Friday, 7 August 2015

ZAHID PERLU HENTIKAN GANGGUAN POLIS KEPADA SPRM, SIASAT BOCOR MAKLUMAT KEMUDIAN

Isu derma RM2.6 bilion yang masuk ke dalam akaun peribadi Najib Razak bukan lagi sekadar isu politik yang memanaskan topik perbualan dalam masyarakat dan sama ada salah atau betul perbuatan itu, tetapi telah menjadi perkara yang meruntuhkan sebahagian sistem dalam pentadbiran negara.

Disebabkan wang tersebut, SPRM dan PDRM saling berbalah dan seolah-olah sedang bermusuh, manakala Jabatan Peguam Negara yang berhak terhadap sesuatu pendakwaan pula semakin tidak diyakini oleh masyarakat berikutan Gani Patail tiba-tiba disingkirkan daripada jawatannya.

Walaupun SPRM sudah membersihkan nama Najib berhubung sumbangan RM2.6 bilion yang diterimanya dengan mentaktifkannya sebagai derma, tetapi badan itu masih lagi menyiasat berkaitan SRC Internanational Sdn Bhd yang turut menyumbang sebahagian daripada jumlah tersebut.

Melalui pendedahan The Wall Street Journal sebelum ini, SRC International Sdn Bhd, sebuah syarikat milik Kementerian Kewangan didakwa menyalurkan RM50 juta kepada sebuah syarikat subsidiarinya, Gandingan Mentari Sdn Bhd, yang kemudian disumbangkan kepada Ihsan Perdana Sdn Bhd dengan jumlah yang sama.

Ihsan Perdana yang merupakan syarikat berkaitan perlaksanaan tanggungjawab sosial bagi 1MDB kemudian menyalurkan pula sebanyak RM42 juta ke dalam akaun peribadi Najib. RM8 juta lagi dikekalkan dalam akaun syarikat itu.

Siasatan terhadap SRC International dan kaitannya dengan Najib ialah berikutan syarikat itu telah dibantu mendapatkan dana Kumpulan Wang Amanah Pencen sebanyak RM4 bilion sebelum ini. Sumbangan RM50 juta kepada Ihsan Perdana dan RM42 juta daripadanya dimasukkan ke akaun Najib didakwa kerana bantuan pinjaman yang diperolehinya itu.

Ini bermakna secara tidak langsung daripada RM2.6 bilion itu terdapat sebahagian kecil wang berkaitan 1MDB iaitu RM42 juta manakala AS$681 juta lagi dimasukkan daripada luar negara melalui Falcon Private Bank.

Dalam pasukan petugas khas yang ditubuhkan sebelum ini, SPRM bertanggungjawab menyiasat unsur-unsur rasuah berkaitan SRC International ini, termasuk juga sudah menahan reman CEO Ihsan Perdana, Dr Shamsul Anwar Sulaiman.

Walaupun pasukan petugas khas sudah dibubarkan oleh Peguam Negara yang baru Apandi Ali, tetapi SPRM tetap menyatakan tugas mereka menyiasat kes berkaitan SRC International belum berakhir dan berazam untuk menyelesaikannya dengan telus dan adil.

SPRM juga berpegang kepada Seksyen 72 Akta SPRM 2009 yang memberikan kekebalan undang-undang kepada pegawainya dalam menjalankan siasatan berkaitan kesalahan di bawah akta tersebut memandangkan penyiasatan yang dijalankan adalah dengan suci hati.

Bagaimanapun, belum pun SPRM habis melaksanakan tugasnya itu, beberapa pegawai dan kakitangan mereka telah ditahan oleh pihak polis atas dakwaan membocorkan maklumat. Maklumat bocor yang sedang disiasat itu ialah berkaitan perbankan dan deraf kertas pertuduhan terhadap Najib oleh Sarawak Report baru-baru ini.

Tiadanya siasatan berkaitan maklumat palsu memberi andaian kepada umum bahawa segala pendedahan yang tersebar sebelum ini, termasuk deraf kertas pertuduhan, adalah benar dan sahih.

Melalui penahanan dan serbuan terhadap sembilan pegawai SPRM setakat ini, bukan saja mereka disoal siasat, bahkan dokumen dan komputer riba turut dirampas oleh polis. Rumah juga turut diserbu. Ini bukan saja menimbulkan takrifan sebagai gangguan dan ancaman, bahkan seperti menghalang SPRM daripada meneruskan tugas mereka.

Meskipun Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar mempertahankan tindakan mereka dengan alasan untuk sama-sama mencari kebenatan, namun SPRM tetap rasa terganggu.

Sebab Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Mustafar Ali secara terbuka menyatakan rasa kesalnya atas tindakan polis itu kerana ia menjejaskan penyiasatan mereka.

Yalah...kalau dokumen dan komputer sudah dirampas, tentunya siasatan jadi terbantut dan tergendala. Keadilan juga sukar ditegakkan kerana bukti-bukti sudah tiada lagi dalam tangan, kecuali jika SPRM ada menyimpan salinannya di tempat lain yang lebih selamat.

Dalam hal ini, tidak menghairankan apabila SPRM mendapat simpati masyarakat yang melimpah. Selain dikunjungi pemimpin pembangkang untuk menyatakan sokongan moral, luahan di internet menyokong SPRM agar meneruskan tugas dengan telus dan adil juga datang bertalu-talu.

Betapa SPRM seperti sudah hilang daya dalam melaksanakan tanggungjawab kerana gangguan pihak polis ini sehingga terpaksa mengadakan solat hajat memohon petunjuk dan kekuatan daripada Tuhan. 

Pengarah Operasi Khas SPRM, Bahri Mohamad Zain, dengan marah bersumpah untuk mencari dalang yang mengarahkan penahanan pegawainya itu sehingga ke lubang cacing selepas ini. Sambil menganggap tindakan polis sebagai "kerja gila", beliau berkata, ia tidak mungkin berlaku tanpa arahan seseorang.

Dengan rosak dan runtuhnya sebahagian sistem bernegara melalu perbalahan terbuka antara kedua agensi itu, semuanya kerana isu RM2.6 bilion, langkah terbaik yang harus diambil ialah menghentikan segera tangkapan, penahanan dan serbuan oleh polis terhadap SPRM.

SPRM harus diberi ruang melakukan tugas penyiasatannya terhadap SRC International terlebih dahulu sebelum tindakan lain mahu diambil terhadap mereka. Jika ada kes, terserahlah kepada Peguam Negara mengambil tindakan seterusnya, manakala jika tiada kes ia mesti diumumkan sebab-sebabnya.

Selepas habis tugas SPRM itu, barulah polis sepatutnya menjalankan tugasnya mengenai kebocoran maklumat sama ada berkaitan deraf pertuduhan, perbankan mahu pun melibatkan aktiviti mengganggu demokrasi berparlimen.

Ketika itu bukan saja SPRM, malah Bank Negara dan Jabatan Peguam Negara juga boleh disiasat. Tetapi apabila polis melakukan penahanan di ketika SPRM sedang menjalankan tugasnya, ia tentulah dianggap mengganggu tugas agensi pembanteras rasuah itu serta dilihat seolah-olah mahu melindungi Perdana Menteri.

Lebih buruk lagi ialah sebelum wujudnya gangguan terhadap SPRM ini, Gani Patail telah pun disingkirkan beberapa jam sebelum Muhyiddin Yassin dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri. Dengan ini, dalam pasukan petugas khas yang dianggotai oleh empat agensi itu, hanya Bank Negara saja belum dikacauganggu, meskipun semakin kuat desas-desus Zeti Akhtar Aziz bakal ditukar sebagai Gabenor Bank Negara.

Demi memulihkan imej negara dan mengembalikan keyakinan rakyat terhadap kerajaan, Ahmad Zahid Hamidi yang merupakan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri yang bertanggungjawab terhadap polis, haruslah segera mengeluarkan arahan kepada PDRM agar menghentikan siasatan, penahanan serta serbuan terhadap SPRM ini.

Sesuai dengan kuasa dan peranan SPRM sebagai badan bebas setelah dinaiktaraf daripada Badan Pencegah Rasuah, ia semestinya dibiarkan menjalankan tugasnya tanpa sebarang gangguan. Kacauganggu oleh polis bukan saja memburukkan imej pemimpin dan kerajaan, malah menyebabkan kebosanan di kalangan rakyat.

Sebagai Timbalan Perdana Menteri yang ada sedikit sebanyak asas agama dan mungkin lebih takutkan Tuhan berbanding Najib, Zahid wajib membuktikan dirinya tidak hilang jati diri meskipun setelah diberikan jawatan tinggi.

Kegagalan Zahid berbuat demikian akan menyebabkan beliau juga dilihat semacam ingin melindungi dan mempertahankan sama Perdana Menteri yang semakin dibenci dan dijauhi ketika ini. Kakitangan kerajaan yang ingin melaksanakan tugas dengan jujur, adil dan amanah demi kepentingan negara seharusnya dilindungi serta diberi galakan, bukannya ditekan dalam menegakkan keadilan. 

Malaysia akan menuju kehancuran dan kemusnahan jika kerosakan sistem dalam negara ini tidak segera dibendung sebagaimana runtuhnya banyak negara sebelum ini dan Zahid yang menjaga polis akan sama-sama tenggelam jika gagal berbuat apa-apa memulihkan kerosakan yang berpunca daripada Najib ini. (07/08/2015)

Luahan hati SPRM terhadap gangguan polis kepada mereka...

Tindakan polis menyiasat mengenai kebocoran deraf kertas pertuduhan memberi gambaran ia adalah benar dan sahih...

74 comments:

  1. Kebenaran akan terungkai. Makin banyak rakyat tahu, makin banyak analisi maklukat yang kami buat. Kini, kami hanya tunggu & lihat, apa PM akan respon (atau tidak respon...) lepas ni.

    Kalau kami jadi PM, memang kami sedang malu jika tak respon dengan persoalan derma, dermawan dan 2600...juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita memang rasa malu. Tapi dia mana tahu malu. Bagi dia jawatan Perdana Menteri tu kekal sehingga ke anak cucu dan berpencen.

      Delete
    2. Najib jgn nak pandai pandai mengaku 3 juta ahli UMNO menyokong kau.
      Dulu mungkin
      Sekarang T.I.D.A.K

      Delete
  2. nak Tanya.......duit keterlaluan banyak ni nak buat apa ea?

    ReplyDelete
  3. Sepatutnya Zahid mempercepatkan proses pendakwaan terhadap Najib sebab dia dah boleh memangku jawatan Perdana Menteri. Kalau tunggu lebih lama diapun akan kena sepak nanti. Nak tunggu selepas PRU14 nak jadi Perdana Menteri, dah lewat sebab pada masa itu umno dah jadi sejarah je.........

    ReplyDelete
  4. Kucar kacir dah pentadbiran Negara..Rakyat kini mempersoalkan Integriti pihak polis..Masih boleh ke dipercayai agensi ini?

    ReplyDelete
  5. Betul2 bodoh le kau zahid. Ini jam le kau ngap najib tu. Inilah masa2 emas kau jawa bodoh!

    ReplyDelete
  6. Aku rasa polis merupakan sebuah agensi yg bebas dari sebarang rasuah kalau begitu siapa makan cili dia rasa pedas

    ReplyDelete
  7. Aku rasa polis merupakan sebuah agensi yg bebas dari sebarang rasuah kalau begitu siapa makan cili dia rasa pedas

    ReplyDelete
  8. Aku rasa polis merupakan sebuah agensi yg bebas dari sebarang rasuah kalau begitu siapa makan cili dia rasa pedas

    ReplyDelete
  9. Sebenarnya Najib and Gang lah yang melakukan satu aktiviti yang mengancam demokrasi berparlimen di Malaysia. Sekiranya Najib and Gang menjalankan tugas mereka dengan penuh amanah, ketelusan dan akauntabiliti, tiada siapa akan membocorkan perbuatan salah laku yang mereka buat, kerana tak ada apa yang hendak dibocorkan. Mereka yang dituduh membocorkan maklumat salah laku Najib and Gang itu tidak ada saluran pengaduan yang mereka boleh percayai kerana institusi atau agensi yang ditetapkan di bawah Akta Whistle Blower itu adalah institusi dan agensi yang dikawal oleh Najib dan Gang.Jadi tidak ada jalan lain melainkan membocorkan maklumat itu kepada media . It is as simple as that. Tetapi IGP Khalid tidak ada mental capability untuk memahami ini semua. Jadi, ikut sajalah perintah bos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. And, I would like to add the leaking of news is supposed to force Najib to admit to the world the wrongs which he did! By the way, Malaysia is indeed at a crossroads (persimpangan). People such as as the MACC head, Bank Negara Governor, etc. have nothing more than two choices: to continue to allow the country to do down to drain (and consequently be cursed to eternity by Malaysians today and generations to come) or to do the right thing. Surely, there is no need to spell out the latter. And, by the way too, a recent report by the Asia Sentinel mentioned that a billion out of 2.6 billion ringgit was sent out overseas.

      Delete
    2. That one billion ringgit was transformed into units and sent to Singapore. Ha ha

      Delete
  10. Apa yang nyata, PDRM sedang berusaha sedaya upaya untuk menyelamatkan Najib.

    Motto PDRM perlu ditukar kepada "YES BOSS"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang disiasat olih SPRM ialah Najib kerana menerima wang rasuah sebanyak RM2.5 billion walaupun beliau kata itu derma. Biasalah, kalau SPRM tangkap polis menerima rasuah atau mana2 penjawat awam menerima rasuah, mereka juga akan cakap, wang yg diterima tu adalah derma. Ini kerja bukan Najib shj yg pandai buat dan beri alasan yg wang rasuah yg diterima adalah derma. Polis Msia telah lama buat kerja macam ni. Itu fasal Akta SPRM 2009 sekaran mentakrifkan 'rasuah suapan' termasuk 'derma'. Sebab: semua kaki rasuah cakap duit rasuah yg diterima adalah derma.

      Najib kaki rasuah kerana terima secara sulit RM2.5 bill dan RM42juta dari SCR. Satu dunia sudah tahu melalui WSj dan SR. Siasatan polis terhadap SPRM bukan untuk kepentingan Negara tetapi untuk melindungi Najib yang kaki rasuah. Ini adalah amalan biasa..kerana polis yg rasuah mesti lindungi Boss nya yg juga kaki rasuah.

      Motto PDRM: Berasuahlah Kita Dan Lindungi Kaki Rasuah Negara....

      IGP dan DIGP agak rakyat Msia bodoh macam dia. yang dilapurkan olih WSj dan SR adalah mengenai Najib, perasuah Negara menerima RM2.5bill dan RM42juta dan masuk dlm akaun. Lapuran tu adalah untuk kepentingan rakyat dan Negara yg kini tahu PM adalah kaki rasuah. Yg polis Msia, kaki rasuah Negara dia tak heboh,,yg dia heboh nak tangkap orang yg membongkarkan kegiatan kaki rasuah Negara. Kan bodoh bin bangang namanya.

      Delete
  11. Yang pandai ugama tetapi berpolitik sekular...umpama air di atasnya ada lapisan petrol..

    Zahid tentunya sudah tahu, jawatan TPM sudah dirampas olehnya atas tindakan drastik Najib yang tidak kuat asasnya untuk menyingkirkan Muhyiddin.

    Politik semasa menunjukkan yang rapat dan mempertahankan Najib secara membabibuta akan kelabu kerjaya mereka

    ReplyDelete
  12. Aku rasa zahid ni ketawa je yg mampu besar tp otak kecik juga.iman susah nak kata ada org umno ikut iman ke.aku rasa byk yg ikut duit bilion bilion termasuk la zahid tu.aik syarir tua tu buat kenyataan mt n ahli umno tak tahu menahu pasal duit tu dah dapat kebenaran big mama ke.tak pasal pasal dpt penampar badak nanti.itu la hari tu tolak org nak jdkan kabinet kayu sekarang dah meroyan pula.

    ReplyDelete
  13. Xtau lh anda smua perasan atau tak..tp sy tgk muka ktua polis negara mcm relaks brader,brader relaks je..muka mcm org yg dh dpt habuan.spatutnye akaun khalid pn diterjah sama oleh wsj.so dat bru clear motif dia dok cover najib smp mcm tu skali.sapa stuju,bt tgn mcm sy..(jd usop wilcha kjap)

    ReplyDelete
    Replies
    1. IGP Khalid pun ada banyak lembu

      Delete
    2. Kan dia tak lama lagi dh sampai had umor pencen macam Gani patail. Kalau macam tu dapat kontrek 2 tahun sambung jawatan IGP lah tu. Itu kontrek dan jawatan rasuahlah...sebab cover najib, yg kaki rasuah,

      Delete
  14. Sebagai Timbalan Perdana Menteri yang ada sedikit sebanyak asas agama dan mungkin lebih takutkan Tuhan berbanding Najib, Zahid wajib membuktikan dirinya tidak hilang jati diri meskipun setelah diberikan jawatan tinggi.

    Nak tambah sikit..supaya dirinya tidak hilang jati diri serta HARGA DIRI

    ReplyDelete
  15. dah lama dah...orang tak percaya polis

    ReplyDelete
  16. negara kita sedang diterajui oleh bangsa bugis dan bangsa jawa.

    ReplyDelete
  17. nasib baik negara tidak diterajui oleh pembangkang, kalau tak tentu lebih teruk dari sekarang. tentu negara sudah dijual kepada amerika

    ReplyDelete
    Replies
    1. statement dari seorang bangang tahap gaban

      Delete
    2. Setuju...tp pm n macai macai Kena tukarlah



      Delete
    3. ini mesti dia nak salahkan yahudi.Najib rembat duit,dia terus nak jadi lembu.

      Delete
  18. Tidak sukar untuk menjejak tangan tangan ghaib di sebalik penangkapan pegwai SPRM oleh polis. Pegawai pegawai polis yang terlibat menangkap dan menahan pegawai2 SPRM tersebut tentulah tidak bertindak sendirian. Malah KPN sendiri mengtahui perkara ini dan mengakui mereka juga mahu mencari kebenaran. Oleh itu amat mustahil Zahid Hamidi yang mengepalai kementerian berkenaan tidak tahu menahu hal ini dan kengganan Najib selaku PM untuk berundur segera dari awal sebelum badan siasatan memulai siasatan adalah petunjuk jelas bahawa beradanya PM Najib dikedudukan sekarang tanpa mahu berundur sementara adalah untuk melindungi dari kurap dan sopak ditubuhnya terdedah dan terbongkar.

    Undang undang haram jadah apa bila mengedali siasatan kes rompak sedangkan tertuduh dan yang di dakwa merompak masih kekal dan mempunyai kuasa atas badan siasatan berkenaan?. Lawak haram jadah apa yang sedang PM Malaysia dan pasukannya sedang tunjukkan kepada Malaysia dan dunia hari ini?.

    Nampaknya Malaysia yang kononnya di dakwa UMNO BN sebagai sebuah negara Islam lebih hina dan lebih keji dari seorang pelacur. Menteri dan aparat yang diketahui kebanyakannya muslim lebih tidak boleh dipercayai berbanding dengan menteri menteri kafir di negara kafir. Jika undang undang haram jadah begini terus dipertahankan dan dibiar wewenangnya diamalkan, tidak mustahil Malaysia yang majoriti penduduknya beragama Islam ini dianggap negara paling haram jadah dan paling korupsi di dunia hari ini. Apakah kita selaku rakyat Malaysia masih mahu berdiam diri dan biarkan kepala lanun aka perompak dalam UMNO BN ini kekal terus membaham kekayaan negara untuk tembolok dan perut sendiri dan kelompok kroni mereka. PM Najib dan aparatnya wajib dijatuhkan dengan apa jua cara sekali. Wajib!!!!!.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stuju dgn pdpt saudara..dlm ms yg sm rs sedih sgt tringat ms depan negara kita yg mkin kelam

      Delete
    2. Pegawai pegawai polis tu bertindak atas arahan orang atas. Macam kes Sairul bunuh altantuya juga. Sairul pun bertindak atas arahan orang atas juga.
      Kalau bukan kerana arahan orang atas. Apa untungnya Sairul bunuh altantuya?
      Ketika itu siapa Sairul dan siapa altantuya?

      Delete
  19. Punca gangguan terhadap SPRM ini disebabkan kengganan Najib berundur sementara bagi membenarkan siasatan secara adil dijalankan. Tangan tangan ghaib ini datangnya dari "puaka" di laki Rosmah Mansor. Inilah root cause sebenarnya. Untuk sebuah Suruhanjaya Siasatan Di Raja diperlukan untuk menangani kacau bilau dalam siasatan ini. Rakyat Malaysia perlu mendesak agar Suruhanjaya Siasatan Di Raja dibentuk sesegera mungkin kerana perjalanan siasatan yang ada ketika ini jelas tidak lagi bersifat telus dan tidak lagi boleh dipercayai hasilnya. Yang nyata ialah Najib sedang berusaha menutup bangkai gajah hasil tangan kotornya sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa tak guna ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Di Raja kerana anggota suruhanjaya ini juga akan ditangkap dan disoal siasat oleh polis atas sebab mengancam demokrasi

      Delete
    2. Isu Mata lebam Anwar dan pelakunya iaitu Kepala Penyangak Negara (KPN) bernama Rahim Noor hanya dapat dikenal pasti setelah Suruhanjaya Siasatan DI Raja ditubuh dan menjalankan siasata, Sebelumnya tidak ada sesiapa hatta PM mau pun pegawai2 polis lain berani dedahkan. Malah Tun M sebagai PM ketika itu juga menuduh Anwar menumbuk matanya sendiri.

      Jadi kredibiliti Suruhanjaya Siasatan Di Raja lebih diperakui dan diyakini kerana lantikan anggota suruhanjaya ini perlu mendapat persetujuan Duli Yang Maha Mulia Agong Malaysia. Maka wajar sekali Suruhanjaya Siasatan Di Raja ini dibentuk segera kerana keyakinan majoriti rakyat Malaysia terhadap badan siasatan sedia ada hampir luput dan lenyap. Apa pun keputusan siasatan badan sedia ada ini tidak akan berjaya mengembalikan kepercayaan rakyat dan ia hanya menjadi satu kerja yang sia sia saja. So penubuhan Suruhanjaya Siasatan Di Raja ini tidak wajar ditangguh tangguh lagi dan Najib tidak boleh berdolak dalih lagi walau atas apa alasan pun. Kedegilan Najib menggunakan saluran terbaik ini cuma akan membuat rakyat lebih yakin bahawa beliau adalah pesalah dan musuh negara sebenar benarnya.

      Delete
  20. Soalan yang baik, adakah Zahid lebih takutkan Najib atau Allah swt. ? Tunggu dan lihat .

    ReplyDelete
  21. Semua Polis dan Pegawai2 Polis yang ditangkap BPR atau SPRM kerana menerima wang rasuah, akan terus berkata kepada pegawai BPR, wang yang diterima tu adalah derma atau sadaqah. Polis dh buat kerja ni semenjak tahun 1957 lagi, Jadi Najib pun ikut modus operandi polis, iaitu apabila ditangkap dengan wang RM2.6billion dlm akaun dia, terus cakap itu adalah duit derma....

    Itu fasal polis sekarang mati2 mempertahankan Najib...satu kapal.

    Tapii sekarang mengikut keratin kiriman slip, duit yang dihantar kepada Najib bukan 'donation' tetapi 'payment'. Charges pun kena share. Jadi sah lah...lagi terang dan bersuloh, duit RM2,5 billion tu duit rasuah. Apa pak Arab nak beli dari najib, nanti next episode...hanya Najib satu orang yang tahu. Macam slogan 1Malaysia, Bijak betul dia cipta slogan 1M. Dia 1 orang shj tahu mengenai RM2.5 billion tu.

    ReplyDelete
  22. Lagi diganggu SPRM apatah lagi ada anggota SPRM yg tewas, akan mengundang persepsi yg "charge sheet" Najib akan dibawa kemuka pengadilan adalah benar.

    Dengan kenyataan SPRM yg RM2.6 billion itu DERMA , telah memadai yg ianya RASUAH mengikut tafsiran SPRM.

    Masalahnya SPRM tiada kuasa mendakwa selagi tiada persetujuan Peguam Negara. Peguam Negara yg baru dilantik ni ada BERANI ka mendakwa Najib.

    Walau apa pun kesudahannya rakyat yg celik mata dan sanubarinya dpt melihat keadaan sebenar. Pecat Muhyiddin, Shafie, Gani Patail, siasat pegawai SPRM dan sita pula alat kelengkapan penyiasatannya....disitu ada jawapan yg Allah tunjuk dlm kemelut RM2.6 billion.

    ReplyDelete
  23. Buat masa sekarang KETAKUTAN KEPADA KEJATUHAN KEDUDUKAN DAN DARJAT amat di utamakan oleh semua penyokong UMNO.KETAKUTAN KEPADA YG ESA ...tidak di risaukan sangat sebab yg beri mereka keistimewaan di atas kedudukan serta darjat adalah terletak diatas kuasa tangan PM..bayangkan kalau insititut kepercayaan kepada PEMIMPIN UTAMA PARTI jadi goyah habis segala harta dan kedaulatan perlembagaan parti yg boleh memusnakan keimanan diri...Bagi penyokong UMNO kesetiaan dan kelorohan perkembangan undang undang kepada ugama dan ALLAH amat tidak bermakna lagi kerana PM adalah segala galanya..Dengan menyembah PM orang UMNO tak perlu mengsucikan diri..merukunkan diri 5 kali sehar..mengaminkan doa doa keampunan diri..meliwat diri dengan zikir zikir pemenang diri..dan paling penting hukum halal dan haram adalah pekara yg tidak di tuntut oleh PM yg bernama NAJIB.. mengapa ini boleh terjadi? Sebab ALLAH kita tak nampak tapi PM NAJIB kita NAMPAK BENTUK TUBUHNYA ...RIAK MUKANYA SENYUMAN MERAHNYA DAN RENUNGAN MATANYA..jadi adalah amat tepat sekali dengan persipsi kawan cina saya tentang ketakutkanya kepada tuhan yg dia sembah ...katanya banyak beza maa..itu sebab dia hairan mengapa orang MELAYU UMNO takut dgn ugama ISLAM.. so KEJAHATAN DAN KETAKUTAN orang MELAYU UMNO ada persamaan dgn apa yg dia praktikan dalam menjalani cara mencari makan utk sesuap nasi..oooh baru saya faham .

    ReplyDelete
  24. Cerita terbaru di Hollywood...

    AUGUST 06, 2015 5:00am PT by Austin Siegemund-Broka
    Latest Hollywood Cyber-Whodunnit: Who's Hacking 'Wolf of Wall Street' Financiers (and Why?)

    http://www.hollywoodreporter.com/thr-esq/latest-hollywood-cyber-whodunnit-whos-813203

    ReplyDelete
  25. setiap tindakan serbuan selalunya berdasarkan arahan

    ReplyDelete
  26. Ada pula bukti yg derma bkn lagi derma tp bayaran entah utk apa.beli apa pulak tok arab tu sampai bilion bilion.zaman bila pulak najib nak jawab ni.soalan tun m hari tu kata dah siap tulis buku nak edar.dtelan 1mdb mcm duit dana tabung negara juga gamaknya.bila yg disoal lain yg djwb lain eh nak salahkan org yg terus bertanya pula.itu apa hell nya yg bekas tpm tanyapun dah kena pecat juga.nasib baik rakyat tak ada jawatan kalau tak habis kena pecat semuanya.haru biru jd negara ni najib woi.jd persoalan derma haram jadah tu sudah jelas bhwa ianya bkn derma.persoalan why with the money.beli apa duit tu woi.teropong cari siapa penderma nak buat apa bkn ke najib tahu jawapannya.tanyalah penjenayah itu

    ReplyDelete
  27. Dalam kerajaan hanya ada "Saya yg menurut perintah"

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerajaan haramjadah pimpinan lanun najib.

      Delete
  28. Terkini : Pengarah Operasi Khas SPRM, Bahri Mohamad Zain sudah ditukarkan ke PMO !

    ReplyDelete
  29. SPRM hanya buat siasatan. Kuasa pendakwaan dibawah peguam negara. Jika peguam buat keputusan tidak meneruskan pendakwaan walaupun ada kes, maka penat sahaja kerja SPRM. Maka mungkin ada yg tak puashati dgn keputusan peguam negara akan bocorkan maklumat siasatan. Jadi ini mesti dielakan dgn segera dgn cara menyiasat "mengertak" pihak yg disyaki sambil memberi pengajaran kpd yg lain...

    ReplyDelete
  30. Halo Setiap Satu, saya Mrs Nie Aetu, saya ingin menggunakan media ini untuk berbagi kesaksian tentang bagaimana saya mendapat pinjaman kredit Legit online di mana saya mendapat pinjaman saya dan saya juga telah memperkenalkan teman-teman dan keluarga untuk dia yang mendapatkan pinjaman mereka juga dan dapat bersaksi untuk itu. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman online dan scammed jumlah Rp7,200,000 saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman kredit legit secara online yang tidak akan menambah rasa sakit saya, maka saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru ini mendapat pinjaman online, kita membahas tentang masalah dan kesimpulan kami dia mengatakan kepada saya tentang Mariam Suleiman Badan Kredit di mana dia mendapat pinjaman nya juga Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp650,000,000) dengan tingkat bunga rendah dari 2 %, pinjaman tersebut disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan di mana dibuat tentang transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 48 jam pinjaman tersebut disetorkan ke bank saya jadi saya ingin saran salah satu yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi dia melalui email: mariamsuleimanloanfirm@gmail.com Anda juga dapat menghubungi saya untuk arah melalui email: aetunie@gmail.com, dia adalah seorang wanita takut bagus dan Allah dan juga dia adalah jenis membangkitkan semangat terima kasih, saya berharap Anda semua berkat Tuhan.

    ReplyDelete
  31. Halo, nama saya Sahaja saya ingin berbagi pengalaman saya dengan masyarakat, saya korban penipuan penipuan kreditur tangan, saya menghabiskan lebih dari 7.000.000 Rp di tangan pemberi pinjaman palsu, karena saya butuh modal besar 210.000.000 Rp Aku hampir mati, tidak ada tempat untuk pergi, bisnis saya hancur dalam proses saya kehilangan anak saya. , Saya tidak bisa tahan lagi .. semua ini terjadi Juli 2014 sampai Mei 2015, tidak semua sampai saya bertemu dengan seorang teman yang memperkenalkan saya ke ibu yang baik Lady Lisa yang akhirnya membantu saya mengamankan pinjaman di perusahaan, ibu yang baik, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Tuhan terus memberkati Anda, saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu Anda, bahwa mereka banyak scammers luar sana, jika Anda membutuhkan pinjaman dan pinjaman dijamin cepat mendaftar hanya melalui ibu Lisa melalui email. Lisajeffersomloanfirm@gmail.com dan Lisajeffersomloanfirm@cash4u.com, Anda dapat menghubungi saya melalui email ini; Sahajaputra112@gmail.com, untuk mendapatkan informasi keluar. silahkan dia adalah satu-satunya tempat yang handal dan terpercaya. Tidak ada pajak. untuk membayar .. Terima kasih

    ReplyDelete
  32. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  33. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Kami adalah sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan untuk memberi
      bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, hubungi kami sekarang <

    E-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM PINJAMAN SYARIKAT

    ReplyDelete
  34. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  35. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang dalam akaun bank anda
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Tempoh
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman, anda boleh menjangkakan bahawa jawapan awal kurang daripada 24 jam dan pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan daripada anda. Hubungi sah dan syarikat pinjaman berlesen yang dibenarkan bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain. Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman Hubungi sekarang melalui
    e-mel: trustloan87@gmail.com

    TERBAIK BERHUBUNG,
    Mr.Anthony Dave.
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Amanah Pinjaman Syarikat

    ReplyDelete
  36. Halo semua,

    Saya ibu Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang pribadi, yang di dalam kamu kredit Bad? Anda perlu meningkatkan finansial? Aku telah didaftarkan dan disetujui oleh kerajaan untuk mengontrol lembaga finansial. Aku memberikan pinjaman kepada reputasi-reputasi dan individu untuk tingkat Tersedia di 2%. Aku memberikan pinjaman kepada lokal dan Intl untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan yang bisa membayar kembali pinjaman, di seluruh dunia. Aku memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank didukung untuk apa yang pernah Anda terima bank di negara tersebut. Tidak memerlukan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari reputasi kami. Anda dapat menghubungi kami melalui
    sandraovialoanfirm@gmail.com

    Terima kasih
    Sandra perusahaan Ovia Pinjaman
    Ibu Sandra Ovia

    ReplyDelete
  37. Saya Husnah dan saya mengambil waktu saya keluar untuk bersaksi Ibu Amanda karena dia akhirnya menawarkan saya.
    Saya dan suami saya masuk ke utang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman yang berbeda tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak utang meninggalkan kami bangkrut sampai saya datang di kontak dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap utang kami dan memulai bisnis baru dengan uang yang tersisa dari pinjaman. Anda dapat menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
    Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com

    ReplyDelete
  38. Halo, aku Mrs. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang pribadi, apakah Anda dalam utang? Anda perlu dorongan keuangan? pinjaman untuk mendirikan sebuah bisnis baru, untuk bertemu dengan tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Aku memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  39. Saya Husnah dan saya sedang mengambil masa saya keluar untuk memberi keterangan Puan Amanda kerana dia akhirnya menawarkan saya.
    Saya dan suami saya mendapat ke dalam hutang yang sangat besar dengan Bank dan kami memohon pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua datang tidak berjaya. sebaliknya mereka mendapat kita ke dalam hutang lebih meninggalkan kita bankrap sehingga saya datang dalam hubungan dengan Puan Amanda, yang menawarkan saya pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang kiri dari pinjaman. Anda boleh menghubungi beliau hari ini untuk pinjaman dalam apa jua bentuk dan jumlah.
    Hubungi Puan Amanda melalui mana-mana e-mel yang berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk arahan lanjut ikmahusnah@gmail.com

    ReplyDelete
  40. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete

  41. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com
    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams

    ReplyDelete
  42. Hello, saya Puan Linda Mark, pemberi pinjaman pinjaman peribadi. Adakah anda dalam hutang yang tidak baik? anda ingin mengembangkan perniagaan anda, membayar bil-bil anda, pengubahsuaian rumah atau jika anda memerlukan bantuan kewangan. Kami memberikan pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2% kepada individu dan syarikat di bawah terma-terma dan syarat-syarat yang boleh difahami.
    hubungi kami melalui e-mel: (lindamarkloancompany@gmail.com)

    ReplyDelete
  43. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Tempoh
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  44. Nama saya Puan Omar Zainab, Saya seorang pemberi Pinjaman uang Peribadi Yang Didaftar sah Dalam Memberikan Pinjaman Kepada Individu, perniagaan lelaki, Wanita Dan Juga Untuk Syarikat-syarikat yang membutuhkan Bantuan Kewangan di Indonesia dan di Seluruh dunia ini. Kami di here for Memberikan Baik Jangka Panjang Atau Jangka Pendek Pinjaman, Peribadi Atau hipotek, Pinjaman anda yang boleh membebaskan ditransfer Melalui kertas kerja Atau daftar Kami Akan Memberikan Yang Terbaik kompilasi Anda menghubungi Perusahaan Kami. Di Bawah INI ADALAH e-mel kenalan kami
    (Zainabomarloanfirm@gmail.com) Atau (omarzainabloanfirm@outlook.com)

    ReplyDelete
  45. Halo, aku Puan Stella Alex Pemberi Pinjaman Pinjaman Peribadi. Perusahaan Kami Memberikan Pinjaman PADA Tingkat randah 2%. Apakah Andari Perlu Pinjaman Mendesak Untuk kajian melunasi Utang Andari ATAU Andari membutuhkan Pinjaman kajian Untuk Meningkatkan Bisnis Andari? Andari mempunyai Putusan yang Ditolak Oleh Bank Dan Institusi Kewangan lainnya? Layanan Penyanyi Akan Memberikan Baik dojdocb.html entiti, Perusahaan, perniagaan lelaki Dan Wanita. Namun, Peluang Kewangan PADA Langkah Pintu Andari, Jadi hubungi kami hari Penyanyi melalui e-mel di: stellaalexloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  46. Hello, saya minta Puan Ayesha Sadeeq, Pengurus Sadeeq pinjaman invetments, Adakah anda berhutang? Anda ingin mengembangkan perniagaan anda, membayar bil-bil anda, kerja-kerja pengubahsuaian rumah, atau jika anda perlukan bantuan kewangan tujuan. Matlamat kami adalah untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang di seluruh dunia dengan tiada caj untuk permohonan pinjaman polisi kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% kepada individu dan Syarikat di bawah terma-terma dan syarat-syarat untuk memahami.
    Hubungi kami melalui e-mel: (sadeeqinvestmentplan@gmail.com)

    ReplyDelete
  47. Adakah Anda Memerlukan Pinjaman Kredit Kewangan yang Mendesak ?
    * Pemindahan Sangat cepat dan Serta-Merta Ke Akaun Bank Anda
    * Bayaran Balik Bermula. Lapan Bulan Selepas Anda Mendapatkan wang
    Akaun Bank
    * Kadar Faedah yang Rendah Sebanyak 2%
    * Bayaran Balik Jangka Panjang ( 1-30 Tahun ) Panjang
    * Syarat Syarat Pinjaman- yang Fleksibel dan Bayaran Bulanan
    *. Berapa lama untuk masa yang Diambil Membiayai ? Selepas Menghantar. Permohonan Pinjaman
    Anda Boleh Mengharapkan Jawapan awal Kurang 24 Daripada jam
    Pembiayaan dalam from 72 to 96 jam Selepas Menerima Maklumat yang Mereka Perlukan
    Awak dari.

    Hubungi Syarikat .ini sah dan Berlesen, yang Diberi Kuasa
    untuk memberi Bantuan Kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan Permohonan Pinjaman lebih Bentuk

    email:. Cashfirmarena@gmail.com


    Selamat Sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN Syarikat
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-Mel : Cashfirmarena@gmail.com
    webisite : Cashfirmarena.wordpress.com.

    ReplyDelete
  48. Halo, aku Puan Maryan sani pemberi Pinjaman Pinjaman Peribadi. Perusahaan Kami menyediakan Pinjaman Pada Tingkat rendah 2%. Apakah Anda Perlu Pinjaman Mendesak Untuk melunasi Utang Anda, Atau Anda membutuhkan Pinjaman Untuk Meningkatkan Bisnis Anda, tagihan TUNAI VISA VISA Anda dan Meningkatkan Anda Fasiliti Perusahaan? Anda Telah Putusan yang Ditolak Oleh bank dan Institusi Kewangan lainnya? Layanan ini kepada Akan Memberikan Baik dojdocb.html entiti, syarikat, Bisnis lelaki dan Wanita Dan Kami TIDAK costomers terburu-buru kami pada TUNAI VISA VISA, melainkan Kita Memberikan Acha lebih pilkada waktu Untuk melunasi laon Acha Telah dikumpulkan. Namun, Peluang Kewangan Pada Langkah pintu Anda, jadi hubungi kami hari ini kepada melalui e-mel di: maryansaniloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  49. Hello,
    Adakah anda memerlukan bantuan dan bosan dengan kecewa ?. PINJAMAN DLF komited kepada dasar peluang yang sama dan pembangunan dasar positif, menyediakan perkhidmatan kewangan pakar kami kepada semua orang. Kami menawarkan pelbagai pinjaman kepada syarikat-syarikat, perniagaan kecil dan perusahaan, serta pengguna individu. pakej pinjaman kami boleh sama ada panjang atau jangka pendek, pada pilihan yang anda inginkan. Kami menawarkan semua jenis pinjaman seperti, perniagaan, penyatuan hutang pendidikan dan pinjaman pelaksanaan projek.

    Adakah anda telah dinafikan pinjaman oleh bank anda, bagaimana untuk membayar bil anda yang seterusnya, Perlu pinjaman projek, pengembangan perniagaan pinjaman? Jika anda tidak mempunyai bayaran muka, kredit buruk, atau banyak hutang mungkin, kita boleh mencari program yang sesuai untuk memenuhi keperluan khusus anda! Bagi apa jua tujuan anda memerlukan pinjaman, sama ada perniagaan, peribadi, atau penyatuan hutang, DLF Loans, akan menawarkan jumlah pinjaman khusus anda pada kadar faedah yang sangat rendah. DLF Pinjaman telah berkhidmat banyak perniagaan, organisasi dan individu-individu, dalam mencapai impian masing-masing dengan memberikan pinjaman dengan berkesan tanpa CAGARAN untuk hanya 2% KADAR. E-mel: info.dlfloans@gmail.com

    HUBUNGI KAMI SEKARANG
    E-mel: info.dlfloans@gmail.com
    DLF PINJAMAN

    ReplyDelete
  50. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  51. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kreditan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  52. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BORROWERS APPLICATION DETAILS


    1. Name Of Applicant in Full:……..
    2. Telephone Numbers:……….
    3. Address and Location:…….
    4. Amount in request………..
    5. Repayment Period:………..
    6. Purpose Of Loan………….
    7. country…………………
    8. phone…………………..
    9. occupation………………
    10.age/sex…………………
    11.Monthly Income…………..
    12.Email……………..

    Regards.
    Managements
    Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...