Tuesday 28 July 2015

Sementara Siasatan, Hanya Pujian Kepada Najib Dianggap "Halal"


Susulan ucapan Muhyiddin Yassin di mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Cheras Ahad lalu yang menyentuh banyak perkara mengenai Perdana Menteri dan 1MDB, ia kini merebak pula kepada usaha menekan kedudukan Timbalan Perdana Menteri itu.

Selain sudah digelar pengkhianat kepada Najib dan didesak berundur daripada jawatannya, beliau juga turut disekat daripada terus bercakap mengenai 1MDB dan unsur-unsur tidak baik tentang Perdana Menteri.

Laman sosial, blog pro Najib dan petugas Jabatan Hal Ehwal Khas atau Jasa, secara lantang dan terbuka menyerang dan melabelkan Timbalan Presiden UMNO itu sebagai pengkhianat dan menyusahkan parti memenangi pilihanraya akan datang.

Speaker DUN Sabah, Salleh Tun Said Keruak pula  secara terbuka meminta Muhyiddin mencontohi apa yang pernah dilakukan oleh Musa Hitam dahulu lantaran sikapnya yang dianggap tidak sebulu dan hilang kepercayaan terhadap Perdana Menteri.

Tidak mustahil langkah Salleh ini akan dituruti oleh beberapa pihak lain sebagai strategi masing-masing untuk menonjolkan diri, menambat hati dan memperolehi apa-apa yang dihajati daripada Perdana Menteri.

Dikhabarkan juga UMNO Bahagian Raub, Pahang turut membatalkan jemputan yang sudah dipersetujui kepada Muhyiddin untuk merasmikan mesyuarat perwakilan bahagiannya.

Juga tidak mustahil,  keputusan UMNO Raub ini akan diikuti oleh bahagian-bahagian lain, kononnya bagi mengelakkan kemungkinan keadaan lebih keruh dalam parti. Alahai...

Dalam masa yang sama, isu 1MDB seolah-olah sudah menjadi suatu ancaman kepada negara dan sesiapa saja yang berbicara mengenainya akan dianggap merbahaya.

Setelah Sarawak Report disekat aksesnya dan The Edge digantung permitnya kerana siri pendedahan mengenai syarikat pelaburan bermasalah itu, anggota pentadbiran kerajaan, khususnya Muhyiddin seolah-olah turut "dibisukan" daripada terus membangkitkannya kerana dianggap boleh menjejaskan keadaan negara.

Dalam kenyaaan yang dikeluarkan oleh Pejabat Perdana Menteri lewat petang semalam, ia meminta semua pihak agar menunggu dengan sabar siasatan pasukan petugas khas terlebih dahulu.

Dengan ini, gambarannya ialah sementara siasatan sedang dijalankan terhadap 1MDB, tiada kritikan boleh dikeluarkan terhadap Najib mahu pun syarikat tersebut, kecuali jika ianya untuk memuji dan menyatakan sokongan saja sepertimana yang hampir setiap hari dilakukan oleh Abdul Rahman Dahlan, Shabery Cheek dan menteri-menteri yang lain.

Menyokong dan memuji Najib  serta 1MDB adalah "halal", manakala mengkritik dan mengeji pula dianggap "haram" ketika ini.

Bertitik tolak daripada semua perkembangan itu, Najib Razak juga dikatakan akan mengadakan rombakan kabinetnya dalam sehari dua ini bagi memastikan kedudukannya tidak lagi mudah diganggu-gugat, khususnya oleh Muhyiddin.

Selain beberapa menteri dikhabarkan akan digugurkan, kedudukan Muhyiddin adalah sasaran utama dalam rombakan ini. Menteri lain yang disebut-sebut turut digugurkan ialah Shafie Apdal yang dianggap tidak lagi setia kepada Najib sejak kebelakangan ini manakala Hasan Malek, Shahidan Kassim dan beberapa yang lain akan diketepikan kerana prestasi dan lebih menjadi cemuhan masyarakat.

Ada yang mengatakan beliau akan dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri dan digantikan dengan Ahmad Zahid Hamidi, manakala yang lain pula percaya, tiada kementerian khusus atau hanya kementerian tidak penting saja akan diberikan kepada Muhyiddin kali ini.

Najib dikatakan perlu mengambil langkah segera menyekat kemaraan langkah Muhyiddin, selain sudah cukup "berasa hati" dengan gelagat timbalannya itu selama ini. Ada yang melaporkan, di majlis jamuan Hari Raya anjuran CIMB malam tadi, kedua-duanya kelihatan tidak lagi mesra sepertimana selalu.

Cuma, adakah Najib benar-benar berani menyingkirkan atau mengurangkan kuasa timbalannya itu sedangkan beliau sendiri sedang tersepit dengan undang-undang yang sedang memburunya?

Adakah Ahmad Zahid Hamidi pula benar-benar pilihan yang berwibawa untuk mengambil alih tempat Muhyiddin dan mampu menciptakan keputusan lebih baik dalam pilihanraya akan datang?

Yang lebih sadis, bagaimana jika  setelah rombakan kabinet dilakukan, tiba-tiba pasukan petugas khas nanti mendapati pengaliran wang RM2.6 bilion ke dalam akaun Najib itu benar-benar wujud?

Siapa akan terlompat akhirnya? (SH 28/07/2015)

31 comments:

  1. Aii ..Yahh aa , sikalang sutak ata cekap halam ,cekap halal lea aa !.
    Wa manayk ingat itu makan atak halal punya atak halam punya ,manyak susah lea aa ,ini macam maa aa .

    Wa punya Nyonya cekap , itu pelempuan datang bulan punya time, halam kasi pegang , Wa luluk liam-liam lor rr ,Nyonya manyak galang maa aa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu jgn banyak cakap. Nanti nyonya kerat lu punya batang

      Delete
  2. Ringgit jatuh, harga getah jatuh merudum teruk takdak satu menteri pun yg ambik peduli apatah lagi nak kalau nak cari jalan penyelesaian tapi bila PM Najib gaya nak jatuh ramai pulak yg terlebih peduli. Persoalannya menteri-menteri nie berkhidmat untuk negara ka atau utk PM? PM boleh silih berganti tapi negara takdak sapa yang boleh ganti kalau dah lingkup tergadai. Rasa agak terkilan bila tengok menteri2 yg takdak langsung sifat patriotik untuk negara. Yang ada hanyalah sifat materialistik yang amat menjijikkan.
    Now days people in political races their way just to become rich and famous but not a magnificent leader. WHAT A SHAME!

    ReplyDelete
  3. Kali ini UMNO dah ganti PAS. Timbalan presiden mesti wala' kepada presiden. Cuma belum dituduh parasit jebon dan sebagainya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgk la siapa advisor kpd pm. MA dan presideng pas, mesti wala' habis

      Delete
  4. Sebilangan pemimpin UMNO gagal membezakan antara kesetiaan kepada negara dengan kesetiaan kepada pemimpin. Yang mana lebih penting?
    Bukan kah ada pepatah Melayu yang menyebut ' raja yang adil disembah, raja yang zalim disanggah '. Nampaknya ramai ketua Bahagian UMNO yang gagal memahami situasi semasa dan juga suara hati rakyat jelata. Atau adakah faktor lain seperti agihan ringgit menjadi pendorong kepada kesetiaan kepada pemimpin mengatasi mesetiaan kepada negara.

    ReplyDelete
  5. dulu blog blog pro kerajaan di guna untuk kempen lawan pembangkang
    hari ini blog ni di guna khas untuk lawan sesama sendiri dalam parti umno
    orang kaper tepok tangan tengok melayu bercakaran hingga pecah belah berpuak puak
    pemimpin datang dan pergi silih berganti
    apa yang susah sangat nak berundur ? letak jawatan ? liabiliti kepada parti ?
    selamatkan parti umno
    hidup umno !!!
    hidup melayu bersatu !!
    hidup johor !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azhar abdullah dah makan ubat ka pagi ni. Kalau belum pi makan dulu azhar. Kesian pakcik tengok.

      Delete
    2. Orang kapir tepuk tangan sebab ada melayu bodoh macam kau.tak tahu nak beza yang mana baik dan yang mana burok.Lebih baik melayu umno mati dulu baru melayu lain hidup selesa.

      Delete
  6. Biar bumi umno berkeping dua namun undur tdak sekali itu kan sumpah najib dsabah yg membuatkan negeri itu hampir berkeping dua.

    ReplyDelete
  7. woiii...1Malaysia dah tak sukakan Najib. Jadi nak tunggu apa lagi

    ReplyDelete
  8. 1malaysia tetap sokong umno dan orang melayu tetap bersatu
    1malaysia tetap tolak PR fuckatan rabak puak pakatan anak beranak anuor jejah ijja tokong kit sial kapalasing
    dapigs memang kena pancung lagi kalau cabar hak ketuanan melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azhar abdullah dah makan ubat ka pagi ni. Kalau belum pi makan dulu azhar. Kesian pakcik tengok

      Delete
  9. Bukan bumi je keping 2, umno pun dah berkeping keping. Dari utara sampai selatan. Tapi mmg cantiklah game najib ni.

    ReplyDelete
  10. Minta maaf pada semua. Macam ni lah...kita kena terima hakikat yang perdana menteri kita yg melayu ni kena tipu dengan cina muda dgn billon duit rakyat malaysia. Terima la hakikat pemimpin orang melayu kita yang lemah jiwa telah gadaikan duit rakyat malaysia. Terima la hakikat.

    ReplyDelete
  11. MELAYU CHERAS CAKAP KOTE28 July 2015 at 15:33

    MUDIN SUDAH DIPECAT OLEH NAJIB.......HARI TU MELAYU PEKIDA NAK CETUS ALA MAY 13 DI LOWYAT TAPI SYOK SENDIRI...MELAYU JOHOR,MELAKA.NS NAK TURUN TAPI TAK JADI.....TRAK POLIS YG TANGKAP PERUSUH MELAYU PUN TAK BERANI NAK JALAN.......KHABARNYA .PDRM MALAM TU DAPAT RASUAH LIMA RATUS RIBU DARI RUSUHAN TU..

    ReplyDelete
  12. Apo punyo aku sokong ahmad maslan jd tpm.zahid punyo nanti byk org nak kena halau dr msia.hiayamudin husin punyo kempunan nak jd tpm tp tak po dia punyo masih suka ketawa besar samo zahid.dptkah3sekawan itu meneruskan ketawo besar selepas ini.masalah sudoh nampok semakin selesai utk najib tp dio tdk tahu kot baro yg dinyalokan akan jd api yg membakar dirinya sendiri.eh itu usohonyo utk memadamkan baro.apakah baro itu akan padam atau semakin marak.the 1mdb cronic saga masih berjalan.apokah barisan montori baru najib dpt merubah pesepsinya yg dlihat sebagai ketua perampok negara.

    ReplyDelete
  13. KEHAIRANAN KPM SUKAR DIUNDI TIDAK PERCAYA KERANA "DIA" SOKONG PM... ini kerana DIA dan jemaahnya kunun pewaris nabi TAPI
    1.dia fitnah calon pkr sbg penjual pil kuda?
    2.dia hina presiden pkr konon tak ada kelayakan jadi mb?
    3. dia cuba hasut azmin dgn jawatan mb?
    4. Muktaman dan dewan ulama memutus dgn DAP Penang TAPI MASIH KEMARUK nak pegang jawatan di Penang, letak jawatan la KALAU MASIH ADA TELUR DAN MARUAH- lain le kalu masih cinta duit untuk bayar bil letrik dan kereta ha ha ha
    5. ahli mendoa laknat pemimpin2 pro?
    6. ahli mengeboo pemimpin2 pro?
    7. ahli2 memijak gambar2 pemimpin2 pro?
    8. dia gagal bentang ruu dlm mesyuarat pr wlpn dah janji?
    9. dia dan penyokong2 melabelkan pemimpin2 pro dgn pelbagai gelaran jebon, tolol, barua yg tak Islam? tp mulut isle isle kunun padahal mcm mulut Longkang
    10. masih lagi bertahaluf siyasi dgn dap di Selangor?
    11. pas yg masih bertahaluf siyasi berlaku khianat?
    12. dia selalu ponteng sidang parlimen?
    13. dia mencanangkan hudud Allaha swt tapi tak ada satu hudud pun dlm ruu yg nak dibentangkan diparlimen yg DIA ponteng?
    14. Macam merestui pemilihan muktamar lebih jilake dari Israel @ yahudi dengan MENGGUNAKAN CAI, Ulama pas pula seronok gila guna Cai
    dan banyak lagi...AKU MEMERHATI ELAKU MEREKA

    ReplyDelete
  14. Muhyidin telah dtembak oleh najib tp masih hidup.najibpun sebenarnya sudah dtembak juga.siapa yg dpt terus bertahan n bangkit semula dialah yg akan berjaya.kita merancang Allah merangcang perangcangannya lah yg akan berlaku.semuanya tentulah ada mengandungi hikmah.aku rasa lepas ni najib tak akan berani turun johor dah dgn kes nazritempoh hari.najib nampak membuat onar dgn org johor.mungkin dia akan dpt rasa telur ayam tembelang nanti.dia kan tokey telur.apakah azalina dpt meyelamatkan dia.lg berlindung dsebalik org perempuan spt dayus.mana menteri lelaki djohor ada dpt jd menteri.apa kata mbnya.mana mb johor yg tak popular itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib takut perempuan macam takut pada jembalang.tapi akhirnya najib akan bungkus.najib boleh lawan musuhnya,tetapi najib akan dihalau oleh rakyat malaysia.

      Delete
  15. Anon 16:34 lari tajuk.. Hhhu

    ReplyDelete
  16. Najwa mohyidin dah bersuara.najwa najib buat bersedap sedap dgn laki baru bersama duit bilion bilion ke.sedarlah duit haram tak kan kemana.akan jd api yg membakar

    ReplyDelete
  17. Mat Sabu & the gengs saran Malaysia Baharu dengan idea gagasan kerajaan peralihan.Bagus tu...tapi janganlah syok sebelah pihak sahaja.Berlakulah adil Masukkan PAS sekali dan terbuka kepada semua NGO..baharulah betul wahai CEK MAT SABU....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu bawa Pas bersama. Biarlah mereka bersendirian. Biarlah para ulamak mereka berikhtiar mencari jalan untuk bersendirian memerintah negara ini.

      Delete
  18. Knapa sepupu tak jd tpm.A sepupu lembik sekali kene debik jatuh tergolek.najib tak apa lembik dia adacbig mama cover.B jika ada peluru dtg zahid akan jd dinding penghalang.jika zahid mati sepupu hidup lg.syg sepupu.knpa kabinet baru tak tunggu habis siasatan.mcm terdesak sgt.org minta supaya menyatakan kebenaran suruh tungu lepas siasat.apa cerita ni najib.pak mus pas bkn tak akan buat kesalahan jika mereka membuat kesalahan knpa kita nak hukum mereka bkn ke patut bd nasihat kautim supaya team kita jd lebih kuat.kata org keras keras kerak nasi jika dletak air akan jd lembut juga.we need a team makin ramai makin kuat.bersangka baik la hari ini mereka marah barangkali esok akan baik semula.jgn cepat nak menghukum.

    ReplyDelete
  19. Lagi cerita panas ... Jom Terjah !! >>> CLICK HERE !!<<<

    ReplyDelete
  20. Punaisihat mana pula yang diguna? Strategi yang nampak sangat terdesak dan membahayakan kedudukan dan sokongan pengundi parti itu sendiri.

    ReplyDelete
  21. Tak ada yg hitam pun

    Cuma hati dan mata hati blog ni ajer yg hitam yg tak dapat melihat kebenaran...

    Mana boleh kita mengadili seseorang di media sosial dan internet..?

    Kenapa tak boleh bersabar???

    Siasatan telah dilakukan....tunggulah.

    Anda nak mencari kebenaran atau nak menghancurkan???

    kenalah adil kepada semua...

    Lagipun,berita yg sama dok diulang ulang....dah di explained pun masih tak fahamfaham....lepas tu kata najib senyap. tak jawab

    Takkan Najib nak jawab semua dari A - Z...kes dlm siasatan (Tak faham ke??)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hati ko ni yg hitam shasa negara dah nak terlingkup dbuat najib ko dok jilat dia lg.

      Delete
  22. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...