Saturday 31 December 2016

TAHUN BARU, AZAM BARU, KERAJAAN BARU


Hari ini adalah hari terakhir tahun 2016 dan esok akan bermulalah lembaran baru tahun 2017. Selamat tinggal 2016, selamat datang 2017.

Sebagaimana biasa, apabila tiba saja tahun baru, ramai orang mula memasang azam dan impian baru. Dalam semua azam dan impian baru itu, keseluruhannya adalah inginkan keadaan yang lebih baik bagi diri mereka bersama hadirnya tahun baru.

Begitulah lumrahnya manusia kerana setiap orang inginkan sesuatu yang lebih baik bagi diri sendiri, kerjaya, keluarga, anak-anak dan sebagainya.

Dalam konteks kita sebagai rakyat Malaysia, kita juga sebenarnya perlu memasang azam dan impian baru bersama kedatangan tahun 2017. Ini kerana tahun 2016 lalu telah meninggalkan luka dan sengsara yang bukan sedikit kepada rakyat yang cintakan kebenaran serta keadilan.

Kemelut 1MDB masih lagi tidak menampakkan sebarang cahaya, meskipun di Singapura sudah tiga orang dihukum penjara dan dua buah bank turut ditutup kerananya.

Di Amerika, bukan saja harta-harta yang terkait dengan dana 1MDB yang didakwa dilencongkan sudah mula memasuki kamar mahkamah untuk proses penyitaan, bahkan "Malaysia Official 1" juga disebut secara nyata menerima AS$731 juta atau lebih RM3,000 juta daripadanya.

Duit RM2,600 juta yang kononnya derma dan RM42 juta daripada SRC International yang masuk ke akaun peribadi Najib, meskipun diakui oleh empunya badan sendiri, sebaliknya yang dipecat dan diganti ialah Peguam Negara dan Ketua Pesuruhjaya SPRM.

Felda yang terus rugi beribu-ribu juta dan peneroka yang semakin sengsara langsung tidak diambil kira dengan membeli pula ladang di Eagle High di Indonesia dengan harga RM1.43 bilion lebih tinggi daripada harga pasaran semasa.

Ringgit terus merudum, hutang meningkat dan harga barang-barang kian melonjak yang sekaligus memberi makna tidur malam rakyat tidak lagi senyenyak tahun-tahun sebelumnya.

Dalam masa yang sama, hutang negara ditambah lagi dengan penganugerahan projek-projek kerajaan kepada syarikat negara China, tidak saja melalui konsep "buat dulu bayar kemudian", malah juga diperkatakan oleh pakar-pakar dengan harga yang berlipat kali ganda tingginya.

Terbaru, lemahnya ekonomi negara turut dizahirkan melalui dividen ASB yang paling rendah dalam sejarah sejak ia diwujudkan.

Jika mahu disenaraikan, banyak sekali luka dan parut 2016 yang membuatkan rakyat berasa sedih, sengsara dan menangis. Negara kita pada hakikatnya tidak mungkin menjadi lebih baik jika terus dipimpin oleh Najib dan barisan menteri yang sedia ada kerana mereka sendiri bergantung kepada kuasa UMNO untuk menentukan masa depan mereka.

Oleh kerana mereka sendiri pun berharap kepada kekalnya kuasa UMNO untuk menyelamatkan kedudukan dan masa depan daripada segala onar yang telah dilakukan, tentulah mustahil untuk mereka mampu memberi yang lebih baik buat rakyat.

Dengan yang demikian, apakah azam dan impian yang paling baik bagi rakyat Malaysia?

Jawapannya tidak lain ialah perlunya sebuah kerajaan baru untuk melindungi kita semua dan menyelesaikan semua masalah-masalah yang disenaraikan di atas tadi. 

Tanpa kerajaan baru, bukan saja masalah lama tidak akan diselesaikan, bahkan ia akan ditutup dengan mencipta masalah baru yang lebih besar lagi bebannya untuk ditanggung oleh rakyat.

Bermula esok, sempena tahun baru 2017, selain kita memasang azam dan impian baru untuk diri sendiri, kerjaya, keluarga dan anak-anak, menjadi kewajipan juga untuk disematkan sama azam serta impian kepada kelahiran sebuah kerajaan baru bagi Malaysia.

Azam dan impian kepada kerajaan baru itu perlu sentiasa diperkukuhkan dalam hati setiap rakyat kerana PRU 14 paling mungkin akan diadakan pada tahun 2017.

Azam dan impian untuk diri sendiri, kerjaya, keluarga serta anak-anak kadangkala akan menjadi lebih mudah untuk dicapai dengan adanya sebuah kerajaan baru.

Selamat tahun baru kepada semua pembaca dan penjenguk blog ini, selain berazam baru, jangan lupa juga perlunya kepada sebuah kerajaan baru. (SH 31/12/2016).

134 comments:

  1. Yaa..teruskn usaha jgn menunggu ajaiban sekelip mata..pelan2 kayuh biar sampai tujuan..🌺🌺🌹🌹🌸🌸

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rindu pulak dgn Pomen Bawah Pokok & QelamQabut.

      Delete
    2. Gerakan Freemason bermula telah lama sejak zaman Nabi Sulaiman lagi. Dibawah rancangan ini, Yahudi pendokong dajjal berjaya membunuh Nabi Yahya dan Zulkifli serta hampir berjaya membunuh Nabi Isa juga.

      Kini telahpun menjadi satu sistem. Berselerak diserata polosok bumi. Dgn adanya Freemason, sistem politik dan ekonomi serta agama sesuatu negara boleh dikontrol dgn baik mengikut acuan Dajjal. Raja dan Sultan serta pemimpin tiada keupayaan melainkan menurut saja sistem yg ada. Mereka bersolat tetapi pada masa yg sama menjadi tentera Dajjal.

      APCO telah lama bertapak sehingga Najib tak mampu menolak asihat mereka. 1mdb bertelur juga adalah hasil nasihat APCO. Walaupun kes ini tertonggeng kantoi mcm mana sekalipun, Najib akan terus berkuasa dan rakyat hanya lihat berputih mata sahaja.

      Bukan senang nak melawan satu sistem rahsia yang telah lama bertapak dan kini Israel Yahudi target ut sambung menguasai sehingga Utara Madinah pula.

      Mmg sukar difahami bagi yg tak mahu mengerti.

      Delete
    3. TERIMA KASIH APCO.
      MINYAK RON95 NAIK LAGI ESOK 20 SEN.

      Delete
    4. 22 tahun TDM memerintah, minyak petrol sangat murah sebab disabsidi bantu oleh kerajaan yg perihatin. Kenaikan harga hanya terjadi 3X saja sepanjang tempoh itu.. itupun kenaikannya keciput tak sampai $0.10 sen. Selepas 2003, minyak naik gila-gila..entah berapa belas kali agaknya. Inikah yg dikatakan Rakyat didahulukan?

      Adakah

      Delete
    5. tu ja mantan buat hang terkesima, lain2 kroni pulun.

      Delete
  2. DEB telah diwujudkan di era Tun Razak bagi mengurangkan jurang ekonomi antara orang Melayu dan bangsa-bangsa lain selain menghapuskan identiti pekerjaan berasaskan kaum. Felda, Felcra, Kejora dan rancangan-rancangan pertanian yang lain diwujudkan untuk meningkatkan ekonomi masyarakat luar bandar.

    Zaman Tun Dr. Mahathir pula, Malaysia menjadi satu nama yang gah dan disegani di persada antarabangsa. Malaysia muncul sebagai wira negara dunia ketiga yang lantang memperjuangkan hak negara-negara membangun. Dikalangan negara-negara Islam, Malaysia di bawah pemerintahan Mahathir sangat dihormati kerana lantang memperjuangkan syiar Islam di peringkat antarabangsa dan mengkritik penindasan Barat ke atas dunia Islam. Barat menyifatkan Malaysia dan Turki adalah sebagai negara Islam contoh yang wajar dicontohi oleh negara-negara Islam yang lain.

    Bawah pemerintahan Mahathir, Malaysia yang asalnya sebuah negara miskin menjadi sebuah negara yang kaya-raya. Rizab luar negara bertambah dan harta negara kian menggunung. Syarikat Guthrie kepunyaan British yang memiliki beribu-ribu hektar tanah perladangan di Malaysia jatuh ke tangan Malaysia melalui gerakan terancang dawn raid di bursa London.

    Bukit Carcosa kepunyaan British kembali menjadi milik Malaysia, terumbu Layang-Layang yang menjadi rebutan negara-negara jiran di kepulauan Spratly menjadi hak milik mutlak Malaysia apabila Mahathir mengarahkan segerombolan kapal peronda TLDM melabuhkan sauh wilayah tersebut dan memacak bendera Malaysia. Pulau Sipadan dan Ligitan dengan rasminya menjadi milik Malaysia dan syarikat gergasi permotoran Lotus dan MV Agusta berjaya dimiliki Malaysia.

    Tetapi waktu ini pada tahun 2016 nak masuk 2017, rizab negara menyusut, hutang negara kini mencecah 800 beliyon. Nilai ringgit jatuh merudum hingga ke paras terendah sejak krisis kewangan 1998. Saham Felda pada paras tersangat rendah berbanding masa mula-mula IPO dulu. Tanah-tanah strategik kerajaan di Kuala Lumpur mula jatuh ke tangan China satu persatu untuk menebus hutang. Stesen-stesen janakuasa elektrik juga jatuh ke tangan China, tanah milik KTM di Singapura telah berpindah milik ke tangan Singapura dan wilayah Iskandar dikuasai pelabur dari China.

    Kekayaan negara juga dirompak dengan rakus. Harta dan hasil mahsul negara yang dikumpulkan oleh pemimpin-pemimpin terdahulu sejak merdeka susut dengan mendadak dalam jangka masa yang singkat. Berbilion-bilion dana negara yang dikumpulkan melalui sovereign wealth fund yang baru ditubuhkan dilarikan sedikit demi sedikit tanpa pengetahuan lembaga pengarah dan disorok dalam akaun-akaun luar negara untuk digunakan bagi tujuan lain. Sebahagiannya hangus digunakan untuk dana pilihan raya dan juga digunakan sebagai sogokan untuk ketua-ketua peringkat bawahan. Sebahagian lagi dijoli katak anak-beranak bersama seorang lagi anak Cina.

    Tapi Shahrizat Jalil umum dekat PAU baru-baru ni, Najib is the best PM ever. Orang-orang Melayu yang berkumpul di PWTC dengan pakaian sedondon pun bertepuk tangan, bersorak mendengar ucapan ini tanpa mereka sedari satu demi satu kampung mereka telah tergadai dan jatuh ke tangan asing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omputeh kata, "You scratch my back, and I'll sratch yours". Dah kenalah tuu..satu skandal lembu kondo ratusan juta, dan yg satu lagi skandal 1MDB beribu-ribu juta perniagaan kelabu asap.

      Delete
    2. Berazamlah kita pangkah yg lain selain BN.....kalo tidak....ajan datang entah kan lebih banyak skandal rasuah dan pecah amanah yg dicipta mereka. Kita yg di bawah ni jugak yg tersepit menggalas peritnya hidup.

      Delete
    3. komen panjang2 macam sampah..

      Delete
    4. Ada mak kau susah ke kalau komen panjang2?? Tak ada pun orang paksa kau baca.

      Delete
    5. Yang sampahnya kau..

      Delete
    6. 7.55 ko tu yg sampah menyemak kat sini. Pegilah berambus ke blog yg mengipas tuan samun ko.

      Delete
  3. Tahun baru petrol naik 20sen, diesel 15sen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lah hadiah tahun baru drp najib

      Delete
    2. Time naik main angka 20 sen jer, tapi tima turun tak pernah lebih dari 10 sen. Rakyat didahulukan..

      Delete
    3. 22 tahun TDM memerintah, minyak petrol sangat murah sebab disabsidi bantu oleh kerajaan yg perihatin. Kenaikan harga hanya terjadi 3X saja sepanjang tempoh itu.. itupun kenaikannya keciput tak sampai $0.10 sen. Selepas 2003, minyak naik gila-gila..samapi sekali naik beringgit-ringit oleh si Tun Dol ZZZ. Hingga kini, entah berapa belas kali ler agaknya minyak naik sehingga dibuatnya kita naik minyak pula. Inikah yg dikatakan Rakyat didahulukan oleh Najib?

      Delete
  4. Tahun baru petrol naik 20sen, diesel 15sen.

    ReplyDelete
  5. Saya tak akan jemu2 & berpegang teguh bahawa segala musibah, bencana & ketidak stabil sosio politik & ekonomi negara berpunca dari kepimpinan negara yg tidak berwibawa, tidak ada jati diri, tunduk kpd kuasa2 asing & lebih dahsyat lagi...bila pemimpin mengikut kehendak bini hidup bermewah, boros, berpoya=poya, menunjuk-nunjuk-ego dgn jenama mahal...tapi dgn wang perbendaharaan negara & hutang riba bebanan rakyat & negara.

    Hukum Allah SWT yg termaktub di dalam Taurat, Injil & Quran jelas mengharamkan urus niaga riba & pinjaman bunga (interest). Perbuatan terkutuk sedemikian adalah kunci kemusnahan manusia. Manusia akan menjadi hamba kpd manusia, hamba kpd duit (cash is king), hamba kpd duniawi. Hutang 1 emdebik plus bunga riba membelenggu sampai kiamatpun tak akan tuntas. Negara bakal dijajah & diperhamba semula oleh orang asing kafir. Setelah menggadai negara kpd Yahudi, kini Najib beralih kiblat kpd negara tembok besar China. Lihat saja pembangunan Wilayah Iskandar di persisiran pantai Selat Tebrau & TRX, habis semua diratah & dimonopoli oleh syarikat2 asing China. Kini sykt asing China ini akan dianugerahkan oleh Najib kpd tanah2 di pantai timur dgn pembinaan kereta api letrik.

    Apa yg berlaku & yg dibimbangi di negara kita turut dialami oleh jiran Indonesia.

    Sila rujuk Youtube:
    1. Panglima TNI-RI Gatot Nurmantyo -Bahaya China Komunis Kuasai Indonesia.
    2. Ketua FPI Habib Rizief Warning Keras Pemerintah Hati-Hati Hutang ke China.

    My gracious...The divine laws prescribed by Allah Almighty in all His Revelations pertaining to ursury is crystal clear & final.

    What say you bro John Doe & Sarawak Scholar?

    ReplyDelete
    Replies

    1. Aaik riba(interest) saja yg di tegah, arak & Judi takut nak sentuh?.
      Tutup saja kilang arak yg terbesar di Asia dan kilang judi di Genting Highland di seluruh Selangor.

      Delete
    2. Semua lesen judi di tangan Menteri Kewangan. Malaysia adalah no.1 dalam judi 4 no. ekor yg diidolakan Kejora @ Arni Togel. Sejak Najib jadi Menteri Kewangan, 3 lesen judi 4 ekor telah ditambah di Sabah & Sarawak menjadikan jumlah keseluruhan semuanya 6 selain Magnum, Toto & 3+1. Sebab itu jawatan Menteri Kewangan tak mahu dilepaskan kpd orang lain.

      Apa komentar kamu 20:41...??

      Delete
    3. Pak Othaman....dengan Allah lagikan tukang samun tu tak takut......inikan pulak dengan manusia.

      Delete

    4. Tempat perjudian (bangunan) kerajaan negeri yang kawal..
      Sila runtuh buang.

      Lagi satu dap punya ruu babi APA pasal sokong Dan ruu355 tentang.

      Delete
    5. Tidak lupa juga kes lembu.

      Delete
  6. Selamat Menyambut tahun 2017. Jom kita semua berazam untuk hari yang lebih baik serta Malaysia yang lebih sempurna dan makmur dengan memastikan sebuah kerajaan baru dibentuk. Pastika kerjaan UMNO BN pimpinan Najib Razak ditumbangkan. Insyallah nilai ringgit akan kembali melonjak dan nama Malaysia yang terjejas gara gara Najib Razak dapat dipulihkan seperti sebelumnya dan paling penting, pastikan kerajaan baru kelak dapat mengheret Najib Razak dan menteri menteri subahahnya dimuka pengadilan, diadili dan dihukum sewajarnya, Cukup cukup jelas Malaysia pimpinan laki bin iNajib Razak dan Rosmah Mansor ini telah menghancurkan segala galanya yang dibina selama ini. Jika dibiarkan, nilai Rinngit akan trerus merudum dan mendedahkan Malaysia diambang muflis. Jangan sampai nilai ringgit merudum jatuh umpama duit jepun pokok pisang. Kelak semua menangis tak berlagu dan sesal kemudian tidak ada gunanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerajaan baru jadi talibarut dapigs tajaan yahudi tak guna sesen pun..jangan berangan lah...

      Delete
    2. Apa beza yahudi dengan kerajaan yang tak amanah dan rasuah??? Lebih yahudi dari yahudi.

      Delete
  7. Hari dan tahun silih berganti, namun harapan tetap di panjatkan, semoga perjuangan mencari keadilan dapat diteruskan, agar rakyat terlepas dari kesengsaraan...selamat tahun baru semua..

    ReplyDelete
  8. Selagi tak tukar kerajaan bn setahun lagi kita akan sentisa akan mengeluh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka tulah kita kena bijak memangkah undi.....jangan merana derita lagi sepenggal pulak.

      Sepenggal tu bukannya sebulan......tapi 5 tahun hidup merana. Sanggup ke kita??

      Delete
  9. Semuga diawal tahun baru ni MOI dapat dikenal pasti dan direhatkan(dipenjarakan) dan InshaAllah kita tukar kerajaan baru yang akan diterajui oleh BERSATU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang dah kenal dan dah pasti dah.....tapi kuasa tak ada pada kita.....jadi tunggu PRU14 insya-Allah.....

      Delete
    2. APA lagi nak tukar...
      Sekarang pun bersatu yg perintah

      Parti Kebangsaan Melayu Bersatu ....

      Nama pun tak reti nak cari.. Nak celok nama org lain ..
      Tak ada maruah betullah.

      Delete
    3. woi bodoh..bersatu dah nak hancurlah..buta hati ke..baru 3 bulan dah 3 orang kuat samaada kena tendang atau keluar parti..bersatu jenis apa ni..ini petanda pakatan nak lingkup..

      Delete
    4. Allah akan hancurkan pemimpin dan kerajaan yang korup. Lagi baik kau fikir macam mana nak halalkan wang korup dan pecah amanah tu di hadapan Allah nanti.

      Delete
  10. Ameeeeèeeen ..semoga ALLAH makbulkan ..

    ReplyDelete
  11. sambut tahun baru di Australia yeahhhh...

    ReplyDelete
  12. Gua nampak ini adalah musibah dan ujian dari Allah S.W.T. dan terpulanglah kpd ummat untuk melungsurinya dgn ikhtiar dan du'a.
    Penguasaan olih UMNO ialah perjalanan yg panjang dan berlikuliku untuk mempapa dan membangsatkan bangsa Melayu, sekaligus merosakkan pegangan mereka pada Islam. Dua watak utama dlm selingkohan yg dicetus saga 1MDB dan skandal pembelian Eagle High Plantations olih FELDA ialah dari kalangan bukan Islam dgn penglibatan dan sokongan pemimpin UMNO.

    ReplyDelete
  13. Selamat tahun baru buat semua.mudah2han makbul lah doa & harapan agar terbentuknya k'jaan baru.Pesanan tn budin agar PPBM dan PH utk lebih agresif & cepat bertindak adalah tepat khususnya tsmy dan dato mukhriz,jangan terlalu berharap pd tdm.

    ReplyDelete
  14. Bagi tangan tangan (brim) rompak tangan kiri (petrol diesel naik)

    Berok pun boleh jadi kerajaan kalau macam tu

    ReplyDelete
  15. Tuan Budin. Dlu sy tak kisah hal politik ni. 1998 mbuka mata sy dan 1st mgundi. Insy dlu, kini n selamanya sy takkan undi Barang Naik

    ReplyDelete
  16. MALAYSIA YANG BARU.

    ReplyDelete
  17. azam saya utk membantu mengenyahkan pasangan 'klepet' ini drps tahta tidak pernah luntur bahkan tlh membuat saya lebih bersemangat pd 2017 ini.

    pd pendapat saya keputusan najib utk mengadakan pru14 bergantung kpd kes saman DOJ. semua nya akan lebih jelas apabila looney trump menjadi president selepas 20 jan ini.

    barang d ingat hampir kesemua pensihat ekonomi n kewangan nya yg d lantiknya adalah d kalangan peg2 kanan Goldman sachs yg juga terlibat dlm mengatur pinjaman utk 1MBD.

    najib mungkin d selamatkan (dgn membayar 'ufti') n harta terlepas drpd d sita. jika ini berlaku maka pru14 akan d adakan lebih cepat(mungkin dlm tahun 2017).

    usaha wajib d lipat ganda utk mendedahkan perbuatan mungkar mereka drpd sekarang olih kerana buat masa sekarang 'advantage 2 najib n rosmah'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Couple klepet berputar kepala fikir bagaimana nak lepaskan diri dar skandal pecah amanah ni.......tapi insya-Allah Allah Taala akan putarkan semua jalan hingga akhirnya timbul satu jalan yg mereka akan jatuh dan dihukum.......ameen yarabbal'alamin.

      Delete
    2. Dah tahu di penghujung setiap tahun negara akan ditimpa bencana banjir, Najib/Rosmah & gerombolannya pasti menyelinap keluar negara konon atas nama lawatan kerja. Tahun ini ke kota London, kerja apa...??? Tup-tup..rupa2nya Najib & Rosmah ditemani si Jamil Khir bertandang ke London hanya sekadar untuk 'mengeteh' teh tarik. Macamlah negara tidak ada tempat untuk 'mengeteh'...apa salahnya 'mengeteh' di Masjid India untuk penjimatan & sekali gus boleh melawat mangsa2 banjir di pantai timur & utara negara. Masih tak serik2 kah dulu dah kena lesing bila laki bini ini menyalah guna kuasa bercuti sakan, nyopping & bermain golf di Hawaii ketika negara & rakyat menderita musibah banjir? Entah berapa juta dihabisi oleh mereka kali ini?

      Jawab kamu Kejora.....!!!!

      Delete
  18. Salute to budin, blog anda meyedarkan rakyat yg terseksa

    ReplyDelete
  19. Semasa saya memandu dari pusat bandaraya KL kerumah yang terletak lebih kurang 50 km sebentar tadi , saya perhatikan semua petrol station penuh sesak dengan kenderaan ..yang besar , yang kecil ,yang mahal harganya apatah lagi yang murah harganya .

    Terfikir juga , berapa lah sangat yang dapat dijimatkan sebelum harga dinaikkan menjelang 12 tgh malam ?

    Adalah lebih baik rakyat semua bersatu menamatkan pemerintahan kerajaan sedia ada yang hanya membawa pelbagai macam musibah kepada semua .

    Sebagaimana gesaan saudara Rahman jpc , nyahkan pasangan 'klepet ' ini . Jikalau tidak Nasib Rakyat di Rundung Malang ( NR/RM ) tidak akan ada penghujungnya .

    ReplyDelete
  20. السلام عليكم ورحمة اللّه وبركاته

    Saya bersetuju dengan pendapat sdri Diny Yusof bahawa sekiranya pasangan kelepet ini tidak dinyahkan daripada persada kuasa maka nasib malang rakyat Malaysia tidak akan sampai ke penghujungnya.

    Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat tahun baru kepada tuan budin selaku tuan rumah dan rakan2 seperjuangan terutama pak othman Ahmad, pak rahman jpc, pak rahman 2 @ Sarawak scholar, Putra Kraken, sdr ted manoff, sdri Diny Yusof, sdr RD, sdr Tajul, tatang ka, sdr jamil, dan semua yang tidak mampu saya sebut nama2 anda di sini.

    Tak lupa kpd sdra/i unknown, semoga dapat melihat kebenaran dari kaca mata kebenaran dan bukan dari ketaksuban kepada puak sendiri. Mohon maaf jika terkasar bahasa.

    In shaa Allah, kita teruskan perjuangan di belakang ayahanda Tun untuk jatuhkan pengkhianat MO1 yang menyamun daripada rakyatnya sendiri.

    Percayalah,ada cahaya di hujung terowong. Kita hanya perlu meniti jalanan ini perlahan -lahan tapak demi tapak. In shaa Allah kita akan tetap sampai ke destinasi yang dituju.

    All for one and one for all. Keep it up and on.

    Salam perjuangan dan selamat tahun baru 2017.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terharu bila namaku disebut..

      Terima kasih juga kembali buatmu

      Marilah jadikan tahun 2017 ni penamat bagi kegilaan najip dan amnonya..

      Delete
    2. Salam saudara tajul.

      Bila sebut nama2 saya hanya bayangkan yang guna link. Tapi ada seorang lagi pejuang cyber nombor wahid bab pantun dan sajak termiss namanya.

      To Fan Tun, keep it up and on. You are drfitinely the Best dalam pantun dan sajak.

      Delete
  21. mr budin.
    slamat tawon baharu 2017.
    mlayu yg slamat d malaisa cuma yg nama salamat ,bapak-bapak dan palak-palak bapak biag apa yg berlaku, mereka tetap slamat dari donia sampe akhirat.
    tawon baharu azam kena baharui juge.
    soklan apa azam bn haramjadah tawon 2017 ,jawapan dah tau dah, akan teruih mentekedarah, melantak- lantak, mengila babi,beranak pinak sama rata sampe mampuih..
    mcm husain lampoyang ckp, aku ingat beniaga lembu saja jadi kaya.rupanya beniaga babi lagi cepat jadi kaya.woww.

    ReplyDelete
  22. Selamat Tahun 2017 kepada semua member-member di blog di blog ini dan khas buat Tuan Shahbudin Hussin semoga tahun ini kita semua dapat menyaksikan perubahan dalam Negara ini........!!!

    ReplyDelete
  23. Selamat menyambut tahun baru
    para sahabat pejuang jitu
    memakan dedak kita tak tiru
    demi negara kita BERSATU

    Berdetik jam dua belas tadi
    kenangan lama muncul kembali
    terasa sayu pilu dihati
    mengenang Pemimpin berjasa sekali

    Tegas memikul amanah kita
    berpandangan jauh rasuah tiada
    berpuluh tahun membangun negara
    Akaun sendiri tak ada derma

    Bukan saja dalam negara
    didunia Islam dia ternama
    rakyat Bosnia Palestin dibela
    Tun Mahathir kita berbangga

    Kini Tun dimamah usia
    masih sanggup jelajah negara
    berhujan berpanas dia tak kira
    dicemuh dinista dia terima

    Bukan kerana mahu sengketa
    bukan tak sayang parti dibina
    kerana pemimpin punya angkara
    melawan demi negara tercinta

    Negarawan ulung yang banyak berjasa
    hingga kini meneruskan usaha
    beliau boleh hidup selesa
    namun memilih selamatkan negara

    Pada rakyat mari melihat
    betapa Tun semangatnya kuat
    pengkhianat negara wajib disekat
    semoga Allah memberi rahmat..

    we love you Tun!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru nampak Fan Tun selepas buat komen di atas.

      Teruskan perjuangan sahabatku.

      Delete
  24. Semoga Malaysia di selamatkan daripada fitnah kuasa jahat yg terdiri daripada Yahudi , Nasoro , Mushrikin , munafikun Dan segala syaitan Dan Iblis yg menjelma sebagai manusia yg Cuba meruntuh kerajaan Islam yg diterajui oleh UMNO Dan PAS. penjahat2 ini Cuba mengganti DG kerajaan jahat thoghut yang berhawa nafsukan syaitan DG membuat berbagai tuduhan, seperti banhrup Dan bantuan kata katanya rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadoi..

      Dedak sapu tapi bdoa kemain lagi

      Hidup dalam kepura2an je la kau..

      Delete
    2. Fitnah kepala hotak lu.

      Bicara Singapura tu buktinya. Kat sini hal ni didiamkan......apa ko buta ke tak nampak bicara tu berkait dgn duit 1mdb. Nama 1mdb ni disebut2 dalam prosiding mahkamah tu. Dalam headline2 berita Singapura pon sebut nama 1mdb ni. Cuba ko tanya diri ko.......dalam banyak2 nama syarikat dalam dunia ni......kenapa 1mdb jugak yg disebut berkait dengan wang haram dalam bicara Singapura tu??? Woiii bangun.....celikkan bijik mata ko dan pikir dalam2.

      Kerajaan Islam takkan pecah amanah.....takkan gagal jaga duit rakyat sampai berbilion2 hilang lesap macam tu jer. Kerajaan Islam akan pegang amanah rakyat dengan jujur.

      Tolong jawab.....apasal tak jejak dalang syarikat Aabar ciplak yg makan duit bermilion2 tu?? Tak nak tau ke sape yg ambik duit yg dibayar pada Aabar ciplak tu?? Ini ke satu kerajaan Islam?? Sekurang-kurangnya dicari dalang yg larikan duit tu dan didakwa ikut undang2.....tapi ni tak.....terus senyap sunyi sepi...tak berdetik tak berbunyi sikit pon.

      Weiiii....apa ko rabun tak nampak ke?? Islam tak lari dari tanggungjawab....tiap soalan dari rakyat dijawab dengan amanah baru boleh kata nothing to hide.....laporan ditunjuk dengan jelas pada rakyat......bukan diOSAkan. Kan rakyat wajib diberitahu dengan terang sebab ini melibatkan duit rakyat. Itu baru namanya tanggungjawab kerajaan Islam.

      Tak payah sebutlah Islam kalau anak bini sendiri pon gagal ditarbiyahkan ikut cara Islam yg diwajibkan oleh Allah swt. Ini hakikat ini fakta. Allah Taala yg jadi saksi maha melihat.

      Islam tu bukan takat disebut dimulut jer....Islam tu wajib diikuti dengan amal, cara, perbuatan ikut hukum Allah swt dan sunnah Nabi saw......kalo tak jangan sebutlah kerajaan Islam.

      Tak payah tunggu orang Cina lingkopkan semua.....sekarang pon semua dah mula melingkop.

      Blaaaahh lah....jangan kotorkan nama Islam agama Allah yg maha suci dengan perbuatan buruk tidak amanah manusia tu sendiri.

      Jangan jadikan Islam sebagai alat untuk halalkan perbuatan terkutuk.......sorry to say matlamat tidak menghalalkan cara.


      Delete
    3. Aku sokong sepenuh nya apa 04:17 kata. Termasuk "kepala hotak" 03:21.

      03:21 cakap, "bantuan kata katanya rasuah." Tak pernah aku dngar "bantuan". Entah apa makna nya, tujuan nya. Cakap tak senonoh, memang patut le di bidas.

      Delete
    4. Anon 3:21 ,
      Yahudi apa yang awak katakana ni?

      Buka mata dan telinga tu sedikit ... yang bersekongkol dan bersekedudukan dengan yahudi itu adalah Najib .

      Najib telah membayar Goldman Sachs US dollar 350 juta untuk ketika menerbitkan "bond" 1MDB .

      Goldman Sachs adalah di dokong olih Yahudi tegar jika anon3:21 ingin tau .

      Delete
  25. 161216 PENGSWASTAAN PENGANGKUTAN AWAM: 4 KRONI MAHATHIR, 4 SISTEM BERSENDIRIAN, 4 BANKRAP, 4 ‘BAIL-OUT’ GUNA DUIT RAKYAT


    Pada zaman pemerintahan beliau, Mahathir memulakan empat projek pengangkutan awam utama Lembah Klang.

    Kesemua empat projek berkenaan diswastakan kepada kroni. Kesemua empat prihek berkenaan bankrap. Dan semua empat projek tersebut diselamatkan oleh kerajaan. Kroni untung kerajaan dan rakyat kena tanggung membayar kepada kroni.

    Semua mempunyai landasan yang berbeza, train berbeza, sistem tiket berlainan dan integrasi yang minimum antara stesen.

    Lihat stesen Masjid Jamek atau KL Sentral di mana anda perlu berjalan kaki jauh untuk mendapatkan pengangkutan laluan berlainan.

    Prasarana milik Kerajaan kemudiannya terpaksa membelanjakan lebih banyak wang untuk mengintegrasikan dan menyeragamkan kesemua stesen laluan berlainan.

    Hanya yang tidak waras akan memberikan 4 projek pengangkutan utama yang berbeza kepada 4 kroni yang berbeza yang menggunakan 4 sistem tiket yang berbeza dan tidak pernah peduli untuk mengintegrasikan antara satu sama lain.

    20161216-pebgangkutan-awam-kroni-mahathir

    Empat projek utama pengangkutan awam KL dimulakan Mahathir bankrap
    Empat projek utama pengangkutan awam KL dimulakan Mahathir bankrap
    Terdapat empat projek pengangkutan awam utama Kuala Lumpur yang dimulakan oleh Mahathir telah bankrap Projek tersebut adalah: 1. KL Monorail - Projek Monorel diswastakan telah diluluskan pada mesyuarat kabinet Jun 1989. Kos pada masa itu dianggarkan RM 143...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos RM143 aku pun boleh gantikan, Mamat.

      Ko salin aje entah dari mana dan jadikan komen ko, ye? Busuk betul tabiat ko.

      Keroje menyalin copy paste pun ko tak reti buat betul, ye? Apa daaaaa...

      Delete
  26. 161216 JIKA IKUT LOGIK RAFIZI, MRT TIDAK AKAN SIAP


    DUNIA telah menjadi saksi pembukaan MASS Rapid Transit (MRT) yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mula beroperasi pada Jumaat, 16 Disember 2016.

    MRT ini disifatkan lebih moden dan gerabak yang lebih baik jika hendak dibandingkan dengan tren Underground di London dan tren Subway di Tokyo.

    Projek maju merentas masa itu bukan sahaja telah siap mengikut jangkaan, malah mampu menjimatkan sebanyak RM2 bilion daripada kos sasaran awal iaitu RM23 bilion.

    Dengan mengambil masa menunggu hanya 3.5 minit untuk setiap tren, projek hasil sentuhan Perdana Menteri ini dijangka mampu memanfaatkan kepada 1.2 juta orang pengguna.

    Namun apa yang dikesalkan adalah, fitnah dari Ahli Parlimen PKR Pandan, Rafizi Ramli pada April 2013 terhadap projek MRT melalui pembentangan Manifesto Pakatan Rakyat untuk PRU13.

    Dalam sebuah video bertajuk “PRU13 – Bersama Rafizi Pendidikan Percuma” yang dimuat naik di Youtube, Rafizi memfitnah Kerajaan Malaysia membelanjakan sebanyak RM80 bilion wang rakyat untuk projek MRT pada hari ini.

    Jumlah RM80 billion yang disebut Rafizi itu pun tidak betul. Kos sebenar MRT hanyalah RM36.6 billion dari Kajang ke Sungai Buloh. Angka RM80 billion itu Rafizi hanya main petik sahaja.

    Jika ikut logik Rafizi melalui Manifesto Pakatan Rakyat untuk PRU13 ini dulu, maka sudah tentu berlaku ‘kehilangan’ wang rakyat sebanyak RM59 bilion sekarang ini.

    Padahal, jika dicampur antara kos bagi fasa pertama dan kedua, ia masih tidak melebihi dari ‘kos ciptaan Rafizi’ berkenaan.

    Menurut kementerian bertanggungjawab, kos keseluruhan bagi dua fasa projek MRT adalah menelan belanja sebanyak RM36.6 bilion.

    Sudahlah kos berkenaan berjaya dijimatkan, sebanyak kira-kira 50 peratus dari nilai kerja projek tersebut telah berjaya diagihkan kepada kontraktor Bumiputera.

    Ini sekali lagi melebihi sasaran yang diminta oleh Najib Razak pada Februari 2016 iaitu sebanyak 45 peratus sahaja.

    Sesungguhnya, projek MRT yang prasarananya berkembang maju menjangkaui masa ini adalah lambang kepada komitmen Perdana Menteri terhadap rakyat Malaysia.

    Walaupun beliau seringkali dicemuh dan difitnah di media sosial, namun fokus beliau dalam memberi bakti kepada rakyat tidak pernah sesekali dikesampingkan.

    Andainya kita mengikut logik akal dan saranan dari Rafizi serta parti-parti pembangkang, ‘nikmat dunia’ seperti MRT yang boleh dinaiki secara percuma selama sebulan ini tidak akan dikecapi rakyat sampai bila-bila.

    Rafizi hendak buat tol percuma di Lebuhraya Guthrie pun tidak boleh, biarpun sudah dua penggal Selangor kuasai kerajaan negeri. Malah di Penang, Tol Sungai Nyiur yang hanya RM0.50 sen pun tidak dimansuh oleh mereka.

    Pembangkang hanya pandai berjanji dan berjenaka sahaja tentang angka. Mereka tidak akan tunaikan apa yang mereka cakap jika mereka berkuasa.

    Hanya BN yang menunaikan janji. Najib Razak sekali lagi membuktikan bahawa Barisan Nasional memberi politik khidmat bakti, manakala Rafizi pula menunjukkan kepada kita bahawa pembangkang hanya bermain politik fitnah kepada rakyat! Jom naik MRT!

    20161216-najib-razak-mrt-siap

    ReplyDelete
  27. 161216 IMF MAKAN DEDAK: RAMAL EKONOMI MALAYSIA BERKEMBANG 4.5% PADA 2017


    Ekonomi Malaysia dilihat semakin meningkat pada kadar 4.5% pada 2017 dengan penggunaan swasta tetapi akan terus mengalami harga komoditi yang lemah dan memperlahankan pelaburan menurut Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) pada Khamis.

    Ekonomi Asia Tenggara merudum dengan permintaan yang lemah bagi eksport komoditi dan gas asli cecair sepanjang tahun lalu.

    Pada Januari, kerajaan mengurangkan perbelanjaan dan menyemak semula unjuran pertumbuhan 2016 kepada 4.0 hingga 4.5% daripada 4.0 hingga 5.0% pada Januari.

    “Walaupun ekonomi Malaysia dapat menyesuaikan diri dengan baik terhadap penurunan harga minyak global, bertahan dengan harga komoditi yang rendah menambah cabaran penggabungan fiskal,” kata Daisaku Kihara daripada IMF, yang mengetuai misi konsultasi selama 2 minggu ke Malaysia pada awal Disember.

    Walaupun Malaysia pengeksport minyak marginal, ia adalah pengeksport ke-3 terbesar di dunia bagi LNG, harga kontrak yang dikaitkan dengan harga minyak mentah.

    “Kemuncak tekanan kewangan global berpotensi memberi kesan kepada pasaran tempatan,” kata Kihara dalam satu kenyataan.

    IMF berkata Malaysia menunjukkan prestasi baik “walaupun halangan besar” yang berpunca daripada pertumbuhan struktur lemah dalam pasaran maju dan baru muncul, dan menjangka pertumbuhan 2016 akan datang pada 4.2% dibantu ekonomi yang pelbagai dan kadar pertukaran fleksibel.

    Pertumbuhan jangka sederhana dilihat pada 4.5 hingga 5.0%.

    Bagaimanapun, prestasi ringgit dilihat sebagai mata wang paling teruk di Asia dalam beberapa minggu kebelakangan ini, pernah kehilangan hampir 7% berbanding dolar AS berikutan kemenangan pilihan raya presiden Donald Trump pada 8 November.

    Bagi membendung penurunan, bank pusat Malaysia bertindak memberi amaran “campur tangan penyeliaan segera” terhadap mana-mana individu atau bank yang terlibat dalam aktiviti kontrak hadapan tanpa serahan (NDF) atau dagangan ringgit di luar pesisir .

    Kihara berkata dasar monetari semasa “adalah sesuai dalam senario garis asas pertumbuhan yang sederhana, inflasi yang rendah, dan ketidaktentuan luaran”, tetapi menekankan keperluan terhadap sokongan pertumbuhan di samping mengekalkan kestabilan kewangan.

    Kihara berkata Malaysia membuat “kemajuan besar” ke arah matlamat untuk mencapai status negara berpendapatan tinggi, yang memerlukan usaha berterusan terhadap pembaharuan struktur bagi meningkatkan pertumbuhan ekonomi jangka panjang.

    Tetapi Malaysia perlu memerhatikan hutang isi rumah yang “agak tinggi”, dan kekal di landasan yang betul untuk memacu penggabungan fiskal dan matlamat menurunkan defisit belanjawan kepada 3.0% pada 2017, tambah Kihara.

    ReplyDelete
  28. 161213 BANK DUNIA: 50 TERATAS EKONOMI DI DUNIA UNTUK TAHUN 2015 BERDASARKAN SAIZ KDNK DAN KESEIMBANGAN KUASA BELI (PURCHASING POWER PARITY – PPP)


    Malaysia pada kedudukan ke-26 ekonomi terbesar (daripada 187 negara didunia) dengan Int$815.700.000.000 manakala Singapura berada pada kedudukan ke-37 dengan Int$471.200.000.000.

    Saiz ekonomi Malaysia adalah jelas lebih besar daripada saiz Singapura kerana kita 5 kali lebih besar dari segi saiz penduduk.

    Jurang ini akan terus meningkat kerana Malaysia mendahului Singapura disebabkan oleh pertumbuhan ekonomi yang lebih baik pada tahun-tahun kebelakangan ini.

    Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) ialah nilai semua barangan dan perkhidmatan akhir yang dikeluarkan dalam negara pada tahun tertentu.

    Negara disusun mengikut anggaran KDNK nominal daripada institusi kewangan dan statistik, yang dikira pada pasaran atau kadar pertukaran rasmi kerajaan (bank pusat

    Data GDP dolar (INT$) yang diberikan di halaman ini diperolehi daripada keseimbangan kuasa beli (Purchasing Power Parity – PPP).

    Perbandingan menggunakan PPP boleh dikatakan lebih berguna berbanding nominal apabila menilai pasaran domestik sesebuah negara kerana PPP mengambil kira kos relatif barangan tempatan, perkhidmatan dan kadar inflasi di negara tersebut, dan bukannya menggunakan kadar pertukaran pasaran antarabangsa yang mungkin memutarbelitkan perbezaan sebenar dalam pendapatan per kapita.

    20161213-bank-dunia-gdp-ppp

    ReplyDelete
  29. 161211 KALAH BERTANDING NAIB PRESIDEN, BOBOI DEDI KASI JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN PARTI BAPAK SENDIRI


    Dalam politik, anda mesti berdedikasi dalam apa jua yang anda lakukan.

    Berikut adalah satu contoh.

    Jangan bimbang jika anda ditolak oleh parti anda dua kali berturut-turut.

    Akan ada seseorang yang istimewa yang akan membantu anda.

    Dalam UMNO kalah bertanding Ketua Pemuda dan Naib Presiden.

    Dalam parti bapak sendiri dilantik Timbalan Presiden.

    20161211-biboi-dedikasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang selalu gunakan perkataan "Boboi" tu ia lah penyokong tegar Najib, yang di gelar Anjing Jibo, yang CV nya telah di keluarkan di suatu tempat lain -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Delete
    2. Bro 6.04
      Begitu rupanya cerita sebenar kuli batak atok penyamun. Terima kasih atas info yg diberi....

      Delete
  30. 161210 RAKYAT MISKIN THAILAND TERIMA BANTUAN ALA BR1M


    Hampir tujuh juta rakyat Thailand yang dikategorikan sebagai miskin tegar hari ini mula menerima pemberian wang tunai daripada kerajaan bernilai antara 1,500 hingga 3,000 baht (RM186-RM434).

    Agensi berita Xinhua melaporkan, pemberian wang tunai yang terus dikreditkan ke bank penerima itu menyaksikan mereka yang berpendapatan kurang 30,000 baht (RM3,722) setahun layak menerima RM434.

    Syarat oleh Kementerian Kewangan itu turut menetapkan penduduk berpendapatan lebih 30,000 namun kurang 100,000 baht (RM3,722-RM12,406.81) setahun layak menerima RM186 wang tunai.

    Menurut seorang pegawai kementerian tersebut, sebanyak 8.27 juta rakyat Thailand memohon untuk skim tersebut sebelum ini.

    20161210-br1m-pemberian-tunai-rakyat-miskin-thailand

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pun dibuat, apa pun yang dicakap panjamg lebar, sekali-kali tak dapat nak halalkan wang rakyat yang hilang berbilion-bilion tu.

      Fakta berbilion wang rakyat hilang tu tak dapat nak dinafikan. Konalah tang mana pun, tetap ianya satu kesalahan pecah amanah.

      Apa sekali pun yang dicakap tak dapat memadamkan kesalahan dan dosa yang dibuat pada rakyat. Dosa pecah amanah.

      Delete
  31. SUPERMAN DAP MENGHASUT BOIKOT McD

    BERHUBUNG HANYA MAKANAN HALAL DIBENARKAN

    DIDALAM PREMIS MEREKA
    DECEMBER 30, 2016 -12-30 21:39:01' · UPDATED

    SATURDAY, DECEMBER 31, 2016 -12-31 05:51:55'

    Pakar ceramah penghasut DAP aka Superman yang

    terkenal dengan ceramah “mengguna Melayu untuk skru

    Melayu untuk menonton persembahan terbaik seumur

    hidup” Hew, tidak berpuas hati dengan McDonalds tidak

    membenarkan kek tidak halal dibawa ke premis mereka.

    Beliau menggesa seluruh negara memboikot McDonalds.

    Saya benar-benar tidak pasti apa masalah yang besar

    sangat tentang perkara ini? Bukan semua orang

    membawa kek mereka sendiri untuk McDonalds.

    Mengapa perlu menyamakan ini kepada “Islamisasi” dan

    mengajak untuk memboikot untuk menyebabkan

    kemudaratan perniagaan terhadap McDonalds?

    Jika anda ingin menyambut hari jadi dengan makanan

    yang tidak halal atau kek tidak halal, pergilah ke restoran

    yang tidak halal.

    Restoran halal mahu mengekalkan status halal mereka

    dan tidak membuat pelanggan mereka yang beragama

    Islam merasa tidak selesa.

    Status halal adalah pilihan di restoran itu. Tidak

    diwajibkan. Tiada siapa yang memaksa mereka untuk

    memohon status halal.

    Terdapat juga restoran tidak halal yang sesiapa pun boleh

    kesana.

    DAP dan Superman mereka sentiasa menghasut berkaitan

    bangsa dan agama.

    20161230-superman-dap-hasut-halal-mcd



    ‘SUPERMAN’ LEPAS GERAM PADA McD ISU KEK HALAL

    Kuan Yau kaitkan dasar McD itu dengan “hagemoni Islam”

    dan menyeru langkah pemboikotan.

    Bekas pemimpin kontroversi DAP Hew Kuan Yau menyeru

    orang ramai memboikot McDonald’s.

    Gesaan itu dibuat susulan tidak puas hati dengan dasar

    yang hanya membenarkan kek diperakui halal dibawa

    masuk ke restoran rangkaian makanan segera itu.

    Beliau yang lebih dikenali sebagai ‘Superman’ mengaitkan

    langkah itu dengan “hagemoni Islam”.

    “Kita mesti boikot sampai (polisi ini) terbatal dan mereka

    memohon maaf. Kalau setuju sila share,” tulisnya di

    Facebook pagi ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas pemimpin kontroversi DAP Hew Kuan Yau menyeru

      orang ramai memboikot McDonald’s.

      Apa kena mengena dengan pembangkang sebab dia hanyalah "bekas" pemimpin dap.

      Delete
    2. Aisey man , peduli apa jika cina DAP ke , cina bukan DAP ke nak boikot McDonalds ... ada tuan punya McDonalds , Tan Sri Vincent Tan bising bising ??

      Yang di khuatiri adalah pekerja2 melayu yang agak ramai saja .. itu je ..

      Delete
  32. SELEPAS KATA BR1M RASUAH, JEMAAH HAJI 1MDB PULA DIFATWAKAN HARAM
    DECEMBER 30, 2016 -12-30 14:02:55' · UPDATED FRIDAY, DECEMBER 30, 2016 -12-30 13:29:21'

    Selepas menuduh Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebagai rasuah, bekas perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad telah membuat tuduhan baru iaitu semua umat Islam yang melaksanakan ibadah Haji melalui Program Khas Haji Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak akan mendapat Haji yang mabrur.

    Ini kerana, katanya, duit untuk menghantar jemaah haji terbabit adalah haram dan kononnya dicuri oleh Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Perkara berkenaan terkandung dalam ucapannya pada satu ceramah di Taman Wira Mergong, Alor Star baru-baru ini.

    Lihat video ini :

    https://youtu.be/2_ZjR4rU-js

    Bagi jemaah Haji yang dihantar oleh 1MDB ini, ia merupakan satu penghinaan dan paling mengejutkan ialah keberanian Mahathir untuk mengeluarkan fatwa seumpama itu. Perkara melibatkan ibadah jangan dibuat main. Mabrur atau tidak Haji seseorang itu, ia ditentukan oleh Allah yang maha esa, bukannya Mahathir.

    Pada saat usianya sudah lebih 90 tahun, Mahathir kini mengeluarkan kenyataan yang semakin pelik dan menjelikkan, bukan sahaja menghina malah menghiris hati orang ramai.

    Hakikatnya, mereka yang berpeluang mengerjakan haji melalui 1MDB ini merupakan sesuatu yang dinantikan kerana bukan semua orang dapat ke tanah suci, seperti Mahathir.

    Dengan usia yang semakin tua, beliau kini seolah-olah sudah nyanyuk. Sepatutnya Mahathir mendengar sahaja nasihat daripada Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria supaya menggunakan baki usia yang ada untuk memperbaiki dan meningkatkan amalan seharian.

    Beliau juga dinasihatkan Harussani supaya menghentikan sebarang tindakan yang boleh menimbulkan kemarahan orang ramai.

    Bukan sahaja Harussani, malah Nik Abduh Nik Abdul Aziz juga menasihatkan agar Mahathir kembali ke tikar sejadah, pergi ke Mekah atau banyak belajar agama daripada kembali ke dunia politik.

    Ini kerana Mahathir sering melontarkan pandangan ikut sesuka hati tanpa melihat kelakuannya sewaktu memerintah.

    Nasihat ini diberikan kerana sejak kebelakangan ini, selepas bergabung dengan pembangkang, Mahathir sering membuat dakwaan yang tidak benar dan semakin merapu.

    Boleh dikatakan setiap kenyataan yang dikeluarkannya bukan sahaja menghina malah membangkitkan kemarahan ramai.

    Ada sahaja yang tidak kena di matanya.

    Semalam, dalam satu catatan di blognya, Mahathir mendakwa penyangak telah memerintah negara ini dan mendakwa segala cara untuk melucutkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada terus berkuasa telah disekat.

    Bila masa semua itu disekat? Tiada siapa yang menyekat Mahathir ketika beliau keluar UMNO, melancarkan deklarasi Mahathir bagi mengutip sejuta tandatangan untuk menggulingkan Najib, menggunakan media asing untuk memburukkan imej Najib dan menyertai perhimpunan Bersih dan menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Realitinya semua rancangan Mahathir itu tidak mendapat sambutan dan ditolak oleh rakyat, bukannya disekat oleh Najib. Malahan Najib sendiri tenang sahaja ketika diserang oleh Mahathir dan ini agaknya yang membuatkan Mahathir marahkan Najib.

    Jika dilihat kepada serangan demi serangan yang dilakukan itu, sudah pasti orang lain akan terduduk tetapi berbeza dengan Najib yang masih tenang dan menjalankan tugasnya seperti biasa.

    Itulah sebenarnya yang membangkitkan kemarahan Mahathir. Agaknya beliau sudah ketandusan idea bagaimana untuk menggulingkan Najib lagi?

    Apatah lagi pilihan raya umum semakin hampir dan Mahathir sudah kesuntukan masa untuk mengatur serangan yang lain.

    Mahathir sudah semakin karut dan merapu yang bukan bukan. Tuduh BR1M rasuah, tuduh jemaah haji 1MDB haram. Semuanya Mahathir buat kerana mahu kuasa untuk anak dia dan kayakan kroni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Court case di singapore tu tak cemarkan nama najib ke sebab berkait dengan wang 1MDB??

      1MDB ditubuhkan oleh siapa?? Di bawah kementerian mana?? Di bawah pentadbiran siapa??

      Delete
    2. Kalo dah duit pegi haji sumbernya dari yg haram dan tak betul, bukannya nak kira mabrur ke tidak..dah nak kira ibadah tu pun dah tak boleh..itu syariat bro, hukum..ibarat ko derma tapi duit klepet, mana nak kira ibadah derma ko tu..manusia puji le ko, disisi Allah zero!

      Delete
    3. Ma'af terlebih dahulu jika komentar yang diberikan kurang tepat . Saya bukannya setaraf dengan Hurussani , Dr. Wadji Ashraf atau pun mufti Pahang .

      Mungkin juga jauh terbelakang jika dibandingkan dengan Sdr. John Doe ( yg menyangka saya seorang Sdri..) atau pun Tuan Rahman jpc juga sdra Othman .

      Ingin bertanya kepada anon 5:42 .. bilamana Mahathir ber FATWA mengatakan haji tajaan 1MDB tidak mabrur ?
      Mahathir hanya mengeluarkan kenyataan saja .Saya ( dan mungkin ramai saperti saya ) yang dengkel bab bab hukum hakam ugama juga tertanya tanya samaada para Jema'ah itu memperolihi haji yang mabrur ?

      Ini kerana , satu dari syarat haji adalah ; mempunyai bekalan yang cukup untuk menyara nafkah orang yang berada dibawah tanggungannya dan berkemampuan membayar segala perbelanjaan bagi mengerjakan ibadat haji hingga selesai .
      Persoalan nya , adakah para Jemaah yang di taja memenuhi syarat ini ??

      Juga , untuk memperolihi haji yang mabrur , segala kejahilan ,kekufuran dan kesilapan perlulah di hindari .
      Jadi , telah diketahui ramai bahawa 1MDB itu penuh dengan kejahilan , kekufuran dan kesilapan !

      Delete
  33. GELAR BR1M RASUAH : AZMIN HINA 1 JUTA PENERIMA

    BR1M DI SELANGOR
    BY KAMALUDDIN · PUBLISHED FRIDAY,

    DECEMBER 30, 2016 -12-30 12:55:20' · UPDATED

    FRIDAY, DECEMBER 30, 2016 -12-30 12:55:33'

    BAGAIKAN ‘terlebih sudu dari kuah’, begitulah gaya

    Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali dalam

    memberi respon kepada isu BR1M adalah rasuah.

    Pada 29 Disember 2016, Azmin antara satu-satunya

    pemimpin pembangkang yang bersetuju bahawa BR1M

    salah disisi agama serta undang-undang negara, seperti

    yang disebutkan Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Muhyiddin Yassin masih berdiam diri, Azmin pula tiba-tiba

    muncul mempertahankan Pengerusi PPBM berkenaan.

    Tindakan Azmin bersetuju dengan Dr Mahathir ini sekali

    gus menunjukkan bahawa beliau telah bertelingkah

    dengan presiden partinya sendiri, Datuk Seri Dr Wan

    Azizah Wan Ismail.

    Sebelum ini, Presiden PKR itu berpendapat BR1M amatlah

    wajar disalurkan kepada rakyat dan mengakui bahawa

    usaha Datuk Seri Najib Razak berkenaan adalah benar.

    Menteri Besar Selangor itu juga terbukti telah menafikan

    apa yang dikatakan oleh Exco Kerajaan Selangor

    merangkap Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Iskandar Abd

    Samad sebelum ini.

    Dalam mengulas isu BR1M ini, Iskandar menyelar Dr

    Mahathir sebagai tidak patut mengeluarkan ‘fatwa’

    berkenaan kerana dianggap tidak berasas sama sekali.

    Hubungan Azmin dengan PAS di Selangor mula

    berantakan?

    Apa yang lebih mendukacitakan, Azmin sebenarnya telah

    menghina seramai 1,017,403 orang penerima bantuan

    BR1M di seluruh negeri Selangor. Sebagai sebuah negeri

    yang paling ramai penerima BR1M, sudah pasti golongan

    miskin bandar ini begitu bersyukur apabila dibantu

    Kerajaan Barisan Nasional melalui inisiatif tersebut

    walaupun pada hakikatnya pemimpin negeri sendiri

    menganggap ia rasuah dan salah di sisi agama serta

    undang-undang.

    Sekaligus Dr Mahathir dan Azmin menganggap juga para

    ibu bapa telah membesarkan anak-anak mereka dengan

    menggunakan wang haram rasuah ini?

    Inikah mentaliti MB Selangor yang seharusnya menjadi

    tempat bergantung harap rakyat Selangor?

    “RM600 boleh habis dalam masa 2 hari. Itu sogokan

    politik oleh Putrajaya,” kata Azmin mengulas isu BR1M ini.

    Ia sekali gus menunjukkan Azmin tidak langsung prihatin

    kepada usaha membantu rakyat susah yang memerlukan.

    Dalam pembentangan Bajet 2017 lalu, Perdana Menteri

    telah menaikkan jumlah pemberian BR1M ini sebenarnya.

    Ia dilakukan demi rakyat.

    ReplyDelete
  34. Bukan main banyak komen2 panjang lebar pro-Najib dikeluarkan dari pukul 05:06 hingga pukul 05:53.

    Rasa nya, oleh orang yang sama, di salin copy-paste nya.

    Nampak nya itu keroje penyokong tegar Najib yang melanda landa di sana sini, di gelar Anjing Najib, yang CV nya di keluarkan di atas.

    Dia tak pandai, keluarkan semua yang panjang lebar itu sekali gus. Tak ramai pembaca yang nak baca sepenuh nya, atau semua nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. OK noted bro.
      Dedakian detected.

      Delete
    2. Usaha dedakian utk adu hal islam, dan assignment padam panas Ron 95. Mcm budak2 terencat akal puak Bijan Badak Klepet & rakan2

      Delete
  35. Ok Target ari ini dah beres, besok banyak lagi informasiakan keluar di disini, Jangan tak baca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu syok sendiri.
      Perasan sendiri.
      Seronok sendiri.
      Kecoh sendiri.
      Penat sendiri.
      Tak ada siapa minat nak baca komen panjang berjela.
      Banyak keje lain nak buat dari nak baca tak habis2 satu line ke satu line.
      Suruh mak lu baca atau lu baca sendiri le.


      Delete
    2. 634 mcm ada tanda sakit otak. Mungkin kaki hisap gam kasut dia ni.

      Delete
  36. Awal 542 pagi, dgn semangat azamn baru,keluarlah dgn hujah panjang 2 km. Usaha hancing nk kasi cucuk benci Tun lagi. Biasa2 tu.
    Bab haji 1mdb diguna mau kasi yg Islam (+bongok) naik marah. Kita tunggu hujah yg fasih agama ttg haji ni.
    Tapi secara soalan bodo utk 542 yg dh tak dapat tidur tu.
    Mcm mana syarikat 1mdb yg
    - ternyata rugi pinjam wang kiri kanan - berhutang anak cucu ko,
    - bergadai khaxanah cucu ko
    - meniaga tah apa tu,
    boleh pula joli katak taja berduyun2 target? Pergi Haji ataukah nk jadikan mereka ini zombie?
    Aku tunggu 542 jawap, kalu ko boleh ulas dgn baik, aku janji akan ikut ko jd zombie. Kita makan dedak cicah taek koe beramai2.
    Apalagi 542..jgn lepas peluang ini.
    Sila balas dgn ulasan yg terbaik ko.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen troopers pemakan dedak berpusu-pusu masuk pada jam 5 pagi. Para pembaca sekalian, hold your ground..

      Delete
  37. SELAMAT TAHUN BARU SEMUA.
    Semoga SEMUA DOA KITA sepanjan g tahun 2016
    akan dimakbulkan ALLAH, satu persatu pada tahun
    2017 ini..............................AMIN.
    Ya Allah selamatkanlah negaraku,
    selamatkanlah rakyat Malaysia daripada kumpulan
    KLEPETOKRASI.

    ReplyDelete
  38. mana pi 542 ni, lama tunggu tk dtg2 pun. Woi! Bingai mana ulasan ko?! Otak reput tul. Mana boleh wang yg sangsi buat hntar org pergi haji buag kera mulia pulak? Bukan boleh jadi haji tu, tapi jadi zomibie yg termakan budi.
    Matlamat ko halalkan cara tu, Woi, 542 ko boleh ambek wang ko tau dirompak n buat masjid? boleh?
    Bingai tahap kepala taek low la ko ni 542. Jgn nak bodohkan org, ko tu setahap setan. Phuiii!

    ReplyDelete
  39. Betui tu 9:32,tahap setan tu 5:42, pasangan klepet&yang seirama dgn diaorang ni..perlu dinyahkan.

    ReplyDelete
  40. Kerajaan dan keserasian rakyat. Benda ni yang merunsingkan pihak kerajaan ,tekanan akibat terlalu pelbagai pertikaian yang dipersoalkan.

    Kegagalan kerajaan mententeramkan keresahan banyak pihak punca utama kepada pertikaian menjadi berpanjangan.

    Kedatangan tahun 2017 semakin memendekkan tempoh berkuasa. Apakah ada cara lain yang bakal dilakukan oleh pihak kerajaan untuk mengaruh hati rakyat yang terangin dengan emosi dan luahan perasaan?

    ReplyDelete
  41. Jingjibo a self proclaimed hero wannabe, putting in tons of 'info' hours in the wee, proving to jibbo his dedak is worthy, but jibbo is not around to appreciate or see..

    This dedak-for-salary man is highly unstabled, thinking all this while that he is able, the truth is he's really not capable, all he can do is hold jibbo's marbles..

    Masters like John Doe, Pak Othaman and Pak Rahman he is of no match, trying desperately to counter the masters he is often smashed, what is left of jingjibbo is brain full of thrash,so curse and filthy words he's at his best..

    Writing 'long factual' comments he thinks the world is satisfied, he believes that he and jibbo are winning the fight, not realising how stupid he is at sight, insyAllah we will finally show them the rakyat's might!..

    ReplyDelete
  42. kalau ada yg tak terangin emosi tu , maka dah tergadai moralnya, tersita akalnya. Kesan itu dari akibat termakan lauk taek low, atau pendedahan radiasi media spt tv3 tak cukup suku.
    Rakyat tak perlu disoal,pihak yg berwajib yg masih berintegriti sepatut anataranya:
    -reman atau rehatkan suspect.
    -siasat n lapur secara telus
    -agamawan dan prof kankungan tak boleh buat bisu pekak.
    -rakyat tak perlu digusarkan, mereka telah n sedang membayar utk perkhidmatan yg pentadbir tawarkan spt sla.
    Rakyat tak harus dibodohkan atau dianggap bodoh dgn momokan unsur bangsa atau agama, tak guna main wayang.
    See? Tak susah pun nak move on,tak perlu sangsi maki n ugut.

    ReplyDelete

  43. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kreditan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com
    dangotegrouploan.wordpress.com

    ReplyDelete
  44. A TAHUN PINJAMAN TAWARAN BARU UNTUK SEMUA WARGANEGARA MALAYSIA !!!
    ingin semua pelanggan kami yang dihormati sambutan yaer baru yang bahagia, dan mengalu-alukan anda semua untuk syarikat pinjaman pinjaman global kami. Adakah perniagaan anda memerlukan pembiayaan? Adakah anda memerlukan wang untuk membeli peralatan, skala strategi pemasaran anda, atau mengambil pekerja-pekerja baru? Tidak kira apa keperluan anda, ada satu perkara yang anda perlu ingat: mencari pinjaman perniagaan adalah lebih mudah hari ini dalam tahun ini 2017 berbanding sebelum ini. kita adalah organisasi pinjaman global, syarikat-syarikat pinjaman yang paling pesat yang memberi apa-apa jenis pinjaman kepada individu yang layak, syarikat swasta dan orang ramai pada kadar faedah sebanyak 2% tanpa cagaran. hubungi kami hari ini untuk permintaan pinjaman anda melalui e-mel: emilianawilson111@gmail.com

    PINJAMAN Perkhidmatan yang disediakan termasuk:
    ================================
    * Commercial Lending.
    * Pinjaman Peribadi.
    * Perniagaan Kredit.
    * Pinjaman Pelaburan.
    * Pembangunan Pinjaman.
    * Pinjaman Perolehan.
    * Pembinaan Pinjaman.
    * Pinjaman Perniagaan Dan lain-lain lagi:

    BORANG PINJAMAN:
    =================
    PERMOHONAN DATA
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Kerja:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    terima kasih.
    Puan Emiliana wilson, Ketua Pegawai Eksekutif,
    email: emilianawilson111@gmail.com

    ReplyDelete
  45. A TAHUN PINJAMAN TAWARAN BARU UNTUK SEMUA WARGANEGARA MALAYSIA !!!
    ingin semua pelanggan kami yang dihormati sambutan yaer baru yang bahagia, dan mengalu-alukan anda semua untuk syarikat pinjaman pinjaman global kami. Adakah perniagaan anda memerlukan pembiayaan? Adakah anda memerlukan wang untuk membeli peralatan, skala strategi pemasaran anda, atau mengambil pekerja-pekerja baru? Tidak kira apa keperluan anda, ada satu perkara yang anda perlu ingat: mencari pinjaman perniagaan adalah lebih mudah hari ini dalam tahun ini 2017 berbanding sebelum ini. kita adalah organisasi pinjaman global, syarikat-syarikat pinjaman yang paling pesat yang memberi apa-apa jenis pinjaman kepada individu yang layak, syarikat swasta dan orang ramai pada kadar faedah sebanyak 2% tanpa cagaran. hubungi kami hari ini untuk permintaan pinjaman anda melalui e-mel: emilianawilson111@gmail.com

    PINJAMAN Perkhidmatan yang disediakan termasuk:
    ================================
    * Commercial Lending.
    * Pinjaman Peribadi.
    * Perniagaan Kredit.
    * Pinjaman Pelaburan.
    * Pembangunan Pinjaman.
    * Pinjaman Perolehan.
    * Pembinaan Pinjaman.
    * Pinjaman Perniagaan Dan lain-lain lagi:

    BORANG PINJAMAN:
    =================
    PERMOHONAN DATA
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Kerja:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    terima kasih.
    Puan Emiliana wilson, Ketua Pegawai Eksekutif,
    email: emilianawilson111@gmail.com

    ReplyDelete
  46. Hello Semua orang
    syarikat IRENE FERNANDEZ Pinjaman kembali di sini dan kini memberi pinjaman untuk semua jenis aktiviti pada tahun 2017 dan pinjaman ini untuk memulakan tahun baru. Anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank dan agensi kewangan yang lain? Anda memerlukan penyatuan atau gadai janji pinjaman?
    Kami berada di sini untuk memberi semua masalah kewangan anda, kami meminjam wang kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, dan untuk melabur dalam perniagaan pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. julat pinjaman kami dari 20,000 Ringgit 50, 000,000.00, Ringgit juga kita meminjam dalam dolar, Rupiah dan mana-mana mata wang lain pilihan anda.

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel; (irenegironfernandez@gmail.com) untuk memohon.

    ReplyDelete
  47. Adakah anda dalam apa-apa jenis masalah kewangan? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk
    penyatuan hutang, pembinaan, pinjaman hartanah, membiayai semula, peribadi,
    maksud perniagaan atau wang kecemasan? Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau
    wanita yang merancang untuk mengembangkan perniagaan masing-masing, kami menawarkan pinjaman semua jenis pada hanya 2%. jika berminat hubungi kami hari ini melalui fredrickpetersonloan@gmail.com dengan maklumat di bawah.

    NAMA PENUH:
    NEGARA:
    JUMLAH PINJAMAN DIPERLUKAN:
    PINJAMAN TEMPOH:
    PENDAPATAN BULANAN:
    NOMBOR TELEFON:
    Terima kasih,

    Mr Fredrick

    ReplyDelete
  48. Adakah anda berminat dengan pinjaman? Kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu "pinjaman perniagaan peribadi, pinjaman pelaburan, Penyatuan Pinjaman Hutang Pinjaman dan syarikat pinjaman di seluruh dunia. Kadar faedah kita 2% setahun. Kami juga telah membuat nasihat kewangan untuk pelanggan kami. jika anda mempunyai apa-apa projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayai ia hanya kami dengan segera supaya kita boleh berbincang, menandatangani kontrak dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk anda. Sila hubungi kami hari ini untuk semua keperluan kewangan anda . Hubungi kami melalui E-mel: (theodoraloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  49. Hello, semua orang, sila, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya kemiskinan dengan seorang wanita kaya dan kini saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kewangan kesukaran,

     Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu sebanyak 400 juta saya menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian adalah legit dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kita bercakap mengenainya dan kesimpulan kami memberitahukan kepadanya tentang seorang wanita yang bernama Puan Theresa yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Theresa Loan.Company

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman (800 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 800 juta. Saya amat gembira kerana akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberikan keinginan hati saya.

    Terima kasih kepada Puan Theresa untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui e-mel Theresaloancompany@gmail.com untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi terima kasih banyak untuk masa yang anda luangkan untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam kehidupan anda.
    Saya menamakan martini, anda boleh hubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: martinimarais1986@gmail.com atau fatma melalui feyzilfatma@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  50. Adakah anda memerlukan pinjaman? telah bank menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (legitloanfirm322@gmail.com)

    ReplyDelete
  51. Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan pinjaman? Apakah Anda serius membutuhkan pinjaman mendesak untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda dalam utang? Ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda, kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman komersial dan kredit korporasi dan segala jenis pinjaman dengan bunga 2% untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami melalui email (augustinejunio@gmail.com)

    ReplyDelete
  52. Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, mobil
    Mahasiswa pinjaman konsolidasi utang pinjaman, pinjaman tanpa jaminan, risiko
    Modal dan dll .. Atau ditolak pinjaman bank atau bank
    Untuk satu atau lebih alasan. Anda berada di tempat yang tepat
    Solusi pinjaman! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan
    Bisnis dan individu pada tingkat bunga rendah dan harga terjangkau
    2%. Tujuan. Silahkan hubungi kami melalui email:
    financialfutureloanfirm@gmail.com

    terima kasih
    Ibu Stacy

    ReplyDelete
  53. Adakah anda memerlukan pinjaman dengan segera, anda akan menolak pinjaman dari bank anda
    disebabkan oleh kadar faedah yang tinggi dan kredit yang rendah, ini adalah peluang terbaik
    untuk mendapatkan pinjaman pada kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%.

    kami memberi pinjaman dari $ 10,000 hingga $ 100 juta pada kadar 2% sahaja
    tempoh pinjaman maksimum 30 tahun. Untuk memohon, menghantar terus butir-butir di bawah


    Nama penuh:
    Negara anda:
    Jumlah pinjaman yang diperlukan
    Tempoh pinjaman:
    JANTINA


    Anda akan dihubungi dalam masa 24 jam dengan di
    Terma dan syarat sebaik sahaja butir-butir pinjaman
    telah diterima. Menghantar butiran kepada kami melalui e-mel
    smithwarren79@Gmail.com
    smithwarren79@Gmail.com
    smithwarren79@Gmail.com

    ReplyDelete
  54. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain. Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab. Anda telah datang ke tempat yang betul untuk pinjaman anda! Kami adalah sebuah syarikat yang mempunyai semua kualiti yang anda perlukan untuk mendapatkan pinjaman tanpa tekanan. Kami memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Sila hubungi kami melalui e-mel grass2graceloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  55. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (CindyMoore8182@gmail.com)

    ReplyDelete
  56. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain. Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab. Anda telah datang ke tempat yang betul untuk pinjaman anda! Kami adalah sebuah syarikat yang mempunyai semua kualiti yang anda perlukan untuk mendapatkan pinjaman tanpa tekanan. Kami memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Sila hubungi kami melalui e-mel grass2graceloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  57. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, kereta
    pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran,
    modal teroka, dan lain-lain. Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau kewangan
    institusi untuk satu atau lebih reasons.You berada di tempat yang tepat untuk
    penyelesaian pinjaman anda! Kami firma pinjaman swasta, Kami memberi pinjaman kepada
    syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan
    2%. Faedah. Sila hubungi kami melalui e-mel suntrustlending@gmail.com

    ReplyDelete
  58. Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)
    Good Day,

    Bishop Pinjaman kini memberi pinjaman pada kadar faedah 2%.

    Kami menawarkan pelbagai pinjaman termasuk: pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman Penyatuan Hutang, pinjaman kereta, pinjaman pertanian, pinjaman perniagaan dan pinjaman syarikat pada 2% tetap

    kadar faedah membentuk RM100,000 RM500,000 DENGAN RM25, Berjuta-juta.

    (Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)

    Memohon Dengan Anda Butiran Id No, Cell No Dan Jumlah Pinjaman Yang Anda Perlu
    (Faithlovechrityloanfirm@gmail.com) Atau hubungi 234 08063688573, 23408167057556 Untuk Lebih Info.NCR No. Pendaftaran NCRCP6796 No. Pendaftaran undang-undang: 2011/149508/07

    Regards,

    Bishop Great
    Consultant Pinjaman Kanan
    David Pinjaman

    ReplyDelete
  59. Saya hendak umumnya memaklumkan kepada orang ramai bahawa Felicia Anderson pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang peluang kewangan dibuka untuk semua yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% untuk individu, perniagaan dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (Feliciaanderson992@gmail.com)

    ReplyDelete
  60. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  61. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan CATHERINE JONES, pemberi pinjaman swasta yang bereputasi untuk pinjaman telah membuka peluang ekonomi untuk semua mereka yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau adakah anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah ia telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Cuma perlu, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami memberi pinjaman bercagar pada kadar faedah 2% daripada individu, syarikat dan syarikat-syarikat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma dan syarat.
    Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin.

    Hantar e-mel kami di: (CATHERINEJONEZLOANFIRM@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  62. Hello,
    Adakah anda memerlukan bantuan kewangan segera untuk tujuan peribadi atau untuk keperluan perniagaan anda? Berikut adalah beberapa berita baik untuk anda. Kami menawarkan pinjaman kepada individu atau syarikat-syarikat korporat pada kadar peratusan tahunan yang paling rendah.
    Hubungi kami hari ini untuk mendapatkan: -
    * Pinjaman Wang Keras
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    *Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Pengembangan Perniagaan
    *Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Pembangunan Pertanian
    ... Dan banyak lagi

    E-mel: kathleenfosterloanfirm@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi IBU PEJABAT kami melalui:
    kathleenfosterloanfirmUS@gmail.com

    Nama pemiutang: Puan Kathleen

    ReplyDelete
  63. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (fredmantin@gmail.com)

    ReplyDelete
  64. Hai semua,
    Saya Puan Irene Fernandez pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan peluang masa hidup untuk semua jenis pinjaman. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank dan agensi kewangan yang lain? Anda memerlukan penyatuan atau gadai janji pinjaman? Kami meminjam wang kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil dan untuk melabur dalam perniagaan pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dalam terma pinjaman yang jelas dan mudah difahami dan Syarat ini. 100% dijamin.

    Emel kami di: (irenegironfernandez@gmail.com) untuk memohon

    ReplyDelete
  65. Kami menawarkan penyelesaian yang tepat untuk keperluan kewangan anda. Kami memisahkan diri kita dengan para peminjam yang lain kerana kami percaya dalam perkhidmatan pelanggan, dan kita ditinggalkan Sehingga anda mencapai keputusan yang dikehendaki. Secara umum kami menawarkan pinjaman gadai janji, pinjaman untuk kereta, pinjaman hotel, pinjaman komersial, pinjaman pembinaan, pinjaman perniagaan, pinjaman perniagaan dan pinjaman yang tidak baik, dan lain-lain E-mel: georgbush1990@gmail.com

    George Bush

    ReplyDelete
  66. Mendapatkan pinjaman yang sah sentiasa menjadi masalah besar untuk pelanggan yang mempunyai masalah kewangan dan keperluan untuk penyelesaian kepadanya. Isu kredit dan cagaran adalah sesuatu yang pelanggan sentiasa bimbang apabila pinjaman dari pemberi pinjaman yang sah sedang mencari. Kami juga adalah sebuah pertubuhan Kristian / undang-undang untuk membantu orang yang memerlukan, seperti bantuan kewangan. Well bila ia sedang melalui masalah kewangan Atau adakah anda dalam apa-apa keadaan huru-hara kewangan dan memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau memerlukan pinjaman untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar bil anda, memulakan perniagaan yang baik, atau mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan kemudian hubungi kami hari ini @. E-mel (andrewwinnersloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  67. Mendapatkan pinjaman yang sah sentiasa menjadi masalah besar untuk pelanggan yang mempunyai masalah kewangan dan keperluan untuk penyelesaian kepadanya. Isu kredit dan cagaran adalah sesuatu yang pelanggan sentiasa bimbang apabila pinjaman dari pemberi pinjaman yang sah sedang mencari. Kami juga adalah sebuah pertubuhan Kristian / undang-undang untuk membantu orang yang memerlukan, seperti bantuan kewangan. Well bila ia sedang melalui masalah kewangan Atau adakah anda dalam apa-apa keadaan huru-hara kewangan dan memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau memerlukan pinjaman untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar bil anda, memulakan perniagaan yang baik, atau mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan kemudian hubungi kami hari ini @. E-mel (andrewwinnersloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  68. Hello saya sedang Puan, Christabel walter, pemberi pinjaman pinjaman sah dan boleh dipercayai untuk pinjaman
    dalam terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami pada kadar faedah 2%. daripada
    USD $ 12,000 kepada $ 8000000, euro dan pound sahaja. kami memberi pinjaman perniagaan,
    pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil-bil. jika awak
    memerlukan pinjaman
    semua yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung melalui e-mel: (evelynaustinloanfirm@gmail.com)
    Tuhan merahmati kamu.
    Yang ikhlas,
    Puan: Christabel walter
    E-mel: (evelynaustinloanfirm@gmail.com)

    Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: (evelynaustinloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  69. Hello,
    Ia adalah tahun baru lagi, adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, telah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

    PEMINJAM'S DATA.
    1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
    5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
    10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan Pinjaman: ............... 12) Agama: ............
    13) Tarikh lahir: ........................

    sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

    ReplyDelete
  70. If you'd like an alternative to randomly picking up girls and trying to find out the right thing to say...

    If you would rather have women chase YOU, instead of spending your nights prowling around in crowded pubs and nightclubs...

    Then I urge you to play this short video to uncover a strong secret that has the power to get you your personal harem of attractive women:

    Facebook Seduction System...

    ReplyDelete
  71. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum
    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu Iskandar pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM via: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}facebook (www.facebook.com/iskandar.lesteri.7)
    Website: (iskandarlestari.wordpress.com)

    ReplyDelete
  73. Halo

    Assalamu`alaikum `Selamat Datang di ANNISA AHMAD LOAN COMPANY

    Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda memerlukan dana yang baik dan aman untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan salah satu dari jumlah yang Anda butuhkan untuk menghubungi e-mail: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} ada di sini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami berinvestasi pada properti, proyek / bisnis dan juga memberikan penawaran 100% untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, untuk mereka yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau sehingga pekerja bisnis, pria dan wanita, pekerja kantor, operator, inilah kesempatan Anda untuk berinvestasi pada apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, kami juga membutuhkan Layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui e-mail di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
    Email: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} Anda juga dapat menghubungi kami melalui pin BBM (DB5121C1) dan Anda semua bisa menghubungi kami tentang bagaimana kepercayaan nomor (+393511318582) jujur ​​pada layanan kami.
    Assalamu`alaikum wr wb,

    ReplyDelete
  74. Saya Widaya Tarmuji, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah TRACY MORGAN LOAN FIRM. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir 32 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Tapi Tracy Morgan memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email yang sebenarnya mereka: tracymorganloanfirm@gmail.com. Email pribadi saya sendiri: widayatarmuji@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan untuk saran saya. hati-hati

    ReplyDelete
  75. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

    Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

    ReplyDelete
  76. Apakah Anda memerlukan pinjaman usaha, pinjaman pribadi, pinjaman otomatis, pinjaman pertanian, pembelian dan penjualan pinjaman, pinjaman investasi atau pendanaan proyek? Kami mendirikan lembaga pemberi pinjaman nasional untuk memberi dukungan kepada perusahaan publik dan sektor perusahaan swasta dan juga untuk individu. Ini untuk mendukung status keuangan di seluruh dunia. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini, kami meyakinkan Anda bahwa tawaran terbaik adalah kebahagiaan kami. prioritas Kami menawarkan pinjaman ke berbagai belahan dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropa, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk informasi lebih lanjut.Email
    Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  77. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  78. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga kawan saya ROBBI melalui e-mel nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  79. Hubungi kami:
                                                via BBM INVITE: {D8980E0B}
                                                  WhatsApp: (+ 44) 7480 729811
                                                    Tel .... (+ 44) 7480 729811
    e_mail: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    Apakah Anda memerlukan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda. Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan dengan alasan apa pun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan finansial Anda. Kami telah menyediakan Miliaran (mata uang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis. Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tentukan sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman untuk semua jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk membayar kembali pinjaman. Apakah Anda memiliki kredit yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk membayar tagihan? Atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda? ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY bertujuan untuk menyediakan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete
  80. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  81. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Budiwati Permata, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu kepada anda dan berjanji ini dan orang itu menganggur, saya mencadangkan anda semua perlu berhati-hati

    beberapa bulan yang lalu, saya tegang secara kewangan dan sangat memerlukan pinjaman untuk mendapatkan perniagaan saya, saya tertipu oleh pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya Dian Pelangi yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang bernama Christabel's mother yang baik, yang meminjamkan saya pinjaman tidak bercagar 800 juta dalam masa kurang daripada 20 jam tanpa sebarang tekanan atau tekanan dan minat bunga hanya 2%

    Saya terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati jumlah yang saya gunakan telah dihantar terus ke akaun bank saya tanpa penangguhan.

    Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi jika anda memerlukan pinjaman, sila hubungi ibu yang baik melalui e-mel: christabelloancompany@gmail.com

    dan dengan rahmat Tuhan, dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda memegang perintahnya.

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: permatabudiwati@gmail.com
    dan kawan saya Dian Pelangi yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan Christabel, anda juga boleh menghubungi beliau melalui e-mel: (lianmeylady@gmail.com) sekarang,

    semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran bulanan saya yang saya hantar langsung ke akaun ibu Christabel. Anda masih boleh menghubungi ibu yang baik What'sApp Number +15614916019

    sila bijak dan semoga Allah membimbing kita semua

    ReplyDelete
  82. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

  83. เกมออนไลน์ เครดิตฟรี slot online คลิกเลย
    https://www.live22easy.com/

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum Wr Wb

    Negara:::>Indonesia
    ☎ :::::::::::::>+62 822-7404-5059
    W/A::::::::::>+6282274045059

    Pejabat cawangan:::
    Negara:::Malaysia
    ☎::::::::::::::>+60142279107
    W/A::::::::::>+60142279107

     Kami berada di sini untuk menyediakan pinjaman dari $ 10.000.00 sekurang-kurangnya hingga $ 10.000.000,00 sebagai maksimum yang apabila anda ingin mengajukan permohonan dalam Dolar juga jika anda berasal dari Indonesia, Anda bebas memohon pinjaman sebesar Rp.100 juta sekurang-kurangnya saat itu maksima Rp.25 bilion sehingga jika anda berasal dari Malaysia, Anda bebas memohon pinjaman Rm30k sebagai minimum dan Rm850k sebagai maksimum Anda juga dapat menerapkan dalam mata uang lain yang tidak disebutkan di atas, kami selalu di sini untuk memberikan pinjaman yang anda perlukan untuk memenuhi semua perbelanjaan kewangan anda pada kadar yang sangat rendah seperti yang kami lakukan selama bertahun-tahun dan telah berjaya dan memberi manfaat kepada kedua-dua pemberi pinjaman dan peminjam itulah sebabnya kami mempunyai testimoni di mana-mana <<<< >> >> Kesaksian terbaru ini adalah Farouk dari Malaysia dengan jumlah Rm2.3juta dan juga Indra dari Indonesia dengan jumlah Rp.570juta jadi tolong jangan ketinggalan dalam transaksi yang sangat ramah pelanggan ini <<<<< >>> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

             Berikut adalah maklumat kenalan
                      
    Nama Syarikat: ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    Maklumat HeadQuarters:
    ☎::::::::::::>+447480729811
    W/A::::::::>+447480729811
    e_mail:::::>[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...