Friday 19 May 2017

TN50 - SEPATUTNYA TANYA NAJIB, MANA RM50 BILION? JIKA BUKAN NAJIB, SIAPA LAGI PUNCA KECELARUAN DALAM NEGARA?


1. TN50 - Insiden tampar. Satu jenayah dan mesti dihukum melalui saluran undang-undang.

2. Sehari ini kecoh cerita David Teo ditampar Mat Over. Ianya bukan soal David Teo atau Mat Over. Ianya soal jenayah menampar orang.

3. Lebih parah apabila ada yang mula cerita hal Cina ditampar Melayu.Ini bukan soal Cina atau Melayu. ini soal jenayah.

4. Inilah masalah kita rakyat Malaysia. Selalu melihat dalam perspektif yang salah. Sebab itulah kita sahaja satu-satunya  negara di dunia  ini yang syarikat milik negara hilang berpuluh bilion ringgit tapi tiada dakwaan, tiada siapa dihukum kerana ianya bukan jenayah.

5. Kalau perspektif kita betul TN50 sepatutnya bukan Transformasi Nasional 2050. Ianya lebih tepat menjadi Tanya Najib: 50 bilion mana?

6. Kalau kita betul-betul  mahu negara maju tahun 2050 perkara asas ialah prinsip "rule of law". Keluhuran undang-undang. Penjenayah  mesti dihukum.

7. Singapura negara maju jauh tinggalkan kita. Forex mereka jauh tinggi. Ekonomi  mantap. Mengapa?  Kerana mereka  bersungguh-sungguh pamerkan kepada dunia mereka akan hukum siapa saja yang lakukan jenayah curi wang walaupun bukan wang mereka kerana 1MDB syarikat Malaysia bukan syarikat Singapura.

8. Malaysia juga bersungguh-sungguh tetapi  bersungguh-sungguh bukan menangkap penjenayah tetapi bersungguh-sungguh melindungi penjenayah!

9. Mat Over mungkin berani melakukan jenayah tampar orang kerana dia merasakan di negara ini penjenayah boleh lepas bebas. Formula paling berkesan ialah mainkan sahaja isu bangsa, isu agama - lupalah orang pada isu jenayah yang sebenar.

10. Dia belajar dari pemimpin yang lepas bebas dari jenayah mencuri wang rakyat dengan isu bangsa dan agama. Ramai perasuah hari ini pun mungkin dapat inspirasi begitu.

11. Bagi orang Islam lupakah kita pada kisah Saidina Ali memberitahu Saidina Umar Al Khattab setelah Umar takjub melihat Saad Ibn Waqqas berlaku jujur membawa pulang kesemua rampasan perang dari Persia diserah kepada Perbendahaan negara. Tiada satupun diambil untuk dirinya. Kata Saidina Ali kepada Saidina Umar, mereka jujur kerana belajar dari kamu yang jujur. Kalau kamu sebagai khalifah tidak jujur dan menyamun pasti jenderal dan orang bawahan kamu juga jadi penyamun.

12. Kita mungkin tidak lupa tetapi kita selalu melihat dalam perspektif salah. Kalau perspektif kita betul dari awal lagi wujud TN50  ianya bukan isu pertanyaan David Teo. Ianya seharusnya pertanyaan kita semua kepada Najib. Mana hilangnya hampir 50 bilion duit dalam kes 1MDB?

14. Makanya yang betul sepatutnya TN50 bukan Transformasi Nasional : 2050 tapi Tanya Najib : 50 billion mana? Barulah nampak jalan kearah membina negara maju.

Mohamad Ezam Mohd Nor
Pengerusi Hisbah.


Ulasan Blog - Sejujurnya saya memang kurang berminat mengulas panjang isu berkaitan David Teo yang ditampar oleh Mat Over. Sama seperti dua kejadian sebelumnya - pemandu membunyikan hon di depan masjid di Johor Bahru serta dipukul dan laporan polis oleh seorang pensyarah berkaitan buku Hannah Yeoh, semuanya ingin dijuruskan kepada sentimen bangsa, agama dan akhirnya DAP yang cuba disalahkan.

Semuanya cuba ditafsirkan dalam perspektif yang salah dengan keinginan mengaut laba politik bagi melonggokkan keuntungannya kepada Najib, UMNO dan BN. Tujuannya, selain mengharapkan kerajaan yang ada terus kekal, barangkali juga bertujuan menggamit dedak daripada Najib yang mereka ketahui dalam akaunnya pernah ada wang berbilion-bilion banyaknya.

Dalam kes David Teo yang ditampar Mat Over, kesalahan Mat Over cuba dilindungi hanya kerana dia Melayu dan dilihat condong memihak kepada Najib. Ini sungguh memalukan. Mat Over dilindungi lagi dengan adanya NGO pro Najib yang membuat laporan polis mendesaknya meminta maaf, menyatakan beliau mungkin penyokong DAP dan dikatakan barangkali juga dihantar ke program tersebut oleh  Tun Mahathir atau Muhyiddin Yassin untuk membuat kacau.

Ini benar-benar kelakar, seolah-olah apa saja jenayah jika dilakukan oleh Melayu ke atas bangsa lain, lebih-lebih lagi di hadapan Perdana Menteri, semuanya mesti disokong kerana ia berkaitan bangsa dan salahnya ialah pihak pembangkang.

Mengapa NGO yang sama tidak mendesak Mat Over meminta maaf kerana bertindak menampar orang lain di hadapan Perdana Menteri?

Percubaan menjuruskan kejadian itu kepada aspek lain tidak lain ialah kerana pihak-pihak terbabit berbuat demikian dengan tujuan mengharapkan perhatian Najib dan mudah-mudahan gugurlah dedak kerananya.

Di Johor Bahru sebelum ini juga begitu, walaupun perkara itu akhirnya didamaikan secara baik, pada peringkat permulaannya sudah wujud percubaan mengaitkan kelakukan pemandu kereta berbangsa Cina itu dengan amalan politik DAP yang didakwa telah menyemaikan politik perkauman dan kebencian selama ini.

Sebagai orang Islam, saya juga kadang-kadang kecewa dengan sikap orang kita ketika Jumaat. Ada di antara mereka bukan saja datang lambat, tetapi kemudian meletak kereta sesuka hati dan selepas itu mencelah-celah pula di laluan jemaah yang sesak untuk menuju saf paling hadapan sekali.

Mereka tidak peduli soal disiplin dalam kehidupan. Sudahlah meletak kereta sesuka hati dan kemudian mencelah-celah untuk sembahyang di saf paling hadapan, mereka yang terbabit juga selalunya paling lewat keluar masjid kerana berdoa dan melakukan dua tiga sembahyang sunat terlebih dahulu.

Mereka seperti lupa tentang kereta yang mereka letak sesuka hati tadi yang mungkin menganggu jemaah lain yang perlu pulang segera ke pejabat atau kerana ada urusan lain yang mahu dibereskan selepas itu.

Tidak salah, bahkan digalakkan jika ingin duduk lama dan beramal sunat banyak-banyak di masjid pada hari Jumaat. Tetapi, datanglah lebih awal, letakkan kereta di tempat yang sesuai serta tidak menunjukkan perilaku yang menganggu orang lain.

Bukankah Islam itu indah? Maka, tunjukkanlah keindahan itu melalui perilaku kita sebagai penganutnya terlebih dahulu.

Dalam kes buku Hannah Yeoh pun lebih kurang sama, ia adalah buku kisah peribadinya dalam beragama. Sudah tentu beliau ingin menunjukkan agamanya memberi kebaikan kepada kehidupannya. 

Lagi pun ia ditulis dalam bahasa Inggeris. Jika buku itu salah dan didakwa menghasut,  pula dengan kerajaan sendiri yang membenarkan Injil dalam bahasa Melayu untuk edaran di Sabah dan Sarawak?

Semua yang berlaku kebelakangan ini tidak saja menunjukkan toleransi kita semakin rendah, tetapi keghairahan menjuruskan banyak perkara kepada sentimen agama, bangsa dan menunjuk-nunjuk untuk mempertahankan kepimpinan yang ada, sebenarnya lebih dipengaruhi kepada keinginan mendapatkan perhatian dan dedak semata-mata.

Jika dedak bukan amalan, semuanya tidak mungkin berlaku. Dahulu ia tidak pernah terjadi, baik di era Tun Mahathir atau Tun Abdullah sekali pun.

Pemimpin yang membiasakan rakyat dengan dedak inilah punca banyak masalah sebenar dalam negara kita. (ShahbudinHusin 19/05/2017).

175 comments:

  1. Dedak punya pasal apa pun sanggup

    ReplyDelete
    Replies

    1. TN50 - TAMPAR NENDANG 50 BILION

      Delete
    2. Buat apa tanya najib.
      Tanyalah Mr J aka rosli aka snake. Mr J lagi tahu

      Delete


    3. wahai lidah' pembawa adu domba beserta fitnah (Shahbudin.com) kenapa meracau tak tentu hala ?

      Malunya aku dengan kes...

      TAMPAR NENDANG 50 BILION...

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat serigala adu domba


      Lama tak nampak serigala ni...


      Delete
    4. MAT OVER BABI

      MAT OVER BABI

      MAT OVER BABI

      MAT OVER SOKONG NAJIB
      MAT OVER MAKAN DEDAK UMNO
      MAT OVER MACHAI NAJIB TOTOK

      MAT OVER MELAYU BABI

      Delete
    5. Salam ya salam dari ku anon

      Pada sumer pengampu bijan yg jahil serta berhati serigala termasuk Mr. J, Akak singapork serta sahabat jahil sekalian.

      Apa punya giler babi nya nih!

      Sokong bijan barua dan anjing telur sudah goyang yanggg.

      Sumer macai umnopork terkinja2 dan telur terjulai2.

      Sumer penyokong lgbt plurisme komunis berambus sumer.

      Berambus sumer ke bamboo river pasca Pru 14 termasuk foad zakarshit dan JASA mangkok hayun bertingkat.

      Berambus sumer Kikikiki

      Delete
    6. .
      .

      TENDANG NAJIB 500N..

      Delete
    7. http://tukartiub.blogspot.my/2017/05/bani-melayu-dan-budaya-penakrif.html?m=1

      Spt cerita Tuan Budin, sama ngan Tukartiub punya inspirasi.

      Kita sudah kepupusan budaya gotong royong spt zaman dahulukala. Kita cuma budaya materialistik, berlagak tunjuk kaya juga penting diri sendiri.

      Teruan Wan Mat Saman, Kubu Khandak terjadi hasil bergotong royong. Tiba zaman duit, terus pau duit rakyat utk bina prasarana. Dgn duit kian mengecil. Tahun 40an, RM0.05 sen boleh beli cukup keperluan keluarga utk seminggu. Skrg RM500.0 0 pun belum tentu cukup utk seminggu. Beza cuma 80 tahun ja.

      Mahukah kita lihat dan bayangkan anak cucu kita berbelanja RM50,000 setiap minggu pada tahun 2100 kelak. Jgn false flag pikiaq nak kiamat ja.

      Bagaimana perbelanjaan kita 20 tahun lagi? Mampukah kita cari RM1000-3000, utk buat belanja seminggu ja.

      Skrg pun dah sesak napas dah ni..

      Delete
    8. Anon 11:45

      Tak baik...
      Walau marah bagaimana pun pada Mat Over tu yang tak beberapa betul,jangan mainkan sentimen kaum.Profesional la sikit.

      Saya pun hampa dengan kerajaan sekarang yang nyata banyak penyelewengan.
      Tunggu PRU14 akan datang dan hanya perlu diterjemahkan pada kertas undi anda.

      Delete
    9. Pahlawan Tegar Umno iaitu Jamal Jamban,,Ali Tinju & Mat Over.......!!

      Delete
    10. Aiii....dah tambah plk sorg lagi ek

      Delete
    11. Jadi ahli umno mmg dapat power maaa...kuat maaa

      Delete
    12. Dalam petikan Malaysiakini.....dah ada keluar dakwaan kata David Teo mungkin orang upahan DAP atau Muhyidin Yassin atau Tun Mahthir

      http://www.malaysiakini.com/news/382651

      Teman heran kenapa sekarang ni pemikiran orang Melayu makin terok berbanding dulu? Patutnya kita makin maju dan lebih elok dari yg dulu.........tapi sekarang ni pemikiran dan pandangan kita makin gostan ke belakang macam baru lepas merdeka.

      Nampaknya perpaduan kaum di Malaysia ni dah mula nak gagal. Kalo kita tak dapat maintain perpaduan kaum kita maka negara ini akan menjadi satu negara yg gagal. Rasanya perpaduan kaum kita di zaman2 sebelom ni lebih baik dari yg sekarang.

      Kalau pemimpin sendiri dah ambik isu kaum sebagai jalan untuk takot takotkan rakyat.........maka ini akan hasilkan satu perasan dendam yg dipendam.......dan pada satu hari nanti dendam ini akan meletop........dan akibatnya negara sendiri yg rugi.

      Ada ke pendekatan memainkan isu perkauman dan menakotkan rakyat dengan satu satu kaum tu membawak keuntungan kepada negara dan rakyat??? Apa hasil dan untung yg bakal kita dapat dengan memainkan isu kaum???

      Pemimpin yg bijak dan adil akan sentiasa tekankan pentingnya perpaduan..........tapi senario sekarang ni pemimpin kita ambik isu perkauman sebagai bahan untuk meraih undi. Apa punya dangkalnya pemikiran pemimpin yg macam ni???

      Gaduh, bertengkar, bertelingkah atau bertumbok tak boleh dikaitkan dengan kaum..........ini adalah kesalahan individu2 yg terlibat itu sendiri........tak der kena mengena dengan kaum atau agama.

      Samalah macam kejadian " Westminster London Attack" baru2 ni..........bila sorang Muslim punya pasal habis seluruh Muslim yg terpalit............padahal majoriti Muslim di situ tak terlibat langsung pon dalam perancangan attack tu. Adil ke kalo satu Muslim yg buat kacau seluruh Muslim dituduh jahat??? Mana rasionalnya????

      Sekor nyamok punya pasal habis satu kelambu nak dibakar.

      Leadership is not about position or title.......it is about action and example.
      Pikiole sendiri yeooopp......

      Delete
    13. Bekas pengarah strategic hal ehwal orang Melayu-Islam DAP Mohammad Razali Abdul Rahman memberitahu, bahawa yang dia adalah setiausaha Bahagian masa itu.

      Dia ( YB Jeff) ahli parlimen Jelutong, Pulau Pinang, buat satu mesyuarat, ingin membuat satu jamuan makan malam meraikan kemenangan DAP di Sarawak.

      Jadi, kita buat keputusan, ingin menjemput 12 orang calon yang menang disana datang ke pulau Pinang untuk merayakan bersama kami satu jamuan makan malam.

      Kita tetapkan pada 5 Mei 2011 di Hotel Red Rock. Semua dah siap. kita dah atur semua dah. Selepas mesyuarat tu, saya terbang ke Indonesia balik, urusan kerja.
      So, saya berada di Indonesia hampir seminggu. Jadi saya serahkan semua tugas tugas saya dekat penolong setiausaha saya.

      Lepas itu Mohammad Razali balik ke Malaysia 4 Mei 2011. Malam tu. Esok dah 5 Mei. Dia tak tanya kat dia perancangan, sebab dia tahu penolongnya tu can do everything.

      Kata, Razali 5 Mei saya hadir, saya hadir dalam pukul 8 lebih. Sepatutnya kena ada dalam majlis tu 40 orang sahaja iaitu ahli parti bahagian Jelutong dengan ADUN yang menang 12 orang.

      Katanya lagi, Tetapi yang ada pada malam itu hampir seratus orang berada dalam dewan tu. Ada setengah paderi yang saya biasa jumpa di Miri, Bintulu, di Sarawak. Di sarikei dan juga di Sibu. Banyak paderi yang saya kena. Begitu juga paderi daripada Seri Aman.

      Dia rasa hairan. Majlis makan DAP, pasal apa paderi ni hadir. Ada pula sesetengah wakil luar Negara yang dia tak pernah kenal langsung. Dia Tanya kat rakannya. Pasal apa semua paderi ni hadir, sedangkan ni cuma makan malam DAP saja.Rakannya itu jawap dia pun tak tahu.

      Kata Razali, saya rasa malam tu tak puas hatilah. Saya setiausaha Bahagian, kenapa benda ni tak dimaklumkan kepada saya terlebih dahulu. Saya tanya kat dia balik siapa orang orang putih ni. Dia kata mereka merupakan ketua paderi daripada beberapa Negara asing.

      Tegas Razali, Majlis makan malam DAP pasal apa kertua paderi luar Negara dan dalam Negara hadir. Ini penganjur majlis dia, Ahli Parlimen Jelutong.

      Delete
    14. Majlis pun bermula dengan ucapan ahli parlimen Jelutong ni, sebelum ni ucapannya sama, saya boleh terima dia kutuk Islam, menghina Islam. Tak ada masalah bagi saya.

      Terangnya, Tetapi pada malam itu,dia kata benda yang sama juga. Saya tak boleh nak terima langsung. Dia mempertikaikan, dia kata agama islam merupakan satu agama pengganas, terrorist religion. Dia pertikaikan kenapa al kitab tidak dibenar masuk ke semanjung Malaysia.

      Dia (Razali) mendiamkan diri, datang seorang paderi daripada Seri Aman. Nama beliau paderi Jackson ketua paderi Seri Aman.

      Ujarnya, ucapan dia. Dia kata, hanya Nabi Isa saja dalam dunia ini yang boleh membawa masuk syurga, bukan Nabi Mohammad.Dia kata nabi mohammad tidak layak di panggil nabi.

      Kata razali, sebab itu pihak kristian telah berusaha telah mengkristiankan seramai banyak yang boleh untuk mereka bersama sama dia masuk ke syurga.

      Dia kata, Nabi Isa merupakan anak Tuhan. Cuma dia seorang saja yang memberi jaminan semua orang dalam dunia ini masuk syurga.

      Inilah yang dikatakan dakyah kristian, malangnya ada orang islam tergamak mengatakan kristian juga berdakwah yang sangat bercanggah dengan peristilahan sebenarnya.Awas menggunakan Istilah.

      Selepas itu datang pula, Ketua paderi daripada Afrika Selatan.Ucapan beliau, dia kata mereka telah membuat satu Frame time

      Dalam jangka masa sepuluh tahun, mereka akan pastikan agama rasmi Malaysia adalah agama kristian. Dalam pada itulah YB Jeff telah bangun dan memberi satu menyataan.

      Dia (YB Jeff) kata, pihak DAP telah setuju untuk bekerjasama dengan pihak kristian untuk menjayakan misi ini. Kita akan berganding bahu dengan pihak kristian untuk pastikan dalam masa sepuluh tahun agama rasmi Malaysia adalah agama kristian.

      Lepas itu paderi itu kata, kita akan menghantar banyak mubaligh mubaligh Kristina datang ke semanjung Malaysia. Dia kata projek mereka di Sabah dan Sarawak telah Berjaya.

      Lepas itu mereka akan fokus di Semanjung Malaysia. Tentang dana. No problem. Kita akan salurkan melalui parti DAP dan juga NGO NGO kristian.

      Terang Razali lagi, Selepas itulah, 35 orang paderi dipanggil satu satu nama datang kedepan buat satu bulatan.Inilah cara mereka berikrar, bersumpah dan berdoa tiga dalam satu.

      Ini kenyataan terakhir yang dikeluarkan oleh paderi itu, We must sure Christian became official religion in Malaysia and we must make sure the next prime minister is a Christian. (Kita mesti memastikan Kristian menjadi agama rasmi di Malaysia dan kita mesti memastikan perdana menteri akan datang seorang Kristian.)

      Delete
    15. Anda kalau berfikir rasional akan rasa pelik, PAKATAN HARAPAN termasuk DAP yang menyerang PAS setiap masaa masih lagi mengharapkan PAS bersama PAKATAN HARAPAN dan membuka pintu untuk PAS. Ini bukan berita 2 atau 3 bulan lalu... ini berita 16 Mei 2017.

      Untuk mencapai cita-cita supaya PAS bersama PAKATAN HARAPAN, maka mereka membuat macam-macam kerja. Si Rafizi dengan INVOKEnya cuba sasarkan golongan intelek dengan pelbagai kajian yang kononnya PAS akan rugi kalau bertanding sendiri. Mereka manipulasi keputusan kajian untuk memberikan angka-angka tapi semuanya menjerat diri mereka sendiri.

      Mereka sedar, jika PAS tak berjaya dipujuk
      LANGKAH kedua mencuri penyokong PAS.
      Untuk itu penyokong PAS perlu ditipu supaya penyokong ini ada simpati jika mereka undi PAKATAN HARAPAN mereka membantu BN dan Najib jatuh.

      Akhbar pembangkang seperti Malaysiakini mula membuat berita setiap hari mengenai PAS yang semuanya akan menunjukkan PAS akan terpencil jika bertanding sendiri.

      Sebab itu tidak hairan ada wartawan Melaysiakini berperangai macam UMNO membuat berita bodoh yang cuba membuat pembaca bodoh kononya mengambil temubual beberapa orang PAS yang tidak setuju dengan PAS sekarang dan akan memberikan sokongan kepada PAKATAN HARAPAN. Mereka harap ini menjadi ikutan.

      Delete
    16. Org melayu bukan ke allergik dengar citer kristianisasi.

      Goreng2 weh janji dpt laba politik.

      Yg penting regim kleptokrat mak badak perlu di pertahankan.

      Sudah lah.. Org dh lama tau taktik jahat ko orang.

      Badak dgn bijan ingat!!! Bamboo river menunggu!!!

      Delete
    17. 6keluarga tido bawah jambatan 2bulan d pandan.

      Di halau tuan rumah Melayu.

      Tiba tiba datang danny sum seorang cina bantu .

      Melayu MEREMPAT yg dtg tolong CINA.

      Melayu ingat sikit tanpa cina kamu semua tak makan tak tido. Ada umno nak tolong.?

      Delete
    18. Anon 1642, terima kasih atas pencerahan. Cerita Razali ini memang menarik. DAP tak berani saman dia. Kalau ikut standard blog ini kalau tak saman kira betul. Macam macam peringatan diberi pada pentaksub PH diblog ini namun tetap tak diterima. Contoh Anon 1719 - pasal ada org Cina bantu satu keluarga muslim maka kita harus biarkan kristanisasi ini berlaku. Spin dan logic lari jauh dari landasan akidah. Hidayah dari Allah. Kita hanya mampu berhujah dan berdoa. Teruskan usaha.

      Delete
    19. Kristian tu dah tentu nak kembangkan agamanya tapi yg kita ni orang Islam kenapa hancurkan agama sendiri?

      Buat amanat kafirkan saudara sendiri, buat doa KO, pecah amanah, rembat duit rakyat, makan duit rakyat, menipu rakyat, bermewah dengan duit haram hingga ada berbilion dalam akaun......dan ada jugak wang tunai beratus ribu dijumpai dalam rumah......tak kurang yg ada isteri sombong yg bermegah dengan kuasa suami......lebih sudu dari kuah dll.

      Dengan semua perbuatan mungkar di atas.......dah cukup untuk bunuh agama sendiri dan buat orang luar pandang rendah pada Islam........padahal ajaran Islam mengharamkan semua yg di atas.

      Jadi jangan salahkan orang lain kalo orang Islam sendiri pon gagal nak memperkasakan Islam dgn contoh2 dan sikap yg mahmudah, amanah dan jujur.

      Jangan tuding jari pada orang lain bila kita sendiri yg lemah......tamak haloba pada keduniaan yg melampau sampai tak kenal halal haram......orang kita sendiri permainkan Islam dan peralatkan Islam untuk kepentingan dunia dan kuasa.

      Kalo kita pon gagal hormat dan taat pada agama sendiri.....apalagilah org non Muslim. Macam mana org kita nak dihormati kalo dah kita sendiri perjudikan agama dengan sikap mazmumah????

      Tuding jari pada orang memang senang tapi kenapa tak cari silap sendiri dulu........kenapa tak baiki sikap sendiri yg memang tak lurus dan burok.........

      Ini semua punca dari gagal membendung nafsu tamak haloba pada dunia. Bukan sikit2 tapi sampai menekan rakyat.

      Pikio sendiri yeoooppp.....

      Delete
  2. Pas pis pus..massyukkkk..mane lobai pas..xnk komen ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai pas balik ke singapore atas urusan perniagaan di Gay..lang road.

      Delete
    2. Betul tu zack. Mata wang singapore tinggi.Mat singapork pun nak untung lebih juga.Dia balik ke Malaysia sebab nak beli ky gel saja kerana harga di singapore cukup mahal.

      Mat singapork baru tahu ekonomi di Malaysia tidak bagus sebab tu dia pergi melabur di singapore.

      Delete
  3. Apa yg berlaku skrang ini pverflow dari kepimpinan yg lemah atau lack of leadership dari mereka yg menduduki tampuk pemerentahan negara.
    Sepatutnya mereka yg mengunakan isu agama dan bangsa untuk kepentingan sendiri d tangkap dan d sumbat kedlm penjara.
    Apa guna ada rukun negara kalau tidak d applikasikan dlm kehidupan seharian.
    Ramai org Malayu skrang sdah hilang budi pekerti bangsa Melayu kerana mengejar kebendaan.
    Melayu sudah jadi MeLAYU.
    Ada yg jual agama untuk RM. Tengok PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah dan silap tu Kita yg buat.

      Ambil org kaki betina tak lulus periksa jd ketua.

      Apa jadi nya???

      Dia kejar pompuan ker!!!

      Terkena pulak pompuan yg cita2 tinggi dan mcm badak, telur sudah goyang yanggg.

      Krn bebal periksa pun tak lulus, sebab tu kena tipu dgn anak cina berbillion duit negara.

      Skrg apa yg Kita nk buat,???

      Turun kan dia ler..,!!!

      Delete
    2. Betul bro.
      Shukur Alhamdullillah kita x pernah undi parti dia.

      Delete
  4. Xpe asal melayu buat salah atas alasan pertahan adab dan bangsa.boleh lepas punya tak percaya? Nt tggu mrj jawab..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatutnya salah tetap salah.patut terima hukuman setimpal.sekiranya tidak ambil tindakkan ia akan terus dicontohi orang melayu lain. Contohnya kes baju merah provok konvoi baju kuning,kes pukul orang di surau johor.kes menyerang MP khalid di parlimen.tiada tindakkan setimpal menyebabkan isu perkauman makin membara.

      Delete
    2. bela cina nmpk.org yg bunyi hon dpn msjd bela juga ke

      Delete
    3. Masih lagi anon 1501 dok bawah tempurung perkauman

      Soalnya siapa salah tetap salah siapa betul tetap betul

      Kan begitu ajaran Islam?

      Islam tak pernah ajar "jika berlaku sesuatu isu/masalah antara org Islam dgn yg kafir, maka automatik org Islam itu betul"

      Menempik2 dgn hon masa org sembahyang jumaat tak hormat org tgh sembahyang - Cina tu salah (Cina itu shj, bukan sebab dap ya jgn nak spin)

      Melempang muka org tgh2 org ramai - salah retis dah tak laku tu (niat dia hanya Allah yg tahu tapi bak kata pepatah 'sekilas ikan di air..')

      Renung2kan dan Selamat beramal

      Delete
    4. 15.01.....ini bukan kesah hon tak hon braderrrr...... Ini kesah kerjasama.........patutnya kedua belah pihak mesti bekerjasama. Parking kereta dengan teratur dan jangan hon, sila hormat orang sedang sembahyang.

      Kalo tak der kerjasama dari dua belah pihak maka tu jadi pertembungan. Give n take mesti ada tak kira bangsa dan agama.

      Kalo kita asik pikir kita dan kita dan kita saja.......tu namanya pentingkan diri.

      Semua pihak mesti berkecuali dan adil. Yg betol....betol.....yg salah....salah. Tak der kaitan dengan bangsa dan agama. Semua pihak mesti bagi kerjasama.

      Memang terok dah........rasanya zaman Tun Abdul Razak yg terkenal dengan slogan "Muhibbah" tu jauh lebih baik dari zaman sekarang ni.

      Memang betol kata pepatah.......iman tak boleh diwarisi.

      Delete
    5. Muhibbah vs wassatiyah mana yg lebih baik?

      Delete
    6. Betul tu...ini masalah kerjasama je.jagn la nak diburukkan lagi smapai jdi masalah perkauman.jgn terikut sgt strategi umno

      Delete
    7. 19 may 2017, 4.35ptg saudara beritahu kami yg mereka ' paderi2 berikrar yg the next PM is a Christian? Dah tu pm skrg ni agama apa ye?
      Janganlah sedap je mainkan isu agama dan bangsa.
      BERHENTI memperbodohkan orang lain. Baik kita sama-sama jaga diri masing-masing dari sebar fitnah.
      Ingat pada Allah sebelum merepek yang bukan-bukan
      * Maaf sekiranya mengambil masa baca komen saya ni. Saya cuma menasihatkan supaya jangan timbulkan hasutan.terima kasih

      Delete
  5. Maaflah yer ..pakai moderator tak sekolah macam rosyam nor ..macam gitulah jadinya. Jadi forum mengampu jelah. Rosyam ni tak layak. Sekolah pun tak tinggi mana tinggal lagi doa dia je makbul. Bukan takde yg pandai2 dlm industri. Nape lak pilih dia. Dia tunjuklah skill memgampu dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asal totok umno...xde hal boleh je walau kurang bijak.

      Delete
    2. Berani betul mat over. Depan mata pm boleh pukul org.tak pernah terjadi lagi kes mcm ni kat malaysia.pukul org depan mata pm

      Delete


    3. Tampar tu masih OK la berbanding dg lebam muka TPM kena pukul oleh bouncer PM. Sepatutnya PM dan bouncernya dikenakan tidakan jenayah.




      Delete
    4. .
      .

      Bauncer dah jadi Banduan. Sekarang menjalani hidup dengan jiwa yang kosong.

      Dalam perbicaraan Banduan Elit tidak pernah mengaku menerima arahan dari sesiapa.

      Sekurang-kurangnya Banduan itu buat lah kenyataan yang PM ketika itu yang memberi arahan.

      Ini satu modal untuk UMNO.

      Delete
    5. Bouncer bekas bos SB. Dia just guna SOP dalam manual prosedur kerja. Dah tugas menyiasat. Siasatlah sampai dapat hasil. Temui bukti. Kalau buat sesuatu kerja tak ada hasil, baik tak yah buat kerja tu. Buang masa.
      Kalau dah buat salah, kau VIP ke, VVIP, gelandangan ke, layanan sama saja..

      Delete
    6. Skrang dia tampar orang.
      Dulu dia bagi flying kicked kat tengah belakang crew tv3 masa main bola. Siap dgn ugut nak bunuh kalau berani masuk ke Terengganu.

      Itu pun pukul curi. Datang dari belakang. Kena banned sekejab dgn tv3. Lepas tu minta maaf dlm program melodi.

      Inilah artis contoh yg terbaik.

      Delete
    7. Pukul org dari belakang lepas tu mintak maaf...mmg best la perangai

      Delete
  6. tuan tuan yang pandai mengomen ajaaaa .... nak suruh hampa tampar hampa kecut teloq , dah ada orang melayu tolong tampaq pun hampa dok pot pet pot pet ....... mampoih anak cucu hampa nanti kalau dok macam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau aku jdi ketua polis @igp dah tido lokap dah mat over malam tu.nasib baik la dia totok umno tegar.nak settle ke ape bsok baru cerita..

      Delete
    2. Bila jd ahli umno mmg terus dapat lesen besar ke untuk buat sesuka hati mrj?

      Delete
    3. Nanti kak mah hantarlah sebotol budu kat mat over.

      Delete
    4. Sokong Mat Over hidup Mat Over...semuga makin ramai melayu spt. Mat Over untuk ajar cina cauvinist Dapig yang kurang ajar.

      Delete
    5. Haaaaa kan dah berjaya kau mrj. Makin ramai yg bersikap rasis. Makin membuak2 di dada mereka bara perkauman.

      Delete
    6. .

      Kalau dapat cover up macam Jamal Jamban dan Mat Over..

      Bagi lah tampar Jho Loh.

      Delete
    7. tahniah mat over anda sgguh brani jgn jd mcm puak ph.dap hina isalam meka ttp cium bontot dap

      Delete
    8. Nak temuntah membaca komen2 menyokong retis yg dh xlaku tu buat perangai burok xsedar diri tu dh makin tuan

      Terfikir jugak adakah tampar menampar ni juga diajar kepada anak2 mereka yg mengatakan benda ni betul?

      Kalau ya maknanya betul la Malaysia dh reverse balik ke arah banana republic - pakai undang2 rimba je

      Delete
    9. Bangang 14.39......ini bukan soal kaum atau agama bodoh !!!

      Ini soal individu tu sendiri. Yg salah.....salah.....yg betol....betol. Apa kena mengena dgn bangsa dan agama??

      Lama2 mampos negara ni kalo sikit2 gaduh.....sikit2 bertengkar kaitkan dengan bangsa dan agama.

      Dulu PAS buat solat hajat mintak Allah KO mamposkan umno.......sekarang apa cerrrr??? Cium jugak bontat memasing kan??? Apa ko dah lupa ke cerita amanat dan solat hajat KO tu???

      Haram jadah lu !!!

      Delete
    10. apa kene mngena dgn pas.lg dungu smua pas salah.kalah pru nnt pas salah

      Delete
    11. Mcm mana la nt kalu budak2 contohi perangai mat over tu...aduhhhh.

      Delete
    12. Orang melayu mcm dh kembali ke zaman batu pun ada...ada silap terus hentak...

      Delete
  7. Mereka adalah artis, berebut anugerah os-cow (aka oscar)
    Dedak adalah segala2nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat Malaysia xada Oscar award

      Dia nak Potong Fatah amin tahun depan dlm abpbh

      Dlm blog budin ni pun dh ada 2-3 kerat 'Matovernattors'

      Delete
    2. Kat sini ada oscar kategori penumbok......kalo besar penumbok lagi besar oscarnya.

      Sini ada ke idok rule of law?? Macam zaman Hang Tuah jer......Jebat yg tuntut keadilan tu jugak yg dibunoh.

      Delete
  8. TN-50 ?
    NAK BEZA SYILING 20 SEN DAN 50 SEN KENA RABA TEPI DULU !
    DUIT NOT RM10 DAN RM20,SELALU SILAP !

    INIKAN NAK URUS EKONOMI...

    BOSAN,BOSAN,BOSAN.....

    CEPAT LAH BUAT PILIHANRAYA !
    CEPATLA........

    BOLEH PERGI MAMPUS MAT SROMBAN@KKKKIKIKI

    ReplyDelete
  9. ORKESTRA UNTUK PENGUNDI ATAS PAGAR

    Aku mau tanya Rosham Nor berapa banyak awak dibayar untuk mainkan drama ini. Aku mau tanya David Teo juga yang terlibat dalam skrip drama ini, berapa banyak awak di bayar Najib. Dan Mat Over sudah tentu, soalan yang sama berapa banyak awak di bayar najib.

    Untuk orang Melayu biasa mereka boleh termakan dengan drama ini. Ini adalah orkestra UMNO Orkestra Najib dengan konco-konconya. Tujuannya ialah untuk memancing pengundi Melayu atas pagar.

    aziz suriani

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk mewujudkan lagi sentimen perkauman di saat sokongan semakin merundum

      Delete
    2. takdr kerja mmfitnah.kau ingat devid teo miskin sagt.nk mnjatuhkn maruah sndiri.jgn melampau sgt

      Delete
  10. Kau ni asyik kritik Najib jer. Kau jangan nak kurang ajar dengan perdana menteri Budin, nah amek kau ..panggggggggg!!!!....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhhh..yg kau lempang aku Mr.j kenapa bahalol..!!!

      Budin kt sana nun..

      Delete
    2. ..(sambungan ayat atas) "Miskin akhirat la kau"

      Delete
    3. salam ya salamm...yayadan yayadan sukur...nah dedakk

      Delete
    4. Ramai dah tak sabar untuk menunggu PR14,,dan juga untuk menyaksikan kejatuhan Regim Najib

      Delete
  11. Saya sebagai Timbalan Cabang UMNO menyokong tindakan Mat Over. Persoalannya siapa yang rasis sekarang kalau bukan DAP. UMNO adlh baik hati bahkan lemah lembut geli geleman. UMNO tidak pernah bangkit soal perkauman. Jika DAP bangkitkan, barulah kami UMNO pertahankan hak Melayu. Jangan sampai Melayu bangkit wahai DAP.
    HIDUP MELAYU!!

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni satu haiwan ternak.lps ni bleh dedak skit..

      Delete
    2. mahatir@mahafiraun dh berubah wajah.dulu zalim skrg dijulng wira.mnusia2

      Delete
    3. Patutlah alumni NU ni sokong gila-gila...
      rupa-rupanya Timbalan...
      kalau nanti lapar,dedak tak kasi....
      rasa-rasa apa yang akan berlaku?
      (minta pelayar cuba beri pendapat)

      Delete
    4. Ummnu mana ada cabang
      Batang adala


      Delete
    5. MACAI 13:04 ADALAH ANTARA ORANG MELAYU YANG DIKATEGORI SEBAGAI PENDEK AKAL...
      -KACA DENGAN PERMATA TAK TAU BEZA.

      KADANG-KADANG AKU SEDIH TENGOK KEBODOHAN BANGSA SENDIRI.DAH 60 TAHUN MERDEKA DOK MACAM TU.DULU PENJAJAH HALANG ORANG MELAYU BELAJAR. BILA MERDEKA KITA BEBAS BELAJAR,TAPI ADA LAGI YANG TERUS BODO
      MACAM MACAI 13:04.

      Delete
    6. Ermm belajar je tinggi alumni newcastle tapi pemikiran masih di bawah tempurung..masih ala2 zaman neolitik.

      Delete
    7. bkn aku yg ckp pmbgkang yg ckp.dulu mcm2 lg.mahataik.

      Delete
    8. Ini tahun 2017. Bukan tahun 60-an.

      Lets kick racism out of Malaysia..

      BERAMBUS RASIS!

      BERAMBUS PERKAUMAN!

      NYAH PELACUR SENTIMEN AGAMA!

      Kami rakyat Malaysia menentang perlakuan samseng, biadab dan penunggang agama yang menyebabkan huru hara.

      TN50 telah sah gagal sepenuhnya.

      Delete
    9. Woiii Kellies Castle.......ko betol dah siasat habis dan dah ada bukti insiden tampor tu DAP yg hantor???

      Apa hal ko nak kaitkan dengan parti, kaum dan agama?? Itu salah individu2 yg terlibat tulah. Jangan kaitkan dengan sape2, mana2 pihak.

      Tulah pasal kalo dah terlampau banyak sangat tak boleh tanya, tak boleh debat, tak boleh soal.........maka tu banyak soalan yg dipendam orang. Semua soalan tersimpan bersarang dalam kepala duk tunggu jawapan.

      Dulu kalo bukak jer mulot tanya sikit hal skandal kena hantar balai, kena soal. Tengok apa jadi kat 2 reporters Australia dulu.......tu sebab lama2 soalan yg banyak bersarang dalam kepala orang dah jadi macam bisol nak meletop.......bila ada program bersoal jawab maka tulah orang berebut nak ambik kesempatan untuk dapatkan jawapan kepada semua tanda tanya yg berselirat dalam kepala yg dah macam wayar berbelit2.

      Kellies Castle kamu pegi merambuih le balik Batu Gajah!!!

      Delete
    10. Budak batu gajah tu tiga suku.

      Umno mana ada cabang.

      Umno hanya ada cawangan dan bahagian saja.

      Lainlah kalau dia sendiri yg buka cabang umno di hospital bahagia tanjung rambutan. Boleh jadi pengerusi tetap tu.

      Delete
    11. Bila hati dah diselaputi perasaan perkauman...dengki kejayaan kaum lain jd macm tu la. Bersaing la dgn cara yg sihat..

      Delete
    12. Siput Babi Najib yang duduk dalam PKR lah tuuu. Lama sangat sampai dah jadi double Siput Babi..Timbalan Cabang tuuuu... Hail to Siput Babi...

      Delete
  12. penciptaan dedak wujud bila haiwan diternak..nak hapus dedak kena hapus tukang bagi dedak..nak hapus tkang bagi dedak kena hapus supplier dedak.
    haiwan ternakan org umno..supplier dedak 1mdb..yg tengah..paham paham noh..

    ReplyDelete
  13. Apa dah jadi wawasan 2020
    Sehingga diganti TN 50
    Kenapa objektif ditangguh tangguh
    Adakah untuk mengisi poket supaya penuh..

    Bila dah dekat pilihanraya
    Isu lama dimain semula
    Agama dan perkauman pilihan utama
    Dispin hari hari bagai nak gila..

    Hannah dan sang nila kata mr j
    Ini dah tentu isu agama, what can i say
    Mat over pula tampar david teoh
    Perkauman yang jernih cuba dikeruh..

    I believe we are better than this
    Think smart dont become prejudice
    We have to protect our harmony and peace
    Together in Pru, tell the kleptokrat what is the meaning of justice..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well said bro

      Let's kick their a** in the next GE

      Delete
  14. Kalu perhimpunan umno pon yg terpilih jerr berucap, ni kan pulak forum nak target pancing undi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kali ni yg berhormat drp batu gajah akan berucap didalam perhimpunan umno dan merasmikan cabang umno hosoital bahagia tanjung rambutan.

      Delete
  15. Din, tak mungkin David orang DAP. Penganjur tidak akan jemput orang DAP ke acara yang dihadiri Najib. Lagipun, orang DAP tidak akan hadir jika dijemput. Jika hadir pun tak akan berhasrat berucap didepan Najib.

    Sebab tu, David mungkin orang MCA yang cuba bodek Najib. Cuba semak senarai AJK atau ahli MCA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa.. Yg ini logik sikit..

      Delete
    2. Semua salah Pakatan.........kalo pagi buta enjin mentokar tak boleh start tu semua salah Pakatan.
      Kalo TV di romah tak menyala pon salah pakatan...........kalo perut angin terberok berok pon salah Pakatan juge yeooooppp.......

      Delete
    3. mmg salah pakatan.pakatan bodoh lps kalah ckp rakyat bodoh pilih bn.yg bodohnya pktan organisasi lemah ketuanya tkdr tknk bjlr dari kekalahn yg lepas

      Delete
    4. Majoriti Rakyat tak pilih bn bro 1639..last pru result 51% undi pembangkang..pecahan kerusi parlimen yg menangkan bn

      Delete
    5. kalah ttp kalah.pmbngkang dari dulu smp skrg ttp dgn cara yg lama.rkyat dh tnk bn tp dh tkr pilihan.

      Delete
    6. 1805 tolong la balik Bangla cepat wei. Sini semua Malaysian..guna BM / BI sahaja... hahaha...

      Delete
    7. Anon 16.39, 18.05.
      Kalau bini kau salah tonggeng pun salah pakatan juga kan?

      Delete
  16. Saya amat setuju dengan pendapat Tuan-punya Blog, terutamnya pada perengan-perengan akhir.

    "Pemimpin yang membiasakan rakyat dengan dedak inilah punca banyak masalah sebenar dalam negara kita."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesetengah org kita buat2 lupa Setelah 60tahun Masih rasa melayu kuat...tapi pada hakikatnya melayu ketinggalan dari segenap aspek.masih nk berbanga diri

      Delete
  17. Kalau Datuk Aznil atau Dato' AC handle yang majlis tu, insiden tepuk-tampar tak mungkin akan terjadi. Mereka dikategorikan sebagai sangat berpengalaman dalam selok-belok masters of ceremony (MC) disamping dikategorikan sebagai intelektual dan berilmu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengapa amik seorg yg tak berpengalam jadi pengacara majlis sebesar tu...pelik

      Delete
    2. Tak boleh handle keaadaan..kalau berpengalaman rasenye beliau boleh redakan keadaan sebelom kecoh

      Delete
    3. Batu Api jadi moderator..
      MAU TAK BERASAP ASAP TERBAKOR???

      TN50 HANGUS DIBAKAR ROSYAM NOR TANPA KESAN.

      TN50 NAJIB GAGAL KENA LEMPANG DENGAN MAT OVER.

      Delete
    4. .
      .

      Orang yang kurang cerdik tak akan pilih orang yang lebih cerdik dari dia.

      Punca kemelut ialah Rosyam Nor.



      Delete
    5. Bila org miang diambik jadi moderator

      Ni la hasilnya

      Nak temuntah nengok dia nggatal dgn Luna Maya masa jadi juri MLM17 haritu

      Org miang ni memang cinta dunia

      Bila dh cinta dunia maka gila duit jugakla

      Berapa sen la dedak dia dapat jadi 'membatuapirator' haritu

      Delete
    6. .
      .

      Ya lah. Tadi pun nak katakan benda yang sama mengenai perangai miang dia. Sampai Luna Maya serba tak kena.

      Tapi bro, orang macam ini akan kata kalau dia ada hati nak try dia tak buat cara open. Pada hal memang dia try.

      Nafsu dah naik ke muka dia bila cara dia tenguk Luna Maya.

      Moga rumah tangga dia selamat dan terus bahagia. Kerana dia sudah tunjuk tanda-tanda dia berubah.

      Mungkin dugaan untuk bini dia..
      Wallahualam.

      Delete
    7. Rosyam tak pandai kawal keadaaan mengikut sesi soalan..main hentam kromo jer. Langsung tak berkaliber

      Delete
  18. Budaya politik Melayu Samseng = UMNO.
    Budaya politik Melayu Songsang = PAS Selangor.

    NGAM HO!

    ReplyDelete
    Replies
    1. budaya politi sesat=ph

      Delete
    2. Jika ko kata sesat pun sesat le..tp PH tak kena tipu dgn anak cina berbillion.

      Malu weh... Mana nk letak muka

      Skrg nk kambus hutang, puak umno di jual jd komunis. Apa sudah jadi weh???

      Perkasa dan NGO bekas tentera buat report polis weh krn umno dh nk jd komunis.

      Wahai puak umno, ko tak malu ke berketuakan org yg tak lulus periksa dan kena sondol dgn badak.

      Ker korang mmg tak ada kemaluan..???!!!

      Kikiki.. Berambus sumer.

      Delete
    3. Budaya merembat menyamun.....teka sape???

      Delete
    4. Budaya curi balaak sape..kikiki..now everybody can become lobai..walaunta walaunti

      Delete
  19. Rosyam lulus U mana? Apa pengalaman dia dlm bidang kewartawanan? Apa knowledge dia pasal politik, hubungan antarabangsa, kewangan, pekerjaan & pengangguran, fdi, forex, hutang negara, rezab bnm, 1mdb, aabar, ecrl dll. Inikan forum TN 50...anak cucu kita pada 2050 akan tanggung semua ni akibat apa yg pemimpin kita bust skrg. Kalu pasal bikin wayang aku tau dia pandai. Patutnya yg jadi moderator ialah orang macam nazir razak atau governor bank negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. adik mb sel blh.azwan ali

      Delete
    2. .

      Tak ada satu pengiat seni seperti Penerbit atau Pengarah bertanyakan Filem The Wolf Of Wall Street..

      Jika ada yang berani bukan kena menendang tapi di dikerumuni oleh serigala-serigala tak ada gigi ..


      Delete
    3. Ni bkn majlis kenduri kahwin boleh ambik mc glamour. Ni majlis nak terang dasar negara. Atau pun niat sebenarnya nak suruh artis sokong TN50.

      Delete
    4. Nak terangkan dasar Negara?

      Samalah macam sesi penerangan GST pd semua penjawat awam di segenap jabatan kerajaan dulu

      Beriya2 kata pasca GST barang jadi murah

      Padahal pembohong besar

      Tak ada ke pulak sesi penerangan bertajuk "Kenapa brg jadi lg mahal pasca GST"?

      Delete
    5. Mrj betul ke ni ada sesi penerangan kpd penjawat awam dulu? Pastu beriya ckp hrg brg akan trun?

      Delete
    6. Memang lawak betul lah pm kita..sampai terpaksa jemput artis dtg jadi pengacara untuk tarik hadirin dtg

      Delete
    7. Hehehe sekadar nak guna rosyam sebab popular bek tak payah..nak bincg isu nasional sila la jemput pengacara yang berilmu luas...nasib baik tak amik nora danish hahahaha

      Delete
    8. Aku rasa jibby ni mcm biasa la. Dia suka sangat dengar cadangan penasihat2 yg bagi cadangan megarut. Msti puak tu yg cadang amik rosyam jad mdrator

      Delete
    9. jgn salahkn rosya.devid teo yg tmpil kdpn dgn suara yg tinggi seolah ingin mmburukkn pm.dlm ph org cina blh bt mcmtu sbb yg lain takut dgn dap.kt tempt lain tk boleh

      Delete
    10. Jelas moderator bertanggungjawab atas kekecohan.

      Penggalak budaya samseng dan gangsterism kalau tokoh masyarakat patut dihukum berat. Patut tarik balik darjah kebesaran dan elaun di ambil daripada duit rakyat.

      Delete
    11. Ermm....rugi je bagi dato kat dia.langsung xda jasa kat negara

      Delete
    12. Anon, kos sara hidup di Malaysia terendah di Asean. Sila rujuk Economist UK 2017. Cakap tanpa fakta ini memang menarik. Cakap dgn fakta itu lebih baik.

      Delete
    13. rosyam nor dah jelaskan apa yg berlaku sikap biadap deved teo mnjdi pnca.

      Delete
    14. Mr. J . Kau hanya pandai berkata kata saja .

      Cuba terangkan dengan fakta dan lojik akal untuk membuktikan kos sara hidup di Malaysia terendah di Asean .

      Economist Intelligence Unit 2017 report itu di akui TIDAK MENYELUROH SERTA MEMBERI GAMBARAN SEBENAR ! "Cookie Index " yang di gunapakai kerap kali di sebut "Crookie Index" di kalangan ahli economy tulen .

      Delete
  20. TN50-Ulasan/ antara target untuk mudah difahami :
    1. Malaysia negara maju setanding US
    - industri perkilangan kelas A
    - industri pertanian kelas A
    2. Pendapatan rakyat berlipat ganda
    3. Agihan kekayaan negara sama rata
    4. Mentaliti rakyat kelas satu
    -tiada rasuah atau ugutan
    -semangat patriotik tinggi
    -nilai muhibbah antara kaum kelas 1
    5. Malaysia pusat pengajian tinggi tumpuan dunia.

    Sama-sama kita menjayakannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu.lps tn50 apa pulak.tak nmpk bygpun blh brjaya kalau ketua tak betul.

      Delete
    2. Sentimen kaum dan agama... yang digunakan...UMNO... untuk menjulang Mat Over... melempang David Teoh... adalah manifestasi kelemahan program... dan kegagalan jentera propaganda Najib...untuk menjayakan...TN50 ide Najib...

      Wrap it up all...TN50 a failure vision...failure slap...failure gangsterism...from the Prime Minister...

      Najib ijazah you ada kat mana? Rosyam ada juga sijil SRP....

      Delete
    3. Temberang lebih

      Delete
    4. Fuh.. Hebatnya tn 50 ni ye.

      Nk tambah lg satu Malaysia jd negara komunis umno nnti.

      Delete
    5. .
      .

      Yang nampak sekarang semua langkah yang di buat untuk TN50 ialah

      Negara di jajah.

      Setiap rakyat menanggung hutang.

      Pembodek dan pemakan dedak semakin menjadi-menjadi.. dulu kalangan artis terlibat dengan membuat konsert sahaja. Tapi kali ini siap penampar.

      Buat pengajian kelas dunia dalam bidang mencilok, menyamun dan menipu.

      Semua nya bermula dengan langkah pertama.. kalau awal-awal dah songsang ...jangan harap lah kesudahan yang baik

      Delete
    6. SUPLY DEDAK : INI 5 GUNI DEDAK UNTUK MUH!
      MAT TEROVER : TQ,T0K PAYAH AKU GI TAKAP
      IKANG LAGI.KIKIKIKI
      PAS : JANGANG TERIMA!
      HARANG-HARANG

      Delete
    7. Ikang kekek mak iloi iloi
      Ikang glamer nak tunjuk pandai

      Delete
    8. PETALING JAYA: Pelawak, Afdlin Shauki hari ini menyalahkan Datuk Rosyam Nor atas kejadian tampar yang berlaku dalam Dialog Transformasi Nasional 2050 (TN50) bersama perdana menteri yang dipengerusikannya semalam.

      Beliau turut mempersoalkan tindakan pengacara memburukkan keadaan dengan kenyataan “dia ni memang kurang ajar” yang merujuk kepada penerbit filem, Datuk David Teo yang ditampar pelakon veteran, Sulaiman Yassin atau Mat Over.

      “Pada saya, yang paling bersalah adalah moderator yang tak mengawal keadaan dengan baik. Lepas tu satu Malaysia dengar audio dia cakap kat PM ‘dia memang kurang ajar'

      Delete
    9. Artis pun cuba mengejar pangkat dh skrg...dh ada dato nak lagi tan sri pulak

      Delete
    10. artis mcm rakyat mlysia yg mkin hilng arah.politk mlysia mkin hncur

      Delete
    11. Siap ampu pm lagi tu last2 minit...masyaallah si rosyam tu. Si jibby plak mmg ske org ampu dia

      Delete
    12. Inilah tahap pemikiran penganut PH. TN50 itu satu usaha strategik negara mengantikan wawasan 2020 yg hampir tamat tempuh. Sepatutnya kita sama sama sokong dan jayakan - bukan diperkecilkan. Fokus pada isu tampar pula yg telahpun didamaikan oleh PM. Kalau cara fikir PH sebegini macam mana negara nak maju bawahnya? Bukalah minda saudara. Hidup dlm benci dan hasut ini tidak ada faedah dunia akhirat. Yg ada hanya sengsara.

      Delete
    13. Tampar yg telah didamaikan?

      Cer try Muka kau pulak kena tampar

      Nanti bekicap idung baru buleh geng dgn jamal tongkol

      Delete
  21. Tak ada satupun parti yg mmpu mglahkn bn.itu kata mahathir.ada kbnran juga apa yg dikata oleh tun m.mslah dlm ph sgt rumit nk diselesaikn dgn ketiadaan parti dominan perbalahan pasti bila2 masa akan trcetus.kalau pas msuk ph keadaan lbih rumit.pembagian kerusi.percanggahan pndapt akan myebabkn phh berkecai.kesimpulannya bn akan terus betkuasa bkn sbb bn kuat tp pmbngkang yg lemah

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Mahathir cakap masa dulu sebelum PR belum di tubuh. Sekarang yang lawan BN bukan parti tapi 4 parti dalam Pakatan Harapan.

      Kau tak reti baca strategik PH.

      Ini satu pentunjuk. Dalam isu Exco PAS, Kesemua parti memberi kebebasan pada Azmin buat keputusan.

      Ada satu negeri... Apa-apa mengenai politik .. parti itu je lebih banyak bersuara seperti AMANAH di Kelantan .

      Jangan lah selama-lama nya jadi bodoh..

      Delete
    2. takde beza ini bkn psl pas.amanah.pakatantu yg lemah bg pntksub mrka mnfikan bg org yg berfikir mereka msh kliru dgn ph.slgi pmbngkang tak bljr dr pngelaman yg lps slgi itu bn akn trus berkuasa.pkatan trlalu rapuh.apa jaminan ph tkkn mnrima nsb yg sama sprti pr kalau acuan gabungan ttp sama

      Delete
    3. pas pis pus

      Delete
    4. .
      .

      Jaminan PH tak akan menerima nasib seperti PR kerana penyamun Lobai dah tak ada.

      Mahathir dan Muhyiddin bukan macam Hadi. Hadi tak pernah pegang kuasa menjadi PM dan TPM.

      Yang ada kuasa meninggalkan kuasa tak mungkin belot.

      Yang belot dan pengkhianat ia lah orang tidak pernah merasa berkuasa apa lagi umur dah tua kesihatan pun tak bagus.

      Delete
    5. haha.jwpn thap rrndah.hadi yg nk disalahkn.jwpn yg nk myalahkn org.ini psl kerangka politik ph lemah.sikp yg nk myalahkn org lain tnpa nk mmbaiki klemahan sndiri sikap org yg dungu

      Delete
    6. nak suruh orang baiki diri?? baiki dulu tulisan mu dik oii....banyak benor salah eja. tak selera nak baca..serabut perut dik oiii...sama macam bn sekarang...kena main isu kaum dan agama...kalau tak mati awal jawabnya... zaman makin berubah.. bn + pas masih stay cara lama, kaum agama kaum agama...Gen X Y dan Z dah tak boleh terima cara berfikir ala 60-an...bn + pas tak lama lagi pupus...negara maju tanpa parti kolot dan jumud...

      Delete
  22. -Masa untuk berubah hanya tinggal
    beberapa bulan saja lagi.
    -Pakat-pakat rakyat undi calon PH.
    -Pembangkang berada di tahap yang
    paling berpeluang untuk menang
    kerana kepimpinan komponen semuanya
    berkarisma dan berwatak pejuang.
    -Sama-sama kita doakan perkahwinan
    UMNO/PAS jadi kenyataan dan
    pertandingan satu lawan satu
    menjadi kenyataan.
    -Tsunami Tun akan meranapkan kubu BN
    yang berdiri kukuh selama lebih
    60 tahun.
    -Berdasar perkembangan semasa,
    Parti PAS juga akan hancur,
    kerana membawa fahaman songsang
    dan menjual agama untuk
    kepentingan politik pemimpin-
    pemimpin mereka.


    SEMOGA MALAYSIA BERUBAH DAN
    RAKYAT KEMBALI CERIA.
    Saya kembali ke luar negara
    sambung belajar.
    Kalau ada rezeki lebih saya
    pulang masa mengundi
    SELAMAT BERJUANG.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa fahaman yg songsangnya.bguslh prgi kluar negara tak pyh blk lgpun tkpe.bawa bendra byk2 kalah nnt ada gunanya

      Delete
    2. pas pis pus akn pupus

      Delete
    3. mmpuspun tk apa.dari yg prsaan akan mng tp kalah

      Delete
    4. 16.16

      Kikikiki...emo bodoh.... lawak bodo.... kikikiki... mlm ni la pantun... nak layan macai bodoh ni tak leh emo mcm barua2 nih...... layan santai tapi sentap... kikikiki...

      Delete
  23. Kerana pemimpin skang ini tak ada kelas. Maka dikelilingi oleh pengampu low class yg tidak berpendidikan.

    ReplyDelete
  24. Mahathir ibarat 'singa tua tak ada gigi', kata PAS
    Naib Presiden PAS, Idris Ahmad menyifatkan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai 'singa tua tak ada gigi' disebabkan keghairahan tokoh itu yang baru sahaja menjadi pemimpin pembangkang kerap mengkritik PAS.

    Ini kerana, kata Idris, PAS konsisten menjadi pembangkang sejak lama dahulu dalam menentang Umno-BN.

    "Tiba-tiba Dr Mahathir nak ajar kita jadi pembangkang. Dia baru sehari dua jadi pembangkang.

    "Saya kadang-kadang saya malas nak serang Dr Mahathir kerana dia tak ada kuasa dah. Tak guna kita lawan kalau tak ada kuasa.

    "Dr Mahathir ibarat singa tua tak ada gigi. Kita nak marah dia pun tak guna," katanya.

    Beliau berkata demikian dalam cermah isu semasa di Tumpat, Kelantan pada 18 Mei lalu.

    ReplyDelete
  25. Mana mr J..abisla korang muflis nati kat akhirat..mr j tengah melancung dengan kroni ameno cawangan tu..dpt peruntukan gi medan

    ReplyDelete
  26. MEMANG CUCI BERAK DAP ITU TUGAS PAN
    Apa lah yang boleh di harapkan dari Parti Amanah Negara (PAN) selain kerja nya membela “tuan” yang melahirkan nya?



    Asal usul PAN pun bermula dari DAP.

    .

    DAP cuba menguasai parti Islam PAS melalui orang orang yang di tanam di dalam nya.



    Dengan menguasai orang orang terpilih yang telah di beri dedak , maka dasar dasar PAS boleh di kawal untuk tidak menyusah kan DAP.



    Tetapi ramai orang tidak menyedari akan hal ini kerana kejahilan.



    Apa bila pengundian jawatan di dalam PAS di ada kan , maka talibarut DAP dan Anwarinas ini tewas.



    Sesudah tewas , mereka enggan akur kepada kekalahan itu.



    Akhir nya dengan bantuan dana DAP mereka yang dari awal menjadi talibarut DAP dan Anwar akhir nya di ajak masuk ke dalam Parti Islam naungan kafir DAP.



    Maka para tewas ini pun ada lah parti sendiri untuk mengabui mata orang Islam , pakai baju parti Islam tetapi menjaga kepentingan DAP.



    Itu lah sebab nya mereka tidak berani bersuara apa apa pun selain dari apa yang di setujui oleh DAP.



    Dalam PAN tiada siapa yang berani melawan Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang.



    PAN umpama IS yang membunuh ramai orang Islam dari bukan Islam.



    Kerja PAN hanya menyerang mereka yang mengusik tuan P:AN a itu DAP.



    Maka atas kapasiti sebagai “hamba” kepada DAP tugas PAN ada lah memerhati kan pihak Islam supaya tidak menyusahkan DAP.



    Musuh PAN ada lah orang Islam dan bukan orang kafir , malah PAN akan melindungi orang kafir lebih dari orang Islam.



    Misal nya jika Hannah Yeoh menulis buku agama nya untuk mempromosi agama Kristianiti melalui politik dan ada tentangan dari orang Islam , maka PAN lah akan menegur orang Islam itu, walau terang terangan ia satu kesalahan menyibarkan agama lain kepada orang Islam.



    Dalam perlembagaan negara ia satu kesalahan, orang bukan Islam boleh bebas mengamal kan agama yang mereka percaya, namun tidak boleh mempromosikan nya kepada orang Islam.



    Bagi ahli politik seperti Hannah Yeoh , dia telah pun jelas kelihatan melakukan promosi agama kepada orang Islam seperti aduan Polis yang telah di buat oleh Doktor Kamarul.



    Maka atas sebab ini , pemimpin PAN , Sallehuddin Ayubi terasa terpanggil untuk membela “tuan” nya.



    Ini lah cara DAP perguna balaci dari agama Islam untuk mempertahan kamn DAP , ia sejajar dengan dasar DAP menggunakan Melayu untuk screw Melayu.



    Dalam hal ini DAP menggunakan orang Islam untuk screw Islam.



    DAP akan guna kan melayu di masa hadapan untuk dasar membaraikan melayu jika mereka maju ke Putrajaya.



    Mereka akan guna kan badut seperti Dr Afifudin , Mat Sabu, Sallehudin , Saifuddin Nasution, Dyana Sofea , Rara dan ramai lagi untuk hal ehwal Melayu.



    Nanti apa bila perlu mengurang kan kakitangan Melayu yang majoriti ada dalam kerajaan , Badut badut ini lah yang akan memberi pandangan, maka tidak lah DAP kelihatan buruk di mata rakyat yang jahil.



    Ia umpama DAP menggunakan badan penguatkuasa melayu untuk rampas barang perniagaan orang melayu , maka yang terlihat melayu kacau melayu , sedang kan pemerintah di belakang nya ada lah DAP.



    DAP umapama Tun Mahathir juga yang amat pakar menggunakan pihak lain untuk membuat kerja nya.



    Pihak yang di gunakan terpaksa bertanggung jawap jika apa apa terjadi kerana menurut arahan.



    Maka dalam kes Hannah Yeoh , ia satu contoh bagaimana DAP menggunakan barua yang di bela nya seperti pemimpin PAN.



    Itu lah tugas rasmi PAN , ia itu mencuci berak DAP selain menjaga kepewntingan DAP dalam mengguruskan orang Islam dan Melayu.



    DAP sentasa bijak, yang bebal ada lah mereka yang sanggup jadi barua nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhhhhhh....yg ni lagi lah taksub dgn teori bamgsa cina nak rampas malaysia. Fuhhh kalaj la kau mrj

      Delete
    2. Ni seekor lagi gila babi anon 19.31
      Tah apa punya merapu,akai mana???

      Delete
    3. Anon 1918, dulu sebahagian geng PAN sekarang orang IRC/MSG. Mereka lahir lepas revolusi Iran. Ketika itu sangat komited pada pembinaan negara islam. Kian lama hasrat ini mula kabur. Mereka gagal control UMNO dan PAS dan terpaksa bawa diri. Sebahagian masuk PKR dulu dari UMNO. Yg dlm PAS pula keluar tubuhkan PAN. Sejak berkawan DAP naluri islam makin pudar. Mereka makin lama sokong kafir dan serang institusi islam. Hatta ada yg masuk ceramah gereja pertahan hak untuk Melayu murtad. Ada pula yg berpakaian kafir dan masuk sama ritual puja ayam untuk bawa tuah masuk tahun baru kaum tersebut. Ada yg seperti dlm komen saudara pertahan kenyataan Hannah yg mahu dirikan pemerintahan kristian. Ada juga yg masih terpegun dgn pemimpin dlm penjara dan berjuang menerusi Otai Reformasi untuk jadikan banduan perbuatan terkutuk ini PM. Jauh benar matlamat mereka ini dah terpesong. Hatta lain dari jatuhkan BN dah tak nampak matlamat lain. Cara mereka pula yg bersekutu musuh islam lawan org islam dah melepasi batasan akidah. Hanya Allah dapat beri petunjuk. Amiin.

      Delete
    4. Lain kali kalau nak bagi kopipes tu lagi panjang, sila tekan enter tu 20 Kali bagi setiap perenggan.

      Begabung dgn musuh Islam utk menentang Islam?

      Islam apanya kalau mengebas duit rakyat sampai bebiliun2?

      Try harder mat jilat oi

      Setidak2nya berkat le jugak dedak yg dapat tu nnt

      Kalau tak jenuh la miskin akhirat nanti

      Delete
  27. AKHRAMSYAH AKAN KELUAR DARI ‘PARTI BUNGA’ BERSAMA SEORANG LAGI DARI PERAK?
    BARU-BARU ini kami ada menceritakan mengenai hasrat terpendam seorang pengasas PPBM yang juga merupakan Ahli Kerja Tertinggi parti itu, Akhramsyah Muammar Ubaidillah Sanusi untuk letak jawatan dan mungkin keluar parti.



    Desas desus itu mula timbul apabila Akhramsyah dikatakan tidak bersetuju dengan beberapa perkara khususnya dalam pentadbiran Bahagian PPBM Jerai yang diketuainya.



    Ketika kehadiran pengerusi dan presiden parti ke Kedah baru-baru ini, kelibat Akhrmasyah di majlis berkenaan nampak begitu janggal dan berbeza seperti sebelum ini.



    Dia nampaknya kurang mesra dan sedikit kekok khususnya dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin.



    Menurut sumber mengatakan, Akhramsyah sebelum ini dinamakan sebagai calon untuk kerusi di Langkawi, namun ditukar ke Parlimen Jerai untuk mewakili PPBM bertanding di situ.



    Ada juga yang mengatakan bahawa kerusi di Jerai adalah dikehendaki oleh Parti Amanah Negara (PAN) mewakili Pakatan Harapan, dan ini membuatkan Akhramsyah mula tidak tentu arah apabila diketahui bahawa kerusi tersebut mungkin akan terlepas tangan kepada orang lain.



    Bagaimanapun kesahihan sumber berkenaan masih belum diketahui dan tidak dapat disahkan secara tepat.



    Apapun, di utara semenanjung Malaysia terdapat ura-ura dua pemimpin PPBM bakal meninggalkan parti, pertamanya adalah Akhramsyah sendiri manakala keduanya adalah bekas pengasas juga dari Perak iaitu Datuk Hamidah Osman.



    Benarkah perkara ini akan berlaku? Tunggu pendedahan selanjutnya nanti

    ReplyDelete
  28. macam-macam teknik copy paste...
    yang korang belajar.. ni paragraph berapa pakai? 1.5 ke 2.0 dikk? penat scroll panjang ngat, kasi potong 3 bahagian lah lepas ni ok...atau pun...
    cuba belajar teknik buka blog sendiri pulak...
    dah tau fail...apa ke jadah nak belajar ye tak?
    kahkahkah...

    ReplyDelete
  29. PAN SAYAP KANAN DAP, MAHATHIR JADI SAYAP KIRI SAHAJA
    Parti Cauvinis DAP bukanlah sebuah parti yang berupaya untuk membangunkan rakyat dan membawa negara kita ke arah lebih baik.

    Lihat sahaja di Penang selepas dua penggal, rakyat Penang yang paling banyak mengadu soal kos sara hidup dan beban kehidupan. Sampai ada yang curi lori majlis perbandaran kerana marah pada kerajaan negeri.

    Parti DAP sendiri juga tidak pergi ke mana mana. Selepas 51 tahun, masih wajah dan muka yang sama, iaitu Kit Siang.

    DAP sudah ada pengikut tegar cuba kurang undi Melayu sahaja yang menjadi masalah mereka. Oleh sebab itu, DAP amat perlukan undi Melayu bagi merampas Putrajaya.

    Di sebalik masalah undi Melayu, DAP juga ada masalah kekotoran dalaman yang belum selesai. DAP adalah parti yang penuh dengan amalan kronisme, nepotisme, anti-Islam, rasuah dan kuku besi.

    Buktinya, apabila bekas Naib Presiden DAP Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim yang keluar parti pada 2012 dahulu kerana sudah tidak tahan dengan amalan rasuah yang teruk bersarang dalam DAP.

    Walaupun Tunku Aziz pernah mencabar untuk dirinya disaman atas tuduhan bahawa DAP sebuah parti yang mengamalkan rasuah, namun Lim Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng menikus membisu kesipuan sehingga ke hari ini.

    Sudah 5 tahun, DAP masih takut untuk menyaman tuduhan bahawa DAP sebuah parti rasuah. Maka terbuktilah parti DAP memang amalkan rasuah.

    Itu bukan kali pertama. Pada 30 Disember 2016, Tunku Aziz sekali lagi mendedahkan bahawa pemimpin DAP punya perjanjian sulit dengan Dr Mahathir Mohamad berkenaan kedudukan jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri bagi Pakatan Harapan.

    3 Januari 2017 pula, Tunku Aziz menyatakan beliau sedia disaman DAP kerana mendedahkan perjanjian sulit DAP dan Mahathir itu. Namun apa yang DAP lakukan?

    DAP hanya membisu, tidak berani membawa Tunku Aziz ke mahkamah untuk menafikan dakwaan Tunku Aziz itu sebagai tidak benar. Malah berkali kali Tunku Aziz mencabar Kit Siang untuk berdebat, cabaran itu tidak pun disahut Kit Siang.

    Kalau DAP tidak bersalah, sudah tentu sebelum Subuh lagi mereka sudah saman pihak yang memburukkan dan memetik nama mereka itu. Kalau dalam kes kes lain, bukan main laju lagi DAP heret ke mahkamah. Tapi dalam kes ini, sejak 2012 sehingga sekarang mereka takut dan sekadar membisu.

    Cubaan DAP menggunakan Tunku Aziz untuk raih undi Melayu. DAP mencuba lagi. Akhirnya, terjumpalah DAP dengan PAN.

    Walaupun DAP tiada langsung integriti dan penuh kroni namun hairannya masih ada yang menjadikan DAP sebagai sebuah parti idola ikutan mereka. Siapa lagi kalau bukan Parti Amanah Negara (PAN).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok macam ni ok sikit, lagi pendek artikel kau copy paste lagi senang nak scroll.. kurangkan paragraph tu.. artikel blog tak laku tampal mana-mana tak de orang nak baca...

      Delete
  30. Ternyata inilah sebuah parti yang terlalu kuat membodek DAP kerana mungkin untuk mendapatkan sesuatu habuan yang agak lumayan. Sebagai sebuah parti paling lemah dan kalah teruk dalam beberapa pilihan raya kecil yang mereka sertai sekitar tahun 2016, PAN semestinya perlu ‘abang long’ untuk membantu mereka terus hidup.

    Maka tak hairanlah PAN akan bermati-matian membodek DAP dari siang hingga ke malam.

    Guan Eng balut jari kelinking di Pulau Pinang pun, sudah ada pemimpin PAN yang datang dari Kuala Lumpur untuk datang melawat dan membodek Guan Eng.

    Sebab itu walaupun PAN tidak pernah menang kerusi secara ‘gentleman’ dalam mana-mana pilihan raya, namun PAN masih dianggap sebagai buah hati paling disayangi DAP.

    PAN hanya mahu lawan PAS sampai ke akhirat, tetapi PAN akan setia pada DAP sampai ke liang lahat.

    Lihat sahaja bagaimana Ketua Menteri DAP Pulau Pinang melantik Presiden PAN Mat Sabu sebagai seorang penasihat paling kanan Guan Eng berbanding pemimpin PAS Pulau Pinang Salleh Man, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution, Mejar (B) Zaidi dan lain-lain. Gaji Mat Sabu lebih besar tiga kali dari mereka semua itu.

    Inilah sesatunya parti yang paling kuat bodek dan makan dedak DAP di Malaysia.

    PAN hanyalah sekadar sebuah parti serpihan PAS. Hala tuju dan matlamatnya hanya satu iaitu melawan PAS di mana sahaja.

    Halatuju yang kedua adalah membodek dan mengipas DAP. Halatuju ketiga PAN adalah membantu DAP mendapatkan kuasa. Halatuju keempat PAN adalah melawan sesiapa sahaja yang jadi musuh dengan DAP.

    PAN adalah kuda tunggangan DAP yang sebenar dan tulen. Mahathir adalah kuda untuk PRU14 sahaja bagi menjatuhkan Najib.

    PAN sebenarnya adalah sayap kanan politik Melayu parti DAP. Sayap kiri sebelah lagi adalah Mahathir. Kedua duanya ini sedang digunakan DAP untuk screw undi Melayu.

    ReplyDelete
  31. Mana Mr J dan gengnya
    Awak kat mana,Awak kat mana
    Semua dok tunggu nak tampar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak syok la nak nyakat MRj xda...solat magrib la tu kot

      Delete
  32. ZAMAN MAHATHIR MEMANG TIADA LEMPANG, TAPI ADA PEMBUNUHAN RAKYAT BERAMAI-RAMAI
    YA, kita harus mengaku dan bersetuju bila Pengerusi PPBM Dr Mahathir Mohamad berkata bahawa di zamannya memerintah negara, tiada insiden lempang seperti yang berlaku dalam dialog Transformasi Nasional 2050 (TN50) Anak Seni baru-baru ini.



    Namun jangan kerana itu kita sudah anggap zaman Dr Mahathir memerintah dahulu adalah yang terbaik dan mulia serta disukai oleh masyarakat Malaysia keseluruhannya.



    Kerana pada zaman Dr Mahathir telah berlaku pelbagai penghinaan, sekatan dan kesengsaraan rakyat yang dilakukan oleh kerajaan memerintah atau lebih tepat oleh Dr Mahathir sendiri selaku Perdana Menteri diktator.



    Sebagai contoh peristiwa pembunuhan beramai-ramai Memali, Baling, Kedah pada 19 November 1985 yang mengorbankan 14 orang dengan penuh kejam dan tanpa peri kemanusiaan langsung.
    Lebih tragis lagi, Dr Mahathir pada ketika itu turut berbohong kepada seluruh rakyat Malaysia kununnya dia tiada di tanah air pada hari kejadian kerana mengadakan lawatan ke China.
    Akhirnya dengan kuasa Tuhan, Tun Musa Hitam sendiri mendedahkan rahsia bahawa Dr Mahathir sebenarnya dalang disebalik pembunuhan kejam rakyat Malaysia tanpa sebarang perbicaraan dan tidak cukup dengan itu turut berbohong kepada semua bahawa dia tiada di dalam negara.



    Tak perlulah kita bercerita panjang lagi tentang perkara ini. Jelas menunjukkan bahawa Dr Mahathir memang mempunyai hati busuk dan tidak berperikemanusiaan langsung.



    Memang pada zaman Datuk Seri Najib Razak ini ada insiden tampar menampar dari kalangan artis yang hanya melibatkan dua orang sahaja, namun dunia harus tahu di zaman Dr Mahathir memerintah dahulu ada insiden pembunuhan kejam tanpa bicara di kawasan pedalaman yang melibatkan 14 orang kesemuanya.
    Jadi, siapa lebih kejam sekarang ini?

    ReplyDelete
  33. MAT OVER TAMPAR DAVID TEO : JIKA BERLAKU ZAMAN MAHATHIR, DAH LAMA ‘MATI’
    Penasihat Pakatan Harapan Dr Mahathir Mohamad semakin tidak betul dan melalut teruk.



    Terbaharu dia menggunakan media sosial yang mana pada zamannya dahulu masih tiada, telah memberi komen terhadap insiden seorang pengarah filem David Teo ditampar pelawak veteren bernama ‘Mat Over’ di hadapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.



    Kelakarnya, Mahathir berkata pada zamannya dahulu tiada insiden tampar menampar sebegini.



    Memanglah pada zamannya tiada adegan cemas sebegitu, namun pada zaman Mahathir memerintah dahulu rakyat sengsara dengan hak bersuara.



    Sesiapa sahaja yang cuba memberi komen negatif terhadap Perdana Menteri waima menulis ‘Dr Mahathir salah’ di mana-mana medium. Jangan terkejut, hanya dengan menulis perkataan itu sahaja, kita boleh dihukum ISA atau dibekukan dari kerjaya.



    Percayalah, kalau insiden David Teo ditampar Mat Over berlaku di zaman Mahathir, tak mustahil kedua-dua mereka akan dihukum ‘mati’ dari arena hiburan tanah air. Pasti mereka akan diharamkan terus dari mencari sesuap nasi dalam bidang berkenaan.



    Adakah Najib Razak berbuat demikian pada zamannya? Tidak sama sekali. Namun Najib terus berlapang dada dan berjiwa besar melayan sesiapa sahaja tanpa prejudis.



    Mahathir hanya boleh menipu dan berlagak suci di depan rakyat yang belum matang atau belum lahir pada zamannya dahulu.



    Tapi Mahathir tidak sesekali dapat menipu sejarah serta mereka yang pernah merasai keperitan ketika di bawah pentadbirannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. nmpknya lps ph mng kit siang akan jd tpm.tunku aziz tak brbong dap tak samanpun tunku aziz

      Delete
  34. LEMPANG : MAHATHIR YANG MUDAH LUPA
    “Tak pernah berlaku kepada saya atau perdana menteri lain sebelum saya. Ini berlaku hanya di zaman Najib kerana semua orang benci pemerintahannya,” kata Tun Mahathir ketika mengulas inisden pergaduhan Mat Over dan David Teoh di hadapan PM Najib Razak.

    Tun Mahathir mungkin lupa betapa bencinya rakyat Malaysia kepadanya sehingga pada 1984, orang Kampung Memali sanggup mati menentang kerajaannya.

    Tun Mahathir mungkin lupa betapa bencinya sebahagian rakyat Malaysia kepadanya sehingga beratus ribu orang keluar atas jalan, menyerang PWTC dan berarak ke Seri Perdana mahu menjatuhkannya pada 1998.

    Tun Mahathir mungkin lupa seorang seniman terkenal pernah bertanya “Siapa Mahathir”?

    Tun Mahathir mungkin mudah lupa bekas timbalannya dipukul sehingga mata lebam.

    Jika diukur peristiwa pergaduhan David Teoh dan Mat Over yang tiada kaitan langsung dengan pentadbiran Najib Razak berbanding “pemberontakan memali, al-Maunah dan Reformasi” siapa lagi dibenci, Najib atau Mahathir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita semua tahu apa punca sebenarnya berlaku Peristiwa memali (dan ia bukan pemberontakan), tapi saya x nak tulis panjang2 sebab melibatkan ulama' dan semua orang boleh cari buku / google tentang peristiwa itu.tapi yang jelas, ia bukan pemberontakan.berkenaan katanya 'ratusan ribu' orang berarak pada 1998,jelas penipuan kerana angkanya x mencecah 10k orang pun.jika dibandingkan dengan perhimpunan Bersih yang jelas mencapai angka puluhan ribu,siapa yang lebih tak disukai, najib atau mahathir?mengenai kes 'mata lebam' bekas TPM dulu, jelas tidak selari dengan kes 'tampar'. ini kerana kes 'mata lebam' disebabkan kata2 provokasi oleh bekas TPM ke pada IGP ketika itu, dan ia tidak berlaku di depan khalayak ramai.berbeza dengan kes 'tampar', yg mana isunya adalah kata2 'provokasi' kepada PM dan ia berlaku depan khalayak ramai dan TPM sendiri..jadi pokoknya bukan Tun Mahathir yang mudah lupa, tapi anda yang cuba melakukan penipuan dalam penulisan yang cuba melupakan fakta dan cuba mengangkat 'auta' / fiksyen demi hanya untuk meng'hero'kan Pemimpin anda itu yg semakin lama semakin tidak disukai orang.

      Delete
  35. BUKAN SAYA TETAPI HANNAH YEOH YANG BACUL – KAMARUL YUSUF
    Seorang peguam, Syahredzan Johan, menuduh saya “bacul” kerana membuat laporan polis terhadap Hannah Yeoh tetapi tidak berani mengajak Hannah Yeoh berdebat mengenai kandungan buku beliau. Tulis Syahredzan Johan, “Orang yang bacul yang buat repot polis. Kenapa tak pi ajak Hannah debat?“

    Naib Presiden AMANAH merangkap Ahli Parlimen Parit Buntar, Dato’ Dr Mujahid Yusof Rawa, juga memberikan innuendo hampir sama. Tulis Dato’ Dr Mujahid Yusof Rawa: “Bukan sahaja sukar untuk menjadi kaum lain di Malaysia, menjadi Melayu pun susah. Lebih rumit bangsa dan kaum diadun dengan isu agama dan kepercayaan. Malah berkarya dan berkongsi pengalaman ketuhanan dalam kehidupan seseorang pun adalah satu jenayah di Malaysia.”

    Pengarah Syariah AMANAH, Zolkharnain Abidin, turut menyebut perkara yang sama. Tulis Zolkharnain Abidin: “Jika bangkitan itu bermotif ilmu, ia diwacanakan dalam kalangan ilmuwan dengan membawa sekali penulisnya untuk merespon satu per satu perkara yang dibangkitkan. Penulisnya boleh dikritik secara berdepan, secara ilmiah dan diselesaikan di meja para ilmuan.”

    Sebenarnya, lontaran begini patut ditujukan kepada Hannah Yeoh, bukan kepada saya, kerana beliaulah yang pertama sekali membuat laporan polis terhadap saya sebelum saya membuat laporan polis terhadap beliau. Soalnya ialah mengapakah lontaran mengenai dialog ini hanya dibangkitkan setelah saya membuat laporan polis terhadap beliau, bukan setelah beliau membuat laporan polis terhadap saya?

    Sehubungan itu, Setiausaha DAP Wilayah Persekutuan merangkap Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng, pula mendesak saya menarik balik laporan polis saya dan memohon maaf terhadap Hannah Yeoh. Desak Lim Lip Eng: “Kamarul should now conduct himself in a sensible and noble manner by retracting his police report immediately and to apologize to Hannah unreservedly”.

    Bagaimanapun, suka saya tegaskan di sini bahawa saya sama sekali tidak akan menarik balik laporan polis saya dan saya sama sekali tidak akan memohon maaf terhadap Hannah Yeoh. Sebaliknya, Hannah Yeoh-lah yang sebenarnya perlu menarik balik laporan polis beliau dan memohon maaf terhadap saya.

    Komentar saya bertajuk “Hannah Yeoh Contoh Hipokrasi Terbesar DAP” pada 10 Mei lalu yang menjadi punca keriuhan hanyalah satu komentar peribadi yang dimuatkan di dalam Facebook saya sahaja. Saya tidak faham bagaimana satu komentar peribadi di dalam Facebook seorang individu yang tiada sebarang jawatan penting di dalam mana-mana organisasi, apatah lagi di dalam mana-mana parti politik, boleh “menimbulkan satu risiko yang tinggi terhadap keselamatan diri saya dan ahli-ahli DAP” seperti yang didakwa oleh Hannah Yeoh di dalam laporan polis beliau terhadap saya pada 15 Mei lalu.

    Sekiranya Hannah Yeoh tidak bersetuju dengan apa-apa kandungan komentar peribadi saya itu, beliau boleh sahaja menjelaskan satu per satu perkara yang saya bangkitkan di dalam mana-mana ruang, termasuk di dalam Facebook yang merupakan cara yang paling telus dan paling mudah untuk berdialog, tetapi beliau malangnya memilih untuk membuat laporan polis dan bukannya untuk berdialog secara matang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak faham knp pemimpin pan tampil mmbela hannah.sptutnya mereka baca dan kaji buku tersebut bkn terus mmbela tnpa hujah.adakah pan btl2 barua dap.

      Delete
  36. Laporan polis Hannah Yeoh sangat kabur. Ia mendakwa bahawa “isi kandungan kenyataan Facebook tersebut yang menyatakan bahawa DAP giat mencampurkan urusan politik dengan urusan agama, terutamanya agama Kristian, merupakan satu tuduhan yang tidak benar”. Bagaimanapun, Hannah Yeoh sendiri tidak mampu menjelaskan secara spesifik petikan mana di dalam komentar peribadi saya itu yang “merupakan satu tuduhan yang tidak benar” dan beliau juga tidak mampu memberikan bukti spesifik mengapa petikan itu tidak benar.

    Begitu juga dengan tuduhan lain di dalam laporan polis Hannah Yeoh bahawa “kenyataan Facebook tersebut bersifat prasangka jahat dan jelas berniat untuk menyebarkan kebencian terhadap diri saya, pemimpin-pemimpin DAP yang dinamakan dalam kenyataan tersebut dan parti DAP”. Tuduhan ini juga tidak disertakan penjelasan spesifik petikan mana di dalam kenyataan Facebook tersebut yang bersifat begitu selain tidak disertakan bukti spesifik mengapa petikan itu bersifat begitu.

    Di dalam satu komentar Facebook beliau sehari selepas saya membuat laporan polis terhadap beliau, Hannah Yeoh menulis, “Agama saya menjadi panduan hidup saya. Ruang persendirian.” Apakah memberikan kenyataan kabur begini boleh dinamakan sebagai dialog?

    Walhal di dalam laporan polis saya terhadap beliau jelas saya sebutkan tiga pengakuan beliau sendiri, iaitu mengenai betapa beliau menggunakan jawatan politik beliau untuk berdiayah di gereja-gereja, kepada pemimpin-pemimpin dunia dan kepada orang-orang muda; mengenai betapa beliau menyeru agar penganut Kristian membina semula Malaysia kerana Tuhan mahu menuntut semula politik dan perkhidmatan awam di Malaysia; dan mengenai betapa beliau bercita-cita untuk membawa kepercayaan dan perkhidmatan Kristian kepada dunia awam.

    Laporan polis Hannah Yeoh juga sangat kabur kerana tidak menyatakan secara spesifik apa kesalahan yang mungkin telah saya lakukan di dalam komentar peribadi saya itu. Sebaliknya, ia hanya sekadar “menggesa pihak polis untuk menyiasat dan mengambil tindakan segera terhadap individu-individu yang terbabit dalam kenyataan tersebut berdasarkan undang-undang yang sedia ada.”

    Bandingkan dengan laporan polis saya yang menyebut secara spesifik kesalahan yang mungkin telah Hannah Yeoh lakukan di dalam buku beliau itu.

    Saya sebutkan bahawa Hannah Yeoh mungkin telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 4(1)(a) Enakmen Kawalan dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Selangor 1988 (Enakmen No. 1/1988) yang menyebut “Seseorang adalah melakukan kesalahan jika ia memujuk, mempengaruhi, atau menghasut seorang lain yang beragama Islam supaya menjadi penganut atau anggota suatu agama bukan Islam atau supaya cenderong kepada agama itu”.

    Turut saya sebutkan adalah bahawa Hannah Yeoh juga mungkin telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 298(A)(1) Kanun Keseksaan kerana (a) menyebabkan, atau cuba menyebabkan, atau mungkin menyebabkan suasana tidak harmoni, perpecahan, atau perasaan permusuhan, benci membenci atau niat jahat, atau (b) memudaratkan, atau cuba memudaratkan, atau mungkin memudaratkan pemeliharaan keadaan harmoni atau perpaduan, di atas alasan agama.

    Seperti disebutkan oleh seorang lagi peguam, Azhar Harun atau Art Harun, peruntukan undang-undang yang saya sebutkan ini, khususnya Enakmen Kawalan dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Selangor 1988, adalah sah kerana ia selari dengan Perlembagaan Persekutuan. Pandangan beliau bahawa elemen niat untuk melakukan kesalahan ini perlu dibuktikan wujud adalah satu soal lain yang perlu diputuskan oleh pihak berwajib. Banyak lagi pandangan lain yang menyatakan elemen niat tidak perlu dibuktikan.

    Jika orang-orang seperti Syahredzan Johan, Dato’ Dr Mujahid Yusof Rawa dan Zolkharnain Abidin benar-benar berintegriti, mereka sepatutnya menggesa Hannah Yeoh menerangkan dengan jelas mengenai tiga pengakuan beliau ini, dan bukan hanya sekadar menyebut secara sepintas lalu bahawa agama adalah “ruang persendirian”.

    ReplyDelete
  37. Tindakan para pemimpin dan penyokong DAP mempertikaikan kredibiliti saya, termasuk tindakan Penasihat DAP merangkap Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, sendiri yang mempertikaikan kecocokan dan kesesuaian saya untuk menjadi seorang pensyarah sebuah universiti awam, tetapi tidak menjawab perkara sebenar yang saya bangkitkan, menjadi bukti jelas ketidakmampuan mereka menangani isu ini.

    Kepada Lim Kit Siang, begitu juga dengan Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen, dan kolumnis Malaysiakini, Stephen Ng, yang kelihatan bermulut celupar sekali dengan meminta saya disiasat dan didakwa kerana kononnya membuat laporan polis palsu, sukalah saya ingatkan supaya jangan terburu-buru melabelkan laporan polis saya sebagai laporan polis palsu.

    Wahai Lim Kit Siang, sebelum anda membuat sebarang komentar mengenai perkara yang melibatkan soal undang-undang, ingatlah dahulu kata-kata mendiang Karpal Singh mengenai anda ini: “In the early days, I told him (Lim Kit Siang) to start a law firm to support his family and he opened up Lim Kit Siang and Co in Malacca. But after a few months, he came to my office, put some files on the table and said, “I don’t know how you do this, but can you please complete these files for me?” I said, “Hold on, Kit” but he quickly added, “I’ve already taken down the sign board!” (Petikan dari buku “Karpal Singh: True Malaysian”, muka surat 81).

    (Terjemahan: “Pada hari-hari awal, saya beritahu beliau (Lim Kit Siang) supaya membuka sebuah firma undang-undang untuk menyara keluarga beliau dan beliau membuka Lim Kit Siang and Co di Melaka. Tetapi selepas beberapa bulan, beliau datang ke pejabat saya, letakkan beberapa fail di atas meja dan berkata, “Saya tidak tahu bagaimana kamu buat ini, tetapi bolehkah kamu lengkapkan fail-fail ini untuk saya?” Saya berkata, “Bertahan, Kit” tetapi beliau menambah dengan cepat, “Saya sudah menurunkan papan tanda!”)

    Wahai Lim Kit Siang, “tidak tahu” (don’t know) itu apa maksudnya ya?

    Dipetik dari FB Kamarul Yusuff

    ReplyDelete
  38. Mr J ckp 1mdb tak hilang duit tau..korang yg berburuk sangka..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...