Friday 27 January 2017

HABIS, SIAPA YANG RASUAH?


Di ketika Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad memberi amaran kepada ahli-ahli politik yang korup bahawa masa untuk mereka ditangkap semakin dekat, Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor sebaliknya mengatakan pemimpin-pemimpin UMNO bukanlah terdiri daripada kalangan yang mengamalkan rasuah.

UMNO tidak mengamalkan rasuah, kata Ku Nan lagi.

Beliau bagaimanapun menerima amaran SPRM itu sebagai langkah untuk lebih berjaga-jaga.
Rasuah selalunya dikaitkan dengan kuasa dan di negara kita UMNO adalah parti yang paling lama berkuasa berbanding parti-parti yang lain.

Oleh itu, bolehkah diterima kata-kata Ku Nan bahawa pemimpin-pemimpin UMNO tidak mengamalkan rasuah?

Kalau bukan pemimpin-pemimpin UMNO yang paling terpalit dengan amalan rasuah kerana kuasa paling dekat dengan mereka, siapakah lagi yang boleh dikaitkan dengan gejala buruk itu?

Atau mungkinkah kenyataan yang dikeluarkan oleh Ku Nan itu tidak lebih hanya memberi gambaran bahawa tidak mungkin walau seorang pun pemimpin UMNO yang ada dalam senarai untuk ditangkap SPRM?

Adakah kita hanya akan melihat ahli-ahli politik selain UMNO saja yang bakal ditangkap dan didakwa berkaitan rasuah?
Bagaimana pula dengan Malaysian Official 1?

Ada benarnya juga kenyataan DAP berhubung peringatan Dzulkifli yang mahu menangkap ahli-ahli politik yang korup bahawa amaran itu langsung tidak memberi makna selagi tidak ditujukan kepada Malaysian Official 1.

Ohhh SPRM....(SH 27/01/2017).

150 comments:

  1. cucu tok selampit27 January 2017 at 17:22

    Hidup najib! Mati umno!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun aku amat teringin melihat umno ditumbangkan, tetapi aku amat yakin 100% PILIHANRAYA bukan jalan terbaik untuk jatuhkn umno & si bijaN.

      *grab popcorn sambil menyaksikan skrip piliharaya akan berulang sama seperti dulu2.

      Delete


    2. Aku sokong tangkap MO1,mulakan dg bekas MO1 yg masih hidup Dr.M dulu , berapa ratus billion yg dia lesapkan semasa 22 thn di memerintah.
      Ada berani


      Delete
    3. Ramai bro kalau nk list kn menteri2 yg makan rasuah & salah guna kuasa sejak zaman M sampailah zaman N.

      Nanti adalah puak2 yg cakap, zaman M dulu okay..zaman N yg tak okay hahahaha. Korg ingat menteri2 ni baru kenal makan duit haram ni baru 2-3 tahun???

      Delete
    4. .

      Ya. Rasuah bermuka 2-3 tahun dahulu atau paling tidak 4 tahun dulu.

      Sebab semasa zaman Tun rasuah di kalangan ahli politik tak ramai sebab Tun cuma mengamalkan sistem kroni dan nepotisme. Kebanyakkan projek di beri pada kalangan yang baik pada Tun.


      Apabila Pak Lah ambil alih, rasuah tidak teruk. Pak Lah tak buat apa-apa. Kalau ada rasuah pun ianya berlaku berkala iaitu semasa pemilihan UMNO atau penamaan calun.

      Malang nya rasuah zaman Najib, rasuah nombor one. Selain memberi projek gajah putih, Najib bukan sahaja merasuah wang tetapi .. jawatan dan pangkat.

      Delete
    5. Jangan lupa kes penyelewengan 1MDB.

      Ingat lagi pertanyaan Husni Hanadzlah, bekas Menteri Kewangan II?

      https://youtu.be/hW0rfzUmFL0

      Delete
    6. Jangan kata 1MDB ni tak ada apa. Kalau betul tak ada apa kenapa dalam mahkamah singapura orang-orang yang dibicarakan mengaku terima upah yang bermilion untuk buat kerja kotor tu dan mereka dah dijatuhkan hukum penjara. Masih nak tegakkan benang basah?

      Delete
    7. Ular sawa umno tu tak maka rasuah?
      Cuba tengo perut dia besar mana

      Delete
    8. Sistem kroni tu yang menjana rasuah. Sekian2 percent dp kos yang ditawarkan oleh kroni jika dia berjaya mendapat kontrak , itulah rasuah.

      Delete
    9. 2129 Apa tunggu lg buat aduan kat SPRM Jangan lupa dengan bukti bukti sekali...
      .

      Delete
    10. Apa yg Kita hamba rakyat wajib beriman bahawa masaalah dlm negara skrg semuanya salah tun Dr mahathir, hatta banjir kt 4 negeri pun salah tun. Pendek kata, tun lah sejahat2 manusia di Malaysia. Yo lah,

      Delete
    11. Kita tahu berapa banyak gaji dan jika besara boleh tahu berapa banyak pencen penjawat awam. Dan kita boleh lihat kemewahan yang pamirkan banglo2 , kenderaan fan sebagainya. Dari situ kita boleh agak sama ada perbelanjaan sepadan dg pendapatan2. ( kecuali jika mereka keturunan raja atau pembesar seperti Orang Besar Empat dll.)

      Untuk membukti memang sukar sekali,

      Delete
    12. .

      21 29

      Sistem kroni tak ada melibatkan rasuah 100%. Berbeza dengan rasuah sekarang.

      Halim Saad, Tajuddin Ramli adalah antara kroni. Nama pun kroni maka semua projek berpusing antara kroni tapi projek nya ada, kerja di buat dan di siap kan.

      Harga projek tak melampau dari harga asal. Semasa Tajuddin menarujui MAS, usaha untuk menukar logo MAS dan pakaian seragam anak-anak kapal tidak di luluskan oleh kabinet.

      Dua dari tiga yang saya ingat melibatkan pengangkutan. Tentu bersebab.

      Ketika itu kroni ini lah yang memberi projek bukan mendapatkan projek. Kekayaan mereka tidak lah sekaya Jho Low yang hanya memindah wang.

      Mungkin Tuan Budin lebih tahu.

      Delete
    13. Kejora @ 1810..

      Jgn cakap berdegar saja..buktikan, pergi tangkap Tun M..diapun memang dah lama menanti siapakah gerangan orang UMMO (termasuk kamu Kejora Pengecut) yg ada telur berani heret dia ke mahkamah. Ada beranikah kamu...???

      Delete
    14. 23.05......apa kata ko pegi buat repot polis pasal Tun M. Tunjuk semua bukti2.

      Kalo tak salah ko Anon yg ada list panjang 10km nama2 company yg terlibat dengan Tun kan?? Dari ko memekak kat sini........baik pepagi esok ko start kereta pegi buat repot polis.

      Ko ingat orang bangsawan dulu2 banyak reta berbilion2 USD ke??? Sampai sekali shopping bermilion2 USD.......USD tau...bukan RM...!! Beli kediaman mewah kat overseas dengan harga bilion2 pon dalam USD??

      Punyalah jelas ketara sampai orang luar pon boleh buat money trail.

      Bijak2 Jho Low memindahkan duit......akhirnya dapat dikesan oleh beberapa buah negara termasuk Singapore. SPRM tak nak siasat ke?? Bukan ke Jho Low tu warganegara Malaysia??

      Ini cerita walau tak berbunyi kat sini.......tapi semua orang dah tau macam mana nak access internet. Semua celik IT......ini 2017......bukan tahun lepas merdeka.

      Delete
    15. Pembetulan....
      Komen di atas untuk 18.10 bukan 23.05. Tersilap sebab pikir 18.10 dan 23.05 ialah orang yg sama.....tapi rupanya bukan.

      Maaf atas kesilapan.

      Delete
    16. Saya pun sokong idea anon 18.10 tu. Cuma faktanya tak berapa betul dan prosedurnya kenalah diikuti.

      Gelaran MO1 untuk PM Malaysia hanya wujud semasa MO1 menjadi PM, maka untuk sebut MO1 bagi mana-mana PM selain MO1 adalah kurang tepat.

      Barangkali selepas MO1 ini pun PM2 seterusnya tidak lagi akan digelar MO1, maka MO1 ini adalah gelaran tunggal untuk PM yang satu ni.

      Yang keduanya ialah untuk siasatan dimulakan harus ada yang membuat laporan kepada SPRM ataupun polis.

      Apa kata sdr anon yang buat laporan tu dulu. Ada konfiden?

      P/S - teringat plak laporan polis si Azwan Bro yang akhirnya menjadi episod kelakar buat diri sendiri. Apa pun kelakar atau tidak dah dapat habuan pun jadi senator. Itulah taraf senator di zaman MO1.

      Delete
    17. Berkenaan dengan tuduhan kronisme ke atas Tun M kononnya projek-projek pada zamannya diberi kepada kroni saya mohon untuk berkongsi apa yang saya tahu sebagai pembetulan terhadap pandangan yang tersasar ini.

      Saya pernah membaca riwayat bisnes tiga orang Tan Sri hartawan mega iaitu TS Syed Mokhtar Albukhary , TS Lim Kok Wing dan TS Vincent Tan. Ketiga-tiga mereka ceritakan perkara yang sama.

      Mereka tidak bermula sebagai kroni Tun M, tetapi sebagai ahli perniagaan yang telah membuktikan kemampuan mereka pada skala besar tapi belum mega dan mampu meyakinkan pemerintah pada masa itu (dengan Tun M sebagai kepala) bahawa mereka punya rancangan perniagaan yang hebat (kurang sikit daripada 1MDB yang MO1 labelkan sebagai rancangan perniagaan yang terlalu sempurna dan idealistik sehingga kesempurnaan itu menjadi punca kegagalannya).

      Rancangan2 perniagaan tersebut dibawa sehingga ke peringkat PM semasa itu iaitu Tun M dan diterima oleh kerajaan. Ketiga-tiga mereka ceritakan 2 perkara yg sama iaitu :-

      1. Bukan mudah mahu yakinkan Tun M. Beliau akan bertanya 1001 soalan yang mencabar dan hanya setelah berpuas hati barulah rancangan itu diterima dan dibantu oleh kerajaan apa yang termampu pada masa itu.

      2. Perkara yang paling utama menjadi pertimbangan Tun M ketika membuat keputusan adalah apakah kebaikan yang boleh dibawa di dalam sesuatu projek itu kepada negara.

      TS Vincent Tan paling susah dan mencabar di antara ketiga2nya kerana ia mahu membawa masuk jenama luar negara iaitu 7-Eleven. Beliau bukan sahaja kena yakinkan Tun M tindakannya itu berfaedah dari segi ekonomi tetapi juga tidak membawa sebarang risiko kepada kedaulatan negara.

      Tun M di dalam satu wawancara apabila ditanya tentang pelabuhan Tg Pelepas yang diberikan kepada TS Syed Mokhtar untuk dimajukan pernah menjawab dan memberitahu bahawa apabila TS Syed Mokhtar memberikan idea bgmn mahu bangunkan pelabuhan tersebut Tun M menganggap TS Syed Mokhtar sebagai orang yang luarbiasa gila2, tetapi disebabkan keyakinan dan sikap suka memberi peluang, maka Tun M tetap beri peluang kpd TS Syed Mokhtar. Hasilnya terbukti sehinggakan Singapura sendiri pun terlopong.

      Saya tidak berpeluang membaca riwayat bisnes TS Halim Saad dan TS Yahaya Ahmad atau sesiapa saja ahli2 perniagaan lain yang dituduh sebagai kroni Tun M, tapi selepas membaca riwayat bisnes 3 orang Tan Seri yang disebut di atas saya berkeyakinan kesemua mereka ini juga punya jalan cerita yang serupa.

      Jadi tuduhan bahawa Tun M mengamalkan kronisme adalah tersasar daripada maksud kronisme itu sendiri.

      Ini bukan kisah wang projek feedlot daging lembu digunakan untuk membeli kondo ataupun kisah silver plate contract kepada China komunis sebagai tukaran kepada kedaulatan negara di zaman MO1 tetapi kisah di mana seorang pemimpin hebat memberi peluang para kepada peniaga2 hebat untuk berjaya di zamannya.

      Tan Seri Hassan Ahmad menyebut gandingan hebat ini sebagai 'Formula Malaysia'.

      Hasil kejayaan para peniaga2 hebat ini malah melimpah ruah sehingga ke peringkat bawahan juga boleh tumpang mencari rezeki melalui payung yang dibuka oleh mereka.

      Maka perkataan yang lebih sesuai untuk definisi hubungan di antara Tun M sbg PM dengan ahli2 perniagaan yang hebat2 belaka itu ialah 'memberi peluang kepada idea yang hebat' dan bukan 'kronisme'.

      Sekadar berkongsi.

      Delete
    18. John Doe.....apa pon cerita lama yg digali, dikorek tetap tak dapat nak tutop kesah 42 juta duit SRC, duit KWAP, hal derma 2.6b, kesah laporan audit yg diOSAkan dan laporan DOJ.

      Tak payahlah nak target sesapa sebab cerita ni bermain di segenap lapisan masyarakat kita........it has spread throughout the country. Ini bukan cerita yg boleh ditutop2 lagi. Semua orang dah tau.

      Kalo ingat dengan menggali cerita lama maka boleh cover cerita yg hangat masakini.....itu dah salah tanggapan.

      Ada baiknya buat siasatan ke atas semua permasalahan........tak kira masalah yg lama atau pon yg baru tanpa ada selektif issue. Kes lama disiasat, kes baru pon disiasat jugak. Jangan pulak the present cases didiamkan.

      Jangan bias.......mesti sama rata dan sama adil.....baru rakyat boleh percaya.



      Delete
    19. John Doe...teman tak attack kamu....jangan salah sangka...cuma teman sambung sikit cerita yg kamu sebut di atas tu.

      Salam perjuangan.

      Delete
    20. Bro phantom. Thanx for responding.

      Saya setuju busuknya pentadbiran Najib sudah tidak mampu ditutup dengan nyiru lagi.

      Sebenarnya dalam kebanyakan hal saya tidak melayan sangat kisah lama yang diungkit semata-mata untuk burukkan Tun M. Banyak yang tidak menggugat pun.

      Walaubagaimanapun di dalam hal mengatakan Tun M mengamalkan kronisme saya melihat si penuduh itu sebenarnya seorang anti jibo dan barangkali juga seorang proTun. Cuma ia berada di atas persepsi yang salah bahawa 'kronisme Tun M lebih baik daripada rasuah Najib'.

      Saya cuma mengambil peluang untuk membetulkan persepsi ini.

      Memahami dan submit itu lebih murni daripada tidak bersetuju tetapi bertolak ansur.

      Delete
    21. Agree with you bro...

      Delete
    22. Mata yg dipinjam ini pun memandang kearah depan...
      Jika asyik pandang belakang,lama2 tersungkur jugak!

      Delete
    23. Pada pemahaman aku yang baca komen di atas, rasanya perasuah itu merujuk bukan pd tun M tetapi kepada menteri2 yang berkhidmat ketika tun M memerintah.

      Contoh plg famous ialah taib mahmud yang menjadi mb s'wak ketika pemerintahan tun M.

      Berkaitan kronisme ulasan john doe, besar sgt company yg tuan bincangkn. Ini saya berkongsi kontrak2 terbuka berskala kecil & sederhana. Boleh tanya kontraktor2 di luar sana, adakah mudah seorg kontraktor itu mahu menang tender jika tiada latar belakang umno? Tetapi yang menang tender itu kredibliti sebagai kontraktor tidak bagus, cuma menang atas dasar "cable besar" @ "under table".

      Ini adalah fakta dalam realiti dunia kontraktor john doe untuk makluman tuan.

      Delete
  2. Haha..TengkuBunian awal dah menafikan UMnokBeend tak rasuah..MOI @ Pirates Malaysia tu ketua Lanun...asal nya party mana?????😆😆..rakyat tak percaya party lanun tak rasuah..kekuatan dedak / rasuah sahaja yang masih menyebabkan parti ini melanun....

    ReplyDelete
  3. Bro, kenyataan KP SprM ni boleh d baca tapi jgn percaya. Saya x fikir dia ni meletak tuntutan kerja lebih dari segala2.nya.
    At the end of the day he is a govt. servant. Di USA baru2 ni Peng. CIA begitu berani berterus terang penglibatan Rusia membantu Trump menang.
    Umno x mkn rasuah? Ada pepatah Cina yg berbunyi begini: Kuda x gemuk kalau x mkn mlm, berniaga x kaya kalau tidak mkn duit haram.....
    Haha, umno is a joke lah....

    ReplyDelete
  4. Ku nan,ku nan...hanya pendedak2 ja yang caya lawak jenaka hang...Xkan nak jadi maharaja lawak awai tahun ni kot...Takut hang, menteri yang pertama kena siasat Cukup2ah...!

    ReplyDelete
  5. Jangan fitnah kalau tak ada 4 saksi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai lobai, gelaran tengku yg di pakai Si nan tu palsu tak libat mana2 istana di Malaysia, klu nama pun boleh di palsukan,tak mustahil katanya juga palsu.. Sekadar renungan sahaja. Kita bersangka baik je lah yg umno maksom. Yg rasuah tu pembankang saja. Yo lah lobai.

      Delete
  6. Ok sprm jom kita panggil orang umno bandar tun razak yang terima cheque sebagai saksi kalau dia belum ditemui dalam tong deram simin.

    ReplyDelete
  7. Kenyataan nyata yg tak perlu dinyatakan kenyataan.

    ReplyDelete
  8. Iya ke Nan.....tapi pelik kan,adik kamu tu banyak sangat duit nya! Mana la di ambil nya,ya Nan....
    Ayat awak tu tahun 51 dulu boleh la pakai sikit....sikit la!
    Nan,zaman ni tak jalan cakap2 mcm tu,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...suku sakat umno mana ada yg tak kaya raya dari dulu sampailah sekarang! Yg paling bangang dalam pementasan ini adalah rakyat yg undi umno.

      Delete
  9. Nothing is solved unless they solve the main root and cause of all problems.

    Cakap pon tak guna.......balik2 itu jugak ceritanya.........tak sudah2 berdrama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Filem baru sedang ditayangkan, mgkn box office kt TV 3 bertajuk " Dr mahathir sejahat2 manusia di Malaysia" juga dokumentari pendek bagaimana penjahat Dr mahathir telah berjaya menyebabkan banjir 4 negeri, dan spt biasa hero dan side kick nya Ku nan telah berjaya menyelamatkan keadaan.. Filem penuh aksi, ada tarian Dan nyayian lg.. Filem terhebat alaf ini.

      Delete
    2. Labu......ari tu paip rumah teman bocor pon salah Tun M. Baru ni pulak lampu LED bilik ayor teman tak menyala pon salah Tun M juge........teman kena saman salah tempat parking pon Tun M punya pasay juge........

      Delete
    3. Hahaha..

      Betullah kata kome berdua ni. Kalo kome belum tahu biar teman beritahu kamu satu lagi rahsia CIA.

      Kejadian yang menimpa MH370 dan MH17 pun salah Tun M jugak..

      Percayalah...

      😀😀😀

      Delete
    4. Laaa....Tun M juge ker...????
      Hihihi....yes yes, teman percaya.

      Delete
    5. Jamban aku tersumbat...tapi aku salahkan jamal jamban.

      Delete
  10. Bebaskan pentadbiran negara dari politician.
    Barulah semua pihak (polis, ag, sprm) boleh buat kerja.
    Masa tu boleh nampak politician yg mana buat kerja untuk bangsa ugama dan negara.

    ReplyDelete
  11. Maksudnya kalu bn kalah, tak cukup kakitangan sprm nak tangkap ahli politik yg rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cukup kakitangan, yg tak cukup cuma "telor" je

      Delete
  12. 1. Just wonder why bulldog the first to bark?

    2. Have you ever heard in your life a corrupt admitting he is corrupt?

    Something tak kena dengan bulldog. Is he feeling the heat???? Strange but true.

    ReplyDelete
  13. Roti panas si roti nan
    Mari masak di dalam takar
    Bila berbunyi si abang Denan
    Semua yg keluar jadi kelakar

    Satu kapal belayar bersama
    Kembangkan layar labuhkan sauh
    Kami tak rasuah, jeritan bergema
    Hanya memandang daripada jauh

    Menteri berkhidmat demi negara
    Tinggal di aparment biasa sahaja
    Pakai kereta pun kereta Kembara
    camana kata dapat berjuta?

    Jangan percaya segala tohmahan
    Tiada rasuah kami lakukan
    Projek diagih rakyat bawahan
    Kami penuh belas kasihan

    Apa yg nampak hanya dikeji
    Nampaknya mewah para menteri
    Kami guna hanya wang gaji
    Berkat menabung suami dan isteri..







    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...selama ko memantun dlm blog ni, ini adalah rangkap2 pantun yg plg best skali!

      Delete
    2. Adnan mansor 2 x 5 saja dgn mat maslan. Tapi mat maslan pandai sikit jer.
      Tunggulah kau adnan mansor satu hari kau kena juga baling dgn taik.

      Delete
    3. Pakai Gelang di sebelah tangan,
      Gelang di beli di kedai Encik Zaki,
      Jika ada projek di tangan,
      Boleh lah kami tumpang sekaki.

      Delete
    4. Terbaik dari Fan Tun

      Saya tidak pernah miss membaca pantun Fan Tun dan sebab itulah saya berani dan konfiden membela Fan Tun apabila dituduh mencaci dan menghina di dalam komen2nya.

      Keep up the good work bro Fan Tun.

      Delete
  14. 1. Siapa Isa Samad?? Bukankah dia penah dihukum umno krn rasuah?
    2. Drpd mana umno ada dana yg besar? Derma? Sapa derma? Kontraktor? Kotraktor derma rela hati? Kenapa rela hati? Nak balas budi? Agar dapat lagi? Atau kroni bagi? Atau ada proksi? Sapa bagi kontrak pada kontraktor?
    3. Adun2, exco3, menteri2 yg bukan jutawan apabila jawat jawatan terus nmpak kaya raya, rumah bagai istana, dikelilingi kontraktor2 yg bukan kamceng mereka sblm bergelar yb.. yup bukan dengki ttpi acu perati klu rasuah bermaharajalela di hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ce tanye john doe, katanya kronisme tu x slh

      Delete
  15. .

    Berani istiharkan harta.

    ReplyDelete
  16. Aku nak tanya 1 soalan situasi.

    Satu hr dlm majlis menteri panggil anda (dia tak kenal anda pun) sbb anda liat nak sain projek kroni. Anda rasa projek tu tiada impak dan idea hancus. Dlm majlis tu menteri (menteri ni di afrika, msia punya baik belaka) tanya "bila nak sain? Ingat, org tak bersalah pun boleh masuk penjara".
    Anda terus gigil lutut. Anda ada lg beberapa tahun nak bersara, anak2 ada yg lom habis sekolah dan ada belajar di univ. Loan rumah dan personal loan belum habis bayar dan isteri tak bekerja. Anda tengok ekonomi merudum dan itulah tempat anda cari rezeki.

    Apa anda akan buat? Jawab tu biar jujur sebab situasi ni pernah berlaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alif, lam, min.. Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam.mgkn di situ ada jawapannya. Kita yakin hidup mati ku krn Allah, tak perlu takut atau gentar pd manusia.. Saya pernah lalui spt saudara, saya mohon Allah tunjuk jalan lurus Dan benar. Yg satu ketika saya takut hilang segalanya, rupanya Allah ganti kan berlipat kali ganda. Yakin.

      Delete
    2. Jawapan yang jujur.

      Alhamdulillah walaupun saya pernah bbrp kali diberikan peluang sebegini kesemuanya ditolak. Halal pertama kaya kedua.

      Cuma saya mohon kepada Tuhan pembolak balik hati agar dikekalkan di dalam hati saya prinsip yang sama sekiranya di masa hadapan saya diuji di dalam skala yang lebih besar dan lebih mencabar iman.

      Delete
  17. aku den ambo dan saya
    bahasa kampung dewasa dan budak
    siapa kata menteri kaya
    hari hari makan dedak

    jangan dituduh jangan difitnah
    nanti dapat balasan dosa
    menteri umno cukup beramanah
    taat bersolat tak tinggal puasa

    jangan menteri terus dihina
    mereka berbakti pada negara
    tak kira melayu india dan cina
    asal duit masuk bangsa blkg kira

    hukum gantung menggantikan pasung
    lemas dilaut terkapai kapai
    dimana ada tanah kosong
    dengan segera menteri sampai

    menteri apek beristeri nyonya
    berbulan madu naik kereta
    tak kira tanah siapa yg punya
    janji untung berjuta juta

    ketepi pantai mengutip kerang
    kerang dimasak bersama kelapa
    kalau menteri tak sapu sekarang
    kalah pru nk makan apa

    tempat di kedah bernama changloon
    banyak terdapat mangga sala
    masa ni lah menteri nak pulun
    bila dah tua menteri taubat la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuuyoooo......terrbaekkk tu bro.

      Delete
  18. tahniah ler ku nan dan umno.
    mungkin tak makan rasuah, rembat jer kot. dah org ulur, xkan xamik. nnti kecik pulak hati org tu......
    ku nan, ku nan. please keep your spendar inside.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan rasuah bukan rembat bro tapi derma.

      ...tak habis guna bolih pulangkan kembali

      Delete
  19. Nan...Nan..!!
    Kau tak nampak ka perut kau yg boroi tu.
    Penuh dgn pulus rasuah.

    ReplyDelete
  20. "UMNO tidak mengamalkan rasuah, kata Ku Nan ...Beliau bagaimanapun menerima amaran SPRM itu sebagai langkah untuk lebih berjaga-jaga."
    Kalau tak mengamalkan rasuah, apa perlu "menerima amaran" ?

    ReplyDelete
  21. pemakan2 dedak ni...kita maki lah anjing babi pun...meeka relax saja...sebab ALLAH dah tarik dan tutup terus perasaan malu dlm diri diaorang....

    kalau muka mereka ditampal kulit babi pun mereka tetap relax saja...sbb mereka ni over confident yang umno bn tak akan dapat dikalahkan...sebab mereka dah pegang semuanya...
    mereka tengah sibuk menyusun strategi...siap dengan segala helah dan penipuan....persempadanan semula...dan program mengambil hati rakyat tengah lancar berjalan...kesungguhan membuktikan kerajaan sanggup berbuat apa saja demi nak menyelamatkan duit rakyat..sampai pejabat pelancungan pun kerajaan sanggup tutup...wawarkan dapat jimat 6 juta setahun...
    mana ada negara dalam dunia ni yang sanggup tutup pejabat kerajaan....6 juta tu setahun dapat jimat...banyak tu....6 juta bukan senang nak dapat jimat untuk rakyat....inilah pengorbanan namanya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro cass, jimat 6m, yg hilang 2.6b, ngan 42m tu cemana nak cover??

      Delete
  22. Mengimbau duit puluhan juta dalam kabinet ...tapi surat SPRM ulas itu pengubahan wang haram??????????

    ReplyDelete
  23. Rasuah menghancur kan negara
    Kerana rasuah lah
    Minyak naik
    Harga barang semua naik
    Kos sara hidup naik
    Rakyat bawahan yang menderita

    Aku cadang kan
    Agar kerajaan baru PH nanti
    Memilih pegawai pegawai kanan kerajaan
    Dan pekerja kerajaan bumiputra khusus nya yang berpengetahuan ugama
    Lulus AL QURAN @ SUNNAH
    Bagi mengelak kan kes kes rasuah ni
    Negara kita ni dah Terlalu " GENTING "

    Bukan kah MALAYSIA ni negara ISLAM ?

    Aku cuma cadang kan pendapat yang aku rasa kan bernas




    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasuah berleluasa krn penguatkuasaan lemah dan org tak takut krn hukuman nya ringan. Bukan hukum mati pun.rembat banyak2,keluar penjara kaya. Lg satu sabitan kes SPRM pun rendah.. Pendek kata hanya ketakutan sahaja yg boleh jdkan manusia jujur dan lulus. Cer gubal undang2, pesalah rasuah akan ditembak mati, mgkn kurang kot kes rasuah kt Malaysia.

      Delete
    2. Kalo di China pesalah rasuah ditembak mati. Terlanjur kita mula mencontohi negara China........sistem dan undang2 mereka atas pesalah rasuah tu pon patut kita contohi jugak.

      Delete
  24. DIKTATOR HANTAR ANAK ‘PANCING’ PAS?
    Khabarnya tidak lama lagi Timbalan Presiden parti ‘bunga raya’ akan mengadakan pertemuan dengan pucuk pimpinan PAS bagi membincangkan agenda sama ada kedua parti itu akan menjalin kerjasama politik atau tidak.

    Mungkin memandangkan nama Pengerusi ‘bunga raya’ tetap busuk di pandangan mata majoriti pemimpin PAS, maka dia menghantar anaknya untuk berdiplomasi menagih simpati dari PAS untuk bekerjasama dengan parti ‘bunga raya’ agaknya.

    Apakah dengan cara ini maka Pengerusi ‘bunga raya’ itu fikir PAS akan ‘makan umpan’ yang dihulurkan? Dia fikir PAS akan mudah termakan ‘jerat’ yang dipasang oleh seorang diktator politik yang licik dan mahir mengenakan ‘kawan dan lawan’?

    Penulis tidak tahu sama ada puak ‘bunga raya’ kenal PAS yang sekarang atau tidak. Namun harus diingatkan bahawa PAS kini juga bukan PAS yang dulu. PAS kini bukan lagi ‘kuda tunggangan’ kepada sesiapa, termasuk kepada seorang diktator..

    Pengerusi ‘bunga raya’ perlu tahu bahawa PAS tidak akan tunduk pada dakwaan yang kabur dan hanya berpaksikan kepada sumber rekaan dan fantasi politik warga asing. Dengan hanya membuat tuduhan, ia tidak akan memberi sebarang kesan untuk mempengaruhi PAS.

    Jadi, jangan haraplah anak pengerusi boleh dapat memujuk PAS untuk percaya kononnya si polan itu atau si polan ini kononnya begitu dan begini. PAS tidak termakan dengan hasutan prejudis tidak sahih yang berunsur syubhah dan fitnah itu.

    Kenapa? Kerana Islam memang begitu. Itulah yang diajar oleh Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Itulah yang telah diqias dan diijtihad oleh ijma’ ulama Islam, bukan dari konteks pemikiran politikus rakuskan kuasa keduniaan yang jauh dari redha Allah.

    Anak Pengerusi perlu tahu cara untuk menewaskan PAS. Jangan sesekali menyebut perkataan ‘Gillete’ di depan mereka. Jangan disebut nama Allahyarham Datuk Dr Haron Din Al-Hafiz, buruk hasil perbincangan nanti.

    Perlu juga diingat bahawa PAS tidak akan sesekali lupa kepada segala kenangan 22 tahun ketika bapa Timbalan Presiden ‘bunga raya’ itu memerintah. Pahit atau tidak, hinggakan Allahyarham Datuk Fadhil Noor sendiri mendoakan ‘sesuatu’ kepada Pengerusi ‘bunga raya’.

    Juga puak ‘bunga raya’ harus ingat bahawa Pengerusi ‘bunga raya’ itu jelas membantu PAN ketika PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar pada tahun lalu. Bukan saja membantu PAN, dia herdiknya PAS tanpa rasa bersalah. Mereka yang lebih memihak kepada pengkhianat boleh dibuat sahabat sekutu yang dipercayai?

    Pada pandangan penulis, ‘bunga raya’ hanya mahukan undi dari penyokong PAS. Itu saja. Mereka sedar bahawa PAS mempunyai lebih ramai pengikut dan undi berbanding ‘bunga raya’. Dengan memperkuda PAS untuk memperoleh undi, maka mereka boleh dapat kerusi.

    Ia samalah seperti DAP yang dulu. Hanya kerana mahukan undi dari penyokong PAS dan dapat ‘menunggang’ jentera-jentera PAS yang ramai, maka DAP hulurkan Pakatan Rakyat. Melihat PAS tidak lagi berguna dan adanya PAN, diseranahnya PAS siang dan malam, bukan?

    Jika ‘bunga raya’ berfikir panjang, hormat dan benar mahu menjalin kerjasama dengan PAS, apakah mereka akan membantu PAN pada dua PRK yang lalu dan menghentam PAS dipentas politik ketika itu? Dan kini baru hendak cari PAS? Lupakanlah…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju Dan sokong. Dr mahathir mmg sejahat2 manusia di bumi Malaysia. Filem tu sedang di tayangkan di tv3 spt biasa Dr mahathir adalah penjahat dan bijan sebagai hero dan side kicknya Ku nan,filem penuh saksi dan juga penuh suspens tak lupa juga ada tarian dan nyayian.lakonan komedi Ahmad maslan dan pelakon undangan sedang meningkat naik al hardy.. Saksi kan bersama keluarga di tv3 setiap mlm jam 8 mlm... Tiket adalah percuma..

      Delete
    2. Kalau PAS ni bermaruah... Tinggalkan jawatan jawatan di Selangor... Dah Saman?

      Delete
    3. .

      Baca kenyataan PAS. Rundingan bukan bertepuk sebelah tangan.

      Kenyataan Hadi hanya menyebut tidak AMANAH.

      Dalam Husam memberi kenyataan mengenai Tugu banjir itu pun PPBM mahu berunding ...

      Delete
    4. Macam mana pas nak lepaskan jawatan kat selangor,,, kalau lepaskan jawatan nak makan apa? ....mis lah syoru .. ..tak kan nak makan hamPas dedak

      Delete
    5. Pembetulan.

      Kenyataan Hadi hanya menyebut tidak mahu kan DAP tanpa menyebut AMANAH.

      Delete
    6. Syyyyyyy.....bijak pandai 22.43 dah sampai. Ni blog dia punya ni,nnt tak pasal2 komen 25 km dia keluar.
      Ya...betul2,sejahat manusia di bumi malaysia ni dgn 22 tahun pengalaman mentadbir dan bermcm2 yg dapat dirasai di zaman kemuncaknya.
      KAU je la yg terbaik anon 22.43,termulia terbijak berilmu tinggi,budi bahasa,wakil firdausi,tak pernah buat salah,darah mengalir warna emas dan semua kebaikan lah....
      Awas...anda bermasalah!

      Delete
    7. .

      Saya tidak setuju mengatakan Mahathir hantar anak buah.

      Sebenarnya yang panik ialah PAS apabila Mahathir kata rundingan di tutup.

      Orang Politik mesti pandai 'baca'. PAS memang jenis suka di angkat dan anggap orang lain tidak semulia pemimpin dia orang.

      Tak apa lah demi rakyat untuk rakyat, PPBM pun pergi lah.

      Tujuan PAS satu sahaja iaitu nak terus tadbir Kelantan !

      Delete
    8. Setuju dengan pendapat anon 00:15.

      PAS yang sebenarnya panik apabila Tun M buat kenyataan tutup pintu rundingan. Kelantan mungkin tumbag di tangan gandingan PPBM dan Amanah.

      Saya msih ingat dulu semasa UMNO (UMNO dululah ni bukan UMNO hari ni) mahu buka pintu rundingan dengan PAS demi perpaduan Melayu-Islam PAS telah canang bahawa itu tanda UMNO lemah padahal pada ketika itu UMNO sangat teguh.

      Nasharudin Mat Isa sehinggakan pernah ketawakan Dusuki Ahmad kononnya Dusuki tak pandai baca doa dan sebab itulah dia hanya suruh baca alfatihah sahaja.

      Hakikatnya membaca Al-Fatihah itulah terbaik sekali untuk PAS disebabkan dua ayat terakhirnya yang semua orang faham maksudnya.

      Nasharudin bahkan dengan bangga bercerita bagaimana ia tergesa-gesa naik menjadi imam kerana tidak mahu berimamkan orang UMNO.

      Di zaman Najib ini, Nasharudin tetiba sahaja berbaiah dan kantau pula kepada UMNO. Almaklumlah PM daripada UMNO beri jawatan penting lagi berbayar, takkan tak mau kantau lagi. 1MDB pun 1MDBlah.

      Hadi Awang tak perlu cerita lagilah bolak baliknya tu.

      Setuju dengan komen2 sblm ini yang sebut PAS parti makan keliling.

      PAS dahn lama busuk tapi sejak kedua-dua presiden berpakaian sedondon pink kedua-dua parti dan sama2 busuk pada hari ini.

      Masa untuk PPBM dan AMANAH gantikan keduanya.

      Tak lama dah in shaa Allah.

      (Ramalan saya Sept 2017-August 2018.)

      Delete
    9. Ye mahathir mmg jahat, tengok apa yg dia dah buat pd negara semasa 22 tahun memerintah, klia, litar sepang, klcc dan mcm2 lagi..sepatutnya mahathir biarkan tempat tu jadi tanah hutan untuk haiwan liar tinggal pasal skang ni negara kita penuh dengan haiwan tak kenang budi dari manusia..

      Delete
  25. Bibir senget..perut bucit ..seluar terlondeh..jangan pula menteri ne cakap "Tak Tahu" nanti...kalau tak tahu makna rasuah..salah satu contoh rasuah beri / terima "DEDAK"..SPRM cakap satu.."TUNGGU"..si menteri UmnokBeend ne..nafi parti Lanun terlibat rasuah...banyak cakap..."DUNGU"...😁😁

    ReplyDelete
  26. rasa rasa korang lah...kalau rakyat desak najib..rosmah ...dan menteri menteri buat sumpah lakbat tentang 1MDB ... berani tak dorang buat?

    apandi ali pun kita desak buat sumpah laknat.....

    ReplyDelete
  27. Hairan Tun yg dikatakan mengelapkan wang berbiliyon2 selama menjadi PM selama 22 tahun mungkin 100 billion kot, takkan tak boleh lawan najib yg baru berapa tahun saja jadi PM .

    Up sikit 100 juta ka tentu Hadi setuju punya. Lagi pun duit keluarga Tun yg mempunyai lebih dari 400 syarikat tentu boleh punya. Anak tiri najib ada berapa syarikat saja, anak cina penang pun ada berapa co. saja.

    Buat offer saja, lawan offer. Sebab pas adalah the king maker. Tuhan pun depa dah letak tepi dah. Depa yg tentukan siapa akan jadi PM.

    ReplyDelete
  28. Saya percaya SPRM dah siap file dah hanya tunggu greenlight dari kita saja dalam PRU nanti. Lani terpulang dekat kita mau ka tak mau. Kalau mau file tu berjalan kita buat lah perkara yg betul.

    ReplyDelete
  29. Kalau betul UMNO tak rasuah, buka pintu UMNO untuk SPRM bukan sekadar terima amaran sahaja.

    Ingat main bola ke boleh bagi amaran. Ini rasuah. Amaran SPRM ialah bukan minta jangan buat tapi bersedia lah untuk di tangkap.

    Beruk, Ungka, kera, siamang dalam hutan pun tahu UMNO King Rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..yg dekat hutan tu memang tahu..tapi keluarga Lembu Kondo dekat bandar mana tahu..tahu dia org suap dedak..

      Delete
  30. adnan mansur dan salleh keruak ni satu spesies....pembodek kelas tertinggi....kalau dalam askar org mcm ni dipanggil batman....

    tapi batman dalam askar tak adalah macam batman umno ni...adnan dan salleh ni batman marang prapu karpunden parang sekeper....

    ReplyDelete
  31. Gong Xi Fa Cai !!!

    VOTE BN !!!

    ReplyDelete
  32. Former Bank Negara Malaysia assistant governor Abdul Murad Khalid has claimed that the central bank lost US$10 billion in the foreign exchange market, much higher than the RM9 billion figure it once admitted.

    But what was more puzzling, said Murad, was that no one was ever investigated for the “biggest forex (foreign exchange) loss in the world”.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/370724#ixzz4WykuXMDC

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pun dibangkitkan sila siasat tapi perkara ni tetap tak dapat nak tutup cerita 1MDB.

      Sekiranya ada pihak yang harap cerita 20 tahun dulu dapat menutup cerita 1MDB, memang silap besar. Kisah 1MDB sudah terpahat dalam kepala rakyat Malaysia.

      Kita mahu keadilan. IMDB juga mesti disiasat dengan detail.

      Whatever it is, you cannot cover the 1MDB case. We should be transparent like the Singapore Court.

      Delete
    2. 00.35, banyaknya whatever .... tak ada pun siapa kata nak tutup "whatever" cerita. :)))))

      44,000,000,000 !!!!!!

      Delete
  33. Tadi sebelum saya masuk ke blog ni saya tengok fb dulu. Nampak kenyataan Teuku ni. Saya agak2 mesti tuan Budin masukkan topik ni pula. Bull's eye. Hahaha.. 3 entry berturut-turut mengenai rasuah, UMNO dan SPRM.

    Saya melihat kenyataan Ku Nan ini dari sudut yang berbeza daripada kesemua rakan2 yg telah pun memberikan komen masing-masing di atas.

    Ahli politik ni macam perempuan lah juga, kena faham maksud di sebalik kata2 mereka. Tak caya tanyalah orang-orang yang isterinya pernah cakap 'kalau abang nak kahwin satu lagi pun saya izinkan' apa yang jadi bila si suami betul-betul nak kahwin satu lagi. Hahaha. Sis salwah jangan marah...

    Apabila Teuku berkata UMNO bukan parti rasuah ia sebenarnya bukan satu penafian terapi adalah satu memberi amaran keras kpd SPRM supaya 'jangan kacau kami atau terima padahnya'.

    Betul tak kerajaan hari ini berfungsi seperti gangster. Dalam dunia gengster geng aku sahaja yang betul dan mesti dipertahankan.

    Teuku ni orang lama yg suka berkias tapi maksudnya sama dengan Nazri Aziz yg pernah warning direct kpd SPRM dulu supaya 'tidak melawan tauke'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan

      Apabila Teuku berkata UMNO bukan parti rasuah ia sebenarnya bukan satu penafian tetapi adalah satu amaran keras kpd SPRM supaya 'jangan kacau kami atau terima padahnya..

      By d way welcome back pak Othman Ahmad. Happy to see u still alive and kicking.

      Delete
  34. In an interview with New Straits Times and Utusan Malaysia, the 64-year-old shared the workings of the Bank Negara forex operations, claiming that there was no proper documentation of the huge transactions.

    Only a top central banker and a junior staff had a record of all the deals, claimed Murad.

    The losses, he added, valued at RM44 billion at the current exchange rate, were “real money that went down the drain”.

    “It means that our (forex) reserves in US dollars, British pounds and Japanese yen all went down the drain.

    “It disappeared just like that... This is accumulated losses over several years.”

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/370724#ixzz4Wyl610zD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pun dibangkitkan sila siasat tapi perkara ni tetap tak dapat nak tutup cerita 1MDB.

      Sekiranya ada pihak yang harap cerita 20 tahun dulu dapat menutup cerita 1MDB, memang silap besar. Kisah 1MDB sudah terpahat dalam kepala rakyat Malaysia.

      Kita mahu keadilan. IMDB juga mesti disiasat dengan detail.

      Whatever it is, you cannot cover the 1MDB case. We should be transparent like the Singapore Court.

      Delete
    2. 00.37, banyaknya whatever .... tak ada pun siapa kata nak tutup "whatever" cerita. :)))))

      44,000,000,000 !!!!!!

      Delete
  35. Murad said nobody knew what was happening at the time, claiming that there was no control over the matter,

    “The most important thing is that there was no investigation at all. You lost US$10 billion, but there was no investigation.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/370724#ixzz4WylX0RXI

    ReplyDelete
  36. “The police or the Anti-Corruption Agency (now the Malaysian Anti-Corruption Commission) did not come. No one came to investigate,” he said.

    As a central bank, Bank Negara’s role was not to speculate in the forex market and was supposed to only intervene to smoothen the movement of the ringgit, added Murad.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/370724#ixzz4WylmTN3D

    ReplyDelete
  37. “There are two things, one is speculation and another is reserve management. Reserve management is moving your assets. It’s a real thing and real assets... if you want to invest in Treasury bills, government bonds.”

    “That’s the role of Bank Negara - the real assets. But what they did was (pure) speculation.”

    'Bank gave conflicting data'

    Bank Negara, he further claimed, had given conflicting and confusing data when put under scrutiny over its purported dubious activities.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/370724#ixzz4WylzP9cD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pun dibangkitkan sila siasat tapi perkara ni tetap tak dapat nak tutup cerita 1MDB.

      Sekiranya ada pihak yang harap cerita 20 tahun dulu dapat menutup cerita 1MDB, memang silap besar. Kisah 1MDB sudah terpahat dalam kepala rakyat Malaysia.

      Kita mahu keadilan. IMDB juga mesti disiasat dengan detail.

      Whatever it is, you cannot cover the 1MDB case. We should be transparent like the Singapore Court.

      Delete
    2. 00.39, banyaknya whatever .... tak ada pun siapa kata nak tutup "whatever" cerita. :)))))

      44,000,000,000 !!!!!!

      Delete
  38. “It’s a big loss, but there is no investigation. Bigger than other cases. Why was there a cover-up? The truth must prevail.

    “It is not easy to conceal a dead elephant... the carcass is just too big for the hole. We are not talking about a chicken.”

    Murad, therefore, wants the authorities to reopen the case.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/370724#ixzz4WymDMKjj

    ReplyDelete
  39. 'No investigation despite US$10 billion forex loss in 1990s' !!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. US$10 billion !!!! 1990s' !!!!!

      King Kong pun boleh pitam ni !!!!!!

      Delete
    2. The losses, he added, valued at RM44 billion at the current exchange rate, were “real money that went down the drain”.

      Delete
    3. Subhanallah !!!

      Delete
    4. 44,000,000,000

      Delete
    5. Apa pun dibangkitkan sila siasat tapi perkara ni tetap tak dapat nak tutup cerita 1MDB.

      Sekiranya ada pihak yang harap cerita 20 tahun dulu dapat menutup cerita 1MDB, memang silap besar. Kisah 1MDB sudah terpahat dalam kepala rakyat Malaysia.

      Kita mahu keadilan. IMDB juga mesti disiasat dengan detail.

      Whatever it is, you cannot cover the 1MDB case. We should be transparent like the Singapore Court.

      Delete
    6. Betul ke 44,000,000,000 ?

      Giler Babi .....

      Delete
    7. 00.38, banyaknya whatever .... tak ada pun siapa kata nak tutup "whatever" cerita. :)))))

      44,000,000,000 !!!!!!



      Delete
  40. Apa pun dibangkitkan sila siasat tapi perkara ni tetap tak dapat nak tutup cerita 1MDB.

    Sekiranya ada pihak yang harap cerita 20 tahun dulu dapat menutup cerita 1MDB, memang silap besar. Kisah 1MDB sudah terpahat dalam kepala rakyat Malaysia.

    Kita mahu keadilan. IMDB juga mesti disiasat dengan detail.

    Whatever it is, you cannot cover the 1MDB case. We should be transparent like the Singapore Court.

    ReplyDelete
  41. Terima kasih brother John Doe
    Semua bro & sis, yg anti jibbo
    Komen anda berfakta menghibur
    Kabinet kayu tak lena tidur

    Bukan kerena wang dan pangkat
    Kita komen negara nak selamat
    Caci dan maki kita tak start
    Kejora yg mula, Labu pun rembat!

    Bro Labu dihina dikata
    Oleh 'taikun' yg 'kaya & glamour'
    Biarlah Labu, apa nak kata
    Kita yg miskin, dedak tak terima

    Bro John dah sumpah laknat
    Si anon jibon terkulat kulat
    Nak corner John, ingat dia smart
    Sumpah laknat takut nak buat

    Minyak Bijan sudah tak laku
    Badan melekit kita pun malu
    Orang tak suka ramai tak aku
    Bagi percuma guna tak perlu

    Kita sokong si minyak Zai-Tun
    Walaupun lama kualiti tak turun
    Negara dan rakyat, mulia ditonton
    Minyak bijan campak kat cerun..






    ReplyDelete
    Replies
    1. https://youtu.be/jhQhNtA7NWk

      Kiriman khas dari Labu Labi untuk mu ..... LOL

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Bro Fan Tun, sama2 kasih.

      Rememeber the motto of The Musketeers 'all for one and one for all'.

      Salam perjuangan.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. The Pondans Quote.

      "Instead of 'Gay friends' can we say 'Homiesexuals'?"

      Delete
    6. The MuskQueer? LOL

      Delete
  42. 00.35, banyaknya whatever .... tak ada pun siapa kata nak tutup "whatever" cerita. :)))))

    44,000,000,000 !!!!!!

    ReplyDelete
  43. FON DAN

    Buah cempedak di luar pagar
    Ambil galah tolong jolokkan
    Datang Sudah Pemantun Geng Mamak Pondan
    Cakap Berdegar Rupanya Tak Ber Buah "Pelior"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seperti biasa, Terbaik Bro.

      Delete
    2. WAKAKAKAKAKA ...... Geng Mamak Pondan? Siapa mereka?

      Delete
    3. Sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula.

      "Fon Dan" Fan

      Delete
  44. Oh ya, hampir lupa .....

    SALAM PERJUANGAN TAK BERBUAH "PELIOR" UNTUK SEMUA .....

    ReplyDelete
  45. 'No investigation despite US$10 billion forex loss in 1990s' !!!!!!!!

    ReplyDelete
  46. “The police or the Anti-Corruption Agency (now the Malaysian Anti-Corruption Commission) did not come. No one came to investigate,” he said.

    ReplyDelete
  47. “It means that our (forex) reserves in US dollars, British pounds and Japanese yen all went down the drain.

    ReplyDelete
  48. Gong Xi Fa Cai !!!

    VOTE BN !!!

    ReplyDelete
  49. anak musang geletek najib
    datang rosmah tarik telinga
    terbeliak mata tidak berkelip
    masuk berjuta laki bini punya

    burung murai berkicau riang
    lalu dilastik reza aziz
    tak kira malam tak kira siang
    duit rakyat disapu habis

    ku nan ditampar arnab gemok
    jamil khir dikejar tenuk gian
    wahai pembangkang jgn nak sibuk
    time kami..kami punya bahagian

    cina tiong lai dicium tikus
    meleleh liur sampai ke dada
    siapa kata umno tak bagus
    rasuah songlap semua ada

    kah siong disengat tebuan buta
    sedang memanggang belalang kacung
    peduli apa kami rakyat derita
    masa ni lah best melancung

    kak jat jalil ditendang kuda
    kuda sakit kuku dan mulut
    arwah bapa yang buka felda
    untung semua anak yang kaut

    apandi menembak jauh tersasar
    lepas menembak menahan bubu
    untung jadi isteri pembesar
    penutup pepek harga beribu

    panties kak mah dicium kekanda
    spender kekanda dihidu kak mah
    duit berjuta dan harta benda
    hasil menipu membelit yang lemah

    ku nan tercungap dibelit sawa
    sambil memegang fail rahsia
    kak mah riang senyum ketawa
    lihat bang jib nak gadai malaysia

    ReplyDelete
  50. anak keli makan lontong
    nasi lemak daun pandan
    kalau suka cakap bohong
    lama-lama jadi pondan

    "Fon Dan" Fan

    ReplyDelete
    Replies
    1. “The most important thing is that there was no investigation at all. You lost US$10 billion, but there was no investigation.

      Read more: https://www.malaysiakini.com/news/370724#ixzz4WylX0RXI

      Delete
    2. Hamba rakyat dh beriman yg sejahat2 manusia di bumi Malaysia ni ialah tun mahathir. Maka penjahat ini akan kalah dgn hero. Ending hero berjaya Selamat keadaan walau pun berlumuran darah. Ye hamba rakyat patuh dan dgr hanya umno/bn dan bijan hero...

      Delete
  51. http://www.malaysiakini.com/news/370724

    'No investigation despite US$10 billion forex loss in 1990s'

    ReplyDelete
  52. buah belimbing rasanya masam,
    dahlah masam berkelat pula,
    siapa katak mamak uTUrN tak jahanam,
    dah lak menjahanam merompak pula.

    "Fon Dan" Fan

    ReplyDelete
  53. Selamat Malam dan Salam Pondan.

    ReplyDelete
  54. masak nasi hangit berkerak
    periuk dibasuh bersama cuka
    umno bertepuk menteri bersorak
    bank china sudah dibuka

    bank negara yang meluluskan
    atas arahan kementerian terbabit
    bukannya susah nak cari makan
    pandai menipu pandai membelit

    panjat pokok terasa gayat
    jangan sampai kaki tersepit
    bukan payah nak kenakan rakyat
    dekat pru beras sekampit

    jho low dan reza penyangak negara
    tidak berani pulang kemari
    atasan mengarah bawahan bekerja
    ditangkap rasuah jawab sendiri

    buat rumah tiada beranda
    susah menyidai kain dan tuala
    mula mula bawa masuk panda
    lepas panda penduduknya pula

    rumah sekarang tidak berpara
    laman dihias pohon melati
    panda dijaga di zoo negara
    penduduk pula di forest city

    forest city tambakkan laut
    penempatan elit para jutawan
    rakyat umpama tidak bermulut
    diam melihat projek kerajaan

    negeri perak dipenuhi pelombong
    jalan berbukit penuh jurang melayu berumah tidak berbumbung
    bumbung kita lantai orang

    pendekar silat berguru pendita
    taat perintah tidak terpesong
    musibah apa melanda kita
    negara merdeka kebebasan dipasung

    ReplyDelete
  55. Najis Tahi Low, dibuat makan pagi,
    Jus Kincin Lobai tjap Al Marangi
    Bukti salah tak ada syak llgi
    Hanya 2.6 % saja baki Al Bangangi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul dah tinggal 2.6% kut. Anon sewel, dia yang komen tapi dia balik yang jawab. Konon nak tunjuk dia ramaila tu. Tengok time komen dihantar selang tak berapa minit. Dia ingat boleh bodohkan kita. Tak sedar dia bodohkan diri sendiri.

      Memang puak tu puak bangang agaknya. Nak menipu tapi tak jadi. Dari yang jadi kepalanya bangang sampaila ke kuncunya pun bangang juga. Nampak sangat tipunya.

      Delete
  56. Apa nak investigate kalu dah kata went down into the drain. Tau dah masuk longkang. Yang sepatut di siasat yg masuk A/c orang2 tertentu.

    ReplyDelete
  57. Filem terbaek alaf ini, penuh aksi, suspen, komedi, tarian Dan nyayian sedang di tayang kan di TV 3,tiket percuma. Sinopsis ialah tentang penjahat bernama tun mahathir yg Sgt2 jahat telah berjaya di tewaskan oleh hero bernama bijan dgn side kicknya teuku nan, lakonan komedi oleh Ahmad maslan, pelakon komedi sedang meningkat naik dan pelakon undangan al hardy, pelakon pendatang baru.. Filem Tamil ini ada subtitles bahasa melayu... Filem yg ada gmbr keretapi, taman bunga, adegan gaduh, hero nyanyi byk lagu dgn heroine.. Tukar2 baju byk kali... Pendek kata rugi klu tak tonton.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut bagi anugerah ni. Anugerah apa agaknya.

      Delete
    2. Anugerah terbaik umno/bn hilang kuasa dlm anugerah Pru 14.

      Delete
  58. Umno sekarang sebuah Parti Munafiq.

    Pembesar berbohong, mungkir janji dan mengkhianati amanah

    Membela bangsa....namun bangsa dibangsatkan demi mempertahankan pemimpin korup dan salahguna kuasa.

    Membela agama namun agama dijual dan dikompromi demi membela pemimpin yang melakukan kemungkaran

    Membela negara namun kedaulatan dinegara digadai demi membela pemimpin yang melakukan pengkhianatan

    Apalagi yang rakyat ada dalam pegangan
    Bangsa tanpa rasa kesal dan malu diperkudakan
    Agama tanpa sekelumit rasa berdosa dipergunakan
    Negara tanpa rasa bertanggungjawab diperdagangakan

    Inilah realiti, fakta dan kebenaran yang rakyat TERPAKSA TERIMA.

    WE ARE NOW IN THE LAST LAP OF GOING TO THE DOGS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah tu sedara, apa yg sedara utarakan tu semua salah tun mahathir, bkn saya fitnah atau berbohong tv3 yg kata begitu. Kita hamba rakyat wajib beriman yg tun mahathir adalah penjahat dan sejahat2 manusia dan hero adalah sebaik2 manusia.

      Delete
  59. Org Sarawak pandai berpolitik, umno tak boleh masuk Sarawak. Mereka akan sokong sape yg duduk putrajaya, di Malaya, umno/bn peluang mgkn tipis spt Pru lepas. Cuba test dulu kt fixed deposit Sabah pulak, klu Sabah menang, bn mgkn boleh memerintah lg. Klu kecundang.. Option nya mgkn minta suaka politik... Yg rakyat tahu, tun mahathir mmg sgt2 jahat.. Ending hero musti menang... Klu tidak pawagam di bakar mcm kt klang Ari tu..

    ReplyDelete
  60. As a sarawakian, I miss TDM as a PM with missions and visions

    As human he has his ups and downs albeit his imperfections

    As a leader he has his successes and tribulations

    As a true statesman, he has made massive contributions

    Call him by whatever names you like, for he knows who he is.

    Slander him with whatever you can think of, for he is cool with realities not fantasies

    Accuse him with whatever wrongdoings you can think of for he speaks facts not fictions

    Defame him with whatever issues you preferred for he believes in the truths not falsities.

    In Allah we trust and seek forgiveness
    In malaysians we seek sanity and good decisions

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bro,I cannot agree more with you sir. By demonizing tun, they intended to turned the tide but it may be backfire. Tv3 trigger happy guys doesn't realize that the more you try to demonize him, the more people will love him. For the king and country bro and we seek refuge from Allah the all mighty.

      Delete
  61. Kt pintu sekolah saya dulu ada terpampang ayat kedatangan anda tidak di undang, jika ragu2 sila pulang.. Waktu sekolah2 dulu2 la

    ReplyDelete
  62. Brother Cass pantunmu cantik
    Bandingkan 'fon Dan' pantunmu cerdik
    Fon Dan umpama, ayam dan itik
    Jalan tak laju terkedek-kedek

    Kita berpantun dia nak pantun
    Tunggang terbalik umpama kartun
    Dia dikerah, menghina Tun
    Nampak dungunya melantun lantun

    Carut Dan maki itu kejora
    Adakah fon dan orang yang sama
    Celah kelengkang disebut juga
    Kurang diajar, manusia yg hina

    Bro Cass, jom berpakat
    Kita ajak fon Dan berdebat
    Berbalas pantun secara dekat
    Panggil penonton juri melihat

    Berbalas pantun segala perkara
    Direct terus mulut dan minda
    Fon Dan boleh ajak kejora
    Takde kejora partner lah kera..










    ReplyDelete
  63. Saya cabar jakim, majlis fatwa kebangsaan, jabatan2 agama islam.. sapalah yang BERANI anjur FORUM PERDANA BERTAJUK RASUAH DAN PEMERINTAHAN KLEPTOKRASI....

    3 panel ... harussaini, shukri, dr rahman.

    Audience....dalam stadium bukit jalil. Orang ramai boleh tanya soalan tanpa dipilih awal2.

    Saya dan rakan2 akan ke kuala lumpur at our own expense.

    Ada berani?

    ReplyDelete
  64. To those from Bersatu, as a sarawakian, i would like to see an effort by your party to pay a courtesy call to Jo....our cm. Try to work out with PBB viz mission to displace najib and save the nation.

    You guys have shafiee there, work out something for sabah.

    Belum cuba belum tahu.

    ReplyDelete
  65. 9.17 I agree with you bro.as a peninsular msian who've lived and worked in SWAK for years, I know Abg Jo will not take klepts as leaders of this country. A good idea. Why not? For the sake of our beloved country..
    .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...