Tuesday, 27 December 2016

BR1M - ANTARA RASUAH DAN AUTA MURAH HATI


Tersentak dan tergelujat beberapa menteri UMNO apabila Tun Mahathir Mohamad tampil dengan serangan terbarunya bahawa pemberian BR1M adalah rasuah dan perbuatan yang salah.

Berlumba-lumba mereka tampil mempertahankannya kerana BR1M, selain pertandingan tiga penjuru, adalah dua senjata yang masih tinggal buat UMNO dan BN untuk memenangi pilihanraya akan datang.

Nak harapkan imej dan wibawa Najib....hancur.

Nak bergantung personaliti menteri-menteri....pun hancur.

Nak harapkan 1MDB....juga hancur.

Nak bergantung kepada Felda dan FGV...pun mula hancur.

Tiada apa yang tinggal untuk UMNO dan BN memenangi pilihanraya akan datang, selain mengharapkan perpecahan pembangkang akan berterusan dan berlakunya pertandingan tiga penjuru serta ditambah dengan gula-gula BR1M yang seolah-olah menggambarkan Najib seorang pemimpin yang pemurah lagi baik hati.

Jika pembangkang mula bersatu hati dan BR1M juga ditolak, makin dekatlah Najib, UMNO dan BN menemui titik penamatnya di hati rakyat.

Untuk menilai dakwaan Tun Mahathir bahawa BR1M adalah rasuah, mari kita teliti serta amati ulasan Mohamad Ezam Mohd Nor yang pernah bertugas sebagai Pengarah Komunikasi Strategik di Kementerian Kewangan:-


1. Dakwaan Tun M unsur rasuah dalam BR1M bukan tanpa asas. Hisbah berpandangan ianya  mempunyai asas dan perlu diteliti.

2. Kita maklum rencana asal BR1M datang dari Bank Negara dan pada hemat Hisbah ianya mempunyai merit dari sudut ekonomi dan juga sosial.

3. Semasa di Kementerian Kewangan saya sendiri pernah menyatakan dari sudut Islam pemberian cara ini amat dekat dengan prinsip pemberian zakat dalam islam kerana ada tumpuan kumpulan sasar seperti konsep asnaf.

4. Persoalan rasuah timbul apabila pemimpin politik yang desperado dan terdesak ambil kesempatan dari konsep dan rencana yang baik ini untuk tujuan dan kepentingan politik.

5. Buktinya didalam ucapan penggulungan perhimpunan UMNO baru2 ini Presiden UMNO  umum bahawa pemberian BR1M 3 fasa dan fasa akhir di berikan melalui UMNO bahagian.

6. Di sini wujud elemen rasuah kerana UMNO berkepentingan sbg parti yang mahu meraih undi. Memberi wang secara langsung kepada pengundi oleh sebuah parti yang akan sertai pilihanraya boleh menjadikan perbuatan memberi itu kepada perbuatan merasuah.

7. Kalau tiada niat mempengaruhi dan merasuah mengapa pemberian melalui UMNO? Dari sudut pentadbiran kewangan negara juga salah kerana UMNO adalah sebuah parti bukan sebahagian jentera kerajaan. Sumber dana BR1M adalah dari hasil cukai rakyat kepada kerajaan. Cukai dan hasil kerajaan bukan bersumber dari ahli umno sahaja. Mengapa UMNO mendapat hak eksklusif membuat pemberian? Mengapa parti lain tidak mendapat hak ini?

8. inilah satu lagi bukti bagaimana dasar baik disalahguna bila pemimpin sudah terdesak dan mahu terus bergayut pada kuasa dengan apa cara sekalipun (at all cost).

9. Kesimpulannya dakwaan Tun Mahathir ada unsur rasuah didalam BR1M bukan tidak berasas sama sekali. Dakwaan itu ada asasnya pada hemat Hisbah.
 
Mohamad Ezam Mohd Nor
Pengerusi Hisbah
27 Disember 2016.


Dalam pada itu, BR1M juga adalah auta licik Najib, UMNO dan BN untuk melakukan silap mata kepada rakyat. BR1M menampakkan seolah-olah sikap pemurah dan memberi, tetapi sebenarnya wang rakyat diambil semula melalui GST dalam jumlah yang lebih daripada yang diberi.

Jika seseorang membelanjakan RM70 sehari atau RM2000 sebulan untuk perbelanjaan keluarga, bayaran bil dan lain-lainnya misalnya, bermakna GST 6 peratus yang perlu dibayar ialah RM120 setiap bulan.

Dalam setahun, ia menjadi RM2000 x 12 bulan  = RM24,000.

Bermakna GST 6 peratus yang dibayar bagi perbelanjaan RM24,000 setahun ialah RM1,440.00.

Jika perbelanjaan harian meningkat kepada RM100 sehari atau RM3000 sebulan, maka GST yang perlu dibayar ialah RM180 setiap bulan.

Jika setahun, ia menjadi RM3000 x 12 bulan = RM36,000. Daripada jumlah itu, cukai GST 6 peratus yang perlu dibayar ialah RM2,160.

Kiranya seseorang itu menerima BR1M sebanyak RM1200 setahun, tanpa sedar sebenarnya apa yang kerajaan beri itu amat kurang berbanding  cukai GST yang penerima BR1M bayar kepada kerajaan.

Lihat, nampak BR1M seperti memberi dan murah hati, namun sebenarnya wang kita diambil kemblai dengan jumlah yang lebih daripada itu melalui GST. Licik dan auta kan!!

Tanpa BR1M dan GST, rakyat Malaysia jauh lebih bahagia kehidupan mereka. (SH 27/12/2016).

148 comments:

  1. Budin..seingat aku..pemberian cash handout ni asal dr pembangkang..Penang dah mula dulu..bg RM100 sorang..Selangor pun buat rasanya..Najib buat gak sbb cara dia mengikut apa yg dibuat oleh pembangkang termasuk memansuhkan ISA...nak popular lar katakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli Majlis Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Anina Saadudin akan menjelaskan semua perkara membabitkan dirinya termasuk penyingkiran sebagai Ketua Srikandi parti itu tidak lama lagi, lapor Sinar Harian.

      Akhbar itu memetik pembantu peribadinya, Kasih Alyza Mohd sebagai meminta semua pihak memberikan masa kepada Anina untuk menjawab semua persoalan yang dibangkitkan.

      Katanya, bekas anggota Wanita Umno itu akan mengadakan sidang media untuk menjelaskan semua perkara kepada semua pihak.

      Menurutnya, buat masa ini, Anina masih menunggu pandangan pengerusi BERSATU, Tun Dr Mahathir Mohamad dan presiden parti itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berada di luar negara.

      “Paling cepat kita akan buat sidang media pada minggu hadapan. Buat masa sekarang pihak kami sedang mendapatkan persetujuan Mahathir dan Muhyiddin yang kini berada di luar negara.

      “Percayalah yang kami bukannya mengelak daripada terus menjawab kekeliruan yang timbul, kami cuma perlu lakukan semua yang perlu dilakukan dengan cara yang betul,” katanya.

      Anina pada Ahad lalu mendakwa beliau dilucutkan sebagai Ketua Srikandi BERSATU.
      Kekeliruan mengenai jawatan Anina berlaku seminggu selepas beberapa blog mendakwa beliau terbabit dalam skandal seks.

      Dalam satu kenyataan semalam, BERSATU menjelaskan parti itu belum lagi secara rasmi menubuhkan sayap Srikandi.

      Oleh itu, kata setiausaha agung parti itu, Datuk Shahruddin Md Salleh berkata, kedudukan Anina yang sering dirujuk oleh pelbagai pihak sebagai ketua Srikandi tidak timbul sama sekali.

      Delete
    2. Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) dikatakan berjanji akan meneliti 'bukti' berkaitan dakwaan skandal seks bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Datuk Azwanddin Hamzah berkata pihaknya sudah pun menerima surat daripada majlis itu menyatakan komitmen mereka.

      “Menurut surat tersebut pihak MAIJ akan memperhalusi dan meneliti semua dokumen bukti laporan untuk tindakan selanjutnya berdasarkan laporan yang telah dikemukan oleh pihak JMM kepada MAIJ,” katanya dalam kenyataan.

      JMM juga melaporkan dakwaan sama kepada Jabatan Agama Islam Persekutuan (JAWI) pada 16 November lalu.

      Kes itu membabitkan akuan bersumpah (SD) bekas timbalan pendakwa raya Stanley Clement Agustin mengenai dakwaan hubungan Muhyiddin dan isterinya Nika Gee Siew Yee.
      Stanley dan isterinya membubarkan perkahwinan mereka di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, September lalu.

      Muhyiddin pada 1 September lalu berkata dakwaan kecurangannya dengan isteri orang itu membuktikan kem Datuk Seri Najib Razak hanya mampu boleh bergantung kepada “cerita seks” untuk mempertahankan perdana menteri.

      Muhyiddin juga berkata pendukung Najib bankrap idea dengan membawa cerita seks “yang biasanya mereka yang berpemikiran seumpama itu mampu lakukan.”

      Delete
    3. Scandal sex najin tak mahu disiasat selali la? Boleh tahan banyak juga sex scandal laki rosmah ni. Tapi kn faham juga la bini badan rupa badak, nak stim pun tak ada selera bebb

      Delete
    4. Kini saya amat kesal Tun Mahathir terlalu melindung Najib ketika dia ditangkap khalwat bersama seorang artis di Port Dickson dulu. Tak sedar diuntung betul, Najib nie.....!!!

      Delete
    5. Yg melindung najip ialah si polan yg skg menenggek di felda nu..

      Delete
  2. Kjaan Pembangkang bagi cash kat org tua, org miskin, OKU...BN bagi berjuta pengundi....itu bezanya

    ReplyDelete
  3. Apa nak buat kerana yang layak terima BR1M ni pun majoritinya kurang cerdik kalau pun tidak bodoh. Dapat duit selonggok dari BR1M, nampak banyaklah sedangkan yang diambil/cukai GST dari perbelanjaan mereka hari hari tak pernah m,ereka nampak, sedar apa tah lagi mengiranya. Memang bijak UMNO BN terus memperbodohkan golongan majoriti yang kurang cerdik ini Penerima BR1M boleh dikelaskan cerdik jika mereka terima BR1M berkenaan tetapu dalam masa yang sama mereka tidak beri undi kepada UMNO BN yang terang terang cuba perbodohkan mereka. Mana mana yang teru sberi undi kepada UMNO BN selepas mendapat BR1M, mereka ini sebenarnya bukan lagi tidak cerdik malah memang sah bodoh dan baghal kerana membiarkan diri terus diperbdohkan kerajaan UMNO BN. Cerdik kah, orang ambil hak kita lebih banyak tapi kita terima lebih sedikit?. Jelas banganglah kalau ini pendirian dan sikap kita bukan??? Jadi, tepuk dada tanya minda apakah anda ini cerdik atau rakyat jenis bengap yang layak diperhambakan sentiasa???.

    ReplyDelete
  4. BR1M hanya akan ditakrifkan sebagai rasuah apabila si penerima ditekan atau dimanipulasi supaya mengundi UMNO dan Barisan Nasional.

    Kerajaan ditubuhkan oleh UMNO dan Barisan Nasional maka apabila BR1M diagihkan melalui UMNO Bahagian sudah pasti yg sudi mengambilnya adalah dari penyokong kerajaan dan selebihnya akan menunggu ia dikreditkan terus ke dalam akaun.

    Hey, apakah tuan2 politik itu masih gusar setelah bertahun-tahun menanam sifat jahil dan sombong ke dalam dada pengikutnya ?

    Apakah nilai sebanyak rm 1,200 itu cukup untuk membuat si jahil membuang segala fitnah dan adu domba yg subur didalam dada mereka lalu memberikan undi untuk UMNO dan Barisan Nasional ??

    Maha Suci Allahswt - celakalah golongan yg tangannya merebut pemberian sambil lisannya mencela tangan yg memberi.

    BR1M difitnahkan sepenuhnya hasil dari hasil cukai yg dikutip oleh kerajaan - sila rujuk pada KDNK pendapatan kerajaan berapa peratus hasil percukaian dan dengan jalan apa ia diuruskan, siapa dari kalangan tuan2 politik yg khianat itu mampu membuktikan secara khusus dana BR1M berasal dari cukai yg dikutip ??

    apakah si jahil itu tidak mengerti bahawa segala hasil percukaian yg dikenakan terikat pada syarat tertentu. Dan para penerima BR1M adalah tergolong dari si marhean yg hampir terlepas dari segala macam cukai kecuali GST.

    kemenangan yg diperolehi UMNO dan Barisan Nasional hakikatnya selama ini diatas Qudratnya Allahswt dan asbabnya hasil dari akal,iman dan ilmunya si marhean.

    Tuan2 politik itu wajib berhenti dari menipu daya sesama mereka.

    Tuan2 politik itu wajib melantik kuasa pemutus dari kalangan mereka.

    Tuan2 politik itu wajib berhenti dari terus menyemai sifat jahil dan sombong si marhean sebagai penghubungnya.

    Sesungguhnya urusan yang HAQ tidak pernah bersebati pada urusan yang BATHIL.














    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey hey hey...kalau iklhas masuk akaun terus , tak payah buat majlis pemberian Br1m oleh pembesar umno...hey hey hey unknown rasuah by any other name is still rasuah

      Delete
    2. Unknown...felda beli saham overprice eagle high indon per citer? 1mdb bayar Aabar auta per citer? Kaa ko memang tak paham ekonomi tapi nak tunjuk pandai.

      Delete
    3. harga saham fgvh macam taik, apakah sebabnya wahai pakar ekonomi cik unkown 15.13 ? Sila jelaskan pada kami yg jahil ekonomi ni.

      Delete
    4. Anon 15:28

      You did not knock on his head hard enough...but its still a good knock anyway however empty it may be (I meant his head, despite his attempt deploying ayat ugama)!

      2.6 Billion is a bloody HEIST and, made worst the distribution of the 'RASUAH' from the '2.6 Billion LOOT' trickle down to many KBs that these people became so RETARDED beyond comprehension! Not surprising if an OXFORD alumni can be so damn stupid that a 100 Million case hilang dari kementerian dia boleh mudah jer cakap "...saya tidak tahu...", tiada beza nya si Lanun PM01 sengat duit kemudian bayar credit card dues kemudian kata "...ya memang ada masuk, tapi saya tidak tahu..."???!@?#$%!???

      So, CURI became DERMA.....RASUAH dari CURI became KONGSI DEDAK....tidak ada istilah DOSA langsung! Tuh yang tak takut Tuhan langsung walau rompak di siang hari!

      Siapa kata TOYOL dan ORANG MINYAK tuh hanya myth? Kita dah nampak kan kepala Toyol dan lanun Bugis tuh jelmaan yang NYATA?

      Delete
    5. Anon 15.46...heh heh a good one bro...i have been knocking on HER head (i believe this unknown a.ka.a. nakhoda is a woman)...i know how empty it is, therefore a soft knock ought to be good enough this time around, as i do not expect her to have any answer, other than ayat bunga bunga mengarut tah apa apa...anyway, miss her, didnt we?

      Delete
    6. lah majlis penyampaian ni bukan tradisi masa tun mamak lagi? dulu tun daim masa menteri dok sampaikan bantuan ratus ribu kat masjid, siap perli orang masjid lagi, dia habaq kalau tak nak takpa, undilah pembangkang, pelik lah kau ngan koarang ni semua, sudah hilang akal? tak ada siapa pun paksa undi BN bila amik BR1M, bodoh sangat ke orang2 melayu? bagi cina je memerintah lah, mesti ok punya, lim kit siang sihat lagi!

      Delete
    7. bro Unknown,

      you are right there is nothing wrong with BR1M. rakyat malaysia sentiasa bebas mengundi sejak dari merdeka lagi.

      cheers.

      Delete
    8. 16.05, ketuk sikit kepala saudara sekali. you wierd? nakhoda lah, woman lah? you sexist? hang tak suka kaum wanita? got issues with you mother? tak ada satu benda intelligent pun yang dibincangkan, setakat terror merendahkan orang lain makes you right? lepas ni tudulah saya ni unknown, nakhoda pula, sama je MO koarang ni.

      Delete
    9. MO = Modus Operandi, :)

      Delete
    10. BR1M ni keluar dari poket DS Najib? UMNO? atau Gomen?, banyak beza tu, jangan lak marah sampai nak tercabut kepala lepas ni.

      Delete
    11. http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/12/27/wan-azizah-disagrees-with-dr-m-over-br1m/

      Wan Azizah disagrees with Dr M's labelling of BR1M as bribery

      PETALING JAYA: Opposition leader Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (pic) said the 1Malaysia People's Aid (BR1M) was not a form of bribery as claimed by Tun Dr Mahathir Mohamad.

      The PKR president said such assistance should be given by the government to the people as it was their duty to help.

      "And they (the people) are qualified to get this help from the government and it should be given," she said at a press conference at PKR headquarters here, Tuesday.

      However, she said the criticism against BR1M was that not everyone qualified for the financial aid.

      "Not everyone gets BR1M, but everyone gets GST," she said.

      Former prime minister Dr Mahathir had recently claimed that BR1M was tantamount to bribery and therefore illegal or a crime from the point of law.

      When asked whether the party had given up hope on Datuk Seri Anwar Ibrahim of becoming prime minister, Dr Wan Azizah remained optimistic.

      "Who said that? Never say never," she said briefly.

      Anwar, who is also Dr Wan Azizah's husband, is currently serving a five-year jail term for sodomising his former aide, Saiful Bukhari Azlan and is expected to be released in 2018.

      However, the 69-year-old will not be allowed to contest in the elections for five years upon his release, thus burying prospects of him becoming the prime minister.

      Delete
    12. 15.46, 16.05,

      saya ringkaskan untuk saudara berdua dibawah ...

      The PKR president said such assistance should be given by the government to the people as it was their duty to help.

      "And they (the people) are qualified to get this help from the government and it should be given," she said at a press conference at PKR headquarters here, Tuesday.

      also i pasted comment from anon 16.35 dibawah in case terlepas,

      Anonymous27 December 2016 at 16:35

      BR1M ni keluar dari poket DS Najib? UMNO? atau Gomen?, banyak beza tu, jangan lak marah sampai nak tercabut kepala lepas ni.

      cheers.

      Delete
    13. Kalau tulis bunga2 isi tarak memang patut kena ketuk dan kena kutuk pun. Nak memandai mandai tapi knowledge pun tarak.

      Delete
    14. Unknown....

      Pengertian sabsidi ialah bantuan dari pihak majikan/kerajaan kpd pekerja/rakyat... mengurangkan kos barangan. Contoh, semasa saya bekerja dulu, pekerja diberi sabsidi berbentuk kupon untuk makan tengahari/minum. Tapi sabsidi ini tidak boleh dituntut atau ditukar ganti dalam bentuk cash/tunai oleh pekerja.
      Makan Tengah hari - RM1.00 (Sabsidi Majikan) + RM2.00 (Pekerja) = RM3.00
      Majikan akan bayar sabsidi makan kpd pihak kantin berdasar jumlah kupon terkumpul.

      Samalah seperti kaedah sabsidi bantuan era Tun Mahathir. Meaning...subsidy that was paid by government (of Tun Mahathir) to keep the price of a product or service low to help the rakyat. Fahammmmmmm......??????

      Bukan cara Najib memberi sedekah dan mentransformasikan & merendahkan martabat rakyat jadi PENGEMIS tak berintigriti. Dan juga buruk siku, beri keciput tarik balik berlipat-lipat ganda.

      Delete
    15. Rasuah aka DEDAK.
      Dedak sedap dimakan berlaukkan ketulan taek low yg dihiris nipis2.
      Menurut tokoh Lobai terkenal chef PIS lagi, dedak yg diperam 6 malaman akan keluarkan aroma menarik. Ia juga dapat menambahkan rasa lemak manis dlm hidangan popular ini.
      Sila ikuti rancangan masakan baru ini diTV3 tak cukup suku.

      Delete
  5. BR1M = Bribe. Nama pun dah nak dekat sama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudara ni kurang bijak lah ..... macam budak kecil berhujah

      Delete
    2. BR1M = Beri Rasuah 1 Malaysia.

      Delete
  6. http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.my/2016/12/alasan-anina-mengingatkan-bill-clinton.html

    Elok Anina bersihkan nama.

    Lepas ini, Din Pagoh pula. Bila berkawan baik dan ada hubungan kerja dengan Anwar Ibrahim, dikhuatiri ada berkongsi dan bertukar-tukar pengalaman.

    Wow! Adakah cerita lama?

    ReplyDelete
  7. Din Pagoh sudah goyang. thanks to anon 16.14 for sharing, just love husin lempoyang. LOL

    ReplyDelete
  8. 5.46, 16.05,

    saya ringkaskan untuk saudara berdua dibawah ...

    The PKR president said such assistance should be given by the government to the people as it was their duty to help.

    "And they (the people) are qualified to get this help from the government and it should be given," she said at a press conference at PKR headquarters here, Tuesday.

    also i pasted comment from anon 16.35 dibawah in case terlepas,

    Anonymous27 December 2016 at 16:35

    BR1M ni keluar dari poket DS Najib? UMNO? atau Gomen?, banyak beza tu, jangan lak marah sampai nak tercabut kepala lepas ni.

    cheers.

    ReplyDelete
  9. Tok ketua gusar dan bimbang
    Rakyat tak undi jawatannya hilang
    Tingkah lakunya dikata jembalang
    Nak sambung jawatan mungkin terhalang

    Apa lagi mesti lakukan
    Supaya rakyat jadi berkenan
    Kos meningkat cukai membeban
    Sagu hati kita naikkan

    Kalau dulu beratus sahaja
    Kini naikkan beribu pula
    Tentu rakyat bertambah suka
    Tunjukkan rakyat kita ni peka

    Apa dibagi hanya sedikit
    Cukai kita tambah membukit
    Kita tak mahu cari penyakit
    Rakyat seronok penuhnya poket

    Tapi tok ketua tak mahu sedar
    Hormat padanya semakin pudar
    Rakyat diberi se ala kadar
    Diri sendiri billionaire digelar..

    ReplyDelete
  10. "Pergi ke pasar belik itik , hamboiii kemainn cerita pasal politik "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib lebih teruk dari buruk siku.

      Najib konon bagi sedekah (Brim)
      Tapi tarik balik lebih serakah.
      Pura-pura konon baik
      Tapi berhati penuh taik....!!!

      Delete
    2. Betollllll !!!

      Delete
  11. "mulut puaka mulut pondan , kau mmg setan. hahahhaha"

    --Fon Dan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu yang namakan dirimu sebagai fondan, lagi mahu cakap orang lain pondan.

      Terlalu banyak makan dedak sampai tak boleh nilai mengaku diri sebagai pondan.

      Mengakulah pantun kamu tak suku pun nilainya berbanding Fan Tun. Kalau dijual 2.6 sen pun tak laku leerrr...

      To Fan Tun:-

      Well done. Keep it up and on.

      Delete
    2. To Fan Don,

      Biarkan mereka mencerca, mereka datang dari golongan kurang berpelajaran. sabar, walaupun pantun hanya dua kerat, maknanya mendalam, teruskan usaha saudara.

      Delete
    3. kami semua sangat kagum dengan pantun ringkas anda saudara Fon Dan, jangan berduka dengan kata-kata kesat, orang-orang melayu malas memang suka menghina dan bukan membina, memang sudah menjadi sifat semulajadi mereka.

      Delete
    4. fon dan ni pernah hantar komen yg mengutuk Islam. tak caya sila tengok semula komen2 dia yg terdahulu. Silakan.....

      Delete
    5. Dia suka mencarut.

      Delete
    6. Bersembunyi berbagai samaran
      Tau2 dah jadi Fon Dan
      Bila diajak berhadapan
      Cabut lari macam pondan

      Itulah.....Kejora....!!!!

      Delete
    7. Fondan aka Kejora dari putra merdeka datang sini sambung legasi mencarut ke??

      Delete
  12. "Buat kuih kena pakai cuka , hahahahahha padan muka."

    --Fon Dan

    ReplyDelete
  13. " pang pang pang kena lempang , pantun kau macam gampang. "

    --Fon Dan

    ReplyDelete
  14. http://www.malaysiakini.com/news/367343

    BR1M not corruption, Wan Azizah disagrees with Dr M

    cheers

    ReplyDelete
    Replies
    1. cheers. ...Dr Wan Azizah then added,
      "But it does becomes corruotion, when given out BY political party Ketua/Bahagian UMNO"
      i know u agree to this. tq.
      cheers

      Delete
  15. Di Malaysia ada BR1M, di Amerika ada,

    Food Stamp Program aka Supplemental Nutrition Assistance Program

    https://en.wikipedia.org/wiki/Supplemental_Nutrition_Assistance_Program

    ReplyDelete
  16. https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-02-03/food-stamps-still-feed-one-in-seven-americans-despite-recovery

    Food Stamps Still Feed One in Seven Americans Despite Recovery

    cheers

    ReplyDelete
  17. https://www.rt.com/usa/331216-americans-food-stamps-restrictions/

    45 million Americans rely on food stamps

    cheers

    ReplyDelete
    Replies
    1. And do you know end results? I was there for 4 years as a student. Those who receive food stamps are mostly lazy people. They will forever rely on food stamps. And look up at the US national debt attributed to food stamps. Learn from spore, you wanna survive, you gotta work hard in spore. Teach your citizens how to fish, not feeding them with fish.

      Delete
    2. Yeah dude, same goes to Bantuan Rasuah 1 Malaysia aka BR1M. All lazy bummers.

      Delete
    3. 17.46, i was a student there too, not all of them are lazy like melayu kat malaysia ni, kau dah pegi interview semua ka?

      Delete
    4. Gomen dok beri free ride kat melayu sejak merdeka lagi, segala hak keistimewaan yang telah memalaskan dan membodohkan melayu, hapuskan semua? ok? saya sokong!

      Delete
    5. 4 tahun jadi student and most probably dapat scholarship sebab bumi or cina kroni! hahahahahaha, dah jadi expert economist, patut rakyat amerika pilih hang jadi POTUS, selesai semua masalah kat sana

      Delete
    6. lepas hapuskan, while we are at it, please let a cinabeng jadi PM plak kat malaysia ni, gua dah fed up lah dengan melayu malas kuat beragama tak tentu pasal, semua nak jadi arab padang pasir.

      Delete
    7. 18.25 Yes just go on like before condemn religion n the malays. Every damn thing u will relate to the malays n Islam. U really hate the muslims, dont u? I've noticed your comments before this.

      Delete
    8. 18.14....i said mostly lazy people...i didnt say all. And if you were there as you have claimed, surely you would have discussed about the downside of food stamps in your economic class. And surely you would have known by now the humongous cost associated with food stamps, and its ineffectiveness. And as a US grad, you would not have thrown me a stupid question like "kau dah pergi interview semua ka". You would have articulated your point in a much better way. Unless masa kat US pun kau berkampung dgn budak2 malaysia sepanjang 4 tahun, dan tak pernah mix dgn mat salleh dll.

      Delete
    9. If the US were to remove food stamps benefits, those 45 million people will get to work, full time. Industries wont need to rely on migrant workers from central america.

      Delete
  18. UMPAMA BAGI RM 10 POKET DEPAN ,DIA SAUK BALIK RM 50 DARI POKET HELAKANG KITA .ITU LAH PERUMPAMAAN BRIM DAN GST

    ReplyDelete
    Replies
    1. BR1M dari gomen, rompakan 1MDB persendirian! hahahahaha

      Delete
    2. Kalau gitu memang betullah duit 1mdb dirompak toyol glamour kan??? Tu sebab ko kata rompakan 1mdb persendirian. Hahahaha

      Delete
  19. "give a man a fish n u feed him 4 a day, teach a man 2 fish n u feed him 4 a life time" - maimonides.

    - jika kita beri seseorang ikan, kita akan memberikan nya mkn utk satu hari sahaja,tetapi jika kita bimbing dia cara/teknik menangkap ikan, maka kita akan bantu dia makan seumur hihup.

    "an idle mind is d devil's workshop"

    - minda yg leka adalah bengkal mainan syaitan.

    pd saya brim ada lah tindakan populist yg lama kelamaan akan membuat rakyat berpersaan yg itu adalah hak mereka.

    setiap tahun berpuluh ribu siswazah yg akan memasuki pasaran kerja. jika kerajaan gagal menyediakan peluang perkerjaan yg mencukupi, maka akan terjadi lambakan siswazah yg akan menganggur.

    akan sampai satu ketika mereka akan menyuarakan kehampaan n melakukan sesuatu yg amat merbahaya bagi Negara.

    saya tidak nampak kerajaan sekarang memandang serious tentang bahaya ini.

    saya harap kerajaan pimpinan baru akan memperbetulkan keadaan yg amat merunsingkan ini.

    selaku mantan peg yg terlibat dlm program2 latihan d dlm n luar Negara selama 8 tahun, saya mempunyai idea utk membaiki keadaan.

    namun saya akan tunggu masa Negara ini d pimpin olih orang yg betul2 cintakan Negara n tidak hanya cintakan diri sendiri serta keluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hambo tok seh makan ikan seumur hidup..... :)

      Delete
    2. Agreed tuan. FDI pun tak ada, graduan menganggur. Zaman tun dulu, graduan yg pilih kerja. FDI skrg hanya ujudkan pekerjaan untuk bangla, indon, nepal....

      Delete
    3. Very true indeed, all foreigners will in charge of malaysia economy in the next 10 yrs time. Now we have a bugis chap and a jawa tock2 running the country.

      Delete
    4. 17.52, anak buah saya dua orang baru lepas graduate, ok je dapat kerja .... zaman tun dulu, masa gawat, susah dapat kerja, lebih2 lagi graduan2 melayu yang kurang kompetitif.

      Delete
    5. 17,52 FDI tak ada? tak betul tu!

      Delete
    6. K Tmn Malik,

      "foreigners will in charge of malaysia economy" ....can you please elaborate.

      Delete
    7. Masa zaman sekaranglah semua jatuh. Banyak retrenchment kerja (buang kerja) termasuklah petronas, MAS dll. Banyak kilang tutup. Banyak pengangguran. Tu sebab anak dara keluar U tak dapat kerja jual nasi lemak anak dara.

      Dividend ASB turun, nilai matawang turun, saham felda merosot. Duit rakyat kena samun. Nama Malaysia busuk. Rasuah menjadi2 gila.
      Kompetitiflah sangaaaaattt.

      Delete
  20. mantan galat nape la eden tak boyi depa br1m dulu ... alahai.

    ReplyDelete
  21. hahahahaha ...... tu yang betul nya .... bak kata zam maidin, tak boleh kalah!

    ReplyDelete
  22. Salam semua

    BR1M...satu langkah yang amat tidak bijak.

    Pada asalnya BR1M diberi berasaskan politik. Bila kerajaan P.Pinang bagi RM100...Najib tak mau ketinggalan dan memberi BR1M kepada rakyat sebelum PRU13. Selain BR1M Najib juga memberi duit kepada golongan remaja berumur 21tahun ke 30tahun. Disini nampak sangat tujuannya adalah untuk memancing undi. Pertama BR1M sebelum PRU dan kepada golongan belia 21tahun keatas (umur daftar mengundi)...kenapa tak bagi kepada remaja lepasan SPM yang rata rata masih menganggur?...pokai...Kenapa umur 21 keatas?

    Berapa jumlah BR1M yang telah dibayar?...puluhan billion!...semuanya jadi taik....Dapat BR1M pergi makan McD, KFC dan beli handphone baru. Alangkah berfaedah kalau puluhan billion itu dibelanjakan untuk prasarana pendidikan dan kesihatan dan membantu golongan yang benar benar memerlukan.

    Pepatah ada mengatakan:

    "Jangan beri simiskin itu ikan...berilah kail supaya simiskin itu dapat menangkap ikan untuk menyara hidupnya."

    Satu perkara lagi...jangan samakan BR1M dengan zakat. Zakat adalah satu sistem percukaian dan kebajikan umat Islam. Punca zakat dari umat Islam yang menunaikan perintah Allah untuk membantu sesama Islam dan manusia sejagat...Ianya 100% dari punca yang HALAL dan pembayar zakat penuh ikhlas dan bertanggung jawab menunaikan kewajiban.

    BR1M adalah dari kerajaan yang punca kewangannya dari pelbagai punca termasuk cukai untuk barangan yang haram disisi Islam. Ikhlaskah "kerajaan" dalam memberi BR1M?...atau kerana ada unsur politik?...Kalau Najib boleh bagi keputusan pembayaran BR1M melalui Ketua Bahagian UMNO, bukankah itu mengesahkan BR1M satu permainan politik? Siapa UMNO?...UMNO bukan jentera Kerajaan...jelas menyalahi peruntukan perundangan dan SOP. UMNO yang kita tahu sarang pencuri...nak bagi lagi mereka mencuri?

    Jangan berselindung dengan kononnya membantu rakyat...tetapi "Nawaitu" masih berbau politik. Rakyat susah kerana kegagalan kerajaan menangani masaalah ekonomi...jangan pula jadikan BR1M untuk menjerat rakyat yang dalam kesusahan....dan jangan pula nak kaitkan atau samakan BR1M dengan zakat.

    BR1M = Rasuah?...nawaitu dan perlaksanaannya lebih menjurus kepadanya.

    Beri joran kepada rakyat!...dan beri ikan hanya kepada mereka yang benar benar memerlukan.

    BR1M membebankan kewangan negara, yang bukan sahaja semakin tenat malah dicuri sewenang wenangnya.

    Pencuri ingin bersedekah dengan duit curinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BR1M is from gomen. well you can always buy a joran with some extra cash! :)

      Delete
    2. Bravo tuan putera.

      Very well written. Keep it up.

      Cuma bab pencuri bersedekah dengan wang curi tu agak tak betul sikit.

      Yang dia guna untuk sedekah adalah wang BRIM hasil cukai yang kita bayar termasuklah GST. Prinsipnya, yang beri sikit tapi bising yang kaut banyak dan buat2 senyap. Itu pun riuh dan gebangnya macam dia guna duit gaji sendiri buat sedekah.

      Yang duit curi tu dia bikin enjoy syalalala dan tabur sedikit sebagai dedak buat penyokong2 peliharaannya.

      Delete
    3. tuan putra,

      hujah yang kurang bernas dari pandangan kebanyakan kami disini, malang sekali, semangat kuat!

      Delete
    4. 18.21 sangat setuju dengan pandangan saudara.

      cheers

      Delete
    5. anon 18:21,

      ringkas dan bernas ulasan anda, tidak menjela-jela tapi kosong. Taniah

      Delete
    6. I beg to differ.

      By saying that part of the BRIM money may be used to a buy a joran, it clearly shows that this chap just couldn't understand what Tuan Putra was trying to convey.

      I bet he couldn't differentiate the different meanings of the word 'fish' which appears twice in the following sentence:-

      "give a man a fish n u feed him 4 a day, teach a man 2 fish n u feed him 4 a life time" - maimonides.

      (Pinjam petikan ulasan pak rahman jpc).

      ..tu pun tuan Putra tulis BM tu, kalau tulis BI entah apalah yang dia faham agaknya..

      Delete
    7. Betul bro john doe. That chap doesnt understand that the function of a govt is to enable its citizens to find ways to cari makan. Dia pi cakap pasal joran pulak. Aduhhh!Nasib baik dia tak cakap beli umpan sekali.

      Delete
  23. some people say, you can never teach a mamak.

    ReplyDelete
  24. Semenjak Din Pagoh jadi menteri pendidikan dulu, pelajar melayu semua jadi bodoh, suruh nya orang kaut belajar agama, cakap omputih bodoh, last-last rupanya kuat cium burit pompuan cina tua kat belakang! ni semua kerana DIN PAGOH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantiknya bahasa mak ko ajar.

      Delete
  25. http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/12/27/wan-azizah-disagrees-with-dr-m-over-br1m/

    Wan Azizah disagrees with Dr M's labelling of BR1M as bribery

    PETALING JAYA: Opposition leader Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (pic) said the 1Malaysia People's Aid (BR1M) was not a form of bribery as claimed by Tun Dr Mahathir Mohamad.

    The PKR president said such assistance should be given by the government to the people as it was their duty to help.

    "And they (the people) are qualified to get this help from the government and it should be given," she said at a press conference at PKR headquarters here, Tuesday.

    However, she said the criticism against BR1M was that not everyone qualified for the financial aid.

    "Not everyone gets BR1M, but everyone gets GST," she said.

    Former prime minister Dr Mahathir had recently claimed that BR1M was tantamount to bribery and therefore illegal or a crime from the point of law.

    When asked whether the party had given up hope on Datuk Seri Anwar Ibrahim of becoming prime minister, Dr Wan Azizah remained optimistic.

    "Who said that? Never say never," she said briefly.

    Anwar, who is also Dr Wan Azizah's husband, is currently serving a five-year jail term for sodomising his former aide, Saiful Bukhari Azlan and is expected to be released in 2018.

    However, the 69-year-old will not be allowed to contest in the elections for five years upon his release, thus burying prospects of him becoming the prime minister.

    ReplyDelete
  26. Satu pandangan yang sungguh bijak dari DS Wan Azizah!

    ReplyDelete
  27. http://www.malaysiakini.com/news/367343

    BR1M not corruption, Wan Azizah disagrees with Dr M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Corruption is the money that was stolen away from the rakyat by the head of perompak.

      Delete
    2. Dr Wan Azizah also meant BRIM becomes dedak when it is disbursed by UMNO.
      Of course TV3 kurang suku already blur this part out hehe.
      But we are hapoy that 1844 agrees on this. Tq 1844

      Delete
  28. anon 15.46, 16.05, terus senyap sepi ..... hahahahahaha

    ReplyDelete
  29. Buah Belimbing Rasanya Masam,
    Dah lah Masam Berkelat Pula,
    Siapa Kata Melayu Tak Bangang,
    Dah Lah Bangang Pemalas Pula.

    ReplyDelete
  30. kalau pergi memancing, tidak semua pemancing akan dapat hasil.

    kalau beri ikan, konfem setiap penerima dapat ikan

    ReplyDelete
  31. kalau beri pancing kena fikirkan tentang umpan, bot dan pemasaran. akhirnya tidak semua akan dapat hasil yang sama. justeru lebih baik terus diberikan ikan. bagi yang mampu dan rajin mereka boleh pergi memancing bagi mendapatkan hasil ekstra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 19.09,
      Awak memang dari kabilah UmatMelayuNoOtak..aka umno, bangsa bangsat zaman berzaman yang malas berfikir, malas berusaha dan suka jalan mudah (mcm unknown). Harap2 kabilah awak dan pemimpin pencuri awak akan lenyap selepas pru14 nanti....

      Delete
  32. Ada mufti pula bersuara membidas Tun supaya bertaubat dan dekat diri dengan allah pada akhir usia ini. Memang bagus nasihat itu tetapi ulama ini tutup mulut dan telinga bila berkenaan kes najib. Jika kamu betul2 jujur, rakyat ingin nak dengar kes skandal najib berkenaan 1MDB. Banyak lagi kes najib mnyalahkan kuasa. Wahai mufti yang alim lagi soleh sentiasa berpandukan hukum allah, sila huraikan macam PN dan KPN yang melandungi najib. Berdosa besar sebagi ulama yang punya ilmu tapi bersekongkol dengan penyamun dana 1MDB. Rakyat nak dengar fatwa dari kamu berkenaan hal ini. Jika kamu tak berani nak kata, biar diam dan beramal. Kamu serupa macam Tun, dah diakhir usia. Kamu lagi tergolong manusia munafik kerana ada ilmu tapi gunakan secara tidak jujur dan betul, lagi besar dosanya. Jangan kerana dedak, jika ada kamu sokong najib walaupun tahu dia banyak terpalit dengan skandal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi kpd org2 sudah kira rasuah hukumnya haram

      Bagi kpd anak beranak Dan kroni hukumnya halal.

      Mungkin pendapat ini Dari pada org yg mengaku dia adalah Tuhan yg boleh menciptaka hukum sesuka hatinya.

      Delete
  33. Rasuah tidak semestinya ada kaitan dengan cash. Barang atau produk juga boleh dijadikan bahan rasuah. Makanya apakah air paip percuma yang diberikan pada isi rumah adalah satu rasuah juga? Kalau rasuah siapa yang tanggung semua itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. -Air paip dari paip bukan rasuah.
      -Brim dari umno adalah rasuah.
      Terima kasih diatas persetujuan bersama tuan keatas 2 kenyataan ini.

      Delete
  34. BR1M adalah tanda aras kemakmuran pemerintahan najib bn, jika ramai yg terima maksudnya ramai yg miskin, ekonomi teruk, kalo kurang yg terima maksudnya rakyat berpendapatan tinggi dan ekonomi bagus..tahukah anda bahawa penerima br1m tidak layak untuk membeli rumah 150k keatas berdasarkan aras gaji untuk pinjaman perumahan dari pihak bank..dan ada ke rumah sekarang berharga 150k kebawah..nampaknya penerima br1m akan tak berumah lah sampai tua..adakah pemberian spt br1m ini yg dibangga banggakan sgt oleh najib bn??..bangga sgt ker banyak rakyat susah masa kamu perintah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib bakal dicatit dalam sejarah negara memufliskan negara & bapak peminta sedekah.

      Sebab...PMnya Bapak Penerima Sedekah RM2.6 bilyon dari Arab Dogol, rakyatnya pula ditransformasikan sebagai pengemis/peminta sedekah yg tak mampu berdikari, hilang jati diri dan mengaanggur.

      Teringat filem 'King of Beggars' lakonan Stephen Chow.

      Delete
  35. Apa dah jadi dengan orang Malaysia ni ...
    Haram Halal pun dah tak kenal dah ...
    Haram Halal pun dah tak tahu beza lagi dah ...
    Haram Halal pun dah tak ...
    Patut le jadi macam ni sebab mufti pun dah keliru ... apatah lagi orang biasa ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesiapa yg rasa brim tu haram, sila pulangkan balik. Mengikut kaedah fikh , jika berasa waswas jangan gunakan.

      Delete
    2. Orang bagi ambillah tapi jangan undi BN sebab itu duit hasil cukai yg dikutip dari rakyat juga.

      Sebenarnya duit rakyat yg disamun tu yg patut dipulangkan balik.

      Delete
    3. 2338 Tahniah!!
      A adalah contoh terbaik Mekayu yg Selam mahzab Ahli Songlap Wal Jammah.
      Wang yg sumber ya sangsi dan tak jelas boleh terima utk pergi unrah buat cuci dosa. Wang ini juga boleh guna buat masjid,bila org solat dosa akan hapus. Matlamat bokeh halalkan cara. Terbaik !!.
      Otak 2338 mula reour akibat pengambilan berlebihan Dedak berlaukkan taek low. Species 2338 ini habitanya dibaeab tempurong. Kesian dia, kan?

      Delete
  36. Membeli sokongan rakyat dgn menggunakan wang.

    ReplyDelete
  37. Saya sokong anon 15.07 seratus peratus.Rata2 orang2 kampong yang saya tanya mereka sangat teruja dengan BRIM ni....mereka menunggu2 kedatangan BRIM.Sebaliknya bila saya tanya pasal GST mereka selamba aja seolah tak dak hal bagi mereka....mereka tak kesah asalkan BRIM mereka dapat.Itulah menteliti orang2 kampong khususnya orang Melayu,mereka hanya tahu apa yang ada dihadapan mereka sahaja tanpa ingin tahu atau mengambil tahu apa yang sedang berlaku didalam Negara mereka.

    ReplyDelete
  38. Brim hanya utk ketua keluarga.
    Tapi gst habis dia pukul rata.
    Jika 1 keluarga ada 6 orang...kiralah sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan semua dpt br1m
      tp semua rakyat dicukai dan ditarik subsidi
      secara lgsung dan tak lgsung

      Delete

  39. Mr. Buddin pengiràan ko berkaitan GST adalah salah kerana bukan semua barang ada GST. So aku cadangkan ko dapatkan khidmat akauntan bertauliah untuk membantu ko mengira GST.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh blah.....memang bukan semua barang ada GST....sikit sangat barang yg tak kena GST. Lagi banyak barang yg kena GST dari yg tak kena tau tak???

      Kalau dalam satu rumah ada 5 org anak yg sekolah....cuba ko yg bijak pandai tu kira berapa GST nak kena bayar beli kelengkapan sekolah.......tak masuk barang harian lagi.

      Elok ko yg pegi dapatkan khidmat orang betulkan skru kepala ko. Aku tengok dah lose dah......

      Delete
    2. Ko yg tak reti kira. Math Spm dapat 9.

      Ko campur aduk kenaikan barang semula jadi dg GST.

      Delete
    3. brg yg takde gst mcm gula beras minyak tu pulak dah ditarik subsidi
      itu pun nak kena consider la

      Delete
    4. Without GST, Tun M built World Class NS highways, Putrajaya, Penang bridge & other landmarks.

      GST introduced by Najib built nothing but burdening. It goes without saying, GST is 'Gomen So Taxing'.

      Delete
    5. ITU petronas punya. Petronas kaya hari tu, harga minyak mahal. Highways tu hisab darah rakyat DG tol yg tak habis2. Zaman Tun dulu boramg gomen yg harga 1 sent dijualnya satu hinggit, 9900% untung. Yang untung2 masuk poket anak beranak & the gangs.



      Delete
    6. Anom 07:01 or Kejora or whatever..

      If you're truly a legitimate child of your mum & dad, pls substantiate your allegation with fact & evidence... and of course from reliable source. Failing to do so, I take it that you're nothing but another damn-bloody liar demonizing Tun Mahathir & family out of nothing. So..prove it, got it,,,,????

      Delete
  40. Anak buah saya baru keja. Masing2 kerja professional..satu bah. IT satu engineer berebut2 isi borang nak brim..bapa Sedara dan mak sedara kat bank ada 200 ribu simpanan pun dpt brim sbb dah pencen..mereka puji2 kerajaan sbb bg depa brim..mmg x puas hati sbb tujuan brim itu dah salah tujuan n sasaran bukan pada yg betul2 memerlukan..unless klu mmg Betul utk pancing undi..klu bn menang juga taktik brim ini mmg betul2 berjaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tolong cakap kpd saudara tu bila cukup setahun hijrah, diarang kena zakat 2.5%.

      Delete
  41. Sya hanya diam x terkata..nnti bising2 org kata dengki pula..susah org melayu ni

    ReplyDelete
  42. tidak aku datang sebagaimana datangnya golongan yg jahil lagi menyombong diri (lisan penuh celaan memanjangkan adu domba dan fitnah, disulami perilaku melampaui batas). Tidak juga aku datang sebagai soldadu atau anak' panah dari pemerintah.

    Aku melihat keadaan kamu begitu menyedihkan sering diperdaya oleh tuan2 politik yang berkhianat.

    Kamu diajar dan diperdengarkan segala macam kezaliman dan kemungkaran pemerintah lalu kamu penuh dengan amarah mahu meruntuhkannya (menyangka sedang "berjuang"). Lalu dengan jalan apa kamu mahu membina sebuah kerajaan yang baru ?

    Sedangkan tuan2 politik yang mengajar lalu memperdengarkan segala kemungkaran dan kezaliman pemerintah saling berkhianat sesama mereka.

    Tiada seorang dari kamu yang sanggup membela tuan2 politik yg berkhianat itu tatkala aku membawakan lalu memperdengarkan keadaan dan sifatnya.

    Maha Suci Allahswt - tuan2 politik itu hanya memberikan kamu sebuah pendustaan yg jelas lagi nyata. Malang sekali matamu melihat tanpa memahami bahkan telingamu mendengar tanpa mengerti.

    Dan setiap kali tuan2 politik itu saling menjulang tangan dengan senyuman manis lalu berkata kami sedang bertahaluf siasyi.

    namun tatkala ditanyakan siapa dari kalangan mereka yg memegang kuasa pemutus - lalu mereka berkata Kamilah yang memegangnya secara saksama lagi berlaku adil. Maka ketahuilah itulah pendustaan dan kepura-puraan yang paling utama.

    Mereka pasti tidak mampu untuk terus didalam pendustaan dan kepura-puraan tatkala terhidang di depan mata kuasa yang bakal diperolehi.

    Barisan Alternatif - pendustaan yg telah lebur.

    Pakatan Rakyat - pendustaan yg juga telah berkubur.

    Pakatan Harapan - hampir karam tatkala menjengahnya PRN Sarawak, tuan2 itu saling mengigit dan menipu daya sesama mereka.

    Kini Pakatan Harapan plus PPBM - akan kamu melihat bagaimana tuan2 politik itu berkhianat sesama mereka demi mendapatkan atau mempertahankan kerusi untuk ditandingi. Bukankah mereka sedang sedaya upaya menebarkan jaring untuk menundukkan bekas rakan sekutunya (PAS).

    Sesungguhnya tuan2 politik itu tidak pernah berpecah-belah kerana mereka tidak pernah bersatu. bagaimana mahu merasakan sakitnya mati sedangkan tuan2 politik itu tidak pernah merasai nikmatnya hidup.

    Maha Suci Allahswt - aku telah acap kali meninggalkan sesuatu untuk kamu fikirkan - maka ikatlah ia bersama ilmu,akal dan iman.


    ReplyDelete
    Replies
    1. merepek apa ni bro?

      Delete
    2. Unknown...aku setuju. Wacana pendustaan adalah permaufakatan berasaskan cinta yang tidak kompetitif tetapi terhidang bak cetusan fikiran alam pusaka, lalu membujur arus melintang pukang segala gagasan yang berada di landasan saksama yang ada kezaliman berkehendakkan tuan kata pemutusnya yg masih di tatkala sifatnya.

      Delete
    3. Aikkkk...cerita serigala dgn kambing mana?

      Delete
    4. Serigala dan kambing tu masa dia jadi nakhoda kapal korek. Sekarang dah jadi unknown merapu cerita sijahil pulak.

      Delete
  43. aku tidak perlukan selain dari apa yg telah menjadi hak sebagai si marhean sesuai dengan tuntutan syariat lalu aku menjadi bimbang apakah aku telah menunaikan pula hak si pemerintah yg tertakluk dalam Islam.

    Aku tidak pernah kaya dengan pangkat mahupun harta benda kerana itu bukanlah hak yg wajib ditunaikan si pemerintah.

    Aku tidak pernah disulitkan pada kebimbangan keselamatan nyawa,harta benda,pencarian rezeki dan ilmu bahkan akidahku kerana hak2ku ini masih terpelihara dan terus ditunaikan oleh sipemerintah.

    Banyak dari kalangan si marhean yg menjadikan hawa nafsunya sebagai sebahagian dari haknya untuk dituntut kepada pemerintah.

    Kamu merintih dan berkeluh kesah pada sedikit kesulitan sambil berkata "alangkah sukarnya hidupku pada waktu ini" lalu kamu memuji dan merindui pada kesenangan yg pernah dikecapi.

    Kamu menjadi begitu berang dan penuh amarah apabila "mengetahui" segala kemungkaran yg diperbuat pemerintah.

    Lebih lucu, tiba2 kamu merasa "bimbang" pada keadaan anak cucumu kelak ?

    Sekiranya benar kamu punyai begitu banyak asbab untuk membina sebuah kerajaan yg lebih baik dan mulia.

    Desaklah tuan2 politik itu supaya bertahaluf siasyi dengan sifat yg sebenarnya - urusan yang paling utama adalah dengan melantik kuasa pemutus.

    Maka kamu akan melihat hikmahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam bagus jer...sumbangan bakti kamu kpd masyarakat setempat & negara apa dia?
      Berapa cukai pendapatan telah kamu bayar?
      Pernah jadi pengerusi/ajk KEMAS/PIBG?
      Pernah jadi pengerusi/ajk pembinaan surau/masjid?
      Pernah jadi pengerusi/ajk Penasihat Institiut
      Latihan Perindustrian (ILP)?
      Pernah jadi pengerusi/ajk Persatuan Pengilang-Pengilang Malaysia (FMM)?
      Berapa ramai belia lepasan sekolah/mahasiswa yg anda dah beri peluang berkarya di sektor2 swasta?

      Delete
    2. Aku lagi risau letak nasib anak cucu di tangan penyamun, pecah amanah. Hancur tak der masa depan. Yg tetap kaya penyamun dan keluarganya sedap makan hasil samun 7 keturunan tak habis.

      Hikmahnya berbilion wang rakyat lesap tapi senyap tak diselesaikan dan tak diganti semula duit yg kena rembat tu.
      Hakkkktuiiii !!!

      Delete
    3. Unknown...kau kerja apa sebenarnya? Income tax ada bayar? Pernah pi overseas macam spore, germany, australia dan tengok cara kjaan mereka memerintah? Pernah bergaul dgn foreigners yg berkedudukan dan berjawatan (decision makers and analysts) dan dengar pendapat mereka tentang ekonomi kita dan hala tuju ekonomi kita? Kau tau apa sebab duit ringgit jatuh? Kau tau tak imej negara dah ranap, orang luar ketawakan kita, termasuklah dari negara islam spt indonesia dan negara2 arab?

      Delete
    4. kelihatannya kalian punyai banyak asbab untuk meruntuhkan pemerintah dengan kuasa 1undi (gunakan sebaiknya apabila tiba masanya kelak).

      Setelah berniat mahu meruntuhkan (berjaya atau tidak bukan persoalannya), perlu lah kamu berniat untuk membinanya semula.

      Maka tatkala aku memperlihatkan segala kezaliman dan kemungkaran tuan2 politik itu (Pakatan Harapan plus PPBM)

      kamu menjadi buta dan tuli, dan ada dari kalangan kamu menganggap ia hanyalah fitnah terhadap tuan2 politikmu.

      Siapa dari kalangan kalian yang sanggup membela tuan2 politik itu tatkala aku katakan keadaan dan sifat mereka jauh lebih membinasa dan merosakkan.

      "Kerjasama" apa yg didalamnya tiada terlantik kuasa pemutus ? "Jemaah" apa yg didalamnya tiada sang imamnya ?

      Beranikah kalian berkata-kata kepadaku bahawa tuan2 politikmu tidak akan saling menipu daya sesama mereka didalam mempertahan atau untuk memperolehi kerusi untuk ditandingi ?.

      Beranikah kalian berkata-kata kepadaku tuan2 politikmu tidak akan bertindihan kerusi sebagaimana yg berlaku pada PRN Sarawak ?

      Beranikah kalian berkata-kata kepadaku setiap dari tuan2 politikmu itu akan bertanding dengan jumlah kerusi yg sama banyak tanpa berbataskan lagi soal bangsa dan agama ?

      Beranikah kalian berkata-kata kepadaku bahawa adanya kuasa pemutus didalam Pakatan Harapan plus PPBM ?? dan jika ada siapa yg memegangnya ?.

      Setelah menyelesaikan persoalan wajib ini ..Maka tuan2 politikmu itu wajar diberikan peluang untuk menjadi pemerintah.



      Delete
    5. Kamu syok pintar agama ya? Rasulullah saw di akhir hayatnya ada tak mewasiatkan siapa penggantinya yg bakal menerajui ummah? Biarlah ketentuan siapa pemimpin kita serahkan kpd Allah swt, asalkan dia seorang Muslim, berpegang kpd rukun Islam & rukun iman, amanah, ada jati diri, tidak tunduk kpd kuasa2 asing kaum kafir.

      Delete
    6. Tak payah layan si unknown ni, merapu tak sudah. Ilmu dia bukan tinggi mana pon. Posting dia dari dulu sampai sekarang...sama nada, isi tarak.

      Delete
    7. Apa yang kamu faham pada hikmahnya Rasulullah tidak mewasiatkan kepimpinan selepas kewafatannya ?

      Antara hikmahnya - agar kepimpinan itu diputuskan oleh ummah itu sendiri, dan ia merupakan kewajipan yang paling utama mengatasi kewajipan yang lain.

      Peri pentingnya dilantik kuasa pemutus membuatkan Para Sahabat Rasulullah saw bermusyawarah selama beberapa malam dan akhirnya diangkat Saidina Abu Bakar as Siddiq sebagai pengganti Rasulullah saw.

      Anehnya tuan2 politikmu itu tidak sanggup melantik ketua dari kalangan mereka - Nauzubillah.

      Sekiranya kuasa pemutus itu bukan kewajiban yg mengatasi kewajipan yg lain - bawakan kepadaku dari mana2 pelusuk dunia ini keadaan dan sifat yg serupa dengan tuan2 politikmu di sini.

      Sanggupkah kamu ??

      Delete
    8. Ya kami sanggup asalkan pemimpin itu seorang Muslim, berpegang kpd rukun Islam & rukun iman, amanah, ada jati diri, tidak tunduk kpd kuasa2 asing kaum kafir, terutama Zionis Yahudi, Amerika, Barat & Komunis China.

      Sementara itu, kamu nie siapa sebenarnya, siapa orang tua kamu, pendidikan di mana dan sampai takat mana? Lagi pula, kamu macam bagus jer...sumbangan bakti kamu kpd masyarakat setempat & negara apa dia?
      Berapa cukai pendapatan telah kamu bayar?
      Pernah jadi pengerusi/ajk KEMAS/PIBG?
      Pernah jadi pengerusi/ajk pembinaan surau/masjid?
      Pernah jadi pengerusi/ajk Penasihat Institiut
      Latihan Perindustrian (ILP)?
      Pernah jadi pengerusi/ajk Persatuan Pengilang-Pengilang Malaysia (FMM)?
      Berapa ramai belia lepasan sekolah/mahasiswa yg anda dah beri peluang berkarya di sektor2 swasta?

      Delete
    9. Abang othaman, jgn buang masa dgn unknown 01.56. Dia ni ilmu cetek, tulis tak tentu hala.

      Delete
    10. Barangkali UNKNOWN ni seorang waliyullah atau separa nabi, diutuskan utk kita terus jadi hamba pemerintahan UMNO dgn terus jadi kuat beribadah sehingga akhir hayat tanpa pedulikan politik lagi.

      Delete
    11. Mak Long unknown tak paham english.

      Delete
    12. Dengan rendah diri,

      Unknown dikenali suka mengeluarkan fatwa tanpa dalil dan berhujah tanpa melalui disiplin ilmu.

      Ia hanya menjual bunga2 bahasa sahaja. Apabila dibahaskan tajuk yang ia sendiri bangkitkan ia akan mati punca.

      Begitupun ia tidak akan segan untuk ulangsiar bahan yang sama.

      Delete
  44. Br1m ni dulu tak ada. Orang Malaysia hidup jugak. Beranak pinak jugak.
    Dulu bukan bantuan macam br1m. Buku bantuan pun bantuan jugak. Bantuan benih. Bantuan baja. Macam macam bantuan ada. Tapi bukan caah. Bila kasi bantuan cash yang tak layak pun nak melayakkan diri.

    Dia yang rakyar rasa terhimpit sangat sekarang ni sebab agensi agensi kerajaan dah tak dapat beefungsi macam dulu. Bantuan kepada rakyat dalam berbagai bentuk gagal disempurnakan dengan cekap. Hilang tengah jalan banyak. Jadi konon nya br1m ni lebih berkesan.

    Tapi dulu bagi direct sekarang nak bagi through bahagian pulak. Pelik ni..

    ReplyDelete
  45. BR1M tu gapo..? Bagi Rosmah 1 Million (BRIM) .. ker..? tp bab brim ni syok jugak kesah di kg ambo... Kali pertama BRIM dilancar ari tu.. sorg Pegawai Khas Adun Pas dgn ketua lujnah keselamatan pagi2 buta lagi ada depan pej umno caw kg ambo nak ambik brim (takut org tgk kot)... tu la lidah jer kata nak islam, perut nak duit.. dasar bangsat 'TAKBIR PANDAI TADBIR BODO tapi TAKBUR'....

    ReplyDelete
  46. Ni haa...sapa2 nak brim kena bersumpah dulu mcm nie...
    https://www.youtube.com/watch?v=lhKClHFiOM0

    Ntah berapa ramai yg jadi mangsa..

    ReplyDelete
  47. Ambik je duit brim. Halal haram najib tanggung. Masa undi jangan undi umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau UMNO kalah, brim akan di mansohkan kerana, tuan besar kata haram.
      Atak,judi ruu babi tu tuan besar kata OK.

      Delete
  48. Unknown lagak alim kucing. Tulis pjg byk koner. Last sokong ketua penyamoon mo1 kleptokrasi. Mesti byk mkn dedak. Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ko nak sokong bapa ayam@ular ko punya hal.

      Delete
  49. Jijik aku dgn brim ini pd aku duit haram org gila kuasa je yg suruh umno bayar yg gila duit tu ialah org umno mereka ini diajar duit derma duit rasuah penyamun dan pendedak klu aku dpt duit brim tu beli dedak beri kerbau.....makan ulamak2 pun ramai yg kena beli dan dah tak boldh lagi dgr cakapnya sebab bersekongkol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerbau makan rumput, ko bagi saja dedak tu pada bapaayam tuh.

      Delete
  50. Bukan rasuah, itu hadiah. Tak caya, tanya sama dia!

    ReplyDelete
  51. Minta Sdr Din mengupas kesilapan/kegagalan DS Najib.Saya berpandangan bahawa kenyataan Tun M dan Datin Sri Wan Azizah ada asasnya.BR1M ada unsur2 rasuah demi menjaga nama baik DS Najib. Sepatutnya BR1M berada dibawah Kementerian Kebajikan bagi menyalurkan bantuan kepada rakyat bukannya diselengara oleh cawangan parti.Kenyataan Datin Sri Wan Azizah pula memang hak rakyat mendapat BR1M setelah semua lapisan rakyat dikenakan GST.Selain itu, semua bantuan subsidi kpd rakyat yg telah dikurangkan atau dimansuhkn perlu dikembalikan kpd rakyat berbentuk bantuan kewangan atau baucar bukannya membuat projek mega. Projek Mega itu perlu ditangguhkan sehingga nilai ringgit betul2 stabil dan kukuh. Jika kerajaan nak belanja lebih biarlah umpama mengukur baju di badan sendiri bukannya di badan orang lain atau cerminlah kemampuan/kewangan sendiri dahulu jangan hingga membebankan generasi akan datang. Harap Sdr Din kerap dpt membicarakan permasalahan pentadbiran DS Najib dari masa ke semasa.

    ReplyDelete
  52. BR1M itu rasuah tapi penerima2 takan nak menolak buta2. Serupa 2.6 billion najib...terang2 duit curi tapi dah depan mata dlm akaun maka dikatakan derma. Serupa ahmad maslan punya 2 juta dan lain2 MT yg dapat dedak...masing2 kata "sumbangan" presiden. Hinggakan sekerdil2 org umno yg dpt nasi bungkus dan 50 ringgit upah berdemo pun dianggap perkara biasa. Barah ini lah yg cuba dikekang oleh Tun M yg bakal melingkupkan melayu menjadi bangsa pemalas dan tak bermaruah kalau dibiarkan berleluasa. Bodoh dan buta hati la mana2 melayu yg masih kata tak apa, masih bermimpi menjadi tuan di tanah melayu walhal maruah diri sudah dinodai oleh umno sendiri. Hatta DAP pun sudah takut sbb melayu ni bila terhimpit mula la jadi mcm org terkena histeria sampai buat menda yg bukan2 seperti bakar, bunuh, rogol, rompak dan sebagainya seperti mana terjadi di indonesia dulu masa krisis ekonomi...serupa jadi binatang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat BETUL. SAH !!
      Dah makin ramai terjana Melayu Islam yg hijrah menjadi MeKayu Selam.
      MeKayu sebab tak bodoh ta bermoral.
      Selam mahzab baru Al Songlap Wal Jammah sebab apa saja tolak babi boleh balum. Salah silap boleh dilaundry, termasuk di Mekah.
      Minda mereka siap diSITA, Tak terima Makruf nyata , Kuat lenting
      . Makanan ruji Dedak basi Berlauk Taek Low. Habitat: Masih bawah tempurong. Kesian .kan?

      Delete
  53. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...