Sunday, 28 May 2017

KENAPA GUAN ENG SAJA MAHU DILARANG BERBUKA PUASA?


Sudah menjadi amalan dan kebiasaan di seluruh dunia, orang bukan Islam akan turut sama meraikan setiap kali hadirnya Ramadan. 

Ia tidak saja melibatkan pemimpin-pemimpin dunia, malah juga orang-orang biasa.

Mereka tidak sekadar menghargai ketibaan Ramadan dengan memberi ucapan kepada rakan-rakan yang beragama Islam, malah turut mengambil peluang untuk merasai nikmat berbuka puasa bersama umat Islam.
Perdana Menteri Kanada dan Perdana Menteri Singapura adalah antara pemimpin dunia yang biasa hadir dalam majlis-majlis berbuka puasa.

Terdapat juga, pemimpin dunia, Barack Obama misalnya, pernah menganjurkan majlis berbuka puasa di Rumah Putih yang menjadi tumpuan dunia itu.
Malangnya, di Malaysia ada pula percubaan untuk menghalang pemimpin bukan Islam yang bernama Lim Guan Eng yang menjadi ketua kerajaan Pulau Pinang daripada menghadiri majlis berbuka puasa sepanjang Ramadan ini.

Kata mereka yang ekstrem itu sambil berdemo, kalau Guan Eng nak hadir berbuka puasa, masuklah Islam dulu.

Islam apa mereka itu?
Di mana letaknya keindahan Islam dan Islam sebagai "rahmatan lil alamin" jika orang bukan Islam mahu turut serta merasai nikmat berbuka puasa pun tidak dibenarkan?

Golongan ekstrem ini, jika dibiarkan dan tidak segera dibendung, tidak mustahil suatu hari nanti orang bukan Islam mahu membeli juadah di bazar Ramadan juga mahu disekatnya sama.

Peliknya, tak kedengaran pula mereka ini melarang Presiden MCA, Presiden MIC atau Presiden Gerakan agar jangan hadir majlis berbuka puasa?
Kenapa hanya Guan Eng saja yang mahu dilarang?

Kenapa juga ketika Pas berpeluk dengan DAP dulu, semua ini tidak kedengaran, bahkan mereka sebaliknya begitu gembira dapat berbuka puasa bersama-sama Guan Eng? (ShahbudinHusin 28/05/2027).

106 comments:


  1. Assalamualaikum semuaa....ni ustaz nii...


    Bertepatan dengan bulan yang mulia ini, ustaz ingin berkongsi ilmu dengan para pembaca sekelian...

    Marilah kita hayati beberapa potong ayat yang boleh kita jadikan sebagai panduan hidup...

    Sebaik baiknya ayat ayat yang ustaz sampaikan nanti dihafal dan dihadzam serta diamalkan yaa....



    Ayat 1,

    Man amam fus aman no man amam fus qasos satan

    Man amam fus passa man amam fus more qasos satan

    Man amam nin ghal kharaffan man amam nin ghal imaman



    Mari kita lihat pula apa terjemahan ayat diatas...



    Mereka yang mati dalam umno ialah mati dalam kesesatan

    Mereka yang mati dalam pas ialah mati yang lebih sesat

    Mereka yang mati dalam harapan ialah mati dalam imannn...



    Sekian saja perkongsian ustaz untuk kali ini yang ustaz petik dari buku bidalan orang arab...

    Salam Ramadan....dan jumpa lagi dilain siaran....

    Muah...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz, saya lihat ramai orang islam makan di bulan puasa, boleh kah?

      Delete
    2. Assalamualaikum saudara...

      Hukumnya boleh..malah mendapat beberapa kelebihan..kerana mereka makan di majlis berbuka puasa.


      Delete
    3. Ustaz, mengapa lim guan eng tak di benarkan menghadiri majlis berbuka puasa?

      Delete
    4. Lim guan eng tak boleh hadir majlis buka puasa krn makanan tak cukup krn badak ada sekali.

      Lg satu utamakan dulu presiden partai yg ada logo Islam dari ROS Dan ulamak tersohor dunia.

      Anta ada fahom ke idok???

      Delete
    5. Assalamualaikum,

      Memang patut en lim tidak dibenarkan hadiri majlis tersebut kerana pada hari tersebut jemaah tersebut tidak berpuasa kerana terlupa sahur.

      Jadi tak ada majlis berbuka sebenarnya.

      Delete
    6. Boleh makan dibulan puasa tapi diwaktu malam. Faham

      Delete
    7. Ustaz, mengapa dibulan puasa kita kena puasa?

      Delete

    8. Assalamualaikum saudara..

      Kita kena berpuasa di bulan puasa kerana ia bertepatan dengan Bulan Puasa.

      Delete
    9. Ustaz, orang cakap bila kita puasa syaitan akan kena ikat.

      Jadi mengapa kita tak puasa setiap hari sepanjang hayat.

      Delete

    10. Assalamualaikum saudara...

      Saudara lah saja posa sepanjang tahun.

      Nanti syaitan tu hanya kena ikat tapi saudara yang kojol.

      Delete

    11. Ustaz, orang cakap bulan puasa tak boleh marah marah, tapi ustaz macam marah...


      Delete

    12. Assalamualaikum saudara...

      Sudah la woii, ustaz penat ni..

      Kau pi tanya kat ustaz budin pulak...

      Kau tak nampak ka bulan posa pun ostad ostad pas boleh marah marah kat lim guan eng.

      Batai la posa depa...

      Delete
    13. Ruangan dibawah ini disediakan khas oleh Budin untuk Harakah versi online, satu akhbar yg tak ada sesiapa pun nak baca hatta ahli2 PAS sendiri.

      Dilarang sesiapa membuat conteng di wall ini ya. Terima kasih.

      Delete

    14. Alaaa...

      Nak tanya ustaz lagi nii..

      Kacau la akbar harakah nii...

      Kalau dah tak laku, buat la cara tak laku...

      Delete

    15. Usotad, lagi satu gua heran aaa...

      ...itu lahanat hadi ada mutui ka talak motoi...


      Lu apa macam ingat....



      Delete

    16. Salam sejahtera en apek...

      Bukan lahanat hadi tapi amanat hadi...

      Sebut lagi sekali....amanat..

      Ok lagi sekali...amanat...

      Haa.. dah betul tu...

      Dengar betul betul penjeladan ustaz :

      Gua cakap lu itu lahanat talak mutui punya.

      Lu jangan picaya sama ini olang...tipu kuat punya olang...


      Diharap en apek dah faham dengan penjelasan ustaz tadi...

      Delete

    17. Ustaz, adakah kentut dapat membatalkan puasa?


      Delete

    18. Assalamualaikum saudara...

      Kentut memang boleh membatalkan puasa...tetapi ia unik sikit tentang cara terbatalnya...

      Contohnya saudara kentut dalam teksi yang didalamnya ada penumpang yang berpuasa...

      Maka bau kentut saudara akan membuatkan penumpang lain marah marah.....serta tuduh menuduh berlaku...dan saudara sediri menipu mengatakan bukan saudara yang kentut..

      Maka mengikut hukum satu teksi terbatal puasa kerana kejadian marah dan menipu berlaku...

      Tapi sekiranya saudara buat tak tahu atau pura pura tidur, makanya puasa saudara tidak batal...

      Harap jelas ya....



      Delete
    19. Ada ke pernah kita jumpa satu dalil, nas, hadis dan firman Allah yg melarang orang2 non-Muslim bersama makan dalam majlis berbuka puasa???
      Kalo ada sila tunjukkan.....

      Kalo beginilah sikap orang Islam....sombong dan bongkak....jangan harap non-Muslim nak pandang tinggi pada Islam.

      Kalo beginilah sikap orang Islam.....maka kita dah sempitkan syiar Islam kepada mereka yg tidak mengetahui akan keindahan Islam.

      Apa bangang punya manusia.....patutnya kita tonjolkan lagi keindahan dan keharmonian Islam.....barulah Islam itu berkembang baik.

      Pikirle guna otak yeoooooppp bukan guna kepala lutut.....jangan mengholoh je taunye.....

      Delete

    20. Ustaz, saya dan keluarga terperangkap dalam kesesakan jalan raya nii. Waktu berbuka dah dekat, makanan dan minuman tak ada dalam kereta.

      Macamana nak berbuka nii...

      Delete

    21. Salam the phantom ustaz ucapkan...

      Assalamualaikum saudara yang bertanya..


      Jangan panik...bila dengar azan dari radio nanti saudara sekeluarga disyorkan korek hidung...


      Saudara sekelian, sebarang musykil sila ke ruangan...

      USTAZ TANYA USTAZ JAWAB



      Delete
  2. kalau eng mai buka posa dgn amanah..bersatu..keadilan..fuh mmg gempak.. meriah dan lebih keseronokan berbanding majlis buka posa diantara pas dgn umno yg dah tahu kosong dan lesu..lagipun klau x buka posa dgn umno..dgn sapa lg pas nk berteman?sahur sorang..bebuka pun sorang lah pas nampaknya.haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah. Kalo UMNO, wajib bodoh melantun-lantun. Kalo PAS, mesti bodoh melenting-lenting.

      Susahnya nak bawa Islam ke alam melayu. Islam ni perlu ikut adat melayu dulu. Patut la Islam senang2 ditunggang UMNO dan PAS.

      Delete
  3. Kekekkeke....win

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan pose pun bulan pose lah

      Babee betul kaum.munafik haramjadah melayu cilaka pundek

      Soal nak break fast pun kecoh. Di London bew York negara kapir laknatullah pun tak macam di negara babee Malaysia ni..


      Mang laknat org melayu islam cilaka munafik pkmak..


      Laknak melayu
      Laknat melayu
      Laknat melayu

      Yg pundek kan agama nabe mohd s.a.w

      Delete
    2. Laknak China
      Laknak China
      Laknak China

      Aaminnn

      Delete
    3. ...komunis
      ...komunis
      ...komunis

      Rabal alamin

      Delete
  4. Orang PAs otak sempit...seblm putus hubungan dengan Dap banyak benda boleh...tapu bila putus baru tak boleh...kalo pas buat dulu baru orang lain boleh buat....ajaran lobai pas tak boleh oakai lagi...tak boleh jerjasama dengan dap dan amanah tapi masih nak kekal jawatan di selangor...Pas belit2 ...

    ReplyDelete
  5. Bekas penasihat undang-undang Pas umum sertai Amanah

    Tampil berkongsikan rasa kecewanya terhadap Pas, peguam Hisham Fauzi memberitahu tiga daripada enam Ahli Jawatankuasa Teknikal Pelaksanaan Syariah Persekutuan telah menyertai Amanah.

    Bekas penasihat undang-undang Pas itu tidak dapat lagi menerima sikap Pas pada masa ini yang gagal bertindak menyuarakan kesempitan ekonomi rakyat.

    "Saya salah seorang enam daripada Ahli Jawatankuasa Teknikal Pelaksanaan Syariah Persekutuan. Kita dalam jawatankuasa membincangkan bagaimana untuk melaksanakan syariah di Malaysia.


    "Tapi daripada enam itu, tiga sudah masuk Amanah. Dr Zulkarnain, peguam Tarmizi dan malam ini saya secara terbuka menyatakan saya juga masuk Amanah," ujarnya dalam Ceramah Pakatan Harapan di Pengkalan Chepa, 25 Mei lalu.

    Beliau menyifatkan pemimpin Pas termasuk ahli parlimen parti itu hanya seperti "pasu bunga" kerana tidak menunjukkan pendirian jelas membela rakyat dan masa depan negara.

    "Negara kita sedang bermasalah, sikap ulamak dan parti Islam macam mana? Apa yang menyebabkan saya sedih dengan Pas, bila Najib bentang belanjawan 2017. "Bila pembangkang-pembangkang lain membantah, undi tolak bajet tetapi wakil-wakil Pas berkecuali sedangkan kita mahu tunjukkan pada Najib yang kita marah pada BN.

    "Tiba-tiba kita pergi Parlimen jadi pasu bunga, pergi duduk saja. Kita dibayar gaji berbelas ribu sebulan, pergi ke parlimen sepatutnya bawa jerih perih, tangis rakyat cakap pada Najib, rakyat susah. Nak undi tolak bajet Najib pun tak berani," bidasnya.

    Turut mengecewakan Timbalan Pengerusi Biro Undang-undang Amanah (Kanun) itu apabila Pas enggan turut serta dalam desakan pilihan raya bersih dan adil.

    ReplyDelete
  6. Kumpulan pro PAS-UMNO keluar kata kesat depan masjid, tampar, hina bekas tentera


    GEORGE TOWN, 26 MEI: Perhimpunan sekumpulan NGO pro PAS-UMNO hari ini yang bertujuan memburuk-burukkan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng di hadapan Masjid Simpang Enam dekat sini bertukar kecoh.

    Insiden tercetus apabila kumpulan itu tidak berpuas hati dengan pegawai penerangan Ketua Menteri, Mejar Zaidi Ahmad yang cuba berkomunikasi dengan seorang bekas pemimpin pemuda PAS yang sedang memberikan ucapan.

    Melalui rakaman video yang dimuatnaik di laman Youtube oleh NSTonlinetv , Zaidi telah ditolak ke belakang oleh penyokong kumpulan tersebut.

    Lebih mengejutkan, salah seorang penyokong kumpulan itu mula berang dan bertindak menampar Zaidi.

    Dalam rakaman yang disiarkan di FreeMalaysiaToday, Zaidi sempat bertanyakan soalan.

    “Dia tuduh kerajaan negeri, tu aku nak tanya fatwa apa yang dihalang?” soalnya.

    Perkataan ‘bodoh punya tentera’, ‘makan dedak bab* banyak sangat’ ‘hei lembu’, ‘bangang’ kemudiannya dilontarkan kepada Zaidi ketika beliau diiringi keluar oleh seseorang yang dipercayai anggota keselamatan berpakaian preman keluar dari kawasan tersebut.

    Himpunan dianjurkan oleh NGO yang menamakan diri mereka sebagai Jaringan Muslimin Pulau Pinang itu dibuat bagi membantah kononnya wujud campurtangan kerajaan negeri dalam urusan fatwa di negeri itu.

    Isu tersebut bagaimanapun telah dijawab sendiri oleh Mufti Kerajaan Pulau Pinang, Dr Wan Salim Wan Mohd Noor.

    Menurutnya, Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak pernah campur tangan atau menghalang sebarang pewartaan fatwa negeri itu.

    “Saya amat berharap agar ahli-ahli politik khasnya dan masyarakat amnya dapat menghormati fatwa yang diputuskan oleh mana-mana AJK Fatwa di negara ini sama ada di peringkat Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan mahupun fatwa negeri-negeri.

    “Masyarakat hendaklah memahami bahawa keputusan fatwa dibuat berdasarkan kaedah-kaedah tertentu di samping mempertimbangkan kepentingan awam dan situasi sekeliling,” jelasnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sindrom mat over...tampar dulu, fikir kemudian

      Delete
    2. seb baik kena penampar. kalu kung fu, mau tertiarap sahabat kita tu. tak payah la bela kalau tak betul. duduk diam2 hujung bulan gaji masyukk...

      Delete
  7. Harap dap arahkan masjid masjid di penang jadikan ahmad awang tenaga pengajar di masjid masjid seluruh negeri.
    PAN rahmatanlilalamin

    ReplyDelete
  8. Guan eng tak boleh join, tapi kalu jack ma, xi jinping, duta china, pengerusi wanda group....boleh kot join?

    ReplyDelete

  9. Jawapannya sungguhlah mudah.... Tapi mereka malu ialah nak cakap....Biar saya berterusterang ...Mereka sebenarnya sangat benci dg LGE.... Harap jawapan tersebut dapat memuaskan hati semua pehak.

    ReplyDelete
  10. Levi Tayap fenin fenun,sel otak fusing2. Ini simua fasal suda jama butir tahik low.
    Yg fenin ahli PAS yg taksoob jumood Tin Milo.

    Yg lumayan la, Brahmin2 Pasumno Bintli kiusebern,rain ruber, mini kufer,
    Minum teh sj pun di negara kapir landon.

    ReplyDelete
  11. Kebencian antara kaum dh sebati di kalangan ahli umno..rasis tahap gaban

    ReplyDelete
  12. Orang Islam Sibuk Berpuasa DAP Sibuk Berbuka Puasa
    Badan Pemikir Penang Institute DAP di bawah Zairil dalam kajian terbarunya menunjukkan sokongan Melayu kepada DAP merosot teruk antara faktornya ialah serangan UMNO sebelum ini ditangkis terutama oleh PAS tidak berlaku lagi setelah PAS putus hubungan dengan DAP. Malah serangan UMNO menjadi makin parah kerana ada sesetengah ahli PAS menyebar luas serangan ini membuatkan imej sebenar DAP terbongkar.
    DAP telah mengambil beberapa langkah untuk mengembalikan sokongan Melayu bagi persediaan PRU-14 antaranya ialah mendapatkan sokongan keahlian daripada tokoh Malayu seperti Pak Samad, Zaid Ibrahim dan lain-lain. Tapi usaha ini masih belum berjaya sepenuhnya.
    Manipulasi sokongan wanita muda Islam adalah antara strategi DAP untuk mendapat sokongan daripada wanita Islam yang biasanya terdiri daripada 3 kategori, tidak bertudung, bertudung biasa dan purdah (muslimat). Mereka yang dijadikan ikon DAP ini akan cuba menarik golongan sasar yang disebutkan di atas untuk menyokong DAP dalam PRU-14 nant
    DAP akan buat apa sahaja untuk menunjukkan DAP bersikap lunak dengan Islam bukan anti-Islam. Mereka yang dicipta sebagai ikon DAP akan digambar sebagai sangat sempurna dan digelar Islam Progresif.
    Tapi jika anda tahu.... itu semua lakonan sahaja untuk menipu pengundi terutama pengundi Melayu yang bodoh maklumat!
    DAP juga menjadikan Mejar Zaidi sebagai pegawai penerangan Ketua Menteri Pulau Pinang dan memberi fokus kepada orang Melayu dan menyediakan pelan untuk Melayu kembali sokong kepada DAP. DAP bijak dia gunakan peruntukkan Kerajaan Negeri atas jawatan kerajaan negeri bagi tujuan kepentingan DAP.
    Semasa dilantik Mejar Zaidi adalah Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (PAN), bahagian Kepala Batas sebelum dia keluar DAP dan menyerang PAN dalam surat terbuka (anda boleh baca di sini, di sini dan di sini). Ini adalah projek serampang 2 mata, selain daripada tujuan di atas DAP juga nak menjadikan PAN sebagai macai mereka.
    Mejar Zaidi baru dalam politik keberkesanannya tidak begitu memberangkan.
    DAP terdesak untuk dapatkan sokongan Melayu, maka Saifudin Nasution dilantik menjadi penasihat strategik KM Lim Guan Eng. Macam mana boleh berlaku Setiausaha Agong PKR jadi "kuli" Setiausaha Agong DAP?? Kenapa Saifuddin Nasution boleh terima jawatan ini??
    JAWAPANNYA IALAH DUIT (DEDAK)!!!
    Lebai dah menulis mengenai Saifudin Nasution dulunya ahli PAS bila menghadapi masalah di beli oleh Anwar Ibrahim menjadi PEMUDA UMNO. Anda boleh baca di sini.
    Lagi pun ada pergolakan dalam PKR. Saifudin tak ada jawatan penting dalam kerajaan Selangor. Dia tak ada banyak duit. Dalam PKR biasanya orang tak ada duit akan mati. Azmin akan 'membunuh' musuh politik. Jangan hairan Rafizi dan Saifudin mengacau kerajaan Selangor bukan sahaja menyerang PAS tetapi menggagalkan usaha Azmin bagi membunuh 'politik' Azmin. Kita lihat aje siapa yang TERKENA!!
    Untuk bergerak cegas, terutama dengan jawatannya tak ada duit Saifudin akan mati kutu. Jadi dia sanggup bekerja untuk DAP kerana dedak DAP sangat besar. Sama juga dengan beberapa pimpinan PAN yang dapat beberapa jawatan DAP dengan gaji RM15-RM30k sebulan. Tak percaya tanyalah Mohamad Sabu, Mujahid Rawa dan beberapa orang lagi. Mereka lebih dulu bela agenda kristianisasi Hannah Yeoh berbanding dengan DAP sendiri. Kini mereka pembela dan menyerang dan membuat fitnah kepada Dr. Kamarul Azman yang membuat report polis berkenaan agenda kristianisasi DAP>
    Saifudin Nasution dalam ceramahnya di Kelantan menyatakan sebaik sahaja dilantik menjadi penasihat strategik Lim Guan Eng dia pergi melawat Masjid-masjid dan surau-surau di seluruh Pulau Pinang, mengambil maklumat apa yang orang Islam tak suka kepada kerajaan PP dan DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Your side of the story...but still eat yr heart out...not voting pas or umno...period!!

      Delete
  13. ANTARA STRATEGI DAP UNTUK MENUNJUKAN MEREKA BUKAN ANTI-ISLAM IALAH BERSAMA DENGAN ORANG ISLAM DALAM ACARA AGAMA MEREKA.
    Semalam orang Islam sibuk berpuasa, Saifudin Nasution yang menjadi macai DAP sibuk mengatur Lim Guan Eng berbuka puasa. Gambar-gambar Lim Guan Eng dan pimpinan DAP mesra orang Islam semasa berbuka akan menutup AGENDA KRISTIANISASI DAP. Maka Umat Islam di Malaysia sekali lagi tipu oleh bukan Islam dengan bantuan Melayu Islam yang bodoh.
    Semalam juga Lim Kit Siang meluangkan masa untuk berbuka dengan tokoh bahasa (kira tokoh Melayu) berbuka puasa. Gambar ini akan menunjukkan betapa bersungguhnya DAP untuk bersama menjayakan agenda ISLAM!!

    30 hari pimpinan DAP akan bersama masyarakat Islam untuk BERBUKA PUASA sehingga mereka terabai untuk menyembah Tuhan-tuhan mereka!!!
    Bukan berbuka puasa sahaja, DAP (Sosialis Muda DAP (DAPSY) Pandan) juga buka gerai menjual di Medan Ramadan, Pandan, Selangor. Hebatkan Islam DAP!!
    Isu hangat pendedahan Dr. Kamarul Azman Yusoff mengenai agenda Kristianinasi DAP merujuk kepada buku YB Hannah Yeoh Adun DAP yang bertajuk “Becoming Hannah” membuka minda sebahagian masyarakat Islam kepuraan DAP dalam menyertai program-program Islam dengan imej Islam. Gambar di atas menunjukkan Hannah Yeoh berbaju kurung selindang dalam masjid makan dalam talam. HEBAT PROPANGANDA DAP!!
    Hannah Yeoh adalah evangelista tegar yang begitu giat mendakwah untuk menyeru orang ramai masuk Kristian dan kita tahu bagi yang tegar mempercayai jika dia tidak dapat menarik orang masuk kristian sebelum dia mati dia akan mati MASUK NERAKA. Lebai rasa Hannah Yeoh tak nak masuk neraka, jadi dia akan berusaha untuk murtadkan orang Islam bagi memberikan jaminan dia masuk syurga!
    Untuk menipu orang Islam demi undi DAP akan buat apa sahaja. Lebai rasa engkau tak percaya pimpinan DAP ada berkat. Kalau tak takkan nak ada orang ISLAM PAN ambil berkat minta tolong pimpinan DAP cukur rambut anaknya untuk majlis AKIKAH!!

    Mana tahu bila besar boleh jadi hebat macam pimpinan DAP. Ni Islam Progresif yang lebai rasa geng PAN sedang terap dalam kehidupan kita sebelum dan selepas tawan Putrajaya nanti bersama DAP.

    ANDA BERFIKIR

    Kenapa Lim Guan Eng dan pimpinan DAP sanggup untuk mengadakan majlis berbuka puasa dengan umat Islam. Sanggup duduk bersila, sanggup makan dengan tangan. SANGGUP MAKAN DALAM TALAM, sedangkan ada orang Islam sendiri tak sanggup makan dalam talam!!

    INI JAWAPANNYA

    Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil musuhKu dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan cara kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita rahsia orang-orang mukmin) dengan sebab hubungan baik dan kasih mesra yang ada di antara kamu dengan mereka, sedang mereka telah kufur ingkar terhadap kebenaran (Islam) yang sampai kepada kamu; mereka pula telah mengeluarkan Rasulullah (s.a.w) dan juga mengeluarkan kamu (dari Tanah Suci Makkah) disebabkan kamu beriman kepada Allah Tuhan kamu. (Janganlah kamu berbuat demikian) jika betul kamu keluar untuk berjihad pada jalanKu dan untuk mencari keredaanKu. (Tidak ada sebarang faedahnya) kamu mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka secara rahsia, sedang Aku amat mengetahui akan apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu zahirkan. Dan (ingatlah), sesiapa di antara kamu yang melakukan perkara yang demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah ia dari jalan yang betul.

    Jika mereka dapat menguasai kamu, nescaya mereka menjadi musuh yang membahayakan kamu, dan mereka akan membebaskan tangan mereka dan lidah mereka terhadap kamu dengan kejahatan, serta mereka suka kalaulah kamu juga menjadi kafir (seperti mereka). - Al-Mumtaĥanah:1-2

    ReplyDelete
    Replies

    1. Baca oiii....

      Jangan dok langkau....

      Delete
    2. Yang darah halal bukan LGE

      TAPI KAUM.MELATU YG LANCAUKAN GAMA ISLAM ..

      Teringin nak sembelik melayu munafik di bulan haram ini..tapi rasa lebih elok kita jumpa di pru14

      Delete
    3. Ustaz... kamu hanya pandai cakap!!!! Bertindak tak berani...
      Kenapa kamu tak nasihat kpd pemimpin melayu supaya tidak bersifat munafik?
      Cina ambil kesempatan kerana pemimpin melayu bila diberi amanah bertukar kulit menjadi syaitan kepada kaum sendiri.
      Kekosongan itu mestilah cina ambil, bila sudah nampak ruang.

      Delete
  14. PAS akan hadapi PRU14 dengan kemampuan sendiri
    HULU TERENGGANU: Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) merupakan masa terbaik untuk PAS membuktikan kemampuan sendiri sebagai sebuah parti politik Islam di negara ini, kata Timbalan Presiden PAS, Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man.



    Kata beliau PAS tiada hubungan dengan parti dalam Pakatan Harapan dan telahpun memutuskan kerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) termasuk telah menggantung sebarang dialog dan kerjasama dengan parti Pri bumi Rakyat Bersatu Malaysia (Bersatu).
    “PAS kini bersama blok ketiga iaitu Gagasan Sejahtera.

    Ini bermakna, kita mesti bina kekuatan kita sendiri dan inilah peluang terbaik kemenangan untuk kita capai dengan kekuatan kita bagi menentukan halatuju perjuangan parti dan negara.

    “Marilah sama-sama kita bertekad meningkatkan segala upaya dan kerja yang kita buat,” kata beliau.

    Menurut Tuan Ibrahim PAS kini menerima beberapa permohonan parti yang hendak turut serta bersama dalam Gagasan Sejahtera selain berjaya mengumpul 300 NGO yang mahu bersama- sama PAS.

    “Kita juga mempunyai ramai tokoh-tokoh masya rakat yang akan mengisyti harkan sokongan me reka kepada apa yang PAS perjuangkan, insya- Allah,” tambah beliau ketika me rasmikan Himpunan Harapan Semua-PAS Ganti Umno (Harap-PGU) 3.6 di Kuala Berang 20 Mei lalu.

    Hadir sama pada majlis itu, Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Husain Awang kepimpinan PAS negeri Terengganu.

    Dalam ucapannya, Timbalan Presiden se kali lagi menekankan PAS mesti me nerajui perubahan ke rana keberadaan PAS dalam arena politik bukan sekadar menjadi penumpang sebaliknya mahu menukar sistem jahiliyah yang bercanggah dengan syarak serta menegakkan Islam.

    Sebelum itu, Dato’ Tuan Ibrahim menyempurnakan acara pelepasan pe serta Langkah Harap 10,000 lang kah yang disertai oleh ribuan rakyat berjalan kaki sejauh empat kilometer

    ReplyDelete
    Replies

    1. Baca ooiii....


      Jangan dok langkau....






      Put..put...

      Delete
  15. PROTON MUNGKIN SATU-SATUNYA SYARIKAT RUGI TAPI PEMBEKALNYA TETAP UNTUNG DI NEGARA INI
    AIRMATA Mahathir bila 49.9% saham Proton dijual kepada syarikat Geely dari China, ternyata tidak memberi sebarang impak kepada rakyat. Kesannya sama lebih kurang ketika dia “dengan hibanya” mengumum penamatan khidmat tukang masaknya yang tidak dilanjut kontrak oleh kerajaan tak lama selepas dia sah menyertai pembangkang..

    Siapa bodoh saja percaya orang dengan separuh dari 6 anak bergelar jutawan, tak mampu bayar tukang masak sendiri sehingga nak bergantung kepada kerajaan juga.

    Dalam kes penjualan saham Proton kepada Geely ini, airmata Mahathir kering macam itu saja bila terbongkar cerita dia sendiri bersama pemilik DRB pernah berbincang dengan Geely pada tahun 2014 ketika masih menjadi Pengerusi syarikat tersebut. Perbincangan itu bagaimana pun gagal. Malah selepas itu pun Mahathir pernah nak ‘menjual’ Proton kepada Volkswagen – pun gagal juga.

    Entah kenapa kalau Mahathir nak ‘jual’ Proton kepada Geely, itu dipanggil kerjasama strategik, tapi bila DRB (tanpa dia sebagai Pengerusi) jual kepada Geely, itu dikatakan menjual kedaulatan negara, termasuk kebodohan mengaitkan Datuk Sri Najib Tun razak di dalam eksasis tersebut. Proton bukan syarikat kerajaan pun, dengan macam mana Najib ada kena mengena?

    Apa pun, penjualan ini menamatkan derita rakyat yang terpaksa menanggung masalah Proton dari sejak ditubuhkan lebih 32 tahun yang dulu. Sudah dua kali diswastakan pun, rakyat masih terpaksa menanggung masalah Proton – sehinggalah sekarang.

    Hairan tu, Proton saja yang bermasalah sedangkan majoriti besar dari pembekalnya, tidak pulak kita dengar bermasalah, tak siapa rasa pelik ke? Tapi itulah agaknya ‘magik’ Mahathir yang ramai dari kita terlepas pandang.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Nii pasai proton...

      Yang najib bagi geli geli...

      Kak mah dah tak boleh geli geli pasai lemak banyak sangat..

      Delete
  16. KELUAR RAMAI-RAMAI, KONSPIRASI MAHATHIR JATUHKAN MUHYIDDIN?
    LINGKUPNYA Bersatu di Perak berikutan tindakan keluar beramai-ramai ahli parti negeri itu, dari satu segi membuktikan apa yang selama ini kita cakap bahawa Bersatu ini parti yang tiada hala bermatlamatkan rakyat melain untuk melaksanakan kesumat Mahathir terhadap Datuk Sri Najib Tun Razak.

    Keenganan Najib menjadi boneka Mahathir adalah punca sebenar kenapa Bersatu ditubuhkan, bukan pasal rakyat sama sekali.

    Sebelum di Perak hari ini, Bersatu di beberapa tempat yang lain juga sudah mengalami masalah, malah seorang dari 7 pengasasnya sendiri pun hilang kepercayaan, membawa bersamanya lebih 800 orang meninggalkan Parti Penuh BerMasalah itu.

    Begitupun agak ironi kerana, hampir semua yang keluar ini menunjuk kepada Muhyiddin sebagai punca, Mahathir dan Mukhriz langsung tak tersentuh seolah-olahnya kedua ini hanya ahli biasa tanpa jawatan dalam parti yang tak sampai setahun usianya tu, padahal kita tahu parti itu diuruskan oleh Mahathir, bukan Muhyiddin!! Meninggalkan persoalan di hati penulis, adakah ini satu konspirasi untuk membolehkan Mukhriz naik ke tempat tertinggi tanpa perlu bersusah payah?

    Muhyiddin sebelum ini turut dipersalahkan atas kegagalan menjalinkan kerjasama dengan PAS, walhal semua orang tahu PAS tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti yang ada hubungkait dengan parti serpihannya, PAN. Seolah-olah Muhyiddin sengaja ‘digagalkan’ dengan tugas tak masuk akal itu.

    Walaupun Mahathir pernah keluarkan kenyataan menyifatkan orang yang sokong di, dalam masa yang sama lawan Muhyiddin ini sebagai ‘ejen Najib’, tapi bila dilihat dari sejarah, modus operandi yang macam ini bukan baru bila bercakap tentang Mahathir. Jika semua masih ingat, beberapa hari sebelum Anwar dipecat pun, Mahathir pernah keluar kenyataan nafi perkara itu akan berlaku.

    Lagipun kaki U-turn macam Mahathir, apa yang boleh dipakai sangat pada cakapnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nii pasai tun nak jatuhkan mahyudin...

      Alaa.. masa lawan bola hari tu..

      Hampa ingat dak...


      Alaaa..hari tu...

      Laa..hari tu la....


      Delete
    2. Oiiiii...kenapa dok langkau? Baca la woii..hehe

      Delete
  17. BERPUASA BUKAN SEKADAR MENAHAN DIRI DARI LAPAR DAN DAHAGA.
    Sedangkan dihari lain pun kita diwajibkan memelihara #PintuHati dengan menjauhi perkara keji dan mungkar yang lahir dari hati, mata, lidah, telinga, tangan, kaki, perut dan kemaluan. Inikan pula pada waktu kita sedang menjalani ibadah puasa? Sedangkan berpuasa itu juga mendidik NAFSU agar tidak cenderung menuruti kehendak nafsu.

    Para ilmuan sering pesan “Ramai yang berpuasa cuma sia2 hanya sekadar lapar dan dahaga.”. Tapi kita sering abaikan kerana keinginan nafsu kita tidak mampu menghindar perkara keji yang mempersiakan amalan ibadah ketika berpuasa.

    Dalam hal ini, Rasulullah SAW mengancam dengan ancaman yang keras terhadap orang-orang yang melakukan perbuatan tercela ini, Nabi saw bersabda: “Berapa banyak orang yang puasa, bagian dari puasanya hanyalah lapar dan haus (semata).”
    (HR. Ibnu Majah.539)

    Dan Rasulullah saw juga berpesan.
    Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:
    “puasa bukanlah (menahan) dari makan, minum (semata), tetapi puasa itu menahan diri dari perbuatan sia-sia dan keji. Jika ada orang yang mencelamu, katakanlah: ‘Aku sedang puasa, aku sedang puasa.”
    (HR. Ibnu Khuzaimah dalam Shohihnya 1996 dan al-Hakim dalam Mustadrok 1/430-431 dan dishohihkan oleh Syaikh al-Albani di dalam Shohihul jami’ 5376)

    Perkara yang wajib kita hindari dalam memelihara hati dari 7 pintu hati itu kerana perkara keji dan mungkar yang lahir dari hati iaitu kita perlu hindari hasad ammarah dendam.

    7 Pintu hati yang dimaksudkan itu adalah mata,
    Menjaga dari memandang perkara maksiat yang diharamkan.

    Kedua lidah atau mulut,
    Menghindari dari melafazkan perkara keji dan tercela.

    Ketiga telinga,
    Menghindar dari mendengar perkara yang tidak memberi menfaat apatah lagi dari fitnah dan umpatan.

    Keempat tangan,
    Menghindar dari mencuri menzalimi dan dalam dunia IT sekarang jemari itu berpungsi menyakiti hati memfitnah mengumpat mengeji yang lain.

    Kelima kaki,
    Kemana langkah kaki kita adakah perlu ketempat maksiat atau pada perkara yang diredhi Allah.

    Keenam perut.
    Apa yang kita isi perut kita dari mana sumbernya banyak mana kita isi waktu berbuka puasa. Kerana berlebih-lebihan itu menuruti nafsu pembaziran itu dekat dengan syaitan.

    Dan yang terakhir kemaluan.
    Usahkan masa berpuasa sedangkan dihari lain pun kita dilarang lakukan maksiat. Dan dari perkara2 maksiat dan mungkar kesemua itulah punca membawa mudarat pada hati kita.

    Lagipun. Kesemua anggota kita diminta pertanggung jawabkan disana kelak.

    “Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.”
    (Al-Israa’ : ayat 36)

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ni baca oiii....

      Pasai islam nii....


      Delete
  18. Syed Saddiq challenges ‘hypocrite’ PPBM veep to resign
    PETALING JAYA: Syed Saddiq Syed Abdul Rahman can no longer stand the hypocrisy of PPBM vice-president Hamidah Osman, who he believes was the one responsible for the unravelling of the party’s Perak division.
    The PPBM Youth chief said the recent resignation of more than 1,000 Perak PPBM members en masse, claiming dissatisfaction over party president Muhyiddin Yassin’s leadership ability, was masterminded by Hamidah.
    Hence, he challenged her to leave the party now instead of staying and making the “good ones” her sacrificial lambs.
    “I know she (Hamidah) is behind this. I will say it upfront: I want Hamidah to resign.
    “She should stop being a coward by sending her soldiers in front and sacrificing good people for her own personal objectives.
    “If you are in the party for positions, then berambus (get lost),” he told FMT.
    Syed Saddiq also called Hamidah, the former Gopeng Umno Wanita chief, a hypocrite who is upset with Muhyiddin’s decision not to name her as PPBM Perak state chief.
    He said Hamidah had been the biggest apple polisher of Muhyiddin, right until Ahmad Faizal Azumu was named the party’s Perak chief instead of her.
    “Before this, she was flattering Muhyiddin like mad, in front of me and everyone, until even I felt uncomfortable.
    “The turning point was when Muhyiddin and (PPBM chairman) Dr Mahathir (Mohamad) didn’t appoint her as the head of Perak.
    “Suddenly, she started condemning Muhyiddin, saying he doesn’t know how to lead.
    “It’s quite disgusting to be honest, especially as Faizal is a young, fresh and genuinely talented young person.
    “Just because he’s not as old or experienced as Hamidah, she is now going on a rant attacking him and Muhyiddin.”
    Syed Saddiq said her rants were “well documented” in WhatsApp messages from various groups, and conversations with other party members.
    “So (PPBM) winning or losing (the next general election) … if she’s the one behind all of this, then just leave.
    “I don’t think the party should tolerate people who entered the party just for power and positions.”
    On Friday, PPBM Ipoh Timur division chief Azrul Suhadi Ahmad Mokhtar and Teluk Intan chief Jemaat Yaacob led more than 1,000 PPBM Perak members in handing in their resignation letters.
    Azrul was reported as saying Muhyiddin had failed to resolve conflicts at the national and state levels despite being given a week to do so.
    The former state PPBM chief registrar also said he was disappointed that nothing was done after he had reminded the former deputy prime minister that a mass resignation of members would have a negative effect on the party’s image and credibility.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Sapa tau orang putih, baca tau...


      Delete
  19. Haiya ini macem celita Kita ta lak apa punya

    Gua mau pi lasa makanan a la sidap ka

    Lu Olang melayu Semua posa maa jadik ta lak boleh lasa

    Gua lasa lulu maa. (Bisik) Haiya aji sama Lobai aa gua takut ta lak sidap

    Mau sidap Gua boleh tambah lagi peluntukan bulan posa kasi surau sama masjid.

    Jangan lemo ta lak baik maaa. ini bulan mulia maa



    SAHABAT DAP AKA AMANAH

    ReplyDelete
  20. DAP memang anti Islam
    DR KAMARUL ZAMAN YUSOFF |
    PADA 28 Januari, selepas majlis Hari Terbuka Tahun Baru Cina Ketua Menteri Pulau Pinang di SPICE, Pulau Pinang, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, mengeluarkan kenyataan media bahawa beliau telah meminta peguamnya mengkaji kemungkinan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, kerana menyebut bahawa DAP anti Islam.
    Pelik kenapa baru sekarang Kit Siang mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang menyifatkan DAP anti Islam sedangkan sebelum ini pelbagai pihak turut menyebut perkara sama.
    1. Dapatan kaji selidik Institut Darul Ehsan milik Kerajaan Selangor antara 13 hingga 15 November 2015 juga mendapati 64 peratus daripada 1,716 respondennya di Selangor bersetuju DAP anti Islam.
    2. Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak, juga berpendapat DAP anti Islam. Dalam ucapan dasar Perhimpunan Agung Umno pada 10 Disember 2015, Najib menyebut DAP anti perjuangan Islam. Dalam ucapan dasar Perhimpunan Agung Umno pada 1 Disember 2016, Najib menyatakan syiar Islam dan pengamalannya akan tentu diremeh-remehkan sekiranya DAP yang memerintah.
    3. Perihal DAP anti Islam juga pernah disebut di dalam khutbah Aidil Adha yang dikeluarkan Jabatan Mufti Negeri Pahang pada 24 September 2015 yang, di dalam konteks memperkatakan mengenai keperluan umat Islam bergabung dan bersatu suara walaupun berlainan dasar politik, menyatakan “ada di kalangan umat Islam yang menyertai parti DAP yang terang-terang menentang Islam”.
    4. Lanjutan khutbah tersebut, Pengerusi DAP Pahang waktu itu, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji, pun memberi kata dua kepada Jabatan Mufti Negeri Pahang untuk meminta maaf kepada DAP dalam tempoh lima hari, jika tidak DAP akan mengambil tindakan undang-undang terhadapnya. Bagaimanapun, selepas tempoh ini berakhir, hingga sekarang, tindakan undang-undang tidak diambil.
    Tidak pelik jika ugutan Kit Siang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Hadi ini juga akan tinggal sebagai ugutan semata-mata. Kit Siang pernah mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad pada 13 April 2013 dan terhadap seorang pemimpin kanan sebuah parti lain pada 1 Januari 2016, tetapi ternyata ia ugutan kosong semata-mata.
    5. Seperti disebut oleh Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman, sewaktu mempertahankan kandungan khutbah Aidil Adha yang dikeluarkan Jabatan Mufti Negeri Pahang, bahawa dalam beberapa isu membabitkan Islam seperti hudud DAP menentangnya, bermakna DAP menolak hukum Islam. Siapa yang tidak ingat kenyataan Karpal Singh pada 1990, “hudud against my dead body”?
    6. Sikap DAP terhadap Islam tergambar dalam Perlembagaan DAP yang menyebut bahawa matlamat DAP adalah untuk “mengesahkan lagi dan memulihkan Perlembagaan Malaysia kepada rangka kerja sekular yang asal”. Walhal Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, telah mengisytiharkan di Dewan Rakyat pada 16 Jun 2014 bahawa Malaysia bukan negara sekular.
    7. Lebih jauh lagi, seperti disebut oleh Najib dalam Perhimpunan Agung Umno 2016, Perlembagaan DAP langsung tidak mengandungi sebarang pengiktirafan ke atas peruntukan Perkara 3(1) Perlembagaan Malaysia yang menyebut bahawa “Islam ialah agama bagi Persekutuan”. Apa yang ada di dalam Perlembagaan DAP hanyalah “mengiktiraf kebebasan beragama sebagai hak asasi”.
    Sebab itulah jika dilihat kepada rekod DAP selama ini, perjuangan para pemimpinnya lebih tertumpu kepada kebebasan beragama bagi penganut bukan Islam, sedangkan, hakikatnya, seperti sering disebut oleh pakar perundangan Islam negara, Almarhum Prof Tan Sri Dr Ahmad Ibrahim, penganut Islam juga perlu diberi kebebasan untuk mengamalkan cara hidup mereka mengikut ajaran Islam.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ni pasai dap anti islam..

      Mai baca...

      Delete
  21. 8. Sikap DAP terhadap Islam juga tergambar dalam kenyataan Sheikh Omar Ali, Pegawai Khas Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong, pada 8 September 2015 berbunyi: “Bagi DAP, urusan beragama adalah bersabit seorang hamba dengan Tuhannya”. Pegangan DAP yang membataskan urusan beragama kepada soal peribadi ini bercanggah dengan definisi Islam, iaitu satu cara hidup.
    Mengikut konsep negara sekular DAP, bantuan untuk aktiviti keagamaan mungkin sahaja akan tetap diberikan kepada umat Islam, sepertimana yang didakwa dilakukan oleh Kerajaan Pulau Pinang sekarang asal sahaja aktiviti ini tidak membabitkan aspek-aspek politik. Sebarang perlaksanaan hukum syariah, khususnya hudud, pula sudah semestinya tidak akan dibenar untuk dilaksanakan.
    9. Selain bukti umum yang diberikan terdahulu, termasuk juga penentangan keras DAP terhadap cadangan meminda Akta Mahkamah Syariah yang sekadar mahu meningkatkan kadar hukuman yang boleh dikenakan ke atas penganut Islam yang melakukan kesalahan syariah sahaja, sebenarnya terdapat pelbagai contoh spesifik boleh diberikan mengenai sikap DAP yang tidak mesra Islam.
    10. Dalam isu institusi Islam, Zairil Khir Johari telah mempersoalkan dalam portal berita Malay Mail Online pada 27 Jun 2015 kewujudan JAKIM. Lim Kit Siang sendiri telah mengongsi laporan portal berita The Malaysian Insider bertarikh 9 November 2015 yang mencadangkan penghapusan JAKIM di dalam blog beliau, sekali gus menjadi petanda persetujuan beliau dengan cadangan tersebut.
    11. Lim Kit Siang telah mempersoalkan pada 1 Februari 2014 kandungan khutbah Jumaat yang menyebut perpecahan umat Islam disebabkan hasutan umat Kristian dan Yahudi.
    12. Begitu juga dengan Tony
    Pua pada 15 Februari 2014 berkait dengan larangan ke atas umat Islam menyambut Hari Valentine
    13. dan kritikan Chong Eng pada 9 Februari 2015 berkait kewajipan wanita Muslim menutup aurat.
    14. Dalam isu laungan azan dan bacaan ayat al-Qur’an, Dr Tan Seng Giaw telah mempersoalkan di Dewan Rakyat pada 27 September 2005 keperluan melaungkan azan dan bacaan ayat al-Qur’an melalui pembesar suara yang dikatakan mengganggu penganut bukan Islam, teruatama pada waktu Subuh, kerana, kata beliau, “bahkan juga 1500 tahun yang lampau mana ada pembesar suara?”

    ReplyDelete
    Replies

    1. Penat aku...

      Delete

    2. Mercun lagi busing....salakan anjing2 DAP lagi bising...

      Delete
  22. 15. Dalam isu solat hajat, Teresa Kok telah mempersoalkan dalam muka buku beliau pada 22 Julai 2016 kewajaran Ahli EXCO Hal Ehwal Agama Selangor dari PAS, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi, mengarahkan agar semua masjid di seluruh negeri mengadakan solat hajat untuk memohon ke hadrat Allah agar konsert Selena Gomez di Stadium Melawati, Shah Alam pada 25 Julai dibatalkan.
    16. Dalam isu umrah di Mekah, pemimpin DAP Melaka, Damian Yeo Shen Li, telah mempersoalkan dalam muka buku beliau pada Februari 2016 sama ada dosa penganut Islam terhapus bila menjejakkan kaki ke Mekah. Sindiran sama juga telah disuarakan oleh pemimpin DAP Johor, Suppiah Ramakrishnan, dalam muka buku beliau pada Mac 2016 walaupun ia kemudiannya dipadamkan.
    17. Dalam isu aurat, Nga Kor Ming telah menyindir dalam muka buku beliau pada Disember 2015 purdah yang dipakai oleh sebahagian wanita Islam sambil menyifatkan seorang pemimpin Umno Pulau Pinang, Datuk Ahmad Darus, yang mencadangkan dalam Perhimpunan Agung Umno 2015 supaya pramugari MAS memakai pakaian yang menutup aurat sebagai ‘pemimpin Melayu otak cacat’.
    18. Dalam isu murtad, Datuk Ngeh Koo Ham telah mengeluarkan kenyataan pada 7 Jun 2014, yang diikuti ucapan sama di Dewan Rakyat pada 11 Jun 2014, supaya umat Islam diberikan kebebasan untuk keluar dari Islam. Kata beliau, umat Islam mestilah menerima hakikat bahawa jika seseorang Islam atas kehendaknya sendiri mahu keluar dari Islam dia mestilah dibenarkan berbuat demikian.
    19. Sikap DAP yang tidak mesra Islam ini juga tergambar di dalam tindakannya memutuskan hubungan dengan rakan-rakan pakatannya.
    20. Pemisahan DAP dari semua pakatan politik yang pernah disertainya, iaitu Gagasan Rakyat pada Januari 1995, Barisan Alternatif pada September 2001 dan Pakatan Rakyat pada Jun 2015 kesemuanya berpunca dari ketidaksetujuannya terhadap perjuangan Islam PAS.
    DR KAMARUL ZAMAN YUSOFF
    Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (MAPAN)
    Universiti Utara Malaysia

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ni dr cakap...orang uum woo...

      Delete
    2. Thrash....

      Delete
  23. Isu pendakwah Kristian Hannah dan evangelisme
    Sehubungan ini, ramai juga yang teringin nak tahu: Benarkah wujud ancaman agenda evangelisme Kristian di Malaysia dan apa kaitannya dengan parti DAP?
    Untuk tujuan pencerahan, saya merujuk kepada penjelasan sebagaimana yang terkandung dalam buku Sang Nila Utama and The Lion of Judah: Dominionism and Christian Zionism in Malaysia (2015) dan Armies of God – A Study in Militant Christianity (2010) tulisan Iain Buchanan.
    Adakah dakwaan kaitan Christian Dominionism ini bakal dinafikan oleh DAP? Pengarah pusat penyelidikan PAS Dr Mohd Zuhdi Marzuki masih menanti jawapan.
    Sehingga kini DAP tak berani sanggah atau lawan balik apatah lagi nak saman Dr Kamarul oleh LGE atau Hannah Yeoh atau mana-mana ahli politik DAP (yang jawatan mereka belum disahkan oleh pihak ROS!)
    Para peminat Melayu Hannah turut menyerang Dr Kamarul
    Sejak dua menjak ini, puak penyokong tegar DAP asyik mengasak Dr Kamarul di alam maya. Ada apa di sebalik serangan bertubi-tubi mereka?
    Betullah kata ramai orang – bukan Melayu sahaja tetapi Cina, India, Kadazan, Dusun, Bidayuh dsb – yang mula sedar: “Lim Kit Siang didik anak buahnya jadi pemaki tegar kerana payah buang tabiat.”
    Apa sahaja yang para pemimpin DAP buat mesti betul bagi si pengikutnya yang kuat mencarut itu.
    Kalau nak jadi pembohong dan pembenci Melayu dan agama Islam pun diredhai juga oleh golongan penyokong pembangkang ini.
    Malah ada di kalangan Melayu dan Islam yang sanggup menjadi balaci dan macai-macai mereka … sudah termakan dedak DAP.
    Demikianlah antara rungutan ramai orang terhadap Dapster dan sekutu-sekutu Melayunya yang ibarat kembar seiras sedang gamat menghentam Dr Kamarul dengan pukulan bertalu-talu.
    Hujah Dr Kamarul langsung tidak dipatahkan. Hanya cercaan, hinaan dan ugutan menjadi mainan; rendahnya mutu politik Machiavelli Dapster.
    Tak hairanlah kalau tema mereka sudah: “Asal Umno, PAS dan BN, belasah je!” Hilang nilai jati diri. Ke mana pergi akhlaknya? Macam itukah pendokong maqasid syariah dan rahmatan li’l ‘alamin?

    ReplyDelete
    Replies

    1. Aduii...tak habis lagi...

      Delete
    2. Thrash again...

      Delete
  24. DR MUJAHID ANTARA KUDA TUNGGANGAN TERBAIK DAP
    Saya tidak terkejut membaca laporan portal berita Malaysiakini bertarikh 24 Mei 2017 bertajuk “Iman Tak Goyah Pun Baca Buku Yeoh” yang memuatkan kenyataan Naib Presiden AMANAH, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, mengenai buku tulisan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Hannah Yeoh, bertajuk “Becoming Hannah”.
    Kata Dr Mujahid, buku Hannah mempunyai persamaan dengan buku tulisan beliau, “Aren't We All Malaysians”. Beliau juga mendakwa tidak menemui sebarang unsur yang boleh membawa seseorang Muslim murtad seperti kononnya didakwa oleh saya, sambil menambah, “Sebaliknya selepas membaca buku itu saya menjadi Muslim yang lebih baik”.
    Sejak Dr Mujahid masih di dalam PAS lagi saya telah mengkritik beliau. Antaranya ialah melalui tulisan saya pada 21 Jun 2014 yang mengkritik kandungan Rang Undang-Undang Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi yang dirangka oleh Jawatankuasa Undang-Undang dan Dasar, Majlis Konsultasi Perpaduan Negara, yang beliau pengerusikan.
    Kritikan itu saya buat kerana kandungan Rang Undang-Undang Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi ini, pada hemat saya, mengiktiraf ketidakpercayaan agama serta mengiktiraf orientasi dan identiti seks songsang di mana kedua-duanya bukan sahaja berlawanan dengan ajaran agama, malah berlawanan juga dengan Prinsip-Prinsip Rukun Negara.
    Kritikan ini timbul kerana, mengikut Seksyen 4(1) Rang Undang-Undang ini, “kepercayaan” bermakna apa-apa kepercayaan agama atau falsafah dan satu rujukan kepada kepercayaan merangkumi satu rujukan kepada ketidakpercayaan manakala “agama” pula bermakna apa-apa agama dan merangkumi apa-apa kepercayaan atau ketidakpercayaan agama.
    Mengikut Seksyen 6(1) Rang Undang-Undang ini, Kerajaan dan semua orang tidak boleh mendiskriminasi secara tidak adil terhadap mana-mana orang atas asas agama... Mengikut Seksyen 7(1)(ii) pula, Kerajaan dan semua orang tidak boleh mendiskriminasi secara tidak adil terhadap mana-mana orang atas asas jantina, termasuk orientasi dan identiti seks.
    Saya waktu itu cukup terkejut bagaimana peruntukan-peruntukan yang mengiktiraf ketidakpercayaan agama serta mengiktiraf orientasi dan identiti seks songsang ini boleh wujud di dalam Rang Undang-Undang yang dirangka oleh jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Dr Mujahid, yang waktu itu merupakan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.
    Bagaimanapun, setelah ini berlaku, tambahan pula setelah Dr Mujahid sendiri bertindak keluar dari PAS bersama-sama rakan-rakan sefikrah beliau untuk menubuhkan parti baru bernama AMANAH yang menunjukkan keintiman luar biasa pula dengan parti sekular tegar, DAP, maka tidaklah pelik bila beliau memerli saya mengenai buku Hannah ini.
    Apatah lagi bila pada hari yang sama, 24 Mei 2017, portal berita The Malaysian Insight melaporkan pula satu kenyataan Dr Mujahid pada forum awam Reformasi Pilihan Raya PRU14 anjuran Bersih 2.0 Wilayah Utara di Kompleks Masyarakat Penyayang, Pulau Pinang di bawah tajuk berbunyi “Hapuskan Parti Politik Berasaskan Kaum Dan Agama”.
    Mengikut laporan ini, Dr Mujahid mencadangkan pada forum ini bahawa satu perkara yang Pakatan Harapan perlu lakukan jika pakatan pembangkang memenangi Kerajaan Persekutuan di dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 ialah untuk memastikan tiada lagi parti politik yang berasaskan kaum dan agama sebagai satu-satunya cara untuk bergerak ke depan.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ni kisah kuda...

      4D, 6D punya kaki ni...


      Delete
  25. Membaca laporan mengenai kenyataan Dr Mujahid ini, terus fikiran saya teringat kepada insiden di mana Pengerusi DAP, Karpal Singh, dilaporkan menggesa kerajaan mengharamkan semua pertubuhan yang bergerak di atas garis perkauman dan di atas garis keagamaan di dalam sidang media beliau di Pulau Pinang pada 5 November 2013.
    Tidak berpuas hati dengan laporan mengenai kenyataan Karpal Singh ini, apatah lagi kerana DAP waktu itu merupakan rakan PAS di dalam Pakatan Rakyat, saya telah berusaha mendapatkan rakaman sidang media beliau dari seorang wartawan, dan setelah mendengar sendiri rakaman tersebut maka terbukti beliau memang menyebut perkara tersebut.
    Masih tersimpan di dalam rekod saya ayat-ayat spesifik yang disebut oleh Karpal Singh waktu itu, iaitu “The government cannot allow associations which operate on racial lines, which operate on religious lines.” (Kerajaan tidak boleh membenarkan pertubuhan-pertubuhan yang bergerak di atas garis perkauman, yang bergerak di atas garis keagamaan.)
    Sambung Karpal Singh lagi: “Operating along religious, racial lines, is a very dangerous thing in a multi-racial and a multi-religious society like ours. I think the time has come perhaps for all racial (and religious) parties to be deregistered, that will include unfortunately even PAS.” (Bergerak di atas garis-garis keagamaan, perkauman, adalah satu perkara yang sangat membahayakan di dalam sebuah masyarakat berbilang kaum dan berbilang agama seperti masyarakat kita. Saya fikir masanya mungkin sudah tiba bagi semua parti perkauman (dan keagamaan) untuk dibatalkan pendaftarannya, ini malangnya merangkumi PAS juga.)
    Bila cadangan mengharamkan parti politik yang berasaskan kaum dan agama yang pernah diutarakan oleh Karpal Singh ini diutarakan semula oleh Dr Mujahid maka terbuktilah bahawa Dr Mujahid, dan seterusnya AMANAH, adalah antara kuda tunggangan terbaik DAP.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Nii dia cerita pasai kuda...

      Kaki race kuda dia ni...

      Delete
  26. blog bodoh. pegi la jilat kapir harbi di bulan puasa ni lagi.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Sedap ka jilat pungkok mca dgn mic...

      Delete
  27. KJ 'Marah' Tangkap Orang Tak Puasa, Mahu Tekanan Kepada Jabatan Agama


    Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menggesa jabatan agama Islam supaya menggunakan sumber mereka untuk membantu golongan miskin berbanding menangkap mereka yang ponteng puasa pada bulan Ramadan.

    Menerusi siri tulisannya di Twitter pada Ahad, Khairy menyuarakan mengenai isu membabitkan penguatkuasaan jabatan agama dengan menyatakan bahawa keutamaan yang lebih besar adalah membantu mereka yang memerlukan.

    "Daripada jabatan agama membelanjakan wang terhadap pegawai penguatkuasaan mencari mereka yang ponteng puasa, gunakanlah untuk membantu golongan asnaf dan membuat perkara yang baik.

    "Dari segi 'awlawiyat' (keutamaan), adalah lebih penting kita membantu mereka yang memerlukan daripada menguatkuasakan kewajipan agama secara individu," katanya di Twitter.

    Kenyataan Khairy yang juga Ketua Pemuda Umno itu mencetuskan pelbagai reaksi termasuk seorang pengguna Twitter yang menggunakan nama @notreallyimran memberi pandangan bahawa adalah satu kemestian bagi jabatan agama menangkap orang-orang yang tidak berpuasa kerana berpuasa di bulan Ramadan merupakan salah satu Rukun Islam. 

    Khairy kemudiannya membalas: "Adalah wajib untuk anda mematuhi lima rukun itu. Tetapi bukan kemestian untuk orang menangkap anda kerana tidak melakukannya."

    Di bawah Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997, orang Islam yang didapati makan, minum atau merokok secara terbuka pada bulan Ramadan boleh didenda maksimum RM1,000 atau penjara enam bulan, atau kedua-duanya.

    Pada masa sama, Khairy turut menerima gesaan orang ramai supaya tidak sekadar bercakap, sebaliknya perlu melakukan tindakan lanjut.

    Namun kata Khairy, ia bukan satu perkara yang mudah.

    "Saya boleh bincang dengan (Menteri di Jabatan Perdana Menteri) Jamil Khir mengenai Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) dan Jawi (Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan), tetapi kena ingat jabatan-jabatan lain yang membuat penguatkuasaan di bawah kuasa negeri.

    "Jadi, ia bukan perkara yang mudah untuk 'tidak bercakap, sekadar melakukannya'. Agama merupakan urusan setiap negeri. Banyak jabatan agama Islam negeri di bawah Raja-Raja.

    "Oleh itu, satu cara untuk melakukannya adalah dengan menggalakkan perbahasan awam. Jika jangkaan masyarakat berubah, maka akan ada tekanan terhadap jabatan-jabatan agama," katanya.

    -mStar
    celahgelegar at 5:27 PM

    ReplyDelete
    Replies

    1. Itu masalah teknikal dan boleh dibincangkan kebaikan dan kelemahannya....pro & con....bukannya masalah dasar. Kita akan cari pendapat jumhur dalam hal, ialah bukannya berkaitan dg akidah.... The Star mana tahu semua ini, mereka bukan ada penasihat syariah


      Delete
  28. PAS = PARTI AMALAN SESAT
    PAS = PARTI AMALAN SEWEL
    PAS = PARTI AGAMA SONGSANG
    PAS = PARTI ANGKATAN SERBAN
    PAS = PARTI ISLAM SELEWENG

    ReplyDelete
    Replies

    1. Semua Salah zero markah.

      Murid2 semua ingat ni..
      PAS ialah Parti Islam se Malaysia

      Delete
    2. Warta terkini bil 1/2017
      lujukan P AL YU 14

      PAS = PARTAI AYAHBETULLAH EDWANG
      PAS = KUGIRAN TAL8BANANA YAHANA
      PAS = BRAHMIN AL WEZ RAYID
      PAS = PARTI EKONOMI TIN MILO 2kg
      PAS = DEPUTY KOMANDANTE IMNOCCP

      Dear Leader Habok C. Peng
      HQ,
      1, Jalan 1 Lilit,
      Putayaya,
      Nanyang

      Delete
    3. Lagi banyak salah ...denda buang kelas.

      Delete
  29. Gerakan fahaman hezbut dah di haramkan di malaysiaL

    Kenapa Pan malaysian Islamic party belum diharamkan?

    ReplyDelete
  30. Ustad, Ustad,
    Minta sikit lagi penerangan.Apakah dpt pahala bagi orang yg
    - menegah orang bukan islam dlm majlis buka puasa ?
    - apakah bila canang nak saman local dan obersi, tapi berbelit2 alasan bila ditanya?
    - ponteng atau dudok diam dlm parlimen, sesudah dibayar gaji mewakil?
    - sekongkol dgn lanun?
    Byk lagi nak tanya, lepas taraweh la ustad.
    Salam Ya Salam Ustad.

    Muridmu,
    Tahfiz C.Peng B. Aduilah
    Pondok Putayaya,
    Nanyang

    ReplyDelete
    Replies

    1. Assalamualaikum Muridmu...

      Setelah ustaz teliti, ustaz berpendapat untuk tidak mengeluarkan sebarang hukum....

      Ini kerana mereka yang disebutkan diatas bukan orang islam.....

      Sekiranya mereka mereka ini islam, maka mereka tidak berperangai hodoh sebegini...

      Maaf ya, ustaz perlu kesurau, lepas tu tadarus, ustazah pula asyik merengek...letih la ustaz malam nii...

      Delete
  31. apa salahnya nak buka puasa
    sebagai pemimpin Ramadhan dimulia
    bukan dia seorang sahaja
    ini dilakukan pemimpin dunia..

    'Kalau nak buka puasa masuklah Islam'
    ini perkataan otak dah kelam
    Islamnya tak keluar hanya didalam
    mencari pasal siang dan malam..

    umno juga jemput tetamu
    buka puasa MCA yang dulu
    hindraf, MIC datang bertalu
    agama Islam mereka yang palu!

    tapi pencacai cepat berapi
    bila yang datang Guan Eng DAP
    tak pakai jubah serban bertali
    bila nak solat dia kan pergi..

    hanya datang dijamu makanan
    hormat Ramadhan bersama rakan
    manalah tahu Allah perkenan
    tertarik Islam siapa tahukan?

    itu ini nak jadi isu
    perompak Negara buat tak tahu
    songlap billion tak rasa malu
    pemimpin billionaire pencacai melahu!

    teringat pulak Tahun Baru Cina
    suami isteri sakan bergaya
    pakaian Cina merah menyala
    makan bersepit, keluar tak agama??


    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Apa dah jadi ngan ustaz kita
      Macam dah takda perkara lain lebih utama
      Perkara sebegini pun nak buat cerita
      Yang peliknya fokus pada dap sahaja..

      Banyak lagi hal yang penting
      Perkara begini diaorang nak bising
      Masalah kleptokrasi negara diaorang tak runsing
      Mungkin phobia kot dengan Lim Guang Eng..

      Satu perkara yang nyata
      Guang eng tu tidaklah berpuasa
      Sebagai menghormati majlis berbuka puasa
      Apa masalah korang sampai nak tegah pula..

      Kalau begini islam ditunjukkan
      Patutlah non muslim berasa sangsi sakan
      Agama yang indah sepatutnya menjadi contoh dan ikutan
      Dirosak sekumpulan manusia yang cuba ambil kesempatan..






      Delete
    2. Apa boleh buat. Ini lobai2 punya undang2. Sudah menang pru 14 ker?

      Belum menang 100 kerusi lagi sudah cakap banyak busat orrr...

      Oiiii lobai...lu ingat lu siapa?

      Delete
    3. Hal Guan Eng join bukak puasa yg deme nak sebok.........hal berbilion duit lesap tu senyap pulak.....hal company, projek dan tanah yg dah mula tergadai pada orang asing tu tak pulak heboh.....

      Sibuk benor dengan hei lain.......sedor2 negara udah tergadei. Tu le yg dikata pak kadok menang sorak........

      Salam perjuangan pada bro Fan Tun, Perak Man, John Doe (udah lama tak bersiaran), Zack,Mat Noor, Tajul, Msia Baru dan semua yg sehaluan.
      Selamat berpuasa kepada semua.

      Delete




    4. Jika ko tanya apa salahnya kalo hanya datang berbuka puasa

      Maka aku juga hendak bertanya apa salahnya jika tak menjemput DAP datang.






      Delete
    5. Anon 23.29
      Kalau dah orang nak jemput DAP apa hal kena-mengena dengan kau? Orang punya pasal la nak jemput siapa. Tak susah, tak minta duit kau pun. So apa kau susah. Orang punya pasal la. Kau jaga hal kau sudah la.

      Delete
  32. Replies
    1. Zack...

      Bukan bongkak....bongok...

      Delete
    2. Nanti tahun baru cina kita pun tak boleh ziarah worrr
      Deepavali pun tak boleh pi juga
      Haiyaaaa...susah lorr ini mcm.

      Super market pun tak boleh pi worr..sebab cina punya.

      Delete
    3. Limau mandrin pun orang melayu tatak boleh makan. Sebab itu limau tokong makan worr.

      Haiyaaaa..itu kereta ploton geely boleh beli ka? China punya worrr..

      Jual sama china tatak apa meh..Melayu boleh kelija sama kilang ploton geely lagi ker..

      Delete
  33. Kalau ini mcm hari raya nanti kawan2 cina hindu pun tak boleh datang beraya ke rumah worrr
    Halam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu boleh raya rumah cina...


      Angpau woo...

      Delete
    2. Sikalang melayu pun kasi angpow worrr masa hali laya..tatak halam mehhh?

      Tiau ngai tiau!!!

      Delete
    3. PAS YANG SESAT KINI MENJADI TUAN
      PENASIHAT KEPADA KERAJAAN....
      KALAU DAH PENASIHAT SESAT,
      YANG PELIK-PELIK AKAN BERLAKU.

      TAPI JANGAN LUPA CERITA P.RAMLEE
      'TUAN PENASIHAT...20 PERCEN'

      ELOKLAH PAS.....
      LEPAS PRU-14 NI,JADI "PUNAHSIHAT'

      Delete
    4. Bukan saja sesat tapi bontot pun masuk angin!!!

      Delete
  34. HARI RAYA DAH DEKAT NIHH
    CUEPAC, BERAPA DUIT RAYA TAHUN NI
    RM 500

    HAMPEHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    INI SATU PERTUBUHAN TAK DAK KEKUATAN

    HAMPEHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!

    DAH LIMA TAHUN BONUS 1/2 BULAN PUN TAK DAK

    HAMPEHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersabarlah brooo...
      Tahun 2017,duit raya RM1000 mungkin.
      Pilihanraya dah dekat.

      Delete
    2. INVOKE terkini rafizi,Tun dapat
      16.5% undi sebagai calon PM di
      dikedudukan KE-3
      Perlu ingat, dah berkali-kali Tun
      menjelaskan yang beliau tidak
      lagi berminat untuk jadi PM,
      tapi rakyat tetap pilih juga.
      AKU RASA DALAM SEMUA-SEMUA PILIHAN,
      TUN YANG MENANG!

      Delete
    3. Walaupun ramai rakyat mahu Tun Mahathir jadi PM, Tun dah kata tak minat nak jadi PM lagi tapi pihak lawan suka jadikan ia sebagai bahan untuk pecah-belahkan pihak Pakatan.

      Delete
  35. Bonus pun rasuah jugak amikkkk

    ReplyDelete
  36. Bro Phantom how're you
    Barulah kini kita bertemu
    Sama menibai pencacai kayu
    Rakan seperjuangan kita tak jemu..

    Kemana menghilang bro John Doe
    Bila terkenang tak lena tidur
    Diharap halangan sudah pun kendur
    Kembali kesini sebagai hero!

    Bro Perak Man sentiasa bersama
    Mad Nor, Tajul, Malaysiabaru pun ada
    Salwah,Mali Mulung,bro Phantom org lama
    Bersatu kita sister dan brother!

    Teringat kita dua Pak Rahman
    Semoga mereka sihat dan aman
    Pak Rahman JPC teman2 rindukan
    Kami menunggu komen kalian..

    Teringat pulak si Labu Labi
    Kemana menghilang atau sembunyi
    Mungkin dia diam diam ubi
    Tukar nama masih menyanyi!

    Selamat berpuasa saya ucapkan
    Mohon maaf handai dan taulan
    Negara selamat kita inginkan
    Bersatu kita seiring jalan!

    ReplyDelete
  37. Tuan2 puan2...ini Islam.pas yg punya..pas yg punya..hahaha..sesapa yg baik dgn pas saja yg boleh msk syurga...yg penting masyyuukk!!

    ReplyDelete
  38. Dulu bg gelaran LGE khalifah. Dah LGE pergi buka puasa itu bermakna pak lebai berjaya tarbiyahkan LGE. Sekarang bantah pula. Apala lebai punya otak.

    ReplyDelete
  39. Shah banya org Islam yg perangai macam binatang dan babi saja nak larang org bukan Islam hadir berbuka puasa bodohnya org melayu yg konon beragama Islam mereka ingat mereka lebih baik tapi lagi teruk dari binatang

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...