Tuesday 4 April 2017

MENYERANG AHLI PARLIMEN BUKAN LAGI KERJA SUKAR JIKA HANYA RM100 DENDA YANG MENANTI


Lapan orang dari Pasir Salak, termasuk seorang daripadanya adalah anak Tajuddin Abdul Rahman, Timbalan Menteri Pertanian dan Ahli Parlimen Pasir Salak sendiri, yang melakukan serangan ganas terhadap Khalid Samad dan pihak keselamatan Parlimen, akhirnya didakwa di mahkamah semalam.

Walaupun dalam rakaman video yang tersebar luas jelas memaparkan aksi mereka itu kelihatan ganas dan seperti mahu merusuh, apatah lagi dilakukan di dalam kawasan Parlimen, kesemua mereka hanya didakwa di bawah Seksyen 14 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 yang memperuntukkan denda tidak melebihi RM100 jika didapati bersalah.

Sebelum itu, dalam jawapan bertulis di Parlimen, Kementerian Dalam Negeri pernah memaklumkan bahawa mereka yang terbabit sedang disiasat di bawah Seksyen 147 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 2 tahun dan denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Dalam hal ini, pendakwaan tersebut jelas memalukan kedudukan serta martabat Ahli Parlimen sebagai kelompok yang berperanan menggubal undang-undang di Dewan Rakyat.
Tidak kira sama ada yang diserang itu Ahli Parlimen pembangkang atau kerajaan atau yang menyerang merupakan penyokong serta anak kepada pemimpin yang kuat menyokong dan mengampu Najib Razak, pendakwaan terhadap lapan orang itu adalah duluan yang buruk dan mengancam kedudukan Ahli-Ahli Parlimen di masa depan.

Ia memberi gambaran bahawa di lain-lain masa, sesiapa saja boleh menyerang atau mengupah orang lain untuk menyerang mana-mana Ahli Parlimen di kawasan Parlimen atas sebab-sebab tidak puas hati berhubung perdebatan di Dewan Rakyat.

Dengan denda  hanya di bawah RM100, sesiapa saja boleh mengupah lebih daripada 10 orang, bila-bila masa atau berulang kali untuk melakukan serangan  kepada Ahli-Ahli Parlimen.

Sebab itu, keputusan Khalid Samad sebagai Ahli Parlimen Shah Alam untuk menulis surat kepada  Peguam Negara bagi melihat kembali seksyen yang dikenakan serta meminta Speakar Parlimen mengambil alih kes tersebut, adalah sesuatu yang wajar dan logik.

Khalid, dalam hal ini, tidak boleh dikira telah bertindak untuk kepentingan dirinya semata-mata, tetapi juga untuk melindungi keseluruhan Ahli Parlimen dan menjaga kemuliaan Parlimen itu sendiri sebagai institusi penting dalam pentadbiran negara.

Penyokong atau anak-beranak Ahli Parlimen seharusnya bersikap matang dan tidak kebudak-budakan apabila melihat pemimpin atau ayah mereka diserang dengan kata-kata oleh musuh berlainan parti. Ia adalah perkara normal dalam kehidupan sebagai pemimpin politik.

Jika itu pun sukar untuk diterima, lebih baiklah mereka  "merengek"  meminta Ahli Parlimen Pasir Salak agar bersara dan duduk diam-diam di rumah saja.

Hukuman berat, setidak-tidaknya penjara adalah paling wajar dikenakan kepada mereka sebagai pengajaran dan peringatan kepada orang lain di masa depan. (ShahbudinHusin 04/04/2017).

103 comments:

  1. Ini adalah undang undang kartun yang berada di negara yang di perintah oleh pelawak antarabangsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab yg kena serang tu orang Pakatan. Cuba orang Pakatan serang orang umno......memang mamposlah jawabnya.

      Macam cerita orang yg melaporkan kes samun.....bukan orang yg kena samun tu ditangkap tapi orang yg melapor tu yg kena sumbat jel.

      Hebat2.....undang2 cap ayam.

      Delete
    2. Kami dah cakap dari dulu

      Undang undang kanun Malaysia macam tahik

      Ada ker ketua 3line bunob budak uptown boleh lepas . Forensuc kata dia sakit jantung semasa bergaduh kena pukul sama bapak 3line

      Hati ni bapakntuga line ke a tuduh lagi tembak org pulak


      Kalau dulu dah masuk dalam takde pula yg terbaru ni akan jadi

      Sebab apa sebab forensik pun 3line jugak?

      Taraf siasatan kita lagi teruk dari inspektor konan atau ibspektor gajet!

      MalaysiaL

      Delete
    3. Hakim pun tiga line

      Polis jangan cakap lah

      Dr HkL pun tiga line

      Semua dari bawah sampai atas semua ad line3!

      Lepas nih JOM KITA PUKUL ORG..

      RM100 JER ...kami nak try pukul big mama pulak.. Apamacam hakim nak buat apa?

      Delete
    4. Laaa, baru tau ker? Tak sedar2 lagi? Tu baru 0.000001% ja drpd akta2 sewel yg ada.

      Inilah hukuman dikenakan utk hamba sekelian rakyat yg terlampau bodoh. Rakyat ja ramai, 99.9% drpd 30 juta. Yg berkuasa cuma 0.01% ja. Punyalah pengecut dan bodoh tahap gaban, nak melaean pun takut. Tikus penakut pun boleh gertak kucing garang.

      Sekian sajalah Malingsial ooi.

      Delete
    5. Dari blog kluang diamont. Ok la tu. Penyerang tu mungkin dari keluarga berpendapatan rendah. Mungkin nelayan, mungkin petani. Takde la membebankan. Mungkin juga dia org takde internet, takde astro, yg ada cuma Tv3.

      Delete
    6. Senuat menteri adalah haptrak.

      Delete
    7. PARTI-parti komponen BN yang menentang RUU355 telahpun membuat satu kesilapan paling besar. Parti-parti MCA dan MIC khsusunya harus sedar bahawa merekalah bersama dengan Umno yang memperjuangkan kemerdekaan tanah air dan antara yang mencipta Perlembagaan Malaysia dan semangat kemerdekaan.



      Di antara perkara pokok yang telah dipersetujui semasa kemerdekaan dahulu adalah segala agama diberi kebebasan penuh diamalkan oleh penganut masingmasing.

      Di samping itu semuanya juga mempersetujui bahawa Islam adalah agama rasmi Persekutuan.

      Anehnya RUU355 hanyalah satu pindaan kecil bagi meningkatkan hukuman di Mahkamah Syariah bagi beberapa kesalahan jenayah yang mana hukuman yang terdapat sekarang adalah terlalu rendah dan ‘tidak masuk akal’. Ini adalah suatu masalah sesama Islam dan untuk orang Islam sahaja.

      Oleh itu, adalah membingungkan kenapa ramai yang bukan Islam pula terlalu sibuk dan sering mengeluarkan kenyataan-kenyataan keras dan pedas yang melukakan hati orang Islam.

      Bayangkan kalau orang Islam pula mengeluarkan kenyataan serupa mengenai berbagai ritual dan amalan agama Kristian, Buddha dan Hindu.

      Jelaslah dari kenyataan-kenyataan sombong MCA dan lainlain yang dikeluarkan selepas mesyuarat tertinggi BN baru-baru ini, bahawa sikap orang-orang bukan Islam ini hanyalah suatu saingan untuk membuktikan kepada kaum mereka siapa lebih kuat dan lebih ramai menentang Melayu dan menentang Islam.

      Ia satu ‘game of upmanship’ dengan DAP

      Parti komponen Gerakan, MCA dan MIC harus sedar bahawa kemenangan besar mereka dalam semua pilihan raya sejak kemerdekaan adalah kerana sokongan sesama kaum dan khususnya orang Melayu dan Islam.

      Sokongan ini adalah kerana mereka ternampak parti-parti sederhana dan menyokong semangat Perlembagaan dan Kemerdekaan, khususnya dalam hubungan ini, menghormati agama masing-masing.

      Tetapi dengan sikap mereka sejak akhir-akhir ini, mereka kehilangan sokongan sebahagian besar orang Melayu dan Islam. Jelaslah mereka telah jatuh ke perangkap DAP dan inilah juga yang dikehendaki parti pembangkang lain.

      Dalam hal lain pula dan yang sedihnya Umno pula nampak begitu lemah sekali dalam mempertahankan kepentingan Islam. Pada waktu dahulu, pindaan seperti RUU355 ini tidak akan menjadi masalah langsung jika ia mendapat restu dari Umno.

      Tetapi kali ini walaupun Umno telah menyatakan sokongan secara terbuka, hakikat ini tidak diendahkan langsung oleh parti-parti komponen BN yang lain.

      Malahan di sana sini Umno dicemuh dan diugut pula. Kekuatan Umno yang begitu dihormati dan disanjung sekian lama sekarang terjatuh begitu rendah sekali.

      Nasihat saya kepada Umno, MIC dan Gerakan khususnya kembalilah menjadi MIC, MCA dan Gerakan yang seperti dahulu. Jangan sesekali cuba menjadi DAP.

      mereka akan kehilangan segalagalanya. Masa belum terlewat lagi untuk mengubah strategi dan pendirian.

      Bagi pihak Umno dan kerajaan jangan menghindari usul tersebut dibentang dan dihujah oleh Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam sesi Parlimen ini juga. Dengarlah dahulu hujah beliau dan biarlah diadakan perbahasan yang bebas.

      Dengan cara itu, saya penuh yakin kebenaran akan ditegakkan dan saya juga yakin selepas mendengar penjelasan ianya akan mendapat sokongan sebulatnya dari semua ahli Parlimen semua kaum yang menyanjungi Perlembagaan Malaysia. Umno yang dilahirkan antaranya untuk menegak dan mempertahankan Islam harus tegas dalam hal ini.

      Delete
    8. Lps ni, pakat ramai2 serang MP Pekan pulak. Denda RM100 ja maximum.

      Ada beranik?? Ahaks..

      Delete
    9. biku 3 5 rempahnpun tak cukup nk jaja tepi jalan buat apa? Masakan belum.masak ker chef (yb) di dapur (parlimem). Bawa jaja pdg merbok tu jerja bodoh.

      Tapi apapun buku 3 5 ni bertujuan sebagai alat hindarkan bangkangan marhaen melayu. Bagi melayu terus layu ,taat ikut kata pemerintah.
      Walaubagaimanapum MCA dh jd duta jualan, sehingga Malaya jd wilayah Nanyang. Maka jahanamlah masa depan anak cucu demi beberapa ketul Taek yg di jamah petualang2 UmnoPis.

      Delete
    10. Hahaha PasPisPussy 12:34 tagih kesian. Umno sendiri pun tidak semua yang setuju, rakyat marhaen pun tidak semua setuju,NGO pun tidak semua setuju,Sabah dan Sarawak pun tidak semua setuju, G25 tidak setuju. Cuma kau tongkol kayu yang cuba menuduh DAP kerana tiada modal.Dasyat betul DAP ,begitu power sekali.Bodoh Pas di kencing oleh Umno pun kau tidak perasan. Aduh penyokong totok Parti Ajaran Sesat merayu pada MCA,MIC dan Gerakan. Kenapa kau lupa merayu pada parti di Sabah dan Sarawak? Parti disana tidak penting kah.Hahaha Low class betul.

      Delete
  2. Kalo denda sikit boleh serang lagi..
    RUU 355 ade tak hukuman serang orang?
    Denda yg kecik menggalakkan samseng kaye serang kagi bila dia suka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HEBOH DATUK SERI BUAT JENAYAH

      TAHUN NIH SAJA BERPULOH DATO DATO. BUNIH rakyat

      MALAYSIA DAH JADI NEGARA TAMIL

      INSPEKTOR SAHAB JUGAK KAYA RAYA MAKAN RASUAH

      KESIAN GUE TENGOK BYDAK STAGG KENA BELASAH DPN DISKO BANGSAR..

      NAK TENGOK APA HAKIM BUAT

      BUDAK KELAB MALAM YG PUKUL POLIS BUKIT AMAN KENA DENDA RM100 TAK

      KALAU MASUK PENHARA TAK KENA 100 FUKUK YOU HAKIM!!!

      Delete
    2. 1 undang2 utk penyokong bn 1 LG utk pembangkang...itu pasal la Malaysia darul kartun!!!

      Delete
  3. Bukan saja YB Khalid tidak puas hati tapi kami pun tidak. Jadi katakan TIDAK kepada umno/bn pada pru 14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rm100 cukup syarat ker


      Lepas ni Malaysia jadi negara gagal!!!


      Sebab apa hakim. Mcm kimak!

      Lepas ni we take the law on our own hands?

      Di tunusia .. Arab spring berlaku sebab cipap polis punya pasal

      Di Mesir dan syria semua sebab polis dan hakim punya pasal!

      ADAKAH MALAYSIA MENUJU NEGARA GAGAL?

      HUKUMAN TAK SETIMPAL?

      RAJYAT MENGAMUK DAN BERLAKU ASIA SPRING PULAK?

      NAK JADI NEGRA GAGAL?

      Delete
  4. Undang-undang rimba.undang-undang Malaysia hanya terpakai pada pembangkang dan rakyat biasa.

    Menteri,kaum keluarga dan pengampu mendahului undang-undang.

    Buang masa melapurkan pada peguam negara. MALAYSIA BOLEH

    ReplyDelete
    Replies
    1. NOW EVERYONE CAN PUKUL

      NOW EVERYONE CAN PUKUL


      NIW EVERYONE CAN PUKUL

      Delete
  5. CILAKA PETRONAS

    BP HAD CUT 5$DOLLAR SALARY OF 16$MILLUIIN ANNUAL CEO PAY!

    nampak tak syarikat minyak gergasi potong gaji dan setaraf dgnngaji pekerja soya

    Malaysia masih belagam dgn gaji besar

    BILA CEO PETRINAS NAK POTONG GAJI SAMA DGN FGV?

    BANKRAP LA LU 2018!

    ReplyDelete
  6. Bersatu teguh bercerai roboh
    Ke hilir kehulu Umno suruh heboh
    Bagai retak menunggu belah
    Petunjuk jelas Umno akan kalah

    Bersatu teguh bela penyamun?
    Rela ketua Umno terus melanun?
    Terus berhutang keliling pinggang
    Anak cucu kita bayar hutang?

    Jika rakyat katakan tidak
    Dari sekarang wajib bertindak
    Jangan sekalipun mahu dipijak-pijak
    Bersatu bergabung jangan berganjak

    PH landasan permulaan perjalanan
    Rakyat membangkang tubuh gabungan
    Tukarkan kerajaan penuh kezaliman
    Wajib bertindak sebagai satu pasukan

    Jangan dipolemik siapa jadi ketua
    TDM Azizah Kit Siang bukan isunya
    Barisan PH diatur senantiasa siap siaga
    Moga Allah beri restuNya dan kemenangan pada kita

    DAP buangkan jauh identiti rasismu
    PKR lupakan perjuangan membebas individu
    AMANAH pisahkan imej hipokrit parti asalmu
    BERSATU wajib lari dari imej ketuanan melayu

    Berjuanglah untuk rakyat dan negaramu
    Bercakap bertindak wajib serupa
    Jangan diulangi kesilapan yang lalu
    Membentuk negara bermaruah merdeka

    ReplyDelete
    Replies
    1. MALAYSIA NEGARA GAGAL

      lets pukul...

      Balik kerja malam ni jom.kita pukul..

      Delete
    2. Kejap lagi mat keris DB komen

      Pukul apa? Pukul bini sampai lunyai ker..

      Mat keris where are you ? Dah settle tangkap mat disko yg pukul bukit aman samalam?

      Delete
  7. Daripada buang pekerja dan jinat 2billion

    Apa kata potong gaji 48 000 pekerja peteonas?

    Gaji yg d potong boleh selamatkan 2000 jawatan yg di pecat

    Ada otak ker geo petronas nih?

    Gaji dia tak potong potong nak selamatkan gaji dia.. Org pulak di pecat... Chibai betul otak melayu nih..( yg kena pecat 2000 tu semua melayu bodooo)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau mengeja pun tidak betul.Hanya pandai mencarut sahaja.

      Delete
    2. Carut ape?..ko bengong tuduh carut plak..lantak pil kude?

      Delete
    3. Ayat dan perkataan ada dalam kamus dan juga dalam bahasa mandarin..

      Macamana pulak mencarut.. Kalau tak suruh dewan bahasa dan oxford dictionary delete semua four letter word!

      Delete
    4. Lepas nih kami tak perlu mencarut!

      Salah seorang yg kena pecat nih akan jadi cyber blogger paling hebat!!!

      24/7 depan keyboard!

      Baik rosmah tukar password email setiap satu jam !!!

      Delete
    5. CEO/Presiden Petronas, ish..ish... meme senang kerja dia ni, patut jadi CEO contoh. Kalau syarikat kurang untung, hanya deliver lebih kurang RM13,000,000,000 juta kpd kerajaan... salah satu bend yg ada dalam otak dia adalah buang pekerja, kesian, beribu2 pekerja baik permanent atau contracts staff dan pun kena buang macam tu saje... majoriti yg kena buang, kalau yg local adalah org melayu, bumiputera... kesian ada yg kini telah menganggur lebih 12 bulan. Takpe la.. CEO ni takde pengalaman menganggur, kita ada, kita tahu bertapa susahnya nak menanggung anak2 disekolah dan universiti... Perkara mcm ni tak kan terjadi kalau Hassan Merican menerajui Petronas, percayalah! Sepatutnya organisasi yg dibangunkan oleh org Melayu ni memberi keutamaan kepada anak wartan sepertimana Trump mengamalkan dasar American first...ini tidak.. Tak taulah hari ni kalau2 masih terdapat beribu2 lagi foreign staff, org puteh, filiphino, indonesian, indian dsb dlm organisasi.. After 30 - 40 years in industry adakah anda masih lagi memerlukan org2 asing ni, rasanya dah tak perlu adanya lagi Indian nationality sebagai platform supretandent, tak perlu adanya lagi Chinese nationality sebagai geologist, petrophysict, tak perlu lagi ada orang puteh sbg drillers, call back those yg pernah bekerja dan locate them to pengerang dsb. Kita juga nk tahu berapa banyak org Melayu dipengerang, berapa banyak org puteh, singaporean, indonesian disana? Tak salah bertanya!!! Semua oppurtunity kerja kalau ada perlu dikembalikan kepada org tempatan, not Singaporean etc dalam your business chain, networking etc. Kepada PM, your intervention on this issue adalah sangat diharapkan!!!!! Kepada top management... anda tak pernah rasa menganggur, bertapa peritnya, susahnya menjadi penganggur... Pesanan saya semua CEO yg ada kat Msia ni kena ada rasa tanggungjawab, jgn hanya mementingkan kedudukan semata2, fikir2kan lah!!!!!

      Delete
    6. Apa? untung bersih deliver kepada kerajaan RM13,000,000,000.00 pun buang pekerja... Ish2 kesian... kilang minyak cap kapak yg rugi sejuta dua pun tak buang pekerja... Management diaorg selalu berfikir diluar kotak bagaimana nak seboleh mungkin selamatkan pekerja... Budaya kicked-off, fired, run-off pekerja bukanlah budaya org Melayu, mungkin mereka terpengaruh dengan syarikat2 kapir mcm Shell, Exxon dsb. Kita tak perlulah sangat terikut2 dengan cara syarikat2 kapir tu beroperasi, kita ada cara sendiri, cara yg lebih budiman... apa? budiman? Cara org yg berbudi dan beriman, bukan cara org2 kapir...

      Delete
    7. Anon 1305 you make my day!

      P.s may i ask whcih department are you from... Or are you one of those external auditors commissioned by the MOF?

      Delete
    8. Anon 1343 jangan menuduh kafir budaya tidak baik. Melayu baik. Malulah sikit. Kita tidak tengok bangsa kita tengok manusia. Satu contoh,Yang kau kena klepet oleh bangsa apa, bukan melayu?
      Yang menangkap orang kita perairan Sabah oleh siapa, kafir?
      IS yang membunuh tu agama apa, kafir ?
      Manusia macam kamu ni tidak guna lagi hidup di dunia ni,sebab hati penuh dengan perkauman dan isu agama. Kau memalukan bangsa melayu dan agama islam. Kau ni termasuk di gologan lebih teruk dari kafir. Manusia jijik.

      Delete
  8. Banyak undang-undang dan amalan tertentu patut digubah demi kebaikan negara.Antaranya,...mansuhkan lah pemberian anugerah dato',datuk dan juga Tan Sri kepada ahli politik yang sedang berpolitik.Boleh dianugerahkan setelah mereka bersara,dan jelas terbukti sumbangan penting kepada negara.Juga,mansuhkan menamakan itu dan ini dengan nama ahli politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Indonesia takde Dato

      RAKYAT SAMA RATA!

      Secara kami dari singapok dtg kenduri . Org melayu juger..

      Diorang kata i dont you Dato or tansri.my xountry no Dato semua sama rata..

      Dia kata who cares you dato or what..im Singapore citizen.. I dont gv a sh*t og your pangkatship!

      Delete
    2. Dlm kubur dato tan seli tak pakai dah..yg songlap dan penyokong songlap dan tak adil di hantam malaikat jugak..

      Delete
    3. Saudara kami kata lagi...

      My Country no Dato' dont expect me come here to your country and kiss your dato' ass!!

      Habis kenduri we go back singapok.. Speaking fluent English sambil bawa iphone8 dan go pro merakam suasana kenduri...

      Tak sampai satu minit saudara singapok kata " look everybody your kenduri ada dalam you tube"

      Tercengang Dato yg hanya guna iphone7. Go pro pun takde.. Nak bukak you tube pun Dato tak reti..

      RUPENYER DATO UMNO YG SRLALU KALAH DI ALAM PERANG SIBER!

      Delete
  9. Sekarang ni semua institusi dlm negara dicabuli oleh pemerintahan Dato Seri " Daeng Mapadulung Karenga Srebone Sultan Abd Jalil " a.k.a " LANUN ". P.M of " BANANA COUNTRIES ".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mappadulung Daeng Matimung Karaeng Sanrobone penyamun tarbus.

      Delete
    2. Ini lagi satu hal yg patut kita risau.....

      http://m.malaysiakini.com/news/377857

      Delete
    3. Mohon Tuan Shahbudin ulas perkara di atas.

      Delete
  10. Malaysiabaru..komen lah elok2 skit..
    Aku akui intelektual hg tapi bukan dlm semua perkara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko la intelektual lrbih...perompak pon ko sokong..piiiraah..

      Delete
    2. Tidak no one is perfect!

      Kita dah sampai tahap Arab spring dan org melayu spt kamu masih nak BERLENBUT!!!

      SAMPAI BILA MELAYU NAK AMALKAN ADAT BERHENAH DAN BERLEMBUT

      BUKAN MALAYSIA NEGARA GAGAL

      MELAYU SUDAH GAGAL !!!

      hanya Tun M harapan kami. Panjangjan umur Tun !!

      Delete
  11. Kes tipu hakim jatuh hukuma 3 tahun penjara...timbalan pendakwaraya buat rayuan tambah lagi hukuman...kena anak menteri hakim bagi minimum dan dpp senyap..keadilan di malaysia..

    ReplyDelete
  12. Apabila amanah diserahkan kepada yang khianat maka tunggulah kehancurannya.

    Jangan salahkan hakim disebabkan hakim hanya jatuhkan hukuman berdasarkan pertuduhan. Sudah tertuduh dituduh di bawah Akta Kesalahan Kecil maka begitulah keputusannya.

    Yang menjadi puncanya ialah pendakwaraya yang tidak lain dan tidak bukan ialah peguam negara Apandi Ali. Inilah orangnya yang punya kata putus terakhir tentang sesuatu pertuduhan.

    Kalau 2.6b boleh masuk terkejut di atas alasan 'hadiah' dan 42m yang masuk terkejut juga dibelanjakan sewenangnya boleh terlepas di atas alasan 'saya tak tahu siapa masukkan duit tu', maka apalah yang nak diharapkan pertuduhan yang wajar dibuat ke atas sesuatu kesalahan yang dilakukan.

    Apandi seperti Najib juga akan dipertanggungjawabkan di atas segala keputusan yang dibuat.

    Tunggulah apabila tempoh permainan ini tamat..

    Tak lama dah. In shaa Allah. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam John Doe,

      Just asking, why are the muftis and those agamawans irrespective of their standing in the country keeping mum on the current issues viz the theivery and the rakyat's wish? Are the sultans and or the King abandoning their subjects to play safe?

      I am amazed!

      Delete
    2. Salam pak rahman 2,

      It has been a while since your last 'appearance' (anonymous not counted, haha).

      I do not have to answer your question coz it is so obvious that the answer appears in the question itself, just rephrase the sentence by rearranging the words, and thereafter you may properly strike off the question mark.

      Anyway, i have just written something on this below as a reply to unknown aka sahabat.

      Hope to see u appear more often speaking up your scholarly mind.

      Salam perjuangan.

      Delete
    3. Mufti and agamawan are long gone
      Keeping their mouth shut of najib thievery
      Sultan and kings are only care about their throne
      Thats what happen in this beloved country..

      For now only tun m and pakatan is country hope
      To bring back justice in orderly
      To put its glory back on to the globe
      Insha Allah, with god help hopefully..

      Delete
    4. KeDaulatan Undang-Undang?Berdaulat lagi kah sistem beraja yang Perdana Menterinya adalah penyamun,perompak,pencuri dan penyangak?

      Delete
    5. We are a constutional monarchy! Full stop!

      Dont ever rely or hope the RAJAH'$ will come to your aid!

      Read history! They sold off Penang they even let the British to draft our laws and constitution!

      Itu pasal our penal code denda rm100 pukul org!!

      Delete
    6. Sdr Malaysia Baru,

      Dengan izin, ada pembetulan. Ini bukan kes di bawah penal code tapi Akta Kesalahan Kecil.

      Ia bukan salah undang-undang itu tapi individu yang buat keputusan di bawah undang-undang mana kesalahan itu didakwa. Cuba lihat balik ulasan tuan Budin.

      By d way d Sultan of Kedah didnt sell off Penang to British. He just 'pajak' the land and it was a decision made not wilfully but due to the desperate situation he was facing at that time.

      But in case of Singapore I have no correction to make.

      Forest City? Sigh....

      Just sharing.

      Delete
    7. Thouaand apologies my brother John...

      I cant beleive itu polis Mau cas guna akta kesalahan kecil.mcm di kampung zaman dulu..

      People are rioting and theyre not clasiffying tbe case under the penal.

      My Goodness. What in the hell is this Country up to?

      .. Sometime buku sejarah kita di ubah oleh golongan pembodek rajah!

      Dapatkan naskah asal di archive London.. The rajah sold it to francis..

      Delete
  13. Kalau aku buat agak2 ape yg dpt. Ye la, takde bapak menteri, keluarga menteri, takde kawan menteri dan juga takde jiran menteri. Berape lame kena belayar agak2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye, tapi aku kenal halimah ali, dia pun kenal aku. Agak2 dia boleh tolong tak. Dgn kenal ketua kampung lama. Org umno.

      Delete
    2. Bro pomen,

      Denda rm100 apa la barang
      Bagi 6million man dan para pengikut
      Kalo yg diserang AP pembangkang
      Tentu hukuman ala kadar je sebut..

      Kalo diserang AP barisan
      Media dan tv menjadi heboh
      Sipelaku didenda tak cukup makan
      Dalam lokap sebelum subuh..

      Delete
  14. tidak aku melihat hebatnya caci maki selain daripada lisan (komentar) golongan yang jahil lagi menyombong diri.

    tidak aku melihat hebatnya tipu dan daya selain daripada lidah' penyampai yang sentiasa berkhianat (adu domba dan fitnah).

    tidak aku melihat para politikus Pakatan Harapan BAHARU melainkan ibarat menonton gerak kawanan serigala.

    ada si polan yang bertanya kepadaku berkait GST - 'adakah didalam Al-Quran membenarkan cukai keatas orang miskin?'

    Dalam Islam ada 4 sumber hukum (disepakati ulama) - Al-Quran, hadist, ijma' dan Qiyas. selebihnya sila rujuk pada Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung GST.

    Lidah' yang berkhianat (Shahbudin.com) merasakan hukuman 100rm adalah tidak adil diatas ancaman yg diterima seekor serigala (Khalid Samad).

    bagaimana pula dengan kisah ini ?.

    1) peserta himpunan haram BERSIH 2.0 merusuh dengan melakukan kerosakan dan mengancam keamanan - tiada seorang dari kalangan manusia jahil itu dikenakan hukuman.

    2) peserta perhimpunan haram BERSIH 4.0 - benih bangsa 'yahudi dari timur', memberi tanda yang cukup jelas betapa bencinya mereka terhadap ISLAM dan DAULAT bangsa Melayu dengan memijak dan mengencingkan gambar Umara' dan ulama' sebagai simbolik - si jahil terus menari sambil berkata "kami juga pasti melakukan hal yang sama seperti mereka"
    tiada hukuman untuk perbuatan jelek itu

    3) tiada mana2 pelaku liwat yang lebih bertuah berbanding Anwar Ibrahim di dalam Malaysia - barisan peguambela memperkosa kelompongan sistem undang-undang untuk mendapatkan Anwar Ibrahim sebanyak-banyak keistimewaan dan seringan-ringan hukuman bagi jenayah liwat yang dilakukan.

    4) belum pernah mana-mana politikus berhati serigala (terutamanya 'yahudi dari timur') terhukum diatas segala ucapan mereka yang mendatangkan fitnah terhadap ISLAM dan DAULAT bangsa Melayu

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada aku kesah ???

      Delete
    2. Jawapan yg ringkas padat dan tepat.

      Delete
    3. Jawapan ringkas utk si jahil yang menyombong diri:-

      1. Sumber hukum hanya 2 dan bukan 4. Ijmak ulamak dan qias bukan sumber hukum tetapi kaedah menetapkan hukum.

      2. Qias pula bukan qaedah yang disepakati.

      3. Mengutip cukai drpd rakyat memang tidak haram secara qati'y dan tidak pula haram secara per se tapi masih tertakluk kpd sifat bil-ma'ruuf iaitu patut padan.

      4. Kalaupun diputuskan mengutip cukai itu tidak haram tapi menyamun dana awam itu tetap haram dan khianat. Apabila rakyat ditekan melalui cukai untuk menjelaskan wang rompakan si pemimpin di situlah letaknya sifat haram yang berbentuk haram jadah sang pemimpin. Majlis fatwa tidak akan memutuskan hal ini disebabkan ia tidak mahu menyentuh si pemimpin khianat ini secara langsung. Ia hanya memutuskan secara umum tntg keharusan mengutip cukai. Sebagaimana persoalan begitulah jawapanya. Apabila tiba isu 1MDB tiba2 mereka senyap dan tidak pula bertabayyun.

      5. Anwar tidak mendapat apa2 keistimewaan. Ia telah didakwa dan sedang menjalani hukuman. Yang ni pun kamu tak tahu ka si jahil?

      6. Najib pengkhianat yang sebenarnya telah dan sedang dilindungi oleh para pembuat keputusan yang turut khianat.

      7. Barua Yahudi sebenar adalah dia yang membawa masuk Goldman Sachs dan APCO ke bumi Malaysia.

      8. Lidah Yahudi pula adalah macainya pemakan dedak yang sering memutarkan lidah pabila berbahas.

      9. Shahbudin Husin adalah seorang pejuang kebenaran yang berkata benar terhadap pemimpin yang fujur iaitu Najib.

      10. Unknown sahabat adalah seorang jahil yang menyombong diri, penipu besar, pemakan dedak hidup di atas duit haram

      11. Najib dan konco-konconya semua menunjukkan sikap merasa aman dari kemurkaan Allah. Teruskan bersukaria kerana di dalam apa-apa permainan pun tempoh bermain tetap akan tamat.

      Tak lama dah, in shaa Allah. Aamiin..

      Delete
    4. Sijahil berlagak pandai..punah dunia ..sijahil tak boleh beza haram halal dan dosa pahala...selagi boleh masuk dia lantak...berlakon serba tahu..tuhan biarkan dulu...
      Bila bala datang doa pun tak berguna lagi..tuan politik pengecut sijahil penakut..
      ..
      ..

      Delete
    5. Bagi sijahil tuan politik dia merompak 2.6 billion tidak haram...jadi sijahil pon memberi sokongan tidak ada tolong bandingnye....bagi sijahil yg menentang rompakan tuan politiknye adalah haram...sijahil telah nenterbalikkan Ajaran Islam...sijahil telah mengikut ajaran Setan..

      Delete
    6. apa khabar sahabatku John Doe - masih lagi menggalas kisah 2.6b, 1MDB serta kisah betapa zalimnya kerajaan ?

      Tahukah kamu, adu domba dan fitnah sama sifatnya laksana gulungan ombak yang memecah pantai (kamu adalah penyambung adu domba dan fitnah dari generasi sebelumnya, dan akan mewariskan pula pada mereka-mereka yang memilih untuk menjadi pengadu domba dan pembawa khabar fitnah).

      1) Hukum syara' berlandaskan -
      a - Al-Quran dengan Al-Quran
      B - Al-Quran dengan sunnah (hadis)
      c - Al-Quran dengan perkataan para
      Sahabat r.a (ijma')
      d - Al-Quran dengan perkataan tokoh
      besar tabi'in (Qiyas).

      2) sekiranya kamu berpegang pada keempat-empat hukum syara' ini maka tertolaklah Anwar Ibrahim sebagai pemimpin atas jenayah liwat yang telah dibuktikan, melainkan atas sifat jahil (taasub) si pelaku liwat terus dimuliakan sebagai anugerah tuhan.

      3) jika kamu berpegang pada keempat-empat hukum syara' ini maka tertolaklah DAP dan sekutunya sebagai penolong pada perjuangan 'selamatkan Malaysia' (rujuk roh penubuhan DAP dan sekutunya berpandu pada matlamat penubuhan serta ucapan2 yang membenarkan matlamat mereka).

      4) Pakatan Harapan BAHARU menyeleweng jauh daripada keempat-empat hukum syara' di dalam ASWJ.

      Frasa "kebenaran" untuk kamu adalah bahtil - cubalah lihat ke dalam Pakatan Harapan BAHARU dan bermuhasabah, in Shaa Allah akan datang hidayah kepada mu.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat


      Delete
    7. Unknown aka sahabat BN

      Terima kasih aku ucapkan kerana menjawab soalan ku walaupun kamu cuba berselindung di sebalik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan. Fatwa ini telah aku baca berulang kali namun mereka melepas diri dengan berfatwa secara umum.

      Soalan yang aku ungkapkan cukup spesifik iaitu:

      Firman Allah SWT atau/dan hadis Muhammad SAW yang mana satu membenarkan kerajaan mengenakan cukai GST kepada anak yatim?


      Melalui jawapan kamu yang mengarahkan aku untuk meneliti fatwa tersebut telah menemukan aku dengan soalan seterusnya untuk kamu yang ‘cukup berilmu’.

      Aku quote dari posting Laman Web Rasmi Jabatan Hal Ehwal Khas:
      (http://www.jasa.gov.my/bm/gallery/lang-bm-arkib-lang-lang-en-archive-lang/23-isu-terkini/246-fatwa-berhubung-gst.html)

      “4. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Islam mengharuskan pemerintah atau Ulil Amri untuk mengutip cukai seperti Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan oleh Kerajaan Malaysia selagimana terdapat keperluan dan maslahah untuk negara dan rakyat, dan pelaksanaannya hendaklah berpandukan parameter syarak seperti berikut:
      i. Kerajaan Komited Melaksanakan Syariat Islam;
      ii. Kerajaan Memerlukan Sumber Kewangan;
      iii. Cukai Yang Dikutip Hanya Untuk Memenuhi Maslahah Dharuriyat dan Hajiyat;
      iv. Bebanan Cukai Dikutip Secara Adil;
      v. Cukai Dibelanjakan Untuk Maslahah Ummah Bukan Untuk Maksiat;
      vi. Agihan Cukai Hendaklah Bertepatan Dengan Ijtihad Ulama Semasa dan setempat.”


      Soalan aku berkait dengan Perkara i. (yang menyebut) Kerajaan Komited Melaksanakan Syariat Islam.

      Soalannya adalah:

      Adakah Kerajaan Komited Melaksanakan Syariat Islam dengan membiarkan RUU355 dibawa ke Parlimen sebagai RUU Persendirian sedangkan Kerajaan mempunyai HAK MUTLAK untuk memperkenal/meminda mana-mana RUU?

      Oleh kerana Kerajaan gagal melaksanakan Syariat Islam (dengan membiarkan RUU355 dibawa ke Parlimen sebagai RUU Persendirian), maka perlaksanaan GST telah menyimpang dari parameter syarak yang difatwakan. Apa pandangan kamu dalam hal ini?

      Aku menanti jawapan dari kamu. Moga bertambah ilmu ku yang hanya sedikit ini.


      Dari Unknown aka Sahabat JR

      Delete
    8. 1) Hukum syara' berlandaskan -

      a - Al-Quran dengan Al-Quran
      B - Al-Quran dengan sunnah (hadis)
      c - Al-Quran dengan perkataan para
      Sahabat r.a (ijma')
      d - Al-Quran dengan perkataan tokoh
      besar tabi'in (Qiyas).

      Jawapan:-

      Nampaknya si jahil ini bukan sahaja jahil dan sombong bahkan juga sejahil-jahil dan sesombong-sombong seorang jahil.

      Disebabkan bodoh sombong dan ingin mempertahankan bodoh sombong itu ia akan dedahkan lagi sifat bodoh sombongnya.

      Ia malah cuba menetapkan kaedah usul fiqh baru apabila memberikan ulasan seperti di atas. Nampak sangat ia tidak faham apa itu sumber hukum dan apa itu kaedah istinbat hukum.

      Menurutnya, AlQuran berdiri bersama AlQuran (alangkah kelirunya si jahil ini) Hadith pula mesti berdiri bersama-sama AlQuran seolah-olah Hadith sendiri bukan sumber hukum. Ia juga tidak tahu ta'rif ijmak Ulamak dan ta'rif qias. Ijmak Ulamak dikatakan kata2 sahabat dan Qias pula dinisbahkan kepada kata2 tabii'n.

      Alangkah sesatnya si bodoh sombong ini.

      Ada pula ulasannya tentang Anwar Ibrahim telah pun dibincangkan dulu dan saya tidak berminat kepada siaran ulangan.

      Lihatlah bagaimana si lidah ular ini membelit daripada isu asalnya keadilan undang-undang dan kemudian dikalih kpd Anwar Ibrahim sebagai pemimpin.

      Bodoh tak boleh diajar..

      Kur kur kur..

      Delete
    9. Anwar ibrahim telah dihukum dengan bukti yg direka wahai sijahil...

      Delete
    10. Sahabat JR - engkau sendiri telah menjawab pertanyaanmu berkait perihal GST apabila merujuk pada ketetapan Majlis Fatwa Kebangsaan - ia adalah HARUS dengan mengikut parameter yg berlandaskan syara'.

      Berulang kali aku katakan kegagalan RUU355 bukan terletak dibahu UMNO semata-mata, sebaliknya ia terpikul pada setiap MP (muslim) dari semua parti politik yang punyai kuasa mengundi dan seterusnya turut dipikul oleh seluruh ummat Islam (marhean) kecuali marhean yang menyokong RUU355.

      Seluruh MP dari Pakatan Harapan BAHARU yang mengaku bersyahadah menaburkan adu domba dan fitnah pada RUU355 dengan membawa 'hujah' untuk berlepas diri - demi mencari redha (undi) puak kafir@sekutunya.

      UMNO dan PAS menyatakan kesanggupan untuk bersama untuk menjayakan RUU355 - lalu kemana hilangnya tuan2 politik kamu ??

      RUU355 membuktikan kiblat para politikus Pakatan Harapan BAHARU terlalu unggul untuk tunduk pada ISLAM. seharusnya pada waktu ini, mereka-mereka yang bersusah payah untuk berlepas diri dari RUU355 merasa gembira dan melakukan sujud syukur.

      Walaupun aku bingung mengapa UMNO yang mempunyai bai'ah di dalam Barisan Nasional tidak menggunakan kuasanya demi menjayakan RUU355 - namun jauh dari itu hanya UMNO merupakan benteng daripada terlepasnya kuasa pemerintahan ke tangan gerombolan puak kafir di dalam Pakatan Harapan BAHARU.

      apakah UMNO telah melupakan khabar bahawasanya kaum kafir itu tidak akan pernah redha pada urusan yg melibatkan ISLAM dan DAULAT bangsa Melayu ?

      Apakah UMNO itu tidak mengambil sedikit pun pedoman tatkala melihat betapa Allahswt menghinakan jemaah yang menjadikan AGAMA sebagai jual-beli, demi mendapatkan redha (undi) kaum kafir - lihat bagaimana tangan2 mereka sendiri yang meruntuhkan tipu daya dan kemudian mengerjakan nya kembali (berulang) Barisan Alternatif - Pakatan Rakyat - Pakatan Harapan - ??? - ???

      RUU355 masih ada sinar jika setiap MP yang beragama Islam mengundinya kelak - cukuplah menaburkan adu domba dan fitnah mengenai RUU355.

      RUU355 ibarat langkah kecil untuk menuju kepada HUDUD yang cuba dihalang (sadisnya tangan itu sebahagian darinya adalah dari kalangan mereka yg bersyahadah).

      Aku tidak malu untuk mengatakan betapa jahil dan sombongnya kamu yang masih terperangkap dengan tipu daya Pakatan Harapan BAHARU.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    11. Hello Dubok aka unknown aka sahabat bangkai, apa gunanya kau cakap pasal agama islam, daulat bangsa melayu, tipu daya PH,adu domba, jahil,kafir dan kesemuanya.
      Tolong jawap beberapa soalan ini:-
      1)Cina Jho Low tu siapa kepada kamu?
      2) Cina Jho Low tu siapa kepada Tuan Kamu
      3) Apa pendapat kamu tentang Cina Jho Low bersalah atau tidak bersubahat di atas skandal 1mdb
      4)Adakah kamu rasa yang pihak penyokong pembangkang memfitnah Cina gemuk kesayangan mu bersubahat mencuri duit rakyat(munkin hak kamu dipulangkan)
      5)Apa terjadi dengan Umno adalah benteng dari terlepasnya kuasa pemerintahan kepada segerombolan puak kafir di PH tetapi terlepas kepada Cina Jho Low, bukan kafir?
      Jawap pengkhianat negara jangan tidak jawap. Kalau tidak jawap neraka menunggu, jangan lupa kalau kau menghina Cina Jho Low bermakna kau menghina Tuan kamu sendiri atau kamu pun mengagongkan Cina kafir tu.
      Fikir bagus bagus Dubok nanti hilang dedak. Bye Bangkai.

      Delete
  15. Hari tu cakap kerja kerajaan kan. Ade mase berblog ni. Bos tak marah ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini sedang menjalankan tugas la ni berblog ni. Saya off kejap ja, nak kena sambung balik ni. Dah bertimbun..

      (Bro pomen oklah tauke besar, hehe)..

      Delete
    2. Takde la besar. Jadi kuli gak.

      Delete
    3. Emm. Sori, saye tanya sahabat. Tak silap dia cakap kerja kerajaan.

      Delete
  16. MALAYSIABARU SINGAPORK CITIZEN
    KAN ELOK DISEBUT SINGAPORK BARU
    MALU KOT NAK NGAKU BARUA & AGEN
    BERAMBUS SAJA ANJING LEE KUAN YEW

    ubah dan simen agen barua anjing Singapork@DAP
    Singapore@Babi kami ajar Singapore sial mulai ari ini.... Singapork@DAP berambus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peduli apa gue!!


      Esok lusa negara Malaysia ko tu ada lagi tak? Boleh confirm? 100%?

      Delete
    2. Itu PASAL TUN M dan pakatan harapan nak SELAMTKAN MALAYSIA!

      Delete
    3. Pantun 2 kerat....

      TUN MAMAK SELAMATKAN MALAYSIA KAA...??
      BARUA SINGAPORK@DAP INI GI MAMPOS LAA..

      KIKIKIKI...

      Delete
    4. Najip Ali dah berambos?...
      Ini maklok perosak negara...pru14 kita nyahkan dia..

      Delete
    5. 1050 Apa tanah ktm dan tg pagar DAP dam Pakatan dh jual?? Ko baik betul, mabok lahap Taek Low kot? Air kingcin Lobailahanat dh hirup? Paatut la benyai hancing

      Delete
  17. MELAYU SINGAPORE KAMI X BENCI
    MALAH MELAYU DISANA KAMI SEMPATI
    MUSUH KAMI SINGAPORK@DAP BABI
    BARUA & ANJING SABOTAJ EKONOMI
    INI MASA KAMI SINGAPORK PERGI MATI


    PANTUN 5 KERAT KHAS UNTUK SINGAPORK@DAP BABI YAHUDI.... BARUA DAN ANJING TAJAAN SINGAPORK@DAP YG BERKELISRAN DI SINI AKAN MATI DAN HANCUR SELEPAD PRU 14 INI....

    KEMPEN ... SINGAPORK BERAMBUS@GOTO HELL .... AKAN KITA LANCARKAN.....

    ini kali lah

    ubah & simen untuk srlama lamanya BARUA dan Anjing Singapork...!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najip Ali kami persilakan datang
      Budak makhlok perosak negara kami nak nyahkan..

      Delete
    2. Last. Malas nak layan. Sikit2 nak halau. Ajak borak mcm nak gaduh. Mcm radio tamil. Tak caya cuba bukak. Dj dia cakap mcm nak gaduh.

      Delete
    3. LANON 11:04 muka dia guarantee macam babi dan hidung guarantee penyet rata sebab itu saja yang dia pandai sebut didalam pantun merapu dia. Kesian babi pun cuba berpantun. Kihkihkih kahkahkah

      Delete
  18. Singapork ramai kat Malaysia terutama di johor n melaka... Salah siapa? Adakah dasar Yg ada sekarang adalah dasar pembangkang? Jangan salahkan pihak lain... Dasar Yg ada sekarang dasar BN...

    ReplyDelete
  19. .

    Pukul dalam Parliament RM100.

    Macam tu pukul di pasar Pasir Salak lah..

    ReplyDelete
  20. Mungkin IGP punyai kecelaruan minda menyebabkan beliau berkeputusan berpilih-pilih.

    Police have discretionary powers to ban Dr M-Nazri debate, says IGP

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/377950#ixzz4dFNEjjFf.

    Terlalu banyak sangat discretionary powers sehingga no one trust the police anymore, even the policemrn themselves.

    Moga Allah swt merungkaikan kecelaruan minda makhluk bernama khalid ini SUPAYA TAKUT PADA ALLAH SWT....BUKAN MAKHLUK BERKUASA BERNAMA MANUSIA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo yg berkaitan Najib IGP ade banyak istilah...umno tumbang khalid boleh baca kamus piwer dia dlm kandang tertuduh di mahkamah...

      Delete
  21. .
    .

    Pemimpin AMANAH tak pandai menipu..

    Kalau Pemimpin UMNO dah terbaring atas katil hospital dengan leher berbalut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau satu lagi tu, jgn kate berbungkus., siap edar tin milo utk kos ubat.

      Delete
  22. Inilah untungnya jadi anak MP Umno...


    Memang tidak masuk akal bila sekumpulan samseng penyokong dari Pasir Salak telah yang bertindak ganas memaki hamun, menyerang dan cuba mencederakan Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad di kawasan parlimen tetapi masih mendapat mendapat simpati dan belas ihsan pihak terentu.

    Entah apa yang akan terjadi kepada Khalid Samad sekiranya tidak ada pihak keselamatan yang segera datang membantu memberi perlindungan kepadanya dalam kejadian tersebut.

    Namun penyerang Khalid Samad hanya didakwa bawah kesalahan kecil yang mana kalau didapati bersalah maka boleh didenda tidak lebih RM100 seorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ahli parlimen Bugis kena terajang,...apakah hukumannya?

      Delete
    2. Kalo ahli parlimen bugis yang kena
      Tengok dulu sapa pelaku
      Kalo itu kak semah punya bahana
      Free aje ditendang perut disiku..

      Delete
  23. Bayangkan berapakah denda hukuman jika mp ato menteri umno diserang..

    ReplyDelete
  24. "HARAM JADAH DEPA YG TAK BERSETUJU DENGAN PENYENARAIAN FGVH"kata pm najib pada 2012.

    Lani sapa pulak diharamjadahkan oleh peneroka.

    ReplyDelete
  25. MAMAK DON'T RUN I WILL FOLLOW
    MAMAK IS NOTHING SMALL MATTER TO ME
    NAZRI DAH CAKAP MAMAK GARU2 TELO
    THIS SONG DEDIATED BARUA SINGAPORK@BABI

    TO SINGAPORK@BABI MELAYU
    WE DON'T WANT TO HARM YOU
    WE WANT ALL KIASU LEE KWAN YU
    TIME FOR BARUA DIE DURING 14TH of PRU



    UBAH dan SIMEN
    ini kali lah

    KEMPEN ... BERAMBUS SINGAPORK@BABI. .

    PADA BARUA DAN ANJING SUPER KIASU YG SABOTAJ EKONOMI MASA KAMU SUDAH TAMMAT...



    KIKIKIKIKI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun madey kata nazri bodok kecik jer..ko lagi kecik dari nazri...blm sunat lagi..tak tau pa pa lagi...

      Nampak ko ketakutan umno nak mampoooss pru14... Kahkakhkah..

      Delete
    2. Typical umno goon...speak lousy english and yet wanna show off your non existence english skills ...all you can do is to shoe off to orang felda or Sahabat yg lulus spm jerr la weeihh...just like those who have non existence business skills, and yet are sitting on the board of so many companies because of political affiliations...piiirah

      Delete
    3. Anon 14:21 , who the hell are you ?

      None of your comment/write up give any positive impact on right thinking living soul .

      From your various comments , it only show that you are a nobody , you are nothing with zero mentality .

      You dare to say get lost to Singapore ? Are you aware that your Pencuri Mega Najib is so damn scared of Singapore . Please have a look at my recent comment on the comparison between this pariah state of Najib and Singapore . This neither mean that I adore Singapore nor idolized Singaporean !

      Anon 11:17 , mengapa pula Najip Ali kena berambos ? Dia tu hadir atas jemputan ASTRO . Dan ASTRO bukannya eklusif untok penonton di Malaysia sahaja . Siaran ASTRO turut di pancarkan ke Singapore serta lain lain Negara . Bermakna ada penuntun yang bayar utk siaran itu . Di sebabkan itulah terdapat Luna Maya dari Indonesia di tampilkan sama .

      Jikalau anda menyampah , jangan tonton siaran itu .... Buat macam saya "off" terus TV1 ,TV2 ,TV3 , TV7 ,TV9 , TV 8.

      Delete
  26. http://taipingmali.blogspot.my/2017/04/mahathir-jangan-lari-i-will-follow-you.html?m=1

    link atas fakta dan bokti video lagi....

    Tunjukkan bokti bervideo mamak ckp mcm tu... goreng jer lebih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fakta auta...bokti orang bodooo...bokti yg tak laku di mahkamah..budak telan pil kude reti ke definasi fakta dan bokti..kahkahkah...

      Delete
  27. Mohon anak YB khalid samad dan penyokong pulak datang parlimen serang Tajuddin.

    Agak-agak la, apa hukuman atau dakwaan yang akan menanti?

    ReplyDelete
  28. Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi will review the reasons behind the police's move to cancel the debate between Dr Mahathir Mohamad and Nazri Abdul Aziz before deciding on whether the event should be given the green light or otherwise.

    “I have to study (the reasons) first, then if we feel the debate should carry on, we will ask the police to give permit,” he told reporters in Putrajaya this morning.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/377989#ixzz4dGQGJEUs

    WHAT GAME IS ZAHID AND KHALID PLAYING?

    it appears that nazri is pushing zahid for answer and khalid is being pushed by najib to remain as blur as possible. A really failed police state with clear line marked between team Najib and team Zahid....retak menunggu belah......no two two way about it. Just wait for the showing screen to be lifted up

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo zahid bagi kebenaran debat...lutut najib menggeletar laa..

      Delete
  29. Saya menjadi takut sekarang,apabila melihat byk kejadian yg berlaku kini,apabila tiada pemisahan kuasa di ant eksekutif,udg2 dan kehakiman,ya Allah kegilaan apakah yg berlaku ...selamatkanlah kami semua warga msia...

    ReplyDelete
  30. Lagi Mahal saman trafik dari denda mencederakan Dan merusuh Kat parlimen.. Hehehe

    ReplyDelete
  31. Mungkin dengan ruu hadi tak jadi perkara macam ni....#diam jangan kutuk 1mdb lau nak bentang undang2 Islam #terbaik

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...