Thursday 27 April 2017

JOHARI GHANI, BERDIRILAH DENGAN BERANI DAN LUAHKAN SUARA HATIMU...


Johari Abdul Ghani, atas kapasitinya sebagai Menteri Kewangan Kedua, adalah tumpuan terbaru dalam kemelut yang belum menemui titik nokhtahnya berhubung penyelesaian luar mahkamah antara 1MDB dan IPIC.

Beberapa kenyataannya yang berbeza nada segera menimbulkan persoalan, apakah isi hati beliau yang sebenarnya, setujukah beliau dengan penyelesaian antara 1MDB dengan IPIC dan jika apa yang berlaku sekarang berlawanan dengan prinsip dirinya, apakah yang akan dilakukannya selepas ini?

Ketika berita awal masih dalam bentuk khabar angin berkenaan penyelesaian luar mahkamah itu, Johari lantas mengatakan beliau dan Kementerian Kewangan sama sekali tidak terlibat dalam perundingan tersebut.

Semuanya, kata beliau, dilakukan oleh pihak 1MDB dengan dibantu pegawai daripada Pejabat Perdana Menteri.

Ia lantas menimbulkan rasa pelik lagi hairan kerana 1MDB itu sendiri terletak di bawah Kementerian Kewangan.

Kemudian, apa pula peranan dan keperluan pegawai daripada Pejabat Najib Razak terlibat dalam rundingan dengan IPIC itu.

Siapa yang diwakilinya dan apa mandat yang dibawanya dalam mesyuarat untuk mencari titik penyelesaian yang akhirnya membuatkan 1MDB seperti melupakan wang lama berjumlah AS$3.5 bilion yang hilang serta sanggup mengeluarkan wang baru dengan jumlah yang sama untuk membuat bayaran kepada 1PIC?

Ketika penyelesaian sudah sah dan menjadi berita diseluruh dunia, Johari sekali lagi bersuara dengan mendedahkan terdapat bukti yang mengesahkan Aabar BVI adalah anak syarikat IPIC.

Malah kata Ahli Parlimen Titiwangsa itu lagi, berdasarkan rekod yang dibekalkan 1MDB kepada PAC sebelum ini,  syarikat pelaburan milik kerajaan itu juga mengesahkan Aabar BVI ialah anak syarikat IPIC.

“Fakta itu kemudian disahkan lagi oleh Pendaftar Hal Ehwal Korporat British Virgin Islands melalui suratnya bertarikh 11 Ogos 2016,” kata Johari.

Berdasarkan bukti-bukti yang dimiliki itulah, tegas Johari, Kementerian Kewangan bertegas dengan pendirian untuk menuntut keadilan di Tribunal Timbangtara Antarabangsa sejak awal lagi.

Berdasarkan dua kenyataan itu, sepertinya Johari tidak bersetuju dengan langkah penyelesaian luar mahkamah yang dicapai antara 1MDB dengan IPIC itu.

Namun demikian, disebalik Najib tidak berkata apa-apa dan pihak media juga mungkin dilarang bertanya soalan mengenainya, semua makhluk di dunia ini tahu bahawa Petdana Menteri pasti gembira dengan penyelesaian yang telah dimuktamadkan itu.

Johari pun tentunya tahu dan faham perkara itu.

Dengan tiada prosiding timbangtara, bermakna banyaklah perkara yang sepatutnya terdedah dapat disembunyikan. Bersetuju membuat pembayaran barangkali bukanlah masalah  kerana ia bukan menggunakan duit poket mereka. Ia boleh jadi duit kita semua yang hari-hari membayar cukai GST.

Namun demikian, diselami dengan lebih mendalam berikutan wujud sedikit keberanian dalam diri Johari dari segi terus bersuara, meskipun beliau sedar kedudukan dan jawatannya adalah atas perlantikan Najib, apakah isi hatinya yang sebenar ketika ini?

Apakah beliau selamanya tidak setuju dengan langkah penyelesaian dan sekarang seolah-olah meletakkan kesalahan kepada Najib berkenaan dengannya?

Berbeza dengan Najib yang diperkatakan terlibat secara langsung, tidak langsung, sipi-sipi, depan belakang dan kiri kanan berkaitan 1MDB, Johari sebaliknya tidak terkait sama-sekali dan hanya dilantik menjadi Menteri Kewangan Kedua untuk menggantikan Husni Hanadzlah pada 2015 lalu.

Oleh itu, atas kedudukan dan jawatannya, Johari mungkin benar-benar mahu berkhidmat kepada rakyat dan negara berdasarkan ilmu dan pengalaman melalui jawatan menteri yang disandangnya.

Dalam hal ini, Johari tidak harus sekadar memberi kenyataan seolah-olah tidak setuju dan menunjukkan beliau berbeza semata-mata jika nalurinya sedang berkecamuk dan memberontak tika ini.

Beliau perlu terus bersuara dan bercakap berdasarkan suara hati atas nama kebenaran serta takutkan Tuhan.

Jika ada yang tidak kena, merasakan penyelesaian itu semata-mata kerana kehendak Najib dan bukan demi kepentingan rakyat serta negara dan atas sebab itu juga Kementerian Kewangan disisihkan dalam perundingan, adalah amat terpuji untuk Johari meluahkan segala-galanya secara terbuka dan kemudian meletakkan jawatan dengan segera.

Beliau pasti disanjung dan dikenang atas perjuangannya, malah seluruh rakyat Malaysia akan berbangga dengan prinsipnya berbanding jika hanya berani mengeluarkan kenyataan sekali dua, tetapi selesa dan nyaman berada dalam kelambu yang sama. (ShahbudinHusin 27/04/2017)

86 comments:

  1. Besarnya kuasa pegawai2 1mdb di pej PM tu....
    Langsung tak blh disentuh,blh buat keputusan mega.......kegilaan apakah yg sdg berlaku di tanah airku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Johari ka atau siapa sekali pun yg dilantik menjadi menteri atau timbalan dlm kementerian kewangan kalau melibatkan 1MDB semuanya asyik menipu dan memberi kenyataan mungkar dusta dan berbelit belit, cilaka lah mereka ini pemimpin pemimpin pendusta dan mungkar dunia tiada amanah dan berdosa besarlah mereka yang masih memilih dan menyokong pemimpin mungkar ini

      Delete
    2. Menteri2 tersangat takut dgn najib dan badak kat

      putrajaya tu .

      Bila najib dah mampos masuk kubur, ah barulah menteri2

      ni berani ceritakan semuanya.

      Delete
    3. anon 18.12..kau ni takbur sangat..bahasa2 macam ni memang dah jadi darah daging pembangkang..

      Delete
    4. Macam tulah 1838. Mereka ini diselaput dendam dan benci. Tidak sedar diri ditipu oleh musuh Islam. Apa yg baik tidak akan terima. Tetap mencari cari yang buruk walau fitnah. Bahasa yang kesat membayangkan kekurangan fahaman Islam. Apa yang disebar cuma akan jadi bebanan di hari hisab. Social media lagi memburukan keadaan sebab fitnah merebak lebih jauh pada perbualan kedai kopi.

      Delete
    5. MrJ,
      Yang fitnah dan menipu ini jelas pada pandangan rakyat dilakukan oleh geng geng Najib atas arahan Najib aka Rosmah contoh klasik dan jelas dalam kes 1MDB banyak kenyataan Johari ini namapk jelas menipu dan bercanggah setiap waktu..si najib jangan kiralah sejak kes ini muncul dari tahun lepas semuanya menipu dan putar belit paling bodoh menipu derma arab tapi tak ada berani bukti dengan number akaun..PAS jangan cerita la jelas guna agama cari nyawa.

      Delete
    6. Menyokong pencuri, apa beza dgn ahli pencuri?.....jawab lah dgn Allah bila masuk kubur beb!!!.
      Takda kah ayat/hadith yg makna nya seakan bermaksuk 'harus menyokong penyamun'?
      Ustaz pas dan ustaz umno nak pecah kepala dok fikir....dan cari ayat yg sesuai.....he...he.....badut.....badut....nak perbodohkan rakyat Malaysia?....zaman sudah berubah. Rakyat Sudah Cerdik.

      Delete
    7. Dah saya bgtau haritu

      Mr J tu hanyalah Mr Jilat

      Maka menjilat je la kerjanya

      Kahak najip pun lemak berkrim dek dia

      Delete
  2. He's no ball or less ball laa Tn Shahbudin. Mana nak bayar installment rumah mewah, kereta mahal dan lain lain.

    ReplyDelete
  3. Kecelakaan besar ditanggung oleh rakyat utk bayar hutang 1mdb,campur us 3.5 billion yg hilang tu dan terbabas rm2.6 billion ke akaun......
    Ya Allah ,selamatkan kami warga msia dp perbuatan pengkhianat bangsa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1450 dan yang lain.
      Pengkhianat pun minta, Ya Allah berjayakan lah kami dari pelan pencurian yang kami rancangkan. Akhirnya berjaya juga mereka.
      Jadi tolong lah. Jangan libat kan agama dengan politik kerana ia akan memburukan agama kamu sendiri kerana kedua pihak pun islam dan melayu. Tuan jho low yang ketawa kerana sebelah melayu islam memihak kepada dia. Fikir fikir kan lah penyokong BN di blog ini yang maki hamun DAP kafir. Jho low bukan kafir tetapi mesti di puji kerana tuan kamu ????.

      Delete
  4. Seumur hidup saya,sehingga uban memutih di kepala, belum terjumpa dgn pemimpin negara yg blh bermuka selamba berkaitan skandal mega negara...
    Tanpa rasa berdosa,bersalah, dan malu dgn perbuatannya yg sebegitu dahsyat sekali.....
    Blh ckp besar dan terus-terusan berbohobg lagi....bukti seantero dunia dah jelas,kecuali si pemakan dedak...
    Adakah sebegitu bodoh atau daif rakyat msia difikirkannya....
    Jom ubah....dlm pr ke 14,kuasa di tangan kita yg celik akal dan hati ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. undi pas maknanya sokong najib

      Delete
    2. sebab tak ada skandal pm terus bekerja untuk rakyat termasuk periuk nasi kau..orang bahlul saja yg kuat percaya fitnah2..

      Delete
    3. Fitnah aper?? Kalo fitnah, saman la WSJ, Sarawak Report, Rafizi, Husam Musa!!

      Ada Bugis dan suaminya yg kemetot ngan Lobai2 beranik??? US dah dedahkan sebahagian klepet2 Najib dan 9 negara lain pun sama.. Duit berbillion pun takut nak saman. Apa la.. cakap pahlawan.. nak saman pun tarak telor..

      Delete
    4. anon 18:31.

      Bila mananya pm bekerja untuk periuk nasi saya ??

      Saya yang kerja berhempas pulas untuk mengisi periuk nasi saya tau .

      Kemungkinan pm menabur dedak ke periuk nasi awak ... bukannya periuk nasi saya .



      Delete
    5. Ya Allah....selamatkan lah NEGARA KAMI MALAYSIA, dan beri lah petunjuk kepada sesiapa yang mengkhianati negara kami dan semua orang orang yang bersubahat dengan nya.
      Aaminn......

      Delete
  5. Jgn kamu memenatkan otak memikirkan gelagat menteri dan wakil rakyat BN en Budin,lebih baik kempen utk menukar kepimpinan negara.....lebih berfaedah utk kesejahteraan bangsa dan negara.ayuh rakyat msia tanpa mengira kaum dan agama,selamatkan masa depan anak cucu kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingatkan juga, undi pas bermakna undi najib

      Delete
  6. Apa kata kita seru seluruh rakyat ulama & mufti Malaysia buat solat hajat supaya terbongkar segala salah laku dan dipermudahkan untuk selesaikan urusan 1MDb ini supaya rakyat Malaysia tidak menanggung sengsara...agak-agak Najib nak turut serta tak?

    ReplyDelete
    Replies


    1. Ehh, tau pun nak minta to long dp org yg baik2... Kalo tidak ko duk maki hamun meteka ini.

      Delete
    2. setuju sangat solat hajat agar dihitamkan hati2 puak2 pembangkang yang berterusan berbohong fitnah jahat yang tak henti2..

      Delete
    3. 1832, perasan tak bertempat. Siapa yg baik2? Lobai lahwnat sekok9ngkol makwn anak butir tahik low ko katq baik2.
      Adoi, ko bwlik dudok dlm jamban ko tu lah. Senang tak perlu siapw marah. Bodo tak bersempadan be5ul.

      Delete
  7. Salam bros,

    My JASA fren says his bos is jittery. The end is near for him as JASA head. He keeps on reminding me to wait for sensational news b4 1st may....

    My fren from JASA, will meet you tonite over dinner....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agaknya Tuan Budin kalau keluar makan kat mana-mana restoran dalam Malaysia ni tak payah keluar duit untuk bayar. Dah ada orang tolong bayarkan...Tak gitu Tuan Budin...
      Teruskan perjuanganmu demi nusa bangsa...

      Delete
  8. After johari revealed the letter, BN MPs have started to ask question, penang rizal merican and now sabahan Mornington. Who next???

    ReplyDelete
  9. Dulu tak pernah berlaku org kena bunuh dgn C4,di tongsimenkan,pengasas ambank kena tembak,MP diserang dlm kawasan parlimen,penculikan misteri,org dan mati blh menderma....
    Kita ni tinggal di Columbia atau di planet Pluto....?
    Ya Allah ,kp Mu kami pohon perlindungan dp segala mala petaka ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu x pernah 747 hilang dgn penumpang terus alambunian. Tak pernah 747 ditembak jatuh. Tak pernah L.Datu ditaklok. Tak petnah heli jarlis jatuh. Tak pernah. Tak pernah isteri PM jd 1st lady fan punyai tukang buboh kasut. Tak pernah ada bilik file bkt aman terbakar.

      Tak pernah berlaku budak tahfiz insan bertubuh kecil dipukul. Jatuh kona ,dipotong kaki dan pergi selana2nya sejurus lepas PM simbang 80J utk Tahfiz.
      Tak pernah ramainya TPM, MB, menteri2,pegawai2 dipecat atau lari.
      Tak pernah berlaku 2.99 juta kotak tisu lap dan cium tangan yg masih terdiam bisu.
      Tak oernah berlaku pembela Islam konon yg tak cukup diam belit,malah likit serban makin tinggi.
      Tak pernah berlaku Rakyat marhaen begini BENGGANG pada UMNOBN dan PAS!!
      Cepatkan lah PRU, jgnlah asyik Media Primate da Media kecut Perdana saj yg ckp.
      TUANMU RAKYAT ADA BENDA NAK KATA....

      Delete
    2. Kita sudah masuk fasa akhir, akhir zaman. Walaupun Al Dajjal sendiri belum muncul, tak mungkin Al Dajjal itu seorang diri saja? Pengikutnya mesti keluar dahulu dari bos nya?.....Lu Fikirlah Sendiri......

      Delete
  10. Video ini saya tujukan khas utk 'unknown aka sahabat' yg tlh membuat pertuduhan yg pernyataan saya terhadap kelulusan akademik najib adalah fitnah.

    Saya tiada halangan jika rakan2 mahu 'viral'kan video ini.

    Ms Rewcastle Brown drpd 'Serawak Report' sudah pun menghubungi uni of Nottingham tetapi mereka enggan mengeluarkan 'academic transcript' najib.

    Keengganan uni tersebut dgn sendiri nya menandakan mereka berusaha utk menyembunyikan sesuatu yg jika diketahui umum akan mendedahlan uni tersebut kpd pertuduhan 'felony' yg amat berat.

    Sila rujuk video dari url berikut:

    https://youtu.be/f2zZU6LQVKw
    Bahasa Malaysia

    https://youtu.be/Ri0pEzYu-xQ
    bahasa Inggeris


    Serawak report (ms rawcastle brown) has taken up my querries abt najib's academic credentials wth d uni of nottingham.

    There is now a growing clamour 4 d uni 2 release najib's academic records which d uni is still resisting.

    The decision of uni speaks volume.

    Let us c whether najib is man enough 2 authorise d uni 2 release it.

    I bet he wil not.

    It is up 2 d uni's malaysian alma mater n alumni 2 now cont insisting d uni 2 do d right thing.

    Getting very interesting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak-agak perbuatan sekongkol dengan orang kafir memjatuhkan orang Islam dapat bantu di padang Masyar tak? Fikir fikirlah perbuatan kita yang dkuasai oleh hawa nafsu.

      Delete
    2. Mr j....agama tiada kaitan dlm hal 1mdb....tok arab ipic pun islam juga kalau bak kaitkan dgn agama. Dan Kita yg berpendidikan tidak dikuasai hawa nafsu. Kita nak tau apa jadi dgn usd3.5b; wang rakyat.

      Delete
    3. Mr J,

      I dare u to Amin my doa untuk kehancuran pihak yang bathil.

      Walk ur talk if u really believe u r on the right path.

      Otherwise stop bullshitting around in the name of religion.

      Delete
    4. Yg saya perasan, semasa arwah Tun Razak meninggal, Najib masih lagi menuntut di UK, belum tamat 1st degree pun.

      Beliau telah pulang ke negara ini dan terus menggantikan tempat arwah bapanya itu. Dari situlah bermulanya career politik Najib sepenuh masa.

      Saya tk tahu sama ada Najib menyambung pelajaran beliau semula di universiti berkenaan selepas berkecimpung penun masa dalam politik. Rasanya tak mungkin.

      Fikir-fikirkanlah secara rasional dan lojik. Tak ada laporan dpd universiti itu pun kita boleh tahu kedudukan sebenarnya.

      Delete
    5. Mus MS,.....
      Cakap anda betul. Pada masa Tun Razak meninggal dunia najib dipanggil pulang untuk ambil tempat parlimen pekan.
      Mengikut utusan pada hari itu najib seorang pelajar diploma di london.
      Saya masih ingat betul pada hari itu membaca utusan malaysia di ITK(UTM) jalan Gurney(jln semarak) kuala lumpur......

      Delete
  11. Hilangkan kuasa dari tangan UMNO-BN, baru dapat keadilan.

    ReplyDelete
  12. Dia terpaksa la tu..Kawasan dia di Titiwangsa adalah kawasan bandar. Bukan kawasan kampung atau Felda. Ramai orang cerdik pandai dan manusia bermaklumat tinggal kat situ..Sekali sekala kena tunjuk jantan sikit..Tak nak duk bidek bos jer..
    Kalau duk menjilat bos memanjang, puji bos melambung kang tak pasal dapat 10 undi jer nanti PRU-14..hehe..

    ReplyDelete
  13. INGAT DEDAK!
    INGAT JAWATAN!
    TUTUP MULUT YE.........
    Selamatttttttttttttttttttttttttttttt.....sampai .......PRU-14 nanti.................
    Kerana selepas itu sudah tidak ada lagi di parlimen......kerana terkena hukum karma...

    ReplyDelete
  14. Nampaknya ramai yang ada soft spot kat Dato' Joe..walaupun dia satu kapal dengan penyamun..

    ReplyDelete
  15. Johari Abdul Ghani ni...sama macam,
    Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah. tunjuk kejantanan sekali ini ajelah! selepas tu..senyap lah.

    Standard SOP menteri2 UMNO/BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu langkah sumbang Dato jo nie tak dibetulkn olehny, jgn marah esok org tak angkat dia semula...

      Delete
  16. sibuk sgt cerita hal parti org pakatan sendiri dah kuat ke..rasuah bukan main lagi belum pun berkuasa..mt ppbm pun keluar parti dan ramai lg ahli keluar tak risau ke..drpd menyibuk elok jaga pakatan sendiri sebelum dileburkan di pru14..

    ReplyDelete
  17. Ingat PRU 14..kuasa ditangan kita..hilangkan terus umno/bn/pas dari landskap politik Malaysia..Hidup PH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah semestinya tuan,,,,bak kata perumpamaan yang di kejar tak dapat, yang di kendung keciciran,,,malah pas bertambah tamak, ego dan jauh tersasar dari perjuang sebenar

      Delete
  18. Terdapat Simbol sifat hakiki RAKYAT sejagat yg dilambangkan dgn 3 Ekor Monyet.


    Monkey #1 - Dont want to see
    Monkey #2 - Dont want to Listen
    Monkey #3 - Dont want to Talk

    TAPI diMalaysia perlu tambah seekor SIMBOL.
    Monyet #4 - CANNOT, MUST NOT THINK.

    ** Monyet yg digunakan sebagai simbol dan tidak sama Monyet NANYANG SIANG PAU Milik MCA yg hidup atau mati.

    Mr J tu tetgolong dlm simbol mana?

    ReplyDelete
  19. http://thekl-chronicle.blogspot.my/2017/04/kempen-jatuhkan-najib-sudah-gagal.html?m=1

    link atas 13 fakta yg tak mampu macai dan anjing RBA singapork@dap tak mampu dijawab... mamak kutty mati togak ....kikikikiki

    13 FAKTA MACAI & ANJING RBA TAK LEH JAWAB
    DAH TUA BANGKA NYANYOK TUNGGU NAK MATI
    BALIK JER UMAH MENGANGKANG TIDO TERTIRAP
    BERAMBUS SEMUA BARUA RBA SINGAPORK@DAP



    KIKIKIKIKIKIKI.........KIOOKKKKKK

    INI KALI LAH

    UBAH DAN SIMEN

    ...BERAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP. ..

    NOTE..
    13 FAKTA YG MAMAK TIDO MENGANGKANG SAMBILTELO DIGOYANG YANGGG.... KIKIKIKIKI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kehadwpwn 2036 yg Binyai ,
      Apa ko meroywn, pasang Link tah apa.
      Incoherent,Irrelevent.
      Tahu la tujuan hamba tuan 2036 nk alih tiwng.
      Cuba h7jah sekitar tajum article.
      Tak salwh. Latih la sel otak ko tu dgn agresif. Moga2, akal ko tumboh dengan baik.

      Delete
    2. 20.57
      MEROYAN SUNGGUH RED BEAN ARMY
      LANSUNG TAK JAWAB ARAU DIVERT ISU
      MAMAK DICABAR SAMAN TAPI TAK BERANI
      FITNAH DAN SPIN ITU JER YANG DIA TAHU

      ....berambus barua singapork@dap...

      Delete
    3. ADUHAI BKUR SUNGGUH 2057.
      Off topik, nmpak sangat ko nak cover lanun 1mdb.
      Tahu la ko ni Team Attack Mode SongSang A9.
      Elok k9 bincang rangka hujah attack yg lebih efektif bersama CyberSTUd_ KiuSeben. Ataupun mintalah skrip dari Ayoh Eddy Pin Kin Cin Tay Koh Besar tu.
      Selamat maju jaya. Jgn masok blog orang tak salam buat malu diri ko juga.

      Delete
    4. 2057 Yg patut saman najib pd Tun kerana membuat fitnah..

      Delete
    5. Mat singapork aku sumpah btg pelir kau kena gout.

      Delete
    6. Anon 20:57.....
      Aku haral Allah beri petunjuk pada mu kejalan yg lurus....
      Aaminnn.

      Delete
    7. Maaf.....untuk anon 20:36,
      Bukan 20:57.
      Komen saya 09:35 untuk wak simen 20:36

      Delete
  20. Johari ni akauntan bertauliah...tokoh korporat. Mesti dia dalam dilemma. Kalau dia lulus form 3 atau spm macam sahabat, lain cerita lerrr

    ReplyDelete
  21. Selisih malaikat 44,dijauhkan Allah SWT mendpt anak serupa 20.36
    Biadap sungguh,sape le mak bapaknya?

    ReplyDelete
  22. Hello mr J
    Agak2 bersekongkokol dgn penyamun dan berbaik2 dgn Jho Low dpt masuk syurga tak?
    Sekolah ke tidak dulu?

    ReplyDelete
  23. Kita sembelih saja najib dan he g penyamun nya bila Umno mampos nanti

    ReplyDelete
  24. 31 mei 2017 baru tahu jadi ke tak. Banyak syarat yg emdebe kena buat seblum nak settle. Mcm2 boleh berlaku nak tunggu 31 mei.

    Baru nak umum tp macai dedak penyamun dah riuh rendah berkokok macam ayam jantan bertelur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi lama lagi terlondeh. Tu la buat benda tak betul, tipu awal, makq kena la tipu baru tambun tipu lama,ber5ingkat2. last nanah akan pecah juga.
      Kuasa tipu dia ada had. Betul kata kau sat Arab, sat itu sat ini, sampai habis jual..hutang pun bertambun. meeting deal out of court pun rahsia 2 take cover. Menteri J pun tak dipanggil join. Tak lama dah tu.

      Delete
    2. Tentulah macai dedak bersorak gembira kerana dapat tutup bau busok

      Delete


  25. Mendayu2 Si Budin kita merayu memteri UMNO untuk membantu kapal Ppbm yang seperti Titanic sedang karam, menghantar SOS kpd YB menteri kewangan meminta tolong, saya org susah' katanya boleh bantu dak?

    Well Mr. Budin. Suratan tertulis di Luth Mah Foth sedemikian, sebagai bala kepadaan manusia yg di kehendakiNYA.


    ReplyDelete
    Replies
    1. masok tak bersalam bantai tuan rumah. meme ciri hebat gerombolan attack mode singsong A9.
      Ko bela lagi la 1mdb tu. murah harga A9 borong ko tu. Baloi bg diri kau yg murah kan? Sing Song Kiu Seben...Tak lama daah tu.

      Delete
    2. Amon 21:30...mungkin juga sudah tertulis di loh mahfoh kamu dilahir kan untuk menjadi sebahagian kumpulan penyamun.

      Delete
  26. https://theflyingkick.blogspot.my/2017/04/hadi-saman-sarawak-report-husam-dan.html?m=1

    link atas Tuan Guru Haji Hadi Awang saman Sarawak Repot Clara bohsia di kota London.... ada yg terkincit kincit kat sini tak.... tungguu..

    CERAMAH MEGA PKR ADA PERTUNJUKAN SARKAS
    BOBOI CAP BUNGA ADA PENGHASUT DLM PARTI
    RAPIZI KEPANASAN BILA HJ ADI BERTINDAKBALAS
    PRU14 CAP MUNGA&PKR TUNGGU MASA NAK MATI


    ....... kikikiki.. BERAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP..

    ....INI KALI LAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi macai tertelan dedak, ko gi website srwak report. Langsung takde cita pasal saman pas. Srwak report ni sgt update. Maknanya pas main wayang lg. Ko terloncat loncat mcm kera tp seluar terburai....wakaka...

      Delete
    2. Tunggu SR punya repot mme mangang x jumpo.... esok yerrrr tunggu update.... bodooo bodooo. .. brrambus gi singapork... duk kat kubo lee kwan yew.... mana tau hantu dia kuar... mintak tiup pala buto hang....

      Delete
    3. .
      .

      Setakat nak perdaya kan perwakilan boleh lah..

      Saman Rafizi dulu..

      Delete
    4. 21.59 ko yg bodoh. Pas kata dah hantar saman pd 21 april. Hari ni dah 27 april, dah seminggu....wakaka kawin lg dgn paspispus...

      Delete
    5. Sarawak Report ever ready tunggu saman pas.....wakaka tu la mkn lg dedak....horee macai suka kena tipu.

      Delete
    6. PAS nak saman sarawak report ? Nak tipu perwakilan PAS yang bodoh tu bolehlah.Ini semua wayang,takut perkara 90 juta ini dibangkit dalam muktamar.Bila habis muktamar ni...mai kita tengok. Rasa-rasa lain pula cerita.

      Delete
    7. Laaa.Lobai baru buat kempen kutip duit lawyer. Bukan saman lagi pun !!
      Sirap kujing lagi la ni, lepas mujtamar..duit derma mana lawyer mana. Adoi MALYU jumud boleh percaya lagi puak Taliban pura ni semua.
      Mmg Mayu Jumud dah tak ada ubat.



      http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/pas-starts-donation-drive-for-sarawak-report-lawsuit

      Delete
    8. Bab PAS kutip derma ni dah jadi lumrah dia orang . Macam macam ajenda yang PAS kutip duit derma , last last habuk pun tarak .

      Lebuh raya rakyat , Jambatan , Projek kambing gurun , Mangsa Memali dsb . Apa penamatnya ?? Duit derma pun telah terbang entah kemana ??

      Delete
  27. .
    .

    Johari betul-betul sangka Si Najib ni baik orang nya dan tak terlibat langsung dengan penyelewengan 1MDB..

    Dia tak sedar dalam senyap-senyap Najib perlekehkan kepintaran dia.

    Najib yang dipersoalkan kelayakan akedamik nya tak setinggi mana telah bodoh-bodoh kan Husni.. Sekarang giliran Johari..

    Kalau pandai pun tapi kena tipu dengan orang yang kelulusannya rendah adalah satu yang memalukan dari sendiri..

    Wallahhuallam

    ReplyDelete
  28. https://mobile.twitter.com/hashtag/naik4kali?f=tweets&vertical=default&src=hash

    link tweet 4kalidah.....

    tokong kepanasan kutty diam... nak mampos klu nak bising fnt tokong 1 krrusi nak bising dng 38 kerusi...
    uko kote kat badan sendiri la...

    NETIZEN TWEETS TOKONG KEPANASAN
    4 KALI AIR NAIK TOKONG DAH PENING
    MACAI DAN BARUA BISU KEBANGANGAN
    NAK MAMPOS LA KALAU BISING BISING


    .. berambus singapork@dap.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marah betul dengan DAP,,,silap2 suku sakat,,anak pinak dia pulak yang kawin dengan orang DAP,,,kikikikiki,,,nak suruh orang berambus ,,,ko tu patut berambus ,,,buat menyemak jer kat dalam blog ini,,,dasar makan tahi dalam kandungan,,,minda lemah otak udang

      Delete
  29. http://www.ismaweb.net/2017/04/hadi-awang-fail-saman-terhadap-editor-sarawak-report-di-london/

    .. link ke 2 Tuan Guru Abdul Hadi Awang saman Sarawak Report di kota London... news terbaru akan menyusul tungguuuu...


    MAAK AAII KEMAIN MARAH BEBENO BARUA TU
    SUH BERAMBUS LA KAN BLOG NI FEMES FITNAH
    KITO MEMENG NAK BLOG NI TERKENAL GITUU...
    SUPAYA SUMO RED BEAN ARMY KITO BELASAH..



    ... BERAMBUS DARI MALAYSIA SEMUA BARUA SINGAPORK@DAP.. SABOTAJ EKONOMI & ISLAM


    ..INI KALI LAH.....@ANON 22.58

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru klua dari hospital tg rambutan ni,,dah gi mkn ubat..kang hang tertikam pisau pulak..

      Delete
    2. Bertambah baran nampak nya Abang Anon kita 23.06,,,jangan marah2 bang Anon,,,kalau dah banyak makan tahi dalam kandungan sampai jadi mengong tak kan nak paksa orang jadi macam awak,,sendiri tanggung lah,,jgn lah marah2 sampai jadi shaiton

      Delete
  30. 2306, kan elok pamirkan kehebatan berhujah kai (jika ada).
    Kita semua tau, kau suka alih. bos suka lari, Debat pantang.
    . Apa la nk jadi Puak2 Keris karat ni. Megah kukok harap Media PRIMATE 1 hala,.Mcm mana nk maju? Elok pupus sj Budaya Melayu Bodoh Penakut mcm ni.
    Woi, skrg tahun 2017, Melayu pupus kalu puak ala Brahmin UMNo dan Lobai ala Priest masih nak gila jd ketua.
    Akur la puak JUMUDTOTOK mcm ko , sah tak layak sikit pun.

    INNIKALILAH INSYAALLAH.

    ReplyDelete
  31. Anon 2306 patut rasa malu,,,,sekiranya TGNA masih hidup,,,konfom dia akan keluar dari pas kerana rasa kecewa,, tak sanggup bersekongkol dengan mereka yang sesat dari landasan perjuangan yang sebenar

    ReplyDelete
  32. Baru buat launching TIN MILO derma duit lawyer, kata dh saman.
    Sirap kuning lagi la.
    Puak Melayu Jumud Taliban wannabee mmg bodoh piang.
    TGK SAMA , NNT LPAS MURKUTAMAR, HILANG LA TIN MILO TU.

    http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/pas-starts-donation-drive-for-sarawak-report-lawsuit

    ReplyDelete
  33. Now everyone can become lobai..pas pis pus

    ReplyDelete
  34. WOI! ANON!
    Gelap Hati!
    Buruk Pertimbangan!
    Itu semua wayang Saman laaa.....
    Lepas ni tak jadi samanlah,duit syiling dalam tin sardin tak cukuplah,macam-macam lagi,
    Tak caya hang tengok nanti !
    Yang dah kenyang gelak sakan!
    SEMUA KENA TIPU!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong hantar pejabat saya 100 tin milo!!
      Saya boleh tolong!!! Saya boleh arah pekerja saya pungut derma untuk Pas lawan sarawak report.
      ....he....he...kaya...kaya......he....kaya..

      Delete
  35. ..

    Parti baru nak kutip sumbangan rupa nya untuk saman SR. Bodoh lah siapa bagi sumbangan sedang kan anak-anak ke Sekolah pun belanja tak cukup. Nak bayar tambang Van sekolah pun tertangguh-tangguh.

    Lebih baik beli kan bini gelang emas kalau tak dapat belikan kereta..


    PAS bukan nak saman sebab sumbangan yang di terima tak kan cukup dan PAS ada alasan iaitu perwakilan sendiri yang menolak supaya SR di saman.

    Alangkah lebih baik PAS jangan mendekati UMNO. Sekarang tak pasal-pasal perwakilan kena keluar duit poket..

    ReplyDelete
  36. Terbaca dedakman tulis, 1mdb nak jaga air muka abu dhabi, maka penyelesaian luar mahkamah terbaik. Berbaloi bagi dedak dan hp baru, dia punyi pusing memang otak beku dan bodohman akan percaya 1000%.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...