Friday, 26 May 2017

KESEDIHAN TUN MAHATHIR DAN MALAYSIA JUAL SATU, CHINA DAPAT DUA


Tidak sukar memahami kesedihan Tun Mahathir Mohamad berikutan penjualan saham Proton sebanyak 49.9 peratus kepada sebuah syarikat China, Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd kerana syarikat kereta nasional itu adalah ibarat 'anaknya'  yang selama ini diasuh dan dibesarkan, tetapi kini sudah pun berpindah milik ke tangan asing.

Bekas Perdana Menteri itu turut membayangkan, dengan Proton pun boleh dijual kepada China, ia adalah permulaan kepada penjualan lebih besar aset-aset yang lain semata-mata untuk menyelamatkan negara daripada hutang yang bertimbun.

"Tiada cara lain bagi kita untuk mendapatkan berbilion ringgit untuk membayar hutang. Satu-satunya cara adalah dengan menjual aset-aset yang ada.

"Dan akhirnya kita akan kehilangan negara kita, sebuah negara hebat, tetapi dimiliki orang lain," kata Tun Mahathir dalam tulisan di blognya semalam.

Beliau seterusnya tidak menafikan Proton mampu terbang lebih tinggi menyaingi Rolls Royce atau Bentley serta dijual ke seluruh dunia selepas pemilikan Geely ini, tetapi ia tidak lebih umpama kita berbangga dengan Singapura yang pernah menjadi sebahagian daripada Malaysia suatu ketika dahulu, tetapi sekarang bukan lagi menjadi milik kita.

Bagi Tun Mahathir, penjualan banyak aset dan pemberian tanah dan kontrak kepada syarikat-syarikat China adalah kerana negara yang dipimpin Najib Razak sekarang terbelenggu dengan hutang meninggi yang tidak mampu lagi untuk dilangsaikan.

Selagi Najib terus dengan gayanya yang boros dan suka berhutang itu, Malaysia mungkin sukar mengelakkan daripada terus menjual, menjual dan menjual.

Hari ini Proton yang hilang, esok lusa entah apa lagi atau mungkin sudah ada senarai harta-harta yang sedang menunggu masa saja untuk bertukar hak miliknya.

Sebab itu, diakhir tulisan di blognya, Tun Mahathir terlihat amat sedih dan seperti merintih pilu, "Saya memang lembik. Saya menangis walaupun rakyat Malaysia tidak menitiskan air mata. 'Anak'  saya hilang. Dan tidak lama lagi negara saya. Sila maafkan saya."

Itulah kesedihan Tun Mahathir yang sebenarnya bukan sekadar tentang Proton semata-mata, tetapi juga mengenai masa depan negara.

Di atas kertas memang pemilihan saham Geely masih kurang 0.2 peratus untuk menjadi majoriti dan selebihnya 50.1 peratus kekal dipegang oleh syarikat Malaysia, tetapi dalam masa yang sama syarikat China itu juga berjaya  memiliki 51 peratus saham dalam Lotus, sebuah pengeluar kereta sport yang berpangkalan di England.

Bermakna, dengan pembeli Proton, Geely dapat menguasai dua syarikat kereta sekaligus. Meskipun di Proton, Geely hanya bersifat minoriti, tetapi memandangkan ia mempunyai kelebihan dari segi kepakaran, pemasaran dan inovasi automotif serta kebergantungan Proton kepadanya untuk kembali melonjak, secara naturalnya syarikat itulah yang akan menjadi "kepala" dalam segala-galanya.

Berkaitan Lotus pula, jika selama ini kita berbangga memiliki serta berkongsi teknologinya, ia kini sudah pun menjadi milik China.

Proton tidak lagi boleh dianggap sebagai kereta nasional setelah ia dimiliki oleh Geely ini, malah hanyalah syarikat perniagaan biasa saja. Dengan peredaran masa, ditambah dengan kita begitu mudah tertarik dengan "wang besar" daripada China, tidak mustahil Geely akan terus menambah pemilikan sahamnya dan akhirnya mereka akan menguasai terus syarikat itu.

Soalnya, di manakah kita dalam kesedihan Tun Mahathir ini?

Apakah kita ingin bersama-sama dalam melakukan perubahan kepada negara ini atau rela mengekalkan status quo yang akhirnya di zaman anak  cucu kita nanti, tiada apa lagi yang tinggal untuk mereka? (ShahbudinHusin 26/05/2017)

197 comments:

  1. inilah masanya ph berubah.pemimpin ph mst utamakan rakyat dari parti masing2 duduk berbincang strategi terbaik mnjelng pru nnt

    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah masenye pas dan ameno letak jawatan..korang dah xde fungsi

      Delete

    2. Aku ni agak tak faham, apa maksud...

      Seperti Kera mendapat bunga.......

      Siapa kera tuuuu.....


      Lagi satu.....

      Seperti Tikus membaiki labu.....

      Siapa tikus tuuuuuu......


      Mengapa tak guna haiwan lain seperti badak......

      Kan elok kalau.....

      Seperti badak mendapat proton....

      atau.....

      Seperti badak membaiki gearbox proton..



      Delete

    3. Orang melayu patut duduk tepi longkang....

      kangkang......

      Delete

    4. Orang melayu mana ada akai....

      Nak duit, mudah saja...

      Juai tanah kat cina...

      Delete


    5. Melayu kena harap kat china untuk majukan proton....

      Kita orang melayu cuma pandai berpolitik..

      Pasai apa...sebab politik pakai ayaq liok saja...

      Kita pandai sembang bab agama, kalah orang arab...

      Sebab apa...pakai ayaq liok saja...

      Delete

    6. Aku tak pernah dengar ostad cerita pasai ekonomi...

      Sebab apa...depa cuma tau hafal quran saja...itu pun bab hukum hakam...

      Pernah tak depa cerita bab angkasa lepas....

      Sains dan teknologi...

      Israq mikraj duk cerita yang sama tiap tiap tahun...apa iktibar yang kita dapat...

      Kita ni jadikan orang ni sebagai dewa kita...

      Sebab tu kita orang melayu ni...

      Delete

    7. Bodoooooo......

      Delete

    8. Pi la dengar khutbah jumaat...

      Apa topik dia....

      Sepatutnya masa ni bangkitkan semangat orang islam untuk maju...

      Bagi semangat..bakar semangat...buat seruan supaya orang islam dan melayu ni bersatu...maju...

      Barulah solat pun semangat...

      Ini tak....bila orang tertidur...marah...

      Delete


    9. Melayu ni dah tak boleh buat apa apa...

      Tunggu masa untuk ditalkinkan oleh china komunis...

      Delete

    10. Benda paling hebat orang melayu boleh buat....


      ...mengamok......

      Delete

    11. Lagi satu gua heran aaa...

      Itu melayu apasai banyak bolo...



      Lu apa macam ingat....


      Delete

    12. Woii..apek 19:50..

      Apasai cakap melayu bodo...

      Nanti wa mengamuk sama lu baru lu tau sapa gua...

      Gua mau pi bikin polis repot sama lu...

      Ini malam lu tidur lokap..

      Esok gua masuk paper..



      Delete

    13. Melayu marah kat orang kapiaq..orang yahudi...

      Pi mekah naik kapal terbang...

      Orang melayu atau orang islam ka buat kapal terbang...

      Kalau nak tunggu orang islam buat...maka naik rakit la kita...atau pun naik kereta lembu..

      Delete
    14. Semua sbb KEPIMPINAN !!!!

      Delete


    15. Kita cakap pasai jihad...mati syahid...

      Bila orang yahudi serang orang palestin, kita buat apa....

      Sekadar solat hajat minta Allah hapuskan orang yahudi...

      Allah buat ni untuk uji kita... supaya kita berjuang... ini tak....kita serah kat Allah balik....

      Macam anak kita masuk periksa.....

      Cikgu bagi soalan susah untuk uji anak kita....

      Anak kita tak tau nak jawab...

      Maka dia kembalikan kertas soalan tu dan suruh cikgu tu yang jawab....


      Delete

    16. Kita buat proton sebagai satu jihad...

      Tak mustahil lagi 30 tahun kita buat kapal terbang pulak....

      Dan kita akan ada kapal angkasa suatu masa nanti....

      Suatu masa nanti kita tak terlalu bergantung pada orang kafir dan yahudi....

      Bayangkan sekiranya orang kafir dan yahudi yang kita hari hari sumpah dalam masjid ni dah tak nak jual kereta dan kapal terbang kat kita...

      Maka masa tu kita kena rayu dan sembah mereka...

      Sekiranya berlaku perang maka dimana kita nak dapat senjata, kapal terbang, kenderaan....

      Mereka serang kita...

      Maka takkan pulak mereka nak bagi kenderaan, senjata dan kapalterbang pada kita....

      Maka kita buatlah solat hajat kat stadium...

      Menangislah semaunya sehingga banjir...

      Nabi pun turun berperang....

      Nabi ada kenderaan yang hebat iaitu kuda....

      Bayangkan sekiranya nabi terpaksa mengharap orang quraish membekalkan kuda untuk kegunaan perang....


      Sebab tu tak ada nabi dari kalangan orang melayu...

      Itu pun masih ada orang melayu berangan nak jadi Imam Mahadi....


      Delete
    17. Tak sabar nak tengok bijan bersedih hati pulak... Ya Tuhan... Perkenanknlah doa ini...

      Delete

    18. ...aaminnnn...

      Delete

    19. Aku meluat dengar orang kata proton tak boleh untung...

      Rugi memanjang....

      Tak boleh bersaing...


      Aku cuma nak dengar orang cakap...

      Melayu ni bagi apa pun lingkup...


      Proton tak salah...

      Yang salah ni...

      Kera kera yang dapat bunga...






      Delete

    20. Orang kalau pandai berniaga...

      Depa boleh jadikan ketui batu tepi jalan jadi permata...


      Melayu pulak kalau bagi permata...

      Depa pakat pakat bagi permata jadi ketui batu...

      Memang bangang...

      Delete
    21. Aku sokong komen yg bertalu talu kat atas ni yg marah dgn penjualan proton..biar sel otak di kalangan org melayu yg penuh najis ni di istinjakkan..

      Delete
    22. Mahathir buka kedai roti hasil duit simpanan dia
      kononnya.Beberapa tahun kemudian rangkaian kedai roti beliau rugi memanjang,beliau mengambil tindakan menutup business tersebut.Apa pasal dia tutuP,cuba lah lagi sampai berjaya.Kalau tak cukup modal wang simpanannya ,beliau boleh minta bantuan dari anak-anak beliau yg kaya raya.Tapi beliau menabil tindakan 'tutup keadi',kerana takut rugi.

      Tapi kalau merugikan negara tak apa bagi Mahathir,itu bukan duit dia ,lantak pi lah.Walau pun dalam keadaan Proton yg sudah berpuluh tahun rugi dan puluh billion sudah merugikan rakyat.Ini sikap Mahathir sehingga ke hari ini.Boleh percaya ke orang macam ni utk mengurus negara?.

      Mengap juga Mahathir tidak meminta anak-anak nya yg kaya raya mengambil alih Proton dan memaju kannya jika benar beliau yakin Proton boleh berjaya.Buktikan lah bahawa dia anak beranak,bersemangat patriotik utk menyelamatkan Proton kesayangannya tu.Sepatutnya dia yg memulakan masalah dia lah yg patut menyelesaikannya.

      Delete
    23. Anon 725

      Anda tiada semangat patriotik
      Penyokong regim kleptokrat
      Penghidu tegar najis badak

      Bg la alasan2 bodoh pada puak2
      Cipta la byk lg alasan
      Regim badak perlu di pertahankan.

      Cukup2 la.
      Kawan2 ini lah melayu yg mengaku Islam tp amalkan lgbt dan plurisme.

      Nk saya bg bukti
      Tak yah aibkan minah2 lgbt kununnya Islam tolerance lgbt lesbian dan gay.

      Allahurabi mereka tu sumer anak dan menteri ameno

      Kawan2.. Lu apa macam ingat?

      Delete

    24. Gua ingat....


      itu bendera ameno mau bikin gabuih juboq...


      Delete
    25. Anon 741,

      Anak beranak Mahahtir mengambil alih Proton ,merupakan langkah patriotik sebenar yg perlu Mahahtir laku kan ,jika beliau sayang dgn Proton.Jangan biar kan wang rakyat terus di gunakan utk menghidupkan Proton,atu orang lain yg menanggung kerugian.

      Lagi pun Proton adalah milik DRB di mana TS Syd Mokhtar sebagai pemegangan saham terbesarnya,jadi setiap ringgit yg kerajaan beri pada Proton adalah utk menyelamatkan pemilik saham terbesarnya ,bukan utk mempertahankan semangat patriotik,mahu pun rakyat.Mungkin kau orang tak tahu pun siapa sebenarnya pemilik Proton.

      Kalau di biarkan Proton bersaiang dgn Produa ,sampai bila pun Proton tak akan berjaya.Kononya Proton mengeluarkan Iriz utk menyaingi Myvi,sekali, Produa yg keluarkan Beza mengalahkan Saga.Nak Ptriotik apa macam tu,kalah.Ini semua Mahathir punya kerja,yg sentiasa syok sendiri.Sekarang idea Mahahthir di Proton sudah tersekat ,harap Proton boleh memulakan perancangan baru dan idea baru,bagi menyelamatkan tenaga kerja yg bergantung kepada Proton.TS SB banyak business lain yg untung besar ,dia tak heran pun kalau Proton ti tutpu,salakan kerugian dapat di hentikan.

      Delete
    26. Perbincangan dgn pihak Geely mengenai penjualan Proton sudah bermula sejak tahun 2014 lagi dan pihak Proton di wakili oleh Mahahtir dan DRB Hicom.Tapi mengapa sekarang dia berpura-pura sayang pada Proton,sedangkan di lah yg memulakan langkah penjualan tersebut.Hipokrit tahap tinggi orang tua ni.

      Delete
    27. Untuk menunjukan patriotik tahrp rendah pun Mahathir anak beranak tak mampu,kalau menggunakan wang ringgit sendiri.Sebab itu mereka rela membeli kereta mewah yg berharga jutaan ringgit sebiji dari sebuah kerta Proton Perdana yg sepuloh kali ganda lebih murah.

      Delete
  2. i smell something fishy in this deal......the real target for this deal is lotus. this is what geely and other bidders eyeing.

    they don't care about proton.......as of now lotus is already in their hands..........any kindergarten kid know how to treat what is yours and what is not.......and proton is not geely's, but lotus is..........and the story has just begun......

    really something is not right in najib's brain.......is he becoming senile?.......he is far younger than dr m.....

    perhaps mr j can enlighten us....is this a good investment or not?

    -dad-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia wilayah ke 63 China ?


      Eee Proton gay-li geli geli gaely

      Delete
    2. Why buy proton when the can produce something similar, if not worse, than proton? The answer is definately lotus. They want the technology. Proton offers nothing.

      Delete
    3. Apa lebihnya Lotus yg juga rugi,kalau Lotus sesuatu yg baik musatahil ianya boleh lepas ketangan Proton .Gleely pun dah ada Volvo,yg juga tinggi teknoliginya.Bukan juga hanya Geely yg bid Proton ,syarikat kereta dari France pun sama.Mereka taka ada teknologi ke setanding Lotus ke.

      Ha,ha kau orang ni loyar burok je.Perniagaan bukan semata-mata teknologi,tapi pasaran dan kelengkapan juga adalah penting.Proton dah punya kilang besar yg boleh mengeluarkan 400,000 unit kereta setahun,dgn hanya menandatangi perjanjian jual beli ,dan membayar harga yg sudah runtuh kerana kerugian terkumpul Proton,Glee dan siapa saja yg berjaya ,terus boleh menggunakan kelengkapan tersebut.Pasaran juga bakal tersedia di seluruh SEA.

      Delete
  3. sudah2 tun m.berikan peluang kepada golongan muda mnguruskan hal negara.zaman kamu dh berlalu.proton kini bukan bertambah baik,semakin ktingglan dari pngeluar kereta lain.sptutnya dgn usia yg dah lama proton patut dah setanding dgn pngeluar lain.kalau zaman tun m jln raya dipenuhi kereta proton tp skrg tidak lg sbb kualiti proton smkin kebelakang

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudah sudah la bijan..ko ngan rosemah asik nk abiskn duit negara..ptuiii

      Delete
    2. hakikat yang benar.proton sepatutnya jadi kebanggaan rakyat malaysia.apa yang tun m buat semasa jd pngurusi proton.makin lama proton makin kebelakang.

      Delete
    3. 17.29
      Hang baca dak apa Budin tulis. Kita Tidak lagi menguasai lotus . lepas ni proton jadi geli geleman saja la. Akai pi mana?cakap macam baguih saja.

      Delete
    4. Anon 1729 ahaksss ptui anjing penjilat komunis.

      Ko mmg tak semangat patriotik.

      Mmg la ko lg hina dari babi penjilat regim kleptokrat.

      Ko pergi jilat bontot badak la wahai barua komunis kapir harbi.

      Syohhh..

      Delete
    5. knp proton terpaksa dijual pengangan sbb proton dh tak mampu berdiri sendiri.sbbtu terpaksa jual dari terus rugi dan mgkin ditutup.

      Delete
    6. buat apa nk kuasai lotus lg.bukan mnguntungkanpun.sejak proton beli lotos masa tu tun m pengerusi proton.perpindahan tak berlaku.buat apa lg nk pengang lotus kalau tk mnguntungkan

      Delete
    7. yg salah adalah najib sebab menjualkan kepentingan negara..cm ko jual isteri ko jd pelacur 1744

      Delete
    8. bukan najib aja yang salaj tun m juga bersalah.brp byk lagi subsidi untuk proton.

      Delete

    9. APA yg nak sedehnya, Lotus tu sendiri teknologi British tahun 70han 80han dulu. British dah anggap itu dah out of date, kalo tidak tak kan lah mereka nak jual, so apa nak nostalgia sangat tu...
      Itu hanya tak lebeh dp sebahagian dp kempen Mahathir nak mencari simpati rakyat saja.


      Delete
    10. 1816..ni si tua kutu yg bodoh..dah pergi mkn ubat..kalo x mampus ko nanti kena heart attack

      Delete
    11. Anon 17.29,
      Kau tu buta hati dan mungkin penonton setia TV 3 ..proton tidak pernah gagal membayar cukai kepada kerajaan sila selongkar sikit laporan kewangan tahunan proton..cuma tidak di nafi jualan proton merosot banding jenama porodua dan Honda. Ya kerajaan banyak bantu proton dari segi geran bantuan kereta nasional tapi proton juga memberi hasil kepada kerajaan melalui cukai jualan. Tun memulakan reformasi perindustrian negara hanya dengan niat dan nawaitu untuk mempercepatkan pemodenan dan kemajuan negara disamping meningkatkan kemahiran anak bangsa menuju kearah penguasaan teknologi tinggi..sepanjang era Tun M sehingga 2003 Proton tidak pernah menghadapi masalah seperti sekarang malah bersiap sedia meningkatkan keupayaan teknologi dan keluaran terutama dizaman arwah TS yahaya sulong sebagai pemegang saham utama..malangnya setelah Tun M dan arwah TS yahaya S tiada pengurusan proton mula lemah terlalu byk politikal interest dan politikal games dari yg berkuasa walaupun Tun M diletak sebagai penasihat dan prestasi vedor pun merosot sehingga di hujung cerita jelas memalukan orang melayu kerana 95 % pekerja , pengurusan dan vendor ini adalah bangsa melayu sungguh memalukan pada pandangan bangsa lain yang selalu mengidamkan peluang untuk menjadi vendor pembekal dan juga pengurusan..nak buat macam mana ada pemimpin me!ayu pun semua jenis tak malu dalam melakukan mungkar jadi apa yang boleh kau harap pada yang jadi sedar sedar diri..salam ramadan

      Delete
    12. Semua ni adalah salah DAP dan Ugama Kristian serta yahudi . Ayat Mr J, aka Sahabat, minah ranggi singapork serta malaun dan walaun

      Delete
    13. Silap Proton satu ker

      Supplier makan rasuah . Jual parts kpd Proton barang kokak. Proton dapat nama busyuk.. Cermn tak boleh tutup dan handle tercabut.

      Lepas ni GAY-LI AMALLAN QUALITY CONTROL. SUPPLIER SEMUA DARI CHINA!!!

      HABISLAH MCA DAN DAP DAPAT KONTRAK? OOOH TIDAK SUDAH TENTU HANYA CHINA KOMUNIS YG DAPAT

      MANA LAGI BAGUS DAP.MALAYSIAN MALAYSIA ATAU MCA CHINA KOMUNIS

      Delete
    14. Hey bijan2 sekalian. Seteruk teruk proton, sudah berpuluh tahun beribu anak2 malaysia dapat mencari rezeki. 1mdb apa ada..???? Tgk lah skrg...jenayah berleluasa. Kenapa...?????

      Delete
  4. Bila agaknya tun m nak sedar usianya dh makin ke penghujung.Cukup2 sibukkan diri dgn urusan dunia.Semakin dikejar urusan dunia semakin jauh akhirat.Jgn bimbng uruusan negara kalau tun m dah tak campur lagipun pasti akan ada orang lain yang memikul tanggungjawab tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila agaknye najib dan rosemah nk tobat

      Delete
    2. kalau sayangkan Tun M.nasihatkan dia supaya bersara.tp pemimpin ph mgrapkan laba politik dr tun m.

      Delete
    3. 17.35 dan 17.47
      Otak bingai

      Delete
    4. Anon 1735 1747,kau jgn risau..tak lama lagi kau pulak kena jual dgn najib..
      Jd pencacai cybertrooper kat negara luar..

      byk pemimpin kapir yahudi nak ambik kau ni sbb pndai spin..

      Delete
    5. Pelik la..puak umno lgsung xda rasa terkilan ke isu jual saham proton.mmg dag tepu kot diorg ni.asal umno najib setuju je ape nak jadi pon

      Delete
    6. 1735 dan 1747 Depa ambil jadi gundik cina merah

      Delete
    7. mengarut aja kauni.maksud aku knp mst tun m yang dh terlalu berusia nk ambl tanggungjawab jatuhkan pm.kalau tun m terus bersara pasti ada org lebih muda akan ambl tanggungjawab jatuhkn pm.

      Delete
    8. 1802 ni pancacai pasemno dari sabah..ayat pelik..si bodohni

      Delete
    9. 18.02 perjuangan menegak kebenaran tak kira tua atau muda ada faham

      Delete
    10. aku bukan umno.aku beri pendapat yang betul.tun m patut manfaatkan sisa2 usia kenapa nak sibuk lagi urusan dunia.biar orang lain yang uruskan hal politik

      Delete
    11. 1814 ni pas pis pus..si tua bodoh..ini la yg patut mampus

      Delete
    12. usia kene kira jugak.nafsu politik tun m terlalu besar.Sesekali boleh bagi nasihat bukan terlibat secara langsung

      Delete
    13. 1820 nafsu pakcik lg bodoh sanggup jual bini..walaupun pakcik dah mati pucuk

      Delete
    14. Tak kira siapa pun hadi mmg patut bersara.anuarpun bukannya muda lg.beri peluang pada org yang lebih muda uruskan hal negara asyik muka yang sama aja.yang patut dipersalahkan pengampu puak ph yang memang nk ambil kesempatan pada tun m

      Delete
    15. 18.14 tengok UMAR MUKHTAR Beliau berjuang walau pun agak berusia begitu juga Tun M sebab Beliau bejuang fikir sendiri la. Tak Tun M tak beribadah kot Dia islam

      Delete
    16. 18.22 lagi bahlol mmg patut jaul bini kai sendiri.kau tu bapok langsung tak pernah nak naik

      Delete
    17. Tun M pentingkan anak cucu dia

      SKRG KITA DAH DAPAT MAHARAJA BARU . KOMUNIS PULAK TUH.

      TUN TAK.MAHU ANAK CUCU DIA MENYEMBAH KOMUNIS YG TAKDE AGAMA... KALAU 'SI BANGKA TUA' TU TAK BUAT SESUATU HABISLAH KETURNANAN TUN DARI MAMAK JADI sepet !

      Kamu Mau ker jadi sepet?

      Delete
    18. Ko ingat selamatkan malaysia dari perompak dan penyamun bukan ibadat ke?

      Delete
    19. itu fardu kifayah.malainkan mmg tkde sorangpun tampil untk selamatkn negara.lebih baik serahkan kepada org yang lebih muda

      Delete
    20. Pak cik phooaatttt zakar shit bukan saja sanggup jual anak bini. Mak mentua pun dia jual.

      Cakap pasal investment ikut buku bolehlah tapi kenapa kerusi sendiri di Batu Pahat pun tergadai!!!

      Kalau kalah tu buatlah cara kalah.
      Bahagian sendiri pun tak boleh jaga ada hati pula nak jaga negara.

      Oiiii phooooaaattttt zakar shit piiiiiiraaaahhhhhhh mabuk!

      Delete

    21. Shit betul...

      Boleh kalah ka...

      Memang shit betul...

      Malu wooo...

      Delete
  5. khairulryezall gay26 May 2017 at 17:38

    Awww,,awww..,,muaahhhh!! Muahhhh kt pelir jamal jamban,πŸ†πŸ†πŸ†πŸ†⬅piler jamalπŸ’‹πŸ’‹πŸ’‹

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi dah beli ker


      PROTON GAY- LI geli geli GAELY

      Delete
    2. Saya dah beli nak hadiah kat miss J,akak gaylang dan salam ya salam aka Sahabat.

      Delete
    3. Depa naik baru Depa tau geli geli macam mana
      Aww aww

      Delete
  6. Sumer org tahu bijan tak boleh berfikir sendiri.
    Sumer buah fikiran cucuq badak
    Cucuq badak akan bertindak ikut kepentingan dia.
    Sumer deal musti dia ada untung

    Emas intan berlian
    Duit berbillion
    Rumah agam di banyak negara
    Sumer idaman cucuq badak
    Dia asal anak marhean
    Tp punya nafsu maha besar

    Ahaksss ptui
    Pada penjilat mark my word, the 1st thing the new pm will do is to arrest cucuq badak.

    Kita akan benam2 kan kt kandang dia.

    Lepas tu Kita tembak dgn senapang badak yg ditempah khas.

    Ingat apa jd pada pasangan Romania cuesescu dulu
    Mereka ditembak mcm anjing.

    Mungkin ini yg pertama di Malaysia.
    Dari Kita jd komunis
    Baik mereka tu mati dulu.

    Geram sgt ni.

    Tak habis2 menyusahkan org lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun M yang pilih bijan jd pm.kalau tun m tak campur tangan mungkin skrg pm bukan bijan

      Delete
    2. Sabar saudara 17.40 kempen Suruh rakyat undi PH . PRU 14 undi PH.

      Delete
    3. 1751 ni adelah penyokong ameno dan pas..jgn tertipu..dia ni lah syaton yg sebenar

      Delete
    4. Nasi dah jadi bubur..
      Dedak dah jadi..???

      Tolong sambung sikit anon 1751..??
      Komen serupa tahi..
      Haakk pphhuuuii

      Delete
    5. skrg semua yg tun m buat semua betul.Dasar penjilat kahak sendiri dulu semua yg tun m buat salah.

      Delete
    6. 18.08 TM buat tu memang betul tapi DSN yang tak berapa nak betul banyak sangat

      Delete
    7. Phooooaaatttt zakar shit is the greatest bullshitttt!! in the Malaysian history.

      Bodoh punya manusia

      Delete
  7. Nampaknya pe'el Melayu dan 'Pemimpin' mereka, sejak zaman berzaman, suka menjual tanah pusaka kepada warga-asing dan penjajah... bermula dari Tumasek dan Pulau Pinang kepada British... lebih kurang sama dengan Pak-Pak Arab di Palestine yang terpikat apabila ditawarkan dengan harga yang jauh lebih tinggi dari yang ditawar bangsanya sendiri.
    nampak gayanya, Forest City juga bakal menerima Nasib yang sama seperti Tumasek.

    #Hidup UMNO-Najib, Hidup Jho Low.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tak tak tahu ker

      Malaysia wilayah ke 63 China?

      Kamu skrg hamba Abdi komunis !

      Delete
  8. Masa menentukan samada proton kembali ke landasan keuntungan atau bakal luput ditelan masa..sama-sama kita saksikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedihnya kalau proton da takde nanti.dulu aku pernah ada kereta proton dan kereta buatan china.dari segi wear n tear proton lagi better kualitinya.

      Delete
    2. sedihnya kalau proton da takde nanti.dulu aku pernah ada kereta proton dan kereta buatan china.dari segi wear n tear proton lagi better kualitinya.

      Delete
    3. siapa yang patut dipersalahkan.knp proton skrg dapat lihat dengan jelas tak dapat nak bersaing dengan pengeluar lain yang terus maju.kalau takde usaha sama proton dgn syarikat yang lain proton akan gulung tikar.

      Delete
    4. yg akan gulung tikar adelah anon 1836 dari sabah ..pencacai ameno cash is king dan penyokong ayatollah heidi bawang

      Delete
    5. inilah sikap taksub puak ph.bila ada yang tidak sependapat dgn puak dungunya akan dituduh ameno dan pas.Bukan itu saja dikatakan pula org sabah sbb sabah miskin.dungu2

      Delete
    6. Kalau pemimpin pandai urus kewangan proton tak jadi secikai ini..kalau betol ade keseriusan puak pemerintah sekarang menjaga legasi proton ianya tidak akan dijual sbb ini ibarat maruah negara..

      Yg ada (proton) tak mau dijaga tp timbulkan yg baru(1mdb) utk menjahanamkan negara..

      nampak sgt perasaan hasad dengki dan dendam membusuk dibiar menebal dlm diri pemimpin..

      Pemimpin mcm ni harus dibuang dan perlu dilenyapkan nama nya agar generasi akan dtg tak mengenang lagi peristiwa hitam yg berlaku dlm negara..

      Delete

  9. Proton tu syarikat swasta yg punya....so apa pasal korang menyebuk berkaitan dg syarikat swasta tu.... Apa pasal korang tak suruh kroni tun beli proton....Siapa pun tak halang jika tun atau anak2 nak beli proton.

    Dok menyebuk dg barangan org lain punya apa hal....dulu suka menyebuk dengan Rosmah tu gemuk, kolo Bini hang kurus, kuruslah, ITU hang punya pasallah, takkan Bini org pun hang jadikan kurus macam Bini hang juga.

    Pelek betul le org tua nihhh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 18.37 cara hang cakap tu tunggu PRU 14
      Sapa kurus dan sapa gemuk
      Sapa nak lari tak cukup tanah
      18.37 dedak pun elek

      Delete
    2. orang tua yang terlalu mengejar dunia.pasti akan sedih bila hilang harta dunia

      Delete
    3. Badak tu Gemuk
      Badak kuat makan
      Badak mcm babi
      Badak lari straight.

      Badak tu Gemuk
      Badak tu Gemuk
      Badak tu Gemuk

      Ada sape yg tak puas hati nk kata badak tu kurus

      Badak kurus krn dia kena serang malaria.

      Apa guna duit berbillion, mati nnti balik bawa Kain putih je.

      Ahaksss ptui.. Cepat le mampus badak sakit lutut ni

      Delete
  10. katakn proton jual100,000 pada kadar rm45,000 sebuah jdi proton bawa masok duit sebanyak 4,500,000,000 setahun.sekurng2nya ada jg proton bawa masok duit.wlupn skali skala kna tampung l bln, itu anggp sj sbg rnd.mklm sj industri strategik.bla dh jual sush dh nk jdi stratjk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr wangker

      100 000 setahun. R u dreaming.. Hong Kong analyst kata gealy bunuh diri beli Proton...

      Volvo pun tak.hidup apa lagi Proton.

      Gealy akan tolong kerajaan Malaysia turn Proton into scrap! Rm1. Tutup terus bagi pihak umno. Kalau UMNO tutup prpton rakyat marah. Suruh komunis tolong tutupkan

      Scrap rm1. Utk jenama proton

      Delete
  11. puak2 ph hanya memperalatkan tun m untuk jatuhkan bn.mereka sanggup berpura2 mencadangkan tun m calom pm yang paling layak.Sedangkan usia tun m mustahil untuk dia kembali jadi pm.puak ph hanya ingin mengaut laba dari usaha dr tun m.lps menang nascaya mereka akan cadangkan tun m ditempatkan dirumah orang2 tua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dok perguna hang dengan dedak 1842 hang lagi teruk

      Delete
    2. lps pru nnt temberang puak ph akan pecah.tun m akan dijadikan kain buruk aja sebagai alas kaki

      Delete
    3. 1854..lobai hadi dan bijan akn ke bamboo river

      Delete
    4. org yang salah mmg patut kesana.Tun mcmna dulu puak ph kata tun pun banyak kes lepas join puak ph semua kesalahan tun m dikira halal

      Delete
    5. 2015..bingai sabhan dari ameno ..tu yg bodoh..bak kata tun yg tinggal dlm ameno ni bodoh belaka

      Delete
    6. nmpknya puak taksub dah lupa apa yang pernah mereka cakap.Tun M dulu zalim,jahat berbeza dgn tun m skrg suci smata2 krna tun m join ph.

      Delete
  12. Tun akan mengembalikan zaman gemilang dan membawa Msia balik ke jalan yg benar selepas pru14. Isu 1mdb akan ditangani dan semua wang rakyat akan dibawa pulang untuk rakyat Msia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam pahlawan tun m.tapi sayangnya tum m pahlawan tua yang hanya diperalatkan oleh sekumpulan puak yang hanya ingin meraih keuntungan dari pahlawan tua

      Delete
    2. Ambil balik duit 1mdb dari perompak!!!

      Delete
    3. Yang lemah meminta bantuan pada yg ada kuasa..

      Bkn nya yg kuat dan mampu tp menolong penyamun berkongsi harta..

      Otak 1852 otak tak boleh pakai..

      Delete
  13. Volkswagon pun tak nak.proton comot


    Renault tak stim tengok Proton


    Chinapek komunis mata sepet nampak Proton cantik menawan.

    Rupanyer tugas gealy adalah utk.menutup Proton jadi scrap rm1 bagi pihak umno yg malu nak bungkus Proton takut rakyat marah.

    Gealy ni ibarat China buta. Setelah talak tiga

    ReplyDelete
  14. Budin pun tak bawa proton..pi mampuih la

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko bwk kereta lembu..sbb tu bodoh mcm lembu

      Delete
  15. Dulu zaman mahathir,beli syarikat dari UK yang ada Di malaysia jadi hak milik negara. Zaman najib JUAL syarikat dan negara

    ReplyDelete
  16. Budin..biasa tgk cina dap bawa kereta proton tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. racist..mcm biasa pendedak ameno..dpn cina ampu..belakang kutuk..pas pis pus pun same

      Delete
    2. MP anthonynloke pernah pakai proton wira putih!

      Ramai puak Dap pakai Proton.

      Dah tu kereta paling murah sikit banding kancil.

      Nak seribu daya tak nak seribu dalih

      Delete
    3. ameno dan racist berpisah tiada..lupa dan porno amporno dan pas pis pus

      Delete
    4. pan dan dap lagi racist jgn disentuh racist dap pasti pan akan mengamuk

      Delete
    5. Tun M lah yang dulu melebal Dap sebagai racist skrg sudah tunduk dgn kemahuan kit sial untk jd tpm bila ph menang

      Delete
    6. Pas ada stopa spender ameno ada ank najib yg buat film porno

      Delete
    7. pan ada mat sabun.isteri orang pun takpe

      Delete
    8. Pas pis pus..el hadi bawang dan anak soglap 90'juta

      Delete
    9. pas pis pus ..mcm kentut daaa.

      Delete
  17. Pemimpin2 PH perlu sekepala... perselisihan bukan utk ditunjuk-tunjuk hingga cuba memalukan pemimpin PH yg lain. Tidak sependapat bukan bermakna tidak sehaluan. Berfikiran terbuka dan lihat pada titik persamaan.

    ReplyDelete
  18. pemimpin PH sukar untuk sekepala kerana agenda prjuangan parti masing2 jauh berbeza.setiap parti bercita2 untuk mnjadi pemerintah sebab itu lah Dap,Pkr dan ppbm bukn parti berasaskaan bangsa.semua kaum dalam satu parti.parti yang bersifat satu2 kaum lebih baik kerana dasar parti jelas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas dan ameno la penipu rakyat selama ni..tgk kat kelantan tgk kat negeri sabah dan sarawak yg dikausai bn..x maju//

      Delete
    2. 5 tahun lepas aku ada pi Kota kinabalu, macam chow kit. Skrg tak la pulak.

      Delete
    3. sel maju.p.pinang maju bkn sbb diperintah oleh pmbangkang.zaman british lg kdua2 negeri lbh maju dari negeri lain

      Delete
    4. 2009..malaun dri sabah..penyokong ameno..kiki.otak penuh taik..

      Delete
    5. malaun 2121 pnjilat tahi tun m
      kiki otak penuh najis babi

      Delete
    6. 2221.. Penyokong najis semah dah panas..kikiki

      Delete
  19. Umun puasa Pukul berapa yer?
    Jadi Tak posa esok ni..Kalau Jadi mlm ni kira terawih lah..
    Sahur mlm ni korang mkn apa?..
    Tak Ada idea ni nk mkn apa sahur mlm ni..

    ReplyDelete
  20. Tun M sepatutnya merasa malu,menyesal dan insaf atas apa yg terjadi pada negara skrg.Apa yang ditinggalkan oleh Tun m sedang membawa bencana.Bn semakin hancur.proton.litar f1.Tun m sendiri yang melakukan kesilapan memilih najib.dasar perlindungan zaman tun m menyebabkan proton gagal berdikar,wawasan 2020 juga gagal.kegagalan legasi tun m adalah disebabkan oleh ketiadaan pemimpin yang berwibawa kerana tun m telah mencantas kbnyakan pemimpin yg berwibawa yang patut gantikan beliau.kerosakan hari ini kbnyakan berpunca dari Tun M


    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tu pak lah tak berwibawa? Najib tak ok ker? Siapa rasa hebat cepat lah tanding PRU..


      Jangan nak harap Tun bagi batu lonjatan.. Sendiri cari jalan nak popular lah.. Dekat dgn rakyat.. Dan ada nilai seorang pembela ummah.. Anon ko ada ciri ni atau ko pun macam lembu?

      Delete
    2. Ni semua salah tun razak..
      Kalau lah malam tu tun Tak tibai Bini dia..maka Tak lahir lah malaun bernama najib razak..

      Delete
    3. 2042..kah kah dan salah al badaki

      Delete
    4. Najib patut malusebab beristerikan badak yg kuat nyopping..sama gak mcm heidi bawang yg dapat duit 1mdb..pas pis pus dan ameno boleh masuk kubur

      Delete
    5. PKR PUJI BAIK PLOTON DIAMBIL GEELY..
      ISU ANGKAT PLIR'KAD JADI PANAS KINI...
      CAP BUNGA DAN PKR DAH MULA GELI GELI..
      MAKIN PANAS LA SESAMA BARUA BEREMBAT NI....


      KIKIKIKIKIKI... BIBIT2 MAMAK BOBOI DAN JIDIN MENGUPOR KENA HUMBAN KE LONGKANG...

      kikikikiki....

      Delete
    6. pemimpin pkr dan dap sungguh jijik berpura2 menyanjungi tun m sdgkn mereka masih benci dan berdendam dgn tun m

      Delete
    7. hahahahahaha anon 20:42..
      ur da best....hahahaaha...

      Delete
    8. anon 2042 bongok mempersendakan kejadian manusia

      Delete
    9. BANGGUNAN PARLIMEN BILA NAK JUAL?
      DAH DEKAT BULAN TUJUH NIH!
      NANTI RUU-355 DAH NAK DIHUJAH!
      KALAU JUAL SEKARANG KIRA OK
      NANTI BERSIDANG BAWAH POKOK
      BILA GILIRAN USUL RUU-355
      BOLEHLAH SI TAK MULIA KATA
      SIDANG DITANGGUH....
      HUJAN NAK TURUN!
      @
      SIDANG DITANGGUH...
      HARI PANAS SANGAT ,,,
      PEMBANGKANG PUN TAK LAH MARAH NGAT

      Delete
    10. kiki siapa yang bersidang bawah pokok bila 2 adun pkr dan dap mengkianat

      Delete
    11. Anoy 22.39
      Sapa bongok?
      Org yg menyalahkan tun atas perbuatan najib lg vangang...
      Tak da akai..Mana tun nk Tau tu perangai asal najib..
      Dpn tun,Blum dpt kuasa..pijak semut pun tak mampuih...
      Nqjib yg buat dajal..tun pulak korang salahkan..
      Nape Tak salahkan cikgu2 najib Masa sekolah rendah dulu,sbb Tak ajar sifat amanah..
      Nape Tak maki cikgu zaman najib sek menengah dulu..sbb Tak rotan najib Bila x jujur..
      Org lain buat tahik,org lain yg korang salahkan..
      Sbb tu aku kata ni salah tun razak,kalu lah mlm jumaat Hari tu tun razak jaga burung dia elok2..
      Maka Tak terhasil lah malaun bernama najib..
      Bak kata org melayu
      Melentur buluh biar dari rebungnya..

      Delete
    12. bukan sebab lantik najib masatu cuma ada najib aja yang layak.yang lain dh dicantas oleh tun m.lom sempat jadi pm

      Delete
    13. 2327.. Pas pis pus..ayatolah heidi bawang nk jd pm..jgn harap

      Delete
  21. "Hai anuar tahir. Baru sedar pan tidak diperdulikan?
    Baru sekarang ada orang kuat pan yang mengakui bahawa pan tidak diperdulikan oleh pkr dalam pentadbiran selangor. Anuar tahir, s/u agung pan tanpa malu mengakuinya.

    Sekarang barulah ada pemimpin pan yang punya harga diri mengakui bahawa parti mereka tidak diperlukan. Dalam erti kata parti melukut di tepi gantang. Melukut sebutir yang terlekat ditepi gantang padi.

    Bercakap tentang melukut, ia bermaksud sebutir objek yang menempel di luar guni gantang beras. Melukut boleh sahaja terlerai dari guni gantang ketika ia dibawa untuk dijual. Melukut akan cicir dijalanan.

    Demikianlah maksud anuar tahir. Pan parti yang disisihkan, ibarat melukut bagi penulis. Sampai suatu ketika pan akan tercicir dari pakatan. Kerana yang memberi nyawa kepada pan ialah dap. Dap akan mempergunakan pan untuk survival politik mereka. Macam mujahid yusof rawa adalah aset penting dap kerana mujahid yang paling terkedepan mempertahankan dap, sampai kabarnya akan mencadangkan parti berasaskan kaum dan agama diharamkan.

    Memang wajar pan tidak diberi muka oleh azmin ali. Pan tidak ada apa-apa yg boleh memberi pulangan positif kepada kerajaan negeri. Pan hanya terkenal sebagai pencuri yang membawa lari kerusi pas. Anuar tahir meratap ratapan biasa iaitu jika pas ada maruah mereka harus letak jawatan exco. Maruah? Parti pencuri yang membawa lari kerusi ada maruah ke anuar?

    Sebab itulah mujahid yusof rawa bermati2an membela dap. Sebab ingin meraih simpati dap memberikan kerusia selamat kepadanya dipru14 nanti. Mungkin mujahid akan bertanding di bukit bintang. Maka dap hendaklah diampu sehabis mungkin walau terpaksa menjadi ataturk kedua.

    Memang pan tidak ada tempat di selangor. Bukan selangor sahaja malah malaysia. Sebab dr mahathir bersatu tidak akan memberi muka kepada mat sabu. Lihat sahajalah nanti apabila pru14 diisytiharkan akan dilangsungkan, ph akan berperang sesama sendiri. Dan yang jelas pehak pertama kalah ialah pan.

    Kalau pan juga ada maruah, pan harus dibubarkan dan ahlinya diserap masuk dap.

    Simple.

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ULASAN GENG SESAT

      Delete
    2. pan diumpakan anjing peliharaan bagi Dap.Anjing ini akan diperlukan selagi dapat melindungi tuannya.Bila dah tak berguna lagi anjing ini dicampak dalam lubang tahik

      Delete
    3. ULASAN GENG SESAT KALI KE-2

      Delete
    4. part ajaran sesat.PAS

      Delete
  22. Azmin minta semua pihak hormati titah Sultan
    SHAH ALAM - Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali meminta semua pihak menghentikan spekulasi mengenai kemelut politik di Selangor bagi menghormati titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

    Beliau berkata, Sultan Selangor menitahkan supaya barisan Exco kerajaan negeri yang melibatkan keanggotaan pemimpin Pas tidak lagi dijadikan isu selepas baginda memberi perkenan supaya tiga Exco Pas terus kekal dalam pentadbiran kerajaan negeri itu.

    "InI membuktikan bahawa baginda amat memahami denyut nadi rakyat yang mahu mandat diberi dilaksanakan dengan amanah dan bertanggungjawab.

    "Tuanku juga bertitah supaya pihak tidak bertanggungjawab menghentikan spekulasi tentang kestabilan kerajaan negeri dan kita akan laksana mandat ini sehingga Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). Ini titah Tuanku dan semua pihak mesti patuh dan terima," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan upacara pecah tanah pembinaan semula Uptown Shah Alam Seksyen 24 di sini.

    Dalam titah khas hari ini, Sultan Sharafuddin berkenan dengan hasrat Mohamed Azmin untuk mengekalkan ketiga-tiga Exco Pas dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri sehingga ke tarikh PRU akan datang.

    Setiausaha Sulit kepada baginda, Datuk Mohamad Munir Bani berkata ketetapan itu dibuat selepas baginda menimbang dan meneliti segala aspek terutama dari sudut kestabilan pentadbiran kerajaan negeri Selangor demi memelihara kepentingan rakyat secara keseluruhannya.

    Kerajaan Selangor yang dipimpin Mohamed Azmin mempunyai komposisi Exco yang sama bilangan iaitu masing-masing tiga orang daripada PKR, DAP dan Pas.

    Tiga exco Pas ialah Datuk Iskandar Abdul Samad yang memegang portfolio Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar; Datuk Dr Ahmad Yunus (Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pembangunan Modal Insan, Sains, Teknologi dan Inovasi) serta Zaidy Abdul Talib (Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Permodenan Pertanian dan Industri Asas Tani).

    Kedudukan Exco Pas dalam kerajaan Selangor menjadi topik hangat apabila Majlis Syura Ulama Pas pada 11 Mei lepas memutuskan supaya parti itu menamatkan tahaluf siyasi dengan PKR, yang menerajui pentadbiran negeri Selangor kerana tidak menghormati Pas sebagai rakan sekutu mereka. - Bernama

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum Budin(tuan blog/admin),

    Bulan Ramadhan ni...sekali, sekala.. post,selitkan.. Tazkirah mengenai sang penguasa yang tidak Amanah dan rasuah.

    Semoga Ramadan membawa islah (perubahan) buat kita semua.


    --UP

    ReplyDelete
    Replies
    1. puak taksub ph.bukan kisahpun bulan apa.mencaci dah sebati dgn jiwa mereka.

      Delete
    2. Parti ajaran sesat n parti umporno

      Delete
  24. SENARAI YANG MUNGKIN AKAN DIJUAL
    KEPADA CHINA :

    1.LEBUH RAYA PLUS
    2.KLIA


    3.PUTRA JAYA
    4.UITM
    5.FELDA
    6.TANAH REZAB MELAYU

    MELAYU TINGGAL ATAS RAKIT....
    KAYUH..JANGAN TAK KAYUH......

    ReplyDelete
  25. senarai perkara yang dapat dibuat bila ph menang.satu aja yang pasti dapat dibuat

    1.lantik tpm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau BN menang eloklah lantik
      Ahmad Maslan jadi PM
      harga barang pasti turun...

      alahai........

      Delete

    2. ...sayang ahmad maslan...

      Muah...muah...

      Delete
    3. Lantik ayatollah heidi bawang

      Delete
  26. Replies
    1. Badak sakit lutut tak laku
      Kenalah Kita tanggung.

      Apa mcm lu fikir?

      Delete
    2. Lari badak lari...
      depa nak jual hang...

      Delete
    3. Dia punya gearbox ada sikit masalah...senget...

      Delete
    4. jual singa tua pun boleh juga sebelum singa tua dibaham 3 ekor serigala.

      Delete
    5. OOOOOOOOOO.....serigala tu ke?..
      itu 3 ekor serigala buta...
      dia tak nampak singa,,,,,,
      tiga-tiga kena baham,,,,,

      Delete
    6. Badak x laku dijual..singapore ckp baik babi dari badak

      Delete
    7. Pahlawan bugis aka panglima islam sayang kat badak ni..spesis terancam

      Delete
    8. Ayatullah heidi bawang pun x nk badak..baik walaunta..tahi ketul ketul

      Delete
  27. Cakap pun tak guna diketika org melayu makin tersepit dgn kos tinggi terutama yg kerja pengawal tukanh cuci pembantu kedai makan parti islam pulak nak kekalkan kerajaan yg ads yg menjadi penyebab kpd semua ini. Akhornya org2 islam yg semakin lemah dan menderita. Bak kisah hang nadim yg selamatkan singapura dari dilanggr todal akhornya dicampak kelaut atas kepandaianya. Sapa raja masa tu. MaELAYU. Sapa penasiha. MELAYU. INILAH SEJARAH MELAYU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alang-alang dah jadi parti sesat...
      bio kan lah,
      Nanti PRU 14,sama-sama kita kuburkan.
      HARAP BERSABO.

      Delete
  28. Selepas ini, dah tak berminat nak guna kereta proton, dan dah tak ada apa yang nak dibanggakan.
    Saya percaya ramai rakyat malaysia berkongsi kesedihan ini.
    Dulu felda, kini proton dan mungkin tak lama lagi MAS pula yang dijual.
    niat dan simpan dalam hati, sesungguhnya demi allah, pru14 tidak akan undi bn lagi. Biar parti apa pun, asalkan menentang bn, maka ianya adalah parti pilihan. Walaupun DAP itu umpama israil, tapi najib lebih buruk dari firaun. "Lebih baik bergabung dengan israil untuk hapuskan firaun."

    ReplyDelete
  29. Selagi JIB menjajah negara
    Aku cuma pikir masa depan anak cucu aku kelak
    Di mana lah Ketuanan MELAYU di negara sendiri
    Adakah Negara Malaysia ni bakal menjadi SINGApura

    Negara bakal tergadai CHINA pula menopoli segala nya di tanah Melayu @ MALAYSIA

    Masa depan anak anak melayu di masa akan datang ?

    Since aku dah four kali mengundi aku tak pernah pun pangkah dacing
    apa yang mereka perjuangan kan ?
    berjuang untuk kaya kan diri sendiri dan keluarga

    buka lah mata tentuan
    boleh di kata kan semua bekas bekas menteri dacing ni kaya raya
    tak da yang merempat


    Sett kan dalam minda tetuan pangkah PAKATAN on PRU 14

    ReplyDelete
  30. Felda pun dah lingkup
    Mak cik pak cik felda pun terpaksa berhutang untuk beli saham fgv.
    Yg untung mat isa pendek saja

    ReplyDelete
  31. Ala cakaplah mcm2. Kutuklah makilah. Bila pru melayu tetap sokong bn punya aebab namti takut dap perinth nanti cina perintah. Yg sekatang melyu jadi pm tpm rakya makin bajgia makin kaya melayu makin maju pandai l.elayu makin alim takwa. Melayu makin banyak harta selepas hampir 50 tahin UMNO PERJUANGKAN KETUANANELAYU. Tanah rizab melayu semakin banyak. Oo melayu teruslah berpolitik. Kapal nak karam melayu makin terhimpit. Apa2 pun kita mesyuarat dulu. Hebat bangsaku melayu yg sejrah mengatakan melayu lah yg sebenrnya menjhnmkn melayu.

    ReplyDelete
  32. Bila perdana Menteri hanya bijak berpolitik tetapi bukan bijak mentadbir negara maka beginilah jadinya. Majoriti rakyat malaysia tidak perlukan PM seperti ini yang hanya pentingkan politik diri sendiri dan keluarga.

    ReplyDelete
  33. PKR SOKONG PROTON DI BELI GEELY
    ISU PLEAKAD ARITU MAMAK KENA MAIN
    2 MINGGU DAH CAP BUNGA KENA GELI GELI
    MAKIN LAMA MAKIN TERUK MAMAK KENA GAME

    BELUM PRU MEREKA TUNJUK SAPA YG POWER
    CAWANGAN BAHANGIAN BUNGA PUN TAH MANA
    1 KERUSI AJER TAPI GEBANG.. MAAK AAI GAH GILER
    BOBOI JIDIN MAMAK INI PERKAKAS MEREKA SAJA

    KIKIKIKIKI.... DEME DAN.MENGKOMER TU TUNGGU NAK GADUH JER YEOPPP.... BERAMBUS..!!

    INI KALI LAH....UBAH & SIMEN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan komen akak cifut babi
      Ada org lain Cuba tiru

      Kawan2 lu org apa mcm ingat???

      Delete

    2. Gua ingat....

      Dia punya komen ada geeli geeli...

      Ini posa loo...

      Mana boleh geeli geeli...


      Kawan kawan...lu olang ada geeli geeli ka...

      Delete
  34. Mr Jamban mane..xnk ulaske..or jumpa JASA mintak script baru?or dedak dah abis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas Ni dia kurang muncul. Kami dah gesel akal dia sampai sewel

      Delete

    2. Bagus...bagus...

      Delete
  35. Bulan mulia yg dinanti, tapi bibit2 wajah hodoh Fascism IS apa pula yg semakin menyerlah ni?
    Ustad pun kna tampar diPulau Pinang!
    KMenteri pun ditegah buka puasa selagi tak masok Islam (?!)

    Ayahbeyullah mana yg fatwa semua ni?
    Lobai Al Weiz Rait ,kah ?

    Tolong lah jaga sikit tingkah laku tu.. aib Islam hina umat lain ni !

    ReplyDelete
  36. Logik adalah logik ...
    Jangan berbicara dengan perasaan ...
    Kita sokong Mahathir melawan Najib tapi sokongan yang diberi biarlah bertempat dan ada logiknya

    Kereta Nasional ini ...
    Saya memang tak bersetuju dengannya sejak zaman Mahathir lagi. Projek ini ibarat "biawak hidup" yang membebankan. Tiada keuntungan yang dapat dijanakan malahan me"lahir"kan hutang yang banyak.
    Projek ini juga menyebabkan rakyat Malaysia yang kononnya bangga dengan "Kereta Nasional" terpaksa membeli kereta dengan harga yang 3 kali ganda daripada harga asal mengikut tariff antarabangsa.
    Saya tidak hairan dengan sikap rakyat Malaysia terutamanya di kalangan Melayu kita ni. Melayu dah lama diper"BODOH"kan sehingga dah tak mampu berfikiran waras dan logik.
    Cadangan yang bagus dan logik harus disokong walaupun datang dari Najib yang saya sendiri pun meluat.
    Fikir dengan otak kurniaan Allah swt dengan sewaras-warasnya. Tak payahlah guna kekerasan dan kata-kata hodoh seperti yang berlaku akhir-akhir ini. Islamkah kita ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba saudara bandingkan dan ulas perbezaan proton Dan 1mdb anak fikiran mahathir dan najis..

      Sape yg cipta peluang kerja beribu pd anak melayu??

      Sape yg cipta peluang biz pd melayu???

      Sape yg bayar cukai korporat banyak tiap2 tahun?

      Atau sape yg pinjam berbillion tp kena tipu atau sengaja di tipu???


      Jawab lah dgn lidah yg fasih tanpa adu domba.

      Jgn nk guna reverse psychology dan apologetic tactic.

      Badak itu tetap badak
      Babi tetap babi


      Kawan2.. Lu apa mcm ingat?

      Delete
    2. 1201. Pertahankan iman puasa kamu itu, agar tidak lapar sia2 sj.
      Sila jawap pertanyaan 1224 dgn jelas isi beriman dan logik, tanpa adudomba.
      Kamu boleh...(?)

      Delete
    3. Saya tak pernah kata saya sokong Najib.
      1MDB dan Proton memang berbeza malahan di zaman yang berbeza.
      Bercakap benar adalah kewajipan seorang muslim tapi bukan Melayu. Dalam konteks kebenaran, PROTON adalah suatu projek mega yang tidak menguntung malahan ditampung kerajaan setiap kali mengalami kerugian. Bak kata pepatah Islam, berilah tanggung jawab sesuatu kerja itu kepada yang ahlinya. Dah berpuluh tahun, PROTON tak pernah untung walaupun dilindungi. Kereta import dikenakan cukai yang tinggi pun masih boleh untung. Kenapa PROTON tak mampu meraih keuntungan walaupun diberi berbagai kelebihan? Inilah "anak" yang dah terlampau dimanja sehingga sentiasa mengharapkan pertolongan "ayah". Inilah dimaksudkan sokongan membawa rebah.
      Kalau semata-mata dan kononnya nak tolong sebilangan Melayu yang tidak berdaya saing serta menyebabkan semua Melayu lain terpaksa menanggung risiko dan bebannya. Melayu yang tidak berdaya saing dibayar dengan habuan yang lumayan, adakah ini adil untuk Melayu lain?
      Menghalalkan cara selalu berlaku dalam masyarakat Melayu kita. Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga. Jangan menegakkan benang yang basah. Saya oun sedar dan amat sedar bahawa sup kambing sekawah tidak akan jadi HALAL kalau secebis daging babi termasuk ke dalamnya.
      Memang Benar Badak itu tetap Badak dan Babi itu tetap Babi. Masalahnya ialah kita selalu nampak Babi itu sebagai Badak dan memaksa orang lain menyatakan sebegitu. Ada Melayu ikut tapi ada yang tidak. Jadi yang tidak itu dicemuh. Nasib saya baik sebab tidak berada di hadapan 12.24, kalau tidak, mungkin saya ditamparnya ...
      Melayu selalu dibayangkan oleh Melayu sendiri sebagai bangsa yang lemah pegangannya dan mudah terpesong akidahnya sedangkan ianya tidak benar. Saya tidak berhujah panjang dan saya bukan dok buat kerja adu domba. Berhujah dalam Islam amat dialu-alukan tanpa mengeluarkan kata kesat.
      Kalau ditakdirkan puasa saya ini hanya dapat lapar, maka Melayulah saya. Kalau tidak, Islamlah saya.

      Delete
  37. PROTON DI TANGAN CHINA?
    Sebilangan orang kita senang dipancing. Letak sahaja tajuk “China’s Geely to Acquire Proton”, “Proton di tangan China” dan letak gambar PM di sebelah, maka reaksi orang kita akan jadi “Woi! Semua nak jual dekat China, lepas ni nak jual apa lagi???!!!”

    Kecelaruan minda berlaku apabila media tidak profesional dalam mengguna istilah ekonomi dan perniagaan, dan pembaca tidak kritikal terhadap maklumat yang diterima.

    Ada beza antara “merger”, “acquisition”, “strategic alliance” dan “joint venture”.

    “Merger” itu penggabungan dua syarikat untuk membentuk syarikat yang baru. Contoh “merger” adalah seperti DaimlerChrysler hasil penggabungan Daimler (Jerman) dan Chrysler (Amerika).

    “Acquisition” ialah pembelian sebuah syarikat oleh syarikat yang lain, contohnya seperti pembelian Lotus (UK) oleh Proton (Malaysia). “Acquisition” berlaku apabila syarikat pembeli mempunyai “controlling stake” atau majoriti saham. Semasa Proton membeli Lotus pada tahun 1996, Proton mempunyai 80% pegangan saham.

    “Strategic alliance” (rakan kongsi) merujuk kepada kerjasama antara dua syarikat, contohnya seperti kerjasama Nissan (Jepun) dan Renault (Perancis) di mana Renault mempunyai 44% pegangan saham dalam Nissan.

    “Joint venture” (JV) pula merujuk kepada projek/entiti berasingan yang diusahasama oleh dua syarikat yang mempunyai hubungan rakan kongsi, misalnya Daihatsu Perodua Engine Manufacturing Sdn. Bhd. yang diwujudkan secara bersama oleh Daihatsu (Jepun) dan Perodua (Malaysia). Selalunya saham JV dibahagikan 50:50.

    Geely hanya “acquire stake” dalam Proton, bukan “acquire” Proton. Dua istilah yang berbeza membawa konotasi yang cukup berbeza. Proton tidak dimiliki Geely. Menurut perjanjian, hubungan Proton dan Geely adalah rakan kongsi untuk mewujudkan JV. Proton masih pemegang saham majoriti (50.1%) yang berkuasa dalam pengurusan. Macam mana pula boleh kata Proton di tangan Geely?

    Kalau nak meroyan pun, meroyanlah dekat orang yang betul. Kerajaan (melalui Khazanah Nasional Berhad) sudah lama “divest” dari Proton. Proton sekarang dimiliki oleh DRB-HICOM yang dimiliki oleh Etika Strategi Sdn. Bhd. yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. Pergilah mengadu.

    Bukan tak boleh soal, tapi nak menyoal pun kena bijak, misalnya tanyalah apakah impak perjanjian ke atas industri rantaian tempatan seperti alat ganti. Bukan main sebut “jual” “jual” “jual” sahaja.

    Sedangkan media memainkan isu jual beli, perjanjian tersebut menyasarkan pengeluaran 500,000 kenderaan menjelang tahun 2020, peluang bagi Proton untuk “rebadge” kereta Volvo dan peluang Proton untuk menembusi pasaran China. Itu semua bakal menaikkan semula jenama Proton.

    Kalau nak kaitkan dengan keselamatan negara, Geely ini tiada kena mengena dengan kerajaan China. Geely adalah antara syarikat yang jarang (“rare”) di mana kerajaan China tidak mempunyai pegangan saham dalamnya. Waktu tahun 2004, GIC (tabung pelaburan kerajaan Singapura) membeli saham Proton, itu baru merisaukan. Tak dengar pula royanan masa itu. Sebab waktu itu belum ada Facebook.

    Proton sendiri merupakan hasil hubungan rakan kongsi antara Proton dan Mitsubishi Motos (30% pegangan saham pada tahun 1983). Tak dengar pula orang kata jual negara ke Jepun. Sebab waktu itu media dikawal rapi, kita hanya cakap yang baik-baik sahaja tentang Jepun, bersama-sama pandang ke Timur, walaupun di Amerika pun orang sudah risau tentang kuasa ekonomi Jepun.

    Bukan tak boleh jadi nasionalis atau proteksionis, boleh. Jangan risau, Proton masih jenama negara dan masih dimiliki oleh warganegara Malaysia, dan bakal dihidupkan kembali sebagai jenama yang disegani.

    ReplyDelete
  38. TUN MAHATHIR HARUS BERLAKU ADIL KEPADA SYED MOKHTAR DAN KERAJAAN
    1. Proton bermula sebagai salah satu pemacu agenda nasional – Dasar Perindustrian Berat Negara. Malaysia merancang untuk menjadi salah satu “pemain” industri berat dunia.

    2. Bersama Hicom, Proton, Perwaja dan beberapa lagi industri berkaitan, kerajaan memberi tumpuan khusus kepada usaha ini dalam Rancangan Malaysia Keempat, Kelima dan Keenam. Ini termasuk pengswastaan Airod pada 1985.

    3. Malangnya, selepas lebih 20 tahun semua ini terhakis dan runtuh sedikit demi sedikit kerana perubahan zaman dan cabaran yang berlainan dalam industri berat.

    4. Selepas Perwaja, Proton menampakkan tanda-tanda akan tewas. Selepas lebih 30 tahun, pasaran Proton tidak pernah berkembang melampaui sempadan Malaysia.

    5. Pelbagai usaha dan pelaburan telah dilakukan oleh Kerajaan sejak zaman Tun Mahathir, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Dato Sri Mohd Najib Tun Razak.

    6. Dari penggubalan dasar sehinggalah kepada pembelian Lotus dan MV Augusta. Kedua-dua pembelian ini meningkatkan nama Malaysia dan imej Proton. Malangnya, ia tidak diterjemahkan kepada satu-satunya perkara terpenting dalam Proton iaitu jualan kereta.

    7. Maka pembelian MV Augusta dan Lotus menjadi satu pembaziran apabila ia tidak memberi apa-apa manfaat kepada kemajuan perniagaan Proton. Proton sebelum pembelian dan selepas sekian lama menguasai Lotus masih tidak dapat keluar dari kepompong pasaran Malaysia sahaja.

    8. Dari Perdana Menteri seorang doktor, kemudiannya ulama dan sekarang lulusan ekonomi, Proton hanya statik dalam ruang lingkup yang sama.

    9. Dari segi perniagaan automotif, Proton tidak mempunyai satu pasaran yang mencukupi untuk melaburkan wang berbilion ringgit untuk R&D sahaja.

    Kerajaan Jual Ikon Nasionalisme?

    10. Menurut Tun Mahathir Proton adalah satu lambang nasionalisme. Betul. Namun ia hanyalah nasionalisme kebendaan yang boleh ditukar ganti.

    11. Jika suatu masa dulu kita bangga dengan Menara Kuala Lumpur, kemudiannya KLCC dan kemudiannya Putrajaya. Suatu masa dahulu Stadium Merdeka satu kebanggan, hari ini Stadium Nasional Bukit Jalil adalah ikon nasionalisme sukan yang baru.

    12. Jika suatu masa dahulu lagu Negaraku rentak ala “Terang Bulan” adalah simbol nasionalisme negara, Tun Mahathir menukar lagu tersebut kepada rentak lebih bersemangat pada 2003.

    13. Nasionalisme adalah proses cinta dan sayang kepada negara. Proton, lagu, simbol hanyalah alat ke arah mewujudkan perasaan tersebut. Justeru penjualan sebahagian saham Proton tidak seharusnya dianggap sebagai penjualan nasionalisme.

    Berlaku Adillah Kepada Syed Mokhtar

    14. Apabila Tun Mahathir mendakwa Kerajaan menjual Proton ia adalah satu kenyataan yang “mislead”. Penjualan Proton adalah keputusan Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari.

    15. Kerajaan hanya terbabit dalam rundingan dan urusniaga ini kerana mempunyai “Golden Share” sebagai timbal balas “soft loan” yang diberikan.

    16. Namun Proton adalah milik Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari. Maka Kerajaan perlu berlaku adil kepada Syed Mokhtar untuk menguruskan perniagaannya.

    17. Dari seorang konglomerat yang stabil dan mapan, Syed Mokhtar bakal terseret dalam krisis kewangan serius selepas mengambil alih Proton. Dianggar beliau kerugian sekitar RM 2.5 bilion sejak mengambil alih Proton.

    18. Justeru Tun dan penyokongnya harus berlaku adil kepada Kerajaan dan Syed Mokhtar. Ini soal perniagaan. Lalu ia harus diuruskan dalam konteks perniagaan bukan emosi berasaskan nasionalisme “artificial”.

    ReplyDelete
  39. KERJASAMA PROTON-GEELY BAGI PASTIKAN PERTUMBUHAN PENGELUAR KERETA NASIONAL PADA MASA AKAN DATANG
    Berita bahawa Geely Automobile Holdings Ltd dari China menjadi rakan kongsi strategik asing (FSP) Proton memberi prospek yang baik kepada Malaysia susulan kerjasama tersebut akan meletakkan pengeluar kereta nasional itu pada landasan yang kukuh ke arah pertumbuhan pada masa akan datang.

    Ini memandangkan Geely mempunyai rekod prestasi yang telah terbukti dalam menyelamatkan pengeluar kereta dari Sweden yang terkenal, Volvo, yang dibelinya pada 2010, dan jualan jenama Sweden itu melebihi paras setengah juta dalam tempoh lima tahun.

    Geely boleh melakukan perkara yang sama ke atas Proton, terutamanya dalam memaksimumkan kapasiti kilang pengeluarannya di Tanjung Malim, selain mendorong jenama Proton ke pasaran global dan serantau secara besar-besaran, kata penganalisis.

    Pakar Geo Strategi, Dr Azmi Hassan, melahirkan keyakinan bahawa Proton selepas ini akan berada di landasan pertumbuhan yang meningkat, berdasarkan pencapaian Geely dalam memulihkan Volvo dan menyasarkan jualan sebanyak sejuta unit pada 2017.

    Geely, yang memiliki 100 peratus ekuiti dalam Volvo, turut memiliki sepenuhnya London Taxi Company yang ikonik.

    “Apa yang Geely lakukan dengan pemulihan Volvo, ia akan melakukan perkara yang sama ke atas Proton (dan) kerjasama Proton-Geely bukan sahaja akan menjadi situasi ‘menang-menang’ kepada kedua-dua pihak tetapi juga kepada Malaysia,” katanya kepada Bernama ketika diminta mengulas mengenai berita bahawa Geely akan menjadi FSP kepada Proton.

    “Sebab Geely membeli Proton, satu-satunya pengeluar kereta lengkap di ASEAN adalah untuk mengembangkan operasinya di rantau ini,” katanya.

    Kesungguhan syarikat induk Proton, DRB-Hicom mencari FSP adalah untuk memulihkan pengeluar kereta nasional itu bagi memastikan pertumbuhan masa depannya.

    Semalam, DRB-Hicom meminta penggantungan sahamnya di Bursa Malaysia. Ia ditutup pada RM1.68, sementara menunggu pengumuman penting.

    Beliau berkata Proton tidak perlu lagi menumpukan kepada pasaran domestik, tetapi berkembang di Asia Tenggara dan di peringkat global melalui modal daripada Geely, selain kepakaran mereka dalam bidang automotif yang telah terbukti.

    Penganalisis Automotif Hezeri Samsuri berkata selain Geely mempunyai rekod kejayaan mereka sendiri, mereka berjaya meningkatkan prestasi Volvo untuk menjadi lebih baik berbanding semasa Ford memiliki Volvo sebelum ini.

    Urus niaga Proton dengan Geely membawa kepada pertumbuhan dalam pembuatan, model kereta baharu, pemindahan teknologi dan platform, peluang pekerjaan yang meningkat, dan tempahan lebih besar bagi vendor Malaysia, katanya.

    Beliau berkata Proton juga perlu berusaha untuk menjual kereta nasional ke pasaran China yang luas, berdasarkan kerjasama antara Proton dan Geely.

    Seorang lagi penganalisis yang enggan dikenali berkata kelebihan utama Proton daripada kerjasama itu ialah Geely merupakan syarikat automotif yang dipacu usahawan dan antara beberapa yang terdapat di dunia berbanding syarikat kereta yang dimiliki oleh perusahaan negara dan multinasional.

    Pengasas Geely Li Shufu, kadangkala dirujuk sebagai “Henry Ford of China,” seorang usahawan yang mula membina kereta pada tahun 1998.

    Geely mencatatkan jualan kereta sebanyak 1.3 juta unit pada Februari tahun lepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotak...bab nak jual harta negara semua guna alasan perkongsian strategik mmg sial penulis artikal..cakap la nak pakai duit untuk bayar hutang 1mdb kan senang

      Delete


    2. Hotak ko 1mdb mana ada berhutang.... Ko memanglah banyak berhutang, rumah ,kereta, kad kredin macam2 lagi.


      Delete
    3. betul tu 1mdb mana ada hutang,dia banyak duit tau sebab tu dia sanggup bayar 2 kali pada ipic.

      Delete





  40. Ooi matdey hang sendiri pun tak pakai proton, hang nak suruh org lain pakai, hang ingat org lain bodo keeeee????





    ReplyDelete
  41. Squad anai2 Maharaja komunis CCP melimpahi diblog budin sebab media tradisi suku2 tu,sudah tidak berhasil mengoreng minda rakyat lagi.
    Benang yg basah reput longlai cuba dibetulkan. Kesian.
    Lapar saja laahhhh.
    Yang tak tahan sekali tu kenyataan 1mdb tak ada hutang ?!!
    Baik ko kata Arul tak botak ...
    Hampas tul...nak belit pun biar pandai sikit.ptui.

    ReplyDelete
  42. Malaysia on Sale!

    What a feeling...

    New slogan for Malaysia for the coming August 31st celebration?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...