Tuesday, 9 May 2017

UNTUK MENANG PRU 14 DAN JADIKAN ANWAR PM, HANYA TUN M BOLEH MELAKUKANNYA


Tun Mahathir Mohamad sudah beberapa kali menyatakan beliau tidak mahu menjadi Perdana Menteri semula. Alasannya, beliau sudah terlalu tua, selain pernah menduduki kerusi tersebut selama 22 tahun sebelum ini.

Tetapi, melimpahnya sokongan rakyat kepada pakatan pembangkang sekarang ini sebahagian besarnya ialah kerana pengaruh dan aura Tun Mahathir. Ke mana-mana beliau pergi, kehadiran 3,000, 5,000 dan melebihi 10,000 adalah jumlah yang biasa.

Dengan Anwar Ibrahim di penjara dan jika Tun Mahathir tidak bermusuh dengan Najib berikutan skandal 1MDB yang tidak boleh diterimanya, Pakatan Harapan tidaklah segagah seperti yang ada sekarang ini.

Seorang pensyarah UTM, Dr. Mazlan Ali berkata, realitinya Najib akan berhadapan detik getir dalam PRU 14 akan datang disebabkan tsunami Mahathir yang sedang berlaku di seluruh negara sehingga menghadapi kesukaran memilih tarikh yang sesuai untuk mengadakan pilihanraya.

UMNO dan BN ketika ini, jelasnya, berhadapan tentangan kuat dari kalangan orang Melayu yang menyokong perjuangan Tun Mahathir, Bersatu serta bersama Pakatan Harapan untuk menolak kerajaan pimpinan Najib.

Dengan perubahan sokongan Melayu yang sedemikian rupa, di tambah keadaan bukan Melayu yang memang sedia menolak MCA, MIC dan Gerakan, Pakatan Harapan sebenarnya sedang berada di landasan yang betul untuk membentuk kerajaan baru selepas pilihanraya akan datang.

Satu-satunya usaha menonjol Najib untuk menghalang rakyat daripada menyingkirkannya ialah dengan membesar-besarkan perpecahan di kalangan Pakatan Harapan dengan harapan  keyakinan rakyat akan goyah dan mereka juga kononnya tiada agenda untuk membangunkan negara.

Najib turut kerap mengulang-ulang kononnya gambaran kedudukan ekonomi dan keadaan negara yang selalu diperkatakan oleh pihak pembangkang adalah tidak benar,  mengelirukan dan jauh daripada realiti sebenar.

Namun, di waktu yang sama, Najib terus berhadapan dengan kemarahan daripada pelbagai lapisan rakyat tentang kenaikan kos sara hidup, tiada peluang perniagaan, pengangguran, ekonomi merudum,  cengkaman GST, selain deretan skandal dirinya yang berpunca daripada 1MDB.

Pemberian tunai BR1M yang sebelum ini digembar-gemburkan turut tidak lagi berbisa kerana rakyat akhirnya sedar pemberian itu asalnya adalah duit mereka dan daripada GST yang dicukai setiap hari.

Pilihanraya tidak terlalu lama tempohnya lagi. Apa yang Pakatan Harapan perlu lakukan ialah mengekalkan momentum penolakan sedia ada terhadap Najib, di samping menambah keyakinan rakyat kepada gabungan itu.

Keyakinan rakyat pasti tambah mengukuh lagi, di samping terus menghimpit Najib ke dinding jika Pakatan Harapan dapat segera menamakan Tun Mahathir sebagai calon Perdana Menteri mereka.

Untuk berlawan dan menyingkirkan Najib, bukan saja Tun Mahathir satu-satunya calon paling layak di kalangan pemimpin-pemimpin pembangkang sedia ada, bahkan dengan menonjolkan beliau juga mampu membangkitkan keyakinan yang menyeluruh di kalangan rakyat.

Berdasarkan rekod beliau memimpin negara selama ini, siapa yang tidak yakin dengan Tun Mahathir?

Melayu, Cina, India, kakitangan kerajaan, orang muda, orang bawahan, orang dapur dan segala lapisan rakyat lebih yakin kepada Tun Mahathir berbanding Najib.

Dibandingkan jika BN kekal dan Najib terus menjadi Perdana Menteri, berapa peratus rakyat yang suka dan sedia berketuakan beliau lagi?

Sokongan kepada Najib memang diketahui merudum, di kalangan 3.5 juta ahli UMNO pun ramai yang tidak suka kepadanya, tetapi dengan menonjolkan Tun Mahathir, beliau akan lebih tertolak ke tepi lagi.

Sejujurnya hanya Tun Mahathir yang layak serta mampu memulihkan negara ini dan pilihan antara beliau dengan Najib lebih memudahkan rakyat membuat pertimbangan berbanding jika pemimpin-pemimpin pembangkang lain ditonjolkan atau kiranya calon Perdana Menteri tidak dinamakan sama-sekali.

Memang Tun Mahathir sudah menjangkau usia 92 tahun, tetapi sesiapa yang biasa menghadiri program-programnya pasti sedar beliau masih segar, bertenaga dan mempunyai pemikiran yang baik untuk mentadbir negara.

Lagi pun, Tun Mahathir tidak diperlukan terlalu lama untuk menjadi Perdana Menteri buat kali kedua ini. Setahun atau setahun setengah sudah memadai bagi beliau menyusun pentadbiran negara, memulihkan ekonomi dan menyumbat ke penjara sesiapa yang terbukti bersalah menjahanamkan negara.

Jika selama ini Pakatan Harapan tetap dengan pendirian mahu Anwar Ibrahim sebagai bakal Perdana Menteri, hasrat itu sebenarnya lebih mudah terlaksana dengan memberi laluan kepada Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri terlebih dahulu.

Anwar sekarang berada di penjara dan jika tahun depan beliau dijangka dibebaskan setelah diambil kira faktor berkelakuan baik daripada tempoh lima tahun hukuman yang dijalaninya, beliau selepas itu masih terikat dengan sekatan lima tahun tidak boleh bertanding dalam pilihanraya.

Dalam keadaan itu hanya Tun Mahathir yang ada kekuatan dan keupayaan untuk mengadap dan meyakinkan Yang Dipertuan Agong bagi memberi pengampunan penuh kepada Anwar dan membolehkannya bertanding semula.

Jika Muhyiddin Yassin atau yang lain-lain menjadi Perdana Menteri, mereka mungkin akan berkata, "Ahhh, tunggu dululah...bagi saya merasa sekurang-kurangnya sepenggal dulu duduk di Seri Perdana."

Selepas sepenggal berlalu, Anwar mungkin sudah terlalu tua untuk menduduki kerusi Perdana Menteri itu.

Kiranya Dr Wan Azizah Wan Ismail pula menjadi Perdana Menteri, tentulah tidak berapa cantik di mata rakyat jika beliau membuat yang membuat pengampunan itu kerana ia bukan saja untuk membolehkan suaminya bertanding di tempatnya di Permatang Pauh, bahkan juga untuk menggantinya sebagai Perdana Menteri.

Adakah rakyat Malaysia sedia memilih seorang isteri sebagai calon Perdana Menteri, tetapi kemudian mengusahakan pembebasan serta memberi laluan kepada suami sendiri mengambil alih tempatnya?

Bertukar ganti antara Anwar dengan Dr. Wan Azizah di Permatang Pauh atau kerusi Ketua Pembangkang barangkali masih boleh diterima, tetapi tentunya bukan bagi jawatan Perdana Menteri.

Tidak menjadi masalah jika Pakatan Harapan tetap mahukan Anwar jadi Perdana Menteri. Tetapi, untuk menuju hasrat itu, kemenangan dalam pilihanraya dan memulakan proses pengampunan bagi Anwar, mesti dilakukan terlebih dahulu.

Bukan Dr. Wan Azizah, Muhyiddin, Azmin Ali atau Mukhriz Mahathir yang berwibawa melakukan dua perkara itu - mengetuai untuk menang pilihanraya berlawan dengan Najib dan kemudian memberi laluan sempurna buat Anwar menjadi Perdana Menteri.

Ia, tanpa ragu-ragu, hanya boleh dilakukan oleh Tun Mahathir saja. (ShahbudinHusin 09/05/2017).

225 comments:

  1. Replies
    1. MARI KITA SOKONG TUN MAHATHIR MOHAMAD MENJADI PM KITA KALI KEDUA.

      HIDUP TUN!!!!......

      Delete
    2. Power la Budin.. saya rasa, terbaik kene ikat Pakatan Harapan dulu drpd berpecah. Idea saya, jikalau kluaq PH, mungkin didenda RM50-500 juta atau seumpamanya. Tunjukkan PH ni komited nak tukar BN. Buat perjanjian ikut kesesuaian. Denda ikut jumlah ahli parti pun boleh. Adjust bagi jadi. Pimpinan atasan kene dpt referendum dari ahli utk kluaq Pakatan.

      Renew balik nama Pakatan Rakyat pun ok. Biaq la lebai mabuk syurga tu mcm duduk sensorang dlm hutan. Kita setel dulu masalah skrg ni.

      Buang jauh la Bahalul Basi Tok Lebai sblm ni. Nak join boleh, nak kluaq kene bayaq sbb dah 20 tahun lebih dah dok main BA, PR dan ini mmg payah nak yakinkan lagi. Pimpinan parti boleh blah gitu ja mcm parti pak lebai kene bahana dedak 90 juta tu. UMNO senang2 ja mainkan dan beli iman segala pak lebai dilelong sekali harung 90 juta.

      Takdak masalah Tun jadi PM, berdasarkan skrg Tun terlalu menonjol. Pada saya Mukhriz pun boleh jadi pelapis dgn rekod MB Kedah lepas yg mana kami rakyat Kedah cukup berbangga dgn beliau. Apapun naikkan Anwar mmg kecut perut abes dgn mangkuk2 hayun dalam SPRM sendiri pun kecut teloq Budin ooi.

      Delete
    3. Sprt Rafizi Ramli sggup buat SD..
      Sprt Anwar yg sggup dipenjara..

      Madey juga klu BENAR2 jujur wajib bercakap BENAR

      Rungkaikan "DAHULU" sgl episod FITNAH LIWAT itu

      LIWAT-1 Madey lah GRAND master mind nya?

      LIWAT-2 Madey lah PENASEHAT stratejiknya?

      Madey juga sgt "RAPAT" mesra dgn SayFool siap ada koleksi gambar bersama swktu kes LIWAT-2 dulu..huhuhu

      Sekiranya sbnr2 isu ibu "FITNAH" LIWAT-1 dan LIWAT-2 dpt dirungkai dgn TERANG kpd rkyat tanpa sebarang rahsia...sgl2 FITNAH2 yg lain terutama FITNAH-42billion-1MDB mudah utk dilangsaikan!

      Madey kena akui bhw dialah peLIWAT tegar yg tlh me-LIWAT "harta" negara mula2 dulu swktu mnjd PM dan oleh krn takut sgt2 TAKUT kpd karisma Anwar pd ketika itu maka fitnah LIWAT-1 dijaja serta diwar2 kan utk memenjarakan Anwar!

      Mahu atau tidak Madey juga kena akui bhw kes LIWAT-2 juga Madey turut 'diam2' terlibat & semua "RAHSIA" LIWAT-1 dan LIWAT-2 ada ddlm kocek/genggaman nya!

      Jika "kunci" ditangan Madey ini mula membuka semua RAHSIA kes LIWAT-1 dan LIWAT-2, diketika itu barulah Madey telah "benar2" bertukar KULIT mnjd pemimpin yg sebaris dgn Anwar Rafizi Husam Mat Sabu LKS dll yg benar2 berNIAT suci utk membebas dan membantu rakyt jelata!

      Kini angin politik Integrity-CRISTAL-Transprency yg sgt2 TERANG terbuka tlh menyinar utk menimbus sakibaki2 sisa politik KUNO yg mencuri/me-LIWAT harta dgn FITNAH2 rahsia-GELAP-&-korup

      Berkata lah yg BENAR wpun PAHIT!!

      Semoga Budin sampaikan bingkisan ini kpd Madey



      Delete
    4. Tun M ingin menebus segala kesilapan yang lampau dengan memajukan semula Negara,,buka buku sudah untuk ke hadapan ..!!

      Delete
  2. tepat sekali.
    tun M adalah orgnya.sokonggg.!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengapa dulu Mahathir tak benar kan saja Anwar jadi PM,tapi sebaliknya Anwar di pecat dari jawatan TPM,malah di penjarakan?.Ini lah jenis maknusia hipokrit,pentingkan diri,matlamat menghalakan cara.Macam ni nak perbodohkan rakyat Malaysia?.Budin dan geng boleh lah di perbodohkan ,tidak rakyat Malysia yg lain,biar pun Org Kampung.

      Delete
    2. Kamu kumpulan penyamun dok tepi ya?,

      Delete
  3. Hidup Tun M
    Hidup Anwar
    Lupakan sengketa lama
    Hidup Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. ketua penipu dan ketua peliwat tak sesuai jadi bakal PM

      Delete
    2. lagi tak sesuai ketua penyamun dan ketua ajaran jadi bakal pm

      Delete
    3. Aku x kira lah mahathir ke, anwar ke, muhyidin ke, tapi aku menyampah ngat ngan teriakan hidup polan , hidup polan. Feudal ngat bunyi mcm umno je. Bro 10:30 kalu lu masih ada dna umno lu dah x sesuai lg dah dlm politik era trudeau, macron nie. Lu nie mesti hisap rokok, pakai cicin batu besar dua tiga biji, kreta kasi tukar eksos besar, percaya bomoh, suka crite hang tuah, baca majalah urtv.

      Delete
    4. Kena Hidup baru boleh jadi PM
      Dah mati nak buat apa
      Lu pikirla bro

      Delete
    5. Hahahaha...pastu topi dgn baju i love polan tu...mmg menyampah betul tgok

      Delete
    6. Kalau kt perhimpunan umno...meraung2 makcik felda jerit nama polan tu.last2 kena tipu jgk hidup2

      Delete
    7. Pm sebelum sebelum ni xada lah plk nak mintak rakyat pakai baju i lov polan rasenyer

      Delete
    8. Bro 12:32 lu ingat sape2 yg x diteriak hidup polan tu dah mati ke? Ramai lg mamat2 yg nasih hidup x perlu teriak hidup polan, hidup polan. Kalu name lu x diteriak hidup mamat 12:32 camne?

      Delete
    9. Mamat 13.00
      Kamu ni Kena air ketum ke
      Biasa la orang masih Hidup Kita sebut Hidup la
      Habis tak kan nak sebut
      Mati mamat apa la lu ni

      Delete
  4. .
    .


    Gandingan antara Mahathir dan Anwar Ibrahim sahaja yang boleh menjadikan Malaysia setanding dengan negara jiran yang lain.

    Sekiranya Mahathir hanya menjadi PM selama setahun dua dan kemudian Mahathir berundur untuk memberi laluan kepada Anwar Ibrahim di harap jodoh mereka berdua biarlah kekal selagi mereka mampu mentadbir dengan meletakkan perkara penting menjadi asas yang kuat.

    Tiada salah seorang dari mereka berdua, banyak perkara menjadi sulit. Mereka berdua melengkapkan satu sama lain

    Wallahualam.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tua dah nak nyanyuk dan ketua peliwat tak sesuai jadi PM

      Delete
    2. Nak risau apa? Pakatan Harapan mempunyai ramai pelapis yg berwibawa.

      Umno dgn Pas ada siapa?

      Shima Auww.Auwww tak boleh pakai
      Zahid? Dah masuk tong sampah.
      Ismail sabri dgn tengku palsu?

      Delete
    3. 1053.. Nenek ko x nk jd pm ke?

      Delete
    4. 1053 nenek dgn tok wan ko pun layak kalau org nak tau...bkan jibby srg je melayu kat malaysia ni

      Delete
    5. Org tua nyanyuk tu la yg majukan malaysia...tapi jibby yg memalukan malaysia tu jgk kau nak ek 1053

      Delete
    6. Sedap Ckap org kaki liwat...nanti awak yang kena liwat baru tau ketat ke tak

      Delete
  5. Pas pis pun caner? Nk jibby jd pm kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mane totok pas ni,

      Delete
    2. Mamak kutty dan ketua peliwat tak sesuai jadi PM

      Delete
    3. Kalau kami menang kami punya sukalah siapa yg nak jadi PM.

      Anon 1054 apa susah?

      Delete
    4. Tuang presideng ularmak nk jd pm kot..kikiki

      Delete
    5. .
      .

      Jika PH ikut dan letakkan Mahathir sebagai pemimpin, ianya membuka hati rakyat kerana Mahathir telah membuktikan kemampuannya sebagai PM selama 22 tahun dan PM yang berjaya.

      Mahathir telah berjumpa dengan Anwar Ibrahim dan pasti nya Mahathir kagum dengan Anwar yang di penjarakan dua kali oleh mahkamah. Orang yang berakal akan menerima bahawa selama ini Anwar Ibrahim telah di fitnah. Dan orang yang sungguh-sungguh beriman pada Al Quran akan memberi keadilan kepada Anwar Ibrahim.

      Harap Mahathir akan berjumpa Anwar Ibrahim lagi ..

      Delete
    6. Hai Budin...Mr.Mat Sabun dengan Zaid Ibrahim juak Siti Kasim ko sebut ke? kesian barua 2 ekor nih.

      Delete
  6. .
    .

    UMNO..
    PAS...

    Main jauh-jauh

    Kali ini Budin tak cakap pasal PAS atau kutuk UMNO.

    Jangan mengada-gada nak Copy Paste..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best gak depa ada ..boleh belassah..kikiki..lgpun 1mdb kan tak ilang duit..hangpa je tak tau

      Delete
  7. Si Gila singapork ckp kerajaan Selangor nk tumbang..azmin Ali nk ditukar...tk Ada apa2 pun berlaku...mmg la kau kaki kencing@fitnah #1. ..kikiki..lahhanat ko!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia nyah tu auww...auwwww.

      Delete
    2. Xde lah pulak kelibat mrj. .demam kot?

      Delete
    3. Mat singapork frust sebenarnye dengan kekuatan PH...dia pon merapu2 lah...

      Delete
    4. Aduhhhh...aku dh siap nk nk mgundi ni pilihanraya negeri selgor..upenyer may singapork kencing je lebih.mcm mrj jgk prgainyer

      Delete
  8. Depa dok Tanya Sgt sapa PM PH
    Tuan Budin dah habaq kat hama
    Lepaih ni jangan dok tanya Dah
    Tun M 2 kali PM apa salah
    Sultan KEDAH pun 2 kali jadi Agong
    Hebat orghang kedah noo


    ReplyDelete
    Replies
    1. Oghang Utaraq ni semua pengkhianat.. lgbt.. gay..pluralist murtad..slogan islamik punya la hebat pengisian suma diatas tadi..... nak fakta ka..?

      NAK FAKTA KA...?

      Delete
    2. Lumat kalu org kenal anan 1339 ni. Mulut insurance 1st patty pun tak cukup cover lahanat ni.
      Apahal lu provoke utaraq 2 apa?
      Lu afa masalah ka, bagi tempat time tengok, junpa minum2. Ramai nak belanja ko ni.
      Berani kot jauh tak jadi. Tapi aku faham species teloq tak ada ..mcm ramai yg dlm UMNO tu..gegar lebih, ajak debat pun lari..mcm puak pura2 waraklaunta.
      Sebang mmg kencang. Kat siji ramai sanggup beli, masaalahnya puak melayu lahanat mcm ko ni tak benda nak jual..melalak lebih.

      Amacam boleh letak fon nunber kau kat ni?

      Delete
    3. Biasa la...spesis umno mmg ska provok.nt bila jadi besar mula la tv3 lapor dalam buletin utama tiap2 hari

      Delete
  9. .
    .

    Mungkin ramai yang ragu-ragu dan takut sekiranya Mahathir akan menyelamatkan UMNO setelah Najib dan pengikut nya tumbang. Mungkin Mahathir kembali pada UMNO dan hanya memperbaiki beberapa sistem kepada yang asal.

    Mahathir sudah sangat tua tetapi masih kuat. Mahathir telah berbuat sesuatu yang bukan semua orang boleh buat. Amat lah rugi jika di hujung usia nya Mahathir kembali kepada diri nya yang dulu.

    Mahathir telah bersusah payah malah lebih susah dari ketika Mahathir memecat Anwar Ibrahim. Ketika itu Mahathir berkuasa tapi sekarang Mahathir tidak di hormati sebagai seorang negarawan. Bodoh lah Mahathir sekiranya segala usaha nya dan pengorbanan nya di sia-siakan kerana sayang nya pada UMNO.

    UMNO sudah tidak boleh di perbaiki dan jika berubah pun memakan masa bertahun. Bila Mahathir pejam kan mati pun belum tentu UMNO berjaya diubah. Sebaliknya dengan PH, perubahan berlaku dalam masa yang singkat. Hina sehina nya Mahathir kerana melakukan kesalahan kali kedua ..

    Mahathir dan beberapa bekas pemimpin UMNO yang berani telah menubuhkan parti untuk menumbangkan UMNO. Dalam rekod mereka telah menjadi ahli kepada sebuah parti. Nama-nama mereka melakarkan dalam sejarah politik kerana jika AMANAH mengantikan PAS, BERSATU gantikan UMNO ! Sewel lah Mahathir mematikan BERSATU dan menghidupkan UMNO.


    Yang akhir sekali ialah selepas apa yang dirancang di gagal oleh Mahathir, nasib BN akan lebih buruk untuk PRU yang seterusnya.

    Mahathir telah berjaya memajukan negara dan orang yang paling keciwa dengan kerosakan yang di lakukan oleh UMNO ialah Mahathir.

    Tidak ada sebab untuk Mahathir main politik kotor atau berpaling tadah melainkan jika ianya Kehendak Maha Adil.

    ReplyDelete
  10. Saya x pernah suka TM tapi kalau memang terbukti kehadirannya dlm PH boleh menumbangkan BN, I am OK with it.
    Yg penting dpt tengok Najib bertukar tmpat dgn Anwar d Sg Buluh.
    Amin Robillamin.

    ReplyDelete
  11. Pas pis pun ostad odi mane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamak Kutty atau Ketua peliwat atau Mat Sapu atau Tokeh Dapigs tak layak jadi PM

      Delete
    2. .
      .

      Najib pun tak layak.
      Hishamuddin dan Zahid pun tak layak.

      Tapi bukan kita yang menentukan.

      Delete
    3. Jijah layak & Nurul jadi tpm

      Delete
  12. Husam boleh jadi PM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boboi lebih layak dari Husang janapari.

      Delete
    2. aku sokong abang mat jd pm....

      yeahhh... caya la abam mat...

      Delete
  13. Kalau Rafizi naik PM pun bagus..muda,pintar,tegas dgn prinsip
    Jujur..eh pendek kata semua cukup lah..
    Cuba tengok pres.perancis yg baru tu below 40

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia silap aribulan betanding pun tak bley bro... tp takpe.. semangat lawan tetap lawan dia mmg power... up jd senator...

      esok bley jadi menteri belia dan sukan, kasi congkel cerita budak hitam...

      Delete
  14. aku tunggu detik itu. bilamana pakatan harapan menang dan anwar menjadi pm dgn sokongan tun mahathir, inilah masa paling sesuai untuk menampar muka tun mahathir. adakah anwar dilucutkan jawatan tpm kerana fitnah mahathir? adakah anwar ditangkap kerana fitnah mahathir? adakah anwar dibicarakan kerana fitnah mahathir? adakah anwar dipenjarakan kerana fitnah mahathir? bagaimana untuk percaya kepada mahathir bilamana beliaulah yang bercakap bahawa tidak mungkin seorang peliwat layak untuk menjadi perdana menteri malaysia. kini jika beliaulah yang menjadi penyokong kepada anwar menjadi pm, maka tidak syak lagi bahawa hukum berbohong dan memfitnah itu adalah kerja orang munafik. harap tun mahathir tidak tergolong dalam golongan yang aku maksudkan. masih sayang tun mahathir tapi bila belaiu sendiri langgar prinsip, sendiri mau ingat la.... budin tak ingat ke apa yang tun mahathir pernah cakap pasal anwar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nenek ko pun ludah muka ko la klu dia tahu ko tulis mcm nie... mcm budak bodo...

      Delete
    2. .
      .

      Nak apa lagi..?

      Dah memang fitnah dan Mahathir pun dah sedar kesalahan yang dia lakukan..


      Kalau Najib main kotor, kau ingat Mahathir tak berani cakap yang selama ini memang Anwar Ibrahim di fitnah.

      Kerana rasa ada tanggungjawab pada negara lah soalan pasal Mahathir fitnah Anwar Ibrahim tak ada satu pun pemimpin UMNONyang berani ungkit.. Huru hara jadi nya.

      Mahathir jumpa Anwar Ibrahim di mahkamah tu pun di kira tidak boleh sebab akan memberi pandangan yang buruk pada negara luar.

      Tapi apa pilihan yang Mahathir ada ..?

      Kalau kau rasa berhak menampar Mahathir, orang lain pun ada hak menampar orang macam kau sebab percaya dengan lakunan fitnah tersebut.

      Macam sekarang orang kata pasal 1MDB dan hutang negara, Najib tu lanun ...kau orang bermati-matian kata tak dan apa yang Najib buat semua untuk masa depan negara.

      Mahathir terpaksa buat macam itu pun kerana masa depan negara. Alih-alih kau nak tampar..

      Delete
    3. 1133...ko pun dh bleh agak kan yg PH Nk menang kali ni.sampai dh siap sedia nk tampar muka tun M

      Delete
    4. Tapi ade lagi makluk2 yg masih nak cube tampal lobang pada kapal yg tengah bocor dari karam..kononya teramat kuat tak terkalah oleh PH

      Delete
    5. Macai atas tu buat kepoh...Anwar dah maaf kan Tun madey...Tun madey sanggup merendah diri jumpa anwar di mahkamah...
      Ini semua untuk rakyat dan negara malaysia dari dijajah oleh Najib dan Rosmah

      Delete
    6. Anon 11.43 ni bengong tak bertempat.....apa yang kou dok asyik bangkit kesah Anwar dulu tu.Bila masa nye Tun Mahathir cakap Anwar tak bersalah??....Anwar tetap bersalah dan telah pun menjalani hukumannya.

      Tun Mahathir sebelum menjatuhkan hukuman bersalah kepada Anuwar berbincang terlebih dulu dengan anggota kabinetnya termasoklah Najib ,Zahid Hamidi,Hishamuddin dan lain2,bukan macam Najib buat keputusan dengan puak2 dia dan sendiri2 saja.

      Dan berbalik kepada Anuwar tadi disini tak mungkin timbul sebab mengapa Tun harus dipersalahkan dan aku juga penuh yakin yang Tun pun tak mungkin rasa beliau bersalah.....taklah macam kou tu anon asyik dok nampak kesalahan orang lain.Bercakap biar cerdek sikit boleh??..takla nampak sangat kamu tu bangang dan kampungan....lagi pun orang zaman ni dah ramai yang cerdek2.....tak lagi dok asyik ungkit2 kesah2 zaman tok cha tonggek!!....

      Delete
  15. Semoga Allah melindungi YABTun Mahathir yang dikasihi serta merahmati Tun sekeluarga.Amin.

    ReplyDelete
  16. logo siap..kempen padu2.. sape pun PM, yg pasti ku x undi pas dh kali ni..serangga perosak

    ReplyDelete
  17. Terbaik...sokong Tun M jadi PM sementara bg memperbaiki ekonomi negara yg teruk skrg ni...sblm beralih kuasa kpd Anwar Ibrahim...ahli kabinet boleh dilantik sbb bnyk gg bijak pandai dlm PH...boleh melatih org2 muda juga utk generasi masa depan...

    ReplyDelete
  18. Jika lantik tun sebagai pm untuk setahun atau setahun setengah, anwar masih belum layak jd pm ( perlu pilihanraya juga)... apa kurang muhyidin Assalam... azmin, mat sabu...anwar blh jd tpm. Hadkan pm utk 2 penggal, anwar blh jg jd pm lepas tu...usia bukan alasan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg bagus...ph menang ke bn menang ke had kan sepenggal jer..klau lebih mula nak merapu macam2

      Delete
    2. .
      .

      Maksud artikel ini ialah penyokong Anwar Ibrahim berlapang dada menerima Mahathir sebagai Ketua Panglima supaya rakyat memilih antara Najib dengan Mahathir siapa yang terbaik jadi PM.

      Satu pasal penyokong Anwar Ibrahim. Satu lagi Mahathir pun tak berapa mahu di angkat semula sebagai Ketua Panglima dengan beri alasan umur.

      Setelah PH menang, selain memperbetulkan kerosakan negara, sudah tentu kes fitnah Anwar Ibrahim akan di bawa ke peringkat atas. Masa ini semua yang terlibat baik KPN, AG dan mangsa liwat akan di bawa ke muka pengadilan...Suruhanjaya DiRaja..


      Tetapi selalu nya tak sampai ke peringkat itu sebab cara yang paling baik ialah cara politik iaitu mengkambinghitamkan seorang dua..

      Jika perlu pilihanraya .. ingat tak Langkah Kajang dan Permatang Pauh...bila nama Anwar Ibrahim telah di bersih kan .. paling lewat 6 bulan .. Anwar Ibrahim sudah boleh bertanding..

      Ini ada lah kali kedua Budin menulis mengenai perlu nya kita semua terima Mahathir sebagai Ketua Panglima..betul tak ? Yang awal sekali ialah penyokong Anwar Ibrahim lepas kan geram pada Mahathir sebaik sahaja Mahathir tinggalkan UMNO dan berbaik dengan pemimpin PH.

      Delete
  19. Ape kurang tghh jadi pm. Apelah korang ni,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasenye boleh tghh jd pm...tapi jgn la nk bekawan dgn org tg tak telus mcm jibby tu

      Delete
    2. .
      .

      Dah terlajak..

      Dengan Hadi sekali kasi tumbang.

      Delete
    3. Adehhhh...kalau kete boleh gostan blik. Tapi si edy ni Naik perahu ni la msalahnya dh xleh gostan

      Delete
  20. Kalau PH menang dan Tun M jadi PM kali ke-2 sementara Anwar dibebaskan, ini akan terjadi:

    1) GST dihapuskan serta-merta. SST kembali dilaksanakan.

    2) Ringgit naik dan kembali kepada 3.80 sen berbanding US dollar.

    3) Pelaburan luar negara datang mencurah-curah especially dari Jepun.

    4) Ekonomi berkembang dengan pesat dan mencatatkan pertumbuhan 8 peratus setahun.

    5) Kadar pengangguran jatuh mendadak. Graduan mendapat pekerjaan sejurus habis pengajian.

    6) Hutang negara susut mendadak dari 907 billion kepada 300 billion.

    7) Rizab luar negara naik mendadak dari 300 billion kepada 700 billion.

    8) 7 juta pendatang Bangladesh akan dihantar pulang. Orang-orang Malaysia kembali mendapat peluang pekerjaan.

    9) Tiada lagi malapetaka dasyat menghantui Malaysia. Tanah air Malaysia kembali diverkati Allah SWT.

    10) Duit negara yang hilang berbillion-billion yang hilang diluar negara akan di cari sampai lubang cacing. Duit-duit itu kemudiannya akan dijadikan biasiswa untuk pelajar miskin dan membina perumahan kos rendah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bijak2....hahahahaha
      semudah itu nak strukturkan balik ekonomi negara? rugilah najib tak lantik kau jd penasihat ekonomi. baik lantik kau sekarang berbanding kalau ph menang nanti. lambat kaya beb...

      Delete
    2. Jibby mana suka amik org bijak jadi penasihat dan menteri kabinet dapur dia..nanti org bijak mesti nak tanya itu ini kan susah dia nanti..kalau amik yg bodoh piang main anguk kepala macm sesumpah lagi senang..duit masuk akaun sendiri 2.6b + juta tu xde pun menteri nak tnya why??

      Delete
    3. 12) Subsidi barang-barang keperluan asas seperti beras, minyak masak, tepung, gula, petrol akan kembali semula kepada rakyat. Harga barang-barang keperluan asas yang lain kembali terkawal.

      13) Tun M bawa masuk semula Tun Daim dalam kerajaan dan menyuruhnya memperbaiki ekonomi Malaysia. Setelah setahun mengkaji, Tun Daim berjaya mengenal pasti punca kelembapan ekonomi. Dalam masa 3 tahun, Tun Daim berjaya menaikkan semula ekonomi Malaysia.

      14) Harga snack plate KFC kembali kepada RM 6.65 sen daripada RM 11.45 sen.

      Delete
    4. Opsss...jgn lupa besarkan penjara bambo river sekali.ramai nak menetap situ nanti

      Delete
    5. 12.59 apa pasal tak boleh pulak, klu takat 1mdb tu boleh ditransfer ke mof, takkan 1mdb tu tak bley dipulangkan balik kepada pengerusi kepale bot** dan konco2nye... klu buley bior zero balance hutang2 malaysia nie... heeee.. walaupun xtahu ianya buley ke tak... klu ikut kes2 corporate viel.. biorkan aje ceo dan penasihat2ny yang tanggung...

      klu buley bedak2 hutang2 tu dekat pemakan2 dedak nie, bior dia tanggung azab membayorny... nak sangat sokong bot** bahlol penyamun...


      Delete
  21. Aku nak sound ketegaq kat Umno. Dengar sini baik-baik..Kami semua orang-orang Melayu sudah bersedia untuk MELAKUKAN PERUBAHAN!!.....

    ReplyDelete
  22. Masih ada yg x berubah...masih takut dap

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP ni hantu
      Bagi melayu OMNO dan islam PAS PIS PUS

      Delete
    2. Ydp agong n sultan2 melayu kan ada...last2 klu betul dap nak rosak melayu YDP agong akan decide kata putus...time tu semua melayu akan bersatu. Jangan nak risau bagai wahai melayu semua

      Delete
  23. Jika PH menang PRU14 ini, saya rasa elok juga Mahyuddin dijadikan PM dan Mahathir terus memainkan peranan sebagai penasihat atau pun memegang jawatan menteri senior spt Lee Kuan Yew dulu.
    Najib serta konco2nya harus ditangkap dan dibicarakan. Jangan lepaskan Peguam Negara, Majlis tertinggi UMNO, Ketua2 Bahagian UMNO. Heretkan semua ke muka pengadilan. Jangan lupa Jo Low sekali.
    Kalau mahu selamatkan Malaysia, undilah PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try la ini kali....tak ok lagi 5 taun kita tukar la ok tak?

      Delete
    2. Ermmm....kita idup di donia ni bukan kekal sampai bila2. Just try dulu. Kalau PH pun Tak jaga rakyat yg berbilang kaum kt sini kita tolak la balik.ini baru matang beb....

      # berani berubah

      Delete
    3. .
      .

      Nak lawan Najib yang berstatus PM ialah orang yang pernah memegang jawatan PM juga.

      Pak Lah.. Jangan harap lah.

      Letak Muhyiddin bukan ruas nya.

      Mahathir yang mesti bertanding di mana-mana Kawasan semasa PRU nanti.

      Mahathir bukan sekadar menyokong dengan berucap di ceramah PH seperti sekarang tetapi macamana dulu Anwar Ibrahim mengemudi macam itu lah Mahathir nanti.

      Kalau tidak susah nak menang. Itu pun awal-awal penjilat Najib dah serang Mahathir


      Delete
    4. Mmg lemah btul semagat org umno...dgn DAP yg berapa kerat kt plimen pun takt,dgn Tun M yg dah tua tu pun takut,dgn parti bersati yg baru tubuh xsmpai setaun pun takut,

      Yg beraninyer cuma melagakan agama dan kaum rakyat berbilang kaum kt malaysia...mmg buruk perangai

      Delete
    5. *bersatu

      Delete
  24. Semalam kat tempat keje gua..bos dah mintak senarai nama budak2 opis yang mana nak jadi petugas untk hari penngundian...dapat elaun lebat jgk kabonyer.

    ReplyDelete
  25. Banyak beza ds najib dan Tun mahathir
    Ceramah Tun beribu ribu yang hadir
    Semuanya datang bukan autopay
    Kerana aura pemimpinnya hebat, what can i say..

    Tun, ekonomi negara bagus sudah terbukti
    Najib,ekonomi tah kemana duit dicuri
    Tun bila agreement dibaca dengan teliti
    Najib pula sain aje tanpa study..

    Tun berhutang banyak pembangunan
    Najib berhutang satu pun tak jalan
    Yang ada hanya dalam cadangan
    Tapi duit dah habis berkoyan koyan..

    Pilihanraya belum lagi bermula
    Tengok dulu keputusan baru bicara
    Jangan terikut dakyah macai nak tahu PM siapa
    Kalo kita kasi tahu, bukan dia nak sokong pun, banyak bunyinya..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha..contoh yg autopay tu klu datang msti lakai baju i love pm..pastu naik bas ramai2 dari felda mane ntah. Dapat air mineral sorg satu

      Delete
  26. Bagi saya Anuar tetap tak sesuai untuk dilantek menjadi PM.Kadang2hairan juga dengan puak2 pembangkang ni asyik2 nak lantek Anuar saja jadi PM...masih reliven lagi ke!!??......masih ramai lagi cerdek pandai dalam PH weh....

    Patutnya puak2 ni tunjuklah keikhlasan dalam perjuangan bukan masing2 nak tunjuk keras kepala yang menyusahkan....dan yang akhirnya apa yang dikejar tak dapat dan yang dikendong akan berciciran!!....cukup2lah dok jadi perangai hudoh !!....

    Aku rasa kalau dengan keadaan pembangkang sekarang yang tidak ada kesepakatan jauh panggang dari apilah untuk jatuhkan Kerajaan!!....melainkan mereka dapat muhasabah diri dan buang rasa ego masing2...

    Sesekali aku rasa tak perlu langsung Tun dan PPBM join PH..baik berjuang sendirian...tetapi walau baigamana pun masih terdapat beberapa orang pemimpin pembangkang yang ikhlas dan boleh dibuat kira bicara seperti Mohd.Sabu,Husham Musa dan termasuk Lim Kit Siang.Pada saya walau pun mungkin ramai yang tak menyokong bila saya sebut nama Lim Kit Siang.....tetapi itulah realitinya keadaan buat masa ini.Kit Siang lebih ikhlas perjuangannya kalau nak dibandingkan dengan Melayu2 tak ikhlas yang sedang berjuang dalam PH buat masa ini.Yang masing2 nak tunjuk cerdek,padahal bodoh piang!!.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Nama pun Pakatan Harapan.

      Faham lah. Dari dulu di persetujui oleh semua pihak baik PKR, DAP dan PAS tetapi sekarang AMANAH telah sebulat suara bersetuju Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri.

      Bila bebas dan layak sahaja orang yang jadi PM sementara itu kena berundur.

      Anwar Ibrahim di penjara kerana berjaya mengukuh kan Pakatan Rakyat sehingga lah parti PAS buat hal.

      Yang layak dan cerdik memang masih ada lagi, tetapi siapa yang kental macam Anwar Ibrahim yang memilih penjara dan menolak pangkat dan kebebasan ?

      Delete
  27. Siti kasim boleh dilantik jadi menteri undang undang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak la kot...pandai je ko ek wat skrip sndiri

      Delete
    2. Sampai hati lu nak amik siti kasim

      Delete
  28. Desparate sangat penyokong PH kat sini. Penjenayahpun sanggup dijadikan PM. Tambah jenayah itu satu yang sangat terkutuk dlm Islam. Kemudian kumpulan ini masih mimpi 'perjuangan' mereka diredhai Allah. Bangunlah dari lamunan saudaraku. Menentang jumhur org Islam, menghina ulama', benci kesatuan ummah dan menaikan penjenayah perbuatan terkutuk berserta kafir DAP jadi pemimpin adalah satu perbuatan yg sangat mungkar. Kembalilah sementara peluang masih ada...Amiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baik ko lunakkan kepala cina MCA untuk jayakan pemerkasaan mahkamah... dap dah okey dah pasal pemerkasaan mahkamah... tak caya tanye lks...

      cer ko bising pasal pemerkasaan mahkamah dekat MCA, daripada menyibuk kat sini...



      Delete
    2. .
      .


      Hari ini penjenayah, tak mustahil dengan izin ALLAH akan jadi PM.

      Sebaik sahaja PH menang ulama dan kesatuan ummah akan di duduk kan ditempat yang sebaik-baiknya tidak seperti sekarang yang boleh diam bila di fitnah dan yang kata nak saman tapi tak juga saman.

      Islam ialah kebenaran bukan berdolak-dalih ..

      Delete
    3. Aku agak2 la kan...kalau mrj lah yg dituduh liwat si sepol tu ade org pcaye x??

      Delete
    4. Org yg waras mesti terfikir bnda ni..sb klau ikut pertuduhan ke atas DSAI brrdua je mse kes liwat ni terjadi.....

      Msti org pikir Cmne mrj nak liwat sepol badan besar tu?

      Msti org pikir Mrj ikat ke tgan sepol sampai sepol xleh nk melawan?

      Msti org pikir Mrj mintak mat singapork ke tolong pegang tgn si sepol?

      Msti org pikir si sepol tu kene tutup mulut ke smpai xbleh mejerit mtk tolong?

      Msti org pikir mrj mintak ke sepol tongeng depan dia utk dia jolok?

      Msti org pikir kenapa sepol tak terajang je mrj ?

      Msti org pikir mrj taruk gel ke kt dubur sepol sb mudah sgt masuk?

      Msti org pikirumur mrj dh la djat 60taun mase kes liwat tu..si sepol tu muda lagi kenapa tak melawan?


      Kalau org waras msti akan tanya soalan ni...

      Delete
    5. Mr J, sudah2lah..menyokong kleptokrasi. mereka bukannya sekadar terdesak shj Mr J! malahan begitu teruja untuk menumbangkan Umno/BN!

      Mr J, jika seorang ulamak ataupun org alim hendak dihormati.. mereka perlu tunjuk kan akhlak yang baik kepada rakyat dan membantu rakyat dalam masalah.bukannya bersama pemimpin yang bermewah2.

      Delete
    6. Mr J ...anwar di zalimi dengan bukti yg direka...laporan pakar kimia Ade 3 dna yg sepatutnye 2 saje...ini menunjukkan mani dlm jubur sefool bukan milik anwar...dna anwar dari sampel darah telah dimasukkan kedalm jubor sefool sebagai bukti...apekah zaman sekarang susah untuk memasukkan mani dan dna dlm jubur sefool?
      Permulaan lagi sefool berbohong...kenapa dia yg muda dan kuat tidak melawan bila diliwat orang tua..?..mana
      Lojiknye...ade pistol?...
      Sefool jumpa najib pada 24 hb dan nyatakan kpd najib dia diliwat pada 26 hb...citer kartun untuk orang otak katun mcm mr J...

      Najub nak memenjarakan anwar kerana nak bolot 1 mdb...hanye anwar berupaya menentang najib di kalangan pembangkang dan orang yg mula2 bangkitkan masalah 1 mdb...tapi najib tidak me jangka Tun Madey datang nak terajang dia...sekarang najib dlm ketakutan...bamboo river inn menanti najib dan loyar burok Apandir jika umno tumbang..

      Delete
    7. Setahu aku lah..sepajng berbelas tahun bicara kes liwat DSAI xde dgr cite senjata digunakan..pastu xde cite plk dgr cite mat pol mgsa liwat tu di pengsankan ke...so mtk mrj ekplen skit lah pasal ni..boleh la j..tapi nk j ekplen yg logik skit la k

      Delete
    8. MRj...Jom lah ikut PH.yg lepas tu lepas lah. Try something new.

      Delete
    9. Kalau gua jadi sipul baru orang nak cuit je gua dah siku kepala otak dia...biar berdarah idung meleleh

      Delete
    10. Hehehe si pandi tu pun aku hangin sgt.pandai je nak kasi lepas tauke dia.peguam negara swiss dh bertaun mintak nak kerjasama tak dilayannya.takda keperluan katenyer. Biol pnya ag

      Delete
    11. Mr J, sudah2lah..menyokong kleptokrasi. mereka bukannya sekadar terdesak shj Mr J! malahan begitu teruja untuk menumbangkan Umno/BN!

      Mr J, jika seorang ulamak ataupun org alim hendak dihormati.. mereka perlu tunjuk kan akhlak yang baik kepada rakyat dan membantu rakyat dalam masalah.bukannya bersama pemimpin yang bermewah2.

      Delete
  29. Kalu naikkan tdm jadi pm, tak mungkin tdm mahu. Tujuannya hanya nak tukar kerajaan korup sahaja setelah gagal tukar najib dlm bn dan umno. Mana2 pemimpin boleh jadi pm asalkan bebas rasuah dan semuanya rezeki Allah. Jika kita percaya dan berusaha maka kerajaan akan bertukar. Pemimpin akan dipilih dikalangan mereka. Sesiapa yg korup kita jatuhkan tanpa rasa sayang. Kita perlu sayangkan negara lebih daripada pemimpin. Siapa yg dipilih adalah terbaik daripada golongan mereka dan tugasannya amat berat iaitu membetulkan kesilapan sekarang. Berjaya atau tidak bergantung kpd muafakat dan kerjasama semua pemimpin. Jika ada agenda peribadi, maka kesilapan sekarang akan berterusan dan kegagalan akan terus menghantui kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu aja politik ph.nk namakan calon pmpun tkde yg layak.asyik pmpimpin yg dah lapuk.mcmana nk slmtkan negara.pilih calon yg elok sikit calonkan aja farizi.salahudin.husam.musa.bkn pmpinpin yg lapok yg tk dipercayai oleh rakyat.kalau mcm cara politik ph jgn harap rakyat nk bg ph mrintah.kalau kalah nnt bpleh trus maki ulmak.padahal kalah disebabkan kebodohan diri sndiri.pngundi sdg memerhatikan ph untuk gantikan bn.kalau pepimpin ph tknk berubah jgn harap rakyat akan pilih ph.

      Delete
    2. .
      .

      Najib terlampau berkuasa.

      Yang boleh lawan Najib ialah Anwar Ibrahim tetapi dia dalam penjara.

      Seorang lagi yang berani dan hebat ialah Mahahtir.

      Ini bukan untuk jadi PM tetapi kepakaran dan kepintaran Anwar Ibrahim dan Mahathir sahaja yang boleh lawan bala tentera Najib.

      Sudah tentu kena letak mereka berdua sebagai PM jika rakyat memilih Pakatan Harapan baru lah Najib kecut

      Delete
    3. kita tak prlu lg nk mgharkan pemimpin spr anuar.mahathir.najib.haji hadi.kit siang untk memimpin negara.mrk sptutnya dibersarakan dari politk krn mereka tlh mmbawa byk msslah kpd politk negara sejak 20 tahun.pilih prmimpin generasi yg baru.bglah peluang kpd mrk untk mncorak negara kita pada masa hdpan

      Delete
  30. Usia jangan jadikan ukuran. Walaupun Tun dah berusia tapi ramai pemimpin umno sekarang, kalau nak dikirakan lebih sakit malah ada yg tahap kritikal. Sakit mental dan fisikal. Majoriti dah sampai tahap perlu dilupus dan diluputkan kerana dah tak ada upaya nak berfikir lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. antara yg kritikal kebodohannya sampai kena tipu dgn budak cina gemuk adalah bijan si ketua lanun dan suaminya....

      dua menteri yg telah dighaibkan - menteri cgpa power nak mati dan hasan malik... antara yg mendapat sijil malaysia book of record biolnya... menteri wilayah gengster tipu nama... menteri perdagangan tppa... dan ramai lagi...

      Delete
    2. Janganlah terlebih pegun dgn pemimpin lama. Pemimpin ini juga banyak merugikan negara - perwaja, mec, pkfz, proton,30 billion forex dan banyak lagi.Disamping itu ingat krisis matawang? Ringgit jatuh mendadak dari 2.5 ke 3.8. Ingat kes Tun Salleh Abas? Ingat operasi lalang. Ingat tankapan reformasi? Kalau saudara rasa negara lebih demokratik bawah PM lama ini sila fikir kembali. Jangan mudah lupa.

      Delete
    3. Xpe2 mj.om kite try dulu mj. Nt pe2 xbetul kite ejas blik ...ok ka mj?

      Delete
    4. Yeeahhhhhhh.....kalau PH pun meroyan lepas menang kita pakat tukar balik ok tak MRJ???

      Delete
    5. Baru sekarang mr j nak ingatkan operasi lalang tun salleh abas dlll.masa tun berkuasa mr j buat aper?...gentel kote?...duduk diam.2.

      Delete
    6. Mase tu mr j belum baliqh lagi..

      Delete
    7. Yg sebenarnya paling merugikan Negara ialah makhluk2 macam mat jilat ni

      Elok2 lahir sebagai org tp sebok nak jadi Ayam

      Sbb org x makan dedak

      Delete
    8. Cisss...dh nak tersungkur baru nak igt ops lalang la,ops ketum la,ops ape ntah lagi. Sorry..this is the time for change..its to late now

      Delete
    9. J.....jom la ini kali

      Delete
    10. Anon 1515, saya pandang dari kaca mata islam. Menyokong yg hak dan tidak sokong yg batil. Biar PM dulu atau kini. Tapi saudara sedar tak sebahagian dari mereka yg amat terpegun dgn pm lama kini, dahulu memanggilnya dgn gelaran gelaran yg buruk seperti mahafiraun. Golongan ini memang tak ada prinsip. Cuma nak jatuhkan kerajaan dari dulu. Saudara kembalilah ke jalan Islam. Jangan rugikan dunia akhirat.

      Delete
    11. Ermmm tetap jgk nk menang ko j

      Delete
    12. Anon 1551, bukan menang kalah anon tapi cubalah buka minda sikit. Apa sebenarnya perjuangan saudara? Bila PAS bersama pembangkang kita sanjung PAS. Bila dah berpisah kita hina ulama' PAS seolah tak ada nilai. Bila TDM dulu dlm kerajaan kita panggil dia bermacam macam nama buruk. Bila dlm pembangkang tiba tiba jadi bersih melepak.Pakatan kini dan dulu didalangi kafir antarabangsa. Perhatikanlah penderma dan meraka yg terlibat dlm bersih. Antaranya persatuan kristian, lgbt, liberal SIS dan G25, persatuan persatuan Cina dsb. Menaikan Pakatan akan menaikan kuasa mereka yg bermusuh dgn Islam. Kalau saudara sokong Pakatan kerana pakatan bersih maka perhatikanlah pemimpin pakatan sendiri didakwa dimahkamah - ada yg dipenjara pasal perbuatan terkutuk dan ada yg didakwa rasuah. Apa sebenarnya saudara nak perjuankan ini??

      Delete
    13. Baru nampak sikit Mr J pandai menulis. tahniah dan teruskan melawan kezaliman.


      “Janganlah kamu cenderong kepada golongan yang zalim (samada menyokong/mempertahan dan bersama mereka nescaya kamu akan disambar oleh api neraka”.

      Akan ada pemimpin dan penguasa yang  melakukan kezaliman dan berbohong kepada mereka, maka barangsiapa ikut kepada raja/pemimpin/penguasa ini dan membenarkan kezaliman dan pembohongan mereka maka mereka bukanlah dari golonganku” (Hadis riwayat Imam Ahmad).

      Delete
    14. Mr J ni phobia dengan PH
      Utama Sekali DAP
      Tau ka selama ni rakyat NEGARA ni
      Telah lama Di bonsai fikirannya

      Delete
    15. Janganlah kamu takut sangat dgn DAP tu..mereka manusia makluk Allah juha dan non muslim yang perlukan bimbingan dari muslim. kita patut takut hanya kepada Allah SWT sahaja.

      Takpelah... kalau beliau masih phobia..duduk shj dibelakang saya..apabila berhadapan dgn mereka(DAP) nanti..

      Delete
    16. Heeeeeee betul tu.kalau tskut sgt DAP tu bila ph menang abg j dok blkg kitorg ok.kitorg cover abg j

      Delete
    17. Pandai la nt pemimpin2 melayu islam dalam ph nk kekang pengaruh dap. Abg j jgn risau.org lain pun sembahyang 5 waktu mcm abg j jgk...tau dosa n pahala

      Delete
    18. Dunia Hanya semetara Mj.jangan lah takut sangat pasal DAP tu.ramai lagi pemimpin berkaliber melayu kat malaysia nih.bukan si polan tu seorang jer melayu kat bumi ni

      Delete
    19. J jgn risau tau....klau LGE/LKS lebih2 lepas ph menang aku upah sniper tentera di raja shoot kepala sorg2...

      Delete
    20. Saya hanya mengalukan kesatuan ummah - biar UMNO, PAS hatta PKR yg Islam sekali bersatu. Tidak ada cinta saya pada musuh Islam baik dari pihak MCA, MIC, DAP ataupun dari liberal Melayu. Sedarlah ummat Islam di dunia ditipu dari dulu - org kafir selalu guna strategy divide and rule. Begitulah jatuhnya Kerajaan Uthmaniah. Sebagaimana dulu mereka juga berjaya serpihkan Melayu Islam di Malaysia. Saudara lihat DAP dan MCA bermusuh tapi disebalik tabir mereka kerjasama untuk kepentingan kaum mereka. Cuma sedih Melayu ini - bermusuh seolah Allah tidak lahirkan mereka dlm persaudaraan Islam. Pakatan sah merupakan tunggangan kafir antarabangsa untuk cerai beraikan Melayu dan Islam. Berdoa kita sedar sebelum terlambat. Ini bukan masaalah perkauman tapi hakikatnya Melayu pada dasarnya Islam dan Cina jumhurnya kafir.

      Delete
    21. Hebatnya kau j...sampai sindiket antara bangsa nak musnahkan malaysia pun kau tau.kalah ketua igp kita yg ske men tweet tu

      Delete
    22. Tapi sayangnya..cite ni hanya sesuai untk pakcik n makcik di kg je

      Delete
    23. Hebatnya skrip drama MJ..

      Delete
    24. Mr J Kamu ni seolah berkata puak Kamu yg terbaik.
      Kamu sendiri masih taat pada sistem kafir
      Sudah lah mari Kita ubah dulu


      Delete
  31. Dihiasa bendera.

    Dan senario ini sudah kelihatan di Kelantan kini. Pergilah ke jajahan mana, bendera parti sudah pun mula berkibar. Ia dipasang di pokok-pokok tinggi, di persimpangan jalan serta tempat strategik lain. Setengahnya ada dibina tiang khas, podium yang lumayan. Dalam pemerhatian saya dua tiga hari itu, jelas bendera berwarna Oren setanding dengan bendera warna Hijau. Di sesetengah tempat bendera Oren melebihi bilangan bendera Hijau.  Ini mengkagetkan sebab parti itu baharu. Salah satu kawasan ialah di Meranti.

    Dialog di kedai kopi (1).Di sepanjang jalan dari Lubuk Jong menuju ke Chabang Pak Kok bercacangan tiang bendera Amanah. Ia dipasang mengikut jarak tiang eletrik. Kibarannya tidak berhenti kerana dirempuh angin datang dari arah bendang padi kiri kanan kalan.  Keadaan di situ sungguh meriah sekali laksana sebuah pesta sedang berlangsung. Di celah antara lima bendera Amanah itu baharu terdapat bendera Pas itu pun saiz kecil sahaja.
    Dialog kedai kopi (2).Secara keseluruhan di Kelantan bendera biru muda (PKR) dan biru tua (BN) kedapatan di kawasan tertentu sahaja. Bendera warna merah (PPBM) sama banyak dengan bendera biru air laut, bahkan di tempat tertentu bendera merah mengatasi bendera biru air laut. Kemunculan atau perang bendera antara tiga parti itu, PKR, PPBM dan BN masih belum rancak. Yang jelas dan ekstremnya bendera Oren berada di mana-mana.

    Tegasnya bendera Amanah sama gagah dengan bendera Pas. Kewujudan bendera Orean menjadi satu fenomena dan sekaligus memberi gambaran akan berlaku pertarungan sengit di antara Oren dengan Hijau dua parti asal benih sama dalam pilihan raya akan datang.

    Apa yang merujakan saya juga dalam melihat pemasangan bendera ini ialah di kawasan Pengkalan Chepa yang dianggap kubu Pas paling kuat di dunia. Mulanya saya mengira di sini bendera Orean tidak dapat masuk sama sekali. Tetapi ia mengejutkan saya apabila hampir seluruh kawasan di Pengkalan Chepa kedapatan bendera Oren di pasang tinggi atas pokok kayu.

    Sewaktu melalui ke jalan Panchor ke Sabak, berhampiran rumah Mohd Amar Nik Abdullah, ternampak sebuah bendera Amanah terpampang gagah di sepohon pokok. Melambai-lambai bendera itu bagaikan memberi isyarat atau mengajak TMB itu bertarung. Walaupun di kawasan itu dipenuhi dengan signboard berlatar belakangkan gambar Nik Amar, namun untuk Orean  mampir di situ tidak sedikit pun menjadi masalah. Apakah ertinya, ertinya Pengkalan Chepa juga susah dicerobohi.

    Keadaan di Kota Bharu terutamanya dalam kawasan Kubang Kerian, tidak perlu diceritakan lagi. Dua kawasan ini, Kota Bharu dan Kubang Kerian telah menjadi kawasan tawanan Amanah. Pusat operasi Amanah di Kota Bharu ialah di Dun Bunut Payung. Di sini terdapat belon gas gergasi Amanah yang diangkat menjulang langit. Ia menjadi lambang Amanah sedang membesar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg btl rakyat klntn dh tawar hati dgn pas.tp belom tntu amanah akan mng mgkin mrka juga mrka akan pilih bn atau pas.mrka sdg menilai parti amanah sbg piliha.ini masanya amanah mggatur strategi yg baik termsuk mnukar ketua mat sabu yg dilihat dari tk sesuai dan tdk lyk mnjadi ketua amanah

      Delete
    2. kita doakan agar tuan ibrahim pun join sekali amanah... ameeeen...

      Delete
    3. baik kita doakan haji hadi letak jwtan sbgai presden pas digantikan oleh tuan ibrahim

      Delete
    4. Kawe minat jugok ko tuan brahim tu..koya2 pung dio bunyi jugok isu jibby

      Delete
    5. Xpe geng...kalau kat kelantan kita serah kat husam.kalau kt sabah shapie kita ade dgn parti warisan nya dgr2 dh besar pngaruhnya. Yg sarawak tu payah skit..xda yg betul kuat pembangkang

      Delete
    6. Yg serawak bila bn tumbang dia orang akan mintak masuk ph plak...dia orang perlukan bajet dari persekutuan jugak..

      Delete
    7. Sarawak tu yg buat payahnya ahli politik nak masuk pun xboleh..kastam n imigresen digunakan untuk tahan sape yg ketua menteri blaklist nama dari masuk ke sarawak

      Delete
    8. Sarawk penyelamat BN masa pru lepas. berlambak2 kasi kerusi parlimen utk BN

      Delete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. .Rumusan menarik wawancara GHB Media TV dgn Prof Ahmad Atory Hussin:
    1. Pas dilihat kuat/kukuh dari segi parti kerana solid menyokong Presiden. Namun belum tentu kuat dlm ruang macro politik Malaysia.
    2.  Strategi Pas bersendirian, satu strategi yg silap dlm lanskap politik multi racial di Malaysia.
    3.  RUU355 menjadi faktor secondary dlm memikat pengundi tetapi faktor penentu sama ada Pas bersama PH atau  bersama UBN.
    4.  Pandangan profesional Prof Ahmad terhadap Dap telah berubah yg dulu dianggap ultra Chinese kepada pandangan bhw Dap telah berubah kepada sikap sederhana dan “menerima”  kedudukan org Melayu, Islam, bahasa Melayu dan Raja Melayu.
    (Prof Ahmad hairan selama lebih 20 tahun berkawan dgn Dap dan dgn bantuan Ku Li dan Anwar Ibrahim, Dap berjaya disederhanakan. Tetapi kini Pas mengganggap Dap sebg musuh utama dalam keadaan byk kerusi yg dimenangi Pas dgn bantuan Dap. 
    Bagi Prof Ahmad, sikap baru Pas ini merugikan mereka. Dalam keadaan kesederhanaan Dap ini Tun Mahathir memperoleh manafaatnya dgn bekerjasama dgn Dap).
    5.  80 kerusi parlimen yg disasarkan oleh Pas, besar berkemungkinan wujudnya kerjasama dgn Umno.
    6.  Potensi PH menguasai Putrajaya: Prof Ahmad Atory memberi unjuran positif bahawa PH mampu memguasai Putrajaya atas hujah berikut:
    a.  Pas kerugian kerana bermusuh dgn Dap, kehilangan undi Cina. Dipetik dapatan Rafizi, 40% ahli Pas berpindah sokongan ke pihak lain termasuk Amanah.
    b.  Faktor penetrasi media baru yg mendedahkan isu² nasional dalam kalangan rakyat Malaysia hatta di pedalaman Sabah dan Sarawak.
    c.  Umno kini menghadapi masalah integriti yg dipersoalkan rakyat hasil drpd pendemokrasian maklumat tetapi Umno dilihat tidak mahu berubah dan pemimpinnya byk yg tidak “perform”.
    d.  PH diwakili oleh pemimpin2 yg telah dikenali oleh rakyat Malaysia yg begitu “perform” spt TM, Muhyidin dan Anwar Ibrahim. Kerisauan dan keraguan trhdp kemampuan PH mengambil alih Putrajaya dapat ditolak. Hujah ini selari dgn hujah Datuk Husam Musa.
    e.  Bagi yang bersikap pesimistik pimpinan dalam Bersatu/PPBM berasal dari UMNO, Prof Ahmad menegaskan tiada pimpinan yg benar² bersih 100%. Yg penting mereka insaf, menubuhkan parti baru utk menentang Umno yg tiada integriti dan menawarkan utk mengambil alih negara. Mereka adalah pemimpin yg wibawa.
    7.  Prof Ahmad Atory optimis PH mampu menang dlm pru14 nanti.
    Nota: Terima kasih pd GHB Media TV. Prof Ahmad ini dulunya peminat tegar UMNO

    ReplyDelete
  34. Tarikh PRU14 bukan Najib yang tentukan. Mak Lampir yang akan tentukan setelah dapat restu big bos dari India

    ReplyDelete
  35. Tuesday, May 9, 2017
    Peruntukan hal ehwal Islam Pulau Pinang meningkat hampir 100 peratus

    Pada 8 Mei 2017
    oleh : Pentadbir

    SUNGAI DUA, 8 MEI: Peruntukan hal ehwal Islam di Pulau Pinang meningkat hampir 100 peratus sejak tahun 2008 hingga 2016 sebanyak RM457 juta di bawah kerajaan Pakatan Harapan (PH) berbanding sewaktu kerajaan Barisan Nasional (BN).
    Bagaimanapun, usaha murni kerajaan pimpinan Ketua Menteri Lim Guan Eng itu mendapat kecaman sesetengah pihak yang menuduh kononnya kerajaan PH Pulau Pinang telah meminggirkan kaum Cina berbanding Melayu.
    “Jumlah peruntukan bagi Hal Ehwal Islam di negeri Pulau Pinang juga naik hampir 100 peratus sejak 2008 berbanding sebelumnya.
    “Malangnya, kenaikan ini mendapat kritikan daripada pihak tertentu yang mendakwa kerajaan negeri anti Cina – dapat undi bangsa Cina, tapi bantu Melayu,” kata Guan Eng.

    Ketua Menteri, Lim Guan Eng bergambar bersama wakil-wakil masjid yang menerima sumbangan Ehya Ramadan dari kerajaan negeri.
    Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemberian Sumbangan Ehya Ramadan kepada seluruh masjid dan surau Pulau Pinang semalam, di perkarangan Masjid Al-Marbawi, Merbau Kudung lapor Buletin Mutiara.
    Meski pun dikritik sedemikian rupa, Guan Eng menjelaskan bahawa kerajaan negeri tetap akan meneruskan usaha baik tersebut tanpa pilih kasih dan bersikap perkauman.
    “Kita tidak pedulikan kritikan tersebut dan akan meneruskan pemberian sumbangan tanpa sikap cauvinis dan rasis.
    “Pemberian sumbangan ini adalah penting sebagai salah satu usaha (supaya institusi masjid) dapat membangunkan rakyat Pulau Pinang secara kerohanian,” katanya lagi.
    Kerajaan negeri pada tahun ini memperuntukkan sebanyak RM235,000 bagi sumbangan Ehya Ramadan kepada 226 masjid meliputi masjid kariah, masjid biasa dan surau diri jumaat seluruh negeri.
    Turut berucap pada majlis itu ialah Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mohd Rashid Hasnon dan Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Abdul Malik Abul Kassim.
    Hadir sama, Yang di-Pertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP), Datuk Mohd Salleh Man; Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP), Datuk Sazali Hussein; Ahli Parlimen Parit Buntar, Perak, Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa; barisan Pegawai Penyelaras Kawasan Dewan Undangan Negeri (PPK); kariah Masjid Al-Marbawi serta wakil-wakil pemimpin tempatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam nilah kafir kuasai org islam. Bagi dedak sikit terus nak angkat kafir jadi pemimpin. Peruntukan memang akan tambah tahun ke tahun. Seolah kerajaan bn tidak akan tambah peruntukan. Kalau org kafir ni cinta islam mengapa mati mati tentang ru355 dan zakir naik? Hati hatilah muslihat org kafir.

      Delete
    2. 457 juta adalah peruntukan yg terang2 utk memajukan org Islam

      2.6 beliun pulak adalah terang2 utk isi tembolok najip dan remah2nya ada la tepelanting secubit kat si bodoh macam kau

      Nah 20 sen pegi main jejauh. Sini tempat org dewasa berbincang. Budak belum baligh gi main jongkang-jongket

      Delete
    3. Saudara Tajul fikirlah lebih mendalam. Pemimpin yg saudara puja sudahpun didakwa dimahkamah atas kesalahan rasuah. Pemimpin ini juga terlibat dlm kontroversi lain. Sampai hari ini rm305 juta yg dibelaja untuk kajian terowong tidak dapat dijelaskan dan laporan kajian tak dibentang di parlimen. Apa yg saudara harapkan dari pemimpin ini. Lagilah musuh islam.

      Delete
    4. Mr j neo komunis dgn jarum halus bangsa bertopengkan agama.

      Hang sakit punkoq ka depa tambah budget utk perkasa kan hal ehwal Islam.

      Hang pi tazkirah MCA yg anti RUU 355 dgn mic yg sokong hindraf anti zakir tu.

      Hang nk temberang agak2.

      Hang pi buat tindakan subversif hang tu jauh2 sblm pejuang2 Islam bani Melayu perambat hang balik ke big brother hang China komunis.

      Ahaksss ptui.. Mmg dasar komunis lahanat dgn idealogi sesat lgbt, liberal Dan plurisme.

      Lg teruk atheis Mr j ni

      Kikikiki

      Delete
    5. Mj j...ko ingat nk buat terowong bawah laut sama mcm nak korek lobang jamban umah kt kg ko ke..tolong la bijak tafsir situasi

      Delete
    6. Lantak lah lge nak wat pe...bkn dia mtk duit krajaan pusat pun nk buat trowong.peruntukan utk rakyat penang bkan dikurangkan pun walau dia wat terowong.lagi brtmbah ade la

      Delete
    7. Baru tadi memuji beliau sikit..penulisan:

      saya pandang dari kaca mata islam. Menyokong yg hak dan tidak sokong yg batil.

      Jangan mcm2..belit2 Mr J! tetapkan hati tu..perkara yang baik patut kita sokong dan perkara yang membawa kepada kemungkaran patut kita tolak!

      Delete
    8. J masih nak try lagi tu brother up

      Delete
  36. adalah jelas mjoriti pyokong parti masing2 tak mahu ketua parti masing2 trus mnjadi ketua.akar umbi umno tk mahukan brktuakan najib.bgtu pas tak mahu lagi haji hadi.amanah tak mahukan mat sabu.pkr tak mahukan wan azizah.tp mrka ttp dikelkan sbg presiden parti masing2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelik la ayat kau ni...

      Delete
    2. Ayat otak tercabut 1 skru kerana umno nak maaampooos..

      Delete
    3. Buat anon 1512,

      Dah teringin sangat nak jadi president ke?

      Buat mcm si ezam - buat parti baru

      Atau mcm anak Nazri - parti sampai pagi

      Delete
    4. Mana dtg plk mamat ni.lain mcm je ayat.lagi pening dari mat sgapork ni

      Delete
    5. saya sokong ayat diatas cuma org bodoh aja yg tak faham.cuba tanya ahli biasa pas dia stuju haji hadi prsiden pas.tanya ahli biasa umno nk ke najib jd prsedent umno.tupun tk faham patut puak phni bodoh nk cari pemimpin yg layakpn takde.

      Delete
    6. Hahaha org bodoh piang je paham ayat org yg bodoh...

      Delete
  37. Anon 12:59

    Kalu hang dah tau susah nak pulih ekonomi, tak semudah yg diperkatakan maka mengapa hang masih dok sokong perosak dan pelingkup ekonomi dan negara. Ini kes membiar tikus memperbaikki labu.

    ReplyDelete
  38. Siaran ulangan untuk mereka2 yang terlepas pandang,,

    JANGAN UNDI PAS PADA RRU 14 KERANA PAS DAH MERASA KESAL DAN NAK KEMBALI KEPANGKAL JALAN SETELAH SESAT DI ALAM POLITIK YG JELAS HANYALAH TIPU DAYA DUNIA SEMATA MATA,,Syabas dan sekalung tahniah untuk Pas,,,,,,,Terima kasih PAS,,,Semoga niat suci mu mendapat keredhaan ALLAH jua.

    ReplyDelete
  39. PH tak boleh menafikan kewujudan PAS dgn kekuatan tersendiri yg mampu menjadi penentu kpd siapa bakal membentuk kerajaan pusat. Aku syorkan PH lebih menghormati pilihan dan cara PAS.
    Kalau PAS berjaya kuasai 20 parlimen pun sudah mampu menjadi kerusi penentu siapa lbh layak jd kerajaan. PAS ada kekuatan lebih drpd parti lain iaitu penyokong tegar yg kuatbekerja, sanggup bekorban dan patuh. PKR, BERSATU, DAP penyokong malas buat kerja dan tidak mampu menangi hati org kampung. Nak lwn BN yg ada jentera dan duit. Jgn lupa Anwar hampir berjaya menang sbb faktor PAS.

    Budin boleh terus puaskan hati pembaca blog utk hentam PAS tp menyusahkan rancangan BERSATU melalui hubungn baik Mukhriz dgn PAS utk susun strategi menang PRU dan posPRU mmbentuk kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Watpe la nk susah...bkan ade org nak undi pas dh pon.org BN pun xnk/org PH lagi lah xnak undi pas..cuma hentam pas nk bgi saki baki ahli totok pas tu tggl pas je la ngok

      Delete
    2. Dulu kalu kt nk naik bndera dacing pnyer la susah..nt kena kejar dek org kpg. Skrg senang2 je bndera oren berkibar tepi simpang

      Delete
    3. kau yakin bila hentam org pas akan tinggalkan pas.btl mrka tkkn mgundi pas tp mrka juga takkn mgundi pihak yg mghentam pas.sila teruskan hentam.tnpa sokongn bekas ahli pas ph takkn mng

      Delete
    4. Xpe bro...beratus ribu pengundi muda dh daftar utk mgundi kali ni bro .setakat org pas xnk joint tu xde masalah la bro.70% sah undi PH pnyer

      Delete
    5. 1717 nampaknya sangat2 yakin nama pas masih berpengaruh dan kuat...tapi takpe mugkin dia tak tgok keadaan terkini skrg ni. Myb xda tulis kat harakah pasal byk cwangan pas dh bubar

      Delete
    6. itu cuma nasihat.dh dijelaskn disitu mgundi pas brsdia mgundi parti lain dlm pru.tp bkn pihak yg mghina dan mghentam pas.

      Delete
  40. Name Dr M as prime ministerial candidate: Zaid Ibrahim

    - ..who is the one most attractive to the Felda settlers who control the 54 parliamentary seats; a question that can be easily answered. If it is Wan Azizah as PM, then make it explicit, if it is Muhyiddin or Azmin Ali, say so. What‘s so difficult?

    Guessing who will be PM is not what we want

    This is not the kind of political alliance that can gain the confidence of voters. Guessing who will be PM is not what we want when we go into battle in GE14.

    For me, to have a realistic chance of winning GE14, there is only one small opportunity for the opposition: Mahathir as leader might just do the trick. To do this, Pakatan members must swallow their pride, knock some sense into their heads and persuade Mahathir to be the prime minister of the new government.

    Why do you think Najib and the whole BN propaganda machine are going on and on about the Chinese taking over the country and that Lim Kit Siang is the real “power behind the throne”? It’s because we have not been able to counter the BN propaganda satisfactorily. Telling the Malays that Lim is not interested in being PM does not address their concerns.

    What if Najib can convince the Malays that Lim “does somehow control” the PM-designate? That’s their concern. Instead, we should be telling Umno Malays and Najib, that because we have Mahathir as PM, it’s unlikely someone else can remote control him. That’s what the Malays want to hear.

    Only Mahathir versus Najib battle cry can energise the nation, like no other. Only Mahathir versus Najib can convince Malays, especially Felda Malays, that changing an Umno government is feasible. If this does not happen, the opposition will still be the opposition for many years to come.

    People forget that elections in this country are in the main decided by Felda Malays and those in rural areas. If you don’t address this issue, you will lose again..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Zaid sotong ni tak lama lagi kena pecat dengan DAP gamaknya. Keluar statement tanpa izin parti. Partyless lagi..

      Delete
  41. Jika tun M calonnya...confirm 8 undi dari kami utk beliau. :)

    ReplyDelete
  42. Sokong seratus peratus penulisan tuan Shah.Cuma bak nak angkat Anwar jadi PM tu saya sekali2 tak bersetuju.Pada saya Anwar tetap tak layak...masih ramai lagi yang muda2 dan bersih2 serta cerdek untuk diangkat.

    Pada saya Anwar tetap bersalah dan sudah pasti kalau masih diangkat juga akan nampak satu kepincangan yang amat besar!!...pendek kata 2x5 saja dengan Najib,cuma yang berbeza hanyalah PUNCA /KESALAHAN.Dan yang pastinya akan dipandang hina sampai akhir hayat!!...

    ReplyDelete
  43. Memang sesuai..ph patut war2kan Tun M bakal calun PM jika ph menang..gegat lutut mereka..yg dlm umno pun nt ada yg lari keluar sokong ph..

    ReplyDelete
  44. sudah2 nk letakkan calon yg dh lapok sbg calom pm.zamn mahathir dh brlalu.kalau ph nk meng beranikan pilih calon yg bersih.stkat meletakkn mahathir.anuar rakyat dh muak.kalau nk kalah silalah letak calon yg dah lapok takkn mng ph

    ReplyDelete
  45. Kali ini saya tidak bersetuju dengan komen Tuan Budin.

    Menamakan atau tidak menamakan bakal PM sekiranya PH menang tidak akan menjejaskan iman seseorang. Ada tidak menambah tiada pula tidak mengurangkan. Hanya unknown sahabat yang berpendapat sebaliknya (tapi ini mufti palsu jadi fatwanya boleh saja dibakulsampahkan).

    Perkara ini hanya isu politik. Ia sengaja dipolemikkan oleh pihak UMNO disebabkan mereka dah tiada isu yg berkesan. Apabila kita buka perbicangan terbuka seperti ini maka kita telah membuka ruang untuk polemik yang tidak penting ini dipanjangkan tanpa apa-apa keperluan.

    Sepatutnya kita gunakan polemik ini untuk smash balik UMNO Najib di dalam kes DS Mukhriz sebagai MB Kedah. Sudah menjadi pengetahuan umum Najib sendiri telah menjaja dan menawarkan kpd rakyat Kedah Mukhriz sebagai MB sekiranya BN menang, dan tawaran/jajaan itu akhirnya bersahut dan Kedah dapat semula kepada BN, tapi akhirnya Mukhriz didesak beundur hanya semata-mata mempersoalkan kecurangan sang PM.

    Alasan kedua pula ialah isu perkara siapa PM seterusnya ini ialah sangkaan semata-mata, baik di pihak BN mahupun di pihak PH. Maka perkara yang berstatus sangkaan tak perlulah dibicarakan secara sebegitu serius.

    Yang serius dan penting ialah UMNO-Najib mesti ditumbangkan dan selepas itu barulah pemilihan PM boleh dilakukan dan ketik itu ia tidak lagi menjadi sangka-sangkaan.

    Malah dari segi rukun aqad pun ia hanya sah apabila ijab dan qabul dibuat di dalam satu majlis.

    PH belum ada majlis pemerintahan maka tak perlulah sebegitu serius membincangkan tentang perkara yang belum ada.

    Siapa tahu rancangan Allah ialah seseorang yang selain mereka semua yang dibincangkan di atas.

    Khalifah Abu Jaafar Al-Mansur telah hadir ke Majlis pemilihan khalifah seterusnya selepas kematian khalifah pertama Bani Abbasiyyah iaitu Abu al-Abbas As-Safaah semata-mata untuk melihat-lihat dan tanpa sebarang niat pun untuk dirinya yang dipilih tetapi kehendak Allah menentukan ia yang dipilih sebagai khalifah berikutnya.

    Kecualilah sekiranya kesemua pemimpin utama parti2 yg bergabung telah sepakat secara diam2 dan selepas kata sepakat diperolehi maka barulah rancangan dihebahkan, maka itu lainlah ceritanya (tapi saya percaya ini takkan berlaku).

    Apa pun sekalipun saya tidak bersetuju dengan entry Tuan Budin kali ini tapi saya kekal menjadi salah seorang pendokong dan penyokong blog ini dan segala usaha tuan Budin di dalam menentang pemimpin yang menipu dan mencuri dari rakyatnya sendiri.

    Untuk tuan Budin, salam perjuangan. Keep it up and on.

    ReplyDelete
    Replies
    1. John Doe, sah kesimpulan saya pasal golongan saudara ini. Golongan ini tidak peduli apa jadi dan siapa ambilalih asalkan kerajaan kini jatuh. Golongan ini cukup suka dengar yg buruk pasal kerajaan biar palsu dan tidak menerima keburukan pihak lawan biar betul. Inikah prinsip yg diamalkan? Lepas tu kita rasa Allah bersama kita walau kita menentang jumhur org Islam dengan menyokong gabungan jumhur org liberal dan kafir yg jelas menentang segala usaha islam dan menghina ulama'. Senang betul Setan perdaya kita kerana perasaan benci kita yg tebal. Keluarlah dari kepompong ini saudara. Tidak ada kebaikan dunia akhirat dari pegangan ini

      Delete
    2. Mr J,

      Apabila saya mengajak sdr aminkan doa saya agar pihak yang bathil dihancurkan sehancur-hancurnya sdr lati seperti ayam dihambat musang.

      Kini sdr dgn penuh tak malunya bercakap lagi sdr di pihak yang benar.

      Kalau yakin benar marilah kita mohin disegerakan penghakiman. Tak perlu bermain-main lidah bercakap tntg agama dan bangsa kononnya tapi hati hanya fikirkan tentang dedak.

      Saya dan tuan Budin hanya berbeza pendapat pada perkara cabang tapi kami kekal pada perkara pokok menentang pihak yang sebenar-benarnya pihak yang bathil.

      Semoga sdr sempat bertaubat sebelum kebenaran yang sebenarnya diturunkan.

      Delete
    3. MrJ lupa tu..dia ingat dia je kot semanyang 5 waktu.

      Delete
    4. Die Ingat die jer yang islam..orang yang lawan BN tak islam

      Delete
    5. sy sokong mr j.rakyat dh bnci mndengar maki hamun trutamya kpd ulama.mrka ingat rkyat bodoh.rakyat dh dh ada maklumat dan pgetahuan yg ckup tntang apa yg berlaku.mncaci dan mghina ulama cuma mnmbahkn knncian kpd puak ph.rkyat mmg mahukan prubahan tp bknlah myokong golongn yg sntiasa mghentam dan mghina org lain.

      Delete
    6. 1743 Pandai la ko wat cite.ko jgn lupa pru12 rakyat yg ko cakap benci PH tu dah undi pembngkang sebanyak 51.32%..BN cuma 48.67%.
      Cuma sistem kerusi parlimen je kasi bn menang...

      Delete
    7. fakt tu dh lpas.kalah ttp kalah.faktu dh brguna lgsung sistem pilihanraya kita bkn undi popular yg mnentukn tp bilangan kerusi

      Delete
    8. Anon 17:43.

      Siapa 'ulamak' yg dicaci itu, imam Al-Ghazali kah? Atau An-Nawawi atau Al-Asqalani?

      Kalau setakat ada sekeping kertas lulusan ugama Timur Tengah jadi ulamakkah?

      Siapa yang sahkan mereka ini Ulamak? Kalau sesama sendiri dan sesama yang jahil maka fikir dan renung2kanlah hadith2 peristiwa2 di akhir zaman.

      Hadith Nabi mengatakan di akhir zaman Ulamak makin habis sedangkan kalau mengikut definisi sdr maka setiap tahun akan bertambah-tambahlah jumlah yang bergelar 'ulamak' melalui definisi ini.

      Malah ahli 'Dewan Ulamak' pun makin bertambah-tambah. Siapa nak dipercaya, hadith Nabi saw atau golongan yang mengangkat diri sendiri sebagai Ulamak dan kemudian mengejar habuan dunia pula di atas pengangkatan itu sehingga melanggar batas-batas yang ditetapkan?

      Mafhum hadith daripada Abdullah bin Amru bin Al-as.

      "Allah tidak akan mencabut ilmuNya dengan cara mencabutnya daripada dada-dada manusia tetapi dengan mewafatkan para Ulamak. Apabila Ulamak sudah habis manusia mengangkat orang-orang bodoh menjadi pemimpin mereka. Si pemimpin memberi fatwa tanpa ilmu dan menyesatkan orang ramai, maka sesatlah mereka semua."

      Hadith begitu jelas ceritakan tentang orang bodoh yang diangkat menjadi pemimpin kerana disangka Ulamak, kemudian ia beri pula fatwa2 sesat tanpa ilmu. Kalau fatwa berubah 180" dan fatwa lama tidak ditarik balik tapi disapu ke bawah tikar ulamakkah ini?

      Bacalah Alfatihah 1000 x di malam hari dengan hati yang benar-benar ikhlas supaya jalan yang benar ditunjukkan kepada kita dan bukan hanya menyangka-nyangka orang itu Ulamak, orang ini Ulamak dan menyerahkan kepercayaan bulat-bulat kepada orang itu.

      Renungilah kisah orang-orang yang sesat di dalam neraka di dalam surah al-a'raf di mana orang-orang yang disesatkan meminta Allah tambahkan azab kepada orang-orang yang menyesatkan dan orang-orang yang menyesatkan pula menjawab yang disesatkan itu yang telah membuat pilihan sendiri, dan jawaan Allah pula ialah bagi mereka itu yang menyesatkan dan yang disesatkan masing-masing siksaan dua kali lipat di dalam neraka.

      Wal'ayazubillah.

      Delete
  46. Tun Mahathir memang layak menjadi PM malaysia. Kekuatan mindanya jauh lebih tajam dari najib yang hanya bergantung harap kepada tuan punahsihat di sekeliling pinggang saja. Ditambah pula dgn tuang punasihat hadi dari pas.. semakin cacamerba dan punah rakyat dan negara.

    ReplyDelete
  47. Adessss... budiiinn.. budin. Ampu la setinggi2 nya. Biar berbaloi kpd org yg kasi dedak ke awak..

    ReplyDelete
  48. poltik mamaki hamun dan mncaci pihak lain yg diamalkan oleh puak ph dah ktggalan zaman.pngundi dh muak nk dgr caci maki.mrka dh dah ada ckup maklumat apa yg berlaku.pgundi lbh berminat nk mgetaui prancagan stiap perti bkn lagi mndegar caci maki dan fitnah bodoh pusk pihak ph.parti suka mncaci takkn mng dlm pru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muak tak muak...jgn lupa pru12 rakyat yg ko ckp muak tu dah undi pembngkang sebanyak 51.32%..BN cuma 48.67%.
      Cuma sistem kerusi parlimen je kasi bn menang...ini adalah fakta bro

      Delete
    2. Hahahaha..Jangan sampai orang yang ko cakap muak tu ramai2 muntah kat muka ko lepas pru13 ni

      Delete
    3. puak yg dungu dan pntaksub mcmnilah.bodoh mcm lembu.nk selamatkan negara kononnya.mamaki hamun hamun dah jd amalan.nk pilih pemimpin tkde sorangpun layak.yg tahu memaki hamum pihak lain.kelemahan sndiri bkn nk dibaiki

      Delete
  49. Ini berita buruk bagi mereka yg bencikan kerajaan. Majalah Economist London dlm kajiannya mendapati Malaysia mempunyai kos hidup terendah di Asean 2017. Negara negara Asean terbabit adalah Singapura, Indonesia,Thailand, Laos, Vietnam, Myanmar, Brunei, Filipina dan Cambodia. Bagi mereka yg melaungkan orang Malaysia sengsara kos hidup tinggi silalah terima berita ini dengan bersyukur. Lebih baik kalau bertaubat dari menyebarkan berita palsu dan andaian. Alhamdulillah pencapaian kerajaan yg baik.

    ReplyDelete




  50. Belum memang dah berebut nak jawatan. Memang buas dan tamak betul la puak2 nih !!! Bebudak sekolah pun malu dg korang.





    ReplyDelete
  51. Saya cadangkan sekiranya takdir TUHAN
    PH menang cukup utk membentuk kerajaan
    Pilih beberapa ahli parlimen melayu islam
    Tak kira parti mana dlm PH Semua ahli parlimen dlm PH undian 3 ahli yang terbaik sembah pada Agong
    Biar baginda pilih



    ReplyDelete
    Replies
    1. cdangn tu baik.tp ke puak ph terima.mrka akan brgaduh dahulu.lbh baik calonkn dahulu sblum pru.supaya rakyat jelas.

      Delete
  52. http://taipingmali.blogspot.my/2017/05/nostalgia-hipokrasi-dap-menentang-lynas.html?m=1

    link atas

    bukti paling nyata baruadan anjinj ini adalah PENSABOTAJ ekonomi malaysia

    LINK ATAS BUKTI PALING FAKTA DAN NYATA
    DOUBLE STANDARD BARUA SINGAPORK@DAP
    ALJUBOORI KUTTY SABU PKR..PAN CAP BUNGA
    BARUA DAN PENGKHIANAT PENSABOTAJ EKONOMI


    ... BARUA DAN ANJING LINK ATAS BUKTI SEJARAH PENSABOTAJ EKONOMI SINGAPORK@DAP. .




    .. BERAMBUSSSSSS NOWWW.....!!!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...