Tuesday, 31 January 2017

PECAT PEGUAM NEGARA, TRUMP BELAJAR DENGAN SIAPA?


Antara yang dilaksanakan oleh Presiden baru AS, Donald Trump di awal kemasukannya ke Rumah Putih ialah mengeluarkan perintah sekatan kepada pendatang muslim daripada tujuh negara untuk memasuki negara itu.

Negara yang terbabit ialah Iran, Iraq, Libya, Somalia, Sudan, Syria dan Yaman.
Bagaimanapun perintah larangan itu dibantah serta enggan didukung oleh Pemangku Peguam Negara, Sally Yates atas alasan peranannya ialah memastikan pendirian AS di mahkamah selari dengan tanggungjawab untuk "menegakkan keadilan dan mempertahankan apa yang benar".

Sebagai tindak balas, Donald Trump dilaporkan telah memecat Sally Yates kerana tidak mempertahankan perintah eksekutifnya itu.

Sally Yates telah mengkhianati Jabatan Kehakiman dengan keengganan menguatkuasakan arahan perundangan yang bertujuan melindungi rakyat AS, demikian kata kenyataan yang dikeluarkan Rumah Putih.

Kejadian Peguam Negara AS dipecat ini sama macam Peguam Negara Malaysia yang sebelum ini juga dipecat.
Adakah Trump mempelajarinya daripada apa yang pernah berlaku di negara kita?

Tentu Najib senyum-senyum sendirian dengan berita ini sambil tidak sabar menunggu bilakah Presiden AS itu mahu mengajaknya bermain golf lagi? (SH 31/01/2017).

76 comments:

  1. Hebat PM Najib ni..Trump pun dah ikut gaya dan rentak Najib.Beza Najib dan Trump,Najib kaya raya lepas jadi PM.Trump kaya raya sebelum jadi Presiden.

    Trump ada skandal dengan ramai perempuan,Najib pun sama kot.Tapi ada orang tolong cover.Hahahaha.

    Yang sama lagi dua ekor ni,kalau tak ikut cakap atau arahan pecat sana pecat sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan pula ada yg tiru letupkan perempuan skandal dengan C4 ...macam kes Atlantuya Malaysia....😂😂

      Delete
    2. Baru 10 hari jadi Presiden AS, kita tunggu 100 hari dulu, tgk camana. Bukan kita rugi 10 sen pun dia pecat sapa2. Cukup 100 hari, baru bleh nampak apa yg Trump cakap tu, ada betul dia nak buat ke tidak. Time tu mmg boleh mula belasah cukup2.

      Kat US lagi ramai berkebolehan. Bukan mcm di Mesia, nak jumpa sekor pun susah.

      Delete
    3. Minta maaf tu sedara, saya nk sanggah sikit.. Kita ada Salleh keruak, teuku adnan, Ahmad maslan dan yg sewaktu dgnnya.. Tu semua berkaliber utk Kita ketengahkan sebagai pelakon popular komedi.. He he.

      Delete
    4. Mungkin watak samseng Kita bg tajuddin pasir salak.. Teman rasa sesuai watak tu.. Ketua samseng lg tua, lg grand apa.. Tengok kt parlimen Ari tu.. Best apa.. Ada dusyum2.. Action movie.

      Delete


    5. Betullah Samsing sama samsing, dia kena lawan dg ketua segala Samsing dari K Pasu.


      Delete
    6. Jeneral yg cerodik menang perang tanpa perlu keluar senjata pun.. Si tzu.. Seni peperangan.

      Delete
  2. Hahaaa.buat business ..jd bilionaire.. jd presiden US..dia ne tak tunggu jd presiden utk jd bilionaire..tapi ada persamaan..bila di kemuncak kuasa..hurmmmm...tiru macam MOI@ PIRATES of MALAYSIA..kan asal MOI dari DOJ Amerika😂😂 ..nak main golf kat US tak boleh..NajisBadak takde telor nak pgi US dan negara penyiasat case IMBD...idea ketua lanun @ MOI inilah terpakai dan menjadi rujukan DT...haah

    ReplyDelete
    Replies
    1. MO1 hanya sayang dua orang saja di dunia ini iaitu Kak Ros & Jho Low, rakyat langsung dia tak layan........!!

      Delete
    2. Manyak mutuk mol tatak sayang sama lskyat. Itu hali dia ada milang gst suta salamat mol punya kelajaan. Kalo mukan gst punya pasat kelajaan sekalang sutah bangelap oo. Ata ilu mol milang lakyat punya baya gst salamat kelajasn ah? Tatak oo...gst aja salamat kelajaan maa. Lakyat mangsat maa...

      Delete
  3. Trump belum ada standard lagi baru main pecat mecat,ada orang lagi up,C4 dgn tong drum pun dia da try.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa jadi kes bung mokhtar dgn duit felcra tu.. Senyap je.. Ke INI salah satu kes yg ketua SPRM tu cakap..tunggu... Jgn tunggu lama2 nnti di ambil orang.. Ingat lg lagu popular tahun 80 an dulu... He he

      Delete
    2. Bro labu,jgn la disebut,orang mungkin da lupa...apa apa jadi dgn dia sape nak jaga bini dia
      hehehe...

      Delete
  4. Najib mesti seronok tp masih tak berani nak bersuara kut2 terkena nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tindakan kepecatannya Trump atas AG adalah untuk menolak keganasan politik Islamism...tapi tindakan kepecatan AG si Ahjibgor mengalir kepada memeluk politik Islamism PAS.

      Delete
  5. hahaha betapa rangginya trump menunjukkan kuasanya....adakah kisah kennedy akan berulang....?

    kalau begini tingkah trump...tak mustahil....mungkin dengan memecat peguam negara trump terikut dengan cara klasik pemimpin kita....cumanya bagus tentang trump ni dia tak perlu cantas hak rakyat...dia tak perlu songlap duit kerajaan dan rakyat...sebab duit dia tak habis makan...lain dengan negara kita pemimpin kita duit mereka tak cukup makan...itu sebabnya mereka panjang tangan...

    kalau jadi mereka nain golf bersama...masa tee off pertama tu...perbualan mereka tentulah berkisarkan 1MDB....tentu nak trump hentikan siasatan doj dan kes dismissed...

    mokhtar bung boleh lah apply jadi kedi trump...sbb dia sanggup sanggah boss dia mengutuk tibdakan trump menyekat kemasukkan tujuh negara islam je amerika...mokhtar bung kata tak sesuai....

    teguran najib pada trump tak sesuai....mokhtar bung tak takut boss ke?...berani lawan tokey...

    nanti boss suruh siasat scandal salah laku mokhtar bung...baru tahu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bung mana takut ni semua,hari tu kan dia da gigit parang babi.anytime dia leh 'amok',takkan tak reti reti.

      Delete
  6. minyak petrol naik lagi 1 february 2017...ron 95 2.25 seliter...ron 97 2.45 seliter...euro 95 2.35 seliter...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Gali sendirilah di belakang rmh ko banyak minyak tau.

      Delete
    2. Syukur, rega minyak naik sikit je banding dgn negara jiran yg naik berganda2. Itu tunjuk kan gomen dan pm prihatin dgn denyut nadi rakyat. Dan nasihat menteri utk berjln kaki utk jimat kos minyak, mmg di alu2kan supaya rakyat dpt bersenam dgn jalan kaki.. Itu tunjuk kan gomen dan bijan peduli.. Syukur brim pun dapat. Berita utusan dan tv3.

      Delete
  7. Trump tiada piliban. Dia terpaksa pecat. Dia presiden. Cuma samada tindakannya itu mengikut peraturan dan perlembagaan AS. Jika tidak pasti ada pertikaian selanjutnya.

    ReplyDelete
  8. Dia punya pasal la. Itu lembu dia punya. Dia nak ikat ker, nak lepas bebas ker, nak sembelih ker, nak rogol ker.
    Lembu dia.
    hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak rogol lembu mesti dalam kondo tak leh kat tempat awam...haram.

      Delete
    2. Sebab rogol lembu le kena denda RM 200,000

      Delete
  9. Contoh tauladan ini sebebarnya mereka belajar dari Mahathir yg lebih awal pernah memecat Ketua Hakim Negara.Tak dapat di nafikan PM Najib pun banyak belajar dari Mahathir.Cuma satu saja yg Mahathir agak terkebelakang dan terpaksa belajar dari SOROS,ia itu urusniaga spekulasi mata wang.Keran Mahahtir tak sebijak Soros dalam urusniaga ini BNM mengalami kerugian US 10 billion.Kerana kerugaian ini yg sudah di kenal pasti oleh Soros lalu kemudiannya beliau berkesempatan sekali lagi menyerang nilai ringgit Malaysia dgn lebih teruk dalam tahun 1997 dan 1998.Serangan ini menjadi kan ekonomi Malaysia merudum teruk dan hampir lumpuh sehingga Malaysia terpaksa bermuka tebal meminjam dari S'pore,walau pun S'pore di beci oleh Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dedak grade kampas kelapa. Apa si bijan buat masa tu? Peram telor je?

      Delete
    2. Biar betul pinjam dgn s'pore,kalau tak silap aku s'pore ada offer nak tolong tapi TUN reject kerana TUN tahu tu tolong ada makna tu.Anyway sesiapa boleh bagi penjelasan?

      Delete

    3. Memang dia minta bantuan dp LKY, aku tak pasti berapa banyak. Tapi aku masih teringat Mahathir minta pindahkan Wang simpan (CPF) pekerja Malaysia (di Singapore) ke KL.

      Delete
    4. Masa krisis tu Tun buat kawalan modal dan jd kan ringgit luar pesisir Malaysia tidak ada nilai. Berduyun2 duit Malaysia yg terbesor dr singapura. Baru ekonomi Malaysia stabil balik. Rupanya singapura salah satu negara yg hentam matawang Malaysia. Yg offer tu krn ada org sudah pecah lobang pada singapura apa yg Tun nk buat. Singapura rugi teruk termasuk hal clob.. Itu yg teman kata, ada sepai singapura yg pecah lobang.

      Delete
    5. labu labi..

      Kini saya cukup merasa lega kerana punya ramai teman2 seperjuangan yg berilmiah tinggi hingga dapat menangkis setiap serangan jahat si Kejora.
      Tak sia2 pengorbanan saya selama ini demi keselamatan bangsa & tanah air tercinta.

      Subhanaullah & alhamdulillah serta selawat bagi junjungan kita, Rasulullah SAW. Terima kasih semua sdra2 seperjuanganku & Salam Perjuangan Without Fear And Favour.

      Delete
    6. Segala puji bg tuhan sekalian Alam. Ada jgk teman tak tau dan tak reti, sama2 le Kita berkongsi apa yg Kita tau.

      Delete
  10. Presiden dan perdana menteri sekarang sudah menjadi raja seperti dizaman feudal dahulu..menghukum dan memecat sesuka hati..adakah mereka ini bertindak untuk kepentingan rakyat atau kepentingan diri sendiri..ironinya kuasa yg ada pada mereka diberi oleh rakyat tapi digunakan untuk diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan boleh sebarang makan, cakap jgn sebarang cakap.. Nnti kena angkut sosma.. He he.. Teman gurau je...ke Kita ramai2 nnti kena angkut ke SG.buluh..klu deme udah kalah berdebat. Bijan cabut lari tak cukup tanah bila nk berdebat dgn org tua nyayuk dan baling gelas tak pecah tu..

      Delete
    2. Bro labu labi, dari deme dok mengabihkan beras dan tenaga untuk mengangkut kita yang hanya mengungkapkan kebenaran ni, baikla deme pegi siasat dan menangkap pengklepet2 negara ni, ada gak pekdahnya..

      Delete
    3. Deme anak ramai sekolah dgn belajor u lg. Deme ikut arahan je. Tp percaya lah ramai dari deme takut pada Allah dr takut pd manusia Kita doa, minta Allah makbulkan supaya yg bathil padam, yg benor tegak berdiri. Pada hari tu, kita tengok dulu kendian le yg deme angkut. Fail rasanya udah tebal tu. Onar dh byk sgt.

      Delete
    4. Teman setuju..kebenaran pasti memadamkan kebathilan..tak kiralah berapa lama sekali pun masa diperlukan..sama2 le kita berdoa..

      Delete
    5. Bkn nk jd ostadz..tp ada pesan suruh kita ikhtiar lepas tu baru Kita bertawakal. Jd tentera Allah di alam cyber pun jd lah.

      Delete
  11. Pengerusi Mara, Annuar dah kena gantung tugas. Takde pun disebut siasatan dan berapa juta yg telah hilang. Sprm pun tak berbunyi langsung. Samalah halnya debgan pengerusi Felda. Terus tukar dan tak disebut siasatan dan kerugian felda. Gemok lah macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..

      Tuan anon 13 20

      Betul ke di gantung tugas?

      Mana boleh sebab gantung tugas bermakna siasatan sedang di jalankan.

      Lagipun dalam masa gantung tugas dia dibayar gaji.

      Dia kena letak jawatan bagi mengelak di siasat dan sekiranya ada lapuran dia akan di siasat mengikut undang-undang.

      Jalan selamat ia lah ikut cara Isa Samad.

      Delete
    2. Ziana zain Selamat weh!!! Isa kentut je, laju minta maaf. Tebal fail tu weh.. Xxxx.

      Delete


    3. Siapa yg sponsor PKNS team, bukankah PKNS sendiri. APA pasal PKNS boleh sponsor, mengapa MARA tak boleh sponsor.

      Delete
    4. Mara tu di tubuh utk sponsor sukan ye?! Baru tau ni,Ingatkan utk majukan ekonomi pribumi krn nama pun majlis amanah rakyat.. Bkn majlis amanah sukan .ke dah ubah zaman bijan ni??

      Delete

    5. Apa pasal nak bungkus, peguam negara tu Najib yg lantik.

      Bukannya peguam negara yg lantik Najib.

      Kalo ko bergaduh DG bapa ko, ko lah yg keluar dp rumah bukannya bapa ko

      Delete
    6. Silap tu, peguam negara di lantik oleh agung atas nasihat perdana menteri.

      Delete
    7. Sepatutnya hanya agung yg boleh pecat dia balik.

      Delete

    8. Lantikan Ketua Hakim Negara perlu juga ke nasihat PM?


      Delete
    9. Pun sama prosesnya.. Tau mike nk kenen hal ketua Hakim kena pecat ye.. Ada sebab yg tak boleh di bawa ke umum krn ada aib org. Yg kena balun tun jgk.

      Delete
    10. Bukankah ada 3 component utama di bawah AGONG

      1 Perundangan - ketuanya speaker
      2 executive - ketuanya PM
      3 Kehakiman - ketuanya Ketua Hakim

      Di bawah executive itulah baru ada Peguam Negara, governor bank Negara dll , bukan begitu?


      Delete
    11. Tun Salleh abas org yg baik dan dpt apa yg hak dia kemudiannya. Ada libat org lg besor Dr mahathir, tak baik le Kita citer aib org dh tak ada. Tu pun satu hal, lg satu takut Kita kena angkut tgh mlm nnti weh. Let bygone be bygone. I rest my case your honor.

      Delete
  12. ..

    Malu lah dengan PAS yang mengaku Islam...



    Pemangku Peguam Negara, Sally Yates
    bertindak atas prinsip keadilan dan kebenaran.

    Dalam satu komen copy paste, Hj Hadi mengatakan di barat tidak ada roh, tidak ada tuntutan mengikut Islam. Dengan memberi contoh kebaikan LGE yang baik tapi tidak mengikut kebaikan Khalifah Omar.

    Jika Peguam Negara Malaysia ialah Sally Yates .. Najib dah bungkus !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Label Islam tp tak amal Islam minta jd apa agaknya? Partai label je lah. Lepas tu syok sendiri,bg gelaran reka sendiri...pada diri sendiri... Ujub, takabur dan riak jgn di tunding.. Nnti maki hamun dapat!! Gelaran kapir pun dapat!!

      Delete
    2. Apa pasal Najib nzk bungkus??


      Kalau PM tu bapa, peguam negara adalah anaknya. Kalau anak tak dengar cakap bapa, anak tu boleh blah keluar .

      Delete
    3. .
      .


      14 49

      Pemangku Peguam Negara itu se orang PEREMPUAN dan dia bersuara
      memepertahankan tanggungjawab untuk "menegakkan keadilan dan mempertahankan apa yang benar".

      Sally Yates terus bantah .. Dia tak tanya samada boleh ke tak boleh ke pada KPN atau SPRM malah Muhyiddin pun dia tak pergi minta pandangan.


      Kalau Peguam Negara kita, Ghani buat keputusan berani macam Sally, bungkus lah Najib !

      Apa UMNO nak buat protes, demo.. tentu lah Muhyiddin penganti sementara waktu.

      Selamat Malaysia.. tak ada lah jadi macam ini.. tabur dedak sana sini, bercuti guna pesawat macam harta sendiri, tak ada 1MDB, jangan lupa tak ada lah walaunta...





      Delete
    4. Kenapa agaknya ketua SB kena lucut jawatan. Krn dlm sepai ada sepai.. INI sepai yg tak takut Allah Dan rasul pd lambangnya.. Tak leh citer byk2....nnti mike dgn teman kena angkut tgh mlm..

      Delete
  13. annuar musang dah digantung tugas...bijan...isa samad...bung mokhtar...bila pula?

    ReplyDelete
  14. annuar musang dah digantung tugas...bijan...isa samad...bung mokhtar...bila pula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musang berbulu ayam, abis di tajinya Ayam betina.. Musang.. Musang.. Ko rembat duit yg di amanahkan tu.. KO faham ke idok???

      Delete
    2. ye la...MARA tu singkatan majlis Amanah rakyat
      duit amanah rakyat yg dibalunnya
      buat taja pasukan bola sendiri
      apa la annuar musang ni
      manusia tiada jati diri

      Delete
  15. Membandingkan Trump dgn Najib adalah perbandingan meleset. Trump lebih layak dibandingkan dengan klu klux clan sedang najib pula lebih layak dibandingkan dengan Lazarenko.

    Tindakan Trump memecat AG US adalah didorong oleh sikap extremisim di dalam Islamophobicnya. Ia bukan pengkhianatan kpd rakyat sendiri.

    Tindakan Najib memecat (atau menamat khidmat) AG Malaysia pula didorong oleh kehendak untuk menyelamatkan diri selepas pengkhianatanya diketahui rakyat dan diambil peduli oleh si AG.

    Seorang demi ideologi seorang lagi demi menyelamatkan diri sendiri selain wang.

    Sebab itulah Trump menjadi billionaire dan kemudian mahu jadi Presiden supaya dapat exexute ideologinya. Gaji Presiden pun ia tak ambil.

    Ada pula Najib menjadi PM kerana mahukan kekayaan diri. Hanya selepas menduduki kerusi PM baru ia berjaya bergelar billionaire. MO Najib ialah menyamun (dibaca berkhianat) daripada rakyat sendiri.

    Trump adalah hero dalam kumpulannya sedang Najib adalah pengkhianat.

    Kalau Najib adalah pengikut di dalam kumpulan Trump nescaya dia akan dihukum tembak kerana berkhianat.

    Ada pula kalau Trump ada dalam kumpulan Najib maka Najib akan menabur dedak kepada Trump. Kalau Trump tak mahu makan dedak tu maka Najib akan pecat Trump.

    Kalau selepas pecat masih teruskan untuk menangkap dirinya yang telah menjadi pengkhianat maka kebarangkalian jawapan balas Najib ialah....





    Tong simen....

    ReplyDelete
    Replies

    1. Keteta meriam di Mamali.

      Delete
    2. Salam bro.. Tong simen jgn Sebut,teman seriau.. Klu kena angkut g sg buloh pun teman tak seriau mcm tu.. Lepas ni bijan nk lari mana, bila plan dia semua kena game balik.. Dia ingat dia ramai sepai.. Dia tak tau.. Kt reban dia lg ramai sepai yg takut pd Allah..

      Delete

    3. Mata lebam boleh sebut dak?


      Delete
  16. ingat jgn bangga sangat kononye trum ikut najib .otak melayu memang bangsat.cepat punggung besar kalau terasa bahan jadikutan.trumbuat buat untuk rakyat amerika.najib buat untuk anak berank dan bini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tentang hal najib buat demi anak Bini tu teman setuju, tp melayu tak bangsat. Melayu adalah bangsa yg kaya budaya nya..yg bangsat tu ialah pemimpin melayu yg membangsatkan bangsa melayu tu yg mmg jahanam.

      Delete
    2. Tambah skit bro labu labi, termasuk la malaun penyokong pemimpin pembangsat tuh..bangsat sungguh..

      Delete
  17. XXX The imbroglio in Majlis Amanah Rakyat (Mara) continues with its suspended chairperson Annuar Musa claiming that the emergency board meeting which decided on his position this morning was fast-tracked with the consent of Rural and Regional Development Minister Ismail Sabri Yaakob.

    XXX Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjelaskan beliau tidak tahu menahu mengenai keputusan Majlis Amanah Rakyat (MARA) menggantung tugas pengerusi mereka, Tan Sri Annuar Musa.

    Sapa yang berbohong macam najib?

    Trademark umno - BERBOHONG

    Allah nak tunjukkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri sign Surat pecat tak baca pon.. Skrip sama mcm kes 1mdb..terlepas pandang.. Oversight..

      Delete
  18. The romance between Hadi Awang and Najib Abdul Razak is over.
    Yesterday, we were told that Umno-Baru will be naming and shaming PAS in the run-up to GE-14.
    Is this how you treat the person you jump into bed with?
    You deserve this Hadi. You have again failed the PAS grass roots supporters.
    Some men are easily fooled. Others are a poor judge of character.
    Sometimes, some couples find out, too late, that they have so little in common.
    It is like going on honeymoon with your spouse and you just hate the way he leaves the toilet seat up, or she does not put the toothpaste cap back on.
    In this report it is claimed that Kelantan Umno-Baru will highlight the failures of the PAS state government in administering Kelantan since 1990.
    Najib’s gestures towards Hadi began with the special trip, to see Hadi, when he became ill and was hospitalised in Turkey.
    All those sweet-nothings have turned to nothing. The promises. The “Together we can protect the Malays, and show the nons that in this Muslim nation, Islam will be respected”.
    WHAT A BETRAYAL!
    The Kelantan Umno-Baru chairman, Mustapa Mohamed, who is also the International Trade and Industry Minister,will talk about PAS’ failure to sort out the problems of land ownership, squatters and the lack of economic opportunities.
    Mustapa said, “The people have given PAS the opportunity to develop Kelantan for the past 27 years, yet there have been no changes…if at all there were (developments) they were done by the federal government.”
    He will also advise university students not to be easily confused by the Opposition.
    HYPOCRITE
    It was Umno-Baru which denied Kelantan oil royalties for decades and made the Kelantan people suffer.
    PAS’ weak leadership in the form of Hadi and his inner circle, combined with the cold hearted Umno-Baru leadership share joint responsibility for Kelantan’s woes.
    Najib wooed Hadi, massaged his ego, then encouraged him to distance himself from Pakatan.
    Then, Najib stuck the knife in Hadi’s back.
    Breaking-up is hard to do. Padan muka.


    By: Mariam Mokhtar

    From Steaadyaku147 blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. Broken hearted.. Dh sanggup nk cina buta dh ari tu krn dh kena talak tiga.. Aduh mcm mana ni, tarikh February dh dekat.. Bas,makan, khemah dh tempah. Kad pun dah edar Dan semua org kampung dh tau.. Klu tak jadi kena bayor hantaran 90j tu double la krn mungkir.

      Delete
    2. steady lah tok pa !

      need to call a spade a spade.

      sumpah jawatan wajib d pertanggun jawab kan.

      u r a first class honours student in econs. time 2 take over d reins of d party in power. d phinisi bugis( perahu) is bound 2 sink.

      Delete
  19. Ini mesti idea dr Najibul
    Brengsek lo

    ReplyDelete
  20. berbeza dgn malaysia,jawatan peguam Negara amerika ada lah lantikan politik n kuasa mutlak ada d tangan pres looney trump.

    ikhlas saya nyatakan bahawa ramai penjawat d sana amat serious mempertahankan sumpah jawatan - ia nya harga mati.

    dlm erti kata lain, mereka memperlihat kan prisip n ciri2 berkeadilan yg juga d tuntut olih agama islam - sesetengah nya lebih islam drpd 'pemimpin2' islam.

    sabda Nabi SAW,sebagai mana yg d laporkan olih Imam Termizi:

    'Orang yg paling d sayangi olih Allah SWT pd hari kiamat n paling rapat kedudukan nya dgn Allah kelak ia lah PARA IMAM(pemimpin) YG ADIL'

    sabda Nabi SAW juga drpd Ma'qal bin Yasar:

    'tidak ada seorang hamba yg Allah menyerahkan kpd nya urusan rakyat dan kemudian dia mati dlm keadaan dia menipu rakyat nya, melainkan HARAM keatas nya syurga'.

    baru 10 hari memimpin sudah haru biru d buat nya.

    looney trump tlh menjadi bahan jenaka olih pelawak2 USA. seorang producer terkenal, micheal moore meramalkan bahawa olih kerana sgt terhina dgn jenaka cemuhan (satire),trump akhir nya mungkin menjadi sewel n terpaksa meletak jawatan .

    kawan baik Trump d Malaysia bagai mana pula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dengan dato. Ini bukan bermakna saya pro bijan. Peruntukan perlembagaan malaysia dan usa tak sama. Di amerika, penjawat yang dilantik serves at the pleasure of the president. Presiden buleh hire and fire anybody. Obama pernah pecar jeneral yang sedang berkhidmat. Nixon pernah pecat AGnya.
      Di malaysia, penjawat serves at the pleasure of his majesty the yang dipertuan agong, dilantik oleh agong atas nasihat PM. Ini kena beza. Arahan presiden amerika selagi mana tak bercanggah dengan undang undang hendaklah dilaksanakan dan walaupun penjawat boleh tidak bersetuju di belakang tabir, mengingkari presiden secara terbuka adalah tidak wajar dan presiden berkuasa memecatnya walaupun ia jarang berlaku.
      Di negara kita tidak begitu. Ada tatacaranya yang mana bijan tak ikut dulu.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...