Thursday, 25 May 2017

NAJIB "MENGHINA" PAK LAH?

Dalam satu majlis perasmian Syarahan Tun Abdullah Badawi di Putrajaya hari ini, Najib Razak mengumumkan pemberian dana kerajaan sebanyak RM5 juta kepada bekas Perdana Menteri itu.


Pemberian itu diberikan kepada Pertubuhan Legasi Tun Abdullah Badawi yang baru ditubuhkan oleh bekas Perdana Menteri itu.


"Saya ingin menghargai kesetiaan Pak Lah selama ini yang walau apa pun berlaku, beliau terus memberi sokongan padu dan berdiri teguh bersama saya, pihak kerajaan, UMNO dan Barisan Nasional serta tidak terlintas untuk mengkhianati parti, jauh sekali keluar meninggalkan UMNO.


"Saya bukan datang dengan tangan kosong. Saya ingin umumkan dana awalan RM5 juta pada legasi Pak Lah.


"Dana akan saya keluarkan tahun ini, kalau tahun hadapan ada rezeki,  saya akan tambah lagi," kata Najib dalam ucapannya.


Apakah makna ucapan Najib itu?


Maknanya Najib memberi sumbangan RM5 juta itu adalah kerana kesetiaan Pak Lah yang terus menyokong beliau, UMNO serta kerajaan yang dipimpinnya dan bukan kerana menghargai jasa serta sumbangan bekas Perdana Menteri itu kepada negara.


Bukankah sebagai bekas Perdana Menteri, sumbangan yang diberikan atas apa juga pertubuhan yang dikaitkan dengan beliau, ia seharusnya menjurus kepada jasa dan peranannya selama ini dan bukan kerana kesetiaan semasa?


Bagaimana jika sekiranya sama ada sebelum dan ketika ini Pak Lah agak  kurang setia, bersikap kritikal terhadap isu-isu yang berlaku dalam negara atau hanya berdiam diri tidak pernah memuji  Najib, adakah dana RM5 juta tetap diberikan juga?


Najib seterusnya mengumumkan RM5 juta itu ialah untuk tahun ini dan jika ada rezeki, tahun depan beliau akan menambahnya lagi.


Sekali lagi, kesetiaan Pak Lah seperti cuba diikat lagi jika masih mahu mengharapkan dana daripada kerajaan untuk tahun depan.


Bukankah perbuatan Najib ini sebenarnya suatu "penghinaan"  kepada Pak Lah sebagai bekas Perdana Menteri?


Mengapa pemberian dana kepada seorang bekas Perdana Menteri perlu dikaitkan dengan kesetiaannya?


Tidakkah ia juga mirip dedak yang biasa Najib taburkan sebelum ini untuk membeli dan menghargai kesetiaan mereka yang menyokongnya?


Bukankah sebagai bekas Perdana Menteri, Pak Lah seharusnya berhak mendapat apa-apa bantuan atau sumbangan daripada kerajaan berkaitan program, syarahan atau untuk menyebarkan buah fikirannya yang berguna asalkan ia baik untuk kepentingan negara?


Adakah menyumbang untuk kebaikan negara mesti dikaitkan dengan kesetiaan kepada Perdana Menteri?


Budaya "cash is king"  yang menjadi falsafah perjuangan Najib nampaknya bukan sekadar digunakan untuk mengikat pemegang jawatan dalam parti dan kerajaan untuk terus setia kepadanya, malah kepada seorang bekas Perdana Menteri pun mahu diterapkannya juga.


Tak rasa terhinakah Pak Lah dengan tindakan Najib itu? (ShahbudinHusin 25/05/2017)

130 comments:

  1. Inilah pancaroba hidup....keduniaan sudah menjadi satu kemestian lebih dari akhirat....gamaknya.

    Mati dalam iman harap-harapnya ya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahalul siyasi atau bahlol serasi Ayh chik dgn bijan Cifut babi dgn cucuq badak inti babi komunis

      Kikikiki.. He he

      Delete
    2. lahanat kepada pemimpin yg zalim, botak, gemuk, jahat... menyesal ak pangkah parti ameno pru lepas...

      Wahai Tuhan yg memiliki kerajaan sekalian alam... berikan kekalahan kpd mereka dalam pru kali ini...

      Delete
    3. Legasi paklah...apa dia legasiya...Islam hadhari dah tk berbunyi...yg dok ada menantu dia je lah....buat susah hidup org boleh lah..

      Delete
    4. "Ya..ya..ada hal apa panggil saya..?"

      Kata pak lah sambil menggenyeh2 mata dan mengesat air lior basi yg meleleh

      Delete
    5. Hang pa perli aku Tajul
      ....aku baru nak terlelap....aku ingat boleh rest kejap....he...he...

      Delete
    6. Ciri2 ahli UMNO idaman Najib:
      1: setia membabi-buta
      2: kuat tido
      3: kepandaian tahap minimum
      4: pelahap Wang ringgit
      5: kalau ketua buat salah, WAJIB yes boss...

      Delete
    7. Pak Lah ok je, no komen, dpt jawatan Tun M lagi, elaun pun beratus ribu, tambah dana lagi, kita pun boleh apply dana tu nak htr anak belajar kolej, sokong lah apa lagi, kalau hang dpt puluh2 ribu tiap2 bulan dari najib, mesti sokong najib bukan? Cash is king man! Negara muflis pun takpa, hangpa masih lagi hidup senang lenang... itu lah motif org melayu...

      Delete
  2. Janji masuk pencen.Pengerusi Petronas dapat elaun. Menantu jadi menteri. Rakyat susah depa punya hal. Aku nak lena. 💤

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg cifut babi nih.
      Oink oink

      Delete
  3. Terlalu setia nya Pak lah pada PM Kini. Memang la Pak lah setia sebab zzzzzzz + $$$$$$. Ok apa Gua susah lakyat susah

    ReplyDelete
  4. Tahniah Najib


    Malaysia jadi wilayah ke 63 china ?

    ReplyDelete
  5. Apa cerita pak lah jual wilayah kepada Brunei 6b?

    Apa cerita scomi jual barang kepada iraq

    Apa cerita islam hadari?

    ReplyDelete
    Replies

    1. Cerita dia ialah...


      Zzzzzzzzzzzz.......

      Delete
    2. sama naik aje penyamun dia orang nie...

      Delete
  6. Pak Lah tak sedar .. kira dedak lah tu.

    Lagi seorang yang berlatar agama .. tunduk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paklah dok diam diam sudahlah. Orang pun dah lupa yg dia pernah jadi perdana menteri.

      Delete
  7. Sama2 lah rasakan bahang api neraka. Perbanyakkan lah sokong kemungkaran. Hidup didunia mungkin senang dan mewah tapi belum tentu setelah mati. Jauhilah raja penyamun jika nak selamat dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dok tidur 24jam apa depa tahu tentang Negara !!!

      Delete
    2. Puak puak ni tak kira apa pun, kerjanya rompak duit negara, lepas tu sblm mati bertaubat, janji anak cucu akan hidup senang, cuba kita tengok pemimpin2 umno yg lepas, semua mereka menguna taktik yg sama saja, lepas bertaubat mulalah nk sponsor orang buat umrah dan di rumah mereka selalu undang untuk bertahlil, ini lah taktik mereka setelah bertaubat

      Delete
  8. Mestilah Najib kena buat baik dengan Pak Lah......jika tidak sbb Pak Lah yg baik hati sampai la ni pun Najib tak akan jadi PM...

    Lagi pun Pak Lah tukan lurus bendul!!....tau ikut je apa yang Najib kata tanpa bantahan.....sbb tulah Najib suka!!....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg dia reti?
      Cermerlang Gembilang Temberanggggggg...

      Delete
    2. bro zack,akibat cemerlang gemilang temberang la ni sekarang negara da jadi lintang pukang kerana banyak hutangggg...

      Delete
  9. Tak dak cerita apa dah. Orang dah lupa block minyak petronas di limbang yg paklah jual tu.

    Semuanya orang dah lupa.

    Scomi anak dia punya. Sebab tu dia bebas DSAI menantu dia si bangla tu yg pi hantar passport.

    Islam hadari tak dak cerita apa pun. Dia dok tidoq saja.
    Mana ada cermerlang, gemilang, terbilang.
    Semuanya temberang saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Lah orang baik tak dapat nafikan tetapi takbir Negara hancur lebur.....!!

      Delete
  10. najib behave like an arrogant gang leader now.....no sign of a statesman or a leader of a country.....

    and umno likes that......this is an unforgiven sin to umno....but not the current umno.....there are thugs everywhere.....the latest is the joker............we need batman now! malaysia has become another 'gotham' city......or 'god damn'........u guys figure it out....

    ain't that right, mr j?

    -dad-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib is certainly a diplomat. He has attracted more world leaders to visit Malaysia than any other PM. There is an exPM who used to behave as a thug - arrogant and dictatorial. No world leader visited him. He still thinks he is PM and has worked to bring down other PM's who dont listen to him. He has been declared clean since joining opposition - past sins all forgiven. There are people who are still beholden to him and fooled. Btw..Najib has attracted more FDI in a short term than any other. Give him some credit - be fair.

      Delete
    2. In short

      NAJIB IS CLEPTOKRAT


      YOUBHAVE NEVER SEEN A PUBLIC Figure SO UNPOPULAR

      A PRIME MINISTER UN OFFICE WHO BRAGS ABOUT SHIT STUFF

      BRING ALONG HIS KIDS ON OFFICIAL TRIPS AND ENJOY THE FULLEST

      WHO IS NAJIB ?

      ANYONE CARES TO CONTINUE?

      Delete
    3. .....

      Says tau says tau


      Najib rembat ataatoya


      Najib bili kapal tarak selam


      Najib dapat 47% undi popular pru13

      Najib lantik MrJ sebagai peguam untuk kes fitnah..

      Delete
    4. Sebenarnya Malaysiabaru kalau kita boleh ketepikan marah kita kejap kita akan nampak kebaikan Najib dah buat.

      Delete
    5. Bunuh org

      Penjarakan org


      Mh370 mh17. Heli seraeak heli Semenyih

      YA KAMI NAMPAK BETAPA SUEY SIAL CILAKA SI BIJAN NIH


      HAAAK PTUIIIIH

      Delete
    6. Mr Jebon
      Senarai kan kebaikan najib selama jadi PM dan senarai kan juga suwey najib Di sini

      Delete
    7. Mr j berlagak poyo jadi hero..acah2 j revolusi la konon..

      Ni nak balas komen,aku cuba gak ketepikan marah aku ni kat najib,dkat 100x try tp hasil nya bkn bertambah reda,bertambah menyirap darah aku..
      Tarik nafas dlm2,pejam mata tiba2 terpacul wajah 1st lady semah..

      Jadi takde faedah atas saranan bodoh kau ni mr j..
      Tp utk tidak menghampakan harapan kau ni,ada satu hashtag utk kau renungkan..

      #misterJbodoh

      Delete
    8. jongos...TUN the best dulu kini dan selamanya..

      Delete
    9. mr j....please get the facts right...i mean the real world....u r dreaming, sir.

      i have been living overseas on and off since 1986....i know who are those foreigners talked about.......until today they still respect dr m.......i was in the states, europe, asia, middle east....and a short stint in west africa....

      najib......as our friends here stated.....a magnanimous kleptokrat......i haven't heard any good things yet about him......except from u and similarly like u.....

      most of the time....i have to pretend that i am from somewhere else.....not to say that i am not a proud malaysian, but not with this klepto still around. most of the things that they asked.....u can guess.....how can such thing happened? i have no answer.....maybe u know better than me.....but please not those bullshits from jasa or keruak guy.....

      even indonesians at one time, hoping that they can have 1 mahathir to run their country....this is a fact! i m working in indonesia.........najib, they already have a lot like him here......and mostly in jail....lucky najib, he is a malaysian....and umno supremo....the untouchable.....

      -dad-

      Delete
    10. Mr J MBA from felda kolej ka?

      Delete
    11. Nope. He was from Tampoi college.

      Delete
    12. Md Noor, tidak dinafikan Tun ada banyak jasa. Dia juga ada banyak kelemahan. Jangan idolakan manusia sampai nampak macam malaikat. Tun tak nak pencen. Dia nak PM terima arahan dia. Kalau tak dijatuhkan. AAB dah dijatuhkannya dengan menyurua org UMNO undi pembangkang. Sama dgn DSN bila tak dengar cakap cuba dijatuhkan dgn macam macam fitnah dari bunuh Altantuya ke 1MDB dan kini jual negara. Bagi mereka yg taksub akan percaya dan ulang propaganda ini. Pembangkanpun ambil kesempatan. Tun malangnya ego melangit dan matlamat menghalakan cara. Kesian juga tengok dia dimalukan PKR. Tun punyai agenda sendiri yg diselindung dibalik 'selamatkan Malaysia'

      Delete
    13. Anon 2209, DSN transformasi ekonomi ini dari bergantung pada minyak dan strutur subsidi kepada economi yg mantap dan berdaya saing. GST walau dimomokan menyelamatkan negara ketika harga minyak menjunam. Negara minyak yg tak struktur balik seperti Venezuela bangkrap. DSN juga bawa BR1M untuk bantu tampung mereka yg kurang pendapatan. Akibat strutur kembali ini Forbes senaraikan Malaysia sebagai destinasi utama pelabur di Asia. Dan memang nampak pelaburan curah masuk. Dari kompleks Petrokimia ke pelabuhan di Pulau Carey dan Melaka. DSN juga bina KLIA2 yg kini bersama KLIA sudah menyaingi Changi. Tahun lepas 48 juta orang mengunakan klia/2 ini. Belum sebut projek infrastuktur seperti MRT yg banyak bawa manafaat bagi penduduk Lembah Klang. Yg lain dlm pembinaan ialah lebuhraya Pan Borneo, ECRL, keretapi laju Singapura dsb.. DSN juga struktur balik IPP yg masa Tun dulu diberi pulangan mewah di bawah MDB. MDB telah beli IPP dan struktur balik tarif pada kadar rendah. Pengguna menerima nikmat dengan tiada kenaikan tarif bertahun dan TNB juga peroleh untung. Malangnya sebahagian apa yg dibuatnya diperkecilkan atau dimomokan of Tun dan pembangkang. Ramai antara kita tidak ada kefahaman yg dlm mengenai ini dan kita percaya dan ulang dusta psywar ini. Ada banyak lagi boleh ditulis tapi cukuplah takat ni.

      Delete
    14. Apa agenda Tun? Tolong jelaskan.

      Delete
    15. jongos jangan mengagungkan mr cash is king sehingga sanggup mengatakan hitam tu putih,dan jgn lupa akan kata2 isteri razak baginda 'bukan suami aku yang nak jadi perdana menteri'ketika kes altantuya dulu.kau tentu maklum kan siapa yang dimaksudkan?

      Delete
    16. Satu Mr J lupa

      Hutang 50b

      Dalam bijan rembat ecrl mrt (George kent) hospital lambat siap. Klia2 tak rata landasan mendap tenggelam gaduh sama airaisa..


      Mr j tak cakap semua projek ni hutang 78tahun sama Yahudi

      Projek 1mdb hutang sampai cicit Najib tak boleh Bayor

      Buat buat lupa mr J

      Delete
    17. Mt J lupa

      Nak buat mrt 100b maka

      Bajet 24 kementerian di potong

      Mr J babee bodoh betul

      Rgi masa sembang sama jubo

      Delete
    18. MrJ lupa ka.. jasa orang tua tu jugaklah yang sibijan jual satu persatu untuk bayar hutang joli katak laki bini, laknat punya penyamun...

      brapa juta MrJ dapat... puiii...

      Delete
  11. PAN Tolak Gabungan Pembangkang Jika DAP Diketepikan
    KUALA LUMPUR – Parti Amanah Negara (PAN) menegaskan sebarang bentuk gabungan pembangkang yang akan diwujudkan bagi menumbangkan parti Melayu UMNO tidak boleh mengenepikan parti DAP.

    Setiausaha Pemuda PAN Perak, Safarizal Saleh berkata, DAP mesti dimasukkan dalam agenda ‘satu lawan satu’ menentang Barisan Nasional (BN) oleh gabungan pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Katanya, DAP telah memainkan banyak peranan dan tanggungjawab dalam memastikan rakyat menentang kerajaan dan memberi kemenangan kepada parti pembangkang selama ini.

    “Pemuda PAN Perak tegaskan sebarangan bentuk gabungan mesti mengambil kira peranan dan keberadaan DAP walaupun ada peringatan dan amaran agar DAP tidak dibawa berbincang untuk duduk semeja,” tegasnya dalam satu kenyataan media semalam.

    Safarizal dalam pada itu menuduh kononnya saranan supaya DAP diketepikan daripada gabungan pembangkang merupakan perancangan dan agenda UMNO.

    Beliau mendakwa kononnya UMNO bimbang dengan sokongan dan keupayaan DAP dengan beberapa lonjakan sokongan pengundi-pengundi di seluruh negara ke atas pembangkang.

    “Pemuda PAN Perak tidak sesekali mengenepikan peranan besar DAP dan akan sentiasa membuktikan bahawa tomahan dan desakan agar DAP diketepikan adalah langkah silap kerana tidak melihat keupayaan dan kemampuan sebenar DAP.

    “Atas semangat itu DAP dan semua parti wajar duduk semeja dengan segera bagi menghadapi BN pada PRU14 pada bila-bila masa sahaja lagi,” tegasnya
    Sah barua dap.
    SEMAKIN TERSELAK TABIR DIBELAKANG PAN..
    Tuan arahkan makan taikpun pan sanggup
    Nyawa bergantung pada Dap....apa lagi nak harap. Minta 'sembah' kucup tapak kaki Dap pun depa sanggup. Tak pernah lagi tengok parti jadi ''bangsat' pada orang kafir.
    Alahaii..nampak sangatlah boneka DAP sebenarnya. Nampak sumbangan DAP tp tak nampak sumbangan PAS. Maka DAP jadi pilihan berbanding PAS.
    Berambuslah org2 macam ini drpd kamus politik umat Islam!
    Berapa dapig bayar sebulan kat budak ni utk menyalak dan membela tuan dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampah saraf sudah dihantar

      Delete
    2. MCA dan MIC serta GERAKAN dah tak wujud lagi kat Malaysia ni. Dendangan hanya DAP.Hebat jugak DAP ni. China merah kira ok pulak dengan malangsial

      Delete
    3. Pkmak ni lah yg kami kata

      Ratib selepas solat DAP KOMUNIS X 1000

      sudahnya umno pi peluk komunis


      LAIN KALA ATOK GUE PESAN JANGAN BENCI SESEORANG KALAU TIDAK KO AKAN KAWIN SAMA DIA

      skrg kita panggil umno party komunis malaya

      Delete
  12. Sultan Setuju PAS kekal exco sampai PRU
    Ini pernamat kepada isu, setelah PH menggunakan PKR caba singkirkan PAS secara halus tak berjaya.

    PETALING JAYA: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bersetuju mengekalkan 3 exco daripada PAS dalam pentadbiran Selangor sehingga pilihan raya umum ke-14 (PRU14).



    Menurutnya, kedudukan exco itu dikekalkan demi kestabilan pentadbiran negeri dan kepentingan rakyat.

    “Saya mengambil kira mandat yang diberikan oleh rakyat kepada kerajaan sedia ada untuk terus mentadbir bagi menjamin keharmonian dan pembangunan rakyat Selangor,” menurut kenyataan dikeluarkan istana Selangor.

    Sebelum itu, Sultan Selangor mengadakan perbincangan dengan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali berkenaan kedudukan semasa barisan kepimpinan negeri, selepas PAS memutuskan hubungan dengan PKR.

    Tiga exco PAS di Selangor ialah Zaidy Abdul Talib yang memegang portfolio Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Permodenan Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Iskandar Abdul Samad yang memegang portfolio Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar dan Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi yang menyandang portfolio Pendidikan, Pembangunan Modal Insan, Sains & Teknologi dan Inovasi

    Kenyataan Khas Sultan Selangor
    http://tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=35086
    Pembaca kena faham maksud Sultan Selangor yakin kepercayaan yang diperolehi oleh Azmin ketika dilantik menjadi MB September 2014 masih kekal. Ini bermakna PAS beri mandat kepada Azmin lagi menjadi MB.
    percaya ler.
    titah tuanku sultan kali nie, akan menambahkan lagi rasa sakit hati dan rasa sakit otak mereka terhadap tuanku sultan. sebelum nie pun, dah banyak kali hajat mereka telah digagalkan oleh tuanku sultan. sebab itu, ada kelompok anti-beraja kalangan mereka.
    dimana brua dan anjing anjing PAN dan DAP serta politikus (macam tikus) dimenara gading yang selalu menyalak dan menyindir dengan ilmu pilitik yang danggal terhadap PAS?

    Selama nini dulu kinidan selamanya menyalahkan PAS DALAM KEMELUT PAKATAN RAKYAT KHASNYA NEGERI SELANGOR. Bermacam sindiran dan hujah bodoh dituju pada PAS khsanya kepada DSTGHA.

    UNTUK REKOD NAMA AZMI TIDAK ADA DALAM SENARAI CALON MB SELANGOR KETIKA KEMELUT POLITIK SELANGOR YANG DIREKA AHLI RAFIZI DAN KUNCU KUNCUNYA,

    NAMUN NAMA AZMI DICADANG OLEH PAS UNTUK MB SELANGOR. TERSUNGKUR AZIZAH BINI NUAR JADI MB SELANGOR. HA HA HA HA

    ITU KISAH SILAM DEH . SEHINGGA KINI AMBE TUNGGU BRUA BRUA PAN DAN DAP DAN PKR UNTUK KOMEN ISU TERSEBUT.

    SYABAS PADA RAJA , BIJAK MEMBUAT KEPUTUSAN YANG ADIL .HIDUP RAJA IDUP SULATAN MELAYU DIMALAYSIA.

    AYUH KITA RATIB HANCUR HANCUR DAP HANCUR PAN HANCUR HANCUR PEMAIN POLITIK TAHILEMBJU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Krpla babi ko la

      Ko dan seluruh keluarga ko can fvuk off and sucks

      Delete
    2. Eee seronoknya 20.54 sehingga tertanggal seluar dan baju yang Di buat dengan kertas berbogel la tu. Beginilah perangai walaun

      Delete
    3. 20.54 berbangga sungguh kamu dengan lidah api dan berhati serigala yang seperti AYATULBEER kamu membinatangkan insan lain . Berbangga lah kamu dengan bermainkan bangsa dan agama. Puak kamu ni suci SANGAT?

      Delete
  13. Penulis mengucapkan syabash kepada azmin ali kerana tegas dengan prinsip dalam menangani persoalan exco pas di selangor, ekoran putusnya tahalluf siyasi antara pas dan pkr. Prinsip ketua kerajaan negeri tidak semesti mengikut kehendak parti.

    Ketua kerajaan negari, mb, bertanggungjawab kepada negeri dan rakyat. Kepentingan rakyat adalah perkara utama. Walau kepentingan rakyat melebihi kepentingan parti, rakyat didahulukan.

    Adun pas, malah semua adun, dipilih oleh majority rakyat dalam satu2 kawasan. Kemudian salah seorang adun dilantik menjadi mb. Kemudian mb melantik pula exco. Jelas adun dilantik oleh rakyat, mb dipilih antara adun dengan perkenan sultan dan exco dilantik oleh mb. Secara mudah faham, nasib exco ditangan mb walaupun pengesahan lucut jawatan dikatakan atas kuasa sultan.

    Azmin jelas tidak mahu dicucuk hidung. Azmin jelas mahu menunjukkan dia bukan macam kerbau boleh dicucuk hidung. Jangan ingat azmin budak mentah. Azmin tentu ingat bahawa pas yang mencadangkan nama beliau untuk menjadi mb selepas langkah kajang yang hina dilakukan. Semata2 hendakkan anwar jadi mb, khalid ibrahim yang cemerlang dicantas. Khalid dicantas kerana kabarnya khalid enggan menurut kehendak parti untuk menggunakan dana kerajaan negeri bagi kempen pilihanraya sarawak. Entah betul entah tidak, wallahualam. Dan selepas khalid jatuh, kerajaan selangor hampir tumbang, namun adun pas tegak kukuh mempertahankan kerajaan negeri.

    Maka dari sejarah tersebut, amat wajar azmin mengekalkan tiga exco dari pas, walau sebelum ini empat. Dan wajar juga pas memutuskan jika tiga exco ini dipecat, pas akan menarik balik sokongan kepada kerajaan negeri. Akibatnya kerajaan selangor ibarat kayu reput bakal patah bila2.

    Semua berbuku dengan tindakan azmin. Kak wan jah berbuku, nurul berbuku, lim kit siang terbelalak matanya, mat sabu kempunan, khalid samad telan liur, malah mahfuz lagilah berbukunya. Saifudin nasution yang mempunyai sejarah lompat parti lagilah, meletup2 dadanya dengan keputusan azmin.

    Azmin telah memberi satu pelajaran kepada semua mb malah pm juga, bahawa jawatan mb dan pm adalah untuk rakyat, bukan untuk parti.

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko silap

      UNTUK FULUUUUS


      wang besar wang besar wang besar... Alamak cipap pulak longgar Q7 mana?

      Delete
  14. Saya Atau Lim Guan Eng Yang Ekstrimis?
    Saya telah menghabiskan masa selama 2 jam 45 minit, iaitu dari pukul 215 petang ke pukul 500 petang, untuk memberikan keterangan di Balai Polis Bukit Kayu Hitam, Kedah, pada hari ini, 22 Mei 2017, sehubungan dengan laporan polis Ahli Dewan Undangan Negeri Subang Jaya merangkap Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Hannah Yeoh, terhadap saya pada 15 Mei 2017 dan laporan polis saya terhadap Hannah Yeoh pada 17 Mei 2017.

    Ada di antara rakan-rakan peguam yang menanyakan sama ada saya memerlukan bantuan pihak peguam untuk berhadapan dengan pihak polis tetapi saya meyakinkan mereka bahawa saya tidak memerlukannya. Alhamdulillah, pegawai penyiasat melayan saya dengan baik dan saya juga memberikan kerjasama yang penuh dengan menjawab setiap soalan yang dikemukakan oleh beliau sehingga akhirnya lahirlah kenyataan setebal lapan muka surat.

    Apa yang mahu saya tekankan kembali adalah hakikat bahawa saya bukanlah seorang ekstrimis seperti yang dituduh oleh ramai pemimpin DAP. Ini termasuklah tuduhan Penasihat DAP merangkap Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, bahawa laporan polis saya adalah bukti kegagalan untuk mempromosi wasatiyyah di Malaysia; tuduhan Naib Pengerusi DAP merangkap Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, bahawa saya gila, berpandangan sempit dan ekstrimis; tuduhan Setiausaha DAP Wilayah Persekutuan merangkap Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng, bahawa saya adalah ekstrimis dan berpandangan sempit; dan tuduhan Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen, bahawa saya adalah pelampau.

    Kepada semua pemimpin DAP ini, sukalah saya minta mereka mendengar sendiri rakaman ucapan Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, di Lecture Theatre, Student Wing, Block S3.1 Level B3, Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University, Singapura, pada 10 Disember 2014 ini.

    Di dalam ucapan ini, Lim Guan Eng secara terang-terangan menghasut dengan menuduh Barisan Nasional tidak akan menyerahkan kuasa jika pakatan pembangkang memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 dan bahawa jika ini berlaku maka “perkara ini mesti diselesaikan di jalan-jalan raya dan ia akan diselesaikan di jalan-jalan raya”.

    Belum lagi Pilihan Raya Umum Ke-14 berlangsung, sudah tertanam dalam fikiran Lim Guan Eng hasrat untuk menyelesaikan perebutan kuasa di jalan-jalan raya.

    Wahai Lim Kit Siang, sayakah atau anak kamu, Lim Guan Eng, yang ekstrimis?

    UCAPAN LIM GUAN ENG

    “We know that Barisan Nasional are sore losers. They are really sore losers and they will not give up power that easily. Now, what will happen if they refuse to give up power? And I think this is one very important question in people’s minds, especially in the last election when we won the popular mandate but not the number of seats, we can see the huge mess if this issue comes out. Now, if we win power, both in terms of popular votes, that means the popular votes, but (also) in terms of the number of seats, and then we are not allowed to take power, I think the matter has to be resolved on the streets and it will be resolved on the streets.”

    TERJEMAHAN UCAPAN LIM GUAN ENG

    “Kita tahu bahawa Barisan Nasional adalah jenis yang tidak berpuas hati jika kalah. Mereka adalah jenis yang sangat tidak berpuas hati jika kalah dan mereka tidak akan menyerahkan kuasa dengan mudah. Sekarang, apa akan berlaku jika mereka enggan menyerahkan kuasa? Dan saya fikir ini adalah satu soalan yang sangat penting dalam minda rakyat, terutamanya dalam pilihan raya lepas bila kita menang mandat popular tetapi bukan bilangan kerusi, kita boleh lihat kacau-bilau besar jika isu ini timbul. Sekarang, jika kita mendapat kuasa, di dalam kedua-dua dari segi undi popular, maknanya tentunya undi popular, tetapi (juga) dari segi bilangan kerusi, dan kemudian kita tidak dibenarkan untuk mengambil-alih kuasa, saya fikir perkara ini mesti diselesaikan di jalan-jalan raya dan ia akan diselesaikan di jalan-jalan raya.”

    FB
    DR. KAMARUL AZMAN YUSOFF

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik Dap Malaysian Malaysia

      Dari


      CHINA MALAYSIA


      habis ranap
      100b forex city
      3b trx
      100b Melaka gabteway
      10b edra permata negara maruah negara
      7b bandar Malaysia (cancel)
      200b pulau carey


      Ini baru betul komunis style UMNO style peluk cium konkek komunis

      Delete
  15. Wooi sampah saraf banyak nyee

    ReplyDelete
  16. Pemimpin AMANAH bodoh
    Dr Kamarul Zaman Yusoff
    pensyarah di Universiti Utara Malaysia (UUM).
    Mengapa saya kata pemimpin AMANAH bodoh? Saya katakan pemimpin AMANAH bodoh kerana mereka sendiri sering menyatakan kebimbangan mengenai kurangnya sokongan orang-orang Melayu Islam terhadap Pakatan Harapan.

    Presiden AMANAH, Mohamad Sabu, malah pernah secara terbuka berucap di hadapan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, begini pada 7 Februari lalu:
    “Isu yang kita bawa ini, iya, banyak. Tapi kalau jatuh BN, apa nak jadi pada orang Melayu? Ini tanggapan persepsi, bukan satu fakta. Tapi inilah yang dihadapi oleh kita menjelang pilihan raya yang akan datang. Memang pilihan raya yang ke 2013 kita janji nak hapuskan PTPTN, nak hapuskan tol, nak beri elaun kepada wanita yang tidak bekerja. Cukup menarik Buku Jingga kita.

    "Tetapi orang Melayu bertanya, kalau jatuh BN, apa nasib pada orang Melayu? Inilah kita kena bina persepsi ini, terutama sekali rakan-rakan daripada DAP jugak kena membantu nak mengubah persepsi ini.”

    Persepsi DAP anti-Melayu anti-Islam ini sudah lama tertanam di kalangan orang-orang Melayu Islam. Kalau persepsi ini dibuat-buat takkanlah dapatan kaji selidik Institut Darul Ehsan milik Kerajaan Selangor, yang DAP sendiri sebahagian daripadanya, antara 13 hingga 15 November 2015 mendapati 64 peratus daripada 1,716 respondennya di Selangor bersetuju DAP anti Islam.

    Kalau persepsi ini dibuat-buat takkanlah sampai sekarang Lim Kit Siang, tidak berani mengambil tindakan undang-undang terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana menyebut bahawa DAP anti-Islam walaupun menyebut mahu berbuat demikian sejak 28 Januari lagi.

    Kita pergi kepada kandungan memorandum yang kami, lebih 100 ahli akademik yang sedang berkhidmat di universiti-universiti tempatan, ingin kemukakan bagi mendesak Pendaftar Pertubuhan memberi surat tunjuk sebab kepada DAP mengapa pendaftaran DAP tidak boleh dibatalkan dan seterusnya membatalkan pendaftaran DAP jika DAP gagal memberi representasi yang memuaskan kepadanya selari dengan peruntukan Seksyen 2A (1) dan Seksyen 13 (1) (c) Akta Pertubuhan.

    Hakikat betapa aktiviti-aktiviti dan hal ehwal DAP adalah berlawanan dengan, atau berkurangan atau bertentangan terhadap, atau tidak mengambilkira mengenai “Kedudukan agama Islam sebagai agama Malaysia” seperti yang diperuntukkan oleh Seksyen 2A (1)(b) Akta 335 terbukti kerana induk yang mendasari aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP, iaitu Perlembagaan DAP, hanya menyebut mengenai “Mengiktiraf kebebasan beragama sebagai hak asasi yang merangkumi kebebasan pelbagai agama daripada diancam oleh undang-undang yang bersifat menindas dan akta-akta yang berunsur diskriminasi” (Fasal II (4)) tanpa mengandungi pengiktirafan ke atas “Kedudukan agama Islam sebagai agama Malaysia”.

    Hakikat betapa aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP adalah berlawanan dengan, atau berkurangan atau bertentangan terhadap, atau tidak mengambilkira mengenai “Kedudukan orang Melayu dan orang asli Negeri Sabah dan Sarawak” seperti yang diperuntukkan oleh Seksyen 2A (1)(d) Akta 335 terbukti kerana induk yang mendasari aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP, iaitu Perlembagaan DAP, hanya menyebut mengenai “Memberi hak yang saksama kepada setiap rakyat Malaysia” (Fasal II (2)), atau mengenai “Memberi peluang yang saksama dan mengagihkan kekayaan ekonomi kepada semua rakyat berdasarkan penciptaan nilai-nilai dalam pasaran yang bersaing dan tata ekonomi yang menegaskan penciptaan kekayaan dan pengagihan kekayaan yang saksama” (Fasal II (10)), atau mengenai “Berjanji untuk mempertingkatkan taraf pendidikan berdasarkan hanya kepada merit dan keperluan, serta memberikan akses penuh dan peluang yang sama kepada pendidikan peringkat awal, peringkat menengah dan peringkat tinggi, terutamanya sektor-sektor teknologi maklumat yang mengutamakan ilmu” (Fasal II (11)), tanpa mengandungi pengiktirafan ke atas “Kedudukan orang Melayu dan orang asli Negeri Sabah dan Sarawak”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamaruk publisti murahan stick your middle finger where the sun doesnt shine

      Do you get me?

      If not fcuk off! Along with ur phD

      Delete
  17. Itu dah kira beri " makan di suapkan " agar terus tutup mulut dan tutup mata di atas segala salah laku dan kemungkaran Najib .

    ReplyDelete
    Replies

    1. Yang dok telan brim setiap tahun... Nampak matanya terbeliak lagi besar... Dan mululnya melalak lagi kuat.

      Delete
    2. Anon 21:26 .

      Siapa yang anda katakan terbeliak besar dok telan brim setiap tahun ?? Kalau anda maksudkan saya , sorry la .. tak main brim brim ni !!

      Delete
  18. Kuda tunggangan DAP
    Dr Kamarul Zaman Yusoff
    pensyarah di Universiti Utara Malaysia (UUM).
    Mengapa pula saya katakan pemimpin AMANAH kuda tunggangan DAP? Saya katakan pemimpin AMANAH kuda tunggangan DAP kerana tindak-tanduk mereka dan tindak-tanduk pemimpin DAP sendiri sering memperlihatkan bahawa pemimpin AMANAH diperkudakan oleh pemimpin DAP.

    Seperti disebutkan di dalam tulisan ini sebelum ini, para pemimpin AMANAH sangat terkehadapan di dalam mempertahankan Hannah Yeoh dan DAP sehinggakan ada masanya belum pun para pemimpin DAP sempat menjawab apa-apa kritikan yang diberikan ke atas mereka, para hulubalang AMANAH sudah terlebih dahulu keluar berpencak silat di gelanggang bagi menepis kritikan terhadap DAP.

    Seperti disebutkan di dalam tulisan lain sebelum ini, setelah pemimpin PAS yang kalah di dalam pemilihan PAS pada tahun 2015 keluar dari PAS dan menubuhkan AMANAH, rekod menunjukkan pemimpin DAP yang memberi nyawa kepada mereka melalui pelbagai cara, sama ada melalui saluran parti atau Kerajaan Pulau Pinang yang dimiliki DAP.

    Belum pun AMANAH dilancarkan, Lim Kit Siang sudah mengumumkan di Gelang Patah pada 5 September 2015 bahawa keutamaan terbesar selepas 16 September (pelancaran AMANAH) adalah merangka rencana terperinci bagi merampas Johor.

    Di saat ada pemimpin pembangkang, khususnya dari PKR, yang belum bersetuju Pakatan Harapan ditubuhkan pada 22 September 2015, pemimpin DAP-lah yang bekerja keras bagi meyakinkan mereka supaya menubuhkannya segera demi kelangsungan AMANAH.

    Sehari selepas Pakatan Harapan diwujudkan, Setiausaha Agung DAP selaku Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng terus mengumumkan keputusan mesyuarat bahawa kerajaan itu digelar sebagai Kerajaan Negeri Pakatan Harapan, bersama jawatan untuk AMANAH.

    Dari sudut ideologi pula, Liew Chin Tong sejak awal-awal lagi mewajibkan AMANAH supaya memenuhi mandat progresif/sederhana dan mengemukakan satu wacana menyeluruh post-Islamis mengenai maqasid syariah bagi memenangi sokongan lebih ramai rakyat Malaysia.

    Untuk makluman para pemimpin AMANAH, taktik DAP memperkudakan parti lain untuk kepentingan DAP ini pernah diakui oleh Lim Kit Siang sendiri di dalam kenyataan yang diberikan oleh beliau kepada Andy Mickey Choong Tek Choy pada 20 Mac 2006.
    Kenyataan Lim Kit Siang ini menggambarkan betapa liciknya strategi DAP, berkawan dengan PAS di dalam satu pakatan politik, tetapi di dalam masa yang sama berusaha keras untuk memastikan PAS tidak terlalu kuat dengan membantu perkembangan PKR bagi memastikan PKR boleh digunakan untuk menghalang perkembangan PAS.

    Kini apakah tidak mungkin strategi sama sedang digunakan oleh DAP, iaitu berkawan dengan PKR di dalam satu pakatan politik, tetapi di dalam masa yang sama berusaha keras untuk memastikan PKR tidak terlalu kuat dengan membantu perkembangan AMANAH bagi memastikan AMANAH boleh digunakan untuk menghalang perkembangan PKR?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib bawak suey

      Mh370
      Mh17
      Heli serawak
      Heli Semenyih

      Koreo utara
      12hulang kejar tekong Vietnam..ada awek dlm kut

      Delete

  19. APA Najib menghina pulak,
    Menghina ada sepedti menuduh sesutu perbuatan tak bermoral kepada seseorang. Seperti tuduhan PM22 kpd timbalannyanya dulu. Itulah baru menghina namanya.

    Dan saya rasa Anwar tersenyum lebar apabila seluruh warga PKR dapat mmbalas balik penghinaan tersebut kpd org yg menghinanya dulu.

    ReplyDelete
  20. Mahathir Sudah Hilang Hak Untuk Bercakap Tentang Nasionalisme
    Memang agak tertarik apabila membaca komen Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai pengambil alihan Zhejiang Geely Auto terhadap Proton. Dalam kenyataannya, dia berkata, penjualan 49.9 peratus saham Proton boleh dianggap sebagai satu kehilangan “anak” buat rakyat Malaysia.

    Malah, Mahathir turut mendakwa, entiti yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia hari ini sudah menjadi milik orang setelah kerajaan bertindak menjual Proton kepada kumpulan Geely dari China. Hilang sudah identiti Malaysia setelah semuanya kini milik China.
    Bunyinya mungkin agak sedih namun hakikatnya, Mahathir sendiri yang menjadi punca penjualan ini berlaku. Sekiranya Mahathir yang menjadi Pengerusi Proton sejak lebih 30 tahun tahu untuk membangunkan syarikat ini, Proton sudah lama menjadi pengeluar kereta terbaik Asia Tenggara malah mungkin sahaja menjadi hampir setara dengan jaguh-jaguh automotif terkemuka dunia.

    Namun apa yang berlaku adalah sebaliknya. Ramai yang melihat Mahathir menjadikan Proton sebagai lubuk duit mudah untuk diri, keluarga dan semua kroninya. Manakan tidak, 95 peratus daripada vendor Proton adalah terdiri daripada kroni dan milik kaum keluarganya. Justeru, pengambil alihan Geely ini bakal merencatkan aliran masuk tunai kedalam akaun-akaun kroninya.

    Bercerita tentang semangat nasionalisme yang cuba dibangkitkan Mahathir, sebenarnya, hari ini Mahathir sudah hilang kelayakan untuk bercakap tentang nasionalisme. Umum sedia maklum bahawa Mahathir cukup giat mahu menjatuhkan kerajaan menerusi apa jua jalan yang ada termasuk mengheret pihak asing masuk campur dalam urusan negara.

    Lihat sahaja bagaimana kerjasamanya dengan Clare Recastle Brown dan Sarawak Report, ulasannya di dalam The Wall Street Journal dan Australia Broadcasting Corporation, cubaan menghantar kuli-kulinya membuat laporan kepada CIA dan FBI serta beberapa agensi keselamatan luar negara terhadap Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan lain-lain lagi.
    Ingin ditanyakan kepada Mahathir, adakah ini lambang nasionalisme bawaan Mahathir? Adakah dengan mengheret begitu banyak campur tangan asing termasuk sekutu rapatnya George Soros di namakan nasionalisme? Adakah dengan memperjudikan maruah dan kedaulatan negara ini dinamakan sebagai nasionalisme?

    Satu ketika dahulu, Mahathir juga merupakan Pengerusi bagi Petrolium Nasional atau Petronas. Sepatutnya, sebagai seorang pengerusi, dia sepatutnya menggalakkan lebih banyak usahawan bumiputera terlibat secara langsung dalam meneroka dan menguasai industri peruncitan minyak di negara ini.

    Namun apa yang berlaku sebaliknya. Anaknya sendiri menjalinkan kerjasama dengan syarikat petrol antarabangsa, Petron dengan menjenamakan semula Mobil menjadi Petron. Jika benar Mahathir mahu membantu mengembangkan lagi pendapatan Petronas, bukan satu perkara yang susah untuk meminta anaknya menjadi peruncit utama Petronas di negara ini.

    Itulah sebabnya kenapa Mahathir sudah hilang kelayakan untuk bercakap tentang nasionalisme. Jika Mahathir faham akan erti nasionalisme, dia sepatutnya hari ini menjadi penasihat bersama negara bersama-sama Tun Abdullah Ahmad Badawi dalam membina sebuah negara yang jauh lebih baik.

    Namun hari ini, Mahathir memilih untuk menjadi pengkhianat bukan sahaja buat kaum Melayu, malah untuk negara amnya. Dia antara individu yang paling banyak membawa kerosakan kepada imej dan kedaulatan negara. Sekarang, layakkah Mahathir membicarakan nasionalisme? Mahathir beruntung kerana dia dilahirkan di Malaysia. Bayangkan kalau dia lahir di Thailand atau mungkin sahaja di Korea Utara…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat mati kebulur...

      Inflasi 5.7%


      Ikan kembong rm25sekilo


      Ubat darmasi naik... Paracetamol dah rm18 sepaket

      Delete
    2. Anon 21:14

      Sedap dan panjang sunggoh ulasan anda . Masaalahnya , hampir semua fakta salah serta di manupulasi . Banyakkan lagi membaca sejarah sebelum pandai pandai menulis .

      Anda menulis lebih kurang sama jalan cerita dengan apa Fuad Zakarsit kata . Fuad ni tak sedar diri .... dah kena tending dek pengundi masih nak menyibok ...pasti banyak fulus yang Najib bayar .

      Masa bilanya Mahathir jadi pengerusi Proton selama 30 tahun . Mahathir di lantik menjadi pengerusi Proton setelah Khazanah menjual equity dia ke DRB Hicom . Jadi DRB Hicom yang lantik dia jadi pengerusi .

      Mahathir tidak pernah menjadi pengerusi PETRONAS . Sebaliknya dia dijadikan penasihat PETRONAS kerana dia adalah mantan PM . Sekarang jawatan itu di gantikan kapada Pak Lah kaki tido olih Najib .

      Selanjutnya , sedarkah anda hampir semua stesen minyak PETRONAS adah milik bumiputra ??

      Lain kali bukalah mata tu besar besar bila melihat sekeliling anda . Bukalah telinga untuk mendengar apa yang sekeliling anda berkata . Adakah anda senasib dengan Najib ?? tak bolih melihat dan mendengar , takut di khuatiri di siku olih Rosma ??

      Delete
  21. DAP Yang Akan Punya Kuasa Tentukan Siapa PM Pakatan Harapan
    Parti-parti dalam Pakatan Harapan (PH) nampaknya masih belum mampu hendak agak bahawa di penghujungnya nanti kata putus dari DAP akan menjadi penentu siapa Perdana Menteri mereka kalau mereka menang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 kelak.

    Siapa sahaja nama yang dicalonkan sama ada oleh PAN, PKR mahupun PPBM tidak akan memberikan kesan kepada kehendak DAP kerana jelas parti itu seakan-akan ada kuasa mutlak dalam pakatan pembangkang.

    Lumrah manusia, semua mahu jadi pemimpin dan memajukan negara ikut acuan mereka sendiri.

    PKR mahukan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Perdana Menteri, PPBM mahukan Presiden mereka Tan Sri Muhyiddin Yassin atau Datuk Seri Mukhriz sebagai Perdana Menteri manakala DAP tidak secara jelas menyebut siapa dan PAN hanya ikut telunjuk DAP sahaja.

    Sebenarnya mereka tak perlu berbalah pun kerana apabila mereka bising-bising, Pemimpin DAP Lim Kit Siang kata beliau yang akan jadi Perdana Menteri, semua orang tak boleh kata apa-apa dan perlu akur kepada kemahuan parti itu.

    Menurut Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak, DAP di dalam Dewan Rakyat sepatutnya menang lebih banyak kerusi dari parti lain dalam PH dan menunjukkan parti itu layak menentukan siapa yang akan menduduki kerusi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

    Taraf DAP di dalam PH sama seperti UMNO dalam Barisan Nasional (BN), sebab itu pemimpin UMNO yang jadi Perdana Menteri.

    “Amalan ini adalah konvensyen politik tanah air, maka atas dasar inilah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengatakan pada Disember tahun lalu bahawa Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) sebenarnya adalah bagi rakyat Malaysia untuk memilih sama ada kerajaan pimpinan UMNO dikekalkan atau memilih kerajaan baharu yang diterajui DAP.

    “Perdana Menteri dengan bijak telah dapat membaca dan menganalisis cara permainan dan percaturan politik DAP. Lim Kit Siang sangat takut jikalau orang Melayu tahu bahawa DAP paling berkuasa dalam Pakatan Harapan dan DAP lah yang membuat keputusan penting,” katanya menerusi blog beliau, sskeruak.blogspot.my, hari ini.

    DAP juga mungkin akan memberikan peluang kepada wakil orang Melayu daripada parti itu untuk menjadi Perdana Menteri kononnya memperlihatkan kepada orang Melayu betapa parti itu tidak mementingkan jawatan berkenaan.

    Selepas beberapa penggal, pastinya mereka akan menjadikan wakil dari kaum Cina sebagai Perdana Menteri tanpa memberikan peluang lagi kepada kaum lain untuk memegang jawatan itu sama seperti di Singapura yang dipelopori oleh parti PAP.

    Sama macam di Perak, apabila DAP dapat banyak kerusi DUN pada masa itu, mereka memilih Datuk Seri Nizar Jamaluddin dari PAS sebagai Menteri Besar boneka kepada DAP, buat sidang media Menteri Besar pun di pejabat DAP padahal beliau dari PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik

      DAP Malaysia. Malaysia

      Dari

      Malaysian China

      habis angkut rakyat China kerja di Malaysia.

      Dulu British bawak masuk
      Skrg ah jib gor bawak masuk

      Delete
  22. Ini Lucu… Mohamad Sabu Dinamakan Jadi Calon Perdana Menteri
    Percaya atau tidak, Presiden PAN Mohamad Sabu dinamakan partinya sendiri sebagai calon untuk menjadi Perdana Menteri ke-7 untuk sementara sebelum ia akan diambil alih oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Bunyinya lucu kerana semua orang tahu Mohamad Sabu atau dikenali Mat Sabu tidak mempunyai kredibiliti langsung untuk menjadi seorang Perdana Menteri kerana beliau dikenali sejak dulu sebagai seorang Pak Lawak sejak dari dalam parti PAS lagi.

    Jika menamakan seorang pemimpin pembangkang yang apabila berceramah bercakap kosong, itulah Mat Sabu yang ketika ceramah hanya tahu mengata, mengutuk, dan menuduh perkara kosong tanpa asas kukuh asalkan telinga penonton sedap mendengar.

    Nama Mat Sabu disebut oleh Timbalan Presiden PAN, Salahudin Ayub yang menolak tindakan PKR menamakan Anwar sebagai Perdana Menteri.

    Menurut beliau, Anwar sepatutnya calon Perdana Menteri ke-8 bukan ke-7.

    Bagaimanapun kata Salahudin, Pakatan perlu memilih calon PM dalam kalangan pimpinan yang ada menjelang PRU-14.

    “PM ketujuh akan bertanggung jawab membentuk kabinet baru, melakukan reformasi urustadbir negara dan berusaha untuk mendapatkan pengampunan Anwar,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

    Jelasnya adakalanya, pemimpin perlu berani menongkah arus untuk membuat keputusan.

    “Berani mendepani cemuhan ahli dan mengambil risiko demi kepentingan negara dan rakyat. Jadilah kita pemimpin sejati yang rakyat dambakan,”ujarnya.

    Menurut Salahudin, calon PM ketujuh boleh dilantik sama ada Tun Mahathir Mohamad, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bosnya sendiri, Mohamad Sabu.

    Apa yang penting, mereka teguh dengan sifat amanah dan pro kepada rakyat, katanya.

    “Inilah masanya rakyat mahu melihat kebijaksanaan pimpinan utama Pakatan tampil bagi menyelesaikan setiap permasalahan negara dan rakyat. Duduklah berunding demi kepentingan rakyat dan kemudian barulah berlunjur untuk berkhidmat mereformasi negara,” ujarnya lagi.

    Salahuddin sempat menyindir PKR, katanya memang mudah berpidato mengajak orang lain supaya jangan berjuang untuk kepentingkan peribadi atau parti sendiri.

    “Bukan semua pemimpin lulus ujian ini. Nelson Mandela, Khomeni, Ghandi dan Ghanoeshi telah membuktikan bahawa adalah pemimpin kelas dunia yang meletakkan rakyat dan negara adalah prinsip utama perjuangan mereka,”katanya.

    Bagaimanapun, ia bukan satu keputusan walaupun usaha menjadikan Anwar sebagai PM sudah secara dasarnya dipersetujui oleh pakatan pembangkang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa lagi nak jual

      IPP tnb dah jual 9b
      Proton bagi free
      Tapi pau OCPD
      Rupnyer di setiap negeri tempat singapok berjudi
      Hanya itu cara wang dicari
      Rasuah ajaran Najib sendiri

      Delete
  23. Pakatan Harapan, Sampan Yang Tiada Halatuju & Tidak Ke Mana Mana Pun

    Umpama sampan kayu yang reput dan bercabang empat. DAP pegang satu dayung, PAN pegang satu, PKR pegang satu dan PPBM juga mahu mendayung.

    Masing masing hendak mendayung ke penjuru masing masing. DAP kata mahu Malaysian Malaysia, PKR hanya mahu Anwar, PAN gila hendak lawan PAS dan PPBM hanya mahu Mukhriz jadi PM.

    Akhirnya sampai ke sudah, sampan yang cuba didayung itu tidak bergerak pun ke mana mana. Kali ini kayuhan PKR nampak kuat dan PPBM juga mahu mengayuh ke arah satu lagi. Alamatnya, tidak lama sampan ini.

    Bakal karam, pecah dan tenggelam sebelum selamat sampai ke destinasinya. Inilah yang sedang berlaku dalam PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melama dah jadi sebuah negeri

      Tempat mat sibgapok berjudi


      Itu pasal tangkap OCPD

      Tak pasal pasal nanti

      Tuduh anak murid Najib kencing berlari

      Delete
  24. BUKAN SAHAJA BN , PAKATAN HARAPAN PUN TAK PERCAYA DENGAN TUN MAHATHIR
    Sebenar nya apabila Tun Mahathir keluar kan ndiri nya dari UMNO, ia satu kelegaan kepada UMNO.

    Ini kerana Tun Mahathir amat suka menggunakan UMNO untuk hal hal peribadi dan perniagaan kroni nya.

    UMNO di anggap sebagai alat oleh Tun Mahathir untuk memuaskan nafsu kuasa dan kekakayaan diri dan kroni nya.

    Oleh sebab watak Tua dan senior yang di miliki oleh Tun Mahathir , maka sifat tamak dan gila kuasa tidak begitu menonjol tambah lagi Tun Mahathir amat pandai berlakon.

    Slain itu Tun Mahathir amat bijak menggunakan pihak lain untuk membuat kerja kerja kotor nya , maka diri nya kelihatan seolah olah suci.

    Rakyat biasa yang tidak tahu kisah belakang tabir sememang nya tidak akan tahu permainan belakang Tun Mahathir mengguna kan orang orang nya untuk membuat kerja.

    Contoh nya, debat telah berjaya di batal kan, tetapi yang terlihat seolah olah orang lain yang takut untuk berdebat dan bukan pihak Tun Mahathir.

    Sedikit sahaja yang tahu ia hasil kerja orang orang Tun Mahathir yang berjaya menghalang debat untuk terjadi.

    Itu lah Tun Mahathir di belakang rakyat.

    Kisah bagaimana Tun menggunakan tiga Tan Sri untuk mengenakan Najib Razak dan akhir nya ketiga tiga mereka enggan terus bekerjasama telah di cerita dengan panjang lebar oleh seorang penulis terkenal yang hebat risikan nya.

    Begitu lah Tun Mahathir dengan kerja belakang nya yang tidak di ketahui oleh ramai rakyat.

    Baru baru ini , Tun Mahathir telah di permainkan oleh komponen parti Pakatan Harapan.

    Tun Mahathir dan Tan Sri Muhyiddin telah di malukan di hadapan seluruh penyokong Pakatan Harapan dengan terpaksa menandatangani petition untuk membebaskan Anwar.

    Kemudian itu pula terpaksa melihat sendiri bagtaimana Pakatan Harapan secara jemaah memalukan Tun Mahathir dan Muhyiddin.

    Kedua mereka ini terpaksa melihat nama Anwar di julang sebagai Perdana Mentri ke 7 oleh semua komponen dalam pakatan Harapan walau pun tahu Tun Mahathir tidak menyetujui nya.

    Ini kerana secara halus mereka mahu memberitahu kepada Tun Mahathir mereka tidak percaya kepada nya.

    Mereka sudah tahu akan kerja main belakang Tun Mahathir di mana kuasa membeli orang dan sokongan amat sinonim dengan nya.

    Sebelum itu terjadi mereka ramai ramai sah kan Anwar ada lah Perdana Menteri pilihan mereka.

    Dengan istiharaan ini, terkunci lah niat Tun Mahathir menggunakan tipu helah di saat akhir untuk menyelit kan nama “calon” nya.

    Nama yang Tun Mahathir tidak pernah umum ada lah Mukhriz Mahathir.

    Kini sah lah , selain parti parti dalam BN yang sudah biasa di permainkan oleh Tun Mahathir komponen dalam Pakatan Harapan juga tidak mempercayai nya dan berhti hati dengan nya.

    Mereka hanya mahu Tun Screw melayu dengan membawa undi melayu dan bukan nya memandai mahu tentu kan hala tuju dan siapa patut jadi PM.

    Hanya sebab Tun Mahathir jenis tidak sedar diri sahaja yang membuat dia terlupa peranan yang Pakatan Harapan mahu dia laksana kan.

    Kini terbukti , bukan sahaja Barisan Nasional tidak mempercayai nya, bahkan pihak yang Tun Mahathir sedang “ampu” pun ntidak memp[ercayai nya juga.

    Malang Pak kadok Tua, yang di sana reject , yang di sini pun tolak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sangat setuju dengan pandangan Tuan.
      Saya perhatikan sebaik sahaja keluar dp UMNO, PAS terus mendekati UMNO.
      Nampaknya PAS Dan Mahathir tidak boleh ada dlm satu kumpulan.

      Delete
  25. 2124,apa kamu buat sini.
    Bos arah praktis tarian naga utk upacara sambutan maharaja Komunis CCP tu.
    Baginda dijangka melawat kirang ploton , tayong marin, Nanyang.
    Jgn malas nnt cadre CCP MCA akan pecat ko

    ReplyDelete
    Replies


    1. Ko dah ketinggalan... Kami dah sub-con dah berbulan, ko baru keluar dp gua Niah?

      Delete
    2. Maharaja China akan tiba


      Cepat persembahkan annak dara paling power

      Jgn lupa sajak komunis

      Dan juga pemuda melayu yg takde agama boleh tanya cader Mca apa itu 'komunis'

      Selamat berjaya

      Delete
  26. Najib dah makin mwngarut. Maaalahnya takda pilihan lbh bagus dari BN utk org melayu. Bersatu patut gabung dgn PAS shj.

    ReplyDelete
  27. NAMA MUKHRIZ SAHAJA YANG MAHATHIR TIDAK PERNAH SEBUT SEBAGAI CALON PM, BERMAKNA?
    Akhir nya setelah sekian lama , baru lah terdedah sebab sebab Tun Mahathir mencipta isu dengan perniagaan 1MDB.

    Ia bukan kerana 1MDB itu sendiri , tetapi kerana motif Mahathir terlalu peribadi .

    Kembali kepada topik di atas , selama kesushan negara yang di landa pelbagai kisah politik , ia nya semua berpaksi kepada Tun Mahathir.

    Ini kerana percaturan nya apa sahaja yang terjadi dia mahu dua perkara ini pasti.

    kroni nya terus mendapat apa sahaja
    rencana mahu zuriat nya naik menjadi PM pada cukup masa untuk terus menjaga perkara tersebut
    Sehingga kini Allah masih tidak mengizinkan nya.
    Siapa kah calon PM dalam hati Mahathir?

    Hanya satu nama sahaja yang Mahathir enggan sebut dan tidak pernah sebut.

    Siapa lagi jika bukan Mukhriz, ini bermakna Mukhriz lah calon yang di ingin oleh Tun Mahathir.

    Atas sebab itu lah Tun Mahathir tidak izin kan Pakatan Harapan menama kan calon mereka , konon atas sebab akan berlaku perpecahan, konon nya.

    Tidak perlu lah bertanya kepada Mukhriz kerana dia sendiri blur akan rencana ayah nya.

    Bahkan apa yang dia patut lakukan apabila jadi Perdana Menteri pun dia tidak akan tahu sehingga tiba hari nya , kerana rencana Tun Mahathir hanya di kongsikan bersama Tun lagi seorang itu.

    Tun tidak pernah menyebut nama Mukhirz kerana takut di serang dan sedar sebelum dapat jawatan itu memang amat sukar untuk mempertahan kan diri , tambah lagi menyedari anak nya itu banyak kelemahan dan tidak hebat berpolitik.

    Selama berpolitik pun sentiasa tewas sahaja dalam pemilihan. Malah dengan ahli politik yang di kata nya kuat tidur pun dia tewas juga.

    Maka atas kelemahan ini lah nama nya di lindungi ndan tidak pernah di sebut.

    Hanya di saat akhir sahaja akan di calon kan , namun Pakatan Harapan sudah pun menghidu nya dan tetap menamakan Anwar sebagai calon mereka.

    ReplyDelete
  28. MAHATHIR ENGGAN PEGANG PLAKAD ANWAR PM KE 7 SEBAB DIA ADA ‘PLAKAD’ LAIN…
    KEMBALI ke asal, bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sebenarnya sudah lama mengimpikan anaknya sendiri Datuk Seri Mukhriz Mahathir bergelar Perdana Menteri dan Presiden Umno dalam masa terhampir mengikut plan yang diciptanya sendiri.

    Sebagai ahli Umno bernombor 0000001, Mahathir mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dijatuhkan segera sebelum kerusi tersebut diambil alih oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika mana Presiden PPBM itu masih bergelar Timbalan Perdana Menteri.

    Difikirkannya Najib mudah untuk dijatuhkan seperti yang dia lakukan kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi dahulu. Namun ternyata dia tersilap percaturan sehingga setiap plan yang cuba dirancang hancur berkecai.

    Sebab itu Mahathir terpaksa mencipta PPBM dan bekerjasama dengan DAP kerana mahukan sokongan untuk memberi ruang buat anaknya naik dengan mudah.

    Pada plan asal, Mahathir mahu melantik Muhyiddin sebagai Perdana Menteri ke 7, sebelum ia bertukar tangan kepada Mukhriz Mahathir sebagai Perdana Menteri ke 8.

    Konsep ini sama seperti yang PKR mahukan. Bezanya hanyalah Dr Wan Azizah Wan Ismail dinamakan sebagai calon PM ke 7 sebelum menyerahkan jawatan itu kepada Anwar Ibrahim selaku PM ke 8.

    Sebab itu tidak hairanlah kenapa Mahathir dan Muhyiddin tidak langsung memegang plakad berbunyi ‘Anwar Ibrahim PM Ke 7’ semasa Kongres PKR baru-baru ini.

    Semuanya kerana dia sudah ada plan untuk siapa yang dia mahu diangkat menjadi PM ke 7 dan PM ke 8.

    Apapun syabas diucapkan kepada para penyokong dan ahli PPBM kerana merekalah yang menjadi mangsa kepada semua penipuan dan plan ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami ucap selamat datang kepada MAHARAJA CHINA

      Perasmian malaysiaL wilayah ke 63 China

      Delete
  29. ADAKAH KAMU FIKIR MAHATHIR AKAN SOKONG ANWAR JADI PM?
    Ramai yang telah `membaca’ bahawa gerak geri Mahathir Mohamad yang tidak mengangkat plakad ‘ Anwar PM ke 7’ semasa perasmian Kongres Nasional PKR 2017 di Shah Alam, Ahad lalu, sebagai menunjukkan beliau tidak menyokong Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

    Malah ketika pemimpin Pakatan Harapan yang lain termasuk Lim Kit Siang dan Mohamad Sabu mengangkat plakad tersebut, Mahathir sibuk mengambil gambar.

    Gerak geri dan bahasa tubuh badan bekas Perdana Menteri itu menunjukkan bahawa beliau tidak berminat pun untuk mencalonkan Anwar ke jawatan berkenaan dan pendirian tersebut memang konsisten selama ini.

    Sebaliknya kehadiran beliau pada kongres berkenaan begitu janggal sekali dan dilihat sebagai dipergunakan oleh PKR untuk memenuhi agenda mereka.

    Mahathir pernah menyatakan bahawa Anwar tidak layak dari segi moral untuk menggantikannya dan pendirian itu berterusan selama 18 tahun dan mana mungkin beliau akan menyokong Anwar pula.

    Mahathir sendiri memecat Anwar pada 1998 sebagai timbalan perdana menteri. Anwar juga dipecat daripada UMNO. Malah Mahathir juga bertanggungjawab `menyumbat’ Anwar ke penjara. Dari situ kita tahu beliau tidak akan menyokong Anwar dan ia dapat dilihat daripada gerak badannya sahaja.

    Kalau anda ingat pada tahun lepas, Mahathir yang juga Pengerusi PPBM telah menamakan Muhyiddin Yassin sebagai calon Perdana Menteri sekiranya pakatan pembangkang memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 ketika berucap dalam satu majlis di London.

    Walau bagaimanapun, cada­ngan Mahathir itu dibantah oleh pemimpin-pemimpin pakatan pembangkang termasuk Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua dan Ketua Sekretariat pakatan pembangkang, Saifuddin Abdullah yang bertegas mahu Anwar menjadi Perdana Menteri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada Dato bendahara malaysiaL ...


      Kami sembahkan anak anak dara ... Tanah tanah ... Anak muda yang minat dgn CCP doktrin komunis

      Hari ni kami bagi lagi


      PROTON geli gay-li gaely

      Delete
    2. Ini saja hujah ko.... Sah bulan depan dedak kena catu.

      Delete
  30. PPBM AKAN KELUAR PH, JIKA MUKHRIZ TIDAK DICALON SEBAGAI PM
    Krisis dalaman Pakatan Harapan (PH) kian bertambah kronik dan menghampiri keretakan. Semuanya kerana berebut hendak menjadi Perdana Menteri.

    Belum menang lagi pun, belum pilihanraya lagi pun, mereka sudah berebut kerusi. Nampak sangat parti parti dalam Pakatan Harapan, PH masing masing ada agenda peribadi dan tersendiri.

    Terbaru menurut desas desus politik dari dapur pakatan pembangkang, Presiden PPBM, Muhyiddin akan membuat cadangan agar parti tersebut keluar dari PH sekiranya nama timbalan presiden mereka iaitu Mukhriz tiada sebagai calon PM.

    Walaupun Muhyiddin sebelum ini dilihat turut mahu menjadi calon PM, namun cadangan ini terpaksa dilakukan demi menjaga kedudukannya dalam PPBM.

    Difahamkan Muhyiddin telah diarah sedemikian sekiranya dia masih sayangkan jawatan Presiden PPBM. Kalau Muhyiddin enggan buat arahan itu, maka Mahathir akan gulingkan Muhyiddin dari dalam.

    Dalam apa juga keadaan pun, Mahathir mahu gunakan tangan orang lain untuk laksanakan misi dan agenda peribadi. Mahathir tidak mahu tangan anaknya sendiri dikotori.

    Tunku Abdul Rahman pada tahun 1990 pernah menyatakan bahawa ada dajal dalam UMNO. Entah kepada siapa Tunku maksudkan. Namun pada hari ini, selepas 27 tahun ramai boleh meneka “dajal” yang Tunku maksudkan tersebut.

    Mahathir sanggup buat apa sahaja demi matlamatnya tercapai. “The end justify the means” Machiavelli.

    Keluar dari PH adalah jalan penyelesaian terakhir untuk membolehkan agenda Mahathir jadikan Mukhriz sebagai PM dapat diteruskan.

    Ini juga perlu dilakukan atas tekanan sumber kewangan parti. Syarikat syarikat yang menaja PPBM yang merupakan kroni Mahathir sebenarnya sedang diburu Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) kerana dipercayai tidak membayar cukai.

    Mahathir berpuluh tahun secara sulit yang ‘membela’ syarikat-syarikat tersebut dari membayar cukai. Mahathir sudah akui semalam, beberapa syarikat penderma kepada PPBM sedang diburu LHDN.

    Jika Mukhriz tidak dicalon sebagai PM, maka apa gunanya syarikat itu menjadi “funder” kepada PPBM?

    Baik mereka jadi “funder” pada Wan Azizah atau Azmin jika PPBM nampak tidak kuat dan tiada hala tuju. Hari ini pun, beberapa orang jutawan yang dulunya rapat dengan Mahathir sudah lari kerana percaya perjuangan PPBM tidak boleh pergi jauh.

    Satu mesyuarat khas juga bakal diadakan dalam dalam minggu ini untuk menentukan kedudukan PPBM dalam PH. Zaid Ibrahim yang baru masuk DAP kini menjadi harapan Mahathir untuk memujuk DAP agar kembali semula kepada perjanjian sulit yang asal.

    PPBM yang baru 230 hari, sudah ramai yang keluar parti dan lari. Bukan ahli sahaja yang lari, “funder” politik juga lari. Rakan politik yang diajak bersubahat sama iaitu DAP pun dah mungkir janji.

    Apa lagi yang Mahathir boleh buat untuk tutup kelemahan ini? Dengan membuat provikasi “gemok gedenpoi” agar semua orang serang balik isterinya, tidak menutup masalah besar yang sedang berlaku dalam PPBM.

    Ugut keluar dari Pakatan Harapan adalah satu strategi untuk memastikan DAP dan PKR tidak menamakan calon PM untuk PH. Mahathir cukup alergik dengan nama Anwar.

    Mahathir ingat bila dia “sign” setuju bebas Anwar, maka bolehlah memujuk PH namakan Mukhriz jadi PM.

    Rupanya tidak, Anwar juga jadi pujaan hati. Itu yang Mahathir naik hangin. Silap silap bunga keluar dari PH disebabkan Mukhriz tidak jadi PM. Boleh jadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jadi

      Malaysia wilayah ke 63 China?

      Lai lai lai

      Delete
  31. LAGI PENGASAS PPBM AKAN KELUAR PARTI RAMADAN INIPERTELINGKAHAN dan perpecahan dalaman PPBM dikatakan semakin parah dan bakal membawa rebah.

    Disebabkan sudah mula terbau-bau bahawa parti itu bakal hancur, maklumat yang kami baru sahaja terima menyatakan bahawa akan ada pengasas parti itu bakal keluar parti lagi dalam masa terdekat.

    Sumber dalaman itu memberitahu, ia akan berlaku pada bulan Ramadan ini dan perkara berkenaan amat memeranjatkan ramai pihak.

    Apabila ditanya siapakah gerangan pengasas itu, sumber berkenaan tidak mahu mengulas lanjut.

    Apa yang diminta oleh sumber tersebut hanyalah menunggu pada bulan Ramadan nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika umno kuat knp perlu berbail dgn Pas?


      Kenapa NAJIB CUBA AMBIL.HATI DAP DENGAN CARA BERBAIK DGN CHINA KOMUNIS

      DULU KUTUK DAP KOMUNIS

      KINI UMNO LEBIH KOMUNIS DARI DAP (dengan bantuan MCA)

      Delete
  32. MAHATHIR IS CAUSING MORE DAMAGE TO PAKATAN THAN BARISAN EVER COULD
    Najib needs not rush to call for the next general election as he still has one year to watch Pakatan Harapan self-destruct. The longer Mahathir ‘leads’ Pakatan Harapan the more damage he causes. Having Mahathir in Pakatan Harapan is an asset to Barisan Nasional. Mahathir is causing more damage to Pakatan Harapan than Barisan Nasional ever could. It is like releasing a bull in a china shop.
    According to Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, there are three reasons why Pakatan Harapan must name its Prime Minister-in-waiting.

    1. It will signal to the rakyat that Pakatan Harapan is the government-in-waiting

    2. It will dispel myths

    3. It will draw a ‘X vs Y’ comparison which favours Pakatan Harapan
    Syed Saddiq said people are asking if not Kit Siang then who?

    Basically, what Syed Saddiq said is what Malaysia Today has been saying over the last few months. DAP is expected to win the majority of the seats. So, if Pakatan Harapan wins, say, 125 parliament seats in the next general election, it will be because DAP won 55 seats while the other members of Pakatan Harapan won 70 seats. If not Pakatan Harapan will not be able to win 125 seats in parliament.

    Now, if DAP wins 55 seats that would mean PKR won 35 seats while PAN and Pribumi won another 35 seats combined (say 25 and 10 seats respectively). If, however, DAP wins just 40 seats, PKR 30, PAN 15 and Pribumi 5, the total would be just 90 seats and that means Barisan Nasional (with 132 seats) and not Pakatan Harapan (with 90 seats) would be forming the new federal government.

    You do not need to be a political analyst to understand this. All it takes is simple maths. There are 222 seats in parliament. A simple majority is 112 seats. A safe majority is 125 seats to ensure that your government does not fall a few days after being formed.

    So, if you need 125 seats, unless you can sweep 35 of Sabah and Sabah’s 57 parliament seats, DAP must win 55 seats, PKR must win 35, and PAN-Pribumi another 35. And that means Pakatan Harapan’s future depends on DAP, which in turn depends on 90% of the Chinese votes. If not Pakatan Harapan is going to remain the opposition for a long time to come.

    And this was why Tun Dr Mahathir Mohamad said it is no use naming the Prime Minister-in-waiting now. If Pakatan Harapan does not win the next general election then naming the Prime Minister-in-waiting is an academic exercise or, as Mahathir said, syok sendiri (getting a hard on). Mahathir said Pakatan Harapan must first win the general election and then talk about who should be Prime Minister after that

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bijan nak buat nuklear pulak

      300b punya projek d serawak


      CHINA KOMUNIS JUGAK YG DAPAT

      HIDUP majib!,pembawa pekerja China kedua terbesar selepas british

      Delete
  33. PAN berputih mata bila Azmin membuat keputusan untuk mengekalkan bukan sahaja 3 Exco PAS malah semua pemegang jawatan lantikan politik parti itu dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor – disebalik keputusan Muktamar PAS untuk memutuskan kerjasama dengan PKR.

    Tidak ada siapa yang PAN perlu persalahkan dalam hal ini, melainkan Azmin kerana dia gagal bertindak betul dengan memecat semua ADUN tersebut. Kegagalan Azmin memecat 3 Exco PAS ini juga menunjukkan kelemahan dalam Pakatan Harapan. Jika Azmin bertindak berani memecat 3 Exco PAS tempoh hari, perkara ini selesai dah.

    Mungkin sebagai tindak balas kepada keputusan Azmin ini, PAN mengumumkan bahawa Presiden partinya, Mat Sabu antara calon Perdana Menteri Pakatan KALAU mereka menang dalam PRU14. Mat Sabu tu, apa yang lebih hina dari mencalonkan Mat Sabu sebagai Perdana Menteri? Bodoh, belajar tak habis, kuat merapu, banyak skandal dan sebagainya tapi dicalonkan sebagai Perdana Menteri oleh PAN.

    Bagi PAS, justifikasi kenapa mereka perlu kekal dalam pentadbiran kerajaan Selangor adalah berasas, berpegang kepada prinsip bahawa mereka adalah sebahagian daripada Pakatan yang mencorak kemenangan di Selangor dalam PRU13. Apa yang berlaku selepas itu adalah terletak di tangan Menteri Besar, bukan lagi masalah mereka. Dilantik – adalah mereka, dipecat – mereka pergilah.

    Dalam masa yang sama, ini adalah bukti bahawa Pakatan wujud hanya atas nama, realitinya, tidak ada Pakatan dan masing-masing melakukan apa yang baik untuk diri masing-masing sahaja. PKR pulak khasnya, adalah parti yang tidak ada prinsip serta layak digelar rakan yang tidak boleh dipercayai.

    Tambah dengan adanya Mahathir dan hasratnya untuk menentukan siapa patut jadi PM ke 7 dan ke 8, masa depan apa yang kita nak pilih untuk negara kita ni?

    ReplyDelete
  34. Hadi junjung kasih atas perkenan Sultan Selangor
    http://www.sinarharian.com.my/politik/hadi-junjung-kasih-atas-perkenan-sultan-selangor-1.680435
    SHAH ALAM - Pas merafak sembah ucapan menjunjung kasih dan takzim atas perkenan Tuanku Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah, untuk mengekalkan ketiga-tiga Exconya dalam pentadbiran kerajaan Selangor.

    Presidennya, Datuk Abdul Hadi Awang berkata,"sesungguhnya limpah perkenan Tuanku amat disanjung tinggi untuk memastikan kestabilan pentadbiran Selangor demi menjaga kebajikan dan kemakmuran rakyat,".

    "Patik sepenuhnya meyakini bahawa ketiga-tiga ahli MMKN Selangor dan 10 orang Adun daripada Pas tidak pernah luntur semangat untuk menjunjung kepercayaan Tuanku.

    "Dan meneruskan amanah bagi menjaga kestabilan Kerajaan Selangor dan berkhidmat untuk rakyat dengan adil dan saksama," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Terdahulu, Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani dalam satu kenyataan media hari ini berkata, Tuanku Sultan Selangor bertitah supaya ketiga-tiga Exco Pas dikekalkan dalam kerajaan Selangor, selepas meneliti dan menimbang segala aspek terutama dari sudut kestabilan pentadbiran kerajaan Selangor.

    Terdahulu, Mohamed Azmin menghadap Sultan Selangor dalam satu pertemuan untuk memaklumkan berhubung kedudukan semasa barisan kepimpinan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) berikutan keputusan Pas Pusat memutuskan kerjasama politik mereka dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

    Susulan itu, Sultan Selangor turut menerima kunjungan Pesuruhjaya Pas Selangor, Sallehen Mukhyi serta tiga Exco Pas Selangor berhubung pendirian mereka dalam MMKN.

    Mohamad Munir berkata, Sultan Sharafuddin turut menyeru kepada semua pihak agar tidak menimbulkan sebarang spekulasi negatif tentang kestabilan kerajaan negeri Selangor.

    ReplyDelete
  35. Pak lah ada perasaan ke..?
    Kalau ada tak pyh tuan budin ssh2 buat artikel ni..
    Dia sendiri keluarkan statement..
    Ada lg baik najib bukak peluang pekerjaan utk macai2 utk membantu dia melalui proses hibernasi kelak..
    Jgn lupe bagi dedak lebih utk tukang takung air liur basi..pencacai je sanggup buat keje mcm ni..

    ReplyDelete
  36. MESIA BARU MELINTING TING TING BONYIKAN...!
    SEJAK ISU PELIR'KAD SUDAH DIVIRALKAN
    CIFUT BABI DI SEBUT BRRSAHUT SAHUTAN
    BELUM PRU CAP BUNGA MAMAK DIBUBARKAN

    ISU PELIR'KAD JADI BAHAN SINDIRAN
    MAMAK TAK ANGKAT NNPK KETAKUTAN
    MAT SABUN PAN PUN BERHAJAT SAKAN
    PRU DATANG BARISAN GAK YG MENANG

    CIFUT BABI PM KE TUJUH KATANYA
    MAMAK KIRA GUNA KALKULATOR HP NYA
    TERNYATA BARUA AL JUB BODOH KIRA KIRA
    NO WONDER MAMAK TAK TUNJUK PELIR'KAD NYA


    KIKIKKIKIKIKI...

    BERAMBUS BARUA DAP@SINGAPORK

    iNI KALI LAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan ikutkan perasaan, tarik nafas dan istigfar anoy 22.34
      PH Telah Di sahkan menang PRU 14
      SIAPA BAKAL PM PH coming soon

      Delete
    2. Apa mat singapok cakap nih

      Sikit kami tak.paham


      Panton macham.chibai


      Anak oku syndrom lagi bijak bercakap bavi org paham


      Atau akak geylang ni species ORANG UTAN ? ..

      kih kih kih kiiiiiki

      Delete
    3. MESIABARU PATUT LA MEROYAN SAKAN
      ANAK DOWN SYNDROM RUPA NYE YEOP KAN.!!
      DAH LA MAMAK KENA GAME PIPI BULAN
      PATUT LA MENCIFUT BABI MACAM CIPAN..

      Kikikikiki... berambus barua DAP@SINGAPORK..

      INI KALI LAH...

      Delete
    4. WAH HEBAT!!


      FIRST TIME MAT PEPETPORK BALAS ENTRY !!!


      YESSS MESIABARU CIPTA REKOD


      saya minta maaf tuduh kamu syndrome. Kalau terasa dan ada hubungkait dgnnkeluarga kamu saya minta maaf. Bukan niat saya nak menghina keluarga kamu. Maaf ya jika terasa!

      #paspork berambussss

      Delete
    5. MESIABARU ADA ANAK DOWN SYNDROM
      PATUT LA MEROYAN TAHAP CIPAN
      JADI BARUA DAP@SPORK SIANG MALAM
      APA KAN DAYA NASIB KUTTY MAKIN KELAM

      kikikiki...

      Delete
    6. apa la bangang sangat dia ni....malaybaru cakap anak OKU bukannya anak AKU....bangsat betul sampai tak kira tempat dan waktu nak tunjuk bodoh....

      Delete
    7. Akak cifut babi
      Oink oink
      Hari2 sembah kuih bijan dgn cucuq badak inti babi komunis
      Oink oink

      Melinting ting ting..
      Zaman tun razak Kita tentang komunis
      Zaman anak tun razak,dia jual Kita kt komunis.

      Dulu Kita negara bebas dan berkecuali.
      Skrg Kita dh masuk blok komunis.

      Tak lama lg dia tukar jd republik rakyat Malaysia.

      Presiden nya bijan Ciput babi
      PM nya cucuq badak inti babi

      Masa tu Kita perang.

      Kuih bijan ni pengecut.
      Jalan pun kepit telur.
      Dgn Bini pun kecut telur

      Kikikiki..

      Kt bamboo river Kita bg dia cold treatment dgn induced badak treatment.

      Ahaksss ptui.

      Bye akak cifut babi

      Cifut babi ting ting.. Cute.

      Delete
    8. hihihi...satu geng dgn jongos sungguh terserlah 'kepandaian' mereka.

      Delete
    9. Salam perjuangan kepada sumer nmuslimim muslimat.

      Selamat berpuasa sumer.

      Pada penyokong PH Dan BN Kita politik2 jugak, salah silap Kita bermaaf maafan.

      Kepada Mr. U,akak cifut dan sahabat serigala.

      Jika tanpa anda sebagai penglipura sunyi dunia ini.

      Salam ya salam.

      Dari Ku

      Labu labi @ anon
      Diamond bay
      Silver state

      Delete
  37. Apabila Professor Kangkong sudah berkeliaran..tandanya Najib/Umno/BN dalam keadaan kecemasan.

    Kenapa Najib mula cemas..? kerana banyaknya program jelajah Pakatan Harapan sana sini. macamana nak sekat Pakatan Harapan? terbaru recycle Tun Abdullah Badawi. kalau tak jalan juga..pencacai kena kerja keras lagi.

    Teruskan berlawan..satu pihak tentu akan jatuh. kalau tidak PH, BN lah yang akan jatuh (Pas kita tolak tepi tak masuk dalam pertandingan) .

    ReplyDelete
    Replies

    1. Org pertama yg memgutarakan keadaan 'cemas' sebenarnya dialah sedang mengelami suasana buntu, takut, cemas, gerun dan Dan sausana negetif. Dia menyangka perasaan org lain seperti perasaannya.

      Delete
    2. Kalau ditakdirkan Umno/BN KALAH pada PRU14.akan ramailah pemimpin2, kaki dedak yang akan Menangis. Tapi, jika PH yang kalah pula..mereka sudah biasa kalah.

      agak2nya skrg ini, situasi siapakah yang cemas? BN or PH?

      Nota:
      Bayangkan..parti yang berpuluh2 thn tidak pernah kalah..kali ini, mereka kalah! mana nak sorok muka?

      Delete
  38. admin.....some paid stooges made it a habit to copy paste from other blogs.....this is an annoying attitude, i believe they r paid to do this. they have no respect at all for this blog and other readers. if they need to refer to other articles or write up, they just have to attach a link to them, don't have copy and paste. if people really want to read, they can search the links.

    unprofessional and disgusting! if u have nothing to comment, then shut the fuck up! people will respect that better.

    -dad-

    ReplyDelete
    Replies
    1. D.a.d xont bother about it ots a zmall matter

      Our Admin is pro demovracy

      Fight back but do not censor!

      Bring it on machai babee pkmak lanchau celaka haramjadah burit cipap paid stooges

      Delete
  39. Mr j boleh la sumbang buah fikiran dan pandangan kpd yayasan legasi pak lah. Pandangan anda sangat cocok di sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr j adalah betina sial yang juga peguam.najib dalam kes fitnah


      Babee ni test markst dlm.blog.

      Semua babee J cedok dari google. Nak jawab 2-3 jam... Copy paste dari google 100% ..

      Ini taraf penyokong umno?

      Delete
    2. Patut la bila ajak bahas isu ekonomi spt perumahan, pengangguran, forex, fdi dll dia diam. Bila kena asak, dia jawab macam budak form 5. Lepas tu ngaku ada MBA. Lepas tu boleh pulak perlekeh pandangan orang lain pasal ekonomi. She is a lawyer?....anyway doesnt sound like one. I still have my doubt, i still believe he/she is just a spm graduate. Perhaps a wealthy nasi kandar operator fr penang. Most penang mamaks are good in english.

      Delete
    3. J tu ja ka kebanggaan PEKEMBAR ni??tanya Islam ka tak pun tak terjawap jawap lagi...

      Delete
  40. RAKYAT KEDAH BERDIRI KUKUH DI BELAKNG TUN
    BERSATU BENTUK KERAJAAN DI KEDAH
    SELEPAS PRU 14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Transit di Langkawi..

      Huh! Jgn sekali caci Tun.. Kalau tak nak kena lempang..

      Hebat org heLANGkawi! Di Kedah confirm PPBM amanah pkr! DSMM kembali sbg MB!

      Delete
  41. islam hadhari paklah yg trrhebat! pandai pak mertua kj ni mencari dedak.. syabas

    ReplyDelete
  42. Mana Mr Jebon ha udah hilang soalan belum jawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr. J aka rosli snake tak dapat berkarya malam ni sebab datang bulan

      Delete
    2. bro zack dia kata malam ni xleh nak mengarut lagi sebab claim minggu ni x masuk lagi...sabar ya...

      Delete
  43. legasi pak lah??buat masjid pun kiblat tak betul Islam hadhari la sangat....sat lagi ada la kapiaq yg masuk nak tunjuk bodoh ni...

    ReplyDelete
  44. Bedak, Dedak, Ledak ?? PAK LAH kah kah !

    ReplyDelete
  45. Pak Hadhari, you have been Disgraced ! Najib worked with the rest to bring you down. And all you get is 5 mil ?? Indeed A Disgrace ! You accept ?

    ReplyDelete
  46. Malaysian Cybertrooper26 May 2017 at 08:48

    Wah! Ramai betul komrade 6% bersama Samseng A6 mereka dalam blog ni. Tapi sayang, seekor pun tak mampu bagi hujah yang mantap.

    Salam Jumaat & salam perjuangan buat bro Malaysiabaru, bro Zack, bro Eri, bro UP dan semua yg menentang rejim Bijan & Badak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper,

      Salam Jumaat, salam perjuangan dan salam Ramadan al mubarak.

      In Shaa Allah kita bina semula negara.

      Delete
  47. 2 ekor manusia sial yg tiada rasa tanggung jawab pada negara hanya jaga tembolok sendiri saja.. haramjadah..

    ReplyDelete
  48. Orang seperti Pak Lah dan menantunya mana ada rasa diri hina.Begitu juga dengan Najib sekeluarga serta keseluruhan kabinet kayunya.

    ReplyDelete
  49. QUANTUM BINARY SIGNALS

    Professional trading signals delivered to your cell phone every day.

    Follow our signals right now and profit up to 270% per day.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...