Friday 11 March 2016

TAMRIN TUMPANG TANYA, ADAKAH KU NAN KAUM KERABAT SULTAN MELAKA?

Di sebalik Khairuddin Abu Hassan yang kerap mempertikaikan awalan nama  "Tengku" yang digunakan oleh Tengku Adnan Tengku Mansor, bekas Ahli Parlimen Batu Berendam, Melaka, Tamrin Tun Ghafar pula melahirkan rasa hairannya dengan gelaran yang dipakai pemimpin UMNO itu.

"Saya berasal dari Melaka, setahu saya tidak ada orang Melaka yang bergelar "Raja"  atau "Tengku"  kerana Kesultanan Melaka sudah berakhir sejak kira-kira 500 tahun dulu lagi," katanya.

Lantaran itu, katanya, beliau benar-benar hairan bagaimana Tengku Adnan yang keluarganya dikatakan berasal dari Tengkera, Melaka ada gelaran "Tengku" tersebut.

"Adakah beliau sebenarnya merupakan keturunan atau ada hubungan darah dengan Sultan Melaka yang sekarang heboh diperkatakan mahu menuntut takhta di negeri itu?" soal Tamrin lagi.

Semalam Khairuddin membidas Tengku Adnan dengan mengatakan Setiausaha Agung UMNO itu tidak layak mempertikaikan kehadiran pemimpin-pemimpin UMNO yang menandatangani Deklarasi Rakyat berikutan gelaran "Tengku" yang digunakannya sendiri adalah palsu.

"Dengan rakyat pun dia menipu dengan menggunakan gelaran palsu, siapa dia untuk mengatakan tokoh-tokoh UMNO yang menandatangani deklarasi itu sebagai kebudak-budakan," kata bekas Naib Ketua UMNO Batu Kawan itu.
Menurut Tamrin, sebagai pemimpin kanan UMNO dan kerajaan, rakyat berhak mengetahui asal usul dan salasilah sebenar Tengku Adnan kerana ia mencerminkan intergriti dirinya di mata khalayak umum.

Katanya, beliau juga ada mendengar cakap-cakap bahawa Tengku Adnan menambah  gelaran "Tengku" pada awalan namanya dan nama bapanya hanya selepas berkahwin dengan kerabat Diraja Pahang.

"Saya tidak mengetahui dengan pasti perkara itu, tetapi jika ianya benar, adakah nama datuk dan moyangnya juga ditambah dengan gelaran "Tengku" sama?" tanya Tamrin lagi.

Apa pun, menurut Tamrin, untuk mengelakkan perkara itu terus menjadi bualan rakyat, ada baiknya Tengku Adnan sendiri tampil menjelaskannya kepada umum.

Bagi Tamrin, jika asal usul dan keturunan sendiri pun sentiasa diragui, bagaimana Tengku Adnan sebagai pemimpin dapat meyakinkan orangramai tentang setiap butir kata-kata dan tindakannya? (SH 11/03/2016).

49 comments:

  1. wiki kata
    Born in Malacca, Malaysia, Tengku Adnan obtained a bachelor's degree in Business Administration from Mara Technology Institute (Malay: Institut Teknologi Mara, ITM), which is now known as Universiti Teknologi MARA (Malay: Universiti Teknologi Mara, UiTM), and a BBA from the University of Southern California.

    Tengku Adnan held important positions in the corporate sector, such as Director and Chairman of Far East Asset (FEA) and Chairman of UNZA Holdings Bhd.

    He is of Acehnese descent.[1] However, on Christopher Buyers website of royal genealogy, question arises on his Tengku royal title: "eldest son of Mansor bin Haji Baba (a.k.a. Tengku Muhammad Mansor bin Tengku Haji Baba), a gentleman of Tamil (or claimed Acehnese Teuku origin??) origin, who assumed the title of Tengku two years after his son".[2]

    ReplyDelete
    Replies
    1. No wonder they call him fready crueger his face looks similar

      Delete
    2. No wonder they call him fready crueger his face looks similar

      Delete
    3. Bro. it is Freddy Kruger: the psycho-killer in "Nightmare on Elm Street"

      Something psychopathic is certainly spinning in the sycophantic circle of Taigor Jib.

      Delete
    4. Sikalang eaa aa , Tengku Wong and Tengku Lim pon ada maa aa .

      Wang ada kuasa ada mesti bolih jadi maa aa ,apa atak hat ?.

      Delete
    5. Awas semua! Akan muncul seorang lagi PAHLAWAN BUGIS iaitu KM Melaka, Idris Haron. Rupa-rupanya dia juga Bugis. Padanlah membela Najibo membabi-buta.

      Delete
    6. UMNO sutak tatak Melayu lagi maa aa ,semua Melayu angkat .

      Delete
  2. Betullah tu Tamrin bapa adnan tu Sultan Mansor shah. Sultan Kampong Baru, Kuala Lumpur.
    Bendahara Tun Perak pun orang Kampong Baru juga, sebab tu ada Jalan Tun Perak di Kuala Lumpur.

    Jalan Hang Tuah, hang Jebat, Hang kasturi, Hang lekir dan Hang Lekiu pun ada di Kuala lumpur. Mereka ini pun orang Kampong Baru juga.

    ReplyDelete
  3. Salam Shah.Di Indonesia tiada siapa heran pun dgn gelaran 'Teuku'.Dan jika seseorg dari Aceh ada gelaran tersebut tak ada pulak yg kata"jangan main2,itu Teuku"tak saperti kita di Malaysia yg ada kata"itu Tengku tu,jgn.main2"Jadi bagi kami di Indonesia akan kata"terus kenapa,kalau kamu Teuku?/So what?"

    ReplyDelete
  4. Ini sudah jadi kes jenayah dibawah sek.196 kanun keseksaan. Menggunakan maklumat sebagai benar atau betul yang diketahui olih pengguna sebagai palsu.

    Patut Tamrin atau Khairuddin buat repot polis akan jenayah Nan mansor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengku keparat

      Delete
    2. Tengku keparat. Kerabat diraja negeri mana ni? Cuba periksa tenguk salasilah nya

      Delete
    3. klu report polis dan lapor spr lps tu, boleh gugur ap dia. bt prk baru la putrajaya. ada sapa nk bt report?

      Delete
    4. klu report polis dan lapor spr lps tu, boleh gugur ap dia. bt prk baru la putrajaya. ada sapa nk bt report?

      Delete
  5. Tak heran orang umno yang menyamar setakat kerabat sultan...tugas TUHAN pun depa boleh ambil alih...

    ReplyDelete
  6. Beberapa tahun lalu ketika Adnan Mansor jadi Menteri Pelancongan,beliau berkunjung ke Kedutaan Malaysia bersama Istri beliau(Enny Beatrice),salah seorg kakitangan senior Kedutaan Msia bercerita pada saya,Adnan Mansor saperti meminta Kakitangan Kedutaan memyambut istrinya saperti permaisuri,kalau Adnan Mansor sering menceritakan keburukan masa lampau seseorang(yg mana menurut saya berdosa dan tidak baik)maka Enny Beatrice juga ada masa lampau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enny Beatrice ni bintang filem Indonesia membintang 40 filem antaranya "Lutung Kasarung" dan "Hati Seorang Wanita". Berani buka-bukaan ooii... Kalau tak percaya cuba google nama Enny Beatrice. Gambarnya bersama Tunku Dapur Adnan & anak-anaknya pun ada. Kalau asal mulanya sudah jadi pembelit dengan nama Tengku, akhir sudahnya pun pembelit juga. Freddy Kruger, pada akulah, lebih lawa berbanding Tunku Dapur Adnan ni.

      Delete
  7. Untuk menukar nama dari Adnan bin Mansor kepada "Tengku" Adnan, nan Mansor terpaksa membuat akuan bersumpah(SD) mengakui bahawa datuk dan bapanya adalah keturunan Raja. Kalau Bapanya juga nama Mansor bin...., sah Nan Mansur buat SD palsu. INi jenayah dibawah sek.192 Kanun Keseksaan.

    Sesiapa yg tahu, please buat repot polis kerana Nan Mansur telah melakukan jenayah dibawah sek.192 dan 196 Kanun Keseksaan.

    nanti Nan Mansur bolih explain kepada polis mcmna tiba2 dia bertukar jadi Tengku Palsu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain Polis siasat tipu nama.
      Ini Adnan juga patut disiasat
      kerana harta kekayaannya.
      SPRM sila masuk meminang
      dan sila selongkar.

      Delete
  8. p.ramlee tu pun ada gelar teuku sebab asal aceh....dia tak pakai pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Betul.
      P.Ramlee ada maruah.
      Ini Adnan mana ada maruah.
      Putar alam punya olang...

      Delete
  9. Kemungkinan asal usul dari pulau besar kot.

    ReplyDelete
  10. Rakyat patut Serang mangkok penipu ni habis habisan sampai lumat.mulut jahat sgt tengku palsu ni...

    ReplyDelete
  11. Tengku celup rupanya..adehh

    ReplyDelete
  12. Soalan yg di beri yu straoy forward yes or no itu je tak payah ambil masa yg lama nak jawab dan tak perlu berbelit2 juga tak perlu org lain menjawabnya nanti klu org buat andain kata fitnag la pula ayoh jawab a atau b itu je he he he he he sudah terang lagi bersuluh

    ReplyDelete
  13. Soalan yg di beri yu straoy forward yes or no itu je tak payah ambil masa yg lama nak jawab dan tak perlu berbelit2 juga tak perlu org lain menjawabnya nanti klu org buat andain kata fitnag la pula ayoh jawab a atau b itu je he he he he he sudah terang lagi bersuluh

    ReplyDelete
  14. Kita patut namakan dia nan freddy lah lpas ni.baahaha!

    ReplyDelete
  15. Menggunakan gelaran tengku adalah untuk mendapat kelebihan. Sbb org Malaydia ni mementingkan darjat. Spt dsto. TS. DS .tengku

    Klsu dinegara lain terutama negara kapir tak ada pula memandang darjat.

    Salah kita jugs terlalu memandang darjat.

    Disisi Allah ketinggian seseorang berdasarkan amalan.

    ReplyDelete
  16. "... keluarganya dikatakan berasal dari Tengkera ..."
    Betul la tu dia Tengku, Tengku Kera. Ada bau2 bacang dengan Raja Monyet. Ada bau2 taik dengan Tengku Lop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errr tengkujuh paling tepat.

      Delete
    2. Errr tengkujuh paling tepat.

      Delete
    3. Raja Monyet Ramayana atau Raja Monyet Wu Kong?

      Delete
  17. Umno amat memalukan!

    ReplyDelete
  18. semua salahlaku macai2 najib sipemakan dedak hendaklah dihimpunkan (disenaraikan) satu per satu.

    langkah permulaan... buat laporan polis.

    kalau sekarang mungkin tiada tindakan... namun sebaik najib rosmah jatuh..m kita teruskan tindakan mengikut lunas undang2.

    bila mereka dah di penjara.... kita mohon penjara adakan hari terbuka banduan bersama rakyat.

    ...bukan untuk menghina...atau balas dendam... cukup utk lihat adakah ada tampak kekesalan dan keinsafan di wajah2 mereka ini.

    ReplyDelete
  19. Olang UMNO besat kemaluan....tak tak tau malu mah.

    ReplyDelete
  20. Teuku Teu Nia Seng.

    ReplyDelete
  21. teuku yammmmmmm seng

    ReplyDelete
  22. Khairuddin...ko ni jgn banyak tanya la.aku memang kerabat sultan.kerabat sultan pulau pinang.ko ni dengki la.saja nak pecah tembelang aku.
    Ahak3

    ReplyDelete
  23. tengkukah, syedkah, rajakah dll.... semuanya sama makan nasi, minum air kosong , peluh masin dan buang hajatpun sama bau busuk...

    Yang penting ...Mati dalam iman...

    ReplyDelete
  24. Macamana Malaysia nak maju, kalau setakat pangkat namapun jom heboh kecoh satu Malaysia....

    Ketika Korea Utara sudah berjaya lancar peluru berpandu oleh si gemuk Kim Jong Ill, kita di Malaysia sibuk lancar peluru mulut ...

    Dahlah pekak badak budak keturunan Bugis buat bodoh setiap hari macam haramjadah ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awas semua! Akan muncul seorang lagi PAHLAWAN BUGIS iaitu KM Melaka, Idris Haron. Rupa-rupanya dia juga Bugis. Padanlah membela Najibo membabi-buta.

      Delete
  25. ni lah mahluk yang oghe Ganu panggil KuNang-Kunang

    ReplyDelete
  26. Nak tahu betul ke tidak kita hadir masa talkin dibaca kan ke atas dia.

    ReplyDelete
  27. Awas semua! Akan muncul seorang lagi PAHLAWAN BUGIS iaitu KM Melaka, Idris Haron. Rupa-rupanya dia juga Bugis. Padanlah membela Najibo membabi-buta

    ReplyDelete
  28. Wahai pemimpin tanya diri sendiri apa yg kmu smua buat itu ada manfaat ka utk rakyat?segala kegagalan ditutup,di sokong ahli parlimen membabi buta adakah kmu mewakili rakyat atau penguasa negara ini?kenapa ahli politik dimana sekali pun tetap sma kecuali negara barat politik asia dan afrika dipenuhi korupsi dan salahguna kuasa filipina,thailand,indonesia,indiadan kebanyakkan negara afrika.belajar tinggi2 tpi menipu rakyat dan membebankan rakyat.rakyat yg majoriti miskin terjejas dan terhimpit.dunia ini hanya sementara nak cari harta sampai cucu cicit tak yakin dgn allah atau kebolehan diri sendiri?tanya la diri sendiri.

    ReplyDelete
  29. Hapuskan kegelaran Datuk Matuk ni kat Malaysia.
    Membuatkan bangsa Malaysia tak sedar diri dan menjadi mereka sombong bongkak tak sedar diri songlap duit ego mcm mcm lagilah perkara yg buruk utk mengejar gelaran datuk matuk
    Yg lebih lebih nanti Datin matin

    ReplyDelete
    Replies
    1. tun tan atuk matok atin matin ni ngarut lah.
      amerika, negara maju dan kuat didunia pun,
      presidennya orang panggil obama aja.
      mengda-ngalah, tu sebab malaysia huru-hara.
      ppuuii...

      Delete
  30. Betul bullshit dgn gelaran tu

    ReplyDelete
  31. tuan shah, the best person qualify to testify on this mamat is tan sri sanusi junid. kita di fahamkan yang mamat ni pernah jadi tukang kebun sanusi semasa mudanya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...