Saturday, 1 August 2015

BIARLAH KARTUN BUAT LAWAK JENAKA


Selepas Gani Patail dilucutkan jawatannya sebagai Peguam Negara bersekali dengan pemecatan Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri pada Selasa lalu,  kini berlaku dua perkara lagi yang membingungkan orangramai.

Jika penangkapan penghantar surat atau despatch sebelum ini sudah cukup membuatkan kita pening kepala memikirkan apa logiknya dengan siasatan berbilion-bilion hengget itu, apa yang berlaku hari ini mungkin menyebabkan Panadol habis dijual di seluruh negara.

Pertama, seorang berpangkat Tan Sri yang merupakan bekas penasihat SPRM ditahan berhubung siasatan skandal 1MDB.

Kedua, seorang pegawai di Jabatan Peguam Negara turut ditahan, juga berkaitan siasatan terhadap 1MDB dan Najib Razak yang didakwa dengan pengaliran masuk wang RM2.6 bilion ke akaun peribadinya.

(Terkini - Menurut laporan The Malaysian Insider, selain dua individu terbabit, seorang lagi yang berpangkat timbalan pendakwaraya SPRM turut ditahan petang tadi menjadikan jumlah tangkapan hari ini ialah seramai tiga orang. 

Individu terbabit dikenali Ahmad Sazilee Abdul Khairy yang dipinjamkan daripada Jabatan Peguam Negara.

The Malaysian Insider juga mendedahkan dua individu yang ditahan pagi tadi ialah Tan Sri  Rashpal Singh dan Jessica Sidhu. Siasatan keatas mereka ialah berkaitan aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen.)

Pasukan petugas khas yang menyiasat Najib dan 1MDB dianggotai oleh Jabatan Peguam Negara, SPRM, Bank Negara dan juga SPRM tetapi kini di kalangan mereka sendiri turut ditahan untuk membantu siasatan.

Tak pening kepala ke?

Maaflah, tak boleh tulis panjang-panjang sebab nak pergi banyak jamuan "open house" hari ini...hehhehe.

Sementara itu biarlah kartun ilham Zunar ini yang berbicara dan membuat lawak jenakanya. (SH 01/08/2015)

38 comments:

  1. Ni skrip sama mcm kes lembu 250 juta...org lain sapu..org lain yg kena siasat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa -apa hat mesti mau siasat lulu maa aa , itu tangkap mau siasat tatak salah lea aa ,tatak tangkap atak sikit susah mau siasat lor rr.

      Tangkap mau kasi takut atau geletak sama olang itu manyak salah maa aa .
      Itu uncle Lim pon biasa kena tangkap lea aa .

      Delete
    2. Itu SOHAI dan SOCHAI Lim Kit Siang dinausor jugak loo, hari2 bebel macam gila punya olang... sudah boleh museum simpan maa....otak bodoh maa

      Delete
    3. Dengan keadaan yang sebegini rupa berlaku hari ini....tidakkah nanti bila PRU 14 akan lebih tidak terjangkau oleh akal lagi perkara yang akan berlaku?

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. Harap nasib tukang sapu pejabat tidak turut mengikut jejak langkah mat despatch.... Termasuk printer,computer,kerusi,lampu Kalimantang,berus jamban...selagi najib Dan kabinet haram jadahnya masih bertahta,sambutan merdeka tahun ini aku tak akan kibar bendera Malaysia!!!!tolong Tanya Ahmad maslan planet mana yang boleh aku prgi!!!!!urgent!!!!

    ReplyDelete
  3. Kepala penyamun arah tangkap,apa susah sangat nak terajang si monggol tu
    Hanya kita yg xbersatu,dia guna senjata duit,kita guna senjata U xpercaya,turun padang rame2

    ReplyDelete
  4. Pakar strategi pun tak boleh nak pikir mcmmn nak bg logik.

    ReplyDelete
  5. Kepada para penjawat awam,

    Kalau ada sesiapa pun yang masukkan duit ke akaun hangpa, asalkan bukan duit 1MDB dan tidak lebih RM2.6 billion, ambillah hatta ianya dari kontraktor, pembekal atau siapa saja yang bagi. Dijamin BNM, SPRM mau pun AG tak akan siasat dan buat kes dakwaan terhadap hangpa.. Kalau ada sapa sapa yang gatai buat yang laporan tentang duit entah dari mana tu yang masuk ke akaun hangpa, tak perlu hangpa risau kerana SPRM dan BNM hatta AG pasti akan menyiasat pelapor gatai tersebut. Hangpa dijamin selamat sebagaimana selamatnya PM Malaysia hari ini walau pun RM2.6 billion dari antah berantah mana masuk akaun dia.

    Penjawat awam perlulah ikut teladan Najib kerana perbuatan macam ni tak salah. Selagi tidak lebih RM2.6 billion duit masuk ke akaun hangpa, BNM mau pun SPRM akan tutup mulut punya. Hangpa dijamin 1000% selamat. Rajin2lah buat macam ni kerana inilah budaya kerja yang PM Najib mula perkenalkan di Malaysia ini selaras dengan slogan Wasatiyah nya (bukan wasetanyah kerana kalau wasetanyah, dah lama Najib masuk lokap).

    ReplyDelete
  6. PM ketam ni mustahil dapat mengajar anak anaknya jalan betul kerana dia sendiri jelas jalan tidak betul. Bertuahlah anak anak ketam dalam UMNO BN sekarang kerana mendapat tunjuk ajar dan teladan yang TERBAIK dari PM KETAM!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HIDUP KABINET KETAM!!!!!! SAPU SAMPAI HABIS DUIT RAKYAT BIAR RAKYAT BANGANG PAPA KEDANA.

      Delete
  7. Mentori2 dilantik pm semuanya berok lepas kandang,jika boleh sampai jadi bangkai nak kuasa,apala 1msia dah jd uganda...
    Kesian makcik pakcik felda,bertahun2 sujud dgn puaka mcmni..

    ReplyDelete
  8. BETAPA TEBAL NYA KULIT MUKA PM MALAYSIA NIE...TAK TAHU MALU LANGSUNG DENGAN SELURUH DUNIA YANG DAH TAHU KORUP NYA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..lu sappa? Allah Taala dan malaikat pun buat pekak derk jer.. lu pulak lebih2 nak buat kecoh. Aku c4 kang..tak pasal2 je berkecai..

      Delete
    2. Jangan sebab jahil sampai jadi kafir.Siapa kau nak mempertikaikan kerja Allah ta'ala?Ke kau memang kafir?

      Delete
  9. Kalu kes bunuh Altantuya boleh keluar tak payah motif.. sebab kalu perlu bicara motif kena panggil boss polis2 tu yakni Musa Safri dan, boss atas pada Musa sehingga boss2 yang tertinggi mengapa beri arahan bunoh dsb.

    Ini sikit hal kes RM2.6B masuk akaun Najib..ramai hulubalang2 berebut yang akan mempertahankan.. jadi tak hairan fokus siasatan yalah bukan pencuri tapi orang yang memberitahua ada kecurian.

    Tahun lepas pelbagai musibah melanda negara melibatkan ramai kematian orang yang tidak berdosa. Baru rasanya, Arwah JJ, penasihat strategik Najib nahas kemalangan helikopter.

    Rakyat mendoakan balasan yang setimpal kepada pemimpin negara yang tidak amanah, mencuri khazanah negara dan munafik kerana ingin mengekalkan kuasa.

    ReplyDelete
  10. Lepas ni kalau penjawat awam kena tangkap pasal mempunyai Wang yang banyak dalam bank,sebut je nama najib 3 Kali pada sprm pasti lepas punya!!!Paling koman tokey bank tu je kena tangkap!!!!only in malaysia haram jadah najib era!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tokey bank bukan kena tangkap. Kena tembak tu kat parking. Haha..

      Delete
  11. ..kalau penjanayah suruh polis tangkap pelapor-penjenayah, maka polis dh jadi rakan subahat penjenayah...dan patut ditangkap dan disiasat juga....Soalan sekarang: adah mahkamah akan melindungi pelapor=penjenayah apabila didakwa olih AG baru Apandi...Nampak dari cakap..talibarut Najib..

    ...Mat Despatch ditangkap sebab tak mengaku ada pergi AmPrivate Bank untuk masuk RM27 million dlm akaun Najib...kalau dia beri kerjasama mesti tak kena tangkap dan ditahan...tu lah puncanya... bukan apa2...

    ReplyDelete
  12. Kalau rakyat biasa dah lama dah kena tangkap kena reman dan masuk mahkamah. Tapi bila orang kenamaan mcm2 cara digunakan untuk menafi dan menyelamatkannya

    ReplyDelete
  13. didunya bolehlah banyak berpagar tu pun mati jugak
    diakhirat nanti tau la nasib sipendosa

    ReplyDelete
  14. Dia kata 3 juta ahli UMNO menyokong dia. Buta kayu punya manusia.
    Kalau nak tahu sokong atau tidak cubalah buat pilihanraya skrng ni untuk dapat mandat semula.
    Tak habis habis syok sendiri pahlawan bugis ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli umno dan para simpatisan umno pun dah boleh tahan lagi dengan ahjib.Kalau umno tak mahu tukar najib,pru14 umno dan bn bungkus.

      Ahjib dah menggila,takde siapa boleh halang dia dah,tun m pun dah tak tahu nak buat apa dah.Tapi harap2 tun m sedang planning baik punya senyap2 untuk kasi checkmate sama ahjib.

      Delete
    2. Aku tetap sayang kpd UMNO/BN. Tetapi aku tidak boleh terima sama sekali pemimpin2 yg ada skrang. Terutamanya menteri2 dlm kabinet 1MDB najib.Terutama skali najib yg bergelar pahlawan bugis.

      Aku dan seluruh keluarga aku akan mengundi pembangkang. Biar pembangkan menang. Biar pembangkang hukum mereka semua ini. Biar pembangkang cari mereka sehingga ke lubang cacing.

      Itu saja yg dapat aku tolong UMNO tolong BN.
      jemuan jemuan ini cukup bermaharaja lela skrng. Mereka rasa mereka dah cukup kaya dan cukup kuat.Sebab itu ego mereka sehingga ketahap gila.Menjadi cukup sombong cukup bongkak sehingga dah ada yg sanggup mengaku secara terbuka mereka dah cukup kaya dan cukup kuat.

      UMNO hanya parti. Parti UMNO bukan mak bapa mereka punya atau datuk nenek mereka punya. UMNO bukan syarikat Sdn. Bhd.

      Jangan sesekali bagi tempat untuk jemuan jemuan ini bertapak kembali di dalam UMNO. UMNO mesti disamak. Sarang2 jemuan jemuan ini mesti dibakar hangus. Sisanya dibuang ke laut. Aku bukan belot aku bukan khianat kpd anak bangsa tetapi inilah satu satunya jalan yg ada. Jangan sesekali undi mereka kali ini.

      Delete
    3. Sebelum pembangkang hukum mereka KITA hukum mereka.....tak dengar satu bahagian pun yg benar2 ingin berjuang......demi bangsa come on.....benar tetap benar apa nak takut?

      Delete
    4. Sebelum pembangkang hukum mereka KITA hukum mereka.....tak dengar satu bahagian pun yg benar2 ingin berjuang......demi bangsa come on.....benar tetap benar apa nak takut?

      Delete
    5. Hanya orang gila saja yg mengaku dirinya porpular. Dirinya disukai. Dirinya disanjung tinggi. Dirinya dipilih rakyat. Dirinya disayangi
      rakyat. Tak sedar diri.
      Di Pekan pun bukan semua orang undi dia. Kalau semua suka dia mesti dah dia menang tanpa bertanding.Orang gila mmg syok sendiri.

      Delete
    6. Jangan undi pembangkan bro. Truskan undi BN UMNO..kan kita pun dpt 5 juta setiap bulan.

      Delete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. Jib sudah berada di atas undang-undang...kira-kira kebal lah tuuuuuuuuuu

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. Dah terang itu adalah RASUAH POLITIK , lagi nak dikatakan DERMA. Yang saya nampak org yang dapat RM20 di panggil RASUAH...tapi yang dapat 2.6 Billiun dipanggil DERMA. Haramjadah betul kenyataan yang semacam ini.
    Tuan Shahbudin...saya cadangan satu nama baru gabungan dari DERMA dan RASUAH iaitu DERMASUAH namanya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...