Monday 13 February 2017

MUFTI PERLIS - APAKAH YANG MENGELIRUKAN?

Pemimpin parti politik tertentu sensitif apabila saya menyebut bahawa jangan fikir keindahan Islam itu hanyalah apabila dipotong tangan pencuri, direjam dengan batu penzina, dipancung orang yang dituduh murtad. Semua hukuman itu memerlukan suasana, syarat dan ijtihad yang lebih luas. 

Nabi s.a.w dalam sirah baginda mendahului kebaikan rakyat sebelum hukuman. Jangan hanya nanti sibuk hendak memotong tangan pencuri basikal tetapi membisu pabila orang yang mencuri berjuta-juta harta awam.

Keindahan Islam itu lahir dari keindahan akhlak, kebajikan rakyat, urus tadbir yang baik, menjaga kebersihan, menjaga alam sekitar, menjaga hak rakyat, hak kanak-kanak, hak wanita dan segala macam lagi. 

Nas-nas agama dalam hal-hal itu jauh lebih banyak dan diutamakan dibandingkan sebahagian hukum yang cuba dibawa oleh mereka. Dunia Islam hari ini  dipandang hina bukan kerana pencuri tidak dipotong tangan, penzina tidak direjam atau tidak dipancung orang murtad. 

Dunia maju yang bermatian pelarian muslim lari kepada mereka bukan kerana mereka menjalankan undang-undang tersebut. Sebaliknya kerana mereka menjalankan urus tadbir yang baik. Negara mereka indah sebab mereka tidak 'menebang balak' sesuka hati. 

Amanah harta pemimpin mereka jauh lebih baik dari kebanyakan negara umat Islam. Rakyat mereka hidup dengan banyak hak dan kebajikan dijaga.
Sejak bertahun lamanya saya telah memberikan pandangan yang sama. Bukan baru.

Dukacitanya, dalam dunia umat Islam ada golongan yang tidak dapat melihat Islam melainkan asyik tertumpu kepada isu hudud. Seakan itulah yang hendak ditonjolkan oleh Nabi s.a.w. Mereka ini sebenarnya menjadikan dunia membenarkan dakwaan Donald Trump. 

Kata pemimpin tertentu parti berkenaan pandangan saya itu mengelirukan dan ada unsur liberal. 

Saya ingin beritahu beliau, sebenarnya yang mengelirukan itu ialah apabila agama dipolitikkan. Ataupun akidah umat dijadikan taruhan politik.

Tahukah kamu apakah yang mengelirukan itu?

Yang mengelirukan itu ialah apabila dahulu parti anda mengkafirkan orang yang berbeza parti sehingga ada yang bercerai berai, tidak makanan sembelihan, solat dua imam, bahkan sehingga ada yang mati terkorban kononnya syahid menentang berbeza parti.

Kemudian, hari ini semuanya sudah berbeza. Padahal parti yang dikafirkan itu tetap sama, bahkan sebahagian besar pemimpin juga tetap sama.

Yang mengelirukan ialah apabila parti anda menyebut 'perlembagaan kita adalah perlembagaan penjajah, kafir dan jahiliah. Kemudian hari ini anda menyebut kita menjunjung dan menghormati perlembagaan. 

Betapa ramai yang telah menjadi korban oleh fatwa dan amanat parti anda itu?!

Yang mengelirukan ialah ketika anda berbaik dengan parti tertentu anda memberi seribu dalil kelebihan parti-parti tersebut. Kemudian apabila anda bertelagah anda menjadikan mereka munafik, keluar jamaah Islam mati jahiliah, musuh Islam dan sebagainya. 

Yang mengelirukan itu ialah apabila ketika anda memenangi beberapa negeri dahulu anda menyatakan hudud bukan keutamaan. Bahkan anda menyatakan 'selesai masalah pengangguran dulu baru hudud'. Kemudian anda menyatakan sesat, liberal ataupun anti-Islam sesiapa yang mengungkapkan hal yang sama.

Anda yang menuduh orang itu dan ini murtad, kemudian anda ingin buat undang-undang murtad?!! Berkepentingan!!!

Jika hendak disenaraikan yang mengelirukan memanglah banyak. Maka, janganlah mempolitikkan agama yang luhur ini. Ia akan benar-benar mengelirukan.

Hari ini anda sesatkan orang yang enggan menyokong usul anda, esok mungkin anda jadikan dia jadi wali Allah pula apabila 'angin politik' anda berubah?!

Itu belum lagi kita bincang ceramah parti anda yang penuh maki hamun, mengkafirkan, menuduh sesat, kufur, tanam di kubur kafir, keluar parti keluar jamaah Islam maka tercabut Islam dan lain-lain.

Datuk Dr. Mohd Asri Zainal Abidin
Mufti Negeri Perlis
13 Februari 2017.

(Tulisan yang dipetik daripada laman Facebook DrMaza.com ini adalah jawapan kepada kenyataan Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas, Dr Mohd Khairuddin Aman Razali yang menggesa Mufti Perlis itu agar tidak mengelirukan masyarakat Islam berhubung Akta 355 - SH 13/02/2017).

154 comments:

  1. Tu dia eh..ini baru la menjana minda...apalagi saudara unknown aka sahabat..balas le komen mufti ni..tengok dalam ni sembang kencang je...kata sayang agama, cer komen sikit artikel ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini semua wayang!!

      Pas mahu rakyat keliru

      Dan pas mahu menang pru14 di atas kekeliruan rakyat

      Itu cara syiah menang besar pru. Ajaran syiah dah menular dlm strategy PIS!!

      MurShitdol pas pakai proton 85. Tapi ketua pemuda pakai mini coper merah !!!

      Gila apa pas nih?

      Delete
    2. Pacu keldai bapak ko ler.

      Delete
    3. Di negara2 Islam lain macam Arab Saudi, Mesir, Kuwait dan banyak lagi.....di sana tak ada PAS pon......jadi persoalannya apakah dengan tak der PAS mereka di sana tu kurang Islam dari kita atau mereka tergolong dalam bukan Islam??

      Parti jenis apa yg mengolah agama ikut peredaran jalan yg diambik dan ikut keselesaan dan kesesuaian mereka???

      Delete
    4. Bro the phantom, di negara2 yg sedara sebut tu pendaftar pertubuhan Malaysia ROS yg boleh bg apa2 label partai Islam se malaysia.. PAS..Klu kt indon pas tu asal boleh je.. Ha ye lah..

      Delete
    5. Bro Labu....jadi ni parti asal boleh jer lah ye....

      Delete
    6. Gitu le yg teman dengor masa teman Ngaji kt pesantren di demak dulu.. Tak tau Klu deme udah tukor jd maksud lain ke contoh rembat ke.. Liwat ke.. Idak keme tau.

      Delete
    7. Dr khairudin pas ni mesti peminat lagu ajai dan nurul keliru..asyik dok kata keliru je..kawan presideng dia minat ziana zain madah berhelah..presideng plak ingat minat lagu mawi ngan sol tu la yg kata" ko pikir ko sapa?..

      Delete
    8. Malaysia boleh, pas asal boley

      Delete
    9. Hari ini saya banyak habis masa bersembang dengan kawan-kawan keturunan Cina dalam group mereka yang rata dikuasa oleh penyokong DAP. Jadi artikel saya untuk penutup malam sebelum tidur sekadar bersantai sahaja.

      Pagi Anggota Parlimen Kota Melaka, Sim Tong Him, ADUN Duyong Goh Leong San, ADUN Bachang, Lim Jak Wong dan ADUN Kesidang, Chin Choong Seong mengumumkan keluar parti DAP berkuat kuasa serta-merta kerana kecewa dengan pemimpin parti berkenaan yang menyimpang daripada matlamat asal.

      Tindakan mereka yang berkenaan keluar parti menyebabkan DAP Melaka hanya memiliki baki tiga kerusi di dewan undangan negeri iaitu Kota Laksamana, Bandar Hilir dan Ayer Keroh manakala tiada kerusi parlimen.


      Manakala Pemangku Pengerusi DAP, Tan Kok Wai mengalu-alukan tindakan keluar parti oleh empat wakil rakyatnya di Melaka.

      "Saya alu-alukan mereka keluar parti kerana telah berubah dan saya anggap mereka BARAH dalam parti. Sejak mereka keluar parti atas inisiatif sendiri, saya alu-alukannya," jelas beliau kepada pemberita di Pudu hari ini.

      Saya dalam group SuaraMerdeka telah memberikan komen bahawa akan lebih ramai ahli DAP akan keluar daripada parti itu selepas ini kerana hilang kepercayaan terhadap kepimpinan parti kerana dasar dan prinsip yang dipegang sebelum ini dilihat telah berubah setelah wujud perjanjian dengan Tun Mahathir.

      Ramai ahli DAP tak puas hati kerana kepimpinan parti itu TERUTAMANYA KRONI LIM yang membuat keputusan untuk kepentingan diri tanpa mengambil kira pihFenomena keluar parti sebenarnya berlaku semenjak Januari 2016 lagi dan menjadi makin ketara selepas Lim Kit Siang membuat perjanjian SULIT dengan Tun Mahathir.

      Joke saya mendapat respon yang sangat mengejutkan dikalangan ahli DAP dalam group itu bila saya kata pemimpin DAP sendiri mengaku bahawa ada sel kanser dalam parti. Saya kata DAP kini mengalami pertukaran daripada tahap 3 kepada tahap 4 dan tak lama lagi akan MATI. Kesian parti PAN tak ada lagi tempat mengadu

      Delete
    10. Presiden Pas Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang telah buat keputusan dan menyatakan yang pas tidak sekali kali akan menyertai pakatan harapan.
      Disusuli Naib Presidennya Datuk Mohd Amar Nik Abdullah bahawa PAS tidak akan menyertai Pakatan Harapan selagi pakatan itu disertai DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah),



      Akan tetapi, Naib Presiden PAS, Idris Ahmad meminta Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad supaya tidak mendesak parti itu dalam isu penyertaan dalam Pakatan Harapan.

      Oleh itu, penulis boleh kesimpulan, Presiden Pas Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang dan Naib presiden Datuk Nik Amar Abdullah memang tidak setuju Pas menyertai pakatan harapan.
      Cuma Naib presiden Ustaz Idris Ahmad yang kelihatan semacam masih mahu menyertai pakatan harapan, tetapi jangan cuba mendesak pas dengan memberi tepoh dalam masa selama satu bulan sepertimana dinyatakan Tun Dr Mahathir itu.

      Mungkin masa selama satu bulan itu pendek. Maka biarlah tepoh masa lebih panjang sedikit, kerana untuk membuat keputusan menyertai pakatan harapan memakan masa yang lama dan panjang.

      Lebih lebih lagi PAS mengumumkan permuafakatan baharu bersama Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) sebagai persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14.

      Bermakna Pas sudah ada pakatan pembangkang. mengapa mesti pas menyertai pakatan harapan?.

      selain pakatan rakyat yang dibuburkan dan jadi pakatan harapan. oleh itu parti Tun Mahathir kena mari duduk dalam pakatan blok ke 3 yang sudah dibentuk itu.

      Demikian PKR. PKR kena mari duduk dalam blok ke 3 dan tinggalkanlah amanah dan DAP terkutang kuting dan biar dua parti itu duduk dalam pakatan harapan memerintah Selangor.

      Persoalannya, manakah lebih baik pakatan harapan dengan blok ke 3 yang sudah dibentuk itu untuk harapi PRU 14 satu lawan satu.

      Sudah barang tentu blok ke 3 lebih baik dengan pakatan harapan yang hanya disertai dua parti DAP dan amanah berbanding blok ke 3 yang disertai parti PAS,parti keadilan rakyat (PKR) parti PRIBUMI bersatu Malaysia (PPBM) dan parti Ikatan Bangsa Malaysia (ikatan).

      Delete
    11. PAS hanya tertarik dgn Toyol yg kak semah bela kat Putrajaya. Jadi berusaha laa lebai2 ni nak berkawan dgn toyol ni , cara yg paling mudah nak memikat toyol ni ialah puji memuji dia , bodek membodek dan pakai baju sedondon dgn dia .
      Lepas tu mintak laa kat toyol tu duit, pangkat dan kuasa. Lebai2 ni tau setakat berdoa je lambat terkabul...tapi bila mintak dgn toyol ni cepat jee dpt .
      Pengikut2 taksub lebai2 ni masih tak sedar2 lagi ke ? KahKahKah kesian.

      Delete
    12. Kenyataan ini menunjukkan betapa kelirunya Dr Asri dan betapa dia mengelirukan umat Islam.


      Fahami baik-baik. RUU 355 adalah cadangan pindaan undang-undang bagi Akta 355 khususnya membolehkan tiga kesalahan jenayah Islam; Minum Arak, Qazaf dan Zina dihukum menurut al-Quran dan Sunnah iaitu masing-masing 40, 80 dan 100 rotan dan meningkatkan hukuman bagi pelbagai lagi kesalahan Takzir daripada hanya terikat kepada 3 tahun penjara, 5 ribu ringgit denda dan 6 kali sebatan kepada maksima 30 tahun penjara, 100 ribu ringgit denda dan 100 kali sebatan Syarie.

      Adapun isu pelaksanaan sama ada melibatkan syarat yang membolehkan hukuman dilaksanakan, itu adalah prosedur melibatkan Akta atau Enakmen Keterangan untuk menjatuhkan hukuman.

      Ia adalah apabila sesuatu kes dibawa ke Mahkamah Syariah nanti. Ia tidak berbangkit pada peringkat sekarang. Itu peringkat pelaksanaan di Mahkamah Syariah. Setiap undang-undang ada prosedur Keterangannya di mahkamah. Ia dibincangkan dalam konteks Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah di negeri-negeri.

      Saya menggesa sahabat saya Dr Asri berhentilah mengelirukan umat Islam dalam isu undang-undang jenayah Islam dengan pelbagai pandangan songsang sementelah kedudukan beliau sebagai mufti. Janganlah berdiri sebaris dengan golongan berfikiran liberal yang berusaha memandulkan sebarang usaha memperkasakan agama Allah.

      Delete
    13. Ini lah padahnya apabila agama digunakan untuk agenda politik...

      Delete
    14. Tahniah dan Syabas kepada Dr.MAZA

      Delete
  2. Parti Agama sudah jadi Parti Haji No Motto!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 21:48 Kita masuk parti sex bebas lak.

      Delete
  3. Nah setepek taik lembu ke muka lobai2 kampungan PAS. Taraf lobai kampong mmg sesuai sangat. Jumud dan taksub serta ghuluu kpd pemimpin parti sendiri susah nak berubah. Sampai bini pun boleh diaqiqahkan dgn jawatan.

    PAS yg ada sekarang ni adalah suatu penyakit. Simptom kluk klak sembang biol sewel mcm tok guru tetap adalah pujaan hati.

    ReplyDelete
  4. ini baru betul,perang .dah kena balas jawable balik apa yg DrMaza kata tu.puak2 tu tentu terkunci mulut naik bengong kena .jawab mursidul/tuang presedeng.tentu tak terjawab mulut dah penuh dedak.

    ReplyDelete
  5. H355: PAS mengubah warna Malaysia
    USTAZ ROSLI ABDUL JABAR | 13 Februari 2017.
    Apabila PAS terlibat sama dalam himpunan Bersih, Malaysia jadi kuning, bila PAS anjurkan himpunan Fastaqim, Malaysia jadi hijau, kini warna ungu@purple pula bakal mewarnai Malaysia. Kuala Lumpur pastinya ungu dengan warna tema himpunan menyokong RUU 355 pada 18 Februari 2017 ini.

    Memilih warna ungu bukan hijau, tidaklah bermakna PAS telah hilang kehijauannya, PAS itu hijaunya sampai ke tulang, warna kegemaran Rasulullah SAW itu pastinya tetap menjadi warna rasmi PAS. Datanglah apa warna sekalipun PAS itu tetap hijau, makan hijau, minum hijau, tidur hijau, jaga hijau, duduk hijau berdiripun hijau, semuanya hijau.

    Tapi PAS sebagai penganjur himpunan menyokong RUU 355 memilih warna ungu bukan hijau, kerana kalau hijau dikatakan himpunan PAS, macam Himpunan Fastaqim. Sedangkan himpunan ini bukan ahli PAS sahaja yang berkumpul, malahan umat Islam yang cintakan agamanya, walaupun bukan PAS juga turut hadir.

    Himpunan ini adalah bertujuan untuk menyatakan sokongan terhadap pindaan akta Mahkamah Syariah, siapa sahaja boleh sokong malahan yang bukan Islam sekalipun. PAS buat himpunan untuk mengajak semua menyokong sokong pindaan RUU 355. Nanti apabila hijau orang kata himpunan PAS, yang bukan PAS takut untuk datang.

    Hijau sinonim dengan PAS, asal pakai hijau sahaja orang kata ini orang PAS. Tidak semua orang boleh pakai, ada yang alergik dan ada yang tak berani pakai. Kalau ungu semua orang boleh pakai, orang PAS, BN, PKR, PAN, DAP dan takde parti sekalipun, asalkan dia sokong pindaan RUU 355.

    Yang pasti apa sahaja warna tema himpunan melibatkan PAS, ia akan menjadi warna lukisan lautan manusia di mana sahaja tempat berhimpun. Rata-rata ahli dan penyokong PAS sudahpun memiliki baju ungu tema sokong RUU 355. Warna ungu Malaysia pasti akan mewarnai Malaysia.

    Itulah kekuatan yang dimiliki PAS, insya Allah PAS mampu mengubah warna kehidupan rakyat Malaysia. PAS mampu menukar warna pemerintahan Malaysia sebagaimana kemampuan PAS mewarnakan Malaysia dengan warna tema himpunannya. Selamat berhimpun. Insya Allah kita berjumpa di sana, di sana, di sana...

    Penulis ialah Pesuruhjaya PAS Negeri Pahang yang juga Adun Tanjung Lumpur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masyallah !! !! Bid'ah dgn warna pulak

      Ruj355 bukan pas punya pong! Hijack oleh Nik memyamar yg dulu penah kerja di pusat islam bawah usop nor.terlibat pinda ruu zaman usop nor. Nik acis mp tak sokong d parlimen sebab bukan hukum Allah hukum umngok.

      Nik menyamar ON balik kertas yg di hijack dan bagi kpd ayoh yaHADi pin.

      Kunun hudud. Sampai gaduh dgn dap. Padahal barang lebihan tahi umno oleh jawatang teknikal ruu yang kurang islam.

      Kunun Nik menyamar nak edit bg cantik tapi sudahnya balik asal yg di cadang oleh jawatankuasa teknikal ruu.

      Delete
    2. Nik memyamar akan kata

      Saya nak edit tapi dap pkr tak bagi ... Padahal umngok yg tak bagi ..sebab di marah mca mic gerakan pbs obama trump netanyahu..

      Bila ruu tak lulus di parlimen nim menyanar kata salah dap.pkr.

      Maka seluruh umat islam di kerah untuk bemci dap.pkr audahnya najibull menang pru14 dgn bergaya.

      Yang penting ruu ni kena gagal di parlimen baru melayu islam akan turun sokong Najib!!! Sebab bencikan dap pkr amanah pribumi..

      SOALAN ?,ADAKAH PIS MAHU RUU INI BETUL BETUL GAGAL ? DAN MEMBANTU NAJIB MENANG DI PRU14? DI ATAS SLOGAN MELAYU DAN ISLAM

      Delete
    3. Mari kkta tengok apakah Najib dan Umno akan hadir pada perhimpunan RUU 355 pada 18 Feb ni atau tidak..??

      Tak sabor nak tengok walimatulurus ni...

      Delete
    4. Tolak hudud tak main politaik kot.

      Delete
    5. Klu masih di perhalusi lg dan Ku li pun tak setuju hudud tu.. Kebarangkalian utk tidak hadir tu tinggi.. Mgkn uzur syarie..

      Delete
    6. PAS terdesak sebab modal hudud kempen pru dah tak laku seduitpun. cipta ruu 355 untuk dijadikan modal kempen supaya nampak lebih isle dari pak arab. pas hanya parti untuk lebai lebai pemimpin atasan cari makan. sejak azali ceramah waktu kempen pru jer yang kencang tapi apa pun tarak.

      Delete
    7. Hijau+Biru jadi... Ungu Dungu

      Delete
  6. At last something masuk akal from mufti perlis. The rest of muftis???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mufti yg lain tgh cri nas dan ayat Quran utk mengkapir harbi puak2 yg tak sokong RUU 355 sebagai wahabi, liberal, seks bebas.. Dulu punya label taghut Dan assobiyyah.. Tp kena tukar ikut gen.y..

      Delete
    2. Mufti yg lain khas untuk nasihat tun aje..ye lah bila tun keluar statement ,ramai yg tegur..untuk pas oleh kerana banyak ulamak dalamnya, mufti suruh pandai2 la jawab sendiri...org no 2 ulamak sedunia kan ada, bagi dia..ni hal kecik ja..

      Delete
  7. Semua hukuman itu memerlukan suasana, syarat dan ijtihad yang lebih luas.

    hukum lodrid tu ok ke denagn - Semua hukuman itu memerlukan suasana, syarat dan ijtihad yang lebih luas. boleh pulak jalan tak bising pun.
    hidup ugama islam nak berhukum ngan hukum jahiliah.
    lahir ke dunia ni dah duk pakai kapir punya hukum tu yang dah sebati walau pun nam islam

    Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah," mereka menjawab: "(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami". "(Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apa pun, dan tidak mendapat petunjuk?"

    toknenek pun dah berhukum ngan hukum toghut anak cucu cicit ikut ajalah nak senang.
    kalau nak tentang pas ok tak salah pun bila berkaitan bab siasah tapi sampai nak kait hukum hukum dari Allah nampak sangat dah sikap tu.
    hukum lodrid tu patutnay tak jalan lagi sebab ekonami teruk tunggu ok dulu baru jalan baru betul. kenapa tidak ? jalan semacam aja???

    ReplyDelete
  8. Amik kau....
    Kena setepek...

    ReplyDelete
  9. Aku suka pencerahan ini sebelum lakasAnakan hudud kebajikan diutamakan seperti yg diajar oleh Islam bukan semata-mata ikut hawa nafsu n kepentingan

    ReplyDelete
  10. kesian si budin admin mengambil/memutar belit berita/memfitnah..dsb
    harap bertaubat..nauzubillah min zalik
    petikan asal yer...
    Jangan jadi macam golongan liberal, PAS bidas mufti Perlis
    PETALING JAYA: PAS menuduh Datuk Dr Asri Zainul Abidin “mengelirukan umat Islam”, selepas mufti Perlis itu semalam mempersoalkan beberapa hujah penyokong undang-undang syariah dan hukum hudud di Malaysia.

    Dalam responsnya, Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali turut menasihati Asri supaya tidak membawa apa yang dipanggilnya “pandangan songsang” selaku seorang mufti.

    “Janganlah berdiri sebaris dengan golongan berfikiran liberal yang berusaha memandulkan sebarang usaha memperkasakan agama Allah,” katanya.

    Semalam, Asri ketika bercakap di forum hudud anjuran sebuah pertubuhan tajaan Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah, mengkritik penyokong undang-undang syariah yang menganggap pelaksanaan hukum hudud akan menunjukkan “keindahan Islam”.

    “Apa yang salah sekarang ini kita beri gambaran pada dunia apa yang kita katakan keadilan, apabila dipotong tangan pencuri, disebat orang berzina, minum arak maka terlaksana keindahan Islam.

    “Ini gambaran paling salah yang cuba diberikan sekelompok manusia termasuk IS. Tindakan itu hanya membenarkan dakwaan Presiden Amerika Donald Trump yang dunia Islam adalah dunia mengganas,” kata Asri pada forum “Sejauh Mana Anda Memahami Hudud”, anjuran Angkatan Amanah Merdeka.

    Menurutnya, wujud segelintir pihak memperjuangkan isu hudud demi kepentingan politik, bukannya atas kecintaan terhadap agama.

    Beliau turut melahirkan kebimbangan pelaksanaan syariah di Malaysia akan gagal seperti mana beberapa negara Islam lain seperti Pakistan dan Sudan.

    “Saya bimbang orang curi kereta dipotong tangan, tetapi mereka yang mencuri berbilion ringgit tidak dipotong tangan,” katanya.

    Khairuddin berkata apa yang dibangkitkan Asri itu adalah di peringkat prosedur melibatkan undang-undang keterangan sebelum hukuman boleh dijatuhkan.

    “Itu peringkat pelaksanaan di Mahkamah Syariah. Setiap undang-undang ada prosedur keterangannya di mahkamah. Ia dibincangkan dalam konteks Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah di negeri-negeri,” kata wakil rakyat Kuala Nerus dari Terengganu itu.

    “Kenyataan (Asri) ini menunjukkan betapa kelirunya Dr Asri dan betapa dia mengelirukan umat Islam,” tambahnya.

    Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada tahun lalu membentangkan rang undang-undang (RUU) persendirian bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, bagi membolehkan hakim syarie menjatuhkan hukuman lebih berat ke atas pesalah jenayah Syariah.

    RUU yang turut menerima sokongan pemimpin Umno itu bertujuan meningkatkan had denda daripada RM5,000 kepada RM100,000; bilangan sebatan daripada 6 kepada 100, dan tempoh hukuman penjara daripada 3 tahun kepada 30 tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa pulak si budin kena bertaubat???

      Ko faham tak Maza tu tulis apa?

      Delete
    2. Bro 03:19, betul bro, tuan budin dengan kita2 yg setuju dengan simaza tu kena bertaubat..kita semua banyak dosa bro..puak puak lobai je bro tak perlu taubat pasal takda dosa bro..pimpinan dia tu buluh kasap bro...tak pe la bro kita terima aja nasihat diorg..Allah menyukai hambanya yg bertaubat bro...yg tak bertaubat tu ingatlah azab Allah amat pedih..

      Delete
    3. Aku tobat dah.. Lps ni kt Pru 14 aku pangkah BN dan pas.. Dunia dapat!! Akhirat pun dapat !! OK wa ?!!

      Delete
    4. Anon 22:11

      Sebagai contoh, dalam ENAKMEN JENAYAH SYARIAH NEGERI SEMBILAN 1992 memang ada peruntukan khusus bagi kesalahan seksual. Aku nak highlight 2 seksyen sahaja iaitu:

      1. Persetubuhan haram (seksyen 60). Hukumannya ialah denda tidak melebihi lima ribu ringgit ATAU penjara tidak melebihi tiga tahun ATAU kedua-duanya.
      2. Percubaan persetubuhan haram (seksyen 61). Hukumannya ialah denda tidak melebihi tiga ribu ringgit ATAU penjara tidak melebihi dua tahun ATAU kedua-duanya.

      Namun firman Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam An-Nur/24:2 berbunyi:
      “Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka deralah (sebatlah) tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali dera (sebat)”.

      Kalau RUU 355 menaikkan denda kepada RM100,000 ATAU penjara 30 tahun sekalipun, itu bukan hukum Allah. Jawablah kamu nanti dihadapanNya.


      Sumber: https://almanhaj.or.id/2641-hukuman-untuk-pezina.html

      Delete
    5. Anon 2208 - 2211 tu nampak sgt Beruk yg sama je.

      Cantik je selang seminit masuk komen.

      Delete
  11. Wahabi Saudi buat hudud, Wahabi celup tak mau hudud..wahabi celup terlajak pandai...hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betoi la pas anti wahabi tp pro syiah..

      Delete
    2. Tu dia aaih..main puak agama plak ni..org bincang pasal hudud, hampa sembang pasal lain..ada lebih dari 70 kaum bro 22:11, lu yang mana satu?

      Delete
  12. Anonymous 22.06
    Nasib baik menjadi BODOH bukan suatu kesalahan jenayah,juga suatu penyakit berjangkit.Bodoh tahap gaban....lari dr tajuk perbincangan....langsung tiada unsur KBKK(Kemahiran Berfikir Aras Tinggi...kasihan...

    ReplyDelete
  13. Dr. Khairuddin at-Takiri berkongsi Halaman.
    pada 11hb Februari jam 8.47 pagi ·
    *PERINGATAN DIRI*
    Pindaan Akta 355 adalah WAJIB bukan Sunat. Hal ini kerana Akta 355 sekarang MENGHALANG 3 kesalahan jenayah Islam di negeri-negeri untuk dihukum berdasarkan hukuman yang sabit dengan al-Quran dan al-Sunnah iaitu jenayah minum arak, jenayah Qazaf dan Jenayah Zina. Ketiga-tiga jenayah sepatut dihukum dengan masing-masing 40, 80 dan 100 sebatan syar'ie. Tetapi Akta 355 hanya membolehkan 6 kali sebatan sahaja. Maka akta 355 WAJIB dipinda supaya 3 kesalahan jenayah itu dihukum mengikut undang-undnag Syariah berdasarkan al-Quran dan Sunnah.
    Dr Khairuddin at-Takiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakedarahnye nama ada at-Takiri tuh?

      Saddam Hussein dulu ada Al Tikriti. Kat nya itu nama tempat dia berasal - Tikrit. Tempat dia di jumpai dalam lubang 7-b kakai di bawah tanah.

      Akhir nya masuk 6 kaki bawah tanah jugak - selepas kena gantung.

      At Takiri? Dah pigi ke Kiri ke?

      Delete
    2. Orang Seberang Takir la kot..

      Kira letak al kat belakang nampak hebat la tu ala2 Arab gitu.

      Delete
    3. Bro 7:54, biaq pi la ke dia bro nak pakai nama tu...mungkin kalo Saddam Hussein dulu ada Al Tikriti tempat dia berasal - Tikrit ini dr kharudin at takiri ni saya suspek dari seberang takir, trengganu kot..arab tak pakai seberang, jd dia ambil takir sahaja..tu jadi attakiri...

      Delete
    4. Orang pis ni jika tak letak nama bunyi arab agaknya kurang islamik. Takda 'umh'.
      Serban besar mesti besar, janggut mesti panjang.
      Bini mesti ramai.
      Sebab itu ada alatas, albawah, alkanan dan alkiri.
      Yang paling ramai 'alcorner'.
      Cakap lain bikin lain.
      'Alunknown'apa macam? Duit sedekah umno 90 sen tak dapat ke? Sikit sikit mesti kot...

      Delete
  14. Dr. Khairuddin at-Takiri berkongsi Halaman.

    *Maslahah dan Maqasid Syariah Bukan Dalil Memandulkan Hukum*
    "Maslahah" dan "Maqasid Syariah" adalah satu bidang ilmu yang halus dibahas oleh para Fuqaha. Kedua-duanya tidak boleh menjadi Dalil untuk membatalkan satu hukum yang sabit dengan Nas al-Quran dan al-Hadis. Ini adalah kaedah yang telah disepakati oleh Ulamak Islam sepanjang zaman.
    Hari ini, dengan hujah "maslahah" yang diselewengkan dan dengan hujah "maqasid syariah" yang disalah ertikan, ada ilmuwan picisan yang menjadikannya HUJAH dan DALIL untuk memandulkan kewajipan menegakkan undang-undang jenayah Islam seperti mencuri dan merompak yang sabit dengan Nas al-Quran dan telah menjadi ijmak Ulamak. Ia dijadikan modal untuk tidak menyokong usaha menegakkan undang-undang jenayah Islam dalam negara.
    Orang awam yang tidak memahami kaedah-kaedah hukum dalam Islam sangat mudah diperdayakan oleh mereka. Golongan liberal pula seronok dan gembira dengan hujah songsang sebegini.
    Dr Khairuddin at-Takiri

    ReplyDelete
  15. *PERINGATAN DIRI*
    SANGKA BAIK adalah akhlak seorang mukmin. Ia melapangkan dada serta membina pemikiran positif. Begitu banyak perlakuan seseorang yang tidak kita ketahui hakikatnya selain apa yang dilihat dengan mata kasar. Maka bersangka baik terhadap sebarang perlakuan seseorang adalah hak bersaudara dalam Islam yang mesti ditunaikan.
    Berkata Abu Qilabah:
    _"Apabila sampai kepadamu tentang saudaramu sesuatu yang kamu tidak suka maka carilah untuknya justifikasi sedayamu. Sekiranya kamu tidak menemui sebarang justifikasi maka sebutlah pada dirimu: barangkali saudaraku mempunyai justifikasi yang tidak ku ketahui"_.
    Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri

    ReplyDelete
  16. Haramjadah punya PAS. Pelacur agama. Apa hukum cenderung kepada pemimpin yang zalim? Tak payah la nak berhujah dengan wahyu bagai. Aku dulu sokong PAS. Mampus la kau kali ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelacur agama jangan, pelacur burit tak apa.

      Delete
    2. Pelacur burit tu makna nya yang duduk di belakang sekali ye? Macam PAS lah, ye.

      Buritan kata Melayu = belakang. Macam buritan kapal.

      Tapi kalau gemok gedempol, putih lekang, makna nya dah lain , brader. hehe

      Delete
  17. Peingatan Diri: Mencegah Mungkar Bukan Hanya Dengan Emosi
    *PERINGATAN DIRI*
    oleh: Dr Khairuddin at-Takiri

    Malang sungguh. Ramai yang semangat menentang kemungkaran dan kezaliman tetapi hanya kerana semangat dan emosi. Sedang perjuangan menentang kezaliman mestilah atas dasar ianya tuntutan beragama dan jihad di jalan Allah demi menegakkan kalimah Allah.
    Nabi ditanya oleh sahabat tentnag seorang yang berperang kerana semangat. Ada yang berperang kerana berani. Ada yang berperang kerana mahu menunjuk-nunjuk. Siapakah yang berada di jalan Allah? Jawab baginda saw
    من قاتل لتكون كلمة الله هي العليا فهو في سبيل الله
    "Sesiapa yang berperang untuk menegakkan kalimah Allah maka dia berada di jalan Allah"

    Perlakuan mereka sama iaitu MENENTANG KEMUNGKARAN. Tetapi yang membezakan mereka adalah NIAT.

    ReplyDelete
  18. *PERINGATAN DIRI*

    1. Ada yang menzalimi Fuqaha dengan membuat FITNAH mendakwa Fuqaha "mencipta Fiqh menyokong kezaliman". Kenyataan itu sangat mengelirukan.

    2. Fuqaha tidak mencipta Fiqh dengan akal sendiri tetapi Fuqaha mengeluarkan hukum Fiqh daripada al-Quran dan al-Sunnah.

    3. Fuqaha tidak mungkin menyokong kezaliman kerana semua bentuk kezaliman adalah HARAM dan wajib ditentang. Ia menjadi prinsip asas beragama. Tetapi Fuqaha menjelaskan panduan dan garis Islam dalam menentang kezaliman.

    4. Namun yang zalim ialah mereka yang hanya bersemangat dan beremosi menentang kezaliman tetapi tidak merujuk kepada panduan al-Quran dan al-Hadis dalam menentang kezaliman seperti dihuraikan oleh para Fuqaha. Amar Ma'ruf Nahi Mungkar ada Fiqhnya.

    5. Antara Fiqh menentang kezaliman ialah *larangan menentang pemerintah muslim secara kekerasan bersenjata tetapi wajib ditentang menggunakan kuasa dan lidah* sebagaimana dipetik daripada Hadis Sahih kecuali ternyata kekufuran pemerintah muslim tersebut. Adab ini ditegaskan oleh Fuqaha seperti Imam Nawawi. Lalu ada yang zalim menuduh Fuqaha bersekongkol dengan pemerintah yang zalim kerana Fuqaha menegaskan Fiqh ini.

    6. Islam menegaskan antara kaedah berhadapan dengan pemerintah yang zalim ialah *"menasihati"dan "menegur" mereka secara hikmah (kebijaksanaan)* sebagaimana sabit dalam al-Quran dan al-Hadis. Lalu ada yang menjadi zalim apabila mempermainkan perkataan "nasihat" yang tersebut dalam al-Quran dan al-Hadis.

    7. Lebih zalim lagi mereka yang menentang kezaliman dan kemungkaran secara terpilih.

    8. Ayat-ayat al-Quran jelas mengharamkan kesetiaan diberikan kepada golongan kufur yang menentang agama dan hukum hakam Allah dan haram bersekongkol dengan mereka. *Ia adalah kemungkaran dan suatu kezaliman terhadap agama*. Namun, kemungkaran dan kezaliman ini dibiarkan dan dianggap kecil.

    9. Ayat-ayat al-Quran jelas mewajibkan umat Islam menegakkan undang-undang Syariat termasuk undang-undang jenayah. Meninggalkannya adalah satu Kemungkaran dan Kezaliman terhadap hukum Allah. Kezaliman ini tidak ditentang malah ada yang bersekongkol pula dengan golongan kufur yang menentangnya. Pelbagai dalih dibuat untuk tidak menyokong sebarang usaha menegakkan Syariat Allah.

    10. *Rasuah adalah haram dan zalim.*
    *Pecah amanah pemerintahan adalah haram dan zalim*
    *Mencuri duit negara adalah haram dan zalim.*
    *Cukai yang dikenakan kepada orang miskin adalah haram dan zalim.* *Meninggalkan hukum Allah seperti undang-undang jenayah Islam tanpa diperjuangkan adalah haram dan zalim.*
    *Membiarkan golongan kufur yang menentang Islam berkuasa adalah haram dan zalim.*

    Maka marilah kita melaksanakan kewajipan menentang semua kezaliman ini.

    Sekian

    Dr Khairuddin at-Takiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuqaha taik kucing. Bercium mulut dengan penyamun. Mengaku fuqaha tanpa rasa malu. Kau la yang menghina fuqaha.

      Delete
    2. Di sampaing memperkasakan hukum Islam......tidakkah PAS merasa perlu mengaplikasikan hukum Islam juga ke atas pesalah pecah amanah?

      Mengapa selama ini PAS hanya berdiam diri dalam soal 1MDB dan hal kehilangan berbilion wang negara & rakyat?

      Tidakkah dirasakan perlu soal dan jawab atau perbicaraan yg adil tentang 1MDB ni?? Bukankah ia jugak melibatkan amanah rakyat??

      Dengan berdiam diri.......apakah itu menandakan PAS menyokong pecah amanah yg berlaku??

      Delete
    3. Bagaimanakah sifat orang munafik? Coba anda cari jawapan nya.

      Delete
    4. Yak payah nak main fiqaha fikh fcuk fakta semua karut ciptaan olarmak

      Dalam dunia ada baratus juta olatmak yg putar belit ayat alkoran

      Temasuk alkiri kanan.

      Ubahsuai ajaran nabi mengikut otak pemikiran PIS . Di olah ayat alkoran jadi ayat syitanirajeem

      NO RESPECT TO ALL MUSLIMS OR ULARRMAK. YOU ALL ARR BULLSHITERS.

      kalau kami combine semua ayat atakiri alkanan serta ayoh hadi pin maka akan tercipta sebuah lagi alkoran abad 21 yg penuh karut.

      Patutlah Allah akan sumbat ularrmak dulu dalam jahanam. Baru rakyat faham.

      Atakiri terlibat tipu jemaah umrah baru baru ni.. Inilah olamak versi PIS!!!

      Delete
    5. Masyaallah.. Duit jemaah umrah nk ziarah rumah Allah pun Si Kiri wal kidal ni rembat.. Klu guna tangan Kiri puak lg satu yg di rejam.. Nauzubillah.. Patut la ayat Allah abis di jual nya.. Ya Allah.

      Delete
    6. Anon 22:29

      Hang sendiri copy paste no.10

      10. *Rasuah adalah haram dan zalim.*
      *Pecah amanah pemerintahan adalah haram dan zalim*
      *Mencuri duit negara adalah haram dan zalim.*
      *Cukai yang dikenakan kepada orang miskin adalah haram dan zalim.* *Meninggalkan hukum Allah seperti undang-undang jenayah Islam tanpa diperjuangkan adalah haram dan zalim.*
      *Membiarkan golongan kufur yang menentang Islam berkuasa adalah haram dan zalim.*

      tapi PAS sendiri masih bersekongkol dengan Bijan. Apa cerita???? Ke PAS ni cakap tak serupa bikin???

      Delete
    7. Alamaakkkk....dah terkantoi...
      Hadoiii....backfired....!!

      Delete
    8. Main kopipes tapi haram tak baca itulah jadinya

      Macam najip main sain buta

      Tulah jadi bila buat keje tebayang dedak dapat byk mana

      Delete
  19. Cukup la kamu memperalat agama untuk kepentingan kamu. Sesungguhnya kami amat benci munafik seperti kamu. Tunggu ...

    ReplyDelete
  20. *PERINGATAN DIRI*

    *SIAPA SEBENARNYA BODOH?*

    Allah berfirman dalam ayat 13 surah al-Baqarah:

    وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ

    _"Dan apabila dikatakan kepada mereka; berimanlah kamu sebagaimana orang ramai beriman. Mereka menjawab; adakah kami patut beriman sepertimana berimannya orang-orang yang BODOH?"_

    BODOH adalah kecaman yang dilontarkan terhadap golongan Mukmin oleh golongan Munafik yang zahirnya dilihat beriman tetapi hakikatnya engkar dan kufur kepada Allah.

    Pada sudut akal fikiran, nilaian dan neraca timbangan mereka, beriman dengan Allah adalah BODOH dan menyeru manusia untuk mengamalkan perintah Allah adalah BODOH.

    Namun Allah menegaskan
    أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِن لَّا يَعْلَمُونَ
    _"Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah sebenar-benar orang yang BODOH sedang mereka tidak tahu"_.

    Demikianlah berbezanya nilaian akal manusia berbanding nilaian Allah.

    Dr Khairuddin at-Takiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Jangan pandai-pandai atau ingat kami ada hak menuju kan ayat-ayat tersebut pada orang lain apalagi orang tidak bersetuju dengan kamu.

      Pada hal ayat itu juga untuk kamu !

      Jadi siapa sebenarnya yang bodoh?

      Orang yang tahu dan mendapat ayat ini atau orang yang di beri tahu tentang ayat ini yang bodoh?

      Delete
    2. Jangan pandai-pandai atau ingat kamu (bukan kami) ada hak menuju kan ayat-ayat tersebut pada orang lain apalagi orang tidak bersetuju dengan kamu

      Delete
    3. Apakah org itu cerdik dg menipu Allah? Mentafsir sebahagian ayat untuk kepentingan diri bukan itu menipu Allah?

      Delete
  21. Kadang2 tengok pemimpin pas cakap mcm tak berpijak dibumi yg nyata jer..bila difikirkan semula, memang patut la pun, lambangnya partinya pun bulan..sebab tu terawang awang cakapnya..takda graviti...jadi jangan heran le kalo diorg pusing2..pasal itu memang fitrah dibulan..mintak2 la depa sedar diri dan pulang kebumi...ingat la setinggi mana kita pergi, keperut bumi juga tempat dihuni..

    Penyokong TGNA

    ReplyDelete
    Replies
    1. TGNA tu pernah kafirkan orang tak? Saje nak tanye takut jatuh fitnah pulak..

      Delete
    2. .

      TGNA pernah tolak RUU !

      Delete
  22. Peringatan Diri (1) Jaga Lidah
    *PERINGATAN Diri*


    Orang beriman sentiasa menjaga lidah pertuturannya bimbang ia membawa dirinya dimurkai Allah. Nabi saw bersabda:

    لَيْسَ الْمُؤْمِنُ بِالطَّعَّانِ وَلَا اللَّعَّانِ وَلَا الْفَاحِشِ وَلَا الْبَذِيءِ
    _"Bukanlah mukmin itu seorang yang gemar mencela. Bukan juga yang gemar melaknat. Bukan juga yang bercakap lucah dan keji dan bukan juga yang bercakap kotor."_
    (Hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi)

    Sekian.
    Ustaz Dr Khairuddin at-Takiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul saya setuju dengan pendapat ini. Orang mukmin tak jadikan carut, cela, laknat dan keji sebagai wirid mereka.

      Tapi bukankah ini fatwa yang bertentangan dengan seorang Tuan Guru besar yang berkata Allah pun mencarut, maki hamun dan menyumpah seranah dalam AlQuran?

      Di mana At-Takiri ketika fatwa ini dikeluarkan di tempat awam dengan disaksikan ribuan manusia?

      Delete
    2. Orang beriman juga janganlah menjual ayat-ayat Allah untuk keuntungan dunia yang sedikit sekiranya mereka dari golongan orang-orang yang berfikir.

      Delete
  23. JANGAN TERUJA MEMBONGKAR AIB SAUDARA MUSLIM
    Nasihat Agama & Wasiat Iman

    JANGAN TERUJA MEMBONGKAR AIB SAUDARA MUSLIM

    oleh Ustaz Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

    1.Usahlah teruja membongkar aib saudara muslim. Bimbang nanti aib kita yang belum tentu lebih sedikit berbanding aib saudara muslim itu juga dibongkar oleh Allah sedang Nabi saw selalu berdoa pagi dan petang sebagaimana hadis riwayat Ahmad, Abu Dawud dan Ibnu Majah

    اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِي
    "Ya Allah; tutuplah segala keaiban-keaibanku"

    2. Beringatlah dengan hadis Nabi saw yang diriwayatkan oleh Imam Muslim

    وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ
    "Dan sesiapa yang menutup (aib) seorang muslim Allah menutup (aib)nya di dunia dan di akhirat"

    3. Ingatlah ancaman baginda saw dalam hadis riwayat Ibnu Majah

    وَمَنْ كَشَفَ عَوْرَةَ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ كَشَفَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ حَتَّى يَفْضَحَهُ بِهَا فِي بَيْتِهِ
    "Dan sesiapa yang membongkar keaiban saudaranya muslim, Allah bongkar keaibannya sehingga dirinya dimalukan dengan keaiban itu di dalam rumahnya sendiri"

    4. Ulasan menarik oleh Dr Muhammad Ratib al-Nabilisi; tatkala tergelincirnya kaki seorang muslim dan kamu menutupnya serta tidak memindah dan menyebarkannya di kalangan manusia maka kamu berada dalam keredaan Allah. Adapun di saat kamu mencari dan menyelidik keaiban manusia dan kamu MEMALUKAN mereka dengan segala perincian kehidupan mereka maka ia merupakan akhlak golongan Munafikin.

    5. Tanpa disedari tatkala menyebarkan aib manusia ini kita telah mengumpatnya, mencacinya dan menghinanya dengan pelbagai penghinaan. Maka bertambahlah dosa atas dosa.

    6. Aib yang disebarkan menyebabkan segala kebaikan seseorang terpadam dan segala jasanya terpendam. Maka berilah hak kepada saudaramu. Moga kebaikannya memadamkan keburukannya.

    Sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      .
      Aib itu apabila tidak saman SR dan tidak mempertahan kan maruah apabila berdiam diminta jawapan samada duit 90 juta di masukkan ke akaun Affin Bank .

      Delete
    2. Oh ya jangan buka aib orang, jangan tuduh orang mencuri duit 1mdb,sebab dah dapat habuan dunia 90 sen disisi agama. Poorahhhh....

      Delete
    3. Anon 22:39

      Yang kuat mencela orang kebelakangan ini ialah Hadi Awang!!!!

      Delete
  24. Pasti putar belit....
    Lobai dah meroyan...

    ReplyDelete
  25. *PAS Parti Politik dan Dakwah*
    Lajnah Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat
    Wacana Politik Islam (1)

    PAS Parti Politik dan Dakwah

    1. Parti Islam Semalaysia PAS berbeza daripada parti politik lain kerana PAS berpolitik dan berdakwah dalam masa yang sama.

    2. PAS berpolitik untuk mendapatkan kuasa bagi Islam yang boleh melindungi dakwah Islam dan melebarkan kebaikan dan keadilan Islam kepada seluruh umat manusia.

    3. PAS berdakwah mengajak manusia berpolitik dan memerintah berdasarkan Islam serta mengajak manusia mempraktikkan Islam dalam kehidupan seharian mereka sama ada pada aqidah, syariat dan akhlak mereka.
    Allah berfirman:

    وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ ۖ

    "Dan hendaklah kamu berhukum (memerintah dan mengadili) di kalangan kamu dengan apa yang diturunkan oleh Allah, dan janganlah kamu mengikut kehnmendak hawa nafsu mereka. Dan berwaspadalah dengan mereka bimbang mereka memalingkan kamu daripada sebahagian apa yang diturunkan oleh Allah kepada kamu"
    Surah al-Maaidah: 49

    Atas dasar itulah kita mendokong PAS, menyokong dan berjuang menerusi PAS.

    Sekian.

    Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
    Ketua Penerangan DUPP

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas parti sesat and tak boleh percaya langsong
      zaman nik aziz ok tapi zaman hadi awang, lingkop habis.
      dulu umno kapiaq laa nie hampa jilat umno
      najib curi duit hampa sokong Tun M nak bersatu hampa tolak kononnya ada dap, tapi kat selangor and penang ada dap tak apa pulak....tuuiiiih !!!
      hampa ingat rakyat bodoh macam hampa ka ???
      bila nak saman SR ??? rakyat dok tunggu nie
      why kena tunggu muktamar baru nak decide on pkr ??? keluar laa cepat....tak ada teloq hampa semua and amat memalukan sekali.
      hanya org yg bodoh and bahalol saja akan sokong PAS !!!

      Delete
    2. Memang tepat

      why kena tunggu muktamar baru nak decide on pkr ??? keluar laa cepat....tak ada teloq hampa semua and amat memalukan sekali.

      Delete
  26. Lajnah Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat

    *Nasihat Agama & Wasiat Iman*

    *Umpatan di Aplikasi Media Sosial Halal atau Haram?*

    Imam Muslim meriwayatkan satu hadis dalam Bab *Haram Mengumpat*

    عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ
    أَتَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ
    قَالَ ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ

    "Daripada Abi Hurairah radiyallahu anhu bahawa Rasulullah saw bertanya; "tahukah kamu apa itu mengumpat?

    Para sahabat menjawab;
    "Allah dan RasulNya lebih mengetahui."

    Kata baginda; *"iaitu kamu menyebut tentang saudaramu sesuatu yang tidak disukainya"*

    Hadis Sahih ini secara jelas menerangkan tentang definisi *mengumpat* iaitu *menyebut tentang seseorang di belakangnya* atau di saat ketiadaannya sesuatu yang *tidak disukainya* sama ada keburukannya atau kekurangannya, sama ada ia melibatkan jasad dirinya atau agamanya atau akhlaknya.

    Mungkin ada yang berkata; saya *tidak mengumpat* kerana sememangnya keburukan dan kecacatan itu ada pada dirinya.

    Sebenarnya, perkara yang sama dilontarkan oleh sahabat kepada baginda saw;

    أَفَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِي أَخِي مَا أَقُولُ
    قَالَ إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدْ اغْتَبْتَهُ
    وَإِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ فَقَدْ بَهَتَّهُ

    "Apa pandangan kamu sekiranya pada saudaraku terdapat apa yang saya sebutkan itu?"

    Baginda saw menjawab; *"sekiranya pada dirinya terdapat apa yang kamu katakan maka kamu telah mengumpat dirinya. Dan sekiranya tidak ada pada dirinya perkara itu bererti kamu telah mereka-reka cerita tentang dirinya"*

    Dunia hari ini menyaksikan ruang komunikasi antara manusia yang sangat luas tanpa batasan menerusi pelbagai aplikasi internet. Ia memudahkan manusia berkomunikasi dan berbicara menerusi tulisan hanya dengan jari jemari tanpa batasan masa dan waktu.

    Tanpa sedar kita telah berbicara tentang keburukan pelbagai peribadi manusia di saat ketiadaannya lalu disambut dengan penuh rancak oleh rakan-rakan yang lain.

    *Mengumpat adalah HARAM*. Ia mengaib dan merosakkan maruah serta kehormatan manusia.

    Apakah aplikasi whatsapp, facebook, twitter serta komen di blog berita menjadi lesen menghalalkan umpatan???

    Moga Allah pelihara iman kita dan jari jemari kita daripada maksiat kepada Allah dan dosa terhadap manusia.

    Sekian.

    Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul lah pendapat anda itu.. Tidak ada silap nya melainkan yg betul semata2.. Nukilan ikhlas Datuk seri Dr Hj labu labi al Intani al jawi.

      Delete
    2. suma ana ada baca, tapi tak paham kepala ekog,anta palak atasan sbb anta dato'
      ana cuma palak bawahan jd kulibatak sampe toa,masaalahnya bila ana baca ulang-ulang ana punya palak hotak jd pening sama juga ana punya palak bawah, maksud ana ,palak utoh..

      ana mau tanya pas parti pemerintah atau parti pembangkang... kelantan anta dah bwat hukoman isle dak lagi kalu blom elok bwat d kelantan dahulu,anta tanya najib tentu dia setuju kot sbb dia pong mcm anta palak atasan.
      sat, ana kena mkn dan minum ubat bagi ana punya darah tingi turon..
      jadi palak bawahan mau mkn ubat pong besusah payah nak habag sama anta.

      mat sawang @ kulibatak toa.

      Delete
    3. Mengaku aje lah 90j masuk akaun Affin bank..apa hukum memipu dalam hudud PAS potong lidah..

      Delete
  27. Jawapan yg mantap utk Pas yg semakin Gong n bengong sekaramg ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khairuddin tak payah lah tulis panjang lebar berjela jela. Kita semua tahunsejarah dan tengok depan mata kita dan tgk macam mana gelagat dan peel Pas, apakah selama kini yg bergelumang dengan DAP tu baru sekarang ni di kata kan tak betul. Apakan salah dan terpesong Tok Guru Nik Aziz selama kini. Apakan Pas dulu tak betul dan sekaramg baru Pas yg betul. Jauh sgt Pas ni dari perjuangan asal. Islam di jadikan alat utk Politik semata. Kesalahan depan mata tak de langsung berdecit utk di tentang tapi konon nk betulkan yg tak tahu punca dan nak buat undang2 syariah yg baru. Untuk Khairudin, tak payah cerita panjang lebar cuma nasihatkan lah barisan kepimpinan Pas yg ada dan lihat punkoq masing2 yg penuh lumpur dan menjengkelkan.

      Delete
  28. Tok peti perlis tidak gong cuma hidung kembang...terasa lebih.

    ReplyDelete
  29. PAS terang terang mempermainkan hukum dan agama Islam untuk kepentingan politik semata mata. PAS lah yang mengelirukan ummah dengan hukum yang berubah ubah, tidak konsisten dengan mempopularkan berbagai istilah Arab (sedap didengar dan senang dipercayai orang orang kampung) untuk menghalalkan perbuatan mereka. Dulu UMNO BN lah taghut, sembahyang tak sah berimamkan orang UMNO, kawin UMNO PAS tidak sah dan diragui, sembelihan orang UMNO haram dimakan dan banyak perkara lagi. Perpecahan dikalangan masyarakat pendalaman cukup ketara kerana pimpinan PAS yang perdagangkan hukum agama.

    Bila bersama UMNO BN dulu, segalanya halal belaka, bila berpecah, terus UMNO BN ini parti taghut. Sebelumnya DAP ini musuh Islam dan kafir harbi. Bila bersatu bawah PAKATAN RAKYAT, hukum berubah dan dibolehkan atas istilah baru yang dipopularkan. Kemudian berpecah dan bermusuh dengan DAP dan Pakatan Rakyat, istilah baru lagi diguna pakai untuk halalkan perbuatan PAS. Dan sekarang PAS kembali sedondon dan halal pula untuk bekerjasama dengan UMNO BN yang masih kekal dengan perlembagaan penjajah sejak dulu mahu sekarang. Malah UMNO sekarang lebih kronik berbanding UMNO sebelumnya, tapi hukum PAS sekarang membolehkan pula bekerjasama dengan UMNO BN yang semakin jelas menyeleweng, korupsi dan kekal dengan perlembagaan yang sama. UMNO tak pernah berubah. DAP juga kekal seperti sebelumnya tapi dunia melihat hukum PAS tidak pernah konsisten dan berbagai istilah Arab dipergunakan untuk menghalalkan cara marba dalam perjuangan PAS yang kononnya mendakwa merekalah ulama yang sebenar.

    PAS cukup perasan dan tak sedar diri. Pimpinan PAS merasa seolah2 PAS dan para pengikutnya tak ubah umpama pengikut2 zaman Rasulullah yang taat setia, zuhud dan berjuang semata mata kerana Allah. Walhal pimpinan PAS ramai yang diragui, berjubah labuh berserban besar tapi dibelakang penagih filem biru. Pengikut PAS kaki betina dan kaki ekur berlambak walau pun dapat dilihat mereka ini solat berjamaah. Pimpinan kawasan dan bahagian sebahagiannya kaki perempuan dan pengayat dalam media sosial, menjual ayat ayat agama untuk membelit wanita dan isteri orang, malah ada yang membuat hubungan yang tidak sanggup untuk disebut disini. Di luar nampak putih, tapi di dalam, Allah yang tahu. PAS dan pengikut begini kah yang hendak menyamakan diri mereka dengan tentera Rasullullah yang memenangi peperangan dengan bala tentera yang kecil menentang musuh yang besar jumlahnya?. Pada PAS, Allah akan membantu dan pimpinan PAS sentiasa menunjukkan contoh bagaimana tentera Rasulullah sentiasa dibantu Allah walau pun sedikit bilangannya. PAS dan pimpinan mereka tak sedar diri. Bagi mereka, akal tidak penting asalkan hukum ditegakkan. Pada PAS, kita tidak perlu terlalu bergantung kepada akal, apa yang penting adalah ayat ayat Allah sedangkan Allah anugerahkan akal agar umatnya dapat mencari jalan yang bijak dan terbaik agar hukum Allah akhirnya tertegak, bukannya semberono dan membabi buta. Continue...

    ReplyDelete
  30. PAS dan Hadi tak perlulah menafikan bahawa apa yang telah mereka lakukan telah banyak memecah belahkan ummah Islam sebenarnya. Hadi hanya layak digelar saudagar agama saja, melacur agama, mengubah ngubah hukum mengikut kehendak semasa hingga mengelirukan masyarakat. Bagi Hadi dan PAS, kepercayaan masyarakat pendalaman lebih penting (ini sebabnya kenapa PAS kuat dipendalaman kerana permainan hukum hakam lebih mudah untuk menjerat masyarakat yang taraf pendidikannya lebih rendah berbanding masyarakat dibandar). Najib dan UMNO BN terang terang telah melakukan rasuah, menyeleweng, menganiaya ummah Islam khususnya melayu di Kelantan dan Terengganu sedangkan DAP tidak pernah melakukan rasuah dan penyelewengan sebesar apa yang telah UMNO BN lakukan selama ini, anihnya PAS kini boleh bersekongkol dengan imam UMNO yang dikatakan solat tidak sah jika kita mengikutinya. Lebih bangangnya PAS kini lebih mempercayai janji janji pimpinan yang dikatakan taghut, munafik lagi maha perasuah, kononnya demi agama Islam dan melayu. PAS tidak saja sentiasa mengubah hukumnya malah kini telah menerima assabiyah sebagai sebahagian perjuangangannya. Kerana itu Melayu UMNO yang terbukti maha perasuah dan penipu telah pun menjadi sebahagian dari perjuangan PAS sendiri.

    Hakikatnya Hadi dan segelintir pimpinan tertentu telah terjerat dengan huluran besar atas nama demi Islam kononnya. Hadi tertipu dengan kelicikan Najib UMNO (lihat bagaimana lakonan Najib mampu membuatkan almarhum Harun Din mempertahankannya dalam isu 2,6 billion RM yang masuk ke akaun Najib. Ini contoh ketara bahawa ulama dan seorang pimpinan PAS serta ketua MSU PAS yang mudah digorengkan oleh Najib dan UMNO). Hadi sukar untuk berpatah balik lagi kerana telah terperangkap dek jarum halus yang memasuki melalui menantu kesayangan. Dan Hadi akan menjadi mangsa belit Najib Razak selepas almarhum Harun Din. Kita lihat saja apa kah kata kata saya ini benar atau tidak.Saksikan nanti wahai pengkagum pengkagum parti PAS. Kesal kalian tak akan berkesudahan akhirnya.

    ReplyDelete
  31. Personalan huduh dll adalah persoalan semasa yg perlu ditandatangani secara hikmah... persialan bila orang yg mengaku islam dan pejuang islam dengan slogan slogan yg hebat spt islam madani... kepimpinan melalui ulama dan fundamentalist idlamic state yg akhirnya BERSATU dengan ajaran pluralisma murtad... lgbt dan gay jadi kenyataan bila pemimpin yg kononya islam akhirnya memperlecehkan dan menghancurkan hukum islam itu sendiri dengan.menyatakan hukim lapuk dan lain lain adalah keterlaluan..... kenapa mufti perlis yak sentuh pasal ini oleh sebab kesucian islam jtu diperlecehkan oleh pemimpon yg kononya pejuang islam maka RUU335 ini perlu diperketatkan lagi.. masalahnya krnapa mufti itu tak soal ini.....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous13 February 2017 at 23:16,

      Kenapa awak nak menyalahkan Dr Asri berkenaan perakaran lgbt, gay dan sebagainya?. Bukan kah yang membenarkan semua ini berlaku adalah penguasa iaitu kerajaan UMNO BN yang memerintah selama ini dan kini di pimpin Najib Razak. Anihnya kenapa PAS dan pimpinan PAS boleh beklerjasama dengan UMNO BN yang kian kronik dan teruk berbandingh sebelumnya. Tindakan PAS sebenarnya memberi talian hayat kepada UMNO BN itu sendiri. Celaka lah PAS dan pimpinanya, jika pasti perasuah, munafik, taghut dan yang dicap juga kafir oleh PAS sendiri masih terus berkuasa nanti hanya kebodohan dan kedunguan pimpinan ulama PAS dalam pencak silat politik dunia moden hari ini. Sedar atau tidak bahawa pimpinan UMNO sendiri tidak ikhlas dalam perkara ini. Almarhum HArun Din berkemungkinan terkilan kerana terperdaya dengan liciknya NAjib Razak menjeratnya dalam isu duit 2.6 billion yang masuk ke akaun peribadinya. Yakinlah akan ada ulama "besar" lain yang akan menjadi mangsa Najib seterusnya

      Delete
  32. 23.35
    Bodohnya fakta yg diambil... sapa yg BERSATU dengan gerakan pluralisma murtad... lgbt dan gay...syiah.. DAP evanglista komunis..? UMNO dan PAS kah atau...PKR (pluralisma aljuboori)..PAN(syiah)...G25..DAP(evanglista) lgbt dan gay yg memperjuangkan agenda yahudi penjajah di Malaysia..? Sebelum nak tulis siap fajta dengan betul jangan nak main sondol mcm babi utan..
    2.5 billion yg dituduh selagi tiada tuduhan dan jatuh hukum dimahkamah selagi itu yg dituduh tak bersalah... 30billion Forex Bank Nrgara sapa yg penyamun mana yg songlap... BMF mengorbankan syuhada Abd Jalil penyamun mana yg songlap yg akhirnya di bailout Petronas. ...kes bailout yg mengornankan nyawa syuhada Abd Jalil...
    tulis dng fakta mongokkkk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu krn amanat Hj hadi, ustaz Ibrahim Libya di angkat syuhada, jalil di chop mati kapir,tp bila hadi dh sedondon dgn umno, jalil Dan tukar status jd syuhada... Syuhada ikut pas ni ikut iklim politik semasa.. Tp syuhada ke tidak itu hak Allah semata2... Nukilan ikhlas datuk seri Dr Hj labu labi al Intani wal peraki.

      Delete
    2. Syuhada anak pak mat tetiruk je tak ubah ikut iklim, dia ikut usia..Syuhada pas kalo cantik, lama dah jd bini no berapa pemimpin buluh kasap..nasib badan..

      Delete
    3. Aku takut main ikut iklim cuaca. Bila sejuk malam aje, hah, memikirkan nak cari bini nombor berapa le.

      Maalom lah, kilang yang ada dah tutup. Nak keluarkan dedak aje pun dah bosan, hehe

      Delete
    4. 23.35.....aku rasa ni macam Nek Tempoyak jer.....

      Kalo selagi 2.6b dan 1MDB tu tiada tuduhan dan jatuh hukum dimahkamah selagi itu yg dituduh tak bersalah.........maka forex dan BMF pon tak boleh disabit atas sesiapa sebab selagi tiada tuduhan dan jatuh hukum dimahkamah selagi itu yg dituduh tak bersalah.

      Tun M kata.....sila tubuhkan RCI untuk siasat semua kes2 di atas.
      Jazakallahukhairan.
      Nukilan ikhlas....
      Phantom Al Kuale wal Kangsori.

      Delete
    5. Pembetulan.
      Posting di atas untuk 23.49........bukan 23.35.
      Maaf atas kesilapan.

      Delete
    6. Anon 23:49
      Kau tulis 2.5 billion yg dituduh selagi tiada tuduhan dan jatuh hukum dimahkamah selagi itu yg dituduh tak bersalah. Tak ada sesiapa pun akan dituduh berkaitan 2.5 billion sebab kes berkait nilainya 2.6 billion.
      Kau tulis 30billion Forex Bank Nrgara (aku copy apa yang kau tulis…. Ejaannya Negara bukan Nrgara) sapa yg penyamun mana yg songlap. SIAPA YANG SONGLAP??? Dah ada tuduhan dan jatuh hukum kat mahkamah ke???
      Kau tulis BMF mengorbankan syuhada Abd Jalil penyamun mana yg songlap. Yang ini dah jatuh hukum pun, kau tak tahu ke???
      Kau tulis gerakan pluralisma murtad... lgbt dan gay...syiah.. DAP evanglista komunis..? UMNO dan PAS kah atau...PKR (pluralisma aljuboori)..PAN(syiah)...G25..DAP(evanglista) lgbt dan gay yg memperjuangkan agenda yahudi penjajah di Malaysia…. Huh!!!! Yang ini dah ada tuduhan dan jatuh hukum kat mahkamah ke??? Atau kau main ikut sedap mulut aje…

      Kau yang letak syarat, kau sendiri yang ubah. Kalau nak tulis, tulislah dng fakta mongokkkk.... (pinjam perkataan kau sendiri)

      Delete
  33. .

    .
    Saudara-saudara ku.

    Lihat lah siapa yang bermain dengan ayat Allah ?

    Saya lihat Dr Maza tidak mengunakan ayat-ayat Allah untuk menjelaskan pendirian nya. Bukannya Dr Maza tidak yakin atau tidak sesuai tapi belum masanya dan bukan di tempat yang terbuka.

    Dr Maza sudah baca perangai orang PAS dimana bila nak patahkan hujah orang suka mengguna ayat Allah. Orang PAS rasa ayat itu bukan untuk mereka tetapi hanya untuk orang yang bantah atau yang lawan kehendak mereka.

    Apa jadi kalau Dr Maza juga mengguna ayat Allah ?

    Sebagai satu contoh 'orang bodoh' bukankah pemimpin yang telah menerima RM 90 juta kemudian memberi alasan yang tidak masuk akal untuk tidak menyaman orang yang menuduh?

    Mereka guna ayat 'bodoh' tapi mereka tidak takut langsung ayat itu berbalik kepada mereka ?

    Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Saudaraku,

      Mohon memberi pendapat.

      Ayat tntg orang bodoh yang digunakan oleh ustaz PAS ini adalah ayat 13 surah Al-baqarah. Kadang2 untuk melihat siapakah yang dimaksudkan di dalam ayat ini boleh saja cari di ayat2 selepasnya.

      Jom tengok terjemahan ayat 14:-

      "Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman mereka berkata 'kami juga beriman'. Dan apabila mereka bertemu dengan puak syaitan mereka, mereka berkata "sesungguhnya kami masih bersama kamu dan kami hanyalah memperolok-olokkan (orang-orang yang beriman)".

      Siapakah yang memiliki ciri bila jumpa golongan beriman (bukan golongan sendirilah tu,sebab golongan mereka disebut golongan bodoh) mengaku bersama golongan itu, bila balik jumpa puak sendiri mengaku pula hanya memperolok-olokkan orang-orang yang mereka bertemu seblumnya?

      Dulu masa PAS bertemu UMNO konon berbicara tntg perpaduan Melayu Islam, selepas pertemuan itu Nasharudin Mat Isa (PAS) mempersendakan Dusuki (UMNO) konon Dusuki jahil dan tak tahu berdoa dan hanya mampu suruh baca fatihah sahaja.

      Punyalah perasan pandai sampai mempersendakan Alfatihah sebelum melihat maksudnya. Jom lihat maksud 2 ayat terakhir surah yang menjadi persendaan Ustaz PAS ini.

      "TUNJUKKANLAH KAMI JALAN YANG LURUS".
      "IAITU JALAN ORANG-ORANG YG DIBERI NIKMAT OLEHMU, BUKAN JALAN ORANG-ORANG YANG KAU MURKAI, DAN BUKAN PULA JALAN MEREKA YANG SESAT".

      Itu kisah dulu, sejak dapat pangkat melalui UMNO, Nasharudin tetiba berubah nada. Tapi ciri2 memperolokkan golongan orang beriman yang lain masih kekal dgn golongan ini.

      Masih ingat apa yang mereka kata dan lakukan kpd PPBM sebelum dan selepas Tuan Ibrahim dan Mukhriz bertemu konon untuk berbincang?

      Masih sama, mereka perolok-olokkan PPBM konon PPBM berebut mereka. Bila Tun M kata 'time is up' tetiba mereka yang mahu runding semula. Lepas runding diperolokkan lagi. Bila Tun M beri masa sebulan dihentamnya pula orang itu.

      Dan olok-olokan ini akan terus berlangsung sehinggalah PPBM sendiri yang berkata 'cukup'!!!.

      Sebab inilah ciri orang bodoh. Memperolok-olokkan.

      Siapakah yang lebih mirip dengan ciri2 orang bodoh yang disebut dalam ayat 14 iaitu 'bertemu orang beriman daripada golongan lain, dan kemudian bila balik kepada golongan sendiri mereka perolok-olokkan golongan yang mereka bertemu itu? ".

      Tak perlu jawab siapa, cuma fikir dan renungkan baik2. Dan paling penting semasa merenung itu jangan lupa banyakkan recite alfatihah mudah2an dikabulkan doa yang berada di 2 ayat terakhir surah itu.

      Dan renung juga ayat 58 Surah Al-Maidah yang bermaksud seperti berikut:-

      "Dan apabila kamu mengajak mereka bersolat, mereka mengambilnya menjadi olok-olokan dan maina-mainan, yang demikian itu adalah kerana mereka kaum yg tidak memikirkan".

      Bukankah Alfatihah yang dipersendakan oleh Ustaz PAS selepas pertemuan dgn ustaz UMNO adalah rukun solat?

      Wallahu a'lam.

      Delete
  34. .

    Al Quran itu satu tetapi mengapa ada 4 mazhab dan ada berbagai kelompok seperti syiah, wahabi, suni, dll..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahu lah kamu, wahai insan al-taktahu apa maksudmu, bahawa agama Kristian pun ada beratus puak.

      Puak apekenama yang berpecah dari Katolik aje ada 140 puak kecil, mengikut Abdullah Yusuf Ali, bekas pensyarah (Greek lecturer) yang telah membuat comparative analysis dan menulis beribu mukasurat komentari di atas Al Qur'an, dalam terbitan nya "The Meaning of the Holy Qur'an".

      Ingat, Raja Englaaaaaand, King Henry VIII, tubuhkan puak Kristian yang lain di gelar Church of England, bila Pope di Rome tak kasi dia kawin dengan pompuan yang dah janda.

      Jangan main2, beb, betapa kuasa Raja England di masa itu. Atau betapa kuasa si Mak Janda, hehe.

      Delete
    2. Tak nak ke labu labi komen pasal si Mak Janda ni???

      Delete
    3. Mak janda punya penangan jatuh katil weh..tak cayer tanya bijan.. Konpam kata org kg teman terbaek..!!!

      Delete
  35. tunggu semua orang hidup senang mewah ada kerja semua toat pada perintah Allah n Rosul
    baru boleh ujudkan hukum jinayah Islam?
    sapa ajar macam tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Labu, haji Hadi tak ajar camtu.

      Ajarannya tak perlu laksanakan sebab 'hudud hanyalah 0.001% daripada hukum Islam'.

      Ini dia yang kata, bukan saya.

      Delete
    2. Bro John Doe......gitu ropenye....teman baru tau....

      Awat tak habaq awai2....cheq ni kurang tau.....

      Delete
    3. Bro john doe.. Teman khilaf kt situ.. Hj hadi tertembak kaki dia sendiri.. Dia ingat Kita lupa dan nk kena beriman dgn apa dia ckp.. Unknown LOL

      Delete
    4. Bro labu, bro phantom dll.

      Yang ini memang betul keluar dari mulut Hadi sendiri. Bukan saya reka.

      Semasa berkempen di Terengganu mereka berjanji 'kalau kita menang besok sebelum ayam berkokok, kita akan tegakkan hukum Allah (maksudnya hudud jenayah)".

      Selepas diberi kemenangan dah bbrp bulan menjadi 'Dato Seri Menteri Besar' Darul Iman, ia telah ditanya bila nak laksana hudud, ia beri jawapan 'pelaksanaan hudud memakan proses yang panjang'.

      Apakah ertinya proses yang panjang sedangkan hudud PAS diluluskan dalam Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 3 November 1993, dengan nama Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993. Mengapakah tidak memilih jalan pendek dengan menggunakan hudud PAS Kelantan, sedangkan larangan terhadap qariah menyertai tilawah mengikut keputusan Kelantan?

      Selepas beberapa lama tiada apa-apa permulaan kpd proses yang panjang itu (yang janji asal sebelum ayam berkokok), ia ditanya lagi tentang pelaksanaan hudud di Terengganu dan ia dengan yakin menjawab "Hudud hanyalah 0.001% daripada hukum Islam". (Utusan Malaysia 7 Mac 2000).

      Apa yang menghairankan penggubalan Hudud Kelantan dahulu di pengerusikan oleh Haji Hadi sendiri.

      Menipu, mungkir janji, dan akhir sekali memberi jawapan berbentuk 'beriman kepada sebahagian kitab (99.99%) dan engkar kpd sebahagiannya (0.001%).

      Kini hudud dah masuk bawah karpet walaupun ia telah menyebakan tragedi kematian di Memali (dan boleh rembat sekali lagi derma tabung syuhadak ni kononnya).

      Kali ini RUU355 pula yang sah-sah bukan Hudud.

      Mahu percaya lagi kepada Haji Hadi?

      Delete
    5. Masya-Allah.......al-tifu wal-bohooni al-hudud wal-shamfak ab-bawahi al-karfeti.

      Terima kasih atas pencerahan yg detail Bro John Doe. Sekarang baru teman tau.....gitu rope sejarahnye....tak sangka cempedak udah jadi nangka. Sudah tukaarrlah itu macaamm....UTurn laagiii....



      Delete
  36. Sepatutnya kerja PAS yang paling penting, yang paling utama dan yang paling mustahak sekali adalah berdakwah dan mengislamkan orang Asli di Kelantan.

    Ini barulah mengikut sunnah Nabi Muhammad iaitu berdakwah dan mengislamkan kaum.

    Tugas utama PAS bukan untuk mengkafirkan orang, tapi mengislamkan orang.

    Bukan PAS sahaja hendak jalankan hukum hudud. Negara lain dah buat lama dah.

    Yang paling dekat adalah di Aceh. Saya bertanya orang Aceh, katanya orang yang disebat di khalayak ramai adalah orang biasa sahaja, orang yang pangkat tinggi tidak disebat di khalayak ramai.

    Parti lain menawarkan macam-macam, kurangkan tol, lebih banyakkan rumah mampu milik, hospital yang lebih baik supaya rakyat hidup lebih sempurna.

    Kita hendak tanya, PAS hendak buat tawaran hebat dan promosi hebat kepada rakyat kelantan hukum sebat di khalayak ramai, adakah hukuman sebat ini untuk semua rakyat Kelantan tanpa mengira pangkat dan jawatan. Adakah orang yang mencuri 1 ribu ekor ayam kena potong tangan tapi orang mencuri berjuta, berbillon tak potong tangan?

    Kalaulah PAS hendak jalankan hukum hudud, perlu sebut hukum hudud jadi orang paham. Hendak guna nama lain akta 355 supaya sebutannya sedap di dengar dan untuk mengelirukan orang ramai.

    Akta 355 sudah dibuat oleh Yusuf Nor dari UMNO berpuluh tahun lama sudah, tidak jadi masalah pun.

    Sepatutnya 355 dibuat oleh UMNO bukan PAS, saja UMNO hantar bola kepada PAS untuk habuan politik.

    At-Tikiri janganlah nak bodoh-bodohkan orang. (Mana datangnya nama At-takiri)

    Nabi Muhammad bila sampai di Madinah (Yathrib), mendamaikan kaum Ansar yang berperang beratus tahun. Mereka sanggup berdamai. Ini baru betul ikut sunnah Nabi. Parti PAS nak gadoh dengan Amanah, tak mahu sebut Amanah, kena sebut PAN.

    Saya nak tanya At-takiri, adakah ini mengikut sunnah Nabi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tugas hakiki pas tebang balak cri pitih.. Ceramah kencang.. Cakap2..bila dh memerintah dh gelabah puyuh.. Tak reti nk susun ekonomi.. Anak muda x ada keje...isap Dada dan dadah, lari keluar cri kija.. Nukilan ikhlas alumni Anson bay,silver state darul ridzuan..

      Delete
    2. Hahaha, isap Dada. Camne depa nak sokong PAS punya Hudud camtu?

      Hudud memang ada sebut dalam Qur'an, tapi tak nyata. Apa yang PAS mahukan itu ia lah PAS punya interpretasi berkenaan Hukum Hudud tuh.

      Delete
  37. Aku sokong Dr.Maza 200 peratus ini baru betul seorang Mufti....cerdrk dan berbisa,sebab itu beliau dipilih dua kali oleh kerajaan Perlis....syabas diucapkan kepada Dr.Maza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takbir!!! Allah hu Akbar 3 Kali..ameen.

      Delete
    2. Wei depa pas kata dia liberal penyokong wahabi..aku ingat puak yg selalu dok suka kata2 org tak betul ni puak syiah bukan? Hmm, sah dah!

      Delete
    3. Yang suka kata2 org tak betul - aku tertarik dengan kata kata "dahi lekok banyak sangat sujud pun tak jamin masuk syurga ... ati mau baik, be ".

      Delete
  38. PAS partai Lobai Kingcin.
    Hujah dibelit dimutar walau mungkar dah sah dh nyata.
    lobai dh diangkat mahsum mcm system priest.
    Dalam system Priest, budak2 lelaki apren5is cun dikeluarkan akal, dan dijadikan sasaran. Apa priest buat gereja akan sucikan.
    Dalam system Lobai, rakyat dikeluarkan akal, dan digembala utk korban
    Apa Lobai buat tak pernah salah sebab akan disucikwn.
    Islam tak berubah, akal tetap dibekal oleh Allah, dan bukan utk digada8kan pada mana2 Lobai pelakon.
    Hormati lah sesama insan, akidah iman bukan bahan jualan.
    PAS gagal tegakkan perkara asas ini.

    ReplyDelete
  39. PAS is a political party.

    It is not an islamic party as there is nothing islamic about the party.

    An equally corrupt party dressed up in all superficialities.

    Appeared and forced itself to look islamic in form but certainly ZERO in substancd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi nampak gabra pasal tanya 90j..jawapan serupa pencuri baru kena tangkap mencuri..

      Delete
    2. Bro. I cannot agree more with you. In addition, pas is the only party in Malaysia was given an Islamic label by registrar of society.. Man made.. Nothing divine..

      Delete
  40. perut angin minum eno
    pas dah masuk neraka umno

    hadi awang makan bawang
    pas sudah terawang awang..

    tuan brahim naik waja
    harap serban besar saja

    nik abduh kukur kelapa
    harap tumpang nama bapa

    hadi awang nik abduh
    umno bolehlah pas perbodoh

    jubah labuh berkasut sandal
    pas sudah kehabisan modal

    pagi hari kacau dodol
    hadi baik hang jual cendol

    burung merbuk burung tekukor
    tuan brahim baik hang jual lekor

    pas pas pas pas pas pas pas pas
    tangan bau taik aym pun terlepas

    akhirnya;

    hadi awang jual bawang
    tuan brahim jual ais krim
    nik abduh jual budu
    mursyidul naik proton pi padang besaq jual bawang besaq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hilarious to the core.. Nnti depa label Kita liberal dan lgbt.. Ke depa yg pro syiah..

      Delete
    2. 90 juta beb, takkan bukak kedai runcit..

      Delete
    3. Bukak kedai bawang sebab nak tunjuk aje, Bang. Supaya terus dapat simpati penganut.

      Simpan 90 juta tuh baik baik untuk pigi Turkiye, rawat sakit jantung dll. Nanti Najib boleh lawat lagi bila di spital. Pegang tangan lagi macam masa duduk bersama di acara Rohingya.

      Ooops, tersasul sebut, ni orang dah marah Melayu nak bercumbu cumbu di musim Valentine apekenamenye. Kot lbgt nak berpegang tangan pun kena marah.

      Delete
    4. Terhibor aku dengan pantun 2 kerat Cass......mengena tepat tu.....hehehe.

      Delete








  41. MUHYIDDIN RASA TERPINGGIR, MULA RINDUKAN UMNO
    BY KAMALUDDIN @ 阿列克斯 · MONDAY, FEBRUARY 6, 2017 -02-06 15:44:17'

    Dalam hati bekas Presiden Pertubuhan Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yassin agak-agaknya sudah boleh merasakan beliau bakal dipinggirkan apatah lagi selepas pendedahan bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim mengenai pakatan sulit antara Tun Dr. Mahathir Mohamad dan DAP yang mahu mengangkat Datuk Seri Mukhriz Mahathir jika pembangkang berjaya menawan Putrajaya.

    Dan mungkin atas sebab itu, maka beliau mengakui kemajuan yang dilaksanana oleh UMNO dan Barisan Nasional (BN), menerusi pimpinan yang silih berganti kerana Malaysia bermula sebagai sebuah negara yang tidak mempunyai apa-apa selepas merdeka.

    “Waktu itu ilmu yang ada kurang, tiada kilang, sekolah pun tidak sampai ke universiti, hidup melarat…tapi kalau lihat waktu ini, sedikit sebanyak hasil perjuangan itu mengangkat negara kita ke suatu tahap yang boleh dibanggakan,” katanya dipetik Bernama ketika berucap pada Program Bicara Rakyat PPBM di Kampung Batu Sawar, Sungai Lembing, Pahang, kelmarin.

    Walaupun beliau cuba menutup malu dengan menyatakan agak janggal apabila penyokong PPBM mendengar dirinya berkata sedemikian kerana seolah-olah beliau masih berada dalam kerajaan, namun ia adalah kebenaran.

    “Tapi kalau perkara itu merit, itu adalah meritnya. Apa yang benar itu benar. Dalam tempoh berpuluh tahun dengan dasar kerajaan dipelopori UMNO dan BN negara kita menjadi negara maju, terkenal dan dalam konteks Islam, dikatakan negara contoh,” katanya.

    Tidak dapat dinafikan, begitu tinggi pujiannya kepada BN dan UMNO seolah-olah beliau mahu menyatakan bahawa Muhyiddin masih rindukan UMNO, iaitu parti keramat bangsa Melayu ini.

    Muhyiddin mungkin sedar sukar baginya untuk menjadi Perdana Menteri berdasarkan pendedahan daripada Tunku Abdul Aziz itu apatah lagi cabaran Tunku Abdul Aziz agar Lim Kit Siang membuat akuan bersumpah bagi menafikan dakwaan beliau, tidak bersahut sehingga kini.

    Sebaliknya pemimpin DAP itu bertindak balas dengan tindakannya mahu menyaman Utusan Malaysia dan The New Straits Times, bukannya Tunku Abdul Aziz.

    Begitu juga dengan kes yang hangat diperkatakan iaitu skandal yang mengaitkan Muhyiddin dengan bekas isteri orang, Nika Gee Siew Yee.

    Kes itu telah dibawa ke pengetahui Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) dan dokumen penting mengenainya sudah diserahkan oleh sebuah badan bukan kerajaan, Jaringan Melayu Malaysia (JMM).

    Sememangnya pendedahan Tunku Abdul Aziz itu menjadikan Muhyiddin kelihatan agak janggal kerana sebagai pemimpin kanan yang mengepalai PPBM, beliaulah sepatutnya diberikan keutamaan dalam apa-apa jua perkara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamat copy n paste ni besar kemungkinan lembu peliharaan Umno. Tapi bebalnya lebih kurang sama dengan puak Pas Pis Pus....

      Delete
    2. Bukan lembu. Dia badak sumbu. Menyelodok aje di sini tak tau orang bincang topik lain. Geduk.

      Delete
  42. Ustaz kazim kata hukum hudud hukum Allah. Sebelum laksana hukum hudud, perkasa diri muslim dulu. Jangan mencuri, menyamun, merasuah, menipu, memfitnah. Bila itu berlaku hudud Allah boleh/wajib dilaksanakan sebagai deterrent. Ini tidak. Perangai lebih teruk dari pesalah yang sepatutnya dihukum hudud.

    Kalau itulah senarionya, hudud belum dapat lagi dilaksanakan. RUU itu tambahan, namun yang sudah ada tak dilaksanakan....apa benda ini.

    Kalau PAS hendak laksanakan hukum islam, ubah perangai dulu, jangan hipokrit, kafirkan orang, jangan porakporanda rumahtangga orang, solat 2 imam dan lain2. JANGAN BERHIPOKRISI

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hj hadi mgkn telah direkrut tahun 80an lg bila negara huru hara gara2 amanat songsang dia. Utk Selamat kan diri dia setuju kerja sama dgn beri maklumat dalaman parti pd handler dia. Byk cubaan sblm ini utk sokong umno tp di tentang keras oleh TGNA.bila batu halangan dh tak ada, cepat je hadi jual pas pd umno dgn ganjaran 90 juta sebagai habuan. Kita akan saksikan nnti byk lg episod pas dan umno yg lebih sedondon..duit bro..atau dia nk kena seret krn dossiers dia tebal jgk... Nukilan ikhlas alumni Anson bay, silver state... Bg sebijik silver bullet..

      Delete
    2. Hadi main politik yang paling senang - coba sedaya upaya jangan sakitkan hati semua puak, akhir nya dia di resolusikan di suatu muktamar sebagai calon PM dari PAS. Menyengeh PKR dan DAP di masa itu.

      Tak kisah lah Guan Eng menyinga dia tak mahu hazir mesyuarat pucuk pimpinan Pakatan Rakyat beberapa kali hingga Guan Eng istiharkan PR sudah mati.

      Jadi, selagi ada dalam parti yang tak sukakan PAS kerja sama dgn UMNO, PAS akan terus membisu le. Tapi asyik dok diam membisu, nanti dia akan bisul, gamak nya.

      Delete
  43. At-takiri mengatakan bahawa hukum pindaan 355 adalah wajib.

    Mengikut Mazhab Syafie, iaitu mazhab yang digunapakai di Malaysia, tidak ada akta 355. Tidak ada hadith yang mengatakan bahawa wajib menyokong 355.

    Sebaliknya, jawatankuasa teknikal undang Syariah memberitahu banyak perkara yang perlu dihalusi sebelum usul 355 dibentangkan. Perlaksanaan menaiktaraf undang syariah melibatkan badan-badan yang lain seperti Polis dan lain-lain.

    Ini adalah kerana, sekiranya perlaksanaan tidak sempurna dan tidak seragam antara negeri-negeri , ini akan mencemarkan nama baik Islam.'

    Oleh itu, tidak ada sebab untuk kita menyokong akta 355

    Tugas yang utama orang Islam ada memartabatkan Agama Islam, bukan martabatkan mahkamah Syariah.

    Mengikut Sunnah Nabi, Nabi mementingkan MENDIDIK orang Islam, bukan MENGHUKUM orang Islam.

    Saya hendak tanya dengan At-Takiri, kalau orang mencuri mencuri motor, ada 4 orang saksi, dikenakan hukum potong tangan, tapi zaman sekarang orang mencuri berjuta dan berbillion menggunakan komputer, tidak ada saksi 4 orang, adakah ianya akan dikenakan hukum potong tangan?

    Banyak perkara yang At-takiri tak boleh jawap dan tidak mahu jawap.

    Yang mengelirukan orang Islam sebenarnya adalah PAS, bukan Dr. Maza.

    Penyokong kuat TGNA atau At-ta-kanan.

    ReplyDelete
  44. Bagaimana dengan hukum pembalakkan yang berleluasa di Kelantan yang menyebabkan banjir dan musibah di Kelantan?

    Bukankah hukumnya haram.

    Banjir menyebabkan banyak harta benda rosak binasa dan kesusahan kepada rakyat Kelantan dan juga orang Asli di Kelantan.

    Bukankah perkara ini lebih mustahak daripada hukum menyebat orang di khalayak ramai.

    Apakah hukumnya untuk memilih PAS sekiranya PAS menyebabkan kerosakkan bumi di Kelantan. Bukankah hukumnya haram memilih PAS sebagai kerajaan.

    Parti politik sepatutnya berkhidmat kepada rakyat dan menawarkan perkara yang baik kepada rakyat seperti ekonomi yang baik, harga barang berpatutan, rumah murah dan lain.

    PAS menawarkan hukuman sebat kepada rakyat Malaysia. Hukuman sebat ini adalah untuk siapa?, adakah untuk rakyat miskin atau untuk semua orang.

    PAS mengatakan perlu hukum sebat di khalayak ramai untuk memalukan pesalah sekiranya melakukan zina, dan minum arak. Adakah Dato', Tan Sri, Dato' Sri dan pembesar melayu akan dikenakan hukum sebat di khalayak ramai sekiranya melakukan zina dan minum arak atau hanya orang miskin sahaja yang dikenakan sebat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn sdr,

      Orang yang ikhlas akan melaksanakan apa yang telah berada dlm kemampuannya dahulu.

      Penipu pula akan beretorik dgn bnda yang di luar kemampuan dan kemudian salahkan orang lain pula.

      Kalau betul pindaan RUU355 adalah untuk memberikan taring yang lebih di dalam pelaksanaan hukuman jenayah Islam, maka si pelakon 'spendar besar' itu yang patut dikenakan tindakan dahulu di bawah undang-undang yang sedia ada.

      Hudud tak boleh sabit melalui video tapi RUU355 bukan hudud melainkan ta'zir.

      Kenapa berdiam diri apabila melibatkan kepimpinan puak sendiri, sedang dalam masa yang sama meracun pemikiran orang-orang bawahan untuk berhimpun konon menyatakan sokongan kepada undang-undang ini?

      Delete
  45. islam meraikan perbezaan pendapat. ada dua mufti yg memberi komen berbeza. mufti wilayah dan mufti perlis. kita perhalusi dahulu. saya percaya ada kebaikkan keduanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro jo3zul,

      i remember a joke about a man who had never fly in a plane. A stewardess asked him what he would like to drink and given choices...tea, coffee or juices....The man hesitated and said,"I think.. I think... I think...still no answer. The stewardess said...ok keep on thinking:) Got the message?

      The malays and muslims are still thinking. So Edra Energy dah dijual RM9.8 bil, Forest City land dah bagi freehold, TRX junction dah dilelong, Sg Besi Camp dah bye bye dan banyak lagi lah..... Keep on thingking malays and muslims....sehingga tinggal sehelai sepinggang.

      Itulah namanya KESABARAN DAN KEINDAHN ISLAM UMNO DAN PAS

      Delete
  46. Umno dan PAS (DUA KALI LIMA)

    Umno berslogan Membela bangsa, agama dan negara
    PAS berslogan memartabatkan agama Islam

    Bangsa apa yang hendak dibela sekarang?

    Bangsa melayu baik dalam Umno atau pun PAS dah dibangsatkan, maruah bangsa digadaikan dengan wang ringgit, kuasa dan pangkat

    Agama apa yang hendak dibela sekarang?

    Agama dah dilacurkan oleh Umno, used and abused, muftis muted, dumbed and deafened. PAS has manipulated agama untuk mengelirukan ahlinya, mengakafir sesam muslim etc

    Negara apa yang hendak dibela sekarang?

    Umno dah gadai negara, aset2 “dilelong murah”, maruah tercalar, kemerdekaan dikhianati. PAS angguk2, geleng2, tunduk2.

    Kalau ada masih melayu muslim yang tak faham, sahlah bangsa dan negara kita telah dilaknati Allah….

    ReplyDelete
  47. 355 semua cuma mainan auta memggunakan agama dgn niat pancing.
    Bagi uMNo , utk pancing Melayu totok, kononnya mereka bersih, walhal habis rumah tanah telahpun digadai,dilelong.
    Bagi PaS, utk pancing Melayu jumud totok, kononnya mereka bersih, walhal habis tanah rumah balak dh digondol gadai,lelong.

    Persamaannya lagi adalah, bertujuan menyedut keluar akal waras org Melayu. Satu switch akan di masukkan dilitar otak utk on/off rasa ketakutan dan taat buta. Ini bergguna sebagai emotional blackmail.

    Keseluruhannya matlamat wayang adalah bagi mengkambingkan ternakan bagi memudahkan gembala.
    Telahpun terbukti, Malayo yg telah dikosongkan akal akan mudah digembala kiri dan kanan, senang dibuat korban sembelihan dan jualan.

    Tabik spring setuju Dr Maza. Cerdik pandai dalam Partai Umno Pas, dan yg berWAJIB yg lain tu..., usah lah dudok tengok selapis,taat tak tentu.
    Setiap kita terus diuji.....

    ReplyDelete
    Replies



    1. Persoalan yg sering ditimbulkan oleh akar umbi PAS ialah , mengapa PAS dinapi nak untuk menerajui Kerajaan Selangor , seperti yg di ketahui PAS mendapat 15 kerusi DUN, PKR hanya mendapat 13 pada pru13 dulu ( walaupun DAP mendapat 15 juga ,the tuntu Tuanku Sultan akan memilih Melayu sebagai MB)

      Jadi ahli2 PAS merasakan mereka telah diripu oleh PKR Dan DAP.

      Delete

    2. Persoalan yg sering ditimbulkan oleh akar umbi PAS ialah , mengapa PAS dinapi nak untuk menerajui Kerajaan Selangor , seperti yg di ketahui PAS mendapat 15 kerusi DUN, PKR hanya mendapat 13 pada pru13 dulu ( walaupun DAP mendapat 15 juga ,the tuntu Tuanku Sultan akan memilih Melayu sebagai MB)

      Jadi ahli2 PAS merasakan mereka telah diripu oleh PKR Dan DAP.

      Delete
    3. 1014, 1015. Ada 355 alasan.
      Isu lain ko cerita lain, lari focus. Suka alih tiang gol.Tak boleb bawa bincang.

      Delete
    4. Anon 10:15

      Kata nak jadi punahsihat, opps... penasihat eje? Rupanya nak jawatan juga.

      Inilah cakap tak serupa bikin

      Delete
    5. Itulah yg dikatakan..

      Bila ditanya bab 90 jota.. jadi ALIM KUCING
      Bila ditanya bab jawatan.. jadi MALU2 KUCING

      Penyudahnya jadile TAIK KUCING

      Delete
  48. Terbaik MAZA, semoga bakal jadi president ulamak dunia ganti yusuf qardawi, atau ganti hj hadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, siapa yang iktiraf mereka sbg Ulamak sedunia?. Jawapan paling tepat ialah diri mereka sendiri.

      Membentuk satu persatuan orang-orang yang mendalami agama lebih sedikit dari orang awam lainnya dan kemudian memanggil persatuan itu sebagai persatuan Ulamak ini tidak pernah berlaku di zaman salafussoleh.

      Pernah dengar imam2 mazhab, para mujtahid lainnya di zaman tersebut membentuk persatuan Ulamak dan kemudian melantik Presiden, Timbalan Presiden dll di kalangan mereka?

      Mereka beri nama Ulamak kpd persatuan sendiri dan demand agar dihormati seolah-olah mereka ini pewaris Nabi yang sebenar.

      Ada beza di antara nama2 seperti 'kesatuan Ulamak sedunia', 'Dewan Ulamak', 'Persatuan Ulamak Malaysia' dengan 'Persatuan Guru2 Agama Islam',. 'Persatuan Guru-guru Pondok' dan seumpamanya.

      Kumpulan pertama syok sendiri dan kumpulan kedua adjektif.

      Hadith Nabi mengatakan di akhir zaman Ulamak akan habis dan manusia akan mengangkat orang-orang bodoh menjadi pemimpin mereka. Orang2 bodoh ini akan memberi fatwa tanpa ilmu dan menyesatkan orang ramai, maka sesatlah mereka semua.

      Persoalan untuk renungan, sekiranya hadith Nabi menyebut Ulamak makin kurang sehingga akhirnya habis, bagaimana pula ahli persatuan2 yang bergelar Ulamak ini, Ulamak makin bertambah?

      Tidak mungkinkah mereka itulah yang dimaksudkan di dalam hadith tersebut?

      Kepimpinan Ulamak? Slogan yang bertentangan dengan kandungan Hadith Nabi sendiri.

      Siapa kita nak percaya? Hadith Nabi atau orang-orang yang memanggil diri sendiri dan kumpulannya sbg Ulamak?

      Wallahu a'lam.

      Delete
  49. AlQuran,Contoh Sunnah dan hadith terus dicomotkan dan dibisakan dari luaran. Ini sebab makin banyaknya Ular dalam Semak, maka...
    Allah bekalkan akal dan iman sebagai pertahanan terakhir.
    Pertahanan terakhir itu pun tetap akan cuba dimatikan oleh Lobai Ular dlm Semak.
    Siaplah diri pulak utk dicop dgn pelbagai label yg turut siap dinegatifkan, spt liberal,lgbt,gay,songsang dsb.

    Walhal unsur negatif dan bisa nyata Ular dalam semak itu disorokkan.
    Bila yg bodoh dibiar naik keatas, awas patukan berbisanya.

    ReplyDelete
  50. Ape yg disampaikn hari ini akan menjd bukti di akhirat kelak... berckp buruk laa sesme manusia sdgkn nabi xpernah mengajar spt itu... islam keseluruhan ke kamu? Benarlah fitnah di akhir zaman itu sgt dahsyat smpai kamu xmmpu membezakn mana yg haq dan mne yg batil... salah ke menyokong hudud? Salah ke menyokong org yg mengajak kpd kebaikan? Btollah sabda nabi, islam tuh dtg keadaan dagang(asing), dan akan kembali dagang(asing), maka beruntunglah org2 yg asing...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...