "Lebih-lebih lagi sekiranya didapati bahawa kesan meratifikasi ICERD akan memaksa Malaysia untuk mengubah apa-apa perkara dalam Perlembagaan Persekutuan, peruntukan undang-undang sedia atau mana-mana program rekayasa sosial yang kita jalankan selama ini.

      "Umno, khususnya melalui Majlis Dasar Awam, akan terus memperhalusi perkara ini dan melakukan kerjasama dengan pelbagai pihak dari semasa ke semasa untuk mendapatkan input serta kefahaman yang lebih luas berkenaan ICERD dan kesan-kesannya.

      "Yang pasti, Umno menggesa Kerajaan Malaysia untuk tidak bertindak terburu-buru dalam perkara ini.

      "Terlajak perahu boleh kita undur. Namun, tersalah langkah dalam menerima konvensyen antarabangsa yang tidak sesuai dengan konteks dan keperluan tempatan, pasti akan mengundang sesalan," katanya dalam satu kenyataan.


      Terdahulu, perdana menteri Tun Dr Maahthir Mohamad berkata kerajaan hanya akan meratifikasi ICERD selepas berbincang dengan semua kaum.

      Menurutnya, beliau telah menyatakan sebelum ini bahawa meratifikasi konvensyen itu bukan tugas mudah kerana Malaysia adalah negara berbilang kaum.

      ICERD menjadi isu hangat sejak beberapa minggu lalu selepas Menteri di Jabatan Perdana menteri, P Waythamoorthy berkata kerajaan akan memeterai konvensyen itu pada suku pertama tahun depan.

      Ini mencetuskan bantahan termasuk Pemuda Umno dan PAS, yang mendakwa ICERD bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan khususnya bercanggah dengan hak istimewa Bumiputera dan meminggirkan Majlis Raja-raja Melayu.

      Delete
    26. Nazri kata Pemuda Umno macam kanibal
      Shakira Buang | Diterbitkan 31 Okt 2018, 5:18 petang | Dikemaskini 31 Okt 2018, 8:44 malam

      A+ A-
      Setiausaha Agung BN Datuk Seri Nazri Aziz membidas Pemuda Umno kerana mendesak supaya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berehat sementara daripada jawatan presiden.

      Bercakap kepada pemberita di lobi parlimen hari ini, Nazri menyifatkan perbuatan Pemuda Umno itu seperti amalan kanibal (manusia memakan daging manusia).

      “Saya tak faham dalam pemuda (Umno) ini apabila presiden kena dakwa, cepat sangat (nak hukum). Dah macam kanibalisme, makan sesama sendiri.

      “Walhal kalau kita tengok macam HARAPAN atau DAP dulu, tak ada masalah pun,” katanya.

      Nazri berkata demikian mengulas gesaan Ketua Pemuda Umno, Aysraf Wajdi Dusuki sebelum ini agar Zahid bercuti seketika daripada jawatan presiden parti itu sehingga selesai kes pertuduhannya di mahkamah.

      Setia pada pemimpin

      Mengulas lanjut, Nazri berkata Zahid tidak perlu berundur atau berehat seperti mana dilakukan Pakatan Harapan apabila ada pemimpinnya berdepan tuduhan di mahkamah ketika menjadi pembangkang.

      “Kita tengok macam HARAPAN atau DAP dulu, tak ada masalah pun.

      “Dulu Lim Guan Eng ketika masih Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAP didakwa dan di mahkamah tidak ada pun suruh beliau letak jawatan, begitu juga dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim beliau juga tetap Ketua Umum PKR dan HARAPAN.

      “Ini adalah kesetiaan ahli-ahli parti pembangkang dulu, apa sekali pun berlaku kepada pemimpin, mereka tetap setia kepada pemimpin," katanya.

      Tambah Nazri, Zahid juga tidak perlu berundur memandangkan beliau bukanlah penjawat awam.

      "Beliau pegang jawatan yang dipilih perwakilan jadi kalau nak suruh turun ke apa, maka kena dapat balik (mandat) daripada akar umbi. Mungkin juga dimulakan usul di peringkat bahagian untuk beliau berehat, setakat mendesak saya ingat tak ada apa-apalah.

      "Dalam soal begini kalau tubuh badan itu sendiri tidak merasakan bahawa nak berehat tak boleh buat apa-apa, itu saja. Ini pandangan saya," ujarnya.

      Ketika ditanya apakah pesanan yang mahu disampaikan kepada Asyraf, Nazri berkata:

      "Tak adalah (nasihat) saya rasa itu stail dia. Bagaimanapun kita dalam Umno membenarkan kebebasan bersuara kalau mereka menyatakan pandangan begitu, terpulanglah.

      "Akhirnya nanti terpulang kepada Majlis Tertinggi (MT) Umno," katanya.

      Delete
    27. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    28. PAS: Ratifikasi Icerd beri impilkasi besar hak istimewa bumiputera
      Bernama | Diterbitkan 31 Okt 2018, 4:14 petang | Dikemaskini 31 Okt 2018, 6:56 petang

      A+ A-
      PAS menyifatkan langkah meratifikasi Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd) sebagai satu malapetaka dan menyentuh beberapa sendi utama bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata perkara tersebut akan memberi implikasi besar kepada negara dan rakyat.

      “Kami mendesak kerajaan tidak menerima (Icerd), sekiranya kerajaan meneruskannya saya fikir mobilisasi rakyat yang besar akan berlaku kerana implikasinya bukan sahaja kepada orang Islam.

      “Malah ini termasuk juga penduduk Sabah dan Sarawak dan hak keistimewaan bumiputera yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, hari ini.

      Anggota Parlimen Kubang Kerian itu mengulas berhubung perhimpunan membantah ICERD oleh pertubuhan bukan kerajaan di luar bangunan Parlimen, pagi tadi.

      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengetuai rombongan 10 peserta himpunan tersebut menyerahkan memorandum bantahan kepada wakil Jabatan Perdana Menteri.


      Menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waytha Moorthy pada 24 Okt lalu dilaporkan berkata kerajaan komited untuk meratifikasi enam triti hak asasi manusia termasuk Icerd pada suku pertama 2019.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata Icerd hanya akan ditandatangani selepas berunding dengan semua kaum di Malaysia.

      Dr Mahathir menyifatkan latar belakang demografi Malaysia yang menyaksikan pelbagai lapisan kaum dan bangsa hidup bersama amat sensitif kepada perkara tertentu.

      - Bernama

      Delete
    29. NGO ingatkan Dr M 'jangan musnahkan parti lain lagi'
      Diterbitkan 31 Okt 2018, 3:15 petang |

      A+ A-
      Sekumpulan 30 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) memberi peringatan kepada Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tun Dr Mahathir Mohamad agar tidak mengulangi peristiwa yang terjadi pada 1998.

      Kenyataan bersama mereka hari ini mengulas kenyataan Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bahawa terdapat percubaan membubarkan Umno dan membawa anggota parlimennya menyertai BERSATU.

      "Cadangan membubarkan 'Umno baru' dan membawa anggota parlimen 'Umno baru' menyertai BERSATU pada masa ini menyerupai deklarasi yang dibuat ketika mengharamkan Umno (asal) dan penyertaan penyokong Dr Mahathir dalam Umno baru pada 1988.

      "Kami mahu memberi amaran tegas kepada Dr Mahathir agar beliau tidak mengulangi kesilapan memusnahkan parti politik dengan memanipulasi jentera kerajaan, dengan tujuan memperkukuh kuasa politiknya sehingga mengorbankan institusi demokratik," kata kenyataan itu.

      NGO berkenaan berkata sekiranya perkara itu berlaku, keputusan pilihan raya umum (PRU) ke-14 akan jadi sia-sia kerana ahli politik yang kalah boleh kembali dengan menukar parti.

      "Apa guna membuat manifesto jika janji-janji politik ini boleh ditukar sesuka hati?

      "Apa guna mendapat mandat rakyat tapi akhirnya mengkhianati perwakilan mereka?" kata kenyataan itu lagi.

      Justeru, NGO-NGO berkenaan menuntut agar semua "perbincangan atau ugutan" untuk membawa anggota parlimen Umno menyertai BERSATU dihentikan segera.

      "Kami menggesa BERSATU mematuhi kedaulatan undang-undang dan menghormati semangat demokrasi yang mengiktiraf kepentingan parti pembangkang.

      "Sudah tiba masa setiap parti politik memainkan peranan sama ada sebagai parti pemerintah atau pembangkang yang diputuskan pada PRU ke-14," kata kenyataan mereka.

      Minggu lalu, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang memenangi parlimen Jeli dengan tiket Umno menyertai BERSATU.

      Susulan itu, Anggota Majlis Tertinggi Datuk A Kadir Jasin berkata sekurang-kurangnya 40 anggota parlimen Umno yang lain akan keluar parti dan menyertai parti lain.

      Kenyataan media bersama itu dikeluarkan oleh:

      1. Agora Society

      2. Civil Rights Committee of KL & Selangor Chinese Assembly Hall (CRC-KLSCAH)

      3. Angkatan Warga Aman Malaysia (WargaAMAN)

      4. Baramkini

      5. Damn the Dams Action Group

      6. Federation of Malaysian Indian Organisation (PRIMA)

      7. Gabungan Pembebasan Akademik - Institut Pengajian Tinggi (GPA-IPT)

      8. Gelombang Hijau

      9. Gerakan Menuntut Pendidikan Percuma (GMPP)

      10. Group of Concerned Citizens (GCC)

      11. Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT)

      12. Johor Yellow Flame (JYF)

      13. Malaysian Indians Progressive Association (MIPAS)

      14. Malaysian Indians Transformation Action Team (MITRA)

      15. Malaysian Youth Care Association (PRIHATIN)

      16. Malaysian Election Observers Network (MEONET)

      17. Mamas Bersih

      18. Movement for Change, Sarawak (MoCS)

      19. North South Initiative (NSI)

      20. Pemuda PSM

      21. Persatuan Rapat Malaysia (RAPAT)

      22. Persatuan Sahabat Wanita Selangor (PSWS)

      23. Sahabat Rakyat

      24. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

      25. Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)

      26. Sunflower Electoral Education (SEED)

      27. Teoh Beng Hock Trust for Democracy

      28. University Malaya Association of New Youth (UMANY)


      29. Youth Era

      30. Youth Section of KL & Selangor Chinese Assembly Hall (CRC-KLSCAH)

      31. Youth Section of Melaka Chinese Assembly Hall

      Delete
    30. Kelantan tunai janji, RM50,000 untuk ADUN pembangkang
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 31 Okt 2018, 1:57 petang |

      A+ A-
      DUN KELANTAN | Kerajaan negeri Kelantan menunaikan janjinya dengan meluluskan pemberian peruntukan sebanyak RM50,000 kepada setiap anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) bermula tahun depan.

      Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata kos peruntukan itu akan diberi kepada lapan ADUN pembangkang membabitkan kos keseluruhan RM400,000.

      "Ia adalah peruntukan pembangunan kecil berjumlah RM50,000. Memang tidak sama dengan wakil kerajaan kerajaan kerana anak sendiri dengan anak angkat tidak sama.

      "Kita berharap wang berkenaan digunakan dengan baik demi membantu rakyat Kelantan," katanya ketika sesi penggulungan Belanjawan Kelantan 2019 Persidangan DUN Kelantan, di Kota Bharu, hari ini.

      Terdahulu selepas pilihan raya umum lalu, Mohd Amar mengumumkan kerajaan negeri komited untuk menyalurkan peruntukan itu.


      Justeru katanya, perkara itu akan direalisasikan dan perbelanjaan itu sudah dimasukkan dalam Belanjawan 2019.

      Sementara itu ADUN Galas (BN) Mohd Syahbudin Hashim berkata, beliau berterima kasih atas komitmen kerajaan negeri walaupun jumlah peruntukan itu kecil.

      Katanya, dengan peruntukan itu dilihat dapat menampung keperluan untul melaksanakan tugas-tugas di peringkat DUN.

      "Melihat pada jumlah memang agak sedikit berbanding ADUN kerajaan difahamkan dapat RM250,000. Tetapi sekurang-kurangnya peruntukan itu dapat membantu rakyat, " katanya.

      Delete
    31. RM14 bilion sepatutnya royalti milik Kelantan - Mohd Amar
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 31 Okt 2018, 1:34 petang | Dikemaskini 31 Okt 2018, 1:37 petang

      A+ A-
      DUN KELANTAN | Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, berdasarkan maklumat yang dikumpul sehingga tahun ini Kelantan sepatutnya menerima bayaran sebanyak RM14 bilion.

      "Berdasarkan maklumat yang kita kumpul daripada laporan dan jawapan menteri di parlimen, daripada mula-mula pengeluaran petroleum hasil laut yang digali dari kelantan sehinggalah tahun 2018, kita sepatutnya sudah menerima bayaran daripada Petronas melebihi RM14 bilion.

      "Itu sebenarnya harta kita yang ada pada Petronas dan kerajaan persekutuan. Jadi, kalau kita setakat nak minta pinjam RM90 juta pendahuluan, tidak menjadi masalah sebab duit kita banyak lagi dengan kerajaan pusat.

      "Kalau kita berhutang lebih RM300 juta atau RM700 juta pun, ia masih dikira kecil lagi berbanding duit kita yang berjumlah RM14 bilion," katanya ketika menjawab soalan tambahan Abd Rahman Yunus (PAS- Pasir Tumboh) berhubung dakwaan mengatakan kerajaan negeri tidak mampu membayar elaun dan gaji kakitangannya.

      Susulan itu Mohd Amar yang juga ADUN Panchor turut meminta Petrolium Nasional Berhad (PETRONAS) memberi maklumat rasmi jumlah bayaran royalti yang sepatutnya diterima Kelantan sejak 1982.


      Mengulas lanjut, Mohd Amar berkata kerajaan negeri terkilan apabila terdapat menteri membangkitkan isu Kelantan meminta duit dan berhutang.

      "Sedangkan hak kita sebenarnya dipegang kerajaan pusat. Sekiranya kerajaan pusat jujur, mereka perlu beri royalti kepada kita sebagaimana sepatutnya kerana banyak masalah yang kita boleh selesai sekiranya mendapat sejumlah wang terbabit.

      "Apa yang kita tuntut adalah hak kita lima peratus yang dijamin oleh perjanjian. Sebanyak 20 peratus yang dijanjikan itu hal lain kerana saya sering tekankan kita minta lima peratus sahaja," katanya.

      Tambah beliau, kerajaan negeri berharap wujudnya perubahan dalam kerajaan persekutuan baharu hari ini dan mereka menghormati perjanjian terbabit.

      Delete
    32. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    33. Duduk dengan PAS, mesti jadi baik



      APABILA suatu ketika dahulu Tun Mahathir menumpang di pentas PAS kerana berkrisis dengan Tunku Abdul Rahman sekitar tahun 60-an, beliau dikatakan banyak berucap menghentam Umno, dasar-dasar yang tidak dipersetujui beliau yang dilaksanakan oleh Tunku. Tun tidak pula dilaporkan bercakap berkenaan hal penghinaan kepada Rasulullah yang tiada pisau ‘Gillette’ atau apa-apa semisalnya yang melanggar syarak atas makluman bahawa PAS memperjuangkan hukum hak Rasulullah. Maka menjadi baiklah percakapan beliau, selaras dengan kehendak Allah yang mana PAS perjuangkan. Hanya bicaranya tertumpu khusus serangan terhadap dasar Tunku yang dikatakan tidak betul itu.




      Sewaktu PAS bergabung di bawah bendera Perikatan di pertengahan tahun 70-an, PAS banyak membantu kerajaan dalam melaksanakan prinsip Islam dalam pentadbiran Kerajaan Malaysia. Laporan menyebut bahawa banyak acara-acara kerajaan yang melibatkan hidangan arak, berjaya dihapuskan, walaupun tidak semua. PAS juga berjaya menerbitkan buku-buku agama bagi pihak kerajaan yang masih digunakan sehingga kini. Antara buku-buku terbabit yang menjelaskan Batas-batas Iman dan Kufur yang berkenaan aqidah umat Islam. Tidaklah BN beromongan atau memaksa mengenai perkara dosa dan noda bersama dengan PAS ketika itu kerana tahu kehendak PAS. Bahkan, PAS pernah memecat seorang ahlinya kerana menari dengan wanita dalam satu majlis keramaian.



      Semangat 46 mengajak PAS sebumbung dengan mereka bersama beberapa lagi parti lain pada akhir tahun 80-an di bawah Angkatan Perpaduan Ummah (APU) sebagai satu pasukan menentang BN yang dilihat semakin rakus di bawah kepimpinan Tun Mahathir ketika itu. Dakwa Ku Li sebagai Presiden S46, kemenangan beliau pada pemilihan Agung Umno 87 dirampas Tun Mahathir. Habis digegerkan kejahatan dan keburukan Tun. Tetapi dalam masa yang sama, tiada pula disyarahkan akan keperluan mengekalkan hukum yang diasakan Lord Reid. Ber-Hudud, ber-Takzir dan ber-Qisaslah mereka bagi menari mengikut rentak politik Islam yang dipalu oleh PAS. Memuja-mujilah akan kehebatan Islam yang pada janji mereka akan diberikan keutamaan apabila memerintah nanti. Dan sememangnya patut Islam itu dipuji. Hasilnya, Kelantan semenjak tahun 90, kekal di bawah pemerintahan ulamak. Tidak kurang ahli S46 menukar parti kepada PAS selepas berpecah.

      Delete
    34. Apabila peristiwa ‘mata lebam’ Pak Syeikh tahun 98 terjadi, PAS sekali lagi diperlukan bagi Pak Syeikh menyuarakan mengenai betapa beliau tidak bersalah atas segala tuduhan-tuduhan oleh mentor beliau Tun Mahathir. Habis pelosok ceruk kampung di Malaysia, disinggah beliau, menggunakan pentas PAS yang mana ketika itu, beliau tidak berparti. Sewaktu pidato berapi-api yang beliau ungkapkan, beliau langsung tidak menyebut perihal cadangan untuk mengadakan rancangan dosa yang tiada berfaedah kepada agama dan rakyat. Mengetahui jelas PAS tidak akan sesekali berkompromi dengan idea dosa, maka beliau membuang jauh-jauh apa-apa sekali berkaitan dosa, kerana menyedari akan kesannya jika PAS menjauhkan diri. Menari rentak lagu Tamil pun tidak. Tapi difahamkan ketika itu pinggangnya masih sakit.



      DAP juga tidak ketinggalan mempamerkan sisi baik mereka apabila duduk dalam pasukan yang PAS turut berada di dalamnya, Barisan Alternatif (BA) dan Pakatan Rakyat (PR). Mereka mula menghafal ayat-ayat al-Quran bagi memberikan kefahaman kepada rakyat mengenai betapa kesungguhan mereka mahu menjadikan Malaysia lebih baik, makmur dan sejahtera.



      Oleh kerana PAS meyakini bahawa hanya Islam yang akan memandu manusia ke arah itu, DAP tanpa segan silu melafazkan segala bentuk perkara yang diingini PAS yang sebenar pada hakikatnya diinginkan oleh Islam. Tiada mereka mengumpul perkataan keji membina bait-bait ayat bagi menyebut mengenai hal lagha yang sangat dibenci oleh PAS.



      Hatta Dyana Sofea ketika kempen PRK Teluk Intan, berselendang dia semasa duduk bersama Presiden PAS. Walaupun tak lengkap tutupan auratnya, tapi masih berusaha untuk bersopan, menghormati PAS. Juga apabila ada artis yang mesra PAS, mereka tidak berdansa berpegang tangan lelaki perempuan bila membuat persembahan. Malah penyanyi wanita juga tidak dibenarkan menyanyi di hadapan lelaki ajnabi. Patuh mereka dengan kehendak PAS yang juga syarat Islam itu.

      Terbaharu ialah musuh ketat PAS semenjak sekian lama, Umno, turut menjadikan pentas PAS sebagai apa yang dikatakan titik penyatuan Melayu Islam. Di atas pentas PAS, tiada kedengaran suara Umno menyeru kepada penghinaan terhadap hukuman sebat Syarie yang dilaksanakan oleh Kerajaan negeri Terengganu di hadapan orang ramai baru-baru ini. Tiada lagi mereka mempertahankan segala bentuk perkara yang tidak betul yang mereka lakukan ketika berkuasa dahulu. Yang ada adalah bagaimana mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah kerajaan yang lebih adil di masa hadapan. Semuanya berkaitan dengan kebaikan. Kebencian kepada ulamak, tidak disuarakan oleh mereka, selain mereka turut berkopiah dan berjubah. Tiada diundang Puteri Umno yang berseluar yengki atau berkebaya ketat dengan rambut jambul di depan.

      Maka inilah kehebatan Islam yang dibawa oleh PAS. Tajuk di atas mungkin dirasa agak nakal bagi sesetengah orang, mungkin juga memualkan. Siapa lagi kalau bukan kepada pembenci PAS. Tetapi antara kebencian yang menebal itu, dengan kenyataan sebenar jauh di lubuk hati mereka, mereka terpaksa mengakui akan kebenaran kenyataan itu. Mereka telah melihat sendiri bagaimana sebahagian tokoh-tokoh yang dinyatakan di atas ketika duduk bersama-sama dengan PAS, akan bertertib tingkah laku mereka. Seperti ada pengawal lagak gayanya. Cakap hanya kebaikan, akhlak juga tidak meliar. Saya tanpa ragu mempertahankan kenyataan ini.

      Delete
    35. Apa signifikasinya tulisan ini? Padahal tokoh-tokoh itu sebahagian besar akhirnya berpisah dan menentang pula PAS, malah ada yang lebih dahsyat tentangannya selepas itu. Tidaklah juga berubah perangai mereka. Ya, itu pandangan yang betul, mereka hanya cuba menggunakan PAS. Lari daripada berkawan dengan PAS, mereka kemudiannya menunjukkan perangai lama mereka. Tun Mahathir kembali bercakap karut mengenai Islam, Pak Syeikh kembali mempersoalkan sebatan Syarie, DAP membenci perkara-perkara baik yang dicadangkan PAS, seperti mahu mengharamkan pesta arak, memberikan kebebasan pekerja seperti pramugari menutup aurat dan banyak lagi. Lihat juga sekumpulan ahli yang keluar daripada PAS sekarang? Ikut bos mereka, janji manifesto bukan satu perkara yang wajib ditunaikan, jangan berlumba-lumba menonjolkan Islam. Pernahkah perkataan itu dikeluarkan ketika mereka bersama PAS dahulu? Carilah sejarah, pasti tidak berjumpa. Dan jika ada, mereka pasti akan ditegur atau dihukum.

      Tetapi dari satu sisi positif ialah, sekurang-kurangnya mereka berhenti bercakap mengenai kejahatan atas apa yang Islam larang ketika bersama-sama dengan PAS. Apabila tokoh-tokoh itu turut mahu bercakap mengenai Islam di pentas PAS, mereka mesti belajar dahulu supaya tidak tersalah. Mereka juga pastinya malu melakukan kejahatan kerana ramai yang akan terpalit. Dan rakyat yang baik pasti akan membenci mereka jika masih ‘nakal’ ketika bersama PAS. Sebagaimana apabila berada di dalam masjid, kita menjaga segala akhlak buruk kita agar tidak dipamerkan. Begitulah sikap mereka bila berada ‘dalam’ PAS.

      Bukankah Hadis Rasulullah ada mencadangkan untuk bercakap perkara yang baik sahaja atau diam? Inilah hasilnya ketika mereka bersama PAS. PAS memandu mereka ke jalan itu. Biarlah mereka mahu dekat dengan apa niat sekalipun, kerana mereka pasti akan meninggalkan perkara buruk bila bersama PAS. Tiada cocok perlakuan sumbang dengan identiti PAS. Itu semua orang tahu. Jika ada ahlinya terbuat perkara dosa, maka akan segera dikritik orang seperti biasa dikata orang “ahli PAS apa, macam itu? Buat dosa tak ingat dunia”. Tidak masuk akal jika ada orang cuba menukar posisi PAS dalam ayat contoh itu kepada Umno, DAP, Bersatu mahupun PAN. Jadi ia jelas membuktikan PAS bukan tempat berbuat dosa, walau terkadang ada ahlinya terkhilaf.

      Paling menyerlah, PAS tidak pula terpaksa mengikut prinsip mereka bila bersama. Tidak pernah PAS bersetuju atas pentas mereka untuk bersepakat dalam hal keburukan dan kejahatan dari pandangan Islam. Tidak pernah. PAS ajak yang baik-baik sahaja. Jika ada yang mengajak PAS berbuat onar, PAS akan menjauh. Jadi biarlah Umno, Tun, DAP jika mahu berbaik dengan PAS sekarang atau lain kali, sebab mereka akan jadi baik insyaAllah. Jadi bila duduk dengan PAS, mesti dengan sendiri seseorang itu akan jadi baik.

      MOHD NASIR ABDULLAH
      Al-Khor, Qatar
      9 September 2018/22 Zulhijjah 1439


      : Sekarang susah nak lihat dalam majlis geng AMANAH pakai kupiah... Mula-mula kupiah tanggal, akhirnya nilai Islam tanggal...

      Delete
    36. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Anonymous31 October 2018 at 19:58

    LEPAS AKU BALIK DARI SOLAT MAGHRIB DI MASJID, AKU TERIMA SMS DARI 'SI DIA'.
    DIA SANGAT SETUJU DGN CADANGAN KU UNTUK DIBUAT FRAME GAMBAR PERSANDINGAN KAMI BERLATARKAN MADAH GURINDAM ITU. CUMA DIA CADANGKAN SEDIKIT PINDAAN.
    INI AKU PAPARKAN SMS PENUH DARI SI DIA MANJA KU ITU:

    __________________________________________
    Abg, dinda cadang nak ubah sikit rangkap yg ke-3 tu, tak apa kah abg? Dinda cadang begini,

    Ini rangkap asal yg abg buat:

    Si teruna kemas tangkas, orangnya fantastik
    Dia seorang guru yg terkenal dlm matematik
    Kat sekolah, dia jurulatih pasukan gimnastik
    Sesuai dgn si dara, pensyarah yg siistematik

    Dinda rasa, 'SISTEMATIK' lebih sesuai utk abg. Kalau anak cucu kita diberitahu bidang abg, 'MATEMATIK', bagaimana pula bidang dinda, 'LINGUISTIK'? Apa kata abg, kalau kita ubah rangkap itu, kita buang 'FANTASTIK' sbb anak cucu akan tahu atuk mereka tu mmg fantastik. Kita buat mcm ini:

    Si teruna tu guru yg sgt bijak dlm matematik
    Dlm menjalan tugas dia memang sistematik
    Si dara pula pensyarah dlm bidang linguistik
    Biibir sentiasa merah, walau tak pakai lipstik

    Mcm mana abg? Boleh tak? Jgn lah abg anggap dinda nak lwn tok guru pula.. yer sayaang...

    Di depan beranda membelah kelapa
    Letakkan cawan ke bangku yang biru
    Pandangan dinda tak lah seberapa
    Mana nak lawan abang ku tok guru

    __________________________________________
    (WAHH.. MMG BERNAS DAN KEMAS CADANGAN SI DIA. NAMUN KEKASIH KU YG BERHATI MULIA INI SENTIASA SAJA MERENDAH DIRI... BETAPA SYAHDU NYA...)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuuu diaa, Sang Tikus Kejora AnonyMOUSE dah muncul 'syok sendiri'...!!

      Jika gadis itu benar2 wujud, heran kenapa sang Tikus tak direct contact dia dgn hp ker atau sms ker atau whatsapp ker - tak logik langsung temberang auta sang Tikus nih.....!!

      Tak ker gila dan bodoh si Kejora Tikus AnonyMOUSE nih, yer....??

      Delete

    2. Anonymous1 November 2018 at 12:01 = GENG NAJIB = GENG MENJILAT NAJIB = justice league = JUST LICK NAJIB'S WOUNDS OR HIS ASSOL.

      UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Anonymous, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengecewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nate’ yang guna mana GENG NAJIB, Anomouse dll itu ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes. Maka kita kopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes apa saja yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete
    3. Kenapa batal projek di Sarawak, tapi lulus projek di Pulau Pinang, soal PBB



      PETALING JAYA: Pemimpin PBB mempersoalkan keputusan kerajaan pusat membatalkan 65 projek kecil di Betong Sarawak, tetapi meluluskan 2 projek di Pulau Pinang yang mungkin melibatkan kos 5 kali lebih tinggi.

      Naib Presiden PBB Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah berkata, langkah membatalkan projek tersebut dengan kos sebanyak RM4.1 adalah “menjijikkan” kerana ia bertujuan membaiki mutu kehidupan penduduk kampung yang miskin di negeri itu.

      Menurut laporan Borneo Post, projek terbabit termasuk lot parkir di sebuah sekolah, kerja tanah di sebuah rumah panjang, tandas awam dan naik taraf sebuah kebun.

      Projek terbabit sepatutnya dilaksanakan di bawah program transformasi luar bandar negeri berkenaan tetapi dibatalkan oleh Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP).

      “Ini diburukkan lagi oleh laporan berita bahawa RM23 juta diluluskan untuk pembinaan bilik darjah di 2 buah sekolah di Pulau Pinang,” kata Karim.

      Beliau merujuk kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching yang mengumumkan peruntukan untuk 2 sekolah berkenaan.

      Akhbar New Straits Times memetik Teo berkata bahawa Kementerian Kewangan telah meluluskan permohonan untuk membina 18 bilik darjah di SJKC Kay Sin pada kos maksimum RM13 juta, dan 12 bilik darjah di SJKC Permatang Tinggi pada kos RM10 juta.

      “Kedua-dua projek ini telah diluluskan dan dalam proses tender sebelum dilaksanakan tahun depan,” katanya.

      Karim, yang merupakan menteri pelancongan, seni, budaya belia dan sukan negeri mendakwa Sarawak seolah-olah “dihukum” oleh kerajaan baru Putrajaya, walaupun ia adalah penyumbang utama hasil minyak dan gas.

      “Ini hanya di daerah Betong,” katanya. “Saya percaya jika kita jumlahkan semua projek kecil dibatalkan yang sebelum ini diluluskan oleh JPP di negeri ini, angkanya menjadi lebih besar.”

      Ahli Parlimen Santubong, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar memberitahu FMT bahawa projek yang dibatalkan itu adalah projek asas dan kecil yang bertujuan memudahkan kehidupan rakyat.

      “Bagi penduduk bandar, projek ini mungkin tidak besar, tetapi bagi orang kampung, ia penting. Gabungan Parti Sarawak (GPS) mempunyai hubungan baik dengan Pakatan Harapan (PH), tetapi ini yang berlaku kepada kami.

      “Inikah nasib negeri pembangkang? Jika anda beritahu sebab pembatalannya ialah kerana kerajaan tidak ada wang, ok. Tetapi anda luluskan pula 2 projek sekolah yang lebih mahal di Pulau Pinang.”

      Bekas menteri pusat itu juga berharap Ahli Parlimen PH Sarawak dapat meyakinkan kerajaan supaya mengembalikan projek berkenaan.

      Delete
    4. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    5. Kalau tak mahu beri peruntukan, beri royalti minyak pada Kelantan'
      Diterbitkan 10 Sep 2018, 5:35 petang | Dikemaskini 10 Sep 2018, 6:01 petang

      A+ A-

      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah membidas saranan Menteri Kewangan Lim Guan Eng agar kerajaan negeri itu mengurus kewangan lebih berhemat.

      "Tidak tepat bagi Guan Eng menyarankan kerajaan negeri urus kewangan lebih berhemat kerana selama ini kerajaan negeri sentiasa berhemat dalam perbelanjaan," katanya dipetik Bernama.

      Mohd Amar berkata, tiada negeri boleh berdikari sepenuhnya tanpa bantuan kerajaan persekutuan.

      "Kalau tak nak beri Kelantan minta peruntukan, kerajaan persekutuan kena beri royalti minyak kepada kami sebab antara hasil besar kerajaan negeri adalah royalti,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Mohd Amar berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Lim yang menggesa kerajaan Kelantan menguruskan hal ehwal kewangan negeri dengan "lebih bertanggungjawab dan berhemah".

      Dalam kenyataan media 8 Sept lalu, Lim menyorot bahawa Kelantan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan daripada kerajaan persekutuan iaitu sebanyak RM913 juta.

      Jumlah berkenaan terdiri daripada bantuan kewangan defisit sebanyak RM363 juta.

      Bantuan itu diberikan kepada negeri dengan hasil yang tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain.

      RM550 juta selebihnya pula, kata Lim, adalah wang pendahuluan yang diberikan kerajaan persekutuan bagi membantu Kelantan mengatasi masalah aliran tunai.

      Baca Guan Eng gesa Kelantan lebih berhemah urus kewangan



      Meskipun mengakui bahawa Kelantan penerima bantuan kewangan defisit, Mohd Amar menegaskan bahawa negeri itu juga mendapat anugerah pengurusan kewangan terbaik daripada Ketua Audit Negara.

      "Tidak dinafikan dengan hasil yang agak terbatas disebabkan sebuah negeri pertanian maka Kelantan adalah antara negeri penerima bantuan kewangan defisit.

      “Dalam soal ini, bukan Kelantan sahaja perlukan bantuan kerajaan persekutuan, semua negeri di Malaysia perlukan bantuan kerajaan persekutuan termasuk Selangor sebuah negeri yang kaya, Pulau Pinang dan Johor,” katanya.

      Selain itu, dalam kenyataan sama sebelum ini, Lim turut menyorot pinjaman yang dibuat Kelantan daripada kerajaan persekutuan.

      Sehingga 30 Jun 2018, jelas Lim, baki pinjaman yang belum selesai adalah berjumlah RM1,413.3 juta dengan jumlah tunggakan sebanyak RM 434.5 juta.

      "Tahap tunggakan pinjaman juga menunjukkan ketidakmampuan kerajaan negeri untuk memenuhi dan menguruskan komitmen kewangannya," kata Lim.

      Mengulas perkara itu, Mohd Amar berkata, rekod bayaran balik pinjaman kewangan kerajaan negeri kepada kerajaan persekutuan adalah amat baik.

      Delete
  3. Fuuuh..Korang nilai lah sendiri antara dua darjat ni beb !!!!

    Bajet Kebajikan Najib vs Bajet Pengorbanan Mahathir


    Tak sabar nak tau Bajet 2019...

    Bajet kerajaan PH yang pertama...

    Dulu kerajaan BN bagi banyak manfaat dan bantuan pada rakyat (yang kaya jangan baca nanti anda tidak percaya kerana anda tidak pernah mendapatkannnya)...

    Antaranya ialah :

    Beza Zaman MAHATHIR (Selama 22 tahun jadi PM) Dan Zaman DATUK SERI NAJIB

    PTPTN



    Mahathir : interest 4%...
    Datuk Seri Najib : Interest 1%...

    *Zaman Datuk Seri Najib maintain bayar setiap bulan dapat potongan 10%, kalau langsai PTPTN sekaligus dapat diskaun 20%*...

    Tol



    Mahathir : Tol naik 5% setiap 3 tahun...
    Datuk Seri Najib : Pembinaan highway Pan Borneo, Lebuhraya KL-Kelantan melalui Merapoh, Lebuhraya bertingkat rawang semua bebas tol...

    Pengangkutan Awam



    Mahathir : Tambang ERL naik 10% setiap 5 tahun...
    Datuk Seri Najib : Kerajaan beri subsidi untuk tambang MRT...

    ISA



    Mahathir : seramai 1200 orang di tahan bawah ISA...
    Datuk Seri Najib : Hapus ISA...

    Hutang Negara



    Mahathir : 103.4%...
    Datuk Seri Najib : 50.7%...

    Lebuhraya Pantai Timur



    Mahatir : Menghentikan pembinaan LPT bila parti pembangkang perintah Terengganu dan Kelantan...
    Datuk Seri Najib : Meneruskan projek LPT ke Terengganu dan Kelantan...
    Juga membina Lebuhraya Kota Bharu ~ Kuala Krai walau di perintah pembangkang...

    Cukai Barangan



    Mahathir : SST 5% 10% 20%...
    Datuk Seri Najib : GST 6%...

    Yuran Sekolah



    Mahathir : Ada yuran sekolah...
    Datuk Seri Najib : Yuran sekolah di hapuskan...

    Bantuan Sekolah

    Mahathir : Tiada
    Datuk Seri Najib : Ada, RM100

    Buku Teks Sekolah

    Mahathir : Bergantung kepada pendapatan ibubapa...
    Ada pelajar perlu beli buku teks...
    Datuk Seri Najib : Semua pelajar dapat buku teks secara percuma...

    BR1M



    Mahathir : Tiada...
    Datuk Seri Najib : Ada malah sehingga RM2000...

    Baucer Buku Untuk Mahasiswa



    Mahathir : Tiada...
    Datuk Seri Najib : Bernilai RM200...

    Klinik Bergerak 1Malaysia



    Mahathir : Tiada...
    Datuk Seri Najib : Ada, bot dan bas...

    Klinik 1Malaysia



    Mahathir : Tiada...
    Datuk Seri Najib : Ada, bayaran RM1...

    Baki Simpanan Petronas



    Mahathir : RM30 bilion...
    Datuk Seri Najib : RM128 bilion...

    Kenaikan Pencen

    Mahathir: Tiada...
    Datuk Seri Najib : Ada, 2% setiap tahun...

    Rumah Penjawat Awam

    Mahathir :Tiada...
    Datuk Seri Najib : Ada, Rumah penjawat awam 1 Malaysia (PPA1M)...

    Rumah Untuk Rakyat



    Mahathir : PPRT
    Datuk Seri Najib :
    PPRT...
    SPNB (gaji bwh RM3000 & ada tanah, kerajaan subsidi RM25 ribu)...
    SPNB Plus (gaji RM3000 keatas dan ada tanah)...
    PR1MA (gaji bawah RM10,000)...

    Taja Rakyat Tunai Haji



    Mahathir : Tiada...
    Datuk Seri Najib : 1000 orang di taja tunai haji setiap tahun secara percuma...

    Bantuan Musim Tengkujuh



    Mahathir : Tiada...
    Datuk Seri Najib : RM600 untuk 3 bulan kepada 440 ribu penoreh getah...

    Elaun Sara Hidup Nelayan




    Mahathir : Tiada
    Datuk Seri Najib : RM300 sebulan...

    Kerajaan BN di tumbangkan kerana segala jasa yang telah di curahkan kepada rakyat...

    Datuk Seri Najib di fitnah, di benci dan di dakwa di mahkamah kerana segala bantuan yang telah di berikan kepada rakyat...

    Memang benar, rakyat Malaysia ialah rakyat yang 'berterimakasih'!!!

    Memang sahih, rakyat Malaysia dah jadi kaya raya sebab 'benci' pada segala bentuk bantuan yang di beri!!!

    Rakyat Malaysia dah memilih jadi sama2lah kita hadap!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, Kejora Geng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Geng Najib,
      Kenapa kau bertersan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Geng Najib bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    2. I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, Kejora Geng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Geng Najib,
      Kenapa kau bertersan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Geng Najib bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    3. I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, Kejora Geng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Geng Najib,
      Kenapa kau bertersan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Geng Najib bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    4. First Three Months Of Tommy Thomas As Attorney General




      Tommy Thomas assumed office as Attorney General (AG) on June 4, 2018 amidst cheers that he is a “constitutional law expert and civil litigator”; “an excellent choice for his expertise in the law and understanding of human issues” - Herald (Malaysian Catholic Church newspaper); “he holds an enormous amount of experience, making him a (way) more-than qualified candidate for the job” – Esquire; “committed, charismatic and vocal” – Esquire; the first member of the Bar: first non-Malay (Indian) and non-Muslim (Christian) and a lot more, to be so appointed since Merdeka.

      The inference is that, at last, after more than half a century, a person of real calibre has been appointed and only after the fall of the UMNO (Malay) dominated federal government. The other inference is that all former AGs who were Malays, Muslims and from the Judicial and Legal Service, to put it mildly, were less qualified.

      Three weeks later (June 25, 2018) I wrote the article “Is the new AG choosing his briefs like a private lawyer?” This article was written after he made the statement that his stand was the same as that of the Bar Council that the post of AG and Public Prosecutor (PP) should be separate and that his priority was as the legal advisor to the government. In “Should the post of AG and PP be separate? (July 12, 2018; NST July 15, 2018, I wrote “Even if we separate the two posts, in my view, generally speaking, for the post of PP, an officer of the JLS is a more suitable candidate. I have no second choice.”

      I pointed out that, until the Constitution and the Criminal Procedure Code (CPC) are amended, he is both AG and PP. That is what he is paid for. There is no question of him only doing the AGs work and not PPs. I also pointed out that AGs like Tan Sri Abu Talib, Tan Sri Mohtar Abdullah and Tan Sri Gani Patail always led the prosecution in high profile, public interest cases.

      Delete
    5. Lim Guan Eng’s Case

      On July 30, 2018 The New Straits Times reported the High Court Penang had fixed Sept 3 for the Attorney-General’s Chambers to decide on whether to proceed or drop the corruption case against former Penang Chief Minister Lim Guan Eng and businesswoman Phang Li Koon.

      “The defence counsels for both Lim and Phang...had each made a representation to the new Attorney-General (AG) for the case to be dropped...”, the report continued.

      “We have asked the AG to consider withdrawing the charges.” Ramkarpal was quoted to have said.

      On August 2, 2018 Tommy Thomas issued a statement that he would not be involved in the decision whether or not to further prosecute Lim Guan Eng. We came to know later that he had appointed Dato’ Mohamad Hanafiah Zakaria (Dato’

      Hanafiah) Head of the Appellate and Trial Division of the AGC, I believe, the new name for the division I was heading thirty years earlier, to do the job for him. As head of a division, in the AGC hierarchy, he is on the third layer, with AG on the first later, the Solicitors General on the second layer.

      Do you think he does not know that Tommy Thomas was the counsel for Lim Guan Eng in that case immediately before his appointment as AG? Do you think he does not know that Lim Guan Eng is the Minister of Finance? Do you think he does not know that that if Lim Guan Eng is convicted, most probably he will lose his job? Do you think he does not know that Tommy Thomas was the DAP’s candidate for AG? Do you think he would not perceive, rightly or wrongly, the reason for Tommy Thomas’ appointment? Do you think he would not perceive, rightly or wrongly, the decision Tommy Thomas would prefer? Do you think he does not know that his promotion depends on Tommy Thomas?

      Even if Tommy Thomas does not sign the letter to withdraw the charges, on whose behalf does Dato’ Hanafiah sign it?

      On September 3, 2019, the New Straits Times Online reported that the Penang High Court had granted a discharge amounting to an acquittal on Lim Guan Eng and Phang Li Koon over their corruption charges.

      “This followed an application made by Deputy Public Prosecutor Datuk Masri Mohd Daud to the court, based on a representation sent by the defence to the Attorney- General to withdraw the case, on July 6.

      Masri had applied for a discharge not amounting to an acquittal.

      Lim’s lead counsel, Ramkarpal Singh, and Phang’s lead counsel, Datuk V. Sithambaram, had requested for a full acquittal.

      Judge Datuk Hadhariah Syed Ismail, in her judgment, agreed with the counsels that the charges “cannot be hanging over the head of the accused indefinitely.”

      She stressed that there must be “finality.”

      She said a total of 25 witnesses had been called and the case was last heard in March.

      “The court cannot be slow. After six months, the prosecution has not proceeded with the matter. We do not conduct cases on instalments. There must be a stop. No commas.

      “The charge cannot be left hanging over the head of the accused indefinitely. We cannot be waiting for another six months for the case to proceed.

      “I cannot agree with the prosecution’s application because by doing so the court cannot close the case file. That cannot be the case. If we want to proceed, then we should proceed from A to Z.

      “So after studying the whole case, and the long duration to get the decision, the court orders both accused to be discharged amounting to an acquittal,” she said.”

      I think I have to pause here and clarify the various terms used, particularly, after Dato’ Hanafiah came out with the Latin term nolle prosequi, which not many people know how to pronounce, let alone know the meaning.

      Delete
    6. The terms that have been used are “withdrawing the charges”, “dropping the case,” “offering no further evidence” and “to enter nolle prosequi (where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused).” For our present purpose, it is sufficient to say that they mean the same thing as Dato’ Hanafiah said, i.e. “where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused”.

      The Criminal Procedure Code (CPC) provides thus:

      “254. (1) At any stage of any trial, before the delivery of judgment, the Public Prosecutor may, if he thinks fit, inform the Court that he will not further prosecute the accused upon the charge and thereupon all proceedings on the charge against the accused shall be stayed and the accused shall be discharged of and from the same.”

      (2) .....

      (3) Such discharge shall not amount to an acquittal unless the Court so directs.”

      The difference between a discharge amounting to an acquittal (DAA) and a discharge not amounting to an acquittal (DNAA) is that:

      i. In a DAA, the case comes to an end.

      ii. In a DNAA, the case remains on the court register as pending, but no date is fixed for the next appearance. However, the prosecution may request the court for a new date to continue with the prosecution. The order is made, for example, where a witness cannot be traced after a few postponements but the prosecution still wants to proceed with the case.

      In a case where the prosecution informs the court that it does not intend to prosecute further, the practice is for the court to make an order of DAA. The reason is that, it was the prosecution that brought the accused to court and charged him. Later, the prosecution decided that it did not want to proceed with the prosecution. Why should the case remain on the court register as a part-heard case and why should the charge be kept hanging on the accused’s head indefinitely?

      In Public Prosecutor v. Syed Abdul Bahari Shahabuddin [1975] 1 LNS 137, it was held:

      “(1) unless there are good grounds to the contrary a discharge under section 254 of the Criminal Procedure Code should amount to an acquittal. Good grounds would arise where the prosecution is unable to proceed for the time being but can satisfy the court that the temporary impediment is not insurmountable and that it will proceed within a reasonable time.”


      See also Koh Teck Chai v. Public Prosecutor [1967] 1 LNS 72 and Tan Chow Cheang (2018) 6 CLJ 452 (CA)

      Then came the MACC,s press release that it was “very shocked” (“amat terkejut”) to hear the news that Lim Guan Eng Guan was acquitted “after the prosecution had withdrawn the case”.

      "The MACC would like to stress that the decision was made by the Attorney General's office and not the MACC," the statement says.

      Delete
    7. This is yet another first. Never in the Malaysian legal history was there an open clash between the two government departments. This happens after the MACC had been cleansed of “BN men” by the PH government. So, do not blame “the inside job of BN men”. The truth is there are many sensible and dedicated officers there.

      As the first Chairman of the Advisory Board of the SPRM, I know Dato’ Shukri. He is a dedicated and honest officer, indeed there are many like him there. I salute SPRM for issuing the statement. Perhaps Dato’ Sri Mohd Shukri is beginning to think that he should have remained in retirement, after all.

      This was followed by Tun Dr. Mahathir’s comments, made in Brunei Darussalam. He said, “They (MACC) have a right to be shocked. If they want to be shocked, they can be shocked. I am also shocked.”

      Asked to comment on the decision, Dr Mahathir said that he had never in the past questioned the decision of the courts.

      “If the court makes a decision which to me is wrong, I also never comment (tegur) on it.

      “This decision is made by the court so we have to accept it,” he said. (The Star Online September 3, 2018)

      According to the video recording of the press conference he also said, “If they (MACC) is not happy, they can appeal.”

      Listening to the way he answered the questions, clearly, he was trying to belittle the reporter who asked him the question. In so doing, first he shifted the blame to the court for acquitting Lim Guan Eng instead of to AG for not further prosecuting the case. The truth is that the judge had no choice but to discharge Lim Guan Eng, with or without acquittal, because the prosecution was not going to prosecute him further.

      Secondly, regarding his response that if the MACC is not happy, the MACC could appeal, he was manifestly wrong whether or not there was a full trial. The MACC is not a party to the case. MACC’s job is only to investigate.

      Tun Dr Mahathir could be excused for not knowing the technicality as he is not a lawyer but he should have stopped at saying “I too was shocked.” He could have added,” If you want to know more, ask the AG.”

      Delete
    8. On September 4, 2018 Dato’ Hanafiah, the Head, Appellate and Trial Division issued a press release. He made the following points:

      1. “....the Hon. Attorney General had no hand in the decision to enter nolle prosequi (where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused) on the charges against Lim Guan Eng and Phang Li Koon”.

      2. He was “....tasked to decide on the representations made by both Lim Guan Eng and Phang Li Koon’s case as I had not participated in any way with the case earlier. Accordingly I was able to consider the matter with a fresh perspective.”

      3. “Having given the said task, I have perused the evidence that has been investigated by MACC and the evidence that have been adduced and tested under cross examination thus far, I concluded that as a result of the cross- examination of the prosecution witnesses who has testified so far, the evidence supporting the first charge under Section 23 of the MACC Act and under Section 165 of the Penal Code has been substantially weakened. This conclusion was arrived in light of fresh evidence that have arisen during the cross-examination of prosecution witnesses.

      4. “Having made the above findings, I opined that I would not be fulfilling my duties as Deputy Public Prosecutor to let the case continue knowing full well that that the case against ..... would not succeed at the end of the prosecution case. Hence, I decided for the prosecution to enter nolle prosequi against both....(of them)....in accordance with Section 254 of the Criminal Procedure Code.

      5. He further said, “....I wish to stress that I have decided the representations without any influence from any quarters.... based on available evidence and governing law, which I did, without fear or favour.”

      My preliminary comments are, first, I do not believe that this press release was issued without the approval, including the wording, by the AG.

      Delete
    9. Secondly, and I direct these questions to Tommy Thomas: If Lim Guan Eng were not a PH Minister of Finance, would he have tasked Dato’ Hanafiah to study the case with the view not to further prosecute Lim Guan Eng? If only Phang Li Koon was charged, would he have done the same? If there was no representation by counsel for Lim Guan Eng, would he have done the same?

      We now come to Dato’ Hanafiah. I have no comments on paragraphs 1, 2 and 5. Paragraphs 3 and 4 may be taken together.

      My questions to Dato’ Hanafiah are: Even before he was tasked to study the case by AG, did the lead DPP, at least, not brief him, from time to time, how the case was

      proceeding? Being such an important case, did he not call the lead DPP, from time to time to know about the case? Did the lead DPP of the case not inform him of the effects of the cross-examination and the discovery of fresh evidence and discussed with him how to overcome it?

      Having perused the investigation papers and the notes of evidence and discovering the weakness of the prosecution’s case arising from the cross-examination and the discovery of the fresh evidence, did he call the lead DPP and the MACC officers and discuss the possibility of redressing it by looking for fresh evidence to rebut the fresh evidence to be adduced by the defence; the possibility of challenging the admissibility of the defence’s fresh evidence and the possibility of recalling and calling additional witnesses. After all, the prosecution has not closed its case.

      Dato’ Hanafiah was never in court. He did not observe the demeanours of the witnesses, instead he merely read the notes of evidence up to that stage and “opined that I would not be fulfilling my duties as Deputy Public Prosecutor to let the case continue knowing full well that that the case against Lim Guan Eng..... would not succeed at the end of the prosecution case.” Considering the circumstances under which he was asked to study the case because of the application by Lim Guam Eng’s counsel not to further prosecute the case, it looks as if he was merely looking for an excuse not to further prosecute Lim Guan Eng.

      He could write that statement without opening the files. At the very least, he should have stated the evidence of the relevant part under examination-in-chief, the evidence under cross-examination and under re-examination and stated his reasons why he said it had “been substantially weakened”. The test should have been whether the cross-emanation had caused irreparable damage to the prosecution”s case, taking into account the evidence of all prosecution witnesses. Did he consider whether it could be repaired?

      Delete
    10. In any event, the prosecution had not closed its case yet. Why not proceed and let the court decide at the end of the prosecution’s case? Was he afraid that the court would call for the defence?

      According to Dato’ Hanafiah, he merely requested for a discharge not amounting to an acquittal. Was he uncertain about the decision not to further prosecute or was he merely making a safe decision, the middle may, that he could not be blamed and his position would not be jeopardised? If the court orders a DAA, the court will be blamed while Lim Guan Eng, DAP and PH would be happy and the AG would not feel uncomfortable when meeting Lim Guan Eng?

      If the prosecution is really serious that it only wanted a discharge not amounting to an acquittal, it should appeal against the order. Or, is it very happy with the result since it got more than what it openly asked for and could blame the court for it?

      Clearly, from the day he was given the task, Dato’ Hanafiah was under pressure even if from August 2 , 2018 to September 3 , 2018 he did not meet Tommy Thomas and Tommy Thomas did not say anything to him. Under the circumstance, he knew he had to decide not to further prosecute Lim Guan Eng and he had to find a reason for it. So, he came out with reason that he found the prosecution’s case had

      weakened after the cross-examination and the discovery of new evidence! I feel sorry for him.

      I also feel sorry for Dato Hadariah, the Judge, who gets the blame for doing something right from the court’s perspective.

      It would not be complete without reverting to the statement made by Bersih and the Bar Council.

      On September 5, 2018, the Star Online reported a statement issued by Bersih 0.2.

      "With the sudden acquittal of Lim after Pakatan came into power, another concern arises whether the decision has been made due to external interference, especially from the Executive," it said in a statement on Wednesday (Sept 5).

      Bersih added that the MACC must be made a constitutional body, with the appointment of its members being made transparently.

      "This would ensure the anti-corruption body is free from external interference and does not become a tool of persecution against political enemies," it said.

      ................

      High Court judge Justice Hadhariah Syed Ismail acquitted both accused and decided the charges be dropped despite the prosecution only proposing a discharge not amounting to an acquittal.”

      The first paragraph should be read with the fourth paragraph which will read as follows: The decision by Justice Hadariah to acquit the accused when the prosecution had only asked for a DNAA has raised concern whether it was due to external interference, especially from the Executive.

      Delete
    11. A few points arise here:

      1. The focus has been shifted to the court, not the AG.

      2. It alleges that there might be judicial interference, especially by the Executive. Bear in mind that the executive now is the PH Government. Is Bersih suggesting that, in just three months, the PH Government has started to interfere with the Judiciary?

      3. The part played by AG (PP) who does not want to further prosecute the case which necessitated the discharge of the accused, whether DAA or DNAA, is not mentioned except that the AG (PP) only wanted a DNAA.

      4. The issue whether, considering the surrounding circumstances, it was a proper exercise of discretion by the AG or not, totally escapes attention.

      It calls for MACC to be made a constitutional body. “This would ensure the anti- corruption body is free from external interference and does not become a tool of

      persecution against political enemies”. Is Bersih also blaming the MACC for what had happened? If, according to Bersih, the Judiciary, which is not only a constitutional body, but one of the three branches of the government, could be interfered by the Executive, will making MACC a constitutional body make any difference?

      Is the statement quoted in the last paragraph only refers to this case which was commenced when BN was in power or a general statement applicable to both governments? Even if, as asserted by Bersih, MACC is “a tool of persecution against political enemies”, I do not believe that making it a constitutional body will solve the problem. Human factor counts.

      On September 7, 2018 the New Straits Times Online reported:

      “The Bar Council has described the prosecution’s decision to withdraw corruption charges against Lim Guan Eng as “not shocking.”

      In a statement, its president George Varughese said it is the absolute prerogative of the Public Prosecutor to drop charges at any stage of a trial, before the delivery of judgment.

      He said this was provided under Section 254 of the Criminal Procedure Code.
      ...........

      “Further the Deputy Public Prosecutor has since explained that it was his considered opinion that there is insufficient evidence to succeed at the end of the prosecution case.”

      That statement, coming from the Bar Council, in this case, is not at all surprising. Further, it merely restates the law without referring to the facts surrounding it and takes the easy way out to support the decision by the prosecution not to further prosecute Lim Guan Eng by saying that Dato’ Hanafiah had “explained that it was his considered opinion that there is insufficient evidence to succeed at the end of the prosecution case”. How far is the Bar Council prepared to go to support the first AG from the Bar? The Bar Council’s integrity and “independence” is also at stake.

      As I am concluding this part I received a copy of Utusan Malaysia dated September 7, 2018 with the title, on the first page “Tidak pernah tarik balik kes sedang berjalan
      – Abu Talib”. (Never withdrew case still proceeding”).

      Tan Sri Abu Talib was reported to have said, “.....when I was AG I never withdrew a case which was still proceeding in the midst of a trial.” (sedang berjalan dan dalam perbicaraan.)

      “If I wanted to withdraw, I would explain to the police and those who had investigated the case, inform them reasonable grounds for withdrawing because those who investigated should be respected.” (My translation.)

      Tan Sri Abu Talib was AG for 13 years during Tun Dr. Mahathir’s BN era. He was a member of the Judicial and Legal Service throughout his career. He was the best prosecutor Malaysia had ever produced. He knows what he is talking about.

      Delete
    12. I have come to the realisation that I cannot combine these onerous commitments with the simultaneous preparation and conduct of a seven-week trial in PP v Najib Razak, fixed to commence on February 12, 2019 and completing on March 29, 2019," he said.

      He would therefore use his discretion under Section 379 of the Criminal Procedure Code and appoint Sulaiman Abdullah, a former President of the Bar Council, to lead the prosecution instead, he said.

      This is another first scored by Tommy Thomas. Never in the legal history of Malaysia did an AG admit he was unable to cope with the demands of the work as an AG that he had to appoint a private lawyer to do the prosecution of a case. Or, is he

      chickening out because he had no experience in prosecution and this case is certainly not the kind of case for anyone to learn to prosecute? In any event, he was given eight month to prepare for the case while, at the same time, doing other works. No DPP gets eight months or even one month’s free in order to prepare for a case.

      A young DPP has the advantage of being junior and, therefore, excusable if he makes mistakes. He also has the advantage of having a senior DPP to depend on. An AG is the PP. He is the No.1 prosecutor. He cannot be seen to be ignorant, inexperience, incapable or to make stupid mistakes publicly in such a high profile case, what more with counsel like Shafee on the opposite side. So, it is better for him “to step aside”.

      That is the reality. It proves the point I made earlier that no private lawyer, no matter how prominent, had seen investigation papers or had any experience prosecuting. For that reason an AG appointed from the Judicial and Legal Service has an advantage.

      In any event, he has missed the chance to prove himself as a capable prosecutor, if he is, in the most important and most controversial case in the Malaysian legal history that will be remembered for a long time. Hopefully, he will not be remembered as the AG who had chickened out from prosecuting the former Prime Minister.

      Coming to Sulaiman Abdullah, we know that he was defence counsel in a number of high profile criminal cases. But, he still lacks experience in leading evidence for the prosecution in a criminal trial. Is he going to leave that part of the job to the experienced DPPs from the Attorney General’s Chambers (AGC) who would be assisting him and taking over the submissions, which undoubtedly he could do well? Indeed, Tommy Thomas could do the same.

      Hopefully, Sulaiman’s health can withstand the pressure of a prolonged trial. We pray for his good health.

      Delete
    13. The 1MDB case

      Tommy Thomas also scored another first when he appointed Dato’ Sri Gopal Sri Ram as DPP to study the investigation papers of 1MDB case and, it necessarily follows, to advise him whether there is a prima facie case to charge Najib. Remember that decision to charge or not is his discretion, based on evidence before him that he had studied to form his opinion, not of what someone tells him.

      In such an important case, one would expect the AG himself to study the papers, assisted by the officers and make the decision himself. Even if he does not, his officers who have spent a decade or more doing the same job, could be relied on instead of appointing someone from outside, who had not even seen investigation papers all his life.

      In any event, since Tommy Thomas is not even going to read the investigation papers, clearly, it follows that he will not be doing the prosecution. So, most likely, he will appoint another member of the Bar, may be Gopal Sri Ram himself, to

      prosecute. Is that what he meant by he will give top priority to 1MDB case when he was appointed?

      In appointing Sulaiman and Gopal Sri Ram to do the work of the prosecutor, Tommy Thomas has also demoralised the whole of the Appellate and Prosecution division, indeed the whole of the AGC. It is as if he has no confidence in his officers who had been doing the work for decades. It is as if they are incompetent.

      That too will be the perception of the public who know nothing about the work of an AG but cheering Tommy Thomas because he is their man.

      Delete
    14. Equanimity case

      Earlier, Tommy Thomas had appointed Sitpath Selvaratnam, a lawyer from his former law firm, whom he described as “one of Malaysia’s best leading shipping lawyers” to handle the Equanimity case in court.

      I admit I do not have the full facts before me. However, I wonder whether it was a correct thing to do. This is a criminal case and not a civil case. Being a civil litigator himself and never a DPP, he was thinking as a civil lawyer. So, he appointed Ms Sitpath. She may be the best shipping lawyer in the country, but her expertise may not be relevant. She is a civil lawyer. This is a criminal case.

      Why resort to civil procedure of arresting a ship which is a method of enforcement of a civil judgment to recover a debt? This is a criminal case. If the yacht is believed to be the subject matter of a criminal offence, why not use the criminal procedure to seize it in the same way as the millions of ringgits of cash, jewellery and hundreds of handbags were seized from Najib’s and Rosmah’s house and apartment? Both the CPC and the Malaysian Anti-Corruption Act, 2009 contain provisions for the purpose.

      Remember that in a civil litigation, the losing party has to pay cost. There are no costs in criminal proceedings.

      Withdrawal of charges against PH lawmakers and supporters

      On the other hand, Tommy Thomas had done a positive act of “withdrawing charges” (that is what newspapers reported) against PH MPs, State Assemblymen, former State Assemblyman and supporters. Hassan Karim, Member of Parliament (MP) for Pasir Gudang; Thomas Su Keong Siong, MP for Kampar; R Sivarasa, MP for Sungai Buloh and N Surendran, former MP for Padang Serai all of whom are PH MPs, PH State Assemblymen or former PH Assemblyman.

      He also dropped charges against PH supporters Syarul Ema Rena Abu Samah, popularly known as “Ratu Naga” and political cartoonist Zulkiflee Anwar Haque, better known as Zunar. They were charged with offences under the Sedition Act, Communications and Multimedia Commission Act, and the Peaceful Assembly Act.- Freemalaysiatoday 10 08 2018.

      There could be other cases as well which escape my attention.

      Sarawak v Petronas case

      Tommy Thomas also did not intervene on behalf of the federal government in a civil suit by Petronas against Sarawak Government over petroleum issue. That suit involves constitutional issues on the relationship between federal and state governments and the validity of a federal law, the Petroleum Development Act, 1974 (Act 144), which the AG should defend.

      Delete
    15. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    16. Ramai tak bayar PTPTN kerana janji pembangkang dulu'
      Diterbitkan 23 Sep 2018, 5:13 petang | Dikemaskini 23 Sep 2018, 5:44 petang

      A+ A-

      Ramai peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak menjelaskan pinjaman pendidikan mereka kerana terpengaruh dengan janji pembangkang terdahulu.

      Anggota Parlimen Lenggong, Shamsul Anuar Nasarah berkata terdapat banyak faktor mengapa peminjam tidak menjelaskan pinjaman tabung berkenaan, selain tidak memiliki pekerjaan tetap.

      "Saya akui ada sebahagiannya memang sengaja tidak mahu membayarnya walaupun mereka sudah punyai pendapatan tetap.

      "Bagaimanapun, ada juga faktor lain yang menyebabkan mereka tidak bayar misalnya masih lagi tidak bekerja, ada yang bekerja tetapi pekerjaan mereka masih di bawah tahap kelulusan yang mereka miliki.

      "Kalau hendak diteliti banyak lagi faktor lain, tetapi juga ramai yang tidak bayar hutang sebenarnya kerana terpengaruh dengan janji pembangkang dahulu yang menjadi kerajaan sekarang," katanya dalam satu kenyataan.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini berkata ramai peminjam PTPTN tidak amanah menyebabkan jumlah hutang tabung itu meningkat kepada RM36 bilion.

      Mahathir berkata, tindakan yang tidak amanah itu menyebabkan orang lain sukar mendapatkan pinjaman untuk membiayai pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi.

      Kenyataan tersebut diselar Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaludin Abu Bakar yang mengatakan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sendiri membenarkan penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN kepada graduan yang bergaji kurang RM4,000 sebulan.

      Baca: Sejauh mana 10 janji 100 hari HARAPAN dipenuhi

      Shamsul yang juga bekas pengerusi PTPTN turut berkongsi pengalaman beliau bahawa aliran pusingan kewangan perbadanan itu pernah mengalami kemerosotan akibat janji pembangkang dahulu.

      "Ramai yang tidak membayar pinjaman. Kenapa mereka tidak mahu bayar? Ini kerana terpengaruh dengan mainan politik dan janji populis pembangkang ketika itu.

      "Menjelang PRU13, ramai terpedaya kononnya “hutang PTPTN akan dihapuskan".

      "Kesannya aliran kewangan PTPTN begitu teruk akibat ramai tidak membayar pinjaman kerana terpengaruh dengan janji pembangkang untuk hapuskan hutang dan PTPTN," jelasnya.

      Baca: Janji Pakatan: Turun harga minyak dan kereta, mansuh PTPTN, pendidikan percuma

      'HARAPAN sendiri tak amanah'

      Justeru, kata Shamsul kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak wajar hanya melabel peminjam dengan pelbagai gelaran.

      Sebaliknya katanya kerajaan perlu melakukan usaha kerajaan terdahulu untuk mendapatkan semula bayaran daripada peminjam.

      "Sebab itu jugalah, kalau ditanya siapa sebenarnya yang tidak amanah tentulah kerajaan hari ini.

      "Rakyat khususnya anak muda menggundi mereka kerana termakan janji manis Pakatan Harapan sewaktu kempen menjelang PRU14. Apabila janji tidak ditunai itu sebenarnya tidak amanah," katanya.

      Delete
  4. Anonymous1 November 2018 at 09:19

    INI GURINDAM MADAH YG AKAN KAMI 'FRAME'KAN BERSAMA GAMBAR PERSANDINGAN KAMI. INI YG DIKEMASKINI SETELAH 'SI DIA' MENCADANG DIPERBETULKAN RANGKAP KE 3 GURINDAM ITU (BIJAK JUGA INTAN DEWI BAKAL ISTERI KU INI):

    Untuk anak cucu, ia akan jadi unik dan antik
    Dua insan yng bertemu bertentangan politik
    Seorg jejaka tampan & seorang gadis cantik
    Mereka berbalas pantun, sungguh romantik

    Si dara ayu hidung mancung alis mata lentik
    Kulit halus, mulus, gebu bak kulit buah betik
    Teramat jelita, di desa berkemban kain batik
    Kecantikan asli teserlah tanpa perlu ke butik

    Si teruna tu guru yg sgt bijak dlm matematik
    Dlm menjalan tugas dia memang sistematik
    Si dara pula pensyarah dlm bidang linguistik
    Biibir sentiasa merah, walau tak pakai lipstik

    Mereka mesra bercanda pantun setiap detik
    Asal dari pantun, cinta suci mereka berputik
    Akhirnya cinta berbuah ranum, boleh dipetik
    Mmg mereka sepadan, tak siapa akan kriitik

    Ada orang yg cemburu buat tindakan drastik
    Tohmahan racun fitnah, dia cuba mau suntik
    Lihat Kejora-Mas, telinganya rasa spt dijentik
    Di kota Tokyo, org itu, air mata jernih menitik

    (MLM TADI AKU CABAR 'SI TUA'... TAPI SI TUA TU MENGALIH TIANG KPD SAIFUL & BG NON.. TAK BERANI DISAMBUT CABARAN AKU ITU. HANYA BILA AKU BANGUN & BUKA BLOG INI, AKU DAPATI SI TUA TU MEROYAN MELALAK MCM ANJING SAMPAI KE PAGI. MUNGKIN DIA TAHU AKU DAH TIDOR, MULA LER DIA NAK MAIN PUKUL CURI.. HI HI..)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies

    1. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA BANYAK NAMA, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    2. I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, Kejora Geng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Geng Najib,
      Kenapa kau bertersan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Geng Najib bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    3. I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, Kejora Geng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Geng Najib,
      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Geng Najib bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    4. Bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Peguam Negara Tommy Thomas berhubung keputusannya dalam beberapa kes berprofil tinggi, termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkaitan 1MDB.

      Dalam kes itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwa menarik diri atas sebab tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara.

      Beliau kemudian melantik bekas Presiden Majlis Peguam Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya.

      "Ini mata pertama oleh Thomas. Tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugasnya, sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan.

      "Atau, apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan? Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel panjang di blognya hari ini.

      Dalam artikel itu, beliau memberikan pandangannya berkenaan tempoh tiga bulan Thomas menjadi peguam negara.

      Hamid berkata Thomas diberi lapan bulan untuk menyediakan kes itu, jauh berbeza dengan pendakwa raya biasa yang ada kala diberi tempoh tidak sampai sebulan.

      'Peluang yang terlepas'

      Katanya, langkah Thomas itu membuktikan pandanganya bahawa peguam persendirian - walaupun cukup ternama - tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan.

      Sebab itulah peguam negara perlu dilantik di kalangan perkhidmatan perundangan dan kehakiman, katanya.

      "Apa-apa pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan dikenang untuk satu tempoh yang panjang.

      "Semoga dia tidak akan dikenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya lagi.

      Hamid juga mengkritik keputusan Thomas yang melantik bekas Hakim Persekutuan Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes-kes berkaitan 1MDB.

      Ia bermakna, katanya lagi, Sri Ram bertindak untuk menasihati Thomas sama ada wujud kes prima facie terhadap Najib.

      Katanya, sangat janggal untuk seorang peguam negara membuat keputusan berdasarkan pandangan orang lain, bukan meneliti sendiri bukti yang ada.

      "Dalam kes sepenting itu, orang menjangka peguam negara sendiri akan meneliti kertas sisatan - dengan bantuan pegawai - dan membuat sendiri keputusan."

      Paling tidak pun, Hamid berkata tentunya ada pegawai berpengalaman di pejabat peguam negara yang boleh diharapkan - berbanding mengambil peguam luar yang tidak pernah melihat kertas siasatan sepanjang kerjayanya.

      'Menjejaskan moral'

      Hamid berkata memandangkan Thomas sendiri tidak meneliti kertas siasatan untuk kes berkaitan 1MDB, kemungkinan besar beliau juga tidak akan mengetuai pendakwaannya.

      "Dengan melantik Sulaiman dan Sri Ram sebagai pendakwa, Thomas telah menjejaskan seluruh bahagian pendakwaan dan rayuan pejabat peguam negara, dan malah seluruh jabatan itu.

      "Seolah-olah tiada tidak yakin terhadap pegawainya yang telah bertugas selama berdekad. Seolah-olah mereka tidak cekap," katanya.

      Turut disentuh Hamid adalah beberapa kes lain, termasuk kepal pesiar mewah Equanimity, kes kerajaan Sarawak dengan Petronas dan pembatalan dakwaan terhadap anggota parlimen dan penyokong Pakatan Harapan.

      Setakat ini, Thomas lebih dikenali dengan apa yang tidak dilakukannya, bukan apa yang telah dia lakukan," katanya, sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran. "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam-peguam ini atas pengorbanan mereka. Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan HARAPAN?" soalnya.

      Delete
  5. Wak Suman Tempek Bacin...Nak tanya lah, apasal menteri2 dari Bersatu ni tak abis2 menyusahkan Tun madey dengan kenyataa2 yang bodoh lagi bangang macam ni haah ???

    Nasib baik lah dalam Bersatu ni ada Otai2 maacm tun dan Din Pagoh, kalau tak memang takkan direspek oleh PKR, DAP dan amanah. swerupa jugak cai Bersatu macam wak Suman ni..memalukan kompani ajae lah !!!

    Menteri Belia Dan Sukaneka Beretorik Lagi, Lain Di Mulut Lain Yang Dibuat...cari publisiti murah aje ke haah???

    Bijak berpidato tidak semestinya mempunyai akal fikiran yang bijak.

    Menteri Belia Dan Sukaneka sekali lagi menunjukkan ketidak matangan beliau di dalam mengeluarkan kenyataan sebagai seorang Menteri.

    Di dalam perbahasan Rancangan Malaysia Ke-11 di Parlimen, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata ahli politik tidak boleh memegang jawatan dalam pertubuhan sukan, untuk mengelakkan gangguan politik yang boleh menjejaskan pertumbuhan sukan dan atlet.

    Pelik bin ajaib.

    Kita minta penjelasan Menteri berkenaan, kenapa ahli-ahli politik di bawah masih memegang pertubuhan bola sepak negeri?

    Kenapa cakap tidak serupa bikin?

    1. Melaka FA : Adly Zahri (ADUN Bukit Katil)
    2. Perak FA : Hasnul Zulkarnain (ADUN Titi Serong)
    3. Kedah FA: Mukhriz Mahathir(ADUN Jitra)
    4. Pulau Pinang FA: Dr Amar Pritpal Abdullah (ADUN Sungai Bakap)
    5. Terengganu FA : Dr Amar Samsuri (ADUN Rhu Rendang).

    Wak Suman...tentu Wak setuju kalau kita nasihatkannya agar bila bercakap tu guna otak sikit..bukan ikut montot aje..setuju kan Wak ???

    ReplyDelete
    Replies

    1. SPRM pamer pendapatan ahli politik kerajaan
      Diterbitkan 1 Nov 2018, 11:54 pagi | Dikemaskini 1 Nov 2018, 12:59 tengah hari

      A+ A-
      Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mempamerkan pendapatan ahli politik kerajaan yang mengisytiharkan harta masing-masing kepada mereka.

      Ia dimuat naik di Portal Perishtiharan Harta SPRM.

      KOMEN: TAK KISAH LAH NAJIB DAPAT BERAPA GAJI SEBAGAI PM DAN ROSY SEBAGAI FLOM @ MAK BADAK, DIA ADA RM2.6 BILLION DALAM AKAUN BANK DIA.

      DERMA, KATA DIA.

      KEPALA BAPAK DIA.

      Delete
    2. Bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Peguam Negara Tommy Thomas berhubung keputusannya dalam beberapa kes berprofil tinggi, termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkaitan 1MDB.

      Dalam kes itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwa menarik diri atas sebab tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara.

      Beliau kemudian melantik bekas Presiden Majlis Peguam Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya.

      "Ini mata pertama oleh Thomas. Tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugasnya, sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan.

      "Atau, apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan? Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel panjang di blognya hari ini.

      Dalam artikel itu, beliau memberikan pandangannya berkenaan tempoh tiga bulan Thomas menjadi peguam negara.

      Hamid berkata Thomas diberi lapan bulan untuk menyediakan kes itu, jauh berbeza dengan pendakwa raya biasa yang ada kala diberi tempoh tidak sampai sebulan.

      'Peluang yang terlepas'

      Katanya, langkah Thomas itu membuktikan pandanganya bahawa peguam persendirian - walaupun cukup ternama - tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan.

      Sebab itulah peguam negara perlu dilantik di kalangan perkhidmatan perundangan dan kehakiman, katanya.

      "Apa-apa pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan dikenang untuk satu tempoh yang panjang.

      "Semoga dia tidak akan dikenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya lagi.

      Hamid juga mengkritik keputusan Thomas yang melantik bekas Hakim Persekutuan Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes-kes berkaitan 1MDB.

      Ia bermakna, katanya lagi, Sri Ram bertindak untuk menasihati Thomas sama ada wujud kes prima facie terhadap Najib.

      Katanya, sangat janggal untuk seorang peguam negara membuat keputusan berdasarkan pandangan orang lain, bukan meneliti sendiri bukti yang ada.

      "Dalam kes sepenting itu, orang menjangka peguam negara sendiri akan meneliti kertas sisatan - dengan bantuan pegawai - dan membuat sendiri keputusan."

      Paling tidak pun, Hamid berkata tentunya ada pegawai berpengalaman di pejabat peguam negara yang boleh diharapkan - berbanding mengambil peguam luar yang tidak pernah melihat kertas siasatan sepanjang kerjayanya.

      'Menjejaskan moral'

      Hamid berkata memandangkan Thomas sendiri tidak meneliti kertas siasatan untuk kes berkaitan 1MDB, kemungkinan besar beliau juga tidak akan mengetuai pendakwaannya.

      "Dengan melantik Sulaiman dan Sri Ram sebagai pendakwa, Thomas telah menjejaskan seluruh bahagian pendakwaan dan rayuan pejabat peguam negara, dan malah seluruh jabatan itu.

      "Seolah-olah tiada tidak yakin terhadap pegawainya yang telah bertugas selama berdekad. Seolah-olah mereka tidak cekap," katanya.

      Turut disentuh Hamid adalah beberapa kes lain, termasuk kepal pesiar mewah Equanimity, kes kerajaan Sarawak dengan Petronas dan pembatalan dakwaan terhadap anggota parlimen dan penyokong Pakatan Harapan.

      Setakat ini, Thomas lebih dikenali dengan apa yang tidak dilakukannya, bukan apa yang telah dia lakukan," katanya, sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran. "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam-peguam ini atas pengorbanan mereka. Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan HARAPAN?" soalnya.

      Delete
  6. Fuuuh..mesti Wak Suman berguling2 frust menonggeng bila keluar berita sensasi ni..betul tak Wak ???

    Kenyataan Tegas Hishammuddin Seharusnya “Matikan” Certot PPBM

    KUALA LUMPUR, 1 Nov – Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa berkata, kenyataan tegas Ahli Parlimen Sembrong Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein seharusnya mematikan sama sekali certot Anggota Majlis Tertinggi Bersatu, Datuk A Kadir Jasin yang mendakwa 40 ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) berkemungkinan akan keluar parti.

    Katanya, ahli parlimen BN boleh berbangga kerana mereka masih merupakan “faktor” yang tidak boleh di kesampingkan begitu saja dalam equation politik negara.

    “Ini menjadikan tekad 51 MP BN semakin membara menuju PRU 15,” katanya dalam catatan dalam laman facebooknya.

    Sebelum ini, Hishammuddin telah menafikan akan keluar daripada UMNO dan turut menegaskan tidak menerima sebarang tawaran daripada parti Bersatu malah jika sekali pun ada beliau tidak menerima ajakan tersebut.

    “BN dan “rakan baru” dalam konfigurasi baru, gabungan atau muafakat pembangkang sudah boleh memulakan fokus untuk bersama rakyat menebus segala kekecewaan harapan tak kesampaian, dengan secara kolektif membina tawaran baru-harapan baru (new deal-new hope…NDNH) untuk Malaysia.

    “Hishamuddin, KJ (Khairi Jamaluddin) dan lain-lain harus terus mara dalam satu saf yang di rekayasakan… jangan lagi ada fitnah, jangan lagi ada ragu…kita bertindak dalam satu saf, sederap, segerak di bawah panji-panji yang di perbaharui,” ujar beliau yang juga Ahli Parlimen Ketereh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merakam sejarah: Terima kasih Rosmah

      Selalu kita dengar, di belakang kejayaan seseorang lelaki wujud seorang perempuan.

      Untuk saya ini adalah ayat klise yang semakin tidak ada nilai. Dari pengamatan saya – dari rujukan sejarah – di zaman pemerintahan Raja Louis ke-16 (1754-1793) kita terbaca bagaimana perempuan bernama Marie Antonette (1770-1993) telah membawa keruntuhan takhta kerajaan Perancis.

      Perancis dari negara beraja menjadi negara republik. Raja Louis dan kaum kerabatnya dipenggal kepala kerana “menghabehkan boreh”. Permaisuri bernama Marie Antonette memainkan peranan.

      Kegilaan Marie Antonette mengumpul intan berlian ketika rakyat Perancis daif tanpa makanan menyemarakkan api Revolusi Perancis. Amin.

      Dalam sejarah Rusia pula di zaman Czar Nicholas (1894-1917) kita bertemu dengan Czarina Alexandra Feodorovna (1872-1918).

      Tahtha Romanov milik Czar Nicholas hancur. Rusia menjadi negara sosialis pertama dalam dunia melalui Revolusi Oktober. Kaum kerabat diraja semuanya dibunuh dan dihapuskan. Peranan Czarina Alexandra tercatat. Amin

      Ada permaisuri di balik keruntuhan empayar

      Dari babak-babak sejarah Perancis dan Rusia, ayat yang wajib kita hayati ialah, di belakang kejatuhan lelaki ada seorang perempuan. Di belakang keruntuhan sesebuah empayar itu ada seorang permaisuri.

      Hakikatnya ayat kejatuhan lelaki akibat perempuan bukan ayat yang menghina perempuan. Ini bukan ayat sexist. Ayat ini saya lahirkan dari fakta sejarah. Saya berbangga dan akan mempertahankan makna dan tanda ayat ini.

      Justeru saya amat berterima kasih kepada Rosmah Mansor. Malah saya menyeru agar anak semua bangsa di Malaysia ini sama-sama berterima kasih kepada Rosmah.

      Tanpa sosok ini tidak mungkin kita dapat mewujudkan Malaysia Baru pada 9 Mei 2018 yang lalu. Rosmah anak perempuan Cikgu Mansor memainkan peranan. Amin.

      Bayangkan jika tingkah laku isteri kedua Najib sama seperti tingkah laku isteri Mahathir. Bayangkan jika Najib tidak bercerai dengan isteri pertama.

      Bayangkan juga dunia tanpa Jho Low. Bayangkan juga dunia tanpa Riza Aziz. Bayangkan juga dunia tanpa Deepak. Bayangkan juga dunia tanpa Azeez Tabung Haji. Bayangkan juga dunia tanpa Habibul Rahman.

      Hakikatnya nasib kita baik kerana Rosmah anak perempuan Cikgu Fatimah telah menjadi pemangkin membantu rakyat Malaysia menjatuhkan Najib. Presiden United Malays National Organisation dan juga perdana menteri Malaysia terjelepok jatuh pada 9 Mei 2018. Rakyat Malaysia bersorak gembira.

      (bersambung)

      Delete
  7. Wak suman...selepas baca ulasan dari Tun Hamid ni, takkan lah Wak masih nak menyokong ICERD lagi haah ???

    ICERD dan 153

    PETALING JAYA: Bekas ketua hakim negara berkata mengesahkan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) mungkin memberi kesan kepada orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak.

    Tun Abdul Hamid Mohamad dalam rencana hari ini berkata Perkara 1 ICERD secara ringkas mengatakan memberi keistimewaan kepada sesuatu kumpulan berdasarkan kaum adalah diskriminasi.

    Beliau mengambil maklum Fasal 4 Perkara 1 ICERD membenarkan diskriminasi yang dijalankan bagi suatu tempoh yang terhad, namun Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (PP) tidak memenuhi syarat-syaratnya.

    "Tanpa menghujahkan alasan-alasan lain, Perkara 153 tidak akan terkecuali kerana ia bukan bagi suatu tempoh yang terhad. Ia tidak menyebut bahawa ia tidak akan 'diteruskan setelah tujuan yang ia diambil telah dicapai'," katanya memetik fasal tersebut.


    Demikian itu, Hamid berkata jika ICERD disahkan dengan serta merta sesuatu pihak boleh mencabar kesahan Perkara 153 atas alasan ia bercanggah dengan konvensyen itu.

    "Selain itu…pihak yang tidak mahu adanya Perkara 153 akan menghujahkan bahawa tujuannya telah tercapai dan masa selama lebih daripada 60 tahun sudah cukup panjang dan ia tidak sepatutnya dibiarkan berterusan," katanya.

    Hamid seterusnya berkata Fasal 1 Perkara 2 ICERD secara ringkas mengatakan kerajaan hendaklah, antara lain, berusaha untuk menghapuskan diskriminasi kaum dengan segera termasuk meminda, membatal dan memansuhkan undang-undang yang mengekalkan diskriminasi kaum.

    "Dalam kata-kata lain, Perkara 153 perlu dimansuhkan dan segala dasar yang mengutamakan orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak, mestilah dihentikan," katanya.

    Apa kesannya?

    Hamid seterusnya berkata jika Malaysia mengesahkan ICERD maka kerajaan kena melaksanakan komitmennya, termasuk mengubah dasar-dasar berkaitan orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak.

    "Misalnya UiTM mestilah dibuka kepada semua, tidak boleh dikhaskan kepada pelajar Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak sahaja; pengambilan pegawai awam tidak boleh mengikut kuota lagi; demikian juga pemberian biasiswa, lesen dan kontrak, tidak boleh diberi keutamaan kepada orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak lagi," katanya.

    Beliau juga menepis hujah ICERD boleh disahkan dengan pengecualian kepada keistimewaan Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak.

    "Pengecualian seperti itu tidak boleh dilakukan sebab ia bercanggah dengan tujuan asas konvensyen itu, iaitu menghapuskan diskriminasi kaum.

    "Jika Perkara 153 akan kekal, untuk apa konvesyen itu hendak disahkan sedangkan itulah tujuan ia hendak disahkan?" katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. (sambungan)

      Dalam sorak-sorai ini saya memberi ingatan, jangan lupakan Rosmah.

      Tanpa Rosmah memainkan peranan, hari ini saya wajib sekali lagi menyusun BERSIH6 bersama Mat Sabu dan Mandeep Singh. Tanpa kewujudan Rosmah, berapa ramai lagi anak muda yang akan masuk lokap kerana menentang United Malays National Organisation.

      Sosok yang bernama Adam Adly wajib berterima kasih dengan Rosmah. Ini kerana setelah Najib bungkam, si Adam ini telah diterima kembali untuk meneruskan pembelajaran di UPSI.


      Mari kita teroka apa peranan Permaisuri Rusia Alexandra Feodorovna (1872-1918) sebelum Revolusi Oktober berjaya. Ketika permaisuri ini bercanda-canda dalam Istana Kamarad Lenin dan Kamarad Trotsky sedang dalam buangan di luar Rusia, dua sosok revolusioner ini siang malam menyusun kader untuk bergerila menentang Czar Nicholas.

      Ketika Lenin dan Trotsky sibuk, Permaisuri Alexandra juga sibuk dengan tok bomoh bernama Rasputin. Bomoh ini dibawa masuk ke dalam istana untuk mengubati puteri yang gering.

      Istana dijampi dan dikemenyan. Hantu dan polong tidak dapat menembus pintu istana. Semua kerana kuasa ilmu hitam Rasputin.

      Akhirnya, surah mengatakan bagaimana si rasputin ini menjadi sosok yang paling berkuasa dalam istana melalui hubungan dengan permaisuri.

      Karenah Rasputin dan Czarina ini berjaya membantu Lenin dan Trotsky dalam usaha menghasut warga Rusia untuk mengepong istana Czar Nicholas.

      Dalam usaha menjatuhkan Najib, si Rosmah telah digunakan sebagai peluru yang amat bisa. Lebih bisa dari sumpitan racun ipoh. Lebih bahaya dari peluru emas yang menewaskan Panglima Hitam.

      Rosmah terperosok dan terperangkap dalam angan-angan untuk menjadi First Lady of Malaysia (FLOM).


      Pada 3 April 2009 Najib naik takhta menjadi perdana menteri. Tidak sampai satu bulan dari tarikh ini si Rosmah dinobatkan untuk menjadi First Lady of Malaysia (Flom). Rosmah 'berflom' ke sini, 'berflom' ke sana.

      Ketika inilah orang ramai sedikit demi sedikit mula merasa menyampah melihat perangai Rosmah. Dalam alam siber, media baru telah memainkan peranan yang amat penting. Internet telah digunakan untuk memperlekeh Rosmah.

      Mengikut tafsiran warga Malaysia yang rasional, wanita pertama Malaysia ialah Raja Permaisuri Agong, bukan Rosmah.

      Sejarah dunia telah merakamkan bagaimana perempuan-perempuan yang suami mereka memiliki kuasa dengan tidak semena-mena menjadi gila. Ilmelda Marcos menjadi gila pengumpul kasut. Grace Mugabe dari Zimbabwe gila mengumpul pakaian berjenama Gucci.

      Rosmah anak perempuan Cikgu Mansor pula didakwa gila mengumpul beg Birkin.

      Ini sebenarnya menjadi umpan yang paling mujarab untuk menghasut orang ramai agar membenci Najib sang suami. Dakwaan keborosan Rosmah menjadi buah mulut.

      (bersambung)

      Delete
    2. I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, Kejora Geng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Geng Najib,
      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Geng Najib bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    3. Bekas ketua hakim: AGC guna 'jalan selamat' kes Guan Eng?


      Bekas ketua hakim Tun Abdul Hamid Mohamad mempersoalkan keputusan Pejabat Peguam Negara (AGC) melepaskan tanpa membebaskan dalam kes bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon.

      Dalam tulisan di blognya hari ini, Hamid bertanya sama ada Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan, Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria mengambil jalan selamat dengan membuat keputusan itu dan bukannya pembebasan penuh atau dilepaskan dan dibebaskan.



      "Menurut Hanafiah, dia hanya minta (Lim) dilepaskan tanpa dibebaskan.

      "Adakah dia tidak pasti dengan keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan, atau hanya mengambil jalan selamat, jalan tengah, agar dia tidaj disalahkan dan kedudukannya tidak terancam?" katanya dalam tulisan panjang yang mengkritik keputusan Peguam Negara Tommy Thomas dan jabatannya.

      Pada 3 Sept lalu, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang memberi pembebasan penuh kepada Lim dan Phang meskipun pendakwaan hanya memohon untuk pelepasan tanpa pembebasan.

      Menurut Hamid, sekiranya pendakwaan berhasrat untuk pembebasan tanpa pelepasan, ia harus membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah.

      "Jika arahan mahkamah untuk pembebasan penuh, mahkamah akan disalahkan, sementara Lim, DAP dan Pakatan Harapan (HARAPAN) akan gembira, dan peguam negara tidak akan rasa selesa apabila berjumpa Lim.

      "Sekiranya pendakwaan benar-benar serius ia hanya mahukan pembebasan tanpa pelepasan, ia harus membuat rayuan terhadap keputusan hakim itu,

      "Atau adakah mereka sangat gembira kerana dapat lebih daripada yang diminta, dan boleh tuding jari pada mahkamah atas keputusan itu?" katanya.



      Dalam tulisan itu juga, Hamid mendakwa Hanafiah didesak untuk menggugurkan dakwaan terhadap Lim dan Phang meskipun Thomas tidak memberi apa-apa arahan kepadanya.

      "Dalam situasi itu, dia (Hanafiah) tahu dia perlu membuat keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan terhadap Lim dan dia perlu mencari alasan.

      "Jadi dia beri alasan bahawa dia mendapati kes pendakwaan lemah selepas penelitian dan penemuan bukti baru! Saya rasa kasihan kepadanya," katanya merujuk penjelasan Hanafiah dalam pengguguran kes itu.

      Bagaimanapun, menurut Hamid, Hanafiah seharusnya memanggil ketua pendakwaan kes itu dan SPRM bagi menangani kelemahan - seperti mencari bukti bari atau memanggil saksi tambahan.

      Delete
  8. Wak Suman Tempek Bacin....Apaaa...macam tak caya aje berita yang sahih lagi tulin ni...Nampak sangat lah Atok@93 ni memang juara spin dan kelentong aje lah Wak !!!!

    1MDB-IPIC: Kerajaan kata kononnya 1MDB berhutang dengan IPIC – Sebenarnya IPIC yang berhutang.


    Semalam, kerajaan umumkan bahawa mereka telah memfailkan untuk tindakan membatalkan perjanjian penyelesaian April 2017 antara IPIC dan 1MDB dan berkata mereka tidak akan membayar US$5.78 bilion yang perlu dibayar 1MDB kepada IPIC.

    Sebagai reaksi kepada kenyataan kerajaan Malaysia itu, IPIC mengeluarkan satu kenyataan menyatakan bahawa 1MDB tidak berhutang apa apa wang kepada IPIC yang secara jelas bertentangan dengan kenyataan kerajaan Pakatan Harapan.

    Siapa betul, siapa salah? Secara logik, takkan pihak yang kata kononnya 1MDB ada hutang berbilion-bilion dengan mereka tiba-tiba berkata sebenarnya 1MDB tiada hutang apa apa pada mereka?

    Malah, IPIC adalah syarikat yang sepatutnya berhutang kepada 1MDB dan perlu dibayar kepada 1MDB menjelang 30 Disember 2020.

    Perjanjian penyelesaian itu adalah bagi meleraikan isu 1MDB agar setiap sen milik 1MDB dapat diperolehi semula.

    Sebab itu, saya telah meminta sekurang-kurangnya 5 kali, menggesa kerajaan untuk mendedahkan perjanjian penyelesaian 2015 dan 2017 antara IPIC dan 1MDB bagi membuktikan bahawa saya sentiasa mengutamakan kepentingan negara dan sentiasa dapat dilindungi.

    Bagaimanapun, pihak kerajaan tidak menghiraukan gesaan berulangkali ini dalam memastikan rakyat tahu fakta sebenar.

    Ada yang bertanya mengapa saya tidak mendedahkan ataupun mengulas mengenai penyelesaian ini pada masa lalu.

    Ini kerana bukan mudah untuk membuat dakwaan ketika anda menjawat jawatan Perdana Menteri apatah lagi ia melibatkan kerajaan negara asing.

    Saya berpendirian bahawa kerajaan kita tidak seharusnya senang untuk cari gaduh dengan negara lain dan saya lebih memilih untuk mencari jalan penyelesaian secara baik dan tanpa kekecohan.

    Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. (sambungan)

      Dari kampung ke kampung, dari Felda ke Felda, Mak Cik Bawang mula berkisah tentang Rosmah. Aji No Moto dan garam masalla ditambah untuk menyedapkan surah.

      Isu Rosmah membantu kempen Pakatan Harapan. Rosmah yang tergedik-gedik telah meyakinkan orang ramai bahawa Najib telah jadi bodoh.

      Dalam budaya Melayu konsep nasi kangkang ini memang dipercayai.

      Ahli-ahli United Malays National Organisation yang setia kepada parti kini berbelah bagi apabila berhadapan dengan isu perangai Rosmah. Ramai pengundi sayangkan Najib tetapi benci kepada Rosmah. Inilah adalah fakta gelap yang membantu kemenangan Pakatan Harapan dalam PRU14.

      Parti United Malays National Organsation terpaksa memikul Rosmah ke hulu ke hilir. Pemimpin parti yang rapat dengan Najib amat takut untuk bersuara. Mereka bukan takut kepada presiden parti tapi takut dengan Rosmah. Bayangkan memikul Rosmah ini bukan satu kerja yang ringan. Inilah nasib Parti Ketuanan Melayu.

      Sebenarnya sejarah telah merakamkan suara dari keluarga Najib. Mereka sedar akan malapetaka yang sedang dibawa oleh Rosmah terhadap keluarga Razak.

      Media telah melaporkan bagaimana Nazir Razak pada 29 Julai 2015 telah ditafsirkan memberi nasihat kepada abangnya Najib untuk melakukan perubahan.

      Nazir dikatakan telah berkias dengan menggunakan drama TV Game of Thrones. Nazir memberi ingatan, you win or you die (kamu menang atau kamu mati).

      Nasihat Nazir muncul sesudah ledakan berita 1MDB yang dihebohkan oleh The New York Times (NYT).

      Sila ingati kembali, pada ketika ini Nazir dianggap akan memainkan peranan politik. Mungkin untuk bersama membantu United Malays National Organisation.

      Dalam masa yang sama Haji Desas bin Lebai Desus berlabun ke sana sini tentang keluarga Najib yang semakin tidak senang dengan Rosmah.

      (bersambung)

      Delete
    2. I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, Kejora Geng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Geng Najib,
      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Geng Najib bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    3. I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, Kejora Geng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Geng Najib,
      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Geng Najib bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    4. I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, Kejora Geng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Geng Najib,
      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Geng Najib bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    5. Jangan politikkan hukuman sebat syariah
      NURUL HUDA HUSAIN 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore377
      Takiyuddin
      Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media mengenai Muktamar Pas ke-64 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Gong Badak hari ini. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA NERUS - Pelaksanaan hukuman sebat syariah yang dilaksanakan terhadap dua wanita di Terengganu baru-baru ini tidak seharusnya dipolitikkan oleh pihak tertentu.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pelaksanaan hukuman yang bertujuan untuk mendidik itu perlu dilihat dalam aspek perundangan bukannya politik.


      "Ini adalah isu perundangan. Kenapa sebatan sivil tidak digembar-gemburkan. Sebatan sivil semua orang tahu tahu macam mana tetapi tak dikatakan zalim. Tidak dikatakan melakukan satu penderaan kepada pesalah.

      "Kalau kita tengok, banyak lagi pelaksanaan hukuman lain seperti dikenakan hukuman mati kepada kes-kes tertentu, tetapi tidak dikatakan zalim atau dipersoalkan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada sidang media khas di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pasangan lesbian didenda, disebat]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sebat wanita tidak cerminkan keadilan Islam: Kabinet]

      Menurut Takiyuddin lagi, semua pihak perlu melihat pelaksanaan hukuman sebatan syariah itu dari aspek yang lebih positif kerana ia bukan bertujuan untuk mencederakan tetapi lebih kepada pencegahan agar ia menjadi pengajaran kepada pihak lain.

      "Jadi, jangan jadikan hukuman ini sebagai modal politik dan sebagainya kerana pelaksanaan undang-undang ini di bawah bidang kuasa mahkamah,"katanya.

      Delete
  9. Astaghfirullah...Ada tak kemungkinana perkara ni berlaku di negara tercinta ni ???

    Malaysia akan jadi negara Republik Kristian seperti Singapura dan Fiji?

    Apa sudah jadi kepada Filipina? Dulunya Manila diperintah oleh Raja Sulaiman. Mindanao diperintah oleh Sultan Muhammad Kabungsuwan.

    Sekarang dah jadi negara Kristian di samping puluhan agama lagi ada di dalamnya.

    Apa sudah jadi kepada Vietnam? Dulu namanya kerajaan Melayu Islam Campa (Panduranga, Kauthara, Vijaya, Inderapura, Simhapura). Sekarang dah jadi negara Komunis-Buddha.

    Orang Malaysia tak tahu pun Vietnam tu dulu sebenarnya sebuah kerajaan Melayu Islam.

    Apa jadi kepada Thailand?

    Sebahagiannya dulu di sebelah selatan adalah wilayah Melayu Islam dan tempat lahir ramai para ulamak Islam Nusantara. Sekarang sudah jadi negara Buddha. Orang Melayu pun sudah tak reti bercakap Melayu dan tidak tahu tulisan jawi.

    Budak sekolah rendah Melayu di sana sudah percaya bahawa Perlis, Kedah, Kelantan adalah asal Thailand yang kini dijajah oleh Malaysia.

    Apa dah jadi kepada Singapura? Dulunya bernama Temasek, tempat berdagang pelbagai rumpun Melayu. Tempat berlabuh sultan-sultan Melayu dari Riau-Lingga.

    Sekarang sudah jadi negara kosmopolitan berkiblat ke Washington dan Tel Aviv.. Anak kita kat Johor pun tak tahu bahawa Singapura dulu negeri Melayu Islam beraja di bawah kedaulatan Johor. Itu dulu..

    Apa pula akan terjadi kepada Pulau Batam dan banyak lagi wilayah di Indonesia?

    Bukankah gerakan Kristianisasi di sana sudah masuk gear 5? Batam sudah jadi daerah kristian terbesar di Indonesia!

    Jadi tak mustahilnya jika Malaysia adalah sasaran seterusnya? Mereka acah kita sedikit dengan isu kalimah Allah. Sudah ada di kalangan orang Melayu dan tokoh-tokoh Melayu yang murtad.

    Mereka tuntut agar perlembagaan yang menghalang penganut agama lain sebar agama mereka kepada umat Islam dimansuhkan. Mereka minta anak-anak yang baru lahir tidak ada status agama.

    Kita berlonggar mereka sudah leapfrogging, melompat katak jauh ke depan lagi. Kita mungkin mati dalam iman, tapi cucu cicit kita belum tentu lagi.

    Sedikit sikap hazar (berhati-hati) lebih baik dari bersikap selamba rock dan tidak apa selamanya..

    Nota Kaki: Pesanan ustaz di atas amat wajar diambil iktibar memandangkan bahawa di dalam kerajaan PH kini DAP yang paling dominan dan berkuasa.

    Mereka ada 66 MP bukan Islam berbanding 58 MP beragama Islam. Jika statistik ini pun kita tak nampak rasanya pemikiran politik orang Melayu kita sekarang sudah boleh dibuang ke laut. – NBI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. (sambungan)

      Apa sebenarnya sedang berlaku?

      Dari apa yang saya dengar, adik Najib ini yakin siasatan peguam negara dalam kes 1MDB akan menjerat abangnya. Duit RM2.6 bilion yang masuk ke akaun peribadi Najib mustahil dapat dinafikan. Maka jalan keluar telah dicari.

      Berita nasihat Nazir ini bertambah kuat apabila kenalan saya – perawi sahih – memberi tahu saya bagaimana pada satu pagi dia terserempak dengan orang Najib.

      “Bos telah buat keputusan. Bos akan mengundur.’

      Pada hari yang sama di sebelah petangnya perawi sahih ini terserempak pula dengan seorang “penasihat” Najib.

      “I heard bos is leaving. Did you get the news?” Perawi sahih cuba menyampaikan berita baik.

      “No way, he is not leaving. We will fight till the end.”

      Najib jangan undur

      Berita tentang Najib bersedia untuk mengundur telah juga dilaporkan dalam Sarawak Report. Tetapi kenapa Najib tidak mengundur dan pergi ke luar negara untuk selamat?

      Saya juga mendengar dakwaan bagaimana Rosmah dikatakan mengingatkan Najib agar jangan berundur.

      Beduk perang dipalu. Perang telah dilancarkan. Bukti perang ini ialah pertukaran peneraju di Jabatan peguam Negara dan SPRM.

      Projek Najib digagalkan. Ini rakaman sejarah. Ini didakwa sebagai kejayaan Rosmah.

      Bayangkan jika Najib berundur, pasti United Malays National Organisation dan Barisan Nasional akan menang besar dalam PRU14. Untuk ini saya dan kita wajib berterima kasih kepada Rosmah.

      Ada lagi ke rakaman sejarah? Ada bahagian akhir minggu hadapan.

      Delete
    2. Politik ala kebinatangan (political animal)


      INILAH hasil falsafah politik Niccolò Machiavelli (1469-1527), seorang tokoh ilmuan Itali yang membawa teori yang terkenal di Barat dengan ungkapannya: “The ends justify the means” (matlamat menghalalkan cara) yang disebut oleh para ulama’ Islam (الغاية تبرر الوسيلة).

      Kita sedang menyaksikan Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson yang diadakan kerana mahu mencalonkan seorang yang dikatakan untuk menjadi Perdana Menteri dan telah mendapat pengampunan mengikut proses undang-undang yang menjadi pertikaian dan perbincangan hangat hari ini.

      Saya terpaksa menulis dengan bahasa-bahasa sebegini kerana ingin menjaga maruah negara tercinta, kerana sangat menyentuh maruah Institusi Raja-raja, Badan Kehakiman dan sistem demokrasi yang wajib dimurnikan secara bermoral dan bermaruah.

      Pertama: Konsep pengampunan. Seseorang yang membuat permohonan maaf, adatnya dia mengaku bersalah atas dosa dirinya. Kalau adab bertaubat kepada Allah Yang Maha Besar sekalipun, mestilah bersyarat mengaku berdosa, menyesal dan berazam tidak mengulangi dosanya.

      Kedua: Kalau Badan Kehakiman yang salah, maka sepatutnya Badan Kehakiman yang wajib memohon pengampunan, termasuk segala cabangnya iaitu para hakim, Peguam Negara, pendakwa dan polis yang menyiasat.

      Persoalannya, kita tidak tahu siapa yang dihinakan dalam kemalangan ini?

      Selain itu, sistem demokrasi sangat sinonim dengan dasar dan konsep politik Islam, sekiranya dijaga adab dan akhlaknya. Barat juga ada akhlak dalam demokrasinya sehingga seburuk-buruk akhlak. Mereka juga mahukan orang yang bermoral tinggi atau lulus integritinya.

      Saya melihat amalan demokrasi di Port Dickson menunjukkan beberapa kepincangan berlaku;

      Pertama: Rakyat diberi hak memilih wakil mengikut parlimen dan Dun masing-masing. Adapun Perdana Menteri dipilih untuk menjadi Ketua Kerajaan kepada semua rakyat di seluruh negara, bukan untuk satu kawasan parlimen sahaja.

      Maka, sepatutnya pemilihan PM melalui proses yang sama secara serentak dalam Pilihan Raya Umum (PRU) yang diadakan dan diberikan kepercayaan melalui cara dia memimpin parti atau gabungannya itu dalam PRU. Bahkan, ada negara yang mengadakan pilihan raya seluruh negara untuk memilih seorang pemimpin terbesar bagi negaranya.

      Kedua: PRK tidak wajar diadakan kecuali ada sebab yang munasabah berlaku selepas PRU, kerana keuzuran yang syar'ie yang memestikannya dilantik menjadi PM baru daripada kalangan yang telah dipilih dalam PRU, bukannya dengan cara memotong di tengah jalan atau dicantas di tengah dahan.
      Apakah jenis demokrasi kita ini? Barat pun tidak, Timur pun tidak.

      Tidakkah memalukan? Kerana catatan dalam Perlembagaan bahawa Islam adalah Agama Negara.

      Delete
  10. SELEPAS BALIK DARI SOLAT JEMAAH SUBUH DI SURAU TADI, AKU BUKA PHONE UTK MEMBELEK BALIK MADAH GURINDAM YG KAMI SAMA2 CIPTA ITU. AKU TANYA 'SI DIA', SAMADA DAH OK YG TERKEMASKINI ITU. SI DIA SEKALI LAGI INGIN MENGUBAH LAGI.
    SI DIA MANJA KEMUDIANNYA SMS AKU:
    ___________________________________________
    Abg ku sayang...
    Dinda rasa rangkap 5 itu tak boleh ada. Ia berkaitan dgn 'ORANG TU', sdgkan orang tu tak ada kena mengena dgn cinta kita. Nanti anak2 cucu kita salah tafsir dan ingat ada cinta tiga segi pula. 'Orang Tokyo tu' hanyalah penyibuk yg cuba nak ganggu gugat cinta kita. Kita buang sajalah rangkap 5 itu. Kalau nak ada juga, dinda cadangkan kita pinda biar jadi begini:

    Percintaan mereka, sesungguh nya dramatik
    Pensyarah muda dgn seorang ckgu fantastik
    Bagai tak ada penghujung, nokhtah atau titik
    Anak2 cucu baca, jadi sebak airmata menitik

    Mcm mana abg ku sayang? Boleh tak bang?
    Alaah... orang ni tak lah secekap abang...

    Merendam selasih, di atas beranda
    Tepi di sebelah, ditekap lubang
    Gurindam kasih, dinda nak pinda
    Tapi tidak lah, secekap abang
    ___________________________________________

    (WOW... LIHAT LAH PEMINAT2 SEMUA, BETAPA CEKAPNYA SI DIA MANJA KU ITU. NAMUN BAKAL ISTERI KU YG BERHATI MULIA INI TETAP JUGA MERENDAH DIRI... BUKAN MCM 'SI TUA' BANGKAI TU, BUAT PANTUN MCM TAIK, LPS TU DIJAJA MENDABIK DADA.. HI HI.. TTG 'SI TAIKO' PULA, BENCI SUNGGUH SI DIA DGN TAIKO PSAIKO TU, HINGGA DISURUH BUANG RANGKAP MADAH YG MELIBATKAN ANAK TOK GURU YG JIWA LARA TU.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete
    Replies

    1. OOOOMAK AI, INI BERITA BAIK -

      Polis akan siasat semua dakwaan Justo, kata IGP
      Hariz Mohd | Diterbitkan 1 Nov 2018, 12:24 tengah hari |

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Pihak polis akan meneliti semua dakwaan bekas eksekutif PetroSaudi International, Xavier Andre Justo yang mendakwa beliau selaku pemberi maklumat 1MDB dipaksa untuk membuat beberapa pengakuan di Bangkok, tiga tahun lalu, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.

      Ini termasuk tuduhan bahawa polis memaksanya membuat pengakuan secara terbuka bahawa Datuk Seri Najib Razak adalah perdana menteri terbaik.

      “Kita akan lihat dakwaan-dakwaan dibuat (oleh Justo) dan saya maklum bahawa perkara ini mungkin ada kaitan dengan kenyataan yang diambil di Banglok ketika itu.

      “Jadi kita akan lihat dakwaan-dakwaan yang dibuat oleh Justo ini,” katanya pada sidang media selepas Seminar Pemantapan Integriti Bebas Rasuah Warga PDRM di Maktab PDRM, di Kuala Lumpur, hari ini.

      Semalam, Justo semasa temu bual dengan stesen televisyen Astro Awani mendakwa bahawa pegawai polis termasuk Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh, yang kini adalah pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman memaksanya membuat beberapa pengakuan ketika merakamkan kenyataannya mengenai skandal 1MDB.


      Justo ditahan di rumahnya di Koh Samui, Thailand, pada 22 Jun 2015, selepas PetroSaudi memfailkan aduan bahawa dia cuba memeras ugut syarikat itu sebanyak 2.5 juta Swiss francs (RM11 juta) dengan dokumen yang dicuri daripada syarikat berkenaan.

      Dalam wawancaranya semalam, Justo, berkata dia terpaksa mengaku bahawa dirinya mencuri serta memanipulasi data dan bekerja dengan seorang ahli politik pembangkang Malaysia dengan bantuan seorang wartawan selain perjanjian PetroSaudi-1MDB adalah sah dan adil.

      Justo tutut mendakwa bahawa pasukan polis datang dengan 55 soalan, dan memaksa dia membuat pengakuan mengikut kehendak mereka.

      Delete
    2. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    3. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    4. Penulis Kanan Sinar Harian Buta Sejarah



      Tadi saya membaca tulisan Penulis Kanan Sinar Harian, Wan Haron Wan Hassan yang menganggap PAS telah berubah wajah kerana "bersekongkol dengan Umno" dan "bekerjasama dengan Umno."

      Walaupun kanan, tetapi penulisan itu ternyata buta sejarah. Bahawa PAS sejak awal 1970-an lagi telah membahaskan hukum kerjasama dengan Umno dari sudut pandangan syariat.

      Ada tiga kertas telah merekodkan pembentukan pendirian PAS dalam soal ini.

      1) Masalah Kerajaan Campuran Perikatan-PAS di Malaysia Barat 1972 yang disusun oleh Ust Abu Bakar Hamzah, Setiausaha Agung PAS;
      2) Penjelasan Terhadap Beberapa Pertanyaan Tentang Kerajaan Campuran; dan
      3) Pendapat dan Pandangan Ulamak-ulamak PAS Dalam Perjumpaannya.

      Ketiga-tiga kertas ini adalah perbahasan hukum berdasarkan nas-nas syarak oleh para ulamak PAS tentang kerjasama dengan Umno dan Perikatan.

      Sepanjang era kepemimpinan Pak Yusof Rawa dan Ustaz Fadzil Mohd Noor, mereka telah mengambil langkah-langkah untuk bekerjasama dengan atas berdasarkan Islam. Bagi penulis yang pro PH mereka memang membutakan hati dalam soal ini, dan suka membuat fitnah untuk memburukkan PAS.

      Sedangkan wajah PAS belum berubah selagi ia berpegang dengan al-Quran, Sunnah, Ijmak dan Qias sebagai landasan hukumnya.



      : Bukan buta sejarah tapi buta hati, celik perut....

      Delete
  11. Wak Suman..Jom kita sama2 hadamkan tulisan sorangb rakyat Msia di bawah ni..memang sangat bermenafaat untuk kita semua!!!

    TUN, KONSEP RULE OF LAW APA YANG TUN PAKAI?

    Ke hadapan Tun Dr. Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia Ke-7,

    Dengan penuh rasa rendah diri, tulisan ini dibuat berdasarkan ucapan Tun pada 10 Mei 2018 selepas Tun mengumumkan kemenangan Pakatan Harapan pada Pilihanraya Umum Ke-14. Tun berjanji bahawa Tun akan mengembalikan ‘rule of law’ di negara ini. Namun 3 hari selepas pemerintahan Pakatan Harapan, sudah berlaku pelanggaran ‘rule of law’ dari Tun sendiri selaku Perdana Menteri.

    Pertama, pada 12 Mei 2018 Tun secara rasmi telah mengumumkan bahawa perkhidmatan Tan Sri Apandi Ali selaku Peguam Negara ditamatkan serta merta, atau secara tidak langsung bolehlah difahami sebagai Tan Sri Apandi telah dipecat sebagai Peguam Negara. Soalnya adakah pemecatan ini dibuat berlandaskan undang-undang?

    Perkara 145 (5) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa Peguam Negara hendaklah memegang jawatan selama diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong, dan Perkara 145 (6) menyatakan secara jelas bahawa seseorang Peguam Negara tidak boleh dipecat daripada jawatan kecuali atas alasan dan mengikut cara yang sama seperti seorang hakim Mahkamah Persekutuan. Prosedur pemecatan Hakim Mahkamah Persekutuan termaktub dalam Perkara 125(3) bahawa seseorang Hakim hanya boleh dipecat atas alasan pelanggaran mana-mana peruntukan kod etika yang ditetapkan, atau atas alasan tidak berdaya, oleh sebab kelemahan tubuh atau akal atau apa-apa sebab lain. Pemecatan juga hendaklah melalui suatu tribunal yang dilantik oleh Yang Dipertuan Agong, dan dilakukan atas syor tribunal tersebut. Hujah ini juga telah digunakan oleh Gobind Singh Deo semasa penamatan perkhidmatan Tan Sri Gani Patail selaku Peguam Negara.



    Soalnya adakah terdapat pelanggaran etika yang dibuat oleh Tan Sri Apandi? Jika ada, adakah pemecatan ini telah dibawa dan disyorkan oleh tribunal yang dilantik oleh Yang Dipertuan Agong? Bagaimana seorang Perdana Menteri boleh bertindak melanggar Perlembagaan Persekutuan dengan memecat seorang Peguam Negara melalui sidang media tanpa mengikut prosedur yang termaktub dalam Perlembagaan? Di mana konsep ‘rule of law’ yang digunapakai dalam pemecatan ini?

    Kedua, pada hari yang sama juga Tun menyatakan bahawa Tun telah mengarahkan Imigresen untuk menyekat mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor untuk keluar negara.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman..jangtan risau sampai tak lalu makan pulak..ini ada sambungannya!!!

      Perkara 9 Perlembagaan Persekutuan menjamin hak dan kebebasan setiap warganegara untuk bergerak. Benar, hak dan kebebasan ini tidak disebut secara spesifik dan kerajaan mempunyai kuasa untuk menyekat mana-mana warganegara untuk keluar atas alasan yang kukuh.

      Namun atas alasan apa DS Najib disekat untuk keluar? Jika alasannya adalah kerana penglibatan beliau dalam 1MDB, adakah beliau telah didakwa atas kesalahan beliau?

      Bukankah prinsip undang-undang ada menyatakan seseorang tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah?

      Jika disekat atas tujuan siasatan, adakah kertas siasatan ke atas DS Najib telah dibuka?

      Adakah terdapat sebarang injunksi dari Mahkamah untuk menghalang beliau ke luar negara? Prosedur mana yang telah diguna pakai?

      Bukankah ini suatu pelanggaran ‘rule of law’?

      Saya menuntut agar Tun mengotakan janji dan mematuhi segala ‘rule of law’ dalam pentadbiran Tun, termasuk ke atas musuh politik Tun sendiri.

      Seorang pemimpin yang tidak menghormati ‘rule of law’ adalah pemimpin yang tidak beretika, kerana ‘rule of law’ adalah suatu perkara yang boleh menghalang seorang pemimpin dari mempunyai kuasa penuh (absolute power), dan kuasa penuh adalah korup sepenuhnya (corrupts absolutely).

      Malah Tun sendiri berjanji untuk melakukan reformasi dalam pentadbiran. Reformasi ini harus dimulakan oleh Tun sendiri selaku Perdana Menteri.

      Lebih-lebih lagi Tun pernah mempunyai sejarah hitam menyalahgunakan ‘rule of law’ untuk kepentingan Tun semasa 22 tahun memerintah sebelum ini.

      Saya mengharapkan agar Tun mengotakan janji dan melakukan perubahan sebaiknya untuk negara tercinta.

      Mohon maaf andai terkasar bahasa.



      Yang cintakan negara,

      Nazrul Nazir
      Rakyat Malaysia

      Delete

    2. Fuzi: Keterangan Deepak tentang Najib, Rosmah sudah diambil
      Hariz Mohd | Diterbitkan 1 Nov 2018, 12:28 tengah hari | Dikemaskini 1 Nov 2018, 12:29 tengah hari

      A+ A-
      Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang menyiapkan siasatan mereka terhadap dakwaan yang mengaitkan Datuk Seri Najib serta isterinya terbabit dalam pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

      Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata pihaknya sudah mengambil kenyataan ahli perniagaan yang membuat dakwaan berkenaan, Deepak Jaikhishan.

      "Dan sebaik siasatan dilengkapkan kertas siasatan akan dikemukakan kepada timbalan pendakwa raya untuk tindakan selanjutnya," kata beliau kepada media pada sidang media di Maktab PDRM di Cheras pagi ini.

      TAK LAMA LAGI GAMAK NYA AKAN DI HERET LAH AL JIBO DAN MAK BADAK KE BUKIT AMAT DAN KE MAHKAMAH.

      Delete
    3. 26 Ahli Parlimen Umno Sedang Diugut – Lokman



      Sekurang-kurangnya 26 Ahli Parlimen UMNO dikatakan sedang diugut untuk keluar parti itu dengan menjadi wakil rakyat BEBAS, kata Pengerusi NGO Pemantau Malaysia, Datuk Lokman Noor Adam.

      Beliau berkata, semua Ahli Parlimen itu didakwa sedang ditekan pihak tertentu untuk menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengukuhkan kedudukanya sebagai Perdana Menteri.

      “Hanya tujuh hari lagi sebelum Datuk Seri Anwar Ibrahim mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen Port Dickson. Ini bermakna Dr Mahathir juga akan ‘all out’ untuk menarik sekurang-kurangnya 26 Ahli Parlimen UMNO bersamanya sebagai BEBAS tetapi menyokong beliau.

      “Adalah penting untuk Dr Mahathir kekal sebagai Perdana Menteri, sekaligus menguburkan hasrat Anwar menjadi Perdana Menteri walaupun dengan bantuan UMNO dan parti-parti lain,” katanya dalam kenyataan media pada Isnin.

      Lokman yang juga Ahli Majlis Kerja UMNO berharap Ahli Parlimen UMNO tidak tunduk terhadap permainan ‘kotor’ serta ugutan pihak tertentu.

      “Kepemimpinan dan ahli UMNO perlu sedar bahawa, tiada siapa boleh menangkap atau menghalang kita, jika kita sekadar hadir menyatakan solidariti kita kepada kepimpinan utama UMNO. Usah kita gentar dan takut dengan ancaman mereka,” katanya.

      Mengulas lanjut, beliau berkata, usaha menentang rejim Dr Mahathir tidak akan berakhir walaupun UMNO diharamkan.

      “UMNO sudah pun bersiap-sedia menghadapi kemungkinan ini dan kita sudahpun menyediakan platform alternatif sekiranya musibah akibat cubaan khianat ini tidak dapat kita elakkan.

      “Maksud perjuangan ini tidak semestinya UMNO, tetapi tidak kiralah platform apa yang kita pilih secara berjemaah jika UMNO diharamkan. Apa yang penting, perjuangan ini perlu kita teruskan, lawan tetap lawan,” katanya.


      : 30 lagi tak payah diugut terus cari helah nak tinggal UMNO kerana UMNO bukan lagi lubuk harta....

      Delete
  12. INI YG SUDAH DI'FINALISED'.

    GURINDAM MADAH YG AKAN KAMI 'FRAME'KAN BERSAMA GAMBAR PERSANDINGAN KAMI. INI YG DIKEMASKINI SETELAH 'SI DIA' MENCADANG DIPERBETULKAN RANGKAP KE 3 DAN DIGANTI RANGKAP KE 5 GURINDAM ITU (MMG DIA SEBIJAK AKU, INTAN DEWI BAKAL ISTERI KU INI):

    Untuk anak cucu, ia akan jadi unik dan antik
    Dua insan yng bertemu bertentangan politik
    Seorg jejaka tampan & seorang gadis cantik
    Mereka berbalas pantun, sungguh romantik

    Si dara ayu hidung mancung alis mata lentik
    Kulit halus, mulus, gebu bak kulit buah betik
    Teramat jelita, di desa berkemban kain batik
    Kecantikan asli teserlah tanpa perlu ke butik

    Si teruna tu guru yg sgt bijak dlm matematik
    Dlm menjalan tugas dia memang sistematik
    Si dara pula pensyarah dlm bidang linguistik
    Biibir sentiasa merah, walau tak pakai lipstik

    Mereka mesra bercanda pantun setiap detik
    Asal dari pantun, cinta suci mereka berputik
    Akhirnya cinta berbuah ranum, boleh dipetik
    Mmg mereka sepadan, tak siapa akan kriitik

    Percintaan mereka, sesungguh nya dramatik
    Pensyarah muda dgn seorang ckgu fantastik
    Bagai tak ada penghujung, nokhtah atau titik
    Anak2 cucu baca, jadi sebak airmata menitik

    (AKU RASA PEMINAT2 SEMUA PUN SUDAH BERPUAS HATI..
    'SI TUA' TU PULA... AGAKNYA DARAH TINGGI & SAKIT JANTUNG MENYERANG LAGI.. SIAAN CUCU DIA, ASYIK ULANG ALIK BAWA ATUK DEGILNYA ITU KE HOSPITAL.. HI HI...)

    ReplyDelete
    Replies

    1. OIK, ADA YANG SUKA JHO TAEK LO DI BUNUH. AKU TAK SUKA. MAHU DIA DI PENJARAKAN 20-30 TAHUN, HINGGA DIA MATI DALAM PENJARA. SUPAYA RAKYAT SEMUA TAHU BUAT SALAH BEGITU BESAR, BESAR JUGA PADAH NYA -

      Justo tak terkejut kalau Jho Low dibunuh
      Diterbitkan 1 Nov 2018, 10:12 pagi |

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Jho Low mungkin dibunuh pihak tertentu kerana ahli perniagaan kontroversi itu "tahu segala-galanya" dakwa bekas eksekutif PetroSaudi International Ltd (PetroSaudi), Xavier Andre Justo.

      Katanya Jho Low adalah orang yang mengetahui pelbagai maklumat berhubung skandal yang menggemparkan dunia itu, termasuk berkaitan syarikat PetroSaudi, Goldman­Sachs, IPIC dan 1MDB.

      Dakwa Justo lagi, cara paling selamat untuk pihak yang terbabit dalam skandal berkenaan mengelak daripada dikenakan tindakan ialah menjadikan Jho Low itu "hilang selama-lamanya."

      "Bagi ramai orang, penyelesaian terbaik ialah memastikan dia (Jho Low) hilang selama-lamanya.

      "Saya tidak akan terkejut jika Jho Low tidak ditemui di mana-mana lagi, atau ditemui mati," katanya dalam temu bual dengan akhbar The Star yang disiarkan hari ini.

      Delete
    2. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    3. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejora bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    4. Bala Ekonomi Apa Pulak Nak Mendatang Niii



      Laporan dari bank dunia ni memberi tahu bahawa Msia sudah merosot dari segi perkembangan ekonomi utk tahun 2018 dan 2019. Apakah kerajaan PH nak gunakan alasan...... *sebab BN la semua ni berlaku* lagi.

      Sudah2 la nak salah kan org. Nampak sangat menteri2 Msia ni dah kehilangan punca apa nak buat. Tony Pua yg suatu ketika dulu bersuara lantang bab ekonomi ni.....dah macam tikus mondok pulak sekarang. Berdecit pun tak kedengaran lagi

      Sejak mengambik alih pemerintahan negara....apa yg menteri PH buat ialah mencari kesalahan2 pemimpin lama utk di bicara kan.....Ok....memang itu wajar sebab mereka menyalahgunakan jawatan mereka dahulu. Namun pada masa yg sama.....berfikir la bagaimana utk majukan negara....tarik pelaburan dari luar , buat sesuatu agar lebih ramai prlabur luar ingin melabur di Msia ni. Ini tidak.....baru pegang jawatan seminggu dua....dok canang seantero dunia....Malaysia ni banyak hutang dan akan bangkrup. Hellooo.......sapa nak melabur kat negara yg hampir bangkrup. Ada akai ke tak

      Dan dalam beberapa siri lawatan PM ke luar negara ni pun....belum ada kedengaran lagi PM membawa balik pelaburan utk negara. Yg dengarnya....sibuk nak buat Kereta Ke 3 negara guna kan Khazanah. Helloo......ingat nak buat projek kereta Nasional ke 3 tu....guna air liur aje ke.

      Kerajaan baru ni sudah masuk bulan ke 5.....tak nampak lagi apa2 juga kebaikan kepada rakyat yg mereka bawa. Rakyat masih dalam keadaan sama sahaja seperti semasa pemerintahan parti lama dahulu....mungkin ada yg lebih teruk lagi terutama bagi mereka2 yg di berhenti kan kerja oleh kerajaan baru nii.

      Sama2 la kita berdoa agar Allah permudah kan urusan ekonomi negara ni utk kesejahteraan rakyat. Andai kerajaan PH mmg tak mampu utk memerintah........rakyat terpaksa menanggung sengsara ni utk masa 4 tahun lagi.

      Sabo aje leeee

      Delete
  13. ANJING ANJING NAJIS HARAMJADAH SETIA MENANTI BUDIN BUKAK TAJUK BARU. MENDERU DERU ANJING NAJIS HARAMJADAH MENYALAK NYALAK DISINI DENGAN HARAPAN TUAN DIA AKAN CAMPAK TULANG BABI YANG BESAR PUNYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perbezaan Pendekatan PH dan PAS




      Kerajaan Pakatan Harapan sentiasa tampil dengan kekeliruan, dan takdir Allah Kerajaan Negeri Terengganu menjadi model untuk menjawab segala kekeliruan Pakatan Harapan.

      Tatkala Pakatan Harapan buat festival artis di PD, KN Terengganu hentikan Island Music Festival di Pulau Redang.

      Tatkala Pakatan Harapan mesra dengan LGBT, KN Terengganu menjalankan hukuman sebat terhadap pesalah lesbian.

      Tatkala Pakatan Harapan nak hentikan operasi khalwat, KN Terengganu berikan insentif RM1000 bagi mereka yang ingin berkahwin awal.

      Dua model, antara model pendekatan "Islam progresif" dan pendekatan Islam konservatif.

      Terpulang kepada kita untuk menilai yang mana lebih dekat dengan Islam dan yang mana yang mengelirukan.

      Delete
  14. SEBENARNYA DULU DSNR BEGITU SIBUK SEBAGAI SEORANG MP, PERDANA MENTERI DAN MENTERI KEWANGAN, SETIAP HARI TERLIBAT DENGAN URUSAN-URUSAN BESAR DI DALAM DAN JUGA DI LUAR NEGARA. TIDAK HAIRANLAN KETIKA ITU BELIAU TIDAK MEMPUNYAI KESEMPATAN UNTUK MELAYAN ISU-ISU REMEH TEMEH DAN JUGA FITNAH YANG DILEMPAR TERHADAP NYA ITU.

    KINI KEADAAN BERBEZA, BELIAU MEMPUNYAI BANYAK KELAPANGAN DAN DAPAT MENUMPU UNTUK SATU TUGAS SAHAJA, IAITU AHLI PARLIMEN. KITA BOLEH SAKSIKAN HUJAH-HUJAHNYA DALAM SIDANG PARLIMEN BEGITU KEMAS DAN JITU. SUDAH RAMAI MP DARI KERAJAAN TERKEDU DENGAN HUJAH-HUJAH BELIAU, TERMASUK PM SENDIRI.

    SYABAS DSNR!

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejora bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    2. Semlm saya bersembang dgn seorg teman yg cacat penglihatan. Saya tanya dia macam mana dengan pentadbiran Kerajaan PH di bawah pimpinan Tun Mahathir.

      Dia kata, "Ingatkan makjun TAPI rupanya TAHI KAMBING"

      Kesimpulannya, semua yang di janjikan oleh PH adalah DUSTA semata mata dan dia kata rakyat telah di tipu oleh janji manis PH sebelum PRU.

      Baca sepenuh SINI.

      Wow! Perumpamaan yang power

      Delete
  15. Betul tu anak felda@12.58
    Nanti kita tengok lah hujah-hujah Najib didalam mahkamah menjawab soalan dari pendakwa di mahkamah nanti
    Ada kah kemas dan jitu sehingga hakim PON boleh terkedu dengan hujah si Najib ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, Najib akan jawab dengan tenang di kandang saksi. Bukan macam anwar al-juburi, nak angkat sumpah dikandang saksi pun takut. Hanya berani baca teks syok sendiri dikandang tertuduh. Depan rakyat guna slogan LAWAN TETAP LAWAN. Dalam mahkamah bagai tikus cencurut.. menikus terus..

      Delete
    2. Depan wartawan pun cabut, ini kan pulak depan pendakwaraya. Mmg kompom terkincit dlm mahkamah.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Mereka pangkah PH kerana PTPTN'
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 22 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.4K
      Prof Dr Sivamurugan Pandian
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Penganalisis politik tidak menolak kemungkinan pengundi yang memangkah PH pada PRU14 lalu kerana janji manis berkaitan penangguhan bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Hal demikian, menurut pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian adalah tidak adil melabel peminjam PTPTN yang gagal membayar hutang sebagai tidak amanah.


      Bagaimanapun, Sivamurugan menjelaskan, PH secara praktikal hanya membuat penelitian data menyeluruh selepas mengambil alih kepimpinan pusat baru sedar janji ini sukar dilaksanakan buat masa ini.

      “Ya sebab sebilangannya memangkah untuk pastikan hasrat ini (penangguhan bayaran PTPTN) dipenuhi.

      “PH pula baru sedar keadaan kewangan meruncing ketika mengambil alih pentadbiran negara, membuatkan janji manifesto ini sukar dilunaskan.

      “Walau bagaimanapun, peminjam yang terikat dengan terma perjanjian dan berkemampuan elok tampil dan membayar hutang ini untuk membantu pelajar-pelajar yang memerlukan dana tabung pendidikan ini,” katanya kepada Sinar Harian.

      Dalam pada itu, pensyarah Pusat Pengajian Sains Masyarakat USM ini turut mencadangkan agar Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan boleh mengemukakan tawaran baharu kepada peminjam sebagai alternatif kepada janji pilihan raya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tun M malu peminjam PTPTN tak jujur]

      Beliau turut membahagikan beberapa kategori peminjam PTPTN antaranya, membayar ansuran seperti ketetapan PTPTN, membayar ketika mampu dengan perundingan dengan PTPTN yang menyediakan beberapa pakej tetapi ada juga yang menanti untuk tidak membayar agar ia lupus secara automatik seperti janji Pakatan Rakyat pada 2013 dan penangguhan bayaran seperti yang termaktub dalam janji PH, 2018.

      “Hakikatnya, ada yang berkemampuan tetapi mengambil sikap tunggu dan lihat, namun ada juga hanya bertindak apabila nama disenarai hitam.

      “Dalam keadaan kos sara hidup meningkat dan bebanan bertambah, ada yang sukar mendapatkan pekerjaan yang setimpal dengan sijil mereka dan menjangkakan kemenangan PH akan mengurangkan beban mereka.

      “Manakala bagi PH pula, keadaan semasa tidak mengizinkan untuk mereka melaksanakan janji PRU14 sepenuhnya . Peminjam dan pemegang autoriti masing-masing berada dalam dilema,” jelasnya.

      Delete
  16. Dia sekarang mempunyai barisan penasihat propaganda yang bukan sahaja membantu dalam menyusun strategi malah mempunyai kuasa penuh terhadap semua akaun sosial media beliau...jadi PH perlu berhati-hati dan sentiasa siap siaga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habat jasa Salahuddin di Pulau Pinang sehingga dapat ‘Datuk’



      Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub hari ini dianugerahkan Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN) yang membawa gelaran Datuk oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.

      Ketika ditemui selepas istiadat khas di kediaman Yang Dipertua Negeri, Salahuddin yang diiringi isteri Fatimah Taha, melahirkan rasa bangga dan terharu menerima pingat kebesaran itu.

      "Sesuatu yang sangat besar maknanya dalam karier politik saya sebagai orang Johor tetapi tiba-tiba mendapat penghargaan daripada Pulau Pinang," katanya.

      Kita tak tolak sumbangan YB Salahudin semenjak dulu lagi.. namun ada moleknya menerima gelaran tersebut setelah beliau 'perform' sebagai seorangg menteri.. Dulu semasa dalam PAS, pimpinan PAS tidak menerima pingat sewenangnya. Abdul Hadi beberapa kali menolak Dato' Seri sehingga nasihat pimpinan lain ambil untuk jaga hati sultan. Begitu juga Harun Taib dan ramai lagi.

      Tapi tak sampai 100 janji manifesto terlaksana dah dapat Datok, Lagi habat di negeri lain pula. Mungkin kerana hebat mengira ikan dilaut dan lembu diladang yang 7 ekor.

      Gelaran Datuk sekarang ni mcm senang-senang je boleh dapat.. ada bekas penjenayah yngg ada kes pun boleh dapat.. kenape ye? Manakah salah dan silap dia.. martabatkan gelaran tersebut.. ianya merupakan salah satu gelaran kebesaran 'Malaya' semenjak turun temurun.

      Nanti adalah puak-puak taasub akan berkata daripada gelaran "jebon" kini dapat gelaran "datuk". Adakah hujah ini mampu dijawab dihadapan ALlah s.w.t. dalam pengkhinatan perjuangan Islam di Malaysia. Semoga Allah berikan kita pertunjuk, Jangan sampai Allah sesatkan kita dengan 'keduanian' yang kita dan puak kita banggakan.

      : Hebat politik DAP, LGE beberapa penggal di PP tak dapat apa, ni tak sampai 2 bulan terus dapat.. Politik DAP luar jangkaan...

      Delete
  17. Anonymous31 October 2018 at 23:34

    Rakaman posting malam ini kan ku simpan
    Utk buat persaksian bukti di masa hadapan
    Suman bapok dgn aku, tak berani berdepan
    Aku cabar ke JB, dayus ini tak beri jawapan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejora bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    2. Jangan marah jika rakyat tuntut janji PTPTN
      WARTAWAN SINAR HARIAN 23 SEPTEMBER 2018
      Reezal Merican Naina Merican
      Reezal Merican
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Sri Reezal Merican Naina Merican mempersoalkan wujudnya nada marah dan kecewa yang dibangkitkan oleh kerajaan berkenaan isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Menurutnya, Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik sewajarnya tidak mengenepikan teras dan tunjang masalah berkait dengan isu PTPTN di mana kerajaan hari ini yang mempolitikkan isu PTPTN sehingga rakyat akhirnya percaya bahawa mereka boleh melakukan sesuatu yang lebih baik berbanding kerajaan sebelum ini.

      "Ke mana pergi rasa yakin kerajaan untuk melaksana janji manifesto? Apa jadi dengan janji “tidak perlu bayar jika gaji tidak cukup RM4000”?

      "Sudah tiba masanya kementerian memberikan kerangka penyelesaian menyeluruh. Cukup-cukuplah dengan alasan “kajian sedang dilakukan”; sebaliknya mula menyediakan halatuju yang lebih jelas berkenaan tabung pendidikan ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Mereka pagkah PH kerana PTPTN']

      Merican Naina berkata, musim untuk berjanji manis sudah berlalu, rakyat dan generasi muda kini menantikan “penyelesaian yang paling baik” kepada masalah pembiayaan pendidikan ini.

      Tegasnya, sebelum ini dalam Dewan Rakyat, Maszlee menyatakan secara spesifik bahawa kajian menyeluruh mengenai PTPTN akan siap menjelang bulan Ogos tahun ini.

      "Kajian yang dikatakan menyeluruh ini pastinya meliputi keseluruhan operasi PTPTN bukan sahaja status terkini peminjam; malahan kemampuan organisasi itu membiayai permohonan baru bakal pelajar institut pengajian tinggi untuk tahun mendatang. Kita masih menunggu hasil kajian dan ‘strategi baru’ PTPTN ini.

      "Mana dia? Apakah kerana pengerusi baru merupakan sahabat rapat menteri," katanya.

      Tambahnya lagi, ramai pengundi muda yang memberikan kepercayaan kepada kerajaan PH berasaskan janji-janji manis berkait PTPTN ini.

      Katanya, pihaknya berasa cukup kesal kerana tidak nampak usaha dan ikhtiar yang jelas dalam menyelesaikan isu tersebut.

      "Isu PTPTN memerlukan perhatian segera pihak kerajaan.

      "Setakat ini, menteri pendidikan dan pentadbiran baru PTPTN masih gagal memberikan penjelasan yang tuntas mengenainya," katanya.

      Delete
  18. Anonymous1 November 2018 at 02:59

    Tak sampai 3 jam tidur aku bangun semula
    Bertahajjud, mengabdi dirii kpd Allah Ta'ala
    Terkejut beruk aku lihat si Suman menggila
    Serupa babi hutan luka, dia sondol dan tala

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejora bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    2. Mat Sabu Selamat Seorang Salahuddin Selamat Seorang Lagi


      Sebelum ini Rafizi mulut celupar ada mengatakan bukan senang untuk bayang hutang muflis (pembantu Mat Sabu). Dia tambah lagi ada rakan kita yang pimpinan kanan terkiya-kiya nak bayar hutang saman (dia tuju kepada Mazlan). Rafizi kata sampai hari ini masih belum dapat kump[ul duit nak bayang hutang.

      Tapi hebat pembantu Mat Sabu boleh bayar dalam beberapa hari sahaja hutang RM800K. Lebih hebat daripada pimpinan UMNO. Memang PH hebat dan lagi hebat parti Islam Liberal Amanah.

      Hari ini Mazlan Aliman masih gagal bayar saman Felda RM350K. Agaknya Salahudin Ayub belajar dengan Mat Sabu. Anda boleh baca berita Malaysiakini di bawah. Kalau tak faham minta saya ulas panjang nanti.
      Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman dijangka dilantik menerajui agensi penting bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

      Menteri Datuk Salahudin Ayub berkata pelantikan akan dibuat dalam masa terdekat sekiranya mendapat persetujuan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      “Kita sudah kemukakan nama beliau kepada Dr Mahathir dan setakat ini tidak ada masalah…harap ia akan diketahui dalam masa terdekat, hanya tunggu keputusan perdana menteri.

      “Saya rasa tidak ada masalah Mazlan diberi tempat untuk perjuangan beliau kerana apa yang telah dibuat untuk peneroka,” katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan ulangtahun Amanah ke-3 bertemakan “Bersama Menerajui Perubahan” di Dewan Tun Razak hari ini.

      Salahudian berkata pelantikan itu dicadangkan sebagai menghargai perjuangan Mazlan membantu Pakatan Harapan sehingga menang 75% di kawasan Felda pada pilihan raya umum ke-14 lalu.

      “Beliau sudah 30 tahun berjuang, itu kapasiti atau ‘track record’ yang harus diberi kepada Mazlan untuk beliau terus membela nasib petani,” katanya.

      Salahudin berkata cadangan tersebut tidak bercanggah dengan janji “tiada lantikan politik” dalam manifesto Pakatan Harapan memandangkan agensi yang berkenaan bukan syarikat berkaitan kerajaan.

      Antara agensi yang terletak di bawah kementerian itu ialah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia dan Lembaga Pertubuhan Peladang.

      Delete
  19. Anonymous1 November 2018 at 03:12

    Mmg dia bacul dayus, Suman ifrit musibat
    Masa kita tidur, mula le amuk tunjuk hebat
    Teruk si tua barua dajal ni aku balun sebat
    Kini dah lena bila ditelan segenggam ubat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Mmg jelas bacul dayus, Suman iblis hantu
    Posting aku jam 9 dia mari komen pukul 1
    Ifrit ni udah jadi sasau sawan tak menentu
    Agak nya mereng dek kepala aku luku latu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejora bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    2. ARAK HUKUMAN SEBAT DALAM ISLAM




      Al-Quran menyebut lebih 1,400 tahun lalu: "Hai orang-orang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan itu agar kamu bahagia. Syaitan hanya bermaksud untuk mendatangkan permusuhan dan kebencian di antara kamu disebabkan khamar dan judi, serta menghalang kamu ingat kepada ALLAH dan sembahyang. Apakah kamu tidak mahu berhenti? (al-maidah ayat 90 - 91).

      Begitu jelas sekali apa yang difirman ALLAH tentang keburukan khamar, dan telah banyak ditulis tentang perlunya menghentikan meminum, menjual dan menyajikan arak, termasuk di dalam pesawat, namun mereka yang degil dan buta hati tidak endahkannya, sedangkan ia hanya memudaratkan diri sendiri dan masyarakat.

      Macam-macam keburukan dan kemungkinan yang telah diperkatakan tentang sajian arak dalam pesawat. Teringat saya tentang sebuah pesta bir terbesar yang dirancangkan untuk diadakan di Kuala Lumpur tahun lepas yang dijangkakan menarik 6,000 peserta. Ia pernah diadakan pada tahun sebelumnya dengan 150 jenama arak disediakan dan kehadiran 3,500 ­peserta.

      Pendedahan demi pendedahan oleh pelbagai pihak tentang kemungkaran boleh membawa kepincangan di negara ini, tapi masih ada yang tidak peduli. Masih ada pihak yang mempertahankan gejala buruk seperti itu dengan alasan negara ini mengamalkan sistem demokrasi dan kebebasan.

      Saya juga pernah beberapa kali menulis mengenai keburukan pengaruh arak dan betapa beberapa tempat di negara bukan Islam bertindak mengharamkan atau mengawal jualan arak disebabkan kesan buruknya. Bukan sahaja Islam, agama lain juga tidak menggalakkan minuman arak kerana kesan buruknya.

      Maka apakah tidak boleh jualan dan sajian arak dihentikan di negara kita yang dikenali sebagai negara yang menyerapkan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran dan kehidupan masyarakat?12Sabtu 22 September 2018

      Delete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Anonymous1 November 2018 at 03:14

    BUKTI SUMAN PENAKUT 1:

    Anonymous31 October 2018 at 22:31

    Suman kurang ajar, biadap & tidak bersopan
    Dpt pencacai dayus, rugi le pakatan harapan
    Kemain gebang bapok ni, ajak aku berdepan
    Aku cabar dia kat atas, tak ada pun jawapan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

    Replies

    Othman Ahmad31 October 2018 at 22:58

    Sejak semenjak Saiful dah tak ada meninggalkan Bang Non, bukan main kemain lagi Kejora ambil kesempatan jeling-menjeling, menjilat, mengulum Bang Non.

    Ha ha ha ha
    Hi hi hi hi
    He he he he

    Anonymous31 October 2018 at 23:06

    Kecut yer bang?

    Ki kik ki kik ki kik...

    Delete

    Othman Ahmad31 October 2018 at 23:16

    SELISIH - Besok2 dalam kubur, bumi tak terima.

    Sejak semenjak Saiful dah tak ada meninggalkan Bang Non, bukan main kemain lagi Kejora ambil kesempatan jeling-menjeling, menjilat, mengulum Bang Non.

    Ha ha ha ha
    Hi hi hi hi
    He he he he

    Anonymous31 October 2018 at 23:19

    Takut yer bang?

    Ki kik ki kik ki kik...

    Delete


    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejora bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    2. PM perlu kaji kedudukan Mujahid
      HAZELEN LIANA KAMARUDIN 9 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.6K
      PM perlu kaji kedudukan Mujahid
      Ahmad Fadhli (dua, kanan) menziarahi mangsa kebakaran di Kuaters KTMB Kampung Kubang Terap.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASIR MAS - Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad disaran supaya mengkaji semula kedudukan Datuk Dr Mujahid Yusof sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga Hal Ehwal Agama Islam.

      Naib Ketua Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari berkata, tindakan itu bertepatan dengan beberapa kenyataan Mujahid yang dilihat telah menimbulkan kekeliruan terhadap umat Islam di negara ini.


      "Polemik ini dapat dilihat sejak Kerajaan PH memimpin pusat dan Ahli Parlimen Parit Buntar itu telah mengeluarkan empat kenyataan mengelirukan.

      "Bermula isu Hifz al-Din (menjaga agama), isu lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT), juga isu Dr Zakir Naik dan terbaharu khalwat," katanya.


      Terdahulu, Ahmad Fadhli yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas meluangkan masa menziarahi mangsa kebakaran di Kuarters Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Kampung Kubang Terap di sini.

      Menurutnya dalam isu khalwat, beliau melihat apa yang dilaporkan pihak media adalah daripada pemahaman jelas berhubung kenyataan dikeluarkan oleh Naib Presiden Amanah itu.

      Katanya, sekiranya kenyataan itu tidak benar Pemuda Pas mencabar Mujahid menyaman media berkenaan.

      Ahmad Fadhli berkata, tindakan itu bagi membersihkan nama Muhajid sekiranya perkara tersebut tidak benar.

      Delete
  22. Anonymous1 November 2018 at 03:15

    BUKTI SUMAN PENAKUT 2:

    Anonymous31 October 2018 at 22:37

    Saksikan lah wahai semua para pembaca
    Tuan2 sila lah, buat pertimbangan neraca
    Suman tua, hanya megah dgn maki cerca
    Bila ku cabar, tahi ifrit ni tinggal secamca

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete

    Replies

    Othman Ahmad31 October 2018 at 23:19

    Sejak semenjak Saiful dah tak ada meninggalkan Bang Non, bukan main kemain lagi Kejora ambil kesempatan jeling-menjeling, menjilat, mengulum Bang Non.

    Ha ha ha ha
    Hi hi hi hi
    He he he he

    Anonymous31 October 2018 at 23:21

    Pucat yer bang?

    Ki kik ki kik ki kik...

    Delete

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejora bukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    2. Ketatkan undang-undang penjualan arak
      SYAJARATULHUDA MOHAMAD ROSLI 9 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore96
      Syed Mikael Rizal Aidid
      Syed Mikael
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GEORGETOWN - Angkatan Belia Islam Malaysia Pulau Pinang (ABIMPP) menggesa kerajaan memperketatkan undang-undang penjualan arak secara terbuka di negara ini.

      Ketua penerangannya, Syed Mikael Rizal Aidid berkata, kerajaan perlu memandang serius terhadap penjualan arak di kedai serbaneka dan pasaraya.


      Menurutnya, undang-undang berkaitan penjualan arak juga perlu dipinda agar ia hanya dijual di kedai arak sahaja.

      "ABIMPP menggesa pihak berkuasa tempatan dan di peringkat negara menerusi Dewan Rakyat memandang serius isu ini. Kami mahu undang-undang dan peraturan berkaitan penjualan arak dipinda dan diperketatkan iaitu penjualan arak dihadkan dijual di kedai arak sahaja.


      "Bukannya secara terbuka di kedai serbaneka atau pasaraya. Ini kerana, ia bukan hanya menjejaskan komuniti muslim, malah agama lain pun menolak arak sebagai norma kehidupan dan arak terbukti boleh memporak perandakan keluarga dan masyarakat," katanya dalam satu kenyataan tadi.

      Tambahnya, pihaknya memandang serius terhadap insiden seorang pembantu kedai serbaneka diherdik dan dimalukan oleh pelanggannya hanya kerana tidak mahu menyentuh arak yang dibeli.

      "Insiden itu adalah satu penghinaan dan tidak wajar kerana ia seperti memperlekehkan agama Islam. Arak sepertimana yang disabdakan Nabi Muhamad SAW, ia merupakan ibu segala dosa. Sesiapa sahaja terlibat dengan arak, termasuk yang menghidangkan, juga akan berdosa.

      "Atas dasar ini, ABIMPP menyarankan pekerja-pekerja muslim menjauhi segala jenis pekerjaan yang berkaitan dengan arak. Kami percaya, dengan menghadkan penjualan arak di kedai tertentu sahaja, ia mampu mengelakkan insiden seperti pekerja Islam dimalukan di kaunter jualan awam berulang lagi," katanya.

      Sebelum ini, tular satu klip video berdurasi 5 minit 15 saat yang dipercayai dirakam sendiri oleh seorang pembeli arak yang mengherdik pembantu kedai serbaneka kerana enggan memegang botol arak yang dibelinya.

      Insiden itu berlaku di kaunter pembayaran di mana, si pembeli berang lalu mengeluarkan kata-kata kesat apabila pembantu kedai tersebut enggan memegang botol arak kerana berada dalam keadaan berwuduk.

      Walaupun telah diterangkan oleh rakan sekerja pembantu kedai tersebut, lelaki itu masih tidak berpuas hati sambil mengatakan bahawa kedai serbaneka adalah premis yang terbuka untuk semua kaum.

      Delete
  23. Anonymous1 November 2018 at 03:19

    BUKTI SUMAN PENAKUT 3:

    Anonymous31 October 2018 at 22:58

    Suman kafir harbi, menyamar jadi org Islam
    Lawak dia inii, bila ku ingat kenangan silam
    Di Dtrn Merdeka menyamar jadi buta kelam
    Ku cabar ke JB, telor dia sentap masuk dlm

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

    Replies

    Othman Ahmad31 October 2018 at 23:24

    He he he he

    Masih mahu berauta keling
    Putar belit pusing gasing
    Tak hal dia yg lari terpontang panting

    Ha ha ha ha

    Sejak semenjak Saiful dah tak ada meninggalkan Bang Non, bukan main kemain lagi Kejora ambil kesempatan jeling-menjeling, menjilat, mengulum Bang Non.

    Ha ha ha ha
    Hi hi hi hi
    He he he he

    Anonymous31 October 2018 at 23:26

    Sentap pelir yer bang?

    Ki kik ki kik ki kik...

    Delete

    ReplyDelete
  24. Anonymous1 November 2018 at 03:20

    BUKTI SUMAN PENAKUT 4:

    Anonymous31 October 2018 at 23:03

    Entah ke mana Suman dah lari berlindung
    Tak tahan bapok tua ini, aku tala & ladung
    Di Dtrn Merdeka, dia larii spt lipas kudung
    Ku cabar ke JB, muka diia terus mendung

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete

    Replies

    Othman Ahmad31 October 2018 at 23:26

    He he he he

    Masih mahu berauta keling
    Putar belit pusing gasing
    Tak hal dia yg lari terpontang panting

    Ha ha ha ha

    Sejak semenjak Saiful dah tak ada meninggalkan Bang Non, bukan main kemain lagi Kejora ambil kesempatan jeling-menjeling, menjilat, mengulum Bang Non.

    Ha ha ha ha
    Hi hi hi hi
    He he he he

    Anonymous31 October 2018 at 23:26

    Kecut butoh yer bang?

    Ki kik ki kik ki kik...

    Delete

    ReplyDelete
  25. Ketakutan pada diri Suman, aku dapat hidu
    Kena cabar dgn aku, dia melopong terkedu
    Kecut telor sentap pelir, ini mubaligh Hindu
    Terus dia cabut, ini geng LTTN Tamil Naidu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete

  26. AMBIK KAU, SPRM CARI MAT SALLEH YANG BERKERJA DENGAN AL JIBO DULU BERKAITAH 1MDB. bAGUS, KEJAR MEREKA KE LUBANG CACING, HERET SEMUA KE MAHKAMAH DAN TUDUH DENGAN RESMI.

    Siasatan 1MDB: Lelaki Britain bekas pegawai Najib dicari SPRM

    Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang mengesan seorang lelaki awarga asing bagi membantu siasatan sebuah kes berprofil tinggi.

    Menurut kenyataan dikeluarkan agensi terbabit lelaki terbabit dikenali sebagai Paul Geoffrey Stadlen, 39, yang mempunyai kerakyatan Britain.

    Mengikut rekod yang ada pada SPRM alamat terakhir Stadlen ialah di A-29-8, Blok A, Loft Sentral Condominium, Jalan Stesen Sentral 5, KL Sentral, Kuala Lumpur.

    Kata SPRM mereka perlu menghubungi Stadlen bagi menyiasat kes 1MDB.

    "Sehubungan itu, orang ramai yang mengenali atau mempunyai maklumat mengenai Stadlen diminta menghubungi Penguasa Kanan Zuhaila Arip di talian 03-8870 0364," kata kenyataan tersebut.

    Maklumat juga boleh disalurkan kepada SPRM melalui e-mel zuhaila@sprm.gov.my atau menghubungi Penguasa Fahmee Mohd Nor di talian 03-8870 0419, atau e-mel mohdfahmee@sprm.gov.my.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hapus tol: Cadangan menang-menang dari PAS



      PENEGASAN Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa pemansuhan tol mustahil dilaksanakan atas alasan hutang negara; menjadi senarai terbaharu Manifesto PH yang gagal ditunaikan. Malah, kenyataan beliau menyanggahi komitmen para pimpinan PH yang menjadikan perkara tersebut modal kempen pada PRU14.

      Bahkan terdahulu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sebelum PRU14 lagi begitu yakin dan tegas untuk tol dihapuskan sekiranya PH menerajui Kerajaan Persekutuan. Kini rakyat semakin merasai harapan yang kian terburai musnah oleh janji-janji manis penuh kepalsuan dan pembohongan diulit pelbagai alasan.

      Semua kegagalan ini di sisi rakyat adalah pengkhianatan dan kekecewaan yang sudah pasti dihempaskan pula kesalahan tersebut kepada politik. Menjadikan moral politik dan amanah kepimpinan dirosakkan oleh janji-janji serta pengharapan dari ahli politik yang kemudian sewenangnya bersikap 'lepas tangan'.

      Iktibar harus diinsafi semua betapa politik bukan soal pilihan raya untuk dihitung menang kalah atau meraih jawatan mahupun kepentingan. Tetapi pertanggungjawaban berat untuk negara dan kesejahteraan hidup hingga kepada soal masa depan. Manakala bagi orang Islam pula mengimani akan dihisab di Hari Akhirat kelak.

      Oleh itu, keterlanjuran yang telah dilakukan masih belum terlambat untuk PH betulkannya. Aspirasi rakyat yang tersandar kepada janji manifesto sebagai dokumen ikrar dan pembinaan Malaysia Baharu mesti dipenuhi. Nilai dan fundamental politik untuk membina kejayaan harus didukung sebaiknya.

      Penstrukturan semula ke arah mengurangkan beban wajar diadakan sebagai satu pembelaan terhadap himpitan ekonomi rakyat. Ini selaras perakuan PH berkaitan tekanan sara hidup rakyat sepanjang di bawah pemerintahan BN, maka penyelesaian yang 'melepas dan membebaskan' rakyat mesti dilakukan.

      Mengatasi isu ini, kami menyeru agar Kerajaan PH menerima cadangan PAS sebagaimana Manifesto Gagasan Sejahtera supaya mengkaji konsesi tol khususnya yang telah melebihi 15 tahun. Pemegang konsesi perlu kemukakan penyata terkini melibatkan trafik kepenggunaan dan kos penyelenggaraan.

      Menerusinya, nilaian yang dimaklumi sering mencatat keuntungan besar kepada syarikat konsesi membolehkan penstrukturan ke arah setidak-tidaknya pengurangan kadar tol diadakan. Ini adalah langkah awal dan menang-menang yang dapat dirintis antara syarikat konsesi dan pengguna pada ketika ini.

      PAS juga telah mencadangkan agar pemilikan syarikat konsesi 'dimilikrakyatkan' semampu mungkin. Ia dapat dilaksanakan melalui agensi dan pelaburan rakyat seperti PNB, KWSP, KWAP, TH, LTAT, bahkan juga koperasi-koperasi kecil yang aktif. Ini agar dividen dan keuntungannya kembali ke kantung rakyat.

      PAS juga telah mengusulkan agar sebarang pembinaan lebuh raya akan datang diteruskan menerusi penglibatan rakyat semaksimum mungkin dengan terbitan sukuk infra khas bagi tabungan rakyat. Ia agar keuntungan berkaitan kembali ke poket rakyat dan bukannya diraih segelintir konglomerat yang super kaya.

      "Islam Memimpin"
      "Terus Mara"

      IR HJ KHAIRIL NIZAM KHIRUDINTimbalan Ketua Pemuda
      Dewan Pemuda PAS Malaysia

      Delete
  27. Suman dah sorok kepala, spt burung gelam
    Tiada lagi modal, dia ni nak belit putar alam
    Di Dtrn Merdeka, dia menyamar buta kelam
    Tak berani diia ke JB, bila aku cabar semlm

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. Dia ni ikut nasihat Dr. No. Dalam keadaannya yang sangat tertekan, dia kena sama ada aktif bersukan (yang mana dia tak suka) atau dia kena banyak membebel (untuk aktfkan sel sel kepala otak dia). Kalau tidak dilakukan salah satu perkara ini..gamaknya sudah lama dia dipanggil Na..sewel!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS bimbang kesediaan kewangan PH laksana RMK11



      18 OKT: PAS melahirkan rasa bimbang mengenai kemampuan kerajaan PH dari segi kewangan sedia ada bagi melaksanakan apa yang telah dibentangkan dalam Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) 2016-2020 oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata isu besar yang perlu diberi penekanan ialah dari aspek kewangan walaupun pembentangan itu dilihat ‘hebat’.

      “Saya fikir sejauh isu besar ialah soal kewangan walaupun nampak hebat pembentangan itu tetapi kita tahu realiti keadaannya (kewangan) yang digembar-gemburkan bahawa kerajaan PH tiada kewangan.

      “Isnin depan kita tengok perbahasan dan kita yakin ada beberapa perkara perlu diberi fokus dalam pembentangan antaranya soal pembangunan wilayah, hubungan antara negeri Persekutuan, pembangunan asas kepada kerajaan, capaian internet dan kemudahan asas,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di Lobi Parlimen pada Khamis.

      Ahli Parlimen Kubang Kerian itu berkata, pokok dalam pembentangan yang dibuat ialah kerajaan PH harus membuktikan kejayaan mereka melaksana terhadap perancangan yang telah dibuat.

      Terdahulu, Tun Mahathir ketika sesi pembentangan usul itu berkata kerajaan tidak menidakkan kesahihan angka prestasi ekonomi negaraialah amalan peruntukan “off budget” iaitu pengasingan urusan kewangan di luar budget.

      “Jika hutang, perbelanjaan, kehilangan wang berbillion diambil kira maka kedudukan kewangan negara tidaklah sebaik seperti angka yang dicatat,” katanya. Beliau turut memperincikan pelan pembangunan dalam tempoh terbabit tetapi tuurt menggariskan keutamaan kerajaan baharu untuk mengemudi Malaysia.

      Delete
  29. Mana Suman tua, PH punya general soldadu
    Bebelan si dajal bapok ini, aku mula merindu
    Kat JB, aku mau bagi dia rasai pukulan padu
    Biar sampai dia tak kenal cincalok dgn budu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Budin, kenapa kau takut dengan Najib buat posting hari2 dalam fb dia. Itu hak dia untuk memberikan fakta atas apa yang terjadi dan membalas tuduhan-tuduhan kerajaan sekarang. Yang kau hari-hari meroyan dalam blog kau ni tak penat ke?

    ReplyDelete
  31. UNTUK SI DIA
    mas elina

    Duku kan jatuh terbadai ke Kedah
    Di Kuala Samarahan siakap beradu
    Ku sentuh sudah ku belai pun sudah
    Bila dah berjauhan ku dakap rindu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bisulnya ketara, dah disah sawan
      Doktor sah sakit, agak payah nak cuci
      Taiko Singgora, renti lah igauan
      Kat stor supermaket, ko kunyah le sushi

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Delete
  32. Esa Adam, ini blog budin.
    Apa yang kau kesah Budin nak tulis apa yang dia suka.
    Kalau kau tak suka, dengan hormatnya kau boleh berambus dari membaca apa-apa yang Budin tulis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayutakberkhatan
      Ini blog Budin, bukan blog kau
      Yg kau sebok mcm kuda betina gian apahal?
      Yg kau nak kontrol blog org apahal?
      Kau buka blog sendiri lah kalau nak kontrol
      Menyibuk pulak pelir tak berkhatan ni
      Kau pergi main jauh-jauh
      Busuklah kalau kau masuk sini

      Delete
  33. Suman anak bilis ingin lagak mcm bapak yu
    Dgn DAP kafir harbi sanggup jadi kuda kayu
    Syaitan lahanat ini, ejen perpecahan Melayu
    Dgn Bg Non dulu dibenci kini manja merayu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia mahu lagak bapak toman, tapi anak puyu
    Kena lanyak dgn aku, hatinya sedih dan sayu
    Kini dekat hospital, mata celik pun udah layu
    Sanak sedara, ramai menanti di luar wad ICU

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. tunabdulhamid@gmail.com http://www.tunabdulhamid.my https://tunabdulhamid.me


      Othman Ahmad1 November 2018 at 16:11
      INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      Delete
    2. Najib saran PH bantu Felda, jual aset tak selesai masalah



      PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata, penjualan aset Felda tidak dapat menyelesaikan masalah aliran tunai, sebaliknya beliau mencadangkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) memberi peruntukan kewangan kepada Felda.

      Bekas perdana menteri itu berkata, penjualan aset bukan penyelesaian jangka panjang dan akan memberi kesan negatif kepada Felda, khasnya jika kadar pulangan jualan lebih rendah daripada kadar faedah hutang Felda.

      Katanya, tidak keterlaluan kerajaan membantu peneroka Felda kerana sudah mengaut pelbagai hasil dan cukai daripada sektor minyak sawit.

      “Walaupun pada 1996 kerajaan sudah menghentikan pembiayaan kewangan kepada Felda, kerajaan patut memberi kelonggaran dan pertimbangkan untuk memberi peruntukan kewangan kepada Felda memandangkan keadaan tiba-tiba menjadi rumit selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      “Felda ialah agensi kerajaan. Matlamat Felda ialah untuk membela peneroka-peneroka. Tidak salah untuk kerajaan menolong agensi kerajaan supaya kebajikan peneroka dijaga,” tulisnya dalam Facebook hari ini.

      Baru-baru ini, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dilaporkan berkata, Felda akan menjual aset tidak strategik sebagai pelan pemulihan untuk mengurangkan beban hutang mencecah RM8 bilion.

      Katanya, aset bukan strategik di Sabah, Sarawak dan London itu dijangka menyumbang RM2.2 bilion kepada Felda.

      Hari ini, Najib berkata, lebih RM6 bilion daripada RM8 bilion hutang Felda, sebenarnya dipinjamkan kepada peneroka untuk penanaman semula dan perumahan.

      “Tohmahan PH bahawa masalah Felda kekurangan wang kerana berbilion-bilion telah dicuri atau dibazir juga tidak benar,” beliau merujuk tuduhan ketirisan dalam pelaburan Felda menerusi hotel yang dibeli di London, Sabah dan Sarawak.

      “Tuduhan-tuduhan ini telah disiasat dengan terperinci oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sehingga ada ahli Parlimen Umno dan seorang lagi pemimpin PPBM telah ditahan reman.

      “Tuduhan ini ada kemungkinan harga yang dibeli lebih mahal daripada harga pasaran, tetapi tidaklah mencecah hingga berbilion-bilion. Hotel-hotel memang masih wujud dan wang tidak dihilangkan.

      “Masalah asas Felda pada masa ini ialah harga dan eksport minyak sawit yang tiba-tiba menyusut dengan teruk selepas PRU14.”

      Selain bantuan kewangan kerajaan, ahli Parlimen Pekan itu mencadangkan kerajaan PH menjalin hubungan diplomatik dengan negara pembeli kelapa sawit, termasuk China.

      “Tiada manfaat untuk kita jika kerajaan PH terus menuduh China bersubahat dengan kerajaan BN melakukan rasuah atau kononnya menipu kita dalam projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) atau projek-projek lain tanpa sebarang bukti dan hanya sekadar polemik politik.

      “Jika China tidak membeli minyak sawit dari kita, mereka boleh membeli dari negara jiran ataupun bertukar menggunakan minyak lain seperti minyak soya atau minyak jagung.

      “Kerajaan juga perlu tingkatkan usaha untuk berunding dengan negara Eropah agar mereka tidak mengharamkan penggunaan minyak sawit sebagai bahan api bio-diesel.”

      Cadangan ke-3 dikemukakan Najib ialah menggantikan penggunaan diesel dengan minyak sawit bio-diesel B10 dengan segera.

      “Bio-diesel B5, iaitu 5% daripada kandungan diesel dibuat daripada minyak sawit diperkenalkan pada Jun 2011. Ia dinaikkan menjadi B7 pada Januari 2015.

      “Ia sepatutnya dinaikkan kepada B10 pada Julai 2016, tetapi pada masa itu, harga diesel sangat murah, antara RM1.35 sehingga RM1.65 seliter (harga RON95 ialah RM1.35 hingga RM1.65) berbanding RM2.18 seliter pada masa ini.

      “Keadaan sudah berubah sekarang. Harga minyak diesel sudah tinggi, manakala harga minyak sawit rendah. Tiada sebab mengapa penggunaan bio-diesel tidak dinaikkan menjadi B10 sekarang.”

      Delete
  34. Fuuuuh....Hari ni dah keluar jumlah pendapatan menteri2 dan YB2 termasuklah PM . Korang tengok sendiri lah berapa banyak gaji si Ah beng ni beb !!!

    Gaji Menteri Kewangan @guanenglim RM1.04 Juta Setahun!!!!

    Dengan kualiti Menteri Kewangan yang kita ada, pendapatan Lim Guan Eng adalah yang paling tinggi dalam Parlimen Malaysia. Mengalahkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir.

    Gila. Sebelum ini, Menteri Kewangan dengan penuh tidak beretika mendedahkan bahawa gaji bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan selama 7 1/2 tahun berjumlah RM2.94 juta.

    Hari ini, kita dimaklumkan bahawa gaji dan pendapatan Menteri Kewangan Lim Guan Eng ialah RM86,464 sebulan. RM86,464 x 12 bulan = RM1.04 juta setahun.

    5 tahun perkhidmatan beliau sepengggal menjadikan jumlah pendapatan beliau sebanyak RM5.19 juta!!!!

    Lim Guan Eng buat hal tentang gaji penjawat awam tertinggi yang telah berkhidmat berpuluh tahun untuk kerajaan.

    Kini, siapa pula mahu buat hal tentang gaji Menteri Kewangan Hong Kong yang salah titik perpuluhan dan sering membuat kenyataan bodoh?

    Nota Kaki - Wahai SPRM, ini Portal Pengisytiharan Harta atau Pengisytiharan Pendapatan?

    Nama tajuk portal gempak gila. Isi hampeh.

    Setakat hendak tipu budak-budak WeChat Tomato macxam Wak Suman dan melayutakberkhatan tu bolehlah...kita orang...sori naik lori lah !!!!

    ReplyDelete
  35. najib is his own man now. no more being shakled 2 d heavy steel chair. hi hi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemaah terpaksa guna surau uzur
      NUR ALINA HASSAN 19 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore148
      Jemaah terpaksa guna surau uzur
      Aminolhuda (tiga, kiri) menerima kertas cadangan daripada Rahim berkaitan masalah Surau Nur Hidayah dan perancangan surau baharu.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MUAR - Meskipun dimamah usia, selain strukturnya yang semakin uzur, namun sebuah surau di Kampung Parit Unas Darat, Jalan Sri Tanjung di sini, terus digunakan sebagai rutin solat berjemaah oleh penduduk.

      Pengerusi Surau Nur Hidayah yang juga ketua pakatan di kampung berkenaan, Rahim Jorimi berkata, rumah ibadat yang berusia hampir 40 tahun itu terpaksa digunakan ekoran tiada sumber kewangan untuk mendirikan sebuah surau yang lebih sempurna.


      Rahim berkata, sejak dibina pada 1980, Surau Nur Hidayah kini menghadapi masalah struktur tanah mendap sehingga menjejaskan lantai dan seluruh dinding.

      “Kawasan di kampung ini merupakan tanah gambut yang menyebabkan lantai surau ini saban hari semakin mendap. Strukturnya juga seolah-olah melengkung ke tengah sekali gus menjejaskan dinding bangunan ini.


      “Akibat masalah itu, simen yang telah diganti sebelum ini turut retak dan boleh membahayakan keselamatan penduduk kampung khususnya para jemaah,” katanya ketika ditemui.

      Ujarnya, selain itu, pihaknya juga berhadapan masalah dinding rosak akibat dimakan anai-anai.

      “Sejak pertama kali dibina di atas tanah seluas separuh ekar ini, hanya dua atau tiga kali sahaja kerja baik pulih dijalankan termasuk bumbung bocor. Namun, faktor masa menyebabkan surau ini sukar lagi dibaiki berbanding dibina baru sahaja.

      “Bagaimanapun, permasalahan kos memerlukan kira-kira RM300,000 untuk bina sebuah surau selesa dan sempurna” ujarnya.

      Terdahulu, Exco Hal Ehwal Agama Islam dan Pendidikan negeri, Aminolhuda Hassan telah mengadakan lawatan kerja ke surau berkenaan bagi meninjau permasalahan yang dikemukakan penduduk.

      Bagaimanapun, kata beliau, kos yang dipohon segera untuk pembinaan surau baharu agak sukar dilaksanakan ekoran memerlukan masa panjang bagi menilai semula peruntukan bersesuaian.

      “Saya harap penduduk faham. Kita akan bantu namun tidak boleh membabitkan keseluruhan kos dalam tempoh singkat.

      “Jadi kita beri pandangan sekiranya dalam masa sama pihak pakatan dan jawatankuasa surau ini turut sama berusaha memohon sumbangan daripada orang ramai untuk pembinaan baru.

      “Di pihak kerajaan pula, kami akan bantu selebihnya tambahan daripada jumlah yang diperuntukkan kelak,” katanya.

      Beliau berkata, pada masa sama, penduduk disaran menyelesaikan masalah status tanah wakaf dihadapi sejak hampir empat dekad itu.

      “Jika mahu dibina surau baru, lokasi perlu ditukar kerana status tanah surau sekarang ini adalah bukan tanah wakaf. Jadi, kita bimbang jika di masa akan datang, mereka hadapi masalah apabila surau baharu ini dah siap,” ujarnya.

      Sementara itu, Rahim berkata, penduduk akur sekiranya lokasi surau baharu dipindahkan sekitar 100 meter dari surau asal.

      Orang ramai yang ingin membantu boleh menyumbang ke akaun Bank Islam 010-2301-009-3463 atas nama Surau Nur Hidayah.

      Delete
    2. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      Delete
  36. Wak Suman dan melayutakberkhatan...jom kita sama2 baca waawncara Timbalan Presiden UMNO dengan Akhbar arus perdana yang terlaris di Msia ni!!!

    Ayuh! UMNO jangan goyah...

    TIMBALAN Presiden UMNO, DATUK SERI MOHAMAD HASAN menjadi tumpuan selepas presiden parti itu, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, 65, menghadapi pendakwaan kes di mahkamah.

    Dalam temubual setengah jam bersama wartawan Utusan Malaysia, ZULKIFLI JALIL di sebuah restoran di Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur malam kelmarin, Mohamad, 62, tidak mahu sangat menyentuh mengenai kedudukan Ahmad Zahid.

    Beliau kelihatannya lebih meluahkan kebimbangan terhadap UMNO yang menurutnya dalam

    keadaan disarray. Padahal, dengan kedudukan parti yang memiliki kerusi Parlimen Melayu terbesar, ahli parti teramai serta struktur organisasi yang tersusun, situasi 'kelam-kabut' itu sepatutnya tidak berlaku.

    Bahkan, UMNO katanya, mampu menjadi pembangkang yang terbaik dalam situasi hala tuju

    kerajaan Pakatan Harapan (PH) khususnya gelagat sebahagian menterinya yang agak 'berserabut'.

    Mohamad lebih gemar memandang ke depan untuk membawa UMNO mengharungi cabaran politik tanah air yang tidak menentu hari ini.

    UTUSAN: Apa khabar Datuk Seri, ramai di luar sana bertanyakan mengapa Datuk Seri senyap kebelakangan ini?

    MOHAMAD: Dalam Perhimpunan Agung UMNO tempoh hari, saya sudah tegaskan mahu agenda memperkasakan parti menjadi keutamaan. Macam mana hendak perkasakan? Hadapi realiti, kita sudah kalah. Kita bukan parti kerajaan lagi. Kita ubah cara, bukan lagi bergerak sebagai parti yang mendukung kerajaan tetapi parti pembangkang. Check and balance dasar-dasar kerajaan supaya anggap kepentingan rakyat mendapat manfaat. Mana yang pincang perlu diperbetulkan.

    Adakah ini sudah dibuat?

    UMNO sekarang dalam keadaan disarray (keliru, tidak mempunyai organisasi, menjadi tidak kemas). Kita sendiri kelam-kabut dan tidak tentu arah. Saya sendiri tidak tahu apa sebabnya. Sepatutnya kita boleh bergerak tumpukan perhatian menjadi pengkritik kerajaan PH yang setakat ini saya lihat belum nampak hala tuju sebenar. Apa dasarnya pun saya pun tak tahu. Mereka (PH) nampaknya sibuk untuk memburukkan, cari salah kerajaan Barisan Nasional (BN) terdahulu.

    Bukankah fiil PH itu realiti buat mana-mana kerajaan baharu apabila berkuasa, ambil masa sedikit?

    Kalau saya boleh komen, menteri-menteri dari PH setakat ini belum tunjukkan kecemerlangan langsung, bahkan sesetengah mereka really talk nonsense. Saya belum nampak lagi menteri yang pegang portfolio masing-masing buat dasar atau hala tuju apa yang dipanggil 'Malaysia Baharu'. Semuanya meneruskan apa yang dirancang oleh BN dulu, cuma tukar nama sahaja. Belum ada seorang menteri pun benar-benar buat satu dasar konkrit yang boleh ditawarkan kepada rakyat Malaysia. Saya amat kasihan kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri kerana mempunyai ahli Kabinet sedemikian rupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan membaca wak !!!

      Takkanlah tidak ada menteri yang berwibawa?

      Kalau adapun saya tengok apa yang dibuat oleh menteri-menteri PH ini adalah sesuatu yang boleh merosakkan keharmonian rakyat berbilang kaum dan agama.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator P. Waytha Moorthy contohnya cuba membawa Malaysia untuk meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Ini sesuatu yang amat malang kepada orang Melayu. Ia bertentangan dan menggugat Perlembagaan Persekutuan, yang jelas ada. artikel 153 nya berkaitan kedudukan orang Melayu, agama Islam dan Raja-raja Melayu. Bukankah semua ini (artikel 153) hasil daripada persefahaman dan persetujuan semua kaum semasa mahu membentuk Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka iaitu apa yang dikenali sebagai kontrak sosial?

      Begitu juga dengan kerenah Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang bercakap pasal tidak perlu lagi ketuanan Melayu. Saya nak tanya Syed Saddiq ini, dia faham ke konsep ketuanan Melayu?

      Demikianlah juga 'gelagat' Menteri Sumber Manusia yang juga Naib Pengerusi DAP, M. Kula Segaran yang bercakap berdolak-dalik tiga empat kali pasal dasar baharu. Mula-mula cakap semua restoran di negara ini perlu mengambil tukang masak tempatan untuk bekerja di restoran masing-masing mulai 1 Julai 2018.

      Kemudian perjelaskan balik bahawa semua pengusaha diberi tempoh hingga hujung tahun ini untuk memastikan hanya tukang masak tempatan bekerja di restoran mereka dan peraturan baharu itu dikuatkuasakan mulai 1 Januari 2019.

      Selepas itu patah balik kata ia hanyalah satu cadangan, masih perlukan perbincangan dengan semua pihak berkaitan dan keputusan muktamad masih belum dibuat. Apa ini. Itu belum lagi kenyataan kontroversinya mendakwa Melayu merupakan golongan pendatang di negara ini, kemudian minta maaf. Mengapa tidak buat homework dulu sebelum bercakap?

      Dan ada pula yang tidak 'berbunyi' sejak dilantik menteri. Menteri Industri Utama, Teresa Kok langsung tidak didengar (laporan) beritanya. Inilah yang saya tekankan bahawa ahli-ahli Parlimen UMNO-BN sepatutnya menjadi jurucakap untuk menegur dan mengkritik menteri-menteri seperti ini.

      Mengenai Belanjawan 2019 yang akan dibentangkan esok oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, adakah dijangka sesuatu yang ditunggu-tunggu oleh rakyat?

      Saya tidak menjangkakan adanya goodies (habuan) untuk rakyat seperti mana dalam siri Belanjawan kerajaan BN terdahulu yang mana setiap kali pembentangan bajet, pasti ada goodies untuk diberi kepada sektor-sektor tertentu dalam masyarakat. Tetapi kali ini saya ikuti banyak cakap-cakap dan kenyataan yang dibuat oleh Perdana Menteri sendiri dan Menteri Kewangan bahawa kedudukan negara amat tidak baik. Kita jangkakan Belanjawan kali ini adalah untuk kurangkan perbelanjaan sama ada perbelanjaan awam mahupun infrastruktur.

      Keadaan ekonomi negara kita sekarang amat tidak baik. Kehidupan rakyat semakin hari kian tertekan. Banyak laporan berhubung ramai kehilangan pekerjaan, kadar pengangguran meningkat serta kos hidup meningkat. Harga komoditi asas merudum. Harga sawit dan getah amat rendah sehingga menjejaskan pendapatan penduduk luar bandar dan pekebun-pekebun kecil.

      Delete
    2. Wak SumanTempek Bacin...janagn risau...sikit aje lagi !!!

      Adakah ini boleh dikaitkan 'indah khabar dari rupa'?

      Itu memang semua orang maklum bahawa mereka (PH) tidak jangkakan akan menang pilihan raya umum ke-14, 9 Mei lalu. Mereka bikin janji dan manifesto hanya untuk memberi tekanan kepada BN, jadi terpulanglah kepada rakyat dan pengundi untuk menilai sejauh mana pengorbanan mereka yang telah memberikan kemenangan kepada PH itu dihargai atau tidak.

      Cuma yang saya nampak kerajaan PH 'berselindung' di sebalik mencungkil kes-kes salah guna kuasa, kedudukan negara amat teruk, hutang negara tinggi serta pendakwaan kes tertentu untuk menutup kelemahan mereka.

      Delete
    3. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      Delete
  37. Wak mSuman Tempek Bacin...Dah baca FB DS Najib yang terlatest keer????

    Kaalu belum..janagn lah gundah gulana samapi tak tido lena pulak..ni saya bawakan untuk Wak dan rakan2 yang lain apa kata DS Najib tu!!!!

    Hutang negara naik satu kali ganda : Ini jawapan Najib


    Saya perhatikan ada yang mengkritik saya kerana hutang kerajaan naik satu kali ganda dalam tempoh 9 tahun saya sebagai PM dan mendakwa itu adalah bukti kerajaan BN tidak mengawal negara dengan baik.

    Oleh kerana kebanyakan rakyat marhaen tidak memahami isu-isu ekonomi dan fiskal negara, mereka mudah dihasut dan dipergunakan.

    Secara amnya, apabila saiz ekonomi berganda, hutang kerajaan juga akan berganda kerana saiz ekonomi yang besar boleh menampung hutang yang lebih besar manakala keperluan kos untuk terus membangunkan ekonomi tersebut juga bertambah.

    Kita lihat carta-carta jumlah hutang kerajaan untuk beberapa negara seperti Singapura, Perancis dan Amerika Syarikat. Hutang mereka juga berganda di dalam tempoh 10 tahun yang lalu – sama seperti Malaysia.

    Oleh itu, hutang kerajaan biasanya dihitung dengan nisbah hutang berbanding KDNKK iaitu saiz ekonomi.

    Sebagai contoh, kita guna nisbah 50%. Jika KDNK ialah RM500 bilion maka nisbah 50% menunjukkan saiz hutang ialah RM250 bilion. Jika saiz ekonomi berganda menjadi RM1 trilion maka nisbah 50% memberi saiz hutang sebagai RM500 bilion.

    Kini saiz ekonomi kita sudah hampir RM1.3 trilion.

    Oleh itu, saiz hutang kerajaan Malaysia sebenarnya terkawal jika dibanding dengan saiz ekonomi.

    Sebab itu jugalah mengapa pakar ekonomi bank dunia yang melawat Malaysia bulan lepas mengeluarkan kenyataan bahawa hutang Malaysia tidak tinggi dan luar biasa.

    Ramai juga tidak berpengetahuan bahawa dalam tempoh 22 tahun sebagai PM ke-4, saiz hutang negara sebenarnya naik 7 kali ganda.

    Di dalam 22 tahun ini, hanya 5 tahun sahaja yang kerajaan tidak mengalami defisit bajet dan itupun, ianya hanya melibatkan lebihan yang agak kecil.

    Kesemua lebihan terkumpul untuk 5 tahun ini semua dihapuskan dalam tahun-tahun berikutnya di mana defisit kerajaan sangat tinggi akibat krisis ekonomi yang melanda negara pada masa itu.

    Seperti yang saya sebut tadi, walaupun saiz hutang negara naik 7 kali ganda di dalam 22 tahun PM ke-7 memerintah, saiz ekonomi juga meningkat untuk menampung peningkatan atau penambahan hutang.

    Rakyat perlu tambah pengetahuan tentang hal-hal ekonomi untuk tidak mudah dipergunakan dan dihasut serta diperdaya dengan propaganda.

    #Bajet2019

    NAJIB RAZAK

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      Delete
  38. Wak Suman Tempek Bacin...Kan dah betul telahan rakyat Msia yang waras...tak mananya Rejim Haprakan ni berani nak buat siaran langsung perbicaraan DS Najib tu ..apa sal eeerk???

    Menteri tolak cadangan siaran langsung perbicaraan Najib

    Stesen televisyen kerajaan tidak akan membuat siaran langsung perbicaraan pertuduhan jenayah yang dikenakan ke atas bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo.

    Menurut beliau, RTM dan begitu juga dengan Bernama mempunyai siaran yang terhad.

    “Ini adalah kali kedua soalan sebegini diajukan kepada saya, saya sudah katakan sebelum ini bahawa tidak ada siaran langsung berkaitan pertuduhan Najib. RTM mempunyai siaran yang terhad begitu juga Bernama.

    “Banyak lagi perkara lain yang boleh dibuat liputan di dalam negara, seperti yang saya khaskan, laporan berita mengenai perbicaraannya selalu diadakan,” katanya dalam sidang media di lobi parlimen, hari ini.

    Semalam, peguam, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah menyifatkan cadangan untuk menyiarkan secara langsung kes pertuduhan jenayah termasuk pecah amanah dan pengubahan wang haram Najib sebagai idea bernas.

    Muhammad Shafee yang mewakili Najib berkata beliau tidak mempunyai sebarang isu sekiranya perbicaraan itu disiarkan secara langsung kerana ini akan memastikan prosiding dijalankan dengan telus.

    Najib berdepan 38 pertuduhan jenayah termasuk pecah amanah dan pengubahan wang haram berkaitan 1MDB dan anak syarikatnya SRC International Sdn Bhd.

    Ini termasuk penyelesaian 1MDB dengan syarikat Abu Dhabi International Petroleum Investment Corporation (IPIC).

    Nampak gayanya..takde peluang untuk rakyat menilai sapa yang sebenar2nya bersalah dalam perbicaraan tu..setuju tak wak ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      Delete
  39. Wak Suman..Wak WAJIB baca artikel yang ditulis oleh anak Kedah ni..apa isinya...jom sama2 kita layan !!!!

    A Kadir Jasin Biadap terhadap Sultan


    A KADIR JASIN BIADAP MALUKAN ORANG PENDANG, RAKYAT KEDAH

    1. Kak Su ingin melahirkan kekesalan dan amat kecewa dengan tulisan Ahli Majlis Tertinggi (AMT) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk A Kadir Jasin yang dipetik Malaysiakini.com bertajuk; “Kadir Jasin: Rakyat perlu tahu peruntukan belanja buat raja”, dan tular tersebar luas di media sosial baru-baru ini.

    2. Nama A. Kadir Jasin cukup dikenali sebagai penulis politik yang handal mendewa-dewakan kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad di era pentadbiran Perdana Menteri ke-4 dahulu, namun sayang beliau kini melampaui batas kebebasan menulis dan menyuarakan pandangan secara biadap.

    3. Penulisan Kadir yang mengulas mengenai majlis istiadat pertabalan Sultan Kedah yang ke-29, Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah, pada 22 Oktober lalu dimulakan dengan baik, namun tiba-tiba mengungkap soal “berpanjangan usia di bilik lembaga” dan “pelihara konglomerat niaga baginda,” telah menimbulkan tanda tanya yang mencurigakan.

    4. Beliau kemudian menulis perkaitan “raja kita selamat dalam bilik lembaga, atas padang bola, dalam arena politik negara atau mencari bijih dan balak dalam hutan belantara.”, seolah-olah memomokkan institusi Kesultanan DiRaja Kedah dengan unsur-unsur negatif berkenaan, sekaligus mencetus motif sebenar di sebalik penulisan tersebut.

    5. Agenda sebenar Penasihat Media dan Komunikasi di Pejabat Perdana Menteri itu semakin terserlah apabila dengan biadap apabila sengaja “menjolok” di perenggan akhir kononnya segala perbelanjaan Raja-Raja Melayu di negara ini perlu didedahkan kepada rakyat menerusi Parlimen dan Dewan-Dewan Undangan Negeri.

    6. Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah merupakan “Payung Negeri yang berdaulat” dan amat disayangi rakyat Kedah. Baginda seorang Sultan yang berjiwa rakyat, cukup lembut dan mesra, namun sangat tegas khususnya melibatkan kewujudan institusi Diraja, kedudukan istimewa orang Melayu serta kesucian Islam sebagai agama rasmi sebagaimana yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

    7. Tindakan Kadir menulis dan mengaitkan soal “berpanjangan usia di bilik lembaga”, “pelihara konglomerat niaga baginda”, “raja kita selamat dalam bilik lembaga, atas padang bola, dalam arena politik negara atau mencari bijih dan balak dalam hutan belantara” serta gesaan tidak langsung supaya mendedahkan peruntukan perbelanjaan Raja-Raja Melayu menggambarkan kebiadapan beliau yang cenderung menghasut ke arah penderhakaan.

    8. Kadir yang merupakan anak kelahiran Pendang benar-benar telah memalukan seluruh rakyat Kedah khususnya daerah Pendang, dan pendiriannya itu tidak wajar untuk menjadi tauladan yang baik bagi generasi akan datang di negeri ini.

    9. Kak Su dan kepimpinan UMNO Bahagian Pendang memberikan tempoh 48 jam kepada A Kadir Jasin untuk memohon ampun daripada Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah dan institusi DiRaja Kedah, atau beliau bakal berdepan dengan laporan polis atas keceluparan dirinya.

    Kak Su (Datuk Suraya Yaacob)
    Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Malaysia
    Ketua Penerangan UMNO Negeri Kedah
    Ketua UMNO Bahagian Pendang
    Adun Sungai Tiang

    Fuuuh..Bukan main marah lagi kak su tu kan Wak...kaalu kita baca dengan berlapang dada dan hati yang terbuka, dah tentu kita bersetuju dengan kata2nya tu !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      Delete
  40. dulu najib fikir menang pru so jgn layan pembangkang. balaci dia pun ramai blh jwb. sekarang sorang2 la bersilat panglima bugis

    ReplyDelete
  41. Wak Suman Penjaja Tempek bacin... wak sebagai cai tegar Bersatu, dah tentu akan bersetuju sepenuhnya kalau kita semua katakan ini kepada YB2 UMNO yang berkaitan !!!!

    Melompat, Tidak akan Ubah Hakikat Menang Atas Tiket UMNO/BN


    Kita masih menunggu berlakunya kejadian puluhan Ahli Parlimen UMNO yang dikata akan melompat masuk ke sebuah parti lain seperti yang heboh diwar-warkan tempoh hari.

    Sejak kecoh mengenai beberapa hari sudah, isu tersebut senyap begitu saja, seolah ada benda berlaku di belakang tabir – yang tak sepatutnya terjadi kalau betul isunya tentang hilang kepercayaan terhadap UMNO.

    Adalah satu dua perkara tentang sama ada budaya UMNO akan dibawa masuk dan sebagainya yang disebut, tapi semua kita tahu ini bukanlah isunya.

    Ini tentang pergelutan kuasa.

    Bertanding dalam pilihanraya, menang tak banyak, jadi apa yang lebih mudah selain cari jalan agar ahli parlimen parti lawan melompat – bagilah apa alasan pun, kita semua boleh tahu apa yang berlaku.

    Apa pun, sekiranya terjadi sedemikian, ahli-ahli UMNO dan rakyat harus tahu bahawa perkara itu kadang-kadang (silap-silap majoriti besar darinya) bukanlah sangat atas kerelaan mereka yang terbabit, mungkin sebab takde pilihan atau takut, kita tak tahu.

    Ini tentang pihak yang lemah mahu mengukuhkan kedudukan di kalangan yang kuat.

    Tidak ada satu sistem yang sempurna dan demokrasi juga tidak terkecuali.

    Lagipun, melompat macam mana pun tak ubah hakikat bahawa mereka dulu dipilih rakyat atas tiket UMNO/BN.

    Lagipun yang kedua, kalau hari ini boleh melompat masuk situ, boleh juga kemudiannya melompat masuk sini.

    Yang penting sekarang ialah untuk rakyat membuat perbandingan antara dua pemerintahan ini, dulu dan sekarang, yang mana lebih baik, Tak payah jauh-jauh, tengok harga gas masak cukup, tak berapa dulu berapa, sekarang berapa?

    Lompatlah macam mana pun....kita semua tau asal usul mu wahai YB2 !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      Delete
  42. Wak Suman....Cuba baca betul2 apa yang diperkatakan oleh PU Amin kat bawah ni...eee..moga2 Msia ni dijauhkan dari bala bencana !!!

    BALA SUDAH SAMPAI MALAYSIA

    SHAH ALAM - Pendakwah, Pencetus Ummah (PU) Amin atau nama sebenarnya, Mohamad Amirul Amin Maula Lokman Hakim, melahirkan kegusaran dengan kehadiran ikon gay antarabangsa ke Malaysia.

    Dakwanya kehadiran Sinon Loresca, yang juga merupakan aktor, dan model berasal dari Filipina itu ke Malaysia bakal membawa bala dan malapetaka kepada negara.

    "Bala sudah sampai di Malaysia. Mereka bakal berpesta . Beliau disambut baik oleh pendokong gay dan pengamal seks songsang di negara ini.

    "Moga ALLAH selamatkan Malaysia daripada malapetaka dan bencana besar yang meranapkan seluruh isi di dalamnya," katanya menerusi perkongsian di Instagramnya.

    Jelasnya, bulan depan bulan maulid, iaitu bulan kelahiran Nabi Muhammad, jadi kehadiran Loresca buat masa ini sangat tidak sesuai dan dilihat tidak menghormati bulan kemuliaan umat Islam.

    "Satu pencabulan yang sangat jahat oleh puak gay kepada kemuliaan bulan kelahiran Nabi Muhammad SAW.

    "Ayuh bersama saya menentang aktiviti songsang dan haram yang bakal mengundang bala. Islam, Yahudi, Kristian, Buddha dan Hindu menolak sekeras kerasnya amalan songsang LGBT," katanya.

    Kehadiran Loresca di Malaysia dikongsi olehnya menerusi Instagramnya, dia turut berkongsi gambarnya berswafoto di KLCC.

    Selain Malaysia Loresca juga akan mengunjungi Apollo Club di Indonesia pada 24 hingga 27 November nanti.

    Wak suman..dalam hal ni, kita semua WAJIB melupakan perbezaan ideologi politik untuk sama2 menyatakan bantahan terhadap kedatangannya tu.

    Wak tentu sama2 dengan kami semua kan...lain lah Wak ni memang penyokong LGBT pulak !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      Delete
  43. Wak Suman Tempek Bacin..EEEH..betul ke berita di bawah ni...takkan lah Wak sebagai balaci tegar Bersatu tak tau pulak ???

    Now Labuan Going To The Chinese???


    The project would consist of 16 three- to six-star resort hotels, tourism town enclave, condominiums and apartments, international marinas, wellness centre, water world theme park and sea water lagoon and signature seafood restaurant.


    (MMO) – A Chinese investor is to spend a whopping RM8 billion to develop an international island resort and marina destination off Kuraman Island, creating 10,000 jobs for the oil and gas heavily-dependent duty-free-island.

    If everything is in place, construction of the mammoth 147-hectare multi-hotel, residential and commercial project is slated to begin early next year.

    Labuan Corporation chairman Datuk Seri Amir Hussien said the 10-year master plan from 2019 is expected to provide multiplier effects of RM1 billion for Labuan and at least 800,000 tourist arrivals per year.


    “The project will have trickle-down effects on the local economy and the people,” he told reporters after receiving a courtesy call from the Labuan Media Association at his office today.

    He said the project would consist of 16 three- to six-star resort hotels, tourism town enclave, condominiums and apartments, international marinas, wellness centre, water world theme park and sea water lagoon and signature seafood restaurant.

    “There will be three more man-made islands namely Kuraman 2, 3 and 4 to be built in stages around the existing Kuraman Island and that will be fully completed in 2029,” he said.

    Amir said the four islands would be transformed into the ‘Cancun’ of the Far East with the completion of the facilities, noting that an Environmental Impact Assessment (EIA) would be conducted to measure the impact on the Labuan Marine Park.

    “Project details are being presented to Ministry of Federal Territories, we have principally agreed to it, and certainly there are still technical issues to be resolved,” he said.

    A series of programmes such as coral reef rehabilitation would be carried out during and after the construction of the project to ensure the marine park is well protected and further enhanced under the management of Labuan Corporation.

    Other issues such as waste management, power and fresh water supply to the project will be carefully studied and to ensure international best practices.

    A detailed Development Order application will be submitted to Labuan Corporation, a local authority under the Ministry of Federal Territories, while all technical compliances must be met after the approval of the Land Application by Labuan Corporation before the commencement of the development.

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      I'm dead serious to settle an unfinished business with thid loudmouth punk, AnonyMOUSE Kejora Tonggeng Najib.

      So, i will make it plain and simple to challenge him.....

      Hey Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng...

      Kenapa kau berterusan diam membisu, hey budak hingusan sialan...??

      Kalau kau pejuang sejati bagai dikata,sila beri tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ps:
      Kejoravbukan saja kaki putar belit, pengutip bahan sampah, penipu, pembohong ' tapi juga PENGECUT.

      Sepanjang malam tadi sampai saat ini - dia terus kecut telor untuk beri pengesahan tsrikh, masa & tempat untuk bersua muka dgn saya.

      INDONESIA BENCANA ANGKARA SALIB
      MALAYSIA BENCANA ANGKARA NAJIB

      Delete
  44. Ke Tengkera beli emas sembilan
    Makan bertamu dara di Gemas
    Di musim Sakura Mac 2019
    Akan ku temu Kejora dan Mas

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sangka waktu merindu nih
      boleh juga hamba mencipta pantun

      tak sangka.....tak sangka

      harap saudara hamba..bro kejora
      tidak rasa tergugat!

      Delete
    2. hamba bukan lulusan bahasa
      Cuma grade Kejuruteraan

      Delete
    3. SAUDARA KU SINGGORA:

      IZINKAN HAMBA KOMEN PANTUN TUAN HAMBA

      Ke Tengkera beli emas sembilan
      Makan bertamu dara di Gemas
      Di musim Sakura Mac 2019
      Akan ku temu Kejora dan Mas

      Baris ke3, jika dibaca, berbunyi

      'Di musim Sakura Mac dua ribu sembilan belas', tak sama bunyi hujung dgn baris pertama, tak jadi..

      Atau

      'Di musim Sakura Mac dua kosong satu sembilan', perkataan hujung 'sembilan' sama dgn baris pertama, tak sesuai..

      INI AKU CADANGKAN PEMBAIKAN:

      Ke Tengkera, beli emas sembilan
      Makan bertamu, dara di Gemas
      Sian Singgora, diri lemas khayalan
      Perasan lah kamu, katanya si Mas

      (hamba bukan lulusan bahasa
      Cuma grade Mathematics)

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    4. salam...
      tengah belajar panton bro
      nabi pon sebut,belajarlah walau sampai kenegeri cina

      tq, kerana ajari saya...cikgu katakan

      Delete
  45. PTG TADI KAMI MASIH DGN PERBUALAN PASAL 'HARI BAHAGIA' KAMI NANTI. TETIBA 'SI DIA' TIMBUL FIKIRAN UTK BUAT SATU LAGI 'FRAME' BESAR MADAH GURINDAM. KATANYA, YG PERTAMA ITU UTK GAMBAR PERSANDINGAN DI PELAMIN, YG KEDUA INI PULA UTK GAMBAR YG DIAMBIL DI DLM BILIK PENGANTIN.
    HADUHH.. PENING DIBUATNYA AKU SEPETANG..
    TAK NAK HAMPAKAN BAKAL ISTERI MANJA KU ITU, AKU KARANG JUGA, TAPI TAK LAH SUSAH SANGAT, MAKLUMLAH RAJA PANTUN BISTARI.
    DAH SIAP, AKU SMS KPD SI DIA:

    Di sini ada lah kisah percintaan teruna dara
    Seorang jejaka tampan yng baik budi bicara
    Pasangan nya itu cantik dan manis bak nira
    Asal darii berpantun, berputik kasih asmara

    Mereka berpantun begitu romantik & mesra
    Si dara bukan sahaja jelita tapi merdu suara
    Si teruna pula guru popular bernama Kejora
    Dgn pensyarah Mas Merah, sepadan setara

    Kejelitaan asli si dara, memang amat ketara
    Mana2 lelaki terlihat, pasti jiwa resah gelora
    Si teruna bila berpantun tersangat lah bitara
    Semua orng akui dia, raja pantun sang juara

    Si dara sungguh muliia, adik2 dia lah yg sara
    Kampung rumah panjang di hutan belantara
    Si jejaka di ibu kota tetapi asalnya dari utara
    Segak dan tampan tak ubah seorang putera

    Mereka sentiasa riang ria ceria dan gembira
    Tak ubah, sepasang camar di pohon cemara
    Bila berbalas pantun, gaya srikandi dan wira
    Bagai di gelanggang, bertanding sayembara

    Cinta mereka benar2 ikhlas bukanlah pura2
    Tulus dan suci, bukan lah ia satu sandiwara
    Februari 2019, dibuat persetujuan dan kira2
    Kedua2 keluarga pasangan, berunding cara

    Kasih sayang dipupuk bukan utk sementara
    Hiingga ke hujung nyawa, ia tetap membara
    Dlm alam percintaan mereka terus kembara
    Yg dapat memisah mereka hanyalah pusara

    (MCM YG DULU, AKU MINTA PANDANGAN DAN CADANGAN SI DIA, SAMADA PERLU DIPERBAIKI ATAU DITAMBAH...)

    ReplyDelete
  46. ,,,dan menghabiskan sisa2 kehidupan atas sejadah memohon ampun dan maaf kepada Tuhan atas dosa kezaliman kepada rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  47. Komen ini saya tujukan khas untuk pemilik blog selaku penulis dan penyiar setiap artikel untuk bacaan 'orang awam' di sini iaitu Saudara Shahbudin.

    Lama juga saya ikuti blog anda bermula dari waktu belum mencapai 1 juta 'pageview' yang pertama lagi. Pada waktu Salleh Keruak kuat menbodek najib, saudara tergolong antara beberapa kerat yang berani terus menulis. Tapi waktu itu anda masih lagi walaun umno dan saban hari suka sangat berbaju kemeja putih korporat pemuda umno. Jadi walau tak pernah kenal secara rasmi serta tak pernah berjabat salam dengan anda, saya rasa saya 'kenal' anda melalui tulisan anda.

    Saudara Shahbudin, anda bukan apa2 pun, bukan pejuang ideologi, bukan pejuang rakyat tetapi anda hanyalah sekadar pengejar 'klik' untuk 'mencari makan' dan mengejar populariti satu spesis dengan suami Umie Aida, Khairuddin bekas timbalan ketua umno Batu Kawan. Perjuangan plastik akibat kekecewaan gagal dalam perebutan jawatan serta imbuhan lumayan malalui umno.

    Walau pun ada 'DIN' pada nama anda tapi anda bukanlah pejuang ideologi seperti Din Tukar Tiub dan jauh sekali dari menyamai Allahyarham Din Turtle yang ketika matinya, miskin tiada harta yang ditnggalkan kepada anak isteri walaupun perjuangannya mendapat jutaan 'klik' kerana dia bukanlah pengejar klik demi duit atau populariti. Hingga ke akhir hayatnya pun walau dalam keadaan sakit dia masih lagi menulis dan berjuang memberi kefahaman kepada rakyat perkara berkenaan 1MDB.

    Kenapa apa saya katakan begitu kepada anda? Kerana anda hanya suka mencari bahan popular dari mana2 usaha pihak lain kemudian anda copy pastekan disini dengan sedikit tokok tambah dan persoalan tanpa jawapan pada setiap penhujung artikel anda. Itulah gaya tulisan dan perjuangan anda tak pernah berubah walaupun kini anda tidak lagi berbaju korporat pemuda umno.

    Anda tidak mahu bertanggungjawap atas tulisan anda. Anda copy pastekan bahan supaya bukan anda yang akan dipertanggungjawapkan terhadap tulisan anda tersebut. Sikap 'bukan saya yang cakap tapi dia tu yang cakap' dan 'kalau ada apa2 soalan jangan tanya saya, tanya dia' Saya cuma panjangkan apa yang dia tulis saja. Itulah anda yang sebenanrya.

    Kerana mahu mencari populariti dan klik yang banyak demi pendapatan daripada pengiklanan, anda biarkan saja pembaca anda membuat kecoh hingga melebihi had kemanusiaan di blog anda. Anda biarkan saja perebutan 'yang pertama' pada setiap artikel anda tempat dimana berbagai bagai hasutan, cacian, umpatan dan maki hamun akan diletakkan oleh dua pihak yang masing2 nak tunjuk lagak sbagai 'keyboard / keypad warrior'.

    Malang sungguh, anda ada bakat dan tempat tapi anda hanya mahu mengejar 'klik' sahaja tanpa mahu memikul tanggungjawap atas setiap tulisan anda. Sebab itulah walaupun mendapat puluhan juta 'pageview' dan ratusan ribu klik untuk setiap artikel yang diterbitkan, anda masih juga gagal mendapatkan radar liputan daripada portal berita popular dan utama seperti yang diraih oleh The Scribe, TS Zam, Chedet serta Tukar Tiub.

    Hanya dibaca dan mendapat ramai pengikut tetapi blog anda serta diri anda sendiri gagal mndapat penghormatan hingga menjadi sebutan serta rujukan akibat daripada sikap mengejar 'klik' hingga anda tidak mahu bertanggungjawap atas tulisan anda. Anda ibarat baling batu sorokkan tangan dan lebih teruk lagi bukan menghidangkan makanan tapi dengan megah melempar makanan kepada mereka yang kelaparan sambil melihat saja yang kelaparan itu berebut sesama sendiri demi hendak mendapatkan makanan yang anda lemparkan.

    Bukan susah pun nak bertanggungjawap atas tulisan anda disini. Cuma sekadar tapiskan komen2 yang ditulis oleh orang lain. Kerana kebanjiran komen yang tak ada isi serta intipati inilah yang telah merendahkan standard blog anda serta mengikis penghormatan serta intigriti yang sepatutnya diraih oleh anda.

    Harap maklum & terima kasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...