Friday 24 July 2015

"Keluar Parti Tercerai Isteri Talak Tiga, Kekal Pula Mungkin Kena Madu Tiga"


Pas tentunya ketika ini sedang terpukul berikutan wujudnya sebuah parti baru dalam proses penubuhan yang dinamakan Gerakan Harapan Baru atau GHB yang ditunjangi oleh kumpulan profesional dan progresif yang selama ini menjadikan parti itu lebih diterima ramai oleh pelbagai lapisan masyarakat.

Dengan terpisahnya golongan profesional dan progresif daripada parti itu, Pas yang didominasi oleh kumpulan pro ulama sejak pemilihan yang lalu, akan menjadi parti yang lebih tertutup dan semakin dijauhi, bukan  saja oleh pengundi bukan Islam tetapi juga oleh masyarakat Melayu sendiri.

Dengan semata-mata berjuang atas nama hukum tetapi mengabaikan keperluan rakyat dan isu-isu semasa yang menggugat kepentingan negara, tiada sesiapa yang meminati lagi Pas selepas ini.

GHB yang bakal bergabung bersama PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat 2.0 berserta NGO-NGO adalah harapan baru kepada rakyat yang mahukan perubahan dan kebaikan dalam bernegara lantaran sejak bertahun-tahun kebelakangan ini sikap kepedulian itu memang menjadi teras perjuangan mereka.

Menghadapi ancaman dan kedudukan mereka yang semakin terpinggir itu, pelbagai usaha dilakukan oleh Pas untuk menggagalkan penubuhan GHB. Selain melabelkan pendokong-pendokong GHB sebagai pengkhianat, proksi DAP, tidak mungkin mampu bertahan lebih dua tahun, mengingatkan tentang sejarah Berjasa serta Hamim dan sebagainya, terbaru ini isu bai'ah atau sumpah kesetiaan pula dimunculkan.

Isu bai'ah yang secara tiba-tiba diketengahkan ini tidak lain ialah untuk menakut-nakutkan golongan profesional dan progresif agar jangan meninggalkan atau keluar daripada Pas serta membatalkan hasrat menubuhkan GHB.

Sudah tentu juga ianya bertujuan untuk membuatkan rakyat menolak GHB kerana parti itu dianggap telah dipimpin oleh mereka yang khianat kepada Pas dan perjuangan Islam. Lebih dari itu, khianat kepada Allah juga mulai disebut.

Di sesetengah negeri, bai'ah kepada calon-calon yang bertanding dalam pilihanraya menuntut mereka agar setia kepada perjuangan Pas dan sekiranya keluar parti, akan dilaknat sepanjang kehidupan dan haram mengambil gaji serta elaun yang diperolehi.

Di Kelantan pula, sebagaimana yang akui oleh Menteri Besarnya yang juga Timbalan Mursyidul Am, Ahmad Yaakob, bai'ahnya lebih berat iaitu mencagarkan isteri masing-masing dengan talak tiga jika wakil-wakil rakyatnya keluar parti dan menyertai parti lain.

Bai'ah yang bersaksikan Tuhan ini jelas memperlihatkan bagaimana Pas sebenarnya tidak meyakini perjuangan Islam yang diyakininya benar serta mampu membawa ke syurga sehingga terpaksa mensyaratkan calon-calon wakil rakyatnya bersumpah kesetiaan dengan syarat-syarat yang boleh dianggap mengarut dan menghina.

Menjadikan Tuhan sebagai saksi kepada bai'ah yang meletakkan isteri masing-masing sebagai cagaran tentu saja perbuatan paling tidak menghormati kedudukan kaum wanita. Ia juga suatu perbuatan memperalat dan merendah-rendahkan nama Allah sebagai Tuhan yang Maha Esa semata-mata untuk kepentingan parti.

Sementara Islam meletakkan kaum wanita di kedudukan yang mulia dan tersendiri dan kita sebagai umat Islam pula diminta sentiasa mengagungkan Allah dengan kebaikan, Pas Kelantan melalui bai'ah tersebut telah berbuat sebaliknya.

Bukannya rahsia juga beberapa wakil rakyat Pas di Kelantan didapati beristeri lebih daripada satu, sama ada menikah di negeri tersebut atau di negara-negara jiran yang lain. Ada yang bahagia dan ada juga yang bercerai-berai sehingga menjadi kes mahkamah dan disiarkan di media-media.

Dengan ini, kedudukan kaum wanita yang menjadi isteri wakil rakyat sentiasa diancam  bahaya. Mereka bukan saja dicagar dengan talak  tiga jika keluar parti, bahkan juga kemungkinan dimadukan dua atau tiga kiranya terus kekal bersama suami yang sudah bergelar "Yang Berhormat" itu.

Secara langsung bai'ah yang mencagarkan isteri ini merupakan suatu bentuk penghinaan kepada kaum wanita dan meletakkan Islam ditangan Pas lebih terdedah kepada momokan serta dipandang rendah oleh masyarakat.

Mungkin bai'ah itu, sama ada yang mencagarkan isteri atau menjadikan gaji dan elaun haram diambil, dilakukan secara sukarela oleh calon-calon wakil rakyat terbabit, tetapi sudah sampai masanya Majlis Fatwa mengeluarkan hukum yang jelas mengenainya dan melarang ianya terus digunakan oleh Pas.

Selain merendahkan nilai Islam dan menjadikan kaum wanita boleh "dilambung atau dihempas" atas pertimbangan politik, ia juga menjadikan Pas seolah-olah sentiasa betul dan terkecuali daripada melakukan pengkhianatan.

Soalnya, bukankah Pas hanya sebuah parti politik yang berselimutkan agama dan terdedah juga kepada melakukan khianat dalam perjuangannya?

Pemimpin Pas yang diketuai oleh Haji Hadi Awang dan lain-lainnya pula bukanlah golongan maksum, dari kalangan malaikat, terpelihara daripada melakukan dosa atau terkekang nafsunya daripada kenikmatan palsu dunia. Dengan ini jika pemimpinnya kena berbai'ah agar tidak khianat, Pas juga terdedah dengan kemungkinan melakukan khianat yang disebabkan oleh kepentingan mereka yang menerajuinya.

Dalam masa yang sama, bai'ah Pas ini sebenarnya hanya meletakkan parti itu tidak lebih dan tidak kurang tarafnya dengan Pekida yang ada sumpah setia dan "salam cangkuk" yang tersendiri di kalangan ahli-ahlinya. (SH 24/07/2015)

35 comments:

  1. Bila golongan agaman dan pemerintah melakukan perkara2 keji tiada yang berani menegur tunggulah saat kehancuran negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. en asr,
      la ni kita dlm fasa akhirul zaman, berdoalah supaya kita tidak tergolong mereka yg rugi.........suburkankan sunnah.

      wasallam,...................................mat lancap sila respond

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Mat Lancap yu siapa, Najib ke?.....habis 1MDB dilancapnya

      Delete
  2. Knpa najib bila saman harakah daily tak hantar surat cinta minta penjelasan dulu mcm wsj.knpa cepat je saman knpa bila time wsj mengata dia hal yg sama terkemut kemut nak saman.usahkan wsj serawak repot pun hanya berani buat sekatan.apa cerita undang undang najib ni .sudah jd sama pening mcm 1mdb juga.diam diam sudah lama 1mdb tu sejak jual tanah mahal pd thj tempoh hari.berniaga apa pula agaknya.ipp dpt byk untung ke?hutang dah dpt langsai semua.boleh le buat hutang lg ye.jika tak dpt byr lg jual tanah lg.tok arabpun bleh tolong kasi setle dulu.apa punya meniaga tu guna bank singapore.apa bank 1msia tak laku ke.apa tu 1mdb syarikat kumpul hutang ke apa.benda 1mdb yg tak sama ke d cakap harakah daily dgn wsj tu.rasanya 1mdb yg najib dok jd ketua tu la juga.nak buat apa lg najib tu utk jahanamkan negara.politik tdk stabil punca kejatuhan ringgit.najib tlah membuat onar dgn 1mdb n hutang hutangnya.akhirnya rakyat yg menjadi mangsa yg dkenakan gst.dia n syarikat hutangnnya itu sedang dsiasat menyebabkan keadaan politik msia bergoyang.pemimpin utama negara disiasat kes rasuah.parah msia kita.semoga Tuhan akan menolong kita dlm melepasi kemelut ini.org org yg bersalah akan dpt dhadapkan kemuka keadilan.apakah ia bermula dr pengeboman altantuya?

    ReplyDelete
  3. maknanya takkisahlah kalau PAS lepas ni jadi parti sekular ke, parti syiah ke, kumpulan gangster ke, kelab ke.....

    yg penting pemimpin jangan keluar daripada kotak yg bercop PAS itu. maka selamatlah isteri mereka

    jika keluar dpd kotak PAS... walaupun ia wajar disisi syarak, maka tertalak 3 lah isteri yg keluar itu.

    kira2nya berada dalam kotak PAS itu lebih penting dpd berada dlm kebenaran apabila berselisih diantara kedua2nya

    gitu ye, klu gitu eloklah dijauhi parti bahaya ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas, parti ajaran sesat ciptaan haji hadi pil kuda.Apa dah jadi dengan "amanat haji Hadi"?dah tutup kedai ke?PAS jangan tipu rakyat malaysia, kami disini masih belum mati, dan PAS dah nak jadi kafir, sebab berkawan dengan umno yang dulu dituduhnya kafir.Boleh belah lah PAS, parti penipu ala Dajjal.Berbaih adalah satu penipuan PAS sebab Haji Hadi sendiri yang belot pada Pakatan. Sepatutnta Haji Hadi yang kena talak tiga isteri-isterinya.Ada brani?kena cina buta padan muka lu.

      Delete
    2. Lufang ada. Dia memang cina buts

      Delete
  4. Yang saya faham, hukum talak tak bole buat main-main. Main-main atau sebagainya pun dikira jatuh talak. Mereka tahu, sebab itu digunakan talaq baiah sebagai jaminan mengikat mati ahli-ahli bahawa kini tiada jalan keluar dari Parti (talaq tiga bukannya satu).Dengan jatuh talaq 3, hubungan suami isteri habis kecuali dinikahi dan dipakai orang lain dan jika diceraikannya selepas itu barulah bole ambil balik. Jika tidak dikira Cina Buta (berat dosanya kerana mempermainkan hokum Allah). Sebaik mereka keluar dan masuk parti lain - habislah hubungan suami steri kerana talak baiah itu. Wallahu`alam

    ReplyDelete
  5. Kalau talak baiah itu tidak sah kenapa pula perlu menebus sumpah itu dengan cara memberi makanan atau pakaian kepada 10 orang fakir miskin atau, jika tidak mampu, hendaklah berpuasa 3 hari sebagaimana yang diperintahkan di dalam al-Qur'an, surah al-Maidah 89 seperti mana pandangan Mufti Pulau Pinang.

    ReplyDelete
  6. Hari ini bermuka-muka surat halaman penuh Utusan Malaysia pukul canang bagi pihak lebai-lebai yang arif bermuka-muka itu menghentam pemimpin GHB. Seperti biasa label-label (tuduhan dan fitnah) kurang beradab lagi kurang aqlak Islamnya disembur kepada wakil rakyatnya yang dikatakan bakal menyeberang ke GHB.

    Dalam masa sama Syeikh Besarnya terus menafikan wujudnya 'unity government' Lebai-Regim dan menolak dakwaan memberi tali hayat kepada Presiden UMNO.

    Selepas apa yang mereka lakukan mereka masih menuding jari kepada pihak lain. Itu munafiq, bukan?

    Tidak diketahui jika Timbalan kepada Syeikh juga telah dijangkiti penyakit bebal. Namun masih ada yang berharap Tuan Ibrahim dapat berbuat sesuatu kepada lebai parti 'ulama' yang semakin semak lagi tamak itu.

    http://bicaramindamerdeka.blogspot.com/2015/07/surat-terbuka-buat-timbalan-presiden-pas.html?m=1

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan ibrahim ni pun tak betul. Pas ni bukan parti islam tapi parti untuk orang orang yg sakit jiwa saja.
      Orang orang pas semuanya sakit jiwa dan sakit mental.Tenguk perut mereka pun cukuplah. Buncit buncit semua. Sebab tu kena pakai jubah baru nampak handsome sikit.

      Delete
  7. Zaman jahiliah anak perempuan ditanam hidup2. Pas yg kononnya parti islam boleh pula berbai'ah cerai bini talak tiga.Muslimat pas boleh ker cerai suami talak tiga?
    Gila babi punya pas

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau yahudi taulah senerio politik pas macam ni....bergolek babi meika......usop qardawi
      fening tengok gelagat assisting dia macam ni

      Delete
  8. Apa pasat itu macam jadi lor rr , Wa tatak pelenah denga itu macam punya undang-undang maa aa .

    Lain party apa macam ?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu jadi cina buta lu tau lah

      Delete
    2. Yaa Lor rr ,sikalang atak manyak peluang , mau jadi Cina Buta lea aa .

      Wa pon mau tengok apa macam maa aa ,atak baik kah ,tatak baik punya siapa mau lea aa .

      Delete
  9. Cerai ke tidak Tanya mufti Pulau Pinang la bukan harun din agaman parti. Pas dah mengarut sebab >MANA TAK CELARU INI SEMUA kerana DIA dan jemaahnya kunun pewaris nabi TAPI
    1.dia fitnah calon pkr sbg penjual pil kuda?
    2.dia hina presiden pkr konon tak ada kelayakan jadi mb?
    3. dia cuba hasut azmin dgn jawatan mb?
    4. Muktaman dan dewan ulama memutus dgn DAP Penang TAPI MASIH KEMARUK nak pegang jawatan di Penang, letak jawatan la KALAU MASIH ADA TELUR DAN MARUAH- lain le kalu masih cinta duit untuk bayar bil letrik dan kereta ha ha ha
    5. ahli mendoa laknat pemimpin2 pro?
    6. ahli mengeboo pemimpin2 pro?
    7. ahli2 memijak gambar2 pemimpin2 pro?
    8. dia gagal bentang ruu dlm mesyuarat pr wlpn dah janji?
    9. dia dan penyokong2 melabelkan pemimpin2 pro dgn pelbagai gelaran jebon, tolol, barua yg tak Islam? tp mulut isle isle kunun padahal mcm mulut Longkang
    10. masih lagi bertahaluf siyasi dgn dap di Selangor?
    11. pas yg masih bertahaluf siyasi berlaku khianat?
    12. dia selalu ponteng sidang parlimen?
    13. dia mencanangkan hudud Allah swt tapi tak ada satu hudud pun dlm ruu yg nak dibentangkan diparlimen yg DIA ponteng?
    14. Macam merestui pemilihan muktamar lebih jilake dari Israel @ yahudi dengan MENGGUNAKAN CAI, Ulama pas pula seronok gila guna Cai

    ReplyDelete
  10. PAS perosak Islam sebenar. PARTI AJARAN SESAT.

    ReplyDelete
  11. PAS = Parti Akal Sengkek

    Sebab tu UMNO BN mati matian lebih sukakan para lebai dan para serban menang berbanding kelompok progresif kerana UMNO BN tahu dengan memainkan sentimen agama dan hudud saja, pak lebai dan pak serban dalam PAS akan lembik tengkok dan lutut untuk menangkis serangan dan perang saraf UMNO BN.

    Puncanya kerana pemimpin PAS lulusan agama kebanyakannya Akal Sengkek dan tidak bijak untuk menghadapi real politik semasa dan mudah emosional bila isu agama dan hudud bijak dimainkan oleh UMNO BN. Tunggu saja dan lihat apa akan jadi dengan Hudud di Kelantan. Untuk ke sekian kalinya pas dan para ulama diperbodoh dan dipermainkan oleh melayu UMNO BN.

    Guruh baru saja berdentum tapi ulama PAS dah curah habis air dalam tempayan. Cerdiknya mereka ini yer? Entah hujan entah tidak belum tahu atau mungkin ada bomoh atau Jin yang boleh memberi info tepat tentang hujan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jin Harun Din sentiasa bagi accurate and precise info's to PAS leaderships. Ask Hisyam Rais for more...

      Delete
    2. Pas memang pembohong. Parti ajaran sesat yg menyesatkan. Mudah sungguh bagi janji masuk syurga kalau undi parti mereka.
      Mereka ingat syurga Allah tu macam hotel bajet saja. Mereka ingat masuk syurga tu ibarat pergi ke Golok atau Danok saja.

      Delete
  12. Kpn balik tangan kosong tak dpt habuan utk najib n the geng.aduhai dhalau polis thailand sbb tak ikut saluran yg betul.memalukan n merugikan duit negara sj.ingat polis thailand tu geng dia ke.mereka pun ada undang undang.merekapun takut dgn org swezeland.jika takat org msia dgn org thailand je duit najib mungkin boleh pakai ini masuk org switzeland.1mdb buat busuk nama msia seluruh dunia.ingat boleh banga dgn cerita lucah reza je.apa punya 1msia ini.apa iktiar najib n the geng utk tutup malu ni.wsjpun bagai tak dpt nak saman.setakat sekat gangtung media yg berkaitan sj.byk iltiar sudah kantoi.lin kok wingpun sudah undur diri.cari lembaga hitam pulak.mmg sesuai sbb kaki belit.terbelit juga la kau nanti najib.nak jdkan jholo kambing hitampun tak bleh sbb dia puteh.buat pengumuman la.kambing hitam dperlukan dputrajaya.

    ReplyDelete
  13. Kongsi gelap pun ada baiah macam pukida. Selain baih zaman Rasulullah, baiah terkermudian tak mustahil baih kepala bana. Kah kah kah, tak gitu Presideng TUANG?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas dah jadi pas_ngok...........apa punya party daa...nikmat dunia di kejar.....tok guru ambo rooyat,jange kawe denge jin dan iblih....tobat laa sebeloun lambat

      Delete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. Idea berseorangan tuan shah berkaitan bai'ah menarik. Tp menjadi sedikit longgar SBB tambah MADU dlm penyampaiannya. Umum tahu madu tiada kaitan pun. Tp jika admin rasa seronok menulis tambahan yg bukan akademik oklah. Harap admin tidak merendahkan nilai penulisan setara blogger yg kurang ilmu.

    ReplyDelete
  16. Bayangkanlah apa akan terjadi kpd negara kalau mat sabu jadi PM..

    ReplyDelete
  17. Bila sebut nama hadi teringat perbuatan dan pecakapan yang tidak baik.Jangan pula suatu hari nanti nama hadi ini macam nama hassan malek dan mat maslan yang sinonim dengan kebodohan.Suatu hari nanti akan ada orang berkata

    1. "janganlah awak hadikan orang" maksudnya seseorang kawan menegur kawannya supaya jangan mengumpat/fitnah/tipu/label orang lain.

    2. Ponteng - Seorang guru bertanya kepada muridnya "kenapa awak hadi kelas kelmarin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kurang tepat bro.

      1. Janganlah awak menghaji-hadikan orang.

      2. Kenapa awak menghaji-hadikan diri dari kelas kelmarin?

      Ini baru sikik umph..thorbaek idea dari tuan 1109..

      Delete
  18. Apa pun bagi peluang le bang mat bin sabu jdi pm. Pm jepun tak tahu omputih pun boleh perintah. Yang penting dia tak reti menyamun. Dia cari org2 pandai dan beriman jadi menteri. Dia tak kacau tok2 ketua nak buat kerja. Biar dia nampak bodoh mcm orang kampung. Itu le yang paling unik.

    Yang kau nampak serong tu apahal? Sekarang kami tak mahu lagi bangsawan berlagak macam omputih. Otak omputih. Ambil penasihat omputih. Sikit2 pergi negeri omputih. Belajar dengan jepun dan korea la wei..

    Kalau bang mat bin sabu buat khianat, demi allah aku orang pertama lempang dia. Lepas tu kau orang ramai2 buanglah dia dalam pilihan raya nanti.

    Jadi jangan kau nak hina orang ye wahai kawan..Buat kerja2 memerintah ini bukan sorang. Semua anak2 malaysia yang paling pandai akan bantu dia. Bukan lagi omputih dajai ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daripada haji hadi ngan harun din..mat sabu jauh lebih baik utk jadi PM..

      Delete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. Realitinya, politik di M'sia, org2 Melayu belum tentu menyokong ulamak2 PAS. Itu sebab mengapa sebelum bersatu dlm PR, di luar Kelantan nak menang satu kerusi Dun/Parlimen pun sungguh perit. Salah hemat senario begini akan kembali menggugat PAS dlm PRU14 nanti.

    Contoh: Hadi telah beberapa kali kalah di kawasan Parlimenya kpd calon UMNO yg bukan ulamak. Harun Din belum pernah menang dikawasan yg ditandinginya.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...