Tuesday, 9 May 2017

KATA POLITIK MATANG DAN SEJAHTERA...KENAPA DITEMPELAK SARANAN KU NAN UNTUK BERSATU?


Pas dilaporkan menempelak Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor berhubung kenyataannya bahawa masih belum terlambat bagi parti Islam itu untuk kembali ke pangkuan UMNO.

Ketua Penerangan Pas, Nasaruddin Hassan berkata, kenyataan Tengku Adnan itu menggambarkan seolah-olah Pas ingin kembali ke pangkuan UMNO selepas didakwa lahir daripada sayap parti tersebut.

"Pas bukan semata-mata lahir daripada UMNO, tetapi juga daripada Hizbul Muslimin selepas ia diharamkan pada 1948," ujar Nasaruddin lagi.

Ketua Penerangan Pas yang juga Ahli Parlimen Temerloh itu tampil dengan kenyataan demikian berikutan Tengku Adnan semalam mengalu-alukan jika Pas ingin kembali ke pangkuan UMNO sebagai Biro Agama UMNO sempena ulangtahunnya yang ke 71 pada 11 Mei ini.
Kata Ku Nan, sebagai parti yang inklusif, UMNO sedia memberi peluang jika Pas ingin kembali ke pangkuan mereka, meskipun mereka sudah terlanjur sebelum ini.

"Semuanya terpulang kepada kepimpinan Pas, walaupun sudah terlanjur, mereka masih boleh pulang ke pangkuan," tambah Ku Nan.

Baik dan terlalu murni apa saranan Ku Nan itu?

Jadi, kenapa Pas perlu melenting serta menempelak beliau kerana kenyataannya itu?

Adakah politik matang dan sejahtera membenarkan tindakan menempelak rakan sendiri yang sudah kerap digauli, lebih-lebih lagi jika ianya bertujuan baik dan murni?

Siapa berani menyatakan penyatuan atau kembalinya Pas ke pangkuan UMNO seperti yang disebut oleh Ku Nan itu bukan sesuatu yang baik untuk Melayu dan Islam?

Jika begitu, bukankah Pas seharusnya menyambut baik kenyataan Ku Nan itu, bahkan tentunya lebih terpuji jika menyatakan memang hasrat  Pas untuk kembali bersatu dengan UMNO demi Islam dan Melayu di negara ini?

Lagi pula, bukankah Pas sendiri sejak kebelakangan ini selalu mengatakan ingin mempertahankan kuasa Melayu dan Islam serta amat memusuhi DAP di sebalik pendekatan politik matang dan sejahtera yang kian merapatkan lagi hubungannya dengan UMNO?

Apa lagi langkah terbaik yang harus dilakukan oleh Pas untuk mencapai semua matlamat barunya itu kalau bukan bergabung atau kembali terus ke pangkuan UMNO?
Dengan yang demikian, tentulah cadangan Ku Nan itu suatu saranan yang baik, bukan saja untuk mengekalkan kuasa Melayu dan Islam, tetapi juga sebagai menepati amalan politik matang dan sejahtera yang sememangnya menjadi dambaan Pas sejak kebelakangan ini.

Maka, tidak manis sungguh sebenarnya apabila Pas marah-marah atau menempelak Ku Nan seolah-olah menolak ajakannya untuk bersatu, berpadu dan bersilaturrahim sebagaimana yang dituntut oleh agama itu.

Tambahan lagi, selain kerap tampil kasar sehingga pernah menyifatkan Pas sebagai sesat sebelum ini, bukan selalu sebenarnya Ku Nan tampil dengan saranan yang baik dan murni seperti kali ini. 

Apa salahnya jika Pas terima dengan baik apa yang disarankan oleh Ku Nan itu. Tambahan lagi, daripada tidak menentu kedudukan melalui Gagasan Sejahtera dan jika bertanding sendirian dalam PRU 14 akan datang, tidakkah lebih baik Pas bergabung terus dengan UMNO demi masa depan yang lebih terjamin dan gemilang? (ShahbudinHusin 09/05/2017)

156 comments:

  1. Cari Cina buta untuk rujuk balik...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejap je baik UMNO ni.. lepas kuat nanti, kene terajang balik..

      Meleis biasa la.. mcm budak2 lembam kene main.. bukan senang nak buang UMNO ooi.. faktor terakhir payah nak buang ialah Melayu dan Islam.

      Kene terajang ke, bini kene rogol ke, anak kene sembelih ke, ko guna ayat qada dan wodar Allah, maka konyong2 jadi bodo piang Melayu Islam dgn serta merta.

      Delete
    2. Depan orang ramai Pak Lebai Pas berlakon marah2 ,

      macam lah rakyat tak tau yang Pas sekarang dah cium

      mulut dgn Umno.

      Delete
    3. Jangan undi lebai yang jual agama untuk jadi kaya !

      Kalau bagi ceramah bukan main terer lagi berbuih buih air liur kutuk sana sini.

      Bila dalam parlimen jadi bodoh garuk telo je.

      Pi mampos ah dengan lebai2 ni.

      Delete
    4. Bukan cium mulut saja

      Dah konkek lubang kunit pas sekali.. Sodap den raso

      Delete
    5. Ku Nan kena lah pujuk sayang dg lembut macam shima aw..aw.
      Pas kan perempuan memang mudah merajuk!!...Baik hati Ku Nan ini...walaulun 'sudah terlanjur' mahu terima lagi sebagai isteri.
      Pujuk lah dg duit dan intan permata. Beri cincin ke boleh juga....he....he...mesti lembut hati punya.
      Bagi duit pun boleh....

      Delete
    6. Bukan politik
      Politik menatang...

      Delete
    7. Pegi mampoih pas...

      Delete
    8. Parti fatwa yg tak patut diundi oleh rakyat,hrp pandai agama je tp bodoh politik..parti 60 tahun patut ikut abg parti 71 tahun..kakaka

      Delete
    9. Kena sebutkan bahawa dia bukan "Tengku Adnan". Dia "Teuku Adnan" - "Teuku" banyak di gunakan di Acheh di mana dia berasal.

      Dia telah mengaku bahawa dia buakan "Tengku". Tapi orang sebut "Tengku" bila memanggil atau merujuk kpd dia.

      Tak tahu lah jika dia memlulu ke Jabatan Pendaftaran minta nama nya di tukar kpd "Tengku" bila dia pegang kuasa.

      Ini lah jenis orang Umno. Menyeleweng 1MDB dan menyonglap berbilion, hingga nama pun pakai nama tipu.

      Delete
    10. Bahaya pakai Cina Buta ia lah bila dia tak mahu membuta, tapi mahu melekap berterusan.

      Kalau mulut dan tabiat busuk nak melekap, parah lah.

      Delete
    11. tindakkan si-din nie mcm perempuan gatal pura2 baik... ade laki dok raba punggung, konon marah, padahal suka...

      hahahahaha - pan malaysian islamic party

      dah kena bayar diam2 je la... kate parti adinda kanda...

      Delete
    12. Pompuan gatal byk dlm umno dan byk dlm pas. Pi lah cari

      Delete
  2. Serban berbelit ketat sanagt itu yang cakap pun berbelit2. Esok TGHH pulak kata lain siap dengan dalil lagi. TITM KOMEN PUB TAK GUNA NANTI KENA SANGGAH DENGAN TGHH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebai ni satu je pantang, hang try bagi microfon. 5 jam dia boleh bebel lelong agama. Kalo hang tunggu lama sikit, ayat2 dia mmg power sedut duit poket kita. Tanya 5 lebai, 5 benda la dia akan bebel. Lebai2 ni ketagih bercakap dan berceramah.

      Berapa ramai dah makcik2 kampong sekonyong2 bagi rantai dan gelang emas di tengkuk dan tangan? Mujur spenda org tua tu xdak rege ja. Kalo x, dgn bulu jubur pun dia cabut bagi.

      Bahasa agama mmg mudah je nak hypnosis makcik pakcik tua yg dah x larat nak buat pahala, dosa waktu muda banyak pula. Akhirnya jalan mudah, dgn ayat2 agama yg berapi2 sikit, sedekahlah org tua yg x larat tu segala rantai gelang.

      Mengkala duit lebai sendiri, spuluh sen pun kedekut pait. Ini mmg perangai semulajadi lebai2..

      Delete
    2. Tengku palsu dah jaja tilam baru kat pas tu.

      Tilam..Tilam..Tilam lama tukar baru
      Bini lama simpan dulu..

      Delete
    3. 1953.
      Kupasan TERBAIK.
      Memang gitu la keadaan byk Lobai palsu penjaja agama ini.
      Kaku leoas RUU 100/100/30 dekat pengganas mcm ni , alamat mampos lah unat islam malaysia.
      Mesti pujak Brahmin ni akn salah guna, tekan umat smpai kna tunduk mcm ternakan sembelihan.

      YA ALLAH SELAMATKAN LAH MALAYSIA, SELAMATKAN LAH ANAK CUVU KAMI.

      Delete
  3. Parti haramjadah memang ckp berpusing2..

    ReplyDelete
  4. Itu pendapat peribadi Nasaruddin saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan pelawaan pribadi Ku Nan juga.Perbincangan utk kerjasam,bergabung atau apa saja misti di peringkat tertinggi.Saya pun tak setuju mereka bergabung,tapi cukup kalau berkerjasama utk melenyapkan,PAN,PKR dan PPBM bagi meruntuhkan harapan Mahahtir/LKS.

      Delete
    2. .
      .

      Cara jawab tu yang tak kena dengan politik matang ..

      Menunjukkan PAS sewel.

      Delete
  5. What a humiliation coming from umno for pas... A sad, sad day for the party where greats such as Dr. Burhanuddin, Fadzil Noor and Nik Aziz have given their lives to.

    Do not cry for Malaysia.

    Do not cry for pas.

    For we/they deserve it all.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Those who cry for Najib, menjahanamkan negara.

      Kalau lah betul RM2.6 bilion tuh derma Raja Arab, mengapa masa King Salman melawat Malaysia tak lama dulu, takda sebut terima kasih untuk rakyat tahu pun.

      Seleweng 1MDB dan songlap berbilion. US Dept of Justice kata, "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" dan "MO1" di sebut 16 kali dalam dokumen 134 ms yang di kemukakan depa kpd mahkamah bila nak sita harta anak tiri Najib Reza Aziz dan kroni Najib Jho Taek.

      Delete
  6. Malu2 kucing pulak..
    Dah pakai sedondon,big boss panggil balik tu balik jer la..
    Senang rakyat nk buat keputusan Masa pru 14 nanti..
    Biar Jadi 1 by 1..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ph parti yg kelakar.konon gabungan tp tk sepakat.pemimpin pulak smua hampir.mgutuk dan mnfitnah dah jadi makanan.takde strategi nk mng pru cuma mamaki ulama jd pilihan.rakyat sdg mnilai untk djadikan pilhan.cara memaki takkn mmbntu mng pru nnt

      Delete
    2. Anoy 19.16
      Bagi ko diaorg tu ularmak,bagi org lain golongan ni diibarat pelacur agama .
      Golongan yg menjual Agama utk berkuasa..
      Sapa ckp Tak sepakat?..
      Mai bukti?..
      Camni lah kalu asyik the tv3,baca utusan,baca harakah..
      Minda Tak berkembang..

      Delete
    3. bktinya sng aja.nk calonkan pm pun tk blh skrg.nk letakkan siapa ketua pun tk boleh.bila pru brlwan sama sbdiri mcm kt srwk

      Delete
    4. 20.00
      pasal isu tak tahu sape PM lagi maksudnye tak sepakat le? patt le..otak lemah..cari le isu hebat sikit..skrg ni pe yang kami nak, BN tumbang dulu..itu isu utama..

      Delete
    5. Komen org bodo..dh hujan baru trhegeh2 nk cari payung..apa ko ckp, isu utama nk tumbangkn BN dulu..poorahhhh

      Delete
    6. Umno dah nak kojol..sanggup beli pas 90 jota...kalo umno kuat tak perlu beli.pas dan sekarang nak perang plak...hi4... Sabah dah ubah...johor dan kedah dah goyang2... Cai masih mimpi indaah...khayalan..

      Delete
    7. Lobai hadi mereng....
      Takabbuuurrrr

      Delete
    8. 20:00,
      nak tau sapa pm sampai panas kubang dubur ko ni. Terok juga penyakit ko tu.
      Ko mo tau cepat, senaaang la sgt...BUBAR la,Umumlah PRU14.

      Aikkkk, nnt. Sapa yg perlu buat kepuyusan tu...hmmm.
      PH ker SAP kot...sapa yer?!
      Ohhh !! Part Sarkas dgn Ayahtullah TALIBAN tu la kot.
      Brtul ,2000??
      Ko nesti tauuu

      Delete
    9. Good strategy vs dirty strategy
      PH vs BN
      Once PH winning, you will know who would be our PM

      Delete
    10. PAS with 80 seats, you think they can win them all? Even with 80 seats, they cannot form a government. PAS will be in shadow Right from beginning. Only PH vs BN will conquer the coming PRU. Long Live PH!!

      Delete
  7. Udah lenjun kuyup kena kencing UMNO masa bentang RUU355, PAS berbau hancing sampai sekarang.

    ReplyDelete
  8. cermin diri sndiri sikit.gabungan apa ph sbnrnya.ktua tkde pakai hentam aja asalkan jalan.mcmni ke nk selamtkn negara.asal bergabung aja dh kira pakatan.orgnisainya tkde.ini org2 bodoh bila kalaj nnt ulama jd sasaran makian.puak apa mcmni.sdr klmemahan sndiri dr terus mencaci pihak lain.ini poltik zamn batu

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMULAH PATUT CERMIN DIRI SENDIRI,ULAMAK KAMU CAKAP BERBELIT-BELIT,kamulah kembali kezaman unta.Walaq pada ulamak yg cakap tak serupa bikin.Ramai ulamak yg di luar sana patut,kita ikuti,ulamak pas,adalah ulamak u-turn.
      Parti Audiq7 Sa malaysia. atau P.I.S,parti suka kencingkan orang-lain.

      Delete
    2. politk mamaki hamun politk murahan yg tk prlu diamalkan lg.ulamak saya ke.ulama bkn untk org pas aja.mgkin tokong dh jadi ulama kamu

      Delete
    3. Kami tak mau ularma pas laaa
      Ularma pas penipu. Lidah bercabang Kaki belit!!!!

      Delete
    4. Ulamak pas
      Ulamak haram jadah

      Delete
    5. ulamak sapa lantik? kita ada mufti.
      Kalu takat kikit kepala, ilmu kosong, gila cakap belit ...tak payah. Jauh sikit. Amalan bagai munafik. Ko lantik, ko puja brahmin ko tu. Suka ko la 2009. Happy?

      Delete
  9. Marah la. Ku nan guna ayat tak power. Merendahkan nilai pas sebagai terhegeh-hegeh nak ke umno. Pas pulak beranggapan umno macam hidung tak mancung pipi tersorong-sorong. Pas kuat dan ramai ahli, manakala umno kapal karam walaupun ahli ramai. Patutnya ku nan guna la ayat berlapik, yang perlukan pas ni, umno yg tergilakan pas.

    ReplyDelete
  10. Apa komen mr J yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUDIN TAK WARAS MAKAN DEDAK ADAM ROSLY

      Delete
    2. Tolong saudara jangan menyamar Mr J. Saya tak guna bahasa kesat. Pakailah nama lain.

      Delete
    3. Memang macai umno suka guna nama orang...pengecut mcm najib jugak...

      Delete
    4. Dasar orang ProNajib yang terdesak.

      Terpaksa mencuri identiti orang sebab dah terdesak. Bersabarlah.

      Penulisan blog proNajib semakin dijauhi oleh pembaca sebab selalu spin cerita. Pembaca sekarang tahu yang mana kaca dan permata ori. (Bukan permata rosmah)

      Delete
    5. Bukan permata 24juta ke?...banyak duit dia ye?

      Delete
    6. Walau menyamar...mulut tetap berbau dedak

      Delete
    7. Mr. J,sahabat jahil dan akak singapork sumer neo komunis.

      Puak2 neo komunis pandai manipulasi agama dan bangsa untuk mereka berkuasa.

      Doktrin pecah dan perintah serta tujuan menghalalkan cara adalah anutan mereka.

      Mereka penyokong China komunis sebagai ABG besar mereka. Tak caya bukti duit China komunis utk rampas negara. Skrg bkn senapang utk berkuasa tp duit.

      "Cash is king"

      Mereka juga adalah jaguh lgbt, plurisme serta adalah atheist.

      Hati2 kwn2 sumer dgn dakyah dan propa mereka.

      Hidup melayu!!!
      Demi Malaysia///

      Delete
  11. Dulu pun masa muda president pas yang ada sekarang mengeluarkan fatwa hingga bercelaru fikiran yg menerimanya.sekarang ada pengantinya yang belum matang lagi dengan darah muda yang bergelora macam dia juga dulu akan menafikan kehendak president,yang tua dah sedar dan matang dan yang muda belum lagi.fikir-fikirkan lah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang begitu Puak Ajaran Sesat.
      Mereka pi sekolah, tapi belajor tak habis(tak tamat)

      Delete
  12. kuat betul pngruh dap dlm ph.pntaksub ph mgkin dh brkiblatkan tokong.sbbtu suka sgt jdkan ulamak sbg bahan kejian.penganut agama lain aja yg mncaci ulama

    ReplyDelete
    Replies
    1. LAAAAAAAAAAAAAAAA..DAPpula jadi mangsa,sendiri yg BERAK,merata-rata,dituduh orang-lain pula.

      wALAUNTA,ELOKLAH KEMBALI KA ZAMAN UNTA.
      Orang tak caci,ulamak yg ikut rasulallah s.a.w.

      orang comment ulamak,yg pentingkan dunia.
      cakap tak serupa bikin,guna agama untuk bermewah-mewah.
      Ada ulama pas,beli porshe.
      beli Audiq7, ada yg tonton payperview.
      mereka ikut cara nabi ka??????????????

      ya allah kami bersama ulama,yg betul2 membawa kami ka jalan yg LURUS,yg ikut cara Rasullallah s.a.w.Jauhilah kami dari ulama2 DUNIA,yg sesat/menyesatkan.

      Delete
    2. Sedap mulut org pas ni mentang2 dh Ada cop jari Kat pintu syurga..
      Sapa Ulama yg Jadi bahan kejian?
      Ni Nak Tanya,ko pikir la sendiri..layak ker ularmak ko tu digelar ulama dan umara?
      Ada ker sifat2 alim Ulama dlm ularmak ko tu?
      Dh jauh ko sesat ni..pas tu parti politik,pas bukan Islam..
      Pantang tgk org berjubah labuh,berserban besar ko angkat Jadi Ulama
      Nape ko Tak angkat puak sing Jadi ularmak ko?
      Diaorg jugak berserban besar,berbaju labuh..

      Delete
    3. kshannya pntaksub ph.fahaman tokong dh meresap dalm jiwa.sndiri bodoh ulama pula pula dijadikan sasaran makian.

      Delete
    4. Alhamdulillah biar PAS UMNO bersatu hati walau tak bersatu hati. Kita patut sokong perpaduan ummah. Pada penyokong PH yg taksub - apa sebenarnya agenda Islam PH?

      Delete
    5. Maaf bersatu hati walau tak bersatu parti....

      Delete
    6. Dalam pas hanya ada ulamak syiah

      Delete
    7. psukan bola sepa kampung lbh baik daripada ph.ada juga ketua pasukan.ph mana ketuanya.cuma brgabung bukn bersatu.

      Delete
    8. Olamak makan rasuah mesti ditentang...tak de kena mengena dengan Dap...macai umno masih mimpi..

      Delete
    9. Cai 2051 suruh hadi awang jadi goal keeper team Terengganu laa.
      Dia pakar ubah tiang goal

      Delete
    10. Haji hadi ulamak kaki mencarut...

      Delete
    11. Alih2 modal xde dap jgk mangsa..melayu haprak yg byak tipu tetap nak disokongnya

      Delete
    12. Aku harap makcik dan makcik felda tak lagi tertipu pru13 ni.

      Delete
    13. Mr J....kamu dah babis modal kah nak bercakap?....macam budak budak dok kata pakatan tak bersatu?....kamu umno dan pis bila bersatu?
      Soal bersatu dibawah satu payung itu tak penting sekarang. Jika esok pru14 kami tidak lawan sesama sendiri.
      Musuh yg kami serang ada lah bn dan pis.
      Siap kamu....jika kamu kalah KAMI HANTAR BALIK KAMU DAN UNKNOWN KE HOSPITAL BAHAGIA TEMPAT ASAL KAMU.
      ho...ho....ki...ki...Wak simen pun ikut sama...

      Delete
  13. Pas BUTIR TAHIK UMNO rupsrnyer

    ReplyDelete
  14. AMBOI MALU-MALU PULAK SIPARTI PAS NI...........
    UMNO DAH MERISIK TU.....
    DAH KAWAN RAPAT,SIAP PEGANG-PEGANG TANGAN...
    TERIMA JA LAH...
    SEBELUM PRU-14 KAWIN JE...
    ALANG-ALANG BIARLAH SEHIDUP SEMATI..
    (SELEPAS PRU-14,DAH TAK UJUD LAGI PARTI ANDA BERDUA)
    RAKYAT TUNGGU MASA JEEEEEE......

    ReplyDelete
  15. Inilah negeri DAP,yg paling dibenci oleh orang2 PAS,BAGAIMANA AGAKNYA ULAMAK2 PAS MEMIMPIN KELATE.

    SUNGAI DUA, 8 MEI: Peruntukan hal ehwal Islam di Pulau Pinang meningkat hampir 100 peratus sejak tahun 2008 hingga 2016 sebanyak RM457 juta di bawah kerajaan Pakatan Harapan (PH) berbanding sewaktu kerajaan Barisan Nasional (BN).
    Bagaimanapun, usaha murni kerajaan pimpinan Ketua Menteri Lim Guan Eng itu mendapat kecaman sesetengah pihak yang menuduh kononnya kerajaan PH Pulau Pinang telah meminggirkan kaum Cina berbanding Melayu.
    “Jumlah peruntukan bagi Hal Ehwal Islam di negeri Pulau Pinang juga naik hampir 100 peratus sejak 2008 berbanding sebelumnya.
    “Malangnya, kenaikan ini mendapat kritikan daripada pihak tertentu yang mendakwa kerajaan negeri anti Cina – dapat undi bangsa Cina, tapi bantu Melayu,” kata Guan Eng.

    Ketua Menteri, Lim Guan Eng bergambar bersama wakil-wakil masjid yang menerima sumbangan Ehya Ramadan dari kerajaan negeri.
    Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemberian Sumbangan Ehya Ramadan kepada seluruh masjid dan surau Pulau Pinang semalam, di perkarangan Masjid Al-Marbawi, Merbau Kudung lapor Buletin Mutiara.
    Meski pun dikritik sedemikian rupa, Guan Eng menjelaskan bahawa kerajaan negeri tetap akan meneruskan usaha baik tersebut tanpa pilih kasih dan bersikap perkauman.
    “Kita tidak pedulikan kritikan tersebut dan akan meneruskan pemberian sumbangan tanpa sikap cauvinis dan rasis.
    “Pemberian sumbangan ini adalah penting sebagai salah satu usaha (supaya institusi masjid) dapat membangunkan rakyat Pulau Pinang secara kerohanian,” katanya lagi.
    Kerajaan negeri pada tahun ini memperuntukkan sebanyak RM235,000 bagi sumbangan Ehya Ramadan kepada 226 masjid meliputi masjid kariah, masjid biasa dan surau diri jumaat seluruh negeri.
    Turut berucap pada majlis itu ialah Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mohd Rashid Hasnon dan Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Abdul Malik Abul Kassim.
    Hadir sama, Yang di-Pertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP), Datuk Mohd Salleh Man; Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP), Datuk Sazali Hussein; Ahli Parlimen Parit Buntar, Perak, Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa; barisan Pegawai Penyelaras Kawasan Dewan Undangan Negeri (PPK); kariah Masjid Al-Marbawi serta wakil-wakil pemimpin tempatan. –Roketkini.com

    ReplyDelete
  16. ph gabungan yang paling kelakar.dpn rakyat berlakon bersatu bila pru brlawan sasama sndiri.rkyat tak tahu siapa ketua.kalau dh mng msing2 akan berebut jawatan.dh mcm pakatan rimba siapa kuat dia yg dpt jawatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teori orang khayal pil kude...bercakap ikut kuar di mulut...bila pas tunjuk keras sikit macai dah gelabah.

      Delete
    2. Hahahaha...xheran pun.sb dh nk lingkop pun parti pas.dh nk tkar title kapada penasihat jer.

      Delete
    3. Depa kata umno dan pis bersatu?....ha..ha...hi...hi....he....he....ho....ho.....
      Hubungan HARAM, hubungan SULIT yang tak dapat restu ahli.

      Delete
  17. Mahu tapi malu. Wayang parti penyamun dgn parti lebai jual agama.

    ReplyDelete
  18. Siapa PM dan TPM jika PH berkuasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggu mng dulu baru ph nk pilih.dh mmg tak yakin nk mng bt apa ssh2 nk nmakan pm dgn tpm

      Delete
    2. Nenek ko anon 2046

      Delete
    3. 20.46 teringin nak jadi PM ato TPM...hi4...

      Delete
    4. Itu rahsia PH
      PH menang baru boleh tahu

      Delete
    5. 2046 panas pungkoq..umpan tunggu nk spin. trick basi tu.
      Ko minta Jiban bubar,..ko akan tau.Yg ko sibuk2, mesti ko nk undi PH kan ?
      t.kasih, jgn lupa undi PH. Parti UMNOBNPAS tu dh pajat jd nunafik. Dia takut kalah, sg buloh nenanti..kita umum public holiday

      Delete
  19. haha nenek aku kau nk jdkan pm.nmpk sgt ph dh tkde pepimpin yg layak.nsb baik bkn siti kassim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko lagi tak layak..jauh api dari panggang...kenapa perlu ko sibuk...baik ki pegi damaikan pas dan umno yg nak perang...hi4

      Delete
    2. Nenek kau jadi tukang urut sudah laa

      Delete
  20. Bila ku nan bukak mulut bagi tawaran kpd pas ianye menandakan ku nan dan umno tidak yakin dengan persetujuan lobai pas nak kerjasama dengan umno..
    Ini kerana lobai pas pernah tikam belakang PR dan lobai Pas dah umum nak tawan 5 negeri dlm pru nanti..
    Najib dah bayar 90 juta kpd lobai Pas untuk tolong menangkan umno tapi lobai pas tek reti2 ingat najib bagi free..lawan tokey plak..
    Lobai pas harap umno bagi laluan..
    Penyangak nak kincin penipu...penipu nak kincin penyangak...tak lama lagi perang laa...kutuk mengutuk...bukak pekong...


    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah satu2 modal yg puak ph ada nk mng pru.mmfintah da memaki hamun cara lain dh tkde.

      Delete
    2. Umno dah biasa politik kincin untuk menang...ko buta politik...pas pin biasa tikam kawan...

      Delete
    3. ye mmg buta.kita trus aja satu2 modal yg kita ada

      Delete
    4. Tok sah sembang lebih lah cai oii..semalam hg jugak kata tk payah kunjung ke blog budin ni,munafik lah,laknatullah lah bagai..eh,alih2 mai jenguk jugak kat sini..
      Pi la peluk blog bn pas yg dah bersawang tu

      Delete
    5. haha.akupun mmg brminat dgn ph lom nmpk jelasnya.tp sdp juga mykat korang dkt sini.skdar nk jdkan hiburan aja.

      Delete
    6. apa2 komenpun kat sini bukn blh mgubah2 apa.skdr menegakkn pendapt masing2 aja.bknnya pepimpin parti ambl kisahpun kehendak rakyat baik bn.ph mahupun pas

      Delete
    7. Ape pun pas pis pus..now everybody can become lobai

      Delete
    8. Xpe..komen yg bernas amat di alu alukan.pemimpin ph perlu amik guna cadangan rakyat sekiranya bersesuaian

      Delete
    9. Ini bkan Bn yg mana pm bleh wat sesuka hati xpayah nk dgr pndapat rakyat

      Delete
    10. 22.36 nk joint ph tu tapi malu2 kucing

      Delete
  21. Kerapkali soalan yang sama
    Pakatan harapan siapa ketua
    Bila disebut tun dan wan azizah pula
    Katanya itu penasihat aja..

    Ada pula yang kata
    Pasukan bola kampung pun ada ketua
    Tak terfikirkah kat kepala dia
    Ada ketua pun, kalo pasukan kalah nak buat apa..

    Pedulikan aja soalan macai semua
    Siapa pm atau tpm bukan urusan dia
    Pastikan dulu PH mendapat kuasa
    Lepas tu PH nak pilih siapa, dia pun kena terima aja..

    Cuba kita fikir seketika
    Perlu kebenaran diaorang ke nak pilih siapa?
    Itu perbincangan pemimpin parti yang beroleh kuasa
    Toksahlah dilayan soalan mereka..

    Biarkan diaorang bising
    Biarkan diaorang pening
    Pada kita tak payah runsing
    Banyak lagi ada urusan penting..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasihat yg bernas
      Ahli PH Kita diam kan saja sapa PM

      Delete
    2. ye sgt bernas dan terlebih bernas.kita jgn fkirkn ketua kita fikir ekornya aja

      Delete
  22. Seblm piliharaya slogan politik sejahtera digunakan untuk keharmonian...
    Bila 3 penjuru di kelantan selangor terengganu kedah dan perlis politik sejahtera dan politik matang akan hilang entah kemana kerana masing2 nak menang...pas takkan biarkan kelantan jatuh dan dah masak sangat tektik kotor umno...

    ReplyDelete
  23. Budi nmana paham apa pendirian PAS. perangai PH dan UMNO Sama je... Smada ikut kami atau jadi lawan kami itulah perangai buruk PH dan UMNO. PAS berkali kali dah kata PAS akan jadi parti tak bersama PH maupun BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru beberapa hari lepas di Marang hj Hadi cakap permulaan kerjasama dengan umno...hari ni ko plak nafi..ko ni sape dlm pas?...lebih besar dari presiden?..ato ko ni nak menipu...

      Delete
    2. Pas bertanding bukan nak menang ...itu cakap siapa di besut awal tahun ni?

      Delete
    3. Selepas pembentangan ruu di parlimen ucapan hadi marang lebih kurang: kita tak boleh keras lagi dengan umno..politik matang politik sejahtera...kita nak 5 negeri ...yg lain2 kita bagi umno lah.. Mulut kita bukan besar sangat nak telan semua...hi3... Nanti irang pas tak ngaku plak...
      Nik abduh diperak cakap kpd pemida kita tak boleh buat umno musuh sampai kiamat..

      Delete
  24. PH tak perlu nominate sesiapa yang akan bakal di lantik sebagai PM. Semua dalam PH ( ikut perlembagaan ) boleh d lantik untuk jadi PM.

    Stategi pihak lawan akan berterusan menghentam PH sekiranya seseorang d bayangkan untuk jadi PM. Akan ada bermacam keburukan akan d lontarkan.

    Inilah gaya politik pihak tersebut.PH perlu faham dan masak dengan permainan ini. Lebih baik calonnya d bincangkan dalam jawatan kuasa tertinggi PH.

    Walaupun nampak anih tapi akan memberi kesan kepada pihak lawan. Yang terbaik PH perlu bersepakat dalam semua tindakan dan stategi mendekati pengundi.

    Jelaskan sepenuhnya bahawa rakyat tiada pilihan lain selain menurunkan parti pemerintah. Satu lagi..jauhi PAS. PH tak memerlukan PAS lagi...biar rakyat membuat pilihan yang terbaik.

    Stategi undi PAS = undi Umno patut d angkat dan d terangkan kepada Pak cik & mak cik yang masih setia bersama.

    PH perlu buat yang terbaik kali ini. Insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ph tak perlu tergesa2 umum bakal pm...kerana majlis prediden baru ditubuhkan...logo pon blm siap...bila nak daftar baru umum...sekarang masih diperingkat muafakat...

      Delete
  25. ada ke jawatan trtinggi ph.kalau ada jawatan kuasa brmksud dh ada ketua.kalau dh ada ketua brmksud dh ada calon pm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sssh.lbh baik jgn cakap lg siapa calon pm ph.itu rahsia ph.jgn bgtahu org lain rahsia ph

      Delete
  26. Pada sesiapa yang nak tahu calon pm dan tpm pakatan harapan,silalah undi pakatan harapan dalam pru 14 nanti..InsyaAllah undi anda tidak akan disia disiakan ...

    #bersama tolak kemungkaran, hapuskan kleptokrasi..

    ReplyDelete
  27. Saya agak hairan mengapa jawatan pm menjadi keutamaan sesetengah orang. Saya lebih berminat kepada manifesto, policy and aims. Seperti menghad kuasa pm, pm utk 2 penggal shj. Ini adalah perkara perkara positif yg harus diberi keutamaan. Walaupun siapa pm itu penting tetapi yg lebih penting pm bukan saorang yg amat berkuasa seperti apa yg kita lalui sekarang. Sudah tentu kita tidak mahu perkara yg sama berlaku lagi.

    Inilah yg rakyat mahu melihat sebuah kerajaan yg bertanggungjawab yg meletak keutamaan kepada rakyat dan negara bukan kepada sesaorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat Sekali Bro
      Gua setuju sama lu bro

      Delete
    2. apa yg nk dihairankn.pm adalah adalah ketua.org akan memndang pada ketua.kalau elok ketua maka elok organisasi.kalau ketuanya rosak rosaklh semuanya.ketua bkn skdr jd pm aja.segala pertikaian yg timbul dlm ph nnt blh diselesai oleh ketua.

      Delete
    3. Setuju...negara kita bukan negara diktaktor. PM bukanlah segala-galanya.

      Yang penting kerajaan yang berwibawa dan dihormati. Bukan kerajaan bermenterikan kitchen cabinet. Buta kebenaran. Tiada pendirian dan tidak amanah.

      Delete
    4. Diorg tak der modal tu yg sibuk tanya siapa pm,siapa tpm..
      Tarikh bubar parlimen pun tak tahu lg..dh sibuk tanya calon..
      Bagi aku kuasa pm tu patut dihadkan..Ni semua individu penting taruk org dia..
      Tak Ada cheak n balance..
      Kuasa pm Jadi terlampau besar..lebih2 zaman najib ni...terang2 nampak..

      Delete
    5. Setuju...walau ph mng pun kita mmg sarankan had jawatan pm pada 1penggal

      Delete
    6. Supaya pm yg baru tak jadi gila kuasa macm yg lepas2

      Delete
    7. btl ke sepenggal.dh dibincngkan dlm ph.sktkat ckp aja bt apa.

      Delete
  28. Sesiapa yang kata PM itu terlalu penting... masih berfikiran kolot.

    Yang paling penting adalah organisasi yang amanah dan bagus. Keputusan adalah keputusan organisasi. Ketua sebagai pemudah cara sahaja. Bukan pembuat keputusan.

    Ketua tidak terlepas dengan undang-undang dan peraturan. Ketua bukan above the law. Cukup setuju bila PM ada expired date untuk mengelak penyalahguna kuasa seperti yang terjadi sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang penting:

      Ketua yg dilantik ke JAWATan
      diberi pegang amanah kuasa dlm JAWATan,
      Dibayar gaji oleh rakyat utk duduk dalam jawatan adalah bukan.....
      BUKAN penJAWAT 1.
      aka MALAYSIAN OFFICIAL 1.

      Tapi menteri tu cakap siapa tak kenal MO1 BODOH STUPID.

      Maka dgn sendirinya HAKIM itu STUPID la , yerr?

      Delete
  29. Dalam PH Banyak nama besar yang layak jadi PM,,,tak perlu sebuk2 nak tentukan PM,,,lepas menang besar baru bincangkan ,,,Yang sah nya DAP tak mahu dan tak terliuar jawatan PM bahkan tak merajuk keluar PH,, sebab bangsa mereka dah teramat kaya raya dan tak mau hidup sengsara ...Tapi Kalau Pas ada dalam PH memang suasah nak bincang sape PM ,,sebab kalau tak calun,,,mula lah merajuk macam budak2,,,ugut nak keluar pakatan lah dan ajak bergaduh dan tuduh menuduh,,,macam pas tu bagus sangat,,,dasar melukut di tepi gantang,,,Pergi lah denan dah jemput tu ,,,cukup masa nanti ,,, di kasutkan sekali lagi baru padan muka pas

    ReplyDelete
  30. .
    .


    Ya memang belum terlambat lagi untuk PAS kembali pada UMNO.

    Maksud Adnan ialah masih ada portion lagi kalau PAS nak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Alamak Doa Jahanam PAN hampir-hampir terjadi pada PAS...


      Adnan nak kasi PAS lenyap.

      Sudah tentu AMANAH dapat keuntungan.

      PAS dah tak ada gunanya kerana AMANAH mewakili pembangkang.

      Kalau kembali pada UMNO Abduh, Nasarudin, Khalil semua sekalilah termasuk yang sudah tua-tua hanya layak jadi pencacai !

      Mereka tak layak memegang jawatan dalam UMNO.


      Delete
    2. Nickabuduh kata dia nak jadi menteri unde unde....sapo sapo dok ngupat dio, dio nak sekeh palo!!!@@

      Delete
  31. Nasaruddin kalah bertanding cakap bukan laku pun..veto di tangan hadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. parti manakah yg sbnrnya yg hndak dikalahkn oleh ph.bn ke pas.kalahkn pas tk mmbawa apa2 mkna kpd ph yang brkuasa ttp bn.

      Delete
    2. lawan BN dan kumpulan yang bersedon-don dengannya...

      Delete
    3. Nasha 90J. Aikk?! Tak saman lagi ? Saman local, takkan TIN MILO tak penuh2 lagik. Ishhh...

      Delete
  32. tak perlu kita nk trlalu taksub dgn parti politk.gunakan kebijaksanaan masing2 untk mmbuat pilihan.komen dan pndapat yg melampui batas hanya mmbawa dosa sahaja.sdgkan hakikatnya apa yg kita harapkan pd parti yg kita sokong hanya tggal harapan sahaja.tk perlu nk mnipu diri sndiri yg sbnrnya kita sedar smua parti poitk yg ada di mlysia tdk bnr2 mmbawa hrpn kpd rakyat

    ReplyDelete
  33. Jgn percayakan kata2 pencacai bawahan. Banyak yg tak boleh dipakai kerana keputusan di tangan Hj Hadi. Banyak yg sudah terhadi. Hj Hadi yg mencetuskan idea kerjasama dgn Umno tu.

    ReplyDelete
  34. Umno/Pas:

    Masalah..Adnan vs Nasarudin, Pas dan Umno ni, biarkan mereka..nak tuding,
    menuding ke.. nak kahwin ke..kita perhatikan shj..permainan politik sempit mereka berdua, rakyat akan humban ! (zaman kegemilangan mereka mungkin sudah nak berakhir,jatuh)

    Tumpuan PH:

    Rapatkan barisan, beri penerangan dari masa ke semasa mengenai ketidakan kecekapan Umno/BN menguruskan negara, sikap tamak mereka, merompak ..memeras ugut dan memerah hasil titik peluh rakyat dan menzalimi.

    Stick together, support and help each other.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beres bos....sukarelawan gempur saraf sudah lama berjalan tuan. Kami tak perlu dikenali dan tidak mencari nama. Niat kami 'KERANA MU MALAYSIA' NEGARA KAMI.

      Delete
    2. Noted. selamat berjuang dan semoga beroleh kejayaan. In Shaa Allah.

      Delete
  35. KARNIVAL SARKAS BUKIT JALIL

    Modus Opera:
    Modal
    (duit pinjaman 1mdb/payung gst dan kroni)

    T-shirt free byk2
    Hadiah2 peraduan dipayung kroni)

    Program:
    Artis sikit,
    selit belia paksa,
    sumbat makcik pakcik cawangan,
    sulam bangla ,rohinhya
    kasi penuh bkt jalil.
    nak masok peraduan? isi borang ahli baru!

    Ok Tv3 suku, kasi drone shot sikit..kasi nmpk ramai sokong2, bondong2.

    Edit cun2 , Skrip kasi Gah2 !!
    Salak diMedia , repeat salak di buletin kencin

    kasi kangkong ulas ..suka sendiri.
    TAPI....

    RAKYAT DAH BUKA 2 MATA,
    Dah nmpk TERANG gane IMNO BN PAS.

    CUMA UMNO PAS yg pejam mata satu..asyik sgt dgn KUASA.

    Aik ?! mata satu, MATA SATU, ?!!
    M A T A S A T U.?!

    Dekat Bkt Jalil ada Tempke TERBESAR Mata 1.
    ..Dan Calvary Evangelist.
    ..UMNO Tak jemput depa ka ,?

    ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA utk anak cucu
    PH saja pilihan.

    ReplyDelete
  36. PAS tak payah lah malu-malu kucing pulak nak kembali ke pangkuan kekasih lama.Bukan kah baru-baru ni kekasih sudah hulur 90 juta.Terima saja lah,kemudian Hadi boleh cipta amanat baharu.Kali ni bukan saja 90 juta, 90 billion pun boleh dapat.Tidak rugi berkasih dengan Raja Tunai.

    ReplyDelete
  37. Inti kepala utama Amanat Baru
    (version 2.0 90J Q7 A9 2017)
    *approved by Ayahbetullah

    - Kamu Undi PH , kamu pilih kapir, kamu jadi KAPIR , darah halal.
    Hukum Taliban Harbi.

    ReplyDelete
  38. lekasla kawin dgn umno.duit hantaran 90j d kasi..nak curang pulak.cepatla kawin..ramai duk tggu nak gelak niee.

    ReplyDelete
  39. Pas dah putus hubingan sulit dengan PKR tapi masih tak keluor dari kerajaa pkr selangor..
    Masih nak berkhalwat dlm kelambu dengan DAP selangor...
    Lobai pas cakap jer besar tapi takut kebuluran..

    ReplyDelete
  40. Pas tempelak ku nan ajak pas maduk umno kerana ku nan tak cakap hj hadi jadi presiden umno dan pm mesia...kalo ku nan cakap hj hadi jadi presiden umno baru Pas setuju terima dengan berlapang dada dan sejahtera...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayahbetullah Eddy Ah Wang 90J (sepupu Ayah Pin Tay Koh cuci dosa), dh kautim nak jafi Penasihat Agong.
      Jibbi songlap cash
      Eddy songlap kuasa Mufti.
      Rakyat dipariahkan mcm ternakan.
      Rakyat byk cmsoal, dikasik ubat 100/100/30. Mampos !

      ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA utk anak cucu.

      Delete
  41. Hahaha....

    Salam. Jom layan video ini...


    Watch "I Didn't Have a Relationship With God ~ Muslim Convert" on YouTube
    https://youtu.be/JQ4umuDq3Mo

    Omar, a muslim convert from England....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 951,
      Ruang komen utk mengomen gomen. Ulas sj, malas nk ikut video link.
      Yang penting war2kan mungkar,kebatilan, nasib malang rakyat.
      Sebab, media 3 suku,utusan, hanukah dan kenyataan pihak dilantik dibayar gaji dah ha
      jadi Media Kencing 1HALA.

      Gunalah ruang komen Tn Budin dgn baik. Yang penting, kita usaha,kita berdoa.

      ALLAH SELAMATKAN LAH MALAYSIA UTK ANAK CUCU dari cengkaman rejim pentotok Melayu, Pelahap BN, dan Pentaksub Ayahbetullah.

      Delete
    2. Semoga Allah limpah rahmat dan hidayah keatas kawan2 kita yang berusaha menegakkan kebenaran, melawan kemungkaran. Zalim mana pun pemimpin ...jaminanNya jika rakyat beriman ....selamat.

      Yūnus:98 - (Dengan kisah Firaun itu) maka ada baiknya kalau (penduduk) sesebuah negeri beriman (sebelum mereka ditimpa azab), supaya imannya itu mendatangkan manfaat menyelamatkannya. Hanya kaum Nabi Yunus sahaja yang telah berbuat demikian - ketika mereka beriman, Kami elakkan azab sengsara yang membawa kehinaan dalam kehidupan dunia dari menimpa mereka, dan Kami berikan mereka menikmati kesenangan sehingga ke suatu masa (yang Kami tentukan).

      Delete
    3. "....supaya imannya itu mendatangkan manfaat menyelamatkannya."
      Besi (Al-Ĥadīd):28 - Hai orang-orang yang beriman (kepada para rasul), bertakwalah kepada Allah dan berimanlah kepada Rasul-Nya, niscaya Allah memberikan rahmat-Nya kepadamu dua bagian, dan menjadikan untukmu cahaya yang dengan cahaya itu KAMU DAPAT BERJALAN dan Dia mengampuni kamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

      Delete
  42. .
    .

    Mulia nya hati pemimpin UMNO lebih mulia dari pemimpin parti Lobai.

    Walaupun dah macama-macam yang PAS buat sehingga keluar Amanat yang mengkafirkan ahli UMNO, pemimpin UMNO sanggup lupa kan semua itu dan minta supaya PAS kembali kepada UMNO .

    Tetapi pemimpin PAS tidak langsung mahu mempelawa AMANAH supaya kembali pada PAS sebalik nya beriya-iya mahu AMANAH jahanam !

    Sekurang-kurangnya cakap lah PAS sentiasa berusaha dan mencari penyelesaian supaya abang-abang adik-adik dalam AMANAH kembali pada PAS.

    UMNO lebih Islam dari PAS !

    ReplyDelete
  43. nmpknya kamu trus mgmalkan politk mamaki hamum satu2 stategi yg kamu ada.untk mnutup klemahan pemimpin kamu yg tdk spkat maka kabu burukkan pihak lain supaya bila kalah pru nnt sng untuk kamu myimbunyikan kbodohan kamu sndiri.rakyat mnolak kamu bkn sbb org lain tp sbb kobodohan cara berpolotik puak kamu sndiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pru 13 48%.
      pru 14 6/7% (A9 6% Q7 1%)

      ..Rajyat yg dihina dah buka mata.
      UMNOBNPAS sj yg buka 1mata semata utk kuasa.
      APA !?? 1MATA ?
      UMNO separuh nata, PAS separuh mata. 1MATA? 1 M A T A...mcm kenal jer puak ni, hmmm

      BN buka mata kutip untong.

      Delete
  44. 10.29.

    Logik apa hang pakai ni.

    ReplyDelete
  45. anon 1029
    Yg mana satu tu ko maksudkan, tulislah dgn jelas
    Blog bang shahbudin ni mmg hebat , ramai pengunjung termasuk ahli2 umnopork n paspork yg sedang kepanasan ( hahaha ni makihamun lagi sbb dah belajar dari ularmak umno n pas )

    ReplyDelete
  46. assalamu`alaikum Tuan Budin,
    Inilah yg dikatakam politik matang, bijak mengator strategi, sanggahan tu belakon je , jgn nampak sangat setonggkol nya pas bersama umno di mata ahli2 yg ada mata tp buta, ada telinga tp pekak tuli, ada mulut tp tak boleh berkata2, lebih2 lagi ahli2 yg tak kenal alif ba ta hingga nama sebenar parti sendiri pun tak tau. PAN-Malaysia Islamic Party @ PAS.

    ReplyDelete
  47. Biasanya yang kepanasan yang suka mencaci memaki hamun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak mau panas jgn kacau oranglah.

      Delete
    2. Hahaha...

      Delete
  48. slpas pru nnt nascays bn akan trus brkuasa.pmbngkang pula hanya mmpu trsrngeh2 sambil mnunding jari sasama pmbangkang.kelalahan mrka bknlh disebabkan org lain kelemahan diri snditu.mrk msh tkdk sdr dan mmperbaiki klemahan sndiri.clon pm atau ketua ph adalah satu2 halangan yg akan mghlang ph dr mng pru.sptutnya pepimpin mrka duduk berbncang dan myelesaikn masalah ini sblm pru

    ReplyDelete
  49. politik mamaki hamum adalah politk yg sudah ktggala.usalah merasa bgga bila kita dpt mncaci dan mghina pihak lain.ia tdk mmbawa apa2 faedah.cermin diri sndiri dan nmperbaiki kelemahan sndiri dari mncaci pihak lain.

    ReplyDelete
  50. Yg suka maki hamun ni puak lebai pas ler. Hadi awe no.1. Dio yg kata barua broker patut dibunuh pengkhianat. Yg terkini butir tahik pulak. Aduhhh. Nk gelak pon tk jadi. Dlm pas ramai betul lebai tahik. Depa suka sangat dengan dedak umno najik. Hahahaha

    ReplyDelete
  51. mst rasa bgga btl dpt mencaci

    ReplyDelete
  52. Amboi 1619. Takkan sebaris jer hujah hang. Mcm bahasa sms jer. Hadi awe pon mencaci kata butir tahik babi. Ko walaun dio ko?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...