Tuesday 21 February 2017

NAJIB KATA, BN AKAN MENANG PRU 14 DENGAN BANTUAN PAS....


Selepas sekarang Pas seolah-olah sudah berada dalam dakapan UMNO, Najib Razak dilaporkan meluahkan keyakinan dalam beberapa perjumpaan bahawa BN akan menang PRU 14 akan datang ini.

Seorang pemimpin UMNO yang banyak kali menghadiri perjumpaan tersebut berkata, Najib tidak pernah memperlihatkan kebimbangan atau mood lain selain keyakinan untuk menang dalam setiap pertemuan yang dihadirinya.

Najib seterusnya dilaporkan meminta, momentum kemenangan yang ada ketika ini perlu terus dikekalkan sehinggalah tarikh pilihanraya diumumkan.

Keyakinan Najib terhadap kemenangan itu dikatakan tidak lain ialah berikutan pertolongan tidak langsung yang dihulurkan Pas melalui keinginan parti Islam itu untuk memastikan berlakunya pertandingan tiga penjuru dalam PRU 14 nanti.

Najib juga dikatakan tidak begitu memperdulikan sama ada parti-parti komponen bukan Melayu dapat menyumbang kerusi atau sebaliknya kerana melalui pertandingan tiga penjuru itu nanti, ia sudah memadai untuk BN membentuk kerajaan.

Tentang hubungan dengan Pas yang dilihat seperti bersama UMNO, tetapi tiada sebarang perjanjian rasmi dan dalam masa yang sama masih juga meneruskan perbincangan dengan Bersatu, Najib dilaporkan melahirkan keyakinan agar "usah bimbang dengan pendirian Pas."

Najib seterusnya memberitahu, usah peduli atau terkesan dengan sebarang tanggapan serta tohmahan mengenai hubungan baik antara UMNO dan Pas sekarang, termasuk mengaitkannya dengan wang ringgit dan sebagainya kerana yang penting ialah matlamat untuk menang pilihanraya.

Memang sejak minggu-minggu kebelakangan ini, Najib mula menyibukkan diri dengan menghadiri beberapa perjumpaan tertutup dengan beberapa kumpulan dalam UMNO serta agensi-agensi yang ada kaitan dalam membantu kemenangan BN.

Keadaan ini memberi petunjuk bahawa tarikh pilihanraya semakin hampir dan tarikh yang paling banyak disebut untuk Najib membubarkan Parlimen ialah selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Soalnya, dengan keyakinan Najib bahawa BN akan menang PRU 14 akan datang melalui bantuan secara tidak langsung oleh Pas itu, sedarkah parti Islam itu mereka kini seolah-olah sedang dipergunakan oleh UMNO?

Apakah Pas rela diperlakukan sedemikian oleh UMNO yang selama bertahun-tahun selama ini dianggap sebagai musuh paling utama atau ada faktor lain yang mendorong ia terjadi?

Selepas BN menang pula, apa ganjaran yang bakal diterima oleh Pas?

Adakah Pas akan bergabung dengan UMNO untuk membentuk kerajaan campuran dan seterusnya bakal menganggotai kabinet?

Atau mungkinkah, jika jumlah kerusi BN mencukupi untuk membentuk kerajaan, Pas akan ditinggalkan begitu saja oleh Najib dan UMNO? (SH 21/02/2017).

132 comments:

  1. Najib jangan bermimpi BN akan menang dalam PRU akan datang. Kebanyakan generasi Y amat benci pada Najib bukti boleh didapati dalam komen media sosial

    ReplyDelete
    Replies
    1. Generasi Y ? Majoritinya tak berfatar. Kalo berdaftar pun, mereka tak keluar mengundi.

      Delete
    2. Umno ada ilmu kebal Dan parang terbang dan pas ada ilmu kasyaf yg boleh lihat masa hadapan. Kombinasi umno dan pas mmg mantap!!! Dan dgn itu Tg Datuk seri Abdul hadi awang akan bertanding di parlimen kepong utk buktikan di mana pun beliau bertanding... Kemenangan berpihak pada nya... Takbir!!! Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss..

      Delete
    3. Generasi Y yangmana tak berdaftar.........????
      Semua anak-anak buah saya dan anak-anak kenalan saya berdaftar. Mungkin anak Anon 12.29 tak mendaftar, kalau begitu runginya........kalau
      kamu umno, ruginya umno!!!!

      Delete
    4. Anak2 saya gen y..mmg dh daftar undi.. Saya boleh agak sape yg dia org nk undi yg pasti bkn umno atau pas,walau pun mereka disogok dgn brim.. Saya tak influence apa2 pun.. Mereka lihat sendiri apa yg berlaku sekeliling mereka.. Jgn jd melayu bodoh.. Tp melayu bijak.. Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss.. Takbir!!! Hidup umno!!!

      Delete
    5. PAs pis pus akan menang semua kerusi majoriti bukan islam yang diberi laluan oleh umno/bn di Selangor, P.Pinang, Perak,NS, Melaka, Sarawak dan Sabah.

      Delete
    6. Sekitar 100 orang sahaja membanjiri dataran Taman Jaya di sini membantah keras pindaan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016.


      Kumpulan tersebut majoritinya bukan Islam memenuhi kawasan tersebut bermula pukul 3 petang sebelum bersurai dua jam kemudian sebagai tindak balas terhadap Himpunan RUU 355 di Padang Merbok, Kuala Lumpur hari ini.

      Jurucakap perhimpunan anti-RUU 355 yang dianjurkan sebuah badan bukan kerajaan dikenali sebagai Bebas, Azrul Mohd. Khalib dipetik satu portal propembangkang sebagai mengesahkan jumlah kehadiran cukup luar biasa itu.

      Meskipun tidak pula menyebabkan sebarang kesesakan jalan raya, beberapa anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya dilaporkan berjaya mengawal keadaan bagi mengelakkan sebarang insiden tidak diingini berlaku.
      Perhimpunan cukup lesu itu menampilkan beberapa aktivis masyarakat yang memang diketahui sebagai pejuang hak LGBT, agenda pluralisme dan liberalisme tampil menyampaikan ucapan kononnya mereka bukan anti-Islam.

      Antaranya peguam Siti Kassim, Nik Elin Nik Rashid dan Haris Ibrahim. Peserta yang hadir pula kelihatan santai mungkin kerana cuaca agak panas terik selain ada tegar memegang kain sepanduk rentang sebagai tanda sokongan.

      Tiada kehadiran pemimpin pembangkang terutama DAP yang diketahui memprotes keras pindaan RUU 355 waima bertujuan memperkasakan bidang kuasa mahkamah syariah dan tiada kena-mengena pun dengan bukan Muslim.

      Beberapa peserta dilaporkan juga dengan angkuh yakin pindaan itu akan gagal diluluskan di Parlimen sekali gus memastikan Malaysia dapat mengamalkan rejim undang-undang sekular ala Barat.

      Delete
    7. Apabila seorang mufti secara sinis mendakwa PAS mencari keuntungan politik melalui hudud dan juga RUU355, penulis melihat dua perkara di sini. Pertama, sikap buruk sangka yang bertolak daripada keegoan dan kebusukan hati. Kedua, kejahilan politik apabila ilmu politik hanya ditimba dari perigi buta yang digali dalam ruang yang sempit.



      Mana mungkin PAS memperdagangkan hukum Allah demi keuntungan politik. Kalau mufti mahu berniaga, mufti akan menawarkan barangan yang mendapat permintaan yang tinggi. Barangan yang diniagakan mestilah barangan yang mudah laku dan memberi pulangan yang lumayan. Itu tujuannya berniaga.

      PAS perjuangkan syariah sejak ditubuhkan lagi. Ketika itu majoriti Melayu menolak hudud. Mereka mengatakan agama suku politik suku. Pemimpin mereka, Mahathir terutamanya apa tak kata tentang hudud. Setiap kali pilihanraya, mereka membangkitkan isu hudud dengan segala momokan. Mereka mewarnakan hudud dengan palitan hitam.

      PAS ditolak oleh pengundi setiap kali mereka memanipulasikan isu ini. PAS tahu bahawa majoriti orang Melayu/Islam tak faham tentang hudud dan tuntutannya. Tetapi atas premis penubuhan PAS itu sendiri untuk memperjuangkan Islam dari sudut politik, maka PAS terus menjelaskan kepada rakyat tentang hudud dari semasa ke semasa.

      Kerja memahamkan umat akan syariat dan mengajak mereka mendaulatkannya adalah kerja dakwah. PAS telah menjelaskan sejak dulu bahawa PAS adalah gerakan politik, dakwah dan tarbiyah. Mengapakah seorang mufti memperlekehkan usaha murni ini?

      Sebaliknya, UMNO/BN ketika itu menggunakan sepenuhnya media massa kerajaan dan media kawalannya untuk memburuk-burukkan PAS. Pada masa yang sama, media internet baru bertatih dan jaringan sosialnya belum lagi wujud. PAS berhujan berpanas untuk menjelaskan tuntutan syariah dan hubungkait agama dengan politik.

      Dengan tekad memperjuangkan Islam, PAS berterusan memberi penerangan kepada rakyat dalam majlis-majlis ceramah, forum dan media cetaknya. Dan hasilnya kini, tak kedengaran lagi nyanyian agama suku, politik suku dan persendaan terhadap syariah. Sangat mengujakan apabila hari ini sebahagian besar pemimpin, ahli dan penyokong UMNO bersetuju kuasa mahkamah syariah dimartabatkan melalui RUU355. Sebaliknya, mereka yang dulu memperjuangkan syariah bersama-sama PAS, hari ini berdolak-dalih dengan pelbagai alasan.

      Delete
    8. Pelikkah jika ada mufti terkeliru atau memang buta terhadap sejarah perjuangan PAS? Tidak. Bukankah Allah ada menyatakan di dalam al-Quran tentang manusia yang ada mata tetapi buta. Malah Allah membangkitkan mereka dalam keadaan buta di akhirat kerana di dunia dahulu mereka buta untuk melihat kebenaran.

      Manusia yang lebih hebat dari mufti dari segi ilmu dan amalannya pun tersesat. Semuanya telah dirakamkan di dalam l-Quran, al-hadis dan sirah. Mereka itu bukan tak ada ilmu atau sedikit amalannya. Sebab terjadinya demikian mengikut sejarah adalah sifat ujub, riak dan takabur.

      Sepatutnya, mufti melihat dengan mata yang celik – malah sudah terang lagi bersuluh siapa sebenarnya mencari ‘polical mileage’ dalam isu hudud dan syariah. Mufti tidak menyentuh pun bagaimana DAP menahan lukah di pergentingan. Amat tepatlah apabila Presiden PAS mengumpamakan orang-orang seperti ini sebagai meraba politik di bilik yang sempit.

      Mereka tidak turun ke lapangan. Ironinya, bagaimana seorang guru sejarah tiba-tiba nak bercakap tentang ikan dan gelora di laut hanya dengan memetik papan kekunci, internet dan facebook. Turunlah ke laut meredah gelora dan menyukat dalam dasarnya. Dan kalau bernasib baik boleh merasa sendiri mabuk lautnya.

      Sepatutnya mufti menegur DAP yang menghina hudud dan syariah. DAP menentang berhabis-habisan, separuh nak berperang. Apa kena-mengena hudud dengan DAP? Kalau DAP rasional, mereka hanya perlu angkat tangan untuk tidak menyokong di Parlimen. Mudah dan selamat. Tak berlakulah kecoh-kecoh dan konfrantasi seperti sekarang. Ini negara demokrasi. Tak kan DAP tak faham melainkan ada maksud dan tujuan.

      Tak lain tak bukan DAP membina persepsi ‘hero’ di kalangan bukan Islam sebenarnya. DAP mewajahkan hudud dan syariah itu sebagai hantu kemudian DAP datang sebagai superman untuk kononnya menghalau hantu. Dan terbukti usaha DAP yang sangat menguntungkannya ini cuba disaingi oleh MCA, Gerakan dan MIC. Hasilnya, DAP ternobat sebagai juara. 80% undi kaum Cina dan bukan Islam diraihnya.

      Apakah mufti buta tentang permainan kotor ini? Mufti tak pernah mendakwa DAP mempolitikkan agama, apalagi untuk mengecamnya. Maka, adakah salah jika umat melihat gelagat mufti ini sekapal dengan DAP – mempunyai objektif dan destinasi yang sama.

      Delete
    9. Sebenarnya perjuangan untuk melaksanakan hukum hudud adalah perjuangan PAS.

      Nampaknya PAS tidak berminat sangat untuk berjuang untuk kesejahteraan rakyat, menolak rasuah, menambaik keadaan orang Islam, meningkatkan ekonomi dan lain-lain. Perkara ini lebih ditonjolkan oleh Pakatan Harapan.

      Nabi tidak berjuang untuk melaksanakan hukum hudud sahaja tapi untuk berdakwah,menyampaikan Islam. Menjalankan Amar Makruf Nahi Mungkar.

      Sepatutnya, kerja PAS yang paling utama adalah mengislamkan orang Asli di Kelantan.

      Kemudian menjalanka daawah kepada orang UMNO supaya mengikut sunnah nabi, menentang rasuah dan lain-lain.

      Selepas itu kerja PAS adalah berdamai dengan parti Amanah.

      Di waktu zaman Nabi, Kaum di Madinah yang berperang beratus tahun disuruh berdamai.

      Barulah ini dinamakan mengikut Islam yang sebenar.

      PAS terlampau mengejarkan hawa nafsu dunia kerana berebut dan tamak haloba untuk kerusi di DUN dan Parlimen. Sifat tak baik PAS ini hanya untuk mengejar kesenangan yang berbentuk sementara di dunia.

      Nampaknya berbeda dengan Parti lain, orang-orang PAS amat berat sekali untuk mengikut sunnah nabi.

      Delete
    10. Anon 17:10

      PAS dah buang hudud ketepi. Bila berkawan dengan bow tie dan bijan, mereka hanya memperjuang RUU 355 yang jelas bukan HUDUD

      Delete
    11. pru yg lepas saluran gen y ler yg panjang kt tmpt aku kwsn melayu
      mereka ada civic minded
      jgn pertikai

      Delete
    12. Percanggahan pendapat antara pimpinan UMNO KELANTAN berhubung cadangan kerjasama yang sedang dijalankan oleh pimpinan tertentu UMNO Kelantan dengan PARTI AMANAH NEGARA ( AMANAH) semakin membarah.


      Ada diantara Ketua Umno Bahagian mula menyuarakan ketidak puas hati berkaitan kerjasama yang bakal dibentuk oleh Umno Kelantan di bawah pimpinan Datuk Seri Mustafa Muhamad dengan Pengerusi Amanah Kelantan yang dipimpin Dato Wan Rahim WAN Abdullah untuk menawan Kelantan dari Pas.

      Antara pimpinan Umno yang melahirkan kekecewaan atas kerjasama yang bakal dibentuk ialah Setiausaha Umno Negeri Kelantan merangkap Ketua Umno Bahagian Pasir Mas, Datuk Hanafi Mamat, Setiausaha BN Kelantan, Datuk Md Alwi Che Ahmad, Ketua Wanita Umno negeri, Datuk Rahimah Mahammad, Ketua Umno Bahagian Pasir Puteh, Zawawi Othman, Ketua Wanita Umno Bahagian Pasir Mas, Datin Shuhanie Deraman, Ketua Pemuda Umno bahagian, Nor Azmawi Ab Rahman dan Ketua Puteri Umno bahagian, Wan Harinawati Wan Daud.

      Pengerusi Amanah Kelantan, Datuk Wan Rahim Wan Abdullah, ada berkata beliau pernah mengemukakan cadangan dalam beberapa siri perjumpaan bersama pemimpin Umno Kelantan pada beberapa bulan lalu untuk membentuk gagasan kerjasama dengan UMNO Kelantan bagi menghadapi PAS dalam Pru 14 akan datang. Katanya, secara peribadi beliau tidak mahu melihat Kelantan terus diperintah oleh Kerajaan PAS yang korup dan bermasalah.

      “Sebenarnya, saya sudah tidak dapat menunggu lebih lama lagi mengenai cadangan untuk bekerjasama dengan UMNO bagi menghadapi PAS.

      “Kerjasama ini tidak bermakna kita tidak bertanding. Ada tempat kita letak calon dan UMNO akan bantu kita, ada tempat kita ( AMANAH) akan bantu UMNO.

      “Namun, saya pun tidak boleh tunggu terlalu lama dan rasa sudah tidak boleh tahan (sabar) kerana sehingga kini tiada sambutan balas daripada pemimpin UMNO negeri ini.

      Tetapi persoalannya mampukah UMNO Kelantan menawan Kelantan tanpa bantuan Amanah setelah 25 tahun menjadi pembangkang di Kelantan?
      Dalam politik tidak ada yang mustahil. Apa yang penting ialah pemimpin-pemimpin UMNO Kelantan sedia buka ruang perbincangan dan menjalin kerjasama dengan AMANAH bagi mencapai matlamat yang sama.

      Mereka juga perlu berusaha memperkukuhkan kedudukan UMNO Kelantan serta sedia menjalin kerjasama dengan AMANAH dan dengan meninggalkan segala perangai buruk dan sikap pentingkan diri yang selama ini menjadi penghalang utama kemaraan UMNO untuk menumbangkan Pas di Kelantan.

      Oleh itu pemimpin yang terlibat perlu berubah sikap demi masa depan UMNO di Kelantan. Mereka sepatutnya lebih berfikiran terbuka dan lebih bersedia membuka ruang perbincangan bersama AMANAH atas tujuan yang sama iaitu kembali memerintah Kelantan.

      Untuk UMNO kembali memerintah Kelantan bukanlah sesuatu yang aneh atau pelik, tetapi yang aneh atau pelik ialah jika tiada usaha dijalankan untuk menjalinkan kerjasama bagi mencapai kemenangan biarpun sejarah membuktikan Pas boleh dikalahkan.

      Delete
  2. Dah awal2 lagi kata ada 3 penjuru kan?... So tentulah Umno dam Pas tidak bergabung..... Kalau bergabung tentulah tinggal 2 penjuru saja.

    So akhir kata Pru14 INI akan menyaksikan pertandingan 3 penjuru :
    1. BN (dg parti yg bersekutu UMNO MCA MIC dll)
    2. PAS
    3. PH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper21 February 2017 at 12:53

      Pada zahirnya memang nampak macam 3 penjuru tetapi hakikatnya pertandingan kali ini tetap dua penjuru. Ini kerana sebarang undi kepada PAS adalah sama seperti mengundi BN.
      Kita harus mula dari sekarang untuk menyebarkan maklumat ini kepada semua iaitu undi BN dan PAS adalah sama.

      Delete
    2. Itu pendapat ko, yg akan mengundi bulan adalah org PAS. So mereka yg memilih terpulanglah kpd masing2...

      Yang pastinys mereka dah menolak DAP.

      Delete
    3. PAS pun manusia bukan malaikat,

      Delete
    4. 13;08...kami anak muda melayu tak tolak dap. kami menolak PAS.

      Delete
    5. parti pas hanya harap pakai serban aje. tapi bodoh.
      parti pas ingat hanya org pas aje memahami agama.
      sudah la pas...kami tidak bodoh..
      hadi macam HARAM JADAH...

      Delete
    6. Pas jd pengacau daun utk kurngkan undi kpd pembangkang dn klebihan kpd bnno..pas dn umno pakat dlm kelambu scr TK rasmi..tkt nmpak Sgt memihak umno klu Ada krjasama rasmi..itu yo sebonar ee..

      Delete
    7. Umno menang bukan pasal pas tapi pasal tipu...percayolah cakap den ni ha...

      Delete
    8. aku tengok pas ni selamanya jadi tunggangan parti2 lain ye
      itulah ganjran org yg suka berkelahi dan tikam belakang

      Delete
  3. mula cuak nampak? camane pulak dengan gerakan pembangkang dalam usaha memenangi piliahnraya? menghasut dan mengadu domba tak berapa memberi kesan. kalau skil ini berjaya di u.s ketika pemilihan presiden, skil yang sama tidak terpakai di malaysia. mungkin faktor geografi, demografi dan kebolehan mencapai maklumat menjadikan ianya berbeza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usaha x nmpak sbb TK Ada liputan tv3 suku..utusan layu..dn berita TK hairan bla..bla..bla..

      Delete
  4. Pertandingan 3 penjuru dikhabar sebagai punca kemenangan UMNO/BN - kebenaran pada khabar ini melebihi 65%, jika melihat pada PRN Sarawak tempoh hari apabila DAP bertanding melawan PKR dan parti Barisan Nasional. bukan sahaja kalah tetapi ada yang hilang wang pertaruhan.

    tetapi yang lebih dibimbangi oleh politikus berhati serigala itu bukanlah pada soal 3 penjuru semata-mata - jauh lebih itu adalah berkenaan kerusi yang bakal diperuntukkan untuk PPBM dan PAN menjelang PRU ke-14 nanti.

    PAS sebelum ini turut bersubahat didalam pakatan rakyat (pakatan serigala) lalu mendapati betapa taring dan cakarnya belum cukup untuk menandingi "pakatan sulit" diantara PKR dan DAP. Anehnya pakatan rakyat masih belum "mati" walau jasadnya telah membusuk dan rohnya telahpun keluar (sila rujuk pada kerajaan Selangor).

    kini PPBM harus melupakan PAS dan menumpukan pada "pembahagian" kerusi dengan PAN (parti budak suruhan DAP), yang awalnya dirancang untuk bertanding di setiap kerusi yang ditandingi PAS. Aneh sekali - polemik pertandingan 3 penjuru membabitkan PAN,PAS dan UMNO tidak menjadi pokok persoalan pada waktu itu.

    PPBM juga telah diberikan "amaran" berbentuk lisan yang penuh seni politik agar tidak "menuntut" supaya disedekahkan kerusi milik DAP mahupun PKR.

    mari kita lihat taring siapa yang lebih berbisa dan cakar siapa yang lebih mencengkam didalam Pakatan Harapan plus PPBM - hukum rimba menetapkan yang kuat akan memijak yang lemah, yang bijak akan memimpin yang bodoh. dan ukurannya bolehlah dirujuk pada jumlah kerusi yang ditandingi oleh politikus berhati serigala itu.

    Adapun nilai buat golongan yang jahil lagi menyombong diri itu hanyalah berharga dengan satu undi miliknya.

    Salam tengahari
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. 12:51,,
      Mimpi ngeri ke mlm tadi,,?Tu lh,tgh hr ni merepek mcm orang sewel..

      Delete
    2. aku hanya membantu agar akalmu, ilmu dan iman kamu supaya mampu menjadikan kamu manusia yang bersifat manusia - bukan lagi manusia yang bersifat biri-biri.

      ikhlas dariku
      Unknown aka sahabat

      Delete
    3. Berakal sngt kh kamu,,berilmu&beriman sngt kh kamu,,,berakal,berilmu&beriman pun kamu,,jika TDK beramal dgnnya,,(bermanfaat kh itu semua)walaupun kezaliman/penindasan oleh pemimpin berlaku didepan mata Tanpa apa2 usaha Dr kamu untuk menghentikannya ....slmt beramal,,,,tuan politikus musang brjangut,,

      Delete
    4. Akal iman lah konon...tau laa puak pembangkang bagi bagikan kerusi nak bertanding.aku bagi fakta pru 13 jibon penuh yakin kaum cina dah beralih arah sokong bn..tau tau hancus undi popular pun tak dapat..untungnya kerusi bn lebih pasal umno main sentimen rasist undi pas undi pkr sama spt undi dap dan puak lgbt...
      Kali ni pas dah suci murni pulak... Berbahasa manis berhati busuk...
      Known...

      Delete
    5. Takde manisnyer bahasa yg keluar dr puak ni,,,sumpah seranah,caci-maki je yg banyak keluar Dr bibir dorang,,,,diam seribu bahasa,malah dibela nyer lagi pemimpin yg zalim(Mo1) demi mendapat habuan dunia..(jawatan penasihat)

      Delete
    6. Jangan dok layan 'unknown' itu orang tiga suku.
      Orang yg mengaku cerdik sebenarnya 'akal pendek'.
      Setakat bercakap dan menulis semua yg pi sek boleh menulis.
      Tapi tengoklah tulisan nya, kita boleh nilai tuan nya.
      Maaf unknown ....kamu sudah melampau.

      Delete
    7. Bro semua, bila ditanya samada dia unknown menulis kerana dedak jawabnya tidak..dia menulis kerana mahu kita jadi manusia jangan jadi sifat bebiri..apagunanya jadi manusia spt unknown yg menjadi kaldai tunggangan org..unknown, toksah le ko nak kongsi ilmu bebiri ko tu kat sini ek, akal ko itu kalo diikut menjadi sesat..ilmu dan iman jauh lagi la..

      Delete
  5. Apalah yg dah JD dgn pas,,,,kejar nikmat dunia dgn cara menjual agama,,,kesenangan diri didahukan,penderitaan rakyat dikemudiankan,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas ni terdiri dari golongan bodoh sombong
      tak sedar mereka tu sentiasa rugi
      asyik jd pawn kpd mana2 parti lain yg didekati

      Delete
  6. Tiada apa Yg Nak dihairankan PAS DGN UMNO... Satu gila Nak memerintah (kalau tumbang beratur ke mahkamah)...satu lagi hanya gila Nak jadi penasihat(percent)Nak juga merasa kereta kereta mewah.. Tu Yg najib yakin sangat tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasi lah cadangan apa yang patut di buat, Bang?

      Harap anda mahukan keadaan bertukar dari keadaan di bawah Najib sekarang.

      Delete
    2. Boleh ke PAS UMNO BN menang?

      Terlalu banyak isu terpalit yang belum selesai....

      PAS

      Lebuhraya Rakyat yang tak kunjung siap

      Pembalakan luar kawalan di kawasan orang asli Kelantan

      Tayang kenderaan mewah walaupun mampu seperti Posche, Audi Q7, Mercedes dll. sedangkan akar umbi nak makan pun bercatu

      Fatwa Hadi bahawa UMNO itu kafir belum ditarik balik.

      Cuba berdalih/mengelakkan dari melaksanakan hukum hudud yang dicanang hampir 20 tahun.

      Cabaran Husam ke mahkamah dalam isu 90 juta tidak berjawab

      UMNO BN

      1MDB, SRC, 2.6b dll, belum ada penyelesaian yang boleh diterima rakyat

      GST yang makin melumpuhkan perniagaan dan rakyat.

      Penarikan subsidi yang terus menambah beban.

      Isu FELDA, MARA yang terus membarah

      Tangkapan salahguna kuasa ikan bilis tanpa menyentuh ikan jerung

      Pemecatan pegawai tinggi yang nampak tidak sehaluan. Terbaru, penggantian Ambrin Buang

      Kemasukan secara besar-besaran pelabur China

      Kekurangan dana untuk kesihatan, pendidikan (penarikan dana UM, UiTM) dll.

      UH!!!! Letih dah menaip, korang tambahlah sendiri.

      Kalau tak sedar juga, jadilah kita umpama Kerajaan Kesultanan Melaka..... Hilang ditelan sejarah.

      Delete
  7. ini lah 'unique' nya budaya melayu ! dgn d unkap perkataan 'maaf zahir batin', semua kesalahan boih d hapuskan.

    ini lah kebimbangan saya d kawasan Pekan.

    buat masa sekarang jumlah yg menyampah terhadap pasangan klepet ini begitu membuak. tetapi dgn sedikit habuan, semua nya bolih d maafkan.

    'ini lah indah nya bangsa ibunda ku'.

    namun usaha utk menjatuhkan pasangan ini wajib d teruskan - insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betapa penting nya orng2 kampong dan orang Melayu berpendapatan rendah di fahamkan seboleh boleh nya bahaya nya kpd kepentingan Melayu jika Najib dn Umno/Bn di undi di Pru14.

      Saya cadangkan gunakan penuntut2 universiti yang politically conscious. Saperti yang ambil bahagian di demo Tangkap MO1 dahulu.

      Mereka bukan saja bermotivasi penuh, juga senang faham, boleh di fahamkan lagi dan boleh coba memahamkan Melayu di kampong dan yang berpendapatan rendah.

      Kalau tidak, dapat BRIM RM1000, dan lain gula2 di PRU, mereka akan pangkah Najib.

      Delete
    2. Saya cadangkan PPM beri perhatian penuh kpd komen pertama dan jawapan2 kapada nya, di atas. Pasal Generasi Y yang belom mengundi.

      Jika mereka dapat di pujuk mendaftar dan akan mengundi, amat bagus.

      Mungkin, di temu dulu, di nilai pendirian depa, mana yang bosan dengan Najib, mana yang bersimpati dengn PPBM dan barisan Pembangakang, mana yang mahukan negara maju, pujuk pergi undi.

      Perlu ada "cadres" yang boleh menggerakkan kumpulan kumpulan kecil 2-3 orang membuat kerja itu.

      Delete
    3. Pembetulan:

      PPM = PPBM

      Delete
    4. Kira2 4 juta lebih rakyat Malaysia yg layak mengundi belum mendaftar. Najib tentu suka dengar maklumat ni. Saya pun ada dengar khabar PRU mungkin diadakan pd bulan Sept/Okt tahun ni (lepas Hari Raya). Bagi mereka yg baru daftar, SPR ambik masa lebih krg 5/6 bulan utk siapkan proses pendaftaran.

      Jika PRU diadakan lebih awal maknanya mulai hari ni bagi mereka yg belum daftar mestilah cepat2 mendaftarkan diri takut tak sempat pulak nak ngundi pd PRU akan dtg. Mereka tak boleh lengahkan masa lagi.

      Jika kamu sendiri atau sesiapa yg kamu kenal belum daftar lagi, cepat2lah daftar. Jangan buang masa lagi. Tak guna merungut di media sosial, kedai kopi, pejabat tetapi tidak mendaftar dan paling penting pangkah PH + PPBM + Warisan kecuali UMNO dan sekutu rapatnya PAS.

      Ingatlah kitalah yg menentukan nasib dan hala tuju masa depan selain bertawakal kpd Allah. Masa depan anak2 dan cucu cicit bergantung kpd kita. Jika kita gagal pilih kerajaan yg baik, masa depan generasi akan dtg akan turut terjejas.

      Kita akan dipersalahkan oleh anak2 kita kerana pilih kerajaan yg gagal membela nasib rakyat.Ingatlah betapa pentingnya mendaftar sebagai pengundi dan menolak kerajaan BN yg jelas gagal membela nasib rakyat jelata.

      Ingatlah kehidupan seharian kita terjejas teruk. Adakah kita mahu anak2 cucu cicit turut menanggung derita yg sama? Jika tidak mahu ayuh jom mendaftar sebagai pengundi baru beramai2 mulai sekarang. Jadilah rakyat yg bertanggungjawab. ABUP.


      Delete
    5. Pak Rahman jpc

      Pengundi Islam perlu disedarkan tentang rasuah pilihanraya. Biar mereka jelas bahawa pemberian bantuan dsb. menjelang hari mengundi itu adalah rasuah pilihanraya walaupun cuba diperlihatkan sebagai "kami prihatin".

      Kalau benar "kami prihatin", mengapa tak beri selepas hari mengundi???

      Mungkin pembangkang akan dituduh menggunakan agama untuk kepentingan politik tapi sedarkah kita dan mereka bahawa hukum memberi dan menerima rasuah itu telah ada sejak Al Quran diturunkan.

      Kalau ini dapat dilakukan dengan berkesan, masalah tukar 'kain pelikat, susu, gula dan wang ringgit' dengan undi akan dapat dikurangkan.

      Orang kampung tanam kangkung

      Delete
    6. Setuju Anon 15:50. Pemberian bantuan atas alasan kami prihatin terhadap kos sara hidup semakin meningkat perlu ditangani dgn segera.

      Orang kampung perlu diingatkan isu ini dan diperlu diajar bagaimana jadi pengundi yg bijak yg boleh berfikir dan tidak terima bulat2 apa UMNO cakap. Orang kampung mestilah tanya kpd diri sendiri kenapa bantuan ini hanya muncul menjelang pilihan raya...masa lain takde.

      Orang kampung mesti bertanya kpd UMNO kenapa bantuan tidak disalurkan selepas pilihan raya. Satu penggal ada 5 tahun. Kenapa tahun pertama kedua ketiga tak nampak ada bantuan disalurkan. Yg pelik tapi benar selalu berlaku tiba aje pilihanraya bermacam2 bantuan diberikan. Apakah jawapan yg akan diberikan oleh UMNO?

      Orang kampung perlu bertanya adakah UMNO hanya tahu kesusahan kehidupan org kampung dipedalaman menjelang pilihan raya. Masa lain adakah UMNO prihatin atau buat tak tahu aje.

      Orang kampung tidak bodoh. Orang kampung boleh berfikir secara bijak macam kita. Apa yg mesti dilakukan mereka perlu dibimbing agar tidak mudah terpengaruh dan percaya bulat2 kpd UMNO.

      Penjelasan mengenai bantuan pilihan raya oleh PH perlu setidak2nya undi yg diberikan kpd UMNO akan berkurangan. Bantuan yg disalurkan ada unsur rasuah sebab takde kejujuran dan keikhlasan menjadi tanda tanya.

      Delete
    7. Salam Pak Rahman......PPBM dan Pakatan perlu tekankan kepada generasi Y betapa penting mendaftar sebagai pengundi. Ini perlu digemparkan ke seluruh cerok kampong.

      Dalam ceramah PPBM dan Pakatan perlu seru semua ibubapa, atok dan nenek pastikan anak2 dan cucu mereka yg berumor 21 ke atas turun daftar pengundi........nyatakan jugak di mana tempat nak mendaftar. Perkara ni mesti ditekankan without fail dalam setiap ceramah dan perjumpaan dengan rakyat.

      Sebenarnya Generasi Y ni ramai yg sedar hal negara yg dah rosak tapi kesedaran saja tak cukop kalo mereka tak daftar dan tak pergi mengundi.

      Pak Rahman jangan terkejut......cayalah ada orang masih tak tau kat mana nak daftar pengundi. Ini semua perlu dihighlightkan dalam tiap ceramah dan perjumpaan.

      Salam perjuangan untuk Pak Rahman dan semua yg sehaluan.

      Delete
  8. Najib memberitahu "usah peduli tohmahan mengenai hubungan baik antara UMNO dan Pas sekarang, termasuk mengaitkannya dengan wang ringgit .. kerana yang penting ialah matlamat untuk menang pilihanraya."

    The end justifies the means? Bertambah buruk tabiat si Najib. Seleweng 1MDB dan songlap berbilion riggit masuk akaun dia dll. Beri RM90 juta dari nya kpd PAA. Sekarang kata usah peduli. Menjadi angkuh dia.

    Tuhan tu kaya. Kita usaha sedaya upaya bagi menggulingkan nya, dan berdoa supaya Tuhan membalaskan nya di Pru14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. benar Allahswt itu Maha Segalanya - tetapi manusia itu sifatnya baharu dan pasti binasa (mati) namun dibekalkan kepada hamba-Nya dengan ilmu, iman dan akal sebagai pedoman.

      Malangnya seringkali si jahil itu mendakwa merekalah golongan yang benar - walau keadaan dan sifatnya sendiri mematikan pada dakwaannya.

      Mereka mendakwa dengan membawa pelbagai khabar berita disertai bukti dan hujah ?? - akhirnya mereka kekal sebagai golongan yang terpinggir.

      UMNO/BN in Shaa Allah akan kekal sebagai kerajaan atas izin dan Qudrat Allahswt - walau seisi dunia berpakat kepada politikus berhati serigala dengan kehebatan menipu daya.

      alangkah buruknya keadaan dan sifat kamu yang menjadi anak' panah kepada adu domba dan fitnah daripada tuan2 politik kalian.

      Bahkan kamu tidak ada sedikit pun rasa malu atau berdosa tatkala tangan2mu merebut pelbagai nikmat sambil lidah2 kamu penuh dengan cercaan dan fitnah terhadap umara' para ulama dan ilmuwan serta marhean yang tidak ikut kepada kejahilanmu.

      Salam zohor
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. "UMNO/BN in Shaa Allah akan kekal sebagai kerajaan atas izin dan Qudrat Allahswt - walau seisi dunia berpakat kepada politikus berhati serigala dengan kehebatan menipu daya." -

      Kamu penyokong Umno/Bn? Betul ke kamu "ikhlas"?

      "Bahkan kamu tidak ada sedikit pun rasa malu atau berdosa tatkala tangan2mu merebut pelbagai nikmat sambil lidah2 kamu penuh dengan cercaan dan fitnah .." -

      Ada kah kamu begitu? Apa makna "salam zohor" kamu itu?

      Dan dengan cakap saperti di atas itu, kama mahu mengaku "sahabat"? Padan lah aku terbaca kamu kena lesing di komen2 dulu.

      Delete
    3. Zohor berjemaah@sorang2,,,,kalau brjamaah,,pakai imam mane?Pas ke Umno?alahai,,,lobai,,,slmt beramal..

      Delete
    4. Anon 13:56

      Di Malaysia, bukan main kutuk Wahabi, bila time haji, berebut-rebut ke Arab Saudi

      Di Malaysia, bukan main kutuk Syiah, tapi lobai sedunia bercium pipi di Iran

      alahai lobai..... selamat beramal

      Delete
    5. Unknown aka Sahabat

      Aku akan tetap bersyukur kepada Allah atas segala rezeki dan nikmat yang diturunkannya.

      Aku akan tetap menyanggah umara yang tidak amanah dalam menjalankan tanggung-jawab mereka. Menyokong umara sebegini akan menyebabkan aku juga akan diadili di depan Allah Rabbul Jalil.

      Sabda Nabi SAW:

      ertinya: “Tidak ada seorang hamba yang Allah pimpinkan kepadanya orang-orang, dia mati dalam keadaan ia menipu orang-orang yang dipimpinnya, kecuali Allah telah mengharamkan atasnya syurga.” (riwayat Muslim)

      Ertinya: “Sesungguhnya ketaatan itu hanyalah dalam perkara yang baik.” (riwayat Al-Bukhari no. 6726, Muslim no. 1840, dari ‘Ali r.a.)

      Aku juga akan terus menentang ulama yang mempersendakan hukum Allah dan ulama yang hanya menerima sebahagian dari hukum Allah tetapi meninggalkan sebahagian yang lain.

      “Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa-apa keterangan Kitab yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya harga yang sedikit, mereka itu tidak mengisi dalam perut mereka selain daripada api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan ia tidak membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab yang perit”. (Surah al-Baqarah: ayat 174).

      Aku juga akan terus membenci ilmuwan serta marhean yang menjadi 'syaitan bisu'

      Delete
    6. sahabatku 16:34 - sejak dari dahulu aku katakan, pokok pada urusan ini bukanlah tunjangnya bersifat - hitam atau putih.

      bersama umara' bukan bermakna menyokong segala kezaliman atau kemungkaran yang dikerjakannya. Jauh lebih itu iktiqadnya adalah UMNO/BN adalah lebih baik daripada Pakatan Harapan plus PPBM.

      Golongan marhean seperti kamu dipersilakan untuk bersama UMNO/BN diatas segala tuntutan syariat yg telah dilaksanakan dengan menunaikan hampir segala hak2 si marhean. Atau kamu boleh sahaja jika berhasrat untuk menubuhkan sebuah kerajaan yang lebih mentaati syariat Allahswt menerusi satu undi milikmu.

      Apakah kamu tidak melihat betapa khianatnya para politikus hatta terhadap sesama mereka.

      Apakah kamu tidak dikhabarkan betapa mereka juga terpalit dengan segala macam kezaliman dan kemungkaran dengan kuasa yg dimiliki.

      Apakah kamu tidak menyedari betapa besarnya tipu daya mereka yang berselindung disebalik segala macam janji yang membuai nafsu dan kehendak.

      Allahurabbi - apakah dibenarkan sekiranya aku turut menggunakan hujahmu sendiri keatas golongan seperti kamu ?

      Sekiranya kamu berpegang pada kezaliman dan kemungkaran sebagai tunggak dan asbab utama untuk meruntuhkan sebuah kerajaan yg rohnya terikat pada Islam dan jasadnya dipasak pada Bangsa.

      Nescaya jika kamu benar-benar berilmu dan jujur lalu menggunakan hujah yg satu ini - demi Allahswt kamu akan lebih memusuhi Pakatan Harapan plus PPBM daripada kamu memusuhi UMNO/BN.

      Beranikah kamu katakan kepadaku rohnya Pakatan Harapan itu terikat pada hak agama Islam - jika kamu katakan YA, sesungguhnya kamu hanya menzalimi diri sendiri.

      Apakah kamu berani mengatakan jasadnya Pakatan Harapan plus PPBM adalah terkandung pada hak bangsa Melayu ?? - sekiranya kamu mengatakan "YA", sesungguhnya kamu hanya berdusta kepada dirimu sendiri.

      dengarkanlah sebaik-baiknya, asas utama yang mengikat Pakatan Harapan plus PPBM adalah untuk menumbangkan UMNO/BN dan kemudian mereka akan saling berkhianat sesama mereka untuk memegang kuasa pemutus yang akan diukur dengan bersaksikan kepada kerusi yg dimenangi melalui PRU - bukan berkiblatkan kepada hak Islam dan Bangsa Melayu. inilah asbab utama mengapa mereka tidak memberi bai'ah untuk melantik kuasa pemutus didalam Pakatan Harapan plus PPBM.

      Allah Maha Besar - bukan sedikit aib dan tipu daya mereka yang tersingkap dan menjadi pedoman untuk marhean yg mahu berfikir.

      aku mengajak kamu supaya bermuhasabah diri.

      Ikhlas dariku
      unknown aka sahabat.





      Delete
    7. Allah itu maha besar, tapi kamu makhluk yg hina dan bodoh unknown..ketahuilah..

      Delete
    8. Unknown aka sahabat...

      Delete
    9. Unknown aka sahabat

      Bahagian 1/2

      1. Kamu kata "Jauh lebih itu iktiqadnya adalah UMNO/BN adalah lebih baik daripada Pakatan Harapan plus PPBM." Memang benar, semasa aku mula menyertai UMNO tahun 60an, UMNO itu memang lebih baik kerana Pakatan Harapan dan PPBM belum pun wujud. Usaha UMNO memperkasakan orang Melayu melalui FELDA tidak aku sangkal. Tertubuhnya MARA, RISDA, FAMA dan lain-lain adalah usaha pemerintah yang bertunjangkan UMNO pada masa itu. TAPI waktu sudah berubah, segala kebaikan itu telah dicemarkan..... Orang Melayu FELDA telah 'diharamjadahkan'. MARA telah dipergunakan bukan untuk tujuan asal membantu rakyat tetapi sebagai landasan untuk kepentingan peribadi orang-orang tertentu. UiTM yang menjana ramai cerdik pandai Melayu diwaktu dulu dinafikan dana untuk membangunkan minda anak Melayu masa depan. Nak bercerita pasal perbezaan UMNO dulu dan UMNO sekarang boleh menyebabkan komen ini mencecah jutaan perkataan, cukuplah setakat itu.

      2. Kamu kata "Golongan marhean seperti kamu dipersilakan untuk bersama UMNO/BN diatas segala tuntutan syariat yg telah dilaksanakan dengan menunaikan hampir segala hak2 si marhean." Yang jelas aku telah bersama UMNO dan meninggalkannya.... kerana UMNO dan pemerintah sekarang telah gagal melaksanakan hak marhean yang paling asas terutamanya pendidikan. Memang benar, aku berpeluang melanjutkan pelajaran keluar negara atas biasiswa JPA. Tetapi adik, anak dan cucu aku dan juga kamu dinafikan. Kononnya digantikan dengan PTPTN. Tidakkah kamu sedar bahawa biasiswa pendidikan itu menghasilkan lebih ramai Melayu dalam bidang professional. Mungkin kamu tidak sedar kerana berasal dari golongan kaya tetapi jangan lupa kepada hak asas pelajar miskin untuk mendapat pendidikan dan menjadi professional di masa hadapan. Aku belum sebut lagi berkaitan penagih dadah, mat rempit dan gejala sosial lain yang kebanyakannya terdiri dari marhean Melayu yang 'tercicir'

      3. Kamu kata "Apakah kamu tidak dikhabarkan betapa mereka juga terpalit dengan segala macam kezaliman dan kemungkaran dengan kuasa yg dimiliki." Aku melihat kenyataan kamu ini dari sudut yang berbeza. Marilah kita bersama-sama menegakkan keadilan. Yang betul tetap betul, Yang salah tetap salah. Apa yang berlaku sekarang agak janggal.... Bila geng kita, di sini tiang golnya. Bila bukan geng kita, di alihkan tiang golnya ketempat lain. Kalau menari, janganlah padangnya tinggi rendah....

      Delete
    10. Unknown aka sahabat

      Bahagian 2/2

      4. Kamu kata "meruntuhkan sebuah kerajaan yg rohnya terikat pada Islam dan jasadnya dipasak pada Bangsa." Dari dalam UMNO aku tak nampak roh kerajaan sekarang terikat kepada Islam. Yang aku nampak terlalu ramai yang bertujuan mengayakan diri sendiri. Tolong beri contoh, ketua bahagian mana yang rumahnya kurang dari juta??? Jasadnya juga tidak terpasak kepada Bangsa. Seperti yang aku jelaskan sebelum ini, badan-badan pendokong orang Melayu mula dihancurkan. Usaha pejuang-pejuang dahulu menentang fahaman komunis mula dihakis atas alasan pembangunan.

      5. Kamu kata "Apakah kamu berani mengatakan jasadnya Pakatan Harapan plus PPBM adalah terkandung pada hak bangsa Melayu ??" Beginilah... Aku sebenarnya buta warna kulit dan panduan aku adalah ayat 13 Surah Al Hujurat yang berbunyi "Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling takwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." Kalau itu yang Allah kehendaki, aku sebagai hambanya tiada hak untuk menghalang.

      6. Kamu kata "mereka akan saling berkhianat sesama mereka untuk memegang kuasa pemutus yang akan diukur dengan bersaksikan kepada kerusi yg dimenangi melalui PRU" Aku ingin bertanya... Adakah kamu diberi karamah untuk meramalkan masa hadapan atau perkara yang belum terjadi??? Hak Allah itu biarlah Dia yang menentukannya dan elaklah dari melanggar hakNya. Dan tidakkah kamu tahu bahawa jawatan tertinggi (PM) itu sudah ada tatacara pemilihannya dalam Perlembagaan. Tak payahlah kita bersusah-payah memikirkannya.

      aku juga ingin mengajak kamu supaya bermuhasabah diri.

      Delete
    11. sahabatku setelah aku membaca maklumat balas darimu - kamu tidak sanggup membela tatkala dibukakan pada sifat dan keadaan tuan2 politikmu. aku tidak meletakkan UMNO/BN laksana sempurna sifatnya.

      Kamu mengakui Pakatan Harapan plus PPBM juga diulit pelbagai bentuk kezaliman dan kemungkaran dengan kuasa yang ada pada mereka - lalu apakah boleh sekiranya aku meletakkan asbab utama kamu kekal kepada mereka adalah kerana kamu juga merupakan "syaitan bisu" sebagaimana kamu melemparkannya kepada mereka yang memilih untuk bersama kerajaan ?

      Apakah ada dari kalangan politikus pakatan harapan plus PPBM itu yang miskin hartanya ??

      sesungguhnya pertimbangan manusia itu bukan bersifat mutlak, golongan seperti kamu menabur adu domba dan fitnah dan tanpa segan mencela dengan kata-kata yang kesat kepada golongan yang tidak menurut dengan jalan yang kamu ikuti.

      Kamu katakan "buta warna kulit" ??- sedangkan Nabi Muhammad saw memuliakan agamanya, memuliakan keturunannya, memuliakan bangsanya, memuliakan tanah nenek moyangnya - apakah tiada hikmah dan amanah pada kejadian manusia yang beraneka bangsa ? apakah baginda saw bersifat assobiah tatkala memulia dan mempertahankan hak agama dan bangsanya ?? nauzubillahiminzalik.

      Apakah tanah Melayu ini amanahnya bersifat sama rata ?? apakah syariat agama Islam itu perlu kepada redha puak kafir sebagai syarat pelaksanaanya ??

      Sejujurnya Bangsa Melayu itu sangat lembut hatinya, tiada mana-mana bangsa yang akan "berkongsi" haknya sebagaimana bangsa melayu "kongsikan" haknya di atas tanah leluhurnya ini.

      Aku tidak meramal masa hadapan tidak juga punyai sebarang kasyaf - aku hanya bawakan sifat dan keadaan Pakatan Harapan plus PPBM melalui apa yang terakam didalam lipatan sejarah.

      Matinya Barisan Alternatif - kerana tiada bai'ah dari kalangan mereka - lalu mereka saling tuduh menuduh.

      Matinya Pakatan Harapan - kerana tiada bai'ah dari kalangan mereka - lalu mereka kekal tuduh menuduh.

      Lalu apakah yang menghalang dari matinya Pakatan Harapan plus PPBM sekiranya masih tiada bai'ah sesama mereka ??

      Maha Suci Allah - syariat mensyaratkan apabila dua orang atau lebih didalam perjalanan yg jauh (sama niatnya) maka lantiklah ketua dari kalangan mereka terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan agar kamu tidak berpecah belah.

      Demikianlah urusannya pada Pakatan Harapan plus PPBM yang wajib melantik dari kalangan mereka siapa kuasa presidennya terlebih dahulu.

      Tidak mengapa sekiranya bukan Agama dan Bangsa sebagai panduan mereka - tetapi yang jeliknya Pakatan Harapan plus PPBM menjadikan kuasa yg bakal diperolehi melalui PRU sebagai ukurannya.

      Allahurabbi - pada siapa yang hendak kamu jualkan tipu daya Pakatan Harapan plus PPBM ??

      Maaf sahabatku - kamu tidak mampu membuktikan Pakatan Harapan plus PPBM lebih tunduk pada syariat berbanding UMNO/BN.

      Ikhlas dariku
      Unknown aka sahabat.

      Delete
    12. Unknown aka sahabat

      Nabi Muhammad SAW memuliakan keturunannya di sebabkan perintah Allah dalam ayat 33 Surah Al Ahzah yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah menghendaki akan menghilangkan kotoran daripadamu semua, hai ahlul bait dan membersihkan engkau semua dengan sebersih-bersihnya.”

      Nabi Muhammad SAW memuliakan tempat kelahirannya juga kerana perintah Allah dalam ayat 32 surah Al Haj yang bermaksud “Dan barangsiapa yang memuliakan tanda-tanda suci (agama Allah), maka sesungguhnya yang sedemikian itu adalah menunjukkan ketaqwaan hati.”

      Daripada tulisan kamu aku anggap kamu tahu mengapa Rasullullah SAW berbuat demikian tetapi cuba menggunakan fakta tidak lengkap untuk kepentingan tuan politik kamu.

      Bukankah Nabi Muhammad SAW ada menyebutkan: "Bukan dari golongan kami siapa saja yang mengajak kepada ashabiyah, bukan pula dari golongan kami orang yang berperang karena ashabiyah, dan tidak juga termasuk golongan kami orang yang mati karena ashabiyah. (H.R. Abu Dawud)"

      Soalan cepumas untuk kamu.... Sekarang Najib menjawat jawatan ketua kabilah kamu... Adakah dia akan dilantik lagi ke jawatan itu sekiranya kalah dalam PRU14??????

      Delete
    13. Typo Ayat 33 Surah Al Ahzab

      Delete
  9. Soalan......
    Apakah Pas rela diperlakukan sedemikian........ oleh UMNO yang selama bertahun-tahun selama ini dianggap sebagai musuh paling utama atau ada faktor lain yang mendorong ia terjadi?

    Kah... Kah... Kah.... Begitu manja bunyi ayat diatass...pertanyaan dari orang putus kasih...

    Dalam blog ini sentiasa ada yang membuat tuduhan pemimpin PAS terima rasuah bernilai diantara RM90 juta dan diketahui umum pemimpin hanya menafikan tapi tiada tindakan saman.

    Mengikuti lojik akal, memberi dan menerima rasuah seperti yang didakwa ia sememangnya berlaku. Cuma pihak menuduh tidak diberikan ruang untuk menyiasat secara bebas.

    Kalau sudah menerima upah maka kerja seperti yang dijanjikan mesti dilaksanakan. Tak timbul soal kena buli, kena kencing, kena jual.... Yang penting strategi pakatan pembangkang mesti digagalkan.

    Bagi yang nampak permainan itu... Mereka akan kata "pergi mampus UMNO - PAS"

    Pergi mampus strategi "1 < x > 1"

    Cuma PAS di Selangor tak ada dasar terpaksa letak kulit babi diwajah masing-masing demi harta dunia... Khalik tuii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg penting PAS tak mungkin lagi akan di buli oleh DAP atau PKR

      Delete
    2. Anon 13:49

      Elok bebenor lah tu....

      "Yg penting PAS tak mungkin lagi akan di buli oleh DAP atau PKR"

      Rela kome dikencing UMNO berkali-kali. (Naib Presiden PAS Idris Ahmad)

      Delete
    3. RU355 jadi umpan jinakkan Pas. Bila nak luluskan dan laksanakan RUU355 tu?

      Delete
  10. Usah khuatir pasal 3 penjuru. Yg mahukan pembangkang menang tetap akan undi pembangkang. Mereka takkan undi UMNO/BN atau PAS.

    Walaupun PAS juga pembangkang namun para pemilih takkan undi PAS sebab mereka dah tahu siapa PAS yg sebenarnya. Mereka adalah UMNO/BN bertopengkan PAS bukannya pembangkang yg tulen. Masakan para pemilih masih tidak tahu akan gandingan kerjasama antara UMNO & PAS sekarang?

    ReplyDelete
  11. PRU14..Jadikan PAS dan UMNO sbg barisan pembangkang baru di Msia. Islam dan org Melayu lebih selamat.

    UNDI PAS = UNDI UMNO

    ReplyDelete
  12. Kalau tau mood menang kena buat pilihanraya dgn segera...hahaha

    ReplyDelete
  13. it is clear as day umno is just manipulating pas with the ruu355 bait...if i was pas ordinary members I would want to get umno declare officially their true intentions regarding 355 to gauge umno's coalition partners response unless of course both bawang and lips have privately and secretly cut a deal similar to "you help me i help you" to deceive their grassroots and partners respectively

    ReplyDelete
  14. Semalam saya bangun tidur sebab mengalami satu mimpi yang amat bermakna. Sungguh ku yakin sekali bahawa dalam mimpiku itu akan menjadi kenyataan nanti. Saya bermimpi bahawa BN telah memenangi PRU14 nanti. Kemenangan yang besar ini merupakan sejarah yang luar biasa dalam dunia PRU. Saya hairan juga kenapa BN masih menang ea. Dalam mimpi saya itu didatangi seorang petapa drp Gunung Kalimanjaro yg mengatakan bahawa kemenangan BN kali ini adalah disebabkan perpecahan yang ketara dalam pakatan pembangkang. Yg menariknya PPBM bergabung dgn UMNO semula kerana kecil hati dgn PKR ketikamana PH meletakkan satu kerusi shj di Terengganu. Harap2 mimpi saya menjadi kenyataan..

    Nukilan Sulit Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam ini ke Nukilan Alumni Newcastle University?

      Cetek nya pemikiran.

      Baik kamu sulitkan betul nukilan itu.

      Malu aje bila kamu hebahkan.

      Delete
    2. Biasa nyer mimpi lain,,yg jadinyer lain...itu tanda2 BN nak KO kot..

      Delete
    3. Anon 14:48

      Berpeganglah pada ajaran Rasulullah. Elaklah mengikut nafsumu walaupun kononya tinggi ilmu mu

      Rasulullah SAW bersabda, "Mimpi baik berasal dari Allah. Jika salah seorang kalian melihat apa yang kalian sukai maka janganlah ia ceritakan mimpi tersebut kecuali kepada orang yang menyukainya saja dan jika ia melihat mimpi yang tidak ia sukai maka hendaklah ia meminta perlindungan kepada Alloh dari kejahatan mimpi tersebut dan dari kejahatan syaitan, kemudian meludah lah tiga kali dan jangan ia ceritakan kepada siapapun, sebab mimpi itu tidak akan mendatangkan kemudharatan,” (HR Bukhori dan Muslim).

      Delete
    4. Meh le pakcik cerito kat kau pasal mimpi kau tu..dalam blog ni ramai gak yang mimpi tapi mimpi pakatan menang bosar tapi kau mimpi sebaliknya...nak tau knape? Mengikut kitab tajul muluk, mukasurat 2:6b paragraph 42m, orang yg mimpi begitu sebenarnya telah termakan dedak menyebabkan tersumbatnya kapilari akal yg menyukarkan dia untuk berfikir dan bermimpi spt org lain diblog ni..kalo tak diubati, parah sakitnya...kalo tak taubat,neraka jahanam tempatnya..

      Delete
  15. teringat aku pada pesan orang dahulu kala - jika mahu berpindah rumah pastikan siap terlebih dahulu rumah yang baru.

    Lalu aku tanyakan kepada mereka dimana rumah kalian yang baharu itu kemudian sebahagian dari mereka menunjukkan kepada DAP sementara sebahagian lagi menunding kepada PKR, PAN dan PPBM.

    kemudian aku tanyakan lagi siapa pula ketuanya, lalu dijawap DAP lah ketuanya, kemudian terdengar PKR lah ketuanya dan disambut lagi PPBM lah ketuanya, sayup-sayup terdengar PAN lah ketuanya - bercelaru dan penuh tipu daya.

    Kemudian aku terdengar lagi semuanya adalah ketua - alangkah malang mereka yang mengikut kepadanya.

    Salam petang
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat



    ReplyDelete
    Replies
    1. Unknown aka sahabat

      Kamu tidak mengerti pada apa yang kamu tuliskan. Semoga hati kamu tak dibutakan Allah.

      Delete
    2. Wahai pengikut orang dahulu kala aka unknown aka sahabat

      Ikutlah kamu Pendekar Bijan yang kaya raya,
      sarat bersenjata dan teramat berkuasa.
      Ikutlah dia agar kamu tidak binasa.
      Akan kau terima emas, perak dan gangsa.

      Namun ingatlah juga Allah yang Maha Berkuasa. Membantu mungkar bakal mendapat celaka.
      Tak cukup lagikah pesan Rasul yang mulia
      Pemimpin menipu kekal dalam Neraka

      Delete
    3. Bro unknown, lu sudah ketinggalan zaman le bro, skang ni zaman intenet, semuanya pantas, bila esok pakatan menang, esok terus lantik ketua..ko tak usah risaulah pasal hal tu pasal hal tu bukan hal kau pun..takde kena mengena pun..ko kan sokong najib..hihihi

      Delete
    4. 19:06 kamu hanya mengundang ketawa wahai sahabatku.

      Apa yang aku maksudkan bukanlah kuasa pemutus sebagai kerajaan tetapi kuasa pemutus didalam Pakatan Harapan plus PPBM.

      Pernahkah kamu melihat pasukan bola sepak bermain tanpa kapten di padang dan hanya melantiknya tatkala ia sudah memenangi perlawanan ??

      Pernahkah kamu menaiki bas yang punyai 4 stering, 4 brek, 4 sistem gear serta 4 pedal minyak yang dikendalikan oleh 4 pemandu dalam waktu yang sama ??

      Demikianlah keadaan dan sifat Pakatan Harapan plus PPBM yang songsang dan diluar tabii.

      Unknown aka sahabat.

      Delete
    5. Nakhoda sewel ni Toksah dilayan

      Dia umpama org tak siuman yang bercakap sorang2 merayau2 ditepi jalan

      Bila dilayan mulalah cakap merapu2 sambil minta duit minta rokok

      Pedulikan sahaja dia. Dia hidup dalam alam ghaib. Dah gila isim gamaknya

      Delete
    6. sahabatku sebelum kamu turun ke laut pastikan cuacanya tidak gelora

      Sebelum mengelak pastikan melawan terlebih dahulu.

      Sebelum menuduh sediakan buktinya.

      Apakah aku mendatangkan fitnah terhadap tuan2 politikmu ??

      Ikhlas dariku
      Unknown aka sahabat.

      Delete
  16. Bersamalah kita berdoa moga diterbalikkan kata-kata Najib kepada pengikut beliau. Ya Allah, semoga kau bukakan pintu hati pendokong dan penyokong Najib Tun Razak untuk melihat kehancuran dan kemusnahan yang dibawa beliau, Rosmah Mansor dan ahli keluarga serta rakan sejenayah beliau Taek Jho Low. Semoga kau campakkan hidayah kepada mereka daripada menjadi pengikot manusia bernama Najib Tun Razak yang juga dikenali satu dunia sebagai MO1. Moga kau kucar lanar Parti Pas yang mengambil kesempatan di atas kesempitan sehingga menyebabkan perselisihan faham dan budaya takfiri semasa mempermainkan RUU Syariah. Perkenankanlah doa kami Ya Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih bagus pergi aturkan sembahyang hajat beramai ramai, mcm PAS dulu buat, beb.

      KO UMNO, KO UMNO, kata Nik Aziz, nyaris UMNO KO di PRU12 & 13, hilanh majoriti 2/3 di Parlimen, Najib kalah popular vote dan dapat keputusan yang paling buruk dlm sejarah.

      Delete
  17. Kerjasama antara BN dan PAS adalah satu usaha yang murni dan bermanfaat untuk kesejahteraan ummah di negara ini. Dengan adanya perpaduan ini umat melayu dan islam akan bertambah kuat dan memberi kebaikan kepada ummah.Orang melayu dan mssih ketinggalan terutama dari segi ekonomi dan pendidikan jika disbanding dengan kaum lain.Dengan ada kekuatan perpaduan dan kekuatan politik,banyak agenda untuk memperkasa dan taraf hidup orang islam dan melayu mudah dilaksanakan.Lebih baik kita bersatu sesama islam daripada kita berkerjasama dengan dapigs yang tentu sahaja mempunyai agenda buruk dan tersembunyi untuk memecah-belah dan bercita-cita untuk memerintah negara ini dengan acuan dan selera mereka yang memperkesampingkan agama islam dan orang melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memperkasakan Melayu dengan Najib dan Hadi? Jual apa saja untok bayar hutang 1MDB. Curi duir rakyat guna budak Cina Jho Low. Tak cukop curi duit poket rakyat guna GST. Komisen saja dah cukop untok seekor anak jadi Penerbit Filem Lucah dan beli rumah di US. Ini bukan perkasa tapi PERKOSA Melayu..

      Delete
    2. umat melayu dan islam akan bertambah kuat apekedarahnya bila ada seleweng 1MDB songlap RM2.6 bilion, suap PAS RM90 juta, kenakan GST, biarkan harga barangan naik berterusan, dll.

      Delete
    3. Alu tak nak le,,,bersubahat dgn lanun,,pengklepet,penindas,,jgn jadikn ugama&bangsa sbgai Alaskan utk kekal brkuasa...memalukan je...

      Delete
    4. Dah dapat 90 juta. Pas pun sanggup sua pungkoq depa kat umno

      Delete
  18. Mimpi Kata BN menang.....
    pokjib kata BN menang.....
    apa lagi.....
    Mulakan pru lah.. ..
    hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada tak mimpi apa berlaku pd 2050?????ada tak mimpi nasib mesia jd mcm sri langka atau zimbabwe....hahaha

      Delete
    2. Asyik cakap pasal mimpi, macam mana Melayu nak maju, Mat?

      Grow up lah ...

      Delete
  19. Assalammualaikum.
    Dari Anak Melayu Singapura.

    Al kisah antara BN & PAS seperti cerita lazim berlaku.

    Semasa bercinta lelaki yang banyak bercakap perempuanbanyak mendengar.

    Setelah bertunang perempuan banyak bercakap lelaki banyak mendengar.

    Setelah berkahwin suami isteri bercakap jiran yang dengar.

    Kita tunggu je lah.

    ANON 1645, AKU MIMPIKAN PADA 2050
    S1.00 = Rm 500.00

    SALAM BERJUANG BRO




    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku mimpi pada 2050 gaji minimum RM 1,000,000.00

      Delete
  20. Kalau BN kurang kerusi untuk bentuk Kerajaan Untung lah PAS ,Tapi kalau sebalik nya ApAS akan dibuang ke longkang macam bangkai,itu jam PAS gigit kuku la

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS ada Kelantan, PKR belum tentu, kalo ada nasib, PAS & BN joint control Selangor.

      Delete
    2. Sebelum ini malu2 gitu you.
      Tapi 1800 dahpun Walimatolurus bahawa:
      Pasangan bercinta terlarang Auww2 (paut kelingking) PAS Lobai Kingcin dan UMNI (pasangan haramnya) telah dgn rasmi bernikah muntaah.
      Setiap malam mereka kongsi bermimpi Selangor.
      Daftar la cepat selum? kna serbuan Jawi Jais
      *Praap..praap..praaaap

      Delete
  21. Ask any SB officers, they will tell you najib and bn are gonners

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehem2..encik..SB tu buat reverse psychology je tu..bg puak2 parti lawan syok sendiri Dan lalai.. Mereka amat2 pakar dlm perang saraf..hati2.. Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss..

      Delete
  22. Indahnya mimpi...tapi hanya mimpi saja

    ReplyDelete
  23. Parti Amalan Setan begitulah kira2nya disebabkan pemimpin gila dedak masuk dalam akauan peribadi tak diketahui oleh ahli. Pas dulu lain sekarang lain, semuanya kerana hadi ulama jumud. Ada ilmu tapi simpan kat pala lutut. Cakap putar belit suka bohong. Orang macam dia ini wajib tolak tepi. Tak ada intergerti, islam bohong tidak boleh buat contoh pada benda yang baik2. Dapat dedak dari songlapan yang haram disisi agama. Rakyat mesti ingat hadi bukan maliakat dan tidak masum.

    ReplyDelete
  24. leh lencong sekejap...ejermensi, nak idupkan 1mdb semula sebelum mati tanpa kubur

    ipic lwn 1mdb, sapa menang dlm kes arbitrasi kat london?

    kalo riza kalah dlm tuntutan konon-konon harta sahnya kat usa (mungkin besor dia kalah) sapa nak tuntut pas tu?

    Kerajaan Msia? x mungkin, sebab kerajaan x kata pun duit 1MDB kena curi.

    Atau pun ipic? Kalo ipic dia kena buat repot polis "riza curi duit ipic" dulu sebelum buat tuntutan. pas tu baru ada kemungkinan Manchester City leh menang liga perdana inggeris.

    sapa tau kenapa dua orang warga msia las-las tarik diri daripada buat tuntutan ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau x ada yg tuntut,,bagi lh kat aku,,,simpan dlm saham 2-3 thn,,LPs tu sy pulangkan balik,,pinjamkn kpd yg lain pula...

      Delete
  25. Al-Ĥujurāt:12 - WAHAI ORANG-ORANG YANG BERIMAN! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

    Nabi Hud:17 - ..... Sesungguhnya (Al Quran) itu benar-benar dari Tuhanmu, TETAPI KEBANYAKAN MANUSIA TIDAK BERIMAN.

    Semoga Allah menjadikan kita termasuk golongan orang-orang yang sedikit, yang selamat dan beruntung di sisi-Nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, ramai org yg masuk neraka dari syurga terutamanya org yg cakap tak serupa bikin serta org yg menggunakan ayat2 Alquran sewenang wenangnya...

      Delete
  26. hahaha...padan muka pas...percaya sangat umno...kononnya umno tentu bersepakat sebab sama sama melayu islam...

    pas beranggapan bahawa ruu355 tentu akan mendapat penghormatan dari barisan tertinggi umno untuk turut serta dalam perjumpaan mega di padang merbok....las las...pm tak turun...tpm tak turun...adnan mansur tak turun...annuar musa tak turun...

    rupanya betul lah aku cakap pas punya standard paria kelas 8....lebeh hina dari kasta india terendah sudra. pemimpin atasan umno yg sesama agama dan bangsa pun tak sanggup nak turun join...

    pas sepatutnya malu pada agama hindu...sebab perayaan thaipusam ...pm..tpm...adnan mansur turun ikut serta meraikan perayaan tersebut.. dalam perjumpaan ruu355...tentang rang undang2 islam...puak umno ni tak turun...

    malu oiiiiiii pas....hindu lebeh diutamakan dari pas....mana nak letak muka....rasa macam muka dah ditampal kulit babi....

    nasib hampa lah pas bangang oiii...

    ReplyDelete
  27. Sudah Wujud Perpecahan Kaum Dalam DAP Angkara Kesilapan Kit Siang
    Selama ini, DAP dan Lim Kit Siang boleh menyembunyikan masalah dalaman parti berkenaan dari pengetahuan umum. Jika wujud khabar angin yang mendakwa parti berkenaan sedang berada dalam keadaan bergolak, mereka pasti akan berjaya menyembunyikannya hasil daripada kesepakatan dua kuasa politik utama DAP, Dinasti Lim dan Dinasti Karpal.

    Namun hari ini, setelah kematian Mediang Karpal Singh, DAP dan Lim Kit Siang selaku Penasihat Agung parti terkial-kial untuk menutup segala permasalahan yang timbul dalam parti berkenaan. Kit Siang dan Guan Eng selaku Setiausaha Agung parti gagal menghalang tindakan drastik seorang Ahli Parlimen dan ADUN di Melaka untuk keluar dari parti dan menyerlahkan konflik kepercayaan dalam parti berkenaan.
    Kemasukan Datuk Zaid Ibrahim kedalam parti ultra kiasu berkenaan langsung tidak membantu apa-apa sebaliknya mengundang rasa kurang senang ahli parti yang berbangsa India dan Sikh. Boleh dikatakan, hanya tinggal mereka yang benar-benar totok kepada kepimpinan Kit Siang sahaja yang masih kekal mendukung DAP di mana majoriti ahli DAP dari kaum India dan Sikh sudah mula meninggalkan parti ini.

    Lihat sahaja bagaimana Gobind Singh Deo begitu vokal menghentam Tun Dr Mahathir dan orang suruhannya Datuk Zaid Ibrahim. Kedua-dua mereka menjadi bahan kecaman Gobind dan beberapa pemimpin dari kaum India yang lain hanya kerana mereka tidak bersetuju dengan tindak tanduk Mahathir yang kini dilihat begitu rapat dengan Kit Siang.

    Masih ingat bagaimana Shamsher Singh Thind menghina Mahathir dengan gelaran “bapa ayam”? Ianya sudah cukup menggambarkan betapa mereka amat membenci Mahathir sehingga mereka enggan menerima kehadiran Mahathir kedalam parti berkenaan.

    Menariknya, disaat ramai pemimpin kaum India dan Sikh menghentam kehadiran Mahathir, Kit Siang pula seolah-olah memekakkan telinga dan terus bersama-sama Mahathir walaupun hari ini, skandal membabitkan penyalahgunaan wang negara menerusi dua aktiviti kewangan, BMF dan Forex sudah terdedah kepada umum.
    Kit Siang seolah-olah menganggap perkara berkenaan sebagai sudah berlalu dan kekal mengadakan hubungan baik dengan Mahathir. Ini jelas menambahkan kemarahan sebahagian besar ahli DAP sehingga ada di antaranya meninggalkan parti. Tidak kurang juga, ada diantaranya menghentam kepimpinan Kit Siang yang dituduh sebagai lupa diri dan merelakan diri dan parti DAP menjadi hamba Mahathir.

    Keadaan ini telah menyebabkan DAP kini semakin retak dan hanya menunggu detik kehancurannya sahaja. Namun begitu, Kit Siang langsung tidak memperdulikan semua itu kerana mungkin juga mata dan perhatiannya sudah dikaburkan dengan janji-janji kuasa oleh Mahathir sehingga suara pemberontakan akar umbinya, langsung tidak diambil peduli olehnya.

    ReplyDelete
  28. JENTERA TUA MAHATHIR SAHAJA YANG NAMPAK MEMBELA , YANG MUDA BLUR KISAH LAMPAU
    Itu lah orang kata jika mahu “backup” Mahathir mesti cukup umur.



    Mesti tahu istilah U.M.N.O. yang pernah di laungkan kepada Mahathir.



    Ia itu UMNO – “Undur Mahathir Negara Okay”.



    Itu lah istilah ejekan yang di buat di poster poster dan surat layang oleh pelbagai pihak baik dari kalangan ahli UMNO mahu pun pembangkang.



    Ini kerana kebencian terhadap Mahathir meluap luap kerana pelbagai perkara yang telah di lakukan nya.



    Tapi ketika itu hanya surat layang dan kaset kaset sahaja yang boleh di jadi kan alat.



    Media semua di kuasai Mahathir.



    Sejak kebelakangan ini ,kita boleh lihat jentera Mahathir keluar dengan agresif, orang seperti Zainuddin Maidin, Kadir Jasin dan TS Sanusi semua kuat menghasut dan membuat serangan.



    Selain itu ada juga bloggers Mahathir cuba membuat topik alihan , tetapi tidak beberapa menjadi.



    Apa yang boleh di lihat individu seperti ketua Armada nya Syed Saddiq pun sekadar hanya mampu menyoal dan menyerang, sedikit pun tidak mampu pertahan kan Tun Mahathir kerana yang boleh hanya mereka yang tahu dan ujud ketika Mahathir bermaharaja lela menjadi Perdaa Menteri.



    Skandal skandal dan isu zaman Mahathir kebanyakan di censored kerana ketika itu Mahathir berkuasa dan ahli UMNO setia bersama nya dengan tidak menjadi pengkhianat kepada pemimpin.



    Namun bila Mahathir sendiri sudah jadi pengkhianat kepada UMNO , maka mereka sudah hilang hormat dan tidak kisah Mahathir di dedahkan aib dan skandal nya.



    Ia “tit-for-tat” , kamu boleh cerita kami juga boleh.



    Kini setelah sekian lama Mahathir menerima “counter attack” kelihatan seolah olah pembela Mahatir yang bawah umur sudah mula senyap.



    Dari Adam pondan, sehingga lah Syed Saddiq semacam terkejut dengan kisah lama yang di dedah kan.



    Bermula dengan BMF di mana wang bank melayu dibiarkan biayai bukan melayu sedangkan ketika itu melayu hendak meminjam wang pun perlu membawa geran rumah, tanah dan jika boleh lot kubur tetapi bukan melayu mendapat pinjaman beratus juta.



    Siapa Perdana Menteri yang mengizinkan itu?



    Setelah itu skandal FOREX pula muncul, wang rakyat jadi bahan pertaruhan “uncertainty”.



    Maka , skandal ini semua tidak mampu di jawap dan di bahas oleh pembela muda Mahathir, hatta tentera tua yang pernah dapat jawatan dan dedak di zaman nya lah yang keluar membela Mahathir.



    Ramai juga anak muda yang menyokong Mahathir secara sembrono kerana kisah kebencian , rasa terkejut dengan skandal besar Mahathir yang baru terdedah.



    Setelah sekian lama mereka mendengar kisah buruk Najib yang dijaja oleh Mahathir dan kuncu , tiba tiba kisah Mahathir seleweng wang rakyat pula muncul, maka itu lah kecelaruan mula ujud, kesangsian mula melanda.



    Hero jaja kisah buruk Najib sendiri milik kisah skandal berskala mega , tentu lah mengejutkan.



    Berbalik kepada topik di atas apa yang cuba di sampaikan ada lah kita boleh lihat mereka yang sudah senior dan tua sahaja yang boleh masuk campur dalam isu antara Najib dan Mahathir kerana mereka sudah dewasa ketika ia berlaku.



    Maka mereka boleh la spin sedikit dan tambah rasa pada kisah skandal Mahathir kerana mahu membela bekas Boss.



    Yang muda harus duduk diam dan memerhati sahaja.
    Maka kita tunggu sahaja selepas ini apa lagi jentera tua Mahathir akan laku kan demi mahu menyelamat kan boss yang pernah beri mereka dedak , untuk bantu menjatuh kan Boss baru yang tidak beri mereka dedak.

    ReplyDelete
  29. KIT SIANG PULA MUDAH LUPA SELEPAS MAHATHIR
    Seperti yang diduga, saranan yang dibuat ramai bahawa Kit Siang perlu menyertai “task force” siasatan kerugian yang dialami oleh Bank Negara kerana aktiviti perdagangan matawang negara, dijawab dengan persetujuan bersyarat.

    Apabila memberi persetujuan untuk menyertai “task force” berkenaan, dengan syarat agar usaha yang sama dilakukan ke atas 1MDB, Kit Siang sebenarnya cuba mengalih perhatian rakyat, dengan harapan dapat memanjang lagi isu 1MDB. Hakikatnya, kepada yang suka membaca dari mendengar pembangkang “jual minyak”, tahu bahawa 1MDB telah pun diperiksa oleh pasukan petugas khas yang terdiri dari Peguam Negara, SPRM dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) yang turut dianggotai oleh YB Dr. Tang Seng Giaw, ahli parlimen DAP.

    Mungkin Dr. Tang Seng Giaw adalah “nobody” pada Lim Kit Siang, kerana DAP adalah berkenaan diri, anak dan menantunya sahaja barangkali.

    Berlainan pula halnya dengan kerugian yang dialami oleh negara pada 1990an dahulu, di mana tiada satu pun siasatan dijalankan bagi memahami apa yang sebenarya berlaku. Jika tidak, mana mungkin Lim Kit Siang sendiri terpekik terlolong mahu perkara tersebut disiasat. Apakah Lim Kit Siang mudah lupa?

    Di manakah ketelusan dan integriti yang sering Lim Kit Siang, anak dan menantunya serta DAP sering laung-laungkan? Jika dibuat “apple-to-apple comparison” antara isu 1MDB dan isu forex 1990an itu, kita tahu bahawa Lim Kit Siang lebih berminat bermain politik, dari mengotakan kata-katanya yang terpacul dari mulutnya satu ketika dulu. Busuk punya mulut!

    Teknik “persetujuan bersyarat” ini memang cukup dikenali menjadi cara berpolitik DAP. Dengan bersyarat, DAP memastikan bahawa mereka akan meraih keuntungan berbanding yang menerima syarat. Tanyalah PAS, mereka adalah mangsa, kerana ketika di dalam kesamaran, PAS pernah terbuai dengan taktik berpolitik DAP ini. Maka, tidak hairanlah kita disajikan dengan pemahaman seperti “agree to disagree” dan sebagainya sewaktu mereka bertahaluf siyasi.

    DAP, mereka memang sangat licik.

    ReplyDelete
  30. RUU355 : KENYATAAN MAHATHIR SEPERTI SUDAH LARI DARI AQIDAH
    Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad tidak seharusnya menuduh Himpunan RUU 355 yang dihadiri ribuan umat Islam di Padang Merbok Sabtu lalu sebagai tidak ikhlas dan untuk meraih undi semata-mata.

    Menurut EXCO Pemuda UMNO Datuk Dr Fathul Bari Mat Jahaya, soal niat adalah satu perkara yang subjektif dan tidak harus sewenang-wenangnya dipersoalkan.

    Selain itu, beliau turut menegaskan bahawa isu yang diketengahkan pada himpunan tersebut adalah isu bersama dan bukannya untuk kepentingan mana-mana pihak tertentu semata-mata.

    “Apabila menyentuh tentang soal niat penganjur, niat ini pada saya satu hal yang subjektif. Satu hal yang individu itu sendiri tahu niat itu dengan Allah. Jangan kita menghukum hati dan niat orang, tak payah cakap (himpunan RUU 355) berniat politik.

    “Kalau macam itu senanglah kita cakap jelajah Tun Mahathir dan rakan-rakan daripada PPBM, niat mereka nak berpolitik juga. Bukannya mereka nak cakap pasal korupsi dan sebagainya, niat mereka adalah politik.

    “Adakah demikian juga yang mereka inginkan kita respon kepada cara mereka respon?” soal Fathul.

    Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan dibuat Dr Mahathir yang mempertikaikan niat penganjur Himpunan RUU 355 mengadakan program tersebut.

    Selain itu, Dr Mahathir turut menegaskan beliau menolak usul penambahbaikan itu yang merangkumi hukuman penjara sehingga 30 tahun, denda RM100,000 dan sebatan syariah tidak lebih 100 kali kerana Islam memberikan keadilan kepada semua pihak.

    Malah Dr Mahathir membuat tuduhan seolah-olah menyokong Akta 355 seperti menyokong ‘penyembelihan’ manusia.

    “Dia orang ini seronok sangat nak potong tangan orang, nak sembelih orang. Nak sebat sampai mati, nak masuk jel sampai 30 tahun,” Dr Mahathir dipetik sebagai berkata.

    Mengulas mengenainya, Fathul menyifatkan kenyataan bekas Perdana Menteri itu sebagai membimbangkan.

    “Cara beliau (Dr Mahathir) respon itu sangat membimbangkan saya dari sudut kefahaman tentang agama dan juga dari sudut akidah itu sendiri,” katanya.

    ReplyDelete
  31. INILAH PUNCA NAJIB RAZAK DITAKUTI PEMBANGKANG…..
    SELEPAS SELESAI SATU PERKARA, BELIAU BERGERAK PULA UNTUK PERKARA LAIN… Begitulah cara bagaimana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberi khidmatnya kepada rakyat semampu dayanya sendiri.

    Sebagai seorang ahli politik yang diamanahkan menjadi Perdana Menteri, Najib bukan duduk saja di kerusi empuk di pejabatnya setiap masa.

    Sebaliknya, anak kelahiran Pahang itu tidak pernah berhenti untuk sentiasa mencari apa sahaja masalah yang bergelumang di negara ini agar ia dapat diperbaiki sedikit demi sedikit.

    Tolak tepi soal isu fitnah yang sengaja pembangkang taburkan keatas dirinya, jadual Najib pada setiap hari sentiasa penuh dengan acara-acara rasmi negara dan lawatan ke tempat-tempat bermasalah.

    Hebat dan uniknya Najib ini adalah beliau suka melakukan ‘walkabout’ secara mengejut dan tanpa protokol. Sehinggakan, beliau terpaksa menegur mana-mana acara atau program yang dihadirinya tidak perlu menyajikan protokol terlalu mewah buat dirinya. (kecuali melibatkan istiadat atau lain-lain keperluan tanpa dapat dielakkan).
    elain daripada itu, Najib suka untuk membuat ‘come back’ keatas lawatan tapak bermasalah yang pernah beliau hadir suatu ketika dahulu. Contohnya, beliau akan melakukan ‘walkabout’ ke mana-mana kawasan bermasalah, lalu tindakan sewajarnya diberi pada ketika itu juga oleh beliau.

    Selepas masalah berkenaan berjaya diselesaikan mengikut peruntukan waktu ditetapkan, uniknya Najib ini adalah beliau akan kembali semula untuk melihat kesan dan impak kepada perubahan yang dilakukan.

    Maksudnya, beliau tidak ‘lulus dan lepas tangan’ begitu sahaja.

    Adakah ini seorang pemimpin yang pembangkang mahu jatuhkan? Jawapannya ya. Kerana, pembangkang khuatir andai kata Najib mampu terus mentadbir negara ini untuk penggal seterusnya, maka selepas itu mereka sudah tidak mudah lagi untuk menumbangkan Barisan Nasional.

    Salute Najib!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boss.. Duit 2.6 billion dr 1mdb dh pulang blk ye sama dgn 42 juta duit SRC ye boss.. Kos sara hidup turun skrg kan boss dan ringgit mengukuh.. Walkabout.. Kununnya nk tunjuk marhean... Kikiki.. Kihkihkih.. Ceritera jual kt org ulu pun blum nk percaya.. Supaya boss x kecik ati.. Apa yg boss Ckp pasal najib tu saya percaya ye boss... Hidup najib!!! Kikiki.. Kihkihkih.. Ahaksss..

      Delete
    2. Ajib memang suka cari masalah dari menghindari masalah...

      Delete
  32. MAHATHIR ‘SYOK’ SENDIRI DENGAN ‘KEHEBATAN’ DAHULU
    Mahathir sebenarnya tidak boleh mendabik dada kononnya beliau adalah seorang yang hebat didalam dunia politik, kerana dunia politk terlalu banyak cabang dan bunga tari serta lenggoknya.

    Jika hari ini Mahathir menyatakan beliau mampu menyatukan pemimpin didalam parti pembangkang seperti mana yang berlaku didalam Barisan Nasional ianya tidak lebih hanya mimpi syok sendiri Mahathir.

    Sebenarnya apa yang berlaku ialah pembangkang kini semakin bercelaru dengan kehadiran Mahathir didalam kelompok parti pembangkang, dan paling ketara ramainya ahli parti pembangkang yang keluar parti mereka sama ada secara senyap mahupun secara terbuka.

    Ianya tidak sahaja tertumpu kepada ahli bawahan sahaja tetapi ianya meliputi pemegang jawatan malahan ada yang telah terpilih menjadi wakil rakyat juga turut berbuat demikian meninggalkan parti mereka walau pun tidak menyebut ianya kerana Mahathir.

    Yang paling ketara ialah kepimpinan parti PAS yang menolak terus untuk bersama pakatan pembangkang, yang akirnya membuat keputusan untuk tidak bersama pembangkang bagi menghadapi pilihan raya umum ke 14 nanti.

    Jika sebelum ini kita dibentangkan dengan khabar bahawa kepimpinan parti PAS sedang bergerola dengan kepimpinan pakatan pembangkang terutama dari kepimpinan DAP, dengan kehadiran Mahathir menjadikan PAS seperti berpatah arang berkerat rotan, tanpa memperdulikan kata dua Mahathir yang mahu memberi peluang kepada parti PAS.

    Malah lebih memedihkan mata kepimpinan pembangkang ialah bila mana PAS mula menampakkan berlembut dengan parti UMNO yang selama ini menjadi musuh politik mereka walaupun sesama bangsa Melayu dan se agama Islam.

    Selain kecelaruan didalam DAP yang akhir-akhir ini telah mengundang bencana dengan perletakkan jawatan dan keluar parti oleh pemimpin mereka di Melaka serta di khabarkan bahawa akan ada pemimpin di peringkat negeri lain yang bakal mengikut jejak langkah kepimpinan DAP negeri Melaka.

    Kesemua ini mungkin ada bersangkutan dengan kehadiran Mahathir yang suatu ketika dahulu ketika bersama UMNO beliaulah musuh utama kaum Cina dari DAP, yang cukup dibenci, begitu juga dengan ahli PAS yang sahingga kini mungkin masih berangapan bahawa semangat Mahazalim dan Mahafiraun masih lagi ada di dalam jiwa Mahathir.

    Jika tidak masakan Mahathir sanggup keluar dari parti UMNO yang banyak membantu dirinya sahingga berjaya menjadi Perdana Menteri sahingga 22 tahun dan mengkhianati Dato’ Seri Najib Tun Razak yang telah banyak membantu beliau semasa menjadi Perdana Menteri dahulu.

    Oleh itu benarlah kata-kata pemain politik Malaysia bahawa hebatnya Mahathir adalah kerana dibantu oleh orang yang hebat-hebat seperti Dato’ Seri Najib, Masa Hitam, Abdullah Badawi buktinya kini bila bersama pembangkang Mahathir semakin bercelaru dan mengelirukan, kehadiran Mahathir kedalam pakatan pembangkang rupanya telah menambah beban.

    Jika dibandingkan dengan Anwar Ibrahim, kehadirannya benar-benar memberi pembaharuan didalam pembangkang sahingga berjaya menyatukan mereka, tetapi kehadiran Mahathir hanya memecahbelahkan.

    Walaubagaimana pun tindakkan Mahathir menyertai pembangkang dengan membawa parti bunga raya nya telah memudahkan kerja UMNO dan Barisan Nasional, teruskanlah bersama pembangkang agar mereka terus berpecah belah.

    Baiknya DAP terhadap Mahathir waktu kini hanya mahu mempergunakan Mahathir sahaja, janganlah Mahathir sangka bahawa beliau berjaya menawan kepimpinan DAP, kesian di usia tuanya hanya menjadi kaldai kepada DAP dari pada seorang negarawan.

    ReplyDelete
  33. IMPIAN KIT SIANG MUSNAH DENGAN MAHATHIR SEBAGAI PENYEBABNYA
    Semuanya berjalan lancar dan mengikut perancangan dari Mei 2013 hingga Januari 2014. Kemudian semuanya berubah. Kes Liwat 2 Anwar Ibrahim telah dibangkitkan (saya diberitahu oleh pemerintah negeri tertentu bagi menghalang Anwar daripada bertanding dalam pilihan raya kecil Kajang) dan Anwar tidak lagi boleh untuk bertanding dalam pilihan raya kecil Mac 2014. Mereka kemudian menggantikan Anwar dengan isterinya, Dr Wan Azizah Wan Ismail.

    Jadi, Dr Wan Azizah dan bukannya Anwar yang akan menggantikan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor yang baru. Tetapi kenapa pertama sekali, mereka perlu untuk menggantikan Khalid? Mereka berkata, beliau adalah Menteri Besar yang terbaik, paling rajin, paling jujur, dan lain-lain, dalam sejarah Selangor. Jadi mengapa perlu menggantikannya?

    Jawapannya sebenarnya secara tidak sengaja didedahkan oleh Saifuddin Nasution, yang mana beliau tidak sepatutnya dedahkan. Khalid enggan untuk menyediakan dana untuk membiayai pilihan raya umum 2013. Mereka mahukan RM100 juta setiap satu untuk PKR dan DAP tetapi Khalid tidak mahu memberi mereka wang itu. Dan untuk itu Khalid perlu digulingkan. PAS, bagaimanapun, telah menentang penyingkiran Khalid dan mereka secara terbuka berkata sedemikian.

    Selepas Dr Wan Azizah memenangi pilihan raya kecil Kajang mereka memberitahu DYMM Sultan Selangor mereka mahu beliau menggantikan Khalid sebagai Menteri Besar yang baru. DAP dan PKR kedua-duanya menghantar Sultan surat menamakan Dr Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor yang basru. PAS, bagaimanapun enggan berbuat sedemikian. Kit Siang kemudian bertemu Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, untuk memaklumkan kepadanya bahawa jika Dr Wan Azizah mengambil alih jawatan Menteri Besar Selangor yang baru maka PAS, DAP dan PKR masing-masing akan mendapat RM100 juta.

    DAP memerlukan RM100 juta untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri Sarawak pada 2016 dan dengan wang itu mereka yakin bahawa DAP boleh mengambil negeri itu. PAS boleh menggunakan RM100 juta untuk mengekalkan Kelantan dan mengambil Terengganu, memberikan mereka dua negeri. PAS, bagaimanapun enggan menuruti. Isunya bukannya PAS tidak memerlukan RM100 juta. Isunya adalah dengan menamakan Dr Wan Azizah sebagai pilihan untuk Menteri Besar, PAS akan mempunyai konflik dengan Sultan, seperti apa yang DAP dan PKR telah lakukan.

    Jadi, Dr Wan Azizah tidak menjadi Menteri Besar Selangor yang baru dan DAP tidak mendapat RM100 juta untuk pilihan raya negeri Sarawak. Dan pada 2016 DAP gagal untuk mengambil Sarawak, seperti yang ditunjukkan dalam keputusan di bawah.

    Pilihan Raya Negeri Sarawak
    2016: BN 72, DAP 7, PKR 3 (jumlah 82)
    2011: BN 55, DAP 12, PKR 3, Bebas 1 (jumlah 71)
    2006: BN 62, DAP 6, PKR 1, SNAP 1, Bebas 1 (jumlah 71)
    2001: BN 60, DAP 1, Bebas 1 (jumlah 62)

    ReplyDelete
  34. Sementara itu, Kit Siang telah bermain satu lagi perlawanan di peringkat kebangsaan. Tidak cukup bahawa mereka berhasrat untuk mengekalkan Pulau Pinang, berkongsi Selangor dengan PKR, dan mengambil Sarawak. DAP juga perlu mengambil alih kuasa di Putrajaya.

    DAP mempunyai potensi untuk mengambil 55 atau lebih kerusi Parlimen. Tetapi mereka memerlukan sekurang-kurangnya 115 kerusi untuk membentuk kerajaan persekutuan yang baru. Ini bermakna mereka kekurangan kira-kira 60 kerusi. Dan 60 kerusi mesti datang daripada PKR dan terutamanya kerusi majoriti Melayu. Ini bermakna kerusi ini mesti ‘dicuri’ dari Umno dan disumbangkan oleh PAS.

    Tetapi PAS tidak lagi menjadi ahli pakatan pembangkang, Pakatan Harapan. Ini bermakna PAN (Amanah) mesti ‘mencuri’ kerusi PAS manakala PPBM (Pribumi) perlu ‘mencuri’ kerusi Umno. Pendek kata, PKR, PAN dan Pribumi digabungkan perlu menyediakan kira-kira 60 kerusi supaya, bersama-sama dengan 55 kerusi DAP, mereka boleh membentuk kerajaan Persekutuan yang baru. Tetapi dengan gabungan 60 kerusi PKR, PAN dan Pribumi terhadap DAP 55, itu akan bermakna DAP akan menjadi pemimpin kerajaan persekutuan Pakatan Harapan baru dan DAP yang akan menentukan siapa yang menjadi Perdana Menteri seperti dalam kes Perak pada tahun 2008 .

    PAS lebih kurang telah memutuskan untuk tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan PAN dan DAP – serta semua yang bekerjasama dengan mereka termasuklah PKR dan Pribumi. Jadi Pakatan Harapan yang terdiri daripada DAP, PKR, PAN dan Pribumi tidak boleh bergantung kepada kerusi PAS. PAN, bagaimanapun, tidak boleh menarik kerusi – atau ‘mencuri’ kerusi PAS. Dan itu bermakna Pribumi Mahathir perlu menyumbang sebahagian besar daripada 60 kerusi Melayu jika mereka mahu memegang Putrajaya.

    Tetapi bagaimana Mahathir akan mendapatkan sebahagian besar daripada kerusi Melayu ini? Mereka akan berbuat demikian dengan menyerang Najib dengan menggunakan 1MDB. Mereka berharap dengan manjatuhkan Najib, Umno juga akan jatuh. Tetapi sekarang 1MDB bukan lagi menjadi bom jangka seperti yang Mahathir rancangkan. Terdapat bom jangka yang lebih besar. Dan bom jangka itu adalah skandal FOREX Bank Negara bernilai RM44 bilion iaitu pada nilai hari ini adalah kira-kira RM77 bilion.

    Ya, Bank Negara kerugian RM77 bilion pada tahun 1992 pada nilai hari ini. Dan peranan Mahathir dalam keseluruhan skandal ini akan didedahkan tidak lama lagi. Jadi Mahathir tidak lagi boleh bercakap mengenai 1MDB. Lebih buruk lagi, Kit Siang tidak lagi boleh berdiam diri dan berpura-pura ia tidak berlaku. Lagipun, skandal Bank Negara adalah satu rahsia sehinggalah Kit Siang mendedahkannya pada tahun 1993 dan 1994. Dan Kit Siang yang menuntut bahawa RCI ditubuhkan untuk menyiasat perkara ini.

    Kit Siang kini perlu melangkah dengan berhati-hati dalam berurusan dengan Mahathir. Mahathir akan jatuh dan jika Kit Siang terlalu dekat dengan Mahathir, beliau akan turut jatuh juga. Perkara yang paling selamat adalah bagi Kit Siang untuk menjauhinya dan membiarkan Mahathir jatuh sendiri. Tetapi dengan hanya 55 kerusi DAP tidak boleh menguasai Putrajaya. Najib semesti ketawa melihat Mahathir dan Kit Siang berpaut pada satu sama lain dan menjatuhkan satu sama lain.

    ReplyDelete
  35. Lim Kit Siang Menghancurkan DAP Dengan Tangannya Sendiri
    Sewaktu awal penubuhan DAP pada 1966, antara impian Lim Kit Siang adalah mengukuhkan kuasa kaum Cina di Malaysia dengan berteraskan prinsip Malaysia Malaysiannya. Bagi beliau, beliau pecaya akan prinsip kesamarataan kaum dan beliau menjadikan cara sekutu dan mentornya di Singapura, Lee Kuan Yew mentadbir negara berkenaan menerusi parti induk DAP, PAP.

    Sejak dari itu, perjuangannya sentiasa mendapat tentangan keras daripada ramai pemimpin kaum Melayu termasuklah dari Tun Dr Mahathir sendiri. Di atas perseteruan politik inilah menyaksikan Mahathir memenjarakan Lim Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng sebanyak dua kali atas pelbagai alasan. Perkara ini sememangnya tidak pernah luput dari ingatan Kit Siang mahupun Guan Eng
    Menarknya, sebaik sahaja Mahathir meninggalkan UMNO buat kali ketiga, segala perseteruan mereka dilihat seperti dapat dilupakan begitu sahaja. Kit Siang dengan tangan terbuka menerima kehadiran Mahathir dan kedua-dua bekas musuh ketat politik berkenaan bergabung dengan satu misi, menumbangkan kerajaan dan Datuk Seri Mohd Najib.

    Malah diberitakan, kemasukan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) kedalam Pakatan Harapan juga adalah hasil daripada sokongan kuat Kit Siang yang secara tiba-tba menjadi sekutu rapat Mahathir. Sebelum ini PKR dilaporkan agak keberatan menerima kemasukan PPBM kedalam Pakatan Harapan atas alasan Mahathir hanya mahu meraih sokongan di atas perjuangan gelapnya selain menidakkan peluang Datuk Seri Anwar ditabalkan sebagai Perdana Manteri Malaysia.

    Ironinya, tindakan Kit Siang ini sebenarnya telah menghancurkan sedikit demi sedikit DAP dari dalam. Ini kerana, sejak lebih 5 dekad yang lalu, Kit Siang sentiasa menanam doktrin hak samarataan kaum di Malaysia serta meletakkan nama Mahathir sebagai musuh utama kekal abadi DAP. Namun, atas alasan kuasa dan politik, nama berkenaan kini diturunkan dan digantikan dengan nama Datuk Seri Mohd Najib.

    Atas alasan inilah, kepimpinan Kit Siang di dalam DAP mula mendapat tentangan tersendiri dari dalam sehingga menyaksikan satu persatu ahlinya meninggalkan parti berkenaan dan bergerak bebas tanpa menyertai mana-mana parti politik. terkini, seorang Ahli Parlimen dan 3 orang ADUN meninggalkan DAP hanya kerana tidak bersetuju kerjasama Kit Siang dengan Mahathir.
    Ianya seolah-olah tidak menjadi pengajaran buat Kit Siang apabila sekali lagi mencipta satu sensasi baru dengan sedaya upaya membela semua skandal yang melibatkan Mahathir dalam isu BMF dan Forex. Semuanya menampakkan, Kit Siang tanpa sedar telah meletakkan DAP dalam bahaya dan hanya menanti masa sahaja untuk dihancurkan hasil dari tangannya sendiri.

    Sebelum ini, DAP mampu kekal harmoni apabila ada kuasa pengimbang di dalam DAP. Siapa dapat melupakan cara Kit Siang dan Karpal Singh memimpin DAP sehingga menjadi antara parti pembangkang yang berpengaruh. Namun setelah Karpal Singh meninggal dunia, Kit Siang memimpin DAP secara autokratik tanpa mampu dicabar oleh sesiapapun.

    Inilah situasi yang melanda DAP kini. DAP benar-benar ketandusan pemimpin dan sejak sekian lama bergantung harap kepada Lim Guan Eng bagi menggantikan pengaruh Kit Siang dalam DAP. Dengan Guan Eng sendiri berhadapan dengan tuduhan salah guna kuasa dan perbicaraan pada Mac ini, nasib DAP kini dilihat seperti dihujung tanduk dengan tiada pemimpin utama mampu dihasilkan.

    Adakah mungkin selepas Pilihan Raya Umum ke 14 ini, jika keputusan tidak memuaskan, DAP akan terkubur dengan sendirinya? Semua ini mungkin sahaja terjadi setelah kegagalan Kit Siang memimpin DAP dan melaksanakan sistem demokrasi sebenar dalam CEC DAP yang menyaksikan, kebanyakan calon pro Kit Siang tewas namun diangkat dengan menggunakan kuasa veto selaku Pengerusi negeri ataupun AJK parti.

    ReplyDelete
  36. BERAPA KLCC MAHATHIR DAH BINA SEBAGAI PENGERUSI PRIBUMI?
    Serangan bertalu talu oleh pendekar tua Tun Mahathir sejak kebelakangan ini nampak nya semakin menjadi jadi kalut nya.



    Tajuk kami di atas bukan untuk menghina atau mencaci Tun Mahathir tetapi sekadar mahu peringat kepada petaksub dan penyokong Mahathir , apa sahaja kebanggaan dan kehebatan Tun Mahathir yang cuba mereka sampaikan dan cuba menyuruh orang UMNO mengenangkan nya ada lah terhasil dari jawatan nya sebagai Presiden UMNO.



    Menuyuruh kenang jasa Tun Mahathir tidak lengkap jika tidak di sabitkan dengan UMNO.



    Tun Mahathir dapat membina bangunan gah dan jadi terkenal seantero dunia ada lah atas sebab dia ada lah Perdana Menteri dari jawatan Presiden UMNO.



    Maka persoalan ada lah, ada kah Tun Mahathir kenang budi ahli UMNO kepada nya?



    Sebelum menyuruh ahli UMNO henti menyerang dan suruh kenang , para pentaksub Tun Mahathir harus tanya dahulu siapa patut kenang siapa?



    Sekarang, sebagai bukti, sila lah Tun Mahathr bina atau cipta apa apa menguna kan kapasit Pengerusi Parti Pribumi dan sebar kan lah kemegahan itu ke seluruh dunia, sila kan.



    Kami juga merujuk kepada pahlawan senja Tun Mahathir yang kini agresif menyerang UMNO , seperti Zam mamak dan Kadir Jassin, jika Tun Mahathir hebat sangat , sila pamir kehebatan sebagai pengerusi PPBM dengan menunjukan bukti Tun Mahathir boleh bina KLCC. Litar Sepang dan perkaya kan sahabat nya guna jawatan Pengerusi PPBM.



    Nasihat kami kepada pentaksub Tun seperti Zam dan Kadir Jassin dan sewaktu dengan nya, berpada pada lah pada menyerang UMNO dan Presiden nya, tanpa UMNO Tun Mahathir mungkin sedang memberi panadol kepada pesakit di Mahaklinik nya.



    Tidak mungkin Tun Mahathir boleh berjasa kepada negara tanpa lantikan jawatan dari UMNO.

    Maka sama sama lah kenang budi dan jasa, Mahathir tidak dikenali tanpa UMNO, itu sahih. No doubt about it.

    ReplyDelete
  37. Abdul Hadi Awang Masih Berpengaruh Dalam Kalangan Akar Umbi PAS
    Kesetiaan, ratusan ribu pengunjung pada Himpunan Rang Undang-Undang (RUU) 355 berada di Padang Merbok dari petang sampai ke malam dan tekun mendengar ucapan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membutkikan beliau masih mempunyai pengaruh yang besar.

    Beliau dijadualkan memberikan ucapan lewat hampir pukul 11 malam, iaitu aturcara terakhir pada himpunan berkenaan, tapi orang ramai tetap setia menunggu amanat beliau yang begitu penting selepas lama PAS memperjuangkan perkara berkaitan mahkamah syariah dan undang-undang Islam.

    Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang dan Naib Presiden Kesatuan Ulamak Islam Sedunia berdiri teguh di atas pentas di Padang Merbok berucap di hadapan kira-kira 100,000 yang begitu senyap tekun mendengar apa yang beliau perkatakan.

    Bekas parti sekutu PAS dalam Pakatan Rakyat, DAP sebelum ini menuduh Abdul Hadi sebagai tidak boleh dipercayai dan sudah hilang pengaruh untuk bersama-sama dalam pakatan pembangkang.

    Begitupun, suasana pada Sabtu lepas menunjukkan sesuatu yang berbeza apabila para ahli akar umbi PAS dari seluruh negara hadir dan memberi sokongan kepada Abdul Hadi yang memulakan proses usul pindaan ke atas Akta 355 untuk memperkasakan Mahkamah Syariah ini.

    Dalam ucapannya, beliau menganggap para penentang pindaan Akta 355 adalah seumpama nyamuk dan agas kecil.

    Kumpulan yang menentang langkah itu kini hanya dilihat seperti nyamuk dan agas keranna ketia awal 1970-an, tokoh ilmuwan barat telah mengiktiraf kedudukan syariat Islam.

    “Di akhir abad lalu, awal 70-an, kalangan ilmuan barat bersama Vatican City dan bersama muslim Mekah menganjurkan pertemuan bersama ilmuan Islam dan barat yang melibatkan ilmuan undang-undang.

    “Tokoh-tokoh ilmuan barat mengiktiraf kedudukan syariat Islam.

    “Mereka (yang menentang) yang ada di Malaysia ini nyamuk dan agas kecil sahaja,” katanya.

    Sehubungan itu Abdul Hadi menasihatkan pihak yang menentang agar pindaan itu dilaksanaan supaya mengkaji undang-undang lapuk yang ada di negara ini.

    “Daripada kamu mencemuh usaha memperkasakan mahkamah syariah, lebih baik bincang undang-undang yang lapuk zaman purba yang masih menggunakan tali gantung.

    “Sepatutnya ini yang dibincangkan mereka, bukan mempertikai undang-undang Islam dengan kejahilan ilmu pengetahuan,” kata Abdul Hadi.

    PAS nampaknya lebih mendapat sambutan apabila tidak bekerjasama dengan DAP dan PAN biarpun di negeri Selangor mereka masih ada hubungan kerana menjaga status Kerajaan Negeri Selangor

    ReplyDelete
  38. Tergugatkah Mereka Andai RUU355 Berjaya Dilaksanakan?
    Pada tarikh 18 Februari 2017, satu sejarah telah tercipta apabila Perhimpunan Solidariti RUU355 berjaya diadakan dan dihadiri kira-kira lebih 100 ribu orang. Inilah kali pertama satu-satu perhimpunan mampu mengumpulkan seramai ini peserta sepanjang beberapa perhimpunan diadakan oleh pihak Pakatan Harapan mahupun BERSIH.

    Kesemua mereka ini berhimpun bagi menyatakan sokongan mereka keatas Rang Undang-Undang 355 (RUU355) yang telah di cadangkan secara persendirian oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Tujuannya hanya satu, untuk memperkasakan sistem perundangan syariah di negara ini yang sekian lama tidak pernah di gubal semula mengikut peredaran zaman.
    Harus diingat, RUU355 ini bukanlah hukum hudud seperti yang didakwa oleh para penentannya. Malah, menerusi insiatif yang dijalankan oleh PAS dan UMNO sebelum ini, kesedaran mengenai RUU355 ini dilihat semakin luas dan sekaligus menepis sebarang dakwaan, RUU355 ini adalah modal politik PAS dan UMNO.

    Menariknya, semasa perhimpunan ini diadakan, terdapat beberapa orang pemimpin Melayu turut mengadakan demo yang dihadiri kira-kira tidak sampai 50 orang. “Selebriti” seperti Siti Kassim, Datuk Zaid Ibrahim dan beberapa orang lagi dilihat begitu bersungguh-sungguh menyampaikan dakyah songsang bagi mengelirukan ramai pihak berhubung RUU355.

    Persoalannya, andai RUU355 berjaya meraih sokongan yang diperlukan di Parlimen, adakah mereka tergugat dengan Rang Undang-Undang ini? Adakah dengan terlaksananya RUU355 ini, ianya bakal menginaya umat Islam seperti yang mereka laung-laungkan dalam himpunan kecil mereka? Adakah kaum Cina dan India turut menerima tempias dengan terlaksananya RUU355 ini nanti?

    Apa yang boleh disimpulkan dengan gerakan dari beberapa orang yang pada kad pengenalannya adalah Islam tetapi menidakkan hak Islam terlaksana di Malaysia, mereka sebenarnya melihat dari sudut politik semata-mata tanpa memperdulikan hakikat sebenar, cabaran perundangan Islam di negara ini benar-benar terancam.
    Mereka lebih senang menakut-nakutkan sebilangan individu kononnya, PAS dan UMNO sudah bersetuju untuk melaksanakan sistem hudud. Hakikatnya, apa yang dilakukan oleh PAS dan UMNO ini sebenarnya untuk memperkasakan Rang Undang-Undang Syariah yang sekian lama mengguna pakai sistem yang lama yang dilihat sudah tidak relevan dengan kehendak masakini.

    Tidak timbul isu akan ada satu-satu kaum akan terinaya akibat perlaksanaan RUU355 ini. Belum pernah dalam sejarah, orang bukan Islam di dakwa di Mahkamah Syariah. Jadi sudah jelas di sini bahawa RUU355 adalah memperkasakan Rang Undang-Undang untuk umat Islam di negara ini sesuai dengan Perlembagaan Malaysia yang meletakkan agama Islam sebagai agama rasmi negara.

    ReplyDelete
  39. ISU 1MDB AKAN BANTU BN MENANG PRU14
    Sehingga kini sudah masuk 2 tahun serangan terhadap 1MDB di lancarkan oleh Tun Mahathir terhadap kepimpinan Najib Tun Razak.


    Namun kesan nya tidak banyak, BN terus cemerlang dibwah kepimpinan Najib Tun Razak.



    Ketika kemuncak serangan banyak PRK berlaku dan hampir semua di menangi oleh BN dan satu sahaja kerusi berkedudukan status quo ia itu Permatang Pauh.



    Maka ternyata isu ini hanya mampu meleka kan dan mendatang kan alpa kepada kepimpinan pembangkang dalam menjalankan tugas harian mereka kepada rakyat.



    Sambil mereka rasa gah dan merasa kan mereka sudah berjaya tawan hati rakyat , mereka terlupa bahawa faktor terpenting ada lah bantuan kepada rakyat secara terus dikawasan dan kerja kerja amal yang berkaitan rakyat yang paling di sukai oleh mereka.



    BN nampak nya tahu akan hal ini dan wakil wakil mereka setiap minggu akan turun padang untuk menemui rakyat dikawasan masing masing.



    Dipercayai wakil rakyat BN dan komponen nya bermain strategi kerja dalam senyap dan ini yang menjadi kan satu faktor pasti menang.



    Rakyat terkadang tahu siapa yang bekerja untuk mereka.



    Pada banyak PRK yang telah berlansung, terlihat kemenangan berulang ulang di dapati oleh BN walau pun Presiden UMNO dan Pengerusi BN ada lah mangsa utama serangan.



    Ini jelas menunjuk kan rakyat bukan mahu dengar kisah bohong, mereka ada masalah hidup mereka sendiri dan kisah sensasi berkenaan 1MDB yang dibawa oleh orang yang anak beranak dan kroni nya kaya raya naik jet peribadi kesana kemari tidak lagi laku.



    Sesiapa dapat membantu, dia lah yang akan di pilih oleh rakyat.

    Jika 1MDB ada kes betul , maka sila lah bawa nya kemahkamah dan bukan melalak ke jalan raya memekik terlolong tanpa bawa sekeping bukti.



    Maka jelas , dari trend yang dilihat , dan PRK baru lalu di mana BN sentiasa raih kemenangan , biar lah pembangkang dan terutama nya Tun Mahathir teruskan dengan dongeng 1MDB.



    Dan mungkin sebelum PRU14 skandal FOREX dan RCI nya mungkin sudah bermula, maka elok juga pembangkang alih tajuk kepada berapa sebenar hilang sebagai kerugian dan berapa sebenar di curi dalam waktu yang sama. Ini tentu menarik untuk di persembah kan kepada rakyat.

    ReplyDelete
  40. KES FOREX BANK NEGARA ADALAH JENAYAH KOMERSIAL BUKANNYA SIVIL
    Tidak lah perlu Tun Mahathir melalak ke hulu kehilir dengan penuh riak dan takabur bahawa konon nya DS Najib tidak berani saman diri nya atas tuduhan penyelewengan wang rakyat dalam isu 1MDB.



    Tun Mahathir begitu banga konon nya setiap hari dia berzikir kepelusuk negara menyatakan Najib pencuri dan penyamun tetapi Najib kata nya tidak berani saman.



    Maka atas sebab ini rumusan dibuat pada sidang akhbar di Program Bicara Perdana, bahawa jika Najib tidak berani saman , maka Najib bersalah dan takut.



    Akibat terlalu tua , otak yang berusia 91 ini lupa bahawa dia juga tidak berani seret Najib ke mahkamah berkenaan dakwaan nya.



    Najib menunggu sekian lama tetapi Tun Mahathir tidak juga tampil dengan dakwaan nya dimahkamah. Apa kah Tun penakut kena saman kembali ?(counter sue).



    Apa pun kerana terlalu banyak bohong ,maka Tun Mahathir pun terlupa bohong nya yang dia pernah mengaku “saya tiada bukti” .



    Jadi dalam ketiadaan bukti pun masih mahu kumpul dosa di hujung usia.



    Selain itu Tun Mahathir juga berkata dia tidak takut jika di tangkap dalam isu skandal FOREX BNM.



    Untuk makluman Tun Mahathir, ini bukan lah soal takut atau berani, tetapi persoalan “apa kah yang terjadi” kepada wang negara.



    Itu lah fokus utama siasatan yang sedang di usaha kan oleh ‘task force” RCI.



    Buku kewangan negara tidak dapat di tutup secara rasmi dan betul kerana penjumlahan kerugian begitu samar samar dan pengeluaran wang negara dibuat secara tidak berhemah.



    Jika Tun bangga berkata Najib takut untuk tangkap diri nya pada skandal ini, harus di ingat bahawa siasatan belum bermula pun dan hanya orang gila seperti Tun sahaja akan menangkap orang tanpa pembuktian dan perbicaraan.



    Tambah lagi kes ini ada lah kes komersial dan bukan kes sivil.



    Itu lah dia Tun Mahathir , asal sahaja dapat pegang mikropon maka saat itu lah dia seronok berbohong tambah lagi di hadapan rakyat yang rata rata tidak tahu banyak hal.



    Pada isu 1MDB , Tun Mahathir telah menipu rakyat yang tidak pernah bekerja di pejabat , apatah lagi di bank bank dengan kisah “Najib curi duit”.



    Tun Mahathir bercerita seolah olah amat mudah keluar masuk wang tanpa ada tanda tangan dokumen yang sah oleh authorise person dan tarikh keluar masuk nya.



    Para petani, pesawah, nelayan dan orang ramai di tipu hidup hidup oleh Tun Mahathir bahawa begitu mudah alih kan wang dari satu institusi ke satu institusi lain.



    Sedangkan hendak tuntut petty cash RM50 pun ada pihak yang perlu tanda tangan beri dan terima. Serta dokumen lampiran yang harus ditunjuk kan.



    Begitu lah rakyat Malaysia yang suka di tipu.



    Pasaran untuk ini memang sedia ada. Rafizi Ramli juga pernah mendapat jutaan like dan sokongan dan rakyat membantu nya menyebarkan kisah cincin Rosmah , tetapi berakhir dengan pengakuan “Saya hanya bergurau” sahaja di mahkamah apabila disaman.



    Maka , elok sangat lah Tun Mahathir henti berbohong kepada rakyat, usah perguna kan mereka untuk kepentingan peribadi.



    Ini bukan zaman pemerintahan dimana orang di ugut, di tangkap malam malam dan di kena kan ISA, ini zaman Najib Razak, orang fitnah hari hari macam Tun M pun boleh bebas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara Anonymous22.28,

      Kalau hendak siasat kes 20 tahun yang lepas, kenapa tidak siasat macamana Portugis boleh masuk dan tawan melaka?

      Bukan ke kat Melaka ada Taming Sari, parang terbang dan ilmu kebal ? Ini kes Jenayah juga.

      Geng-geng Taming Sari mana pergi sampai orang Portugis boleh tawan melaka?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  41. Anonymous21 February 2017 at 21:44
    Bro, ramai org yg masuk neraka dari syurga terutamanya org yg cakap tak serupa bikin serta org yg menggunakan ayat2 Alquran sewenang wenangnya...

    Balas

    3:138 (Al Quran) ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.

    Nabi Yunus (Yūnus):41 - Jika mereka mendustakan kamu, maka katakanlah: "Bagiku pekerjaanku dan bagimu pekerjaanmu. Kamu berlepas diri terhadap apa yang aku kerjakan dan akupun berlepas diri terhadap apa yang kamu kerjakan".

    ReplyDelete
  42. Najib YAKIN !! Nak bagi tau sikit. Org penipu memang perangai macam gitu. Tipu dan mencuri jadi amalan memang akhirnya jadi bangsat. Najib dulu pun yakin tapi lagi banyak kerusi yg hilang. Dia ni taktau apa selain dari hidup menipu. Kita sesamalah tengok umno dan pas berebut masuk longkang. Hina sudahnya Najib nanti ..insyaallah

    ReplyDelete
  43. Sebagaimana Najib dilaporkan yakin akan memenangi pilihanraya melalui bantuan PAS, saya pula sangat yakin Najib akan tumbang.

    Najib punya kira-kira sendiri dan saya juga punya kira-kira sendiri dan kira-kira saya mengatakan Najib tetap akan tumbang.

    Kira-kira Najib ialah matematik manusia sedangkan kira-kira saya pula adalah sunnatullah. Sunatullah pula mengatakan bahawa apabila datang kebenaran maka kebahilan akan lenyap, dan pada sunatullah inilah letaknya keyakinan saya bahawa Najib akan tumbang.

    Keyakinan saya bahawa Najib akan tumbang seperti nangka busuk yang dihempas adalah sama dengan keyakinan saya bahawa matahari masih akan tetap terbit di sebelah timur sehinggalah Najib tumbang.

    Ada pula komen unknown aka sahabat bahawa penyokong PPBM hanya berasa di pihak benar padahala PPBM adalah bathil adalah sekadar komen hampas seorang yang lari dari bersumpah laknat untuk membuktikan ia bukan seorang penipu.

    Apa pun masa sedang berjalan dan percayalah Najib hanya sedang diberi tempoh.

    Mari kita sama-sama tunggu dan lihat di antara keyakinan Najib untuk memenangi pilihanraya dan keyakinan saya bahawa Najib akan tumbang keyakinan siapa yang akan menjadi kenyataan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sahabatku John Doe - mari bicara perihal sunnahtullah, sifatnya bergantung pada asbab dan demikianlah fitrah yang mengikat setiap ciptaan-Nya.

      Sunnahtullah paling umum adalah - yang bermula (hidup) pasti akan berakhir (mati).
      - yang baharu pasti akan binasa.
      - yang kuat pasti akan lemah.
      - yang berkuasa pasti akan melepaskannya.

      Ya benar UMNO/BN tidak akan berkuasa selama-lamanya - tetapi In Shaa Allah bukan ditangan golongan politikus berhati serigala seperti Pakatan Harapan plus PPBM.

      Bukankah sunnahtullah yang paling umum itu telah "menemui" Barisan Alternatif dan seterusnya pergi kepada Pakatan Rakyat dan lama sebelum itu Semangat 46 juga telah memenuhi kitaran sunnahtullah yang paling umum sifatnya itu.

      Mari bicara pula akan asbabnya pada kematian Barisan Alternatif serta Pakatan Rakyat - apakah kamu mahu mengatakan PAS sebagai asbabnya? atau PKR? atau DAP?

      Demi Allahswt - asbab yang paling utama pada kematian (BA dan PR) adalah kerana para politikus itu membawa resam sunnahtullah hukum rimba didalam pakatan yang mereka jalinkan -

      Mereka saling menipu daya dan berkhianat sesama mereka kerana tiadanya bai'ah yang mengikat.

      Sesungguhnya tidak pernah aku melihat betapa jeliknya manusia yang menjaja tipu daya jauh lebih buruk dari tipu daya yang dibawa oleh para politikus berhati serigala -

      lihatlah bagaimana mereka kekal "bersama" didalam kerajaan negeri Selangor walaupun Pakatan Rakyat yang mengikatnya telah mati - lalu mereka saling menuduh sesama mereka, anehnya mereka kekal "bersama" (PAS dituduh sebagai gila kuasa kerana tidak mahu melepaskan, tetapi PKR dan DAP juga tidak mahu melepaskan kuasanya)

      Maha Suci Allahswt - keadaan dan sifat tuan2 politikmu jauh lebih hina dari kucing kurap di lorong yang hanyir.

      Benar UMNO/BN semakin menghampiri penghujung (diberikan tempoh), tetapi jangan pula kamu lupa Pakatan Harapan plus PPBM juga sedang menghampiri penamatnya (diberikan tempoh).

      Sahabatku John Doe - ingatlah sunnahtullah ini sebagai pedomanmu, sebuah sampan kecil yang punyai satu kemudi dan satu nakhodanya akan lebih selamat dilautan mengharung badai berbanding sebuah bahtera yang memiliki 4 kemudi serta 4 nakhodanya.

      Allahurabbi - kepada siapa hendak kamu jualkan tipu daya tuan2 politikmu wahai sahabatku?

      Salam ya Salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. apapun najib bukanlah pm yang bijaksana. mirip kepada boneka isteri dan pengampu di sekelilingnya. ada baiknya dia kecundang dalam pru14 dari menang tipis untuk berterusan menyusahkan rakyat.

      Delete
    3. Unknown aka sahabat.

      Kamu hanyalah penipu dgn tulisan yg tiada nilai ilmu melainkan penipu semata-mata. Tulisanmu juga tiada nilai di dalam hukum. (Nmpk kamu dah insaf memberikan hukum tanpa ilmu).

      Seperti Najib, kamu pun hanya diberikan tempoh.

      Pada detik tempoh itu tamat dan kebenaran itu benar-benar turun di hadapan kamu, segala usaha utk bertaubat hanya akan sia-sia. Dengan sekonyong-konyong kamu akan berputus asa sbgmn skrg ini kamu merasa aman dari kemurkaan Allah dgn berterusan memutar belit.

      Apa jwpn nakhoda pemilik kuasa pemutus kamu di dalam isu RUU355? Oh ya, Sila lari dan acilut seperti biasa wahai penipu yg sering memutar belit lidah lagi beralasan.

      Pada hari kebenaran itu turun segala putar belit dan alasan kamu tidak lagi boleh menyelamatkan kamu daripadanya.

      Selepas kamu lari dan beralasan kerana takutkan kebenaran itu, maka ketahuilah ia telah pun mula mengejar kamu dan masanya akan tiba sebelum pengejar itu sampai kpd yg dikejar.

      Delete
  44. Usah di layan puak2 P... A.... S ni yg terkenal dgn strategi tumpang tuii dan ambil kesempatan

    Puak... Akal... Senget
    Puak... Akal... Singkat
    Puak... Akal... Sempit
    Puak....Akal... Selenge

    ReplyDelete
  45. Pada pandangan sye,semua pihak ade kelemahan masing2. Tak semua yang sempurna. Bergantung pada individu terbabit. Jadi kita sebagai pengundi yang waras,sedikit sebanyak buatlah kajian terhadap setiap parti2 yg bertanding. Nilai sehalus2 nya dan undi. Itu yang terbaik. Undi kita ini yang akan menentukan ke mana haluan masa depan negara kita akan datang. Cari sumber yang betul dan boleh dipercayai.

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  47. Mat klepto beri isyarat hingga ke pru nanti bn jangan jolok sarang tebuan, oopss serban.

    ReplyDelete
  48. I haven’t any word to appreciate this post.....Really i am impressed from this post....the person who create this post it was a great human..thanks for shared this with us. bantuansarahidup.my

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...