Wednesday 25 January 2017

SELAGI TIDAK TOLAK UMNO, PENEROKA FELDA AKAN TERUS DIPERDAYA


Selain orang Melayu, pihak lain yang barangkali bernasib malang di negara kita ialah para peneroka Felda. 

Kedua-duanya, orang Melayu dan peneroka Felda, sering dijadikan sebutan oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan kerajaan kononnya untuk diberi pembelaan dan dinaikkan taraf kehidupan, tetapi malangnya kelompok itu jugalah yang paling mundur dan terkebelakang.

Jika mendengar pemimpin Melayu bercakap tentang Melayu sejak dulu, apatah lagi jika menjerit perkataan "Hidup Melayu", aduhh...gegak-gempitanya sehingga berdiri bulu roma dibuatnya.

Namun, lagi kuat menjerit, lagi besar khianatnya mereka. Tidak cukup bersekongkol dengan tauke-tauke Cina mencairkan tanah rizab Melayu, bukan untuk menolong orang Melayu, tetapi lebih bertujuan memperkaya diri sendiri, ketamakan itu akhir-akhir ini melebar sehingga ke negara China jauhnya.

Tidak cukup dengan tanah, projek keretapi, rumah, kondo, pelabuhan, menjaga sempadan dan cara mencegah jenayah telah diserahkan kepada China, terbaru ini dimetrai bahawa program-program televisyen daripada China juga mahu dilambakkan untuk tontotan rakyat kita sekeluarga.
Seperti biasa, pemimpin-pemimpin yang sama tetap menjerit "Hidup Melayu"  tanpa henti dan tidak malu pula mengatakan keutamaan mereka tetap membela dan menjaga orang Melayu.

Begitu juga dengan peneroka Felda, walaupun mereka merupakan penentu dan penyumbang kemenangan kepada UMNO dan BN di 54 kawasan Parlimen di seluruh negara, hakikatnya nasib mereka tidak banyak yang dibela.

Di ketika suara-suara bergema mahu membela peneroka, hakikatnya Felda teruskan dijadikan lubuk untuk mengaut kekayaan oleh segelintir mereka yang diberikan amanah untuk menjaganya.

Penangkapan empat pegawai kanan Felda berhubung penipuan dan salah guna kuasa dalam pelaburan penternakan ikan sturgeon bernilai RM47 juta tidaklah begitu menghairankan sebenarnya.

Ini kerana sebelum ini kita juga dihidangkan dengan banyak kes mengenai Felda seperti pembelian hotel dan hartanah mewah di luar negara, pelaburan dalam syarikat yang meragukan, pembelian kondo, pembayaran elaun dan penggunaan apartment untuk anak pegawai yang sedang belajar, pemberian kontrak kepada kroni, pembelian ladang di Indonesia pada harga luar biasa serta berbagai-bagai lagi.

Semua itu tidak sama sekali memberi keuntungan kepada peneroka, sebaliknya hanya orang-orang tertentu yang mengaut laba daripadanya.
Susulan tangkapan empat pegawai Felda semalam, dikhabarkan terdapat dua atau tiga lagi orang kuat agensi itu sedang dalam pemerhatian SPRMdan tidak mengejutkan jika mereka akan turut dicekup sama dalam tempoh terdekat ini.

Dilaporkan ada di antara mereka yang mempunyai berpuluh-puluh kereta, memiliki restoran di beberapa pusat membeli-belah di dalam dan luar negara, selain sudah tentu turut mempunyai rumah besar dan perhiasan mahal-mahal untuk isteri masing-masing.

Sama seperti nasib orang Melayu yang hanya digula-gulakan, tiada apa-apa yang akan berubah kepada kehidupan peneroka Felda selagi UMNO yang menjaga mereka. 

Ia seperti meminta memerang menjaga kolam ikan atau musang menjaga reban ayam.

Orang Melayu dan peneroka Felda harus berani membuat perubahan, jika tidak, sehingga tahun 2050 pun, mereka terus menjadi barang mainan dan sekadar modal mengaut sokongan dalam ucapan.

Setelah berkali-kali diperdayakan, menolak UMNO bukan lagi pilihan, tetapi kewajipan. (SH 25/01/2017).

295 comments:

  1. Felda adalah fixed deposit Si bijan dgn smah ketot.. Org felda dapat duit brim, Rumah Dan duit mmg pangkah nya bn le, walau pun hakikatnya akan kena kencing lg 5 tahun.. Saham jahanam,Rumah tak siap, felda labur duit kena tipu dan duit kena rembat.. Felda lubuk duit.. Dua2 anak pak samad tu mcm pacat, lps dia dh kenyang sedut darah dan duit felda mereka pun kekeyangan dan bersara dgn jayanya. Jahanam le dgn org felda tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau bukan anak orang felda? lol

      Delete
    2. Pembela najib pencuri dan pemuja lobai hadi kaki tipu sudah muncul..
      Sama samalah kita dengar hujah hujah bodoh mereka....
      Takbiiirrr.....

      Delete
    3. Mana ko tau aku bkn anak felda.. Ko Ada 4 saksi dgn SD?

      Delete
    4. Saya setuju dgn Labu Labi....orang felda kebanyakan mereka dah laloq ditabur Brim dan konon saham itu saham ini.....kemudian dijanji pulak dengan macam2 kemudahan dan projek2 untuk masa depan.

      Padahal dibelakang......mereka habis ranap disamun secara terhormat tanpa orang Felda sedar.

      Oleh sebab ada antara orang2 tua di Felda agak ketinggalan dan kurang tau pasal berita2 sebenar yg ligat dalam alam cyber......jadinya mereka inilah sasaran diperbodohkan oleh tukang2 samun toyol, badak dengan 1001 macam janji.....tapi janji punya janji......akhirnya felda jatuh menjunam.

      Orang2 tua felda ramai yg tak sedar merekalah yg jadi sumber "lubuk $$$$$" pada 40 penyamun.

      Mereka inilah yg diharapkan untuk undi 40 penyamun ni. Orang di bandar yg celik internet sume dah tau cerita2 yg disorok.....jadi cerita temberang memang dah tak lut...tak laku dengan orang bandar. Nak bagi laku kenalah jual kat orang2 yg tak tau menahu pasal hal sebenar.

      Pada warga Felda baik yg tua dan muda......mari sama2 kita pikir logik....kalau pentadbiran Felda ni betul lurus, jujur dan amanah.....kenapa berjuta2 Felda rugi..??

      Ini bukan soal ribu2 tapi juta2.......Kalau amanah dan jujur.....tak derlah duit kena samun. Untung tah ke mana.....rugi yg dapat.

      Kalo pon ada langkah nak naikkan balik Felda.....ingat senang ke nak ganti balik rugi yg berjuta2 tu....macam salin baju??

      Harap anak2 muda Felda sila cari maklumat dihujung jari (dalam internet) berkenaan dengan berita2 dari luar negara tentang duit lesap 1MDB, Felda, SRC, KWAP dan banyaaaaakkk lagi........Benda2 ni semua tak berbunyi di sini.....tapi diberitakan di luar negara sebab orang luar tau ada yg tak kena di tempat kita ni. Sila baca dan pikir.....kemudian buat keputusan nak undi sape. Jangan mabok dengan janji2 manis.

      Undilah dengan bijak....jangan merana lagi sepenggal (5 tahun).

      Delete
    5. tak payalah lah kau menghina orang felda, aku berani bet yang kau berdua ni datang dari keluarga peneroka! menghina kaum kerabat sendiri. tak sedar diri. LOL

      Delete
    6. Tiada siapa hina siapa..tapi hakikatnya memang pedih terasa..cer renung2kan..

      Delete
    7. apa kata saudar pun renung sekali. cemin diri itu penting!

      Delete
    8. Kalau jenis tak sedar diri memang tak boleh dinasihat..

      Delete
    9. sabar itu sifat dituntut islam, jangan kiat ikut perangai yahudi!

      Delete
    10. labu babi...warga felda tak kan dengar fitnah2 dajal..mereka warga yg berhutang budi bukan macam kau yg munafik..

      Delete
    11. Buat labu labi,

      Beruk sekor yg dok melalut dengan u tu cukup takut dan cemas jika cerita tu sampai ke hati pakcik2 & makcik2 felda

      Sebab kalau najip kena tebang bak Sawit yang nak dibuat penanaman semula nanti, dia pulak kena masuk utan jadi peneroka tanah haram mcm indon yg menyorok bukak kampung dlm utan kat sini

      Dia nak register jadi peneroka felda xboleh sbb nama bakal disenarai itam

      Delete
  2. Betul betul nak di Cina kan melayu ..PAS kena ada kelas bahasa Cina nampaknya..kalau tidak nak bagi nasihat macam mana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam ni punya komen nak menang pilihanraya? :)))

      Delete
  3. Pas yg mana sedara rujuk.. Partai agama syiah atau partai ajaran syaitan..dua2 presideng nya org yg sama.. Zikir yg tak lekang dr mulut... Mu kapir klu mu tak pangkah ambo.. Mu faham molek2 tu ambo lobai sedonia ada title hujattul ayatollah merengi ):

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serupa dgn azhar idrus la kalau gitu labi

      Delete
    2. labu labi, pengikut syiah itu lebih mulia darikau yang berpandukan ajaran sesat aliran tok kenali.

      Delete
    3. apa benda yang melalut ni.

      Delete
    4. Hiduuup syiah ...

      Delete
    5. Yo lah.. Dh lobai hadi kata gitu.. Hidup syiahhh!!!):

      Delete
    6. Hidup labu labi syaitan yahudi melayu terulung!

      Delete
  4. Jebon smah ketot lobai hadi almerengi..
    Sedondon kesipuan......
    Cantiiik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kejap labu babi kejap anonymous kalau nak merapu baik diam.

      Delete
    2. Lobai hadi kaki merapu....

      Delete
    3. dia malu ngan diri sendiri bro, dia ada phobia melampau dengan "KEJORA" dana fetish melampau pada buah "pelior". lagipun ni lah taktik dia ngan kawan-kawan dia John Dol, Cass untuk membanyakan komen-komen. LOL

      Delete
    4. anonyMOUSE 20:44 berselindung di sebalik seekor tikus tanpa nama tapi tanpa sebarang rasa malu ada hati mahu mengata saya, cass dan labu labi.

      Ejaannama saya dan nama labu labi pun masih belum lulus ada hati nak mengata kami.

      Sudahlah tiada modal untuk berhujah, dimasukkan persendaan semata-mata ibarat orang jahil tapi masih ada hati mengata kami yang tidak beranonyMOUSE.

      Kejora? Si pencarut tegar ini pun hanya mampu muncul beranonyMOUSE sejak mula, ada hati mahu sebut tentang dirinya dan mengata kami malu dengan diri sendiri.

      Delete
    5. tak payalah lah mencaci dan menuduh tanpa bukti, itu bukan cara ISLAM, itu sifat YAHUDI! saudata pengemar sifat-sifat YAHUDI?

      Nauzubillah min zalik

      Delete
    6. Kejora ni boleh rebranding kepada Kejub*r sahaja memandangkan bahasanya yang mengalahkan orang terlentang di kaki lima dek mabok todi

      Delete
  5. khas untuk tatatap Labu Labi pengikut ajaran sesat aliran tok kenali.

    1. http://3.bp.blogspot.com/-wf3h_ryrZPI/UgAuWfUJbDI/AAAAAAAAnpk/X3t3fz0eQv0/s1600/Presiden+baru+Iran+bertemu+Tun+Mahathir+di+Tehran.jpg

    2. http://3.bp.blogspot.com/-_dc8CxZHNtU/UgHpo4xgo5I/AAAAAAAAmt0/z4jK_J4fsA8/s1600/umno+syiah.jpg

    3. http://4.bp.blogspot.com/_hwxZuGbh82I/SjUU3RSPahI/AAAAAAAAAKw/4nqJQh4OPyM/s400/Tun+Dr+Mahathir+dan+Presiden+Iran+Mahmood+Amadineejad.jpg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ahlul sunnah wal jamaah spt termaktub dan di luluskan dan di fatwa kan ajaran yg benar oleh kerajaa Malaysia... Yg akhir saya semak syiah di fatwa kan sesat.

      Delete
    2. jangan lah malu, ngaku jelah yang kau tu pengikut ajaran sesat tok kenali! jangan jadi munafik jahanam.

      1. syaitan yahudi je menghina orang syiah ni,
      2 tun m ngan mah yu teng dok melawat ngan pemimpin syiah tu untuk mengukuhkan silaturahim sebab meraka tu kafir jahanam kah?
      3. yang selama ni kalau ada tilawah al-quran sejak zamn tun m lagi, bukan dijemput qari dan qariah dari negara2 syiah
      4. kau bukan benci dengan segala ulama2 kerajaan/UMNO, percya pulak kau kat fatwa dalam website tu? munafik jijik gila buah "pelior" kau ni!

      aku ras kau ni bukan setakat mulut je jahat kuat menghina, celupar, otak pun bodoh, perangai pun dah sebijik macam yahudi.

      YAHUDI LAKNATULLAH KAU NI LABU LABI!!!!!

      Delete
    3. alahai percaya kerajaan Malaysia rupanya si labu babi ni? LOL

      Delete
    4. aku rasa labu labi, john dol, cass nagn kawan-kawan diaorang ni dulu pengikut PAS tegar, sebab tu kuat mencarut, menghina dan mengkafirkan orang lain. dah tukar kiblat tapi perangai samanya je.

      Delete
    5. betul bro, Old habits die hard!

      Delete
    6. Tiga ekor tikus berpura-pura berbicara sesama sendiri padahal muncul pun secara tikus tanpa nama. Kebarangkalian kesemuanya tikus yang sama.


      Sudahlah mengkafirkan orang lain,mebgeluarkan label jahiliah dan menulis hentam keromo tanpa ilmu, ada hati mahu mengata orang.

      Saya ahlussunnah waljamaah.

      Delete
    7. tak baik memutarkan belit fakta, yang suka menghina dan mencai serta mengkafirkan orang lain disini adalah saudara, labu labi dan rakan-rakan.
      cermin lah diri dulu.

      Audzubillah himinasyaitonirrajim

      Delete
    8. saudara john doe, hanya Allah sahaja yang boleh menetukan saudara tu siapa.

      Delete
    9. Ya betul labu labi kekadang keluarkan kalam2 yang tidak baik,saya akui dan tak nafikan. tapi saya tidak melihat dia mengkafirkan orang lain.

      Yang mengkafirkan orang lain dalam ni adalah pihak yang berlawan dengan labu labi. Ini adalah fakta.
      Tak perlu lihat ke belakang pun. Cukup untuk dilihat dalam entry kali ini saja.

      Saya kopipes sebagai bukti.

      Anonymous25 January 2017 at 20:53
      jangan lah malu, ngaku jelah yang kau tu pengikut ajaran sesat tok kenali! jangan jadi munafik jahanam.

      1. syaitan yahudi je menghina orang syiah ni,
      2 tun m ngan mah yu teng dok melawat ngan pemimpin syiah tu untuk mengukuhkan silaturahim sebab meraka tu kafir jahanam kah?
      3. yang selama ni kalau ada tilawah al-quran sejak zamn tun m lagi, bukan dijemput qari dan qariah dari negara2 syiah
      4. kau bukan benci dengan segala ulama2 kerajaan/UMNO, percya pulak kau kat fatwa dalam website tu? munafik jijik gila buah "pelior" kau ni!

      aku ras kau ni bukan setakat mulut je jahat kuat menghina, celupar, otak pun bodoh, perangai pun dah sebijik macam yahudi.

      YAHUDI LAKNATULLAH KAU NI LABU LABI!!!!!

      Anonymous25 January 2017 at 20:55
      Hidup labu labi syaitan yahudi melayu terulung!

      Anonymous25 January 2017 at 21:11
      baik kau tukar je nama kau tu LABU LABI, lepas ni kome saja gua Annymous, semua orang kat sini dah tahu yang kau ni sebenarnya SYAITAN YAHUDI LAKNATULLAH!!!! LOL

      Delete
    10. tak payah mengaku, kami dah faham sngat dngan taktik yahudi kuat membohong, bukan ssesekali, apa kata saudara john dol/labu labi baca balik semua komen-komenn anda didalma blog tuan budin ni, semua ada.

      Siakap Senohong Gelama Ikan Duri. Bercakap Bohong Lama-lama Mencuri

      Delete
    11. Anonymous tanpa nama.

      Saya bukan labu labi.

      Saya dah kopipes bukti orang-orang yang kafirkan si labu labi. Apa komen sdr pula? Mana jawapannya?

      Sdr pula angsung tak kopipes bukti si labu labi kafirkan orang lain dan suruh saya cari pula. Tuduh orang lepas tu tuduh lagi lepas tu tuduh lagi. Bila diminta bukti suruh cari sendiri.

      Betullah bercakap bohong lama-lama mencuri. Berbilion-bilion dalam akaun peribadi plak tu.

      Barangkali sdr anonymous inilah si pentakfir itu sebab itu masih beranonymous.

      Delete
    12. kan saya dah kata, sifat bohong itu kegemaran YAHUDI saudara john dol/labu labi. hentikan pembohongan, jangan bohong pada diri sendiri. lama-lama binasa diri nanti.

      Delete
    13. Ya, kalau saya menipu saya akan binasa. Malah saya telah pun mempercepatkan proses itu melalui sumpah laknat.

      Kamu pula adalah si sombong yang mengekalkan tuduhan sekalipun selepas ketara kamu tidak berani lakukan perkara yang sama.

      I rest my case.

      Delete
    14. Buat john,

      Beruk yg bdegar2 cakapnya tu dalam blog guna nama anon tu biasanya cakap lepas kat sini je

      Cuba ajak jumpa depan2

      Hilang 'pelior'nya bak kata labu labi huhu

      Delete
  6. Lim KIt Siang pun percaya tun m memang terlibat secara lansung didalam skandal BMF.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, sokong.



      Delete
    2. saya orang sabah pun setuju

      Delete
    3. Kejap ngaku jadi org Sarawak kejap ngaku jadi org Sabah

      Lepas ni kau nak ngaku jadi org CIA pulak ke?

      Delete
  7. LABU LABI syaitan yahudi, baca ni IBLIS!

    1. Dr Mahathir minta Sunni terima Syiah sebagai Muslim

    http://ms.abna24.com/service/important/archive/2015/09/16/710926/story.html

    2. Dr Mahathir: Negeri lain patut ikut Kedah wartakan fatwa anti Syiah
    http://www.astroawani.com/berita-malaysia/dr-mahathir-negeri-lain-patut-ikut-kedah-wartakan-fatwa-anti-syiah-18835

    ReplyDelete
    Replies
    1. whats urs? hahahaha

      Delete
    2. U gave the links, and now ur asking my points?

      Zero lah tu.

      Delete
    3. bila sudah ketandusan hujah, mulah lah menghina orang! itulah gaya2 seorang pembohong tegar. ingat saudara sifat bohong itu sifat YAHUDI!

      Delete
    4. Ya setuju pembohong itu sifat Yahudi.

      Ketandusan hujah? Bila kamu berhujah untuk bolehkan aku berhujah balas?

      Bila aku tanya apa point kamu, kamu tanya pula apa point aku. Bgmn aku nak beri point balas bila kamu tak bagi point kamu?

      Siapa ketandusan hujah dan siapa pembohong sudah jelas.

      Bila terasa terhina dituduh pula saya menghina dia. Bila saya hina? Saya hanya tanya apa point dia?

      Standard puak Najib. Bagi link ditanya apa point tidak boleh dijawab terus menuduh orang menipu.

      Siap boleh bagitau lagi penipu itu amalan Yahudi.

      Delete
  8. 20.59. LOL, terbaik bro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai.. Selang 2 minit dah ada penyokong?

      Nampak bebenor post sendiri komen srndiri

      Pepandai nak mengata org lain yahudi bebagai

      Ada bukti & saksi?

      Delete
  9. baik kau tukar je nama kau tu LABU LABI, lepas ni kome saja gua Annymous, semua orang kat sini dah tahu yang kau ni sebenarnya SYAITAN YAHUDI LAKNATULLAH!!!! LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, pentakfir? kalau yang suka mengkafirkan orang lain tu labu labi! saudara ni orang yang sama ke? banyak betul nama smaran, tak aci, :))))

      Delete
    2. Saya bukan labu labi.

      Yang tak acinya ialah anonymous yang muncul konon sebagai orang lain tapi di belakangnya berkebarangkalian orang yang sama.

      Labu labi bukan pentakfir walaupun ada kalanya ia gunakan kalam yang tidak elok. Saya tidak mahu menghukum sebab kalau dalam prinsip hukuman ada prinsip patut padan yang disebut bil-ma'ruf.

      Pentakfir adalah mereka yang memanggil dan melabel si labu labi yahudi, munafik dan seumpamnya.

      Ia bukan labu labi tetapi seorang yang masih beranonyMOUSE.

      Yang mengkafirkan orang lain dalam ni adalah pihak yang berlawan dengan labu labi. Ini adalah fakta.
      Tak perlu lihat ke belakang pun. Cukup untuk dilihat dalam entry kali ini saja.

      Saya kopipes sebagai bukti.

      Anonymous25 January 2017 at 20:53
      jangan lah malu, ngaku jelah yang kau tu pengikut ajaran sesat tok kenali! jangan jadi munafik jahanam.

      1. syaitan yahudi je menghina orang syiah ni,
      2 tun m ngan mah yu teng dok melawat ngan pemimpin syiah tu untuk mengukuhkan silaturahim sebab meraka tu kafir jahanam kah?
      3. yang selama ni kalau ada tilawah al-quran sejak zamn tun m lagi, bukan dijemput qari dan qariah dari negara2 syiah
      4. kau bukan benci dengan segala ulama2 kerajaan/UMNO, percya pulak kau kat fatwa dalam website tu? munafik jijik gila buah "pelior" kau ni!

      aku ras kau ni bukan setakat mulut je jahat kuat menghina, celupar, otak pun bodoh, perangai pun dah sebijik macam yahudi.

      YAHUDI LAKNATULLAH KAU NI LABU LABI!!!!!

      Anonymous25 January 2017 at 20:55
      Hidup labu labi syaitan yahudi melayu terulung!

      Anonymous25 January 2017 at 21:11
      baik kau tukar je nama kau tu LABU LABI, lepas ni kome saja gua Annymous, semua orang kat sini dah tahu yang kau ni sebenarnya SYAITAN YAHUDI LAKNATULLAH!!!! LOL

      Delete
    3. suka betul cakap bohong kau ni john dol/labu labi. islam itu menuntut kebnaran!

      Delete
    4. Ya Islam menuntut kebenaran dan aku bukan labu labi.

      Kenapa takut dengan kebenaran?

      Delete
    5. seorang pembohong memang takutkan kebenaran saudara john dol/labu labi. dia juga seorang yang suka melemparkan tuduhan yang sama pada orang lain untuk menutup kesalahan. itu sifat pembohong, sifat YAHUDI!

      Delete
    6. Wahai anonyMOUSE yang beramal dengan takfir. Demi Allah aku bukan labu labi. Kalau aku dan labu labi orang yang sama semoga Allah laknat ke atasku.

      Beranikah kamu sumpah laknat john doe dan labu labi adalah orang yang sama?

      Apa yang isunya di sini?

      Mula2 tuduh labi-labi pentakfir. Bila aku buktikan puak kamu yang kafirkan dia sekarang kamu tuduh aku pulak labu labi.

      Asyik alih tiang gol saja.

      Tak perlu main2 lagi. Kalau kamu yakin aku labu labi silalah bersumpah laknat atas nama Allah.

      Begitu berani memberi label Yahudi kepada orang lain dan kemudian menuduh orang lain berbohong.

      Tapi masih berlindung di sebalik tikus tanpa nama. Standard pendedak Najib. Takdak keberanian kerana benar.

      Delete
    7. moga allah sahaja yang membalas bagi pihak kami diatas segala tuduhan dan hinaan kamu wahai saudara john dol/labu labi.

      Delete
    8. Kenapa taknak mudahkan untuk kita berdua dengan bersumpah laknat?

      Kalau kamu yakin benar serahkan dirimu ke atas penghukumannya sepertimana yang aku lakukan.

      Sungguh kamu seorang yang sombong. Asyik mengulang2 tuduhan yang sama dan selepas aku bersumpah laknat pun masih kekalkan tuduhan yang sama dan kemudia menjual nama Allah.

      Tak perlu jual begitu, serahkan saja kepada Allah melalui sumpah laknat seperti yang aku lakukan.

      Delete
    9. 114, ko terhirup kinc8n lobai terlebih kot...melalot tak iku track...mcm ukar kna rotan mambu. Jag sikit, jatuh laknat munafik pada pemutar kebenaran spt ko.ni. menyemak blog la ko

      Delete
  10. Tuan Shah....
    Saya ucap syabas atas ulasan yg bernas dalam artikel posting tuan kali ini.
    Keep it up the good work.....!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Admin ....

      Walau pun kami tak setuju dengan beberapa pendapat didalm artikel posting tuan kali ni dan yang lain.
      Kami tetap menghormati kegigihan yang ditunjuk tuan, semoga maju jaya ....!

      Delete
    2. "Keep up the good work" bukan "Keep it up the good work"

      Kipidap!
      :)

      Delete
    3. Setuju....tak setuju tu masing2 punya hak. Tak der paksaan di sini.

      Anyway kepada Tuan Shah....keep up the good work.
      Terima kasih dan Wassalam.

      Delete
    4. betul tu, tuan admin walaupun ramai diantara kami yang tak setuju dengan pendapat tuan tapi kami tetap respect tuan,

      Kipidap Tuan.

      Thank you and god bless.

      Delete
    5. 21.33 aku manusia biasa kadang2 nak cepat....maka tersilap sana sini. Aku bukan perfect macam ko bro. Aku ni imperfect person.....ada kelemahan kadang tersalah sana sini. Macam ko....ko memang 100% perfect..!!

      Syabas aku ucapkan.....ko jadi contoh manusia yg ada 100% perfection....tak der buat silap.

      Aku bersyukur Allah Taala jadikan ko manusia 100% perfect..!! Selama ni aku tak tau....tapi sekarang baru tau.
      Alhamdulillah.

      Delete
    6. jangan sedih bro, pembetulan yang diberi dalam komen itu ikhlas sesama saudara islam, tak ada niat lain

      tak perlu rasa kecil, maafkan saya kalau saudara tersinggung.

      Barakallah

      Delete
    7. Fakta tak ada. Yang boleh harap cari salah orang aja. Itu la kepandaian pencacai dedak perompak tegar. Berlagak macam pandai sangat tapi bagi komen tak ada satu fakta pun. Menceceh kosong aja boleh harap.

      Delete
    8. merendahkan orang lain tanpa fakta itu sifat orang Yahudi yang dibenci Islam. harap maklum!

      Delete
    9. Tn Budin, syabas...rata2 semua setuju usaha tuan, mungkin dlm sekitar 6% sj lagi yg masih belun khayal. Ini mungkin sebab terhidu taek low, ataupun kesan mabok terminhn kincin lobai sadonia. Moga pulih daya akal saki baki2 tu.

      Delete
  11. nama saya labu bin babi, saya sebenarnya percaya 100% dengan kerajaan Malaysia, saya malu nak bagitahu kawan.kawan. harap maklum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini satu lagi komen menghina dan tiada nilai ilmu.

      Patutlah hanya berani muncul beranonyMOUSE

      Delete
    2. saudara joh doe tidak baik mencelah dam mengkeruhkan lagi keadaan tanpa usuk periksa, biarkan sahaja labu labi menjawab, unless saudar ni orang yang sama? lol

      Delete
    3. Saya bukan labu labi.

      Saya masuk membela labu labi ialah disebabkan saya melihat ketidakadilan dilakukan ke atas labu labi.

      Betul labu labi kekadang guna kalam yang tidak elok tapi ia tidak mengkafirkan orang lain.

      Mencelah bukan untuk mengeruhkan keadaan tetapi membela orang yang sedang diperlakukan secara tidak adil.

      Delete
    4. john dol siapa nak percaya? kamu memang suka cakap bohong! lol

      Delete
    5. AnoyMOUSE. Apa yang aku bohong. Sila bgtau.

      Delete
    6. pembohong memang tak sedar diri saudara john dol/labu labi. itu lah lumrah nya.

      Delete
    7. Tikus ini bukan saja membuat tuduhan bohonh tapi bila ditanya apa yang dibohong itu ia hanya berputar-putar dengan tuduhan bohong itu sahaja.

      Itu belum diminta bukti tuduhan. Batu diminta jelaskan tuduhan pun sudah berputar-putar.

      Memang sah pengikut Najib.

      Delete
    8. tuduhan demi tuduhan dilontarkan, pembohong tegar kamu ini wahai saudara john dol/labu labi. bertaubatlah sebelum terlambat. ingat allah!

      Delete
    9. Ya aku ingat Allah. Sebab itulah aku bercakap perkara yang benar.

      Yang benarnya aku bukan labu labi.

      Kamu sampai sekarang belum jelaksan apakah tuduhan kamu tapi asyik ulang kata aku berbohong.

      Delete
    10. hanya allah yang tahu wahai saudara john dol/labu labi. berhenti lah berbohong!

      Delete
    11. AninyMOUSE.

      Kamu masih menuduh aku berbohong dan masih tidak jelaskan apa yang aku bohong.

      Baiklah aku mudahkan untuk kamu. Aku anggap kamu menuduh aku berbohong tidak mengaku aku bukan labu labi, begitu?

      Demi Allah aku bukan labu labi. Sekiranya aku labu labi semoga laknat Allah ke atas aku.

      Sekiranya kamu masih mahu kekalkan tuduhan yang sama silalah bersumpah laknat yang sama.

      Delete
    12. kamu yang suka menuduh orang saudara john dol/labu labi, sedarlah. jangan terlalu ikut perasaan, tak baik menuduh apalagi berbohong.

      selamat malam

      Jazāk Allāhu Khayran

      Delete
    13. Aki bersumpah bukan mengikut perasaan tapi demi kebenaran.

      Sama seperi ketika aku membela serangan ke atas labu labi.

      Kamu yang sombong tidak menjawab soalan bila aku bangkitkan mengenai labu labi dan bila aku sumpah pun kamu masih kekalkan kesombongan kamu itu. Siapa yang membuat tuduhan mengikut perasaan dan siapa yang memebela berdasarkan bukti dan fakta dan disambung dengan sumpah laknat sudah jelas.

      Kamu panggil aku menuduh pula? Kamulah yang menuduh aku berbohong apabila tidak mengaku aku labu labi.

      Sudahlah menipu, alih tiang gol, dan mahu kekalkan kesombongan itu lagi.

      Delete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahahahaha, memang ada gaya bekas lobai pas berhujah hang ni.

      Delete
    2. FELDA adalah kubu UMNO, betul. Orang UMNO adalah orang Melayu, pun betul juga. Orang Melayu pula mempunyai satu sikap terpuji iaitu tahu berterima kasih. Itu pun betul juga.

      Cuma satu kelemahan ketara orang Melayu iaitu kurang berilmu dan berfikiran simplistik.

      Disebabkan kurang berilmu orang Melayu rata2 masih tidak mampu berfikir secara konstraktif dan secara reverse analogy melainkan berfikiran sehala semata-mata.

      Di sinilah ruang di mana Jibo and Co mengambil kesempatan. Orang-orang Melayu FELDA yang rata2nya typical Melayu dgn ciri2 di atas telah dimomokkan bahawa mereka wajib menyokong UMNO sebagai tanda terima kasih kpd UMNO yang tubuhkan FELDA.

      Akibat tidak mampu berfikir secara kritikal dan konstraktif rata2 orang Melayu termasuk di FELDA2 sedang termakan momokan ini.

      Disebabkan kurangnya ilmu orang Melayu rata2 tidak dapat memahami perbezaan maksud di antara khianat dan berpaling tadah. Mereka menyangka orang yang berpaling tadah adalah orang yang khianat. Maka mereka dengan mudahnya termakan momokon Jibo and Co bahawa Tun M dan pengikutnya yang keluar daripada UMNO dan menentangnya adalah pengkhianat.

      Apabila ini berlaku mereka akan kekal menyokong UMNO disebabkan takut menjadi pengkhianat sekalipun mereka percaya Najib adalah penyamun.

      Hakikatnya khianat adalah kalimah lawan kepada kalimah amanah. Maka pengkhianat sebenar adalah orang yang mengkhianati amanah. Siapakah yang mengkhianati amanah? Itulah dia Najib si PM Penyamun Malaysia dan konco2nya termasuklah pengurusan FELDA yang khianat kepada amanah mereka.

      1MDB, KWAP, SRC, FELDA, Tabung Haji habis dijarah oleh Najib n Co. Orang FELDA tahu akan hal ini tapi disebabkan tidak dapat bezakan di antara berpaling tadah dengan berkhianat mereka terpaksa memberi undi kepada BN walaupun dalam hati mereka marah dan kecewa dengan segala yang berlaku terutamanya di dalam pengurusan FELDA sendiri.

      Orang yang mengkhianati amanah adalah orang yang berpaling daripada agamanya. Ini adalah disebabkan amanah adalah satu prinsip dan tuntutan agama. Ia malah adalah sifat wajib bagi para Rasul.

      Maka apabila sekumpulan manusia yang memegang amanah telah berpaling daripada jalan agama apabila mereka mengkhianati amanah, maka kita tidak boleh terus menyokong kumpulan itu.

      AlQuran ada menyebut tentang apabila ada di antara orang Muslim yang berpaling daripada agamanya kelak Allah akan mendatangkan satu kaum yang akan berjuang pada jalan Allah dan tidak takut kepada cercaan orang-orang yang mencerca. Ayat ini secara analogi menunjukkan kumpulan yang asalnya betul juga tidak mustahil akan berpaling dari jalan yang betul.

      Saya percaya analogi ini terpakai kepada UMNO di zaman Tun Razak yang menubuhkan FELDA demi kebajikan orang Melayu dan kemudian pada zaman Najib UMNO yang sama mengkhianati orang Melayu melalui FELDA.

      AlQuran juga menegah orang Islam daripada cenderung kepada golongan yang zalim. Ini bererti sekalipun kumpulan itu pernah menabur bakti, apabila generasi seterusnya berlaku zalim dengan mengkhianati amanah dan jasa yang ditabur orang terdahulu maka orang Islam tidak lagi seharusnya cenderung untuk menyokong mereka.

      Keluar daripada UMNO dan menentangnya tidak bermaksud berlaku khianat. Ia hanyalah berpaling tadah. Fahaminya betul-betul.

      Kekal menyokong UMNO walaupun selepas jelas pemimpin UMNO hari ini mengkhianati amanah yang disediakan pemimpin UMNO terdahulu adalah yang sebenarnya cenderung menyokong orang-orang yang khianat lagi zalim.

      UMNO zaman Najib adalah berlawanan sifatnya dengan UMNO zaman Almarhum Tun Razak.

      Sudah tiba masanya orang2 Melayu memahami usul ilmu dan membuat keputusan melalui kaedah usul dan bukan secara simplistik.

      Berikut ialah hasil keputusan daripada usul berdasarkan ilmu:-

      Menyokong UMNO = menyokong pengkhianat
      Berpaling tadah daripada UMNO = tidak menyokong pengkhianat.

      Berikan kefahaman ini kepada orang-orang FELDA, in shaa Allah hati mereka akan tenang untuk berpaling tadah daripada UMNO yang telah menjadi parti yang dikuasai para pengkhianat.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. Maaf sdr 21:24 saya delete komen asal saya disebabkan terlupa letakkan kalimah wallahu a'lam di akhirnya.

      Komen yang sama dengan kalimah ini telah dimasukkan di bawah reply saya sendiri.

      Delete
    4. perkatatan menghina dan mencaci tak masukan sama? apa kata saudara edit balik lepas tu post lagi.

      Delete
    5. 21:30 menunjukkan kejahilannya.

      Bila masa saya menulis secara menghina dan mencaci. Itu trademark kejora dan keris berayon.

      Sekiranya saudara terasa hina dengan diri sendiri jangan pula dituduh orang lain menghina dan mencaci kamu pula.

      Ibarat musang yang tak dapat minum air dikatnaya air itu yang masam.

      Delete
    6. Bro John Doe....such a good comment. Syabas bro!!

      I agree with you...as I commented before......actually they are not fighting for us....they're fighting for the sake of their survival....their power, money and wealth (I'm referring to the penyamun and the gang).

      The time has come bro.....we have to make a change for the sake of our generation and their future.

      Delete
    7. hurmm.... i dont think so, not really. anyway, saya tetap kagum kerana saudara berani mencuba. kipidup!

      Delete
    8. Bro John Doe....pedulikan mereka. Let's value our time...jangan abeskan masa kita layan orang yg tak cukup akal...they are not up to your par at all....so just ignore them.

      Kita rapatkan saf kita....salam perjuangan.

      Delete
    9. haram memutuskan silahturahim sesama islam. :)

      Delete
    10. Sdr The Phantom

      Terima kasih di atas sokongan.

      Kebiasaanya saya tidak melayan komen2 hampas yang tiada nilai, tetapi kekadang saya lontarkan balik persoalan kepada yang menuduh supaya ia dapat buktikan atau jelaskan pertuduhannya.

      Di satu pihak wujud watak seperti Kejora yang kerjanya hanya mencarut semata-mata.

      Di satu pihak pula muncul eatak yang menuduh orang lain pula melakukan perkara yang sama padahal ia tidak berlaku.

      Salam perjuangan.

      Delete
    11. sungguh ringkas dah jelas anon 22.23.

      Salam pertempuran.

      Delete
    12. Bro John Doe.....yupp, saya paham maksud saudara.

      Rapatkan saf kita.....Salam Perjuangan.


      Delete
    13. TERBAIK 22.23 tapi malangnya hati yang batil tidak boleh kendur semula.

      salam mukmin dari kami semua

      Delete
  13. .

    Isa Samad selamat.

    Itu pun orang Felda tak sedar.

    Ini 40 juta punya kes kecik je.

    Dan masuk Shahrir Samad yang kerja dia menjual segala harta Felda untuk menampung kerugian Felda


    ReplyDelete
  14. Assalammuallaikum.
    Dari Anak Singapura.

    Maaf bukan labu labi yang kemukaan tokoh Tok kenali tetapi saya.

    Saya baca kitab tulisan Tok Kenali dan baca kitab2 yang lain tidak mengira pengarang nya.

    Selagi ajaran nya memenuhi tiga perkara,

    1 Ada Allah yang Maha Esa

    2 Ada Adam, dan


    3 Ada Muhammad sebagai utusan nya

    HILANG SATU DARIPADA NYA ITU BUKAN ISLAM

    BRO KO JANGAN CEMOH LABU LABI, KAU KUTUK
    JE LAH AKU BRO

    MOHON MAAF BRO

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan gusar bro, tak ada siapa menuduh labu labi yang kemukaan tokoh Tok kenali.

      mungkin saudara seberang boleh menasihatkan labu labi supaya tidak suka mencemuh, memaki dan mencarut, saudara tak teragak nak buat demikian? tak nampak kah saudara dengan koem-komen menghina dan mencaci neliau? heran saya?

      Banyak kan lah membaca dan mengkaji Al-Quran yang sudah tentu benar.

      Kitab manusia belum tentu lagi!

      Wallahu a'lam

      Delete
    2. Assalammuallaikum bro 22.39
      Dari Anak melayu Singapura

      Terima kasih dengan anjuran saudara Insya Allah saya akan berusaha mendekati Al quran.

      Bro mungkin kecelaruan nya di pandu oleh emosi.

      Dalam Al Quran ada ayat,FASBIR SABRAN JAMEELA
      SABAR ITU INDAH.

      MARILAH BRO KITA SAMA SAMA APLIKASIKAN NASEHAT AL QURAN.

      THOIB




      Delete
    3. bagus tu, apa kata saudara tulis satu komen untuk saudara labu labi, nasihatkan dia supaya tidak terlalu celupar, menghina dan mencai orang lain, mungkin dia akan dengar nasihat saudara. tujukan pada labu labi, kadang kala dia gunakan nama samaran john doe.

      Terima Kasih

      Jazakallah Khairan Kathira

      Delete
    4. Tuduhan yg tidak betul.

      Saya bukan labu labi.

      Saya tidak bersetuju dengan kalimah menghina dan mencaci.

      Tapi di dalam menjatuhkan hukuman ada prinsip patut padan. Kalau ia sbg balasan ke atas pihak lain yg memulakannya maka yang membalas tidak wajar dikenakan sebarang hukuman.

      Di dalam penghukuman juga ada kalimah fasiq dan ada kalimah takfir. Takfir itu lebih berat dan ia dilakukan oleh pihak yang berlawan dengan labu labi.

      Berlaku adillah di dalam membuat penghukuman.

      Delete
    5. orang yang kuat menuduh memang suka wahai cakap bohong, cermin kan lah diri sendiri wahai saudra john dol aka labu labi. masa masih ada untuk bertaubat!

      Delete
    6. hanya allah yang tahu siapa yang adil, bukan kau john dol aka labu labi yang suka berbohong!

      Delete
    7. Wahai anonyMOUSE. Demi Allah aku bukan labu labi. Kalau aku dan labu labi orang yang sama semoga Allah laknat ke atasku.

      Beranikah kamu sumpah laknat john doe dan labu labi adalah orang yang sama?

      Apa yang isunya di sini?

      Mula2 tuduh labi-labi pentakfir. Bila aku buktikan puak kamu yang kafirkan dia sekarang kamu tuduh aku pulak labu labi.

      Asyik alih tiang gol saja.

      Tak perlu main2 lagi. Kalau kamu yakin aku labu labi silalah bersumpah laknat atas nama Allah.

      Delete
    8. saudara john dol/labu labi, apa saja tang keluar dari mulut pembohong tidak boleh dipakai lagi. sumpah menyumpah itu kegemaran kaum yahudi, tradisi mereka.

      masyaallah ... nauzubillah

      Delete
    9. Kalau kamu beriman silalah bersumpah laknat pula yang john doe dan labu labi adalah orang yang sama.

      Kamu bukan saja penipu tapi juga jahil. Sumpah pembohong yang tidak dipakai hanyalah di dalam sumpah penyaksian. Aku pula telah bersumpah laknat dan menyerahkan penghakiman dan penghukuman kepada Allah..

      Kalau tak percayakan aku pun tak apa. Adakah kamu tak percaya Allah itu adil?

      Aku telah pun bersumpah laknat. Kalau kamu masih nak kekalkan tuduhan aku dan labu labi adalah orang yang sama silalah lakukan perkara yang serupa.

      Sekiranya gagal maka terbuktilah yang pembohong itu kamu.

      Delete
    10. kamu bukan tuhan, jangan menghukum sesama manusia, sabar, itu yang dituntut isalam, jangan suka berbohong!

      selamat malam

      Jazāk Allāhu Khayran

      Delete
    11. Betul aku bukan Tuhan.

      Sebab itu aku bersumpah laknat supaya aku serahkan penghakiman itu kepada Tuhan.

      Kamu pula lari dari proses itu tapi masih sombong mengekalkan tuduhan yang sama.

      Sekiranya kamu melihat keadaan aku sekarang pada detik ini tiada apa yang kelihatan aku tidak sabar ataupun marah.

      Aku bersumpah demi kebenaran dan bukan sebagai tanda marah.

      Sungguh kamu seorang yang sombong masih mahu kekalkan tuduhan.

      Semoga kamu diberi hidayah.

      Delete
    12. Buat john & rakan seperjuangan lain,

      Pedulikan Beruk najip sekor tu

      Dia bukan nak berhujah sgt pun

      Dh xberakal apa yg nk dihujahkannya

      Memanjang konar sana konar sini

      Belajar kat najip la dia tu nampaknya

      Delete
  15. Bagus betul kerajaan la ni, lansung tak berkompromi dengan perasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Ini bukan rasuah tapi salah-guna kuasa.

      Dia yang bentang projek, dia yang luluskan dan dia jugak yang terima duit.

      Kalau rasuah mana pesalah yang bagi rasuah?

      Kes 1MDB salah guna kuasa.
      Kes bagi dedak 90 juta, rasuah.
      Kes derma 2.6, rasuah.

      Mustahil mereka cuai semasa dokumentasi atau semasa menerima duit. Dan apakah peranan Lembaga Pengarah Felda berkaitan projek Ikan ?

      Mudah bagi SPRM iaitu memiliki harta yang luar biasa. Ketika soal-siasat dah mengaku dan bocorkan maklumat. Ikut begini begitu, pergi mahkamah dan hanya mengaku tidak bersalah. Lepas pilihanraya baru berjalan perbicaraan.

      Lagi satu kali yang entah ke berapa warga Felda tertipu.

      Delete
    2. ingat TIPU, ingat uTUrN, ingat BMF!

      Delete
  16. Tidak semua org felda menyokong BN..lihat sj di semua Felda di seluruh negara..semua ada cawangan parti pembangkang berbanding diawal penubuhannya..Pihak pembangkang perlu mencipta mekanisma baru utk dilihat lebih diyakini,bukannya mewujudkan satu budaya tuduh menuduh jika tidak meraih sokongan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org felda sokong UMNO atau PAS saja. Mereka tak sokong PH.

      Delete
    2. walaupun pedih untuk menerima tapi itu lah realitinya.

      Delete
    3. Generasi pertama felda kebanyakkan memang sokong umno dan pas tapi generasi kedua kebanyakkannya tidak lagi...

      Delete
    4. saya generasi ketiga felda, datuk, bapa dan sekarang saya semua sayang kan UMNO, kami tatap memilih UMNO.

      Delete
    5. Kadangkala kalo Allah tak bagi hidayah sampai mati pun macam tu jugak..ye tak anon 22:04..apa nak di kata..

      Delete
    6. allah saja yang tahu, saudara sudah pasti dah dapat hidayah sebelum mati?

      Delete
    7. bagus hinalah lagi orang-orang felda seperti kami, teruskan cacian kamu semua terhadap kami, nanti PRU14 berduyun-duyun kami akan turn mengundi PH dan PPBM.

      terima kasih

      Delete
    8. .

      Tak payah bagi alasan mengarut.

      Orang Felda memang dah di nasib kan di tipu oleh UMNO.

      Delete
    9. orang felda dah biasa dicaci oleh orang buta hati perut seperti kamu!

      APA bakti anda pada FELDA selama ni? LOL

      Delete
  17. Dengan berkat doa' lebai2 PAS Dan UMNO maka dg izin Allah terbongkarlah segala kejahatan Mahathir selama masa pemerintahan kukubesinya...syukur...bila datang yang hak maka hilanglah batil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin Ya Rabbal Alamin

      Delete
    2. Amin, Takbir 3X

      Delete
    3. amin ya allah ya tuhan ku!!!!!

      Delete
    4. La hawla wala quwata illah billah

      Delete
    5. ish kamu, patut dok sebot kami,rame d antara kami tak setuju dgn blog tuan budin,cakap mau manis le jgn carut,suroh baca quran,rupanya pro amno haramjadah, komen kome dan kome-kome pong haramjadah juge.
      bagus amno ni nak habag bagi dlm dok menyamon,dok pijak mlayu ingat juga ALLAH SWT.setahu aku ahli dan pemimpin amno dah tak ingat ALLAH.

      chales darwin kata evolusi amno dari bapakberok kmdian jadi bapakorang kmdian jadi bapakbabi sabit tu kome tau babi boleh bercakap ..
      agaknya kome dlm group kot masa bwat komen .kalu rame d antara kami tak setuju dgn blog tuan budin. berapa rame lg yg setuju.berapa rame yg dok ataih pagag.
      heran aku bagaimana babi dgn lembu dok ataih pagag.pikior yob sampe mampuih. agak-agak bilakah hari mampuihnya amno...

      Delete
    6. Apabila datang kebenaran maka lenyaplah kebathilan. Sesungguhnya yang bathil itu tetap akan lenyap.

      Tak lama dah. In shaa Allah.

      Delete
    7. Tak kira berapa lama kebatilan, akan dibalas juga akhirnya, itulah janji allah.

      maka dipanjangkan umur olehh allah sifiraun durjana dan didatangkan kemusnahan didepan matanya.

      nauzubillah

      Delete
  18. Anon copypate panjang2 yang kutuk Tun tuduh mcm2 sejak seminggu dua ni sebenarnya jabatan dan bos dia yg suruh serang Tun dan bela Bijan habis2an..carigali balik semua hal Tun tapi pengecut tak nak dakwa. Dakwalah Tun kalau betul. Ini sembang kencang mcm si karabau, abuk pun elek! kan dah dekat pru ni,retreat Bukit Tinggi byk Kali dah, takkan 6.6% aje.jadi dikerahlah sibengong2 ni serang Tun.ada pulak 'panel pemikirnya' kat situ.entah apa yg difikirkan tak tahulah.rasa2nya mmg tak boleh berfikir ostaz ostaz yg ramai kat situ, penyamun pun nk di julangnya! Ni, si anon copypaste, gaji naik ke? nk kerja kuat pru ni, kontrak sambung ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haram menuduh tanpa bukti, sila kemuka kan 4 saksi kalau tidak komen seperti ini tidak akan dilayan atau mendapat apa=apa simpati disini

      Delete
  19. komen ikhlas dari orang atas pagar, tuduh menuduh, caci mencaci adalah kegemaran ramai pengomen-pengomen di blog tuan shah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan.

      Tak ramai sebab orang yang sama.

      Yang banyak ia lah komen caci-mencaci. Menuduh tu pun bukan sebab masing-masing berpandangan yang pihak lain yang salah.

      Delete
    2. labu labi25 January 2017 at 20:25

      Pas yg mana sedara rujuk.. Partai agama syiah atau partai ajaran syaitan..dua2 presideng nya org yg sama.. Zikir yg tak lekang dr mulut... Mu kapir klu mu tak pangkah ambo.. Mu faham molek2 tu ambo lobai sedonia ada title hujattul ayatollah merengi ):

      2.

      Delete
    3. tak salah berpandangan berbeza, itu lumrah manusia, yang tak perlu caci mencai, saudara pun tentu mempunyai ibu, kalau ibu saudara dipanggil ketot, badak dan sebagainya. macamana? sya tak menyokong benda yang slah tak kira lah di pihak pmana yang buat. komen-koem mencaci seperti ini tidak pernah lekang dari blog ini.

      Delete
  20. Harap2 org melayu felda sedar..
    Patut juta2 ringgit yg hilang dan rugi tu utk kesejahteraan mereka tapi habis sia2 begitu saja.
    Ayuhhhhh..
    Bangkit warga felda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HIDUP Felda untuk UMNO.

      PERJUANGAN MASIH BELUM SELESAI!!!

      Delete
  21. tabahkan hati kamu wahai keluarga-keluarga felda ku, UMNO mesti dipertahankan. tiada UMNO tiada FELDA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada penyamun tiada duit felda terbang.

      Tiada penipu tiada saham felda menjunam.

      Delete
    2. duit BMF dah lama terbang tak heran pun.

      Delete
  22. FAILDAH...Nak mengharapkan lanun bela nasib faildah..hurmmm..UmnokBeend ne mengharapkan undi shaja..sama maksud memilih para lanun dan ketua lanun...warga faildah sengaja diberi/ dibiar sedemikian rupa supaya Dedak yang ditabur terutama musim pilihanraya menjadi begitu berharga..bernilai..NajisBadak sungguh terkenal menjadi lanun..mengalahkan Jack Sparrow yang terkenal dlm Filem Pirates of Carribean...so..Najis Badak ne layak menjadi PM..( PIRATES OF MALAYSIAN )....sebut Faildah..teringatkan SAMAD..Satu Beli Samad..satu lagi Jual Samad...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak harapkan mantan ketua lanun UMNO? lagi lah fail bang oi!

      Delete
    2. ko.bingai 0051. Jamban A yg bocor , ko cerita pasal jamban B. Nak spi pun guna akal sikit, Trick basi ko tu tk efektif, dan boleh jejaskan nama bajk tuan politik ko. Dah oa tinggal 6%. Wake up, improve sikit.

      Delete
  23. Ingat tanpa UMNO tak wujud Felda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer ker,,,pasal tu boleh sesuka hati kebas duit rakyat,,,,bodoh lagi hamPas

      Delete
    2. Ingat uTUrN Ingat Skandal BMF!

      Delete
    3. 0022, mana koketaj tiang tadi?

      Delete
  24. .

    Yang double kena diperbodohkan ia lah peneroka sebab dah lah peneroka, melayu pulak tu.


    Apa reaksi orang Felda? Bagus, padan muka. Padahal bukan setakat projek ikan je yang dia orang tibai ... kalau setakat projek ikan dia orang tidak akan memiliki berpuluh-puluh kereta, memiliki restoran di beberapa pusat membeli-belah di dalam dan luar negara, selain sudah mempunyai rumah besar dan perhiasan mahal-mahal untuk isteri masing-masing.


    Tangan mereka lah yang di cium apabila datang majlis kenduri atau dalam lawatan. Sama juga macam Najib pelingkup negara.

    Jika di urus dengan betul dari dulu orang Felda tidak terikat sampai ke generasi ke 2.

    Jika TPM Cina, Pengurusan Tertingginya Cina dan peneroka nya Cina, dah kaya raya peneroka Cina.

    Silapnya terus berikan penyamun UMNO menguruskan negara.


    ReplyDelete
    Replies
    1. caci lah lagi orang-orang melayu dari felda tu, kau kan jenis kasta tinggi. tahulah mereka nak mengundi siapa lepas ni.

      Delete
    2. .

      Mereka tidak payah tahu. Otak mereka dah tepi. Mereka cuma hidup sebab UMNO. Tak ada UMNO, tak ada Felda.

      Walaupun saya kasta tinggi saya masih mahu menyedarkan orang Felda.

      Itu sebab saya kata kalau Cina, peneroka Cina dah kaya-kaya tapi sekarang orang Felda buat ikan jeruk.



      Delete
    3. teruskan cacian kamu kepada kami warga felda, allah sahaja tempat kai berlindung.

      Delete
    4. 0020. cepat mengucap dua kalimah syaadah

      Delete
  25. Felda dulu jika dibanding
    Peneroka seronok hati tak runsing
    Kebajikan dijaga tak rasa pening
    Semua hal dibawa berunding

    Hari ini peneroka pun bising
    Bayaran lewat duit tak pusing
    Masuk saham hati dah runsing
    Saham jatuh kepala pun pening

    Ada pegawai sudah ditangkap
    Bela ikan langsunglah lesap
    Berjuta ringgit dituduh songlap
    Akhirnya terus bawa ke lokap

    Makcik difelda tak pernah berkira
    Walau di felda banyak cerita
    Pegawai datang beritanya gembira
    Makcik tanyalah anak dikota

    Pengerusinya, silih berganti
    Rakyat nak tahu apa dah jadi
    Saham pakcik untung ke rugi
    Kalau rugi Isa ke ganti?



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik dari Fan Tun

      Keep it up bro.

      Salam perjuangan

      Delete
    2. FON DAN

      Orang berdayung di sungai seberang,
      Masuk berlabuh di tepi paya,
      Jangan kau bimbang harimau yang garang,
      Kau umpankan kambing diamlah dia.

      Delete
    3. mantap bro FON DAN

      kipidap!

      Salam pertempuran dari kami semua

      Delete
    4. Sokong diri sendiri ka?

      Ketara sangat lah..

      Delete
    5. masih membuat tuduhan tanpa bukti, bercakap bohong tidak dapat dipisahkan lagi dengan diri kamu ni wahai saudara john dol/labu labi. taubat lah.

      Nauzubillah min zalik

      Delete
    6. Tunjukan lah bukti wahai saudara john dol/labu labi pembohong tegar jika kamu benar! tiada bukti?

      Delete
    7. Bukti apanya?

      Aku telah bersumpah laknat bahawa aku bukan labu labi.

      Sila lakukan perkara yang sama kalai kamu yakin aku menipu.

      Delete
    8. kalau begitu tunggu sahaja balasan allah.

      selamat malam

      Jazāk Allāhu Khayran

      Delete
    9. Dan kamu terbukti seorang penuduh yang sombong.

      Walaupun selepas aku bersumpah laknat aku dan kamu enggan melakukan perkara yang sama kamu masih mahu kekalkan tuduhan kamu dan tetap menuduh aku menipu.

      Kamu siap boleh mengetahui lagi aku akan terima balasan Allah kerana aku berbohong dalam sumpahku itu.

      Sungguh kamu seorang yang sombong.

      Labu labi yang mencarut kamu bising tapi orang yang kafirkan labu labi kami sengapkan. Bila aku bela tuduhan kafir ke atas labu labi kamu tuduh aku pula labu labi.

      Entahkan kamulah orang itu.

      Dan aku doakan semoga kamu diberi hidayah oleh Allah.

      Delete
  26. Majoriti peneroka felda adalah melayu yang berkiblat kan UMNO Baru. Ketika ada orang jujur bagi nasihat agar jangan ikut segala kehendak Najib penyamun mereka tunjuk samseng... Mereka sanggup halau tetamu, maki hamun kumpulan NGO Anak kononnya felda adalah rumah mereka orang luar tiada hak campur tangan dalam urusan felda dan fgv.

    Sekarang baru tahu diri kena tipu. Seronok dengar felda bermasalah. Lagi banyak masalah lagi bagus. Padan muka....

    Mengenangkan betapa biadap dan kurang ajar nya segelintir peneroka dan generasi kedua terhadap orang yang mahu menyelamatkan mereka maka tak sepatutnya ada sesiapa perlu bersusah payah nak tolong selamatkan mereka dari menanggong hutang yang dilakukan oleh pemimpin mereka ? Biarkan mereka selesaikan sendiri. Tangan mereka yang tandatangan biar bahu mereka yang memikulnya.

    Mereka perlu sedar orang yang sedang menjahanamkan ekonomi mereka ketika ini adalah orang melayu UMNO Baru Najib Razak Isa Samad bukan Cina DAP.

    Dalam pilihanraya nanti bagi undi pada calon BN... Barisan National menang melayu felda hidup senang..... Bayar hutang sampai mampus.

    ReplyDelete
  27. Kenapa Dokumen CIA Ini Dr Mahathir Kata Berniat Jahat Ke Atas Dirinya Pula?
    Selepas beberapa agensi risikan antarabangsa, seperti Biro Siasatan Persekutuan (FBI), Jabatan Kehakiman (DOJ) dari Amerika Syarikat (AS) diiktiraf laporannya oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, laporan Agensi Risikan Pusat (CIA) pula dituduh berniat jahat dan bermotifkan politik.

    Ini kerana laporan agensi lain semua ditujukan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tetapi laporan CIA berkenaan skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF) menyebut nama Dr Mahathir terlibat dalam skandal itu.

    Bukankah pelik kerana itu satu-satunya agensi asing yang ditempelak oleh Dr Mahathir dengan menuduh agensi itu berniat jahat ke atas dirinya.

    Kepada Malaysiakini, Dr Mahathir berkata laporan dibuat agensi perisikan AS itu ditulis untuk memburuk-burukkan dirinya kerana beliau kerap mengkritik terhadap Barat.

    “Mereka serang saya sebab saya tak pernah berhenti daripada kritik mereka kalau mereka buat salah.

    “Jadi mereka mesti demonise me (memburuk-burukkan saya). Benda yang buat tu, dia (cuma) tuduhlah,” katanya kepada media di Putrajaya hari ini.

    Kenapa pula yang CIA dikatakan menyerang beliau, tetapi yang DOJ dan FBI kononnya memihak kepada dirinya.

    Dr Mahathir langsung tidak berani mengatakan bahawa laporan CIA itu tidak wujud dan tidak berasas sebaliknya hanya berani menuduh ia ditulis oleh CIA dengan motif politik. Motif politik apa kerana Dr Mahathir bukan lagi seorang Perdana Menteri atau ada apa-apa jawatan penting yang AS merasakan ada kepentingan untuk mereka.

    Dalam nada sini, beliau seakan menuduh Najib turut memberikan sogokan kepada CIA untuk menyerang beliau dalam isu ini.

    “Apa yang anda bangkitkan sekarang? Bolehkah anda membetulkan apa-apa yang saya telah lakukan sebelum ini?

    “Matlamatnya adalah politik. Mungkin ada seseorang mendapat manfaat daripadanya,” katanya dalam sidang media itu.

    Perkataan manfaat yang digunakan nampaknya menjurus kepada pihak yang mendapat kelebihan seandainya Dr Mahathir diserang.

    Takkan rakyat tak nampak lagi macam mana strategi jahat Dr Mahathir ini dalam bermain politik

    ReplyDelete
    Replies
    1. lpws.gunq letak tiang tu sini balik k? tq

      Delete
  28. Pakatan Harapan Akan Goyah Andai Dr Mahathir Tak Jawab Skandal BMF
    Sudah masuk hari kedua satu dokumen rasmi yang didedahkan oleh Agensi Risikan Pusat (CIA) Amerika Syarikay (AS) berkenaan skandal perbankan terbesar yang menggegarkan negara pada 1980 yang memaklumkan ada pembabitan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Portal The Asian Correspondent dalam laporannya berkata ia adalah antara 13 kertas siasatan yang dikeluarkan minggu lepas oleh CIA.

    Dokumen itu turut mempertikaikan respon atau tindak balas pentadbiran Dr Mahathir dalam mengendalikan kerugian kira-kira AS$1 bilion itu.

    Dengan pendedahan ini, perjalanan politik Dr Mahathir dengan PPBM nampaknya sedikit terbantut dan terjejas kerana ia membuatkan rakyat terkejut dan mahu beliau menjawab dakwaan ini atau kesan lebih buruk akan berlaku kepada dirinya dan parti.

    Ia ekoran, tuduhan Dr Mahathir ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kononnya melenyapkan duit dari syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tetapi semuanya sudah dibuktikan tidak berasas.

    Dalam hal ini, kes ini juga melibatkan kematian seorang juruaudit yang bekerja dengan Bank Bumiputera pada masa itu iaitu Allahyarham Jalil Ibrahim yang dibunuh.

    Laporan berkenaan juga menyebut kerajaan Malaysia tidak boleh kata tidak tahu mengenai skandal itu kerana ia membabitkan Bank Bumiputera, bank dimiliki kerajaan yang berkait rapat dengan Umno pada masa itu dan dipantau rapat oleh Kementerian Kewangan.

    “Tiada keputusan penting dibuat tanpa persetujuan atau pengetahuan mereka,” kata portal itu memetik kertas siasatan CIA bertarikh Mac 1985 bertajuk “The Bank Bumiputra Scandal: More Trouble Ahead for Malaysia’s Mahathir?”.

    “Tidak mungkin kerajaan tidak tahu mengenai peningkatan had pinjaman Bank Bumi bagi cawangan luar negaranya bagi membenarkan lebih banyak dana disalurkan ke Hong Kong,” katanya.Andai tidak dijawab, admin merasakan ketika itu pemimpin DAP dan parti lain dalam pembangkang akan bersuara secara halus mula melancarkan gerakan untuk menyingkirkan Dr Mahathir.

    Jika dakwaan ini tidak diperjelaskan dan tidak dijawab oleh Dr Mahathir, Pakatan Harapan akan berdepan kehancuran sebelum menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lagi nanti

    ReplyDelete
  29. Azmin Ali Gelar Bapa Angkatnya Kuku Besi
    Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali semalam mendakwa ada sesetengah pemimpin pembangkang mengamalkan sikap kuku besi dan ia mengganggu usaha mencari kesepakatan dalam kalangan mereka.

    Daripada kenyataan itu, nampak seperti Azmin menempelak bapa angkatnya iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad yang sudah pun bersikap seperti kuku besi sejak menjadi Perdana Menteri pada tahun 1981 hingga 2003.

    Ketika zaman mudanya, Azmin amat rapat dengan Dr Mahathir ketika zaman belajar sehingga ia kelihatan seperti Dr Mahathir umpama bapa angkat kepada Menteri Besar Selangor itu kini.

    Dalam Pakatan Harapan, ketika ini secara asasnya ada parti PKR, DAP, PAN dan PPBM yang dipengerusikan oleh Dr Mahathir.

    Dr Mahathir mahu menggunakan gaya kuku besinya, kononnya untuk menyatupadukan semua parti dalam pembangkang dan ikut kepimpinannya yang katanya akan berjaya memenangi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti.

    Ketika ini, parti pembangkang masih dalam keadaan huru-hara khususnya dalam soal pembahagian kerusi dan siapakah yang bakal bertanding pada PRU14.

    Belum selesai soal itu pun, mereka sudah bising berebut siapa yang bakal memegang jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

    Kenyataan Azmin itu nampaknya satu petanda, PKR sudah mula muak dengan drama Dr Mahathir cuba untuk mempengaruhi parti lain dalam Pakatan Harapan untuk mengikut telunjuknya dan konconya iaitu bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

    Lebih ralat bagi Mohamed Azmin ialah, Dr Mahathir dan orang-orangnya dalam PPBM itu adalah musuh yang mereka lawan habis-habisan dulu tapi kini dek kerana matlamat mereka sama, mereka terpaksa terima Dr Mahathir jadi sahabat.

    Mereka lupa agaknya, walaupun Dr Mahathir dah jadi sahabat tapi sifat kuku besinya masih ada dalam diri bekas pemimpin UMNO itu

    ReplyDelete
  30. Mana Sekutu-Sekutu Rapat Mahathir Untuk Membela Nasibnya?
    Agak menghairankan sebenarnya bilamana setiap kali Tun Dr Mahathir Mohamad berhadapan dengan isu-isu yang menyelubungi dirinya, tiada satupun suara dari rakan sekutunya dalam Pakatan Harapan tampil untuk membela dirinya. Apa yang mereka buat hanyalah berdiam diri dan membiarkan Mahathir menjawab sendiri apa jua isu yang membabitkan dirinya.

    Dalam kes pendedahan laporan siasatan CIA semalam, sehingga kini, langsung tiada mana-mana pemimpin Pakatan Harapan tampil membela dirinya. Masing-masing hanya mendiamkan diri seolah-olah Mahathir dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), bukanlah sebahagian daripada anggota Pakatan Harapan
    Lihat sahaja bagaimana Mahathir keseorangan apabila menjawab dakwaannya yang mengatakan Bantuan Rakyat 1 Malaysia itu satu bentuk rasuah. Boleh dikatakan langsung tiada pemimpin pembangkang yang bersependapat dengan beliau dalam isu ini. Malah, kenyataan DAP, PKR dan PAN juga jelas bertentangan dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Mahathir.

    Bagaimana pula dengan perseteruannya dengan Istana Johor? Mahathir kekal keseorangan berhadapan dengan kemurkaan Kebawah Duli Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar dan tiada langsung sebarang suara dari mana-mana pemimpin terutamanya Lim Kit Siang yang merupakan Ahli Parlimen Gelang Patah yang juga sekutu rapatnya yang terbaru.

    Jika Mahathir merasakan dirinya cukup dominan dalam Pakatan Harapan, kenapa beliau dibiarkan keseorangan dalam banyak isu? Sebelum ini, kita dapat melihat bagaimana Mahathir terpaksa melutut kepada semua pemimpin pembangkang untuk menyokong perjuangannya menumbangkan kerajaan dan Datuk Seri Mohd Najib.

    Beliau juga akan muncul pada mana-mana majlis yang membabitkan mana-mana parti di dalam Pakatan Harapan supaya parti dan dirinya dapat diterima oleh para pemimpin pembangkang. Namun hakikatnya, kehadiran beliau dalam Pakatan Harapan masih belum mampu meyakinkan para pemimpin PKR, DAP dan PAN untuk membelanya andai sesuatu perkara buruk terjadi kepada dirinya.
    Dalam kes yang membabitkan laporan siasatan CIA terhadap penyelewengan BMF yang dilakukannya pada tahun 1983, Mahathir dilihat terkapai-kapai mencari alasan kukuh untuk menangkis semua tuduhan yang dilemparkan keatas dirinya. Tidak kelihatan pemimpin Pakatan Harapan untuk membelanya dan mereka hanya membiarkan sahaja Mahathir berhadapan dengan semua ini.

    Adakah ini yang dikatakan kesepakatan dalam pembangkang? Jika di lihat dari apa yag menimpa Mahathir hari ini, nyata sekali kesepakatan dan perpaduan dalam pembangkang hanyalah retorik politik semata-mata. PPBM kekal sebagai sebuah parti yang tidak penting buat Pakatan Harapan dan Mahathir kekal sebagai orang asing dalam pakatan pembangkang di negara ini.

    ReplyDelete
  31. Kenyataan Mahathir Kononnya Bukan Lidah Rasmi Pembangkang
    Bukan satu rahsia lagi apabila kehadiran Tun Dr Mahathir Mohamad dan parti yang diketuainya, PPBM, tidak begitu diterima baik oleh PKR terutamanya oleh keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim, musuh politik Mahathir selama lebih 18 tahun. Hal ini dapat disaksikan dengan beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh Datin Seri Wan Azizah mahupun anaknya, Nurul Izzah Anwar.

    Kedua-dua orang kuat PKR ini sebenarnya masih menyimpan perasaan marah terhadap Mahathir dengan apa yang beliau lakukan terhadap Anwar pada 1998 yang menyaksikan Anwar di pecat daripada UMNO atas salah laku yang dilakukannya.
    Walaupun hari ini Mahathir sudah secara sah berada dalam saf kepimpinan Pakatan Harapan dan telah berbaik semula dengan Anwar, namun perasaan marah keluarga Anwar terhadap Mahathir amat sukar dikikis dengan begitu mudah. Terbaru, Nurul Izzah Anwar menyeru semua pihak termasuk rakan Pakatan Harapan yang lain untuk tidak mengambil peduli apa jua kenyataan Mahathir berhubung masa depan pakatan berkenaan.

    Beliau mengakui, sebagai bekas Perdana Menteri, Mahathir berhak untuk menyuarakan pendapatnya namun beliau mahu lebih penekanan diberikan terhadap usaha Pakatan Harapan membentuk satu gabungan untuk memastikan pertandingan satu lawan satu, benar-benar menjadi kenyataan.

    Menariknya di sini, andai benar kenyataan Mahathir ini bukan lidah rasmi pembangkang, di mana hak Mahathir untuk menyuarakan pendapatnya di dalam Pakatan Harapan? Bukankah jika dinilai dari seruan Nurul Izzah ini, ianya kelihatan bukan amalan demokrasi solid seperti yang diperjuangkan oleh mereka selama ini?

    Jika suara Mahathir ini bukan lidah rasmi Pakatan Harapan, kenapa Nurul Izzah dan kesemua pemimpin pembangkang begitu komited untuk menjadikan pertandingan satu lawan satu semasa PRU ke 14 nanti menjadi kenyataan? Bukankah ianya adalah seruan Mahathir yang mahu pembangkang bersatu melawan UMNO dan Barisan Nasional?
    Sebenarnya, Nurul Izzah tidak boleh menafikan bahawa Mahathir adalah salah seorang pemimpin pembangkang walaupun beliau bukan Ahli Parlimen atau ADUN di mana-mana kawasan. Jika Mahathir berasakan PAS bukan lagi keutamaan pembangkang, PKR harus akur dengan cadangan Mahathir ini. Ini kenyataan yang sudah tertulis dalam Pakatan Harapan yang mengutamakan pendapat pemimpin utama.

    Jadi, adalah amat pelik apabila Nurul Izzah mahu semua pihak mengabaikan sahaja apa yang diperkatakan Mahathir kerana ianya bukan lambang sebenar kehendak Pakatan Harapan. Ianya sama seperti Nurul Izzah menolak kenyataan Lim Kit Siang hanya kerana Kit Siang bukan ahli PKR. Bukankah ianya satu perkara yang pelik dan melawan pegangan kebebasan suara yang diamalkan oleh Pakatan Harapan?

    ReplyDelete
  32. MAHATHIR BUKAN TERSASUL, TETAPI “TERLEPAS CAKAP”?
    Apabila Mahathir tampil bermesra dengan Lim Kit Siang, bagai dipanah petir para peminat politik tanahair melihat bagaimana satu individu yang cukup dikenali sebagai anti-DAP itu membuat pusingan “U-Turn”.

    Tanyalah mereka-mereka yang membesar pada era pemerintahannya, pasti kenal dan tahu bagaimana menebalnya sikap anti-chauvinis pada waktu itu.

    Lantas, apakah motif, atau motivasi terkuat sehingga Mahathir memilih untuk bersama Lim Kit Siang dan keluarga?

    Masih segar di minda, bagaimana Mahathir dilaporkan berkata bahawa DAP mahukan kerusi Timbalan Perdana Menteri. Dan hanya dengan seketika, beliau tiba-tiba menuduh MCA pula yang mahukan jawatan tersebut. Biasalah, dalam politik, itu dipanggil “damage control”. Namun, “kantoi” tetap “kantoi”.

    Kasihan melihat, bagaimana pro Mahathir, sehingga ke hari ini cuba bersungguh menggunakan hujah bahawa mantan itu tersasul. Tersasul, atau “terlepas cakap”? Di kala rumah kata pergi, kubur kata mari, kita faham beliau sudah tidak selicik dahulu, maka tidak mustahil apa yang dilafazkannya berhubung cita-cita politik DAP itu adalah sesuatu yang lahir dari dunia nyata.

    Jika benar tersasul sekalipun, bagaimana boleh wujud idea sedemikian sehingga kata-kata itu boleh terlepas? Apakah wujud “perjanjian” di antara kedua-dua belah berhubung dengan perkara tersebut? Jika ia tidak bermain di mindanya, mana mungkin boleh terlajak kata. Kan?

    Jika benar wujud perjanjian antara dua entiti antik itu, isu “terlepas cakap” ini hanya berkisar tentang timbalan perdana menteri yang dilaporkan mahu dimiliki oleh DAP.

    Bagaimana dengan jawatan Perdana Menteri?

    Mungkin juga ada kaitan dengan dakwaan yang dibuat oleh Tunku Aziz berkaitan “grand design” tahaluf siyasi DAP-PPBM

    ReplyDelete
  33. SKANDAL BMF: PENAFIAN MAHATHIR KENA PERCAYA, PENAFIAN NAJIB DITOLAK BEGITU SAJA?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tepat sekali!

      Delete
    2. kami orang sabah dah lama tahu perangai dia ....

      Delete
    3. oh , kamu 6% sabab tu yer?

      Delete
  34. TIPS UNTUK PAKATAN HARAPAN BERJAYA ‘PANCING’ PAS…
    Berdasarkan pengamatan penulis, parti-parti pembangkang nampaknya bagai kurang senang melihat kemesraan yang terjalin di antara UMNO dan PAS sejak akhir-akhir ini. Pantang dilihat UMNO dan PAS bersama, ada saja yang mereka hendak kutukkan.

    Mereka seolah-olah takut sangat kalau-kalau rakyat melihat PAS menjalin kerjasama dengan UMNO. Mungkin mereka takut melihat kekalahan besar mereka ketika PAS menyertai Barisan Nasional (BN) suatu masa dahulu?

    Jika UMNO dan PAS dilihat bekerjasama tentang sesuatu isu, maka mulalah mereka menjadi ‘batu api’, cuba sedaya upaya memisahkan kerjasama yang terjalin. Kalau boleh, mereka mahu PAS maki UMNO dan UMNO hentam PAS.

    Tidakkah mereka sedar bahawa PAS kini telah berubah kepada politik matang dan sejahtera. Maksudnya, mereka menyokong yang benar dan membantah sesuatu yang dilihat tidak menguntungkan perjuangan mereka mencari redha Allah. Faham?

    Sebagai contoh, dalam isu membantah kezaliman rejim Myanmar terhadap umat Islam Rohingya, PAS menyokong Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak. Salah di mana tindakan PAS dan UMNO itu?

    Pada pandangan penulis, mereka terlalu ‘buta’ untuk menilai. Ekoran PAS kini cuba menjadi pembangkang yang sihat dan lebih ‘celik’ melihat kebaikan UMNO yang mengemudi kerajaan BN, maka mereka menilai adalah tidak salah untuk menyokong sesuatu yang baik.

    Namun, sekiranya Perdana Menteri melakukan sesuatu yang terbukti zalim dalam penilaian mereka, maka tidak mustahil jika mereka menyerang Presiden UMNO sehingga terbit gelaran ‘Maha-Zalim’, ‘Maha-Firaun’ dan ‘Diktator’ bagai di zaman salah seorang bekas Perdana Menteri dulu.

    PAS mungkin kini sudah sedar bahawa kepimpinan sesebuah kerajaan itu adalah bergantung kepada pemimpin yang menerajui BN. Jika dulu BN diterajui seorang yang zalim, maka mereka menentang. Dan bila BN diterajui oleh seorang yang baik, maka mereka sokong. Salahkah?

    Apatah lagi isu-isu yang membabitkan kerjasama UMNO dan PAS itu dilihat menguntungkan Islam dan bangsa Melayu di negara ini, maka lebih gelisahlah mereka dibuatnya. Bagai ‘syaitan’ kepanasan mendengar laungan azan, mereka bertali arus menjadi ‘batu api’.

    Penulis yakin mereka sedang ‘memancing’ PAS. Jika boleh, mereka mahu PAS bersama Pakatan Harapan. Seboleh-bolehnya mereka mahu janjikan ‘bulan dan bintang’ pada PAS sebelum dijadikan ‘keldai tunggangan’ pada PRU ke-14 nanti.

    Namun mereka juga perlu sedar bahawa PAS sekarang menilai mereka sedang berada dipihak yang batil. Dalam ertikata lain, mungkin PAS melihat bahawa mereka tidak akan mendapat redha Allah jika bersama Pakatan Harapan dan ‘bunga raya’. Nasiblah!

    Pada penulis, amat mudah untuk pembangkang mendapatkan kerjasama PAS. Caranya, ikut saja semua kehendak PAS dan jadikan Datuk Seri Abdul Hadi sebagai Ketua Pembangkang. Kemudian, semua dasar Pakatan Harapan dan ‘bunga raya’ dimansuhkan, ikut cara PAS.

    Jadikan PAS ketua Pakatan Harapan. DAP, ‘bunga raya’, PAN dan PKR semua tunduk dan tunjuk taat setia pada Presiden PAS. Itu saja caranya untuk menarik PAS bersama.

    Kenapa? Kenapa sejarah PAS menyaksikan parti itu sudah puas menjadi ‘balaci’ DAP dan PKR sebelum ini. Apatah lagi dengan perlakuan PAN terhadap mereka sebelum ini, serik mereka berada di tahap yang tertinggi. Pastinya, pisang tidak akan berbuah dua kali. Faham?

    ReplyDelete
  35. TOLONGLAH JANGAN ABAIKAN ‘WARGA EMAS’ ITU…
    Sejak akhir-akhirnya ini, dia makin tidak keruan. Tidak tahulah tentang punca sebenar dia jadi sedemikian. Seolah-olah penyakit ‘alzheimer’nya semakin parah menyerang. Sekiranya satu dua insiden dan tidak kerap mungkin tidak mengapa, tapi apa yang berlaku baru-baru ini amat membimbangkan.

    Mulanya dia buat ‘u-turn’. Bukan sekali dua ‘u-turn’ yang dia buat, berkali-kali. Bukan hanya melibatkan perkara-perkara lama ketika dia berkuasa dahulu, malah perkara-perkara yang aru berlaku pun dia buat ‘u-turn’ juga?

    Sebelum ini apa yang dia tidak pernah kata pada bekas Timbalannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim? Jika dikenang kembali, boleh ‘meroyan-royan’ Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, Nurul Izzah dan seluruh keluarga mereka.

    Penulis yakin, hingga kini ‘luka di hati’ mereka tidak pernah sembuh gara-gara angkara dia itu. Tapi dia buat ‘u-turn’. Terhegeh-hegeh di mahkamah, kononnya menyokong. Padahal, kita pun tahu dia mahu publisiti kononnya ‘bertaut kembali’. Padahal dalam hati?

    Antara lengkok ‘u-turn’ paling besar yang dia buat adalah ‘berpeluk’ dengan Kit Siang. Padahal, orang tua itulah yang dia kutuk selama lebih 22 tahun sebelum ini. Sekarang sudah jadi ‘kawan baik’ bagai ‘belangkas’. Teruk juga ‘macai-macainya’ cari alasan ‘menghalalkan u-turnnya’ itu…

    Betapa ‘sucinya’ DAP kini di hatinya hanya Allah yang tahu. Seolah-olah siapa yang kutuk DAP itu bagai mengutuk dirinya sendiri. Sayangnya dia pada DAP begitu ketara hingga sanggup memuliakan mereka yang pernah dia ‘kahak-kahakkan’ dahulu.

    Tempohari, dia sebut BR1M itu rasuah. Kemudian dia kata akan teruskan BR1M jika dapat kuasa. Dulu dia kata Pak Lah suka ‘flip-flop’, tapi sekarang siapa sebenarnya yang ‘flip flop’? Sampai fatwa Mufti-Mufti pun dia sanggah memenangkan fatwanya? Kemudian buat ‘u-turn’?!

    Terbaru, dia buat ‘u-turn’ lagi. Kecoh tentang jawatan Timbalan Perdana Menteri. Mulanya dia kata DAP tidak pernah minta jawatan Perdana Menteri, tapi ada meminta jawatan Timbalan Perdana Menteri.

    Tapi dalam tempoh yang singkat, dia buat ‘u-turn’ dan mendakwa MCA pula yang meminta jawatan Timbalan Perdana Menteri. Pelik betul. Sedang dia bercakap tentang DAP, tiba-tiba saja dia ‘melencong’ kepada MCA? Teruk sangat nampak terdesaknya kali ini…

    Penulis yakin, bahawa semua orang tahu tentang ‘penyakit’ dia itu. Bukan penulis saja yang kata, ramai yang garu kepala. Hatta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pun terpaksa beri gelaran padanya, ‘pakar u-turn’.

    Cuma apa yang penulis hendak tekankan kepada keluarga bekas diktator itu, tolonglah prihatin sedikit pada ‘sindrom’ yang sedang teruk melanda ‘ayahanda’ mereka. Takkanlah sampai ke tua pun mahu diperkuda begitu untuk mengejar kuasa?

    Tidakkah mereka kasihan pada seorang warga yang terlalu emas yang berhempas pulas mengeluarkan ‘fatwa-fatwa politik merepek’ pada usia sebegitu? Sampai bila mahu terus bergantung padanya untuk meraih populariti dan sokongan? Selagi bernyawa?

    Penulis tahu, jika diikutkan hati warga emas itu, dia mungkin mahu terus berpolitik sampai ke liang lahad. Kononnya ‘berjuang hingga mati’? Tapi tolonglah sedarkan dia bahawa ‘mati di dunia’ ini adalah permulaan kepada ‘hidup di akhirat’.

    Ingatlah tentang dosa dan pahala beliau selama 22 tahun sebelum ini. Berapa banyak pahala dan berapa banyak dosa yang dia bawa nanti? Cukupkah bekalan? Usahlah leka dan biarkan warga emas itu berkeliaran atas pentas mengikut kehendaknnya. Itu kurang membantu di akhirat kelak.

    Penulis bukan apa. Sebagai seorang Islam, penulis hanya mampu menegur. Namun percayalah, bahawa sekiranya penulis ini anaknya, tak mungkin penulis biarkan bapa penulis terus memalukan diri merepek-repek di depan rakyat.

    Malah kalau penulis jadi anaknya yang kaya raya, pasti penulis bawa dia bermastautin di Makkah atau Madinah menghabiskan usia dengan beribadah di sana. Mohon maaf secara terbuka kepada rakyat, kemudian tunggu Allah ‘jemput’ ke alam barzakh. Itu lebih baik rasanya…

    ReplyDelete
  36. Bumiputra Malaysia Finance, Tun M dan PAS
    ORANG hari ini terkejut dengan pembongkaran salah laku Tun M isu BMF 30 tahun dulu. Tapi PAS dah lama siapkan dokumen ini, mendahului CIA sejak 1984 lagi. Ini adalah buku penerangan isu Bumiputra Malaysia Finance (BMF) yang pernah menggemparkan negara pada awal zaman Tun M memerintah, yang turut melibatkan pembunuhan misteri juruauditnya.

    Isu ni juga pernah dibangkitkan Lim Kit Siang dalam parlimen. Apakah sekarang dosa itu dah dimaafkan kerana matlamat jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan?

    Ini yang sebenarnya membimbangkan Tun M. BMF hanya salah satu dari beribu sejarah salahlaku Tun M yang sedang ditutup. Sebab itu orang pertama menentang idea UG adalah Tun M sendiri, sampai terguling Pak Lah.

    Ini kerana idea UG akan meletakkan semua parti berada dalam kerajaan. Institusi kehakiman ditadbir bersama. Pasti PAS akan heret isu-isu Tun M ke muka pengadilan.

    Musuh sebenar Tun M adalah PAS. Walaupun tahu Umno tidak akan berjaya jatuh selagi tak bersama PAS, dia tetap menolak PAS. Matlamat sebenar bukan untuk menumbangkan Umno, tapi menyelamatkan empayarnya daripada diancam PAS yang tidak pernah berkompromi dengan penyelewengan

    ReplyDelete
  37. Kuasai politik orang Melayu, peluang tadbir negara
    PENGKALAN CHEPA: Sejarah membuktikan mana-mana parti politik yang boleh menguasai orang Melayu berpeluang mentadbir negara.

    Ini berasaskan pengundi Melayu sehingga sekarang adalah kumpulan dominan di negara ini.

    Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata parti yang boleh menguasai orang Melayu mereka boleh menguasai negara.

    Katanya sejak dahulu sehingga sekarang Umno yang masih menguasai politik orang Melayu.

    "Dalam usaha kita hendak mendekati peluang itu bukan bermakna kita ketepi kaum-kaum lain dalam suasana masyarakat majmuk di negara ini," katanya pada taklimat isu semasa menjelang pilihan raya umum ke-14 di Putik malam tadi.

    Hadir sama Timbalan Mursyidul Am PAS Ustaz Datuk Bentara Kanan Ahmad Yakub, Naib Presiden Datuk Mohd Amar Abdullah, Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan dan pimpinan utama PAS Kelantan.

    Program tersebut bermula dengan solat Maghrib, kuliah agama, solat Isyak dan solat hajat.

    Petugas pilihan raya PAS dari seluruh Kelantan memenuhi ruang dewan besar dan lobi Putik. Biarpun banyak tempat masih ada kesan banjir namun tidak menghalang mereka datang.

    PAS Kelantan kini semakin kerap menganjur program parti dan penjelasan isu semasa. Minggu lepas pelancaran Institut Latihan PAS dan himpunan menyokong pindaan Akta 355.

    Himpunan di padang Majlis Daerah Machang dihadiri lebih 10,000 petugas parti dan penduduk tempatan.

    Malah banyak PAS kawasan di Kelantan telah melancar jentera pilihan raya, sebagai persiapan awal menghadapi PRU 14 tidak lama lagi.

    TG Abdul Hadi berkata, mengambil kira kekuatan pengaruh orang Melayu, PAS tampil dengan mengetengahkan acuan politik Islam.

    "Sebab itulah PAS tawarkan budaya politik matang dan sejahtera dengan mendekati semua pihak yang boleh menerima Islam sebagai teras perjuangan," ujarnya.

    Ustaz Ahmad pula berkata kedatangan ramai petugas pada program tersebut membuktikan kesungguhan mereka bagi mempertahankan kerajaan negeri yang ada sekarang.

    ReplyDelete
  38. TAKBIR 10X !!!!!!

    ReplyDelete
  39. Pelawaan kerjasama DAP mahu lemahkan PAS
    KOTA BHARU: Tidak lama selepas menawar bagi mengadakan semula hubungan dengan PAS, DAP dilapor bersedia pula untuk berjumpa dengan MCA dan Gerakan.

    Sedangkan sebelum ini ketika pemimpin PAS dan Umno berada sepentas bagi memperjuangkan isu sejagat, pemimpin PAS dituduh mahu bekerjasama dengan Umno.

    Timbalan Mursyidul Am PAS, Ustaz Datuk Bentara Kanan Ahmad Yakob berkata, jemputan DAP untuk bekerjasama semula dengan PAS dianggap tidak ikhlas.

    "Saya rasa mereka ada strateginya sendiri walaupun matlamatnya menentang Barisan Nasional dan Umno sama dengan kita (PAS).

    "Tujuannya untuk melemahkan kita," katanya ketika diminta mengulas jemputan veteran DAP Lim Kit Siang untuk bekerjasama semula dengan PAS.

    Menurut Lim keutamaannya kerjasama itu dalam usaha menyelamatkan Malaysia daripada amalan rasuah yang sedang berleluasa.

    Ustaz Ahmad yang juga Menteri Besar Kelantan berkata PAS mempunyai pengalaman kerjasama dengan DAP dalam gabungan Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat.

    Menurutnya, kedua-duanya terkubur selepas parti “chauvinist” itu menentang hasrat PAS untuk memperkasakan perundangan Islam.

    “Saya merasakan 'salam perdamaian' yang dihulurkan Pengerusi DAP itu sebagai salah satu usaha melemahkan PAS.

    “Mereka juga berterusan menentang pindaan Akta 355 bagi memperkasakan Mahkamah Syariah melalui usul persendirian dibawa ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang,” katanya.

    ReplyDelete
  40. Syed Ali : Awasi berita ' tidak bertapis ' disebar pembangkang
    KETUA UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee mengingatkan ahli parti supaya lebih berwaspada dengan gerakan fitnah untuk menjatuhkan pemimpin parti menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

    Pembangkang tegasnya, menggunakan pelbagai kaedah termasuk penyiaran berita palsu menerusi media sosial, pendedahan maklumat meragukan dan penghinaan serta cercaan keterlaluan terhadap pemimpin UMNO.

    Malah beliau mendakwa, fitnah secara terancang didalangi blok pembangkang kini cuba melaga-lagakan sesama pemimpin UMNO supaya rakyat terhakis keyakinan terhadap kerajaan.

    "Mereka (pembangkang) mencari kaedah secara lebih tersususn, menyerapkan unsur-unsur fitnah menerusi media sosial yang menjadi medium utama mendapatkan maklumat terkini," katanya.

    Syed Ali yang juga Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan, berkata laporan fitnah menerusi media sosial sengaja ditularkan secara meluas untuk mencemarkan imej UMNO.

    Tambah beliau, walaupun laporan tersebut sekadar fitnah dan tohmohan jahat tetapi apabila diulang penyiaraannya akan kelihatan sepereti sesuatu yang benar.

    Sehubungan itu, beliau berkata perkhabaran fitnah menerusi laman-laman sosial kononnya berlaku pertelingkahan antara pucuk pimpinan UMNO sebagai tidak berasas dan sengaja diada-adakan.

    Katanya, perkahabaran itu cuma berita tidak bertapis yang antara lain untuk bertujuan melaga-lagakan kepimpinan parti termasuk membabitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    "Cerita keburukkan dan cercaan terhadap Najib sudah lama dilakukan pembangkang, mereka mencari pelbagai helah dan muslihat kotor untuk menjatuhkan Perdana Menteri," tegasnya.

    Beliau tidak menafikan kejayaan Najib mengemudikan parti dan dalam masa yang sama mengukuhkan pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN) menjadi punca blok pembangkang sakit hati.

    "Pembangkang amat kecewa dan sakit hati dengan kepantasan Najib merungkai segala permasalahan rakyat dan meletakkan acuan pembangunan negara pada landasan yang betul," tegasnya.

    Beliau yang juga Bendahari BN Wilayah Persekutuan berharap ahli-ahli parti supaya berhati-hati dengan penyebaran maklumat palsu yang semakin rancak dilakukan pembangkang.

    Pembangkang termasuk kumpulan anti-kerajaan tegas beliau, mencari jalan untuk mencetuskan kekeliruan dan kegawatan politik menjelang PRU ke-14 akan datang.

    "Mereka sengaja memainkan sentimen perkauman, agama, ekonomi dan pendidikan untuk mengelirukan perhatian rakyat, mereka cuba perdaya pengundi dengan maklumat yang tidak betul," ujarnya

    ReplyDelete
  41. Lim Kit Siang harus menjelaskan mengenai cita-citanya untuk menjadi TPM
    Kenyataan oleh Setiausaha Akhbar Perdana Menteri

    25 Jan 2017

    1. Ia adalah penting dan tepat pada masanya untuk Lim Kit Siang menjelaskan kepada rakyat Malaysia keengganan beliau mengakui bahawa beliau akan menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan jika Pakatan Harapan memenangi pilihan raya umum akan datang.

    2. Memandangkan hakikat jelas bahawa DAP adalah pemimpin Pakatan, rakyat Malaysia perlu tahu sama ada Lim Kit Siang akan menduduki jawatan tersebut jika pembangkang pimpinan DAP menang pilihan raya umum akan datang. Kita tidak boleh mengabaikan hakikat bahawa DAP adalah parti dengan kerusi terbesar di Parlimen dalam Pakatan dan oleh itu, pada hakikatnya mempunyai kedudukan kepimpinan yang dominan dikalangan komponen Pakatan.

    3. Lim Kit Siang perlu mengesahkan tentang hal ini, kerana ia adalah hak rakyat Malaysia untuk tahu siapa yang akan memerintah mereka jika mereka mengundi Pakatan. Dia mesti memberitahu rakyat sama ada ia adalah cita-cita politiknya untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri, seperti yang diakui oleh Tun Mahathir pada 19 Januari 2017.

    4. Adalah adil untuk rakyat tahu jika ia adalah benar bahawa Lim Kit Siang mendekati PAS baru-baru ini adalah kerana dia memerlukan PAS untuk menyokong cita-citanya untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri.

    5. Jika ia adalah sebaliknya, maka Lim Kit Siang perlu membuat Akuan Berkanun, seperti yang dicadang Tunku Aziz, menyatakan bahawa dia akan menolak untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan jika Pakatan pimpinan DAP memenangi pilihan raya umum akan datang. Ia adalah hak rakyat untuk mengetahui kebenaran cita-cita politik tanpa had beliau supaya mereka boleh membuat pilihan sebelum mengundi.

    DATUK SERI TENGKU SARIFFUDDIN,
    AKHBAR SETIAUSAHA KEPADA PERDANA MENTERI

    ReplyDelete
  42. Abaikan saja bergabung dengan pas,,,,,kerana kalau bergambung boleh mudarat dan tak berkat jadinya,,,,
    Harapan (H) Amanah (AM) + PAS = HAMPAS,,,, memang tak sesuai langsung,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..parti hampas sama lah mcm parti sampah..

      Delete
  43. tak payah lah asyik bercakap pusing2, tak nak sudah, jangan terhegeh-hegeh ......

    ReplyDelete
  44. Bro Budin....pendapat sy 4 pegawai felda yg kena tangkap tu hanya mengikut arahan dan yg menurunkan tandatangan pd kertas projek. Sprm kenapa tak tangkap siapa yg mengarahkan mereka?

    Sama juga seperti kes2 yg lain yg mengikut arahan tp macai buat kerja yg kena dakwa. Orang lain yg sebat duit tp orang lain yg merana.

    ReplyDelete
  45. Sekadar peringatan untuk saudara JOHN DOL aka LABU LABI.

    PEMBOHONG ITU SIFAT KEGEMARAN KAUM YAHUDI!

    Selamat Malam.

    Jazāk Allāhu Khayran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul.

      Pembohong itu sifat Yahudi. Siapa yang berbohong juga sudah jelas.

      Lari dari sumpah laknat pula adalah sifat Nasrani. Siapa yang lar darinya dan kekalkan tuduhan juga sudah jelas.

      Selamat malam.

      Delete
    2. Dah sah, 116 bersifat Zionist, pqkar putar,munafik laknat. Tak.jatuh salah jika berkata benar atau mencemuh sifat2 jahanam ini.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...