Wednesday 18 January 2017

KALAU IDEA TUN MAHATHIR SUDAH LAPUK, APA PULA IDEA SEGAR SALLEH?


Banyak idea Tun Mahathir Mohamad mengenai bagaimana sesuatu perkara itu perlu dilakukan dikatakan sudah ketinggalan zaman dan tidak lagi berkesan.

Dalam lain perkataan, banyak idea beliau dianggap sudah lapuk sebenarnya.

Selain itu, Tun Mahathir juga dinasihatkan agar meningkatkan pengetahuan bagaimana sesuatu perkara itu dilakukan serta memahami maksud globalisasi.

Wowww...mesti yang berkata demikian jauh lebih hebat berbanding Tun Mahathir.

Siapakah orangnya? Tidak lain yang berkata sebegitu ialah Salleh Said Keruak, Menteri Komunikasi dan Multimedia.
Sebagaimana yang kita semua tidak mampu nafikan, idea-idea Tun Mahathir bukan saja cemerlang ketika beliau berkuasa selama 22 tahun dahulu, bahkan wibawanya masih kekal disanjung dunia sehingga sekarang.

Tidak perlu disebutkan apa idea-idea tersebut dan bagaimana ia akhirnya mampu dilaksanakan, baik mengenai pembangunan, mengangkat imej negara, pelaburan asing, membina jatidiri bangsa, berlawan dengan kuasa-kuasa besar, globalisasi dan macam-macam lagi.

Semuanya ada terbentang di depan mata kita serta boleh disemak di mana-mana arkib untuk dijadikan rujukan.

Tetapi, bagi Salleh yang mengatakan idea Tun Mahathir sudah lapuk, ketinggalan zaman dan tidak lagi berkesan itu, apa pula idea segar yang pernah dimilikinya?

Ketika menjadi Ketua Menteri Sabah sebelum ini dan sekarang, hasil pengampuan terhadap Najib Razak, dapat pula menjadi Menteri Komunikasi dan Multimedia, ada sesiapa yang masih ingat apa ideanya yang boleh kita banggakan serta boleh dikenang untuk generasi akan datang?

Ada sesiapa boleh memberitahu sekurang-kurangnya satu idea hebat lagi segar yang pernah dicetuskan oleh Salleh selama ini?

Atau berlapuk dengan mengampu juga merupakan suatu kebanggaan? (SH 18/01/2017).

128 comments:

  1. Saya tak mengenali salleh genuak sehingga lah beliau berjaya membuktikan kpd malaysia,beliau adalah org TERBANGANG dan TERDUNGU yg negara ada. Malah rujukkan berkaitan beliau menjadi ketua menteri dulu pun adalah kerana jasa Tun M.
    Kebodohan beliau semakin terserlah sejak mabuk dedak dlm kabinet skrg.
    DASAR BINATANG TERNAKAN.

    Salleh....kau apa ada? Rasa nak bagi makan pelempang je kau ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salleh lupa pesanan nenek dia untuk maju, jgn menipu org, jgn meracau siang hari... Ingat balik la salleh, jgn cepat lupa daratan

      Delete
    2. Woiii...keruak ko tu hanya 2 tahun saja pun jadi ketua menteri sabah.
      Kau tak tau malu ker nak cakap bukan2..cermin muka kau dululah
      Bodoh punya karabau

      Delete
    3. Idea Tun M memang ketinggalan zaman.......dah lapok sebab Tun M tak reti nak guna method kebas, rembat, samun, klepet dan belit.

      Kalo guna method jalan pintas ni semua orang boleh jadi billionaire dengan segera dengan tak payah kerja keras.

      Tun M asik2 suruh ikut jalan panjang.......lama jenoh nak tunggu jadi billionaire. Tulah dipanggil idea lapok.

      Baik guna formula/method kebas, rembat, samun, klepet dan belit ni.......cepat dan tepat......dengan method ni toyol dan badak pon boleh jadi billionaire.

      Delete
    4. Idea Salleh Keruak dan rakan-rakan seperjuangan nya hanya mentekedarah wang Negara dan Rakyat hingga licin......!!!

      Delete
    5. Di kota belud sudah ada highway ker keruak. Sudah ada klcc ker. Sudah ada mrt ker. Pavillion ada ker.
      Bajau berak pun dlm sungai lagi.

      Delete
    6. Keruak kalau ada idea kenapa semua agensi di bawah kementerian kau bermasalah?
      Semua peringkat di kementerian dan agensi porak poranda.

      Rasuah bermaharaja lela.

      Mcm ni pun kau kata kau ada idea?
      Lancaulah keruak!!!!
      Nak selesai masalah pun kau tak tahu.
      Tinggalkan masalah kpd orang lain kau pandailah
      Kau ingat kami ni tukang cuci taik kau dgn balaci2 kau ker?
      Patutlah orang kata kau ni bodoh mcm kerbau.
      Memang kau bodoh pun
      Memang kau kerbau yg membawa lumpur. Habis orang lain terpalit.

      Hoiii keruak kau pergi cuci tahi yg GM kesanyangan kau di BERNAMA tu dah buat
      GM Gendut yg tidak tahu buat kerja. Berbelanja sesuka hati. Bila duit dah habis tekan orang lain. Jadikan orang lain sebagai kambing hitam.

      Masa Datuk Hasnul Hassan jadi GM Bernama dulu dia berjaya cari duit dan tinggalkan duit sebanyak RM22 juta dlm fixed deposit bernama selepas kontraknya tamat.

      Bila GM gendut kesayangan kau ambil alih habis kering duit fixed deposit Bernama. Yg tinggal hanya hutang keliling pinggang. Cakap pandai. Berbelanja sakan. Buat kerja langsung tak tahu.

      Yg untung consultant haram drp lndonesia. Gaji RM20k sebulan. Dapat kondo dan tiket penerbangan pergi balik ke Jakarta tiap tiap bulan selama lebih 2 tahun. Apa manfaat yg Bernama dapat drp consultant tu langsung tidak ada.

      Suruh GM gendut tu bayar baliklah kpd Bernama apa yg dia dah bayar dan bagi kpd consultant daripada lndonesia tu selama 2 tahun. Sebab bukan ada keperluan pun.

      Delete
  2. Standard koboi kolot gambala carabao kota belud sj, ada hati nak condemn TunM.
    Ramai rakyat sedang panik akibat muntah2 tak henti sejak mendengar kenyataan koboi kota belud ini.
    Pihak kementerian kesihatan akan melantik jawatankuasa utk siasat perkara ini selasa nnt.

    ReplyDelete
  3. Saleh.keruak.ni masa,zaman tun dia ni ada ke dalam kabinet? Camna la si bangang ni leh jadi menteri..dasar penyamun

    ReplyDelete
  4. PELANCARAN PARTI CAP BUNGA: MAHATHIR NAK KUNCUPKAN EKONOMI NEGARA DENGAN POLISI KAWALAN MODAL TAHUN 1998?
    BY KAMALUDDIN @ 阿列克斯 · SUNDAY, JANUARY 15, 2017 -01-15 20:34:00'

    20170115-tambat-ringgit-fdi-jatuh

    Mahathir dalam ucapannya selama lebih sejam itu juga bercakap mengenai susut nilai ringgit, berkata jika pembangkang menjadi kerajaan, ia akan melindungi mata wang tanpa menjual rizab USD negara.

    “Kami akan melakukan dengan kaedah yang lebih berkesan untuk membantu mata wang kita pulih semula jadi orang ramai tidak akan dibebani dengannya, terutamanya mereka yang mempunyai anak yang belajar di luar negara.”

    Tanpa menyentuh rizab mata wang? Adakah ini bermakna tambatan mata wang dengan menggunakan Kawalan Modal lagi?

    Oleh kerana itu, kebanyakan orang tidak sedar bahawa antara lain, Pounds UK, Rupees India, Rubble Rusia, Peso Mexico, Pesos Argentina, Brazil Real- semua mencapai paras terendah dalam sejarah berbanding USD pada bulan-bulan kebelakangan ini. Bukan sahaja Malaysia dan ini memang membantu meningkatkan eksport negara kita.

    Dasar yang sama yang menyebabkan ekonomi dan pelaburan Malaysia tepu pada 1998-2005, apabila mata wang ditambat dan dikawal?

    Bagi pelajar yang belajar di luar negara, ini tidak semestinya benar bagi mereka yang belajar di UK dan Australia.

    Ringgit pada asasnya hanya berlaku sedikit perubahan berbanding Dolar Australia. Bagi Pound UK pula, 10 tahun lalu kadar pertukaran adalah 1 pound UK bersamaan RM7. Sekarang Ringgit lebih mengukuh kepada RM5.40 berbanding setahun yang lalu dimana ketika itu ia adalah setinggi RM6.70.

    Tetapi cadangan yang lebih baik adalah bagi pelajar untuk belajar dalam negara dimana banyak kampus asing kini di Malaysia. Kerajaan telah menaik taraf kampus ini dengan tujuan mendapatkan pendidikan berkualiti pada kos yang lebih rendah dalam negara. Jadi, kenapa tidak menggalakkan dan mengamalkan cara ini bagi mengurangkan aliran wang keluar?

    Inilah sebabnya mengapa Mengapa Malaysia tidak mahu menambat Ringgit seperti yang berlaku pada tahun 1998:
    http://pakdin.my/kenapa-malaysia-tidak-mahu-menambat-ringgit-seperti-yang-berlaku-pada-tahun-1998/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapan mudah... Kalau ikut cara Tun... Mana nak letak muka... Semua lagasi Tun pun semua nak di padamkan

      Delete
    2. Elok plak kerajaan hongkong ari tu tiru idea tun dan selamat dari krisis, pelikkan rakyat negara kita, org luar boleh follow dan respect sama tun tapi rakyat kritik sana sini...bukan kata tun tu perfect, dia pun manusia tapi yg betul tu, betul le..

      Delete
    3. Anon 17.31,
      siapa si bengap yang kau copy paste ini ..aku tak nak tulis banyak la tapi nak tanya sekarang ini ekonomi malaysia berkembang begitu cermerlang ke? yang aku sedar dan tahu cuma on paper saja kerajaan najib ini tulis elok elok tapi bila tengok ekonomi sebenar dah dekat nyawa nyawa ikan aku berpandu kepada pasaran kewangan dimana dia kenyakinan pelabur sebab itu duit kita jatuh teruk berbanding negara lain wau pun negara lain pun alami susut nilai.

      Delete
  5. KEMURKAAN SULTAN JOHOR: MUHYIDDIN PERLU BUAT KEPUTUSAN – AZIZ KAPRAWI

    1. Saya menyokong penuh titah Tuanku Sultan Ibrahim Ismail Ibni Almarhum Sultan Iskandar Al-Haj, Sultan Negeri Johor Darul Takzim yang diterbitkan pada hari ini.

    2. Sebagai rakyat Johor, saya turut berkongsi rasa tersinggung dengan kenyataan jahat berkepentingan politik yang diputar belit oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad terhadap pelaburan China di negeri ini.

    3. Kritikan Tun Dr. Mahathir terhadap negeri Johor bukanlah satu perkara yang baharu.

    4. Namun, kenyataan Tun Dr. Mahathir pada kali ini adalah amat keterlaluan sehingga mengundang kemurkaan Tuanku demi kepentingan politik peribadinya sendiri.

    5. Dakwaan jahat Tun Dr. Mahathir mengenai 700,000 rakyat China yang akan mendiami Johor Bharu dan akan diberikan taraf kewarganegaraan serta sebahagian besar tanah negeri ini akan dijual kepada China memberikan satu gambaran yang negatif terhadap kedaulatan Tuanku selaku Sultan negeri ini.

    6. Kenyataan Tun Dr. Mahathir juga seolah-olah ingin membakar sentimen perkauman melampau yang langsung tidak mempunyai tempat khususnya di kalangan rakyat negeri Johor.

    7. Perkara ini juga seharusnya menjadi perhatian kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri selaku anak negeri Johor, ahli parlimen negeri Johor dan pernah menjadi Menteri Besar kepada negeri Johor selama 9 tahun.

    8. Beliau yang kini menjadi individu yang paling rapat dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad seharusnya menasihati Tun Dr. Mahathir agar tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh mengundang kontroversi dan kemarahan pelbagai pihak termasuk Tuanku Sultan.

    9. Saya juga ingin mencabar agar Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan kesetiaan beliau secara terbuka samada bersama Tuanku Sultan Johor ataupun untuk terus bersama Tun Dr. Mahathir dan parti baharunya itu.

    10. Beliau perlu membuat pilihan pada kali ini kerana secara jelasnya, Tuanku Sultan telah murka dan mengeluarkan titah tersinggung dengan dakwaan putar belit Tun Dr. Mahathir.

    11. Politik keterlaluan yang dibawa oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad dan partinya itu hanya akan membawa kepada perpecahan dan ia merupakan virus yang perlu dihalang kemasukkannya ke dalam negeri Johor Darul Takzim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia nak tersinggung ka....nak kena tendang punggung ka hg ingat ada aku kisah????

      Delete
    2. Kaprawi bagus kau cari kerja lain lah sebelum pru14 ni sampai.
      Kelak nasib kau pun sama mcm phooooaaatttt zakar shitttt tu!!!
      Kokok berderai derai ekor bergelumbangan taik.
      Bikin malu jawa saja

      Delete
    3. Chief Kadok eh salah kadi mengamuk. Periuk nasi eh salah kawah nasi beliau kena kacau apa tak naik angin kawan tu. Biasa lah. Kepentingan rakyat yang langsung takde yang tak langsung pon takde. Isu ini senang di fahami. Payung melayu dah koyak rabak. Hujan basah panas berpeloh. Hai Kapcairawi. Rakyat tetap pilih Tun. Emak nenek depa bukan mat saleh.

      Delete
    4. Ada aku kesah???

      Delete
    5. 17.44...siapa punya idea yang bina jambatan kedua johor- singapore tu...?..ooops...lupa pm sekarang...

      Delete
  6. 1740 masok daah, JingJilatJubboJibbyJahanam. copy paste panjang 2 utk ganggu ruang diskusi atau alih tiang. Tak payah baca pun sampah ni.
    Ini mesti dh dpt stock dedak basi tahi low berjuah nanah Eric Tan. Minuman percuma jus kincin Lobai Sadonia tetap jadi pilihan.Enjoy it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang orang tak baca pun...
      Wayar putus....

      Delete
  7. FDI: MAHATHIR TERUS TERJEBAK DALAM PERANGKAP PELABURAN MODEL LAMA


    Bebel terkini Mahathir pada catatan blognya hari ini yang bertajuk “FDI” menunjukkan bahawa dia terperangkap dalam masa lalu dan masih percaya model lama beliau bekerja.

    Dia terus mempertahankan model lamanya pelaburan kilang pembuatan dalam blog beliau chedet.cc:

    2.Accordingly Malaysia decided to invite foreign investors. By this we meant that foreign manufacturing companies could set up labour intensive plants in Malaysia to produce for export. The Government would provide land and infrastructure and give tax holidays.

    3. FDI solved most of our unemployment problem and enriched the country through industrialisation and inflow of capital. But a large amount of the capital was raised domestically.

    “Oleh kerana Malaysia memutuskan untuk menjemput pelabur asing. Dengan ini bermakna bahawa syarikat-syarikat pembuatan asing boleh membuka kilang dengan tenaga kerja yang ramai di Malaysia untuk menghasilkan barangan untuk tujuan eksport. Kerajaan akan menyediakan tanah dan infrastruktur dan memberi pelepasan cukai.”

    FDI menyelesaikan kebanyakan masalah pengangguran dan memperkayakan negara melalui perindustrian dan aliran masuk modal. Tetapi sejumlah besar modal itu diperolehi dari dalam negara. “

    “Mereka akan melabur di sektor industri untuk mendapatkan keuntungan dari tenaga kerja murah kita. Mereka akan membangun kilang mereka di kawasan industri yang kita sediakan.” Kata Mahathir.

    Bukti yang sangat jelas dalam pemikiran Mahathir, menganggap rakyat Malaysia adalah “buruh kos rendah”.

    Walau bagaimanapun, dengan masalah ini adalah bahawa kita tidak lagi mempunyai masalah pengangguran. Malah, kerana pergantungan kepada buruh murah, sektor pembuatan memerlukan sejumlah besar pekerja-pekerja asing. Pergilah ke mana-mana kilang di Malaysia dan kita akan melihat bahawa majoritinya adalah pekerja asing.

    Apa yang berlaku pada masa lalu adalah bahawa selepas tempoh pengembangan tertentu, pengeluar asing mendapat tanah percuma atau murah, subsidi elektrik dan gas dan tidak perlu membayar cukai berikutan dasar ‘tax holidays’.

    Bukan sahaja pekerja asing mereka membawa pulang gaji mereka tetapi syarikat-syarikat asing juga membawa pulang semua pendapatan mereka.

    Dan apabila bekalan buruh murah menjadi terhad atau menjadi mahal dan ‘tax holidays’ berakhir, kilang pengeluaran berkemas dan meninggalkan negara ke negara lain seterusnya di mana terdapat tenaga buruh yang murah dan mereka mendapatkan ‘tax holidays’ baru – meninggalkan manfaat yang sedikit untuk Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teori kota belud

      Delete
    2. Karabau kota belud..balik kampong tanam padilah

      Delete
    3. Tak payah la nak coverline dah gadai dan jual tanah dekat orang luar sudah la..sekarang rakyat yang tak terdaya cuma boleh lihat saja tunggu la bila semua sudah diduduki dan mereka semua dah lama duduk baru la kita rasa...yang dah jaul tu mungkin dah tiada yang tanggung jenerasi akan datang.

      Delete
  8. Jika kita terus melakukan apa yang kita lakukan sebelum ini, kita akan selama-lamanya terjebak dalam perangkap pendapatan sederhana dan selama-lamanya akan bertanding berdasarkan asas kos rendah – yang telah membuat kita tertekan dengan gaji yang diterima untuk sekian lama.

    Ini adalah sebabnya mengapa sejak 2009, tumpuan Kerajaan telah berubah dari membuat hanya berdasar Keluaran Dalam Negara Kasar atau KDNK (Gross Domestic Product) kepada Pendapatan Negara Negara atau PNK (Gross National Income), yang menghilangkan kesan pemilikan asing.

    Malaysia juga mula memberi tumpuan kepada industri yang mempunyai nilai ditambah yang lebih tinggi dengan peningkatan automasi. Pelbagai insentif masih ditawarkan kepada mereka.

    Tetapi tumpuan baru kepada perkhidmatan industri dan perkhidmatan eksport. Sektor perkhidmatan kini menjadi sektor terbesar dan terdiri daripada 53.9% daripada KDNK pada tahun 2015. Tanda kejayaannya, eksport sektor perkhidmatan kita terus berkembang dengan RM135 bilion seperti yang dicatatkan pada tahun itu.

    Di Amerika Syarikat, sektor perkhidmatan terdiri daripada 80% daripada KDNK mereka dan 81% daripada sumber pekerjaan mereka.

    Oleh kerana Malaysia terus membangun, pembuatan, perkilangan milik asing terutamanya, tidak lagi mencukupi. Kita mesti bergerak lebih kepada ekonomi berasaskan perkhidmatan – di mana PNK dan keuntungan terkumpul tempatan adalah lebih tinggi.

    Mahathir kemudiannya menyerang projek Forest City dan berkata bahawa ini adalah idea Najib untuk FDI di mana tanah telah dijual kepada orang asing.
    http://www.forestcitycgpv.com/en/garden.aspx

    Beliau secara tidak masuk akal berkata ini adalah sama seperti Singapura dijual kepada British.

    Pertama, Forest City itu sendiri tidak bukan Tanah Melayu. Malah, ia bukanpun pun tanah. Forest City adalah empat pulau buatan tebus guna di sempadan Malaysia-Singapura.

    Kedua, bagaimana boleh kita menyamakan menjual keseluruhan pulau yang sedia ada supaya dijadikan sebuah negara dan dtadbir secara berasingan untuk pelaburan dalam hartanah – terutamanya hartanah pulau buatan?

    Jika itu berlaku, pihak British akan juga telah menjual negara mereka kepada Malaysia kerana GLC Malaysia adalah pembeli dan pemilik Battersea, England; pembangunan hartanah terbesar baru-baru ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cemerlang gemilang terbilang....temberangggggggggg. sekian , terima kasih.

      Delete
    2. Mangkok copy paste....

      Delete
    3. Anon 17.50,
      Ini menunjukkan kamu tak faham dan mudah dipermainkan oleh penyamun penyamun yang nak untung cepat tapi tak peduli masa depan negara ini termasuk la siapa saja tak kira darjat.

      Ya sektor perkhidmatan banyak membantu menjana ekonomi negara maju tapi setakat hampir 8 tahun Najib memerintah cuba tunjukan sektor perkhidmatan mana satu hasil buah fikiran kerajaan najib yang begitu menonjol menjana ekonomi negara semuanya pemain ekonomi lama zaman Tun M, walau pun kamu beria ia katakan najib nak ubah kepada ekonomi perkihdmatan.

      Ya betul forest city dibuat atas tanah ditebus dan berhampiran sepadan singapura...masalahnya ia dalam wilayah berdaulat negara..kalau dah tebus lagi la kalut sebab sudah jadi tanah berdaulat malaysia dan johor...masalahnya apa bila 500 ribu dan 700 ribu rumah ini dipenuhi penghuni yang akan menjadikan jumlah jutaan penduduk dalam kawasan malaysia bila tinggal lama sikit mereka boleh tuntut kerakyatan malah boleh tuntut wilayah bebas atau autonomi..barang diingat 60% penghuni adalah rakyat China dan selebihnya singapura dan lain lain.. mereka ini orang orang yang punya kuasa wang yang besar dalam tempoh lama sudah tentu kuasa wang mereka boleh buat apa saja yang pasti hilang lagi wilayah selepas batu putih. berbeza dengan Battersea cuma bangunan dan kawasan bangunan yang beberapa ekar saja dibangunkan dan dicommercial tapi pengurusan ,pekerja masih orang inggeris dan perumahan yang dibina jumlah tak begitu besar dan kuota untuk orang luar beli syarat imigresen ketat apa saja selain bangunan itu milik dan bawah kuasa UK.

      Memang sekarang kamu boleh gembira dengan forest city tunggu bila semua telah bangun dan semua telah diduduki dan ketika itu saya rasa kamu hanya boleh melihat dan ternganga saja.

      Delete
    4. Orang spore pon tak mau terima cina mainland.

      Delete
  9. Kalau x silap dia ni Menteri yg pernah berkats: kelajuan internet d Malaysia lambat sebab rakyat Msia sukakan demikian.
    Saya fikir ini ide yg bagus level Tadika Kemas.
    Hehe......

    ReplyDelete
  10. Anjing2 bodoh dah mula berkeliaran,tulis panjang2 tapi otak kontot.
    Cik Dungu....berambus dan pergi bukak blog sendiri la...
    APA? Dedak dah abis?
    Jap2....aku tanya jibon...ada yg dah basi2 atau busuk2 tu tak,utk cover sampai esok...eh?

    ReplyDelete
  11. Ganti F1 dengan K1...lumba formula kerbau di sepang....ok ka kruak, setuju?

    ReplyDelete
  12. Orang kota belud nak cakap pasal globalisasi kah kah kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kampong halaman sendiri pun tak terjaga.

      Delete
  13. tiada kaitan dgn tajuk artikel. orang indon kata tak nyambung. (out of topic).

    orang politik pegampu selalu nya cakap merapu. kenapa hanya ts muyid saja. d mana pergi nya semua'bangsa johor' yg lain.

    jgn menjadi alpa. harap memberi ulasan yg ikhlas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Rahman,Cuba susun agar tun dpt hadir berceramah diparlimen pekan..Tengok mcmana sambutan..Kasi longgar lutut penyamun najib tu.

      Delete
    2. Tak boleh jadikan ukuran rasanya sebab pak ajib akan buat macam2 cara nak halang orang ramai dari hadir. Mgkn tabur dedak juga.

      Tapi memang boleh tengok gabra pak ajib bgmn dia bersungguh-sungguh nak halang Tun nanti.

      Idea yang baik, tidak salah mencuba.

      Delete
    3. Zaman pak lah dulu mana2 dia pi, full house. Tengok2 tumbang 5 negeri. Konsert gangnam style anjuran BN penuh, Gerakan tumbang tergolek. Moral of the story....jumlah hadirin ke mesyuarat / perhimpunan / pesta; bukan ukuran.

      Delete
    4. insya'allah anon 21:50.

      kedudukan saya d pekan akan d ketahui selepas hari ahad ini.

      utk makluman, bersatu pekan tlh pun mengorak langkah.

      perancangan tlh d buat. insya'allah pekan akan d gempur.!!!

      Delete
    5. Good luck tuan rahman...all d best, semoga berjaya. We need u to succeed. Tuan cakap serupa bikin.

      Delete
    6. Dato Rahman jpc,

      I am really impressed by what you have stood for. Being a priviledged ex JUSA civil servant you have seen the best and the worst interplays.

      Would you please kindly let me know any programme that dato has for pekan viz Bersatu initiatives? I have plans to go to KL for a reunion, will be staying there for a week just jalan2 cari makan. Should this pekan programme takes place and coincides with my dates, I am very keen to be present just to gauge how pekan voters react to Bersatu's existence there moreso if the function is graced by TDM.

      Delete
  14. Great post dari blog steadyaku47 about cocroach....padan sangat dgn statement2 bangang menteri...check it out

    ReplyDelete
  15. Kalau dibiarkan lagi, kerajaan kleoto UmnU BeEnd akan berjaya lakukan spt pemimpin penyangak Arab diPalestine pd 1840.
    Kesudahannya meKAYU yg penjilat akan hijrah Australia dsb. Melayu n Rakyat Malaysia akan merempat.
    Kita sedang menghala laju melepasi point of no return.
    UMNu must Be Ended sebab Rakyat marhaen dan keturunan tiada tempat utk hijrah...Juang atau Ditelanjang, petualang akan lari pintu belakang. Tibet..Xinjiang...Nanyang, 1BeltRoad

    ReplyDelete
  16. Report card Tun banyak dapat 'A'teori dan amali.Keputusan cemerlang.Si Salleh ni pulak memanjang dapat merah,fail memanjang.Ingat orang nak dengar ke si menteri ni punya cakap dan idea.Inilah akibat terkena sindrom dedak MO1.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap kali karubo lintas bau hapak, dia buka mulut mmg bau masam dihurung langau. Setiap kali dia keluar bunyi, ramai termuntah2

      Delete
    2. Apa yg dia tahu itu. Mengamput pandaila dia

      Delete
  17. Sat lagi lobai copy paste nak mai dengan cerita basi dia...tunggu...

    ReplyDelete
  18. Saya baru kenal si salleh keruak bila dia asyik keluarkan idea bodoh dan bangang...ni lah standard menteri penyamun di zaman najib si pm penyamun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang ni nak jadi Menteri kena bodoh dan jika nak naik pangkat cepat buat dan cakap yang bodoh2 . Tengok anak Kruak macam parachute naiknya dengan modal asli dan original iaitu "BODOH ".

      Delete
  19. Orang spore pasti lega bahawasanya 700,000 rakyat China bakal tinggal di JB, bukannya spore. Cuba google search "why singaporeans hate mainland chinese". Tengok image sekali.

    ReplyDelete
  20. Ada...si salleh ni ada bagi idea la woi..

    IDEA BODOH. Hahaha

    ReplyDelete
  21. Apa idea Najib berjaya setakat ni?

    ReplyDelete
  22. Cakap belakang2 berani le ko salleh, pegi le berdebat dengan tun m, keluarkan le segala idea segar ko tu..ada beran ker..aku risau bukan idea segar ko je akan keluar, mungkin air liur dan air kencing pun akan keluar sama nnt..respect la elders, umur tun m tu dah taraf bapa ko dah..bingai punya menteri, kerana dedak, rosak akhlak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penuh buih kat mulut mcm mamat pengampu yg berbahas dgn DSAI tu. Bikin malu

      Delete
  23. Kota Belud ke metropolitan
    Dipelawa menteri tak keberatan
    Menyalak macam anjing kelaparan
    Kata Tun dah ketinggalan

    Dua puluh dua tahun Tun mentadbir
    24 bulan Ketua menteri berakhir
    Memang tak bijak terlebih pandir
    Di kota Belud orang menyindir

    Tun Mahathir banyak berjasa
    Membina negara dunia memuja
    Anak karabau abuk pun takde
    Yang dibina, ampaian sepender

    Kalau ye pun, karabau nak bodek
    Biarlah fakta nampaklah cerdik
    Ini tidak, akalnya pendek
    Buat org ketawa, terkekek kekek..

    Legasi Tun tetap dikenang
    Banyak jasanya tak akan hilang
    Walau dihina dikeji orang
    Tun Mahathir negarawan terbilang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak kerbau berkubang diselut..
      setelah penat beban digalas..
      salleh balij kampong tangkap belut...
      selepas PRU14.

      Delete
    2. Selepas pru14 kalau aku terjumpa keruak di malaya ni memang aku tendang punggong dia

      Delete
    3. Terbaik dari Fan Tun

      Keep it up bro.

      Delete
  24. Salleh said keruak ni nnti Kita duduk kan atas ais pakai spender Dan air cond Kita pasang full blast bg telor dia kecut...lps tu Kita kurung dlm sel yg bercat merah terang dan semua warna merah terang..bantal, selimut, katil Dan semua nya,tak lupa juga Kita pasang lampu merah terang 24 jam... Kita dera dia dlm 6 bulan...agak2 gila tak anak said keruak ni... Ni je cara Kita nk bg tau betapa bencinya Kita pd dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bg hukum sula ja perompak2 ni. Jenis cilaka merompak harta dan menyusahkan rakyat. Depan rakyat berlagak alim. Tapi kat belakang penyamun perompak semua ada.
      Sula ja...biar mengedik sikit.

      Delete
  25. Ada ..idea dia sekat blog yg pertikaikan kerajaan...

    ReplyDelete
  26. Saleh Karuak yg tak Karuan...
    Dedak berguni dlm rmh.

    ReplyDelete
  27. Betul 21:08..itulah idea terrrrbaikk karabau Kota Belud ni.

    ReplyDelete
  28. blog steadyaku47..analisis pendek dan tepat dari Drs Radha tentang kehebatan TDM..anak keruak karabau ni ada apa.

    ReplyDelete
  29. Kruak...kami nak internet speed yg lagi slow, speed tahap kerbau...kah kah kah

    ReplyDelete
  30. Idea keruak ni jilat sampai rapat.

    ReplyDelete
  31. Dari Negarawan Kepada Pengkhianat Dan Kini Menjadi Penderhaka
    Satu ketika dahulu, nama Tun Dr Mahathir Mohamad sentiasa dikenang sebagai seorang tokoh negarawan yang telah merubah landskap ekonomi negara daari bergantung kepada hasil pertanian kepada sebuah negara industri. Benar, sukar untuk menidakkan apa yang telah beliau lakukan selama 22 tahun mentadbir negara.

    Walaupun sepanjang pentadbirannya, terlalu banyak ketirisan yang dilakukan olehnya, namun setidak-tidaknya, beliau berjaya membawa nama Malaysia kepersada antarabangsa. Itulah Tun Dr Mahathir yang kita kenali sebelum wataknya berubah menjadi seorang pengkhianat kaum Melayu hari ini
    Bagi kalangan pentaksubnya, apa yang dilakukan Mahathir hari ini pasti mereka sifatkan sebagai satu perjuangan asli untuk membela nasib negara. Namun, hakikat sebenarnya, beliau telah mengkhianati kepercayaan yang telah diberikan terhadapnya semasa masih berkuasa. Beliau bukan sahaja mengkhianati mereka yang pernah menyokongnya, malah beliau mengkhianati parti yang telah mengangkat beliau satu ketika dahulu.

    Beberapa tahun kebelakangan ini, apa yang dilakukan Mahathir, nyata mengecewakan ramai pihak yang pernah menyokongnya. Manakan tidak, seperti orang yang kemaruk kuasa, pada usia yang sudah terlalu lanjut, beliau aktif menyebarkan pelbagai dakyah dan fitnah hanya semata-mata mahu menjatuhkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat.

    Beliau memberikan alasan, apa yang dilakukan hanyalah untuk menyelamatkan Malaysia tetapi, adakah berbaloi untk menyelamatkan Malaysia, beliau bertindak bersekongkol dengan pihak luar dan pembangkang hanya semata-mata mahu menjatuhkan kerajaan dan Datuk Seri Mohd Najib? Bukankah itu merupakan satu tindakan pengkhianatan terbesar terhadap parti dan juga negara?

    Setelah dijulang sebagai seorang negarawan ulung kemudian bertukar menjadi pengkhianat, kini, Mahathir sekali lagi bertukar kepada seorang penderhaka. Semuanya bermula apabila beliau mendakwa, projek Forest City di Johor adalah salah satu contoh bagaimana pemimpin menjual tanah milik negara kepada pihak luar dan dalam kes ini, dakwanya, tanah berkenaan dijual kepada pihak China.
    Hal ini telah menerbitkan kemurkaan Paduka Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar yang menyifatkan Mahathir sebagai seorang yang cukup suka menyebarkan fitnah keterlaluan. Sukar untuk melihat Kebawah Duli Tuanku Sultan Johor murka sedemikian rupa dan Mahathir sekali lagi mencari sebab dengan Istana Johor hasil daripada tutur katanya yang dianggap terlalu biadab.

    Untuk rekod, ini bukan kali pertama Mahathir seperti mempersendakan Kesultanan Negeri Johor kerana sebelum ini, semasa beliau masih berkuasa, Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar juga terpaksa menerima helah kotor Mahathir hanya untuk melemahkan kuasa Sultan-Sultan Melayu pada ketika itu.

    Walaupun beliau telah memohon maaf secara terbuka, namun luka yang berjaya di buat Mahathir terhadap keluarga Kesultanan Johor amat sukar untuk diubati. Justeru, tingkah laku dan tutur kata Mahathir yang terbaru ini sememangnya amat mudah mengundang murka Kebawah Duli Tuanku Sultan Ibrahim.

    Berdasarkan apa yang telah berlaku sejak akhir-akhir ini dengan Mahathir sendiri merelakan dirinya dilabel sebagai penderhaka, boleh dikatakan, lengkaplah kitaran perjalanan seorang ahli politik tua yang begitu mendambakan kuasa kekal dalam miliknya. Percayalah, Mahathir tidak akan terhenti setakat ini kerana doktrin yang diterapkan DAP pasti akan membangkitkan satu lagi isu membabitkan dirinya dengan kaum Melayu yang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro yg tubuhkan umno tu tun m, najib pun menumpang parti yg dia tubuhkan..siapa sebenarnya pengkhianat dan penderhaka..bukankah org yg merosakkan parti umno yg ditubuhkan oleh tun untuk membela nasib melayu kepada parti diri sendiri, isteri, keluarga dan kawan2 itulah pengkhianat dan penderhaka yg sebenarnya...

      Delete

    2. Sejarah UMNO
      Zaman Dato Onn
      Satu perhimpunan besar-besaran yang dikenali sebagai Kongres Melayu Se-Malaya pertama telah diatur oleh Persatuan Melayu Selangor di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baharu, Kuala Lumpur pada 1 Mac hingga 4 Mac 1946 dan seramai 41 Pertubuhan-pertubuhan Melayu telah menghantar wakil masing-masing.
      Dato Onn bin Jaafar daripada Persatuan Melayu Johor telah dipilih sebagai Pengerusi Kongres. Hampir semua wakil pertubuhan telah berucap termasuk dua orang wakil kanak-kanak.
      Tiga usul telah diluluskan oleh Kongres seperti berikut:
      Menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu;
      Membantah pertubuhan Malayan Union; dan
      Mengadakan Derma Pelajaran Kebangsaan Melayu sahaja.
      Satu jawatankuasa yang terdiri dari Dato Onn Jaafar, Dato Panglima Bukit Gantang, Dato Nik Ahmad Kamil, Dato Hamzah Abdullah dan Encik Zainal Abidin Ahmad (Za'aba) telah dipilih untuk menyediakan draf piagam atau Perlembagaan UMNO untuk dibentangkan dan diterima oleh Kongres Melayu Se-Malaya kelak.




      Semasa UMNO di tubuhkan Mahathir masih lagi belajar !!!

      Delete
    3. Madey khianat sapa? Nak hujah panjang2 isu semasa pun tak tau

      Delete
    4. 2312, ruang tengkorak isi tahi karabao. UMNu dolu2 mana ujud dah. Tun M yg ujudkan UMNo yg ada skrg. Agak2 la nk.jilat JubbojibbyJahanam tuu. Ok, semula, pergi kaji baik2, kemudian datang sini semula, kita bg masa, maklumlah ko ni blur.

      Delete
    5. Yang label mahathir pengkhianat dan derhaka ialah orang umno yg takut kalah PRU nanti. Latest...family jho lho file saman utk dapatkan semula harta yg disita DOJ...saman di file kan di new zealand! Satu dunia kes ni pusing.

      Delete
    6. 23:12, itu umno lama le bro, aku cakap psl umno baru..toksah sembang le pasal umno dato onn tu..

      Delete
    7. 23.12....simpan sikit bangang kau utk anak cucu....orang suruh belajar sejarah kau ponteng sekolah....sejarah sapa tubuh umno baru pun tak tau....umno dato onnn dah lama berkubur...tu pun tak tau...ooo lupa...si anon 23.12 tak wujud lagi masa tu...budak baru nak up......baru start makan dedak cap dacing senget...

      Delete
    8. Arwah Dato' Onn pun keluar UMNO. Tunku pun mangkat sebagai bukan ahli UMNO. Begitu juga dengan Tun Hussein Onn. Apa hal?

      Delete
  32. KASIHAN DIA KESEORANGAN, PENTAKSUB SEMUA JADI TIKUS
    PENULIS minta maaf kepada pentaksub Mahathir kerana selama ini menganggap mereka jenis sokong membuta tuli yang sanggup melakukan apa saja dalam dunia ini untuk mempertahankan tua kutuk itu dalam berhadapan dengan apa juga cabaran.

    Selalu penulis katakan, pentaksub Mahathir akan menyokong dan mempersetujui apa saja yang dilakukannya termasuk jika Mahathir berlari bogel sekitar rumahnya di Seri Kembangan – perumpamaanlah tu, bukan Mahathir benar-benar lari bogel pun, tapi tak tahulah kan. Umur dan kepala yang macam itu, apa-apa saja boleh berlaku.

    Rupanya dalam bab-bab tertentu saja, bila kena bab seperti pertelingkahan Mahathir dengan pihak Istana sekarang ini, masing-masing seperti tikus. Tinggal orang tua itu bersendirian berhadapan dengan masalah yang ditimbulkannya sendiri. Jangan kata penyokong, anak dia sendiri pun tak tampil mempertahankan.

    Muhyiddin jangan cakaplah. Usah lagi mempertahankan Mahathir, dicabar Aziz Kaprawi semalam pun, Muhyiddin tak berani nak membalas.

    Seolah-olah Mahathir sudah duduk dalam kubur, bersendirian ditinggalkan semua orang, padahalnya masih hidup.

    Dulu bolehlah Mahathir tunjuk berani dengan Insitusi Raja ni sebab ada jentera kerajaan dan parti dipaksa menjadi penyokong dibelakangnya. Hari ini tanpa jentera kerajaan dan parti yang kuat, nak harap jentera parti cap bunga raya yang nak mengumpul orang penuh Stadium Malawati pun terkial-kial, jadi macam sekaranglah.

    Sekutu baru Mahathir, Pakatan Harapan jangan cakaplah. Seorang pun tak berani mempertahankannya dalam isu ini sebab jelas Mahathir sengaja cari pasal, bukan apa yang dibangkitkannya itu membawa sebarang merit kepada kepentingan politik mereka di peringkat nasional amnya dan diperingkat negeri yang berkenaan khasnya.

    Dikutuknya Mahathir sebab membangkitkan perkara itu lagi ada, merujuk kepada tulisan seorang penganalisa ekonomi pro pembangkang di sebuah portal berita Internet hari ini. Jenis bodoh manusia macam mana buat kenyataan berdasarkan majalah luar negara semata-mata. Bila kita guna dakwaan Barry Wain untuk kata dia lesap RM 100 billion duit rakyat, pandai pulak pertikaikan.

    Jangan nanti dek sebab mulut Mahathir, dengan Pakatan sekali terpalit tahinya. Jika itu berlaku, harapan nak tengok pertandingan satu lawan satu dengan BN dalam PRU14 tahun depan, boleh tinggal harapan sajalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong pendapat anda.

      Ada manusia yang mendapat gelaran yang baik2 sementara ada pula manusia yang memdapat gelaran buruk seperti mahazalim, mahafiraun, ular, bapa ayam dll.

      Delete
    2. Sudah laaaa...kes sturzenegger di spore tarak sapa pun dari umno berani komen.

      Delete
    3. 22.05...kasihan umno ada penyokong macam kau. Sama geng dgn Sahabat Unknown..tulis panjang2 isi kosong. Ko ingat audience kat sini bodoo? Kitorang educated lah weihhh

      Delete
  33. H355: Bagaimana kami berhimpun
    Kami berhimpun untuk Islam. Kami berhimpun untuk kesejahteraan rakyat. Kami berhimpun untuk menjulang kemuliaan hidup bersama syariat.

    Kami berhimpun mengangkat tema "Syariah Diperkasa Rakyat Sejahtera".

    Kami berhimpun mewakili seluruh rakyat yang cintakan keamanan, kedamaian, keharmonian, ketenangan, persahabatan, kesejateraan dan persaudaraan.

    Kami berhimpun mematuhi peraturan dan undang-undang sedia ada. Menghormati hak orang lain.

    Justeru itu, Himpunan 355 ini tidak perlu dibantah sebaliknya disokong. Tidak perlu dicurigai sebaliknya disertai. Tidak perlu dibimbangi sebaliknya disantuni.

    Tema purple menyejukkan pandangan mata. Meredupkan suasana dan menenangkan emosi.

    Perhimpunan H355 tiada kebencian, tiada amarah, tiada provokasi, tiada pengkhianatan, tiada penghinaan, tiada sabotaj, tiada huru hara, tiada gangguan dan tiada ketegangan.

    Sebaliknya apa yang ada ialah Himpunan 355 menyebarkan kasih sayang, persahabatan, saling menghormati antara agama dan kaum, tertib, menyemarak semangat amal Islami, mengeratkan silaturahim, mengimarahkan ibu kota dengan akhlak mulia, menyuburkan perjuangan Islam, menjulang keadilan dan mewujudkan rakyat Malaysia yang aman dan sejahtera.

    Himpunan 355 melibatkan semua agensi kerajaan, swasta, NGO, individu, parti politik, tokoh akademik, aktivis sosial, jamaah Islam, non-muslim dan semua yang cintakan Malaysia Sejahtera.

    Namun, pastinya ada yang masih mahu membantah. Tidak bersetuju. Maka itu adalah hak mereka untuk membantah dan tidak bersetuju. Sukar untuk memastikan 100 peratus manusia sokong kita. Maka terpulanglah kepada mereka. Pun begitu, saya terus berdoa agar mereka tidak perlu membantah sebaliknya menukar sikap untuk menyokong perjuangan kami.

    Syariah Diperkasa Rakyat Sejahtera

    Nasrudin Hassan
    Pengarah Himpunan 355

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa bawa bendera Iran sebagai tanda sokongan Pas kepada Syiah yang bantai umat Islam Syria di Alleppo!!!! TAKBIR!!!

      Delete
    2. Apa benda yg kau ckp ni hj blue
      Lebai hd dh kata itu bukan hudud.
      Jd pe bende kau guna perkataan syariah.
      Kau ni hj blue lebih sudu dr kuah. Umno-BN yg memerintah pun tak beriya2 nak gubal, kau yg lebih2.
      Mata kau dah blue ke??

      Delete
    3. Syariah diperkasa rakyat sejahtera
      Rm90 juta apa cerita?

      Delete
    4. Soalan mudah pada nasrudin: apasal hari tu dah dibentang di parlimen....tup tup tarik balik? Apasal tak terus bacaan, terus undi, kan azalina dah bagi green light? Org dah cakap dah , ruu ni utk PAS cari makan politik.

      Delete
    5. Himpunan ruu menyebarkan kasih sayang, persahabatan...bla bla bla...habis apasal orang asli gua musang korang tak tolong? Cakap mau serupa bikin la.

      Delete
    6. TUAN PRESIDEN SIBUK BERPELUK AYATOLLAH IRAN. TAK JADI BENTANG RUU355 BAGI PADA UMNO.
      HIMPUNAN SOKONG IRAN WAL SYIAH. AHLI WAJIB BAWA BATU KARBALA.

      TAQIYYAH DIPERKASA SYIAH SEJAHTERA!!!

      Delete
    7. 355 tu benda remeh ;f8dgn proses biasa, malah boleh pun oleh jkkk sutau kampung sj.l
      Tapi Sykt Sarkas UmNu dan rakannya Kilang Jus Jampi Kincin Lobai Walaunta Sadonia membuat kempen PR yg agresif.
      Ini percubaan terakhir menipu Majoriti umat sudah TIDAK yakin pada apa2 produk dari Sarkas Umnu dan Kilang Jus ini lagi.

      Delete
  34. Ide Mahathir yang sangat saya tentang dahulu ialah PPSMI. Namun selepas 2 anak Melayu memalukan Malaysia dengan bertutur tanpa standard ada benarnya Melayu perlu dipaksa belajar baha lingua franca tersebut. Lebih memualkan ada Melayu berhujah minda terpenjara terjajah dan entah merepek apa. Tak faham isu puncanya. Bila Cina cakap pelat Melayu pandai pula dikutuk? Melayu pakai hentam speaking BI ala jawa tak apa? Elok belajar dengan Tun M dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. My recipe for success is ayam masak merah...remember that? Laaa ni, lagi worse. Dengar graduate spiking...dah tak tau nak kesian tahap mana lagi. Imagine kalu budak lulusan sekolah area bdr tun razak (kl) pun tak leh spiking, yg datang dari luar bandar, lagi laaa

      Delete
  35. Salleh Keruak ni kalau tidak kerana bapanya Tun Said Keruak bekas TYT negeri Sabah, tak ada siapa nak undi dia

    ReplyDelete
  36. Anon 22.15.....Itulah baru padan dengan muka semua.....kalaulah PPSMI dulu dikekalkan, hari ini rakyat Malaysia dah ramai yang pandai berbahasa Inggeris....tetapi sayangnya segala idea bijaksana Tun dikacau gugat oleh manusia2 durjana yang bodoh bahalol!!....kesian Tun segala usaha murni dan ikhlas beliau dipersiakan.....hanya manusia2 yang jahat dan kotor hati sahaja tidak tahu menilai siapakah Tun Mahathir sebenarnya ??....manusia yang begitu istimewa dan punya segala kelebihan yang tidak ada pada orang lain.Semuga Tun dirahmati ALLAH disetiap ketika.InshaALLAH.

    ReplyDelete
  37. Inilah orang yang namanya Salleh Biawak..asyik makan bangkai je...kegemaran dia UMnok BeEnd yang dah busuk...lidah terjelir jilat dubur najib nazak..apa idea baru dia ne ada..yang dia tahu...????menjahamkan negara lagi ada...yang sebenarnya biawak ne dan boss dia laki badak ketot tak ada idea untuk memajukan negara...Dia orang ne standard Tak Tahu..👎👎👎👎

    ReplyDelete
  38. Aku betul2 nak ketawa la.
    Mcmana le dia org blh diangkat jadi menteri.
    Sekok2 aku tengok bila menteri2 ni keluarkan kenyataan mcm tak berpelajaran.
    Ckp mcm budak bangang.
    Patutpun negara lingkup

    Betul2 duduk atas menumpang tuah hasil kerja org2 lama.

    Menteri2 yg ada ni betul2 jd langau perosak.

    Patut disembur racun serangga dah. Kalau tak habis rosak hasil2 tanaman org2 lama.

    ReplyDelete
  39. Adoi,,,,,malangnye rakyat msia dpt mnteri mcm ni....hbskn duit rkyat je Byr gaji dorang..

    ReplyDelete
  40. Ni apa citer nak ban moto kapchai masuk kl ni? Habih nak naik apa? Kerbau?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suruh karuak jd lembu. Kita tunggang lembu karuak. Jd tak payah pakai kereta masuk town.

      Delete
    2. Jgn gelar macm tu...

      Doasa mu tak terampun hinggalah kau minta maaf dengan dia...

      Jadilah manusia berilmu bukan jahil dan beremosi... Bertaubatlah

      Delete
  41. Tuan2 dan puan2 dan juga cai cai najib, di Davos, Switzerland dimana salah sebuah negara IMB sedang disiasat, sedang berlansung forum ekonomi sedunia (WEF 2017). Nak tau menteri kewangan negara mana yg takut nak pi sana, pi keblog Apanama. The world is getting smaller 4 some people. Melelih air lioq bini orang lain pi.

    ReplyDelete
  42. salleh keruak ni berani kat sana kl saja...kalau di kita belud...siapa pun tak sanggup nak tengok muka dia lagi...nak ludah lagi ada lah...
    yang salleh ni nak menyibuk hal Tun Mahadhir ni apa hal...kementerian dia pegang pun kucar kacir...huru hara....semua dia biarkan menuju kekafiran ....segala perkara munkar dia biar saja berlaku...nak berlagak jadi hero konon...
    kau jaga kementerian kau tu salleh...kau org islam gunakan peluang kau yang ada ni...buat kebaikkan...kawal kekufuran dan kemunkaran...pantau semua siaran tv...
    hari ini dibawah kawal selia kau lah...program tv semua menjurus ke arah kekufuran...bukan siaran dari luar negara sahaja malah siaran dalam negara pun menjurus je arah maksiat..masalah sosial..masalah adat dan budaya...dan yang paling hina sekali kau biarkan semua program yang disiarkan bertentangan dengan hukum dan lunas islam..
    dulu ALLAHyarham TS Muhammad Rahmad...mampu bendung semua...walaupun macam2 gelaran dan ejekkan org lempar pada dia...dia buat undang2 dan garis panduan terutama pada artis melayu tempatan...tidak dibenarkan budaya liar yg bertentangan dgn hukum islam dan adat melayu dipertontonkan dalam tv...penampilan dan lakonan dipantau....mana2 artis yg langgar peraturan digam...
    sekarang dalam tangan salleh keruak...semua ada dalam tv...semua boleh disiarkan...adegan suku lucah ada...penampilan bertentangan syarak ada...budaya liar ada...iklan maksiat ada...semuanya ada...sehinggakan tidak ada satupun yg boleh menterjemahkan bahawa ini adalah negara islam....terutama dalam program pelancungan Malaysia...asal keluar saja diskrin...patung batu caves tokong sebagai mercu tanda yg mewakili pelancungan Malaysia..
    inilah natijahnya kalau org yg jahil tentang islam yg dilantik...
    sudahlah tak tahu kerja...kuat pula membodek...mengampu ...mengipas...tunggu dan lihat saja pru14 ni...kat mana salleh keruak ni nak tuju...kota belud dah tentu tolak dia....org sabah dah tak mahu dia....org sabah dah campak...org lain pulak sanggup kutip...lepas ni...tahu lah nasib kau salleh....cakap tak serupa bikin....hidup lah dengan nafas dosa kau salleh...satu hari nyawa kau akn tiba juga di halkum...masa tu kau tau lah siapa TUAN kau yg sebenarnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keruak bin berok

      Delete
    2. Jgn gelar macm tu...

      Doasa mu tak terampun hinggalah kau minta maaf dengan dia...

      Jadilah manusia berilmu bukan jahil dan beremosi... Bertaubatlah

      Delete
    3. 705, ko mdh minum jus kincin lobai sadonia yg hanving tu?

      Delete
    4. Terbaik Cass

      Hidup Bersatu!

      Delete
  43. kalau tak kalih..
    anak cucu kita habih..
    UMNo n PAS dh WAJIB sisih..
    wayang dan songlap sj yg lebih..
    Turun lahanat Allah kalau masih pilih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau merapu apa ni???

      Tak habis habis dgn songlap!!!

      Tulah akaibat otak yg dah korup disebabkan terlalu byk baca berita palsu dan fitnah hingga tak dapat nak berfikir dan dijauh kan Allah dari kebenaran disebabkan terlalu taksub dgn media asing.

      Delete
    2. palsu pala utoh

      Delete
  44. Mahathir punya idea dulu ialah idea yg menekan rakyat.

    Rakyat dipaksa.

    Dia diktator.

    Media cetak, radio & TV dikontrol oleh dia.

    Tak ada internet masa Mahathir. Sebab tu semua penyelewengan dan salah laku dia tak dapat nak dihebohkan.

    Banyak beza zaman dia dgn zaman sekarang.

    Sekarang byk lagi perubahan dan lebih open.

    Mahathir baru sahaja bukak mata dan terus mempercayai semua media asing 100 %....padahal media asing adalah musuh dia dulu sebab the only media yg dia tak boleh kawal...

    Hehee....memang manusia hipokrit Mahathir ni!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. pala utoh ko

      Delete
    2. 1mdb apa citer? Kes dgn aabar abu dhabi apa citer? Jawab dulu

      Delete
  45. Tak heran blogger ni punya komen...sebab dia penyokong Mahathir..

    Tapi nak menyokong kenalah guna otak sikit!!

    Jgn ingat semua yg Mahathir buat betul...

    Sekarang orang tengah complile semua isu masa zaman dia untuk di dedahkan, semua cakap dia dahulu yg dah 100% berbeza dan berubah, dan banyak lagi. Macam ibu ketam nak mengajar anak berjalan betul...

    Mahathir kena ingat tu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan 06:56
      Blogger sini sokong benda yang betul sahaja..

      Otaknya bijak,takde campur dedak.

      Mahathir manusia biasa, tak terlepas salah dan silap..

      Sebelum tu compile le dulu isu si najib..cerita tun dah jadi sejarah, cerita najib, mcmana?

      Ko kena ingat tu!!!

      Delete
    2. eh, baru compile? yg sekarang dh siap compile tu nak tgk saja. adoi bingai la lu 656

      Delete
    3. 656 dedah la skrg...nak compile apa lagi? Lembab la lu orang. Madey dah sara 10 tahun lebih dah, kau tak tau ke? Kah kah kah nak suruh org pakai otak konon

      Delete
  46. Bila orang tegur Mahathir, orang yg menegur dikutuk.

    Inilah mnetaliti manusia hipokrit...

    Sebenarnya ramai rakyat tak tahu semua yg berlaku behind screen semasa pemerintahan Mahathir.

    Tengoklah dulu DAP dan PAS yg kutuk mahathir macam macam...sekerang DAP dah kamceng dgn Mahathir.

    Mahathir takut bila pembangknag menang, dia akan didakwa sebab salah laku dia akan didedahkan. Sebab tu dia sokong Lim Kit Siang dan Anwar sekarang sbb kononnya dia ingat BN akan tumbang...

    hehehe.....Allah sentiasa bersama UMNO dan BN.
    Insya Allah !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko lelong nama Allah ni...Oh lupa ko dh siap beli tiket surgawi kan? Pala utoko

      Delete
    2. Org umno sekarang dah mcm Org pas... Gunakan agama untuk mempertahankan mo1... Bukan nak menjawab persoalan dgn ujah yg bernas... Dulu bolihlah perbodohkan Org kampung dgn cara ni...Org kg dah cerdik... Tak bergantung pd Utusan n tv3suku sahaja... Kecuali pemakan dedak sahaja yg jd pak angguk...

      Delete
    3. Balik2 pusing benda yg sama...piiirah. tak terjawab pasal 1mdb, nak kalih isu. Ingat sikit 07.01 kitorang kat sini ramai tau baca wsj, bloomberg, cnbc, nyt...bukan mcm kau yg tahap baca utusan

      Delete
  47. Lengkapkan soalan Kecerdasan Minda ini:

    Dalam lumpur ada biawak,
    Biawak mabuk hirup tuak,
    Ada label species ini biawak,
    Nama saintifiknya S____h K_____.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'Salleh Keruak'.Projek Media City di Angkasapuri juga telah jatuh ke tangan syarikat China.Persiapan untuk berpindah seperti tiada perancangan rapi.Tiba-tiba sahaja.Bangunan yang ada sekarang ini akan dibom untuk membina bangunan Media City yang akan disiapkan dalam masa 3 tahun.Apakah Syed Mokhtar masih terlibat dalam projek kleptokrasi ini?

      Delete
    2. ..SOP sama, sumbat petualang, lpas.tu libas kebas slow2.
      Sebiji peluru pun tak perlu SOP sama. Dulu Manchuri, Mongolia,Xinjiang,Tibet..In Progresd- Zimbabwe,Gambia,Nanyang.
      Soalan test minda utk JingJilatJubboJibbyJahanam:
      Dimana terletaknya Nanyang ni Jing?
      Cuba la..

      Delete
  48. masih ada yg sanggup jadi ingJilatJubboJibbyJahanam. Makan lah selagi ko mahu. Tapi sebolehnya jgn la bagi anak dan keluarga tumpang makan.
    Bukan apa, nasihat ini terpaksa diberi, terima tidak itu terpulang.
    Makanan Dedak basi berinti Taek Low, disiram kuah nanah Eric Tan, dihirup bersama Jus Kincin Lobai Sadonia itu TETAP adalah NAJIS.
    Dan ingat...
    Pecah Amanah TETAP HARAM
    Songlap wang Rakyat TETAP HARAMJADAH.

    ReplyDelete
  49. Jom kita ubah.mencari pemimpin baru yang akan lebih bertanggung jawab. Aku dah tak percaya lagi dgn yang ada skg

    ReplyDelete
  50. Apakata Datuk Seri Salleh sarankan Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa bahawa duit 1MBD yg digunakan utk mengerjakan haji adalah halal dan setiap transaksi perniagaan 1MBD adalah patuh syariah.Ini boleh mengalahkan hujah Tun M. Yg dikesiankan, bakal2 haji yg ingin benar hendak mengerjakan fardhu haji terpaksa menerima tajaan 1MDB kerana kerajaan sangat berkuasa.

    ReplyDelete
  51. Two friends of mine and I , all retirees, were having breakfast at this popular local cafe yesterday morning.

    After our orders were taken, one of my friends started the “morning agenda” by throwing a topic why was this sabahan (referring to salleh keruak) so stupid. Was he so blind to reflect that he was a moron? He lamented long about how terrible salleh was when pitting himself against ex-premier tun mahathir.

    Another friend joined in and said,”I guess we just have to choose the lesser of the two evils” or, as he put it, “…put on a blindfold and just pick. It doesn’t really make any difference.”

    And that’s when my squealing mouth started to speak.

    I was really sick and tired of people comparing a red and green apple, and saying both personalities were equally horrible how much Malaysians thoroughly hated both of them to the core, that there was not a single positive trait in either one of them.

    But Mahathir and salleh are poles apart.

    ReplyDelete
  52. MADEY DULU TU 2X5 GAK...KAKI REMBAT DAN KASI BAILOUT SYARIKAT ANAK2 & KRONI....MOHZANI DAPAT KONTRAK DEDIKASI PETRONAS, MIRZAN DAPAT BAILOUT SYARIKAT KAPAL...KRONI VINCENT TAN & BAILOUT PERWAJA DAN MAS...HABIS BERATUS BILION HANGUS...DIA BUAT LUPA KESILAPAN DIA...CUBA DIVERT PADA ORG LAIN...TERUK PUNYA PERANGAI ORG TUA NI.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. KESIMPULANNYA:
      Ikut saja saranan president Filipina, Rodrigo Duterte yg hangat jadi tajuk berita sedunia...

      THROW THEM THE DAMN GOVT OFFICIALS OUT OF A FLYING HELICOPTER. The fiery tempered Duterte said he will fetch them using a heli and he will throw them out in mid air, things he has done before as mayor of Davao City in combating criminals.

      MO1 kita & Kejora amacam...patut tak dihumban macam tuu....????

      Selamat bertemu kembali & Salam Perjuangan.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...