Sunday 5 February 2017

SELEPAS ASB, TABUNG HAJI PULA MENGECEWAKAN KITA....


Sebelum ini, ASB bagi tahun keuntungan 2016 telah mengumumkan dividen sebanyak 6.75 sen  serta bonus 0.50 sen seunit, suatu angka paling rendah dalam sejarah sejak amanah saham itu diwujudkan.

Baru-baru ini, Tabung Haji pula mengumumkan keuntungan untuk pendepositnya. Bagi tahun 2016, bonus tahunan yang diumumkan ialah 4.25% beserta bonus haji sebanyak 1.5%.
Sekali lagi, ini juga merupakan kadar terendah berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Tahun depan, berapa agaknya?
Bolehkah kita mengharapkan, selagi negara dipimpin oleh Najib Razak dan Tabung Haji dipengerusikan oleh Azeez Rahim, ia mampu memberikan pulangan yang memuaskan? (SH 05/02/2017).

74 comments:

  1. Pernah baca komen org.. Cakap.. Walauapa pun negara masih aman..

    Iya. Negara kita memang masih aman. Tetapi ekonomi kita dah tak aman..
    Memang takda perang tapi kita masih berperang mencari rezeki.. Dlm kepayahan.. Byk yg gadai pendirian demi sesuap dedak.. Nmpak kaya tapi miskin amanah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia nak rolling lagi bang...
      duit yg disimpan yg mejoritiny, utk bayar
      hutang kebodohannya dalam pelaburan
      dan, songlap sebahagiannya besarnye..

      yang di rolling tak lain jugak
      utk butakan pencacai masa pilihanraya...
      utk bodohkan makcik masa pilihanraya...
      utk takutkan situa masa pilihanraya...
      utk tenangkan pemuda masa pilihanraya...
      utk program karok masa pilihanraya...
      utk program baju raya masa pilihanraya...

      lepas menang, perit balik la, puak2 yg menyokongnye dan yg menentangny... kirenye semua rakyat malaysia...

      berdoa la
      harap2 betukar jd berok la org bile dapat duit dedak...
      kena tolak duit yg bakal didedakkan..

      jgn ikut rentak pas, sbb tok guru arwah dulu cakap, amik sajo.. tp jangan beri undi,
      mmg puak dia ikut, mmg puak dia sapu...
      sesatkn korang dgn fatwa politik yg diberikan...

      tp puak lupa, duit banyak diberi adalah dari puak gengster..
      jgn main2 dgn gengster... awok jual ayam je...

      duit yg diberi, sepatutny dimanfaat secara lebih berkesan, manfaat melalui pemberian kerja, penyediaan kerjaya, pemberian secara harga barang yang munasabah, pembelian bermaruah, dengan hasil usaha halal.. bukan ampu utk kesenangan...








      Delete
    2. Oleh kerana onar 1mdb dan urus tadbir kewangan yg lemah oleh regim najib/Rosmah,Malaysia harus membayar bunga pinjaman 1mdb DLM USD setiap 6 bulan sekali. Maka setiap kali itulah memberi kesan pada matawang Malaysia banding dgn matawang serantau. Impak nya barangan impot spt kelapa naik 3 kali lipat dan komponen automotif juga naik. Ini memberi kesan langsung kepada proton, menyebabkan proton rugi besar. Apabila Tun bersuara kesan dari 1mdb beliau dihina Dan di halau bagai anjing kurap Dari proton. Jalan mudah utk tutup kerugian proton ialah menjual murah kepada rakan karib najib dari tembok besar China... Maka akan hilang lah lambang kebanggaan Malaysia selama2 nya kpd negara China... Nukilan ikhlas akauntan bertauliah.

      Delete
    3. Najib amat marah apabila wang yg di curi dari 1mdb dibekukan oleh singapura. Dia mendapat laporan risikan bahawa Taiwan telah membeli kereta kebal tercanggih dari amerika melalui Singapura sebagai org tengah. Dan kereta kebal itu di hantar dgn kapal laut. Sblm smpi ke Taiwan, kereta kebal tersebut telah di rampas oleh China... Sebagai balasan krn membocorkan rahsia risikan, negara China bersetuju utk biayai trek keretapi Pantai Timur pada harga 4 Kali lipat dr harga pasaran. Bayaran pertama telah di terima dan di bayar pd ceti yahudi yg beri pinjaman 1mdb...nukilan ikhlas akauntan bertauliah.

      Delete
    4. Cakap macam petir berdentam dentum.....projek mega sana sini konon......tapi statistik kira-kira semua makin lama makin turun.

      Tu pon masih berlagak mengaku konon negara cukop duit.....mampu nak handle projek2 mega.

      Kalo ekonomi kita bagus kenapa semua statistik saham, dividen semua makin menurun??? Kalo bagus tentu semua stabil.......kalo tak dapat naik pon, kurang-kurangnya dapat bertahan pada tahap sebelumnya. Apa bangang dia orang ni ingat kita tak sekolah.......lagi2 duk bodohkan kita konon duit cukop.

      Kalo duit cukop kenapa potong subsidi itu ini?? Naikkan tarif cukai dan denda. Dividen ASB, TH dan lain2 pon bagi ciput jer. Felda dah ranap pon.

      Inilah akibat kalo duit rakyat simpanan negara disamun. 42 bilion duit SRC lesap tak boleh dikesan......bila duit dah lesap, negara kerugian 42 bilion (tu belum masuk rugi yg lain2)......dalam kata yg lain duit negara kita dah kurang 42b. Bila dah rugi.......kita terpaksa berhutang tinggi macam gunong. Rakyat yg jadi kuli batak bayarkan hutang atas sebab duit lesap.

      Kita dikenakan cukai, kenaikan tarif denda, banyak subsidi kita dipotong, barang naik, minyak naik........ini maknanya kita kena bayar lebih dari dulu. Kita kena bayar kos sara hidop yg tinggi.

      Dividen saham dan simpanan kita pon diturunkan.......lagi tambah susah jadinya. Ini semua gara2 sebab duit rakyat diselewengkan.

      Jangan ingat kita tak tau pasal bicara Bank BSI di mahkamah Singapura duk sebut pengalihan wang secara haram yg berkait dgn 1MDB......dalam omputih kata "money laundering"..........macamlah kita tak paham makna money laundering. Toyol dan badak jer yg tak reti apa money laundering.

      PRU14 akan datang tolong celikkan mata kawan......takkan tak nampak2 lagi temberang, putar-belit konon duit cukop, negara tak rugi.....

      42juta (belum masuk yg lain2) hilang lesap pon boleh kata "tak rugi" ke??? Apa punya bangang tahap gabanlah.

      Kita semua ni jadi susah sebab gara2 ada manusia tamak yg nak hidop bermewah-mewahan.


      Delete
    5. Bagi bangsawan dan elit politik, kenaikkan harga petrol sebanyak 20 sen tak jadi kudis pd mereka. Tp bg sorang peon yg ada 8 mulut utk di isi.. Golongan marhean ini perlu mengikat perut mereka ketat2. Pada masa harga petroleum dunia turun, Malaysia pulak naik kan harga petrol.. Tak ke pelik tu??? Rupa2 nya 1mdb kalah timbang tara dgn IPIC di London dan perlu bayaran pampasan berapa ratus juta dollar America juga angkara 1mdb di London... Jdnya???? Rakyat Malaysia yg tolong bayar kan. Najib dan Rosmah makan steak Kobe rega 20 ribu ringgit sebagai mkn mlm... Si marhean makan sardin king cup di campur kangkong utk isi perut 8 orang. Krn brim yg dia gula2kan.. Keluarga marhean ini akan kekal dlm pusingan kemiskinan dari satu generasi ke generasi akan datang...Tun jiwa besar.. Mana yg di belenggu kitaran kemiskinan berjaya dia bebaskan... Banyak bukti dan bkn sembang kencang najib dan Rosmah... Nukilan ikhlas akauntan bertauliah.

      Delete
    6. Bro Labu.....kome tau orang kampong kate ikan sardin pon mahei. Bukan macam dulu lagi dah. Ikan bilis pon mahei juge.

      Haram jadah.....hanya sebab gara2 kita nak bagi toyol badak makan sedap, hidop atas duit, hidop mewah maka kita yg jadi susah. Kita kerja bagai nak rak pon tak cukop......dah semua benda mahal....duit kita pon jadi makin kecik, makin tak cukop. Tiap bulan dengor orang rumah duk bisin kata itu ini semua naik rege.....GST lagi nak bayor.

      Haram jadah sembang kencang punya tukang samun.......konon semua stabil. Pakcik makcik kita di kampong tu pon percaya. Dalam pada dia kata stabil tu duit kita dirembat.....yg susah kita......tapi toyol badak tak jadi kudis.....tetap hidop mewah, cukop segalanya sampai 7 keturunan pon tak abes.

      Haram kejadah apa nak tanggung susah lagi sepenggal????

      Delete
  2. Sementara negara aman lah, kita mintak rakyat menukarkan kerajaan sediaada dengan cara pilihanraya..takkan kita nak tunggu negara jadi macam greece..dah jadi darurat, satu sen pun tak guna..

    ReplyDelete
  3. nak bagi tinggi macamana selagi penyangak yg menjaga semua ni...bagi jaga felda...felda punah...bagi mara ..mara punah...bagi tabung haji...tabung haji punah....

    lantik pulak ketua yan juling mata terhadap duit ringgit...

    ReplyDelete
  4. Selagi dracula, si bini langsuir, si anak toyol, kawan baik si anak pulak hantu Cina yang jalan loncat-loncat tu duk jaga tabung darah, selagi itulah kekayaan negara tidak akan sampai ke bawah kepada rakyat.

    ReplyDelete
  5. Makin lama, makin terserlah kerosakkan yg di lakukan mereka..#selamatkan malaysia

    ReplyDelete
  6. Bila ditanya isu ni pada Jamil khir, dia akan kata, bersyukurlah, nasib baik ada dividen, kalo ikut keadaan ekonomi sekarang, ada untung kira ok la..

    ReplyDelete
  7. Saya nak komen pasal pemberian dividen dan bonus haji ini. Boleh kah tuan budin tulis satu rencana perihal perkara ini. Saya bukan nak ungkit hal rasuah dan salah pengurusan tabung haji yang membolehkan kita hanya dapat dividen serta bonus haji yang rendah. Yang saya nak persoalkan adalah pasal bonus haji. Kenapa kah ia hanya diberikan kepada yang belum pergi haj sedangkan yang pernah pergi pun menabung sama memenuhi dana tabung haji. Apa kah mereka2 yang diamahahkan mengurus tabung haji ini semuanya banggang. Cuba fikirkan sekiranya yang pernah pergi haji tidak lagi menabung dan mengeluarkan dana mereka dan hanya tinggal sedikit saja untuk penuhi syarat. Bayangkanlah jika perkara ini berlaku. Sepatutnya bonus haji ini harus dinikmati oleh semua penabung. Dengan demikian boleh menggalakkan penabung memperbanyakkan dana mereka. Tabung haji bolehlah asingkan keakuan dua bagi pengluaran untuk menunaikan umrah dengan syarat hanya melalui tabung haji travel saja. Cuba2lah fikir2kan cadangan ini. Tuan budin boleh panjangkan cadangan ini supaya mendapat berkat dan pahala. Boleh tah tuan budin tuliskan recana ini. Insyallah akan peka orang2 yang mengurus tabung haji jangan hanya fikirkan rasuah. Amin!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju, jika tidak ramai2 bagi tahu penabung tabung haji ini yang pernah pergi tentang keuntungan menabung TH INI.

      Delete
    2. Pada perkiraan saya , jumlah simpanan di dalam Tabung Haji tidak memberi impak keatas bonus yang di beri .

      Walau pun simpanan ada 1 ribu atau pun 1 juta ringgit , jumlah bonusnya adalah SAMA . Ini kerana kiraan bonus TH tidak sama dengan kiraan bonus ASB .

      Bonus TH dikira atas jumlah subsidi yang diberikan kepada sesorang Jemaah haji yang terakru . Misalnya , jika TH umumkan subsidi keatas seorang Jemaah adalah 10 ribu seorang dan TH umumkan bonus sebanyak 5% , maka bonus kepada penyimpan yang belum menunaikan haji adalah sebanyak RM 500 shj .

      Jadi , pada perkiraan TH , sesiapa yang telah menunaikan haji tidak layak mendapat bonus kerana mereka2 ini telah menafaatkan subsidi yang di beri .

      Juga perlu di ingat ,anda di harus menyimpan di TH untuk melayakkan diri menunaikan haji .

      #### Correct me if I am wrong ####

      Delete
    3. You are wrong, bonus haji adalah hak penabung bukan untuk menampung subsidi haji. Melainkan bonus haji ini untuk bayaran menunaikan haji. Penabung tidak harus menambah simpanan di TH bagi mereka yang pernah pergi. Kita hanya layak untuk menunaikan haji jika membuat pendaftaran. Tak perlu tabung banyak2. Diny yusof, kamu salah tafsir walaupun pendapat kamu nampak bernas tapi tidak logik, janglah perbodohkan penyimpan. Sebab itulah TH rugi kerana dapat nasihat dari orang macam kamu.

      Delete
    4. Anon 9:57 .

      Penafsiran saya tentang bonus itu tiada silap celanya .

      Apa yang saya maksudkan tentang bayaran BONUS ( atau bonus haji ) tidak bergantung kepada jumlah simpanan keseluruhan di akaun TH .

      Walaupun anda mempunyai simpanan sebanyak 100k atau pun 1 juta , jumlah bonus haji yang di agih tetap sama .

      Apa yang bolih saya katakan jika cara atau " calculation method " TH bagitu .

      Walau bagaimanapun , jumlah simpanan tetap memberi impak keatas hibah atau bonus tahunan yang di berikan .

      Delete
    5. Anon 9:57 :
      Mungkin ada kekeliruan tafsiran tentang Bonus Haji dan Bonus Tahunan ?

      Dalam pengolahan saya pengagihan berupa Bonus dan Dividen . Tapi saya dapati terminoloji yg di gunapakai olih TH adalah Bonus Haji dan Bonus Tahunan .

      Dalam kontek ini , TH memberi Bonus Tahunan keatas jumlah keseluruhan simpanan . Manakala Bonus Haji di beri keatas jumlah Subsidi yang di istiharkan olih TH .

      Delete
    6. Diny yusof, perkiraan kamu mungkin betul. Tapi persoalannya bonus haji itu dikreditkan keakuan penerima yang belum pergi haji. Ini tidak ada kena mengenai dengan subsidi. Sepatutnya bonus haji tidak perlu dikreditkan dan tak payah diberikan. Ia wajib disimpan oleh tabung haji untuk menampung subsidi. Dengan demikian dana akan bertambah. Jika pun diberi ia harus dinikmati semua. Bagi yang dah pergi boleh guna untik umrah.

      Delete
  8. Walau pun dividend rendah ana tetap pilih TH atas sebab
    1) dividend halal, tanpa was2
    2) tak perlu bimbang bab zakatnya, kerana telah diuruskan oleh TH
    3) subsidi yg TH beri kpd jamaah haji tentu datang dp pendeposit juga yang sama2 tolong ringankan perbelanjaan jamaah, INI sudah tentu akan terima saham akhirat juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1517, bukan tetap pilih TH. Terpaksa pilih TH,kuasa bisa bukan kt Imi Malaysia atau Saudi. Quota dijajah oleh TH. Dalam dunia ni Malaysia sj spt sekolah asrama, TH diadun jadi kuasa mutlak TH dan lanun2nya.

      Delete
    2. Sifirnya mudah:
      Kalau dia buat salah dia akan di hukum.
      Kalau kita tuduh dia buat salah dan dia memang but salah kita zero dia akan di hukum.
      Kalau kita tuduh dia buat salah tetapi dia tak buat salah, kita yang akan di hukum.



      Delete
    3. Melayu mmg feudal totok, apa bangsawa buat biarkan. Dh byata meleset pun tgk saja. Yang makan belakang take cover. Memang me layu sampai bila2 lah. Tapi tak tahan tu sembang kencang. Alahai, entahvla

      Delete
    4. Tempat paling selamat dan menguntungkan ialah pelaburan dlm 1MDB....ke guaner Din???

      Jom pakat melabur dlm 1MDB
      Ha ha ha ha, hi hi hi hi.....

      Delete
    5. 22.09 teman setuju dengan idea kome melabur dalam saham 1MDB. Bagus jugak tu bro......sebab dah terbukti ada yg dah jadi billionaire bila melabur dengan 1MDB ni. Tak payah susah2 tunggu lama.....ini shortcut untuk jadi billionaire.

      Apa ditunggu lagi.....kawan2, jom kita melabur hingga lebuuuurrrr..........

      Delete
    6. Sama ada dah nikmati subsidi kepada penabung yang pergi haji tidak timbul untuk melayakkan mereka dapatkan bonus haji. Yang menjadi soalannya apakah ini akan mengurangkan minat pada penabung yang pernah pergi untuk menambah dana ditabung haji. Apa ia akan mengundang untuk mereka mengeluarkan simpan mereka dan hanya tinggalkan sedikit saja sebagai syarat. Perkiraan subsidi tidak dapat dipakai kerana bonus haji itu adalah milik penyimpan bukan untuk menampung subsidi. Pemberian subsidi pada yang layak pergi tetap disumbangkan oleh tabung haji melainkan jika bonus haji ini diguna untuk bayaran pergi. Janganlah berfikiran dunggu. Dari perkiraan yang beri oleh diny yusuf ini kurang tepat. Cuba bayangkan jika yang pernah pergi ini mengurangkan simpanan mereka dalam tabung haji seminiumnya dan pindahkan ke danayang lain. Ada setuju kah?????

      Delete
    7. Anon 9:41 ,

      Ma'af .... memang terdapat sedikit kekeliruan keatas pemberian Bonus Haji yang saya berikan .

      Saya telah cuba memperbetulkan tentang ini saperti ulasan lanjut di atas . Saya baru perasan kedua dua pengagihan TH di kategorikan sebagai Bonus . Kebiasaannya , terminoloji yang digunapakai adalah Dividen dan Bonus .

      Delete
    8. Terima kasih diny, nampaknya kamu mula faham apa yang saya persoalkan. Dividen dan bonus haji adalah perkara yang berlainan, jadi jika nak beri bonus juga harus diberi pada semua. Mungkin bonus itu diperbetulkan menjadi bonus haji dan umrah. Ada setuju kah????

      Delete
  9. Kalau mengikut kata Abdul Wahid Omar ASB akan dibayar lebih tinggi tahun depan??.......dimana dia nak korek duit tak tahulah......

    ReplyDelete
  10. Seleas ini akan di umumkan dividen KWSP yang juga rendah dari tahun sebelumnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 kita tunggu apa pulak pengumuman dividen KWSP. Ni duit simpanan KWSP kita ni pon tak tau macam mana.

      Delete
    2. Ikut laporan yg di fail kan di bskl, kwsp byk hapus Kira kerugian pelaburan terutama dlm fgv dan lain2 GLC... Dividen di jangka Sgt rendah atau tiada lansung utk tahun ini... Siap sedia supaya tidak kecewa bro.

      Delete
  11. Saya terpanggil untuk menulis semula setelah sekian lama menyepi kerana ada hal-hal tertentu yang tidak dapat dielakkan. Maklum ler sejak sudah menjadi Ketua Cabang UMNO merangkap Ketua Cyber UMNO bagi menjelaskan bahayanya Tun Mahathir kepada negara dan umat Islam. Penurunan graf itu setelah saya kaji ianya hanyalah mainan dan ciptaan cybertrooper pembangkang yang ditaja oleh zionis bagi menanamkan sikap benci terhadap institusi Islam seperti Tabung Haji. Rakyat Malaysia seharusnya bersyukur berkat usaha DSN untuk merayu kepada kerajaan Saudi untuk menaikkan kuota jemaah haji. Walaupun dividen tabung haji menurun, ianya sebenarnya telah membantu meningkatkan kuota jemaah haji. Jangan lupa bhawa DSN disenaraikan salah satu pemimpin Islam yang teragung selepas Khalifah Umar Abdul Aziz. Jelaslah, kalian sanggup mengangkat LGE sebagai khalifah berbanding org Islam.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. uwekkk...uwekkkk nak muntah aku. Pemimpin Islam yang teragung...uwekkk...uwekkk. Pemimpin Islam taik kucing...pemimpin haram jadah...pemimpin yg rompak duit rakyat tu yg betul...uwekkk...uwekkk. Last sekali hakkk tuuiiiii kpd pemimpin Islam taik kucing yg Alumni Newcastle University sayangi.

      Delete
    2. Datang balik lahanat ni. menyemak...nama baru Ah Lum Nai, Niu Ka Xil...UMNo pelelong pertiwi.
      Woi babi, apa lagi nak lelong?!

      Delete
    3. Hebat pujian 15.37 pada penjenayah MO1...
      Meningkatkan kuota tu given responsibility berkadaran jumlah rakyat Malaysia! Tak kan itu sahaja? Sudahlah! Jgn dicemar dgn merujuk pengiktirafan...jenayah, rasuah, belot pada negara adalah nyata! Berdolak dalik tak sudah2, malu bukan hanya pada berbogel tak berpakaian lah...

      Delete
    4. Kamu bodoh, dalam kepala hanya mengampu DSN saja, tak terfikir kah dosa menyokong ALI BABA DENGAN 40 PENYAMUN2 NYA. Itu lah DSN mahu pun panggilan MO1 penyamun modern. Kamu akan menyesal dikemudian hari nanti jika segala bukit akan terdedah. Ini bukan soal DSN tapi negara, banyak lagi pemimpin dalam umno yang jauh lebih baik dan amanah dari DSN yang boleh meneraju malaysia. Rakyat kini tersepit dalam kemusnahan ekonomi. Duit rendah harga barang mahal, hidup dalam kesempitan. Waktu macam ini pun kamu masih ada masa nak mengampu. Otak mering macam otak udang. P mampus lagi baik.

      Delete
    5. Sedara alumni Newcastle university,didalam perakaunan, lebihan keuntungan selepas bayaran dividen Dan kepentingan minoriti, di masuk kan ke dlm rezab keuntungan. Di zaman Tun Dr.Mahathir, rezab keuntungan telah naik dgn Sgt banyak krn urus tadbir korporat yg baik. Dividen yg di bayar oleh tabung haji juga amat tinggi bertanding bank2 tempatan. Fast forward ke era Najib, oleh kerana urus tadbir yg lemah serta ketirisan, tiap2 tahun tabung haji mengalami kerugian Dan bayaran dividen tetap di bayar dari rezab keuntungan td. Masih ingat yg 1mdb jual tanah TRX pada harga berlipat hands dr harga pasaran semasa, ini memberi impak kepada aliran tunai dan telah menyusut kan rezab keuntungan tabung haji. Hatta barang di ketahui semua pendeposit bahawa dividen yg di bayar ini adalah yg terakhir sblm Pru 14.krn rezab tersebut telah kering kontang. Satu lagi perkhidmatan dan pembekalan yg di beri pd tabung haji di ambil keuntungan 3 atau 4 Kali lipat oleh kroni bangsawan berinitial R...akhir kalam, jika esok pendeposit ingin mengeluarkan wang mereka beramai2..mgkn pendeposit akan dapat 60 sen bg setiap ringgit yg di simpan. Oh ya, setiap simpanan di TH di jamin oleh kerajaan, tp kerajaan skrg dh tak duit nk jamin krn budget pun dh kena potong. Saya dh pindah wang saya ke bank tempatan yg di selia oleh bank negara siap dgn insuran percuma oleh PIDM...saya dh buat, anda bila lg?? Nukilan ikhlas daripada akautan bertauliah merangkap ketua penerangan umno cawangan.

      Delete
    6. Mash beroperasi lagi ropenya alumni Kellie's Castle ni....... Statistik kira2 tabung haji tu dah boleh jadi bukti sama ada untung atau rugi.

      Apa kepala bana ko lah Kellie's Castle......apa kebendanya nak ko sensasikan setakat merayu kuota jemaah haji tu?? Itu dah memang tanggungjawab dia orang....kejadah apa besor sangat halnya??

      Yg hal duit rakyat lesap tu kalo ikut hukum Islam macam mana pulak??? Itu bukan kerja zionis......itu kerja toyol. Apa ko tak sentuh hal ni?? Ko pon sama buat2 bebal macam tak der apa2 ke??

      Orang yg pecah amanah menyamun duit rakyat dengan Tun M........mana yg lebih bahaya? Tak ada bezanya orang pecah amanah hidop atas duit haram dgn zionis. Kurang-kurangnya zionis tu kapir, tak tau hukum hakam.

      Blaaahlah lu.......kome pegi siapkan U Kellie's Castle kamu kat Batu Gajah tu dululah lagi baik.


      Delete
    7. alumni newcastle uni,

      The graph above refers to earnings of ASB shares, not TH.

      Your point is thus invalid, irrelevant, and downright moronic.


      Delete
    8. Ketua Cabang UMNO merangkap Ketua Cyber UMNO !!! Nak termuntah semula segala juadah yang baru dinekmati tadi .

      Ketua Cyber UMNO yang mengaku alumni Newcastle University memberi pandangan dan penjelasan sedemikian rupa sungguh memalukan dan menjengkelkan .

      Penurunan dividen TH semenjak beberapa tahun kebelakangan ini adalah benar . Ia dapat dibuktikan dari "numerical evidence" yang di keluarkan olih TH sendiri .

      Saya dan rakan rakan tersentak apabila Azeez Rahim di lantik ke jawatan Pengerusi TH . Azeez Rahim hanya layak sebagai Pengerusi Kelab Mat Rempit . Kaki pembodek Mama Hippo nombor satu .... sanggup menjilat tangan Mama Hippo setiap kali bersalaman . Jikalau Mahathir di gelar mamak kutty dari Kerala , Azeez Rahim adalah Kelingia dari Tamil Nadu .

      Saya dan rakan rakan tersentak sekali lagi apabila AG Apandi pula dilantik kejawatan pengarah .
      What the heck is happening to TH ??

      Saentero dunia sudah sedia maklum si Pandi ni "is the pundit" yang memutihkan yang hitam , menghalalkan yang haram !

      Berkenaan perihal kuota Jemaah haji , memang sudah dijangkakan akan ditambah setidak tidaknya kekiraan asal iaitu 1% dari jumlah penduduk . Ini memandangkan penaiktarafan tempat menunaikan haji hampir siap walaupun belum keseluruhannya .

      Untuk makluman Alumni NU , penaiktarafan yang dijangkakan siap sepenuhnya pada tahun ini agak perlahan atau terbantut di sebabkan kekangan kewangan yang di alami kerajaan Saudi agak meruncing . Terdapat pulohan ribu pekerja yang kebanyakkannya dari benua India tidak dibayar gaji sehingga satu tahun . Heran nya Najib mendapat derma 2.6 billion dari Saudi Arabia .... hee...heee...heeee
      ADAKAH DERMA ITU DIPEROLIHI OLIH Pencuri Mahahebat DARI SUMBER SUMBER YANG MENCURIGAKAN ???

      Delete
    9. Sebenarnya TH rugi, tapi nak jaga air muka, beri jugaklah dividen seciput. Esok saya nak keluarkan duit simpanan saya tinggalkan cukup2 je agar nama tak kena potong nak pegi haji, itupun tahun 2032 entah hidup lagi ke tak. Tengok muka pengerusi TH pun rasa nak muntah, muka penjilat bontot rosmah!

      Delete
  12. New castle nie anjing najib or Rosmah?
    Atau anjing pada kedua nya sekali ?
    Najib adalah pencuri duit rakyat....pm paling bangsat sekali
    Tunggulah election nanti...baru hang tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak der mana Newcastle.....nuuuun....Kellie's Castle, Batu Gajah, Perak tu.

      Dia ni dah lama merepek meraban. Lupa mkn ubat.

      Delete
  13. Maka negara berpendapatan tinggi akan menjadi negara berpendapatan tinggi rendah? Atau wujud dalam mimpi sahaja sebab ia hanya janji-janji kosong. Kalau yang ler ni bukan hanya rendah tetapi merudum ke tahap papa kedana maka yang berpendapatan tinggi akan datang hanyalah mat dan minah klepet yang punya.

    2020 dah xde dan tn50 ambil alih. Orang China tanah besar pun kata, siapa nak ambil pusing tiunasing 50 kalau dlm best senarionya x sampai 30 tahun lagi pun pengasas ideanya dah keok?

    Ingat manifesto 1, ooo , ooo rumah rakyat akan dibina kalau depa menang? Beginilah, nak tengok 5% rumah rakyat termakbul pada tiunasing 50 pun akan jadi lagu sha la la di tengah hari je ler nanti. Apa yang boleh diharapkan dari pemimpin yang x seberapa? Maka terimalah hasilnya kata buku kitab.

    Adakah tuang peningsihat lobai setuju bahawa sohih kerajae yang ada sekarang dah x berguna lagi, jauh sekali nak berselisih dengan taklalu sarsi?

    ReplyDelete
  14. Apa susah susah pikir.

    Jual je....TH, PNB, KWSP, KWAP, FGV...Businessmen China kan banyak....Lepas jual....ambik komisen semua sekali masuk poket sendiri...Pastu gerenti BOD dan CEO badan badan tersebut akan diganti...sebab yang ada sekarang ni semua otak UMNO...mangkok hayun yang cuma tahu jual masuk poket dan buat hutang.

    Amacam?...ECRL, Forest City, Ploton...kan semua tu bawak masuk FDI...jual je!

    Kalau tak setuju jual....buang semua mangkok dalam GLC dan badan berkanun tersebut....tapi terlebih dahulu kita kena jual MO1...Mangkok hayun yang buat semua jadi macam ni.

    Jangan pikir lama lama....PRU 14 adalah masa tepat untuk kita semua....tepuk dada tanya selera. Mau jual ka tidak?

    ReplyDelete
  15. senang cerita....waima siapa pun kita...ALLAH telah menetapkan 7 dosa besar kepada hambanya...diantara perkara yang menyebabkab seseorang hamba ALLAH terjerumus dalam dosa besar ialah...
    memakan riba
    memakan harta anak yatim

    agak agak korang bijan and the gang ada tak melakukan dua perkara ini.....?
    jamil khir baharum takkan buat kot...sebab dia ustaz...didikan agama dia tinggi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf le cass.....aku percaya pada ahli agama yg zuhud jer. Zuhud ertikata bersederhana dalam hidop contoh, rumah, kereta, pakaian dll.

      Kalo orang tu rumah besor macam laut....tu bukan zuhud....itu keduniaan. Ahli agama yg benar2 di jalan Allah akan pilih kezuhudan dan menolak keduniaan. Kalo hatinya dah condong pada dunia dgn sendirinya zuhud dan ikhlas itu sudah hilang.

      Wallahu'alam

      Delete
    2. phantom..mungkin kau lebih sgt berkiblat pd dapigs..

      Delete
  16. Saya sudah mengerjakan Haji. Duit simpanan di TH ada rm120K. Dapat dividen RM4,500 sahaja, jadi saya akan keluarkan simpana dan lebih baik saya beli asset seperti apartmen lelong 3 bilik keluasan dalam 650 kaki persegi, dalam harga rm100K dan renovet mana yang patut dalam rm20K. Lepas itu, saya sewakan rm800 sebulanX12 = RM9,600! Wang cash sudah tak bernilai. Takat rm120 ribu dalam usd baru usd14K jadi lebih baik beli asset dalam bentuk hartanah. Carilah apartmen murah yang dilelong. Bayar CASH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai akauntan bertauliah, tindakan Puan adalah yg terbaik!! Syabas!!

      Delete
    2. Yang tak pernah kecut & susut hanya Najib, Rosmah & Lho Low....kenapa agaknya yer.......?????

      Delete
    3. Dengan ekonomi yg makin nazak, Rumah lelong akan lg banyak. Puan akan dpt byk pilihan lps ini. Rajin2 selak Surat khabar dan surf online...slmt berjaya.

      Delete
    4. Bagus Cik Minah.
      Syabas.

      Betol kata bro labu.....beli rumah yg dilelong bank. Ada yg masih elok keadaannya. Tak rugi.....cuma renovate sikit dan touch up sana sini jer.

      Sana sini banyak rumah dilelong......ate ekonomi kukuh katakan.

      Delete
    5. minah..jgn bongkak & sombong menunjuk2 sgt dgn simpanan kau..ramai penyimpan th tak smpi pun tahap tu..nanti kau akan terima balasan kebongkakan kau..

      Delete
    6. Apalah anon22.40 ni,cuba lah bersangka baik sikit.mungkin dia tak bermaksud begitu(bongkak).kalau kau rasa dia bongkak maafkan je la dia k.tok sah marah-marah.

      Delete
    7. Bro Mat Noor......jangan layan suku sakat penyamun ni....teman memang tak kose melayan deme.....buang masa jer. Kalo deme kate ape2 memang teman buat derk jer. Lantak deme menyalak macam hanjing.......teman memang tak sior nak layan suku sakat 6% tu.

      Delete
  17. Kalau dah penyanggak dan penyamun memerintah Malaysia ni,meniaga ke,melabur apa pun semuanya rugi.

    Saya buat pinjaman ASB 50K,2 tahun lepas dan harap2 adalah keuntungan selepas tahun pertama atau kedua spt yg disarankan oleh pegawai bank.

    Tapi memang hampeh bila lihat setiap tahun keuntungan makin sedikit malah kena bayar lagi untuk cover bayaran ansuran utk setahun.

    Hai...bilalah nak dpt keuntunggan spt zaman Tun Mahadhir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 20.50 Bro betoi kate kome.

      Umpama suruh toyol jaga duit atau suruh penyamun jaga bank.

      Delete
    2. Anak dia bukan lah ada beribu buah syarikat, minta le satu.

      Delete
    3. Salah tu anon 22.26 bukan beribu buah syarikat cuma 2.6b buah syarikat,mintak berapa banyak pun boleh kan kan kan..

      Delete
  18. Sebagai rakyat malaysia cuma apa yang mampu saya kata ialah kecewa dan terus kecewa.diharap kan sultan kelantan yang menjadi tampok utama dapt membuat perubahan besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuanlu dah tak invite bapa segala kroni.

      Delete
  19. Bukan saja si Ajib ni rosakkan nama negara malah jual dan gadai harta negara pada negara asing.

    Si ajib ni melayu ka cina?

    Melayu yg rosakkan nama melayu dan melenyapkan harta dan tanah melayu.

    Sokong lagi la manusia mcm ni..!!

    ReplyDelete
  20. singgah sebentar di blog ni serasa mereka2 semua telah dirasuk iblis..kata2 dah tak beradap caci maki fitnah..taubat lah semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ostad,kami ikut nasihat ostad untuk bertaubat dan ostad kalau boleh tu nasihatkan jugak pada mereka yang tahu buat,jahanam negara ostad kalau yang tahu buat tu tak bertaubat..

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Alamak! Anjat boboy pagi ni hihihi..ayat yang last tu tak leh angakat seh.

      Delete
  21. Lingkup habis ekonomi negara

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  23. Sebenarnya, bonos ASB tahun 2016 pun, bukanlah 0.50cts seunit seperti yang di war-warkan. Saya hanya dapat bonos dalam rm900 ringgit sahaja, bermakna cuma 30ct seunit.
    Saya perlukan cash untuk hidup seharian, jadi saya
    tak mampu nak keluarkan semua simpanan di ASB walaupun nilai simpanan saya dalam usd sudah jatuh merundum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bonus dikira bukan ikut tahun semasa saja...tapi 10 tahun terakhir..mungkin sebab itu hang dapat 3sen je

      Delete
  24. Manusia yang tak erti kesusahan ialah MO1. Dia ada duit sebanyak RM2.60 billion campur RM42.00 million dalam akaun dia, sampai mati pun tak habis. Katakan untuk dibawa keneraka.

    ReplyDelete
  25. Saya lebih percayakan kepimpinan sekarang berbanding pakatan Lim Kit Siang dan Mahathir. Lim Kit Siang mahu menjadi Menteri Kewangan sekiranya mereka menang. Jangan bermimpi disiang hari yang mereka akan mengekalkan ASB yang hanya untuk bumiputra. Kebolehan kerajaan mampu memberi dividen 2016 dalam keadaan ekonomi global sekarang adalah hebat. Matawang asing turut naik melambung kesan daripada penukaran presiden Amerika Syarikat.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...