Friday, 4 March 2016

MASAKLAH NAJIB....


Di bawah ini adalah kenyataan media oleh Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim berhubung usaha Tun Mahathir Mohamad yang sedang mengumpul kekuatan pelbagai pihak bagi menyingkirkan Najib Razak yang dianggap telah membawa banyak kerosakan kepada negara ini.

Walaupun pernah dipecat dan dipenjarakan kerana perseteruan politiknya dengan Tun Mahathir, nyata Anwar seorang yang berjiwa besar dan mendahulukan kepentingan negara melebihi segala-galanya.

Apa pun, masaklah Najib kali ini....(SH 04/03/2016)
Saya menyokong pendirian rakan-rakan dari masyarakat sivil, parti politik dan individu-individu​ termasuk Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhyiddin Yasin dan lain-lain untuk menggembleng kekuatan dan persefahaman bersama seperti disuarakan oleh Ketua Pembangkang baru-baru ini. 

Persefahaman bersama ini ​akan​ menumpukan untuk menuntut perletakan jawatan Dato’ Sri Najib selaku Perdana Menteri yang telah nyata gagal mentadbir negara. Beliau bertanggungjawab meneruskan tindakan-tindakan politik rakus, merosakkan institusi pemerintahan dan membebankan rakyat dengan kegawatan ekonomi yang berterusan. 

​Pada masa yang sama, tuntutan perubahan ini semestinya akan melibatkan reformasi institusi utama dalam negara yang sudahpun retak dan parah di bawah pentadbiran Dato’ Sri Najib.

Selama ini kita mewakili suara nurani hati rakyat  telah berikrar untuk memperjuangkan pengembalian hak rakyat di sebuah negara merdeka dan berdaulat. Tuntas dengan kesedaran ini maka hak rakyat harus dikembalikan melalui sistem pilihanraya yang bersih serta badan kehakiman dan media yang bebas. Dasar ekonomi harus diubah untuk mengutamakan semula usaha ke arah pertumbuhan yang segar dan pengagihan kekayaan yang saksama. 

Skandal 1MDB yang melibatkan Perdana Menteri adalah skandal terparah dalam sejarah dan turut menjejaskan imej negara. Ini hanya mungkin berlaku apabila terdapat pemusatan kuasa kepada seorang Perdana Menteri serta kegagalan institusi kewangan, keadilan dan penguatkuasaan menjalankan tugas dengan bebas. 

Kita juga telah belajar dari pengalaman sejarah bahawa peralihan kuasa yang bermakna ​bukanlah peralihan tokoh semata tetapi perubahan sistem. 

Justeru itu saya tegas menggesa rakan-rakan dan rakyat bersama dalam usaha ini tanpa membataskan ia sebagai agenda peribadi mahupun permusuhan peribadi. Kita harus merangka halatuju baru bagi menyelamatkan negara. 

Dato’ Seri Anwar​ Ibrahim​
3 Mac 2016.

96 comments:

  1. Orang yang cakap bukan-bukan dengan pemikiran yang sempit adalah orang yang tidak mengenali Anwar Ibrahim melalui perjuangan nya untuk rakyat.

    Pemimpin yang telah melakukan pengorbanan begitu besar menganggap apa yang telah di lakukan ke atas diri nya adalah perkara kecil jika di bandingkan dengan tanggungjawab nya untuk masa depan negara.

    Kamu Anwar Ibrahimcmemang insan yang hebat .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seorang peliwat dianggap seorang insan yang hebat? Awak ni mengigau ke? Ataupun memang suka merepek?

      Delete
    2. Anon 07:01 Apa si penzina lebih mulia dari peliwat? Cukup-cukuplah guna hujah bagai penat lepas menoreh. Anak-anak muda sekarang, walaupon ramai yang tidak ke menara gading pemikiran mereka lebih celik dari saudara. Mereka percaya Anwar Ibrahim difitnah kali kedua kerana regim sedia ada gentar berdepan secara gentleman dengannya dan tidak mampu berlawan hujah dengannya. Lain kali jika terkinjal-kinjal mahu turut serta komen, berhujahlah dengan fakta. Jangan menonjolkan sangat diri sebagai prepaid blogger/cybertrooper anuar musa. Berlindung di sebalik anonymous tidak dapat menghindar saudara dari penglihatan Tuhan. Takutkanlah ancaman neraka ke atas daging-daging yang tumbuh dalam diri saudara (dan anak isteri saudara) dari punca yang haram.

      Delete
    3. Awak ni buta, pekak ke bodoh? Adakah awak nampak sendiri 'perbuatan' yang dia lakukan? Memang dasar manusia tak sedar diri...sedap je mulut panggil orang peliwat.

      Delete
    4. Berpuluh2 SB yang follow Anwar Ibrahim takkan le x kena tangkap right handed masa buat liwat... Tak logik...

      Delete
    5. Anon 7.01, 7.53, 8.32....macai SARKIS...alif mim nun wau...SARKIS...kesian...demi sesuap nasi...posting banyak banyak....satu posting dua hinggit....

      jangan lupa...setiap yang ditulis jika fitnah....ada balasan Allah...dan juga jika fitnah....bila nak minta maaf dengan Anwar??? ada kesempatan ke??

      Delete
    6. Dia masih begitu kerana Hj Hadi. Jika tidak, selepas Anwar Ibrahim mendapat sokongan dari negara-negara luar termasuk PBB, dia dah berubah hati dan dia akan menganggap Anwar Ibrahim dipenjarakan sebab Anwar Ibrahim merupakan ancaman kepada UMNO dan Najib.

      Kenyaatan Anwar Ibrahim menyokong gerakan rakyat yang.dipimpin oleh Tun Mahathir sangat di perlukan. Tanpa Anwar Ibrahim gerakan rakyat jadi tempang.

      Anwar Ibrahim tidak dapat dipisahkan bagai irama dan lagu.

      Delete
    7. Anon 7.01, 7.53, 8.32.... memey macai SARKIS........orang tua cakap otak lotak kek bontot tu yang ponoh taik.....hahahahahahahahahahah

      Delete
    8. Masih tak henti2 semua Melayu berbalah. Membuat satu perkara yang sama, mengharapkan keputusan yg berbeza adalah satu KERJA BODOH YG TIDAK BERKESUDAHAN!!

      Berpuluh tahun sibuk tubuh parti baru, sibuk hal Islam, tubuh berjuta2 jawatankuasa, tunggang tunggik solat tanpa henti, pil kuda, pakai serban dll.. Ayat yg sama kedengaran..InsyaAllah..Alhamdulillah..Syukurlah... inilah takdir.. cobaan.. cabaran.. harap bantuan Allah.. berdoa...

      Boleh nangis la dengar benda2 bodoh ni.. nak harapkan keputusan yg berbeza dengan lakukan perkara yg sama.. MEREPUTLAH SIMPLETON MALAYS!!

      Delete
    9. Anon 10.15
      Selagi UMNO yang berkuasa selagi itu lah kita 'pi mai pi mai je ler'.

      Kita nak lupakan masalah lama dengan menumpukan masalah yang baru, tapi perkataan peliwat juga yang diulang-ulangnya.

      Anwar tekankan "Justeru itu saya tegas menggesa rakan-rakan dan rakyat bersama dalam usaha ini tanpa membataskan ia sebagai agenda peribadi mahupun permusuhan peribadi. Kita harus merangka halatuju baru bagi menyelamatkan negara."

      Memang UMNO nak lihat kita begini itu yang pemakan dedak asyik-asyik ulang peliwat. Peliwat.

      Akhirnya Anon 10.15 pun jadi mangsa pemakan dedak.

      Delete
    10. peliwat tetap peliwat..moral tiada hebat macamana pun tak guna..yang pelik ada puak2 tak percaya kes liwat berlaku..bagaimana pula mangsa yg jadi pemuas nafsu peliwat..tak ujud ke atau hanya cerita dongeng..

      Delete
    11. Memang citer dongeng pun liwat tu... Berpuluh2 SB follow, x pernah pun caught right handed... Itu pun x boleh nak pikir ke...

      Delete
    12. Orang beriman tak akan sokong orang-orang yang pro-LGBT.

      Delete
    13. Anon 7.01, 7.53, 8.32...tolong jelaskan macam mana air mani AI boleh berada dalam rektum Si-Mangsa ? Ini adalah fakta kes yang telah dibahaskan di mahkamah - bukan fitnah, bukan rekaan dan bukan khayalan.

      Delete
    14. 11 41
      13 27

      Wangi sungguh bontot pembancuh teh bagi pemakan dedak.

      Air mani jadi fakta kes?...


      Mengapa Muhyiddin yang bernasib malang tidak di bela ? Fakta ialah Peguam Negara ada bukti yang sama dengan yang ada pada Muhyiddin tetapi di tolak. Air mani yang telah tercemar boleh jadi fakta, bukti duit masuk akaun Najib adalah rekod yang sah, tapi boleh di tolak.

      Budak buat teh tu apalah sangat di bandingkan dengan Muhyiddin yang cuba menyelamatkan negara.

      Delete
    15. Anon 0802:
      Anon 0701:
      Tak bolih salahkan kau. Kau pun pernah diliwat olih Anwar sebelum Siful. Tapi tak berani macm Siful. Buat dek shj. Disini baru mengomel.

      Delete
    16. ...Anon 0701:..lubang pungkok dia pun pernah kena 'toron' juga kaa...belengaishh taik laa jubuk hang...padan....haah...haaa...haahh....

      Delete
  2. harap2 Allah Bantu Kita semua. hidup sekarang Dah makin susah Dan perit. bangsa jadi makin tertekan Dan jenayah Dah berleluasa. sedangkan ramai orang yang makan di kedai pun terpaksa berhutang. pemimpin paham ke erti susah???

    ReplyDelete

  3. CASH IS NOT A KING !

    CASH IS NOW A BALA !

    ReplyDelete
  4. Dengan Haji Hadi sekali kena masak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haji hadi ni sekor barua ja, banyak telan pil kuda dah jadi jebon, ularmak taik kucing, pembelot rakyat.

      Delete
  5. Anwar hànyalah seorang opportunist... Menunggu peluang menanggok diair keruh!..salah satu peluang untuk melepaskan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan kamu Anon 02.08 dangkal fikiran hingga tidak upaya memahami politik negara.

      Delete
    2. Anon 2:08
      Najib, Zahid, Nazri, Rahman Dahlan, Salleh S Keruak, Ahmad Maslan, Ismail Sabri, Anuar Musa, Bashah, Liow, Mahathir, Muhyidin, Vincent Tan, Ananda
      Krishnan, Keneth Eswaran, Deepak, aku dan kamu sumer opportunist. Bezanya you have missed the bus.

      Delete
  6. Dsai harus di jadikan p.m utk buktikan beliau bkn calang2 dlm politik tanahair.beliau da byk berkorban demi malaysia yg lebih bagus.kita harus diberi pilihan utk melantik pemimpin bkn rubber stamp mcm m.t kuno.dato seri nazir juga harus dibrri peluang utk memulihkan nama tun abdul razak yg tercemar kerana ketamakan harta dan kuasa.tsmy tak pyah jadi p.m la tlg tim wawasan 2020 ini pun satu pengorbanan parti keramat dato onn tubuhkan melawan malayan union.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seorang peliwat nak diangkat sebagai PM sebuah negara Islam? Semoga Allah melindungi kita daripada menghadapi musibah ini. Aamiin...

      Delete
    2. Semoga Allah segera memberi balasan kpd mereka yg terlibat dgn fitnah.Tak takutkah saudara dgn balasan sekiranya Anwar benar2 difitnah.Takut dgn hukum Allah.kalau tak pasti baik duk dial!!

      Delete

    3. Semoga Allah SWT memberi petunjuk, taufiq dan hidayah kepada kita semua.

      "Tak takutkah saudara dengan balasan sekiranya Anwar benar-benar difitnah?"

      Tak takutkah saudara dengan balasan dosa bersubahat sekiranya Anwar benar-benar bersalah?

      Wallahualam.


      Delete
    4. Kita amin kan doa 07 08. Sebab 07 08 menyerahkan hal ini kepada Allah. Allah Maha Adil.

      Delete
    5. Kahkahkah.. masih sibuk hal dosa pahala lagi.. what a simpleton malays!!

      Delete
    6. 09 53

      Habis nak guna undang-undang yang di tentukan oleh Peguam Negara. Takutkan penyamun-penyamun dengan akta?

      Mana Anon punya suggestion ?

      Delete
    7. Jangan lah kerana saudara keciwa dengan Mahathir maka saudara kembali menghala kata-kata keji pada Anwar. Itulah lain kali ingat jangan sanjung individu-individu keterlaluan sangat dan jangan keji mana-mana Individu macam kita ini baik sangat.

      Sekiranya Anwar mahukan cash and king, masa Anwar TPM Anwar boleh dapat tapi Anwar memilih penjara.

      Delete
    8. Anon 11.26,

      Ayoyo, Anwar memilih penjara? Big jokelah you ni. Susah payah dia cari macam-macam alasan selama 6 tahun untuk melambat-lambatkan perbicaraan kes liwat dia,bukankah itu buktinya dia takut masuk penjara sebab dia tahu yang dia memang bersalah?

      Delete
    9. Anon 1335.kmu fikir secara waras jgn ckp sambil makan dedak.takkan org yg dituduh meliwat tak bole bela di mahkamah dgn undang2 negara yg sedia.mcm tu lu pi liwat dulu tggu mahkamah dedak skrg humban kmu dlm penjara.manusia jenis apa ko bangsat.

      Delete
    10. 6 tahun Anwar sudah berapa kali keluar negara? Berapa banyak peluang Anwar untuk melarikan diri?

      Tapi yang melarikan diri ialah kuncu-kuncu Najib yang terlibat dengan 1MDB...

      Delete
    11. Anon 0708:

      Tak bolih salahkan kau. Dia ni pernah diliwat olih Anwar sebelum Siful. Tapi tak berani macm Siful. Buat dek shj. Disini baru mengomel.

      Delete
  7. Mana 1000 lagi Anwar Ibrahim slps Anwar terpenjara??

    Ayuh bangun!! Inilah masanya. Jika berjuang dgn tolak orang lain kedepan, sampai bilapun sistem tak akan berubah.

    ReplyDelete
  8. Walaupun pada pandangan rakyat anwar kini hanya seperti spender basah....sekiranya boleh membantu sedikit sebanyak menumbangkan najib tidak menjadi masalah untuk bekerjasama dengan banduan..yang kita nak tumbangkan najib agar negara kita kembali bermaruah...lupakan sementara kes liwat Dan video beliau bersama chinadoll...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersih sgt ka mapudu─║ung?dia kebas puti rino bini org?pemakan dedak yg pertahan pemberi dedak

      Delete
  9. Apa yg dikatakan kesalahan Anwar rakyat kini melihat tidaklah seberat kesalahan yg dilakukan Najib.Satu titik pertemuan dua tokoh yg pernah bekerjasama rapat dahulu.lupakan sengketa lama, bergabunglah demi negara!

    ReplyDelete
  10. Ini komen Tuan Syed Outside The Box, buka mata luas2 dan tolong hadam. Berilah peluang sel2 otak bergabung. Kesian sangat Melayu kita ni mudah mendidih tanpa mampu lihat realiti yg mereka2 ini PENAKUT, PENGECUT,,BACUL dan RELIGIOUSLY OVERLOADED serta SIMPLETON MALAYS.

    ======
    My reasoning is like this - the UMNO guys, the PAS guys and the folks in the towns and villages will not understand the meanings of all this.

    It is the bumiputra economy aka the Malay economy aka the gomen economy that will suffer.

    But again the Malays will not riot in the streets. This is not Thailand. This is as per Mat Sabu's recent description. People are none too brave.

    UMNO and the vast majority of Malays will simply say, 'ini takdir', 'ini dugaan', 'ini cabaran', 'ini cobaan' and all the other 'an's. Some are already saying 'masa Jepun dulu kita lagi susah'.
    Meaning no Malay is going to riot and demonstrate against Najib even if the USD goes to RM4.80 or RM5.00. They just do not understand the meaning of all this.

    However the Malays and the whole country may wake up if the gomen does not have money to pay its Civil Servants salaries. This is a possibility. There are 1.6 million civil servants, 99% of whom are Malay and if they miss one pay check, then there will be chaos.

    Peope claiming GST rebates (if their GST collection is LESS than their GST payments to the gomen) are being told that NO rebates will be paid. It will be offset against their FUTURE GST payments. There is no more money.

    Companies (like Shell Malaysia) claiming tax rebates have been told the same thing. No tax rebates / tax refund claims will be paid out. It will be offset against your FUTURE tax payments. There is no more money.

    If the gomen misses paying one month's salary to the 1.6 million Civil Servants then UMNO, PAS and the Malays will wake up.

    But even then, no one is going to demonstrate in the streets This is not Thailand. Mat Sabu was correct.

    My reading is first the gomen then the country will just grind to a halt. People will drive their cars until the petrol tank becomes empty. Then they will get down and just start walking. 'Ini takdir' they will say. They will not demonstrate or riot.

    Cash will really be king then. Other people with cash will buy them out. Watch out.

    Houses will be put up for fire sale.
    They will sell their land.
    Cars will be put up for fire sale.
    Women will sell their jewelleries.

    Still Najib may remain in office.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada berani boikot bayar bil letrik??
      Ada berani boikot bayar bil ASTRO??
      Ada berani boikot bayar bil postpaid??
      Ada berani boikot bil TM?

      Buat 4 ni dulu. Kalo tak, x payah la cakap soal nak turunkan Najib. Ahmad Maslan pun x mampu turunkan.

      Delete
    2. Dah rally cuma untuk 1000 orang...

      Bila melayu ramai, tuduh cina ambil kesempatan.

      Bila cina, ramai kata cina kurang ajar.

      Thailand buat 10,000 tapi Tentera dah standby. Pihak berkuasa kehakiman dan pegawai penyiasat buka kes... kita buat 70,000 100,000 orang yang kena tangkap rakyat..

      Mereka yang tidak masuk campur tidak sanggup macam kita, hari-hari maki Najib, hari-hari naik darah, hari-hari duduk baca blog....

      Delete
  11. Ya allah ya tuhan ku kami mohon agar kau makbulkanlah doa kami semoga apa yg dirancang oleh mereka dimakbulkan dan kau laknatilah pemimpin2 yg durjana menyeksa rakyat rasuah mencari kekayaan dunia penipu termasuk jembalang2 yg menyokongnya aaaammmiiiinnn

    ReplyDelete
  12. Pemimpim-pemimpin UMNO sudah banyak melakukan penyelewengan.Ayuh rakyat Malaysia,mari lakukan perubahan.

    ReplyDelete
  13. Mgkn sudah smpi masanya institusi raja ke depan selamat negara malaysia.

    Mgkn sudah smpi masanya berhenti menjadi simbolik yg di bayar dgn cukai negara

    ReplyDelete
  14. I wouldn't trust 40 mm Rear Admiral Al-Juburi with the younger generation of men and boys come what may!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bodoh mmg bodoh

      Delete

    2. Di mana pula letaknya kecerdikan kamu, 08.05?

      Delete
    3. Kesian... Kesian...Kesian
      08 02 08 31

      Perhatian untuk 06 37 dan 06 48

      Delete
    4. kau tak caya kau pegi mampossla. kau caya najib tuya?bangang punya manusia.

      Delete

    5. Waduuh

      Terserlah kecerdikan 08.44.

      Delete
    6. Untuk Anwar, "Cocok is King"! Kalau ada cash dan kuasa boleh senang dapat sikit kan?

      Delete
    7. Anonymous4 March 2016 at 11:26
      Jangan lah kerana saudara keciwa dengan Mahathir maka saudara kembali menghala kata-kata keji pada Anwar. Itulah lain kali ingat jangan sanjung individu-individu keterlaluan sangat dan jangan keji mana-mana Individu macam kita ini baik sangat.

      Sekiranya Anwar mahukan cash and king, masa Anwar TPM Anwar boleh dapat tapi Anwar memilih penjara.

      Delete
    8. Sdr sdr Ano
      Anwar sedang menjalani hukuman penjara selama 5 tahun. Biarkanlah dia berehat. Jangan kita ganggu kutuk dia. Apa yang dia katakan baik kita boleh gunakan, apa yang tidak baik jangan kita ikut.
      Agama Islam kata kita mesti akur kepada pemimpin kalau dia buat perkara yang baik tetapi nampaknya pemimpin no 1 Malaysia ni kurang sesuai untuk negara Malaysia ni.
      Kita perlu tukarkan dia mengikut saluran. Jadi orang Pekan kena pastikan beliau kalah dalam PRU 14. UMNO juga perlu dikalahkan diperingkat nasional.

      Delete
    9. Setuju dengan saudara Ibrahim Darus. Biarkan Anwar dengan taubat nasuhanya di penjara. Kita sedang berhadapan dengan tugas berat untuk menyingkirkan PM yang banyak mengecewakan kita. Anwar dan Najib, dua-dua tak layak memimpin negara yang tercinta ini.

      Delete
    10. Jika Najib tu cerdik jaga rakyat dan negara, Anwar memang betul-betul berehat. Tetapi dari awal Najib guna APCO, satu persatu di musnahkan hingga lah hutang berbillion-billion, nak rehat apa? Cuma yang makan dedak lah yang boleh buat tak tahu.

      Ini Anwar Ibrahim. Jika tidak di penjarakan, telur Najib bukan dah masak tapi dah hangus...

      Delete
    11. Anon 0802:

      Tak bolih salahkan kau. Dia ni pernah diliwat olih Anwar sebelum Siful. Tapi tak berani macm Siful. Buat dek shj. Disini baru mengomel.

      Delete
    12. Tun m dan dato seri anwar bersama lagi demi rakyat dan negara jadi pemberi dedak dan kuncu2 pasti da kecut dan seluruh rakyat yg ditindas ada di belakang mereka.oi pemakan dedak tau maksud maaf zahir batin?jangan melagakan org kita cuma malaysia seperti dulu.

      Delete
  15. Malaysia perlukan total reform.

    Dan hanya Saudara Anwar Ibrahim yang berkemampuan untuk melakukannya. Saudara Anwar Ibrahim orang yang sangat berani. Dengan Sultan Selangor pun Saudara Anwar Ibrahim tetap bertegas mencalunkan hanya satu nama untuk jawatan MB Selangor.

    Dalam sejarah hanya Saudara Anwar Ibrahim yang membuat Hakim-Hakim cabut meninggalkan mahkamah selepas membaca dua tiga helai keputusan kes dari 20 30 helai muka surat.

    Hanya Saudara Anwar Ibrahim yang mampu melakukannya. Tidak ada orang selain dari Saudara Anwar Ibrahim.

    Dan cerita pasal Saudara Anwar Ibrahim ini, Khir Toyo tidak keluarkan kenyataan ke ...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haji Hadi tu lagi kuat penipu.haramjadah macam mat najib.

      Delete
    2. Anon 8:39 sedang hero-worshiping peliwat yang paling terkenal negara ini. Sudah-sudahlah tu. Anwar tak relevan lagilah. Buat malu Malaysialah sekiranya kita buang PM korup dan gantikannya pulak dengan seorang PM korup/liwat/zina.

      Delete
    3. Anwar Ibrahim sudah tidak releven ... APA!!! ?

      Bila UMNO rampas Permatang Pauh ?
      Bila...?

      Sebenarnya jika Raja-Raja Melayu nak senang kerja, bagi Anwar Ibrahim cuti, kalau tak satu hari pada 27 Mac, dapat 4 jam pun dah memadai.

      Delete
  16. Dato Sri Anwar Ibrahim telah lama nampak dan mengesani barah rasuah "cash is king" ini sejak era Tun M selaku PM lagi. Cuma istilah "cash is king" tidaklah meluas dan terbuka seperti diera Najib dimana kata kata "you help me, i help you" diucap secara terbuka kepada umum dan disusuli dgn huluran BR1M dan berbagai tawaran bermusim.lain. Ramai beranggapan atau percaya Anwar dipecat kerana moral yang buruk dan disebabkan polisinya yg cenderung kepada IMF. Namun rakyat Malaysia yang bijak politik dan sentiasa mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber lalu menghadamkan dengan akal fikiran tanpa sentimen atau kecenderungan anutan politik, akan faham bahawa punca sebenar Anwar dipecat sbg TPM adalah kerana prinsip beliau yg jelas memerangi rasuah dan amalan kroni. Kekuatan prinsip in serta latar belakang Anwar yang cenderung kepada ajaran Islam dianggap satu ancaman kepada kelompok perasuah atau mereka yang mahu menjadikan UMNO sebagai lombong emas buat diri dan keluarga masing2. Akhirnya kelompok yang ketakutan ini berkonpirasi merancang fitnah tahap tertinggi bagi menyakinkan PM ketika itu iaitu Tun M bagi memecat dan menghumban Anwar ke penjara. Ramai yang menempelak kononnya Anwar sengaja menjadikan alasan konpirasi dan fitnah pihak tertinggi utk menutup salah lakunya malah ramai tdk percaya bhw pihak tertinggi dpt AG, PDRM dlan lain2 jabatan ikut terlibat. Namun apa yg berlaku hari ini, dengan campurtangan pemerintah dlm institusi kehakiman serta perlaksanaan undang2 yg melibatkan penukaran dan penamatan jawatan strategik tertentu berhubung isu 1MDB, barulah ramai membuka mata dan dapat terima dakwaan Anwar sebelum ini.

    ReplyDelete
  17. Jika benar DSAI telah melakukan kesalahan meliwat,berapa orang saksikah yg ditampilkan semasa kejadian berlaku?

    Menuduh dan menfitnah mahkluk Allah tampa disertakan saksi adalah salah satu dosa besar.Renungilah dan bertaubat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah yang buat Anwar susah nak insaf akan salahlaku dia sebab ada orang lurus bendul macam kamu yang senang-senang tertipu dengan temberang dia.

      Delete
    2. Anon2210.tunjuk bukti dsai salahlaku jgn main tembak je.sya takut dgn allah s.w.t kmu bagaimana?

      Delete
  18. Pendapat saya sekarang ini yg lebih penting sekali ia lah menyelamatkan negara ini.
    Kalau Tun M dan Anwar boleh berdamai kenapa pula kita semua perlu bertelagah sesama sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes..u r right bro..focus on how to safe malaysia.
      tun mahadhir hv plan strategy in his mine.
      lets meet on 27/3 n brainstorm. we can do it .
      najib n rosmah hv to go all cost

      Delete
  19. skrg ni bukan masa nak bincang apa yg berlaku pada anwar.

    now we hv to focus on how to tople najib n umno.

    i hv full confident with pkr, dap, amanah, ngo, bersih were to work together. we can kick najib n rosmah.

    ReplyDelete
  20. we hv to give full support to zaid initiative to organize SAFE MALAYSIA ON 27/3

    to me n pls correct me if i m wrong. tun mahadhir is a SCIENTIS POLITICIAN.

    let him lead the group. he have plan i his mine. evem he is 90. he is still.strong. and we need him badly.

    moga allah beri kekuatan pada tun mahadhir. he is brillian. we can deny that...

    ReplyDelete
  21. dulu ya melayu mudah lupa tapi bukan skrg

    ReplyDelete
  22. Tak ada gunanya kita melayan hasutan pemakan2 dedak ni yg inginkan najib terus kekal supaya mereka akan terus hidup senang lenang.
    Pemakan dedak ini akan terus menghasut dan memecah belahkan sesama kita didalam blog ni.
    Focus kita yg paling utama untuk selamatkan negara ini dan turunkan najib daripada singgahsananya.Kalau tidak sia sia sajalah penyatuan semua parti parti politik sekarang ini.
    Bila semua parti parti politik telah bersatu kita semua wajib menyokongknya.
    Agenda penyatuan ini yg paling penting yg belum pernah berlaku dalam sejarah Msia kini telah pun berlaku.
    Sama2lah kita berganding bahu untuk selamatkan negara kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemakan dedak ini keciwa dengan perkembangan terbaru ini.

      Satu tunjukkan dia boring dah menangis kerana kata balik-balik dosa pahala dan salah menyalahkan yang lain. Dah tu buat apa menjenguk blog? Tujuan tak lain tak bukan untuk kondem kita seolah-olah orang melawak tapi lawaknya tak menjadi.

      Yang satu lagi, yang ini makan dedak kelas A, peliwat ... peliwat.... tak sudah, sudah. Tapi 'peliwat' ini jugak yang Mahathir cari. 'Peliwat' ini lah watak Hang Tuah yang dipanggil semula oleh Raja.

      Dia hasut kita, kita hasut dia supaya berubah.

      Delete
    2. Anon 11:48,
      "Yang satu lagi, yang ini makan dedak kelas A, peliwat ... peliwat.... tak sudah, sudah. Tapi 'peliwat' ini jugak yang Mahathir cari. 'Peliwat' ini lah watak Hang Tuah yang dipanggil semula oleh Raja."

      Puuuih! Biadap akalmu!

      Delete
    3. Ok lah aku ubahkan ayat itu.

      Yang satu lagi, yang ini makan dedak kelas A, peliwat ... peliwat.... tak sudah, sudah. Sedangkan. Ketika ini berlangsung Tun Mahathir memberi kenyataan berkenaan fitnah terhadap Anwar Ibrahim dilaksanakan secara tipu daya...

      Delete
  23. Keadaan ekonomi negara Malaysia sedang tenat.
    1. Guru2 sekolah, cuba bertanya kpd tukang2 cuci yg bekerja sbg kontrak, bila mereka dapat gaji? Pihak Kerajaan telah melengah2kan pembayaran gaji mereka dgn lambat menegeluarkan cek kpd syarikat pembersihan sekolah sebab Kerajaan mengalami kekurangan duit. Sikit lagi, keadaan ini tidak boleh berterusan. Tukang2 cuci sekolah akan berhenti kerja. Apa akan jadi kpd tandas2 sekolah? Ini boleh diatasi dgn menyuruh murid2 sendiri secara bergilir2 mencuci tandas sekolah. Kira settlelah tu.
    2. Cuba pulak tanya kpd jaga2 sekolah bila mereka dapat gaji. Jawapanya juga lambat. Mereka nak makan apa? Jaga2 sekolah pun akan berhenti. Keadaan ini agak merbahaya kerana jaga2 sekolah itu tahu di mana tersimpannya barang2 yg berharga di sekolah spt laptop. komputer, wang tunai dll. Tak mungkin, jaga2 sekolah ini akan merompak sekolah mereka. Tak juga jadi masalah, kan guru2 ada utk bergilir2 jadi jaga sekolah. Kalau malam ini jaga sekolah, besok bolehlah cuti dari mengajar.
    3. Lambat-laun, guru2 sekolah pulak tak bergaji. Macam mana nak bayar hutang rumah? hutang kereta? Nak beri makan anak bini?
    Pihak Kerajaan Malaysia sudah tidak lagi boleh meminjam dari luar negara, kerana sudah mempunyai hutang tertunggak sebnyak RM800 bilion!
    4. Wang terkumpul dlm Tabung Haji akan menjadi mangsa. Wang dlm KWSP akan jadi mangsa. Wang Tabung Angkatan Tentera akan jadi mangsa.
    5 Rakyat yg bodoh akan menjadi mangsa. Melayu sememangnya bodoh piang!

    ReplyDelete
  24. To think that it is primarily due to one couple and its relatively small size supporters (in comparison to the rest of us) that Malaysia today is in quite a miserable condition. And to think that for decades millions of us toiled day and night for negligible sums towards making Malaysia a country to be proud of us... What have we done wrong to deserve the current situation? Perhaps the answer is truly within us? The terrible leaders we have now are just the true reflection of who we the rakyat are?

    ReplyDelete
  25. Anon 1247
    We deserve the leaders that we get !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, agreed. We chose them and now its time to get rid of them and replace them with those that are worthy of our trust.

      Delete
  26. Apa pun yang paling hebat ialah Zahid Hamidi. Dalam apa keadaan pun dia akan tetap ada. Dengan Anwar lagi selamatlah Zahid. Boss lama dia jugak. Bukan orang lain pada Zahid. Di parlimen pun Zahid tak pernah serang Anwar. Hebat Zahid baca politik.

    ReplyDelete
  27. Ramai yang tunggu PC jam 3.30 hari ini. Tetapi itu bukan climax. Climax akan tiba sebelum akhir bulan Mac apabila salah satu Negara yang menjalankan siasatan mengumumkan hasil siasatan mereka. Mungkin satu, mungkin lebih dari satu. Kalau tak suka Climax, boleh pula bertanya pasal Laporan Audit yang dibentangkan hari ini. Banyak dalam laporan tu ..... Banyak !

    ReplyDelete
  28. keturunanjib ni memang keturunan gampang.tun razak jual tanah reserved melayu goh toh long najib sapu dana negara memang gampang aku sumpah dgn nama allah mogo kamu najib mampos macam al tantuya

    ReplyDelete
  29. saya menggambil masa yang agak lama dari mula pertuduhan terhadap beliau untuk mempercayai kelakuan tersebut dan akhirnya setelah meneliti sumber sumber melalui media massa lantas terdapat kebenaran yang jelas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon boleh tak komen Anon ini ditulis sahaja dalam buku dairy.
      Tak kongsi pun tak apa. Ok terima kasih.

      Delete
  30. Melayu sama Melayu bergaduh,sapa yang untong.Orang Melayu beragama ISLAM,yang untung tu Syaitan.Umat ISLAM di timur tengah dah berpecah,sekarang dah berjangkit di sini.Syaitan dari dulu dah bersumpah nak pecahbelah umat ISLAM dan sekarang dah terbukti.
    Sepatutnya orang Melayu yang beragama ISLAM mendoakan para pemimpin kembali ke pangkah jalan bukannya menjatuhkan.
    Ada Rasullulah s.a.w. mengajar kita berperang sesama ISLAM.Fikir la sendiri kalau yang betul2 faham Al Quran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu hang kena bagi tahu sama ISIS daa. Dia orang bukan mau baca ini blog. Tak reti daa.

      Delete
    2. Aku tuju kat orang Melayu yang beragama ISLAM,tapi mungkin awak tak faham.Saya maafkan awak...

      Delete
  31. Suruh Rakyat buat solat hajat..
    Berdoa lah dlm solat hajat tu..
    Kalau benar Najib tidak bersalah..
    Panjangkan umurnya...
    Jika dia bersalah ...
    Minta tuhan berikan hukuman yg setimpal
    Dengan apa yg dia lakukan..
    Minta tuhan tunjukkan bukti..
    Supaya Rakyat sedar ..
    Pemimpin kita ni...
    Yang disanjung ramai ni..
    Penuh dengan dosa2..
    Dan tuhan beri balasan ...
    Cash di dunia ni..

    ReplyDelete
  32. Sudah tiba masanya Dato Seri Anwar Ibrahim diangkat menjadi Perdana Menteri. Sudah lama beliau mengimpikan jawatan tersebut demi menyelamatkan negara dari anasir-anasir politik kotor. Kehebatan beliau dengan Sultan Salahuddin Al-Ayubi dikatakan agak mirip. Bahkan juga mirip dengan Raja Zulkarnain. Anwar pernah ditawarkan menjadi Setiausaha Agung PBB menggantikan Kofi Annan. Namun, beliau tetap memilih penjara sebagai tempat perjuangan. Beliau juga pernah ditawarkan menjadi Mufti Amerika Syarikat. Namun beliau tetap memilih penjara. Lawan tetap lawan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahu nak menangis atau nak ketawa apabila membaca komen ini.

      Delete
  33. Ko kalau nak puji pun agak-agak ler sikit. Sakit perut aku baca komen ko. Apsal tak samakan sahaja dengan Alexander the Great yang gay tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaa. Biarkan aja. Kalau dah penjilat anuwar tu nak wat cmne.

      Delete
    2. Oh jadi anon 0138 penjilat najis pendedak..ini spesies lgi bahaya rakyat mampus takpa janji perut dia kenyang..kahkahkah

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...