Sunday 7 May 2017

POLITIK MALAYSIA TIDAK MATANG SELAGI UMNO TAK TUMBANG


Apa itu politik matang?

Bagi Pas, politik matang ialah dapat berbaik-baik dan bekerjasama dengan UMNO dan kerajaan setelah sekian lama parti itu seperti menyesal kerana bersikap tidak matang, suka berkelahi dan melabel macam-macam gelaran kepada mereka yang bermusuh dengannya.

Jika tidak menyesal, tentulah Takiyuddin Hassan tidak mengungkapkan kata-kata, "Dulu lagi sebenarnya kita memang hendak hadir program-program kerajaan Persekutuan tapi tak dijemput,  selain keadaan tidak mengizinkan."

Rupa-rupanya Pas selama ini begitu mengidam untuk berbaik dan bermesra-mesraan dengan UMNO dan kerajaan. Alhamdulillah, hasrat itu tertunai kini di ketika UMNO sedang dipimpin Najib Razak yang bukan terpalit skandal kewangan terbesar di dunia, tetapi juga mengakui dalam akaun peribadinya ada wang sekurang-kurangnya RM2,600 juta.

Bagi UMNO dan BN, politik matang ialah apabila rakyat terus memilih mereka mentadbir negara ini, di sebalik pelbagai skandal yang nyata, subsidi ditarik dan cukai GST dikuatkuasakan.

Selagi UMNO dan BN berkuasa, bermakna matanglah rakyat bagi mereka. Maka, pengundi Selangor dan Pulau Pinang yang menolak UMNO dan BN sejak dua pilihanraya lalu dianggap tidak matang sama-sekali.

Jika mereka kembali memilih UMNO dan BN dalam pilihanraya akan datang, mereka automatik dinilai matang kembali.

Politik matang bagi Pakatan Harapan ialah apabila rakyat berani membuat perubahan tatkala kesalahan kerajaan dan kemungkaran pemimpin dalam mengurus negara ini begitu nyata dan memudaratkan kehidupan rakyat.

Sebab itu mendedahkan kesalahan pemimpin kerajaan kerap dilakukan. Ia bertujuan untuk menyedarkan mereka bahawa pemimpin kerajaan sepatutnya berkhidmat untuk rakyat melalui pelbagai kemudahan yang mereka nikmati dan sekiranya ia gagal, mereka wajib ditukar tanpa rasa gentar.

Daripada ketiga-tiga tafsiran tersebut, Pas dan UMNO jelas hanya mementingkan diri mereka sendiri, manakala Pakatan Harapan lebih terbuka dari segi memberi pilihan kepada rakyat. 

Sementara UMNO memberi tafsiran hanya untuk kepentingan mereka, matang dalam tafsiran Pas pula lebih menampakkan ingin membeli kelebihan kepada BN di samping dapat melepaskan dendam serta geram kepada DAP dan Amanah.

Di negara-negara yang lebih maju, sikap seperti yang dicanangkan oleh Pakatan Harapan itulah yang menjadi kelaziman. Mereka tidak gentar menukar pemimpin dan kerajaan yang gagal menunaikan tanggungjawab kepada sebuah kerajaan baru yang lebih diyakini.

Jika pemimpin atau kerajaan baru yang dipilih itu gagal juga, mereka dengan berani akan menukarnya sekali lagi. Biasanya parti lama yang dikalahkan tadi, tetapi sudah bertukar pucuk pimpinan, akan diberi kepercayaan semula mengetuai kerajaan kiranya janji dan manifesto yang ditawarkan lebih meyakinkan.

Dengan mudahnya pertukaran kerajaan itu berlaku, parti yang terpilih mengetuai kerajaan akan berusaha dengan sebaiknya untuk menunaikan janji yang pernah ditawarkan. Mereka juga hanya berani berjanji sekadar yang mampu ditawarkan saja dan tidak berlebih-lebihan sehingga ke tahap menawarkan bulan dan bintang.

Di negara ini, jika kita ingin menikmati kehidupan yang lebih baik dan terjamin, sesuai dengan cukai yang kita bayar kepada kerajaan, amalan seperti di negara-negara maju itu mestilah juga berani dilakukan.

Jika tidak, kita akan terus mendengar banyak janji pilihanraya tidak ditunaikan, tapak hospital yang sama dirasmikan sehingga dua tiga kali pilihanraya dan perlbagai janji yang lain lagi dimungkiri.

Bagi pengundi-pengundi PRU akan datang, kematangan dalam berpolitik adalah ujian terpenting bagi mereka. Menukar kerajaan bukan semata-mata kerana kebencian kepada Najib, UMNO dan BN tetapi yang lebih penting ialah sebagai langkah permulaan kepada proses kematangan yang sebenar-benarnya.

Dengan Najib dipaliti pelbagai skandal, kerajaan gagal dalam banyak hal, beban kos sara hidup serta adanya pengaruh Tun Mahathir Mohamad yang mengetuai Pakatan Harapan sebagai penasihat, PRU 14 adalah peluang terbaik untuk rakyat menunjukkan kematangan yang hasil akhirnya adalah untuk mereka juga.

Peluang sebaik ini mungkin tidak muncul lagi jika kita mensia-siakannya. Jika UMNO dan BN terus berkuasa lagi selepas PRU 14, Najib akan lebih bebas melakukan apa saja yang disukainya. 

Menaikkan kadar GST, menghapuskan banyak subsidi seperti dalam sektor kesihatan atau menubuhkan beberapa lagi syarikat mirip 1MDB, sudah pasti bukan lagi masalah bagi beliau untuk melakukannya.

Kepada yang masih nostalgia dan sayang kepada UMNO, tetapi di waktu yang sama benci serta meluat dengan Najib, inilah juga masanya untuk menunjukkan keberanian dan kematangan.

Harus disedari bahawa Najib tidak mungkin dapat disingkirkan tanpa UMNO dan BN dikalah terlebih dahulu. Mengekalkan UMNO dan BN lagi bermakna menyambung nyawa politik Najib untuk lebih lama di kerusi Perdana Menteri yang sedang didudukinya.

Mengalahkan BN dalam pilihanraya bukanlah suatu dosa, lebih-lebih lagi jika matlamatnya ialah untuk menyingkirkan Najib yang terpalit dengan pelbagai skandal dan kelemahan serta bertujuan untuk mewujudkan UMNO yang lebih baik, lebih bersih dan diambil alih oleh pemimpin-pemimpin baru yang diyakini rakyat di masa depan.

Setelah BN kalah dan Pakatan Harapan menjadi pemerintah, ia dengan sendirinya memberikan rakyat peluang untuk menilai kerajaan mana yang lebih baik. Jika Pakatan Harapan gagal, BN boleh dikembalikan semula dalam pilihanraya lima tahun seterusnya, tetapi sudah tentu ketika itu bukan lagi Najib ketuanya.

Tetapi, kalau Pakatan Harapan ternyata lebih baik dan mampu memberi kesejahteraan yang jauh menggembirakan hati rakyat, maka tiada sebab itu hendak ditukar lagi.

Pokoknya, rakyat tidak mungkin dapat menilai kebaikan dan keburukan sesuatu itu kecuali dengan merasainya terlebih dahulu. Boleh atau mudahnya proses tukar ganti kerajaan dengan sendirinya membuatkan sesiapa pun yang diberi kuasa akan berkhidmat dengan sebaik mungkin, menjauhi skandal serta tidak kurang dengan kuasa yang diberikan.

Keberanian menerima sesuatu yang baru itulah sebenarnya kematangan. (ShahbudinHusin 07/05/2017).

116 comments:

  1. Tolak pas jauh2 sehingga ke sudut dunia.
    Tak boleh pakai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai Olarmak teruskan MAKAR mu..
      Teruskan sandiwara hudud & RUU..
      Teruskan berTahnik brTAHAJUD palsu..
      Teruskan lah menCURI FITNAH merapu..
      Petir & RIBUT pasti menunggu
      Petir & RIBUT tak akan keliru
      Petir & RIBUT nampok "NIAT"mu menipu
      Petir & RIBUT itu LURUS Telus kudus selalu
      Petir & RIBUT itu, diarah yg maha'SATU
      JAHANNAM kau pinta/doa' kan JAHANNAM lah diri mu itu!

      Delete
    2. PAN wujud atas alasan PAS nak bersatu dgn UMNO, PAS dah tiada profesional dan PAS dah tak bersih, ada rasuah.

      Setelah masa berlalu, PAS tetap tegas dgn pendirian menentang UMNO dalam pilihanraya, menawan hati pengikut UMNO melalui Budaya Politik Matang Sejahtera.

      Pelbagai Forum Profesional dalam PAS tumbuh bagai cendawan. Keputusan Pemilihan Muktamar PAS Pusat yang baru berlalu menunjukkan PAS mengangkat peranan profesional untuk bergandengan dengan ulama. Bukan 2,3 orang, malah sehingga 9 orang bergelar Doktor. Pakar undang undang, jurutera.

      Tohmahan PAS parti tidak bersih terjawab sendiri dengan terbongkar satu persatu rasuah, fitnah dan isu integriti pemimpin Pakatan Harapan dan Barisan Nasional.

      PAS kekal tiada sabitan kes rasuah, integriti.

      Jika 3 alasan PAN ini ternyata salah, maka PAN tidak lagi dapat menjustifikasikan sebab ia perlu wujud.-

      Delete
    3. Assalamualaikum,,,, Jumaat lepas,saya terserempak dengan kawan lama, orang PKR yang pernah bersama sama bekerja untuk PR ketika PRU 12 dan 13.Perkara pertama yanng disuarakan olehnya ialah PAS sudah bersama UMNO merujuk kepada penampilan TGHH bersama Sabery Cheek dan dengan lantang dia menyuarakan bagaimana TGHH menyembunyikan niatnya untuk bersama UMNO dari semua ahli PAS.Katanya lagi, dia sudah dimaklumkan oleh presiden, timbalan presiden dan naib presidennya berkenaan perkara berkenaan, ianya bukan rahsia lagi.


      Saya cuba menjelaskan mengenai BPMS tetapi katanya di peringkat pusat ,TGHH mahu UG dengan UMNO walaupun di akar umbi diwarwarkan mengenai BPMS.

      Hebat sungguh orang PKR ni, sampaikan soal soal penting mengenai hala tuju PAS boleh diketahui mereka walaupun ahli PAS dari Timbalan Presiden sehinggga ahli di peringkat bawahannya tidak tahu menahu.Hebat Presiden PKR kerana boleh tahu niat TGHH yang tidak diketahui oleh ahli ahlinya dan sudah tentu naib presidennya yang juga mamat SD, juga terlalu hebat kerana dia seorang auditor bertaraf dunia.

      Itu saja tahap kehebatan pemimpin PKR, walaupun kalau disemak kemampuan tajwidnya mungkin kelaut tapi sebab seorang auditor taraf dunia, dia boleh betul dalam semua hal sehingga kepada hal hal yang melibatkan pendekatan politik parti lain pun oleh diketahuinya.

      Apa makna semua ini? Tidakkah terfikir oleh kita semua, seorang yang memiliki ilmu setahap TITM, Ustaz Idris Ahmad dan lain lain Ustaz tidak mengetahui niat sebenar TGHH tetapi seorang doktor gigi dan seorang auditor mamat SD,boleh tahu? Tinggi mana dan tahap mana ilmu mereka jika nak dibandingkan ilmu yang ada pada TITM dan lain lain ustaz?

      Pada saya ini hanyalah satu ciptaan ilusi mamat SD dan doktor gigi untuk menjustifikasikan dakwaan mereka dan menolak BPMS.Tiada yang benar pun dalam dakwaan ini dan sebenarnya sudah tiada titik pertemuan antara PAS dan PKR serta PH.PAS akan terus menyambung BPMSnya sementara PH akan terus mengalunkan lagu PAS akan bersatu dengan UMNO, apa saja kejadian seperti tiadanya Mustafa Ali sebagai pengarah pilihanraya dianggap tindakan yang mesra UMNO, tiada langsung rasa nak menghormati PAS, itu akan terus menjadi kerja PH menerusi agen agennya sehinggalah PRU nanti.Perang saraf PH lebih tertumpu kepada PAS.

      PAS pula sudah membuat keputusan.Tidak akan bersama PH dan akan memastikan PH tidak menang PRU 14 dan membentuk kerajaan maka kalau PH benar benar anak jantan, tunjukkan kejantanan itu sekarang.

      Delete
    4. .
      .

      08 25

      Tuan bercakap dengan baik tapi sombong tak sedar diri.

      Tanya diri tuan sendiri mengapa komen tuan di masukkan di slot paling atas sedangkan ikut aturan mengikut tarikh dan masa komen tuan di bawah ..

      Tuan tidak ada keyakinan yang komen tuan akan di baca. Kurang keyakinan ini lah yang menyebab PAS sakit tenat.


      Bukan sahaja pemimpin PKR yang tahu mengenai tindakan Hadi tapi ramai lagi. Dan semua nya bermula bila PAS letak calun bertindih tapi tidak menjadi isu sebab ada nya pemimpin seperti Husam, Mat Sabu, Khalid Samad dan lain-lain yang berlarutan dengan isu MB Selangor.
      Bagi ahli PAS cara yang jijik tersebut bukan masalah yang penting mendapatkan kuasa dan rampas Selangor.

      Cuma ahli PAS yang kononnya dengan ingat (bukan niat) buat kerana Allah maka di ketepikan segala unsur dan tindakan buruk Hadi. Di guna ayat wala dan istiqamah pada Islam sudah cukup untuk menipu ahli yang kerjasama dengan penyamun ada lah tuntutan Islam.

      Dalam membuat strategik orang politik akan buat sampai terdaya dan tidak akan putus asa selagi mereka rasa peluang masih ada. Itu sebab walaupun tahu sedar hala tuju Hadi, pemimpin PH terus berusaha supaya PAS bersama PH menyelamatkan rakyat.

      Betul kan iktikad. Jangan jadi Islam ikutan tapi jadi lah hamba yang merdeka yang bukan buta-buta mengikut mana-mana manusia tetapi sekadar menjadikan nya sebagai panduan untuk menuju kepada Allah.

      Tidak ada manusia yang boleh membawa kita ke Syurga melainkan diri kita sendiri kerana Allah sendiri pun tidak dapat ubah kan nasib kita jika kita sendiri tidak mahi ubah kan nasib kita sendiri.

      Delete
    5. Assalamualaikum,,,

      TGHH menjadi tetamu di majlis meletakkan tukun tiruan bersama sama menteri pertanian dan asas tani Sabery Chik.Satu kesinambungan kepada BPMS yang telah dimulakan PAS.Politik yang menekankan kepada keharmonian dalam aspek aspek yang menbawa kebaikan kepada rakyat.Kehadiran TGHH bukan untuk berUG dengan UMNO tetapi meraikan usaha baik kerajaan untuk menolong nelayan.Itu juga menjadi sebab kenapa PAS tidak perlu bersama PH....


      PH sebagaimana diketahui berjuang untuk mendapatkan kerajaan dengan menewaskan BN, PH tidak berminat untuk apa apa jua usaha kebaikan rakyat yang diusahakan kerajaan kerana PH hanya mahu melihat BN tumbang dan mereka mengambil alih kerajaan.PH tak berminat dengan BPMS dan akan terus dengan budaya keluar dewan dan melolong lolong macam polong selagi kerajaan tidak dikuasai.

      PH tidak berminat dengan Islam juga.Kalau BN yang sekular dapat ditewaskan, PH akan tetap terus dengan kerajaan sekularnya dengan tiada ruang untuk Islam akan diberikan.Itu yang dapat dilihat dari cara mereka memperkenalkan perjuangan rakyat mereka yang sebenarnya kelihatan jelas hanya untuk poket mereka sendiri.

      PH akan hanya menipu rakyat.Kalau PH menang tiada ruang untuk Islam dan tiada ruang untuk menghapuskan GST.Rakyat akan tertipu kalau memberi undi kepada PH.

      Itulah sebabnya PAS tak boleh bersama PH malah lebih jauh lagi PAS lebih komited untuk menghalang kemenangan PH demi rakyat.PH akan terus menggunakan dedak sebagai senjata untuk menuduh PAS bersengkongkol dengan UMNO padahal kalau PH menang, mereka tak pernah menunjukkan minat untuk BPMS sebagaimana ditunjukkan oleh beberapa pemimpin mereka seperti LKS,LGE, Rafizi dan beberapa orang lagi termasuk Nurul Izzah dan Mahathir.

      Rakyat akan menyesal kalau mereka pilih PH.PAS sudah menyedari perkara ini dan PAS tak akan bersama PH walaupun ada ahli PAS yang kelhatan mencapai tahap gila meroyan tetapi diangkat sebagai anak jantan oleh PH terus menerus melalak mengatakan mahu membawa PAS bersama PH.Tetapi tanpa sedar ahli PAS ini hanya melalak di tengah jalan tak ubah seperti orang gila.

      PAS dikatakan parti pengacau di PRU.Ya, memang benar PAS parti pengacau kerana mahu memastikan PH tak akan menang dan bentuk kerajaan sementara PAS walaupun terus jadi pembangkang selepas PRU, dengan BPMS, PAS akan terus membawa apa apa cadangan untuk kebaikan rakyat dan untuk penambahbaikan kualiti beragama bagi rakyat.

      PAS akan terus jadi penasihat untuk melihat ugama terus dibela.Baru saja kerajaan persekutuan memberi bantuan RM80 juta kepada sekolah pondok dan bentuk bentuk bantuan sedemikian akan terus dipastikan akan disalurkan.Yang pasti bantuan ini akan lenyap kalau PH yang berkuasa.

      PAS mungkin pengacau di setengah kawasan tetapi bagi Kelantan dan Terenggganu PAS sudahpun mempunyai masadepan yang cerah dengan beberapa kerusi Parlimen yang akan memastikan PAS akan terus ada di Parlimen untuk meneruskan BPMS.

      Itu sudah memadai untuk PAS............

      Delete
    6. Impian Pakatan Harapan semakin jauh untuk menguasai Putrajaya dalam pilihan raya umum ke-14 apabila PAS keluar daripada gabungan parti pembangkang itu.

      Ahli Parlimem Pasir MAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz dipetik Utusan Malaysia sebagai berkata, hanya dalam 'dua keadaan' sahaja DAP yang didakwanya mengetuai gabungan parti pembangkang itu, boleh menawan Putrajaya.

      “Pertama, menjadikan bukan Islam sebagai majoriti dalam negara kita namun bagi saya jauhlah memandangkan statistik umat Islam di negara kita bertambah.

      “Kedua, DAP hanya boleh menang apabila umat Islam ini hidup dalam keadaan hanyut, hanyut tidak jaga agama, mereka hanya hendak jaga duit, ekonomi, perut maka di sini mereka akan terkesan dengan umpan DAP.

      "Tetapi kita yakin usaha dakwah yang dibuat oleh PAS, orang Melayu tidak sampai tahap lalai sehingga menerima perjuangan DAP,” Utusan memetiknya sebagai berkata.

      Nik Abduh mengulas kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang menyifatkan PAS telah sesat kerana bermusuh dengan DAP dan berbaik-baik dengan Umno.

      Nik Mohamad Abduh yang juga ahli jawatankuasa PAS pusat berkata, matlamat utama PAS adalah untuk mendaulatkan Islam di negara ini dan kerana itu, ia tidak boleh bersama Pakatan Harapan kerana mendakwa DAP cuba menjadikan Malaysia sebuah negara liberal.

      “Dengan sikap dan polisi DAP, matlamat mereka yang semakin jelas ‘Malaysian Malaysia’ yang dulunya difahami secara kabur oleh orang Melayu.
      "Hari ini dengan tindakan-tindakan mereka ia semakin menjelaskan maksud sebuah perjuangan untuk menjadikan negara kita ini liberal, bebas tanpa ada ikatan agama, maka tidak mungkin PAS boleh bersama Pakatan Harapan untuk menang menuju Putrajaya.

      “Kalau kita kekal dengan Pakatan Harapan, kita sendiri tidak boleh jamin kemenangan itu menjamin Islam berdaulat,” katanya.

      Justeru, katanya, PAS akan bekerjasama dengan sesiapa sahaja, termasuk Umno bagi memastikan matlamat besar parti itu untuk mendaulatkan Islam di negara ini berjaya.

      Delete
    7. Assalamualaikum..
      Ramai penyokong dan pengundi Pas masih tak tahu apa BPMS. Jika ditanya kepada mereka kebanyakan menyokong membabi buta bila Nik Abduh yang cakap BPMS.

      Ini kes serupa dengan Hadi sebut tangguh RUU355 ke sidang Parlimen depan, juga mereka sokong. Walhal baru sekejap tadi 5 orang Islam dah dikafirkan sebab tanya bila Hadi nak bahas RUU?

      Jadi ana secara rendah diri umumkan kepada penyokong dan pengundi Pas maksud pimpinan amalkan BPMS dan bukan Quran atau Hadis ialah :
      B Buta
      P Perut
      M Makan
      S Sekeliling.

      Harap diviralkan supaya ahli Pas faham lebih daripada wartawan.

      Delete
  2. Budin engkau yg tak matang. Apa punya otak kau ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. takat nie je hujah korang.... lemau, lemau....

      Delete
    2. Bila RIBUT menghempap lagi..
      ATAU Petir menyambar mangsa..
      Berulang2 bersilih berGANTI
      Barulah walauns mula terJAGA
      Barulah walauns menginsafi diri
      Tersedar terjaga dari di TIPU lena
      Rupa2nya Olarmak itu adalah musuh nabi2!

      Delete
    3. .
      .

      Selagi takut lakukan perubahan selagi itu lah anon tak matang.

      PRU 14 adalah langkah pertama untuk berani menolak erti politik matang yang di bawa oleh PAS dan UMNO.

      Sekali ! Sekali sahaja rakyat buat apa yang sepatutnya.. Sesiapa memerintah tidak boleh buat rakyat sepertimana Najib buat dan juga menolak sebarang tujuan memperalatkan agama dan isu perkauman.

      Mudah-mudahan anon nampak jelas sekarang dan bertambah matang sikit.

      Delete
    4. .
      .

      Siapa Abduh dalam dunia politik ?

      Ramai lagi penganalisa dan veteran politik yang berpuluh tahun pengalaman termasuk lah penulis politik yang telah menghasilkan beberapa buah buku. Selain PENGALAMAN mereka juga membuat kajian sementara veteran politik menjadi rujukan pelajar yang mengambil subjek berkaitan politik.

      Siapa Abduh dalam dunia politik ?

      Delete
    5. Pas hanya akan jadi hampas Pak Haji

      Delete
    6. Berapa byk kitab yg abduh dah tulis?

      Delete
  3. Pas dah kata PH tidak akan berjaya tumbangkan BN. Mimpi la ko budin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS kata PH akan gagal tumbangkan BN... errr PAS dah jadi,
      1. referee
      2. satu geng dgn BN tapi tak rasmi cuma semua dah tahu, err malu2 kucing kurap ke .. errr... tapi pada masa sama nak jadi "king maker" ... errr

      jap2, tapi setopa dah bkn tekong pilihanraya dah, hehehe... ganti dgn... sape yea... sama jugak tekong utk selangor....
      mmg elok bebenor sgt...

      ingatkan stopa tu dah kira haru... rupa2 ade lagi haru...
      cepatlah PRU...

      korang lupa jasa arwah hj fadzil md nor... bkn takat bawak golongan professional sahaje.. tak caya, tgk ape jadi dgn harakah skrg = sama senasib dgn utusan, eh sedondon !!!!!

      Delete
    2. .
      .

      PAS lupa kajian menunjukkan PAS tidak boleh mengatasi kehebatan AMANAH.

      PAS kini tercorot kebelakang.

      Delete
    3. Pas akan terlepas Pak Haji

      Delete
  4. Pemimpin pas dulu dulu tak matang hanya yg dok ada lani baru matang. Tu pun setalah najib mematangkan depa melalui Ustd Nasa.

    Apa bezanya musang berbulu ayam, dengan yg berjubah dan serban. Lani baru depa matang, baru ahkir baliaq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Betul ..

      Sebab PAS dulu-dulu hanya tahu kira duit dalam tin milo..

      PAS sekarang dah guna akaun bank dan dah pandai keluar duit dari akaun ke akaun masuk balik akuan .

      Delete
    2. Musang pun kalau dah pakai jubah orang2 pas akan muliakan dia sebagai ustaz juga.

      Delete




  5. Politik pun macam manusia juga,
    Kalo umurnya Lima emampuluh thn boleh dikatogorikan sebagai matang. Kalo korang dp ITU kuranglah ke matangannya.



    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Politik ke Parti..?

      PAS bukan matang tapi tua nyanyuk.

      Delete
  6. Kalu dah 60 thn umur pencen. Bukan matang tapi nyayok.

    ReplyDelete
  7. He...he...matang le. Ikut le nak cakap apa. Itu hak Kamu.Yang kami nak tengok...pas terlentang dgn kuasa Allah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banjir BALAK, PETIR pon sudah..
      Sarang semut di"hudud" RIBUT..
      Sedondon menCURI PONTENG & FITNAH
      Masih nak KLENTONG maseh meNGARUT


      Olarmak mendakwa pewaris nabi..
      RIBUT menyanggah: "kamulah musuh-NYA"..
      RIBUT menghempap pemFITNAH penCURI
      Walaunti walaunta pun turut mnjd MANGSA

      Lobai Olarmak teruskan MAKAR mu..
      Petir & RIBUT sedia menanti..
      Bisik kecil HATI mu memberi TAHU
      Kamulah sjahat2 pengKHIANAT-musuh nabi2!

      Delete
  8. Pertembongan yg sebenarnya di antara:

    Golongan BANGSAWAN & BRAHMIN bersama MENENTANG

    RAKYAT MAJORITY.

    Dalam keadaan,kerajaan najib adakan GST,RAKYAT Majority sengsara.
    kos hidup yg tinggi,harga barang melambung2,harga rumah/rumah sewa yg tak masuk akal.kais pagi makan malam.
    bagi yg ada anak sekolah,bebanan tangunggan yg menghimpap.terpaksa kerjalebih,bagi yg kerja kerajaan,terpaksa part-time.

    MANAKALA Golongan Bangsawan/Brahmin pula:
    Najib/rosmah beli lagi jet untuk mereka,rosmah masih lagi shopping tak berkesudahan.
    bagi brahmin pula,boleh beli audiq7 untuk isteri ka2,manakala mursyidul am mampu beli porshe untuk anak.

    Yg peliknya,macai2/walaun tak henti2 berhujah,MEMBELA MEREKA.semangat FIUDALISMA,MENGANGAP ORANG2 "berkuasa"mereka adalah "maksum" takada kesilapan.masih lagi ada pada sesetengah orang2 melayu.


    selamatkan malaysia/rakyat marhaen.

    ReplyDelete
  9. ini bukan politik matang..ini politik natang......

    ReplyDelete
  10. keris berayon7 May 2017 at 21:52

    FUuuCcccKkkkkkk.....kikikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dangkal, rugi babdwidth. Masok isi sikit, milligram pun jadi la. Mana tau, ada yg akan song kamu 2352.
      Rakyat malaysia bukan budak2, disuruh dtg program ,kibar bensera, buat muka hapoy, nari2. TV3 ambek shot, yunjik buletin.
      Gah cakap 2 juta penonton...
      Dah 2017, Info FLIES,tanpa jaring... bukan 1017 lagi.
      Check calender awak tu, sy tak bohong.

      Delete
  11. Topik terbaik Tm Budin.
    Terima kasih doatas memberi ruang bicara buat Rakuat Marhaen.
    Betul...
    PPOLITIK TAK AKAN MATANG,
    SELAGI UMNO TAK TUMBANG,
    Terok melayu/malaysia diganyang.
    Sebab UMNOBN sapu tak teti kenyang

    juga Betul..
    iSLAM TAK AKAN BERKEMBANG,
    SELAGI PAS BAWA JALAN PINCANG.
    Terok islam pura2 diwayang.
    Sebab PAS dah jilat tuan tersayang.

    Apapun, kita ada pilihanraya, tapi kita tidak ada pklihan.
    Petualang Bangsa dgn Klepto-Bangsawannya.

    Penyamar Agama dgn Doktrin Ayahbetullah Talibannya.

    Apa pilihan yg kita ada?

    MOHA ALLAH BANTULAH KAMI,
    SELAMATKAN MALAYSIA, DEMI ANAK CUCU.

    Tun Fan

    ReplyDelete
  12. Rakyat dah makin matang manakala umno bertukar drp matang kepada malang kerana diketuai pimpinan yg rakus dan tidak amanah dan penuh skandal mencuri duit negara, kini hadi akan menjadi lebai malang kerana silap memilih rakan menempuh piliharaya

    ReplyDelete
  13. Lebih baik Pas masuk Umno...parti melayu akan jadi lebih kuat untuk menjaga ketuanan melayu...Hadi berani saman SR tapi Najib pengecut...Hadi boleh jadi presiden Umno dan PM malaysia...Hadi boleh pinda perlembagaan umno ikut perlembagaan Pas...
    Bila Hadi jadi PM hudud pon boleh laksana...tak perlu dapat persetujuan kapir BN kerana Umno sudah kuat...betol tak?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi,
      ISLAM NUKAN PAS,
      (Islam terlalu suci utk dikongkong mana2 parti politik.)
      PAS BUKAN ISLAM,
      (tp lebih pada Taliban Brahmin)

      Betul tak?
      ALLAH SELAMTKAN MALAYSIA, DEMI ANAK CUCU, tanpa kira kaum dan agamaa.Untuk.semua.

      Delete
    2. Undang2 sivil mcn rasuah pun target terpilih.
      Apa ko yakin 100% Syariah 100/100k/30 tk akan jd bertarget jugak? Adilkah utk Marhaen Islam?

      MAAF, Dalam suasana Bangsawan/Brahmin..ramai margaen gusar. Tapi tak berani kuah sebab dogna sudah ditanam Akal sudah dicabut.
      SEPATUTNYA ORG ISLAM LAH YG PALING BERANI JERANA BENAR.
      Apakah ini satu khayalan retorik sj?
      Bukankah keNYATAAN itu patut jadi
      WAJIB?

      Delete
    3. Tok guru hadi tu beranilah sehingga boleh mengkafirkan umno sehingga ke hari ini

      Delete
  14. Ape pun , pas pis pus..en somi audi q7 mane? X nk komen ke

    ReplyDelete
  15. Politik Pas selalu politik malang...Umno oerlukan Pas waktu umno lemah...Bila kuat Pas tak dipandang sebelah mara pon oleh umno...tapi Pas dipimpin oleh orang bidooh...bertanding bukan nak menang tapi nak pertahan kelantan dan nak rebut selangor...Pas ingat umno ni bidooh sangat...
    Umni pandang Pas bidooh bila mudah dibeli dengan 90 jota wang haram rompakan 1mdb...

    ReplyDelete
  16. Matang atau malang Pas hanya kuli aka kutu berahak Umno BN sahaja sekarang..Terpaksa turut kehendak Umno BN untuk terus hidup.

    Hanya jadi alat Umno BN untuk laksana 3 penjuru macam yang Hadi buat - sign watikah Pas Haram -PRU lepas.

    Selagi alat @ Pas berguna kepada Umno BN - dilenjan, dijemput, diberi dedak, dihighlight masuk Utusan, dipuji puja dan dipimpin tangan berpelukan.

    Bila alat @ Pas jahanam lepas PRU14 maka tembelang pun pecah. Perpaduan Melayu Islam hanya bila nak kuasa. Dah dapat kuasa Pas Hadi dan Geng Lebai yang tersungkur akan merempat semula.

    Doa Jahanam PAN-(Malaysian Islamic Party) aka Pas dimakbulkan Allah SWT. Ke arah satu lawan satu PH lawan BN, Pas memang wajib jahanam.

    ReplyDelete
  17. BLOGGER POSTING TAJUK PALING BANGANG
    SOMBONG BODOH SAPA YANG TAK MARANG
    SESAMA SENDIRI PAKATAN BERPERANG
    ADA ATI NAK KATA ORANG LAIN TAK MATANG
    TAK KE BANGANG NAMERNYER TU .? NATANGGG..!!

    kikikikiki.. sesama sendiri bergaduh dah kain terlondeh masij ngata tak matang... puiiiiii....!!!!

    BARUA2 DAP@SINGAPORK BERAMBUS KO....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betool Mst singapork...sejak ditipu oleh cina kominis pojaan hati ko fikiran hadi tak tentu arah...bertambah tidak matang bertambah malang...cian ko barua cina kominus mat singapork...

      Delete
    2. Ko sebut MARANG, BDOOH, SOMBONG secara tak sengaja.
      TAPI MCM ADA CONNECTION DAN KEBENARAN SUCI DISITU...
      mcm ada petunjuk yg tidak disengajakan.

      ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA

      Delete
    3. Ehhh mat singapork tak berniaga ke malam ni?

      Delete
    4. Mat singapork tak berniaga ke malam ni?

      Delete
  18. Bagi lebai Hadi dan lebai2 Pas yang lain, politik matang adalah apabila.diambil jadi budak suruhan Najib, pencuri duit 1mdb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam kitab yg yg lobai paspakai Najib tak salah merompak...lobai pon tak salah makan suap 90 jota...kalo orang lain tetap salah...golongan atasan ade keistimewaan...

      Delete
    2. memang masalah sbb PAS dh lantik Naji jd Khalifah, Hadi jd Deputy Brahmin.
      Tu pun ada hati nak songlap kuasa mufti2 (direct dgn Agong.
      Mampos marhaen Islam , nangkang sikit 100libas,100riban, 30tahun.

      Masaaak ,!

      Allah Sekanatkan Malaysiacdari MALAYASTAN.
      Moga ramai lah warga yg nasih waras, dtg blog budin utk beri input. Agar kita dpt pencerahsn diatas gentingnya nasib negara kita.Kasihanilah anak cucu.
      Rasyah campur kuasa adalah racun Cynide..cepat

      Delete
    3. mtg btl puak ph.kutuk pas.dh jd mkanan harian.nk kata bodoh mmg bodoh.pas bkn kuat yg nk diklahkn bn tp yg dikutuknya pas.pyokong pas masti akan.meraikan kalau dpt undi lbh dr pas.bg mrk itu kmngan sbnr wlaupun akan.kalah dgn bn

      Delete
    4. Yang bodoh lebai PAS PIS PUS..

      Delete
  19. http://www.malaysiakini.com/news/381466

    Seorang ketua bahagian Umno Kedah digesa tampil memberi penjelasan berhubung dakwaan syarikat Yayasan Al-Abrar menerima dana sebanyak RM5 juta yang berasal dari SRC International Sdn Bhd.

    Anggota Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar berkata, rekod pendaftaran syarikat menunjukkan pemimpin bahagian itu dan anaknya disenaraikan sebagai pengarah Yayasan Al-Abrar.

    "Sebagai pengarah Al Abrar merangkap ketua Umno bahagian perlu tampil memberi penjelasan atas dakwaan Rafizi Ramli.

    "Jika dakwaan itu hanya rekaan atau fitnah, saya sarankan beliau menyaman ahli parlimen Pandan itu," kata Mahfuz dalam kenyataan hari ini.

    Malaysiakini tidak dapat mendedahkan nama pemimpin bahagian itu sementara menunggu respon beliau.

    Rafizi dalam sidang media minggu lalu mendakwa terdapat dokumen menyenaraikan individu yang menerima dana dikaitkan dengan SRC International melalui akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    Antara lain, Rafizi menamakan Yayasan Al-Abrar menerima RM5 juta untuk menganjurkan program Malaysia Berselawat pada 7 Disember 2013.

    Mahfuz, selain itu menggesa pemimpin Umno Kedah mendedahkah kos sebenar program tersebut dan sama ada dana itu juga digunakan untuk tujuan lain.

    Pengerusi Yayasan Al-Abrar Syed Mehdar Syed Abdullah minggu lepas dilaporkan berkata beliau "tidak pasti" sama ada yayasan itu menerima RM5 juta seperti didakwa Rafizi.

    Beliau bagaimanapun berkata, yayasan itu mengumpul dana sendiri untuk program Malaysia Berselawat, termasuk daripada rakan dalam Umno.

    SRC International adalah bekas anak syarikat 1MDB tetapi kemudiannya diletakkan di bawah Kementerian Kewangan.

    Menurut jawapan parlimen, SRC International masih berhutang RM310 juta dengan kerajaan pada kadar faedah empat peratus setahun.

    Selain itu, SRC International juga berhutang dengan Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) RM4.385 bilion pada kadar faedah antara 4.3 hingga 5.1 peratus setahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat 5 ekir her perompak 1mdb tapi rupenye ramai lagi...berkopiah pon turut sama..

      Delete
    2. Al Abrar buat program
      YAHANA BANANS,
      hepi hepi, i get money!

      Faham dok ni?!

      -TF

      Delete
    3. Kalau byk hutang mcm mana negara mahu maju?

      Delete
  20. Politik matang tajuk diutarakan
    Berbagai tafsiran bebeza pandangan
    Tapi apa kita nak pedulikan
    Yang penting kebajikan rakyat diutamakan..

    Walau apa pun yang disebut
    Mengekalkan kuasa BN adalah mengarut
    Pas pula sudah dicemari pemimpin taghut
    Hanya pakatan harapan tempat berpaut..

    Bagi yang menentang kleptokrasi
    Pakatan harapan memberi inspirasi
    Selain dari tu mana lagi parti
    Pemimpin dan rakyat bersatu hati..

    Sudah sudah lah BN
    Asyik menekan rakyat marhaen
    BR1M dikatakan sebagai vitamin
    Sampai bila rakyat nak dipermain?..

    PRU 14 adalah medannya
    Untuk rakyat menunjuk kuasa
    Undi kita penentu segalanya
    Tersilap pilih kita binasa..

    ReplyDelete
  21. .
    .

    Kalah Pakatan Harapan. Sengsara menanti.

    Dari satu menjadi dua orang yang menjahanamkan negara.

    Bagi Najib dan Hadi kemenangan merupakan lesen untuk buat lebih dari yang telah mereka buat.

    Bukan UMNO sahaja yang ada syarikat 1MDB tapi PAS pun ada.. Tapi nama syarikat nama Arab lah.. cuma orang tengah yang sama Jho Low !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Kalah Pakatan Harapan hadi jadi timbalan perdana menteri lah. Apa lagi?

      Delete
    2. .
      .

      Saya bantah.

      Ada kan dua jawatan PM.

      Perdana Menteri 1 jaga negeri Pahang, N.Sembilan, Melaka, Selangor dan Johor.

      Perdana Menteri 2, jaga Perak, Kedah, Pulau Pinang, Perlis, Kelantan dan Terengganu.

      Baru lah Matang....

      Delete
    3. ..siap hisap kuasa mufti lagi tuu. Jahanum. Marhaen melayu byk ckp..100/100/30. Masaak.

      Delete
  22. Tuan Zack kalau nak mencaci pun jangan dicaci pakai an Nabi Tuan, Jubah tu pakaian Nabi, carilan perumpamaan lain untuk mencaci, mencaci sesuatu yang ada kena mengena dengan Nabi sama Tuan mencaci Nabj

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tafsiran toyiba , Piawaian Sirim Taliban.
      Adoila, nknkna kata juga ni..
      Betul la Jubah pakaian Nabi Mohamad SAW.
      Tapi Zack, takkan bingai mcm ni. Habis kalu Jubah berjenama mcm mana? Boleh kias jubah Jakel, tak bokeh kias Jubah Kamdat.
      Awak ni meniti kesesatan tu.
      Kupas dalam tgk, jgn nain tembak sbb kias dtg dari pihak ko tak setuju.
      Islam tam pernah ketat, Ideology Taliban IS sj yg ketatkan pentaksub.
      Taubat lah saudara ku.

      Delete
    2. Maaf diyuju pada Mark.
      BUKAN ZACK

      Delete
    3. Abu jahal pun brjubah... Abdullah ubay pun berjubah.. yahudi mabuk pun berjubah... Nenek ko pun berjubah.. kepale jubah ko la Mark...

      Ko nak kaitkn dgn kesucian Nabi... Nak memandai agak2 la...






      Delete
    4. Puak2 neo komunis dlm umno dan pas akan pergunakan agama utk kepentingan mereka.

      Skrg neo komunis dh kuasai negara kita dgn guna duit bkn lg muncung senapang.

      Jho low mungkin agen komunis yg di hantar utk menipu PM najib berbillion.

      Bila dh berhutang tak boleh bayar, mereka pun masuk jarum halus mereka.

      Mereka disokong oleh puak komunis yg menggunakan Islam dan berperwatakan alim serta berjubah kopiah dgn kata2 nasihat kununnya.

      Contoh..Mr j,mark, sahabat jahil serta mat minah singapork.

      Hati2

      Delete
  23. Negara negara jiran sekitar Malaysia dulunya jauh ketinggalan berbanding Malaysia dalam banyak perkara. Hari ini setelah melalui tukar ganti kerajaan, mereka kian menyaingi kita malah tukar mata wang RM berbnading mata wang mereka membuktikan Ringgity Malaysia jauh merosot. Kalau dulu RM250 boleh dapatkan Rp 1 juta di Indonesia, dan RM100 boleh dapatkan Bhat 1000 lebih di Thailand, hari ini Ringgit Malaysia jauh merosot khususnya sejak Najib Razak mengetuai pimpinan negara. Malah di Thailand para peniaga kini keberatan lagi memegang Ringgit Malaysia. Itu belum termasuk banyak kes lain seperti di Arab Saudi, Jepun dan negara negara lain dimana Money Changer amat keberatan menerima wang Malaysia.

    Seharusnya rakyat tidak dibebankan dengan GST. Sudah lah kini rakayat terbeban dengan cukai berkenaan dengan segala kos perbelanjaan meningkat, malah cukai GST ini dipercayai digunakan untuk menimbus hutang akibat ketirisan duit negara yang lesap tanpa nesan termasuklah wang 1MDB. Rakyat kian tertekan dan teraniaya dengan cukai yang meningkat mendadak selain penarikan pemberian subsidi serta kekurangan peruntukan dalam projek program program berkaitan pendidikan serta yang melibatkan kebajikan rakyat secara langsubng.

    Anihnya..sebaik ketiadaan Tn Guru Nik Aziz, semakin rakus UMNO BN melenyapkan duit dan khazanah rakyat serta perlbagai perkara yang amat menyusahkan seperti yang dijelaskan diatas, tiba tiba PAS pimpinan Hadi Awang menjadi matang dan baligh dalam situasi korupsi dan penyelesengan mega sedang berlaku. Tiba tiba dalam situasi rakyat umum begitu terbeban dengan angkara Najib Razak dan regimnya, PAS begitu matang dan bersedondon sehati sejiwa dalam banyak perkara dengan UMNO BN.

    Nampaknya politik binatang dan korupsi kerajaan Najib Razak ini telah mampu menjana kematangan parti PAS untuk bersama sama sebuah kerajaan yang telah terbukti sangat korup dan berstatus kleptokrasi pimpinan Najib Razak. Bukan lagi anih kalau dikatakan bahawa politik wang "cash is king" amalan Najib Razak telah berupaya dengan cepat untuk mematangkan pimpinan PAS dan parti tersebut hinggakan yang didakwa haram, taghut dan syirik, kini semuanya telah menjadi halal, baik dan betul belaka. Hebat Najib Razak "menasi kangkang kan" Hadi Awang melalui serapah Cash Is King beliau. Tahniah buat Najib Razak dan untuk penyokong setia PAS selama ini yang mempercayai ulama sesumpah dan Hadi Awang..salam takziah kerana anda semua mati mati telah dipermainkan dengan hukum hakam Islam oleh golongab nyang memperdagang dan melacurkan agama demi kepentingan peribadi dan kelompok tertentu. Agama dipergunakan untuk memainkan emosi dan sentimen rakyat jelata yang cetek pendidikan dan ilmu bagi mempertahankan kerajaan korup tahap mega gara gara "termakan nasi kangkang" Cash Is King Najib Razak. Salam takziah. Apa pun masih belum terlambat untuk memperbetulkan kesilapan itu. Ayuh bangun dan perluruskan lencungan yang telah berlaku dalam PAS gara gara sekelompok pimpinan yang bebal silat dan pencak real politik semasa.

    Ingat lah...satu undi diberi kan kepada PAS, berarti satu pengkhianatan kepada rakyat terbanyak yang mahu kan kerajaan korup yang sekian lama berkuasa digulingkan untuk sebuah kerajaan yang lebih menjanjikan dan baik walau pun mungkin tidak sesempurna. Dari meneruskan keburukan yang sudah jelas dan terbutki, gantikan saja dengan yang baru yang lebih boleh diyakini dan dipercayai. Andai yang baru tidak perform...kuasa rakyat sentiasa mampu mengubahnya asalkan kita selaku rakyat bijak menggunakan hak yang ada. Allahuakbar!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju... Kasi tokar ini penyamun2...

      Delete

    2. Rank Country Motor vehicles per
      1,000 people


      36 Brunei 510 2008[1]
      48 Malaysia 361 2010[1]
      72 Thailand 206 2012[2
      94 Singapore 149 2010[1]
      117 Hong Kong 77 2010[1]
      119 Sri Lanka 76 2012[32]
      125 Indonesia 68 2010[1]
      133 Egypt 45 2009[1]
      144 India 32 2015 [35]
      145 Philippines 30 2010[1]
      154 Vietnam 23 2013 [36]


      Nampak dak Malaysia ada 361 kereta bagi setiap 1000 orang !!!
      So jangan belajar menipu


      Delete
    3. Ini lah mentaliti neo komunis yg penuh penipuan.

      Pembiayaan kereta di lain2 negara berbeza. Contoh di Msia dgn rm 500 anda boleh keluar kereta baru dan pembiayaan oleh pihak bank. Tp di Indonesia, jualan tunai atau biayai bank tidak lebih 50% sahaja.

      Anda harus lihat hutang isi rumah sebagai perbandingan bkn kereta la ngok.

      Tak habis2 menipu puak kafir neo komunis ni

      Delete
  24. Politik yang matang ialah bila Pas keluar Pakatan. Manakala politik paling matang pula ialah bila gabungan tiga parti keluarga campur satu parti ternak lawan Pas lawan Umno/BN....Ini betul-betul matang maa.

    ReplyDelete
  25. Sudah cukup Marhaen dinina dizalimi.
    Boleh diludah dimuka
    RM1.40 cukup utk makan sehari.
    Gula mahal,minun kopi pahit.
    1 kangkong pernah kata:
    Setiap btir padi adalah atas usaha UMNO.
    1 lagi kangkong pernah berkata:
    67% dari setiap butir padi hasil subsidi yg diberi oleh kerajaan Umno.
    Mana peranan ALLAH dlm pemberian rezeki?
    Mana keringat usaha petani sawah pergi?
    Penjawat jadi Bangsawan
    OHSTUD jd Brahmin.
    Medua 1hala suku rogol KEBEBARAN.
    Undang diselungi tingkat darjat.

    Apa nak jadi?
    RUU tk dibebar debat, kalu lulus, lagi zip mulut mekayu islam.
    Tanya lebih 100,/100/30.
    DONT SOEAK DONT ASK, DONT SEE...
    DONT THINK.
    .....Pihak pengurusan ucap Terima kasih diatas sumbangan Akal anda.


    Welcone to Korea Utara (?)

    ReplyDelete
  26. Apakah hamun dan membuat tuduhan tanpa bukti itu politik matang? Apakah benci 2 kelompok besar orang Melayu Islam bekerjasama itu matang? Perhatikanlah kandungan blog dan komen - berapa peratuskah yg matang. Sudah sudahlah serang kelompok Islam dan sanjung kelompok liberal dan kafir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. btltu mmg tak matang lgsung trutamanya puak ph dan pas.ph hr2 kutuk pas sbb pas tknk sertai ph.pas pula.mmg tknk mng.ph lg cerdik hr2 serang pas sbb matlamat utama ph nk.kalahkan pas aja dlm.pilihanraya.pas pulak dh trsepit tak tahu hala tuju.akhirnya smua.pmbangkang dimainkan oleh bn.bn tk perlu lg serang pas dgn pura2 bt baik.yg ambl alih serang pas ialah ph.tk matang lgsung ph.mmg patut kalah.

      Delete
    2. Siapa tak mahu Islam sebenar?
      Siapa Islam palsu?
      Siapa berani sukat, Mr J?

      Apa yg Liberal?
      Berapa peratuskah yg TIDAK matang?
      Apakah hamun itu betul dengki?
      Apakah sorok bukti bererti TIADA bukti?
      Apakah tak didakwa mahkamah bererti bersih?
      Betul kah tuduhan benci? walhal mungkinkah benci itu sifat cinta?
      Tepat kah akuan Kelompok besar itu, bukankah ia ikrar bangga sendiri saja?
      Mr J,

      Mari kita sana2 selamatkan Malaysia. Ayoh kita berani kerana benar.

      Delete
    3. Kiberal itu sederhana.
      Busuk sgt bg Mr J sekiranya bersederhana?
      Tapi Islam anjurkan jederhanaan !
      Mr J tidak mahu taat pada asas Islam ini kah?
      Awas sesat Mr J.

      Delete
    4. Anon 132, Secara ikhlas saya seru anon jauhi kelompok liberal kafir ini. Puak ini memang menentang segala yg menaikan Islam. Jgn berada di kelompok salah. Sedihnya ramai pengunjung blog ini tidak sedar penipuan penganjur liberal antarabangsa yg sumbang dana dan media untuk membantu kelompok ini menjatuhkan kerajaan melayu islam. Ingat arab spring? Dah tukar jadi arab trajedi. Belum kira habuan akhirat.

      Delete
    5. Mr j,sungguh anda melabelkan org yg tidak menyokong aristokrat kleptokrat sebagai liberal bagai.

      Malangnya puak Kiri spt kamu yg berfahaman komunis terus menggunakan Islam bg menanam idealogi sesat kamu.

      Ye org krn najib teedesak krn dia ditipu berbillion ringgit oleh anak cina, kamu membuka jalan penyelesaian melalui komrad kamu dari China.

      Bertaubat la Mr j sementara nyawa masih di badan, kelak kamu menyesal muflis disana dan dibakar selama lamanya.

      Pintu taubat masih terbuka dan elakkan adu domba Dan fitnah kamu.

      Cukup la kekejaman yg komrad2 kamu lakukan skrg kamu membawa neo komunis bg jahanam agama bangsa dan tanah air kami.

      Berambus komunis Mr j.

      Delete
    6. Itu lah contoh kesan amanat hadi...mgkafirkan org yg xsokong pas.contohnya mrj tu

      Delete
    7. Hahahaha.suke2 je kafirkan org.ingat dia tahap nabi dh kot mrj tu

      Delete
    8. Rasis betul lah mrj tu.bab perkauman mmg suke dia huuuuuuu

      Delete
  27. ph trlalu.mtang hr2 serang pas.kalau tk serang pas rasanya blh mati pyokong ph.lpstu saling serang myerang.bn goyang kaki tuggu mng pilihanraya bila tiga pnjuru mmg.kalah pmbangkang.ph kononnya taknk 3 pnjuru tp awal2 mat sabun istihar nk tnding smua.kerusi dkt.kelantan.pas nk brtnding.kt mana.pastu berpura2 ajak pas msuk ph.nk ajak.pas msuk ph kononnya tp hr2 serang pas.trlebih mtg sgt.yg mtg cuma gabungan bn yg nmpk organisasi trsusun ph.hampeh

    ReplyDelete
  28. POLITIK MATANG KE POLITIK MELUKUT DI TEPI GANTANG,,,, mentang2 lah Ameno tu lubuk duit dan kekayaan,, banyak harta dengan memerah keringat darah rakyat,,,berbagai2 helah pas nak berbaik dengan ameno untuk sama2 katam kan duit rakyat mana yang patut,,,rakyat terbanyak tak seperti dulu dapat juga sedikit sebanyak meninggalkan harta untuk anak cucu,,, tapi sekarang,,bukanya nak tinggalkan harta untuk anak cucu,,,nak cukup makan sendiri pun payah,,, Insaf lah Pas supaya tidak membela kemusnahan sejagat

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas lg yg nk disalahkan kalau kalah nntpun masti pas jugak dipersalahkan.dr pas.mlukut dgn puak ph.baik.pas buat hal sendiri.nmpk sgt puak ph takut klah dgn.pas.mmg malu bsr kalau dpt undi lbh rndh dr.pas 4 lwn 1.yg patut insf puak ph.kalau nk mng aturlah strategi yg baik.bukn kutuk pas setiap hari

      Delete
    2. huhu betultu.ph sebenarnya mengamalkan politik binatang yang lamah nk diserang.

      Delete
    3. pas duk relax je buat tk tau apa yg berlaku d sekeliling macm mna kata nk berjuang untk islam,enjoy bersama um....

      Delete
  29. itu pas punya pasal nk duk relex ke apa.ptutnya puak ph suka bila pas duk relex blh tumpukn nk mng.yg pliknya pas duk relexpun sakit hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS dah serik bersama kumpulan liberal kafir ini. Dlm PR dulu PAS diberi peranan budak suruhan. Tidak ada respek dan dipaksa gadai perjuangan Islam. Masa pengkristianan Melayu di gereja DUMC bukan sahaja PAS tidak berani buka mulut bahkan dipecatnya Hassan Ali yg bersuara menentang. Nama Allah digadaikan pada kafir, hudud ditinggalkan. Ulama' dihina. Paling akhir Kafir DAP membuang PAS dari Pakatan dengan membubar PR dan menubuh PH. Bagi mereka yg belum faham siapa sebenarnya ketua Pakatan telitilah kejadian ini. Saya seru saudara semua peliharalah diri dan keluarlah dari Pakatan yg memusuhi Islam. Jangan gadaikan akhirat.

      Delete
    2. pas dimaki krna mgmalkan politik mtg.puak ph pulak mgamalkan politik bntang kbyakan pykong org2 tua kt kg yg pasti tkkn bg komen.

      Delete
    3. sy sokong.mmg binatang golongn agama semua dipermain dgn brmcam gelaran ularmak.lobai.lidah brcabng lah.sdgkn golongn sukular tkde pulak digelar buruk2.yg pakai kopiah smua digelar lobai.mmg politik binatang

      Delete
    4. Mr j neo nk komunis bertopengkan Islam.

      Awas puak ini lebih bahaya daripada liberal krn mereka ada sejarah berdarah dlm negara.

      Ayuh pejuang Kita tentang puak neo komunis ini.

      Allah hu Akbar///

      Delete
    5. Apa Mr J, DAP buang PAS?
      PAS lah yang buang...DAP tanpa dibahas lah! besar betul ye...kuasa Veto Hadi Awang? Kuasa tertinggi Muktamar pun..Hadi Awang main langgar aje. Apabila sudah sah  bersama dengan Umno/BN, PKR pula..Hadi Awang akan buang!

      Muktamar, 2015. Keputusan untuk meluluskan usul memutuskan hubungan dengan DAP tanpa bahas dibuat oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Baguslah tu...Mr J dan walaun2! sorang amalkan politik matang dan sorang lagi amalkan politik ambil kesempatan!
      Sekarang ni..Umno/BN tumpang PAS dan PAS pulak  tak sedar diri yang ahli2, cerdik pandai makin lari.......yang tinggal, masih menyokong..hanya ahli wala yang sokong mai  pakai langgar guna siku dan lutut.

      Lihat apa akan jadi PRU14 nanti.....kita sama2 tungguu yee..walaun2..

      Delete
  30. Parti PAS zaman Tok Guru
    Lawan umno sering diseru
    Berbaik umno perkara baru
    Jangan harap dedak nak soru

    Tok Guru tetap pendirian
    Dengan umno dia bolayan
    Lawan umno kerja harian
    Pemimpin PAS jarang meroyan

    Tapi kini semua berlalu
    Pemimpin PAS dah tak malu
    Berbaik umno kononnya perlu
    Menari bersama gendang dipalu

    Jika berbaik mendapat laba
    Demi kemewahan mereka berlumba
    Kini megah umno dah member
    Amanat Hadi buat selamba

    Jika Tok Guru masih bernyawa
    Tentu kata ada tak kena
    Anak dia ditarik telinga
    Haji Hadi tak tidur lena!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Pas sebagai parti politik
      Mesti sanggup terima kritik
      Dengan umno tergedik gedik
      Rakyat tengok terasa pelik..

      Katanya kerna agama pas dan umno bersatu
      Dulu pasal agama la korang berseteru
      Perubahan mendadak rakyat dah tahu
      Mesti ada udang sebalik batu..

      Delete
  31. Najib manusia haramjadah...curi duit rakyat us$3.5billion dalam 1mdb samacina Jlow.
    PAS lebai Hadi dn lebai2 dlam PAS pun dh jadi haramjadah sokong Najib sebab dapat duit.curi 1mdb.
    Muhammad.Allah laknat pencuri duit 1mdb dan penyokong nya. AMIN.

    ReplyDelete
  32. TERPEKIK TERLOLONG JERIT PENCURI..PENCURI..!!
    MINTAK MAMAK SAMAN TELO MAMAK KECUT PULA
    SEMAK DULU LA DIRI SAPA YANG TAK MATANG NI
    SATU JARI TELUNJUK 3 LAGI TUNJUK DIRI SENDIRI

    ....PUIIIII

    BARUA DAP@SINGAPORK. .... RED BEAN ARMY ADA GAME LAIN .... YUR GAME MUDAH SSGT DAH PARAH SSSGT... RAKYAT MALAYSUA TUNGGU MASA NAK PELINGKUP BARUA RBA NIH...



    ... BERAMBUSSS... BARUA DAP@SINGAPORK. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi akak kuatnya terkinja2 bagai.

      Jgn akak sokong puak neo komunis yg berhaluan Kiri ini yg jauh lg bahaya dari puak yg di label kan liberal kununnya.

      Dulu Mao tsetung berkata kuasa bermula dari muncung senapang, puak neo komunis pula guna " cash is king"

      Komunis guna duit tawan negara skrg.

      Insaf lah sblm agama, bangsa dan tanah air tergadai.

      Ehem.. Niaga kencang ke akak kt gay lang tu.

      Bye akak

      PS..kumpul duit ye akak dpt beli beg tangan kulit badak ..kikiki

      Delete
    2. Akak, saya ada barang utk dijual..akak nak beli tak? boleh 2x bayar..special utk akak shj!

      minum, nanti....akak tak perlu membazirkan air liur akak tu.. meludah merata2..
      akak, PM tepi yee..

      Delete
    3. Mao tsetung kuasa dimuncung senapang,sibijan rajanya adalah wang,akak pula rajanya pelanggan di gay lang, pehal akak nak cite politik matang,terpekik terlolong macam binatang,bro up nak jual barang,apalagi cepatle akak pm tepi, kuang,kuang,kuang....

      Delete



  33. Korang perasan dah dalam BN ada 2 peringkat penggubah dasar
    1. Peringkat Majlis Tertinggi setiap parti komponen
    2. Peringkat Dewan tertinggi Barisan National

    Kita bagi contoh, Satu kumpulan orang asli yg sangat kecil populasinya ingin meluahkan pendapat kepada ketua Barisan National secara terus. Caranya ialah dg menubuhkan sebuah parti dan bergabung dg Barisan National. So dalam Mesyuarat Dewan tertinggi Barisan National dia akan hadir untuk menyatakan pendapat2 kepada ketua BN.... walau partinya dianggotai oleh dua-tiga puluh orang saja.

    Dalam DAP , perkara ini tak mungkin berlaku, dia tak mungkin dapat berjumpa ketua DAP dalam sesuatu mesyuarat, kerana dia telah kalah dalam mesyuarat pemilihan ketua di peringkat bahagian lagi.



    Perlembagaan BN

    FASAL 7: HAK-HAK KEANGGOTAAN/KEAHLIAN
    7.1 SETIAP PARTI ANGGOTA MEMPUNYAI HAK SEPENUHNYA UNTUK MENGHADIRI, MEMBERI PENDAPAT DAN MENGUNDI DALAM MESYUARAT DEWAN TERTINGGI, JAWATANKUASA PENYELARAS NEGERI ATAU JAWATANKUASA PENYELARAS BAHAGIAN MASING-MASING.


    Itu lah kelebihan BN dp mana2 parti2 lain.





    ReplyDelete
    Replies
    1. Organisasi neo komunis mcm tu lah

      Delete
  34. Awat lah bodoh sangat kedua dua anon 07.56 dan 07.29. BN tu gabungan bukan parti bersendirian. Pls compare apple to apple.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Kita tahu BN tu gabungan partai komponen. So what is your point actually???

      Kita ckp BN telah diserap dgn idealogi neo komunis yg bertopengkan Islam dan pas juga.

      Puak atheist ini hanya guna kan agama utk kepentingan mereka.

      Dulu China guna kan PKM utk jahanam kan negara, skrg dgn duit dia dh pun tawan negara Kita.

      Kenapa???

      Krn PM Kita di tipu berbillion oleh anak cina Dan China komunis masuk beri pinjam Wang utk tampung duit yg dh lesap.

      Hati2 dgn org spt Mr j, sahabat jahil, mark serta akak singapork, mereka tu sumer neo komunis.

      Delete
  35. Lebai2 rasuah dlm Pas skrg mengkhianati pejuang2 memali yg ramai terkorban. Kerana gilakan duit dan kuasa habuan duniawi. Walaons ikut bersubahat.

    ReplyDelete
  36. Politik matang, selesai  pilihanraya... sama2 berkerja keras untuk kesejahteraan rakyat, bukan setelah kalah pilihanraya berkerja keras jatuhkan pemimpin parti pilihan rakyat.

    Politik matang bila  menang... negeri2 pembangkang disalurkan juga bantuan,.... bukan boikot dan pinggirkan.

    Politik matang bagi idea2 bernas untuk kesejahteraan rakyat bukan menghasut rakyat.

    “Criticizing to destroy is easy, thinking in order to build is much more difficult to achieve" -Tariq Ramadan




    ReplyDelete
  37. Bro Perak Man apa nak buat
    Negara kita sakitnya kuat
    Hanya ada satu je ubat
    Rakyat turunkan ITU musibat!

    Bro 9.06 dah sebut komunis
    Mr J,Sahabat,Mark,jgn menangis
    Bijan ke China kenangan manis
    Komunis ditatang duit dah habis!

    Kita digelar red bean army
    Dulu umno kita berbakti
    Dia pulak Red Bean Mummy
    Sokong penyamun sehingga mati!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..

      Nape diaorg senyap membisu
      Tuduhan anon 9.06 tu kena le jawab juga
      Mungkin benar seperti apa yang diisu
      Ideologi neo komunis meresap kita curiga..

      Red bean mummy, pemakan dedak
      Kalo keje free depa tak hendak
      Kalo malas pasti dihentak
      Tak silap gaya nanti mati dihempap badak!!..


      Delete
  38. Mr J,Sahabat,Mark,Kakak Kiki,
    Dengan ikhlas teguran diberi.
    Terima atau tidak, hak diri,
    Cuna anak cucu risiko rugi.

    DiMalaysia Islam dah sakit,
    Marhaen dipicit,
    Otak dikepit,
    Islam makin disempit.

    Apa ada masa depan,
    Semua marhaen disuruh telan.
    Rakyat bukan Unta ternakan.
    Maruah apa gembala perangai setan.

    Kamu paksa kami terima sini aman,
    kamu paksa kami akur semua makmur,
    Kami lihat Rakyat tak makan,
    Bukan benih, tapi bohong yg ditabur,


    Kamu ulang Rakyat selamat sejatera,
    Realiti tgh makan pun parang dh naik muka.
    Dulu hanya kedai emas dan Bank guna jaga,
    Skrg Nepal bahagia peluang restoran sudah terbuka.

    Media Malaysia paling karut,
    Dialog debat 2 hala cukup takut,
    Hal pemimpin nak buka kecut.
    Mr J,Sahabat,Mark,KAMU TALI BARUT !!

    SELAMATKAN LAH MALAYSIA UTK ANAK CUCU.

    * Mohon gembelngan dari Rakyat yg masih waras, sumbanglah komen disini. Kita dah tak byk ruang, semua sudah disempitkan.
    Yang muda2 bekia paling bahaya, Dibuat program ,jemput artis, tabur hadiah, kereta, diajak nyanyi, kibar bendera, angkat ikrar.
    Happy nyanyi, Yahana Banana.
    Akal anda, UMNOBNPAS sudah PUNYA !!
    Generasi X,Y,Z ?
    Youre just an alphabet !!
    As good as dead.
    We own your head.

    INI KAH ANDA MAHU

    Memang lah kamu tak perlu peduli..
    Hujungnya semua mati..
    Yang tanggung anak cucu sendiri..
    Moga sempat muhasabah diri..

    Mr J,Sahabat,Mark,KAKAK KIKIHADI,SOMI KiuSeben,Abodoh dan sewaktu yg berkuasa?

    Dah Sah siapa TALI BARUT?
    Kamu masih nak kata kami?
    Kamu tentu tahu..
    Fikir perlahan2, sanggah ingat tuhan

    Tun Fan


    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap btl mgutuk pas.hari2 kutuk pas.dh jadi makanan harian.mcmlah parti yg dianuti skrg bgus sgt.mcm2 kutukan.hanya sorang saja wira yg boleh dibanggaka rafizi.yg lain siapa lg.mgkin pas skrg trsilap jalan.isnyaalah selagi pas perjuangkn islam parti tkkn tersesat.hanya kerna pas tk sertai ph bermacam2 kutukan.bknnya tkde org yg btl2 alim dalm.pas cuma segelintir saja pemimpin yg bt kerenah dihukum sluruh ahli pas.sbruk2 pas prjuangan pas ttp berlndaskan islm.parti yg kamu agungkantu brlndaskan apa.

      Delete
    2. 1050.
      Sgt sempit sanggahhan awak.
      Asyik utama awak ,org kuyuk PAS.
      Apakah PAS itu agama awak,
      Maruah awak, Maruah Islam?
      Bukan kah PAS itu hanya parti.
      Bukan kah manusia biasa yg bawa.
      Bukan kah manusia boleh asa kepentingan.
      Bukan kab berlaku pincang sini sana.
      Tentu ko tak usulkan PASitu mahsum.
      APAKAH PAS ITU SUDAH JADI NABI KAMU, TUHAN KAMU.

      Lebih baik awak BERTAUBAT.
      Sanggahla tapi biar berakal sikit.
      Jngan campak anugerah ALLAH.
      Kejumudan dan ketotokan awak diperingkat nazak. Tubatlah saudara 1050.

      Delete
    3. bgus awkni.ada saya cakap pas itu agama.parti hanya alat.knp saya brtaubat kalau tuan org yg alim tunjuukknlah dimana silap saya.salah ke sy cakap selagi pas prjuangkan islam pas tkkn tersesat.sypun ada ckp pas skrg mgkin pmimpin skrg mgkin tersilap jalan.jgnlh sbb kita teksub smua prkara ttg pas kita hina.saudara yg patut brtaubat mnuduh dan mnfitnah org lain

      Delete
  39. 1308,
    Maka setaraf agama lah bagi mu PAS itu.
    Jgn sentuh, usah tempuh, terang2 makan mungkar, terang2 telan amanat. Pun tak boleh usik. Apa awak takut Lobai terlondeh?
    Akidah kamu tak membenarkan sebarang tegur selagi alat PAS awak kata dia berjiang atas landasan islam.
    Sy dituduh Fitnah, sebenarnya tuduhan itu jayuh divermin bolik aur kau. Esok pagi tgk betul2.
    Tentu nampak siapa g
    fitnah., janji kena tgk betul2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yg kamu merepek.saya tk pernah takut.yang salah ttp salah.kamu dah hilang akal.dah tiga pru sy pilih pas.mgkin kali ini sy tkkn mgundi sy akan tunggu shnga kepimpinan pas brubah kearah perjuangn asal menegakkan islam baru saya mgundi pas semula.undi ph tk sekali2.mmbwa lbh kmudaratan kpd agama.bangsa dan negara.semua org tahu mghormati pndirian masing2 pihak ph mmg tak pernh nk mgkormati pndirian org lain.bg kamu perjuangan kamu suci walhal ianya sgt kotor dan jikik

      Delete
  40. Alhamdulillah tahniah pas umno teruskan usaha penambahbaikan. Tak perlu panas telinga. Cacian2 dan gangguan2 akan sentiasa ada. berlapang dada....

    Teruskan perjuangan demi bangsa agama dan negara. Setiap manusia ada kelemahan... sama2 ingat mengingatkan... jangan kita hina menghina.

    *********

    I’ve realized something about our generation. We do not have leaders. When one emerges, then we write about something problematic that they did. We like to talk about our heroes, who died long before we lived, why? Because they cannot betray us by speaking. We provide them the words, by interpreting theirs to suit our interests.
    We never ask: isn’t there a value to someone who recovered from making a mistake? More importantly, who hasn’t made a mistake? Partytilfajr
     

    ReplyDelete
  41. politik binatang puak ph harus ditentang.ketua parti semuanya hampeh.nk pilih pm takde sorangpun layak.sbbtu smp skrg tk boleh namakan siapa bakal pm.yang bermoral hanya sorang aja rafizi ramli yang lain semuanya hampeh.rasa elok puak ph istiharkan mat sabun atau babun sbgai calon pm.pasti ph akan menang berbanding lebih 2 undi sbb 4 lwn 1.sgt kelakar cara ph berpolitk.mngamalkan politik binatang siapa dapt kerusi lebih maka parti itu lbh berkuasa tidakkah itu politik binatang.

    ReplyDelete
  42. haha mat sabun mmg layak jd calon pm ph kene dpt restu kit siang dahulu.mmg batul rupanya mmg tkde yg layak untk diistiharkan sbgai calon pm.kasihan btl puak ph.myokong pulak dok tksub kononnya khidupan akan brubah lps mng pru nnt.mcmana ph ubah nk.pilih pm tak tahu ni pula nk selesaikan mslah rakyat.jwbnya kalau mng 2 tahun pertama akan trus berkelahi nk pilih siapa pm.sbnar masing nk jd pm.jd kene bertarung mcm binatang siapa kuat mng

    ReplyDelete
  43. hahaha selamatkan malaysia.bodohnya ph.patutnya dgn masalah bn sanang aja bn boleh dikalahkan.tp sygnya terlebih matang ssh rakyat nk yakin.kononnya ada pakatan tp lgsung tk brsatu.nk pilih calon pm tak boleh.mcamana rakyat nk yakin.yang yakin cuma pentaksub yg bodoh.nk tutup kelemahan sndiri dimaki pihak lain.jgn harap ph nk manang bodoh setaraf lembu.bn tgk nazak skrgpun rakyat ttp tak yakin.kalau bn pulih smula mkn asp ajalah puak bodoh

    ReplyDelete
  44. kalau gini cara politk ph.bn tgh komapun tak mng lg.kshan btl pentksub ph.dikencing oleh pmpimpin ph.kononnya nk selamtkan malysia.dpn org ramai berlakon hubungan sesama pipimpin ph akrab.belakang rakyat dok bertumbuk sesama sndiri.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...