Thursday 12 January 2017

MARA TAJA BOLA, ADAKAH ANNUAR MUSA BELAJAR DARIPADA NAJIB?


Berikut disiarkan sebahagian daripada kenyataan, atau sebenarnya lebih tepat merupakan bidasan oleh Tengku Mahkota Johor terhadap Ketua Penerangan UMNO,  Pengerusi MARA dan bekas Presiden bolasepak Kelantan, Annuar Musa.

"Sebelum menggunakan kejayaan Faiz Subri untuk populariti anda dengan mengatakan saya angkuh kenapa tidak Tan Sri juga tampil memberi keterangan mengenai duit tajaan daripada Pelaburan Mara dan UniKL yang dipaksa untuk menaja pasukan The Red Warriors. 

"Sewaktu ekonomi negara tidak begitu baik dan banyak pemotongan di sana sini, masih tergamak Tan Sri menggunakan duit rakyat untuk pasukan The Red Warriors yang mana Tan Sri sendiri merupakan Pengerusi Mara. 
"Tidak cukup dengan Pelaburan Mara yang Tan Sri paksa, UniKL juga turut menjadi mangsa. UniKL terpaksa mengurangkan biasiswa pelajar-pelajar Malaysia dari RM2 billion kepada RM1.3 billion bagi tahun 2016 tetapi Tan Sri telah menggunakan kuasa untuk memaksa mereka menaja pasukan TRW pada tahun itu. 

"Mohon Tan Sri jelaskan ke mana hala tuju pelaburan Mara dan UniKL tersebut yang merupakan wang rakyat."
Berdasarkan apa yang dinyatakan oleh TMJ itu, sesiapa pun tidak ada keraguan untuk mempercayainya kerana dakwaan yang dibuat turut disertakan dengan bukti-buktinya sekali. Surat permohonan tajaan, cek dan slip bank, semuanya ada disertakan bersama dan disiarkan di laman Facebook Johor Southern Tigers.

Dengan ini, Annuar Musa tidak ada pilihan lain selain tampil menjelaskan kedudukan sebenarnya dan bagaimana semua itu boleh berlaku. Tidak ada istilah "hujah bodoh" sebenarnya dalam menegakkan kebenaran.

Sejak bila MARA, khususnya anak syarikat seperti Pelaburan MARA Bhd dan UniKL memilih untuk menaja pasukan bola sebagai keutamaannya?
Bukankah MARA dan Pelaburan MARA Bhd dipengerusikan oleh Annuar Musa sendiri, manakala KAFA iaitu pasukan bolasepak Kelantan pula diterajui oleh beliau juga?

Apakah tindakan anak syarikat Mara menaja pasukan bola itu menunjukkan Annuar sebenarnya belajar daripada Najib yang menjadikan 1MDB yang kabur kewangannya, berhutang di sana sini dan entah untung entah tidak, tetapi berbangga dapat menghantar orang-orang tertentu menunaikan haji ke Mekah setiap tahun?

Sama seperti bukan kerja kerajaan menghantar orang menunaikan haji kerana rukun Islam kelima itu hanya menjadi kewajipan jika berkemampun, sebenarnya bukanlah keutamaan Mara juga menaja sebuah pasukan bola.

Mara, jika dilihat daripada asas dah tujuan penubuhannya, matlamatnya adalah jelas dengan antaranya membantu Bumiputera dalam bidang pendidikan, keusahawanan dan kemahiran.

Apa kaitannya menaja bola dengan matlamat meningkatkan pendidikan, keusahawanan dan kemahiran untuk rakyat?

Tentu saja lebih memilukan kerana berikutan tajaan UniKL kepada pasukan Kelantan itu turut menyebabkan biasiswa untuk pelajar-pelajar bagi tahun 2016 telah dikurangkan daripada RM2 bilion kepada RM1.3 bilion saja.

Bayangkan, berapa banyak pelajar yang akan mendapat manfaatnya jika peruntukan tersebut tidak digunakan untuk menaja pasukan bolasepak Kelantan?
Tindakan Annuar, jika benar seperti yang didakwa oleh TMJ telah memaksa Pelaburan Mara Bhd dan UniKL menaja pasukan bolasepak Kelantan yang dalam waktu yang sama turut diterajuinya, bukan saja melukakan hati rakyat kerana seolah-olah mengenepikan keutamaan memberi pendidikan kepada golongan yang kurang berkemampuan, malah beliau juga seharusnya disiasat oleh pihak polis dan SPRM atas kemungkinan berlakunya salahguna kuasa dan konflik kepentingan berdasarkan jawatan-jawatan yang disandangnya secara serentak itu.

Diharapkan ada yang segera tampil membuat laporan kepada pihak polis dan SPRM agar siasatan dapat dijalankan dengan segera terhadap beliau.

Lebih molek jika Pemuda UMNO atau Gerakan Baju Merah sendiri yang paling awal membuat laporan kerana tindakan itu dapat juga akhirnya menentukan siapa benar dan siapa salah dan menghilangkan segala keraguan yang ada. (SH 12/01/2017).

57 comments:

  1. Mana komen pemakan dedak jebon rosmah ketot dan peminum kencing lobai hadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko peminum kencing kit sial.

      Delete
    2. Siapa yg jahanamkan hak orang Melayu??? Orang Melayu sendiri yg rosakkan kepentingan Melayu.

      Melayu sendiri yg licinkan harta orang Melayu......kemudian gadaikan nama Melayu sampai dipandang hina oleh masyarakat dunia dengan kes duit haram. Sana sini negara luar siasat.

      Memalukan Melayu dan Islam.

      Banggggalah sangaaatttt......!!

      Delete
    3. kalau kutuk semah badak aku setuju...apa kena mengena hj. hadi.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Hujattul islam lobai sedonia akan minta 4 saksi dan SD sekali krn ikut RUU355 dia bukti dokumen tidak boleh pakai krn ini taghut dan saksi musti lah ahli parti yg maksom dan ada 4 bini..klu dak batal. sape yg tentang itjihad lobai sedonia mati tanam dkt jirat cina dan terus masuk neraka...faham molek2:tu amanat ambo lobai sedonia...mu lobai kecik klu itjihad mu dpt dosa krn mu x ada title datuk seri dan sedonia..maka mu jauh sgt dgn tuhan...nukilan..

      Delete
    6. Jang!!..jgn. merapu sangat, hidup kejap jer..Rakib Atiq sentisa mencatat..itu pun kalau jang Islam.

      Delete
    7. Lobai hadi sebahat ngan pencuri....

      Delete
    8. Lebai hadi suka pakai baju sedondon dgn laki semah badak

      Delete
    9. Bagi sedara yg persoalkan keislaman ese..ni ese nak tanyo sblm islam masuk ke nusantara atuk nenek kita x konal islam agama hindu buddha.. Klu ikut doktrin lobai2 mereko duduk dlm nerako.. Maka zalim lah allah tu.. Cer bg pencerahan pd ese yg jahil ni.

      Delete
    10. Lo ingat RUU355 aje masuk padang dataran... Duit mara pun selesai dah masuk padang bola jugak... tak abis pikir mamat jangut tejuntai nie.. Nak kena gunting jangut mamat nie...

      Delete
  2. Apa?Nak report polis,nak report SPRM?Nanti Apandi bolih terus jawab..tiada kes..itu fitnah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendi dan nuar musa itu satu kapal bro...

      Delete
  3. Najib penyonglap, annuar penyonglep.

    ReplyDelete
  4. No badi kot demo...so demo where got wrong? Mu dont say say, demo ken saman mu, you know?

    ReplyDelete
  5. Unknown mana unknown..komen skt..pastu kaitkan skt ngan bab2 agama ni.ko mmg terer bab2 kait mengait ni..aku tunggu ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro....unknown dah tukar nama jadi 'sahabat'.....sahabat toyol. Kalo nak cari posting dia sila tengok nama Sahabat.

      Delete
    2. Kita jgn komen byk2 puak2 hujjattul islam al bijani serta muntri2 nya...mereka tu maksom dan x melakukkan apa2 salah. Arakian apa pun tindakan mereka di gerakkan oleh tuhan mereka dan diberi pahala. Mereka pengumpul pahala yg byk dan boleh tebus dgn 7 tingkat syurga..sessungguhbya segala yg baik itu dtg dari umno dan yg jahat tu dari kita yg awam dan jahil.... Lobai kata faham molek2 tu..klu dak jd kapir harbi dan anjing dan babi....alah. Nk kena samak lg hp ni ada anjing dan bsbi kt sini..

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. bro G makan ubat OCD lps tu pasang kipas dan selimut na..tidur baik2..nnti bangkit dh tenang dan x marah2 ye.

      Delete
    5. Sahabat kena cabar analisa kes di spore semalam; dia mungkin tengah google translate ke bm, tak tau baca omputih; tapi nak berlagak pandai. Kena bagi chance kat dia, tunggu selesa depan.

      Delete
  6. Anuar Musa nafikan.

    Oleh itu dedahkan lah siapa yang menaja dan berapa RM yang di taja. Jika setakat nafikan MARA dan UNIKL bla bla bla macam tu je.. tapi siapa yang menaja nya tidak diketahui maka benar lah dakwaan TMJ

    Dari awal Kelantan bermasalah dengan penaja dan tiba-tiba begitu mudah sangat di selesaikan.

    Vida tu perempuan dan dia tarik diri sebab Kelantan tak bagus. Jadi penaja mana yang sanggup ganti Vida yang kurang tahu seluk beluk bola sepak ?

    ReplyDelete
  7. Jika pembangkang memerintah malaysia, penjara sungai buluh nampaknya terpaksa diperbesar.
    Mana tidaknya semua pemakan dedak tegar termasuk yg ingin glamor spt 'unknown@sahabat' kita jemput dia melawat sana.
    Apa macam cik@tuan unknown? Boleh berkawan baik dg nuar musa(itu panggilan saya padanya sewaktu 'jalan gurney' dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus, masukan tun mamak putar alam sekali kedalam .....

      Delete
    2. Bro mu ada 4 salsie dan SD kata tun m putar Alam.. Yg boleh memutar alam itu hanya tuhan yg maha kuasa.. Jaga akidah tu..klu mu muslim, syahadat mu dh batal.. Jd kapir harbi ikut amanat lobai sedonia.. Mu faham molek2 tu.

      Delete
    3. Abdul hadi awang12 January 2017 at 19:46

      Jangan pertikaikan ana...
      Ana olamak donia...
      Kena paham molek molek tu...

      Delete
    4. Baik tuan guru datuk seri haji hujjattul islam sedonia moga2 dpt syaafaat dr tuan yg maksom lg suci..ambo dengar dan ambo patuh..

      Delete
    5. 19.18 apa ko tak nak masukkan bapak jaws billionaire yg lesapkan berbilion duit.....apa duit tu dah dapat sijil halal toiyyiban ke???

      Delete
    6. Jangan pandai-pandai mengaku Ulama jika 5% akhlak dan perilaku Nabi Muhammad Saw pun tak ada,, jangankan macam Nabi Saw terlalu jauh untuk dibandingkan seperti Ulama-Ulama Mujtahid seperti Imam Sya'fie, Imam Malik,Imam Abu Hanifa & Imam Ahmad Bin Hanbal pun masih jauh....!!

      Delete
    7. Sis,Kita layan je lah puak bengong ni.. Kita ni hamba.. Rahmat allah utk dia masuk kan kita ke syurganya insyaalah. Bkn pahala yg berguni yg di kumpul. Ingat kisah pelacur dan seekor anjing kurap.. Krn keikhlasannys allah masukkan dia ke dlm rahmat nya dan duduk di jannah abadan2...masyaallah.

      Delete
    8. Memang dia orang tu bengong.

      Kerana dedak mereka sanggup melacurkan dan membelakangkan agama, mengaibkan nama baik bangsa sendiri, gadai tanah air dan masa depan negara dan anak bangsa.

      Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein dan Tun Mahathir tak pernah buat zalim sebegini kat kita bangsa mereka sendiri. Mereka tahu halal haram. Mereka tahu batas sempadan. Mereka tahu apa hak mereka. Mereka tahu apa hak rakyat.

      Tapi apa yg berlaku hari ini bukan lagi Melayu ini king di tanah air sendiri tetapi Cash is King. Secara terang terang dia dah berajakan duit. Dia tak pernah nafi pun perkara ini. Malah dia yg kata.

      Maka lahirlah product yg berjenama baru seperti first lady of Malaysia, Jamal Jamban, Rani bin Kulop, Senator Ali Tinju, Phooooaaattt zakar shit..Nazri jubur ayam, Mad Maslan, Shahrizat Lembu, Azalina Jantan, K Jin, Tok Pa Bisu, Salleh Karabau dan Tengku Palsu.

      Delete
  8. Daulat Tuan Ku.Sokong TMJ seratus peratus.Baru padan dengan muka Nuar Musang berjanggut.Kalau dengan Tun Mahathir bukan main berani lagi dia mengata!!....tetapi dengan TMJ mengapa alih tiang gol??...dasar muka tebal tak tahu malu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn dok percayalah kpd orang2 politik. Dia cakap lain tapi dia buat lain.


      Siang buat janji tapi tengah hari dia dah lupa.
      Petang dia buat janji lagi tapi malam dia dah lupa.
      Mcm tu lah perangai orang politik
      Kerjanya hari2 asyik menabur janji sahaja tapi tak pernah tunaikan janji.

      MARA nama saja Majlis Amanah Rakyat. Bila ditadbirkan saja oleh orang politik dah dan akan jadi huru hara.

      Orang2 politik kalau tak main golf tak sah. Ustaz pun main golf. Pergi sehingga ke USA dan London untuk bermain golf.

      Hari ini ustaz pun dah pandai betting dah pandai tapau bila main golf.

      Dulu kurus tetapi sekarang dah gemok.



      Delete
  9. Aku rasa kalau semua Sultan2 diMalaysia ni berjiwa besar seperti TMJ ni nescahaya negara kita akan aman makmur!!...tentu tidak akan ada pemimpin2 yang berani menjadi penipu. Daulat Tuanku.

    ReplyDelete
  10. Ikut kata noh omar yg ambo fahe,klu duit curi dan rompak boleh di bersihkan dgn taja org g haji dan umrah serta buat masjid. Dengan ibadah spt itu ambo boleh kumpul pahala yg bet billion yg boleh di tebus dgn syurga 7 tingkat agaknya.. Klu bergini lah fahaman ulamak.. Patut lah perasuah dan kaki rembat kerap tunai haji dan umrah.rupanya di galakkan ulamak.. Wallahualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amber gi mekoh guner duit gaji amber, guaner? Salah ker? Duit orang sedekoh 90j amber dah bagi bagi pade geng amber,;jangang tuduh amber makang sorang....ke guaner tak molek ker?....

      Delete
    2. Klu parlimen dan DUN bersidang 10 Kali. Mu mari sekali ja..lg 9 hari tu mu makan duit haram.tp hukum tu org jahil dan awam ja..tp untuk hujjatul islam sedonia lps dia ijtihad..hukumnya halalan toyibban..mu faham molek2..lg duit tu kita agih ikut berapa byk bini... Lg banyak Bini lg byk agihan.. Tp utk pimpinan sahaja.. Utk macai depa dpt syurga nnti bila dh mati .tu pun mati dgn beriman dgn pangkah parti bulan mengambang..klu dak neraka jahanan la tmpt nya.. Mu nak?

      Delete
  11. Ke ulamak x faham mana duit rembat yg haram dan duit titik peluh yg halal..susah dpt ulamak yg x rajin membaca dan pengetahuan am setakat tadika pasti je..

    ReplyDelete
  12. Cepat-cepat OSA kan semua dokumen ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dokumen mana pulak?

      Delete
    2. Macam melukut di tepi gantang, ada pun BN tak rugi , tiada pun BN tak untung.

      Delete
    3. Dokumen yg pak budin post kt blog dia ni lah kot..lps ni puak2 lobai akan minta pak budin 4 saksi dan SD yg dia post ni bkn thaghut.. Klu x nnti pak budin di kapirkan mereka dan klu meninggal mau jirat cina depa tanam pak badin..puak2 tu depa saja betoi... Org lain semua penghuni neraka klu tak beriman dgn hujjatul islam mereka lobai sedonia.

      Delete
    4. Guaner mung 21:29 cakap besor,,,,,mung dapat aper?,,,dapat dedok? dedok grade beraper? Sah dedok grade tiga!!

      Delete
  13. bahana ahli politik dalam sukan...ahli politik malaysia ni...semua bidang mereka nak masuk...nak pegang...akhirnya jadilah seperti tikus membaiki labu.masuk mara...mara hancur..masuk felda ...felda telungkup...masuk risda ...risda punah...tak tau lah dengan ahli politik malaysia ni...bukan setakat ambil duit rakyat saja...malah negara sendiri pun nak digadai...hanya kerana duit..hanya kerana tembolok sendiri...sehinggakan tak peduli halal haram....yang bestnya tu...pergi luar negara tak kira lah dekat ke jauh...langgan tukang urut...langgan pelacur tak kira bangsa...tapi bila tiba soal makan...cari makanan halal...melilau cari restoran islam....begitulah ahli politik malaysia sekarang ni..telunjuk lurus kelingking berkait...lihat saja sejarah...hampir semua yang dilantik menjadi teraju lubuk duit....semuanya yang bermasalah...agama dah tak penting.... jangan hairan kalau satu hari ahli politik islam yang tamakkan duit ni...bila dah mati pun suruh keluarga bakarkan kertas bersimbul duit mcm bangsa cina...sbb sekarang ini pun sikit sikit china sikit china...semua dah memandang ke china.... jadi duit haram yang mereka gasak tu...boleh lah suruh kerajaan china buatkan replika kaabah...umrah dan haji pergi buat kat china saja.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Possible tu..nnti akan keluar la fatwa tu.by the way pak zahid x nk ke move kudeta skrg.. Krn al bijani dh di hujung tanduk.. Wallahualam..risau jgk lps komen ni kena simpan holiday 2 minggu.

      Delete
  14. bahana ahli politik dalam sukan...ahli politik malaysia ni...semua bidang mereka nak masuk...nak pegang...akhirnya jadilah seperti tikus membaiki labu.masuk mara...mara hancur..masuk felda ...felda telungkup...masuk risda ...risda punah...tak tau lah dengan ahli politik malaysia ni...bukan setakat ambil duit rakyat saja...malah negara sendiri pun nak digadai...hanya kerana duit..hanya kerana tembolok sendiri...sehinggakan tak peduli halal haram....yang bestnya tu...pergi luar negara tak kira lah dekat ke jauh...langgan tukang urut...langgan pelacur tak kira bangsa...tapi bila tiba soal makan...cari makanan halal...melilau cari restoran islam....begitulah ahli politik malaysia sekarang ni..telunjuk lurus kelingking berkait...lihat saja sejarah...hampir semua yang dilantik menjadi teraju lubuk duit....semuanya yang bermasalah...agama dah tak penting.... jangan hairan kalau satu hari ahli politik islam yang tamakkan duit ni...bila dah mati pun suruh keluarga bakarkan kertas bersimbul duit mcm bangsa cina...sbb sekarang ini pun sikit sikit china sikit china...semua dah memandang ke china.... jadi duit haram yang mereka gasak tu...boleh lah suruh kerajaan china buatkan replika kaabah...umrah dan haji pergi buat kat china saja.....

    ReplyDelete
  15. Anuaq hang ni betoi kawak (loghat kedah, pencuri low class apa pun sapu)

    Kesian tdm percaya dekat hang, bagi duit suroh hang bagi dekat orang kelantan,tapi hang sauk, lepas tu kondem orang tua tu pulak. Manusia jenis apa hang ni. Sungguh apa depa kata, orang2 umno bila tengok betina dan duit jadi gelap mata. Dulu kami tak percaya tapi lani bukti dah depan mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 22:13, hang tau cita jugak noo.....?
      Ambo tak leh royat sini...ikut depa lah....tapi ombo tak say doh ke BN....serupa dengan PAS...PERJUANGAN UNTUK PERUT SENDIRI. SEMUA CAKAP BELAWOK BELAKA.

      Delete
  16. Kepala jln tak betul ekor ikut skali le.....

    ReplyDelete
  17. Yg lepas2 ambo pangkah umno satu dan pas satu krn ambo dpt pitih dan tiket ke syorga... Lps ni kawe nok pangkoh dua2 bunga pulok la.. Tak dapat pitih dgn tiket kesyurga pun x apa.. Asalkan Allah redho.

    ReplyDelete
  18. Anuar musa heret Mara & unikl utk sponsor Kelantan

    Jamal tongkol nak heret persatuan peniaga ikan bakar semelesia gamaknya utk sponsor selangor

    ReplyDelete
  19. Musang makan ayamm

    ReplyDelete
  20. M=munsang A=ayam R=rembat A=aje
    Kalau dah nama nya munsang,jumps ayam,memang x tolak punya...

    ReplyDelete
  21. 932459-X.

    Tuan Budin, mulanya saya tak ada apa nak komen kerana menjangkakan Anuar Musa ni berkhidmat untuk The Red Warriors. Maka walaupun ia tindakan salah sebab labur di tempat yang MARA tiada faedah dan tidak menjadi matlamat penubuhannya, ia masih belum ada unsur rasuah dan curi.

    Rupa2nya ia lebih dari itu.

    Saya terlihat fakta di Whastapp bahawa The Red Warriors bukan sekadar nama gelaran pasukan bola sepak Kelantan tetapi rupanya ada sebuah syarikat yang ditubuhkan bernama The Red Warriors Sdn Bhd di mana Anuar Musa adalah pengarahnya. Di atas tu adalah nombor pendaftaran sykt ini.

    Kena audit syarikat ni ditakuti ia macam cerita IPIC AABAR pulak. Nama sama tapi entiti berlainan.

    Dikhuatiri 'sumbangan' MARA tu masuk poket peribadi director sykt plak.

    Precedent dah banyak dan Anuar Musa ni pun memang dan dikenali sebagai Musang jugak.

    Cuba tuan Budin siasat dan dedah tengok.

    Panamera oh panamera..

    ReplyDelete
  22. Apabila lahanat2 UmnuBeEndPis diberi kontrak bersih rumah tiap 5 tahun sj. Tapi dia ambil alih rumah harta itu mcm pak dia punya. Tuan rumah tegur pun kna marah, sumbat jel. Memang bingai tahap lahanat tak sedar diri.

    ReplyDelete
  23. Mari kita tanya cerdik pandai Islam di negara kita ini, khasnya kpd Mufti-Mufti, apakah TS Annuar ini seorang pemimpin yg amanah atau tidak di sisi agama Islam? Juga, apa komen Ustaz Jamil dn Ustaz Ashraf.

    ReplyDelete
  24. Mus M.S...sejujurnya buang masa saja bertanyakan org2 yang anda sebutkan itu....umpama mencurah air didaun keladi...umpama membuang gula kedalam laut...semua mereka ini adalah penjawat awam...makan gaji...sebagai penjawat awam mereka tertakluk dibawah aku janji dan syarat...diantara syarat2 yang mesti dipatuhi adalah:

    1. Butakan mata..dari melihat kemungkaran dan kesalahan pemimpin/politikus

    2. Bisukan mulut..dari mendedahkan kebenaran dan mendedahkan keburukkan pemimpin/politikus

    3.Pekakkan telinga..dari mendengar teguran atau komplen orang ramai tentang kemungkaran dan salahlaku pemimpin/politikus.

    4. Aktifkan anggota utama seperti tangan dan kaki semaksima mungkin..supaya tangan pantas menepis segala serangan orang ramai yang datang dari semua arah...dan supaya kaki pantas berlari mengelak dan mampu menyembunyikan diri agar tidak tertangkap.

    5. Saya yang menurut perintah wajib dijadikan azimat dan hendaklah sentiasa dibawa kemana sahaja selagi memegang jawatan.

    6. Sekiranya anda didapati melanggar atau gagal mematuhi syarat2 yang dipersetujui anda akan diberhentikan jawatan dan segala kemudahan yang diberikan akan disita.

    Mungkin Shahbudin dan pembaca lain ada lagi yang hendak disokong atau dibangkang.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...