Friday, 24 February 2017

CABARAN PEMUDA UMNO SUDAH DISAMBUT....APA LAGI?

Saya, Syed Saddiq, Ketua ARMADA PPBM menyahut cabaran Pemuda UMNO untuk berdebat.

Saya berharap pihak Sinar Harian boleh menganjurkan debat tersebut.

Jangan sekadar selektif wahai Pemuda UMNO.

Bila Sultan Selangor murka akan tindakan pemimpin kesayanganmu, Datuk Jamal Yunos, kamu berdiam diri.

Bila Sultan Johor mengutuk pemimpin UMNO yang hilang kepercayaan rakyat, makan rasuah, biadap dll, diam sahaja kamu.

Bila TS Annuar Musa memperlekehkan Tunku Mahkota Johor, diam sahaja kamu.

Bila YB Nazri Aziz nak "whack" Tunku Mahkota, diam sahaja kamu.

Kalau berani, sila tampilkan Ketua Pemuda UMNO untuk berdebat dengan saya.

Kalau tak boleh, Timbalannya pun boleh.

Kalau masih tak boleh, i'll debate with those who dare.

Saya tak takut. Berani kerana benar!

Jangan memencilkan diri seperti DS Najib yang mengelakkan diri untuk berdebat dengan Tun Mahathir.

Atau apabila Senator Azwan bro pada minit yang terakhir mengecualikan diri untuk berdebat dengan DS Mukhriz 3 minggu yang lalu (Anjuran UKEC)

Atau apabila setiap satu tawaran untuk berdebat berkenaan 1MDB ditolak oleh pemimpin UMNO-BN.

Kalau kita nak berdebat berkenaan Sultan Johor, Selangor dll kita tak akan pergi jauh sebab kedua dua pihak akan "claim" mewakili suara mereka. 

Let's be brave and show to the rakyat who can be the better government. 

Who will serve the rakyat better?

Malaysia ini milik rakyat.

Saya berharap Pemuda UMNO berani untuk berdebat tentang isu isu rakyat  contoh-1MDB/Isu isu ekonomi/social dll.

Cadangan saya, 
"Kerajaan Barisan Nasional, Kerajaan yang Amanah"

Saya akan duduk di meja pembangkang. 

Topik tersebut "general". Boleh bincangkan tentang banyak isu yang dekat dengan hati rakyat.

Saya berharap agar Pemuda UMNO menyahut kenyataan ini.

Syed Saddiq
Ketua ARMADA PPBM.

152 comments:

  1. Bagus. Amat Bagus.

    Nak tengok jawapan Pemuda UMNO.

    Kot tak berani jugak. Atau cancel last minute. Depa famous hal cancel last minute.

    Takut kes 1MDB di keluarkan. Takut kerana banyak pekong amat busuk. US Attorney General yang dulu pun ada cakap seleweng dan songlap. DoJ kata "misappropriation of 1MDB funds and money laundering."

    ReplyDelete
    Replies




    1. KAMI RAKYAT BAWAHAN MAHUKAN ORANG YANG PANDAI BUAT KERJA.

      BUKANNYA YANG PANDAI BERCAKAP SAJA TAPI TAK TIDAK BUAT KERJA

      Kalo bercakap saja nenek ako lagi pandai dp korang




      Delete
    2. KAMI RAKYAT BAWAHAN MAHUKAN ORANG YANG PANDAI DAN BERKELAYAKAN BUAT KERJA.

      BUKANNYA YANG PANDAI MENGAMPU SAJA TAPI TAK PANDAI BUAT KERJA

      Kalau mengampu saja, nenek aku lagi pandai daripada Auditor yang korang pilih tu sebab dia ex-auditor

      Delete
    3. UMNO BN mmg PANDAI sungguh. PANDAI MENIPU ORANG RAMAI. Ini mmg special Allah kurniakan sifat menipu power tahap gaban dan tak tahu malu menipu sama sekali.

      Ada kita berani buat? Ini mmg menipu tahap mukjizat dan karamah dah. Menipu dan rakyat tahu mereka menipu, tapi tak boleh berbuat apa..

      Delete
    4. Jangan bimbang kita tengok dulu APA cerita FOREx kena curi 100B,...

      Dalam masa terdekat akan diumumkan siapa pencurinya oleh Ketua Audid yg baru Najib lantik.

      Yang dulu tu kroni Tun. Tak kan tuduh boss dia.


      Delete
    5. Pemuda UMNO akam beri jawapan SELASA depan .

      Delete
    6. Pemuda Umno lebih bacul daripada Pemudi Umno ......!!

      Delete
  2. Debat bukan budaya kita...kata pm najib..πŸ‘…πŸ‘…πŸ‘…πŸ‘…πŸ˜ΈπŸ‘»

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, seleweng dan songlap pun bukan budaya kita.

      Tapi awat hang buat?

      Ka hang maksudkan songlap bukan budaya Melayu tapi budaya Bugis Lanun.

      Delete
  3. Assalamualaikum wbt. Dalam kes ini, akan kelihatan pihak mana yang betul, pihak mana yang salah. Jangan takut berdebat jika anda (sama ada pihak A mahupun pihak B) berada pada paksi kebenaran. Kami rakyat marhaen akan menjadi juri luar. Insya-Allah kami mengadili anda dengan penuh kejujuran. Ayuh, buktikan kepada kami siapa yang benar. Sila!

    Wassalam.

    ReplyDelete
  4. Bagus cabar saja pemuda umno yang dah mabok dengan dedak dan pungkoq najib , kita tengok teloq ketua pemuda umno dan pemuda umno umumnya besaq ke kecit, yang pasti depa ini berani ampu najib dan harap geng geng yang ada kuasa , agensi agensi berkuasa kerajaan dan TV 3 tolong support kalau sendiri sendiri macam syed saddiq pasti kecut dan penakut sebab jenis penyamun tarbus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, penyamun tarbus. Banyak sangat tengok filem P Ramlee ke, Bang?

      Tapi saya setuju, depa mabok dengan dedak dan pungkoq najib. Pungkoq tu depa nak sium, bau busuk pada depa sedap.

      Tangguh pemilihan pemimpin parti pun depa sengap. Songlap RM2.6 bilion pun depa sengap. Dah angau, beb.

      Delete
  5. Syabas syed saddiq, golongan yang terpelajar dan berilmu serta bertamadun sudah tiada dalam BN sekarang ni.

    ReplyDelete
  6. Pemuda UMNO mana ada telur berdebat???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa akan debat kalau selalu kita sakat.

      Delete
    2. Siapa kata Pemuda UMNObingai tak ada telor? Ada tau....cuma sedang diperam untuk buat telur asin.....aw aw awwwwww!!!!

      Delete
  7. Tun M mewakili kepentingan rakyat. Playboy menjaga kepentingan temboloknya. Manalah sama, Kepentingan siapa? Jauh panggang dari api untok kepentingan rakyat. Mana rakyat yang seronok diperbodohkan dan dikononkan sebagai subjek yang dilindunggi? Tidak perlu kita menjadi
    pendita agung untok mengerti kepincangan ini. Virus penyakit hati mencintai dunia yang melampau yang harus dibayar oleh rakyat sama ada langsung atau tidak langsung bakal hidup di dalam diri yang punya peluang untuk menyalah guna kuasa yang ada pada mereka. Jangan lah kita menjadi iblis bisu. Melihat sesuatu yang tidak benar tapi kita diam maka itu sama lah seperti menghalalkan kesalahan itu. Renungkanlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia ni mengata Tun M playboy ke? Bangang betul.

      Sebiji fakta pun takda di komen nya.

      Ha nya angin busuk dari bontot Ah Jib Gor yang di korek nya.

      Delete
    2. Bagus..jgn jd iblis bisu. Renung2 kan. Buka otak & brfikirlh tanpa had.

      Delete
    3. Awat hang bisu, tak menguak sikit pun pasai mcm2 yang tak betui Njib buat?

      Dapat banyak dedak ka?

      Delete
    4. Saya orang dari selatan semenanjung. Saya rasa yang dimaksud nya 'playboy' tu jelas. Tentu saja bukan Tun M yang tiada kepentingan mengaup keuntungan di negeri paling selatan di semenanjung yang dibahaskan Tun M didalam blognya dan dia di tuduh sebagai ahli politik yang
      melampau. Siapa yang menuduh Tun M? Baru pakcik faham kalau gitu oiiiiii

      Delete
    5. 21.40,bukan TUN yang dimaksudkan oleh 21.24.sila
      baca semula boleh.Anda akan faham siapa kah gerangan yang dimaksudkan itu.

      Delete
    6. Ya Md Noor saya baca ada ayat 'Manalah sama' makna nya dua orang yang berbeza. Kesian 21.24 kena hentam kaw kaw oleh 21.40, 21.42 dan 21.49. Kalau tak faham juga kita pinjam dailog Ahmad Nisfu: Bukan shaitannnn .....setannnnn. Sulllltan

      Delete
  8. Tengok dari apa Syed Saddiq kata di atas, aku tak khuatir langsung PPBM boleh menang debat itu.

    Nampak nya orang muda Syed Saddiq tuh. Tapi kuat semangat nya, cergas otak nya, berdesing hujah hujah yang di keluarkan nya di masa menyahut cabaran Pemuda UMNO. Saperti di kenyataan nya di atas.

    Kot gagap yang umur dah 40 tahun tapi belom tercapai azam yang di hebohkan nya nak jadi PM di umur 40 itu. Gagap di buat dek Syed Saddiq.

    Budak Okspod banyak tahun ikut bapak dia yang kerja di Kedutaan2 di luar negara, kot cakap BM pun tak lancar.

    Tak berani dia. Kot dia hantaq yang nama ada "double e" pi berdebat dengan Syed Saddiq. Dia dah naik Haji / pergi Umrah banyak kali. Atas Urusan TH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia akan sambut cabaran ini dengan syarat debat itu dikendalikan dalam bahasa Tamil.

      Delete
  9. Kalo takde pemuda umno yg berani, minta unknown aka sahabat, kojola, srlangor atau new castle menjadi wakil umno bn untuk berdebat dengan syed saddiq ni..dekat sini cakapnye bunyi hebat..ini le masa korang nak tunjukkan kebenaran setiap komen kamu disini...ayuh!! Tak begitu bro john doe dan sahabat perjuangan yg lain? Ada beran ke diaorg...kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana hebat nya University Newcastle? Sebut sekali, oang tanya tiga kali. Apa nama, di mana, keluaq PhD tak payah attend lectures buat di internet aje ka.

      Yang lain di sebut tu semua nya haprak. Mesti nak Okspod atau Tabung Haji SPM punya taraf baru boleh debat dengan Syed Saddiq.

      Delete
    2. Anon 21:45 jangan takbur. Jangan riak dan jgn cabar orang sesuka hati kau.

      Bro John doe bukan tandingan kau. Beliau seorang yg berilmu pengatahuan tinggi, tajam akal fikirnya dan mempunyai pengalaman hidup yg luas.

      Manusia yg tak cukup akal mcm kau tidak akan mampu berhujah dgn beliau.

      Dalam bahasa yg mudah difahami biar aku simpulkan di sini bahawa bro John doe lebih dahulu memijak kakinya di muka bumi ini sedang kau pada masa tu masih lagi air mani yg masih belajar berenang tenggelam timbul dlm kerandut bapa kau.

      Aku tidak suka berbahasa kesat sesama insan tetapi hanya bahasa kesat ini sajalah yg mudah kau fahami dan sedar siapa diri kau sebenarnya.

      Delete
    3. Maaf bukan anon 21:45 tetapi anon 21:59

      Delete
    4. banyak pengalaman dengan keburukan yang dilakukan tidak bermakna pada rakyat..

      Delete
    5. Anonn 02:32 Hanya orang yg jahil saja yg berkata sedemikian bercakap begitu kononnya bagi pehak rakyat sedang diri tuan sendiri orang putih kata full of shit.

      Delete
    6. Terima kasih sdr anon 21:45 dan bro Zack.

      Maaf saya tak dapat nak masuk komen bbrp entry ni kecuali mgkn yg singkat sahaja disebabkan terlalu sibuk dgn urusan keluarga. Ada hal.

      Bto Zack, kaau dibaca balik komen anon tu dia sebenarnya perli kejora unknown dan kota baru, dan minta depa sambut debat tu bg pihak UMNO.

      Cuma saya rasa tak perlulah hantar macai tahap merapu untuk debat dgn syed Saddiq. Ketiga-tiga depa ni dalam blog ni pun tak lepas takkan nak wakil UMNO pi debat dgn SS kot.

      Apa pun kita tggu jwpn UMNO.

      P/s - saya masih berhutang jawapan kpd Unknown tempoh hari. Mudah2an hari ini cukup masa untuk menjawab Unknown.

      Delete
    7. Betul tu John Doe.

      unknown aka sahabat, kojola, srlangor atau new castle TAK LAYAK.... PERIOD

      Delete
  10. Stkat hebat brhujah blom tentu isi yg kluar benar2 tulen dan boleh dprcayai. Selagi yg brdebat itu nawaitu nya yg penting bos aku menang".

    Masing2 akan menegakkn pihak mereka yg benar. Isu pokok tetap jugak tdk selesai.

    #Allahpeliharalahnegaraku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi, kamu nak kasi eksekius supaya Pemuda Umno tak hadzir debat?

      Takut ka?

      Delete
    2. camano allah nak peliharo negaro kito,dari MO1 hinggo penasihat ugamo,semuonye PENYAMON.
      Kan dalam quran dah kato,sesiapo makan yg haram ,bukan babi jo,tapi mengketedarah duit rasuah,DOAnye tak diterimo.kamu ni setakat hebat kek sini,konon-konon bagussssssssssssssss.

      den tahulah kamu ni geng ISMA..SEBANTAL DONGAN PAS.

      Delete
  11. RCI Kerugian US$ 10 Bilion FOREX Bank Negara: “Setiap Orang Mula Selamatkan Diri”
    RCI adalah untuk menyiasat kerugian Forex Bank Negara Malaysia sebanyak AS $ 10 bilion yang akan menentukan nasib dan masa depan Pakatan Harapan ini. Kit Siang sekarang perlu membuat keputusan samada untuk membenarkan rakan kongsinya Mahathir dan Anwar ‘dihukum’ atau berdiri bersama mereka dan ‘dihukum’ bersama. Salah satu keputusannya bakal memulihkan kredibiliti beliau, tetapi Pakatan Harapan akan berkubur, manakala satu lagi keputusan menyebabkan beliau sendiri bakal dikuburkan. Kedua keputusan tersebut bagaimana pun berakhir dengan ‘berkubur’
    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak (atau mungkin pegawai penasihat beliau) adalah ahli strategi yang bijak. Seawal 2013 mereka sudah berbau sesuatu apabila pelbagai langkah telah dibuat untuk mensabotaj 1MDB. Dan salah satu pemain utama dalam usaha ini adalah Bank Negara Malaysia, yang pada masa itu adalah di bawah Dr Zeti Akhtar Aziz.

    Bagaimanapun, kita telah menulis tentang perkara tersebut banyak kali dan ianya bukan lagi ‘berita’. Dan Sarawak Report mempunyai versinya yang tersendiri mengenai perkara tersebut. Sudah tentu, sama ada anda percaya versi Malaysia Today atau versi Sarawak Report bergantung kepada pihak parti politik mana yang anda sokong. Membahaskan kebenaran atau sebaliknya berhubung kedua-dua versi yang bercanggah adalah umpama seorang Kristian dan Muslim membahaskan sama ada Bible atau Al-Qur’an adalah perkataan yang benar dari Allah.

    Pendek kata, percaya apa yang anda mahu percayakan kerana majoriti kepercayaan tidak disokong oleh fakta atau bukti saintifik tetapi pada berat sebelah, kepercayaan dan kesetiaan membuta tuli. Logik dan akal tidak boleh mengubah kepercayaan seseorang apabila seseorang yang telah memutuskan untuk beliau mempercayai akan sesuatu. Dan satu perkara yang pasti, hanya kerana anda percaya itu tidak bermakna anda betul kerana orang yang berfikiran tertutup pun ada pegangan kepercayaannya.
    Bagaimanapun, saya mula dengan mengatakan bahawa Najib atau mungkin pegawai penasihat beliau adalah strategis yang hebat. Dan ini adalah kerana mereka telah berjaya mengenepikan pengkritik Najib. Dan mereka melakukan ini dengan menggunakan senjata musuh-musuh mereka sendiri terhadap mereka.Langkah hebat ini kami gelarkannya ‘Taichi’.
    Semuanya bermula bulan lepas apabila bekas Penolong Gabenor Bank Negara, Abdul Murad Khalid, mendedahkan bahawa Bank Negara sebenarnya kehilangan AS $ 10 bilion dari 1989 hingga 1992 kerana bermain pasaran Forex, angka yang lebih besar daripada apa yang kerajaan pada mulanya isytiharkan. Ini membuka kotak ‘Pandora’ – dan kotak ‘Pandora’, apabila sekali dibuka, ianya tidak akan dapat ditutup lagi.

    Anda boleh mendengar bunyi pin jatuh kerana keadaan senyap sunyi berikutan pendedahan terbaru ini sebulan yang lalu. Semua orang kekalkan berdiam diri dengan hanya memerhati apa yang akan berlaku.Perkara ini akan meletup dan mereka tahu ianya akal berlaku. Semakin pembangkang mengasak untuk menutup isu tersebut dengan mengatakan ianya adalah cerita lama dan tidak lagi relevan, mereka sedar ianya tidak akan berlaku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oik, lagi nak elak cakap pasai debat, keluaq benda lain dari pungkoq dia yang kena korek.

      Delete
    2. the answer is simple.. RCI..dont u get it?

      Delete
    3. Forex ia lah kerugian akibat usaha mengstabilkan mata wang Ringgit, bangang.

      RM2.6 bilion masuk akaun sendiri terang terang "misappropriation of 1MDB funds and money laundering," kata DoJ USA.

      Menyebabkan 1MDB terhutang RM53 bilion, IPIC tuntut RM28 bilion Arbitration Court London dah putuskan.

      Delete
    4. kalau nak rci...semua kasi rci......2.6b, 42juta, tantuya....audit yg jadi osa pun kasi declassified.....

      knp bila isu org lain rci.....isu taik sendiri......bisu......

      takut bukak mulut...lagi banyak taik keluar.....pirahhh.....

      cakap punya baik.....tapi org tahu hati busok....

      pigs!

      Delete
    5. Anon 21:56

      Ulasan macam orang bengong je .

      Delete
    6. Sekarang giliran kita mengcopy paste, tak kira tajuk -

      1. Tiba-tiba Pemuda UMNO mahu skandal BMF 40 tahun yang lalu untuk tertakluk kepada siasatan oleh Suruhanjaya Diraja.

      2. Kebanyakan Youths UMNO tidak dilahirkan lagi atau telah Tot kecil apabila skandal BMF yang menjadi tajuk utama. Jelas sekali sesetengah orang sedikit lebih tua telah meletakkan idea-idea ke dalam kepala mereka. Mereka tidak dapat tahu banyak mengenai BMF. Pada dasarnya kebangkitan mereka skandal BMF yang bertujuan untuk mengalihkan perhatian daripada skandal serius semasa mengenai 1MDB dan Najib 2.6 bilion ringgit dalam akaunnya.

      3. Tidak ada perbandingan antara BMF dan pengendalian saya tuduhan itu dengan Najib dan penyalahgunaan kuasanya dan kerugian berbilion Ringgit 1MDB wang. Sudah tentu pada masa yang singkat yang saya mempunyai berbilion-bilion Ringgit dengan akaun peribadi saya. Kerugian dalam kes BMF adalah disebabkan oleh pengurusan yang tidak bijak pinjaman daripada BMF. Penyebab yang telah dikenal pasti dan tindakan undang-undang yang diambil oleh pihak berkuasa yang berkaitan.



      4. BMF urusan bermula sebelum masa saya dan saya memastikan siasatan dijalankan oleh sebuah badan siasatan yang diketuai oleh Tan Sri Ahmad Nordin, Ketua Audit Negara pada masa itu.

      5. Laporan beliau telah diterbitkan dan boleh didapati kepada orang ramai. Ia tidak dibuat ke dalam rahsia rasmi untuk menyembunyikan apa yang dikatakannya mengenai saya. Saya pasti laporan itu boleh diakses oleh sesiapa sahaja termasuk Pemuda UMNO sekarang.

      6. Kemudian terdapat satu Kertas Putih dibentangkan dan dibahaskan oleh Parlimen. Tiada siapa yang mencadangkan agar saya harus didakwa kerana apa-apa jenayah yang melibatkan BMF.

      7. Segala-galanya tentang BMF adalah di tempat terbuka supaya pembangkang boleh meneliti dan membuat tuduhan terhadap saya sekiranya terdapat kes terhadap saya. Prosiding berada dalam Hansard dan sesiapa sahaja boleh mempunyai akses kepadanya. Mereka tidak berada di bawah OSA, tidak seperti laporan mengenai siasatan 1MDB dan Najib.

      8. Di bawah beliau 1MDB meminjam berbilion-bilion Ringgit pada kadar faedah yang tinggi dan komisen. Dia membeli loji kuasa yang lesennya kira-kira untuk tamat pada jauh melebihi harga pasaran. Kemudian dia menjual tumbuh-tumbuhan kuasa kepada syarikat-syarikat asing pada kerugian besar.

      9. laporan mengenai 1MDB oleh Bank Negara dan SPRM telah ditolak oleh AG yang baru dilantik, yang kemudiannya mengisytiharkan mereka rahsia rasmi.

      10. Ia adalah sama dengan laporan oleh Ketua Audit Negara. Ia juga diisytiharkan sebagai rahsia rasmi.

      11. bukti Meletakkan di bawah keputusan OSA dalam keterangan itu tersembunyi. Walaupun memetik daripadanya oleh orang yang telah membaca ia akan melanggar OSA. Namun undang-undang juga mengatakan bahawa menyembunyikan bukti adalah satu jenayah. Mahkamah perlu diminta untuk menentukan sama ada menyembunyikan bukti adalah jenayah yang lebih rendah daripada memetik daripada bukti-bukti yang telah jenayah tersembunyi.

      12. Aku akan berkenan kepada Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat apa-apa yang saya lakukan sepanjang tempoh saya jawatan.

      13. Tetapi Najib dan Youths UMNO mesti juga bersetuju mengenai Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat menubuhkan, pinjaman dan kerugian yang dialami oleh 1MDB. Semua bukti, termasuk laporan tersebut di atas perlu disediakan kepada Suruhanjaya.

      14. Jika UMNO Youths tidak boleh bersetuju dengan sebuah Suruhanjaya Diraja bebas mengenai 1MDB, saya perlu menganggap bahawa Najib bersalah sebagaimana yang dituduh.

      15. Keadilan bukan sahaja perlu dilakukan tetapi harus dilihat dengan jelas telah dilakukan.

      Chedet cc

      Delete
    7. Anon 21:56

      Abdul Murad yang dihukum denda RM500 ribu atau penjara enam bulan setelah mengaku bersalah atas tuduhan gagal mengisytiharkan saham dan 51 hartanah bernilai RM24 juta. [Utusan Malaysia – Laporan pada Nov – 2000]

      Murad ni yang ko nak percaya... Sangat-sangatlah membazir Allah beri ko otak

      Delete
  12. Sekarang Kit Siang berharap mereka tidak pernah anjurkan seminar ini pada tahun 2012

    Masalahnya ialah, kerana sebelum pilihan raya umum 2013 DAP telah menganjurkan satu seminar di Pulau Pinang mengenai kerugian Forex Bank Negara. Dan pada seminar ini ia telah mendedahkan bahawa jumlah yang sangat besar dan terdapat unsur ‘menutup’ skandal ini. Dan juga pada seminar sebelum pilihan raya umum pada tahun 2013 ini mereka menuntut supaya RCI ditubuhkan untuk mendapatkan kebenaran.

    Jadi, jika ia adalah satu ‘cerita lama’ dari tahun 1992, mengapa DAP menganjurkan seminar mengenai perkara itu 20 tahun kemudian, yang hanya lima tahun yang lalu, hampir sama dengan masa langkah mensabotaj 1MDB bermula?

    Dalam erti kata lain, lima tahun lalu DAP menganggap perkara ini masih sangat relevan dan perkara yang memerlukan siasatan lanjut kerana sejak 25 tahun yang lalu kebenaran telah disembunyikan dan kami telah berbohong selama ini.
    Murad yang mulakan cetusan sebulan yang lalu dan sekarang umpama gunung mula runtuh

    Jadi, bulan lalu Murad melakukan apa yang DAP mahukan: iaitu mendedahkan kebenaran. Dan kini ia telah menjadikan semua orang tunggang terbalik dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Sejak tahun 1993, Kit Siang telah menjadi ‘Panglima Perang’ skandal FOREX Bank Negara. Dia tidak akan membenarkan perkara ini berlalu begitu sahaja dan dia mahu memastikan ianya terus hidup sehingga kebenaran itu terbukti.

    Bulan lalu, hasrat Kit Siang itu telah termakbul dan kini dia mendapati bahawa kebenaran itu menyakitkan dan dia tidak mampu menerima kebenaran. Dia juga tahu bahawa ini adalah bom jangka yang diikat ke dadanya dan jika dia tidak berhati-hati ia akan meletup dan menghancurkan beliau.

    Kit Siang kini terperangkap seperti ‘Mexican standoff’. Dia ingat dia meletakkan pistol di kepala Najib tetapi sekarang dia mendapati bahawa senjata Najib juga berada di kepalanya. Jadi, apa yang Kit Siang buat sekarang?

    Kit Siang tidak boleh undur dan mengatakan bahawa ini adalah cerita lama dan tidak lagi relevan apabila dia sendiri enggan membiarkan skandal ini mati begitu sahaja dan menegaskan bahawa isu tersebut ‘dihidup’ selama lebih daripada 20 tahun. Jika dia melakukan U-turn selepas menjadi Panglima Perang skandal FOREX Bank Negara selama lebih daripada dua dekad maka kredibilitinya akan musnah sama sekali. Tetapi jika dia turut bersama-sama dengannya dan menyokong RCI mengenai skandal FOREX Bank Negara, di saat beliau menyelamatkan kredibilitinya dia perlu ‘menjual’ Tun Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim
    Pendek kata, hanya ada satu payung terjun. Dan jika Kit Siang menggunakan bahawa payung terjun untuk menyelamatkan dirinya maka dia perlu biarkan Mahathir dan Anwar mati.

    Bekas Gabenor Bank Negara, Dr Zeti Akhtar Aziz, melihat bom jangka sedang berdetik dan telah menawarkan dirinya untuk membantu siasatan. (BACA LAGI DI SINI). Anwar juga menyokong penubuhan RCI untuk menyiasat kerugian Forex Bank Negara Malaysia (BACA LAGI DI SINI). Ini bermakna Zeti dan Anwar mengambil ‘kedudukan selamat’ dan, dengan cara, menjauhkan diri dari Mahathir.
    Zeti: bersedia untuk menjadi saksi dan mendedahkan semua sebagai balasan untuk imuniti

    Malah, Anwar sedang bermain dengan cara sangat selamat apabila beliau berkata bekas pegawai kanan rasmi Bank Negara yang kemudian menjadi seorang menteri, adalah bersubahat dalam skandal ini. Anwar berkata beliau telah memintanya untuk meletakkan jawatan berkenaan tetapi dia tidak dibenarkan untuk berbuat demikian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUDAK-BUDAK ISMA PUNYO KORJO,AMIK CUT AND PHASE..HEHEHEHHEHH

      Delete
    2. Ini jugak mesti Anjing Njib @ Kejora punya kerja.

      Main copy paste saja. Luar tajuk. Bangsat punya orang.

      Delete
    3. kalau pemuda umno takut debat wakilkan saja si tua umno said keruak bahh.. bagi makan dedak sebelum debat dan air ketum bahh..banyak alasan memang bangang kata ros..

      Delete
    4. Giliran kita mengcopy paste tak kisah tajuk -

      Anda semua boleh memuat turun laporan PAC di sini.

      http://www.parlimen.gov.my/pac/review/docs-110-116.pdf

      Kemudian boleh menganggarkan berapa banyak kerosakan yang dilakukan ke negara ini dengan 1MDB.

      Shahrol Azrai dalang di sebalik ini masih belum ditangkap. Ini adalah jelas, pecah amanah. Dia tidak mendapatkan kelulusan lembaga untuk terbitan bon pada kadar diskaun 12%, ditambah dengan faedah tahunan. Akta seolah-olah syarikat itu adalah syarikat beliau dengan bantuan pasangannya Jho Low.

      Di mana mereka sekarang ? Dissappeared di udara nipis? Masih memegang jawatan dalam kerajaan? Masih di Jabatan Perdana Menteri - Pemandu. Jika saya bertemu dengannya, saya berasa seperti telah putus dia menumbuk keras pada hidung. Dont anda semua rasa yang sama juga?

      Tidak hairanlah, Husni meletak jawatan. Beliau cant stand tekanan lagi. Faham dengan keadaan yang lebih baik daripada yang lain.

      Ini adalah satu episod hitam pentadbiran Najib. Tidak seperti BMF dan Forex 1990 kehilangan ini, pelaku sebenar masalah itu tidak dihukum. Lembaga Pengarah 1MDB mengambil dipersalahkan. Lembaga menjadi kambing hitam.

      Que sera, sera. Apa yang akan menjadi, akan. Malaysia yang dikasihi sekalian. Anda menggeledah oleh sekumpulan pencuri. Dibawa keluar wang ke dalam akaun yang tidak berkaitan, dan ke mana akaun tidak sebahagian daripada wang itu pergi untuk? darah kami adalah semua yang sama. BR1M boleh diterima tetapi jenis ini rasuah Mega, dalam satu dalam fikiran waras boleh bertolak ansur.

      Projek East Rail akan datang dan sejumlah besar sedang ditangani - tanpa tender yang sah. Ia adalah benar bahawa beberapa kepentingan dalam Pelabuhan Kuantan telah dijual kepada syarikat China. lombong bauksit yang berbahaya kepada kehidupan manusia (kerana tidak dibungkus dengan baik dan diangkut) telah ditutup. Mei yang mempunyai menjejaskan perniagaan pelabuhan kerana bijih besi tersebut dieksport ke China. Mereka membuat pelaburan, dan untuk "membantu" meningkatkan perniagaan Port Kuantan, projek rel dilaksanakan. Ini pasti akan benifit Pelabuhan Kuantan. Tetapi beberapa cannibalization berlaku. Mangsa ialah Port Tanjung Pelepas. Pelabuhan Singapura, tidak akan terjejas kerana undang-undang yang unik sebagai "entreport" Negara yang membolehkan orang-orang yang mahu mengurangkan cukai, menyimpan barang-barang mereka di Singapura sebelum dieksport semula lagi.

      ECRL akan pasti membantu China pegangan dalam Port Malaysia untuk memacu lebih banyak perniagaan. Cant anda melakukan apa-apa yang hanya betul-betul membantu industri Malaysia 100% dan syarikat komersial tanpa memberi manfaat kepada rakyat Singapura atau China atau syarikat lain?

      Delete
  13. Anwar baru sahaja ‘gantung’ Mahathir hidup-hidup. Dalam kenyataan tersebut Anwar telah mengalihkan seluruh kesalahan kepada Mahathir. Anwar juga berkata Jaffar Hussein, yang merupakan gabenor Bank Negara 1985-1994, telah bertanggungjawab terhadap kerugian Forex. Ini bermakna Jaffar tidak bersalah sama sekali. Tetapi pada tahun 1994 Anwar berkata sebaliknya. Jadi, mengapa Anwar berbohong pada tahun 1994? Adakah ia di bawah arahan daripada Mahathir? Ini adalah permulaan untuk sesuatu yang sangat menarik.

    Sementara itu Kit Siang telah berada dalam mod “damage control”. Dia mahu kelihatan masih mengambil berat tentang skandal FOREX AS$ 10 bilion tetapi tidak mahu ia kelihatan seolah-olah dia sedang ‘menjual’ Mahathir dan Anwar. Jadi Kit Siang telah mencabar Annuar Musa untuk berdebat. Dan apabila Annuar mengabaikan beliau, tiga hari lalu Kit Siang memberi Annuar 48 jam untuk keluar dengan membuat sidang akhbar bersama. Dan tarikh akhir tersebut telah pun berakhir.
    Annuar bukanlah seorang untuk dipermainkan dan Kit Siang akan tahu tidak lama lagi

    Pada asasnya Kit Siang masih mahu berada di dalam permainan dan tidak mahu hilangan dalam mengawal permainan. Tetapi untuk berbuat demikian dia perlu ‘menjual’ Mahathir dan Anwar. Walau bagaimanapun, ketika Kit Siang masih mahu berada di dalam permainan dan cuba untuk mengawalnya kembali, dia tidak mahu kelihatan seperti dia terselamat sementara Mahathir dan Anwar mati.

    Ini dipanggil menjaga kepentingan diri sendiri dan merupakan faktor yang sangat motivasi dalam naluri manusia untuk hidup. Tetapi Najib dan pegawai penasihanya terlalu bijak untuk membenarkan perkara ini berlaku. Mereka tidak akan membenarkan Kit Siang untuk ‘menunggang naga’ kerana ia akan memakan Mahathir dan Anwar. Ya, betul, Kit Siang juga akan menyertai Mahathir dan Anwar dalam kemusnahan epik tersebut.

    Najib akan memaksa Kit Siang sama ada berdiri bersama Mahathir dan Anwar atau membenarkan mereka jatuh. Jika Kit Siang berdiri dengan Mahathir dan Anwar dia juga akan diseret ke bawah bersama mereka. Dan jika Kit Siang meninggalkan Mahathir dan Anwar maka Pakatan Harapan akan musnah kerana pengkhianatan ini.

    Sekarang anda tahu mengapa saya menyebelahi Najib. Ia adalah kerana saya suka pemenang dan saya membenci kekalahan. Dan Pakatan Harapan adalah tanpa ragu-ragu adalah kalah dalam pertandingan dengan Najib dan pegawai-pegawai penasihat beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Debat le woi...jgn copy paste aje..

      Delete
    2. kalau pemuda umno takut debat wakilkan saja si tua umno said keruak bahh.. bagi makan dedak sebelum debat dan air ketum bahh..banyak alasan memang bangang kata ros..

      Delete
    3. Giliran kita mengcopy paste tak kira tajuk -

      2. .. seluruh dunia tahu berkenaan Dato Seri Najib, Jho Low dan 1MDB. Ini disebabkan akhbar terkenal Wasington, New York dan London telah menyiarkan rencana panjang sehingga empat muka berkenaan skandal 1MDB, Najib dengan cara hidup mewahnya, Jho Low sahabat karibnya dan Riza Aziz, anak tirinya yang membiayai filem lucah “The Wolf of Wall Street”.


      3. Sebuah kajian oleh pakar Barat mendakwa bahawa Malaysia adalah satu dari sepuluh buah negara yang mempunyai tahap rasuah yang tertinggi didunia.

      4. Tetapi Anifah tidak berasa malu dengan semua laporan ini. Tidak ada sepatah pun disuarakan olehnya.

      5. Semua laporan yang memburukkan Malaysia dibuat sebelum saya mengkritik Dato Seri Najib.

      6. Jika Anifah tahu malu, diwaktu akhbar-akhbar ini buat laporan dia sepatutnya sudah berasa malu. Dia sepatutnya menyoal Dato Seri Najib akan skandal berkenaan dan laporan akhbar asing. Dia sepatutnya menasihat Dato Seri Najib supaya tidak bersahabat dengan Jho Low dan melarang anak tirinya dari berlagak sebagai hartawan kaya.

      7. Di negara lain skandal seperti ini yang melibatkan seseorang pemimpin dia tetap akan letak jawatan dan pohon maaf. Tetapi di Malaysia ada orang yang mempertahankan pemimpin tanpa sebab, hanya kerana keselamatan jawatan.

      8. Sesungguhnya yang memalukan negara ialah Dato Seri Najib dengan 1MDBnya. Sebelum ini negara tidak pernah dicemoh dengan tuduhan-tuduhan yang tidak terjawab seperti sekarang.

      Chedet cc

      Delete
  14. Syed Saddiq Setarafkan Sultan Johor Dengan Dr Mahathir?
    Ketua Armada PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman membuat satu kenyataan dangkal apabila beliau meletakkan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dan Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai sama setaraf.

    Pelbagai pihak percaya ini adalah langkah yang diambil oleh Dr Mahathir untuk cuba menjernihkan kembali keadaan dengan Tuanku selepas mengkritik Kerajaan Negeri Johor dengan pelbagai kritikan baru-baru ini.

    Menurut Syed Saddiq yang masih mentah dalam politik, bagaimana Dr Mahathir mengubah Malaysia ketika menjadi Perdana Menteri dulu, begitu juga baginda Tuanku melakukan perkara sama untuk Johor.

    Adakah beliau lupa bagaimana Dr Mahathir yang 22 tahun menjadi Perdana Menteri sudah berkali-kali terlibat dalam pertikaian dan tidak berpuas hati dengan pemerintahan beraja di negara ini.

    Konflik Perlembagaan Persekutuan Tahun 1983 Dan Konflik Dengan Istana Johor

    Pada tahun 1983, beliau melakukan beberapa desakan menerusi pindaan pada Perlembagaan Persekutuan dan ia termasuk menetapkan 30 hari untuk Yang di-Pertuan Agong menggunakan kuasa veto terhadap undang-undang dan menghadkan haknya mengisytiharkan darurat.

    Cadangan itu mencetuskan kontroversi hebat. Kerajaan pentadbiran Dr Mahathir terpaksa menjalankan kempen umum bagi memberi tekanan kepada golongan diraja untuk bersetuju dengan pindaan itu.
    Perubahan itu akhirnya mengurangkan kuasa raja Melayu. Perkenan diraja tidak lagi diperlukan dalam enakmen undang-undang.

    Kemudian, ia secara langsung konflik melibatkan Dr Mahathir dan Sultan Johor berkaitan kes serangan terhadap jurulatih hoki Douglas Gomez untuk Maktab Sultan Abu Bakar yang dikatakan dilakukan oleh Almarhum Sultan Iskandar ayahanda kepada Sultan Ibrahim di Istana Bukit Serene.

    Sultan pada masa itu marah kerana puteranya, Tunku Abdul Majid Idris digantung daripada menyertai semua perlawanan dalam Persekutuan Hoki Malaysia bagi tempoh 5 tahun kerana menyerang penjaga gol pasukan Perak pada 1992.

    Tindakan itu menyebabkan pasukan hoki Maktab Sultan Abu Bakar tidak dibenarkan menyertai separuh akhir Persekutuan Hoki Malaysia – Milo Champion Schools beberapa jam sebelum perlawanan bermula.
    Gomez mendakwa pemegang jawatan utama dalam Persatuan Hoki Johor “menghancurkan hoki di negeri itu” dan mendesak mereka meletak jawatan.

    Sekembalinya ke Johor Bahru, beliau dipanggil menghadap ke istana Johor dan ditahan di sana beberapa jam sebelum beliau dapat mendapatkan rawatan kecederaannya.

    Rakyat terkejut dengan kejadian itu dan Dr Mahathir menarik balik imuniti dan kekebalan sultan daripada pendakwaan jenayah.

    Syed Saddiq Masih Mentah

    Bagaimana boleh Syed Saddiq melihat Dr Mahathir setaraf seperti Sultan Johor padahal beliau banyak mencari masalah dengan baginda sebelum ini.

    Kritikan berkaitan projek Forest City juga ditujukan kepada baginda Sultan kerana dikatakan menjual tanah di kawasan Johor Bahru kepada pihak asing.

    Tidak hairanlah, Dr Mahathir mungkin mengarahkan beliau yang masih kurang ilmu berkaitan sejarah politik untuk mengatakan perkara sedemikian kononnya untuk berbaik-baik semula dengan Sultan Ibrahim.

    Bukan sahaja admin terkejut tetapi sudah pasti ramai yang tahu bahawa baginda Tuanku tidak akan bersetuju dengan kenyataan Syed Saddiq ini kerana sudah berkali-kali baginda menyelar Dr Mahathir kerana sering masuk campur urusan dalaman negeri Johor.

    Memang tidak sepadan dan setaraf langsung antara Dr Mahathir dan Sultan Ibrahim dalam aspek berkaitan kenyataan Syed Saddiq in

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun lebih tinggi tarafnya dari sultan Johor..

      Delete
    2. rakyat malaysia lebih minat kerajaan tubuh rci 1mdb dari mendengar cerita lapuk forex.

      Delete
    3. Honestly aku hilang respek kat sultan johor..lantakla dia jual terus negeri johor kat china..hidup sultan johor

      Delete
    4. Giliran kita mengcopy paste tak kira tajuk -

      NAJIB DAN PEMBOHONGAN 144

      1. Amatlah menyedihkan apabila saya dapati saya tidak dapat elak dari kenyataan bahawa Perdana Menteri membohong . Dalam kes wang 1MDB yang dikatakan telah dibawa balik dari Cayman Islands dan disimpan dalam bank BSI Singapura, jawapan tertulis oleh Perdana Menteri kepada soalan Parlimen tidak menepati kebenaran sama sekali.

      2. Pembohongan yang pertama ialah tidak ada wang tunai 1MDB yang dibawa balik.

      3. Kedua, tidak ada wang tunai yang dimasukkan ke dalam bank BSI di Singapura.

      4. Ini jelas dari pindaan kepada jawapan yang pertama, iaitu bukan wang tunai berjumlah USD 1.103 billion (RM3.6 billion), dimasuk dalam bank BSI tetapi dokumen (surat pengakuan) yang disimpan dengan bank. Apa dia nya surat ini tidak dijelas tetapi yang jelas ialah ia bukan wang tunai.

      5. BSI bank telah menyatakan selepas itu bahawa dokumen yang menyatakan simpanan dibuat oleh “Brazen Sky” anak syarikat 1MDB adalah palsu dan bukan daripadanya. Maka jelaslah kenyataan bertulis yang kedua oleh Najib kepada Parlimen bahawa yang disimpan adalah dokumen juga tidak benar.

      6. BSI bank telah lapur kepada Monetary Authority of Singapore (MAS – Penguasa Kewangan Singapura) bahawa tidak ada wang 1MDB yang disimpan dengannya.

      7. Pada kebiasaannya MAS melapur maklumat ini kepada Bank Negara. Ini jelas dari pengakuan bahawa kononnya lapuran ini tertakluk kepada protokol kerahsiaan antarabangsa (Egmont principles of information exchange) dan kehendak kerahsiaan di bawah seksyen 10 AMLA. Dari kenyataan ini adalah jelas bahawa Bank Negara telah terima lapuran Monetary Authority Singapore.

      8. Tujuan merahsiakan tentulah kerana ada sesuatu yang tidak kena atau pembohongan yang telah dilakukan apabila Najib menjawab soalan bahawa wang tunai telah disimpan dengan bank BSI di Singapura.

      9. Perbuatan “cover-up” atau menyembunyi kesalahan dalam urusan Kerajaan adalah salah di segi undang-undang.

      10. Saya perturun di sini peruntukan dalam Malaysia Penal Code (Undang-undang Jenayah Malaysia) Section 218.

      11. “Whoever being a public servant, and being as such public servant, charged with the preparation of any record or other writing, frames that record or writing in a manner which he knows to be incorrect, with intent to cause, or knowing it to be likely that he will thereby cause, loss or injury to the public, or to any person, or with intent thereby to save, or knowing it to be likely that he will thereby save any person from legal punishment, or with intent to save, or knowing that he is likely thereby to save any property from forfeiture or other charge to which it is liable by law, shall be punished with imprisonment for a term which may extend to three years or with fine or with both.”

      12. Adalah jelas bahawa dalam kes wang tunai yang didakwa oleh Perdana Menteri dan pegawai-pegawai Kerajaan, Bank Negara dan 1MDB telah dibawa balik dari Caymans Islands dan disimpan di BSI bank di Singapura serta pindaan kepada jawapan pertama bahawa bukan wang tunai yang dibawa balik dan disimpan di Singapura, tetapi dokumen, kesemuanya tidak benar. Mereka yang membuat lapuran yang salah ini telah melanggar undang-undang jenayah Seksyen 218.

      13. Perkara yang amat serius sedang berlaku. Wang syarikat milik Kerajaan yang dihutang dengan jaminan Kerajaan sebanyak tujuh billion (tujuh ribu million) Ringgit sudah tidak dapat dikesan di mana ia berada dan percubaan dibuat untuk membohongi Parlimen dan Negara berkenaan dengannya. Ada unsur jenayah berkenaan kes ini yang memerlukan siasatan oleh polis dan jika wang ini tidak juga dapat dikesan maka proses undang-undang hendaklah diambil terhadap semua pihak yang terlibat.

      Chedet cc

      Delete
  15. bilo geng2 ISMA,menguasai PAS,PAS dah jadi ASSOBIAH...Asalkan melayu..PENYAMUN puntakpo

    ReplyDelete
  16. MUKHRIZ MASIH MENAGIH SIMPATI PAS UNTUK ADAKAN KERJASAMA.
    Presiden Pas sudah mengulangi tidak akan bekerjasama dengan PPBM atau mana-mana parti yang mempunyai jalinan bersama Dap dan Pan. Namun begitu Timbalan Presiden PPBM, Mukhriz Mahathir masih menaruh harapan dan menagih simpati agar Pas menjalinkan kerjasama dengan Pakatan Harapan bagi mengelakkan pertembungan 3 penjuru pada PRU ke 14 nanti.

    Mengikut laporan Bernama, Mukhriz berkata mahu tak mahu PPBM terpaksa pilih satu tarikh untuk memuktamadkan adakah mereka boleh atau tidak jalin kerjasama dengan PAS walaupun dalam bentuk “electoral pact’ (pakatan pilihan raya)”.

    Untuk menjalinkan kerjasama bersama Pas adalah begitu mudah untuk PPBM. Caranya ialah putuskan hubungan dengan Dap dan Pan. Sudah pasti Pas akan menerima mereka dengan tangan terbuka. Namun begitu hubungan dengan Dap dan Pan adalah lebih penting bagi PPBM. Ini kerana PPBM ingin dapatkan undi bukan Melayu dan dengan itu kerjasama dengan Dap amat penting bagi mereka jika dibandingkan dengan Pas.

    Jadi kepada Mukhriz, sudah-sudahlah dengan cerita kerjasama dengan Pas kerana Pas sudah sedar yang mereka bukan lagi kuda tunggangan semata-mata di dalam blok pembangkang seperti sebelum ini. Walaupun Pas punya jentera parti yang paling ramai berbanding parti-parti pembangkang lain, tapi jumlah kerusi parlimen mereka begitu kecil akibat dikudakan oleh parti-parti seperti Dap dan PKR sebelum ini.

    Anak menghulur tangan untuk jalinkan kerjasama dengan Pas, bapa pula baling batu sembunyi tangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemimpin pas baling batu sembunyikan dedak 90M dalam bank..

      Delete
    2. 90 juta kat akaun affin bank. X gitu PAS

      Delete
    3. Giliran kita mengcopy paste tak kira tajuk -

      NAJIB’S CHINA TRIP

      1. ..The deals, especially the East Coast Railway project will increase Malaysia’s Government debts considerably.

      2. Whether it is with China or any other country Malaysians should protest against this huge borrowing by the Government because it could place a heavy burden on themselves, their children, grandchildren and beyond.

      3. Firstly the 55 billion Ringgit to pay for the 600km would be borrowed from China. This means that the contract would be given to a China contractor. But Malaysia has many companies capable of constructing electrified railway lines.

      4. Giving the contract to a foreign company means the money will flow out of the country. This is not healthy for any country.

      5. Borrowing from foreign sources will also result in an outflow of Malaysian money in repayment. With interest the outflow due to payment of the 55 billion loan will be more than 90 billion Ringgit. So there will be a huge outflow of billions of Ringgit for very many years to pay for the loan and payment to foreign contractors.

      6. Then there will be the need to buy rolling stock. No figure has been announced. But the rolling stock must be imported. Malaysia just cannot produce them. More money will flow out.

      7. Secondly the 55 billion for the ECR is well above the estimates by Malaysian and foreign experts. The price should not be more than 35 billion Ringgit. This is not a high speed train.

      8. Many railway projects in other countries undertaken by China companies cost less than half the per kilometre price. Why is it that Malaysia need 55 billion Ringgit for the East Coast Railway Project (ECRP).

      9. Malaysia knows that 1MDB, guaranteed by the Government borrowed RM42 billion. Since this debt has not been properly serviced, it is now estimated at RM 53 billion.

      10. The Government also wants to build a High Speed Railway line between Singapore and Kuala Lumpur. The estimated cost is RM50 billion. Since it is well known that the Government has no money, it will have to borrow the RM50 billion.

      11. Altogether the Government will increase Government debts by almost 200 billion Ringgit.

      12. The loans are denominated in USD or Yuan. The Ringgit is depreciating fast. In Ringgit terms the debt will be much more than 200 billion Ringgit due to the depreciation of the Ringgit.

      13. Malaysia will be saddled with this huge additional debts. If the payment is to be made by selling assets of the government, a huge chunk of valuable land in Malaysia will be foreign-owned.

      14. Lenders usually have tremendous influence over their debtors. We are seeing what has happened to Greece. It is now under the control of the institutions which lent money to the Greeks. The currency will be greatly devalued.

      15. When a currency devalues the people will become poor. After 60 years of high growth Malaysia will revert to being a poor developing country due to the Malaysian Government’s borrowing habit.

      16. Forget Vision 2020. Malaysia will be reduced to begging for aid. And countries which depend on aid will lose much of their independence.

      17. When Malaysians are not happy with Najib’s China trip, it is not because they are against China. It is because they care for this country; they care for the present and the future of this country.

      18. At RM 3 per USD, 300 million Ringgit would be needed to repay a 100 million USD loan. Now at 4.5 Ringgit per USD, we will need 450 million to repay the loan of 100 million USD; 50% more.

      19. A Bank Negara statement placed Government borrowings at 600 billion Ringgit. Now that the Ringgit has depreciated by 50%, Government’s borrowings now total 900 billion Ringgit.

      20. We will never be able to repay our debts. It does not matter whether it is to China or other countries. If we fail to pay we will become bankrupt.

      Delete
  17. 3 RAJA ARAB SAUDI PERNAH/AKAN DATANG MALAYSIA, SATU PUN BUKAN ZAMAN MAHATHIR PM
    TANGGAL 26hb ini, buat kali ketiga dalam sejarah, Raja Arab Saudi, Raja Salman akan melawat Malaysia. Ini adalah kunjungan kali ketiga Raja Arab Saudi ke negara ini dari segi sejarahnya. Kali pertama pada tahun 1970 dulu oleh Raja Faisal, tahun 2005 oleh Raja Abdullah dan tahun ini oleh Raja Salman.

    Arab Saudi penting kepada Malaysia, bukan sahaja dalam soal berkaitan ibadah haji tapi juga memandangkan Malaysia antara pengimport minyak terbesar dari negara itu.

    Mutakhir ini, Arab Saudi turut menjadi penting dalam politik Malaysia, terutama setelah hakikat bahawa derma dari negara itu dituduh secara salah oleh Mahathir sebagai wang yang dicuri dari 1MDB. Malah Mahathir turut menuduh Arab yang bagi derma ini sebagai “Arab gila”.

    Nanti selepas 26hb, kalau diizinkan Allah swt, kita tahulah siapa gila, Arab ke Mahathir.

    Cakap pasal Mahathir, ada satu fakta menarik yang semua orang patut tahu. Sekalipun peranan Arab Saudi begitu penting kepada Malaysia, tidak pernah sekalipun Raja Arab Saudi datang melawat negara ini sepanjang 22 tahun Mahathir jadi Perdana Menteri.

    Tak tahulah mana silap. Paklah yang memerintah sepenggal itupun, Raja Arab Saudi pernah melawat negara ini di zaman beliau mengetuai negara ini.

    Sebaliknya, orang nombor dua dalam kerajaan Korea Utara, Kim Yong Nam,(bukan Kim Jong Nam), pernah melawat negara ini pada tahun 2002 dan setahun selepas itu (semasa Mahathir masih Perdana Menteri), kedutaan negara kita dibuka di negara itu. Moralnya, “orang baik” taknak datang, “orang jahat” pulak datang, bukak kedutaan lagi lepas tu.

    Duta Korea Utara pulak sekarang, menggunakan peluang dari liputan kematian seorang warganegaranya di KLIA2 untuk memburuk-burukkan negara ini, kononnya tidak mengikut undang-undang antarabangsa dan berkomplot dengan Korea Selatan. “Tak ikut undang-undang antarabangsa” tu, keluar dari mulut Duta Korea Utara pulak lagi, lawak apakah ini?

    Apa pun sekadar nak cakap, Mahathir dah berhenti lebih 13 tahun dulu, tapi masalah yang dia tinggal mula memberi kesan kepada negara ini sekarang. Dunia pun ada siang dan malam tapi malang dibawa Mahathir terus berpanjangan – metafora la ni, metafora.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Giliran kita mengcopy paste tak kira tajuk -

      MENTERI LUAR ARAB SAUDI

      1. Apakah yang sebenarnya dikatakan oleh Adel al-Jubeir Menteri Luar Arab Saudi? Rakaman video beliau yang menjawab soalan yang diajukan oleh wartawan Malaysia disebarkan ke seluruh dunia. Berikut adalah transkripsi rakaman tersebut:

      “Tuan Yang Terutama” kata wartawan itu, “Adakah anda menyedari mengenai latar belakang dan maklumat terperinci mengenai isu derma kepada Perdana Menteri Malaysia?”

      2. Jika sekiranya penyokong-penyokong Najib gagal mengambil perhatian, soalnya ialah sama ada Encik al-Jubeir sedar mengenai latar belakang dan butiran terperinci mengenai derma itu. Selanjutnya Menteri Luar Arab Saudi menjawab: “Kami mengetahui mengenai derma itu dan ia adalah derma ikhlas tanpa mengharap sebarang balasan”.

      3. Dan beliau “sedar bahawa Peguam Negara Malaysia telah menyiasat dengan teliti perkara itu dan mendapati tiada salah laku dan (bagi dia) perkara itu ditutup.”

      4. Menyedari kenyataan Peguam Negara tidak semestinya bermakna beliau bersetuju dengan kenyataan itu.

      5. Di Malaysia dan juga di kebanyakan negara dunia banyak orang mengetahui kenyataan-kenyataan Peguam Negara. Jika anda bertanya kepada mereka sama ada mereka sedar, mereka akan berkata, ya mereka sedar. Jika mereka ditanya sama ada mereka percaya kebanyakan kenyataan Peguam Negara bahawa 2.6 bilion Ringgit adalah derma yang Perdana Menteri boleh gunakan sesuka hati dan Najib tidak melakukan sebarang kesalahan, jawapan mereka adalah “Tidak, mereka tidak percaya.”

      6. Dalam video itu, tidak ada ketika di mana Menteri Luar Arab Saudi itu menarik balik kenyataannya sebelum ini (iaitu ianya satu pelaburan) atau mengesahkan bahawa USD681 juta adalah satu derma. Beliau juga tidak mengatakan bahawa kini beliau telah menemui bukti-bukti baru bahawa ianya adalah derma. Apa yang beliau katakan adalah bahawa beliau sedar ketika ditanya sama ada beliau sedar. Beliau tidak meminta maaf atau menafikan kenyataan beliau sebelum ini yang dibuat dua bulan lebih awal kepada New York Times. Hanya media Malaysia sahaja yang mentafsirkan kesedaran beliau sebagai penafian kenyataan beliau sebelum ini.

      7. Menyedari sesuatu tidak membuktikan apa-apa. Salah satu contoh adalah laporan terbaru Singapore Straits Times bertajuk: “KL-Abu Dhabi Stand-Off May Hit Markets” yang mana suatu perenggan tertentu berkata: “IPIC telah berkata ia menyedari laporan media yang menyatakan bahawa 1MDB telah menghantar wang kepada sebuah syarikat bernama Aabar Investment PJS di Kepulauan British Virgin, akan tetapi syarikat itu tidak berada dalam kumpulan korporatnya.” Dalam erti kata lain, dengan IPIC menyedari laporan media itu tidak menjadikan Aabar Investment PJS BVI itu salah sebuah syarikatnya.

      8. DPM Zahid meminta saya untuk beralih daripada isu derma itu. Saya berasa Zahid sendiri yang sepatutnya perlu lebih beralih daripada saya. Tetapi malangnya dia tidak mempunyai tempat untuk pergi. Apabila namanya tersilap disebut sebagai bakal pengganti Najib, berlakunya kekecohan, oleh kerana rakyat Malaysia yang bebas menyuarakan penolakan mereka terhadapnya.

      Chedet cc

      Delete
    2. Raja2 Arab Saudi semua sekutu kuat Amerika. Mahathir kuat kritik Amerika zaman pemerintahan beliau sebab tu tiada satu Raja Saudi sudi melawat Malaysia.

      Delete
  18. Anon 22:03,sultan ke tun ke sama2 manusia ciptaan Allah,yang jadikan negara terkenal dan dihormati antara 1981-2003 adalah Tun..sultan/raja simbolik je!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xde sultan pun okay..x membantu rakyat pun.sejak kes 1mdb ni baru aku tau sultan sebenarnya xde function pun kat malaysia

      Delete
    2. Rasa2 sultan johor baca blog tuan budin ka? Hehehe

      Delete
  19. Puak2 yg kepanasan. Nti taulh langit tinggi @ rendah.

    ReplyDelete
  20. TUN MAHATHIR BAZIRKAN BERBILION RINGGIT WANG PROTON KEPADA ORANG ASING
    1. Proton telah melalui perjalanan yang panjang pada zaman Tun Mahathir Mohamad. Justeru meletakkan kesalahan dan kegagalan Perusahaan Otomobil Eletrik Malaysia (M) Sdn Bhd (Proton) atas pentadbiran hari ini sangat tidak masuk akal.

    2. Adakah kita sudah lupa projek kereta Elektrik Proton dengan kerjasama Fraser-Nash milil Kamal Siddiqi, yang diketahui rapat dengan Tun Mahathir?

    3. Pada 1998 Tun Mahathir membawa Frazer Nash sebagai pembekal kereta elektronik untuk Sukan Komanwel di Kuala Lumpur.

    4. Pada tahun 2000, Siddiqi telah menandatangani perjanjian dengan Proton untuk membangunkan 1000 unit kereta berkuasa elektrik dengan disaksikan oleh Tun sendiri. Pada Oktober 2002, Metrail Holdings, anak syarikat Frazer-Nash, menandatangani perjanjian dengan Malaysia Mining Company Berhad (MMC) untuk merekabentuk dan membina sistem monorail negara.

    5. Apa terjadi dengan kerjasama Proton dan Frazer-Nash ini. Menurut penganalisa automotif, Hezeri Samsuri, projek ini telah diberi geran sebanyak RM270 juta. Malangnya, projek ini tidak pernah berjalan.

    6. Kini Proton terpaksa mengadakan kerjasama dengan LG untuk menghasilkan kereta elektronik untuk Proton Iriz.

    7. Kita pun tidak tahu berapa puluh juta dibayar Proton kepada Italdesign Giugiaro, sebuah firma reka bentuk Itali untuk projek Proton Emas yang kini sepi tanpa berita. Ia sepatutnya membantu Proton mengeluar “compact car” dengan kebolehan hibrid dan EV.

    8. Tidak cukup itu, Proton membelanjakan beratus juta membeli Lotus Group sebuah syarikat terkemuka Britain. Malangnya, sehingga kini Lotus gagal memberi apa-apa sumbangan yang signifikan kepada kemajuan Proton dalam industri automotif.

    9. Berbilion wang Proton pergi ke dalam longkang dan pada akhir hari apa yang kita dapat ialah pertempuran undang-undang, beberapa prototaip gentian karbon dan enjin impian itu kekal sebagai impian kerana tiada apa yang menjadi kenyataan selepas itu.

    10. Disebalik menggunakan wang untuk memajukan Proton, syarikat tersebut juga membeli MV Agusta Motor S.p.A (MV Agusta), sebuah syarikat permotoran dengan kos RM 351 juta untuk 55% sahamnya. Setahun selepas itu, Proton terpaksa menjual kembali saham apabila menyedari mereka terpaksa menanggung hutang sebanyak 106.9 juta euro (RM481.05 juta) dan keperluan modal kerjanya sebanyak 32.5 juta euro (RM146.25 juta).”

    11. Akhirnya MV Agusta terpaksa dijual dengan harga RM 4.50 sahaja kepada Gevi Spa yang bersetuju mengambil alih semua hutang dan bebanan keperluan pelaburan dalam MV Agusta.

    12. Justeru di sebalik dakwaan Proton membantu industri tempatan, rupanya lebih banyak wang Proton dibazirkan kepada entiti asing tanpa pulangan sepatutnya.

    13. Adakah ini salah pentadbiran hari ini yang cuba membantu pemilik Proton melaksanakan pemulihan dan telah memberi pinjaman murah sebanyak RM 1.6 bilion?

    14. Untuk rekod, pemilik Proton ialah Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari dan DRB-Hicom. Kenapa Tun Mahathir menzahirkan kemarahan beliau kepada Perdana Menteri Mohd Najib Tun Razak atas isu pemilikan saham Proton sangat melucukan.

    16. Rupanya dendam boleh memadamkan kebenaran dan rasionaliti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau pemuda umno takut debat wakilkan saja si tua umno said keruak bahh.. bagi makan dedak sebelum debat dan air ketum bahh..banyak alasan memang bangang kata ros..

      Delete
    2. Giliran kita mengcopy paste tak kira tajuk -

      NAJIB PINJAM LAGI 25

      1. Najib isytihar pinjaman sebanyak 55 billion Ringgit dari sebuah syarikat di masa lawatannya ke China.

      2. Pinjaman ini adalah untuk membangunkan landasan keretapi letrik di Pantai Timur.

      3. Kerajaan Najib telah pun pinjam 42 billion Ringgit untuk 1MDB. Kerana tidak membayar faedah dan pokok, hutang ini meningkat kepada lebih 53 billion Ringgit. Tidak ternampak sedikit pun pelaburan yang memberi keuntungan yang boleh diguna untuk bayar hutang. Sudah tentu jika tidak dibayar faedah hutang ini akan meningkat lagi.

      4. Najib juga merancang untuk mengadakan keretapi kelajuan tinggi antara Singapura dan Kuala Lumpur. Untuk projek ini Najib perlu hutang lebih kurang 50 billion Ringgit lagi.

      5. Jumlah semua melebihi 160 billion.

      6. Kita tidak diberi maklumat tentang pelaburan 1MDB selain dari kerugian membeli stesen janakuasa dan menjualnya kepada syarikat China dengan kerugian yang besar.

      7. Tetapi berkenaan pinjaman sebanyak 55 billion untuk landasan keretapi, kita boleh ramal ke mana akan perginya wang 55 billion ini.

      8. Kalau benar kos landasan Pantai Timur ialah 55 billion, yang akan dapat keuntungan ialah kontraktor asing yang tentu akan membangun projek ini.

      9. Mereka akan membawa masuk segala bahan teknologi, pekerja dari negara mereka. Projek ini akan ambil masa sekurang-kurangnya 7 tahun, mungkin lebih. Pekerja mereka, seramai puluhan ribu mestilah di tempat di sini, khusus di Kelantan, Terengganu dan Pahang.

      10. Kos semua ini akan diperolehi hampir semuanya oleh kontraktor luar negeri. Jadi wang yang dipinjam dari syarikat negara China akan kembali ke sana.

      11. Di masa yang sama bayaran hutang sebanyak 55 billion dengan faedah akan kembali ke negara itu juga. Mungkin pembayaran akan ambil masa 30 tahun atau lebih. Jumlah bayaran bersama dengan faedah selama 30 tahun akan meningkat kepada 90 billion Ringgit.

      12. Kemudian datang keperluan membeli “rolling stock” iaitu gerabak-gerabak elektrik yang akan menelan belanja berbillion lagi. Sekali lagi wang berbillion akan mengalir keluar negeri.

      13. Pekerja luar yang dibayar gaji di sini akan hantar separuh balik ke negara mereka. Sekali lagi wang kita akan mengalir keluar negeri.

      14. Sepatutnya bayaran balik semua ini, hutang, kontrak, alatan untuk landasan dan gerabak elektrik datang dari keuntungan operasi keretapi pantai timur. Bolehkah kita dapat cukup pendapatan menjual tiket keretapi atau muatan barangan antara pantai barat dengan pantai timur?

      15. Kata orang Kelantan lebih murah dan lebih cepat jika penerbangan low cost diguna untuk berjalan antara Pantai Timur dengan bandar-bandar di Pantai Barat.

      16. Jika tiket keretapi Pantai Timur dijual dengan harga yang tinggi mungkin ramai yang akan pilih penerbangan.

      17. Jika harga tiket rendah keuntungan mungkin tidak diperolehi.

      18. Jadi hutang dan kos serta kerugian perlu ditanggung oleh Kerajaan dari dana campuran atau consolidated Fund.

      19. Tetapi hari ini Kerajaan tidak ada duit. Lagi pun nilai Ringgit jatuh teruk – bermakna lebih banyak Ringgit diperlukan untuk membayar hutang dengan Dolar Amerika atau Yuan. Dari manakah duit ini akan datang. Hutang lagi atau naikkan cukai dalam negeri dan GST. Dan ini akan membebankan rakyat dengan kos sara hidup yang melambung tinggi.

      20. Ya. Memang rancangan keretapi Pantai Timur adalah projek gilang dan gemilang. Yang tidak gilang gemilang ialah beban hutang. Rakyat Malaysia yang akan tanggung beban ini berpuluh tahun.

      Chedet cc

      Delete
  21. MELIHAT SIKAP KOREA UTARA, TERINGAT MAHATHIR
    ENTAH mana logik Korea Utara ini kutip bahawa negara ini antara lain melanggar hak asasi manusia dan berkonspirasi dengan musuh mereka bila ‘enggan’ menyerahkan mayat warganegara itu yang mati disini, Kim Jong Nam dan hal-hal lain yang timbul dari kematiannya.

    Pertama sekali, ketika persoalan hak asasi manusia ini dibangkitkan negara itu, Kim Jong Nam bukan manusia lagi pun. Dia berhenti menjadi manusia bila kepalanya diserkup dengan kain dan tak lama selepas itu, membawa kepada kematiannya 18 Februari lalu, hak asasi MANUSIA apa lagi yang mereka cakapkan?

    Kedua, negara ini tidak terlibat dengan permusuhan antara negara itu dengan beberapa negara lain seperti Korea Selatan dan Amerika Syarikat. Kematian itu berlaku di negara ini dan apa yang peliknya bila kes itu disiasat mengikut undang-undang negara kita? Kita tak soal pun bila dilaporkan ada orang dihukum mati dan mayatnya diberi makan anjing di negara itu, ada ke?

    Itu masalah dalaman negara mereka dan sekarang hal ini (pembunuhan tersebut) dah jadi hal dalaman negara kita.

    Terang-terang kerajaan dan pihak berkuasa kita betul dari segala segi dan persoalan yang dibangkitkan itu tidak relevan sama sekali, pun mereka masih berdegil untuk mempertahankannya apa yang mereka percaya seperti boleh dilihat dari sikap dan kenyataan Duta negara itu di HKL kelmarin dan Wisma Putra petang tadi.

    Entah bagaimana, sikap, rasional dan pendekatan Korea Utara dalam menguruskan soal kematian Kim Jong Nam ini mengingatkan penulis kepada Mahathir. Di mana yang sama tu penulis tak pasti sangat, cuma rasa macam sama saja. Oh ya, paling tidak mungkin dari sudut, masih nak kata dia betul walaupun dari segala segi, terang-terang dia salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Giliran kita mengcopy paste tak kira tajuk -

      Dari Chedet cc:

      1. Saya telah bekerja keras untuk menjadikan Najib Perdana Menteri Malaysia.

      2. Tetapi sekarang saya mahu dia disingkirkan, meletak jawatan daripada menjadi Perdana Menteri.

      3. Ia bukan hal peribadi.

      4. Ia adalah kerana dia telah gagal teruk sebagai Perdana Menteri.

      5. Daripada awal lagi saya perhatikan perkara-perkara salah yang dia lakukan.

      6. Kita telah merdeka semenjak 1957. Kita sepatutnya dapat mentadbir negara kita sendiri. Sesungguhnya kita telah pun berbuat demikian selama beberapa dekad sebelum Najib, dan kita telah melakukannya dengan cemerlang.

      7. Tetapi Najib melantik beberapa pegawai British sebagai penasihatnya.

      8. Najib telah melantik ramai perunding asing untuk menasihatinya bagaimana mentadbir negara.

      9. Orang-orang ini melibatkan kos berbilion-bilion ringgit tetapi nasihat mereka secara amnya tidak baik untuk negara ini. Mereka tidak tahu apa-apa tentang politik, ekonomi dan sensitivi Malaysia. Akibatnya pembangunan Malaysia lembab dan bangsa-bangsa berada dalam keadaan menentang satu sama lain.

      10. Kerajaan di bawah pimpinan Najib menjadi sangat tidak popular. Walaupun memberi banyak wang kepada rakyat, mereka menolak beliau dalam Pilihan Raya 2013. Prestasi beliau lebih buruk daripada Abdullah, yang juga telah ditolak oleh rakyat. Orang Cina menolaknya sama sekali walaupun beliau mengisytiharkan dirinya sebagai saudara mereka.

      (Bersambong)

      Delete
    2. 11. Dia (Najib) menimbulkan kemarahan kakitangan awam dengan menubuhkan Pemandu untuk mengambil alih tugas EPU. Kakitangan Pemandu yang bukannya pegawai Kerajaan telah dibayar gaji yang tinggi, jauh lebih tinggi mengatasi Skim Gaji Kerajaan. Begitu marah, sebilangan pejawat awam sebaik sahaja bersara mereka telah menyertai parti pembangkang dan bertanding sebagai calon pembangkang, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

      12. Pertumbuhan ekonomi jatuh di bawah paras pertumbuhan ekonomi Filipina dan Indonesia.

      13. Mata wang telah susut dan harga saham susut dengan teruk mengakibatkan masalah untuk perniagaan, pengimport dan pengeksport. Kos sara hidup meningkat terutama selepas GST.

      14. Kemudian datangnya pula skandal 1MDB. Suatu dana yang sama sekali tidak perlu telah diwujudkan yang akan dibiayai oleh pinjaman yang besar. Kerajaan telah memberi satu juta Ringgit sebagai modal tetapi 1MDB (1Malaysia Development Berhad) telah meminjam 42 bilion Ringgit daripada pasaran. Ia membayar faedah yang tinggi sebanyak 5.9% dan memberikan komisen 10% kepada Goldman Sachs. Kerajaan tidak pernah meminjam begitu banyak atau membayar kadar yang begitu tinggi itu.

      15. 1MDB membeli loji kuasa elektrik pada harga lebih tinggi daripada harga pasaran. Ia juga membeli/mengambilalih hutang piutang syarikat-syarikat janakuasa. Jumlah kos adalah 18 bilion Ringgit. 1MDB kehilangan begitu banyak wang sehingga ia tidak boleh membayar faedah ke atas pinjaman.

      16. 1MDB membeli tanah Kerajaan pada 60 Ringgit kaki persegi sedangkan harga sebenarnya adalah lebih daripada RM3,000 kaki persegi. Dengan menilai semula tanah itu sebanyak 50 kali ganda, ia mendakwa asetnya adalah lebih besar daripada hutangnya. Ini adalah seperti menjual permit import yang didapati secara percuma daripada Kerajaan.

      (Bersambung)

      Delete
    3. 17. Kemudian 1MDB telah menyertai perniagaan yang mencurigakan dengan Petro Saudi sebagai rakan usaha sama. Ia membayar USD1 Bilion bagi saham 40 peratus miliknya itu. Enam bulan kemudian usaha sama ini telah dibubarkan. Akan tetapi USD1 Bilion itu bersama dengan USD700 juta yang lain telah ditukar menjadi pinjaman kepada Petro Saudi. Wang ini kini telah lesap.

      18. Satu-satunya aset yang dipunyai oleh 1MDB sekarang adalah loji kuasa dan tanah di Kuala Lumpur. Lebih daripada RM20 Bilion daripada 42 Bilion ringgit itu tidak dapat dikesan atau dihitung.

      19. Kemudian tiba-tiba Wall Street Journal melaporkan bahawa Najib mempunyai USD700 juta dalam akaun peribadinya di Bank Arab-Malaysia (bersamaan RM2.6 bilion pada masa itu).

      20. Tidak ada PM Malaysia atau Presiden UMNO yang boleh mempunyai wang sebanyak itu. Semua sumbangan kepada UMNO biasanya diterima dan dibankkan oleh Bendahari UMNO. Semua aset diletakkan di bawah nama tiga pemegang amanah.

      21. Tidak pernah dalam sejarah UMNO terdapat lebih daripada RM250 juta secara tunai. Semua aset lain adalah dalam bentuk saham, tanah dan bangunan. Presiden adalah bertanggungjawab untuk menyerahkan semua sumbangan kepada Bendahari untuk perbankan. Presiden tidak pernah menyimpan wang UMNO atau wang didermakan kepada UMNO, untuk pilihan raya misalnya, di dalam akaun peribadinya. Tiada peruntukan untuk akaun UMNO dikendalikan oleh Presiden.

      22. Najib dan isterinya terkenal dengan gaya hidup yang mewah. Jelas sekali jutaan telah dibelanjakan untuk pertunangan dan pelbagai majlis perkahwinan di Malaysia dan Kazakhstan. Anak tiri Najib membelanjakan ratusan juta dolar membeli hartanah di London, New York dan California. Beliau juga membiayai pembikinan filem Hollywood, “The Wolf of Wall Street” dengan perbelanjaan melebihi USD100 juta.

      23. Dengan gaji Najib sebagai Perdana Menteri, adalah mustahil baginya untuk membelanjakan jutaan ringgit bagi semua ini. Ada satu kenyataan oleh PMO yang mendakwa bahawa wang bagi harta-harta luar negara dan filem itu telah diwarisi. Adalah mustahil bagi Tun Razak, atau Haji Noah atau bapa Rosmah untuk memiliki dan mewariskan ratusan juta Ringgit. Malah mereka tidak dikenali sebagai jutawan pun. Adik beradik Najib menafikan dakwaan itu.

      (Bersambung)

      Delete
    4. 24. Jadi dari mana datangnya wang itu? Najib mendakwa 2.6 bilion Ringgit itu telah didermakan kepadanya oleh seorang Arab. Ini tidak masuk akal. Tiada siapa yang pernah memberikan wang sebanyak itu kepada sesiapa. Dan Najib tidak dapat membuktikan bahawa orang Arab itu telah memberinya wang.

      25. Dan dengan itu sebuah pasukan petugas khas yang terdiri daripada Peguam Negara, Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah, Gabenor Bank Negara dan Ketua Polis Negara telah ditubuhkan untuk menyiasat punca RM2.6 bilion berada dalam akaun peribadi Najib di Bank Arab-Malaysia.

      26. Jawatankuasa Kira-Kira Dewan Rakyat juga sedang menyiasat apa yang berlaku kepada RM 42 bilion Ringgit yang dipinjam oleh 1MDB. Begitu juga Ketua Audit Negara.

      27. Tiba-tiba Najib memecat Peguam Negara dengan mendakwa dia sakit. Peguam Negara menafikan beliau sakit. Tidak ada sijil oleh doktor membuktikan dia sakit. Najib tidak mempunyai hak untuk mendakwa bahawa Peguam Negara sedang sakit.

      28. Pada masa yang sama, ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dikatakan telah pergi bercuti. Gabenor Bank Negara membisu. Kemudian dia menyatakan dia takut ditangkap.

      29. Dua daripada ahli-ahli Kerajaan PAC dilantik Timbalan Menteri dan dua lagi diberi pekerjaan lain. Mereka tidak dapat meneruskan kerja-kerja mereka sebagai ahli PAC. PAC adalah tanpa seorang Pengerusi dan siasatan 1MDB telah berhenti.

      30. Dua anggota Suruhanjaya Pencegahan Rasuah telah ditangkap, dibebaskan dan dipindahkan ke Pejabat Perdana Menteri. Selepas komplen dibuat mereka telah dipindahkan semula ke Suruhanjaya.

      31. Penolong Ketua Cawangan Khas telah dipindahkan keluar. Beliau kemudian membuat kenyataan yang keras terhadap pemindahannya.

      (Bersambung)

      Delete
    5. 32. Orang yang bercakap mengenai 1MDB dan 2.6 bilion ringgit dalam akaun Najib, atau melaporkan mengenainya telah ditangkap, pasport mereka dirampas dan diancam oleh polis dengan soal siasat. Ianya seolah-olah sebarang soalan mengenai 1MDB dan Najib 2.6 bilion merupakan tindakan untuk melemahkan demokrasi dan menjatuhkan Kerajaan yang dipilih dengan betul. Orang boleh ditahan sehingga 28 hari tanpa perbicaraan di bawah undang-undang baru yang bertujuan untuk mencegah tindakan keganasan. Bercakap tentang 1MDB dan RM2.6 bilion kepunyaan Najib seolah-olah merupakan tindakan keganasan. Najib lupa bahawa beliau sendiri terlibat dalam penyingkiran pemimpin terdahulu yang juga dipilih secara demokrasi.

      33. Kemudian datangnya sesuatu yang menggemparkan. Al Jazeera menayangkan kisah pembunuhan gadis Mongolia Altantuya. Adalah jelas daripada kisah itu bahawa Najib mempunyai kaitan dengan pembunuhan itu.

      34. Ramai rakyat Malaysia tidak mahu mempercayainya. Tetapi orang di seluruh dunia mempercayai cerita itu. Ia telah menjadi satu skandal antarabangsa. Ia telah memalukan Malaysia. Di mana-mana sahaja sesiapa pergi, ada yang bertanya, “Apa yang telah berlaku kepada Malaysia”.

      35. Di antara 1MDB, 2.6 bilion ringgit dalam akaun peribadi Najib dan pembunuhan Altantuya, nama baik Malaysia benar-benar rosak. Tidak pernah sebelum ini, Malaysia menjadi begitu hina oleh Perdana Menterinya sendiri. Tidak pernah orang memandang rendah negara ini. Tidak pernah sebelum ini rakyat Malaysia begitu malu dengan negara mereka.

      36. Najib telah membayar orang untuk menunjuk perasaan di jalan-jalan untuk menyokong beliau. Dengan sewenangnya beliau juga mengharamkan usaha orang-orang tunjuk perasaan bagi memecatnya.

      37. Untuk mata wang dan ekonomi pulih, Najib mesti berhenti menjadi Perdana Menteri Malaysia. Rakyat Malaysia mesti menuntut penyingkiran Najib. Ianya sesuatu yang amat demokratik untuk menuntut penyingkiran beliau. Tindakan yang diambil beliau untuk menahan seseorang untuk mengadakan perhimpunan untuk menuntut penyingkiran beliau adalah apa yang tidak demokratik dan bercanggah dengan undang-undang negara ini.

      38. Saya menyeru semua rakyat Malaysia untuk menuntut Najib membenarkan siasatan terhadapnya yang akan dijalankan oleh orang-orang bebas yang tidak dilantik olehnya. Najib mesti membenarkan proses undang-undang berjalan. Jika didapati bahawa dia telah melakukan kesalahan dia perlu didesak untuk
      meletakkan jawatan.

      39. Hanya dengan pengundurannya sebagai Perdana Menteri Malaysia barulah ekonomi akan pulih, nilai ringgit akan meningkat, dan kos sara hidup akan turun. Hanya selepas penyingkirannya rakyat Malaysia akan mampu berdiri semula.

      Delete
  22. Hanya kerana sekarang ini, Mahathir berbaik-baik dan rapat dengan Lim Kit Siang (PH), maka segala 'dosa' Mahathir terhapus begitu sahaja!

    Hebat!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan masaalah hapus dose. Tapi lebih Pada buang ego utk Rakyat. Tun Dah 92. Usia bonos. Tak Semua org dpt rasa. Tak nyanyuk pun. Org PAS kata tuhan Nak tunjuk Kat tun Apa kerosakkan yg dia Dah buat. Tapi bagi yg sentiasa menerima. Dipanjangkan umur utk bantu rakyat menghadapi hari yg teruk akibat sifat manusia yg tamak. Beri tun peluang utk perbetulkan apa yg tak betul dizamannya. Tak ramai dpt peluang mcm tun.

      Delete
  23. Semekom. Rakyat nampak hasil 22Tahun. Ada subsidi, ada biasiswa, ada pembangunan, peluang kerja melimpah ruah hingga org luar berduyun dtg tumpang. Yg penting takde GST. Saya tak faham tentang forex. Tapi rakyat tak terbeban. Mungkin ada yg terkena tempiasnya.. Tapi kemudahan rakyat terjaga. Arwah bapa gaji$700. Besar kan 5 org anak. Boleh buat rumah. Dan Pada 1992 pegi haji. Masa th saya 12tahun. Try skang gaji banyak tu. Dpt makan sadin pun 1000 Rahmat. Ikan temenung pun dah jadi Ikan Mahal. Emm entahla. Harap tak berpanjangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong 100% komen Bro. Pomen Smart

      Dulu-dulu, berduyun-duyun orang Malaysia pergi shopping kat Singapore sebab MYR hampir sama dengan SGD.

      Sekarang, berduyun-duyun orang Malaysia pergi kerja kat Singapore sebab MYR dah tinggal suku berbanding SGD.

      Lagipun, kat Malaysia, boleh pilih.... Menteri kata Lelaki jadi pemandu UBER, perempuan jual nasi lemak

      Delete
    2. Ye la perempuan jual nasi lemak dalam polistren ok la, jangan sampai jual nasi lemak lima posen udah le..

      Delete
  24. Baru sedar Raja Saudi tak pernah lawat Malaysia masa Tun Dr Mahathir.

    Masa Tunku Abdul Rahman ada. Masa Pak Lah ada.

    Padan dicemburu Najib rapat dgn Saudi hingga dibantu dalam 1MDB.

    Datang pun tak. Padan Madey kata Arab tak mudah kasi duit dan kedekut.

    Depa hanya kedekut pada Madey.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotak kau raja saudi bantu dalam 1mdb!!!

      1mdb tu songlap duit rakyat malaysia lah bangang!!!!

      Siasatan 1mdb di us, swiss, singapore, luxemborg dan lain2 negara, kau sebut pada aku 1 bukti je yang mengatakan raja saudi bantu 1mdb!!!

      Kau jangan nak menghalalkan kemungkaran dengan berbohong!!!

      Delete
    2. Betul. Raja al Saudi banyak membantu one-em-dee-bee. Bantu menambah keliru rakyat bangang mcm anon 22:29

      Delete
    3. Raja Saud dtg sambil shopping askar murah2 nk dibeli lwn puak houti. Askar dia dh lari sbb dibelasah Yaman rebel.

      Delete
    4. Apa pasal ko nak sibuk raja saudi dtg sini ke tak? Bole bg derma kat rakyat Marhaen ke? Bodoh

      Delete
    5. Dgr cter najiss kerah askar malaysia pi serang yemen..betul ke.?klu btul mmg saja cari paasal

      Delete
  25. Syabas syed shadiq,tlg wawarkan tempat & waktu agar kami bolih dtg menonton pemuda umngok mempersembahkan ketololan
    kebangangan dan kepundekan mereka,shabas syed ,shabas !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemuda umno mmg celaka mcm tuan dia

      Delete
  26. MANA ADA PENYEMBAH NAK MENGAKU MAHATHIR ITU NYANYUK
    Agak hairan kenapa media mendapatkan pendapat penyembah Mahathir bagi mengulas sama ada tua kutuk itu sudah nyanyuk atau tidak? Dah tentulah jawapannya tidak.



    Nak tanya Mahathir nyanyuk ke tidak, kena tanya orang yang tahu dan mengikuti perjalanan karier dan politik orang tua berkenaan – dah tentulah orang yang lebih dewasa, bukan budak mentah setahun jagung.



    Orang bercakap Mahathir nyanyuk ni, ada alasan yang mengiringinya, bukan main tabur saja. Contoh, dulu dia kata apa pasal pembangkang, sekarang dia kata apa pulak, dulu dia kata melayu mudah lupa, sekarang siapa sebenarnya yang mudah lupa, dan semacam itu.



    Patahkanlah hujah itu kalau nak mengatakan Mahathir sebaliknya (tidak nyanyuk), bukan ikut perasaan saja.



    Lagipun, apa nak dimalukan? Mahathir 92 tahun dah tahun ni, kalau nyanyuk pun bukan isu yang besar.



    Yang besarnya, kenapa orang nyanyuk dibenar memimpin sebuah parti, apa dah tak ada yang lebih muda untuk ditolak ke tengah lagikah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menyembah Dan mengkagumi 2 benda tak sama. Menyembah tu cuma utk yg 1..mengkagumi pulak setelah melihat hasil kerja seseorang. Saya pernah jaga Dan tgk org nyanyuk. Tun masih layak utk memberi nasihat utk kebaikan. Jgn risau. Dia takkan jual negara. Insyaalah.

      Delete
    2. Elok lg nyanyuk xdela terus menerus merompak sana sini mcm najib laknatullah

      Delete
    3. Umur tidak menjadi halangan kepada Tun ... - TranungKite Online
      www.tranungkite.net/v12/modules.php?name...t...

      PENTADBIRAN KUKU BESI ← Chedet

      Tetapi mereka masih sanggup didera seperti ini kerana kepercayaan ...... Tun masih sihat walafiat pada usia melebihi 91 tahun, dan masih tegak berdiri ...

      Delete
    4. orang kalau nyanyok, dari pertuturan pun kita dapat tahu..tapi dari apa yang dia cakap, ada kebenaran, tak melalut..sebenarnya org yang gelar Tun M nyanyok sebenarnya gerun dgn beliau..

      Delete
    5. Kito gaso anon 2239 ni yg nyanyok.

      Dia ni lebih bahaya daripada orang yang berpenyakit nyanyok kerana menyokong kumpulan penyamun dan pengkhianat negara.

      Dengan nama Allah...Kito doakan anon 2239 sedar dari kenyanyokan nya yg menghancurkan ini.

      Asalkan Bukan UMNOPAS

      Delete
  27. 26 FEBRUARI INI TERJAWABLAH SIAPA GILA, MAHATHIR ATAU PAK ARAB
    TANGGAL 26hb ini, buat kali ketiga dalam sejarah, Raja Arab Saudi, Raja Salman akan melawat Malaysia. Ini adalah kunjungan kali ketiga Raja Arab Saudi ke negara ini dari segi sejarahnya. Kali pertama pada tahun 1970 dulu oleh Raja Faisal, tahun 2005 oleh Raja Abdullah dan tahun ini oleh Raja Salman.

    Arab Saudi penting kepada Malaysia, bukan sahaja dalam soal berkaitan ibadah haji tapi juga memandangkan Malaysia antara pengimport minyak terbesar dari negara itu.

    Mutakhir ini, Arab Saudi turut menjadi penting dalam politik Malaysia, terutama setelah hakikat bahawa derma dari negara itu dituduh secara salah oleh Mahathir sebagai wang yang dicuri dari 1MDB. Malah Mahathir turut menuduh Arab yang bagi derma ini sebagai “Arab gila”.

    Nanti selepas 26hb, kalau diizinkan Allah swt, kita tahulah siapa gila, Arab ke Mahathir.

    Cakap pasal Mahathir, ada satu fakta menarik yang semua orang patut tahu. Sekalipun peranan Arab Saudi begitu penting kepada Malaysia, tidak pernah sekalipun Raja Arab Saudi datang melawat negara ini sepanjang 22 tahun Mahathir jadi Perdana Menteri.

    Tak tahulah mana silap. Paklah yang memerintah sepenggal itupun, Raja Arab Saudi pernah melawat negara ini di zaman beliau mengetuai negara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Read my lips ... Raja arab Saudi tu tak akan sebut dengan terang dan nyata bahawa dialah penderma 2.6 billion yang ada dalam akaun Najib .

      Masa Pak Lah satu penggal pun Raja Saudi datang .... dah kedua duanya kaki tidor . Raja Arab Saudi ni tertidor terlalu lama sehingga tidak sedar Negara yang kaya dengan minyak akhirnya terpaksa menerbitkan bond sehingga AS300 billion dengan bersandar Aramco . Labih kurang lah dengan cara Najib menerbitkan bond atas nama 1MDB di jamin olih kerajaan .

      Rahman Dahlan memberi penjelasan tentang pelaburan EPF ke atas 1MDB sebanyak RM 1.7 billion .
      Dia kata ' the exposure is only RM200 million ' . Selebihnya adalah keatas bond bond 1MDB sebanyak 1.5 billion ....yang di jamin olih kerajaan . Itu Rahman Dahalan bilang tau ... bukan saya !

      Kalau dah semua nya dijamin kerajaan .. end of the story ... rakyat lah yang tanggung .

      Nak ringkaskan cerita ... apa kata Najib berdebat je dengan saya atas bab bab 1MDB ni . I am serious and very keen to have the debate . At the same time , hopefully no one will branded me as ' budak hingusan' with my 3 decades in the corporate sector .

      Saya tidak pula ingin menyentuh bab bab hukaum hakam ugama .. itu saya akui memang jahil .. Bab itu saya rasa lebih sesuai di olih olih sahabat John Doe .

      Delete
    2. Tu pasal agaknya najib suro askar kita gi tolong pak arab serang yemen ya..nak balas budi duit derma????

      Delete
  28. ANTARA PAN DAN PAS, SIAPA YANG PKR PILIH?
    TERNYATA PAS telah dipergunakan dan dihina dengan begitu teruk oleh Pakatan Harapan yang dikuasai DAP di negeri Selangor.

    Mana tidaknya, Pakatan Harapan atau PH secara diam diam ‘main belakang’ dengan mengagih-agihkan peruntukan kerusi untuk bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) akan datang tanpa memanggil PAS duduk bersama.

    Portal BNBBC.my memetik sumber dalaman berkata, pembahagian tersebut antara parti komponen Pakatan Harapan PKR, DAP, PAN dan PPBM sementara tiada peruntukan kepada parti PAS.

    Keputusan mengecualikan PAS itu kata sumber berkenaan adalah ekoran PAS masih bermain tarik-tali samaada akan bekerjasama dengan PH menentang Barisan Nasional (BN) pada PRU14 nanti.

    Justeru sekarang, melihat kepada pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor pimpinan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang masih bermusyawarrah bersama DAP, PAS, PPBM dan PAN, adalah wajar untuk dia sudah mula membuat perbandingan dan pilihan.

    Mengambil cakna akan tarikh PRU14 sudah semakin dekat, PKR (Azmin) tiada lagi pilihan lain sama ada memilih antara dua, iaitu PAN atau PAS untuk mereka jadikan kawan baik.

    Mana boleh di peringkat pusat mereka bergaduh dan cerai ‘talak tiga’, tetapi di peringkat Azmin (negeri) pula mereka masih mengadu asmara memunggut segala nikmat di negeri terkaya itu.

    Oleh itu, Azmin tidak lagi boleh berdolak dalih dalam perkara ini. Jika dia akur kepada arahan dan keputusan pucuk pimpinan parti, maka adalah wajib ke atas dirinya selaku Menteri Besar Selangor untuk memecat kesemua Exco Kerajaan Negeri dan lain-lain penjawat awam negeri atas lantikan politik yang berasal dari ahli PAS serta merta.

    Namun, jika dia berani untuk ingkar arahan pemimpin pucuk pimpinan PH, maka dia harus terus bekerjasama dengan PAS dengan syarat apa yang dipinta PAS perlulah dilangsaikannya segera.

    Jadi, siapa yang Azmin akan pilih? Buatlah pilihan cepat, jangan memperkotak katikkan rakyat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai rakyat selangor yg Dah rasa pemerintahan Dari 2 kerajaan negeri sebelum ni. Ternyata yg sekarang lagi best. Cuma org luar je cakap sebaliknya. Kalau balik kg isteri disungkai perak. Cuma berita negetif aja yg sampai. Semua dgr cerita org tanpa merasai. Kawan saya org batu gajah yg menetap di s.alam. tapi mengundi di perak pun selesa dgn kerajaan negeri selangor.

      Delete
    2. Giliran kita mengcopy paste tak kira tajuk -

      Umno Jahanam Profiles | Facebook
      https://www.facebook.com/public/Umno-Jahanam

      View the profiles of people named Umno Jahanam. Join Facebook to connect with Umno Jahanam and others you may know. Facebook gives people the power ...

      Umno Jahanam | Facebook
      https://www.facebook.com/umno.jahanam -

      Umno Jahanam is on Facebook. Join Facebook to connect with Umno Jahanam and others you may know. Facebook gives people the power to share and ...

      Pergi Jahanam Dengan Umno | Facebook
      https://ms-
      Pergi Jahanam Dengan Umno berada dalam Facebook Sertai Facebook untuk berhubung dengan Pergi Jahanam Dengan Umno dan orang lain yang mungkin ...

      UMNO sudah jahanam-mahathir - YouTube
      Video for umno jahanam▶ 7:18
      https://www.youtube.com/watch?v=7CpRf2sOfTY

      dilema dan maruah pengundi..kempen selamatkan malaysia tercinta untuk generasi anak cucu kita ...

      Delete
  29. PAS DALAM SITUASI PALING UTUH SEKARANG INI
    SHAH ALAM – Pas tidak mungkin berpecah kerana parti itu kini berada dalam situasi paling utuh berbanding era lalu.

    Pengarah Pusat Penyelidikan Pas, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, beliau sendiri menyaksikan situasi itu setelah berada dalam Pas hampir 20 tahun.

    “Ia disebabkan semua pimpinan dan ahli Pas benar-benar memahami dasar dan matlamat parti iaitu mendaulatkan keadilan Islam bagi menggantikan sistem zalim.

    “Selain itu, Pas utuh disebabkan golongan bermasalah sudah keluar daripada Pas untuk menyertai Amanah dan PKR.

    “Golongan bermasalah ini sebenarnya tidak memahami dan menghayati dasar dan matlamat Islam diperjuangkan Pas, sebaliknya mereka hanya bermatlamat menjatuhkan Umno. Bagi mereka, sesiapa sahaja boleh mendominasi pemerintahan negara, terutama DAP menggantikan Umno, sedangkan menurut Islam kezaliman paling besar ialah syirik dan kafir,” katanya, semalam.

    Sebelum ini, Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub mendakwa Pas berdepan risiko perpecahan setelah jalin hubungan dengan Umno.

    Kata Mohd Zuhdi, kenyataan Salahuddin hanya untuk mengalih perhatian umum terhadap perpecahan Amanah.

    “Saya menjangkakan sekurang-kurangnya ada tiga kumpulan bersaing untuk menguasai Amanah, iaitu kumpulan Mohamad Sabu, Datuk Husam Musa dan kumpulan yang cenderung Ikram (NGO Islam).

    “Disebabkan persaingan itu, sehingga hari ini tidak diketahui bila Amanah akan buat pemilihan pimpinan baharu, sedangkan pemegang jawatan sekarang tidak dipilih melalui muktamar atau mesyuarat agung,” katanya.

    Jelasnya, berbeza dengan Pas yang akan melangsungkan muktamar pemilihan pimpinan baharu pada April ini.

    “Semua mesyuarat agung berlangsung dengan harmoni dan suasana ukhuwah Islamiah cukup tinggi. Keharmonian dan suasana persaudaraan ini menyebabkan Pas berjaya hantar ratusan ribu ahli menyertai Himpunan 355,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan gunakan perkataan "Utuh" - orang boleh lucahkan PAS.

      Delete
    2. Selepas TGNA Pas telah menjadi parti hamPAS.

      Asalkan Bukan UMNOPAS

      Delete
  30. some here are fucking maggots........writing loads of shits....just to pretend......inno'fucking'cent!

    dumbass still thinking people will forget 42mill, 2.6b with with his forex shit.

    i don't give a damn at all.....u want rci for bmf, forex...go ahead.....but....why not together with those tuya case, 2.6b, 42mill, forest city......we can have a big party with tons of rci.....and also declassify the osa audit......

    if not, don't whet your shits around.......smell damn stink! it is smelly all over the world, brother!

    if u have balls, tell your dumbno stooges to debate with sadiq.....u can put up at no 1...forex losses.....otherwise.....u r just balless damn sucker!

    -hatepigs-

    ReplyDelete
    Replies
    1. No, they are not maggots. Just pemakan dedak. Big time ones. especially the copy-pasting bugger.

      Delete
  31. DENGARLAH TEGURAN PEDAS SULTAN JOHOR ITU WAHAI TUN M’
    Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak hari ini menasihatkan Tun Dr Mahathir Mohamad agar mengendahkan teguran pedas Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.
    Salleh berkata, Sultan Ibrahim terpaksa menegur Mahathir setelah bekas perdana menteri itu bertindak melebihi batasan sehingga sultan tidak lagi boleh bertolak ansur.
    “Hari ini, Sultan Johor menegur dengan kata-kata yang pedas ke atas pemimpin yang disifatkan sebagai nyanyuk dengan ramai yang percaya bahawa baginda memaksudkan Mahathir.



    “Dan ini bukan kali pertama Mahathir menerima teguran sedemikian oleh Sultan Ibrahim. Adalah bijaksana jika Mahathir mendengar teguran baginda.
    “Mahathir kini dilihat tidak dapat mengasingkan antara dendam peribadi dengan kepentingan negara. Mahathir mengundang cemuhan ke atas dirinya dan hanya mampu menyalahkan diri sendiri,” jelas Salleh dalam blognya.
    Awal semalam, Sultan Ibrahim menyindir keras sikap seorang pemimpin, yang dipercayai merujuk kepada Mahathir.
    Tanpa menyebut nama, baginda menyindir mungkin ‘orang luar’ ini telah lupa bahawa zamannya telah berlalu.
    “Dahulu dia sering menyindir orang Melayu sebagai bangsa yang mudah lupa, namun hari ini dia sendiri menunjukkan sifat pelupanya.
    “Dulu dia kata pembangkang itu musuh ketat, tapi sekarang sudah boleh duduk semeja dan menjadi kawan rapat.
    “Dulu dia kata media barat suka buat cerita, tapi sekarang, cerita media barat dikatanya fakta.
    “Jika dia bukan pelupa mungkin ada sedikit nyanyuk akibat faktor usia,” titah baginda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan tegur jugak la si jamal yg sihat segar, Tapi pemikiran nya kelaut hingga ditegur sultan selangor. Dan jgn lupa anuar musa yg masih berkuasa Tapi ditegur istana johor. Baru la nampak gajah dpn mata.

      Delete
    2. Bro pomen,yang hanya depan mata cuma nampak dedak je,bila da terbayang dedak yang hitam pun dikata putih woiiii....

      Delete
    3. Muhammad Fikri - Sultan dan TMJ sudah tidak yakin dengan ...
      https://ms-my.facebook.com/SayaOrangJohor/.../49648426050363...

      Sultan Johor dan TMJ tidak memerlukan bantuan kewangan daripada kerajaan pusat.

      Sultan Johor selar tindakan minta serah tanah - Nasional - Sinar Harian
      www.sinarharian.com.my/.../sultan-johor-selar-tindakan-minta-sera...

      PAGOH - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar menyelar tindakan ... hak milik tanah atas nama kerajaan persekutuan


      Sultan tegur 'menteri persekutuan kurang bijak' - Malaysiakini
      https://m.malaysiakini.com/news/373458

      Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini membidas

      Delete
    4. 22.50
      teguran dari DYMM Sultan Perak, DYMM Sultan Selangor dan Raja Muda Selangor kenapa tak post sini sama..takut pekung terbuka ke?

      Delete
  32. Orang nyanyuk selalunya dia tidak lupa pada cerita lama lama, hanya kisah kisah baru saja. Tokwan saya dah nyanyuk tapi kisah lama dia masih ingat. Yg ternyata nyanyuk bukan tdm tapi mereka mereka yg dok bercakap kisah lama tapi yg sedang berlaku depan mata langsung depa tak ingat.

    ReplyDelete
  33. Bodoh piang puak2 vengong ni... Arab saudi tak dtg zaman Tun sbb penakut dgn amerika la.. Masa tu Tun pemimpin yg berani hentam yahudi... Awat tak tanya pasal apa arwah yasser arafat tu sayang sgt kt Tun??

    Ahjib teloq pun tadak... Kasik sama lak mah pegang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are damned right !

      Another thing , banyak sangatlah langau langau berterbangan membawa cerita penubuhan RCI .

      Siapa kata nak tubohkan RCI ? Najib ?

      Najib mana ada teloq nak tubohkan RCI . Dia hanya menubohkan Pasukan Petugas Khas ( special task force) untuk Forex loss . Jikalau itu pun tak dapat bedzakan , tak usahlah nak mengarut panjang panjang di sini .

      Raja Arab Saudi dating untuk terima anugerahlah . Dia bukan datang utk bagi tau yang dia lah beri derma 2.6 billion tu . Harap harap tv3 suku serta akhbar akhbar Media Prima Group tak spin cerita .. kalau spin juga alamat cepat lah lagi tutup kedai .

      Delete
    2. Raja Saidi dth nk shopping fighter. Ramai askar dia dh tk sanggup kna belasah dgn Houti...dulu Saudi main bomb Yaman ikut suka hati,
      skrg perlukan fighter for hire.

      Delete
  34. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  35. RCI berpilih...yang itu rci, yang ini osa..

    Itu contoh MUNAFIK yang nyata. Tau tak? MU.NA.FIK !

    Jangan nak nafikan okay..

    ReplyDelete
  36. Najib dan semua umno ngok memang tak ada telor dan semua adalah penyamun harta rakyat...semuga tentera Allah menghancurkan Najib dan konco konco nya...

    ReplyDelete
  37. Insyallah amin..malaysia di perintah dan ditadbir pribumi harapan dan warisan ..amin

    ReplyDelete
  38. kalau pemuda umno takut debat wakilkan saja si tua umno said keruak bahh.. bagi makan dedak sebelum debat dan air ketum bahh..banyak alasan memang bangang kata ros..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku nak tengok pemuda umno ada berani ke tak.jgn cancel last minit ya. Umno/ bn sekarang mmg bangsat mcm tuan dia


      Delete
    2. Dalam Umno tak ada orang yg pandai berfikir dan lebih lagi berfikir secara jujur. Umno dipenuhi oleh mereka yang hanya berfikir macam mana nak kaya capat.

      UMNO sebuah parti golongan elit bangsawan yang mempergunakan melayu untuk terus berkuasa.

      Lepas ni mesti ada yg kata debat bukan budaya kita..

      A-Bukan UMNOPAS

      Delete
  39. warighhhhhhhhhhhhhhhh..Mat Rombau sahutlah cabaran Mat Johor tu kalau ekau ado tolor,jgn malukan oorang Nissmilan.Den tahulah ekau anak duto,belajar kek negeri ompoteh,cakap melayu pun tergeliat lidah,belajar kek oxford tuu.
    Dongar cito dulu2 maso nuar jadi TPM,ekau empit-empit anak dio,apa namo,Nurul tuu,dio tu dulu sekolah unuversiti UTM pandai cakap omputih tuu.Bilo nuar kena tendang umno,Badawi jadi PM,ekau empit anak badawi pulak,walaupun saiznya lebih kurang makbadak.masotu dunio ekau punyo,orang selalu mengat0-ngato budak tingkat ompek kek putrajaya,sangat berkuaso,sekang ni nampak ekau menikus jerr.

    ekau tahu kan,sekang ni Nurul dah Jando,tak teringin ko,jando berhias tu!!!Tapi hati-hati Mat kotak banyak tupun peminat si Nurul tu.

    Den cabar ni,Tunjukkan kejantanan ekau tu..den nak neguk ekau debat dlm bahaso omputih dgn mat johor,tunjuk eksenla sikit kat Nurultu..

    kirimsalam kek ustazdebat tu!!!pesan kek dio janganla tamak sangat habis semuo channel TV dio sapu KESIHAN KEK nABIL,dio dah kurang dapek cari makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den pun minat Kat nurul tu. Tapi dio tak minat Kat den pasal den Dah ado bini. Hehehe. Dan huhuhu.

      Delete
    2. REMBAU MOST WANTED....!
      Jom kito tumbangkan pemimpin kito yang tak beguno ni...
      Kito tuka dengan yang baghu.....

      Delete
  40. Sebelum debat diadakan....mana dia mufti yang kita sangat sayangi yang bersifat hampir maksum....tanya dia dulu.....miss his interpretation of hadiths.....miss his good opinion of non muslim malaysian australian based lawyer, his expert views of slanderous DoJ claims and suit. His ibterpretation of islam is the most accurate in the world..mana dia mana
    Mana dia.....muss him. Any info on him???

    ReplyDelete
    Replies
    1. he's hiding somewhere,inside hadi's sarong..hehehe

      Delete
  41. In the current political climate, the ruling government will never ever engage in an open or public debate because of their disadvantage position. Not even oxford trained goon could face the public. Bring in those fake phds like zahid, puad, asyraf, fathul bari etc....bet they would run away like MO1 in the like of nothing to hide fame.

    Pemuda umno is only a cheering group with a chicken as its head. Tin kosong, suka beretorik....namun habuk pun tak dak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Despite the gomen has control the media, even Iron Hand Rule, ban certain media outlets ..

      The are going down the drain ...

      Delete
  42. > Lobai PAS dah silap usik Husam,terpaksa bagi 1000 alasan, lari lintang pukang.
    > Pemuda UMNO takkan silap cabar juga ker? Takkan la nak lari lintang pukang jugak.

    Adoi la politik separuh masak sj rupanyerr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak bleh ingat jemput org dtg majlis semata Nak aibkan. Rase zaman arwah tak pernah jadi.

      Delete
  43. 1) Najib vs Tun M (Nothing to hide) : Najib no show

    2) Dr. Maza vs Ustaz Zamihan : Zamihan no show

    3) Rahman Dahlan vs Lim Guan Eng : Rahman Dahlan no show

    4) Armada PPBM vs Pemuda UMNO: Cuba teka...kih kih kih...

    ReplyDelete
  44. 22.39
    Alangkan panasnya perut ibu yg mengandungkan kamu,betapa jijiknya bunyi bahasa kamu,org Islam dan Melayu tulen tak kan jd begini.....
    Ya Allah SWT perbetulkanlah segala kegilaan yg berlaku sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10:10 Tulen mcm ketulan Taek Low, disiram kuah kincin Lobai siap berjampi tu?
      Susah sgt kah nak kenal mungkar, sia2 panas perut emak kandungkan kaku benda basic tak kenal...hmmm

      Delete
  45. Kasihan 21.56,dahulu zmn persekolahan,merupakan ant gol kaki ponteng,itu sbb bodoh bebonar,buta hati,buta akal....

    ReplyDelete
  46. NAJIB PENIPU PEROMPAK PENYAMUN PERASUAH PENGKHIANAT NEGARA BANGSA DAN AGAMA

    ReplyDelete
  47. MENYESAL AKU UNDI KO HARI TU

    ReplyDelete
    Replies
    1. TENTUKAQN JANGAN UNDI NAJIB DAN PUAK NYA LAGI.

      AJAK FAMILI DAN KAWAN2 UNDI PPBM DAN BARISAN PEMBANGKANG DI PRU14.

      Delete
    2. Sekarang pun Dah buat dua kerja. Tangan pegang minyak. Mulut jadi promoter tak rasmi PH.. Pasal driver ni banyak mengeluh Pasal income Dan pebelanjaan keluarga. Tapi bila dpt BRIM lupe. Kerajaan bagus kata depa. Tu yg tgh menghasut ni.

      Delete
    3. Bro pomen,tanya sikit boleh. bro ni orang yang sama ke dgn pomen bawah pokok?

      Delete
  48. Bukan saudara saorang yg menyesal kami pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau hadi Terus bersikap begini, Saya pun menyesal undi PAS untuk dun klang hari tu.

      Delete
  49. Mana ada tulur pemuda umno ni. Kalau bab bertumbuk..samseng2 ni berani la.

    ReplyDelete
  50. syed..ko nak debat dgn beruk buat apa..ko beli pisang je .....settel...kakkakakaakkaka

    ReplyDelete
  51. Saya pernah nyatakan dahulu

    Beruk2 dalam amno mana ada telor bila diajak berdebat

    Kalau diajak ke danok lajulah diorg

    ReplyDelete
  52. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...