Friday 6 January 2017

ANTARA SAIFUDDIN DENGAN NASHARUDDIN, SIAPA MAKAN DEDAK?


PKR dan DAP adalah dua daripada tiga parti yang menganggotai Pakatan Harapan. Satu lagi parti yang turut menjadi anggota Pakatan Harapan ialah Amanah.

Apabila Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution dilantik sebagai Penasihat Strategik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng daripada DAP, lidah rasmi Pas iaitu Harakahdaily menyifatkannya sebagai "dedak" untuk mengikat PKR.

Itulah dedak yang ditabur supaya individu atau pihak yang dilantik akan terikat, kata tulisan itu lagi.
Di mana logiknya lantikan itu adalah dedak yang bertujuan mengikat sedangkan PKR dan DAP sudah saling bersama, bekerjasama dan mempunyai ikatan rasmi dalam Pakatan Harapan?

Lebih dari itu, dalam kerajaan negeri Pulau Pinang sendiri, wakil PKR sudah pun diberi jawatan Timbalan Ketua Menteri dan beberapa Exco sejak 2008 lagi.

Yang demikian, apa peliknya jika seorang lagi wakil PKR diberi jawatan penting dalam kerajaan negeri?

Bandingkan pula dengan Nasharuddin Mat Isa, bekas Timbalan Presiden Pas dan masih merupakan ahli Pas yang dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global  sejak 2015 lagi.

Yayasan tersebut ditubuhkan oleh Najib Razak atas kapasitinya sebagai Perdana Menteri daripada UMNO dan BN yang bertujuan untuk memupuk semangat kesederhaan.

Sebelum itu, jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global disandang oleh Saiffudin Abdullah, bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi setelah tewas dalam pilihanraya 2013.

Saifuddin  Abdullah melepaskan jawatan apabila membuat keputusan meninggalkan UMNO untuk menyertai PKR. Maknanya, Saifuddin sedar prasyarat memegang jawatan itu ialah sama ada ahli UMNO atau mesti menyokong Najib.
Berbeza dengan perlantikan Saifuddin oleh Lim Guan Eng dalam kerajaan negeri Pulau Pinang di mana PKR dan DAP saling mempunyai ikatan rasmi, sebaliknya perlantikan Nasharuddin oleh Najib dalam keadaan Pas dan UMNO tidak mempunyai sebarang ikatan persefahaman langsung.

Jadi, siapa sebenarnya sedang ditabur dedak bertujuan untuk mengikat? SH 06/01/2017).

65 comments:

  1. PAS...sebuah parti yang tiada kredibiliti lagi. Bila nak saman SR? Bagaimana kedudukan PAS dalam Kerajaan Selangor?

    Nak kata PAS menanggok diair keroh...tapi jaring dah rabak...ikan seluang pun tak sangkut. PAS lebih kepada memperdagangkan agama dengan kononnya berbaik dengan UMNO demi bangsa dan agama. Agama mana perjuangan PAS?...agama yang menghalalkan rasuah dan mendokong pemimpin rasuah serta pencuri.

    Mana ulamak PAS?...Halalkah rasuah?...halalkah mencuri?...atau kamu semua seangkatan dengan Harussani?...sama sekolah pondok....masih ingatkah fatwa Hadi bahwa UMNO kapir?...Sape yang curi duit 1MDB?...DAP ke?...Amanah ke?...yang ada tuduhan terima 90juta sape?

    PAS parti bengong! untuk orang bengong sahaja. Orang Bumi Kenyalang kata Paloi, Tuyuk.

    Dedak 90juta tu dah habis ke belum?

    I am a Muslim...but I say Get Lost to PAS. Pi duduk bawah kelengkang Najib...hari hari kena kencing. You are a disgrace to Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haji abdul hadi presiden pas naib ulamak dunia6 January 2017 at 20:20

      Jangan suka buat futnah....
      Nak masuk neraka.
      Nak jadi.
      Dah la tak ada ilmu agama..jahil
      Nak tunjuk lagak...ada saksi ka

      Delete
    2. Naib ulama dunia.... you must be joking tuan.
      Jangan buat lawak gila tuan. Terkekeh2 rakyat jelata ketawa.
      Politikus jadi ulama?

      Delete

    3. Budin

      Ko sendiri yang kata Saifuddin keluar dp UMNO masuk PKR.

      So Saifuddin makan 2 Jenis dedak pertama dp PKR kedua dp Lge.

      Delete
    4. Dayak Sarawak mana kenal permainan politik Semenanjung..dayak paloi.

      Delete
    5. Geng Lebai makan dedak ada logo halal UMNO.....hahahaha kikikiki.

      Delete
    6. Kepiah pun tanggal lah pasal dedak cap amno nie.. keh3..

      Betullah org ckp, ujian org2 alim dan konon2 alim nie, bapok setan dtg hasut... Kesiannye.. nampak gagal dlm melawan hasutan..

      Termakbol doa Nik Aziz sbb nak bekerjasama dgn syaitan.. keh3

      Delete
  2. Lobai kena bawak 4 saksi Dan SD untuk tuduhan yg mereka buat. Jika gagal mereka hanya pembuat fitnah dan boleh di kategorikan thaghut Dan assobiyyah..maka jd kafir. Ya kafir harbi..lobai oh lobai.. Pala utoh... Kesian kan?

    ReplyDelete
  3. dedak sana sini...bn tuduh pembangkang...pembangkang tuduh bn...tetapi kebanyakkan cerita dedak ni datang dari bn ....cuma tentang dedak ni yang menjadi musykil kenapa orang melayu saja yang dirujuk sebagai pemberi dan penerima dedak...tidak bangsa lain.. baiklah...kita cerita tentang bn yang paling banyak mendedakkan orang...bukan sikit amaunnya...berbillion ringgit merangkumi hampir semua aspek kehidupan....dedak ni pula bukan boleh dikutip ditepi jalan..macam rerumput...dedak ni tidak tumbuh...ianya kena diproses...ada bahan dan ramuan yang perlu untuk memproses dedak ini...semua tahu bahan asas untuk membuat dedak adalah sekam padi/hampa padi...dicampur dengan bahan2 lain...kalau kita tengok dedak yang ditaburkan oleh bn ni...bukan sikit jumlahnya...untuk mendapat dedak yang banyak tentulah dedak2 ini mesti diproses dikilang yang besar...barulah boleh dapat dedak dalam jumlah yang besar juga...sekarang ini...pernah kita tanya....siapa sebenarnya yang menjadi sekam atau hampa padi ini....atau siapa yang sebenarnya menjadi tuan empunya kilang dedak ini....benua mana pun kita pergi...negara dimana2 pun..kerajaan mereka akan dibayangi atau dilindungi oleh kartel seperti mafia...yakuza dan berbagai nama lagi...dan sudah tentu negara kita juga tak terkecuali dari sistem ini...dan harus juga diingat bahawa bn bukan hanya didokongi oleh bangsa melayu..iaitu parti umno...ada lagi berbagai parti lain yang mewakili berbagai bangsa dan puak...hari ini kalau kita tengok...hampir semua permintaan mca, gerakan dan mic..akan dipenuhi kerajaan...walaupun setelah pembentangan belanjawan...walaupun kerajaan dah memotong bahagian sana sini selaras dengan keperluan dan keewangan negara...tetapi masih ada yang berani menagih tambahan yang bukan sedikit jumlahnya..demi untuk kepentingan parti dan bangsa mereka...yang memeranjatkan kita...kerajaan turut akur terhadap permintaan mereka...akhirnya dapat...walaupun dalam belanjawan jelas tidak ada kelebihan peruntukkan....yang paling cemerlang lagi...wakil2 parti komponen ini...tidak pun menang dalam pru lepas....mereka dilantik atas tiket senator....bukan seorang...jadi ada kemungkinan tidak yang sebenarnya mereka inilah tuan empunya kilang dedak yang sebenarnya....yang tukang bagi dedak ni hanyalah proxy atau hamba suruhan saja....tuan kilang dedak ini...yang sebenarnya...buang batu sembunyi tangan, telunjuk lurus kelingking berkait dan pepat diluar rencong didalam.....mungkin kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jebon/smah ketot sama lobai hadi mereng....
      Canntiiikkk....

      Delete
  4. Another self made MUNAFIK!!!

    ReplyDelete
  5. Harakah sedang menuju jejak langkah Utusan Malaysia. Selain dari tidak laku dan tidak di pedulikan oleh masyarakat, Harakah tidak lebih dari risalah parti yang kian tengelam. Sekiranya Saifuddin pemakan dedak DAP, saya kira Hj Hadi lebih tepat diberi gelaran penjilat Najib yang semakin hari semakin ghairah dengan jilatannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai hadi olamak donia.
      Perangai macam pukimak.

      Delete
    2. Hebat budak Anjing Dapig.

      Delete
    3. KO bawak 4 saksi yg dia anjing dap..lobai oh lobai pala utoh.. Klu tak ko kafir..ya kafir harbi..ulang balik ya kafir harbi

      Delete
    4. 2310..DVD jgn bawa..ia sejenis besi. haha, lobai.lobai, Dari kebingaian ko, Ko ni Hj Drdak 1mDB juga kot? Kesian tul ko

      Delete
    5. Kalau dah minum air kencing lobai hadi...
      Nampak ugama islam ni huduuud ja.
      Akai tak cukup...

      Delete
  6. Kata PAS parti Islam....tulisan lidah rasminya Harakahdaily menterjemahkan sebaliknya....sekadar bersandarkan andaian dan prasangka kurang molek, udah2lah woi...naik getik gua....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harakah daily utusan...
      Sedondon kesipuan...

      Delete
  7. Harakah buat berita ni sebab tak faham berita business. Mamat swiss org ke 5 kena dakwa 16 pertuduhan di spore kes berkaitan 1mdb...harakah dan org PAS bukan paham pon cerita di sebalik pendakwaan. Rezab BNM turun...org pPAS tak paham. RM dah turun ke RM4.50 to 1 USD, org PAS tak paham.

    ReplyDelete
  8. Langkah Bijak Kit Siang Kawal Separuh Dari PKR
    Pribumi dan PAN adalah parti yang gagal. Satu-satunya parti lain selain DAP dalam Pakatan yang boleh diharapkan adalah PKR. Tetapi Mahathir tidak lama lagi akan mengawal PKR apabila Azmin singkirkan Wan Azizah dan mengambil alih sebagai Presiden. Jadi, sebelum itu berlaku, Kit Siang mahu mengawal separuh daripada PKR melalui Saifuddin. Dan ianya tejadi semalam tanpa ramai orang menyedari apa yang sedang berlaku.Mahathir mengawal PKR melalui Azmin dan kini Anwar dan keluarga akan jadi sejarah.

    Hakikatnya bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad telah membunuh Anwar Ibrahim tidak dapat dipertikaikan. Tiada siapa yang bercakap tentang dia lagi atau menganggap beliau relevan dalam perkara yang lebih besar ini. Walaupun pasukan Financial Times Confidential Research tidak menyebut nama Anwar dalam analisis terbaru mereka terhadap politik Malaysia – yang meramalkan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan menunjukkan prestasi yang baik pada pilihan raya umum akan datang dan yang mereka meramalkan akan diadakan pada suku ketiga tahun ini.

    Politik Anwar telah berkubur, jika kita boleh panggilkannya seperti itu, telah memberikan Menteri Besar Selangor, Azmin Ali kelebihan berbanding presiden parti PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak perempuannya, Nurul Izzah Anwar. Sekarang Azmin boleh mengambil masa dan memusnahkan ibu dan anak perempuan pada masa sesuai. Azmin perlu menunggu dua minggu lagi, walaupun, apabila rayuan Anwar ke atas pengampunan diputuskan oleh mahkamah. Setelah mahkamah menutup pintu terhadap Anwar, dia akan menjadikannya sebagai sejarah dan tidak lagi dilihat sebagai penggerak dan penggoncang politik Malaysia.Isteri dan anak perempuan Anwar akan mengikuti beliau ke ‘laut’ selepas 18 Januari 2017

    Dengan Anwar, Wan Azizah dan Nurul dihantar ke ‘padang ragut’, pertempuran ‘battle royale” itu akan berlaku antara Azmin dan pengkritik beliau. Dan yang mengepalai pasukan pengkritik tersebut adalah Saifuddin Nasution, yang baru sahaja dilantik sebagai penasihat strategik Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

    Saifuddin sentiasa membenci Azmin dan dia tidak sembunyikan hal itu. Pada tahun 2008, Saifuddin begitu marah dengan Azmin hingga membuatkan dia merajuk dan keluar parti untuk menyertai kerajaan PAS di Kelantan. Pada tahun 2010, ketika Anwar memujuk beliau untuk kembali kepada PKR, Saifuddin menetapkan terma, salah satunya adalah untuk menjadikannya Setiausaha Agong supaya dia mempunyai kuasa yang sama kepada Azmin, pengarah pilihan raya.

    Pada tahun 2014, Saifuddin mengosongkan jawatannya untuk bertanding jawatan timbalan presiden parti itu, tetapi telah dikalahkan oleh Azmin. Beliau kemudiannya digantikan dengan Rafizi Ramli dan ini, sekali lagi, membuatkan Saifuddin bagaikan orang gila kerana lebih kurang diletakkan Rafizi di atasnya. Sejak 2014 Saifuddin telah menjadi salah satu orang yang sangat tidak berpuas hati yang menyerang Anwar, Wan Azizah dan Azmin dengan melakukan beberapa provokasi.

    ReplyDelete
  9. Saifuddin membenci Azmin dan merajuk pada 2008 kerana Anwar lebihkan Azmin daripada beliau tetapi kembali pada tahun 2010 apabila dijadikan Setiausaha Agong.

    Dan dengan situasi Saifuddin yang amat tidak puas hati ini membuatkan beliau adalah calon paling sesuai untuk DAP. Lim Kit Siang tahu bahawa Saifuddin adalah di ambang untuk meninggalkan PKR, sekali lagi, jika dia terus dilayan lebih rendah dari Azmin dan Rafizi. Apabila ini berlaku lebih awal pada 2008, Saifuddin meninggalkan PKR untuk bekerja untuk Menteri Besar Kelantan Nik Aziz Nik Mat. Sekarang dia bekerja untuk Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng. Tetapi DAP tidak mahu dia meninggalkan PKR. Mereka selalu mempunyai perancangan lebih besar untuknya.

    Kit Siang telah membuat perjanjian dengan Mahathir tetapi dia lebih tahu untuk membenarkan orang tua itu untuk mengawal sepenuhnya terhadap PKR melalui Azmin. PAN dan Pribumi terlalu lemah untuk menjadikannya kepentingan strategik serta kedudukan terbaik DAP untuk menang paling banyak kerusi parlimen adalah 45 kerusi. Jadi mereka memerlukan PKR untuk memberikan baki kerusi itu. Dan itu akan menjadikan PKR lebih penting dan, dengan itu, terlalu kuat untuk kebaikan DAP.

    Oleh itu, walaupun Mahathir boleh mengawal PKR melalui Azmin apabila dia mengambil alih dari Wan Azizah, Kit Siang perlu mengimbangi dengan mengawal sekurang-kurangnya separuh dari PKR. Separuh lagi adalah puak yang dipimpin oleh orang yang paling membenci Azmin, Saifuddin Nasution. Ini bermakna DAP sekarang ‘share’ PKR dengan Mahathir.
    Kit Siang mempermainkan Mahathir dengan melantik Saifuddin sebagai penasihat strategik Guan Eng maka dengan itu beliau mengawal separuh daripada PKR.

    Akhirnya, Saifuddin dijadikan seorang lagi Mat Sabu, iaitu balaci DAP. Saifuddin mempunyai sejarah berkhidmat dengan tuan yang lain apabila beliau tidak mendapat apa yang beliau inginkan seperti ketika tahun 2008 to 2010.

    Perkara seterusnya yang akan berlaku adalah DAP akan memberikan Saifuddin kerusi parlimen Permatang Pauh untuk bertanding memandangkan Anwar akan kekal dalam penjara sehingga selepas pilihan raya umum akan datang. Perkara ini benar-benar akan menghapuskan pengaruh Anwar di Pulau Pinang. Saifuddin juga akan diberikan kerusi DUN di Selangor untuk bertanding supaya jika DAP menang paling banyak kerusi di Selangor, seperti yang mereka harapkan maka parti tersebut boleh mengambil alih jawatan Menteri Besar.

    Buat masa ini DAP tidak mempunyai calon Menteri Besar Selangor dan walaupun parti mempunyai calon Melayu, tidak ada jaminan DYMM Sultan akan menerima calon Melayu DAP sebagai Menteri Besar Selangor. Oleh itu, untuk selamat, DAP akan mengangkat Saifuddin sebagai Menteri Besar Selangor. Jadi, secara tidak langsung, DAP akan memerintah di Selangor sepertimana yang mereka lakukan pada tahun 2008 di Perak.

    DAP tahu yang mana-mana calon Melayu dari parti itu akan masih dilihat sebagai alat Cina atau balaci Cina. DAP berharap calon Melayu dari PKR, walaupun ‘DAP-friendly’, tidak akan dapat dianggap sama, terutamanya kerana kebiasaannya Melayu ini dalam Umno, PKR dan PAS, sepertimana Saifuddin.

    ReplyDelete
  10. Apa Perlunya Saifuddin Nasution Dilantik Penasihat Strategik Guan Eng?
    Dengar cerita, Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution kini sudah dilantik sebagai Penasihat Strategik Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng tetapi isu pelantikan itu kini sudah menjadi perbualan hangat.

    Ini adalah kerana, mengapa pula pemimpin dari PKR hendak dilantik menjadi penasihat kepada Ketua Menteri Pulau Pinang yang merupakan pemimpin dari parti lain.

    Banyak pihak juga terkejut apabila melihat gambar majlis angkat sumpah Saifuddin ke jawatan itu, semalam.

    Difahamkan ini bukan satu pelantikan biasa dan dikatakan juga ada permainan politik yang masih belum diketahui lagi.

    Memetik laporan portal Agenda Daily, dalam amalan politik di Malaysia belum pernah dengar sesuatu lantikan seumpama ini pernah dibuat.

    Kalau dalam lingkungan BN…ibaratnya Setiausaha Agung MCA, Datuk Seri Ong Ka Chuan dilantik sebagai Penasihat Strategik kepada Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Kadir kan pelik bunyinya.

    Soalan terbesar tentunya apa perlunya Saifuddin secara rasmi dilantik untuk beri nasihat strategik kepada Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP.

    Adakah DAP sudah hilang keyakinan kepada Guan Eng sampai perlu seorang Setiausaha Agung dari parti lain dilantik sebagai Penasihat Strategik kepada Setiausaha Agung DAP itu.

    Bukankah sebagai rakan dalam Pakatan Harapan…Saifuddin sebagai Setiausaha Agung PKR dan Guan Eng sebagai Setiausaha Agung DAP boleh ‘ hello-hello’ bila-bila saja kalau nak sangat bincang soal-soal strategik.

    Mereka juga boleh sembang sambil kena teh tarik tak kira waktu.

    Selain itu ia boleh dibincang menerusi platform mesyuarat pimpinan Pakatan Harapan yang diadakan dari masa ke semasa.

    Juga bukankah dalam kerajaan negeri Pulau Pinang sendiri sudah ada orang kuat PKR termasuk Timbalan Ketua Menteri Datuk Mohd Rashid Hasnon dan Exco Kerajaan Negeri yang juga Timbalan Ketua AMK PKR, Dr Afif Bahardin.

    Apakah Guan Eng tidak percaya kepada mereka untuk dapatkan nasihat strategik?
    Juga jangan lupa Ketua Pengarah Strategi PKR pusat ialah Sim Tze Tzin yang juga Ahli Parlimen Bayan Baru,Pulau Pinang.

    Apakah dari kaca mata Guan Eng beliau tidak layak beri nasihat strategik kepadanya ?

    Saifuddin baru saja dilantik jadi Setiausaha Agung PKR pada 25 November lalu mengantikan Rafizi Ramli yang didapati bersalah oleh mahkamah dalam kes Akta Rahsia Rasmi (OSA).

    Beliau sebelum ini pernah jadi Setiausaha Agung PKR pada tahun 2010 dan letak jawatan pada 2014 kerana bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR yang dimenang oleh Datuk Seri Azmin Ali.

    Saifuddin pernah jadi Ahli Parlimen Machang Kelantan yang dimenanginya pada pilihanraya umum 2008.Pada pilihanraya umum 2013 beliau bertanding kerusi Parlimen Kulim Bandar Bharu namun tewas ditangan calon BN Datuk Aziz Sheikh Fadzir.

    Sebelum dilantik kembali jadi Setiausaha Agung beliau ialah Pengarah Pilihanraya PKR

    ReplyDelete
  11. Kit Siang Dalam Politik Huru Hara
    Kit Siang nafi mengadakan pertemuan rahsia dengan Mahathir pada 3 Disember 2016 untuk memeterai perjanjian bahawa Mukhriz akan menjadi PM dengan beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Siapa yang kata mereka ada pertemuan sulit? Kita mengatakan bahawa Kit Siang bercakap dengan Mahathir, bukannya pertemuan rahsia dengan Mahathir. Dan adakah Mahathir menafikan apa-apa? Kit Siang menafikan pertemuan rahsia apabila tiada siapa yang berkata mereka bertemu sedangkan Mahathir tidak menafikan apa-apa.
    Tunku Aziz mendedahkan perjanjian antara Kit Siang dan Mahathir dan pemimpin DAP itu kini sedang mengamuk

    Apabila Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim mendedahkan bahawa pada 3 Disember 2016, Lim Kit Siang dan Tun Dr Mahathir Mohamad membuat perjanjian di mana Mukhriz akan menjadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan menang pilihan raya umum akan datang, manakala Kit Siang sendiri akan menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, Kit Siang mula terjebak dalam politik huru hara.

    Seminggu sebelum 3 Disember, Anthony Loke telah mengumumkan bahawa Mahathir tidak dijemput ke konvensyen DAP yang akan diadakan pada 4 Disember. Kemudian, pada 3 Dis pada majlis penangguhan ucapannya sewaktu perhimpunan agung Umno, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyebut bahawa pilihan raya umum akan datang akan menjadi Barisan Nasional yang dipimpin oleh Melayu-Umno akan menghadapi Pakatan Harapan pimpinan Cina DAP.

    Ucapan ini telah disiarkan secara langsung melalui televisyen di seluruh Malaysia supaya tidak hanya 3,000 anggota perwakilan Umno mendengar ucapan itu tetapi orang Melayu di seluruh Malaysia juga. Video Superman Hew Kuan Yau juga dimainkan pertengahan ucapan Najib, yang mengesahkan bahawa DAP menggunakan PKR dan PAN, termasuk Mahathir, supaya menggunakan orang Melayu untuk skru orang Melayu.
    Kit Siang tidak mahu Mahathir menghadiri konvensyen DAP pada 4hb Disember kerana dia melihat orang tua itu sebagai liabiliti besar. Kit Siang dan DAP melihat perkara tersebut dari sudut pengundi Cina dan Mahathir tidak boleh membantu dalam hal ini. Malah Mahathir kemungkinan besar akan mengurangkan monopoli DAP terhadap undi Cina jadi ia adalah lebih baik bahawa mereka menjauhkan mereka dari orang tua itu. Pakatan Harapan pimpinan DAP adalah semata-mata sebuah entiti Cina dengan PKR dan PAN hanyalah sebagai alat mereka, seperti apa yang dikatakan Superman Hew.

    Tetapi ucapan Najib pada 3 Dis mengubah segala-galanya. DAP perlu membuktikan Najib salah dengan memberikan DAP wajah yang lebih Melayu. Jadi Kit Siang terpaksa bertindak. Beliau meminta kepada Mahathir dan merayu kepadanya untuk menghadiri konvensyen DAP pada hari berikutnya. Mahathir, yang sudah berasa dihina kerana dihina pada peringkat awalnya telah meletakkan termanya. Sekiranya DAP inginkan beliau hadir ke konvensyen DAP maka Pakatan Harapan perlu bersetuju untuk Mukhriz menjadi Perdana Menteri. Melihat perkara tersebut, Kit Siang juga mengambil peluang membentangkan cadangan balas beliau, yang mana Mahathir mesti bersetuju dengan beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

    ReplyDelete
  12. Kit Siang tahu bahawa sebagai Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri,akan menjadikannya lebih berkuasa daripada Perdana Menteri. Dan memandangkan Mukhriztidak mampu berbuat apa-apa, Kit Siang akan pasti dapat mentadbir negara.

    Ini adalah sesuatu yang Kit Siang tidak mahu rakyat Malaysia tahu lagi. Pertama sekali, ini hanya perjanjian sulit antara Kit Siang dan Mahathir dan seluruh Pakatan Harapan tidak membincangkan perkara ini atau bersetuju lagi. Lebih penting lagi, jika orang Melayu sedar perjanjian ini, Pakatan Harapan akan kehilangan undi Melayu. Jadi Pakatan pembangkang itu hanya bergantung semata-mata kepada undi Cina dan ini bermakna Pakatan Harapan mungkin tidak akan dapat memenangi 70 kerusi Parlimen dan juga menghadapi bahaya kehilangan Selangor.

    Di Malaysia, cabaran biasa yang mereka lakukan kepada Najib (atau kepada sesiapa sahaja untuk perkara itu) jika seseorang itu berbohong maka dakwalah orang itu. Jika anda tidak lakukannya maka itu bermakna dakwaan tersebut adalah benar dan anda adalah bersalah seperti yang didakwa. Dan itulah sebabnya Kit Siang mengarahkan peguamnya untuk memulakan prosiding undang-undang terhadap Utusan Malaysia, New Straits Times dan apa-apa media lain yang menyiarkan “berita palsu” tentang pakatan rahsia yang didakwa dilakukan oleh beliau dengan Mukhriz Mahathir.
    Pakatan antara Mahathir dan Kit Siang tidak lagi rahsia dan Kit Siang bagaikan orang gila

    Tetapi tidak seorangpun yang mengatakan Kit Siang membuat perjanjian rahsia dengan Mukhriz. Kami katakan beliau telah membuat perjanjian rahsia dengan Mahathir mengenai menjadikan Mukhriz sebagai Perdana Menteri dengan dirinya sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Jadi apa yang Kit Siang cuba mengarut?Beliau cuba mengaburi pandangan kita. Ini semua hanya sandiwara atau wayang kerana jika dia tidak melakukan apa-apa maka orang akan berkata dakwaan itu adalah benar. Jadi, anda membuktikan ia tidak benar dengan menyaman. Tetapi saman anda tidak kemana-mana dan mungkin tidak berakhir di mahkamah.

    Tetapi semua akhbar-akhbar ini dituduh melaporkan apa yang diperkatakan oleh Tunku Aziz . Jadi mereka hanyalah penyampai. Mengapa mendakwa penyampai berita? Mengapa tidak menyaman Tunku Aziz,yang mana boleh hadir ke mahkamah dan mendedahkan dari mana beliau mendapat maklumat ini? Kemungkinan kebenaran akan terjawab?

    “Saya tidak mempunyai sebarang kepentingan serta membuang masa saya kepada orang yang telah hilang penghormatan dan kredibiliti untuk diberikan perhatian,” kata Kit Siang ketika ditanya sama ada beliau akan menyaman Tunku Aziz, yang sebenarnya membuat kenyataan dan dilaporkan oleh semua akhbar ini.

    Jadi anda boleh lihat. Kit Siang mengesahkan bahawa Utusan Malaysia, New Straits Times dan semua media lain mempunyai kredibiliti, itulah sebabnya beliau menyaman mereka. Saya rasa ianya membuktikan bahawa mitos selama ini tidak benar bahawa agensi-agensi berita kerajaan atau media arus perdana tidak mempunyai kredibiliti. Dan ini datang dari mulut Kit Siang sendiri.

    Tetapi ramai yang tidak tahu adalah bahawa selepas kisah pakatan rahsia ini pecah, Kit Siangtelah mengadakan satu pertemuan dengan pemimpin kanan dan bertanyakan pandangan mereka namun tidak ada seorang pun yang ada sebarang idea. Beliau mencari jalan penyelesaian politik tetapi tidak dapat mencari satu pun, yang menyebabkan beliau mengamuk. Saman atau pergi ke mahkamah tidak boleh menjadi keutamaan kerana yang hanya mengheret isu tersebut dan memanjangkan permasalahan. Ia tidak menyelesaikan isu.

    Hanya satu pilihan kepada Kit Siang bahawa beliau mesti membuat pengakuan rasmi, mungkin dalam bentuk akuan berkanun, bahawa Mukhriz tidak akan menjadi Perdana Menteri dengan beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Tetapi Kit Siang tidak boleh berbuat demikian kerana dia akan memungkiri perjanjian dengan Mahathir dan orang tua akan menghuru harakan politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh ke kit siang jadi tpm...mudah ke cina nak jadi tpm?...kalau benar ...berperang lagilah bumi maaysia ni....

      Delete
    2. MO baru laskar jing.
      CP panjang2 kasi ruang komen boring dibaca. Smokesreen semua.ni. Akai nipis budak2 ni kita boleh baca

      Delete
  13. Anwar Ibrahim bukan lagi pilihan Pakatan Harapan sebagai Perdana Menteri
    Terlalu banyak masa dan wang ringgit telah dibelanjakan bagi segala perancangan dalam masa tiga tahun lalu, termasuk membeli ahli PKR, PAN dan Pribumi, menutup Pakatan Rakyat dan membentuk Pakatan Harapan, menubuhkan dua parti baharu (PAN dan Pribumi) dan sebagainya. Beratus-ratus juta dan usaha tiga tahun bagaikan telah di ‘flush’ ke dalam tandas jika Kit Siang mengeluarkan kenyataan rasmi dan / atau menandatangani suatu akuan berkanun yang menyatakan bahawa Mukhriz bukanlah pilihan sebagai Perdana Menteri.

    Kit Siang menegaskan bahawa beliau telah menafikan sebarang pertemuan rahsia dengan Mahathir pada 3 Disember apabila dia telah kononnya memeterai perjanjian yang Mukhriz akan menjadi perdana menteri dan beliau sebagai timbalannya, dilaporkan Malay Mail Online. Ya, Kit Siang tidak mengadakan pertemuan rahsia dengan Mahathir. Siapa yang berkata beliau telah mengadakan pertemuan rahsia? Kami berkata, beliau bercakap kepada Mahathir, tidak mengadakan pertemuan rahsia. Dan adakah Mahathir telah menafikan berkaitan dengan ini? Kit Siang menafikan pertemuan malah tiada siapa yang berkata mereka bertemu manakala Mahathir tidak menafikan apa-apa.

    “Adakah mereka mampu menjelaskan tempat dan masa pada 3 Disember di mana Mahathir dan saya bertemu untuk memeterai apa yang dipanggil perjanjian?” Soal Kit Siang. “Sudah tentu, mereka tidak mampu untuk berbuat demikian, kerana ia adalah satu penipuan penceritaan semula sahaja.”

    ReplyDelete
  14. Siapa kata Kit Siang bertemu Mahathir “face-to-face” untuk mesyuarat? Pada malam 3 Disember 2016 iaitu malam sebelum konvensyen DAP dan tidak ada masa untuk bermesyuarat. Apa yang dilaporkan adalah Kit Siang menelefon Mahathir. Bolehkah anda melihat bagaimana Kit Siang memutar belitkan perkara ini? Dan Kit Siang tidak menggunakan ‘telefon selamat’ untuk bercakap. Dia menggunakan saluran normal yang telah ditetapkan ke mod pembesar suara. Kit Siang dan Mahathir mahu ada saksi perbualan mereka supaya tidak ada perjanjian lain. Oleh itu ada orang lain yang menjadi saksi kepada perjanjian di antara Mahathir dan Kit Siang.
    Mukhriz Mahathir, calon Perdana Menteri Pakatan Harapan dengan Kit Siang sebagai timbalan dan Menteri Kewangan

    Sebaliknya Mukhriz meminta Tunku Aziz mendedahkan sumber (atau kebocoran) jika tidak maka beliau akan menyaman. Bolehkah anda nampak bahawa Mukhriz tidak mahu menyaman Tunku Aziz untuk apa yang dia katakan? Dia mahu menyaman Tunku Aziz jika kebocoran itu tidak didedahkan. Mukhriz tahu bahawa salah seorang saksi kepada perjanjian yang telah dicapai antara Mahathir dan Kit Siang membuka mulut. Dan Mukhriz mahu tahu siapa orang tersebut.

    Apa yang membuatkan Kit Siang lebih sakit hati adalah dia tahu bahawa Tunku Aziz telah mengalahkan beliau. Kit Siang tidak mempunyai penyelesaian politik jadi dia perlu menyaman untuk memberi gambaran yang beliau telah difitnah. Tetapi dia tidak boleh menyaman Tunku Aziz. Jadi, dia memburukan Tunku Aziz dan menggunakannya sebagai alasan untuk tidak menyaman.

    Kit Siang tidak boleh menerima kekalahan dan dalam episod ini, dia telah kalah. Tunku Aziz memberikan Kit Siang “kiss of the dragon” dan tidak ada jalan keluar baginya. Ini bukan sahaja “checkmate”. Ini adalah lebih buruk daripada “checkmate”. Kit Siang juga tahu yang ada dalang disebalik tindakan yang begitu terancang. Oleh itu, semalam Kit Siang berkata, ada Goebbels yang berkhidmat untuk Najib, yang bertanggungjawab menyebarkan ” berita palsu “dan “cerita palsu ” berkenaan kritikan dan pemimpin-pemimpin pembangkang.”

    Mungkin Kit Siang maksudkan ia sebagai satu penghinaan tetapi sebaliknya ia adalah satu pengiktirafan terhadap penasihat Najib. Kit Siang akhirnya mengakui bahawa dia telah kalah. Tetapi apa yang mereka katakan adalah benar jadi mengapa Kit Siang kecewa tentang perkara itu? Hentikan mana-mana orang Malayu berjalan di mana-mana di Malaysia dan mereka akan mengatakan bahawa ini adalah juga apa yang mereka percaya. Sebagaimana yang mereka katakan, yang kebenaran menyakitkan, dan penasihat Najib hanya mendedahkan kebenaran.

    ReplyDelete
  15. DAP Tandus Orang Cerdik, Perlu Bayar RM6000 Dapatkan Penasihat Strategik PKR
    POLITIK Pakatan Harapan pimpinan DAP dilihat semakin berada dalam keadaan carca marba apabila Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng terpaksa melantik Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail sebagai penasihat strategik.Persoalannya, benarkah DAP ketandusan orang cerdik pandai sehingga memaksa mereka membayar Rm 6000 sebulan kepada Saifuddin untuk mendapatkan khidmat nasihat beliau?

    Beberapa pihak berpendapat perkara tersebut ada kebenarannya memandangkan segala strategi DAP dilihat menemui jalan buntu apabila mereka menjalinkan kerjasama dengan musuh tradisi mereka iaitu bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Ketika Pilihan Raya Umum ke 13 yang lalu, DAP berjaya mendapat sokongan 99.99% daripada bangsa Cina apabila mereka mengunakan misi untuk merampas negara dari tangan orang-orang Melayu. Namun sokongan tersebut masih belum mampu merealisasikan impian DAP.

    Kerjasama yang dijalinkan antara DAP dan Mahathir dikatakan telah menyebabkan sokongan bangsa Cina terhadap DAP merosot dengan agak teruk. Dengan kata lain, nasihat dari cerdik pandai DAP telah memakan diri mereka sendiri sehingga memaksa mereka mendapatkan khidmat setiausaha Agung PKR pula.

    Adakah Saifuddin layak sebagai penasihat Strategik DAP sedangkan PKR sendiri sedang dilanda kemelut yang masih gagal diselesaikan terutama apabila kem Wan Azizah bertembung dengan kem Azmin Ali? Adakah Saifuddin cuba mengambil kesempatan atas situasi tersebut.

    Semalam, portal Malaysia Today mendakwa bahawa DAP akan memberikan kerusi DUN di Selangor untuk Saifuddin bertanding supaya jika DAP menang paling banyak kerusi di Selangor kelak, seperti yang mereka harapkan maka parti tersebut boleh mengambil alih jawatan Menteri Besar.

    Sekiranya benar dakwaan Raja Petra tersebut maka andaian bahawa DAP ketandusan cerdik pandai adalah tidak benar. Mereka sebenarnya sedang merancang untuk berkuasa secara mutlak dengan mengunakan apa sahaja cara termasuk meletakan Menteri Besar proksi sebagaimana yang mereka laksanakan ketika Nizar menjadi Menteri Besar Perak.

    Saifuddin adalah pengarah strategik pertama PKR yang memegang jawatan antara 2010 hingga 2014. Pada November lalu, beliau dilantik sebagai setiausaha agung PKR menggantikan Rafizi Ramli yang mengosongkan kerusi itu selepas dijatuhi hukuman penjara kerana melanggar Akta Rahsia Rasmi.

    Adakah Azmin dan Mahathir akan berputih mata di Selangor memandang kedua-dua mereka dikatakan membuat pakatan sulit untuk menumbangkan kem Wan Azizah bagi memastikan Mahathir dapat menguasai parti PKR kelak? Pakatan yang tidak ikhlas akhirnya akan kecundang juga.

    ReplyDelete
  16. Parti Pribumi masuk ke kancah politik negara dengan langkah kiri.

    Parti yang diwujudkan secara tidak sengaja dan tidak ada di dalam perancangan Tun Mahathir dan TS Muhyiddin nampaknya bergolak dan berantakan sama sendiri sebelum pun merempuh musuh sebenar.

    Apabila ada pihak menyatakan nasib Parti Pribumi akan menyembah ke bumi seperti parti-parti berasaskan individu ramai juga yang marah.

    Mereka mengambil kira parti Semangat 46 yang berasaskan Tengku Razaligeh Hamzah yang sudah menyembam ke bumi dan kini parti PKR pun akan ikut sama atas bantuan Tun Mahathir melalui Azmin Ali.

    Mereka yang berpusu masuk kedalam Parti Pribumi umpama rakyat Britain memilih BREXIT, di mana selepas memilih baru mereka sedar kesilapan sendiri.

    Di Britain carian google berkenaan BREXIT mencecah puluhan juta beberapa hari selepas undian, bermakna pilih dulu baru kaji.

    Namun mereka menyalahkan pihak pendebat pro-Brexit yang meyakinkan mereka kerana kepetahan berdebat dan bukan kerana fakta.

    Parti Pribumi pula baru berdaftar sudah berkecamuk.

    Washing dirty linen to the public, umpama mendedahkan kebusukan dalaman kepada dunia.

    Masing-masing mahu claim territory. Parti baru yang semua mahu ambil kesempatan.

    Dalam parti kecil ini terbahagi pula kepada 2 pihak.

    Yang hanya tahu menyembah Tun Mahathir dan yang mahu meneruskan hayat politik bersama Muhyiddin.

    Maka bertembunglah kedua pihak.

    Di pihak Muhyiddin terdapat mereka yang penuh dengan skandal seks dan nafsu termasuk Muhyiddin sendiri, di satu pihak seperti Khairuddin, hanya ada Tun Mahathir sahaja dalam dunia, orang lain semua boleh pergi jahanam.

    Ada pihak meramalkan parti Pribumi tidak akan tahan lama, malah sebelum PRU14 mereka akan bergaduh berebut kerusi peninggalan PAS dan pemberian PKR.

    Begitulah nasib parti melukut di tepi gantang, masuk tidak menambah, perginya tidak mengurang.

    Masing-masing 2 pihak mahu berebut kawasan macam gangster merebut kawasan operasi.

    Masalah di beban lagi dengan penaung yang amat kedekut seperti Tun Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz.

    Walaupun Tun Mahathir miliki berbillion dana yang ada pada kroninya namum dipercayai dia tidak akan menggunakannya untuk parti Pribumi, sama dengan Muhyiddin yang lebih sanggup bayar Nika Gee dari membiayai parti sendiri.

    Maka itulah yang terjadi di kala ini, masing-masing carilah wang sendiri di negeri mahu pun peringkat bahagian.

    Bagi Tun Mahathir dia tidak kisahpun kerana yang dirisaukan hanya mahu menyelamatkan Mukhriz di peringkat Parlimen.

    Apabila rundingan sulit Tun dan Kit Siang terdedah, Mukhriz pula yang melenting apabila Tunku Aziz menyatakan rundingan hanya mahu jadikan Mukhriz calon tunggal menjadi Perdana Menteri.

    Andaian itu lebih buruk apabila dikatakan akan menggunakan DAP dan bukan Pribumi.

    Maka itulah nasib lebai malang yang menjadi ahli Pribumi.

    Parti berantakan, yang diatas hanya mahu melepaskan tengkok sendiri sahaja.

    Ahli dibawah berpecah dua antara yang menyembah Tun dan sokong Mukhriz dan mereka yang sangka Pribumi parti opsyen kepada UMNO.

    Sudahnya sini terlepas sana terlepas, sambil itu kita tunggu dan lihat antara dua pihak yang mana satu dominan, pihak Sokong Mahathir atau yang sokong Muhyiddin?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno dah karam sebab sarat sgt dgn rasuah

      Delete
  17. Derhaka Pada Ibu, Netizen Gelar Azmin Ali ‘Si Tanggang Moden’
    Terkini, Ummi Hafilda Ali yang merupakan adik kepada Azmin Ali telah memuat naik satu post di laman Facebooknya. Dalam post tersebut, beliau mendedahkan perangai sebenar Azmin Ali yang digambarkan seperti seorang anak derhaka kerana Azmin Ali pergi bercuti di London. Sedangkan, ibunya sedang kritikal di ICU. Dalam pada itu, Azmin Ali juga sering kali membuat ibunya berkecil hati dan menangis.

    Dibawah adalah coretan Ummi Hafilda Ali di laman Facebooknya.

    Wajar ke kamu pergi bercuti ke London ketika ibu kritikal di ICU. Akal mana? Penting sangat ke sambut new yer di London tu or kejar Boxing Day Sales di London tu? Penting sangat ke. Layak ke kamu memimpin ummah kalau ibu sendiri pun diabaikan?
    Kalau terjadi sesuatu pada mak in between. Kau tak sesal ke seumur hidup? Tak perlu nak plastik lah dengan rakyat kata kau ziarah mak kau setiap hari. Hakikatnya Allah Tahu. Anak mana yang tepi mak berjam-jam baca Al-Quran? Tak yah drama lah. Dulu 5 tahun kau buang mak tanpa peduli langsung.
    Tup tup dah dekat nak jadi orang besar kau balik melutut minta ampun maaf pada mak. Janji bulan bintang konon. Takut wartawan tanya kan? Pasal kau tak baik dgn mak. Bukan pasal kau takut dengan Allah. Tapi ibu yang mulia tetap ampunkan anak yang derhaka walaupun hatinya hancur luluh untuk beberapa lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam cerita orang sakit jiwa ja

      Delete
  18. Itulah agungnya kasih sayang dan nilai cinta seorang ibu yang mulia pada anak-anaknya. Kemudian, kau buat perangai balik. Ghaib. Tak tanya khabar. Datang pun 3 bulan sekali. Mak call kau 100 kali pun kau tak angkat. Tak return call balik. Macam-macam kau dah hancur kan hati ibu. Sampai ke tahap seminggu sebelum mak jatuh.

    Mak suruh aku rakamkan satu lagu yang dia nyanyi suruh forward kat kau kalau dia sudah tiada lagi. Lagu tu amat sedih dan sayu. Kehancuran hati seorang ibu. Tak sanggup aku tengok mak selalu nangis kerana perangai kau orang semua. Melampaui batas. Apa kau ingat kuasa dan harta yang menimbun boleh tutup dosa ke? Boleh ghabunkan pandangan manusia ke?

    Masa kau dilantik jadi org besar. Siapa yang kau bawak masuk istana. Bukan ibu kau yang melahirkan kau tapi kau bawak masuk mak mentua kau yang memang kau selalu heret satu dunia pun. Sekali lagi mak berjujuran air mata menangis teresak resak. Aku yang menenangkan dia ketika itu. Ada kau tahu? Ada kau kisah perasaan dia?

    Sekali lagi masa kau nak pingat gelaran dato seri, nama hajah che tom tiada dalam senarai istana. Mak meraung sepuas hati. Mana kan tidak, jiran tetangga kata dia ibu bertuah melahirkan anak yang dapat jadi pemimpin tapi hakikatnya Allah saja tahu kehancuran hatinya bila anaknya tiada memuliakan dia sebagai ibu.

    Akhirnya, aku ambil inisiatif call YM Tengku Sulaiman Adinda Sultan Selangor. Mohon izinkan nama mak ke dalam senarai jemputan istana. Mujurlah aku pun ramai kenalan VVIP dan memang rapat dengan Ku Leman. Dan Ku Leman mengizinkan nama mak disenarai dalam salah satu tetamu kehormat. Syukur. Baru mak senyum lebar. Ada ke penyokong kau tau peranan aku di belakang tabir untuk kepentingan politik kau jugak. Ada kau kenang.

    Bila mak datang istana. Chewah, cepat-cepat kau berlakon peluk mak. Cium mak. Ambil gambar bagai nak rak depan ratusan wartawan konon kau lah yang ingat nak jemput mak tu. Macam kau lah anak mithali. Fuh terus buat posting kat fb tunjukkan konon keakraban kau dgn mak. Beribu likes kau dapat ya. Yang puji kau bagai nak rak. Sedangkan lembu punya susu. Sapi yang dapat namakan. Siapa punya usaha untuk gembirakan hati mak sentiasa?

    Kau ada otak tak untuk fikir semua itu. Bila kau makan sedap-sedap di hotel mewah. Kau fikir tak apa khabar mak kau? Apa dia makan? Apa perasaan dia? Umur kau pun dah 50 lebih kan? Berubahlah perangai. Jangan munafik sangat. Dunia ini hanya pinjaman. Dosa kau dengan aku pun menimbun lagi dek fitnah dajal nak tutup kes serakah boss dajal kau tu.

    Sepatutnya, kesakitan mak ni buat kau lebih insaf tetapi tidak. Enjoy sakan lagi dekat london ya. Tak apa masa itu akan tiba. Kau abang sepatutnya kau tunjukkan contoh teladan yang baik. Tetapi ini, sebaliknya Allah melihat segalanya. Allah Maha Mengetahui yang nyata mahupun yang tersembunyi. Jadi ingat-ingatlah. Berpijaklah di bumi yang nyata.

    Hari ini mungkin kau ada kuasa esok lusa mungkin terhumban ke sana. Sepatutnya apa yang jadi pada boss kau dijadikan iktibar. At one time he was too powerful. But where is the ending? Tempat paling hina di dunia. Ke penjara. That is kifarah. Allah. Padanya terlampau munafik dalam setiap pekara. Jadi ingat-ingatlah. Hidup kita tak lama.

    Janganlah buat mak menangis lagi bila buka mata. Layanlah dia. Belai dia, cium dia, manjakan dia seperti seorang permaisuri. Disaat-saat penghujung usianya. Ingatlah kejayaan kamu berkat doa ibu yang tiada henti setiap malam dalam tahajjudnya.

    Sementara itu, post tersebut turut mendapat perhatian ramai netizen. Rata-rata netizen bersimpati terhadap ibunya dan mengecam tindakan Azmin Ali. Ada yang memberi kata-kata semangat kepada Ummi Hafilda Ali dan mendoakan supaya ibunya cepat sembuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Coretan warga kecewa. Uhuk uhuk

      Delete
    2. Cerita lama

      Delete
    3. Cerita Pak Pandir dan mak Andeh...haha

      Delete
  19. Amboi ramai nye agen atau anjing umno jamban dlm blog ni. Minta tn budin delete jer lahh. Depa kena ingat ni bkn blog minda intelek melayu papagomo or sewaktu dgn nye. Kikikiki

    ReplyDelete
  20. Oi cilako kalo nak copy paste panjang berjela macam ni baik pi melingkup lagi bagus...cam hare

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kena dengan selera ko, yang tiada hujah cuma tahu maki jer boleh lak.

      Delete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Copy paste krn x Ada 4 saksi Dan SD.. Lobai oh lobai.. Kan dh jd kafir... Ya kafir harbi. Pala utoh.. Kesian kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hujah tiada main ratib 'pala utoh'

      Delete
    2. Hujah dah belambak.....

      Delete
  23. Target parti lobai x kena laaa... marah DAP walhal agi yaHadi minta jawatan penasihat umno.. arwah mantan mursyidul am jadi ketua kluster agensi umno.. lobai lagak alim tak komen pulak...

    ReplyDelete
  24. Tuan Budin,
    AWAS! Dah nmpk skrg geng JingJibboJuboq dh tukar MO.
    Dulu guna, spacebar byk2, ramalan nombor ekor apa lagi la.
    Skrg konon mereka pandai , guna pula komen cp panjang berjela nak boringkan ruang dan elak diskusi sihat keatas topik kelaknatan UmnuBeEnd.
    Taktik jijik tak habis2...anjing2 ni mesti sedang menjelan lidah utk dptkan tambahan taek. Kesian kan?

    ReplyDelete
  25. Maaf walaunta. Apo hukom kerja jilat najib rosmah dgn upah dedak mcm nasharudin. Nasha ku tengok muka mcm budak down sindrom jer. Apo kijo dio. Goyang telor ko? Boleh duit byk tp haramm. Pi haji tak mabrur dah tentu. Olamak jahat ialah yg berbaik dgn pemerintah zalim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini buktinya orang pas makan duit haram

      Delete
    2. Harusssss sunny

      Delete
  26. Target parti lobai x kena laaa... marah DAP walhal agi yaHadi minta jawatan penasihat umno.. arwah mantan mursyidul am jadi ketua kluster agensi umno.. lobai lagak alim tak komen pulak...

    ReplyDelete
  27. Dap menjadikan melayu sekadar ayam daging yang akhirnya untuk disembelih. Politik chauvinist Dap penuh kepuraan...jangan menyesal kemudian hari seperti melayu Singapork yang telah mandul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO bawak 4 saksi dgn SD sekali atas kenyataan ko ni..klu tidak KO ni thoghut Dan assobiyyah..jd kafir.. Ya kafir harbi..lobai oh lobai. Pala utoh.. Kesian kan?

      Delete
    2. 651, chauvinist pala utoh ko. Taktik rasis basi ko db tk jalan.
      Yang sebenarnya taktik Walauntakan rakyat dan jual agama tu yg sgt hina. Perbabi bodoh ko sama cubaan utk sembelih babi , rakyat tak mau jd babi, ko boleh jd unta, ikut suka ko. Kesian tul.

      Delete
  28. PAS dah jammed, jadi kering idea tuk bercakap pasal apa apa isu politik tanahair ketika ni. Sebabnya mode of opereations perjuangan parti mereka telah dimatikan suisnya.

    ReplyDelete
  29. Alahai budin nak buat perbndingan yg lgsung tak sepadan. Saifudin masih ahli pkr dan Nasa dah takda kena mengena lg dgn PAS.
    Sbb dia rapat dgn umnolah ada pemimpin PAS yg melobi Nasa dipecat. Pwmimpin tu pun dah duduk dlm PAN yg pro DAP.

    Saifudin lpr sgt jwtan dr DAP apahal? Awak sptutnya medium ygsgt penting utk bina perhubungn antara semua parti2 pembgkang, kalau Saifudin dibyr gaji oleh kerajaan LGE maka rundingn akn dilihat menybelahi DAP.

    ReplyDelete
  30. 827, ya la tu. Elok la tu Ed Hardy sedondon pink bersama BijaN. Baki wang Felda pun belum di Wolu unta lagi. Quota hj dh finalise lgi tak?

    ReplyDelete
  31. Lepas ni munkin ada video lakunan semula peristiwa berbalas campak beg duit berkenaan sebagai bukti....tungguuu

    ReplyDelete
  32. Anon 827. Ko ni amat bengap. Nasa belom dipecat. Masih ahli pas. Cuma bkn ahli syura pas. Ini pon tk paham. Nk komen tn budin pulak. Jawatan saifudin lantikan politik. Terpulang kpd nye. Kami semua dlm PH. Akan bersatu tumbangkan najib mo1 bn. Baru negara selamat drp kleptokrasi bn.

    ReplyDelete
  33. Anon 827. Jwb ler kalo otak bkn dkt lutut. Ke ko pakai otak udang? Kikiki

    ReplyDelete
  34. Maaf walaunta. Apo hukom kerja jilat najib rosmah dgn upah dedak mcm nasharudin. Nasha ku tengok muka mcm budak down sindrom jer. Apo kijo dio. Goyang telor ko? Boleh duit byk tp haramm. Pi haji tak mabrur dah tentu. Olamak jahat ialah yg berbaik dgn pemerintah zalim.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...