Wednesday, 17 August 2016

HADI AWANG BAKAL PERDANA MENTERI?


Kerjasama politik antara Pas dengan Ikatan yang sebelum ini dikenali sebagai Blok Ketiga, kini diberi nama Gagasan Sejahtera.

Perkara itu diumumkan oleh Presiden Pas, Hadi Awang dalam suatu sidang media beberapa hari lalu yang turut dihadiri Presiden Ikatan, Kadir Sheikh Fadzir dan pemimpin-pemimpin kanan Pas yang lain.
Hadi Awang ketika mengumumkan perubahan nama itu memberitahu, persefahaman itu akan menjadi gagasan baharu kepada landskap politik negara yang menawarkan suatu pilihan lebih mantap kepada rakyat dengan menekankan budaya politik yang memberi kesejahteraan kepada rakyat seluruhnya.

Gagasan baharu ini juga, tambah Hadi lagi, tidak terikat dengan dua jalur politik sedia ada iaitu BN dan Pakatan Harapan.

Ini kerana tegasnya, UMNO dan BN telah terbukti membawa budaya politik korup, kronisme dan nepotisme serta kegagalan dalam mengurus pentadbiran negara, manakala satu lagi jalur (Pakatan Harapan yang mungkin dicampur BERSATU) hanya menekankan politik emosi, politiking melampau, permusuhan dan kemarahan membuta tuli di kalangan rakyat.

Dalam ertikata lain, di mata Gagasan Sejahtera, baik BN yang ditunjangi UMNO atau Pakatan Harapan bersama dengan BERSATU, kedua-duanya adalah blok politik yang "tak boleh pakai" dan harus ditolak oleh rakyat.

Bayangkan, jika pengundi benar-benar bosan dan bersetuju dengan pandangan Hadi Awang itu, lebih-lebih lagi berdasarkan kedudukannya sebagai ulama besar yang menduduki kerusi nombor dua dalam Kesatuan Ulama Sedunia, lalu memberi kemenangan kepada Gagasan Sejahtera untuk mentadbir negara pada PRU 14 akan datang.

Maka, sudah tentulah Hadi Awang akan jadi Perdana Menteri, Kadir Sheikh Fadzir sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Nasharuddin Tantawi, Nik Abduh serta ramai yang lain akan mengisi jawatan-jawatan menteri.

Bolehkah dibayangkan? (SH 17/08/2016).

108 comments:

  1. Ya,,apa yg saya boleh bayangkan ialah rakyat dan negara akan mendapat keberkatan kerana mendapat pemerintah yg adil dan berilmu. Apakah pan lebih mempercayai kapir Dap lebih layak daripada ulamak ke utk memerintah negara? Ataupun haji Hadi bukan ulamak,,Ahmad awang je yg ulamak? Ape punya bodoh budin pan ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan sampai 'bayang' tu nanti buat kamu jadi gila! PAS ni dah mula main 'kayu tiga'...

      Delete
    2. Anon 07:31, kalau nak sembahyang pergi mana-mana masjid/surau.Cari rezeki halal, ikhlas hati untuk derma kepada umat yang serba kekurangan.Tunaikan tuntutan agama dan bukannya agama diheret/diputarjaya kedalam politik.Pemerintah islam memudahkan umat tapi islam dipolitikkan akan membuat keadaan carcamabra.

      Delete
    3. Bukan soal PAN "lebih mempercayai kapir Dap lebih layak daripada ulamak". Tapi soal rakyat dan negara mendapat keberkatan kerana mendapat pemerintah yg adil dan berilmu dari Parti Pribumi Bersatu.

      Takda soal, sabenar nya. Sebab ada Tun Mahathir, TS Muhyiddin dan DS Mukhriz yang ada pengalaman memerintah. Tun yang berpengalaman 22 tahun sebagai PM ada memberi nasihat dan panduan.

      Delete
    4. Anon 07.31...
      Ulamak itu seorang yg zuhud dan tidak mengejar dunia.
      Jika masuk politik....seorang itu bukan ulamak...itu Barua Agama mencari sedikit keuntungan dunia dg menipu manusia....ini ulamak dajjal.

      Delete
    5. Rakyat negara ini tidak seharusnya bimbang dengan penubuhan Gagasan Sejahtera (Gagasan) yang disertai Pas dan Ikatan kerana pendekatannya berbeza dengan BN dan Pakatan Harapan.


      Ketua Penerangan Pemuda Pas Negeri Perak, Abd Qahar Syam berkata, penubuhan Gagasan adalah lebih kepada membentuk penyelesaian terhadap masalah negara yang akan dibentangkan kepada rakyat.

      “Ini secara tidak langsung menyuburkan dan mematangkan lagi amalan demokrasi di negara ini.

      “Ia juga sejajar dengan pendekatan Budaya Politik Matang Sejahtera (BPMS) yang diperkenalkan oleh Pas pada masa kini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Sebelum ini, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan kerjasama politik parti itu bersama Ikatan dan akan dikenali sebagai Gagasan Sejahtera.

      Dalam pada itu, Abd Qahar memaklumkan bahawa Pemuda Pas Negeri Perak menyokong serta menyambut baik penubuhan ini demi masa depan negara.

      “Pemuda Pas Perak menggesa agar rakyat di negara ini untuk bersama-sama mengenali, menyelami, menghayati dan menyokong segala aspirasi Gagasan demi Malaysia tanpa mengira agama dan bangsa,” katanya

      Delete
    6. Pas Selangor yakin penubuhan Gagasan Sejahtera (Gagasan) yang disertai Pas dan Ikatan mampu meraih sokongan dalam kalangan rakyat sebelum menjelang PRU akan datang.


      Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, perikatan tersebut akan berkembang dengan lebih banyak penyertaan daripada parti politik lain, selain turut disokong oleh NGO dan tokoh-tokoh berpengaruh dalam negara ini.

      “Pas Selangor yakin aspirasi gagasan sejahtera dikongsi oleh rakyat. Pas Selangor mengalu-alukan penubuhan Gagasan yang dipimpin oleh Pas dan buat masa ini dianggotai oleh Pas dan Ikatan.

      “Penubuhan Gagasan yang merupakan blok ketiga memberi lebih banyak pilihan kepada rakyat,” katanya dalam kenyataan hari ini.

      Katanya lagi, dengan adanya Gagasan, maka lebih banyak bentuk penyelesaian kepada masalah negara akan dibentangkan kepada rakyat.

      “Ia akan menyuburkan dan mematangkan lagi amalan demokrasi di negara ini.

      “Kewujudan berbilang blok politik bukan satu perkara yang asing di negara-negara maju. Oleh yang demikian pemimpin-pemimpin politik perlu mengambil sikap yang terbuka dengan penubuhan Gagasan,” katanya lagi.

      Delete
    7. Gagasan Sejahtera (GS) telah dilancarkan. Secara realitinya GS yang menggabungkan PAS dengan Ikatan ini bukanlah suatu platform pembangkang yang mengancam sekurang-kurangnya buat masa ini. Kekuatan Ikatan belum meyakinkan. Orang hanya kenal Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir. Peminat politik tertanya-tanya sejauh mana beliau mampu menjadikan Ikatan sebagai sebuah parti yang mampu berdiri kukuh di persada politik negara.

      Selagi GS tidak mendapat rakan sekutu yang lebih strategik terutama di Sabah dan Sarawak, GS sukar pergi jauh dalam politik cacamarba Malaysia kini. Seiring dengan itu, Ikatan wajar bekerja keras untuk meguasai Parlimen dan DUN yang akan ditandingi.
      Walaupun GS bukan menjadi satu blok yang mencabar buat masa ini namun dengan kehadiran BERSATU, strategi politik PAS harus berubah. Mengikut kajian Sinar Harian, 30% undi UMNO akan berpindah kepada BERSATU. Kalau benar kajian itu, kekuasaan UMNO/BN akan tergugat di seluruh negara, lebih-lebih lagi apabila Dato Seri Shafie Afdal menubuh parti khusus untuk warga Sabah.

      Senario ini menatijahkan bahawa GS tak perlu lagi berkompromi dengan Pakatan Harapan (PH) yang dikuasai DAP dan sikap gergaji dua mata PKR. Malah GS juga tak perlu bekerjasama dengan BERSATU. Kenapa? Apakah ini semua perancangan Allah untuk memberi kemenangan besar kepada PAS dan GS kali ini? Wallahu’alam. Situasi ini tidak mustahil setelah Allah juga yang telah membersihkan dan menyelamatkan PAS dari tangan-tangan para durjana dan munafik politik.

      Watak-watak yang menggerakkan BERSATU kebanyakannya terdiri daripada mereka yang alergik dengan PAS dan Syariah. Sekiranya GS bekerjasama dengan BERSATU akan timbul masalah besar dalam menentukan kerusi yang akan dipertandingkan dan polisi bersama nanti . Mari kita ambil contoh di Terengganu. BERSATU akan minta untuk bertanding di beberapa kerusi. Kalau mereka hendak bertanding di kerusi yang ditandingi oleh PKR semasa PRU13 dahulu, maka masalah tidak timbul. Penulis percaya bahawa BERSATU mahu bertanding di sebahagian besar kerusi di Terengganu. Apakah PAS bersedia untuk konflik baru yang saja dicari ini? PAS hendak menawarkan kedaulatan syariah. BERSATU hendak menawarkan apa?

      Justeru, bagi penulis bukan sesuatu yang bijak bagi PAS/GS cuba mendekati BERSATU. Tidak perlu pemimpin BERSATU diberi ruang untuk memperkenalkan citra politik mereka di pentas-pentas ceramah PAS sepertimana yang pernah diberikan kepada Semangat 46 dan PKR suatu waktu dahulu. Halatuju BERSATU belum jelas. Malah belum ada tanda-tanda pemimpin mereka lunak terhadap PAS. Jangan nanti salah percaturan menjadi ‘backfire’ yang tak diundang.

      Biarkanlah BERSATU ingin bergabung atau bekerjasama dengan PH. Itupun belum tentu PH akan terima. Perebutan kerusi dalam kalangan mereka akan berlaku. Siapa mahu bekorban kerusi untuk diberikan kepada parti Mahathir yang bernafsu besar? PKR? DAP? Andaikata BERSATU diberi ruang bertanding di kerusi-kerusi yang pernah ditandingi oleh PAS, akibatnya nanti perang besarlah dengan PAN. PAN itu cacing yang hendak jadi naga. Maka dia akan cuba menghembus-hembus api dari mulutnya sampai terkencing.

      Sekiranya BERSATU bertanding di semua kerusi yang ditandingi oleh PAS, maka pertanding 3 penjuru PAS-UMNO-BERSATU akan berlaku. Inilah yang penulis katakan sebagai perancangan Allah. Sesuatu yang suatu ketika dahulu peminat politik melihat PAS akan kalah besar dalam PRU14, tiba-tiba Allah zahirkan BERSATU. Teringat firman yang membawa maksud manusia merancang, Allah juga merancang. Dan Allah-lah sebaik-baik perancang.

      Konklusinya, penulis hanya melontarkan pandangan akal yang cetek. Pemimpin di atas sana adalah mereka yang berilmu dan ada strategi yang tak perlu didedahkan. Justeru itu, keputusan pemimpin adalah yang terbaik. Penulis hanya taat dan istiqamah hingga kemenangan. Adapun motif tulisan penulis kali ini adalah untuk berkongsi pelbagai kemungkinan demi kemenangan Islam.

      Delete
    8. MCA dan DAP yang menentang RUU355 bagi memperkasakan kedudukan Mahkamah Syariah hanya mahu memastikan arus sekular berkembang di negara ini, dengan menolak peranan agama dalam politik, kata Ketua Pemuda PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Aziz.


      Beliau berkata, kedua-dua parti itu yang didominasi oleh bukan Islam juga mempunyai matlamat lain iaitu untuk berebut undi orang bukan Islam.

      Katanya, dengan memperbesarkan isu pelaksanaan hukum hudud melalui RUU355 ini, kedua-dua parti itu cuba menggambarkan masa depan Malaysia yang gelap jika ia diluluskan.

      “Saya tidak fikir pula jika hak dan tuntutan golongan LGBT diterima dalam negara, kedua-dua parti ini akan bersatu hati menentangnya. Dalam erti, memperkasakan perundangan Islam dalam negara adalah lebih bahaya dan menggelapkan masa depan negara berbanding kehadiran LGBT yang sedang berkembang menghancurkan dunia barat kini.

      “Apapun, saya memilih untuk melihatnya sebagai kejahilan yang perlu dilunakkan dengan proses pemahaman yang menagih sedikit masa yang lebih,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Ahli Parlimen Pasir Mas itu berkata, dalam sistem perundangan Islam yang diimplimentasikan melalui Mahkamah Syariah, titik-titik kelemahan adalah amat ketara.

      “Kini, pada masa MCA dan DAP bersatu menentang, harapan adalah pada kelibat UMNO yang dulunya menentang, tetapi kini turut bersama menyokong RUU355 ini. Ia adalah berita baik yang ditunggu-tunggu. Kalau DAP dan MCA boleh bersatu, apa salah PAS dan UMNO bersatu juga dalam isu yang sama,” katanya.

      Beliau berkata, PAS dan banyak lagi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam sepakat untuk menyeru seluruh Ahli Parlimen Muslim agar menyokong RUU355 ini.

      Delete
    9. Pemuda DAP menolak untuk bekerjasama dengan sebarang parti politik yang mengamalkan dasar perkauman seperti Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) yang baru ditubuhkan.


      Menurut Pengarah Pendidikan Politik DAPSY Kebangsaan, Chiong Yoke Kong, parti yang diilhamkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad itu, pasti gagal dan tidak akan disokong oleh pengundi yang progresif hari ini.

      “Dasar perkauman yang diamalkan BERSATU merupakan percaturan politik silam yang tidak harus digunapakai lagi.

      “Langkah sedemikian bukan sahaja tidak akan disokong oleh pengundi bandar yang progresif, malah pengundi luar bandar turut tidak dapat membezakan antara Umno dengan BERSATU dan sudah pasti mereka tidak akan mengundi parti sebegini yang hanya ditubuhkan untuk menumpaskan rejim Najib,” katanya dalam satu kenyataan media, malam semalam.

      Chiong juga membidas BERSATU kerana meneruskan amalan diskriminasi berdasarkan bangsa dan warna kulit.

      Beliau berkata bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, selaku presiden pro-tem BERSATU, menyatakan dengan jelas bahawa bukan bumiputera hanya boleh menjadi ahli bersekutu dan memegang jawatan yang dilantik.

      Muhyiddin berkata demikian selepas memfailkan pendaftaran parti itu pada Selasa lalu dengan beberapa bekas pemimpin Umno.

      “Usaha untuk menjadikan ahli bukan Melayu sebagai ahli bersekutu (sekunder) serta melarang ahli-ahli tersebut daripada mengundi serta menyertai pemilihan parti adalah salah satu bentuk politik perkauman.

      “Sesebuah parti politik yang membezakan ahli mengikut kaum dan warna kulit jelas merupakan diskriminasi kaum,” katanya.

      Chiong berkata Muhyiddin mungkin berfikir BERSATU tidak perlu menampilkan unsur kepelbagaian kerana hanya akan bertanding di kawasan Umno.

      Namun, katanya, tindakan terus mengamalkan diskriminasi kaum seperti mana politik lama yang diamalkan Umno pastinya tidak akan mendapat sokongan rakyat kerana amalan politik perkauman tidak mampu membawa mesej perubahan dan reformasi yang diinginkan rakyat.

      “Akhirnya gelombang perubahan tidak akan wujud lagi dan rakyat khususnya pengundi Melayu luar bandar tidak akan mengundi BERSATU disebabkan kurangnya keyakinan terhadap BERSATU.

      “Parti politik baharu yang terus mengamalkan diskriminasi kaum tidak akan menyelamatkan Malaysia dan sebaliknya hanya akan menjadikan wabak perkauman terus bermaharajalela di tanah air ini.

      “DAPSY dengan tegasnya menolak untuk bekerjasama dengan sebarang parti politik yang mengamalkan dasar perkauman seperti BERSATU yang tiada bezanya dengan Umno,” katanya.

      BERSATU menerima kecaman pelbagai pihak apabila parti itu mengumumkan keahliannya hanya dibuka kepada masyarakat bumiputera dan kaum pribumi di Sabah dan Sarawak.

      Bagaimanapun penyokong mempertahankan parti itu dengan berkata imej sedemikian penting untuknya berdepan dengan Umno di kubu majoriti Melayu.

      Delete
    10. LINGKUP NEGARA INI: Jika hadibawang jadi PM.

      Pertama:Hadi kaki "ponteng bersiri" dibuktikan oleh selalu ponteng parlimen dan dun.FAKTA cuba check buku kedatangannya.

      Kedua :Segala percakapan Hadi,kebanyakkan U-TURN: 19881,hADI DGN BEREMOSI MENGELUARKAN FATWA,berjihad menentang umno kerana mengekalkan undang2 penjajah,masyarakat masa itu ada yg bercerai-berai,sembahyang 2 imam,sembelihan orng umno tak sah,ramai pengikut setiannya mati katak seperti memamali.

      Ketiga: Tidak Amanah,perjanjian bertulis dgn PR dulu yg di signnya,dikihianati,semata-mata nak jadi ketua.

      keempat: Macamana nak buat hudud,sedangkan negereri kelantan sendiri rasuah balak dan curi tanah dipejamkan mata. Nanti jadi macam hudud brunei,orng2 berkuasa terlepas yg menjadi mangsa rakyat biasa.

      TERBUKTI ,HADI/HARON TAK BOLEH DIHARAP LANGSUNG,KATA2NYA hanya nak jadi ketua sahaja,BUKTI NYATA,jadi MB terengganu sekali aje..terus LINGKUP..HUDUD KEMANA..ISLAM KEMANA.

      Delete
    11. Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata, ahli parti perlu yakin dan berusaha untuk mencapai kejayaan ke tahap itu walaupun Pas menjalinkan tahaluf siyasi bersama DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

      "Saya nak tengok Datuk Seri Abdul Hadi menjadi Perdana Menteri sebelum dia mati walaupun cuma satu hari," katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan pada Muktamar Tahunan PAS ke-59"

      TAPI SEKARANG DIA SENDIRI PUN TAK YAKIN DENGAN APA YANG DIA KATA..
      ATAU DIA DAH RASA PUTRAJAUA LEBIH PENTING dan ISLAM dia Nak tinggalkan di tangga Putrajaya..

      Delete
    12. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) tidak akan pergi jauh kerana ideologinya, kata Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai.


      Beliau berkata parti itu hanya prihatin terhadap satu bahagian masyarakat dan ia tidak akan membantu menggalakkan keharmonian dan perpaduan kaum di negara ini.

      "Kita tidak mahu melihat parti Malaysia menjadi pelampau perkauman," katanya kepada pemberita selepas melancarkan pertandingan klip video pendek "Dare to Dream" yang dianjurkan Biro Publisiti MCA di sini Khamis.

      Sebelum ini DAP, melalui pemudanya pun mengeluarkan kenyataan yang sama bahawa Bersatu rasis.

      Liow yang juga Menteri Pengangkutan berkata walaupun MCA adalah parti perkauman, ia telah bekerjasama dengan pelbagai parti seperti Umno dan MIC ke arah mewujudkan sebuah negara yang sederhana, bersatu dan harmoni.





      "Parti komponen Barisan Nasional (BN) mempertahankan hak dan kebajikan semua rakyat Malaysia," katanya.

      Pada Selasa, bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mendaftarkan parti politik baharu - Parti Pribumi Bersatu Malaysia.

      Keahlian dibuka kepada rakyat Malaysia dengan status bumiputera sahaja manakala bukan bumiputera boleh menyertainya sebagai ahli bersekutu yang bermaksud mereka tidak boleh mengundi atau bertanding dalam pemilihan parti.

      Parti itu dilihat sebagai parti serpihan Umno.

      Muhyiddin dilaporkan akan menjadi presiden parti itu dengan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai pengerusi.

      Delete
    13. Isu Laporan Sarawak Report, bila keluar sahaja laporan palsu tersebut, terus kita dapat lihat parti mana yang amat gembira dengan fitnah ini.


      Mereka baca, dan terus telan bulat bulat cerita itu. Kalau jenis ikan, ia tak perlu bubuh umpan, cukup dengan lempar mata kail sahaja ke air, terus ditelan, dengan tali tasi dan batang kail sekali.


      Mereka jaja dan sebarkan fitnah tersebut. Gembira bukan kepalang. Ini peluru besar kata mereka.

      Habis group whatsapp dan laman facebook disebar. Kalau mereka ada saluran TV, boleh kata setiap 5 minit sekali mereka akan buat Berita Terkini tetapi hanya akan melaporkan berita RM90 juta ini sahaja. Ya, orang tengah gembira.

      Kurang 24 jam, Sarawak Report membuat laporan kedua, bahawa mereka tidak pun memiliki apa apa bukti akan dakwaan RM90 juta. Ia sekadar laporan daripada 'cakap cakap orang' sahaja. Portal ini sudah berbelit di penunggul sendiri.

      Ibarat lembu berbelit tali, nak angkat kepala tak boleh, nak makan dan minum lagi tak boleh. Ya, tali membelit leher sendiri.

      Parti ini merasa malu. Ya, mereka tadi siangnya galak menyebar fitnah daripada penulis yang kafir. Takdan lama, terbukti berita ini palsu semata. Malu.

      Tapi kita parti yang takkan kalah. Terus dilanjutkan pula, bila mahu PAS saman akan portal ini? Hari apa? Selasa juga ke tanya mereka? Penuh nada sinis dan sindiran.

      Jawapan TITM dibalas dengan sindiran. Tiada apa yang dapat memuaskan hati mereka terhadap PAS. Benci mereka kepada PAS, melebihi bencinya mereka kepada UMNO.

      Ini kisah semalam dan hari ini.

      Minggu lepas dan bulan bulan sebelumnya, parti ini kekal hidup dengan fitnah dan andaian.

      Fitnah isu balak.

      Fitnah kereta mewah pimpinan PAS.

      Fitnah isu air.

      Fitnah Kg Laut.

      Fitnah Krabi.

      Fitnah Sarawak Report.

      Dan yang paling agung adalah fitnah UG. Ini paling lama. 8 tahun mungkin lebih. Namun kekal mereka percaya walaupun hingga sekarang tiada apa yang berlaku. Ini dasar parti mereka. "UG is Real" katanya.

      Parti ini akan terus wujud. Insyaallah. Selagi mana adanya isu, utk dibuat fitnah, ya mereka akan terus mantap dan bergerak, mara ke hadapan.

      Tuan tuan tahu parti mana?

      Delete
    14. Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Parti Amanah Negara (PAN) perlu 'dihilangkan' bagi memberi laluan kepada satu lawan satu dengan Barisan Nasional (BN).


      Beliau berpendapat, hanya dalam keadaan tersebut, pembangkang berpeluang untuk menumpaskan Barisan Nasional (BN).

      "Dalam keadaan ini (ketiadaan PAN), soal pengagihan kerusi akan menjadi mudah. Mereka (PAN) boleh memasuki PKR, DAP atau kembali ke Pas.

      "Jika mereka memasuki PKR, maka kami akan menjadi rakan pakatan, bukan lagi musuh," katanya kepada Sinchew Daily.

      Tuan Ibrahim mengulangi kenyataannya bahawa Pas akan 'membalas' di kawasan Pakatan Harapan yang lain jika PAN bertanding di kerusi Pas.

      Katanya, Pas bagaimanapun tidak akan 'mengacau' jika PAN bertanding di kerusi yang diberikan DAP kepada parti tersebut.

      "DAP mungkin mengosongkan satu atau dua keusi kepada PAN, PAN juga mungkin menang melalui sokongan pengundi Cina.

      "Pengundi Melayu bagaimanapun tidak akan menyokong PAN. Ingin saya tanya sejauh mana PAN boleh mara ke depan," katanya.

      Tegasnya, PAN akan kecundang jika bertanding di kawasan Melayu dan parti pembangkang juga akan gagal untuk mengambil alih Putrajaya.

      Delete
    15. Anwar Ibrahim memfailkan laporan qazaf terhadap Shafie Abdullah di Jabatan Agama ISlam Selangor, demikian apa yang penulis baca di Sniar Harian Online. Shafie didakwa menuduh Anwar meliwat tanpa mendatangkan empat saksi sebgaimana yang dikehendaki dalam hukum Islam.


      Suka penulis sorot kebelakang, PKR jelas menolak hudud malah tidak menyokong RRU13 iaitu usaha menaiktaraf kuasa mahkamah syariah. Wan Azizh dikabarkan berkata dia tidak akan menyokong usul tersebut jika ia diputuskan melalui parliment.

      Qazaf adalah salah satu dari hukum dalam Islam. Ia adalah hukum jika seseorang menuduh orang lain berzina tanpa menatangkan empat saksi sebgaimana yang digariskan oleh syarak. Dan menuduh orang lain meliwat tanpa mendatangkan empat saksi juga termasuk dalam hukum qazaf ini.

      Menentang usul manaiktaraf kuasa mahkamah syariah untuk melaksakan hukum tetapi mahukan mahkamah syariah melaksanakan qazaf kepada penuduh suaminya adalah sesuatu sikap mempergunakan hukum untuk kepentingan peribadi. Wan Azizah jelas mahukan qazaf untuk membela suaminya tetapi tidak mahu mahkamah syariah mempunyai kuasa melaksanakan hukum Islam untuk kepentingan umat.

      Penulis tidak mahu memanjang-manjangkan gambaran seperti Wan Azizah hipokrit, tidak beriman atau gambaran negatif. Namun sikap Wan Azizah jelas memalukan dirinya sebgai seorang Islam. Apabila ada usaha mahu perlaksanaan hukum Islam, dia menolak, tetapi apabila keluarganya ditimpa musibah yang perlu ditangani dengan hukum dan mahkamah syariah, dia mahukan sistem Islam diguna pakai. Apa kita nak kata kepada Wan Azizah dalam hal ini?

      Penulis sudah lama berpendapat bahawa tujuan utama PKR ditubuhkan hanyalah untuk membebaskan Anwar Ibrahim dari mehnah pemerintah Malaysia. Itu sebab solgan free Anwar tidaklah dapat dipisahkan dari PKR seolah-olah ia adalah dasar PKR. Free Anwar walaupun mengambil sikap pura-pura.

      Kepada kak Wan Azizah penulis suka katakan, kalau nak Anwar diadili dengan hukum Islam, sokonglah usaha menaiktaraf mahkamah Islam. Kalau mahkamah Islam tidak ada kuasa janganlah bermimpi suami kak Wan akan mendapat keadilan. Sebab keadilan haqiqi hanyalah boleh didapati dalam Islam. Sokonglah RRU13 nanti apabila dibahaskan, jangan takut kepada DAP yang jelas menentang usaha Islam dimartabatkan.

      Wassalam.

      Delete
    16. Selain DAP, parti-parti komponen BN seperti MCA, Gerakan, MIC dan mereka yang menentang agenda Islam adalah ultra kiasu, kata pensyarah kontroversi, Ridhuan Tee Abdullah.
      Beliau yang baru sahaja keluar dari MCA setelah 16 tahun menjadi ahli seumur hidup parti itu berkata, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan PKR juga jelas sekali kuda tunggangan ultra kiasu.
      "Ditakdirkan Umno hilang kuasa, parti mana lagi boleh diharapkan untuk menjaga negara bertuah ini jika bukan Pas.
      "Nak harapkan AMANAH dan PKR? Mereka ini jelas sekali kuda tunggangan ultra kiasu. Ultra kiasu adalah DAP, MCA, Gerakan, MIC dan mereka yang menentang agenda Islam," kata beliau dalam satu ruangan kolumnis di Sinar Harian.
      Kira-kira dua bulan yang lalu, Ridhuan mengumumkan keluar MCA sebagai tanda protes terhadap penentangan berterusan parti itu ke atas hudud dan tidak mahu menanggung dosa berada dalam parti sedemikian.
      MCA antara parti komponen BN yang amat lantang dan konsisten menentang pelaksanaan hudud.
      Parti itu malah mengugut keluar daripada kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
      Mengulas lanjut, bagaimanapun, Ridhuan melahirkan rasa hairan dengan tindakan Umno yang masih bekerjasama dengan MCA, Gerakan dan MIC yang sebenar bergantung kekuatan kepada Umno dan orang Melayu.
      "Jika orang Melayu tidak mengundi mereka, sudah lama parti-parti ini bungkus. Kita terus melantik mereka menjadi menteri, memberi ruang dan peluang begitu luas. Sedangkan mereka tidak pernah mengundi kita.
      "Bukan tidak ada pilihan. Ada. Lantiklah Cina, India atau Bumiputera bukan Islam, atau zimmi, yang baik-baik menjadi menteri dan ahli Kabinet. Masih ramai," tambahnya.
      Sambil memberi amaran bahawa Umno akan keseorangan nanti jika tidak bersama Pas, Ridhuan berkata, dalam BN, hanya Umno sahaja parti yang mempertahankan kepentingan Melayu dan Islam.
      "Parti lain hanya menjaga perut mereka. Sampai bila Umno akan terus menjadi kuat jika terus diasak kiri kanan depan belakang?
      "Saya amat yakin jika Umno dan Pas berpolitik secara matang, kerusi luar bandar semuanya akan menjadi milik mereka. Kerusi bandar, seperti biasa menjadi milik ultra kiasu. Kita masih boleh menang.
      "Apatah lagi dengan sokongan raja-raja Melayu. Bila menang, jalankan pemerintahan secara adil, lantiklah zimmi Cina, India dan Bumiputera yang boleh diharap, seperti Helen Ang dan Lim Sian See, menjaga kepentingan rakyat," tegas beliau.
      Pada kolumn yang sama, Ridhuan turut mengaku berasa keseorangan pada masa ini setelah ramai yan
      g takut memberikan sokongan secara terbuka kepadanya.
      "Tidak mengapalah. Saya serahkan nasib ini kepada takdir Ilahi. Ya, Allah Taala kuatkanlah semangat ini. Bimbinglah hambamu ini ke jalan yang diredai. Matikan aku dalam iman dan Islam," ujar beliau.
      Pada masa yang sama, beliau turut berkongsi pendapat yang dilluahkan oleh Tai Khai Eong dalam blognya yang bersetuju dengan tindakan Ridhuan selama ini menentang ultra kiasu.
      Tai memberitahu, kata Ridhuan, apa yang beliau tulis tentang ultra kiasu semuanya betul dan benar belaka.
      "Liciknya mereka. Mereka sebenarnya, tidak mahu melihat orang Melayu atau lebih tepat, orang Islam maju. Mereka takut perniagaan dan pendapatan mereka hancur.
      "Walaupun saya penyokong kuat parti pemerintah sekarang, tetapi sekiranya parti pemerintah tidak lagi berkuasa, saya mengharap agar Pas lah penggantinya.
      "Kalau lain, Islam hancur. Saya, walau bukan Islam, tapi saya faham benar tentang Islam," kata Tai yang dipetik Ridhuan dalam blognya.

      Delete
    17. PADA 18.JULAI tahun 1994, Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad telah secara rasmi menolak Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan 1993 (EJKSII 1993) kerana menganggap ia adalah undang-undang yang zalim. Dr Mahathir mengirimkan surat rasmi kepada Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk memaklumkan pendirian Keajaan Pusat terhadap perlaksanaan hukum syariat di Kelantan. Terdahulu, pada 8 Jun 1994, Menteri Besar Kelantan telah menyerahkan surat rasmi Kerajaan Kelantan kepada Perdana Menteri untuk memohon kebenaran perlaksanaan syariah di Kelantan.
      Semenjak PAS memerintah Kelantan pada Oktober 1990, PAS telah menyatakan komitmennya untuk melaksanakan undang-undang jenayah Islam atau lebih terkenal dengan hukum hudud. Pada 18 Oktober 1991, sebuah Jawatankuasa Semakan dan Perlaksanaan Undang-undang Negeri Kelantan telah ditubuhkan untuk menggubal undang-undang syariat di negeri tersebut. Setelah melalui pelbagai peringkat penggubalan, pada 13 Ogos 1992, Majlis Syura Ulamak PAS telah meluluskan draf undang-undang hudud tersebut. Ia kemudiannya diseminarkan kepada pelbagai pihak, termasuk parti-parti pembangkang. Akhirnya, pada 25 November 1993, Rang Undang-undang Kanun Jenayah Syariah II Kelantan telah diluluskan oleh DUN Kelantan. Pada 15 Mei 1994, Sultan Kelantan telah memperkenankan enakmen ini untuk dilaksanakan.
      Ekoran kelulusan EKJSII 1993, Dr Mahathir pada 25 November 1993 telah mempertegaskan bahawa Kerajaan Pusat akan mengkaji undang-undang tersebut sama ada menepati syariat atau tidak. Pada 3 Mac 1994, dalam satu ucapan di Nilam Puri, Presiden Umno itu secara terbuka menolak EJKSII 1993 kerana didakwa tidak adil. Media massa pada 4 Mac 1994 melaporkan ucapan Dr Mahathir yang menyifatkan "hudud PAS tanpa ijtihad" dan "hukum hudud PAS tidak Islamik." Dr Mahathir juga dilaporkan mendakwa undang-undang yang digubal oleh PAS itu adalah untuk kepentingan politik PAS. Kerajaan Pusat menurut laporan akhbar akan menubuhkan badan khas yang melibatkan pakar-pakar agama dan undang-undang untuk mengkaji EKJSII 1993.
      Dengan sikap keras Perdana Menteri yang bertegas untuk tidak membenarkan Kerajaan Kelantan melaksanakan undang-undang jenayah syariah tersebut serta menuduhnya sebagai "Hudud PAS," pada 21 Mac 1994, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat telah mengunjungi Pejabat Perdana Menteri dan menyerahkan salinan enakmen tersebut kepada Dr Mahathir. Apabila Sultan Kelantan memperkenankan enakmen tersebut pada 15 Mei 1994, Dr Mahathir pada keesokkannya mempertegaskan sikapnya untuk tetap menolak hudud. Pada 8 Jun 1994, Menteri Besar Kelantan menghantar permohonan kepada Perdana Menteri untuk membenarkan Kelantan melaksanakan EJKSII 1993, tetapi ada 15 Julai 1994, Dr Mahathir secara rasmi bukan sahaja menolak perlaksanaan hudud yang didakwa zalim itu, tetapi mengugut untuk mengambil tindakan ke atas Kelantan jika berkeras mahu melaksanakannya.

      Delete
    18. PAS Negeri Pulau Pinang menggesa agar tindakan diambil terhadap artikel bercanggah dengan Islam yang disiarkan menerusi Buletin Mutiara terbitan Kerajaan Negeri Pulau Pinang.


      Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Ustaz Muhammad Fauzi Yusoff berkata, akhbar rasmi kerajaan negeri itu telah disalahgunakan untuk menyebar doktrin politik DAP.

      "Sepatutnya sebagai akhbar rasmi, ia menyiarkan aktiviti kerajaan. Sebaliknya menyiarkan artikel bercanggah Islam dan mempromosikan Islam Liberal dan seumpamanya, terutama memuatkan tulisan dari Penang Institute.

      "Jabatan Mufti perlu melihat serius perkara ini yang menimbulkan prejudis terhadap Islam. Tambahan pula akhbar ini disebar edar ke seluruh masjid-masjid dalam negeri ini.

      "Sedangkan di masjid kita mengajar perkara yang membatalkan akidah, yang rosakkan Islam. Ini tidak wajar, ini macam hina Islam. Artikel-artikel dari Penang Institute ini kita lihat tidak sensitif pada umat Islam.

      "Kalau tulis di akhbar Roket (milik DAP) lainlah, ini akhbar rasmi. Belanja duit rakyat tapi salah guna untuk doktrin DAP dan pemikiran bercanggah Islam," tempelaknya.

      Beliau membangkitkan hal itu pada idang media sempena Rumah Terbuka Aidilfitri PAS Negeri Pulau Pinang di Pejabat PAS Negeri, Pongsu Seribu di sini sebentar tadi.

      Merujuk edisi terbaru buletin itu, beliau menyanggah tulisan Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera, Zairil Khir Johari mengenai RUU Akta 355.

      Bidasnya, tulisan Zairil yang juga Ketua Eksekutif Penang Institute itu adalah sama sekali tidak benar.

      "Beliau telah menulis perkara yang tidak sepatutnya diucapkan sebagai orang Islam. Sebagai Ahli Parlimen jika beliau tidak puas hati (mengenai usul pindaan Akta 355) beliau boleh berbahas di Sidang Parlimen. Guna hujah-hujahnya di Parlimen," gesa Fauzi.

      Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang, Ustaz Afnan Hamimi Taib Azamudden berkata, pihak Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang telah beberapa kali memanggil Zairil meminta penjelasan.

      Bagaimanapun katanya, Zairil tidak pernah datang dan sewajarnya jika Ahli Parlimen itu berani mempertahankan hujahnya secara akademik, beliau pasti datang.

      "Malangnya beliau tidak pernah hadir untuk mempertahankan tulisannya," kesali Afnan yang juga anggota jawatankuasa tersebut.

      Delete
    19. 1. Desas desus pembubaran Dun Penang makin kuat. CM khabarnya telah mengadap TYT dua hari lalu. Adakah bubar atau tidak? Yang boleh menjawab soalan tu hanya Lim, TYT dan Mejar Zaidie.
      2. Penang ada 60 hari utk Prn selepas pembubaran. Jika Isnin depan 25hb Julai bubar, tarikh akhir Prn adalah 25hb September. Lim akan menghadapi perbicaraan penuh pada 22hb September.
      4. Adun2 Penang mengangkat sumpah selpas Pru13 pada 28 Jun 2013. Ini bermakna 28 Jun 2016 ni genap 3 tahun. Dan selepas tarikh itu jika ada kekosongan kerusi, Spr tidak akan mengadakan praya. Tarikh itu telah berlalu.
      5. Kedudukan sekarang adalah 19 Dap, 10 Pkr, 10 BN dan 1 Pas. Jika Lim masuk penjara, Dap akan berkurang satu. Lim sangat kalut kerana tak mahu korbankan 1 kerusi Dunnya. Adakah Lim akan bertanding jika ada Prn? Jawapannya tidak. Ini kerana jika dia bertanding dan menang, kerusinya tetap akan kosong. Dia boleh pilih kerusi lain di penjara nanti. Jadi, apa perlunya Prn?
      6. Lim pening kepala. Sepatutnya dia letak jawatan sebelum 28 Jun lagi. Ini penting bagi menyelamatkan kedua2 kerusi. Siapa jua pakar strategi Lim, ternyata gagal membaca ancaman masa hadapan. Semua strategi Lim tak betul. Lim kena terima hakikat dia akan korbankan 2 kerusi serentak. Lim tak berpeluang mengundi membantah RUU. Sudah tentu pada tarikh undian RUU, Lim di kandang tertuduh mahkamah. Penulis menjangkakan ramai pakar2 di Penang Institut yang akan dipecat.
      7. Menghadapi Prn pula ada risiko. Pertaruhkan 1 kerusi utk risiko 19 kerusi yang dah menang. Semua penganalisa politik sepakat Pru13 adalah kemuncak sokongan kepada pembangkang oleh kaum bukan Melayu. Prk Sg Besar dan Kuala Kangsar pula menyaksikan kemerosotan undi. Cina sudah kembali ke MCA. Paling kurang 30 peratus. Ia tinggi dalam masa gawat politik sekarang ini. Pkr smart. Pkr tidak cepat2 setuju dengan Prn kerana bukan sekadar risiko pada Dap, malah pada Pkr. Jadi apa pilihan yang ada?
      8. Buat la pilihan elok2. Jangan salahguna kepercayaan rakyat. Jangan jadikan rakyat bosan. Mahal harganya. Ramai yang akan terkorban nanti. Lim memang dah terkorban. Yg dah terkorban tu pakat2 la bakar kertas merah. Jadi, nasihat penulis, yg masih hidup perlu teruskan hidup tanpa Lim. Belajar menerima hakikat Lim telah tiada. Carilah pengganti Lim.

      Delete
    20. PIGS nak perintah negara??? berangan ke ape?? perintah kelantan pun kelam kabut lepas era TGNA...tuh baru balak...dah balum secukup rasa...kalau perintah negara...emmm habis laaa hasil minyak...

      tengok nanti macam mana PRU14...berapa undi PIGS dapat...ada lagi ker rakyat yg nak undi??? rasanya geng-geng walaunta tuang presideng al dedaki al pulut jer yang akan undi...berapa kerat je...kelantan pun belum tentu menang...cermin diri sebelum nak mengata orang...

      Delete
    21. Dah macam lahanatlah kau nie copy paste ayat panjang2 bubuh dalam blog nie..

      Delete
    22. Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP Teratai, Jenice Lee mendedahkan sikap double Jawatankuasa Disiplin DAP dalam mengambil tindakan terhadap ahli-ahlinya.
      Menurutnya, ADUN DAP Teluk Datuk, YB Loh Chee Heng dipecat parti di atas dakwaan salah guna kuasa tetapi YB Tiew Way Keng, YB Lim Lip Eng, YB Ean Yong Hian Wah dan YB Lee Kee Hiong tidak diambil apa-apa tindakan dalam kes yang hampir sama.
      “Lain kali apabila anda mengundi sila lihat juga calon dahulu sebelum memangkah undian anda, jika tidak, anda mungkin telah mengundi calon yang ‘tidak Bersih’.

      Delete
    23. ulama zuhud apa jadahnya. pas ni parti pimpinan lebai lebai malang

      Delete
    24. Bekas aktivis DAP, Shen Yee Aun (SYA) mendedahkan bagaimana strategi licik DAP menguasai PKR dan PAS sebagai modus operandi untuk memecahkan undi Melayu/Islam di Malaysia.


      Menurutnya, dengan perpecahan undi Melayu/Islam kepada UMNO, PAS, PKR dan parti Islam baharu, ia bakal menguntungkan DAP sebagai ‘King Maker’ politik di negara ini.
      SAYA adalah bekas Setiusaha DAP, Taman Gembira, Klang, Ketua Pemuda DAP Klang dan Setiausaha Pemuda DAP Kebangsaan.

      Agenda DAP Menguasai PKR dan PAS
      1. Lim Guan Eng tidak bersetuju dengan protes membebaskan Anwar Ibrahim ketika Anwar disabitkan secara sah dan benar bersalah oleh mahkamah. Keadaan ini melenyapkan perjuangan aura dan karisma Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum dan jambatan dalam Pakatan Pembangkang. Tiada sambutan dalam beberapa protes yang dianjurkan untuk menyokong Anwar Ibrahim.
      2. DAP memberi sokongan penuh terhadap Wan Azizah dalam PKR untuk menjadi MB (Selangor) dalam pertembungan MB Selangor pada suatu ketika dahulu. Hal ini disebabkan Wan Azizah dilihat sebagai seorang individu yang mudah untuk dikawal. DAP tidak perlu lagi berhadapan dengan Anwar Ibrahim. Mereka hanya perlu berhadapan dengan seorang pemimpin patung yang lemah dan lembab.
      3. Kekayaan, kekuatan dan pengaruh DAP semakin kuat selepas mereka menguasai negeri Pulau Pinang yang kaya selama 2 penggal. Kekuatan ini memberi banyak ruang dan peluang untuk mereka untuk meluaskan kuasa dan pengaruh mereka.
      4. DAP sangat marah terhadap PAS dan Hadi Awang kerana mengagalkan rancangan mereka untuk meletakkan Wan Azizah sebagai MB Selangor. Tanpa PAS dan Hadi Awang, Azmin Ali tidak akan sesekali menjadi MB Selangor. Peliknya, Azmin Ali tidak mengenang budi PAS dan ibaratkan kacang lupakan kulit apabila tidak berani berhadapan dengan DAP untuk memberi sokongan kepada Hadi Awang dan PAS yang suatu ketika dahulu menjadi kunci utama beliau menjadi MB. Keadaan ini hanya menandakan DAP begitu kuat sehingga Azmin Ali yang hebat juga tidak berani berhadapan dengan mereka.

      Delete
    25. 5. Menurut Ketua Pemuda PAS Kuantan DAP telah memberi dana sokongan sebanyak RM 1.5 juta setahun kepada PASMA untuk memecahbelahkan PAS. Perjudian politik DAP adalah sekirannya PASMA mampu menggulingkan kesemua ulama dalam PAS maka DAP akan mampu menguasai parti PAS. Malangnya, rancangan DAP tidak kesampaian apabila kesemua mereka yang ditaja oleh DAP disingkirkan dalam pemilihan PAS yang terbaharu.
      6. Namun begitu, LGE dan DAP bukanlah calang – calang orang. Mereka sudah menyedari bahawa perjudian ini bukanlah merupakan satu perjudian yang mudah. Oleh itu, semasa kempen dan pemilihan PAS, LGE dan DAP sengaja menyerang Hadi Awang dan kepimpinan ulama dalam PAS. Hal ini disebabkan Lim Guan Eng (LGE) dan DAP sememangnya mahu kesemua pemimpin dan kumpulan yang ditaja oleh mereka ditewaskan dalam pemilihan tersebut. Serangan terhadap ulama hanya akan menyatukan ahli PAS untuk menyingkirkan pemimpin – pemimpin tajaan DAP.
      7. Mengapa DAP/LGE mahu mereka disingkirkan ? Keadaan ini akan memberi peluang untuk mereka untuk menamatkan kerjasaman dengan PAS dan menyingkirkan PAS daripada Pakatan pembangkang. Seterusnya , individu dan kumpulan yang ditaja oleh mereka akan terus disuntik dana untuk menubuhkan parti dan blok politik baharu untuk menjadi rakan komponen mereka. Dengan ini, DAP akan dapat menguasai dan mengawal kepimpinan Melayu dalam Pakatan Pembangkang.
      8. Sekirannya Pembangkang berjaya merampas Putrajaya dan calon Perdana Menteri Melayu daripada Pakatan tersebut juga adalah alat kawalan dan boneka DAP. Dengan ini DAP akan menjadi lebih berkuasa seperti mana pihak Yahudi menguasai kesemua Presiden Amerika Syarikat.
      9. Keadaan ini juga membuka ruang untuk memecahbelahkan undi masyarakat Melayu. Sekirannya terhadap parti politik Melayu/Islam baharu dalam Pakatan Rakyat maka kebarangkalian untuk pertembungan 3 pihak akan berlaku ( PAS VS UMNO VS Parti Baharu Melayu/Islam Pembangkang ). Keadaan ini akan memberi kelebihan lebih kepada DAP untuk terus memenangi kerusi terbanyak dan selepas ini mungkin lebih banyak dalam pakatan pembangkang mereka.
      10. Ketika PAS vs UMNO undi Melayu sudah berpecah kepada 50% 50%. Bayangkan kini ada puak ketiga ?
      Berapakah lagi peratusan pengaruh Melayu dalam arena politik di negara kita ?

      Delete
    26. Najib Razak berkombinasi dengan Hadi Awang itu bisa diumpamakan sebagai NAJIS campur WANG ...

      Delete
    27. PAS akan memfailkan saman terhadap Sarawak Report dalam masa sebulan ini.

      Menurut Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, PAS akan memfailkan saman itu di England.



      "Kita telah membuat keputusan akan membawa kes itu ke mahkamah di England kerana kita difahamkan media tersebut berpusat di sana.

      "Kita kenal queen counsel (peguam kanan) yang pernah ada hubungan dengan kita dalam kes sebelum ini.

      "Dalam masa terdekat, dalam masa sebulan ini," kata Abdul Hadi dalam sidang medianya di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur hari ini.

      Isnin lepas PAS membidas Sarawak Report selepas laman pemberi maklumat itu mendakwa parti Islam itu menerima RM90 juta daripada Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan berkata PAS akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Sarawak Report kerana didakwanya berniat jahat dan mencemar nama baik parti serta dasar Islam yang menjadi teras kepada parti itu.

      Sementara itu, PAS mengulangi pendirian untuk mengambil pendekatan tunggu dan lihat berhubung penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

      Abdul Hadi berkata, ini kerana sehingga kini parti itu belum berdaftar secara sah.

      "BERSATU belum daftar lagi, jadi kita tunggu dan lihat," ujar beliau yang juga ahli parlimen Marang.

      Bekas timbalan presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin minggu lalu secara rasmi mendaftarkan BERSATU untuk menyaingi wadah politik lamanya Umno.

      ROS akan membuat keputusan sama ada meluluskan pendaftaran itu.

      Setakat ini, Umno menentang penggunaan nama BERSATU atas alasan ia sering digunakan dan mendatangkan kekeliruan masyarakat.

      Pemimpin-pemimpin BERSATU mungkin mengambil alih parti sedia ada jika pendaftaran mereka ditolak.

      Delete
    28. Pengarah Komunikasi Strategik BN, Datuk Abdul Rahman Dahlan mahu kerajaan negeri Pulau Pinang menjelaskan kos kajian feasibiliti cadangan terowong bawah laut yang mencecah RM305 juta.

      Beliau berkata, jumlah itu adalah sekali ganda daripada perbelanjaan kerajaan negeri yang diterajui oleh DAP itu bagi program kebajikannya untuk warga emas, ibu tunggal, bayi baru lahir dan lain-lain, jelasnya.

      Sambil memetik kenyataan wakil rakyat PKR dari Kebun Bungah, Cheah Kah Peng, Rahman berkata, laporan Jawatankuasa Akaun Awam Pulau Pinang menyatakan hampir RM139 juta telah dibayar kepada firma perunding untuk kajian tersebut.

      " Kami berkongsi kebimbangan 6 wakil rakyat (lima dari PKR dan seorang dari DAP) yang menyifatkan RM305 juta adalah harga yang amat tinggi untuk dibayar bagi sekadar kertas kerja dan laporan.

      "Tambahan pula, keperluan pelaksanaan projek itu masih diragui susulan pergerakan trafik di Jambatan Pulau Pinang yang secara umumnya masih rendah," jelas Abdul Rahman dalam kenyataan.

      Kira-kira lima bulan yang lalu, lima wakil rakyat PKR di Pulau Pinang mengambil bersikap berkecuali pada sesi undian terhadap rancangan kerajaan negeri melaksanakan projek tebus guna tanah pinggir laut di negeri berkenaan yang dikemukakan oleh wakil rakyat Umno, Muhammad Farid Saad (Pulau Betong).

      Dipercayai ekoran rasa tidak senang Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam hal itu, beliau bertindak menggugurkan ADUN Bukit Tengah, Ong Chin Wen dan ADUN Kebun Bunga, Cheah Kah Peng dari jawatan pengarah GLC.

      Ong diketepikan daripada jawatan pengarah Penang Invest and Island Golf Properties Bhd manakala Cheah digugurkan daripada Perbadanan Bukit Bendera.

      Seorang Adun DAP, Teh Yee Cheu (Tanjung Bungah) yang dikenali sebagai aktivis alam sekitar turut mengundi menyokong usul berkenaan sehingga membangkitkan ketegangan hubungan beliau dengan DAP Pulau Pinang.

      Delete
    29. Ahli Majlis Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP), Lim Mah Hui hari ini menegaskan beliau tidak bermain politik dalam berurusan dengan mana-mana pemimpin DAP termasuk Lim Guan Eng, walaupun berdepan kritikan demi kritikan di atas tindakannya.

      Mah Hui kini menjadi sasaran kritikan ekoran surat yang dihantar oleh Penang Forum, sebuah NGO yang diwakilinya, kepada UNESCO di Paris bagi menilai kesan Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (TMP) ke atas tapak warisan George Town.

      Mah Hui menegaskan bahawa Penang Forum tidak menentang TMP dan kritikal terhadap beberapa fakta sambil menambah, bersedia untuk kehilangan pekerjaan jika terus bersikap lantang.

      Beliau mempersoalkan jika rakan-rakan sekerja dalam MBPP sanggup melakukan perkara yang sama dan mengingatkan kriteria pertama untuk menjadi ahli majlis bukahlah kecenderungan, kelayakan atau kesetiaan kepada mana-mana parti politik.

      "Ia mengenai sama ada kamu bersedia untuk bersuara dan berdepan risiko kehilangan kerja. Saya ajukan soalan kepada ahli majlis MBPP yang lain sama ada mereka akan berbuat demikian," jelas Mah Hui pada sidang akhbar di George Town, hari ini.

      "Bagi saya, saya telah bersuara, jika Ketua Menteri mahu pecat daripada MBPP, beliau boleh lakukannya tetapi ia tidak akan menyebabkan saya 'membisu'.

      "Tatkala bersuara untuk mengekalkan status warisan Pulau Pinang, saya dituduh cuba untuk memusnahkannya, tiada apa yang lebih terkehadapan dari kebenaran." ," tambah Mah Hui.

      Baru-baru ini, Penang Forum menjelaskan bahawa tujuan pihaknya menghantar surat kepada UNESCO ialah untuk meminta bantuannya mengambil langkah proaktif bagi melindungi tapak Warisan Dunia George Town, bukan untuk mengeluarkannya daripada status itu.

      Delete
    30. patut la media parti pas da tak laku,...

      penulisan mcm sekerip pilem,...

      Delete
  2. "Ini kerana tegasnya, UMNO dan BN telah terbukti membawa budaya politik korup, kronisme dan nepotisme serta kegagalan dalam mengurus pentadbiran negara"

    Tapi tuang presideng sedondon dengan umngok.

    Pis bertuangkan amanat 1981 kaki label -melabel jelek harus buang jauh2 sebab potarjaya. baik lagi undi pkr/amanah dan dap.

    ReplyDelete
  3. Budin oh budin,,pecacai Dap. Korang ingat sume benci sama pas dan sume suke PANcacai najis Guan Eng ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia ni...sapa yg perintah?....BN/UMNO kan?...Pas sekarang ni nak lawan sapa?...yang kau asik kutuk Amanah tu...knapa?....apa yg banggang sangat....president pas sendiri cakap nak jadi penasihat aje....so...pas tak payahlah bertanding PRU nnt...so...orang pas duduk diam2 la...tapi dari ayat kau tulis ni....aku rasa kau bukan orang pas...menyamar sje..

      Delete
    2. Kau pencacai Najib. Najis jugak bila di fikirkan dia seleweng 1MDB dan songlap berbilion masuk akaun dia dll. US$3.5 bilion kata DoJ USA - misappropriayed and money laundered.

      Delete
    3. Setuju dgn pendapat 0809. 0741 tuh memang menyamar di sana sini. Pakai Anonymous, pakai nama yang orang lain ada pakai di bogs. Dia di panggil Jing Jibo. Dulu asyik mengejingkan orang, dahtau ketawa kakaka hahaha.

      Tak boleh caya apa dia kata. Takda credibility langsung.

      Delete
    4. Nak pimpin negara? PAS? sorrylah Kelantan negeri PAS pun ekonomi,sosial...tunggang-langgang ni nak
      tadbir-urus negara...ingat ni permainan MONOPOLI ke?...yang baik buat PAS adalah teruskan dengan perbaiki KELANTAN dan teruskan bodoh-bodohkan
      rakyat Kelantan dengan menakut-nakutkan orang kampong pasal "neraka" jadi semua boleh jadi lembu di-cucuk hidung.

      PAS tidak akan dapat menembusi hati orang2 yg tahu bezakan politik yg gunakan Islam...

      Sahabat saya dari Singapura yg pernah ke Kelantan memberitahu saya yg Kelantan adalah nostalgik bagi dia...kenapa? itulah Singapura di-tahun 50'an dan 60'an!!

      Delete
    5. Orang kelantan....jika PIS letak lembu jadi calon pis...tetap depa undi?

      Delete
    6. woi pencacai PIGS....simpan sikit bodoh piang kau untuk anak cucu...majoriti dah benci dengan PIS...tgk nanti PRU14...kelantan bakal terlepas tangan....masa tuh baru kau tahu tinggi rendah langit...geng walaunta tuang presideng al dedaki al pulut....selamat karam bersama PIS

      Delete
    7. dia komen bodo sbb nk orang respon bawah komen dia,..baru dapat upah,..

      lagi ramai orang komen bawah komen dia,...lagi byk upah dia dapat,..

      lain kali bila dia komen jgn kita 'reply',..kalo nak komen jugak,...

      kita buka je komen baru pastu kita tag nombor anon dia,..

      lagi bagus,..jgn respon lansung pada komen bertaraf PHD(Perasaan Hasad Dengki) dia ni,...bkn nak halang rezeki dia,..cuma tak nak subahat dengar benda berunsur fitnah,...

      Salam Maaf pada semua,...:-)

      Delete
  4. 07.41 oh 07.41... pencacai Bijan sedondon. Korang ingat sume suka sama pas pis pus dan suke hadi amanat pencacai bijan ke...

    ReplyDelete
  5. Alamak, jangan lah, Bang. Jangan Hadi Awang le. Atau Mat Sabun ke.

    Muhyiddin, boleh le. Dia ada pengalaman merintah, dulu Timbalan PM.

    ReplyDelete
  6. Terbayang baju pink sedondon.Tinggal 26 hari lagi janji nak saman SR.kita tunggu dan lihat, bila pis pus bersuara kita dengar boleh pakai jangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gerenti tak saman punya. Sebab Najib takut kena heret ke mahkamah jadi saksi.

      Kes dia saman orang di Malaysia pun, dia suruh loyar dia mintak Hakim kasi "summary judgment. Makna tak payah sampai peringkat bicara penuh, panggil memanggil saksi dsb nya. Hakim tak setuju, dia terpaksa settle out of court.

      Najib takut jadi saksi di soal peguambela bertalu talu hingga tersasul, kot keluar skandal lain yang rakyat belom tahu.

      Delete
  7. Mmmm jadi menteri besar pun hancus. Nak jadi PM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha lawak betul hadi jadi PM?. Kelantan tu dah macam somalia ...tak maju2 . Trengganu dia jaga satu perubahan pun takde . Buang masa je ulamak jadi ahli politik satu sen tak boleh harap !

      Delete
  8. Mmmm jadi menteri besar pun hancus. Nak jadi PM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Membayangkan 1penggal

      Delete
  9. Ya setuju jugak dengan saudara. Hj Hadi tak pernah berhajat pun nak jadi pm,,dam dia tegaskan pas tidak kemaruk kuasa. Pas berpolitik matang dan akan menasihat kerajaan jika kerajaan tidak betul. Lagipun beliau tiada pengalaman yg cukup utk mentadbir negara. Ini belanja dgn pan pecacai Dap, berjiwa besar dan gelojoh mengejar Putrajaya sehingga sanggup lari daripada parti. Besok, apabila diorang nampak pas boleh menawan Putrajaya ( mustahil lah), pan akan tinggalkan ph dan merayu2 supaya pas terima mereka semula sepertimana anjing mencium bontot anjing kurap...Kah kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia memangla xkemaruk kuasa (atas dasar pecah tak perintahnya) dia kemaruk dedak je.

      Haritu beriya nak jadi penasihat 25 persen je, harini buat blok baru pulak. Wayang je lebih..

      Delete
  10. Tuan budin

    Ini bukan lagi bayang-bayang
    Umnogok nak saman SR pada hari selasa
    Pis pus nak saman SR bulan depan
    Itulah realitinya bila sudah 1kelambu
    Bila skandal $$$$ tidak dibantah malah angkat bakul jadi punahsehat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno tak saman pun takpe. Asalkan Pas saman. Tentu terborai cerita pasal Malaysian Official 1 dan penyelewenagn 1MDB dan pengsonglapan berbilion Ringgit di bicara itu.

      Umno tak akan saman punya. Takda bola. Bagi macam macam alasan. Kebelakangan ini buat derk aje bila rakyat desak.

      Delete
  11. Derma rm90 juta cam ner? Betul ke tak? Bila nak saman SR?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh...sabar2 sikit boleh tak??

      Untuk makluman semua...pihak majlis syura pas sedang dlm proses perbincangan dgn MT umno.

      Ini berikutan kedegilan ajk pas pusat yg disokong oleh para walaun untuk saman SR pada hari selasa.

      Padahal hari tersebut sudah dibooking oleh umno menyaman wsj.

      Di sini pertikaian tentang...parti mana yg dapat keutamaan untuk menyaman sr atau wsj pada hari selasa!!

      Jika masalah ini dapat diselesaikan kelak baru majlis syura akan buat sidang media.

      Kaedah cabut undi dicadangkan oleh pihak umno. Namun pimpinan walaun berkeras utk menggunakan kaedah CAI untuk menentukan siapa yg lebih layak menyaman pada hari selasa.

      Sila refresh web anda utk mengetahui keputusan terkini!!!

      Delete
    2. KahKahKahKah !

      Delete
  12. Parti pas bukan minat nak perintah negara pun. Pemimpin pas lebih suka berceramah dok goyang kaki terima gaji tiap bulan je.
    Daripada hadi jadi PM sepenggal, lebih baik bagi orang tua umur 91 tahun je. sekurangnya akal fikiran dan pengalaman beliau boleh juga pakai untuk membangunkan negara yang berbilang kaum.
    Pas hanya main wayang nak elak cerita dedak, lepas ini boleh putarkan semula cd lagu hudud kerana penyokong pas suka dengar lagu hudud nyanyian hadi..

    ReplyDelete
  13. Hadi Boroi dengan angan-angan Mat Jeninnya.Parti untuk orang munafik.Menuduh parti lain sebagai politik emosi,sedangkan kau yang mengkafirkan orang dan membela peliwat dengan "video itu besi".Hadi adalah Abu Jahal.

    ReplyDelete
  14. Hadi kalau jadi PM , lingkup Malaysia.Lagi teruk dari Najib.Ulamak Politik ni lidah bercabang.Selalu buat U turn.

    ReplyDelete
  15. Hadi Ahwang & Bijan bijak bermain politik.. dh dpt dedak 90 Juta.. dia dh brsedia tuk jdi blok ke-3 di PRU14 nnti..dh janji dgn Bijan tu. BN akan mnang lg krana lawan 3 penjuru.. sperti di Perak. Pakatan & Bersatu, kan mula rancang dari sekarang. Kerahkan tenaga.. kita yg mahukan perubahan ni akan cuba tlg mn mampu, tp perlukan panduan & bahan. perlu mulakan dri skarang.

    ReplyDelete
  16. La,,,,berapa kali mau cakap, korang hentikanlah berkisah tentang apa yg pas lakukan. Korang ni,,betul2 mxm anjing yg suke cium tahi. Sudah2 la,,korang buat la kerja korang dan bersekongkol dgn kapir Dap tu. Haji Hadi org no 2 ulamak dunia,,anjing kurap macam budin dan pencium najis Guan Eng mana nak setuju dgn apa yg inginkan. Korang teruskanlah kerja2 angkut najis Dap dan himpun bnyk2,,kedepan ni boleh buat sesuatu bila korang dah tawan Putrajaya. Biar la pas nak buat apa pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. org no 2 ulamak dunia??? tapi perangai lagi teruk dari orang kafir...kesian pencacai PIGS (PAS Ikatan Gagasan Sejahtera)...banyak makan pulut dan dedak...

      orang kafir tak ponteng parlimen...tak menuduh orang lain jebon...anjing dan sebagainya...emmm nilai laaa sendiri perangai tuang presideng kamu aldedaki al pulut....

      Delete
    2. Tak habis2 guna modal:

      1) anjing
      2) dap
      3) kapir

      Tu je la yang terbaik dapat dipikirkan dek engkau.

      Menunjukkan betapa rendahnya tahap pemikiran barisan pelacur kelas ketiga belaan mat najip

      Delete
  17. aku naik hairan org dalam ni yg bagi komen. kalo ko sokong parti yg berteraskan islam, kenapa ajaran islam supaya menjaga pertuturan tak ikut?. ni cakap main lepas. bahasa kasar dan kesat.. ajaran islam ker? bagi aku ayat al quran atau hadis yg membenarkan umatnya bercakap kasar? cube bagi??? org2 macam ni la yg akan menghancurkan islam dan menjadikan islam buruk dimata non muslim. huhhhh...

    ReplyDelete
  18. Bagusla kan
    Perjuangan

    ReplyDelete
  19. Hadi nombor 2 di Persatuan Ulama Dunia? Sheikh Yusuf Qardawi telah terkabur pandangannya terhadap Hadi Awang (atau dalam persatuan ada perselisihan yang besar). Yusuf Qardawi telah mengumumkan bahwa ideologi perang "Takfir" - keatas orang bukan muslim DAN orang Muslim - yang di ajari Syed Qutb kepada kelompoknya itu tidak termasuk fahaman Ikhwan al-Muslimin (berlawan dengan ulama lain yang menyatakan sebaliknya itu). Nah, Ustaz Hadi Awang adalah dari ulama yang mengangkat fahaman Takfir dalam PAS (Amanat Hadi Awang): siapa yang tidak sejalan dengan Islam lagu PAS itu adalah terkeluar dari Islam. Sampai ke hari ini Hadi masih mengajarkan buku2 Syed Qutb dalam masjid2 PAS. Daripada itu kedudukannya dalam Persatuan Ulama Dunia terang bukan persetujuan jumhur ulama sedunia - bahkan entah mana Sheikh Qardawi dapat di pengaruh sampai sudi bagikan Hadi tempat no. 2? Nampaknya Persatuan Ulam Dunia tersebut tidak sebenarnya bersatu hati!

    ReplyDelete
  20. Berusahalah ke arah kesejahteraan

    ReplyDelete
  21. Tadbiran/pemerintahan negara berpandukan ajaran islam, saya percaya rakyat berbilang agama/kaum cina, india , melayu, sabah dan sarawak akan terima tapi janganlah agama dijadikan modal/diperkudakan kedalam politik itu tak ok malah memecahbelahkan perpaduan rakyat.

    Tengoklah apa yang berlaku kepada pakatan rakyat, bercerai berai dibuatnya.Umat islam juga berpecah gara-gara amanat.

    Tiada masaalah berangan-angan jadi PM tapi saya dapat bayangkan macam mana menjadi seorang PM dengan parti yang belum pernah menang 1 kerusi dun/mp disabah dan sarawak.

    ReplyDelete
  22. Bagi peluang pada ulamak yang terbukti cemerlang memerintah Kelantan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah bagi peluang bang....tengganu dapat sepenggal je...kena tendang. Pastu kedah pun sepenggal je kena terajang juga. Kelantan lama sbb Nik Aziz. Sekarang tok guru dah tak ada kau tengoklah pru 14 nanti....kalau tak tersungkur cium tanah memang allah masih mahu beri peluang bertaubat....
      Nak merintah malaysia....gst, tppa, mdb diaorang ada faham ke apa tu....tak dengar suara pun...

      Delete
    2. cemerlang masa TGNA ada...lepas TGNA takde...hmmm habis pulun balak...jangan risau...aku sebagai anak kelantan tak akan undi lagi PIGS dalam next PRU14...

      bersedialah untuk hilang kelantan....

      Delete
    3. Ya memang ulamak terbukti cemerlang memerintah Kelantan. Berjaya jadikan Kelantan negeri termiskin, antara yg terhebat dgn masalah dadah, sumbang mahram, kes2 jenayah. Utk makluman, aku percaya takde sorang pun dalam kerajaan PAS Kelantan (YBs/EXCOs) yang ada idea camna nak majukan Kelantan. Mereka hanya gula2kan rakyat dgn janji syurga mereka.

      Delete
  23. PAS.... jgn jadi hampas sudah
    hampas kurang2 jd baja.. PAS??? penat je usaha2 pemimpin terdahulu bina ukhuwah

    ReplyDelete
  24. dalam filem dongeng arwah ts P Ramlee bertajuk laksamana DO RE MI, terdpt dua Negara yg berseteru ie Negara Pasir Berdengung n Negara Pasir Dua Butir.

    Hadi awang bolih memilah salah satu Negara tersebut n menghishtihar diri nya sebagai Perdana Menteri.

    ini lah taraf Presideng Pas yg sudah menjadi 'butt of jokes' pemerhati2 politik.
    beliau lebih berkesan menjadi Tok Siak masjid saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia nk jadi menteri fasola kot huhu..

      Delete
  25. Sedih rasanya kalau inilah parti yg hendak bertanding dlm pru dahlah terlalu banyak ketua cakap bepusing2 tak ada pendirianlah pula lagi hancurlah rakyat pada sokong parti ini lebih baik sokong DAP sekurang2nya kita tahu pendiriannya janganlah kita jadi siluncai terjun dengab labu2nya

    ReplyDelete
  26. Sedih rasanya kalau inilah parti yg hendak bertanding dlm pru dahlah terlalu banyak ketua cakap bepusing2 tak ada pendirianlah pula lagi hancurlah rakyat pada sokong parti ini lebih baik sokong DAP sekurang2nya kita tahu pendiriannya janganlah kita jadi siluncai terjun dengab labu2nya

    ReplyDelete
  27. Kalau bagaimana dikatakan org org pas. Tidak sehaluan dgn bn n pakatan... Apa tunggu lagi keluarlah Dr exco selangor... Ckp tak serupa bikin...lg Satu parti melayu membodohkan melayu...

    ReplyDelete
  28. Bijan dah haramjadahkan rakyat yang tidak sependapat dengan dia.Bayangkanlah kalaulah tuang amanat jd piem maka tersumbat telinga rakyat marhaen terkena label-label jelek...barua, broker, pil kuda, kapir,jebon dan banyak sangat (sndiri ingat mau la)

    ReplyDelete
  29. Jika diri dah jadi penjilat bontot lim Guan Eng kapir tu, sesuai sangat la gelaran yg korang dapat tu ye. Ape korang rase diri korang tu mulia ke? Hah hah, dasar manusia tak sedar diri. Parti nyamuk yg harapkan sokongan cina kapir je korang tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 12:22

      Mana lebih mulia disisi Allah;

      Hamba Nya yg menolak rasuah, atau pun yg bersekongkol dgn rasuah?

      Oh ya, orang Cina DAP bukan hamba Allah yg Satu ke? Ataupun mereka hamba kpd tuhan Cina?

      Bagi kamu dan yg sewaktu dgnnya, ada Tuhan selain Allah rupanya?

      Astagfirullah...

      Delete
    2. 13:03,
      Parti likud pun menolak rasuah tau.Adakah parti likud lebih mulia dari pas/umno?

      Orang yg sokong dap chauvinis sebab dap geng dengan parti sokongan dia sama ada pan(belaan dap),pkr malah dulu pas memang sangat kelakar bagi aku.

      Aku tolak dap tapi dalam masa yg sama aku juga tolak umno sebab sanggup bela MO1 yg korup.Aku juga tak sokong sangat pas sebab pas ni aku tengok tak berapa nak cerdik.Begitu juga aku 50-50 aje dengan Bersatu.

      Jadi PRU14 nanti aku akan beri undi aku pada parti yg paling kurang hodoh/bodoh yg aku pun belum buat keputusan lagi setakat ini.Hahaha

      Delete
  30. Apa bezanya mengislamkan politik dengan mempolitikan Islam.Seperkara lagi apa sudah jadi dengan bow tie, dah ganti dengan songkok. Bila nak berjubah pulak macam najib. So Islamic.

    ReplyDelete
  31. Kalu Hadi Awe jadi PM... habih mampuih TELINGKUP NEGARA!

    ReplyDelete
  32. Ikatan?Apa tu?Ikatan tak ada pengaruh langsung dalam politik Malaysia.Kalau pas cerdik lebih baik dia buat blok ketiga dengan Bersatu sebab bersatu jauh lebih diterima ramai dari ikatan yg orang jarang2 dengar tu.Barulah ada harapan hj hadi jadi PM.Pas dengan Bersatu bergabung tumbangkan umno.Kalau tak cukup kerusi bentuk kerajaan boleh offer pkr atau pan.Dap tak masuk list.

    ReplyDelete
  33. Sekarang orang melayu dah mula buka mata. Tak ada nak dgn mudahnya nak mengkapirkan orang lain. PM bodoh bila mengingatkan kunun DAP parti kapir. PM ni dah balik ke zaman jahiliyah . PM dan UMNO penghasut pencetus perkauman. Bukan DAP kerna dalam DAP pun ada orang melayu serta cina Islam. Tak kapir pun.

    ReplyDelete
  34. DATO HUSAM MULANYA SOKONG HADI AWE JADI PM. INI SEMASA DIA DLM PAS LAH. BILA DAH DIPECAT OLEH HADI N GENG, MAKA NO WALAK DAN SOKONG LAGI LAH. SIMPLE MATEMATIK MAAA. NOW BAIK HUSAM PULAK JADI PM. HAHAHAHA

    ReplyDelete
  35. Budin, berapa bnyk dapat tarik anjing2 sertai pan hari ini? Artikel ko ni agak2 berjaya ke menarik anjing2 kat sana tu sertai pan? Jika sekadar anjing kurap,,tak payah lah,,korang nak menyalak bukit tu, kena anjing yg betul2 sihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencacai PIGS (Pas Ikatan Gabungan Sejahtera) mcm org terkena sawan kat blog Shahbudin.Kesiann..

      Delete
    2. Anon 14:46,
      Kau cakap orang pencacai PIGS,org pun boleh cakap kau pencacai dapig.Tapi pan memang obviously pencacai dapiglah aku tengok.Mana hala dap ada aje pan mengekor.Pan takde kekuatan sendiri,terlalu bergantung pada parti cina anti Islam tu.Mesti lepas ni tuduh aku geng haji hadi atau umno.

      Delete
    3. Kalo tok ketua lebai pembohong bersiri pun kaki pemfitnah apalagi keldai2 tunggangan dia.

      Kalo org marah dgn Pas parti sesat penjual agama krn mencemar dan memalukan Islam sebenar jgn fitnah org lain penyokong parti Pan atau Dap.

      Keldai2 penunggang agama mana boleh berfikir waras krn taksub dan tolol. Hadi layak mb Tganu sepenggal terus ditolak org Islam melayu di negeri sendiri.

      Saya tk fitnah PIGS sememangnya ringkasan dari Pas Ikatan Gabungan Sejahtera yg sebelumnya digelar PASIK.

      Takbirrr!!!

      Delete
    4. Pas parti sesat penjual agama.
      Umno parti perompak penjual bangsa.

      Undi Pas = Undi Umno

      Delete
    5. Knp Pas tak ikut cara Islam lebai2 pemakan dedak bersumpah laknat tk makan duit haram 90juta ditabur ketua penyamun negara? Knp Pas guna undang2 penjajah dlm mencari keadilan?

      Ikut amanat Hadi boleh jatuh kafir sbb inilah dia politik suku agama suku. Kafirkah Hadi dan Pas skrg?

      Delete
  36. DATO HUSAM MULANYA SOKONG HADI AWE JADI PM. INI SEMASA DIA DLM PAS LAH. BILA DAH DIPECAT OLEH HADI N GENG, MAKA NO WALAK DAN SOKONG LAGI LAH. SIMPLE MATEMATIK MAAA. NOW BAIK HUSAM PULAK JADI PM. HAHAHAHA

    ReplyDelete
  37. HADI AWANG BAKAL PERDANA MENTERI? ADOI TAJUK INI PON DAH JADI LAWAK MEGA. SEBENARNYA JADI PRESIDENG PAS PON HADI TAK LAYAK DAH. MENANG PON KERANA CHAI BELAJAR DARI MCA. HAHAHA. KALU BETUL LAYAK N HEBAT KENAPO JADI MB TGANU HANYA SEPENGGAL JER? TAK SEMPAT NAK LAKSANA HUDUD. MB AZIZAN PON JADI MB KEDAH HANYA SEPENGGAL DIBAWAH HADI AWE PRESIDENG PAS. HAHAHA. PIGI DAH. POOOORAAAAAH. WALAUNTA PLS FIKIR SIKIT. JGN DUK GUNA KEPALO LUTUT JER. ASHIK DUK MAKI ORANG DGN ANJING BABI BARUA JEBON. NI JER KERJA WALAUNTA PAS SEMUA.

    ReplyDelete
  38. PAS/gagasan sjhtera tdk akan sampai ke mana... tengoklah... tau knapa? pas tak laku di negeri2 lain... kat kelate pun entah tengok lerr...

    ReplyDelete
  39. dah byk kali aku undi pas
    tp taknak lg
    menyampah dgn pas
    ramai kami takan undi pas lg
    tak boleh dipercayai

    ReplyDelete
  40. kahkahkahkah
    trbayang aku hadi jd pm
    hancusss...

    ReplyDelete
  41. PIGS = PAS IKATAN GAGASAN SEJAHTERA = PARTI BERKECUALI??

    BERKECUALI DLM ISU: BAJET 2O16 NAJIB, PELANTIKAN SPEAKER DUN PERAK

    TETAPI BILA BERKECUALI ISU BAJET 2O16 NAJIB, KESANNYA ADALAH:
    1. TAK MENENTANG GST
    2. TAK MENENTANG 1MDB SONGLAP
    3. TAK MENENTANG MUNGKAR EKONOMI
    4. TAK MENENTANG RASUAH/SALAHGUNA KUASA

    PLS WALAUNTA PAS SILA JAWAB JIKA MASIH ADA AKAL YG WARAS. KAHKAHKAHKAH




    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaun x reti..pis pus cuma tahu copypaste

      Delete
  42. Saudara Budin
    Sebenarnya TGHA memang tak layak menjadi pemimpin negara atau sebagai PM sebab darpada segala tindakan beliau membisu terhadap skandal rasuah najib yang membabitkan berbillion riggit wang 1MDB, menyokong perlaksanaan GST dan sering menggunakan syurga sesiapa yang tidak menyokong parti PAS selain tidak ada pengetahuan dalam bidang ekononmi dan pentadbiran untuk mentadbir negara.
    Beliau lebih layak menjadi guru mengajar di sekolah2 agama atau pondok.

    ReplyDelete
  43. Had I Awang jadi PM..!!
    Selisih malaikat 44..!
    Minta dijauhi..

    ReplyDelete
  44. AKU CABAR WALAUNTA BUKTIKAN BAHAWA PAS BUKAN PIGS. KAHKAHKAH

    ReplyDelete
  45. HADI AWANG BAKAL PERDANA MENTERI?

    TAJUK INI SANGAT KELAKOR. LAWAK GILER BEB. HADI JADI MB TGANU HANYA SEPENGGAL. KALO KALIBER SANGAT MESTI TAHAN LIMA PENGGAL MCM TG NIK AZIZ. HUHUHU. WALAUNTA MESTI SGT TERUJA DGN TAJUK INI. TAPI SORANG PON PENGECUT NAK JAWAB HUJAH2 KAMI DARI PARTI ABU. TAU TAK ABU?? ABU = ASAL BUKAN UMNOK. HEHEHEHE

    ReplyDelete
  46. HADI AWANG BAKAL PERDANA MENTERI? ADOI TAJUK INI PON DAH JADI LAWAK MEGA. SEBENARNYA JADI PRESIDENG PAS PON HADI TAK LAYAK DAH. MENANG PON KERANA CHAI BELAJAR DARI MCA. HAHAHA. KALU BETUL LAYAK N HEBAT KENAPO JADI MB TGANU HANYA SEPENGGAL JER? TAK SEMPAT NAK LAKSANA HUDUD. MB AZIZAN PON JADI MB KEDAH HANYA SEPENGGAL DIBAWAH HADI AWE PRESIDENG PAS. HAHAHA. PIGI DAH. POOOORAAAAAH. WALAUNTA PLS FIKIR SIKIT. JGN DUK GUNA KEPALO LUTUT JER. ASHIK DUK MAKI ORANG DGN ANJING BABI BARUA JEBON. NI JER KERJA WALAUNTA PAS SEMUA.

    ReplyDelete
  47. Biar je laa nak bagi ketua.. pelik apa tp kita buat macam cerits Tajul Asyikin lakonan A/y Nordin Ahmad. Ketua penjahat dlm crita tu dilantik jd penghulu di satu kaw bukit yg xde manusia kecuali haiwan dan binatang.... maka elok sangatla HadiAawang dgn politik Matang dijadikan ketua Hayawan ngan Natang... hahahaaa

    ReplyDelete
  48. PIGS = PAS IKATAN GAGASAN SEJAHTERA = PARTI BERKECUALI??

    BERKECUALI DLM ISU: BAJET 2O16 NAJIB, PELANTIKAN SPEAKER DUN PERAK

    TETAPI BILA BERKECUALI ISU BAJET 2O16 NAJIB, KESANNYA ADALAH:
    1. TAK MENENTANG GST
    2. TAK MENENTANG 1MDB SONGLAP
    3. TAK MENENTANG MUNGKAR EKONOMI
    4. TAK MENENTANG RASUAH/SALAHGUNA KUASA

    PLS WALAUNTA PAS SILA JAWAB JIKA MASIH ADA AKAL YG WARAS. KAHKAHKAHKAH


    ReplyDelete
  49. MANO WALAUN PAS DAH PI? TAKKAN DAH KECUT TELOQ? HAHAHAHA. ITU LER PANDAI SANGAT LABEL ORANG DGN MUNAFIK, BARUA, BROKER, JEBON, JUAL PIL KUDA, PENGKHIANAT YG PERLU DIHAPUS/BUNUH? DLL.

    CUMA NK TANYA AMANAT HJ HADI DI BANGGOL PERADONG (1981) MANA DAH PI? DAH BUANG LAUT MARANG? KITA MENENTANG UMNO BUKAN KERANA NAMA DIA UMNO TAPI KRN DIA MENGEKALKAN PERLEMBAGAAN PENJAJAH. BLA BLA BLA.

    PLS WALAUNTA PAS SILA JAWAB JIKA MASIH ADA AKAL YG WARAS. JIKA MASIH ADO TELOQ. KAHKAHKAHKAH

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...