Monday 13 February 2017

SHAHRIR SAMAD LEBIH PANDAI DARIPADA AHMAD MASLAN?


Tidak disuruh atau dijolok oleh sesiapa, Shahrir Samad tiba-tiba bertanya  - "Felda mendapat RM6 bilion hasil penyenaraian FGV yang merupakan harta bisnes Felda. Daripada jumlah itu kita belanjakan RM1.7 bilion sebagai durian runtuh kepada peneroka di mana setiap keluarga mendapat RM15 ribu dan ada bakinya RM4.3 bilion lagi.
"Jadi, RM4.3 bilion itu mana pergi?"

Belum pun orang lain, termasuk bekas Pengerusi Felda, Isa Samad memberikan jawapan, Shahrir Samad sendiri menjawab - "Tidak ada dana yang hilang. Daripada RM6 bilion, kita telah belanja RM1.7 bilion sebagai durian runtuh kepada peneroka Felda di mana setiap keluarga mendapat RM15 ribu.

"Baki RM4.3 bilion pula antaranya dibelanjakan bagi pembayaran one off kepada kerajaan Sabah sebanyak RM300 juta dan Pahang RM250 juta, pinjaman perumahan peneroka RM400 juta, perbelanjaan pengurusan RM883 juta, selain pelaburan hartanah dalam dan luar negara, pembelian saham dan banyak lagi."
Dalam peperiksaan, kalau sendiri yang buat soalan dan sendiri juga menjawabnya, sudah tentu markah yang diperolehi ialah 4.0 flat.

Tak sangka, rupa-rupanya Shahrir lebih pandai daripada Ahmad Maslan yang cuma dapat 3.85 saja. (SH 13/02/2017).

86 comments:



  1. Dana Felda Tidak Hilang, Kenyataan Saya Dipesong – Shahrir

    Pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) Tan Sri Shahrir Abdul Samad menjelaskan tidakberlaku kehilangan dana berjumlah RM4.3 bilion di dalam agensi tersebut.

    Sambil menegaskan kenyataannya mengenai dana itu telah dipesongkan oleh beberapa portal berita, katanya beliau mempunyai senarai yang jelas mengenai perbelanjaan baki wang sebanyak RM4.3 bilion tersebut, antaranya digunakan bagi tujuan pelaburan jangka panjang oleh Felda di dalam dan luar negara.

    “Tidak ada dana yang hilang. Daripada RM6 bilion, kita telah belanjakan RM1.7 bilion kepada peneroka Felda dengan setiap keluarga menerima bayaran sebanyak RM15,000.

    “Baki sebanyak RM4.3 bilion pula antaranya dibelanjakan bagi pembayaran ‘oneoff’ kepada kerajaan negeri Sabah sebanyak RM300 juta dan Pahang RM250 juta, pinjaman perumahan peneroka sebanyak RM400 juta, perbelanjaan pengurusan RM883 juta, selain pelaburan hartanah dalam dan luar negara, pembelian saham dan banyak lagi,” katanya.

    Shahrir yang juga anggota Parlimen Johor Bahru berkata demikian kepada pemberita di sini, pada Ahad bagi mengulas laporan beberapa portal berita yang didakwa telah memesongkan kenyataannya berhubung dana berjumlah RM6 bilion yang diterima Felda selepas disenaraikan di bursa saham.

    Menjelaskan lebih lanjut, katanya sebanyak RM1.438 bilion telah digunakan bagi pembelian pelaburan hartanah yang merangkumi pembelian hartanah di Bukit Katil, Melaka (RM304 juta), Grand Borneo Hotel di Sabah (RM86 juta), Apartmen Perkhidmatan Grand Plaza di London (RM500 juta), bangunan Institut Penilaian Negara (Inspen) (RM225 juta) selain pembelian saham Iris Corporation Berhad (RM110 juta).

    Shahrir berkata nilai pelaburan RM1.438 bilion itu kebanyakannya melibatkan sektor perkhidmatan perhotelan sebagai pelaburan jangka masa panjang yang memerlukan masa yang lama sebelum memberi pulangan.

    Menurutnya, Felda juga telah membeli semula Felda Technoplant Sdn Bhd dengan nilai RM38 juta dan sehingga kini jumlah kerugian yang ditanggung Felda adalah sebanyak RM108 juta melibatkan projek Transnovasi.

    “Tugas saya (selaku pengerusi Felda) adalah untuk memastikan kesemua pelaburan yang telah dilakukan Felda berjalan mengikut perancangan, bagaimana pelaburan itu dilakukan dan memastikan pelaburan tersebut memberikan pulangan,”katanya.

    Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan Felda memutuskan untuk menjual sebuah hotel milik agensi berkenaan di London yang dibeli dengan harga RM548 juta pada 2012, dengan proses penjualan sedang dilaksanakan dan dijangka dapat dimuktamadkan dalam waktu terdekat.


    ReplyDelete
    Replies




    1. RAFIZI BERTERUSAN MENYERANG FELDA DENGAN PERSOALAN ‘ADAKAH?’ TETAPI PENGIKUTNYA YANG BODOH MENERIMA SEBAGAI SESUATU YANG SAHIH
      Beliau telah menulis kepada BNM menggesa bank pusat untuk menyiasat pinjaman yang diperolehi oleh Felda di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AMLA). “Saya meminta supaya suatu penyiasatan di bawah AMLA dibuka secepat mungkin...



      PAKATUN MENYERANG DAN SABOTAJ PEMBELIAN PT EAGLE HIGH OLEH FELDA WALAUPUN PENGANALISIS TERKEMUKA MERAMALKAN PEMBELIAN MENGUNTUNGKAN
      Semenjak pengumuman pada akhir Disember, FELDA telah diserang kerana membeli kepentingan 37% di Eagle High pada harga kira-kira 580 rupiah manakala harga saham purata adalah kira-kira 212 rupiah pada bulan November. Pengkritik berkata premium...



      ISU BONUS: FELDA NAFI KENYATAAN RAFIZI, TUNTUT TARIK KENYATAAN
      Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) hari ini menafikan kenyataan Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli yang menuduh FELDA mengambil hutang bagi membiayai Bonus Insentif Produktiviti Peneroka (BIPP). Kenyataan tersebut telah dikeluarkan oleh Rafizi sehari

      Delete
    2. Shahrir is a genius.. Dia awal2 declare dulu masaalah yg sebab kan aliran tunai felda bermasaalah. Felda terpaksa meminjam dari bank utk bayar insentif kepada peneroka..

      Delete
    3. .
      .

      Itulah beza nya Rafizi dengan Shahrir.

      Shahrir siasat secara terperinci dan bertanya mana pergi nya duit yang hilang. Siap bagi tahu orang lain secara terbuka. Persoalan tersebut bukan dari Rafizi tetapi dari Shahrir sendiri.

      Shahrir tersentak dengan persoalan tersebut dan dalam sehari Shahrir menyiasat Shahrir terjumpa jawapan nya.

      Tidak sesiapa pun minta Shahrir tarik balik kenyataan mana hilangnya duit Felda.

      Rafizi menyiasat dan keluarkan kenyataan, di minta tarik balik dengan ugutan akan disaman tapi Rafizi tak berganjak.


      Penilaian mutu kerja Shahrir amat mengecewakan. Sebodoh-bodoh Isa Samad pun Isa tak buat silap macam Shahrir.

      Wallahualam.

      Delete
    4. Mana nak banding Mat Maselan dengan Sharir.

      Maselan dapat 4.8, Sharir dapat 12.8.

      Sebagai Ketua Bahagian, Mat Maselan dapat 2.0.

      Shahrir dapat 1.0, itu pasai dia umumkan di media massa.

      Delete
    5. Ini wayang shahrir untuk declare diri dia takde kaitan dengan 4.3b yg hilang tu...he want people to see him clean..persepsi dia bersih untuk warga felda penting pasal dia pun ada ngaku terima 1mil...walau nampak bodoh tapi its a smart move..

      Delete
    6. 1253, Duit FELDA masuk ke 1MDB yang RM1 juta dari nya Shahrir terima? That's interesting, brader, interesting.

      Nak tunggu Sherlock Holmes siap selidik dan kata "It's elementary, Watson, elementary".

      Delete
    7. 09.05 & 09.15.......Soal pokoknya apa jugak keterangan, alasan dan pengiraan duit Felda......yg paling pasti Felda dah rugi......paham??? Sudah rugi besar...!!

      Diulang lagi.....perkara pokok di sini ialah Felda mengalami kerugian yg besar. Kalo untung....tak rugi....tak derlah heboh terangkan itu ini. Sebab dah rugilah maka baru sebok bagi kira2.

      Apa sekalipon Felda memang dah rugi besar. Saham dah jatuh. Duit dah kurang sangat.

      Secara tak langsung ini menunjukkan Felda diurus tadbir oleh satu pentadbiran yg lemah dan tak bijak. Kalo urus tadbirnya baik dan bijak.....tentu Felda akan buat untung....bukan buat rugi.

      Even with 1001 reasons....the key word is.....Felda memang dah rugi..!! That's the fact..!!

      Delete
    8. Alhamdulillah duit tu tak hilang, cuma habis dimakan dek buaya buaya dan musang musang yang ada dalam kebun FELDA....ha ha ha ha lawak cgpa2.6

      Delete
  2. Sendiri tanya, sendiri jawab, sendiri malu..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenyataan Saya Dipesong – Shahrir

      Delete
    2. Bak kata P. Ramlee lah...Lain kali cakap terang terang!

      Delete
    3. Ada sambongnya lagi....

      Aliff Min Nun Wau SARKIS Daaa.......

      Delete
    4. Kalu dipesongkan... Saman la mereka yg terlibat

      Delete
    5. P. Ramlee cakap tak tepat.

      Bukan saja kena cakap terang2, kena masuk TV3 bang 3 jam.

      Delete
    6. Cakap shahrir dipesongkan atau cakap shahrir memesongkan?

      Delete
  3. Dua tanya awal2 sebelum rakyat yg tanya....kalau rakyat yg tanya,,,takut keluar jawapan yg bermacam-macam...tu le yg dua tanya & dua sendiri jawab...hebat2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua=dia,,,silap taip da,,,contoh yg mudah (mcm shahril tu Buat),,,sendiri taip,,sendiri yg betulkan...

      Delete
  4. Aku dah bagi hang berjuta RM, aku bagi position baik kat hang dalam FELDA, hang boleh dedah duit FELDA hilang puluhan juta?. HAng rasa hidup hang dah cukup senang ka atau hang saja nak cari susah?. Gitu lah agaknya gertakan yang Shahril dapat dari MO1 selepas dedah 43 billion duit FELDA lesap entah ke mana lalu corner baring 360 degree.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batu ronson sikit.. Aku tau la hang ada ilmu kebal C4 dan hang ada ilmu boleh bernafas dlm tong simen.. Tp hang kena ingat, duit yg aku bg 3 juta tu guna kawasan hang.. Hang pi Joli ke lain.. Hang nk aku buat hang mcm nuar musa???

      Delete
    2. Kalau tak cukup juga aku kontek group488. Dia Misti bagi punya otherwise BLACKLIST

      Delete
    3. Aku rasa Najib congak letak Shahrir sebagai Pengerusi FELDA, kurang heboh bila berbilion duit FELDA di ketahui dah lesap.

      Najib fikir Shahrir ada integriti, di ura2kan boleh jadi Menteri lagi, dia kata No, Thank you.

      Najib congak pun tak betui. Tak tau le jika dia lulus Hisab di sekolah dulu - dia lulus unibasiti di Englaaaand sebab ... maalom saja le.

      Delete
    4. 13.00.....bro yg teman nampak di bawah pentadbiran najib ni negara mengalami macam2 kejatuhan dan kerugian yg jadi.

      Dari nilai RM, berbilion duit rakyat lesap, ekonomi turun, pelaburan asing kurang, saham jatuh, dividen jatuh, penganggura naik, banyak subsidi ditarik......minyak petrol...minyak masak etc naik....peruntukan pendidikan/perubatan dll dikurangkan.....kos sara hidop tinggi.....rakyat makin susah.

      Kita pernah alami kejatuhan RM masa zaman Tun M tapi nilai RM berjaya dikembalikan semula oleh Tun. Tu sebab masa Pak Lah dan Najib ambik alih pentadbiran......RM masih bernilai dan berfungsi baik.........tapi sekarang apa macam??? Try bagi RM kat overseas tengok apa jadi.....

      Delete
  5. Malaysiakini patut di jenamakan sebagai Malaysiatipu atau Malaysiabohong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan 1malaysia dh ada.. Satu Malaysia la depa sapu bersih.. Tak bertangguh lg Dan tak bersisa..burp!!! Sedawa kenyang.. Hangpa semua dh kena juai kt China komunis.. Mo1 cabut lari krn ada Umah kt England.. Bye bye..

      Delete
    2. Hang mana ada kosa, boleh tengok saja la.... puteh mata.

      Delete
    3. Lepaih tu teriak kuat2.. Cobaan !!!!

      Delete
    4. Bro labu,
      Wak mustar kata ini bukan cobaan, ini betul betul kejadian..(sambil ketuk parang atas kepala depa) hahaha..

      Delete
    5. He he.. Budak2 ini aku ckp betol2.. Dia ckp cobaan2..sama la dgn puak keris bersilang, Kita ckp mo1 rembat 2.6 billion duit 1 mdb..depa ckp coba2an...cikgu ros dh kana culik tu..

      Delete
    6. "Mo1 cabut lari krn ada Umah kt England.." -

      Jaga, Bang, bila PPBM dan Barisan Pembangkang menang saja di Pru14 InsyaAllah, arahkan semua exit points jangan kasi dia lepas, walau jalan kaki pun nyeberang Sungai Golok.

      Ada "unfinished business" dengan pengganti Apandi.

      Delete
    7. 9.34......mamat yg mula2 kata tak der duit berbilion dalam akaun dan Selasa nak saman WSJ........lepas tu ngaku pulak...betul ada duit berbilion dalam akaun. Apa namanya tu....tak tipu ke?? Tu nak panggil apa.....jujur dan amanah ke??

      Kalo jujur....masa orang tanya tu dah jawab betul memang ada duit bilion2 dalam akaun. Ni tak....mula2 jawab tak der....pastu dah ada pulak. Apekebendanya woiiiii....ada dan tak der tu 2 perkara yg berlainan.

      Apa ko tak pelik ke.....kan tipu tu. Patutnya on the first day lagi dah ngaku ada. Kan dah kantoiiii.....tak gitu???

      Kemudian kata duit tu pakai sikit jer.......yg balancenya dah dipulangkan semula pada penderma Arab.....apa buktinya??? Cukop ke main cakap air lior jer????

      Delete
  6. Assalamualaaikum Sdr. Shahbudin.
    Tentu masih ingat pengakuan SS yang dia terima rm 1mil.
    So kalau upah dah dapat takkan nak gigit tangan yg menyuap.
    Fikir2kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shahrir dapat RM1 juta. Tapi di laporkan Mat Maselan dapat RM2 juta.

      Iri ati, jeles le, Beb. Pendam sampai ada bom boleh meletup. Pengerusi FELDA jawatan yang ulam mendatang.

      Delete
    2. Kawan2.....melayu yg makan melayu.....melayu yg tipu melayu.....dan melayu yg jahanamkan melayu ni mesti kita buang di PRU14 nanti.

      Sebenarnya melayulah yg jual melayu....tapi salahkan cina. Khianat yg dia buat tu tak nak sebut...tak nak ngaku....duk tuding kat cina. Tak abes2 momok takutkan orang dengan cina DAP......walhal yg jahatnya dia sendiri.

      Delete
  7. Melayu tipu melayu.
    Agak2 siapa yg paling pandai??

    Shahril atau Ahmad Maslan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 2 3.85 ... 2 2 IQ140 .,. 2 2 Genius

      Delete
    2. Kalau tak cukup juga aku kontek group488. Dia Misti bagi punya otherwise BLACKLIST

      Delete
    3. Melayu tak tipu melayu.. Yg menipu melayu ialah mappudulung bugis pendatang.. Klu pendatang buat cara pendatang.. Cis.. Bg betis mahu peha pula Si pendatang berdebah... Nyah kau dari bumi melayu !!!!

      Delete
    4. ITU sutu rompon Malayopolonesia ... Beb.

      Delete
    5. U will always know what will happen if u put a thief in a bank..dont tell me that u have been lied if something missing!

      Delete
    6. siapa yg paling pandai??

      Shahril atau Ahmad Maslan?

      Najib lah yang lebih pandai, Bang.

      Kalau takda serious fallout dari bom yg dia baru lepaskan pasal dana FELDA.

      Delete
    7. "ITU sutu rompon Malayopolonesia ... Beb." -

      Baca lah

      1. Tamadun Alam Melayu
      2. The Malay Civilization

      terbitan Persatuan Sejarah Malaysia (di tubuhkan sejak zaman British Colonialist lagi), boleh di beli di bangunan 5 tingkat mereka punya sendiri:

      Wisma Sejarah
      depan IJN
      Jalan Tun A Razak
      Kuala Lumpur.

      Delete
  8. Ahmad Maslan lg pandai dari Shahrir. Dia dpt rm2million suit curi 1mdb. Sharir dpt rm1juta. Isa gertak Najib dgn kes khalwat. Najib pulak arah budak dia Shahrir spaya u-turn.
    Kalau termakan budi duit 1juta, body pun tergadai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye lah bro.. Skrg umno tuduh tun m nk sabotaj depa nk beli harga eagle high lebih tinggi dari harga pasaran... Hangpa nk bli,bli la bkn duit kami pun... Tu duit peneroka felda... Klu bli atas dari pasaran Kita faham musti Ada kaw Tim ma !!! Lu tolong wa,wa tolong lu.

      Delete
    2. Syukur kami kpd ALLAH SAW

      Dulu buah sawit RM 400 sekarang dah melambung RM 600 satu ton. Dulu kami dapat sekitar RM 2000 sebulan ,... Sekarang 3000 ooi.... Jangan duk main...
      Kesian juga DG warga kota yg berpendapatan 2000 sebulan... Kereta kena pakai.... Tapi tak apa .,.. Along ada.

      Delete
    3. aha...syukur ye anon 10.17...GST kena bayar tak??? saham dah melambung ker??? dulu masa disenarai di bursa malaysia harga RM4.++....sekarang RM1.++...berapa ye sedara dapat untung??? reti kira tak??? ke sama macam si jamal jamban??

      Delete
    4. Bukan bodi saja yang tergadai, LaM.

      Yang dua biji di bawah tuh dah di pegang dek depa di kominis China.

      Depa belom singkir pun fahaman kominis secara resmi.

      Jadi, kominis bukan saja genggam bola tuh, jugak picit sampai pecah. ADUHHHHH ...

      Delete
    5. 13.24....kome jangan cari nahas bro.......karang tak pasey kome kena hempap dengan badak...

      Delete
  9. Inilah Shahrir Samad pemakan dedak yang akui terima 1 juta daripada 2.6b yang dicuri oleh Najib.

    Apa diharap kepada seorang pemakan dedak sepertinya? Ia tetap ahli kumpulan penyamun.

    Jawapan pantas Shahrir kepada persoalan yang dicetuskan oleh Shahrir menimbulkan lebih banyak persoalan:-

    1. Mengapa perbelanjaan pengurusan sampai 883juta. Banyak sangat tu, dan membentuk perbelanjaan terbesar. Ada bau pentadbiran yang buruk dan tidak perlu. Adakah FELDA telah dijadikan tempat untuk melantik kroni2 yang kerja mereka goyang kaki dan melantik pemegang-pemegang amanah yang memakan bahagian terbesar di dalam keknya untuk kerja-kerja yang tidak seberapa? Dengar kata gaji seseorang dalam tu pun 150k sebulan. Tiada penafian selepas hal ini didedahkan. Wow!!! Betullah seperti kata Husin Lempoyang jual orang lebih untung dari jual unta. Kali ini yang dijual ialah para peneroka dan keluarga mereka.

    2. Selepas membuat kira-kira jumlah yang diumumkan oleh Shahrir Samad bagi menjawab soalan yang ditanya oleh Sahhrir Samad, saya dapati jumlah perbelanjaan paling besar adalah untuk 'dan lain-lain lagi' iaitu sebanyak RM3.35 billion. Mana details untuk jumlah sebesar ini? Takkan renovate jamban jumlah sebesar ini kot. Teringat pula 1MDB guna duit KWAP sebanyak 4billion iaitu untuk projek arang batu di Mongolia altantuya sebanyak 700j dan baki-bakinya untuk projek 'lain-lain'.

    Tak hairanlah saham FGV boleh jatuh merudum. Pelabur dah hilang keyakinan bukan saja disebabkan pentadbiran yang buruk tapi juga disebabkan mereka dapat melihat FGV diterajui oleh seorang penyamun.

    (Ya, saya faham beza Felda dan FGV tapi keyakinan pelabur tetap sama disebabkan kedua-duanya amat berkaitan rapat).

    Di zaman Najib ini selain derma dan hadiah tidak dikira rasuah, wang amanah yang hilang meresap ke dalam angin yang nipis boleh saja dijustifkasi dengan perkataan 'perbelanjaan lain-lain'.

    Patutlah 1/2 billion wang tunai di Sabah boleh diisytiharkan sebagai tiada unsur salah laku. Sudah tentu ia adalah perbelanjaan petty cash 'dan lain-lain' jabatan yang berkenaan.

    Inilah kerajaan penyamun yang sebenar-benarnya penyamun dan Shahrir juga termasuk di dalam kategori salah seorang ahli kumpulan penyamun.

    Untuk menyelongkar kebenaran apa yang sebenarnya berlaku di sebalik FELDA dan FGV maka hanya ada satu cara iaitu kesemua ahli kumpulan penyamun ini mesti dinyahkan daripada kerusi-kerusi amanah yang mereka duduki.

    Caranya, nyahkan Najib dari kerusi PM dan gantikan dengan orang yang bukan dari kem penyamun ini.

    Meminjam kata-kata sdr Firdaus Abdullah 'cukup-cukuplah membiarkan penyamun bebas mencatur'.

    Kerajaan kleptokrat UMNO-BN di bawah khalifah Najib yang memliki 'kuasa pemutus' di dalam urusan RUU355 ini mestilah ditumbangkan.

    Tak lama dah. In shaa Allah. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaaminnnnn......!
      Ya Allah selamatkan NEGARA KU MALAYSIA dari tangan tangan ghaib ini.

      Delete
    2. It is not just Felda, MARA and the likes that are being treated as if these are their "cash cows" by the band of robbers, it is Malaysia as a whole (covering several levels of government from the federal to state to local to kampung) for several decades now - and the culprits more often than not have escaped punishments. Hence, there is no surprise that it is getting worse over time and which today is culminated with the case of the 1MDB trespassing over several continents and bringing limitless shame to those of us who are not on their side!

      And yet a section of the population is still with the band of robbers - until perhaps they have nothing left to tell them that their tyranny of supporting the band of robbers have robbed them of everything including their honor.

      Talk about these very people deserving of those who they keep in power...

      Delete
    3. Bro john doe

      'kuasa pemutus' tu mesti untuk unknown sahabat kan? lari ke mana tah mamat ni tak muncul lagi. Sebijik macam Najib lari dalam 'nothing to hide'.

      Delete
    4. "a section of the population is still with the band of robbers" -

      So, make sure we continue day in and day out to reduce that "section", like the senior Minister Azmin said had discussed privately wanting to cabut.

      Get to the kampong voters, bro. Make them fully understand that, for example, the GST they pay totals per year more than what they get from BRIM.

      And that RM2.6 billion in Najib's account was from 1MDB, not from an Arab prince.

      Read Outside The Box and/or Jebat Must Die to get the details, complete with charts and diagrams on the flow of cash in a scheme of "circuitous payments", to use Tun Mahathir's words.

      Delete
  10. IF RM4.3BIL NOT MISSING, WHY IS FELDA RUSHING TO SELL LONDON HOTEL TO RAISE RM543MIL?

    1. He is telling najib...yes I am looking at felda now. I have the numbers but do not where did the numbers go?

    2. Oh...I have the numbers now....but it does not really tally....

    3. Let us sell the property in london....see money coming in!

    4. I already got RM1mil from you. I have learnt from Arul 1MDB how to use figures....

    5. If I say lost....people cried for RCI

    6. If I say loss....biasalah bsuiness tak menjadi...tak perlu RCI

    7. Just keep our detractors busy with RCI for FOREX LOSS and BMF Scandal. It gives me more time to find ways out....ok boss?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tak tengok .. kedai runcit pun cukup.,.. Dia beli kemudian dia jual...fikir2lah DG otak yg ada tu.

      Delete
    2. Loss & Lost, the different in words are s & t, but its all like the famous shahnon ahmad novel S**T..it stinks...

      Delete
  11. Ini kes pandai terlampau sangat. Markah 4.0 flat ditambah dengan ++. Tak pernah cerdik pandai Antarabangsa dapat!

    ReplyDelete
  12. 2 2 sama. Pelakun tambahan murah2 sj mereka ni cuma,scene Felda ini dekat hujung filem.

    ReplyDelete
  13. Sdra Shah,

    Boleh tak do a short article on what do readers' think of Azmin's revelation of a senior minister who has confided in him of his intention to resign from cabinet post on the ground of IMDB imbroglio.

    I have read Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak) Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman and Setiausaha Veteran Umno, Datuk Mustapha Yaakub restlessly trying to convince azmin to reveal the name of the minister.

    Personlly i feel, azmin should take it cool...when the bell rings loudly.....free the pigeon:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Hishamuddin....nampak diam saja? Tak ada komen senior minister nak resign!

      Delete
  14. BOLE TAHAN GAK MUSIBAT NI...KAKI PUSING GAK

    ReplyDelete
  15. Allah menunjukkan kepada kita yang boleh berfikir,...siapakah mereka ini sebenarnya.Seorang demi seorang cuba tunjuk pandai dengan menegakkan benang yang basah.Hakikatnya negara sedang dimusnahkan oleh Najib Si Penyamun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benang basah biasa mungkin boleh di tegakkan.

      Tapi benang yang basah sebab di lendirkan Najib tak boleh di tegakkan.

      Delete
  16. Sharir Kena sound dgn najib tu sbb cepat2 u turn.

    ReplyDelete
  17. sdr shahril (classmate saya) orang yg pintar n mempunyai prinsip hidup yg 'lurus'(masa dulu).

    saya masih memerhati gerak geri nya selaku pengerusi felda.

    setakat ini, ikhlas saya nyatakan bahawa saya tidak begitu yakin yg dia akan berjaya olih kerana masih d belengu olih 'disiplin' parti.

    warga felda wajib teru menuntut pencerahan tentang pembelian saham 'eagle high'. hingga sekarang saya sendiri masih menunggu jawapan yg memuaskan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lurus sebelum diberi duit. Dpt duit curi 1mdb 1juta dh bengkok mcm lebai Hadi. Dia termakan budi..body habis terjual. Dh nk mampus pun buat maksiat..bersubahat dgn pencuri.

      Delete
    2. Salam pak rahman, sedih bila tengok orang melayu yg pintar dan lurus jadi begitu...hope fully dia akan pulang ke pangkal jalan..

      Delete
    3. Pak rahman jpc,

      Kalau memilih untuk belayar di dalan kapal lanun masakan mahu kekal menjadi imam.

      Shahrir tanpa segan silu mengakui menerima 1 juta daripada Najib.

      Demikian dia memang seorang yang berdisiplin.

      Delete
    4. Macam mana lurus nya dia bila mengumumkan dia terima RM1 juta dari Mr Cash Is King, nampak nya nak coba mengukuhkan tuntutan kroni Mr King bahawa RM2.6 bilion itu ia lah untuk perbelanjaan parti termasuk Bahagian berkaitan PRU.

      Tapi bila Laporan Ketua Audit Negara di rahsiakan di bawah OSA, tak tertanya ke dia jika betul kah wang itu dari putera Arab dan apa yang nak di sembunyikan dengan merahsiakan laporan AuG itu.

      Gua tak percaya langsung Mr Cash Is King dan kuncu2 nya. Atau Second Liners kuncu2 nya. Shahril termasuk di situ.

      Delete
    5. in sya'allah semua nya akan terburai apabila kerajaan pusat bertukar tangan.

      semua wang rompakan wajib d pulanagkan k kantong Negara.

      ada perpatah indon yg mengatakan bahawa 'sulit menjadi ustaz d kampong maling'.

      Delete
    6. Pak Rahman.......najib mengaku terima duit 2.6b....dia ngaku...bukan tak ngaku.....maklum dah terkantoiiii.....

      Shahrir sendiri pon ngaku dapat 1 juta.....jadi apa petunjuk yg kita dapat dari 2 pengakuan ni???

      Dan dalam pada mereka2 ni mengaku terima duit yg besar jumlahnya......duit negara kita pulak hilang lesap berbilion2 dalam satu jumlah yg besar jugak.....jadi apa kebendanya ni???

      Ini bukan teka teki lagi Pak Rahman.....

      Salam perjuangan kpd Pak Rahman, moga Allah permudahkan semua urusan hendaknya...ameen.


      Delete
  18. Perbelanjaan pengurusan RM883 juta tu untuk apa? Jika perbelanjaan pengurusan biasa Felda, duit dari kepulangan tahunan perniagaan tak cukup ke? Kenapa terpaksa jual saham untuk membiayai perbelanjaan tersebut? Tak kan Felda sedang mengalami kerugian dalam urusan perniagaannya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan kerugian bro tapi ketirisan..

      Delete
    2. Rembat selagi berpeluang..

      Lagipun kalau dipersoalkan kelak diorang boleh jawab 'itu fitnah dan persepsi'.

      Jangan lupa besok hari selasa.

      Delete
    3. Aiiikkk....hari ni bro persepsi cuti ke.....dah tak keluo kata "persepsi" dah.....senak cirit agaknye.....

      Delete
  19. Macam katun la pulak..sendiri tanya sendiri jawap..apa muslihat sebenar...tak culup dedak ke?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengerusi taraf jamban..sebelum keluar kenyataab tak buat rujukan dulu ke?..ini lah akibat bila makan dedak...Tun cakap bila dedak masuk hidung..manpus

      Delete
    2. Bukan kah Shahrir ini loyar. Jika betul, dia pandai dalam hal apa bukti yang mahkamah undang2 mahu, apa bukti yang mahkamah rakyat (court of public opinion) boleh terima.

      Saya fikir tujuan dia ia lah mendapatkan dan mengeluarkan bukti untuk mahkaman rakyat dan coba tak tonjolkan bukti yang bbahaya jika di bawa ke mahkamah undang2.

      Jadi, yang senang ia lah, tanya sendiri, jawab senndiri. Dengan harapan rakyat dengar jawapan itu akan puas hati.

      Tapi aru sikit aja yang di keluarkan nya, Beb. Tunggu lah, dalam masa berikutan jika dia akan buat letupan nuklear atau kentut sahaja.

      Sekarang gejala nuklear itu mangkin popular. Donald Trump pun minta peguam2 gomen US go nuclear bila coba pertahankan Immigration Executive Order dia, gagal. Kim Jong-un North Korea harap dapat go nuclear dengan ballistic missile kapada Donald Trump. Kalau silap gaya, skandal FELDA pun akan go nuclear nanti.

      Delete
  20. mula2 nak tunjuk pandai..lepas tu kantoi u turnlah. lg pun bos besar dah beliakkan mata..ikut jelah cover balik line

    ReplyDelete
  21. The stock value of fgvh speaks for itself....the market is not stupid.

    ReplyDelete
  22. Hang ni x paham ke kiasan melayu? Buah cempedak di luar pagar, ambil galah tolong jolokkan, saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.

    Faham dan aku dah jolok, tapi..

    Tapi apa lagi haa!

    Aku jolok yang aku sangka buah cempedak, tapi sebenarnya aku jolok rm1500 hairdo.

    Abis mampuih hang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buah cempedak di luar pagar
      ambil galah tolong jolokkan

      Buah durian di dalam pagar
      Kalau dah masak jangan jolokkan

      Nanti jatuh di kepala Najib
      amboi mak aiii .........

      Kesian si Shahrir kena jaga jangan kena kepala Najib. Pulak nya, di kawasan FELDA banyak sungguh buah cempedak dan durian.

      Delete
  23. Inilah masaalahnya bila orang orang yang dilantik untuk menguruskan ajensi tidak mempunyai integrity dan kemahiran .

    Pada dasarnya , mereka tahu ajensi tersebut bukan dia atau emak bapak dia punya . Jadi apa saja implikasi yang berlaku , mereka sedar bahawa mereka bolih berjalan pergi .... yang penting tembolok kenyang dan kantung berisi .

    Bayangkan FGV di senaraikan tidak sampai 5 tahun . Belanja pengurusan saja 883 juta . Apa yang di uruskan sampai terpaksa membelanjakan sebegitu banyak ??

    Bersandarkan pengalaman 3 dekad dalam sector korporat , perbelanjaan pengurusan datangnya dari perolihan dari pelaburan ...melainkan segala pelaburan yang di buat tidak mendatangkan hasil atau mengalami kerugian yang kritikal .

    Mungkin juga PELABURAN telah bertukar kepada PELEBURAN sebagaimana yang berlaku keatas 1MDB .

    ReplyDelete
  24. Boleh disiasat felda ni..isa dan najib pesalahnya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...