Friday, 9 December 2016

MACAM PAS JUGA, HATINYA KE MANA?


Seorang timbalan menteri yang tidak dikenali dan amat jarang bersuara, Hamim Samuri menyifatkan Mahfuz Omar, Ahli Parlimen Pokok Sena sebagai pemimpin yang hanya memakai baju Pas, tetapi hatinya lebih kepada Amanah.

Bagi saya Mahfuz ini boleh digelar "syan tong"...suka menghasut dan memecah-belahkan orang, kata Hamim yang juga Ahli Parlimen Ledang, Johor.

Beliau berkata demikian ketika membidas dakwaan Mahfuz bahawa sifat wala'  yang digembar-gemburkan dalam UMNO sekarang umpama kesetiaan dalam kumpulan kongsi gelap yang lebih berupa suatu ugutan kepada ahli-ahlinya.

Kata Mahfuz lagi, ia berbeza dalam tradisi Islam di mana sifat wala' itu diberi dan bukannya diminta, kepada ulama atau pemimpin kerana sikap terpuji mereka.
Sambil menyifatkan Mahfuz hanya memakai baju Pas, tetapi hatinya lebih kepada Amanah, Hamim seterusnya meminta Mahfuz jangan sibuk-sibuk hal rumahtangga orang lain.

Hamim sebenarnya tak perlu gundah gulana tentang ke mana halanya hati Mahfuz kerana Pas sendiri ketika ini sudah tidak tentu hala lagi arah tuju hati dan perjuangan mereka.

Hadi Awang dan beberapa pemimpinnya mungkin masih memakai baju Pas, berjubah dan berserban, tetapi ke mana hati mereka sekarang ini?

Masihkah mereka memperjuangkan Islam tulen yang berpegang kepada amar makruf nahi mungkar?

Meskipun berhati Amanah, sekurang-kurangnya Mahfuz tidak kesipuan untuk berterus-terang menentang segala unsur pencurian, perampokan dan penyamunan dalam pentadbiran kleptokrasi negara yang menjadi sebutan di seluruh dunia. (SH 09/12/2016).

146 comments:

  1. Malam tadi perasmian pejabat parti 'Bunga' Kedah pun Mahfuz ada juga. Tak tahulah wakili PAS atau wakili dirinya sendiri. Mungkin juga hatinya dah bercabang tiga...PAS...AMANAH...BUNGA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang ini bukan parti mana, kita mesti bersatu untuk menentang raja yg zalim.

      Delete
    2. Tibai kamu yg ha nya memberi pendapat kamu. Tarak fakta. Aku pun boleh tibai kamu. Mengata kamu mengarut. Jugak tak payah kasi fakta dan hujah.

      Delete
    3. Oiii bodoh. Fakta di atas lah. Tak reti baca ker. Masuk class dewasa lah

      Delete
    4. Walaupun sudah 59 tahun Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, namun masih ramai lagi dari kalangan perwakilan DAP tidak faham dan tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu sehingga memaksa parti itu menyediakan alat penterjemah semasa berlangsung Persidangan Kebangsaan parti itu pada Ahad.


      Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke berkata parti telah membelanjakan RM20,000 bagi menyediakan perkhidmatan menterjemah untuk mengatasi permasalahan tersebut

      “Walaupun semua debat hari ini menggunakan bahasa kebangsaan, tapi pada persidangan kebangsaan kali ini parti telah membelanjakan RM20,000 untuk menyediakan alat menterjemah kepada perwakilan yang memerlukannya.

      “Ciri ini akan digunakan pada setiap persidangan kebangsaan bermula dari tahun ini. Jika ada keperluan, kita akan tambah lagi,” katanya.

      Walau bagaimanapun kenyataan Anthony berkenaan perbelanjaan RM20,000 itu telah dipadamkan untuk mengelak parti dipalit dengan imej negatif.

      Dalam rakaman di bawah, kenyataan Anthony telah dipadamkan selama 1 minit dari minit 4:41 sehingga ke minit 5:19 untuk mengelakkan aib parti berkenaan penggunaan bahasa Kebangsaan tersebut.

      Delete
    5. Org melayu pulak kena mula belajar bahasa cina sbb Najib penyamun dah gadaikan Msia kpd negara komunis China.

      Delete
    6. Assalamualaikum, Makin rancak nampaknya usaha nak jadi hero rakyat yang dibuat PAN di ambang kebimbangan ada kesepakatan MOU antara PAS Umno untuk menghadapi PRU 14 nanti.Kehadiran TGHH bersama Najib di perhimpunan solidariti Rohinya dan kemunculan TGHH di pameran MAHA 2016 dan kelihatan minum kopi bersama Dollah Badawi serta Sabery Cheek amat menggusarkan PAN lantaran mereka kelihatan begitu bersungguh sungguh lagi cuba menunjukkan ahli PAS keliru dengan tindakan TGHH ini.Itulah PAN yang berusaha menjadi juara PH.


      Kisah tipikal Umno orang asli masih belum berakhir sekalipun ada orang PKR sudah menawarkan untuk menceritakan kisah sebenar permasalahan orang asli tetapi PAN macam biasa buat pekak badak.Usaha terbaru mereka mahu menunjukkan orang asli yang ditangkap akan menghantar memorandum bantahan yang mahu dijadikan grand serta 54 orang asli masih mahu dijadikan hero orang asli dengan ugutan tidak akan mengundi PAS dan Umno di PRU 14 nanti walhal selama ini orang asli tak pernah memberi kemenangan kepada PAS kecuali sekali di Galas yang kemudiannya diambil kembali oleh BN dalam PRK.Perasan betul PAN ni,seolah olah mereka akan dapat undi orang asli yang selama ini begitu setia dengan Ku Li.Jadilah hero tamil wahai PAN dengan hawariyyunnya yang semakin hari semakin melalut, bercakap ikut lutut dan punggung!

      Begitu juga dalam kes Rohinya, di bawanya usul ke Parlimen selepas TGHH selesai membentang dan menangguhkan RUU 355 dan parlimen sedang bersiap untuk bercuti termasuk speakernya yang mungkin sedang bersiap sedia dengan percutiannya di mana ketika itulah PAN nak tunjuk heronya dengan usul yang dibawa.Serta merta mereka menyalahkan PAS kerana tidak prihatin dengan masalah Rohinya tetapi kemudiiannya tidak nampak muka di perhimpunan solidariti bersama ethik Rohinya yang ada di negara kita,Cantik, PAN hanya menunjukkan keprihatinannya di parlimen tetapi cepat menuduh PAS dan Umno main wayang di perhimpunan solidariti.Siapa yang keliru sebenarnya, ahli PAS atau PAN?

      Kemudian disedari MP PAS sudah lebih dulu membahaskan isu Rohinya ketika perbahasan bajet lagi, MP PAS tak tunggu PAN bawa usul untuk menarik perhatian kepada apa yang berlaku di Rohinya tetapi PAN tak kata apa ketika itu sebaliknya menunggu hari terakhir persidangan untuk membawa usul.Cantk!

      Lagipun bukan semua orang kuat PAN itu MP.Di mana mereka ketika usul dibawa? main wayang?

      Akhirnya PAN akan terus melalut dengan auta yang tak kunjung padam sebab nak jadi hero, da nmenyebabkan ahli PAS yang didakwa keliru dengan Presiden mereka sebenarnya semakin teguh di belakang Presidennya tetapi siapa yang keliru sebenarnya? Ingatlah auta tak akan memadamkan fakta sekuat manapun mereka mencuba sebaliknya akan mengurangkan sokongan mereka sendiri sahaja.Kebimbangan kepada persetujuan MOU PAS Umno akan terus menebal dan akan menyebabkan PAN akan keharuan tanpa hujung......

      Delete
    7. Kebanyakan orang Melayu bersetuju jika pas dan umno mahu bersatu semula dalam Barisan Nasional setelah ditendang dahulu.
      Memang orang Melayu kena bersatu. Lebih lebih lagi orang Melayu dahulu dan sekarang sudah lama lemah dan tiada kekuatan dalam melayari bahtera kerajaan yang telah sekian lama diberi amanah oleh rakyat jelata.


      Kerajaan umno BN lemah dek para pemimpin yang pentangkan diri sendiri, satu sama lain asyik duduk kumpul harta ratusan juta setiap satu kepala setelah diberi amanah menjadi pemimpin..
      Bukan setakat asyik duduk kumpul harta, malah sudah banyak harta kerajaan dijual kepada orang china dari Negara china, semacam mahu menjual Negara ini kepada china.

      Atas sebab itulah para pemimpn Pas kelihatan kurang minat untuk bersatu dengan umno, kecuali bersatu, macam bersatu protes kezaliman dan kekejaman kerajaan Myanmar terhadap orang Islam dalam himpuan Rohiya baru baru ini.

      Akan tetapi pas kelihatan tiada minat langsung untuk bersatu memerintah Negara bersama umno, kerana Islam melarang tolong menolong dalam kemungkaran.

      Oleh itu, pressiden Pas datuk Seri haji Abdul Hadi Awang cuba mengambil pendekatan baru, iaitu cuba jadi penasihat sepertimana yang anjurkan oleh Islam bahawa nasihat menasihati harus dijadikan pegangan.

      Lebih labih lagi nasihat menasihat satu sama lain, apa tah sesama Melayu yang masih mengaku beriman adalah suatu usaha yang mulia harta terhadap mereka yang melakukan kezaliman.

      Pendekatan baru yang cuba digunakan oleh presiden ini telah mendapat bantahan kebanyakan orang Melayu yang faham Islam hanya diotak sahaja.

      Manakala mereka yang faham Islam dihati bersetuju dan bersedia bila bila masa jika diminta bantuan agar para pemimpin yang kejam dan zalim itu agar sedar diri dan bertaubat nasuha.

      Inilah rintangan dakwah yang dilakukan oleh Pas. Miskipun ia mendapat tentangan banyak penjuru , akan tetapi ia mesti diteruskan kerana ianya merupakan tanggungjawab sebagai seorang Islam dalam pengertian syar’ie.

      Ia juga adalah lafaz islam secara khusus yang diertikan sebagai syariat (ketentuan) yang diturunkan dan diwahyukan Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW untuk disampaikan kepada manusia.

      Pada penulis Pas adalah merupakan satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan mengembangkan Islam dari 73 puak yang berpecah dalam islam.

      Sepertimana yang telah dinyatakan oleh Allah melalui Firmannya yang bermaksud: “Dan hendaklah ada diantara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh membuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang orang yang Berjaya” (surah A’li Imran ayat 104)

      Allah SWT melarang dan meminta jangan kamu menjadi seperti orang orang Yahudi sepertimana firmannya yang bermaksud: “Dan janganlah kamu menjadi seperti orang orang (Yahudi dan Nassrani) yang telah bercerai berai dan berselisihan (dalam agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi Allah) dan mereka yang bersifat demikian akan beroleh azab seksa yang besar” (surah A’ li Imran ayat 195).

      Delete
    8. Dalam kesibukan DAP berusaha untuk menggulingkan kerajaan, parti tersebut meminggirkan perkara terpenting dalam meneraju Malaysia iaitu fasi bertutur dalam bahasa kebangsaan.


      Pengerusi NGO Aktivis Belia Tanah Air (ABATA), Azrinizam Ibrahim berkata, amat memalukan bagi DAP ekoran ramai dari kalangan ahli serta perwakilan partinya tidak boleh bertutur bahasa kebangsaan sehingga memaksa menggunakan penterjemah semasa debat Kovensyen Kebangsaan DAP, baru-baru ini.

      “Apa ertinya menjadi warganegara Malaysia jika tidak tahu berbahasa kebangsaan

      "Di beberapa negara lain jika tidak tahu berbahasa kebangsaan negara tersebut maka seseorang itu mungkin tidak layak diberi keistimewaan menjadi warganegara," tegasnya.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke Siew Fok bahawa partinya menghabiskan anggaran RM20,000 bagi menyediakan lebih 100 alat menterjemah kepada perwakilan parti.

      Katanya, alat tersebut menterjemah debat yang berlansung dalam bahasa kebangsaan kepada bahasa Mandarin dan Tamil.

      “Oleh itu saya cadangkan agar Dap buka kelas bahasa kebangsaan daripada berhabis duit beli alat terjemah bahasa,” kata Azrinizam dipetik UMNO Online.

      Tambahnya lagi, tiada guna juga jika lagu rasmi DAP dinyanyikan dalam bahasa kebangsaan sekiranya ahli partinya sendiri tidak tahu bertutur dalam bahasa tersebut.

      “Bagi saya, lagu parti itu dibuat dalam bahasa Malaysia hanya sebagai satu propaganda untuk mendapat undi.

      “Dap patut sedar kegagalan ahli dan pemimpin mereka menguasai bahasa kebangsaan adalah perkara yang amat serius. Lihatlah apa jadi dalam dewan rakyat bila bila pemimpin Dap berhujah dalam bahasa Malaysia yang tunggang langgang.

      “Jika menguasai bahasa kebangsaan pun mereka gagal maka bagaimana mereka mahu menjadi seorang pemimpin yang baik,” katanya lagi.

      Delete
    9. UMNO dan Pas kemungkinan besar akan berkongsi kuasa politik dengan menubuhkan kerajaan campuran sekiranya BN terus mempertahankan pemerintahan pada PRU14.






      "MCA, Gerakan, MIC dan lain-lain parti komponen BN akan terus kekal bersama, tetapi parti-parti ini akan terpinggir dalam arus perdana politik negara.



      Demikian ramalan dibuat bekas Presiden MCA, Tan Sri Chua Soi Lek kepada Sin Chew Jit Poh ketika mengulas mengenai hubungan yang semakin rapat antara pemimpin Umno dan Pas sejak kebelakangan ini.




      Beliau berkata, selepas Umno bekerjasama dengan Pas, dasar negara akan lebih Islamik dan Umno akan terus memperkukuhkan kedudukannya dengan mengutamakan kepentingan kaum Melayu.




      "Umno dan Pas sudah jelas akan terus bekerjasama dan bersatu hati dalam isu perpaduan umat Islam. Kedua-dua parti ini juga diramalkan akan bekerjasama dan mencapai kata sepakat dalam pengagihan kerusi dalam PRU. Mereka akan berkongsi kerusi ataupun mungkin sengaja mencetuskan pertandingan tiga penjuru di beberapa kawasan.




      "Bagaimanapun, Pas tidak mungkin akan menyertai BN memandangkan penyertaannya ke dalam BN mesti mendapat persetujuan daripada 13 parti komponen BN terlebih dulu," kata bekas presiden MCA itu lagi.




      Menurut beliau, jika Umno dan Pas berganding bahu menghadapi PRU14, mereka pastinya akan mempunyai laluan mudah untuk menerajui kerajaan negeri di lima negeri yang mempunyai majoriti pengundi Melayu iaitu Kelantan, Terengganu, Perlis, Pahang dan Kedah.




      "Kelima-lima negeri pula mempunyai 54 kerusi parlimen dan dijangka Umno serta Pas akan menang 48 hingga 50 kerusi daripadanya. Selain itu, di Sabah dan Sarawak mempunyai 56 kerusi parlimen.




      "Sekiranya Umno dan Pas berjaya memenangi 50 daripada 56 kerusi itu, ini bermakna semakin mudahlah Umno untuk mengekalkan kuasa dengan membentuk kerajaan campuran bersama Pas," katanya.

      Delete
    10. Di kertas undi, rakyat ada beberapa pilihan untuk memangkah sama ada BN, PAS,PH atau BERSATU. Namun pilihan untuk kebajikan dan kesejahteraan rakyat kini hanya mampu dicapai melalui pimpinan Parti Islam Se-Malaysia (PAS). Hakikat ini pastinya mengundang sinis dan pandangan kontradik. Namun jika ditelusuri perkembangan semasa dan rekod yang sedia ada, sudah pasti rakyat dapat menilainya.


      Sejak tertubuhnya PAS, dasar Islam tidak pernah berubah. Sehinggalah tertubuhnya Pakatan Rakyat, dasar dan matlamat PAS kekal lestari. Apabila DAP mula berubah tingkah apabila mempertikaian syariah, PAS rela bermufarakah. PAS tidak memperniagakan Islam demi undi. Rela ditolak rakyat namun redha Allah bukan galang ganti.

      Dari sudut pentadbiran, tiada rekod penyalahgunaan kuasa dan rasuah semasa PAS memerintah Kelantan, Terengganu dan Kedah. Kerajaan Kelantan adalah model tunggal kerajaan bersih di Malaysia meskipun sudah menjangkau hampir 30 tahun. Hak-hak rakyat didahulukan bukan sekadar retorik. Pemimpin tidak menimbun harta berjuta. Hidup cukup sekadar apa yang sedia ada. Kebajikan dan keimanan rakyat dijaga.

      Bagimana pula UMNO/BN dan pemimpinnya di hari ini? Ketirisan ekonomi, penyelewengan dana, rasuah dan pemborosan benar-benar meletakkan negara dalam keadaan terhimpit dan tergugat. Mantan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Seri Idris Jala pernah membayangkan negara akan bangkap. Lantas PM Najib memperkenalkan GST yang ternyata memeras hidup rakyat. Ahmad Maslan berforum harga barang akan turun. Title menteri otak diibaratkan taraf tok dukun.

      Kini, mata wang merudum, harga barangan dan perkhidmatan melambung. Ribuan modal insan kehilangan kerja, kemasukan boroh asing memeritkan lagi nasib pribumi. Akhirnya meningkatlah jenayah, bunuh dan tembak di sana-sini. Keamanan negara di hujung tanduk antara pertembungan Baju Merah dan Baju Kuning.

      PH yang bercita-cita menggantikan BN adalah buaya menanti. Bibit-bibit rasuah dan penyelewengan di Pulau Pinang menjadi amaran. Penambakan laut merosakkan ekosistem rakyat marhaen menjadi mangsa. Hendak diharapkan kepada PAN - pelanggar sumpah bai’ah, pelari kerusi dan perampas markas? Hidup hina menjadi khadam kepada DAP dijadikan tuan.

      Kabinet bayangan yang janji diumumkan pada November tak muncul-muncul. Apakah menteri-menteri dipelopori oleh pemimpin DAP sedang TPM adalah Lim Kit Siang? PAN hanyalah bidak-bidak di papan catur. Yang menentukan halatuju negara ialah tuan-tuan mereka. Malaysian Malaysia bakal mengikis kuasa raja dan hak keistimewaan kita.

      Yang menjadi harapan tunggal rakyat kini adalah PAS dan Gagasan Sejahtera. PAS mesti menjadi teras kerana PAS-lah suara teras Melayu/Islam. Parti pimpinan para ulama. Parti dengan pendekatan budaya politik matang dan sejahtera. Maka jelaslah melesetnya fitnah PAS UG dengan UMNO. Sejak dulu hingga kini PAS adalah GU dengan UMNO ( PAS Ganti UMNO= PGU ). Bersedialah seluruh ummah untuk memacu negara bersama-samanya.

      Delete
    11. Zach Mulutlemah,

      Kau bangang ke? Mana ada fakta dlm kata kata "hatinya dah bercabang tiga"?

      Delete
    12. Beberapa pemimpin Melayu yang berada di blok pembangkang diingatkan tidak terlampau yakin dengan kemampuan DAP untuk mendapat sokongan pengundi Melayu pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 akan datang.

      Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee menegaskan, ini kerana pengundi Melayu terutama di luar bandar dan pinggir bandar tetap menyifatkan DAP sebagai parti perkauman yang hanya memperjuangkan kepentingan kaum Cina.

      "DAP sehingga kini hanya mampu menguasai beberapa kawasan bandar besar yang masyarakat Cina merupakan pengundi majoriti.

      "Oleh sebab itu, DAP sanggup bekerjasama dengan pemimpin Melayu daripada blok pembangkang untuk melebarkan pengaruhnya di kawasan pinggir bandar termasuk yang mempunyai pengundi Melayu.

      "Orang Melayu masih ingat bagaimana ektstrimnya DAP bersabit kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara dan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan," katanya dalam catatan terbaharu di laman blog umnobahagiancheras.blogspot.my miliknya.

      Katanya, pemimpin DAP secara terbuka pernah menentang pelaksanaan syariat Islam dan mempertikaikan hak dan ketuanan orang Melayu walaupun perkara itu sudah termaktub dalam perlembagaan negara.

      "Walaupun ada pemimpin pembangkang Melayu yang menadah ehsan DAP tetapi harapan pakatan tersebut untuk menagih undi Melayu bukan sesuatu yang mudah.

      "Pemimpin pertengahan dan akar umbi DAP juga masih tidak mempercayai sejauhmana kejujuran politik bekas pemimpin UMNO yang kini beralih kepada blok pembangkang.

      "Kita tidak boleh ukur kepada penyertaan bekas pemimpin UMNO dalam satu-satu majlis DAP untuk mendakwa pakatan pembangkang berupaya mendapat sokongan pengundi Melayu pada PRU akan datang," tegasnya.

      Katanya lagi, penyokong Cina DAP juga meragui keikhlasan mereka sekali gus membuktikan bahawa pakatan politik pembangkang dengan DAP tidak akan mendapat sokongan pengundi Melayu.

      "Kesediaan bekas pemimpin UMNO bersekongkol dengan DAP sekadar menjadi alat kepada parti rasis tersebut.

      "Rakyat terutama orang Melayu sudah dapat memahami dan menyedari gerak politik DAP dan pembangkang untuk merampas Putrajaya pada PRU akan datang.

      "Orang Melayu juga tidak mudah menggadaikan nasib dan masa depan mereka kepada DAP walaupun dicanangkan menjalin kerjasama dengan bekas pemimpin UMNO," jelasnya.

      Menurutnya, hanya Melayu yang tidak berprinsip, tidak ada jati diri yang sanggup bersekongkol dengan DAP untuk mengemis kuasa politik.

      "Barangkali mereka tidak sedar, sejarah DAP menunjukkan parti itu tidak sesekali akan tunduk dan bersedia patuh kepada sekutu politiknya sepertimana pernah terjadi dalam Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini.

      "PAS sendiri pernah menjadi keldai politik DAP semasa berada dalam PR sehingga akhirnya pakatan itu berkubur.
      "Manakala PKR pula sekadar pelengkap atau berupa nasi tambah kepada DAP untuk menguasai beberapa negeri pada PRU sebelum ini," katanya.

      Bagaimanapun Syed Ali yang juga Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan mengingatkan, UMNO tidak boleh memandang ringan terhadap kerjasama politik pembangkang yang didominasi DAP.

      Beliau berkata, UMNO perlu bekerja keras meyakinkan pengundi Melayu terutama di peringkat akar umbi bahawa PRU ke-14 penentu kemana arah tuju dan masa depan orang Melayu di negara ini.

      "Kita harus bangkitkan kebimbangan tersebut kerana tidak mahu UMNO kecundang pada PRU akan datang,"

      Delete
    13. AKHIRNYA usul Pindaan Akta Rang Undang-Undang (RUU) 355 telah dibentangkan oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Parlimen 24 November lalu. Namun perbahasan usul pindaan itu dan proses selanjutnya ditangguhkan ke sidang akan datang dan ini memberi peluang (termasuk masa) kepada PAS dan pihak berkaitan untuk ‘berdakwah’ kepada orang Islam dan bukan Islam.



      Seperti diumumkan Presiden PAS, satu perhimpunan besar akan diadakan manakala sesi penerangan akan diadakan di seluruh negara. Kata beliau ia merangkumi perjumpaan bersama kesemua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam dan dialog dengan orang bukan Islam.

      Dengan menangguhkan perbahasan di Dewan, terbukalah ruang perbicaraan yang lebih meluas di kalangan masyarakat dengan PAS menyatakan akan meneruskan program pencerahan untuk difahami oleh semua pihak manakala proses selanjutnya di Parlimen dapat dilaksanakan dengan tenang.




      Subhanalllah, demikianlah dakwah perlu dilakukan secara tenang dan bijaksana. Seruan ke arah kebaikan dan usaha mencegah kemungkaran bukan bertujuan untuk memalukan seseorang, sebaliknya mendidik masyarakat ke arah jalan kebenaran. Sehubungan itu seruan kebajikan dan larangan maksiat hendaklah dilakukan secara bijaksana. Ringkasnya dakwah perlukan hemah.

      Dari perspektif bahasa, dakwah bererti seruan atau ajakan kepada sesuatu. Menurut pengertian istilah, dakwah bererti seruan atau ajakan kepada Islam.

      Seorang cendekiawan, Syeikh Ali Mahfuds pula mendefinisikan dakwah sebagai 'mendorong manusia agar melakukan kebaikan dan mengikuti pentunjuk, menyuruhnya membuat kebajikan dan meninggalkan kemungkaran agar mereka memperolehi kebahagian dunia dan akhirat'.

      Agama Islam berusaha meyakinkan manusia mengenai kebenarannya dan melatih mereka menjadi penganutnya. Dalam hal ini, Islam mempunyai ciri-ciri agung untuk menarik seluruh manusia kepadanya dan mendorong mereka ke arah mencapai keadilan, kebenaran, kesucian dan keindahan.

      Orang Islam menganggap diri mereka sebagai diperintahkan Allah untuk menyeru semua manusia tunduk kepada-Nya (42:15). Matlamat hidup orang Islam ialah untuk membawa seluruh makhluk manusia kepada Islam, iaitu agama bagi manusia, agama Allah yang merangkumi teologi dan syariah, etika dan institusinya (Isma'il R Al-Faruqi dan Lois Lamnya dalam buku mereka 'Atlas Budaya Islam, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992).

      Dalam al-Quran, Allah memerintahkan orang Islam: "Serulah manusia ke jalan Allah dengan bijaksana dengan nasihat yang baik. Nyatakan alasan-alasan yang munasabah (6:125). Dakwah merupakan pengisian kepada perintah ini. Dakwah melibatkan usaha mengajar kebenaran kepada mereka yang lalai; membawa berita yang baik tentang nikmat dunia dan tentang nikmat syurga; memberi amaran tentang balasan neraka di akhirat dan tentang kesengsaraan di alam ini (22:67).

      Tugas memenuhi perintah ini dinyatakan oleh al-Quran sebagai puncak kebaikan dan kebahagiaan. "Siapakah yang lebih baik pertuturannya daripada mereka yang menggunakannya untuk menyeru manusia ke jalan Allah." (41:33). Rasulullah s.a.w. juga menganggap bahawa dakwah merupakan usaha paling mulia dan hasilnya, iaitu penganutan kepada Islam sebagai kesan paling agung.

      Satu aspek perspektif Islam dalam komunikasi ialah penekanannya ke atas nilai - sosial, agama dan kebudayaan - dan penyelidikan melalui penglibatan. Hasil daripada konsep pendekatan penyelidikan melalui penglibatan ini ialah satu aspek komunikasi antara perseorangan, yang mungkin merupakan suatu aspek komunikasi yang paling mengarah kepada sosio - agama - budaya (Pandangan Imtiaz Hasnain dalam buku Rahmah Hashim 'Komunikasi: Suatu Pendekatan Islam', DBP 1992).

      Delete
    14. Bingung ertinya tak boleh memikir dah. Bingung juga bererti pening. Sebab pening sama erti tak boleh memikir.


      Demikianlah bila Presiden PAS duduk sepentas dengan Presiden AMNO, semua bingung. Macam-macam persepsi dibuat menurut tahap pemikiran masing-masing. Orang awam membuat persepsi tahap kedai kopi, penulis politik menulis tahap situasi yang mana boleh memberikan popularity. Dan bagi pemimpin parti lawan pula,bukan tahap bingung lagi, meroyan langsung.

      Dulu bila PAS mula memperlihatkan sikap slow, dikata PAS mahu bergabung dengan UMNO. Maka dipopularkanlah istilah PAS makan dedak UMNO. Namun sekarang orang yang berkata itulah seolah-olah yang mahu dedak supaya menjadi penulis yang mesra UMNO dan seolah-olah penulis yang prihatin dengan kesatuan umat melayu. Dan penulis inilah juga dulu yang mencanang sana-sini UMNO parti korup dan menjahanamkan duit negara.

      Namun penulis agak setuju dengan kata-kata Dr Mahathir, dalam politik boleh berlaku apa sahaja. Orang boleh 360' berubah. Dulu ampu sekarang jilat, dulu benci sekarang cinta.

      Ramai yang seolah-olah jadi kufur sirah. Apa itu kufur sirah? Iaitulah tidak memikirkan sirah sebelum membuat tulisan atau pandangan. Sirah Rasulullah yang bersama Yahudi mempertahankan Madinah tidak diambil sebagai rujukan. Maka PAS dicela semahunya kerana duduk sepentas dengan ketua parti korup, duduk bersama dengan presiden yang menjahanamkan wang negara. Munafik PAS, kata mereka.

      Namun sirah menunjukkan itulah yang dibolehkan, duduk bersama membela kebenaran. Duduk sepentas untuk bersama membantah kezaliman regim Mynmar kepada umat Islam Rohingya.

      Bagi penulis, mereka itulah yang munafik. Kerana berpura-pura menjadi pejuang umat Islam, tapi kerana totok kepada pakatan mereka, mereka menafikan tindakan kearah kebaikan.

      Beranikah mereka mengatakan Rasulullah munafik kerana mengajak Yahudi mempertahankan Madinah?

      Wassalam.

      Delete
    15. Apa masalahnya TGHH hadir himpunan solidariti untuk Rohingya pada hari ini. Ada yang kata munafik kepada PAS. Macam-macam lagi gelaran yang digelar. Kamu boleh gelarlah macam-macam gelaran sementara kamu boleh tulis dan kata. Tulis jangan tak tulis. Kata jangan tak kata. Spin jangan tak spin.


      Persoalanya dekat mana yang salah TGHH?. Adakah TGHH minta projek dalam ucapannya?.
      Adakah TGHH baca ayat Quran tidak betul. Adakah TGHH berucap menyebut fakta tidak betul?. Adakah TGHH terkeluar tajuk? Adakah salah untuk bekerjasama isu kemanusiaan? Adakah ia salah dari segi agama?.

      Adakah Salah TGHH menggunakan platform himpunan ini membaca ayat quran di hadapan pemimpin Umno BN sebagai usaha untuk menerangkan Islam.

      Adakah TGHH minta supaya bangkit menentang syariat Allah. Adakah TGHH minta supaya hadirin semua sokong Umno.

      Ada yang tafsir ayat "Jangan kamu cenderung dengan kezaliman". Seolah-olah TGHH sokong orang zalim, maka ia akan disambar oleh api neraka. Salah kerana TGHH duduk sebaris dengan PM, nanti akan disambar oleh api neraka. Biarlah orang menilai dengan tulisan mereka. Biarlah orang menilai tafsiran ayat quran mereka. Baru orang tahu tahap ilmu mereka dan dendam kesumat mereka.

      Kesimpulannya, marah kerana yang pergi itu TGHH. Yang berucap itu pemimpin PAS, kalau pemimpin mereka Ok.

      Kalau yang mereka suka, buatlah macam mana pun akan di "taqdiskan" (disucikan). Fahamlah dengan kaca mata Islam,bukan emosi. Rujuklah Quran, Sunnah, Sirah. PAS tidak akan tunduk kepada sesiapa.

      Selagi tidak bertentangan dengan Islam dan syariat PAS akan terus bekerja untuk menegakkan Islam.

      PAS tahu jalannya sukar dan jauh. Mereka yang ada agenda yang jahat akan terpelanting. Kalau Umno BN ada strategi dan ada agenda tersendiri, PAS juga ada strategi dan tawakkal kepada Allah SWT. Perancangan Allah lebih hebat.

      Delete
    16. PAS pelacur agama.

      Delete
    17. Betul kah pas ni berdakwah? Setakat berceramah dan maki hamun orang di dalam masjid tu adalah.

      lepas tu tadah sejadah tadah serban minta sedekah.

      Balik nanti penceramah dapatlah sebungkus duit tu. Duit yg lain2 tu entah lesap kemana sampai skrng ni tidak ada siapa yg tahu. Mungkin juga habis dibaham buaya.

      Sedangkan di semua masjid duit yg diinfakkan orang dicatit dan ditulis jumlahnya di ruang khas masjid.

      Delete
    18. Tuan Shahbudin,

      Apa hal walaun walaun PAU (PAS AND UMNO) tulis rencana dan novel dlm ruangan komen blog tuan???
      Blog dia orang dah tak ada orang nak baca ke??? Harakah dan Utusan pun dah bertimbun timbun tak habis jual, hutang percetakan pun dah berpuluh ribu tak bayar!!!

      Mintak lah dedak tambahan dgn MO1...

      Delete
    19. "Assalamaulaikum,,, Masa belajar dulu,ada satu paper yang bernama Ekonomi kebajikan yang didalamnya ada subjek teorem 2n best dan kebetulan pensyarahnya ialah Ghani Othman, bekas MB Johor,difahamkan pensyarah sebelumnya ialah Rafidah Aziz bekas menteri yang juga bekas ketua wanita Umno.Menarik bagi saya untuk memperkatakan sedikit tentang subjek ini kerana di sana dinyatakan bahawa kalau keadaan tidak boleh mencapai kedudukan ideal maka apa yang perlu diusahakan ialah mencapai kedudukan 2nd best.Menarik kerana sitausi yang sedang ditempuhi PAS memerlukan sedikit pengajaran dari subjek teorem 2nd best ini.


      Apa yang perlu dilakukan PAS sebagai strategi politik yang merupakan sebahagian ikhtiar untuk mencari pertolongan ALLAH dalam memastikan kedudukan PAS tidak terjejas sebagai sebuah jemaah Islam yang menjaga agama umat.PAS boleh belajar dari subjek ini kerana kedudukan PAS hari ini terbukti tidak pada kedudukan untuk mencapai tahap ideal dan PAS perlu bekerjasama samada dengan parti pemerintah atau pembangkang untuk mencapai kedudukan 2nd best yang boleh memastikan Islam terus dijaga.

      Dari 2 alternatif yang ada, siapa yang patut PAS pilih untuk menhadapi PRU? Inilah persoalan yang menjadi igauan kepada parti parti yang ada dalam PH, PAN terutamanya sebagai bekas ahli PAS yang mendakwa mereka disingkirkan dari PAS tetapi sebenarnya adalah orang orang yang kecewa yang membawa diri untuk terus bersama DAP sebuah parti yang dikatakan mesra Islam tetapi menolak hukum Islam.

      Kerana kekecewaan, PAN sanggup mengambil taktik kotor Umno yang pernah digunakan untuk melumpuhkan semangat ahli PAS satu ketika dulu ia itu budaya mencacai menerusi cybertrooper mereka yang tidak menyandarkan hujah mereka kepada fakta tetapi kepada auta, itu yang dilakukan dan digerakkan dengan lebih rancak lagi sekarang ini.Mana tahu akan lahir pula blogger seperti papagomo mencacai dan bekerja untuk menyebarkan dakyah untuk PAN.

      Kenapa PAN bertindak begini? Satu perkara yang saya semakin yakin ialah kerana ketakutan mereka kepada kemungkinan kerjasama PAS dan Umno untuk PRU 14 nanti.Mereka seolah tahu PAS tak akan masuk BN dan menjadi kerajaan selepas PRU 14 tetapi akan terus bergerak sebagai pembangkang tetapi budaya pembangkang yang akan dibawa PAS berbeza dengan budaya pembangkang sekarang yang suka keluar dewan dan suka mengusulkan usul usul yang boleh dimanupulasikan mereka di saat saat akhir persidangan seperti usul Rohinya.Budaya politik sejahtera dan matang yang sedang dibawa PAS akan diteruskan selepas PRU 14, untuk itu PAS perlu terus berada di Parlimen.

      PAS perlu melihat survival politiknya jauh lebih baik kalau ada kesepakatan dengan Umno berbanding kalau lawan Umno bersama PH.Oleh itu tidak salah bagi PAS untuk mencapai kesepakatan itu bersama Umno untuk menghadapai PRU 14 dan memastikan PAS akan terus berada di Parlimen untuk meneruskan budaya politik sejahtera dan matangnya.

      PAS tak perlu bimbang dengan provokasi ala pencacai Umno oleh PAN kerana ianya tak memberi bekas sedikitpun,Biarkanlah pencacai ala Umno mereka terus menyalak bukit, lagipun dakwaan dakwaan kosong seperti makan dedak Umno dan secara konsisitan mahu menunjukkan PAS sudah dibiayai Umno dengan menunjukkan tanda $ ketika mencacai bukan sahaja tidak benar malah mereka sendiripun tahu tidak benar.

      Biarlah mereka membangunkan web mencacai mereka, biarkah mereka terjun dengan labu labu mereka, mereka tak akan mampu menggugat PAS insyaallah, yang penting PAS terus mencari kedudukan 2nd best untuk survival politik dan memastikan Islam terus dijaga, Insyaallah.

      Takbir!

      Delete
    20. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    21. Tuan Shah tolong padam posting haram jadah ni.

      Delete
    22. Apa beza antara cina dap... Mca...gerakan? Benci n takut sangat dgn cina dap tp melutut dengar cina kominis...

      Delete
  2. Inilah kelebihan mahfuz...berani menongkah arus..sebenarnya PAS sekarang dikuasai oleh regim Terengganu...itu sebabnya jadi kelam kabut. PAS negeri lain hanya pelengkap dan macai aje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahfuz ada akai dia bukan lembu.

      Delete
    2. Yesss aku pun sokong Mahfuz.

      Dia org yg ada logik bukan pak turut. Ini org ada akal bukan setakat ada kepala saja.

      Kalau Mahfuz menongkah arus mesti ada sebab yg relevan. Aku percaya dgn mahfuz.

      Delete
  3. Inilah kelebihan mahfuz...berani menongkah arus..sebenarnya PAS sekarang dikuasai oleh regim Terengganu...itu sebabnya jadi kelam kabut. PAS negeri lain hanya pelengkap dan macai aje...

    ReplyDelete
  4. Inilah bezanya diantara manusia dan binatang.

    Manusia dicipta sebagai khalifah di bumi ini biberikan Otak dan Akal oleh Allah Taala supaya boleh berfikir dan membezakan di antara baik dgn buruk serta boleh menegur untuk kebaikan dan bertindak untuk menegak kebenaran.

    Binatang diberikan otak tanpa akal dan juga berikan ekor. Sebab itulah binatang hanya menjadi pak turut kpd ketua.

    Inilah bezanya diantara Mahfuz dan hamim samuri.

    Mahfus lebih mengerti apa itu wala.

    Hamim samuri hanya mengerti "WOLUK" (bahasa tamil)



    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul pendapat kamu Zack,
      Binatang hanya ikut perintah tuan nya tanpa dapat berfikir kerana tiada akal(takda akai).

      Delete
    2. kalau itu aneh woluk sama itu aci, thambi juga ada keluar...

      Delete
    3. Zack Otaklemeah,

      Binatang pun ada otak, tapi tak banyak, kecik, mcm kamu.

      Itu pasai komen kamu kosong, tarak isi.

      Beri pendapat tak kasi fakta. Semua kau cakap tu hanya pendapat, tarak fakta. Dahtu nak membodohkan orang.

      Delete
    4. Manusia Mahfuz sokong DAP yang anti Islam. Binatang Hamim sokong RUU 355 untuk kebaikan Islam.
      Zack Amstrong anda tidak dapat bezakan manusia dan binatang..........atau anda lebih teruk dari binatang?

      Delete
    5. binatang2 je yang sokong RUU 355. :)

      Delete
    6. Betul tu anon 13:15 pas tu harapkan cakap saja berdentam dentum. Tapi abuk pun tarak. Diberi ruang dan peluang untuk bentangkan ruu 355 di parlimen pun dia minta tangguh. Dah berzaman dok tangguh2 ni.
      Inilah faktanya. Cakap tak serupa bikin. Sebenarnya pas ni hanya pandai bercakap saja. Itulah faktanya.
      Tetapi nak buat kerja pas tak tahu. Inilah faktanya.
      Fakta yg sebenarnya pas ni bodoh mcm kerbau dicucuk hidung. Harapkan bini saja bekerja bagi makan anak anak.
      Si laki ni pemalas kuat tidur siang. Malam pi ceramah.
      Bil elektrik dan bil air masjid dan surau pun tak pernah tolong bayar.
      Sebab tulah byk masjid dan surau2 pas di kelantan tak ada air.
      Syurga pas di kelantan terletak di Golok. Sementara syurga pas di kuala lumpur terletak di Lorong Hj Taib.
      Inilah faktanya.

      Delete
    7. Orang2 PAS kerjanya balik rumah "bom" bini saja.

      Delete
    8. aci : aney capertia..
      ane : wey..nek
      aci : kudicertia...
      ane : wey..nek
      aci : chit .. apero weyna weynek
      ane : na kale mela potey tar lek, ee lek.
      aci : chit badua .. poo.dah

      Delete
    9. zack you the man!

      Delete
    10. binatang memang suka tangguh kerja! tempat kotor macam Lorong Hj Taib tu memang tempat kesukaan binatang.

      Delete
    11. DAP tak pasal2 menentang RUU355 tu apa cerita? Mana ada kaitan RUU355 tu dengan bukan Islam.........bukankah ini bukti DAP anti Islam! PAS tangguh perbahasan supaya DAP boleh faham dan tak anti Islam...........tapi DAP tetap nak menentang dan ada juga orang Islam sokong DAP........!
      Disebabkan Najib melakukan penyelewengan berkaitan wang ringgit anda marah tapi anda tak marah pula penyelewengan dari segi aqidah dan perjuangan oleh penyokong2 DAP.
      Wang ringgit (kebendaan) saja yang ada dalam otak anda dan rakan2.....patutlah orang tak sokong anda dan rakan2 anda kaitkan dengan dedak(kebendaan) juga! Otak anda penuh dengan kebendaan.........berilah ruang untuk perjuangan aqidah dan dakwah........ingatlah akhirat!

      Delete
    12. Kalau tak salah aku MCA pun menentang RUU355 tu.

      Delete
    13. Nak tanya penyokong pas... Dah Saman hal 90m?

      Delete
    14. Anon 19:42 Betul. Sebab tu MCA pun jangan disokong.
      Anon 21:46 PAS saman ka tak saman ka tak penting berbanding menyokong RUU355.
      Kita tunggu dan lihat sahaja........silap2 UMNO pun tak sokong RUU355.....UMNO pun bukan boleh harap! Tapi yang paling bodoh sekali DAP lah........kalau nak undi Melayu/Islam sokonglah RUU355.......PAN pun tumpang bodoh juga....

      Delete
  5. Tepat sekali Sdr Zack. Tahniah

    ReplyDelete
  6. Mulut bila penuh dgn dedak bila cakap habis berterabur...bersembur2....tak tentu hala.
    Mcm tu lah macai2 umno. Bila nak pertahankan sangat MO1..nak membodek...cakap ng penerangan pun tak tentu hala...bg jawapan yg melucutan...sampai rakyat ketawa.

    ReplyDelete
  7. Donia..donia..kene la bela MO1..udah le tak dikenali..kang hilang lak jawatan..hehehe..

    ReplyDelete
  8. Hadi Awang, presiden PAS hari ini mendapat sokongan majoriti Dewan Rakyat dan akan mengangkat sumpah di Istana Negara sebagai perdana menteri Malaysia yg ketujuh Selasa ini.

    Mungkin inilah tajuk berita di semua akhbar beberapa hari selepaa keputusan PRU14.

    Kepada PAS, jgnlah kamu memusuhi Amanah. Hormatilah keputusan mereka keluar dari PAS. Anggaplah mereka anak didik rakan2 seperjuangan. Jgnlah kamu memusuhi DAP. DAP itu sebenarnya adalah kawan kamu. Banyak intipati perjuangan DAP yg sangat islamik. Mereka bukan musuh Islam tetapi rakan Islam. DAP sekarang dah jadi parti tunggal mewakili kaum Cina. Hadi, ingatlah. Bila kamu dah jadi PM nanti kamu juga PM kpd org Cina. Bersikap adillah kpd mereka jua.

    Kpd DAP, berbaik2lah dgn Hadi dan PAS semula. Kamu berdua sebenarnya sama. Sama2 berjuang menjadikan Malaysia sebuah negara yg lebih baik. Saling bermaafanlah. Anggaplah kamu berdua sebagai pasangan kekasih yg bergaduh kerna sedikit salah faham akibat sifat cemburu yg keterlaluan. Pada hakikatnya kamu berdua amat saling mencintai.

    Sokonglah Hadi sebagai PM Malaysia yg ketujuh.

    Kpd Tun M, kami semua sangat menyayangimu. Bimbingan dari mu sentiasa diperlukan.

    Hidup Hadi !
    Hidup Islam !
    Hidup semua kaum !
    Hidup Malaysia !



    ReplyDelete
    Replies
    1. kenalah hadi jadi PM, orang melayu paling BODOH dalam malaysia nak dijadikan PM, bagus, teruskan, HIDUP MELAYU, HIDUP KEBODOHAN

      Delete
  9. Kelaut...apa..takda Hadi tak islam ker..bila masa islam itu Hadi

    ReplyDelete
  10. KUALA LUMPUR: Seorang Perwakilan Umno hari ini menggesa orang Melayu meningkatkan kemahiran mereka untuk kerjasama yang lebih rapat dengan China.

    Ketua Wanita Umno Pasir Salak Dr Wan Norashikin Wan Noordin berkata salah satu kemahiran itu ialah mempelajari bahasa Cina yang mungkin sukar tetapi sangat memberi manfaat.

    “Seperti batu jed yang tidak berguna jika tidak digilap, seseorang itu berguna hanya jika dia berilmu.

    “China adalah masa depan jadi kita kena dekatkan diri dengan China. Perlu belajar bahasa Cina, (ia) sukar tetapi ini demi ilmu dan masa depan,” katanya ketika membahaskan usul berkenaan agama dan pendidikan dalam Perhimpunan Agung Umno 2016 hari ini.

    Katanya, hubungan baik dengan negara itu akan memberikan peluang kepada rakyat menunjukkan kebolehan dan produk mereka memandangkan China kini menjadi salah satu pasaran dagang terbesar di dunia.

    “Misalnya pelabur China perlukan jurutera dalam bidang tertentu, tentunya mereka akan ambil anak tempatan yang boleh bertutur dalam bahasa Mandarin.

    “Kita selalu lihat iklan pekerjaan yang tertulis ‘hanya untuk yang boleh berbahasa Mandarin. Jika betul majikan mencari pekerja seumpama itu, marilah kita sahut cabaran dan ramaikan anak Melayu yang boleh berbahasa Mandarin,” katanya.

    Wan Norashikin juga menggesa Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi untuk menghasilkan lebih ramai pelajar yang mampu “berfikir di luar kotak” untuk menyahut cabaran globalisasi.

    Beliau berkata walaupun ada ramai graduan hari ini, kebanyakan masih gagal mendapatkan pekerjaan.

    “Maka Umno Perak sarankan kementerian pantau universiti agar kursus sentiasa relevan dengan keadaan semasa serta tambah kolej vokasional. Malah setiap kawasan Parlimen kena ada kolej vokasional,” katanya lapor FMT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia nak ikut bos nya, nak jual negara Malaysia. Ketepikan Perlembagaan negara, Perkara 152 berkenaan kedudukan Bahasa Malaysia di negara ini.

      Tun M kata Forest City di Johor akan bermakna 1.5 juta Cina diam di Malaysia. 700,000 akan di beri kad biru untuk mengundi di PRU. Lintang pukang perseimbangan dari beberapa segi di negara ini.

      Dah gila ramai puak Umno di bawah Najib nih.

      Delete
    2. Aku temui sorang kenalan sekolah yg blh dikatakan org kuat umno la dan blh dikatakan rapat dgn piem yg ada ni. Dia kata kat aku dedak kena ambil sbb nak hidup tapi dlm hati meyampah perbuatan yg penyamun2 tu buat. Tunggu masa penyamun2 tu jatuh ja. Tapi buat masa skrg tak blh buat apa dan pura2 ikut saja. Bukan dia sorang saja dia bagitahu yg serupa tu. Ramai lagi. Kebanyakkannya tunggu peluang perompak2 ni kena tangkap atau di buang. Dah kena memang tak kaku dah penyamun2 ni. Itu yg dia kata.

      Delete
    3. tun m bukan dulu bagi 2 juta ic kad lanun-lanun sulu dan keterunana mereka si sabah? bapa borek anak rintik .... ds najib is a good learner, belajaq from the best!

      Delete
    4. orang melayu rata-rata macam ni lah cara hidup, bodoh melantun-lantun, tak bantu mati makan pasir.

      Delete
    5. Lanun Sulu ke, Dayak Indon ke, atau Patani Siam ke, sekurang-kurangnya mereka semua ada DNA, budaya, agama dan bahasa yang sama dengan kita.
      Bahkan Cina MCA,Gerakan atau DAP pun dikira OK sebab kebanyakannya are 2hd or 3rd generation born in Malaysia. Mereka sudah faham dan ada yang mengamalkan budaya Malaysia. Mereka sarapan, nasi lemak, roti canai atau capati dengan air kopi, bukan charkor dicelop dalam air tahu. Mereka tak lagi masuk rumah pakai kasut.
      Ada yang cebok guna air dan dah bersunat kerana mereka tahu ini untuk kesihatan.

      Tunggulah bila kelahiran GuangZho, Beijing, Tiansin, Shanghai ni dah bermastawatin di Gardencity, forestcity, Bandar Malaysia,dll
      korang jangan mengamuk mereka buat kurikulum,
      sekolah dan universiti sendiri. Jangan juga mengamuk, mereka bawak anjing masuk supermarket atau berak merata sebab ini budaya mereka.

      BTW: Zahid Komidi tu genarasi Jawa ke berapa yang diberikan IC MALAYSIA....????
      Bugis Lanun pulak, generasi Lanun yang ke berapa dapat jadi Perdana Menteri Malaysia......????

      Delete
    6. cik minah boleh pi cukur bulu ketiak dulu sebelum komen disini, arahan tuan budin. LOL

      Delete
    7. cik minah bulu ketiak panjang tak sihat, kutu boleh merebak dan tak manis dipandang suami. hahahahahaha

      Delete
    8. Anonymous9 December 2016 at 10:51 bodoh menuduh Tun M keluarkan 2 juta IC di Sabah, tak tahu atau sengaja lupakan bahawa beberapa pegawai Jabatan pendaftaran di Sabah di zaman itu telah di tangkap, di ISA, sebab mengambil peluang hentam duit dalam mengeluarkan IC tipu.

      Tun M akui bahawa Kerajaan nya ada keluarkan IC ha nya seratus ribu lebih di zaman dia merintah. Kpd yang dah bergenerasi diam di Sabah sebab perhubungan sejarah di antara kawasan mereka diam di Sabah itu.

      Delete
    9. Kaum taik cicak ni patut di halau ja. Rosakkan Tnh Melayu. Mereka bawa budaya samseng..pemeras..gangster..penipu dan pembelit.
      Perambat keluar ja

      Delete
    10. eleh orang lain tuduh marah samapi nak terkentut kentut, tun tuduh tak apa, orang lain jawap tak boleh, ni lah sifat melayu tak kira dalam pas, umno, pbsm, pkr, dap, amanah, etc .... sama saja .... bodoh tak boleh diajar. :)

      Delete
    11. anon 12:46, mengata orang no 1, rasis pulak tu, suka menuduh, mulut jahat, macam geng najib je kau ni, 2 x 5.

      Delete
    12. anon 12:28 kau lah BODOH! sebab mak bapak kau pun BODOH.

      Delete
    13. Tnh Melayu utk melayu. Bukan utk golongan taik cicak. Kehadiran golongan taik cicak telah memporakperandakan melayu. Mereka merampas ekonomi. Majoriti yg gangster, pemeras ugut dan pembelit adalah dr golongan tail cicak. Keberadaan golongan taik2 cicak ini dlm arena politik menampakkan mereka cuba mengugut dan menggugat kedaulatan yg ada. Penguasa dicabar. Agama islam diganggu-gugat. Jenayah meningkat.
      Masih kah bisa membenarkan tahi2 cicak ini membuang taik merata2 tempat di negara tercinta ini???

      Delete
    14. lepas ni melayu bolehlah mula ajar anak2 makan taik cicak, semua pemalas...... LOL

      Delete
    15. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    16. anon 17:36 stuju dgn kamu,..ini Tanah Melayu!,...
      tp kenapa plak pompuan ni galakkan kita belajar bahasa taik cicak?!...geng barua taik cicak ke dia ni?

      "KUALA LUMPUR: Seorang Perwakilan Umno hari ini menggesa orang Melayu meningkatkan kemahiran mereka untuk kerjasama yang lebih rapat dengan China.

      Ketua Wanita Umno Pasir Salak Dr Wan Norashikin Wan Noordin berkata salah satu kemahiran itu ialah mempelajari bahasa Cina yang mungkin sukar tetapi sangat memberi manfaat."

      MCA,MIC geng taik cicak jgk tu,..tapi sape y bersungguh bela dorg ni,smpai beranak pinak,?,...barua sungguh la pembela taik cicak ni,..

      Delete
    17. Kami akan bg nasihat. Itu tugas kami. Sbb itu kami bekerjasama dgn mereka. Kaum taik cicak ni mesti di buang. Kebusukkan taik2 cicak membusukkan Tanah Melayu. Apa kamu tak sedar ka? Tolong buka mata sikit. Presiden kami mempunyai khasyaf yg tinggi melihat keadaan ini. Sbb itu tiada kompromi lg dgn tahi2 cicak ni

      Delete
    18. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    19. anon 18:52,..ye ka?,..,hang jd saksi ka waktu kejadian,..mungkin itu mak hang y kena balaih reramai kot ..sbb tu hang nampak burit mak hang meleleh benih barua2 tu,..
      kalo x mcm mane hang bule tau?,,..mungkin sbb ni y hang dok kalot mencarut sana sini,..mak hang bekas bohsia kepada barua2 ni,...aku kesian sgt kat ko,..anak bohsia barua negara,...

      kalot sungguh hang ni,...skrg semua org tau hang ni anak bohsia barua negara,...kesian,..x pasai2 kena cop anak bohsia barua negara,...kan anon 18:52,..

      Delete
    20. Tuan Admin Shahbudin,
      Tolong padam komen lucah 18.02.
      Ini anon yang hari2 duk mencarut lucah.

      Komennya tak ada fakta tapi mencarut yang lebih. Tak beradab dan tak ada segan-silu.

      Harap dapat kerjasama dari Tuan Admin supaya akan datang mereka yang nak masuk blog ni akan lebih berhati-hati jaga bahasa dan takut nak mencarut lucah. Kalau mencarut dah tentu akan dipadamkan komennya.

      Terima kasih Tuan.

      Delete
    21. Saudara Shah....
      Deletekan jugak posting Anon 18.52 yg tak de rasa malu tak abes2 mencarut "BURIT".

      Rasanya ini org yg sama yg kerjanya MENCARUT je.

      Delete
    22. perkara pemberian ic di sabah kan dah disiasat RCA
      apalah nak komen pun bagi hujah separuh masak

      Delete
    23. kisah parti-parti politik dan ahli-ahli d dlm negara malaisa..
      agenda utama nak tegakan islam,dan martabatkan mlayu dan ekonomi mlayu
      bila ekonomi mlayu kuat dan stabil mlayu akan jd bangsa bemaruah dan tinggi darojatnya..
      mlayu perintah malaisa dari dulu sampe sekarang.
      rakyat mesti wallak pada pemerintah seutoh -utohnya..
      maka jdlah walak utoh. sbb mlayu jd kuli,, cina mnjd tokeh.dgn laen pekataan mlayu jd kulibatak cina.
      yg bedarojat dan bemaruah hanya pemerintah,raja-raja,sultan-sultan menteri dan pegawai kerajaan.
      bangsa mlayu marhaen tetap jd tidak bemaruah dan beradap sopan, malas dan bengong sampe mampuih. sbb sekolah pun tak setara dan golongan bangsawan yg bedarojat dan mulia d sisi manusia dan d sisi agama islam..

      agenda politik mlayu nak jaga duit dan burit itu yg penting. burit aku ..aku jaga. burit hangpa jaga sendiri la woi.
      untok hidup rukon dan damai sbb belainan agama dan bangsa yg bebagai- bagai, bykan lagi kandang babi yg bapak besag,kedai judi dan kilang todi byk- byk.
      gomen dapat duit hasil.rakyat mlayu dapat mabok free sampe mampuih...

      Delete
  11. tak sangka raja-raja melayu pun dah menyampah dengan kerenah tun m!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti hang selalu sembang dgn raja2 Melayu..tu yg semua tahu..terbaeekkk..

      Delete
    2. oi bodoh kalau mak bapak kau bodoh tak semestinya kau perlu jadi bodoh. :)

      Delete
    3. umoq 91, dah nyanyok bro, kesian dia ....

      Delete
    4. https://en.wikipedia.org/wiki/Alzheimer's_disease

      Alzheimer's disease

      saya harap keluarga tun bersabar dalam menghadapi dugaan tuhan.

      Delete
    5. Jangan ngang le, tak sedor bahawa Tun masih segar, tajam pemikiran dsb nya, lebih lgi dari Najib yang umur 62 tapi dah sakit lutut, gigil lutut, hogeh dan kaki bengkok ke dalam di bahagian lutut.

      Korang kekadang kepala ada di lutut.

      Delete
    6. anon 12:32 hang selalu sembang dengan tun kah? ikut logik anon 11.50, semua tahu...terbaekkkkkk sampai terangkat. LOL

      Delete
    7. Jika nyayok sekurangnya fia tak buat dosa. Yang tak nyanyok fikir siang malam cara mana nak curi duit rakyat. Pak lebai dunia pun tumpang sekaki. Yang menyalak kuat dapat upah dedak basi.
      Yang paling kuat menyalah dapatlah makan lebih sikit.
      Terutama yg buat cerpin panjang pabjang dapat dedak grade tinggi sikit sebab penat perah otak.

      Delete
    8. bawak bersabar, kesian kat tun. biarlah dia menghadapi hari-hari akhirnya didunia ini dengan tenang.

      Delete
    9. anon 15:37, BODOH? ;)

      Delete
    10. 10.49 ada aku kesah??

      Delete
    11. 18.23 ada aku kata kau kesah ????? hahahahaha

      Delete
    12. anon 17:29
      kau nasihatkan tun M mengenai hari2 akhir
      kau punya hari akhir ntah2 esok lusa aje

      Delete
    13. 18.53 ada aku kesah??

      Delete
    14. anon 20:17, kalau macam tu baik aku pi main ngan bini hang seround dua malam ni, biar mati senyum dalam iman dapat burit bini hang! ;)

      Delete
    15. anon 21:27, bapak kau tentu kesah, bini dia kena main ngan bangla kote besar! hahahahahaha

      Delete
  12. Melayu trrbahagi dlm 2 kumpulan utama. Melayu Bengis vs Melayu Bingong.
    a) yg Bengis mcm lanun, samun rasuah pun yg jijik.
    b) yg Bingung..mereka hairan, bukan bodoh...cuma mainan wayang skrg jelas...islam pun selama ni hnya wayang..Raja pun hnya ditunggul. Pangkat wang pun semua hnya mainan najis.
    Yang binggong makin ramai...makin bijak, dan mereka makin susah ditpu oleh laknat Umno dan Pas puak bengis bertopeng sifat rasis melayu dan islam munafik.Disitu akan bangun Nelayu yg sifat manusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak lah 3 kumpulan utama, 2 macam yang hang cakap tu, 1 lagi ada darah paria bodoh macam keterunan hang. LOL

      Delete
    2. hang bijak. tahniah. hang la cotoh cai yg otak dipenuhi Taek Low, perasa. oandai..pungkoq penuh taek low..hehe

      Delete
    3. aik marah, dan mencarut-carut! sah lah kumpulan no 3 ni keterunan darah paria BODOH, IQ rendah! LOL

      Delete
    4. hang marah kot..tak heran pun. Bangsa haramjadah (najib kata) mcm hg ni mmg suka taek. Makan la lagi.. dh makanan ruji Taek low tu...Paria paria kt org buat apa..simpan sifat hang tu dah munafik taksub..rofl. Toksah marah sgt..darah nek satgi hang mampoeh cepat, tp elok pun..hehe

      Delete
    5. lah masih berhujah sampah, sian mak kau, tulah lain kalu surub bapak hang basuh lancau kecik dia sebelum main buat anak, kalau tak dapat anak BODOH haram jadah macam kau. hahahahaha

      Delete
  13. Adalah lebih baik memakai baju PAS tapi hati tertambat kepada Amanah dari memakai baju PAS, berjubah dan berserban tapi dalam lingkaran serban terdapat 2 tanduk yang tumbuh kerana terlalu kepingin kepada habuan yang ditawarkan UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu namanya munafik politik. Guna agama utk tegakkan politik.

      Delete
    2. contoh terbaik....nik abduh

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. 2345...wak jahid apa khabar? UM No ok ?

      Delete
  14. Anon2 yg komen panjang2 di atas lebih baik buka blog sendiri. Secara ringkas intipatinya ialah najib terdesak nak dpt sokongan melayu utk pastikan dia tidak kalah dlm PRU akan dtg. Klu kalah dia terpaksa lari ke luar negeri atau masuk resort sg buloh. Pas pula ghairah nak bersama umno tp takut nanti ahli dan penyokong cabut lari berduyun2 meninggalkan dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. finally, thank you ..... dah naik letih membaca

      Delete
    2. "Cik Minah" yang suka komen panjang tapi kosong merapu sila ambil perhatian.

      Delete
    3. HEHEHEHE........TERIMA KASIH Anon 12.24.
      Memang pahit menelan ubat.
      Apa yang saya merapu tu cuma sebahagian
      kecil daripada kemungkinan yang akan berlaku mejelang tahun TRANSOMASI Najib TN50!!!

      Delete
    4. Anonymous 9 December 2016 at 12:07 yang tak suka komen panjang sebab ada sakit otak. Di panggil attention deficit disorder, dia tak boleh fokus, tak tahan baca komen panjang.

      Dia short attention span, sepatut nya baca komik atau tengok video aje. Malang nya yg lucah dah tak boleh akses.

      Delete
    5. 12:38 isim apo?

      Delete
    6. bro 12:42, tepat sekali. LOL

      Delete
    7. 12:42, tarak isim, cuma nak tunjukkan kpd pembaca korang ada sakit otak, nak distract attention pembaca dari diskusi di blog ini.

      Dahtu, apa kedarah kamu tulis satu komen di 12.42, dahtu sokong komen itu 12:43? Kau dah betul2 gila ke?

      Delete
    8. memang sah, ISIM. hahahahahahaha .....

      Delete
  15. Aku tak bermasalah dgn yg nak tulis komen panjang, aku sanggup baca. Minat nak tahu.

    Tapi kalau Sdr Shahbudin boleh gunakan skrip besar sikit, senang sikit nak baca nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baguslah ada minat membaca, orang melayu rata-rata malas membaca.

      Delete
    2. aku ada kawan minat sangat membaca, membaca komik gila-gila dan sewaktunya.

      Delete
  16. Aku rasa bila komen dah mencecah 50, tak payah jawab komen2 mencacah, menyenyeh tuh.

    Bila belom sampai 50, boleh jawab dan tunjukkan mereka bodoh, bangang dsb nya. Lepas 50, jangan pedulikan depa. Supaya kita tak lari dari membincang blog post.

    Komen2 mencacai itu memang bertujuan nak distract.

    ReplyDelete
  17. komen hang dah lebih dari yang ke 50. kawan2 sila abaikan. hahahahahahaha

    ReplyDelete
  18. Minta Haji TARIK BALIK amanatnya dahulu @ Amanat Haji Hadi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka hati dia lah!

      Delete
    2. 1854...ada rasa panas dikawasa dubur anda?

      Delete
  19. Melayu oh Melayu. ... yang susah, yang malas...lembab ..suka mengikut (tanpa akal) suka kebergantungan. .
    suka mencerca,...taksub .. suka tunjuk kuat...suka berkelahi...macam dalam komen blog ni. cuba fikir.

    ReplyDelete
  20. nak buat camne, tuhan dah cipta melayu tu bodoh ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg cium taik cicak juga melayu
      Taik cicak tarak melayu mati wooo
      Ada betul ka

      Delete
    2. Kamu Melyau ke? Kalau betul, kamu amat bodoh.
      Kalau tidak, kamu menghasut, perlu di heret ke balai Polis, di dakwa di mahkamah dan di sumbat ke penjara.

      Delete
    3. kamu keling? heret sekali kebanyakan pengomen disini, baru kau sedar? kau sekali patutu diheret, bukan saja menghasut tapi bodoh melantun-lantun

      Delete
  21. Amin syukur insyallah ppbm harapan menang pru14..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  22. Mahfuz takut langgar Bai'ah! Tu sebab dia buat muka tak malu dengan ikut perangai kebudak-budakan Husang Musang dengan harapan PAS akan pecat dia macam Husang Musang juga!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  23. Ada sekor yang di gelar Jing Jibo di suatu blog. Dia suka mengarut, maki hamun dan mencarut. Nampak nya sama orang yang buat begitu di sini. Ini dia CV nya -

    Anjing Jibo

    Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

    Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

    Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

    Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

    Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

    Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

    Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  24. sy anon 19:29,...sy minta maaf kerana terpaksa memcarut kerana ingin menggunakan reverse psychology pd anon 18:52,...

    sy amat brsetuju dgn pendapat anon 19:53 dan 20:14,..mana komen berunsur lucah dan carut patut di buang,..

    pd hemat sy,..mana komen y beza 2 ke 3 minit dlm satu kolum adalah org y sama y memainkan 2 watak,...

    untuk kepastian anda bule periksa ID masing2 melalui 'inspect element' dgn menggunakan pc,...cume right click saje,...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf anda tiada hemat...... :)

      Delete
    2. Anon 21.03 saudara telah DIPROVOKASI dgn begitu BIDADAP SEKALI.

      Harap dapat PERHATIAN DARI TUAN ADMIN.

      Delete
    3. anon 21.15, tuan admin kata hang boleh gulong tikar, berambus kalau tak suka komen orang lain disini. :)

      Delete
    4. maaf, anon 21.57 IQ rendah bukan anon 21.15. terkilaf, harap maklum.

      Delete
    5. tuan admin tak ada masa nak layan "cry baby" macam hang. lol

      Delete
    6. pi balik kampung menetek lah, dah tua2 nak mengadu .....

      Delete
    7. terima kasih anon 21:57,..anda seorg rakan komen y prihatin,..

      provokasi murahan ini permainan biasa makhluk2 x berakal seperti ini,..dgn hujah tiada fakta,..cume perkataan carut saja modal mereka,...

      mungkin itulah rutin mereka ketika bersama ibu bapa dan kaum keluarga,..dasar keturunan kaki carut,...

      Delete
    8. sama-sama, bapak kalau BODOH anak lagi lah BODOH, betul tak? sian mak kau, dah lah bapak kau sejemput je, anak pula BODOH dan MALAS.

      Delete
    9. anon 22:41 hahaha gelojoh sgt nk komen,..las2 bodo kan diri sendiri,..sy anon 22:43,21:03,...terbukti sudah kebodohan ko wahai anon 22:40,22:41,..bodoh piang sungguh,..haha

      Delete
    10. ye la anon 22:52,...bodoh la ko sesorg,...kitorg x lyn org bodoh cam ko,...haha

      Delete
    11. ok anon 22:57 bodoh perasan pandai. :)

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    13. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  25. teringin nak buang, saya syorkan anda buka blog sendiri. LOL

    ReplyDelete
  26. 22:43 kalau dah tahu lagi dilayan? sama je perangai kaorang ni semua, suka menghina orang lain, bagus lah bertemu disini. memang sesuai.

    ReplyDelete
  27. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...