Thursday 13 April 2017

DARIPADA NAJIB KEPADA NASHARUDIN, DARIPADA NASHARUDIN PULA DIAGIH KEPADA SIAPA?


Berdasarkan pendedahan Rafizi Ramli melalui akuan bersumpahnya bahawa bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa ada menerima sejumlah wang - tentunya juta-juta - dipercayai bersumberkan dana SRC International, anak syarikat 1MDB daripada Najib Razak, pihak yang disebut namanya tidak boleh lagi sekadar berdiam diri saja.

Najib yang mengagihkan dana tersebut menggunakan akaun bank peribadinya dan Nasharuddin sebagai penerima wang, adalah dua pihak yang harus segera menjelaskan perkara itu dengan jujur dan ikhlas kepada rakyat.

Ikut logik, tidak mungkin Najib menyalurkan wang tersebut kepada Nasharuddin atas kedudukannya sebagai individu semata-mata kerana kepentingannya terlalu kecil untuk diwajarkan bagi menerima wang daripada seorang Perdana Menteri.

Jika pun pemberian wang itu atas nama individu, kenapa Nasharudin jadi pilihan dan adakah sesiapa yang lain turut diberikan wang juga oleh Najib?

Paling mungkin dan dapat diterima akal atas kedudukannnya sebagai bekas pemimpin nombor dua Pas serta diketahui umum mempunyai hubungan rapat dengan beberapa pemimpin Pas, Nasharuddin boleh jadi sekadar perantaraan saja.

Dalam hal ini, Najib paling tinggi dari segi tanggungjawab moral untuk memberi penjelasan kepada rakyat tentang tujuan sebenar wang itu diberikan kepada Nasharudin.

Apakah ia benar-benar untuk Nasharudin, bagi tujuan apa atau ia untuk disalurkan kepada pemimpin tertentu Pas sebagaimana yang didakwa oleh Rafizi?

Nasharudin pula harus menjelaskan mengapa beliau menerima wang itu, untuk kegunaan peribadinya, untuk pihak-pihak lain dan ke mana ia telah disalurkan?

Jika Nasharuddin seorang yang jujur dan benar-benarkan takutkan Allah, beliau tidak perlu terlalu lama menyembunyikan diri, sebaliknya harus segera tampil beserta bukti-bukti ke mana wang yang diterimanya telah diagih-agihkan.

Kiranya pengagihan dilakukan melalui sistem bank kerana melibatkan jumlah yang besar, tentu lagi mudah untuk beliau membuktikannya. Yang penting, sama ada beliau mahu bercakap benar atau tidak mengenai misteri wang yang diterimanya yang barangkali turut membuatkan isteri, anak-anak dan keluarganya terkejut sama.

Pendedahan Rafizi dengan menyebut nama Najib, Nasharuddin dan dana SRC International, anak syarikat 1MDB adalah yang ketiga ditujukan kepada Pas setakat ini. 

Sebelum ini Sarawak Report mendedahkan dana RM90 juta diterima Pas, manakala Husam Musa pula membangkitkan nama Affin Bank yang digunakan untuk menyalurkan wang tersebut.

Pas mengancam untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Sarawak Report dan Husam, tetapi sehingga ini sama ada saman akan diteruskan atau tidak masih lagi terawang-awangan serta belum menjadi kenyataan.

Menyusul hari ini, Rafizi  membuat pendedahan yang ketiga terhadap Pas melalui akuan bersumpah kerana  maklumat yang diperolehinya itu adalah berdasarkan apa yang diberitahu kepadanya pada 28 Januari lalu oleh seorang bekas pegawai paling kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang pernah mengetuai siasatan ke atas 1MDB dan dakwaan pembabitan Najib dalam skandal itu.

Pegawai kanan SPRM itu,  menurut Rafizi, setuju namanya dirujuk dalam pendedahan yang dibuatnya ini.

Bagaimanapun, Rafizi masih terhalang secara undang-undang untuk mendedahkan bukti-bukti yang dimilikinya kerana ia adalah sesuatu yang masih diletakkan di bawah OSA atau Akta Rahsia Rasmi. Itulah sebabnya beliau membuat akuan bersumpah dan kemudian akan membuat laporan kepada SPRM dengan harapan agar penyiasatan semula dapat dilakukan.

Kesimpulan mudah sekarang adalah bola kini di kaki Najib dan Nasharudin untuk melakukan tindakan seterusnya.

Najib yang memberi wang dan Nasharudin yang menerima wang harus segera tampil dengan bukti-bukti sahih menafikan dakwaan Rafizi itu. Penafian kosong dengan cakap mulut melalui Utusan atau TV3 tentu saja tidak lagi memadai, malah hanya membuatkan ramai yang senyum sinis dibuatnya.

Paling terbaik sekali ialah jika Najib dan Nasharuddin dapat segera menyaman Rafizi agar segala bukti yang Ahli Parlimen Pandan itu miliki boleh didedahkan di mahkamah semasa perbicaraan nanti.

Dalam masa yang sama, pemimpin tertentu Pas yang ada menerima wang daripada Nasharudin, mestilah juga bersikap jujur kepada diri sendiri, Tuhan dan rakyat. Sekadar menafi atau mengatakan Nasharudin tiada kaitan dengan Pas kerana tiada jawatan dalam parti, pasti juga tidak memadai. 

Menafi mesti ada sandaran hujah yang kukuh atau  lebih baik mengaku saja jika ada menerima wang tersebut sebelum nama mereka didedahkan di mahkamah berdasarkan maklumat perbankan atau bukti yang ada di tangan pihak berkuasa.

Tidak lupa, SPRM di bawah teraju Zulkifli Ahmad yang nampaknya begitu gigih memerangi rasuah, tidak harus berlengah lagi untuk membuka semula penyiasatan berdasarkan maklumat yang diberikan Rafizi.

Bukankah semalam Peguam Negara, Apandi Ali ada meminta SPRM agar segera melengkapkan penyiasatan berkaitan dana SRC International yang menjadi perhatian ramai sebelum ini,  malah katanya NFA (No Further Action) bukanlah  bermakna penyiasatan sudah ditutup, sebaliknya boleh dibuka semula jika terdapat maklumat baru yang boleh membantu penyiasatan.

Apakah tidak cukup membantu lagi akuan bersumpah Rafizi kali ini? (ShahbudinHusin 13/04/2017).

165 comments:

  1. https://youtu.be/G7hWw8d_m-c

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada ayu la bang..

      Delete
    2. ayu nak apa ni? tak faham la ayu

      Delete
    3. Bang janganla marah ayu. Ayu rasa abang nas tak tahu duit masuk dalam acc dia..alaa macam abang jib dulu..orang kecoh kecoh baru dia tau..tu yang kak ros shopping gila. Geram la ayu..

      Delete
    4. Ayh ni berapa Kali lah dah atok cakap, lps episod nanyang siang pau akan ada episod lain dgn plot citer melayu dan Islam.

      Pelakun undangan adalah MCA dan MIC.

      Maka bertempik la mat Keris bersilang dgn lobai2.

      Sentimen sensitif utk raih undi.

      Dpt undi leh g Joli sakan

      Undi lah lg BN barang naik///

      Kikikiki ini Kali lah///

      Delete
    5. Per soalannya sekarang Nadaruddin dah cabut lari tak boleh contact,,dia dah tahu awal nama dia akan naik,,so dia belah dulu.....!!!!

      Delete
    6. Tangkap dan seret Lebai2 PAS yang makan rasuah dari najib si toyol!
      Guna kayu penyapu ..Sula bontot mereka !

      Delete
    7. Sula bontot keluar TAHI la nanti..
      Pening kepala la lobai hadi mcm ni.
      Butir2 TAHI masuk semula ke dalam mulut lobai Hadi

      Delete
    8. apabila Allah dah murka
      Pas akan terima akibatnya...

      Delete
    9. Dah buat salah lari lah. Nak tunggu apa.
      Orang2 pas ni tak takut tuhan. Mereka takut sesama manusia saja.

      Delete
    10. Anwar Ibrahim sudah disahkan bersalah meliwat bekas pembantu peribadinya oleh Mahkamah Persekutuan sebulat suara sebanyak 2 kali dengan 5 panel hakim Mahkamah Persekutuan yang berlainan namum PAS tetap berpendirian tidak mempercayainya.


      Lim Guan Eng sudah diheret ke Mahkamah Tinggi Pulau Pinang dengan 2 pertuduhan rasuah dan salah guna kuasa sebagai KM Pulau Pinang kes melibatkan pembelian banglo dibawah harga pasaran .. Dato' Seri Tuan Guru Presiden PAS dan keseluruhan pimpinan PAS mengambil sikap dan pendirian Lim Guan Eng tidak bersalah seblum dibuktikan bersalah di mahkamah.


      Naib Presiden PKR Rafizi Ramli sekadar membuat Akuan Bersumpah kononnya memperolehi maklumat dari bekas Pegawai Tinggi SPRM yang kini dikatakan dalam siasatan pihak berwajib atas kesalahan salah guna kuasa .. para fanatik Anwar Ibrahim termasuk para pemuja DAP terus anggap ianya sahih sedangkan yang cuba beliau kaitkan ialah bekas Timbalan Presiden PAS sejak 2011.

      Tak cukup dengan itu, cuba diheret isu peranannya sebagai usaha mengwujudkan kerajaan perpaduan (UG) PAS/UMNO.
      Ianya tidak lebih sekadar suatu usaha jahat, kotor lagi jijik Rafizi Ramli mau membina persepsi kurang baik terhadap PAS setelah melihat rakyat dari hari ke hari semakin bertambah menyokong PAS sejak PAS disepak terajang keluar dari Pakatan Rakyat.

      Apa punya mentaliti para pengkagum Anwar Ibrahim dan pemuja tahap dewa DAP.

      LOST FOR WORDS DENGAN PKR/DAP/PAN.

      TENKIU

      Delete
    11. Sejak pertama kali Rafizi kata ada pemimpin PAS menerima dana 1MDB, aku dah teka niat jahat Rafizi. Sebabnya, dakwaan itu dilontar sebaik sahaja PAS melalui TGHH berjaya membentang RUU355. Rafizi tak dapat menyembunyikan rasa kecewa dengan kejayaan PAS. Justeru, pantas disambarnya ruang masa tanpa senggang.


      Kemudian Rafizi kata bukan pemimpin PAS tetapi seseorang yang rapat dengan PAS. Esoknya pula berubah lagi kepada bekas pemimpin PAS. Sebab itulah kadang-kadang terlepas juga maki kalau melampau sangat.

      Hari ini didedahkannya bahawa orang yang dimaksudkan ialah Nasarudin Mat Isa. Jelas, Rafizi bukan hebat. Hanya dia dan gerombolannya sahaja merasakan dia hebat. Rafizi sebenarnya suka buat gempar supaya orang menyederi keberadaannya. Rekodnya sejak fitnah terhadap TS Khalid Ibrahim telah mencairkan segala baki kredibilitinya.

      Kalau dia jujur, tak kan sebodoh itu dia tidak tahu siapa Nasaruddin Mat Isa sejak 2011 hingga sekarang? Kalau DAP anak butir tahik PAP, Rafizi anak butir tahik apa pula agaknya. Tetapi perangainya tetap berstatus anak butir tahik.

      Delete
    12. Naib Presiden PKR Rafizi Ramli hari ini mendedahkan nama bekas pemimpin PAS yang didakwa menerima dana berkaitan 1MDB sebagai bekas timbalan presiden PAS Dr. Nasharudin Mat Isa.

      Lebai hampir tergelak. Nasib baik Rafizi tak sebut Dr Hasaan Ali. Mana tahu kemaruk nak 'sapu tahi' kepada PAS.

      Rafizi ni buta maklumat atau BODOH?



      Pada 28 Januari 2013 Majlis Syura Ulama dalam satu kenyataan memberitahu bahawa Nasharuddin Mat Isa dipecat sebagai Ahli Majlis Syura Ulama PAS. Alasan pemecatan tersebut ialah beliau kerap tidak hadir mesyuarat serta sering membuat kenyataan tidak selari dengan pendirian dan ketetapan majlis berkenaan. (sila rujuk di sini)

      Menurut sumber, punca utama Nasharudin disingkirkan ialah kerana beliau dilihat sebagai ‘mesra kerajaan Pusat.’

      Terakhir Nasharuddin menyertai lawatan kemanusiaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ke Gaza, Palestin pada 22 Januari lalu.

      Pada Ogos tahun lalu, Nasharudin menemani Perdana Menteri bertemu para ulama Arab Saudi di Mekah sempena Persidangan Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC).

      Rentetan daripada itu Nasharudin telah dilabelkan oleh para penyokong Pas terutama kumpulan pro-Anwarinas sebagai pengkhianat.

      Bagaimanapun keahlian Nasharudin dalam Pas masih kekal tetapi cuma sekadar ahli biasa.
      Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali ketika dihubungi mengesahkan perkara itu sambil memaklumkan surat pemecatan berkenaan sudah dihantar kepada Nasharudin tetapi tidak pasti sama ada Ahli Parlimen Bachok tersebut sudah menerimanya atau belum.

      “Saya bukan ahli Majlis Syura Ulama tetapi Setiausahanya, Datuk Nik Zawawi Nik Salleh telah mengesahkan kepada saya bahawa Nasharudin memang telah dipecat. Nasharudin dipecat daripada Majlis Syura Ulama ketika mesyuarat pada 13 Januari 2013 lalu.

      BODOH KALAU ADA YANG KATA PAS TERIMA DUIT DARIPADA NASHARUDDIN?
      Kalau terima duit buat apa PAS pecat dia kerana dia tidak selari dengan parti dan rapat dengan UMNO?? Patutnya PAS bagi pingat pasal PAS dapat RM90 juta??

      Lucukan??


      Ini lagi bodoh, dia pimpinan PAS pada masa Nasharuddin dipecat ahli Majlis Syura kerana cenderung kepada UMNO. Tapi hari ini Khalid Samad berkata dalam Malaysiakini kalau betul pun saya tak hairan.

      Ini seorang lagi Peguam. Dalam PAS dulu AJK PAS Pusat tahu tentang keputusan kenapa PAS singkirkan Nasharudin Mat Isa yang tidak selari dengan parti dan rapat dengan UMNO.

      Delete
    13. Tapi kerana ada sikap jahat dendam dan sanggup membelakangi Islam untuk mencapai cita-cita Putrajaya. Rafizi yang pernah fitnah Tan Sri Khalid Ibrahim lebih dipercayai daripada Ustaz Hadi Awang.




      Ini pula sorang lagi Maslan Versi PAN. Dia ni mungkin hilang pengetahuan agama tentang menerima berita sebagaimana diajar dalam Islam. Daripada orang UMNO, kagum dengan Ustaz Hadi akhirnya menyertai PAS. Antara orang yang banyak tak berstuju dengan IRC (IKRAM). Tapi bila kalah pemilihan 'frust' dan menjadi penentang PAS dan akhirnya terjerumus dengan fitnah.

      “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” (QS. Al Hujurat: 6).

      Suhaizan Kayat sekarang sudah lupa ajaran Islam tentang maklumat yang tak jelas dan tidak benar. Dia lebih mendaulatkan Putrajaya.

      Kenapa lebai kata RAFIZI BODOH?

      Sebelum ini nama Rafizi sangat baik dikalangan masyarakat, ramai puji cara kepimpinannya sehingga ada dikalangan pemuda PAS menyebut perlu ada orang macam Rafizi dalam Pemuda PAS. Tapi malangnya setelah dia menentang Undang-undang Islam dan penentangan ini maki jelas berhubung dengan RUU 355 maka sokongan kepada dia menjadi makin berkurangan.

      Bila dia fitnah Tan Sri Khalid Ibrahim dan langkah Kajang ramai makin meluat dengan dia ini.

      Dia cuba serang PAS dengan pelbagai isu antaranya mendedahkan pertemuan sulit antara 10 pimpinan PAS dan PKR sebelum PRU-13 lalu. Dia berbohong kononnya PAS mencadangkan ahli Parlimen Gua Musang daripada Umno itu sebagai bakal perdana menteri jika Pakatan berjaya menawan Putrajaya dan menolak Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri.

      Kenyataan ini dibalas oleh Mustafa Ali.


      Ayat yang lebai masih ingat sampai hari ini yang dikeluarkan oleh Cikgu Pa ialah “Jika dia menganggap dia adalah pengarah strategi PKR, dia membuat satu kenyataan bodoh,” kata Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali kepada The Malaysian Insider

      Rafizi Ramli terdiam terus dengan kenyataan sebaris sahaja oleh otai PAS ini.

      Lebai hairan kenapa RAFIZI MEMBISU dengan kenyataan bodoh Cikgu Pa ini... Rupanya selepas beberapa bulan daripada isu ini bila dibangkitkan pula oleh seorang lagi 'kepala buruk' dalam PKR, Saifudin Nasution Presiden PAS telah membuat kenyataan bahawa yang mula-mula cuba menarik Tengku Razaliegh ke Pakatan Rakyat adalah DAP. DAP yang minta PAS memujuk Ku Li selepas mereka gagal akhirnya semua diam membisu!

      Maaf malam ini banyak sangat perkataan bodoh lebai gunakan...
      Bukan apa lebai dah rasa meluat dengan butir-butir taik dalam PKR yang makin hari makin melampau fitnah mereka.

      ...dan RAFIZI menjadi makin bodoh kerana apa yang dia buat sebenarnya merosakkan imej dirinya yang sebelum ini sangat baik tapi kini sudah jadi butir-butir najis yang sangat jijik dan kotor!

      Delete
    14. PAS mengalu-alukan siasatan SPRM terhadap parti ekoran pendedahan Rafizi Ramli.

      Bagi PAS, pendedahan Rafizi langsung tidak memberi sebarang kesan terhadap parti.



      Pertama, Nasharuddin Mat Isa bukan lagi pimpinan parti dan sudah tiada kena mengena dengan parti. Bahkan beliau sudah tidak aktif di dalam parti sejak tewas bertanding jawatan Timbalan Presiden PAS pada tahun 2011. PAS menegaskan bahawa ia tidak pernah menerima sebarang sumbangan daripada Nasaruddin Mat Isa.

      Kedua, rakyat juga masih mengingati taktik fitnah yang digunakan untuk menjatuhkan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini dipenjara dan juga Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor yang berakhir dengan permohonan maaf di mahkamah kepada Tan Sri Khalid daripada pihak yang dituduhnya selepas beliau dijatuhkan.

      Dengan kesedaran politik rakyat hari ini, PAS yakin pihak yang masih menggunakan taktik fitnah untuk membunuh lawan, bukan sahaja akan dicemuh malah akan ditolak pada pilihanraya akan datang.

      Apakah pendedahan Rafizi sekadar mencari publisiti murahan atau sengaja mengalihkan perhatian yang dijana oleh RUU355 yang diterima majoriti rakyat beragama Islam, itu hanya beliau yang tahu.

      Dakwaan Rafizi bahawa matlumat tuduhan yang dilakukan oleh beliau telah disalurkan oleh seorang bekas pegawai kanan SPRM juga menimbulkan seribu tanda tanya. Apapun, bagi PAS ia bukanlah urusan parti.

      PAS mengalu-alukan siasatan pihak berkuasa untuk membersihkan namanya.
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      Timbalan Presiden PAS
      13 April 2017

      Delete
    15. PAS mempertahankan Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali walaupun ketua penerangan Dewan Ulama itu menyedari bekas timbalan presiden Datuk Nasharudin Mat Isa menerima dana berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).


      Timbalan Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, PAS tidak melihat sebarang masalah walaupun Khairuddin diberi maklumat mengenai perkara itu dari bekas pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      “Bagi saya, tidak ada masalah sekalipun kalau dia (Khairuddin) tahu…Yang tentunya, ia tidak ada kaitan dengan pemimpin PAS. Itu sahaja,” katanya kepada FMT hari ini.

      Rafizi Ramli pada sidang media hari ini mengatakan Khairuddin pernah berjumpa seorang bekas pegawai kanan SPRM untuk mendapatkan kesahihan mengenai dakwaan pemindahan dana 1MDB.

      Ahli Parlimen Pandan berkata perkara didedahkannya hari ini menjurus kepada “salah guna kuasa yang boleh disiasat di bawah pelbagai undang-undang negara”, sekiranya bayaran kepada pemimpin PAS itu usaha melunakkan suara PAS dalam isu 1MDB.

      Bagaimanapun, Tuan Ibrahim menafikan tuduhan mengatakan PAS tidak lantang mengkritik isu 1MDB.




      “PAS banyak keluarkan kenyataan dalam isu 1MDB. Saya sendiri berikan kenyataan dalam isu 1MDB. Isu Nasharudin adalah isu peribadi dia,” katanya.

      “Bagi saya pendedahan Rafizi itu bukanlah pendedahan yang mengejutkan PAS. Kenyataan Rafizi itu hanyalah niat buruk. Bagi PAS, kita tidak anggap serius isu ini.”

      Delete
    16. Ketua Pemuda PKR Ampang, Datuk Adam Rosly, ditahan Suruhanjaya Percegahan Rasuah Malaysia (SPRM) lapor sebuah portal berita hari ini.

      Memetik kenyataan sumber, laporan itu menyatakan Adam ditahan selepas beliau hadir untuk disoal siasat di Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya kira-kira jam 2.30 petang tadi.



      "Beliau dilihat dengan tangan bergari di lobi ibu pejabat SPRM kira-kira jam 4.10 petang sebelum dibawa ke lokasi lain," kata sumber itu dan disiarkan The Star Online.

      Adam pada November tahun lalu menjadi perhatian apabila didedahkan memiliki kekayaan dianggap luar biasa oleh Ketua Umno Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos.

      Jamal menyewa sebuah helikopter untuk membawa wartawan melihat pemandangan banglo Adam dari udara. Kediaman itu didakwa Jamal bernilai RM7 juta.

      Bagaimanapun Adam menafikan dakwaan itu dan berkata beliau membeli banglo berkenaan pada harga RM1 juta melalui lelongan.

      Beliau juga mendakwa kekayaan itu diperoleh daripada perniagaan yang dijalankannya.

      Laporan itu mendakwa, Adam dijangka ditahan semalaman dan mungkin SPRM akan mendapatkan perintah reman daripada mahkamah esok.

      "SPRM menyiasat kes itu mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001," katanya.

      Adam, 28, adalah pegawai khas Anggota Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin.

      Beliau hadir untuk memberi keterangan kepada SPRM buat kali ketiga selepas melakukannya pada 10 dan 22 Februari lalu.

      Delete
    17. Sementara itu, dalam kenyataan petang ini,Takiyiddin menjelaskan Nasharudin tidak pernah memegang sebarang jawatan dalam PAS sejak gagal mempertahankan jawatannya sebagai timbalan presiden pada 20111 dan selepas ditamatkan sebagai anggota Majlis Syura.

      Takiyiddin berkata jawatankuasa pusat PAS tidak pernah menerima sebarang sumbangan daripada atau melalui beliau dalam apa bentuk sekali pun, kecuali sumbangan tetap bulanan sebagai anggota parlimen PAS.

      Nasharudin tidak lagi menjadi anggota parlimen Bachok selepas Mei 2013.

      Sementara itu, berkaitan SD Rafizi itu, Takiyuddin menyerahkan perkara itu kepada pihak berkuasa untuk diambil tindasan wajar mengikut undang-undang.

      "Namun, PAS berpandangan ia kekal berstatus dengar cakap selagi individu yang dikatakan memberitahu 'maklumat' ini kepada beliau mengesahkannya," katanya.
      Takiyuddin juga menggesa Rafizi turut segera membuat SD berkaitan dakwaan 'bersifat rasuah' yang dibuat penulis blog Raja Petra dan aktivis Chegubard terhadap beliau dan pemimpin lain PKR.

      Semasa Nasha menjadi SU pun dia tak mampu nak bawa kepada UMNO apatahlagi dia ahli biasa. Hanya Rafizi lebih berminat nak palit tahi kepada PAS.

      Delete
    18. Assalamualaikum,,, Baru sebentar tadi saya menerima panggilan dari pejabat pusat khdmat PAS Kawasan kemaman bertanya untuk mengesahkan status daftar undi saya.Sungguhpun terkejut kerana PAS kawasan Kemaman tidak mempunyai rekod saya sebagai bekas ahli jawatankuasa MTD Chukai,tetapi saya sedari satu perkara.PAS Kawasan makin maju dalam kerja culaan mereka, Sehingga sudah ada kakitangan tetap yang membuat kerja kerja culaan di mana ketika saya duduk dalam dewan harian dulu, satu kerja yang sukar ialah kerja culaan.Untuk apa kerja culaan dijalankan kalau tidak mahu menang pilihanraya?



      Sekali gus ini menjawab dakwaan setengah pihak PAS tidak berminat untuuk menang, hanya bertanding untuk kacau undi saja.Harapan yang cukup besar diletakkan di Terengganu untuk menang.Sebagaimana ditunjukkan dalam sambutan kepulangan TGHH dua tiga malam lepas. begitulah harapan besar untuk PAS menang di Terengganu.

      Sambutan kepulangan itu juga menghantar satu mesej kepada Rafizi yang mengada ngada desak TGHH menjelaskan kepadanya mengenai dakwaan adanya segelintir ahli PAS yang masih UG dengan UMNO. Tapi macam biasa Rafizi dan penjilatnya ada tahap mindset ponda, dia buat selamba dan tak reti bahasa saja.

      PAS masuk pilihanraya untuk menang walaupun dengan pertandingan 3 penjuru bukan nak dedak UMNO.PAS tidak akan kisah siapa lawannya nanti kerana PAS mahu menang.PAS tidak berminat nak beri kemenangan mudah kepada UMNO tapi minat PAS adalah untuk menang.

      Inilah buktinya, kerja culaan dipergiat dan diperkemaskan.Hari ini seperti ditunjukkan pada malam sambutan kepulangan TGHH, anak anak muda yang bermotor besar semakin dekat dengan PAS, terima kasih kepada UAI, dan dengan adanya anak anak muda bersama PAS ini maka kerja kerja culaan makin mudah, tidak seperti semasa saya dulu, nak cari tenaga kerja amat susah.Yang menalipon saya tadi merupakan sebahagian anak muda yang tampil membantu PAS.

      Kepada pondan mania, bukalah mata besar besar dan hadamkan maklumat maklumat yang ada dengan betul, ayuh tinggalkan icon pondan anda, Rafizi untuk bersama anak muda geng kita UAI!

      Delete
    19. Gegak-gempita jadinya penyokong DAP dan Pakatan Harapan (PH) bila Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, menyebut dalam nada yang agak keras di dalam ucapan beliau di Rusila, Marang, pada 10 April 2017 mengenai kedudukan DAP sebagai pewaris perjuangan PAP.


      Bagaimanapun, bagi mereka yang betul-betul mengkaji dan memahami sejarah politik Malaysia sejak tahun 1960-an, termasuk detik waktu Singapura menyertai Malaysia dari 16 September 1963 ke 9 Ogos 1965, ucapan ini tidak mengandungi sebarang kontroversi kerana ia adalah satu hakikat.

      Ayat “The DAP is committed to the struggle for a free, democratic socialist Malaysian Malaysia” dan ayat “DAP adalah komited kepada perjuangan untuk sebuah negara Malaysia untuk rakyat Malaysia yang bebas dan demokratik sosial” jelas terpampang di dalam laman web rasmi DAP.

      Perjuangan Malaysian Malaysia bermula dari inisiatif PAP mengumpulkan empat parti lain, iaitu United Democratic Party (UDP) dan People’s Progressive Party (PPP) dari Semenanjung Malaysia serta Sarawak United People’s Party (SUPP) dan Machinda dari Sarawak, pada 9 Mei 1965.

      Para pemimpin keempat-empat parti ini, dengan diketuai oleh PAP, di dalam perjumpaan mereka di Sri Temasek, Singapura, telah mengeluarkan deklarasi bersama atas nama Malaysian Solidarity Convention (MSC) bagi meminta sokongan rakyat ke atas perjuangan Malaysian Malaysia.

      Peri pentingnya konsep Malaysian Malaysia kepada perjuangan PAP dan empat parti rakannya ini boleh dilihat melalui sebutan “Malaysian Malaysia” sebanyak 15 kali di dalam deklarasi bersama yang menyeru rakyat menghadiri konvensyen di Teater Nasional, Singapura, pada 6 Jun 1965.

      Terang deklarasi bersama ini, “A Malaysian Malaysia means that the nation and the state is not identified with the supremacy, well-being and the interests of any one particular community or race”, yang membawa makna bahawa tiada kaum mempunyai kelebihan berbanding kaum lain.

      Di dalam pengenalannya, deklarasi bersama ini menyebut betapa kesedaran untuk menghasilkannya wujud ekoran kesedaran para pemimpin kelima-lima parti ini mengenai ancaman pihak luar kepada Malaysia dan petanda masalah ekoran pertelingkahan dalaman.

      Kebetulannya, Yang di-Pertuan Agong, di dalam titah ucapan sewaktu merasmikan pembukaan sidang Parlimen pada 26 Mei 1965, turut menyebut mengenai ancaman pihak luar kepada Malaysia di samping “ancaman dari dalam negeri” yang bertujuan hendak menimbulkan kekacauan.

      Lee Kuan Yew, yang seolah-olah termakan cili, sewaktu membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong pada 27 Mei 1965, mempersoalkan kewajaran Baginda memperkatakan mengenai “ancaman dari dalam negeri” tanpa menyebut identiti sebenar pihak yang menjadi ancaman ini.

      Delete
    20. Sambil mempertahankan diri beliau dan pemimpin MSC lain dari serangan yang dibuat di dalam media massa ke atas konsep Malaysian Malaysia, Lee Kuan Yew mempertegaskan sambil menjelaskan dengan panjang lebar konsep ini di dalam ucapan beliau di Parlimen pada hari itu.

      Lee Kuan Yew juga mengemukakan cadangan supaya usul terima kasih kepada Yang di-Pertuan Agong dipinda dengan menambah ungkapan lain, iaitu menyesali bahawa titah ucapan Baginda tidak meyakinkan negara bahawa Malaysia akan membangun ke arah Malaysian Malaysia.

      Setelah berbahas panjang, termasuk mendengar penjelasan Timbalan Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussein, usul Lee Kuan Yew ditolak setelah ia hanya mendapat sokongan 14 Ahli Parlimen berbanding bangkangan 108 Ahli Parlimen lain dalam pengundian yang dibuat pada 3 Jun 1965.

      Dalam pada itu, Lee Kuan Yew, dalam satu lagi ucapannya di Singapura pada 30 Mei 1965, sekali lagi menekankan betapa Singapura tidak pernah bersetuju dengan pemerintahan Melayu bila ia menyertai Malaysia sambil menegaskan cakap-cakap mengenainya adalah cakap-cakap bodoh.

      Beliau juga menyebut betapa isu Malaysian Malaysia perlu diputuskan pada waktu itu juga, tanpa perlu menunggu lima atau 10 tahun lagi, kerana jika mereka tidak mahu maka ia akan menjadikannya lebih mudah untuk pihak yang mahukannya membuat rancangan-rancangan alternatif lain.

      Kata beliau, salah satu rancangan ini adalah untuk menggabungkan semua negeri yang bersetuju dengan konsep Malaysian Malaysia, di mana beliau menyebut tiga negeri, iaitu Singapura, Sabah dan Sarawak, sambil menambah Melaka dan Pulau Pinang sebagai mungkin turut berminat.

      Seterusnya, di dalam konvensyen MSC pada 6 Jun 1965, Lee Kuan Yew telah memberi ucapan yang berapi-api dengan di antara lainnya mengingatkan mereka mengenai slogan yang beliau berikan dan yang mereka setujui, iaitu Malaysian Malaysia, dan betapa mereka akan menang.

      Bagaimanapun, apa yang berlaku adalah di sebaliknya, di mana Singapura akhirnya terkeluar dari Singapura setelah Parlimen meluluskan “The Constitution And Malaysia (Singapore Amendment) Bill” yang dikemukakan oleh Perdana Menteri, Tengku Abdul Rahman Putra, pada 9 Ogos 1965.

      Apa yang berlaku selepas itu tercatat kemas di dalam lipatan sejarah, di antaranya ialah di dalam Laporan Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP yang dibentangkan oleh Pengerusi DAP, Dr Chen Man Hin, kepada Persidangan Kebangsaan pertama DAP di Setapak pada 17 Mac 1968.

      Di dalam laporan ini, Dr Chen Man Hin, yang sekarang merupakan Penasihat Seumur Hidup DAP, menyebut mengenai bagaimana tenaga Malaysian Malaysia tidak mati bila Singapura terkeluar, di mana peranan dimainkan PAP terus diambil-alih oleh satu PAP yang berasaskan Malaysia.

      Kata Dr Chen Man Hin, PAP Malaysia ini dibatalkan pendaftarannya pada 9 September 1965 menyebabkan para pemimpinnya mendaftarkan sebuah parti baru bernama DAP yang diluluskan pendaftarannya pada 19 Mac 1966, maka bermulalah perjuangan Malaysian Malaysia DAP.

      Delete
    21. Dua bekas ahli Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk Mohamad Ezam Mohd Nor dan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dituduh ‘mencuri’ parti menyebabkan Presiden New Gen Party, Dato G Kumar telah membuat laporan polis.


      Dalam laporan polis itu, G. Kumar memberitahu bahawa Setiausaha Agung parti pimpinannya, S Gobi Krisnan telah menjual parti New Gen Party kepada pihak ketiga dan ditukar nama kepada Parti Bebas Rasuah (PBR) yang diketuai oleh Ezam dan Khairuddin.

      Manakala S Gobi Krisnan pula telah dilantik sebagai Setiausaha Agung PBR.

      G. Kumar turut menuduh S Gobi Krisnan seorang korup yang pernah memeras ugutnya untuk mendapatkan sejumlah wang tertentu.

      “Saya juga mendapati Encik Gobi cuba untuk menjual parti ini (New Gen Party) kepada pihak ketiga untuk mengaut keuntungan bagi diri sendiri,” kenyataan laporan polis G. Kumar dipetik.

      Pendedahan ini dilakukan sendiri oleh G Kumar kepada Datuk Huan Cheng Guan, Parti Cinta Malaysia (PCM).

      “Minggu lepas Presiden sebenar New Gen Party telah berjumpa dengan saya dan meluahkan keluhannya situasi yang sebenar berlaku dalam partinya.

      “Presidennya Dato Kumar telah memberitahu saya, beliau sendiri pun tidak tahu macam mana partinya telah boleh dipindah tangan kepada orang lain, sedangkan tanpa ada apa-apa Mesyuarat Agung yang beliau sedia maklum.

      “Beliau juga amat terkejut macam mana pihak luar boleh suka-suka mahu menukar nama partinya (New Gen Party) kepada Parti Bebas Rasuah. Dia pun Pening.

      “Susulan dari itu, satu laporan polis telah dibuat . Maka beliau berharap ROS dan PDRM mengambil tindakan yang sewajarnya,” dedah Huan dalam Facebook.

      Delete
    22. SUDAH banyak kali rasanya kenyataan Tuan Guru Presiden PAS berkenaan sikap PAS yang menolak Kerajaan Perpaduan dengan Umno.

      Yang terbaru adalah perumpamaan dua ekor biawak iaitu salah satu darinya jauh lebih banyak penyakitnya kerana dijadikan 'pusat pengumpulan sampah' dari Umno dan PAS.



      Tetapi Rafizi PKR sehingga ke saat ini masih tetap dengan sangkaan buruknya dalam soal Kerajaan Perpaduan PAS-Umno. Rakyat boleh saksikan sendiri kenyataan fitnahnya berkenaan drama dan sandiwara yang kononnya sedang berlaku di antara PAS dan Umno, di antara Najib dan Tuan Guru Presiden PAS ketika sesi pembentangan RUU 355 tempohari, walaupun kerjasama yang terjalin hanya berlaku di atas isu-isu yang melibatkan kepentingan umat Islam semata-mata.

      Kenapa Rafizi masih meragui Tuan Guru Presiden PAS? Malah mahu dihubungkaitkan dengan satu sumbangan dana RM90 juta 1MDB yang kononnya disalurkan daripada Umno kepada PAS.

      Yang menjadi humornya adalah sikap terus percayanya dia ke atas posting provokasi Pesuruhjaya PAS Perak berkenaan komposisi kerusi dalam sebuah Kerajaan yang dipanggil Kerajaan Islam Nusantara tetapi sukar untuk menelan kenyataan Tuan Guru Presiden PAS yang berulang kali menolak cadangan Kerajaan Perpaduan dengan Umno.

      Sudah lupakah Rafizi bahawa Kerajaan Perpaduan dengan mana-mana parti tidak boleh berlaku tanpa restu perwakilan PAS, majlis syura serta ajk PAS pusat. Lebih-lebih lagi apabila MSU meletakkan tiga prinsip asas dalam mana-mana jalinan kerjasama dengan pihak ketiga iaitu Islam Memimpin, Islam Untung serta jalinan kerjasama atas dasar Islam semata-mata. Dan Umno tidak terkecuali dari keperluan untuk memenuhi syarat tahaluf siyasi itu.

      Yang menariknya, Rafizi juga dilihat seolah-olah tidak suka dengan jalinan kerjasama yang berlaku di antara umat Islam walaupun berbeza fahaman politik. Walaupun kuasa politik Islam semakin jatuh merudum selepas PRU Ke-13 tempohari. Membuka ruang kepada golongan sekular, liberal dan plural untuk lebih berani mengkritik masyarakat Islam dan amalannya, beliau dilihat seolah-olah rela untuk terus bersengkongkol dengan DAP tanpa menghiraukan kesan buruk terhadap kedudukan kuasa politik Islam di negara ini.

      Islam perlu dominan kerana Islam adalah penyelamat kepada seluruh alam. Adakah Rafizi tidak suka Islam jadi penyelamat kepada negara dan rakyatnya?
      Semoga beliau berfikir dan bertaubat.

      Delete
    23. Beberapa jam selepas menamakan bekas pemimpin PAS terkait dengan dana 1MDB, Rafizi Ramli didakwa salah seorang pemimpin kanan parti itu sebagai "tidak tahu dosa dan pahala" dan membenarkan kenyataan pemimpinnya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Ketua Pemuda PAS, Nik Abduh Nik Abdul Aziz, juga menyatakan naib presiden PKR itu sebagai orang yang suka menyelongkar sehingga menjadikan amalan itu sebagai hobi.

      "Betullah kata presiden PAS bahawa (anggota parlimen) Pandan ni tak tahu dosa dan pahala. Suka sangat menyelongkar sampai jadi hobi.

      "Tahi ayam pun digempaknya jadi tahi tuan ayam. Memang riuhlah...," katanya melalui kemas kini status di Facebook petang ini.

      Rafizi tengah hari tadi menamakan bekas timbalan presiden PAS, Nasharudin Mat Isa, sebagai individu menerima dana berkaitan 1MDB.

      Untuk mengukuhkan pendedahan itu, Rafizi juga membuat akuan berkanun (SD) mengenainya.

      Untuk rekod, selain pernah menjadi timbalan kepada Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Nasharudin pernah menjadi anggota parlimen Yan tetapi tewas dalam persaingan mengekalkan jawatannya sebagai orang nombor dua PAS kepada Mohamad Sabu pada 2011.

      Fajar akan menyinsing

      Nasharudin kelihatan tersisih daripada arus perdana ekoran isu PAS mahu bekerjasama dengan Umno.

      Nik Abduh turut menitipkan nasihat kepada Rafizi.

      "Nasihat saya, pandu cermat, jiwa selamat. Tekan minyak, tekan juga brek.." katanya.

      Status calon naib presiden PAS pada muktamar parti itu di Alor Setar akhir bulan ini juga membayangkan parti terbabit turut mempunyai banyak maklumat.

      Namun, dalam keadaan begitu, kata Nik Abduh, pemimpin PAS berusaha mempraktikkan akhlak mulia bahawa sesuatu yang belum kukuh adalah lebih baik berdiam diri.

      "Maka diam adalah senjata disarung dan biarkan ia terlihat.

      Delete
    24. Bila Presiden PAS membuat perbandingan kejahatan DAP dalam menyerang kepentingan Islam di Malaysia sedangkan sebahagian besar amalan Islam tiada kaiatan dengan mereka sebagai "ANAK BUTIR TAHIK".

      Lebai cuba mendapat maklumat penggunaan perkataan ini dikalangan masyarakat pantai timur khusus di Terengganu.

      Anak butir tahik merujuk kepada anak kepada kejahatan yang asal. Perkataan ini bukannya mencarut seperti yang diwar-war oleh cybertropper PAKATAN HARAPAN untuk memburukkan PAS.

      Lebai dapat beberapa perkataan yang digunakan di Terengganu yang dilihat kasar tetapi ada kala digunakan termasuk dimasjid atau surau.

      Perkataan "buruk batu" iaitu buruk kemaluan jika duduk di atas bantai. Biasanya digunakan 'jangan duduk diatas bantai nanti buruk batu' biasa digunakan oleh ibu bapa di Terengganu untuk mencegah anak-anak mereka duduk atas bantai tidur.

      Perkataan "***** kulup" (tak bersunat) biasa juga digunakan di surau oleh masjid untuk elak anak-anak tak bersunat berada pada saf orang tua. 'Hei hok pelik kulup jangan duduk depang'.

      Banyak lagi tapi rasa lebai berikan beberapa contoh ini sudah memadai untuk kita mengetahu bahawa bahasa Melayu sangat kaya.

      Bahasa kiasan dan peribahasa binatang dalam alam Melayu.

      Peribahasa ialah sejenis ungkapan atau kata-kata yang padat, yang biasanya mengandungi perkara-perkara yang berkait rapat dengan pengalaman manusia dalam pelbagai aspek kehidupan. Peribahasa merupakan kata-kata yang penuh dengan kebijaksanaan. Biasanya ia dibentuk daripada gaya kiasan, menggunakan imaginasi dan mudah dihafal.

      Perumpamaan ialah perbandingan makna yang sangat jelas dan terang. Biasanya ia didahului oleh kata pembanding seperti bagai, laksana, umpama, bak, ibarat, macam, seperti, seolah-olah, dan seakan-akan. Dalam ayat Pakatan Harapan itu seperti Biawak, Biawak dan PH itu dianggap menyerupai antara satu sama lain.

      Bangsa Melayu hidup dalam persekitaran yang dipenuhi dengan binatang, sama ada binatang itu binatang buas/liar ataupun binatang ternakan. Kehidupan mereka yang terdedah pada persekitaran yang dikelilingi oleh hutan rimba, kebun dan ladang, sungai dan laut menyebabkan mereka serong bertemu dengan banyak binatang.

      Jadi tak hairanlah binatang menjadi satu tarikan daripada peribahasa Malayu.

      Kadangkala untuk mencapai maksud yang hendak diperkataan bahasa yang kasar digunakan bagi mengambarkan kejahatan yang sangat besar. Lebai ambil contoh Profesor Shahnon Ahmad menulis novel 'SHIT' yang berfokus bagaimana "kepala tahik".

      Delete
    25. Kalau nak dibandingkan apa yang Presiden PAS sebut sangat jauh lembut dan masih dalam pertimbangan sebagaimana Shahnon Ahmad menulis dalam novelnya.

      Hairan lebai apabila melihat komen Ahmad Lutfi Othman, bekas Ketua Editor Harakah yang kini bertugas dan membantu akhbar parti PAN pada FBnya seolah-olah bahasa itu kasar sedangkan dia sangat bersetuju dengan penulisan Shahnon Ahmad, malah antara orang yang membela.

      Lagi pelik bila saya melihat komen-komen daripada MELAYU yang berada dalam DAP. Mereka menyerang Presiden PAS tanpa melihat apa konteks yang diucapkan oleh Presiden itu. Sebelum ini Roketkini.com akhbar DAP telah memuja dan memuji Shahnon Ahmad dengan mengeluarkan artikel membela. Lebai ambil satu yang terkini iaitu "Syerleena, ‘Shit’ Shahnon Ahmad dan kesedaran politik – Bahagian 1" yang disiarkan pada 2 September 2016. Kenapa DAP hipokrit dalam mebuat penilaian.

      Jika kena kepada orang lain semuanya betul tapi kalau kena pada mukanya sendiri itu kasar dan biadap!. Anggapnya kalau Hadi kata kepada Najib. Mesti DAP puji melanggit!

      Bahasa Kasar bukan sahaja pada percakapan tetapi pada penulisan

      Satu perkara yang lebai hairan, kenapa puak-puak ini lebih menumpu kepada percakapan sedangkan mereka kasar dalam membuat komen dalam penulisan. Apakah bila menulis kasar itu dianggap tidak mengapa??

      Membunuh Karektor Abdul Hadi

      Apa yang belaku sebenarnya lebih banyak diperbesarkan oleh media. Kita masih ingat lagi bagaimana ucapan penangguhan Presiden PAS selama 1 jam 8 minit yang hanya keluar dalam akhbar pembangkang khususnya Malaysiakini adalah BARUA. Perkataan 'barua' tak sampai pun 1 minit.... hilang 1 jam 7 minit kerana mereka merancang untuk menyerang perkataan itu sebagaimana TV3 pernah buat kepada Tok Guru Nik Aziz.

      Tahukah kita perkataan 'barua' pertama kali disebut di pentas PAS oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz. TV3 kerat ucapan itu dan mengulanginya sebagai 3 kali. 'barua', 'barua', 'barua'... dan apa yang UMNO buat itu dibuat oleh PAKATAN HARAPAN sekarang.

      Delete
    26. Begitu juga mengenai "salam persahabatan Lim Kit Siang kepada Hadi". Lim Kit Siang tak nak dengar ulasan pimpinan PAS lain, dia kata 'i nak Hadi jawab'... Wartawan kejar Hadi di Rusila tunggu dia nak naik tangga... bila Hadi ulas hanya 31 saat sahaja. DAP kaji video itu dan keluarlah berita nak Saman Hadi... yang sampai sekarang belum ada saman.
      Itu kerja mereka, cari mana Hadi tersilap sebut maka diperbesarkan untuk memberikan imej buruk kepada PAS.

      Ini semua kerja anak butir tahik...

      Delete
    27. Menuduh memang mudah. Mendakwa orang melakukan kesalahan memang senang. Gerakkan bibir atas dan bawah, keluarkan suara, itulah mudah dan senangnya mendakwa orang berbuat itu dan ini.


      Namun apa prinsip islam dan apa prinsip machiavelli dalam soal membuat dakwaan?

      Dalam islam, setiap tuduhan wajib disertakan bukti yang benar. Setiap dakwaan salah laku wajib dibuktikan dengan betul. Bukti yang tidak benar tidak betul juga dikira fitnah. Dalam sirah mengatakan baju sayyidina ali dicuri yahudi. Namun sayyidina ali gagal membuktikan baju itu miliknya maka hakim memutuskan baju itu milik yahudi. Oleh kerana keadilan ini, yahudi itu memeluk islam.

      Nabi bersabda bermaksud "Bukti itu harus didatangkan oleh orang yang menuduh, sumpah itu wajib bagi orang yang mengingkari tuduhan itu" (Riwayat baihaqi)

      Namun machavelli mendatangkan kaedah matlamat menghalalkan cara. Apa juga cara dibolehkan untuk menuduh orang melakukan kesalahan atau aib. Orang yang menuduh boleh sahaja menuduh tanpa bukti dan orang yang dituduh pula diwajibkan membuktikan tuduhan itu tidak benar.

      Penuduh bersumpah mengatakan seseorang itu bersalah, atau melakukan aib, atau mengamalkan rasuah, menyeleweng harta awam dan sebagainya. Dia melakukan SD atau akuan bersumpah di mahkamah "Aku bersumpah dia telah menerima wang jualan dadah sebanyak rm1bilion". Kemudian tertuduh pula dimestikan membuktikan dia tidak melakukannya, memberikan bukti statement akun kewwangannya yang bebas rm1bilion".

      Demikian amalan sistem tuduhan di malaysia. Demikian perbezaannya dengan islam. Penuduh membuat akuan bersumpah bahawa tuduhannya benar dan tertuduh menyamannya di mahkamah untuk membuktikan ia tidak benar. Sedang islam menetapkan penuduh mengadu di mahkamah seseorang itu melakukan kesalahan dengan wajib memberikan bukti benar dan tertuduh membela diri menafikan.

      Demikian tuduhan rafizi ramli bahawa seseorang dari pas telah menerima wang yang berkait dengan 1mdb. Kenyataan yang berbelit, awalnya seorang yang rapat dengan pemimpin pas dan kemudian berubah seorang bekas pemimpin pas. Kemudian dia membuat akuan bersumpah, SD, akan dakwaannya. "Saya bersumpah bla bla bla..." kata rafizi.

      Mudahnya membuat tuduhan sekarang. Pergi sahaja ke mahkamah, buat akuan, tanpa bukti tanpa dalil, habis perkara. Mahkamah hanyalah pemutus, mahkamah hanya membicarakan menurut apa sahaja yang diadukan. Untuk membersihkan diri dari tuduhan, sitertuduh harus menyamana penuduh. Dengkau bersumpah engkau tanggung akibatnya jika orang yang engkau tuduh menyaman engkau dan terbukti tuduhan engkau dibuktikan penuduh tidak benar. Demikian mahkamah terbuka sekarang.

      Kenapa rafizi tidak membawa bukti? Bawa statement transaksi bank penerima dan transaksi akaun pemberi. Kenapa hanya dengan tahi telinga dan air liur? Bawa juga bukti wang itu mengalir ke akaun pas. Kalau kes 1mdb yang sesulit itu rafizi mampu membawa "bukti", kenapa kes berkait pas rafizi gagal?

      Kalau demikian, pas juga boleh membuat akuan bersumpah bahawa tuduhan rafizi tidak benar. "Saya, haji hadi, bersumpah bahawa dakwaan rafizi bahawa pas menerima sumbangan 1mdb dari bla bla bla seperti yang didakwa beliau, adalah tidak benar 300%. Dan pas bersumpah bahawa rafizi adalah pembohong tahap gaban"

      Jadi yang mana pilihan kita? Kaedah islam atau machiavell?

      Delete
  2. Tgh pening kepala..nk bagi jawapan dan alasan ape..hehe..sabar yer tuan2 nk jumpa punahsihat kejap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi kaki kelentong

      Delete
    2. Rafizi tak kelentong

      Hanya mengiyakan apa kami cakap selama ini

      90juta baru 10%

      Lagi 90% dgn lawyer d London

      P.s

      Siapa arahkan Dato muda pkr di tahan? Adakah kebetulan atau atas arahan ahli panel sprm ust lebai nasharudin?

      Delete

    3. Jadi betul lah apayang Rafizi cakap berkaitan Mahathir & keluarga dan kekayaan mereka.

      Diantara kata2 " kapal dia punya, Lori dia punya , rumah banglo besar2 di kanada dia punya, kilang arak di Philippines dia punya... "

      Delete
    4. Cuba fokus Yg terkini... Cuba bersihkan nama Yg dah tercemar ni...Yg Nak alih tiang gol tu knp... Dasar pengecut

      Delete
    5. 6 tahun mahathir pm ada proton

      6 tahun pak lah pm ada koridor utara tinur dan Iskandar

      6 tahun Najib pm ada anak babi chinabeng mca dan 1mdb 50b hutang!

      Delete
    6. 13 April 2017 at 21:23
      Jangan jadi bangang, mangkok hayun, buta perut, ini sudah ada bukti yang jelas, kalau mangkok hayun tak puas hati lapor kepada pihak SPRM dan polis, jangan cakap banyak,

      Delete
    7. Ooohhhh...jangan lupa .

      Pak Lah tido bila pass kerusi PM kat Najib , hutang Negara 250 billion ringgit .

      Sejak Najib jadi PM , hutang Negara sudah melepasi 850 billion ringgit !!

      Delete
    8. BN barang naik dan ringgit jatuh.

      Boleh hidup ke dgn main kan sentimen agama dan bangsa

      Kecuali utk undi semata2

      Jgn jd melayu mengong busyuk punya olang///

      Delete
    9. Anon 2216 JASA sudah panasss

      Kikikiki

      Ini Kali lah///

      Delete
    10. Mamat 22:16...
      Mata kamu celik tapi realitinya BUTA, sebab itu kamu berkata begitu.
      Report kepada siapa?

      Delete


    11. Rafizi pembohong


      Delete
    12. Mangkuk hayun report sama losemah mah.

      Mengong punya olang///

      Ayu nk balik nnti atok antar kan ye..

      Delete

    13. Yang penting korang semua bersetuju bahawa Rapizi adalah kaki pembohong

      ------------------------------------------


      Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mengalu-alukan laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dibuat Gerakan Selangor terhadapnya hari ini.

      Bagaimanapun, Rafizi berkata pihak itu terlebih dahulu perlu menyemak kembali fakta mengenai pengambilalihan ekuiti Syarikat Pengeluar Air Selangor (Splash).

      Katanya, selepas Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengambilalih jawatan menteri besar Selangor daripada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, beliau tidak terlibat secara langsung dalam urusan pembelian syarikat konsesi itu.

      “Saya tidak tahu apa nilai yang dipersetujui tetapi jelas RM200 juta adalah nilai yang ditawarkan oleh pentadbiran sebelum ini (Khalid Ibrahim).

      Gerakan Selangor hari ini menggesa SPRM menyiasat Rafizi yang juga anggota Parlimen Pandan kerana mungkin terlibat dengan rundingan pengambilalihan aset air Selangor sehingga wujud konflik kepentingan.

      Pengerusinya Datuk David Ang Chin Tat berkata, Selangor meluluskan RM2.7 bilion untuk pengambilalihan ekuiti Splash – 11 kali lebih tinggi daripada yang ditawarkan Khalid Ibrahim.

      Mengulas lanjut, Rafizi berkata beliau bagaimanapun bersedia untuk bekerjasama dengan SPRM.


      Delete
    14. Buat apa kata orang pembohong. Undang2 kan ada.
      Samanlah. Kenapa tak saman baru boleh tahu bohong ke benar.

      Delete
    15. Kita org setuju bijan pinjam duit yahudi dgn bunga 6% sama pulak dgn GST 6%.

      Kami setuju duit yahudi masuk akaun bijan dan guna utk Anak kawin.

      Kami juga setuju yg JASA dan Poad zakar shit are moron

      Kami juga setuju BN akan naikkan lg harga barang dan ringgit lg ke longkang jika dapat mandat baru Pru 14.

      Kami juga setuju losemah di beri title al badaki

      Kikiki.. Putar filem lama perut boleh kenyang ke

      Skrg politik survival bkn politik sentimen.

      Ayu klu nk balik nnti atuk hntr kan ye..

      Ala.. Comel nya Ayu ni.

      Delete
  3. Tgh pening kepala..nk bagi jawapan dan alasan ape..hehe..sabar yer tuan2 nk jumpa punahsihat kejap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sat rrr.. tuan punaisihat sdg solat sunat jap..

      Jangan kalut la Datuk Seri, bersabar..Allah bersama kita.

      Syok la propa guna agama. Haboh satu Malaya jadi bodoh. Lelong nama nabi dan tuhan. Akhirnya dia kaya raya jadi Raja Lelong.

      Delete
    2. Memang ularma2 pas raja lelong.
      Pas = Parti Ajaran Sesat
      Pas = pengikut Angguk saja.

      Delete
  4. Mati2 atok ingat pemimpin pas yg masih pegang jawatan yg disumbat dedak oleh jibby.....rupa2nya ex pas....so kurang sikit laa climaxnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang tunggu..nanti ada la nama lain yang akan keluar. Ayu rasa abang mesti climax punya...

      Delete
    2. dia masih lg ahli pas.

      kalau ah sang ah lee dipecat krn kes ug, knp anak isa masih lg ahli pas? siap ada jwtn dr umno. sama ler pensyarah uni umno yg ada jwtn dlm pas.

      samaler mcm ex uia yg jadi pemimpin pas.

      Delete
    3. Nasha salur dana utm lawan mat sabu.. Balas dendam sebab kalah muktanar tempohari..

      Nasha berjanji akan jahanamkan Nik acis tetapi bukan direct

      Melalui salah seorang anaknya

      Tahniah nasya semua hang dan berjaya..

      Musnah dah pas!!!

      Anak Nik acis hancur menantu yahadi hancur.. Pak lebak tontontvi lucah pun hancur dek d suap duit haram !!

      Macam mana nak cuci duit garam drpd jadi darah daging?

      Ada ostad PIS boleh jawab? Kesian 3ekor ostad muda timor tengah

      Delete
    4. Mudah je....nak cuci dosa?
      hang pi satu masjid kat teganu yg dulu tersohor tu....la ni takda ore dah...
      masuk menyelam dalam kolah(jaga jaga jgn ada ore nampak, dulu pun ada org nampak)....buleh cuci dosa dan masuk syurga!!!!!!he...he...

      Delete
    5. Kt Ganu, masok Teko besar pun boleh. Ada portal surgawi kt situ. Ayoh lain, tapi SOP seakam Ayoh Butir Mereng

      Delete
    6. Ularma2 pas ni orang soleh bro Malaysiabaru.
      Dah lah soleh terlebih maksum pulak tu.
      Duit tak haram.
      Khinzir baru haram.

      Delete
  5. Lebai2 Pas terima wang rasuah rmxxjuta daripada Najib melalui Nasharuddin sebagai balasan untuk menyokong Najib yang terpalit dengan skandal 1mdb dan tidsk mempersoalkan isu2 skandal 1mdb yang mana Najib terminate dan olih yang demikian telah melakukan kesalahan rasuah dibawah seksyen 16 Akta SPRM dan sekira didapati bersalah boleh dihukom penjara tidsk melebehi 20 tahun dan denda tidak kurang 5 kali wang rasuah yang diterima dibawah seksyen 24 Akta SPRM 2009.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pun nasharudin tak makan sorang

      Kongsi dgn anak Nik acis

      Menantu

      Dan pakar pay per view

      3ekor inilah yang menyediakan chai di muktamar tempohari..di bantu dana ostad sprm nih

      90juta dah habis lagi balance 90% tak kluar maka kalah lah Nik abudoh tanding jawatan.

      Muktamar ni takde chai.. Sebab balance 90% belum masuk..isi minyak mini coooer merah pun tak cukup itu sebab ABUDOH perlu rafizi..mini cooper dia problem..

      Delete
    2. Bro malaysia baru. Orang pas ni kalau berzina pun dia boleh argue kata tak haram.
      Dia boleh kata yg salah tu bukan dia.
      Yg salah tu kote dia.
      Manalah kote boleh bercakap.

      Delete
  6. Pembaca budiman,

    Coba study statements made by nik Abdul. ADMISSION OF RECEIPT?????.

    Dia kata merely juga ada info tapi sengaja diam kerana lambat laun terdedah juga.

    Please give your comments

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka ada info tentang PKR, Amanah dan DAP tapi tak nak heboh.

      Lambat laun akan terdedah juga.

      Itu maksud dia.

      Delete
    2. Itu jawapan terdesak. Nak cakap apa lagi...tembelang dah pecah.
      Pak Labai Makan Duit Ha..., harap janggut saja panjang.

      Delete
    3. Pas hanya ikut nabi Bab kawin 4 je,lain ikut apa punya giler babi nya nih..///

      Delete
  7. Natang... arapkang pagor.. pagor makang padi... munafik kelas satu..
    Ciss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba kamu buka buku agama,lihat sifat sifat manusia munafik....kamu boleh kenal siapa mereka.

      Jangan dok tertipu lakunan manusia dengan janggut panjang dan bertanda hitam didahi!!!!
      Fasih tafsir hadis dan quran....tapi hati penuh syaitan kerana balas dendam.
      Ulamak sebenar bersifat zuhud kpd Allah....tidak kejar dunia yg kotor ini.
      Apatah lagi memasuki politik.
      Politik adalah kejar kuasa dan wang!! DAN KEJAR BETINA.

      Delete
  8. Natang... arapkang pagor.. pagor makang padi... munafik kelas satu..
    Ciss

    ReplyDelete
  9. Sekiranya saya ada anak lelaki pasti saya namakan Najib atau Nasharudin.
    Allah memuliakan kedua insan ini. Org Arab sgt sayang pada Najib dan menderma wang yg agak banyak pafa Najib.
    Najib pula punya hati yg murah dan kongsi pula dgn Nasharudin
    Tergerak juga hati nak jumpa Najib untuk mendapat sedikit pertolongannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak Kiu Sebern kena telan Anak Butir Taek Low

      Delete
    2. 20.35
      bau hacing en mali ni..asyik kena kencing je..derma dari jho low ada le..rekod bank bukan senang nak dimanipulasi..tp saudara percaya dengan cakap (mula2 putera raja, lepas tu raja, lepas ramai penderma) dan sekeping surat yang boleh dipersoalkan..sedap ke kena kencing en mali?

      Delete
  10. Hanya tuan ibrahim saja yang kerap mempersoalkan 1MDB tapi hadi tak dengar pun. Ulama apa ni makan dedak walaupun tidak secara langsung menerima dana samunan tetapi perantaran. Tuabatlah kerana kamu punya ilmu yang tinggi tentang islam. Wang rasuah adalah haram tak wajib diputarbelitkan lagi. Apa lagi SPRM, siasat dan tangkap seperti kamu tangkap ketua pemuda pkr bahagian. Tiada pilih kasih, ini adalah amanah pada agama dan tuhan. Tiada pilih kasih, mahukah kamu keneraka kerana perbuatan tak betul ini. Najib dan Nasharuddin tidak penting, negara adalah utama. Inilah peluang kamu dapat pahala tangkap orang bersalah. Insya allah allah akan berkati hidup warga SPRM kerana jalankan tugas secara jujur dan amanah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jujur Amanah kebender bang ooi. Kalo propa agama boleh lelong hukum tuhan dan nama nabi.. apalah sgt dgn duit org ramai yg dirembat tu.

      Lps ni ramailah pegawai2 atasan dan MT UMNO akan cover baek punya. Duit utk Nasha tu sbg upah runding cakap arab time pegi Saudi tempohari.

      Delete

    2. 1Mdb melalak
      Forex bisu
      Bmf bisu
      Dieg bisu
      Splash bisu
      Kajian Terowong bisu

      Delete
    3. Ko diam sajalah Rizal Mansor. Sanggup jadi anjing pawah berbayar.

      Delete


    4. Ko belajar dp siapa main GAM nih???



      Delete
    5. Ayu belajar dgn abg jibby bang.

      Nape bang???

      Abg sakit pungkok ka???

      Delete
  11. Tuan ibrahim kata tk salah kalau khairudin tau pasal duit src ni masuk dlm acc nasharudin dan diam saje..tak dosa pun...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. My reading is....that is what nik abduh said when commenting on raFizi's disclosure.

      Delete
  12. Hu hu hu...porak poranda lah woooooiiiii... YA ALLAH,LINDUNGILAH NEGARA MALAYSIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dunia hancur sbb lobai2 dh pandai menipu..sapu duit haram.

      Delete
  13. PEMILIK DISNEY KENA GARI
    TAN SRI DAN ANAK PUN KENA GARI
    PROKSI SINGAPORK@DAP TERKINJA KINI
    APA NAK BUAT LU FIKIR LA SENDIRI

    KEMPEN BERAMBUS SINGAPORK@DAP MENJADI
    BIASA LA BARUA RBA MESTI LAYAN MAKI MAKI
    YANG PENTING MESSEGE SUDAH SAMPAI KE HATI
    SEMOGA RAKYAT MALAYSIA BERSATU HATI
    SEMOGA NEGARA AMAN DARI PENSABOTAJ EKONOMI....


    KIKIKIKI...
    ..... KIKIKIKI.... BERAMBUS SINGAPORK@DAP. ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju..

      Untuk longkang kan BN Pru 14.

      Ini Kali lah
      Kasi ubah PM najib
      Simen BN dgn macai JASA
      Poad zakar shit///

      Delete
  14. 20.53 bodoh....
    Dp Rafizi le kita tau mcm2 skandal mega negara,esp kes lembu ijat dan kes Mara olen anak musang...
    Malah dp rafizi lama dah kita tu (seblm meletop kes mdb)anak tiri org tu beli apartment mewah di NY bernilai 110 juta beb...
    Sudah2 le simpan penyakit bodoh tu,nasib baik penyakit bodoh ni tak berjangkit....

    ReplyDelete
    Replies




    1. Rafizi pembohong



      Delete
    2. Najib pembohong dan losemah penipu.

      Cakap saja ma..

      Lu ckp wa ckp, apa ada hal
      Kita abg adik.. Umno/MCA

      Drama karikatur nanyang siang pau..

      JASA moron
      Puad zakar shit

      Kikiki///

      Delete

    3. Rafizi penipu



      Delete
    4. Kepada samdol 2307/2318 (sbb Beruk yg sama je ni),

      Nah pisang pegi main jejauh

      Tembak dgn senapang gajah kang

      Delete
  15. Wah wagih hidup lagi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak simen hidup selagi 1mdb hidup.. Duit masyuuuuk..

      Kami pun hidup sebab nak berjihad lawan pak lebaiii haji korup

      Delete
    2. Kami berjihad kerana negara kami dikhianati.....
      Unknown BN dan Wak Simen berjihad kerana dedak untuk tanggung anak bini bini....

      Delete
  16. No wander le rupenye broka tu orang Pas sendiri, dok balun duit curi dari 1MDB pakat makan diam-diam sesama pemimpin PAS tertentu. Patutle PAS diam je pasai isu 1MDB, molot udah penoh dengan dedak anak butir taik UMNO!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MASIH LAGI KAH ANDA MENGHORMATI MANUSIA MAKAN DUIT HARAM YG DICURI DARI RAKYAT WALAUPUN IMEJ BERJANGGUT DAN BERSERBAN?

      FIKIR FIKIRKAN LAH....

      Delete
    2. Kikikikiiikii

      TahikYuddin SUA tak nak mengaku pas dah rembat lari

      Cuba tahikYudin tanya budak 3ekor ostad timur tengah

      Ada test duit haram nasya?

      Bmw 730modified mini cooper merah vellfire

      Sorang satu..

      ITU Q7 pun ada pegi London.. Ada join sekali ker?.. Tup tup bawak balik Q7? Jual air jampi mcm haram djin ker?

      Atau buat valet doa?

      Sudaaahlah tahilyudin coba pegintanya budak 3ekor yg bikin chai d muktamar pas.. Dan juga atakiri takanan Q7 ..

      Jangan terkejut tahikyuddin!

      Delete
  17. Patutlah loyar jibby senyap je selepas kata nak saman Wall Street Journal bagi pihak jibby.

    Ropanya dia jadi distributor dedak kepada orang-orang yamg jibby pilih.

    Tengok muka dia pun sembab semacam.

    Dulu bekerja bawah Zaid Ibrahim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua anggota kumpulan penyamun tidak akan ada lagi barakah hidup....mereka semua sudah disumpah seranah oleh rakyat malaysia.
      Anda boleh lihat nasib mereka semua jika anda panjang umur.....

      Delete
    2. Ya... Itu berita dari malaysiakini..

      Tapi lawyer di London bukan dia.. Org lain..queens counsel lagi..

      Mungkin itu raja pantatera kenal..

      Ada lagi balance 90% ..lawyer nih kena deposit.. Masalahnya macamana dan bagaimana?

      Itu yg Nik abudoh marah rafizi..suka korek selongkar.. Sebab wire transfer dah kena blok!!

      Terima kasih rafizi

      Delete
    3. mana nik abduh?
      mana nik abduh??
      mana nik abduh???
      mana nik abduh????
      mana nik abduh?????
      senyap aje...

      Delete
  18. SR kata pas terima rm90juta; pas tak saman.
    YB Husam kata akaun di affin; pas tak saman.
    YB Rafizi sebut nama dan akuan berkanun lg; harap samanlah.

    YB Rafizi tak boleh dedah bukti sbb tlh diOSAkan oleh najb.

    ReplyDelete
  19. Innalillahi wainna ilaihi roji'un..

    Nasharudin memang kena jawab. Ini tuduhan berat siap dengan akuan bersumpah lagi.

    Patutlah Nasha yang dulu membuat olok-olokan ke atas Dusuki Ahmad konon Dusuki ustaz UMNO yang tidak tahu membaca doa dan hanya mampu minta ahli muzakarah membaca fatihah sahaja, dan kemudian dengan bangganya ceritakan bgmn ia berebut mahu menjadi imam kerana tidak mahu berimamkan orang UMNO walaupun orang tersebut seorang ahli agama, tiba-tiba menjadi luar biasa mesra UMNO pula.

    Patutlah Haji Hadi pun tidak lagi menjadikan Nasha sebagai target serangannya tetapi sebaliknya mula menyerang AMANAH pula.

    Kesemua pemain-pemain ini dipersilakan untuk terus bermain sesuka hati mereka kerana di dalam apa-apa permainan pun tempoh masa bermain tetap akan tamat.

    Tak lama dah. In shaa Allah. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amiin..

      Nasha, mana mau lari aa..

      Delete
    2. Aminnn....Aminnnnnm
      Semoga Allah tunjuk mereka kejalan yang lurus
      Semoga mereka insaf apa yg telah mereka lakukan kepada rakyat malaysia.

      Delete


    3. MRT: MALAYSIAKINI SAHKAN FAKTA RAFIZI BERBOHONG


      Pemeriksaan fakta oleh Malaysiakini turut mengesahkan apa yang diutarakan pihak kami terhadap pembohongan berterusan YB Rafizi melalui pelbagai kenyataan dan siding media beliau. Antaranya ialah:

      YB Rafizi secara jelas telah silap dengan mendakwa kos bagi MRT1 SBK ialah RM21 bilion

      YB Rafizi turut menggunakan satu projek terowong kosong di Barcelona

      Danseterusnya menuduh projek MRT Malaysia adalah lebih mahal daripada projek di Sepanyol itu.


      Delete
    4. Klu ye pun tuduh abg rafizi berbohong, Ayu tak nampak pun harga barang turun dan ringgit naik.

      Ayu nk balik dgn atuk la mcm ni krn Ayu takut dgn rambut sarang tebuan dgn badak

      Bye2 atok.. Muah2

      Delete
    5. 7.38
      tahu baca tak ni..org cakap pasal laksa, dia cakap pasal nasi ayam..aduh..janji kesalahan dipertahankan ye..

      Delete
  20. Hepi betul mat singapork
    Bila melihat orang kena gari
    Apa agaknya perasaan dia tengok
    Pemimpin kesayangannya begitu nnt disatu hari..

    Begitu mo aliran wangnya dato seri
    Kepada Nasa dari src kemudian plak 1mdb
    Rakyat sentiasa berdoa malam dan pagi
    Agar pemimpin kleptokrasi ditolak ketepi..

    Negara malaysia kita sayangi
    Tanah air tumpahnya darah
    Kleptokrasi mesti kita perangi
    Sebelum parah menjadi barah..



    ReplyDelete
  21. Mana bro pomen smart..lama tak dengar...trauma ngan wak simen ke?

    ReplyDelete
  22. OSA binatang apa. OFFICIAL SECRET AKU KAH.

    ReplyDelete
  23. PERAK MAN DAH APPLY CITIZEN BARU
    PRU 14 NANTI DIA WARGA LEE KWAN YEW
    NAK CARI MAKAN KAT NEGARA BARU
    SELAMAT BRRAMBUS BOLEH JALAN SAMA LU....


    ... BERAMBUS SAJA BARUA SINGAPORK@DAP. ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki akak langsuir a k.a wak simen sulah panas..

      Kikiki..tetek goyang yanggg

      Ini kalilah///

      Delete
  24. D'PANGGIL BARUA YAHUDI DEPA WAT TATAU
    D'PANGGIL BARUA SINGAPORK DEPA BARU PANAS
    SRNSITIF RUPANYA D'GRLAR BARUA LEE KWAN YEW
    RAKYAT MALAYSIA DAH TUNGGU LAMA NAK BALAS. ...

    ...... BERAMBUS....SINGAPORK@DAP...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barua pinjam duit yahudi najib
      Barua agen singapork,najib

      Najib tak boleh berambus ye, mau kasi masuk sg buloh jail dulu

      Kasi rehat lama2 sblm kena gantung high treason.

      Ini Kali lah///

      Delete
    2. 22.44
      dari ayat pun dah tahu mamat ni penyokong tegar umngok yang terlalu rasis..hari2 sebut pasal dap

      Delete
  25. An excellent write up, dear Shah!

    Syabas.

    And now we are waiting for the next episode...

    ReplyDelete
  26. Nasha simpan share dialah. Upah jadi broker. Dia pun nak jugak pakai suit mahal. Dulu masa aktif PAS, asyik pakai jubah je. Mestilah yg mahal2 pasai sekarang dah jadi CEO aka broker maut. Yang lebih bebagilah kat kepala2 parti. Barulah boleh pakai range rover, audi dan mercedes bila muktamar nanti. Pajero buruk dulu bagilah kat pecacai taksub dalam parti. Nasha ni masa dalam parti pun dah jinak dengan umno. Open house raya rumah dia pun ada menteri BN datang. Hidup dia lepas kalah lagi baik sekarang ni. Melelehlah air liur yg masih dalam parti. Ini nikmat dunia ni kalau tengok, lebai pun boleh simpan kopiah. Nak halalkan semua, buatlah forum besar2 ajak semua pak arab. Promotelah islam moderation. Ini semua oldest trick in the book. Kita tengoklah sejauh mana puak2 ni boleh pergi. Rakyat tak bodoh insyaallah

    ReplyDelete
  27. Mat singapork tak puas hati
    Mulut cabul tak gosok gigi
    Aku risau lepas PRU 14 nanti
    Aku disini, ko yang pergi..

    Pergi berambus ke bamboo river
    Temankan tuanmu didalam sana
    Itu balasan didunia pendedak giler
    Didalam kubur lagi sekali engkau merana..

    Taubat ler...

    ReplyDelete
  28. jika d takdirkan saya d pilih utk menentang najib d par Pekan, maka saya akan membuat surat sumpah utk menambah @teik jho low kpd nama saya.

    jadi utk menyenagkan semua pihak wahai najib, berundur lah sekarang.

    jika hari ini pasangan klepet ini mengumumkan pengunduran diri mereka, maka saya juga akan mengundur diri drpd kegiatan politik ke esokan hari nya.

    ini adalah janji saya kpd warga Pekan.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Ko tu dah tua , jangan berperangai macam budak2 la


      Delete
    2. matalamat saya berkecimpung dlm politik Pekan ada lah semata mata utk menjatuh kan rosmah/najib.

      kata2 n janji wajib d kota.

      drpd tindak tanduk najib kebelakangan ini, sudah nampak tanda2 yg dia sedang mencari jln keluar selamat (exit strategy) dgn melantik sepupu nya k jawatan yg memungkinkan dia menjadi pengganti.


      wahai najib n rosmah, undur lah agar saya tidak perlu membuka 'pekung' kamu berdua kpd warga Pekan.

      Delete
    3. Nak tunggu hari penamaan calon baru nak kerja ke?

      Delete
  29. LeBai TAHI..
    Bersubahat rembat duit rakyat

    ReplyDelete
  30. Habis la parti pak lebai kali ini,,,,,Terbukti kelebihan Nasa,yang pernah menyertai pas , bertopengkan agama untuk kerja2 kej ,,,Beliau akhir telah menunjukkan pas ini memang confirm samasekali tak boleh di percayai ,,,sangat jelas lambat laun ,,mereka2 ini akan menjadi makhlok perosak agama juga akhirnya,,,Tindak tanduk pas selepas ketiadaan TGNA amat2 diragui,,,dan dengan kuasa ALLAH,,,identiti pas sebagai makhlok perosak ummah akan terungkai juga akhirnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah terungkai akibat dosa dosa yg tak tertanggung.

      Delete
  31. Bro Perak Man, terima kasih banyak
    Ini Wak kikiki mari kita lanyak
    jika tidak maki dia naik minyak
    tiap kali masuk mari kita henyak

    Bro Perak Man dia nak serang
    Maki Singapork itu diulang
    Rindu Singapura hati dah walang
    Rindu kat bapuk tinggal di Geylang

    cina Singapore dimaki pun pelik
    belakang Umno, MCA bertenggek
    Bentang RUU Umno dah tarik
    kecut perut MCA dah tempik

    warga Singapura Perak Man dicadang
    dibumi Malaysia bayi ditatang
    kita tanya jangan meradang
    di Malaysia Wak, bukankah pendatang?

    Bro Malaysia Baru, Pomen, John Doe
    semua Pakatuns all in a row
    Wak Simen ingat tingginya ego
    ditenyeh di kerumun hilanglah hero!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua tiga kucing berlari

      Wak simen otak dah tak selari

      Kami semua insan tidak mudah lupa diri

      Hanya cara ini boleh kami berbakti

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Ini wak simen kikiki sudah le angau
      Suka suka dia aje dia nak menghalau
      Hurungi tahi jho low umpama langau
      Udah seperti bapok yang sasau..

      Cina singapork dia tak suka
      Tak sedar jho low kawan baik bosnya
      Ada akal tapi tak peka
      Sebijik macam tok pekong cina..

      Delete
  32. Pas memang boleh membuat berbilion alasan ...namun semakin banyak alasan tidak benar dan dusta ,,,maka berganda ganda juga lah kutukan dari Allah,,,,

    ReplyDelete
  33. Ulor melengkor2 di kepalo
    Ghoyak pung melengkor2

    ReplyDelete
  34. Usah disalahkan masyarakat jika segala yang pas buat tidak lagi dapat di terima,apabila imej sudah terjejas dengan teruk sekali,,,,u are finish

    ReplyDelete
  35. Heeeeeee...busuknya
    Butir2 TAHI lebai mana la pulak.
    Itu lah akibat mkn duit rakyat
    Dan betsubahat serta membela perompak.
    Butir2 TAHI yg keluar pun bau busuk.

    ReplyDelete
  36. Dulu dok kata umno tu tong taik.
    La ni kami sebelah dah celup masuk tong taik.
    Maka kini bukan sahaja badan tu bau taik dan hancing tapi berak pun keluar butir2 taik yg busuk.

    ReplyDelete
  37. Kata Takiyuddin:
    In Pas’ tradition, a MP must contribute 25 per cent of his allowance as a MP to the party, and once the person is no longer a MP (Nasharuddin lah tu), the person must contribute 5 per cent of his pension.
    Lu orang fikirlah sendiri...

    ReplyDelete
  38. Ini musibah dan tanda2 awal yang Allah turunkan apabila terdapat nya gulungan sesat yang beriman kepada Cash King

    ReplyDelete
  39. Terima kasih yang tak terhingga kepada YB Rafizi yang telah menunjukan jalan lurus dan memperbetulkan persepsi dan akidah pemuja2 Cash King dan kuncu2 nya,,,terutama yang ada dalam blog ini yang bekerja keras dan bertungkus lumus mempertahankan Cash King dan kuncu2 nya ,,,Moga2 dengan pendedahan ini ,,akan dapat mengelakkan pencacai2, penjuak2 dan penulis2 upahan dapat terhindar dari beriman kepada Cash King dan kuncu2nya ,,,dan lebih dibimbangkan ialah akan lebih sesat lagi apabila mula menyembah Cash King.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih anon.

      Jangan lemah semangat.. Masih banyak lagi yang akan rafizi korek dan bongkar seperti yg Nik abdoh tidak mahu di lakukan

      Setiap bulan menjelang PRU maklumat yg didedahkan akan bikin UMNO PAS kucar kacir dan berkurang iman kpd Cash Is King

      Delete

    2. [VIDEO] ANAK MAHATHIR TAUKEH ARAK KATA RAFIZI RAMLI


      https://www.youtube.com/watch?v=V7K5y7uLzBA

      Selagi Mahathir atau anak-anaknya tidak menyaman atau mengatakan bahawa Rafizi adalah pemfitnah, maka ianya benar bahawa anak-anak Mahathir adalah tauke arak.

      Kita tunggu sehingga salah seorang daripada mereka akan memberikan jawapan.

      Pakatan – kelompok penipu, pakar U-turn dan suka kepada fitnah.


      Delete
    3. Bekas pegawai khas guan eng kata Dap dpt. tajaan 1.2b dari Israel tak nak saman ker?

      Delete
  40. Lobai2 sedang bertapa utk beberapa hari ni utk cari hadith dan ayat2 quran utk menghalal penerimaan duit haram 1MDB yg rakyat rata2 tak halalkan tu.

    ReplyDelete
  41. Kalau SPRM tak siasat selepas rafizi buat laporan pada pukul 11 pagi hari ini, we can safely conclude that each and every agency in malaysia is bought by najib and rosmah.

    We are all corrupted malaysians.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MACAMANA NAK SIASAT!

      YANG DI TUDUH ADALAH AHLI PANEL SPRM!

      gila aper?

      Kalau ada intrgriti dia letak kopiah kebawah setidak pun letak jawatan

      Delete
  42. Semua rakyat Msia patut jugak berterimakasih yg tak terhingga kepada bekas pegawai Sprm yang amat berani memberi maklumat kpd Rafizi.
    Beliau mengesahkan siasatan Sprm jelas menunjukka Najib terminal wang rasuah dari Scri anak syarikat 1mdb, tapi jugak mengesahkan lebai2 Pas disogok wang rasuah melaluu Nassharuddin supaya lebai2 Pas tak ungkit skandal 1mdb dimana Najib terlibat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya isu rembat 1mdb adalah an

      INTERNATIONAL MATTEES ATAU AFFAIR!

      new York (goldman sachs) London (barclays) swiss dan Singapore dah tangkap dan denda pegawai bank yg bersubahat!

      YANG BELUM KENA HANYA 2 PEMAIN UTAMA : TAEK JHO LOK DAN MO1 (CASH IS KING)

      Amerika kata kalau tak nak kena tangkap isteri rosmah kena letak jawatan p.m

      Delete



    2. Pembantu Khas Ahli Parlimen Ampang, Zuraidah kamaruddin dan pemilik Disneyland Malaysia hari ini ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Adam Rosly yang juga Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Ampang ditangkap SPRM sebentar tadi selepas hadir ke pejabat SPRM untuk memberi keterangan. Adam Rosly bakal didakwa kerana menipu berkaitan sumber pendapatan dan harta. Adam Rosly dipercayai terlibat dalam pengubalan wang haram (money laundering) berkaitan hasil haram dari perbuatan rasuah.

      Delete



    3. Malaysiabaru14 April 2017 at 06:57


      Ini Malaysia BUKAN Amareka

      Kalo ko nak pakai undang Amareka gi kat Amareka



      Delete
    4. 7.17,

      Malaysia hanya ada undang2 rimba, undang2 kleptocratic, undang hanya apandi dan khalid saja tahu dan diluluskan oleh najib....puas hati?:)

      Delete
  43. DARI NAJIB KEPADA NASHA(tidak aktif PAS sejak tewas dlm. pemilihan 2011) LALU BUDIN MENCIPTA PERSEPSI DARI NASHA KEPADA SIAPA? MAKA BERSALAKAN ANJING DAPIG KEPADA MUSOH.

    ReplyDelete
  44. Haji Bakhil bin Lebai Kedekut lebih baik dari lobai2 makan dedak ni.

    Bilang sama SPRM lobai2 demam.

    Ish..ish..ish...ish..


    ReplyDelete
    Replies

    1. Heh apa nih... kisah ular dg bapa ayak ke????


      Delete

  45. Rafizi Cuba Kelirukan Rakyat Dan Membodohkan Pengikutnya Yang Memang BODOH

    Tugas Pembangkang Menghasut

    https://youtu.be/VV22OMJYrQQ



    PADAN MUKA NAJIB, DAPAT PEMBANGKANG YG BODOH!

    Secara mudahnya segala perbelanjaan daripada pendapatan hasil petroleum dibentang didalam bajet tahunan negara kemana di belanjakan. Bukannya digunakan untuk membina projek mega yang tidak memberikan menafaat secara langsung kepada rakyat.



    Di Parlimen semalam, Rafizi berkata, Perdana Menteri Najib Razak adalah “juara segala juara” apabila diambilkira kepada perbelanjaan dari pendapatan petroleum Malaysia.

    Beliau berkata Najib membelanjakan RM376 bilion pendapatan petroleum antara 2009 dan 2016, atau purata sebanyak RM54 bilion setahun.

    Pak Lah membelanjakan RM204 bilion dari pendapatan petroleum, atau RM41 bilion setiap tahun dari 2003 hingga 2009 (walaupun Pak Lah mengambil alih sepenuhnya pada tahun 2004).

    Beliau kemudian berkata Mahathir yang merupakan PM selama 22 tahun, menghabiskan RM163 bilion atau RM8 bilion setahun,



    Baik lah. Rafizi mengakui bahawa ini tidak mengambil kira inflasi atau perubahan mata wang yang dengan mudah telah meningkat empat kali ganda daripada perbelanjaan Mahathir. Mengambil kira hanya kadar pertukaran matawang sahaja sudah menjadi dua kali ganda.

    Kedua, Rafizi juga tidak mengambil kira faktor kos pengeluaran yang juga telah meningkat kerana minyak yang murah dihasilkan adalah yang berhampiran pantai atau didaratan sudah tidak ada lagi dan kita perlu meneroka keluar persisir atau pelantar laut dalam yang menyebabkan kos meningkat menjadi lebih mahal.

    Ketiga, Rafizi juga tidak pernah dipanggil Najib juara segala juara apabila membandingkan pemberian subsidi seperti carta di bawah berdasarkan angka yang diberikan oleh Perbendaharaan telah membelanjakan 10 kali lebih daripada subsidi yang diberikan oleh Mahathir subsidi kebanyakannya disebabkan oleh kos minyak yang lebih tinggi, kesan mata wang dan juga berbilang penduduk yang meningkat dengan ketara.

    Boleh dikatakan, kebanyakan pendapatan tambahan minyak yang Perdana Menteri Najib terima dihabiskan kembali kepada rakyat kerana subsidi yang lebih tinggi.

    Keempat, Rafizi JUGA tidak menyebut bahawa Mahathir telah mengenakan cukai petrol selama 22 tahun pada 58.62 sen seliter kerana harga minyak dunja adalah murah ketika itu. Ini sahaja sudah berpuluh-puluh bilion pendapatan tambahan bagi Mahathir untuk membina menara berkembarnya dan lain-lain projek-projek mega.

    Baca disini: http://pakdin.my/mahathir-mengenakan-cukai-petrol-bukan-memberi-subsidi/

    Jadi, Rafizi sekali lagi berfungsi untuk mengelirukan tanpa memberikan gambaran sebenar sepenuhnya dan menyampaikan suku daripad cerita mengarut untuk mengelirukan, menghasut dan menimbulkan kebencian.

    Rafizi sekali lagi meminta Kerajaan untuk memberi subsidi petrol walaupun seluruh dunia telah ke arah tidak lagi memberi subsidi menyeluruh waima negara pengeluar minyak dan pengeksport terbesar menarik balik subsidi mereka dan memberikan bantuan kepada golongan sasaran seperti apa yang dilakukan oleh Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akhirnya, Rafizi masih tidak mahu menjawab soalan ini:

      Malaysia adalah negara yang ke-16 paling murah di dunia bagi harga petrol, berbanding negara-negara yang kebanyakannya pengeluar minyak terbesar adakah Rafizi mahu petrol kita untuk menjadi lebih murah daripada mereka?

      Negara pengeluar minyak terbesar yang harga petrol nya lebih murah dari Malaysia dan sekarang telah mula menarik balik subsidi secara menyeluruh:

      Venezuela, Saudi Arabia, Turkmenistan, Egypt*, Algeria, Kuwait*, Iran, Ecuador, Bahrain, Kazakhstan, Nigeria, Qatar, Sierra Leone, Oman, and Bolivia.

      Lihat sini: http://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/

      Adakah Rafizi masih mahu Malaysia menjadi Venezhela?



      Rafizi Cuba Kelirukan Rakyat

      Tindakan Ahli Parlimen PKR Pandan, Rafizi Ramli menobatkan pemerintahan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak sebagai kononnya ‘juara’ selepas paling tinggi membelanjakan hasil minyak negara berbanding lima mantan terdahulu hanyalah fakta ‘selapis’ sahaja.

      Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Seri Hasan Arifin menyifatkan tindakan Rafizi itu berniat jahat apabila jumlah perangkaan yang dinyatakan tidak merujuk kepada harga minyak per barel setiap tahun serta perbelanjaan mengikut keperluan semasa negara.

      Apa yang didedahkan oleh Rafizi di dalam Dewan Rakyat mengelirukan rakyat apabila beliau sengaja beri jumlah yang besar.

      Penerangan beliau hanya ‘selapis’ sahaja. Najib pula menggunakan wang minyak mengikut kesesuaian dan keperluan rakyat serta pembangunan prasarana negara, kata Hasan kepada BNBBC.my portal pada Isnin.

      Tegas Ahli Parlimen Rompin, Rafizi sepatutnya mengira harga minyak per barel bagi setiap pemimpin pada setiap tahun pemerintahan mereka.

      Dari situ barulah kita dapat nilai dan angka sebenar, katanya.

      Sebelum itu Rafizi membahaskan berkenaan perangkaan rasmi daripada Jabatan Perbendaharaan Negara mengenai hasil kerajaan Persekutuan bermula 1970 sehingga 2016.

      Di dalam perbahasan itu, Rafizi menunjukkan hasil wang minyak yang digunakan lima perdana menteri terdahulu daripada tiga hasil sumber petroleum iaitu Petroleum Incometax (PITA), Royalti dan dividen Petronas yang menunjukkan Najib paling banyak membelanjakan wang.

      Rafizi mendakwa Najib membelanjakan RM376 bilion atau purata RM54 bilion setiap tahun sejak 2009.

      Manakala Tun Abdullah Badawi membelanjakan RM204 bilion atau RM41 bilion setiap tahun untuk enam tahun pemerintahannya dan Tun Mahathir Mohamad hanya membelanjakan RM163 bilion atau RM8 bilion setiap tahun untuk 22 tahun pemerintahannya.

      Sementara itu, Hasan berkata dakwaan Rafizi bahawa harga siling petrol pada setiap minggu bakal merugikan pengusaha stesen minyak di pedalaman Sabah dan Sarawak juga tidak berasas.

      Itu perkara yang belum diputuskan kabinet, itu hanya cadangan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan. Kerajaan pasti ada mekanisme yang terbaik yang tidak akan membebankan rakyat, kata Hasan.

      Delete
    2. Tak sabar nak tgk Nasharuddin dan lebai2 gadai agama 90juta disoalsiasat SPRM. Yg salah tetap salah walaupun memakai serban 10kilo.

      Pas parti lebai perasuah duit haram hasil songlap rakyat marhaen.

      Delete
    3. Cakaplah hassan semasa ada kuasa...next pru ucap selanat tinggal kepada orang rompin.
      Lawatan ke felda pun takda orang sambut....adalah lebih kurang 50 orang!!

      Delete
  46. Melayu rosak kerana UMNO.
    Islam rosak kerana PAS.

    ReplyDelete
  47. Ayu ayu...betoi ka porche, land cruiser, q7 dari lobai nasa...???

    ReplyDelete
  48. Sapa nak dipercayai?


    Swiss AG contradicts deputy minister, says no MLA requested

    This contradicts deputy minister in the Prime Minister's Department Razali Ibrahim, who told Parliament last month that Malaysia is waiting for the Swiss OAG to respond to its mutual legal assistance (MLA) request.

    "The OAG has not received any MLA request from Malaysia related to the 1MDB/SRC case.

    "We remain however entirely at the disposal of the Malaysian authorities in case of (a) request," it said in an email to Malaysiakini.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/379098#ixzz4eAsdpGZP

    ReplyDelete
  49. Apa PAS kata

    TUAN IBRAHIM TUAN MAN
    - DEPUTY PRESIDENT PAS

    PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man has distanced his party from former PAS deputy president Nasharudin Mat Isa, claiming that the latter had not given any contributions to the party.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/379085#ixzz4eAfXQcdk

    IDRIS AHMAD
    - VICE PRESIDENT PAS

    PETALING JAYA: PAS has distanced itself from its former deputy president Nasharudin Mat Isa, following a revelation today that he had received funds linked to 1MDB which allegedly also found its way to the prime minister’s personal accounts.
    PAS vice-president Idris Ahmad said Nasharudin no longer held any post in the party and had not been active for some time.
    “So what are the links to PAS?” he asked when contacted by FMT.

    We didn’t get a single sen, says PAS after Rafizi expose

    TAKIYUDDIN HASSAN
    - SECRETARY GENERAL PAS


    The allegation that ex-PAS deputy president Nasharudin Mat Isa received funds from former 1MDB subsidiary SRC International has nothing to do with the party, said a PAS leader.

    PAS secretary-general Takiyuddin Hassan said Nasharudin is just a regular member now, and has no influence on the party leadership.

    "Nasharudin is no longer a leader in PAS... he has no relationship with the PAS leadership...

    SRC fund claim has nothing to do with PAS, says sec-gen

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/379037#ixzz4eAiYJ3tb

    NIK ABDUH NIK AZIZ
    - PAS YOUTH CHIEF

    PAS leaders know a lot of information too, but they don't necessarily divulge it, its Youth chief Nik Abduh Nik Aziz said.

    This, he said, is because the party has ethics.

    "PAS leaders have a lot of information too. But they strive to practise good values, that when the evidence is not complete, then silence is the sheathed weapon, let (the secrets) reveal itself," Nik Abduh said in a Facebook post.

    He said this while admonishing PKR's Pandan MP Rafizi Ramli's penchant for digging up information...

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/379054#ixzz4eAjuH8Op

    Rumusan

    Semus nak jauhkan diri dari Nasha denfan alasan Nasha tak ada conyribution psda party, Nasha tak ada dalam barisan kepimpinan, Nasha in his personal capacity.

    The most interesting part, PAS tahu ada maklumat tapi prefer to remain silent konon maklumat tak lengkap. To me nik abduh's statement is a confession albeit hiding behind incomplete informatipn...

    Inilah barisan manusia parti PAS yang konon gelar mereka sendiri ulamak dan pewaris nabi...sedih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebai2 PAS lah yg mencemar dan merosakkan keindahan ajaran Islam yg mulia.

      Delete
    2. Account Bank tidak pandai bercakap bohong sebab dia bukan manusia.
      Tunggu BN jatuh saja....semua terurai wahai pak lebai kelarah.

      Delete
  50. Pas pis pus..mana en somi Odi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panpinpun puak matsabun
      Terloncat melalak cam berok
      Najib nasha tak cukup dibalun
      Kepimpinan pas jugak puak sabun tembak.

      Delete
    2. kah kah kah lobai pas da panas...kikiki..dah bukak serban bang? Baru kena sikit dah menggelupur..belum lg tgk perempuan cantek, duit dan kereta mewah..jgn la gunakan agama untuk politikmurahan pas

      Delete
    3. Untung la dpt jadi isteri lobai pas..Isle pas semua boleh

      Delete
  51. lidah' Rafizi Ramli sarat membawa adu domba dan fitnah - akuan bersumpah yang digembar gembur hanya bersifat hearsay dari sipolan yang tidak dinamakan (bekas orang atasan SPRM), dan meminta SPRM menyiasat dan mendedahkan butiran terperinci.

    Lidah' jelik ini (Rafizi Ramli) pernah mengecap kejayaan apabila menerbitkan dokumen 'salah laku' seekor serigala yg baik dan jinak (Tan Sri Khalid Ibrahim) yg membuatkan ia terlepas dari kuasa Menteri Besar Selangor -

    Natijahnya, bagaimana seluruh kawanan serigala terpaksa meminta maaf setelah Makamah menyebelahi serigala yang digigit dan dihalau keluar dari kawanan ibarat kucing kurap - tidak menjadi kudis (resam hukum alam haiwan).

    aku terhibur tatkala melihat golongan yang jahil seperti biasa, akan beriman pada setiap khabar hatta dari lidah' yg telah terbukti sarat membawa fitnah.

    Kini menjadi tugas SPRM untuk menyiasat dan membuktikan 'kebenaran' dari apa yg dikhabarkan oleh lidah' yang buruk itu.

    dan sekalian manusia yang jahil itu tidak akan redha kepada SPRM sekiranya hasil siasatan bercanggah dari apa yang dikhabarkan oleh lidah' jelik Rafizi.

    Apa khabar kisah rasuah seks di pejabat MB Selangor ?

    Apa khabar kisah Adam Rosly ?
    Apa khabar kisah SPLASH ?
    Apa khabar kisah YAWAS ?
    Apa khabar kisah DEIG ?

    Ini antara kisah yang membuatkan lidah' jelik itu tiba-tiba cacat bagai telah di kerat belati yang tajam.

    Salam Jumaat untuk semua
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS parti lebai perasuah haram hasil songlap duit rakyat terbesar di dunia.

      Delete
  52. Anonymous 14 April 2017 at 08:41

    Sapa nak dipercayai?

    Swiss AG contradicts deputy minister, says no MLA requested.

    Bagaimana nak percaya dengan kaki penipu. Terlampau banyak kali dah dok menipu. Menipu dan mencuri sudah menjadi darah daging pemimpin kita.

    ReplyDelete
  53. Unknown aka sahabat O.K.A

    Depa semua dapat berjuta juta, hang berapa pulak. Kalu dua tiga kupan tak payah lah bersusah payah macam ni. Buat kerja halal lah. Tak berbaloi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10:15 - usah risau pada apa yang dapat kepadaku, kerana aku telah mengetahuinya dan kerana itulah aku kekal bersama Umara' dan ulama' sebagai mana yang digaris hukum syara'. (sangat berbaloi).

      Pokoknya apa yang dapat kepadamu dengan kekalnya kamu di dalam tipu daya Pakatan Harapan BAHARU adakah ia berbaloi untukmu ?

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. Hahaha..

      Aku tulis bukan kerna derma
      Itu komentar yg diberi sahabat
      Alasan ko dengan nasha memang sama
      Mana nak ngaku kalo duit korang dapat..

      Salam ya salam..

      Delete
  54. Nasarudin dgn Hj Hadi mmg rapat. Mereka bdua ni ada kpentingan strategik utk bina kukuh UG.malah ada yg dh bli kereta Q7..velfire..mercedes...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...