Monday, 22 May 2017

JANGAN EGO, UTAMAKAN KEMENANGAN BERBANDING BILANGAN


Kata Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail, parti itu tidak akan berkongsi atau menyerahkan mana-mana kerusi yang pernah ditandinginya kepada rakan-rakan lain dalam Pakatan Harapan.

"Kami tidak akan serahkan mana-mana kerusi kepada sesiapa, walaupun di tempat yang kami kalah. Kami tak boleh berikan kepada sesiapa.

"30 kerusi  yang kita menang, kita tak akan serah kepada sesiapa. 
"Malah kawasan-kawasan yang kita kalah dalam pilihanraya lepas, kita juga akan berjuang untuknya," kata beliau ketika berucap di Kongres PKR semalam.

Amboiii....

Ucapan Saifuddin itu dilihat berbeza dengan kenyataan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali sebelum ini yang mengatakan pihaknya sentiasa terbuka kepada sebarang perundingan mengenai pembahagian kerusi, terutamanya sejak kemasukan Bersatu ke dalam Pakatan Harapan.

Mempertahankan kerusi yang sedang dimenangi oleh PKR memang tidak salah, tetapi berkeras untuk bertanding di kawasan yang kalah jelas menunjukkan parti itu tidak ingin kepada kemenangan melalui semangat perkongsian.

Dalam hal ini, PKR perlu terbuka dan jangan bersikap seperti Pas yang awal-awal lagi menunjukkan sikap keras kepala, di sebalik mengatakan sedia bekerjasama, tetapi tetap dengan pendirian 70 kerusi yang mereka pernah tandingi dalam pilihanraya 2013 lalu tidak diganggu.

Apa gunanya berunding dan bekerjasama jika syarat sebegitu sudah diletakkan sebelum pun perbincangan dijalankan?

Jangan terlalu ego dalam soal pembahagian kerusi kerana yang penting bukan jumlah kerusi yang ditandingi, tetapi berapa kemenangan yang mampu dimenangi.

Apa guna bertanding 90 kerusi  jika yang menang hanya 30 saja berbanding bertanding 60 kerusi, tetapi melalui perkongsian dan semangat kerjasama, kemenangan itu dapat ditingkatkan kepada 45 atau 50 kerusi?

Bukankah dengan sedia berkongsi dan melihat potensi semua parti, peluang Pakatan Harapan lebih terbuka untuk mencapai kemenangan?
Seorang lagi pemimpin PKR, Dr Xavier Jayakumar nyata lebih bijak dan menunjukkan kematangan dalam hal ini dengan mengatakan PKR peru menolak ego dalam soal pembahagian kerusi.

“Suatu ketika dahulu sewaktu kita baru menubuhkan parti, Pas dan DAP memberikan kerusi untuk kita bertanding. Kerusi yang diberikan kepada kita berdasarkan kekuatan kita dan akhirnya kita menang.

“Sebab itu untuk rakan baharu kita iaitu Bersatu, Pakatan Harapan perlu bincang dan beri kerusi mengikut kekuatan ynag akhirnya ialah untuk kita menang banyak kerusi,” kata beliau yang turut berucap di Kongres PKR yang sama.

Jika ego dalam soal pembahagian kerusi dan sikap seperti Saifuddin itu tidak dibendung,  akhirnya bukan saja PKR sama macam  Pas sekarang, tetapi seperti cuba memberi laluan untuk Najib, UMNO dan BN terus bermaharajalela merangkul kuasa di negara ini. (ShahbudinHusin 22/05/2017).

160 comments:

  1. Ini yang saya meyampah dengan PKR.
    Belum apa-apa lagi dah tunjuk cara tak nak berkerjasama.

    Dah nampak bibit-bibit tak sehaluan.Kalau macam ni rupa dan gayanya,lupakan lah nak ambil alih dari BN.

    Harap jangan pentingkan parti sendiri.Ada 3 lagi parti BERSATU,AMANAH dan DAP yang perlu berunding dan berkerjasama.

    Kalau tak boleh berkerjasama dan bertolak ansur,lupakan saja PRU14 ini.Tak perlu bertanding dan beri kemenangan percuma pada BN supaya Malaysia terus hancur dirompak dan dirampok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saifudin sedang dikuasai oleh perasaan tamak haloba,kerana kali ini dengan bantuan Tun pembangkang akan menjadi kerajaan.Untuk bersikap begitu dia sepatutnya berganding bahu dengan Ezam, buat parti sendiri dan bertanding di semua 222 kerusi parlimen.Bila menang kesemua 222 kerusi tu,bolehlah Saifudin dan Ezam main la la li la tam plom,...siapa menang jadi Agong,dan yang kalah jadi PM.

      Delete
    2. Apalah semak sangat fikiran Saifuddin Nasution ni? Kata kerjasama lah ni lain pulak ceritanya...!!!!

      Delete
    3. Ada benarnya

      President peeancis Macron menubuhkan party baru dan terus menang jawatan presiden.

      Rakyat dah yakin dengan pentadbiran Najib dan seluruh kerajaan yang gerakkan penjawat awam.

      Masamya sudah tiba rakyat fed up bila Malaysia di belacankan seperti pariah around the globe.

      Bangla punya Gdp pun hebat 6.8% Filipina 6.9% Vietnam 7.2%

      Apa ada malaysiaL 4%?

      Isu 1mdv akan kembali menghantui negara apabila MoF gagal selesaikan hutang 50b

      Skrg MoF vertekak sama arul panda ex-rmc dubai broker. Sudahnya malapetaka Mdb akan bikin MoF jahanam bersama KsU nye Dato joe jilat jari dan Najib sendiri

      Siapa ada Magical Touch boleh bagi hilang hutang 50b ?

      Budak ex-rmc atau uni Malaya atau fund Manager Israel Upco?

      Jika masalah tidak selesai sebelum pikihanraya ini maka seluruh negara masuk tong sampah... Tak pecaya? Bila ringgit kena attack sampai 5.70 baru korang nak pecaya?!

      In August sapa ada pegang investement baik cabut kaw kaw ! One more round belasah RINGGIT MYR! Target 5.70

      Delete
    4. Kalau betul 1mdv hebat .namakan satu entity 1mdb dah listed di buraa?

      Takde kan?

      PnB ada maybank sp setia sime (semua listed)

      Epf ada rhb mrcb amway dll

      Tabong uji ada th plantation thhe tanjong dll

      Khazanah ada IHH MAS CIMB DLL

      1MDB ADA ALA LISTED ?

      POKIMAK BUNTUT LOSEMAH SAJA YG ADA?

      KATA 1MDB UNTUNG JUTA JUTA ? MANA NYER SYARIKAT NYA YG UNTUNG? POKIMAK PENIPU PENASEHAT NAJIB

      Delete
    5. Malaysiabaru gdp malaysia tumbuh 5.6% alhamdulillah lebih baik dar jangkaan. Gdp perkapita Malaysia USD 27200 pada 2016. Philippines USD 7700 dan Bangladesh USD 3900. Jauh beza kaya Malaysia pada negara ini. Kalau Malaysiabaru rasa Bangla lagi elok boleh je pindah Bangla. Mungkin baru akan syukur rezeki di Malaysia. Kalau bolehlah bagilah fakta sikit. Hari hari pakai air liur bohong dan kutuk Malaysia bukan benda baik. Untuk pengetahuan saudara penumpang KLIA1/2 hampir menyamai Changi tahun lepas. Di jangka akan melepasi Changi tahun depan. Kan banyak berita baik pasal Malaysia? Untuk rujukan gdp perkapita sila google CIA world factor book....

      Delete
    6. Lagi satu nak beritahu sebelum pindah GST Bangladesh 15%. Juga pertumbuhan gdp Singapura 2.9%.

      Delete
    7. Saya dengar najib nak lantik MrJebong jadi coo 1mdb.
      Jebong boleh pilih staf musang, bobbong, tomcat.
      Semua mahir curi ayam...
      Kuat sangat bodek, setakap dapat upah taraf rendah dapat upah Taek Joo Loo cukup dah....

      Delete
    8. Kikiki..

      Mr. J,sahabat jahil sama dgn Akak singapork kan sumer komunis.

      Komunis mana perlu duit gaji.

      Asal dpt mkn kuih bijan dgn cucuq badak yg di goreng dgn lemak babi dh cukup bg mereka.

      Mmg la cifut babi namanya tun..

      Cifut babi cute jgk Akak singapork..

      Delete
    9. Mr Jebon.....apa guna GDP 5.6% kalo lepas tolak hutang Msia yg hampir trilion tu bakinya tinggal seciput.

      Sama jugak dengan orang dapat duit 10 hengget pastu pegi bayar hutang kedai kopi 8 hengget.....apa yg tinggal??

      Sebelom berkokok meletop letop.......tengok dulu berapa untung bersih yg dapat lepas tolak semua hutang piutang.

      Faedah hutang Msia jer pon dah bermilion.......tu belom campur hutang duit pangkalnya lagi.

      Tak payahle kamu nak bodohkan orang........jangan susah2 nak gula2kan orang......umpama kayu nampak padu diluar tapi lompong di dalam.

      Blaaaahlah lu berangan ajer le yeoooooppp!!!

      Delete
    10. Mr Jebon.......Kalo dah bangga sangat dgn GDP 5.6% bolehlah hapuskan GST dan tambah perutukan pendidikan dan perubatan rakyat. Dan lepaskan balik subsidi yg ditarik dulu. Ada berani???



      Ko sorang ajerlah yg bangga dengan angka 5.6% tu......kesiaaaaannnnn.

      Delete
    11. Salam.. sebelum nak komen, tlg dengar baik2 ucapan saifuddin dulu... jgn cepat melatah..
      dia kata kerusi yang pkr menang dan kerusi yang kalah tipis... dia x kata semua kerusi pkr...

      Delete
  2. http://www.malaysiakini.com/news/382979

    "Selain itu, kerusi yang PKR hampir menang atau kalah tipis juga tidak boleh diserahkan kepada sesiapa," katanya ketika berucap pada sesi penggulungan Kongres Nasional parti itu di Shah Alam, hari ini.

    Kenyataannya berbeza sama sekali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya. Betul tu. Sy tonton video ucapan Saifuddin di Kongres PKR. Dia kata yg kalah tipis, bukan yg kalah. Berbeza tu Budin. Tlg betulkan kenyataan anda. Patut nya tuan lebih teliti sblm keluar sbrg kenyataan yg boleh menyebabkan disharmony antara penyokong PH berbanding dan menjadi peluru kpd BN/PAS.

      Delete
    2. Tak Kira kawsan yg menang atau kalah tipis , yg penting jgn awal awal lagi dah tunjuk perangai buruk dan tamak sepatut nya hal pembahagian kerusi tu dibuat secara sulit ...tolong tunjuk kematangan politik nanti org ramai menyambah asyik asyik nak berkonflik dan tujuk megah...aku rasa Azmin, Rafizi, Mukhriz dan Tony pua lagi ada kematangan daripada si biol Sarifudin ni.

      Delete
    3. Cara Saifudin nasution cakap ini macam dia ingat semua rakyat Malaysia sah akan undi PKR Sahaja...woi sedar dek untung la sikit kau tu dan PKR kalau bertanding sendiri tampa bantuan rakan rakan pembangkang sah tak kemana bungkus lagi ada..kau ingat semua orang Malaysia ini gila sangat dgn Anuar ..tolong sedar kediri dan di bumi nyata.

      Delete
    4. Soal tempat kalah tipis atau kalah banyak tidak berbangkit sepatutnya bila berpakat kita berunding bukan berkira macam harta faraid atau macam kisah 40 penyamun membahagi harta samun 1 untuk kau 10 untuk aku. PKR jangan syok sendiri.

      Delete
    5. Tak perlu ada pakatan kalau tiada perundingan... Hence, all the replies above are relevant for Saifuddin and Co.

      Truly if such a stance by Saifuddin were to continue, Malaysia needs five to ten years or more and not several months to one year to deserve a new government different to the one we have had for decades now.

      In other words, we in this country has not suffered enough in these past few years… In short, Malaysia and Malaysians need to undergo worst suffering before change can take place.

      Isn't that so, Saifuddin? That is what you and your kind in PKR and for that matter in the rest of Pakatan want? (And let us not talk about that so called Islamic party the new buddies of the party in control of the federal government – for that is what exactly they want for Malaysia for years now.)

      I want to puke.

      Delete
    6. Saudara baru tahu Pakatan tak sepakat. Masing masing bukan berlagak pakatan tapi kongsi gelap. Nak control kuasa sendiri. Sarawak hari tu dah kecoh. Dengan adanya PAN dan PPBM lagi hebatlah pertarungan. Masing masing juga nak rebut PM. PPBM dan PAN kelihatan tidak angkat placard AI PM pada kongres PKR. Dlm pada itu PPBM terus menolak Anwar. PKR pula ingat negara ini permainan 'musical chair' keluarga Anwar. Isterinya yg tiada kaliber memimpin negara akan duduk panaskan kerusi bagi negara lingkup tunggu AI keluar penjara dan layak jadi PM. Belum lagi rebut berbagai kementerian. Polisi langsung tiada. Cuma bodohkan sebahagian rakyat dengan angan angan semua free. Undilah dengan bijak - ikut hati mati.

      Delete
    7. Apalah J...Saifuddin perli Pas tu.

      Apalah J...PPBM baru dalam Pakatan Harapan, kalau mereka tak angkat pun tiada masalah. lagipun,Tun M dan Muhyidin tahu..bahawa Anwar memang tidak layak lagi utk menjadi PM ke 7. kalau PM ke 8 In Shaa Allah J.

      J, semenjak lunak bersama Pas..lain mcm sikapmu.

      Delete
    8. Mr J,
      Umno dan BN APA kurang penuh dgn penyamun dan kepala lanun..amanah sorry la bro tak ada langsung lebih baik kapiaq .

      Delete
    9. Anon 1719, betul manusia yg ambil kesempatan ada di mana mana. Kalau kita rasa naikan PH rasuah akan hilang, barang semua jadi murah dan semua manudia hidup bahgia maka ini satu dongeng yg hebat. Dengan keadaan PH yg caca marba hanya akan tenatkan economi. Belum nak masuk bab aqidah.

      UP, secara ikhlas apa yg saudara harap PH boleh sumbang secara realistik?

      Delete
  3. Biasalah politik..seperti singa kencing kawasan..nak bagitau kawasan dia jangan ambik..tapi bila gajah lalu, singa pon takleh buat apa..mesti cai anti ph suka dengar berita camni kan..

    ReplyDelete
  4. statement yang budin bagi perlu diperbetulkan.Saifuddin mengatakan kalah tipis bukannya kalah. Bermakna hanya sebahagian kecil sahaja dari kerusi yang kalah.bukan semua yang kalah. Dalam kata lain ia adalah subset sahaja

    ReplyDelete
  5. Yessss, perang telah bermula dlm pakatan harapan @ ph khasnya pkr ...huhuhuuuuu. betullah kata kikiki berambussss sahabat alminiumi eh sori alumni nc dn seangkatan dgnnya
    akak kikiki ....apakhabar

    ReplyDelete
  6. Saya lihat dari sudut positif. Pakatan tahu rakyat dah meluat dgn bn...dulu letak bekas posman, letak budak mentah pun menang. Sekarang kalu letak drebar bas pun boleh menang, sbb tu la mereka berebut kerusi. Tapi saya yakin they will come to their senses and there will be give and take when the time comes. Only thing is they should focus more on felda area. Urban dan semi urban sure dalam poket dah. Sabah n sarawak, no worries, bila umno tumbang, they too will come to their senses and team up with Pakatan. Dia orang pon bukannya nak sangat pikul biawak nazak.

    ReplyDelete
  7. Saifudin patut buat parti sendiri dan bertanding di 222 kerusi parlimen.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Saifudin bakal pm malaysia....

      Horeyyyy.....

      Delete
    2. Saifudin ni dh terasa2 yg dirinya umpama Wak jahid di mata najip skg

      Dia makin tenggelam berbanding rafizi yg Makin meningkat popularitinya skg

      Malah jarang2 benar dengar dia berbunyi bab wan emdibi ni (dah dapat dedak ke?)

      Maka mulalah keluarkan statement merapu2 oleh dia

      Kalau nak buat keras kepala baikla dia blah dari pkr join pas utk sama2 buat kepala n sama2 karam lepas tu

      Delete
    3. Saifudin boleh jadi Presiden pertama Malaysia,juga pada masa yang sama menjadi PM dan Menteri Kewangan.

      Delete
  8. Entahlah PKR ni, nampak benar sikap selfish tu..Wan Azizah sebagai interim PM, tak meyakinkan langsung..Walaupun aku menyampah dengan Najib tapi jika Wan Azizah diisytiharkan sebagai calon PM pakatan harapan, sorry lah wei..samada aku tak keluar mengundi atau aku pangkah PAS..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pm puppet main kipas2 sambil nangis2 gitu...kihkihkih.

      Delete
  9. Benar sekali... Saudara Tuan Punya Blog.

    Terima Kasih kerana mengutarakan pendapat mengenai sikap tamak Saifuddin ini. Sikap tamak sebeginilah yang membuat saya malu dan menyampah kepada Bangsa saya sendiri.

    Buah pelam Harum-manis pun Perlis tak mahu Negeri tanam. Mengapakah Melayu-Islam tergamak bersikap tamak dan bodoh sampai begini?
    Belajar dari Budaya Arab ke?
    Dah lupa kah padabidalan, orang tamak selalu rugi?

    ReplyDelete
  10. Sebaiknya sementara tunggu DS Anwar keluar beri Tun M pegang jawatan PM

    ReplyDelete
  11. Budin kata mahathir pm..tapi pkr kata wan azizah pm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ....tapi aku kata aku pm....

      Delete

    2. Dah budin kata mahathir pm, apa kita boleh buat lagi....

      Kita kena terima la mahathir sebagai pm...



      Delete
    3. Dari Wan Azizah baik bagi Mat Sabu saja....sama2 pelingkup Malaysia lagi boleh la

      Delete
  12. Buat masa ini kami rakyat tiada sistem pemerintahan alternatif, sekiranya ada kami takkan pilih mana2 parti & ahli politik pun yg hanya tahu mengisi tembolok sendiri. Spesis politikus ni memang tak pernah fikirkan rakyat melainkan golongan mereka sahaja!!

    ReplyDelete
  13. Kau tengok la semalam kat Kongres PKR. Childish giler..Nampak sangat perjuangan diorang ni untuk individu tertentu daripada perjuangan untuk rakyat. Banyak ucapan berkisar tentang bebaskan Anwar, Anwar mangsa kerakusan politik, Anwar bakal PM, Anwar itu, Anwar ini, mananya isu rakyat? I was like WTF..
    Rakyat yang kat luar tu tengah susah bergelut kos sara hidup, hutang keliling pinggang, anak-anak muda ramai menganggur tapi fokus parti lebih kepada Anwar. Dahlah tak reti nak hormat tetamu jemputan. Jemput Mahathir dan Muhyddin datang pastu buat pedajal. Buat banner pelik-pelik suruh depa angkat.
    Mananya respect dan sensitivity? Mananya profesionalism dalam PKR? Kononnya ramai golongan intelektual dan profesional tapi tingkah-laku masih kebudak-budakkan. Kalau nak balas dendam kat Mahathir pun sekurang-kurangnya respect la sikit. Dia tu negarawan. Bekas PM. Kau tak boleh lah buat dia macam tu. Dia datang turun nak meraikan majlis kau dah kira cukup baik. Boleh pulak kau ambil peluang nak balas dendam. Yang sudah tu sudah la wei. Tak patahlah nak malukan dia macam tu.
    Kalau niat kau jemput dia pasal nak malukan dia, tak payahlah jemput dia datang. Sekali kau aibkan orang dalam hidup engkau, akan datang orang lain akan aibkan kau pulak. Kalau tak kena kat kau, nanti kena kat bini atau anak kau. PK R sangat tak matang dalam perkara ni. Politik PKR adalah politik dendam. Politik balas kejahatan dengan kejahatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau najis tak buat hal TM pun tak kluar umno takde sapa pun nak undi PKR biol

      Delete
  14. Saipudin Nasusion...
    Bila dah jadi orang penting dalam politik....jika nak bercakap fikir dulu. Guna kepala otak....jange guna kepala lutuk!!!.
    Jika tak reti juga...kepada ahli PKR...beri jawatan setia usaha ini kepada orang lain lah yg lebih cerdik.

    ReplyDelete
  15. BAHANA BARUA BILE EGO DAN EMO TEBAL
    KAT ATAS SDNG NAIKKAN ANAK DAN KRONI
    PALA LUTUIT JADI OTAK SAH MEMANG BEBAL
    CUKUP2 LA JADI BARUA SINGAPORK@DAP

    BELUM BERKUASA ANGAN NAK HARTA RAMPASAN
    BARUA JUGAK TERKINJA KONO BANGANGAN
    CUKUP CUKUP KONO BANGANG & DIBAHANKAN
    PH HALATUJU TIADA PENUH PENGKHIANATAN

    SIFIR MUDAH PRU KINI
    PAS DAH CAKAP MALAM TADI
    BIAR DUA PER TIGA SUARA MAJORITI
    SUARA ISLAM BANYAK DI DEWAN NANTI

    BARUA DAP@SINGAPORK BERAMBUSSS.. EGO DAN EMO LEBIH TEBAL JANGAN GUNO PALO LUTUIT .. KIKIKIKIKIKI... PLURALIST.. GAY.. SYIAH..LGBT..KOMUNIS EVANGLISTA TOLAK TEPI CALON KAIM MELAYU PALING HARAMJADAH..



    BERAMBUSSSS.....PI BALIK SINGAPORK SABOTAJ EKONOMI SINGAPORK PULAK...

    KIKIKIKI.. SYOOOHH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikilki jual punggong cari belanja

      Delete
    2. Mat/mek gila ni datang lagi.
      Aku harap bila bn tumbang tahun depan mu jadi gila betul bila dedak sudah habis.....
      Sekarang ok lah buat buat gila kerana bodek dedak.
      Tunggulah masa mu tiba dg memakan duit haram yg sudah disumpah oleh rakyat.
      Bodoh nya kamu tak reti takut dg silat hajat rakyat malaysia......tak sembahyang kah kamu?
      Bos bos sudah dapat juta juta...jika jadi gila pun berbaloi!!!!....kamu?
      Kamu ingat kemarahan rakyat sekarang benda main main?
      Ramai orang kampung SUDAH melakukan solat hajat meminta pertolongan Allah menghancur pengkhianat negara.
      Tidak pernah berlaku lagi saperti ini kemarahan rakyat kpd kerajaan dlm sejarah malaysia moden.
      Jika kamu berani duduk dalam kumpulan sasaran....boleh tunggu....

      Delete
    3. jgn harap bn akan tumbang selagi ph tak berubah.lebih cerah jika nak lihat ph akan trkubur

      Delete
  16. Lebih elok bersatu bertanding bersendirian disemua kerusi yang ditandingi UMNO dan majoriti melayu.dari dok berkelahi pembahagian kerusi.

    ReplyDelete
  17. campakkan sekeping daging pada kawanan Serigala !!. apakah kamu pernah melihat kawanan Serigala itu akan membahagikan sekeping daging tanpa menyerigai dengan muka yang bengis demi mendapatkan atau mempertahankan daging itu ?.

    demikianlah Allahswt membuka hijab pada tipu dan daya Pakatan Harapan, maka ia benar-benar merupakan pedoman buat kaum yang mahu berfikir.

    Pakatan Harapan dipenuhi politikus yang berhati Serigala dihiasi sekecil-kecil dan membawa pada sebesar-besar khianat sesama sendiri.

    bicaranya mahu menghapus rasuah serta kezaliman namun tangannya bergelumang segala macam kemungkaran dan melindungi

    lisannya mahukan keadilan namun hatinya penuh muslihat dan tipu helah. tekadnya untuk 'menyelamatkan' namun geraknya cukup membinasakan.

    azamnya menghapuskan segala macam jenis 'diskriminasi' namun ISLAM dan BANGSA diperleceh sebagai punca segalanya.

    slogannya merakyatkan ekonomi (CAT), namun diri sendiri dan kroni mendapat laba paling utama.

    Janjinya mampu melebur hati yang tidak mahu bersyukur. Umpannya mampu menjerat hati yang kufur.

    Bertemu' sekali lagi heavyweight -:
    1) seorang Biseksual
    2) seorang Maha Zalim
    3) seorang Chauvinist
    4) seorang Pelawok

    Allahurabbi - dipertemukan empat ekor Serigala politik yang punyai taring dan cakarnya sangat berbisa. Serigala2 itu sangat mengetahuinya dan berwaspada.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat




    ReplyDelete
    Replies
    1. Waktu kerja di jbtn pendidikan pon kau boleh online. Kerja drebar atau cuci jamban?

      Delete
    2. Harap ini jadi iktibar bagi penyokong PH. Anda sebenarnya di kelentong habis habis dlm banyak perkara. Cuma perlu singkap tabir benci yg dipasang PH yg menutup pandangan kita.

      Delete
    3. Ada lagi nakhoda sewel ni

      Kapal korek sudah mau karam lagi mau bekokok

      Sian bebenor nengok mat jilat bepeloh melempor pelampong itik kat dia

      Delete
    4. No.4 tu Barua.

      Delete
  18. Takde orang lain ke dari TDM atau DSAI untuk menjadi PM nanti? Bagi saya kedua-dua mereka tidak patut dicalonkan PM. Adalah lebih baik mereka berdua dijadikan Penasihat Kerajaan agar tidak timbul perkara seperti dendam-mendendam nanti.
    Cari calon dari golongan 'muda' sikit yang ada potensi. Dengan adanya kedua TDM dan DSAI dibelakang tabir, kemungkinan Pentadbiran Negara akan lebih rancak dan lancar.
    Kedua TDM dan DSAI ada kekuatan serta dihormati Negara Asing, jadi senang Melaysia bangkit dengan lebih kuat dan gigih lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. CARI CALON MUDA POTENSI
      TDM/DSAI BELAKANG TABIR BESI
      KIKIKI..TATAU NAK CAKAP LA NANTI
      TAKUT ADE KES KE 2 CIFUT BABI


      kikikiki... cukup cukup la melawak dng teori gilo babi ni...kikikikikiki..

      Delete
    2. 11:07


      Apa yang kelihatan sekarang adalah seperti itu...

      Apabila anwar dibebas maka azizah akan meletak jawatan sbg penasihat dan diganti oleh anwar...

      Maka penasihat adalah tun, anwar dan lim kit siang(mungkin)....

      PM pula samada muhyidin atau azizah...

      Timbalan adalah azmin, sekiranya mahyudin pm...

      Azizah mungkin menolak untuk dicalonkan sebagai pm...

      Ramalan ini saya dapat dari Mbah Dukun...

      Beliau sedang bertapa di gunung ajidewa kabupaten lambok...

      Beliau kirim salam pada semua....

      Delete
  19. SEKO BISEKSUAL ADO DALAM PENJARO
    SEKO LAGI MAHA BATUAPI DAH TANGGAL GUSI AJO..
    SEKO RASIS PALING KUAT TIPU DAN AUTANYO
    PELAWAK SARKAS ELOK KASI PENAMPAR KAT MUKO
    BARUA DAN PENCACAI YANG TERKINJO KINJO
    22 TAHUN DITIPU MASIH GAK DITIPU DAYO

    MONGOKKK BETUL BARUA DAP@SINGAPORK NIH


    BERAMBUSSSS.. PI BALIK SINGAPORK SABOTAJ EKONOMI SINGAPORK PLAKK..

    RBA .. PLURLIST MURTAD.. LGBT GAY SYIAH LIBERALISME BERAMBUSSSS...

    ReplyDelete
  20. aku tetap bersama Amanah. harap Amanah letak calon di Gombak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh...boleh....

      Delete

    2. ..boleh...tapi kalau bukan amanah pun kau kena sokong...

      Janji ph....

      Delete
    3. ..yes!..tapi tidak untuk dap..maaf.

      Delete
    4. Anon 1429 ni nampak bebenor nak jadi biawak berbulu Beruang

      Semua org tau tak kebulornya dap nak betanding di kawasan org melayu (Gombak majoriti melayu selepas ditolak indon bangla Nepal Vietnam dan sikit2 aprika)

      Delete
  21. Setiap parti; pkr, dap, amanah, bersatu ada kekuatan masing2. Dari dulu lagi sokongan terhadap pkr ialah dari melayu bandar middle class ke atas. Sokongan terhadap Bersatu dan amanah pula datangnya dari bekas penyokong2 umno dan pas. Cukup kerusi utk dikongsi. Bersatu patut attack lebih kawasan2 luar bandar dan kampong. Di sana lah lubuk penyokong umno, majoriti golongan tiada pendidikan dan berpendapatan rendah; macam Sahabat, mr j dan yg dok mencarut dalam blog ni. Sukar utk ubah mereka. Tapi saya yakin tun dan tsmy yg berpengalaman besar menaiktaraf orang kampong mampu melakukannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11:38 - kamu membuat aku tertawa wahai sahabat. Formula inilah yg ditentang oleh PPBM dan PAN.

      Apakah kamu fikir PPBM merupakan serigala sakit ?.

      Apakah kamu fikir lidah' jelik (Shahbudin.com) juga merupakan seekor serigala yang hanya akan memakan sisa lebihan ?

      'undian alam maya' dari kalangan manusia jahil lagi menyombong diri, jelas mengangkat seorang lelaki tua renta sebagai bakal Perdana Menteri untuk kali yang ke-2 andai berjaya menguasai Putrajaya.

      apakah kamu fikir 'undian alam maya' itu dijalankan kepada org kampung yang 'miskin dan tidak punyai pelajaran' ?.

      andai kaji selidik itu digunakan sebagai rujukan maka PPBM lah yg berhak untuk mendapat kerusi di kawasan bandar yg majoritinya adalah dari kalangan Melayu.

      aku menjangka akan berlaku ribut di dalam Pakatan Harapan.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. 11.38
      ko ckp pkr golongan middle class dlm bandoor yerr.. bukit antara bangsa.. gombak.. lembah pantai.. ampang dan pandan ko tgk nnti.. kemana nasib mb jamban tu nnti.....


      tungguuuu

      Delete
    3. 12:42

      wahai lidah' pembawa adu domba beserta fitnah (unknown aka sahabat serigala adu domba) kenapa meracau tak tentu hala ?


      Mengapa kau tertawa.....

      Kau lupakah kematian semakin menghampiri...



      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat serigala adu domba



      Delete
    4. Saudara 1342 perasan tak segala hujah diblog ini berkisar sekitar jatuhkan BN. Apa jadi lepas itu dah tak kisah. Negara linkup pun tak apa. Asal puas jatuhkan BN dan Najib. Bukankah ini kes self destruct org Melayu yg dibayangkan perbahasa 'Marah nyamuk bakar kelambu' ? Segala isu kutuk BN pasal gst dan economi itu hanya side show? Kalau lepas BN kalah apa jadi pada negara itu kita redha? Tidak PM tak kisah, berebut jawatan menteri tak kisah, tiada apa apa polisi tak kisah hatta kafir jadi pemimpin pun tak kisah? Kafir serang akidah ummah pun tak kisah? Apa dah jadi dengan sebahagian org Melayu ini? Sanggup gadai agama dan bangsa kerana nafsu marah. Apakah ini yg saudara harap akan diberi ganjaran oleh Allah?

      Delete
    5. Kamu dok kempen supaya penyamun dianggap baik itu mendapat keredaan Allah? Dok balun duit haram mendapat keredaan Allah?

      Delete
    6. Sahabat ketawa sbb dia faham tahap spm jerrr. Mr j pon sama, gebang pasal statistik ekonomi, kena cabar diam terus.

      Delete
    7. 11.38 sah bukan orang bandar, tak paham masalah rakyat kawasan bandar. Ramai yg berstatus middle class skrg dah turun ke lower middle class, atau lagi bawah ke lower income group, sbb inflasi tinggi, gaji tahap sama. Golongan inilah yg juga akan meranapkan umno di titiwangsa dan putrajaya...yesss putrajaya, penjawat awam pon hutang merata. Dan juga jb, bentong, teluk intan, kulim, baling, cameron highlands. Kau dok kampong mana 11.38?

      Delete
    8. org bandar dgn org bukan bandar bukan jauh bezanya.hampir 70% pnduduk malaysia tinggal dibandar.masalah sebenar dlm ph ialah kebodohan pemimpin yang tak nak bljar dari sejarah yang lepas untk mantapkan pembangkang.

      Delete
    9. Anon 1447, yg difitnah samun duit MDB itu sebenarnya duit derma Saudi. Dah dikonfirmkan berkali di blog ini. Menteri Luar Saudi yg confirmkan dlm media antarabangsa. Berhentilah sebar fitnah ini. Tidak ada baiknya dunia akhirat.
      Anon 1500, dah banyak statistic diberi. Yg paling terbaru sila rujuk komen saya untuk Malaysiabaru diatas?
      Anon 1507, kalaulah benarpun apa saudara kata apakah saudara agak PH akan buat untuk baiki keadaan ini? PM tiada, kabinet tiada, polisi tiada hatta berpakatpun tiada. Apakah saudara harap PH akan baiki keadaan dgn sihir? Atau keadaannya akan makin merosot. Sebenarnya saudara dibuai perasaan benci pupukan psywar PH. Buanglah benci ini dan saudara akan nampak kebenaran. InsyaAllah.

      Delete
    10. 11.38 hoi yg. duk merempat bawah flyover KL bandarlah sangat.

      Delete
    11. Mr j beri statistik...itu tahap spm. Kita penyokong ph analisa statistik. Jauh beza mr j...jauh beza.

      Delete
    12. Nampak bebenor mat jilat ni kaki kencing

      Bila masa ada mana2 menteri Arab buat statement mengesahkan 2.6 beliun tu duit derma?

      Lepas pru kalau pH menang Negara lingkup? Sekarang dgn duit jatuh macam Sial, pengangguran makin banyak, pelabur banyak dah cabut, graduan blambak tak dapat kerja sudahnya disuruh bawak uber & jual nasik lemak je (graduan batu gajah tu tak tau la keje apa), kan ke tu petanda jelas yg ekonomi Malaysia tengah jahanam?

      Tak sabar2 nak jadi miskin akhirat gamaknya kau ni

      Komen bff kau si nakhoda sewel tu tak ke siornye teman nak komen. Tak habih2 cerita animal planetnya. Dia lahir kat dalam reban Ayam dulu gamaknya

      Delete
    13. Mr J...hurai sikit kenapa najib suruh graduan bawa uber dan jual nasi lemak dlm bajet lepas, walhal ekonomi bagus? Kenapa ada VSS di private sektor? Kenapa MIER anggar 2000000 graduan menganggur? Kenapa duit RM jatuh teruk berbanding thai baht, sing dollar, usd? Kenapa di johor ada 88000 unit rumah bumi lot tak terjual, walhal ekonomi kita "bagus"?

      Delete
    14. Yg percaya bahawasanya mentri luar saudi dah konpem derma di media antarabangsa tu budak2 felda jerrr

      Delete
    15. Ini link BBC dibawah pasal derma. Berita ini juga ada dalam berbagai media antarabangsa termasuk WSJ dan SCMP. Boleh juga you tube. Kalau dah baca tu berhentilah sebar fitnah. Banyak 'fahaman' saudara dibina atas tipu daya psywar PH.

      https://www.google.co.za/amp/www.bbc.co.uk/news/amp/36051474

      Delete
    16. Bodoh punya mr j...bbc, wsj, scmp dll memang ada melaporkan, tapi mereka memetik dari sumber BERNAMA. Itu pun menteri luar saudi kata dia "aware of donation", dia tak kata "yes the donation was from the royal family of kingdom of saudi arabia". Kan aku dah cakap, kau ni tahap SPM.

      Delete
    17. Mr j dey thambi poorah apa mentri luar saudi cakap tu cerita lapuk tarak sapa caya. gomen saudi pun tarak konpem derma dari gomen dia atau raja dia, apa dia peduli sbb bukan duit dia.

      Delete
    18. Saudara 1642, media antarabangsa akan ambil berita pada source bukan Bernama. Hatta bernama banyak ambil berita pada media antarabangsa. Bacalah betul betul laporan BBC itu - tidak ada disebut petik dari bernama. Kalau tak percaya juga tengok you tube - ada kenyataan menteri saudi apabila ditanya soalan ini. Tak kan bernama reka kelip video kot? Tak kan Saudi duduk diam kalau Malaysia palsukan berita. Jadilah org yg cinta kebenaran saudara. Carilah kebenaran. Jangan biar diri ditipu psywar PH.

      Delete
  22. apa punyai saifodin betul-betul potong stim kita tengah-tengah kusyuk dengan PH dia pulak perangai macam PAS lane

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saipudin mendaileng tu sama ada:

      1) Mencari populariti - terasa nama dh tenggelam dek rafizi

      Atau

      2) Dah dapat dedak - jarang benar dengar dia berbunyi bab wan emdibi tu

      Delete
  23. Tun M susah payah masuk kampung, masuk paya, masuk hutan, harung sungai, harung lumpur, hampir semua ceruk dia masuk semata-mata to deliver Malay votes to Pakatan Harapatan, senang-senang PKR nak Wan Azizah supaya jadi PM..GFY..

    ReplyDelete
  24. NO WONDER KUTTY TAK ANGKAT 'PLIR'KAD
    MUKA BULAN SOIND TEPEK BUNGA KUAT KUAT
    PADA SSGT LA MUKA KUTTY CUKUP KELAT
    JAWATAN PM BOBOI JIDIN TAK LEH REMBAT


    KIKIKIKIKIKI...

    BERAMBUSSSS ...

    ReplyDelete
  25. Baru hang tau budin perangai pkr ni camna..kalau hang nak tau perangai macam saifudin ni berlambak lagi dalam pkr..masa pkr susah pas ajak sembahyang sunat tasbih tiap tiap malam pun dia sanggup.masa dia senang durian satu lori pun tak mau bg sebijik kat kawan kawan

    ReplyDelete
  26. Setiausaha PKR menyampaikan amanat Anwar bahawa 30 kerusi parlimen yang dimenangi oleh PKR tidak akan diserahkan kepada mana-mana individu atau parti lain. Dan kerusi di pertandingan oleh PKR yang hampir menang, atau kalah tipis juga akan menjadi kekal.

    Ini memberi maksud, calon dari parti baru tidak boleh menduduki kerusi yang sudah dimenangi sebagai jalan mudah dan selamat untuk mereka diangkat jadi wakil rakyat.

    Sebagai contoh, jika Mat Sabu bertanding dalam pilihanraya nanti, dia mesti sudah ada kawasan baru yang dia percaya boleh menang tanpa perlu meminta PKR memberi laluan mudah dengan menyerahkan kawasan yang sudah dimenangi kepada nya. Ikut cara Lim Kit Siang, boleh bertanding dimana saja dan dia boleh menang.

    Ramai yang beranggapan PKR sudah mula tunjuk taring.... Sebenarnya dalam negara ada 222 kerusi parlimen. PKR pertahankan kerusi yang pernah ditandingi nya lebih kurang 80 saja...yang selebihnya dibagi pada rakan dalam Pakatan Harapan. Tak timbul soal tamak, hipokrit, atau mementingkan diri sendiri. Itu sebab mesyuarat, penerangan, dan perbincangan itu penting.

    Jangan ikut perangai melayu makan dedak.....bangang sepanjang hayat.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Secara pribadi aku suka bang Mat dicalonkan jadi pm...hidup bang Mat.

      Delete
    2. ini bukan soal tamak seharusnya pkr perlu mnjadi parti yang paling kuat dalam ph untk saingi umno.tp pkr sendiri lemah.peranan anuar dan keluarga patut dikurangkan.jadikan pkr parti melayu tulen.ppbm tidak patut wujud

      Delete
  27. Cik budin,apasal nk balun PKR plak sekarang. Bukan kah PKR satu team.. Hehehe.. boss awak pun dh sokong(?) Anwar jd PM. Dh xde idea nk balun PAS ke..
    bukankah EGO itu dh menjadi makanan puak2 PH.

    ReplyDelete
  28. Dah sebulan Tuan Budin serang PAS bertalu-talu sampai naik lebam, sekarang tiba giliran PKR pulak, yeehaaa....Kepada para penyokong PKR, sila pakai pad dan helmet. Takut nanti cedera parah..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kita bincangggg.....

      Kita bincangggggg......

      Delete
    2. Budin ni blogger..ada tuan dok bela bagi makan..kena patuh la..jangan la marah

      Delete
    3. Konsep Dalam PH adalah tak kira apa pangkat.kalau salah harus di tegur. Bukan macm kat sana tuuuuuu.salah pun pakat anguk,salah pun pakat ikut ramai ramai.ini baru politik matang

      Delete
    4. Kalau perlu terus tukar je si saipuddin ni.ini baru betul.jangan sokong benda yang salah

      Delete
    5. konsep org bahlol aja dalam ph.organisasi entah kemana.ketua takde.calonnya mcm dah tkde org lain yang layak.mereka berdua sptutnya jadi pemerhati sahaja bukan lagi ketua parti

      Delete
    6. Ketua ada tapi pandai menipu sana sini baik xpayah..yg lain pakat angguk jer takut hilang pangkat

      Delete
    7. Hahaha sampai arab saudi tambah kuota haji pun nak suruh terima kasih kat umno pulak. Itu pun nak spin jgk..mmg terer la ketua korg

      Delete
    8. ini bodohnya pentaksub ph.mencaci pihak lawan takkan mmbawa kemengan.biarlah menang kerana diri sendiri kuat dan mmg layak menang.tp keadaan skrg ph sememngnya belom layak untk menang

      Delete
    9. Mmg ph dh kuat pon kali nie..meme mantappppppp.

      Delete
    10. Hahaha ari tu aku pi kubu kuat umno kat perak trsa aura pambangkang kat situ.msti sebab tun yg tua tapi digeruni umno

      Delete
    11. tak usah berbangga lagi dengn tun.kalau tun ikhlas gunakan pengelaman politiknya untuk mnyusun pembngkang tp dia tak buat.

      Delete
  29. Tuan Budin highlight lagi cerita tentang PH
    Kita boleh tengok dalam blog ni serigala dan DUBOK
    menyerang dengan Lebih ganas lagi
    Tajuk tajuk lepas Depa lohe habis
    Pasang perangkap kali ni taruh singa tua dalam

    ReplyDelete
    Replies

    1. Nanti singa tua ngappp..

      Delete
    2. singa tua patut dah patut bersara dgn sisa2 usia yang ada.tak perlu nk ikut sangat nafsu politik cukuplah 22 tahun.bagi kpd generasi baru mencorak politik negara

      Delete
  30. Saifuddin hidung dia ada kembang sikit (ego) tetapi tidaklah seteruk taukeh dia suka punggong kembang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau nii...

      Kaki main punggung kaa...kembang bagai...

      Delete
  31. Saifuddin Nasition ni ego tak bertempat.Sekali cakap elok dan sekali cakap macam Mat rempit mabuk ketum!!.....orang macam ni tak boleh dibuat kira bicara apatah lagi untuk dipercayai...

    Hari tu dah senyap sekejap sejak kalah diMacang.La ni kembali lantang dan merapu....orang2 seperti ini patut ditolak.....jangan sekali2 diberi undi.

    Manusia seperti ini tidak layak jadi pemimpin,hanya mementing diri sendiri.Contohnya kita boleh tengok apa yang berlaku dalam PKR sendiru,malaun inilah salah seorang yang membawa kepada huru hara dalam PKR sekarang.Inilah musoh dalam selimut...siSaifuddin ni menjadi duri dalam daging kepada pentadbiran Selangor khususnya kepada Azmi Ali menteri besar Selangor ,kerana malaun ini berpihak kepada Anuar.

    ReplyDelete
  32. Tak payah dok cakap banyaklah kerana pada aku Anuar tetap tak layak jadi PM. Takkanlah seorang peliwat kita nak angkat jadi PM??...malu weh!!...dan aku percaya semua penyokong2 Anuar ni percaya yang Anuar ni bermoral tidak baik tetapi demi ketaksupan dan kepentingan diri mereka sanggup bersekonkol dan buat2 tak nampak walau pun semua bukti2 jelas dan terbentang luas dihadapan mata.

    Pada aku juga Tun dan pucuk pimpinan PPBM telah melakukan satu kesilapan besar kerana telah bergabong dengan PH....sepatutnya mereka perlu bergabong dengan PAS.Walau pun tidak dinafikan PAS pun kini dalam keadaan celaru !!...tetapi sekurang2nya kelihatannya lebih baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.anuar mmg dh tak layak jd pm sama ada benar atau tidak kesalahan tersebut,kewibawaan dia untuk mnjdi pemimpin telah terjejas teruk.

      Delete
    2. Pening jugak fikirkan yang tak bermoral nak dilantik jadi pm.

      Delete
  33. pru belom lagi bermula.Gendang perang antara parti dalam ph mula kedengaran ini menandakan tahap pertama percakaran dalam ph bermula.luka akibat percakaran merebut kerusi untuk bertanding akan terbawa sehingga hbs pru.selepas itu pergaduhan ini akan terus marah yang akhirnya ph akan terkubur

    ReplyDelete
  34. .
    .
    .

    Dalam PH ada dua parti yang boleh calun kan nama PM iaitu PKR dan BERSATU. Setakat ini ..

    Tak salah pun dengan mengangkat plakad yang tertulis Anwar PM ke 7. Tetapi jangan pulak bila BERSATU buat perkara yang sama PKR naik angin dan membuat bantahan.

    Tetapi yang akan memutuskan siapa PM ialah Majlis Tertinggi PH. Mungkin Anwar Ibrahim, mungkin tidak.

    Yang perlu di fikirkan mengapa mesti Anwar Ibrahim dan mengapa mesti yang satu lagi.

    Husam terang-terang kata Mahathir lebih layak tanpa mengkritik tindakan PKR.

    Ini masalahnya pemimpin mana-mana parti politik tidak belajar dari Husam yang juga layak di namakan sebagai calun PM .

    Bagaimanapun ada dua nama yang di sebut dari BERSATU iaitu Mahathir dan Muhyiddin. Jika Mahathir, dia sendiri telah menolak nya dan dia sendiri merasa sudah tua untuk menjadi PM.

    Nama Mahathir di angkat sebab hanya Mahathir yang boleh di anggap sebagai orang yang boleh menandingi Anwar Ibrahim.

    Kerana Mahathir tidak berhajat maka pemimpin seterusnya ialah Muhyiddin. Muhyiddin ada sedikit kekurangan kerana dengan Najib pun agak sukar untuk di tandingi. Jika tidak hari ini Muhyiddin lah PM Malaysia bukan Najib yang datang nya dari UMNO.

    Mahathir perlu menerima pencalunan sebagai PM dan mengubah kenyataan nya tidak mahu lagi jadi PM demi masa depan negara dan untuk menyempurnakan misi menjatuhkan Najib.

    Dalam pada itu, satu lagi hal yang bermain dalam fikiran Mahathir ialah Mahathir sendiri melihat Anwar Ibrahim lah yang paling sesuai kerana Anwar Ibrahim adalah yang sepatutnya penganti beliau.

    Anwar Ibrahim pernah jadi TPM Mahathir tetapi Muhyiddin menjadi TPM Najib ..

    Perjuangan Mahathir bukan sekadar menjatuh kan Najib tetapi mengembalikan pinang ke tampok sirih ke ganggang.

    Memang susah menjadi orang bernama Mahathir kerana pada Mahathir lah terletak nya kata pemutus yang sebenarnya. Mahathir lah yang akan buat dan meletakkan satu sistem peralihan kuasa PM untuk diikuti oleh PM selepas Anwar Ibrahim atau sesiapa yang jadi PM selepas UMNO tumbang.

    Apa jua pun kesepakatan dalam Pakatan Harapan di perlu kan untuk menerima buah fikiran Mahathir mengenai peralihan tersebut.

    Semoga Allah memberi hidayah kepada Tun Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. politik dungu dan bodoh puak ph masih nak mengharapkan lg muka2 lama yang ternyata membawa banyak masalah.mereka patut dipencenkan saja dari politik.bagi peluang kepada generasi baru menentukan masa depan negara.

      Delete
    2. .
      .

      Untuk menyerahkannya kepada generasi baru lah semua ini mesti lakukan. Sekurang-kurangnya 2 PM PH berkuasa barulah boleh di lepaskan pada generasi baru kerana masalah yang dilakukan oleh Najib amat dahsyat.

      UMNO tidak dapat melepaskan nya ke generasi baru kerana tidak ada penyusunan pengambil-alihan ke arah itu.. KJ dan yang seangkatannya berumur 50 lebih apabila Zahid jadi PM selepas Hishammudin.

      Sebab nya, anak-anak muda ramai dalam PH yang mengerakkan Pakatan jika di bandingkan dengan dalam UMNO.

      Azmin dikira sebagai MB paling muda sementara MB UMNO terutama Kedah dan Pahang mempunyai masalah kesihatan.

      Yang menghalang anak-anak muda memilih UMNO ialah semakin hari semakin sukar untuk mendapat sesuatu dari UMNO. Ianya samada didedahkan oleh orang macam Rafizi atau di tangkap oleh SPRM.

      Ketika itu kedudukan UMNO sama dengan parti pembangkang ke dua-dua sudah tidak memiliki keistimewaan seperti UMNO sekarang melainkan UMNO mahu teruskan sistem dedak dan Cash is King.

      Delete
    3. nak serah.serah ajalah.pemimpin yang dah sepatutnya pencen dan bersara cuma bagi nasihat sahaja.anuar sepatutnya membantu menamakan calon pm dari kalangan generasi baru dalam pkr.

      Delete
  35. Mr J works in a private company
    Probably belongs to an umno 'kroni'
    That's the place to get money
    On condition to attack daily!

    He says he's not umno or Pas
    To attack Pakatan is a must
    Umno is god that he trusts
    He's an imposter with a mask!

    Together with Sahabat he can't decide
    Untrue statement is what they provide
    Bro John's DOA they can't abide
    They're truly a couple of parasites!

    Why run away when you can fight
    Just to 'amin a doa' you both fright
    You're afraid of Pakatan's might
    After PRU, book your flights!

    Sahabat, Mat Singapork and Mr J
    Don't use religion as your prey
    Were fighting kleptocrats everyday
    Stop selling race,what do you say?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tun, mari kita amiinkan doa yg baik. Saudara buat doa yg baik dan saya buat doa yg baik. Kita sama sama amiinkan kedua dua doa. Syarat doa minta kebaikan.

      Delete
    2. .
      .

      Doa je lah.

      Tak payah nak buat statement macam nak tunjuk baik.

      Orang tak payah nak cakap..

      Sama lah macam orang yang mulut tak Lepas dengan ayat-ayat suci..

      Kalau kita bersedekah tangan kiri tak tahu.. macam itu lah juga doa atau apa jua kebaikan..

      Tak payah lah nak promote..

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Define 'baik' mr j
      From what i see, theres nothing wrong bro fan tun say
      Is it bad to fight kleptocrats everyday
      Lets hope the kleptocrats being punish accordingly that we must pray..

      You are full with story
      That everything in this country are fine, no worry
      But mr j the reality are very scary
      If u cannot see it , i feel so sorry..

      Enough with words and your philosophy
      Just to kept your boss so happy
      If youre a good man , where is your sincerity
      Come down to kampung and ask low income people, how they survive daily..


      Delete
  36. ppbm seharus tidak wujud dalam ph.cukup 3 parti disemanjung.pkr sptutnya mnjadi parti dominan orang melayu dibantu oleh amanah dap parti bukan melayu.tetapi dalam ph 3 parti tersebut konsep yang sama ini akan membawa byk masalah dlm ph dari segi organisi dan pembahagian kerusi.contohi bn umno,mic,mca yang lain parti kecil sahaja disemenanjung baru keadaan tidak berkecamuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Bukan hendak memyangkalkan pandangan tuan.

      Tetapi ramai Melayu yang belum merdeka minda mereka seperti warga Felda dan yang menjalani kehidupan cara orang kampung.

      Itu belum Kira macai dan Orang seperti Mr J yang di takut kan dengan politik DAP.

      Sebaik—baiknya tetap kan jumlah kerusi dalam Parlimen untuk BERSATU dan satu Negeri di kuasai oleh BERSATU.

      Jadi kan MP dan ADUN sebagai satu perkerjaan yang berkhidmat untuk rakyat. Bukan seperti sekarang kedudukan mereka di lebih-lebihkan sebab itu menjadi rebutan.

      Delete
    2. itu bukan masalahnya.knp nk salahkn org kampunh.orang kampung tahu menilai.pkr sbnrnya taknk berubah masih lg berdasarkan isu anuar.cengkaman anuar tetlalu kuat.

      Delete
    3. Anon 1556, sekali sekali apa yg kita rasa benar tu mungkin juga palsu. Begitu hebatnya media social sekarang - banyak propaganda dan kepalsuan disebarkan. Jadilah kita orang yg cinta kebenaran. Tengok bukti dan fakta bukan hanya dengar dan percaya. Mungkin juga orang Felda itu lebih hampir pada kebenaran kerana kurang didedahkan kepada media social berkenaan. Apapun kita doakan Allah tunjukan kita kebenaran dan jalan yg lurus.

      Delete
    4. .
      .

      Orang Kampung kau kata tahu menilai memang betul.. tetapi kalau ceramah Mahathir pun di takut-takutkan dan buat dua tiga lapuran polis nak menilai dengan apa?

      Debat Nazri - Mahathir tidak dibenarkan.. Jangan kan orang kampung, kita yang di Bandar pun ramai yang ingin kan kebenaran jadi keadaan macam sekarang.

      Mr J mungkin tuan lah yang merasa apa yang tuan katakan kadang-kala yang tuan anggap itu benar rupa nya palsu.

      Kita ambil contoh lah, tak payah baca media sosial pun... Najib nak peluk Raja Arab sebab naik kan kuota Haji. Sebagai pemimpin dia banyak kali menipu.. Dia sendiri nafi dia juga kemudian kata derma..

      Kerana kurang pendedahan lah, FGV entah ke mana?

      Doa tuan telah di makbulkan tapi tuan masih lagi Berdoa minta di tunjuk jalan.

      Percaya lah kerana doa tuan itu lah tuan sentiasa ada dalam blog Shahbudin ini.

      Silap nya ialah tuan ingin perbetulkan orang lain bukan diri tuan sendiri.

      Delete
  37. Fan Tun, stop selling Race n Religion ?
    apakah kamu mengerti pada apa yang kamu sarankan ?.

    menentang rasuah (kleptocrats) bermula dari puak sendiri sebelum berjual beli kepada marhean.

    kisah LGE dengan pelbagai skandal kewangan negeri Penang - #kleptocrats.

    kisah Azmin Ali dengan beraneka skandal kewangan, rasuah betina di negeri Selangor - #kleptocrats.

    kisah pemilihan PKR penuh skandal - #kleptocrats.

    kisah pemilihan DAP (CEC) - #kleptocrat

    kisah survival PPBM - #kleptocrats.

    kisah PAN di biayai DAP - #kleptocrats.

    sejujurnya kamu hanya marhean yg sering di tipudaya oleh para politikus berhati serigala - nilaimu hanya sekadar 1 undi

    hakikatnya Pakatan Harapan ibarat sebuah kandang yang mengurung 4 ekor serigala yang buas.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat


    ReplyDelete
    Replies
    1. fun taik mmg bodoh.tank melihat kebodohan puak sendiri.dengan pakatan mcmni ph memang tak layak untuk jd pemerintah

      Delete
    2. Internal issue memang common

      Dlm erti kata lain 'standard la'

      Kalau internal issue dijadikan kayu ukuran,

      Maka amno patutnya dari haritu dah kena step down dah

      Dah lupa komen Nazri, KJ dsb pasal pentadbiran kerajaan skg?

      Org macam saifudin tu dok dlm parti ezam pun dia xlayak kalau begitu perangainya

      Tapi kalau dalam pas memang dia amat layak

      Paling layak kalau dia masuk amno terus

      Delete
    3. Saudara Tajul, apakah rasuah dlm PH kita patut tutup mata sebagai internal issue or small issue? Dlm keadaan ini yg terpalit termasuk Ketua Menteri. Baru control negeri belum negara. Tanah di PP habis dijual kepada syarikat kroni cina. Masa 2008 ada 18% tanah kerajaan negeri dan kini 6% - dah kira tiada tanah kerana tanah ini termasuk bangunan dan padang kerajaan negeri dsb. Hatta tanah kat Pulau Jerejak pun habis dijualnya. Tiadapun Syarikat bumiputera yg dapat. Projek terowong impian diserah pada Zenith Corp syarikat kroni cina. Lepas bayar 305 juta untuk 'study' sahaja tak ada apa apa laporan study lepas 4 thn. Carilah kebenaran saudara. Minta Allah tunjuk yg benar - syarat kita kena lapang dada.

      Delete
    4. rahsuah isu kecil kcil sahaja dalam pru.isu yang paling utama ialah persepsi.kalau ph dapat bina persepsi yang dikakangan pengundi maka menang.tp nak bina persepsi yang kuat mesti mst ada organisasi yang sistematik dan organisasi dan pemimpin yang tersusun.itu sbbnya bn ttp akan mng wlaupun rahsuah persepsi kewibawaan parti oleh rakyat lebih memihak pada bn

      Delete
  38. Si Fan Tun bangang.. Kerbau memang tak sibuk pasal bangsa dan agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panas jubor nampak?

      Bak kata bidalan melayu,

      Siapa makan cili..

      Delete
    2. jubor jgn disebut2,sensitif sgt

      Delete
  39. Yg sibuk pasal bangsa dan agama tu lah yg masih petahan anwar di anaiya.. kes Saiful tu suka sama suka bkn dipaksa.Bole kah kita terima sorang PM yg idup dlm 'dua alam' ? Soalan pd Wan Azizah adakah jwtn PM tu hak mutlak Anwar ? Dari kitab mana atau perlembagaan mana yg mesti dia dia lantik ? Crown prince in waiting? Bapanya Sulatan Malaysia? WanAzizah hang tau 'perangai' anwar dan susah nak berubat semenjak dari MCKK lagi.Hangpa dah kaya raya temasuk kroni2.Kalu BnUmno masih memerintah hampa peduli apa hidup hampa mewah cuma nak dgn taknak tunjuk saja..biar lah negara dan bangsa hancur..hampa dah tunjuk contoh kurang ajar tak hormat tetamu2 khas yg hampa jemput.Itu bkn cara melayu..budaya melayu tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak pilih pemimpin agak.cari org muda yang lebih layak bukan tkdepun

      Delete
  40. Najib pun tau berapa bnyk anwar& cronies KAUT masa jd TPM...

    ReplyDelete
  41. Sekian lama, baru ini kita tahu dia ini sebenarnya tidak matang berpolitik.
    Hal-hal begini tidak sepatutnya dilaungkan 'in public'. Apakah tujuan sebenarnya jika tidak dengan jelas berhasrat menempelak dan memberi amaran keras kepada rakan-rakan komponen PH?

    Pembahagian Kerusi Bertanding sepatutnya dirunding dan dipersetujui bersama secara sulit dalam 'close-door meetings'. Jika ada pertikaian atau ketidakpuasan hati hendaklah diselesaikan secara senyap dan rundingan juga bukan dilaungkan di luar sana.

    Saya rasa Saifuddin bukanlah antara para pemimpin yang kita boleh harapkan. It's better for him to leave PKR and join Ezam in a new political party. Bye bye to him.

    ReplyDelete
  42. Behati2 juga dgn LKS..dia mau najib kekal supaya kita akan jd jajahan Peoples Republic of China

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau di luar negara politik mmeburukkan pihak lain dah lama pupus.mereka lebih suka mnunjukkn apa yang akan buat untk rakyat.tunjuukkn kekuatan.menang atas kekuatan sendiri.kalau sekadar mmburukkan org lain sdgkan kekuatan sendiri takde takkan kemana juga

      Delete
    2. Terima kasih Anon 1728. Tahap kematangan penyokong PH ini rendah. Dia hanya kejar benci dengan BN dan Najib. Lepas jatuhkannya mereka seolah dah tak peduli apa jadi. Kalau betul risaukan masa depan negara mereka sepatutnya tuntut PH dedahkan segala rancangan termasuk PM, kabinet dan polisi. Keadaan PH yg caca marba ini hanya akan tenatkan masa depan. Tak nampak mereka faham ini. Bila ditanya kena hamun. Itulah cara mereka untuk terus berada di alam khayalan.

      Delete
    3. betul tu mr j.itu aja rakyat nak tahu demi masa depan mereka.mereka seolah2 mengelak apabila soal ini dibincangkan

      Delete
  43. Pencacai2 dah basah seluar
    Di blog Budin nak jadi wira
    Memang betul mereka barua
    Perkataan barua Singapork yg mula!

    Hati mereka sudah berasap
    Tak percaya wang negara lesap
    Pasal Bijan yang kuat songlap
    Kena Samsung dia pun senyap!

    Orang cerita pasal pentadbir
    Kalau adil lama dah cair
    Buang penyiasat bergilir gilir
    Sebab nak sorok kudis berlendir!

    Negara ditadbir orang yg khianat
    Sebab songlap dia berhajat
    Pencacai jibbo 6% dah penat
    Jibbo kata bangang lahanat!

    Kalau ikan kepalanya busuk
    Dapatlah pencacai yg sendiri syok
    Agama bangsa jual tak sorok
    Tak sokong umno, Melayu teruk!

    Nak takut kan Melayu DAP komunis
    Sekarang pulak Kristian tu kudis
    Ke China komunis Bijan mengemis
    Kenalkah jibbo Quran dan Hadis?

    Dia ingat umno, sahaja Islam
    Islam umno komisyen kapal selam
    Mengaku 2.6 billion,bank didalam
    Pencacai membohong pagi dan malam!

    Bro John Doe pernah menyaran
    Aminkan DOA tunjuk kebenaran
    Sahabat,Mr J lari tak tahan
    Jika amin dia meroyan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudah fun taik.dok bawa cerita bodoh.bukan cerita mcm itu pengundi nak tahu.rakyat nk tgk perancangan dipihak kamu.

      Delete
    2. Anoy 1748, tak perlu cakap banyak
      Sedang nama diminta pun tak berani letak
      Komen bodoh kamu pun kami tak hendak
      Dalam blog budin ni buat menyemak..

      Apa yang kamu sibuk hal orang lain
      Jaga hal kamu sendiri didalam kain
      Memanggil orang 'fun taik' celupar kemain
      Kamu ni orang melayu ke atau bangsa lain lain?..

      Kalau betul dikata hamba kebenaran
      Mustahil nama kamu sorokkan
      Ini bukti yang dicakap kamu satu pembohongan
      Kalo kamu nak tahu, yang selalu menyorok dan bersembunyi tu adalah syaitan..

      Biasala bro fan tun kaedah macai
      Cakap berpusing pusing umpama lobai
      Tiada fakta pun semua nak ditibai
      Kuih bijan dan cucoq badak bersalut lemak khinzir pun diaorang nak try!!..

      Delete
    3. org tua perak kamu sepatutnya bagi nasihat dan sedarkan fun t...kamupun macam fun t..taksub membabi buta.cubalah bersikap rasional dalam memberi pendapat.tak salah kita beri pendapat yang betul.sdgkan bukan kamu tak tahu yang benar dan salah

      Delete
  44. Pada saya TS Mahyiddin Yassin yang paling layak untuk dilantek menjadi PM.Walau pun kelemahan tu tetap ada kerana manusia tak semuanya sampurna....tetapi apa yang saya nampak tambah2 lagi dikebelakangan ini TS Mahyiddin kelihatan seperti seorang yang bersemangat baru.....mudah2an semangat baru ini akan lebih meyakinkan untuk memerentah Negara dengan lebih berjaya.InshaALLAH.

    Dulu saya amat tidak menyukai Mat Sabu dan Husam Musa.Tetapi dikebelakangan ini bila saya menghayati dan mendengar akan ceramah2 mereka baru saya sadari bahawa mereka ini begitu ikhlas dalam perjuangan.Tidak seperti mana yang kita dapati dalam PKR ,kebanyakan dari mereka adalah terdiri dari mereka2 yang tidak jujur dan mementingkan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah dalam pkr sebelumni adalah parah.pkr hampir tersungkur tp diselamatkan semasa pru 13.pemimpin pkr masih perlu tunduk dgn kehendak anuar dalam menentukan hala tuju parti.pkr boleh jadi lebih kuat sekiranya pemimpin yg bagus dalam pkr sprt azmin,fafizi mengambil alih kepimpinan parti bukan lagi anuar atau kak wan sbg ketua

      Delete
    2. PARTI AMANAH
      MEREKALAH PERJUANG SEJATI
      UNTUK MALAYSIA RAHMAHTAN LIL ALAMIN

      Delete
  45. NO WONDER JIDIN &KUTTY X ANGKAT 'PLIR'KAD
    MUKA BULAN DAH HANTAM BARUA KUAT KUAT
    JIDIN & MAMAK KENA GAME MUKA JDI KELAT
    BELUM JADI 'PM' BOBOI&JIDIN DAH KENA REMBAT

    MALU MUKA MAMAK TAK TAU NAK CAKAP
    DENGAN MUKA BULAN MAMAK MATI KUTU
    KRNA GAME SAMAPAI MUKA TERKULAT KULAT
    SKG MAMAK BARU TAU SAPA BARUA KAMU..?

    TATAU LA MANA NAK SOROK MUKA
    BARU DIA TAU PENANGAN ALJUBOORI
    BELUM MEMERINTAH BEREBUT SAPA 'PM'NYA
    TAK KE BABI NAMER TUHH MR MAMAK KUTTY..?


    BERAMBUSSSS BARUA DAP@SIMGAPORK.... BERAMBUSSSS.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si akak kiki ni akan bertanding dengan calon NEGRO pada PRU-14 nanti

      Agak-agak SAPA Boleh menang!
      Akak kiki tak kesah...
      JANJI SODAPPPPPPPPPPPPPPPPPP

      Delete
  46. AHLI PH HARAP BERTENANG DAN JANGAN DIKESAHKAN SANGAT TENTANG APA YANG DI SEBUT S.NASU.
    WAJARAN AGIHAN KERUSI PERINGKAT PARLIMEN AKHIRNYA AKAN MUNCUL JUA MENJELANG PRU-14



    ReplyDelete
    Replies
    1. wajaran apa nk muncul mcmna.buat mcm cabutan undi

      Delete
  47. Anon annoy 17.48
    Sudah kau siap kain kapan?
    Masa nak talkin nanti kedapatan
    Nama tak ada dalam pendaftaran!

    Bro Perak Man nama kan dia
    Adik mat singapork/ mat tenggek sama
    Penakut, nak lagak seperti wira
    Rupanya terencat takde nama!

    Bila terkena lubang hidung
    Teruslah datang bangang dan sombong
    Busuk, hapak bodoh dan mengong
    Memang salah ibunya mengandung!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..terbaik bro fan tun..

      Ini anon AMS(Adik Mat Singapork) nama diberi
      Gayanya macam berdendam dengan bro fan tun teman perati
      Mungkin ada pantun menyucuk terasa dihati
      Sebab tu dia marah kot, terkena batang hidungnya sendiri..

      Delete
    2. fun t..dan orang tua perak.hamba langsung tak marah atau terasa hati.hamba rasa kamu berdua dh mula sedar yang pantun kamu berdua hanya sedikit yang betul sdgkan yang tak benar lebih banyak.harap kamu tak mcm tun m yang mengulangi kesilapan yang sama

      Delete
  48. APUT....APUT..(saifuddin)
    TINDAK-TANDUK DAN IDEA ANDA MASA KONGRESS TIDAK
    MENCERMINKAN SEMANGAT SAFF KOMPONEN PEMBANGKANG
    DAN BOLEH MENGECEWAKAN AHLI KOMPONEN YANG LAIN.
    SOAL SIAPA YANG BAKAL JADI PM, BUAT APALAH NAK
    DI EKSTREMKAN SANGAT!

    KALAU RAFIZI MASIH PEGANG SU,MUNGKIN SENARIO IDEA
    BANGANG AWAK NI TAK BERLAKU.

    SEMUA KEPIMPINAN PH RELAX JE, SOAL SIAPA BAKAL PM,NAK JAGA SENSITIVITI KOMPONEN ,
    AWAK YANG BERJAWATAN SU Jee..,LEBIH SIBOK.
    HANG NAK HERDIK TUN KA

    sial betoi hang !

    AYAT BERBUNYI,"KAPAL INI NAKHODANYA KITA,JANGAN ADA SESIAPA YANG COBA MELOMPAT MASUK NAK JADI NAKHODA" AMAT BONGKAK DAN MEMPERSENDA KEPIMPINAN
    KOMPENEN LAIN.

    SIAL APA YANG HANG BAWA NI..!!!!!
    TAK SANGKA HANG SAMPAI JADI MACAM NI!!!!!
    NAK KATA HANG HEBAT SANGAT...
    MASA PRU-13 HANG KALAH...

    BERCERITA PULA PERGI SAMBUNG NGAJI DI UK.
    NAK BAGI TAU SEMUA ORANG
    HANG CERDIK SANGAT KA....

    BATAK....BATAK....BATAK....
    KAMI DAH MELUAT KAT HANG.....
    HANG JANGAN MAI JADI CALON DI KEDAH PRU-14
    KALAU HANG MAI,KAMI PENGEBAH BUANG




    ReplyDelete
  49. J, hmm...kamu ni.. saja2 buat tak tahu atau kamu betul2 tak tahu ? atau kamu masih syg Najib Umno/Pas/BN jgn dikalahkan?

    Perkara2 realistik yang kamu tanya, jgn risau J. so far mereka telah buat pun.(dulu zaman BN mereka tidak buat). J, untuk melihat  byk lagi perkara realistik yang besar2 utk rakyat Malaysia keseluruhan nya..apa pemimpin PH akan lakukan, kita cubalah pula menangkan PH utk kali ini selama 5 thn. boleh J? 5 thn pun..kalau mereka mungkir janji, kita tukar balik J. mudahkan. sebenarnya, kuasa pada kita J..rakyat.

    Bantuan Agama Islam. Peruntukan untuk Hal Ehwal Islam Kebajikan ,Elaun dan Bonus kepada institusi Pondok, Tahfiz, SAR, elaun Guru Kafa.

    Selangor dan Pulau Pinang Berjaya kurang kan Hutang negeri hampir 90%... Berlaku belanjawan Surplus, berlaku lebihan dan rezab tunai.. Mampu memberikan pelbagai program Kebajikan kepada Rakyat, Mampu memberikan Lebihan Bonus tahunan kepada Kakitangan Kerajaan.

    Zaman BN memerintah Selangor dan Pulau Pinang mereka buat hutang dan bodoh saja J. terutama di Pulau Pinang, dibawah  Cina Gerakan. lagi teruk dari Cina DAP J.

    Kali ni lah J ...kita ubah..Ok? kalau menang, In Shaa Allah..saya belanjer kamu ngeteh.

    ReplyDelete
  50. Tak sengaja masuk blog ni tetiba terbaca banyak perdebatan dan juga terlihat betapa haru biru nya untuk memilih seorang calun PM dari pasukan Pakatan.Orang loni kata fenin..fenin dan begitu la akan fenin nya rakyat malaysia andai kata takdirnya Pakatan menang Pru 14 nanti.Untuk En moderate simpan sikit retorik engkau tu dan jangan terlalu mengharapkan sangat kesediaan rakyat untuk mencuba selama lima tahun betapa indah nya pentadbiran Pakatan kalau perkara yang begitu asas pun masih lagi tunggang langgang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 00:40.
      kamu saja yg pening? yang berfikiran luas..mereka tiada masalah, siapa pun PM dari Pakatan Harapan.

      Kenapa kamu ambil berat soal PM dari PH?

      Delete
  51. Kalau saya kata "misi curi mata" apa korang faham..?
    1. Sorang misi (nursi) pergi curi mata (organ) dari bilik penyimpanan ATAU
    2. Sorang jurulatih bola berhajat nak mendapat sekurang2 seri dalam perlawanan malam nanti.
    Nak ceritanya : bahasa orang politik berkias dan double meaning.. kalau dah kita ni orang biasa, berfikir lurus bendul mcm tiang letrik jgn lorat nak komen ucapan orang... takut2 jadi fitnah..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...