Tuesday 27 January 2015

Jangan Risau, Anwar Tak Mungkin Lari Ke Luar Negara!!


Menjelang tarikh penghakiman  kes liwat melibatkan Anwar Ibrahim pada 10 Februari depan, sudah mulai kedengaran cakap-cakap mengenai kemungkinan beliau turut melarikan diri ke luar negara sebagaimana yang dilakukan oleh Sirul Azhar Umar, pesalah hukuman mati dalam kes pembunuhan Altantuya yang tiba-tiba menghilangkan diri ke Australia.

Mereka yang berandaian demikian yakin bahawa Anwar akan didapati bersalah pada 10 Februari nanti dan satu-satunya cara untuk mengelak daripada dipenjarakan ialah dengan melarikan diri ke luar negara.

Kata mereka yang arif lagi bijaksana itu, dalam usianya sekarang, Anwar tidak sanggup menghuni penjara sekali lagi dan melarikan diri ke luar negara adalah pilihan terbaik baginya.

Lagi pula, tambah mereka, banyak negara sedia menerima dan memberi perlindungan politik kepadanya.

Di luar negara nanti, kata mereka, Anwar secara perlahan-lahan akan memohon perlindungan politik serta terus melakukan serangan politiknya daripada jauh.

Sehubungan itu, sebagai langkah awal mengelakkan ianya berlaku, adalah dijangka beberapa NGO pro UMNO akan tampil bersuara dalam beberapa hari ini untuk mendesak polis dan Imigresen melakukan pemantauan yang lebih ketat terhadap Anwar.

Desakan yang sama juga dijangka akan dilakukan keatas Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi agar melakukan sesuatu yang lebih proaktif bagi memastikan Anwar tidak meninggalkan negara sebelum 10 Februari dan seterusnya berada di mahkamah pada tarikh tersebut.

Soalnya, benarkah Anwar akan melarikan diri sebagaimana Sirul?

Mengikuti perjalanan politik Anwar sejak zaman mahasiswa sehinggalah sekarang,  beliau bukanlah seorang yang penakut. Selain pernah dipenjara kerana  ISA ketika berusia awal dua puluhan, Anwar juga dipenjarakan sekali lagi sebaik dipecat daripada kerajaan pada 1998.

Beliau juga pernah diaibkan dengan pelbagai dakwaan yang kemudian tidak dapat disahkan, menjalani proses mahkamah yang panjang lagi memalukan, tetapi semangat "lawan tetap lawan" kekal menjadi pegangannya sehingga ke hari ini.

Jika ingin melarikan diri dan meninggalkan perjuangannya, Anwar sebenarnya lebih berpeluang melakukannya sebelum ini lagi tetapi tidak tercuit sedikit pun untuk melakukannya kerana ia bukanlah darah sejatinya sebagai pemimpin dan ahli politik.

Anwar bukan saja mempamerkan jiwa berani dan cekalnya selama ini, bahkan dalam ucapannya juga kerapkali mengingatkan bahawa menjadi pemimpin mestilah disertai dengan keberanian.

Lebih dari itu, dalam kes liwat ini pula, selain dibarisi peguam-peguam yang handal, Anwar juga tidak pernah luntur dengan keyakinah bahawa beliau akan dibebaskan pada 10 Februari nanti.

Dengan keyakinan tersebut, tentulah tidak mungkin beliau melarikan diri semata-mata untuk mengelak daripada hukuman penjara terhadapnya. Kebimbangan bahawa Anwar akan melarikan diri sebenarnya hanyalah igauan semata-mata jika dilihat berdasarkan sejarah panjang perjuangannya selama ini.

Anwar akan terus melawan, sama ada dibebas atau dipenjarakan. Jika dibebaskan, beliau akan melawan sebagai pemimpin yang bebas dan merdeka dan jika dipenjarakan pula, beliau tetap ada cara meneruskan perjuangannya dari celah-celah tiang besi yang memenjarakannya. (SH 27/01/2015)

17 comments:

  1. kalau nak lari dah lama boleh lari
    nak tunggu apa lagi
    hanya sang penakut saja nak buat tekejut
    kalau masuk penjara pun sapa yang akan rasa susah nak jaga anwar
    lawan tetap lawan

    ReplyDelete
  2. Bergembira Tepuk Tangan Sama-sama,

    Kita Menari goyang bandan goyang Kaki,

    Hooray Hooray Hooray Hooray Bergembira,

    Nuar Brahim Al Jubori ke Penjara...

    Haa haaa Haaa

    Aku Tanyer Macai Aper Khabor?

    Aku Tanyer Macai Aper Khabor?

    Aku Tanyer Macai Aper Khabor....Nuar Di Penjara....

    Yaaa Huuuu Malaysia akan Aman Tanya Peliwat Nuar Brahim...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai PUKIMAK Anak Haram !!! Sampai bila hang nak jadi Penjilat Jubok Rosmah Najib. Agaknya kamu ni anak haram hasil dari Bapak kamu main jubok mak kamu sampai dapat anak yang bodoh, bebal dan babi !!! Ha Ha Ha

      Delete
  3. Alahai biadabnya manusia yang berselindung disebalik anonymous. anda kurang hajar, bukan kerana ibu bapar tak ajar tetapi kerana anda menganuti budaya kurang hajar. Apakah untungnya anda bergembira diatas kesengsaraan orang lain? Apakah ruginya anda jika DSAI didapati tidak bersalah? Apakah untungnya anda jika beliau dipenjara? Saya mengesyurkan anda pergi ke pejabat pendaftaran dan tukar nama dalam mykad anda kepada Biadab bin Bahlol. Dan bagi semua yang bersikap seperti anda, pada hari Selasa depan bolehlah buat rombongn ke Batu Caves! disanalah tempat yang sesuai bagi anda beserta dengan jutaan kapir!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin puki Mak macam AnuWar Ibrahim sepatutnya dah lama lengkapkan dimuka bumi ini.Majority rakyat malaysia dah tahu siapa AnuWar tu, kalau diluar negara dah lama kena berkecai..kes Liwat bukan Fitnah cuma Pecacai2 yg baru2 ni je yg buat tak faham.. Kawan2 lama AnuWar semasa Reformasi mula2 dulu termasuk Peguam kanan AnuWar Ibrahim semua dia dah menjauhkan diri diri AnuWar.. Tanyalah Zulkifli Nordin.. Sepatutnya Penjilat batang AnuWar, awalludin telan racun tikus lagi senang diri Jilat AnuWar.

      Delete
  4. Sekiranya Anwar seorang perasuah semasa menjawat pelbagai jawatan dlm kabinet dulu, sudah barang tentulah dia memiliki harta dan wang yg amat banyak. Kalau setakat Saiful yg kononnya diliwat itu, tidak menjadi masalah pd Anwar memberi RM10j atau lebih drp itu untuk menutup mulut si sial itu. Tetapi itu tidak berlaku, soalan cepu emasnya kenapa??? Sebabnya Anwar bukanlah perasuah sebagaimana pemimpin Umno yg lain-lain itu dan Anwar juga bukan seorang peliwat. Sebenarnya perasuah dlm Umnolah telah dan sedang meliwat undang-undang.

    ReplyDelete
  5. Tn Shahbudin,

    Cuma mereka yang singkat akal akan berfikiran begitu. Kalau benarlah Anwar Ibrahim mahu lari, kenapa hanya sekarang dan tidak sewaktu kes Liwat 1 dulu lagi?. Ketika itu pun tawaran suaka telah terbuka untuk beliau oleh beberapa orang pemimpin negara luar. Sebenarnya Anwar lebih jantan jiwanya mengatasi Sirul yang telah dilatih untuk cekal dan berani. Nampaknya semangat Anwar dan keberanian beliau menghadapi realiti mengatasi semangat komando yang terlatih. Apa yang buat Anwar kuat?. Tidak lain dan tidak bukan kerana beliau yakin beliau berada dipihak yang benar sekali pun terpaksa berhadapan penguasa yang menguasai segala jentera pentadbiran. Bukankah perumpamaan ada mengatakan "berani kerana benar, takut kerana salah".

    Tidak pernah kah mereka yang menuduh sedemikian bertanya diri masing masing kenapa pemimpin yang dikagumi mereka berusaha mengelak ke mahkamah bila diminta berbuat demikian dalam kes perbicaraan liwat I dan II Anwar Ibrahim dulu?.Bukan kah pemimpin mereka ini secara jelas lagi terang mencanangkan di media massa bahawa mereka mendengar sendiri pengakuan dari mulut pengadu perihal sikap buruk Anwar itu?. Kenapa tidak berani bersemuka di mahkamah yang memang dibawah kekuasaan mereka sendiri? Jadi elok tanya kembali diri sendiri...siapa sebenarnya pengecut lagi dayus dan siapa yang berani dan berjiwa kental?. Jangan cakap tidak serupa bikin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul betul betul.! kalau pun dia orang tu The Bodek Force @ D Ampu Army of Umporno, biarlah berpada pada. Jangan sampai tunjuk kebodohan sendiri. Jenis ni lah yang PM dia orang sendiri maksudkan jenis Blogger Bangang UMNO. Kah kah kah.

      Delete
    2. Pemimpin UMNO BN cuma berani mencanangkan keburukan Anwar di media massa yang dikawal mereka tetapi kecut untuk memberi kenyataan di mahkamah bila diminta berbuat demikian. Hal ini berbeza sekali dengan Anwar yang sanggup bersemuka di mana mana saja. Malah dalam kes penyelewengan Daim yang diperhebohkan oleh media massa ketika ini, Anwar dri dulu lagi konsisten sanggup memberi kerjasama kepada SPRM bagi mendedahkan apa yang diketahuinya sepanjang beliau berkuasa dulu. Namun ini dianggap pula sesetengah pihak sebagai kerjasama Anwar dan Najib. Bukankah menjadi tangungjawab Anwar selaku saksi untuk menyatakan kebenaran tidak peduli samada SPRM itu dipihak Najib atau Anwar. Bukan seperti Mahathir yang gah bercerita tentang moral buruk Anwar yang disampaikan sendiri mangsa kepada beliau tetapi kecut untuk menzahirkan apa yang diketahuinya di mahkamah. Beginikah sikap pemimpin yang berani berkata benar atau hanya bijak jual temberang dan fitnah?. Tapi yang bebal, bodoh dan dungu terus mempercayai pemimpin pemimpin hipokrit sebegini.

      Delete
  6. Bakal PM Msia yg ke-7 adalah Anwar Ibrahim.
    Berduyun org Umno berebut nak cium tgn PM ke-7 nanti.InsyaAllah

    ReplyDelete
  7. Ins ya Allah Anwar Ibrahim akan menjadi pm Malaysia

    ReplyDelete
  8. Ha...haa...ha... masa banjir , ada pemimpin kaya UMNO lari "bercuti" di luar negara...

    Kalaulah Anwar ini gila wang/pangkat, sudah tentu senang jadi PM dari dulu lagi.

    Ada berani pimpinan UMNO pergi jadi saksi di mahakmah? Ha ..ha... ha...

    Aii.... kes pembunuhan "motif" tak penting???? ha...ha ana sudah ada di bumi Australia.

    Pelik sungguh... Anon 23:24, apa khabar Pak Jib dan Kak Mah??
    Kak Mah dapat tidurkah sekarang, tak ada lagi bunyi mat motor??

    ReplyDelete
  9. Eloknya bagi yg ingin melontarkan komen masing2 supaya beradab; kerna itu adalah tuntutan baik agama mahupun budaya kita! Zahirkan kematangan dan akhlak kita yang sebenarnya, sebagai asas manusiawi...Yakinilah, selain Allah yang memerhati kita, malulah kita kpd makhluk2 lain yg sama2 menghuni alam ini!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa masalah Encik ini? Nak cakap baik2 dan lemah lembut, pegi masjid la. Sini bukan masjid Encik.

      Jenis meleis jiwa tak kental. Pergi jauh2 dan balik rumah jgn lupa baca quran banyak2.

      Delete
    2. Oh baruku tahu melayu kental kena cakap kurang ajar. Bijak sungguh anonymouse berjiwa kental ni.

      Adakah anda belajar dari melayu kental cakap kesat yang tidak pernah ke masjid?

      Saya juga anonymous, dan percaya perlembagaan adil untuk semua,termasuk orang yang ke masjid baca quran banyak-banyak.

      Lagipun orang baca quran banyak banyak inilah yang akan bantu kita anonymous yang berjiwa kental dan berbahasa kesat untuk faham erti beragama,kalau mereka sudi komen di sini.

      Hidup anonymouse jenis maleis berjiwa kental!

      Delete
  10. Kenapa si Saiful dan bininya cukup sensitif bila TV3 diarahkan buat liputan kes rasuah Daim yang dibangkitkan PR? Kenapa si Saiful ini kelihatan lebih mempertahankan Daim daripada Najib sendiri?. Apakah sebenarnya Najib sebagai PM ikut diperangkap oleh master mind sebenar kes liwat II ini?.

    Dalam kes liwat I Anwar dulu, Daim adalah antara yang dikatakan ikut terlibat dalam merancang tuduhan berkenaan. Adakah dalam kes liwat II ini juga ada peranan yang dimainkan Daim. Kita sedia maklum Saiful adalah pelajar tercicir dan tidak ada karir yang terjamin. Malah beliau boleh dianggap seorang penganggur yang sedang mencari jalan keluar. Anihnya majlis perkahwinan beliau sangat mega. Siapa yang mendanai perbelanjaan majlis berkenaan. Yang pasti tentulah individu2 yang kaya raya saja mampu beri sumbangan. Sensitifnya Saiful bila Daim diserang team Najib menerusi TV3 yang isterinya juga adalah kakitangan tv tersebut seakan memberi gambaran bahawa ada hubungan unik Saiful dengan bekas menteri kewangan. Jika tidak masakan kerana Daim yang diserang tv3, isteri Saiful sanggup meletak jawatan semudah itu dalam situasi sisuami (Saiful) sendiri masih menganggur?. Dengan kuasa wang yang ada ditangan Daim, tidak mustahil beliau dapat membeli pihak2 tertentu yang memiliki akses mudah ke PM Najib untuk melibatkan PM itu dalam siri liwat II untuk lebih menyakinkan lagi PM Najib bahawa Anwar ini memang kaki liwat.;

    Daim dikenali sebagai seorang yang tidak banyak bercakap dan cool. Pepatah menyebut bahawa air tenang jangan disangka tiada buaya. Setenang tenang Daim, anak anaknya sendiri tahu perangai "buaya" bapak mereka ini. Bukankah buaya di air sentiasa kelihatan tidur dan lena dikebanyakan masa?.

    ReplyDelete
  11. To Macai UMNO who wrote rubbish! Go to hell..you are nothing compares to Anwar!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...