Sunday 14 May 2017

PAS BERTANDING UNTUK "BUNUH DIRI"?


Sebelum putus hubungan dengan PKR dan ketika perbincangan dengan Bersatu masih berjalan, Pas menyasarkan untuk bertanding sebanyak 80 kerusi Parlimen dalam pilihanraya umum akan datang.

Daripada 80 kerusi tersebut,  Pas bagaimanapun hanya berharap untuk menang 40 kerusi saja. Bermakna, 40 kerusi lagi, Pas memang tahu mereka akan kalah.

Untuk rekod, pada PRU 13 Pas bertanding 73 kerusi dan hanya menang 21 kerusi saja.

Kira-kira mudahnya sifir Pas bertanding ialah 50-50, separuh ada harapan menang dan separuh lagi hanya kalah tujuannya masuk bertanding.

Selain tidak menggambarkan hasrat menubuhkan kerajaan, tujuan lain Pas bertanding 80 kerusi itu ditafsirkan banyak pihak ialah untuk memberi kelebihan kepada Najib Razak, UMNO dan BN agar lebih mudah mencapai kemenangan.

Setelah ditinggalkan Bersatu yang lebih dulu menyertai Pakatan Harapan dan kemudian bercerai secara rasmi dengan PKR, sasaran Pas untuk bertanding tiba-tiba meningkat daripada 80 kerusi kepada 100 kerusi.

Bagaimanapun, Pas tetap meletakkan harapan untuk menang di 40 kerusi saja. 
Biasanya, dalam apa-apa pertandingan, jika lebih banyak acara atau kerusi yang ditandingi, jumlah yang disasarkan untuk menang juga turut bertambah. 

Tetapi tidak bagi Pas, sasaran menangnya istiqamah 40 kerusi.

Bererti, pertambahan 20 kerusi untuk ditandingi itu bukan bertujuan untuk menang, tetapi bertanding semata-mata untuk kalah.

Dengan pertambahan kerusi yang mahu ditandingi daripada 80 kepada 100, tetapi harapan menang kekal 40, dengan sendirinya kerusi yang dijangka Pas akan kalah turut bertambah kepada 60 daripada 40 sebelumnya.

Dalam erti kata lain, bersungguh benar Pas nampaknya mahu membantu Najib, UMNO dan BN untuk menang PRU 14 akan datang sehingga dengan tiba-tiba sanggup bukan saja menambah jumlah kerusi yang mahu ditandingi, bahkan juga jumlah kerusi yang bertanding bagi tujuan bukan untuk menang.

Apakah disebabkan bantuan bertanding 80 kerusi sebagaimana diumumkan sebelum ini masih belum cukup memadai, maka Pas sedia menambah jumlah kerusi  yang ditandingi semata-mata untuk  tujuan "bunuh diri"?

Lebih menarik, dengan menambah jumlah kerusi yang mahu ditandinginya itu, Pas juga menyasarkan bertanding di kawasan-kawasan yang ditandingi oleh DAP seperti Segambut misalnya.

Oleh kerana lawan DAP ialah MCA, Gerakan atau MIC, tidak cukup dengan membantu UMNO, apakah bermakna Pas juga  sedang melebarkan sayap bantuannya kepada parti-parti komponen BN pula?

Inikah makna dan pengertian baru  slogan "Pas For All" sekarang ini? (ShahbudinHusin 14/05/2017).

208 comments:

  1. Replies
    1. Tuan Shah.....PAS bertanding demi kesinambungan talian hayat orang lain noktah.

      Dan pertandingan 3 penjuru memang ditunggu tunggu dan saja dicari cari.

      Apa pon perlu kita ingat.....itu perancangan manusia tapi perancangan Allah swt kita belom tau lagi macam mana.

      Sepandai pandai tupai melompat akhirnya jatuh tersembam jugak.

      Delete

    2. Kalo nak tau, itu memang satu teknik untuk memenangkan sahabatnya...., tidak ada apa2 Salah pun... So toksah dok menyebuk la.... Suka ati PAS APA dua nak buatpun.

      Dulu apa pasal kamu banyak ex sama PAS, tak hormat langsung DG Pak2 Lebai, korang ingat Pak2 bodoh ke??????....

      Sekarang siapa yg bodo????

      Satu undi BN satu undi PAS

      Delete
    3. Mr j serta sahabat jahil dan akak singapork adalah neo komunis penyokong ketuanan China komunis.

      Delete
    4. Perang Saraf (PsyWar) adalah suatu proses komunikasi saling melakukan kegiatan propaganda antara seorang figur politik dengan figur politik lain, antara suatu kelompok dengan kelompok lain, dan antara suatu negara dengan negara lain, dengan tujuan untuk saling menekan dan menjatuhkan nama orang atau kelompok atau negara lain tersebut

      PsyWar menurut William E.Daugherty dan Morris Janowitz dalam bukunya , A Psychological warface casebook , menyatakan bahwa perang saraf (psywar) dapat di definisikan sebagai berikut :
      Penggunaan secara berencana propaganda dan kegiatan-kegiatan lainnya yang direncanakan untuk mempengaruhi pendapat, emosi, sikap, dan perilaku pihak musuh, pihak nuetral dan pihak kelompok asing yang bersahabat dalam rangka mendukung pencapaian sasaran dan tujuan tertentu.

      Menurut Prof. Drs. Onong Uchjana Effendy, MA. perang saraf (psywar) dapat di definisikan sebagai berikut

      " Suatu metod komunikasi yang secara berencana dan sistematis berupaya mengubah sikap, pendapat, atau perilaku seseorang atau sekelompok orang dalam bidang ketenteraan, politik, ekonomi dan lain-lain untuk meraih kemenangan."

      PAS membuat satu perang saraf yang sangat baik bila menyatakan Umno akan serahkan kepada PAS sebanyak 40 kerusi Parlimen dan 5 kerajaan negeri dipimpin PAS dalam budaya politik matang dan sejahteranya (BPMS) dengan berbaik-baik bersama UMNO.


      Kenyataan ini disebar luar lagi dengan kenyataan Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria, membayangkan PAS benar-benar bakal mentadbir negeri itu daripada BN dengan cara PAS akan meletakkan calon di 30 daripada 59 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dan berhasrat serta berdoa supaya Umno tidak meletakkan calon mereka di situ.

      Sebelum ini lebai ada berhujah dengan beberapa orang kawan, dulu PAS kini PAN yang mengatakan PAS mengarut dalam membuat kenyataan. Lebai kata ini 'psywar' untuk UMNO. Puak PAN ni kata, mana ada orang boleh percaya UMNO akan berikan kerusi untuk PAS.


      Lebai kata kepadanya 'psywar' politik ini kadang kala perkara yang tak logik boleh berlaku. Kata lebai lagi lihat bagaimana Anwar dan Mahathir boleh berbaik-baik. Apa Mahathir tak buat kepada Anwar. Tuduhan liwat ini sangat mengaibkan, apa tah lagi disiar dalam media massa sehingga budak tak sekolah pun tahu... Mahathir tak pernah minta maaf... Tapi Anwar boleh maafkan Mahathir demi politik?? Siapa kena 'psywar' antara 2 orang ini?? Kita boleh lihat nanti!!

      Mesti anda yang akan jadi MANGSA!!

      Delete
    5. Hari ini Free Malaysia Today menyiarkan bagaimana Lim Kit Siang mengatakan di sebalik kerancakan arena politik menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), bagaimana Umno sanggup menyerahkan 40 kerusi Parlimen dan kuasa di 5 negeri kepada PAS.

      Ketua DAP di Parlimen itu berkata, persoalan yang memerlukan jawapan sama ada Umno, yang dilihat menjalin hubungan mesra dengan PAS, sanggup berbuat demikian bagi memenuhi matlamat parti Islam itu.

      “Keadaan politik dari hari ke hari semakin jelas, misalnya, resolusi dan keputusan Muktamar PAS dan Majlis Syura baru-baru ini.

      “Persoalan terbaru yang muncul dalam arena politik menunggu jawapan. Satu persoalan itu ialah sama ada Umno akan serahkan kepada PAS sebanyak 40 kerusi Parlimen dan 5 kerajaan negeri dipimpin PAS yang telah isytiharkan sebagai objektif mereka dalam PRU14,” kata beliau.

      Engkau orang kenal tak siapa Lim Kit Siang?? Berapa lama dia berada dalam politik Malaysia?


      Lim Kit Siang ni semenjak 1969 lagi menguasai DAP dan corak pemikiran masyarakat Cina di Malaysia yang tak boleh dibuat oleh MCA dan Gerakan.

      Engkau faham tak apa yang lebai nak sampaikan??

      Kenapa Lim Kit Siang begitu prihatin dengan kenyataan PAS bertanding 80 kerusi dan Insya-Allah PAS akan dapat 40 kerusi. Kenapa dia ambil serius perkara ini? Bacaan politik LKS tak sama dengan bacaan politik macai PAKATAN HARAPAN yang menyerang PAS dalam facebook, whatsapp dll

      Cybertropper PAKATAN HARAPAN yang makan gaji mana mengerti perkara ini, hanya tahu kutuk aje...

      PAS melalui Presidennya Abdul Hadi Awang dengan team ulama mempunyai suatu perancangan politik yang sangat baik. Walaupun PAS difitnah dengan dengan pelbagai tuduhan. Serangan demi serangan tetapi PAS mampu melaksanakan satu perancangan politik Islam yang sangat baik dan jitu.

      Setiap kenyataan PAS, setiap gerak geri PAS menjadi perhatian kepada musuh politik PAS samada daripada musuh asal UMNO/BN dan musuh-musuh pencilan seperti PAN, DAP, PKR dan lain-lain yang dulunya rakan sekutu PAS.


      Ini politik PAS yang sukar difahami.
      Jadi tak hairan ada penulis hebat PAS dulunya seorang bekas ketua editor Harakah mengaku tak faham politik Ustaz Hadi.

      Sebenarnya lebai belum habis lagi pasal psywar PAS ini...
      Tapi untuk malam ini cukuplah untuk ceritakan bagaimana LKS termakan.... dan mungkin termuntah!! Habislah PAN, PKR dan BERSATU terkena pecikan muntah LKS ini.

      Delete
    6. Selangor PAS has defended the decision to keep its state executive councillors in office despite the party severing its political cooperation with PKR, saying that they are following a precedent set by DAP.
      Its commissioner Sallehin Mukhyi today said when DAP terminated its ties with Pakatan Rakyat (PR) in 2015 it did not require its executive councillors in Selangor to resign.
      “When people were asking about this, (DAP secretary-general) Lim Guan Eng replied that DAP needed to continue being in the government so that PAS did not do a bad job,” he claimed.
      “Because of that PAS needs to continue being in government and serve in the executive council so that we can do good work and DAP does not do a bad job,” he said in a statement.
      Lim had on June 16, 2015, announced that the PR, which comprised DAP, PAS and PKR, had ceased to exist.
      Sallehin said PAS wants to be involved in the government to help administer with goodness and piety.
      He added that the party has never engaged in conspiracy or caused disturbance to overthrow a menteri besar.
      He said when other parties were conspiring to bring down then Selangor menteri besar Khalid Ibrahim in 2014, PAS did not join in.
      “We acted that way not because of personal reasons but because the harmony and prosperity of the people were more important,” he said.
      Sallehin added that when Khalid, who was from PKR, was eventually removed from office and Azmin Ali, the PKR deputy president, was appointed to replace him, PAS remained steadfast in not causing disruptions for the sake of the people.
      He said this in responding to Selangor Umno chief Noh Omar who yesterday accused PAS of being unethical and opportunistic in refusing to resign from the executive council after breaking ties with PKR.
      Noh had described the Islamist party’s excuse that it wanted to fulfil the mandate of voters who supported the party in the last general election in May 2013 as unreasonable.
      He said the mandate was based on the joint manifesto by DAP, PKR and PAS headed at the state level by Khalid who has since been removed.
      “If PAS accuses PKR of betraying the conditions of their ‘tahaluf siyasi’ (political cooperation), why then does it still want to be in the Selangor state government?” Noh had asked.
      Likening PAS and PKR to a divorced couple that still wanted to live together, Noh said PAS was willing to be a “dayus” or unfaithful husband.
      Sallehin said Noh was venting his disappointment because Umno had failed to break up the state government.
      “PAS remains with the Selangor government to fulfil the obligations given by the people and because of the maturity of the state administration today,” he said.
      “The difference between us is seen in the present state government’s ability to look after the welfare of the people and in delivering due service,” he added.
      On May 11, PAS’ Syura Council’s endorsed the decision of the party’s muktamar (general assembly) on April 30 to end their tahaluf siyasi with PKR.
      Azmin has been reported to have made it clear in a meeting with state PAS leaders on May 12 that the current executive council line-up will be kept until the upcoming 14th general election (GE14) which is due by the middle of next year.
      The three PAS men in the executive council are Iskandar Samad, Ahmad Yunus Hairy and Zaidy Abdul Talib.

      Delete
    7. Ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) dari PKR di Kelantan yang baru mengangkat sumpah minggu lalu tidak akan ditarik balik pelantikan mereka walaupun selepas putus hubungan kerjasama PAS dan PKR.
      Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan, Datuk Abdul Fattah Mahmood berkata, kerajaan negeri masih melantik wakil PKR di semua PBT di Kelantan bagi sesi 2017.
      “Semoga mereka yang dilantik akan menghargai keikhlasan PAS dalam berkawan,” katanya dipetik lidah rasmi PAS Harakahdaily, yang melaporkan 3 ahli majlis daripada PKR dilantik pada 7 Mei lepas.
      Ia di sebalik beberapa seruan supaya 3 exco PAS dalam kerajaan negeri Selangor yang turut diserta PKR dan DAP, melepaskan jawatan mereka.

      Delete
    8. PAS Selangor membidas Tan Sri Noh Omar, yang melabel parti itu sebagai tidak bermaruah kerana masih kekal dalam pentadbiran kerajaan Selangor walaupun hubungan kerjasama politik dengan PKR ditamatkan, dengan menyifatkan beliau sebagai “manusia paling kecewa.”
      Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehin Mukhyi berkata, kenyataan Noh selaku Pengerusi Barisan Nasional (BN) dan Umno negeri, bahawa PAS Selangor ‘dayus’ adalah ibarat “meludah ke langit”.
      Kata Sallehin, kenyataan itu juga menggambarkan kekecewaan Noh kerana gagal memecahkan kerajaan Selangor seterusnya menarik PAS untuk bersama Umno.
      Sehubungan itu kata Sallehin, Noh sepatutnya melihat Umno dan BN Selangor sendiri yang terus menikus dan mendayus terhadap kelemahan kerajaan persekutuan.
      “PAS terus kekal dalam kerajaan Selangor pada hari ini kerana menunaikan hak yang diberikan oleh rakyat dan kematangan pentadbiran kerajaan yang ada pada hari ini.
      “Perbezaan yang ada antara parti adalah kelebihan kerajaan negeri yang ada pada hari ini terutama dalam mengambil kira maslahah rakyat dan memberikan perkhidmatan,” kata beliau dalam kenyataan media hari ini.
      Dalam respons beliau kelmarin, Noh melabel PAS Selangor sebagai parti “tidak bermaruah” dan oportunis kerana masih mahu berada dalam pentadbiran kerajaan Selangor walaupun kerjasama politik dengan PKR telah berakhir.
      Noh berkata, alasan parti Islam itu untuk tetap kekal dalam pentadbiran Selangor kerana mahu menunaikan mandat diberi rakyat pada pilihan raya umum lalu adalah tidak munasabah.
      Ini kerana katanya, mandat rakyat adalah berdasarkan manifesto DAP-PKR-PAS yang diterajui bekas menteri besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang sudah dipecat.
      “Kalau PAS kata PKR khianat syarat tahaluf siyasi, kenapa masih mahu berada dalam kerajaan Selangor? PAS dan PKR ibarat ‘suami isteri’ yang sudah bercerai, tapi masih mahu tinggal bersama…PAS sanggup jadi ‘suami’ dayus.
      “Saya yakin ketiga-tiga anggota exco PAS ini tidak akan letak jawatan. Mereka mahu kekal menunjukkan mereka sanggup ketepikan perjuangan parti demi kuasa,” katanya.
      Noh juga tidak menolak kemungkinan tindakan PAS Selangor itu akan menyebabkan berlaku tindakan lompat parti dalam kalangan ahli PAS, adun atau exco kerajaan negeri daripada parti Islam itu.
      Sallehin menambah, Noh perlu belajar tentang makna tahaluf dan taawun dan justeru, kejahilan untuk memahami perkara itu menyebabkan beliau minta exco PAS supaya meletakkan jawatan.
      Tegas beliau, keterlibatan PAS dalam kerajaan adalah untuk bertolongan dalam kebaikan dan takwa.
      “Sejarah telah membuktikan, di saat DAP memutuskan hubungan dengan Pakatan Rakyat, DAP melalui exconya tidak meletak jawatan.
      “Bila masyarakat mempersoalkan, Lim Guan Eng menjawab yang DAP perlu terus berada dalam kerajaan supaya PAS tidak buat kerja jahat. Oleh sebab itu, PAS perlu terus berada dalam kerajaan dan exco mesti terus berkhidmat supaya PAS dapat buat kerja baik dan DAP tidak buat kerja jahat,” kata beliau lagi.
      Katanya, Noh juga perlu belajar sejarah kerana PAS satu-satunya parti kerajaan negeri yang tidak pernah buat pakatan dan kekecohan untuk menjatuhkan menteri besar.
      “Di saat parti lain berpakat menjatuhkan Tan Sri Khalid, PAS tidak turut berpakat.
      “Bukan kerana peribadi tetapi keharmonian dan kesejahteraan rakyat itu jauh lebih penting,” kata beliau sambil menambah, apabila Datuk Seri Azmin Ali dilantik sebagai menteri besar,
      PAS terus teguh untuk meneruskan agenda menjaga kesejahteraan dan keharmonian rakyat.
      “Inilah PAS yang Tan Sri Noh perlu belajar daripadanya,” kata beliau.

      Delete
    9. Penulis kemukan soalan cepu emas; mungkinkah wakil rakyat PKR, PPBM dan DAP melompat selepas PRU14? Bebaskah calon-calon Pakatan Harapan dari perangai korup? Penekun politik tentu senyum sinis kan. Bagi penulis, peristiwa seperti yang pernah berlaku di Perak pada 2009 sehingga menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat tidak mustahil berulang. Segala-galanya bergantung kepada situasi.

      Manusia jenis pelahap dan perasuah amat mudah termakan tawaran. Jika ditawarkan pangkat, kedudukan dan wang berjuta demi sebuah kuasa, akan ada yang mabuk lalu mencari seribu alasan. Mereka ini walaupun tidak ramai sudah cukup untuk menumbangkan sesebuah kerajaan. Mereka peduli apa pada undi dan harapan rakyat.

      Sama-samalah kita tengok nanti sekiranya BN hanya kalah tipis seperti mana di Perak. Kalau situasi itu berlaku di Perak, Selangor dan Pulau Pinang, alamat akan adalah manusia yang suka kalau dibeli dengan jawatan exco, CEO GLC atau wang berjuta. Bolehlah berlumba-lumba bina mahligai ala-disney. Bolehlah berangan-angan bina dewan parking untuk Mercedes, Vellfire, Porche, Ferarri dan segala aneka kemasyhuran.

      Setidak-tidaknya bolehlah selamat bisnes yang hampir gulung tikar. Terlepaslah dari bahana bangkrap. Ketika itu persetankan harapan rakyat. Rakyat nak terpekik terlolong, biarkan. Sumpah seranah dijadikan perencah sarapan saja. Lagikan bai’ah dan sumpah, molek-molek ada dilanggar. Inikan pula kaki, tangan dan hati tak terikat apa-apa.

      Maka berbalik kepada soalan penulis di atas; kalau lompatan kemungkinan besar berlaku, apa gunanya diletakkan kepercayaan semata-mata kerana terpesona dengan slogan ‘ubah demi rakyat’? Apa gunanya diberi undi kalau terdedah kepada pembelotan? Usah diucapkan retorik perjuangan. Nanti tertipu jatuh terkangkang. Sama-sama kita tunggu sandiwara pasca PRU14.

      "

      Delete
    10. Demikianlah kata otai amno, tengku razaleigh hamzah. Exco pas mahu kekal sebagai exco kerana kepentingan kebendaan , kalau tidak tentulah mereka letak jawatan setelah pas memutuskan tahalluf siyasi dengan pkr. Demikian mafhumnya. Perkataannya disiarkan dalam berita tv3 jam 8, 14/5/2017.





      Apakah benar apa yang dikatakan tengku ini?

      Penulis telah lama menganggap apa yang dikatakan tengku razaleigh tidak punya apa-apa nilai. Bukan nek merendahkan veteran amno ini. Tetapi setelah s46 dikuburkan beliau dan beliau masuk amno semula, kata-kata beliau tidak ada lagi nilai bagi penulis. S46 yang beliau tubuhkan bertahalluf bersama pas menumbangkan amno kelantan. Tetapi beliau mengambil sikap membubarkan s46 dan masuk amno semula yang secara automatik menjadi pembangkang di kelantan. Apa yang kita nak katakan kepada beliau? Pengkhianatkah atau apa?

      Ketika kerajaan selangor nazak kerana pemecatan khalid ibrahim akibat konspirasi jahat, pas mempertahankan kerajaan selangor. Kalau tidak kerana adun pas, harus kerajaan selangor jatuh sebab pehak yang kebuloq kuasa (Istilah mahfuz omar) mahukan dun selangor dibubarkan dan prn diadakan. Pas menentang, maka kerajaan selangor terselamat. Pas mempertahankan kerajaan yang dipilih rakyat dari mengikut individu yang bernafsu besar nak jadi mb.

      Adun pas tidaklah gila kebendaan seperti dakwaan tengku ini. Yang gila kebendaan ialah adun dan mp yang mengaut keuntungan peribadi dengan harta negeri dan harta negara. Yang punya kepentingan peribadi ialah adun yang baru sepenggal menjadi adun tapi kaya bagai nak gila. Ertinya menjadi adun kerana nak mengumpul harta bukan nak berkhidmat kepada rakyat.

      Apa yang tengku kita ini katakan tentang adun pas, menampakkan rendahnya mentality otai amno. Seorang vateran tidak seharusnya berkata dengan kata-kata secara persepsi.

      Yang boleh pakai sikit ialah apabila tengku berkata, jika adun ini meletak jawatan, kerajaan selangor akan jatuh. Kenapa pulak jatuh hanya kalau letak jawatan exco? Letak jawatan adunlah akan menyebabkan kerajaan selanogr jatuh, bukan letak jawatan exco. Dan apa hal pulak adun pas nak letak jawatan adun sebab adun pas bukan pkr atau azmin ali yang lantik, tapi rakyat dun mereka yang lantik.

      Parah malaysia kerana memiliki bekas pemimpin yang tidak berpandangan jauh. Bekas pemimpin yang asalnya pemimpin.

      Wassalam.

      Delete
    11. Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim musykil terhadap alasan di sebalik tindakan PAS memutuskan hubungan politik dengan partinya.

      Anwar berkata alasan yang diberikan, terutama dalam kaitan dengan RUU355, adalah tidak tepat.

      "Ternyata pimpinan PAS tidak meneliti kenyataan saya dan presiden PKR (Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail) yang menghormati hak Datuk Seri Hadi Awang (untuk mengusul pindaan tersebut) dan mengusulkan supaya dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan," kata Anwar.

      Dakwaan tidak penyokong usul pindaan Hadi adalah salah satu daripada sebab yang dinyatakan oleh majlis syura PAS apabila ia secara rasmi memutuskan hubungan politik dengan PKR pada Khamis lalu.


      Semenjak 2015 lagi kenyataan PKR tidak menyokong RUU 355 telah disiarkan oleh sebahagian besar akhbar pembangkang termasuk Malaysiakini. (Anwar Ibrahim boleh rujuk di sini)

      "Sekiranya Rang Undang-undang Persendirian tersebut berkaitan dengan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan, PKR tetap dengan pendirian asal iaitu untuk tidak menyokong berdasarkan prinsip Fiqh Al-Awlawiyyat, Maslahat Ummah dan Maqasid Syariah," kata PKR dalam satu kenyataan media bersamanya hari ini.

      Kenyataan media itu ditandatangani oleh semua pemimpin PKR iaitu Presidennya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail; Timbalannya Azmin Ali; Naib preside Nurul Izzah Anwar dan Shamsul Iskandar Md Akin, Rafizi Ramli; Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin dan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Nik Nazmi Nik Ahmad.


      Tapi lebai pelik juga, semalam ada kenyataan kononnya Wan Azizah tidak menolak Hudud atau RUU 355. INI YANG SEPATUTNYA "DIMUSYKILKAN"!!!

      Ini mengikut analisis politik CAKAP BERBELIT-BELIT untuk kepentingan semasa!

      Ada beberapa perkara yang Anwar patut tanya Rafizi dengan jelas (kerana Rafizi bukan boleh dipercayai sangat, suka kencing)


      Pertama adakah Anwar tahu dan sedar bahawa "precouncil" Ahli Parlimen PKR pada pagi sebelum pembentangan RUU 355 sudah memutuskan untuk menolak RUU 355? Kalau Anwar masih ragu dan MUSYKIL jawapan Rafizi, Anwar boleh tanya YB Kelana Jaya, Wong Chen kerana dia ada menulis dalam FBnya mengenai perkara ini.


      Kedua adakah Anwar tahu dan sedar antara yang bangun di dalam Dewan sebelum perbentangan RUU 355 mempertikai dan menentang pembentangan RUU 355 ialah Ahli Parlimen PKR Gopeng, Dr Lee Boon Chye dan PKR Alor Setar, Gooi Hsiao-Leung?


      Adakah Anwar tahu dan sedar adanya pemimpin PKR (termasuk Rafizi dan Saifuddin) yang datang berceramah di Kelantan dan berikrar bersama PAN untuk merampas dan menjatuhkan Kerajaan PAS di Kelantan?


      Adakah Anwar tahu dan sedara bahawa YB Rafizi bersama DAP dan PAN membuat sidang Parlimen selepas perbentangan RUU 355 dengan membuat tuduhan ada pimpinan PAS menerima wang 1MBD dan kemudian menukar kepada kenalan rapat pimpinan dan menukar lagi kepada bekas pimpinan PAS?

      Itu sebahagian kecil, kalau lebai senaraikan semuanya sudah pasti tak larat nak dibaca nanti.

      Harap selepas ini Anwar Ibrahim TIDAK MUSYKIL lagi...

      Delete
    12. Macam ribut puting beliung telah berlaku di seluruh negara umumnya dan selangor khasnya, bila pas memutuskan tahalluf siyasi dgn pkr. Berbuih berjejer mulut pengulas politik memperkatakan hal exco selangor dari pas.

      Tak faham-faham rakyat malaysia ini berpolitik dan memperkatakan sesuatu yang berkait dengan politik dan kedudukan ahli politik dalam kerajaan negeri, khususnya selangor sekarang.

      Noh omar juga macam tak reti berpolitik walhal dia boleh dikatakan otai dah dalam politik malaysia. Dia kata pas dayus, dah bercerai masih nak bersama. Tak sampai hati nak kata noh omar ni b#d#h, cuma tak reti aja, tak reti-reti walau dah otai politik.

      Yang berhak menjadi mb sebenarnya sebelum azmin dilantik ialah dari pas. Sebab adun pas adalah yang terbanyak dari adun islam. Bahkan kabarnya itu yang sultan selangor mahukan ketika haji hadi dipanggil ke istana. Wajarlah adun pas jadi mb kerana mb harus muslim dan adun paslah yang terbanyak dari muslim.

      Tapi pas ni tak kebuloq kuasa (Istilah mahfuz omar). Haji hadi kata pas terikat dgn kapatan rakyat maka pas tidak boleh buat keputusan sendiri. Itulah jujur dan amanahnya pas.

      Sikap amanah ya bukan parti amanah, pan...

      Maka haji hadi cadangkan azmin. Tapi Dap menentang sebab dap tetap mahukan wan azizah sbb dap melihat wan azizah boleh dicucuk hidungnya. Wan azizah boleh jadi mb boneka.

      Yang sedapnya adun amno juga menyokong azmin. Maka jadilah penyokong azmin majority, dan azmin naik takhta menajdi mb dengan perkenan sultan.

      Dah jadi mb, azmin melantik beberapa adun pas jadi exco. Dan itulah dia exco yang ada dari pas. Azmin tak lantik noh omar sebab amno adalah pembangkang di selangor. Gilalah azmin kalau melantik exco dari pembangkang, macam otai noh omar.

      Dan apabila azmin melantik exco, dengan perkenan sultan pula, wajarnya azminlah yang memecat exco. Azminlah yang wajar memecat exco dari pas dan membawakan pemecatan itu kepada sultan untuk diperkenankan. Kalau tak mahu babitkan sultan, azmin bila-bila masa boleh memecat exco pas itu.

      Namun rasanya azmin ini ada sikap faham budi. Sebab masa kes kajang, selepas khalid ibrahim disepak oleh konspirasi tahap dewa rafizi ramli dan sekutunya, adun paslah yang kuat mempertahankan kerajaan selangor yang hampir nazak. Dap menolak azmin dan tetap mahukan wan azizah. Budi pas, mencadangkan azmin jadi mb.

      Ertinya kerajaan selangor bukanlah kerajaan azmin ali, atau kerajaan pkr tetapi kerajaan gabungan adun-adun dari dap, pkr dan pas. Pan penulis tak masukkan kerana mereka tak ada adun, yang ada adalah adun bawa lari kerusi.

      Faham baik-baik senario politik selangor sekarang ini, supaya jadilah seorang politikus, bukan bertukar jadi polikucing, poli-tikus bukan poli-kucing.

      Wassalam.

      Delete
    13. PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang (CAP) amat terkejut mendapati bahawa terdapat percambahan kedai arak di kawasan Little India, Pulau Pinang. Kami percaya kedai arak tidak seharusnya dibenarkan dibuka di kawasan yang terdapat rumah dan pejabat.

      Kami telah menerima banyak aduan mengenai kedai arak yang meletakkan meja di sepanjang jalan untuk pelanggan yang mengunjungi kedai mereka. Meja ini diletakkan jauh melebihi jarak premis kedai mereka dan menceroboh ruang kawasan jiran mereka (perniagaan lain yang telah ditutup pada hari itu).
      Penduduk, pemilik perniagaan dan pekerja pejabat di kawasan Little India menyuarakan rasa tidak senang mereka dengan suasana waktu gembira yang bermula di kawasan terbuka selepas waktu bekerja itu. Tingkah laku yang sukar dikawal yang dipamerkan oleh pengunjung kedai arak ini menjadikan kawasan itu tidak selamat untuk mereka yang tinggal dan bekerja di situ.

      Bukan hanya di kawasan Little India sahaja tetapi ia juga turut berlaku di sepanjang Lebuh Chulia di mana banyak kedai jenis "bistro" yang mengiklankan diskaun untuk bir dan menjual pelbagai arak jenis lain. Idea kedai ini dibuka adalah dengan niat untuk memenuhi keperluan orang asing yang datang ke sini untuk bercuti terutama sekali pekerja asing. Bagaimanapun, kami ingin mengingatkan pihak berkuasa bahawa kesejahteraan mental dan fizikal penduduk tempatan adalah lebih penting dan perlu diberikan keutamaan.

      Kita juga perlu ingat bahawa kedai arak ini dibuka di kawasan yang berdekatan dengan Lebuh Harmoni yang terdiri daripada Gereja St. George, Kuil Kuan Imm, Kuil Sri Mahamariamman dan Masjid Kapitan Keling. Ini semua adalah tempat beribadat dan mereka yang berada di kawasan sekelilingnya seharusnya bertingkah laku dengan hormat dan sopan, bukannya mabuk dan bertingkah laku tidak sopan.

      Lesen untuk mengusahakan kedai arak dikeluarkan oleh Jabatan Kastam. Tidakkah mereka memeriksa terlebih dahulu di mana kedai itu akan dibuka sebelum mengeluarkan lesen untuk menjual arak?

      Di sesetengah negara Barat, di mana pengambilan alkohol adalah perkara biasa dalam budaya mereka, penduduk tidak dibenarkan membuka bekas (tin, botol atau gelas) minuman alkohol di ruang terbuka atau kenderaan. Tetapi di Malaysia nampaknya semua boleh. Oleh itu, kedai arak tempatan kita boleh beroperasi dan meletakkan meja di sepanjang laluan pejalan kaki tanpa halangan.

      Walaupun majlis tempatan tidak mengeluarkan lesen untuk kedai arak, tidakkah mereka boleh melakukan sesuatu terhadap mereka yang meletakkan meja yang menghalang pejalan kaki dan laluan kaki lima itu?

      Semua perkara dipertimbangkan, CAP menggesa kedai arak yang beroperasi di kawasan Little India hendaklah ditutup demi untuk kesejahteraan penduduk dan pekerja di kawasan itu. Kami tidak mahu insiden seperti "rusuhan Little India 2013" di Singapura, di mana ramai daripada perusuh itu adalah mereka yang mabuk akibat pengambilan alkohol itu berulang semula di Little India kita.

      SM MOHAMED IDRIS
      Presiden CAP

      Delete
    14. Tidak, tidak,tidak! Demikian kata dr mahathir kepada sbs,sebuah agensi penyiaran autralia, apabila ditanya apakah beliau akan memohon maaf kpd anwar ibrahim.

      Kata dr mahathir, anwar masuk penjara sekarang bukan kerananya. Dalam erti kata yang lain dia mahu mengatakan anwar masuk penajra sekarang kerana tok najib. Dan lupakan saja masa lalu, demikian katanya lagi.

      Penulistak hairan dengan sikap beliau kerana penulis memang tahu beliau adalah pendukung sekular tegar. Sekular adalah pendukung machiavelli, yang menghalalkan cara untuk mencapai matlamat. Dr mahathir telah membuktikan, bahawa kedatangannya ke mahkamah ketika anwar mencabar sosma, bukanlah untuk berbaik dengan anwar, tetapi untuk mendapat politikal milage sahaja.

      Maaflah penulis katakan, amatlah malang wan azizah dan anaknya nurul izzah masih tak faham style politik dr mahathir ini. Kalau penulislah jadi president pkr, penulis orang pertama menentang kemasukan ppbm ke dalam ph. Tapi kerana ceteknya pengetahuan president pkr ini, ppbm resmi menjadi ahli ph.

      Tepat sekali tindakan pas tidak menjadi ahli ph. Sebab dalam ph penuh dengan kaki putar alam. Sebab islam tidak mengajarkan putar alam, hari ini kata a, esok kata b.

      Penulis tak tahulah dr mahathir ini akan ebrubah atau tidak sebelum mati. Bukan penulis nak jadi tuhan. Namun Nabi kata jika tak berubah dalam usia 40 tahun, haruslah tak akan berubah hingga mati. Terserahlah kepada Allah. Namun setakat ini pi mai pi mai dok tang tu jugak.

      Wan Azizah, nurul izzah, anwar ibrahim nak kata apa sekarang?

      Ingat kalau ph menang pru14 dan memerintah, wan azizah boleh ajdi pm ke? Kata orang muda, sorry laaa. Tu dr mahathir tertonggok masih hidup lagi. Jauh la panggang dari api. Penulis merasakan kalau ph menjadi pemerintah selepas pru14, harus tindakan pertama yang dilakukan ialah mengekalkan anwar dalam penjara.

      Yang jelas ph terus bergolak dan akan terus bergolak. Pengacau ph yang sebenar skerang ialah tak lain tak bukan dr mahathir.

      Wassalam.

      Delete
    15. Sangat tidak munasabah Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak tahu apakah itu tahaluf siyasi. Jika dia tahu macam mana dia boleh berkata PKR tidak pernah mengkhianati prinsip tahaluf siyasi semenjak terbentuknya muafakat politik antara pas dan PKR dalam pakatan rakyat.

      Bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau musykil terhadap alasan yang diberikan berhubung isu pembatalan tahaluf siyasi antara PKR dan Pas.

      Semacam dia tidak tahu apakah erti tahaluf siyasi, kalau dia tahu sudah brang tentu dia berkata PKR tidak khianat dan musykil.
      Seseorang yang musykil pasti keliru dan tidak tahu apakah itu tahaluf siyasi dengan kata lain biar tahu jangan keliru.

      Mungkin dia tahu tetapi masih keliru dan buat buat tak tahu dan terus jadi keliru dan haru biru.

      Tahaluf siyasi iaitu kerjasama, bantu membantu dan tong menolong atu dengan kata limbal balik.

      PKR tolong pas dan pas tolong PKR. PKR bantu pas dan pas bantu PKR. Jika PKR tidak tolong pas dan pas tidak tolong PKR, maka ia bukan tahaluf siyasi lagi.

      Dan inilah yang dikata khianat kerana tidak amanah dan jujur dengan tahaluf siyasi yang dibuat selama ini.

      Tak kan Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak faham atau tidak boleh faham. Atau beliau sengaja buat buat tak faham.

      Jika dia faham pasti tidak musykil dengan pembatalan tahaluf siyasi dengan PKR yang dibuat menerusi usul tanpa bahas pada muktamar agung tahunan ke 63 lalu.

      macam mana bekas timbalan perdana menteri dan bekas timbalan presiden umno dan tokoh yang diangkat menjadi perdana menteri jika pakatan harapan menang pru 14 nanti boleh tidak tahu apakah erti tahaluf siyasi.

      Delete
    16. Pada 9 Mei lalu, saya telah menulis satu komentar ringkas di laman muka buku saya bagi mengulas persamaan di antara Perlembagaan Parti Amanah Negara (AMANAH) dan Perlembagaan DAP sehubungan dengan cara pemilihan pemimpin tertingginya.

      Mulanya, saya nyatakan betapa ramai yang tertanya-tanya mengapa AMANAH masih gagal mendedahkan kandungan perlembagaannya untuk pengetahuan seluruh rakyat Malaysia seperti dibuat parti lain walaupun setelah lebih setahun setengah ia beroperasi.

      Saya nyatakan betapa saya sendiri telah berkesempatan melihat butiran Perlembagaan AMANAH yang diluluskan oleh Kongres Luar Biasanya pada 25 Ogos dan 8 September 2015 dan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) pada 1 Oktober 2015.
      Saya sebutkan bahawa perkara pertama yang terlintas dalam fikiran saya adalah betapa dekatnya Perlembagaan AMANAH dengan Perlembagaan DAP dan betapa jauhnya ia dengan Perlembagaan PAS sehubungan dengan cara pemilihan pemimpin tertingginya.

      Mengikut Perlembagaan PAS, pemimpin tertingginya adalah dipilih oleh Muktamar Tahunan PAS setiap dua tahun manakala mengikut Perlembagaan DAP mereka adalah dilantik oleh Ahli Jawatankuasa Tertinggi yang dipilih oleh Kongres Kebangsaan setiap tiga tahun.

      Perlembagaan AMANAH yang diluluskan oleh ROS pada 1 Oktober 2015, mahupun yang diluluskan oleh ROS pada 15 Ogos 2016, memperuntukkan bahawa pemimpin tertinggi AMANAH sememangnya dilantik mengikut kaedah yang diguna pakai oleh DAP.

      Saya merasa agak terkejut bila komentar ringkas saya ini telah ditularkan dalam media sosial sehingga mendorong sesetengah pemimpin dan aktivis AMANAH membuat serangan sama ada secara terbuka mahupun secara peribadi terhadap diri saya kerananya.

      Biro Undang-Undang AMANAH (KANUN), yang diketuai oleh Hanipa Maidin, di dalam kenyataannya pada 12 Mei menyebut setiap ahli AMANAH boleh berhubung dengan Setiausaha Organisasinya jika ingin mendapatkan salinan Perlembagaan AMANAH.

      Melucukan bila KANUN menyebut orang awam boleh membuat carian di ROS jika mereka ingin mendapatkan Perlembagaan AMANAH sedangkan apa yang dibangkitkan adalah mengenai kenapa ia tidak didedahkan untuk pengetahuan seluruh rakyat Malaysia.

      Jika tiada apa yang mahu disembunyikan oleh pemimpin AMANAH mengenai perlembagaan ini, mengapa ia tidak disebarkan secara terbuka di laman-laman web yang dimiliki oleh parti itu seperti dibuat parti lain bagi membolehkan seluruh rakyat Malaysia menelitinya?

      KANUN mendakwa saya mempunyai niat tersirat bila menyamakan AMANAH dan DAP sedangkan saya hanya membandingkan Perlembagaan AMANAH dengan perlembagaan parti-parti lain di Malaysia, bukan dengan apa yang diamalkan di tempat dan era lain.

      KANUN tidak mampu menafikan bahawa kaedah pemilihan pemimpin tertinggi AMANAH dan DAP sama. Perubahan kecil seperti nama atau bilangan di dalam perlembagaan yang diluluskan oleh ROS pada 15 Ogos 2016 tidak mendatangkan kesan ke atas kaedah ini.

      Kesilapan yang saya lakukan hanyalah kerana menyebut bahawa bilangan Jawatankuasa Pimpinan Nasional yang perlu dipilih dalam Kongres Nasional AMANAH ialah 25 orang, tetapi bilangan ini betul mengikut perlembagaan yang diluluskan oleh ROS pada 1 Oktober 2015.

      Bahawa saya sebelum ini tidak tahu mengenai kewujudan perlembagaan baru AMANAH yang menambah bilangan Jawatankuasa Pimpinan Nasionalnya ini menjadi 26 orang membuktikan lagi kegagalan AMANAH menyebarluaskan kandungan perlembagaannya.

      Delete
    17. Pelik bila KANUN berpaut dengan kaedah pemilihan khalifah ketiga walhal Perlembagaan AMANAH tiada peruntukan mengenai Kitabullah dan Sunnah Rasul serta Ijmak Ulamak dan Qias yang terang dan nyata sebagai hukum tertinggi seperti dalam Perlembagaan PAS.

      Tidak saya sangka rupa-rupanya begitu sensitif sekali pemimpin AMANAH ini bila parti mereka dikaitkan dengan DAP walhal tindak-tanduk mereka dan pemimpin DAP menjadi bukti nyata mengenai hubungan istimewa yang terjalin antara kedua-dua buah parti ini.

      Dengan hanya melihat sepintas lalu kepada tindak-tanduk pemimpin DAP terhadap AMANAH selama ini, belum lagi melihat kepadanya secara terperinci, apa lagi kepada tindak-tanduk pemimpin AMANAH terhadap DAP, sudah jelas terlihat keintiman kedua-dua buah parti ini.

      Sejarah telah tercatat mengenai permusuhan ketat pemimpin DAP dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dan mengenai sokongan pemimpin DAP ke atas pemimpin PAS yang cuba menjatuhkan pasukan Abdul Hadi di dalam pemilihan PAS 2015.

      Setelah pemimpin yang kalah ini keluar dari PAS dan menubuhkan AMANAH, rekod menunjukkan pemimpin DAP-lah yang memberi nyawa kepada mereka melalui pelbagai cara, sama ada melalui saluran parti atau Kerajaan Pulau Pinang yang dimiliki DAP.

      Belum pun AMANAH dilancarkan, Penasihat DAP, Lim Kit Siang sudah mengumumkan di Gelang Patah pada 5 September 2015 bahawa keutamaan terbesar selepas 16 September (pelancaran AMANAH) adalah merangka rencana terperinci bagi merampas Johor.

      Di saat ada pemimpin pembangkang, khususnya dari PKR, yang belum bersetuju Pakatan Harapan ditubuhkan pada 22 September 2015, pemimpin DAP-lah yang bekerja keras bagi meyakinkan mereka supaya menubuhkannya segera demi kelangsungan AMANAH.

      Mengikut strategis DAP, Dr Ong Kian Ming, ini perlu dilakukan bagi mengelakkan rakan mereka di dalam AMANAH berada di awang-awangan, bagi memberikan lonjakan kepada legitimasi AMANAH dan bagi memberi peluang kepadanya menunjukkan komitmen.

      Strategis DAP lain, Liew Chin Tong, pula menepis kepercayaan PKR boleh memainkan peranan seperti Semangat 46 dengan mengetuai dua pakatan berasingan kerana ia tidak akan adil kepada AMANAH, mahupun PAS, kerana AMANAH adalah pengganti PAS.

      Sehari selepas Pakatan Harapan diwujudkan, Setiausaha Agung DAP selaku Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng terus mengumumkan keputusan mesyuarat bahawa kerajaan itu digelar sebagai Kerajaan Negeri Pakatan Harapan, bersama jawatan untuk AMANAH.

      Cubaan DAP menjadikan Kerajaan Selangor satu lagi Kerajaan Negeri Pakatan Harapan bagi mengakomodasi AMANAH, seperti didedahkan oleh Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua, pada 1 November 2015, pula ditolak oleh Menteri Besarnya, Datuk Seri Azmin Ali.

      Dari sudut ideologi, Liew Chin Tong sejak awal-awal lagi mewajibkan AMANAH supaya memenuhi mandat progresif/sederhana dan mengemukakan satu wacana menyeluruh post-Islamis mengenai maqasid syariah bagi memenangi sokongan lebih ramai rakyat Malaysia.

      Dari sudut organisasi, perkembangan AMANAH diikuti dan dipantau rapi oleh DAP, khususnya oleh Lim Kit Siang yang sering merekodkan penyertaan beliau di dalam majlis pelancaran AMANAH sama ada di peringkat Kawasan mahupun di peringkat Negeri.

      Dalam majlis pelancaran AMANAH Johor pada 14 November 2015, Lim Kit Siang menyebut betapa Setiausaha Agung AMANAH, Anuar Tahir, memaklumkan kepada beliau bahawa ahli parti itu dijangka akan mencapai bilangan 60,000 ahli hujung tahun itu.

      Dalam majlis sambutan ulangtahun pertama AMANAH Kuala Lumpur pada 1 Oktober 2016 pula, Lim Kit Siang menyebut betapa Timbalan Presiden AMANAH, Salahudin Ayub, memaklumkan kepada beliau bahawa bahawa ahli parti itu sudah mencecah 85,000.
      Bila timbul pertelingkahan mengenai calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada 18 Jun 2016, pemimpin DAP, termasuk Ketua DAPSY Kebangsaan, Wong Kah Woh, menyokong kuat AMANAH, untuk memastikan ia berkembang.

      Delete
    18. Dalam waktu kempen, Lim Kit Siang-lah yang paling aktif mencatur strategi untuk kemenangan AMANAH, menggesa calon PAS menarik diri dan menyertai AMANAH, malah menentukan isu-isu yang akan calon-calon AMANAH bawa di Parlimen jika menang.

      Kesemua ini menjadi petanda jelas betapa AMANAH mendapat tempat yang sangat istimewa di dalam hati pemimpin DAP, begitulah juga dengan pemimpin AMANAH yang sering kelihatan memuja-muji dan membela pemimpin DAP pada setiap kesempatan yang ada.

      Sekadar contoh, dari aspek pujian, Timbalan Presiden AMANAH, Salahuddin Ayub, pernah direkodkan memuji Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Hannah Yeoh, dengan menyatakan bahawa Parlimen Malaysia memerlukan seorang Speaker seperti beliau.

      Dari aspek pembelaan, bila Datuk Seri Azmin Ali menegur Lim Guan Eng berhubung pengguguran dua wakil PKR daripada syarikat berkaitan kerajaan (GLC), seorang pemimpin AMANAH, Saari Sungib, membuat kenyataan menyatakan teguran itu tidak wajar.

      Begitu juga bila Lim Guan Eng mengemukakan cadangan untuk mengadakan pilihan raya mengejut di Pulau Pinang ekoran pendakwaan atas dua tuduhan rasuah ke atas beliau, AMANAH terus sahaja bersetuju dengan cadangan ini walaupun PKR belum bersetuju.

      Secara ringkasnya, pesanan ikhlas saya kepada pemimpin AMANAH ialah usahlah terlalu sensitif bila parti anda dikaitkan dengan DAP, baik dari segi perlembagaan atau apa saja, kerana ramai yang tahu memang wujud hubungan istimewa antara parti anda dan DAP.

      Delete
    19. enganalisis politik berpandangan pakatan pembangkang akan lemah di Selangor selepas ketiadaan Pas dalam gabungan pakatan itu.




      Pensyarah Pusat Pengajian Antarabangsa Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, ketiadaan Pas dalam pakatan itu sekaligus memberi kelebihan kepada BN.


      "Namun kuasa rakyat Selangor adalah penentu kepada kerajaan mana yang akan terbentuk di Selangor nanti," katanya kepada Sinar Online.

      Mohd Azizuddin berkata demikian bagi mengulas mengenai implikasi terputusnya tahaluf siyasi PKR dan Pas dalam pentadbiran negeri Selangor.

      Terdahulu, Majlis Syura yang bermesyuarat pada 11 Mei lalu memutuskan untuk membatalkan hubungan politik tahaluf siyasi parti itu dengan PKR.

      Setiausahanya, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh berkata, terdapat banyak pelanggaran terhadap syarat-syarat tahaluf siyasi menurut pertimbangan hukum syarak dan akhlak Islam yang membawa kepada pembatalan ini.

      Sebelum ini, semua perwakilan sebulat suara menyokong usul memutuskan tahaluf siyasi bersama PKR, selepas usul itu dibentangkan wakil Dewan Ulamak Pas Pusat, Zulkifli Ismail sewaktu Muktamar Pas kali ke-63 baru-baru ini.


      Dalam pada itu, mengulas lanjut Mohd Azizuddin berkata 'BN terlalu bergantung kepada Umno dan parti kompenen lain lemah di Selangor'.

      "Di Selangor juga masih banyak kerusi campuran, jadi BN masih ada banyak halangan dan cabaran untuk merampas Selangor.

      "Satu lagi saya setuju yang pengundi Selangor banyaknya berpelajaran dan boleh berfikir kerajaan mana yang seharusnya dibentuk. Mereka tahu siapa yang mereka hendak pilih," katanya.

      Sementara mengulas perkara yang sama, Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian berkata, buat masa ini Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali tidak perlu mengadakan pilihan raya negeri memandangkan PRU semakin dekat.

      "Azmin masih ada kelebihan majoriti dua kerusi. Kelantan dan perak serta Terengganu lebih kurang sama sepertt Selangor sekarang jika pas keluar," katanya.

      Dalam pada itu, Sivamurugam menegaskan pada ketika ini masa ujian sebenar Azmin dan Pas untuk kenal siapa musuh politik sebenar mereka.

      Delete
    20. 1. Kita semua tahu bahawa PAS adalah diantara sebuah parti yang lama selain UMNO, kewujudan PAS didalam landskap politik Malaysia boleh dianggap mereka sebuah parti yang matang dan mempunyai kekuatan politik tersendiri.*

      2. Kekuatan PAS terbukti apabila mereka mampu mengekalkan negeri Kelantan sehingga ke hari ini dibawah pentabiran PAS yang terbukti mampu mentabir negeri dengan mengikut acuan sendiri.

      3. Kita semua sedia maklum dengan kerja kerja kerakusan DAP di Negeri Pulau Pinang dan Pemimpin Utamanya juga telah didakwa di Mahkamah sedangkan kalau di banding dengan DAP, PAS adalah sebuah Parti yang jauh lebih bersih tiada masalah Rasuah dikalangan pemimpin nya.

      4. Selain itu PAS jugak antara parti yang mempunyai kemampuan jentera parti yang baik apabila tiba setiap kali musim PRU atau PRK, tanpa PAS pakatan umpama patah kaki sebelah dan ini terbukti serta kita dapat lihat dengan jelas dalam perkembangan setahun dua ini.

      5. PAS sememangnya sebuah parti islam dan PAS jika tidak bercakap dan memperjuangkanya apa yang PAS hendak perjuangkan kerana ianya adalah asas penubuhan PAS namun PAS tidak tertutup untuk kerjasama dengan mana-mana parti lain yang berbilang bangsa ini terbukti dengan adanya kelab penyokong PAS yang terdiri daripada bukan islam, hari ini PAS cuma mempertahankan perjuangan parti mereka dan kita harus menghormati objektif itu.

      6. Yang bermasalah adalah DAP yang tidak mampu menghormati PAS dengan baik dan mereka mahu PAS ikut terlunjuk DAP dan itu tidak mungkin terjadi kerana PAS mampu berdiri diatas kaki sendiri, jadi kerjasama yang baik hendak lah dijalinkan atas rasa hormat menghormati yang tinggi terhadap fundamental parti masing-masing.
      7 PCM tidak seperti DAP yang suka ambil kesempatan terhadap sesiapa sahaja, PCM adalah sebuah parti bebas yang tidak terlibat dalam mana - mana perikatan mahupun gabungan parti politik dan PCM terbentuk atas dasar cintakan negara kita Malaysia yang aman dan makmur seperti hari ini dan PCM menghormati perjuangan PAS.

      8. Jadi kenapa PCM tidak boleh bekerjasama dengan PAS?. Sudah pasti PCM boleh kerana kami ada rasa hormat menghormati pada asas perjuangan parti masing-masing, malah PCM dan PAS mempunyai kekuatan tersendiri yang boleh memberi kelebihan kepada kedua - dua pihak.

      9. Sementara itu PCM dan PAS berkongsi musuh yang sama iaitu DAP malah sebenarnya sikap DAP yang rasis chauvinis dengan jelas dan terang menggugat keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

      10. Sesuatu yang pasti PCM tidak bersikap hipokrit seperti DAP. Justeru itu kami PCM tidak keberatan untuk menjadi sahabat baik kepada PAS bagi memperjuangkan kebenaran dan membina sebuah negara yang sejahtera. Maka satu gabungan antara "Multi Racial Party" iaitu PCM bersama PAS "Islamic Party" adalah sesuai

      Datuk Huan Cheng Guan
      Naib Presiden
      Parti Cinta Malaysia

      Kenyataan Media

      13 May 2017

      Delete
  2. Pas parti utk orang bodoh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kurang hajar kau yang bodoh.celakalah org2 mcm kau

      Delete
    2. Kaulah yang bangang!!! Kau doa orang jahanam kau yang kena jahanam oleh Allah!!!

      Dah beberapa kerja mungkar jual nama Islam kau dah buat kau nak celakakan orang pulak???

      Berapa kali kau nak kena celaka baru kau nak faham kau buat kerja2 mungkar???

      Delete
    3. kahkahkah...lu emo npe lak bro..da mmg lumrah la..xkn da cmni pun ko x nmpk lg..asik2 jual modal agama..adei..la,nk uat cmne dowh bg korg sedar

      Delete
    4. Orang bodooo cepat marah...

      Delete
    5. bila masa pulak aku doakan.yg doakan org lain.bodoh btl kau.aku tak prgipun tmpt tu

      Delete
    6. kau tu lg celaka.ribut hujan biasa dikatakan bala.ada jabatan meteorologi ckp hjn ribut luar biasa kbtulan saja.

      Delete
    7. Kau sokong orang tu pasal apa???

      Kau tahu orang tu buat maksiat, yang kau tak tegur kenapa???

      Kau tahukan untuk orang jual agama ni Allah dah tunjuk satu per satu bukti, kenapa kau nak bela mereka???

      Kalau Allah dah tunjuk kau tak sedar2 lagi, kaulah bodoh!!!

      Kau celakan orang jangan sampai Allah balas cash pada kau sebab kebodohan kau sokong kaki maksiat penjual agama!!! Kau yang celaka nanti!!!

      Delete
    8. Hujan ribut biasa kenapa muktamar pas sahaja yang kena???

      Kenapa tempat2 berdekatan tak kena???

      Ribut betul2 kena di muktamar pas sahaja ribut biasa???

      Ribut tu untuk si celaka macam kau yang menyokong orang2 yang celaka!!!

      Delete
    9. cakap arab aku tak tahu tp english cakap stupid ...

      Delete
    10. Assalamualaikum wbt.
      Semenjak sekian lama saya perhatikan ada satu pihak suka sangat melabel pihak lain, namun apabila orang usik pihaknya sedikit sahaja, maka terangkat misainya. Aduhai. Tak baguslah begitu. Kalau kita sanggup mengata orang, maka janganlah kita marah apabila orang mengata kita. Walau bagaimanapun, sebaik-baiknya tidak usahlah kita mengata - melabel, memaki, mencaruti orang. Jika kita nampak orang lain buat salah nasihatilah dia baik-baik sebagaimana yang dilakukan Rasulullah SAW. Saya harap pandangan saya ini dilihat secara positif. Wassalam.

      Delete
  3. takpelh tuan budin tak usah bmbng psl pas.yang nyata pas akan kalah dlm pru akan dtg.pas akan bgkit smula slps kpimpinan trtinggi berubah.pas sudah biasa kalah mlh dahulu tkde tmpt lgsungpun di pantai barat.pyolong pas faham keadaan skrg mereka hanya mmpu dan berdoa sahaja agar semua akan berubah nnt pada masa akan datang

    ReplyDelete
    Replies
    1. mnyakitkan hati ponyokong pas tak mmbawa apa2 faedah juga kpd ph.berpolitik cara kalau nk tumbgkn bn

      Delete
    2. Bukan sakitkan hati penyokong pas...sekadar nak sedarkan penyokong pas.

      Delete
    3. pyokong dh sedar.myokong dan mgundi 2 perkara yg berbeza.tak smstinya myokog mrka akan mngundi pas

      Delete
    4. Pas akan kalah tapi BN alan kekal memerentah.
      Prepare for the worse.

      Delete
    5. 1 undi PAS = 1 undi Najib

      Delete
  4. PAS SUDAH HILANG ARAH TUJU?....kata orang tua tua melayu, harimau dihutan jika dia terlupa hari(hari ini hari apa) dia akan mengaung sekuat nya......he....he....Pas pun dah lupa juga kah hari ini hari apa?

    ReplyDelete
  5. Pas lebih berminat tadbir 5 negeri dengan mengharap umno bagi laluan...40 kerusi parlumen pas berhajat jadi king maker...
    Politik pas politik orang bodooo...umno tak bodoo nak bagi laluan percuma kerana ahli2 umno memang nak menang di 5 negeri yg pas harapkan...
    Umno harapkan 3 penjuru dengan pas supaya umno menang....bayaran 90 jota bukan bagi percuma...pas sangka umno akan ikut kemahuan pas...iman lobai pas runtuh dengan wang 90 jota...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peribahasa bahasa Inggeris ada mengatakan you cannot have cake and eat it. Maksudnya adalah mustahil bagi Pas berhasrat menang 40 kerusi dan tadbir 5 negeri dan pada masa yg sama terima wang RM90 juta. Dengan perkataan lain Pas tak boleh miliki kedua-dua sekali.

      Saya pun tak paham apa yg Pas fikirkan. Kalau dah dapat duit, tak mungkin UMNO rela serah 5 negeri kpd Pas. Pas berhasrat nak tadbir negeri Selangor. Ini amat bertentangan dgn UMNO yg bersungguh-sungguh mahu rampas semula negeri Selangor. Mana boleh. Tak masuk akal langsung.

      Delete
  6. Ppbm bertanding dimana? Masuk aja Dap. Tun da sedar dap untuk semua kaum. Elok jadi ahli dap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas bertanding di mana??? Masuk aja Umno. Hadi dah sedar Umno untuk umat Melayu dan Islam buat maksiat bersekongkol buat kerja mungkar rompak duit rakyat buat filem lucah the wolf of the wall street.

      Dah bersekongkol buat kerja mungkar tu elok jadi ahli umno.

      Delete
    2. Kenapa plak ko sibuj2 bagi nasihat...tun jauh lebih bijak dari ko...

      Delete
    3. Kenapa kau plak sibuk2 bagi nasihat... hadi pun jauh lebih bijak daripada kau...

      Bijak apa??? Cakap bahasa Arab pun bahasa pasar... Low class!!!

      Delete
  7. Pas Selangor dah ingkar arahan lobai pas yg tak nak kawan lagi dengan pkr....najib mahu pas tanding 3 penjuru di selangor...tapi nampak pas selangor mau bagi laluan kpd pkr bila pesuruh jaya pas yg baru perli Noh udang yg marah sikap pas selangor...
    Umno Noh udang dan Jamal jamban akan kempunan lagi nampaknye..

    ReplyDelete
  8. Sori off topic...laporan BERNAMA: 4167 permit kerja dan pas kerja semebtara utk warga china di projek forest city. Mr J...kau suka statistiks , sila komen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr J kaki kkentong...klentong kononye 1 mdb tak rugi dan wang 1 mdb tak hilang ...1 mdb beli aset sepadan dengan hutang...tanye mana pergi 28 billion yg PAC sahkan dah hilang tak dapat dikesan dan kenapa najib setuju bayar sekali lugi tuntutan IPIC terus Mr J cabut lari tak terjawab...

      Delete
    2. 4167 permit kerja dan pas kerja sementara utk warga china di projek forest city ???

      Woow !!! Ni yg Mr Jebon nak dengar tu...

      Kesiaaaannn orang kita......menganga le lagi.....tak pelah jual nasi lemak dan jadi pemandu Uber pon boleh jugak.


      Delete
    3. Anon 2252, terimalah penemuan PAC yg mengatakan tiada duit MDB hilang. Janganlah reka fakta sendiri. Sejak IPIC MDB dah sampai persetujuan isu 3.5 billion pun dah selesai. Macam cerita cincin 24 juta dulu pemfitnahnya kata dia hanya melawak. Terimalah hakikat.
      Phantom, bila negara labur berpuluh billion maka mereka akan bawa sebahagian pekerja untuk menjaga pelaburan mereka. Berapa jumlah pekerjaan yg dijana forest city kits belum tahu. RAPID jana 70000 pekerjaan ketika pembinaan. Belum kira pekerjaan indirect yaitu syarikat yg menyokong projek ini dan industry yg servis begitu ramai pekerja. Kalau dibanding jumlahnya permitnya sikit. InsyaAllah forest city akan mengembangkan economy negara. Banyak peluang pekerjaan indirectpun akan kembang.

      Delete
    4. Woi bangang,

      Kau sudah2lah menipu diri sendiri!!!

      Penemuan PAC ke penemuan Pengerusi PAC???

      Kau tahu tak ahli PAC yang lain pun mengatakan pengerusi PAC menipu???

      Kau ni dah bodoh sangat ke berita palsu pun kau tak boleh beza???

      Berapa banyak negara yang menyiasat 1mdb??? US, Luxembourg, Switzerland, Singapore antara lain. Berapa ramai yang dah dibicara dan dikenakan hukuman??? Berapa banyak bank diperintahkan tutup sebab bersubahat menipu???

      Kau tak payah cakap pasal peluang pekerjaan untuk rakyatlah kalau berjanji dengan negara Komunis China!!! Kau pergi tengok senarai sub-contractors ada nama Melayu ke???

      Kalau ada pun sikit2 untuk mengabui mata rakyat!!!

      Kau nak bodoh2kan kami di sini pun yang kena nanti anak bangsa kau jugak termasuk anak cucu kau!!!

      Jangan nak tunjuk bangang bertingkat2!!!

      Delete
    5. Mr J bacalah semula laporan PAC...28 billion tak dapat dikesan...Ape aset dan nilainye kalo duit 1 mdb tak hilang?....tak usahlah nak klentong...Usd 3.5 billion dah selesai?... Najib baru cakap setuju nak bayar untuk elak perbicaraan timbangtara... ..kemana peginye duit yg dah di bayar?...
      Ipic saman kerana yg dibayar oleh 1 mdb bukan kpd syarikat milik IPC....kalo IPIc akui 1 mdb dah bayar kenapa IpIC saman melalui timbangtara?...kenapa najib setuju bayar semula?..kalo manasabah baru boleh duterima...

      Delete
    6. J kalau kena sebijik camni mesti diam wat2 tak baca...mmg hamlau btul..

      Delete
    7. Mr J....jangan buat andaian. Berapa ribu rakyat johor dapat pekerjaan di forest city? Berapa banyak syarikat tempatan dapat subcontract? Berapa nilai?

      Delete
    8. Mr J, kenapa kamu masih tidak faham2..? atau kamu saja buat tidak faham? sudah2lah Mr J..sokong kerajaan kleptokrasi Umno/BN.

      kalau kamu tidak mahu kesian pada diri sendiri, bukalah hati tu sikit.. kesianlah pada anak, cucu..org2 melayu miskin dan rakyat Malaysia kebanyak kan.

      Delete
    9. Mr J....apa industri servis utk rakyat johor di forest city? Jusl nasi lemak ngan teksi uber kerrr?

      Delete
    10. Kawan2 semua........Mr Jebon dah berbaiah sanggup gadaikan anak keturunannya hambakan diri pada Penyamun & Co.........biarlah dia susah janji tuannya kaya dan bergaya.

      Salam perjuangan kepada semua yg sehaluan dan bersatu kita semua jadi satu suara...!!!

      Delete
  9. Sertai Amanah selepas 40 tahun bersama Pas
    Oleh MUHAMMAD FAEEZ AZAHAR

    Selepas lebih 40 tahun bersama Pas, seorang ahli tegar parti itu mengambil keputusan menyertai Parti Amanah Negara (Amanah).

    Mohd Hamka bersama 41 orang yang lain menyerahkan borang keahlian kepada Naib Presiden Amanah, Hasanuddin Mohd Yunus dalam satu majlis di Kampung Jelian, Manong, Kuala Kangsar hari ini.

    Untuk rekod, Kampung Jeliang adalah antara cawangan Pas Kawasan Kuala Kangsar yang paling lama ditubuhkan dan sangat aktif.

    Mohd Hamka yang lebih dikenali sebagai Mat Deka oleh penduduk setempat adalah penggerak utama Pas dan telah menjadi ahli parti itu sejak tahun 1977.

    Tindak-tanduk dan pendekatan Pas sejak kebelakangan ini katanya, antara faktor pendorong kepada beliau dan rakan-rakannya untuk keluar daripada parti yang telah lama didukung itu.

    Lebih mengecewakan beliau apabila Pas mengambil keputusan membatalkan kerjasama politik dengan PKR dan sebelum itu menguburkan pakatan Rakyat yang diberi mandat oleh rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

    Mat Deka berkata, beliau mengambil keputusan menyertai Amanah setelah melihat kesungguhan parti itu untuk menumbangkan BN seperti yang dididik oleh Pas sejak sekian lama.

    Katanya lagi, kebersamaan Amanah dalam gabungan besar Pakatan Harapan turut menjadi faktor kepada beliau dan rakan-rakannya menyertai parti baharu itu yang turut bertunjangkan Islam itu.

    Dalam Majlis Kenduri Rakyat anjuran Amanah Kuala Kangsar itu, Mat Deka telah melipat bendera Pas sebagai gimik berakhirnya kebersamaan beliau dengan parti Islam itu.

    Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Pengerusi Amanah Perak, Asmuni Awi; Ketua Amanah Kuala Kangsar, Hasnul Zulkarnain dan Bekas Calon Amanah ketika Pilihan Raya Kecil Kuala Kangsar, Dr Ahmad Termizi Ramli.

    Kapten (B) Mohd Ali menyerahkan borang keahlian Amanah kepada
    Ketua Pemuda Amanah Kuala Kangsar Hasnul Zulkarnain
    Sementara itu, dalam majlis yang berasingan, bekas Pengerusi Tetap Pas Kawasan Padang Rengas, Kapten (B) Mohd Ali turut mengambil keputusan menyertai Amanah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. penyokong pas tak perlu msuk parti lain.cukup dgn mmberi undi kpd ph.mereka yg mgharapkan nama dan hbuan saja yg mgistharkn diri myertai parti lain.

      Delete
    2. Elok ahli pas kluor parti..lobai pas dah runtuh iman bila disuap 90 jota...kata ustaz saya orang yg kuat ugama lebih kuat di goda iblis...

      Delete
    3. mereka akan kluar parti kalau ada perti lain yg asas prjuangn menegakkn islam.mrka bkn sygkn pas mreka lbh sygkn islam

      Delete
    4. Kalo mereka rasa tak ade parti yg sesuai dengan perjuangan mereka tubuhlah parti sendiri...ato buang pemimpin yg dah menyeleweng...

      Delete
    5. bkn sng nk buang ahli biasa ada kuasa ke nk buang pmimpin.jauh sekali nk bt parti baru.adoi komen mcm pyokong biasa blh nk parti tak logik lngsung

      Delete
    6. bkn sng nk buang ahli biasa ada kuasa ke nk buang pmimpin.jauh sekali nk bt parti baru.adoi komen mcm pyokong biasa blh nk parti tak logik lngsung

      Delete
    7. Ahli yg tak puashati dah tubuh parti amanah...tak de masalah pon...Husam bijak atur strategi hingga amanah makin membesar di kelantan.. .

      Delete
    8. Berita diatas tulis ahli pas diperak masuk Amabah...tak puashati dengan pimpinan...

      Delete
    9. suka hati kau nk spin apa.kau mmg nk parti yg brlndaskn islam tk wujud kt mlysia.

      Delete
    10. Suka hati akulah kalau aku taknak parti kaki maksiat mengaku berlandaskan Islam tak wujud di Malaysia.

      Berlandaskan Islam apa???

      Ada ulama Pas tunjuk kote dalam facebook tu apa benda???

      Bukan maksiat ke???

      Kaki maksiat lepas tu mengaku berlandaskan agama!!!

      Bodoh punya orang!!!

      Delete
    11. Hadi dh klr ke amanat baru yg ahli umno semua bkn kafir, sembelihan org umno ble dimakan, ble imamkan org umno, ble dinikahkan oleh imam umno

      Delete
  10. Parti Pas ni dia pergi mana pun akan menyusahkan orang lain. Umno dah jelas tak ingin walau Pas npk terhegeh2 mengorat. Umno tahu Pas lebih jahat dari mrk hingga sanggup mengkafirkan umat Islam.

    Umno berpecah jd Bersatu.
    Pas berpecah jd Amanah.
    Yg benci Najib undi Bersatu.
    Yg benci Hadi undi Amanah.

    Akhirnya, Pas mati beragan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye benor kata mike tu.....

      Delete
  11. .
    .

    Manifesto mana ?

    Nak bertanding 10 kerusi pun kena ada manifesto jugak.


    Pasal 1MDB jauh sekali.
    GST kadang-kadang.
    Kos sara hidup.. PAS dah kaya-kaya sekarang
    Rasuah Dedak.. 90 juta pun tak saman-saman.
    RUU .. tangguh sebab bloody fool.
    Kelantan, macam-macam taik ada.
    Kepala otak pemimpin pun tak sekata..

    PAS letak harga. 100 kerusi. Belum pilihanraya dah mahu jadi king maker nampak...

    Apa adakah bertanding 100 kerusi PAS kuat?





    ReplyDelete
  12. Bkn pas for all..pas pis pus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas For lobai only...wang diutamakan...ruu di dahulukan...

      Delete
    2. Aaiiikkk ni amanat baru ni......

      Delete
  13. komen2 disini utk pemimpin atau pyokong.pyokong pas juga sdih dgn keadaan skrg.usahlah tmbh lg ksdihan mrka tunjukkn smpati baru mereka akan bersama pyokong ph tmbgkan bn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politik tak ade kesedihan...pendirian yg mustahak..

      Delete
    2. jgn salahkn pyokong pas nnt kalau sama2 kalah.pilihan trletak ditangan kita.kalau guna strategi yg bijak mng.kalau ttp dgn kbodohan kalah akhirnya.

      Delete
    3. Tak ade pon salahkan ahli pas...cume diskus lobai pas yg dah hilang arah tuju untuk tumbangkan umno sejak .akan suap 90 jota...lobai tak peduli
      Pon nasib ahli2 pas dengan tekanan kos sara hidup...lobai tak kisah permasalahan rompakan 1 mdb...

      Delete
    4. Salahkan penyokong Pas pemimipin bersekongkol buat maksiat masih nak bersama orang yang buat maksiat!!!

      Apa kata Islam???

      Islam kata sebesar-besar jihad adalah berkata benar terhadap pemimpin yang zalim!!!

      Apa Hadi buat???

      Syiah membunuh dan merogol umat Islam dia sokong syiah sampai berpeluk2!!! Bukan tegur syiah hizbullah jangan aniaya umat Islam, siap memuji lagi syiah hizbullah katanya menegak agama Allah!!!

      Kalau merogol tu tegakkan agama Allah apa???

      Apasal penyokong pas tak tegur hadi???

      Bersekongkol dengan maksiat???

      Islam apa korang???

      Delete
    5. Yg bodoh tu pemimpin2 Pas dan walaon. Sebab tu parti dah tua bangka lebih 65thn tak pernah menang pru.

      Pas yg ramai geng lebai dan ularmak2 tetapi doa mrk tak diterima dan dimakbulkan Allah. Sebab golongan2 ni melacurkan agama, peralatkan Islam dan menipu org Melayu utk habuan dunia.

      Delete
    6. sedapnya mulut kau.nk salahkn org pulak.yg parti kau jelas brkiblatkan tokong.bagus org tokong aja mghina org lain

      Delete
    7. Sedapnya mulut kau kata orang berkiblatkan tokong. Kenapa??? Kau nak kafirkan orang lagi???

      Tak cukup kau dah kafirkan ahli umno 3 juta orang sekarang kau nak kafirkan orang lain yang tak nak bersekongkol dengan maksiat hadi pulak???

      Allah dah tunjukkan hinanya pas kaki maksiat dengan gelaran 'PIGS' (Pas+Ikatan=Gagasan Sejahtera@PIGS@'BABI')!!!

      DAH KENA LAKNAT SEBAGAI BABI PUN KAU NAK KAFIRKAN ORANG LAGI???

      KAU NI DAH BERKIBLATKAN MASJID SYIAH PULAK KE???

      PATUTLAH HADI BERPELUK2 DENGAN SYIAH???

      PATUTLAH ADA UMALA KAU TUNJUK KOTE DALAM FACEBOOK!!!

      JANGAN KAU NAK ROGOL ATAU MUTAAH KAN MUSLIMAH2 KAT SINI PULAK???

      Delete
    8. aku tak kafirkan.kau ingat kau aja yg blh sdp mulut org lainpun boleh.sama2 nk mncarutpun boleh

      Delete
    9. Kami orang Islam berkiblatkan kaabah!!! Kalau kiblatkan tokong tu apa??? Orang kafir je yang berkiblatkan tokong!!!

      Habis secara halusnya kau nak cakap kami ni kafir ke???

      Kalau aku cakap ada ulama Pas tunjuk kote dalam facebook itu ikut sedap mulut ke???

      Orang asli di Kelantan menang kes mahkamah lawan kerajaan Pas Kelantan yang rompak tanah adat mereka!!!

      Salahkan aku kata kerajaan Pas Kelantan bodoh lawan orang Asli pun kalah!!!

      Salahkah aku kata orang Asli pun lebih cerdik daripada kerajaan Pas Kelantan???

      Hadi pernah bercakap menyekutukan Allah dengan makhluk itu ikut sedap mulut ke???

      Kalau kau tu bodoh nak fanatik buta Allah dah tunjuk macam2 tanda pun kau tak sedar eloklah!!!

      Exco agama kerajaan Pas Kelantan belajar universiti pun tak lulus nak putar belit agama pun kau sokong???

      Hanya orang yang bodoh sokong orang yang bodoh!!!

      Delete
  14. Pas dah hilang arah , dah tak kenal sahabat dan lawan macam tidak mendapat panduan tuhan pulak, tak kan boleh mempertahan pemimpin yg dikenal pasti negara dan dunia luar yg melakukan penyelewangan wang negara, konon nak saksi dahulu walhal penyata bank lebih lagi terbukti . Nampak sgt tidak cerdik dan islamik ....memalukan ahli sendiri yg boleh berfikir lebih baik dari hadi dan kuncu nya

    ReplyDelete
  15. PAS nak tanding 100 kerusi, menang 40 kerusi.

    Tahi kucing PAS boleh menang 40 kerusi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu hasrat pas yg yakin dengan pakar strategi dr zuhdi...PRK di sg besar dak kk pas yakin menang tanding 3 penjuru...

      Delete
    2. Pas dah monopouse tu bawak2 lah sedar diri!!!

      Lawan amanah umur tak sampai setahun pun tak boleh menang apa cerita???

      Sekarang amanah dah berumur setahun, pas pulak dah sampai umur nyanyuk, takkanlah dah tua kerepot masih tak sedar2 diri lagi???

      Delete
    3. pergi mmpus dgn puak tokong.tk sdr diperalatkn oleh tokong dasar puak bodoh.sbbtu tkde ketua sbb tokong nk jd ketua

      Delete
    4. Pergi mampos dengan puak PAS@PIGS@ PRO SYIAH LAKNATULLAH PEROGOL DAN PEMBUNUH UMAT ISLAM SYRIA!!!

      TAK SEDAR KETUA KAU BUAT KERJA2 KHURAFAT DAN SYIRIK KAU IKUT SEBAB KAU TU BODOH TAK ADA ILMU!!!

      APA KELULUSAN KAU??? UNIVERSITI MANA KAU BELAJAR??? JURUSAN APA???

      KALAU KAU BODOH NAK MAMPOS PELAJARAN PUN TAK ADA NAK MENGAKU PEJUANG ISLAM TETAPI KAKI MAKSIAT KAU BOLEH PERGI MAMPOS!!!

      Delete
    5. puak kau sdrkan diri.pemimpin kautu suci .pmimpin kau tu bks bn pnyagak bn juga cuma brtukar topeng aja

      Delete
    6. lg bodoh 3 lwn 1 blh kalah lglah bongok

      Delete
    7. Lagi bodoh konon paling berpengalaman umur dah warga emas sekali kalah dengan bayi umur tak sampai setahun!!!

      Rupa2nya warga emas tu dah nyanyuk kena parkinson!!!

      Sekarang dah makin teruk penyakitnya pulak!!!

      Masa masih sihat lawan amanah umur tak sampai setahun pun tak boleh menang kalau aekarang penyakit pun dah banyak, parkinson lagi memang mati tinggal 2 batu nisan jelah lepas ni!!!

      Eloklah meninggal daripada buat kerja2 pelik tunjuk kote dalam fb pulak tetapi mengaku ulama!!!

      Delete
    8. kalau bayi terrncat akal blh diharap ke.

      Delete
    9. Kalau orang tua nyanyuk kena parkinson tunjuk kote dalam fb boleh diharap ke???

      Orang yang nyanyuk bayi yang sihat dikatanya terencat akal!!!

      Maklumlah nyanyuk!!!

      Kalau tak nyanyuk takkanlah tunjuk kote dalam fb kan???

      Ulama pulak tu!!!

      Apa punya bongok punya walaun. Kaki tunjuk kote nak merosak anak perempuan orang yang disokongnya!!!

      Patutlah Allah gelar 'PIGS'!!!

      Parti haram yang buat kerja2 haram!!!

      Delete
    10. bayi sihat nk mmpus .kecil2 dh bawa lari kerusi kalau dh bsr lg dasyat

      Delete
  16. .
    .
    .

    Bertanding 100 kerusi untuk tujuan "bunuh diri" .. kira berani mati.

    Taktik berani mati ini hanya di buat oleh IS dan Taliban dengan ikat bahan letupan di badan.

    Najib pun tak sangka PAS akan bertanding sampai 100 kerusi. Di takdir PAS menang kesemua 100 kerusi, habis UMNO.

    Terpaksa lah UMNO pulak yang bergabung dengan Pakatan Harapan supaya PAS tidak boleh tubuh Kerajaan Persekutuan.

    Hanya ada dua blok politik dari tiga blok yang berkemampuan mengekalkan negara dalam keadaan selamat walaupun mungkin ekonomi tak baik dan rasuah nya parah.

    Samada BN atau PAKATAN HARAPAN.

    Jika PAS menang, UMNO sendiri akan meninggalkan PAS.




    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada siapa yang waras otaknya nak bersama Umno perompak duit rakyat!!!

      Pas otak dia tak waras lain cerita!!!

      Delete
  17. PAS BEETANDING 100 KERUSI
    PKR PLAK SAPA SIBANGANG YG UNDI..?
    PAN PLAK MUNGKIN BEKAS PAS YG UNDI...
    CAP BUNGA BELUM UNDI DAH BUBAR PARTI
    KUTTY TIDO BARING SAMBIL GARU TELO SENDIRI..

    kikikikikiki.... alahai sian cap.bunga ni.... kikiki

    berambus barua dap# singapork

    ReplyDelete
    Replies
    1. Neo komunis

      Salam akak, tak niaga ke?

      Bye akak

      Delete
  18. macam budak sekolah ambk periksa. markah penuh 100 tapi budak tu tak study punya pasal, asyik ponteng mengharapkan cukup lulus jek.. 40 markah. itupun klu lulus.

    ReplyDelete
  19. puak2 ph bodoh yg bodoh tak sdr diperbodokan ketua mereka.ketua mereka ialah tokong sbbtu smp skrg tak umum lg siapa ketua yg sbnrnya ketua mereka ialah takong.tskut nk umumkan temberang akan pecah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo pkr bodoo takdelah pas selangor masih tak mao lari...ko plak pandai2 letak tokong ketua pkr...ko yg bodooo nak tunjuk lagak pandai...kalo tak umum lagi ketua jadi ko yg umumkan tokong ketua..saper ko ni...ape jawatan ko dlm ph boleh umum ketua ph...ph blm didaftarkan sebagai sebuah parti pon....

      Delete
  20. .
    .

    Mbah.

    Mbah kena buat ramalan baru.
    Ramalan Mbah yang tempohari sudah tak boleh pakai sebab 80 kerusi.

    Mbah kena tenguk ramalan 100 kerusi.

    Semuga dengan ramalan Mbah bisa di atur kan serangan untuk gagal kan rancangan PAS.

    Jangan-jangan Mbah buat ramalan untuk PAS .. Itu yang PAS letak 100 kerusi.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak ramal ni pengerasnya kena tambah. 1 kerusi 10000 dinar. Ikut ramalan mbah kena betanding semua kerusi sebab nak buktikn kat noh omar pas ni bukan dayus.mmg nampak cerah parti mbah ni bole menang hampir semua kerusi temasuk kerusi pibg

      Delete
    2. Nasib pas tak perlu dibuat ramalan...lobai2 pas yg rasa pas dah cukup kuat....dikelantan pon pas tak dapat sekat pengembangan Amanah..

      Delete
  21. slogan trbaru puak dungu mari selamtkn tokong.sokong tokong dpt beli bglo mruh untung barang turun.puak dungu akan dpt habuan sebiji bglo murah kurniaan tokong mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang dungu mcm ko memang pandai buat teori bodoh...mari tangkap perompak...jangan ikut hasutan IBLIS bela perompak...ko sokong perompak ape habuan yg ko dapat...Cabutan bertuah pon tipu..ha2...orang bodooo mcm ko mudah dan selalu kena tipu...

      Delete
  22. puak2 ph yg dungu belom sdr lg ditipu peppimpin mrk yg dungu.ketua mereka si tokong berselindung disebalik pmppim melayu yg dh lapok iaitu mat sabun.bekas pm.anwar.stekat pepimpin melayu yg bodoh dlm ph sng aja sitokong kencing merka bertiga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib tipu ko kerana ko dungu sangat...tol tak naik...rakyat di hulukan...minyak blm turun bawah 1.70...,minyak masak dan gula naik harga...sidungu mcm ko jadi makanan najib..

      Delete
  23. tak payah nk bt ramalan dh nyata tokong ketua kamu.puak bodoh sdg kerketuakan tokong yg nk menyelamtkn malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK PAYAH NAK KAFIRKAN ORANG DENGAN KATA ORANG PUAK TOKONG!!!

      KALAU ALLAH DAH LAKNAT PAS DENGAN GELARAN 'PIGS' (PAS+IKATAN=GAGASAN SEJAHTERA@'PIGS'@'BABI') KAU NAK KATA APA PUN SIAPA PUN TAK PERCAYA!!!

      SIAPA NAK PERCAYA BINATANG HARAM MACAM KAU???

      HANYA MEREKA YANG HARAM JE BUAT KERJA2 YANG HARAM!!!

      BABI KAN HARAM???

      Delete
    2. tokongtu mmglah kafir bkn bertaraf wali.kalau dpimpin bks bn pyagak juga

      Delete
    3. blh prcaya ke tokong ditambah bks penyagak bn nk selamatkn negara.org bahlol aja yg percaya

      Delete
    4. Boleh percaya ke 'BABI@PIGS@PAS+IKATAN=GAGASAN SEJAHTERA'???

      ALLAH PUN BENCI DENGAN KORANG. SEBAB TU DIGELARNYA BABI!!!

      BABI KAN HARAM!!!

      ORANG YANG BAHLOL JE YANG PERCAYA BABI BOLEH MENYELAMATKAN NEGARA!!!

      BABI KAN BODOH, MENYONDOL BALAK ORANG ASLI KELANTAN JE YANG DIA TAHU!!!

      SEKALI LAWAN ORANG ASLI DI MAHKAMAH PUN KALAH!!!

      APA PUNYA BODOHLAH BABI KAKI MAKSIAT TU!!!

      PENYOKONG BABI LAGILAH BODOH!!!

      ADA YANG HALAL BABI HARAM KAKI MAKSIAT YANG DISOKONGNYA!!!

      Delete
    5. dalam gabungan PIGS ni,...sape y jadi ketua?,...

      ketua PIGS a.k.a ketua babi-babi?

      Delete
    6. Anonymous14 May 2017 at 23:44
      Ko ni ade kepandaian ape?...pandai2 plak cakap dah nyata tokong ketua...ko yg dungu boleh sahkan tokong ketua...
      Sekarang mca ketua bn...najib dan ko ketakutan bila mca sergah tak bagi bentang ruu...kalo najib ketua ...umno dah bentangkan ruu di
      Parlimen....
      Ph tak ikut arahan tokong...

      Delete
    7. alahai nk sedapkan hati sndiri.tak pyah nk mnafikn lg tokong ketua mnipu diri sndiri aja

      Delete
  24. formula terbaru nk slmatkn malaysia tokong + bekas penyagak bn.dah trlpau bodoh gabungan yg tkde ketua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khalifah Umar al-Khatab semasa wafatnya tidak melantik pengganti secara langsung.calon2nya adalah Saidina Usman, Saidina Ali, saidina Abdul Rahman bin Auf, saidina Saad bin Abi Waqas antara lain. Beliau membiarkan mereka yang ahli memilih penggantinya.

      Apa bezanya sekarang? Husam ada. Muhyiddin ada. Azmin pun ada. Ramai lagi. Apa masalahnya???

      Yang masalahnya orang bodoh macam kau. Pelajaran tak ada. Belajar tak pandai. Nak complaint konon!!!

      Formula terbaru Pas pulak siapa yang kebas duit haram buat filem lucah, Pas sokong orang yang kebas duit haram tu.

      Patutlah ulama2 pas ada yang kantoi tengok porno di Jerman!!!

      Kantoi pulak tunjuk kote dalam facebook!!!

      Baik tukar nama la jangan taruk nama parti Islam seMalaysia. Tukar nama Parti Tunjuk Kote dalam Facebook seMalaysia!!!

      Buat malu Islam je!!!

      Delete
    2. Macai najib orang dungu...kumpulan dlm muafakat kerjasama perlu ketua?...

      Delete
  25. Kalu org kata pas pus pis ni..parti sekutu Najib betul sgt la

    ReplyDelete
  26. Pas yg berkerat rotan dgn pakatan harapan kini sanggup melafaz kasih pada najib shj sedang sambutan ahli umno tak menampakkan kesungguhan untuk bermesra , sekarang nak mengadai parti pula dgn bertaruh lebih kerusi seakan terjun perigi buta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas selangor tak mao ikut keputusan majlis bubur asyura dan muktamar...pas selangor tak mao serahkan selangor diperintah oleh perompak...

      Delete
  27. Dedak dimakan dah jadi darah daging.. terpaksalah bekorban apa saja demi najib dan bn..

    ReplyDelete
  28. ph yg samkin hilang arah.kini mgharpkn pulak bks pnyagak bn untk mng.matlamt mghalalkn cara.yg nyata bila ph mng tpm akan jd milik ketua tokong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg nyata teori orang dungu bin bahlol tak boleh dipakai...orang dungu mana reti bezakan realiti dan fantasi...orang dungu suka fantasi kerana keciwa nelihat tanda2 umno bak maaampooos..

      Delete
    2. tknk mnerima hakikat puak dungu.smua org dh tahu tak pyh penipu diri sndiri

      Delete
  29. satu lg gabungan yg bodo wujud di mlaysia.tokong + penyagak bn+pengkianat+pe...inilah barisan yg nk selamtkn mysia.kiki barisan yg dungu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuat macai dungu berfantasi sejak keciwa kerana pas selangor masih nak bekerjasama dengan PH...

      Delete
  30. Alahai Pas alahai
    Tinggi sungguh cita cita untuk digapai
    Boleh ke sasaran 100 tu dapat dicapai
    Cakap bunyi best tapi macam tak boleh pakai..

    Target asal lapan puluh up seratus
    Tapi yang nak menang hanya empat puluh
    Inikah politik berani mampus
    Kalau berani pun jangan la sampai nampak bodoh..

    Kalau bertanding tak mahu mahu menang
    Apa gunanya masuk gelanggang
    Adakah ini perangai orang yang dah senang
    Atau pun perangai orang yang bangang..

    Nampak sangat ada udang disebalik batu
    Tidak tak mungkin pas bersikap begitu
    Kehendak rakyat tak kan diaorang tak tahu
    Pas dalam pru hanya pengacau daun, si kacang hantu

    Rock a bye baby rock a bye
    Now everyone can be a lobai
    May be its time for pas to say good bye
    In pru 14, they are gonna die..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ye la pas hebat sangat

      Baik umum nak betanding kat semua 222 kerusi je terus

      Delete
    2. Yeop....pantun rangkap yg last tu happening betoi tu........hehehe

      Delete
    3. dh kecut perut ke.nmpk sgt pgecut puak ph

      Delete
  31. .
    .

    PAS seolah-olah 'berjudi' meletakkan calun yang kalah hingga hilang deposit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apalah sangat Hilang deposit

      Berbanding 90 jota tu, deposit tu macam dua Posen je dek pas

      Delete
    2. Sedap fitnah Tajul. Kalau tak ada bukti baik diam. Semua ini akan dipersoal. Jangan kemaruk nak jatuhkan kerajaan buat kita lupa.

      Delete
    3. Sedapnya kau kata Tajul buat fitnah!!!

      Kalau kau ada bukti kenapa sampai sekarang tak saman Husam dan Rafizi???

      Kenapa nak muktamar nak tunjuk kuat pada walaun buat2lah saman Claire Brown lepas tu senyap??? Claire Brown pun hairan kenapa tak ada tindakan pun!!!

      Pura2 je. Kalau tak kenapa main2!!!

      Kau tahu pun semua akan dipersoalkan, tetapi kenapa bila kena batang hidung kau sendiri kau tak buat???

      Delete
    4. Mr J itu bukan fitnah...itu andaian

      Delete
    5. .
      .

      Lebih tepat dakwaan.

      Jika ianya andaian .. Itu yang pemimpin PAS buat bodoh dan bodohkan ahli.

      Jika dakwaan kena beri tempoh tarik kenyataan dan minta maaf. Tamat tempoh bawak masuk mahkanmah.

      Tapi .. Seolah-olah dakwaan tersebut adalah benar !

      Delete
  32. Selena gomez bukan islam duk protes. Anugerah abph duk peluk2 yg majoritinya islam dgn pakaian ygblebih seksa dr selna gomez sonyap aje. Join seronok tgk ya. Habuan duniawi terhidang npulanganya lumayan pak. Teliuq mana bole tahan. Peluang mcmni mana nak lepaskan. Itu masalah rakyat bukan masalah aku yg penting masyukkk. Kenyang... lepas ni dptlah jawatan2 ahli lembaga ke setiausaha ke hok yg atas2 tu menteri ke. Yg kat nawah ni dpt jadi hang cangkul pun cangkullah janji setia n dpt masuk surga ya. BYK JAWATAN menanti. Mmg jahanam puak2 agamawan akhor zaman yg melacurkan agama demi duniawi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skg ni melacurkan agama

      Nanti dah bungkus mulalah nak melacurkan diri pulak

      Delete
  33. Keupayaan PAS tiada bandingan. Kelantan kini sudah jadi negeri maju setanding singapore. Jalanraya nya kemas, tiada berlubang. Bandar2nya cantik dan bersih, tiada sampah. Ekonominya bertahap dunia, berjuta rakyat malaysia berpusu pusu ke kelantan mencari pekerjaan kerana limpahan FDI dari jepun, korea, germany, USA dll. Kota baru dan jeli penuh dgn kilang2 jepun dan german. Restoran2 korea dan sweden sedang bercambah di tumpat dan rantau panjang. Kehadiran orang2 kafir ni mungkin telah mengganggu struktur sosial dan masyarakat orang2 PAS di kelantan. Patut la ramai penyokong PAS berhijrah ke Gombak.

    ReplyDelete
  34. PAS bukanlah parti kaya. Perkembangan PAS selama ini banyak dibantu oleh derma dan sumbangan ahli2nya. Ada kah wang sumbangan ahli2 ini juga akan digunakan untuk bertanding lebih banyak kerusi berbanding sebelumnya dan PAS hanya bermatlamat untuk kalah dibanyak kawasan (kerana fakta tidak pun menyebelahi PAS). Atau ada kah wang yang akan digunakan untuk percalonan serta perbelanjaan pilihanraya PAS nanti datangnya dari setiap calon PAS sendiri yang akan bertanding?. Persoalannya ialah ada kah calon calon PAS yang "cerdik" benar benar sanggup berhabiskan wang ringgit untuk bertanding kalau hanya untuk sesuatu yang mereka amat pasti sukar untuk menang?. Tidak kah ini membazir namanya?

    Kegilaan PAS untuk bertanding di lebih banyak kerusi pada GE akan datang pasti ada alasan tertentu. Kekalahan barangkali tidak lagi menjadi kudis bagi PAS berbanding pilihanraya sebelumnya. Berkemungkinan besar PAS kini mempunyai dana yang cukup besar untuk melakukannya justru parti agama ini tidak lagi bimbang tentang kekalahan dibanyak kerusi tandingan mereka kelak. Dana sumbangan "orang" tertentu atas nama "perjuangan Islam" kepada parti ini barangkali menjadikan mereka begitu berani dan beriya iya untuk bertanding di lebih banyak kerusi tanpa perlu risau tentang kekalahan hatta hilang wang pertaruhan sekali pun.

    Tidak mustahil "dana" yang diterima atas nama Islam ini, disalurkan bertujuan memecah undi di banyak kawasan parlimen atau DUN bagi mencerahkan peluang parti yang sedang berkuasa ketika ini untuk terus memegang kuasa dan tampuk pemerintahan. Atas nama agama iaitu Islam dan bangsa iaitu Melayu, saya yakin PAS terjebak dan kini mempunyai "dana mudah" yang lebih dari mencukupi untuk berbuat demikian. Kemenangan bukan satu lagi matlamat sebaliknya hanya bertujuan memecah undi oposisi demi kelangsungan parti Melayu terbesar, UMNO dan BN yang tidak siapa dapat nafikan adalah parti atau sebuah kerajaan korup mega yang diistihar dunia sebagai regim atau kerajaan kleptokrasi.

    Realitinya sekarang ialah PAS kian tersasar arah dan kini mulai beralih menjadi parti pengkhianat kepada rakyat majoriti Malaysia yang inginkan perubahan tampuk pemerintahan dan kerajaan Malaysia, negara tercinta ini. Angkara PAS ini, kebarangkalian rakyat majoriti untuk tumbangkan regim korup Najib Razak akan menjadi lebih sukar akibat perpecahan undi kelak. Malaysia hanya mampu diubah dengan semua rakyat bertekad menolak PAS serta UMNO BN dan memilih satu saja, Pakatan Harapan atau pilihanraya akan datang hanya akan menjadi satu pilihan yang sia sia saja tanpa dapat mengubah apa apa. Ini saja harapan yang kita ada pada GE akan datang jika mahu kerajaan kleptokasi yang ada ini djatuhkan dan diganti oleh kerajaan pengganti baru yang jauh lebih baik. Amat penting kita selaku rakyat Malaysia membuat pilihan yang tepat jika mahu melihat perubahan yang drastik demi negara ini.

    TOLAK UMNO BN & TOLAK PAS! Utamakan PAKATAN HARAPAN! Ini saja pilihan yang ada sekarang!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak pas berpecah kpd Amanah sumbangan kpd pas dah kurang...ahli oerniagaan sokong arwah nik aziz ulamak yg tak berkepentingan diri......

      Delete
    2. Buat masakini, inilah pilihan terbaik buat rakyat Malaysia(Pakatan Harapan) In Shaa Allah.

      Kerajaan yang bercadang mengganti Najib ialah kerajaan parti-parti campuran pembangkang yang akan dipimpin oleh pemimpin-pemimpin yang mahir dalam politik dan dibantu dengan mereka yang berpengalaman dalam pentadbiran negara.

      Mereka tidak ada rekod jenayah atau menyalahguna kuasa. Mereka terpelajar dan pernah menjadi anggota kerajaan.

      Delete
    3. .
      .

      Mungkin jualan Haramkah sudah laris..?

      Bukan sahaja ahli PAS yang baca, ramai sudah orang kafir beli Haramkah sebab murah rezeki.

      Ada yang beli 10 naskah dan simpan.

      Delete
    4. tkde rekod jenayah.kukuku mcm2 puak bodoh nk mngagongkn pemimpin haprak mereka

      Delete
  35. PAS nak lawan 100 kerusi.

    Nak menang 40 kerusi je.

    Markah 40 dari 100 kira PASS (PAS) la.

    Itula dalam kepala lebai-lebai PAS.

    Macam ini nak suruh Lebai-Lebai perintah negara, tak payag laa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..Lebai2 yang mempunyai hati kotor dan busuk yang bertanding untuk memberi kemenangan kepada pencuri duit rakyat dari 1mdb...

      Delete
    2. suka hati pas nk tnding brp kerusi puak haprak dh mula kecut.

      Delete
  36. Daripada hudud tak dapat dan terus kekalkan kerajaan UMNO BN yang korup lagi amat tidak adil kepada rakyat teramai (jika memilih PAS atau UMNO BN), lebih baik dapat sebuah kerajaan baru yang juga tidak dapat laksana hudud lagi tapi pemerintahannya lebih adil dan lebih ramai rakyat terbela dan nikmati hidup lebih sejahtera (ini hanya boleh dicapai jika kita memilih PAKATAN HARAPAN). Jadi sifir mudah untuk capai perubahan dalam sosio ekonomi di Malaysia, UNDI PAKATAN HARAPAN dan pastikan TOLAK UMNO BN & PAS. Insyallah regim korup Najib Razak akan tumbang dan kita akan miliki sebuah kerajaan baru yang lebi memahami aspirasi dan kehendak rakyat bersandarkan kehendak majoriti.

    ReplyDelete
  37. PAS adalah butiran anak tahi UMNO. Sebagai parti anak tahi UMNO PAS sah parti yang najis dan kotor - kotor pemikiran, kotor akhlak, kotor maruah, bebal dan bodoh. PAS ini sebenarnya adalah arabik bukan islamik. Jgn tertipu oleh PAS yang hanya pakai topeng agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...talibanic dan arabic berpusing..tu lah lebai Pas yang perasan mereka hebat...

      Parit yang penuh lebai perasan...

      Delete
  38. Parti yg rasis dan menganggap dirinya saja hebat itulah Umno & Pas. Makhluk Umno & Pas ni tidak layak menjadi pemerintah sebuah bangsa dan negara berbilang keturunan seperti Malaysia. Makhluk Umno & Pas hanya layak tinggal di sebuah pulau terpencil di mana penghuninya terdiri drpd satu puak yg sama dna nya - puak dna bahalol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..ahli2 dua dua parti serta penyokong mereka terdiri dari melayu bodoh dan bangang...bodohnya melebehi lebai malang, menang sorak harta negara dicuri oleh pemimpim mereka dan tergadai kepada Cina Komunis.

      Delete
  39. Ini satu andaian saje....Apa akan jadi sekiranya PAS kalah teruk PRU14 (satu kerusi tak dapat)?

    Apa agaknya komen yag akan keluar dari mulut mmereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas dah bersedia untk kalah.apa plak trjadi bila 4 penjahat kalah.

      Delete
    2. Suma nk sedap kan ati macai cap bunga dan pkr sebenarnya... PRU kali ni PKR dsn cap Bunga garu telor jer masingg masing... klu PAS joint PH banyak menang berusi pun yg betkokok lebih2 parti PKR dan Cap Bunga Mamak kutty@Boboi..
      Taktik nk permainkan PAS tu dah bole di baca..
      Taktik lapuk menakut dan.melekehkan org lain .. sedangkan diri memasing mvm gampang haramjadah.....

      alahai.....

      Delete
    3. .
      .

      Jika PAS kalah teruk semua pemimpin PAS akan jadi ahli UMNO.

      Ahli biasa boleh memilih antara AMANAH, PKR, BERSATU atau DAP.

      Bertanding ini macam memancing bagi PAS.

      Delete
    4. kalau ph kalah.mahu diterbalikkn bendera

      Delete
  40. FITNAH DAH SPIN PASAL PAS SEMAUNYA
    SUMA ANALISA UTK NAK SEDAP KAN HATI
    BUKAN BUNUH DIRI ISU YG SEBENARNYA
    PARTI CAP BUNGA SEBENARNYA YG NK MATI

    kikikiki.. berambus barua dap@singapork... yg nk bunuh diri tu parti cap bunga dan PKR... parti hidup segan mati tak mau... kokikikioookkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat singapirk dungu...mana ade spin...pas umumkan naikkan had dari 80 kod 100 dan bertanding bukan untuk menang...

      Delete
    2. .
      .

      Dulu tersilap cakap 80.. Kalau memang pun mana boleh jadi Kerajaan.

      Dah kena kutuk, naik jadi 100.

      Walaupun kekal untuk menang 40, bertanding 100 kerusi nampak lah serious nak jadi Kerajaan.

      Bagaimana pun sejak istiharkan 100 lain pulak jadi nya. Lagi teruk kena belasah.

      Tak hairan sekiranya selepas di caci kerana ingin bertanding 100 kerusi, PAS akan hanya bertanding 80 kerusi semula.

      Delete
    3. tanding 200 kerusi knp puah haprak nk sibuk.

      Delete
    4. Mmg sibuk la sb puak lebai semua masuk sini..siap cpipes lagi harakah pnya news...g la msuk blog babak kau

      Delete
    5. kiki kalau tk nk bg masuk tutp pagar.bt lebrl blog ini hanya untk pyokong pakatan haprak sahaja

      Delete
    6. Mmg la utk org ph...lu mamat mulut busuk apejal sggh?

      Delete
  41. Yg dlm filem 40 juga lanun nya
    40 dulu 40 skrg berbelit dikepala
    Yg dulu Ketua naik basikal mini
    Yg sekarang naik A9 Audi.

    Yh dulu duduk dlm gua.
    Yg skrg dlm majlis dan syura
    Yg dulu sembunyi dalam.tempayan
    Yg skrg, megah curi berdepan.

    Yg dulu ketuanya Ramlee
    Yh skrg kepalanya Eddy
    Yg 40 dulu lanun bersendiri.
    Yg laani ,berjemaah dgn pencuri.

    Moga rakyat sempat bangun, berdiri
    Tolaklah puak aristoklepto dan lobai tak sadar diri.
    Kita tidak lagi ada pilihan.
    INI DEMI MASA DEPAN.

    YA ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA, DAN RAKYAT, TANPA KIRA KAUM ATSU AGAMA.
    ...Demi anak.cucu

    ReplyDelete
  42. POSTING BLOGGER BATUAPI NAK SEDAPKAN ATI
    YG NAK MAMPOS PARTI PKR DAN CAP KUTTY
    MEMPERLEKEHKAN ORANG LAIN DRI DIRI SENDIRI
    SEDANGKAN PARTI MCM HARAMJADAH NK MATI
    SBB TU PAS BERDIRI DI ATAS DIRI SENDIRI
    KLU PAS JOINT PH MENANG BANYAK KERUSI
    YG BERKOKOK LEBIH PKR DAN CAP BUNGA NANTI

    PANTUN 8 KERAT.. ALAHAIIII TAKTIK NAK MEMPERLEKEHKAN ORG LAIN DAH BASI PARTI PKR DAN CAP BUNGA MCM HARAMJADAH YG NAK TENGGELAM NNTI... TAKTIK LEKEH ORG LAIN SEDANGKAN DIRI SENDIRI MCM HARAMJADAH

    BERAMBUSS BARUA DAP@SPORK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 807. POSTING PEMAKAN TAHIK LOW

      Delete
    2. Melayu rosak kerana UMNO.
      Islam rosak kerana PAS.

      Delete
    3. .
      .

      Sedap hati tu bukan sangat pasal PAS nak bertanding 100 kerusi...Itu lantak PAS lah..

      Tapi sedap hati ini sebab kau jawab tak tahan di sakat..

      Jangan merajuk dah lah.

      Delete
  43. Kalau setakat masuk periksa berhajat untuk dapat markah 40 saje dari 100.

    Memang harapan cerah PAS gagal.

    Mana ada orang masuk periksa bercita-cita untuk dapat 40 markah saja.

    ReplyDelete
  44. Pas boleh umum berapa pon dia nak tanding...Pas tanding pru bukan untuk menang kata Mursidul Am porsche..

    ReplyDelete
  45. 'PAS For All' mengundang padah
    Tujuan PAS sudah terdedah
    Melayu dah benci rasa nak ludah
    Bunuh diri memanglah mudah!

    Kalau dulu pasal agama
    Kini pulak ingin bersama
    Bagi menang penyamun negara
    Jual maruah jual agama

    Buat busuk namanya PAS
    Zaman Nik Aziz partinya bebas
    Lawan Umno si kaki pulas
    Pada umno Tok Guru tak belas

    Tapi kini sudah berubah
    Dah pakai coat tertinggal jubah
    Mana sakit semua dah kebah
    Berjuta duit tapi tak hebah

    Jika Tok Guru masih bernyawa
    Mesti kena tarik telinga
    Q7, Cooper dapat dimana?
    Pemimpin hebat ahli menganga!

    ReplyDelete
    Replies
    1. fun taik.bt pulak pntun untk 4 jehanam yg brgabung konon nk selamtkn malaysia

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Asas perjuangan pas telah menghilang
      Bak kata pepatah tanam padi tumbuhnya lalang
      Lihatlah begitu ketara perbezaan pemimpin dan ahli sekarang
      Kalo camni boleh ke pru nanti diaorang menang..

      Anoy sebelas empat dua
      Cakap macam takde bahasa
      Kecik kecik makbapak tak ajar ke
      Nape besar sampai kurang ajar pula..


      Delete
    3. kalah pun tkpe.poyokong pas blh trima kyataan.puak ph blh trima ke.hbslah bendera jadi mgsa

      Delete
  46. Bukan setakat bunuh diri tapi bunuh diri mati syahid. Tapi yang peliknya tak mati jugak SEBAB bila sudah sedar nak mampus, terus lari terkangkang !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunuh diripun takpe dari terus berketuakn tokong

      Delete
  47. .
    .

    Sebenarnya lebih baik Pakatan Harapan menang.

    Cara PAS akan lebih berkesan untuk menegakkan RUU. Cara PAS mendesak dan menuntut RUU di luluskan lebih kuat dan serious dari sekarang..

    ReplyDelete
  48. PKR akan tinggal nyawa-nyawa ikan dan menjadi pupus selepas PRU 14 nanti tanpa sokongan dan bantuan PAS. Selama ini PKR hidup dan berjaya diatas pertolongan dan sokongan jentera parti PAS selain sokongan org cina DAP. PKR hanya nampak gah dipermukaan sahaja tetapi lemah pada akar umbinya.PKR akan tinggal sejarah dan bendera lusuh selepas PRU 14 nanti...tengoklah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha2 teori bodooo...kalo atas ehsan pas....pas selangor dah lingkupkan pkr...pas selangor dah patuh keputusan muktamar dan majlis bubur asyura pas...tapi pas selangor lawan tokey...pas selangor masih bergantung kpd pkr...
      Orang bodoo dan keciwa saja buat teori bodooo...

      Delete
    2. puak yg dh rasa dirinya hebat.bila dh rasa kuat trus bsr kepala

      Delete
  49. saolah menguji minda.siapa yg paling layak jd ketua ph.1.tokong 2.bekes penyagak bn 3.pengkianat 4.keluarga rosak

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang bodooo nak tunjuk bodooo...PH blm daftar poon...kerjasama secara muafakat perlu ade ketua?...ko plak susah hati bila PH blm umum ketua...PH berjaya buat ko bertambah suspense dan terus jadi bodooo berganda...tapi pastinye bukan ketua perompak yg ko bela jadi ketua PH...hi4...

      Delete
    2. kiki pakatan haprak dh mula marah.org dh bg nasihat pyokong lwn jgn dijadikn musuh.mgata org yg lbh bila dilondeh kain sendiri lg busuk dr org lain

      Delete
    3. Macai merapoo2 kerana keciwa...

      Delete
    4. kiki macai yg terus mnipu diri sndiri konon puak dia aja yg suci

      Delete
  50. Jawapannya 5: Tiada satu pun di atas

    Rakyat Msia adalah ketua sebenar kpd semua menteri, mp dan adun2 termasuk pm. Mrk sepatutnya jd kuli kita kerana makan minum mrk ditanggung oleh duit cukai rakyat Msia.

    ReplyDelete
  51. bolehkan kita rasa yakin pru nnt hanya ada prtbding 3 penjuru.pakatan haprak akan berlawan sesama sndiri.tk mustahil ada pertndingn 6 penjuru 4 drpdnya dari pakatan haprak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti kah kita percaya teori orang bodoo yg makin hari makin susah hati kerana dah nampak kapal lanun bugis nak tenggelam...

      Delete
    2. ini bkn teori kbenaran dh trbukti.lpsni beli bendera byk2 kita terbalikkn bndera

      Delete
  52. Mat GunongMonday, May 15, 2017 10:58:00 AM
    PAS nak perintah 5 negeri,UMNO tentu bagi laluan kan??
    Hehehekikikihahahakahkahkah
    Reply
    Replies

    AnonymousMonday, May 15, 2017 11:00:00 AM
    Umno buat lobai pas jadi bodoo....pas selangor tak mau jadi bodoo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas bertanding bukan nak menang...politik matang dah sejahtera....lobai terlajak matang..

      Delete
    2. kalah pun takpe.asalkan dpt undi lbh sikit dari pas.dah kita menang puak dungu

      Delete
  53. puak haprak nmpknya makin meroyan bila tahu pas nk tnding 200 kerusi mklum nk bertanding 5 pnjuru aja.4 lwn 1.4 ph 1 bn.nk kene lwn pas lg kecut puak hmprak.lgpun suka hati pas nk tnding berpa kerusi.kalau tknk byk pnjuru dimana pas brtnding puak dungu tk pyh msuk tp mreka nk sbaliknya.dungu btl

    ReplyDelete
  54. Putus Tahaluf Siyasi: PKR Parti Paling Rugi*
    15 Mei 2017

    SHAH ALAM - PKR jelas menjadi parti paling rugi dengan terputusnya tahaluf bersama PAS, menurut penganalisis politik.

    Ini kerana pemerhati politik Universiti Utara Malaysia, Md Shukri Shuib, PKR yang kebiasaannya mengharap undi kaum Cina atau DAP dan juga undi akar umbi Pas, jadi tanpa PAS, PKR boleh diandaikan hilang separuh undi yang diperoleh parti itu.

    "PKR harus akui bahawa mereka tiada sistem akar umbi yang kuat seperti dipunyai PAS. Hanya ada dua parti besar yang ada sistem komuniti yang kukuh iaitu UMNO dan PAS, jadi PKR kini perlu bersedia untuk 'pupus'.

    "Apatah lagi dengan wujudnya Bersatu pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad, maka populariti Bersatu jauh mengatasi PKR termasuk Amanah. Kini Pakatan Harapan banyak bergantung kepada pengaruh DAP menerusi undi total kaum Cina kepada Pakatan dan Bersatu untuk menambat sokongan Melayu dan pengundi atas pagar," katanya dalam kenyataan, hari ini.

    Menurutnya lagi, survival PKR kini seolah nyawa-nyawa ikan, selain dilihat lesu dan lemah dengan tiadanya hubungan bersama PAS.

    Jelasnya, kerugian PKR bukan sahaja dari segi sokongan akar umbi, malahan parti itu akan sukar mengendalikan jentera kempen kerana selama ini banyak bergantung pada PAS.

    "Satu gerakan besar-besaran oleh PKR bagi membina jaringan akar umbi yang kuat, serta mempopularkan semula Datuk Seri Anwar Ibrahim serta keluarganya perlu dilakukan jika tidak mahu PKR menjadi 'koma'.

    "PKR kini memerlukan satu talian hayat yang baru dengan modal dan tokoh politik baru, dan inilah yang perlu PKR cari. PKR juga akan rugi kerana banyak kawasan yang dimenangi PKR mungkin terlepas tangan kepada PAS atau BN. Jadinya PKR adalah mangsa politik akibat kecelaruan dan pertembungan hubungan politik antara dua gergasi pembangkang iaitu DAP dan PAS," katanya lagi.

    Majlis Syura Ulamak PAS baru-baru ini memutuskan untuk membatalkan hubungan politik tahaluf siyasi parti itu dengan PKR.

    Setiausahanya, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh berkata, terdapat banyak pelanggaran terhadap syarat-syarat tahaluf siyasi menurut pertimbangan hukum syarak dan akhlak Islam yang membawa kepada pembatalan ini.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...