Monday 19 December 2016

DAIM TIDAK LAGI DIAM UNTUK TURUT MELEMAHKAN NAJIB


Tidak pasti sama ada Tun Daim Zainuddin masih ahli UMNO atau sudah menyertai PPBM sekarang ini, tetapi semua orang tahu hubungannya yang sangat rapat dan akrab dengan Tun Mahathir Mohamad.

Tidak seperti Zahid Hamidi yang sampai meminta orang Bagan Datoh mendoakan agar ikatan "adik abangnya"  dengan Najib Razak terus berpanjangan dan tidak tergugat, Tun Daim tidak pernah merayu simpati hingga ke peringkat itu.

Namun, hubungan bekas Menteri Kewangan itu dengan Tun Mahathir kekal dan tidak tergugat sehingga ke hari ini.

Sebelum ini, Tun Daim banyak berdiam diri. Beliau dilaporkan selalu mengembara untuk menghabiskan sisa-sisa usianya. Beliau seolah-olah ingin meninggalkan terus dunia politik.

Apabila Tun Mahathir memulakan serangan kepada Najib dan kemudian menubuhkan PPBM, hala tuju Tun Daim juga tidak diketahui. Beliau kekal menjadi Daim yang diam.

Tetapi, sejak dua hari lalu kelibat Tun Daim mula diperkatakan dan menjadi bualan. Tulisannya di akhbar ekonomi The Edge menjadikan namanya kembali diperkatakan.

Di mana-mana kedengaran orangramai memperkatakan tentang tulisannya yang menyentuh mengenai struktur ekonomi negara, masalah hutang, defisit keyakinan dan sudah tentu tidak lupa tentang Najib.

Meskipun apa yang ditulis oleh Tun Daim banyak berkaitan masalah dan hala tuju ekonomi negara, oleh kerana tulisannya itu muncul setelah wujudnya PPBM dan gendang PRU 14 mula dipalu, ia secara tersiratnya mengajak rakyat untuk melihat kegagalan Najib secara keseluruhannya.

Dengan munculnya tulisan pertama itu, Tun Daim tentunya akan menulis lagi. Bukan saja di akhbar di The Edge, malah mungkin banyak penerbitan lain, termasuk portal internet turut juga berminat terhadap pandangannya.

Tidak mustahil juga, ia mungkin akan disusuli dengan kehadiran beliau secara fizikal di pentas-pentas ceramah, forum, bicara rakyat dan sebagainya di seluruh negara.

Tambahan lagi, isu hutang yang ditulis oleh Tun Daim sudah pun dijawab oleh Menteri Kewangan Kedua, Johari Abdul Ghani. 

Untuk mempertahankan hujahnya sebagai bekas Menteri Kewangan yang berwibawa dan ada rekod pencapaian cemerlang mengangkat ekonomi negara sebelum ini, Tun Daim tentunya tidak akan berdiam diri dengan sanggahan kata oleh Johari yang dianggap sebagai jurubicara kepada Najib itu.

Maka, Tun Daim kini terdedah bukan saja kepada tidak lagi diam, malah seperti sudah memulakan langkah untuk menjadikan Najib, UMNO dan BN terus mengalami defisit sokongan daripada rakyat.

Oleh itu, kekerapannya muncul dan berkata-kata selepas ini mungkin akan menjadi perkara biasa bagi kita semua.

Apabila Tun Daim sudah tidak lagi diam dan mula bergerak bersama-sama dengan Tun Mahathir, bermakna satu lagi bahaya sedang mengancam Najib.

Dengan Tun Mahathir terus-menerus menyerang dari segi politik, Tun Daim dipercayai mempunyai kekuatan untuk meyakinkan rakyat dari segi faktor ekonomi dan pemulihannya yang sukar selagi Najib dan kerajaan tidak ditukar.

Sebagaimana ramai yang tidak percaya dan ragu-ragu atas asas apa apabila beliau sebelum pilihanraya 2008 meramalkan lima negeri diterajui BN akan tumbang, sehinggalah ia akhirnya benar-benar menjadi kenyataan, kekuatan dan rangkaian yang dimiliki oleh Tun Daim juga sering diabaikan.

Tun Daim dilaporkan memang menyedari defisit sokongan dan keyakinan rakyat kepada Najib berada di tahap paling buruk ketika ini. 

Tidak sebagaimana 2008 apabila beliau membuat ramalan secara terbuka kerana mahukan sesuatu usaha dilakukan segera, Tun Daim kali ini sudah memulakan kritikan yang jelas menggambarkan segala-segala berkaitan Najib adalah punca masalah kepada negara kita. (SH 19/12/2016).

149 comments:

  1. Bravo Tun Daim!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Tuan Budin,

      Dianggarkan berapa nilai kekayaan Tun Daim sekarang ya?

      Agaknya daripada sumber manakah yg menjadi peratusan terbesar kekayaan beliau?

      Jangan pula tuan blog nafikan kekayaan tersebut sudahlah.

      Delete
    2. Saya rasa bab kaya ni. Ada lagi yg lebih kaya dari daim dlm umno..

      Delete
    3. Lebih kaya lagi toyol yang rompak duit rakyat tu.

      Delete
    4. Meniaga garam rugi ,buka kilang mercun meletup.Apa yg Mr 10% tu pandai selain collect %.

      Delete
    5. Meniaga garam rugi tetapi selepas itu dia buat bisnis lain dan bwrjaya. Tak silap kerja kontrak.

      Mercun saham dia minoriti dan dia tak aktif.

      Tapi nampak usaha dia untuk kumpulkan 2.6 billion.

      Delete
  2. Warong budin dah melimpah. Pelanggan dah ramai ni. Bila tun daim tumpang sekole lagi riuh la nantu. Tapi jangan lupa pesan kepada anak muda untuk daftar sebagai pengundi la ni jugak. Ramai yang layak tapi tak daftar lagi ni. Tahniah 2.6b kali kepada budin sebab tak halau pelanggan sampai 20 juta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn lupa protokol zionis ya. Untuk mengawal rakyat supaya terus bodoh, takut dan hidup miskin, protokol2 zionis adalah terbaik memeras tenaga dan keringat rakyat.

      Selagi sistem2 zionis terus terpilih, selagi anak muda tak mampu melawan hutang, insurans dan riba, selagi Haji Hadi - Nik Abduh - Idris Ahmad - Tontonwi tak betul2 kembali memeluk agama Islam, sorilah. Lihat ketungganglanggangan negara kita. Sia2 membawa kebenaran, pencerahan kerana rakyat terus berlumba2 membuat hutang dan tak sedar2 cara utk keluar dari masalah hasil pembinaan protokol2 zionis beratus tahun ini.

      Delete
  3. semua warga yg mempunyai fikiran yg waras tahu bahawa najib adalah barangan yg sudah rosak (damaged goods).

    mcm batteri kereta - sudah melampaui hayat simpanan (shelf live) n sepatutnya d ganti.

    kalau bolih saya buat analogi menggunakan sukan tinju. najib tlh d belasah dlm gelanggang n pengadil(rakyat jelata) sudah bertikad utk memberhentikan perlawanan tetapi d tegah olih pelatih nya(rosmah) kerana masih berharapkan kemenangan.

    kita semua sadar bahawa lambat laun najib akan tumbang. PPBM sekarang wajib memenangi sokongan warga luar Bandar yg sudah pun mula berasa sangsi terhadap kelakuan pasangan 'klepet' ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam bekas "self high rangking" gomen officer gak. dulu kosong lepas pencen jadi negatif. LOL

      Delete

    2. Yang kau ni apa pulak?
      Melukut?

      Delete
    3. sukahati dia lah, buka blog mak kau pun! ada tuan budin surah kau jadi 2nd admin kat sini? LOL ! kau pulak melukut macam sampai nak terkentuk apahal?

      Delete
    4. pd anon 14:16,

      ulasan saya tiada kaitan langsung dgn kerjaya saya yg lampau.

      namun saya bolih berasa megah dgn sumbangan yg tlh saya beri selaku peg kanan kerajaan.

      I don't owe nothing 2 this shameful govt.

      saya ada puluhan SMS rosmah yg insya'allah akan saya kongsi bersama dgn penduduk pekan.

      secara ringkas nya saya hanya bolih nyatakan yg rosmah mempunyai sifat angkuh, kurang sopan n 'condesending'.

      harap dpt patahkan hujah2 saya secara warga dewasa.

      Delete
    5. Salam Tuan Rahman JPC,

      Adakah tuan yakin pilihanraya di Malaysia ini telus & adil sejak zaman Tun M hingga sekarang?

      Delete
    6. Saudara Rahman,
      Sikap dan air mukanya tu satu Malaysia ni dah tahu, sombong dan angkuh. Darah daging sendiri pun tak suai dengan dia.

      Insya-Allah pada satu hari nanti segala apa yg dia megahkan dan semua kuasa yg dia banggakan tulah yg akhirnya akan menjatuhkan dia dengan hina sekali.

      Allah akan tunjuk padanya siapa yg lebih berkuasa....ameen.

      Delete


    7. Bro Rahman

      Bila yg ko buat kajiselidik berkaitan dg Najib nih.

      Atau ko hanya salah seorang al-kazab(kaki pembohong)




      Delete
    8. Ko tak tau ke Rahman tu dulu ada jawatan dalam umno dulu. Banyak benda yg ko tak tau, dia tau ok.

      Delete
    9. Anon 2223 tu la yg sebenarnya masih tcari2 jawatan dalam amno skg

      Delete
  4. The elites in Malaysia has pretty much kept to themselves these days when the country is on a brink. Their silence has contributed to Malaysia's band of robbers to be more daring and to act as if they are the victims instead of the culprits to Malaysia's armageddon. Perhaps they are waiting for the time when Malaysia is no more around to start to speak up? Truly these days it is largely the foreigners who play the greater role in doing what is right for Malaysia. Where are you the sons and daughters of Malaysia? Haven't Malaysia been so kind already to you and your descendants? So for dear Daim to do the necessary for Malaysia is nothing to shout about. It is what the rest like him has still failed to do that is something to scream about.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai brader jangan speaking omputih kat sini, melayu2 merempat bekas penyokong UMNGOK ni semua mana faham. buat penat je ......

      Delete
    2. True, agree with u Anon 13:14

      Delete
    3. 13.14 you are absolutely right.....
      The others failed to stand n speak up because they are carrying so much burden of dedak in their mouth....

      Delete
  5. Tapi Najib masih simpan Ku Li.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ku Li old economy. Zaman takde internet. Ku Li kenalah berenti living in the past. Memang dia hebat. Arkitek economy tapi tu dulu. Biarlah najib simpan dia. Daim boleh jadi mentor pasal zaman dia banyak melayu jadi kaya. Walaupun aku tak termasuk tapi effort dia tu kita kena hargai. Jangan kekayaan ni dikalangan bangsawan je. Kita ni rakyat bangsat ni pun tau pakai duit. Apa pun kehadiran daim utk jatuhkan najib amat kita hargai.

      Delete
    2. kalau KU LI old economy, tun daim and tun m pula boleh diibaratkan dinousar economy ala mamak.

      Delete
    3. Kau tu ala apa pula? Ala mat maslan ker

      Delete
    4. Ku Li arkitek ekonomi? Kahkahkah...lu pernah dtg ke tempat dia kat gua musang?

      Delete
  6. Long live Tun Daim. Bertemu buku dgn ruas kali ni.
    But personally. Najib is not even on par with TD.
    Apa award yg Najib bole tunjukan selama jadi MK. Basic difference between donation n corruption pun dia gagal define.
    Harapkan gah nama bapa saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada award. The worst finance minister tu.

      Delete
    2. Madey=Daim=recycle=kitarsemula

      Delete
    3. Penyamun=perompak=pencuri=recycle=munafiq

      Delete

  7. Betul ke? Wira Dani anak Daim Zainuddin di lapurkan bankrupt di Singapore merurut akhbar The Star pada 18/8/2016?

    ReplyDelete
    Replies
    1. HA memang ea, tapi diarang dah kaya begayer, yg bangkrap sykt ... diarang steady je maklum la duit bilion2 dah di pulun dulu masa jaman mantan.

      Delete
    2. HAHAHAHAHA, rasakan lah orang2 melayu, bodoh piang. dipandang hina oleh idola hangpa seperti DAIM, macam taik je diaorang tengok koarang. hahahahahaha

      Delete

    3. Korang berdua ni, 13.54 dan 14.18, orang bijak-bijak kan?

      Delete
    4. Siapa bekas2 menteri dlm umno yg tak kaya? Samlah juga menteri2 yg ada sekarang ni. Untuk jawatan ketua pemuda umno pun dah bole jadi kaya raya..ini kan pula jawatan2 yg lebih tinggi.

      Tapi melayu dari dulu memang bodoh. Tak nampak semua tu. Menteri2 gaji belas2 ribu ringgit je. Hanya mampu hidup senang..bukan hidup kaya raya tahap dewa2.

      Masih tak nampak lg kepincangan umno dulu, kini & selamanya???

      MELAYU TAKKAN TERBANGSAT JIKA TIADA UMNO,
      MALAH MELAYU LEBIH TERBANGSAT JIKA UMNO KEKAL.

      Delete
    5. Rangkap akhir tu memang tepat sekali...!!!

      Delete
  8. KU Li mane kahkah??? Bekas menteri kewangan yg bijaksana juga haha

    ReplyDelete
  9. (1 dari 2)

    MALAYSIA DALAM KRISIS SEKARANG ATAU SEMASA MAHATHIR MEMERINTAH :10 HUJAH YANG BOLEH MEMBUAT DAIM DIAM.
    cranell | December 19, 2016

    Para pemimpin pembangkang sering keluarkan kenyataan bahawa Malaysia dalam krisis ekonomi, bankrap, pengemis di negara sendiri, negara gagal dan sebagainya. Bahkan angin propaganda ini sentiasa berlegar-legar dan viral di laman media sosial.

    Mari kita selidik 10 petunjuk sama ada Malaysia dalam krisis atau tidak dengan perbandingan antara tahun 1998 hingga 2016.

    ��1. Indeks saham Bursa Malaysia

    Indeks saham kini jelas menunjukkan bahawa Malaysia bukan dalam krisis. Buktinya, indeks saham hari ini masih lebih dua kali ganda dari indeks tahun 2009 sejak Najib Razak mula mentadbir. Sebaliknya, indeks saham pada tahun 1998 iaitu zaman Mahathir dan Anwar, menjunam lebih dari 80% dalam masa yang singkat.

    ��2. Pendaftaran Kenderaan Baru

    Penjualaan kereta di Malaysia masih kukuh pada paras yang tinggi berbanding tahun 2015 – walaupun mengalami kejatuhan 13% kerana perintah Bank Negara.

    Sebaliknya, jualan dan pendaftaran kereta baru pada tahun 1998 menjunam – jatuh lebih dari 59% dalam jangka masa satu tahun.

    ��3. Matawang Ringgit ke USD

    Sebenarnya, Ringgit hanya jatuh 16% berbanding dengan kadar pada tahun 2009. Kenaikkan Ringgit tahun 2009-2013 kepada tahap USD1 = RM 2.93 kerana faktor harga minyak dunia yang tinggi dan aliran wang asing masuk ke Malaysia akibat kemelut ekonomi Amerika Syarikat.

    Pada tahun 2014, harga minyak dunia mula turun dan aliran wang asing sudah mula mengalir balik kepada Amerika Syarikat kerana ekonomi mereka pulih.

    Tetapi pada tahun 1998, kejatuhan Ringgit sebanyak 45% berlaku pada masa yang sangat singkat – tanpa pengaruh faktor-faktor lain seperti harga komoditi dunia ataupun kemelut di ekonomi Amerika. Ini benar-benar krisis dan tidak sama dengan keadaan sekarang. Inilah punca Ringgit terpaksa ditambat ke paras USD1=RM3.80 pada masa itu.

    Situasi sekarang tahun 2016 tidak memerlukan kerajaan tambat matawang kerana kestabilan matawang masih terkawal. Lebih-lebih lagi, matawang-matawang negara pelanggan dan yang besaing dengan Malaysia juga turun berbanding dengan USD.

    ReplyDelete
  10. (2 dari 2)

    ��4. Kadar Faedah Pinjaman Bank

    Pada tahun 2016, kadar pinjaman bank adalah rendah iaitu pada tahap 4.5% – malah, sudah dua kali diturunkan tahun ini.

    Sebaliknya pada tahun 1998, kadar faedah pinjaman bank naik setinggi 13.5% kerana bank-bank Malaysia kekurangan wang dan keperluan Bank Negara pada masa itu untuk mempertahankan nilai Ringgit.

    Kadar pinjaman yang tinggi pada masa itu menyeksa banyak peminjam individu mahupun korporat seterusnya mengakibatkan banyak yang muflis dan ratusan projek gagal.

    ��5. Projek-projek terbengkalai

    Pada tahun 2015-2016, tiada sebarang projek yang terbengkalai. Sebaliknya, usaha untuk memulihkan projek Plaza Rakyat dan projek hotel Duta Grand Hyatt sudah bermula.

    Sebaliknya tahun 1998, banyak syarikat besar mahupun kecil gagal kerana terdesak kadar faedah pinjaman yang naik mendadak. Akibatnya, banyak projek pembangunan terbengkalai.

    ��6. Nisbah Pinjaman bank yang bermasalah

    Kadar faedah pinjaman bank tahun 1998 telah menyebabkan banyak syarikat dan individu tidak lagi mampu membayar pinjaman bank. Ini menyebabkan kerugian kepada bank-bank di Malaysia. Nisbah hutang yang tak dibayar (Non-performing loan), NPL industri bank pada tahun 1998 naik sehingga 14.9%.

    Tahun 2016 amat berbeza. Nisbah ini hanya tahap 1.6% – suatu kadar yang sangat selamat.

    ��7. Prestasi bank-bank di Malaysia

    Tahun 1998, banyak bank-bank yang terancam akibat hutang yang tidak dapat dikutip semula. Keadaan kritikal ini memaksa karajaan untuk menubuhkan DanaHarta dan DanaModal untuk menyelamatkan bank-bank dan syarikat-syarikat yang bankrap.

    Tahun 2016 sangat berbeza. Nisbah hutang tak berbayar rendah dan keuntungan bank-bank Malaysia adalah baik dan meningkat.

    ��8. Menarik pelaburan projek berbanding meminta pertolongan pinjaman cemas

    Pada 2016, langkah proaktif Najib Razak menarik pelaburan dan pinjaman dari negara China untuk projek pembangunan di Malaysia bukan satu bukti negara dalam krisis.

    Sebaliknya, pinjaman wang segera dari Singapura dan Jepun bagi mengatasi krisis ekonomi negara merupakan bukti negara dalam krisis ketika itu.

    ��9. Pertumbuhan KDNK (GDP)

    Walaupun ada kelembapan akibat keadaan ekonomi dunia yang tidak stabil, namun pertumbuhan ekonomi Malaysia antara 20 yang terbaik di dunia. Malah pada suku ketiga 2016, pertumbuhan KDNK sudah mula meningkat semula. Pertumbuhan GDP Malaysia 2017 juga dijangka lebih baik berbanding 2016.

    Berbanding tahun 1998, GDP Malaysia pada tahap -7.4% sahaja. Ini baru dikatakan krisis.

    ��10. Nisbah hutang negara kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) ataupun Debt-to-GDP ratio

    5 tahun pertama Mahathir memerintah, nisbah ini dinaikkan dari 44% tahun 1981 sehingga 103.4% tahun 1986.

    Jika kita tidak muflis ketika kadar 103.4% pada tahun 1985, bagaimana mungkin kita boleh menjadi bankrap pada kadar 53.4% sekarang?
    Malahan nisbah 53.4% ini adalah selamat. Kalau Malaysia dianggap sudah bankrap pada nisbah 53.4%, maka 70 lagi negara lain yang juga sudah bankrap termasuk kebanyakkan negara-negara yang maju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syabas, suatu fakta yang baik untuk membalas spekulasi.

      Delete
    2. Masa dulu, minyak tak mahal. GST tak ada.. cukai rendah. Sesiapa pun se belum Najib cuba sedaya upaya pertahan kan dari ikut cara Najib. Mereka mereka bukan bodoh langsung tak reti nak ambil jalan mudah seperti Najib..

      Tuan kena faham apa yang di maksudkan dengan ekonomi yang dijanakan dengan cukai.

      Buat hutang, naik kan cukai.

      Selain cukai tabung dan kantung dana untuk rakyat ditebuk berlubang..

      Go back to school la..

      Delete
    3. macam cukai tak pernah naik sebelum ni! BODOH ....

      Delete
    4. fakta-fakta yang bagus untuk direnung.....

      Delete
    5. 14:16 go back to kindy, bring your mama as well.

      Delete
    6. cukai rendah .. mabok ketum ke awak pegi semak balik.

      Delete
    7. oi bodoh ada aku cakap cukai tinggi, aku kata cukai tak pernah dinaikkan ke? BODOH!!!!!!

      Delete
    8. 14.40 oooh kau rupanya. Hahahaha

      Delete
    9. Cukai hendak lah di ukur antara cukai zaman Mahathir dengan cukai zaman Najib.

      Isu cukai dan kenaikan harga barang tidak berbangkit di zaman Mahathir. Mahathir di benci kerana pendakwaan palsu dan mencampuri kuasa mahkamah. Najib bukan sahaja kedua-dua nya malah SPRM dan Bank Negara pun tersungkur.

      Mohon pertimbangkan, kereta import di pasang di sini. kejatuhan matawang disebabkan penyangak matawang tapi matawang sekarang kerana negara berhutang berbillion-billion dan skandal 1MDB, faedah bank di naikkan untuk mengelakkan inflasi tetapi Najib mengalakkan berhutang dengan kadar yang rendah.

      Buat landasan bukan pelaburan (in directly) tetapi sebagai gadaikan atau pinjaman. Nak bawa apa ? Pelancong? Atau setakat nak bawa orang balik raya ke kampung ? Semua memberi yang terlibat tidak ada faktor ekonomi.

      Ok. Now go back to pondok durian.

      Delete
    10. Zaman tun memang teruk, tapi tak ada gst, malah tun berjaya tebus tanah dari orang putih melalui saham amanah yang bagi keuntungan yang banyak pada pelabur.
      Zaman najib yang anda kata baik telah kenakan gst dan gadai jual tanah dan harta milik negara langsung anda tak fikir. Baru setahun jagung saja jadi pm.
      Masa mula berhutang, memang la dunia ni milik kita. Kita boleh makan dimana saja dan beli apa yang nak, rumah besar ka, kereta besar ka, tambah bini ka, apa pun boleh. Tapi bila semua tunai dah jadi aset yang berhutang maka dari mana nak ambik tunai untuk bayar hutang. Jawapnya terpaksa cairkan aset pada harga lelong. Akhirnya barang tak ada, tapi hutang ada. Itulah apa yang telah berlaku dalam 1mdb.

      Delete
    11. Apa fakta kejadah sekalipun tak dapat menghalalkan berbilion duit rakyat yang dah disamun ok. Itu tak boleh dinafikan.
      Matlamat tidak menhalalkan cara.

      Delete
    12. Kalo ikut fakta diatas nampak semuanya ok...tapi atas kertas la..hakikatnya rakyat menderita diatas segala mcm bentuk kenaikan harga akibat subsidi ditarik balik..kalo ekonomi negara ok mestilah rakyat kurang terbeban...aku tak paham bila kata ekonomi negara baik tapi beratus ribu graduan tiada pekerjaan, hospital dan klinik kurang ubat ubatan..dan terpaksa menaikan bayaran sedia ada demi menanggung kos...beginikah yg dikatakan ekonomi negara bagus??

      Delete
    13. ikhlas saya nyatakan bahawa ulasan d atas mirip hasil kerja JASA. semua nya bolih d patah kan dgn senang olih ahli ekonomi.

      namun utk rakyat jelata unkapan ini amat bermakna - "its the economy stupid!" - james carville.

      beri lah apa juga alasan utk mempertahankan 'boss' yg sudah terdesak. factor petunjuk utama ia lah kehidupan harian rakyat jelata.

      pergi saja k supermarket n lihat n perbandingkan harga barangan tahun ini dgn tahun lepas.

      sesiapa yg menyatakan tiada perubahan drastic dari segi harga n tidak menjejaskan mereka adalah orang berada atau 'buta'.

      Delete
    14. 13.44 dan 13.45
      Bubuhlah seribu fakta jahanam haramjadah pon......tapi yg pasti berbilion2 duit negara dah lesap....dah hilang!! Duit yg hilang tu dah jadi duit HARAM. Tak mungkin boleh ditukar status jadi HALAL.

      Kejadian duit hilang lesap tu berlaku di Malaysia......tapi yg jumpa duit tu bukan orang Malaysia.......tapi orang dari negara2 luar macam Singapura, Switzerland, US dan beberapa negara lain.

      Kenyataannya duit negara dah dijumpai di sana sini oleh negara2 luar. Ada yg dah dibicarakan dalam mahkamah dan dijatuhkan hukuman.

      Kemudian ada pula duit ajaib yg termasuk dalam akaun peribadi seorang yang amanah, jujur, bersih lagi suci. Subhanallah.....murah betul rezeki orang tu. Apalah amalan dia agaknya sehingga Allah bagi rezeki yg melimpah ruah sampai macam tu sekali banyaknya......Allahuakbar!!

      Tapi apa pon ceritanya......semua tu tetap akan berbalik jugak pada duit rakyat yg lesap tu.

      KAMI TAK AKAN LUPA CERITA BERBILION DUIT RAKYAT DAH LESAP KENA ROMPAK.

      Delete
    15. Tuan 13:44

      Informasi ini sangat berguna untuk nak tibai puak2 pro-madey

      Tk

      Delete
    16. HAHAHA...

      Informasi bukan fakta loh..

      Tibai apa yang ditunaikan..

      Tak jawab langsung pasal 1MDB.

      Delete
    17. Jangan berani tanya pasal 1MDB nanti kena SOSMA.
      Everything to Hide.

      Delete
  11. RAPATKAN BARISAN SOBAT....TOLONG INFOMASIKAN DISINI DI BLOK SPORT MANAKAH PUAK2 UMNO DAN PAS BERKUBU DAN BERKAMPUNG....
    KITA SERANG MEREKA BERAMAI2 TANPA HENTI...DGN FAKTA DAN HUJAH2 YG BERNAS....

    ANDA2 ADALAH PANGLIMA PERANG BUAT KAMI SEKELUARAGA....

    TERIMA KASIH DAN SYABASSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS..!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHAHAHAAHAHAHA !!!!!! teruskan kebodohan anda.

      Delete
    2. siapa yg bodoh? diharap melayu bawah tempurong jenis 1420 akan pupus. Ini disebabkan dia tak akan dapat hidu gas methane Taek Low yg melimpah bawah tempurongnya itu.

      Delete
  12. Salah satu sifat org Melayu yg saya benci adalah dendam berlarut-larutan. Lepas seorang, lagi seorang cuba menjatuhkan Dapunta Maharaja Najib dan Batara Guru Rosmah. Apa ni? Tak belajar dari sejarahkah? Apalah sangat setakat 2.6b berbanding pelaburan beratus-ratus B yg dibawa oleh Dapunta Maharaja Najib. Wahai org2 Melayu yg buta sejarah, belajarlah sejarah dgn betul agar tak jadi mangsa yahudi, illuminati dsbnya.

    ~ Srikundi
    'Rahsia Yang Terahsia Bangsa Melayu'

    ReplyDelete
    Replies
    1. nah kau, terima lah kencing yahudi illuminati dari ku untuk kau dan isteri!!!!!! hahahahahahaha

      Delete
    2. Hidup yang rukun berpripsi kan peraturan dan hukum.

      Seorang pegawai polis melepaskan pesalah dengan menerima rasuah demi untuk pendidikan anak nya dan akhir nya berjaya menjadi peguam yang membantu orang ramai. Tak salah bukan ? Tapi mana garis sempadan nya jika semua polis buat macam itu ?

      Hari ini Najib dengan tujuan nya menerima 2.6 billion, siapa yang menentukan 2.6 billion dan adakah penganti Najib pun akan menerima setakat 2.6 billion ?

      Najib perlu kurangkan hutang dahulu. Sekarang syarikat tidak lagi membekukan kenaikan pangkat atau bonus, syarikat juga tidak mencadangkan kerja beberapa hari dan ambil cuti tanpa gaji, atau perbelanjaan pegawai atasan di kurangkan .. syarikat-syarikat ambil kesempatan gulung tikar se belum Malaysia bankrap.

      Untuk info, Idris Jala awal-awal dulu sudah jangkakan Malaysia boleh bankrap !

      Jangan asingkan dosa menipu dengan dosa mencuri ! Salah tetap salah .

      Delete
    3. bertahun tahun tun mamak dan kroninya menipu kaorang buak dek je selama ni! BODOHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

      Delete
    4. bullshit....

      Delete
    5. betul tu 14:42 kroni supplier kita baya dari cukai .. nak tutup proton .. marah pulak ... takat ni jualan bertambah merosot, Najib tak sampai hati nak tutup sbb byk yg bernaung dibawah ... litar sepang tu dah jadi lumba moto ... molek jugak ... buat acara tak penah untung.
      kroni berpuluh tahun telan duit rakyat asal rugi pump lagi, bail-out lagi. Bro sejarah tak pernah salah jangan twistkan fakta.

      Delete
    6. Dan jangan lupa fakta berjuta-juta duit SRC hilang dan kes duit KWAP yang dipinjam tu.

      Bro sejarah tak pernah salah jangan twist fakta.

      Semua orang dah tau termasuk Swiss. Tapi bila Swiss minta kerjasama untuk siasatan. Ditolak untuk bekerjasama.

      Delete
    7. Betul 1847...dah hancing satu negara pun masih mau disimpan kepala penyagak. Apa orang nelayu umnk sudah deficit orang yg berotak sgt kah? Bankrap2..abis digadai

      Delete
  13. Ya...kita sudah ramai....berikan kordinat target...kita serang blig depa dg FAKTA SAHIH.

    ReplyDelete
  14. Tun, 22tahun jadi pm, hutang 100b, macam-macam boleh nampak dan boleh guna. Tidak ada gst untuk hasil negara.
    Paklah hutang dari 100b jadi 200b. Juga tidak ada gst. Harga barangan masih stabil.
    Najib hutang dari 200b nenjadi lebih 600b dan kini hutang lagi 160b menjadikan semuanya hampir 800b.
    Peluang kerja makin mengucup, kuasa beli pun makin menurun, macam mana hasil cukai termasuk gst akan meningkat bagi membiayai hutang.
    Demi jawatan dan dedak, pemimpin umno sanggup bersekongkol berbohong bersama najib. Orang ini tak apalah, mereka ada banyak duit, kalau malaysia karam mereka boleh pergi ke mana-mana negara. Rakyat????
    Najib... duit tak ada tapi lancar projek. Buat sikit bakinya sapu untuk tabur dedak. Mungkin sebab itu semua projek yang telah diatur oleh tun, najib batalkan sebab tak dapat masuk poket.


    ReplyDelete
    Replies
    1. project MSC smart school masa tun m dulu kos menelan lebih $1B tak ada satu sen pun hasil, kroni je jadi kaya, makin bodoh orang melayu adalah! tu baru contoh satu. $1B zaman tu berapa billion agaknya sekarang?

      Delete
    2. 14:22 masa mantan dulu ada masa gdp sama dgn hutang ... tak bankrap pun masa najib walau pun hutang 800b tapi pendapatan 1600 bilion dan sentiasa sekali ganda. pegi semak balik graf yang tulin yg dikeluarkan dari pihak berwajib kalu mahu caya la. tapi kalu caya penipuan sudah pun menjadi kebenaran susah nak cerita lagi dah ...

      Delete
    3. Ye la x kisah le korang nak cakap apa, tapi bg rakyat yg merasakan pemerintahan era tun, era pak lah dan era najib dapat menilai era mana lebih baik..tun the best, najib the worst, pak lah...mmm no comment.

      Delete
    4. Patutnya dengan kutipan GST tu Malaysia jadi bertambah kaya.

      Patutnya kita lebih mewah dari zaman sebelumnya sebab kutipan GST tu macam pendapatan tambahan kepada negara.

      Tapi walau negara ada pendapatan baru yang dijana, kenapa hidup rakyat makin susah????????

      Delete
    5. 1521 bangga dgn numbers. Ok skrg kira ini:
      Q1. ..apabila 7juta dpt brim bereti apa?
      Fakta anggaran ringkas:
      > Malaysia ada 30juta org..
      > Tolak budak sekolah bayi etc, maka ada 10 juta pencari makan, betul?
      Ok, skrg bila.g berapa peratus org malaysia yg perlukan bantuan?
      Dapat?
      Q2. Apakah pentadbiran sesebuah negara itu "bolehbpakai" sekiranya 7/10 rakyatnya adalah org yg susah dan perlukan babtuan.
      Cikgu tunggu jawapan adik 1521

      Delete
  15. najib n partner labur kat rakyat 1% tp kebas balik 101%...untung tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ni aku setuju.
      Tangan kanan memberi....tangan kiri kaut lebih lagi.
      Sayangnya pakcik makcik kampong tak reti mengira.

      Delete
  16. Yang pasti tun daim sokong pas dan akan daftar jadi ahli pas...korg apa ada...tun daim pun puji pas shj...pas tak pernah susahkan rakyat...ayuh sokong pas..undi pas....pas tetap akan bantu kerajaan yg baik macm pm najib la ni...hanya pas dan umno angkat martabat org melayu...nak harap budin..ppbm..pkr..pan...jauh panggang dr kambing...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kambing pun tak bodoh mcm kau..

      Delete
  17. Bila d Masjidil Haram minggu lpas ada seorg Sheikh Arab berbual kosong dgn saya pasal tertib sembahyang. Dia kata cara saya bidaah.
    Tapi saya tertarik dgn soalan politi dia: Awak sokong Mahathir or Abdullah Badawi, repeat Abdullah Badawi dan bkan Najib Razak?
    Saya pun jawab, saya org Anwar Ibrahim.
    Boleh org Arab x tau NR PM Msia.
    Hari tu kata donation dari Arab Saudikan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Punyala nak ampu Anwar siap buat wayang.

      Delete
    2. Wayang apa bro. U ada d sana kah. Kita sdah ahli pkr sejak 2000 lagi lah.

      Delete
  18. Dengan Gabungan hebat Tun M ,Tun Daim ,TSMY,Datuk Mukriz elok lah PPBM Bertanding bersendirian Letak semua calon yg ditandingi BN Tak perlu sekongkol dgn PH yg tak sudah sudah nak menonjolkan Anuar Ibrahim sbg PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum pun ada kerusi dah cakap besaur. Alamat nak bungkus la.

      Delete
  19. Dengan Gabungan hebat Tun M ,Tun Daim ,TSMY,Datuk Mukriz elok lah PPBM Bertanding bersendirian Letak semua calon yg ditandingi BN Tak perlu sekongkol dgn PH yg tak sudah sudah nak menonjolkan Anuar Ibrahim sbg PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju!Majoriti 70% orang Melayu yang bukan ahli UMNO,yang selama ini menyokong BN berkuasa akan beralih ke PPBM.Tun sudah hitung semua itu,namun kerjasama ini perlu juga untuk ujikaji,dan ada perhitungan yang tersirat.

      Delete
  20. sistem percukaian GST telah bermula di era tahun 80an oleh negara-negara maju di barat, kini lebih dari 80 persen memilih untuk GST - belum ada mana2 negara yang melaksanakan GST menjadi muflis - bahkan melalui GST ada negara barat yg mampu menanggung rakyatnya melalui sistem negara berkebajikan (hatta si biawak hidup juga diberikan elaun bulanan).

    Pernah dahulu seorang mufti "mengadu domba" buruknya GST dan kini terdiam tanpa bicara apabila kebanyakkan negara Arab mulai dekat dengan sistem percukaian GST bahkan ada yg akan memulainya pada awal 2017. (mufti yang sama "menghalalkan" perlecehan jalanan BERSIH).

    Di Malaysia setelah lebih setahun GST dilaksana - si jahil itu terus merintih betapa setiap dari perbelanjaannya yg terpaksa di tambah 6 persen merupakan suatu "kezaliman" yg maha hebat - sehingga mereka lupa pada nikmat setiap perbelanjaan yg diguna untuk menampung hidup.

    Ajaibnya kebanyakan dari mereka tidak "merintih" pada dirinya sendiri (yg "dirompak" 6persen) tetapi "rintihan" mereka disedekahkan pada si polan yg lebih susah, dan lebih taajub mereka tidak menyerap GST sebagai sedekah untuk si polan yg susah, tetapi mengajar si polan yg susah itu untuk menolak GST.

    teringat aku pada hujah pembantu sulit MP Ampang yg seringkali dengan bangganya memperlihatkan kekayaan di istragram dan laman sosial- memiliki tiga buah rumah mewah dan deretan kereta hi-class.

    Dengan umur baru mencecah 28 tahun - kelayakan akademik sekadar SPM dan bukan berasal dari keluarga jutawan atau bangsawan maka hujahnya sangat mencerminkan ilmunya -

    1."amat rugi jika tidak membida rumah yg berharga hanya 1juta ringgit Malaysia".

    2. "Banyak anak muda yg bergelar jutawan sepertinya".

    Ternyata GST tidak memberi kesan pada kejayaan luar biasa Ketua Pemuda PKR ini. -

    Maka kalian sepatutnya berguru dengannya maka GST bukan lagi alasan atau kezaliman.







    ReplyDelete
    Replies
    1. tu jo ko 18:00 shit mcm arwah shanon .. dulu apo shit. a sheet of paper kot.

      Delete
    2. Satu hujah Yang berpihak pada GST, negara maju mencapai income percapitanya sebanyak USD30 ribu keatas pada mulanya mewujudkan GST sebyk 2%, dan apabila naik kepada 35ribu, ianya dinaikkan kpd 3%, negara2 ini mempunyai system yg baik n maju dari segi cukainya, tapi malangnya sampai ke hari ni, Saya amat percaya kebanyakan pekerja di KMN masih Tak faham bagaimananya cukainya dipungut dan fungsinya, apa Kah ni adil kepada rakyat jelata.... pundek ngok...

      Delete
    3. Gst, gst jugak la unknown...duit gst tu kemana?? Kalo stakat untuk bayar dedak dan utang bos ko...rentikan ler...

      Delete
    4. Kutip gst untuk bayar hutang. Tu sebab negara tak senang2. Rakyat terhimpit, pengangguran tinggi.....gali lobang tutop lobang. Untung tah ke mana....hutang bertambah.

      Delete
    5. maksud kamu hanya negara maju yg melaksanakan GST ? sila rujuk berapa banyak negara yg ekonominya lebih terbelakang dari Malaysia yg turut melaksanakan GST.

      Amat malang apabila sijahil itu terus diperbodoh dengan pendustaan tuan2 politikus yg berkhianat - katanya hasil GST
      1. untuk membayar hutang 1MDB.
      2. untuk para Umara' menyeleweng
      3. sebagai pendapatan utama
      4. "HARAM"

      aku biarkan kamu terus hanyut dengan pendustaan dari tuan2 kamu, bukankah telah banyak "tali" dihulur bahkan kamu tidak mahu menggapainya.

      Delete
    6. Ya Unknown.

      Aku juga sudah banyak kali mengajak kamu keluar dari dunia menjadi pendedak tetapi kamu juga enggan.

      Dedak adalah lebih nikmat kepadamu berbanding mencintai kebenaran.

      GST pula jadi tajuk bicaramu? Hmmm.. Dulu tanpa GST pun peruntukan kerajaan untuk rakyat lebih hebat dan lebih banyak. Sepatutnya apabila ada GST peruntukan itu makin bertambah. Ini tidak, ia semakin berkurang. Ke mana perginya duit2 kutipan itu.

      Ooh ya, terlupa pula. 1MDB kan sudah tiada kemampuan apa2 untuk membayar hutang 50b yang semakin meningkat interestnya dan semakin meningkat nilainya disebabkan kadar tukaran ringgit yang makin mengecil. Maka MOF lah yang kena menanggung kesemua hutangnya. Tak gitu? Atau kursus2 dan penerangan yang kamu hadiri lain pula ceritanya?

      Itu pun belum dikira tuntuan 24b yang sedang melalui proses timbangtara.

      Bagus betul boss kamu ya, mendahulukan membayar hutang. Ini barulah mengikut nasihat Nabi s.a.w.

      Anehnya dalam keadaan hutang tak mampu dibayar dan liabiliti perlu diambil alih oleh MOF, masih mahu berhutang pula untuk projek ECRL yang ntah apa-apa tu.

      Jangan bimbang Unknown dan kesemua pembahas yang lain. GST kan ada. Kalau tak leh bayar, naikkan saja cukai GST tu, betoi tak?

      Delete
    7. Woiii mak long unknown....kami tak perlukan tali ko lah. Simpan ajerlah tali ko tu dalam laci. Ada kami mintak ko tali???

      Sorry....tak sudi nak gapai. Ko pegang ajerlah tali ko tu sendiri. Atau bagi kat penyamun untuk ikat guni duit yg berbuntil-buntil tu..

      Delete
  21. Zaman najib ini boleh la diibaratkan seperti bapa kita yang baru berhutang.
    Setaip hari dapat makan sedap direstauran dan minta beli apa yang berhajat serta duit poket.
    Bapa kita berhutang dari satu tempat ke satu tempat. Nak bayar hutang tak jadi masalah lagi sebab hutang lama boleh dibayar dengan duit dari hutang baru.
    Disetiap bulan, duit yang nak bayar hutang lama, tidak cukup, bapa kita minta tambah sikit bagi cukup.
    Lama kelamaan, bila semua hutang sudah sampai tarikh untuk bayar, maka duit yang sedikit itu sudah tidak mencukupi. Kita sebagai anak terpaksa tanggung dan masing2 ikat perut.
    Ketika itu perpecahan dalam keluarga akan berlaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapa kau memang bodoh...

      Delete
    2. Maka bodoh lah juga si Najib yang menguruskan perbelanjaan negara.

      Delete
  22. Unknown memang banyak anak muda yg jadi jutawan ada sorang anak cina penang billionair pun. Pls lah don't compare gst yg dikutip dibarat dengan malaysia. Nak termuntah aku baca.Teramat beza disegi kegunaan nya. Banyak student disana waktu tu malahan depa pun dapat hasil dari kutipan gst. Orang europe suka bayar cukai sebab depa tau ianya digunakan untuk kepentingan rakyat. Jauh bezanya dengan najib gunakan duit kutipan tu. sorry 18.00 tidak ada point but kamu betul cuma full of sh*t.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yang suka bayar cukai kalau bajet pun tak boleh pakai.

      Bayar cukai tapi bela Saiful lawan Anwar.
      Bayar cukai untuk belanja kahwin anak.
      Bayar cukai untuk naik kapal pergi shopping tanpa suami.

      Delete
    2. GST tu habis bayar hutang. Faedah hutang tu je dah bermilion. Tu belum campur duit hutang tu lagi.
      Hutang+Faedah=Gunung Hutang

      Yang kaya toyol dan badak jer.

      Delete
  23. Pak Rahman dan Mali Mulung
    John Doe serta Pak Othaman
    Hujah Tuan tuan teragung ulung
    Buat si jibbo tak rasa aman..

    Tuan Budin ampunya blog
    Terus berjuang dedak tak tengok
    Hujah ditulis pendedak melangok
    Nak jawab balik faktanya bongok..

    Para sahabat yg percaya kebenaran
    Terima kasih kami ucapkan
    Menulis bukan nak cari makan
    Negara terselamat kita harapkan

    Pada cik Minah teruskan usaha
    Terima kasih selalu bersama
    Kita gembeling usaha tenaga
    Walau dah takde Putra Merdeka...




    ReplyDelete
    Replies
    1. mari lah kita berdoa agar 'putra merdeka' akan meneruskan menulis melalui blog nya.

      namun kali ini d harap akan dpt menapis hujah2 yg kurang sopan n mencarut.

      Delete
    2. Terima kasih Fan Tun yang memang dikenali selalu berpantun dan mempastikan pantun2nya berisi.

      Bukan seperti seseorang yang 'tidak dikenali' yang bersastera tapi tanpa substans.

      Pak rahman jpc,

      Ya, mudah2an Putra Merdeka kembali. Apa pun kita doakan kebaikan untuknya. Sekiranya beliau ada masalah, mudah2an masalah itu dapat diselesaikannya secara bermaruah.

      Salam perjuangan.

      Delete
  24. Maaf tuan admin lari tajuk sikit......bolehkah tuan admin atau sesiapa pengunjung blog ini memberi sedikit penjelasan mengenai perbicaraan Jho Loo oleh DOJ pada12/12/2016 tempoh hari?....kerana sehingga saat ini masih bdlum ada berita yang sahih dan boleh dipercayai mengenai perbicaraan tersebut.t.kasih.

    ReplyDelete
  25. Bohong lah dakwa " bertahun tahun tun mamak dan kroninya menipu kaorang buak dek je selama ni! BODOHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH "

    Dia memerintah 22 tahun. Tolak 10 tahun pertama prestasi dia cemerlang. Tinggal 12 tahun. Tolak 5 tahun masih lagi cemerlang (kilang-kilang masih beroperasi dan matawang Malaysia tak jauh dari nilai Singapore dollar)

    7 tahun serangan penyangak matawang dan krisis politik bermula lah isu bail-out dengan mengguna wang simpanan.

    Berapa banyak dana wang simpanan yang di gunakan oleh Tun Nampak ?

    Semasa Tun Mamak, Anwar memperkenalkan sistem payung..ingat Halim Saad dan beberapa nama yang lain ?

    Bandingkan Najib. KWSP, TH, TABUNG PENCEN, bajet utama potong pulak lagi.

    Dan Najib cuma payungkan... Jho Loh !

    Kalau sekarang Tun Mamak buat macam dia buat dulu, Tun Mamak pun kena belasah macam Najib. Sebab pembangkang kuat dan ada ramai pemimpin yang hebat-hebat. Kesedaran rakyat meningkat dan menuntut ketulusan dan amanah dari pemerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ulasan tercemar kerana menggunakan perkataan kurang sopan kpd negarawan.

      bersetuju! 2 wrongs do not make a right.

      perbezaan d antara najib dgn tun m ia lah duit yg begitu banyak terdapat dlm akaun peribadi n tlh memberi alasan2 yg tak masuk akal.

      budak darjah 6 pun pandai membuat lawak.

      Delete
  26. Kenapa Najib tak jawab direct pada pengkritiknya ?
    Kenapa menteri men jaw ab on his behalf ?
    Najib tiada idea ke nak jawab at au tak pandai jawab ?
    Why why why......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan bodoh org tak jawab

      Delete
    2. Sebab Najib akan bagi jawapan lagi bodoh dari Menteri.

      Yang boleh jawab ialah Rosmah.

      Delete
    3. 22.49 Patutlah tak nak jawab bila Swiss minta kerjasama utk siasat wang haram. Rupanya Swiss tanya soalan bodoh.

      Delete
  27. Kenapa masa tun m semasa dan selepas menjadi perdana menteri tidak ada siasatan dan pendakwaan penyelewengan terhadap beliau?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ISÀ, boleh sumbat ke penjara tanpa bicara di mahkamah.

      Hakim pun kalau tak ikut dia, disingkirnya kuluar.

      Delete
    2. Kenapa negara luar atau DOJ tak dakwa Tun M? Apasal Swiss tak minta Tun bagi kerjasama untuk siasat wang haram?

      Delete
  28. Salam budin.
    Semenjak anda istihar yang blog anda telah dikunjungi 20juta pengunjung, nampaknya semakin berminat tentera najib membuat komen.
    Seorang tentera tapi guna pelbagai nama.
    Blog pengampu dah tak ada orang nak layari, jadilah blog syok sendiri.
    TAHNIAH BUDIN, ANDA BERJAYA DAN KITA BERJAYA dalam menegak kebenaran.
    Jika kita gagal dan tak ada pengaruh, maka tak akan ada siapa yang akan peduli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Joe, blog kipas laju kurang sambutan. Dah tak glamour lagi dah. Sepi macam dilanggar badak. Jadi tu sebab langau hijau ni datang hurung blog Budin ni.

      Delete
  29. Kalau betul apa salahnya Tun Daim keluarkan kenyataannya itu. Dia kan ahli ekonomi. Dan terlibat secara langsung dgn business dlm dan luar negara. Sudah tentulah dia dapat memahami situasi yg berlaku. Realitinya Tun Daim punya pandangan lebih praktikal dari pandangan menteri yg mulutnya penuh dgn dedak.

    ReplyDelete
  30. Apabila orang yang diam begitu lama dan kemudian tiba-tiba bersuara bermakna memang lah keadaan sebenarnya sudah teruk dan sukar di kawal.

    ReplyDelete
  31. Kekuatan najib hanya bergantung kpd tv saluran perdana dan tv3. Tinggal itu saja modal untuk meraih undi wargaemas melayu luarbandar. Ahli umno di cawangan dah tak kisahpun dgn najib. Yg mereka tahu pru14 nanti nak lebih dedak..

    ReplyDelete
  32. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  33. Selamat datang ke House of gereja Illuminati di mana anda boleh menjadi kaya terkenal dan popular dalam kehidupan, Sertai persaudaraan Great Illuminati di seluruh dunia, Kami berada di sini untuk membantu anda menukar dan mengubah hidup anda dengan cara yang paling positif. menyertai Illuminate kultus dalam talian hari ini dan mendapatkan wang segera 55 juta dolar dengan rumah percuma di mana-mana anda memilih untuk hidup di dunia dan juga mendapat 300,000 dolar bulanan gaji Jika anda berminat sila emailkan bawah illuminatihomeofrichs@gmail.com OR Call untuk menyertai +2349033375429 Jika anda tidak mahu untuk menyertai Illuminati tidak membaca mesej ini. Peraturan * Anda mestilah berumur 18 tahun. * Anda tidak perlu membincangkan rahsia Illuminati kepada sesiapa. * Kami tidak berminat untuk sesiapa yang telah mendapat pengetahuan mereka tentang Illuminati berdasarkan apa yang mereka telah mendengar dari Media Massa (Berita atau Seni Persembahan), Conspiracy Ahli teori (Authors Amatur atau Profesional atau Spekulator), Internet Khabar angin, atau bid'ah lain. * Sebaik sahaja anda menyertai Illuminati dalam tempoh seminggu daripada keahlian anda, anda akan mencapai matlamat yang paling besar dalam kehidupan dan juga mempunyai kekayaan dan kemasyhuran. * Tidak ada yang membuang mesej daripada GREAT Illuminati jika dibuang orang itu akan disiksa siang dan malam. * Kegagalan untuk memaksa kepada perintah dan peraturan GREAT Illuminati akan melihat kemasyhuran dan kekayaan anda diambil kembali. *. Salah satu peraturan Illuminati adalah "Kami tidak bercakap mengenai Illuminati" jadi saya tidak boleh mengatakan terlalu banyak mengenainya di sini. Jika anda benar-benar berminat kembali kepada kami melalui E-mel: illuminatihomeofrichs@gmail.com ATAU hubungi +2349033375429 Jangan bermain permainan minda.

    ReplyDelete
  34. "SELAMAT DATANG KE BROTHERHOOD BESAR ILLUMINATI .. Adakah anda seorang lelaki perniagaan,
    ahli politik, pemuzik, pelajar dan anda ingin menjadi kaya, berkuasa dan menjadi
    terkenal dalam kehidupan. Anda boleh mencapai impian anda dengan menjadi ahli keluarga yang hebat. Dengan ini semua impian dan hasrat hati anda dapat sepenuhnya dicapai, jika anda benar-benar ingin menjadi ahli ILLUMINATI BESAR ini kemudian E-mel: agentpatrick5@gmail.com Atau WhatsApp On: +2348055329159 untuk permulaan segera online, Nota ahli serius Apple.

    ReplyDelete
  35. JOIN ILLUMINATI HARI INI DAN MEMBERIKAN RICH DAN FAMOUS.
    Adakah anda seorang lelaki atau wanita perniagaan, Pastor, ahli politik, pemuzik, doktor, pemain bola sepak, pelajar? Adakah anda mahu menjadi terkenal, kaya dan berkuasa? Sertai persaudaraan Illuminati hari ini dan biarkan impian anda datang, menjadi ahli hari ini dan terima jumlah $ 2,000,000 serta-merta dan $ 400,000 evey bulan dengan kereta dan rumah di mana di dunia, hubungi kami hari ini melalui email @ (illumunate.neal666@gmail.com) atau whatsapp saya di +19513816581.

    ReplyDelete
  36. BERGABUNG DENGAN BROTHERHOOD ILLUMINATI.
    UNTUK MENYEDIAKAN, MEREKA, DAN MENGGUNAKAN POWER. EMAIL DIREKTUR DI LANGSUNG di illuminatiworldwideorder@gmail.com atau whatsapp kami +19292811087 UNTUK INISIASI SEGERA, PENDAFTARAN AHLI BARU DIBUKA SEKARANG SEKARANG !!!
    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERLAKU ILLUMINATI.
    1). PEMBERIAN WANG TUNAI sebanyak $ 300,000.00.
    2). A NEW MAKE DREAM CAR VALUED AT $ 120,000.00.
    3). A HOUSE DREAM BELANJA DI NEGARA PILIHAN SENDIRI.
    4). SATU BULAN KEHIDUPAN (SELESAI DIBENARKAN) KE DESTINASI PEMANDU PANDUAN ANDA.
    5). PAKEJ AHLI SUKAN SATU TAHUN.
    6). A V.I.P RAWATAN DI SEMUA AIRPORTS DALAM DUNIA.
    7). PERUBAHAN TOTAL LIFESTYLE.
    8). ACCESS TO BOHEMIAN GROVE.
    9). BULANAN BULANAN $ 1,000,000 DALAM AKAUN BANK ANDA SETIAP 2 BULAN SEBAGAI AHLI.
    10). PELANTIKAN SATU BULAN DENGAN PEMIMPIN 5 DUNIA DAN 5 SELURUH DUNIA DI DUNIA.
    JIKA ANDA INTERESTED, HANTAR E-MAIL ANDA ke illuminatiworldwideorder@gmail.com
      
      https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati

    ReplyDelete
  37. Cara mudah untuk menyertai persaudaraan Illuminati di dunia. Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau seorang artis, Ahli-ahli politik dan anda ingin menjadi besar, kuat dan terkenal di dunia, bergabung dengan kami untuk menjadi salah satu ahli rasmi kami hari ini. Anda akan diberikan peluang yang ideal untuk melawat illuminati dan wakilnya selepas Pendaftaran selesai oleh anda, tidak ada korban atau kehidupan manusia yang diperlukan, persaudaraan Illuminati membawa kekayaan dan terkenal dalam kehidupan, anda mempunyai akses penuh untuk membasmi kemiskinan daripada kehidupan anda sekarang. hanya ahli yang dimulakan ke dalam gereja illuminati mempunyai kuasa untuk membawa mana-mana ahli ke gereja, jadi sebelum anda menghubungi mana-mana badan anda mesti dihubungkan oleh siapa sudah menjadi ahli, Sertai kami hari ini dan merealisasikan impian anda. kami juga membantu ahli kami dalam perlindungan ubat yang mendorong Whatapps +16083529056 E-mel: richymoore382@gmail.com

    ReplyDelete
  38. Salam dari PESANAN BESAR ILLUMINATI kepada negara bersatu dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana anda dapat memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah 650,000 USD untuk mengalu-alukan semua ahli baru ketika mereka bergabung dalam persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan, bersama dengan peluang dalam hidup ini untuk mereka terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERGABUNG ILLUMINATI.
    1. Ganjaran tunai sebanyak USD $ 650,000 USD.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 150,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan temu janji dengan 5 yang terbaik di dunia.
    Para pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya: greatilluminate99@gmail.com



    NOTA; persaudaraan Illuminati ini yang boleh anda sertai dari mana sahaja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dll.,


    Salam TEMPLE ILLUMINATI NEGERI

    ReplyDelete
  39. Je pense normalement que les illuminati n'existent pas que c'était une chose de force, mais je désire être membre, j'étais une femme d'affaires prospère, mais je n'ai pas réussi assez et je désire le plus riche et le pouvoir, puis je suis entré en contact avec Lord Edmundo , après que je l'ai contacté et que je lui ai dit que je voulais être membre des illuminati, puis il m'a expliqué tout ce que je pensais qu'il plaisantait parce qu'il disait qu'il n'y avait pas de sacrifice humain ou de sang pour moi d'être membre qu'une fois que je d'accord que je devais m'inscrire, et il m'a dit comment m'inscrire, ce que j'ai fait, j'avais encore des doutes et j'ai pensé que c'était une blague avant de savoir que le siège m'a contacté après cela, puis j'ai reçu une somme de 1 million d'euros en mon compte bancaire, je vous dis la vérité c'est alors que j'ai su qu'il me disait la vérité, j'ai été surpris, je vous dis la vérité les illuminati sont réels, si vous êtes prêt à rejoindre la société illuminati contactez Lord Edmundo sur WhatsApp (+2349056393547) or illuminatiworld521@gmail.com et il vous aidera à devenir membre des illuminati Mme Jeanne Louise Calment 

    ReplyDelete
  40. Salam dari PESANAN BESAR ILLUMINATI kepada negara bersatu dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana anda dapat memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah 650,000 USD untuk mengalu-alukan semua ahli baru ketika mereka bergabung dalam persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan, bersama dengan peluang hidup ini untuk mereka menjadi terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERGABUNG ILLUMINATI.
    1. Ganjaran tunai USD $ 650,000 USD.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 150,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan temu janji dengan 5 yang terbaik di dunia.
    Para pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya: greatilluminate99@gmail.com



    NOTA; persaudaraan Illuminati ini yang boleh anda sertai dari mana sahaja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dll.,


    Salam TEMPLE ILLUMINATI NEGERI

    ReplyDelete
  41. Salam dari PESANAN BESAR ILLUMINATI kepada negara bersatu dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana anda dapat memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah 650,000 USD untuk mengalu-alukan semua ahli baru ketika mereka bergabung dalam persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan, bersama dengan peluang dalam hidup ini untuk mereka terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERSAMA ILLUMINATI.
    1. Ganjaran tunai sebanyak USD $ 650,000 USD.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 150,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan temu janji dengan 5 yang terbaik di dunia.
    Para pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya: greatilluminate99@gmail.com



    NOTA; persaudaraan Illuminati ini yang boleh anda sertai dari mana sahaja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dll.,


    Salam TEMPLE ILLUMINATI NEGERI

    ReplyDelete
  42. Salam dari PESANAN BESAR ILLUMINATI kepada negara bersatu dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana anda dapat memulihkan impian anda yang hilang, Dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah 650,000 USD untuk mengalu-alukan semua ahli baru ketika mereka bergabung dalam persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan, bersama dengan peluang hidup ini untuk mereka menjadi terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERSAMA ILLUMINATI.
    1. Ganjaran tunai sebanyak USD $ 650,000 USD.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 250,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan temu janji dengan 5 yang terbaik di dunia. Ke Bohemian Grove Bayaran bulanan sebanyak $ 1,000,000 USD ke dalam akaun bank anda setiap bulan sebagai ahli
    Para pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya: greatilluminate99@gmail.com



    NOTA; persaudaraan Illuminati ini yang boleh anda sertai dari mana sahaja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dll.,


    Salam TEMPLE ILLUMINATI NEGERI

    ReplyDelete
  43. Salam dari PESANAN BESAR ILLUMINATI kepada negara bersatu dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana anda dapat memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah 650,000 USD untuk mengalu-alukan semua ahli baru ketika mereka bergabung dalam persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan, bersama dengan peluang dalam hidup ini untuk mereka terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERGABUNG ILLUMINATI.
    1. Ganjaran tunai sebanyak USD $ 650,000 USD.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 250,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan temu janji dengan 5 yang terbaik di dunia. Untuk pembayaran Bohemian Grove Bulanan sebanyak $ 1,000,000 USD ke dalam akaun bank anda setiap bulan sebagai ahli
    Pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya: greatilluminate99@gmail.com



    NOTA; persaudaraan Illuminati ini yang boleh anda sertai dari mana sahaja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dll.,


    Salam TEMPLE ILLUMINATI NEGERI

    ReplyDelete
  44. Salam dari PESANAN BESAR ILLUMINATI kepada negara bersatu dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana anda dapat memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah 650,000 USD untuk mengalu-alukan semua ahli baru ketika mereka bergabung dalam persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan, bersama dengan peluang dalam hidup ini untuk mereka terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERGABUNG ILLUMINATI.
    1. Ganjaran tunai sebanyak USD $ 650,000 USD.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 250,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan temu janji dengan 5 yang terbaik di dunia. Untuk pembayaran Bohemian Grove Bulanan sebanyak $ 1,000,000 USD ke dalam akaun bank anda setiap bulan sebagai ahli
    Pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya: greatilluminate99@gmail.com



    NOTA; persaudaraan Illuminati ini yang boleh anda sertai dari mana sahaja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dll.,


    Salam TEMPLE ILLUMINATI NEGERI

    ReplyDelete
  45. Salam dari PESANAN BESAR ILLUMINATI kepada negara bersatu dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana anda dapat memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah 650,000 USD untuk mengalu-alukan semua ahli baru ketika mereka bergabung dalam persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan, bersama dengan peluang dalam hidup ini untuk mereka terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERGABUNG ILLUMINATI.
    1. Ganjaran tunai sebanyak USD $ 650,000 USD.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 250,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan temu janji dengan 5 yang terbaik di dunia. Untuk pembayaran Bohemian Grove Bulanan sebanyak $ 1,000,000 USD ke dalam akaun bank anda setiap bulan sebagai ahli
    Pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya: greatilluminate99@gmail.com



    NOTA; persaudaraan Illuminati ini yang boleh anda sertai dari mana sahaja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dll.,


    Salam TEMPLE ILLUMINATI NEGERI

    ReplyDelete
  46. Salam dari PESANAN BESAR ILLUMINATI kepada negara bersatu dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana anda dapat memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah 650,000 USD untuk mengalu-alukan semua ahli baru ketika mereka bergabung dalam persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan, bersama dengan peluang dalam hidup ini untuk mereka terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERGABUNG ILLUMINATI.
    1. Ganjaran tunai sebanyak USD $ 650,000 USD.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 250,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan temu janji dengan 5 yang terbaik di dunia. Untuk pembayaran Bohemian Grove Bulanan sebanyak $ 1,000,000 USD ke dalam akaun bank anda setiap bulan sebagai ahli
    Pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya: greatilluminate99@gmail.com



    NOTA; persaudaraan Illuminati ini yang boleh anda sertai dari mana sahaja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dll.,


    Salam TEMPLE ILLUMINATI NEGERI

    ReplyDelete
  47. Salam dari pesanan pencerahan yang hebat untuk negara bersatu dan untuk seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk menyertai persekutuan Orang-orang Tercerahkan di mana anda dapat memperoleh kembali impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah $ 550,000 untuk mendapatkan semua ahli baru ketika mereka bergabung dengan persaudaraan dan juga ke rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan bersama dengan peluang dalam hidup ini untuk mereka terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERGABUNG DENGAN CAHAYA.
    1. Ganjaran wang tunai $ 550,000.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 150,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan berunding dengan 5 yang terbaik di dunia.
    Pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya = illuminatiworldwideorder@gmail.com atau wahtsapp kami +15184145254

    ReplyDelete
  48. Salam dari pesanan pencerahan yang hebat untuk negara bersatu dan untuk seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk menyertai persekutuan Orang-orang Tercerahkan di mana anda dapat memperoleh kembali impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah $ 550,000 untuk mendapatkan semua ahli baru ketika mereka bergabung dengan persaudaraan dan juga ke rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan bersama dengan peluang dalam hidup ini untuk mereka terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERGABUNG DENGAN CAHAYA.
    1. Ganjaran wang tunai $ 550,000.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 150,000 USD
    3. Rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan berunding dengan 5 yang terbaik di dunia.
    Pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya = illuminatiworldwideorder@gmail.com atau wahtsapp kami +15184145254

    ReplyDelete
  49. SALAM DARI GRAND MASTER! SEBAGAI ANDA MENJADI AHLI ILLUMINATI BESAR, KAMI SELAMAT MENYAMBUT ANDA. Jadilah sebahagian daripada sesuatu yang menguntungkan dan istimewa (SELAMAT DATANG KE DUNIA ILMU) Adakah anda seorang POLITIK, JURUTERA, DOKTOR, ENTERTAINER, MOD EL, GRADUATE / MAHASISWA, ATAU ANDA MEMILIKI UNTUK MEMPERINGKAT PERNIAGAAN ANDA UNTUK MENJADI MINDA BESAR. Juga relevan untuk mengetahui bahawa untuk menjadi ahli, dan memperoleh jumlah $ 100,000,000, sebagai gaji keahlian Illuminati bulanan. "PELUANG" Organisasi Illuminati yang hebat menjadikan anda kaya dan beberapa EMAS terkenal di dunia, ia akan mengangkat anda dari akar rumput dan membawa anda ke tahap yang lebih tinggi jika anda sudah lama bercita-cita untuk menjadi dan bersama-sama kita akan memerintah dunia dengan kekuatan Illuminati yang hebat dan hebat, umur panjang dan kemakmuran di bumi ini dengan kehidupan dan kegembiraan yang kekal. hubungi kami dengan mel rasmi: illuminatieuropeheadquarter@gmail.com atau wahtsapp kami +34632600778.
    Kami menunggu untuk membawa anda ke takdir anda

    ReplyDelete
  50. SALAM DARI GRAND MASTER! SEBAGAI ANDA MENJADI AHLI ILLUMINATI BESAR, KAMI SELAMAT MENYAMBUT ANDA. Jadilah sebahagian daripada sesuatu yang menguntungkan dan istimewa (SELAMAT DATANG KE DUNIA ILMU) Adakah anda seorang POLITIK, JURUTERA, DOKTOR, ENTERTAINER, MOD EL, GRADUATE / MAHASISWA, ATAU ANDA MEMILIKI UNTUK MEMPERINGKAT PERNIAGAAN ANDA UNTUK MENJADI MINDA BESAR. Juga relevan untuk mengetahui bahawa untuk menjadi ahli, dan memperoleh jumlah $ 100,000,000, sebagai gaji keahlian Illuminati bulanan. "PELUANG" Organisasi Illuminati yang hebat menjadikan anda kaya dan beberapa EMAS terkenal di dunia, ia akan mengangkat anda dari akar rumput dan membawa anda ke tahap yang lebih tinggi jika anda sudah lama bercita-cita untuk menjadi dan bersama-sama kita akan memerintah dunia dengan kekuatan Illuminati yang hebat dan hebat, umur panjang dan kemakmuran di bumi ini dengan kehidupan dan kegembiraan yang kekal. hubungi kami dengan mel rasmi: illuminatieuropeheadquarter@gmail.com atau wahtsapp kami +34632600778.

    ReplyDelete
  51. Saya mahu menyertai Illuminati untuk menjadi kaya dan terkenal pada tahun 2021

    ReplyDelete
  52. mesej rasmi Illuminati Brotherhood kepada dunia. Adakah anda seorang ahli perniagaan atau wanita, artis, ahli politik, paderi, pelajar, pemuzik untuk menjadi kaya, terkenal, berkuasa dan dalam apa jua keadaan anda, sertai kultus persaudaraan Illuminati hari ini dan menjadi kaya dengan serta-merta anda menjadi ahli, dan sejumlah besar wang dan rumah percuma di mana-mana tempat pilihan anda di dunia yang anda mahu tinggal, dan juga memperoleh $ 10 juta untuk memulakan perniagaan.

    FAEDAH UNTUK AHLI BARU MENYERTAI ILLUMINATI.

    1. Hadiah wang tunai $ 100,000,000

    2. Kereta idaman bergaya baharu bernilai $500,000.00

    3. Rumah idaman yang dibeli di negara pilihan anda

    4. Layanan VIP di semua lapangan terbang di dunia


    Jika anda berminat, hubungi wakil sekarang atau hubungi beliau di WhatsApp. +1 (757) 354-3107
    + Anda mesti berumur sekurang-kurangnya 25 tahun untuk menghubungi rakan kongsi kami Jika anda seorang pelajar, E-mel: litisociatyorder2013@gmail.com,

    ReplyDelete
  53. Join the Illuminati to become rich and famous are you business,Man or woman, politician,you need a promotion in office.are you,musician,pastor,lawyer,actor,actress,banker army and you want to be on top and become rich and famous here is the solution grand to get higher in life and position of your job here is your chance now.You can achieve your dreams by being a member of the Great organisation so that all your dreams and heart desire can be fully in life.if you really want to be a member of the great organisation, contact us every new members are entitled with  sum of 10 millions and a brand new car of your choice and Golden talisman Ring and membership card and a free visa to travel to any country of your choice. in this organisation will help each other and protect each other too.if have any problem regarding anything someone fight what blog to you will are going to fight the person together.if you are interested contact us now whatsapp +2347051758952 or morganilluminatirich@gmail.com do not be afraid no human sacrifice if you also want to be brilliant person
    pls publish my comment

    ReplyDelete
  54. Salam dari perintah pencerahan yang hebat kepada negara bersatu dan kepada seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk menyertai komuniti orang yang tercerahkan, di mana anda boleh menangkap semula impian anda yang hilang, dan juga di mana anda boleh mendapatkan semula cahaya melihat kekayaan dan bahagia tanpa ada pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah $550,000 untuk mendapatkan semua ahli baharu apabila mereka menyertai persaudaraan dan juga ke rumah pilihan dan lokasi anda dengan pelaburan dan peluang dalam hidup ini untuk menjadi terkenal.

    FAEDAH DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU MENYALA LAMPU.
    1. Ganjaran wang tunai sebanyak $550,000.
    2. KERETA Impian Anggun baharu bernilai $150,000 USD
    3. Membeli rumah idaman di negara pilihan anda.
    Perundingan selama sebulan dengan 5 terbaik di dunia.
    Pemimpin dan 5 selebriti paling penting di dunia. Jika anda berminat sila hubungi alamat e-mel sebelum ini = illuminatiworldwideorder@gmail.com atau wahtsapp kami +12529306744



    https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati

    ReplyDelete
  55. SALAM IBU PEJABAT ILUMINATI SELURUH DUNIA

    alamat e-mel = illuminatieuropeangrandmaster@gmail.com atau wahtsapp kami +34602182632

    Selamat datang ke perintah pencerahan yang hebat di Amerika Syarikat dan ke seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk menyertai komuniti orang yang tercerahkan, di mana anda boleh menangkap semula impian anda yang hilang, dan juga di mana anda boleh mendapatkan semula cahaya melihat kekayaan dan bahagia tanpa ada pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah $550,000 untuk mendapatkan semua ahli baharu apabila mereka menyertai persaudaraan dan juga ke rumah pilihan dan lokasi anda dengan pelaburan dan peluang dalam hidup ini untuk menjadi terkenal.

    FAEDAH DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU MENYALA LAMPU.
    1. Ganjaran wang tunai sebanyak $550,000.
    2. KERETA Sleek Dream baharu bernilai USD$150,000 USD
    3. Membeli rumah idaman di negara pilihan anda.
    Perundingan selama sebulan dengan 5 terbaik di dunia.
    Pemimpin dan 5 selebriti paling penting di dunia. Jika anda berminat sila hubungi alamat e-mel sebelumnya =illuminatieuropeangrandmaster@gmail.com atau wahtsapp kami +34602182632


    https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati

    ReplyDelete
  56. Jangan gagal melihat cahaya. Wang, kuasa, kemasyhuran dan kekayaan menjadi gelaran anda dalam sekelip mata. Jika berminat untuk menyertai persaudaraan illuminati,Untuk permulaan dalam talian anda, Tidak kira di mana anda berada. Tiada jarak boleh menjejaskan kerja Baphomet kami. katakan ya kepada impian anda. Salam Baphomet..

    1. Ganjaran Tunai
    2. KERETA Idaman Baru Anggun
    3. Rumah baru di mana-mana negara pilihan anda.
    4. Percutian Sebulan (gaji penuh) ke destinasi pelancongan idaman anda.
    5. Mempengaruhi jenama/perniagaan anda di seluruh dunia
    6. Perlindungan daripada semua orang yang zalim
    7. Perubahan Gaya Hidup secara menyeluruh
    8. Akses ke Bohemian Grove
    9. Tempah Janji Temu dengan Pemimpin Tertinggi dan Selebriti Tertinggi di negara anda.
    10. 550 ribu ringgit untuk memulakan hidup baru.

    Hubungi kami sekarang melalui e-mel: illuminatiworldwideorder@gmail.com
    atau Nombor WhatsApp: +393512365483



    https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati

    ReplyDelete
  57. 🔺666༺𝐅𝐨𝐥𝐥𝐨𝐰 𝐭𝐡𝐞 𝐥𝐢𝐠𝐡𝐭༻666🔺
    TESTIMONY HOW I JOINED ILLUMINATI 666 TEMPLE
    NOTE: ILLUMINATI MEMBERS DO NOT DISCLOSE THEIR IDENTITY ON SOCIAL MEDIA ALSO
    THERE IS NO HUMAN SACRIFICE INVOLVE

    illuminati666worldtemple@gmail.com
    At first, I thought it was a scam because these days it's hard to find genuine people on the internet until I decided to give it a try,
    And my whole life changed in just 6 days

    BENEFITS FOR NEW MEMBERS
    *. A house in any country of your choice.
    *. A new dream car.
    *. The sum of 6 million dollars to start a new life 6,000,000$
    You must be at least 18 years old before you can contact our partners
    Email: illuminati666worldtemple@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...