Friday 7 April 2017

WALAU NAMPAK MACAM BERJAYA, PAS SEKADAR PERKAKAS SAJA


Pengakuan Presiden MIC, Dr. S Subramanian bahawa pembentangan usul pindaan Akta 355 tanpa perbahasan dan pengundian oleh Hadi Awang di Parlimen semalam merupakan keputusan mesyuarat BN yang dicapai pada 29 Mac lalu, menyerlahkan lagi sandiwara yang dipentaskan sebenarnya sudah lama disiapkan skrip dan jalan ceritanya.

Bermakna juga, tindakan Speaker Parlimen, Pandikar Amin Haji Mulia menangguhkan sidang seawal jam 4.00 petang adalah sesuatu yang dirancang dan sekadar mengikut arahan.
Ia dengan sendirinya memperakukan bahawa yang merancang segala-galanya ialah BN dan Pas yang menjadi perlaksana hanyalah perkakas saja.

Tidak mungkin Pas tidak tahu atau tidak diberitahu mengenai semua perancangan yang berlaku itu.

Sebab itu, di sebalik sekian ramai yang mengecam keputusan Speaker menangguhkan perbahasan ke sidang Parlimen akan datang dan menjadikan isu Akta 355 terus tergantung untuk dijadikan bahan geli-gelian buat rakyat, dua pemimpin Pas tanpa sembunyi memberikan penghargaan kepada Pandikar.

Setiausaha Agung Pas, Takiyuddin Hassan mengucapkan terima kasih kepada Speaker kerana sudi memberi laluan kepada Akta 355 diusulkan untuk pindaan oleh Hadi, selain menganggap tindakan menangguhkan sidang adalah keputusan yang tepat.
Ketua Pemuda Pas, Nik Abduh Nik Aziz pula lebih dahsyat pujiannya dengan mendoakan Pandikar diberikan ganjaran tertinggi oleh Allah kerana membenarkan usul persendirian itu dapat dibentangkan akhirnya.

Berhubung tindakan Pandikar menangguhkan sidang, Nik Abduh hanya menyifatkannya sebagai kesilapan yang kurang 10 peratus nilainya, berbanding 100 peratus ketepatannya memberi laluan kepada usul tersebut dibentangkan oleh Hadi.

Mungkin kita banyak mendengar Pas bergembira dengan kejayaan usul persendirian Hadi itu berjaya dibentangkan, walaupun belum dibahaskan, belum tentu melalui proses pengundian dan belum pasti juga lulus untuk seterusnya diambil alih oleh pihak kerajaan, yang sebenar-benarnya menang ialah parti-parti komponen BN.
Sebagaimana mereka berjaya memaksa Najib membuat pusingan U daripada menjadikan pindaan Akta 355 sebagai usul kerajaan, parti-parti komponen BN sekali lagi berjaya membuatkan apa yang dibentangkan Hadi melalui usul persendirian sekadar sandiwara dan mainan saja.

Ia hanya untuk menyeronokkan Pas sambil mengikat sebelah kakinya untuk sentiasa menari bersama rentak UMNO dan BN, sedangkan hakikatnya Najib sedar beliau tidak mungkin membiarkan usul itu diluluskan kerana parti-parti komponen BN masih kekal dengan ugutan untuk meninggalkan kerajaan kiranya ia sampai ke tahap sedemikian.

Tahniah dan syabas kepada Pas, bukan saja kerana sedia jadi alat dan perkakas kepada Najib, UMNO dan BN, tetapi juga sebab merelakan agama ditunggang dan dipermain-mainkan untuk kepentingan politik dan kuasa, walhal yang akhirnya memeluk trofi kemenangan ialah MCA, MIC serta Gerakan. (ShahbudinHusin 07/04/2017).

115 comments:

  1. antara politik, jawatan, kuasa dan agama , dedak juga pilihan pemimpin pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MASALAH BESAR SKRG BUKAN RUU

      MASALAH IALAH ISTILAH HUKUM (syarie /,syariah)

      Apabila HAKIM SEDANG MABUK JATUH HUKUM 30 TAHUN ATAU 100 SEBAT KEPADA PESALAH.. KERANA DENDAM DAN BERPAKSI KPD PARTY NYER MAKA

      OTOMATIK BUKAN SAJA HAKIM TAPI RUU ITU SENDIRI HARAM

      BUKAN HARAM.BIASA TAPI HARAM JADAH!

      TIADA SISTEM UKURAN UNTUK MEMENETUKAN TAHAP KESALAHN YG SIRIUS ATAU RINGAN BAGI MEMBOLEHKAN HAKIM JATUH HUKUM

      APAKAH SEORANG PENIAGA KAYA KENA DENDA RM1000 KERANA KHALWAT MANAKALA MAT BURGER DI DENDA RM10000?

      BERBEDA HUKUMAN KE ATAS PESALAH SUDAH CUKUP SYARAT UNTUK HAKIM DI SUMBAT KE DALAM NERAKA..

      KALAU SISTEM HUDUD HANYA ADA SATU SEBAT 100 KALI TAK KIRA MAT BURGER ATAU KORPORAT. TIADA BERBEDA HUKUMAN !

      MALANGNYA YAHADI TUHAN ZAMAN FIRAUN INI TIDAK PILIH HUDUD SEBALIKNYA PILIH RUH 335 CIPTAAN NYA SENDIRI!

      NERAKA MENANTI KEPADA PEMBENTANG RUU INI!

      MASYALLAH JANGAN IKUT YAHADI DAN PAS!

      Delete
    2. pas telah keluarkan kenyataan bahawa mereka telah menjalankan tanggungjawab mereka... pada aku ini bukan tanggung jawab... ini adalah ARAHAN... bukan arahan dari Allah swt tetapi arahan bijan yg nak mengekalkan kuasa...

      lakonan/sandiwara betul... malu la woiii, hadi awang...


      Delete
    3. Tanggongjawab bentang saja bukan untuk pelaksanaan ruu 355

      Delete
    4. PasPisPus,Umno/BN siapakah Tuan Jho Low? Tidak payah susah susah sembunyi di belakang RUU355 atau disebalik tabir agama. Jawap Jho Low ya Jho Low?
      Macai macai dedak pun boleh jawap,silakan.

      Delete
  2. Rakyat yg berakal pasti sahaja bijak menilai yg mana intan yg mana kaca. Yg mana sunnah ,yg mana bidaah. Yg mana ulamak, yg mana pukimak. Maaf! Emosi sudah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang mana Kit Sial yang mana Siti Kasim yang mana Khalid gereja yang mana Tun mamak aku punya sukalah tak gitu?

      Delete
    2. Selagi Parti Ajaran Sesat masih ada, ramai umat melayu jadi munafik.

      Delete
    3. Munafik tak munafik tanyalah hala tuju diri melalui ilmu, iman dan amal.

      Delete
    4. Anon 1647 tepat sekali!

      Tak perlu minta maaf.

      Sesungguhnya RUU haram ini membawa kepada kecelakaan dan gangguan emosi !

      Kepada seluruh umat islam!,dan juga bukan islam

      RUU ciptaan tuhan hadi ini bakal mencetuskan polimik protest dan kecacatan syariah itu sendiri!

      Sumber RUU ini adalah dari amalan puak puak Yahudi zaman nabi Musa.. KUNO. .. Bukan satu hukum bersunberkan alkoran kareem!

      Mengapa tuhan hadi tidak pilih hudud,sebagai SUMBER RUU? sedangkan hudud tiada cacat cela walau setitik!

      Malapetaka melanda kita apabila RUU ini menjadi undang undang. Nauzubillah!

      Delete
    5. RUU 355 satu hal namun sapu 90juta jalan terussss.........!!!

      Delete
    6. 17.52 tu dah kena gertak dengan mca...terperosok dlm jamban...bisu ..takut nak lawan mca...

      Delete
    7. 1752 sembah tuhan Jho Low. Bukan kan gitu?

      Delete
  3. Wah....kalau macam ni....lagi dashyat la.....UMNO ikut telunjuk orang kapir...macam mana komen kamu wahai si pemakan dedak?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan haprak tak ikut telunjuk ikut bontot.

      Delete
    2. Marah sangat sampai cantik bahasa

      Delete
    3. Bahasa melayu memang berbunga. Cantik !

      Sejak dari dulu umno berkiblatkan kapir! Sebab negara di tadbir penjajah kapir!

      Hanya yang baik dengan penjajah kapir akan di beri jawatan kuasa dan harta..

      Duta khas dari MCA dah bawa masuk 900b duit komunis! Habis ipp tnb 9b bandar Malaysia 3b forex city ecrl 55b.. Dah lunyai 350b ada lagi 600b!

      Namun Allah Maha kuasa.. Negara komunis dgn tiba tiba menyekat duit yuan dari kluar negara!

      Mampuih kita.. Ketua mca bersorak sekejap hujan ribut di tengah hari!.. Allah dah dekat duit komunis !

      Ke mana pula kiblat umno selepas komunis dah sangkut?

      Sudah pasti bukan si bankrap Arab saudi semestinya al yahudiii!

      Delete
  4. Al-Baqarah:10 - Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).

    Al-Baqarah:13 - Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman". Mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

    Sapi Betina (Al-Baqarah):204 - Dan di antara manusia ada orang yang ucapannya tentang kehidupan dunia menarik hatimu, dan dipersaksikannya kepada Allah (atas kebenaran) isi hatinya, padahal ia adalah penantang yang paling keras.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut syarae-i

      Hakim yang jatuhkan hukum 30tahun akan masuk neraka!

      Jika Khalid samad beri kata kata sokongan kpd palestine dlm masjid di hadiri seribu org..dan di hukum 30tahun penjara oleh hakim

      Maka sah hakim masuk neraka

      Zaman nabi belum terjadi seorang jurutera di sumbat dalam tirai besi di kita mekah kerana berkata sesuatu yg tidak langgar akidah seseorang mahupun ajaran alquran!!!

      Cilaka punya hakim murtad! Semaian UMNO pas!

      Delete
    2. Malaysiabaru dulu ko pakai nick labu labi suka buat provokasi dan ko punya komen macam celaka..mungkin ko rba atau sb atau yahudi sesat.

      Delete
    3. Tang mana provikasi..

      Nampak perktaan JIKA

      Delete
  5. PERKARA paling menarik dalam penghuraian usul persendirian Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355 oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dalam sidang Dewan Rakyat semalam bukanlah huraian itu sendiri, tetapi cubaan pemimpin Pakatan Harapan (PH) menghalang Hadi.


    Seluruh rakyat dapat menyaksikan betapa bersungguhnya pemimpin DAP mengganggunya bermula dari tindakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, cuba melengahkan masa dengan mempersoalkan tindakan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, menolak usul persendiriannya mengenai Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC).
    Ini diikuti tindakan Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo, mempersoalkan kewajaran RUU 355 diteruskan setelah Pandikar menerima writ pemula Tawfik Tun Dr Ismail bagi menghalangnya, tetapi Pandikar merujuk kepada amalan dan prosedur Parlimen di India, di mana peraturan subjudis tidak boleh menghalang Parlimen dari membuat undang-undang.

    Tegas Pandikar, yang disokong oleh keterangan Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Takiyuddin Hassan, mengenai penolakan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ke atas cabaran sama oleh Mansoor Saat dan tiga rakannya pada 2015 kerana ia bersifat pra-matang, cabaran ke atas keabsahan undang-undang hanya boleh dibuat setelah ia diluluskan oleh Parlimen.

    Cubaan Gobind memanjangkan isu ini dengan mengaitkannya dengan keputusan Pandikar menolak perbincangan mengenai isu 1MDB yang dibicarakan di mahkamah juga ditepis dengan baik oleh Pandikar yang menjelaskan perbezaan antara isu 1MDB dan isu ini yang hanya menyentuh soal sama ada RUU 355 bertentangan dengan perlembagaan atau tidak.

    Tindakan DAP ini tidak mengejutkan kerana sikapnya telah diketahui, tetapi yang membuatkan banyak kepala menggeleng adalah tindakan keras pemimpin PKR melalui Ahli-Ahli Parlimen Gopeng (Dr Lee Boon Chye), Alor Setar (Gooi Hsiao-Leung) dan Padang Serai (N Surendran Nagarajan) yang melanggar keputusan PKR menerima dan mengiktiraf hak Tuan Guru Abdul Hadi.

    Boon Chye mempersoalkan kewajaran memberi keutamaan kepada Presiden PAS itu, tetapi ini dijawab oleh Pandikar yang menjelaskan mengenai mandat yang diterimanya daripada kerajaan. Tidak berpuas hati, Boon Chye mempersoalkan pula apakah usul PAS ini usul atau RUU Ahli Bukan Kerajaan menyebabkan beliau diberikan syarahan panjang mengenainya oleh Pandikar.

    Hsiao-Leung pula membangkitkan persoalan mengenai perkenan Majlis Raja-Raja yang didakwa tidak diperoleh sebelum RUU 355 dibawa ke Parlimen, tetapi ini dijawab oleh Pandikar melalui rujukan kepada Penyata Parlimen yang membutirkan apa yang berlaku sewaktu Akta 355 diperkenalkan pada 1965 dan dipinda pada 1984 yang membuktikan ia tidak diperlukan.

    Jelaslah bahawa tindakan pemimpin PKR dan DAP ini, selain tindakan Khalid Samad dari PAN melalak tidak berpuas hati apabila Parlimen ditangguhkan, menimbulkan lebih banyak keraguan ke atas komitmen PH mempertahankan Islam. Tindakan pemimpin PKR tentunya akan menjadikan tuntutan supaya PAS memutuskan kerjasama politiknya dengan PKR menjadi lebih kuat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menjadi tular dalam media sosial adalah gelagat penuh emosi Kit Siang mempersoalkan sokongan MCA, MIC dan GERAKAN ke atas mandat kerajaan yang diterima oleh Pandikar yang menunjukkan keterdesakan beliau untuk menghalangnya sekali gus mempolitikkan isu ini hingga memaksa Pandikar menunjukkan ketegasan yang memaksa Kit Siang akur.

      Turut terserlah ialah pembohongan Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua, di dalam video khas yang dikeluarkan oleh DAP bagi memburukkan RUU 355 dengan mendakwa RUU persendirian tidak pernah dapat dibentangkan walhal ia pernah beberapa kali dibenarkan, termasuk usaha Tengku Razaleigh Hamzah untuk meminda Akta Pertubuhan pada 1988.

      Syukurlah, walaupun RUU 355 belum dapat dibahaskan, usaha untuk mendaulatkan Islam sebagai agama negara telah maju setapak ke hadapan. Lebih penting ialah peristiwa semalam menyerlahkan sikap pemimpin tertentu yang akan menentang apa sahaja yang memihak kepada Islam sehingga sanggup memanipulasi apa sahaja untuk mencapai matlamat mereka.

      Delete
    2. APA masalahnya dengan Rafizi Ramli membangkitkan dakwaan 'orang yang rapat dengan PAS' menerima RM90 juta dari 1MDB?

      Ia kelihatannya satu fitnah yg terubahsuai menjadi semakin liar dan tidak tentu hala lantaran sifat asalnya dakwaan ini yang tiada sandaran bukti yang jelas.




      Dalam satu dakwaan liar, PAS difitnah kononnya wang sebanyak RM90 juta telah diterima dari Umno dengan dimasukkan ke dalam akaun PAS Pusat di Affin Bank. Ditunjukkan gambar gambar sekeping Cek Affin Bank yang tertera nilai RM90 juta dan nama penerima sebagai 'Parti Islam Se Malaysia'.
      Masalahnya cek yang ditunjukkan tiada tandatangannya. Cek yang sudah ada tandatangan pun, jika silap atau cacat tandatangannya tidak diterima oleh mana mana bank, ini pula yang tidak ditandatangan.

      Setiausaha Agong PAS pula sudah mengesahkan PAS Pusat tiada akaun di Affin Bank. Dari mana datang cerita liar begini?

      Semalam Rafizi Ramli, Naib Presiden PKR menokok tambah cerita baru pula yang lebih liar lagi.

      Kali ini dia mendakwa individu yang rapat dengan PAS menerima RM90 juta dari 1MDB. Lain pula jadinya cerita ini.

      Mula-mula PAS yang terima, sekarang individu yang rapat dengan PAS pula yang terima.

      Sebagai seorang yang profesional, cakap-cakap liar Rafizi ini dalam isu ini tiada merit langsung selagi tidak disertakan dengan maklumat yang jelas apa isunya, siapa pelakunya, bila ia berlaku, atas transaksi mana?

      Sangat berbeza dengan corak 'pendedahan eksklusif misalnya dalam isu 1MDB, di mana 'audit trail', jejak pergerakan wang berkenaan boleh dijejaki 'traceable' , boleh ditunjuk ia bergerak dari A ke B ke C dan berakhir di mana.

      Pelik, piawai yang sama tak boleh dipamerkan dalam dakwaan terhadap PAS ini.

      Jika pihak berkenaan memberi sedikit petunjuk /clue yang berasas pun, sekurang-kurangnya PAS tahu hujung pangkalnya mahu bermula siasatan dalaman dari mana. Ini tidak. Tidak ketahuan kepala ekornya.

      Tak tahu apa yang perlu dijelaskan, apa yang perlu dibuktikan.

      Delete
    3. Cara yang betul adalah sertakan fakta lengkap tentang dakwaan yang berkenaan, beserta apa keterangan dan bukti yang ada.

      PAS pun tidak berminat melayan cakap-cakap liar begini.

      Kalau ada bukti, ada salah laku, ada kes, pergilah buat laporan polis atau ke SPRM.

      PAS parti yang cukup benci dan tidak suka kepada sebarang unsur tidak amanah rasuah dalam parti. PAS sanggup bermatian mempertahankan mereka yang berintegriti tinggi dan tidak rasuah seperti yang dipamerkan dalam kes Tan Sri Khalid Ibrahim.

      Merubah jalan cerita dari asalnya PAS yang menerima RM90 juta kepada 'individu yang rapat dengan PAS' pula yang menerima RM90 juta itu menjadikan dakwaan ini sangat tawar dan tidak bernilai langsung.

      Pada hari ini, kajian Rafizi Ramli sendiri menunjukkan PAS secara bersendiri satu partipun memperoleh peratus sokongan yang lebih besar dari kalangan orang Melayu berbanding gabungan 4 parti dalam PH.

      Ini bermakna rakyat lebih rapat dan dekat dengan PAS.

      Dalam ramai-ramai yang rapat dengan PAS, tentu sekali ada yang kaya, ada yang berpengaruh, ahli perniagaan.

      PAS parti yang lebih tua daripada PKR. Sudah tentu ramai kawannya yang baru dan yang lama.

      Kawan-kawan yang rapat dengan PAS itu ramai.

      PAS berhak untuk berkawan dan rapat dengan siapa pun.

      Apa ingat PKR sahajakah yang tahu berkawan?

      PAS bukan setakat tahu berkawan, PAS menghargai erti setiakawan. Bukan macam sesetengah yang hari ini, kawan tikam belakang.

      PAS tentu sekali tiada urusan dalam mencampuri dan menyibuk hal ehwal kawan-kawan PAS. Kawan yang rapat lebih-lebih lagilah.

      Selagi mana mereka bukan terlibat kegiatan haram, menyalahi undang-undang, PAS boleh berkawan dengan siapa sahaja.

      Mereka berniaga, menjadi orang berjaya dalam profesion masing masing, PAS raikan semua.

      Ada rakan rapat PAS mungkin tenaga pakar dalam pelbagai bidang yang turut khidmat kepakaran mereka membantu membangun negara.

      Sikap PAS memberi galakan segala partisipasi dalam membantu membangunkan negara yang kita sama-sama sayangi ini.

      Bukan sikap kita suruh jauhkan diri, boikot, jauh sekali mensabotaj negara ini.

      Sikap seperti ini membuatkan PAS punya kawan-kawan yang rapat dan setiakawan.

      Sangat tidak wajar mengaitkan PAS dengan dengan urusan 'pihak yang didakwa rapat dengan PAS' seperti dakwaan Rafizi melainkan jelas apa hubungkaitnya urusan pihak berkenaan dengan PAS.
      Jika setakat tuduhan dan dakwaan liar begitu, banyaklah kegiatan mereka yang rapat dengan PKR boleh kita dakwakan ke atas PKR pula termasuk terbaru pemimpin PKR yang ditangkap polis atas dakwaan jenayah penipuan

      Delete
    4. SECARA tiba-tiba keluar pula dari mulut Rafizi kononnya beliau tahu duit 1MDB mengalir ke akaun seorang yang rapat dengan PAS. Tak cukup dengan itu dicabarnya pula presiden PAS menjawab perkara itu.


      Sebelum ini tuduhan yang lebih kurang sama dibuat oleh orang terbuang dari PAS. Cuma bezanya orang terbuang itu sempat memberitahu nama bank transaksinya.
      Dewan Pemuda PAS seluruh negara telah membuat laporan polis dan mencabar orang terbuang itu membuktikan kata-katanya. Tetapi hingga sekarang cabaran itu senyap seribu bahasa.

      Barangkali Rafizi cuba mengalih isu. Kejayaan membentangkan usul RUU bisa menenggelamkan namanya. Dicari dalam 'pen drive'nya sisa-sisa isu. Lalu dikutip kembali kata-kata orang terbuang PAS.

      Letih... tidak dilayan dikatakan bersalah. Sedangkan prinsipnya 'tuduhan hendaklah dibuktikan'. Tapi sekarang sudah jadi terbalik. Aku tuduh kamu; buktikan kamu tidak bersalah.

      Baiklah. Secara ringkasnya wahai Rafizi (atau orang buangan PAS); PAS ini sebuah pertubuhan, ramai ahlinya. Dan ramai juga peguamnya. Sudah letih kami menerima sindiran sebegitu rupa. Kami minta jangan lagi menjadi pondan; jangan lagi berlindung di sebalik perlindungan bersyarat. Sebut sahaja siapa? Berapa? Bila? Dan bagaimana? Mudah bagi kami untuk membuat perkiraan bagi mengajar kamu menjadi lelaki sejati.

      Delete
    5. Bertubi-tubi orang memarahi Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang yang dilihat cuba menghalang Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang daripada membentangkan usul persendiriannya yang penuh kontroversi di Parlimen hari ini.



      Hadi sudah beberapa kali sebelum ini diberi ruang oleh pihak kerajaan untuk membentangkan usul yang lebih dikenali sebagai RUU355 itu, namun beberapa kali itu juga memohon untuk menangguhkan pembentangannya.
      Usul Hadi itu mendapat keistimewaan hari ini apabila pihak kerajaan semalam menangguhkan lima rang undang-undang yang sebelum ini disenaraikan mendahului usul Hadi, setelah Dewan Rakyat terus bersidang sehingga hampir subuh.

      Speaker Tan Sri Pandikar Amin menjelaskan bahawa kerajaan telah meminta supaya usul Hadi diberikan keutamaan.

      Proses tersebut kecoh seketika, apabila beberapa wakil rakyat pembangkang bangkit mempersoalkan kenapa hal tersebut berlaku; sedangkan baru sahaja minggu lalu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bahawa kerajaan tidak akan mengambil alih usul Hadi, dengan alasan ia adalah konsensus Barisan Nasional.

      Lalu apa ertinya kerajaan meminta supaya Speaker memberi keutamaan kepada usul Hadi sedangkan parti kerajaan telah membuat keputusan untuk tidak berbuat demikian? Adakah keputusan konsensus Barisan Nasional itu tidak membawa sebarang erti, dan hanya lakonan semata-mata bagi menunjukkan kepada penyokong MCA, Gerakan dan MIC serta parti-parti Sabah dan Sarawak bahawa BN tidak akan bersekongkol dengan usaha Islamisasi ala-Hadi?

      Dan lagi, tiada seorang pun wakil rakyat dari komponen Barisan Nasional yang bangkit membela keputusan konsensus apabila Hadi akhirnya diberikan satu hari suntuk hari ini untuk membentang dan membahas usul penuh kontroversi itu.

      Kit Siang bangkit tanpa langsung menyentuh usul Hadi, bahkan menyerang pimpinan Barisan Nasional, terutamanya MCA dan Gerakan yang tempoh hari meloncat sakan apabila keputusan dibuat untuk BN tidak mengambil alih usul terbabit.

      Delete
    6. Setelah beriya-iya mendabik dada bahawa mereka berjaya menghalang usul ‘hudud’ itu, wakil-wakil rakyat UMNO akhirnya hari ini kelihatan beriya-iya pula menepuk meja dan menyatakan sokongan kepada ucapan Presiden PAS tersebut.

      Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo pula bangkit mempersoalkan isu sub judis memandangkan terdapat tindakan mahkamah terhadap Speaker bagi menghalang beliau mengizinkan usul Hadi itu dibentangkan.

      Sub judis itu ertinya perkara tersebut masih dalam pertimbangan mahkamah dan tidak wajar dibahaskan supaya ia tidak memberi sebarang pengaruh kepada keputusan mahkamah.

      Namun Tan Sri Speaker berhujah bahawa mahkamah tidak boleh masuk campur dalam prosiding parlimen.

      Padahal Speaker yang sama juga sebelum ini membuat keputusan menghalang sebarang perbahasan dan soalan tentang skandal 1MDB dengan alasan bahawa terdapat tindakan mahkamah dalam soal itu dan tidak mahu perbahasan di Parlimen mempengaruhi keputusan mahkamah. Sub judis kata Speaker.

      Semua hujah-hujah yang dibangkitkan berasaskan Peraturan Mesyuarat, termasuk soal kenapa usul-usul Pembangkang sebelum ini langsung tidak pernah dilayani oleh pihak Kerajaan, adalah hujah-hujah yang wajar dinyatakan.

      Belum pernah lagi pihak Kerajaan mengesampingkan urusan-urusan usul kerajaan, bagi memberi ruang kepada usul pembangkang. Kecuali lah kalau ada udang di sebalik batu.

      Ahli-ahli Parlimen punya tugas dan tanggungjawab besar untuk menggubal undang-undang dengan teliti. Dewan Rakyat bukannya kilang pembuatan undang-undang, dan hanya berfungsi sebagai ‘rubber stamp’ untuk mengabsahkan kehendak pihak-pihak tertentu demi dan untuk kepentingan politik masing-masing sahaja.

      Kalau bangkit mempersoal perkara yang sah pun tak boleh, tak payah lah masuk Parlimen. Kit Siang boleh duduk di rumah, jaga cucu. Ahli-ahli Parlimen pembangkang yang lain pula boleh buka gerai di sepanjang Jalan Parlimen, menjual nasi lemak, baju bundle dan sebagainya sebagai duit tepi.

      Pun begitu, usul Hadi telah dibentang. Sesuai proses demokrasi yang matang, ia perlu dibahaskan.

      Jangan nanti bila dibahas pun kena kritik juga. Cara begitu Korea Utara suka lah.

      Delete
    7. Orang Melayu perlu sentiasa berwaspada dengan muslihat DAP untuk mencaturkan pentadbiran negara ini menerusi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 akan datang.

      Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee mendakwa, DAP sengaja memperalatkan beberapa pemimpin Melayu yang kecewa dengan UMNO untuk berada dalam barisan depan Pakatan Harapan bagi mengabui mata rakyat.

      "Pemimpin Melayu yang kecewa dan begitu berangan untuk berkuasa sanggup menjadi umpan DAP, inilah strategi licik DAP.

      "DAP hanya memperalat dan memperkudakan pemimpin Melayu supaya berlaku pertelingkahan dan perpecahan sesama orang Melayu dengan menggunakan perbezaan ideologi politik.

      "DAP parti yang sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapai cita-cita mereka walaupun dengan mempergunakan segelintir pemimpin politik Melayu yang kecewa dan kemaruk kuasa," tegasnya dalam catatan terbaharu di laman blog umnobahagiancheras.blogspot.my miliknya.

      Tambah beliau, rakyat perlu memahami bahawa bukan begitu mudah untuk DAP 'tunduk' kepada pemimpin Melayu walaupun mereka meletakkan pemimpin Melayu mengetuai Pakatan Harapan.

      "Takkan begitu senang DAP mahu berketuakan orang Melayu kerana selama ini parti itu amat memusuhi dan tidak pernah senang hati dengan kedudukan serta pencapaian orang Melayu di negara ini.

      "DAP mempunyai muslihat yang cukup licik ketika sesetengah pemimpin Melayu masih tidak sedar dan terbuai dengan harapan kosong untuk menawan Putrajaya pada PRU akan datang.

      "Orang Melayu perlu untuk berasa bimbang jika keputusan PRU akan datang memihak kepada penguasaan bukan Melayu dan menyaksikan DAP mendominasi blok pembangkang," tegasnya.

      Oleh sebab itu jelas Syed Ali, orang Melayu perlu sentiasa bimbang kerana pengundi bukan Melayu kemungkinan boleh memihak kepada DAP yang memainkan isu dan sentimen perkauman.

      "Saya kesal kerana ada segelintir pemimpin Melayu yang tergamak berpeluk dengan pemimpin DAP sedangkan selama ini parti rasis itu sentiasa memusuhi dan mencurigai kepimpinan politik orang Melayu.

      "DAP sememangnya tidak mempunyai semangat kekitaan untuk menbentuk persekitaran politik yang sihat," katanya.

      Beliau yang juga Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan seterusnya berkata, selama lebih 70 tahun UMNO menjadi payung yang melindungi kepentingan dan masa depan orang Melayu.

      Delete
    8. Apa lagi Lebai tak puas hati? Mabuk ketum ke bini muda minta Audi Q7?(jenama popular bini lebai).
      RU355 sudah bentang, nik abodoh cakap itu speaker banyak baik punya orang. Takda jumpa lagi lain orang baik punya barang....bini muda pun tarak baik itu macam...
      Lebai...lebai..
      Kesian kena kencing lagi...
      BN KENCING UMNO...
      UMNO KENCING PAS...

      ADY KENCING ABUDOH...
      budak ini melompat lompat gembira macam kera kena belacang ...basah kuyup kena kencing tuang posideng!!!
      he....he.....he....

      Delete
    9. Hi baral ..nak tulis panjang2 bikin blog sendirilah. Tak puas hati kalu ..lawan pru nanti. PAS kena nyanyilah bai. Itu hakikatnya. Najib kote kecik bai. Mana berani nak sokong pasai undi bukan melayu pasti terbang. Dahlah sekarang ni undi dah merosot. Tantawi ke apa nama mangkuk hayun yg sampai meleleh airmata tu bukan apa. Dia tau dia takkan menang pru nanti. Lepas ni buka kelas mengaji alif ba ta jelah.

      Delete
    10. 1750 Samalah kita mangkuk hayun.

      Delete
    11. Allah mahu tunjuk kepada penduduk Malaysia siapa PAS sabenar.
      Supaya orang Melayu tidak dapat ditipu oleh manusia berjanggut mencari rezeki dunia dengan menjual nama tuhan.

      Delete
    12. Ajaran Siti Kasim, Khalifah Gone End, Tukar Tiub Stout dan yang sewaktu dengannya tak jual nama tuhan.

      Delete
    13. Kita panggil TUHAN HADI

      Sebab semua tuhan ni buat semua macam patung di bachok kelantan tak menjadi..

      Nak bentang tak jadi

      Bila jadi buat tak jadi

      Apakah layak hadi di panggil Tuhan?

      5tahun saja jadi MB sebab Allah marah hadi berlagak jadi Tuhan!

      bandingkan hadi dan Nik Aziz mcm langit dan bumi!

      Delete
    14. Woi 1707 kata berhati hati dengan DAP. Berpeluk peluk lah dengan Kafir Jho Low sebab Tuan Jho Low memyokong RUU355. Jadi biarlah dua klepet duit rakyat. Nanti kita suruh Lobai halalkan. Hidup melayu.

      Delete
  6. Hoi mamat 17:14..

    Kalau rasa difitnah... Apa lagi, saman la. Saman... Saman

    Ada berani???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tudoh aku kena kerja kuat dan keluar belanja dan masa buat saman...sepatutnya ko tunjuk bukti dan repot sprm baru ada akai bodo!

      Delete
    2. Mamat 17:14 ini jenis manusia pasang janggut bawa tin derma banyak kita jumpa dekat bank kuala lumpur.
      Article depa tak laku di blog geng PAS/harakah. Jadi untuk melepas gian depa pos kat mana blog di internet.
      ustaz cari makan.

      Delete
    3. Kuat firasat ko 1821 cam kaki fitnah puak nujum pan taik.

      Delete
    4. Fitnah lg....oh ia penafian sudah cukup menunjukan berapa sucinya mereka mereka ini...senang hidup

      Delete
    5. Berkenaan dana 90 juta bukan susah nak faham. Macam ni ye. Si Malaun bagi 90 j pada kawannya yg rapat pada si walaun. Supaya org tak nampak yg si malaun nak sogok si walaun.Maka rakan si malaun yg juga sahabat si walaun ( kira macam broker le juga ) meng infak 90 j itu tadi kpd si walaun utk fi sabilillah. Faham atau tidak terserah,,?. Sebab aku pun tak faham kerja kerja men dobi ni. ( money laundring).

      Delete
  7. At last just like so many cases before, senjata makan tuan! Great.

    And not to be surprised too that Islam is mere tunggangan. These shameless people have done the same for Melayu kampung, Melayu Felda, poor Indians, Sabahan, Sarawakian, GLCs, remarks such as takkan Melayu hilang di dunia (as if they have gone to the end of time already and see for themselves that they are still Malays around at that point in time! I want to puke...) and they are around and needed to be power for agama, bangsa dan negara, etc. You name it, they have used it. All for power which bring to them all that their heart desires and which ensure that no accountability can be made of them for their fraud and abuse of position.

    How long shall this last?

    ReplyDelete
    Replies
    1. As long as the people remain stupid.

      Delete
  8. Satu gang klepet dan satu gang lebai malang = bloody fool

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. SANDIWARALAH KENA KINCINLAH..PAKATUN TAK HARAPUN MAIN BANGKANG TERUS APA KE HAL?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serius gaiss..

      1801 memberi komen disertakan bau hancing campuran bau dedak..

      Delete
    2. 1801 siapa Tuan Jho Low pada kamu. Dia kafir kah? Dia menyokong RUU355? Tolong jawap.khabar angin yang kau cakap tiada yang lain berhak di sembah melainkan Jho Low. Betul kah?

      Delete
  11. Kita tunggu apa BN sarawak akan kata pada rakyat sarawak. Hari tu bukan main lagi tolak ruu. Kenyataan presiden MIC sudah jelas bahawa BN sarawak SETUJU ruu ini dibentangkan tanpa perbahasan dari mereka...kenapa bn sarawak tak bantah dalam majlis tertinggi bn sendiri?. Haa haa caught with their pants down.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Sarawak? Anda percaya?, Nsjib gertak tak mahu repair rumah panjang pun dia ketar lutuk.
      Ada berani nak gertak BN?
      Suruh mereka buang cawat dulu, pakai seluar serupa orang Malaysia, baru boleh ugut BN!!!!.

      Delete
  12. Lu sapa nak suruh bantah ka tak bantah...... nih...?
    lu sapa nak suruh orang buat itu ka ini.... bodoooo .. barua bodoooo. .... kikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa tarak suruh lu bantah, itu jam lu cajap manyak besar, tarak takut sama bn.
      Sikarang apa macam?
      Lu sokolah pun atap zing,
      Duduk itu panjang umah, mau cakap politik?
      Kiki..kiki...lo...lo..

      Delete
    2. 1845 klu kau kurang ajar nanti kami report kau pada Tuan Jho Low baru lah kau melutut.

      Delete
  13. Thank you dr subra. As a trained medical doctor, you have to be seen as professional and honest. Now we know that you are honest, at least in this ruu case.

    ReplyDelete
  14. MCA MIC GERAKAN DALAM BARISAN
    MENANGNYA TAK ADA DEMAND LELEBIH
    HARAP PENGUNDI UMNO BARU BOLE JALAN
    HARAP KAN PARTI HAMPEH BO LAYAN...


    PUIIIII.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  15. Pengundi Melayu terutama kelate tak kisah sgt dgn isu ru355 krn ni hanya kosmetik mahkamah syariah saja sepatutnya UMNO boleh buat sendiri, pas tak boleh nak harap isu ni saja boleh pikat pengundi Melayu. Yg penting Pas selama ni tak akan dpt menerajui msia secara perseorangan tambahan nak berpakat dgn UMNO krn mereka ibarat kucing dgn anjing. Tambahan ahli mereka cukup menyampah dgn najib /UMNO sejak dulu, fatwa mereka juga tak sepatutnya pada se-Islam, namun hadi digelar liberal dgn Syiah Iran dan mendpt kritikan keras dari badan ulamak dunia baru2 ni

    ReplyDelete
  16. RUU355 : Rafizi Diperalat DAP Untuk ‘Skru’ Melayu?
    Nampaknya, Ahli Parlimen PKR Pandan, Rafizi Ramli seperti sudah dijadikan DAP ‘skru untuk skru Melayu’ dalam isu penentangan ke atas usul Rang Undang-Undang Pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 2016 atau RUU355 apabila dikatakan akan menjadi pembahas pertama di Dewan Rakyat semalam.

    Biasanya, apabila ada RUU diusulkan, yang akan membuka perbahasan ialah Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail atau Ahli Parlimen DAP Gelang Patah, Lim Kit Siang.

    Mengapa dalam soal RUU355 iaitu RUU Mahkamah Syariah Islam, Rafizi pula yang akan menjadi pembahas pertama.

    Beliau begitu bangga dan tidak sabar untuk menyatakan hujah penentangannya ke atas pindaan ke atas undang-undang berkaitan Islam iaitu agama beliau sendiri.

    “Saya akan mewakili PKR dan PH sebagai pembahas pertama RUU355 sebentar lagi,” kata Rafizi di twitter beliau.

    Ada seorang pemimpin DAP pernah memberikan ceramah dengan menyatakan dalam bahasa mandarin bahawa DAP hanya akan menggunakan pemimpin Melayu yang ada dalam Pakatan Harapan (PH) untuk ‘skru’ Melayu iaitu menjatuhkan Melayu pada pilihan raya nanti.

    Dalam hal ini, DAP mempergunakan Rafizi untuk menunjukkan bahawa orang Melayu Islam akan menjadi penentang pertama ke atas RUU355 ini yang dipinda untuk memperkasakan lagi kuasa Mahkamah Syariah.

    Tiada guna lagi kalau DAP diberikan keistimewaan kerana beliau sudah pun dihukum penjara selama 18 bulan kerana mendedahkan satu dokumen yang diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972.

    Jika tidak diberikan tugas langsung, Rafizi akan kelihatan santai dan tidak berbuat apa-apa. Oleh sebab itu, tugas memfitnah diberikan kepada beliau.

    Kalau disaman pun beliau ada DAP boleh mempertahankan beliau. Cukup masa dan rayuannya ditolak, Rafizi akan dimasukkan ke dalam penjara kerana kesalahan berkenaan.

    Pada hari Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membentangkan RUU355 semalam, Rafizi dan Ahli Parlimen PAN Shah Alam Khalid Samad begitu biadab dan kurang ajar menghina dan mengejek Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dengan panggilan pengecut.

    Hari ini di media sosial milik beliau, netizen mengecam kebiadaban beliau mengeji dan menentang RUU355 padahal beliau sendiri orang yang beragama Islam.

    Mereka menggunakan hashtag #KecamRafizi yang memenuhi ruang susur masa media sosial milik Naib Presiden PKR itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi screw melayu kau nampak.!!
      MO1 screw melayu cukup-cukup kau pura-pura tak nampak ...!!
      Dasar Goblok

      Delete
    2. Hashtag tangkap mo1 ko tak nak sembang ke cai..??

      #tangkapmo1

      Delete
  17. Melayu Pakatan Harapan Rela Islam Dipijak Asalkan DAP Gembira
    Terbukti sudah , bahawa DAP adalah sebuah parti anti Islam yang mana terus menentang apa juga berkaitan dengan Islam. Terus melakukan provokasi tentang Islam, DAP amat memusuhi Islam dan bangsa Melayu yang mana menjadi penghalang agenda Malaysian Malaysia nya.

    Boleh dikatakan apa sahaja perkara berkaitan cara hidup Islam akan dilawan parti rasis dan cauvinis DAP. Dalam usaha untuk menutup sikap anti Islam DAP terhadap bangsa Melayu muslim dalam Negara ini , DAP berkali-kali menafikan tuduhan anti-Islam, malah sehingga bertegas mahu mengambil tindakan mahkamah sebagai langkah untuk menakut-nakutkan rakyat yang mempertikaikannya.

    Menyelusuri kembali sejarah ketika Pengisytiharan Negara Islam oleh UMNO pada 29 September 2001 telah menyebabkan berlakunya penentangan berterusan oleh DAP terhadap orang Melayu Islam. Berbagai helah dan fitnah dilemparkan terhadap Islam dan bangsa Melayu.

    Tidak senang dengan pengisytiharan itu, DAP lantang menentang kerana padanya, Malaysia mesti kekal sebagai sebuah negara sekular. Kekal sekular bermakan DAP boleh melakukan perlanggaran tatatusila kehidupan semua masyarakat dan etnik dalam Negara ini termasuk agama anutan orang lain.

    Tindakan DAP untuk mengekalkan Malaysia sebagai Negara sekular adalah diantara agenda yang telah lama dirancang untuk membawa satu fahaman kesamarataan agar ianya terus diterima oleh masyarakat Malaysia.

    Kesamarataan yang akan menjadikan semua kaum, agama dan mengiktiraf segala bentuk anutan dan kemungkaran termasuk LGBT. Sekarang sebilangan dari Melayu PKR , PAN dan BERSATU telah menjadi sebahagian dari mereka yang menentang Islam dalam Negara ini.

    Penentangan yang berterusan oleh DAP terhadap konsep Negara Islam yang dibawa oleh UMNO telah menjadikan DAP seolah-olah berada disatu bentuk politik yang mempunyai persamaan seperti Israel yang melakukan penentangan terhadap warga Palestin.

    Bagi DAP, Malaysia harus kekal sebagai sebuah negara sekular. DAP memetik kata-kata Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj pada 1983 sebagai hujah utama untuk menolak sebarang perkataan Negara Islam ke atas Malaysia. “Don’t turn Malaysia into an Islamic State.”

    Kempen ini terus digunakan sebagai senjata dalam kempennya kepada masyarakat Cina. DAP melancarkan kempen, No to 911, No to 929, Yes to 1957 sebagai membantah keras sebarang usaha menubuhkan negara Islam di Malaysia.

    Namun pada masa yang sama kerajaan BN yang dipimpin oleh UMNO terus melakukan pemerkasaan terjadap syiar Islam dalam Negara ini. Berbagai program , konvensyen Islam dibuat dalam Negara ini. Salah satu yang paling popular ialah dimana kerajaan telah menjemput ulama-ulama tersohor dunia memberikan penerangan konsep Negara Islam

    Hari ini kita sedang melihat bagaimana DAP sedang menunjukkan taring mereka dalam memastikan Islam dan bangsa Melayu terkubur di Tanah Melayu yang mana agenda menjadikan Negara ini sebuah republik akan diteruskan dengan sokongan dana dari luar Negara.

    Apakah penyokong DAP yang terdiri dari kalangan bangsa Melayu terus memberikan sokongan terhadap PKR, PAN dan PPBM yang mana nyata telah bersekongkol dengan DAP untuk melakukan penentangan terhadap Islam?

    Jika perkara ini berlaku maka, dimata penyokong DAP berbangsa Melayu ini hanya melihat politik chauvanis DAP lebih mulia dari kedaulatan Islam dan bagi penyokong Melayu DAP melihat pernentang Islam itu mesti dilakukan hanya kerana DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat penat scroll ayat2 dan komen sampah mcm kat atas ni..

      JASA,ko suro budak ko buat cerita dongeng hikayat pak pandir lps tu forum dan hilightkan dlm blog mykmu..

      Delete
    2. eerkkkkkkkkkkkkkkkk sendawa kenyang..

      geng aku dah bantu aku.

      ULARMAKAudiq7porshe

      Delete
    3. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  18. Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membawa Rang Undang-Undang Syarie (RUU355) secara persendirian. Halangan yang muncul adalah dari Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang serta beberapa orang lagi Ahli Parlimen dari DAP dan juga pembangkang.

    Cukup menghairankan, kenapa Lim Kit Siang dan Ahli Parlimen DAP yang lain cukup beriya-ia mahu menghalang RUU355 ini dibentangkan? Melihat kepada reaksi yang ditampilkan oleh Ahli Parlimen DAP ini, RUU355 ini seolah-olah akan turut melibatkan mereka.

    DAP cukup bersungguh-sungguh mahu membatalkan pembentangan RUU355 ini. Berbagai helah dilakukan untuk menghalang pembentangan RUU355 sebagai satu langkah memperkasakan syariah Islam yang hanya termaktub terhadap orang Islam sahaja.

    Ahli Parlimen Melayu dari pihak pembangkang. Samada PKR, PAN mahupun PPBM, kesemua mereka juga dilihat sedaya upaya mahu mengganggu pembentangan RUU355 ini. Disini kita sedang ditunjukkan oleh Allah secara terbuka siapakah yang selama ini dikalangan orang Melayu Islam yang telah melacurkan Islam sebagai jalan untuk mencapai cita cita politik dan memenuhi nafsu serakah mereka.

    Justeru itu, penyokong Pakatan Harapan harus sedar bahawa dalam politik ada perkara yang boleh kita berkompromi, dan ada perkara yang kita mesti nyatakan pendirian kita dan sudah pastinya berkaitan dengan Islam yang Maha suci.

    Menyokong atau bersekongkol mengenainya bersama DAP sekali gus menjadikan kita sebahagian daripada mereka yang mahu menghancurkan Islam. Demi Islam penyokong Pakatan Harapan mesti menghukum DAP dengan tidak menyokong sekutu mereka yang terdiri dari PKR, PAN dan BERSATU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Disuruh buat usul 2kali ketua lebai hancing mtk tangguh. Bila dah bentang speaker pulak tangguh. Kalu masih tak nampak permainan ketua lebai hancing dgn ketua penyamun 1mdb ni memperalatkan Islam mmg spesies bangang bertingkek2.

      Akta GST pun mudah dan cepat je parlimen nak lulus ini kan pulak ruu355. Kata geng sedondon.

      Melayu rosak kerana UMNO.
      Islam rosak kerana PAS.

      Delete
    2. YANG ROSAKAN MELAYU DAN ISLAM SEKALI PAKATAN HARAM JADAH ANJING KAPIAQ.

      Delete
    3. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  19. BERANIKAH PPBM, PKR, PAN TEGUR KIT SIANG? CABAR SHAHAR
    Cubaan Pakatan Harapan terutamanya DAP yang beriya-iya membantah dan Rang Undang-undnag Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355 menunjukkan keseluruhan senario hipokrasi DAP teradap Islam dan orang Melayu.

    Ini juga membuktikan kebenaran dakwaan bahawa Lim Kit Siang yang mengepalai bantahan tersebut merupakan ‘de factor leader’ atau orang paling berkuasa dalam Pakatan Harapan apabila PPBM, PKR atau PAN terpaksa ‘menikus’ atau berdiam diri dalam isu RUU 355.

    Jika benar DAP bukan parti yang menguasai pembangkang, saya cabar PPBM, PKR dan PAN untuk menegur tindakan Kit Siang yang tidak putus-putus melakukan provokasi terhadap agama Islam dengan yang terbaru melalui RUU 355.

    Kebiadapan Kit Siang yang bangun sebelum sempat Speaker, Tan Sri Pandikar Amin memberi izin kepada Abdul Hadi juga menggambarkan bagaimana beliau boleh menghina dewan parlimen yang patut dihormati demi menentang institusi syariah umat Islam.

    Bukan itu sahaja, tindakan keras pemimpin PKR bukan beragama Islam yang melanggar keputusan parti mereka untuk mengiktiraf hak Abdul Hadi menandakan bagaimana kedudukan Islam dalam pakatan pembangkang.

    Jika selepas apa yang DAP buat ini belum membuka mata umat Islam dan orang Melayu di negara ini mengenai betapa mereka membenci dan berdendam dengan agama dan bangsa kita, saya berasa sangat kecewa.

    Tindakan DAP cuba memecahbelahkan kaum majoriti iaitu Melayu untuk laluan mudah menerajui negara akan menjadi lebih mudah, kerana kita terlalu mudah dimanipulasikan parti cauvanis itu tanpa memikirkan kesan kepada nasib bangsa dan generasi muda nanti.



    SHAHAR ABDULLAH
    7 April 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen dacing berat sebelah..
      Orang ramai dah tgk klip video psl sarkas kat parlimen..dah bole agak yg mana betol yg mn salah..

      Smbang pacak kata DAP nak ranapkan org melayu,umno najib ni sebenarnya yg byk khianat dgn org melayu..

      Delete
    2. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  20. PAKATAN ‘BLOODY FOOL’ JADIKAN PARLIMEN PERTUNJUKAN SARKAS
    “If you are in power you are powerful, if you dont use your power you are bloodyfool,” merupakan kata-kata Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia semalam.

    Kata kata itu terbit sebelum dewan rakyat bertukar menjadi seakan-akan sebuah kandang sarkas oleh beberapa wakil rakyat dari pembangkang.

    Tanggal 6 April 2017, kita dapat lihat bagaimana perilaku sebenar wakil rakyat Pakatan Harapan yang seolah ‘cacing kepanasan’ apabila Rang Undang-Undang 355 (RUU 355) dibentangkan oleh Presiden PAS, Abdul Hadi Awang.

    Bermula dengan Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang bangun membuat provokasi menggunakan alasan Perkara 14. Malangnya, apabila Speaker mohon untuk penjelasan terperinci akan maksud Perkara 14 itu, Kit Siang tidak mampu berkata-kata.

    Apatah lagi apabila ada seorang wakil rakyat yang melabelkan Kit Siang sebagai ‘makin tua, makin gila’, maka pembangkang semakin bertambah ‘bloody fool’ dalam dewan berkenaan.

    Kesannya, pembentangan RUU 355 itu telah lambat kira-kira 35 minit seperti dijadualkan. Semuanya gara-gara provokasi Pakatan Harapan yang mahu mensabotaj usaha Abdul Hadi hingga sanggup ‘mengotorkan’ kemuliaan dewan itu.

    Ini termasuklah cadangan dari Ahli Parlimen PKR Alor Setar yang meminta RUU 355 dipersembahkan terlebih dahulu kepada Majlis Raja-Raja. Bukannya mereka tidak faham undang-undang, tetapi semuanya dilakukan secara sengaja untuk cuba menghalang proses tersebut.

    Kemuncak mereka menjadi ‘bloody fool’ adalah apabila Speaker menggunakan peruntukan kuasa yang ada pada beliau untuk menangguhkan sesi perbahasan pada jam 4.00 petang.

    Kita boleh saksikan betapa ‘meroyannya’ mereka seperti wakil rakyat PKR Pandan, DAP Puchong, PAN Shah Alam dan PKR Ampang dalam dewan itu. Tak henti-henti mereka menjerit, melolong dan menyalak dengan menuduh Speaker sebagai pengecut dan takut.

    Hakikatnya, ini bukan kali pertama wakil rakyat Pakatan Harapan beraksi seperti ‘zoo’ dalam Dewan Rakyat. Lihat ketika Perdana Menteri membentangkan Bajet 2017 tahun lalu, bagaimana Pakatan Harapan telah melakukan provokasi jauh lebih teruk daripada perangai budak tadika kelas ketiga.

    Masih ingatkah lagi kelakuan jahat ahli ahli DUN DAP dalam Dewan Undangan Negeri Perak pada 2008? Ya, semalam berulang lagi kebiadapan itu.

    Maka, adakah itu kualiti sebenar pemimpin Pakatan Harapan yang diharapkan rakyat untuk memimpin negara? Hentilah dari terus menyokong mereka yang berperangai tidak matang sebegini.

    Apa pun 6 April 2017 telah berlalu dan menjadi sejarah. Rakyat melihat sendiri sikap bodoh dan tidak matang ahli parlimen Pakatan Harapan.

    Kejayaan untuk memperkasakan syariat Islam di Malaysia telah diusahakan biarpun ada yang menghalang.

    Walaupun Pakatan Harapan menentang perjuangan memartabatkan agama Islam ini, namun percayalah semalam bukannya hari untuk Umno dan PAS, tetapi ia adalah hari sarkas untuk Pakatan Pembangkang.

    Ayat “Bloody Fool” itu speaker sengaja cakap. Sebenarnya ianya merujuk kepada “Pakatan Bloody Fool” yang diketuai Kit Siang dan DAP semalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  21. CARTA ORGANISASI PAKATAN HARAPAN PALING PELIK DI DUNIA
    Pakatan Harapan (PH) pembangkang di Malaysia mempunyai susun atur carta organisasi yang mungkin paling pelik di dunia kerana dia tidak diketuai oleh seorang Pengerusi sebaliknya hanya meletakkan dua orang Penasihat sahaja.

    Sebelum ini DAP sudah memecah rekod dunia bila Kit Siang direkodkan sebagai pemimpin diktator paling lama di dunia iaitu 51 tahun. Rekod ini patut masuk dalam Guinness World Book Record.

    Carta organisasi PH patut didokumentarikan sebagai “The Most Strangest Political Party In The World” dalam rancangan “National Geographic”. Mana ada parti dalam dunia ada dua penasihat, tiada ketua dan tiada timbalan.

    Pakatan parti DAP, PAN, PKR dan PPBM itu meletakkan nama Ketua Pembangkang, Wan Azizah Wan Ismail dan Pengerusi PPBM, Mahathir sebagai Penasihat Jawatankuasa Protem PH yang diputuskan dalam mesyuarat pakatan itu baru-baru ini.

    Di bawah mereka sepatutnya ialah Pengerusi PH dan Timbalan Pengerusi PH yang jelas masih kosong kerana tidak diumumkan pun siapakah mereka.

    Kalau diikutkan, sepatutnya Pengerusi PH ialah Kit Siang kerana beliau mewakili DAP yang memiliki paling banyak kerusi berbanding parti pembangkang lain.

    Selepas itu, baru muncul Ketua Setiausaha Sekretariat Pakatan Harapan, iaitu bekas Timbalan Menteri, Saifuddin Abdullah.

    Kemudian ia akan terbahagi pula kepada pemimpin-pemimpin parti yang berjumlah 18 orang dari parti anggota diketuai Presiden masing-masing, Presien PAN, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Jika di dalam mana-mana organisasi lain di dunia ini, nama Ketua atau Pengerusi untuk mengetuai sesuatu organisasi akan dipaparkan dengan jelas carta organisasi bagi memberikan maklumat kepada orang ramai siapa yang mengepalai organisasi itu.

    Entah kenapa, PH begitu berahsia bab siapa yang mengetuai pakatan berkenaan.

    Jika sesuatu organisasi berkenaan ada agenda tersembunyi sahaja biasanya ia akan membuat perkara itu untuk merahsiakan siapa ketua mereka yang sebenar.

    Orang ramai tahu dengan jelas kini bahawa Lim Kit Siang sebenarnya adalah ibarat Pengerusi PH dan Lim Guan Eng adalah Timbalannya. Namun itu tidak ditulis secara rasmi dalam PH.

    Pada 29 Mac lepas, Guan Eng dengan angkuhnya membidas kenyataan bahawa Mahathir dan Wan Azizah adalah Penasihat kepada pakatan itu.

    Menurut beliau, PH tidak pernah melantik kedua-dua pemimpin itu sebagai penasihat PH.

    “Mereka dua watak utama. Masih terlalu awal untuk buat apa-apa kenyataan kerana jawatankuasa penaja belum melantik pemegang jawatan.

    “Keputusan dan kedudukan akan diputuskan dalam mesyuarat akan datang. Bagaimanapun Mahathir dan Wan Azizah boleh membantu kita set semula politik negara,” kata Guan Eng.

    Hanya ketua sebenar dan “king maker” sahaja yang mengambil langkah seperti Guan Eng apabila tidak berpuas hati dengan apa yang berlaku dalam PH.

    Setakat ini, parti-parti lain dalam PH memang mendengar kata Guan Eng dan bapanya Kit Siang dalam pelbagai hal seakan-akan pemimpin DAP itu mempunyai kuasa veto dalam PH.

    Carta organisasi PIBG pun nama siapa pengerusi dan siapa timbalan pengerusinya. Jawatan penasihat bukanlah ada apa apa kuasa pun. Pelik sungguh organisasi yang ada dalam PH.

    Mana ada carta organisasi sepelik ini di dunia. Itu pun masih ada orang yang mahu kena tipu dengan mereka. Malang sungguhlah orang itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak semestinya yg jadi ikutan dan amalan itu yg terbaik. Pesan kat walaun dan Malaun. Jgn melacurkan surah al Maidah demi memberi keuntungan kepada kamu. Jgn kamu sempitkan agama yg menjadi " Rahmat kepada sekelian Alam ".

      Delete
    2. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  22. KENAPA MAHATHIR & SONS TAK SAMAN ANWAR DAN RAFIZI? BERAPA SELASA DAH NI
    Kita semua saban hari dapat melihat Tv3 menyiarkan video ucapan dan ceramah yang di buat oleh Anwar dan Rafizi Ramli berkenaan harta dan kekayaan Mahathir dan anak beranak nya.

    Malah dalam video tersebut Anwar menempelak kekayaan Mahathir dan bagaimana Mahathir membuat wang milik Petronas sebagai milik keluarga nya.

    Selain itu Rafizi juga menceritkan perkara yang sama .

    Malah lebih teruk Rafizi menganjurkan dan menghasut agar rakyat jangan membeli minyak dari PETRON kerana ia milik Mirzan yang memperolehi syarikat ESSO yang di tukar nama itu dari hasil wang keuntungan syarikat arak San Miguel.

    Pelik amat pelik, Mahathir yang rajin membuat entri berkenaan 1MDB berulang kali dengan pelbagai sudut menjadi “bodoh” dan “jam” otak nya tidak dapat membidas di blog nya Chedet menjawap dengan jelas.

    Jika kita sudah lama mengikuti tabiat Mahathir ini bermakna nya dia tahu kesalahan dia.

    Mahathir tidak akan menjawap atau komen apa apa yang tidak favorable kepada diri nya.

    Kini secara rata rata rakyat sudah mula tahu siapa sebenar nya pencuri wang rakyat.

    Jika dia menjawap pun akan datang soalan bertalu talu dan meleret akhir nya bohong nya terdedah juga.

    Sebagai orang yang rajin menulis berkenaan 1MDB, berkenaan Najib tiba tiba lesu dan kaku tidak dapat menjawap apa yang Anwar dan Rafizi laungkan di TV3 melalui ceramah politik dia.

    Maka kesimpulan nya jika dengan cara menulis pun Mahathir tidak mampu menjawap asal usul kekayaan anak nya , maka itu lah sebab nya dakwaan pembatalan debat sebenar nya datang dari kerja kerja belakang tabir orang Mahathir.

    Mereka tahu Mahathir tersepit dan para sidang sidang tua Mahathir telah menasihati nya supaya cari jalan membatalkan nya tetapi harus melihatkan puak lain yang membatalkan.

    Mungkin malam ini akan ada lagi siaran sama di berita Tv3 berkenaan kekayaan Mahathir dan anak nya dan dari mana punca wang permulaan itu datang dengan berbillion jumlah nya.

    Dari wang yang di simpan pada kroni kah? dari menabung kah? itu kah wang bailout b ailout yang tidak pernah di siasat di zaman nya kah?

    Jawap Mahathir jawap , jangan di perbodohkan hari hari oleh TV3.

    Jika tidak pun saman lah Anwar dan Rafizi , jika tidak saman kenapa? betul kah dakwaan mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sesiapa nak beli batu api ZIPPO cap badak berendam kentut dalam air" boleh hubungi anon 21:58. Di jamin api kurang, asap lebih.

      Delete
    2. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  23. APA SALAH MENYIARKAN RAKAMAN PAKATAN KUTUK MAHATHIR?
    MELOMPAT orang-orang Mahathir bila TV3 menyiarkan semula rakaman-rakaman tentang pelbagai kutukan dan tuduhan yang dilemparkan orang-orang Pakatan seperti Anwar dan Rafizi ke atasnya pada satu ketika dulu. Mendidih hati agaknya bila Mahathir terbukti seorang penipu. Dulu cakap lain, sekarang cakap lain.

    Dulu tak dulu sangatlah, kesemuanya pun masih relevan dengan keadaan semasa.

    Yang pentingnya sekarang, apa yang salah, undang-undang mana yang dilanggar? Kalau takde salah apa, nak bising buat apa? Jika salah kandungan dalam rakaman itu, samanlah orang Pakatan yang menyebutkannya, jika menyiarkan rakaman itu satu kesalahan, tunjuklah dimana salahnya?

    Politik adalah berkenaan prinsip dan bila prinsip berubah macam tukar seluar dalam, dirakam pulak lagi, bodohlah kepada mana-mana pihak pun kalau tidak mengambil kesempatan darinya. Malah jatuh hukum wajib pulak lagi untuk disiarkan semua percanggahan kata-kata ini, biar semua orang tahu.

    Dari awal sudah dikatakan, kemasukan Mahathir ke dalam pakatan pembangkang ini menguntungkan UMNO sebenarnya. Buat pertama kali sejak berpuluh tahun lepas, PRU14 yang akan datang ini akan menjadi yang pertama tanpa tidak hiruk pembangkang dengan ‘tahi-tahi’ Mahathir seperti Perwaja, BMF, skandal Forex, kekayaan anak-anaknuya dan sebagainya.

    UMNO/BN boleh berlapang sekarang dari masalah Mahathir. Dulu perang melawan pembangkang ini adalah sama maksudnya dengan menjawab semua tuduhan yang mereka lemparkan kepada Mahathir, sekarang sudah tidak lagi.

    Percayalahlah, kalau ada satu rakaman yang menunjukkan Najib pernah pada satu ketika memuji PKR atau DAP, puak-puak itu pun tidak akan lepas peluang untuk mensensasikannya. Sekarang ni tak untung kat dia, memang dia memekaklah. Maklum sajalah, penyiaran semula rakaman ini ibarat satu peluru kena dua mangsa – yang cakap kena, yang dicakapkan pun kena.

    Itu satu peluru, sekarang ni bersepah peluru – tunggu masa nak keluar saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan dia dah habaq " bodoh lah saya bila tahu dihadapan ada jalan runtuh , tidak u turn." Habaq hang..aku pun nak ikut ayahanda Tun. Tak mahu jadi orang bodoh".

      Delete
    2. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  24. RUU355: JANGAN PERNAH DILUPAKAN PERISTIWA SEMALAM YANG MEMBUKTIKAN SIAPA LIM KIT SIANG DAN DAP!
    Beberapa minggu yang lalu, kita disajikan dengan sketsa raih simpati dari Lim Kit Siang tentang kononnya pihak media cuba memberi gambaran tidak elok kepada dirinya. Antik politik zaman dinasor itu mendakwa, dirinya menjadi mangsa media yang cuba melabelnya sebagai “anti-Islam” dan “anti-Melayu”.

    Untuk rekod, hansard Parlimen menukilkan ucapan-ucapan yang pernah dilafazkan oleh Kit Siang, sejak bergelumang di arena politik negara. Apa ucapan Kit Siang sewaktu negara menghadapi tragedi berdarah 13 Mei? “Malai-si”, begitulah ucapannya yang sehingga ke hari ini, tiada permohonan maaf darinya lantas membuktikan betapa tinggi sifat angkuh dan chauvinisnya.

    Itu belum diambil kira dari laporan Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang jelas menyatakan penglibatan DAP di dalam tragedi tersebut.

    Konsistennya Lim Kit Siang dengan apa yang dilakukan tidak boleh dipertikaikan lagi, apabila perbuatannya semalam di parlimen, sekali lagi membuktikan antik politik itu tidak pernah berubah sikap dan pendiriannya, khususnya kepada Islam. Itu hakikat, dan semalam, tanggal 7 April 2017 menjadi saksi, bahawa segalanya tentang Lim Kit Siang adalah benar, tiada yang tidak benar melainkan benar-benar belaka.

    Lim Kit Siang adalah Lim Kit Siang, DAP tetap DAP.

    RUU355, yang dibentangkan adalah untuk memperkasakan undang-undang syariah serta terpakai hanya kepada umat Islam sahaja. Apa logik akal, seorang yang bukan Islam, cuba untuk campurtangan dalam hal ehwal yang langsung tiada kena mengena dengan dirinya jika dipersetujui dan dilaksanakan kelak? Yang jelas seperti ini juga mereka tidak segan silu untuk menentang, hairankah kita jika puak-puak yang sama juga mengganggu urusan Islam seperti yang berlaku ke atas Majlis Fatwa Pulau Pinang?

    “Lakum Dinukum Waliyadin”, maka serahkanlah urusan agama Islam kepada umat Islam, sedang umat Islam tidak pernah mencampuri urusan agama-agama lain. Bahkan, ketika Islam menjadi agama persekutuan seperti yang termaktub di dalam perlembagaan, agama-agama lain juga bebas untuk diamalkan.

    Kuasa Allah Taala, ingin memberi petunjuk dan hidayah kepada yang mahu berfikir. Jelas, nyata dan terang, bahawa apa yang diperkatakan sejak zaman berzaman tentang Lim Kit Siang dan DAP tidak pernah meleset walau seinci pun.

    Apa lagi yang kamu was-was kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  25. BELUM APA-APA LAGI ‘ABANG KAWASAN’ SUDAH BERI AMARAN PADA ‘CAP BUNGA’?
    Belum pun selesai masalah pembahagian kerusi di antara parti-parti Pakatan Harapan, nampaknya parti ‘cap bunga’ sudah diberi amaran awal untuk tidak mengada-ngada meminta kerusi lebih pada PRU ke-14 nanti.

    ‘Abang kawasan’ sudah awal-awal lagi sudah memberi peringatan supaya yang bermimpi untuk mengambil alih mana-mana kerusi yang dimenangi PKR dan PAN. Malah katanya, mungkin paling banyak pun parti ‘kanyaq’ itu hanya akan dapat 50 hingga 6o kerusi sahaja dari 222 kerusi yang dipertandingkan.

    Lebih memedihkan ‘ulu hati’, sempat lagi ‘abang kawasan’ sindir supaya jangan tunjuk ‘besar kepala’ dalam Pakatan Harapan. Jika mahu apa-apa, mereka perlu bincang dulu dengan ‘ayahanda-ayahanda’. Malah, mereka diingatkan supaya jangan haraplah dapat mendominasi Pakatan Harapan sebagai UMNO yangmenjadi tunjang dalam BN!

    Itu baru ‘abang kawasan’ saja yang beri amaran. Belum lagi ‘ayahanda-ayahanda’ berbunyi. Jika ‘ayahanda’ berbunyi dari Sungai Buloh, mungkin lebih perit telinga. Apatah lagi jika ‘maharaja’ bertitah, boleh meraung menangis tidak berlagu mereka dibuatnya…

    Dari amaran ‘abang kawasan’ itu, nampaknya PKR dan PAN dianggap lebih besar dan utama berbanding parti ‘cap bunga’. Mungkin ia diukur dari sudut senioriti dan latar belakang mereka yang sememangnya sering ‘kowtow’ kepada ‘titah maharaja’ dan ‘putera mahkota’.

    Jadi, penulis harap puak-puak ‘cap bunga’ itu sedar diri tentang kedudukan mereka yang hanya dipandang bagai ‘melukut di tepi gantang’ di dalam Pakatan Harapan. Jika tidak sedar diri juga, maka terimalah akibatnya kelak
    Hanya 50-60 kerusi saja yang akan diberi? Berapa kerusi Parlimen dan Dun? Semuanya kerusi Parlimen? Dari jumlah itu, berapa Parlimen yang boleh ‘cap bunga’ menang? Siapa pula calon yang bakal bertanding? Ramai sangatkah pemimpin ‘boleh menang’ dalam parti baru itu?

    Parti ‘cap bunga’ hanya ada satu kerusi parlimen dan 1 kerusi Dun sahaja sekarang. Itupun mereka menang atas tiket UMNO pada PRU yang lalu. Dengan keadaan parti yang kini dilanda masalah keluar parti secara besar-besaran, cuba ukur kekuatan ‘cap bunga’.

    Realistiknya pada hemat penulis, jika ‘pengerusi’ buat ‘come back’ bertanding sekali pun pada PRU ke-14 nanti, mungkin hanya 3 kerusi saja yang boleh menang. Itupun Pengerusi, Presiden dan Timbalan Presiden belum tentu menang, bukan?

    Mana parti ‘cap bunga’ mahu cari sampai 50-60 ‘winnable candidate’? Ada lagi pemimpin yang berpengaruh dalam parti mereka yang sama taraf atau hampir sama kuat pengaruhnya dengan ketiga ‘dewa’ mereka itu? Berapa kerusi agaknya boleh menang?

    Jadi pada pandangan penulis, tidak perlulah terlalu berlagak hebat sangat di depan rakyat. Belajarlah dari pembangkang yang lebih senior seperti Anwar. Dia ‘makan garam’ lebih awal. Dia yang gah melawan ‘maha-firaun’ pun hanya menang 1 kerusi saja dulu, bolehkah ‘cap bunga’ menang lebih dari 3 kerusi?

    Bukanlah penulis mahu rendahkan semangat parti ‘cap bunga’. Tapi realistiklah sedikit. Jika rakyat biasa boleh nampak, takkanlah lulusan universiti luar negara tidak boleh ‘baca’ apa yang bakal berlaku pada PRU ke-14 nanti, kan?

    Oleh itu, penulis harap supaya parti ‘cap bunga’ itu kembali merujuk kepada’ayahanda-ayahanda’ di dalam Pakatan Harapan jika ada kemusykilan. Selepas itu, barulah boleh dibawa usul berkenaan ke peringkat ‘maharaja’. Jangan memandai-mandai, nanti kena tarik telinga baru padan muka…

    ReplyDelete
    Replies
    1. sah ini org umno yg nak melagakan pakatan. story nye panjang berjela. kahkahkah..

      Delete
    2. Copy pastela kau pnjg-panjang.. umno tetap tumbang!

      Delete
    3. Minta sahabat kurangkan menonton filem filem ber unsur gangsterism. Kepada sesiapa yg ingin membaca tulisan anon 22:06 dinasihatkan perlu bimbingan orang yg lebih dewasa. Resiko tanggung sendiri..

      Delete
  26. http://taipingmali.blogspot.my/2017/04/adakah-pembangkang-sedar-akta-355-sudah.html?m=1

    link atas.... ruu355 dah 2x bentang tak kecoh kepoh pun mcm skg nih...... masa tu tun mamak padukang 22 tahun jadi PM kuku besi..... puiiiii...

    RUU355 DAH DUA KALI DIBENTANG
    MASA PM 22 TAHUN JADI PADUKANG
    TAK LAK KECOH KEPOH MACAM SEKARANG
    SBB DAH TAK ADA ISU UTK DIKETENGAHKAN


    ... kikikiki.... BRAMBUS SINGAPORK@DAP....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  27. Kat Harakah dgn blog pro-BN dah tak laku ke..? Takat copy dr blog pro-UMNO dan paste kat sini, cukup dan berbaloi ke upahnya?

    ReplyDelete
  28. pass dan ameno menggunakan tipu helah menjual agama untuk cari makan dari hasil lendir politik kotor yang amat mejijikan,,,Yang kelakar nya ada yang berpura2 menangis apabila Ryou2 di bentangkan walaupun macam olok2,dan dilakonkan oran piramid kuno apabila tak boleh terus di bahaskan segera dgn serius . sekiranya mereka2 benar mahukan islam dihormati dan tetap no satu di malaysia ,,,, ,,,tapi walaupun walaun2 memang sedar di permainkan namun masih berpura2 menangis macam orang bodoh tak siuman ,,,,orang macam ini kalau albabbe ke atau alanyin mati pun dia akan menangis tersedu sedu,,,Memang sudah nasib pass agakya mudah terpedaya dengan kepentingan kuasa dan kenikmatan duniawi sekalipun terpaksa melalui jalan menuju kesesatan akhirnya.

    ReplyDelete
  29. Macam nak gila balaci amno mengopipes dalam blog ni

    Langsuir simen makin menjadi2 mencarutnya ngalahkan Mak bidan

    Manalah malaun2 ni nak lari bila amno tetonggeng lepas pru nanti?

    Nak harap najip payung? Malam keputusan tu dia dah cabut naik flight Entah ke mana hala ntah

    Kena kejar keliling kampung la macam salih Kamil dalam sarjen hasan tu la jadinya nanti

    ReplyDelete
  30. Hadi's motion sparks war of words between MCA and DAP

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/378398#ixzz4daQH29B3

    Sapa lebih kehadapan menentang ISLAM. Islam lani hanya bahan politik. Sapa sebenarnya merendahkan mertabat Islam, PH atau umnopas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
  31. Porshe AudiQ7 Sa Malaysia.


    ISLE BERASME KETEMEWAH

    ReplyDelete
  32. Kena kencing lagi lobai2 ni.
    Boleh main bola ja tengah padang tapi tak blh jaring gol sbb gol dh di blok dgn dinding concrete. Tendang la kuat manapun..tak akan masuk gol punya. Buat penat badan. Silap2 bola tu terpelantun kena muka lobai hadi sendiri.
    Kerja sia2 lobai woi...
    Takkan tak da otak...
    Ini dinamakan politik bangang...
    Bukan politik matang lobai woii..
    Sampai tak tau kencing tu NAJIS

    ReplyDelete
  33. aKU geng2 ulamak takyah pening2 kepala,walaunta aku cukup hebat bawa ayat2 al-quran dan hadith,bertajuk lim kit siang nak jatuhkan melayu dan isle.

    Eerrrrrrrrrk SENDAWA KENYANG.,sampai 7keturunan 90juta dedak.


    ISLE BERSAMA AUDI7PORSHE

    ReplyDelete
  34. cIAN Walaunta/dan mamat dedak ameno..NIK KAPCAI ajer.berhempas-pulas nak menegakkan benang yg basah.same2lah kita bayar gst,minyak yg nak naik setiap minggu...idup melayu,idup isle...biarlah melayutu penyamun/perompak asalkan isle dan perut dan bawah perut aku,okay.

    ReplyDelete
  35. Pas menancut mancut air keseronokan dgn senggama Ameno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus..ameno dah ada kubur kat selangor..dah simen kat jirat cina pun

      Delete
    2. Anon pas pis pus..

      Kamu menunggu nak jadi First ka?

      Jom tengok siapa First jgn bg ameno dulu

      Delete
    3. kikiki..tu la x sabar nk jadi first..xnk jadi barua macm pas..kena klentong dgn ameno pun masih bodoh

      Delete
  36. PAS memang pun Perkakas.
    UMNO dh tentu la Sarkas.
    BN kerja dia wang mesti Libas.
    Komunis Cina tentu Puas.
    Umno totok Pas jumud hari2 dliwat, beraknya pun tak sempat masok Tandas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheheee

      Best pantun nih.. Ada lagi tak mcm ni.. Sambil marah kita perlu pas

      Delete
    2. Ini bukan pantun., tapi amaran.

      PAS sedang pasarkan melayu model jumud yg baru.
      Produk Taliban Teko mahzab Tuhan Hadi Q7, yg dijual cara M L M.

      Ciri utama - Benyai otak penuh Taek Low, tak berakal, kuat jual agama. Guna 2 timba batteri Alkincun (Kencing Lencun)*

      Ya Allah , jauhilah model Taliban Teko Tuhan Hadi ini dari Malaya.

      Delete
  37. Pas perjuangkan Ruu 355 setakat pembentangan saje...cukup untuk modal pru dan yakinkan penyokong2 lobai pas dah mertabatkan islam....umno dah yakinkan melayu bahawa umno sokong sebarang usaha untuk mertabatkan islam...
    Presiden ketua perompak sedondon dan sehati sejiwa dengan presiden makan rasuah...sesuai benar penyangak kerjasama dengan peniou...

    ReplyDelete
  38. Dapatkan Ubat jadam utk ubati kejumudan , dan membasmi wabak sindrom Taliban Teko Tuhan Hadi.
    - Klinik Keluarga Dr Subramamiam.

    Ubat kasi , makan pun ada makan, tapi apa yeenini!! lagi tarak nampak isle suda kna jual. Buta kaa?!

    ReplyDelete
  39. Malaysiakini juga melaporkan:
    "Rafizi tak perlu cabar, jalan terbaik adalah beliau membuat laporan kepada SPRM dan serahkan bukti itu untuk disiasat," kata Takiyuddin. - Ibid.
    Malaysiakini hari ini menyiarkan kenyataan jawapan rasmi Rafizi ke atas respon Setiausaha Agung PAS tu dalam berita bertajuk "Rafizi: SPRM ada bukti orang rapat dengan PAS dapat duit Najib" yang antara lain berbunyi:
    Beliau menyeru supaya saya menyerahkan bukti yang saya ada kepada SPRM supaya SPRM boleh segera menyiasat.

    Saya ingin memaklumkan kepada rakyat bahawa SPRM sudah pun menyiasat aliran dana dari akaun-akaun yang disiasat berhubung dana 1MDB yang dipindahkan ke akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak.

    Dari siasatan itu, satu aliran dikesan sampai kepada tokoh yang rapat dengan pimpinan PAS itu.

    Oleh itu, tidak timbul soal segera menyerahkan bukti kepada SPRM seperti yang dinyatakan oleh Takiyuddin itu.

    Namun, saya akan mendedahkan nama tokoh tersebut dalam masa beberapa minggu ini dan selepas itu, saya akan membuat laporan SPRM supaya SPRM dapat merujuk kembali kepada kertas siasatannya sendiri. - Mkini.
    Juga dilaporkan:
    Setelah saya menamakan tokoh tersebut, ia akan menjadi ujian besar kepada Umno dan PAS seperti berikut:
    Pimpinan Umno akan bergelut sekali lagi dengan isu campur tangan dalam pentadbiran keadilan negara sekiranya Peguam Negara sekali lagi menutup kes walaupun kertas siasatan telah selesai dan bukti telah dikumpul oleh SPRM;

    Pimpinan PAS di segenap peringkat perlu menyemak sama ada mereka pernah sekali-kali menerima bantuan kewangan, derma, infaq atau dana (dalam apa jua bentuk dan bagi apa jua tujuan) dari tokoh yang saya namakan itu kerana ada kemungkinan besar ia dana dari wang rakyat yang dibelanjakan melalui 1MDB. Sebagai sebuah parti yang mengaku mengangkat Islam, setiap pemimpin PAS perlu lebih teliti dari semua parti lain mengenai asal usul sumber kewangan mereka untuk mengelakkan sumber yang disifatkan syubhah (diragui).
    Aku yakin Rafizi ada maklumat yang cukup dan berkredibiliti untuk membuktikan tuduhan dia tu. Kalau dia tak yakin dengan bukti yang dia ada dia takkan buang masa buat tuduhan palsu.

    Rafizi bukan macam YDP PAS Padang Serai, Ketua Penerangan PAS Pusat atau Presiden PAS sendiri yang tuduh tanpa bukti yang akhirnya masing-masing terpaksa minta maaf, bayar kos untuk batalkan writ atau terlepas dari saman malu cuma atas masalah teknikal.

    Kesimpulannya, PAS takkan berani untuk saman Rafizi dimahkamah atas tuduhan Rafizi ni sama macam tak beraninya PAS untuk saman Husam dan sebelu tu SarawakReport dimahkamah walaupun sebelumnya kata sungguh-sungguh nak saman dalam masa tertentu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.Tuhan Hadi dan geng Taliban Teko akan guna helah dan tepis menepis, Kingcin lencun
      "Underwhere also wangi".

      Sama SOP "Everything also Hide"
      puak totok teln Taek.

      Dah sah mcm ni pun dok sokong lagi...hmm kesian.

      Cuba makan ubat dari Klinik Dr Subramaniam tu. Ikhtiar la berubat melayu ooii.

      Delete
  40. Salam untuk semua

    Saya amat memahami rasa hati atau curahan kata dari setiap posting dalam isu-isu semasa. Tapi mohon kita berhujah atau membalas hujah dengan fakta dan bukan emosi. Elakkan dengan menggelar seseorang dengan kata-kata yang kurang elok. Semuanya mempunyai perasaan. Apabila sesuatu pihak mula terasa..perbahasan/ ulasan menjadi kurang ummph.

    Diharap blog En Shahbudin ni menjadi blog yang terbaik untuk kita ulas atau membaca kupasan/ lontaran pendapat drp. anda semua...

    Sekian & Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budaya Melayu, kadang tak boleh direct, tak faham atau rak mau faham.
      Sindir usik kalu kadang dia faham.
      Tapi kadang2 , maki perlu dibalas hamum. Dua2 pihak pun sama. Cuma yg benci copy paste berjela2 tu.
      Tapu yang penting -Blog Tn Budin menyediakan lapangan utk discourse, tidak seperti Media perdana termasuk TV3 quarter tu.
      Setuju?

      Delete
    2. ..tambah sikit.
      Dalam Dewan yg MULIA pun depa guna cara dan bahasa tidak mulia. Buasala, tapi yg penting discourse, bukan ala Cash is king dan King Cin. Man boleh my way or no way, u dont like go away...
      Apa ni?! Kan? Sdr Azami.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...