Thursday, 31 March 2016

BOLEHKAH PERDANA MENTERI YANG ADA BERIBU-RIBU JUTA DALAM AKAUN PERIBADI DIKEKALKAN LAGI?

Najib Razak hanya mula menjadi Perdana Menteri sejak 2009 atau kira-kira lebih enam tahun sehingga hari ini, tetapi barangkali rekodnya sukar ditandingi oleh mana-mana ketua negara dalam dunia ini dari segi kemasukan wang ke dalam akaun peribadinya.

Dalam hal yang satu itu, Najib bukan saja dianggap "juara" di antara semua Perdana Menteri Malaysia yang ada, bahkan boleh dinobatkan juga sebagai yang "terbaik" di peringkat dunia dan antarabangsa.

Jika sebelum ini,  kita mengetahui hanya RM2,600 juta yang diterimanya, konon dalam bentuk derma, namun hasil siasaan media antarabangsa menunjukkan jumlah yang lebih besar daripada itu.

Angka terbaru oleh ABC News menunjukkan jumlah yang dipercayai telah masuk ke akaun peribadi Najib sudah mencecah RM4,200 juta.

Wang itu pula bukan mula mengalir masuk pada 2013, tetapi sejak 2011 lagi iaitu tidak sampai pun dua tahun beliau memanaskan kerusi Perdana Menteri.

Pernahkah kita mendengar mana-mana Perdana Menteri ada rekod kemampuan seperti itu?

Sepanjang dunia ini wujud, sudah tentu Najiblah penerima derma tunggal terbesar yang pernah ada. Tidak pernah ada sebelum ini dan tidak mungkin ada selepasnya.

Itu, kalau kita mahu menerima bulat-bulat wang itu sebagai derma, bagaimana kalau ia bukan derma?

Oleh itu, bolehkah kita bayangkan jika Najib lebih lama menjadi Perdana Menteri atau terus kekal lagi selepas pilihanraya 2018 nanti?

Dengan wang yang sebegitu banyak, laporan terbaru media antarabangsa juga menyebut Najib telah membelanjakan sekitar RM60 juta untuk percutian, membeli belah dan barang kemas mewah yang dibelinya di Amerika Syarikat, Malaysia, Italy dan berbagai negara lain lagi.

Kalau pun benar semua wang yang diterimanya itu sebagai derma dan penderma turut memberi kebebasan untuknya berbelanja sesuka hati, bukankah disebut juga bahawa wang itu untuk kesederhanaan Islam dan memerangi keganasan antarabangsa?
Maka, kenapa sehingga RM60 juta digunakan untuk bercuti, membeli belah dan barang kemas? 

Tidakkah itu menunjukkan adanya elemen keganasan dalam membeli belah dan bermewah dalam diri Najib sendiri?

Secara moralnya, baik disudut Islam mahupun bukan Islam, adalah tidak beretika masa sekali bagi seorang Perdana Menteri memiliki wang sebanyak itu, baik sama ada ia derma atau apa jenis sekali pun.

Ia akan menimbulkan keraguan tentang sumber wang itu diperolehi serta keperluan memilikinya, apatah lagi jika didapati ia turut dibelanjakan untuk bermewah dan bermegah.

Sebab itu, dari segi penerimaan umum, prestasi Najib boleh dikatakan sudah musnah di kalangan rakyat biasa. Semakin sedikit yang menilainya sebagai pemimpin yang baik dan boleh diharapkan untuk masa depan negara ini.

Yang mempertahankan Najib bukan lagi kerana kepentingan negara dan rakyat, tetapi lebih kerana dedak sebagai upahnya. Dengan wang sebanyak RM4,200 juta yang dimilikinya, sudah tentu apa gred dedak sekali pun mampu dibekalkan, asalkan sedia menurut perintahnya.

Dan itulah yang dilakukan Najib. "Cash telah menjadikannya King".

Untungnya Najib ialah kerana rakyat negara ini terdiri daripada berbagai kaum dengan majoritinya pula adalah Melayu. Dengan itu, sentimen Melayu dan perkauman bila-bila masa boleh dimainkan atau dimanipulasi untuk menyelamatkannya.

Jika tidak, jangankan sehingga RM4,200 juta dalam akaun peribadi, diketahui memiliki sebanyak RM42 juta pun sudah lama membuatkan Najib terpelanting daripada kedudukannya.

Atas hakikat tersebut, mungkin lebih masa dan kekuatan diperlukan untuk menolak Najib yang akaun peribadinya bertambah RM4,200 juta hanya dalam tempoh enam tahun duduk di kerusi Perdana Menteri kerana di samping kesedaran kepada rakyat harus dipertingkatkan, beliau dan jentera-jenteranya dalam masa yang sama tidak putus-putus sedang berusaha melencongkannya ke arah lain. (SH 31/03/2016).

85 comments:

  1. Replies
    1. Merujuk kpd kitab biru Fatwa Parti Lebai duit itu boleh diniatkan sedekah.
      PM dipilih dlm pilihanraya wajib dipertahankan sehingga PRU akan datang.
      Inilah yang dinamakan politik baru kitab biru, politik mengkar (mesra mungkar).

      Delete
    2. Politik natang

      Delete
    3. Daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh muslihat, di mana akan dibenarkan padanya orang yang berdusta, dan akan didustakan orang yang benar. Akan dipercaya orang yang berkhianat, dan akan dituduh berkhianat orang yang terpercaya. Serta akan bertutur padanya Ruwaibidhah. Maka ada yang menanyakan: Apa itu Ruwaibidhah? Dijawab baginda s.a.w. : Iaitu, orang yang bodoh dan hina ditugaskan menangani kepentingan umum;- (Riwayat Ibn Majah)

      Delete
  2. Seri Mapadulung Sanrabone Al-Tama'a At-Takabur bisa buat sesuka hati maharajalelanya. Kami rakyat patut cari peribadi lain untuk mewakili masyarakat kami.

    ReplyDelete
  3. dia buat dek je. rakyat buat dek je. So nak ckp apa lagi?

    ReplyDelete
  4. Mengekalkan Najib sebagai Perdana Menteri seperti meminta anjing liar mengawasi arnab peliharaan kita, seperti menyuruh musang menjaga reban ayam, seperti menyerahkan kunci rumah kita kepada perompak saat kita hendak pergi bercuti. Habis mampus semua dibahamnya disapu licin.

    ReplyDelete
  5. Budin,
    Dalam Islam Amanah itu adalah satu tanggungjawab bagi setiap pemimpin,Amanah adalah perkara wajib dan utama bagi rakyat ambil kira untuk memilih seseorang pemimpin sesudah itu baru dilihat pada kekuatan fizikal ,akal dan akhlak.Malang nya kebanyakan negara yang kononnya dikatakan islam perkara amanah yang dipegang pemimpin amat memalukan diwaktu ini hatta negara Saudi Arabia yang penguasanya adalah pemegang amanah Kaabah dan kota Mekah tapi sultan dan raja memiliki kemewahan dan hidup dalam kemewahan yang melampaui batas begitu juga dengan pemerintah negara islam lain hampir kesemua hidup dalam kemewahan melampau tapi rakyat negara masih ramai hidup dalam kesusahan dan kemiskinan berbanding dengan negara yang dikatakan kafir memang ada yang zalim tapi kebanyakan yang maju lebih menonjolkan nilai nilai islam dari segi kepimpinan amanah dan mereka sentiasa dikawal rapi dengan rule of law dan pengasingan kuasa antara tiga cabang pentadbiran negara terserlah jadi kurang melibatkan isu salah guna kuasa dan amanah .

    Dengan isu rasuah PM najib ini dan pemimpin umno yang bergelut mempertahankan salah guna kuasa dan rasuah najib ini ,Malaysia saya kira dipersimpangan jalan ,rakyat terutama orang Melayu harus membuat pilihan samada untuk terus dengan agenda politik lama berlandaskan perkauaman yang akhirnya menguntungkan satu parti untuk berkuasa lantas menjerumus pemimpin pemimpin dalam parti itu untuk memperkayakan diri dan menyalah guna kuasa bagi kelompok mereka kerana kuasa sentiasa senang dan kekal abadi utk dapat kuasa sebab penyokong setia membabi buta dan orang melayu terlalu terikat politik perkauman
    atau orang melayu boleh memilih land skap politik baru dimana kita mengunakan kuasa memilih parti yang benar benar bertanggungjawab untuk kebaikan masyarakat dan negara ,dengan cara rakyat mudah tukar ganti parti memerintah biar ahli dan pemimpin politk peka tentang amanah dan tanggungjawab kepada rakayat ditonjol setiap 5 tahun .....terpulang la kepada rakyat mana yang mereka mahu Allah swt dah tunjjuk segala gambaran kepimpinan di malaysia ini guna akal tanya diri masing masing. Wallahhu aqlam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang melayu perlu hdiup dalam realiti, di malaysia ni ada berbagai bangsa dan agama, orang bukan islam di malaysia nampaknya rata-rata lebih amanah, tak perlu lah syok sendiri dengan agama terbenar didunia! LOL

      Delete
    2. Kapiaq Sabah mai pulak dah...

      Delete
    3. Daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh muslihat, di mana akan dibenarkan padanya orang yang berdusta, dan akan didustakan orang yang benar. Akan dipercaya orang yang berkhianat, dan akan dituduh berkhianat orang yang terpercaya. Serta akan bertutur padanya Ruwaibidhah. Maka ada yang menanyakan: Apa itu Ruwaibidhah? Dijawab baginda s.a.w. : Iaitu, orang yang bodoh dan hina ditugaskan menangani kepentingan umum;- (Riwayat Ibn Majah)

      Delete
  6. Setelah apa yang Najib Razak lakukan pada rakyat dan negara kami mahu beliau dihukum setimpal dengan perbuatannya, kami tidak dapat terima jika beliau hanya diusir mendapat safe passage ke negara lain sambil terus menikmati hasil rompakannya. Kami mahu Najib mendapat hukuman yang setimpal sebagai peringatan kepada pemimpin-pemimpin yang lain jangan ambil kesempatan atas amanah yang rakyat beri kepada kamu. Ingat kuasa rakyat mengatasi kuasa yang kamu ada. Kamu hanya pemegang amanah. Tidak amanah kamu terimalah akibatnya.

    ReplyDelete
  7. Apa yang nak digaduhkan sangat, Hak Perdana Menteri kita rakyat biasa perlu menyokongnya, perhabis duit rakyat, duit negara dan negara terjual kenapa ambil peduli.. kita makan jugak tapi makan ubi kayu dengan sambal ikan bilis sedapnyer..

    Jangan menghina PM..nanti korang masuk penjara, masuk penjara ok kan..dapat makan free bukan makan dedak... Sokong PM mana ler tau kot-kot dapat duit derma sikit..lepas jugak nak makan KFC anak beranak..

    Melayu hilang di dunia kerana PM..ok kan..Orang luar negara cemburu PM kita belanja sakan kan kan. Ad otak fikirler sendiri.

    ReplyDelete
  8. PENYAMUN KOLAR PUTIH MAHA HEBAT SEDUNIA!. Dia bakal menyambut dan hidup dalam KEHINAAN MAHA DAHSYAT tidak lama lagi kerana ALLAH MAHA ADIL DAN MAHA BIJAKSANA dan tidak akan membiarkan hambanya yang teramai derita kerana seorang MANUSIA RAKUS DAN HALOBA

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Memang benar pepatah Jerman: ‘Der Mensch ist, war es iszt’, artinya: ‘Sikap manusia sepadan dengan caranya ia mendapat makan'.”
      -Bung Hatta

      Delete
    2. Buat apalah kaya raya, hidup mewah kalau hari2 disumpah seranah org, dicaci-hinakan org.....hinggakan makan pakai anak cucu cicit pun dikata2, disebut2 org hasil rasuah.

      Adil ke kalau kita rakyat terpaksa membayar setiap SEN keperluan hidup sedangkan PEMIMPIN KORUP dan kuncu-kuncunya hidup senang lenang mengenyangkan perut dan mengaut harta sebanyak mungkin??

      Tak ada ke sekelumit pun IMAN malu dgn Allah? Kalau tak malu dgn Allah pun sekurang-kurangnya malulah dgn rakyat.

      Ya.....anda kautlah kekayaan dunia sementara masih bernyawa sedangkan masa berjalan, semakin hari umur semakin KURANG.

      Delete
    3. komen2 yahudi macam ni lah..

      Delete
    4. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yg bermaksud: "Nabi2 dari zaman ke zaman telah sesuara menyatakan bahwa kalau seorang manusia tidak ada perasaan malu dalam dirinya sendiri, ia akan buatlah apa2 nafsunya menginginkan."

      Delete
    5. anon 18.11 komen2 arab taik unta kuat kencing idola hang lah yang macam ni, orang yahudi tak menyushkam orang melayu kat malaysia, tak curi duit rakyat malaysia, tu tuan arab kau yang menyamun, semoga hang dan keluarga dapat menetap di syurga pak arab (syurga yang bawah sikit lah, yang teratas semua dah penuh ngan orang2 arab). wakakakakaka

      Delete
    6. anon 18.27 orang kapir yang tak pernah dengar sabda rasullulah kau pun ada perasaan malu, apa punya baghal dan bodoh orang melayu!

      Delete
  9. Apabila sistem politik gagal menjatuhkan PM yang korup,sepatutnya saat itu lah Raja-Raja Melayu campur tangan sebagai pemegang amanah tertinggi pemerintah negara.Sikap diam Raja-Raja Melayu merisaukan rakyat,dan jelas menunjukkan kegagalan sistem ini.Apakah maknanya Kesetiaan Kepada Raja dan Negara???Di manakah Kedaulatan Undang-Undang???Apakah semua ini?Kenapa kamu sangat lembab bertindak terhadap Najib?Apakah kamu juga makan dedak???Raja-Raja Melayu patut lantik Najib sebagai Agong selepas ini.

    ReplyDelete
  10. Saya berfikir bahawa ketika situasi politik panas inilah deklarasi rakyat, badan peguam, ngo, dll yg mendesak secara bersama dan serentak majlis raja-raja melucutkan jawatan najib. Peguam negara, ketua polis, menteri-menteri yg cakap sesuka hati bukan fakta.Jumpa semua rakyat dan persembah kpd maljis2..rakyat benar2 tersepit..cerita menteri semua tipu dan alih perhatiansaja....

    ReplyDelete
  11. Jika majlis raja-raja takut buat keputusan. BUBAR KAN parlimen dan dun , buat pilihanraya sekarang. Lihat siapa yg akan kalah teruk. Kawalan undi oleh anggota parti bertanding...

    ReplyDelete
  12. Raja raja melayu ada CASH macam tu punya banyak ker?
    Baru 2 tahun jadi PM dah ada RM4.2 bilion CASH.
    Hebat sungguh kau najib.
    Duit derma pula tu.
    Patutlah beli bunga saja untuk perkahwinan anak pun RM3 juta.
    Kalau rakyat macam kami nak beli beras, ikan dan susu anak pun cukup sengsara.

    ReplyDelete
  13. Tuan Shahbudin,
    Fitnah tu..x baik.tunggu hari selasa nanti saya saman awak.
    Kah..kah..kah

    ReplyDelete
  14. Insyallah.......Najib n Rosmah akan didakwa atas penyelewengan dana awam........Klu bukan skrg sbb dia berkuasa..TUNGGU lps pru14......Jelas di wajahnya Najib dlm keadaan tertekan n runsing...

    ReplyDelete
  15. Sudah tentu penerima dedak dan org melayu yg tolol dlm umno akan bemati matian utk mempertahankannya atas dasar bangsa agama dan negara tetapi org melayu dapat apa kalau agama je islam tapi penyangak rasuah buat apa dan aku percaya org cina 99% akan menolaknya semoga org melayu ubah paradigma singkirkan Bn dlm pru14 nanti 5thn saja buat pemvaharuan apa yg dibuat oleh Tun tepat masanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. makcik jangan lupa singkirkan parti lebai-lebai sesat kuat makan ubat kote sekali! atau lebih bagus singkirkan ISLAM terus dari politik malaysia, agama simpan kat umah, hanya untuk peribadi!

      Delete
    2. Awang 18:48, hang tolong perbetulkan balik aqidah hang kalau hang orang Islam. Agama bukan utk simpan di rumah, utk kegunaan peribadi. Hang bukan jadi orang Islam masa nak solat 5x sehari.

      Delete
    3. awang kenit tu bapak kau bodoh! suka hati aku lah, apa kau tuhan? bodoh, aku nak simpan kat jampan ke kat mana pun suka hati aku, tak hingin aku masuk syurga pak arab kau, cilaka!

      Delete
    4. hello kelamkabut yang syok sendiri denga agama terbenar sekali di dunia, pi pindah kat negara isis tu, sesuai untuk orang2 BODOH macam kau, boleh jadi gundik main bontot al-kalifah keldai arab sana.

      Delete
    5. Alhamdulillah, tak sangka pandainya anjing2 ni menyalak. Itulah kalau makan dedak banyak2... Kesian mak bapak ngko, tok nenek ngko...

      Woof woof...

      Delete
    6. kekeke,...anon 18:56,..anon 19:15,...trooper penjilat sabahan,..bahasa malaysia ko pun terabur,...ko kapir ko jgn komen hal org Islam,...org islam xkan hina nabi,rasul,...jgn main isu agama kt sini!,...kekekeke

      Delete
    7. kekekkekekke, ok orang agama terbenar didunia, hidup lah kau menyembah tuhan arab kaki kencing. LOL

      Delete
    8. kelam kabur mulut bau taik unta, kau tu hidup menyembah buntut arab. WAKAKAKAKAAK

      Delete
    9. Heh heh heh... Anjing Keruak rupanya... Anjing ni makan dedak campur bangkai. Bangkai apa pun dia sebat, tak kira kenyang atau lapar. Kaki tuan pun dia balun. Maklumlah baghal punya anjing...

      Delete
    10. anjing kurap arab kela tiga kau ni, pi cium bontot rosmah macam kau cium batu kat kaabah tu, dia alim banyak pi umrah kat tuhan idola hangpa. WAKAKAKAKAKA

      Delete
    11. kekeke,...ko ape tau,..ko agama ape?,...sciencetology?,...kalo xde agama jgn campur hal org y ada agama,...org y ada agama ade pegangan masing2,...ko sendiri xde agama,..xtau asal usul ko sendiri,..x pasti dengan tujuan hidup ko sendiri untuk hidup dalam dunia ni,...org mcm ko xde pegangan,.. jadi hujah org xde pegangan ni x laku,..xde sape y nak dengar,...sbb ko sendiri pun xtau sbb ape ko wujud kat dunia ni,...jadi x pyh ko nk sebuk hal org y ada agama,...cari sebab untuk diri ko dulu,...aku bg soalan,..atas tujuan ape ko wujud di dunia ni,..dan siapa y wujudkan kau,...ko x pyh jwb kt sini,...cari jawapan untuk ko sendiri,...insyaAllah,...ko akan jumpa jwpn,....nanti,...kekekeke

      Delete
    12. kekeke,....satu lg aku nak sebut,...sabah membangun pun sbb org semenanjung tolong tau,...korg asal dulu seluar pun xde tau mase di perintah penjajah,...pakai daun je tutup 'anu' x kire laki pompuan,...jadi jgn cakap besar la,..org sarawak pun xmau tolong sabah walaupun dekat,...kekeke,....

      Delete
    13. kekekekeke, malaun rasis kau ni, kutuk orang sbah, bodoh punya anjing UMNO.

      Delete
    14. nenek kau dulu sapu puki dia ngan belacan masa zaman kesultanan melayu melaka.... wakakakakaka

      Delete
    15. kekeke,...anon 4:24 bkn masalah rasis,..masalah ko ni si bengap dari sabah,..bg komen x masuk isu,...bodoh sabah ko tu simpan sket untuk org sabah,...sini org semenanjung x mkn bodoh sabah ko tu,..nak salah kan Islam,..lain kali baca dan fahami posting,...bkn mcm ko jenis manusia x beragama,..x pyh nak campur hal org,..jaga diri ko je cukup,..ko ade seluar x?,...kekeke

      Delete
    16. kekeke,..anon 4:25,..ko pun satu lagi bodoh dari sabah,...ape kena mengena antara nenek,belacan,penyapu dengan kesultanan melayu melaka?,...komen bodoh pastu ko gelak?,...bangang sgt ke org sabah ni?,...ko komen bodo2,..pastu ko gelak sendiri?,..ini je hujah bodoh sabah ko?,....bangang,..ko orang sabah sudah ada seluar ka?,...atau masih bodo lagi pakai daun?,...kekeke

      Delete
    17. Anon 1848..Lain kali jgn hina agama orang..ddk diam2 sudah .nk brbahas psl agama pegi berambus kat blog lain..agama terbenar la hape la..xhadam orang nk bcposting bangang kau tuh..

      Delete
  16. ‘…adalah tidak beretika masa sekali bagi seorang Perdana Menteri memiliki wang sebanyak itu’

    Kita kena terima hakikat bahawa ianya tidak menyalahi PERLEMBAGAAN UMNO. Jika tidak masakan seluruh umat UMNO menyokong dan membela Mohd Najib. Kenapa perlu dikaitkan tentang etika, moral dan agama. Adakah kita meragui perjuangan UMNO demi agama, bangsa dan negara?

    Sebagai rakyat jelata kita sepatutnya bangga bila derma dan sumbangan dari pemimpin dan pemerintah negara Islam lain di dunia ini mencurah2 ke atas ribaan Perdana Menteri kita yg disayang dan disanjungi. Mereka bukan membuta tuli menderma, begitu juga Mohd Najib bukan membabi buta memperjuang dan memertabatkan agama Islam bukan saja di negara ini tetapi juga di seluruh dunia.

    Kita sepatutnya berbaik sangka bukan saja kepada derma peribadi yang diperkatakan itu. Jika LGE pandai berkata ‘willing seller willing buyer’ kita juga perlu boleh kata ‘ikhlas memberi dan ikhlas menerima’. Mohd Najib terima wang dari Tok Arab yg pastinya beragama Islam. Halalan toyibban. Dan tidak bersalahan juga sekiranya Mohd Najib menginfakkan sebahagian dari rezekinya kepada rakyat, terutama kepada penyokongnya. Sebagai penentang, dan mungkin juga sebagai pemberontak di negara yang aman damai ini kita hanya boleh melihat, jangan sekali2 beriri-hati apalagi berdengki. Kita tersisih kerana pilihan kita sendiri.

    Setiap seorang dari rakyat Malaysia mahukan demokrasi, bebas memilih mana pihak yg mau disokong dan dijunjung. Apa hairannya jika ada sebelah sini dan ada sebelah sana. Kenapa kita harus bising jika sebelah sana dapat tetapi kita tidak. Kenapa kita harus marahkan rezeki orang, timbulkan berbagai2 keraguan yg tak reda2.

    Kenapa juga kita persoalkan cara Mohd Najib berbelanja. Bukankah dia kepala negara. Bukankah dia pemimpin utama. Perlukah dia papa kedana seperti kita utk menjadi pemimpin yg hebat. Mana mungkin dia memakai selipar utk bermain golf dengan Obama, mana mungkin Rosmah memakai tas tangan ‘made in malaysia’ untuk ke majlis santapan perdana. Jika umat UMNO tidak kisah semua remeh temeh itu, apa lagi kita. Jangan benci dan irihati. Itu rezekinya ketika ini. Mana tau satu hari nanti kita juga mampu seperti mereka, ataupun mereka juga tak mampu seperti kita. Hanya Tuhan saja yg tau. Hanya Tuhan saja yg mampu menunjukkan teladan dan sempadan kepada kita semua.

    Kita hanya mampu menggunakan akal dan fikiran. Itupun anugerah dariNya juga. Jika ikutkan akal bontot aku, mau jugak aku rasa rezeki Raja Tunai Mohd Najib ni. Tapi aku masih waras. WARASSS…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hakikat nya ialah Najib boleh beli berpuluh rumah yang di beli oleh LGE.

      LGE beli rumah dengan harga murah. Dari 6 juta ke 2 juta.
      Najib dapat derma 2 billion naik jadi 4 billion.

      Bagaimanakah hakikat selepas orang lain ganti Najib jadi Perdana Menteri?

      Kerana Tuhan bagi teladan dan sempadan lah kita mempersoalkan perbuatan Najib.

      Najib dan semua pemimpin UMNO pun di beri akal fikiran. Berbelanja sehingga RM 60 juta adalah nafsu segan.

      Delete
    2. Kenapa AMANAH sangat penting ada hadis riwayat bukhari dan muslim menyebut :,sekiranya AMANAH diberi dan dipegang oleh bukan ahlinya atau bukan yg layak maka tunggu saat kehancurannya.

      Dalam surah AN NISA ayat 58 Allah berfirman : Sesungguhnya,Allah menyuruhmu memberi AMANAH kepada yg berhak menerima nya dan apabila hukum hukum lah dgn adil,sesungguhnya Allah sebaik baik memberi pengajaran kepada kamu dan sesungguhnya ia maha mendengar dan melihat.

      Jadi tak usah lah kita menyimpang dlm berpegang kepada kebenaran dan tak usah negara ini dibiar kepada mungkar yg dilakukan pemimpin dan jgn lah negara turut nazak bersama sama parti yg telah rosak,nauzubillah.

      Delete
    3. Kenapa AMANAH sangat penting ada hadis riwayat bukhari dan muslim menyebut :,sekiranya AMANAH diberi dan dipegang oleh bukan ahlinya atau bukan yg layak maka tunggu saat kehancurannya.

      Dalam surah AN NISA ayat 58 Allah berfirman : Sesungguhnya,Allah menyuruhmu memberi AMANAH kepada yg berhak menerima nya dan apabila hukum hukum lah dgn adil,sesungguhnya Allah sebaik baik memberi pengajaran kepada kamu dan sesungguhnya ia maha mendengar dan melihat.

      Jadi tak usah lah kita menyimpang dlm berpegang kepada kebenaran dan tak usah negara ini dibiar kepada mungkar yg dilakukan pemimpin dan jgn lah negara turut nazak bersama sama parti yg telah rosak,nauzubillah.

      Delete
    4. Kenapa AMANAH sangat penting ada hadis riwayat bukhari dan muslim menyebut :,sekiranya AMANAH diberi dan dipegang oleh bukan ahlinya atau bukan yg layak maka tunggu saat kehancurannya.

      Dalam surah AN NISA ayat 58 Allah berfirman : Sesungguhnya,Allah menyuruhmu memberi AMANAH kepada yg berhak menerima nya dan apabila hukum hukum lah dgn adil,sesungguhnya Allah sebaik baik memberi pengajaran kepada kamu dan sesungguhnya ia maha mendengar dan melihat.

      Jadi tak usah lah kita menyimpang dlm berpegang kepada kebenaran dan tak usah negara ini dibiar kepada mungkar yg dilakukan pemimpin dan jgn lah negara turut nazak bersama sama parti yg telah rosak,nauzubillah.

      Delete
    5. pundek@mundek lah lu qq.
      berapa banyak dedak lu sudah makan.

      Delete
    6. Kalau diri dah kaya dapat duit free berjuta kenapa tak gunakan duit tu utk bayar hutang negara?? Kan duit tu berlebih-lebih.

      Kenapa rakyat ditekan suruh bayar GST, naikkan cukai, tambang pengangkutan awam, tarik sesetengah subsidi.......walhal pada masa yg sama pemimpin ada duit simpanan yg maha banyak...??

      Apa salahnya duit tu digunakan dgn lebih BERTANGGUNGJAWAB utk kurangkan hutang negara supaya rakyat tak payah menanggung TEKANAN hutang tu.

      Bagi seorang PEMIMPIN YG BERAGAMA ISLAM walaupun duit tu dikatakan duit DERMA.......seorang pemimpin tu TIDAK BOLEH guna wang tu utk diri dan keluarganya........sebab duit tu dapat atas sebab JAWATAN NEGARA yg DISANDANG. Kalau tak jadi org politik, cuma jadi org biasa takkan ada org nak bagi duit berjuta-juta. Jadi pemberian tu ialah ATAS SEBAB dia MENJAWAT jawatan negara. Di situ sudah ada TANGGUNGJAWAB yg WAJIB digalas.

      Pada PEMIMPIN yg MENGAKU PERJUANGANNYA ialah utk AGAMA, bangsa dan tanahair........SILA BACA KISAH TAULADAN KHALIFAH UMAR tentang HADIAH kalung yg isterinya dapat:

      Pernah pada suatu masa Khalifah Umar Al-Khattab melihat isterinya memakai seutas kalung, sedangkan Khalifah Umar tidak pernah membelikan isterinya kalung seperti itu.

      Kemudian Umar bertanya isterinya, "Dari mana kalung itu kamu PEROLEHI? Isteri Umar menjawab, "Kalung ini saya peroleh dari isteri Raja Romawi yang memberi HADIAH semasa datang berkunjung ke mari tempoh hari". Lalu Umar perintahkan isterinya MENANGGALKAN kalung itu utk dihantarkan ke BAITUL MAL.

      Umar berkata, "kalung itu adalah HAK NEGARA" Lalu jawab isterinya berkata, "saya kira bukanlah hak negara kerana ia adalah satu hadiah kepadaku."

      Kemudian Khalifah Umar menegaskan kpd isterinya, "ketahuilah bahawa kamu menerima hadiah itu KERANA kamu ISTERI KHALIFAH. Kalau kamu bukan isteriku tentu TIDAK AKAN DAPAT hadiah tersebut. Lihatlah berapa ramainya wanita Arab di Madinah ini, namun tak seorang pun yang dapat hadiah semacam itu, bukan?" "Isteriku, jika kamu berkeras, kamu putuskanlah sama ada kamu pilih Umar bin Khattab atau pilih kalung itu."

      Akhirnya isteri Khalifah Umar menyerahkan hadiah kalung tersebut dan dihantar ke BAITUL MAL kerana Umar telah memutuskan bahawa ianya adalah HAK NEGARA.

      Siapa yg berani nak SANGKAL kisah Khalifah Umar ni??

      Janganlah PILIH utk MENGIKUT AGAMA pada MASA2 TERTENTU saja. Memang manusia tak sempurna, hal2 yg melibatkan keluarga tu lantaklah.......itu sendiri yg tanggung.........tapi dlm hal yg melibatkan KEWANGAN NEGARA wajiblah AMANAH dan JUJUR sebab ini melibatkan RAKYAT.

      Delete
    7. Anonymous31 March 2016 at 18:18
      pundek@mundek lah lu qq.
      berapa banyak dedak lu sudah makan.

      Mai aku cerita sikit pasai dedak…

      Masa kecik2 (1960an) dulu aku kena tolong jaga lembu2 tokwan aku. Tak banyak, 7-8 ekoq saja. Dan tak susah jugak kalau dah dilatih. Pagi2 bukak kandang dan teriak “PPPIIIII….”. Lembu2 akan keluaq pi padang dan ragut rumput. Musim kemarau saja aku kena kerja lebih sikit, kena cari rumput extra di tempat lain. Petang2 teriak “BALIKKKK…” semua akan masuk kandang. Tak payah naik kuda halau lembu.

      Masuk pemerintahan ayah aku pulak (1980an) dah senang banyak, semua aktiviti dlm kandang saja. Sekali-sekala saja bawak makan angin di luar. Masa ni lah lembu belajar makan dedak. Tapi ada formula khas dan mesin tertentu yg akan jadikan pellet. (Pellet utk ikan ternakan lain sikit, ada jugak bela tilapia 2 kolam). Cukup senang bagi makan, tak payah keriau “PPPIIIII….” “BALIKKKK…” dah… Tapi aku panggil jugak “BUUUU…” (singkatan utk LEMBU) dan lembu2 ni akan beratur tepi palong tunggu hidangan dedak pellet ni…

      Bila baca kisah Mat Bashah kena “BOOO…” dgn orang Kedah tak lama dulu, aku kerenyeh sorang2, teringat kisah lama aku ni…

      Satu perkara yg hangpa patut tau pasai makan dedak ni ialah siapa yg makan dedak, otak depa tak berapa cerdik sangat. Ayam kalau makan dedak/pellet, nak jalan pun tak pandai kalau kita lepas dari sangkar. Lembu pulak ikut saja macam orang bodoh pi tempat sembelih. Anjing pulak akan menyalak saja siang malam bila depa lapaq, sampai kena terajang dgn tuan.

      Pengajarannya: Jangan makan dedak, walaupun dianggap halal sebab diderma secara ikhlas oleh Tok Arab. Kecualilah kalau sengaja nak jadi bangang macam umat UMNO di dalam parti Untuk Mohd Najib Only tu...

      Tapi aku tau anus 18:18 ni bukan lembu UMNO yg makan dedak. Dia ni cuma anjing yg makan dedak saja. Sebab tu salaknya pendek2, semput2...

      Delete
    8. boleh simpan lah cerita karut bukhari kau tu, orang kapir dalam lama tahu beramanah BODOH tak payah pun refer kat kitab kuning!

      Delete
    9. kelamkabut conpem hang ni lahir otak kat bontot, silap2 mulut pun bau bontot bila bercakap. BAHLUL, syok sendiri, cakap macam budak darjah tiga!

      Delete
    10. Nah citer aku pasal anjing makan dedak pulak. Harap jadi bahan mimpi korang, biar menyalak di malam2 buta...

      Jadi anjing ni sebenarnya bodoh. Anjing ingat dia kenal tuannya tapi tak tau muslihat dan musibat tuannya. Lihat sajalah bila polis nak tangkap penyamun yg bela anjing. Dia tau menyalak saja. Tak tau yg jahat tu tuan dia, bukan polis.

      Anjing jugak tak kenal siapa yg dihadapi, engkau polis ke, posmen ke, sama aja. Bahasanya tetap menyalak. Camne nak dapat kesedaran kalau asyik menyalak aje pagi petang siang malam.

      Anjing memang bodoh dan gelojoh. Kalau tuan kasi makan dedak dia sebat, kalau bini tuan dia kasi dedak pun dia sebat. Tak kesah siapa kasi, asalkan perut kenyang. Kalau pencuri nak kasi dedak pun dia sebat jugak. Inilah masa dan ketika nak kenyangkan perut, nak bela anak bini.

      Anjing yg makan dedak memang senang diperbodohkan, maknanya double bodoh. Kalau dah jadi pemakan dedak tegar, kasi apa saja yg dihiasi dgn dedak sahih dikebasnya tanpa usul periksa. Kalau tuan salutkan tahi dia dgn dedak pun sahih disebat tanpa usul periksa. Walaupun dah terbutang mata bila merasa sensasi baru tapi masih mau makan jugak lagi. Sebab dah double bodoh.

      Kesimpulannya yg aku dapat buat: Aku tak tau macam mana nak tackle anjing2 yg macam ni. Aku takut dgn salak dema. Dan kalau boleh aku tak mau sentuh, bukan saja haram tetapi haramjadah jugak.

      Delete
    11. kelam kabut anjing pak arab. LOL

      Delete
    12. bukan anjing pak arab bro, dia ni anjing kurap isim, terlebih belajar agama tersohor tu, tiap kali tengok cermin tersengih sendiri, kesian suka dengar diri sendiri bercakap. hahahaha

      Delete
  17. Yang menariknya, laporan WSJ hari ni menggunakan frasa "Malaysian investigation"....

    ReplyDelete
  18. Patutlah rosmah makun gemok rambut makin besar

    ReplyDelete
  19. kononnya derma diberikan atas prinsip2 Islam..

    yang isteri tak tutup aurat tu dia tak nampak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemakan dedak memang bodoh.

      Dikatakannya gelang Rosmah tak di pakai sampai ke siku.

      Memang tak sampai ke siku tapi harga gelang Rosmah yang dipersoalkan.

      Kalau kira sampai ke siku ... orang kampung lah yang kaya. Mustahil, mustahil dan tidak masuk akal orang kampung yang lebih kaya dari Rosmah.

      Lagipun tangan Rosmah tak padan pakai 10 gelang !

      Delete
    2. Orang kampung yg nak tunjuk kaya saja pakai gelang sampai kesiku, rantai sampai terbongkok. Tapi orang bandar yang kaya raya pakai barang kemas ikut kesesuaian pakaian dan majlis yang nak dihadiri. Nilai satu pun dah sama dengan dua siku orang kampung pakai. Berpeti2 simpan kat rumah..

      Delete
    3. orang islam bodoh je suka mencuri dan sibuk suruh pompuan nak tutup aurat sebab takut kat lebai2 malang yang kuat makan ubat kote! LOL

      Delete
  20. Banyak mana la RM2.6 biliun atau RM4.2 biliun tu..tu sume daki dunia jer..bak kate Tun M..esok-esok kite sume akan pergi jugak..cer tengok..berape ramei yang dah pergi..antarenye Jamaludin Jarjis..brape punye kaye..bile Allah ndak ambik balik..sume kene tinggal..tak kemane pon..tinggal lagi kalo betol dia buat bende yang bersalahan dengan undang-undang..siasat la..dakwe jer la..barang sape yang subahat..kamu tanggong je la nanti. Awok ngabo jer!

    ReplyDelete
  21. Pemakan dedak mempertahankan Najib apabila di serang Mahathir.

    Tetapi tidak langsung mempertahankan Najib dari serangan Media Asing.

    Yang manakah memberi kesan paling buruk?

    Mempertahankan Najib di serang Mahathir dapat dedak.
    Mempertahankan Najib di serang Media Asing, satu benda pun tak dapat. Pandai-pandai lah Pegawai Kedutaan dan Diplomatik mengharungi nya.

    ReplyDelete
  22. Biarlah najib. Dah dia ada duit. Lantak pi dia nak belanja banyak mana pun. Janganlah memekak kat blog bang din kita ni. Kalau berani ..pru nanti jgn pangkah umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kau memekak takpa orang lain tak leh apa kau pun tersumbat dedak ke..hihihi

      Delete
  23. kunan@tengkutipu menteri kurang ajar.
    kini Allah nak tunjuk kuasaNya.
    mana anaknya nadira adnan dapat duit
    banyak bina rumahnya macam istana?
    dia bukanlah penyanyi popular macam
    penyanyi terunggul titiek puspa.
    siasat sprm siasat jangan tak siasat.
    jangan rumah lee guan eng saja disiasat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan-jangan duit tu duit 1MDB tak.
      Aku sekadar agak-agak aje.
      Betul tak betul tak tahu lak aku.

      Delete
    2. patutlah melayu senang kena tipu. BODOH rupanya.

      Delete
  24. beribu2 juta dlm akaun?..ada bukti atau sekurang2 nya ada bank statement..cakap nak menghasut senang lah..puak2 kau bolehlah dibodoh2 kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tentu lah ABC ada bukti.
      Tak ada faedah pun ABC nak menghasut orang melayu benci pada Najib.

      Jika tidak mahu orang menghasut, ambil tindakan saman. Minta kedutaan keluarkan kenyataan atau tegur ABC.

      Bukan Ketua Penerangan atau Ketua Bahagian yang keluarkan kenyataan bodoh.

      Delete
    2. anon 18.15, mak bapak kau gerenti jenis BODOH. LOL

      Delete
  25. Jika soalan boleh ke Najib dikekalkan terus menjadi Perdana Menteri?

    Pemakan Dedak mesti lah jawab boleh selagi Najib ada duit berjuta-juta.


    Masalahnya Najib dapat 5 untuk seoramh. Pemakan dedak dapat 5 tapi kena kongsi ramai-ramai.

    ReplyDelete

  26. Siratol MUSTAQIM... Jalan Yg LURUS
    Jalan Yg LURUS... AUDIT nya Telus
    HISAB-Audit-NYA... HALUS dan Tembus
    Terang dan NYATA... Tiada yg RAKUS

    Siratol MUSTAQIM... LURUS Ber CAHAYA
    Menerangi HATI... Yg Kaseh Mem-BERI
    Kaseh Mem-BERI... Sesama MANUSIA
    TAK Wujud Songlap... FITNAH Men CURI
    Kaseh Mem-BERI... Pengikat "CINTA"
    Semakin Mem-BERI... Bertambah Ber GANDA
    Itulah "MIRACLE"-NYA... Kaseh Yg'ESA

    Sebaliknya..

    Bila Di Songlap Men CURI
    Bobrok lah MARUAH Diri... Dan MUFLIS lah Negara Ini

    ReplyDelete
  27. NAJIB TAK MAKAN BABI..MINUM ARAK..TIDAK BERJUDI..ALIM SEMBAHAYANG LIMA WAKTU SEHARI..PUASA..PERGI UMRAH BERKALI KALI..PERGI HAJI MACAM PERGI BALIK MELAKA - KL...Kalau DAP LIM GUAN ENG tu lain le dia dah memang KAFIR dah tentu tak masuk HEAVEN dan kalau dia menipu ..mencuri...minum arak ..dan berjudi pun memang patut TAPI YANG HAIRAN NI SI NAJIB ni dia BERSIKAP MACAM ORANG MAKAN BABI..MINUM ARAK..CAKAP BOHONG ..MENIPU lebih teruk dari orang KAFIR.. itu pun orang UMNO MELAYU YG KATA ISLAM MASIH NAK PERCAYA DGN DIA....JANGAN JANGAN ORANG UMNO NI "Umat Manusia Neraka Original" Kot....TOLONG LAH NAJIB KALI SUPAYA DIA MASUK ISLAM BALIK...APA KATA TG HJ HADI JADI ORANG PERTAMA BERITAU NAJIB YG DIA JATUH KAFIR JUGA KALAU MASUK JAWI SEKALI LAGI PUN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara, orang yang mengaku dia Muslim tak tentunya ia beriman dengan ikhlas: tawaduk, adil, murah hati, tahan diri dari tuntutan nafsu jahatnya. Itulah sifat orang mukmin - nafsu yang reda - yang dapat masuk ke Jannah berkekalan.

      Delete
    2. jannah pak arab giler puki? dapat main bontot jantan! LOL, macam mana punkoarang hanya dapat masuk syurga rendah, syurga atas semua dah penuh ngan orang2 arab BODOH!

      Delete
  28. “Dan Mereka Merancang(tipu daya),Allah juga merancang(membalas tipu daya), dan ALLAH sebaik-baik Perancang(membalas tipu daya)”

    Barulah saya nampak hikmahnya KBUs-KBUs pemakan-pemakan dedak mempertahankan lanun boogees ini. Lagi lama lagi bagus kerana semakin hampir dengan PRU 14 semakin jelas terbongkar perbuatan beliau hingga tidak boleh ditutup lagi. Sekarang sudah diselak sedikit demi sedikit

    http://themalaysianreserve.com/new/aggregator/sources/19

    Masa itu bukan sahaja lanun boogees yang akan "lemas" awak-awak pemakan dedak yang sekapal dengan dia pun bakal tenggelam karam semuanya. Kalau mereka tak pertahankan lanun boogees mungkin kapal tersebut masih boleh diselamatkan.

    ReplyDelete
  29. Rata-rata tahu duit 2013 masuk ke akaun Najib ialah pada tahun lepas. Termasuk lah yang berjawatan menteri dan pemimpin UMNO pun sama-sama tahu mengenai duit masuk ke akaun Najib pada tahun lepas.

    Jadi Najib dah banyak kali menipu. Selain menafikan nya sehingga lah duit tersebut bertukar menjadi derma dan dikembalikan. Kini didedahkan pula lagi ada duit yang masuk ke akaun Najib sejak 2011.

    UMNO boleh lepas kan duit Pak Arab dengan menganggap duit tersebut dimasukkan ke akaun Najib pada 2013. Tetapi yang masuk 2011, ini baru kita tahu. Bukankah ini menunjukkan Najib pembohong dan Muhyiddin yang sepatutnya di pertahankan.

    Perjuangan apa kalau songsang macam ini.

    ReplyDelete
  30. omno ada semanagt malayu sebab tu maseh menang lagi
    semanagt aja melayu tapi semangt islam lemah
    ramai tertipu ngan semanagt malayu
    ada otak tapi macam lombu

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebai2 PAS semangat ISLE nya kuat sebab suka makan ubat keras kote. BODOH UMNO = PAS = IBLIS!

      Delete
    2. setuju, UMNO = PAS = IBLIS

      Delete
  31. Amat berbeza jika dibandingkan arwah ayahdanya.... Isteri nak ikut pun kena kluar duit sendiri....

    ReplyDelete
  32. Berita gempar !!
    Rahsia Besar Najib Akhirnya Terbongkar !!
    >>> KLIK HERE !! <<<

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...