Thursday 30 July 2015

SEKALI LAGI VIDEO CURI 'MENEMBAK' NAJIB, MUHYIDDIN PERLU SEGERA DISIASAT


Sekali lagi video rakaman curi "menembak" Najib Razak tersebar dengan meluas. Dan sekali lagi juga ia berkaitan dengan Muhyiddin Yassin, cuma mungkin yang merakamnya saja orang yang berbeza.

Beberapa bulan sebelum ini telah tersebar rakaman video mengenai ucapan Muhyiddin di sebuah program tertutup UMNO di Janda Baik di mana beliau "memuntahkan peluru" dengan mahukan Najib memecat Ahli Lembaga Pengarah 1MDB, menyiasat CEOnya serta membenarkan polis masuk menjalankan siasatan terhadap syarikat pelaburan kerajaan yang bermasalah dan sarat hutang itu.

Rakaman itu telah menggegarkan negara buat seketika dan ia menunjukkan perbezaan pendirian yang ketara antara Muhyiddin dan Najib. Sementara Najib dilihat banyak berlengah dan bermain dengan masa dalam menangani isu 1MDB, Muhyiddin jelas lebih terbuka dan objektif mengenainya.

Video di Janda Baik itu kononnya dirakam curi oleh Timbalan Ketua UMNO Bahagian Segambut, Kapten Azri Mohd Zain. Heboh ketika itu siasatan sudah dijalankan, termasuk kenyataan oleh Ahmad Zahid Hamid yang merupakan penganjur program tersebut dan kini sudah dilantik Timbalan Perdana Menteri, yang mengatakan "tiada maaf" bagi perakam video tersebut.

Malangnya sehingga sekarang tiada khabar berita mengenai hasil siasatan mengenainya. Senyap sesenyap-senyapnya walaupun isu 1MDB sudah melarat sehingga kepada dakwaan kemasukan wang ke dalam akaun peribadi Najib.

Hanya yang kita tahu perbezaan pendirian itu akhirnya terlerai Sabtu lalu apabila Muhyiddin dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri dan digantikan oleh Ahmad Zahid Hamidi.

Kini hanya sehari selepas dipecat daripada jawatannya, tersebar sekali lagi video rakaman curi melibatkan Muhyiddin yang juga "tembakannya" ditujukan kepada Najib. 

Melalui rakaman perbualan antara Muhyiddin dengan beberapa tetamu di rumahnya, termasuk Mukhriz Mahathir dan Abdul Kadir Sheikh Fadzir, bekas Timbalan Perdana Menteri itu mengatakan beliau sudah bersemuka dengan Najib berhubung dakwaan melibatkan wang RM2.6 bilion sebagaimana laporan WSJ itu.

Muhyiddin, dalam video itu kemudian mengatakan Najib mengakui mengenai wang tersebut dan rakaman itu berakhir dengan ayat, "lalu saya tanya, kenapa masuk dalam akaun peribadi anda?"

Video hampir seminit itu sudah pun mula tersebar luas di alam maya sejak malam tadi dan menjadi perbualan hangat ketika ini. Tidak saja di bandar dan kota, makcik-makcik tua di kampung yang mempunyai telefon pintar, sebahagiannya kerana hadiah daripada anak-anak atau membelinya hasil wang BR1M, turut berpeluang menontonnya. 

Maklumat sekarang sudah menerobos hingga ke ceruk kampung jauh di pedalaman. Meriah beb...

Ada beberapa rakan  memberitahu, mereka juga dihubungi oleh ibu, kakak atau emak saudara di kampung sambil bertanya, "betulkah apa yang disebut Muhyiddin itu?"

Walaupun video itu merupakan rakaman curi dan sekali lagi siapa perakamnya sedang dipertikaikan dan dicari, yang penting di sini ialah apakah isi yang diperkatakan oleh Muhyiddin itu. Lupakanlah menempelak siapa perakamnya dan cuba menyalahkan perbuatan itu kerana perakam curi ini ialah pencuri yang baik, budiman dan berjasa kepada negara.

Lihat mesej dan isi rakaman video itu jika jujur mahukan kebenaran.

Dengan itu, bukan saja Muhyiddin perlu disiasat dan diambil keterangan dengan segera oleh pasukan petugas khas yang sedang menyiasat isu wang RM2.6 bilion itu, malah Najib yang didakwa sudah mengaku kepada bekas Timbalan Perdana Menteri itu, haruslah dengan pantas  juga diambil tindakan.

Tiada alasan lagi untuk berlengah daripada menyiasat dan mengambil keterangan kedua-dua mereka kerana ia sudah menjadi perbualan yang merata ketika ini.

Gani Patail juga perlu disiasat sama dan diambil keterangannya, mana tahu jika beliau ada memiliki bukti atau dokumen mengenainya ketika beliau mengetuai pasukan petugas khas, sebelum disingkirkan atas sebab-sebab kesihatan Isnin lalu.

Video ini adalah cabaran kepada pasukan petugas khas yang sudah menangkap lima orang sebelum ini, termasuk seorang despatch baru-baru ini. Tetapi sejak Gani disingkirkan, pasukan petugas ini seolah-olah senyap tiada khabar berita lagi.

Kebimbangan dan tanda tanya rakyat terhadap isu 1MDB, wang RM2.6 bilion melibatkan Najib, bagaimana negara ini diurustadbir dan wibawa pasukan petugas khas, khususnya setelah Gani disingkirkan secara tiba-tiba, sedang mencanak naik waktu ini.

Seiring dengan pemecatan Najib yang menyaksikan juga Peguam Negara disingkirkan dan Jawatankuasa Kira-Kira Awam Negara atau PAC terpaksa dirombak berikutan sebahagian ahlinya  diberikan habuan kedudukan dalam kerajaan, ramai yang melihat negara ini sedang menuju zaman gelap dan hitamnya.

Dengan tanda-tanda yang semakin nyata sekarang ini, kebimbangan dan tanda tanya rakyat hanya dapat dikendur serta dilegakan jika Muhyiddin dan Najib dapat segera disiasat dan diambil keterangannya dalam waktu yang terdekat ini.

Tiada alasan lagi sebenarnya. Noktah. ( SH 30/07/2015)

37 comments:

  1. Ingat lagi tentang penyataan SPRM terhadap TGNA tentang pernah ada orang cuba merahsuahnya bahawa jika tidak melaporkan aktiviti rasuah, boleh menjadi kesalahan di dalam akta SPRM.

    Bagaimana jika tidak melaporkan aktiviti penyelewengan wang? Adakah ada peruntukan tersebut dalam akta SPRM? Jika ada bukankah ini menjadi kesalahan kepada Muhyiddin?

    SPRM wajar menyiasat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..nak lapor apa lagi??? memang dlm siasatan SPRM dan mereka juga sudah ada penyata akaun bank Najib yg menunjukkan kemasukkan duit itu. Itu sebab WSJ berani publish artikel..sumber dalaman mereka mantap dan tepat..dlm bahasa perisken A1 punya info...Berani ke Najib saman WSJ??? Sekarang, berani ke dia saman Muhyideen??? Fakta sama: mereka menuduh Najib ada 700mill us dlm akaun dia.

      Delete
    2. Wa manyak ingat itu Hj Hadi atak cekap itu vidio besi maa aa , tatak hat punya lea aa .

      Tatak puas hati kasi tangkap maa aa ,itu lalam vidio punya olang maa aa , hai yaa sikalang lalam kelambu pon atak olang angkat vidio lea aa .

      Delete
  2. Tuan Shah, disini saya terpaksa membuang sedikit masa untuk menyatakan apa yang berlaku sekarang. Sebenarnya orang melayu tak serik-serik ditipu oleh pemimpin mereka yang kononnya menjaga melayu tapi sebenarnya mereka adalah semua anak haramjadah yang kuat kencing rakyat.Disini saya nak ucapkan padan mukan pada melayu yang 47% mengundi pemimpin umno/BN. Episod ini tiada beza dengan kes Anwar dengan Mahadet. Cuma orang melayu terlalu bodoh kerana percaya pada mamak mandaliar. Kini Muhyidin pula dikenakan oleh kes yang sama. Najib belajar dari Mahadet sebenarnya. Cuma saya nak ucapkan sekali lagi padan muka pada melayu yang percaya pada umno.Dulu ketika rakyat bangun melawan kejahatan Mahadet merompak wang rakyat semua menudoh anwar agen yahudi.Sekarang Muhyidin agen apa pula?Tuhan bagi otak pikir jangan jadi buta dan tuli. Kes Muhyidin sama seperti Anwar cuma,muhyidin tak diaibkan dengan tuduhan liwat, satu tuduhan jijik yang hina dijaja oleh Mahadet. Saya dah tuliskan sebelum ini Mahadet akan gila dengan tindakan najib, kerana Tuhan itu maha kuasa dan kesannya akan di hadapi oleh Mahadet sebagai manusia yang alpa dan akhirnya rakyat, terutamanya orang melayu kerana bangang terus menyokong parti rasuah dan penipu yang harus dihancurkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peminat jubo Dan kahak hijau sila main jauh2!!!!

      Delete
    2. Penerimaan saya....anda adalah BUKAN MELAYU!

      Delete
    3. Penerimaan saya....anda adalah BUKAN MELAYU!

      Delete
    4. Kes annuar n tan sri jauh berbeza... Sorang dilucutkan jawatan kerana hal peribadi...sorang menyuarakan kehendak. Rakyat...jauh beza tu

      Delete
    5. Cuba ckp terus Terang parti mana Yg anon 9.36 canangkan agar org melayu blh menaroh harapan... N beri sebab knp dia menjadi pilihan...

      Delete
    6. Siapa mau pecaya boli pecaya maa aa , tatak pecaya punya olang ,memang tatak pecaya lor rr.

      Lu tengok itu Aluar eaa aa ,lua kali kena penjala maa aa , itu Aluar tatak salah lea aa , itu Gani Patail yang salah , Kalang-kalang manyak helan lor rr .

      Delete
    7. Bukan gani patail jatuh hukum tp hakim hakim...ada faham

      Delete
    8. Ha..ha.. ha... penjilat umngok dah panas ponggong.Lawan tetap lawan.Umngok akan mampos.bagus......

      Delete
  3. siapa tembak sapa itu dah tak jadi hal. Kita hanya nak tangkap penjenayah dan pencuri sebenar. Walaupun bukit aman dibakar atau terbakar. JSJ dan JSJN disabotaj pasangan pencuri legenda abad ini harus dihukum.
    Katakan pada kami rakyat Malaysia

    '' KAMI BUKIT AMAN TAKKAN MENYERAH KALAH ''

    petikan semangat ala2 sarjan Jamil bukit kepong. Gerakan kominis baru dah tukar senjata. Emas, habuan dan wang ringgit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib,rosmah dan pembasuh jubo mereka lagi bahaya Dari iluminati Dan komunis!!!!!

      Delete
  4. Mat Despatch juga yang kena tangkap siasat...aduhaiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Jebon terlepas juga ya..

      Delete
    2. ...Mat Bugis cakap duit RM2.5 bill dlm akaun dia tak ambik untuk kegunaan sendiri...tapi dia ada bagi bini dia...

      Delete

  5. Kecoh Satu Malaysia …. Jom terjah !! >>> CLICK HERE !!<<<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya mmg kecoh bila jubur kau pecah

      Delete
  6. Kalau duit rm 2.6 bilion tak diguna untuk kegunaan peribadi...beranilah sikit dedahkan penyata kira kira bagaimana duit tu digunakan...supaya rakyat dan org yg bertauliah boleh komen...duit tu dah habis ke ada baki lagi...memang org kata ikut law dia tak boleh masuk duit kerajaan @ duit rakyat ke dlm akaun peribadi dia...lupakanlah...tapi tolong bagi penjelasan bagaimana duit tu digunakan...bolehkah rakyat biasa macam saya ni buat laporan polis untuk siasat najib....atau saya akan disumbat ke dalam jel....saya rela dan bersedia untuk itu...kalaulah tindakan saya itu berbaloi untuk diri saya dan juga rakyat marhaen....saya mati dalam jel pun tak apa...cuma saya tak mau buat kerja yg sia sia...kesudahannya semua pun tak jadi apa apa...hmmm alahai apa nak jadi dengan negara bangsa kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadilah "mat serban" dan "mat tablik", derang kire sunnah dan ratib-ratib jer. Anak bini tak makan pun tak per, asalkan dapat meratib, berdoa dan beribadah. Hadi Awang dan Harun Din apa kesah? Nak rembat bertrillion-trillion pun, ada derang kesah?

      Delete
    2. anon 15.26
      cara tulis macam orang kafir,
      agama bukan barang dagangan.


      Delete
  7. Puppy : Nasib baik dia org cuma dpt detect 2.6b aje.. Fuhhh.. lega I Mummy. Nasib baik lagi 90% proksi2 kita dpt cover..
    Mummy : Hah sedar diri pun you. Kalau tak kerana I ni cerdik pandai ambik hati proksi2 kita, mau habis kantoi semua kena siasat dgn pendengki2 kemewahan kita. Yg paling penting you kena jaga proksi2 kita tahu tak..!! Rakyat2 bodoh tu tak penting, kasi BR1M dah cukup, tapi mesti mau ambik balik guna GST. Yg penting sebelum PRU14 duit kita dah capai target I ok.. Faham tak? At least dlm Asia I mahu title yg paling kaya.. Faham tak?????
    Puppy : Ok ok I faham mummy
    Mummy : Lepas PRU14 pegi mamposlah Malaysia yg penting I dah senang lenang duduk oversea hahahahahahaha.. Ingat, you mesti bertahan sampai PRU14. Gunakan macai2 dan penjilat2 bontot kita.. Lembu2 tu kasi angpow sikit meleleh leleh air liur terjelir lidah menjilat bontot kita punya.. hahahahahahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiyaaaa Shahrizat susah lah ini macam

      Delete
  8. "Lupakanlah menempelak siapa perakamnya dan cuba menyalahkan perbuatan itu kerana PERAKAM CURI INI IALAH PENCURI YANG BAIK, BUDINMAN DAN BERJASA KEPADA NEGARA."

    Tuan Budin, gua rindu ayat-ayat power tuan budin.. seronok la dengar ayat ni..encouraging betul..rasa macam nak bagi penampar je kat kedua-dua laki bini bugis-minang yang tak tahu malu tu.. tapi kerdil sangat la diri ni.. dengar kentut rosmah pun, gua dah cabut lari.. sama mcm rakyat lain jugak..BACUL.

    ReplyDelete
  9. Tergelak baca guna Duit brim beli telefon dpt Tgk video tu. Hahaha

    ReplyDelete
  10. Sayugia d ingatkan sekiranya kamu melaporkan,bertanya utk kefahaman serta mendengar apa2 berita berkaitan 1malaondahbodoh....kamu telah melakukan kesalahan d dlm sistem kabinet kayu negara telosambang pinangsebtg....anda boleh d dakwa d buang kerja mau pun d bongkarkan. Ingat tu....
    akta NAROS/15/07 DISPIN-2015 kanun kesukaan ramai sect.17 PJ.......

    ReplyDelete
  11. Sayugia d ingatkan sekiranya kamu melaporkan,bertanya utk kefahaman serta mendengar apa2 berita berkaitan 1malaondahbodoh....kamu telah melakukan kesalahan d dlm sistem kabinet kayu negara telosambang pinangsebtg....anda boleh d dakwa d buang kerja mau pun d bongkarkan. Ingat tu....
    akta NAROS/15/07 DISPIN-2015 kanun kesukaan ramai sect.17 PJ.......

    ReplyDelete
  12. Sayugia d ingatkan sekiranya kamu melaporkan,bertanya utk kefahaman serta mendengar apa2 berita berkaitan 1malaondahbodoh....kamu telah melakukan kesalahan d dlm sistem kabinet kayu negara telosambang pinangsebtg....anda boleh d dakwa d buang kerja mau pun d bongkarkan. Ingat tu....
    akta NAROS/15/07 DISPIN-2015 kanun kesukaan ramai sect.17 PJ.......

    ReplyDelete
  13. Jangan risau rakyat Malaysia...jangan gaduh gaduh semua ni adalah rekaan cerita bagi memastikan orang orang melayu di nilai tahap kepintaran mereka berdasarkan beberapa aspek jati diri...sebab NAJIB adalah seorang yg paling berkuasa sekarang ...undang undang dan perlembagaan di raja di genggam erat oleh tangan Najib yg berkuasa...ingat ya Najib ada berbillion...rakyat Malaysia tidak ada kuasa sepertinya termasuk hakim hakim dan para akedemik yg bijak dalam perlembagaan undang undang....seceput duit dari NAJIB boleh mencairkan otak otak orang Malaysia..gitulah kuatnya NAJIB ...PERCAYALAH DIA TIDAK AKAN DI TANGKAP DAN DI HUKUM BEGITU JUGA MELETAKAN JAWATANNYA...NAJIB TERBAIK sebab dia BIJAK TERLAKSANA SERTA BERPERIBADI MULIA SEPERTI APA YG MASITAH KATAKAN ALAH ALAH SEORANG NABI.

    ReplyDelete
  14. U worang tada baca itu Muhileaks ka machaaa??? Itu famous blogger suda kasi confirm itu wang Middle East punya money bukan 1MDB punya deiii!! Saya ada percaya sikit, itu Petrosaudi company afrika mari punyaa bukannn? Itu prince apa dia nama Tarek ka..? Dia somalia punya worang bukannn? Mana ada itu kompeni kasi wang sama najib. Apa raa u worang suma tada tau ka? Itu middle east punya money deyy... Itu Aabar ka.. itu Petrosaudi ka.. bukan middle east punya la tambiii.. U worang misti mau baca itu Muhileaks kasi faham betul2 la tambiii.. Capati capati saya sindri pun ada pening juga.. itu middle east mana punya tempat la?? Kapla banyak pining la pusing pusing jugaaa!!! Itu 2.6b kasi saya sikit la mau bili panadol..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lu jangan mau spin laa.Najib sudah kasi rembat rakyat malaysia punya duit lu mau bohong ka.Lu balik konket lu punya mak la lagi bagus.Itu cina cakap, " tia na ma kahai."

      Delete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. Ni lah dia sebab nya pendatang berlambak kat Malaysia ni.pihak uh bertangung jawab cuma mata duitan.pikir2 renung2.rakyat susah ada diaorang nak berebut bertumbuk amik tahu yang diaorang tahu yang berpangkat semua berebut nk pertahankan walau terang salah untuk apa untuk pangkat dan kesenangan yang susah ni rakyat miskin macam Kami semua no mati lah dalam kemiskinan tengelam Dalai hutang kau orang dapat berbilion belion rakyat dapat gst

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...