Thursday 6 April 2017

PENDIRIAN MP TASEK GELUGOR LEBIH MENIMBULKAN KEKELIRUAN


Walaupun Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Shabudin Yahya cuba memberi penjelasan lebih lanjut berhubung hujahnya di Parlimen yang menimbulkan kontroversi dan perbualan ramai dengan mengatakan ia diambil di luar konteks yang sebenar, tetapi kekeliruan telah pun berlaku di sebalik apa yang disampaikannya itu.

Pertamanya, hujah beliau yang mengatakan perkahwinan antara mangsa rogol bawah umur dengan perogol dapat mengubati masalah sosial dalam masyarakat, terlalu dangkal untuk diterima.

Perkahwinan itu, jika berlaku hanya mampu menyelesaikan satu masalah, tetapi akan menimbulkan lebih banyak masalah sosial yang lain, bahkan lebih berpanjangan.

Pelajaran terabai, anak terbiar, kemiskinan, penderaan dan perceraian adalah antara kemungkinan yang boleh berlaku melalui perkahwinan tersebut.

Jadi, di mana masalah sosial telah diubati?

Secara mudahnya, lelaki dewasa yang cuba mendekati gadis bawah umur dan kemudian memanipulasi kekurangan mereka dari segi kematangan untuk kepentingan seks bukanlah jenis manusia yang baik dan boleh diharapkan untuk mengurangkan masalah sosial dan membawa kebaikan.

Sama ada, persetubuhan haram dengan gadis bawah umur secara paksa atau sukarela, salahnya ialah pihak lelaki yang cuba mendatangi dan merapati gadis tersebut. 

Mereka sepatutnya menjauhi sebarang hubungan yang terlarang dalam keadaan seperti itu.

Jika dilihat dalam hujah Shabudin di Parlimen yang mengharapkan lelaki itu berubah dan tidak haprak selama-lamanya, ia jelas terlalu ideal untuk diterima dan menjadi kenyataan.

Kehidupan bukan seperti drama televisyen yang selalu berakhir dengan "happy ending". Di dunia nyata, lebih ramai yang bermula dengan haprak, akan terus haprak sehingga hampir tua, kalau pun tidak sehingga mati.

Selain itu,  kalau pun berlaku perubahan, sementara  lelaki haprak menuju menjadi baik itu, mereka mungkin telah melalui beberapa perkahwinan yang akhirnya menyebabkan ramai anak terabai dan isteri yang ditinggalkan.

Akhirnya, masalah sosial lebih sarat lagi.

Kedua, hujah Shabudin ialah apabila gadis bawah umur itu berkahwin, sekurang-kurang dia ada suami dan ada orang yang boleh menjaganya.

Apakah ada ibu-bapa sanggup mempertaruhkan masa depan anak perempuan di tangan seorang lelaki yang telah merosakkan masa depannya, meskipun mungkin perlakuan seks itu berlaku secara sukarela?

Apakah kahwin itu penyelesai kepada semua masalah dalam kehidupan?

Apa yang perlu difahami ialah dalam kes hubungan dengan gadis bawah umur, ia tetap dikategori sebagai rogol. Selain hukuman perlu dilaksanakan sebagai pengajaran kepada orang lain di masa hadapan, memberi pilihan dengan mencadangkan perkahwinan, walaupun dibenarkan, seharusnya menjadi pilihan yang paling akhir sekali.

Gadis-gadis yang terjebak dengan masalah itu perlu terlebih dahulu dipulihkan, diberi semangat, dibuka ruang pendidikan atau kemahiran yang bersesuaian agar mereka dapat terus menempuh kehidupan dengan lebih baik di masa depan.

Sebagai pemimpin dan wakil rakyat, Shabudin seharusnya lebih ke depan dan menyeluruh dalam hujah-hujahnya. Beliau tidak harus menimbulkan kekeliruan dalam pandangannya, apatah lagi membuka ruang pintu belakang sebagai pilihan untuk kes jenayah rogol yang berlaku.

Pesalah, sama ada secara sukarela atau paksa, mesti dihukum berat, sesuai dengan kesalahan dan perlakuan tersebut. Seperti yang telah terbukti dalam banyak kes, lelaki yang cenderung kepada gadis bawah umur adalah mengalami masalah mental dan mereka perlu diberi rawatan, selain hukuman.

Mengahwinkan mereka tidak akan menyelesaikan masalah.

Jika tidak, meskipun ada isteri, perlakuan sumbang lelaki seperti itu akan berterusan terhadap adik ipar, saudara-mara atau tidak mustahil kepada anak sendiri. (ShahbudinHusin 06/04/2017).

95 comments:

  1. ROGOL NAJIB

    KAMI MAU KAWIN SAMA NAJIB

    hihi aku First?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah y.b UMNO. Nak nafikan hukum alkoran!

      Dah jelas dalam hudud sang suami boleh kahwin lagi dgn budak 9tahun cukup syarat!

      Apa yg d luar konteksnyer

      Murtad ko y.b!,jika ko kata sebaliknya..

      Ko nak nafikan hukum!..

      Delete
    2. Tang mana dalam Quran kata buleh kawin budak umur 9 tahun? Mintak bg pencerahan ya habib.

      Delete
    3. Dah lama tak timbul orang macam Mat Maslan. Muncul pula satu lagi spesis dalam pemimpinan Umno yg hampir sama. Apapun tujuan dan matlamat mereka ini, menampakkan keBODOhan pemimpin seperti ini. Ramai lagi orang Melayu yg pandai yg mampu melontarkan idea yg mampu membanggakan rakyat, khususnya org melayu. Puak2 ni, kalau idea dah dangkal, dah hampir lupus... resign saje la..

      Delete
    4. Semua menteri haprak dan semua MP BN sialan termasuk MP PAS terutama tuang presideng. Fxxk foad zakar shit and his moron JASA.. Ahaksss ptui!!!..///

      Delete
    5. 12:20pm: Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) mencelah dan berkata Speaker telah menerima notis, bahawa terdapat tuntutan mahkamah untuk menyekat usul Hadi.

      Gobind kemudian merujuk kes 1MDB, di mana Pandikar menghalang perbincangan mengenai isu itu atas alasan subjudis, kerana ia masih di mahkamah.

      Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) kemudian bangkit dan berkata injunksi sama difailkan pada bulan Jun lalu, untuk menyekat usul Hadi tetapi Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolaknya.

      Pandikar kemudian membaca contoh dari Parlimen India yang subjudis tidak boleh menghalang undang-undang daripada digubal.

      “Keputusan kes ini telah pun diputuskan, hakim mahkamah tinggi, permohonan plaintif untuk menyekat Dewan Rakyat dan Marang untuk kemukakan usul ditolak,” katanya.

      12:15pm: Lee menyoal Pandikar akan membuat pemerintah sama ada usul Hadi akan dibaca sebagai usul atau rang undang-undang ahli persendirian.

      Pandikar menjelaskan bahawa usul Hadi adalah untuk memohon kebenaran supaya rang undang-undang itu dibacakan.

      "Oleh itu, apabila usul itu dibacakan, Marang (Hadi) akan memberikan penjelasan, maka saya akan menjemput seseorang untuk sama ada menyokong atau menolaknya,' katanya.

      12.10pm: Lee Boon Chye (PKR-Gopeng) menyoal mengapa usul Hadi diberi keutamaan berbanding usul pembangkang yang lain.

      Pandikar bagaimanapun menjelaskan bahawa kerajaan telah meminta supaya usul Hadi diberi keutamaan, dan bahawa Hadi telah meminta untuk menangguhkan usul itu selepas memindanya.

      "Saya hanya mengikuti Peraturan Mesyuarat," kata Pandikar.

      Menurutnya, ‘tangannya terikat’ apabila ini membabitkan Peraturan Mesyuarat, kerana adalah hak eksekutif untuk membuat sebarang pindaan kepada Peraturan Mesyuarat.

      Beliau berkata jika kerajaan mempunyai perjanjian dengan mana-mana pembangkang untuk mempercepatkan usul mereka, maka beliau akan akur.

      12:00pm: Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia mempersilakan Hadi untuk membacakan usulnya. Lim Kit Siang (DAP-Gelang Patah) bagaimanapun mencelah dan mendakwa bahawa rang undang-undang persendirian yamng difailkan olehnya telah ditolak oleh speaker.

      11:55am: Usul Hadi bertujuan untuk meningkatkan hukuman bagi kesalahan syariah kepada penjara tahun sehingga 30 tahun, denda maksimun RM100,000 dan hukuman sehingga 100 sebatan.

      Hukuman syariah sekarang adalah maksimum penjara tiga tahun, denda hingga RM5,000 dan enam sebatan.

      Sebelum ini, Hadi cuba memasukkan peruntukan supaya tidak ada sebarang had maksimum, kecuali hukuman mati.

      Beliau kemudian menyemak cadangan pindaan itu selepas perbincangan dengan kerajaan November lalu.

      Ini adalah kali ketiga Hadi telah membawa usul itu ke Dewan Rakyat.

      Delete
    6. 'Kerjasama' antara DAP dan PAN jelas terserlah dalam Dewan Parlimen hari ni, ketika usul RUU355 hendak dibentangkan oleh Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Inilah sikap dan perangai sebenar mereka. Fikir-fikirkan

      Delete
    7. Malu besar, tak tahu nak letak dimana muka Cybertropper PAN, PH, Tok Using Ceroi (TUC) ahli parti PAN yang sebelum ini menwar-war kononnya PAS kena kencing oleh UMNO dan akan tanggung lagi RUU 355 kerana RUU 355 berada tangga ke-13.


      Mereka memperolokkkan usaha PAS untuk memperkasakan undang-undang syariah. Semenjak berkawan dengan DAP mereka menghina agama mereka sendiri.

      mereka posting rangking RUU 355 yang kononnya akan tertangguh lagi

      06/04/2017 BERDESUP SELAJU KE TANGGA 1, LKS, PAN tepuk dahi
      05/04/2017 NAIK BALIK KE TANGGA 13
      04/04/2017 JATUH BALIK KE TANGGA 16
      03/04/2017 #10
      30/03/2017 #12
      28/03/2017 #13
      27/03/2017 #12, RUU Setem #8
      20/03/2017 #9, RUU Setem #5
      14/03/2017 #7, RUU Setem #5
      09/03/2017 #6, RUU Setem #5
      08/03/2017 #6
      07/03/2017 #6

      Delete
    8. Datuk Seri Abdul Hadi Awang sekali lagi menegaskan rakyat bukan Islam tidak ada kena-mengena dengan undang-undang syariah, ketika mencadangkan usul meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355, di Dewan Rakyat hari ini.


      Presiden PAS dan ahli Parlimen Marang itu berkata pesalah bukan Islam tidak pernah dalam sejarah 50 tahun pelaksanaan syariah di negara ini dibicarakan di bawah mahkamah syariah
      “Saya bukannya hendak wujudkan undang-undang baru tetapi untuk meminda berkaitan mahkamah syariah yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

      “Belum ada bukan Islam yang terguna pakai dalam akta ini. Saya mohon Yang Berhormat bukan Islam, kerana tidak ada bukan Islam yang akan disabitkan,” katanya sewaktu membentangkan rang undang-undang persendirian itu.

      Perang mulut tercetus seketika apabila Lim Kit Siang (DAP-Gelang Patah) bangun membantah keputusan Speaker memberi laluan kepada Hadi. Beberapa wakil rakyat BN termasuk Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim (BN-Baling) dilihat mengherdik Kit Siang supaya tidak meneruskan bantahannya.

      ‘Hukuman tak setimpal kesalahan’

      RUU itu bertujuan meningkatkan hukuman sedia ada untuk kesalahan syariah tertentu, daripada maksima 3 tahun penjara kepada 30 tahun, daripada denda maksima RM5,000 kepada RM100,000, dan daripada 6 kepada 100 sebatan.

      Hadi turut menyelar ahli Parlimen sama ada Islam atau bukan Islam yang membantah RUU tersebut, sambil berkata penentangan itu merupakan petanda buruk terhadap budaya “politik perpaduan matang” di negara ini.

      “Kepada bukan Islam, jangan permain-mainkan agama Islam yang menjadi agama persekutuan,” katanya.




      Hadi merujuk kepada apa yang didakwanya hukuman tidak setimpal untuk kesalahan syariah, berbanding dengan beberapa kesalahan kecil di bawah mahkamah sivil.

      “Mahkamah sivil memperuntukkan denda RM50,000 jika didapati bersalah memiliki burung-burung tertentu.

      “Tetapi jika mengajar ajaran sesat dan didapati bersalah, hanya denda maksima RM5,000 sahaja. Apakah demikian rendah nilai akidah Muslim?” soalnya.

      Delete
    9. Memberikan contoh, Hadi berkata mahkamah syariah pada masa ini dilihat mengambil ringan kesalahan lelaki yang tidak memberikan nafkhah kepada bekas isteri, berbanding dengan hukuman mahkamah sivil yang lebih berat.

      “Jika dibandingkan dengan mahkamah sivil, denda berpuluh ribu bagi memastikan hak wanita terjaga. Islam adalah agama rasmi persekutuan, tetapi penganut agama Islam dalam negara tidak dapat menikmati keadilan menggunakan agama mereka,” katanya.

      Bukan menyeksa

      Hadi turut mempersoalkan dakwaan hukuman yang dicadangkannya lebih menjurus kepada penyeksaan, sebaliknya berkata ia bertujuan mendidik, seperti yang boleh dilihat dalam kaedah sebatan di bawah syariah.

      “Sebatan dalam Islam berbeza dengan sebatan sivil. Ia mesti dilakukan dengan alat sebat yang bersaiz sederhana. Tidak boleh angkat terlalu tinggi, tidak boleh sehingga koyakkan kulit, ia bunyinya 100 sebatan tetapi berbeza dengan sebatan sivil,” katanya.

      Minggu lalu, mesyuarat tertinggi Barisan Nasional memutuskan untuk tidak mengambil alih RUU Hadi.

      RUU itu pertama kali dibentangkan pada Mei 2016, dan pada November lalu, Hadi meminda usul tersebut dengan mencadangkan hukuman penjara ke atas pesalah syariah ditambah kepada 30 tahun, denda kepada maksima RM100,000 dan hukuman sebat kepada maksima 100 kali.

      Selain ahli Parlimen PAS, RUU itu menerima sokongan terbuka beberapa pemimpin Umno termasuk Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang hadir bulan lalu pada perhimpunan dianjurkan PAS bagi menyatakan sokongan terhadap usul itu

      Delete
    10. USAHA DAP dan pihak tertentu menghalang anggota parlimen Marang Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang membuat penghuraian mengenai pindaan Akta 355 di parlimen hari ini tidak menjadi kenyataan.



      Penentangan terbuka DAP terhadap usaha memperkasakan Mahkamah Syariah begitu terserlah kali ini, memberi kesimpulan baru kepada pengundi pada pilihan raya umum (PRU) ke-14 tidak lama lagi.

      Cubaan tentangan itu dizahirkan Penasihat DAP Lim Kit Siang dengan dibantu tiga lagi anggota parlimen itu Gobind Singh Deo (DAP-Puchong), dan Dr Lee Boon Chye (PKR-Gopeng) dan Gooi Hsiao Loong (PKR-Alor Setar).

      Sebelum itu Gobind cuba melengahkan persidangan dengan mengemukakan alasan bekas anggota parlimen Benut, Mohamed Tawfik Ismail menghantar notis kepada Speaker Dewan Rakyat menghalang usul meminda Akta 355 dibentang.

      Namun Datuk Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) menjelaskan saman pemula seperti itu pernah ditolak Mahkamah Tinggi sebelum ini.

      Biar pun pada jam 12.30 pagi Speaker memberi kebenaran anggota parlimen Marang menghuraikan usul tersebut, namun tetap diganggu anggota parlimen DAP dan PKR tersebut.

      Tan Sri Pandikar Amin Mulia ketika membuat keputusan menegaskan parlimen lebih berkuasa berbanding dengan mahkamah seperti amalan di negara-negara Komanwel (Commonwealth).

      Menurut beliau sekiranya mahkamah lebih berkuasa berbanding parlimen, tidak ada usul yang dapat dibentang di parlimen apabila ada saman pemula.

      Beliau juga berkata, pindaan yang dibawa anggota parlimen hanya melibatkan pindaan terhadap Akta 355 dan bukan perkara baru.

      Biarpun penjelasan demi penjelasan diberi namun anggota parlimen terbabit masih lagi berdegil sehingga Speaker memberi arahan.

      “Sesiapa yang berdiri saya akan keluarkan,” ujar Speaker ketika suasana agak tegang seketika.

      Bagaimanapun anggota parlimen pembangkang lain menyepi biar pun ada antaranya cuba bangun seperti mahu membantu.

      Ketua Penerangan Muslimat PAS Kelantan Mumtaz Md Nawi menyifatkan PAS akan menjadi pelakar sejarah dengan membawa RUU persendirian bagi menambah kuasa Mahkamah Syariah biar pun hanya mempunyai 14 ahli parlimen.

      Katanya juga perbahasan RUU 355 dan pengundian hari ini akan menentukan sama ada ahli-ahli Parlimen Islam akan membuat “political decision” atau “Islamic decision”.

      “Ia juga dapat melihat ahli–ahli parlimen bukan Islam sama ada berani mengundi untuk membawa aspirasi orang Islam yang menjadi pengundi mereka pada pilihan raya umum lepas.

      “Adakah RUU 355 akan menjadi medan pengundian agenda politik atau survival politik,” katanya.

      Manakala bagi pengamal undang-undang syariah dan umat Islam ia menjadi penentu terhadap masa depan bidang kuasa Mahkamah Syariah dan kes-kes jenayah syariah di seluruh negara.
      Mumtaz yang juga anggota Exco kerajaan Kelantan berkata, selama 33 tahun umat Islam di Malaysia menunggu penuh debar melihat wakil rakyat yang dihantar ke Parlimen benar-benar mewakili aspirasi rakyat

      Delete
    11. Sisters In Islam (SIS) yang difatwakan sesat di Selangor, boleh duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan ulama-ulama yang ada di Malaysia khasnya dalam isu yang berkaitan dengan proses perundangan Islam.

      Hal ini ditegaskan oleh Pengarah Strategik Parti Amanah Negara, Dr. Dzulkefly Ahmad, apabila ditanya salah seorang peserta program sama ada beliau setuju dengan pandangan Prof. James Piscatori yang berpendapat bahawa SIS dan ulama harus diterima sebaris.

      "SIS or IRF (Islamic Renaissance Front), whoever has arguments, they must present it", katanya yang mengklasifikasikan kumpulan ngo tersebut sebagai ‘ahli zikr', yang ada ketikanya pandangan mereka sebagai ‘pakar' lebih layak daripada pandangan golongan ulama sendiri.

      SIS atau ulama sama-sama mempunyai hak dan legitimasi dalam hal ehwal Islam khasnya dalam hal yang berkaitan dengan undang-undang, maka ianya adalah keputusan yang dibuat manusia dan maka ianya terbuka kepada interpretasi dan salah pandangan.

      "Terbuka kepada semua, asalkan mereka benar-benar ada sesuatu untuk disuarakan" tegasnya lagi.

      Delete
  2. Cilaka UMNO MEMALUKAN NEGARA!..

    dah kluar CNN y.b umno kata boleh rape and marry.. ONLY IN MALESIA!

    sapa nak jadi 9year Old scout? 1gadis 50k d bayar tamby chik.

    Tak perlu cek dtg haid ke belum atau badan mcm18 year old

    Bawak mai sini dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Y.b apa di luar konteks?

      Dalam RUU335

      Sang serigala suami boleh kawin lagi sampai 4. 9tahun pyn boleh jika cukup syarat

      2. Sang serigala suami boleh brlasah bini baik punyeer jika ingkar suami

      3. Suami boleh bohong isteri DEMI AGAMA ISLAM !

      Pegi tengok draf RUU yaHADU ahWANG!

      kalau y.b tak setuju maka. Dalam konteks PAS y b KAPIR!

      Delete
    2. Sedih bro. Berlatar belakang pendidikan Islam tapi sayang jauh menyimpang. Saya yg berpendidikan sekular pun x dpt terima pandangan atau saranan YB #green horn# ini.
      Kalau d negara maju sdah letak jawatan beliau ni.
      Nasip lah d BolehLand.

      Delete
  3. BILA KLUAR RUU355

    PEROGOL BOLEH PILIH PENAL CODE ATAU HUDUD?

    KALAU HUDUD SI KELUARGA MANGSA KATA KASI KAWIN MAKA SETTLE DOSA ROGOL..

    CEPAT BUAT HUDUD.. TAK SABAR NAK RAPE AND MARRY!

    ReplyDelete
  4. Di Pakistan

    ADA NON MUSLIM KAPIR HARBI DAH KENA SEBAT IKUT HUDUD...

    APAMACAM RAKYAT SABAH SARAWAK? TAK TAKUT KER?

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah. Ramai setuju ...ultimate solution. Yang ini kita jangan politikkan. Cari jalan penyelesaian kerana kita semua ada keluarga yang perlukan bimbingan.

    Diluar sana ada anak2 dibesarkan tanpa bimbingan akibatnya keadaan sekeliling yang menentukan.Ibubapa mereka juga perlukan bimbingan. Hidup kadang2 tanpa haluan. Semoga kita jadi umat yang sentiasa berdamping dengan Al quran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan pokitikkan?

      Tak.habus habis dari smlm politikan.

      Ini soal manusia . Hablun minnanas! Maka sudah pasti isu politik kalau tak kenapa

      Statement nih kluar dari mulut ANAK BABEE CILAKA ORG POKITIK DI PARLIMENAN tempat bahas isu politik!

      TOLOL!

      Delete
    2. Maslah gejala sosial adalah isu yang perlu di tangani oleh org politik

      Melalaui penggubalan undang undang di aprlimen

      Kalau org politik tak ambil maklum hal sosial..macamna negara spt hakim polis nak ambil tindakan? Dan hukuman?

      NAK PAKAI PENAL CODE

      ATAH

      NAK PAKAI RUU335 VERSI YAHADI AHWANG DAN JAMIL KILL!

      atau kita main pakai adat

      Atau law of the jungl

      Atau pakai tafsir mazhab ke5 oleh SAHABT anon UMNO..

      Dey tamby amacan?

      Delete
  6. Y b UMNO tafsir hukum ikut kepala otak sesat sendiri

    Dalam islam UMNO its about sex and power!!

    Mashitah pernah beesabda ' budak perempuan boleh jual puki bila terdesak (darurat) tinb menteri zaman pak lah

    Banyak lagi y.b gila umno..

    Ini semua salah jamil kill dan RUJ335..

    kerana RUU nih macam macam idea GILO kluar!

    ReplyDelete
  7. Jamil Opis Besar6 April 2017 at 10:11

    Esuk pak cik yg galak nak kawin 4, dia suntut dulu anak dara orang kemudian sebagai jalan keluar dia ajak kawin... buat 4 kali dan ulang...

    ReplyDelete
  8. Ini beri peluang yang terbaik.
    Kepada sesiapa yang dah berkenan dengan anak perempuan MENTERI-MENTERI , TAN SRI TAN SRI dan DATO' DATO' , rogol saja . Lepas itu dapat KAHWIN . Mudahkan kan kan.

    Apakata Shabudin Yahya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg dalam komen CNN dah ada gadis mat Salleh nak rogol Najib.. Dapat kahwin free!

      Delete
    2. Jangan Marah BIG MAMA..najib boleh di rogol maximum 3 kali lagi jeer

      Delete
  9. Maka jadinya.
    -Shahbudin dan pengomen2 TIDAK pun fitnah Shabudin lah lan?
    Maka puak2 Toyok6% dan Lobai kingcin bangang bising tu yg fitnah Shahbudin la kan? Dangkal benyut !!
    Kalu Taek lahap Kingin pun hirup, mmg bengai la.
    Entah bila lah melayu2 baki bangang ni nak bijak dan bermoral mcm tuntutan Islam tu?

    ReplyDelete
  10. Malaysiabaru6 April 2017 at 10:06
    Y b UMNO tafsir hukum ikut kepala otak sesat sendiri

    Dalam islam UMNO its about sex and power!!:

    Reply:

    Pesalah akan tersingkir. Ada yang sudah tersingkir?

    Mereka tak takut peringatanNya? Yang masih berkuasa ingatlah agar tidak mengundang kemurkaanNya sehingga tersingkir.

    Adakah  telah berlaku penyingkiran mereka2 ini  dari Umno? Yang belum...segera bertaubat.

    Benarlah firmanNya...

    6:44 So when they forgot that by which they had been reminded, We opened to them the doors of every [good] thing until, when they rejoiced in that which they were given, We seized them suddenly, and they were [then] in despair.

    6:45 So the people that committed wrong were eliminated. And praise to Allah , Lord of the worlds.

    Setelah tersingkir.. jangan putus asa rahmat dan pengampunanNya. Segera taubat kira ingin berjaya.

    Bukankah Allah berfirman salah satu syarat2 mukmin berjaya: *

    Al -Mu'minūn:1 - Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman

    Al-Mu'minūn:2 - Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;

    Al-Mu'minūn:3 - Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;

    Al-Mu'minūn:4 - Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);

    *Al-Mu'minūn:5 - Dan mereka yang menjaga kehormatannya, -

    *Al-Mu'minūn:6 - Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: -

    *Al-Mu'minūn:7 - Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;

    Ada yang tersingkir? Jika ingin berjaya dengan perjuangan baru... bertaubatlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat apa nak taubat .apa salah saya?

      Saya sokong y b UMNO tibai bayi 9tahun yg cukup syarat

      Saya sokong kegilaan sex and power amalan UMNO dan kenyataan y. b umno!

      Puas hati?

      Delete
    2. UMNO ada buat apa2 usaha utk singkir?
      Dah ulas debat?
      Adakah masih tunggu arahan dari MCA n BN?
      Sebab apa Taufik yg saman?
      Sebab apa last ninit?
      Boleh ka saman speaker?
      Mana Jho low?
      Audit pun osa?
      Malas dah lah..kau tanya diri sendiri lah.
      Tapi kalu 1031 mau kongsi jawapan bagus juga.

      Delete
    3. Munafiq dah datang dah

      Delete
    4. Ostad perasan panadai...ayat yg dia bagi tu tepat atas kepala najib yg merompak dan tepat atas kepala ostad kerana subahat dengan perompak...

      Delete
    5. Musyawarah (Ash-Shūraá):30 - Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).

      Musyawarah (Ash-Shūraá):31 - Dan kamu tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah) di muka bumi, dan kamu tidak memperoleh seorang pelindung dan tidak pula penolong selain Allah.



      Delete
    6. Benarkah ada pemimpin2 tertinggi yang ada skandal? Liwat, artis, isteri orang?

      Delete
    7. 1031 , kalu nak masok sini jugak, lain kali basuh sikit anu tu dulu. HANCING tul la ko ni. Org warak tak berlagak. Ko berlagak, nnt bileh dijadikan arang kt neraka. Kesian, Didoakan ko sempat Taubat

      Delete
    8. ( 69:38 )   Maka Aku bersumpah dengan apa yang kamu lihat.
      ( 69:39 )   Dan dengan apa yang tidak kamu lihat.
      ( 69:40 )   Sesungguhnya Al Quran itu adalah benar-benar wahyu (Allah yang diturunkan kepada) Rasul yang mulia,
      ( 69:41 )   dan Al Quran itu bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya.
      ( 69:42 )   Dan bukan pula perkataan tukang tenung. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran daripadanya.
      ( 69:43 )   Ia adalah wahyu yang diturunkan dari Tuhan semesta alam.

      ( 69:44 )   Seandainya dia (Muhammad) mengadakan sebagian perkataan atas (nama) Kami,
      ( 69:45 )   niscaya benar-benar Kami pegang dia pada tangan kanannya.
      ( 69:46 )   Kemudian benar-benar Kami potong urat tali jantungnya.
      ( 69:47 )   Maka sekali-kali tidak ada seorangpun dari kamu yang dapat menghalangi (Kami), dari pemotongan urat nadi itu.

      ( 69:48 )   Dan sesungguhnya Al Quran itu benar-benar suatu pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.
      ( 69:49 )   Dan sesungguhnya Kami benar-benar mengetahui bahwa di antara kamu ada orang yang mendustakan(nya).
      ( 69:50 )   Dan sesungguhnya Al Quran itu benar-benar menjadi penyesalan bagi orang-orang kafir (di akhirat).
      ( 69:51 )   Dan sesungguhnya Al Quran itu benar-benar kebenaran yang diyakini.
      ( 69:52 )   Maka bertasbihlah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang Maha Besar.

      Delete
    9. Munafiq datang lagi

      Delete
    10. Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, berpalinglah dia dengan angkuhnya, seoleh-oleh ada penyumbat pada kedua telinganya; maka gembirakanlah dia dengan balasan azab yang tidak terperi sakitnya.
      (Luqman 31:7)

      Al-'Isrā':107 - Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang yang ingkar itu): "Sama ada kamu beriman kepada Al-Quran atau kamu tiada beriman, (tidaklah menjadi hal); kerana sesungguhnya orang-orang yang diberi ilmu sebelum itu apabila dibacakan Al-Quran kepada mereka, mereka segera tunduk sujud (dalam keadaan hiba dan khusyuk);

      Al-'Isrā':108 - Serta mereka menegaskan (dalam sujudnya): "Maha Suci Tuhan kami! Sesungguhnya janji Tuhan kami tetap terlaksana. "

      Delete
    11. 1403. TEPAT kena pada 6% Pelahap Taek Low dan 2% lobai Pentaksub kingcin jampi. Maka lahanat besar lh mereka2 yg seekongkol subahat dgn mungkar. Betul2 tepat kena, ustad la ko. Moga outstart cepat taubat.

      Delete
  11. Tuan Shah

    NAJIB KATA

    ROSMAH SANGGUP JAGA ANAK ANAK HASIL PERKAHWINAN PEROGOL DAN MANGSA ROGOL ANDAIKATA MEREKA BERCERAI KEMUDIAN HARI!

    PAS PERCUMA MASUK permata TADIKA UNTUK ANAK MNGSA ROGOL DAN KAHWIN !!

    selesai isu sosial.. Tq rosmah

    ReplyDelete
  12. Kalu kena gang bang...nak pilih sapa utk kahwin?

    ReplyDelete
  13. Masalah sosial adalah masalah bermula dari rumahtangga. Kalu tak tau ajar anak, tak boleh jaga anak, tak mampu jaga anak...jgn buat anak. Buat la undang2 macam mana pun, kalu ibu bapa tak buat tanggung jawab, anak2 boleh gelong punya. Bukan takat rogol jerrr...banyak lagi; dadah, rempit, lajak, lemas kat sungai dan laut, hilang ikut indon, bunting tak ikut SOP, buang anak, macam2.

    ReplyDelete
  14. mlayu kena byk besabau.kalu dapek baguihle kalu tak dapek kena besabau byk-byk bkn rezeki hamg rezeki olang.
    depakata kalu tak mampu milek ,mampu tengok pong oke juga.
    kadang nak tengok pong tak sangop aku.
    udah nasib teman lagutu.takleh nak salahkan olang, salahkan diri sendiri.
    bila jadi mlayu mesti byk besabau.kalu boleh biorle selagi hidop sampe mampuih

    amno mcm ayam sabong pak pandiar menang sabongan mlayu habis kena gadai dlm sorakan kemenangan pak pandiar kena tipu pula sbb raja dah tukag ayam(amno)
    pak pandiar besorak sampe pecah seluar baju, punya begumbiranya sampe nampak dia punya anu.
    mcm mlayu lani besorak punya gumbiranya sampe nampak kemaluaanya.mcm drama mlayu dlm TV malaisa.
    amno sepatutnya jgn jadi olang ,elok jd ayam sbb tak tahu hukom dan hakam.sbb d beri amanah depa kianat sbb mlayu yg pegang amanah pengkianat dan penderhaka suma-sumanya.
    lagu ank kecil main api nyanyian amno.
    bila besag suka main pantat dari muda sampe toa bangka sampe mampuih.

    ReplyDelete
  15. Nauzubillahimzalik - aku melihat betapa terujanya lidah' yang buruk penuh adu domba dan fitnah (Shahabudin.com) - apakah kiblat politikmu lebih tinggi daripada kiblat AGAMA mu ?.

    Hujah MP Tasek Gelugor bukan bersifat menganjurkan supaya perogol dibenar berkahwin dengan mangsanya.

    Hujahnya untuk menolak usul yang dibawa oleh blok puak serigala yang mahu RUU akta jenayah seksual kanak-kanak memasukkan klausa mengharamkan perkahwinan bagi gadis dibawah umur 16 tahun - yang sekaligus akan membawa konflik di dalam undang-undang keluarga Islam 1984.

    Sebagai Bekas Hakim Makamah Syari'ah - MP Dato' Shahbudin Yahya punyai ilmu dan pengalaman didalam mengendalikan kes yang membabitkan perkahwinan gadis dibawah umur 16 tahun akibat terlanjur (istilah rogol hanya apabila dilapor kepada pihak berkuasa).

    Selain dari kebenaran wali untuk kes sebegini ia perlu mendapatkan kebenaran dari makamah syari'ah.

    Allahurabbi - aku sedih tatkala melihat betapa lidah' yang buruk dan penuh adu domba dan fitnah terhadap urusan AGAMA datangnya dari mereka yang mengaku sebagai MUSLIM. - menurut pandanganku hujah yang digunakan oleh lidah' jelek (Shahbudin.com) lebih layak untuk si kafir menggunakannya.

    Kepada sahabatku John Doe - bermulanya golongan anti hadith (As-Sunnah) apabila menyifatkan Al-Quran itu terpisah daripada Hadith sepertimana fahaman kamu - sedang hakikatnya Al-Quran itu disabit pada wahyu Allahswt melalui lisan Nabi Muhammad saw dan As-Sunnah​ itu disabit pada Hadith. perlu difahami setiap As-Sunnah (Baginda saw) adalah Tafsir Al-Quran yang sempurna.

    Sahabatku John Doe - bermulanya WAHABI adalah apabila mereka memegang hanya kepada Al-Quran dan As-Sunnah (hadith).

    Sahabatku John Doe - bermulanya syiah adalah hasil tipu daya seorang Yahudi bernama Abdullah sa'ba yang menjadikan ahlul-baits sebagai fitnahnya (berpura-pura memuliakan dan menyintai keturunan Baginda saw).

    Sahabatku John Doe - bermulanya Ahlul Sunnah Waljamaah (ASWJ) adalah dengan menjadikan Al-Quran, Hadith, ijma' dan Qiyas sebagai sumber hukum syara', ini adalah pandangan daripada mazhab Imam Syafi'ie.

    Sahabatku John Doe - sekarang tanyakan dirimu sendiri, dimana letaknya akidahmu ?.

    1) golongan anti hadith.
    2) golongan wahabbi.
    3) golongan Syiah.
    4) golongan ASWJ.

    Berkait perihal siapa itu Tabi'in - telah aku sertakan definisinya yang aku kutip dari pautan blog. kamu kelihatan lucu apabila masih "keliru", walaupun telah aku hulurkan lilin untukmu.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak U Free X Malam Ni?

      Delete
    2. 12:34 - kamu hanyalah salah seorang dari mereka yang terus diperbodoh dengan tipu daya Pakatan Harapan BAHARU akibat dari kejahilan diri.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    3. Here come another Munafiq

      Delete
    4. Sahabt

      TAK KIRA LAH WAHABI ASWJ SYIAH SAHABT KOREK SEMUA 'FUKTA' DARI INTERNET GOOGLE SEARCH. ITU MASALAHNYA.

      PANDANGAN SAHABAT TERHADAP

      ' pemimpin mencuri duit harta kerjaan dan rakyat '

      Betul 1mdb idea Najib tapi adakah halal Najib mengambil darinya?

      Bukankah Najib penjawat awam? Boleh main curi harta kerajaan tanpa mengikut undang undang sah?

      Kalau perlembagaan kata P.M boleh ikut suka ambil duit GLC mahupun duit kementerian kewangan masuk akaun peribadi'

      KAMI AKUR! buatlah RUU baru kata PM boleh rembat wang 1mdb. Maka selesai masalah!.

      Sahabat kalau pakatan rembat duit GLC kamu marah tak?

      Kamu tak marah? Parutlah Najib rembat 1mdobi ko diam! Kona pasal ayat alkoran..pulak..

      Sahabat your ibtegriti di sini dah lunyai..

      Delete
    5. Jwpn kpd si bodoh sombong.

      Kepada sahabatku John Doe - bermulanya golongan anti hadith (As-Sunnah) apabila menyifatkan Al-Quran itu terpisah daripada Hadith sepertimana fahaman kamu - sedang hakikatnya Al-Quran itu disabit pada wahyu Allahswt melalui lisan Nabi Muhammad saw.

      Jwpn:-

      bila aku kata hadith terpisah dari alquran wahai si pembelit. Aku kata hadith boleh berdiri sendiri sbg sumber hukum, bodoh.

      Hadith mempunyai bbrp fungsi kepada AlQuran spt mengecualikan hukum umum, menerangkan kaifiat dan sbgnya. Maka ia tidak terpisah.

      Di dalam masa yg sama Hadith juga boleh berdiri sbg sumber hukum sendiri. Golongan anti hadith berpendapat hadith bukan sumber hukum dan bodoh sombong mcm kamu pula berpendapat hadith tidak boleh berdiri sendiri sbg sumber hukum dan perlu beridri bersama alquran.

      Kalau hadith tidak boleh berdiri sendiri sebagai sumber hukum dari mana datangnya hudud minum arak, hukum wasiat hanya boleh 1/3 dan tiada wasiat bagi waris? Kesemua hukum ini tiada dalam alquran.

      Kamu dan anti hadith sama jahilnya. Seorang jahil ke kanan seorang jahil ke kiri. Kedua2nya sesat.

      Sahabatku John Doe - bermulanya WAHABI adalah apabila mereka memegang hanya kepada Al-Quran dan As-Sunnah (hadith).

      Jwpn:-

      Jwpn tak betul. Bermula Wahabi adalah apabila orang Jahil sombong seperti kamu memberi fatwa tanpa mengikut usul. Mereka mentafsirkan sumber hukum aitu alquran dan hadith tanpa mengikut kaedah istinbat hukum yang betul.

      Baca hadith dan terus ambil hukum tanpa melalui proses. Sebab tu dok jaja kisah baiah di dalam hadith serupa orang jahil sombong.

      Wahabi dan kamu sama sesatnya. Seorang sesat disebabkan menolak kaedah istinbat hukum drpd sumber hukum. Seorang lagi sesat disebabkan menyangka kaedah istinbat hukum adalah sumber hukum itu sendiri. Kedua-duanya sesat.

      Sahabatku John Doe - bermulanya Ahlul Sunnah Waljamaah (ASWJ) adalah dengan menjadikan Al-Quran, Hadith, ijma' dan Qiyas sebagai sumber hukum syara', ini adalah pandangan daripada mazhab Imam Syafi'ie. 

      Jwpn:-

      Wahai si bodoh. Sumber hukum hanyalah alquran dan assunnah. Ijmak dan qias adalah kaedah istinbat hukum. Ia bukan sumber, bodoh. Sebab itu ijmak dan qias tidak disebut nas tetapi disebut dalil. Sebab nas hanya pada sumber iaitu alquran dan assunnah. Dalil pula ada pada kaedah.

      Pandangan kamu bhw keempat2 ini adalah sumber bukan pandangan mazhab syafie tapi mazhab unknown.

      Delete
    6. Sahabatku John Doe - sekarang tanyakan dirimu sendiri, dimana letaknya akidahmu ?.

      1) golongan anti hadith. 
      2) golongan wahabbi. 
      3) golongan Syiah. 
      4) golongan ASWJ. 

      Jwpn:-

      Aku ahlussunnah yang mengikuti manhaj usul fiqh Imam As-syafie. Membaca kitab al-umm dan menelaah shobah wan-nazhoir sebagai sumber usul aku. Aku juga belajar dan membaca buku2 teks yang ditulis oleh ilmuan muktabar di akhir zaman seperti Abdul Karim Az-zaidan dan seumpamanya. Buku2 teks yang aku telaah digunakan dalam pengajian agama di universiti2 di Timur Tengah pun.

      Aku tidak berguru kepada ustaz google macam kamu wahai si jahil sombong.

      Kamu pula adalah unknown yang sesat disebabkan bodoh sombong.

      Berkait perihal siapa itu Tabi'in - telah aku sertakan definisinya yang aku kutip dari pautan blog. kamu kelihatan lucu apabila masih "keliru", walaupun telah aku hulurkan lilin untukmu. 

      Jwpn:-

      Patutlaaa.. Rupanya berguru dengan ustaz google dan blog. Kamu hanya berikan ciri dan bukan definisi.

      Pada mulanya kamu katakan tabiin adalah yang hidup sehingga AlQuran diangkat. Ini katamu sendiri. Ini salah.

      Kemudian utk cover line kamu beri definisinya yg jelas tidak sama dengan kata2 awalmu. Kamu katakan tabiin adalah mereka yang hidup selepas sahabat. Ini bukan definisi tapi salah satu ciri, dan ia tidak konkulsif. Bgmn kalau orang itu hidup juga selepas sahabat tapi tidak pernah bertemu sahabat. Adakah ia juga tabiin. Ia bukan tabiin tapi kalau ikut definisi jahil kamu ia juga adalah tabiin.

      Para Ulamak apabila memberikan definisi (disebut takrif) akan berikan dengan cermat supaya tiada ruang utk kekeliruan berlaku. Kamu pula bodoh sombong yang ingin pertahankan kebodohan itu hingga kelihatan makin bodoh sebodohnya.

      In shaa Allah aku tak keliru disebabkan aku hafal sumber hukum (nas) dan menelaah juga kaedah istinbat hukum (dalil) dari mana kalimah tabiin ini diperloehi.

      Ya, aku hafal hadith (nas / sumber hukum) yg menjadi sandaran kpd dalil (kaedah istinbat hukum) siapakah golongan tabiin.

      Kalau ilmu aku sesat maka kitab2 Ulamak muktabar yang menjadi sumber ilmu aku (bukan sumber hukum wahai si bodoh) tntg siapakah tabiin itulah yg sesat.

      Hakikatnya kamulah yg sesat wahai si jahil yang menyombong diri.

      Delete
    7. Allahurobbi....aku tak sangka dalam kumpulan penyamun ada orang alim(mengaku alim) menikmati sebahagian hasil rompakan.
      Barangkali kita sudah memasuki 'fasal akhir, akhir zaman'. Manusia sudah tidak peduli lagi soal halal haram.
      Siang hari jadi ustaz.....malam hari jadi pencuri.
      Sampai bila mahu hidup bagini?
      ....demi sesuap nasi?
      Berlakonkah depan manusia selagi Allah memberi kamu nyawa.....saat kematian semakin mendekati, bukan semakin menjauhi....
      Bertaubatlah unknown sahabat bn sewaktu masa mu masih ada.

      Delete
    8. Unknown sahabat BN...
      Cuba kamu baca semua tulisan dalam blog budin ini....ada tak manusia saperti kamu?
      Mereka berbahas atas fakta yg depa tahu! Bukan saperti kamu menunjuk kpd orang ramai yg kamu ini kurang ilmu tapi berlagak pandai.
      Kamu ini otak tak betul ke?
      Tapi pandai juga menulis berbunga bunga lagak perempuan?
      Betullah P Ramli cakap..' kecik kecik tak mampus, bila besar menyusahkan orang'

      Delete
    9. Poorah sahabat yg jahil baca kitab imam syafei konon...orang yg belajar dan baca kitab tak bersubahat tegakkan kemungkaran...
      Tapi sahabat jahil ni kuat sokong perompak duit 1 mdb..
      Yg berilmu tapi buat kerja mungkar lebih dulu dimasukkan kedlm neraka...betol tak sahabat yg jahil...

      Delete
    10. Dah cakap dah sahabat main googke..

      Jawapan semua terang dlm google..

      Ostad instant

      Delete
    11. sahabatku John Doe - hujah kamu sedang membelit tengkuk mu, engkau kelihatan begitu marah sedangkan sebenarnya kamu hanya keliru.

      Cubalah kamu baca dan fahami pada maksud komentar yang aku telah sampaikan - nescaya kamu akan malu pada sifat sombong yang ada didalam dirimu.

      Baiklah aku cuba sekali lagi :-

      1) Al-Quran itu adalah qalam/wahyu Allahswt​melalui lisan Rasulullah - hukum syara' yang pertama.

      2) As-Sunnah (segala perbuatan Nabi saw didalam urusan ibadah dan fardhu kifayah) itu disabit sebagai Hadith yang menjadi Tafsiran Al-Quran paling sempurna (tidak perlu pada ijma' ataupun Qiyas). Maka sunnah Rasulullah saw menjadi hukum syara' yang kedua.

      hakikatnya Sunnah Rasulullah tidak berdiri secara tunggal melainkan ia adalah tafsiran yang membuktikan Al-Quran itu adalah sempurna.

      3) setelah wafatnya Rasulullah saw, ijma' para sahabat mewajibkan Al-Quran itu dikumpulkan sebagai sebuah kitab, begitu juga Sunnah Rasulullah saw dikumpul sebagai Hadith yang menjadi Tafsiran Al-Quran (wafatnya Nabi saw menandakan telah sempurna dan menutup tafsiran Al-Quran berhubung urusan ibadah kecuali didalam urusan fardhu Kifayah) maka ijma' Para Sahabat r.a yang menyentuh urusan fardhu kifayah selepas wafatnya Rasulullah menjadi ijma' paling sempurna dan ia menjadi hukum syara' yang ketiga

      4) para Tabi'in itu adalah golongan yang hidup dan beriman pada Al-Quran dan As-Sunnah melalui perkataan (ijma') para sahabat r.a dan dizaman Tabi'in inilah Qiyas mulai menjadi hukum syara' yang paling sempurna kerana para Tabi'in ini tersebar ke seluruh pelusuk dunia namun nasab ijma' para Tabi'in masih mengikut pada perkataan para Sahabat r.a, cuma Qiyas para Tabi'in terpisah.

      Para Tabi'in ini lahir selepas/semasa hidupnya para sahabat r.a (musuh para sahabat r.a bukan Tabi'in dan mereka yang tidak mendapat perkataan para Sahabat yakni ijma'nya sebagai guru juga tidak digelar Tabi'in).

      Sejujurnya kamu tidak faham atau sebaliknya - frasa ulama adalah kata sifat kepada para Sahabat r.a dan para Tabi'in tetapi sifat frasa Sahabat r.a/ Tabi'in adalah bersifat khusus.

      Banyak pendapat yg mengatakan jika tidak jumpa penyelesaian di dalam Al-Quran maka carilah ia didalam As-Sunnah - pandangan yang salah kerana ia membatalkan sifat Al-Quran sebagai Qalam Allahswt yang sempurna.

      Sebagai umat yang terputus dari Nabi Muhammad saw, terputus dari Para Sahabat r.a dan terputus dari para Tabi'in maka para ulama adalah penghubungnya dan tidak akan sampai kita kepada Al-Quran sebelum kita sampai kepada As-Sunnah, dan tidak akan sampai kita kepada As-Sunnah sebelum kita sampai kepada ijma' para sahabat r.a dan ketahuilah untuk sampai kepada ijma' para sahabat r.a wajib kita mendapat terlebih dahulu Qiyas para Tabi'in.

      Adapun ijma' dan Qiyas para ulama itu kiblatnya bersabit pada ijma' dan Qiyas para sahabat r.a dan para Tabi'in sebelum sampai kepada As-Sunnah dan Al-Quran.

      Maka sumber hukum syara' bagi umat Islam adalah Al-Quran, As-Sunnah, ijma' dan Qiyas.

      Sahabatku John Doe - berhati-hati apabila berkata-kata dan semoga kamu menyedari betapa kamu sedang terperangkap dengan tipu daya Pakatan Harapan BAHARU.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    12. Minta maaf sahabt

      Sebiji dalam googke Search!

      Kenapa perlu copy paste

      Paham ke apa yg kamu sebut nih

      Tadi lain. Skrg lain..aduuuh sahabat dah habis madrasah ke belum?

      Delete
    13. Memang sah kamu si bodoh yang sombong dan sesat kerana menyangka ada sumber hukum lain selain alquran dan assunnah. Bodoh sebodoh bodohnya bodoh. Memang aku marah disebabkan kamu si bodoh yang keluarkan fatwa jahil lagi bodoh dan bermain-main dalam urusan yang kamu jahil. Mahu bersumpah laknat? Oh ya, selain berlidah spt yahudi kamu juga berlasan sperti Nasrani maka lupakanlah.

      Kamu sebut pula alquran itu qalam sedangkan qalam itu maksudnya pen sedangkan alquran adalah kalam yang bermaksud kata2 iaitu kata2 Allah (satu bukti jelas sahabat berbahasa Arab seperti P. RAMLEE, main hentam keromo dan semuanya berdengung untuk tunjukkan keArabannya).

      Betul saya cakap si bodoh ini tidak memahami BA pun melainkan sepatah dua dan selalu keliru di antara dua kalimah yang berbunyi seakan sama terutama apabila dieja secara rumi. Patutlah ia selalu menulis nauzubillahimzalik, rupanya bodoh pekat Bahasa Arab tetapi berlagak macam mufti.

      Inilah dia punca2 timbulnya firqah sesat seperti anti hadith, Syiah, wahabi dan sbgnya. Bodoh sombong dan tidak mengikut manhaj ilmu yang betul dan bersanad sehingga kpd Nabi saw tetapi menyangka dirinya alim.

      Kamu juga mengatakan hadith tidak boleh berdiri sendiri sbg sumber hukum melainkan hanya sebagai tafsiran kepada alquran. Jelas kamu sesat. Aku tak perlu ulang bahawa hadith memang punya peranan kepada alquran spt katamu itu tapi di dalam masa yg sama ia juga boleh berdiri sbg sumber hukum sendiri, tidak sepeti katamu itu. Contoh malah telah diberikan.

      Mana ayat alquran yang menetapkan hudud di dalam minum arak, atau yang menetapkan tiada wasiat ke atas waris atau yang menetapkan wasiat hanya boleh 1/3 drpd harta?

      Di mana kamu belajar ilmu hadith yang mengatakan hadith hanyalah pelengkap kepada Alquran dan tidak boleh berdiri sendiri sbg sumber hukum. Kamulah sebenarnya yang sangat mirip dgn anti hadith. Bezanya mereka menolak secara total hadith sbg sumber hukum dan kamu pula hanya menerima hadith sbg pentafsir kepada hukum di dalam alquran dan bukan sumber hukum yang boleh berdiri sendiri.

      Ijmak sahabat memang sebahagian daripada hukum tapi ia bukan sumber hukum wahai si bangang. Ia adalah salah satu kaedah mendapatkan hukum wahai bodoh. Ia boleh disebut sumber mendapatkan hukum tapi ia bukan sumber hukum wahai bodoh.

      Mengatakan ijmak sbg sumber hukum adalah ibarat mengatakan bahawa para sahabat itu sendiri adalah nas hukum padahal ijmak mereka hanyalah dalil dan bukan nas.

      Mengapa penggunaan kalimah nas hanya merujuk kepada alquran dan assunnah dan tidak merujuk kepada selainnya? Sbb hanya dua ini sahaja sumber hukum.

      Adakah kalimah nas boleh digunakan ke atas ijmak dan qias? Di manakah di dalam kitab Ulamak kalimah nas digunakan ke atas selain ayat alquran dan hadith Nabi? Sila jawab wahai si sesat.

      Ada pula ijmak dan qias seperti juga kaedah2 lain seperti maslahah, saddu-zaria'h, u'ruf dll kesemua itu bukan sumber hukum tapi adalah kaedah istinbat hukum.

      Delete
    14. Qias bukan menjadi hukum syarak wahai bodoh, tapi qias adalah satu qaedah mengistinbat hukum syara. Ia juga bukan hanya wujud pada zaman tabiin malah telah dibenarkan oleh Nabi di dalam hadith Muaz Bin Jabal yang dihantar mewakili Nabi di Yaman.

      Qias adalah satu jenis kaedah istinbat hukum dan kaedah hanya perlu apabila ijtihad diperlukan. Apabila Nabi membenarkan jawapan Muaz r.a utk berijtihad maka jelaslah kaedah2 yg dibenarkan untuk berijtihad telah wujud pada zaman Nabi sendiri. Sekiranya pada zaman Nabi ia sudah wujud maka sudah tentu ia juga wujud pada zaman sahabat.

      Mengatakan qias hanya wujud pada zaman tabiin dan tidak pada zaman sahabat maka kamu telah putuskan sanad itu drpd Nabi kepada tabiin. Demi Allah, pernyataan kamu sesat. Kamu benar-benar ibarat wahabi yang memutuskan sanad di antara tabi' tabiin kepada Nabi. Bezanya kamu hanya putuskan sanad yang menghubungkan tabiin dgn Nabi iatulah sahabat. Kamu punya ciri2 Syiah yang turut memutuskan sanad di antara tabiin dengan Nabi iaitulah para sahabat.

      Betul tabiin adalah mereka yang bertemu sahabat dan inilah kata-kataku dari mula. Kamu melompat-lompat daripada satu definisi ke satu yg lain dan akhirnya definisi kamu baru sama dengan aku dan kemudian kamu belitkan lidahmu seolah-olah itulah definisi kamu apa itu tabiin dari awalnya.

      Wahai si sesat. Sumber hukum syarak hanyalah alquran dan assunnah dan ijmak dan qias pula adalah kaedah istinbat hukum. Disebabkan itulah hanya alquran dan hadith sahaja disebut nas dan ijmak dan qias tidak disebut nas tetapi hanya disebut dalil disebabkan keduanya bukan sumber hukum melainkan kaedah mengistinbat hukum drpd sumbernya.

      Demi Allah, aku naik saksi bahawa kamu Unknown adalah seorang yang sesat di dalam memahami hukum.

      Ikhlas demi Allah tanpa dedak dan berani bersumpah laknat kerana benar.

      John Doe

      Delete
    15. Allahurabbi - sahabatku John Doe, kamu benar-benar sedang tertipu akibat dari sifat jahil dan sombong

      Telah aku cuba memberikan pertolongan kepada kamu, rawat dan tambatlah lisanmu kerana aku melihat ia semakin memanjang dengan mengheret tipu daya Pakatan Harapan BAHARU dan sumpah yang sia-sia.

      Aku tidak berhajat untuk terus membuatkan lidah' kamu pergi lebih jauh didalam urusan ini.

      Hanya satu pesanku - bebaskan dirimu dari terus menjadi KELDAI yang membawa tipu daya Pakatan Harapan BAHARU.

      salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    16. Unknown yang bodoh. Ini aku sedang mengadap kitab pengajianku Usul Fiqh al-islami karya Dr Ibrahim Salqini di dalam Bahasa Arab. Ini ahli agama yang diiktiraf dan kitabnya digunakan di univerisiti2 Timur Tengah dan bukan sebarang ustaz ggogle.

      Aku petik syarah penulis ini dan taipnya semula tentang hadith Muaz bin Jabal pada m.s 130.

      ان رسول الله اقر معاذا على ان يجتهد رأيه اذا لم يجد نصا يقضي، به في الكتاب والسنه. بذل الجهد للوصول الى الحكم. وبهذا الاطلاق يشمل القياسً، لانه نوع من الجتهاد والستدلال.

      Terjemahan:-

      Bahawa Rasulullah saw telah taqrir kepada Muaz utk berijtuhad apabila tidak wujud nas (note kalimah nas yg digunakan dan bukan kalimah dalil) yang memutuskannya pada kitab dan sunnah (lihat hanya dua ini disebut nas sebab hanya dua ini sahaja sumber hukum) dan ijtihas iaitu bersusah payah untuk mencapai kepada hukum, dan dengan inilah (hadith ini) lengkaplah qias (sbg kaedah istinbat hukum) kerana ia adalah salah satu bahagian (atau kaedah) daripada berijtihad dan berdailil (note kalimah istidlal yang bermaksud berdalil).

      Ini tunjukkan qias telah wujud pada zaman Nabi dan qias adalah juga dalil di dalam mencapai hukum tetapi qias bukan nas. Nas telah diujukan hanya kepada alquran dan assunnah iaitu sumber hukum.

      Sdr Malaysiabaru.

      Saya tiada keraguan bahawa Unknown adalah seorang jahil yg sombong dan bodoh pekat BA nya.

      Delete
    17. Unknown sahabat yang bodoh sombong lagi sesat.

      Sebenarnya aku yang tidak berniat untuk bawa kamu menunjukkan kebodohan kesombongan dan kesesatan kamu tapi disebabkan setiap kali aku betulkan kesesatan kamu agar tidak mengelirukan orang lain setiap kali itulah kamu masuk dan jawab dengan kesesatan baru gang lebih dalam kejahilan kesombongan san kesesatannya dan membuatkan aku tidak punya pilihan melainkan perlu mencurahkan masaku untuk menjelaskan balik kekeliruan itu kepada orang lain.

      Sekiranya kamu sedang berbicara hanya berdua denganku di hadapan aku sudah lama aku tinggalkan jamu dgn kalimah lakum dinukum waliyadin tapi disebabkan kamu berbicara sepeti orang alim di hadapan khalayak padahal kamu jahil murokkab naka aku tiada pilihan melainkan menjelaskannya kpd yang lain.

      Bagusah kalau kamu mahu berhenti dari tunjukkan kebodohan dan kesombongan kamu di sini.

      Delete
    18. MasyaAllah - sahabatku John Doe, ijtihad para sahabat r.a merujuk terus kepada Rasulullah saw - ia adalah didalam urusan fardhu kifayah dan dan dibawah urusan yang mana Sahabat r.a sebagai wakil Nabi saw. sila fahami perbezaannya.

      Banyak kisah ijtihadnya para sahabat r.a yang dipersetujui oleh Nabi saw bahkan ada juga yang dilarang dari terus berjalan.

      Sahabatku John Doe - 4 mazhab yang muncul setelah kewafatan Rasulullah saw, setelah berakhirnya zaman Para Sahabat r.a dan tamatnya zaman Para Tabi'in adalah bersandarkan Qiyas para pengikut imam yang 4 bersabit pada ijma' para ulama selepas kematian Imam yang 4 itu (telah aku berikan sumber hukum syara' bagi generasi yang terputus hubungannya dengan zaman yang paling Agung perlu kepada keempat-empat dengan keadaan melewati urutannya).

      Sahabatku John Doe - ilmu hadith itu adalah Sunnah Rasulullah saw dan setiap Sunnah Rasulullah saw itu adalah Tafsir Al-Quran yang sempurna - segalanya telah lengkap.

      Contoh kecil - membuang sampah ke dalam tong kitar semula sememangnya terkandung didalam Al-Quran (ia tidak dinasabkan melalui Nas ataupun dalil melalui As-Sunnah secara khusus kerana tong sampah kitar semula belum wujud dizaman Rasulullah saw, tetapi melalui ijma' dan Qiyas para ilmuan dan sebagai Muslim wajiblah berpegang kepada ijma' dan Qiyas sebagai hukum yang mensabitkan kepada As-Sunnah yg menasabkan kepada Al-Quran.

      Tolong fahami ini sekali lagi - Al-Quran adalah wahyu,yakni Qalam Allahswt yang disampaikan melalui lisan Nabi saw. As-Sunnah (hadith) adalah tafsiran kepada Al-Quran dan tidak berdiri sebagai sumber hukum yang bersifat sendiri. Ijma' dan Qiyas menjadi jalan untuk sampai kepada As-Sunnah lalu mendapatkan Al-Quran. Dan sesungguhnya urusan ini diangkat sebagai hukum syara' bukan dengan sifat untuk menyempurnakan Al-Quran tetapi sebagai tafsiran pada kesempurnaan Al-Quran.

      Aku juga ingin mengembalikan pertanyaan kepada kamu wahai sahabatku - apakah kamu tidak merasa bodoh ??.

      Cukuplah aku memberikan jawapan pada kamu didalam urusan ini. Cuma satu pesanku jangan terus menjadi KELDAI pada tipu daya Pakatan Harapan BAHARU.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    19. Sebanarnya aku tiada keraguan kamulah si bodoh itu.

      Bercakap berbelit-belit dan mereka-reka kaedah-kaedah yang telah diputuskan oleh Ulamak2 mujtabar zaman silam.

      Kali ini tunjukkan lagi kebebalan tidak mampu memahami di antara fiqh dan usul fiqh.

      Berguru dengan ustaz google. Bahasa Arab pun tak faham tapi mahu berbicara seperti mufti.

      Bebal tahap gaban dan sombong pula dengan kebebalannya.

      Delete
    20. Aku pernah bersumpah laknat bahawa apa yang aku sampaikan dalam ini adalah mengikut disiplin ilmu yang betul..

      Kamu wahai si bodoh kalau yakin pernyataan kamu mengikut disiplin ilmu yg betul silalah bersumpah laknat juga.

      Oh ya terlupa pula, kamu juga turut punya lidah seperti Nasrani yang berlasan.

      Delete
    21. Knapa unknown aka sahabat tak paham apa bro john doe cakap..kerana dia hanya pandai cakap tak pandai buat, bila orang kata sumber dia tak paham..takkan tak pernah dengar hadis rasulullah yg bermaksud ku tinggal kepada ummat dua perkara, dan barangsiapa berpegang padanya maka tidak akan sesat, itulah alquran dan hadis( saya tak ingat sepenuhnya tapi begini le maksudnya)..ini sumber hukum..manakala selain daripadanya ada kaedah mendapat hukum...jgn kerana politik kamu mahu menyesatkan orang unknown...kamu kalo sesat sorang takpe tapi janganlah kamu menyesatkan orang lain..

      Delete
    22. Kahkahkah...balik2 nak spin je cerita je nakhoda sewel ni.

      Nakhoda sewel, apa yg aku cakapkan di dalam blog ini adalah pengalaman aku sendiri yg aku lalui. Sepak terajang dunia umno memang penuh dengan duit haram a.ka rasuah lebih2 lagi ketika pilihanraya & ketika utk memenangi tender2 projek kerajaan.

      Ko cakap aku diperbodohkan??? Haha..

      Kalau ko tetap sangkal kata2 ku di atas ni..maknanya ko masih belum habis tengok dunia lagi.

      Mak U Free X Malam Ni???
















      Delete
  16. .

    Rogol dengan zina lain.

    Zina suka sama suka dan yang berlaku juga ke atas anak bawah umur dan remaja.

    Rogol ialah perbuatan secara paksa atau dengan menguna muslihat walaupun dua-dua nya memang telah mengenali antara satu sama lain.

    Zina hukuman nya akan di bentang hari ini tetapi merogol meliwat secara paksa mengikut sivil.

    Nak selamat dari hukuman Hadi buat lah lapuran di rogol.

    Hadi telah 'merogol' hudud yang memyebab lahir nya anak bernama RUU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Tepat sekali

      Itu yang kami dok cakap puak Pas tak paham paham!

      Delete
  17. Barangkali si perogol yang menyokong UMNO adalah lebih baik drp perogol yang menyokong pembangkang yg rata2 nya menyokong liwat. Bekas2 perogol drp UMNO tidaklah haprak dan hampeh berbanding bekas perogol yg meyokong pembangkang. Mungkin itulah maksud shahbudin yahya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi finally succeeded to table ruu355 today. Tawfik....padan muka.

      Now interesting to see whether there will be a vote.

      The impending break up of BN is crstal clear if there is voting and the bill passed. If not....umno will survive but pas will be at receiving end.

      Delete
    2. Berapa kali dah ko kena liwat?...berak ko mesti lawaas...
      Najib maklumkan sefool jumpa dia 24 hb menggigil dua diliwat...seifool repot dia di luwat 26 hb..takke ni katun rekaan najib nak kenakan anuar?...sibahlol pon percaya kerana dna dan mani yg ade 3 dna dlm jubor sefool..

      Delete
  18. Tuan Admin,

    Hujah anda seperti nak menutup kesalahan sendiri. Apa yg sy baca dari statement mp tersebut adalah isu remaja bawah 16 tahun yg terlanjur tetapi dianggap rogol kerana undang-undang itu sendiri. Tiada timbul isu perogol dewasa dalam hal konteks ini.
    Tiada paksaan melainkan jika ada permintaan ibubapa dan perlu membuat permohon di mahkamah. Terpulang juga kepada ibubapa untuk menutup kes dan menikahkah anak bawah umur tersebut. Mp tersebut juga bercakap melalui pengalaman beliau berhadapan dengan kes yg sama.

    Admin juga bimbang dgn 'masalah sosial - pelajaran terabai, penderaan, kemiskinan, anak terbiar dan penceraian'. Sy nak tanya dari mana admin dapat data atau survey gejala sosial yg timbul akibat dari remaja yg berkahwin ini?
    Setahu saya masalah sosial tersebut pun sudah berleluasa wujud dalam masyarakat dewasa yg berkahwin secara normal.

    Jangan pula admin kata sy ni macai makan dedak penjilat BN. Sy setiap hari berdoa PM Najib ditukarkan.

    Walaupun saya bersetuju dgn amin dalam banyak perkara tetapi sy tak mahu sekongkol dengan wartawan yang tak fasih BM yg membuat laporan akhbar dan mempermainkan ugama kita. Sekian.

    ReplyDelete
  19. RUU355 DIBENTANG HARI INI.....

    MACAI TOKONG MAMAK KUTTY MEROYAN MENGGELUPOR...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni mcm orang gila babi plak..
      Lantak lah kalo boleh bentang...tapi bukan boleh lulus lagi...mp umno tak kata mesti setuju..
      ..

      Delete
    2. Bila DEDAK dah campur bijaN , macam gila Babi lah

      Delete
    3. Mengata orang gila...puak tokong pakatan haprak seperti yg. pakai nick malaysiabaru tak giler babi kut.

      Delete
    4. 1414 ..rasenye ameno yg takut tokong..sekali kena gertak dgn mca n mic terus takut..terus mo-1 x jadi bentang ruu..kiki..inikalilah dan selamanye ameno

      Delete
  20. http://pahangdaily.blogspot.my/2017/04/rahman-kenyataan-shabudin-tentang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)&m=0

    ReplyDelete
  21. Yg penting bentang sokong tak sokong laen.kira.. so next PRU 14 coming..... ini orank kalu kasi tendang jadi calon...

    ReplyDelete
  22. bagaimana kita boleh mengetahui masalah sosial semakin bertambah pada masa hadapan? sedangkan pada masa kini pun masalah sosial semakin parah dan manusia budiman tidak memikirkan bagaimana untuk menambah baik undang-undang yang ada dalam negara malah menjadi hakim untuk menilai pendapat seseorang yang memang ke arah ingin menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman. Tidak adakah mereka yang bijak pandai ini mencari penyelesaian bagaimana untuk memulihkan mereka yang terjebak dengan gejala LGBT?

    ReplyDelete
  23. Kekeliruan yg di timbukan Wakil Rakyat UMNO itu sangat2 di eksploitasi, di twist dan di spin berbagai pihak.

    ReplyDelete
  24. BADAN KEWANGAN SWISS TAMATKAN 1MDB
    TIADA BUKTI DAN RUU355 DIBENTANG ARI NI
    BARUA SINGAPORK@DAP SENTAP GILA BABI
    TANDA PERANGI SINGAPORK BERMULA KINI

    JALAN JALAN DI KOTA SINGAPURA
    WARGA EMAS TUA BANGKA MASIH KERJA
    SUPER KIASU CHAMPION NEPOTISMA SEDUNIA
    SEGALA HARTA SINGAPURA DIBOLOT KELUARGA
    RAKYAT JELATA TERKINJA JADI ANJING& BARUA

    .....semboyan perang ekonomi dengan Singapork@DAP sudah bermula ... barua dan anjing yg sabotaj ekonomi dan fitnah jijik akan dibinasakan..


    ....BERAMBUS SINGAPORK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poorah...ko bace semula komen2 blog kaki klentong cuvu tok selampit...
      Ade 3 lagi bank yg sedang disiasat oleh swiss...bodooh nak mampos jaja cerita dongeng...
      Perang ekonomi dengsn singapir?
      Ko kuat khayal...singaporvmana ade hasil bumi tapi rezab dan mata wang lebih tinggi dari malaysia...berapa bijik pil kode ko telan?

      Delete
    2. Anon 1417 akak lesbi ni nk kena cubit tetek Ciput dia ni..///

      Delete
  25. http://www.theindependent.sg/doj-case-against-jho-low-1mdb-is-fake-news/

    Link atas..... DOJ GUGURKAN SAMAN 1MDB BANYAK KETERANGAN PALSU......

    MAKIN.MENJADI JADI MAMAK KUTTY MEROYAN GILO BABI....

    WARGA EMAS TAU NAK MAMPOS MASIH KERJA
    ITU LAH SENERIO BERJALAN DI KOTE SINGAPURA
    SUPER KIASU SEKELUARGA KAUT HARTA SINGA
    RAKYAT DIPERAH TENAGA MACAM ANJINGNYA
    LEE KWAN YEW SUPER NEPOTISMA SEDUNIA

    ...berambus Singapork......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko biol...independent siarkan berita siasatan keatas jho lo pslsu dari sumber malaysia bukan dari DOJ...
      Independent tak kata saman keatas perompak 1 mdb dihentikan...
      Sumber yg dioetik oleh independent tu ko lah bongok...konon nak pusing berita...lu sudah kantoi..jaja cerita dongeng..ha4

      Delete
    2. Rujuk komen2 dlm blog cucu tok selampit blogger kaki klentong pojaan hati budak pil kode..

      Delete
    3. It is pure hogwash, as the DOJ surely have nothing on Low,” said the source to The Independent."

      Independent mendapatkan msklumat dari sumber di malaysia...aku ingat dari DOJ sendiri..

      Adekah independent di bayar untuk siarkan berita yg bukan dari DOJ?...ini bukan mustahil...

      Saman ipic 26 billion blm selesai najib jawab hutang 1 mdb dah selesai...Arul kanda dah sahkan hutang 1 mdb hanye selesai 2023 tidak termasuk tuntutan IPIC 26 billion...

      Delete
  26. http://mobile.reuters.com/article/us-ubs-1mdb-idUSKBN176232

    link atas

    swiss bank hentikan siasatan 1mdb.. tiada asas..

    MAMAK BARUA SINGAPORK@DAP TELO GOYANG
    SWISS BANK HENTIKAN SIASATAN PADA 1 MDB
    FITNAH SPIN BARUA MAMAK DAH MCM GAMPANG
    BALIK UMAH TIDO TERKANGKANG TELO DIGOYANG

    KIKIKIKIIKIKI...... MAMAK DAH KESIPUAN... SPIN DAN FITNAH SEMUA KANTOI... DUIT JUTA BAGI HARAMJADAH DOJ LESAP GITU GITU NER YEOPP@PERAK MAN.... KIKIKIKI.... MOH TENGOK MAMAK TIDO TERKANGKANG SAMBIL GOYANG YANGGG.. YANGGGH....

    KIKIKIKIKIKI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni bijik lesbi nk kena cili ni..///

      Delete
    2. Anon

      PASARAN SAHAM DAH MENJUNAM!

      BETUL MCM KAMI CAKAP GEORGE KENT DAH CECAH RM4,50 NAIK RM1 DALAM SEMINGGU!

      BILA RUU 335 LULUD HABIS KIAMAT DUNIA !

      BURSA JAHANAM TERUK SEBAB TEMPAT UMNO BERJUDI UTK PRU14

      Delete
    3. Kikikiki... barua Malaysia baru barua watga singapork

      GEORGE KENT TU SEDARA GEORGE TAN
      SKANDAL BMF 22 TAHUN YANG SILAM
      NYAWA X BERDOSA DIBUNUH KEJAM
      SKANDAL BMf MAMAK SOROK BAWAH TILAM

      RUU355 SUDAH SELAMAT DIBENTANG
      DALAM DEWAN TOKONG MEROYAN BANGANG
      TOKONG & MAMAK TELO DAH GOYANG
      TOKONG TIDO TERLENTANG TELO DIGOYANG


      Kikikikikiki.... saham turun mesia dah bangkrap ka blom.....?

      ...berambus singapork....


      Delete
    4. RUU355 SUDAH SELAMAT DIBENTANG?????


      SIAPAKAH YANG PATUT MENGEMUKAKAN PINDAAN AKTA 355

      Akta 355 adalah undang-undang Persekutuan yang digubal dan diluluskan oleh Parlimen Malaysia. Namun, pemakaiannya bukan sahaja terhad kepada Wilayah-Wilayah Persekutuan tetapi juga kepada negeri-negeri.

      Ironinya, penubuhan Mahkamah Syariah di negeri-negeri adalah di bawah kawalan negeri berkenaan. Ketua bagi agama Islam di dalam negeri-negeri yang beraja adalah DYMM Sultan di negeri berkenaan. Ini bermakna sebelum sesuatu pindaan dibuat kepada Akta 355, ianya perlu dirundingkan dengan semua pihak berkaitan.

      Pihak Kerajaan Persekutuan tidak akan sewenang-wenangnya meminda akta tersebut tanpa berunding dengan pihak Kerajaan Negeri serta DYMM Sultan yang berkenaan. Malah, cadangan pindaan ini perlu dipersembahkan kepada Majlis Raja-Raja untuk mengelakkan sebarang masalah timbul semasa perlaksanaannya kelak.

      Oleh kerana ianya sebuah undang-undang Persekutuan maka ianya akan melibatkan Peguam Negara. Maka pindaan itu perlu mendapat kelulusan Peguam Negara yang akan memastikan bahawa sebarang pindaan itu tidak akan bercanggah dengan sebarang peruntukan Perlembagaan Persekutuan atau pun Undang-Undang Tubuh Negeri atau mana-mana peruntukan undang-undang lain.

      Setelah proses itu semua dipatuhi maka baharulah rang undang-undang itu akan dikemukakan di Parlimen untuk diluluskan. Lazimnya pihak yang akan mencadangkan untuk ianya dibahaskan adalah seorang menteri atau timbalan menteri yang akan mewakili kerajaan. Setakat ini, belum pernah berlaku dalam sejarah Malaysia sesuatu rang undang-undang yang dikemukakan oleh kerajaan tidak diluluskan.

      https://www.facebook.com/notes/zulqarnain-lukman/memahami-akta-mahkamah-syariah-bidang-kuasa-jenayah-1965-akta-355/10210782273619858/

      Delete
    5. RUU355 SUDAH SELAMAT DIBENTANG?????


      CADANGAN PINDAAN AKTA 355 MELALUI RANG UNDANG-UNDANG PERSENDIRIAN AHLI PARLIMEN

      Setakat ini belum pernah ada Rang Undang-Undang Persendirian Ahli Parlimen (“RUU Persendirian”) yang diluluskan di Parlimen Malaysia walau pun ada percubaan sedemikian dibuat sebelum ini. Ini kerana proses untuk meluluskan RUU Persendiriaan adalah agak kompleks.

      Seseorang ahli parlimen perlu mengemukakan usul untuk meminda sesuatu akta terlebih dahulu (yang di lakukan Hadi Awang hari ini) dengan mengepilkan sesalinan rang undang-undang itu dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

      Setelah usul RUU Persendirian itu dibenarkan untuk dibahaskan maka speaker akan memulakan perbahasan dan diikuti dengan sesi pengundian. (Perbahasan dan pengundian ditunda ke sessi Parlimen akan datang).

      Lazimnya, speaker akan membuat undian secara belah-bahagi bagi RUU seperti ini dan jika majoriti undian ahli-ahli parlimen yang hadir itu berpihak kepada RUU itu maka ianya akan diluluskan. Jika usul itu diluluskan, maka ianya secara automatik akan dianggap sebagai bacaan kali pertama.

      RUU Persendirian yang diluluskan kemudiannya akan dihantar kepada pejabat Peguam Negara untuk diteliti lebih lanjut. Bacaan kedua akan dibuat oleh menteri. Tiada tempoh masa diberikan sehingga bilakah bacaan kedua itu akan dibuat.

      Jika bacaan kedua itu telah dibuat maka ianya akan melalui proses lain seperti biasa iaitu peringkat Jawatankuasa dan Bacaan Ketiga dan seterusnya dibawa pula ke Dewan Negara.

      Justeru, kesulitan dalam membawa RUU Persendirian Akta 355 ini akan melibatkan proses yang lebih panjang daripada biasa. Tidak mungkin seorang menteri berani untuk membawa bacaan kedua tanpa mendapat endosmen kabinet dan lain-lain stakeholder.

      Persoalannya, jika wujud kepentingan yang mendesak dalam meminda Akta 355 ini kenapakah ianya tidak dibawa terus oleh menteri, sebaliknya dibiarkan pula kepada ahli parlimen pembangkang untuk mengusulkannya.

      https://www.facebook.com/notes/zulqarnain-lukman/memahami-akta-mahkamah-syariah-bidang-kuasa-jenayah-1965-akta-355/10210782273619858/

      Delete
  27. Anonymous 6 April 2017 at 15:41

    Stupid:-
    Knowing the TRUTH
    Seeing the TRUTH
    But still believing in LIES.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stupid piang (upgrade version):-
      Eats shit (Taek Low) 3 x a day
      Drink kingcin Lobai (holy water)
      Believes in TV3 holy news
      Hopelessly beyond help.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...