Sunday 9 April 2017

YA TUHAN, BERIKANLAH KESIHATAN DAN PANJANG UMUR BUAT TUN MAHATHIR


"Saya menerima hakikat saya akan mati dan meninggalkan semua perkara ini kepada orang lain. Itu adalah perkara yang biasa berlaku. Anda sudah tua dan anda akan mati. Saya pasti ramai yang berharap saya mati sekarang.

"Tetapi, selagi masih hidup, saya akan menjadi duri dalam daging kepada orang lain. Saya tidak peduli."

Petikan diatas adalah antara kata-kata yang dilafazkan oleh Tun Mahathir Mohamad dalam interbiunya  dengan sebuah portal berita, dua tiga hari yang lalu.

Tun Mahathir kini sudah menjangkau usia 92 tahun, tetapi semangat, azam, usaha dan kesungguhannya untuk menyingkirkan Najib Razak, mengalahkan UMNO dan BN, kadangkala tak terlawan oleh pemimpin lain yang lebih muda daripadanya.

Dalam seminggu, empat atau lima hari jadualnya ialah memenuhi program ceramah dan bertemu rakyat di luar ibu kota. Jika berada di Kuala Lumpur dan tidak ke mana-mana pula, pagi-pagi lagi beliau sudah berada di pejabat dan bertemu dengan ramai orang atau kumpulan yang kebanyakannya adalah berkaitan isu politik dan kenegaraan atau menyampaikan mesej perlunya Najib Razak disingkirkan dengan segera.

Apa yang Tun Mahathir lakukan dalam usahanya untuk menyingkirkan Najib dan menyelamatkan Malaysia harus diakui sedang berada di landasan yang betul sekarang ini. Sambutan hangat kepada program-program yang dihadirinya menyerlahkan hakikat bahawa rakyat mahukan perubahan dan percaya sentuhan beliau mampu membawa kembali keceriaan kepada rakyat dan negara.

Apatah lagi, setelah Anwar Ibrahim berada di penjara, Tun Mahathirlah kini yang tinggal sebagai harapan dan pergantungan kepada perubahan. Bayangkan jika tiada Tun Mahathir mengepalai perjuangan ketika ini sedangkan di waktu yang sama  Anwar di penjara dan Pas yang diharap berjuang atas nama Islam, tetapi sudah kabur dalam menilai antara kebenaran dan kepalsuan, antara derma dan samunan serta antara warna putih dan warna hitam.

Selain itu, berdasarkan pelbagai beban dan kesusahan yang dihadapi rakyat, rakyat semakin percaya bahawa hanya perubahan kepimpinan boleh memulihkan segala-galanya. Sebaliknya, jika yang ada menerajui negara sekarang terus kekal, bukan saja kesusahan rakyat akan berterusan, yang paling dibimbangi ialah kerakusan pemimpin melakukan rasuah, penyelewengan serta samunan turut meningkat tanpa kawalan dan segan silu lagi.

Akhirnya, hanya kekayaan dan kemewahan pemimpin yang terserlah, manakala rakyat terus miskin dan susah. 

Ketakutan Najib sendiri adalah Tun Mahathir. Kiranya Najib tiada rasa gentar, beliau pasti sudah lama membubarkan Parlimen dan memanggil pilihanraya diadakan. Najib kini sedar pengaruh Tun Mahathir, di samping beban kepimpinannya yang menyusahkan rakyat, adalah hakikat yang harus diterima dengan rasa pahit oleh hati kecilnya.

Dalam melengah-lengahkan pembubaran Parlimen, ia bukan saja bertujuan agar Najib dapat berkuasa dengan lebih lama, tetapi tentunya juga sebagaimana disebut Tun Mahathir dalam petikan interbiunya, "saya pasti ramai yang berharap saya akan mati sekarang."

Sekiranya Tun Mahathir sudah tiada atau dipanggil mengadap Tuhan dalam waktu terdekat ini , di sebalik mungkin ada di antara mereka tiba-tiba turut bersedih di depan kita, di hati mereka mungkin gembira bukan kepalang dibuatnya.

Ketiadaan Tun Mahathir, sementara Anwar masih di penjara dan Pas sudah terlekat dek gula-gula, adalah rahmat besar buat mereka untuk terus kekal berkuasa.

Tun Mahathir bukan saja gigih, bersungguh dalam usahanya dan masih berpengaruh, malah sedang berusaha menyatukan Pakatan Harapan dengan idea satu logo dan satu manifesto untuk menyaingi dan mengalahkan BN. Ia adalah kejayaan parti-parti pembangkang kiranya dapat direalisasikan.

Beliau juga mempunyai kemampuan memberi kefahaman yang mudah diterima umum mengenai pelbagai masalah dan skandal yang berlaku dalam negara, khususnya yang melibatkan kerakusan Najib mengendalikan kuasa.

Sehingga PRU 14 diadakan, harapan kita tidak lain ialah agar Tun Mahathir sentiasa sihat, dipanjangkan umur dan terus diberikan kekuatan yang berpanjangan dalam usahanya melakukan perubahan bagi kebaikan rakyat dan negara ini, meskipun tidak dinafikan ada yang mengharapkan beliau segera pergi meninggalkan kita.

Selagi kita cintakan negara ini dan tidak mahu melihat anak cucu ditimpa bala kesusahan, kita tentunya tidak sanggup kehilangan Tun Mahathir sebelum waktunya. Lagi pula, penyelewengan dan salah guna kuasa yang sudah menjadi sebutan di seluruh dunia tiada ubatnya, kecuali petualangnya disingkir dengan segera.

Menjangkau usia 92 tahun dan barangkali sedar usianya tidak lagi berbaki lama, selain kepuasan bagi Tun Mahathir, tetapi juga tentunya merupakan kelegaan bagi majoriti rakyat kiranya kejatuhan Najib, UMNO dan BN dapat disaksikan sendiri terlebih dahulu sebelum pemergiannya mengadap Tuhan Yang Esa. (ShahbudinHusin 09/04/2017).

178 comments:

  1. Mana yang selalu first tu? He he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gua tgk dia lebih sihat dari gua yg umur x sampai separuh dari dia. Skrg baru 43, ulang alik spitel mcm org umur 70 dah. Hasrat hati nak aktif mcm Tun. Tapi tu la.. mcm2 beban dok ada itu ini.

      Kpd sesiapa yg diberi nikmat kesihatan, cergas lagi, mmg elok turun bersama Tun. Banyak cara nak ke syurga, bukan hanya tunggu di tikar solat dan ke masjid semata2 setiap saat. Tak mampu kita bila diuji. Gi masjid pun, jadi kuat gebang pun, hampeh jugak.

      Sedangkan perempuan jalang pun boleh dijamin syurga dgn memberi minum anjing saja. Agama itu rahmat. Asalkan rukun yg asas x tinggal, berzikir boleh dimana2 saja. Malam boleh beribadah lagi.

      Kalo ikut totok UMNO, jenuh la kita nak buat bilik tidoq kat mesjid tua2 nanti. Ahli jawatankuasa akan halau la mcm ni. Org tabligh datang mesjid pun, hati pegawai mesjid dah gundah gulana. Lagikan nak buat port tido mcm hotel kat mesjid. Sowila yer.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Alhamdulillah, Dr M ".... juga mempunyai kemampuan memberi kefahaman yang mudah diterima umum mengenai pelbagai masalah ..."
      Dan juga pd En Shbdin yg dgn berani dan istiqomah kerap memperjuang isyu2 rakyat...sekali lagi Alhamdulillah dan terima kasih. Namun yg mencacat kelestarian usaha Tuan ialah perkara2 yg boleh menjurus kpd kerosakkan aqidah sprti 'posting' "ririn siwan 22.42, 9 April 2017",yg tidak dinyahkan awal2 lagi.

      Delete
    4. Ya Allah Ya Robbi Kurniakan lah Rahmat Mu Kepada Tun Mahathir dan Isteri Nya Dan Ampunkan lah Segala Dosa Nya.
      .....Aaamiinnnn.......

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. Salam Ibu Ririn,,maaf ya kami disini enggak berminat mahu main judi yang sudah jelas hukumnya haram..!!

      Delete
    7. PAS dilaporkan mempunyai “kira-kira 10 orang” saksi di United Kingdom bagi memberi keterangan di mahkamah berhubung kes saman terhadap Sarawak Report.

      Setiausaha Agungnya Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pihaknya juga sedang giat mengumpulkan saksi-saksi di Malaysia untuk turut sama membantu memberi keterangan, lapor Sinar Harian.

      “Pada masa ini, kita tengah senaraikan saksi-saksi yang terdiri daripada rakyat Malaysia dan United Kingdom untuk bantu beri keterangan.

      “Di dalam mahkamah, saksi-saksi ini kadang-kala dipanggil dalam bentuk keterangan bertulis, affidavit dan sebagainya,” beliau dipetik sebagai berkata.

      Sarawak Report sebelum ini melaporkan terdapat pemimpin atasan PAS menerima RM90, yang dikaitkan dengan dakwaan langkah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menarik parti itu kepada Umno.

      PAS telah menghantar surat tuntutan peguam kepada laman pembocor maklumat itu, yang antaranya menuntut tulisan itu ditarik balik.

      Delete
    8. Rafizi Kembali Bermain Dengan Muslihat dan Tipudaya

      Sebenarnya ia adalah muslihat lapuk yang mereka gunakan dua tahun lalu untuk ‘membuktikan’ yang Perdana Menteri Najib Tun Razak merompak RM 42 Billion wang milik 1MDB. Dan jika seorang yang berkulit putih, atau tiga orang berkulit putih mengatakan ia benar maka benarlah ia seolah-olah orang kulit putih atau ‘Mat Saleh’ adalah manusia suci yang tidak pernah berbohong.

      Rafizi sepatutnya berlaku jujur dan memberitahu kepada umum berkaitan jutaan ringgit yang beliau, Saifuddin Nasution, Zaid Ibrahim dan ramai lagi di dalam PKR menerima habuan dari John Soh Chee Wen. Soh ialah rakan niaga Tun Daim Zainuddin, memberi habuan kepada Zaid Ibrahim sahaja sebanyak RM 6 Juta. Manakala Rafizi dan Saifuddin Nasution menerima habuan mencecah angka RM 20 Juta. Anwar Ibrahim menerima habuan lebih banyak daripada angka tersebut, begitu juga Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Nurul Izzah. Di sebalik semua itu, Free Malaysia Today menerima habuan sebanyak RM 12 Juta seperti mana The Malaysian Insider menerima RM 13 Juta dari Tong Kooi Ong, juga Ho Kay Tat iaitu penerbit kumpulan The Edge Media Group, semuanya di dedahkan

      Delete
    9. Soh sedang menghadapi perbicaraan di Singapura dan telah menolak permohonan ikat jamin. Beliau telah memberikan puluhan juta kepada PKR dan pemimpinnya termasuk bekas pemimpin PKR seperti Zaid Ibrahim dan portal berita Free Malaysia today yang pernah di miliki PKR. Soh juga rakan niaga Daim, Pernahkan anda terfikir dari mana datangnya wang Daim? Berapa banyakkah Daim ( juga Tun Dr. Mahathir ) mendapat hasil daripada RM 30 billion yang mereka curi dari Bank Negara?

      Rafizi bercakap seolah-olah beliau dan pimpinan PKR umpama malaikat. Mereka bercakap mengenai orang lain menerima dan memakan wang dedak. Zaid boleh mengesahkan beliau menerima RM 6 Juta dari Soh ketika beliau masih bersama PKR (Soh berhenti memberi dana selepas Zaid meninggalkan PKR). Rafizi, Saifuddin dan ramai lagi pemimpin PKR menerima puluhan juta daripada Soh.

      Delete
    10. Oh ya, berkenaan Husam Musa. Beliau menerima jutaan ringgit daripada Genting. Adakah beliau mahu menafikan perkara ini sebelum bercakap tentang PAS? Salah satu sebab mengapa Husam menerima wang tersebut adalah kerana beliau berada di dalam PAS. Genting memerlukan kuda tunggangan di dalam PAS sekiranya pembangkang memenangi pilihanraya dan mengambil alih Kerajaan Persekutuan. Genting agak risau jika PAS akan mencadangkan supaya kasino diharamkan dan Husam seharusnya memastikan agar perkara tersebut tidak berlaku.

      Delete
    11. "Kalau rakyat nak, saya tak boleh tahan", demikian muluknya kata-kata dr mahathir. Lebih lembut gigi dari lidah nampaknya. Lembut demi memikat hati pkr, wan azizah dan nurul izzah. Tak taulah apa respon mereka dengan kata-kata dr mahathir tu.


      Rakyat dah lama tak nak akta universiti dan kolej kerna membantutkan minda pelajar. Pelajar dikongkong auku hingga menjadi pelajar beku sebagai ulat buku. Pelajar tidak dibenarkan mencampuri urusan negara seperti politik. Siapa yang mencipta akta ini dan mempertahankannya kalau tidak dr mahathir.

      Rakyat dah lama menolak akta keselamatan dalam negari, isa. Rakyat ditangkap tanpa bicara dan dikukrung tanpa boleh membela diri. Alasannya kalau dibicarakan memakan amsa yang lama, lambat. Sedang islam mengatakan setiap yang dituduh mesti diberi peluang membela diri. Siapa yang mempertahankan akta ini kalau bukan dr mahathir.

      "Kalau rakyat nak anwar, saya ikut" kata dr mahathir. Nak muntah rasanya membaca statement beliau. Sebab beliaulah yang mendahului mahkamah mengatakan anwar bersalah meliwat. Beliau terlebih dahulu menjadi hakim mengatakan anwar peliwat, di tv dan radio. Sekarang beliau sekali lagi nak jadi hakim membebaskan anwar kalau ph menang pru14?

      Oh ya tak apalah. Kita berikan aja dia berkata-kata apa yang dia hendak. Sebab usianya sudah lanjut, sudah sampai tahap senja kala. Usia senja kala pasti akal dah kurang, menghampiri tahap pikun mungkin. Anggap sahaja kata-katanya kata-kata orang pikun, kita pakat-pakat angguk aja...

      Ambil hati aja.

      Delete
    12. ALhamdulillah, rru355 berjaya dibentangkan. Rru355 berjaya dijelaskan dalam pembentangan walau cuba digagalkan dengan berbagai hujah oleh mp dap, pkr dan pan. Inilah pertama kali private bil dari pembangkang dapat dibentangkan di dewan rakyat.


      Jelasnya rru355 ialah menaiktaraf kadar hukuman mahkamah syariah bagi jenayah tertentu. Rru355 tidsk melibatkan hukuman mati. Meningkatkan hukuman sahaja, yang begitu rendah sebelumnya. Rendahnya hukuman mahkamah syariah berbanding mahkamah sivil, menjadikan seolah-olah hukuman mahkamah syariah hukuman kelas 2. Tidak ada orang yang gerun kerana rendahnya hinggakan memberi gambaran islam tidak mampu menyelesaikan jenayah.

      Kalaulah penulis menjadi mp, penulis akan bangun bertanya dengan tegas, mengapakah kadar hukuman yang rendah ini tidak diubah dari dulu? Penulis akan bertanya kepada mp muslim yang menjadi majority, apakah hukuman mahkamah syariah tidak bernilai?

      Kenapa soalan ini akan penulis tanyakan?

      Kerana majority mp umno dan pan adalah muslim. Apabila muslim pastilah beriman dengan quran dan sunnah. Jelas sekali dalam quran dan sunnah, jenayah dalam islam seperti zina, minum arak, judi, mencuri malah membunuh, ia tersedia bentuk hukumannya. Jadi wajarlah penulis bertanya kepada mp muslim tersebut, mengapakah undang-undang islam tidak dipakai untuk orang islam?

      Dan lagi penulis akan bertanya kepada mp pan, apakah mereka faham maksud syariah? Apakah mereka faham maksud maqasid?

      Sebab apa soalan ini untuk mp pan?

      Sebab merekalah yang mewar-warkan islam mementingkan maqasid syariah, bukan hukuman. Dan seminar maqasid mereka dahulu diresmikan oleh lim gua eng.

      Dan lagi penulis akan bertanya kepada semua mp muslim selain mp pas, apakah tak sudah-sudahnya berbahas tentang dunia sehingga tidak ada ruang untuk membahaskan soal agama? Apakah agama tidak penting? Apakah mp(selain pas) sudah menjadi gila dunia hingga menganggap agama tidak penting?

      Kepada soalan ini akan penulis tanyakan?

      Kerana hanya satu sahaja pembentangan penting melibatkan hukuman jenayah islam, mp pan terutamanya (Mp dap tak payah sebutlah memang anti islam tahap gaban) macam orang gila melolong membantah dengan berbagai alasan, alasan utamanya tak habis-habis "Lebih banyak lagi hal penting dari rru355 untuk dibahaskan. Rru355 tidak penting"

      Dan soalan akhir kepada mp bukan islam, kenapa kamu semua menjadi hilang akal sedangkan rru355 tidak melibatkan agama dan diri kamu? Apakah ada kaki seks bebas dari gulungan kamu ditangkap oleh lebai jabatan agama kerana seks luar nikah? Apakah pernah kaum kamu ditangkap kerana minum arak? Dan siapakah yang melondehkan bekas ketua kamu melakukan seks dengan perempuan si hotel, kaum kamukah atau lebai jabatan agama?

      Akhir sekali,"Tak pakai otakkah kamu"

      Delete
    13. BN turun kan harga barang!!!
      BN naik kan semula nilai ringgit!!!

      Ini Kali lah
      Kita ubah PM najib
      Kita simen BN

      Kikikiki

      Delete
    14. Semua menteri BN haprak!!!

      # tangkap AG afundi
      # tangkap barua JASA
      # tangkap barua singapork
      # tangkap barua losemah
      # tangkap barua jho low

      Ini Kali lah
      Pru 14 kita tangkap mereka semua.

      Delete
    15. Tuang presideng pas Hj hadi klu jantan bertanding ke parlimen kepong bkn marang.

      Pas bkn nk menang, tp nk dakwah!!!

      Buktikan!!!

      Delete
    16. Assalaamu'alaikum kak wan.

      Berfikirlah secara rasional dan wajar dalam perjalanan politik kak wan dan suami kak wan, anwar ibrahim, adalah pembuka kata saya dalam tulisan ini.



      Ketahuilah kak wan, kak wan sekarang sedang dalam proses penyisihan dari arena politik negara. Kak wan dan juga nurul izzah, sedang kearah masa depan politik yang suram.

      Kalau dahulu suami kak wan, anwar ibrahim, adalah juara reformasi. Anwar adalah pencetus dan penggerak reformasi. Anawarlah yang memulakan slogan bahawa negara perlu perubahan total.

      Siapa yang menguasai pkr sekarang? Tak lain dari azmin ali. Siapa yang menjadi trompet pkr sekarang? Tak lain dari rafizi ramli. Mereka berdua sekarang bersaing untuk menjadi pemimpin utama pkr. Kak wan sudah mula tersisih dimana suara kak wan sudah mula hilang dan mula tenggelam.

      Pkr adalah satu dari ahli gabungan pakatan harapan. Dan pakatan mendapat ahli baru, ppbm. Ppbm dikuasai dr mahathir walaupun dia bukan president. Ingat kak wan, berdekat sudah anwar dipendam dalam penjara bermula dari pemerintahan dr mahathir. Walau abdullah badawi membebaskan anwar, namun oleh kerana anwar adalah umpama lokomotif bom bagi umno, anwar dikitar semula ke penjara.

      Mampukah kak wan menongkah arus ph sekarang yang bermentorkan dr mahathir dan lim kit siang? Tidak! Kak wan tidak akan mampu.

      Dr mahathir berkata, jika rakyat mahu anwar bebas dia akan lakukan jika ph menang pru14. Kak wan percayakah kata-kata beliau itu? Orang bodoh sahaja akan percaya. Kerana awal-awal dr mahathir berkata dalam politik semua boleh berlaku, kawan akan jadi lawan dan lawan akan jadi kawan. Awalnya dia kawan anwar kemudian jadi lawan. Sekarang dia seolah-olah menjadi kawan, namun jika ph menang pru14 harus anwar akan dijadikan musuh bebuyutan semula.

      Pada hawiwatnya kak wan sudah tidak diperlukan lagi dalam ph mauhupun pkr.

      Apa yang perlu kak wan lakukan sekarang? Keluar pkr, itu sahaja pilihan. Kerana jika tidak, kak wan hanyalah sekadar tempelan kepada pkr. Kak wan bukan lagi ketua pembangkang kerana diganti oleh dr mahathir atau lim kit siang. Kak wan harus memikirkan hala tuju baru. Kemanakah kak wan mahu pergi? Keluar pkr masuk pas? Tidak mungkin rasanya kerana kak wan membenci pas tahap gaban. Menubuhkan parti baru? Sukar rasanya kerana parti baru kak wan nanti akan jadi kera sumbang.

      Dalam ph harapan, anwar adalah umpama surat kabar lama. Isu free anwar hampir terpadam dari kamus politik malaysia.

      Saya percaya, kalau dulu kak wan tak lena tidur kerana memikirkan bagaimana untuk membebaskan anwar, sekrang kak wan lagilah berserabut, berserabut kerana memikirkan suara kak wan mula tidak diperdulikan dalam pakatan pembangkang.

      Demikian perjalanan politik machiavelli yang harus kak wan, juga nurul izzah fikirkan dengan cermat dan mendalam.

      Wassalam.

      Delete
    17. Org bkn nk dengar citer, tp bila BN nk turunkan harga barang dan naik kan nilai ringgit!!!

      Ini politik survival hidup bkn politik survival BN!!!///

      Menteri BN semua haprak///
      Rosmah haprak ///

      Delete
    18. Jota 2 disebut oleh macai...sape spy nyer?...andaian hearsay...RPK memang pandai reka citer kartun nampak real..

      Delete
    19. Dr. Syed Husin Ali me'luncur'kan bukunya "Dua Dekad Dia Dizalimi". Wan Azizah merasmikan perluncuran ini. Sangat sadis dengan nasib Anwar Ibrahim daripada pemimpin nombor dua UMNO kini di penjara.Bagaimana polis zaman UMNO yang dipimpin oleh PM yang 'mahazalim' sanggup melepaskan tindakan ketua polis menumbuk TPM semasa itu. Kalau rakya biasa sudah pasti Anwar Ibrahim MATI DALAM LOKAP sebagaimana cerita-cerita terkini yang Zahid Hamidi berdolak dalih.

      Siapa yang memzalimi Anwar Ibrahim 2 dekad ini?

      Abdul Hadi Awang, Presiden PAS ke ataua Tun Mahathir Mohamad penasihat BERSATU? Pertanyaan mudah dan logik ini sukar difahami oleh sesetengah pemimpin PKR. Malah ahli-ahli PKR sendiri menjadi celaru untuk berfikir secara rasional.

      Penyokong PAKATAN HARAPAN pun sama. Mereka tidak tahu siapa sebenarnya musuh mereka selain daripada UMNO.

      Dimana suara REFORMASI? Dimana OTAI-OTAI REFORMASI. Kamu tidur ke? Dia, membisu menjadi kaku setelah begitu hebat 2 Dekad yang lalu?

      REFORMASI di'hijack' oleh Tun Mahathir. Dia masih belum menyatakan kemaafan atas perbuatan FITNAHnya kepada Anwar Ibrahim.

      Wan Azizah, walaupun Presiden PKR tetapi hanya menjadi BONEKA dan tersisih dengan suaminya kerana ada penyangat-penynagat dalam PKR bersama dengan Ketua Penyamum untuk menyamum WANG RAKYAT Selangor yang dikumpulkan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim. Mereka ini juga sedang menguasai Suara Reformasi.

      Bodohnya....

      Delete
    20. Bagaimana polis zaman UMNO yang dipimpin oleh PM yang 'mahazalim' sanggup melepaskan tindakan ketua polis menumbuk TPM semasa itu. Kalau rakya biasa sudah pasti Anwar Ibrahim MATI DALAM LOKAP sebagaimana cerita-cerita terkini yang Zahid Hamidi berdolak dalih.

      Siapa yang memzalimi Anwar Ibrahim 2 dekad ini?

      Abdul Hadi Awang, Presiden PAS ke ataua Tun Mahathir Mohamad penasihat BERSATU? Pertanyaan mudah dan logik ini sukar difahami oleh sesetengah pemimpin PKR. Malah ahli-ahli PKR sendiri menjadi celaru untuk berfikir secara rasional.

      Penyokong PAKATAN HARAPAN pun sama. Mereka tidak tahu siapa sebenarnya musuh mereka selain daripada UMNO.

      Dimana suara REFORMASI? Dimana OTAI-OTAI REFORMASI. Kamu tidur ke? Dia, membisu menjadi kaku setelah begitu hebat 2 Dekad yang lalu?

      REFORMASI di'hijack' oleh Tun Mahathir. Dia masih belum menyatakan kemaafan atas perbuatan FITNAHnya kepada Anwar Ibrahim.

      Wan Azizah, walaupun Presiden PKR tetapi hanya menjadi BONEKA dan tersisih dengan suaminya kerana ada penyangat-penynagat dalam PKR bersama dengan Ketua Penyamum untuk menyamum WANG RAKYAT Selangor yang dikumpulkan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim. Mereka ini juga sedang menguasai Suara Reformasi.

      Bodohnya....

      Delete
    21. Dalam rakaman khas beliau bagi mengutuk pembentangan huraian Rang Undang-Undang Persendirian Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355 oleh Presiden PAS merangkap Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dalam sidang Dewan Rakyat Khamis lalu,

      Setiausaha Publisiti DAP merangkap Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, berkata:
      “Now, every opposition (member) has the right to table a private member’s bill or opposition’s motion, but the question is, in the history of Malaysia, never has such motions been allowed to get onto the floor. In normal parliamentary democracies, yes, opposition members’ bills actually get the chance to be heard on the floor, but not in Malaysia.”
      (“Sekarang, setiap Ahli Parlimen pembangkang mempunyai hak untuk membentangkan Rang Undang-Undang Persendirian atau usul pembangkang, tetapi soalannya ialah, dalam sejarah Malaysia, tidak pernah usul sebegini dibenar untuk dibentangkan. Dalam demokrasi berparlimen biasa, ya, Rang Undang-Undang Ahli-Ahli Parlimen pembangkang sebenarnya berpeluang untuk dibentangkan, tetapi tidak di Malaysia.”)

      Dalam catatan muka buku beliau Khamis lalu juga Tony Pua menyebut:
      “Opposition motions and bills have never made it to the House Floor for debate in the history of Malaysian Parliament, because BN controls what gets tabled, in collusion with the House Speaker.”

      (“Usul dan Rang Undang-Undang Persendirian pembangkang tidak pernah dibenar untuk dibahaskan dalam sejarah Parlimen Malaysia, kerana BN mengawal apa yang boleh dibentangkan, melalui persepakatan dengan Yang Dipertua Dewan.”)

      Hakikatnya, berdasarkan sejarah Parlimen Malaysia, sudah banyak kali Usul dan Rang Undang-Undang Persendirian pembangkang dibenar bukan sahaja untuk dibentangkan, malah untuk dibahaskan dan diundi juga.

      Pada Isnin, 24 Oktober 1977, tiga Rang Undang-Undang Persendirian dikemukakan oleh dua Ahli Parlimen DAP, iaitu Ngan Siong Hing (Kinta) dan Lim Kit Siang (Kota Melaka).

      Dua Rang Undang-Undang Persendirian yang dibentangkan oleh Ngan Siong Hing serta yang dibahaskan dan diundi dalam Dewan Rakyat pada Isnin, 24 Oktober 1977, ialah Rang Undang-Undang Persendirian untuk meminda Ordinan Kesatuan Sekerja 1959 dan Akta Perhubungan Perusahaan, 1967 dan Rang Undang-Undang Persendirian untuk mewujudkan Akta Melindungi Pekerja-Pekerja dan Gaji Minima, 1977.

      Rang Undang-Undang Persendirian yang dibentangkan oleh Lim Kit Siang serta yang dibahaskan dalam Dewan Rakyat pada Isnin, 24 Oktober 1977, ialah Rang Undang-Undang Persendirian untuk meminda Akta Biro Siasatan Negara, 1973. Perbahasan dan pengundian ke atas Rang Undang-Undang Persendirian ini diteruskan pada Selasa, 25 Oktober 1977.

      Walaupun Tony Pua, yang dilahirkan pada 1 Ogos 1972, baru berusia lima tahun pada waktu itu, sangat pelik jika beliau, sebagai Setiausaha Publisiti DAP, tidak mempunyai team penyelidik. Lebih pelik lagi bila Lim Kit Siang, salah seorang Ahli Parlimen DAP yang mengemukakan Rang Undang-Undang Persendirian itu yang pada waktu ini adalah Ketua Ahli Parlimen DAP, tidak berbuat apa-apa untuk membetulkan Tony Pua.

      Lebih teruk lagi jika Lim Kit Siang sendiri sengaja menyembunyikan fakta beliau pernah dibenar untuk membentangkan Rang Undang-Undang Persendirian dalam Dewan Rakyat.

      Kredit

      Delete
    22. PERKARA paling menarik dalam penghuraian usul persendirian Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355 oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dalam sidang Dewan Rakyat semalam (kelmarin) bukanlah huraian itu sendiri, tetapi cubaan pemimpin Pakatan Harapan menghalang Abdul Hadi.


      Seluruh rakyat dapat menyaksikan betapa bersungguhnya pemimpin DAP mengganggunya bermula dari tindakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, cuba melengahkan masa dengan mempersoalkan tindakan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, menolak usul persendiriannya mengenai Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC).

      Ini diikuti tindakan Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo, mempersoalkan kewajaran RUU 355 diteruskan setelah Pandikar menerima writ pemula Tawfik Tun Dr Ismail bagi menghalangnya, tetapi Pandikar merujuk kepada amalan dan prosedur Parlimen di India, di mana peraturan subjudis tidak boleh menghalang Parlimen dari membuat undang-undang.






      Tegas Pandikar, yang disokong oleh keterangan Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Takiyuddin Hassan, mengenai penolakan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ke atas cabaran sama oleh Mansoor Saat dan tiga rakannya pada 2015 kerana ia bersifat pra-matang, cabaran ke atas keabsahan undang-undang hanya boleh dibuat setelah ia diluluskan oleh Parlimen.

      Cubaan Gobind memanjangkan isu ini dengan mengaitkannya dengan keputusan Pandikar menolak perbincangan mengenai isu 1MDB yang dibicarakan di mahkamah juga ditepis dengan baik oleh Pandikar yang menjelaskan perbezaan antara isu 1MDB dan isu ini yang hanya menyentuh soal sama ada RUU 355 bertentangan dengan perlembagaan atau tidak.

      Tindakan DAP ini tidak mengejutkan kerana sikapnya telah diketahui, tetapi yang membuatkan banyak kepala menggeleng adalah tindakan keras pemimpin PKR melalui Ahli-Ahli Parlimen Gopeng (Dr Lee Boon Chye), Alor Setar (Gooi Hsiao-Leung) dan Padang Serai (N Surendran Nagarajan) yang melanggar keputusan PKR menerima dan mengiktiraf hak Abdul Hadi.

      Boon Chye mempersoalkan kewajaran memberi keutamaan kepada Hadi, tetapi ini dijawab oleh Pandikar yang menjelaskan mengenai mandat yang diterimanya dari kerajaan. Tidak berpuas hati, Boon Chye mempersoalkan pula apakah usul Abdul Hadi ini usul atau RUU Ahli Bukan Kerajaan menyebabkan beliau diberikan syarahan panjang mengenainya oleh Pandikar.

      Hsiao-Leung pula membangkitkan persoalan mengenai perkenan Majlis Raja-Raja yang didakwa tidak diperolehi sebelum RUU 355 dibawa ke Parlimen, tetapi ini dijawab oleh Pandikar melalui rujukan kepada Penyata Parlimen yang membutirkan apa yang berlaku sewaktu Akta 355 diperkenalkan pada 1965 dan dipinda pada 1984 yang membuktikan ia tidak diperlukan.

      Jelaslah tindakan pemimpin PKR dan DAP ini, selain tindakan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dari Amanah melalak tidak berpuas hati bila Parlimen ditangguhkan, menimbulkan lebih banyak keraguan ke atas komitmen Pakatan Harapan mempertahankan Islam. Tindakan pemimpin PKR tentunya akan menjadikan tuntutan supaya Pas memutuskan kerjasama politiknya dengan PKR menjadi lebih kuat.

      Menjadi tular dalam media sosial adalah gelagat penuh emosi Kit Siang mempersoalkan sokongan MCA, MIC dan Gerakan ke atas mandat kerajaan yang diterima oleh Pandikar yang menunjukkan keterdesakan beliau untuk menghalangnya sekali gus mempolitikkan isu ini hingga memaksa Pandikar menunjukkan ketegasan yang memaksa Kit Siang akur.

      Turut terserlah ialah pembohongan Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua, di dalam video khas yang dikeluarkan oleh DAP bagi memburukkan RUU 355 dengan mendakwa RUU persendirian tidak pernah dapat dibentangkan walhal ia pernah beberapa kali dibenarkan, termasuk usaha Tengku Razaleigh Hamzah untuk meminda Akta Pertubuhan pada 1988.

      Syukurlah, walaupun RUU 355 belum dapat dibahaskan, usaha untuk mendaulatkan Islam sebagai agama negara telah maju setapak ke hadapan.

      Delete
    23. Nah ambil kau... kuasa rakyat yang dipuja-puja PKR nampaknya kena batang hitung pemimpin mereka sendiri.
      Ini selepas facebook Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli yang juga Ahli Parlimen Pandan dihujani kecaman dan kritikan terhadap tindak tanduknya di Dewan Rakyat pada Khamis.



      Asalnya, Rafizi nak luah ketidakpuasan hati dengan melahirkan rasa kecewa 'kononnya' tidak diberi peluang untuk berbahas Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355 pada Khamis, menerima kecaman negatif pelayar laman sosial itu.

      Rafizi seolah-olah tidak faham dengan penggunaan ayat yang digunakan oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia bahawa sesi perbahasan RUU355 akan 'ditangguhkan' pada sesi mesyuarat sidang Dewan Rakyat pada Julai nanti. Bukan 'disekat' seperti didakwa oleh Rafizi dilaman Facebooknya.



      "Saya dan beberapa ahli parlimen pembangkang yang tidak di beri peluang untuk berbahas di Sidang Parlimen hari ini selepas pembentangan Pindaan Akta 355 akan menyambung perbincangan tentang topik ini dalam suatu Sidang Parlimen Khas Pakatan Harapan pada hari isnin, 10 April nanti.

      "Walaupun suara kami telah disekat di parlimen, saya pasti rakyat-rakyat Malaysia yang telah meletakkan kepercayaan kepada kami ingin mendengar pendapat ahli-ahli parlimen mereka tentang pindaan Akta 355 ini.

      "Oleh itu, Sila saksikan Sidang Parlimen Khas Pakatan Harapan Akta 355 ini secara langsung dari laman Facebook page saya jam 8.30 malam pada 10hb April 2017," katanya menerusi status Facebooknya selepas sesi perbahasan RUU355 ditangguhkan.

      Status yang dimuatnaik Rafizi itu menerima kecaman hebat netizen yang merasakan beliau 'meroyan' setelah sesi perbahasan RUU355 ditangguhkan sedangkan peluang untuk membahaskan akta tersebut boleh dilakukan pada sesi sidang Dewan Rakyat akan datang.

      "Aik...ditangguh kata disekat? YB tak faham bahasa, ke tak boleh nak beza sekat dengan ditangguhkan? YB ada dalam dewan tadi? YB tak tengok ke berapa ramai geng-geng YB diberi laluan untuk mengacau Ahli Parlimen Marang buat pembentangan sehingga lewat hampir 1 jam. Kalau suara YB dan geng-geng disekat, jangan harap speaker nak bagi laluan. Ke YB tidur sebelum pembentangan bermula tadi," kata pengguna Facebook Mohd. Luqman.

      "Kau (Rafizi) ni memang pemikiran liberal. Semua benda nak dipolitikkan. RUU355 ini untuk umat Islam, tak boleh ke kau sokong? Ke kau ni Islam hanya pada nama? Tak ade pegang hukum hakam Quran. Aku lebih hormat Ahli Parlimen UMNO dalam hal ini berbanding kau yang hanya khadam (kuli) abadi DAP. Dasar pondan tak ade telur," kata pengguna Facebook Wan Hafizie Wan Harun.

      "Dulu masa kerajaan (Pusat) tak jadi ambil alih (RUU355), macai Nuar (Anuar Ibrahim) bertepuk tangan, kabo (beritahu) PAS dah kena 'kencing' (tipu) dengan kerajaan, Barisan Nasional (BN) pengecut. Sekarang kerajaan dah buktikan siapa sebenarnya yang takut dengan RUU355 ini," kata pengguna Facebook Mohd Aznin Fazli.

      "Kalau nak bahas dan sokong RUU355,its okay Encik Rafizi. Tapi kalau nak persoalkan kenapa undang-undang Islam dilaksanakan, rasanya Encik. Rafizi tak layak jadi wakil rakyat beragama Islam lagi. RUU355 bukan pasal politik, itu hal agama. Kalau rasa diri itu Islam, mesti wajib sokong apa yang Islam laksanakan, kalau (Rafizi) masih rasa diri itu masih Islam. #ruu355bukanhalpolitik," kata pengguna Facebook Idham Aries.

      Pada hari terakhir mesyuarat pertama sidang Dewan Rakyat, keputusan penangguhan yang dibuat kira-kira jam 4 petang selepas mendengar ucapan sokongan daripada Datuk Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) itu telah mendapat bantahan daripada beberapa anggota Parlimen pembangkang kerana tidak diberi peluang membahaskan usul berkenaan.

      Ahli-ahli Parlimen pembangkang bertindak bangun dan melaungkan 'ini tidak adil', 'pengecut' namun Pandikar tidak mengendahkannya lalu bangun meninggalkan sidang.

      Delete
    24. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad diingatkan agar tidak mengeluarkan kenyataan bersandarkan rasional akal semata-mata tanpa merujuk kepada al-Quran dan sunnah khususnya membabitkan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355.


      Mufti Pahang, Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman berkata, langkah UMNO memberi laluan kepada Pas untuk membentangkan RUU 355 di Dewan Rakyat merupakan lambang penyatuan umat Islam dan bukannya perpecahan seperti yang didakwa Dr. Mahathir.

      Malah, beliau menjelaskan, kebanyakan ahli Parlimen beragama Islam juga dilihat bersetuju dengan pembentangan pindaan akta itu di Dewan Rakyat.

      “Saya nampak sendiri penya­tuan UMNO dan Pas dalam isu ini. Dahulu mereka musuh tetapi kini bersatu dan ini bukan merupakan satu perkara yang pelik sebalik­nya baik kepada umat Islam.

      “Justeru, saya rasa Dr. Mahathir tidak perlu lagi membuat kenyataan bersifat rasional akal sahaja kerana kita perlu merujuk kepada al-Quran dan sunnah dalam isu berkaitan Islam,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini, hari ini.

      Semalam, Dr. Mahathir mendakwa UMNO telah meme­cah-belah umat Islam di negara ini dengan membenarkan Pre­siden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membawa usul untuk meminda RUU 355 di Dewan Rakyat.

      “Sebenarnya ini bukan ada kaitan dengan agama Islam. Agama Islam tidak meminta kita buat sesuatu untuk pecah-belah orang Islam,” kata bekas Perdana Menteri itu seperti dipetik dalam sebuah portal berita.

      Mengulas lanjut, Ab­dul Rahman memberitahu, RUU 355 perlu disokong oleh semua orang Islam kerana ia akan mening­katkan martabat agama serta bidang kuasa mahkamah syariah.

      “Malah, Dr. Mahathir sebagai seorang Islam sepatutnya menyokong usul tersebut kerana ia jelas merupakan satu usaha meningkatkan martabat agama Islam serta lambang pe­nyatuan umat Islam di negara ini,” ujarnya.

      Sementara itu, Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Musa Awang turut memberikan pandangan sama apabila menegaskan yang pembentangan RUU 355 telah menyatukan umat Islam secara keseluruhan.

      “Saya nampak RUU 355 ini le­bih menyatukan orang Islam dan pandangan bahawa pembenta­ngan Pas itu telah memecah-belah orang Islam adalah mereka yang tidak bersetuju dengan kerajaan,” jelasnya.

      Delete
    25. Ruu pesendiraian dibenarkan dibentang zaman PM sebelum najin..zaman najin ruu persendirian oleh DAp tidak dibenarkan...main silap mata macai bodooh..

      Delete
    26. Berdasarkan sikap dua parti pembangkang di Dewan Rakyat pada Khamis lalu, PAS menegaskan - sekali lagi - bahawa mereka tidak akan menyertai Pakatan Harapan (HARAPAN).


      Dalam kenyataannya hari ini Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata insiden di parlimen itu juga membuktikan dua parti pembangkang - DAP dan Parti Amanah Negara (AMANAH) - umpama biawak hidup.

      "Episod RUU355 juga membuktikan perumpamaan yang digunakan residen PAS (adalah) betul, di mana kedua-dua belah (parti) ibarat biawak hidup. Di satu (pihak) tidak berani membawa, dan satu (pihak lagi) bukan saja menentang, bahkan hak PAS untuk membentangkan RUU355 melalui saluran demokrasi yang sah pun cuba dihalang," katanya.

      Tuan Ibrahim berkata demikian merujuk kepada usaha PAS membawa rang undang-undang persendirian untuk meminda Akta 135 - atau Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 - melalui presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Delete
    27. Malaysia telah mengamalkan sistem undang-undang berdasarkan sistem perundangan common law, hasil langsung daripada penjajahan Tanah Melayu, Sarawak dan Borneo Utara oleh Britain sejak awal 1800-an sehingga 1960-an. Perlembagaan Malaysia adalah undang-undang tertinggi, yang menggariskan rangka kerja undang-undang dan hak warganegara.


      Undang-undang persekutuan digubal oleh Parlimen Malaysia di seluruh negara. Terdapat juga undang-undang negeri yang digubal Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam keadaan tertentu. Perlembagaan Malaysia juga membolehkan pelbagai sistem kehakiman yang unik, iaitu undang-undang sekular (jenayah dan sivil) dan undang-undang syariah. Pelaksanaan dan hubungan antara kedua-dua sistem undang-undang yang agak rumit dan telah menyebabkan ketidakpastian.


      Satu lagi adat kebiasaan adalah sumber undang-undang adat. Kebanyakan kumpulan etnik di Malaysia mempunyai undang-undang adat mereka sendiri untuk diikuti. Ada yang masih berkuatkuasa, manakala terdapat juga yang kehilangan kuasa selepas diatasi oleh perundangan parlimen.


      Dalam rangkaian ini adalah wajar bahawa kebanyakan kes pribumi adat Iban kerana mereka adalah yang paling ramai sekali di negeri Sarawak. Sarawak bernasib baik dari Sabah kerana sebahagian besar kes-kes yang berkaitan dengan undang-undang adat ia dinyatakan dalam laporan, laporan Mahkamah Tinggi Sarawak, Borneo Utara dan Brunei dan adalah lebih kurang dipetik dalam Jurnal Undang-Undang Malaya (Malayan Law Journal) sejak pembentukan Malaysia.


      Juga, di bawah undang-undang yang berkaitan dengan Undang-undang Adat Bumiputera, ia lebih lengkap, terutama undang-undang kecil, seperti Undang-undang Mahkamah Melayu Sarawak, Tusun Tunggu dan Kanun Denda Adat Orang Ulu. Undang-undang kecil yang dibuat di bawah Ordinan Adat Istiadat Bumiputera (Native Customary Laws Ordinance) (Bab. 51) yang terkandung dalam Undang-undang Sarawak pada tahun 1958, Jilid VII (Bab. 51).


      Terdapat juga undang-undang adat Cina dan adat Hindu, terutamanya mengenai perkara undang-undang keluarga. Walau bagaimanapun, berikutan enakmen tunggal pada tahun 1976 undang-undang ini telah kehilangan kuasanya.


      Dua sistem undang-undang di Malaysia telah lama diamalkan dan ditetapkan dalam Perkara 121 (1A) Perlembagaan Malaysia. Perkara 3 juga memperuntukkan bahawa undang-undang Islam adalah suatu perkara yang undang-undang negeri kecuali bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Malaysia. undang-undang Islam merujuk kepada undang-undang syariah.

      Delete
    28. Ada orang yang mengatakan sistem dua perundangan tidak adil dan tidak sesuai dilaksanakan di negara ini tanpa memikirkan yang Malaysia terdapat berbagai kaum, agama dan kepercayaan. Mahkamah adat dan mahkamah syariah sudah lama diamalkan sebelum kedatangan penjajah dan tiada pula timbul masalah diantara kaum dan agama dalam negara ini. Ada pihak yang cuba nak jadi pahlawan memperjuangankan satu sistem perundangan sekular tanpa memikirkan perasaan kaum dan agama lain.


      Di negara maju pun masih ada yang mengamal sistem dua perundangan seperti di Amerika Syarikat.

      Amerika Syarikat mempunyai sistem dua mahkamah kerana ia mempunyai mahkamah negeri dan mahkamah persekutuan. Satu kes negeri tidak boleh didengar oleh mahkamah persekutuan kecuali isu undang-undang persekutuan juga terlibat dan mahkamah negeri tidak boleh mendengar isu mahkamah persekutuan. Adakah mereka juga tidak berlaku adil kerana melaksanakan dua sistem perundangan?



      Terdapat pihak tertentu dalam negara ini mahu negara ini hanya melaksanakan satu sistem undang-undang sekular dan tidak menerima perundangan selain daripada undang-undang sekular. Kalau perkara ini menjadi kenyataan maka secara tidak langsung undang-undang lain seperti undang-undang adat dan undang-undang syariah akan terlucut dengan sendirinya.



      Adakah pribumi dan umat Islam Sarawak bersedia menerima sistem undang-undang sekular yang tertinggi di negara ini dan melupuskan undang-undang adat dan undang-undang syariah yang sedia ada? Undang-undang adat dan undang-undang syariah akan kehilangan kuasanya sekiranya dilaksanakan hanya satu sistem perundangan di negara ini. Adakah undang-undang negara sekarang ini sudah sempurna dan adil tanpa perlu dipinda lagi?



      Kita mengesa agar semua pihak yang kurang faham dengan adat dan perundangan agama lain perlu pelajari secara mendalam isu-isu yang dibangkitkan sebelum memberi sebarang ulasan yang boleh menyinggung perasaan mana-mana bangsa dan agama.



      Jangan bersikap perkauman melampau dan cuba memainkan sentimen agama untuk meraih sokongan kerana kalau silap langkah ianya boleh mencetuskan perbalahan antara kaum dan agama dalam negara ini. Hormati pandangan orang lain dan sekiranya tidak setuju boleh bincang secara baik tidak perlu menghina dan memperlekeh usaha orang lain.



      Adalah disarankan semua pihak yang bertelingkah dapat berjumpa dan berbincang secara baik tanpa mencetuskan perasaan tidak puas hati antara kaum dan agama. Harap masalah ini dapat diselesaikan secara baik dan harmoni demi kesejahteraan rakyat dalam negara ini.

      Delete
    29. Seorang pengguna Facebook bagaimana pun mengeluarkan satu komen berikut di akaun Facebook Suhaizan:

      YB Rafizi Hero Tulen atau Tukang Pemfitnah?

      1. Tidak cukup dengan fitnah 90 juta oleh Sarawak Report, kini YB Rafizi muncul dengan fitnah terbaru iaitu PAS dapat dana 1MDB pula. Kononnya wang disalur melalui akaun peribadi PM Najib kepada seorang tokoh yang rapat dengan PAS.

      2. Cuba lihat taktik modus operandi mereka tetap sama iaitu:
      a) lemparkan tuduhan secara samar tanpa bukti.
      b) cabar si mangsa yang dituduh untuk kemuka bukti tidak bersalah dan saman mereka yang menuduh.
      c) taktik ini tidak susah pun hendak dibaca. Buat tuduhan berulangkali agar orang awam percaya dan imej PAS tercalar teruk.

      3. Sehingga ke hari ini pun Sarawak Report tidak pernah mendedahkan bukti PAS terima dana 90 juta. Dalam dakwaan YB Rafizi pula, dia menuduh seorang tokoh yang rapat dengan PAS mendapat dana 1MDB lalu dana itu disalur kepada PAS.

      4. Oleh kerana YB Rafizi ni amat terkenal sebagai Hero Pendedah Maklumat, maka PAS sememangnya sedia dan terbuka menanti bukti tuduhan sebegini. PAS sedia disiasat oleh SPRM. Dalam kes 90 juta, SPRM sendiri telah mengesahkan tuduhan yang dilemparkan itu tidak ada bukti. Mudah bukan.? Tuduh sahaja..

      5. PAS tidak pernah lupa dengan Episod Drama Langkah Kajang yang kejang dan gagal itu. Bukankah arkiteknya si YB Rafizi ni.? Bukankah akhirnya terbukti di mahkamah bahawa cereka 90mukasurat tuduhan terhadap Tan Sri Khalid itu adalah fitnah dan PKR meminta maaf.

      6. YB Rafizi merupakan Naib Presiden PKR. Jadi,tuduhan terhadap PAS ini seolah-olah memberi mesej PKR mahu ‘berperang’ dengan PAS. Semalam di Parlimen pun, Ahli Parlimen PKR antara yang bangun menghalang Tuan Guru Presiden PAS daripada membentangkan RUU 355. Maka, kesemua ini boleh dijadikan asas penilaian dalam membuat keputusan hubungan antara PAS dan PKR di Muktamar PAS pada hujung April nanti.

      Delete
    30. Sayap perundangan PAS membuat kebangkitan semula setelah hampir runtuh pasca Muktamar PAS 2015 di Kuala Selangor apabila berjaya menghimpunkan para peguam dan pengamal undang-undang serta mahasiswa jurusan berkenaan dalam penglibatan bersama entiti itu.


      Pengarah Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia Dewan Pemuda PAS Malaysia (Juham), Wan Rohimi Wan Daud memaklumkan terdapat lebih 60 peguam dan pengamal undang-undang, serta 84 mahasiswa dari jurusan berkenaan berdaftar dengan pihaknya yang disifatkan beliau sebagai penyertaan dan kekuatan sangat membanggakan.
      Malah menurutnya, hasil dari hubungan dan program bersama yang dijalankan, Juham menjangka penambahan sekurang-kurangnya 20 anggota muda baharu setahun dari kalangan graduan berkaitan, sekali gus optimis tidak akan ketandusan pelapis.

      “Insya-Allah kalau kita semua memainkan peranan, sayap undang-undang PAS akan lebih ke hadapan dalam cabaran masa akan datang dan saya minta kepada rakan-rakan saya yang datang daripade jauh supaya bergerak ke kanan dalam Jemaah ini. Kita semua adalah ahli golongan yang profesional, jangan rendahkan diri kite ke taraf ‘cybertrooper’.

      “Mana-mana kurang dalam parti yang masih kurang penekanan, diantaranya ialah pengurusan aset-aset yang sebahagiannya dikendalikan oleh Juham atau golongan yang sewaktu dengannya,” ujar beliau pada Majlis Makan Malam anjuran bersama Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia PAS Pusat (Luham) dan Juham di Hotel Dorsett, di sini 7 April lalu.

      Beliau meminta agar semua merapatkan diri bersama jamaah dan bekerja sebagai satu pasukan dengan tidak sekadar menjadi pemerhati atau menunggu sehingga dipanggil kerana PAS amat memerlukan setidak-tidaknya kumpulan pengkaji bagi membantu Ahli-ahli Parlimen PAS.

      Katanya, pembentangan bersejarah RUU Pindaan Akta 355 oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sehari sebelum itu di Parlimen menjelaskan kepentingan peranan tersebut agar dapat berhujah serta berdebat dengan ilmu dan fakta.

      “Jadi kita nak sayap undang-undang ini bergerak ke kanan dan dalam jamaah ini supaya saudara boleh menyumbang dengan lebih baik, dengan lebih cemerlang untuk perjuangan yang sama-sama kita dokong,” serunya.
      Pada majlis itu turut disampaikan anugerah kepada Dato’ Wan Mutalib Embong (Anugerah Istiqamah), Senator Khairiah Mohamed (Anugerah Khas), Nik Bahrum Nik Abdullah (Anugerah Luham Paling Aktif), Mohd Kamaruzaman Wahab dan Mohamed Zamri Ibrahim (Anugerah Apresiasi Luham) atas sumbangan dan penglibatan mereka

      Delete
    31. Sejarah tercipta lagi apabila DAP secara jelas lagi terang menentang usaha PAS memperkasakan Mahkamah Syariah. Biar pun perundangan itu tidak melibatkan bukan Islam, namun DAP enggan mengalah.

      Telatah pemimpin DAP itu bukan perkara pelik kerana mereka bukan Islam. Namun yang anehnya parti-parti kerabat DAP dalam Pakatan Harapan juga dibayangi telatah yang serupa.
      Seribu satu alasan diberi mereka. Bagi orang kampung, sifir mereka mudah, sokong atau tidak.

      Mereka tidak mahu macam-macam alasan yang memeningkan kepala. Tindak tanduk parti terbabit boleh mengundang tidak puas hati pengundi Melayu. Biar pun DAP menguasai kawasan majoriti bukan Islam, namun ada juga orang Melayu yang pernah memangkah parti itu.

      Lebih-lebih lagi KeADILan yang menang di kawasan campuran. Bilangan pengundi Melayu tentunya lebih ramai. Merekalah yang mengangkat wakil rakyat KeADILan yang ada sekarang.

      Persoalannya mengapa KeADILan belum nampak pendirian tegas mengenai pindaan Akta 355 biar pun presidennya juga orang Melayu.

      Silap perhitungan pilihan raya umum (PRU) ke-14 boleh menjadi penentu masa hadapan parti itu.

      Orang Melayu biar pun ada antara mereka kurang mengamal tuntutan agama, namun persoalan akidah mereka tidak kompromi.

      KeADILan dilihat seolah-olah memperjudikan masa hadapan mereka dalam isu ini. Lebih malang lagi apabila dua anggota parlimennya Khamis lepas cuba melengah-lengah pembentangan usul oleh anggota parlimen Marang.

      Dr Lee Boon Chye (Gopeng) dan Gooi Hsiao Loong (Alor Setar) dibiarkan mengundang membangkit kemarahan orang Melayu. Sedangkan impian Dato’ Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, pembangkang mahu menjejaki Putrajaya.

      Isunya sekarang apakah tanpa undi orang Melayu KeADILan mampu mengapai impiannya.

      Tindakan anggota parlimen parti itu cuba melengah Datoí Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang membentang usul pindaan Akta 355 di parlimen mengundang persepsi baru.

      Mereka dilihat seperti membiarkan penentangan terbuka DAP terhadap usaha memperkasakan Mahkamah Syariah di negara ini. Ia boleh memberi kesimpulan baru kepada pengundi.

      Cubaan tentangan DAP diketuai Lim Kit Siang dengan dibantu anggota parlimen Puchong, Gobind Singh Deo.

      Sebelum itu Gobind mengemukakan alasan bekas anggota parlimen Benut, Mohamed Tawfik Ismail menghantar notis kepada Speaker Dewan Rakyat boleh menghalang usul meminda Akta 355 dibentang.

      Namun Dato’ Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) menjelaskan saman pemula seperti itu pernah ditolak Mahkamah Tinggi sebelum ini.

      Biar pun pada jam 12.30 pagi Speaker memberi kebenaran anggota parlimen Marang menghurai usul 355, namun tetap diganggu anggota parlimen DAP.

      Tan Sri Pandikar Amin Mulia menegaskan parlimen lebih berkuasa berbanding dengan mahkamah, seperti amalan di negara- negara Komanwel.

      Menurut beliau sekiranya mahkamah lebih berkuasa berbanding parlimen, tiada usul yang dapat dibentang di parlimen apabila ada saman pemula.

      Beliau juga berkata, usul yang dibawa anggota parlimen Marang hanya melibatkan pindaan terhadap Akta 355 dan bukan isu baru.

      Biar pun penjelasan demi penjelas an diberi, namun anggota parlimen DAP masih lagi berdegil sehingga Speaker memberi kata dua.

      Ternyata penjelasan panjang lebar anggota parlimen Kota Bharu, melewati hampir dua jam banyak membuka tirai.

      Malah ia diakui sendiri Speaker huraian lanjut usul tersebut memberi kefahaman yang lebih jelas sekarang. Anggota parlimen dapat menimba ilmu baharu.

      Pelbagai isu yang sebelum ini membungkam di dada akhirnya terelai. Kini tiada lagi alasan bagi pemimpin PAN untuk mencipta seribu helah.

      Begitu juga bagi KeADILan yang sering dilihat berlapik alasan maqasid syariah.

      Lebih mendebar lagi apabila agamawan dari menyifatkan ‘tidak menyokong RUU 355 bukan sekadar tidak merosakan akidah, malah an menyokongnya jika terbukti mendatangkan kerosakan, maka tidak salah dianggap ia sebagai dilarang’.

      Delete
    32. Pemuda PKR hari ini mempertahankan hak Datuk Seri Abdul Hadi Awang membawa rang undang-undang (RUU) persendirian bagi memberi kuasa lebih kepada mahkamah syariah, sambil berkata ia tidak perlu dijadikan modal politik bagi menimbulkan keresahan rakyat.

      Timbalan Ketua Pemuda PKR, Dr Afif Bahardin turut mengalu-alukan penjelasan presiden PAS yang juga ahli Parlimen Marang, serta Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Takiyuddin Hassan, di Dewan Rakyat minggu lalu mengenai RUU meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, atau RUU 355, sebelum Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia menamatkan sesi.
      “Pencerahan yang diberikan YB Marang dan Kota Bharu sedikit sebanyak mampu meredakan keresahan yang timbul sebelum ini dan diharap ianya dapat menjurus ke arah satu situasi yang membina dan bermakna untuk usaha pemerkasaan Mahkamah Syariah di negara ini,” kata Dr Afif.

      Khamis lepas, Pandikar menamatkan sesi perbahasan Dewan Rakyat sebaik saja Takiyuddin menjelaskan usul Hadi bagi menambahkan hukuman maksima ke atas pesalah syariah.




      Ia mencetuskan ketegangan apabila beberapa wakil rakyat pembangkang berulang kali mempersoalkan tindakan Pandikar sambil dibalas beberapa wakil rakyat Barisan Nasional (BN).

      Dr Afif berkata polemik RUU 355 “yang telah dimainkan Umno sebelum ini tidak harus lagi digunakan sebagai modal politik dan menimbulkan keresahan di dalam masyarakat”.

      Menurutnya, pihaknya juga “menghormati hak YB Marang dan PAS untuk membentangkan RUU 355, seperti yang dijamin Perlembagaan dan amalan demokrasi di negara ini.”

      Delete
    33. Brsungguh2 tu Anon...brjela2 mcm crita pendek..
      Pendekkan kata brapa banyak dedak telah di telan..
      Kakakakakakka...ptui..

      Delete
  2. Semoga Tun panjang umur. Amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. آمين آمين آمين يا رب العالمين

      Delete
    2. آمين آمين آمين يا رب العالمين

      Delete
    3. Aamin Aamin Ya Robbal A'lamin.

      Delete
    4. Anminnn....Aaminnn....Aminnn.....Ya Allah ...Rahmatilah Tun Mahathir dan keluarga nya.

      Delete
  3. .
    .

    Mari lah kita berdoa untuk kesejahteraan Tun dan di panjangkan lagi umur nya. Di beri kekuatan yang luar biasa.


    Ya Allah semuga Engkau permudahkan kami mengantikan pemimpin yang zalim kepada pemimpin yang taat pada Mu dan takut pada Mu dengan Engkau berikan Tun perlindungan sepanjang hayat nya.

    Amin.

    ReplyDelete
    Replies

    1. آمين آمين آمين يا رب العالمين

      Delete
    2. Aaaaammmiiinnnnn!!!!!!

      Delete
  4. Tun madey kan doktor...tentu dia tahu nak jaga kesihatannye...
    Najin bukan doktor...dia perlukan banyak wang untuk bayar khidmat doktor...king of cash...

    ReplyDelete
  5. Tak dapat first..ape pun pas pis pus..en odi q7 senyap je?

    ReplyDelete
  6. Semoga TM di kurniakan kesihatan berpanjangan dan panjang umur untuk merubah Malaysia dari segala penyagak dan penyamun yang menghancurkan negara.

    ReplyDelete
    Replies

    1. آمين آمين آمين يا رب العالمين

      Delete
  7. Ya ALLLAH yang MAHA BERKUASA LAGI MAHA MENGASIHANI,,,KAU panjangkan lah umur Tun Dr Mahathir serta berikan lah kesihatan dan kekuatan fizikal dan mentel terutama dalam usaha untuk menumbangkan pemimpin yang mezalimi serta memperdaya rakyat dan menjual agama Ammin..

    ReplyDelete
    Replies

    1. آمين آمين آمين يا رب العالمين

      Delete
    2. Aaammiinnnnn!!!!

      Delete
  8. Tokoh mcm Tun hanya ada 1 dalam 100 tahun. Setiap negara ada spt di Thailand ada Thaksin, Spore ada Lee Kuan Yew dan Indonesia ada Jokowi. Adalah amat malang n satu kerugian jika kita kehilangan permata yg kita ada ini. Salah silap kurang dan lebih jadi lumrah dah ada dlm setiap org tetapi hari ini kita menikmati hasil gigih beliau dengan pembangunan negara kiya dan kehormatan dan kebangaan dengan nama Malaysia di mata dunia dan jauh sgt lah dengan apa yg jadi sekarang ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu bro 22:38...
      Allah telah beri kita seorang penimpin yg hebat spt Tun, tetapi rakyat Malaysia tidak bersyukur.
      Sebahagian rakyat Malaysia mempercayai fitnat dari Tokoh Munafik yg membuat fitnah kpd Tun sepanjang 22 tahun pemerintahan nya.
      Allah sudah memberi amaran; 'jika kamu bersyukur diatas nikmatku, akan ku tambah nikmatnya, jika kamu kufur azab ku amat pedih'

      Kihidupan Rakyat Malaysia sekarang teramat pedih hasil kesilapan perbuatan sendiri.
      Disangka Malaysia mendapat ketua malaikat dari langit. ....rupa nya syaitan laknatullah dari perut bumi.

      Delete
  9. Semoga Allah Azza Wajallah memanjangkan usia Tun M,dalam keadaan sihat wal'afiat dan dapat kiranya membantu menaikkan martabat Negara kita seperti dahulu kala,, Aamiin Yaa Rabbal A'lamin

    ReplyDelete
    Replies

    1. آمين آمين آمين يا رب العالمين

      Delete
  10. Semoga Allah merahmati Tun Mahathir, Tun Siti Hasmah, dan kita semua. Aamiinn.

    ReplyDelete
    Replies

    1. آمين آمين آمين يا رب العالمين

      Delete
  11. Perjuangan menjatuhkan pemerintah yg zalim akan mendapat pahala dari Allah , justeru mahathir dikira sebagai pejuang Islam krn ingin melindungi negara ini dari kemusnahan dari nafsu syaitan yg merasuk pada pemenrintah yg sudah mendapat gelaran antarabangsa klepetokrasi, disamping pada kehinaan juga pada ulamak Parti lebai yg cuba berselindung disebalik serban yg cuba mempertahan / bersekongkol dgn pemerintah yg salahlaku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari kita sama sama berjuang menentang Raja Yang Zalim.....ini negara kita tempat kita dilahirkan...tempat anak cucu kita menuruskan hidup.
      Jangan biarkan Malaysia dikhianati.....kita wajib menentang mereka....kita mesti berdiri dibelakang TUN MAHATHIR....

      Delete
  12. Salam. Itulah Mujaddid yang bakal mentalkin UMNO dengan bantuan saudara saudari. Jangan sia sia kehidupan. Berjuang demi menegakkan kebenaran demi Islam yang Allah SWT rahmati dan tentukan untuk kita. Allahhuakbbar.

    ReplyDelete
  13. Semoga Allah melindungi serta melimpahi kesihatan yang baik kepada Tun.Amin.Amat menghormati Tun.

    ReplyDelete
    Replies

    1. آمين آمين آمين يا رب العالمين

      Delete
  14. Ya Allah,,,walaupun kau telah memakbolkan konspirasi jahat memenjarakan saudara DSAI,,,namun kau telah menganugerahkan Tun Dr Mahathir demi meneruskan perjuangan mulia menyelamatkan rakyat dan negara,,Maka Ya Allah ,,panjangkan lah umur Tun Dr Mahathir dan keluarganya,,dan kau berikan kan kekuatan yang berganda fizkal dan mentel untuk TunM mengemudi rakyat menumbangkan kezaliman dan kedurjanaan pemimpin yang sesat

    ReplyDelete
  15. Undi kita kepada PH khasnya PPBM adalah tanda terima kasih tak terhingga kepada Tun M dan secara tidak langsung menyumbang kepadah perjuangan beliau yg terakhir ini. Aku berjanji undi aku milik PH pada PRU 14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. GERAK KAN SAUDARA MARA KITA....SEDARKAN KAWAN KAWAN KITA.....LAWAN MUSUH MELALUI MEDIA LETRONIK....

      KITA CERITA BENAR KEPADA MEREKA...
      ...PASTI umno dan pas tumbang!!!....

      Delete
  16. Sejak zaman siswa lagi
    Tun Mahathir Perdana Menteri
    Rakyat senang berniaga tak rugi
    Peruntukan jabatan telus tak lari

    Rakyat aman negara di kenal
    Peranan Tun sememangnya handal
    Di PBB semangatnya kental
    Yahudi,barat kerap dibedal

    Silap salah resam manusia
    Pada Malaysia Tun berjasa
    Masih berjuang dilanjut usia
    Semoga dilindungi Allah yg esa

    Kepada Allah kita pohonkan
    Dipanjangkan umur diberi kekuatan
    Perosak negara kita singkirkan
    Semoga terus membimbing Pakatan

    Tanpa Tun pengkhianat berleluasa
    Wang negara sesukanya dia
    Tipu bangsa dengan kuasa
    Berbillion songlap buktinya ada

    Sejak remaja ingin bertemu
    Tidak disangka ia berlaku
    Tun senang terima tetamu
    Empat mata berbincang buku..

    Terima kasih pada negarawan
    Jasa dikenang, sebagai pahlawan
    Namamu tetap tinggi diawan
    Tun the Best, The Only One!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik!!!

      Delete
    2. Fan Tun:-

      Kepada Allah kita pohonkan
      Dipanjangkan umur diberi kekuatan
      Perosak negara kita singkirkan
      Semoga terus membimbing Pakatan

      John Doe:-

      آمين آمين آمين يا رب العالمين

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Kalau ada sumur diladang
      Boleh saya menumpang mandi
      Semoga tun m umurnya panjang
      Menumbangkan pemimpin sikleptokrasi..

      Walaupun tun dah keluar parti umno BarangNaik
      Masih dikerumuni rakyat jelata
      Tun m contoh pemimpin yang baik
      Legasinya tak hilang tetap dimata..

      Delete
    4. Masa beli barang di 99 Speedmart semalam, ada satu org India yg sedang beratur di belakang saya siap bpantun lagi:

      Suma barang naik harga,
      Tapi gaji juga tara naik;
      Suma mentri tara guna,
      Kasi mati lagi baik..

      Delete
  17. Kena doakan Najib dan suaminye panjang umor jugak supaye dia dapat saksikan kekalahan umngok dan lari tak cukop tanah buru di DOJ, SPRM, PDRM dan seumpamenye.

    ReplyDelete
  18. Sejuta bintang di angkasa
    Sinarnya mempesona
    Sebutir bintang di taman seni
    Cahayanya berseri
    Biar bertahun masa beredar
    Satu wajah satu nama takkan pudar

    Tetap jelas di ruang mata
    Setiap gerak gaya
    Bergetaran merdu sinar
    Di persada budaya
    Hingga kini menjadi sebutan
    Tetap terpahat namamu di ingatan

    ( korus )
    Kaulah satu satunya
    Di antara berjuta
    Insan teristimewa

    Patah tak tumbuh lagi
    Hilang belum berganti
    Kerana kau tersendiri

    Kaulah satu satunya
    Di antara berjuta
    Insan teristimewa

    Kau kebanggaan kita
    Kau budayawan bangsa
    Engkau... lagenda

    #HidupTun

    ReplyDelete
  19. Masih ada di kalangan pembangkang yg tidak senang dgn kehadiran Tun M dalam Pakatan.

    Secara sengaja atau tidak sengaja tindak tanduk sebegini memberi peluang lebih cerah kpd BN utk terus berkuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikiki..

      Klu BN nk menang!!!
      Turunkan harga barang
      Naik kan nilai ringgit

      Saya akan undi BN
      Klu tak boleh saya undi PH

      Delete
  20. Salam.seluruh rakyat ayuh jangan ragu2 lagi...gunakan kuasa kita untuk menentukan pemimpin2 yang ikhlas menjadi hamba rakyat.kita tolak,tolak,tolak pemimipin2 yg menjadikan rakyat sebagai hamba.KUASA DITANGAN KITA...HIDUP TUN M.MAY ALLAH BLESS YOU 4EVER.

    ReplyDelete
    Replies

    1. آمين آمين آمين يا رب العالمين

      Delete
  21. Saya sebagai ahli tetap Tmbalan Ketua Cawang UMNO juga sentiasa mendoakan agar Dato Najib sentiasa dipanjangkan umur agar terus berbakti kepada negara dan bangsa Melayu. Dato Najib merupakan salah satu dalam 100 tahun. Beliaulah pembaharu negara. Beliaulah mentransformasikan negara. Hidup Najib. Hidup Melayu. Jangan biarkan Malaysia dijajah komunis.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...Terbaik..
      Calon maharaja lawak Punya komen..
      Kalau najib 1 dlm 100 tahun,malang la nasib kami terkena hidup di zaman najib .
      Ada duit,joli Sana sini..
      Tak Ada Duit, ketedarah rakyat..
      Tak cukup lg..Tambah hutang Sana sini..
      Gerun bla pikir apa pulak si musibat tu duk pikir Cara nak perah rakyat..

      Delete
    2. Hebat ar troll najip ni..hidup kellies castle!!

      Delete
    3. Woi kellies! Nk nganjing pun agak2 ler....

      Delete
    4. 2. 6 billion cukup tak untuk 100 Tahun,,,kalau dah tak ada lagi apa2 nak di gadai,,, boleh lah gadaikan pulak nyawa rakyat .


      Nukilan Ikhlas Alumni Universiti Idongo

      Delete
    5. Watak kellie castle ni mmg x wujud. Ia hanya diada2 kan utk mmburukkan umno..

      Delete
    6. Salam alumni Newcastle University,,,boleh tak kiranya kita berkongsi dedak ...sama2 kita buat tesis bertajuk STRATEGI HALUS MEMPERBODOHKAN RAKYAT,,,Peluang kita untuk kaya cepat sekarang ini terbuka luas

      Delete
    7. Kellie , skrg dah Cawang pulak, dulu Ranting.
      Mcm kenal, kalau Ranting ranting tu dari mana sebenarnya kan?
      Hehe, hancing la kat sini...

      Delete
    8. Adohai,

      Sampai nak letak nama university.

      Nak tanya sikit, Newcastle cawangan England ke cawangan Johor Bahru?

      Orang putih pun tak letak nama U kalau komen dekat blog.

      Letaklah nama lain, buat malu orang New Castle saja.

      Delete
    9. Panjangkan umor najin supaya boleh didakwa di mahkamah selepas pru..

      Delete
    10. Jangan perli bro....dulu dia baru tukar mazhab....keliru ranting dgn dahan.
      Kerja dia bagus kot, sudah naik pangkat ke jawatan timbalan.
      Cawangan kg mana ye?...
      Ahli ramai lagi kah yg tinggal. Takut takut dah tak sampai 10 orang....itu pun yg tinggal ....ketua caw. tim.caw...ajk(tunggul kayu).

      Delete
    11. Wah, graduan kellycastle sudah pandai promo diri!
      Bila rosmah baca blog ini dia mesti cari ini orang.
      Penyokong no1, cawangan mana,
      Mesti kasi naik pangkat sargen....dedak oh dedak kenapa kena catu...

      Delete
    12. Kellie's castle ni mmg betul2 nganjing maslan. Dulu ms org kutuk maslan, dia citer pointer dia. Laa ni, mamat ni nganjing.

      Delete
    13. Dulu ketua cabang. La ni ketua cawangan. Bukan cawang ler kelly. Cawang tu pencawang.....adeih.

      Delete
    14. Bukannya dia taktahu...budak 'u" mana boleh taktahu.
      Dia nak letak diri Ketua Bahagian memang tak berani sebab ketua Bahagian Umno semua JUTAWAN.
      so.....letak diri 'Ketua Cawangan' lah sebab dia pakai kapcai buruk je....lampu signal pun padam......he...he.....

      Delete
    15. Kelly ni amran kut...dulu buat page 1Juta Rakyat Mesia Sokong Dato Najib. Laa ni menyamar jadik grad newcastle...

      Delete
  22. kellie mengaku ketua 'cawang'
    Nampak benar dia temberang
    entah2 pembasuh dulang
    dibagi upah dia pun pulang

    katanya jibbo satu satunya
    seratus tahun baru menjelma
    orang pertama tunduk ke China
    berkawan komunis untung bersama

    jibbo dikata pembaharu negara
    Negara sedang mendapat bala
    mengaku billion dikocek dia
    diberi oleh pak arab gila

    "jangan biarkan Malaysia dijajah komunis"
    itu laungan kellie yang sadis
    jibbo ke China pengalaman manis
    jual negara tak jadi kudis

    jibbo perintis tranformasi negara
    kellie mendakwa pemulihan segera
    rakyat merasa dah huru hara
    kos meningkat makin sengsara...











    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Heran aku melihat si kellie
      Butakah mata bisu atau tuli
      Pada pemimpin kleptokrat menjadi kuli
      Negara banyak berhutang dia tak ambik peduli..

      Lantas si kleptokrat di angkat tinggi
      Katanya membuat pelbagai transformasi
      Tapi sebenarnya hanya buat cukai Gst
      Yang lain ku ingat, malaysia boleh angkat satu jari..

      Delete
  23. Saya sebagai ahli tetap Tmbalan Ketua Cawang UMNO juga sentiasa mendoakan agar Dato Najib sentiasa dipanjangkan umur agar dapat di sumbatkan dalam penjara oleh bangsa Melayu. Dato Najib merupakan salah satu dalam 100 tahun. Beliaulah penyamun negara. Beliaulah mentransformasikan negara kleptokrasi. Hidup Najib (dalam jel). Hidup Melayu. Jangan biarkan Malaysia dijual kpd komunis

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University kepala atok hang berjambul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin!!!
      Semoga najib jgn mati dulu sblm kena dakwa dan masuk penjara sungai buloh nnti

      Hidup najib!!!

      Kikikik..///

      Delete
    2. Eik?...wak ada lagi?...
      Lampu sigal dah tukar wak?
      Tunggu elaun?.....he...he...

      Delete
  24. Salam alumni Newcastle University,,,boleh tak kiranya kita berkongsi dedak ...sama2 kita buat tesis bertajuk STRATEGI HALUS MEMPERBODOHKAN RAKYAT,,,Peluang kita untuk kaya cepat sekarang ini terbuka luas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak kongsi camne elaun dah kena potong....big bos dak amok sakannnnn...
      Kikiki...kiki..

      Delete
  25. Panjang atau pendek umur adalah ketentuan Ilahi. Tetapi ketentuan Ilahi bukan satu kebetulan melainkan ada alasan dan hikmah di sebaliknya.

    Sesetengah orang berkata Tun M panjang umur disebabkan doa Fadzil Noor. Ini sangat kelakar sebab kalau begitulah mustajabnya kata-kata almarhum Fadzil Noor nescaya dia akan doakan untuk dirinya dahulu agar panjang umur dalam kebaikan dan bukan ke atas orang yang banyak dihentamnya.

    Orang-orang yang pernah menghentam Tun M dan memanggilnya nyanyuk hanya di atas alasan usia boleh dikatakan semuanya dah 'pergi' dahulu sebelum Tun M walaupun mereka jauh lebih muda daripada Tun M.

    Sekalipun Anwar Ibrahim turut pernah menghentam Tun M tetapi belum terdengar oleh saya modal hentamannya ialah disebabkan usia Tun, dan pada hari ini Anwar juga masih diberikan nafas oleh Allah.

    (Ada seorang projibo dalam ni pernah menghina Tun M di blog lain di atas alasan usia kononnya Tun akan 'pergi' dahulu. Saya mahu lihat di antara Tun M yang sudah hampir seabad dan dirinya yang masih muda belia siapa yang akan kekal lebih lama. Jangan terkejut kalau yang berlaku adalah di sebalik apa yang ia pernah katakan di dalam bentuk penih menghina).

    Saya percaya Allah sengaja panjangkan umur Tun M disebabkan ia punya kerja penting yang masih belum selesai dan hanya beliaulah satu-satunya calon yang paling layak utk kerja ini iaitulah mengetuai gerakan menjatuhkan PM yang khianat, penyamun jahat dan pendusta.

    Tun M pernah ditanya rahsia kesihatannya dan ia menjawab dgn rendah diri cara menjaga kesihatan. Tapi saya melihat dan percaya satu-satunya alasan bgmn Tun M boleh panjang umur dan kekal sihat adalah 'blessed' dan sudah tentu Tun M tidak akan menyebut perkara ini.

    Lihatlah bgmn pada usia 90-an beliau masih boleh memandu kereta dan menunggang kuda. Betul-betul luar biasa.

    Seperti tuan blog dan kebanyakan peserta, saya juga mendoakan agar Tun M terus dipanjangkan usia di dalam kebaikan dan kesihatan agar terus dapat mengetuai kita semua dalam gerakan menjatuhkan PM penyamun ini.

    In shaa Allah usia Tun akan dipanjangkanNya sehinggalah Tun dan dapat melihat dan menikmati sendiri hasilnya.

    آمين آمين آمين
    يا رب العالمين

    ReplyDelete
  26. SAYA DAH DAN SAYA TAK PEDULI
    SAPA PLAK YG PEDULI ITU SEMUA
    PALING TIDAK SELAMATKAN SI PUTRI
    MARINA GEREJA BERSYAHADAH SEMULA

    .... DAH NAK MATI DAH.... SAPA PLAK YG PEDULI ... TAK YAH TERHEGEH HEGEH MENJAJA USIA.. CUMA LEBIH BAIK USIA DAH NAK MATI NI SELAMATKAN AKIDAH ANAK PEREMPUAN SENDIRI SRBELUM PERGI MATI..... TU JER YG PATUT BUAT SEBELUM PERGI MATI.... ADIOSSSS AMINGOSSS KUTTY KU ...


    KIKIKIKI.....


    BERAMBUS SINGAPORK@ DAP.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn jadi bangang,,, dah lah penakut dan kaki subahat....

      Delete
    2. Taliban Totok dh tak dpt kawal perasaan ni. Sabar,berhuatlah baik secara ikhlas.
      beriman dan beramal pada manusia sejagat.
      Hormati Tun M. Doakan yg terbaik utk pemimpin yg sah terbilang. Tak rugi pun.
      Ingat nasib anak bangsa,agama dan tanah air tercinta.
      Usah berambus atau diikut jalan syaitan makanpork,dan bersikap jahilaiah.
      Moga kedua dua mata kita dibuka,dan bukan rasmi Dajjal..yg matanya satu.
      Moga Allah merahmatkan semua, yermasuk Kellie.

      Aamkn.

      Delete
    3. Akak langsuir lesbi ni nk cubit tetek ciput dia ni

      Kikikiki

      Delete
  27. umur panjang untuk lihat sendiri kerosakan yg dia dah buat, kroni dia yg macam cacing kepanasan dan mungkin Allah masih nak bagi dia masa utk bertaubat....itu pun kalau dia dah insaf!!!

    Anak2 dia kenalah nasihati dia....bukan buat dia macam biawak hidup...usung sana sani untuk kepentingan sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga Allah beri umur panjang pada Tun, dan sejahtera pada semua.
      Intan kaca sudah etap ada sifat dan nilainya yg nyata.
      Allah maha berkuasa, kita yg kerdil lemah. Usah disanggah, yang baik itu dari NYA.
      Baik berjubaj, baik tak berbaju, siapalah sangatlah kita.
      Maki senang , dendam pun bukannya susah.
      Cuma kesudahannya apa, padaNYA juga lah terserah.
      Suka lah kalau kita nak hujah,nak kata nak maki..
      Moga Allah memberi yg terbaik utk kita dan anak cucu , dan jauhilah bala pada negara.

      Delete
    2. Kerosakan sekarang najin punye angkara...king of the cash...tun madey tak pernah suruh najin klepek..

      Delete
    3. Kasi turun harga barang
      Kasi naik itu ringgit

      BN tipu
      Busuk punya worang

      Cittt.. Podachitt..
      Kikiki

      Delete
  28. 'Patah tumbuh hilang berganti" don't worry be happy,kiranya kita masih hidup tanamkan tekad membantu sesiapa juga yang memimpin bagi meranapkan najib dan pimpinanya.itu yang mustahak jangan putus asa.

    ReplyDelete
  29. DONT WORRY BE HAPPY
    PATAH TUMBUH HILANG B'GANTI
    BAWAK SYAHADAH SI PUTRI
    KAN TU LEBIH BAIK LAGI
    TAK LAG HEANNG SANA HEANGGG SINI


    .... BERAMBUS SAJA BARUA SINGAPORK@ DAP....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syahadah ko dah betul ke?..
      Kena gertak dengan kapir bn ko terus ikut perintah kapir....ko terkincit2... Beramboss melayu bodooooh..

      Delete
  30. Aamiin.... semoga Allah panjangkan umur Tun M dan dapat mengembalikan kegemilangan Malaysia

    Ya Allah, Kau selamatkanlah tanah airku ini dari pemimpin-pemimpin yang tidak amanah. Kau sumbatlah pemimpin-pemimpin yang tidak amanah ini ke dalam kancah kehinaan agar menjadi sempadan kepada pemimpin2 yg lain....Aamiin ya Rabbal A'lamin.

    ReplyDelete
  31. CUKUP CUKUP JADI BARUA BATU API
    UDAH2 LA MENONGKAT LANGIT TINGGI
    RAJA BAILOUT MENJAJA USIA KINI
    RUMAH KATA GO KUBO KATA MAI SINI...



    ........B.E.R.A.M.B.U.S
    ........PENSABOTJ EKONOMI SINGAPORK@DAP.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marah betul ni. Ternyata bisikan syaitan terngiang. Moga ALLAH memberi ketenanagan dan menunjuk jalan yg benar pada hambaNYA yh kerdil.
      Jauhi lah sikap buruk dari diro,dan berilah rahmat pada umatMU. dan keturunan kita semua.
      Maki,sindir,Usik,cuit. Hujah , sanggah lumrah dalam bicara. No hal.
      Ikhlas dalam perjuangan sangat penting.
      Ikhlas dalam diri yg lebih dulu genting..
      Mari terus berbalah,dari terus ikut jalan yg salah.
      Usah risau, usah resah.
      Janji kita semya akui, satu ummah.
      Biar ikhlas kalau nk jadi Lebai.
      Silap bawa takut jadi Lobai.
      Sj usik ,jgnla pula terasa cabai

      Delete
  32. Allahhuakbar. Sedih pulak saya dipagi ini. Semoga tun sihat dan dirahmati Allah.

    ReplyDelete
  33. pendekatan tun m amat teratur (systematic)

    mula2 menegur secara 'private' ; menegur secara terbuka ; menarik sokongan terhadap kerajaan UMNO/BN ; menarik sokongan terhadap kepimpinan najib n akhir nya menuntut najib berundur.

    ini lah pendekatan seorang yg bijaksana (wise n clinical).

    pasangan klepet ini tlh banyak mempersendakan n berkelakuan 'kurang ajar' terhadap tun m.

    selaku anak kelahira pekan, saya akan cuba sedaya upaya utk mempengaruhi warga pekan utk menolak mereka dgn secara empatik (emphatic).

    ini lah saja yg saya mampu membuat bagi 'membayar' balik jasa2 tun kpd negara yg tercinta ini.

    saya ingin sungguh melihat mereka berdua ini d adili dgn d perhatikan olih tun m n tun asmah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dato'

      Saya juga percaya majoriti senyap rakyat Malaysia ingin pasangan diadili....dan sesiapa yang bersengkokol dengan mereka...

      #SelamatkanMalaysia #IniKaliLah #HidupTun

      Delete
  34. Semoga Tun M muhasabah diri dan bertaubat!...jauhi perbuatan mengumpat dan menfitnah org lain ditakuti nanti tak sempat bertaubat dan mohon maaf kepada Allah dan kepada org diumpat dan difitnah kerana umur Tun sudah semakin senja.


    Perbanyakkan amalan dan bekalan ke sana nanti...toksahlah berfikir macam muda-muda dulu lagi.

    Buat Tun M...

    org yang bijak adalah org yang memikirkan soal kematian...jangan terlalu cintakan dunia....kalau asyik berfikir nak berdendam dan bermusuh dgn org sampai kesudahannya nanti tak habis.

    Sebagai orang tua,kecilkan impian untuk dunia,besarkan impian untuk akhirat
    !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamatkan diri kamu dan keluarga kamu dulu dari api neraka.
      Jika kamu keliru....bukankah nabi kita sudah ajar: Lakukan solat istiqoroh sebanyak mungkin!!!.
      Jangan diri mu dipandu oleh puak puak munafik yang hanya pandai menabur fitnah.
      Salam...

      Delete
    2. Sibodooh masih nak bela najin...najin rompak 1 mdb dikatakan fitnah..bahlol betul macai ni..

      Delete
  35. banyak netizen (terutama pendedak) tlh mencela saya apabila saya membuat kenyataan yg najib tidak menduduki pepereksaan akhir nya d Nottingham university UK.

    olih kerana university tersebut tlh mengeluarkan kenyataan yg najib lulus n tlh d anugerahkan ijazah dlm tahun 1974, maka saya terpaksa lah mengeluar kan penyataan maaf kpd nya.

    namun setlh memikir secara logika (logical thinking n by deduction)n juga setlh merujukan rasa was2 saya terhadap kelulusan nya kpd orang ternama yg juga pernah menjadi orang kepercayaan tun razak, maka saya amat yakin yg najib adalah a 'university dropout'.

    bekas penuntut (alma mater) uni tersebut wajib mendpt pengesahan n penjelasan drpd uni agar kelulusan ijazah mereka tidak akan tercemar n menjadi 'suspect'.

    jika uni tersebut terlibat n bersekongkol dlm memberi pengesahan 'palsu' terhadap kelulusan najib, maka ia tlh melakukan jenayah serious (felony) n wajib d bongkar.

    jika dakwaan saya ini benar ,maka saya ingin mengucapkan syabas kpd najib n pengelola2 nya kerana tlh berjaya menyorokkan fakta ini drpd pengetahuan umum.

    mungkin tun m pun tak tahu n tak sedar mengenai kedudukan akademik perdana menteri yg pernah menjadi 'anak' kesayangan nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. encik Rahman jpc jika sekalipun mahu melobi untuk menjadi calon, jangan diikut resmi Yahudi.

      Tuduhan awak telah dinafikan Universiti terbabit dan awak menyelamatkan tengkuk sendiri dengan pernyataan maaf untuk mengelak mudharat undang2.

      Simpan sahaja syak wasangka diri dan dunia ini terlalu besar untuk 'dibeli' oleh Najib atau kamu. seperkara lagi berdoalah selalu agar rundingan serigala Pakatan Harapan BAHARU tatkala berbahagi kerusi nanti PARLIMEN Pekan akan diberikan kepada PPBM dan kamu perlu melobi sekuatnya.

      Semoga 4 puak didalam Pakatan Harapan BAHARU menjadikan PRN Sarawak sebagai pengajaran bukan sebagai pedoman (jangan bertindih kerusi, pengundi bukan orang bodoh yang meletak nafsu sebagai panduan).

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. Unknown aka sahabat yg jahil lg sombong serta bodoh

      Adalah dgn main sentimen bangsa dan agama harga barang boleh turun dan ringgit naik balik!!!

      Sila jawab boleh tak BN buat apa yg rakyat minta???

      Klu tak boleh, siap la BN nk ke longkang

      Najib dan Rosmah haprak///

      Delete
    3. Bagaimana pula dgn pemimpin2 tidak kira menteri @ memegang jawatan2 tinggi dlm badan kerajaan yg mempunyai kelulusan tinggi & berpangkat dato' tapi langsung tiada ketokohan untuk jadi pemimpin???

      Boleh rahman tengok sendiri especially dato'2 melayu...ramai yg bangang. Kelebihan setakat boleh speaking omputih..tu sahaja.

      Cer komen sikit rahman.




      Delete
    4. pd awal 2014,apabila saya terasa sudah ada tanda2 yg najib semakin kehilangan dokongan warga(gradual lost of credibility), saya dgn ikhlas tlh mencadangkan beliau mundur setapak n mengambil tindak2 pembetulan.

      tiga perkara asas yg saya cadangkan ia lah :-

      1)suntik kan kembali semangat juang d antara penjawat awam yg sudah rasa terpinggir dgn ujud nya MAMPU,

      2)bijak pandai adalah penting, namun jgn sesekali abaikan input drpd kumpulan bijaksana,

      3)yg terpenting adalah utk memastikan semua dasar2 serta tindak2 pentadbiran wajib 'mesra rakyat'.

      jika saranan saya d ambil kira, saya yakin semua kelemahan bolih d atasi.

      tapi kalau niat kita drpd mula lagi sudah tidak murni, maka terjadi lah tragedy yg kita sedang alami sekarang.

      Delete
  36. utk makluman, saya akan menarik balik permohonan maaf saya jika terbukti najib n uni tlh bersekongkol utk menyorok kebenaran.

    saya tlh memohon bantuan 'alma mater' uni tersbut.

    jika d minta /d pilih utk bertanding d Par Pekan saya tidak akan menolak. banyak rakan2 tlh memberi perhitungan saperti tersebut 'kalah dlm tangan n menang masih jauh d samudera raya'.

    siapa pun yg akan bertanding melawan najib d Pekan akan berdepan dgn kenyataan d atas.

    apa yg penting ia lah UMNO/BN wajib d tewaskan dlm pru14 nanti. kemenangan akan lebih manis (saya percaya utk ramai warga) jika dlm proses kemenangan najib juga d tewaskan.

    analogi saya sederhana saja. membiarkan 'drop out' utk memusnah kan Negara memlalui kempimpinan yg 'hampas', serupa lah saperti memberi tanggung jwb mengendalikan pendaratan Apollo d bulan kpd guru sains sek menengah (no disrespect 2wards teachers).

    kita sudah bolih membayangkan tentang besar nya kemungkinan misi tersebut akan gagal secara 'total'.

    olih demikian sebelum ia nya berlaku, kita wajib mengambil tindakan pembetulan (corrective action) sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr. Tong Sam Pah. Tolong jgn biadap dgn pak rahman.

      Jaga sikit tingkah laku dan tutur kata kau.

      Hormat sikit kpd orang yg jauh lebih tua drp kau. Mungkin se usia dgn bapa kau.

      Mana budi bahasa kau sebagai anak Melayu???

      Delete
    2. Bro Zack,

      Analogi mudah:-

      Ular tedung yang menyusur di bawah akar tidak akan hilang bisanya.

      Ular lidi di atas pokok yang nampak ular tedung menyusur di bawah akar dan menjelrikan lidahnya tetap tak akan mempunyai bisa.

      Begitulah perumpamaannya bagi kaum yang mahu berfikir.

      Delete
    3. tuduh kemudian minta maaf dan kemudian menimbang untuk menarik kembali permohonan maaf - apa yg mengisi dada kamu wahai encik Rahman jpc ?.

      Sememangnya sangat penting untuk menumbangkan UMNO/BN, namun jauh dari itu kamu wajib mengenali ROH dan JASAD Pakatan Harapan BAHARU melalui bai'ah mereka.

      Encik Rahman jpc - awak dikurnia umur yang sangat panjang dengan hampir segala macam kelazatan dunia dapat kepada diri sendiri.

      Sudikah kamu menyatakan kepadaku apakah ISLAM dan BANGSA tarafnya sama dengan agama dan bangsa non bumiputera didalam PH ?.

      BENAR atau BATHIL berkumpulnya puak yang 'bersama' namun tiada ketuanya yakni pemegang bai'ah ?

      benar atau tidak kuasa konsesus PH bersandar pada dominasi total kerusi yang dimenangi, kemudian dengan sifat 'pakatan rahsia'.

      Penutupnya apakah kamu benar-benar merasa sedang berjuang dan apa yang sedang kamu rebutkan ?

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    4. Unknown aka sahabat

      Boleh tak BN turunkan harga barang dan nilai ringgit???

      Klu tak boleh, sila berambus///

      Delete
    5. tuduh kemudian minta maaf dan kemudian menimbang untuk menarik kembali permohonan maaf – Sekiranya ada bukti baru dari 'alma mater' uni tersebut. Bukan begitukah yang patut dilakukan bila ada bukti baru, wahai Unknown aka Sahabat BN?

      Sememangnya sangat penting untuk menumbangkan UMNO/BN, FULLSTOP… Tiada yang lain lebih penting.

      Sudikah kamu, wahai Unknown aka Sahabat, menyatakan kepadaku apakah ISLAM dan BANGSA tarafnya lebih rendah dengan agama dan bangsa non bumiputera di dalam BN sehingga memerlukan konsensus mereka untuk hanya mengusulkan RUU355 ?.

      MAMPUkah pemegang bai'ah kamu membawa RUU355 untuk bacaan kedua, sekiranya berlaku ?

      BENAR atau BATHIL berkumpulnya puak yang 'bersama' namun ketuanya yakni pemegang bai'ah tunduk pada kumpulan yang jauh lebih kecil dari jumlah kerusi UMNO dan bilangan marhean yang berbangsa Melayu?

      BENAR atau TIDAK kuasa konsesus BN bersandar pada dominasi kerusi yang dimenangi oleh komponen di Sabah dan Sarawak ?

      Penutupnya apakah kamu benar-benar merasa sedang berjuang demi AGAMA dan apakah kamu sedang mencari redha Allah SWT ?



      Dari unknown aka sahabat JR

      Nota: Maaf Pak Rahman JPC kerana mendahului……

      Delete
    6. Bn ade ketua tapi kena gertak dengan kapir bn...terus terkincit...sahabat jahil pon tak dapet nak nolong ketuanye...ape guna ade ketua..

      Delete
    7. saya dgn rasa penuh debaran sdg menunggu surat saman malu atau notis drpd yg berkenaan
      .
      saya pernah nyatakan kpd rakan saya yg juga peguam MO1 (dtk affarizam) yg saya tidak hairan yg dia akan menurut perintah anak guam nya utk menyaman saya.

      sungguh pun dia mentertawakan saja ketika itu, namun kemungkinan besar ia nya akan menjadi kenyataan bila kami terpaksa bertemu d makhamah.

      Delete
    8. Pak rahman jpc.

      Kalau dia saman pak rahman dan pak rahman bertahan dengan fakta bahawa kenyataan itu adalah benar maka dia perlu buktikan yang dia benar-benar ada degree dari U berkenaan.

      Maka akan selesailah satu lagi skandal berkenaan dirinya.

      Beranikah dia?

      Delete
    9. Tengok tarikh najin dilantik MB pahang...tengok tarikh peperiksaan akhir university...mintak university bagi detail result bukan surat pengesahan university..
      Kalo najin saman mintak najin kemukakan detail result...

      Delete
    10. saya amat amat yakin. sebab itu saya berani nyatakan dia seorang 'drop out'.

      yg paling bahaya adalah kpd uni Nottingham yg d akui adalah salah sebuah uni ivileague d UK.

      jika mereka d dapati bersekongkol dgn 'apparachik' najib, maka musnah lah reputasi nya.

      yg lebih dahsyat lagi,uni tersebut mungkin akan d tuduh kerana tlh melakukan 'felony'.

      eei! gerun rasa nya.

      Delete
    11. Saya amat yakin dengan cerita Dato Rahman mengenai kelulusan Najib.Saya bekerja disebuah Hospital pada masa itu....dan saya masih ingat lagi bila semua gambar2 Menteri2 dan Menteri2 Besar keluar yang berbentok poster, seorang Doktor yang yang bekerja dengan saya pada hari itu yang kalau tak silap saya juga orang Pahang telah melakar gambar Najib dengan bentuk bulatan dan menulis dibawahnya dengan perkataan SPM.Dan baru2 ini saya mendengar ceramah Dato Shafie Apdal pun beliau ada menyebut tentang kelulusan Najib ini.

      Saya pasti YAB Tun pun tahu tentang cerita ini cuma barangkali buat masa ini beliau sengaja mendiamkan diri dan kemungkinan besar masih lagi ada rada kesihan belas beliau kepada Najib dalam soal ini.Tetapi walau baigamana pun YAB Tun pernah mengeluarkan kata2 dalam bentuk sindirian ,dan yang pastinya bagi meteka yang faham mungkin akan faham tetapi bagi mereka yang tidak mengikuti cerita ini mungkin mereka tidak tahu apa2 !!....

      Ada juga orang bercerita yang Najib belajar jarak jauh semasa sudah menjadi Menteri....setakat mana kebenaran cerita ini hanya Najib yang tahu!!....dan sama ada beliau sempat menghabiskan pengajian tersebut atau hanya sekerat jalan hanya Najib saja juga yang tahu!!....

      Dan yang paling tepat Semah belajar lebih tinggi dari Najib!!....

      Delete
  37. Semoga Tun Panjang Umur dalam keadaan Sehat Wal'afiat...

    InsyaAllah amin....

    ReplyDelete
  38. berkisar mengenai seorang yang pernah mengecap kuasa selama 22 tahun segala kisah kecemerlangan dan penghormatan hilang bagai angin lalu - hasil dari tangannya sendiri.

    Lelaki tua renta, bicara mengenai mati namun lagak dan gaya bagai mahu hidup seribu tahun lagi - begitu banyak kisah mereka2 yang pernah berkuasa lalu pergi setelah menyedari kuasa yang pernah ada sudah didakap pewaris - sisa usianya dikembalikan kepada Sang Pencipta dengan beramal Soleh dan meninggalkan cerita dunia sebelum dunia meninggalkan kisah hidupnya (dia menemui MATI sebelum MATI merenggut nyawa).

    Lelaki tua renta - pesannya "jika berkuasa, berhentilah diwaktu orang masih sayang". malang sekali lelaki tua renta itu tidak memahami wasiat sendiri

    Lidah' yang dahulunya membawa ibu segala celaan, adu domba dan fitnah dengan menjunjung segala macam kisah hitam yang hanyir sepanjang 22 tahun lelaki tua renta itu berkuasa - kini lidah' jelik yang sama mengalungkan segala macam pujian dan doa dan mulai menyeret segala macam kehebatan sepanjang 22 tahun lelaki tua renta itu berkuasa.

    Teringat aku pada kisah seorang kaki pancing tegar yang menghabiskan usia mudanya di laut, sungai dan kolam berbayar melebihi dari usia kepada Tuhannya, anak dan isteri - bahkan banyak gurauan dan sindiran "kau kalau mati nanti, ikan n rod pancinglah jadi wasiat". Maha Suci Allahswt - si kaki pancing tegar apabila meniti usia tua, meninggalkan dunia pancingnya lalu berkata "cukuplah" sebagai menjawab mushkil mereka yang bertanya. - dia sedang mengejar Tuhannya, kata isteri dan anak-anaknya.

    Akhirulkalam - sekiranya benar kalian menyintai dan mengasihi lelaki tua renta itu, maka iringi dia untuk mengejar Allahswt dengan amal ibadah dan bukan dengan mengusungnya sebagai jambatan dunia. Allahurabbi.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat





    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Tun Mahathir ditakdirkan kembali ke rahmahtullah satu dunia akan berkabung dan bersedih dgn pemergian negarawan ulung ini.

      Nama beliau akan terpahat dalam sejarah dan ditulis dgn tinta emas.

      Kalau Mr. Tong Sam Pah meninggal dunia najib dan rosmah pun tak ambil peduli.

      Delete
    2. Kah kah kah,

      Kelakar betul pemikiran sahabatku ini yg jelas keliru dengan dirinya sendiri.

      Rupanya ia juga keliru dan tidak mampu membezakan di antara kaki pancing yg merupakan satu hiburan yang tiada faedah dgn perjuangan menjatuhkan pemimpin yg jahat yang mengikut hadith Nabi 'sebesar-besar jihad adalah bercakap benar di sisi (tentang) pemimpin yang jahat".

      'Berhenti ketika orang masih sayang' sudah lagi tak available untuk khalifah pujaanmu si Najib itu. Turun pun kena dijatuhkan pun kena dan sebab itulah ia menggunakan segala helah utk bertahan di kerusi kuasa ibarat nangka yang sedang membusuk di tangkai.

      Malah disebabkan orang masih sayanglah si tua itu tidak mahu berehat di usia hampir usia intannya semata-mata untuk memimpin rakyat yang rata2nya telah menolak si penyamun ini.

      Vice versa, dan disebabkan ia tidak mahu berehat dan membiarkan saja kerosakan ini berlaku maka rakyat majoriti masing sayang kepadanya.

      Tidak hairanlah apabila facebook menganjurkan undian online siapakah yang anda sokong 97% warga Malaysia daripada lebih 600k penyertaan memilih Tun M. Hanya 3% sahaja memilih Najib (itu pun termasuk begitu banyak fake accounts).

      Tunggu!!!!!

      😀😀😀

      Delete
    3. Kalau tun m tiada ramai yang sedih dan ramai yang berduka
      Kalo sibijan tiada, segelintir yang sedih tapi ramai yang suka..

      Delete
    4. Kalau bijan mati ,,,, semua kena awas kerana banjar besar terburuk akan berlaku,,,setan2 dan iblis serata pulusuk dunia akan berkumpul di malaysia meraung dan menagis

      Delete
  39. Unknown sahabat tak makan ubat
    Dato Rahman mahu dirembat
    Dengan Tun Razak,Tok Rahman dekat
    Memang tahu siapa tersekat!

    Selalu Unknown bermegah diri
    Kerana bos mentadbir negeri
    Pakatan dia mencemuh memaki
    Tak sedar umno rakyat dah benci

    Disebalik nama unknown sahabat
    Kita tak peduli walau berdarjat
    Tan Seri, Dato tetap dirembat
    Sebab unknown perangainya dahsyat

    Muka tak malu unknown selamba
    Banyak kali bro John dah sula
    MB Kedah unknown pun member
    Sama level form three le..!

    Unknown suka menyindir Pakatan
    PRN Sarawak jadi sebutan
    Terlalu confident kekal jawatan
    Tetiba kalah, ke Tanjung Rambutan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Bicara sahabat bicara syubahat
      Kalau cerita sesuatu hanya sekerat
      Pada yang tua tiada dihormat
      Penyokong tegar kaki kleptokrat..

      Mengadu domba hal pakatan
      Walaupun dia tiada urusan
      Kerna hendak mencari makan
      Bicara agama dijadikan sandaran..

      Sahabat, tidakkah kau lihat pada barisan
      Barisnye senget menjadi bulatan
      Perkara roh itu urusan tuhan
      Jangan kamu memandai guna buat alasan..

      Delete
    2. salam fan tun.

      u memang hebat!!!

      tqvm bro.

      Delete
  40. Kalau bijan mati ,,,, semua kena awas kerana banjar besar terburuk akan berlaku,,,setan2 dan iblis serata pulusuk dunia akan berkumpul di malaysia meraung dan menagis Mohon jangan di abaikan mesej ini

    ReplyDelete
  41. SIARAN PEMBETULAN AYAT

    Kalau sibijan durjana mati ,,,, semua kena awas kerana BANJIR besar terburuk akan berlaku,,,setan2 dan iblis serata pulusuk dunia akan berkumpul di malaysia meraung dan menagis .Mohon jangan di abaikan mesej ini

    ReplyDelete
  42. sahabatku John Doe - pengajaran dari kisah si kaki pancing adalah, fitrahnya manusia ia mesti melepaskan apabila tiba tanda dan seruan. (umur, masa, kudrat).

    Dan ketahuilah kamu setiap urusan hidup manusia adalah ibadah. (memancing juga merupakan ibadah dan jalan untuk mengenal Allahswt).

    Sila gunakan hadith Rasulullah juga kepada Tun Mahathir kerana begitu banyak 'kejahatan dan kezaliman' yang ia kerjakan sepanjang 22 tahun dia berkuasa.

    Sekiranya kamu benar-benar berpegang pada Al-Quran dan As-Sunnah sebagai panduan - maka kamu tidak akan menurut pada puak kafir yang jelas memusuhi ISLAM dan kamu tidak akan sanggup memuliakan dengan kekal mengangkat seorang peliwat sebagai ketua.

    Frasa pemerintahan yang jahat adalah apabila si pemerintah menghalang kamu kepada AGAMA dan menyeru pada kesesatan

    Lihat siapa yang menghidupkan Pakatan Harapan BAHARU dan sekutunya - penuh kebencian terhadap ISLAM bersama daulatnya bangsa Melayu.

    Pertanyaan ku - siapa yang lebih membawa mudharat ?

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO membawa mudharat pd Melayu.
      PAS membawa mudharat pd Islam.

      Delete
    2. Unknown aka sahabat yg jahil lg sombong serta berhati serigala

      Siapa ketua pemutus kamu??? Najib atau Rosmah???

      Bila BN nk turunkan harga barang dan naik kan nilai ringgit???

      Ko g mykemut klu nk jual citer sentimen agama dan bangsa KO

      Haprak punya pencacai Dan macai JASA

      Foad zakar shit..///

      Delete
    3. Sdr unknown sahabat.

      Kejahatan Tun M selama 22 tahun berkuasa? Kamu memang kelakar, kalau ia jahat tak sampai penggal kedua penuh ia akan tumbang sbgmn yg akan berlaku pada najib.

      Ini jawapan soalanmu itu: 'di dalam keadaan Najib sbg PM tiada sebarang mudharat dan dharurat ang lebih besar drpd membiarkan Najib kekal menjadi PM".

      Mudah sekali, budak sekolah pun tahu jawapan ini.

      Delete
    4. unknown aka sahabat BN

      Quote: "Sila gunakan hadith Rasulullah juga kepada Tun Mahathir kerana begitu banyak 'kejahatan dan kezaliman' yang ia kerjakan sepanjang 22 tahun dia berkuasa."

      Begitu banyak kesalahan yang dilakukan oleh Umar Al Khatab semasa belum memeluk Islam, namun dilantik menjadi Khalifah islam yang kedua.

      Perbuatan mungkar di masa lepas adalah dalam HAK Allah SWT. Begitu juga Muhammad SAW tidak mempersoalkannya. Siapa kamu untuk mempertikaikannya???


      Dari Unknown aka Sahabat JR

      Delete
    5. Unknown sahabat:-

      Dan ketahuilah kamu setiap urusan hidup manusia adalah ibadah. (memancing juga merupakan ibadah dan jalan untuk mengenal Allahswt).

      Balasan:-

      Kelakar juga apabila tahap pemikiran sdr unknown sahabat memberikan analogi memancing yg tiada faedah untuk dibandingkan dengan perjuangan menentang pemimpin khianat dan berkongsi moral cerita yg sama iaitu 'serahkannya apabila telah lemah'.

      Silap tu, Tun M mungkin sudah tua tapi kudrat tubuhnya dan kudrat akalnya jauh mengalahkan ramai orang yang separuh usianya. Hatta orang yang sebaya anaknya dan pernah memperkecilkannya dnegan kata-kata 'baling gelas pun tak pecah' akhirnya menikus diam bila berhadapan.

      Lepas tu kelakar lagi apabila saya highlightkan analogi yg pelik ini ini maka diberinya 'moral of the analogy' yg begitu lemah lagi kontradik dan kemudian dikatakan pula memancing itu sebahagian ibadah dan jalan untuk menegenal Allah demi menyokong analoginya yang sangat lemah itu.

      Memancing bukan ibadah dan sekalipun hukum syarak tidak mengharamkannya sekiranya ikan yang ditangkap diambil faedah, tetapi memancing itu sangat dijauhi oleh orang-orang yang warak dan berhikmah di atas alasan2 berikut:

      1. Ia ada unsur perdayaan ke atas ikan. Diberinya makan tetapi makan itu adalah umpan. Sepanjang hidup Nabi saw dan para sahabat tiada pula ditemui kisah mereka memancing mahupun menggunakan umpan haiwan yang dimatikan tanpa disembelih untuk menangkap haiwan lain.

      2. Ia perlu menyebabkan kematian haiwan yang dijadikan umpan di dalam keadaan ia masih hidup dan kematian itu pula bukan di dalam proses syarie seperti disembelih.

      3. Ia akan menyebabkan kecacatan kepada sang ikan. Sekiranya ikan itu dibuang balik ke dalam air maka jadilah ia ikan yang cacat pada bahagian mulutnya akibat tangan manusia. Ini sesuatu yang ditegah di dalam hadith Nabi saw.

      4. Ia bukan keperluan pun baik berbentuk keperluan asas, keperluan hajat mahupun keperluan penambahbaikan disebabkan wujudnya cara yang lebih baik dna tidak berundur perdayaan untuk menangkap ikan iaitulah dengan menjala.

      Apabila belajar fiqh kita akan belajar hukum syarak tetapi apabila belajar ikhsan kita akan diajar hukum warak. Hukum syarak tidak mengharamkan memancing secara per se tetapi hukum warak memang tidak membenarkannya.

      Sesuatu yang ditegah di dalam hukum warak tidak layak dianggap sebagai ibadah.

      Wahai unknown sahabat yang suka merapu, bolehkah sdr kongsikan dengan kami pula apakah dalil-dalil saudara memancing itu adalah ibadah?

      Delete
    6. I salute you bro john doe.

      Mr. Tong Sam Pah nak bercakap tentang al quran dan sunnah dlm tong sampah saja ker?

      Bersihkan diri kamu tu dulu. Pergi mandi!!!

      Bahasa kamu cukup busuk. Kamu bercakap luar drp peradapan manusia. Nabi tidak pernah mengajar umatnya bercakap seperti kamu hatta dgn musuh lslam sekali pun. Jadi sunnah siapa yg kamu amalkan selama ini?

      Kita hidup dlm dunia supaya orang sayangkan kita. Bukan bencikan kita. Lori sampah pun orang cuci orang sabun sehingga bersih dan nampak bersih lah!!!

      Delete
  43. Perak Man, you're the man,
    Sahabat baca terkedu kemain
    Terus mengadu pada Wak Simen
    Tak dapat nak tolong, aiseymen!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..tq bro fan tun

      Wak simen gelak kikiki
      Sahabat ajak bantu bersama
      Wak simen, kata sori wa duduk unit maki
      Eh lu jawap la, lu kan duduk unit agama..


      Delete
    2. Kah kah kah..

      Kome berdua memang kelakar..

      Unit memaki kerja memaki, unit agama kerja auta..

      Sekarang bro fan tun sudah ada gandingannya yang tidak beranon lagi..

      Delete
  44. Melayu dah rosak oleh umno bagai anak dara dinodai.

    Agama islam rojak oleh PAS demi dapat upah dari umno

    Agamawan hanya tinggal nama dan tak skan diperakui oleh mana mana muslim dalam dan luar negara.

    Malaysia bukan negara islam atau sekular. Malaysia dan pemimpin dan rakyat yang rela dinodai hidup dalam dunia penuh kemunafiqan.....sedih tapi itulah bangsa dan negaraku

    ReplyDelete
  45. Aku anak jati kota Singa tapi sangat mengagumi Tun M kerana Tun Negarawan yang hebat.

    Tun penyebab kehebatan bangsa Melayu dan Negara Malaysia.

    Semoga Tun dipanjangkan umur didalam keadaan sehat wal'afiat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro 13.54,,
      Jika Tun penyebab kehebatan orang Melayu ,,,,tapi jgan lupa Bijan pun tak kurang hebat nya sebab Bijan berjaya MEMUSIBATKAN orang Melayu ,,,Bijan lah yg paling terer,,,tak takut masuk neraka.

      Delete
  46. Saya juga mendoakan agar Tun M dipjgkan usia untuk melihat kejatuhan UMNO ini. Aamiin

    ReplyDelete
  47. Memang betul apa yang Dato Rahmab jpc cakap.Saya pun ada dengar yang Najib hanya ada SPM sahaja.Berita ini saya dengar semasa beliau dilantek menjadi Menteri Besar Pahang.

    ReplyDelete
  48. Memang betul apa yang Dato Rahmab jpc cakap.Saya pun ada dengar yang Najib hanya ada SPM sahaja.Berita ini saya dengar semasa beliau dilantek menjadi Menteri Besar Pahang.

    ReplyDelete
  49. Tq bro John isi cemerlang
    Sahabat unknown sudah tercengang
    'Pemutus kata' di ulang ulang
    Boleh dimasuk kategori bangang

    As sunnah,sentiasa dimulut
    Macam neraka dianya takut
    Member pak lebai, dah pakai coat
    90 juta, rahsia dah sangkut

    Wkslm, demi Allah saya katakan
    Dituju khas pada Tok Rahman
    Seorang makcik tujuh puluhan
    Saya terjumpa, di N.Sembilan

    Makcik ini walau berusia
    Bahasa Inggeris dia pun terer
    Ikut suami kedutaan kita
    Duduk di London sekian lama

    Demi Allah makcik beritahu
    Katanya 'subjek' tak go through
    Pelajaran dibuat sambil lalu
    'Sekerat jalan', makcik mengadu

    Bro Perak Man cayalah bro
    Sambil berpantun sempat menyembur
    Sahabat,Kellie terkeluar liur
    Malam ini tak lena tidur..!






    ReplyDelete
    Replies
    1. salam fan tun,

      saya hanya berani membawa isu ini k depan semula olih kerana saya tlh berjumpa dgn orang kepercayaan tun razak selama satu jam.

      beliau menceritakan semua dan membuat andaian yg amat senang d faham.

      bekas penuntut uni Nottingham wajib membuat siasatan rapi olih kerana reputasi ijazah mereka bolih juga d pertikai kan sekarang.

      Delete
  50. Nanyang Siang Pau Letak Karikatur Speaker Dewan Rakyat Dan Presiden PAS Sebagai Monyet


    Akhbar berbahasa Cina Nanyang Siang Pau cuba bermain dengan api apabila membuat karikatur dua pemimpin Melayu Islam sebagai seekor haiwan. Di dalam akhbar versi bercetak dan juga portal mereka di sini, Nanyang Siang Pau telah menyamakan Speaker Dewan Rakyat, TS Pandikar Amin Mulia dan Presiden PAS, DS Haji Hadi Awang sebagai seekor monyet dalam bentuk kartun.

    Ini berkemungkinan Nanyang Siang Pau tidak berpuas hati dengan tindakan Speaker Dewan Rakyat yang menangguhkan sidang tanpa melibatkan perbahasan daripada ahli-ahli pembangkang. Tindakan akhbar dan portal Cina ini boleh menimbulkan kontroversi dengan isu perkauman yang cuba dimainkan. Bukankah Lim Kit Siang serta kuncu-kuncu DAP yang terlebih dahulu menimbulkan kekecohan di dalam dewan? Bukankah kelakuan mereka lebih binatang dari monyet

    ReplyDelete
  51. Terbaik bro fan tun..

    Kalo benarlah seperti bro fan tun cerita
    Tak usah pak rahman gundah gulana
    Saman wsj hari selasa pun tak tiba tiba
    Yang kes belajar ni lagi ler, masuk mahkamah nanti terburai semua..

    ReplyDelete
  52. sejujurnya aku cukup terhibur dengan lidah' golongan yang sering diperdaya Pakatan Harapan BAHARU -

    sayang sekali, aku tidak mendengar lidah' dari kalangan kamu yang mampu menjawab pada persoalan Roh dan Jasad Pakatan Harapan BAHARU dan lidah' yang sama hanya gumam ketika aku mengatakan sifat dan keadaan mereka tidak lebih bagai berkumpulnya binatang buas yang saling mengigit.

    Benarlah Firman Allahswt - "hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang yang membuat agamamu jadi buah ejekan dan permainan, jadi pemimpinmu (teman setiamu) yaitu diantara orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan orang-orang kafir (orang-orang musyrik). Dan bertakwalah kepada Allahswt, jika kamu betul-betul orang-orang yang beriman - Al-Maidah"

    Disini turut aku sertakan lisan dari puak kafir yang bertaraf DOMINAN di dalam Pakatan Harapan BAHARU -

    1) nga Koo ham - didalam dewan rakyat menyeru agar umat Islam diberikan kebebasan untuk keluar Islam (murtad)

    2) Suppiah Ramakrishnan mencoret di laman sosial 'pertanyaan' sama ada dosa si muslim akan terhapus bila menjejakkan kaki ke Mekah.

    3) Tony Pua - mempersoalkan larangan menyambut Valentine Day ke atas muslim

    4) Chong Eng - mengkritik kewajipan wanita Islam menutup aurat.

    5) Zairil Khir Johari - mempersoal kewujudan JAKIM.

    6) Teresa Kok - mempersoalkan kewajaran Exco Agama kerajaan negeri Selangor mengarahkan semua masjid mengadakan solat hajat supaya konsert Selena Gomez dibatalkan.

    7) Nga kor Ming - menyindir purdah yang dipakai oleh sebahagian wanita Islam dengan menyifatkan cadangan pramugari MAS memakai pakaian menutup aurat (bertudung) sebagai 'pemimpin melayu otak cacat'.

    8) Lim Kit Siang - menentang sekeras-kerasnya pada cadangan RUU355 (bahkan seluruh kepimpinan DAP).

    Apakah perlu aku mencoretkan pada lisan COMANGO - intipatinya selari dengan lisan seluruh kepimpinan DAP.

    Siapa diantara lidah' kalian yang mampu membela DAP dan sekutunya (COMANGO) dan membatalkan firman Allahswt di dalam ayat diatas ? - Nauzubillahiminzalik.

    Sahabatku John Doe - aku mengharapkan lidah' kamu sebagai pembela DAP (lupakan seketika segala kejahatan UMNO/BN). nanti akan aku jawap persoalan pancing adakah ia ibadah atau bukan.

    Dan kepada encik Rahman jpc - semoga berjaya untuk diangkat sebagai calon, kerana aku teringin benar melihat lidah' kamu 'menari' di waktu kempen PRU ke-14.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu rosak kerana UMNO.
      Islam rosak kerana PAS.

      Undi PAS = Undi UMNO = RASUAH

      Delete
  53. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...