Wednesday 28 November 2018

KESIMPULANNYA, PEMAJU YANG SALAH TAPI POLIS YANG TIDAK CUKUP TEGAS LEBIH MENAMBAHKAN LAGI MASALAH


Berdasarkan kenyataan media yang dikeluarkan oleh Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin berhubung kekacauan di sebuah kuil di Subang Jaya, jelas yang menjadi punca segala-galanya  adalah pihak pemaju yang memiliki tanah tapak kuil tersebut.


Dalam usaha untuk mengambil alih tanah milik mereka yang dijadikan tapak kuil, pemaju didapati telah melakukannya dengan cara yang bertentangan dengan undang-undang.


Meskipun telah ada persetujuan bahawa proses itu mahu dilakukan dengan baik dan aman pada 26 November bermula jam 7.00 pagi, malah ia sudah pun dimaklumkan kepada pihak polis untuk membantu mengawal keadaan, tetapi pihak pemaju didapati telah mengupah sekumpulan samseng Melayu untuk memasuki secara ceroboh dan mengawal kawasan kuil seawal kira-kira jam 2.00 pagi iaitu sebelum ketibaan pihak polis.


Peguam pemaju didapati telah membayar wang sebanyak RM150 ribu kepada ketua kumpulan samseng tersebut, tetapi 50 samseng yang menceroboh dan memasuki kuil hanya dibayar antara RM150 hingga RM300 sahaja setiap seorang.


Dengan itu, bayaran kepada 50 samseng yang diarahkan menceroboh dan memasuki kuil itu adalah antara RM7,500 hingga RM15,000, sedangkan wang yang dibayar kepada ketua kumpulan yang berurusan dengan peguam ialah sebanyak RM150 ribu.


Dalam erti kata lain, upah kepada 50 samseng itu hanya sekitar 10 peratus saja daripada bayaran RM150 ribu yang diterima oleh ketua kumpulan itu.


Aduhhh...malangnya nasib Melayu, sudahlah dibayar upah untuk menceroboh tempat ibadah agama yang berbeza yang tidak sepatutnya dilakukan kerana ia tentu saja akan menimbulkan konflik kaum dan agama, lebih malang lagi upah yang diterima adalah seciput cuma berbanding laba berganda yang diraih oleh sang ketua.


Dalam pada itu, meskipun urusan mengupah 50 samseng itu adalah dilakukan oleh peguam pemaju, adalah hampir pasti dan diyakini ia merupakan arahan atau kehendak pihak pemaju sebagai tuan punya tanah di mana terletaknya kuil tersebut.


Muhyiddin dalam sidang akhbarnya juga membayangkan perkara yang sama dengan tidak menolak kemungkinan duit itu datangnya daripada pemaju yang disalurkan kepada peguam terbabit.


Ini kerana peguam biasanya adalah pihak yang hanya menurut arahan dan dibayar atas sesuatu arahan serta agak mustahil ada mana-mana peguam sedia mengeluarkan wang sendiri bagi sesuatu perkara yang mereka tiada kepentingan sama sekali.


Maka, mahu tidak mahu, pemajulah yang bersalah dan harus dipersalahkan dalam hal ini.


(Di penghujung artikel turut disertakan kenyataan media penuh oleh Muhyiddin untuk kita lebih memahami insiden kekacauan yang terjadi)


Kenapa mereka tidak mahu mengikut cara yang betul untuk mengambil alih tanah itu sebagaimana yang sudah dipersetujui akan dilakukan bermula jam 7.00 pagi serta dengan bantuan pihak polis?


Mengapa perlu mengupah kumpulan samseng dan bertindak dengan cara yang bertentangan dengan undang-undang?


Lebih buruk, akibat daripada tindakan yang melanggar undang-undang itu telah menyebabkan tercetusnya rusuhan yang melibatkan banyak kecederaan dan kenderaan dibakar serta nyaris-nyaris meletusnya suatu kekacauan yang melibatkan kaum dan agama di negara kita.


Disebabkannya jugalah telah berlaku di mana seorang anggota bomba Melayu cedera parah dan sehingga kini masih lagi tidak sedarkan diri.


Bagaimana jika kekacauan itu berakhir dengan rusuhan kaum yang tidak terkawal sudahnya?


Untuk itu, tindakan undang-undang yang sekeras-keras harus diambil kepada sesiapa juga yang terlibat sehingga tercetusnya pergaduhan dan kekacauan tersebut.


Berkaitan hal ini, perkara yang turut sama menyumbang kepada kejadian rusuhan berlarutan sehingga dua tiga hari ialah ketidaktegasan pihak polis dalam bertindak ketika di awal kejadian.


Sepatutnya pihak polis perlu tegas dan tidak berlengah-lengah dalam bertindak bagi membendung kejadian daripada menjadi lebih parah kerana ini adalah kejadian jenayah dan perlanggaran terhadap undang-undang.


Alasan pihak polis sebagaimana kenyataan Ketua Polis Negara, Mohamad Fuzi Harun bahawa mereka tidak boleh meredakan rusuhan dengan menembak air kerana kuil adalah kawasan rumah ibadat, sebenarnya tidak masuk akal sama sekali.


Apakah pihak polis lupa bahawa ketika era kebangkitan reformasi dahulu semburan air banyak dilakukan di kawasan Masjid Jamek dan juga Masjid Kampung Baru?


Apa bezanya masjid dengan kuil?


Apa yang diminta bukanlah untuk polis bertindak secara keterlaluan atau keras, tetapi cukup sekadar mematuhi SOP sedia ada dalam menangani sesuatu kekacauan, jenayah dan juga rusuhan.


Lebih-lebih lagi jika kekacauan yang boleh disemarakkan dengan api perkauman dan agama, pihak polis tidak boleh berkompromi sama sekali kerana bahayanya terlalu besar untuk dibiarkan berlarutan, apa lagi sehingga dua atau tiga hari lamanya.


Yang tidak kurang pentingnya, insiden di Subang Jaya ini seharusnya menjadi pengajaran kepada Ketua Polis Negara agar selepas ini mesti menampakkan kepimpinan yang lebih tegas dan berani dalam menegakkan undang-undang negara. (ShahbudinHusin 28/11/2018)



DI BAWAH ADALAH KENYATAAN MEDIA YB TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN MENTERI DALAM NEGERI BERKAITAN ISU PERGADUHAN TERSEBUT.


1. Isu pergaduhan di Kuil Sri Maha Mariamman, Seafield, Subang Jaya pada 26 November 2018 telah mendapat perhatian rakyat. Pelbagai telahan telah dibuat berhubung insiden ini terutamanya mengenai penglibatan sekumpulan lelaki Melayu yang menceroboh kuil penganut agama Hindu dan menimbulkan kekecohan di tempat kejadian.


2. Kerajaan memandang serius insiden ini yang telah mewujudkan keresahan dalam kalangan masyarakat berbilang kaum dan agama di negara kita.


3. Saya ingin menjelaskan bahawa berdasarkan siasatan polis, insiden ini tiada kaitan sama sekali dengan isu perkauman. Kejadian ini berlaku berpunca daripada pertikaian antara pihak pemaju One City Development Sdn Bhd dan ahli jawatankuasa kuil mengenai hak milik tanah tapak kuil tersebut.


4. Sebagai penyelesaian kepada pertikaian ini, Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 11 Mac 2014 telah merekodkan penghakiman persetujuan bahawa kuil tersebut akan dipindahkan ke satu lokasi baharu yang disedikan oleh pihak pemaju dan tapak asal kuil diserahkan kepada syarikat pemaju yang merupakan pemilik tanah.

       

5. Namun demikian, penghakiman persetujuan ini tidak dapat dilaksanakan kerana terdapat pihak penganut agama Hindu yang membantah penghakiman tersebut.


6. Berdasarkan siasatan pihak polis, terdapat dua kumpulan penganut agama Hindu dalam kes ini yang mana satu daripadanya bersetuju untuk berpindah dan satu kumpulan lagi tidak bersetuju.


7. Setelah beberapa siri rundingan antara pihak-pihak ini gagal mencapai kata sepakat, pihak pemaju telah merancang untuk melaksanakan perintah mahkamah dengan mengambilalih tapak kuil tersebut sepertimana perintah mahkamah.


8. Beberapa cubaan telah dibuat oleh pihak pemaju untuk mengambilalih tapak kuil tersebut tetapi gagal disebabkan bantahan daripada kumpulan penganut agama Hindu dan kekecohan yang berlaku di tapak kuil.


9. Susulan itu, pihak pemaju sekali lagi merancang untuk mengambilalih tapak kuil yang dijadualkan bermula pada jam 7.00 pagi 26 November 2018. Perbincangan mengenainya telah diadakan di antara pihak pemaju dan ahli jawatankuasa kuil. Pihak polis juga telah dimaklumkan mengenai rancangan ini dan bersedia untuk mengawal ketenteraman di sekitar kawasan kuil tersebut.


10. Namun demikian, pihak yang dikaitkan dengan syarikat pemaju telah tidak mematuhi proses pengambilalihan tapak kuil sepertimana yang dirancang mengikut peruntukan undang-undang. Siasatan pihak polis mendapati peguam kepada syarikat pemaju telah mengupah sekumpulan lelaki Melayu untuk menceroboh kuil tersebut dan mengawal kawasan kuil sebelum ketibaan pihak pemaju dan polis pada pagi 26 November 2018.

     

 11. Berdasarkan siasatan polis, sejumlah RM150,000 telah diserahkan kepada ketua kumpulan ini untuk melakukan kerja menceroboh, mengambilalih dan mengawal kuil. Seramai lebih kurang 50 orang telah diupah untuk melakukan kerja ini yang setiap setiap seorang daripada mereka menerima bayaran antara RM150 hingga RM300.


12. Tindakan menceroboh yang amat tidak bertanggungjawab dan menyalahi undang-undang ini telah menimbulkan kemarahan penganut agama Hindu yang berada di kawasan kejadian sehingga menimbulkan kekecohan, pergaduhan dan kerosakan harta benda.


13. Saya amat kesal dengan tindakan gopoh dan cuai yang diambil oleh pihak yang dikaitkan dengan syarikat pemaju yang jelas melanggar undang-undang. Sekiranya tindakan gopoh dan cuai ini tidak diambil, saya percaya insiden pergaduhan di antara kumpulan lelaki Melayu dan penganut agama Hindu di Kuil Sri Maha Mariamman tidak berlaku.


14. Susulan insiden ini, pihak polis telah menahan 21 orang individu untuk membantu siasatan. Pihak polis masih menjalankan siasatan untuk mengenalpasti individu-individu lain yang terbabit di dalam insiden ini, termasuk kejadian rusuhan yang melibatkan sekumpulan kaum India pada malam 27 November 2018. Insiden kedua ini telah menyebabkan kecederaan kepada seorang anggota bomba dan seorang anggota polis selain kerosakan harta benda milik awam dan persendirian.


15. Saya telah diberikan taklimat terperinci oleh Ketua Polis Negara mengenai kedua-dua insiden ini dan saya percaya pihak polis akan dapat melengkapkan siasatan dalam masa terdekat serta membawa mereka yang terbabit dalam perbuatan jenayah ini ke muka pengadilan secepat mungkin.

     

16. Saya ingin menegaskan bahawa insiden pergaduhan di Kuil Sri Maha Mariamman tiada kaitan sama sekali dengan isu perkauman. Masyarakat pelbagai kaum di Malaysia telah hidup secara aman dan harmoni sejak sekian lama. Tidak mungkin kerana satu kejadian terpencil yang membabitkan pertikaian antara jawatankuasa kuil dan pihak pemaju dijadikan sebab untuk mengeruhkan hubungan kaum dan agama di negara kita.


17. Saya menggesa pihak-pihak yang terlibat di dalam isu pertikaian hak milik tanah tapak Kuil Sri Maha Mariamman supaya menyelesaikan pertikaian tersebut secara baik menurut saluran undang-undang. Jangan ada mana-mana pihak yang cuba memanipulasi isu ini untuk mencetuskan ketegangan kaum.


18. Saya telah mengarahkan pihak polis supaya mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang melanggar undang-undang berhubung insiden ini. Ini termasuk mereka yang membuat kenyataan berbaur perkauman yang bersifat provokatif, menyebarkan berita palsu yang berunsur fitnah dan hasutan serta menganjurkan perhimpunan-perhimpunan untuk membakar sentimen kaum.


19. Sebagai pihak yang dipertanggungjawabkan untuk memelihara keselamatan dan keamanan negara, Kementerian Dalam Negeri dan Polis DiRaja Malaysia tidak akan berkompromi dengan sebarang perbuatan yang menjejaskan ketenteraman awam. Tindakan tegas berlandaskan undang-undang akan diambil demi memelihara keselamatan dan keamanan negara.



KEMENTERIAN DALAM NEGERI 

PUTRAJAYA.

28 NOVEMBER 2018.   

80 comments:

  1. SUDAH AGAK LAMA AKU DAN 'SI DIA' TIDAK BERBALAS PANTUN MELALUI SMS, KAMI BERBUAL DLM PHOHE SAJA. SI DIA SIBUK DGN KERJA MARKING EXAM PAPER TAPI AKU DAH RELAKS LER, CUTI SEKOLAH DAH BERMULA.
    MEMANDANGKAN AKU DAH CUTI, SI DIA & FAMILY MENJEMPUT AKU KE SARAWAK.. AKU AKAN KE SANA DLM SEDIKIT MASA LAGI..
    BARU SEBENTAR TADI, AKU TERIMA SMS DARI SI DIA MANJA :

    Dinda asyik ingat abng bila menjelang senja
    Tak sabar berada di sisi, utk dinda bermanja
    Hanya abg seorang sajalah jejaka yg ku puja
    Bila bersama dinda nak jadikan abg sbg raja

    Dinda ni tak jemu asyik saja membilang hari
    Tidak sabar menanti kita nak jadi raja sehari
    Di dunia ini dinda akan taati abang sbg isteri
    Di syurga, dinda nak di sisi abg sbg bidadari

    Bakal suami warak & bijak dinda berbangga
    Utk abg ku sayang, adinda serah jiwa & raga
    Abg kan jadi pemimpin di dlm rumahtangga
    Juga pembimbing adinda menuju ke syurga

    Penyengat terbang ke ranting mati
    Puyuh di rimba sedang beradu
    Teringat abang runsing di hati
    Sungguhlah hiba menahan rindu

    Kuala Gelama indahnya tentu
    Ada di sana perahu tambang
    Bila bersama sudah bersatu
    Dinda nak lena di bahu abang

    ('SI TUA' TERUS TERKEDU, BALIK KPD PEEL LAMA MENJADI RAJA SAMPAH.. HI HI.. 'SI TAIKO' PULA TERUK KENA PAKU DGN GENG2 DIA YG TAK SUKA CARA DIA BERILUSI DAN MERAPU ITU.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAHUN INI AKU TOLAK PELAWAAN MEMERIKSA SKRIP KERTAS SPM ADDITIONAL MATHEMATICS KERANA MASA CUTI SEKOLAH NI AKU ADA PERANCANGAN BERSAMA PASANGAN HIDUP...

      Delete
    2. Ko tolak atau ko "di tolak"
      tolong beri pencerahan sikit.

      Delete
    3. oppsss!! si Ali Jaga dah ronda-ronda kat bloq
      dengan moto kapcai nya..

      Awas!! Awas!! nanti dia langgo!!!

      KAH KAH KAH

      Delete
    4. PESANAN DARI ALLI JAGA/GMN KPD SI GORA:


      GENG MENJILAT NAJIB 28 November 2018 at 21:12

      Aku kesian kat kau lebih lagi.

      Kepala kau kena sekel kiri kanan.

      Kau masih nak sabotaj blog ini dengan cerita2 tak berkaitan dengan blog post.

      Kau memang dah tak boleh di bimbing. Pengkhianat selama lama nya.

      Delete
    5. Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    6. Putra Sanggol...Aku percaya memang Anon yang menolak pelantikan sebagai pemeriksa kertas Add math tu...dan bukannya dia ditolak atau digugurkan dari pasukannya lah !!!!

      Ikut pengalaman...sorang guru boleh menolak pelantikan tu atas alasan yang difikirkan munasabah oleh ketua pasukan dan juga LPM.

      Dengan syarat..penolakan tu mestilah dimaklumkan lebih awal kepada KPM dan sebaik2ya dengan alasan bertulis, lagi baik jika disertakan bukti untuk menguatkan penolakan tersebut...sebaik saja guru tersebut menerima surat pelantikan rasmi dari LPM( Lembaga peperiksaan Malaysia)

      Jika alasan yang diberikan oleh Anon iaitu untuk bersama pasangan hidup..dah tentu lah ia adalah alasan yang sangat kuat dan pasti diluluskan oleh LPM.

      Selepas ini..tindakan ketua pasukan pemeriksa ialah untuk cari pengganti Anon..dan jika ada cadangan dari Anon ..cth.rakannya yang mengajar subjek tersebut..ketua pasukan boleh memforwardkan nama tersebut kepada LPM sebagai pengganti bagi Anon untuk dipertimbangkan oleh LPM.

      By the way..yang bertanggungjawab untuk peperiksaan SPM, UPSR dan PT3 ialah LPM..manakala MPM pulak untuk STPM.

      Jadi , apada firasat aku..Anon sebagai guru yang berpengalaman dalam penandaan kertas Add math ni memohon penangguhan memeriksa kertas atas alasan yang cukup2 kuat..dan takde langsung isu dia ditolak atau digugurkan.

      Rasanya..jika prestasinya memuaskan hati ketua pasukannya..dah tentu dia takde sebarang masalah untuk dilantik semula pada tahun hadapan...InsyaAllah !!!!

      Delete
    7. Tq Bro GN sebab sudi kasi penjelasan
      Perkara ini, awal thn punya keputusan
      Lega rasa bila LPM dah beri kelulusan
      Cuti ni, dgn makwe pulak ada tugasan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
    8. Tq bro GN, aku ini ngko cuba nak bela
      Mark paper ni bukan wajib ia sukarela
      Kalu kita nak, 'next time apply' semula
      Dia bukan tau apa2, itu Gora duda gila

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
    9. This comment has been removed by the author.

      Delete
    10. This comment has been removed by the author.

      Delete
    11. This comment has been removed by the author.

      Delete
    12. Hai Gora, tak de le Kejora terperangkap
      Tak betul lah apa yg otak ngko tangkap
      Usah nak perasan ler, yg ngko ini cekap
      Aku & GN tak sama kan Doe dah cakap

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Delete
    13. Hoooi..Putra Sanggol..apasal lah kau ni pekak badak dan bengap yang tak berkehabisan haah???

      Pengawas peperiksaan dan pemeriksa atau penanda kertas SPM, UPSR dsbnya adalah dua jawatan yang jauh berbeza beb !!!

      Walaupun kedua2 jawatan tu di bawah kelolaan LPM, tetapi SOP mereka adalah jauh berbeza.

      Hairaki dalam urus tadbir pengawasan peperiksaan ialah..pengawas, ketua pengawas, penyelia kawasan atau RO. PPD Peperiksaan dan KPP peperiksaan di JPN..manakala untuk penandaaan kertas peperiksaan ialah..pemeriksa biasa, ketua pasukan dan ketua pemeriksa...di peringkat kebangsaan.

      Secara lumrahnya...untuk SOP kepengawasan ni, mereka diberikan taklimat khas berkiatan tatcara mengawas peperiksaan di pusat2 peperiksaan yang mereka ditugaskan oleh ketua pengawas, yang sebelum ini mereka mendapat taklimat di peringkat daerah oleh RO dan PPPD peperiksaan.

      Manakal..untuk penandaaan kertas ni, Ketua2 pasukan matapelajaran perlu menghadiri kursus dan taklimat khas, biasanya di KL yang disampaikan oleh pegawai2 LPM dan juga dari ketua pemeriksa kertas peringkat kebangsaan. Selepas itu , baru lah ketua2 pasukan MP2 ni ni akan menyampaikannya kepada pemeriksa2 biasa di daerah atau di sekolah2 yang menjadi pusat penandaan tersebut.

      Bukan lah nak mendabik dada tau serba sikit berkaitan SOP kedua2 perjawatan tersebut..sekadar berkongsi ilmu agar kau tak terkeliru antara pengawas peperiksaan dan penanda atau pemeriksa kertas2 soalan SPM, STPM, UPSR tu beb !!!!

      Delete
    14. Potra Sanggol..Lagi sekali aku nak tegaskan kat blog ni bahawa akau dan Kejora bukan lah individu yang sama...lain orang beb.

      Kebetulan..kami berdua mempunyai wave length politik dan pegangan ideologi yang hampir sama..jadi takde salahnya kalau aku dan dia take care of each other back bhai !!!!

      Delete
    15. Syabas GN, kasi sekolah si Gora mawas
      Dia tak tau beza pemeriksa & pengawas
      Mlm ini baru dia bertemu buku dgn ruas
      Dgn bro GN ini, dia dah terlentang tewas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    16. ALAMAK BETOLLAH AKU SILAP TAIP!

      aku perbetulkan :

      ULASAN DARI GN MENGUKUHKAN LAGI TANGGAPAN YANG
      GN ADALAH KEJORA.BIASANYA YANG TAHU PROSEDUR
      TENTANG GURU PEMERIKSA KERTAS PEPERIKSAAN
      IALAH SEORANG GURU YANG PERNAH MENJADI GURU
      PEMERIKSA KERTAS PEPERIKSAAN TERSEBUT.

      podahhhhhh.....

      KEJORA!
      ko sedang berkomunikasi dengan Putra Singgora,
      Siswa Kejuruteraan Cemerlang Uni. Tokyo.

      Sekilas ikan di air, sudah ku tahu jantan betina.

      bukan ku takbur....tapi kenyataan.

      Delete
    17. Hai Gora, tak de le Kejora terperangkap
      Tak betul lah apa yg otak ngko tangkap
      Usah nak perasan ler, yg ngko ini cekap
      Aku & GN tak sama kan Doe dah cakap

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Delete
  2. Budinn..polis tu semua melayu..klu mlm tu polis bertindak tegas..tentu nnt dia org akan mainkan isu police brutality...akan ramai yg bersimpati dgn mereka..

    ReplyDelete
  3. Tok Gora dgn aku mmg ler berdendam lama
    Tapii malu lah, dia ngaku anak tokoh agama
    Lihat apa yang dia buat dgn dia punya nama
    Nama bakal isteri ku Mas dia letak bersama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora...
      Tolong beri tahu kekawan kat sini, yang ko sedang
      berilusi!

      Yang benarnya ako!

      OPPPPSSSS!! cakap pelan-pelan,,,

      Jaga Ali dah mai tu...

      Delete
    2. PESANAN DARI ALLI JAGA/GMN KPD SI GORA:


      GENG MENJILAT NAJIB 28 November 2018 at 21:12

      Aku kesian kat kau lebih lagi.

      Kepala kau kena sekel kiri kanan.

      Kau masih nak sabotaj blog ini dengan cerita2 tak berkaitan dengan blog post.

      Kau memang dah tak boleh di bimbing. Pengkhianat selama lama nya.

      PS:

      Hang jaga Gora, Alli tu nak keghat peliaq hang, tauk bagi anjin makan...

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
    3. Jangan la keghat benda tu..

      Nanti apa aku nak kasi kat Mas!

      Delete
    4. Gora, kau itu tenaga batin udah lemah
      Kalau nikah dara, tak boleh nak jamah
      Elok saja, kalau ko terperap kat rumah
      Pas tu ko belikan dildo utk nek Sumah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
  4. Wooitt..Tn .Budin..Ingatkan kes kuil ni dah tutp buku..apasal lah kau masih mainkan isu ni haah ???

    Oleh kerana ko dah postkan..terpaksa lah aku tumpangnsekaki..boleh kan ???

    Isu Kuil: Waytha sebenarnya bertanggungjawab – G3

    Gagasan Tiga (G3) hari ini membuat satu laporan polis berhubung kenyataan Menteri Perpaduan dan Kesejahteraan Sosial, P. Waytha Moorthy dan EXCO Kerajaan Negeri Selangor, V. Ganabatirau.

    “Tuduhan-tuduhan Waytha bukan hanya mencemarkan imej PDRM, malah memberikan persepsi salah kepada orang awam bahawa pihak polis mampu menyuraikan sesuatu ketenggangan atau situasi rumit sejurus selepas menerima panggilan” kata Raggie Jessy selaku pengerusi G3.


    KUALA LUMPUR: Gagasan Tiga (G3) hari ini membuat satu laporan polis berhubung kenyataan Menteri Perpaduan dan Kesejahteraan Sosial, P. Waytha Moorthy dan EXCO Kerajaan Negeri Selangor, V.Ganabatirau.

    Menurut Presiden Gagasan Tiga (G3), Raggie Jessy Rithaudeen berkata Waytha Moorthy dan V.Ganabatirau yang tidak bertanggungjawab serta mungkin menjadi pemakin kepada rusuhan di sekitar Kuala Lumpur terutamanya di perkarangan Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25, Subang Jaya lalu.

    Dalam kenyataan Waytha sebelum ini, beliau menuduh pihak polis menipu dalam memberi kenyataannya dengan mengatakan rusuhan yang berlaku di Kuil Sri Maha Mariamman pada malam Isnin lepas berpunca dari isu penempatan semula kuil dan tiada unsur perkauman.

    “Waytha turut menuduh anggota polis memakan masa selama 1 jam 45 minit untuk sampai ke lokasi kejadian setelah menerima panggilan”.

    Namun kenyataan itu bercanggah sama sekali dengan penjelasan Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun, bahawa kereta peronda polis sampai 10 minit setelah menerima panggilan.

    “Tuduhan-tuduhan Waytha bukan hanya mencemarkan imej PDRM, malah memberikan persepsi salah kepada orang awam bahawa pihak polis mampu menyuraikan sesuatu ketengangan atau situasi rumit sejurus selepas menerima panggilan” kata Raggie Jessy.

    Menurut Raggie Jessy, kenyataan yang dibuat oleh Waytha itu mungkin telah menyebabkan usaha puak-puak tertentu untuk menyerang trak FRU dan kereta polis serta anggota-anggota bomba yang hadir di tempat kejadian.

    “Waytha harus bertanggungjawab sepenuhnya terhadap apa yang berlaku di kuil tersebut.

    “Saya menganggap Waytha dan V.Ganabatirau bertanggungjawab terhadap kecerderaan yang dialami oleh anggota bomba yang tercedera.

    Raggie Jessy yang ditemui pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi Kuala Lumpur hari ini turut menyatakan sokongan terhadap usaha polis dalam meleraikan rusuhan di sekitar kuil tersebut.

    Gagasan Tiga juga mengutuk sekerasnya kenyataan Ganabatirau yang dilihat berniat menjadikan rusuhan tersebut bersifat perkauman dan keagamaan.

    Pada Isnin lepas, Ganabatirau memuat naik kenyataan yang tidak bertanggungjawab di Facebooknya apabila mengaitkan insiden rusuhan di kuil tersebut dengan sentimen agama apabila menuduh dimulakan sekumpulan orang Islam.

    Bagaimanapun selepas dikecam pelbagai pihak, Ganabatirau memadamkan kenyataan asal dan menggantikan sekumpulan orang Islam kepada kumpulan gangster.

    Sumber: Air Times

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro GN:

      Puak hindu paria ini mmg le anti Islam
      Depa mau kasi, org Melayu tenggelam
      Tapi disokong, Melayu yng buta kelam
      Depe ni Isalam kat luar kafir kat dalam

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Delete
  5. Tabik rakan2 sekelian..khususnya Wak Suman..yang bersepah2 kat blog ni. Mohon izin dan maaf banyak2 untuk lari sikit aje dari tajuk posting kata tas tu..tapi rasanya ini penting jugak macam isu kuil tu beb !!!!

    Kengkawan semua...korang dah tau tak berkaitan yang mengatakan kerajaan Haprakan di Perak kini dalam keadaan nyawa2 ikan kerana terdapat khabar yang kuat yang mengatakan MBnya tak dapat kerjasama dari exco2nya dalam urusan mentadbir negeri tersebut.

    Kini dah ada komplot dari exco2 dan YB2 tertentu dalam kerajaan tu sendiri yang berusaha bersungguh2 untuk menjatuhkan MB Perak.

    Rasanya...rakyat Msia dan rakyat Msia tak merasa pelik perkara macam ni bakal berlaku..apa lah nak diharapkan kalau kerajaan yang terbentuk tu pun majoritinya cukup2 makan aje.

    Dari awal lagi...rakyat Perak pun pelik, kenapa dilantik MBnya dari parti Bersatu..yang mempunyai kerusi DUN yang paling sedikit jika dibandingkan dengan ADUN2 parti komponen yang lain..khususnya PKR dan Amanah.

    Nampak sangat...ada tindakan memaksakan dan membulldoze jawatan tu yang diarahkan oleh pengerusi parti tu. Keadaan ni serupa dengan apa yang berlaku di Johor...sepatutnya Amanah yang lebih ramai ADUNnya dilihat lebih layak dilantik ke jawatan MB Johor, bukannya Dato Osman Sapian.

    ADUN Bersatu adalah yang paling sedikit di negeri tu..dan atas sebab tu lah, Bersatu sudah memancing dan menerima 3 orang ADUN2 UMNO untuk melompat ke dalam parti tersebut baru2 ni.

    Tapi malangnya..sampai sekarang..tindakan Bersatu mencuri ADUN2 tersebut telah mendapat bantahan kuat dari PKR johor .dan ikut laporan..DAP dan Amanah juga akan menyuarakan bantahan mereka.

    Sampai ke hari dan ketika ini..wak Suman Tempek Bacin masih terkelu lidah..diam membisu seribu bahasa, sedangkan MB Johor tu adalah kawan kamceng dia. Sepatutnya..dia lah cai Bersatu yang paling berknowledgable untuk merungkai isu ni, tapi sampai sekarang terus saja jadi macam tongong dan bangang pulak...ini bukan kes buat2 bodo..tapi memang sah dan konpom 150% bodo bhai !!!!

    Jadi jangan terperanjat..lepas kerajaan Haprakan Perak berantakan sesama sendiri...Johor pulak yang akan mengikuti jejak langkah tu..setuju tak Wak Suaman Ooooiiii ??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aleh-aleh Adun BN yg keluar dewan kerana dikatakan speaker suka menyampuk. Baru ada akal, betapa perit nya menjadi pembangkang yg LEMAU.

      Delete
  6. Replies
    1. Si Gora kini dah bertukar jadi iblis
      Dia rasa diri jerung tapi anak bilis
      Idea berhujah, kini dia dah muflis
      Dibuat akal kita nak ditahan polis

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    2. Putra sanggol...Haah..tau oun kau takut dengan si Anon tu yeer..ingat handal sangat kau ni beb !!!!!

      Delete
  7. Wak Suman Tempek Bacin...cuba wak bandingkan apa yang Wak komentarkan dalam posting Tn.Budin yang lepas dengan kenyataan dari KP Jabatan Bomba dan penyelamat Msia sendiri...masih kah Wak berpegang teguh pada kata2 wak tu lagi ke haah ???

    Allah s.w.t beri kita akal untuk berfikir dan menilai....bukan membodek mengkhinzir buta macam Wak tu laah!!!!

    Fireman wasn’t run over at Seafield temple, says chief

    FMT News

    Fire department chief Mohammad Hamdan Wahid introducing firefighter Muhammad Hazim Rahimi as being the man shown in a viral video.

    KUALA LUMPUR: The Fire and Rescue Department has denied accusations that its truck had run over the firefighter who was injured in Tuesday morning’s temple violence.

    Its director-general, Mohammad Hamdan Wahid said it would be lodging police reports against anyone making such “baseless statements”.

    “We would like to ask groups to refrain from making baseless statements and we are currently in the process of lodging police reports,” Hamdan told reporters at Institut Jantung Negara this evening.

    He said there are laws against making false allegations and they would take action to protect the department’s integrity.

    Earlier today, the Sri Maha Mariamman temple task force, led by S Ramaji, claimed the critically-injured firefighter, Muhammad Adib Kassim, 24, was not assaulted by rioters as earlier reported but was instead run down by a fire engine.

    Ramaji supported the claim by showing a video uploaded on Facebook.

    However, Hamdan denied the claims and introduced the firefighter in the video as Muhammad Hazim Rahimi, who was present at the press conference. Hazim was not injured.

    Hazim said he had been mistaken as Adib because when he ran from the unruly mob, he had climbed into a nearby Emergency Medical Rescue Services (EMRS) van, instead of the fire engine.

    Adib was badly injured in the fracas at the Sri Maha Mariamman temple in USJ25 early yesterday.

    The fire department had been called to the scene after a car was torched but the crowd charged towards the fire engines, forcing them to retreat.

    Hamdan said the fire engines retreated because they saw that the protesters were carrying weapons and the situation was potentially dangerous.

    “You can see for yourselves. You can decide whether there was hostility or whether the firefighters were greeted with hospitality,” he said, asking the public to watch the videos for themselves.

    Fireman Adib still in serious condition

    Adib was reported to have been seated in the front passenger seat of one of the EMRS vans when he was dragged out by the angry mob.

    It was reported that other firefighters were not aware he had been left behind until they reached the Subang Jaya Fire and Rescue Department.

    Initially, he was warded at the intensive care unit (ICU) at Subang Jaya Medical Centre but was transferred to the National Heart Institute (IJN) last night.

    He was said to have suffered major internal injuries and bone fractures.

    A statement issued by IJN said Adib is recovering but still in critical condition.

    “The patient has shown positive response to treatment but is still critically ill and will require constant ICU monitoring and support for a period of time,” it said.

    It said conventional treatment was “inadequate” because of his severe internal injuries, which involved the lungs and other organs.

    After evaluating Adib, the doctors have decided to offer a full cardio-pulmonary support for the patient with an ECMO (Extra Corporeal Membrane Oxygenation) system.

    Adib’s condition is now being monitored by six specialists.

    Satu aje nak nasihatkan pada Wak....Dah tua2 bangka macam ni ..agak2lah pun kalau nak menjilat..kalau dah terlondeh dan nampak anunya...tak pasal2 malu kat anak cucu dan kengakawan kat blog ni..setuju tak Wak ????

    ReplyDelete
  8. KEJORA...

    Apa masakan yg paling sesuai untuk makan tengahari
    bersama Mas esok?

    Ibu ku tah tanya..

    Aku cakap masak Asam Pedas Kedah je..

    Apa pendapat kau?

    Kan kata besa dok kedah dulu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau makan je tempe yg wak Suman jual tu

      Delete
    2. Gora, ko tunggu jer Alli Jaga@GMN masuk.. nanti ko tahu ler masam ker pedas ker pahit ker...

      Kah kah kah kah kah kah kah kah ...

      Delete
    3. A...A..betollah tempe!!
      memang Mas tak pernah try makanan jaa tu!

      Setakat la.

      1. Asam pedas ikan keli(cara kedah)
      2. Tempe goreng


      ada lagi ka

      Delete
    4. pembetulan,bukan makanan jaa tapi "jawa"

      Delete
  9. Menteri India yg buat kenyataan tolol
    Tiga ekor menteri ni semuanya bahlol
    Nak kekalkan sampai bila 3 ekor tolol?
    Nak tunggu rusuhan kaum dulu ke, bahlol!

    ReplyDelete
  10. Sudahlah anjing Najib HARAMJADAH
    Kau tak payah nak tanya budin bukak entri pasal kes kuil
    Kau bukak aje cerita Tuhan UMNOHARAMJADAH kau sirosmah puaka kena panggil lagi dengan sprm
    Kau tak kesian kan dia ke?
    Nanti lama-lama dia jadi kurus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah keluar pun melayutakberkhatan
      Dia ketua jemaah yg sembah syaitan
      Biasa dia ni duduk kat tepi hutan
      Atau pulau terpencil tengah lautan

      Delete
    2. melayutakberkhatan dan Wak Suman Tempek Bacin...Aku tau korang berdua memang tak puas hati lagi dengan posting aku kat atas tu berkaitan pendedahan KP JBPM tu kan ???

      Ok..takpe,,cuba kau hadamkan berita kat bawah ni pulak..mana lah tau cerah sikit otak korang yang dah terbelit sampai tak boleh bezakan yang mana satu fakta dan yang mana pulak auta..haah..apa lagi..bacalah berulang2 kali sampai termuntah beb !!!

      Fire Department : Viral Video Standing Behind A Fire Truck Is Not Muhammad Adib – Rioters Rushed Towards Them With Intentions To Attack

      By the coverage

      The fireman in the viral video standing behind a fire truck as it was reversing at the Seafield Sri Maha Mariamman site is not Muhammad Adib Mohd Kassim.

      Fire and Rescue Department director-general Datuk Mohamad Hamdan Wahid said the man in the video was actually Muhammad Adib’s colleague.

      He said Mohd Hazim bin Mohd Rahimi, 31, was originally riding in the fire truck in front of the emergency vehicle Muhammad Adib was in.

      Mohamad Hamdan was commenting on the allegation by the temple committee that Muhammad Adib was hit by a reversing fire truck while responding to a fire at the scene.

      Muhammad Adib suffered severe injuries after reportedly being dragged out of his vehicle and beaten by the mob at the temple site on Monday (Nov 26).

      He is currently being treated at the National Heart Institute (IJN).

      The temple committee alleged that the incident was captured in the viral video.

      Mohamad Hamdan said the department will be lodging a police report against the allegations.

      He said this during a press conference at IJN on Wednesday (Nov 28). Mohd Hazim was also present.

      Talking about the incident, Mohd Hazim confirmed that the person in the video was him, adding that he was caught on video alighting from the fire truck to access the hose reel.

      He said upon seeing the mob, he leapt into the emergency vehicle for safety.

      “It was a very chaotic and confusing moment,” he said, adding that rioters had rushed towards them with intentions to attack.

      Amacam..Wak dan mealyutakberkhatan..dah cerah ke belum otak korang berdua tu haah ????

      Delete
  11. Dpd Tn Budin:

    Apakah pihak polis lupa bahawa ketika era kebangkitan reformasi dahulu semburan air banyak dilakukan di kawasan Masjid Jamek dan juga Masjid Kampung Baru?


    Tn Budin tertinggal:

    Apakah pihak polis lupa bahawa ketika era kebangkitan Islam di Memali dahulu semburan air pemedih mata dilakukan dan bahkan tembakan peluru hidup juga digunakan...?

    Kah kah kah kah kah kah kah kah kah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa peristiwa Memali, geng PAS yang cari pasal

      Delete
    2. Orang kg Memali yg pergi serang balai polis atau polis yg serang org kg Memali? Cuba teka.

      Delete
    3. Anon 22:56

      Dgn Melayu, suka lah depa polis buli
      Sbb itu le, tembak bunuh kat Memali
      Tetapi dgn hindu cara berbeza sekali
      Sbb dgn puak ini, undi k'jaan nak beli

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    4. Polis yang nak gi tangkap Arwah Brahim Libya,

      Geng taksub cuba halang!

      Depa hasut orang kampong lawan polis!

      Depa bunuh polis!

      KESUDAHANYA!....PELURU LAH JAWABNYA!

      Delete
    5. Kalu kat kuil hari tu sampe serang polis,
      Aku rasa pelurulah jawabnya..hi..hi

      Delete
  12. Si Gora terasa panas, berpeluh dan berkipas
    Mati akal terus, tak tau apa lagi nak dikupas
    Telinga disumbat rapat, dengan putik kapas
    Baru nak mula melangkah, terus dia tumpas
    Tak sedar diri itu tua, asyik tercungap napas
    Kena musuh gertak, sembunyii seperti.lipas
    Itu pun kemain, bakal isteri ku nak dirampas
    Dia fikir dengan fitnah, Mas mudah ku lepas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAI KEJORA CIKGU HANSEM!

      Bunga bukan sekuntum,
      Si Dara bukannya Mas sorang!

      Ramai cgu cun kat skolah!
      pilih mana cgu hansem suka no!

      Delete
    2. Bunyi suara tok Gora ini spt merajuk
      Muka udah muncung spt ikan bujuk
      Usah diri mu, buang masa memujuk
      Aku dgn Mas, tak kan bertukar tajuk

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    3. Mas pohon agar engkau mengingatinya

      BUKAN sebagai kekasih

      TAPI kawan biasa

      Coba kau dengar lagu kumpulan Ratu "Teman tapi mesra"

      Delete
  13. Mana dah pergi AlliJaga@GMN baghal unta
    Takkan awal lagi, si bahalol ni dah membuta
    Marilah menonton, ini ada peperangan cinta
    Kita lihat si Gora duda, yg nak berputih mata

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  14. Wak Suman Tempek Bacin...kan dah betul apa yang rakyat Msia telahkan sejak dari dulu lagi.

    Projek besar2an Bersatu untuk kidnap YB2 UMNO sedang berjalan dengan rancaknya mengikut peranvanagn yang telah ditetapkan oleh pengerusinya.

    Logiknya...dengan MP2 yang hanya seramai 13 orang dalam kerajaan tu..dah tentu lah Tun Madey cukup2 sedar dia tak mendapat mandat dan kesetiaan sepenuhnyan dari YB2 parti kolisi yang...nak tak nak, takde cara lain..kenalah kidnap MP2 dari UMNO untuk mengukuhkan Bersatu, kalau tak kena ngap pulak ngan Bang non dan PKR beb !!!!

    Ahli Parlimen Bagan Serai pula sertai PPBM????

    PETALING JAYA: Selepas umum keluar Umno 6 bulan lalu, Ahli Parlimen Bagan Serai hari ini sah sebagai ahli baharu PPBM.

    Datuk Seri Noor Azmi Ghazali hari ini tampil di hadapan media untuk menerima kad keahlian PPBM selepas diterima masuk secara sah.

    Beliau menyifatkan “penghijrahan” itu sebagai sesuatu yang “besar dan bermakna” sempena sambutan ulang tahun kelahirannya yang ke-53 hari ini.

    “Tahun ini saya dapat 2B. Bersatu (PPBM) dan ‘Birthday’,” katanya selepas menerima kad keahlian yang disampaikan oleh Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Azmi mengumumkan keluar Umno pada 24 Jun lalu kerana ingin memberikan sokongan penuh kepada kepimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

    “Keputusan ini amat penting bagi kesinambungan segala tugasan dan khidmat saya untuk rakyat Bagan Serai,” katanya.

    Beliau menyertai PPBM berama 4 senator daripada Umno, iaitu Khairudin Abdul Samad, Aknan Ehtook, Suhaimi Abdullah dan Isa Abdul Hamid.

    Nak atnya lah Wak suman..betul ke MP tu masuk secara sukarela ataupun dah kena....wak pun faham lah apa maksud tu yeeer?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk membina kembali survival politik Melayu,
      memang kena gitu la...

      Selepas PH menang malam tu, aku dah agak akan
      berlaku gini!

      DEMI MELAYU...BUKAN DEMI DEDAK!

      Delete
    2. Kesian Gora lulusan Tokyo yang buta
      Udah lah bingai, masih mahu beraota
      Dengar lah sini, wahai pomen Toyota
      Bukan sbb Melayu tapi kuasa & harta

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    3. nampak sangat perjuangan mu tak ikhlas pada
      bangsa dan negara!

      patutlah sejak dulu ko berjuang krana dedak!

      Delete
    4. Gora udah tua tapi bagi jwpn budak2
      Jadi keldai ikut DAP punya kehendak
      Main sedap di mulut apa nak diledak
      Aku ker atau ngko perjuangan dedak

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      Delete
  15. Mana udah pergii, mubaligh Hindu si Suman
    Apakah otak sami ini, udah dijangkiti kuman
    Atau dia di Tg Rambutan sbb kurang siuman
    Atau kes di kuil tu dia polis dah tahan reman

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  16. ….A……A…..
    …///………\\\
    ///…¶¶¶…¶¶¶..\\\
    ………….00………
    ...)))0000Y000((
    ……))………..((….
    …….AAAAAAA….
    …………((…………
    HAH HAH HA !!!!! AKU LAH SUMAN !!!!!!
    MASIH KAH INGAT LAGI KAT AKU!!!
    INI SKETSA WAJAH KU…kih…kih…
    SEMASA DI DATARAN MERDEKA DULU...
    LIHAT CERMIN MATA RAYBAND KU..ki ki kik..

    Aku adalah sami Suman, mubaligh Hindu
    Tuhan suci aku ni, adalah Baghwan Visnu
    Dgn nabi ku AlKhalki Authar aku sgt rindu
    Tapii, di blog Parpukari, Kejora dapat hidu

    Ki kik ki kik ki kik ki kik ki kik ki kik ki kik ki

    ReplyDelete
    Replies
    1. aHHHHHH..KALU SAMPAI buat gambar cam tu..
      memang hebatlah kejora!

      HP apa yang ko pakai hah!

      Delete
  17. Wak Suman dan melayutakberkhatan...ko berdua WAJIB dengar apa yang diperkatakan oleh pakar di bawah ni...dia tu pakar beb...bukan cai haprak yang tak tau apa2... macam kau berdua lah !!!!

    Rusuhan kuil: Pakar ingatkan pemimpin jangan jadi penghasut!!!

    KUALA LUMPUR: Pakar terorisme mengingatkan semua
    pihak bertindak secara rasional dan mengawal emosi
    dalam mendepani isu rusuhan di kuil Subang Jaya.

    Ahli panel pakar deradikalisasi Kementerian Dalam Negeri, Dr Mohd Mizan Mohammad Aslam turut mengingatkan pemimpin supaya tidak menjadi penghasut sehingga menyemarakkan lagi api perkauman.

    Mohd Mizan Mohammad Aslam mengesa pemimpin menjadi ‘pil penenang’ bagi meredakan suasana panas.

    “Semua pihak mestilah melihat isu ini dengan rasional dan mengawal emosi sebaiknya.

    “Pemimpin adalah keutamaan dan teladan, mereka tidak boleh mengeluarkan kenyataan provokasi atau yang berunsur hasutan sehingga menjadi pemangkin kepada konflik perkauman, sebaliknya mestilah menjadi ‘pil penenang’ meredakan suasana panas,” katanya kepada FMT.

    Sebelum ini beberapa pemimpin dikecam susulan kekecohan yang tercetus di kuil Sri Maha Mariamman.

    Antaranya, Adun Kota Kemuning V Gabanatirau yang mendakwa “Muslim group” atau kumpulan orang Islam menyerang kuil itu pada awal pagi 26 November.

    Exco kerajaan Selangor itu kemudian menyatakan sanggup meminta maaf atas kenyataannya jika itu yang diperlukan untuk menenangkan semua pihak.

    Antara pemimpin lain yang turut dikecam, termasuk lah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy yang menyalahkan pihak polis susulan berlakunya kekecohan itu.

    Mengulas lanjut, Mizan menggesa kerajaan mengkaji semula sistem pendidikan di sekolah dalam pembentukan perpaduan kaum.

    “Tangkapan mesti dilakukan, pencetus dan penjenayah perlu dihadapkan ke mahkamah. Kita telah hilang rasional kerana kununnya berdiri atas prinsip hak asasi dan demokrasi.

    “Telah sampai masanya kajian yang lebih spesifik dan semakan semula sistem sekolah dan satu sistem diwujudkan.

    Keluarga sebagai sel terkecil dan sekolah sebagai asas pembentukan keharmonian kaum harus diperbetulkan. Kita sebenarnya terpisah dalam kesatuan.”

    Tak perlu bantuan tentera

    Mizan turut menjelaskan kekecohan yang berlaku di kuil Subang Jaya itu masih mampu dikawal pihak polis tanpa bantuan pihak tentera.

    “Saya berpandangan tidak perlu melibatkan tentera lagi buat masa ini, kerana pendekatan polis dan tentera sangat berbeza, selagi pihak polis boleh mengawal keadaan maka lebih baik dikekalkan.

    “Di kebanyakan kawasan konflik, apabila tentera mengambil peranan, natijahnya amat berbeza seperti apa yang berlaku di Mindanao dan selatan Thailand termasuk Indonesia.

    “Saya merasakan konflik ini boleh diselesaikan tanpa melibatkan operasi ketenteraan, tindakan pantas dan cekap oleh pihak polis terbukti berjaya mengawal keadaan, malah jika tidak saya merasakan ada kematian di dalam rusuhan itu,” katanya.

    Sebelum ini, bekas ketua polis negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata untuk mengelakkan rusuhan yang sudah berlarutan daripada menjadi tidak terkawal, Majlis Keselamatan Negara harus mengisytiharkan perintah berkurung.

    Tujuannya bagi memastikan ketenteraman awam kembali wujud di kawasan itu kerana langkah itu berkesan dalam menangani kejadian tersebut.

    Dalam posting yang lepas...pak diny ada cadangkan martial law dan tentera ambil alih..jangan tergopoh gapah Pak...buruk padahnya nanti lah !!!!

    ReplyDelete
  18. Hoi..mari ler masuk, GMN@Alli maa cii bai
    Kau tu kepala iblis yg cuba lagak pak lebai
    Tak nampak kah, yg si Gora sdg melambai
    Apa ko takut ke, nanti Gora balun dan tibai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  19. Sori Saudara se agama ku KEJORA!

    Aku pohon undur dulu dari bloq nih.

    Esok awal nak ke Airport Kepala Batas!

    Mas sampai kul 10.OO InsyaAllah.

    Mari kita doakan semoga dia selamat dalam perjalanan.

    "WELCOME TO KEDAH,DR. MAS ELINA"

    Sungguhnya, Negeri Jelapang Padi teruja menanti
    jejak pertama mu di bumi nan bertuah ini.

    TQ,KEJORA ...kerana sudi berkomunikasi dgn ku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alli Jaeger27 November 2018 at 05:22

      PUTRA SINGGORA,

      KEPALA BAPAK KAU TAK MAHU KOMEN IKUT TAJUK JUGA LAGI. DAH AKU BALUN KKAU DULU, MASIH TAK PEDULI. KAU MESTI SAMA ORANG NYA DENGAN YANG PAKAI NAMA GENG NAJIB, justice league, Anonymous dll yang juga tak ikut tajuk, sentiasa menjilat Najib dan Al Jibo's assol.

      Siapa nak dengor kau konon nya ke Jepun bagai. Dulu pakai nama SINGGORA sekarang tambah MAS kepala hotak kau.

      Salam perjuangan kepala bapak kau, hampir kesemua di sini memperjuangkan PH, kau sorang aje perjuangankan dan menjikat Najib di atas berbagai nama. Mana Lobai nama Kristian john doe tapi selalu keluarkan firman dan hadith, dulu mencanggah aku mengata kau pun pro-PH kepala hotak, tak kasi bukti pro-PH walau pun di minta pada masa itu.

      Jangan mengarut mengata 5 hari tak masuk blog. Jepun takda Wyfi internet kau tak boleh guna utk masuk blog konon nya 5 hari di sana? Kau tinggal di ceruk kampong mana di sana? Akihabara, Ropponggi, Shinjuku, Shibuya dll semua nya ada kemudahan internet. Itu lagi bukti kamu membohong.

      Paling nyata kamu membohong ia lah kamu tulis
      "Dah sampai Mysia 9:35/KLIA"
      tapi komen kamu keluar pada "26 November 2018 at 21:34" atau 9:34.

      Kamu membohong pembaca dan tak ikut topik - puccimak kau, kepala bapak kau. Pagi2 kau dah buat aku maki hamun dan mencarut. Bedebah.


      Alli Jaeger27 November 2018 at 05:35

      PUTERA SINGGORA,

      Memang kamu layak di maki dan di carut sebab, sudah lah tak ikut tajuk dan membohong berbgai seperti di atas, kamu juga membohong mengata nak rehat, akan masuk blog esok (arini).

      Tapi kamu telah keluar di atas nama justice league yang JUST LICK Najib's assol tak sampai 1 tm selepas 9:34 semalam tadi - justice league26 November 2018 at 22:20.

      Cara kamu juga, komen2 tak ikut tajuk, bertujuan menyakitkan hati pembaca, mengarut dengan berbagai tuduhan dan tuntutan, bagi menarik perhatian pembaca dari blog post Budin yang menghina Najib.

      Kamu coba meng"sabotaj" blog ini dan membohong lagi. Kamu layak di maki dan di carut lagi KEPALA BAPAK KAU dan PUCCIMAK KAU.

      Delete
  20. Fuyooo...Wak Suman...kini dah ada dua versi tentang apa yang terjadi pada ahli bomba semasa malam kejadi rusuhan di kuil tu.

    Nak atnya lah secara jujur apaad Wak suman..versi mana kah yang Wak percaya..yang diberitakan oleh ahli bomba tu atau tang diceritakan oleh sami Hindu tu haah ????

    Cerita Anggota Bomba Cedera Parah Kini Ada Dua Versi, Siapa Yang Berbohong?

    Anggota Bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim, yang cedera parah dimasukkan ke dalam ICU, SJMC dan kini ditempatkan di Institut Jantung Negara, mempunyai dua versi cerita.

    Cerita pertama adalah laporan daripada Pegawai Operasi, PBKII Badrol mengatakan seorang anggota EMRS ditarik keluar dan dipukul oleh perusuh.

    Hari ini pula, timbul cerita kedua dari pihak kuil.

    Pihak kuil mendakwa, Muhammad Adib cedera dalam kemalangan ketika jentera bomba di hadapannya mengundurkan kenderaan. Persoalannya, satu pihak adalah menipu.

    Sama ada Pegawai Operasi buat laporan palsu terhadap nasib yang menimpa rakan sekerjanya ketika bertugas atau kita sedang berdepan dengan skrip drama Tamil versi Kerala.

    Dapatkan 'pop corn' anda segera.

    Mari kita sama-sama menonton drama Tamil ini.

    Apapun pemaju One City Development Sdn Bhd berada di dalam 'hot soup' apabila dua peguam pemaju berkenaan antara 21 orang yang sudah ditahan bagi membantu siasatan insiden rusuhan berkenaan.

    Peguam kepada pemaju berkenaan diberitakan oleh Menteri Dalam Negeri, TS Muhyiddin Yassin memberi upah RM150,000 kepada 50 lelaki untuk menceroboh dan mengawal Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya.

    Amacam wak Suman..masih teguh dengan pendirian Wak bahawa anggota bomba tu dilanggar oleh trak bomba tu ke ?????





    ReplyDelete
  21. Wak Suman..masih teguh dengan pendirian Wak tu lagi ke..atau masih tak puas hati dengan penjelasan sebenar yang diberi???

    Baik...kita sama2 dengar dari mulut sorang anggota bomba yang jadi saksi mata tentang kejadian malam tu beb !!!!

    'Kami memang diserang' "Begitu kelam kabut dan panik," kata seorang anggota bomba menceritakan pengalamannya ketika bertugas di tengah-tengah rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman di Subang Jaya, awal pagi Selasa lalu.

    Salah seorang daripada lapan anggota yang ditugaskan, Mohd Hazim Mohd Rahimi berkata pasukannya memang telah diserang perusuh.

    "Sebaik tiba di tempat kejadian, tugas saya untuk turun daripada jentera dan terus ke tempat simpanan salur bantu mula (hose reel). Jika kebakaran di sebelah kiri, saya akan tuju tempat simpanan di sebelah kiri untuk memadam api.

    "Tapi belum sempat keluar, kami sudah diserang. Saya terus lari dan masuk ke dalam jentera Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) di belakang jentera Fire Rescue Tender (FRT)," katanya dalam sidang media di Institut Jantung Negara (IJN) di Kuala Lumpur, hari ini.

    Namun, katanya lagi, pintu jentera EMRS itu turut diserang sehingga tercabut, dan kini menjadi sebahagian bahan bukti polis.

    Dalam sidang media itu, Ketua Pengarah Bomba Mohamad Hamdan Wahid menampilkan Hazim, 31, sebagai individu yang dilanggar belakang jentera bomba seperti yang dipaparkan video yang tular hari ini.

    Hamdan berkata Hazim yang bertugas di Balai Bomba Subang Jaya terselamat dalam kejadian itu.

    Ia bagi menafikan dakwaan pihak kuil bahawa individu itu adalah Muhammad Adib Mohd Kassim yang sebelum ini dilaporkan diserang perusuh sehingga cedera parah.

    Hamdan berkata anggotanya berdepan situasi sukar apabila perusuh melemparkan peralatan seperti kayu, parang, besi dan paip kepada anggotanya.

    "Bila sampai ke lokasi, pemandu EMRS beritahu parang, kayu, besi menghentam pintu jenteranya.

    "Kalau ini yang dikatakan sambutan dan layanan yang baik, anda sendiri boleh menilainya," katanya lagi. -malaysiakini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman..tak lengkap rasanya kalau tak disertakan apa komen2 netizen dalam isu di atas tu !!!!

      Surrhead said...
      Bodoh punya cerita....biar Adip jer cerita apa yg terjadi hari itu.....

      Unknown said...
      Org yang mendakwa saksi kpd kejadian Adib dilanggar bukan dipukul , awat hang tunggu 1 hari baru nak buka mulut?

      Anonymous said...
      Tunggu mahadewa madey kutty keluarkan kenyataan. Sementara itu boleh tutup dulu berita bernama sebab nampak sangat pembohongnya. Bomba ramai yang pergi, seorang je yang 'kene pukul'... Ehh..

      Unknown said...
      Saudara Adib sampai tidak berbaju..aku doakan Adib kembali sihat. Aminn

      Anonymous said...
      TENGOK MENTRI KDN YANG CAKAP
      ATOK LIDAH BERCABANG BUAT APA..?
      ONE CITY TU KAN TOKEY RAPAT DAP
      TELO ATOK D'CLAMPING TOP DOG DAH OK KA?

      ...

      MENTERI KDN DAH BILANG TU ATOK KUTY
      MINTAK ATOK ACTION SKET DNG ONE CITY
      ADA BRRANI KA ATOK NAK BERTINDAK NI.?
      TELO D'CLAMP TOPDOG PUN BLOM OK LAGI..


      KIKIKIKI... ATOK KUDA KAYU REPUT DAP TU BOLE BUAT APA SKG....??? JANGAN BICARA PASAL PERJUANGAN KALAU TELO DI CLAMPING TOP DOG... ATOK GIGI PUN DAH REPUT NAK GIGIT PYN TAK DAYA LAGI... BEBAS KAN TELO ATOK BARU BICARA PASAL PERJUANGAN... SIA SIA USIA PANJANG NAK MATI TELO DI CLAMP TOP DOG...

      Anonymous said...
      sabaq..noo..yng penting Adib..selamat Alhamdulillah buat seketika ini..tp polis kena jaga Adib ni yerrlah..selalu kan tgok filem tamil...so fahamlah..pihak yng satu lagi tu akan berusaha tutup mulut Adib...tak kiralah dgn apa jua bentuk...dan polis yng beragama Islam jgn takut pada ahli politik ni..tangkap jer si morthy tu...dan gantarabau ke apa.. mereka tu..yng mengapi apikan sentimen orang India beragama Hindu jgn beri muka...polis jalankan tugas kerana Allah bukan takut kerana Dap dan dua ahli politik yng tak sedar dek untung tu

      Anonymous said...
      Aku dengar yg kelinghindu tokey bisness kuil dah pun terima duit pampasan tapi takjgk pindah sbb duit dah habis buat entah apa, jadi mcm mana nak pindah?
      So yg ni jgk kena siasat.

      Jgk aku ada dgr yg genghindu yg merusuh tu dlm video youtube ada seko dgn lantang menyebut nama anowar beberapa kali, jadi ini pun kena siasat jgk pasal aljoboore tu pun ber-dna keling jgk..
      kena tahu apakaitan dia dgn gengkuil tuh.

      Anonymous said...
      Ada lagi satu lawak dari rajalewak kuil tersebut. Masa sidang akhbar nak nafikan samseng mereka belasah ahli bomba, mereka tunjuk yg mereka jumpa sijil silat yg tercicir oleh melayu yg mwnceroboh. Pehh!! Pergi serang tempat org siap bawak sijil bagai. Sijil srp dan spm tak jumpa ke yg tercicir?


      Delete
  22. Wak Suman Tempek Bacin...Nak taya lah..wak tak perasan ke macam2 benda pelik yang berlaku di era Rejim Haprakan ni haah...kalau tak terperasan...memang tanda dah nak mam**s lah tu kan Wak ????

    KERAJAAN PH BOLEH UBAH KEPUTUSAN MAHKAMAH... 'RULE OF LAW' AKAN DIROBAK-RABIK?

    Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P. Waytha Moorthy yang menyatakan bahawa Kuil Sri Maha Mariamman dekat USJ 25 tidak akan dirobohkan sehingga satu penyelesaian dicapai menimbulkan persoalan.

    Ketua UMNO Bahagian Batu Pahat, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) boleh mengubah keputusan mahkamah.

    Semalam, Waytha Moorthy dalam sidang medianya di kuil terbabit memaklumkan akan pastikan kuil itu tidak akan dipindahkan dan sementara rundingan dibuat ia tidak akan dirobohkan sedangkan wang pampasan sudah diambil.

    “Itu bermakna Kerajaan PH boleh ubah keputusan mahkamah.

    Mahkamah di bawah PH akan menjadi tidak bebas dan tidak ada kredibiliti. Waytha kata dia akan berunding dengan Peguam Negara (AG).

    “Maka kita sebenarnya sudah boleh buat kesimpulan “rule of law” di bawah Tun M (Tun Dr Mahathir) akan dirobak-rabik.

    “Kita mahu tanya PDRM. Bagaimana dengan kenyataan Waytha dan Sami Kuil Sri Mariamman yang menuduh Polis lembab secara terbuka. Tidakkah kenyataan itu menghasut?”

    Soalnya lagi, beratus-ratus laporan polis telah dibuat terhadap Waytha Moorthy kerana video menghasut beliau di Belanda dan ditambah dengan kenyataan terbaru beliau yang menghina polis, maka apakah polis takut untuk bertindak terhadap beliau?

    “Saya bertanya kepada Tan Sri Muhyiddin kenapa diam seribu bahasa? Tolong bertindak segera terhadap mereka yang menghasut, yang mencederakan pegawai bomba, yang membakar kereta dan yang menjadi dalang,” tegasnya lagi.

    Waytha Moorthy, yang menjaga portfolio perpaduan nasional, turut memberi jaminan bahawa keluhan pelbagai pihak mengenai penempatan semula lokasi kuil itu akan dibawa lagi kepada perhatian Dr Mahathir.

    Kejadian yang bermula awal pagi Isnin dan awal pagi ini melibatkan pergaduhan dua kumpulan dan terdapat perusuh yang membakar 23 kenderaan serta merosakkan kenderaan Jabatan Bomba dan Penyelamat serta mencederakan seorang anggota bomba.

    Ekoran kejadian itu, polis dilaporkan telah menahan 21 individu bagi membantu siasatan insiden tersebut.

    ReplyDelete
  23. Tabik tinggi2 pada PDRM kerana menjelaskan hal ni kepada rakyat jelata...jadi tuduhan si Waytha moorthy tu langsung tak tepat lah kan kengkawan semua !!!

    RUSUHAN KUIL: POLIS NAFI ANGGOTA TERLIBAT

    KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia (PDRM) menafikan penglibatan seorang anggotanya dalam kejadian insiden rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Putra Heights, Subang Jaya, Isnin lalu.

    Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata, individu tersebut merupakan bekas anggota Polis Simpanan Sukarelawan (PVR) yang telah ditamatkan perkhidmatan.

    "Dia telah diberhentikan atas masalah-masalah tertentu.

    "Jadi kenyataan mendakwa itu adalah anggota polis sama sekali tidak benar," katanya dalam sidang media selepas Majlis Pelancaran Buku Pembuktian Dan Pendakwaan Serta Buku Panduan Siasatan Jenayah Melibatkan Agen Kimia, Biologikal Radiologikal, Nuklear dan Letupan, di Maktab PDRM, di sini, hari ini.

    Turut hadir adalah Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim dan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Datuk Seri Wan Ahmad Najmuddin Mohd.

    Terdahulu, satu video berdurasi sembilan saat telah tular sejak Isnin lalu memaparkan seorang lelaki sedang mengawal kemarahan ketika rusuhan berlaku.

    Video berkenaan mula tular di laman sosial selain terdapat gambar lelaki berkenaan yang memakai pakaian uniform pasukan polis.

    Dalam kejadian pada 26 November lalu , 23 kenderaan musnah dibakar, manakala cermin sebuah pusat beli-belah turut dipecah dan dirosakkan.

    Akibat kejadian rusuhan itu, seorang anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Subang Jaya yang diserang perusuh berada di dalam keadaan kritikal.

    "Polis kini sedang mengawal dan memperketat kawalan keselamatan di sekitar kuil dan kawasan berhampiran," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tanya lah..ada tak kemungkinan polis yang menyamar tu adalah wak SumanTempek bacin...tak mustahil kan...dia kan memang suka buat benda2 macam tu !!!!

      Delete
  24. Wak Suman Tempek Bacin...Harap wak dapat jawab soklan ni dengan jujur dan tanpa berselindung ...boleh kan Wak ????

    Apa punca kekecohan di kuil dan Kebodohan Penyokong PH?

    oleh Ab Jalil Backer

    Konflik dalaman, konflik dengan pemaju dan PALING UTAMA kegagalan kerajaan negeri Selangor melaksanakan tanggungjawab mereka.

    Jika kerajaan negeri melaksanakan tanggungjawab mereka mengikut keputusan Mahkamah dan cuba menjadi orang tengah menyelesaikan sebarang persoalan timbul tentulah tidak timbul adegan samseng dan keganasan.

    Ini tidak, kerajaan negeri lepas tangan sehingga rakyat terpaksa mengambil tindakan sendiri melaksanakan keputusan mahkamah.

    Lebih baik bagi kera dan lutung saja jadi kerajaan.

    Yang buat kenyataan berunsur hasutan agama dan kaum ialah Exco Kerajaan Negeri Selangor.

    Yang salahkan Polis ialah Menteri Di Jabatan Perdana Menteri.

    Tiba-tiba ini semua salah UMNO, Pas dan orang Melayu yang tidak sokong mereka.

    Masalah di kuil Seafield kita tahu punca.

    Namun kebodohan penyokong PH khususnya Wak Suman, melayutakberkhatan dan Putra Sanggol masih menjadi misteri nusantara.

    Guna akal sikit boleh tak? Sikit saja tak banyak...itu pun kalau masih ada sasi baki akal dalam kapla korang tu bhai !!!!

    ReplyDelete
  25. Waak Suman Tempek Bacin...Wak pun rasanya dah maklum berkaitan apa yang berlaku dalam kerajaan Rejim Haprakan di Perak sekarang ni.

    Nak tanya Wak lah...Mengapa pulak yang Nga Kor Ming Meloncat macam beruk tertelan belacan tu haah ????

    Rasanya lah...

    1. Dia tidak faham makna sistem demokrasi sebab partinya sosialis atau;

    2. Dia sendiri yang merancang usaha menjatuhkan Menteri Besar Perak melalui parti Amanah. Jadi bila terbongkar dia meloncat sakanlah supaya orang tidak tuduh beliau.

    Beliau menyatakan ia Kesalahan di bawah Seksyen 124 (B) Kanun Keseksaan. Akta ini menyatakan adalah satu kesalahan menghasut untuk menggulingkan kerajaan tanpa mengikut sistem demokrasi dan;

    Seksyen 124C kanun yang sama adalah menjadi kesalahan jika melakukan kegiatan yang boleh menjejaskan demokrasi berparlimen.

    Hak mengadakan undi tidak percaya kepada Menteri Besar dijamin oleh Undang-undang Tubuh Negeri dan Perlembagaan negara. Ini adalah amalan demokrasi.

    Kenapa banyak sangat kenyataan bodoh macam ni haah? 😂

    ReplyDelete
  26. Wak Suman..dengar baik2 apa kata pemimpin UMNO Perak ni...kesiankan kat Bersatu..dah nak kena sabotaj dengan rakan sendiri dalam Rejim Haprakan kat negeri tu...alamtanyn tak lama lagi melingkup lah pakatan haprakan kat Perak tu..yabeda..bedu !!!!

    Jangan cabar saya – Saarani

    Pengerusi Badan Perhubu­ngan UMNO Perak, Datuk Sa­arani Mohamad memberi amaran kepada pemimpin Pakatan Harapan (PH) negeri supaya tidak mencabar beliau dalam isu pendedahannya mengenai gerakan oleh Exco kerajaan ne­geri untuk menjatuhkan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

    Saarani yang juga Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Ne­geri (DUN) berkata, UMNO tidak mempunyai apa-apa ke­penti­ngan apabila mendedahkan rancangan tersebut kerana tidak berminat mengambil alih kerajaan negeri dengan ca­ra ‘mencuri’ wakil rakyat PH.

    Menurutnya, jika pemimpin PH terus mengasak dan menu­ding jari terha­dap­nya, beliau se­dia untuk men­de­dahkan nama Exco yang mahu menjatuhkan Menteri Besar dalam Persida­ngan DUN Perak yang bermula hari ini.

    “Jadi nasihat saya kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tersebut, sila berjumpa dengan Exco berkenaan dan tanya sama ada betul atau tidak pada 2 hari bulan (November) kamu jumpa ADUN UMNO, betul atau tidak pada 15 hari bulan kamu jumpa ADUN UMNO, betul atau tidak pada 22 hari bulan kamu jumpa ADUN UMNO, tanya seorang demi seorang, daripada 10 Exco pasti akan mengaku.

    “Jangan cabar saya. Saya pun ti­dak ada hendak simpan-simpan ben­da ini, dalam dewan nanti saya jawab (dedah nama),” katanya da­lam sidang akhbar di sini hari ini.

    Sementara itu, mengenai ke­nyataan Timbalan Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming yang akan membuat laporan polis setelah mengesahkan wujud ge­­rakan untuk menjatuhkan Menteri Besar, Saarani mengalu-alukan tindakan tersebut.

    “Saya tidak takut malah sedia mengheret semua mereka yang terlibat dalam rancangan untuk menjatuhkan Menteri Besar jika laporan polis dibuat, lagi cepat laporan polis dibuat lagi bagus,” katanya.

    Mengenai dak­waan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Pendidikan Islam, Luar Bandar dan Pembangunan Usahawan negeri, Asmuni Awi ditawarkan jawatan Menteri Besar oleh UMNO jika beliau keluar PH bagi membentuk kerajaan negeri yang baharu, Saarani menafikan dakwaan tersebut.

    Menurutnya, beliau tidak per­nah menghantar wakil untuk berjumpa Asmuni yang ju­­ga Pengerusi Parti Amanah Negara (Amanah) Perak seperti yang didakwa sebaliknya mendedahkan Amanah yang sebenarnya cuba memujuk wakil rakyat UMNO dalam usaha mendapatkan sokongan undi tidak percaya terhadap Menteri Besar.

    Katanya, beliau terkejut apa­bila ada utusan daripada Amanah yang berjumpa dengan beberapa orang ADUN UMNO kerana Amanah mahu sekurang-kurangnya dua ADUN UMNO untuk menyokong undi tidak percaya.

    “Saya jawab secara spontan, jika Amanah nak jadi Menteri Besar, ambillah.

    Kalau mereka hendak jadi Menteri Besar, tidak perlu heret orang UMNO men­yertai mereka sebab Amanah parti kecil, ada enam kerusi sedangkan UMNO 25 kerusi, mengapa UMNO perlu lompat ke parti yang kecil,” tegasnya.

    Fuyooo.......Aamanah dah berangan nak jadi naga, sedangkan tak sedar diri dia hanya lah ular lidi aje.

    Wak suman..nak tanya ..boleh tak..agak2 Wak lah..sapa yang arahkan Amanah untuk approach YB2 UMNO tu haah...jawab ye jangan tak jawab bhai saab!!!!

    ReplyDelete
  27. Wak Suman Tempek Bacin..memang betul lah kalau majoriti rakyat msia sebulat suara mengatakan..sejak Rejim Haprakan ni memerintah..macam2 benda yang tak masuk akal dan pelik lagi anih telah berlaku di negara tercinta ni.

    Tentu Wak Suman tak caya kan..ok..takpe..cuba hadamkan berita kat bawah ni..dah tentu lah wak akan besetuju dengan pandangan rakyat Msia tu beb !!!!!

    Bangang Namanya Tu..!

    Inilah bahananya apabila pemahaman agama tidak mendalam..!

    Malah yang lebih malang ianya membawa pandangan salah orang ramai kepada kesucian agama Islam.

    Hakikatnya mereka menjual agama dengan harga yang murah demi kelansungan politik murahan mereka..!

    TINDAKAN beberapa Muslim membaca doa bersama penganut agama lain pada Program Perpaduan Dalam Kepelbagaian di Dewan Majlis Perbandaran Seremban (MPS), malam tadi disifatkan merendahkan martabat Islam.

    Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusof Ahmad berkata, walaupun berniat baik, perbuatan itu tetap salah kerana Islam seharusnya memimpin bukannya dipimpin.

    Katanya, tindakan individu terbabit yang bergilir-gilir membaca doa bersama penganut agama Kristian, Hindu, Buddha dan Sikh seolah-olah memberi gambaran Islam setara agama lain.

    “Ia salah dan bagi tanggapan masyarakat bukan Islam, Islam setaraf dengan agama mereka.

    Al-Quran menyatakan tiada agama lain diterima Allah SWT melainkan Islam.

    “Mereka tahu mengenai itu tetapi mengapa berkongsi pentas yang sama sekali gus menjatuhkan martabat agama suci kita,” katanya kepada NSTP ketika dihubungi, hari ini.

    Menurut Mohd Yusof, niat mewujudkan kesepakatan boleh dilakukan tetapi bukan dengan cara berkongsi pentas dan membacakan doa mengikut kepercayaan masing-masing.

    “Perkara ini tidak pernah diajar atau dilakukan, apatah lagi orang Islam sendiri mendengar bacaan doa daripada penganut agama lain.

    “Apa yang berlaku ini sama seperti kita tahu minum arak dan berjudi adalah haram di sisi Islam, tetapi kenapa dilakukan,” katanya.

    NSTP malam tadi melaporkan, program anjuran Sathya Sai Organisation of Malaysia menyaksikan lima wakil setiap agama berkongsi pentas dengan memperdengarkan doa untuk kesejahteraan rakyat dan negara kepada 300 hadirin.

    Wak Suman...cuba Wak hayati betul2 pantun kat bawah ni...

    Jangan diikut kapal karam
    Akhirnya nanti tenggelam terbenam
    Jangan diikut perkara haram
    Kelak terperuk di neraka jahanam.

    Lu Fikir La Sendiri..Wak Suman, kalau ada lagi sekelumit rasa cinta kepada agama Islam dalam diri Wak tu bhai!!!!

    ReplyDelete
  28. Kengkawan sekelian..khususnya Wak Suman dan melayutakberkhatan...oleh kerana terlalu sibuk, sampai tak sempat mempostkan ulasan terbaru dari FB DS Najib hari ni.

    Tapi rasanya..masih belum terlambat lagi untuk kita sama2 melayan ulasannya kan...isu apeer yeer...dah tentu lah pasal Haprakan coin tu beb !!!!

    Kenapa Nak Lindungi "Menteri 30%" ?

    Nampaknya ada yang sudah mula risau saya bersuara mengenai matawang kripto.

    Ada yang marah. Biarlah. Saya tidak mahu rakyat dimangsakan.

    Bagi saya ini tidak betul. Kenapa nak lindungi "Menteri 30 peratus" Khalid Samad dan rakan-rakan dia?

    Kenapa mata wang kripto lain diberi amaran dan maklumat mereka dipapar kepada umum oleh institusi-institusi kerajaan tetapi dalang Harapan Coin terus dilindungi?

    Hari itu FundMyHome. Sekarang Harapan Coin.

    Kedua-dua pernah atau tidak Menteri Kewangan fikir nak lindungi rakyat?

    Bagaimana pula dengan matawang kripto kuda atau Horse Currency?

    Apa komen Menteri Kewangan?

    Kesemua ini bukan perkara yang kecil.

    Jika RM100 bilion Harapan Coin diperlukan untuk transaksi dengan kerajaan misalnya, maka 30 peratus kepada rakan-rakan ialah RM30 bilion.

    Beberapa bulan lepas, satu kajian telah dibuat mengenai matawang kripto.

    Ini berkenaan skim Tawaran Duit Syiling Awal (Initial Coin Offering atau ICO).

    Didapati bahawa 80 peratus skim matawang kripto pada 2017 berunsur penipuan.

    Malah baru-baru ini sebuah syarikat di Korea Selatan, Pure Bit, telah menghilangkan diri dengan berjuta-juta dolar Amerika.

    Saya berharap Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti membuat keputusan yang memihak kepada rakyat dan melindungi kami semua.

    Jangan sampai ada yang muflis dan gadai harta. Jangan sampai ada yang hancur musnah hidupnya.

    Jangan sampai kami hilang segala-galanya.

    Tulisan Najib Razak

    Fuuuh...lega rasanya..macam terlepas dari satu bebanan yang amat2 berat bila dah sampaikan ulasan bernas DS Najib tu pada korang...setuju kan ????

    ReplyDelete
  29. Mmg betul lah Suman itu Hindu spt dia tulis
    Dia pergi ke kuil Seafield nak jadi raja majlis
    Namun nasib dia dah malang itu bapak iblis
    Sudah kena tangkap, kinii dlm tahanan polis

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Suman lahanat kata aku & GN nak ditangkap
    Hindu ni cuba berlakon dgn dia punya cakap
    Tapi ifrit ini dah kena, polis punya perangkap
    Kini sami tua ni sdg merengkok dalam lokap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. Ketua polis negara tidak cukup layak menyandang jawatan KPN dan gagal melaksanakan tanggungjawap nya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...