Thursday, 16 February 2017

KENAPA TIDAK TERUS TUBUH SURUHANJAYA DIRAJA?

Banyak persoalan timbul di sebalik keputusan kabinet semalam mahu menubuhkan sebuah pasukan petugas khas untuk menyiasat kerugian urusniaga forex pada awal tahun 1990-an yang melibatkan Bank Negara Malaysia.

Kenapa ditubuhkan pasukan pasukan petugas khas dan tidak terus menubuhkan Suruhanjaya Diraja?

Bukankah jika serius ingin mencari kebenaran, Suruhanjaya Diraja adalah langkah yang terbaik?

Untuk pasukan petugas khas forex ini, berapa lama pula ia akan menjalankan kerjanya sebelum mengemukakan cadangan-cadangan tertentu kepada kerajaan?

Selepas cadangan dikemukakan, apa pula tindakan kerajaan selepas itu?

Adakah kerajaan akan bertindak sebagaimana yang dicadangkan atau mendiamkan saja cadangan-cadangan tersebut?

Masih ingatkan kita mengenai pasukan petugas khas yang ditubuhkan berkaitan 1MDB sebelum ini?

Apa jadi akhirnya kepada pasukan petugas khas itu?

Selain yang kita dengar hanya penghantar surat yang berjaya ditahan, pasukan khas itu akhirnya dibubarkan begitu saja tanpa sebarang hasilnya.

Dalam pada itu, kenapa hal berkaitan forex saja yang Najib mahu siasat dan tubuhkan pasukan petugas khas? 

Kenapa tidak dengan BMF sekali?

Lebih telus dan tulus jika penyiasatan turut dijalankan sekali berkaitan 1MDB dan apa jadi, setelah sekian lama masa berlalu, kepada hasil siasatan polis berhubung 1MDB sebagaimana yang disyorkan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Awam Negara atau PAC?

Bilakah siasatan polis itu akan berakhir dan keputusannya akan diumumkan?

Menubuhkan pasukan petugas khas, sedangkan sepatutnya Suruhanjaya Diraja, tidak lain adalah satu lagi sandiwara Najib menjelang PRU 14 akan datang. 

Selain ingin menunjukkan kepada rakyat tentang keinginan mencari kebenaran kononnya, menubuhkan pasukan petugas khas juga dapat melengahkan kebenaran sebenar yang ingin dicari itu sambil dapat mengaburi rakyat terhadap isu-isu lain yang lebih besar sementara ketibaan tarikh pilihanraya diadakan.

Sebagai pemimpin yang selalu mendakwa berjiwa rakyat dan mendengar denyut nadi rakyat, Najib seharusnya dapat merasakan bahawa yang benar-benar rakyat ingin ketahui kebenaran ketika ini ialah berkaitan 1MDB serta hal-hal lain yang bersangkutan dengannya.

Sebagaimana pasukan petugas khas 1MDB akhirnya lenyap entah ke mana, pasukan petugas khas forex ini juga tidak akan ke mana-mana akhirnya. 

Ia sekadar satu lagi pembikinan pentas sandiwara sebelum pilihanraya di mana Najib adalah produsernya dan kemudian akan diperbesar-besarkan untuk kepentingan politik menyerang dan melemahkan Tun Mahathir semata-mata.

Yang nyata, Najib masih tercari-cari rentak sebelum mengadakan pilihanraya dan tidak mustahil pencarian itu akan berterusan sehingga penghujung tempoh iaitu Mei 2018.

Jika Najib begitu yakin untuk menang PRU 14, beliau pasti tidak berlengah-lengah lagi untuk bila-bila masa membubarkan Parlimen. (SH 16/02/2017).

179 comments:



  1. Kena berlaku adil. Kalau 1mdb pada peringkat pertama hanya disiasat beberapa agensi sprt sprm, polis, BNM, yg seperti nya maka BMF Dan Forex pun perlu mengikut SOP yg sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fungsi JAsa tak cukup jd alat amno... Kena tubuh yg lain pulak... Ape dia petugas khas. abih lagi la duit pembayar cukai dibelasah... kenyang pemuda...

      Delete
    2. Bro 14 05

      Itu lah masalah nya.. Adil macamana sop 1mdb macam itu lah Forex.

      Apa hasil 1mdb?
      Macam itu lah akhir nya dengan Forex. Duit siapa ?

      Petugas khas siasat dengan suruhanjaya diraja siasat tak sama ?

      Apa yang disiasat oleh petugas itu juga lah yang di siasat oleh suruhanjaya cuma petugas khas ikut apa kehendak Najib.

      Delete
    3. Nak tunggu apa lagi najib siasatlah londeh sampai habis sebelum tan sri murad meninggal dunia.
      Asalkan keputusan siasatan tu tidak dikenakan OSA!!!

      Delete
    4. Inilah masanya pun kalau umno nak buat modal pilihanraya. Jgn dok cakap2 saja. Dok dendang2 di tv3 suku dan utusan lahanat.
      Budak2 kat utusan tu bulan sudaj dah dapat gaji ke belum?

      Delete
    5. Beza kes Forex ia lah itu usaha Bank Negara nak "regulate and stabilizekan the Ringgit."

      1MDB ia lah pakai duit gomen, gadaikan harta gomen termasuk 500 ekar tanah bekas Lapangan Terbang Sg Besi, seleweng dan songlap berbilion masuk akaun peribadi, bikin 1MDB terhutang RM53 bilion + IPIC tuntut RM28 bilion.

      Dan jumlah terlibat dalam kes forex ada lah "only a fraction" of the amount involved in 1MDB.

      Maka juling lah mata sesiapa yang tak nampak beza nya. Selain dari mata juling, kot otak sewel.

      Delete
    6. Taktik si bijaN nak sumbat tun M dlm jail. Dia lantik org2 dia, nanti pandai2lah reka plan asalkan motif utama tercapai.

      Delete
    7. 15.27 teman setuju dgn kata kamu bro.

      Suruhanjaya DiRaja bersifat berkecuali, tak boleh dicampur urusannya.......tapi untuk pasukan khas siasatan....ahlinya boleh dipilih dan ditentukan.....jadi mudahlah nak jalankan plan. Kita semua pon tau nawaitu kenapa kes lama ni dikorek.

      Nampak jelas jahatnya kalo kes lama disiasat tapi cerita 1MFB ditutop terus....bisu tak bunyi apa2. Padahal cerita 1MDB diperkatakan satu dunia.....dan disiasat oleh 7 negara. Ini tandanya ada benda yg tak kena dgn 1MDB. Tapi di Msia hal 1MDB ni didiamkan.....sebaliknya lebih berminat nak siasat hal 30 tahun dulu. Permohonan Swiss untuk kerjasama dalam siasatan wang haram yg dikatakan ada kaitan dgn 1MDB tu pon ditolak.

      Bukan ke Tun M kata tubuhkan RCI siasat kes lama dan 1MDB?? Tapi kenapa takut nak tubuh Suruhanjaya DiRaja untuk siasat 1MDB sekali?? Apakah kerajaan tak nak tau ke mana pergi wang negara yg hilang lesap tu?? Bukankah jadi tanggungjawab kerajaan untuk bagi jawapan pada rakyat pasal berbilion duit yg hilang tu??

      Jugak sila dedahkan Laporan Audit yg diOSAkan kepada umum. Rakyat berhak nak tau tentang siasatan 1MDB. Kenapa perlu diOSAkan?

      Jangan pikir rakyat lupa tentang 1MDB ni. Dengan menggali kes lama tak dapat nak tutop pekong 1MDB. Malulah sikit pada rakyat Msia.......jangan buat muka bebal dan tebal konon bersih lagi suci. Satu dunia duk sebut kleptokrasi.......dulu kita tak familiar pon dengan perkataan "kleptokrasi" ni.....zaman laa ni jer baru dengar. Satu dunia tau wang rakyat Msia disamun. Tergamak hidop mewah atas hasil duit orang. Tolong ada rasa malu sikit woiii........kalo tak malu dgn Allah pon....kurang2nya malu dgn masyarakat...satu dunia bercakap hal 1MDB ni. Info di hujung jari.

      Kita tunggu dan lihat berapa lama lagi kes 1MDB ni nak dimatikan.

      Delete
    8. Siasat juga kenapa suami si Sarimah, arwah Datuk Zulkifly (ayah penyanyi Farah Asyikin) dikenakan tahanan ISA dua tahun. Sarimah masih ada lagi.. anak2 4 orang pun masih ada lagi.

      Delete
    9. BMF tak nak siasat ke?? Pasal apa Forex jer....pasal CIA mukasurat 4 kata PM in the office masa tu tak terlibat?? Tulah gelojoh sangat nak kenakan orang.

      Delete
    10. "berapa lama lagi kes 1MDB ni nak dimatikan. " -

      Tak boleh mati punya. Selagi Najib ada sebagai PM dan kes seleweng 1MDB dan songlap berbilion tak di bawa ke Mahkamah.

      Tak akan mati jika Najib di benarkan berterusan sebagai PM selepas Pru14.

      Oleh itu, amat penting lah rakyat tumbangkan dia di Pru14.

      Delete
    11. Apa yg merka faham tentang 1MDB??

      Kalau tengok cara penulisan semuanya menulis perkara yg sama, mungkin dari sumber yg sama, dan diulang ulang sehingga orng puj dah muak dan bosan...

      Yg sedihnya, fakta semuanya tak tepat dan dan tak benar...

      Lepas tu ada org yg marah kat aku sebab tak baca berita lah, tak tengok internet la, makan dedak la, ..

      Tuduh Najib penyamun la, perompak la,
      songlap duit berbilion la...kenapa tak bawak ke mahkahmah la...
      Tuduh Malaysai negara kleptrokasi la..

      Bla bla bla......

      Nampak sangat masih tak faham isu 1MDB

      Tak boleh nak salahkan jugak mereka ni...sebab meraka ni bebal, taksub dan hati dah gelap...

      Itulah akibat baca berita yg dimanipulasi:

      - Dulu bila DOJ rampas harta yg kononya dibeli dgn menggnakan money laundering yg diperolehi dari 1MDB, kat Malaysia ramai yg kata aset/harta 1 MDB di US kena rampas...

      Padahal, 1 MDB tak ada satu aset/harta pun di US.

      Sekarang siasatan entah kemana, harta yg dirampas oleh DOJ telah dipulang semula, hingga sekarang tak ada berita siasatan terkini, Peguam negara US pun dah bertukar, ramai org di DOJ pun nah kena pecat sbb tak skong Thrump...so, apa dah jadi???

      - Siasatan di singapore pun tak ada mentioned pun ada kesalahan pada 1 MDB. Tapi cara pemberitaan yg ditulis seolah olah 1MDB bersalah....Yg kena hukuman ialah mereka yg tak peka dan tah patuh kepada undang undang bank yg tak benarkan money laundering...Mereka yg menggunakan bank tu utk aktiviti money laundering pun bukannya 1MDB...Mungkin org tu dapat duit dari 1MDB sebagai bayaran atau pinjaman...lepas tu bagaimana dan tujuan apa dia nak ginakan duit tu buaknnya lagi atas tangungjawab pemeberi pinjaman/pembuat bayaran...

      Contoh : aku bagi kau pinjam 1 juta. lepas tu kau guna duit tu utk aktiviti money laundering....Bila kena tangkap, kalau org nak bagi aku malu, boleh ajer kata dia guna duit aku utk buat aktiviti money laudering.
      Tapi adakah aku berslah???

      Tak...sbb memang duit tu aku bagi pinjam. Tapi bagaimana dia nak guna terulang pada dia..


      Delete
    12. Hello, kau kata mungkin orang tu dapat duit dari 1MDB kan?

      Jho Low yang dapat duit tu.  Pergi google 1MDB trial la.  Semua maklumat trial court Singapore ada situ.

      Tu sebab sampai sekarang Jho Low tak kena soal siasat.  Kalau dapat dibicarakan Jho Low tu memang semua akan terbogel terlondeh.  Tu sebab tak ada tindakan atas Jho Low. 

      Mesti ada orang yang berpakat dengan Jho Low suruh larikan duit dan uruskan duit tu on behalf. 

      1mdb memang tak ada harta kat US tapi Reza Aziz dan Jho Low ada property yang bermilion di US.

      Reza Aziz kerja apa boleh beli penthouse 110m kat New York dan ada modal buat filem holywood dengan bermilion belanja? Mana dia dapat duit kalah jutawan?

      Banyakla kau punya theory nak tutup satu rembatan haram.

      Delete
    13. Mamat puki 05:54,
      Mencuri dan bersubahat dg pencuri dosa nya sama.
      Carilah kerja lain untuk upah ribuan ringgit supaya anak anak kamu mendapat rezeki yg halal. Adakah kamu MUSLIM?
      Aku kesian manusia spt kamu sanggup jadi pembohong dgn upah yg sedikit.
      Hari ini jumaat, aku nasihat kamu jika kamu muslim, jika kamj kafir....mampus lah...

      Delete
  2. Najib sibuk menubuhkan sebuah pasukan petugas khas untuk menyiasat kerugian urusniaga forex tapI tutup skandal 1MDB yang menanggong hutang LEBIH RM60 BILION.

    KAMU.... Ahli UMNO BN memang celaka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pinjam perkataan bro John Doe, Najib memang fujur.

      Delete
    2. Setahun saja lagi pun....biarlah dia nak cakap besar lagu mana pun.
      Dia ingat rakyat nak ampunkan dosa dia kot.
      Selagi ada selera makanlah gulai tempoyak ikan patin sungai pahang tu puas2

      Delete
    3. Bro Zack....silap haribulan PRU pon ditangguh, dielak selama yg boleh. Orang yg salah akan buat beribu alasan.

      Delete
    4. siapa kata hutang 1MDB 60 billion???

      Sblm ni kata 50 biliion
      Sblm ni jugak kata 46 billion hilang/lesap.
      Sblm ni jugak kata 46 billion tu tak hilang, cuma hutang

      Sekarang hutang dah naik 60 billion pulak??

      Mana dia org dapat info ni???

      Buatlah sikit kerja rumah...betul ke hutang sebanyak tu???

      Hutang byk dah diselesaikan dgn penjualan beebrap aset...

      Dl, masa yg sama 1MDB byk projek usahasam yg akan dibuat yg akan menjana keuntungan berpuluh billion dan nilai aset yg terus meningkat....

      Percayalah...satu hari nanti org tak akan bercakap pasal 1 MDB lagi bila semmua perancangan berjalan lancar dan menghasilakn keuntungan yg banyak...

      1MDB adalh kambing hitam....yg digunakan oleh pembangknag utk menjatuhkan Najib.
      Bila persepsi buruk diberikan kpd 1MDB, ianya telah mnenyebabkan perniagaan terjejas dan sebab tu terbitan awam tak dapat dibuat hingga meyebabkan aliran tunai/liquidity syarikat terjejas...

      Kalau tak ada pengkhianat yg mensabotaj 1MDB, dah tentu ianya telah menjana keuntungan dan penyediaan peluang pekerjaan yg byk kpd rakyat Malaysia...

      2.6 billion dan SRC adalah alasan utk memburukkan 1MDB dan najib

      Delete
    5. Hello kalau 1mdb untung sangat pasal apa hutang Mesia ni besar 655.7m?

      Kau kata 1mdb ada pengkhianat yang sabotaj? Cam tu apa tak cari siapa pengkhianat tu? Ada siasat siapa pengkhianat tu? Tak ada pun.

      Bla bla bla banyakla kau punya alasan nak cuci jejak Mr perompak.

      Delete
    6. Anon 06:04
      Tuan ni baru balik dari bulan ke?
      Atau tuang memanag mempunyai otakudang tahap pemikiran SRP?

      Kalau tuan baca Utusan Meloya, Berita Hairan dan tengok tv 3suku memang tuan tak jumpa fakta yang tuan tanya tu...baghallll

      Ke tuan ni ckp speaking omputeh don now sepatah haram....

      Kalau kita ni bodoh lebih baik duduk diam2

      Delete
  3. Dasar kerajaan haramjadah memang mcm tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat-sangat 200% apa yang tuan hamba katakan.......!!

      Delete
    2. Dasa kerajaan apa yg haramjadah???

      Tak bersyukur langsung!!!

      Yg setuju 200 % pun ...tak tahu apa yg dia setuju . Sekadar menunjukkan kebodohan cara berfikir...



      Delete
    3. Hello orang punya pasal la nak setuju ke tak. Kau jangan paksa orang ikut jadi perompak. Kau tu yang bodoh.

      Delete
  4. Memang diatur putar...
    -Pulau Batu Putih. Utk panaskan semangat Nasional, Tindakan meleset utk kembalikan kasih cayang pd Jibbo. *Loya.
    -Siasat UP balik mcm2 kes basi, petugas khas DiRaja(Bukan suruhanjaya DiRaja tujuan kaburkan). Tiang gol 1MDB tak boleh dibiar bolos.
    *Bingai ingat Rakyat bengap.
    -Buku 355. Upkan sentimen agama, konon lobai2 Pus dan UmNu pengawal Islam dan penjaga kunci surgawi. Tajaan pd sekolah2 agama dll, akan dituntut utk paksa pelajar jd prop dipadang. Lobai akan kekuar dgn kata2 berapi2 (bara neraka)
    *Hanya melayu gadai akal yg tak nampak mainan.
    Tidak ada lagi pilihan bagi Malaya. Rakyat melayu waras tidak lagi ada pilihan.
    Gerobolan Serigala dan Lobai bodoh TIDAK bolen dilantik jadi gembala akalmu.
    Jika dibiarkan Malaya terus akan kekancah jadi Nanyang.
    Babgsawan elit belit dan cucu cicit mereka akan lari dudok Ostolia, peluang terbaik Lelaki melayu bawa Uber, Dara Melayu jual nasi lemak.
    Memang Rakyat pernah danbterus dibangsatkan, bukan oleh bangsa asing, tapi oleh serigala UMNu.
    Rakuat juga terus dimomok hilang Islam oleh Lobai Kingcin sadonia PAS.
    Hanya baki akal Melayu lah yg terakhir,utk membuat oertimbangan. mungkinpun sudah terlambat....(entaaah)

    ReplyDelete
    Replies
    1. IM4U...l LOVE PM...l LOVE PM..I LOVE PM..CU in HELL

      Delete
    2. Teringat placard kat Penang dulu....sampai ada orang yg perasan.....

      Delete
    3. Paling dahsyat panggil bebudak tahfiz angkat placard dgn slogan-slogan yg deme pun tak hafam.

      'Kerajaan BN utamakan siasah syariah'.

      'Kerajaan BN kerajaan Islam' dll lagi.

      Kesia bebudak tu diperguna oleh kelepet ni.

      Delete
    4. Haa betoi Bro2 semua....kome sebut baru teman teringat. Apa jer yg boleh deme guna untuk kepentingan demi.....deme pakei. Esok jangan terkejut deme guna badak pulak angkat placard besor2....puji memuji deme tinggi melangit. Tak sedor pekong deme udoh hangit.

      Delete
    5. Bila bongkar penyelewengan BMF/BNM, korang kata nak kenakan Mahathir...

      Bila korang bangkitkan pasal 1MDB, korang kata nak tegakkan keadilan dan hapuskan penyeelweangan..

      Bila kena batang hidung sendiri, kata macam macam pulak...

      Tak ada prinsip....percayalah yg kamu semua menulis ikut cita rasa kamu dan bukannay nak tegakkkan kebenaran...

      Pasal RUU 355 pun nak dimainkan...Klau ikutkan kita kena sokong. Ianya bukan undang undang baru. RUU 355 sekadar untuk menambahbaik undang2 yg sedia ada...ada hukuman yg dendanya terlalu sedikit...itu yg nak dipinda...
      Sepatutnya tak ada isu.....

      Malaysia nak berniaga atau jadikn China rakan kongsi pun dijadiakn isu..nak jual negara la, bla bla bla....

      Tapi bila kita buat benda yg sama dgn US, Jerman, UK, Jepun, korea, tak ada pulak kelaur pasal jual negara...

      Semuanya fitnah utk menakutkan rakyat.

      pemabngkang dan anasir asing takut kalau Mlaaysia berkembang pesat ekonominya...

      kena pulak dapat bisness dengan kuasa aekonomi terbesar di dunia...iaitu china.
      Bertambah bernanah lah telinga mereka

      Delete
    6. Bla bla bla kuncu perompak detected. Mesti nak menangkan tuan perompak dia.

      Delete
    7. Anon 06:17,,,
      Kamu termasuk dlm golongan pencuri. Kamu termasuk dlm golongan 'yg di pohon oleh sebilangan rakyat malaysia dalam solat hajat agar di beri petunjuk oleh Allah'.
      Semoga kamu mendapat petunjuk yg baik.
      Jalan perundangan sudah kamu sekat mengguna kuasa kamu. Jadi kita minta tolong dari Yang Maha Berkuasa untuk menadihat org spt kamu. Tunggulah, masa itu sampai kpd kamu.
      Bukan yg berjanggut panjang dan berserban saja baik dg Tuhan, org tak pakai dongkok pun baik juga dg Allah.
      Kamu ingat dg rasuah 90sen pada pak jsnggut kamh selamat dari solat hajat? Pak lebai saja pandai solat hajat?
      Kamu silap besar. Pak lebai janggut memang sudah kamu jinakkan dng harga 90sen, bagaimana dg yg menanggung kesusahan ekonomi akibat perbuatan kamu? Mereka akan mengadu kpd tuan mereka(Allah).
      Peringatan ini untuk orang yg berakal sahja.

      Delete
  5. Nampaknya bertambah lagilah perbelanjaan negara. Kalau Najib ni ada prima facie, agaknya sdah lama TM d kurung d Sg Buluh
    Nampsk sgt siapa mentor siapa mentee. Haha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik dia tinggal di sg buluh dengan selanat dan penuh keselesaan daripada dipanah petir

      Delete
    2. Hanya org lama pembangknag yg kenal siapa Mahathir dan macm mana dia memimpin negara.

      Mungkin byk pembangnag yg tak puas hati dan berlaku penyeelweangan, tapi masa tu tak ada internet dan semua akhbar serta media elektronik di kontrol oleh mahathir..

      So, akibatnya berita dan isu hanya berlegar dikalangan pembangkang ajer...Bukan macam skerg ada internet..

      Dulu Mahathir pernah kata, kita kena kontrol media untk bertahan laama....media penting.

      Tapi dgn ada internet, tak siapa boleh kontrol

      sebab tu rasa hairan macm mana Lim Kit siang dan Lim guan boleh terima semula Mahathir...

      dan mereka ni pulak dah jadi pondan dan singa tak bergigi bila duduk sebelah mahathir

      Delete
    3. Hippo bergigi duduk sebelah perompak. Kalau tak bawa balik duit siap kena kunyah kena lanyak.

      Delete
    4. LKS dan LGE lebih menghayati semangat bermaaf-mafaan, lebih2 lagi dalam hal untuk menyelamatkan negara....ITU PUN KAU SUSAH NAK FAMAM...jenis otak lembu tinggal di konda kau ni.

      Delete
  6. Betul le kata tuan budin..najib ni dia tubuhkan apa pun rakyat dah tak percaya dah, tubuhkan 1mdb, duit hilang tah kemana mana, tubuhkan PAC untuk siasat1mdb, hasilnya tah kemana mana,sekarang nak siasat kes 30 tahun dulu, untuk apa? Kalo masalah 1mdb yg terkini pun tak boleh selesai, dia ingat kes yg dahulu boleh selesai ker?..tidak lain tidak bukan kes ini hanya usaha najib cuba memalukan tun dan membazirkan duit cukai rakyat..dengan hasil siasatan kes ni dapat ke meringankan beban rakyat yg tertekan akibat kos sara hidup yg tinggi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak nya apa yang Najib tubuh jadi terbalik.

      Delete
    2. Rakyat ada 27 juta... Dah ko tanya semua mereka... Nampak sangat ko temberang

      Delete
    3. 1500 , ko takmau masok sekali 'Melayu' Indonesia, papua, madagasgar,hawaii dll tu, baru nmpal 250 Juta. Walhal ko pun tahu cuma ti ggal 2.6% totok UMNU dan 0.09% PAS yg belum.buka akal. Serious ni, aku kesian kebangapan Melayu Malaya sot ko. Ikhlas ni.

      Delete

    4. Rapizi dah buat kajian ada:
      40% totok UMNO
      21% totok PAS
      20% tptok DAP

      Baki 19% di kongsi oleh PKR Amanah Dan ppbm

      Delete
    5. Anon 15:15 berkat doa rakyat dan dgn izin tuhan kajian ini terbalik akhirnya

      Delete
    6. 15:00,

      Kau kata Rakyat ada 27 juta... Dah ko tanya semua mereka.

      Bangang betul lah ko cakap begitu.

      Penyokong Najib mcm kau lah yang bikin Najib kata di kempen Pru13 sebagai "bangang, hamjadah". Sebab tak cari fakta dan hujah yang rakyat boleh terima bagi menaikkan imej dia yang dah merudum sejak masa itu lagi.

      Delete
    7. "'Melayu' Indonesia, papua, madagasgar,hawaii dll tu, baru nmpal 250 Juta."

      Sebenar nya Melayu ada 350 juta di seluruh dunia. Termasuk yang di Indochina, Taiwan dll.

      Baca lah

      1. Tamadun Alam Melayu
      2. The Malay Civilization

      penerbitan Persatuan Sejarah Malaysia (di tubuhkan di zaman British colonial lagi), boleh di beli di Wisma Sejarah, depan IJN, Jalan Tun A Razak, KL.

      Penuh dengan penerangan pakar2 sejarah, kajibahasa (linguists dll menentukan bangsa), kaji manusia (anthropologists), kaji bahan purba (archaeologists), sains DNA, dll.

      Delete
    8. BN akan menang jugak nanti

      pecayalah pembangknag akan hancur sblm PRU 14

      semuanya sbb Mahathir...dia ni sebenarnya agen najib nak pecahbelahkan pembangkang

      Delete
    9. Hahahaha bodoh punya lawak mahathir agen najib. Baek kau stop jadi tukang cebok perompak, tukar buat stand up comedy lagi baek. Kau punya lawak memang boleh buat orang terguling hahaha.

      Delete
  7. Kabint setuju tubuhkan pasukan khas siasat kerugian Forex tiga dekad yang lalu -

    Gila punya kabinet. Nak korek kes 30 tahun dulu ha nya sebab geram dengan Tun M. Tapi Pasukan Khas siasat RM2.6 bilion dalam akaun Najib tak berapa tahun saja dulu di biarkan mati sahaja, Peguam Negara Pandi Ali arahkan hentikan tugas itu.

    Di balun dek bekas Peguam Negara Abu Talib Othman, bekas Ketua Hakim yang semua kata Pandi salah buat begitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah peliknya bro.....najib sendiri mengaku terima 2.6b masuk dalam akaun peribody. Kemudian dengan zuhudnya dia kata duit berbilion tu dah pulangkan pada penderma Arab misteri tu.......tapi cakap air lior jer bro......mana bukti hitam putihnya?? Kalo di mahkamah cakap air lior ni tak laku.....tiap pengakuan mesti berserta dengan bukti hitam putih yg sahih, transaksi bank etc.

      Ini bukan zaman lepas perang Jepun. Semua urusan bank ada transaksinya......wang keluar masuk, tarikh, tempat dan waktu transaksi, nombor dan nama pemilik akaun. Mana hitam putihnya?? Setakat cakap.....apa pon boleh cakap dan sape pon boleh cakap.

      Delete
    2. Phantom....isu 2.6 billion

      Itu derma.. Peguam negara dan SPRM dah sahkan.
      Mereka dah sahkan dengan penderma dari Arab.
      kenapa nak diputar belitkan lagi...




      Delete
    3. Disahkan oleh kem yang sama? Wakakaka

      Delete
  8. .
    .

    Mahathir tidak akan layan petugas taraf kucing kurap menyoal siasat nya.

    Yang layak ramai yang dah arwah, yang ada terlalu tua untuk ingat semua dan bertongkat, jalan pun terketar-ketar.


    Kalau pemimpin politik yang di lantik sebagai petugas khas, siapa ? Pak Lah, Ku Li atau Rais Yatim ?

    Setakat nak seronok kan penyokong boleh lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syiok sendiri saja le.

      Dia orang jenis yang suka begitu di bilik air kot.

      Delete
  9. Cerita tahun wau dulu bukan main cepat tubuh siasatan. Yg depan mata dan terang2 curi buat taktau betul. Memang bangsat betullah PM yg ada sekarang. Macam gini pun masih ada yg sokong. Samalah bahlol macam ketua dia. Baru ni Masitah puji Najib. Perempuan ni memang dah gila. Baru dapat budget jadi CEO yayasan dah cakap macam org takde akhlak. Cepatlah pilihanraya. Tak sanggup aku tengok muka2 lahanat ni lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lambat pilihan raya lagi lama suspen.

      Tapi memberi Najib, Umno dan gomen nya lebih peluang bikin boo boo yang akan jadi depa hu hu menangis di PRU14.

      Aku harapkan depa po po .. dah.

      Delete
    2. PRU akan diheret selama yg boleh hingga jalan nak sumbat Tun M dalam jel tu berjaya.

      Teman tak rasa PRU akan dicepatkan sebab kuasa tulah talian hayat untuk elak dari didakwa dan dibicarakan. Kalo hilang kuasa semua pekong akan dibongkar....itulah hantu momok yg toyol dan badak paling takut. Jadi ada baiknya kuasa tu dipegang tak lepas.

      Bila hilang kuasa baru the klepets tau sape kawan dia. Ini akan jafi nyata pada hari yg ditentukan Allah. Allah takkan halakan wang yg disamun dari rakyat.....Allah akan tunjukkan pada the klepets....ameen.

      Kita tuuuuungguuu.....

      Delete
    3. Setuju dgn bro phantom.

      Sebagaimana ganas pun malam yang dihadapi hari tetap akan menjadi siang.

      Tak lama dah. In shaa Allah. Aamiin.

      Delete
    4. Bro phantom, teman ingat tak berani sibijan tu nak jelkan tun m,..ingat tak masa anwar di jelkan, kecoh satu malaysia, sekarang tun m pulak nak dijelkan , boleh jadi darurat malaysia ni..maklumlah tun m dah berbaik dengan anwar...mau tak tido malam dibijan tu...teman ingat ini tactic smear and delay sibijan saja la...

      Delete
    5. Bro 19.16......there's something beyond what we see. Kalo Tun M dijel....mungkin akan jadi gempar satu Malaysia. Kalo jadi riot atau rusuhan yg buruk, masa tu boleh laksanakan Akta MKN.

      MKN yang berkuat kuasa 1 Ogos lalu memberi kuasa kepada perdana menteri untuk mengisytiharkan darurat dan zon keselamatan, dan membenarkan pihak berkuasa melakukan pemeriksaan, tangkapan ke atas individu dan premis di dalam zon tersebut tanpa waran.

      Petikan kata peguam dan ahli Parlimen PKR, N. Surendran........“Undang-undang sedia ada seperti Sosma 2012 (Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah khas) dan Pota 2015 (Akta Pencegahan Keganasan) memberi kuasa menyeluruh serta drastik kepada pihak berkuasa untuk menangani ancaman itu, termasuk kuasa menahan tanpa perbicaraan.

      “Oleh itu, Akta MKN tidak diperlukan, ia adalah satu lagi undang-undang berbahaya. Kemunculannya secara tiba-tiba tahun ini membingungkan dan membimbangkan rakyat Malaysia serta mendapat publisiti negatif untuk Malaysia di luar negara,” katanya.

      Surendran berkata Najib sehingga kini gagal menjelaskan keperluan undang-undang itu serta bentuk ancaman dalaman atau luaran yang dihadapi negara.

      Delete
    6. Bro John Doe.....awok tertarik dgn kata mike...
      "Sebagaimana ganas pun malam yang dihadapi hari tetap akan menjadi siang."

      Dalam maksudnya tu bro.....sebab langit tak selalu cerah ada masa hujan kilat juge....

      Delete
    7. Mmg ganas malam ini.. Malam jumaat yeop/Yong..

      Delete
    8. Bro phantom and bro labu.

      Hehehe..

      Delete
    9. Teman udah lama pencen....elok bertahajjud jer bro......hehehe

      Delete
  10. Salam perjuangan untuk semua anti kerajaan najib.

    Trust me, a new interesting development is coming soon.

    InsyaAllah, kita perolehi apa yang kita percayai selama ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan bikin suspen le brader.

      Suspense kills the cat.

      Hope Najib, Jamal Ikan Bakar and the like, too - kill their politics.

      Delete
    2. Bro/sis 15.33....yeah i trust you even though i do not know you and i do not know what you are talking about. The reason is simple...we have reach a state of hopelesness...i cherish even a small sign of whatever hope left. Harap2 apa hang cakap ni betul.

      Delete
    3. Bro 17:38.

      Itu sebenarnya ayat untuk Najib bro.

      Remember a drowning man clucthes to...

      Salam perjuangan all bros and sis..

      Delete
    4. All Bros/ Sis...Jangan putus asa pada rahmat Allah..

      In shaa Allah, jika diberkati kita akan berjaya..

      Delete
  11. 1533,
    Harap 'interesting developmemt' atau apa pun datang cepat ataupun sekarang
    Sebelum Malaya bertukar jadi Nanyang,habis melayang,dibogel telanjang,jatuh terkangkang dalam longkang.
    Entahla, kalau di Afica sekalipun , dah lama Rakyat bangun. Ini sebab melayu Malaya telah outsource Akal, kpd Seigala bertopeng ketua, dan Lobai Kingcin.
    bukan sbb malas fikir,tapi tak dapat fikir lagi sbb dibudaykan feudal, Akal dah disedut keluar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg johari KM tak mahu sarawak dipanggil negeri sarawak. Dengar sabah pun sama. Kingdom of federation of malaysia....berkonsepkan united kingdom comprising of britain, wales, ireland and scotland. Each will have a pm. PM malaya, PM sarawak, PM sabah. Sarawak n sabah tak mahu pm malaya penyamun..........think.

      Delete
  12. Bila dah tengelam punca ni lah jadinya. Buat tu tak kena buat ni tak kena. Biaq pi lah sampai depa jadi gila. Nak harapkan geng half past six pun dah nampak macam semakin merapu, buat habis dedak saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dedak makin kehabisan..tak lama lagi makan hampas kelapa.lah .hahaha

      Delete
    2. Serdak kuih raya cina ada lagi kot

      Delete
    3. Ni budak Kelate bengo tak habih2 .Wat malu ore Kelate jah mu ni.Stail Kapong....darat

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Dgn izin;

    Khusus untuk sahabatku unknown aka sahabat:-

    Mohon maaf di atas kekasaran memanggil saudara sbg pendusta agama. Ia adalah sekadar refleksi kpd tuduhan provokasi sdr ke atas saya bahawa saya telah memutar belit hujah agama saya dan juga tuduhan saya telah memuliakan seorang peliwat sedangkan apa yang saya tulis sama sekali tidak bermaksud ke arah itu melainkan perbandingan di antara jahat dan khianat, fasiq dan munafiq, sekiranya perlu memilih maka pilihlah yg lebih ringan mudharatnya.

    Sebagai reconcile, anggaplah kita seri sebab sebelum saya panggil sdr pendusta agama sdr terlebih dahulu bbrp kali membuat tuduhan yang juga membawa maksud saya pendusta agama walaupun terma ini tidak sdr gunakan.

    Saya dah bersumpah laknat bhw saya bukan pendusta agama. Sdr tidak melakukannya. Itu pun tak apalah, anggap saja kita seri.

    Syukurlah sdr tidak melakukannya, kalau tidak.... Entahlah, tak mau speculate benda2 gini..

    Saya doakan sdr mendapat cahaya di hujung terowong dan sedar menyokong si Najib yg amat fujur sikapnya ini adalah sgt besar mudharatnya disebabkan Najib benar-benar menunjukkan sikap 'merasa aman dari kemurkaan Allah'.

    Dikhuatiri 'kebenaran' itu benar2 diturunkan dan kebathilan itu benar2 'lenyap' pada kali ini. Siapa berani nafikan?

    Lihat sahaja cadangan tubuh petugas khas utk perkara yg semua orang dah tahu kisahnya (kecuali katak di bwh tempurung barangkali tak tahu) sedangkan ada 1001 skandal lagi daripada curi wang, gubah wang haram, salah guna kuasa yang jelas2 dilakukannya cuba ditutup di bawah nyiru. Selain itu masih ada 3 skandal pembunuhan yang masih kekal menjadi misteri dan kompas magnet mengahalakan jarumnya ke arah Najib.

    Siapa lagi pemimpin negara Islam yang punya rekod sehebat Najib ini selepas tamatnya zaman khilafah?

    Kalau ada tajuk nak bahas marilah bahas secara adab dan ilmu dan bukan memanggil orang si jahil yg sombong setiap kali menulis benda yang merapu dan kemudian menuduh orang lain memutar belit padahal ia bukan begitu.

    Kenapa saya memilih untuk bersumpah laknat? Sbb tuduhan bhw saya berdusta atas nama agama itu sgt berat dan tiada jalan lain untuk senyapkan si penuduh.

    Sekali lagi mohon maaf di atas kekasaran tapi saya tetap doakan sdr bertemu cahaya di hujung terowong.

    Tempohnya masih ada dan buatlah keputusan berdasarkan iman dan bukan nafsu. Bumi Allah ini luas dan tanpa dedak sekalipun in shaa Allah cukup untuk sdr hidup secara terhormat.

    PEACE NO WAR..

    In shaa Allah bila si fujur dan konco2nya tumbang kelak kita semua akan bersaudara kembali.

    Aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul le bro john doe, umur bro dalam 3 series, yang unknown aka sahabat tu katanya dah 6 series, kita kena le berlembut dengan org tua ni, diorg sensitif lebih payah nak ngaku walaupun pendapatnya tersasar dek kerana superegonya..

      Delete
    2. Waaah mudanya teman.. Masih 3 series..

      😀😀😀..

      Tapi teman percaya Unknown ni muda banyak dari teman, ketika dia belum wujud saya dah pun kenal Alif ba ta dan ABC.

      Sebab dulu usia dua orang hero kita pak rahman jpc dan pak othman selalu menjadi 'bahannya'

      Teman ni masih layak jadi Menteri Belia tau.

      Hehe..

      Delete
    3. Unknown tengah bertapa di gunong jerai....menngasoh akei bagi tajam untuk lawan hujah John Doe. Pasei udah berkali2 tak tahan berdamor muke.....kali ni kena cari jalan John Doe mesti dikalahkan.

      Kihkihkihkih....

      Delete
  15. Porche Cayenne satu.

    ReplyDelete
  16. Berkenaan isu forex ni, sekurang-kurangnya mereka yang terlibat adalah mereka yang memegang jawatan dalam kerajaan atau agensi kerajaan seperti Tun M, Tun Daim, Anwar Ibrahim, Nor Yaacop, dan Gabenor Bank Negara pada masa tu TS Jaffar Hussein. Orang yang tidak memegang apa-apa jawatan dalam kerajaan dan tidak ada kena-mengena dengan urus niaga forex tersebut seperti isteri, anak tiri dan kawan baik anak tiri yang berketurunan Tionghua langsung tidak terlibat.
    Mereka-mereka ini yang terlibat secara langsung dengan aktiviti forex ini mempunyai pengalaman dan latar belakang yang luas dalam bidang tersebut. Mereka juga tidak mendapat apa-apa faedah kewangan atau not financially profitted from such activity. Terdapat misi dan matlamat yang jelas untuk dijayakan yang menyebabkan negara terjerumus dalam perniagaan ini.
    Malah, sepanjang negara terlibat dalam perniagaan ini dalam beberapa tahun, tiada wang yang keluar dari perniagaan forex masuk dalam akaun bank mereka. Tiada 'shell company' dibuka di luar negara untuk menerima wang forex ini.
    Tiada aset dan pegangan saham dibeli dari wang forex. Tiada lukisan bernilai jutaan ringgit dibeli dengan wang dari urus niaga forex. Tiada wang urus niaga forex digunakan untuk menaja percutian dan perbelanjaan peribadi, anak dan isteri bercuti hujung tahun di Hawai. Tiada wang forex disalah guna untuk menghilangkan kedutan di muka yang telah dimamah usia. Tiada. Semua itu tiada.
    Wang untuk aktiviti forex dan hasil keutungan dari aktiviti tersebut digunakan demi KEPENTINGAN NEGARA iaitu to prop up the ringgit against the onslaught of rogue speculators at that time. Pada masa yang sama, rizab luar negara dapat ditingkatkan. Ianya digunakan untuk tujuan tersebut semata-mata.
    Mereka-mereka yang terlibat dalam perniagaan forex mempunyai SATU misi atau tujuan isitu meningkatkan (push up) nilai ringgit dalam pasaran antarabangsa. Jika nilai ringgit kita tinggi, ianya menyumbang kepada peningkatan rizab luar negara. Itu saja.
    Jika aktivity tersebut menyebabkan negara kerugian 10 billion, 20 billion atau 30 billion sekalipun itu adalah rugi urus niaga. Orang kata rugi berniaga which is normal in any businesses. Rugi berniaga tak sama dengan duit hilang dari dalam akaun. Lain sama sekali.
    Tak semua urus niaga yang diceburi oleh kerajaan berjaya. Ada yang gagal. Forex salah satunya. Apa yang pasti tiada wang yang 'hilang' atau dilencongkan masuk ke akaun entah sapa-sapa. Tiada wang digunakan untuk tujuan peribadi. Every transaction hatta RM 1 sekalipun is properly accounted. This is fact.
    Ada kemungkinan jumlah kerugian adalah lebih besar seperti yang diumumkan tetapi apa yang penting ianya bukan kes korupsi dan kleptokrasi. Monies lost purely on business reason. Simple.

    ReplyDelete
  17. .

    Semua kesilapan besar yang Mahathir laku kan hanya sekali.

    Tapi nampak masih ada 3 atau 5 talian hayat menjelang pru untuk mengunakan kuasa sesuka hati.

    Saya kurang yakin ini adalah keputusan kabinet. Sedangkan duit berbillion pun Muhyidin dan Husni tidak diberitahu.

    Najib buat kenyataan dan yang lain-lain buat tak tahu. Satu hari nanti mereka akan kata mereka tidak tahu kerana ianya diputuskan oleh beberapa orang di Pejabat Perdana Menteri.

    Itu pun mereka tersengeh-sengeh apabila di sebut sebagai pemimpin.

    Nah ambik setepek taik kucing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Tapi nampaknya Najib masih ada 3 atau 5 talian hayat menjelang pru untuk mengunakan kuasa sesuka hati.

      Delete
  18. If someone corrects u, and you feel offended, then you have an ego problem. Sometimes u have to be cruel to be kind.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ego problem satu hal. Tapi kalau desperado problem, itu tanda nak gol.

      Delete
  19. Yang kartunnya budin...ramai yg ada dlm kabinet skrg ni..org yg sama ada samada dlm kabinet tun m...atau sbg AP...dlm kerajaan yg dipimpin oleh Tun M semasa kes forex tu dikatakan berlaku...so..masa tu apa MO1 buat ek...gentel telur dgn ZZ ker..huhu

    ReplyDelete
  20. 1MDB sudah disiasat.. dibentang di parlimeny.. di audit dan akhirnya Tan Seng Giaw dari DAP sahkan seendiri Najib tak terlibat... DoJ pun nak saman tapi sampai sekarang surat saman gak sampai sampai lagi.... cima mamak sorang saja yang brlum nak kemukan saman... mamak lebih champion jadi batuapikan pihak lain dari nak seman sendiri....
    FAKTA Forex rugi 30billion memang tak boleh disembunyikan.lagi... Datuk Murad pun dah dedahkan 22 tahun berkuasa lansung tak buat apa apa masa tu... BMf kes bailout pertama yg mengorbankan syuhada Abd Jalil... dlm ruang chedet pasal isu BMf lansung tak sebut Syuhada Abd Jalil kenapa dibunuh.. akhirnya Petronas bailout.
    ... tak ke babi namernye tu....!!!
    Forex rugi 3p billion dipercayai dilakukan oleh penyangak yang sama dlm kes BMf....
    Kenapa tak tubuh Suruhanjaya tak penting pun yg penting Forex mesti didedahkan walaupun wang 30 billion tak akan ditemui lagi... 22 tahun memerintah apa yg dibuat utk kes Forex ini...?
    JAWAPAN NYA ..ELEKKK POODAH CHITTT...!!!

    1mdb tidak ada bailout dilakukan sebahagian hutang 1mdb sudah dilangsaikan.... tiada kes bunuh membunuh dlm 1mdb..... Tan Seng Giaw pun dah sahkan najib tak terlibat...
    ... perjumpaan mamak meddey dng anwar kali ke 2 bukan untuk memaksa anwar terima boboi sebagai Perdana Menteri tetapi untuk memujuk Anwar mengarahkan Datuk Murad tidak melanjutkan tudihan dalam kes Forex... kerana mamak sudah mengetahui kerajaan akan menubuhkan RCI untuk.menyiasat kes Forex Bank Negara....

    Nak tubuh suruhanjaya atau sebagainya tak penting yg penting kes Forex perlu didedah pada rakyat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei mangkok...tang bila bentang kat perlimen tu??? Ko dah lupa ke lps speaker dpt toilet baru, 1mdb tak boleh dibentang....puih.

      Delete
    2. Najib tak terlibat tp 2.6b masuk akaun ambank dia. Byk cantik tak terlibat.

      Delete
    3. Siasatlah. Tun ok je sbb its collective decision in cabinet. Kalau Tun salah semua pun salah. Baru padan muka siapa yg nak korek tunjuk terror tu.

      Delete
    4. .

      Tan Seng Giaw dari DAP kata Najib tidak terlibat kerana kebatasan siasatan dan kesukaran mendapat dokumen penting yang lain. Saksi yang terlibat secara langsung tidak di panggil dan tidak mahu menjawab atas sebab kerahsiaan.

      Muhyiddin dan Husni di siasat hanya kerana meminta penjelasan mengenai 1MDB. Jadi bentang parlimen apa yang Tuan cakapkan?

      Apa penting nya Forex di dedahkan? Adakah sebarang urusan Forex melibatkan kerajaan melakukan kesilapan yang sama atau mengalami kerugian sekali lagi ?

      Delete
    5. "Najib tak terlibat tp 2.6b masuk akaun ambank dia." -

      Najib dah ngaku terima RM2.6 biion dalam akaun bank dia. Lepas tu diam aje, hingga seorang Hamba Allah senaraikan 40 jawapan dari kroni2 dia tentang punca dan tujuan RM2.6 bilion tuh.

      Baca lah blog Jebat Must Die ( taip 1MDB di ruang Search di blog itu) atau blog Outsyedthebox (kalu boleh masuk) yang beri keterangan penuh dari mana dan macam mana wang itu di "kelilingkan" (money laundering) dan masuk ke akaun Najib. Siap ada rajah di situ bagi menyenangkan memahami "circuitous payments" (kata kata Tun M).

      Memang mengarut si mangkuk hayun tu mengatakan Najib tak terlibat. Dia asyik menyonyot lubang si Bugis Lanun, tak mahu ngaku bos dia menyonglap berbilion tuh.

      Delete
    6. 20.26....dan 20.00
      yang ngata kan najib tak terlibat bukan ako... tanseng giaw yg cakap... klu x puas ati saman saja tan seng giaw.... yg ada circuitois payment (dlm kurungan lg tu... kata kata Tun Mamak) desak la Tun Mamak tu saman cepat.... klu bab membatuapikan org lain mamak ni paling champion.... masuk akaun AmBank ada bukti duit masuk ...? tunjukkan la bukti.....

      Delete
    7. Anon 20.52

      Tony Pua dah hantar saman tapi najib pohon saman tu dibatalkan. Apa tak berani lawan hujah dalam mahkamah? Malkum dalam mahkamah banyak benda akan dibongkar. Takut nak tunjukkan bukti ka?

      Malaysiakini:-

      Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak memohon untuk membatalkan saman Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua ke atas beliau.

      Kira-kira sebulan yang lalu, Pua memfailkan saman misfeasans dalam pentadbiran awam terhadap Najib dan kerajaan dalam isu 1MDB.

      Antara sebab permohonan itu, Najib menyatakan Pua memfailkan saman berkenaan untuk tujuan politik dan beliau bukan seorang penjawat awam atau kakitangan kerajaan.

      Perdana Menteri memfailkan permohonan berkenaan pada hari Selasa tetapi dokumen-dokumen hanya tersedia buat peguam Pua hari ini.

      Ia dibangkitkan oleh peguam Pua, Joanne Chua semasa pengurusan kes di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk John Louis O'Hara.

      Chua memberitahu pemberita, Hakim O'Hara turut membenarkan permohonan Najib untuk penangguhan dalam memfailkan pembelaannya.

      Sementara itu, kerajaan, yang dinamakan sebagai defendan kedua telah menyatakan pihaknya juga akan memfailkan permohonan untuk membatalkan saman itu.

      Delete
    8. 20.52
      Kalau aku ckp bengap kang ko marah. Semua bukti dan laluan duit src ke akaun jibo telah didedahkan di court singapore oleh pegawai bank sendiri. Nak dgn taknak baca je. Ko jgn tunjuk bodoh lg takut menjangkit 7 keturunan ko.

      Delete
    9. Laluan duit tula bukti Jho Low terlibat berkait dengan 1mdb disebut money laundering. Apa tak siasat Jho Low. Apa kebal sangat Jho Low tu?

      Kalau 1mdb berkait dengan money laundering tentula ada yang tak betul dengan 1mdb. Apa tak siasat?

      Delete
    10. Sumber Malaysiakini.. no wonder news malaysiabigliar..... kikiki... mkini spinnnn lagi spinnnnn.... yg mahkamah spork tu pasal tataurus pegawai bank spork yg menyeleweng dlm urusan bank di Spork.. klu bukan sykt bukan 1mdb klu pegawai bank tu menyeleweng tetap dikrnakan tindakan yg sama... yg korup pegawai bank Spork bukan 1mdb..... tolong faham fakta kes.... Forex patut diadili cara yg sana klu pegawai bank negara yg buat kerja Gabenor Bsnk tak trrjejas... ada masalah nak faham fakta kes ka....? Malangnya Forex lansung dibiatkan begitu saja walau 22 tahin pegang kuasa memerintah... tak ke babun namernyer tuuhh..!!

      Delete
    11. Kalo Malaysiakini media penipu......samanlah bagi tutup gulong tikar. Kenapa dibiar beroperasi lagi??? Dah ada bukti kukoh, kasi saman sama Malaysiakini. Ini peluang terbaik woooo.......kasi dia tutop gulong tikar bisu terus.


      Setuju....sila siasat Forex...tapi jangan lupa siasat 1MDB jugak.

      Delete
    12. 1mdb kan dah disiasat dibentang dlm PAC.. tan seng giaw pun cakap... bukan aku yg cakapppo bodo... najib tak terlibat ko nak apa lagi... DoJ kan nak saman sita dll.... bila lagi DoJ nak action nihhhh... bodo punya DoJ America. ..... kikiki

      Delete
    13. 00.15....haramjadah bodohkan orang, ko yg bangang buta tuli makan dedak......kenyataan yang dibuat ‎Naib Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Tan Seng Giaw hanya berdasarkan dokumen yang dibentangkan oleh 1MDB yg dibagi jer.

      Pandangan tu bukan dibuat atas keseluruhan dokumen 1MDB......banyak lagi yg tak dicerahkan. Banyak hanky panky yg masih belum berjawab. Asal nak tanya, debat pasal 1MDB di parlimen asik kena sanggah. Tanya tak boleh, debat tak boleh. Semua tak boleh.

      Ada laporan audit pon diOSAkan. Dulu heboh kata tuuungguuu laporan audit tapi bila ada laporan diOSAkan. Apa kebenda dalam laporan tu yg jadi rahsia besar?? Kalo semua rahsia......macam mana nak siasat dengan detail. Dah tentu apa yg diOSAkan tak boleh nak dikeluarkan tengok. Apa salah dedahkan laporan tu??

      3 auditor 1MDB berganti2....Ernst Young, KPMG dan Deloitte. Apa hal sangkut2 tak boleh jalan lancar??

      Delete
    14. Lu kata Malaysiakini media penipu......bila nak saman kasi tutop bisu itu Malaysiakini?? Brader sudah pigi repot ka??

      Mana yg anti penyamun semuanya tipu. Mana yg anti ko semua bohong. Ko & penyamun jer yg betol dalam dunia ni????

      Haaaakkkktuiii !!!

      Delete
    15. Lapuran audit 1MBD oleh ketua audit negara di OSAkan kerana terdapat banyak kesalahan (17 kesalahan)dilakukan oleh 1MDB menurut lapuran tersebut.

      Bukan aku yang kata tapi.... SR ada lapuran audit yang di OSAkan

      Kepada penjiat2 tegar NAJIS, cuba ko baca lapuran tu.., kalau tak boleh buka SR, ko google taipkan "unblock serawak report"

      oh...kalau ko dono omputeh sepatah haram...ko buka google translate...translate dalam bahasa.......ada faham pemjilat2 najis?

      Delete
  21. Habislah. Jamil Khir dah kena dakwa di court. Pas tunggu airliur meleleh mcm buah tak gugur.
    Nak buat undang2 syariah mestilah kena cari yg clean kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok men bulat? Dulu bukan main hebat lagi dia bercakap mengenai hukum tuhan dlm program forum perdana.
      Bila dah jadi menteri dah ke lain jadinya

      Delete
    2. Di zaman Najib ni Menteri Agama bukan saja boleh belanja wang sesuka hati ke luar negara, tapi inilah kali pertama seorang menteri berportfolio agama disaman.

      Malaysia sudah habis kemaluan di bawah UMNO-Najib.

      Delete
  22. Nak heret TunM ke mana?

    Mana ada penjara nak penjarakan orang 91 tahun.

    Nak harap TunM tak boleh jadi calon... biar betul. TunM tak mungkin jadi calon lagi...

    Buat siasatan sekadar nak menaikkan kemarahan rakyat aje. Kalau ikhlas buat RCI bukannya sekadar cakap kosong.

    ReplyDelete
  23. Mampus la ko bijan, lagi banyak benda merapu ko buat lagi banyak rakyat tak suka kat ko exclude pendedak dan yg seumpama dengannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tu bukannya reti bahasa. Asyik syok sendiri saja

      Delete
  24. Tun Dr mahathir telah di hadap ke mahkamah tinggi Kuala Lumpur diatas tuduhan sabotaj ekonomi negara menyebabkan negara muflis pd awal 90_an.beliau akan terus di remand di penjara SG buluh selepas menolak permohanan pembatalan remand beliau diatas risiko keselamatan Dan beliau melarikan diri. Dan mahkamah juga telah merampas passport beliau. Sementara itu ketua umno SG
    Besar telah meminta umno untuk menarik balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gelaran tun bagi membalas serangan yg di buat oleh individu atau kumpulan terhadap beliau dan PM secara peribadi. Sehubungan dgn itu, pilihanraya yg patut di jalan kan pd mei 2018 di tangguhkan kesatu masa kelak selepas PM mengaktif darurat di dalam negara oleh elemen yg cuba ganggu gugat keselamatan dan keharmonian negara. Dengan ini di isythiharkan darurat seluruh Malaysia dan PM telah mengarahkan ATM dan PDRM utk mengekalkan keamanan.

      Delete

    2. Oleh kerana kesilapan teknik telah berlaku , maka timbalannya pula terpaksa merenkok dlm penjara.
      Walau bagaimanapun beliau telah dua Kali berjumpa mungkin untuk menzahirkan kekesakannya terhadap peristiwa tersebut.

      L T L

      Delete
    3. Dan ISA akan di aktifkan semua.

      Delete
    4. Kikiki.. Kesan feel good belum meresap lg kepada pengundi. Perang saraf pd pembangkang di tingkat kan ke tahap maksimum. Brim dan kempen TV dan media ttg nikmat yg dikecapi oleh rakyat.. Najib harus di pandang hero.. Penjahat adalah Si tua kutuk itu tun mahathir.. Kerahan tenaga ke tahap maksimum dan laporan keberkesanan sblm plan b Dan plan c di aktifkan.. Puak2 degil dlm blog Si budin termasuk Si labu labi ni pun akan di bawa tidur ke sg buluh,ehsan dari kerajaan BN... Yahoo.. Hidup BN.. Hidup najib... Kikiki... Kiok..

      Delete
    5. Heil pumpkin tortoise!!!!!!!

      Delete
    6. Bro labu labi, sambung sikit...walaupun perancangan darurat yg diserahkan kepada atm dan pdrm telah dirancang dengan rapi tapi manusia tidak dapat mengelak dari ketentuan ilahi..satu petang, di hari yg terang, najib jatuh pengsan dan dikejarkan kehospital...oh my god hereditary disease, blood cancer stage 4, only one day left..all the plan failed cause of this..hmmm manusia boleh merancang tapi tuhan yg menentukan..dibalik pengkabaran ini, ramai rakyat yg mengalirkan air mata bukan sedih tapi tanda syukur....sekian.

      Ini juga boleh jadi pengakhiran cite bro....hehehe

      Ps: cerita ini hanya rekaan, tiada kena mengena dengan yg hidup dan mati walaupun ada persamaan nama.
      Nukilan budak kg.

      Delete
    7. He he he.. Kita doakan dia panjang umur krn kita tabayun atas dia.. Teman bru belajor perkataan baru..tabayun.. Mencari kebenaran..

      Delete
  25. Nak siasat forex ker nak buka siasatan balik skandal BMF buatlah cepat. Dok jaja saja kat utusan dgn tv3 suku nak buat apa.

    ReplyDelete
  26. Bro john brother labu
    Bro phantom, teman2 protun ku
    Dia nk korek sejarah dulu
    Dengan kita dah kena bambu

    Dia timbulkan cerita lama
    Yg depan mata nk buat selamba
    Memang tak tahu nk panggil apa
    Mungkin umno dah tak lama

    Ada sorang asalnya tv
    Jaga media jibon dan isteri
    Baik Bijan setiap hari
    Salah Tun mesti digali

    Tong pecal punya peranan
    Cari pasal nak Tun ditahan
    Tun okay tak takut saman
    Hairan saman sangat perlahan

    Kenapalah buta mata kepala
    Tak dapat beza jahat sempurna
    Nak sokong Bijan sanggup bertuala
    Dirampas penguatkuasa,ada ke spender?

    Kelakar tengok aksinya kebal
    Kayu patah tentunya handal
    Tapi menangis mulut dibedal
    Itu Zuraidah punya pasal

    Pada media penyokong jibbo
    Kami tak punya berbillion euro
    Ingin kembalikan negara tersohor
    Dihati kami Mahathir hero!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro fan tun....always the best pantun.. Teman ada pantun 2 kerat pd bijan & the gang dengor ye.. " anak itik, anak angsa,... Org getik,dia Tak reti basa "he he boleh ke ni bro..

      Delete
    2. Bro labu, paham ke sibijan tu cakap perak..teman pun ada pantun 2 kerat ni ..
      Bro labu belajar tabayyun, bijan n da gang mmg mangkuk hayun..
      Ok tak?
      Maaf ye bro labu, guna nama sbg pembayang..

      Delete
    3. Bro Fan Tun......nak teman nak try.....anak itik anak angsa, penyamun takut dikejar dosa. Amacam boleh dapat A ke bro.....?? Hehehe..

      Delete
    4. Bro fan tun seperti biasa memang thorbayek..

      Delete
  27. Kalau Najib ada telor dia kena sahut cabaran utk tubuhkan Suruhanjaya Diraja utk siasat 1MDB sama.

    Kalau pengecut..mmg dia betul dia pondan..awauuu...awauuu...awauuuuu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, sejak bila Najib ada telor? Peristiwa #nothingtohide anjuran proNajib... dah jadi #everythingtohide.... sejak itu telor najib dah hilang....Aw Aw

      Delete
  28. Bro labu hentam sajalah
    Salam perjuangan jgn mengalah!

    Bro Anon dua2 tiga sembilan
    Baek punya pantun selepuk kat Bijan!

    ReplyDelete
  29. Saya setuju dengan pendapat phantom .

    RCI atau Suruhanjaya Penyiasatan Diraja adalah badan bebas ( sepatut nya ). Ahli 2 yang dilantik adalah di atas perkenan Yang Dipertuan Agong . Segala hasil penyiasatan perlu di persembahkan kepada YDP Agong sebelum ke cabinet .

    Tetapi di zaman YM Najib , badan suruhanjaya pun menjadi 'tidak kebal' dari tindakan si lanun bugis . Lihat saja apa yang terjadi keatas SPRM ... habis di 'percincang' olih si lanun !

    Ini pula hendak di tubohkan pasukan petugas khas dimana perlantikan ahli2 nya hanya terletak diatas budi bicara cabinet @ Najib ?
    Orang Nogori Sembilan kato "mengabiskan boreh jo" . Kalau Najib tak faham maksud kata itu , dia bolih Tanya kat kak Mah ketot . Saya sudah dapat jangkakan jika siasatan bolih membuahka "peluru tambahan" kepada Najib , siasatan akan di teruskan ... tetapi jika hasilnya tidak memberi apa2 menafaat kepada dia , sudah pasti keputusan penyiasatan itu di 'cold storage' je .

    Tetapi jikalau nama Najib ada terpalit , alamat Pasukan Khas itu terburai . Inilah apa yang terjadi ke atas PAC yang di pengerusikan olih Nur Jazlan .
    Siasatan di hentikan sehinggalah Najib melantik Hassan Cari Makan sebagai pengerusi baru .

    Kepada anon 19:24 ..

    Anda berkata , dalam kes BMF , syuhada Abdul Jalil terkorban .

    Bagaimana pula dengan 1MDB ??

    Apa yang terjadi keatas pengasas AMBank .. Hussain Najadi ?
    Bagaimana pula kisahnya dengan timbalan pendakwaraya Kevin Morais yang telah ' di tong simenkan '?

    Di dalam skandal Scorpene , apa ceritanya sehingga Altantuya di C4 kan ?

    Ni awak ceritakan al kisah Datok Murad .. yang pernah di jatuhkan hukuman olih mahkamah .

    Siapa kata 1MDB tiada 'bail out'??
    Hanya yang dungu ( seperti kamu ..may be?) , yang boil dan tolol saja tidak Nampak .
    Bukan mahu bangga diri , saya yang telah bergelumang dalam dunia korporat selama 3 dekad ( bukan 3 tahun tau ) sedar tentang adanya 'bail out'olih kerajaan .

    Bandar Malaysia dan TRX pada asalnya adalah harta kerajaan ...anda ada faham itu ?

    Kedua dua nya dijual kepada 1MDB pada harga lebih kurang 2.5 billion ringgit .... get it ?

    Kemudian .. di jual SEPARUH dari Bandar Malaysia serta TRX pada syarikat dari Cina pada harga lebih 10 billion .. ada paham ?? separuh saja tau ?

    Dari situ kita dapat anggarkan nilai sebenar kedua dua 'plot' itu adalah lebih dari 22 billion . Najib tau tentang ini . Jika dia tidak tau , bolihlah saya andaikan dia adal Menteri Kewangan paling siot di dunia ini .

    Najib telah menggunakan kedua dua harta ini sebagai "pawn" untok meng "bail out" 1MDB .

    Pendapat ini turut di sokong olih para sahabat dan rakan di dalam dunia korporat saya .

    Apabila pandangan ini di lemparkan kepada Johari Abdul ... jawaban nya ... apa yang hendak di katakan , dari awal lagi 1MDB ni di uruskan olih MANGKUK HAYUN !!!!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik Mr senior..

      Tapi percayalah si anon tu @ kerjora takkan mampu faham punya

      Apa pun biar dia kena tibai dengan fakta2 kita sampai bingung cmma nak bela bos dia tu.

      Last last dia hanya akan berkikikiki..

      Delete
    2. Anon 1924, tahu tak PRC akan bina bandar bawah tanah terbesar didunia, * sambil korek free deposit bijeh timah terbesar didunia. Anon 1924 bingai kayu.

      Delete
    3. PRC bina bandar atas angin ada dengar skali tak..... muahahahahahhhaha

      Delete
  30. Bravo bro Diny
    Pendedak senyap sunyi..

    Bravo bro Diny
    Protun IQ tinggi..

    Bravo bro Diny
    Semua angkara bini..

    Salam perjuangan.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Syabas....hujah dan fakta yg baik dari Diny dedicated to all the mangkok hayon & penyamun.

      Delete
  31. Bailout pakai duit rakyat... majkamah Spork x ade sebut nama prmimpin pun.... ni yg dikatokan klu sorang rasuah.. suma kaki ta gan .. ydp... ceo.. kerani.. pengurus .. tukang cuci pun dituduh salah ... akai ada ka....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 23.19.........Bicara di mahkamah Singapore tu melibatkan kakitangan pekerja bank BSI sahaja. Ia adalah perbicaraan yg berkisar dengan salahlaku pekerja Bank BSI yg diarah tutop. Maknanya jelas......tentulah ada kegiatan haram berkait dengan 1MDB tu.

      Tapi perbicaraan di Singpore tu bukan siasatan ke atas 1MDB......tapi ia adalah siasatan salahlaku pekerja bank BSI yg melibatkan diri dalam kerja mengalihkan wang secara haram (illegal kata omputih) dan wang tu dikaitkan dengan 1MDB.

      Jadi tak der sebab kenapa nak sebut nama pemimpin......sebut nama pekerja Bank BSI yg didakwa tu jerlah.

      Such a simple thing pon tak paham ke??

      Tapi menurut laporan DOJ, ada sebut MO1 ada kaitan dengan Reza Aziz......tanya diri ko sape yg berkait dengan Reza Aziz tu??

      Delete
    2. Engkau yang Bahlol!!!
      Pegawai Bank tu betsalah kerana terbabit melakukan pemindahan secara haram kepada account pujaan hatikau si Lanun Bugis.

      Kau memang bengap!!

      Delete
  32. Krvin morais pulak dahhh... hussain najadi pulakkk.. gang mamak... along kena tembak body guard.... gangster krns tembak kat setapak tak nak kait skali kaa....?

    ahaksssss...

    ReplyDelete
  33. Mulai sekarang , kita lihatkan saja apa tindakan selanjutnya yang akan di ambil olih MOF ?

    Olih kerana 1MDB telah diletakkan di bawah MOF ( atau pun telah diambilalih olih MOF ) , sudah pasti segala "najis dan kekotoran" juga terletak dgn MOF . Najis dan kekotoran ini seterusnya bertaburan keatas kepala rakyat jelata .

    Tidak termasuk pemakan dedak , tidak termasuk pencacai Najib & Co., kita semua tau 1MDB ada menerbitkan beberapa bond dengan yang terakhir bernilai US5 billion yang matang pada 2039 .

    Se belum itu , 1MDB juga menerbitkan dua bond bernilai US3.5 billion setiap satu .. jika saya tidak tersilap .

    On top of those bond , kita semua tidak mengetahui berapa jumlah pinjaman yang di ambil olih 1MDB . SEHINGGA KINI TIADA KEDAPATAN PUN AUDIT REPORT AND FINANCIAL STATEMENT YANG SAHIH KEATAS 1MDB !!!

    Para sahabat menganggarkan , walaupun sesudah menjual EDRA , TRX dan Bandar Malaysia , 1MDB masih menanggung hutang lebih 50 billion ringgit tidak termasuk bond bond yang belum matang .

    Ketika ini , pada jangkaan saya , tiada siapa pun tau apa yang sedang di lakukan keatas 1MDB .
    Everything is very opaque !

    People like me , Najib , Pak Rahman Jpc and other same class human being might not be around to see and evaluate the full impact of this 1MDB fiasco !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Not to worry pak diny, what ever will be, will be..we will see the corruptor get his share in life here after..abadan abada..

      Delete
    2. Kalaupun betul pak Diny, pak Rahman jpc tak sempat nak evaluate the the full impact of 1MDB fiasco, saya doakan kesemua pejuang2 penentang Najib penyamun yang komited di alam cyber sempat untuk melihat bgmn Najib tumbang kelak.

      Sekurang-kurangnya para pejuang ini dapat melihat hasil usaha masing-masing tidak sia-sia.

      Same goes to pak othman ahmad dan pak rahman 2 dan yg paling penting ialah Tun M sendiri.

      In shaa Allah. Aamiin.

      Delete
  34. Lanun Bugis Penyamun Khazanah rakyat Berbillion Dolar yang telah dibuktikan kesalahan dinegara lain yg patut disiasat!!

    ReplyDelete
  35. Bukalah semua. Kes altantuya pun buka balik siasatan

    ReplyDelete
  36. Bro Phantom,

    Anak itik anak angsa
    Pantun baek ada terasa

    Anak itik anak angsa
    Mama bibik nak kuasa

    Anak itik anak angsa
    Felda rugi kerana....(??)

    ReplyDelete
  37. Lanun bugis dibuktikan kesalahan dinagara lain patut disiasat...FBI mau siasat..? DOJ bila lagi mau saman niiihhh... bila lagi mau rampas... bila lagi mau sita... DoJ.....ohhhh .....DoJ.....kasi cepatttttt la saman... bodo bangang punya DoJ....ahakssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siasatan masih berjalan di banyak negara. Semua negara2 berlainan tapi semua berkait antara satu sama lain. Jadi memang kena ambik masa nak gather semua maklumat.....tambah2 maklumat atau dokumen2 bukti yg susah bebenor nak mintak.......errrrrr....hari tu pihak Swiss mintak kerjasama dalam siasatan dia orang kenapa ditolak??

      Delete
    2. Dont worry, wait and see, the time will come and everything will undone...

      Delete
    3. Ahaksss..kikiki.. Kihkih..Intel..bravo Oscar mike Charlie 4..ahaksss

      Delete
    4. Siatan masih berjalan??? Kat mana tu?
      Nak gather maklumat atau nak create maklumat palsu...

      Kat US semua boleh buat...

      Sbb tu Iraq kena serang sebab US dan media asingnya sebarkan berita kononnya betul...(Inilah yg berlaku pada 1MDB) yg Iraq ada senjata "weapon of mass destruction"

      Lepas serang iraq dan hancurkan saddam (itulah sebanarnya tujuan serang iraq), satu senjata weapon mass destruction pun tak jumpa. semuanya hanayalah pembohongan, bukti palsu satelit kononnya ada senjata tu dan muslihat media asing...

      Berhati hatilah anda semua !!!

      Delete
    5. Cerita Iraq tak sama denga Mesia nih. Tu hal saddam dengan bush. Iraq dengan US. Tapi Mesia banyak negara tengah siasat bukan US saja singapore dan switzerland sekali. Tapi bila swiss ajak cooperate tak nak bagi cooperation.

      Bla bla bla jangan momokkan orangla bodoh.

      Delete
  38. Ahaksss ...

    Bila masanya atu pun di mana ada menyebut DoJ akan menyaman Najib ?

    Apa yang di nyatakan dan di sebut olih DoJ adalah " Law Suit " .

    Saman yang kamu sebut datangnya dari perkataan " Summon" .

    The words " Summon " and " Law Suit " carry a distinctly different meaning in the court of law .

    For once , I am not a lawyer . Still you can understand the meaning of those two words through reading and everyday dealing .

    If you're one of those lazy bumpkin , please do not make assumptions . Just like your Big Boss #1 calling Mahathir , "U-turn Mahathir" of telling lie about the status of Forest City . Your BB #1 is too lazy to find out before opening his mouth ... that is the reason why he misquoted Forest City as leasehold instead of freehold land .

    ReplyDelete
  39. 201. Rakyat dipaksa bayar gaji begitu ramai Puak Jasa..terma freehold vs lease pun tak faham
    Mmg Bijan dikelilingi puak moron tegar

    ReplyDelete
  40. Isu 1MDB..
    Siatan masih berjalan??? Kat mana tu? lambat sebab
    nak gather maklumat atau nak create maklumat palsu...

    Kat US dan negara barat semua evidence palsu boleh dibuat...hanya bayar sahaja kpd pelobi mereka. Itu yg org kat Mlaaysia byr kd pelobi di US utk bawak kes yg berkiatan 1MDB utk di umum oleh peguam negara US...hebat kan!!!

    Sbb tu Iraq kena serang sebab US dan media asingnya sebarkan berita kononnya betul...(Inilah yg berlaku pada 1MDB) yg Iraq ada senjata "weapon of mass destruction"

    Lepas serang iraq dan hancurkan saddam (itulah sebanarnya tujuan serang iraq), satu senjata weapon mass destruction pun tak jumpa. semuanya hanayalah pembohongan, bukti palsu satelit kononnya ada senjata tu dan muslihat media asing...

    Berhati hatilah anda semua !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eee takutnya..setakat ni maklumat palsu yg aku dapat ialah dari najib dan sekutunya..

      Delete
    2. To JASA people please at your own dignity, you missionary action of trying not convert us will be futile and to no avail. No waste your precious resources on us.. You will not succeed or you may converted to our faith and believed.. Yes,we are all sunni.. And we knew that all the JASA are either liberal Muslim, lgbt or mossad and Singapore agent or an ateis.. This all Muslim agenda with pas is all fake... You are now an agent of syiah.. Menipu dan berpura2..tujuan menghalalkan Cara!!! Tak gitu... Keje malas dan half bake... Gaji nk lebih dr org.. Typical Malay!!!! Ahaksss.. Kikiki

      Delete
    3. Bro labu, mind to ask..do this kind of people have a little shred of dignity left?they trade their faith and consciousness for the money..that what makes them so low...

      Delete
    4. Ada satu bro tu cakap dalam kelas pariah yg rendah tu dalit.. JASA ni lg rendah dr dalit.. Aduhhh...ahaksss..

      Delete
  41. Rakyat cuma nak tahu, bagaimana wang ITU beredar, money trails...bukanlah tujuan nak dakwa sesiapa. Cuma nak tahu sahaja.... Takkan nak tahu pun tak boleh kut?

    ReplyDelete
  42. Malam tadi forum perdana...dah malas nak dengar Manusia Berhipokrit.

    Hari ini khatib naik mimbar... Hipokrit bukan berkurangan malah terus bertambahan. Bila melayu muslim bangkit dari tidur hadharinya...sedih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengata org aku yg lebih

      Delete
    2. Siapa yg kata? Apa yg dikata? Tidakkah ianya nyata? Kalu nyata, sebab apa tak boleh kata? Akal 901 tak kan dah disita,? Jgn byk cerita? Kalunnyata terus la kata!!

      Delete
  43. Klu nk tahu ko gi cari sendiriii....
    DoJ law suite ks.. saman ka....apa ade hal DoJ bila mau action la....bodo punya DoJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro,

      Bangunlah dari tidurmu

      Delete
    2. Jangan bimbang
      Kami pun ada 'SR' 'WSJ' sendiri, bukan korang saja yg ada.

      Delete
    3. 858, 828 dan yang sebelom nya bunyi macam Anjing Jibo yang jugak di gelar Kejora.

      Dia dah tak selalu masuk sebab kena kerumun, di asak, di gasak dan di sekel kepala nya bertalu talu.

      Line nya serupa - bila nak saman, nak tangkap bos dia, DoJ konon nya tak berani buat apa, bila DoJ nak tangkap Reza Aziz dan Jho Taek dsb nya.

      Kepala hotak dia dah beku kat itu, tak boleh fikir lain. Jugak sebab dah takda fakta lain nak guna.

      Di tanya apasal Laporan Ketua Audit Negara ke atas akaun 1MDB di OSA kan, dia tak jawab jawab.

      Menyalak tak tentu arah macam anjing gila.

      Kita baling batu lah kpd dia. Tiap kali dia masuk. Jangan sampai mati, salah, berdosa. Kalau ha nya setakat benjol kepala dia, takpa.

      Delete
    4. 3 kategori melayu

      1. Penyokong najib - berauta, penuh kepalsuan asas fantasi mereka. Akibatnya buta, pekak dan bisu. Menu harian dedak, dedak, dedak.

      2. Pro PAS - penuh kepalsuan tentang agama, berpaksikan auta untuk hidup dalam fantasi lucu. Akibatnya, buta, pekak dan bisu. Menggugut pro najib dengan meminta dedak untuk sokongan terus berkuasa

      3. Rakyat marhaen dan pro tun dan pembangkang - sedaya upaya mengumpul dan menerangkan fakta, mengasingkan kebenaran dari yang palsu dan berealiti demi rakyat dan negara yang sedang diancam pengkhianat2 durjana.

      Allah maha mengetahui.

      Lailla hailla anta subhanakainni kuntu minazzalimiin

      Delete
  44. SEBENORNYA KLEPET NAK KELEPET 42B ... 2.6B BARU FIRST PAYMENT

    TKPAYAH NK SAPU BEDAKLAH KAT KES 1MDB.

    TAKPAYAH NK TUTUPLAH NAJIB SEJEMPUT YG KELUAR DR JUBUR SEDANG SATU BADAN SUDAHPUN TERPALIT DGN NAJIS YG BERBAU SEHINGGA KE AMERIKA.

    SEMEMANGNYA 1 MDB LAH MALAPETAKA UTK MALAYSIA.

    BILA DOJ SEBUT MO1... KENAPA TAK DENGAN PANTAS PM BUAT ARAHAN UTK MINTA LAPORAN DAN TANGKAP MO1.

    ADA KE BILA PEKUNG TERBURAI BOLEH BUAT BODOH JE DGN MAKHLUK MO1.

    DULU BULU DAN DNA ANWAR DICARI HINGGA KE LUBANG BONTOT SAIFUL WALHAL DAN RUGI PUN NEGARA BERBILLION2.

    KPD YG MASIH MEMBELA 1MDB DAN KLEPET.. TKDE SEBAB LAIN KECUALI DAPAT DEDAK.

    ADA KE ORG MELABUR KUNUN PULANGAN BELUM DAPAT... TAPI DALAM MASA NK TUNGGU PULANGAN HABIS SEGALA ISI NEGARA DIGADAIKAN.

    BILA PULANGAN DAPAT, MASA TU NEGARA DAH BANKRUP DAN MUNGKIN SUDAH MENGGUNAKAN MATAWANG YUEN.

    TAK PAYAH BERBELIT2 LA PENJILAT KLEPET. MATAWANG JATUH TERUK DPD NEGARA LAIN, DISEBUT2 KAKITGN KERAJAAN MENGURANGKAN PENDAPATAN DLL... ADAKAH ITU TANDA 'EKONOMI SENTIASA BERKEMBANG, TAK PERNAH KUNCUP2'?

    TAK PAYAH NK BODOHKAN RAKYAT, JAMAL KERANDA SORANG JE YG BOLEH TERPEDAYA DAN DIPERBODOHKAN.

    ReplyDelete
  45. Negara dah bangkrap ka boolmm ni....? Dah lamo dengar 29 tahun nan lalu negara bangkrap bilo tuh... bulan ni... taun ini.?

    yg nak paksa paksa org suh buat itu dan ini ape kejadah pulak....
    atau dah crmas ssgt sbb PRU 14 dah dekat anda tanda tertungging dah dapat dikesan...... muahahahahahhhaha......!!!

    ReplyDelete
  46. 9.38 yang kurang intelek.

    Dah bankrap.

    1. Beli scanner exam paper tak der duit
    2. Budget untuk university potong
    3. Kementetian2 dan jabatan2 kerajaan tak cukup duit bayar ini, repair ini
    4. Elaun kakitangan banyak tertunggak
    5. Harga petrol dinaikkan untuk bayar BRIM
    6. GST banyak yang bankrapkan perniagaan
    7. Scholarship dan tiada
    8. Aset2 kerajaxn banyak terbengkali tak dapat digunakan
    9. Maintenance untuk bangunan2 kerajaan zero
    10. Duit untuk bayar hutang 1MDB perlu disediakan at the exoense of rakyats' needs.
    11. Belum termasuk aset dijual kepada china komunis...untuk tambah hutang

    SO JANGAN BUTAKAN MATA, PEKAKKAN TELINGA DAN BISUKAN MULUT ANDA

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9.38 anjing Tahap Paria Najib Pencuri Duit Rakyat !!!

      Delete
  47. salam ya salam sahabatku John Doe - terima kasih dan aku sangat berbesar hati apabila kamu menarik kembali tuduhanmu terhadapku dan aku menerimanya.

    Aku datang dan masuk ke dalam golongan seperti kamu, untuk mencari "hujah dan pembuktian" terhadap segala dakwaan yang kamu teriakan.

    Aku datang dan masuk ke dalam golongan seperti kamu lalu bertanyakan sesuatu, yakni urusan yang paling utama dan kemudian urusan2 selebihnya.

    Aku datang dan masuk ke dalam golongan seperti kamu, lalu membawa "cermin" dan melihat pada sifat dan keadaan mereka2 yang kamu angkat sebagai ketua-ketua kamu.

    Allahurabbi - didalam ketiga-tiga keadaaan yang mana aku datang kepada golongan seperti kamu, jawapan dapat kepadaku lebih bersifat tuduhan, adu domba dan fitnah yang disampaikan melalui cercaan, amarah dan rintihan disertai perilaku bagai orang yang terputus akalnya, ilmunya dan imannya.

    Sesungguhnya golongan seperti kamu hampir ditarik keberkatan didalam segala nikmat yang masih ada untukmu, anak isterimu, kaum kerabatmu.

    Sejujurnya golongan seperti kamu telah jatuh ke dalam sifat mereka-mereka yang kufur pada nikmat Allahswt.

    Aku berusaha sedaya upaya untuk turut "bersilat lidah" tetapi akhirnya golongan seperti kamu, kekal berpaling.

    Tak apalah, semoga golongan seperti kamu akan mengecil dan tidak mewariskan sifat2 buruk ini kepada zuriat2mu.

    Akhir kalam - jangan berputus asa dari rahmat Allahswt.

    Salam jumaat untuk semua.
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. wahai 959 ko tuju pada golongan, maka siapa pun boleh jawap.Walau kalam mu bergulong bsb tsunami-tinggi dah gah, tapi nyata isinya lebih sampah.
      Ada kalsngan Melayu Malaya celik tapi buta,lantang tapi kontang. Ko conyoh terbaik.
      Bila ko harap lawan sbgai "golongan mengecil,", dah tentu ko pekak.
      Kan golongan UmNu hnya tinggal 2.6,%...golongan Lobai tinggal 0.09% .

      Delete
    3. Sahabtku Unknown. Ini petikan pemeohonan maafku di atas :-

      Mohon maaf di atas kekasaran memanggil saudara sbg pendusta agama. Ia adalah sekadar refleksi kpd tuduhan provokasi sdr ke atas saya bahawa saya telah memutar belit hujah agama saya dan juga tuduhan saya telah memuliakan seorang peliwat sedangkan apa yang saya tulis sama sekali tidak bermaksud ke arah itu melainkan perbandingan di antara jahat dan khianat, fasiq dan munafiq, sekiranya perlu memilih maka pilihlah yg lebih ringan mudharatnya.

      --------------

      Unknown tetap Unknown masih berauta dan menipu.

      Aku hanya 'memohon maaf' di atas terma 'pendusta agama'itu di atas dasar berdakwah dgn perkataan yg baik.

      Ada pula substannya tidak ku tarik balik. Yg benar tetap benar dan yg salah tetap salah. Lagipun ia adalah pengataan balas untuk tuduhan yg sama yg dilemparkan kpdku sebelum itu.

      Sumpah laknatku sudah cukup untuk menunjukkan aku tidak takut kpd kebenaran sedangkan keenggananmu sudah cukup utk buktikan kamu memang seorang penipu.

      Hanya orang yg sedar dirinya memang penipu sahaja tidak akan berani bersumpah laknat.

      Dan kamu memang seorang penipu wahai Unknown.

      Apa pun maaf juga di atas kekasaran penggunaan terma 'pendusta agama' sblm itu.

      Aku masih sedia berbahas denganmu walaupun aku tahu kamu seorang penipu mudah2an kamu dapat melihat kebenaran dan memeluknya dan bukan berpaling daripadanya demi habuan duniawi.

      Seperti yg pernah kukatakan, kamu sedang diberi tempoh.

      Delete
  48. kumpulan puak penipu, penyamun,penyagak,penyonglap,
    pembuli ,libai kingcin , kingcash juga PENAKUT dan sering cuba sorokkan perbuatan.Suka menufuh, mengslih cerita. Bangsa dan Tanah dah habis di lelong gadai. Sekarang Agama idlam pun mau di lacur. Melayu Malaya kata...takpa,takpa, biaq pi kt depa.
    Esok cucu cicit kencing kuboq hangpa,pasai hutang bertimbun tinggai kat depa....

    ReplyDelete
  49. sahabatku john Doe - adapun pokok dari berpisahnya diantara dua golongan adalah jelas dan nyata.

    Kamu termasuk dalam kalangan marhean yang aku sebutkan di atas dan aku sedikit pun tidak membawakan pendustaan.

    hampir setiap dari dakwaan dan tuduhan yg kamu teriakan pada waktu ini adalah bersifat "warisan" dari generasi yg telah lepas. mereka mendakwa dengan pelbagai hujah dan bukti.

    Maha Suci Allah - segala "hujah" dan "pembuktian" itu terjawap dengan banyaknya rahmat dan nikmat dari Allahswt dan sekaligus menjadikan sifat pada segala dakwaan dan pembuktian itu hanyalah lebih kepada sifat adu domba dan fitnah.

    Bahkan kamu sendiri yg merasa terpanggil untuk berjuang kerana ditimpakan kezaliman yg maha hebat (dirompak duitnya sebagai marhean) masih punyai nafsu untuk berlibur hanya untuk melepaskan lelahmu ?.

    Tatkala aku bawakan cermin pada tipu daya dan kezaliman tuan2 politikmu - lidahmu kelu dan bungkam, bahkan kamu tidak mampu membantah apabila aku meletakkan sifat dan keadaan tuan2 politikmu ibarat kawanan serigala yang buas. Apakah tuan2 politikmu itu tidak berbuat pada kezaliman dan kemungkaran dengan kuasa yg ada ditangan mereka ??

    apakah kelak kamu mahu "Selamatkan Malaysia" dengan niat mahu menumbangkan kerajaan tuan2 politikmu, setelah kamu ditimpakan dengan kezaliman dan kemungkaran yg diperbuat mereka ??

    Kamu terlalu ghairah dengan pegangan usul fiqh didalam urusan khilafiah dan berhelah pada urusan pokok.

    Diantara dua mudharat, maka pilihlah mudharat yg lebih ringan, dan sekiranya kamu berlaku jujur dengan ilmu yg ada didalam dadamu, maka UMNO/BN lebih ringan mudharatnya berbanding pada mudharat yang dibawa Pakatan Harapan plus PPBM.

    Sila baca dan fahami roh dan jasad penubuhan setiap parti2 tuan politikmu yg berlawanan diantara satu dengan yang lain.

    Sila baca dan fahami asbab utama mereka "berpakat" dan fahami juga asbab utama tangan2 mereka sendiri juga yg meruntuhkan pakatan lalu kemudian "berpakat" kembali (lagi dan lagi).

    sila lihat asbab utama mengapa mereka tidak mampu memberi bai'ah sesama mereka didalam pakatan yang baharu dan fahami asbab utama mengapa mereka saling berkhianat sesama mereka.

    Lihat dan fahami mengapa mereka masih saling bersama didalam kerajaan Selangor walaupun Pakatan Rakyat telah mati dan mereka saling menuduh dan bermusuh.

    Sahabatku john Doe, sampai bila kamu hendak berdusta ??

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat



    ReplyDelete
    Replies
    1. "Diantara dua mudharat, maka pilihlah mudharat yg lebih ringan, dan sekiranya kamu berlaku jujur dengan ilmu yg ada didalam dadamu, maka UMNO/BN lebih ringan mudharatnya berbanding pada mudharat yang dibawa Pakatan Harapan plus PPBM. "
      Biar betul unknown aka sahabat..setinggi tinggi ilmu yg kamu ada kesimpulan umno bn paling kurang mudarat itu je yg kamu dpt...aku fikir ilmu kamu belum cukup tinggi lagi jika hal mudarat ni pun ko tak dapat teliti dengan baik..pada pandanganku, agama kepartian yg kamu dendangkan ini sesat lagi menyesatkan..

      Delete
  50. eToro is the most recommended forex trading platform for beginning and full-time traders.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...