Monday, 27 July 2015

Muhyiddin Sudah Buka Gelanggang, Tugas UMNO Bahagian Hantar Mesej Kepada Presiden

Baru semalam blog ini menulis mengenai Muhyiddin Yassin yang agak senyap mengenai 1MDB sejak kebelakangan ini, beliau akhirnya melontarkan "peluru" yang ditunggu ramai ketika merasmikan mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Cheras di sebuah hotel di ibu negara.

Jika Perdana Menteri Najib Razak semakin mengelak kebelakangan ini untuk bercakap mengenai 1MDB, malah di majlis rumah terbuka Tun Abdullah Badawi, beliau hanya menjawab "okaylah" saja apabila ditanya oleh wartawan, Muhyiddin nampaknya masih boleh disandarkan kepercayaan atas sikap dan keprihatinannya yang terbaru ini.

Kata Muhyiddin, sebagai anak tok guru, beliau ada hak untuk berkata yang benar sebagaimana yang selalu diajar oleh bapanya.

Okaylah, masih ada harapan lagi nampaknya pada Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri ini...

UMNO Bahagian Cheras pimpinan Syed Ali Alhabshee yang baru-baru ini dilantik sebagai Pengerusi PNS merupakan bahagian pertama yang mengadakan mesyuarat perwakilannya pada tahun ini dan Muhyiddin pula menjadi pemimpin UMNO yang pertama diberi penghormatan untuk merasmikannya.

Pemimpin UMNO yang lain, termasuk Najib belum lagi merasmikan mesyuarat perwakilan mana-mana bahagian dan mungkin mulai minggu depan barulah mereka sibuk dengannya.

Antara intipati "peluru" ucapan Muhyiddin berkaitan 1MDB di Cheras itu ialah:-

- Najib perlu jawab tuduhan duit berbilion masuk ke dalam akaun peribadinya.

- Najib tak dengar nasihat saya agar letak jawatan dalam 1MDB.

- Saya baca The Edge yang digantung permitnya untuk faham mengenai 1MDB. Kalau The Edge tak betul, tunjukkan saya apa yang betul.

- BN akan kalah jika Najib adakan pilihanraya dalam waktu terdekat ini.

- Tun Mahathir ibarat bapa kita. Berhentilah menghentamnya kerana ia akan menjadikan bekas Perdana Menterti itu tambah popular, manakala kita jadi semakin jatuh.

Secara umumnya apa yang disebut oleh Muhyiddin ini mencakupi keseluruhan kebimbangan yang ada di kalangan rakyat dan ahli UMNO peringkat akar umbi. Isu 1MDB dan kaitannya dengan Najib adalah perkara besar yang sedang menghenyak kedudukan parti dan kerajaan ke paras paling rendah di sisi rakyat ketika ini.

Ia bukan saja berkaitan hutang, pelaburan, Jho Low dan pelbagai keraguan lain mengenai syarikat pelaburan itu, tetapi yang lebih membingungkan ialah tidak pernah sebelum ini mana-mana Perdana Menteri dituduh menerima kemasukan wang ke dalam akaun peribadi sebesar RM2.6 bilion jumlahnya.

Orang kampung dan makcik Felda barangkali boleh jadi pening kepala dan mamai berhari-hari memikirkan jumlah wang sebanyak itu.

Apatah lagi, tuduhan itu tidak dijawab dengan mantap oleh Najib sendiri yang menyebabkan berlegarnya pelbagai spekulasi liar mengenainya sehingga bukan saja menyebabkan pengundi tegar pembangkang dan atas pagar bertekad untuk terus menjauhi kerajaan, malah penyokong BN sendiri ramai yang mulai beralih arah.

Ada yang bertekad tidak mahu lagi mengundi BN berikutan isu ini, manakala yang lain sehingga bersumpah mengharamkan undi mereka kepada BN selagi Najib menjadi Perdana Menteri.

Sesuai dengan mesyuarat perwakilan UMNO  yang baru bermula sekarang, apa yang dilontarkan oleh Muhyiddin ini sebenarnya tidak memberi apa-apa makna jika tidak disambut oleh bahagian-bahagian lain yang bermesyuarat selepas ini.

Menjadi pemimpin yang pertama merasmikan mesyuarat perwakilan tahun ini, Muhyiddin seolah-olah sudah membuka gelanggang untuk UMNO memilih sama ada berpencak silat mempertahankan diri daripada serangan musuh dan mengekalkan kuasa atau sekadar berani bersilat di depan pengantin saja.

Adalah menjadi peranan dan tanggungjawab UMNO bahagian-bahagian untuk menghantar mesej yang lebih jelas kepada parti dan pucuk pimpinan bahawa kemelut 1MDB ini tidak boleh lagi ditangani dengan bodek, ampu atau pujian semata-mata.

Lagi baik, jika semua orang mulai berhenti daripada mencium tangan Najib selepas ini.

Bodek, ampu, pujian dan cium tangan hanya akan melekakan Najib untuk menetap lebih lama di Seri Perdana, sedangkan ianya semakin tidak membawa kebaikan lagi untuk rakyat seluruhnya.

Isyarat berhenti dan menetapkan tarikh peralihan kuasa mesti diberikan kepada Najib melalui mesyuarat perwakilan bahagian-bahagian tahun ini jika UMNO tidak mahu kehilangan kuasanya dalam PRU 14 akan datang. (SH 27/07/2015)

46 comments:

  1. Tahniah Tuan Shah. Muhyiddin membaca tulisan Tuan. Moga beliau tidak tenggelam timbul macam sabut lagi selepas ini. Mahu pimpin negara berbilang kaum dan kompleks seperti Malaysia memerlukan pemimpin yang berani. Ini peluang terakhir beliau untuk mempamerkan kelayakkannya. Jika gagal, maka Malaysia harus bersedia dan mesti memilih pemimpin dari PR/Harapan Baru menerajui negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. Tiada apa yang boleh diselindungkan lagi. Penyelewengan berjuta juta duit 1MDB tidak mungkin berlaku jika PM selaku pengerusinya alias Menteri Kewangan bertindak telus dan jujur dalam menguruskan badan tersebut. Kegagalan BNM mengesan dan mencegah aliran wang dan penyelewengan sebesar itu menjelaskan bahawa ada tangan tangan yang berkuasa dalam BNM telah bersekongkol dan sengaja memejam mata terhadap salah laku ini. Dan selaku orang nombor satu negara, Najib perlu bertanggungjawab keatas kehilangan besar duit rakyat ini walau atas apa alasan jua. Adalah wajib Najib diundurkan, diadili dan hukuman sewajarnya perlu dikenakan tanpa pengecualian agar ini menjadi satu teladan terbaik untuk bakal PM Malaysia akan datang.

    Tindakan harus diambil segera dan secepatnya. Harta benda; dan aset mereka mereka yang bersekongkol dalam Mobey Laundring termasuk aset Najib dan kaum kerabatnya perlu dibeku segera. Sekatan ke luar negara ke atad Najib fan sekutu 1MDB nya perlu dikuatkuasakan segera. Kepala lanun terbesar dalam sejarah Malaysia ini tidak harus dibiar bebas lagi. Rakyat Malaysia khususnya ahli UMNO yang ikhlas sayangkan negara mengatasi sayang terhadap pemimpin dan parti perlu membantu Mahyuddin sepenuh hati bagi menjatuhkan Najib dan seterusnya dibawa ke muka pengadilan kerana ternyata PM begini hanya merosakkan negara dan menyusahkan rakyat kebanyakan kerana sifat tamak haloba diri serta keluarganya. Manusia begini hanya layak dihumban ke jerjak besi. Kalau Anwar Ibrahim yang tidak pernah terbukti menyeleweng wang rakyat walau datu sen boleh disumbat ke balik tirai berkali kali dan puluhan tahun, maka hukuman ke atas perompak wang negara yang begitu banyak haruslah lebih berat dan setimpal. Rakyat akan perhatikan perkara ini nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betulkata seorang sahabat bijak pandai'' dibelakang puteri marang perapu kepunder marang skaper ada panggglima corncake donut yang dunggu......

      tahniah ts muhiddin yassin
      syabas sahbudin hussin
      akibat cucu razak hussin
      raayak kedana makan nasi kicap masin.......

      Delete
  3. Serangan berlapik Muhyiddin tidak akan sampai ke mana..

    Satu panggilan kepada Ketua Perhubungan Negeri memungkinkan tiada Bahagian lain pun yang berbunyi selepas ini.

    Di dalam UMNO kini, demi Melayu, Bangsa, Ugama dan Negara sudah menjadi janggal dan asing.

    Muhyiddin akan mula dicemuh sebagai musih nombor satu, gunting dalam lipatan dan dilondehkan dengan segala bentuk keburukan.
    Tidak mustahil ada Bahagian akan menggesanya berundur jika sudah tidak sokong Najib.

    Who is king?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cash!!! la king

      Delete
    2. Bulayu hati manyak kechik maa aa , Wa tatak pikir TSMY punya cekap akan atak apa-apa kesan lea aa .

      Bulayu biasa pandang siapa lagi besar ,bukan siapa cekap betut maa aa ," I LOVE PM ".

      Delete
    3. Apa yang kau merapu kat sini.hujah lemah macam membodek penyamun pula.

      Delete
  4. semoga Tan Sri Muhyidin istiqamah dalam perjuangan beliau dan tidak gentar dengan ugutan dan ancaman mana2 pihak terutama selepas beliau mengutarakan pandangan jujur beliau.apa yang dinyatakan Tan Sri adalah satu kebenaran dan ahli2 Umno harus segera memilih sama ada menyelamatkan parti atau pemimpin yang meraka sanjung

    ReplyDelete
  5. Kalau tali gantung adalah pengajaran terbaik buat orang nombor satu negara yang pecah amanah dan memusnahkan kepercayaan rakyat, apa tah lagi yang melibatkan kerugian mega, maka laksanakan hukuman gantung itu. Setidaknya ia bakal menjadi teladan dan sempadan buat calon PM Malaysia yang akan datang. Masalah besar di Malaysia hari ini ialah perlaksanaan undang undang yang lebih melindungi jerung tetapi menekan spesis spesis kecil seperti bilis. Bakal PM Malaysia akan datang perlu lakukan reformasi sistem undang undang agar nasib rakyat kebanyakan lebih terbela dan terjamin. Inilah juga yang cuba dilaksanakan oleh Anwar Ibrahim menerusi pundaan akta rasuah, tapi malang kerana para pemimpin UMNO sendiri tidak menyetujuinya atas kepentingan peribadi masing2. Apa yang berlaku terhadap 1MDB adalah juga kerana kepincangan undang undang yang mempunyai banyaj lompong untuk pesalah melepaskan diri. Andai kata Anwar Ibrahim diberi kuasa, saya yakin tata kelola dan urus tadbir negara akan lebih teratur, efektif dan korupsi dan penyelewengan insyallah bolrh dikurangkan ke tahap minima kalau pun mungkin tidak boleh dihapus 100%. Sayangnya seorang bakal calon PM yang berpotensi ini telah disingkirkan oleh kelompok2 yg bersekongkol yang mahu jadikan karir politik sebagai arena mengkayakan diri, keluarga dan kroni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. My, my, an ardent anwar fan.
      "Andai kata Anwar Ibrahim diberi kuasa, saya yakin tata kelola dan urus tadbir negara akan lebih teratur, efektif dan korupsi dan penyelewengan insyallah bolrh dikurangkan ke tahap minima kalau pun mungkin tidak boleh dihapus 100%."
      Dey the man can only talk lah. He cannot work. Proven time and again.

      Delete
    2. Buat penentang dan musuh Anwar Ibrahim,

      Sila buktikan dan dedahkan penyelewengan Anwar jika kalian yakin Anwar adalah pemimpin yang tidak boleh dipercayai. Sedangkan kes liwat dan pemenjaraannya pun tidak boleh dibuktikan secara jelas tanpa ragu ragu walau pun segala institusi fipergunkan musuh politiknya. Anihnya seorang pemimpin yan tidak pernah dibuktikan selewengkan satu sen pun duit rakyat marhaen, hanya kerana konspirasi politik beliau dipenjarakan sebegitu rupa sedangkan lanun2 yang telah sah menggelapkan duit rakyat dlm isu PERWAJA, BMF, KLANG GATE, NFC dan terkini 1MDB tidak pernah ditangkap dan didakwa malah ghaib dan terlepas begitu saja. Duit lenysp tapi pelakunya lepas bebas walhal ini berlaku di era pemerintahan da kekuasaan UMNO BN. Apa artinya ini kalau bukan UMNO BN ikut melindungi dan terbabit dalam perbuatan ini. Itu sebabnya kenapa betapa perlu institusi dan undang undang rasuah dan sebagainya memerlukan reformasi total utk mencegah berulangnya penyelewengan mega sedemikian rupa. Bukankah ini juga yg diperjuangkan Abwar Ibrahim dan sekutunya dalam PR. Bagi musuh politik dan pembenci Anwar, buktikan mysuh politik anda ini dengan hujah bersandarkan bukti dan fakta. Jika perlu minta bantuan KDN dan segala institusi yang ada untuk menzahirkan segala penyelewengan Anwar. Jika anda gagal kemukakan ini, terimalah kenyataan bahawa anda hanya tak lebih sebagai pencacai saja atau lebih mulia hanya tukang sorak aka pak sanggup kepada tuan yang bijak memanipulasi anda utk kepentingan diri dan kelompok semata mata. Dan apa yang sedang berlaku terhadap 1MDB ketika ini setidaknya adalah kerana sikap anda sendiri yang menjadi pengampu dan.penyokong yang akhirnya membawa rebah. Soal diri secara ikhlas, angkara Anwar atau Najib kah yang lebih memberi impak negatif kepada rakyat keseluruhannya?.

      Delete
    3. Kan senang kalau Anwar bagi je DNA nya.

      Anwar takkan berani punya.

      Sebab AIR MANI ANWAR DIJUMPAI DLM BONTOT SAIFUL SELEPAS MELIWAT.

      Anwar RAJA LIWAT BONTOT.

      Delete
    4. Kalau aku inject dna mani ke jubiq hang dan tuduh hang main juboq dengan Najib pun boleh. Apa susahnya?. Kalau polis sendiri dah tak boleh harap dan terlibat dengan konpirasi, apa2 pun boleh berlaku melainkan kalau awak tu bodoh dan bengap tahap gaban

      Delete
    5. La apa nak bukti lagi. Kalau Anwar suci bekas banduan dan sedang dipenjara boleh pindah rumah dari bukit damansara ke rumah agam segambut dalam harga juta2. Kira dia mmg ada makan rasuah jugaklah tu. Mana ada menteri pencen masuk penjara jadi banduan aset berjuta. Mesti dia ada buat bisnes luar. Sama je semuanya kantoi dgn tidak je.

      Delete
    6. Ala kalu aku jadi PM pun aku boleh dakwa najib liwat sharizat lembu dan Madet liwat rosmah.

      Delete
    7. Anon 22:28 kenapa kau tak dakwa bapa kau liwat mak kau. Tak kan kau nak tunggu diri kau jadi PM dulu.

      Delete
  6. Sayangnya jika anda mengenali anwar lebih dekat siapa beliau..... tulisan anda menjadi sebaliknya!
    PERCAYALAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Maliq,

      Tak payah lah nak berdial dan berteka teki tentang Anwar. Jika anda ada fakta dan bukti kesalahan besar Anwar; kemukakan ke hadapan. Tak susah; buatblsporan kpd polus dan SPRM dan heret Anwar ke muka pengadilan. Otu sebaik baiknya. Tak usahlah nak jadi penglipur lara dengan cetitera dosa anda. Jika anda tidak ada bukti bukti ini dan hanya berbakat sebagai tok dalang wayang kulit saja, hentikanlah. Jangan terus rendahkan maruah diri dengan berterusan menjadi srorang pencacai dan penjaja air longkang saja. Tak siapa pun sudi membelinya. Kesian diri anda kerana saat anda tekun mencacai, tuan anda membalun berbillion RM duit anda dan duit keseluruhan rakyat Malaysia. Seronok dan bahagia kah anda?.

      Delete
    2. Bodoh rupanya kau ni bro. Ada saya berbos kan diaorg? Lembu rupany....tak paham....ok anda lemah mental d terima...

      Delete
    3. Bodoh rupanya kau ni bro. Ada saya berbos kan diaorg? Lembu rupany....tak paham....ok anda lemah mental d terima...

      Delete
  7. setuju dengan Anonymous 27 July 2015 at 08:51, kredibiliti saudara Anwar Ibrahim telah terbukti bukan setahun dua malah sudah puluhan tahun. walaupun saudara Anwar Ibrahim bukan seorang insan Maksum, hakikatnya tiada siapa yang berani menyangkal beliau antara calon paling berpotensi sebagai PM Malaysia yang berani dan berkaliber. cuba cari mana-mana pemimpin di Malaysia yang konsisten memperjuangkan kebajikan rakyat Malaysia hingga sanggup mempertaruhkan nasib dan nyawanya ke penjara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anuar blh jd pemimpin tp takleh jd pemerintah...sebab pandai berpidatu sahaja

      Delete
    2. Syabas Anon 939 pemuja peliwat jubor janta.

      Hidup Peliwat !

      Hidup Penjubor !

      Hidup Illuminati !

      Delete
    3. al-jubori lagi penyamon beso...masa gay tua ni jadik menteri kewangan dulu abis jugak dia balon sapu kayakan ipar duai pak mentua kroni juak puak macai peliwat...tanya bini azmin ada masyukk kerr lepas kena sondol batang pelir anuor

      Delete
    4. Bukan nyawa je bro anwar taruhkan. Bontot jambu student yg papagomo tak jadi siar tu pun dia taruh. Apa jadi lah kat budak lembut tu kerna memuaskan nafsu buas nuar. Itu yg kita tahu, mana jenis jambu pondan tak buat repot suka sama suka pulak mesti ada punya.
      Anwar ni limu tinggi bro. Kalau bini dia pun boleh kaverap seks tak senonoh dia mmg hebat tu.

      Delete
    5. pencacai umngok ni semua masih tak puas hati walaupun anwar telah di penjara. hebatnyanya si anwar ni. ini mesti salah anwar brahim walaupun pun duit rm2.6 billiyon masuk dalam akaun najib.apa punya bangang.

      Delete
  8. Syabas Tan Sri Muhyiddin Yassin
    Tahniah Tuan Shahbudin Husin

    ReplyDelete
  9. Anuor al-jubori lagi bapak rasuah kelepet wang negara cetak rm500 kena sitos ckris blok kat israel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azhar Abdullah dah makan ubat ka. Pi makan ubat dulu azhar. Kesian tengok azhar ni bila bulan mengambang ja mai la sakit mental dia.

      Delete
    2. Azhar Abdullah dah makan ubat ka. Pi makan ubat dulu azhar. Kesian tengok azhar ni bila bulan mengambang ja mai la sakit mental dia.

      Delete
    3. Dia ni baru telan pil kuda haji hadi.

      Delete
    4. Azhar Abdullah, lebih baik kamu tengok cat kering ada juga faedahnya.

      Delete
  10. Azhaar Abdullah. Apa yang anda merapu ini macam orang hilang akal.

    ReplyDelete
  11. tak abih2 kaitkan ada duit kat israel.. cuba tunjuk bukti, nak tengok skit..

    ReplyDelete
  12. Lubang bontot Saiful yang koyak rabak kena liwat pun tak boleh dibuktikan, nak tunjuk bukti lain apa lagi?. Memang tak ada bukti pun melainkan bukti rekayarsa semata mata. Satu negara dibawah UMNO BN berhempas pulas mewujudkan bukti tapi bukti yang pasti tanpa diragui tak pernah pun berjaya dikemukakan melainkan bukti rekayarsa yang sarat dengan keraguan dan seribu persoalan. Jika kita fahami kata kata Yang Hak Akhirnya Akan Tertegak Jua...inilah satu darinya. Keadilan hukuman di dunia mungkin ada cacat celanya tetapi di akhirat; ianya serba sempurna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. smga ALLAH laknat golongan fasik, munafik, penfitnah ini.....
      berimanlah dgn Allah........amantubillah

      Delete
    2. anon15:36 memang loyar buruk. Anak siapa lah ni???

      Delete
  13. Jgn sesapo berani bersuaro selamo penyiasatan blom solosai kata pmo.geng penyisatan sudah lama bermula tp ontah bila akan berakir.namo jholo blum jumpo nak tunggu jumpo namo pemungut sampah dulu.namo najib rasonyo tak akan jumpo jumpo.apo punyo karut yg disiasat tu najib yg dtangkap tu bdak hantor surat.menyiasat kepala bana apa ni.mari kita lihat sampai bilanajib akan dilindungi oleh duitnya.Tuhanpun tlah menurunkan petanda tp dbuat dek saja oleh najib.bleh pegi kenduri lg d arab saudi.jika bala akan menimpa lg srmoga jatuh atas kpala najib.knpa dia yg buat onar org lain yg dpt balasan.najib tu tunngu apa diam je dgn mukanya yg dah nampak mcm taik tu.tunggu taik jatuh atas muka agaknya.jika telah tersepit jgn risau jln tikus byk bleh keluar sila tanya kebab yg tlah interview mat rohinya

    ReplyDelete
  14. Badan siasatan kes 1MDB lambat menyiarkan hasil siasatan kerana ianya bukan sekadar siasatan tetapi berkemungkinan juga sedang berusaha untuk menyelaraskan hasil siasatan agar menepati kehendak pihak yang berada dipuncak kuasa bagi meminimakan kesan dari sudut perundangan terhadap "player maker" dan seterusnya bagi menyelamatkan UMNO BN itu sendiri.

    Kerenah Najib yang tidak langsung menyatakan ya atau tidak wang berbillion 1MDB masuk ke akaunnya adalah satu akuan tidak langsung bahawa anak Tun Razak perlu lakukan sesuatu sedaya upaya bagi menyelamatkan diri serta partinya. Keengganan kerajaan pimpinan Najib membentuk Suruhanjaya Siasatan Di Raja yang bebas bagi menangani kes 1MDB menjelaskan lagi bahawa ada usaha dan cubaan untuk menutup bukti bukti sebenar. Badan siasatan yang dibentuk secara tiba tiba ini boleh diragui ketelusannya. Kalau kes lebam mata Anwar pun yang tidak melibatkan kebajikan rakyat kebanyakan secara keseluruhan boleh dibenarkan Suruhanjaya Siasatan Di Raja dibentuk, apa alasannya Suruhanjaya Siasatan yang bertaraf sedemikian juga diventuk untuk kendalikan isu penyelewengan 1MDB yang terang terang memberi impak yang tidak sedikit kepada rakyat Malaysia. Apakah kerajaan Najib masih ingin bermain dengan silap mata untuk menimbus bukti bukti sebenar?.

    ReplyDelete
  15. ini zaman tahan berak untuk simpan bukti
    bodo punya orang
    itu petang kasi repot lagi cepat kena tangkap bukti masih segar
    tak boleh pertikai lagi
    kalau betoi la

    ReplyDelete
  16. Mcm mana cerita tsmy jadi cerita anwar ni? Lagi pelik.
    En azhar kalau takde apa nak tulis baca saja lah ye....ke terlebih dos ubat?
    kesian kau ni....

    ReplyDelete
  17. Mcm mana cerita tsmy jadi cerita anwar ni? Lagi pelik.
    En azhar kalau takde apa nak tulis baca saja lah ye....ke terlebih dos ubat?
    kesian kau ni....

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...