Thursday 18 May 2017

SPR 'MACAI' BN, SEKADAR ANDAIAN ATAU MEMANG KENYATAAN?


Benarkan SPR 'macai'  BN?


Sejak bila? Sejak dulu lagi atau hanya sekarang ini saja?


Benarkah kemenangan BN selama ini kerana dibantu oleh SPR?


Barangkali ini adalah antara beberapa pertanyaan yang bermain dalam fikiran kebanyakan rakyat sejak dahulu lagi mengenai Suruhanjaya Pilihanraya atau SPR. 


Persoalan itu tentunya tambah menuntut jawapan apabila semalam bekas Pengerusi SPR, Abdul Rashid Abdul Rahman dilaporkan memberi amaran kepada Pengerusi SPR sekarang,  Mohd Hashim Abdullah agar tidak menjadikan badan pengendali pilihanraya itu sebagai 'macai' BN.


Abdul Rashid yang kini merupakan Naib Presiden Bersatu berkata demikian dalam kenyataan bersama dengan Ahli Biro Politik PKR, R Sivarasa, Ketua Penerangan Amanah, Khalid Abdul Samad dan Naib Pengerusi DAP, Teresa Kok.

"Kita sedar tekanan yang sedang dihadapi SPR dari parti pemerintah untuk memastikan BN kembali berkuasa pada pilihanraya umum akan datang.


"Tetapi SPR, sebagai badan yang bertanggungjawab untuk proses pilihanraya yang demokratik harus dan tidak boleh menjadi 'macai' BN dengan melanggar Perlembagaan Persekutuan yang memerlukan suruhanjaya itu mendapat kepercayaan orang ramai," kata beliau dalam kenyataan bersama itu lagi.


Sehubungan dengan kenyataan itu, Abdul Rashid turut dilaporkan akan mengetuai delegasi Pakatan Harapan untuk bertemu SPR bagi membincangkan beberapa isu berkaitan pilihanraya.


Mereka sedang berusaha mendapatkan tarikh itu dan meminta SPR agar tidak menolak permintaan PH untuk bertemu itu.


"Kalau nak berjumpa dengan SPR pun tak boleh, tak payah demokrasilah.


"Proses dalam pilihanraya ini salah satu perkara penting ialah kita berdialog, berjumpa dengan pihak-pihak yang bertanggungjawab. SPR merupakan badan tertinggi yang menggendalikan pilihan raya.


"Kalau rata-rata rakyat nak ubah kerajaan, biarkanlah, SPR tak perlu campur tangan, malulah sikit kalau nak campur tangan.


"Anda dilantik Yang di-Pertuan Agong dengan harapan keyakinan rakyat dapat dipertahankan," ujar Abdul Rashid lagi dalam satu sidang media yang diadakan di pejabat PKR di Petaling Jaya itu.


Oleh kerana Abdul Rashid sekarang ini sudah bersama Bersatu, salah satu komponen PH, maka SPR tidak seharusnya menolak untuk bertemu dan berdialog dengan delegasi yang diketuai beliau itu.


Sebagai orang yang pernah mengetuai SPR, pertemuan itu nanti bukan saja dapat merungkai pelbagai isu yang selama ini menjadi persoalan, bahkan mungkin dapat menjawab kedudukan berkaitan 'macai' ? itu sendiri.


Benarkah ia 'macai'  dan sejak bila keadaan itu berlaku?

Jika Abdul Rashid dengan berani menuduh SPR sebagai 'macai'  BN,

Mohd Hashim bukan saja berpeluang membuktikan dakwaan itu tidak benar jika ia hanya andaian semata-mata, tetapi juga berpeluang menyingkap kembali sejarah lama ketika badan itu diketuai oleh Abdul Rashid untuk membuktikan duduk perkara yang sebenarnya.


Beliau mungkin boleh menyoal balik Abdul Rashid, apakah ketika SPR di bawah pimpinannya dahulu,  badan itu juga merupakan 'macai'  kepada BN?


Kalau dulu pun sudah 'macai' dan sekarang pun kekal 'macai', apakah sekarang ia mahu ditamatkan atau dibiarkan kekal sebagai 'macai' sampai bila-bila?


Beranikah Abdul Rashid menuduh SPR sebagai 'macai' BN jika di bawah pimpinannya dahulu SPR sudah pun merupakan 'macai' juga?


Dan sekiranya ketika Abdul Rashid mengetuai SPR, elemen 'macai' itu tidak wujud, sebaliknya hanya wujud ketika ini, menjadi kewajipan pula kepada Mohd Hashim yang mengetuai badan itu sekarang memberi penjelasannya.


Pokoknya, pertemuan ini tidak harus tidak diadakan atau tidak dijadikan kenyataan dan Mohd Hashim mesti berani bertemu serta berdepan dengan Abdul Rashid yang bakal mengetuai delegasi PH dalam pertemuan iti nanti. 


Semua pihak ingin mengetahui sejauh mana bebas dan benarnya dakwaan atau tanggapan bahawa SPR adalah 'macai' BN dan hakikat  beberapa negeri pernah jatuh ke tangan pembangkang bukanlah jawapan yang memadai untuk persoalan itu. 


Pertemuan dan dialog SPR dengan PH yang diketuai oleh Abdul Rashid, kalau pun tidak sepenuhnya, mampu memberi sedikit-sebanyak pencerahan mengenainya. (ShahbudinHusin 18/05/2017)

75 comments:

  1. Sepanjang ingatan, semasa Rashid menjadibsetiausaha dan pengerusi, ada dalam beberapa keadaan dan kes tertentu dia seperti nampak menyokong pembangkang (semangat 46 pada masa itu) hingga menimbulkan kemarahan pihak umno.

    SPR sekarang,
    HANYA MACAI YANG MENGENAL MACAI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,,,
      Ini satu lagi fakta yang saya nak utarakan ia itu berkaitan Azmin yang dilantik sebagai MB Selangor di mana perlantikannya bukan dicadangkan oleh PKR tetapi oleh PAS.Ada pancai yang cuba memutar belit fakta dengan mengatakan TGHH mencadangkan DSWA bukannya Azmin sebagai MB tetapi apa yang sebenarnya tejadi bukan seperti didakwa pancai tersebut.PKR mahu DSWA menggantikan TSKI bukannya Azmin.

      Pergelutan untuk melantik DSWA telah membawa 2 orang ADUN PAS keluar parti dan menyertai PAN dan usaha melantik DSWA gagal sebaliknya Azmin yang namanya dicadangkan oleh PAS dilantik.Perlantikan mudah bagi Azmin yang sepatutnya berterima kasih kepada PAS kerana telah membawa dia menerima rezeki sebagai MB Selangor walaupun pada awalnya dia langsung tidak naik namanya.

      PAS pada ketika itu boleh saja menuntut jawatan MB untuk partinya, kerana kedudukan kerusi ketika itu ialah 13-13 tetapi tetap memilih calon dari PKR seperti perlantikan MB pada awalnya.Rekod menunjukan ketika perlantikan MB selepas PRU 13, kedudukan kerusi ialah 14-15, 14 untuk PKR dan 15 untuk PAS, maka kalau ikut logiknya PAS lebih berhak untuk mendapat kerusi MB dari PKR.

      Bermakna kalau dulu PAS yang memiliki kerusi MB itu maka sekarang MB Selangor ialah dari PAS bukan Azmin atau PKR.

      Pendek cerita, Azmin harus menerima hakikat bahawa di bukan MB dari PKR dan tidak perlu mengikut keputusan PKR dalam menentukan kedudukan exco PAS dalam kerajaan.Bayangkan kalau MB sekarang ialah MB PAS apa akan dilakukanya? Oleh kerana PAS masih belum memutuskan apa yang patut mereka lakukan di Selangor saya juga tak ingat memutuskan apa yang akan PAS lakukan di Selangor, cuma sekadar pertimbangan sebagaimana ditunjukkan oleh kerajaan Kelantan, mandat rakyat untuk penggal ini masih berbaki beberapa ketika lagi maka apa yang ada harus dikekalkan dulu sehingga tempoh kerajaan yang ada tamat yakni apabila dewan dibubarkan untuk PRU 14.

      Secara automatiknya, kerajaan akan terbubar dan kerajaan baru selepas PRU 14 akan ditentukan oleh keputusan PRU tersebut dan belum tentu PKR jadi kerajaan lagi serta belum tentu Azmin boleh kekal sebagai MB.

      Jadi kenapa mengelabah sampai tak rak sedangkan tempoh kerajaan hanya tinggal sedikit masa lagi.

      Delete
    2. Assalamualaikum,,,
      LGE kata kalau PAS ada maruah Exco mereka mesti letak jawatan, begitu juga Saifuddin Nasution.Kedua duanya mewakili DAP dan PKR yang bergabung dengan PAN yang pula terdiri dari beberapa orang MP dan ADUN yang lompat macam si katak Berahim Ali.Mereka begitu hebat bercakap pasal maruah dan pasal kebiasaan kepada orang orang yang memutuskan hubungan.Mat Sabu presiden parti lompat pun bercakap dengan nada yang sama.Tapi kenapa mereka semua membisu bila tiba kepada hubungan yang mereka jalin dalam PH menerusi hubungan yang diputuskan oleh MP/ADUN pelompat pelompat parti? Apa pelompat parti sebegini tak perlu letak jawatan untuk menjaga maruah mereka?

      Sifirnya mudah kalau PAS kena letak jawatan sebagai exco maka MP/ADUN PAN yang lompat dari PAS juga perlu letak jawatan.Itu baru bermaruah dan baru amalan biasa kepada sesiapa yang memutuskan hubungan.

      Dari sudut yang lain, keputusan PRU 13 adalah mandat yang dibeikan rakyat kepada parti yang bertanding di PRU itu.PAN tidak bertanding dan tidak pernah mendapat mandat untuk memerintah serta yang bertanding ketika itu ialah PR dan kemenangan yang dicapai di Kelantan ,Penang dan Selangor adalah kemenangan PR dan mandat yang diperolehi ialah mandat PR.

      Miskipun PR sudah tiada, tetapi untuk 3 negari ini, mandat yang diperolehi masih lagi berjalan dan sekiranya mana mana pihak tidak mahu menerima mandat ini, maka DUN perlu dibubarkan dan mandat baru mesti diperolehi menerusi pilihanraya baru.Tetapi hal ini tidak berlaku di Penang, DAP bertindak seolah olah mandat itu milik mereka sepenuhnya, mereka menyingkirkan PAS dan menggantikannya dengan parti lompat tikam PAN tanpa mandat yang sah.Inikah yang dikatakan kerajaan bermaruah oleh LGE?

      Begitu jugalah di Selangor kalau nak PAS tinggalkan kerajaan, PKR dan DAP tiada pilihan selain bubarkan DUN dan pilihanraya baru perlu diadakan dan mandat baru perlu diperolehi.Itu baru bermaruah!

      Tapi ini tak,melaung laung minta PAS letak jawatan Exco tapi dengan selamba bergabung dengan parti lompat tikam, mana maruahnya?

      Delete
    3. TRANSKRIPSI UCAPAN USTAZ WAN JI WAN HUSSIN

      “Ambo pergi Terengganu baru ni, mintak maaf ni, lebih sikit, berdiri dah tu. Ambo pergi Terengganu, ada seorang Tok Haji tanya ambo, dia kata, “Ustaz, nak tanya soalan”. “Ambo tanya ramai dah Ustaz, Ustaz bagi jawapan ambo tak puas hati, nak tanya Ustaz Wan Ji pulak,” dia kata. “Ambo ni Parti PAS, sayang kor PAS ni nak tubik pada PAS ni sayang, nak masuk Parti AMANAH, tapi duk bersaing dengan orang AMANAH doh”. Bleng-bleng duk bersaing dengan orang AMANAH, tak tubik lagi PAS, orang PAS tak gi doh sembahyang mayat mak dia mati. Ni Terengganu ni, cerita ni, “Ni ambo nak tanya Ustaz, kalau orang kata AMANAH ni parti pengkhianat, nak jawab lagu mana?” Ambo gi tanya soalan kat dia, kata, “Ji, nak tanya soalan sikit boleh?” Dia kata, “Boleh”. “Haji ni hati kecil Haji ada tak perasaan nak tengok Lim Guan Eng ni suatu masa lagi nama dia Muhammad Lim Guan Eng, setuju kah dok? Dia kata, “Nak”. Ni, kata Haji, nama Haji Din, orang Terengganu. Ana pun tanya ramai-ramai orang AMANAH masa tu, “Ni orang AMANAH ramai-ramai, kita berasa tak nak tengok Lim Kit Siang ni suatu masa lagi nama dia Muhammad Lim Kit Siang?” DAP ni, yang kita kata DAP ni parti bukan Islam, suatu masa lagi kita berasa tak nak tengok DAP ni Parti Mu’allaf Malaysia, setuju kor dok? Benda ni mustahil kor dok? Tak mustahil. Eh, Parti GERAKAN tu orang Islam tubuh dok? Syed Hussein al-Attas tubuh Parti GERAKAN. Last sekali parti tu penuh dengan orang Cina. Kalaulah Parti GERAKAN hak tubuh tu orang Islam last sekali penuh dengan orang Cina, pelik apa parti DAP hak lani parti Cina akan datang jadi Parti Mu’allaf Islam Malaysia, betul dok? Tak pelik. Ambo tanya, dalam hati orang hak dengar malam ni, ada niat nak tengok Lim Guan Eng suatu masa lagi nama dia Muhammad Lim Guan Eng, betul atau tidak? Disebabkan itu, tubik PAS, masuk AMANAH, insya Allah.”

      Delete
    4. Mencuri adalah perbuatan yang mendatangkan dosa. Mencuri adalah perbuatan yang tidak bermaruah. Itulah yang ditetapkan islam. Mencuri ialah mengambil harta orang tanpa kebenaran.

      Seingat penulis, dua adun pas telah melompat ke pkr. Mereka ialah saifudin nasution dan kamarudin jaafar. Yang lain penulis tak ingatlah. Bukan kerja penulis nak mengingat mereka, banyak kerj a lain lagi.

      Kalau "adun" pan keluar pas kemudian menubuhkan parti sendiri, pan, saifudin dan kamarudin, keluar pas masuk pkr. Saifudin dan kamarudin sekarang mendakwa mereka mp pkr. Dalam apa juga hal wakil rakyat, mereka akan disebut wakil rakyat pkr.

      Kalau exco pas selangor, mereka tetap ahli pas dan adun pas. Mereka tidak melompat parti atau keluar parti. Jawatan exco mereka dilantik mb maka mb yang wajar memecat mereka, bukan ahli atau pemimpin pkr, apa lagi yang sering menyuruh mereka letak jawatan, saifudin dan lim guan eng.

      Kalau keluar parti kemudian menubuhkan parti baru secara maruahnya wajar letak jawatan adun atau mp, yang melompat parti juga demikian. Mereka wajar meletak jawatan juga. Mereka tidak boleh lagi menjawat jawatan adun atau mp sebab mereka khianat kepada mandat rakyat. Saifudin dan kamarudin menang atas tiket pas. Mereka dipilih atas tiket pas. Maka mereka menang. Sekarang pas dan pkr putus tahalluf dengan pkr, maka jika saifudin bertanding di macang, harus dia "makan tanah".

      Oh ya, mungkin saifudin dan kamarudin akan berkata, mereka dipilih oleh rakyat maka mereka tidak wajar letak jawatan. Tapi jangan lupa, seperti telah penulis tulis di atas, rakyat majority memilih kamu berdua atas tiket pas, bukan tiket pkr. Dan kamu berdua boleh mempertahankan jawatan kamu dalam pru14 akan datang di sana atas tiket pkr pula.

      Jadi wajarlah saifudin dan kamarudin dan yang lain, yang melompat parti, juga asal dari amno, untuk meletak jawatan. Lebih aula dari exco pas selangor.

      Kalau tak letak, mahfuz boleh gelar mereka "kebuloq sayang jawatan"

      Wassalam

      Delete
    5. Setiap hari pkr melagukan lagu bertajuk "Exco pas wajib letak jawatan". Lagu ini mungkin menang jika dicalunkan dalam anugerah juara lagu, ajl. Mungkin datuk m nasir boleh mencipta lirik dan habsah hasan memberikan senikata.

      Tapi bagi penulis, tajuk lagu itu tidaklah lebih aula dari tajuk "adun pencuri kerusi wajib letak jawatan"

      Ya, "adun" pan wajib meletak jawatan adun. Kalau ada yang tidak suka kalimah wajib, penulis ubah kepada kalimah wajar.

      Exco pas di selangor tidak wajib atau tidak ahrus meletak jawatan hanya kerana desakan lim guan eng atau saifudin nasution. Sebab mereka dilantik mb. Maka mblah yang wajar memecat mereka. Tidak timbul mereka dipaksa meletak jawatan. Kalau azmin akur dengan lim guan eng, azmin boleh melupakan jasa pas mencadangkan beliau menjadi mb, pecat ajalah exco pas itu. Sebab mereka dilantik oleh azmin atas kapasiti mb, bukan timbalan president pkr. Mana ada pemimpin parti boleh melantik anggota "kabinet" negeri. Ini yang tidak cuba dipegang dan tidak cuba diamat-amati, sampai ada yang kelihatan tak cerdik.

      "Adun" pan siapa yang lantik? Mb atau siapa? Adun pan di selangor macam khalid samad, hanifa maidin dll itu siapa yang lantik? Azminkah? Tidak! Yang lantik mereka menjadi "adun" ialah penyokong pembangkang. Mereka bertanding di pru13 atas tiket pas, sbg calun pas. Sekarang mereka bukan ahli pas lagi tetapi ahli pan.

      Atas dasar maruah, "adun" pan seharusnya lebih aula meletak jawatan, letak jawatan adun. Sebab mereka sendiri memutuskan untuk keluar dari pas. Mereka sendiri memutuskan tidak lagi menjadi ahli pas dengan menubuhkan pan.

      Exo pas selangor dilantik oleh mb, maka mereka harus redha jika azmin memecat mereka dari jawatan adun. Jangan kecewa. Jika mereka dipecat azmin dan mereka membuat protes, mereka layak digelar kebuloq jawatan seperti akta mahfuz. Tetapi jika mereka tunggu dan lihat apa tindakan mb azmin, mereka belum boleh mahfuz gelar kebuloq jawatan. Itu harus faham.

      Jadi secara maruahnya, yang aula meletak jawatan ialah "adun" pan. Merekalah yang layak mahfuz gelarkan kebuloq jawatan. Bertanding atas tiket pas, dibantu mati-matian oleh jentera pas, kemudian keluar pas dan tanpa malu membawa kerusi pas dan digelar pula adun pan.

      Macam pencuri keretalah. Curi kereta orang mengaku kereta sendiri.

      Delete
    6. Apa yang tidak keluar dari mulut mereka hari ini? Bodoh, bongok, bangang, dungu, kangkung, paranoid, pathetic, hampir semua kata-kata buruk yang biasa digunakan dihamburkan kepada saya. Sungguh pelik saya begitu bersungguhnya mereka, khususnya yang berbangsa Melayu dan beragama Islam, hingga sanggup menghina saudara sendiri semata-mata kerana mahu membela Hannah Yeoh.

      Banyak daripada komen negatif yang diberikan, termasuk oleh beberapa orang peguam yang agak terkenal, antaranya daripada AMANAH, berkisar di sebalik dakwaan bahawa tidak munasabah untuk dibayangkan bahawa buku Hannah Yeoh boleh mendorong pembacanya menganut agama Kristian atau cenderung kepada agama Kristian, yang disertakan dengan hinaan mengenai lemahnya tahap iman saya dan penganut agama Islam lain di Malaysia.

      Hujjah ini jugalah yang digunakan oleh Ahli Parlimen DAP Segambut, Lim Lip Eng, yang menyebut secara spesifik kononnya dakwaan saya bukan sahaja menghina kebijaksanaan rakyat Malaysia pelbagai agama, tetapi juga menunjukkan tahap kualiti ahli akademik di negara ini. Kata beliau, seperti kata yang lain, “Umat Islam, Hindu, Buddha dan bukan Kristian lain di negara ini tidak akan memeluk agama Kristian dengan hanya membaca buku Hannah”.

      Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, pula dilaporkan membela Hannah Yeoh dengan bertanya, “Sejak bila bukan Islam tidak dibenarkan bercakap tentang agamanya sendiri?” Begitu juga Timbalan Presiden AMANAH, Salahudin Ayub, yang mendakwa Hannah Yeoh diberi kebebasan di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk mengamalkan agama pegangan beliau dengan aman dalam negara kita.

      Bagi saya, semua hujah yang diberikan ini melambangkan kebodohan penuturnya, baik Lim Lip Eng, Lim Guan Eng, Salahudin Ayub atau siapa saja yang berpandangan sama.

      Selaku ahli politik atau selaku peguam, takkanlah mereka tidak tahu bahawa Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa “Undang-undang Negeri dan, berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang Persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam”?

      Sebab itulah maka Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam diwujudkan di peringkat negeri di mana salah satu daripada seksyen kecilnya memperuntukkan bahawa “Seseorang adalah melakukan kesalahan jika ia memujuk, mempengaruhi, atau menghasut seseorang lain yang beragama Islam supaya menjadi penganut atau anggota suatu agama bukan Islam atau supaya cenderung kepada agama itu”.

      Jelas diperuntukkan di dalam satu seksyen kecil lain (4) bahawa “Adalah tidak menjadi suatu pembelaan terhadap pertuduhan di bawah seksyen kecil (1) bahawa orang lain itu telah tidak terpengaruh oleh apa-apa perkara yang diperkata atau dilakukan oleh orang yang dituduh itu kepadanya”.

      Maksudnya adalah, sama ada orang beragama Islam yang dipujuk, dipengaruhi atau dihasut “supaya menjadi penganut atau anggota suatu agama bukan Islam atau supaya cenderung kepada agama itu” benar-benar menjadi penganut atau anggota agama itu atau benar-benar cenderung kepada agama itu adalah tidak berbangkit.

      Bila anda atau rakan anda didapati memujuk, mempengaruhi, atau menghasut seseorang lain yang beragama Islam supaya menjadi penganut atau anggota suatu agama bukan Islam atau supaya cenderung kepada agama itu, maka ia adalah tetap satu kesalahan walaupun usaha anda atau rakan anda itu menemui kegagalan.

      Jika anda benar-benar mengakui kedaulatan undang-undang, anda cabar sajalah enakmen ini di mahkamah jika anda tidak berpuas hati dengannya. Usahlah jadi bangang dengan mengaitkannya dengan kelemahan tahap iman saya dan penganut agama Islam lain di Malaysia pula.

      Delete
    7. Parti Amanah Negara (PAN) hari ini tampil mempertahankan buku bertajuk 'Becoming Hannah' yang dihasilkan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Hannah Yeoh.

      Timbalan Presidennya, Salahuddin Ayub berkata, ulasan seorang pensyarah universiti tempatan terhadap buku ADUN Subang Jaya itu ‎hanya untuk menimbulkan isu agama dan perkauman menjelang pilihan raya umum (PRU).

      Sepanjang mengenali Yeoh, menurut beliau, pemimpin DAP itu menunjukkan keperibadian yang baik sebagai seorang penganut Kristian.

      "Walaupun berbeza agama dengan saya, tetapi saya mendapati rata-rata tindakan beliau menunjukkan dia seorang penganut Kristian yang baik dan cuba membawa nilai-nilai baik yang diyakini agama yang dianuti itu membantu beliau menjadi ahli politik yang baik‎.
      "Tak bolehlah kita mengatakan oleh kerana beliau daripada DAP, maka kita mengambil satu sikap tidak adil tanpa melihat kepada sebenarnya apa yang ingin Hannah (Yeoh) tunjukkan sebagai seorang wakil rakyat, speaker dan ahli politik," katanya dalam sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.

      Lebai poning dengan Salahudin Ayub ni.
      Salahudin faham tak apa yang Dr. Kamarul Zaman Yusoff menulis mengenai buku tersebut?
      Kedua, Salahudin Ayub ni dah baca ke (kalau tanya dah tengok nampak macam lebai nak perbodohkan dia) muka surat-muka surat yang di diutarakan oleh Dr. Kamarul yang menjurus kepada wujudnya gerakan kristianisasi di Malaysia.

      Dr. Kamarul Zaman Yusuff tak ada pun mempertikaikan pegangan agama atau amalan kristian Hannah Yeoh. Kalau nak pertikai amalan agama, ramai lagi MP Kristian yang boleh dipersoalakan amalan agama mereka, tetapi kenapa Dr. Kamarul hanya menyebut mengenai Hannah Yeoh itu sepatutnya Salahuddin berfikir sebelum membuat kenyataan media menyokong tanpa ada maklumat yang jelas.

      Untuk pengetahuan Salahudin, Dr Kamarul Zaman Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia Universiti Utara Malaysia itu membuat laporan polis terhadap Hannah atas dakwaan beliau mungkin melakukan kesalahan di bawah Seksyen 4(1)(a) Enakmen Kawalan dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) Selangor 1988 (Enakmen No 1/1988).

      Lebai hairan, kenyataan Salahudin Ayub tak menjawab apa yang diutarakan menjadi isu oleh Dr Kamarul Zaman. Malah Salahudin bercakap tak menyentuh isu. Apatah lagi akta... Kalau ambil SPM sah kertas jawapan berjela-jela 3 atau 4 muka surat tetapi markah 0. Tak ada isi tak menjawab soalan/isu.

      Nampak sangat tanpa 'study' Salahudin nak cari 'publisiti' akhirnya membodoh diri sendiri dan menyerlahkan bahawa parti PAN adalah khadam DAP yang jual agama demi mendapat sokongan undi bukan Islam.

      Tak payah bodek DAP,
      Tak payah nak beli hati orang bukan Islam.
      Tak payah nak jual agama sendiri....

      Delete
    8. Salahudin kena belajar dengan Datuk Huan Cheng Guan, bekas pimpinan DAP yang kini menyertai parti PCM. Apa yang Datuk Huan Cheng Guan kata??
      Memandangkan Hannah Yeoh dalam buku beliau sendiri mengakui bahawa beliau dibantu oleh pihak kristian, ini membuktikan dengan sah bahawa terdapat kerjasama antara pihak gerakan Kristian di Malaysia dengan parti DAP. Lebih mengejutkan lagi, Hannah Yeoh sendiri mengakui bahawa :
      “Tuhan mahu menuntut semula politik dan perkhidmatan awam di Malaysia demi untuk membetulkannya, muka surat 110,” Becoming Hannah

      Adakah “Tuhan” yang dimaksudkan ini adalah Tuhan yang disembah oleh golongan Kristian iaitu Jesus Christ?

      Selain itu, Hannah Yeoh wajar berterus – terang dengan rakyat Malaysia adakah lagi terdapat mana-mana pemimpin DAP yang dibantu oleh pihak kristian baik dari segi dana mahupun kempen, serta bagaimana mereka menggunakan kedudukan politik mereka untuk berdakwah mengenai agama Kristian seperti Joseph Lim Guan Eng, Teresa Kok dan lain – lain.
      Orang bukan Islam faham apa yang ditulis oleh Hannah Yeoh dalam buku 'Becoming Hannah' malangnya yang Salahudin Ayub membela Hannah Yeoh tanpa mengetahui isi kandungan buku demi menunjukkan PAN, parti akan berkhidmat menjadi KHADAM DAP untuk selama-lamanya sanggup menjual agama sendiri.

      Lebai tak tahulah apa sikap puak IKRAM yang ada dalam parti PAN.. termasuk kawan baik lebai... dia faham tak isu ini?? Atau dia nak jual agama bersama Salahudin demi mendapat sedikit keuntungan pada PRU-14 nanti.

      Delete
    9. Kumpulan Kristian didakwa sangat ‘agresif' dan bersifat terancang dalam kerja dakwah mereka kata seorang ahli akademik pada satu forum di Kuala Lumpur. Hal ini diceritakan oleh Dr Chandra Muzaffar pada satu forum anjuran Islamic Renaissance Front (IRF) bertajuk "Violence And Persecution In The Name Of Religion" pada Sabtu lepas di Kuala Lumpur.

      Katanya, semasa beliau mengetuai pertubuhan bukan kerajaan, ALIRAN suatu ketika dahulu, antara rungutan yang beliau kerap terima daripada penganut Hindu dan Buddha ialah bagaimana kumpulan Kristian sangat agresif dengan kerja dakwah mereka.


      Sehingga menimbulkan keresahan dan perasaan tidak senang di kalangan masyarakat Hindu dan Buddha. "I remember many-many years ago. When I was heading another NGO called ALIRAN, one of the complaints we received from a lot of Hindus and Buddhists was about Christian's proselytization.

      The way which some Christian groups proselytizing amongst Hindus and Buddhists, running them down and you know, sort of... very crafty way of converting people." Menurut Dr Chandra Muzaffar lagi, masyarakat berbilang agama haruslah belajar menghormati antara satu sama lain.

      Lain budaya dan agama, setiap masyarakat harus menghormati sensitiviti masing-masing mengikut acuan perlembagaan dan kerangka tertentu. Masyarakat Muslim Malaysia juga tidak terlepas dengan dakwah Kristian walaupun Perlembagaan Persekutuan, undang-undang tertinggi negara dengan jelas melarang sebarang dakwah agama lain ke atas Muslim.

      Lina Joy atau nama sebenarnya Azlina Jailani yang kini dikhabarkan sudah dilarikan ke Australia, diKristiankan oleh kumpulan Kristian tempatan. Mengikut sijil pembaptisan Lina Joy yang boleh didapati di media-media sosial atas talian, ianya dikeluarkan oleh Church of Our Lady Fatima, Kuala Lumpur.

      Walau bagaimanapun, kesahihan sijil tersebut tidak dapat dipastikan. Baru-baru ini, seorang kolumnis di portal berita Free Malaysia Today, Fa Abdul menulis posting di Facebook mendakwa anaknya, Arshad Ameen, 12 tahun didekati oleh seorang ‘Chinese Uncle' yang cuba ‘berdakwah' agama Kristian kepada anaknya itu.

      "My son explained that he was a Muslim but wasn't entertained. The uncle continued talking about why my son should embrace Christianity and save his soul. He even offered to meet my son again in order to guide him."

      Hal yang sama pernah dilalui oleh Farouk A Peru, seorang kolumnis liberal di Malay Mail Online yang didekati seorang Pastor pada tahun 90an.

      Delete
    10. PAS disifatkan lebih budiman berbanding PKR kerana tiada desakan agar Penyelia Parlimen dan DUN di Kelantan perlu melepaskan jawatan ekoran hubungan kerjasama politik di antara kedua-dua parti itu kini sudah tamat.

      Tambah bekas Pengasas PKR Ng Lum Yong, terbukti PAS lebih berprinsip daripada PKR kerana menganggap bahawa situasi terkini tidak menjejaskan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh kesemua Adun yang terlibat.

      “Sekarang kenapa perlu desak PAS letak jawatan? Kerana saya nampak sekiranya hubungan ini terputus ini terpulang kepada kerjasama antara YB DUN masing-masing, tidak menjadi masalah.

      “Ini yang berlaku di Kelantan. Oleh itu saya nampak PAS lebih ‘gentleman’ (budiman) daripada PKR. Kerana PAS langsung tidak sebut tentang apa situasi jawatan yang dipegang PKR di sana (Kelantan),” katanya kepada Berita Daily.

      Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution sebelum ini mempersilakan tiga exco PAS yang berada di dalam kerajaan negeri Selangor untuk melepaskan jawatan selepass Muktamar parti itu meluluskan usul ‘cerai’ dengan PKR.

      Selepas Majlis Ulama sebulat suarat memutuskan perkara yang sama, Naib Presiden PKR Rafizi Ramli juga dilihat senada dengan Saifuddin.

      Kata Rafizi pengekalan Iskandar Abdul Samad, Dr Yunus Khairi dan Zaidi Talib hanya membuktikan PAS bimbang bimbang mengenai kedudukan dan ganjaran semata-mata.

      Mengulas lanjut, menurut Ng logiknya selepas perubahan dalam kerjasama polit dalam parti yang mentadbir sesebuah negeri, perlu disusulkan dengan pembubaran Dewan Undangan negeri (DUN).

      Namun sebaliknya yang berlaku di Selangor dan isu peletakan jawatan dihangatkan hanya kerana Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) semakin hampir.

      “Yang penting kita mesti tengok dari sudut pentadiran negeri Selangor, apa rancangan yang hendak dilaksanakan bukan untuk mainan politik.

      “Ikut logik DUN mesti dibubarkan kerana terputusna hubungan bukan lagi satu pakatan mesti adakah pemilihan semula. Sekiranya tidak kenapa mahu bawa isu peletakan jawatan? Kerana pilihan raya sudah dekat,” tambah Ng.

      Penyelia DUN PKR yang dilantik sebelum ini ialah di DUN Paloh, ADUN Nenggiri dan DUN Kuala Balah.

      Manakala bagi parlimen, mereka dilantik di Machang, Ketereh dan Tanah Merah.

      Delete
    11. Sebenarnya, dalam banyak tulisan kebelakangan ini, A Kadir Jasin berkali-kali menyentuh dan memaksa pembaca agar percaya bahawa PAS menerima dana daripada UMNO. Secara konsisten, bekas ketua pengarang Kumpulan New Straits Times Press yang ‘disembelih’ selepas gagal menjana kemenangan bergaya UMNO dalam pilihanraya 1999, habis-habisan menembak PAS dan pimpinannya saban hari melalui tulisannya hari ini.

      Agak tidak logik seorang penulis veteran sepertinya melontarkan tuduhan melulu ke atas PAS hanya kerana apa yang didakwanya ‘sesetengah’ pimpinan PAS hidup mewah lalu menyebabkan ‘banyak’ orang percaya PAS menerima dana daripada UMNO. Menggunakan dua kali ‘pemboleh ubah’ iaitu ‘sesetengah’ dan ‘banyak’ boleh menyelamatkan A Kadir Jasin daripada disaman walaupun apa yang dilepaskan itu hanyalah peluru penabur yang tidak mengena sasaran.

      Jika begitu, mari kita berbincang di atas perkataan sesetengah. Kaya sangatkah sesetengah pemimpin PAS itu berbanding sesetengah pemimpin BERSATU yang dianggotai oleh Kadir Jasin sekarang? Empayar mewah melibatkan anak-anak di dalam bidang perniagaan adakah tidak wujud di lingkaran pemimpin BERSATU? Bukanlah tulisan ini ingin menyerang parti yang baru sahaja lahir ini kendati pula sebahagiannya merupakan rakan-rakan kita, namun jika ia dijadikan asas perbandingan, ia boleh diletakkan di atas para yang sama.

      Sudah tentu jawapannya, sesetengah pemimpin yang kekayaannya melimpah ruah sehingga mengkayakan anak-anak sudahpun kaya sebelum ini. Lalu, itulah juga jawapannya terhadap kekayaan sesetengah pemimpin PAS yang diserang oleh A Kadir Jasin. Lihat sahaja perniagaan yang dimiliki oleh pemimpin PAS yang didakwa kaya itu. Mereka bukannya bekerja menulis blog yang sekejap mati sekejap hidup, atau bekerja menulis tribute tokoh demi mencari sesuap dua pendapatan. Mereka punya pendapatan dan perniagaan, adakah bergelar pemimpin PAS, mestinya mengheret tin milo di tepi masjid?

      Tulisan A Kadir Jasin sehari dua ni sungguh sarat dengan fitnah dan provokasi. Ikhlas saya ingin mengingatkan kepada kawan-kawan di dalam BERSATU, jika A Kadir Jasin gagal membantu Mahathir di dalam UMNO sekitar PRU 1999 dahulu, maka dengan kudrat semakin hilang dan mata semakin rabun selepas 20 tahun kemudian, semakin besarlah kemungkinan untuk mengulangi kegagalan itu.

      Saya ingin mengulangi kata-kata Lim Kit Siang ketika mengulas perletakan jawatan A Kadir Jasin daripada NST belasan tahun lampau, “seseorang yang bermain dengan pedang akan mati di hujung pedang”.

      Datuk, Bangunlah bangsa dengan pena, namun bukan dengan melakar fitnah.

      Delete
    12. Assalamualaikum. Mula mula PKR berlagak bijak, mengarahkan semua lantikan politik di Kelantan meletakkan jawatan dan kemudian menegaskan akan menentukan nasib PAS di Selangor dengan MB Azmin, licik sungguh permainan PKR tanpa perlu mengambil kira kedudukan mandat rakyat dan tempoh pemerentahan yang perlu dihabiskan.Mana maruah dan mana Islamiknya tindakan licik sebegini?

      PKR juga sudah lupa prestasi mereka ketika PRU 13 yang membawa kerusi MB dimiliki mereka.Dengan hanya 14 kerusi yang dimenangi berbanding 15 kerusi yang dimenangi PAS, PKR diberi laluan untuk menerajui Selangor dengan kedudukan TSKI dikekalkan sebagai MB.Itu awalnya yang membolehkan PKR mendapat kerusi MB.Apakah PKR minta kita semua lupa sejarah ini?

      PKR yang cuba melupakan sejarah ini dan bertindak seperti kaduk naik junjung apabila memulakan Kajang Move seolah olah kerajaan Selangor milik mereka, mereka mahu menjatuhkan TSKI sehingga sanggup memecat TSKI dari PKR dan menyebabkan TSKI hilang majoriti dan meletakkan jawatan.PKR lalu mencadangkan DSWA sebagai MB tetapi tidak mendapat perkenan Sultan serta PAS lalu Sultan meminta cadangan nama nama lain yang membawa nama Azmin dicadangkan oleh PAS dan diterima Sultan.PKR juga mahu melupakan sejarah ini.

      Sebaliknya PKR mahu Azmin bertindak seperti diarahkan mereka, sekali lagi dengan anggapan Selangor itu milik mereka.PKR mahu melupakan sejarah bahawa kerajaan yang dimenangi itu dengan mandat PR dan tempoh pemerentahannya belum tamat.Oleh kerana kerajaan Kelantan tidak mahu menyingkirkan mana mana ahli PKR yang dilantik ke dalam sistem pentadbiran negari kerana menghormati mandat yang diterima sebagai mandat PR yang belum tamat tempohnya, maka PKR mengambil keputusan untuk mengarahkan ahli ahli yang dilantik meletakkan jawatan.

      Langkah ini akan dianggap sejajar dengan tindakan untuk menyingkirkan PAS di Selangor nanti.Dan sejajar dengan tindakan DAP di Penang yang telah menyingkirkan PAS dari kerajaan negeri.

      Bermaruahkah tindakan ini?

      "

      Delete
    13. Terima Kasih Anon kerana beri pencerahan. Harap pembaca blog ini menghayati pencerahan ini. Jangan taksub dgn dakyah liberal kafir ini bawa ke jalan salah. Banyak di cerita pasal maruah bila sentuh PAS atau UMNO. Mana maruah LGE yg tetap nak pegang jawatan walau didakwa atas rasuah di mahkamah. Apakah golongan ini yg katanya benci rasuah akan buat tuntutan tersebut?

      Delete
    14. Belajar cara membuka blog sendiri.
      Cer google dan belajar.
      Pesanan ikhlas Bakal Pengundi PH.

      Delete
    15. hormati pndpat mr j.bkn smua yang dia ckp tak bnr.ada juga yg betul.mr j ada prinsip wlaupun di maki dia ttp dgn pndirian dia.tk mcm pakatan haprak.pndirian sntiasa brubah.slps ph dikuburkan pasti ada pakatan baru lak

      Delete
    16. Pendirian mr j ialah attact attact attack; buat donno bila kena attack atau alih tiang gol...JASA punya m.o. Hari ni dia tak cakap omputih, sbb semalam aku dah syak dia tulis omputih sbb nak influence melayu middle class.

      Delete
    17. Anoy1741, pendapat mr j ko hormat, pendapat geng pakatan ko kutuk,..pirrah mabuk..cakap macam bagus konon!!

      Delete
    18. Bang Budin..mintak tolong la jangan siarkan criter merapu para cai dan pemakan dedak umnonok nih..buat letih jari jer nak scroll down.

      Delete
    19. Macam nak gila mengopipes

      Tu la budaya amno skg

      Delete
  2. .
    .

    Macai tetap Macai.
    Tukar lah sesiapa pun..


    Jadi sekarang yang bagus nya ialah Macai lawan Bekas Macai..

    ReplyDelete
  3. .
    .

    Ha Ha Ha..

    Pertemuan kat mana ?



    Padang Rengas ..

    ReplyDelete
  4. Wow ! Berat ni MrJ !! Hilang integriti rejim mcm ni.
    Ceoat betulkan benang basah tu.

    ReplyDelete
  5. Skrng ni tak boleh tanya byk2 nanti kena tampar

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Boleh tanya tapi kena lah submit soalan untuk di tapis ... jangan lah bagi soalan mengejut ..

      Malu lah kalau Najib susah nak jawab..

      Delete
    2. Sib baik budak sekolah rendah yang tanya soalan agama hari tu tak kena tampar...

      Delete
    3. Townhall Meet jd Townhall Slap !!
      Kunun telus, friendly, 2 way casual.
      Dok harap fake audience noleh la.
      Rosyam yakin dpt 'tame' kan.
      audience...terselahlondeh lg la sikap rejim.
      Tanya tak boleh, debat lari , hujah Mr J sanggahbodo...
      Masok court, tak aci -PM buksn pegawai makan gaji. Nak dakwa ,PandiDhoby cuci NFA..
      Adoi, mcm mana ni Mr J?
      Betul lah, rakyat mmg takda pilihan dlm pilihanraya14 nnt kan?
      Mr J dgn Sahabat2 boleh packing berus gigi towel, nnt nk p bercuti Sg Buloh.

      Delete
    4. Sanggup tampar org demi pertahankan jibby...fuhhhhhh meme over

      Delete
    5. Nanti ada la pelawak veteran yang dapat datok plk ni..tegar pnya ni

      Delete
    6. Datuk Seri, bolehkah Datuk Seri berikan contoh najis mughalazah?

      Krik krik krik 1 minit.

      Datuk Seri boleh kah saya beri cadangan iaitu BABI?

      PLEMPAAAAANNNNGGGGGGGGG!!!

      Mat Over : Kurang ajar cakap depan Perdana Menteri. Dia ni memang biasa biadap macam ni.

      Jibby : Biarlah.. Jangan.. (Bangang Mat Over ni... nak kasi rosak program aku ke?? Buat malu je ada kes lempang2..live show pulak tu!)

      Delete
    7. syabas mat over bila nk lempang LGE

      Delete
    8. mat over wlaupun brumur ttp brani.ph kalau dap mncaci islampun masih cium bontot lagi

      Delete
    9. Anjing pun berani depan tuan bro..kikiki

      Delete
    10. Tuan bekal tulang je. Isi dah bedal. Thats why ulama patut suka anjing macam Tok Arab. So loyal. So protective. Can bite others who asking u lots of question. Hoho..

      Delete
    11. Mat over tu dah nama pun mat over

      Nak ampu najip kow2

      Untung2 dapat dato seri macam jamal tongkol

      Itu je la jalan dia nak cari makan

      Nak berlakon dah tak laku

      Jadi anjing pun jadilah..

      Delete
  6. PULAK !!! PEMBANGKANG PERTIKAI KENAPA DAFTAR PENGUNDI NAIK MENDADAK ?
    dalam kenyataannya tadi, kalid samad pertikai MENGAPA DAFTAR PENGUNDI BARU NAIK MENDADAK !??

    ni soalan nak gelak ke ?
    ni soalan bosol jenis apa ni ?

    SENARAI DAFTAR PENGUNDI BARU NAIK.... SALAH !
    SENARAI DAFTAR PENGUNDI BARU TAK NAIK... SALAH !

    apa yang kalid samad pelikkan sangat ni.

    kalid samad tak perlu gusar mengenai peningkatan pengundi baru.

    fyi kalid samad..hampir 500 ribu pengundi baru layak mengundi telah didaftarkan pada suku ke 3 tahun 2016.

    untuk rujukan kalid samad..

    peningkatan itu disebabkan KESEDARAN VIRAL KAW KAW DI WATSAP DAN MEDIA SOSIAL YANG KATA PARLIMEN BAKAL BUBAR HUJUNG 2016, MAKA SIAPA YANG BELUM DAFTAR SEGERALH DAFTAR.

    itu pasal naik mendadak.

    bukan takat itu je, SPR punya telus sampai dah berjuta pengundi baru dah layak mengundi untuk PRU 14.

    bukankah ini baik untuk politik ?
    bukankah ini baik masa depan politik semua parti ?

    kesedaran politik di kalangan anak muda amat tinggi.

    dilaporkan untuk PRU 14 ini , pengundi baru akan mewakili 45% senarai layak mengundi.

    SPR telus korang bantai ?!
    SPR daftar berjuta pengundi baru korang bantai ?!
    pengundi baru naik mendadak salah ?!
    pengundi baru tak naik korang salahkan jugak ?!

    otak mana der...

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      .

      Ahli MIC pun kat 100,000 tak daftar mengundi ooi..

      Kajian baru-baru ini menunjukkan anak muda muak dengan politik dan bosan dengan isu-isu semasa.

      Yang paling ketara UMNO sampai hadiah kan kereta untuk menarik anak-anak muda mendaftar.

      Delete
    2. Tapi yang pakat booooooo ramai2 sb takde cabutan tu apehal plk.kene kencing kot

      Delete
    3. Dengar cerita memang tak ada cabutan kat stadium hari tu...terus umum pemenang. Betul ke?

      Delete
    4. PM KU PULANG DARI CHINA
      PM KU BELIKU KERETA
      KERETA KECIL WARNA MERAH
      BOLEH KUBAWA TUMPANG ROSMAH.

      PON PON PON PON
      KERETA KECILKU BERBUNYI
      MARILAH HADI MARI NAIK
      BOLEH KUBAWA JUMPA JHO LOW TAEK..

      Lagu Khas Umno 71 tahun...hilangkan duka... tewas cabutan bertuah!

      Delete
  7. TAN SRI..SPR BUKAN TAKAT MACAI BN, TAPI MACAI PEMBANGKANG JUGAK !
    alasan 'macai BN ' itu digunakan dengan merujuk kepada dakwaan kononnya SPR melanggar perlembagaan persekutuan.

    sayang lontaran itu tak diselikan dengan detailing, perincian atau sebarang kesalahan spesifik untuk menyokong dakwaan.

    senang cerita, lontar dan tembak aje lah..

    TSAR pernah menjadi pengerusi SPR 2008-2010. sebelum itu beliau juga berada dalam hirarki kepimpinan tertinggi SPR.

    bercakap mengenai macai, TSAR sebenarnya perlu lebih TELUS untuk melabelkan SPR itu sebenarnya macai siapa ? macai BN atau pembangkang.

    sejak 1999 kesedaran politik malaysia menaik tinggi.

    bermula dengan kesedaran politik tinggi itulah, lahirnya pelbagai desakan dan permintaan untuk menjadikan SPR ini perlu lebih up to date dalam menangangi perjalanan proses pilihanraya di malaysia.

    sebelum 1999, pembangkang tiada hak untuk hadir dalam proses pengundian awal yang membabitkan penjawat awam seperti tentera, polis dan keluarga mereka.

    menjelang 2004, kaedah ini dilupuskan. pembangkang ada hak untuk hadir pada hari pengundian pengundi awal. SPR tunduk kepada desakan pembangkang. SPR waktu itu menjadi macai pembangkang ( barisan alternatif )

    menjelang pru 2004 juga, peti undi kotak hitam telah ditukar kepada pei undi lutsinar. sekali lagi SPR menjadi macai kepada pembangkang.

    pada pru 13, pembangkang dan BERSIH desak SPR gunakan dakwat hitam untuk dicalit pada jari pengundi. tujuannya untuk elakkan pengundi hantu dan undi dua kali. ( sebenarnya gagal dibuktikan kewujudannya ).
    sekali lagi SPR ikut kata pembangkang. kita guna dakwat hitam. ( dalam sistem pilihanraya di kebanyakan negara dunia, sistem biometrik merupakan sistem yang digunapakai oleh mereka. tapi pembangkang taknak )

    cerita politik menyebabkan kesedaran politik di kalangan rakyat malaysia meningkat naik.

    setakat ini hampir 2-3 juta lebih pengundi baru telah didaftarkan oleh SPR yang melayakkan mereka ini boleh mengundi pada pru 14 kelak.

    namun cerita kebaikan ini disorokkan ke dalam karpet.

    yang perlu dibisingkan adalah 200-500 pengundi yang ditolak pendaftarannya kerana alamat tak lengkap, keraguan individu dan sebagainya.

    yang baik dibuatkan SPR senyap, sikit teknikal salah kasi bising.

    TSAR tahu perjalanan sistem pilihanraya.

    hampir semuanya jikalau layak dituruti ( dakwat hitam, wakil undi awal,kotak undi lutisnar ) maka SPR akan turuti...

    kenapa di kala SPR tunduk kepada kehendak pembangkang, SPR TAK DIGELAR MACAI PEMBANGKANG ?

    persoalan TSAR yang dakwa SPR langgar perlembagaan.

    negara kita demokrasi, sebarang ketidakpuasan mengenai apa juga boleh diheret masuk mahkamah.

    sejak 6 bulan lepas,pembangkang dah heret 7 kali SPR ke mahkamah.

    disebabkan prosedur dan aturannya betul, maka mahkamah putus SPR menang 7 kali itu lah/

    isu persempadanan semula merupakan basic pilihanraya.
    sebarang persempadanan semula layak dilakukan mengikut kitaran 10 tahun.

    antara justifikasinya adalah kerana pola geografi kependudukan yang bertambah. sebagai contoh.

    pada tahun 1999 parlimen shah alam ada dua dun. batu tiga dan sungai renggam

    lepas persempadanan semula, parlimen shah alam dipecahkan kepada dua. shah alam dan kota raja.

    sejak 10 tahun lepas shah alam semakin padat dengan kawasan penempatan baru. kini shah alam ada U1 hinggalah U13.

    kewajaran persempadanan semula perlu dilakukan. cerita shah alam sama bikinnya dengan kebanyakan parlimen yang lain.

    takkan TSAR tak tahu ?

    kerana PERSEMPADANAN SEMULA YANG SPR IKUT PERLEMBAGAAN INI JUGAKLAH pembangkang makin banyak menang.

    tengok ajelah peningkatan kerusi dun di selangor antara 2008 dan 2013.

    bila TSAR tuduh SPR itu macai BN, jangan lupa selitkan sekali SPR jugak macai pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa apa lagi

      Pegi la pelempang tan Sri tu pulak

      Takkan kalah dgn retis yg dah tak laku tu pulak..

      Delete
  8. nak beletiaq panjang panjang pi buka bloq sendiri la oi..

    ReplyDelete
  9. Betul buat la blog mcm budin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tk mau buka blog baru, takut tadak pengunjong, sila buka ruang konen kt Mykemut dan Hanukkah online.
      Tapi kna upah ot utk Askar A9 ..upah cuci, mcm di facebook Najib tu, haha

      Delete
    2. Bagi fakta tak suka. Bacalah saudara dari hari hari berkubang dlm auta dan fitnah pembangkang.

      Delete
    3. Yang kau berkubang kat sini buat apa?

      Delete
    4. Hehehe kau bkak la blog j.nt ajak la mat singapork n sahabat jadi advisor.msti ramai ostaz2 joint.

      Delete
    5. Mr j...fakta JASA sapa mau percaya

      Delete
    6. Mr J bertaubatlah. Jangan suka maki dan fitnah orang. Dosa besar. Sokong PH masa depan baru M dan A. Jauhi Umno dan Pas - parti barbaric dan samseng.

      Delete
  10. Kalau hidup dah 'hilang berkat' pasal banyak sangat menipu dan kebas duit, banyak perkara-perkara buruk yang kita tidak sangka-sangka terjadi. Hidup seperti tidak keruan dan tiada pedoman.

    ReplyDelete
  11. Mr. J.....Mr. JASA! Game over.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JASA!Patut lah mengagung-agung kan mr cash is king.

      Delete
  12. Pas pis pus x nk komen ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde faedah pas nk bg komen.pntaksub ph dh tk blh diubah lg.sygkan tokong lbh dari ualamak

      Delete
    2. 1745 penyokong pas pis pus..dah panas ke lobai.? Now everybidy can become lobai

      Delete
    3. Ulama sayang duit di Selangor. Demi cinta jawatan sanggup jadi Timb Speaker di bawah DAP. Melayu jika undi Pas..rela Islam dipijak dan dihina kerana duit....

      Delete
  13. SPR 'diheret' ke makamah sebanyak 7kali oleh puak pembangkang dan NGO2 nya. dan kesemuanya memihak kepada SPR.

    lidah' jelik (shahbudin.com) seperti biasa membawa alasan evergreen sebagai bekal untuk dipegang oleh golongan yg jahil kerana In Shaa Allah, UMNO/BN akan kekal sebagai pemerintah dan puak pembangkang akan kekal membangkang.

    sistem pilihanraya Malaysia diiktiraf menepati sistem negara Maju - sangat sedikit peluang untuk memanipulasi pada keputusan majoriti.

    SPR menjalankan tugasnya dengan diikat undang-undang ia bukan bertaraf macai untuk pemerintah apatah lagi macai buat puak pembangkang.

    kisah 40k Bangla - sudah tidak relevan
    kisah black out - sudah tidak relevan
    kisah undi hantu - sudah tidak relevan
    kisah undi pos - sudah tidak relevan

    wahai lidah'pembawa adu domba, golongan yang jahil itu perlukan alasan baharu sebagai penenang jiwa selepas usai PRU ke-14 kelak.

    aku cukup terhibur untuk melihat gerak tari lidah' jelik seperti kamu, terus memperbodoh golongan yang jahil.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni lagi sorang dari JASA. Ngaku kerja kat jbtn pendidikan, tapi banyak masa terluang online.

      Delete
    2. 16:33 jangan terlalu fikirkan siapa aku tetapi ambil hikmahnya pada apa yang cuba aku sampaikan. kamu hanya seorang marhean yang terus-menerus diperbodoh atas kejahilan diri.

      undimu menjadi cermin sama ada kamu tergolong didalam kalangan mereka yang berilmu atau sebaliknya.

      Pakatan Harapan BAHARU merupakan fitnah yang bergulung ibarat ombak menghempas pantai - penuh tipu daya dan pengkhianatan. masih ingat pada mantan MB Selangor (Tan Sri Khalid) bagaimana dia di fitnah oleh puak sendiri kerana menahan wang negeri dari dikuasai oleh Pakatan Rakyat.

      lidah' Rafizi Ramli lebih panjang dari lidah' seekor biawak dengan strategi - Langkah Kajang. lidah' yang sama juga sedang cuba membelit MB yang baru (Azmin Ali) dengan gerakan yang berselindung dan penuh muslihat.

      Allahurabbi - ingatlah kata-kata ku ini bahawasanya Pakatan Harapan pasti akan menemui ajalnya apabila ia melibatkan urusan ISLAM dan BANGSA Melayu. sama ada kamu mahu menjadi keldai dengan menurut redha puak kafir di dalam PH atau kamu akan terbuang sebagaimana pernah PAS lalui.

      Mengapa usul mahukan si tokong CM Penang supaya berehat atau meletak jawatan sehingga selesai kes rasuah yang dihadapi ditolak ?.

      lebih melucukan si Tokong CM Penang mempersoalkan maruah ADUN PAS di Selangor kerana masih kekal sebagai EXCO. sedangkan yang mengumumkan PR telah mati adalah DAP dan merekalah yang mengumumkan lahirnya PH.

      Allahurabbi - di mana akal kamu ?

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    3. kdg2 kita juga prlu mgkritik ph.bkn rakyat mahukn ph mnjadi pkatan sempurna.tp skruang2nya pakatan yg lebih sistematik

      Delete
    4. Sahabat...hikmah apa kau boleh bagi kat aku? Kau tu lulus tahap spm...hikmah taik kucing

      Delete
    5. Sudah la sahzbat; style JASA semua dah tau

      Delete
    6. HIKMAH JASA bro

      Delete
    7. Sahabat ni penggemar sup lidah le saya ingat..kalo komen je mesti sebut lidah..patutlah dia suka cakap pusing pusing sebab kata orang tua2 lidah tu tak bertulang..

      Delete
    8. Ada lagi Haramjadah Jasa sekor ni

      Sahabat baik dia tu la si retis xlaku yg dh jadi gengster di bawah perkenan Tai Long

      Delete
  14. Off topic:
    Di kawasan pwtc/sunway putra mall Umno sdg mendaftar ahli2 baru kbnykan peniaga2 kecil melayu lengkap dgn daftar pengundi n tempat mengundi dr SPR.Ahli baru terus di buka akaun BSN n akan dimasuk RM 200k..100k dlm bentuk sijil premium..100k pula secara tunai tp kena transfer pula RM 25k tiap2 sorang pd 2 individu n 1 sykt lg 25k yg kesemua nya ahli tak kenal.Jumlah transfer RM 75k n bakinya pd ahli RM 25k.
    Soalan nya dr mana dtg dana yg tak perlu di byr balik n dtg dr siapa?..dengar dua tiga peniaga dah daftar n akan menerima wang sebelum raya.

    ReplyDelete
  15. saya lbh suka mgkritik ph dari pihak lain.bkn sybtk suka ph.saya mcm org.lain juga mgharpkan bn ditumbangkan.hanya ph jd harapan.mgkritik ph sbb saya harp ph dpt brubah mnjadi pakatan yg lbh baik.ssugguhnya kita hanya mnpu diri sndiri kalau myatakn ph lbh baik.hrp pmimpin ph tk siakan hrpn rakyat.ubahlah organisasi supaya lbh mntap.pilih ajk pusat ph dikalangan 4 parti.yg didalmnya ada clon pm.kalau ph tk berubah msh mgamalkan acuan pr.harapn rakyat mst brkecai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus..pak cik gi mkn ubat..kang pengsan

      Delete
    2. saudara dh silap sy tk lg sokong pas.sy ingin melihat bn dikalahkn.salah ke kalau kita mgharapkn pihak yg akn gntikn bn adalah lbh baik.

      Delete
    3. Kepada mat non 1726,

      Tak perlu jadi biawak berbulu Ayam

      Taktik murahan geng samsong semua celah Gigi kami je

      Sorry try lagi ye

      Delete
  16. Kami ingin mendengar dari Abdul Rashid sendiri pengalamanya mengendalikan SPR semasa beliau menjadi dari Timb Pengerusi kepada Pengerusi SPR. Masaalah persekitaran dakwat jari kekal dan bagaimana beliau menguruskan tekanan orang politik atasan semasa menjawat jawatan tersebut.

    ReplyDelete
  17. Semoga pemimpin2 yang berjuang untuk rakyat terus tabah.

    Bersangka baik.

    Hate your worst enemy with a little less passion - he might be your best friend one day.
    Yasir Qadhi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah just like pas and umno..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...