Sunday, 25 December 2016

BENARKAH PAS PARTI MAKAN KELILING?

Apa? Pas parti makan keliling?

Siapa yang membuat dakwaan tersebut?

Jika PPBM yang membuat dakwaan seperti itu, mungkin ada logiknya juga kerana parti itu sedang dalam proses rundingan dengan Pas dan tarikh pertengahan Januari adalah tempoh yang ditetapkan untuk memuktamadkan kata putus mengenainya.

Begitu juga jika UMNO yang membuat dakwaan yang sama, ia barangkali boleh lagi diterima kerana setelah Najib Razak dan Hadi Awang saling sedondon berbaju merah jambu, kemudian berpimpin tangan pula atas nama Rohingya, tetapi dalam masa yang sama Pas nampaknya masih tetap membuka pintu hatinya untuk dipikat oleh PPBM yang dipengerusikan oleh Tun Mahathir Mohamad.

Malah, jika PKR yang memberi tempat, kedudukan serta jawatan kepada Pas dalam kerajaan negeri Selangor melabelkan makan keliling itu, ia juga tidaklah sukar untuk difahami.

Namun, dakwaan Pas makan keliling itu dibuat oleh Ahli Parlimen Pas, Mahfuz Omar sendiri.

Menjawab kenyataan Pengarah Pusat Penyelidikan Pas, Dr Zuhdi Marzuki yang menyatakan parti itu terbuka untuk menubuhkan kerajaan campuran selepas PRU 14, sama ada dengan Pakatan Harapan atau BN, Mahfuz menyifatkan ia suatu kenyataan yang menggambarkan Pas adalah oportunis, tidak berprinsip serta tidak boleh dipercayai dan mahu makan keliling tujuannya.

Berat sangat tanggapan itu kerana sebagai parti yang berjuang atas nama Islam, makan keliling bukanlah sikap yang seharusnya dijadikan pendekatan. Pas mesti ada prinsip, pegangan dan pendirian.

Tidak mahukah Pas memberi amaran keras, menghantar surat tunjuk sebab atau memecat terus Ahli Parlimen Pas itu?

Atau Pas memang dalam hatinya betul-betul mahu makan keliling? (SH 25/12/2016).

88 comments:

  1. Mmg tak boleh di sanggah lagi.
    Mmg benar
    Dari kenyataan lobai2

    Lobai2 cuma mahukan undi utk menang dlm PRU14 nnt tak kira dari siapa dan lps itu bila mereka menang meteka akan buat keputusan samada nak joint BN atau PH. Masa itu mereka sudah tidak indahkan lagi harapan pengundi yg memilih mereka. Mereka bebas buat pilihan utk bersama PH atau BN.

    Itu semua dr kenyataan2 pemimpin2 lobai.

    Masih mahukah kita mengundi parti yg tak berpendirian dan tidak menghargai undi kita???


    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas@Pis@Pus hina diri sendiri.
      Pas@Pis@Pus sial diri sendiri.
      Go to hell Hadi@Ps@Pis@Pus.
      Lepas Pru14 Pas satu kerusi pun tarak.
      Boleh ditalqinkan kaw kaw...

      Delete
    2. Parti kemut keliling...dah kemut RM90 juta.

      Delete
    3. PANipu
      PANkhianat
      PANcuri
      PANfitnah
      PANDAP

      Delete
    4. Parti yg sanggup kencing ugama sendiri

      Delete
    5. Pas ni parti bijak ,awal -awal lagi dia dah tahu ,Mahathir nak jadi defacto leader Pembangkang,itu pasal dia enggan bersama Pembangkang secara sembrono.Pas nak jadi Pembangkang yg bertanggung jawab.Kalaua Mahathir yg jadi leader,baik jauhkan diri,22 tahu jadi PM Pas dah kenal benar siapa Mahathir,perompak royalti minyak Terengganu dari Pas.

      Delete
    6. Selama ni, saya cuba memahami segala tindakan YB terhadap PAS. Kenapa YB menyerang PAS?Apa salah PAS terhadap YB? Dua soalan ni selalu bermain difikiran saya dan ianya saling berkait diantara satu sama lain. Seingat saya la, tidak ada seorang pun pemimpin PAS yang melancar serangan direct terhadap YB. Sehingga kini dan hari ini, PAS masih menghormati hubungan tahalul siyasi dengan PKR.

      Alhamdulillah, ceramah YB semalam telah menjawab segala persoalan yang bermain difikiran saya.


      Tak sangka, rupa-rupanya YB marah sangat kepada PAS kerana PAS tidak bertindak seperti yang YB rancang dalam langkah Kajang dan YB membawa emosi itu sehinggalah sekarang!.. YB!Pas bukan khadam YB yang hanya menurut segala permainan politik YB. Malah tindakan PAS ketika itu adalah wajar dan ia juga telah termaktub dalam perjanjian PR yang membolehkan bersetuju untuk tidak bersetuju.

      YB juga mengatakan sepatutnya Langkah Kajang adalah smooth jika PAS berhikmah dan tidak bersikap keras. YB pliz, jangan salahkan orang lain diatas kelemahan kita sendiri. Sepatutnya YB ada backup plan dan bersedia dengan segala kemungkinan. Untuk makluman YB sikap keras PAS adalah betul berdasarkan keputusan mahkamah terhadap Dato’ Khalid Ibrahim. Membuktikan penilaian PAS adalah sangat tepat.

      Sepatutnya YB tidak membawa emosi peribadi ke medan politik. Yang lepas biarkanlah berlalu letakkanlah kepentingan rakyat dihadapan.

      YB juga ada memaklumkan, yang Datuk Seri Anuar Ibrahim meminta YB dan beberapa pimpinan PKR yang lain untuk memujuk ahli PAS yang kalah dalam pemilihan supaya menyertai PKR.Saya rasa la YB, mungkin dulu DSAI telah nampak apa yang akan berlaku hari pada harini. Sebab itu dia mengarahkan supaya memujuk ahli PAS yang kalah tersebut untuk masuk PKR.

      Persoalan pokoknya, bila sudah memengang jawatan beberapa penggal dalam parti maka mereka merasakan jawatan tu satu hak milik. Ada lagi satu parti yang menganggap Jawatan ni satu hak milik. YB tahu parti mana?Parti umno. Second citizen, first citizen tak perlu timbul pun. Malah pimpinan yang kalah tak perlu pun keluar daripada PAS, duduk sahaja dalam PAS . Berjiwa besarlah kalau nak jadi pemimpin.

      Jika DSAI sendiri telah mengeluarkan arahan memujuk pemimpin yang kalah tersebut supaya masuk PKR.Apa lagi saya boleh kata YB, natijahnya ialah apa yang kita hadapi pada harini. Bubarlah PAN sahabat jika kita mahu mengalahkan BN. Saya percaya ramai penyokong2 PAN sebelum ini telah pun sedar. Politik PAN bukanlah untuk menyelamatkan rakyat. Politik PAN hanyalah politik untuk menyelamatkan karier politik individu.

      Masalah peribadi dan emosi peribadi jangan dicampur adukkan dalam masalah politik. Jika dicampur adukan rakyatlah yang akan menjadi mangsa YB. Sebelum ini, saya jangkakan rakan sembang di kedai kopi lebih penting daripada rakyat tapi saya silap. Realitinya, rakan sembang dalam kereta selama 4 jam adalah lebih penting daripada rakyat.

      Saya begitu kecewa dengan YB. Sebagai akauntan, YB semestinya sudah terlatih supaya membuat keputusan secara objektif . Elakkan elemen bias yang boleh override professional judgement, inilah yang terkandung dalam MIA-by law Fundemental Principal yang saya belajar. ICAEW juga ada Five fundamental principal code of ethics yang YB belajar. Bagi saya, YB adalah akauntan yang gagal.

      Sekian.

      Delete
    7. Presiden Parti Bersatu Pribumi Malaysia (BERSATU) Tan Sri Muhyiddin Yassin digesa 'membersihkan' namanya daripada dakwaan mempunyai hubungan sulit dengan wanita berkahwin.


      Bekas ahli BERSATU, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berkata, ia berdasarkan dakwaan ahli pengasas parti, Anina Saadudin yang dilucutkan jawatan sebagai ketua Srikandi (wanita) kerana didakwa terbabit dalam skandal seks.

      "Ia tidak harus dilihat sebagai isu remeh. BERSATU mesti mengambil langkah-langkah pro-aktif untuk mengatasi serangan Umno (berkenaan dakwaan skandal Muhyiddin) pada pilihan raya akan datang.

      "BERSATU perlu dilihat sebagai bersih dan adil...untuk kebaikan parti, presiden perlu membersihkan namanya," kata Khairuddin dalam kenyataan, hari ini.

      Bekas naib ketua Umno bahagian Batu Kawan itu merujuk kepada kes perceraian dengan bekas timbalan pendakwa raya mendakwa isterinya mempunyai hubungan sulit dengan Muhyiddin.

      Delete
    8. Ketika Mohamad Sabu memberi kunjung hormat ke Syria 4 tahun lalu, semua orang membantainya, termasuklah ahli PAS dan Mufti Perlis, Datuk Dr Asri Zainul Abidin.


      Mat Sabu yang ketika itu timbalan presiden PAS dituduh mencabar sensitiviti umat Islam, yang rata-rata mengecam rejim Bashar Assad kerana menggunakan kekerasan melawan pemberontakan kumpulan bersenjata.

      Bagaimanapun, semalam, Mat Sabu tampil ke hadapan mempertahankan bekas bosnya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, selepas presiden PAS itu dikritik keras kerana menghadiri sebuah persidangan di Iran, sebuah acara tahunan biasa dihadiri pemimpin PAS dan Amanah di samping NGO dan gerakan Islam sedunia.

      Kenyataan Mat Sabu semalam yang dilihat bersimpati terhadap Hadi dilaporkan FMT.

      Ia turut dilaporkan laman pro-Amanah Malaysia Dateline, tetapi hanya sementara. Ini kerana, berita dalam Malaysia Dateline bertajuk “Pemimpin Amanah pertahan Hadi ke Tehran” tiba-tiba dipadam tanpa sebarang notis.

      Hari ini pula, Ketua Penerangan Amanah Khalid Samad dilaporkan berkata FMT tidak melaporkan kenyataan Mat Sabu dengan tepat, dan menjelaskan kenyataan itu tidak bermakna sokongan untuk Hadi.

      Malah, Khalid bercanggah dengan pandangan Mat Sabu yang lawatan Hadi ke Iran tidak perlu dikaitkan dengan krisis di Syria, dan menyifatkan lawatan Hadi “tidak wajar”.

      Semua ini menunjukkan betapa goyahnya kedudukan Mat Sabu dalam parti yang diasaskannya tahun lalu bersama bekas pemimpin PAS lain.

      “Ramai di dalam Amanah yang sebenarnya mahukan Mat Sabu digantikan dengan (Datuk) Husam Musa,” kata satu sumber yang rapat dengan pimpinan Amanah kepada FMT.

      “Semalam (kenyataan Mat Sabu) merupakan satu peluang yang besar bagi kumpulan ini untuk menjayakan agenda mereka.”

      Menurutnya, kumpulan anti-Mat Sabu di dalam Amanah asalnya tidak mahu menimbulkan masalah dan bersetuju mengekalkan Mat Sabu sebagai presiden, namun selepas semalam, beliau percaya kumpulan itu kini akan mengatur langkah.

      “Rungutan utama puak ialah Amanah menjadi sarang orang Syiah yang bernaung di bawah Mat Sabu. Inilah taktik yang sama yang digunakan oleh puak anti-PAS dulu untuk menjatuhkan Mat Sabu.

      “Cuma sedihnya ia turut dibawa ke Amanah,” tambah beliau.

      Delete
    9. Serangan terhadap Mat Sabu di dalam Amanah, menurut sumber sama, semakin menjadi-jadi sehingga ia merebak ke peringkat pegawai yang menjaga pejabat agong Amanah.

      FMT cuba mendesak beliau menghurai lebih lanjut berkenaan serangan terhadap Mat Sabu, namun beliau enggan.

      “Mereka yang terbaca ini akan tahu ini benar,” katanya tanpa butir lanjut.

      Seorang lagi bekas pimpinan kecil Amanah di Kelantan berkata beliau keluar parti kerana beliau mengganggap Amanah bukanlah pengganti PAS yang diharapkan.

      “Modus operandi mereka sama terutamanya pimpinan bekas PAS. Mat Sabu tetap Mat Sabu dan pandangan kontroversinya. Contohnya isu Turki, Mat Sabu tak setuju Turki dipuja dan dijadikan contoh,” tambahnya.

      Ditanya apakah wujud gerakan menjatuhkan Mat Sabu, beliau menafikannya.

      “Cuma saya tak nafi ramai ahli Amanah yang rasa Mat Sabu bukan pemimpin sesuai untuk parti politik. Husam atau Salahuddin Ayub (naib presiden Amanah) dilihat lebih berwibawa. Kalau ahli nak Mat Sabu digantikan, itu bukan satu gerakan menjatuhkan Mat Sabu, itu demokrasi,” tegas beliau.

      Beliau turut merasakan kenyataan Mat Sabu semalam bakal meretakkan Amanah walaupun beliau bersetuju dengan Hadi dan Mat Sabu mengenai pandangan mereka tentang konflik Syria.

      “Bagi saya, (Abdul) Hadi dan Mat Sabu betul pandangan mereka pada Syria. Melihat apa yang terjadi di Mesir, Iraq dan Libya, tiada yang lebih penting daripada mempertahankan kedaulatan negara Syria. Penggulingan mana-mana kerajaan di Timur Tengah bermaksud satu lagi penjajahan baru Barat berjaya.

      “Ini bukan soal menyokong Bashar atau tidak. Tak faham mengapa pemimpin Amanah melenting pasal Aleppo,” katanya merujuk bandar raya Syria yang berjaya ditawan kembali oleh tentera Syria daripada pemberontak.

      “Mereka lupa isu ini sama dengan isu lawatan Mat Sabu ke Syria dulu, Mat Sabu tetap mengekalkan jawatannya sebagai timbalan Hadi di 2013.”

      Katanya, langkah beberapa pemimpin Amanah juga tidak berbeza dengan tindak tanduk beberapa pemimpin muda PAS ketika muktamar tahun lalu yang menghentam puak “progresif” pimpinan Mat Sabu.

      “Tiba-tiba, Amanah nak muncul sebagai pembela kepada pejuang Syria tanpa memahami geopolitik antarabangsa.

      “Bukankah ini sama hipokritnya dengan PAS yang kini terpaksa menelan hujah mereka semata-mata untuk mempertahankan Hadi?” soalnya.

      Delete
    10. Teguhnya PAS apabila dasarnya lestari Islam. Kelestarian Islam dapat dijaga dengan adanya kepimpinan ulama yang membentengi PAS. PAS bukan parti individu kepunyaan seorang Tok Guru. Tok Guru dalam PAS pergi seorang demi seorang sejak PAS ditubuhkan pada tahun 1951. Namun PAS kekal lestari kerana PAS dibarisi oleh para ulama yang istiqamah dan fakih tentang Islam hingga ke hari ini.


      Kini tuntutan agar umat Islam di bumi bertuah ini bersatu semakin gegar dan geger. Melayu berpecah kepada hampir 10 buah parti politik termasuk di Sabah dan Sarawak. Namun parti teras Melayu hanya duah iaitu PAS dan UMNO. Sebagai parti penguasa, suara ajakan untuk bersatu oleh UMNO sering menghiasi media massa kerajaan. Sebaliknya di serambi lain, PAS mengajak Melayu bersatu atas dasar Islam; bukan atas dasar bangsa.

      PAS memahami Islam sebagai addin yang menyatukan manusia yang pelbagai warna kulit dan bahasa melalui akidah yang satu. Allah pula memuliakan makhluknya hanya dengan Islam. Penyatuan atas dasar Islam adalah satu penyatuan yang kukuh. Peyatuan akidah inilah yang mewujudkan terminologi “Islam itu bersaudara.”

      UMNO bukanlah tempat berpaut yang kukuh dengan penyatuan bangsa yang tidak berpaksikan Islam. UMNO pada hari ini juga sebuah parti siasah yang gagal mengangkat martabat bangsa. UMNO tunjang BN yang mendakwa berjuang untuk bangsalah yang mewarnai negara kita pada hari ini dengan jutaan pendatang Indon, Bangla, China, Myanmar dan Nepal. Hari ini Melayu dalam banyak sektor ekonomi terpinggir daripada peluang pekerjaan. Entah-entah 10 tahun lagi, Melayu pula bersaing dengan mereka dalam ruang politik.

      UMNO tunjang BN-lah yang mengikis persen tanah rezab Melayu. Dari satu dimensi UMNO seolah-olah membela ekonomi Melayu. Tapi dari satu dimensi lain, UMNO melahirkan taikun-taikun besar yang menjadi sahabat kepada pemimpin-pemimpin tertinggi mereka. Manusia pertama hingga ke lapan terkaya di negara kita ialah bukan Melayu. Dari sudut pemilikan tanah, kepada siapakah terjualnya tanah rezab Melayu? Inilah padahnya apabila kita mudah teruja pada manusia yang beretorik dengan bangsa.

      Rumusannya ialah melalui Budaya Politik Matang dan Sejahtera yang dibawa oleh PAS kini, sewajarnya menggamit bangsa Melayu agar berteduh di bawah parti Islam ini. Kepimpinan Tuan Guru Haji Hadi yang menjadi harapan dan rujukan dunia Islam amat wajar dihargai oleh bangsanya sendiri. Kerana….kepimpinan ulama secara horizontalnya ada rasa tanggungjawab kepada umat dan secara vertikalnya ada rasa tanggungjawab kepada Allah. Justeru, bangsaku, ayuhlah kita semua bersatu di bawah kepimpinan ulama ini.

      Delete
  2. Merry Christmas and Happy Hanukkah Everybody !

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Termasuk kepada LOBAI-LOBAI dan para pengikut PAS yang masih terbelengu dengan sifat LOBAI-LOBAI yang flip-flop dan kerap melakukan U-Turn.

      Delete
    2. APa2hal...jgn u turn dari Islam dah....smpi nak perkayakan Islam pun kene mintak izin DAP...klu boleh DAP tapis dulu mana yg boleh laksana mana tak boleh laksana
      Majlis pengagihan zakat pun...kene salam kafir dulu
      Aaaa...lu pk la sendiri

      Delete
    3. Pas ni memang haram jadah

      Delete
  3. Parti yg tak boleh beri apa2 harapan pada rakyat..terengganu hancus, kedah punah...kelantan nyawa2 ikan.. jgn la kita undi parti yg diterajui pembohong bersiri ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak sgt x pernah pegi kelantan...kesian...cuti2 ni...amik la peluang ziarah kelantan...mau terlopong mulut kau...

      Delete
    2. Mmg kelantan nyawa nyawa ikan pun. Tinggal nak mereput lagi PAS kat kelantan. Kalau tak disebabkan TGNA,mmg lama kelantan dah jatuh. Skarang beliau dah tiada,mmg jatuh gedebak PAS kelantan. hadi diberi perintah trengganu boleh fail,kedah disuruh memerintah pun jatuh. PAS sekarang jauh beza dari dulu.

      Delete
    3. Memang terloponh pun. Gila tak melopong. Datang bandar kota bharu...bapak kotor. Serambi mekah celah bedah la lebai2 sewel oiii

      Delete
  4. Budin,
    Bila dilabel parti keliru lebai labai dan ulama gelaran diri sendiri ini akan marah ,tapi bila baca kenyataan Timbalan presiden kata lain, presiden kata lain yang setiausaha kerja PAS pula sebut lain sekarang pengarah penyelidik PAS cakap macam nak sapu keliling ,pengikut semakin bengong dan keliru ... jadi apa yang rakyat malaysia boleh dapat dari pemimpin pemimpin macam ini ,label islam sakan punya hebat tapi kebijaksanaan dan akhlak sama ja macam parti parti politik sekular lain malah lebih teruk kerana tiada penderian dan suka putar alam dan cakap belit yang lebih menunjuk kebodohan.

    Bagi saya PAS dan UMNO serupa saja pemimpin pemimpin sudah hilang dan muflis kebijasaan dan BARAKAH selalunya nilai nilai begini amat mudah terdedah kepada tiada AMANAH...ditambah pula dengan hala tuju pun tak jelas yang jelas asyik nak belit dan putar memutar memang sah sifat sifat tiada AMANAH terserlah kalau diberi kuasa..jadi jangan lah kita sentiasa dibodoh dan diperlakukan seperti rakyat tiada nilai boleh digula gula dengan label agama ...lain lah dengan RM 90 juta dedak..kata nak saman ada saman ka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi trainp.. ko dpt dedak brape kilo... Kah3...

      Delete
  5. Kempen
    HADI IS OUR NEXT PM
    sudah bermula...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong, ana fikir Mahfouz ini adalah jasuz (spy) Haji Hadi, untuk mengetahui sejauh mana kekuatan parti2 lain. Dengan ini lebih mudah bagi PAS mengatur strategic dalam pru akan datang.


      Delete
    2. Strategy bukan strategic

      Delete
    3. jasuz. Merry christmas 2148. Dah makan?

      Delete
    4. Biar BONAR,kaau ni janggg..Hadi our next PM'..JANGAN BUEK,KELAKAU UNTUL...,Dio mano layak,nak jago ganu pun tak rhoti.LObai lontoih ni kaki "PONTENG:Camno nak chair cabinet meeting.Chair kabinet dapor bini no duo, bini dio bole la.yg keduonya,beliau ni kaki "PEMBONGAK"a.ka."PEMBOHONG"-BERSIRI.KE-tigo,suko "MENGKAFIR"kan orang.ke ompat-Dio sahajo yg booothol,orng lain silap.dio nak jadi ketuo memanjang.ygkalimo-dio ni peminat "SYIAH"..a





      :

      Delete
    5. Anon 21:29.
      e-ko gilo ke?

      Delete
    6. Ulama pas sanggup makan duit haram

      Delete
  6. Lobai dah mereng pening termakan dedak berlauk ketulan taek low.
    Lidah dh merapu tak boleh tegur mungkar, mata dah kabur tak nmpk mungkar +,hidung dah tak dpt hidu antara rasuah n dedak,telinga dh pekak tak boleh terima pendapat. Ego dah bengkak. Kesiaan , kan?

    ReplyDelete
  7. PAS - parti angpau sapu
    - parti ambil selalu
    - parti angkut saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti Anak Singkong lagi tepat. Isu 1mdb pun tak paham...saham fgvh makin turun pun tak boleh ulas...anak singkong kampong habissss

      Delete
    2. Nak tambah lagi...rezab bank negara turun, 200000 graduan menganggur, duit ringgit jatuh, FDI hi tech tak datang sini...isu2 ni PAS tak tau nak tanya kjaan BN . Berapa kerat org PAS paham ekonomi?

      Delete
    3. Parti anjing serigala

      Delete
    4. "PAS" yg merelakan diri kena "PIS" pasti akan mam"PUS"

      PAS...PIS...PUS

      Delete
    5. Salwah abdat
      Minum teh o kat vellin ktv farrenheit 88 tingkat 5
      bukit bintang
      Abang BUJANG SELAMAT belanje jom
      Boleh nyanyi lagu ikan kekek
      Moh ler

      Delete
    6. PAS = Parti Auta Selalu

      Delete
    7. Dulu kafirkan umno skrng asyik cium molot dgn umno. Tunggulah hang shahrizat. Hang kena dgn hadi jalan merangkak hang nanti

      Delete
  8. Bukan sahaja makan keliling..
    Tapi habis atas di jilat.. bawah pun di jilat ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanya sama itu Ton Ton Wi...

      Delete
  9. PAS utk pemimpin PAS shj..

    ReplyDelete
  10. Elok jangan ambil peduli lah Pas ni..biarkan nanti dia sendiri akan tahu kena klentong dek parti dUMbNO tu.

    ReplyDelete
  11. Label Islam utk pancing undi dan diperisakan dgn jaminan syurga.sape menentang nafsu mereka dilabelkan thaghut Dan assobiyyah tak pun kafir.lobai kapla Dan kapla lobai tak boleh ditegur krn mereka Maksom Dan di beri ilmu laduni.menentang mereka sama spt menentang tuhan. Lobai oh lobai.. Ponteng kerja makan duit haram tu pun halalan toyibban jgk kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul labu.
      Babi=haram tak boleh makan
      Rasuah =haram tak boleh makan
      Dedak = aik?! bukan sama Rasuah?
      Tipu = takpa la kot?
      Subahat = takpa la kot?
      Harta Rakyat = rampasan perang la kot?
      Bukan Mungkar nyata terbukti perlu dihapus,ditegah,dihindar, ditegur?
      masih ada lagi kah PAS yg kononnya dolu2 perjuang islam tu? Pupus juga kot?

      Delete
  12. PAS ibarat ferari tapi pemandunya pulak sawan mabuk pil kuda, aku langsung tak hingiin nak tumpang naik ferari tu. Lebih baik aku naik morris minor yang pemandunya waras lagi siuman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan ferrari tapi datsun 120y

      Delete
  13. Mahfuz tu YB yg PAS masukkan dlm peti beku je. Mahfuz pun tau. Dia nak dipecat tp PAS sengaja tak layan Mahfuz yg tak ada apa apa pun pd PAS.
    PAS memfokus strateginya sendiri. PH kecewa sbb gagal nak tarik idung pemimpin PAS. Tapi PAS tetap dipuji sbb belum ada sekalipun campur urusan pemimpin pH.
    Ini memudahkan kerjasama PPBM dgn PAS kerana pPBM juga menunjukkan sikap yg lebih matang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0023 betul ko ckp PH gagal tarik hidung PAS. Sebabnya hidung sudah siap putus ditarik UMnuu. Maka focus strategy baru ko sepatutnya:
      Cari hidung baru. Patutla PAS tak dpt nak hidu taek low yg busuk tu.

      Delete
  14. Assalamualaikum wbt/Salam Sejahtera

    Gempa bumi yang melanda kawasan Pidie Jaya, Aceh pada 7 Disember 2016 yang lalu telah mengorbankan lebih 100 orang, ribuan yang tercedera dan lebih 43000 orang penduduk kehilangan tempat tinggal dan kini ditempatkan dibeberapa buah pusat pemindahan.

    Gempa bumi tersebut juga telah mengakibatkan kerosakan harta benda dan kemudahan awam seperti jalanraya, jambatan, masjid, madrasah dan sekolah.

    Sehubungan itu, JK Masjid An Nur bersama warga kerja Institut Pendidikan Guru Kampus Tawau dan Alumni MASAT IPGK Tawau terpanggil untuk melancarkan Program Misi Bantuan Pasca Gempa Bumi bagi membantu saudara-saudara kita di sana.

    Bagi tujuan tersebut, sumbangan tuan/puan boleh disalurkan terus ke akaun Maybank 560241007466 atas nama JK Masjid An Nur IPG Kampus Tawau.

    Sumbangan tuan/puan akan disampaikan kepada masjid, madrasah, sekolah yg rosak/musnah oleh sukarelawan kami yang akan yang akan berada di kawasan bencana pada 5-8 Januari 2017. Misi bantuan kami akan memberi tumpuan menyantuni mangsa yang trauma terutamanya kanak-kanak.

    Maklumat lanjut sila berhubung dengan En. Mohd Harjazi Hashim (+60192209844) atau Ust Ahmad Azri Murad (+60198631266) atau En Jeffery Apdal (+60138339317) atau En. Lakarani Lamadiangi (+60198034276)

    Follow this link to join my WhatsApp group: https://chat.whatsapp.com/KMF4DohUD7v6nDtNuaD6yz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan Rosmah blh tumpang derma tak??

      Delete
    2. Tunggu raya puasa demo derma

      Delete
  15. Pas ni sama tarafnya dengan Jamal - GILA.
    Pas ni sama tarafnya dengan Tajuddin - SIAL,
    Ertinya Pas lebih teruk dari Jamal dan Tajuddin
    - GILA + SIAL = ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam sejarah perjuangan Pas di Malaysia, tidak seteruk selepas Nik Aziz meninggal dunia. Jika Pas ditalqinkan lepas Pru14, orang yang patut dipertanggungjawabkan Hadi. Ingat tu Hadi...

      Delete
    2. Gila + sial = kepala nya pecah 8

      Delete
  16. Betul...sokong..PAS memang party makan keliling...macam sapu balak...kalau balak nak disapu..inikan pula..mmmm...mana yang bagi untung sana lah dia...tak ada pendirian..cakap pembangkang..tapi tak membangkang...sealiran dengan dengan BN @ UMNO...bukan PAS tak tau ..klu PRU 14..banyak pertandingan 3 penjuru...kan kelebihan kepada parti ( Najib2.6 B..@ MO1)....bermakna PAS ne....masih nak terus dibawah pemerintahan yang sangat memalukan rakyat malaysia keseluruhannya...pemerintahan mendera rakyat...malu lah ber PM kan si najib ne..seluruh dunia memandang...hahahha..tapi muka dia ne tak tau malu....

    ReplyDelete
  17. Aku sokong Datuk Mahfuz 100 peratus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa sokong seratus jer bro
      Kenapa tak sokong sepuluh ribu puluh ratus

      :-)

      Delete
  18. By mid-January kita akan tahu nasib Pas. Ini soal hidup mati pas. Mereka tidak lagi boleh bermain the good gay, the bad gay. Jika tersalah perhitungan, PRU nanti pas akan lemas dalam lobang yg dikorek mereka sendiri.

    ReplyDelete
  19. Lebai muda pas tk reti berpolitik. Kata nye politik matang. Sebenarnya serupo lebai malang. Rakyat dok perati lebai pas ni. Hadi bkn ada pengaruh pon di kelantan. Aku yakin Amanah akan perintah kelantan. Kikikiki

    ReplyDelete
  20. Kerusi lebai hadi marang kan hilang. Begitu juga kerusi rhu rendang. Rakyat dah meluat dgn mainan hadi. Dulu kapirkan umno. Now salam dgn umno penyamoon tarbus. Huhuhu

    ReplyDelete
  21. Lebai muda pas tk reti berpolitik. Kata nye politik matang. Sebenarnya serupo lebai malang. Rakyat dok perati lebai pas ni. Hadi bkn ada pengaruh pon di kelantan. Aku yakin Amanah akan perintah kelantan. Kikikiki

    ReplyDelete
  22. Amanah akan tanding di semua kerusi pas tanding. Sure pas akan kalah. Lebai pas akan melepas. Tinggal hampas. Terhempas kepalo batu lebai pas. Hahaha

    ReplyDelete
  23. Din, saya rasa cukuplah memberi publisiti kepada PAS ni yang sudah tak boleh diperbaiki lagi. Hentikan mengeluarkan apajua '├žerita' mengenai parti ini sebab baik dan buruk topiknya, ianya secara-langsung dapat publisiti. Minda manusia ganjil...yang tak baik mereka suka ikut dan sokong. Biarlah PAS buat publisiti melalui saluran sendiri. Kita yang sudah jelek dengan PAS akan rasa mual nak muntah jika asyik dihidangkan dengan 'cerita' mereka yang sah tak pernah senada dan sekata. Fikir-fikirkan!

    ReplyDelete
  24. baca 'amanat hj hadi' yg tidak pernah d tarik balik olih beliau. akibat drpd nya, orang2 melayu islam terutama d trengganu masih lagi sangsi d antara satu sama lain sampai sekarang.

    ini lah akibat nya jika ilmu sejengkal yg ada pd kita d gunakan utk tujuan politik kepartian - hancuss!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.
      Harapkan kopiah putih dgn janggut panjang.

      Perut makin menjadi jadi buncitnya.

      Cakap tentang agama cukup pandai. Goreng sana goreng sini. Akhirnya buka serban tadah sejadah minta sedekah.

      Macam ni ker yg tuhan suruh?
      Macam ni peragai umat nabi Muhamad saw?

      Pernah tengok penganut2 agama bangsa lain buat mcm tok guru tok guru pas ni ker?

      Pas ni mmg parti SUNDAL MENYUNDAL!!!!!.

      Delete
    2. Maaf lari tajuk... Kini rakyat heboh membandingkan ketokohan Allahyarhan Tun Razak & Najib.

      Khabarnya ketika Allahyarham Tun Razak bernazak sebelum meninggal dunia, beliau menelefon Tun Tan Siew Sin (Menteri Kewangan) memintanya menghantar keluarga Tun Razak ke London. Tun Tan Siew Sin akur tapi tidak menyalah guna kuasa atau tidak melanggar peraturan menggunakan duit perbendaharaan bagi kos penerbangan anak2 Tun Razak. Menurut peraturan, hanya Toh Puan Raha saja yg layak mendapat pembiayaan perjalanan, tapi tidak untuk anak2, hatta anak2 Perdana Menteri pun. Tun Tan Siew Sin ketika itu meminta bantuan teman2 rapat mengutip derma bagi menampung kos perjalanan anak2 Tun Razak.

      Begitulah amanahnya Menteri Kewangan & Perdana Menteri dulu...tidak seperti PM sekarang yang malah menggunakan jet mewah kerajaan & membiayai kos perjalanan duit perbendaharaan untuk menampung kerja2 peribadi (shopping, bercuti & kenduri kahwin) bagi isteri, anak sendiri & juga anak tiri.

      Najib dah jauh menyimpang langsung dan tidak amanah seperti ayahandanya.

      Apa pandangan Pak rahman jpc yg ketika itu ada bersama-sama di London? Sekian & Salam Perjuangan.

      Delete
    3. salam sdr othman,

      utk mengetahui sedikit sebanyak pengalaman saya semasa d arah menjadi peg bertugas semasa tun razak berubat d London, sila baca artikel pendek saya berjudul 'hari2 terakhir tun razak d london' yg saya siarkan awal tahun 2015.

      pd ingatan saya masa tun meninggal, najib berada d Malaysia. namun tun rahah senentiasa berada d sisi tun. johari sedang mengikuti pengajian undang2 d uk.
      saya kurang ingat d mana adik2 najib yg lain berada.

      namun ,yg saya berasa hampa ia lah sikap pej suruhan jaya kita yg tidak langsung membuat persiapan yg lengkap utk menghadapi kemungkinan kematian tun d London.
      mungkin semua nya dlm keadaan tergamam n terkejut(termasuk saya sendiri).

      masih terbayang bagai mana keadaan arwah tun semasa dia nazak n bagai mana beliau berikhtiar bermati matian utk terus hidup. tapi Allah swt tlh menentukan segala gala nya.

      sapertimana yg saya nyatakan dlm para 22 artikel itu, banyak insiden yg kurang enak yg bolih saya kongsikan bersama. namun buat ketika ini biarlah kita memperingati arwah dgn penuh hormat.

      saya akan hanya mendedahkan nya jika najib terlalu angkuh n memperkecilkan negarawan yg sudah banyak berjasa kpd Negara.

      saya mengingati tu tan siew sin sebagai menteri kewanagan yg paling jujur n cermat.

      namun,semua nya punah apabila niat ikhlas kerajaan utk menaikkan status ekonomi bumiputra melalui men kew melayu tlh d salah gunakan olih politikus2 UMNO yg turut mengambil kesempatan.

      ia nya bertambah buruk lagi apabila melayu yg d kenal pasti utk menjadi pemicu samada gagal ataupun meng tlh mengkhianati kepercayaan yg tlh d beri kpd mereka (betray d trust).

      najib dgn d pengaruhi rosmah tlh membawa penyalahan guna kuasa '2 another level'.

      dgn slogan 'cash is king' nya n selaku men kewangan, 'u cannot hv a combination that is any worse '.

      mari lah kita berdoa agar Allah swt selamatkan Malaysia drpd pasangan klepet ini.

      Delete
    4. Terima kasih di atas maklum balasnya.

      Itulah padahnya bila orang rumah macam si Rosmah menyibuk dalam pentadbiran negara. Belum pernah tercatit dalam sejarah dunia, jawatan menteri kewangan diPEGANG KEKAL oleh ketua negara atau pm, kecuali Tun Dol & Najib. Di sini kita boleh lihat kedurjanaan akibat kegelojohan mereka laki bini untuk terus menguasai kuasa politik & perbendaharaan/kekayaan negara. Buktinya.....

      PM MENJAWAT MENTERI KEWANGAN:
      Tun Hussein Onn (memangku 1974-1976)
      Tun Mahathir (memangku 1998-1999)
      Tun Mahathir (memangku 2001-2003)
      Tun Dol (menjawat 2003-2009 hingga letak jawatan)
      Najib Rosmah (memonopoli sejak 2009 hingga terkini)

      Salam Perjuangan.

      Delete
  25. Bukan makan keliling lagi makan dari segenap arah,asal dapat undi dan kuasa,kepentingan Islam dah lama di tolak ke longkang oleh PAS

    ReplyDelete
  26. Yg mkn keliling hanyalah seorang ni Mr Bean alias Mahfuz harun manis, nak tetap di pas,di pan, di pkr,di ppbm sng2 landing je di daPIG

    ReplyDelete
  27. Tn budin saya setuju komen anon 6:29 tu..cukuplah cerita PAS utk skarang sbb kita layan, dia makin mengarut..sesama dia pun putar belit..Ustaz /Ostard /Ostrich.

    ReplyDelete
  28. Agaknya boleh menang ke? Prk 3 penjuru dah sah kalah. Pru 13 menang lebih sebab 1 vs 1. Yg 3 penjuru ada yg hilang deposit. Guna kepala otak tak pemimpin pas berfikir. Atau guna kepala lutut macam kebiasaan harian.

    ReplyDelete
  29. Pas sebenarnya tidak boleh bersendirian dlm politik negara ini. UMNO parti yg kuat juga tidak berani bersendirian dan perlukan sokongan dari Part-parti komponen. Parti Baru BERSATU juga faham natijah ini.

    RU355 Pas itu cuma satu taktik mengkaburkan mata ahli akar-umbi PAS utk melaksanakan cita-cita Tuan Presiden yg lama, "Kerajaan Perpaduan" yg sekian lama telah ditentang oleh Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz. Apabila tiada penentangan dari Dewan Ulama, Maka kerajaan Perpaduan model Tuan Presiden telah kembali semula.

    UMNO tahu sudah pasti Parti Pas akan beralih kepada sokongan UMNO untuk merealisasikan RUU 355 itu. RUU355 ini juga telah berjaya memecah-belahkan Pakatan Rakyat, terutama hubungan PAS dan DAP dan juga PKR. Strategi UMNO membawa isu RUU355 ini ke papan catur Najib utk pertahankan jawatan dan juga kemenangan UMNO/BN di PRU14 yang akan datang. Walau pun Najib kemungkinan akan kehilangan "fixed-Deposit Sarawak" kerana isu RUU355 ini tetapi Najib berjaya dapatkan Polisi Insuran dari Pas.

    Mendapatkan sokongan pengundi Melayu di negara kita sangat mudah, dengan media yg dikawal kerajaan dan juga kuasa bidang Syariah diperkuatkan dan diperluaskan ( Othodox Advocacy)lagi kononnya Islam dalam negara ini dlm keadaan sgt bahaya disebabkan rakyat bukan Islam minoriti.Teknik "Rakyat Bukan Islam" dialihkan dan ditujukkan kepada Parti DAP kerana nanti org persoalkan dlm BN itu ramai juga orang bukan Islam.

    Kita semua ini cuma mangsa yg telah diperbodohkan oleh ahli-ahli politik yg mementingkan diri yg hanya pentingkan dan pertahankan kedudukan dan kuasa mereka saja. RUU355 itu sebenarnya adalah mainan politik Najib dan Tuan Presiden Pas..utk pastikan najib tetap jadi Perdana Menteri selepas PRU14..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat. Bangsa Melayu Islam yg saudara ulaskan adalah dari sub species Mekayu Selam. Habitatnya dibawah tempurong.
      Rasuah dan Babi itu Haram. Tapi bila rasuah dimasak oleh Chef TV tak cukup suku ianya menjadi Dedak. Dedak sudah jadi ruji keluarga, dan hidangan istimewa bila berlaukan ketulan taek low. Selam versi Al Songlap Wal Jammah menjadi ikutan Gembala dgn restu doa dari Lobai. Diminta Awasi apabila mengendali specimen ini sebab kencingnya beracun tahap 11/10

      Delete
  30. adat la
    pemimpin yang lemah parti jadi hilang tujuan dan caca marba. tapi kalu ada fulus @ dedak. parti tetap jalan mcm biasa... pengikut setia tetap ada.. sama ada semam dedak atau wala buta

    ReplyDelete
  31. Ish..ish..kesian aku tgk puak PH dgn umNo ni...geram mcm nak gila dgn PAS yg tak nak join korang. Akan sampai masa satu hari nanti rakyat akn meluat dgn parti politik haprak dan kurang ajar mcm UMnO dan pH ni. Depa akn jd tak relevan lg.

    Perangai kurang ajr yg disemai geng anwar dan LKS pd penyokong dah hasilkan manusia kurg ajr .
    Adab dahklang dan dah tak matang. Itulah pencapaian pH. Akan sampai masa rakyat pun akn meluatkpd PH sama macam rakyat meluat dgn UMNO. Kalau menang pun mgkin utk jgka pendek shj. Rakyat akan mencari parti yg mendidik kebaikan, bersopan, matang, dan mencegah kemungkaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11:19, Awak Contoh contoh terhebat sakit Walaunta Buta pd sgt tahap tinggi.
      Ini mesti kesan dari imaginasi kuar biasa, awak masih dalam situasi mimpi.
      Basuh muka dulu, keluar ambil angin, tgk2 keliling, bergaul dgn. masyarakat....nnt dtg balik komen sini.
      Terima kasih

      Delete
  32. Hai walaunta 11.19. Ada beli itu harakah ker? Kesian kau mcm bwh tempurung. Sapo kurang ajar. Hadi awe kann. Hadi yg kapirkan umno dlm amanat. Kata barua broker anjing babi dll. Inikah ulamak kamu. Kelakar betul. Kikikiki

    ReplyDelete
  33. Ha.ha..PAS ne..party dua alam..ada juga diberi gelaran party sundal...cakap sifat waras sempurna ..tapi suap dedak 90 juta...pemimpin2 belatarbelakangkan ulama - ulamak...tapi rembat @ curi kayu balak...telor setengah masak....nak balik ke pembangkang.. hati benci dgn DAP n AMANAH...begitu ke party agama ???...ditanamkan sifat kebencian...lebih lagi dgn party yg seagama..AMANAH.....nak gabung UMNO @BN...????....party ne cakap taknak...klu PAS nak pun..UMNO..BN...belum tentu nk terima....UMNO/BN..gunakan PAS ne saje dlm keadaan pentadbiran MO1 @ UMNO/BN dalam keadaan nazak..(bukan najib nazak).!!!!hahaha...party pemecah undi...mana gabungan dia nk masuk..UMNO /BN..ataupun PH/BERSATU...ataupun..PAS. ne..rembat saje apa yang ada atas dasar benci dendam sebelum ke kubur selepas PRU 14...dulu PAS ne BERSIH...sehati sejiwa..bersama PR..kalah dengan godaan UMNO....dah jadi KOTOR.....dulu dia ikut BERSIH..sekarang tak ikut..jadi KOTOR dah..tamak kuasa..sana/sini..itu/ ini dia nak.....ini lah..riwayat nya PAS...hanyut bersama balak...bekuburkan dedak 90J....

    ReplyDelete
  34. Parti pas hanya bertopengkan Islam. Tetapi pemimpin pas sejak azali lagi memang buncitkan perut sendiri.
    Bertanding dalam piliharaya bukan untuk menang menegakkan islam tetapi sekadar nak dapat jawatan, kuasa dan gaji bulanan wakil rakyat saja.
    Pemimpin pas sebenarnya lebih suka jadi wakil rakyat pembangkang saja. Tak perlu buat kerja, modal air liur saja. kepala otak tak pening layan masalah rakyat.asalkan tiap bulan gaji masyuk. Siang malam tidur lena.

    Dalam kedaan politik sekarang.. pemimpin pemimpin pas lagi tambah gelojoh. mereka sedang berkira-kira untung sebelum dan selepas pru14 nanti. Jika terdapat tawaran yang lebih menguntungkan itulah pendirian mereka. apapun pemimpin pas hanya penting kan keuntungan diri sendiri dengan memperbodohkan orang melayu.
    Orang tamak selalunya rugi. namun jika ada yang sanggup beri berguni guni dedak, pemimpin pas kalah bertanding pru14 pun tak kisah. apa yang penting bukan agama dan parti tetapi perut dah buncit dengan dedak selama sepenggal.
    Pemimpin pas makan keliling memang lebih dari tepat...

    ReplyDelete
  35. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  36. AKHIR TAHUN PINJAMAN DI RATE SANGAT RENDAH.
    Halo, aku Mrs. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang pribadi, yang Anda dalam utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? pinjaman untuk mendirikan sebuah bisnis baru, untuk bertemu dengan tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Aku memberikan pinjaman untuk lokal, internasional dan juga perusahaan pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  37. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...